[AMD Radeon RX7000 series] Ervaringen & Discussie Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 6 ... 24 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Evernote
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13:37
Hier een video van onze Duitse eindbaas der8auer over de 7900XTX en de thermals:
YouTube: 7900XTX Hotspot Temperature Issue tested

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjorntju
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15-09 03:09
Help!!!! schreef op maandag 26 december 2022 @ 13:40:
[...]

En zo praten we het allemaal recht ...... 8) :+ :P
Zo is 't _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evernote
4080 FE is niet op voorraad toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nii3k
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 00:02
SoulsOnFire schreef op maandag 26 december 2022 @ 08:39:
Ik ben nu nog aan het wachten op 1 onderdeel en woensdag begin ik een splinternieuwe AM5 build (7700x + 7900XTX). Nu ik lees dat er toch wat problemen zijn ivm temperatuur vraag ik mij af hoe extreem dit is. Buiten de gpu verticaal plaatsen lijkt er niet veel aan te veranderen. Benieuwd hoe hard ik zal moeten tweaken.
Heb dezelfde combo draaien, 7700x is idd een heethoofd. Maar dat is by design en hoort zo. Mijn xtx doet het perfect tot nu toe, nog niet in de buurt van de 100 graden geweest. Tijdens 3dmark gaat die naar de 84 als ik me niet vergis. Dus beetje afhankelijk wat je krijgt? Geluk hebben denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skyline GT-R
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-09 08:43
Evernote schreef op maandag 26 december 2022 @ 14:13:
[...]

4080 FE is niet op voorraad toch?
Jawel hoor. Zowel voor NL (NBB) als BE (LDLC) is deze momenteel gewoon bestelbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjorntju
Evernote schreef op maandag 26 december 2022 @ 13:56:
Hier een video van onze Duitse eindbaas der8auer over de 7900XTX en de thermals:
YouTube: 7900XTX Hotspot Temperature Issue tested
Hmm, lijkt erop dat hij hem vertical gemount heeft met testen, dan werkt de kaart ook beter (was bij mij ook het geval). In de comments hebben mensen het er ook over en ik zie in een reactie dat hij er naar gaat kijken, ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evernote
Skyline GT-R schreef op maandag 26 december 2022 @ 14:18:
[...]

Jawel hoor. Zowel voor NL (NBB) als BE (LDLC) is deze momenteel gewoon bestelbaar.
Ik zie het ja, € 1399.. tsja als je ray tracing echt belangrijk vindt is het een optie.

Overigens is die zoekfunctie op NBB waardeloos, uiteindelijk via Google/Nvidia de 4080FE gevonden maar niet met een normale zoek opdracht op de site.
bjorntju schreef op maandag 26 december 2022 @ 14:19:
[...]

Hmm, lijkt erop dat hij hem vertical gemount heeft met testen, dan werkt de kaart ook beter (was bij mij ook het geval). In de comments hebben mensen het er ook over en ik zie in een reactie dat hij er naar gaat kijken, ben benieuwd.
Ja er zijn heel veel mensen die reageerden dat de kaart gewoon horizontaal getest moet worden.

Ben ook erg benieuwd naar verdere ontwikkelingen, ik vind der8auer wel altijd erg goed en hij zal denk ik wel een oorzaak vinden zodra hij het probleem kan reproduceren.

[ Voor 41% gewijzigd door Evernote op 26-12-2022 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappelzakje
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 19-08 21:13
bjorntju schreef op maandag 26 december 2022 @ 14:19:
[...]

Zelfs als de oriëntatie van de kaart een rol speelt dan zou dat consistent kunnen zijn met variatie in mounting pressure als gevolg van "verkeerde" montage zoals vermeld in de video. Het lijkt me best de moeite waard om de schroeven even aan te draaien en kijken of het verschil maakt.

Het is natuurlijk een beetje knullig, maar niet het einde van de wereld als dit de oorzaak is.

PS: in de comments bij de video wordt ook gesproken over de oriëntatie. Der8auer heeft getest met dezelfde oriëntatie als de vorige eigenaar die last had van de hoge hotspot waarden (verticaal).

[ Voor 11% gewijzigd door Aardappelzakje op 26-12-2022 14:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjorntju
Aardappelzakje schreef op maandag 26 december 2022 @ 14:38:
[...]

Zelfs als de oriëntatie van de kaart een rol speelt dan zou dat consistent kunnen zijn met variatie in mounting pressure als gevolg van "verkeerde" montage zoals vermeld in de video. Het lijkt me best de moeite waard om de schroeven even aan te draaien en kijken of het verschil maakt.
Bij het repasten heb ik de schroeven om de die extra goed aangedraaid, vaster konden ze niet :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SoulsOnFire
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 16-09 20:03

SoulsOnFire

My soul is on fireee...

bjorntju schreef op maandag 26 december 2022 @ 14:43:
[...]

Bij het repasten heb ik de schroeven om de die extra goed aangedraaid, vaster konden ze niet :P
Wel vreemd als je zijn (der8auer) filmpje ziet. Vergeleken met de feedback van anderen weten we dus nog niets. AMD mag hier ook wel eens op reageren.

learning every day.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-09 16:34
Aardappelzakje schreef op maandag 26 december 2022 @ 14:38:
[...]

Het is natuurlijk een beetje knullig, maar niet het einde van de wereld als dit de oorzaak is.

PS: in de comments bij de video wordt ook gesproken over de oriëntatie. Der8auer heeft getest met dezelfde oriëntatie als de vorige eigenaar die last had van de hoge hotspot waarden (verticaal).
Ik zou wel heel erg oppassen met extra de schroeven aan te draaien. De die van GPU's zijn volledig zonder bescherming en dus "naakt", als je er teveel druk op zet breekt de die en is je garantie echt weg.
Daarom is het advies bij GPU's ook om niet te snel zelf aan de koeling te rommelen.

CPUs hebben een heatspreader, niet alleen om de hitte uit te spreiden, maar ook om gebroken/gekraakte die's te voorkomen.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjorntju
SoulsOnFire schreef op maandag 26 december 2022 @ 14:47:
[...]

Wel vreemd als je zijn (der8auer) filmpje ziet. Vergeleken met de feedback van anderen weten we dus nog niets. AMD mag hier ook wel eens op reageren.
Ja ik heb ze juist goed aangedraaid zodat ik zeker wist dat hij er "strak" tegenaan zat. Schroeven konden ook niet vaster, maar heb ook niet echt doorgedrukt zegmaar.

Enige waar ik nog aan zat te denken om ze juist iets losser te draaien, misschien dat ze zo strak staan dat de coldplate in een kromming staat oid. en daarom dus geen goed contact heeft...

Maar ik heb er eigenlijk geen zin meer in om er nog meer aan te pielen :+

[ Voor 4% gewijzigd door bjorntju op 26-12-2022 14:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardappelzakje
Koldur schreef op maandag 26 december 2022 @ 14:49:
[...]

Ik zou wel heel erg oppassen met extra de schroeven aan te draaien. De die van GPU's zijn volledig zonder bescherming en dus "naakt", als je er teveel druk op zet breek de die en is je garantie echt weg.
Daarom is het advies bij GPU's ook om niet te snel zelf aan de koeling te rommelen.

CPUs hebben een heatspreader, niet alleen om de hitte uit te spreiden, maar ook om gebroken/gekraakte die's te voorkomen.
Eens, voorzichtigheid is altijd geboden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:09
110 graden is volgens AMD "normal" en iemand op Reddit kreeg om die reden geen RMA (staat op wccftech).

Lekker dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davek
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 31-12-2022
Nexxexium schreef op maandag 26 december 2022 @ 06:58:
[...]

Ik heb nu precies hetzelfde. In het begin erg blij met aankoop. Nergens last van. Nu ineens ook hangs met MW2 waar ik al uren zonder issues mee heb kunnen spelen.

Ik ga proberen te backtracken wat er nu veranderd is. Eens kijken of terug naar de oudere drivers helpt .
Mocht je ergens achter komen wat voor jouw helpt let me know 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Het is misschien een longshot maar op deze kaarten zit bij de fans een temperatuursensor. Zou daar iets mis mee zijn :?

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-09 16:34
Help!!!! schreef op maandag 26 december 2022 @ 18:16:
Het is misschien een longshot maar op deze kaarten zit bij de fans een temperatuursensor. Zou daar iets mis mee zijn :?
Hotspot zit echt in de die en dat is waar de meldingen om gaan. Dus dat is hem niet.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JRMBelgium
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15-09 09:03
meljor schreef op maandag 26 december 2022 @ 17:12:
110 graden is volgens AMD "normal" en iemand op Reddit kreeg om die reden geen RMA (staat op wccftech).

Lekker dan.
Mijn 7900XT hotspot haalt 80°C na 6min furmark met core clock rond 2650Mhz en geheugen op 2450mhz.
Dus ik zou het raar vinden dat 110°C als normaal beschouwd wordt. Ik heb gewoon reference design en enige tweak is een kleine undervolt van -50mv.

Tijdens gamen en livestream encoden komt mijn core tempt niet eens boven 60° omdat mijn fps altijd capped is op 140fps op mijn 144hz scherm. Hotspot heb ik nog niet gemeten tijdens gamen maar ook daar zie ik dat TechPowerup slechts 76°C meet met hotspot.

[ Voor 21% gewijzigd door JRMBelgium op 26-12-2022 19:15 ]

Mijn Twitch & Youtube | SSPECS Discord bot. Toon je rig op Discord!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurrie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 28-12-2022
edit: laat maar -- ik keek op de een of andere reden volledig over de sensor die duidelijk junction heet heen 8)7

Als iemand die nooit echt op temperaturen heeft gelet: is de zgn. "junction"-temperatuur anders dan de "core"-temperatuur?

Zo ja, onder Linux zie ik momenteel enkel de "core"-temperatuur (die bij 100% GPU rond de 67 hangt) en vraag ik me af of ik ook die "junction"-temperatuur kan zien. Weet iemand of dit kan, of dat enkel Windows-software of -drivers deze mogelijkheid biedt? Ik vrees van niet omdat ik er niets over kan vinden, maarik probeer het even hier.

Momenteel gebruik ik gamescope om de frames op 90 te cappen omdat ik het verschil met meer fps toch niet merk en dat resulteert in nog lagere temperaturen dus zal het vast wel goed zitten, maar ben toch benieuwd of ik e.e.a. kan monitoren.

[ Voor 8% gewijzigd door jurrie op 26-12-2022 21:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• faljukin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:28
Ik heb inmiddels ook een refund aangevraagd.
Zelfs op 2200mhz krijg ik crashes.
Geen zin om weken te wachten op misschien een goede driver...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Bij de 3090 van nvidia was de junction temperatuur het geheugen dat 110 graden werd zonder fatsoenlijke thermal pads onder de backplate en dezelfde verschijnselen had, fans naar 100% en throttlen.

In de standaard horizontale bevestiging hangt het hele gewicht van de koeler aan paar bevestigingspunten en daar gaat het ergens mis lijkt het bij de reference kaarten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Julian
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-09 21:02
Ik heb een review geschreven van de AMD 7900 XTX, aanvullingen en commentaar zijn welkom!

Phanteks Enthoo Evolv mATX Tempered Glass Grijs | Gigabyte B650M Aorus Elite AX | AMD 9800X3D | NZXT Kraken Z63 | 64GB DDR5 6000C28 | NVIDIA RTX 4090 FE | LG 83G4 4K 144Hz | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MailMan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:51
Ik verbaas me een beetje dat het verder redelijk stil is op de nieuwssites als het over de Hotspots en throttling gaat…

Iemand die bij Powercolor werkt biedt aan een overzicht bij te houden van de issues om AMD bewust ervan te maken dat het niet om een handje vol gaat. Zie eerste reactie op deze Reddit post: https://www.reddit.com/r/...m=ios_app&utm_name=iossmf

Wellicht minder een issue om te RMAen in de EU. Aan de andere kant, dit is hoe AMD er drie jaar geleden instond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meljor
De xtx XFX merc nog even flink aan de tand gevoeld: na vele rondjes f1 22 met en zonder RT en een aantal timespy runs is de absolute max hotspot 85 graden, gpu 66 graden. Daarna gaan de fans er echt voor werken om te zorgen dat hij niet hoger komt. Geen stille kaart, mijn reference 6900xt is stiller.

Boost circa 2800mhz stock. Behalve met RT, dan net geen 2600mhz. Beetje lame: wanneer je de power nodig hebt gaan clocks minder hoog.....is dat bij NV ook zo? Heb dit bij de 6000 series niet gecheckt, zal straks es er op letten bij mn 6900 in de andere kast.

De XTX wil wel hard gaan: doet een ruime 3ghz met +15 power en lichte undervolt maar dan is hij ook behoorlijk luid en trekt probleemloos 450+ watts..... Mij wat te gortig dus ik laat hem wel stock. Snelle kaart, dat zeker!

Ik gebruik trouwens een Corsair RM750X en dat gaat prima tot nu toe. Deze psu heeft maar 2 pci-e kabels maar totaal 4x 8 pin connector. De Merc heeft 3 connectors nodig dus moest eentje doorlussen, dit lijkt goed te werken (ook op 450w).
Voor als iemand het zich afvraagt....

[ Voor 18% gewijzigd door meljor op 27-12-2022 08:45 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Skyline GT-R
Die Merc is zeker een mooie kaart. En wanneer je hem volledig op zijn staart trapt dan kan die inderdaad wat luid worden. Maar stock settings met een UV doet hier al heel veel.

Zo ziet de mijne er momenteel uit ingebouwd in een Corsair 7000D
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JRwsm5YsMekK5MVA2c7VHmmBink=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZgeFD8T0XqSfekKkzVIeuEzO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
Skyline GT-R schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 09:20:
Die Merc is zeker een mooie kaart. En wanneer je hem volledig op zijn staart trapt dan kan die inderdaad wat luid worden. Maar stock settings met een UV doet hier al heel veel.

[Afbeelding]
Ziet er goed uit! De mijne begon na 5 min. Benches ineens keihard te ratelen, dan weet je hoe een hartverzakking voelt.....

Bleek een klein cellofaan rondje te kleven aan 1 van de fans.....pfft.....gauw opgelost gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11-09 13:30

Nutral

gamer/hardware freak

Skyline GT-R schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 09:20:

[Afbeelding]
de plastic folie zit nog op je kaart, of heb je die er bewust op laten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyline GT-R
Nutral schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 09:38:
[...]

de plastic folie zit nog op je kaart, of heb je die er bewust op laten zitten.
Klopt dat er die nog op zit. En die zit er inderdaad nog bewust op. Ik ga de kaart nog een paar keren moeten uithalen en inbouwen voor wat andere spullen te upgraden. Dus dan bescherm ik de kaart liefst nog even. Die van de backplate is er wel al af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:18
SoulsOnFire schreef op maandag 26 december 2022 @ 14:47:
[...]

Hebben ze al gedaan, ze hebben bevestigd dat er een onderzoek komt. Na al die heisa rond 4090 en doorbranden van kabels is het wederom veel FUD media dat er op springt.

BE / SMA 4.2 KWp West / HMT 0.8 Oost / dual MT Venus E 5KW (V153.125), CT003 ( v117) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nexxexium
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-09 20:44
davek schreef op maandag 26 december 2022 @ 17:46:
[...]

Mocht je ergens achter komen wat voor jouw helpt let me know 😅
tot zover.
(x670e chipset)
- sata disks ontkoppeld ( moet ik nog verder testen)
- alle kabels in mobo en psu goed aangedrukt
- op mijn mobo zijn 2 atx 12v1 8 pin aansluitingen.
eerder was dat niet nodig maar heb nu extra cpu stroomkabel vanaf psu (corsair hx 850 watt) naar de tweede 8 pin aangesloten.
eerder had ik dus vanuit psu maar 1 8 pin 12v aangesloten op mobo.
- adrenaline software ingesteld global op default gezet.
- performance game profile voor cod mw2 total board power op -10 %
- nu blijft deze weer als voorheen stabiel. (vanaf dag 1 heb ik een paar keer een crash gehad)

crashed nu weer zelden. paar dagen "getest"

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bjorntju
bjorntju schreef op maandag 26 december 2022 @ 11:18:
Reactie van AMD teruggekregen:

[...]

Toch maar besloten om voor een refund te gaan. Risico dat ik weer een slechte terugkrijg vind ik te groot.

Heb de gegevens teruggestuurd en even afwachten.
Ter info nog, weer mail van AMD gekregen over de retour:
Thank you for your email

As per your request, your refund request for order number #xxxxxxxxxxx has been initiated and You should receive the separate email from DR system with more information to your registered email address that you have provided the during the order placement

Please visit the below link for more information regarding the AMD online store

https://www.amd.com/en/support/kb/faq/amdonlinestorefaq

Thanks for contacting AMD

In order to update this service request, please respond without deleting or modifying the service request reference number in the email subject or in the email correspondence below.

Please Note: This service request will automatically close if we do not receive a response within 10 days and cannot be reopened.

If it is not feasible to respond within 10 days, feel free to open a new service request and reference this ticket for continued support.
Uurtje later de volgende mail:
Thank you for ordering from AMD.com Online Store. A Return Order has been created for your refund request and the Return Reference Number is: xxxxxxxxx.

Please note that this Return Order is valid for 30 days only. Once we have received the return product(s), your refund should be credited through your original payment method within 5-7 business days.

Shipping Instructions:

Please read carefully to ensure that your original product is returned to the correct location for processing.

In the event that you are returning multiple products, you may be required to send items to different addresses specified below. Products being returned to the same address may be shipped together.

Please note that we cannot issue a refund until your return product(s) is received at its correct corresponding address for processing.

Details about your order can be viewed online where you may obtain information such as:
Return Status
(Persoonlijke info weggehaald).

Return adres is magazijn van Ingran Micro, zelfde als waar die vandaan kwam.

Gelukkig gaat het vrij soepel, had al verhalen gehoord dat ze in Amerika geen RMA honoreren. Gelukkig hebben we hier in NL rechten ;)

Omdat ik wist dat ik met een buitenlandse support te maken had en in de voorwaarden stond dat je alleen mag retourneren als het product ongeopend is, heb ik in mijn aanvraag gezet dat ik per Nederlandse/Europese wet het recht heb om het product binnen 14 dagen terug te sturen ookal is het geopend. Geen idee of dat geholpen heeft maar ik kreeg dus direct akkoord op de retour.

Misschien beetje offtopic maar voor de gene die een RMA/retour moeten aanmelden dan weet je het proces en als ze moeilijk doen gewoon op je rechten wijzen :+ Duurt ongeveer een dagje tussen mijn reactie en die van AMD dus verwacht niet dat je direct reactie krijgt als je terug reageert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappelzakje
Ik heb even een testje gedaan in mijn setup in de Ncase M1 V5. Ik zag in sommige games en benchmarks wel hoge hotspot temps (103C gezien in BF2042), maar de delta's vielen eigenlijk best mee: max zo rond 17/18. Bovendien was er geen sprake van throttling.

Omdat ik het vermoeden had dat de behuizing en rol speelde in de hoge temps i.v.m. de gebrekkige airflow, heb ik Heaven aangezet (minimaal 10/15 minuten) met alle panelen erop, open en open op de zijkant (met gpu verticaal). De resultaten waren als volgt:

Dicht:
Gpu: 84C, hotspot: 101,3C, delta: 17,3

Open:
Gpu: 75C, hotspot: 91,4C, delta: 16,4

Open/zij:
Gpu: 74C, hotspot: 89,2C, delta: 15,4

Opmerkelijk vond ik dat in laatste configuratie de max temps vrij snel na het starten van de stress test leken te zijn behaald, maar vervolgens niet meer werden aangetikt. De temps bleven verder stabiel rond 68C (gpu) en 83C (hotspot).

In mijn geval heeft oriëntatie van de kaart dus wel invloed, maar niet zo veel als de behuizing en airflow. Ik ben daarom eigenlijk zeer tevreden met mijn XTX. Wel moet ik op zoek naar een betere ITX behuizing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitch0475
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 17:29
Zijn er meer mensen die ervaren dat de hotspot onder het spelen van warzone 2.0 bijvoorbeeld erg hoog zijn? Mijn ref model tikt de 105 graden aan.

Heb gewoon stock settings maar zie wel dat de gpu clock ook vol omhoog gaat. Terwijl als ik een timespy benchmark run blijft die rond de 2400mhz en zijn de temps oke. Maar in warzone merk ik dat zodra de temp omhoog gaat mijn gpu clock ook richting de 2900 schiet. Is hier een aparte instelling voor? (Ik ben echt zero technies op dat gebied :p)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoulsOnFire
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 16-09 20:03

SoulsOnFire

My soul is on fireee...

Mitch0475 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 14:53:
Zijn er meer mensen die ervaren dat de hotspot onder het spelen van warzone 2.0 bijvoorbeeld erg hoog zijn? Mijn ref model tikt de 105 graden aan.

Heb gewoon stock settings maar zie wel dat de gpu clock ook vol omhoog gaat. Terwijl als ik een timespy benchmark run blijft die rond de 2400mhz en zijn de temps oke. Maar in warzone merk ik dat zodra de temp omhoog gaat mijn gpu clock ook richting de 2900 schiet. Is hier een aparte instelling voor? (Ik ben echt zero technies op dat gebied :p)
Er zijn bij COD al meer problemen opgemerkt los van welke GPU men heeft. Ik zag een oplossing van iemand die zei om bij power settings > performance mode aan te zetten. Hoeveel impact dit heeft weet ik niet maar er waren toch positieve reacties.

learning every day.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Nu online

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Binnen de driver een max fps cap instellen, of vsync aanzetten ingame/driver

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Spacewide
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16-09 17:45
Even alles open gegooid, rx Vega56 eruit met waterblok. Een ZMT slang van radiator naar radiator, dan kan ik de kaart eens proberen. Had hem al bijna twee weken in de doos zitten.

De kaart even ondersteund met lego blokjes

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/125HK6Iqge_gAvGWr6_KOoW_Lqk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bblixWERb4z6dCsVt4fWWK6q.jpg?f=fotoalbum_large

------

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KbFo9xhpaeSnKh9RW-bZEy589Nw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yQlY1CrPHZUDWedDVdxTZLZo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14:13

watercoolertje

Untertitel

Spacewide schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 16:02:
Even alles open gegooid, rx Vega56 eruit met waterblok. Een ZMT slang van radiator naar radiator, dan kan ik de kaart eens proberen. Had hem al bijna twee weken in de doos zitten.

[Afbeelding]

------

[Afbeelding]
Hangt ie anders door bij jou zonder lego-blokjes? Voor je PCI-E slot misschien? Want de kaart zelf buigt vrijwel onmogelijk door al dat aluminum.

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappelzakje

[Afbeelding]

------

[Afbeelding]
Ik ben vooral benieuwd naar de prestaties van de Lego-blokjes! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyline GT-R

[Afbeelding]

------

[Afbeelding]
Mooie loop! Maar een vraagje, is er een reden waarom je van je pomp niet eerst naar je CPU block gaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spacewide
@watercoolertje Hij hangt niet door hoor en de PCI-E sloten zijn military-grade als ik de doos mag geloven. Lmao.. Maar zo scheelt het enkele milimeters. Ik las heel wat verhalen over minder goede heatsink aandrukking. Vandaar..

@Skyline GT-R Een verouderd 2018 project en dat ding al vaak aangepast. Mijn idee was om zo weinig mogelijk tubing te gebruiken.
Nu Res-Pump -> Radiator 1 -> GPU -> Radiator 2 -> CPU -> Res-pump.. Zou het uitmaken denkje? Ik denk dat ik dat overwogen heb, maar had te weinig fantasie door vele dingen die door het hoofd gaan vermoedelijk.

Ik heb als eerste gegamed en dat ging prima. Eindelijk een vaste FPS waarde op Battlefield 2042.
RX vega56 gaf me op 1440P met 230w een 65-80 FPS.\
RX 7900XTX een locked 144FPS met 250w.

Daarnet een 20 tal minuten Furmark gedraaid op 1440P, hieronder de resultaten. Fabrieks pasta op de GPU en fans in deze case op 9%. Ik ga hiervan uit dat ik niet, zoals vele anderen, dat junction 110graden probleem heb. 348w, 20minuten lang zonder throttling.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4XHz757m5GyqANKGeUqr_ZXdBlA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zS5hHG0c0gnzanhkafhAYINf.png?f=user_large

- Hieronder de link van een benchmark met Time Spy. GPU op stockspeed en 20k is blijkbaar de mediaan.
https://www.3dmark.com/3dm/85899996?

[ Voor 21% gewijzigd door Spacewide op 27-12-2022 18:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evernote
Daarnet een 20 tal minuten Furmark gedraaid op 1440P, hieronder de resultaten. Fabrieks pasta op de GPU en fans in deze case op 9%. Ik ga hiervan uit dat ik niet, zoals vele anderen, dat junction 110graden probleem heb. 348w, 20minuten lang zonder throttling.
[Afbeelding]

- Hieronder de link van een benchmark met Time Spy. GPU op stockspeed en 20k is blijkbaar de mediaan.
https://www.3dmark.com/3dm/85899996?
Je moet naar de graphics score kijken, die is 27k en een beetje, vrij normaal in een stock configuratie.

Temps zijn vrij normaal maar ligt ook aan je binnen temperatuur en intake temperatuur.

Hieronder 30 minuten Furmark in een NR200P met mijn 7900XTX. Junction temp is in dit voorbeeld de GPU hot spot temp. Power limit stond hierbij op +15% voor maximale hitte.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.discordapp.com/attachments/538485346350923777/1053947322268127312/image.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacewide
Evernote schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 18:18:
[...]

Je moet naar de graphics score kijken, die is 27k en een beetje, vrij normaal in een stock configuratie.

Temps zijn vrij normaal maar ligt ook aan je binnen temperatuur en intake temperatuur.

Hieronder 30 minuten Furmark in een NR200P met mijn 7900XTX. Junction temp is in dit voorbeeld de GPU hot spot temp. Power limit stond hierbij op +15% voor maximale hitte.

[Afbeelding]
Powerlimit +15 liet junction naar 111 vliegen. Uit voorzorg heb ik de test meteen onderbroken.
Even de 144fps cap aanhouden tot er een waterblok uitkomt.

Heb jij trouwens de reference uitvoering, want jou sensorwaardes zijn opmerkelijk goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evernote
Spacewide schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 18:51:
[...]

Powerlimit +15 liet junction naar 111 vliegen. Uit voorzorg heb ik de test meteen onderbroken.
Even de 144fps cap aanhouden tot er een waterblok uitkomt.

Heb jij trouwens de reference uitvoering, want jou sensorwaardes zijn opmerkelijk goed.
Ik heb inderdaad een reference 7900XTX van AMD zelf en ik heb nu ook de fan speed beperkt tot ~1400rpm want anders stijgt dat ding echt compleet op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• davey s.
  • Laatst online: 16-09 06:30
Ben blij met mijn Red Devil als ik zo alle ellende zie met de reference kaarten.
Hierbij mijn temps met wat Furmark testen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b-Ho_b55dGZHG6gOLe5NlZg0pA0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gUsv5H4oSxEEu2myFRTPhycS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• XenoMorpH
  • Laatst online: 12:38
Pff, ik denk dat ik de kaart maar ga terug sturen. Afgezien van de hoge temps op de Hot Spot krijg ik niets anders dan scrashes en vastlopers in games, zelf op de desktop in idle.
Wordt tijd dat AMD met een driver update komt...anders gaat deze kaart gewoon terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pandango
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 09-08 20:34
XenoMorpH schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 19:45:
Pff, ik denk dat ik de kaart maar ga terug sturen. Afgezien van de hoge temps op de Hot Spot krijg ik niets anders dan scrashes en vastlopers in games, zelf op de desktop in idle.
Wordt tijd dat AMD met een driver update komt...anders gaat deze kaart gewoon terug.
Mijn Reference 7900 XTX had het 110 junction temp probleem, maar crashes en vastlopers dan weer totaal niet. Zonder de crashes/vastlopers vond ik het al reden genoeg om hem terug te sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mitch0475
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 17:29
davey s. schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 19:39:
Ben blij met mijn Red Devil als ik zo alle ellende zie met de reference kaarten.

[Afbeelding]
Zo ziet het er bij mij ook uit, totdat ik een potje warzone ga spelen en op het eind van een game (+-20min) dan gaat hij toch echt flink opwarmen rii 105 graden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davey s.
Mitch0475 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 19:51:
[...]

Zo ziet het er bij mij ook uit, totdat ik een potje warzone ga spelen en op het eind van een game (+-20min) dan gaat hij toch echt flink opwarmen rii 105 graden..
Ow dat is balen. Ik heb dat probleem niet bij Warzone 2.0 of BF 2042.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Evernote
davey s. schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 19:39:

[Afbeelding]
Nette temps! Ik ben dan wel weer blij met m’n reference als ik de prijs van een AIB zie :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unkie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:16
Pandango schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 19:50:
[...]

Mijn Reference 7900 XTX had het 110 junction temp probleem, maar crashes en vastlopers dan weer totaal niet. Zonder de crashes/vastlopers vond ik het al reden genoeg om hem terug te sturen.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik begin te twijfelen over of de kaart echt defect was/is. Mijn GPU temp was ook 80 graden. Een delta van 32 tussen de GPU temp en Junction temp is misschien acceptabel?

Wellicht dat het aan mijn kast ligt? Ik heb nog een Fractical Design R3 (erg stil, maar weinig airflow). Ben nu aan het kijken voor een NZXT H7 Air. Mag ik vragen wat voor kast jij hebt?

[ Voor 3% gewijzigd door Unkie op 27-12-2022 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyline GT-R
Dit is wat ik krijg met het draaien van de 3D Mark Timespy stress test.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eZuw2Xl8lJseEjotjugKmUdXUmY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BLcSIHwIo2Gh4ZZTjXazbTdE.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unkie
Skyline GT-R schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 20:22:
Dit is wat ik krijg met het draaien van de 3D Mark Timespy stress test.

[Afbeelding]
Welke behuizing heb je?
Mijn GPU temp was standaard 52 graden (op zijn laagst) :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• davey s.
Evernote schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 20:03:
[...]

Nette temps! Ik ben dan wel weer blij met m’n reference als ik de prijs van een AIB zie :+
Geen ellende mag wat kosten :p

[ Voor 63% gewijzigd door davey s. op 27-12-2022 20:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyline GT-R
Unkie schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 20:25:
[...]

Welke behuizing heb je?
Mijn GPU temp was standaard 52 graden (op zijn laagst) :+
Dit is in een Corsair 7000D AirFlow met 4x 120mm intake fans, 1x 140mm exhaust aan de achterkant en een 360 AIO in de top. De kaart zit op een vertical mount.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MUN0X
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Aardappelzakje schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 14:37:
Ik heb even een testje gedaan in mijn setup in de Ncase M1 V5. Ik zag in sommige games en benchmarks wel hoge hotspot temps (103C gezien in BF2042), maar de delta's vielen eigenlijk best mee: max zo rond 17/18. Bovendien was er geen sprake van throttling.

Omdat ik het vermoeden had dat de behuizing en rol speelde in de hoge temps i.v.m. de gebrekkige airflow, heb ik Heaven aangezet (minimaal 10/15 minuten) met alle panelen erop, open en open op de zijkant (met gpu verticaal). De resultaten waren als volgt:

Dicht:
Gpu: 84C, hotspot: 101,3C, delta: 17,3

Open:
Gpu: 75C, hotspot: 91,4C, delta: 16,4

Open/zij:
Gpu: 74C, hotspot: 89,2C, delta: 15,4

Opmerkelijk vond ik dat in laatste configuratie de max temps vrij snel na het starten van de stress test leken te zijn behaald, maar vervolgens niet meer werden aangetikt. De temps bleven verder stabiel rond 68C (gpu) en 83C (hotspot).

In mijn geval heeft oriëntatie van de kaart dus wel invloed, maar niet zo veel als de behuizing en airflow. Ik ben daarom eigenlijk zeer tevreden met mijn XTX. Wel moet ik op zoek naar een betere ITX behuizing.
Ik heb ook de koeling van mijn case aangepakt. Ik zag initieel echter wel enorm hoge hotspot temperaturen (HS 110C, core 74C) op mijn referentiekaart in heaven/3dmark.
Wanneer ik onder load het zijpaneel verwijderde daalden deze temperaturen licht tot 100C/65C.
Eenzelfde test zonder zijpaneel, maar vertrekkende vanuit idle, kwam uit op een acceptabele delta van 19C (HS 84, core 65). Met de case op zijn kant daalde deze delta tot ~15C.
Met PL+15 steeds HS van 110C

Opvallend was ook dat eens er een hoge hotspot temperatuur aanwezig was ik die met geen stokken meer naar beneden kreeg (zonder de load weg te nemen).
Case openen, PL-10%, fans max, UV,... hotspot bleef steeds > 100C. (na 15-30 min wachten)
Vertrekkende vanuit idle met case open, PL-10, ... steeds acceptabele delta's.

Uiteindelijk 2 extra fans geplaatst op de bodem van mijn case (corsair 280x).
Sindsdien zie ik steeds een delta van 15-16C onder stock settings ongeacht wat ik doe.
Vreemd genoeg blijf ik deze delta ook zien wanneer ik de bijgeplaatste fans uitschakel (beide temperaturen nemen toe owv verminderde airflow op maar blijven mooi gelijk lopen)
Het doet me bijna vermoeden dat ik door het reseaten van mijn gpu (om de extra fans te kunnen plaatsen) iets gewijzigd heb aan de kaart waardoor het contact tussen die en koeler beter is. :? :+

Met PL+15% stijgt de delta nog steeds pijlsnel tot bijna 40C (HS 101C, GPU 63). Veel headroom is er dus niet...
Core blijft opvallend genoeg koeler dan onder stock setting omdat de fan naar hoog toerental gaat.

Toegegeven, ik overweeg alsnog om hem retour te sturen en een 4080 te bestellen.
Eerste ervaring met AMD GPU (sinds ATI 9800XT :P ) voelt niet echt comfortabel :)
Anderzijds is dit de eerste GPU waarvan ik de hotspot temperatuur kan volgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spacewide
De Junction hotspot holders hier zouden maar eens een TG carbonaut pad willen aankopen voordat ze op zijn.

De GPU die is mogelijk niet vlak en repasten is in tegenstelling tot deze pad een tijdelijke oplossing.

@Julian
De weinige foto's die circuleren laten zien dat de die vermoedelijk niet vlak is. Dat geldt niet voor iedereen, vandaar dat de resultaten hier zo variëren.

Mocht het de koeler zijn die een beperkt koel vermogen heeft, dan zouden onze resultaten volgende mij niet zo uiteenlopen.

https://www.reddit.com/r/...&utm_content=share_button

[ Voor 35% gewijzigd door Spacewide op 27-12-2022 23:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Julian
MUN0X schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 21:27:
[...]

Ik heb ook de koeling van mijn case aangepakt. Ik zag initieel echter wel enorm hoge hotspot temperaturen (HS 110C, core 74C) op mijn referentiekaart in heaven/3dmark.
Wanneer ik onder load het zijpaneel verwijderde daalden deze temperaturen licht tot 100C/65C.
Eenzelfde test zonder zijpaneel, maar vertrekkende vanuit idle, kwam uit op een acceptabele delta van 19C (HS 84, core 65). Met de case op zijn kant daalde deze delta tot ~15C.

Opvallend was ook dat eens er een hoge hotspot temperatuur aanwezig was ik die met geen stokken meer naar beneden kreeg (zonder de load weg te nemen).
Case openen, PL-10%, fans max, UV,... hotspot bleef steeds > 100C. (na 15-30 min wachten)

Sindsdien zie ik steeds een delta van 15-16C onder stock settings ongeacht wat ik doe.
Vreemd genoeg blijf ik deze delta ook zien wanneer ik de bijgeplaatste fans uitschakel (beide temperaturen nemen toe owv verminderde airflow op maar blijven mooi gelijk lopen)
Het doet me bijna vermoeden dat ik door het reseaten van mijn gpu (om de extra fans te kunnen plaatsen) iets gewijzigd heb aan de kaart waardoor het contact tussen die en koeler beter is. :? :+

Met PL+15% stijgt de delta nog steeds pijlsnel tot bijna 40C (HS 101C, GPU 63). Veel headroom is er dus niet...
Core blijft opvallend genoeg koeler dan onder stock setting omdat de fan naar hoog toerental gaat.

Toegegeven, ik overweeg alsnog om hem retour te sturen en een 4080 te bestellen.
Eerste ervaring met AMD GPU (sinds ATI 9800XT :P ) voelt niet echt comfortabel :)
Volgens mij is het eenvoudigweg zo dat de koeler van de reference kaart een redelijk beperkt koelvermogen heeft, in watt/h. Dat kan je verbeteren door betere airflow etc maar er is een grens. En als je dan de grens bereikt dan zie je dat de delta tussen de hotspot en de rest van de GPU begint op te lopen. Anders gezegd; als je hem onder de grens qua wattage houdt die de koeler aankan, dan is de delta OK, daarboven loop hij op.

Eén manier om hem onder dat wattage te houden is een vaste framerate in de game die je speelt, dan klokt hij zichzelf lager een dan pakt hij ook een lager voltage. Dan is alles koek en ei. Ook als je een korte benchmark draait is alles nog OK, omdat b.v. een 3DMark Timespy kort genoeg duurt om niet de hitte te ver op te laten lopen.
Spacewide schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 22:33:
De Junction hotspot holders hier zouden maar eens een TG carbonaut pad willen aankopen voordat ze op zijn.

De GPU die is mogelijk niet vlak en repasten is in tegenstelling tot deze pad een tijdelijke oplossing.

@Julian
De weinige foto's die circuleren laten zien dat de die vermoedelijk niet vlak is. Dat geldt niet voor iedereen, vandaar dat de resultaten hier zo variëren.

Mocht het de koeler zijn die een beperkt koel vermogen heeft, dan zouden onze resultaten volgende mij niet zo uiteenlopen.

Volgens mij variëren de resultaten van de reference kaarten, voor zover ik heb gezien, vooral voor zover men wel of niet het wattage beperkt, zoals ik hierboven ook schets. Dat is dan los van de mensen die last hebben van een junction temperature die binnen minuten naar de max schiet, daar is er duidelijk sprake van ofwel slecht contact tussen de die en de cooler, b.v. door luchtbellen, ofwel een defecte vapor chamber ofzo. Dus thx voor de tip! Maar ik denk niet dat het in mijn geval gaat helpen. Te meer daar de junction in het midden zit, daar zal toch zeker wel goed contact zijn..... Maar voor anderen met snel oplopende junction temperatures wellicht een optie.

[ Voor 23% gewijzigd door Julian op 27-12-2022 23:40 ]

Phanteks Enthoo Evolv mATX Tempered Glass Grijs | Gigabyte B650M Aorus Elite AX | AMD 9800X3D | NZXT Kraken Z63 | 64GB DDR5 6000C28 | NVIDIA RTX 4090 FE | LG 83G4 4K 144Hz | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappelzakje
MUN0X schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 21:27:
[...]

Aan de kloks en voltages heb ik nog niet gezeten, maar ik heb vanmiddag toevallig ook 2 fans (intake) geplaatst onder de gpu. Dat heeft flink geholpen: mijn temperaturen zijn op een veel lager niveau dan ik vanmiddag heb gemeten. De delta is bij mij nog steeds rond de 15/16C op stock settings, maar dat lijkt me acceptabel als de hotspot niet hoger komt dan 85-90C.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MUN0X
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Julian schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 23:22:
[...]

Volgens mij is het eenvoudigweg zo dat de koeler van de reference kaart een redelijk beperkt koelvermogen heeft, in watt/h. Dat kan je verbeteren door betere airflow etc maar er is een grens. En als je dan de grens bereikt dan zie je dat de delta tussen de hotspot en de rest van de GPU begint op te lopen. Anders gezegd; als je hem onder de grens qua wattage houdt die de koeler aankan, dan is de delta OK, daarboven loop hij op.

Eén manier om hem onder dat wattage te houden is een vaste framerate in de game die je speelt, dan klokt hij zichzelf lager een dan pakt hij ook een lager voltage. Dan is alles koek en ei. Ook als je een korte benchmark draait is alles nog OK, omdat b.v. een 3DMark Timespy kort genoeg duurt om niet de hitte te ver op te laten lopen.
Het vreemde is dat ik hem nu wel gekoeld kan houden zelfs als ik de extra fans uitzet. Ik had verwacht dezelfde temperaturen te zien als voorheen.
Zelfs in een extremer scenario waarbij ik alle casefans uitzet zie ik nu de temperaturen in tandem oplopen.

Maar ik geef je gelijk, het koelvermogen van de reference kaart is beperkt. (niet geheel onverwacht als je kijkt naar de afmetingen)

Het is uiteraard mogelijk dat er meerdere problemen zijn die resulteren in hoge hotspot temperaturen. Maar plots hoge delta's bij een lichte verhoging in het vermogen die ik nu zie (347w ==> 399w geeft 16C ==> 40C delta) geeft mij eerder een gevoel dat ik op de llimiet van de vapor chamber bots (dry-out?) ipv slecht contact of gebrek aan koelvermogen aan de ventilator/vinnen (= airflow case).

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• MailMan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:51
Een AMD engineering lead zegt op Reddit dat AMD intern de problemen probeert te reproduceren en mogelijk 2-3 serials (ranges lijkt me dan) hier last van hebben.

Een delta van 20 graden of lager zou normaal moeten zijn. Dus als je 90 Edge en 110 Hotspot hebt dan heb je mogelijk onvoldoende koeling/airflow in je kast.

Maar als je een hoge delta hebt (bv 70 Edge en 110 Hotspot) dan zien ze dat als abnormaal. Mogelijk dat een deel van het issue met firmware op te lossen is, al vraag ik me dat af als je zulke temps haalt met 100% fanspeed.

https://www.reddit.com/r/...utm_name=iossmf&context=3

Oh en daarnaast schijnt de slechte VR prestatie een driver issue te zijn, omdat het op Linux wel goed draait: https://www.reddit.com/r/...m=ios_app&utm_name=iossmf

[ Voor 16% gewijzigd door MailMan op 28-12-2022 07:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Evernote
Eerlijk gezegd vind dat ik dat het ‘beperkte koelvermogen’ van de 7900XTX niet zo beperkt is als sommige mensen hier wellicht denken.

De hotspot temp issues zijn niet gerelateerd aan het koelvermogen van de kaart. En het lijkt er momenteel op dat er niet goed genoeg contact wordt gemaakt en je daardoor een enorme delta krijgt.

Dit zie je ook terug aan het feit dat de GPU’s met 100% fan speed alsnog die delta houden en soms zelfs de delta tussen de hot spot en de core groter maken.

https://www.reddit.com/r/...m=ios_app&utm_name=iossmf

Hierboven even een post op Reddit van iemand die een 7900XTX vergelijkt met een 2080Ti die slecht contact had met de koeler.

Deze GPU is heel anders opgebouwd en het is vrij aannemelijk dat er sprake is van een oneven oppervlak door het chiplet design met als gevolg dat er niet overal even goed contact wordt gemaakt met de koeler.

Als ik even naar mijn eigen 7900XTX kijk dan zie ik dat de koel prestaties redelijk overeen komen met een veel grotere Aorus Master. (3080)
Zelfs als ik 400W door de kaart heen jaag lukt het om de core onder de 70 graden te houden tijdens een furmark test van een half uur waarbij de delta 14 graden is met de hot spot temperatuur.

Gezien het formaat van de 7900XTX is dit toch wel indrukwekkend te noemen, deze is namelijk velen malen kleiner dan mijn Aorus Master was en met overclock ligt het verbruik hoger maar lukt het de koeler prima om hiermee om te gaan.

Daarbij heeft mijn case alleen intake via de CPU koeler die boven de GPU zit dus mijn 7900XTX kan 400W koelen zonder intake fans.

De GPU is zeker niet perfect en ik wil AMD niet de hemel in prijzen aangezien de drivers behoorlijk buggy zijn en ik AMD Link pure aids vind maar qua koelprestaties vind ik de 7900XTX aardig goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• darkchief
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08-09 16:30
Dacht hele tijd dat ik buiten de boot was gevallen, of althans net buiten, want kreeg junction van 103-106 graden op een edge van 72. Maar als ik de pl naar 15 zet dan zie ik gelijk 110 junction en 62-66 graden on edge. Dat is ongeveer 45 graden verschil... met een open case

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/REc7BdpVU4IUERKYw8ESk8LzOBs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IeykDGrNJ29TtkJvaQJY0XhB.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyline GT-R
Is dat met een ref kaart?

394W door 2x 8pin PCIE is behoorlijk buiten spec xD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-09 08:48
Skyline GT-R schreef op woensdag 28 december 2022 @ 08:52:
Is dat met een ref kaart?

394W door 2x 8pin PCIE is behoorlijk buiten spec xD
Voor m'n Seasonic voeding komt begin volgend jaar een 2x 8-pin naar 12VHPWR kabel uit die tot 600W ondersteunt.

Neem aan dat zij wel een beetje weten waar ze mee bezig zijn.

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyline GT-R
Brad Pitt schreef op woensdag 28 december 2022 @ 09:18:
[...]

Voor m'n Seasonic voeding komt begin volgend jaar een 2x 8-pin naar 12VHPWR kabel uit die tot 600W ondersteunt.

Dat klopt. En aan PSU kant gaat dat inderdaad tot 300W. Dat is ook nodig voor die pigtail kabels waar er 2 stekkers opzitten. Daar volgens mij ook geen standaard voor. Dus dat die 12VHPWR stekkers maar 2 aansluitingen hebben aan PSU kant is helemaal ok. :)

Maar er is wel degelijk een spec voor de 8-pin stekker op de GPU. En die is in principe rated tot 150W. Dus met 2 zulke stekkers kan je in principe max 300W hebben. Dan is er nog 75W van het PCI-E slot maar die kan je ook niet helemaal gebruiken. Die 75W is verdeeld over de 12V, 5V en 3.3V. En moderne GPUs gaan allemaal uit van 12V stroom aanvoer. Daarnaast is zoveel vermogen door je PCI-E slot niet het beste wat je kan voor ruis ed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkchief
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08-09 16:30
Jullie hebben gelijk, niettemin, vind ik junction van 102 met edge van 67 (35 verschil) te hoog, dan koop ik toch liever eentje van de partners waar ik geen gedoe mee heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje

watercoolertje

Untertitel

Brad Pitt schreef op woensdag 28 december 2022 @ 09:18:
[...]

Dat gaat specifiek over de kabels die kunnen vaak meer dan het dubbele aan dan de connector, maar de connector zelf heeft natuurlijk ook een rating (150watt max), al is die marge heus wel ruim genoeg anders zouden ze het zelf niet aanbieden en met een degelijke voeding en goed moederbord zou ik me ook geen zorgen maken.

Kom zelf exact op de 400watt (+15%) over die 2 kabels en het slot, maar 450 of zelfs 500watt durf ik ook wel aan hoor deed de HD 6990 ook en dat is al 10 jaar terug, en dat dan weken achter elkaar omdat ik er bitcoins/ethereum mee aan het minen was :D

[ Voor 4% gewijzigd door watercoolertje op 28-12-2022 09:44 ]

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• watercoolertje

watercoolertje

Untertitel

Skyline GT-R schreef op woensdag 28 december 2022 @ 09:26:
[...]

Dat klopt. En aan PSU kant gaat dat inderdaad tot 300W. Dat is ook nodig voor die pigtail kabels waar er 2 stekkers opzitten. Daar volgens mij ook geen standaard voor. Dus dat die 12VHPWR stekkers maar 2 aansluitingen hebben aan PSU kant is helemaal ok. :)

Maar er is wel degelijk een spec voor de 8-pin stekker op de GPU. En die is in principe rated tot 150W. Dus met 2 zulke stekkers kan je in principe max 300W hebben. Dan is er nog 75W van het PCI-E slot maar die kan je ook niet helemaal gebruiken. Die 75W is verdeeld over de 12V, 5V en 3.3V. En moderne GPUs gaan allemaal uit van 12V stroom aanvoer. Daarnaast is zoveel vermogen door je PCI-E slot niet het beste wat je kan voor ruis ed.
Als je degelijke hardware hebt kan dat prima.

Als je de specificaties na wilt leven is het max 300watt combined voor je videokaart, waar de stroom ook vandaan komt, is gewoon officiele PCIE3/4 specificatie, dan zou je nu PCIE5 moeten hebben (is de kaart niet dus heb je ook niet), die gaat tot 600watt.

Later we er ook geen verpiswedstrijd van gaan maken mbt de kabels want er komen al jaren kaarten uit die over de specs heen gaan zonder enige issues. In de praktijk maakt het niet uit dat er maar 2 ipv 3 kabels op reference zitten en de theorie is dus duidelijk niet van toepassing 8)

[ Voor 15% gewijzigd door watercoolertje op 28-12-2022 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferrari412T2
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 21-03 12:10
davey s. schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 00:11:
Heb aardig last van coilwhine in bf2042 op 144Hz met mn 7900XTX Red Devil.

YouTube: Red Devil 7900xtx coilwhine
Heb dezelfde kaart als jij. Tijdens FS2020 ook veel last van coilwhine en temperatuur die rond de 90C ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacewide
Spacewide schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 22:33:

@Julian

Thermal pad is onderweg en zal het ook eens uitproberen. Als iemand een webshop weet waar een Honeywell PTM7950 Leverbaar heeft wil ik die ook wel eens uitproberen.

Eerst dacht ik dat mijn kaart geen probleem heeft, maar een delta van 40°C is te gek voor woorden. Wat een gedoe van AMD. Sjonge jonge jonge...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davey s.
Ferrari412T2 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 10:30:
[...]

Heb dezelfde kaart als jij. Tijdens FS2020 ook veel last van coilwhine en temperatuur die rond de 90C ligt.
Heb je het erg? Mijn coilwhine is erg afgenomen na een tijdje. Heb het alleen nog maar in game menus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferrari412T2
davey s. schreef op woensdag 28 december 2022 @ 11:36:
[...]

Heb je het erg? Mijn coilwhine is erg afgenomen na een tijdje. Heb het alleen nog maar in game menus.
Nee is behoorlijk erg. Als ik spellen speel die wat eenvoudiger zijn dan hoor ik zo goed als niks, maar bij FS2020 gaat ie echt behoorlijk tekeer.
Heb je ervaring met de software die erbij zit onder het tabje performance? Misschien daar een paar aanpassingen doen en kijken of het minder wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinny98
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 17-02 01:07
Ik heb dan weer 0 coilwhine, of het is zeer stil. Warzone of Overwatch met 175fps is zeer stil, mooie overclock uit kunnen halen ook, met een reference kaart :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julian
Evernote schreef op woensdag 28 december 2022 @ 08:07:
Eerlijk gezegd vind dat ik dat het ‘beperkte koelvermogen’ van de 7900XTX niet zo beperkt is als sommige mensen hier wellicht denken.

De hotspot temp issues zijn niet gerelateerd aan het koelvermogen van de kaart. En het lijkt er momenteel op dat er niet goed genoeg contact wordt gemaakt en je daardoor een enorme delta krijgt.

Dit zie je ook terug aan het feit dat de GPU’s met 100% fan speed alsnog die delta houden en soms zelfs de delta tussen de hot spot en de core groter maken.

https://www.reddit.com/r/...m=ios_app&utm_name=iossmf

Hierboven even een post op Reddit van iemand die een 7900XTX vergelijkt met een 2080Ti die slecht contact had met de koeler.

Deze GPU is heel anders opgebouwd en het is vrij aannemelijk dat er sprake is van een oneven oppervlak door het chiplet design met als gevolg dat er niet overal even goed contact wordt gemaakt met de koeler.

Als ik even naar mijn eigen 7900XTX kijk dan zie ik dat de koel prestaties redelijk overeen komen met een veel grotere Aorus Master. (3080)
Zelfs als ik 400W door de kaart heen jaag lukt het om de core onder de 70 graden te houden tijdens een furmark test van een half uur waarbij de delta 14 graden is met de hot spot temperatuur.

Gezien het formaat van de 7900XTX is dit toch wel indrukwekkend te noemen, deze is namelijk velen malen kleiner dan mijn Aorus Master was en met overclock ligt het verbruik hoger maar lukt het de koeler prima om hiermee om te gaan.

Daarbij heeft mijn case alleen intake via de CPU koeler die boven de GPU zit dus mijn 7900XTX kan 400W koelen zonder intake fans.

De GPU is zeker niet perfect en ik wil AMD niet de hemel in prijzen aangezien de drivers behoorlijk buggy zijn en ik AMD Link pure aids vind maar qua koelprestaties vind ik de 7900XTX aardig goed.
Interessant! Op wat voor wattage zit je in die furmark benchmark als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davey s.
Ferrari412T2 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 11:51:
[...]

Nee is behoorlijk erg. Als ik spellen speel die wat eenvoudiger zijn dan hoor ik zo goed als niks, maar bij FS2020 gaat ie echt behoorlijk tekeer.
Heb je ervaring met de software die erbij zit onder het tabje performance? Misschien daar een paar aanpassingen doen en kijken of het minder wordt.
Misschien kan je de kaart wat undervolten. Zien hoe die daar op reageert. Wat voor voeding heb je trouwens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferrari412T2
davey s. schreef op woensdag 28 december 2022 @ 12:00:
[...]

Misschien kan je de kaart wat undervolten. Zien hoe die daar op reageert. Wat voor voeding heb je trouwens?
Coolermaster 1000W, dus zou het probleem niet moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evernote
Julian schreef op woensdag 28 december 2022 @ 11:59:
[...]

Interessant! Op wat voor wattage zit je in die furmark benchmark als ik vragen mag?
400w
Spacewide schreef op woensdag 28 december 2022 @ 10:35:
[...]

Thermal pad is onderweg en zal het ook eens uitproberen. Als iemand een webshop weet waar een Honeywell PTM7950 Leverbaar heeft wil ik die ook wel eens uitproberen.

Eerst dacht ik dat mijn kaart geen probleem heeft, maar een delta van 40°C is te gek voor woorden. Wat een gedoe van AMD. Sjonge jonge jonge...
Ik heb PTM9750 bij Ebuy7 gekocht, het zou deze week binnen moeten komen. (voor mijn Steam Deck en 5900X)
https://www.ebuy7.com/ind...t&product_id=632208664079

[ Voor 59% gewijzigd door Evernote op 28-12-2022 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacewide
Evernote schreef op woensdag 28 december 2022 @ 12:12:
[...]

400w

[...]

Ik heb PTM9750 bij Ebuy7 gekocht, het zou deze week binnen moeten komen. (voor mijn Steam Deck en 5900X)
https://www.ebuy7.com/ind...t&product_id=632208664079
Bedankt voor de link! Nog nooit gehoord van deze website.

Net even Heaven Benchmark EXTREME gedraaid. Ouch.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ThI1krf1ODrXsTxMYVnb93APtrQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KaLpl7skNWt7ouhgVAE87aoh.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evernote
Spacewide schreef op woensdag 28 december 2022 @ 12:51:
[...]

Bedankt voor de link! Nog nooit gehoord van deze website.

Net even Heaven Benchmark EXTREME gedraaid. Ouch.
[Afbeelding]
Ik had er ook nog nooit van gehoord maar via GoT (Koelpasta) terecht gekomen.

Wat een verschil trouwens, ik heb Heaven ook even aangezet.. met fan RPM cap want anders is 't huilen :+
Afbeeldingslocatie: https://media.discordapp.net/attachments/538485346350923777/1057629900745490462/image.png?width=2118&height=1341

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spacewide
@Evernote Ik ben heel blij voor je, want de meesten hebben hun spaargeld aangesproken en lopen dan tegen problemen aan.

Ik wacht geduldig af tot een waterblok uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evernote
Spacewide schreef op woensdag 28 december 2022 @ 13:30:
@Evernote Ik ben heel blij voor je, want de meesten hebben hun spaargeld aangesproken en lopen dan tegen problemen aan.

Dank, ik heb echter wel enorme coil whine.. ook met een fps cap van 116fps laat de kaart goed van zich horen.

Wat me wel opvalt is dat mijn clocks behoorlijk laag zijn vergeleken met jouw clocks.

Ik ben benieuwd hoe dit bij anderen is met hoge temps.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Julian
Vandaag experimentje met Gelid Solutions GP-Ultimate 2mm gedaan, 2x 2mm (= 4mm) op de achterkant van de GPU gelegd en 2mm op een aantal van de verschillende chippies aan de achterkant. En tot mijn verbazing scheelt het! De backplate wordt nu echt gloeiend heet, en de kaart kan nét iets beter zijn warmte kwijt. Ik kan nu 2400 Mhz draaien ipv 2300, en dat is toch winst. Delta is dan wel 32 graden maar hij loopt niet verder op richting de 110 bij dit wattage.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O-rOHPIitXyFDMAwaN_JpFKbQzI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pecNTPqIn7wvs5bNrDYudWnb.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door Julian op 28-12-2022 17:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• huubhuub
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:34
Spacewide schreef op woensdag 28 december 2022 @ 13:30:

Is het waterblok van EK niet al te preorderen ? (https://www.ekwb.com/shop...00-xtx-d-rgb-nickel-plexi)

Verder is het klote voor mensen die problemen hebben met hun 7900xt(x) maar dit is wel een risico wat altijd aanwezig is als "early adaptor"... Ik denk dat als je het geld niet kan missen dat het onverstandig is om bleeding-edge hardware te kopen (eerste gpu die chiplets introduceert bijvoorbeeld).
Mijn reference is erg prima.. Heaven extreme draait als volgt :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ryyoHgWEgENOj5UcjHc9UcJFWnA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W2XBkWxqRcOvkcK8ztIosEVo.jpg?f=fotoalbum_large

Ter vergelijking een 4090 met 5800X3D doet op dezelfde settings (extreme) 383 FPS (zie forum techpowerup : https://www.techpowerup.c...090benchstock-jpg.275117/).
Ik ben tevreden dus met mijn 317 FPS (ik draai een 5800X met deze 7900xtx)

Omdat Valheim ( ja Valheim) mijn OC/UV onstabiel kreeg (ondanks port royal en timespy stabiel waren) heb ik de settings wat moeten aanpassen.

1085 mV
500/3000 gpu (wel bijzonder dat ik ook 3100 mhz haal)
2650 mem
max 65% fan
0% powerlimit (default dus)

Port Royal 15.9k
Timespy 30.1k graphics

Coilwhine heb ik niet :9 (super-mazzel) en hij trekt "maar" 347 watt terwijl hotspot 85 graden (65 graden gpu dus delta T van 20) wordt en fans onder de 60% blijven (lekker stil).
Er zijn dus goede reference 7900xtx's in omloop.... de vraag is in welke verhouding. Op reddit had ik al voorbij zien komen dat een AMD-ingenieur vermoede dat er een paar serienummers in omloop zijn die de problemen vertoonde en dat ze hiermee aan de gang waren.

Ik weet niet of het wat uitmaakt maar mijn 7900xtx heb ik horizontaal in de kast hangen (fans naar beneden) en daarbij een gpu-stand er onder hangen (XL8 van CM). Als laatste staat er een fan op de 7900xtx gericht voor airflow over de backplate en kaart heen (deze staat aangesloten op de cpu_opt zodat hij kwa rpm omhoog gaat met de processor).
Julian schreef op woensdag 28 december 2022 @ 17:00:
Vandaag experimentje met Gelid Solutions GP-Ultimate 2mm gedaan, 2x 2mm (= 4mm) op de achterkant van de GPU gelegd en 2mm op een aantal van de verschillende chippies aan de achterkant. En tot mijn verbazing scheelt het! De backplate wordt nu echt gloeiend heet, en de kaart kan nét iets beter zijn warmte kwijt. Ik kan nu 2400 Mhz draaien ipv 2300, en dat is toch winst. Delta is dan wel 32 graden maar hij loopt niet verder op richting de 110 bij dit wattage.
Hoeveel graden scheelt dit Julian ? Ik heb namelijk ook nog een setje gelids ultimate van 3mm liggen eheheh.

[ Voor 37% gewijzigd door huubhuub op 28-12-2022 17:49 ]

Always bet on Huub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julian
huubhuub schreef op woensdag 28 december 2022 @ 17:18:
[...]

Hoeveel graden scheelt dit Julian ? Ik heb namelijk ook nog een setje gelids ultimate van 3mm liggen eheheh.
Ah, ik had eerst ook 3mm, en dan alleen op de achterkant van de GPU, maar dat is te dun helaas! Je hebt echt 4mm nodig!

Ik weet niet hoe veel graden het scheelt, maar dit is de temperatuur op 2400 Mhz: https://www.3dmark.com/spy/34035378
En dit op 2300 Mhz: https://www.3dmark.com/spy/33890743

Qua junction temp is het voor mij het verschil tussen dattie oploopt naar 110 in de loop van een half uurtje, en dat hij blijft hangen op 95 graden. De rest van de GPU wordt nu wel iets heter, maar de delta is iets kleiner (maar nog steeds te hoog).

[ Voor 19% gewijzigd door Julian op 28-12-2022 17:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• huubhuub
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:34
Julian schreef op woensdag 28 december 2022 @ 17:35:
[...]

Ah, ik had eerst ook 3mm, en dan alleen op de achterkant van de GPU, maar dat is te dun helaas! Je hebt echt 4mm nodig!

Ik weet niet hoe veel graden het scheelt, maar dit is de temperatuur op 2400 Mhz: https://www.3dmark.com/spy/34035378
En dit op 2300 Mhz: https://www.3dmark.com/spy/33890743

Qua junction temp is het voor mij het verschil tussen dattie oploopt naar 110 in de loop van een half uurtje, en dat hij blijft hangen op 95 graden. De rest van de GPU wordt nu wel iets heter, maar de delta is iets kleiner (maar nog steeds te hoog).
Ah ok... nee mijn hotspot (en memory junction) halen bij lange na niet die 110 graden... ook niet na uren spelen. Ben alleen benieuwd of ik nog lager kan in de temps. Ik ben namelijk erg gericht op stilte in mijn PC.

[ Voor 3% gewijzigd door huubhuub op 28-12-2022 17:43 ]

Always bet on Huub

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• davey s.
Ben nog even verder aan het tweaken geweest met mijn 7900XTX. Meer kan ik er op dit moment niet meer uithalen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M30R7DsG4TCD4BgSKWvdEaxHUpY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yClKnUth66II3TWuZeYVpQZY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spacewide
davey s. schreef op donderdag 29 december 2022 @ 00:04:
Ben nog even verder aan het tweaken geweest met mijn 7900XTX. Meer kan ik er op dit moment niet meer uithalen.
[Afbeelding]
Mooi! Gpu core op 4.5k mem 7k?
Grapje natuurlijk. Welke settings? :P

Edit: https://www.3dmark.com/spy/34051181
Ik heb je gevonden. Die CPU is precies wel een krachtpatser.

[ Voor 9% gewijzigd door Spacewide op 29-12-2022 00:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• davey s.
Spacewide schreef op donderdag 29 december 2022 @ 00:10:
[...]

:D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/It4-rEgpikVdkTZZXcQBRt2ZlQ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DC3IwSwEsnPOH9zoxpmJwhgQ.jpg?f=fotoalbum_large

• davey s.
Spacewide schreef op donderdag 29 december 2022 @ 00:10:
[...]

Edit: https://www.3dmark.com/spy/34051181
Ik heb je gevonden. Die CPU is precies wel een krachtpatser.
Ja is het ook. Net vanavond geupgrade. Zat hiervoor een 11700 in.

• Guillaume001
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17-07 19:33
Gisteren mijn nieuwe pc met 7900 xtx mogen ontvangen (Azerty).
Eerst wat benchmarks gedraaid en was bijna aan het vieren dat mijn junction temperatuur niet de 110 aantikte. Echter van zodra ik begon te gamen tikt hij de 110 aan na 3/4 minuten, bizar snel.

Standaard wil hij 2800 MHz aantikken bij mij (wat lager dan wat ik hier zag voorbij komen), na het bereiken van de 110 klokt hij zich terug tot 2400 MHz (en blijft dan de 110 halen). GPU zelf heeft op dat moment 70-75.

Zijn de cijfers hierboven herkenbaar?

Vrees dat ik dus ook in de retour-club terecht kom, eigenlijk wel echt triest voor een gpu van >1.000 euro.
Iemand al bij Azerty specifiek retour aangevraagd? Ik zou willen weten wat de opties zijn voor ik het retour process in gang steek. Met andere woorden wat bieden ze aan: effectieve RMA en weken zonder gpu, wissel voor een nieuwe 7900 xtx (enkele dagen zonder gpu) of toch maar terug overstappen naar het groene kamp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• meljor
Volgens wccftech verzameld iemand van powercolor serienummers op reddit van alle merken MBA kaarten die problemen geven zodat amd een goed beeld krijgt hoe groot dit probleem is.

[ Voor 71% gewijzigd door meljor op 29-12-2022 09:19 ]

• Unkie
Guillaume001 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 09:13:
Gisteren mijn nieuwe pc met 7900 xtx mogen ontvangen (Azerty).
Eerst wat benchmarks gedraaid en was bijna aan het vieren dat mijn junction temperatuur niet de 110 aantikte. Echter van zodra ik begon te gamen tikt hij de 110 aan na 3/4 minuten, bizar snel.

Standaard wil hij 2800 MHz aantikken bij mij (wat lager dan wat ik hier zag voorbij komen), na het bereiken van de 110 klokt hij zich terug tot 2400 MHz (en blijft dan de 110 halen). GPU zelf heeft op dat moment 70-75.

Zijn de cijfers hierboven herkenbaar?

Vrees dat ik dus ook in de retour-club terecht kom, eigenlijk wel echt triest voor een gpu van >1.000 euro.
Iemand al bij Azerty specifiek retour aangevraagd? Ik zou willen weten wat de opties zijn voor ik het retour process in gang steek. Met andere woorden wat bieden ze aan: effectieve RMA en weken zonder gpu, wissel voor een nieuwe 7900 xtx (enkele dagen zonder gpu) of toch maar terug overstappen naar het groene kamp.
Geld terug of 4 weken wachten. Azerty stuurt de kaart terug naar de leverancier.
Aangezien ik toch al 2 maanden zonder videokaart zit, heb ik gekozen voor het laatste. Hopelijk eind januari een game pc :o

• meljor
Mag je niet iets bijleggen voor een AIB versie?

• bartosiej
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:34
bjorntju schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 13:14:
[...]

Ter info nog, weer mail van AMD gekregen over de retour:

[...]

Uurtje later de volgende mail:

[...]

----
Hoe heb jij precies je return/refund aangevraagd? Als ik via de AMD website naar "AMD Warranty Request Form" ga, dan word ik doorgestuurd naar: https://www.amd.com/en/maintenance/customer-care.html
This maintenance period is expected to end on January 5th, 2023
Verder staat er duidelijk dat je alleen unopened boxes mag terugsturen voor een full refund, maar ze maken dus toch een uitzondering voor de 110C 7900XTX's?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• watercoolertje

watercoolertje

Untertitel

bartosiej schreef op donderdag 29 december 2022 @ 10:39:
[...]

Verder staat er duidelijk dat je alleen unopened boxes mag terugsturen voor een full refund, maar ze maken dus toch een uitzondering voor de 110C 7900XTX's?
Dat kan er staan maar dat is onwettig en daarom doen ze dus niet zo moeilijk als daar staat. Wij hebben gewoon 14 dagen bedenktijd en daar mag je de doos bij openen!

[ Voor 3% gewijzigd door watercoolertje op 29-12-2022 10:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjorntju
bartosiej schreef op donderdag 29 december 2022 @ 10:39:
[...]

Hoe heb jij precies je return/refund aangevraagd? Als ik via de AMD website naar "AMD Warranty Request Form" ga, dan word ik doorgestuurd naar: https://www.amd.com/en/maintenance/customer-care.html

[...]

Pff slecht hoor, ik had inderdaad dat warranty request form gebruikt. Ik krijg nu dezelfde melding, ik ben bang dat je tot 5 januari moet wachten...

Je kan eventueel proberen te mailen naar TECH.SUPPORT@amd.com, dat is het mailadres waar ik mee communiceerde maar ik weet niet of je reactie krijgt zonder een ticket aan te maken via dat formulier.

• XenoMorpH
  • Laatst online: 12:38
Pandango schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 19:50:
[...]

Heb de kaart nog een kans gegeven door een verse installatie van windows erop de knallen. Verse en nieuwste drivers en BIOS update. (had hiervoor een 1080ti, maar had een complete driversweap gedaan van NV).

Heb een 3 tal uur Cities Skylines kunnen draaien zonder enige crash, vastloper of wat dan ook. In windows zelf ook geen vastlopers meer.
Heb in Adrenalin de GPU Max Freg. op 2900 gezet, undervolt op 1075mV en Total boardpower op -10.

De boel wordt wel minder warm. Moet alleen nog een Furmark stress test doen om te kijken of de Hotspot ook echt weer 110C wordt (denk het wel), maar zo laten eerst totdat er waterblokken verkrijgbaar zijn en dan de boel maar weer voluit zetten.

Voor mensen met zelfde wild crashes en vastlopers hebben tijdens gamen of zelfs in desktop zoals ik dat had: een verse installatie van windows en de laatste drivers/bios kan een oplossing zijn. Ik heb nog een week voordat ik beslis om de kaart uiteindelijk terug te sturen, maar zoals hij nu draait ben ik voor alsnog tevreden.

• Spacewide
@XenoMorpH en anderen

Mijn scenario is als volgt
Als ik in AMD Adrenalin een custom profiel instel, dan vliegt die hotspot temperatuur de hoogte in.
Hier is wat in te spelen met de Power Tuning, maar eigenlijk verwaarloosbaar.
Alles boven 1900mhz op de core pompt die hotspot temp rustig de hoogte in

Maar als ik Default setting selecteer blijft elke stresstest en game binnen een aanvaardbare waarde.
62C core en 76C hotspot. GPU Max Freq bereikt 2980 MHz.

Zijn er misschien anderen die hetzelfde ondervinden? In mijn geval is dit een driver-ding zover.

En verder is het nogal frivool van AMD om hun retourneer pagina buiten dienst te halen tot 5 januari.
Weer lekker toevallig.

[ Voor 7% gewijzigd door Spacewide op 29-12-2022 13:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meljor
Spacewide schreef op donderdag 29 december 2022 @ 13:36:
@XenoMorpH en anderen

Mijn scenario is als volgt
Als ik in AMD Adrenalin een custom profiel instel, dan vliegt die hotspot temperatuur de hoogte in.
Hier is wat in te spelen met de Power Tuning, maar eigenlijk verwaarloosbaar.
Alles boven 1900mhz op de core pompt die hotspot temp rustig de hoogte in

Maar als ik Default setting selecteer blijft elke stresstest en game binnen een aanvaardbare waarde.
62C core en 76C hotspot. GPU Max Freq bereikt 2980 MHz.

Zijn er misschien anderen die hetzelfde ondervinden? In mijn geval is dit een driver-ding zover.

En verder is het nogal frivool van AMD om hun retourneer pagina buiten dienst te halen tot 5 januari.
Weer lekker toevallig.
Aanvaardbaar? Dat is gewoon goed en doet mijn merc gemiddeld ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartosiej
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:34
bjorntju schreef op donderdag 29 december 2022 @ 12:10:
[...]

Pff slecht hoor, ik had inderdaad dat warranty request form gebruikt. Ik krijg nu dezelfde melding, ik ben bang dat je tot 5 januari moet wachten...

Je kan eventueel proberen te mailen naar TECH.SUPPORT@amd.com, dat is het mailadres waar ik mee communiceerde maar ik weet niet of je reactie krijgt zonder een ticket aan te maken via dat formulier.
Laat mijn 14 dagen bedenktijd nou net 5 januari verlopen.. |:(

Ik zal ze even proberen te mailen, thanks voor de tip.
Pagina: 1 ... 6 ... 24 Laatste

Let op:
Levertijden en prijzen bespreken we in: [AMD Radeon RX7000 series] Levertijden & Prijzen