[AMD Radeon RX7000 series] Ervaringen & Discussie Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 ... 24 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alant01
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 07-02-2023
XenoMorpH schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 17:48:
Mijn 7900XTX draait nu al een dag of 3, maar niet zonder problemen.
Ik heb een Corsair HX750i PSU en had gehoopt dat deze de kaart icm een 5900X wel zou kunnen trekken. Echter kreeg ik direct al system shutdowns bij laden van een save game in Cities Skylines. Heb er een wattage meter tussen gezet en afgezien van spikes naar 650W geen hogere pieken gezien. Wellicht toch hogere onwaarneembare spikes geweest denk ik zo.
Heb de enkele 2x 8pin vervangen door 2x enkele kabels, nu geen shutdowns meer gelukkig, maar zie wel spikes naar dik 700W+ gaan.

Uiteindelijk een nieuwe 1300W PSU gekocht, dus dat zal dat probleem wel tackelen.
Een stevige voeding is dus wel noodzakelijk voor deze kaart.

Naast mijn hoofd scherm heb ik ook een klein 7" schermpje en het komt erg vaak voor dat ineens het beeld van beide zwart wordt, pc gewoon blijft draaien, maar je gewoon niks meer kunt en de hdmi/DP poorten gewoonweg geen output meer geven.
Na herstart en opstarten van AMD Adrenalin Software geeft deze de melding dat Windows de AMD drivers automatisch heeft vervangen.
Her installatie van het pakket geeft de oplossing, maar dit herhaalde zich regelmatig.
Na wat gegoogle blijkt dat er nog al wat problemen zijn met Multimonitor setups?
Ik heb nu het 7"schermpje maar tijdelijk losgekoppeld, heb nu geen balck screens meer (knocks on wood).

Zijn er meer mensen die dit black screen probleem ondervinden, al dan niet met een multi monitor setup?
Damn 1300 :D Zal wel wat kosten als het gold plus is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JRMBelgium
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15-09 09:03
Heb nu de 7900XT en ik stel vast dat wattman vrij buggy is. Zo heb ik hogere spikes in energieverbruik met -10% power dan met -5% power. Undervolten doet ook blijkbaar niets met boost clocks en bij de minste memory OC heeft het al impact op de core clocks. Ik heb wel vastgesteld dat -5% power de total board power netjes onder 300watt houdt zonder prestatieverlies ( in furmark althans ). Ga later nog wat andere benchmarks runnen.

Mijn Twitch & Youtube | SSPECS Discord bot. Toon je rig op Discord!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjorntju
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15-09 03:09
Ik wilde eigenlijk even wachten tot morgen (krijg dan nieuwe onderdelen binnen voor mijn build) maar na al deze verhalen toch maar even de 7900XTX in mijn huidige PC gestopt om te kijken wat de temps zijn.

Helaas hetzelfde issue :'( :'( Junction temps schieten naar 110 graden binnen een minuut en fans gaan dan op 100% draaien, dit is echt onacceptabel.

Daarnaast lijkt de kaart ook nog eens erge coil whine te hebben :'( Eigenlijk altijd Nvidia gehad zonder noemenswaardige problemen, dan toch maar eens AMD proberen en meteen issues...

Gelukkig heb ik mijn 3080 nog. Nog even kijken of AMD de komende dagen nog reageert maar anders gaat hij gewoon retour. Misschien dat ik hem uit elkaar haal en andere koelpasta erop doe maar zo te lezen helpt dat ook maar wisselend en de coil whine zal daarmee ook niet opgelost zijn... Heb hem 14 dec. aangeschaft via AMD.com, dus ik denk dat ik hem misschien binnen de 14 dagen maar retour stuur, blijf ik wel bij mijn 3080 de komende tijd...

[ Voor 26% gewijzigd door bjorntju op 23-12-2022 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pandango
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 09-08 20:34
Ik had vandaag het idee om met de stock settings van de 7900 XTX Port Royal in een loop te draaien om de thermals te checken. Vrij snel de 110 graden Junction/Hot Spot bereikt en de clocks throttlen helemaal terug naar 1800Mhz. Is dit bij anderen ook zo?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4vf5FzXi9KFok1dhMVgiQsm5qW8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nE7HTZagGiObl6H2Hb7g8Mrj.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Is 110 graden normaal?
Rond de 82 vind ik al veel voor een 4080

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyline GT-R
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-09 08:43
Aggressor schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 18:10:
Is 110 graden normaal?
Neen hoor. Het lijkt vooral een issue te zijn bij de AMD ref kaarten (MBA).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyline GT-R
Pandango schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 18:07:
Ik had vandaag het idee om met de stock settings van de 7900 XTX Port Royal in een loop te draaien om de thermals te checken. Vrij snel de 110 graden Junction/Hot Spot bereikt en de clocks throttlen helemaal terug naar 1800Mhz. Is dit bij anderen ook zo?

[Afbeelding]
Ik heb ook even op stock settings een Port Royal run gedaan. Dit zijn mijn resultaten.

In onderstaande screenshot zie ja alle MAX waardes van tijdens die run :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2i6WpyrLOXGnUbY-XovR76MnBeo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZU3lml9TmPxpcqdrEHavYawD.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alant01
110 is max en dan begint de gpu clock naar benden te draaien. Ben benieuwd of mijn 7900 XTX Red CM OC er ook last van gaat hebben. Over uur of twee weet ik meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XenoMorpH
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-09 19:18
Alant01 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 17:51:
[...]

Damn 1300 :D Zal wel wat kosten als het gold plus is.
Zocht eigenlijk een direct leverbare Seasonic Prime PX-1000W. Bij shop 1 was deze direct leverbaar tegen een meer prijs van 30 euro tov shop 2. Maar bij Shop 2 was deze 1300W nagenoeg net zo duur als de 1000W bij shop 1. Dus ja, beetje headroom is dan mooi meegenomen.

Ach je weet wel hoe dat gaat, graag direct leverbaar ivm kerst enzo, anders geen goed werkend systeem (en dat kan natuurlijk niet :+ ).

Het is omdat de waterblokken nog niet voorradig zijn, want ik ben zeker benieuwd wat de temps zijn wanneer de 7900XTX water gekoeld is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyline GT-R
Alant01 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 18:19:
110 is max en dan begint de gpu clock naar benden te draaien. Ben benieuwd of mijn 7900 XTX Red CM OC er ook last van gaat hebben. Over uur of twee weet ik meer.
Ik gok van niet.. De issue is alleen met de MBA (Made By AMD) ref kaarten. Ik ben nog geen meldingen tegen gekomen met custom kaarten zoals je Red Devil of mijn Merc 310.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alant01
XenoMorpH schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 18:20:
[...]

Zocht eigenlijk een direct leverbare Seasonic Prime PX-1000W. Bij shop 1 was deze direct leverbaar tegen een meer prijs van 30 euro tov shop 2. Maar bij Shop 2 was deze 1300W nagenoeg net zo duur als de 1000W bij shop 1. Dus ja, beetje headroom is dan mooi meegenomen.

Ach je weet wel hoe dat gaat, graag direct leverbaar ivm kerst enzo, anders geen goed werkend systeem (en dat kan natuurlijk niet :+ ).

Het is omdat de waterblokken nog niet voorradig zijn, want ik ben zeker benieuwd wat de temps zijn wanneer de 7900XTX water gekoeld is.
haha ja dat van graag direct leverbaar is herkenbaar, zeker gezien de kerst periode. Maar 30 euro, valt idd erg mee en headroom idd mooi meegenomen. Ja ook benieuwd naar wat watercooling gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alant01
Skyline GT-R schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 18:20:
[...]

Ik gok van niet.. De issue is alleen met de MBA (Made By AMD) ref kaarten. Ik ben nog geen meldingen tegen gekomen met custom kaarten zoals je Red Devil of mijn Merc 310.
Das mooi om te horen. Ben nu bezig met nieuwe build, zal straks even laten weten maar hoop idd geen hitte issue en vooral geen coil whine, maar ook dat lijkt voornamelijk amd ref issue te zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• huubhuub
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06:48
Is 110 graden normaal?
Nee dit is niet normaal. Mijn referencekaart doet ongeveer 85 graden in een loop van port royale met lichte UV en OC op 375 watt/3000gpu/2750mem/1070mv.

Mijn fan komt nooit boven de 65%.

mogelijk interessant detail. Mijn kaart wordt ondersteunt en is horizontaal gezet in de kast. Verder heb ik altijd een fan over de backplate heen blazen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ar1WOCsDzV6Z442oxoxSFNnuGXg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jbnF92i6QmJWQuoidnQVLezC.jpg?f=fotoalbum_large

De anti-sag beugel is dus tegen een mogelijke verzakking. Ik lees namelijk op diverse fora dat dit weleens de reden van het probleem kan zijn (koeler die niet goed zit door gewicht).

[ Voor 52% gewijzigd door huubhuub op 23-12-2022 18:45 ]

Always bet on Huub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:26

Thomg

Aww yiss

Is 110 graden normaal?
Nee, 110 is te warm. Je wilt niet over de 100 en niet in de buurt ervan komen. Mid 90s is nog OK.
Offtopic: Prachtig voorbeeld waarom ik een nu M-ITX build heb. Zoveel loze ruimte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huubhuub
Thomg schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 18:47:
[...]

Nee, 110 is te warm. Je wilt niet over de 100 en niet in de buurt ervan komen. Mid 90s is nog OK.

[...]

Offtopic: Prachtig voorbeeld waarom ik een nu M-ITX build heb. Zoveel loze ruimte
Ik heb ruimte zat thuis, plus ik haat te kleine kasten waar ik niet goed in kan cablemanagen :P

Always bet on Huub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

huubhuub schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 18:49:
[...]

Ik heb ruimte zat thuis, plus ik haat te kleine kasten waar ik niet goed in kan cablemanagen :P
Gaat meer om efficient gebruik maken van de ruimte. Alles wat buiten de kast gaat wil ik niet bespreken :D
Maar waar is waar, wat een gepriegel iedere keer als ik ergens bij moet.
En lol cable managen in een ITX build _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjorntju
huubhuub schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 18:37:
[...]

Nee dit is niet normaal. Mijn referencekaart doet ongeveer 85 graden in een loop van port royale met lichte UV en OC op 375 watt/3000gpu/2750mem/1070mv.

Mijn fan komt nooit boven de 65%.

mogelijk interessant detail. Mijn kaart wordt ondersteunt en is horizontaal gezet in de kast. Verder heb ik altijd een fan over de backplate heen blazen.

[Afbeelding]

De anti-sag beugel is dus tegen een mogelijke verzakking. Ik lees namelijk op diverse fora dat dit weleens de reden van het probleem kan zijn (koeler die niet goed zit door gewicht).
Die anti-sag had ik ook geprobeerd, aan het uiteinde provisorisch omhoog gedrukt maar dat maakte geen verschil...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evernote
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16-09 20:11
Temps na 4 Portal Royal runs achter elkaar met UV en capped fan speed op een MBA kaart van AMD zelf.
(Tevens power limit op 100% maar dat werkt dus blijkbaar niet goed?)

Mini-ITX build (NR200P) zonder extra support en zonder intake fans. (alleen de FUMA2 probeert lucht van buiten naar binnen te halen)

Afbeeldingslocatie: https://media.discordapp.net/attachments/538485346350923777/1055906808193101824/image.png

@Skyline GT-R - wat je eerder noemde over de max frequency en AMD Adrenalin lijkt helaas lariekoek, mijn kaart geeft nu 3010Mhz aan ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Evernote op 23-12-2022 19:02 . Reden: Extra info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rull
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 09-10-2024
Heb de suggestie van anderen ook uitgeprobeerd. Het spelen met de tuning doet niks voor de temp(behalve bewust limiteren), en maar weinig voor prestaties (24500 gpu score)

Default in timespy getest en dan blijft hij steken op 88°C met de kast open en gesloten op 91°C. Maar mijn GPU score zit dan op 23200. Als ik zo rond kijk is dat laag (?)

Ga ik een game in dan gaan de temps stap gewijs naar 110°C. En komt de throttle naar 2300mhz en pwr naar de lage 300.

Toen ik de kast op zijn zij leg dan gebeurde er weinig (-3°C).

Ik kijk het nog even aan maar denk dat het uitkomt op een RMA (?)

Zag wel deze thread.

[ Voor 5% gewijzigd door Rull op 23-12-2022 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyline GT-R
Evernote schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 19:00:
Temps na 4 Portal Royal runs achter elkaar met UV en capped fan speed op een MBA kaart van AMD zelf.
(Tevens power limit op 100% maar dat werkt dus blijkbaar niet goed?)

Mini-ITX build (NR200P) zonder extra support en zonder intake fans. (alleen de FUMA2 probeert lucht van buiten naar binnen te halen)

[Afbeelding]

@Skyline GT-R - wat je eerder noemde over de max frequency en AMD Adrenalin lijkt helaas lariekoek, mijn kaart geeft nu 3010Mhz aan ;)
Ik heb het ook gemerkt helaas.. voor RDNA2 kaarten was dat wel het geval. Hier dus niet; of WattMan is nog niet helemaal mee…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huubhuub
Skyline GT-R schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 19:34:
[...]

Ik heb het ook gemerkt helaas.. voor RDNA2 kaarten was dat wel het geval. Hier dus niet; of WattMan is nog niet helemaal mee…
Wattman geeft de shaderklok aan (2500ish mhz) de GPU klok is met HWi te meten. AMD heeft dit nog niet echt goed weergegeven in de software door alle verschillende klokken (GPU, Front, shader etc.)

De setting is dus je GPUklok (max en min) de weergave links er boven is de shaderklok... deze shaderklok wordt weer door GPU-Z uitgelezen als GPU klok (omdat dit in RDNA2 ook zo was)..... ik zou zeggen gebruik HWi maar eens.

[ Voor 20% gewijzigd door huubhuub op 23-12-2022 20:05 ]

Always bet on Huub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faljukin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:26
Helaas heb ik nu ook flink wat problemen...
Tijdens 3dmark of heaven draaid alles prima maar heb nu bij elk spel dat de driver crashed binnen enkele minuten.
Elke uv is insta crash in games terwijl ik in 3dmark tot 1060mv can gaan. Sommige games belasten de kaart nauwelijks en zelfs die crashen....
Inmiddels win10 opnieuw geïnstalleerd maar heeft niks geholpen.
Inmiddels heel de dag bezig maar nog geen oplossing gevonden.
Voeding is 1200w dus daar ligt het niet aan.

Iemand anders hier ook last van?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evernote
faljukin schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 20:08:
Tijdens 3dmark of heaven draaid alles prima maar heb nu bij elk spel dat de driver crashed binnen enkele minuten.
Elke uv is insta crash in games terwijl ik in 3dmark tot 1060mv can gaan. Sommige games belasten de kaart nauwelijks en zelfs die crashen....

Misschien goed om te weten, een undervolt op 3DMark betekent niet dat de GPU ook stabiel draait in games met dezelfde instellingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kurttank43
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12-09 09:45

3dmark stabiel betekend zeker niet OC stabiel in games.
Persoonlijk was bij mij metro exodus enhanced mijn go to game om mij overclocks te testen.
Volgens mij is port royal een stuk heftigere test dan de standaard timespy test.
Uiteraard kunnen meningen/ervaringen hierover verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faljukin
Ik heb meerdere benchmarks gedraaid en dan werkt de kaart prima, het is echt alleen in games dat de driver crashed. Zelfs met fink lagere clocksnelheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kurttank43
faljukin schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 20:14:
Ik heb meerdere benchmarks gedraaid en dan werkt de kaart prima, het is echt alleen in games dat de driver crashed. Zelfs met fink lagere clocksnelheden.
Heb je ook crashes bij stock settings?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Evernote
faljukin schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 20:14:
Tenzij je de kaart stock draait zegt het niet zoveel, sowieso even driver opnieuw installeren als het ook gebeurd zonder dat je iets veranderd hebt in performance tuning.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Unkie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-09 16:38
@kurttank43 of iemand anders, kunnen jullie advies geven?
Ook ik heb een Gigabyte 7900XTX kaart. Opzich draait hij goed. In die zin dat ik geen throttle merk.
Hij maakt vrij veel lawaai en de GPU temp loopt op tot 80 graden in games. De GPU Hotspot zit continue vast op 110 graden. Is dit hetzelfde probleem wat jij hebt @kurttank43 ?

Ik twijfel of ik hem terug moet sturen of niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qHZt4oO1MKAaZRrxJ6EOu18af4I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/e97BcS1PfXQtxEpwsaOSvpeQ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door Unkie op 23-12-2022 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kurttank43
Ja gewoon terug sturen, zie mijn PB.
Je kaart is namelijk aan het throttelen ivm met de hotspot van 110c.
Tevens kan je ook zien dat hij zelfs de powerdraw na beneden gooit om de boel onder controle te krijgen qua temperatuur zonder veel succes. En de klok speeds en maximale fan speeds.
Lijkt mij een duidelijk verhaal waar de winkel vast niet moeilijk overgaat doen.

[ Voor 3% gewijzigd door kurttank43 op 23-12-2022 20:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Unkie
kurttank43 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 20:27:
Ja gewoon terug sturen, zie mijn PB.
Je kaart is namelijk aan het throttelen ivm met de hotspot van 110c.
Tevens kan je ook zien dat hij zelfs de powerdraw na beneden gooit om de boel onder controle te krijgen qua temperatuur zonder veel succes. En de klok speeds en maximale fan speeds.
Lijkt mij een duidelijk verhaal waar de winkel vast niet moeilijk overgaat doen.
Bedankt man! Inderdaad nu je het zegt zie ik de waarden naar beneden gaan.

Jammer, voor het eerst een AMD kaart en meteen een probleem :+
Toch maar een 4090 dan :+

[ Voor 7% gewijzigd door Unkie op 23-12-2022 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faljukin
kurttank43 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 20:16:
[...]

Heb je ook crashes bij stock settings?
Ja ook op stock settings en alleen in games.
Drivers meerdere malen opnieuw geïnstalleerd, zelfs windows vers geïnstalleerd.

Inmiddels de max op 2200mhz en een fps limit van 120 aan staan in ac valhalla en nu lijkt het wel te werken.
Maargoed dan kan ik net zo goed een lagere tier kaart kopen...
Ik wacht het nog even af en hoop dat ze snel weer een nieuwe driver uitbrengen anders gaat deze retour!.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julian
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-09 21:02

Ja ook last van. Ben al een paar uur aan het gamen en de settings aan aan het passen zodat hij stabiel is. In mijn geval kom ik op het volgende uit:
  • Alles onder 1100mV leidt geheid een keer tot een crash
  • Als ik (met een milde overklok) niet óók de powerlimit verhoog met ten minste 5% dan leidt dat geheid een keer tot een crash
  • Als ik de max GPU verhoog tot meer dan 2300 dan loopt de hot spot-temperatuur in de loop van een uurtje op naar 110 en gaat hij throttlen rond de 2100 Mhz
  • Als ik een hoge max GPU instel en en ik zet hem daarna lager dan blijft hij te heet, het lijkt pas 'te pakken' na een reboot
Heb bij hogere settings ook wel eens een max verbruik van meer dan 500 Watt langs zien komen, heb ook maar ff een RM850x besteld om mijn RM750x te vervangen.... Maar met de instellingen die ik noemde verbruikt hij (na een reboot!) onder load niet veel en wordt hij ook niet te heet meer:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S7Qsmv_NqXrxZ04tbv4_X4fKIv0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VaoHrOqE947c4Pyd1peW1vxz.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: ik heb dus wel de mazzel dat mijn hot spot-temperatuur niet binnen een paar minuten naar de 110 schiet, blijkbaar zit mijn koeler er in elk geval wel goed op... Wat ook wel de hoop geeft dat het kan, in principe.

[ Voor 5% gewijzigd door Julian op 23-12-2022 21:05 ]

Phanteks Enthoo Evolv mATX Tempered Glass Grijs | Gigabyte B650M Aorus Elite AX | AMD 9800X3D | NZXT Kraken Z63 | 64GB DDR5 6000C28 | NVIDIA RTX 4090 FE | LG 83G4 4K 144Hz | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• davey s.
  • Laatst online: 16-09 06:30
Mijn Red Devil hotspot is max 80C na draaien van FireStrike Extreme met powerslider op 15+. Temp zelf van de kaart komt niet boven de 60C uit. Erg tevreden met de kaart en je hoort de kaart zelf ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julian
Yeah de AMD-kaart is gewoon redelijk slecht, eigenlijk. Maar wel lekker klein.

Maar die aftermarket kaarten; die klokken zó lekker, zijn die niet gewoon sneller dan de 4080 inmiddels?

Phanteks Enthoo Evolv mATX Tempered Glass Grijs | Gigabyte B650M Aorus Elite AX | AMD 9800X3D | NZXT Kraken Z63 | 64GB DDR5 6000C28 | NVIDIA RTX 4090 FE | LG 83G4 4K 144Hz | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skyline GT-R
Julian schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 21:27:
Yeah de AMD-kaart is gewoon redelijk slecht, eigenlijk. Maar wel lekker klein.

Maar die aftermarket kaarten; die klokken zó lekker, zijn die niet gewoon sneller dan de 4080 inmiddels?
Hangt er vanaf in welke testen. In ray tracing zal dat niet lukken. Maar in Time Spy laat ik RTX 4080 kaarten ruim achter me.. De hoogste 'Graphics score' op https://www.3dmark.com/search voor een RTX 4080 is 32493 marks. Ik ben met mijn kaart ondertussen vlotjes de 34000 marks voorbij. :)

Hier een vergelijking tussen die hoogste RTX 4080 GPU score en mijn voorlopig hoogste score:
https://www.3dmark.com/compare/spy/33822462/spy/33827265

[ Voor 11% gewijzigd door Skyline GT-R op 23-12-2022 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowdog
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06:36
Skyline GT-R schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 22:08:
[...]

Hangt er vanaf in welke testen. In ray tracing zal dat niet lukken. Maar in Time Spy laat ik RTX 4080 kaarten ruim achter me.. De hoogste 'Graphics score' op https://www.3dmark.com/search voor een RTX 4080 is 32493 marks. Ik ben met mijn kaart ondertussen vlotjes de 34000 marks voorbij. :)

Hier een vergelijking tussen die hoogste RTX 4080 GPU score en mijn voorlopig hoogste score:
https://www.3dmark.com/compare/spy/33822462/spy/33827265
Waarschijnlijk ook wel met een verbruik dat een stukkie hoger ligt. Dus of dat nou zo'n prestatie is.... Bedoel snap dat je daar blij mee bent, maar uiteindelijk is het alsnog vrij teleurstellend zou ik zeggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bjorntju
bjorntju schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 18:02:
Ik wilde eigenlijk even wachten tot morgen (krijg dan nieuwe onderdelen binnen voor mijn build) maar na al deze verhalen toch maar even de 7900XTX in mijn huidige PC gestopt om te kijken wat de temps zijn.

Helaas hetzelfde issue :'( :'( Junction temps schieten naar 110 graden binnen een minuut en fans gaan dan op 100% draaien, dit is echt onacceptabel.

Daarnaast lijkt de kaart ook nog eens erge coil whine te hebben :'( Eigenlijk altijd Nvidia gehad zonder noemenswaardige problemen, dan toch maar eens AMD proberen en meteen issues...

Gelukkig heb ik mijn 3080 nog. Nog even kijken of AMD de komende dagen nog reageert maar anders gaat hij gewoon retour. Misschien dat ik hem uit elkaar haal en andere koelpasta erop doe maar zo te lezen helpt dat ook maar wisselend en de coil whine zal daarmee ook niet opgelost zijn... Heb hem 14 dec. aangeschaft via AMD.com, dus ik denk dat ik hem misschien binnen de 14 dagen maar retour stuur, blijf ik wel bij mijn 3080 de komende tijd...
Toch maar de proef op de som genomen en de kaart gerepasted, ik had nog een tube Kryonaut liggen dus proberen kan geen kwaad. Helaas heeft dat niet geholpen, Junction temperatuur stijgt snel en blijft op 110 graden hangen:

Afbeeldingslocatie: https://gpuz.techpowerup.com/22/12/23/5yz.png

De "standaard" GPU temp blijft rond de 69.

Ik kan mij niet voorstellen dat dit een software/driver issue is, vooral als ik de verhalen hoor van mensen die hun behuizing op de zijkant leggen dat dan plotseling de temperatuur wel in orde is, dat moet gewoon een fysiek probleem zijn met de koeler.

En echt een geisoleerd probleem lijkt het ook niet te zijn, ik lees zo veel klachten, niet alleen hier maar bijv. ook op Reddit.

Ik ga hem maar retour aanmelden bij AMD, dan zit ik nog binnen de 14 dagen. Ik vraag mijn geld wel terug en kan dan nog even kijken wat ik doe, misschien als AMD het gefixed heeft dat ik hem dan opnieuw haal maar ik wil niet het risico nemen straks buiten die 14 dagen zichttermijn te zitten.

Baal hier wel echt goed van, coil whine is ook echt erg... |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16-09 09:14
@bjorntju Ik hoop dat terugsturen goed gaat. Repasten en dan terug sturen zijn vaak niet de beste ingrediënten voor een soepele retour procedure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjorntju
Dennism schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 23:30:
@bjorntju Ik hoop dat terugsturen goed gaat. Repasten en dan terug sturen zijn vaak niet de beste ingrediënten voor een soepele retour procedure.
De reference design van AMD heeft geen "warranty void if broken" stickers, dus ik betwijfel of ze daar achter gaan komen :P Het lijkt mij niet dat als ze de kaart retour krijgen ze deze uit elkaar gaan schroeven om te kijken of er andere koelpasta opzit, dat laatste lijkt mij sowieso al moeilijk aan te tonen...

Had de kaart wel garantiestickers dan had ik hem uiteraard niet open gemaakt, maar we zullen zien. Ik heb in ieder geval een garantieverzoek aangemeld, even afwachten wat daar uitkomt.

[ Voor 24% gewijzigd door bjorntju op 24-12-2022 00:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander.M
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14-08 19:17
Hoi, ben ik weer met mijn 110c kaartje.
Bracket geplaatst van 10euro Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0UNheUmVDgK6Jpr7SMJcsmCT9vY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kSAzPytWpu7c7L3CsAYlBl0i.png?f=user_large

Uurtje gespeeld, hoogste wat ik zag was 73c op de junc, dit was met een lagere fan curve dan standaard. (wel -5% power) fps 120 3440x1440

Ik zeg, opgelost :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjorntju
Xander.M schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 23:57:
Bracket geplaatst van 10euro [Afbeelding]

Uurtje gespeeld, hoogste wat ik zag was 73c op de junc, dit was met een lagere fan curve dan standaard. (wel -5% power) fps 120 3440x1440

Het moet echt wel een fysiek issue zijn als dat het oplost... Waar heb je precies je bracket geplaatst? Ik heb vanmiddag zelf wat in elkaar geknutselt en onder het einde van de GPU gezet maar dat leek verder ook niet te helpen...
davey s. schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 00:11:
Heb aardig last van coilwhine in bf2042 op 144Hz met mn 7900XTX Red Devil.

YouTube: Red Devil 7900xtx coilwhine
Yup, klinkt ongeveer hetzelfde als die van mij, met de case dicht is het nog enigszins te doen maar voor een 1000+ euro kostend product moet dit eigenlijk niet kunnen.

[ Voor 23% gewijzigd door bjorntju op 24-12-2022 00:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davey s.
Heb aardig last van coilwhine in bf2042 op 144Hz met mn 7900XTX Red Devil.

YouTube: Red Devil 7900xtx coilwhine

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gijs007 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 15:53:
[...]

Heb hier nog een 4090 liggen, besteld toen ik in eerste instantie geen 7900 xtx te pakken kreeg.
Had hem nog niet teruggestuurd, omdat ik eerst even de 7900 xtx wou afwachten.

De koelpasta was Thermal Grizzly Kryonaut, dun en egaal aangebracht met het spateltje. Na afloop zag ik dat deze aan alle vier de kanten er af was gedrukt.(zelfde verhaal met de fabriek pasta).
Probleem is dat de kaart binnen 5 a 10 minuten de 110c aantikt op de hotspot en de fan op 100% draait. Daarmee zakt ook de performance wat in.

Power verlagen had ik al geprobeerd, scheelt wel iets maar het ding maakt nog steeds veel te veel lawaai.
Dat is inderdaad niet goed. Dat doet die van mij totaal niet. Vrees een pech geval dan :( maar wel vervelend. Als je de 4090 kan betalen en de power kan gebruiken is het wel een mooie kaart. Maar ik vond de 7900XTX eigenlijk al veel te duur :D

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JRMBelgium
Heeft er iemand al een AV1 filmpje opgenomen? Ik speel in HDR en de video is nadien super donker. Mogelijk moet ik bepaalde opties aanzetten in VLC om het correct in HDR af te spelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Xander.M schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 23:57:
Bracket geplaatst van 10euro [Afbeelding]

Welke bracket zit er standaard bij dan en welke heb je gekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unkie
Hoe vinden jullie de hdr weergaven van de 7900xtx?

Op mijn 1070 en mijn onboard videokaart zijn de kleuren veel helderder dan met de 7900xtx. Is dit een instelling? Dit valt me nu weer op omdat ik de 7900xtx eruit heb gehaald om terug te sturen. De onboard videokaart doet hdr vele malen beter.
JRMBelgium schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 07:50:
Heeft er iemand al een AV1 filmpje opgenomen? Ik speel in HDR en de video is nadien super donker. Mogelijk moet ik bepaalde opties aanzetten in VLC om het correct in HDR af te spelen?
volgens mij bedoel ik dit inderdaad :)
Ik vind de hdr erg tegenvallen. Lijkt inderdaad of het niet aanstaat.

Blijkbaar wel een instelling, zie dit filmpje.

[ Voor 73% gewijzigd door Unkie op 24-12-2022 09:09 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• huubhuub
Na een aantal dagen spellen gespeeld te hebben, heb ik de settings iets omlaag gebracht.
Op 350 watt (stock) heb ik 97% van de fps die ik heb op 380 watt (+10%). 3% meer fps voor 10% meer verbruik is voor mij niet nodig :P . RDR2 draait nu ruim boven de 100 fps met alles op ultra en 3440x1440.
Ook WoWs ziet er supermooi uit. De 3dmark score welke ik nu in de "daily" settings heb is ~30100 TS, ~15000 TSE en ~16000 PR.

GPU 500/2900/1070mV
Mem 2700 (zonder FT)
Fan op 65% max
powerlimit op stock (0%)

Kaart draait nu rond de 60% fans, 61 graden gpu en 77 graden hotspot. Geen coilwhine aanwezig (erg blij mee).

M.a.w. ik ben supertevreden met mijn MBA 7900xtx, gelukkig heb ik niet de problemen die andere ervaren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pFurKuTeOeAbeg--wnqIYb357aA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U10m6rXobGYlNKGw1f8btAHn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R7PlxfqFV-VZ0dBobBj8MGSXCrk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ie68xSFax7vtq9rnXh3UEaZv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-CqHiHd_zukQXEXZ1eNfD6x5gNI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/02FF09C4yb9dE9sbrhOil9Xv.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 45% gewijzigd door huubhuub op 24-12-2022 09:29 ]

Always bet on Huub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steenw
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 15-01-2024
bjorntju schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 23:11:
[...]

Toch maar de proef op de som genomen en de kaart gerepasted, ik had nog een tube Kryonaut liggen dus proberen kan geen kwaad. Helaas heeft dat niet geholpen, Junction temperatuur stijgt snel en blijft op 110 graden hangen:

[Afbeelding]

De "standaard" GPU temp blijft rond de 69.

Ik kan mij niet voorstellen dat dit een software/driver issue is, vooral als ik de verhalen hoor van mensen die hun behuizing op de zijkant leggen dat dan plotseling de temperatuur wel in orde is, dat moet gewoon een fysiek probleem zijn met de koeler.

En echt een geisoleerd probleem lijkt het ook niet te zijn, ik lees zo veel klachten, niet alleen hier maar bijv. ook op Reddit.

Ik ga hem maar retour aanmelden bij AMD, dan zit ik nog binnen de 14 dagen. Ik vraag mijn geld wel terug en kan dan nog even kijken wat ik doe, misschien als AMD het gefixed heeft dat ik hem dan opnieuw haal maar ik wil niet het risico nemen straks buiten die 14 dagen zichttermijn te zitten.

Baal hier wel echt goed van, coil whine is ook echt erg... |:(
als ze de kaart controleren dan kun je het wel op je buik schrijven en krijg je geen geld terug en zullen ze hem ook als garantie afwijzen
ik zou zeggen veel geluk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpX
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 04-09 08:39

SpX

Bijzonder dat het junction temperature issue van het reference model zo beperkt wordt belicht in de media. Ik heb er nog niets over gelezen bij Igor Labs, tweakers, videocardz ;)

Hetzelfde geldt voor de slechte value proposition van de 7900XT.

Ik denk dat deze launch cyclus met name is gedomineerd door een storm aan "nvidia is bad" nieuws. Slechte prijs van de 4080, unlaunch van 4080 12GB model, 4090 power connector issues.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjorntju
Steenw schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 10:36:
[...]

als ze de kaart controleren dan kun je het wel op je buik schrijven en krijg je geen geld terug en zullen ze hem ook als garantie afwijzen
ik zou zeggen veel geluk
Lijkt mij vrij moeilijk te bewijzen door ze, er zitten geen warranty void if broken stickers op de kaart dus dan moeten ze de hele kaart uit elkaar gaan halen om te kijken of ik misschien de thermal paste vervangen heb en zelfs dan s het moeilijk te bewijzen want hoe gaan ze aantonen dat de pasta die erop zit daadwerkelijk anders is/door mij is aangebracht? Kleur is precies hetzelfde, misschien iets minder hard dan degene die erop zat :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Julian
Gelid Solutions GP-Ultimate thermal pad 3.0mm aangebracht, 0 verschil, niet in de delta en niet in de temperaturen.

Ik zou nog 4mm kunnen proberen en 2mm op de chippies her en der, maar gezien het beperkte nut van wat ik nu heb gedaan twijfel ik nog.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2qpJRNq9s-4eTasuXqAblRwHEPg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Oenh5SgfHK3QijdEuy7cDg9D.jpg?f=fotoalbum_large

Verder viel me op dat de schroefjes van de veer die de koeler aandrukt nog een kwart slagje aangedraaid konden worden, maar dat maakt natuurlijk ook het verschil niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evernote
Julian schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 12:41:
Gelid Solutions GP-Ultimate thermal pad 3.0mm aangebracht, 0 verschil, niet in de delta en niet in de temperaturen.

Ik zou nog 4mm kunnen proberen en 2mm op de chippies her en der, maar gezien het beperkte nut van wat ik nu heb gedaan twijfel ik nog.

[Afbeelding]

Verder viel me op dat de schroefjes van de veer die de koeler aandrukt nog een kwart slagje aangedraaid konden worden, maar dat maakt natuurlijk ook het verschil niet.
Je wilde hierbij de backplate gebruiken om wat extra hitte af te voeren of..?

Het probleem zit namelijk aan de andere kant van het PCB.
Het enige wat je nu hebt gedaan is de caps aan de achterkant van het PCB contact laten maken met de backplate.

[ Voor 5% gewijzigd door Evernote op 24-12-2022 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:48

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Julian schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 12:41:

[Afbeelding]

Wat is daar rechts onder de schroef van het bracket gebeurd, wat zo goud gekleurd is? :/

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julian
Evernote schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 12:47:
[...]

Je wilde hierbij de backplate gebruiken om wat extra hitte af te voeren of..?

Het probleem zit namelijk aan de andere kant van het PCB.
Het enige wat je nu hebt gedaan is de caps aan de achterkant van het PCB contact laten maken met de backplate.
Precies dat ja. Nu houdt de backplate alleen maar warmte vast, wellicht scheelt het iets, zoals het bv ook scheelt als je een koelijzertje op een M2 SSD zet. En de achterkant van de PCB, met name waar de chip zit, wordt kneiterheet. Maar goed, werkte niet dus.
SAiN ONeZ schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 13:11:
[...]

Wat is daar rechts onder de schroef van het bracket gebeurd, wat zo goud gekleurd is? :/
Gewoon reflectie van licht, niks gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XenoMorpH
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-09 19:18

Je bent niet de enige. Continue vastlopers en reinstalls van de drivers. Ik kan geen fatsoenlijke game spelen of de pc loopt vast of black screen door de drivers.

Ik heb overigens een reversed ATX kast, bij mij "rust" de koeler op de PCB zelf, de Hot spot blijft rond de 74C tijdens een game (voordat deze crashed.).
Maar nu na een reinstall van de drivers en reboot van pc, blijft de Core 63C en Hot spot 74C terwijl de kaart in idle is. GPU: 40MHz, mem op 2487MHz.

Deze drivers zijn echt bagger als je ht mij vraagt.

[ Voor 0% gewijzigd door XenoMorpH op 24-12-2022 14:33 . Reden: typo ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pandango
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 09-08 20:34
Ik heb een aantal logs genomen van consistente 100% load van de 7900 XTX met de PC in staande en liggende posities.
Door de logs te vergelijken kan ik heel duidelijk zien dat mijn reference 7900 XTX veel slechter presteert in de staande positie. Tijd om hem helaas toch maar terug te sturen.

In de onderstaande screenshots zijn de resultaten te bekijken:

Clockspeeds:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TFmUn78mR5G0XJ91Bkx-IDELaI0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4j5VaOKqKIaDQtTrPrQR4vXU.png?f=fotoalbum_large

Fan speeds
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yp6_pGlbMcgwjYUJvA3646T31kI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WzwFRkS3aK4Zh1FdaXLfQPle.png?f=fotoalbum_large

GPU Temperature
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u3EdW-MKxSM0FzOnaWiizm-LgPc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ym8rPYh8SHznDcHK4aWcpzkP.png?f=fotoalbum_large

Hot Spot Temperature
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2LFt3KxtcsM4MnJkNNVClNdrtJc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LuFn28cHv5NmAaewd83zzeYh.png?f=fotoalbum_large

Total Board Power:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JyWbEkXOSNVNeHCH8RY-VmVHpuY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Wx1jAZZoNDlZr1FMYa9KOHsj.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ironkode
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 16-04-2024
Hier logs van m'n XTX met repaste:
- Default settings in adrenaline
- Unigine Superposition Benchmark in "Game" Mode in 4K en dan stil blijven staan.

Voor repaste binnen no-time 110c

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mH3gYn7lSGaU61vIU3lDhNHjC-o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/84Y0ndMqKqt8zGpIHFzvSWMa.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door ironkode op 24-12-2022 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julian
ironkode schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 16:02:
Hier logs van een XTX met repaste:
- Default settings in adrenaline
- Unigine Superposition Benchmark in "Game" Mode in 4K en dan stil blijven staan.

Voor repaste binnen no-time 110c

[Afbeelding]
Interessant! Kan je iets meer vertellen over de methode van repasten?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ironkode
Julian schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 16:17:
[...]

Interessant! Kan je iets meer vertellen over de methode van repasten?
Zeker!

Met behulp van de video van Steve van GN (https://youtu.be/BMKK6z__tXM) de kaart uit elkaar gehaald. Daar zag ik dat de bestaande "Koelpasta" niet goed over de die verspreid zat, ook waren luchtbubbels zichtbaar in de pasta. Dit schoongemaakt met wat 98% alcohol en vervolgens Thermal Grizzly Kryonaut geplaatst.

De kaart heeft overigens geen "Warranty void when removed" Stickers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julian
ironkode schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 16:33:
[...]

Zeker!

Met behulp van de video van Steve van GN (https://youtu.be/BMKK6z__tXM) de kaart uit elkaar gehaald. Daar zag ik dat de bestaande "Koelpasta" niet goed over de die verspreid zat, ook waren luchtbubbels zichtbaar in de pasta. Dit schoongemaakt met wat 98% alcohol en vervolgens Thermal Grizzly Kryonaut geplaatst.

De kaart heeft overigens geen "Warranty void when removed" Stickers.
Alle blauwe zooi laten zitten dus? En welke koelpasta heb je gebruikt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ironkode
Julian schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 16:39:
[...]

Alle blauwe zooi laten zitten dus? En welke koelpasta heb je gebruikt?
Blauwe koelgummy zit op de geheugen IC's, daar heb ik qua temperatuur geen problemen mee gehad, en heb ik laten zitten. Koelpasta staat in m'n reactie hierboven, Thermal Grizzly Kryonaut (De normale, de extreme gaat niet lang mee) :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Julian
Zo zonde toch altijd als er op zoiets kleins als koelpasta bespaard wordt, waardoor een hele launch een stuk slechter gaat dan had gekund...

Morgen maar eens repasten dan met Noctua NT-H2.

Net nog ff gekeken of MSI Afterburner andere resultaten geeft, maar dat maakt geen verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ironkode
Julian schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 16:48:
Zo zonde toch altijd als er op zoiets kleins als koelpasta bespaard wordt, waardoor een hele launch is een stuk slechter gaat dan had gekund...

Morgen maar eens repasten dan met Noctua NT-H1

Net nog ff gekeken of MSI Afterburner andere resultaten geeft, maar dat maakt geen verschil.
Het is ook echt apart spul wat erop zit, doet een beetje denken aan PTM 7950, soort van phase change spul. Alleen was er hier veel luchtbelletjes zichtbaar in de "koelpasta" terwijl ik dat bij PTM nooit gezien heb. Het kan best zijn dat het duur is, maar dat het gewoon een verkeerde applicatie is van het koelmedium.

Ik moet er ook bij zeggen dat de brace aan de achterkant van de GPU-die zelf niet compleet aangedraaid was. Ik heb de kaart na het repasten zelfs nogmaals warmgestookt en de schroefjes daarna nog een keer aangedraaid. Beiden keren zaten ze ~kwartslag los. Nu niet meer :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Evernote
Julian schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 16:48:
Zo zonde toch altijd als er op zoiets kleins als koelpasta bespaard wordt, waardoor een hele launch is een stuk slechter gaat dan had gekund...

Morgen maar eens repasten dan met Noctua NT-H1

Volgens mij is er niet zozeer bespaard op de koelpasta eerlijk gezegd.

Volgens Gamer’s Nexus was het phase change spul dat ook bij een 4090 gebruikt wordt.

Het lijkt gewoon alsof sommige koelers slecht contact maken met de GPU dies en/of is de Vapor chamber bij sommige niet in orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vidra
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-09 15:56

Vidra

Vragen?

Hierbij de clocks van mijn PowerColor RedDevil 7900 XTX OC LE, deze clocks zijn op default settings (dus geen undervolt toegepast). Is dit de Silicon Lottery....?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LuJLihja2XrFBPfS3nqzrgPBJmo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GRJ5oY6MTn47y6bs10xKmdVd.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Vidra op 25-12-2022 02:26 ]

Executive Director | aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend! | Build: AMD 7800X3D - 32GB - AMD RX 7900XTX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simply1337
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 29-11-2024
Wat is het vertrouwingsgehalte van de AMD Auto Overclock van Adrenaline? Gaat even 20% omhoog 😂

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AY4mjvS8YCJZzo9ykLP2J0oyTUA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/296EpN8CnSj3TbJ0gKUDBeP0.jpg?f=user_large

Moet er nog serieus naar kijken wat de kaart kan dus wacht even eerst het eerste deftige driver support, maar op default instellingen draait het als een zonnetje. Geen coilwhine, geen instabiliteit, vreet wel stroom but so be it. Tjmax blijft ook rond 75C wat ik er ook tegenaan smijt. Ikke vind het prima. Kaart heeft potentie

Powercolor 7900xtx HellHound

[ Voor 7% gewijzigd door Simply1337 op 25-12-2022 09:15 ]

VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyline GT-R
De kaarten zijn power limited. Die OC lukt zeker mits er voldoende power is. Een goede indervolt wilt helpen om die clocks te houden onder load :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16-09 18:47

watercoolertje

Untertitel

Simply1337 schreef op zondag 25 december 2022 @ 09:11:
Wat is het vertrouwingsgehalte van de AMD Auto Overclock van Adrenaline? Gaat even 20% omhoog 😂

[Afbeelding]

Moet er nog serieus naar kijken wat de kaart kan dus wacht even eerst het eerste deftige driver support, maar op default instellingen draait het als een zonnetje. Geen coilwhine, geen instabiliteit, vreet wel stroom but so be it. Tjmax blijft ook rond 75C wat ik er ook tegenaan smijt. Ikke vind het prima. Kaart heeft potentie

Powercolor 7900xtx HellHound
Vertrouwingsgehalte? Was die bij jou ook in 2 sec klaar? Geloof niet dat er noemenswaardig getest wordt door Adrenelin. Dus ik zou me er niet blind op staren.

Mijne staat stock al heel hoog en na de autoOC komt er maar 100mhz bij (van 3075 naar 3175). Heb er overigens niet mee getest want in games en 3dmark boost ie 99% van de tijd 2800 en 3000+ komt dan sporadisch voor, denk dat ik beter kan focussen op 2900 sustained dan op 3100 piek.

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappelzakje
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 19-08 21:13
Ik ben in principe best tevreden met mijn 7900XTX reference. Ik deel de ervaring dat de junction temps oplopen, maar gelukkig niet naar de 110C. De hoogste die ik gezien heb is 103C en daarbij lopen clocks, power en framerate niet terug, dus van throttling lijkt geen sprake. Daarnaast is mijn setup in een Ncase M1 niet optimaal voor airflow, dus dat kan wellicht beter.

De 103C had ik tijdens een sessie BF2042. Tijdens Time Spy stresstest van ruim 10 minuten haalde ik een junction temp van rond de 98C. Interessant is om te zien dat de gpu fans niet harder hebben gedraaid dan 80%, dus er is wat speelruimte voor de fancurve.

Dit is overigens de eerste keer dat ik mensen hoor praten over junction temps in plaats "reguliere" gpu temps. Mijn vorige kaart (1080Ti FE) throttlelde bij 83C, maar zal ook hogere JT hebben gehad. Mijn XTX gaat niet voorbij de 85C gpu temp dus hoe erg is dat? Ik ben geen kenner, dus dit is een oprechte vraag. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
Vidra schreef op zondag 25 december 2022 @ 02:19:
Hierbij de clocks van mijn PowerColor RedDevil 7900 XTX OC LE, deze clocks zijn op default settings (dus geen undervolt toegepast). Is dit de Silicon Lottery....?

[Afbeelding]
Vind het wel meevallen, volgens mij zijn de clocks op mn Merc310 standaard hoger. Zodra ik thuis ben zal ik eens kijken :)

AMD Ryzen 9 7945HX3D | Minisforum BD790i X3D| Gigabyte GeForce RTX 5070Ti | Corsair Vengeance 96GB 6000C30 | WD SN7100 1TB NVMe SSD | WD SN7100 4TB NVMe SSD | Fractal Design Terra

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Azerox
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11-09 23:39
Hier 3dMark scores op een MSI B450 Pro Carbon AC:

Mocht je willen weten hoe hij het doet op een PCI-e 3 ;)

(AMD reference model icm 5800x3d)

+15% power, 500-3100 clock, 2700 mem, 1075mv. 74c max gpu en hotspot 89c.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/36_J65XAB-DwZXskXYHGERmxwHw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/S0Ew8lJAZ76QZwZRIT8mHLhi.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W5IFbanFOJ0fl6A5uxWIaLQxqV0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0uqHGqBqaozdGpBIhGfZzZj3.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O_cP7D6gtMQ5FrNBCeC-CQrFz2E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/imWidugU4WMHS25YgUn41orB.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 53% gewijzigd door Azerox op 25-12-2022 12:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evernote
Azerox schreef op zondag 25 december 2022 @ 11:43:
Hier TS scores op een MSI B450 Pro Carbon AC:

(AMD reference model)

[Afbeelding]
Welke settings? Dit ziet er niet uit als een stock resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azerox
Evernote schreef op zondag 25 december 2022 @ 11:45:
[...]

Welke settings? Dit ziet er niet uit als een stock resultaat.
Klopt, heb de post aangepast. Was alweer vergeten dat ik hem had OC.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• davey s.
Azerox schreef op zondag 25 december 2022 @ 11:43:
Hier TS scores op een MSI B450 Pro Carbon AC:

(AMD reference model)

[Afbeelding]

Edit: +15% power, 500-3100 clock, 2700 mem, 1075mv. 74c max gpu en hotspot 89c.
Das wel nette score inderdaad.
Heb mijn alleen op een undervolt op 1075mV en 15% powerslide. Temps zijn 56C en hotspot is rond 78/80C. Coilwhine was er in het begin wel erg maar dat is na een tijdje eigenlijk wel verdwenen. Alleen bij over 500fps is het aanwezig. Is trouwens een Red Devil LE.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y4_KmDYTDZ5Z8ZMVO7e8ZYNhpkQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RMaiKKFDEIOHQV1IsxXPLJ4Q.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Azerox
davey s. schreef op zondag 25 december 2022 @ 12:14:
[...]

Das wel nette score inderdaad.
Heb mijn alleen op een undervolt op 1075mV en 15% powerslide. Temps zijn 56C en hotspot is rond 78/80C. Coilwhine was er in het begin wel erg maar dat is na een tijdje eigenlijk wel verdwenen. Alleen bij over 500fps is het aanwezig. Is trouwens een Red Devil LE.

[Afbeelding]
Klopt ik had een Furmark gedaan en op 500fps hoor je duidelijk coil whine. Ik speel gelukkig op 4k dus 80-120fps is meest gangbare en dan hoor je niks. Grappig genoeg had mijn 3080 dit ook maar is uiteindelijk helemaal verdwenen. Nu ik hem heb verkocht zegt de koper dat hij ook coil whine heeft. Lijkt meer een combinatie van PSU en GPU wat even aan elkaar moet wennen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Ancient gameplays heeft trouwens concreet gemeten wat 22.12.2 voor hem betekende.
YouTube: AMD Adrenalin 22.12.2 Drivers | RX 7900 series Already Getting Better!

Zit zeker vooruitgang in.
TL;DR:
Bij FPS capped gaat verbruik significant omlaag, meer met hoe het zou zijn ipv bijna max power usage.
1% lows in CP2022 +20%.
Video playback power down naar 50W van 85W or so (ik meet dezelfde delta).
Idle verbruik veranderde voor hem niet, maar met 15W idle kan je niet lager, dus dat was niet verrassend. Ik had al een tijdje terug gedeeld dat als je verbruik in idle >30W was je verbruik zeker wel omlaag ging.

Beetje jammer dat hij zoveel clickbait maakt en rommelige video's maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:28
Thomg schreef op zondag 25 december 2022 @ 12:30:
Idle verbruik veranderde voor hem niet, maar met 15W idle kan je niet lager, dus dat was niet verrassend.
Ik vind ten opzichte van mijn 6900XT dat nog steeds FORS. Die gebruikt 39 watt voor 4k videos en 4 watt minder voor 1080p/1440p en draait idle op 5 watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swizzler24
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-09 13:34
Thomg schreef op zondag 25 december 2022 @ 12:30:
Ancient gameplays heeft trouwens concreet gemeten wat 22.12.2 voor hem betekende.
YouTube: AMD Adrenalin 22.12.2 Drivers | RX 7900 series Already Getting Better!

Zit zeker vooruitgang in.
TL;DR:
Bij FPS capped gaat verbruik significant omlaag, meer met hoe het zou zijn ipv bijna max power usage.
1% lows in CP2022 +20%.
Idle verbruik veranderde voor hem niet, maar met 15W idle kan je niet lager, dus dat was niet verrassend. Ik had al een tijdje terug gedeeld dat als je verbruik in idle >30W was je verbruik zeker wel omlaag ging.

Beetje jammer dat hij zoveel clickbait maakt en rommelige video's maakt.
Heb een hekel aan zijn humor maar ik waardeer altijd wel zijn input.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjorntju
Kon het niet laten de kaart in mijn nieuwe build te zetten met een schone W11 install + laatste drivers maar helaas daar ook 110 graden junction in Furmark.

Als ik de case op zijn zij leg dan blijft hij rond de 95 junction zitten, lijkt toch echt iets fysiek met de koeler te zijn.

Had AMD al gemaild voor een refund maar misschien ga ik toch vragen om hem gewoon om te ruilen als dat mogelijk is, qua grootte is de kaart perfect en past mooi in mijn NR200P :9 :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/31aR0h-dnZ-c8ngmIWVn6AR-GFw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fSc6pyseWDgDrA5YgYhXuvNY.jpg?f=fotoalbum_large

Voor nu maar mijn 3080 terug ingebouwd, is een Gaming X trio en past gelukkig nog net. Ben blij dat ik die niet al verkocht had...

[ Voor 4% gewijzigd door bjorntju op 25-12-2022 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swizzler24
bjorntju schreef op zondag 25 december 2022 @ 14:59:
Kon het niet laten de kaart in mijn nieuwe build te zetten met een schone W11 install + laatste drivers maar helaas daar ook 110 graden junction in Furmark.

Als ik de case op zijn zij leg dan blijft hij rond de 95 junction zitten, lijkt toch echt iets fysiek met de koeler te zijn.

Had AMD al gemaild voor een refund maar misschien ga ik toch vragen om hem gewoon om te ruilen als dat mogelijk is, qua grootte is de kaart perfect en past mooi in mijn NR200P :9 :

[Afbeelding]

Voor nu maar mijn 3080 terug ingebouwd, is een Gaming X trio en past gelukkig nkg net. Ben blij dat ik die niet al verkocht had...
NR200P 😍❤️Had dezelfde problemen op mijn MSI 6950XT. Constant 105/110 op de hot spot. Heb de mijne terug gestuurd en kreeg geen vervangende kaart aangeboden. Kon mijn geld bij alternate terug krijgen of een andere kaart uit kiezen. Ze hadden de reference 6950XT op voorraad en die was ook 300 euro goedkoper. Heb voor dat model gekozen en de hot spot temps lagen rond de 85 graden. Heb er sinds een paar maanden een waterblok op zitten. Ik zou hem omruilen als ik jou was.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Julian
Zo, gerepaste met Noctua NT-H2, en dat maakt precies 0 verschil. Temperaturen zijn nog precies hetzelfde, en als ik de GPU meer ruimte geef dan 2300 Mhz dan klimt de junction temperature graadje voor graadje in de loop van een half uurtje naar 110 graden (tijdens Elite Dangerous - ff een leuke benchmark neerzetten met 3DMark gaat natuurlijk wel, dan kan ik hem véél hoger klokken).

Conclusie die ik eruit trek is dat er mensen zijn met slecht aangebrachte koelpasta (phase change plakje) met lucht ertussen ofzo, waarbij de junction temperature heel snel naar de 110 graden schiet - dan helpt repasten. En er zijn mensen zonder dat probleem, dan loop je gewoon tegen de beperking van de koeler aan en het wattage dat die weg kan zetten, en dan helpt andere koelpasta dus niet.

Hier hoe het eruit zag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C_YZl9RRF0_V42hK5CbaNgc5qZQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4sPTCb488GNDUOxRPeeeYacX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjorntju
Swizzler24 schreef op zondag 25 december 2022 @ 16:29:
[...]

NR200P 😍❤️Had dezelfde problemen op mijn MSI 6950XT. Constant 105/110 op de hot spot. Heb de mijne terug gestuurd en kreeg geen vervangende kaart aangeboden. Kon mijn geld bij alternate terug krijgen of een andere kaart uit kiezen. Ze hadden de reference 6950XT op voorraad en die was ook 300 euro goedkoper. Heb voor dat model gekozen en de hot spot temps lagen rond de 85 graden. Heb er sinds een paar maanden een waterblok op zitten. Ik zou hem omruilen als ik jou was.
Ja ik heb hem bij AMD gekocht dus ben benieuwd hoe ze er mee omgaan. Als ik mijn geld retour krijg is het ook prima, dan wacht ik een maandje of 2 totdat de problemen met de junction temperatuur zijn verholpen en dan kan ik hem altijd nog opnieuw aanschaffen, die GPU gekte van een jaar geleden is nu wel voorbij dus qua beschikbaarheid verwacht ik geen hele grote problemen...

En de NR200P is echt een geweldige case ja _/-\o_. Heb nu mijn 3080 Gaming X trio ingebouwd, dat is een van de grootste 3080 kaarten die je kan krijgen maar die paste er zonder moeite in (let niet op die kabels, niet heel veel zin in cable management omdat de GPU er binnenkort misschien weer uit gaat :P).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9AiXOnd004ta8kD5X0HlNMsa1J8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/axcFZ2ZSsBpTIzDjJSOXjQ4u.jpg?f=fotoalbum_large

Zat ook naar andere ITX cases te kijken maar die waren vaak in koelprestaties ondermaats en deze vind ik naar de toekomst toe ook wat meer future proof (passen gewoon grote GPU's in). Feit dat hij ook vrij goedkoop was met 85 euro is ook mooi meegenomen :)

Maar waar ik nog wel het meest van onder de indruk ben is de temperatuur, ik heb mijn 3080 nu even in FurMark draaien en op de stock fancurve komt hij gewoon niet boven de 66/67 graden uit. Hiervoor had ik een Fractal Define Meshify 2 wat echt een gigantische case is vergeleken met de NR200p en daar werd hij al snel rond de 75 graden met 2x 140mm nocutas voorin de case... Als ik de fan van de GPU zo rond de 50 procent instel wordt hij wel wat warmer (rond de 74 gaden) maar is dan ook bijna niet hoorbaar...

Enige nadeel van die stilte is dat ik nu een rateltje hoor bij de voorste CPU fan _O- (als ik hem met mijn vinger stop is het rateltje ook weg). Even kijken of ik dat kan fixen anders heb ik nog een slim Noctua 120mm liggen.

[ Voor 6% gewijzigd door bjorntju op 25-12-2022 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ironkode
Julian schreef op zondag 25 december 2022 @ 16:46:
Zo, gerepaste met Noctua NT-H2, en dat maakt precies 0 verschil. Temperaturen zijn nog precies hetzelfde, en als ik de GPU meer ruimte geef dan 2300 Mhz dan klimt de junction temperature graadje voor graadje in de loop van een half uurtje naar 110 graden (tijdens Elite Dangerous - ff een leuke benchmark neerzetten met 3DMark gaat natuurlijk wel, dan kan ik hem véél hoger klokken).

Conclusie die ik eruit trek is dat er mensen zijn met slecht aangebrachte koelpasta (phase change plakje) met lucht ertussen ofzo, waarbij de junction temperature heel snel naar de 110 graden schiet - dan helpt repasten. En er zijn mensen zonder dat probleem, dan loop je gewoon tegen de beperking van de koeler aan en het wattage dat die weg kan zetten, en dan helpt andere koelpasta dus niet.

Hier hoe het eruit zag:

[Afbeelding]
Dat is balen zeg.. Wat is je volgende stap, RMA? Zijn je 3DMark scores wel gestegen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Swizzler24
bjorntju schreef op zondag 25 december 2022 @ 17:21:
[...]

Ja ik heb hem bij AMD gekocht dus ben benieuwd hoe ze er mee omgaan. Als ik mijn geld retour krijg is het ook prima, dan wacht ik een maandje of 2 totdat de problemen met de junction temperatuur zijn verholpen en dan kan ik hem altijd nog opnieuw aanschaffen, die GPU gekte van een jaar geleden is nu wel voorbij dus qua beschikbaarheid verwacht ik geen hele grote problemen...

En de NR200P is echt een geweldige case ja _/-\o_. Heb nu mijn 3080 Gaming X trio ingebouwd, dat is een van de grootste 3080 kaarten die je kan krijgen maar die paste er zonder moeite in (let niet op die kabels, niet heel veel zin in cable management omdat de GPU er binnenkort misschien weer uit gaat :P).

[Afbeelding]

Zat ook naar andere ITX cases te kijken maar die waren vaak in koelprestaties ondermaats en deze vind ik naar de toekomst toe ook wat meer future proof (passen gewoon grote GPU's in). Feit dat hij ook vrij goedkoop was met 85 euro is ook mooi meegenomen :)

Maar waar ik nog wel het meest van onder de indruk ben is de temperatuur, ik heb mijn 3080 nu even in FurMark draaien en op de stock fancurve komt hij gewoon niet boven de 66/67 graden uit. Hiervoor had ik een Fractal Define Meshify 2 wat echt een gigantische case is vergeleken met de NR200p en daar werd hij al snel rond de 75 graden met 2x 140mm nocutas voorin de case... Als ik de fan van de GPU zo rond de 50 procent instel wordt hij wel wat warmer (rond de 74 gaden) maar is dan ook bijna niet hoorbaar...

Enige nadeel van die stilte is dat ik nu een rateltje hoor bij de voorste CPU fan _O- (als ik hem met mijn vinger stop is het rateltje ook weg). Even kijken of ik dat kan fixen anders heb ik nog een slim Noctua 120mm liggen.
Heb hem een jaar in gebruik gehad en het is echt een geweldig kastje. Het aantal fans wat je er in kwijt kan is echt is echt bizar en vrijwel alle gpus passen erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julian
ironkode schreef op zondag 25 december 2022 @ 17:25:
[...]

Dat is balen zeg.. Wat is je volgende stap, RMA? Zijn je 3DMark scores wel gestegen?
Nee geen hogere 3Dmark-scores, ik zit gewoon met een zeer beperkt 'budget' qua vermogen. Ik kan helaas niet verder undervolten dan een curve met max 1100 mV. Het enige dat ik nog kan doen is snelheid van geheugen ruilen tegen snelheid van de GPU, ik moet in elk geval binnen ongeveer het originele powerbudget blijven...

RMA zit ik over te twijfelen. Pro RMA is dat hij luidruchtiger is dan mijn 3080Ti bij deze snelheid. En dat er wellicht nog wel een variant uitkomt die in mijn mATX-kast past (max 310mm lengte).

Contra RMA is dat het wel een mooie, lekker kleine kaart is die esthetisch mooi in mijn build past. En dat Minecraft en The Callisto Protocol wel mooi draaien op dit kaartje. En dat een eventuele andere 7900 XTX misschien maar 15% beter presteert.....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Evernote
NR200P owners unite!

Echt bizar wat er in die case past inderdaad, hier m’n build met m’n 3080 Aorus Master.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.discordapp.com/attachments/1054518225645359175/1056643595681157151/image0.jpg

Met de 7900XTX mag m’n kabel management weer opnieuw want ik heb ineens ruimte over en kabels die niet verdwijnen achter een monster kaart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JRMBelgium
SpX schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 10:56:
Bijzonder dat het junction temperature issue van het reference model zo beperkt wordt belicht in de media. Ik heb er nog niets over gelezen bij Igor Labs, tweakers, videocardz ;)

Hetzelfde geldt voor de slechte value proposition van de 7900XT.

Ik denk dat deze launch cyclus met name is gedomineerd door een storm aan "nvidia is bad" nieuws. Slechte prijs van de 4080, unlaunch van 4080 12GB model, 4090 power connector issues.
De waarde van een 7900XT is ook niet voor iedereen hetzelfde. Voor mij gaat het om een upgrade van 520 of 630 euro en dus niet over een nieuwe aankoop van 1020 of 1130 euro. Voor mij is een 7900XT dus meer FPS per euro. Bijkomend is hij ook nog kleiner, energie-zuiniger en stiller.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CarJunkyXL
  • Nu online
Evernote schreef op zondag 25 december 2022 @ 19:46:
NR200P owners unite!

Echt bizar wat er in die case past inderdaad, hier m’n build met m’n 3080 Aorus Master.

Met de 7900XTX mag m’n kabel management weer opnieuw want ik heb ineens ruimte over en kabels die niet verdwijnen achter een monster kaart.
Hier ook een. Niet meer in “productie”. Hij staat in de doos op zolder, maar ga hem niet verkopen.
Ben ondertussen overgestapt naar een andere case omdat mijn huidige GPU er niet in past. Maar dit was de mijne:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ir4S2wGYdMzZF9rY00mOcVg0YNg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nsjfzLyxrABdq50ovQvNt125.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

CarJunkyXL schreef op maandag 26 december 2022 @ 00:02:
[...]

Hier ook een. Niet meer in “productie”. Hij staat in de doos op zolder, maar ga hem niet verkopen.
Ben ondertussen overgestapt naar een andere case omdat mijn huidige GPU er niet in past. Maar dit was de mijne:

[Afbeelding]
Wel even fan orientatie controleren, ik zie dat de fan aan de voorkant op de cpu koeler pullt, dit lijkt me niet de intentie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• davek
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 31-12-2022
Ik loop tegen een hoop problemen aan met mijn 7900XTX voornamelijk bij de nieuwe Modern Warfare 2. Ik draai de recente 22.12.2 driver en ik ervaar de volgende twee scenarios:
  1. De game blijft na een willekeurige tijd hangen en gaat op zwart waarin de audio in een soort loop blijft hangen.
  2. De amd driver kapt er mee en geeft een time out notificatie na een willekeurige tijd.
Ik ben op internet gaan zoeken en na wat artikels/forums lezen mijn xmp profile uitgezet, ik heb de MPO in mijn registry disabled, drivers meerdere malen opnieuw installed maar ik kan niet fatsoenlijk het spel spelen. Heeft iemand enig idee wat ik nog kan proberen? Ik baal op dit moment enorm van de aankoop

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bjorntju
Thomg schreef op maandag 26 december 2022 @ 00:54:
[...]

Wel even fan orientatie controleren, ik zie dat de fan aan de voorkant op de cpu koeler pullt, dit lijkt me niet de intentie?
Zo heb ik hem ook, de case heeft geen fans voorin zitten en op deze manier zuigt hij dus frisse lucht van de achterkant aan en de warme lucht die uit de CPU koeler komt wordt dan door de fans boven weer uitgeblazen.

[ Voor 12% gewijzigd door bjorntju op 26-12-2022 03:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nexxexium
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-09 20:44
davek schreef op maandag 26 december 2022 @ 03:17:
Ik loop tegen een hoop problemen aan met mijn 7900XTX voornamelijk bij de nieuwe Modern Warfare 2. Ik draai de recente 22.12.2 driver en ik ervaar de volgende twee scenarios:
  1. De game blijft na een willekeurige tijd hangen en gaat op zwart waarin de audio in een soort loop blijft hangen.
  2. De amd driver kapt er mee en geeft een time out notificatie na een willekeurige tijd.
Ik ben op internet gaan zoeken en na wat artikels/forums lezen mijn xmp profile uitgezet, ik heb de MPO in mijn registry disabled, drivers meerdere malen opnieuw installed maar ik kan niet fatsoenlijk het spel spelen. Heeft iemand enig idee wat ik nog kan proberen? Ik baal op dit moment enorm van de aankoop
Ik heb nu precies hetzelfde. In het begin erg blij met aankoop. Nergens last van. Nu ineens ook hangs met MW2 waar ik al uren zonder issues mee heb kunnen spelen.

Ik ga proberen te backtracken wat er nu veranderd is. Eens kijken of terug naar de oudere drivers helpt .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SoulsOnFire
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 16-09 20:03

SoulsOnFire

My soul is on fireee...

Ik ben nu nog aan het wachten op 1 onderdeel en woensdag begin ik een splinternieuwe AM5 build (7700x + 7900XTX). Nu ik lees dat er toch wat problemen zijn ivm temperatuur vraag ik mij af hoe extreem dit is. Buiten de gpu verticaal plaatsen lijkt er niet veel aan te veranderen. Benieuwd hoe hard ik zal moeten tweaken.

[ Voor 22% gewijzigd door SoulsOnFire op 26-12-2022 08:48 ]

learning every day.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CarJunkyXL
  • Nu online
Thomg schreef op maandag 26 december 2022 @ 00:54:
[...]

Yup. Temps waren beter zo. Omdat ik anders de warme lucht van de gpu door de heatsink van de Cpu trok. Nu blaast dievan zich af en de fans bovenin zorgen ervoor dat de warme lucht uit de kast gaat.

Edit. Zie dat @bjorntju al geantwoord heeft. :)

[ Voor 5% gewijzigd door CarJunkyXL op 26-12-2022 08:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bjorntju
Reactie van AMD teruggekregen:
Thank you for your email.

I understand you wish to claim refund on your retail box product AMD Radeon RX 7900 XTX Graphics that you purchased through AMD online store order number (xxxxxxxxxxxxx).

In order for me to initiate a return, please provide clear Photograph of your box product for the verification. This is the same information that you accepted in the AMD warranty terms & conditions.

Once I verify your box product Photographs, I will authorize return for your claim. You will be responsible to ship your package safely to the warehouse.

Refund will initiate upon your return receiving in the warehouse. Please note it may take 3-5 business days for the funds to credit in your bank account.

I appreciate your support in this regard.

In order to update this service request, please respond without deleting or modifying the service request reference number in the email subject or in the email correspondence below.

Please Note: This service request will automatically close if we do not receive a response within 10 days and cannot be reopened.

If it is not feasible to respond within 10 days, feel free to open a new service request and reference this ticket for continued support.

Best regards,

Niki
Toch maar besloten om voor een refund te gaan. Risico dat ik weer een slechte terugkrijg vind ik te groot.

Heb de gegevens teruggestuurd en even afwachten.
SoulsOnFire schreef op maandag 26 december 2022 @ 08:39:
Ik ben nu nog aan het wachten op 1 onderdeel en woensdag begin ik een splinternieuwe AM5 build (7700x + 7900XTX). Nu ik lees dat er toch wat problemen zijn ivm temperatuur vraag ik mij af hoe extreem dit is. Buiten de gpu verticaal plaatsen lijkt er niet veel aan te veranderen. Benieuwd hoe hard ik zal moeten tweaken.
Probleem met de 110 junction temperature speelt zover ik kan lezen alleen op de reference modellen, als je een custom design neemt zit je waarschijnlijk wel goed. Daarnaast lijkt de hoge temperatuur niet op elke reference kaart voor te komen, maar als ik de verhalen lees hier en elders op het internet lijkt het helaas niet beperkt tot maar enkele gevallen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evernote
bjorntju schreef op maandag 26 december 2022 @ 11:18:
Reactie van AMD teruggekregen:

[...]

Toch maar besloten om voor een refund te gaan. Risico dat ik weer een slechte terugkrijg vind ik te groot.

Heb de gegevens teruggestuurd en even afwachten.

[...]

Probleem met de 110 junction temperature speelt zover ik kan lezen alleen op de reference modellen, als je een custom design neemt zit je waarschijnlijk wel goed. Daarnaast lijkt de hoge temperatuur niet op elke reference kaart voor te komen, maar als ik de verhalen lees hier en elders op het internet lijkt het helaas niet beperkt tot maar enkele gevallen...
Welke kaart ga je nu voor dan? Of wacht je tot AMD dit probleem heeft opgelost?

Het lijkt inderdaad aardig veel voor te komen helaas en het lijkt me dan ook dat AMD dit wel zsm wil oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoulsOnFire
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 16-09 20:03

SoulsOnFire

My soul is on fireee...

bjorntju schreef op maandag 26 december 2022 @ 11:18:

Die reply van AMD lijkt me vrij goed!

Het is een reference model. Die zal verticaal staan dus misschien zal het geen probleem vormen. Ik ben nog nooit voor Nvidia gegaan maar als ik problemen heb, ga ik het misschien wel overwegen.
Al enig idee welke kaart jij zal nemen?

learning every day.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bjorntju
Evernote schreef op maandag 26 december 2022 @ 11:30:
[...]

Welke kaart ga je nu voor dan? Of wacht je tot AMD dit probleem heeft opgelost?

Het lijkt inderdaad aardig veel voor te komen helaas en het lijkt me dan ook dat AMD dit wel zsm wil oplossen.
SoulsOnFire schreef op maandag 26 december 2022 @ 11:36:
[...]

Die reply van AMD lijkt me vrij goed!

Het is een reference model. Die zal verticaal staan dus misschien zal het geen probleem vormen. Ik ben nog nooit voor Nvidia gegaan maar als ik problemen heb, ga ik het misschien wel overwegen.
Al enig idee welke kaart jij zal nemen?
Als je hem verticaal gaat plaatsen verwacht ik eigenlijk geen issues. Wat ik alleen wel een nadeel vind is dat mocht je kaart horizontaal wel problemen geven hij eigenlijk gewoon niet goed is, qua resell waarde later kan dat nog wel een dingetje worden. Uiteraard kan je hem ook gewoon plaatsen en mocht hij problemen geven horizontaal wacht je gewoon af totdat AMD met een officiële reactie komt.

Over mijn volgende GPU, ja ik weet het nog niet eigenlijk, de 4080 FE is op voorraad bij NBB in Duitsland, qua performance zit die stock een paar procent onder de 7900XTX maar in raytracing wel weer een heel stuk sneller + DLSS enzo. AIB designs van de 7900XTX zijn alleen ook erg duur (1300+ en daarnaast ook overal uitverkocht) en dan kan je beter voor een 4080FE gaan, die vind ik dan een mooier totaalpakket bieden.

Daarnaast past de 4080/4090FE mooi in mijn NR200P en dat kan ik van veel overige modellen niet zeggen :+ Vergeleken met mijn huidige 3080 is een 4080 een mooie upgrade maar die prijs... Dan kan je onderhand beter een 4090 halen... Leuke upsell. Helaas is de FE van de 4090 erg moeilijk te verkrijgen.

Gelukje wat ik heb is dat ik mijn 3080 2+ jaar terug relatief goedkoop heb kunnen kopen voor 800 en er nu nog wel een 600 voor terug moet kunnen krijgen, dus op mijn 3080 maak ik niet echt veel verlies.

Nog maar even over slapen ;) heb het ook niet perse nodig maarja... hobby mag geld kosten :+

[ Voor 27% gewijzigd door bjorntju op 26-12-2022 13:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

CarJunkyXL schreef op maandag 26 december 2022 @ 08:54:
[...]

Yup. Temps waren beter zo. Omdat ik anders de warme lucht van de gpu door de heatsink van de Cpu trok. Nu blaast dievan zich af en de fans bovenin zorgen ervoor dat de warme lucht uit de kast gaat.

Edit. Zie dat @bjorntju al geantwoord heeft. :)
Check, voelt vreemd maar als je het bewust hebt gedaan is er niks aan de hand d:)b

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

bjorntju schreef op maandag 26 december 2022 @ 12:29:

Nog maar even over slapen ;) heb het ook niet perse nodig maarja... hobby mag geld kosten :+
En zo praten we het allemaal recht ...... 8) :+ :P

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Pagina: 1 ... 5 ... 24 Laatste

Let op:
Levertijden en prijzen bespreken we in: [AMD Radeon RX7000 series] Levertijden & Prijzen