[AMD Radeon RX7000 series] Ervaringen & Discussie Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 7 ... 24 Laatste
Acties:

• Evernote
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:35
Spacewide schreef op donderdag 29 december 2022 @ 13:36:
@XenoMorpH en anderen

Mijn scenario is als volgt
Als ik in AMD Adrenalin een custom profiel instel, dan vliegt die hotspot temperatuur de hoogte in.
Hier is wat in te spelen met de Power Tuning, maar eigenlijk verwaarloosbaar.
Alles boven 1900mhz op de core pompt die hotspot temp rustig de hoogte in

Maar als ik Default setting selecteer blijft elke stresstest en game binnen een aanvaardbare waarde.
62C core en 76C hotspot. GPU Max Freq bereikt 2980 MHz.

Zijn er misschien anderen die hetzelfde ondervinden? In mijn geval is dit een driver-ding zover.

En verder is het nogal frivool van AMD om hun retourneer pagina buiten dienst te halen tot 5 januari.
Weer lekker toevallig.
Dit werkt toch gewoon prima qua stock ervaring? Er lijkt alleen een probleem te zijn wanneer je dus ‘tuning’ doet een probleem te zijn waarbij je 110c aantikt op je hotspot?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjorntju
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15-09 03:09
bartosiej schreef op donderdag 29 december 2022 @ 14:02:
[...]

Laat mijn 14 dagen bedenktijd nou net 5 januari verlopen.. |:(

Ik zal ze even proberen te mailen, thanks voor de tip.
Mailen kan geen kwaad, mochten ze toch moeilijk doen na 5 januari kan je ze wijzen op de mail die je verstuurd hebt. Zover ik weet is het moment van eerste contact van belang voor de 14 dagen bedenktijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ironkode
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 16-04-2024
Zojuist carbonaut binnen gekregen, ik zal wat voor / na grafieken maken en wat foto's van de die.
Ik heb al een re-paste gedaan dus ik ben benieuwd hoe de pasta eruit ziet.

• darkchief
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08-09 16:30
Hebben de aib 7900 xtx kaarten nou ook problemen met hoge juncture temps of is het alleen de reference modellen

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01:58

Thomg

Aww yiss

darkchief schreef op donderdag 29 december 2022 @ 17:13:
Hebben de aib 7900 xtx kaarten nou ook problemen met hoge juncture temps of is het alleen de reference modellen
Voor zover bekend is dit een reference exclusief iets.

• Unkie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:12
meljor schreef op donderdag 29 december 2022 @ 09:46:
Mag je niet iets bijleggen voor een AIB versie?
Er is geen voorraad. @kurttank43 had gevraagd of ze niet een model achter kunnen houden wanneer er weer 7900 XTX binnen kwamen. Maar daar waren ze niet erg happig op (wat ook wel te begrijpen is).
Thomg schreef op donderdag 29 december 2022 @ 17:15:
[...]

Voor zover bekend is dit een reference exclusief iets.
ik heb/had een Gigabyte 7900 XTX die exact hetzelfde eruit zag als reference model. Helaas is deze ook terug gestuurd.

[ Voor 29% gewijzigd door Unkie op 29-12-2022 18:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rull
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 09-10-2024
Ik heb bij amd warranty een verzoek voor replacement en als dat niet mogelijk is een refund aangevraagd. Na het bewijzen dat ik hier last van heb. Dit dmv screenshot in een game met amd adrenalin overlay. Heb ik nu dit terug gekregen:

(Heb de service announcement en andere info weggelaten)
We are investigating reports that some AMD Radeon 7900 XTX MBA cards are reaching the 110C temperature and throttling. Thermal throttling may impact the performance of the card by reducing clock rates, but the card can continue to be used. Since you are facing this issue, your graphics card may be faulty. To replace your graphics card, RMA may take up-to 2 weeks to process. If you agree to proceed with replacement you have to raise new request after 2 weeks.(Via our portal link given above).
If you wish to claim refund we can proceed with that process. Once we receive AMD Radeon 7900 XTX MBA card back to us, we will initiate refund. It may take 3-4 business days to process.
Dus bij een refund kan ik hen direct terugsturen en na aankomst binnen 3 á 4 dagen geld terug. En voor replacement(mijn voorkeur) moet ik 2 weken wachten en met mijn huidige ticket nummer het opnieuw aanvragen...

Al met al ben ik tevreden met hoe de RMA gaat. Alleen raar dat ik 2 weken moet wachten(mogelijk firmware fix zoals ik hierboven las in een reddit link?)

[ Voor 6% gewijzigd door Rull op 29-12-2022 19:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• darkchief
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08-09 16:30
Rull schreef op donderdag 29 december 2022 @ 19:09:
Ik heb bij amd warranty een verzoek voor replacement en als dat niet mogelijk is een refund aangevraagd. Na het bewijzen dat ik hier last van heb. Dit dmv screenshot in een game met amd adrenalin overlay. Heb ik nu dit terug gekregen:

[...]

Dus bij een refund kan ik hen direct terugsturen en na aankomst binnen 3 á 4 dagen geld terug. En voor replacement(mijn voorkeur) moet ik 2 weken wachten en met mijn huidige ticket nummer het opnieuw aanvragen...

Al met al ben ik tevreden met hoe de RMA gaat. Alleen raar dat ik 2 weken moet wachten(mogelijk firmware fix zoals ik hierboven las in een reddit link?)
Denk dat het eerder te maken heeft met de voorraad aan kaarten. Waarschijnlijk krijgen ze dan pas een nieuw batch met wellicht een verbeterde koeling?
Unkie schreef op donderdag 29 december 2022 @ 18:29:
[...]

Er is geen voorraad. @kurttank43 had gevraagd of ze niet een model achter kunnen houden wanneer er weer 7900 XTX binnen kwamen. Maar daar waren ze niet erg happig op (wat ook wel te begrijpen is).

[...]

ik heb/had een Gigabyte 7900 XTX die exact hetzelfde eruit zag als reference model. Helaas is deze ook terug gestuurd.
Ik had het eigenlijk over custom aib koeling, heb namelijk de merc 310 besteld en tegelijkertijd wordt hopelijk mijn refund geaccepteerd voor de reference kaart.

[ Voor 24% gewijzigd door darkchief op 29-12-2022 19:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ironkode
Hier zijn de resultaten van de carbonaut:

Ik heb twee tests gedaan, een keer met default settings, een keer met PL +15%, verder geen wijzigingen bij de tune.

Delta temps bij default ~-10C. Bij +15%PL ~5C. Dit is net genoeg om binnen het thermische budget van de chip te blijven. Voor de carbonaut zat ik bij +15PL volop de 110C.

Op de die was ook duidelijk zichtbaar dat het midden van de coldplate niet goed contact maakte met de IC. Foto's hiervan volgen nog...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z3bruRiWc2bOpxta4phxsf6g5Ak=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/0q6yB1YuWe6HpsvBvI50kZYK.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IhlVQ1_bcTjDbh5ABxrghaHsec8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/f6sV9yXAkdI0u4lylPCoBYYg.png?f=fotoalbum_tile

• Mitch0475
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 15:01
Rull schreef op donderdag 29 december 2022 @ 19:09:

[...]

Hoe heb je een afbeelding oftewel foto van die temps naar hun gestuurd via die warrenty aanvraag? Aangezien ik er over denk ook een refund te doen.

• Spacewide
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16-09 17:45
ironkode schreef op donderdag 29 december 2022 @ 20:10:
Hier zijn de resultaten van de carbonaut:

Ik heb twee tests gedaan, een keer met default settings, een keer met PL +15%, verder geen wijzigingen bij de tune.

Delta temps bij default ~-10C. Bij +15%PL ~5C. Dit is net genoeg om binnen het thermische budget van de chip te blijven. Voor de carbonaut zat ik bij +15PL volop de 110C.

Op de die was ook duidelijk zichtbaar dat het midden van de coldplate niet goed contact maakte met de IC. Foto's hiervan volgen nog...
[Afbeelding][Afbeelding]
Dus een verschil van 4C bij een PL15
Een 10C verschil bij default settings.
Voorlopig lijkt het er dus op dat deze GPU gewoon zijn weg werkt naar 110C tenzij de kaart de ingestelde targetclock bereikt. Misschien interpreteer ik het verkeerd.

Mooie lijnen, met welke applicatie heb je zo'n nette weergave neergezet?

Bedankt voor alle werk zover. I'm next

Edit: Heb je de juiste afmeting van de chip? Was het nu 26mm op 23?

• Spacewide

ASIC Quality: 39.7 %

Zou asic quality een waarde hebben?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gF78xmrXrL_TYdtL5DAmqVK245U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Z1BjOjFC6qN8r5NKc0izIumi.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rull
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 09-10-2024
Mitch0475 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 20:30:
[...]

Hoe heb je een afbeelding oftewel foto van die temps naar hun gestuurd via die warrenty aanvraag? Aangezien ik er over denk ook een refund te doen.
Dit heb ik gedaan via de AMD warrenty request, die is nu alleen offline vanwege service: https://www.amd.com/en/maintenance/customer-care.html.

Een dag na het verzenden van de warrenty request kreeg ik een mail met wat vragen zoals, wat voor throubleshooting ik had gedaan om de graphics card als 'faulty' te bestempelen, en als ik de GPU al in een andere systeem had getest (heb maar 1 pc dus nee).

Hierin was ook de vraag als ik screenshots wou meesturen waarin te zien is dat GPU throttled wanneer ik deze high junction temperature heb. Hiervoor heb ik AMD adrenalin(overlay) gebruikt en de screenshots als mail bijlage toegevoegd. Twee dagen later (vandaag) kreeg ik de mail terug met de info van me vorige post.

Voor de rest heb ik zo netjes mogelijk maar ook duidelijk verteld wat het probleem is.

[ Voor 3% gewijzigd door Rull op 29-12-2022 23:31 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ironkode
Toegevoegd foto's van de colplate en de die. Te zien is dat er in mijn ogen slecht contact is in het midden van de chip. Dit wordt ook beaamt doordat de GCD steeds de hoogste temperaturen heeft.

Dit zit in de coldplate zelf, en kan waarschijnlijk niet met een simpele software update gefixt worden.

Ik heb een foto toegevoegd van de schoongemaakt coldplate, ik vind de afwerking hiervan eigenlijk ondermaats, je wilt juist een zo vlak mogelijk oppervlak, maar ik zie allerlei krassen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l8TJJwQMyerRYeHADFCwpB3HjsM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tsK3TVgBgKTvdUg3VyreAjln.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H_9A4D-qEJlD6gQRja5ti3XeNpI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eePjvWwcqgztZjWIkDLGifkq.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kl7O9fIN-urYjbS4LSdoWP35kpM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AZLA6owZ7edefekjqhdaODZU.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 9% gewijzigd door ironkode op 30-12-2022 01:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ironkode
Spacewide schreef op donderdag 29 december 2022 @ 21:00:
[...]

Dus een verschil van 4C bij een PL15
Een 10C verschil bij default settings.
Voorlopig lijkt het er dus op dat deze GPU gewoon zijn weg werkt naar 110C tenzij de kaart de ingestelde targetclock bereikt. Misschien interpreteer ik het verkeerd.

Mooie lijnen, met welke applicatie heb je zo'n nette weergave neergezet?

Bedankt voor alle werk zover. I'm next

Edit: Heb je de juiste afmeting van de chip? Was het nu 26mm op 23?
Applicatie heet GenericLogViewer, kan je direct HWinfo logs importeren en grafieken laten tekenen, mooi programmaatje :) .

Qua afmetingen geen idee, heb 32 x 32 carbonaut gekocht en op het oog op maat geknipt. Ik geloof dat in het filmpje met de teardown van GamersNexus wel de juiste maat wordt benoemt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Julian
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-09 21:02
Volgende experiment: kast op zijn kant, graka vertikaal zoals op een testbench. En verdomd, hij koelt beter. Als ik er 400 watt doorheen jaag dan is de delta nog wel 32 graden, maar hij gaat niet door naar de 110 graden (althans niet binnen een kwartier), terwijl de kaart met dezelfde settings in horizontale stand binnen 10 minuten naar de 110 graden gaat. En dan zie ik hem in horizontale stand gek genoeg nog minder watt gebruiken ook... Heel raar, en niet goed.

Phanteks Enthoo Evolv mATX Tempered Glass Grijs | Gigabyte B650M Aorus Elite AX | AMD 9800X3D | NZXT Kraken Z63 | 64GB DDR5 6000C28 | NVIDIA RTX 4090 FE | LG 83G4 4K 144Hz | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MUN0X
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18:58
Spacewide schreef op donderdag 29 december 2022 @ 21:09:

ASIC Quality: 39.7 %

Zou asic quality een waarde hebben?
FYI, Mijn 7900 xtx heeft een asic quality van 44.3%

Verder geen echte problemen met de hotspottemperatuur (bij stock settings). Steeds 15-16C delta tussen edge en hotspot.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• huubhuub
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:43
Ondanks dat ik een prima MBA 7900XTX reference heb, heb ook ik even een experiment gedraaid.
De resultaten zijn best vreemd/opmerkelijk te noemen (met mijn 7900XTX).

Settings:
- 500/3000/1090mv
- 2650 (geen FT)
- Fan max 65%
- +0% power
- Backplate wordt actief gekoeld met een fan die er rechtstreeks overheen blaast.

Tests:
- Opwarmen : port royal in loop modus voor minimaal 1 uur.
- Impact gelid ultimate onder backplate : port royal, TS en TS extreme (meerdere runs na opwarmen).

Geen aanpassing backplate (stock):
- GPU 65 graden
- Memory junction 98 graden
- Hotspot 86 graden
- Fan 62%

Gelid ulitimate op geheugenplekken bij backplate:
- GPU 66 graden
- Memory junction 92 graden
- Hotspot 84 graden
- Fan 59%

Gelid ultimate op geheugen en gpu-die bij backplate:
- GPU 62 graden
- Memory junction 101 graden
- Hotspot 82 graden
- Fan 60%

Uitkomst:
Vreemd genoeg was de beste score en temperatuurhuishouding in mijn geval met de 2de optie (alleen geheugenchips gebruik laten maken van de backplate). De GPU boost in alle gevallen rond de 2850 mhz, geheugen rond de 2636, verbruik 347 watt.

De backplate is merkbaar warmer bij optie 2 en mogelijk zelfs te warm bij optie 3 voor mijn kaart (vergeleken met stock). Bij optie 1 en 2 kan ik de backplate aanraken en is deze fors warm te noemen (laser tempmeter zegt 64 graden in de buurt van de hdmi poorten), optie 3 is de backplate gewoon heet.... 78 graden gemeten op dezelfde plek als 1 of 2.
Ik heb dan ook optie 2 laten zitten (alleen memchips). Waarom het geheugen in optie 3 101 graden werd is mij een raadsel.... mogelijk slaat de hitte van de gpu-die terug via de backplate naar de memchips ?

Conclusie:
Ik denk dan ook dat het niet slim is om de GPU-die en de memchips tegelijk gebruik te laten maken van de backplate. Je verwarmt, mogelijk, je geheugenchips met de hitte van je gpu-die ?

YMMV

PS: Hoe meet ik die asic-quality in HWinfo ? Ik zie geen optie om dit te doen (portable versie)

[ Voor 33% gewijzigd door huubhuub op 30-12-2022 16:18 ]

Always bet on Huub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julian
huubhuub schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 14:15:

PS: Hoe meet ik die asic-quality in HWinfo ? Ik zie geen optie om dit te doen (portable versie)
Niet starten met Sensors Only of Summary (allebei uitvinken).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TZQpc_ER5J1YXqD-1ExbFiBPtGc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wcJaQ7eZA5ePUaZepu2dlxOt.jpg?f=fotoalbum_large

Phanteks Enthoo Evolv mATX Tempered Glass Grijs | Gigabyte B650M Aorus Elite AX | AMD 9800X3D | NZXT Kraken Z63 | 64GB DDR5 6000C28 | NVIDIA RTX 4090 FE | LG 83G4 4K 144Hz | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davey s.
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-09 07:44
Julian schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 17:04:
[...]

Niet starten met Sensors Only of Summary (allebei uitvinken).

[Afbeelding]
Mijn heeft een waarde van 36,3% :o

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• huubhuub
davey s. schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 21:14:
[...]

Mijn heeft een waarde van 36,3% :o
Die van mij dus 43,2% , ik lees hier echter dat lager beter is... Raar maar waar.
https://www.reddit.com/r/...sic_quality_on_amd_cards/
On AMD, ASIC Quality stands for the leakage current value (SIDD).

A larger static leakage current = lower operating voltage, better scalability with voltage, a steeper power draw scaling with voltage, lower maximum voltage, higher temperature and higher power requirement.

ASICs with high leakage current have a lower efficiency, because power phase efficiency drops when the current increases even if the performance would stay the same. Similarly, higher currents result in higher power delivery losses in the components between the GPU and the VRM power phase. The chip itself also runs hotter due larger and more frequently appearing hotspots."

Unless you are planning on using extreme cooling, a lower ASIC Quality is always preferable
Jij hebt toch een red devil davey ? Aangezien je score lager is dan lijkt mij dat logisch tov mijn reference...

[ Voor 6% gewijzigd door huubhuub op 30-12-2022 22:29 ]

Always bet on Huub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davey s.
  • Laatst online: 18-09 07:44
huubhuub schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 22:25:
[...]

Die van mij dus 43,2% , ik lees hier echter dat lager beter is... Raar maar waar.

[...]

Jij hebt toch een red devil davey ? Aangezien je score lager is dan lijkt mij dat logisch tov mijn reference...
Aaah zo, ja klopt idd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spacewide
Interessante, maar uiteenlopende pijnpunten bij deze kaarten.
Al ben ikzelf wel tevreden van de reference hoor.

Ik wou net zoals bij een oude topic (RX Vega) een database met alle overclock prestaties opmaken. Maar dat lijkt zo onzinnig met de RX 7xxx reeks. Jammer. Misschien een hotspot sheet dan maar :+

[ Voor 9% gewijzigd door Spacewide op 30-12-2022 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XenoMorpH
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-09 12:38
huubhuub schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 14:15:
Ondanks dat ik een prima MBA 7900XTX reference heb, heb ook ik even een experiment gedraaid.
De resultaten zijn best vreemd/opmerkelijk te noemen (met mijn 7900XTX).

Settings:
- 500/3000/1090mv
- 2650 (geen FT)
- Fan max 65%
- +0% power
- Backplate wordt actief gekoeld met een fan die er rechtstreeks overheen blaast.

Tests:
- Opwarmen : port royal in loop modus voor minimaal 1 uur.
- Impact gelid ultimate onder backplate : port royal, TS en TS extreme (meerdere runs na opwarmen).

Geen aanpassing backplate (stock):
- GPU 65 graden
- Memory junction 98 graden
- Hotspot 86 graden
- Fan 62%

Gelid ulitimate op geheugenplekken bij backplate:
- GPU 66 graden
- Memory junction 92 graden
- Hotspot 84 graden
- Fan 59%

Gelid ultimate op geheugen en gpu-die bij backplate:
- GPU 62 graden
- Memory junction 101 graden
- Hotspot 82 graden
- Fan 60%

Uitkomst:
Vreemd genoeg was de beste score en temperatuurhuishouding in mijn geval met de 2de optie (alleen geheugenchips gebruik laten maken van de backplate). De GPU boost in alle gevallen rond de 2850 mhz, geheugen rond de 2636, verbruik 347 watt.

De backplate is merkbaar warmer bij optie 2 en mogelijk zelfs te warm bij optie 3 voor mijn kaart (vergeleken met stock). Bij optie 1 en 2 kan ik de backplate aanraken en is deze fors warm te noemen (laser tempmeter zegt 64 graden in de buurt van de hdmi poorten), optie 3 is de backplate gewoon heet.... 78 graden gemeten op dezelfde plek als 1 of 2.
Ik heb dan ook optie 2 laten zitten (alleen memchips). Waarom het geheugen in optie 3 101 graden werd is mij een raadsel.... mogelijk slaat de hitte van de gpu-die terug via de backplate naar de memchips ?

Conclusie:
Ik denk dan ook dat het niet slim is om de GPU-die en de memchips tegelijk gebruik te laten maken van de backplate. Je verwarmt, mogelijk, je geheugenchips met de hitte van je gpu-die ?

YMMV

Dat is wel opmerkelijk inderdaad. Je zou toch verwachten dat de hitte zou worden opgenomen door het koelblok zelf en niet nog eens gedistribueerd wordt door de backplate. Dan zou dus de warmte afgifte van de GPU aan het koelblok niet voldoende zijn daar hij de backplate dan ook nodig heeft? Of het is een design flaw, of de contacten met het block dan niet voldoende zijn.
Ik gooi er trouwens toch een waterblok op, maar ben dan zeker benieuwd in hoeverre dat block deze kaart kan koelen.

Mijn ASIC waarde is trouwens 38.8%, heb een MBA reference kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjvdven
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 18-09 10:52
DRINGEND!!!
IEDEREEN MET 110C HOTSPOT, VERWISSEL JE DP KABEL VOOR EEN VAN HOGERE KWALITEIT (zonder pin 20 aansluiting)
Zie: https://www.reddit.com/r/Amd/comments/zzetbw?is_gallery=true

RX 7900XTX, 9800X3D, B650 TUF GAMING, 32Gb 6000c30 buildzoid timings , Arctic Freezer II 280mm ||| Galaxy S23 Ultra 512GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacewide
bjvdven schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 01:16:
DRINGEND!!!
IEDEREEN MET 110C HOTSPOT, VERWISSEL JE DP KABEL VOOR EEN VAN HOGERE KWALITEIT (zonder pin 20 aansluiting)
Ik was net op Amazon aant kijken voor een andere snoer. Maar dp 2.0 en hoger is vermoedelijk allemaal chinese namaak.
Het is al de derde die hetzelfde verhaal neerpent op Reddit.

Als iemand dit kan uitproberen? Broodje aap?

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Ik heb inmiddels twee 7900XTX'en getest:
Core scaling tests zijn gedaan met MSI Kombuster. MSI01-1080p artifact scanner. De waardes zijn gemeten met HWI64.
Dit is geen zwarte test maar wel eens test die heel constant is waardoor ik wat sneller kan testen (Toch kost dit snel 2 uur per kaart)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
7900XTX-1 ASIC Quality 40.3% - MSI-01 1080p
Realmv-T_mv-AvgSClck/AvgFClck-TSClck-FPS-AvgGCPwr-AvgTBPPwr-MaxTBPPwr-Temp-AvgFSpeed-MHzPmv-MHzPWatt
 775mv-1035Tmv = 2510/2627-T1810-2455MHz 74-78FPS @  99.5w-228.2w-229.8Pw 85- 96c @  570RPM - 
 800mv-1025Tmv = 2579/2796-T1810-2535MHz 76-79FPS @ 107.9w-238.2w-240.5Pw 85- 96c @  682RPM - 
 825mv-1020Tmv = 2680/2830-T1810-2635MHz 79-80FPS @ 119.5w-252.3w-255.2Pw 84- 96c @  736RPM -
 850mv-1025Tmv = 2750/2981-T1810-2705MHz 81-84FPS @ 129.7w-264.6w-266.5Pw 83- 96c @  792RPM -
 875mv-1025Tmv = 2822/3063-T1810-2780MHz 82-86FPS @ 141.0w-278.1w-280.1Pw 83- 96c @  835RPM -
 900mv-1030Tmv = 2882/3123-T1810-2860MHz 83-88FPS @ 152.3w-291.7w-293.6Pw 82- 96c @  883RPM -
 925mv-1035Tmv = 2937/3181-T1810-2905MHz 73-89FPS @ 163.7w-305.1w-307.9Pw 81- 97c @  933RPM -
 950mv-1040Tmv = 2996/3237-T1810-2960MHz 85-89FPS @ 175.7w-319.4w-315.9Pw 80- 97c @  994RPM -
 975mv-1040Tmv = 3025/3279-T1810-3010MHz 90-90FPS @ 189.3w-335.1w-338.9Pw 80- 97c @ 1064RPM -
1000mv-1035Tmv = 3084/3338-T1810-3080MHz 90-90FPS @ 204.1w-352.9w-355.1Pw 79- 99c @ 1150RPM -
1025mv-1030Tmv = 3148/3409-T1810-3150MHz 90-91FPS @ 212.8w-362.2w-365.9Pw 71-102c @ 1487RPM -
1050mv-1030Tmv = NA TEMP Limited

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
7900XTX-2 ASIC Quality 45.4% - MSI-01 1080p
Realmv-T_mv-AvgSClck/AvgFClck-TSClck-FPS-AvgGCPwr-AvgTBPPwr-MaxTBPPwr-Temp-AvgFSpeed-MHzPmv-MHzPWatt
 750mv-1060Tmv = 2419/2634-T1810-2370MHz 71-74FPS @  86.1w-202.9w-206.8Pw 80- 91c @  591RPM -
 775mv-1055Tmv = 2519/2734-T1810-2470MHz 74-76FPS @  92.5w-210.8w-214.5Pw 80- 91c @  591RPM -
 800mv-1030Tmv = 2588/2816-T1810-2570MHz 74-78FPS @ 110.5w-234.6w-236.3Pw 85- 95c @  708RPM -
 825mv-1027Tmv = 2670/2900-T1810-2650MHz 78-80FPS @ 120.8w-247.2w-249.1Pw 84- 96c @  751RPM -
 850mv-1025Tmv = 2749/2929-T1810-2740MHz 78-83FPS @ 129.9w-257.5w-261.3Pw 83- 96c @  799RPM -
 875mv-1032Tmv = 2818/3056-T1810-2800MHz 80-84FPS @ 141.4w-271.1w-273.2Pw 82- 96c @  850RPM -
 900mv-1037Tmv = 2862/3108-T1810-2850MHz 82-85FPS @ 150.3w-281.3w-283.5Pw 81- 97c @  920RPM -
 925mv-1040Tmv = 2921/3170-T1810-2910MHz 83-87FPS @ 162.6w-295.9w-300.4Pw 79- 97c @  951RPM -
 950mv-1043Tmv = 2990/3244-T1810-2980MHz 83-88FPS @ 174.3w-309.9w-312.3Pw 77- 96c @ 1040RPM -
 975mv-1032Tmv = 3041/3300-T1810-3040MHz 86-90FPS @ 188.1w-325.9w-330.0Pw 76- 97c @ 1135RPM -
1000mv-1027Tmv = 3097/3358-T1810-3100MHz 86-90FPS @ 201.6w-341.4w-346.1Pw 75- 97c @ 1225RPM -
1025mv-1027Tmv = 3149/3413-T1810-3160MHz 87-93FPS @ 214.6w-357.3w-361.3Pw 74- 98c @ 1397RPM -
1050mv-1033Tmv = 3201/3467-T1810-3220MHz 87-94FPS @ 230.5w-375.9w-380.5Pw 74- 98c @ 1576RPM -
1075mv-1045Tmv = 3228/3500-T1810-3270MHz 88-94FPS @ 245.9w-393.8w-396.5Pw 74- 99c @ 1740RPM -
1100mv-1045Tmv = NA TEMP + PWR Limited

Er zit wel wat verschil in het contact met de koeler. Maar beide doen het stock prima. Als je 390+ watt gaat pushen gaat het wel mis met het contact en wordt de hotspot temp te hoog. Met beter contact zit er denk ik wel wat meer in deze koeler. Maar de RDNA2 kaarten hebben met dit soort vermogens ook issues met hotspot temps. En sommige AIB kaarten trouwens ook.

Wat mij vooral opvalt is hoeveel power er naar de MCD's gaan. SOC en memory controller verbruik is heel erg hoog. Richting de 2x tov RDNA2. Ik heb daarom dan ook het verbruik van de GCD deze keer los in de grafiek staan waar AVG en MAX power de TBP waarde is. Vergelijkbaar met PPT bij RDNA2 kaarten zover ik het nu kan zien.

Wat mij ook opviel is dat je bij memory OC's een veel hoger verbruik bij SOC en Memory Controller ziet. Veel meer dan bij RDNA2. En dat snoept veel weg van het power budget van de GCD. Als je niet power limited bent is het geen issue. Maar als je de stock 346 watt power limit gebruikt zakken je prestaties.

Undervolten is the way to go. je ziet ook wel dat met de hogere voltages de GCD core power aardig op kan lopen. Als die MCD's nou eens niet zo veel power zouden gebruiken had je stock wel wat hoger kunnen clocken.

Echter zonder power limit heb je wel een paar % winst van je memory OC.

Ik moet het allemaal nog wat overzichtelijker gaan uitschrijven. Zodat mensen wat beter weten wat ze wel en niet moeten doen.

RDNA3 reageert tot nu toe in ieder geval weer heel anders dan RDNA2. Maar ik heb het denk ik wel door. Het is jammer dat MorePowerTool geen optie is voor RDNA3 want ik denk dat er heel veel winst te halen zou zijn door SOC en MemoryIO voltages aan te passen. Bij goede RDNA2 kaarten kan je daar ook 25-35 watt winst halen bij deze kaarten mogelijk 40-60watt welke je dan weer kan besteden aan hogere shader en frontend clocks.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
huubhuub schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 22:25:
[...]

Dat is niet raar. Als het de lekstroom aangeeft is lager beter voor AIR en water. Maar voor LN2 is een hogere lekstroom niet erg en die clocken vaak wel wat beter maar verbruiken dan veel meer.
Voor luchtkoeling wil je vooral dat je transistors zo min mogelijk lekken en dat je dan maar iets minder hoog clockt maar minder verbruikt en minder hitte produceert. Binnen hetzelfde power budget van een stock kaart kan je dan hoger boosten dan een high leakage kaart. Maar als er bij Die hard overclocking geen power limit meer is dan zijn die higher leakage chips in het voordeel.

In het geval van de kaarten die ik getest heb is het verschil 5%. De 45.4% kaart doet het in dit geval ook met UV beter en verbruikt minder. Dus het klopt helaas niet altijd. Het blijft silicon lottery.

[ Voor 10% gewijzigd door Astennu op 31-12-2022 03:57 ]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evernote
bjvdven schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 01:16:
DRINGEND!!!
Helaas ook al een aantal mensen die dit debunken in hetzelfde draadje.

(Ik gebruik zelf HDMI 2.1 met mijn LG CX en heb geen 110c hotspot)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Evernote
Update vanuit AMD over de hotspot issues
https://www.guru3d.com/ne...ot-response-from-amd.html
“We are aware that a limited number of users are experiencing unexpected thermal throttling on AMD Radeon RX 7900 XTX graphics cards (reference models made by AMD). Users experiencing unexpected thermal throttling of an AMD Radeon RX 7900 XTX should contact AMD Support.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjvdven
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 18-09 10:52
Evernote schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 08:31:
[...]

Helaas ook al een aantal mensen die dit debunken in hetzelfde draadje.

(Ik gebruik zelf HDMI 2.1 met mijn LG CX en heb geen 110c hotspot)
Waarschijnlijk heeft het niet voor alle gevallen dezelfde oorzaak. Ben wel benieuwd of er tweakers zijn die dit fenomeen kunnen reproduceren.

RX 7900XTX, 9800X3D, B650 TUF GAMING, 32Gb 6000c30 buildzoid timings , Arctic Freezer II 280mm ||| Galaxy S23 Ultra 512GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julian
Goed dat ze er iets aan gaan doen! Voor mij persoonlijk zal het niet helpen, op default settings bereikt de kaart de 110 graden junction temperature net niet, de delta is dan 35 graden....

Edit: ff dat thermische matje ertussenuit gehaald en dan duurt het ff maar dan wordt hij 110 graden op default, dus ik kan hem toch aanmelden.

Gelukkig heeft de 7700X zowaar een ingebouwde GPU, dan ik kan even zonder grafische kaart, alleen niet meer gamen dan......

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yt8D-GUdpaiMleOpvx4GpHcL5C8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ra6x6EThLpHTwsEupeWexwaG.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 40% gewijzigd door Julian op 31-12-2022 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evernote
Julian schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 14:02:
[...]

Goed dat ze er iets aan gaan doen! Voor mij persoonlijk zal het niet helpen, op default settings bereikt de kaart de 110 graden junction temperature net niet, de delta is dan 35 graden....

Edit: ff dat thermische matje ertussenuit gehaald en dan duurt het ff maar dan wordt hij 110 graden op default, dus ik kan hem toch aanmelden.

Gelukkig heeft de 7700X zowaar een ingebouwde GPU, dan ik kan even zonder grafische kaart, alleen niet meer gamen dan......

[Afbeelding]
Hoe is je GPU aangesloten? HDMI of DP?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Julian
HDMI naar mijn LG TV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

@Astennu Even in Excel gezet omdat die tabellen helaas niet zo lekker lezen. :)
Maar het eerste dat mij opvalt is dat de meer lekkende chip ook hogere clock speeds haalt, meer vermogen tolereert en ook sneller is. Zoals verwacht dus.

Tweede is dat de efficiëntere en minder lekkende chip eigenlijk een stuk beter is op 900mv. Scheelt 3fps en de minder lekkende chip verbruikt 291,7W GCPwr vs. 281,1w. Clockspeeds zijn vergelijkbaar met 2860MHz om 2850MHz. Die lekkende chip laat dus 10W aan vermogen vallen en verliest hiermee 3fps.

Staat tegenover dat die efficiëntere chip vrijwel niks met extra vermogen over de 300W doet. Die lekkende chip draait het ondertussen om bij 975mv door 10W minder te verbruiken voor dezelfde 90fps. En daarna loopt die alleen maar uit.

Dat de MCD's meer energie gingen verbruiken was ook wel duidelijk. Er gaan terabytes aan data tussen die MCD's en de GCD en zodra je off chip gaat, kost dat extra energie. Het is het probleem alleen niet. Meer vermogen doet nauwelijks iets met een efficiëntere chip voorbij de 300W terwijl die lekkende chip zowat 300W nodig heeft om een beetje te presteren.

Ik zie vooral een grote variatie tussen deze twee chips. Ook dat die efficiënte chip veel beter haar clock speeds vasthoud als je onder de 250W gaat. Ook zie ik dat de meer lekkende chip behoorlijk richting de 3300MHz wil gaan als het vermogen maar hoog genoeg is. Ze kunnen het dus wel in lichtere gaming workloads. Maar het benodigde vermogen is fors.

Het doet me wederom zo aan Vega denken. Die konden ook wel 1700MHz doen, als je er 400W doorheen jaagde. Hier lijkt de winst voor undervolting wat minder, maar lijkt er juist meer gehaald te kunnen worden als de chip niet tegen zo'n muur aanliep. Want bij Vega was het eerder 200-300MHz dat je tweemaal het vermogen koste. Hier is het 900MHz tussen 200W en 400W met die lekkende chip. Dat is een heel ander verhaal. Zeker omdat we weten dat in veel meeste games je niet eens echt voorbij de 2600MHz gaat komen.

Dat zou eigenlijk een vervolgpunt kunnen zijn. Hoe ver kan je gaan qua verlagen van voltages in zware games zoals Cyberpunk zonder echt clock speed in te leveren. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evernote
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 15:36:
@Astennu Even in Excel gezet omdat die tabellen helaas niet zo lekker lezen. :)
Maar het eerste dat mij opvalt is dat de meer lekkende chip ook hogere clock speeds haalt, meer vermogen tolereert en ook sneller is. Zoals verwacht dus.

Tweede is dat de efficiëntere en minder lekkende chip eigenlijk een stuk beter is op 900mv. Scheelt 3fps en de minder lekkende chip verbruikt 291,7W GCPwr vs. 281,1w. Clockspeeds zijn vergelijkbaar met 2860MHz om 2850MHz. Die lekkende chip laat dus 10W aan vermogen vallen en verliest hiermee 3fps.

Staat tegenover dat die efficiëntere chip vrijwel niks met extra vermogen over de 300W doet. Die lekkende chip draait het ondertussen om bij 975mv door 10W minder te verbruiken voor dezelfde 90fps. En daarna loopt die alleen maar uit.
Dit is wel allemaal op 1080p, ik heb niet zo uitgebreid getest als onze held @Astennu maar op 4K pushed de kaart eigenlijk altijd naar z’n power limit in een gemiddelde game.

Ik zal zelf nog eens wat tijd vrij maken om dit wat uitgebreider te testen op 4K.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Evernote schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 15:59:
[...]

Dit is wel allemaal op 1080p, ik heb niet zo uitgebreid getest als onze held @Astennu maar op 4K pushed de kaart eigenlijk altijd naar z’n power limit in een gemiddelde game.

Ik zal zelf nog eens wat tijd vrij maken om dit wat uitgebreider te testen op 4K.
Klopt deze test heeft wat nadelen maar aangezien ik voor alles hetzelfde gebruik krijg je wel een idee qua scaling.

Dit ding vreet vooral stroom als je met Ray tracing aan de gang gaat. In de speedway bensh verbruikt hij makkelijk 10% meer tov time spy als het niet 20% was. Dus ik draai dan ook veel lagere voltages en clocks. 875 mv is een beetje de max met 400 watt aan power budget voor die bensh maar bij time spy heb je ineens power over.

Voor speedway stable heb ik ook 25-30mv meer nodig dan voor timespy als je dat er ook af haalt is hij nog veel zuiniger. Maar goed dan moet je geen games gaan spelen die dat nodig hebben.

Voor RDNA2 was de time spy stress test zwaarder dan port royal of speedway. Maar bij RDNA3 is speedway veel zwaarder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18-09 09:44
Timespy is wat te licht. 1050mv haalt bij mij gewoon prima over de stock clocks met geen extra powerlimit op de merc en dan doet timespy 30600 meerdere loops. Geheugen dan op 2700.

Echter na 5 loops f1 2022 op ultra 1440p crashed ie. Grappige is wel dat de kaart dan maar 315w trekt ipv 400 stock of zelfs 465! Bij maximale tuning.

Die geclaimde 50% betere prestaties per watt KAN de kaart wel halen tov mijn rx 6900. Die kan echter weer naar 250w en nog steeds prima prestaties halen.

Wel leuk speelgoed maar tijdrovend. Normaal draai ik maar gewoon op stock, best zat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spacewide
Performance per watt is ver beneden pijl imo.
Een rtx 4080 verbruikt +-260w op 1440p, waar een 7900 xtx 360w wil. Bij deze test is de 7900 xtx maar 8% sneller.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VBeLRoWZTqPZMtITY0oBGQYllAw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EWrSJGl56xk6myna27iVTFhB.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eeZNifyocvUYSHUJKy77ZMKQ_20=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1tg1AIlcRB4OYJF3fxWLhSKR.png?f=fotoalbum_large

Voor de lol had ik gisteren Radeon Chill aangezet met volgende instellingen: 75-120fps.
Deze ochtend was ik het vergeten tot ik een verbruik van maar 120w opmerkte.
Wat is freesync toch prachtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Spacewide schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 17:15:
Performance per watt is ver beneden pijl imo.
Een rtx 4080 verbruikt +-260w op 1440p, waar een 7900 xtx 360w wil. Bij deze test is de 7900 xtx maar 8% sneller.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Voor de lol had ik gisteren Radeon Chill aangezet met volgende instellingen: 75-120fps.
Deze ochtend was ik het vergeten tot ik een verbruik van maar 120w opmerkte.
Wat is freesync toch prachtig.
Klopt die chiplets helpen helaas niet voor het verbruik wat logisch is. Data verplaatsen is heel kostbaar daarom gebruiken ze ook steeds meer cache geheugen zodat je dat minder hoeft te doen.

Ik geloof weld at die 54% efficiëntie klopt voor de compute units in de GCD maar niet voor het totaal plaatje. Zou mij niets verbazen als de N33 een beetje de Sweets spot wordt. Minder mcd's nodig maar de GCD wel lekker hoog clocken.

Aan de andere kan kan monolithic N33 ook nog wel verassend zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Swizzler24
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-09 13:34
De beste wensen iedereen. Der bauer heeft een nieuw videootje geplaatst.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:55
Swizzler24 schreef op zondag 1 januari 2023 @ 10:47:
De beste wensen iedereen. Der bauer heeft een nieuw videootje geplaatst.
Inderdaad, @darkrain had deze geplaatst op Discord:
YouTube: I was Wrong - AMD is in BIG Trouble

TL;DR
Vapor chamber is zo goed als zeker niet goed. Lijkt alleen horizontaal een probleem te geven, verticaal niet.

Hij denkt dat er een recall nodig is.

GPU zelf lijkt dus niets mis mee en een AIB die niet een reference design koeler gebruikt zal geen problemen moeten hebben. Tenzij die ook een design fout in de koeler hebben gemaakt, maar dat zou bizar ongelukkig zijn. Uitsluiten kan ik het natuurlijk niet ;) maar durf te stellen dat een AIB koeler het probleem niet heeft.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evernote
Koldur schreef op zondag 1 januari 2023 @ 10:54:
[...]

TL;DR
Vapor chamber is zo goed als zeker niet goed. Lijkt alleen horizontaal een probleem te geven, verticaal niet.

GPU zelf lijkt dus niets mis mee en een AIB die niet een reference design koeler gebruikt zal geen problemen moeten hebben. Tenzij die ook een design fout in de koeler hebben gemaakt, maar dat zou bizar ongelukkig zijn. Uitsluiten kan ik het natuurlijk niet ;) maar durf te stellen dat een AIB koeler het probleem niet heeft.
Hele interessante conclusie en ik ben benieuwd hoe AMD hier op gaat reageren.

Toevallig wil ik deze week m’n CPU gaan repasten met PTM7950 maar ik vind ‘t nu toch wel een beetje spannend om m’n GPU uit m’n case te halen. :$

Zoals het er naar ook naar uitziet is het mogelijk een (of meerdere) slechte batches waarbij de vapour chamber niet goed is maar zou het ook een ontwerp fout kunnen zijn?

Roman (der8auer) noemde een terugroepactie maar ik vraag me af of het zover komt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Spacewide
Maar als je de kaart draait van verticaal -> horizontaal -> weer verticaal dan blijven de temps locked op 110. Zoals hij zegt, mogelijks een vaporchamber design fout. Te weinig vloeistof of de vapor volgt een verkeerde weg..

Knap gedaan van 8auer, want hij heeft AMD's kwaliteits controle werk uitgevoerd.
Wie kan mij uitleggen hoe zoiets op de markt komt? Flippen ze op HQ een muntje en maken ze een kruisje?

Ontzettend benieuwd welk staartje dit krijgt.

[ Voor 21% gewijzigd door Spacewide op 01-01-2023 12:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SoulsOnFire
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 18-09 08:41

SoulsOnFire

My soul is on fireee...

Spacewide schreef op zondag 1 januari 2023 @ 12:26:
Maar als je de kaart draait van verticaal -> horizontaal -> weer verticaal dan blijven de temps locked op 110. Zoals hij zegt, mogelijks een vaporchamber design fout. Te weinig vloeistof of de vapor volgt een verkeerde weg..

Knap gedaan van 8auer, want hij heeft AMD's kwaliteits controle werk uitgevoerd.
Wie kan mij uitleggen hoe zoiets op de markt komt? Flippen ze op HQ een muntje en maken ze een kruisje?

Ontzettend benieuwd welk staartje dit krijgt.
Zoals hij zegt, ze moeten alle kaarten terug roepen. Anders toon je eigenlijk dat het je niks kan schelen. Aangezien hun hele marketing draait om betere prijs/kwaliteit en meer klantgericht te zijn, lijkt het me een spannende periode voor zowel hen als alle klanten.

learning every day.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MUN0X
[...]

TL;DR

Dit lijkt mijn vermoeden van vapor chamber dry-out bij een verhogen van de PL, dat ik een aantal dagen geleden aanhaalde in dit draadje, te bevestigen.
Initieel had ik problemen met de hotspottemperatuur, na het reseaten van de kaart was dit fenomeen plots weg.
Heeft mijn manipulatie een impact gehad op de vloeistofverdeling in de vapor chamber???

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MUN0X
Ter info, net even mijn case op zijn voorzijde gelegd. (IO van kaart naar boven dus)
Vervolgens heaven gestart en bamm, hotspot binnen 20seconden naar 110C (delta 45C)
Dat terwijl de kaart nu al een week perfect leek te werken in horizontale positie (delta 15-16C), verticaal leggen leek geen invloed te hebben

Vervolgens kast terug rechtop gezet ==> onmiddellijk terug naar 110C
Kast liggend (kaart verticaal) ==> delta zakt opnieuw naar 20C
kast opnieuw rechtop ==> delta blijft opnieuw laag.

Sorry AMD, maar deze gaat retour

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
Hoezo? Als de kast staat zoals hij hoort en kaart zit er normaal in en werkt dan goed, wat ist probleem dan?

Een glas op zn zij loopt ook leeg....

Kaarten die goed geplaatst niet werken is een ander verhaal. Kaarten die minder goed koelen door risers is al wel langer een probleem soms.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lanfear89
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
meljor schreef op zondag 1 januari 2023 @ 15:50:
Kaarten die goed geplaatst niet werken is een ander verhaal. Kaarten die minder goed koelen door risers is al wel langer een probleem soms.
Het probleem doet zich nu echter voor als de kaarten normaal (horizontaal) geplaatst zijn en juist niet als er een riser wordt gebruikt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Het is toch erg dat een youtuber de waarschijnlijke verklaring eerder deelt dan AMD |:(

Tuurlijk, ambtelijke molens draaien langzaam maar toch. Als AMD dit ook al weet dan hadden ze op zijn minst een kort statement kunnen maken. Maar die zijn waarschijnlijk bezig met een combinatie van lekker vakantie vieren en uitgebreide damage control.

Het is weer zo zonde. Ref editie zag er inclusief verpakking imo erg netjes uit, produkt vind ik wel te duur maar toch best prima prestaties en dan weer zo'n gaffe. :N

Natuurlijk kan er iets mis gaan maar je initiële reactie maakt zoveel verschil. AMD is (nog) geen nvidia dat met vrijwel alles weet weg te komen. Dus gedraag je dan ook niet zo.

Gewoon erg jammer dat ze hiermee mensen weer een goed argument geven om voor de concurrent te gaan.

Net als met AM4 ondersteuning voor Zen3. Allemaal ingewikkelde verhalen dat het niet kon en semantiek over de oorspronkelijke toezegging. Fast forward en ineens kan het zomaar toch wel. :r

Het is gewoon goodwill wegpissen.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappelzakje
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 19-08 21:13
Help!!!! schreef op zondag 1 januari 2023 @ 16:48:
Het is toch erg dat een youtuber de waarschijnlijke verklaring eerder deelt dan AMD |:(

Tuurlijk, ambtelijke molens draaien langzaam maar toch. Als AMD dit ook al weet dan hadden ze op zijn minst een kort statement kunnen maken. Maar die zijn waarschijnlijk bezig met een combinatie van lekker vakantie vieren en uitgebreide damage control.
Is toch logisch. Wat kun je nog meer verwachten in vakantietijd? Alsof medewerkers van AMD geen vakantie hebben of mogen hebben. Het zijn geen youtubers... :F

Bovendien heeft AMD al gereageerd met een bericht dat ze onderzoek doen naar de oorzaak van het probleem, dus dat lijkt me best netjes.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Aardappelzakje schreef op zondag 1 januari 2023 @ 17:12:
[...]

Is toch logisch. Wat kun je nog meer verwachten in vakantietijd? Alsof medewerkers van AMD geen vakantie hebben of mogen hebben. Het zijn geen youtubers... :F

Bovendien heeft AMD al gereageerd met een bericht dat ze onderzoek doen naar de oorzaak van het probleem, dus dat lijkt me best netjes.
Van een multinational als AMD mag ik wel verwachten dat ze een dergelijk onderzoek vrij snel kunnen doen.

Het is niet dat iedereen daar vrij heeft. Dan heb je een vrij onprofessionele planning. Daarnaast, als je in het bedrijfsleven werkt dan gaat de business normaal gesproken gewoon voor. Als er urgente dingen opduiken dan moet de betrokken mensen een tandje bijzetten. Ik ben in ieder geval niet anders gewend.

We onderzoeken het. Dat is wel het minste van het minste dat je kunt communiceren. Om daar nu al voor te gaan te applaudiseren......

Ik zit denk ik in het verkeerde kamp (klanten/consumentenbelang first)

Maw: sry maar slap verhaal.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
Zoals @Help!!!! al zegt, worden normaal voor dergelijke calamiteiten echt wel mensen opgetrommeld. Als waar ik werk, een niet essentieel bedrijf, de diensten plat gaan, worden wij gewoon gebeld om het op te lossen als iemand daarvoor nodig is in onze vakanties.
Hoort bij de functie.

Als je dan een bedrijf als AMD bent, gaat dat in het kwadraat op natuurlijk.

Maar ik denk dan ook dat dit nu wel gebeurt daar hoor, ook in het kwadraat. Maar juist omdat het om een dergelijk bedrijf gaat en je eerst exact de oplossing wil weten en een enigszins goede schatting wil kunnen geven van een oplossing, komen ze nu niet met halve informatie. Daar wordt je tegenwoordig nog harder op afgerekend.

Der8auer lijkt het echt wel aan het juiste eind te hebben, maar de precieze oorzaak weet ook hij niet. Dat moet AMD uiteraard wel exact weten voordat ze ook maar kunnen denken aan een communicatie over de oorzaak/eventuele oplossing.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Eerlijk gezegd verwacht ik van AMD dat ze meer kunnen dan Der8uaer. Het lijkt me dat het vooral in damage control en impact analyse zit.

Ik ben ook geen jurist hoor maar al zeg je maar: 'We hebben de vermoedelijke oorzaak gelocaliseerd en streven er naar om op korte termijn (als je niet heel specifiek wilt worden) met een vervolgreactie te komen.
We zouden dit uiteraard eerder willen doen maar de zorgvuldigheid dwingt ons om iets meer tijd te reserveren'

Dat is ook nog erg beperkt maar al beter dan 'we onderzoeken het'.

Ik denk overigens dat Der8auer de juiste oorzaak te pakken heeft.

PC Specs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Squishie
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

Squishie

Not So....

[...]

TL;DR

Hele filmpje met verbazing gekeken. Hoe kan zoiets door AMD's QC schieten. Wel respect voor de analyse van die kerel.

Ik was eerlijk gezegd geneigd een 7900xtx te halen noujuist omdat de hogere prijzen niet meer leuk vind voor de gemiddelde gamer. Gelukkig nog ff gewacht ivm alle meldingen.

Zeer slecht voor de marktontwikkeling.
Mssn nog erger is de impact voor de marktontwikkeling, namelijk zeer zwaar/slecht.
- Verkopers kunnen dit (in)direct gebruiken om die hogere prijzen te kunnen volhouden.
- AMD verliest de gunningsfactor/geloofwaardigheid als ze het niet oplossen en/of ook dezelfde relatief hogere prijzen blijven hanteren (kruipen richting 4080 aan). Dit laatste is zeker zeer problematisch als het substantiele aantallen betreft.

[ Voor 8% gewijzigd door Squishie op 02-01-2023 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lanfear89
  • Niet online

Mwah, ik had eerlijk gezegd niet anders verwacht. Een youtuber mag het bijvoorbeeld fout hebben, zo gingen er berichten rond dat het aan de DP kabel zou kunnen liggen. Of dat repasten van de koeler zou helpen.

Nu heeft Der8auer gedegen onderzoek gedaan maar AMD zal veel verder moeten gaan. Alleen even een berichtje de wereld in sturen dat het probleem bij XYZ ligt is dan niet afdoende. Als AMD nog niet zover was dat het probleem zich hoogstwaarschijnlijk bij de koeler bevind zullen ze daar nu wel eens heel stevig naar gaan kijken. Nu komt echter nog het gedeelte 'hoe' het stuk is, structureel probleem, productiefout, etc.
Het zou me niks verbazen als ze de hele productie & QC/QA afdelingen nu aan het doorlichten zijn of er daar dingen gemist zijn. Batches worden in beeld gebracht, is het elke kaart of alleen die toevallig in een bepaalde periode worden gemaakt etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
Help!!!! schreef op zondag 1 januari 2023 @ 17:49:
Eerlijk gezegd verwacht ik van AMD dat ze meer kunnen dan Der8uaer. Het lijkt me dat het vooral in damage control en impact analyse zit.

Ik ben ook geen jurist hoor maar al zeg je maar: 'We hebben de vermoedelijke oorzaak gelocaliseerd en streven er naar om op korte termijn (als je niet heel specifiek wilt worden) met een vervolgreactie te komen.
We zouden dit uiteraard eerder willen doen maar de zorgvuldigheid dwingt ons om iets meer tijd te reserveren'

Dat is ook nog erg beperkt maar al beter dan 'we onderzoeken het'.

Ik denk overigens dat Der8auer de juiste oorzaak te pakken heeft.
Mee eens hoor, maar denk dat er juridisch inderdaad een probleem is. Deze manier van omgang gebeurt nagenoeg altijd in dergelijke situaties.

Het probleem van de vapor chamber moet het wel zijn ja, maar wat is het exact, is het een defect als het voorkomt, is het een design fout, zo ja wat is die fout? Dat bedoel ik met het exacte probleem.

Dan kunnen ze pas met een oplossing op de proppen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icall5s
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 29-09-2023
Lanfear89 schreef op zondag 1 januari 2023 @ 17:54:
[...]

Mwah, ik had eerlijk gezegd niet anders verwacht. Een youtuber mag het bijvoorbeeld fout hebben, zo gingen er berichten rond dat het aan de DP kabel zou kunnen liggen. Of dat repasten van de koeler zou helpen.

Nu heeft Der8auer gedegen onderzoek gedaan maar AMD zal veel verder moeten gaan. Alleen even een berichtje de wereld in sturen dat het probleem bij XYZ ligt is dan niet afdoende. Als AMD nog niet zover was dat het probleem zich hoogstwaarschijnlijk bij de koeler bevind zullen ze daar nu wel eens heel stevig naar gaan kijken. Nu komt echter nog het gedeelte 'hoe' het stuk is, structureel probleem, productiefout, etc.
Het zou me niks verbazen als ze de hele productie & QC/QA afdelingen nu aan het doorlichten zijn of er daar dingen gemist zijn. Batches worden in beeld gebracht, is het elke kaart of alleen die toevallig in een bepaalde periode worden gemaakt etc.
Als Der Bauer de conclusie kan trekken dat AMD een recall moet gaan doen dan kan AMD dat zelf ook wel. Of het een productie- of ontwerpfout is maakt voor klanten die een recall behoeven niets uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lanfear89
  • Niet online
icall5s schreef op zondag 1 januari 2023 @ 17:58:
[...]

Als Der Bauer de conclusie kan trekken dat AMD een recall moet gaan doen dan kan AMD dat zelf ook wel. Of het een productie- of ontwerpfout is maakt voor klanten die een recall behoeven niets uit.
Ahaha... voor de klanten misschien niet, maar voor AMD wel. Bij een productiefout kan je je fabrieken door laten draaien en de klanten gewoon het product om laten wisselen voor een uit de goede serie, dus een veel kleinere impact en snellere oplossing.
Bij een ontwerpfout moet je alles terughalen en een gedeelte van je product opnieuw ontwerpen en produceren, dat duurt zoveel langer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spacewide
Ik las op AMD forum, zij die hun product willen retourneren tijdens de website maintenance, kunnen dat telefonisch via onderstaand nummer.

Benelux
Tel: 00800 12 30 23 40 (free phone)
Intl Tel: +31-(0)20-8080942

Monday - Friday
11:00 - 18:00 CET

Edit: dit is niet als reactie op de video van der8auer.
Een post van vrijdag.

[ Voor 13% gewijzigd door Spacewide op 01-01-2023 18:23 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:25

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Die helpdesk-held schrikt zich rot als hij morgen om 11u aanlogt.. :o

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Swizzler24
SAiN ONeZ schreef op zondag 1 januari 2023 @ 18:23:
Die helpdesk-held schrikt zich rot als hij morgen om 11u aanlogt.. :o
😂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Unkie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:12
Poe, twijfel nu wel of ik mijn RMA wil afwachten. De kaart is al opgestuurd (via Azerty) naar Gigabyte.

Het vertrouwen dat dit goed gaat komen is wel afgenomen. Toch maar 200 euro meer uitgeven voor een XFX of toch een 4080.... Abnormale prijzen voor abnormale kwaliteit... wat een rommeltje :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:23
MUN0X schreef op zondag 1 januari 2023 @ 14:04:
[...]

Dit lijkt mijn vermoeden van vapor chamber dry-out bij een verhogen van de PL, dat ik een aantal dagen geleden aanhaalde in dit draadje, te bevestigen.
Initieel had ik problemen met de hotspottemperatuur, na het reseaten van de kaart was dit fenomeen plots weg.
Heeft mijn manipulatie een impact gehad op de vloeistofverdeling in de vapor chamber???
Vanochtend ook even wat dingen getest.

Als de kaart nog in je systeem zit, zou je dan eens kunnen kijken wat er gebeurt als de kant met het IO shield (achterkant) lager zit dan de kant met de power connectoren (voorkant)?
raymondw in "CJ's AMD Radeon Info & Nieuwsdiscussietopic - Deel 144"
Je kan dit snel doen door de voorkant van je kast iets op te tillen of er iets onder te leggen.

evt andere mensen met een hotspot issue zouden dit ook kunnen proberen

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spacewide
raymondw schreef op zondag 1 januari 2023 @ 20:45:
[...]

Als de kaart nog in je systeem zit, zou je dan eens kunnen kijken wat er gebeurt als de kant met het IO shield (achterkant) lager zit dan de kant met de power connectoren (voorkant)?
Je kan dit snel doen door de voorkant van je kast iets op te tillen of er iets onder te leggen.

De volgende moederborden van AMD krijgen een een hellende pci-e slot. :9

Ik ga het straks eens uitproberen voor de lol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MUN0X
raymondw schreef op zondag 1 januari 2023 @ 20:45:
[...]

Net even getest met het kantelen van de kast
Voorwaarts onder een hoek van 15° (achterkant hoger dan voorkant) ==> hotspot begint sterk te flucturen en loopt op (fluctuaties tussen 87 en 102) edge stabiel rond 60-62C
Bij een hoek van 30° ==> HS 110, edge 61

Kast terug vlak gezet en na even wachten terug delta van 16°C.

Vervolgens achterwaarts onder een hoek van 15°, 30°, ... ==> geen effect

Ik zie dus exact hetzelfde als wat je in het andere draadje beschijft

[ Voor 3% gewijzigd door MUN0X op 01-01-2023 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:23
MUN0X schreef op zondag 1 januari 2023 @ 22:25:
[...]

Net even getest met het kantelen van de kast
Voorwaarts onder een hoek van 15° (achterkant hoger dan voorkant) ==> hotspot begint sterk te flucturen en loopt op (fluctuaties tussen 87 en 102) edge stabiel rond 60-62C
Bij een hoek van 30° ==> HS 110, edge 61

Kast terug vlak gezet en na even wachten terug delta van 16°C.

Vervolgens achterwaarts onder een hoek van 15°, 30°, ... ==> geen effect

Ik zie dus exact hetzelfde als wat je in het andere draadje beschijft
Ik denk dat je reseat idd een verandering in de vapor chamber is geweest.
Zelfde dat mensen een support plaatsen aan de voorkant en dan betere resultaten behalen.

Helaas heb ik geen kaarten die niet functioneren om het verder te onderzoeken.
Maar het zou qua hoeveelheid vloeistof best nog wel een ding kunnen zijn

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MUN0X
raymondw schreef op zondag 1 januari 2023 @ 23:00:
[...]

Ik denk dat je reseat idd een verandering in de vapor chamber is geweest.
Zelfde dat mensen een support plaatsen aan de voorkant en dan betere resultaten behalen.

Helaas heb ik geen kaarten die niet functioneren om het verder te onderzoeken.
Maar het zou qua hoeveelheid vloeistof best nog wel een ding kunnen zijn
Net even getest om de PL te verhogen tot +15 terwijl de kast achterover staat (voorkant 30 graden omhoog)
Voorheen gaf dit aanleiding tot een delta van 40C, nu met de kast schuin slecht 21C verschil! (edge 64, hotspot 85)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bjorntju

Gewoon erg jammer dat ze hiermee mensen weer een goed argument geven om voor de concurrent te gaan.
Yup, mijn 7900XTX is retour (alleen nog geen geld terug ontvangen, zal deze week wel komen mag ik hopen) en heb een 4080 FE aangeschaft. AIB modellen van de 7900XTX zitten rond de 1350 en dan kan je beter voor een 4080 FE gaan voor een paar tientjes meer, qua performance is een 4080 ongeveer gelijk maar in ray tracing 50%+ sneller.

Niet dat de 4080 een goede deal is, maar toch jammer. Ik gunde het AMD wel en met 250 euro goedkoper ongeveer gelijke prestaties in rasterisation als een 4080 (iets sneller zelfs) was voor mij genoeg om toch eens voor kamp rood te gaan. Helaas was dat van korte duur...

Volgende generatie nieuwe kans ;)

Achteraf ook erg knullig, in hun presentatie zaten ze indirect te bashen op Nvidia over het 12VHPWR stekker probleem wat achteraf een storm in een glas water bleek te zijn (niet volledig ingeplugde connectoren) en nu zitten ze zelf nu met een groot probleem... man man man.

[ Voor 13% gewijzigd door bjorntju op 02-01-2023 00:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Evernote
bjorntju schreef op maandag 2 januari 2023 @ 00:04:
[...]

Yup, mijn 7900XTX is retour (alleen nog geen geld terug ontvangen, zal deze week wel komen mag ik hopen) en heb een 4080 FE aangeschaft. AIB modellen van de 7900XTX zitten rond de 1350 en dan kan je beter voor een 4080 FE gaan voor een paar tientjes meer, qua performance is een 4080 ongeveer gelijk maar in ray tracing 50%+ sneller.

Niet dat de 4080 een goede deal is, maar toch jammer. Ik gunde het AMD wel en met 250 euro goedkoper ongeveer gelijke prestaties in rasterisation als een 4080 (iets sneller zelfs) was voor mij genoeg om toch eens voor kamp rood te gaan. Helaas was dat van korte duur...
Ook niet onbelangrijk, de 4080FE vreet ook veel minder stroom.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.discordapp.com/attachments/751379896286052392/1058669266041307236/image0.jpg
Afbeeldingslocatie: https://cdn.discordapp.com/attachments/751379896286052392/1058669118489907260/image0.jpg

RT vind ik zelf niet zo interessant en als ik een keuze moet maken tussen een GPU van ~€1151 en € 1399 voor vergelijkbare rasterisation performance dan kies ik zelf voor de goedkopere GPU.

Hopelijk lost AMD deze problemen op en geven ze ook de powerplay tables vrij zodat het verbruik ook omlaag te schroeven valt. #wishfulthinking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjorntju
bjorntju schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 13:14:
[...]

Ter info nog, weer mail van AMD gekregen over de retour:

[...]

Uurtje later de volgende mail:

[...]

(Persoonlijke info weggehaald).

Return adres is magazijn van Ingran Micro, zelfde als waar die vandaan kwam.

Gelukkig gaat het vrij soepel, had al verhalen gehoord dat ze in Amerika geen RMA honoreren. Gelukkig hebben we hier in NL rechten ;)

Omdat ik wist dat ik met een buitenlandse support te maken had en in de voorwaarden stond dat je alleen mag retourneren als het product ongeopend is, heb ik in mijn aanvraag gezet dat ik per Nederlandse/Europese wet het recht heb om het product binnen 14 dagen terug te sturen ookal is het geopend. Geen idee of dat geholpen heeft maar ik kreeg dus direct akkoord op de retour.

Misschien beetje offtopic maar voor de gene die een RMA/retour moeten aanmelden dan weet je het proces en als ze moeilijk doen gewoon op je rechten wijzen :+ Duurt ongeveer een dagje tussen mijn reactie en die van AMD dus verwacht niet dat je direct reactie krijgt als je terug reageert.
Vannacht half 1 volgende mailtje binnen gekregen:
Dear xxxxxxx,

A refund has been generated for your order as a result of your request, the fulfiller's request, incorrect address, or a refused shipment.

REFUND DETAILS
Order ID: XXXXXXXXXX
Amount: 1.146,32 €

If you have questions about your order, please visit: www.amd.com/onlinestorehelp

Please note: This email message was sent from a notification-only address that cannot accept incoming email. Please do not reply to this message.
Refund lijkt dus geaccepteerd te zijn :) Al met al ongeveer 2 weken tussen eerste reactie van AMD en verwerking van de refund. Geld lijkt nog niet gestort te zijn maar ga er vanuit dat dat de komende dagen wel gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cuqebaqer
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-09 16:23
Een 7900XT als upgrade voor mijn 3070. Is dat een goede/slimme upgrade ? Of toch even wachten tot na CES en kijken wat dat brengt ? Ik game op een 180hz 1440p paneel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meljor
Cuqebaqer schreef op maandag 2 januari 2023 @ 09:46:
Een 7900XT als upgrade voor mijn 3070. Is dat een goede/slimme upgrade ? Of toch even wachten tot na CES en kijken wat dat brengt ? Ik game op een 180hz 1440p paneel.
Circa 60% sneller, dus aardige upgrade maar het kost je ook wat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Julian
Vandaag maar ff gebeld met AMD om omruiling van de kaart in gang te zetten, ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat het héél druk gaat worden zodra de warranty-site weer online is....... Ze hebben mijn verzoek in behandeling genomen en "intern doorgezet voor beoordeling".

Edit: en nu blijft hij gewoon bij het renderen van de desktop en deze webpagina al een kwartier op een verbruik van 85 watt hangen met een junction temperature van maar liefst 84 graden 69 graden (sorry keek niet goed, was de memory junction temperature die zo hoog was)! Iz nie goe.

[ Voor 36% gewijzigd door Julian op 02-01-2023 11:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Swizzler24
Wacht gewoon ff kerel. Een 3070 is een perfect kaartje voor 1440P gaming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pharkink
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06-03 15:42

Misschien een interessante video voordat je 7000 series koopt

Acties:
  • +2 Henk 'm!
pharkink schreef op maandag 2 januari 2023 @ 15:56:

Is inderdaad wel interessant. Maar alleen van toepassing op de Reference modellen en daar hebben ze het ook lang niet allemaal zo erg.
De twee kaarten die ik getest heb werkte beide prima met de stock 346watt power limit. Pas als je naar 390+ watt ging pushen ging de hotspot naar 110c en bij de 2e net iets later bij 400 watt. Dus voor stock gebruik geen enkel probleem.
Voor de mensen met een kaart die stock al 110c haalt natuurlijk wel heel vervelend. Het koeler ontwerp deugt niet helemaal. Ik had er zelf wel iets meer van verwacht gezien het formaat van de koeler en de fans tov de RDNA2 koelers.

Op dit moment is 2e hands geteste kaarten kopen eigenlijk het beste. Of voor een AIB versie gaan. Anders heb je een kans dat je hem terug moet gaan sturen als hij niet goed werkt. Ik weet niet hoeveel % van de kaarten stock ook al problemen heeft. Maar het lijken wel wat meer gevallen dan nVidia bij de connector problemen had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zou dan eigenlijk door sparen voor de XTX die is toch een stuk sneller.
Maar voor 180Hz 1440P kan je volgens mij beter een 6950XT hebben. Dat zijn atm een beetje de snelste kaarten voor 1440P ook qua driver overhead.

De 7900 kaarten hebben nog wat driver updates nodig maar doen het in die resolutie wel goed tov de nVidia kaarten.

Maar ik moet zeggen dat ik mij niet zo verdiept heb in 1440P high FPS aangezien ik zelf op een net wat hogere resolutie game en tot max 144Hz. Dus je zou de reviews er anders nog even op na moeten slaan.

Maar de 7900XT vind ik zelf geen interessante kaart, voor die 100 euro verschil zou ik altijd voor de XTX gaan. Het verschil moet eigenlijk naar 200-250 euro wil het echt interessant worden.

[ Voor 219% gewijzigd door Astennu op 02-01-2023 16:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pharkink
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06-03 15:42
Astennu schreef op maandag 2 januari 2023 @ 16:25:
[...]

Is inderdaad wel interessant. Maar alleen van toepassing op de Reference modellen en daar hebben ze het ook lang niet allemaal zo erg.
Volgens deze Youtuber hebben ook veel partnerkaarten dezelfde problemen met hetzelfde coolerdesign. Denk bijvoorbeeld aan de kaarten van Saphire, Powercolor en Asrock.

Het gaat volgens hem ook om alle kaarten met dit design, niet om enkele.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyline GT-R
  • Laatst online: 08-09 08:43
pharkink schreef op maandag 2 januari 2023 @ 16:55:
[...]

Volgens deze Youtuber hebben ook veel partnerkaarten dezelfde problemen met hetzelfde coolerdesign. Denk bijvoorbeeld aan de kaarten van Saphire, Powercolor en Asrock.

Dat zijn nog steeds reference kaarten hoor. Dat zijn de zogenaamde MBA - Made By AMD - kaarten. Dat is niets meer dan een standaard AMD reference kaart in een doos met een sticker van Asus of Sapphire op..

Hij heeft het meer op de echte custom AIB kaarten zoals een XFX Merc, Sapphire Nitro+, Powercolor Red Devil, Asus TUF,.. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spacewide
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oxaxPvugfu6yhtS0G3Nez1y5WuA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SYbrTXT7e3SI1M9ADZQWDjaG.jpg?f=fotoalbum_large

Waar koop ik zoiets als dit? Mijn Vega heeft rode lampjes, dat vond ik nice, maar dit is nicer.

Bron: der8auer AMD is in trouble video

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pharkink schreef op maandag 2 januari 2023 @ 16:55:
[...]

Dat zijn dezelfde kaarten. Dat is allemaal het reference design. Die coolers worden door een fabrikant gemaakt en de pcb's door weer een ander.

In het verleden heeft coermaster volgens mij wel eens amd reference koelers gemaakt en sapphire reference pcb's.

Hoe dat voor deze generatie geregeld is weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Spacewide schreef op maandag 2 januari 2023 @ 17:14:
[Afbeelding]

Waar koop ik zoiets als dit? Mijn Vega heeft rode lampjes, dat vond ik nice, maar dit is nicer.

Daar was ik ook al benieuwd naar best een leuk ding :) meet alleen niet wat er over het pci-e slot gaat maar wel een leuke indicatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Spacewide schreef op maandag 2 januari 2023 @ 17:14:
[Afbeelding]

Inderdaad cool. Zou me niet verbazen als hij het zelf gemaakt heeft.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Lijkt van elmor labs te zijn.
https://www.elmorlabs.com...ry/measurement-equipment/

Exacte product die der8auer gebruikt staat er echter niet tussen... Custom made?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• huubhuub
pharkink schreef op maandag 2 januari 2023 @ 15:56:

Ik heb er 1 gekocht en geen last van bovenstaande.
Mijn punt is.... er zijn erg veel kaarten in omloop die niet goed zijn. Er zijn echter ook wel goede kaarten in omloop (en deze mensen melden zich over het algemeen niet).

Mijn advies zou dan ook als volgt zijn:

- Wil je een 7900 XTX nu, koop dan een AIB (Merc. of Red Devil bv.).
- Wil je per se een 7900 XTX MBA (bijvoorbeeld voor de looks) wacht dan tot de kinderziektes eruit zijn.

Er is niets mis met de 7900 XTX performance, die van mij loopt standaard ~15000 TSE, ~30000 TS en ~16000 port royal. Dit is gewoon praktisch een 4080 of erg nabij.
Zoals ik al eerder heb gezegd, een early adaptor kost geld en/of moeite. AMD lost alles echt wel op, dit gaat alleen veel tijd vergen (en mogelijk wat irritatie opleveren).

Zoals derbauer al zegt, het heeft geen zin om AMD, intel of Nvidia af te branden op de (slechte) resultaten die zij allen getoond hebben, onprofessioneel als ze zelfs dit onderling doen. Of je nu een stekker hebt die je kaart laat affikken, een koeler die onjuist door de QC is gekomen of drivers welke waardeloos presteren, alle fabrikanten hebben wel iets op dit moment.

Always bet on Huub

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jonatw
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-09 13:25
Inmiddels deze kaart uitvoering: XFX Speedster MERC 310 AMD Radeon RX 7900 XT Black Edition gekocht ter vervanging van een 5700XT.
Kan ik met deze kaart ook problemen verwachten met de vaporchamber zoals in de video geschetst?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erraa
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 06-03 15:45
jonatw schreef op maandag 2 januari 2023 @ 17:50:
Inmiddels deze kaart uitvoering: XFX Speedster MERC 310 AMD Radeon RX 7900 XT Black Edition gekocht ter vervanging van een 5700XT.
Kan ik met deze kaart ook problemen verwachten met de vaporchamber zoals in de video geschetst?
Neen, betreft enkel reference cooler designs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jonatw
Moet ik voor de XFX 7900XT een nieuwe voeding aanschaffen? Komt in een systeem met o.a. Ryzen 5 3700, 32GB, 3 SSDs en een uitvoering: Powercolor Red Devil RX 5700 XT die eruit gaat.
Huidige voeding is een uitvoering: Corsair RM550x Zwart

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evernote
jonatw schreef op maandag 2 januari 2023 @ 19:15:
Moet ik voor de XFX 7900XT een nieuwe voeding aanschaffen? Komt in een systeem met o.a. Ryzen 5 3700, 32GB, 3 SSDs en een uitvoering: Powercolor Red Devil RX 5700 XT die eruit gaat.
Dat lijkt me zeer verstandig ja. Ik zou toch wel richting de 750w platinum of beter gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vidra
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-09 15:56

Vidra

Vragen?

Evernote schreef op maandag 2 januari 2023 @ 19:16:
[...]

Dat lijkt me zeer verstandig ja. Ik zou toch wel richting de 750w platinum of beter gaan.
Met die kaart wordt 850+ aangeraden (de kaart trekt zelf al 460+)

Executive Director | aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend! | Build: AMD 7800X3D - 32GB - AMD RX 7900XTX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DijkvanPieter
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 03-09 14:18
Ja je hebt absoluut een nieuwe PSU nodig. AMD adviseert zover ik weet 750+ watt voor hun reference model. Je hebt gekozen voor een AIB model die meer kan verbruiken dan reference. Ik zou die 750 als absoluut minimum aanhouden en eerder kijken naar een goede ~850 watt voeding.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• meljor
X750rmx werkt hier prima op de merc xtx

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bjorntju
bjorntju schreef op maandag 2 januari 2023 @ 09:08:
[...]

Vannacht half 1 volgende mailtje binnen gekregen:

[...]

Refund lijkt dus geaccepteerd te zijn :) Al met al ongeveer 2 weken tussen eerste reactie van AMD en verwerking van de refund. Geld lijkt nog niet gestort te zijn maar ga er vanuit dat dat de komende dagen wel gebeurd.
Laatate update, geld is zojuist teruggestort op mijn creditcard, al met al vrij soepel verlopen. Hopelijk voor de rest die hem terug (gaan) sturen ook!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Niet voeding upgraden. Probeer het en kijk wat er gebeurd. Resultaat zou je wel eens kunnen verrassen.
Mag die toch uitklappen TDP terugschroeven en dan nieuwe voeding kopen.

[ Voor 5% gewijzigd door Thomg op 02-01-2023 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
550 is nogal krap, ik kan de merc xtx met 5800x3d naar 650 watt uit het stopcontact krijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyline GT-R
  • Laatst online: 08-09 08:43
Die AMD aanbevelingen van 750W of 850W is dan ook vooral als je er een 850W van de Action inzet. Een stevige Corsair RMx kan wel wat hebben. Zeker een 750W. Dat gezegd hebbende zal die 550W van je wel heel nipt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

meljor schreef op maandag 2 januari 2023 @ 22:41:
550 is nogal krap, ik kan de merc xtx met 5800x3d naar 650 watt uit het stopcontact krijgen...
Ja... En? Dat is iets onder de 600W als je losses eraf trekt. De Rm550X is een premium voeding die probleemloos meer kan leveren.
Zolang de voeding van hoge kwaliteit is loop je geen risico. Uitvaller? Vervangen.
Anders lekker laten as is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jonatw
Bedankt voor de adviezen. Ik ga het inderdaad proberen met de 550.
Wel alvast een 750 besteld voor als ik tekortkom: uitvoering: Seasonic Focus SPX (2021) 750 watt 95 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

jonatw schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 00:15:
Bedankt voor de adviezen. Ik ga het inderdaad proberen met de 550.
Wel alvast een 750 besteld voor als ik tekortkom: uitvoering: Seasonic Focus SPX (2021) 750 watt 97 euro.
Wow, damn, voor die prijs zou ik er ook niet hard over nadenken en die halen.
Zie wel dat het een externe verkoper is, ik ga voor je duimen dat het geen baksteen is.
Filmen als je uitpakt!
Pagina: 1 ... 7 ... 24 Laatste

Let op:
Levertijden en prijzen bespreken we in: [AMD Radeon RX7000 series] Levertijden & Prijzen