[AMD Radeon RX7000 series] Ervaringen & Discussie Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 21 ... 24 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
CMT schreef op maandag 12 februari 2024 @ 16:00:
[...]

Gaat het om een reference RX6800XT of AIB model? De modellen kunnen namelijk verschillen in het 'default' vermogensbudget en dat maakt een eventuele vergelijking wat scheef.
Reference RX 6800 XT :)
Met mijn watergekoelde reference RX6900XT kan ik in ieder geval geen enkel verschil ontdekken tussen de twee modi en ik vermoed zelfs dat default = balanced preset.
M.a.w. Timespy scores, verbruik (Wptt), GPU klok, corevoltage, Mem klok, Mem voltage e.d. zijn gelijk.
Misschien dat er wat verschil zit in de fancurve en/of is er toch sprake van een klok cap >2300MHz, zodat het piekverbruik als het ware afgesneden wordt voor een RX6800XT?
Dit is wat ik zie met een verse Adrenalin installatie (dus geen andere settings aangepast):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tMBcsovFMuwVztRl00Ja1KYBzKs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/M8WdL6fVweJpigHSjw3yy2lO.png?f=user_large
Ik zou eventueel wat waarden kunnen geven van een 7900XTX Nitro, mocht je daar ook interesse in hebben. Maar waarom ben je eigenlijk benieuwd naar het verbruik met een balanced preset?
Ik ben vooral benieuwd wat een RX 7900 XT zou doen met dezelfde settings. Als ik een nieuwe videokaart zou overwegen, dan zou ik het fijn vinden dat 1) het stroomverbruik min of meer hetzelfde is en 2) de videokaart ook flink onder het maximale TDP kan zitten met slechts één druk op de knop.

Zeker de quiet mode vind ik fijn: er wordt dan minder warme lucht in de kamer geblazen terwijl het verlies in prestaties minimaal is.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@XWB

Ah zo :). Dan is dat hetzelfde als bij een RX6900XT, want daarvan is de default vermogen 255Wptt.
Dus de balanced preset is inderdaad de stock waarde, waarbij een Quiet & Rage preset, respectievelijk -6% & +6% op de powerslider toepast. Als het goed is, wordt ook de fancurve iets aangepast op het nieuwe vermogen.

Maar dat kan bij iedere kaart anders zijn. Mijn 7900XTX nitro geeft bijvoorbeeld op zowel Quiet & Balanced: 339Wptt en met de rage-preset 373Wptt (+10% power).
Dat is wel met de performance bios van de Nitro, dus het kan anders zijn met de silent bios.
De Quiet preset zal in dit geval waarschijnlijk alleen de fancurve aanpassen.

Maar wat ik wel kan vertellen is dat de 7900XTX Nitro op 'default' bij een lage belasting van ca. 130-140Wppt (getest met Diablo 4, 3440x1440@95Hz Freesync) een fractie efficiënter is en dat loopt steeds meer uit naarmate de belasting groter wordt.

Een 7900XT zal het daarbij nog beter doen omdat het 1 MCD en 2 geheugenchips minder heeft en de klok vanwege het kleiner aantal cores ook iets hoger uitvalt (meer richting het efficiënter gebied).
Daarnaast zijn de meeste 7900XT(X) behoorlijk te undervolten, wat de efficiëntie bovengemiddeld opkrikt voor middelmatig tot zware belasting (zeg maar > 200Wptt = ca. 245Wtbp).

Het zal dus in ieder geval niet meer verbruiken dan een RX6800XT met Freesync + FPS cap.
V-sync kan een ander verhaal zijn, omdat AMD kaarten dan om een of andere reden vaak hard blijven boosten met de klok en dus het verbruik.

Ik heb overigens mijn 7900XTX Nitro getuned op Fmax =2400 met target voltage = 1080mV.
Dat geeft 94% van de prestatie in vergelijking tot een stock Nitro met de performance bios.
In termen van vermogen is dat 240Wppt (287Wtbp) versus 339Wptt (400Wtbp).
Een drastisch verschil in verbruik dus en 6% zuiniger dan de RX6900XT (die op zijn beurt weer zuiniger is dan een RX6800XT). Met een geheugenoverklok daarbij loopt het verschil in prestatie nog verder in :) .

Om een lang verhaal kort te maken, het is aannemelijk dat een reference 7900XT pakweg evenveel zal verbruiken als de 6800XT met Quiet preset.
Stock verschillen beide kaarten niet zoveel qua TBP.
Een ding om goed bij op te letten, is dat het vermogen bij RDNA3 in TBP gegeven is en bij RNDA2 in TGP (in de praktijk vaak evenveel als de PTT oftewel de 'package power').
Om het één naar het ander om te rekenen is grofweg dit aan te houden: TBP = TGP / 0.83.
Een ander aandachtspunt is dat TBP software metingen redelijk onbetrouwbaar zijn, in tegenstelling tot TGP / PTT software metingen. Dat heeft te maken met de manier van meten en de temperatuur invloed.

[ Voor 3% gewijzigd door CMT op 13-02-2024 02:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
@CMT Dank voor de uitleg, ik denk dat de RX 7900 XT dan een prima kandidaat is om mijn RX 6800 XT op te volgen. Het stroomverbruik van de duurdere XTX is mij iets te gortig :p

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerre22
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-09 09:14
Heb sinds juni een gigabyte RX7900XTX draaien, staat al staande gemonteerd. Sinds enkele weken gaat de fan naar mijn gevoel een pak meer aan dan de eerste maanden. Ik heb niet opgevolgd wat het stroomverbruik is sinds de laatste patches, heeft iemand hier zoiets gelijkaardigs?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:09
XWB schreef op maandag 12 februari 2024 @ 22:31:
@CMT Dank voor de uitleg, ik denk dat de RX 7900 XT dan een prima kandidaat is om mijn RX 6800 XT op te volgen. Het stroomverbruik van de duurdere XTX is mij iets te gortig :p
Het verschil tussen de 2 kaarten is circa 4 euro per maand aan stroom als je 10 uren! per dag gamed.....

Bij een meer redelijke 2,5 uur (wat nog veel is iedere dag) scheelt het een euro per maand.

Na 2 jaar gebruik kost het je dan in totaal 24 euro.
Lijkt me niet een reden om een kaart van 1000 euro niet te kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:21
Zo zeg. Hier zwaar impressed met mijn 7900XT.

Cyberpunk benchmark op 4K ultra zonder RT met FSR 2.1 quality draait gewoon smooth op 60 fps (gecapt want mijn OLED pakt toch maar 60hz).

Average: 59.91
Min: 58.98

Raytracing medium incl. Path tracing is wel kansloos met een gemiddelde van 19 FPS. Het is dan wel een prachtige slide-show, dat wel.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dualdude
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-08 20:08
Ik heb sinds gisteren ee PowerColor Hellhound RX 7800 XT. Deze ingebouwd in m'n PC met Gigabyte Z790 Gaming X, Intel Core i5 13600K. Nu heb ik het probleem dat als ik de PC uit staat (voeding wel op "on") en ik de display port kabel van m'n monitor aansluit op de 7800XT de fan in de voeding aan gaat, en de GPU led op het mobo oranje gaat branden. Ook de leds van de fan's gaan licht aan. Ook bij het aanzetten van de PC en Windows netjes afsluiten (11 Pro) blijft de fan in de voeding aan en blijft de led branden. Trek ik de display port kabel uit de 7800XT gaat alles uit. Sluit ik de zelfde kabel aan op de DP connector van het moederbord zelf werkt het ook goed en blijft de led uit. Sluit ik m'n monitor aan met een HDMI kabel op de 7800XT werkt het goed en gaat de PC en de GPU led uit.

Ik heb de mobo BIOS al geupdate, gereset. Nieuwste AMD driver geinstalleerd. Ik snap er niks van, iemand een idee?

edit:
Had nog een cheapo DP kabel die bij m'n monitor zat, die er tussen en daarmee lijkt het opgelost. |:(

[ Voor 5% gewijzigd door Dualdude op 14-02-2024 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
meljor schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 09:54:
[...]

Het verschil tussen de 2 kaarten is circa 4 euro per maand aan stroom als je 10 uren! per dag gamed.....

Bij een meer redelijke 2,5 uur (wat nog veel is iedere dag) scheelt het een euro per maand.

Na 2 jaar gebruik kost het je dan in totaal 24 euro.
Lijkt me niet een reden om een kaart van 1000 euro niet te kopen.
Dat klopt, maar ik vind die warme lucht van 300W videokaarten niet zo aangenaam. Ik zou het zelfs vieze lucht durven noemen. Op 250W kan ik het beter verdragen. Dat is eigenlijk de voornaamste reden om mijn videokaart altijd vast te zetten op maximaal 250W.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NosferatuX
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
XWB schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 21:36:
[...]

Dat klopt, maar ik vind die warme lucht van 300W videokaarten niet zo aangenaam. Ik zou het zelfs vieze lucht durven noemen. Op 250W kan ik het beter verdragen. Dat is eigenlijk de voornaamste reden om mijn videokaart altijd vast te zetten op maximaal 250W.
Outtake air middels een constructie met een airco slang een andere ruimte in blazen of uit het raam 😂
Of die slang weer op hepa luchtreiniger monteren en in dezelfde ruimte laten.

Kan je iig alles uit je kaart halen wat er in zit :)

[ Voor 7% gewijzigd door NosferatuX op 15-02-2024 01:03 ]

a frontpage moderation system, like on tweakers, controlled and abused by monkeys will be peanuts and means nothing but... peanuts.

• Spacewide
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16-09 17:45
gerre22 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 09:12:
Heb sinds juni een gigabyte RX7900XTX draaien, staat al staande gemonteerd. Sinds enkele weken gaat de fan naar mijn gevoel een pak meer aan dan de eerste maanden. Ik heb niet opgevolgd wat het stroomverbruik is sinds de laatste patches, heeft iemand hier zoiets gelijkaardigs?
Misschien heeft je kaart wat te maken met het pump-out effect. Als je nog een log of screenshot hebt van een initiële benchmark na aankoop kan je dezelfde test nog eens simuleren, rekeninghoudend met de delta (kamertemperatuur).

Ik had dit ook en een TG kryosheet was in mijn geval de enige oplossing. Anderen doen liever beroep op fabrieksgarantie.

• paco2013
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 23-02 07:20
Is er ook een manier om een 7800xt te undervolten met msi afterburner t nu de sider locked is? Of werkt ctrl+f wel?

Lian Li pc o11 Air / Ryzen 7700x/ asus tuf b650 plus/corsair vengeance 6000mhzC36/ XFX 7800xt Black

• Kaasrol
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08:38
paco2013 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 15:17:
Is er ook een manier om een 7800xt te undervolten met msi afterburner t nu de sider locked is? Of werkt ctrl+f wel?
Waarom zou je niet AMD's software gebruiken?

R7 5800X3D | RX 7900XT | 32GB Kingston 3600MHzC16 | Samsung 980 Pro 2TB | be quiet! Pure Power 12 M 1000W

@paco2013
Ik denk niet dat MSI afterburner werkt voor RDNA3. De bios is namelijk aardig dichtgetimmerd.
Gelukkig werkt het tuning gedeelte van AMD andrenaline (Wattman) best goed en mocht je de voorkeur hebben voor een minimal driver installatie, dan is er ook Moreclocktool: https://www.igorslab.de/e...ase-of-redbioseditor-rbe/

Een fijne no-nonsense programmaatje waarmee hetzelfde is in te stellen als Wattman (plus geeft snelle toegang tot een aantal handige UI opties).

• paco2013
Kaasrol schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 20:11:
[...]

Waarom zou je niet AMD's software gebruiken?
omdat dat bij mij bij elke amd kaart die ik heb gehad stuttering geeft in MW3 en uncharted wat ik voornamelijk speel.
En met alleen de driver instaleren en dan te undervolten via msi afterburner heb ik nergens geen last van.

Lian Li pc o11 Air / Ryzen 7700x/ asus tuf b650 plus/corsair vengeance 6000mhzC36/ XFX 7800xt Black

• paco2013
CMT schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 20:30:
@paco2013
Ik denk niet dat MSI afterburner werkt voor RDNA3. De bios is namelijk aardig dichtgetimmerd.
Gelukkig werkt het tuning gedeelte van AMD adrenaline (Wattman) best goed en mocht je de voorkeur hebben voor een minimal driver installatie, dan is er ook Moreclocktool: https://www.igorslab.de/e...ase-of-redbioseditor-rbe/

Een fijne no-nonsense programmaatje waarmee hetzelfde is in te stellen als Wattman (plus geeft snelle toegang tot een aantal handige UI opties).
Na een tip van een andere tweaker ben ik er achter gekomen dat undervolten via msi afterburner prima werkt, ctrl+f en dan instellen werkt prima.
En ik weet dat de undervolt via AMD adrenaline prima werkt, alleen vind ik de overlay van amd niet fijn, + het geeft bij elke amd kaart die ik heb gehad stutters in de games die ik speel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
paco2013 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 21:29:
[...]

Na een tip van een andere tweaker ben ik er achter gekomen dat undervolten via msi afterburner prima werkt, ctrl+f en dan instellen werkt prima.
En ik weet dat de undervolt via AMD adrenaline prima werkt, alleen vind ik de overlay van amd niet fijn, + het geeft bij elke amd kaart die ik heb gehad stutters in de games die ik speel.
Werkt dat met een pure driver installatie, dus zonder AMD software?
De 'overlay' (ik neem aan dat je daarmee het gewone Andrenaline menu bedoeld en niet de Metrics overlay) van AMD hoef je verder niet te gebruiken met Moreclocktool.
Alleen een minimal install is nodig, wat ook wel aan te raden is omdat je anders belangrijke instelopties mist zoals: fps cap, sync, beeldinstellingen e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paco2013
CMT schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 16:44:
[...]

Werkt dat met een pure driver installatie, dus zonder AMD software?
De 'overlay' (ik neem aan dat je daarmee het gewone Andrenaline menu bedoeld en niet de Metrics overlay) van AMD hoef je verder niet te gebruiken met Moreclocktool.
Alleen een minimal install is nodig, wat ook wel aan te raden is omdat je anders belangrijke instelopties mist zoals: fps cap, sync, beeldinstellingen e.d.
Ja dat werkt met een pure driver installatie, ik doe de amd driver altijd gewoon uitpakken memt 7-zip, en dan instaleren via apperaat beheer, mijn freesync werkt gewoon en de rest werkt voor wat ik er mee doe prima.
En ik bedoel de performance overlay, dat zorgt bij mij altijd al voor veel stuttering, met de 6900xt, 6800xt en ook met mijn huidige 7800xt.

[ Voor 8% gewijzigd door paco2013 op 16-02-2024 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@paco2013
Maar hoe zet je Freesync dan aan of uit? Je hebt nu geen GUI daarvoor.
Overigens heb ik totaal geen problemen met de Andrenaline software (full install), het loopt als een trein.
Met een minimal install zijn alle randzaken cq. features zoals game statistieken, recording/streaming/AMD Link en Wattman eruit. Dus blijft er alleen de driver over + GUI.

Ik moet er wel bijzetten dat ik niet echt gebruik maak van de features.
Soms neem ik wel wat op of gebruik ik de replay optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
CMT schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 17:31:
@paco2013
Dat kan (meestal) via de instellingen van de monitor.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paco2013
CMT schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 17:31:
@paco2013
Overigens heb ik totaal geen problemen met de Andrenaline software (full install), het loopt als een trein.
Met een minimal install zijn alle randzaken cq. features zoals game statistieken, recording/streaming/AMD Link en Wattman eruit. Dus blijft er alleen de driver over + GUI.

Ik moet er wel bijzetten dat ik niet echt gebruik maak van de features.
Soms neem ik wel wat op of gebruik ik de replay optie.
game statistieken boeien me niet erg veel, stream/recording doe ik ook niet, en daar zijn ook andere programma,s fijner voor. en wat wattman doet ik ook prima te doen met msi, en het draait bij mij super stabiel en high fps games, en freesync gewoon via de monitor aanzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
XWB schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 17:39:
[...]

Dat kan (meestal) via de instellingen van de monitor.
Maar dat zijn twee verschillende dingen.
Het moet zowel in de driver als in de monitor (via de OSD) aan staan, anders werkt het niet.
Mogelijk dat het bij de installatie standaard aangezet wordt, maar dan ontbreekt alsnog de optie om dat eventueel te veranderen.

De reden waarom ik het noem, is omdat er een aantal spellen zijn die niet goed met Freesync overweg gaan.
O.a. Diablo 4 had er aanvankelijk veel problemen mee (met game crashes tot gevolg) en dat hebben ze pas na een aantal 'performance' patches weten te fixen.
paco2013 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 18:00:
game statistieken boeien me niet erg veel, stream/recording doe ik ook niet, en daar zijn ook andere programma,s fijner voor. en wat wattman doet ik ook prima te doen met msi, en het draait bij mij super stabiel en high fps games, en freesync gewoon via de monitor aanzetten.
Volgens mij ontgaat het je een beetje wat ik probeer te zeggen ;).
Minimal install = alle meuk eruit. Er blijft alleen een GUI over om instellingen aan te kunnen passen.
Dat is geen overlay trouwens. Overlay = beeld over beeld.

Ik zal later kijken of Moreclocktool ook met een driver-only installatie werkt.
Als dat zo is, dan is dat een veel betere optie imho want het hoeft niet via een achtergrondproces mee te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paco2013
CMT schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 21:16:
[...]

Maar dat zijn twee verschillende dingen.
Het moet zowel in de driver als in de monitor (via de OSD) aan staan, anders werkt het niet.
Mogelijk dat het bij de installatie standaard aangezet wordt, maar dan ontbreekt alsnog de optie om dat eventueel te veranderen.

De reden waarom ik het noem, is omdat er een aantal spellen zijn die niet goed met Freesync overweg gaan.
O.a. Diablo 4 had er aanvankelijk veel problemen mee (met game crashes tot gevolg) en dat hebben ze pas na een aantal 'performance' patches weten te fixen.

[...]

Volgens mij ontgaat het je een beetje wat ik probeer te zeggen ;).
Minimal install = alle meuk eruit. Er blijft alleen een GUI over om instellingen aan te kunnen passen.
Dat is geen overlay trouwens. Overlay = beeld over beeld.

Ik zal later kijken of Moreclocktool ook met een driver-only installatie werkt.
Als dat zo is, dan is dat een veel betere optie imho want het hoeft niet via een achtergrondproces mee te draaien.
Met de minimal instal zoals ik het doe heb ik geen GUI, wat betreft het beeldje wat je fps weer geeft noemt amd zelf ook metrics overlay dus volgens mij toch een overlay, En of moreclock tool werkt met alleen de driver geen idee ik vermoed van wel, want morepower tool werkt wel maar helaas niet op de 7000 serie. En wat betreft freesync ook dat werkt gewoon prima en als ik freesync niet wil gebruiken kan ik het gewoon uitzetten via de monitor, ook dan neemt de driver dat over.

[ Voor 7% gewijzigd door paco2013 op 17-02-2024 03:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@paco2013
Zoals je het omschrijft is het geen minimal-install wat je doet, maar een driver-only install.
Eerstgenoemde is toch echt wel met een GUI hoor.
Voor alle duidelijkheid bij de AMD Adrenaline installatie zijn er 3 opties: driver-only, minimal en full.

De metrics overlay, waarmee meetgegevens in-game te zien zijn, is inderdaad een overlay en alleen mogelijk met een full-install (dus met Watman erbij). Bovendien moet je daarvoor ook bepaalde opties aanzetten in de Andrenaline GUI om het mogelijk te maken (o.a. enable in-game overlay bij Preferences).

Hoe dan ook, ik heb het uit nieuwsgierigheid nog even nagelopen/getest en Moreclocktool werkt óók met een driver-only install :). Achteraf gezien ook logisch omdat minimal-install alleen een driver + GUI install is en Moreclocktool gewoon een GUI alternatief is.
Ik weet niet waarom ik zo'n gedachten kronkel had.

Dus bij deze bedankt dat je mij er (op)nieuw naar hebt laten kijken en kan je verder aanraden om dan gewoon Moreclocktool te gebruiken.
Want daarmee zijn ook dingen zoals een Freesync cap, Fan tuning, GPU schaling aan te passen, naast alle OC/UC/UV mogelijkheden die Wattman biedt.
Het is er bovendien speciaal voor ontworpen en hoeft niet op de achtergrond te draaien zoals MSI afterburner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paco2013
CMT schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 01:33:
@paco2013
Zoals je het omschrijft is het geen minimal-install wat je doet, maar een driver-only install.
Eerstgenoemde is toch echt wel met een GUI hoor.
Voor alle duidelijkheid bij de AMD Adrenaline installatie zijn er 3 opties: driver-only, minimal en full.

dat klopt alleen driver instal zoals ik eerder al aangaf

De metrics overlay, waarmee meetgegevens in-game te zien zijn, is inderdaad een overlay en alleen mogelijk met een full-install (dus met Watman erbij). Bovendien moet je daarvoor ook bepaalde opties aanzetten in de Andrenaline GUI om het mogelijk te maken (o.a. enable in-game overlay bij Preferences).

Hoe dan ook, ik heb het uit nieuwsgierigheid nog even nagelopen/getest en Moreclocktool werkt óók met een driver-only install :). Achteraf gezien ook logisch omdat minimal-install alleen een driver + GUI install is en Moreclocktool gewoon een GUI alternatief is.
Ik weet niet waarom ik zo'n gedachten kronkel had.

Dus bij deze bedankt dat je mij er (op)nieuw naar hebt laten kijken en kan je verder aanraden om dan gewoon Moreclocktool te gebruiken.
Want daarmee zijn ook dingen zoals een Freesync cap, Fan tuning, GPU schaling aan te passen, naast alle OC/UC/UV mogelijkheden die Wattman biedt.
Het is er bovendien speciaal voor ontworpen en hoeft niet op de achtergrond te draaien zoals MSI afterburner.
En toch vind ik msi fijner, ook daar is fan tunning prima mee te doen, en met de nieuwe beta versie is het voltage ook gewoon te unlocken met de slider.

[ Voor 4% gewijzigd door paco2013 op 20-02-2024 07:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benga
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-06 16:58
Wat meer feedback over de TUF 7900XT. Het ding is bloedsnel en muisstil. Ik kom van een RTX2060 uit het corona tijdperk, ooit gekocht aan €400. Het verschil is dus zeer groot en dat mag ook wel gezien de tijd en het geld.

Ik zal geluk hebben, hotspot gaat nooit boven de 78c° en er is eigenlijk geen coilwine tijdens het gamen. Mijn Cpu koeler op een 7800X3D (Arctic Freezer 34 DUO) is altijd luider dan deze GPU.

Heb de pc even aan een 4K Oled scherm gehangen en Forza H 4K extreme blijft boven de 100FPS. Cyberpunk 4k Ultra zonder raytracing blijft boven de 60fps.

Ik ben dus zeer tevreden, alles draait stock ook de CPU. Ik moet er mij nog eens in verdiepen, het vebruik van de GPU lijkt wel stevig en met hoge pieken. Heb gelukkig een 850w Gold voeding maar ik wil dit wel nog wat optimaliseren allemaal.

Timespy 23.663 (GFX 27158 CPU 13684)
Timespy Extreme 11.055 (GFX 13076 CPU 5895)

Nu hopen op een snelle cashback ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroen-B
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 28-08 18:34
Benga schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 20:30:
Ik heb net de Asus TUF 7900XT in mijn pc geplaatst. Beetje spijt van het formaat maar ik wist het op voorhand. Deze jongen zal nooit in een Htpc later belanden, het is echt een massief ding. Morgenavond effe wat benchen en stressen. Bouwkwaliteit lijkt wel heel solide, jammer ook van de 3x 8pin's ... Het geheel zit in een Corsair 465x RGB, met 1,5 cm over aan de front fans ...crazy.

Dat zijn de momenten dat een RTX 4070 Super een schattige kaart lijkt. Maar zou mij meteen irriteren aan die 12GB voor de toekomst (en het geld!). Ach ja perfectie bestaat niet zeker?

EDIT
Timespy 23.663 (GFX 27158 CPU 13684)
Timespy Extreme 11.055 (GFX 13076 CPU 5895)

Hotspot max 76c
Mem max 80c
GPU 57c
Coilwine minimaal tenzij +200fps
Ik heb de mijne er ook sinds gisteravond in zitten. Helaas wel coil whine van jewelste. Ben ondertussen wel wat gewend van mn 970 maar dit ding maakt zelfs geluid als ik een windows scherm open oid. Behoorlijk irritant en beetje jammer ook wel. Wat voor voeding gebruik jij? Wellicht dat ik daar nog een oplossing in heb. Gebruik nu een rm650x waar ik verplicht een pigtail moet gebruiken voor de 3e connector.`

Edit: Plottwist, de coil whine tijdens regulier windows/browser gebruik blijkt dus uit de monitor te komen ipv uit de gpu... dafuq

[ Voor 4% gewijzigd door Jeroen-B op 07-03-2024 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benga
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-06 16:58
Jeroen-B schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 09:01:
[...]

Ik heb de mijne er ook sinds gisteravond in zitten. Helaas wel coil whine van jewelste. Ben ondertussen wel wat gewend van mn 970 maar dit ding maakt zelfs geluid als ik een windows scherm open oid. Behoorlijk irritant en beetje jammer ook wel. Wat voor voeding gebruik jij? Wellicht dat ik daar nog een oplossing in heb. Gebruik nu een rm650x waar ik verplicht een pigtail moet gebruiken voor de 3e connector.
Corsair TX850v2 (Gold label). Heb de aparte 8 pins zitten in de rechter connector. Die links en die in het midden zijn gesplitst via de andere kabel naar de voeding. Volgens monitor tools heb ik soms een stroompiek van +450 watt op de GPU ... best euhm intens. Maar alles draait nog stock, ik ga zeker undervolten later.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Laatst online: 21:15
Jeroen-B schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 09:01:
[...]

Ik heb de mijne er ook sinds gisteravond in zitten. Helaas wel coil whine van jewelste. Ben ondertussen wel wat gewend van mn 970 maar dit ding maakt zelfs geluid als ik een windows scherm open oid. Behoorlijk irritant en beetje jammer ook wel. Wat voor voeding gebruik jij? Wellicht dat ik daar nog een oplossing in heb. Gebruik nu een rm650x waar ik verplicht een pigtail moet gebruiken voor de 3e connector.`

Edit: Plottwist, het de coil whine tijdens regulier windows/browser geluid blijkt dus uit de monitor te komen ipv uit de gpu... dafuq
Een pigtail is nooit ideaal en wordt vaak afgeraden.
Als de coil whine uit de kaart kwam dan had je nog kunnen spelen met "hoe" je de pigtail aansluit.
Welke kabel/stekker je bijvoorbeeld helemaal links en/of helemaal rechts in de kaart prikt.
Ik heb niet paraat wat het beste is qua pigtails aansluiten in dit geval.

650watt vind ik krap voor een systeem met een 7900XT... met name w.b.t. de stroompieken van zo'n grafische kaart.

Vervangen van de voeding is dus geen slecht plan. ;)

Ik zou voorlopig de kaart met stappen van -10mv undervolten (of begin eens met 1060mv i.p.v. stock 1100mv) tot het onstabiel wordt en begrenzen op 2400mhz in de driver, als ik jou was.
FPS limiteren in de driver is ook handig... bijvoorbeeld met een 120hz tv zet je de limiet op iets van 116fps.

[ Voor 23% gewijzigd door HugoBoss1985 op 07-03-2024 10:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroen-B
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 28-08 18:34
HugoBoss1985 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 10:04:
[...]

Een pigtail is nooit ideaal en wordt vaak afgeraden.
Als de coil whine uit de kaart kwam dan had je nog kunnen spelen met "hoe" je de pigtail aansluit.
Welke kabel/stekker je bijvoorbeeld helemaal links en/of helemaal rechts in de kaart prikt.
Ik heb niet paraat wat het beste is qua pigtails aansluiten in dit geval.

650watt vind ik krap voor een systeem met een 7900XT... met name w.b.t. de stroompieken van zo'n grafische kaart.

Vervangen van de voeding is dus geen slecht plan. ;)

Ik zou voorlopig de kaart met stappen van -10mv undervolten (of begin eens met 1060mv i.p.v. stock 1100mv) tot het onstabiel wordt en begrenzen op 2400mhz in de driver, als ik jou was.
FPS limiteren in de driver is ook handig... bijvoorbeeld met een 120hz tv zet je de limiet op iets van 116fps.
Wat zou je aanraden als alternatief vermogen. Momenteel zit ik nog op een i5-8600k maar zoals verwacht en nu ook bevestigd, geeft dat een cpu bottleneck. Als opvolger heb ik daar nu de 7800x3d voor gepland. Qua tdp niet dusdanig veel hoger igg. Even rondkijkend zie ik deze seasonic. uitvoering: Seasonic Focus GX-850 ATX 3.0 Zwart. Losse cable strands ipv stug van corsair en 3 losse pcie kabels ipv daisy chained kabels. 850w lijkt me ruim genoeg niet?

Qua coilwhine lijk ik het monitor probleem voor nu getacked te hebben door m te 'overclocken' naar 180hz ipv 165. De buzz die er nu uitkomt is laag en verwaarloosbaar. De Gpu maakt idd ook nog de nodige herrie. Ik zal de pigtails wisselen eens proberen. Daarnaast zal ik de undervolt eens proberen zoals je zegt.

[ Voor 9% gewijzigd door Jeroen-B op 07-03-2024 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
De X3D processoren zijn extreem zuinig relatief tot de prestatie.

HUB heeft de 7900 XT getest met een 7800X3D, dus min of meer precies jouw systeem. Daarbij kwamen ze op een total system power in spellen richting the 450W. Maar dat is dan exclusief de power spikes* en de extra headroom die je wil voor spellen/benchmarks/etc die het systeem extreem zwaar belasten, maar 850W is echt wel voldoende.

* Met name videokaarten kunnen voor vrij hoge tijdelijke pieken zorgen, dus je wilt wel een stevige marge hebben boven het standaard-verbruik.

[ Voor 15% gewijzigd door Ludewig op 07-03-2024 14:44 ]

When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-09 18:57
Iemand ervaring met deze 2 kaarten?
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1VideokaartenASUS Dual Radeon RX 7800 XT OC Edition 16GB GDDR6€ 539,90€ 539,90
1VideokaartenASUS TUF Gaming Radeon RX 7800 XT OC Edition 16GB GDDR6€ 585,-€ 585,-
Totaal€ 1.124,90

1440p scherm waar ik wel goed gebruik van wil maken, ik gamede veel maar laatste periode stuk minder. Dus erg veel wil ik niet meer aan een kaart spenderen. Beide zijn nog met een cashback te krijgen en kosten beide 80 euro minder (op basis van een prijs van 558 euro bij alternate en 587 euro).

Nu is voor mij de vraag welke beter is, specs gewijs zijn ze volgens mij identiek maar alleen qua grote en koeling is er een verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

TTLCrazy

Listen to Frankie

@dutchnltweaker De TUF Gaming van ASUS ziet er wel heel veel hetzelfde uit als de 7900XT van mij. Daarvan kan ik alleen maar zeggen dat het een massief grote kaart is die heel goed koelt en daarbuiten ook nog stil is. Bouwkwaliteit is ook erg goed.

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
TTLCrazy schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 07:54:
@dutchnltweaker De TUF Gaming van ASUS ziet er wel heel veel hetzelfde uit als de 7900XT van mij. Daarvan kan ik alleen maar zeggen dat het een massief grote kaart is die heel goed koelt en daarbuiten ook nog stil is. Bouwkwaliteit is ook erg goed.
Dat is die volgens mij ook, hij zou in deze kast kunnen passen of te krap? uitvoering: NZXT H510 Zwart.

2 tientjes verschil met die fans.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yamy_Daffy
  • Laatst online: 19:38
De knoop is door gehakt. Gisteren de 2070 super verkocht en vandaag de RX7900 GRE besteld. Van Powercolor de Hellhound versie.

De Asus actie geheel links laten liggen. Aangezien de prijzen flink omhoog gingen. En het vermoedelijk lange wachten voordat er uit betaald word. Anders was ik misschien voor de RX7900XT gegaan.

PVOutput 10x Longi 360wp zo PSN: Yamy_Daffy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slashinator
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-09 07:36
Dag Tweakers,

Ik had een vraag over de zin en/of onzin van een series 7000 tov een series 6000 kaart. Ik dacht dat dit topic wel relevant genoeg was (het is toch ook een discussietopic).

Het geval is dat ik op zoek ben naar een waardig opvolger van mijn rx580, die vele jaren trouw dienst heeft gedaan. Mijn oog is daarbij gevallen op een rx7600. Ik zag echter dat de rx6650 min of meer dezelfde prestaties/verbruikcijfers heeft (een %-tje/fps-je of 3 verschil hier of daar). Het blijkt echter dat de rx7600 consistent duurder geprijsd lijkt te zijn waar ik woon (zo'n 20 euro omgerekend).

Ik weet dat de rx7600 gebaseerd is op een andere architectuur (rdna3 ipv rdna2) en mogelijkheid heeft tot AV1 encoding. De encoding heeft voor mij geen meerwaarde, maar ik vraag me af of ik kan verwachten dat de rx7000 meer toekomstbestendig/'fine wine'-prestatieboosts kan verwachten tov de rx6650 om de meerprijs te rechtvaardigen.

Ik neem aan dat bij gelijke prijs de rx7600 de voorkeur geniet. Maar is 20 euro extra het waard om voor een rx7600 tov een 6650 te gaan? De prestaties/euro gaan achteruit, dus het lijkt me een no-brainer dat de 6650 in dat geval de betere keus is, maar wellicht zie ik iets over het hoofd. Anders zie ik de meerwaarde van de 7600 niet zo tov de 6650?

Ik ben erg benieuwd naar jullie inzichten/mening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yamy_Daffy
Slashinator schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 10:48:
Dag Tweakers,

Ik had een vraag over de zin en/of onzin van een series 7000 tov een series 6000 kaart. Ik dacht dat dit topic wel relevant genoeg was (het is toch ook een discussietopic).

Het geval is dat ik op zoek ben naar een waardig opvolger van mijn rx580, die vele jaren trouw dienst heeft gedaan. Mijn oog is daarbij gevallen op een rx7600. Ik zag echter dat de rx6650 min of meer dezelfde prestaties/verbruikcijfers heeft (een %-tje/fps-je of 3 verschil hier of daar). Het blijkt echter dat de rx7600 consistent duurder geprijsd lijkt te zijn waar ik woon (zo'n 20 euro omgerekend).

Ik weet dat de rx7600 gebaseerd is op een andere architectuur (rdna3 ipv rdna2) en mogelijkheid heeft tot AV1 encoding. De encoding heeft voor mij geen meerwaarde, maar ik vraag me af of ik kan verwachten dat de rx7000 meer toekomstbestendig/'fine wine'-prestatieboosts kan verwachten tov de rx6650 om de meerprijs te rechtvaardigen.

Ik neem aan dat bij gelijke prijs de rx7600 de voorkeur geniet. Maar is 20 euro extra het waard om voor een rx7600 tov een 6650 te gaan? De prestaties/euro gaan achteruit, dus het lijkt me een no-brainer dat de 6650 in dat geval de betere keus is, maar wellicht zie ik iets over het hoofd. Anders zie ik de meerwaarde van de 7600 niet zo tov de 6650?

Denk dat het meer aankomt op hoe strak je budget is.
De 2 zijn erg aan elkaar gewaagd. Waarvan de 7600 iets betere technieken ondersteund zoals de av1 encoding.
Geen idee hoeveel je hier iets aan hebt en wat dit in de toekomst gaat doen. Denk dat je aan prestaties de 2 kaarten niet kan onderscheiden als je blind een test doet.

Heb je de 20 euro over en kan je het missen? dan zou ik voor de 7600 gaan.
Kan je die 20 euro beter besteden aan meer/beter geheugen of ssd dan zou ik die 20 euro daaraan besteden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Dag Tweakers,

RDNA3 heeft wel wat extra dingen in de architectuur zitten die RDNA2 niet heeft. :)
-RDNA3 heeft het dubbele aan schaders die vooralsnog, meestal niet worden aangesproken door games. Maar recentelijk komen er steeds meer games die ze wel beginnen aan te spreken. En dan kijk je meestal naar rond de 15%-20% extra prestatiewinst. Het zal vermoedelijk niet snel in elke game gebruikt worden en nooit 100% winst worden, maar langzaam maar zeker, wordt het meer gebruikt.
-RDNA3 heeft betere RT hardware. Het is nog steeds niet geweldig voor een RX7600, maar compleet onbruikbaar is het denk ik ook niet. Verwacht niet dat je veel settings kan aanzetten, maar hier en daar wat basale dingen, zouden best kunnen.
-RDNA3 heeft ook matrix hardware. Dat is belangrijk omdat er steeds sterker wordende vermoedens zijn, dat AMD met een ML gebaseerde upscaling gaat komen. Dus een FSR die veel meer richting DLSS2 of XeSS zal gaan in hoe het functioneert, met de bijbehorende verbetering in kwaliteit. Een tijdje terug lekte bijvoorbeeld dat Microsoft dit eist voor hun volgende Xbox die met RDNA5 zal werken. En recentelijk heeft een hoge manager bij AMD, hierop gehint. Zie:
DaniëlWW2 in "CJ's AMD Radeon Info & Nieuwsdiscussietopic - Deel 144"

Nvidia en Intel gebruiken dedicated matrix hardware voor hun ML upscaling. RDNA3 heeft die capaciteiten ingebouwd in haar shaders. Ik vermoed dat er een comptabiliteitsmodus voor RDNA2 kan zijn. Deze zou werken op een instructie die RDNA2 ook heeft (DP4a), maar dat zal waarschijnlijk niet zo goed presteren of dezelfde kwaliteit opleveren. XeSS doet dit namelijk al voor niet Intel videokaarten en daar zijn de verschillen ook duidelijk.

Een ander voorbeeld van het gebruik van deze matrix hardware is Anti Lag+. Dat is alleen voor RDNA3.
Nu was de eerste lancering van Anti Lag+, een totale mislukking. Het zou binnenkort weer terug moeten komen. Het laat alleen wel zien dat er met RDNA3, dingen kunnen die met RDNA2 niet kunnen. :)

Los daarvan heb ik persoonlijk, grote moeite om iemand in 2024 nog een videokaart met 8GB aan VRAM aan te raden. We krijgen nu al meer dan een jaar, game na game waarbij dit net op de limiet is, of gewoon te weinig. Dan krijg je fors gestotter of wordt dynamisch de texture resolutie, fors verlaagt. Ik zou eerder naar de RX7600XT met 16GB kijken. Ja, die is een stuk duurder, maar ik vrees dat een 8GB videokaart, gewoon een miskoop zal blijken te zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door DaniëlWW2 op 09-03-2024 12:22 ]

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
@Slashinator

De 7000-serie van AMD is gewoon niet zo goed, waarbij de doelen niet gehaald zijn.

Als ik in jouw situatie zat zou ik of wachten op de volgende generatie (al duurt dat tot een jaar) of gaan voor de Sapphire PULSE Radeon RX 6700 XT voor 333 euro. Dat is weliswaar weer 50 euro duurder dan de 7600, maar dan heb je toch weer een flink stukje extra prestaties, maar nog belangrijker, 12 GB VRAM.

Aangezien je blijkbaar lang met je kaarten doet is die 12 GB echt een groot voordeel.

PS. Dan wel een undervoltje doen, want dan draait hij flink koeler en stiller.

[ Voor 7% gewijzigd door Ludewig op 09-03-2024 12:33 ]

When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slashinator
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-09 07:36
@Yamy_Daffy @DaniëlWW2 @Ludewig

Bedankt voor jullie antwoorden. De verwavhting is dus dan rdna3 nog wel eat extra aan prestaties kan gaan geven in de toekomst begrijp ik?

Ik heb een budget van 250, dus een 6700xt gaat niet. Echter is er geen haast bij (de reden dat ik wilde upgraden is vooral dat ik dacht nu nog wat op de 2ehands markt te krijgen voor de 580), dus wellicht is een jaartje wachten mijn beste optie. (Alleen is er dan vast weer iets beters op de horizon om een jaartje voor te wachten ;) ).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Slashinator schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 12:50:
@Yamy_Daffy @DaniëlWW2 @Ludewig

Bedankt voor jullie antwoorden. De verwavhting is dus dan rdna3 nog wel eat extra aan prestaties kan gaan geven in de toekomst begrijp ik?

Ik heb een budget van 250, dus een 6700xt gaat niet. Echter is er geen haast bij (de reden dat ik wilde upgraden is vooral dat ik dacht nu nog wat op de 2ehands markt te krijgen voor de 580), dus wellicht is een jaartje wachten mijn beste optie. (Alleen is er dan vast weer iets beters op de horizon om een jaartje voor te wachten ;) ).
Over een jaar is RDNA4 er dus. :P

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Dag Tweakers,

Je RX580 heeft 8GB VRAM en dat was voor een mid-end grafische kaart van 7 jaren geleden toekomstbestendig. De games bleven netjes binnen 8GB VRAM totdat de plaag van meer VRAM gebruik (en 8 cores vol gooien, voordat je een Cyberpunk update mag installeren, check met Cinebench dat koeling klaar is voor een volledig belaste CPU) in 2023 begon.

De game developers zagen dat de game consoles de lat hoger gelegd heeft. Een aanname uit het verleden is dat de betaalbare PC gaming hardware gemakkelijk 2, 3, 4,... keren sneller dan een game console is. Als het op een game console draait, dan draait op de PC altijd veel beter. De game console is de "aardappel" dat de ondergrens bepaalt.

16GB gedeeld geheugen betekent dat de graphics meer dan 8GB in beslag kunnen nemen en games worden geschreven alsof iedereen 12 of 16 GB VRAM heeft. Ze willen niet meer door het 8GB VRAM juk gelimiteerd worden en gingen het afwerpen.

De keuzes met een klein budget is een RX 6700 XT met 12 GB RAM op 192 bit geheugenbus. Of wachten op RDNA 4 die prijzen nog wat verder omlaag duwen en de mid-end met 16 GB VRAM betaalbaarder maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
@Slashinator

De geruchten zijn dat AMD met de volgende generatie wel degelijk 3+Ghz gaat halen, wat het plan was voor RDNA3, maar wat niet gelukt was. Daardoor kunnen ze met dezelfde productiekosten betere prestaties leveren en dus een betere prijs/prestatie in de winkel leggen. De goedkoopste kaarten blijven dan op 128 bit en komen dan vermoedelijk in een 8 GB budget variant en een versie met 16 GB geheugen.

De 16 GB versie zou ik dan zeker aanraden.

Maar je moet er wel rekening mee houden dat jouw budget van 250 al zo'n beetje de MSRP van de 580 was en we ondertussen inflatie hebben gehad, en dan ook nog eens een stagnatie van Moore's Law, en ook nog eens een wat zwakkere euro. Als je berekent hoeveel 250 euro in 2017 nu is, na vele jaren inflatie en een wat zwakkere euro, dan is dat zo'n 325 euro. In de praktijk zien we ook dat als je budget relatief laag is, je in een categorie kaarten komt die niet alleen zeer problematisch zijn qua toekomstvastheid, maar nu al in allerlei spellen problemen ervaren.

Dus ik zou je budget wel wat omhoog gooien en eventueel het komende jaar wat bijsparen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yamy_Daffy
Eerste dag dat de 7900 GRE binnen is.
Erg tevreden over de kwaliteit en robuust design.

Wat ik erg mooi vond waren de verlichting in de fans en backplate (Persoonlijke mening).
Heb de kaart een undervolt gegeven naar 950mv en alles blijft koel en stabiel. Fans zijn nauwelijks te horen.

Kan weer vol Starfield spelen met alles op zn hoogste settings.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z_6S59eAaWPKO75mKSYE1y6Q7OU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yr1O3hTuyGQ0NkJS0kurR1hY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IuDgsAQZORrj_O6iEUHQj7vm6c4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1HodssECJPPAxdQSe41JTgrH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasrol
Heeft de nieuwe update iets gedaan met multi monitor stroomverbruik? Ik merk dat mijn performance met twee schermen weer terug is op het oude niveau - maar dan met 20w idle.

Is het dan eindelijk gefixt?

R7 5800X3D | RX 7900XT | 32GB Kingston 3600MHzC16 | Samsung 980 Pro 2TB | be quiet! Pure Power 12 M 1000W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Kaasrol schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 21:38:
Heeft de nieuwe update iets gedaan met multi monitor stroomverbruik? Ik merk dat mijn performance met twee schermen weer terug is op het oude niveau - maar dan met 20w idle.

Is het dan eindelijk gefixt?
Oh dat kan.
Om een of andere reden, fixed AMD dit altijd ver na launch. Het lijkt niet echt een prioriteit te zijn voor AMD. Meestal lijken ze de eerste maanden, vooral meer performance uit nieuwe architecturen te halen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 21:46:
[...]

Oh dat kan.
Om een of andere reden, fixed AMD dit altijd ver na launch. Het lijkt niet echt een prioriteit te zijn voor AMD. Meestal lijken ze de eerste maanden, vooral meer performance uit nieuwe architecturen te halen. :)
Eerste maanden?? Ik heb er zelf geen last van ( 1 scherm per kaart) maar het is triest hoelang zulke fixes duren. Mijn xtx gaat z'n 15e maand alweer in.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RavonsDaro
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 04-09 14:11

RavonsDaro

Mens-erger-je-nietje

Pfoe. Vorige week geupgrade naar een Asus DUAL-RX7800XT-O16G. Zo blij als een kind, draait als een tierelier.

Maar! ... Iemand hier toevallig ook bekend met artifacts tijdens de eerste cold boot en daarna voor de rest gewoon draaien zoals het hoort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adiposed
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 15-09 20:57
-

[ Voor 100% gewijzigd door Adiposed op 21-03-2024 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

meljor schreef op zondag 10 maart 2024 @ 17:54:
[...]

Eerste maanden?? Ik heb er zelf geen last van ( 1 scherm per kaart) maar het is triest hoelang zulke fixes duren. Mijn xtx gaat z'n 15e maand alweer in.....
Ik had misschien beter een jaar kunnen zeggen. :)
Want dit gebeurde met RDNA1, RDNA2 en nu ook RDNA3. Het zit elke keer wel in de hardware, maar het lijkt helaas elke keer tijd te kosten met drivers.

Ergens vermoed ik dat het misschien met stabiliteit van de connectie tussen de GPU en monitor kan liggen. Het patroon is namelijk elke keer hetzelfde dat bij release, clocks en VRAM clocks, al snel hoger worden met hogere resoluties en refresh rates. En later brengen ze dat terug. Misschien een overblijfsel van wat er met Navi 10 gebeurde? Zeker omdat AMD DP zo pushed en je daar de problemen hebt met de slechte kabels bij zo ongeveer elke monitor. Weet nog dat VESA gecertificeerde kabels kopen, mijn problemen met mijn oude RX5700XT, meteen fikste. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:45
Ik heb zojuist een asus tuf 7900 xtx besteld. Deze heeft 3 pcie aansluitingen. Ik heb een Corsair rm850x. Mijn huidige 6800xt sloot ik met twee separate pcie kabels aan, geen Daisy chain dus.

Echter, er zitten maar 2 pcie kabels met (2x6+2) bij de voeding.

Is het bij de 7900 xtx een optie dat ik twee aansluitingen rechtstreeks op de voeding aansluit en de 3e dan Daisy chain vanaf 1 van de kabels. Of is dat te instabiel en moe tik een extra losse kabel kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meljor
2 aparte kabels en de laatste door lussen is geen enkel probleem.

Hier draait een rx7900xt tuf en een xfx 7900xtx op die manier, met een Corsair rm750 en rm750x.

De xtx draait al 15 maanden zo probleemloos. Eerst met 5800x3d en nu 7800x3d.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Werelds
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-09 12:58
Dat is absoluut geen probleem.

Ik moet er toch eens een keer een volledig topic aan wijden volgens mij - ik mis The_Mask voor deze ongein :(

Als de 3090/4090 (ik noem deze vanwege hun hoge verbruik :p) 3 of 4 8-pins PCIe stekkers hadden, zou je die zonder problemen kunnen draaien op één enkele "kabel" als die aan beide kanten doorgelust wordt naar meerdere stekkers. Dat doorlussen is veiliger dan de stekker waarin het doorlussen gebeurt, zolang de draden maar dik genoeg zijn (minstens 18 AWG) en het doorlussen fatsoenlijk gebeurt (d.w.z. degelijk, constant contact tussen de twee draden). Stekkers en de pinnen daarin zullen eerder vonken en smelten dan de draden.

In jouw geval @Lumics: Corsair gebruikt enkel 18 en 16 AWG draden (meer dan dik zat dus) en hun kabels zitten degelijk in elkaar. Volgens de PCIe spec gaat er maximaal 300W (2x150W) door die ene stekker aan de PSU kant getrokken gaat worden. Die kan (fysiek gesproken) meer dan het dubbele daarvan hebben. Kan dus best.

Edit: meer stekkers gebruiken is uiteraard altijd beter - zo verdeel je de hitte aan de stekker kant beter. Daarnaast kan het met sommige voedingen zo zijn dat de levering niet stabiel is bij hogere belasting op een enkele aansluiting. Dat merk je dan aan gekke crashes en dergelijke. In dit geval zou ik me daar niet zo'n zorgen over maken, het is een degelijke voeding.

[ Voor 17% gewijzigd door Werelds op 16-03-2024 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:45
Werelds schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 14:46:
Dat is absoluut geen probleem.

Ik moet er toch eens een keer een volledig topic aan wijden volgens mij - ik mis The_Mask voor deze ongein :(

Als de 3090/4090 (ik noem deze vanwege hun hoge verbruik :p) 3 of 4 8-pins PCIe stekkers hadden, zou je die zonder problemen kunnen draaien op één enkele "kabel" als die aan beide kanten doorgelust wordt naar meerdere stekkers. Dat doorlussen is veiliger dan de stekker waarin het doorlussen gebeurt, zolang de draden maar dik genoeg zijn (minstens 18 AWG) en het doorlussen fatsoenlijk gebeurt (d.w.z. degelijk, constant contact tussen de twee draden). Stekkers en de pinnen daarin zullen eerder vonken en smelten dan de draden.

In jouw geval @Lumics: Corsair gebruikt enkel 18 en 16 AWG draden (meer dan dik zat dus) en hun kabels zitten degelijk in elkaar. Volgens de PCIe spec gaat er maximaal 300W (2x150W) door die ene stekker aan de PSU kant getrokken gaat worden. Die kan (fysiek gesproken) meer dan het dubbele daarvan hebben. Kan dus best.

Edit: meer stekkers gebruiken is uiteraard altijd beter - zo verdeel je de hitte aan de stekker kant beter. Daarnaast kan het met sommige voedingen zo zijn dat de levering niet stabiel is bij hogere belasting op een enkele aansluiting. Dat merk je dan aan gekke crashes en dergelijke. In dit geval zou ik me daar niet zo'n zorgen over maken, het is een degelijke voeding.
Dank voor de uitgebreide toelichting. De kaart draait inmiddels. Dit scheelt weer wachten op een extra kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyline GT-R
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-09 08:43
Je zou bij Corsair ook een extra PCI-E kabel kunnen halen. Ze versturen vanuit NL :)
Je RM850x voeding is een type-4: https://www.corsair.com/e...for-type-4-psu-cp-8920143

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Motaro
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-09 18:19

Motaro

PSN: Sovietwarbear_NL

heb nu tijdje gigabyte aorus 7900 xtx elite en merkt toch wel dat Hotspot wel erg heet werd power limt 15% en dus tijd voor repaste en dacht waarom niet thermal grizzly kryosheet proberen om dat die niet uit kan drogen.

was
gemiddeld 98c
max 113c
fan speed max 69% ( the witcher 3 wild hunt )

met kryosheet
gemiddeld 80c
max 91c
fan speed max 50% ( the witcher 3 wild hunt )

en hij clock nu ook hoger ivm hij cooler is. en ik had ook geluk dat thermal pads heel bleven bij koeler er af halen.

niet mijn GPU ( wel zelde type ) als wil zien hoe hij zonder koeler er uit ziet.
https://www.reddit.com/r/...m_source=share&utm_term=1

Ik heb dyslexie, hierdoor is mijn schrijftaal niet helemaal correct. Stoor je er niet aan, doe ik zelf wel:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• meljor
Tis toch te gek voor woorden dat een repaste zo snel al nodig is terwijl er echt wel betere materialen beschikbaar zijn en wij bovendien een fikse prijs betalen voor de gpu's....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Ja, nu mensen potentieel langer met hun kaarten gaan doen zou het zeker een voordeel zijn als ze als vanaf de fabriek met een kryosheet worden geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motaro

Motaro

meljor schreef op zondag 17 maart 2024 @ 21:42:
Tis toch te gek voor woorden dat een repaste zo snel al nodig is terwijl er echt wel betere materialen beschikbaar zijn en wij bovendien een fikse prijs betalen voor de gpu's....
100%

en GPU uit elkaar halen is ook niet zo makkelijk tegenwoordig en kan zo veel fout gaan.

hoop dat ze kryosheet meer gaan gebruiken in toekomst

Ik heb dyslexie, hierdoor is mijn schrijftaal niet helemaal correct. Stoor je er niet aan, doe ik zelf wel:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodie83
  • Niet online
Met GPU's wordt sinds de laatste generatie hetzelfde omgegaan als met laptops CPU's - laat de chip maar dicteren hoe en wat. Heet worden is in die zin geen issue meer op de manier zoals dat vroeger was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
meljor schreef op zondag 17 maart 2024 @ 21:42:
Het probleem is wel dat die fikse prijs voor een groot deel naar AMD/Nvidia gaat en er vrij krappe marges zijn voor de AIBs.

Nu kwakken ze er met een machine wat thermal paste of een phase change paste op, maar met een kryosheet is het maar de vraag of ze dat kunnen automatiseren. Het is ook nogal gevoelig materiaal en er is dus ook een risico op relatief veel QA-problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Nu online

TTLCrazy

Listen to Frankie

Motaro schreef op zondag 17 maart 2024 @ 20:44:
[...]

niet mijn GPU ( wel zelde type ) als wil zien hoe hij zonder koeler er uit ziet.
Jezus, die gast met zijn paste, de eerste keer geeft hij toe dat er te veel op zat. Om vervolgens de tweede keer nog steeds veel te veel op te doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
TTLCrazy schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 10:50:
[...]

Jezus, die gast met zijn paste, de eerste keer geeft hij toe dat er te veel op zat. Om vervolgens de tweede keer nog steeds veel te veel op te doen...
Te veel is eigenlijk nooit een probleem tot dat het veel te veel is. Te veel is geen probleem omdat de druk van de koeler de pasta er wel uitperst. Bij CPU's is dit sowieso het geval en voor GPU's geldt het ook tot dat je extreem veel gebruikt. Zolang het ergens heen kan maakt het niet uit en gaat wat te veel is gewoon om de chip zitten. Genoeg mensen die het hebben getest met CPU's, waarbij zelfs 5x de normale hoeveelheid geen verschil in temps gaf.

Ik vraag mij trouwens af of een hoop luchtkoelers misschien gewoon niet vlak genoeg zijn of te weinig druk geven wat hoge hotspot temps geeft. Hier een 7900XTX met een waterblok waarbij de max hotspot temp 82 graden is. Die temp zou ook nog wel lager kunnen omdat ik het water heet laat worden zodat het stiller is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Nu online

TTLCrazy

Listen to Frankie

PilatuS schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 11:08:
[...]

Te veel is eigenlijk nooit een probleem tot dat het veel te veel is. Te veel is geen probleem omdat de druk van de koeler de pasta er wel uitperst. Bij CPU's is dit sowieso het geval en voor GPU's geldt het ook tot dat je extreem veel gebruikt. Zolang het ergens heen kan maakt het niet uit en gaat wat te veel is gewoon om de chip zitten. Genoeg mensen die het hebben getest met CPU's, waarbij zelfs 5x de normale hoeveelheid geen verschil in temps gaf.

[...]
Je zal ongetwijfeld gelijk hebben, maar als ik zie wat de beste man aan het doen is, hij laat gewoon de oude paste op de c'tjes om de chip zitten. Voor mij is dit gewoon prutsen wat ie doet. Maar goed, het werkt voor hem, dus prima denk ik.

Ik weet trouwens niet hoe de paste er vanuit de fabriek op zit. Dat kan ook wel eens beroerd zijn.

In ieder geval zou een Kryo sheet in al deze gevallen waarschijnlijk een beter alternatief zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
TTLCrazy schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 11:13:
[...]

Je zal ongetwijfeld gelijk hebben, maar als ik zie wat de beste man aan het doen is, hij laat gewoon de oude paste op de c'tjes om de chip zitten. Voor mij is dit gewoon prutsen wat ie doet. Maar goed, het werkt voor hem, dus prima denk ik.

Ik weet trouwens niet hoe de paste er vanuit de fabriek op zit. Dat kan ook wel eens beroerd zijn.

In ieder geval zou een Kryo sheet in al deze gevallen waarschijnlijk een beter alternatief zijn.
Die oude pasta rondom de core laten zitten is prima. Het is lastig weg te krijgen en je loopt het risico iets te slopen. Voor de koeling maakt het niets uit. Ik laat het zelf ook altijd zitten omdat het dus niets uitmaakt en om te voorkomen dat je het kapot maakt. Het risico om het weg te halen is groot en het heeft dus geen enkel nut.

Verder zou een kryrosheet zeker beter zijn omdat het niet uitdroogt en het er niet uitgeperst kan worden. Misschien gaan fabrikanten het een keer gebruiken, dat zou mooi zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TTLCrazy schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 11:13:
[...]

Je zal ongetwijfeld gelijk hebben, maar als ik zie wat de beste man aan het doen is, hij laat gewoon de oude paste op de c'tjes om de chip zitten. Voor mij is dit gewoon prutsen wat ie doet. Maar goed, het werkt voor hem, dus prima denk ik. Beter meer dan te weinig.
De 'worst' methode en 2 schroeven in de lengte van kaart in paren aandraaien schijnt het beste resultaat te geven (volgens IgorsLab, iemand veel ervaring

Ik zou het persoonlijk ook niet zo slordig doen, maar het kan op zich geen kwaad.
Je ziet dat het contact erg goed was tussen de gpu-die en baseplate.

Maar het is wel duidelijk dat degene geen ervaring heeft met het pasten van GPU's.
Artix MX6 is ongeschikt (te vloeibaar) voor de chipgrootte en hoge dynamische temperaturen (boven 60°C is sowieso een probleem met alle pasta's = uitdroging). Het zal niet lang duren of de pumpout zal het probleem weer terug laten keren. Maar goed, daar komt de Reddit poster vanzelf wel achter. Zelf ervaren is de beste les ^^.

Dat droge kruimelige spul waar hij naar refereert is trouwens een PCM (phase change material).
Het is kleiachtig en wordt pas ' vloeibaar' rond 50C°-70C° afhankelijk van het soort en/of de fabrikant. Goed bestand tegen pumpout en zal na verloop van tijd steeds beter presteren omdat de laag heel langzaam dunner wordt. Veruit beter dan welke pasta dan ook. Volgens mij was er na 1000 thermische cycli nog steeds verbetering meetbaar.

Hoe dan ook. Voor moderne GPU's waarbij de hitte steeds meer geconcentreerd raakt is een PCM pad of een pad gebaseerd op grafeen (kryosheet / Carbonaut) de beste oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Kan iemand hier uitsluitsel geven over de noodzakelijkheid om alle thermal pads proportioneel te vervangen voor dikkere varianten?
Immers is een Kryosheet zo'n 0,20mm dik en dat is dikker dan koelpasta (stock).
Hergebruiken én niet vervangen voor dikkere pads lijkt mij vragen om problemen.

W.b.t. de hotspot is mijn ervaring dat hoe hoger de kaart geklokt is (hoe meer stroomverbruik van de gpu) hoe hoger de hotspot delta is.

@TTLCrazy Een grafische kaart kan ook rare dingen gaan doen daardoor.
Heb al meerdere malen ervaren dat een kaart weer tot leven kwam door de koelpasta grondig te verwijderen.
Koelpasta in een cpu socket kan ook rare fenomenen manifesteren :)
Arctic Silver (voorbeeld) is volgens mij gevaarlijk spul wat dat (GPU) betreft.
Anders eerst met (blanke) nagellak alles rondom de gpu behandelen.
Met liquid metal is dat al helemaal belangrijk.

Als ik die afwerking zie van dat koperen contactvlak denk ik ook dat dikke koelpasta en/of een pad beter is in dit geval.
Die afwerking is zo grof dat koelpasta juist gaat isoleren i.p.v. warmte overdragen.

Zoals hier eerder gemeld komt er aardig wat kijken bij een moderne grafische kaart modden.

@CMT Zijn er grafische kaart fabrikanten die PCM gebruiken voor gpu's?

Welke 7000 series fabrikanten gebruiken de beste koelpasta?

[ Voor 87% gewijzigd door HugoBoss1985 op 20-03-2024 12:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
HugoBoss1985 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 11:56:
@CMT Zijn er grafische kaart fabrikanten die PCM gebruiken voor gpu's?

Welke 7000 series fabrikanten gebruiken de beste koelpasta?
Ja, onder andere Sapphire bij de 7900XT(X) Nitro en Pulse variant.
Ik weet niet meer zeker welke van de andere fabrikanten het bij welke modellen het ook toepassen, maar het zijn er zeker een aantal. I.i.g. maakt Nvidia met de 4090FE ook gebruik van een PCM pad.

Aan de teardown van een koeler is vaak wel goed in te schatten wat er is gebruikt.
PCM zal in koude toestand gaan scheuren en dat zie je dan aan de rafelige randen/resten en afdruk / vingerprint dat achtergebleven is. Gewone pasta zal door het vacuüm trekken snel 'richeltjes' met eilandjes pasta vormen.
HugoBoss1985 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 11:56:
Kan iemand hier uitsluitsel geven over de noodzakelijkheid om alle thermal pads proportioneel te vervangen voor dikkere varianten?
Immers is een Kryosheet zo'n 0,20mm dik en dat is dikker dan koelpasta (stock).
Hergebruiken én niet vervangen voor dikkere pads lijkt mij vragen om problemen.

W.b.t. de hotspot is mijn ervaring dat hoe hoger de kaart geklokt is (hoe meer stroomverbruik van de gpu) hoe hoger de hotspot delta is.
In de regel moet je thermal pads sowieso vervangen
Tenzij het een speciale veerkrachtige variant is die mogelijk nog herbruikbaar is.
Dat soort pads voelen ook heel anders aan dan een droge kruimelige pad: plakkerig en spons-achtig.

Of het noodzakelijk is om op voorhand meteen een dikkere variant te nemen is lastig te zeggen.
Dat hangt per situatie af van hoe diep de imprint van de onderdelen is op pads.
Eigenlijk is het aan te raden om sowieso een proefmontage te doen, om te kijken of er overal goed contact is geweest. Ik heb een keer meegemaakt dat een GPU waterblok op sommige plekken 0.1mm te kort kwam..kwestie van toleranties die samen slecht uitpakten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
CMT schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 17:06:
[...]

Ja, onder andere Sapphire bij de 7900XT(X) Nitro en Pulse variant.
Ik weet niet meer zeker welke van de andere fabrikanten het bij welke modellen het ook toepassen, maar het zijn er zeker een aantal. I.i.g. maakt Nvidia met de 4090FE ook gebruik van een PCM pad.

Aan de teardown van een koeler is vaak wel goed in te schatten wat er is gebruikt.
PCM zal in koude toestand gaan scheuren en dat zie je dan aan de rafelige randen/resten en afdruk / vingerprint dat achtergebleven is. Gewone pasta zal door het vacuüm trekken snel 'richeltjes' met eilandjes pasta vormen.

[...]

In de regel moet je thermal pads sowieso vervangen
Tenzij het een speciale veerkrachtige variant is die mogelijk nog herbruikbaar is.
Dat soort pads voelen ook heel anders aan dan een droge kruimelige pad: plakkerig en spons-achtig.

Of het noodzakelijk is om op voorhand meteen een dikkere variant te nemen is lastig te zeggen.
Dat hangt per situatie af van hoe diep de imprint van de onderdelen is op pads.
Eigenlijk is het aan te raden om sowieso een proefmontage te doen, om te kijken of er overal goed contact is geweest. Ik heb een keer meegemaakt dat een GPU waterblok op sommige plekken 0.1mm te kort kwam..kwestie van toleranties die samen slecht uitpakten.
Enig idee wat Asus gebruikt?

Ziet eruit als pasta.

https://www.techpowerup.c...rx-7900-xtx-tuf-oc/3.html

Sapphire GRE nitro, ziet er wat dikker uit.

https://www.techpowerup.c...-rx-7900-gre-nitro/3.html

Sapphire XTX nitro

https://www.eteknix.com/sapphire-7900-xtx-nitro-review/3/

[ Voor 9% gewijzigd door HugoBoss1985 op 21-03-2024 17:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@HugoBoss1985
Op de Asus TUF 7900XTX is zo te zien pasta gebruikt, jammer genoeg.
Een andere kaart waar wel een PCM pad op zit is de XFX merc 7900XTX: https://www.techpowerup.c...00-xtx-merc-310-oc/3.html.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finraziel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:00
Heb van mijn TUF 7900XT ook het idee dat hij al luider wordt... Hotspot temp piekte op 90-95 graden laatst (in Detroit Become Human), wat qua toegestane temperatuur nog prima is, maar de kaart is al best een herrie aan het maken wat op rustige momenten goed door de game heen komt. Geen idee wat de hotspot temp aan het begin was want toen had ik nog helemaal niet door dat er verschillende soorten temperaturen gerapporteerd werden (ik keek alleen naar wat de NZXT app toonde en die laat alleen de algemene GPU temp zien). Als ik zo wat google is 95 wel al erg hoog.

Misschien dus uiteindelijk ook maar eens kijken om de boel te vervangen door kryosheet of zo, maar het is niet echt een uitdaging waar ik naar uitkijk, vooral omdat ik totaal geen ervaring heb met GPU's open maken en thermal pads op geheugen vervangen en welke ik dan nodig zou hebben...

Gamertag: FinrazielNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Finraziel schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 20:50:
Heb van mijn TUF 7900XT ook het idee dat hij al luider wordt... Hotspot temp piekte op 90-95 graden laatst (in Detroit Become Human), wat qua toegestane temperatuur nog prima is, maar de kaart is al best een herrie aan het maken wat op rustige momenten goed door de game heen komt. Geen idee wat de hotspot temp aan het begin was want toen had ik nog helemaal niet door dat er verschillende soorten temperaturen gerapporteerd werden (ik keek alleen naar wat de NZXT app toonde en die laat alleen de algemene GPU temp zien). Als ik zo wat google is 95 wel al erg hoog.

Misschien dus uiteindelijk ook maar eens kijken om de boel te vervangen door kryosheet of zo, maar het is niet echt een uitdaging waar ik naar uitkijk, vooral omdat ik totaal geen ervaring heb met GPU's open maken en thermal pads op geheugen vervangen en welke ik dan nodig zou hebben...
Hwinfo is heel handig.
Wat is je gpu temp (wat is de delta)?
Is dit op stock, wat is je clockspeed en fanspeed?
95 is inderdaad aan de hoge kant.

Is de temperatuur in de ruimte gelijk gebleven?
Pc ook ontstoft?

Probeer eens een max clock van 2400-2500 icm een undervolt.
Begin eens met 1060-1075mv (slechtere bins).
Dit in Adrenaline.

Ik zou eerst met de winkel en/of Asus mailen alvorens te sleutelen.
Maar 95 graden ligt nog onder de throttle grens dus of dit garantie is... als de delta extreem is dan maak je wel kans.

[ Voor 8% gewijzigd door HugoBoss1985 op 21-03-2024 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finraziel
HugoBoss1985 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 21:22:
[...]

Hwinfo is heel handig.
Wat is je gpu temp (wat is de delta)?
Is dit op stock, wat is je clockspeed en fanspeed?
95 is inderdaad aan de hoge kant.

Is de temperatuur in de ruimte gelijk gebleven?
Pc ook ontstoft?

Probeer eens een max clock van 2400-2500 icm een undervolt.
Begin eens met 1060-1075mv (slechtere bins).
Dit in Adrenaline.

Ik zou eerst met de winkel en/of Asus mailen alvorens te sleutelen.
Maar 95 graden ligt nog onder de throttle grens dus of dit garantie is... als de delta extreem is dan maak je wel kans.
Nog eens geprobeerd, nu bleven de temps iets beter, hotspot was in game zo rond de 85 en edge temp 54. Hotspot schoot 1 keer ineens naar rond de 90 waarbij de fans ook gelijk hoorbaar werden, bij 85 vallen ze weg tegen het achtergrondgeluid van de game. Wellicht dat ik eerder in een ander level een zwaarder stuk had, hoewel de stresstest van Adrenaline zelfs maar tot zo'n 82 hotspot kwam (en 56 edge).
Later nog eens kijken of er geen level select in zit, kijken waar dat was.

Undervolten is inderdaad geen slecht idee, dat was ik ergens ook van plan maar vergeten omdat ik een tijdje niet veel op de PC gamede :+
Heb nou max 2400 met 1060mv waarbij de tbp van 328W zakt naar 298, hotspot is nog steeds 81, edge temp is ondertussen 59 (misschien dat ik hem voorheen niet lang genoeg de tijd gegeven had om op te warmen).

Zal er later nog eens mee verder spelen, kijken of dat voltage nog wat verder omlaag kan. Bedankt voor de tips vast :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Guumuus
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online

Guumuus

OJAJOH?!

Voor diegene die het interessant vinden: AMD heeft met de laatste driver de memory overclock 'bug' van de 7900GRE gefixt.

Ik had eerst stabiel:
Powerlimit +15%
GPU min 0Mhz
GPU max 2803Mhz
Mem 2316Mhz (was de max)
960mV op de undervolt slider

Na nieuwe driver geprobeerd om memory op 2500Mhz te zetten aangezien het dezelfde chips zijn als op de XT, maar dan crasht de boel instant. Ik vermoed dat dit enkel te maken heeft met de limiet op maximale boardpower.

Na wat klooien ben ik nu uitgekomen op:
Powerlimit +15%
GPU min 0Mhz
GPU max 2550Mhz
Mem 2414Mhz
940mV op de undervolt slider

Ik heb niet echt uitgebreid kunnen testen of een hogere GPU clock of juist een hogere Mem clock betere resultaten geeft, maar omdat memory geknepen is op deze kaart leek het mij logischer om de mem speeds zo hoog mogelijk te krijgen.

Rondje Superposition 1440P, alle instellingen max ging goed, maar dat zegt nog niets is mijn ervaring.

The number one enemy of progress is question

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyline GT-R
Mooie bevindingen, thx! Ik was er wat benieuwd naar. Ook jammer om te lezen dat 2500MHz op het geheugen niet lukt. Het zijn inderdaad gewoon chips die dat aankunnen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dabrainz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 01-09 13:10
Guumuus schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 09:08:
Voor diegene die het interessant vinden: AMD heeft met de laatste driver de memory overclock 'bug' van de 7900GRE gefixt.

Ik had eerst stabiel:
Powerlimit +15%
GPU min 0Mhz
GPU max 2803Mhz
Mem 2316Mhz (was de max)
960mV op de undervolt slider

Na nieuwe driver geprobeerd om memory op 2500Mhz te zetten aangezien het dezelfde chips zijn als op de XT, maar dan crasht de boel instant. Ik vermoed dat dit enkel te maken heeft met de limiet op maximale boardpower.

Na wat klooien ben ik nu uitgekomen op:
Powerlimit +15%
GPU min 0Mhz
GPU max 2550Mhz
Mem 2414Mhz
940mV op de undervolt slider

Ik heb niet echt uitgebreid kunnen testen of een hogere GPU clock of juist een hogere Mem clock betere resultaten geeft, maar omdat memory geknepen is op deze kaart leek het mij logischer om de mem speeds zo hoog mogelijk te krijgen.

Rondje Superstition 1440P, alle instellingen max ging goed, maar dat zegt nog niets is mijn ervaring.
Ik heb nog niet echt gekloot na de nieuwe driver, maar ik zat ook stabiel op:
Powerlimit +15%
GPU min 0Mhz
GPU max 2803Mhz
Mem 2316Mhz (was de max)
945mV op de undervolt slider

Net als jij de memory op 2500 gezet na de driver update, maar instant crash bij opstarten van een game.
Daarna op 2400 gezet en de rest laten staan. Dit gaf geen problemen verder.
Echter: wat ik me nog wel herinner van de 6950XT was dat die door de hogere mem-freq juist een hogere spanning nodig had. Als je daar fast timings aanzette, moest je al weer richting de 1,1V om het stabiel te houden. Wellicht dat dat hier ook aan de orde is nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyline GT-R
Trouwens, welke specifieke GRE kaart heb je? Sapphire heeft eentje, hun Nitro+, met een 344W vbios. Die gaat je zeker wat extra ademruimte geven met je PL.. Vaak kan je die cross-flashen (op eigen risico natuurlijk).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dabrainz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 01-09 13:10
Motaro schreef op zondag 17 maart 2024 @ 20:44:
heb nu tijdje gigabyte aorus 7900 xtx elite en merkt toch wel dat Hotspot wel erg heet werd power limt 15% en dus tijd voor repaste en dacht waarom niet thermal grizzly kryosheet proberen om dat die niet uit kan drogen.

was
gemiddeld 98c
max 113c
fan speed max 69% ( the witcher 3 wild hunt )

met kryosheet
gemiddeld 80c
max 91c
fan speed max 50% ( the witcher 3 wild hunt )

en hij clock nu ook hoger ivm hij cooler is. en ik had ook geluk dat thermal pads heel beven bij koeler er af halen.

Wat een verschil zeg! Ik moet toch ook eens wat kryosheets gaan halen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Er is toch geen garantie dat het geheugen op 2500 gaat werken?
Of zijn dat de specificaties van de chips?
@dabrainz Wellicht moet er inderdaad meer voltage bij of moet er iets met de timings gedaan worden.
PTM7950 is ook een optie.

@Finraziel
Er is een bios update voor jouw kaart beschikbaar op de site van Asus.
Je kan kijken of jouw kaart (nog) ge-update kan worden en/of je dat wilt doen.
Het is mij onduidelijk wat dat nu precies veranderd aan de kaart.

OC versie:

https://www.asus.com/nl/m...=TUF-RX7900XT-O20G-GAMING

[ Voor 18% gewijzigd door HugoBoss1985 op 22-03-2024 09:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyline GT-R
HugoBoss1985 schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 09:51:
Er is toch geen garantie dat het geheugen op 2500 gaat werken?
Of zijn dat de specificaties van de chips?
...
De GRE zit op dezelfde PCB als de 7800XT en heeft ook dezelfde memory chips als de 7800XT. Daar staan die default op 2438MHz (19.5Gbps). De eigenlijke chips kunnen 2500MHz; uit de 7900GRE reviews:
The GDDR6 memory chips are made by Hynix and carry the model number H56G42AS8DX-014. They are specified to run at 2500 MHz (20 Gbps effective).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Skyline GT-R schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 10:02:
[...]

De GRE zit op dezelfde PCB als de 7800XT en heeft ook dezelfde memory chips als de 7800XT. Daar staan die default op 2438MHz (19.5Gbps). De eigenlijke chips kunnen 2500MHz; uit de 7900GRE reviews:

[...]
Thanks.

Die GRE is dan toch een mooi kaartje (als je het geheugen tot spec kan tunen).
Wat zal het aan extra stroom kosten als men het geheugen op de 2500 spec krijgt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Welke 7800xt kaart is beter beschermd tegen coilwhine? Ik heb nu de 7800xt asus tuf versie, maar na 1 dag is de coilwhine ingame nog steeds verschrikkelijk (alles boven de 120 watt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guumuus
  • Niet online

Guumuus

OJAJOH?!

Skyline GT-R schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 09:49:
Trouwens, welke specifieke GRE kaart heb je? Sapphire heeft eentje, hun Nitro+, met een 344W vbios. Die gaat je zeker wat extra ademruimte geven met je PL.. Vaak kan je die cross-flashen (op eigen risico natuurlijk).
Ik heb de Pulse uitvoering dus meer dan +- 310 watt krijg ik er niet uit
HugoBoss1985 schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 10:11:
[...]

Thanks.

Die GRE is dan toch een mooi kaartje (als je het geheugen tot spec kan tunen).
Wat zal het aan extra stroom kosten als men het geheugen op de 2500 spec krijgt?
Als ik Superposition draai met eerder genoemde instellingen zit je dus rond de 310 watt total board power, de ingebouwde stress test in Adrenalin duwt 'm richting de 260W met spikes naar 280/290

Als je het geheugen op 2500mhz wil krijgen denk ik dat je de GPU clock flink moet terug schroeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Het is mogelijk dat de GDDR6 timings van de 7900GRE een stuk strakker staan dan bij andere modellen en/of dat de max. DDR voltage lager ligt. Dat de klok niet zo hoog wil, hoeft dus niet veel te zeggen over de kwaliteit van de geheugenchips.

Is er iemand toevallig die het geheugenvoltage van de 7900GRE na wilt gaan?
Normaal gesproken is dat 1.35V, maar het hangt er ook vanaf hoeveel headroom ze gegeven hebben.
Ik kan bijvoorbeeld de GDDR6 op mijn RX6900XT stabiel op 1.12V laten lopen.
Stock gooit deze er 1.35V op (hoogstwaarschijnlijk vanwege de overklok mogelijkheid).

De 7900GRE heeft een beperkt PPT budget en dat kan ook een reden zijn dat het geheugensysteem 'zuiniger' is afgesteld. Elk beetje vermogen kan beter door de GPU cores gebruikt worden.
Uiteraard is het ook mogelijk dat de geheugen IC's van een lagere bin zijn, idem vanwege bovenstaande reden.

[ Voor 9% gewijzigd door CMT op 22-03-2024 11:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guumuus
  • Niet online

Guumuus

OJAJOH?!

CMT schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 11:52:
Het is mogelijk dat de GDDR6 timings van de 7900GRE een stuk strakker staan dan bij andere modellen en/of dat de max. DDR voltage lager ligt. Dat de klok niet zo hoog wil, hoeft dus niet veel te zeggen over de kwaliteit van de geheugenchips.

Is er iemand toevallig die het geheugenvoltage van de 7900GRE na wilt gaan?
Normaal gesproken is dat 1.35V, maar het hangt er ook vanaf hoeveel headroom ze gegeven hebben.
Ik kan bijvoorbeeld de GDDR6 op mijn RX6900XT stabiel op 1.12V laten lopen.
Stock gooit deze er 1.35V op (hoogstwaarschijnlijk vanwege de overklok mogelijkheid).

De 7900GRE heeft een beperkt PPT budget en dat kan ook een reden zijn dat het geheugensysteem 'zuiniger' is afgesteld. Elk beetje vermogen kan beter door de GPU cores gebruikt worden.
Uiteraard is het ook mogelijk dat de geheugen IC's van een lagere bin zijn, idem vanwege bovenstaande reden.
Ik zal eens voor je kijken naar het geheugen voltage als ik weer achter m'n pc zit.

edit: is inderdaad 1.35v

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Guumuus
  • Niet online

Guumuus

OJAJOH?!

Gisteravond nog even wat zitten spelen met de clocks. Ik kwam een post ergens op internet tegen van iemand die met de nieuwe driver 2650Mhz haalde op het geheugen dus ik dacht dan moet 2500Mhz toch ook wel kunnen.

Voltage terug gezet naar 1050mV en GPU clock naar default. Dan kun je inderdaad prima het geheugen op 2500Mhz laten draaien, zelfs met een kleine undervolt. De prestaties lijken er echter niet beter van te worden. Ik weet niet of dat met mijn silicon te maken heeft of wat anders, maar ik haal steevast de beste scores als de GPU clock en Memory clock een beetje bij elkaar in de buurt zitten.

Nu:
Powerlimit: +15%
GPU clock min: default
GPU clock max: 2565 Mhz
Mem clock: 2414Mhz
Fast Timings
955mV

Je ziet bij benchen dat de kaart met deze settings ook redelijk stabiel in de buurt van de ingestelde clocks blijft en weinig dips laat zien.

De enige hogere score die ik haalde in Superposition was met de vorige driver en die setup bleek met langer gamen niet 100% stabiel:

GPU clock max: 2803Mhz
Mem clock: 2316Mhz
Fast timings
930mV

Edit: het is overigens niet mijn bedoeling om hier een 7900GRE overclock topic van te maken, maar er is niet veel te vinden over deze kaart dus heb dit puur achtergelaten ter info.

[ Voor 7% gewijzigd door Guumuus op 23-03-2024 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guumuus
  • Niet online

Guumuus

OJAJOH?!

dutchnltweaker schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 10:34:
Welke 7800xt kaart is beter beschermd tegen coilwhine? Ik heb nu de 7800xt asus tuf versie, maar na 1 dag is de coilwhine ingame nog steeds verschrikkelijk (alles boven de 120 watt).
Ik denk niet dat je met een bepaald merk of type kaart je garantie hebt dat je geen coilwhine hoort. Ik heb nu zelf een Sapphire kaart en ondanks dat deze altijd hoog aangeschreven staan is ook hier coilwhine hoorbaar.

Als je bij een AMD GPU wilt blijven zou ik voor Sapphire of Powercolor gaan denk ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyline GT-R
TPU lijkt hun Hellhound GRE redelijk ver te krijgen met de nieuwste driver.
https://www.techpowerup.c...900-gre-hellhound/41.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guumuus
  • Niet online

Guumuus

OJAJOH?!

Ja ik denk toch vanwege de hogere max powerlimits. Heb stiekem een pietsiebeetje spijt dat ik niet voor de Nitro+ ben gegaan, maar ja, je praat over een verschil van 2-3 fps dus ergens ook weer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaasrol
Heb het idee dat de laatste paar updates onderwater veel veranderen aan power delivery op mijn 7900XT. Naast dat de performance-hit van de multi monitor stroomverbruik fix weg is krijg ik met de laatste versie mijn geheugen verder overgeklokt (2540->2610MHz) en kan ik lager stabiel undervolten (1025->1010mV) dan eerst. Zie het ook terug in benchmark scores. Ze zijn lekker bezig!

Iets anders wat me ook opviel: undervolten in Time Spy gaat zelfs goed tot 965mV! Alleen crasht dat direct in games. Wat ik opzich vreemd vind, want bij de 6000 serie was graphics test 2 het eerste wat stukging door instabiliteit. Iemand enig idee hoe dat komt?

[ Voor 51% gewijzigd door Kaasrol op 23-03-2024 23:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guumuus
  • Niet online

Guumuus

OJAJOH?!

Wederom wat info; iedere keer als ik aanpassingen doe in de setup lijkt undervolten het meeste invloed te hebben. De GPU clock wil vaak niet verder boosten dan 2600/2650Mhz. Ik heb dus het volgende gedaan:

GPU clock max: 2500Mhz
Mem clock: 2314Mhz
Fast timings
910mV

Dit geeft mij grofweg 1fps minder gemiddeld in superposition in vergelijking met de max overclock die ik eerst had. Maar boardpower zakt wel van 293w naar gemiddeld 250w met volle belasting. GPU clock boost stabiel richting 2570Mhz wat een beetje vreemd is aangezien ik als max 2500Mhz heb ingesteld.

De superposition run ging prima, heb daarna nog een 10 min stress test in Adrenalin zelf gedaan en dat ging ook goed. Als met gamen dit ook stabiel blijft laat ik de kaart lekker met deze settings draaien. 35w meer voor 1 fps is het mij logischerwijs niet waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Skyline GT-R schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 19:23:
TPU lijkt hun Hellhound GRE redelijk ver te krijgen met de nieuwste driver.
https://www.techpowerup.c...900-gre-hellhound/41.html
Ik zie dat AMD weer eens na release hun product is gaan verbeteren. :F
Want als ze out of the box, meer in die richting gaan, dan is de 7900GRE opeens zeer competitief en ook duidelijk beter dan de RX7800XT. Mag ook wel voor 20 extra CU's. De geheugenbeperking lijkt ook mee te vallen als je de clocks omhoog gooit. Niet alleen VRAM, ook de caches die gekoppeld zijn aan GPU clocks.

Kijk, voor mij is het ergens geweldig omdat ik weet dat AMD dit doet en inmiddels aardig kan inschatten welke je moet kopen en het mij zo aardig wat geld kan schelen voor de performance die je werkelijk krijgt. Maar het blijft gewoon zo ontiegelijk, plaatsvervangende schaamte opwekkend dom. :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op maandag 25 maart 2024 @ 08:55:
[...]
Maar het blijft gewoon zo ontiegelijk, plaatsvervangende schaamte opwekkend dom. :')
Niet zozeer dom, maar vooral een teken dat ze behoorlijke capaciteitsproblemen aan de software kant hebben en/of hun drivers niet zo goed zijn opgezet, zodat zulke dingen meer moeite kosten dan voor Nvidia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Ludewig schreef op maandag 25 maart 2024 @ 09:09:
[...]

Niet zozeer dom, maar vooral een teken dat ze behoorlijke capaciteitsproblemen aan de software kant hebben en/of hun drivers niet zo goed zijn opgezet, zodat zulke dingen meer moeite kosten dan voor Nvidia.
Dit is een aanpassing aan vermogens en clock limieten. Dat is geen capaciteitsprobleem, maar segmentatie die na release is aangepast om beter te concurreren met de RTX4070S.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motaro

Motaro

Finraziel schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 20:50:

ik had mijn GPU best snel open en weer dicht maar je moet wel zorgen dat je kaart warm is zo dat thermal pads die op je kaart zitten heel blijven. wand als ze koud zijn dan zijn best breekbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacewide
@Finraziel Ik ben er vast van overtuigd dat in deze community een medetweaker jou daarbij wil helpen.

Ik heb het zelfde voorgehad maar wel met een waterblok. https://forum.alphacool.c...unction-temperature.4156/

Leuk om te zien dat deze thread nog lekker doorgaat. De kaarten zijn dan ook fantastisch ondanks het pump-out effect links en rechts.

[ Voor 21% gewijzigd door Spacewide op 25-03-2024 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Kaasrol schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 23:35:
Heb het idee dat de laatste paar updates onderwater veel veranderen aan power delivery op mijn 7900XT. Naast dat de performance-hit van de multi monitor stroomverbruik fix weg is krijg ik met de laatste versie mijn geheugen verder overgeklokt (2540->2610MHz) en kan ik lager stabiel undervolten (1025->1010mV) dan eerst. Zie het ook terug in benchmark scores. Ze zijn lekker bezig!

Iets anders wat me ook opviel: undervolten in Time Spy gaat zelfs goed tot 965mV! Alleen crasht dat direct in games. Wat ik opzich vreemd vind, want bij de 6000 serie was graphics test 2 het eerste wat stukging door instabiliteit. Iemand enig idee hoe dat komt?
Dank voor de tip!
Je hebt gelijk, hier ook 15mv gewonnen :)
Finewine FTW.

W.b.t. Timespy: het zijn twee totaal verschillende architecturen dus dat kan e.e.a. verklaren.
Het ene (spel/benchmark) crasht snel, het andere kan lang duren.
Warhammer: Darktide vind ik zelf de beste test.
Het kan even duren voordat het crasht maar met deze game is blijkbaar de beste stresstest van wat ik speel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finraziel
Motaro schreef op maandag 25 maart 2024 @ 09:56:
[...]

ik had mijn GPU best snel open en weer dicht maar je moet wel zorgen dat je kaart warm is zo dat thermal pads die op je kaart zitten heel blijven. wand als ze koud zijn dan zijn best breekbaar.
Ah thanks voor de tip, ook @Spacewide
Vooral het uit moeten zoeken van wat voor thermal pads ik nodig zou hebben als ze niet hergebruikt kunnen worden leek me lastig en kon zo snel nog niet echt vinden wat er precies op mijn model kaart gebruikt is. Het openen, schoonmaken van de huidige goop en er een kryosheetje tussen stoppen mag geen probleem zijn.

Maar op zich lijkt het er op dat met undervolten het voor nu goed genoeg gaat dat de kaart niet meer begint te loeien. Heb hem nu op 1010 mv en 2500 MHz max staan. Wel nog niet heel uitgebreid getest want heb weinig tijd/zin om te gamen en tunen de laatste dagen maar 3dmark lijkt in ieder geval stabiel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Der8auer zet de kryosheet vast met een beetje thermal paste op de hoekjes zodat het niet verschuift.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacewide
Finraziel schreef op maandag 25 maart 2024 @ 10:39:
[...]

Vooral het uit moeten zoeken van wat voor thermal pads ik nodig zou hebben als ze niet hergebruikt kunnen worden leek me lastig en kon zo snel nog niet echt vinden wat er precies op mijn model kaart gebruikt is. Het openen, schoonmaken van de huidige goop en er een kryosheetje tussen stoppen mag geen probleem zijn.

Maar op zich lijkt het er op dat met undervolten het voor nu goed genoeg gaat dat de kaart niet meer begint te loeien. Heb hem nu op 1010 mv en 2500 MHz max staan. Wel nog niet heel uitgebreid getest want heb weinig tijd/zin om te gamen en tunen de laatste dagen maar 3dmark lijkt in ieder geval stabiel.
Ik werd echt gek van dat undervolten, want op een bepaald moment loop je recht tegen een muur aan. Pump-out werd er niet beter op en de P-States curves hebben hun limieten die redelijk strak staan.

Een Kryosheet 25x25mm en nooit meer omkijken. Wil je echt stroom besparen dan is AMD chill na deze sheet een pracht van een functie. Dat heb ik van @DaniëlWW2 geleerd. Heerlijk stil en je Freesync scherm doet de rest wel. Succes!
Ludewig schreef op maandag 25 maart 2024 @ 10:45:
Der8auer zet de kryosheet vast met een beetje thermal paste op de hoekjes zodat het niet verschuift.
Deze manier heb ik ook toegepast, al vond ik het achteraf gezien maar een prutswerkje. Mocht ik het nog eens doen, dan leg ik een minidrupje net naast die core, dus niet op de spiegelende GPU, maar op het matte deel ernaast.

[ Voor 15% gewijzigd door Spacewide op 25-03-2024 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Finraziel schreef op maandag 25 maart 2024 @ 10:39:
[...]

Ik vond je edge temp ook wel aan de hoge kant, dan is de hotspot (delta) automatisch ook hoger dan wenselijk, denk ik.
Hoe is je airflow en wat is het resultaat als je bijvoorbeeld het zijpaneel van je behuizing af laat?
Met 1010mv heb je een goede bin!

[ Voor 4% gewijzigd door HugoBoss1985 op 25-03-2024 11:40 ]

Pagina: 1 ... 21 ... 24 Laatste

Let op:
Levertijden en prijzen bespreken we in: [AMD Radeon RX7000 series] Levertijden & Prijzen