Thomg schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 15:49:
De laatste tijd heb ik toch wel last van wat instabilitietsproblemen met mijn 7900XTX Hellhound.
Met de standaard TDP limiet krijg ik een hard crash of een uitvaller in een avondje gamen.
Als ik MSI Kombustor draai (eerste opties) en de TDP slider naar max sleep crashed the GPU vrijwel meteen.
Voor zover ik weet was dit zeker niet altijd zo.
Ik vermoed dat met de default TDP limit de GPU ook in Kombustor zal crashen maar dan pas veel later, in een uur ongeveer.
Met de slider naar -10% heb ik eigenlijk nog nergens last van gehad.
Ik verdachte eerst de voeding (SF750), maar zelfs na ik een RM550x heb gelust in mijn pc aan alleen de GPU had ik identieke issues. Iemand anders vergelijkbare gedoe?
Op welk Wppt staat de 7900XTX daarbij ingesteld?
Niet het vermogen in Andrenaline aflezen, want dat is bij RNDA3 het Wtbp en kan flink afwijken van de werkelijkheid. Afhankelijk van de rest van de setup zouden beiden PSU's mogelijk nog verdacht kunnen zijn.
Dat is wel erg (ongezond) hoog. De stabiliteit is o.a. sterk afhankelijk van de temperatuur en met deze waarden zal het koelpasta gegarandeerd binnen de kortste keren uitlopen & uitdrogen.
Hoe is de situatie met een fanspeed van 2000rpm?
Sinds afgelopen week is het ook opeens weer zomers warm en in mijn geval is het binnenshuis 4°C warmer dan voorheen. Dat kan mogelijk ook een factor zijn, als de OC/UV marge (te) klein is.
Maar wat vast staat is dat >100°C hotspot niet ok is. De Tjmax is dacht ik 110°C voor RDNA3 en dat is de absolute (nood)grens. Afhankelijk van de hoeveelheid stroom en de duur is het mogelijk dat er degradatie optreed, zoals Hugo al heeft geopperd.
Wat ook een dingetje is, is dat een er altijd wel een klein beetje degradatie is na aanschaf.
Dat stabiliseert zich wel, maar om die reden is het beter om een stabiele OC/UV pas later te doen of anders te controleren na bijv. een half jaartje gebruik.
Ik kan trouwen evt. kijken wat mijn 7900XTX Nitro doet bij een bepaalde Wptt en fanspeed?
NosferatuX schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 20:05:
[...]
Nee dat gelukkig ook weer niet, bij een downgrade van driver draaien de betreffende settings weer goed.
Het is meer dat AMD iets doet met zijn drivers waardoor de settings een ander effect hebben. Ik vermoed voornamelijk mbt een undervolt. Vermoedelijk wordt er meer gevraagd van de chip met dezelfde settings door de nieuwe driver. Begrijp het wel maar het is in mijn ogen wel rete irritant.
Bij Nvidia heb ik nooit nooit een undervolt hoeven te doen om betere prestaties te krijgen.
Het zit echt heel anders in elkaar dan bij Nvidia
Persoonlijk heb ik dat niet ondervonden. Ik lees wel vaker dat stabiliteit van driver tot driver versie verschilt, maar dan vraag ik mij ook af hoeveel marge dan bij de betreffende OC/UV aangehouden was.
Het kan zijn dat er onderhuids met de driver wat gesleuteld wordt aan o.a. de geheugentimings, spanningen en V/F curve, als achteraf blijkt dat de veiligheidsmarge van de stockwaarden dat toelaat. En beetje finetuning zeg maar

. Het geheugen (OC) kan invloed hebben op de max. stabiele GPU klok trouwens.
Bedoel je met meer prestaties bij een undervolt dat je anders gezien niet de prestaties krijgt dat bij de klasse van de GPU hoort?
Bij GPU's die tegen een powerlimiet zitten zal een undervolt altijd winst geven. Het maakt daarbij niet uit of dat nu AMD of Nvidia is. Met een 4090FE zal je ook meer prestaties krijgen door een UV te doen bij 450Wtbp. M.a.w. OC/UV zit niet anders in elkaar bij Nvidia, het is gewoon een kwestie tegen welk limiet aangelopen wordt: klok, spanning & stroom = vermogen of temperatuur.