[AMD Radeon RX7000 series] Ervaringen & Discussie Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 22 ... 24 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Finraziel
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
HugoBoss1985 schreef op maandag 25 maart 2024 @ 11:31:
[...]

Ik vond je edge temp ook wel aan de hoge kant, dan is de hotspot (delta) automatisch ook hoger dan wenselijk, denk ik.
Hoe is je airflow en wat is het resultaat als je bijvoorbeeld het zijpaneel van je behuizing af laat?
Met 1010mv heb je een goede bin!
Zou wel goed moeten zijn, heb twee noctua 120ers die van de onderkant van mijn Lian Li O11 dynamic tegen de videokaart aan blazen. Misschien wel eens checken of de filter niet verstopt zit of zo en of mijn fan configuratie echt zo goed werkt als ik denk (heb nogal veel intake en weinig outtake). Zal inderdaad ook eens zonder paneel testen of dat verschil maakt.

Gamertag: FinrazielNL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:37
Finraziel schreef op maandag 25 maart 2024 @ 12:08:
[...]

Zou wel goed moeten zijn, heb twee noctua 120ers die van de onderkant van mijn Lian Li O11 dynamic tegen de videokaart aan blazen. Misschien wel eens checken of de filter niet verstopt zit of zo en of mijn fan configuratie echt zo goed werkt als ik denk (heb nogal veel intake en weinig outtake). Zal inderdaad ook eens zonder paneel testen of dat verschil maakt.
Handig om dat eerst eens allemaal goed te testen.
Dan kun je uitsluiten of het echt definitief aan de grafische kaart (TIM/pump-out) ligt.
Overdruk vind ik zelf ook altijd wenselijk.
Outtake gaat er vanzelf wel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guumuus
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online

Guumuus

OJAJOH?!

Finraziel schreef op maandag 25 maart 2024 @ 12:08:
[...]

Ik heb een beetje een vergelijkbare kast qua indeling en heb 3 intake onder, 1 intake voor en 1 intake achter die meteen m'n CPU koelblok in blaast waar nog een pull-push in zit en dan 3 outtake bovenin m'n kastje. Gaat helemaal prima. Is een Jonsbo D41 mesh. Enige verschil is geloof ik dat je geen front intake in een 011D kunt doen?

The number one enemy of progress is question

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finraziel
  • Nu online
Guumuus schreef op maandag 25 maart 2024 @ 14:41:
[...]

Ik heb een beetje een vergelijkbare kast qua indeling en heb 3 intake onder, 1 intake voor en 1 intake achter die meteen m'n CPU koelblok in blaast waar nog een pull-push in zit en dan 3 outtake bovenin m'n kastje. Gaat helemaal prima. Is een Jonsbo D41 mesh. Enige verschil is geloof ik dat je geen front intake in een 011D kunt doen?
Bij de O11D zitten de openingen daarvoor aan de zijkant rechts van de front. Daar heb ik drie 120er intakes, onder de gpu dus nog twee, en dan twee 140ers als outtake op aio rad bovenin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guumuus
  • Niet online

Guumuus

OJAJOH?!

Finraziel schreef op maandag 25 maart 2024 @ 14:49:
[...]

Bij de O11D zitten de openingen daarvoor aan de zijkant rechts van de front. Daar heb ik drie 120er intakes, onder de gpu dus nog twee, en dan twee 140ers als outtake op aio rad bovenin.
Zou denk ik gewoon goed moeten zijn vwb airflow

Misschien FanControl installeren en kijken of je de curve van al je casefans wat kunt aanpassen?

[ Voor 12% gewijzigd door Guumuus op 25-03-2024 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-09 21:56
Iemand advies voor het undervolten/overclocken van de uitvoering: ASUS TUF Gaming Radeon RX 7800 XT OC Edition 16GB GDDR6 of algemeen 7800xt serie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finraziel
  • Nu online
Guumuus schreef op maandag 25 maart 2024 @ 15:06:
[...]

Zou denk ik gewoon goed moeten zijn vwb airflow

Misschien FanControl installeren en kijken of je de curve van al je casefans wat kunt aanpassen?
Oh die zijn afgesteld op stilte, maar ik ga eerst wel eens kijken of paneel er af veel uitmaakt voor de temperatuur. Als dat niet zo is (wat ik verwacht) dan hoeven de fans niet harder te blazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evanraalte
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14-09 23:15
Hoi! Heeft iemand ervaring met het uitschakelen van een (7900XT) gpu terwijl ik office werk doe? Het idle verbruik is 50W (4k120), en dat is me net wat te gortig voor wat ik doe.

Ik heb een 7700x met integrated graphics, die ik op dat soort momenten eigenlijk liever zou gebruiken ivm het energieverbruik. Op internet vind ik met name oude topics hierover, dus ik vroeg me af of iemand hier recent ervaring mee heeft opgedaan?

edit, het was zo simpel als de hdmi kabel in de iGPU poort stoppen.. :) ik heb gaming nog niet getest, maar de 7900xt wordt nog wel herkent, dus ik gok dat ie nog steeds GPU tasks kan doen.

[ Voor 18% gewijzigd door evanraalte op 25-03-2024 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motaro
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-09 18:19

Motaro

PSN: Sovietwarbear_NL

Finraziel schreef op maandag 25 maart 2024 @ 10:39:
[...]

Ah thanks voor de tip, ook @Spacewide
Vooral het uit moeten zoeken van wat voor thermal pads ik nodig zou hebben als ze niet hergebruikt kunnen worden leek me lastig en kon zo snel nog niet echt vinden wat er precies op mijn model kaart gebruikt is. Het openen, schoonmaken van de huidige goop en er een kryosheetje tussen stoppen mag geen probleem zijn.

Maar op zich lijkt het er op dat met undervolten het voor nu goed genoeg gaat dat de kaart niet meer begint te loeien. Heb hem nu op 1010 mv en 2500 MHz max staan. Wel nog niet heel uitgebreid getest want heb weinig tijd/zin om te gamen en tunen de laatste dagen maar 3dmark lijkt in ieder geval stabiel.
denk maat zullen zijn
1mm
1.5mm
2mm
3mm

je kan van elke 2 pakjes kopen en later terug sturen als je niet nodig heb wand best lastig info vinden welke dikte je nodig heb. en mee stal kan je wel zien welke maar dan nodig heb als je kaart open heb.

voor mijn RTX3080 had ik van merk Gelid Solutions GP-Ultimate die kwamen goed uit test.
Ludewig schreef op maandag 25 maart 2024 @ 10:45:
Der8auer zet de kryosheet vast met een beetje thermal paste op de hoekjes zodat het niet verschuift.
klopt en zag op reddit die tip ook langs komen.

Ik heb dyslexie, hierdoor is mijn schrijftaal niet helemaal correct. Stoor je er niet aan, doe ik zelf wel:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985
evanraalte schreef op maandag 25 maart 2024 @ 18:37:
Hoi! Heeft iemand ervaring met het uitschakelen van een (7900XT) gpu terwijl ik office werk doe? Het idle verbruik is 50W (4k120), en dat is me net wat te gortig voor wat ik doe.

Ik heb een 7700x met integrated graphics, die ik op dat soort momenten eigenlijk liever zou gebruiken ivm het energieverbruik. Op internet vind ik met name oude topics hierover, dus ik vroeg me af of iemand hier recent ervaring mee heeft opgedaan?

edit, het was zo simpel als de hdmi kabel in de iGPU poort stoppen.. :) ik heb gaming nog niet getest, maar de 7900xt wordt nog wel herkent, dus ik gok dat ie nog steeds GPU tasks kan doen.
Als je wilt gamen met je 7900xt moet je, volgens mij, wel weer de kabel daar in doen.
Het zou mij persoonlijk wel dwars zitten om iedere keer die kabel te wisselen.
M.b.t. de slijtage van de HDMI poort op je grafische kaart!
Dan zou ik, als ik jou, was daar eerst een adapter/verloop in doen.

Misschien iets anders doen met een KVM switch en/of/icm hardware in- en uitschakelen via apparaatbeheer.

[ Voor 4% gewijzigd door HugoBoss1985 op 25-03-2024 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finraziel
  • Nu online
Finraziel schreef op maandag 25 maart 2024 @ 16:06:
[...]

Oh die zijn afgesteld op stilte, maar ik ga eerst wel eens kijken of paneel er af veel uitmaakt voor de temperatuur. Als dat niet zo is (wat ik verwacht) dan hoeven de fans niet harder te blazen.
@Guumuus @HugoBoss1985
Heb hem eens getest met furmark... na een kwartier waren de temps met kast dicht gestabiliseerd rond 85 graden hotspot en 57 edge.
Top en zijkant er af en beiden zakken 3 graden en stabiliseren daar (82/54, nog zo'n 10 minuten door laten lopen).
Dus ja... wel iets beter, ik denk vooral omdat die 7900XT zo groot is dat hij bijna tegen de ruit opzit en dus de warme lucht wat lastiger naar boven kan. Maar zoveel scheelt het nou ook niet.

edit: 1010 mv lijkt toch niet helemaal stabiel, detroit become human crasht net (en was tot nu toe stabiel). Dus ik zet hem toch maar eens op 1020.

Edit 2: was alleen vergeten dat ik mijn driver al heel lang niet geupdate had O-) toch nog eens opnieuw proberen...

[ Voor 14% gewijzigd door Finraziel op 25-03-2024 20:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evanraalte
HugoBoss1985 schreef op maandag 25 maart 2024 @ 19:10:
[...]

Als je wilt gamen met je 7900xt moet je, volgens mij, wel weer de kabel daar in doen.
Het zou mij persoonlijk wel dwars zitten om iedere keer die kabel te wisselen.
M.b.t. de slijtage van de HDMI poort op je grafische kaart!
Dan zou ik, als ik jou, was daar eerst een adapter/verloop in doen.

Misschien iets anders doen met een KVM switch en/of/icm hardware in- en uitschakelen via apparaatbeheer.
Nope, zojuist getest. Je kan in andrenalin gewoon kiezen voor de discrete graphics. Ik haal gewoon zelfde fps, maar nu gebruikt de 7900xt maar 5 watt als ik niet game :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Finraziel schreef op maandag 25 maart 2024 @ 19:33:
[...]

@Guumuus @HugoBoss1985
Heb hem eens getest met furmark... na een kwartier waren de temps met kast dicht gestabiliseerd rond 85 graden hotspot en 57 edge.
Top en zijkant er af en beiden zakken 3 graden en stabiliseren daar (82/54, nog zo'n 10 minuten door laten lopen).
Dus ja... wel iets beter, ik denk vooral omdat die 7900XT zo groot is dat hij bijna tegen de ruit opzit en dus de warme lucht wat lastiger naar boven kan. Maar zoveel scheelt het nou ook niet.

edit: 1010 mv lijkt toch niet helemaal stabiel, detroit become human crasht net (en was tot nu toe stabiel). Dus ik zet hem toch maar eens op 1020.

Edit 2: was alleen vergeten dat ik mijn driver al heel lang niet geupdate had O-) toch nog eens opnieuw proberen...
Kijk ook eens naar het verschil in toerental van de ventilatoren op de videokaart met- en zonder het zijpaneel ;)

Het M-atx broertje van jouw behuizing staat in ieder geval bekend als een behuizing die slechte airflow heeft/slechte koeling.
Dat weet ik omdat ik die behuizing ook overwogen heb.

Het kan zijn dat er nog meer bij moet dan 1020mv, kwestie van veel en verschillende games testen.

Die hotspot delta is erg veel voor een TUF 7900 XT dus ik denk toch dat er iets niet tof is met jouw kaart (TIM).

Heb je nog naar de bios update van de kaart gekeken/dat overwogen?

@evanraalte Dat is mooi maar ik vind het toch wel apart... waar heb je/hou je dan je hdmi kabel in?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evanraalte
@HugoBoss1985 in de moederbord HDMI poort. Ik was ook enigzins verbaast dat dit zo werkte, maar ik haal toch echt 90+ fps in 4k in triple A games. Je geeft in Adrenalin ook aan dat je de 7900XT gebruikt,

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ludewig
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@evanraalte

Ik neem aan dat je AM5 hebt? Daar zit standaard een MUX switch in, die ervoor zorgt dat dezelfde moederbordpoort of de iGPU of de discrete graphics kan tonen. Dit is oorspronkelijk meer voor laptops bedacht.

Zie: https://www.planet3dnow.d...rid-graphics-ausprobiert/

Overigens hangt het wel van de BIOS af of deze feature daadwerkelijk aan staat.

When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evanraalte
Ludewig schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 14:54:
@evanraalte

Ik neem aan dat je AM5 hebt? Daar zit standaard een MUX switch in, die ervoor zorgt dat dezelfde moederbordpoort of de iGPU of de discrete graphics kan tonen. Dit is oorspronkelijk meer voor laptops bedacht.

Zie: https://www.planet3dnow.d...rid-graphics-ausprobiert/

Overigens hangt het wel van de BIOS af of deze feature daadwerkelijk aan staat.
Thanks, dat was wel interessant om te lezen (ja ik heb AM5). Benieuwd hoe groot de negatieve effecten op latency zijn. Iets anders wat ik opmerkte, is dat het verbruik van de iGPU op 4k 120fps ook iets van 25watt is, wat samen met de dedicated GPU op zo'n 30 watt idle komt. Hiermee is de besparing 'slechts' 20 watt.

[ Voor 19% gewijzigd door evanraalte op 26-03-2024 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasrol
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15-09 21:49
Heeft iemand ervaring met waterblokken voor de reference 7900XT? Ik wil overstappen op custom loop vanwege de luide fans, maar de enige opties zijn Alphacool en Bykski. Ik zie veel berichten over problemen met de hotspot bij beide merken, maar dat gaat vooral over board partner kaarten.

[ Voor 31% gewijzigd door Kaasrol op 26-03-2024 23:14 ]

R7 5800X3D | RX 7900XT | 32GB Kingston 3600MHzC16 | Samsung 980 Pro 2TB | be quiet! Pure Power 12 M 1000W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacewide
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-09 20:13
Kaasrol schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 23:13:
Heeft iemand ervaring met waterblokken voor de reference 7900XT? Ik wil overstappen op custom loop vanwege de luide fans, maar de enige opties zijn Alphacool en Bykski. Ik zie veel berichten over problemen met de hotspot bij beide merken, maar dat gaat vooral over board partner kaarten.
Het ligt niet "zozeer" aan de blokken want dan zou het met PTM7950 of een Kryosheet nog altijd problemen hebben. Mijn board partner kaart van XFX is quasi PCB 99% hetzelfde als een reference.

Voor de geïnteresseerden, ik heb nog een gloednieuwe Bykski te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Ik denk dat je goed moet kijken naar PCB ontwerp en in hoeverre dat overeenkomt met de contactpunten van het waterblok. Kijk eens bij Techpowerup hun reviews. Die maken altijd screenshots van de PCB's zodat je een beetje kan vergelijken en kijken.

Los daarvan weet ik uit ervaring met mijn RX7900XT, dat het een GPU is die erg temperatuur gevoelig is. Je haalt zo extra clockspeed eruit met net wat lagere temperaturen. Dat kan je alleen niet vasthouden met luchtkoeling, maar met een waterblok waarschijnlijk wel. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nee, helaas nog niet. Ik zit al maandenlang te wachten op een waterblok van Alphacool (Core 7900XTX Nitro).
Persoonlijk maak ik mij geen zorgen over hoge hotspot delta temperaturen.
Met dit soort grote chips is het enorm belangrijk dat er zo min mogelijk tegendruk ontstaat vanuit de geheugenchips rondom de GPU-die. Dus hele zachte thermalpads gebruiken met de precies de juiste dikte. Maar het beste is een goede kwaliteit thermal putty (Laird 607 bijv.).
Voor de GPU-die is het aan te raden om meteen een PCM pad te nemen (van Honeywell of Laird) of Kryosheet of desnoods een dikke pasta zoals Alphacool Subzero (zal op den duur wel uitdrogen, omdat onder water ook >60°C bereikt wordt).

Ik lees van Bykski blokken dat de thermal pad dikte af kan wijken van de standaard mm maten. Dus 1.2mm i.p.v. 1.0mm. Maar of dat ook waar is durf ik niet te zeggen.
Mocht je besluiten om voor een Alphacool Core blok te gaan, dan zou ik niet wachten met bestellen.
De beschikbaarheid van de Nitro versie is heel slecht en ik heb de laatste lichting gemist omdat er meer pre-orders waren dan de fabrieksorder..

Edit:
Het ziet er voor andere kaarten veel beter uit. De reference versie is dik op voorraad: https://www.aquatuning.co...x-reference-mit-backplate

[ Voor 7% gewijzigd door CMT op 27-03-2024 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
evanraalte schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 16:02:
[...]

Thanks, dat was wel interessant om te lezen (ja ik heb AM5). Benieuwd hoe groot de negatieve effecten op latency zijn. Iets anders wat ik opmerkte, is dat het verbruik van de iGPU op 4k 120fps ook iets van 25watt is, wat samen met de dedicated GPU op zo'n 30 watt idle komt. Hiermee is de besparing 'slechts' 20 watt.
Mocht je het verbruik met Andrenaline afgelezen hebben, dan kloppen deze waarden niet. Met name van de iGPU. Ik heb dat helaas ondervonden toen ik aan het kijken was of het mogelijk is om van GPU te wisselen voor 2D.

De enige manier om te bepalen hoeveel extra verbruik de iGPU geeft, is om de CPU packagepower (PPT) in de gaten te houden. Met en zonder HDMI aansluiting.
Het verbruik van de iGPU is helaas niet afzonderlijk uitleesbaar, omdat deze vanuit de SoC van de CPU gevoed wordt. HWinfo geeft ook onzin waarden voor de iGPU.

Het rustverbruik dat Andrenaline voor mijn 7900XTX Nitro aangeeft klopt ook van geen wanten.
Aan de 230V zijde gemeten (en weer teruggerekend) verbruikt deze kaart ca. 17Wtbp in rust, wat overeenkomt met de reviews, terwijl Andrenaline bijv. 6Wtbp aangeeft.
Om dat toch goed te kunnen meten, is het beste om naar de Wppt te kijken met HWinfo. Deze waarde is behoorlijk nauwkeurig.

Ik snap werkelijk niet waarom AMD besloten heeft om het voor RDNA3 plots om te gooien naar Wtbp in Andrenaline. Wtbp is altijd lastig te meten en vaak behoorlijk onnauwkeurig, met name bij lage waarden aan de onderkant. Wppt is veel zinniger vanuit een vermogensbudget bekeken.
Daarmee is men niet afhankelijk van rendementsverschillen in het voedingsgedeelte en een stuk minder afhankelijk van de onnauwkeurigheid van een externe stroommeting d.m.v. de Rdc van de spoelen.
De powerstages die bij RNDA2 en RDNA3 worden gebruikt, kunnen direct de stroom meten en zijn behoorlijk nauwkeurig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasrol
CMT schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 12:26:
[...]

Nee, helaas nog niet. Ik zit al maandenlang te wachten op een waterblok van Alphacool (Core 7900XTX Nitro).
Persoonlijk maak ik mij geen zorgen over hoge hotspot delta temperaturen.
Met dit soort grote chips is het enorm belangrijk dat er zo min mogelijk tegendruk ontstaat vanuit de geheugenchips rondom de GPU-die. Dus hele zachte thermalpads gebruiken met de precies de juiste dikte. Maar het beste is een goede kwaliteit thermal putty (Laird 607 bijv.).
Voor de GPU-die is het aan te raden om meteen een PCM pad te nemen (van Honeywell of Laird) of Kryosheet of desnoods een dikke pasta zoals Alphacool Subzero (zal op den duur wel uitdrogen, omdat onder water ook >60°C bereikt wordt).

Ik lees van Bykski blokken dat de thermal pad dikte af kan wijken van de standaard mm maten. Dus 1.2mm i.p.v. 1.0mm. Maar of dat ook waar is durf ik niet te zeggen.
Mocht je besluiten om voor een Alphacool Core blok te gaan, dan zou ik niet wachten met bestellen.
De beschikbaarheid van de Nitro versie is heel slecht en ik heb de laatste lichting gemist omdat er meer pre-orders waren dan de fabrieksorder..

Edit:
Het ziet er voor andere kaarten veel beter uit. De reference versie is dik op voorraad: https://www.aquatuning.co...x-reference-mit-backplate
Goede tips, thx! Ik was van plan een kryosheet te gebruiken. Zie op de productsheet dat er pads worden meegeleverd. Zijn die goed genoeg denk je?

R7 5800X3D | RX 7900XT | 32GB Kingston 3600MHzC16 | Samsung 980 Pro 2TB | be quiet! Pure Power 12 M 1000W

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Kaasrol
Graag gedaan ^^.
Ik denk niet dat de meegeleverde pads fantastisch zijn. Vermoedelijk is het de (nieuwe) Alphacool Core serie. Verder is het lastig te beoordelen of het wat is. De shore getallen kloppen vaak niet met de werkelijkheid en geven enkel de zacht- /hardheid aan. Niet hoezeer het materiaal comprimeerbaar is.

Ik heb eens Alphacool Rise Ultra Soft pads gebruikt en dat waren zeer zachte/vormbare pads, maar ook erg plakkerig en vol olie. Bij de 0.5mm dikte zat de verpakking al onder de olie..

Persoonlijk kijk ik met een schuin oog naar een Kerafol softherm variant: https://www.conrad.nl/nl/..._CONDUCTANCE=5.5%20W%2FmK
Dat zijn droge pads op siliconen basis (ik weet niet of het een polymeer is bij dit type).
Van de nieuwe Arctic TP-3 hoor ik ook goede verhalen, dus ik ga beiden maar proberen denk ik.
Arctic TP-2 was in ieder geval véél te hard voor geheugenchips.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dutchnltweaker
dutchnltweaker schreef op maandag 25 maart 2024 @ 16:02:
Iemand advies voor het undervolten/overclocken van de uitvoering: ASUS TUF Gaming Radeon RX 7800 XT OC Edition 16GB GDDR6 of algemeen 7800xt serie?
Iemand toevallig? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@dutchnltweaker
Is dit misschien iets voor je: https://www.techpowerup.c...radeon-rx-7800-xt/40.html ?
Ik heb zelf geen ervaring met de 7800XT, maar in principe is de methode gelijk voor alle RNDA3 kaarten (en RDNA2). Mocht je met het undervolten ook maximale efficiëntie (FPS/watt) als doel hebben, dan kan het mogelijk beter zijn om het geheugen niet over te klokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Guumuus schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 17:31:
[...]

Ik denk niet dat je met een bepaald merk of type kaart je garantie hebt dat je geen coilwhine hoort. Ik heb nu zelf een Sapphire kaart en ondanks dat deze altijd hoog aangeschreven staan is ook hier coilwhine hoorbaar.

Als je bij een AMD GPU wilt blijven zou ik voor Sapphire of Powercolor gaan denk ik...
Zijn die zoveel beter mbt coilwhine? Heb zelfs deze week mijn psu verandert voor een andere, maar blijf coilwhine houden. Al is het wel minder geworden door 2 pcie kabels te trekken ipv 1 kabel (dual connector).

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Nee. Zeker bij de AMD kaarten maakt het niet veel uit omdat de AIB's allemaal nagenoeg hetzelfde PCB ontwerp en componenten gebruiken (Asus is de vreemde eend in de bijt en naar verluid erger m.b.t. coilwhine).

In de jarenlange speurtocht heb ik minstens 11 GPU's (waarvan AMD MBA RX6950XT vijf stuks, Powercooler RX6700 twee stuks, Nvidia 4090FE twee stuks), 6 voedingen, 6 moederborden, 4 cpu's, 3 kasten gebruikt in verschillende combinaties (weliswaar allemaal AMD, maar ook met een i3-8350k + MSI 1080Ti Gaming X systeem daarvoor had ik last van coilwhine).

Mijn conclusie is dat coilwhine bij soort vermogens gewoon voorkomt, soms heel erg soms gewoon duidelijk. Geen van de situaties waren echter stil te noemen of vrij van coilwine.
Onder coilwhine versta ik dan wel alle bijgeluiden die kunnen ontstaan. Dus naast een hoge sinus fluittoon, ook ratel, gesis, gekras, gekraak en noem maar op.

Sinds enige tijd volg ik ook een review site, die (net als ik) gekalibreerde spectrum metingen doet van de GPU's en bij allen wordt gewoon coilwhine gemeten.
Er was alleen een AMD MBA RX7600, waarvan de hoeveelheid coilwhine zo laag was, dat het in het achtergrond geluid gemaskeerd zal worden. De rest zit dik boven de grens.

Ik denk dat het probleem is dat het erg subjectief is hoeveel coilwhine iemand ervaart.
Hetzij door maskering van achtergrondgeluid (dat soms gewoon luid is naar mijn maatstaf, ook al noemen ze het in hun beleving stil), gehoorschade / minder gehoor, andere definitie van coilwhine, coilwhine anders beoordelen door bijv. te luisteren met een gesloten kast op enige afstand, beoordelen met een FPS cap, beoordelen met een game dat zo licht is dat de GPU praktisch niets doet of gewoon niet weten waar ze naar moeten luisteren (doordat het bijv. gemaskeerd wordt met fangeluid).

Gelukkig is het met i.i.g. RNDA2 & RDNA3 kaarten wel goed te beperken door de max klok te begrenzen en evt. een undervolt te geven. Kost wel prestaties, maar dat is dan een afweging die je moet maken.
De coilwhine met de 4090FE was met geen mogelijkheid te temmen en daar zijn ook gebruikers van die beweren dat het helemaal stil is (wat ik met mijn opgedane ervaring zeer sterk betwijfel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Met mijn GPU (4090 FE, maar ook GPU's van de afgelopen jaren) heb ik normaal gesproken geen last van merkbare coilwhine. Misschien een enkele keer als je "600" FPS in een menu hebt of zo.

Verder helemaal eens met de subjectiviteit en oorzaken. Er zijn denk ik twee factoren die belangrijk zijn:
- Omgevingsgeluid / geluid van fans e.d. die coilwhine (deels) kunnen markeren.
- Je eigen gehoor.

Dat laatste wordt vaak onderbelicht en lijkt mij een nogal onderschatte belangrijke factor.
Ouderdom = afname van vermogen om hoge tonen te horen.
Gehoorschade bijv. door hard geluid zorgt meestal ook voor afname van vermogen om hoge tonen te horen.

Dit verklaart voor mij waarom je zulke enorm verschillende reacties krijgt op coilwhine.

Maar misschien heb ik de laatste jaren wel geluk gehad. :o

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

[b]CMT in "[AMD Radeon RX7000 series] Ervaringen & Discussie"
Mijn conclusie is dat coilwhine bij soort vermogens gewoon voorkomt, soms heel erg soms gewoon duidelijk. Geen van de situaties waren echter stil te noemen of vrij van coilwine.
Onder coilwhine versta ik dan wel alle bijgeluiden die kunnen ontstaan. Dus naast een hoge sinus fluittoon, ook ratel, gesis, gekras, gekraak en noem maar op.
Om 300W bij 1V erdoor te jagen is 300A nodig. Dat is goed voor een 3,2mm laselektrode. We verwachten van een schakelende voeding dat het bij 300A niet gaat zoemen of andere elektrische geluiden gaat maken.

De stroom kan over heel veel fasen uitgespreid worden om de opwarming van de componenten en bijgeluiden te minimaliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guumuus
  • Niet online

Guumuus

OJAJOH?!

Was het niet zo dat ze die coils bij kaarten in het verleden ook wel eens in hars oid goten om de whine onhoorbaar te maken? Heb hier 0 bewijs of bronnen voor maar ik meen dat ergens eens gelezen te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Guumuus schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 16:03:
Was het niet zo dat ze die coils bij kaarten in het verleden ook wel eens in hars oid goten om de whine onhoorbaar te maken? Heb hier 0 bewijs of bronnen voor maar ik meen dat ergens eens gelezen te hebben.
Toen de koelers vroeger de kaarten nog niet helemaal bedekten (en toen de coils nog geen "behuizing" hadden) zag je wel eens een coil met een kwak lijm erop.
Ik heb net ook een plaatje gevonden van coils in een behuizing zonder top en vol met lijm.

In voedingen zie je vaak ook veel gelijmde delen.
Dat doet men trouwens ook i.v.m. transport en beweging voorkomen.
Bij versterkers bijvoorbeeld zie je dat de grote capacitors niet alleen gesoldeerd maar op gelijmd aan het pcb zitten.

@rapture
Dat is ook een mooi argument om net wat meer uit te geven aan, bijvoorbeeld, een moederbord met meer (dikkere VRM) fasen.
Het heeft niet alleen maar voordelen m.b.t. overclocken.

@Help!!!!
Bij Nvidia is mijn ervaring dat het net wat minder is en en ook minder vaak voorkomt.
Wat is jouw ervaring?

[ Voor 49% gewijzigd door HugoBoss1985 op 29-03-2024 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Ik heb al geruime tijd geen AMD GPU's gehad dus durf het niet te zeggen.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Help!!!! schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 15:09:
Met mijn GPU (4090 FE, maar ook GPU's van de afgelopen jaren) heb ik normaal gesproken geen last van merkbare coilwhine. Misschien een enkele keer als je "600" FPS in een menu hebt of zo.

Verder helemaal eens met de subjectiviteit en oorzaken. Er zijn denk ik twee factoren die belangrijk zijn:
- Omgevingsgeluid / geluid van fans e.d. die coilwhine (deels) kunnen markeren.
- Je eigen gehoor.

Dat laatste wordt vaak onderbelicht en lijkt mij een nogal onderschatte belangrijke factor.
Ouderdom = afname van vermogen om hoge tonen te horen.
Gehoorschade bijv. door hard geluid zorgt meestal ook voor afname van vermogen om hoge tonen te horen.

Dit verklaart voor mij waarom je zulke enorm verschillende reacties krijgt op coilwhine.

Maar misschien heb ik de laatste jaren wel geluk gehad. :o
@CMT
Mijn vorige kaart was ook maar een 1050ti die max 75 Watt trok, dus ervaring met zulke wattages had ik niet echt. Ik weet van mijzelf dat ik best een goedgehoor heb en hoge tonen snel hoor en me daar aan kan irriteren. Maar ook op een gegeven kan accepteren als het echt niet anders is. Als tijdens het game alle ventilatoren draaien dan is de coilwhine een stuk minder hoorbaar, maar soms hoor ik het dan ook nog er boven uitkomen ligtjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M411007
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 24-08 14:40
Net een Sapphire RX 7900 GRE Pure binnen.

Eerste beetje pielen al een OC van:

Powerlimit: +15%
GPU clock min: default
GPU clock max: 2734 Mhz
Mem clock: 2460Mhz
Fast Timings
960mV

Timespy: 21 582

Hele verbetering tov mijn GTX 1070 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
M411007 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 20:37:

Fast Timings
960mV

Graphics of totale score?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M411007
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 24-08 14:40
Totaal 21 895
Graphics 23 755

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15-09 21:51

Thomg

Aww yiss

De laatste tijd heb ik toch wel last van wat instabilitietsproblemen met mijn 7900XTX Hellhound.
Met de standaard TDP limiet krijg ik een hard crash of een uitvaller in een avondje gamen.

Als ik MSI Kombustor draai (eerste opties) en de TDP slider naar max sleep crashed the GPU vrijwel meteen.
Voor zover ik weet was dit zeker niet altijd zo.
Ik vermoed dat met de default TDP limit de GPU ook in Kombustor zal crashen maar dan pas veel later, in een uur ongeveer.
Met de slider naar -10% heb ik eigenlijk nog nergens last van gehad.

Ik verdachte eerst de voeding (SF750), maar zelfs na ik een RM550x heb gelust in mijn pc aan alleen de GPU had ik identieke issues. Iemand anders vergelijkbare gedoe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15-09 09:58
Thomg schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 15:49:
De laatste tijd heb ik toch wel last van wat instabilitietsproblemen met mijn 7900XTX Hellhound.
Met de standaard TDP limiet krijg ik een hard crash of een uitvaller in een avondje gamen.

Als ik MSI Kombustor draai (eerste opties) en de TDP slider naar max sleep crashed the GPU vrijwel meteen.
Ik vermoed dat met de default TDP limit de GPU ook in Kombustor zal crashen maar dan pas veel later, in een uur ongeveer.

Ik verdachte eerst de voeding (SF750), maar zelfs na ik een RM550x heb gelust in mijn pc aan alleen de GPU had ik identieke issues. Iemand anders vergelijkbare gedoe?
Wat zijn de temperaturen? Hotspot te warm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

meljor schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 16:01:
[...]

Wat zijn de temperaturen? Hotspot te warm?
https://s3.amazonaws.com/i.snag.gy/rThHsl.jpg

Ik zie de hotspot wel eens spiken naar 106°C voor korte periodes, screenshot is na 5 minuten Kombustor.
Ik heb de kaart vorige week gerepaste omdat de hotspot naar de 110°C ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rzn
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 29-08 11:46

rzn

M411007 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 20:37:

Fast Timings
960mV

Met welke software heb je dit toegepast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

rzn schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 16:53:
[...]

Met welke software heb je dit toegepast?
Dit zijn Adrenalin Tuning instellingen, als je dit geïnstalleerd hebt met je drivers heb je het dus al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NosferatuX
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online

Idem. Zo goed als na elke driver update is mijn perfect stabiele OC/UC niet meer stabiel. Na elke update moet ik er meer power in pompen en meer volts aan mijn undervolt.

Misschien is dit een AMD ding. De 7900XTX is echt sinds zeer lange tijd weer mijn eerste AMD kaart. Daarvoor meer dan 15 jaar NVIDIA en altijd flinke OC, set and forgot tot next gen upgrade zonder gedoe.

Als deze lijn zo doortrekt moet ik na een paar driver updates volledig stock gaan en ik een 7900 XTX nitro op stock teleurstellen dus hopelijk gaat dat niet gebeuren.

a frontpage moderation system, like on tweakers, controlled and abused by monkeys will be peanuts and means nothing but... peanuts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
Thomg schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 16:18:
[...]

Ik zie de hotspot wel eens spiken naar 106°C voor korte periodes, screenshot is na 5 minuten Kombustor.
Beneden de 110 moet (nog net) ok zijn. Mijn xfx merc heeft ook wel eens heel kort de 105 aangetikt met Forza Motorsport met RT. Zonder RT is de max net boven de 90.

Als het iets van de laatste tijd is dan misschien een paar drivers terug proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Volgens de Artifact Scanner krijg ik op full stock ook artifacts. Niet veel, maar op stock is dat zeer onverwachts.
https://s3.amazonaws.com/i.snag.gy/NmPMkF.jpg

Het kan zijn dat mijn kaart gewoon niet meer jovel is, dat kan wat onhandig uitpakken omdat ik de kaart gerepaste heb. Nu weet ik dat de sticker niet wetsvast is, maar het is gegarandeerd gezeik mocht het er op aankomen.
meljor schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 17:19:
[...]

Beneden de 110 moet (nog net) ok zijn. Mijn xfx merc heeft ook wel eens heel kort de 105 aangetikt met Forza Motorsport met RT. Zonder RT is de max net boven de 90.

Als het iets van de laatste tijd is dan misschien een paar drivers terug proberen?
Ik had vandaag ook een clean install naast mijn huidige windows gezet, maar dat is met de nieuwste drivers. Zeker een goede suggestie om dit ook te proberen.
NosferatuX schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 17:16:
[...]

Idem. Zo goed als na elke driver update is mijn perfect stabiele OC/UC niet meer stabiel. Na elke update moet ik er meer power in pompen en meer volts aan mijn undervolt.

Misschien is dit een AMD ding. De 7900XTX is echt sinds zeer lange tijd weer mijn eerste AMD kaart. Daarvoor meer dan 15 jaar NVIDIA en altijd flinke OC, set and forgot tot next gen upgrade zonder gedoe.

Als deze lijn zo doortrekt moet ik na een paar driver updates volledig stock gaan en ik een 7900 XTX nitro op stock teleurstellen dus hopelijk gaat dat niet gebeuren.
Jammer/Fijn om dit te horen. Verder ben ik ook vrij vergelijkbaar, ik kom ook van een 780Ti>980Ti>2080>7900XTX, ook lang geen AMD als GPU gehad, wel some voor korte periodes. Hoop niet dat die trend voort zet.
Ik heb de kaart als sinds dag 1, dus het kan zo zijn dat ik simpelweg het traject voorop loop... Hoop het niet dan... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
NosferatuX schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 17:16:
[...]

Klinkt als een soort degradatie van je chip.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NosferatuX
  • Niet online
HugoBoss1985 schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 19:09:
[...]

Klinkt als een soort degradatie van je chip.
Nee dat gelukkig ook weer niet, bij een downgrade van driver draaien de betreffende settings weer goed.

Het is meer dat AMD iets doet met zijn drivers waardoor de settings een ander effect hebben. Ik vermoed voornamelijk mbt een undervolt. Vermoedelijk wordt er meer gevraagd van de chip met dezelfde settings door de nieuwe driver. Begrijp het wel maar het is in mijn ogen wel rete irritant.
Bij Nvidia heb ik nooit nooit een undervolt hoeven te doen om betere prestaties te krijgen.
Het zit echt heel anders in elkaar dan bij Nvidia

[ Voor 12% gewijzigd door NosferatuX op 13-04-2024 20:07 ]

a frontpage moderation system, like on tweakers, controlled and abused by monkeys will be peanuts and means nothing but... peanuts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NosferatuX
  • Niet online
Thomg schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 19:07:
Volgens de Artifact Scanner krijg ik op full stock ook artifacts. Niet veel, maar op stock is dat zeer onverwachts.
https://s3.amazonaws.com/i.snag.gy/NmPMkF.jpg

Het kan zijn dat mijn kaart gewoon niet meer jovel is, dat kan wat onhandig uitpakken omdat ik de kaart gerepaste heb. Nu weet ik dat de sticker niet wetsvast is, maar het is gegarandeerd gezeik mocht het er op aankomen.

[...]

Ik had vandaag ook een clean install naast mijn huidige windows gezet, maar dat is met de nieuwste drivers. Zeker een goede suggestie om dit ook te proberen.

[...]

Jammer/Fijn om dit te horen. Verder ben ik ook vrij vergelijkbaar, ik kom ook van een 780Ti>980Ti>2080>7900XTX, ook lang geen AMD als GPU gehad, wel some voor korte periodes. Hoop niet dat die trend voort zet.
Ik heb de kaart als sinds dag 1, dus het kan zo zijn dat ik simpelweg het traject voorop loop... Hoop het niet dan... :(
Ik heb het wellicht een beetje slecht geformuleerd. Na het maken van nieuwe instellingen zijn de prestaties wel zoals het met de vorige driver was met de andere instellingen.
Iets minder erg dus 😆 Maar wel erg irritant
Het is dus niet zo dat de prestatie van de kaart in het algemeen achteruit gaat.

Bij nader inzien denk ik ook dat we twee andere dingen ervaren. Als je op stock settings artifacts heb dan zou ik idd ook neigen aan mogelijk iets hardwarematigs.

Ik zou me over die sticker niet zo druk maken mbt garantie. Wel zou ik, aangezien je hem gerepaste hebt even controleren of het allemaal nog goed zit onder het blok. Helemaal indien je hem terug moet sturen

[ Voor 14% gewijzigd door NosferatuX op 13-04-2024 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Ik heb net op mijn clean windows install de drivers van april 2023 geïnstalleerd en daar had ik geen problemen mee.
Wat me wel opviel is dat in die driver versie de default hard limit van 2950MHz gerespecteerd word. Bij de meest recente versie is dit standaard 2960MHz maar zie ik de kloksnelheid doorgaans oplopen naar 3060MHz.
Het vreemde is dat ik na het terug booten naar mijn normale windows installatie vervolgens geen crashes of artifacts meer heb...?\

Ik weet het even niet meer :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985
NosferatuX schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 20:05:
[...]

Nee dat gelukkig ook weer niet, bij een downgrade van driver draaien de betreffende settings weer goed.

Het is meer dat AMD iets doet met zijn drivers waardoor de settings een ander effect hebben. Ik vermoed voornamelijk mbt een undervolt. Vermoedelijk wordt er meer gevraagd van de chip met dezelfde settings door de nieuwe driver. Begrijp het wel maar het is in mijn ogen wel rete irritant.
Bij Nvidia heb ik nooit nooit een undervolt hoeven te doen om betere prestaties te krijgen.
Dat zal wel kloppen.
Er werd hier al eerder gepost dat het tegenovergestelde ook kan: ineens een betere undervolt met nieuwere drivers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Op welk Wppt staat de 7900XTX daarbij ingesteld?
Niet het vermogen in Andrenaline aflezen, want dat is bij RNDA3 het Wtbp en kan flink afwijken van de werkelijkheid. Afhankelijk van de rest van de setup zouden beiden PSU's mogelijk nog verdacht kunnen zijn.
Thomg schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 16:18:
[...]

Dat is wel erg (ongezond) hoog. De stabiliteit is o.a. sterk afhankelijk van de temperatuur en met deze waarden zal het koelpasta gegarandeerd binnen de kortste keren uitlopen & uitdrogen.
Hoe is de situatie met een fanspeed van 2000rpm?

Sinds afgelopen week is het ook opeens weer zomers warm en in mijn geval is het binnenshuis 4°C warmer dan voorheen. Dat kan mogelijk ook een factor zijn, als de OC/UV marge (te) klein is.
Maar wat vast staat is dat >100°C hotspot niet ok is. De Tjmax is dacht ik 110°C voor RDNA3 en dat is de absolute (nood)grens. Afhankelijk van de hoeveelheid stroom en de duur is het mogelijk dat er degradatie optreed, zoals Hugo al heeft geopperd.
Wat ook een dingetje is, is dat een er altijd wel een klein beetje degradatie is na aanschaf.
Dat stabiliseert zich wel, maar om die reden is het beter om een stabiele OC/UV pas later te doen of anders te controleren na bijv. een half jaartje gebruik.

Ik kan trouwen evt. kijken wat mijn 7900XTX Nitro doet bij een bepaalde Wptt en fanspeed?
[...]

Persoonlijk heb ik dat niet ondervonden. Ik lees wel vaker dat stabiliteit van driver tot driver versie verschilt, maar dan vraag ik mij ook af hoeveel marge dan bij de betreffende OC/UV aangehouden was.

Het kan zijn dat er onderhuids met de driver wat gesleuteld wordt aan o.a. de geheugentimings, spanningen en V/F curve, als achteraf blijkt dat de veiligheidsmarge van de stockwaarden dat toelaat. En beetje finetuning zeg maar :). Het geheugen (OC) kan invloed hebben op de max. stabiele GPU klok trouwens.

Bedoel je met meer prestaties bij een undervolt dat je anders gezien niet de prestaties krijgt dat bij de klasse van de GPU hoort?
Bij GPU's die tegen een powerlimiet zitten zal een undervolt altijd winst geven. Het maakt daarbij niet uit of dat nu AMD of Nvidia is. Met een 4090FE zal je ook meer prestaties krijgen door een UV te doen bij 450Wtbp. M.a.w. OC/UV zit niet anders in elkaar bij Nvidia, het is gewoon een kwestie tegen welk limiet aangelopen wordt: klok, spanning & stroom = vermogen of temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dutchnltweaker schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 17:03:
[...]

@CMT
Mijn vorige kaart was ook maar een 1050ti die max 75 Watt trok, dus ervaring met zulke wattages had ik niet echt. Ik weet van mijzelf dat ik best een goedgehoor heb en hoge tonen snel hoor en me daar aan kan irriteren. Maar ook op een gegeven kan accepteren als het echt niet anders is. Als tijdens het game alle ventilatoren draaien dan is de coilwhine een stuk minder hoorbaar, maar soms hoor ik het dan ook nog er boven uitkomen ligtjes
Oh 75W is peanuts bij een GPU. Bij zo'n laag vermogen is de stroom relatief beperkt en zal coilwhine zo goed als zeker geen rol spelen. Ik zal even zoeken naar de spectrum metingen die ik gemaakt heb van o.a. de RX6950XT, RX7900XTX en RX4090FE. Het is misschien wel leuk om de verschillen te laten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majestici
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 13-09 22:55
[...]

Tenzij je custom tuning doet, gebruikt Adrenaline gewoon de firmware van je kaart. Dus driver tot driver instabiliteit zou dan meer op een game-per-game basis moeten zijn, als ze toevallig een bug geïntroduceert hebben.

Ook de noodzaak voor tuning lijkt me geen Nvidia vs. AMD, maar eerder de AIB van je bord. Kan zijn dat de TDP target wat aan de lage kant was. En als je dan een undervolt doet, bump je er niet zo tegenaan. Zit er toevallig een switch op de kaart? Mijn Red Dragon heeft ook een quiet mode, waar de TDP max 270W is. Ipv 300W (6800XT dan wel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

CMT schreef op zondag 14 april 2024 @ 06:00:
[...]

Op welk Wppt staat de 7900XTX daarbij ingesteld?
Niet het vermogen in Andrenaline aflezen, want dat is bij RNDA3 het Wtbp en kan flink afwijken van de werkelijkheid. Afhankelijk van de rest van de setup zouden beiden PSU's mogelijk nog verdacht kunnen zijn.

[...]

Dat is wel erg (ongezond) hoog. De stabiliteit is o.a. sterk afhankelijk van de temperatuur en met deze waarden zal het koelpasta gegarandeerd binnen de kortste keren uitlopen & uitdrogen.
Hoe is de situatie met een fanspeed van 2000rpm?

Sinds afgelopen week is het ook opeens weer zomers warm en in mijn geval is het binnenshuis 4°C warmer dan voorheen. Dat kan mogelijk ook een factor zijn, als de OC/UV marge (te) klein is.
Maar wat vast staat is dat >100°C hotspot niet ok is. De Tjmax is dacht ik 110°C voor RDNA3 en dat is de absolute (nood)grens. Afhankelijk van de hoeveelheid stroom en de duur is het mogelijk dat er degradatie optreed, zoals Hugo al heeft geopperd.
Wat ook een dingetje is, is dat een er altijd wel een klein beetje degradatie is na aanschaf.
Dat stabiliseert zich wel, maar om die reden is het beter om een stabiele OC/UV pas later te doen of anders te controleren na bijv. een half jaartje gebruik.

Ik kan trouwen evt. kijken wat mijn 7900XTX Nitro doet bij een bepaalde Wptt en fanspeed?
Waar kan ik de Wptt uitlezen?

De koelpasta heb ik vorige week nog vervangen, dus dat lijkt me (nu nog) niet een ding.
Ik heb het nog niet getest met 2000rpm, maar dit kan ik morgen wel even proberen.
Ik heb geen OC/UV op deze kaart, de XTX kaarten laten zich niet echt lekker overklokken (als in, niet de moeite waard) en deze kaart is een aardappel bij iedere vorm van UV.

Je zou het kunnen proberen met een Nitro, maar de koelers zijn zo anders dat ik niet zeker weet of dit heel veel nut heeft.

Ik heb trouwens nog op full stock ("OC" Bios) een uurtje of 2 Helldivers gedaan en dit komt eruit.
https://s3.amazonaws.com/i.snag.gy/yc1lQw.jpg

De spike naar 112°C heb ik 1x gezien, maar het is ook zeer concerning dat de gemiddelde hotspot rond de 100°C ligt en dat de hotspot constant liep te bouncen tussen de 100°C en 107°C ingame.
Moet wel bij gezegd worden dat Powercolor de fanspeed capped op 1450rpm.

Dat allemaal gezegd hebbende heb ik nog geen crash gezien met 23.5.1, ingame of Kombustor. Maar echt heel lang ingame heb ik het nog niet getest.

Misschien interessant, maar ik had ook een uitvaller met de nieuwste drivers vandaag. Gewoon poef uit.
Weet niet wie hier verantwoordelijk voor is.
Mijn ervaring met uitvallers waar de voeding de boosdoener is is dan wel dat de voeding volledig ge power-cycled moet worden. Dat was hier niet nodig. Gewoon aan & weer gaan. Daarna deed ik DDU & 23.5.1.

[ Voor 8% gewijzigd door Thomg op 14-04-2024 23:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Thomg schreef op zondag 14 april 2024 @ 22:53:
[...]

Waar kan ik de Wptt uitlezen?

De koelpasta heb ik vorige week nog vervangen, dus dat lijkt me (nu nog) niet een ding.
Ik heb het nog niet getest met 2000rpm, maar dit kan ik morgen wel even proberen.
Ik heb geen OC/UV op deze kaart, de XTX kaarten laten zich niet echt lekker overklokken (als in, niet de moeite waard) en deze kaart is een aardappel bij iedere vorm van UV.

Je zou het kunnen proberen met een Nitro, maar de koelers zijn zo anders dat ik niet zeker weet of dit heel veel nut heeft.
Het is met HWinfo te vinden bij: GPU PPT limit (sustained).
Via de Powerslider in Andrenaline is deze waarde beperkt aanpasbaar.

Heb je bij de montage van de koeler ook opgelet met de vele thermalpads rondom de GPU-chip?
Het is erg belangrijk dat deze pads niet teveel tegendruk geven, anders is het mogelijk dat het contact tussen GPU-die en koeler niet goed is.

De koeler van de Nitro is inderdaad wel anders (heeft o.a. een vaporchamber), maar gezien je erg hoge hotspot temperatuur moet het toch wel een indicatie kunnen geven.

Ik heb vanochtend alvast wat metingen gedaan met OCCT als belasting. Hierbij staan ook wat opmerkingen over de meetwaarden. In elke situatie is eerst 20min opwarmtijd aangehouden.

Gesloten kast, Andrenaline 24.3.1.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/edNBAwigV4NF7ZU13iOBO5jJAi8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1LuvRXJlcR5bhWqf3KS2sPco.png?f=fotoalbum_large

Open kast, Andrenaline 24.3.1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vzkPIxKxVMFFbb2_mDt41XMtrjA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0KUMK3IVTDD6sikv6Ha9oXti.png?f=fotoalbum_large

Open kast, Andrenaline 23.10.2
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6FruYHMlzcU15pTVBWcVb9in3yE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bLP35X2rQSDE2mh5T6pzcFG1.png?f=fotoalbum_large

Open kast idle, Andrenaline 24.3.1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o1CJvCeq58-1mX20i6RfzhEz1tk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Pl3HVmwzeZBHk5QhbbEUf7xf.png?f=fotoalbum_large
Ik heb trouwens nog op full stock ("OC" Bios) een uurtje of 2 Helldivers gedaan en dit komt eruit.
https://s3.amazonaws.com/i.snag.gy/yc1lQw.jpg

De spike naar 112°C heb ik 1x gezien, maar het is ook zeer concerning dat de gemiddelde hotspot rond de 100°C ligt en dat de hotspot constant liep te bouncen tussen de 100°C en 107°C ingame.
Moet wel bij gezegd worden dat Powercolor de fanspeed capped op 1450rpm.

Dat allemaal gezegd hebbende heb ik nog geen crash gezien met 23.5.1, ingame of Kombustor. Maar echt heel lang ingame heb ik het nog niet getest.

Misschien interessant, maar ik had ook een uitvaller met de nieuwste drivers vandaag. Gewoon poef uit.
Weet niet wie hier verantwoordelijk voor is.
Mijn ervaring met uitvallers waar de voeding de boosdoener is is dan wel dat de voeding volledig ge power-cycled moet worden. Dat was hier niet nodig. Gewoon aan & weer gaan. Daarna deed ik DDU & 23.5.1.
Dat is echt veel te hoog. Wat gek dat de fanspeed dan zo laag blijft.
Volgens de biosspecificatie op TPU zijn het 3200rpm fan's: https://www.techpowerup.com/vgabios/256142/256142. Heeft Powercolor dan zo'n slappe fancurve ingesteld voor de Hellhound?
En maak je nog gebruik van 2 losse PSU's? Dat is eigenlijk af te raden vanwege mogelijke groundloops tussen de voedingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

De 2 losse PSU's was slechts een korte "test" om te zien of gedrag vergelijkbaar was, en dit was helaas/gelukkig zo.
Draait nu weer op de SF750 ;)

De fancurve van de 7900XTX Hellhound heeft een standaardlimiet van 46% in OC en nog wat lager (38% ofzo) met de quiet bios. 46% is zo'n 1475rpm.

Ik heb niet echt gelet op de pads nee, ik heb de koeler eraf gehaald en terug erop gedaan. Sommige pads kwamen wel mee waar andere bleven zitten, maar voor zover ik weet kan het "gewoon" zo terug. Of dat ook echt zo is nu weet ik niet zo zeker.

Vanavond zal ik wat inhoudelijker hier op in gaan :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Thomg
Oh gelukkig, de retourstromen kunnen namelijk ook van de ene naar de andere voeding lopen wat niet zo fijn is.

Ik heb trouwens ook een ITX build gemaakt als verjaardagskado voor mijn zus.
Daarin was een RX6950XT gecombineerd met een SF600.
Onbegrensd bleek dat net teveel van het goede voor het arme ding (RX6950XT stock PPT is 284W = ca. 345Wtbp) met sporadische uitval als gevolg. Ik kan mij daarbij niet herinneren dat er een powercycle nodig was om dat weer op te starten.

Misschien dat de SF750 toch ook overbelast wordt in jouw geval i.cm. de rest van de setup?
De meeste thermalpads zijn niet herbruikbaar, eenmaal ingedrukt zal het contact niet meer best zijn bij een nieuwe montage.

Edit:
Ik weet even niet meer zeker hoe ver ik de SF600 gepushed had, qua dimensioning zat het wel op de grens.

[ Voor 8% gewijzigd door CMT op 15-04-2024 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
CMT schreef op zondag 14 april 2024 @ 06:20:
[...]

Oh 75W is peanuts bij een GPU. Bij zo'n laag vermogen is de stroom relatief beperkt en zal coilwhine zo goed als zeker geen rol spelen. Ik zal even zoeken naar de spectrum metingen die ik gemaakt heb van o.a. de RX6950XT, RX7900XTX en RX4090FE. Het is misschien wel leuk om de verschillen te laten zien.
Dus eigenlijk is het geluid dus best normaal? Heb eerlijk gezegd ook geen verdere ervaring. Heb de 7800xt omgerolen voor een 7900gre en het is niet slechter of beter. Gewoon precies hetzelfde. Heb soms wel nu last tijdens het game van tik geluid bij de gpu en op dat moment haperde het beeld ook even tijdens het game. Had deze uitvoering: ASUS TUF Gaming Radeon RX 7800 XT OC Edition 16GB GDDR6 nu naar deze uitvoering: Sapphire Pulse AMD Radeon RX 7900 GRE 16GB. Wel lijkt de laatste kaart warmer te worden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@dutchnltweaker
Ja, helaas wel. Hoe hoger de klok en hoe meer stroom er door de vrm's gaan, hoe meer het tot uiting kan komen. Wat ik qua metingen gezien heb, maakt het ook niet veel uit of dit nu een midrange kaart is of een peperdure halo product. Zowel bij Nvidia als AMD.

Sommige combinatie van hardware onderdelen kunnen het wel flink verergeren. Ik heb dat tot nu toe slechts een keer meegemaakt met een Corsair RM1000X shift.

Hieronder zijn spectrum metingen te zien die ik zelf gedaan heb.
De meetsetup is gecalibreerd + geijkt en bestaat uit:

Meetmicrofoon: Isemcon EMX-7510
SPL calibrator: Isemcon SC-1
Mic preamp & ADC: Audioprobe Spartan Cue 110
Meetsoftware: Arta
Meetpositie: ter hoogte van de vrm (spoelen) aan de stroomconnectorzijde, afstand 5 cm.
Soort belasting: OCCT of Superposition 1080p medium windowed (staat in het onderschrift van de grafiek vermeld).

Kanttekeningen
  • Metingen zijn ongewogen.
  • De grafieken zijn een gemiddelde van 50 snelle metingen en geven meer de 'rms' waarde van het geluid weer. Piekwaarden zitten pakweg 10dB hoger.
  • Beneden 1kHz wordt de meting gedomineerd door ventilator geruis en resonanties. Er kan 'coilwhine' in dat gebied zitten, maar dat is lastig uit de meting te halen. M.a.w. <1kHz is niet betrouwbaar.
  • Boven >20kHz zijn dikke PWM schakelfrequenties zichtbaar van bijv. de ventilatoren).
7900XTX MBA versie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VLSKGTXNIZpeEeApX9ndLdYenO4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JSXsyikhk2qOql5esgeY9kBZ.png?f=fotoalbum_large

4090FE met vergelijkbaar vermogen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qhC8U80lEcW6brhGkh_CaRLoijU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dxBW3bicIw0mbYXyteZypZcF.png?f=fotoalbum_large

RX6950XT_3 ( "_3" staat voor 3e exemplaar)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bMbXa54AMDpVV_KIoDAkyg_N-3s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OouLjO1Kl8pY9A3ouShIH7PK.png?f=fotoalbum_large

RX6950XT_3 moar power Scotty (450Wtbp :))!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vGmsWBZjhw2oAeyzq9Q0vpo9FgM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9u15ukZr4ixtzwR3pvX86sYv.png?f=fotoalbum_large

4090FE met vergelijkbaar vermogen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nSyFy_5FSB-4SNJzeHFJsWnCGEI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ir71aGyGfrVuorqAeUryU8D4.png?f=fotoalbum_large

4090FE met Corsair RM1000X shift voeding
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vIFx5iH-sq1AWQxgXl6vPKTePiY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cTs2rAihBdswHdqfgmKB65FA.png?f=fotoalbum_large

RX6950XT_6 en andere CPU & moederbord
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2KrWA41gyBQqPyWrxIUPu1caq0E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GP1Fq73U1Ihaqve94lthu2QL.png?f=fotoalbum_large

4090FE, idem hardware
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SqWXnAXHSlN62Flh3ABPYaP9aJA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/J5Mw1B00mELd3NrYo9TnqUNF.png?f=fotoalbum_large

RX6950XT_6 met 2000MHz cap
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S0bgKMU_zMnyjK4ndq_m2NAGB94=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eVsGffIHDJ4gu5hNUynh74tq.png?f=fotoalbum_large

4090FE met 2000MHz cap
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2_k77GbMJfqEttoRe1v2WMtHAbk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XJEjY73OkpJAsftCNb1xqrUa.png?f=fotoalbum_large

Hopelijk is het bovenstaande een beetje begrijpelijk. Mocht iemand vragen hierover hebben, stel het dan maar gerust. Ik heb nog veel meer metingen liggen, maar dit zijn er een aantal dat qua setup en vermogen redelijk matched.
Superposition 1080p medium is trouwens zo'n beetje de ergste benchmark die ik gevonden heb om maximaal coilwhine te triggeren. Het jankend dan echt. Met gaming is het over het algemeen een stuk minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

@CMT zo ziet her eruit met een vast fan speed van ~2000rpm.
https://s3.amazonaws.com/i.snag.gy/Lt3giw.jpg

Nog steeds aan de hoge kant, maar met 95 ish comfortabel van de grens.

Verder weet ik even niet wat ik kan testen :)
Maar het vermoeden (so far) is iig dat de videokaart zichzelf van kant maakt door een combinatie van silicon degradation en lage fanspeed limiet wat de hotspot temperatuur te ver doet oplopen.

De uitvaller kan ik nog niet echt verklaren, maar die heb ik niet nogmaals gezien.

Misschien dan toch maar een PTM7950...

[ Voor 3% gewijzigd door Thomg op 15-04-2024 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Thomg
Bedank voor de update. Nu is er geen twijfel meer mogelijk dat er een probleem is met de passing en/of koelpasta. Met 10cm fan's op 2000rpm moet de hotspot temperatuur echt richting 80°C of lager gaan, het koeler formaat is daarbij van ondergeschikt belang. De delta tussen edge-hotspot is ook erg hoog met 30°C (ik zou eerder een delta rond de 20°C verwachten bij 90°C hotspot).

Er zit niets anders op dan opnieuw de koeler te monteren en gelijk goede kwaliteit zachte thermal pads te nemen i.c.m. Kryosheet. Van Honeywell PTM7950 is er helaas veel namaak in omloop en Moddiy is vrij duur.
Ik krijg trouwens vandaag een groot vel Laird TPCM7250 binnen.
Dat is vergelijkbaar met de Honeywell variant maar dan met een iets hoger smeltpunt (in theorie dus beter bestand tegen pumpout).

Ik wil het ook best voor je doen, mocht je er tegenop zitten. ESD matje, Isapropanol e.d. heb ik in huis.
Stuur maar een PM bij interesse ;).

Edit:
Of er sprake is van degradatie is nog niet te zeggen. Daar kom je alleen achter als er ook artifacten/crashes zijn met gangbare temperatuur en stock clock.

[ Voor 7% gewijzigd door CMT op 16-04-2024 05:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

CMT schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 05:18:
@Thomg
Bedank voor de update. Nu is er geen twijfel meer mogelijk dat er een probleem is met de passing en/of koelpasta. Met 10cm fan's op 2000rpm moet de hotspot temperatuur echt richting 80°C of lager gaan, het koeler formaat is daarbij van ondergeschikt belang. De delta tussen edge-hotspot is ook erg hoog met 30°C (ik zou eerder een delta rond de 20°C verwachten bij 90°C hotspot).

Er zit niets anders op dan opnieuw de koeler te monteren en gelijk goede kwaliteit zachte thermal pads te nemen i.c.m. Kryosheet. Van Honeywell PTM7950 is er helaas veel namaak in omloop en Moddiy is vrij duur.
Ik krijg trouwens vandaag een groot vel Laird TPCM7250 binnen.
Dat is vergelijkbaar met de Honeywell variant maar dan met een iets hoger smeltpunt (in theorie dus beter bestand tegen pumpout).

Ik wil het ook best voor je doen, mocht je er tegenop zitten. ESD matje, Isapropanol e.d. heb ik in huis.
Stuur maar een PM bij interesse ;).

Edit:
Of er sprake is van degradatie is nog niet te zeggen. Daar kom je alleen achter als er ook artifacten/crashes zijn met gangbare temperatuur en stock clock.
Met degradatie bedoel ik dat gevoelsmatig vrijwel alle elektronica over tijd steeds meer spanning nodig heeft voor een bepaalde frequentie om stabiel te blijven. Bij mijn onderhand stokoude 5820K merkte ik dat ik iedere x maanden de spanning een lichte tik moest geven bijv.
Aangezien mijn XTX bij iedere milde vorm van UV al instabiel als de pest werd was er gewoon niet zoveel ruimte en speculeer ik dus dat de V/f curve nu zover verschoven was dat ik nu op de grens van instabiliteit balanceer.

Zelf ben ik niet zo vies van het vervangen van pasta of PTM, lange geschiedenis met her eerste iig. Maar stiekem heb ik wel meer interesse aan het uitsluiten van een andere common factor, ikzelf.
Toevallig een goede suggestie waar ik een "schappelijke" hoeveelheid kan krijgen voor een normale prijs?
Anders wacht ik ook even de resultaten van je Laird af.

Misschien een idee dat ik dit eerst probeer en als mijn resultaten significant afwijken we wat kunnen regelen. Je woont aardig bij me in de buurt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
CMT schreef op maandag 15 april 2024 @ 14:18:
@dutchnltweaker
Ja, helaas wel. Hoe hoger de klok en hoe meer stroom er door de vrm's gaan, hoe meer het tot uiting kan komen. Wat ik qua metingen gezien heb, maakt het ook niet veel uit of dit nu een midrange kaart is of een peperdure halo product. Zowel bij Nvidia als AMD.
Dank, wat zullen dan de beste instellingen zijn met betrekking tot modding/undervolting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Thomg schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 10:13:
[...]

Met degradatie bedoel ik dat gevoelsmatig vrijwel alle elektronica over tijd steeds meer spanning nodig heeft voor een bepaalde frequentie om stabiel te blijven. Bij mijn onderhand stokoude 5820K merkte ik dat ik iedere x maanden de spanning een lichte tik moest geven bijv.
Aangezien mijn XTX bij iedere milde vorm van UV al instabiel als de pest werd was er gewoon niet zoveel ruimte en speculeer ik dus dat de V/f curve nu zover verschoven was dat ik nu op de grens van instabiliteit balanceer.
Oh maar zo hard hoort het echt niet te gaan. Dan is iets aan de hand als het in een tijdsbestek van een paar maanden achteruit gaat. Was Haswell niet erg gevoelig voor te hoge spanning?
De combinatie van hoge temperatuur en hoge stroom kan ook erg funest zijn.
Zelf ben ik niet zo vies van het vervangen van pasta of PTM, lange geschiedenis met her eerste iig. Maar stiekem heb ik wel meer interesse aan het uitsluiten van een andere common factor, ikzelf.
Toevallig een goede suggestie waar ik een "schappelijke" hoeveelheid kan krijgen voor een normale prijs?
Anders wacht ik ook even de resultaten van je Laird af.

Misschien een idee dat ik dit eerst probeer en als mijn resultaten significant afwijken we wat kunnen regelen. Je woont aardig bij me in de buurt ;)
De spulletjes zijn gisteren binnen gekomen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xZiXGalPlFJJnw6VFmMGg-cu3ac=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OpvifSCJxZa7NGY69fJeyYfm.jpg?f=fotoalbum_large
Zoals je kan zien is het een schappelijke hoeveelheid, maar of je de prijs ook in absolute zin schappelijk vind is misschien een tweede O-). De bovenstaande lap is is ca. €40.

Als consument is het erg lastig om er aan te komen.
Het bovenstaande is bij Mouser.com besteld. Dat is een groothandel welke als een van de weinigen ook aan particulieren levert. Misschien is het een optie om evt. samen met anderen een bestelling te delen?
Uiteindelijk is het relatief gezien wel 'goedkoop'.

Het zal helaas nog wel even duren voordat ik mijn ervaringen hiermee kan delen.
Ik wacht sinds begin dit jaar op een Alphacool Core waterblok (tussentijds een lichting misgelopen) en de verwachting is dat het eind mei binnen zal komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dutchnltweaker schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 15:55:
[...]

Dank, wat zullen dan de beste instellingen zijn met betrekking tot modding/undervolting?
Dat hangt een beetje af van het type kaart.
Als het doel is om zo weinig mogelijk coilwhine te hebben dan kan je proberen om allereerst de Fmax op 2000Mhz te begrenzen. De 7900XTX heeft een hoop meer cores dan een 7800TX, dus misschien is de effectiviteit van een klokbegrenzing anders.
Wat UV betreft is het gewoon een kwestie van zo laag mogelijk gaan en dat dan weer laten vieren met wat marge. RNDA3 is best gevoelig voor temperatuur, dus doe dit bij voorkeur bij een gekozen temperatuurgrens.

Qua efficiëntie zit de sweetspot bij mijn 7900XTX Nitro rond 2300-2400MHz met een 1080mV targetvoltage (ca. 20mV marge aangehouden). De UV heeft daarbij sterk geholpen om de piek in efficiëntie ter verleggen naar een hogere klok. Met een geheugen OC erbij, behoud ik 95% van de stock prestaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Geen probleem om bij Mouser te bestellen. Ik ben bekend met die toko's heb zelf ook een achtergrond in embedded elektronica.
Nadeel is eerder hoeveel het is.
Ik kan trouwens geen TPCM7250 of PTM7950 vinden, ook niet bij Octopart.
Zelf zie ik wel een boel phase change producten maar de vraag is welke correct is.
Dacht zelf aan iets als dit, maar het is een crapshoot + kans op fake.
https://www.amazon.nl/-/e...Conductive/dp/B0C138WMB2/

Eind mei is wel erg lang, denk dat ik dan liever zelf wat scoor en het probeer.

Edit: Aha, even de handschoentjes aangedaan en uiteindelijk gevonden. Blijkbaar heeft het een andere naam bij distribiteurs.
https://eu.mouser.com/Pro...CPypUmgF0LyKKzJtVNQ%3D%3D
Ik zie wel dat de overgangstemperatuur relatief hoger is (50-70) tegenover 45. Zeker dat dit geen gedoe oplevert?

[ Voor 20% gewijzigd door Thomg op 17-04-2024 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

CMT schreef op woensdag 17 april 2024 @ 09:25:
De spulletjes zijn gisteren binnen gekomen:
[Afbeelding]
Zoals je kan zien is het een schappelijke hoeveelheid, maar of je de prijs ook in absolute zin schappelijk vind is misschien een tweede O-). De bovenstaande lap is is ca. €40.

Als consument is het erg lastig om er aan te komen.
Het bovenstaande is bij Mouser.com besteld. Dat is een groothandel welke als een van de weinigen ook aan particulieren levert. Misschien is het een optie om evt. samen met anderen een bestelling te delen?
Uiteindelijk is het relatief gezien wel 'goedkoop'.
Ik bestel van tijd tot tijd bij Mouser. Als mijn boodschappenlijstje groot genoeg is voor gratis verzending.

Soms is iets goedkoper om vanuit de VS ipv Duitsland te laten komen.

Ik kan bij mijn werkgever zien of er iets geregeld kan worden. Om mijn elektronica, cabling,... aankopen te optimaliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Thomg
Mouser TPCM 7250 link: https://eu.mouser.com/Pro...CPypUmgF0LyKKzJtVNQ%3D%3D
Aan de nummering is trouwens de dikte af te lezen. '7' staat voor de serie. '250' voor de dikte, waarbij 250 = 0.25mm. Laird is wel erg inconsistent, soms wordt de dikte als een fractie van een inch gegeven.
Met ander spul zoals Tflex thermal pads is het daarom een beetje oppassen.

Persoonlijk vertrouw ik niets wat van Amazon of Aliexpress af komt.
Het zal wel werken, maar de vraag is of het dan ook net zo goed presteert.
Een andere mogelijkheid is om voor Kryosheet te gaan, dan is het wel zaak om voor de zekerheid de condensators rondom de gpu-die te isoleren met wat nagellak o.i.d.

Evt. kan ik ook een stuk(je) van dit vel voor je afsnijden tegen materiaalkost + verzending?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

CMT schreef op woensdag 17 april 2024 @ 10:41:
@Thomg
Mouser TPCM 7250 link: https://eu.mouser.com/Pro...CPypUmgF0LyKKzJtVNQ%3D%3D
Aan de nummering is trouwens de dikte af te lezen. '7' staat voor de serie. '250' voor de dikte, waarbij 250 = 0.25mm. Laird is wel erg inconsistent, soms wordt de dikte als een fractie van een inch gegeven.
Met ander spul zoals Tflex thermal pads is het daarom een beetje oppassen.

Persoonlijk vertrouw ik niets wat van Amazon of Aliexpress af komt.
Het zal wel werken, maar de vraag is of het dan ook net zo goed presteert.
Een andere mogelijkheid is om voor Kryosheet te gaan, dan is het wel zaak om voor de zekerheid de condensators rondom de gpu-die te isoleren met wat nagellak o.i.d.

Evt. kan ik ook een stuk(je) van dit vel voor je afsnijden tegen materiaalkost + verzending?
Mogelijk, maar zie mijn edit. Weet je zeker dat het wel vergelijkbaar is? Phase Change temperatuur is wel wezenlijk verschillend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat durf ik niet te zeggen. Honeywell heeft het over phase change at 45°C en Laird spreekt over een 'softening range' tussen 50° - 70°.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
CMT schreef op woensdag 17 april 2024 @ 09:37:
[...]

Dat hangt een beetje af van het type kaart.
Als het doel is om zo weinig mogelijk coilwhine te hebben dan kan je proberen om allereerst de Fmax op 2000Mhz te begrenzen. De 7900XTX heeft een hoop meer cores dan een 7800TX, dus misschien is de effectiviteit van een klokbegrenzing anders.
Wat UV betreft is het gewoon een kwestie van zo laag mogelijk gaan en dat dan weer laten vieren met wat marge. RNDA3 is best gevoelig voor temperatuur, dus doe dit bij voorkeur bij een gekozen temperatuurgrens.

Qua efficiëntie zit de sweetspot bij mijn 7900XTX Nitro rond 2300-2400MHz met een 1080mV targetvoltage (ca. 20mV marge aangehouden). De UV heeft daarbij sterk geholpen om de piek in efficiëntie ter verleggen naar een hogere klok. Met een geheugen OC erbij, behoud ik 95% van de stock prestaties.
uitvoering: ASUS TUF Gaming Radeon RX 7800 XT OC Edition 16GB GDDR6 deze werd niet warmer dan 60 graden op max setting, uitvoering: Sapphire Pulse AMD Radeon RX 7900 GRE 16GB deze wordt rond de 70 graden celcius. Allebij gewoon rdna3, waar zit hem dan het verschil? Qua design en ventilatoren is het bijna hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
De compute chip/GCD is wel degelijk anders.

When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason

Acties:
  • +1 Henk 'm!
rapture schreef op woensdag 17 april 2024 @ 10:37:
[...]

Ik bestel van tijd tot tijd bij Mouser. Als mijn boodschappenlijstje groot genoeg is voor gratis verzending.

Soms is iets goedkoper om vanuit de VS ipv Duitsland te laten komen.

Ik kan bij mijn werkgever zien of er iets geregeld kan worden. Om mijn elektronica, cabling,... aankopen te optimaliseren.
Had ik zo'n optie maar zeg ^^. Ik heb de Tputty 607 erbij gedaan omdat er anders verzendkosten bij zouden komen. Het verbaasde mij wel dat alles direct uit de USA kwam en ook zo snel binnen een paar dagen.

@dutchnltweaker
Er zit toch wel wat verschil tussen de ventilatoren en de koeler.
De koeler core van de Pulse is een stuk smaller, kleiner en heeft een lagere vin densiteit.
De ventilatoren van de TUF heeft 11 bladen vs 9 bladen van de Pulse en de stand van de bladen lijkt iets scherper te zijn (zijaanzicht). M.a.w. levert mogelijk meer statische druk, wat netto een betere luchtstroom kan opleveren op een lager toerental.
De Sapphire fan's hebben daartegenover een knik in de bladen zitten, wat mij niet zo bevorderlijk lijkt voor de efficiëntie van de fan zelf. Volgens Sapphire zou het de prestaties verbeteren, maar ik vermoed dat dit meer voor de looks is dan de technische aspecten.

Asus TUF 7800XT
Afbeeldingslocatie: https://www.techpowerup.com/review/asus-radeon-rx-7800-xt-tuf/images/cooler6.jpg

Sapphire Pulse 7900GRE
Afbeeldingslocatie: https://www.techpowerup.com/review/sapphire-radeon-rx-7900-gre-pulse/images/cooler5.jpg

Er zijn nog andere factoren die mee kunnen wegen, o.a die-size, corepower verschil, heatpipe verschillen (dikte, interne wick anders, verbinding met de coldplate & vinnen anders).
Hoofdzakelijk is de koeler van de TUF gewoon beter (dat is al jarenlang een supersterk punt van Asus).

Om een eerlijke vergelijking te maken is het beter om binnen een serie te blijven.

7900GRE (de meting van de Hellhound is onwaarschijnlijk, vergissing in Wppt <-> Wtbp?
Afbeeldingslocatie: https://tpucdn.com/review/asus-radeon-rx-7900-gre-tuf/images/noise-normalized-temperature.png

7800XT & 7700XT (let goed op de typen bij deze grafiek, de pulse 7800XT staat hier niet bij)
Afbeeldingslocatie: https://tpucdn.com/review/asus-radeon-rx-7800-xt-tuf/images/noise-normalized-temperature.png

Nu is het wel zo dat een A-weging van het geluid misleidend kan zijn. Het heeft zijn beperkingen om de 'luidheid' van een geluid te beoordelen. Ik snap dat de verleiding voor reviewers groot is om slechts met een dBA getalletje / metric te vergelijken. Veel beter is het om daarbij ook spectrum metingen te doen en liever daarnaast ook temperatuurmetingen, genormaliseerd op zowel rpm als luchtstroom.

Een resonantie bij 300Hz kan veel storender zijn dan witte of roze ruis rond 1kHz, terwijl het door de A-weging 8 dB minder wordt 'meegenomen' (zeg maar met -8dB gefilterd uit de meting).

[ Voor 3% gewijzigd door CMT op 18-04-2024 07:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
CMT schreef op donderdag 18 april 2024 @ 07:33:
[...]

Had ik zo'n optie maar zeg ^^. Ik heb de Tputty 607 erbij gedaan omdat er anders verzendkosten bij zouden komen. Het verbaasde mij wel dat alles direct uit de USA kwam en ook zo snel binnen een paar dagen.

@dutchnltweaker
Er zit toch wel wat verschil tussen de ventilatoren en de koeler.
De koeler core van de Pulse is een stuk smaller, kleiner en heeft een lagere vin densiteit.
De ventilatoren van de TUF heeft 11 bladen vs 9 bladen van de Pulse en de stand van de bladen lijkt iets scherper te zijn (zijaanzicht). M.a.w. levert mogelijk meer statische druk, wat netto een betere luchtstroom kan opleveren op een lager toerental.
De Sapphire fan's hebben daartegenover een knik in de bladen zitten, wat mij niet zo bevorderlijk lijkt voor de efficiëntie van de fan zelf. Volgens Sapphire zou het de prestaties verbeteren, maar ik vermoed dat dit meer voor de looks is dan de technische aspecten.

Asus TUF 7800XT
[Afbeelding]

Sapphire Pulse 7900GRE
[Afbeelding]

Er zijn nog andere factoren die mee kunnen wegen, o.a die-size, corepower verschil, heatpipe verschillen (dikte, interne wick anders, verbinding met de coldplate & vinnen anders).
Hoofdzakelijk is de koeler van de TUF gewoon beter (dat is al jarenlang een supersterk punt van Asus).

Om een eerlijke vergelijking te maken is het beter om binnen een serie te blijven.

7900GRE (de meting van de Hellhound is onwaarschijnlijk, vergissing in Wppt <-> Wtbp?
[Afbeelding]

7800XT & 7700XT (let goed op de typen bij deze grafiek, de pulse 7800XT staat hier niet bij)
[Afbeelding]

Nu is het wel zo dat een A-weging van het geluid misleidend kan zijn. Het heeft zijn beperkingen om de 'luidheid' van een geluid te beoordelen. Ik snap dat de verleiding voor reviewers groot is om slechts met een dBA getalletje / metric te vergelijken. Veel beter is het om daarbij ook spectrum metingen te doen en liever daarnaast ook temperatuurmetingen, genormaliseerd op zowel rpm als luchtstroom.

Een resonantie bij 300Hz kan veel storender zijn dan witte of roze ruis rond 1kHz, terwijl het door de A-weging 8 dB minder wordt 'meegenomen' (zeg maar met -8dB gefilterd uit de meting).
Dank, heb zo te zien gelijk de warmste te pakken van allemaal, van eerst een van de koelste allemaal te hebben gehad.. :/.
Nu twijfel ik om hem daarvoor om te ruilen, niet dat het slecht is hoor. Maar max 60 of 70 graden is wel een klein verschil. Je geeft aan dat de ventilatoren van de pulse dus slechter zijn? Wel grappig dat ivm de metingen in de grafieken de kaarten bij mij wel allemaal 5 graden meer werden max.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maar heb je daarbij ook de kast of kamer temperatuur gemeten? Absolute getallen zeggen niet zoveel.
Groot voordeel van de Pulse is wel dat deze een PCM pad heeft dat lang goed zal blijven.
Voor hetzelfde geld presteert de TUF na een jaar een stuk slechter vanwege evt. pumpout en uitdroging.

Als de temperatuur een zorg is, kan de fancurve ook aangepast worden ;).
Het zal de coilwhine dan ook meer maskeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Werelds
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-09 12:58
dutchnltweaker schreef op woensdag 17 april 2024 @ 17:07:
Allebij gewoon rdna3, waar zit hem dan het verschil?
Nou, hierin:

Navi 32 (7700/7800):
Afbeeldingslocatie: https://tpucdn.com/gpu-specs/images/g/1000-navi-32-xt.jpg

Navi 31 (7900):
Afbeeldingslocatie: https://tpucdn.com/gpu-specs/images/g/998-navi-31-xtx.jpg

Afbeeldingen zijn niet 100% op schaal, maar de MCD's (de kleinere chips) zijn identiek tussen de twee. De GCD (het daadwerkelijke graphics gedeelte) in een 7900 is 50% groter (net over de 300mm²) dan die in een 7700 of 7800 (200mm²). Meer componenten in de chip = meer warmte die weg moet. Als je dan vergelijkbare koelers hebt (beide 3-fan ontwerp, de TUF is net iets groter in z'n geheel) dan wordt de grotere chip simpelweg warmer.

70 graden is verder niets mis mee hoor. Kan hij zonder problemen hebben. Maar het lijkt wel aan de hoge kant (zie hieronder).

Coilwhine is helaas onvermijdelijk tegenwoordig. Zelfs mijn 970 had daar al last van, laat staan die zuipschuiten van tegenwoordig. Ik heb vandaag een 7900 XTX (Pulse ;)) in m'n kastje gepropt (en ik bedoel ook echt kastje, Fractal Ridge :+) en hoewel de koeler heel stil is, is het nadeel ook meteen dat de coilwhine er bovenuit komt. Een van de weinige nieuwe GPU's die in deze kast past (heb zelfs de 25mm case fans kunnen laten zitten).

Meteen ook maar even met undervolt zitten spelen omdat AMD dat zo lekker makkelijk maakt, meteen 2000 punten er bij in TS, met dezelfde temperatuur (90% spanning, +15% power limit - geeft +400 MHz op de core zonder iets anders te doen). Die temperatuur is slechts 61 graden.

Of dit stabiel is voor langere merk ik vanzelf wel, het is in ieder geval TS-stabiel :')

[ Voor 3% gewijzigd door Werelds op 18-04-2024 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NosferatuX
  • Niet online
Ik overweeg toch om mijn 7900 XTX Nitro te verkopen en weer naar groen te gaan.
Enigszins met pijn in mijn hart want eigenlijk is het geweldig om sinds absurd lange tijd weer een volledig AMD systeem te hebben (cpu+gpu) wat het beste van het beste is maar toch mis ik wat extra functionaliteit bij team red en ik wil ook weer wat met Ai gaan doen.

Qua gaming zal ik ongetwijfeld een klein stapje terug gaan in rauwe performance want een 4090 gaat het niet worden als vervanging.

Ik ga er even over brainstormen want eigenlijk wil ik helemaal niet terug naar groen haha. Dilemma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
@NosferatuX

Kun je dan niet beter nog even wachten tot de 50-serie? Of wil je echt binnenkort al aan de slag met AI?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NosferatuX
  • Niet online
Ludewig schreef op donderdag 18 april 2024 @ 20:09:
@NosferatuX

Kun je dan niet beter nog even wachten tot de 50-serie? Of wil je echt binnenkort al aan de slag met AI?
Ja ik deed al wat simpel Ai (stable diffusion) met de 7900 XTX wat prima ging maar allemaal omslachtig omdat het allemaal niet standaard is.
Zou kunnen wachten op de 5000 serie maar de verwachting is dat die op zijn vroegst laat in dit jaar komt maar kan dus ook Q1 2025 worden. Dat is wel weer lang wachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

NosferatuX schreef op donderdag 18 april 2024 @ 19:48:
Ik overweeg toch om mijn 7900 XTX Nitro te verkopen en weer naar groen te gaan.
Enigszins met pijn in mijn hart want eigenlijk is het geweldig om sinds absurd lange tijd weer een volledig AMD systeem te hebben (cpu+gpu) wat het beste van het beste is maar toch mis ik wat extra functionaliteit bij team red en ik wil ook weer wat met Ai gaan doen.

Qua gaming zal ik ongetwijfeld een klein stapje terug gaan in rauwe performance want een 4090 gaat het niet worden als vervanging.

Ik ga er even over brainstormen want eigenlijk wil ik helemaal niet terug naar groen haha. Dilemma.
4080 Super is niet veel duurder en qua raw niet zeer vergelijkbaar, met beetje geluk eet je 200 verlies als je 4080 Super nieuw wilt scoren.

Ik heb trouwens vandaag de Laird van @CMT ontvangen, ik moet nog even kijken of ik dit morgen of over morgen ga plaatsen op mijn XTX. Zal ook wel wat foto's maken en de ervaring delen. Hoop dat ik hierna echt af ben van het gezeik :\

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

-Stom-

[ Voor 106% gewijzigd door Thomg op 19-04-2024 17:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Ok even losse post want bij de vorige was het duidelijk een skill issue.

Als eerste, hier een korte collectie van foto's.
https://imgur.com/a/XpS7kIq

Pasta 100% Power Auto fan:
https://s3.amazonaws.com/i.snag.gy/het2wR.jpg
Pasta 115% Power 58% fan:
https://s3.amazonaws.com/i.snag.gy/rTsXNA.jpg

Laird 100% Power Auto fan:
https://s3.amazonaws.com/i.snag.gy/m2GfvJ.jpg
Laird 115% Power 58% fan:
https://s3.amazonaws.com/i.snag.gy/Ww3oQD.jpg

Verschil is merkbaar, waar ik eerst makkelijk over de 100°C ging met de hotspot blijft het nu netjes onder de 90°C. Duimpje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Thomg schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 17:10:

Verschil is merkbaar, waar ik eerst makkelijk over de 100°C ging met de hotspot blijft het nu netjes onder de 90°C. Duimpje.
Wat was er in eerste instantie niet goed (gegaan) waardoor je alsnog veel hogere temperaturen had?

Eindelijk, netjes :)
18 graden hotspot delta is echt geweldig met dit soort wattages.

Op de "pasta" foto's lijkt het wel of de heatsink een (te) hoog punt heeft?
In ieder geval vrij duidelijk te zien dat daar een hotspot issue zat :P

[ Voor 15% gewijzigd door HugoBoss1985 op 20-04-2024 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NosferatuX
  • Niet online

Netjes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

HugoBoss1985 schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 09:58:
[...]

Wat was er in eerste instantie niet goed (gegaan) waardoor je alsnog veel hogere temperaturen had?
Helaas wel. Op 1 van de twee kanten (zoals je op de foto van cmt kan zien) zat er een plastic met merk van Laird en tekst "remove before use" of vergelijkbaars.
Dit stond niet op de andere kant, dus ik dacht druk het erop en haal 1 kant plastic weg.
Ervaring bleek echter dat de GPU niet echt veel meer dan 100W kwijt kon voor het begon te throttlen.
Na een check zag ik dat er nog plastic zat aan de andere kant.
Gelukkig zat dit aan de kant van de die en zat het al aardig "vast" aan het koelbok, dus ik haal het koelblok eraf, gooi het een uur in de vriezer, en trok daarna met wat tweezers het plastic eraf zoals het had gemoeten.
De resultaten die ik gepost heb zijn post-fix _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ah fijn om te lezen dat het geholpen heeft :)
Een drastische verbetering, hoewel ik 90°C hotspot met 250W corepower nog aan de hoge kant vind voor een koeler op 2000rpm. Heb je van de gelegenheid gebruik gemaakt om ook de thermal pads te vervangen?
De temperatuur van het geheugen is namelijk vrij hoog (100°C is de tjmax voor deze chips).

Zijn hiermee nu de stabiliteit problemen mee opgelost?

Ik heb even naar de plaatjes gekeken en ben toch wel benieuwd naar wat voor koelpasta je er op had gesmeerd. Wat een vieze drap is dit zeg. Het lijkt wel alsof het ontbonden is, waarbij het siliconen vulmiddel is achtergebleven:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/6rzPW4i.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

CMT schreef op zondag 21 april 2024 @ 17:26:
[...]

Ah fijn om te lezen dat het geholpen heeft :)
Een drastische verbetering, hoewel ik 90°C hotspot met 250W corepower nog aan de hoge kant vind voor een koeler op 2000rpm. Heb je van de gelegenheid gebruik gemaakt om ook de thermal pads te vervangen?
De temperatuur van het geheugen is namelijk vrij hoog (100°C is de tjmax voor deze chips).

Zijn hiermee nu de stabiliteit problemen mee opgelost?

Ik heb even naar de plaatjes gekeken en ben toch wel benieuwd naar wat voor koelpasta je er op had gesmeerd. Wat een vieze drap is dit zeg. Het lijkt wel alsof het ontbonden is, waarbij het siliconen vulmiddel is achtergebleven:

[Afbeelding]
Ik heb nog geen uitvallers en reboots gehad, maar eerlijk toegegeven was de laatste lange serieuze load helldivers 2 voor ~3 uur. Niet echt lang genoeg om concluderend te zeggen dat het opgelost is.

De Thermal Pads heb ik niet vervangen omdat ik deze niet bij de hand had. Omdat ik de temperatuur ook "redelijk" vond vond ik het destijds niet nodig.

Zelf heb ik de koeler weer teruggezet naar mijn oplossing. Ik heb een C4-SFX en heb aan de bovenkant 2x uitvoering: Arctic P14 PWM PST Zwart, 140mm die ik via een verloopje heb aangesloten op de GPU, de originele fans + shroud heb ik eraf gehaald.

Koelpasta is uitvoering: EK Water Blocks EK-TIM Ectotherm - 5g

Hier is hoe het er nu bijv. uit ziet na 13 minuten Kombustor auto.
https://s3.amazonaws.com/i.snag.gy/gOoFyB.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Thomg op 21-04-2024 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hmmm jammer. De pads zagen er ook niet zo jofel uit.
Met een her-montage zal het contact niet meer goed zijn (dit soort pads zijn niet elastisch).
Nu is 90°C Tjunction nog wel binnen 'operating spec' voor de geheugenchips.

Het lijkt mij wel iets om in de gaten te houden omdat de koeler alleen reageert op de gpu-die temperatuur.
Mogelijk dat het met een minder zware GPU belasting en veel geheugengebruik wel een probleem vormt. Artefacten en onstabiliteit kan ook hier vandaan komen.

Dat spul van EKWB is volgens hun van lage viscositeit, niet geschikt voor een GPU dus.
Maar dat het dan ook zo ontbind door (te) hoge temperatuur. Jakkes.

Edit:
Met deze GPU geheugen stresstest is het geheugensysteem echt op de staart te trappen:
https://github.com/GpuZelenograd/memtest_vulkan
Ga hier uiteraard wel met beleid om, dus zorg dat de koeling in eerste instantie hoog aan staat.

[ Voor 16% gewijzigd door CMT op 21-04-2024 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

CMT schreef op zondag 21 april 2024 @ 20:00:
Hmmm jammer. De pads zagen er ook niet zo jofel uit.
Met een her-montage zal het contact niet meer goed zijn (dit soort pads zijn niet elastisch).
Nu is 90°C Tjunction nog wel binnen 'operating spec' voor de geheugenchips.

Het lijkt mij wel iets om in de gaten te houden omdat de koeler alleen reageert op de gpu-die temperatuur.
Mogelijk dat het met een minder zware GPU belasting en veel geheugengebruik wel een probleem vormt. Artefacten en onstabiliteit kan ook hier vandaan komen.

Dat spul van EKWB is volgens hun van lage viscositeit, niet geschikt voor een GPU dus.
Maar dat het dan ook zo ontbind door (te) hoge temperatuur. Jakkes.

Edit:
Met deze GPU geheugen stresstest is het geheugensysteem echt op de staart te trappen:
https://github.com/GpuZelenograd/memtest_vulkan
Ga hier uiteraard wel met beleid om, dus zorg dat de koeling in eerste instantie hoog aan staat.
Geheugentemperatuur is niet echt veranderd, blijft rond de 90 graden hangen.
Dat EK spul komt van mijn uitvoering: EKWB EK-AIO 280 D-RGB, maar nog wel verassend dat het zo'n groot verschil maakte...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMightyRecom
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-08 13:16
Het is zowaar vier maanden goed gegaan, maar vanavond toch weer wat raars aan de hand. Tijdens het kijken van een Linus Tech Tips video (de ironie) valt opeens de RX7900XT volledig uit het systeem weg en draait het systeem op de iGPU. Na enkele reboots veranderd er niks. Het vreemde is dat de kaart ongaangetast nog in het systeem staat met alle kabels ingeplugd. Het videosignaal komt dus door de displayport kabel mijn beeldscherm in. De bios laat ook een PCIE4.0X16 apparaat zien maar geen verdere informatie. een herinstalatie van de driversoftware heeft ook niets uitgehaald. Iemand hier ervaring mee? Ik vind het erg vreemd allemaal.

[ Voor 0% gewijzigd door TheMightyRecom op 23-04-2024 22:48 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NosferatuX
  • Niet online
TheMightyRecom schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 22:47:
Het is zowaar vier maanden goed gegaan, maar vanavond toch weer wat raars aan de hand. Tijdens het kijken van een Linus Tech Tips video (de ironie) valt opeens de RX7900XT volledig uit het systeem weg en draait het systeem op de iGPU. Na enkele reboots veranderd er niks. Het vreemde is dat de kaart ongaangetast nog in het systeem staat met alle kabels ingeplugd. Het videosignaal komt dus door de displayport kabel mijn beeldscherm in. De bios laat ook een PCIE4.0X16 apparaat zien maar geen verdere informatie. een herinstalatie van de driversoftware heeft ook niets uitgehaald. Iemand hier ervaring mee? Ik vind het erg vreemd allemaal.
Hele slechte ervaringen met AMD gpu icm AMD iGPU. Helemaal omdat ik windows een paar keer heb moeten installeren toen ik van 10 naar 11 ging en weer terug. Veel driver gedoe. Uiteindelijk de iGPU in device manager en daarna ook in bios uitgeschakeld en geen probleem meer.

Had sterk de indruk dat windows geen idee had wat precies wat was en wat gebruikt moest worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMightyRecom
NosferatuX schreef op woensdag 24 april 2024 @ 15:08:
[...]

Hele slechte ervaringen met AMD gpu icm AMD iGPU. Helemaal omdat ik windows een paar keer heb moeten installeren toen ik van 10 naar 11 ging en weer terug. Veel driver gedoe. Uiteindelijk de iGPU in device manager en daarna ook in bios uitgeschakeld en geen probleem meer.

Had sterk de indruk dat windows geen idee had wat precies wat was en wat gebruikt moest worden
Ik heb daaraan gedacht, maar was bang dan helemaal geen beeld meer te krijgen. Dus ik heb de iGPU nog niet uitgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasrol
TheMightyRecom schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 22:47:
Kun je een fout vinden van (iets voor) dat moment in je Windows logs? Gebruik je verder default instellingen? Zit er nog iets van een PCIe riser tussen je GPU en mobo?

[ Voor 5% gewijzigd door Kaasrol op 24-04-2024 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

NosferatuX schreef op woensdag 24 april 2024 @ 15:08:
[...]

Vreemd, ik draai zo'n beetje sinds dag 1 met de iGPU van de 7950X(3D) om energie te besparen en heb hier eigenlijk nooit gezeik mee gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NosferatuX
  • Niet online
Thomg schreef op woensdag 24 april 2024 @ 15:30:
[...]

Vreemd, ik draai zo'n beetje sinds dag 1 met de iGPU van de 7950X(3D) om energie te besparen en heb hier eigenlijk nooit gezeik mee gehad.
Misschien hit & miss, heb er wel meer ervaringen over gelezen.
Ik heb geen 3D cpu maar een R9 7900.
Het was voornamelijk na schone installaties. Had het zowel bij schone installatie windows 11 als 10. Toen was ik het zat en de igpu uitgeschakeld. Wellicht als ik hem nu weer inschakel dat er ook verder geen probleem is omdat alles geïnstalleerd is nu maar ik heb hem niet nodig en dont fix what is not broken 😆

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMightyRecom
Kaasrol schreef op woensdag 24 april 2024 @ 15:20:
[...]

Kun je een fout vinden van (iets voor) dat moment in je Windows logs? Gebruik je verder default instellingen? Zit er nog iets van een PCIe riser tussen je GPU en mobo?
Standaard settings, een riser (juiste type) en een EK waterblock. Geen lekkage's te bespeuren.
Kun je me iets meer uitleggen over de windows log files? Ik heb die nog niet eerder geraadpleegd.
Ik zie wel DMP files van rond dat tijdstip op de volgende locatie: C:\Windows\System32\config\systemprofile\AppData\Local\CrashDumps

[ Voor 29% gewijzigd door TheMightyRecom op 24-04-2024 19:02 . Reden: zat reactie in de quote te tikken -_-" ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaasrol
TheMightyRecom schreef op woensdag 24 april 2024 @ 19:01:
[...]

Standaard settings, een riser (juiste type) en een EK waterblock. Geen lekkage's te bespeuren.
Kun je me iets meer uitleggen over de windows log files? Ik heb die nog niet eerder geraadpleegd.
Ik zie wel DMP files van rond dat tijdstip op de volgende locatie: C:\Windows\System32\config\systemprofile\AppData\Local\CrashDumps
Zit er mogelijk een kink in de kabel van je riser? Maakt hij goed contact?

De logfiles kun je bekijken met de logboeken UI van Windows (uitgaande van Nederlandse taalinstelling). Filter daarin op fout en kritiek, grote kans dat je daar wat aantreft. Worst case een generieke unexpected shitdown-achtige entry, maar mogelijk ook meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheMightyRecom
Kaasrol schreef op woensdag 24 april 2024 @ 20:40:
[...]

Zit er mogelijk een kink in de kabel van je riser? Maakt hij goed contact?

De logfiles kun je bekijken met de logboeken UI van Windows (uitgaande van Nederlandse taalinstelling). Filter daarin op fout en kritiek, grote kans dat je daar wat aantreft. Worst case een generieke unexpected shitdown-achtige entry, maar mogelijk ook meer.
Ik zie veel crashdump logs toen het gebeurde genaamd atieclxx.exe. Een snelle google search verder vertelt mij dat dit te maken heeft met de GPU drivers.

Vervolg:
Met Revo uninstaller heb ik AMD Adrenaline en alle traces daarvan eraf geknikkerd.
Reboot.
De kaart is weer in leven :D

[ Voor 9% gewijzigd door TheMightyRecom op 25-04-2024 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasrol
TheMightyRecom schreef op donderdag 25 april 2024 @ 17:30:
[...]

Ik zie veel crashdump logs toen het gebeurde genaamd atieclxx.exe. Een snelle google search verder vertelt mij dat dit te maken heeft met de GPU drivers.

Vervolg:
Met Revo uninstaller heb ik AMD Adrenaline en alle traces daarvan eraf geknikkerd.
Reboot.
De kaart is weer in leven :D
Netjes! Je had de drivers al eerder opnieuw geïnstalleerd, was dat met DDU of de gewone AMD tooling? Die laatste staat er inderdaad om bekend niet alles weg te halen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMightyRecom
Kaasrol schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 08:24:
[...]

Netjes! Je had de drivers al eerder opnieuw geïnstalleerd, was dat met DDU of de gewone AMD tooling? Die laatste staat er inderdaad om bekend niet alles weg te halen :)
Dat was inderdaad met de AMD uninstaller. Later herinnerde ik me een redelijk recente video van JayzTwoCents over Revo uninstaller. Ik vond dit de uitgelezen kans om die er eens bij te pakken.

Ik ben sinds 6 jaar weer eens in het rode kamp beland, maar man man man... AMD heeft aan de software kant nog best wat werk te verrichten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• meljor
Laatst heel even gezeik met de xtx gehad omdat MS gewoon leuk de driver verving, zelfs tijdens het gamen. Vastloper en dus driver weg ...

Die zooi uitgezet en driver er opnieuw op en het was klaar.

Heb de xtx vanaf dag 1 ongeveer en heb nooit troubles. Ook niet met een 7900xt die in mn andere pc zit of de vele vele amd kaarten die ik al gehad heb....

Als je systeem goed stabiel is (en vooral ook je ram!) dan is de Amd driver best lief en probleemloos.
Pagina: 1 ... 22 ... 24 Laatste

Let op:
Levertijden en prijzen bespreken we in: [AMD Radeon RX7000 series] Levertijden & Prijzen