DutchFakeTuber schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 08:30:
[...]
Boven de 200+ fps hoor ik de coil whine wel, maar gezien ik een 4k 165Hz display heb maak ik mij daar geen druk om. Tevens hoor ik de coil whine niet als er muziek of in-game audio aanwezig is.
Idle zweeft de kaart tussen de 30 en 70W, wat ik nog aardig hoog vindt. Om deze reden heb ik mijn tweede paneel (1080p 144Hz) gekoppeld aan de iGPU. Hopelijk wordt dit in de nabije toekomst verholpen...
De delta tussen watertemperatuur (ik heb een temp sensor geïnstalleerd in mijn loop) en CPU/GPU zit gemiddeld tussen de 15 graden, hotspot zit 20 graden hoger. Ik heb de hotspot tot nu toe nog niet hoger gezien dan 80 graden Celsius.
Het mooie aan een temperatuur sensor voor het koelwater is dat je de ventilatoren aan de radiator daarop kan afstellen. Vergeleken met mijn vorige PC is deze fluisterstil

.
Bedankt!
Dat lijken mij redelijke delta's voor een 5nm Radeon. Ik had alleen wel verwacht dat het verschil tussen hotspot en edge temperatuur wat lager zou zitten, eerder rond de 15-17°C.
Maar dat kan erg afhangen van de passing tussen koelblok en kaart.
Met zoveel geheugenchips rondom de GPU chip is het erg belangrijk om zeer zachte pads te nemen met zo min mogelijk overdikte.
Blijft de videoklok toevallig hoog in idle/rust?
Het idle verbruik moet echt veel lager zijn dan wat je noemt.
Zoja, dan heb je te maken met de high refreshrate 'bug' en zou je eventueel het kunnen proberen op te lossen d.m.v. CRU en aangepaste beeldtimings.
De MBA 7900XTX van mij had ongeveer net zoveel coilwhine als mijn 6900XT, maar het verschil was dat het nauwelijks te temmen is met een lagere Vcore of klokbegrenzing.
Het is inderdaad erg fijn om de water temperatuur sensor aan de ventilatoren te kunnen koppelen ^^.
Ik heb dat ook gedaan d.m.v. een Aquacomputer Octo controller en Aquacomputer Highflow Next debiet + temperatuur meter. Heerlijk stil gamen, waarbij de fan's niet boven de 1000rpm komen met volle belasting (totaal zit dan tegen de 400W aan).
Ik heb voor de gein ook een Furmark stresstest gedaan (stock GPU settings), dan heb je wat vergelijkings materiaal met de 6900XT. Het valt mij op dat de corepower hetzelfde is gebleven, maar dat het geheugen en de SoC wel erg veel verbruiken bij RDNA3. 138W piek vs 53W piek

. Pfoe, dat is niet misselijk en wat dus helaas de efficiëntie van RDNA3 om zeep helpt.
Voor 6900XT: TGP 255W = ca. 305W TBP.
Edit:
Ik moet het frontfilter hoognodig schoonmaken. Er zit inmiddels een dikke laag stof op dat de front 360mm een beetje verstikt. Normaal gesproken is de delta tussen lucht intake en water rond de 12-10°C.
[
Voor 9% gewijzigd door
CMT op 17-02-2023 11:51
]