DaniëlWW2 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 13:05:
[...]
Het is de koelpasta. Maar in theorie zou de temperatuur iets moeten kunnen schelen.
De oplossing hier is alleen dat fabrikanten, fatsoenlijke koelpasta gebruiken. Zeker voor de prijzen die deze videokaarten kosten...
Hier-en-daar offtopic w.b.t. prijzen...
Bizar he!
Als je geen nerd bent (en/of het forum hier niet leest) hebt je grote kans dat je een slecht product koopt en je een bonk ellende op de hals haalt.
Ik let op formaat, koeling, coilwhine, garantie, geluidsniveau, vrm's en zoek/vergelijk soms weken dingen voordat ik hardware (een grafische kaart) aanschaf.
Welke koelpasta een fabrikant gebruikt kan nu ook bij het lijstje.
Het is heel handig dat Tweakers als @
CMT hier foto's van de gebruikte koelpasta per fabrikant plaatsen.
Wellicht speelt er mee dat deze kaarten/chips nog ontwikkeld zijn de in de periode van de schaarste?
Met misschien een daar bij behorend "men koopt het toch wel" gedachtegoed.
Wordt er anders maar gewoon "een koelpasta" gebruikt zonder dat e.e.a. getest wordt in een lab/test facility ofzo?
Ik denk (misschien wishfull thinking) dat het kwartje wellicht valt als er maar genoeg RMA gestuurd wordt.
Dat kost fabrikanten een bonk centjes en ze verliezen er een hoop goodwill mee.
Zeker als het niet om een sporadisch defect (alles kan kapot) gaat maar zoiets triviaals als koelpasta
Stuur die zooi retour, plaats je ervaring hier en schrijf ook een mooie review.
Een DOA of defect heb ik zelfs volledig begrip voor omdat ik al heel lang hardware koop en (bijna) alles al meegemaakt heb.
Dit komt in ieder geval bij Asus niet/nauwelijks meer voor omdat hun kaart uren getest worden voordat ze de doos in gaan.
Als het slecht is (de Asus 5700 XT Strix) dan zeg ik het maar als het goed is dan zeg ik het ook (TUF 6800, TUF 7900)

Zelfs voor het 7900 XTX vapor chamber issue had ik enig begrip (hoe AMD daar mee omgegaan is, dat is een ander verhaal).
Quality control heeft daarbij ook wel gefaald.
Maar dit soort shit met koelpasta kan niet door de beugel.
Al die kaarten krijgen dus (uiteindelijk) dit soort problemen
Het is mooi dat er in ieder geval sprake is van een stagnatie/terugval in verkopen van hardware want de hardware fabrikanten zijn te verwend met winsten tijdens de schaarste.
Terecht dat mensen het niet meer willen betalen.
Op zich vind ik de huidige 7000 series prijzen toch wel leuk(er) zeker als je bijvoorbeeld een 6000 serie voor de bodemprijs hebt gekocht na Corona/de Coin gekte.
Dan heb je met cashback en een gratis game een 7000 voor een klein bedrag erbij.
Het is jammer dat de power efficiëncy van de 7000 series niet zo best is (niet zoveel beter is).
@
Señor Sjon Inderdaad apart.
Vroegah had je vaak dat er harde koelpasta gebruikt werd en koelpasta die al snel uithardde.
Misschien dat het nu eerder/sneller aan het licht komt door de hoeveelheid sensoren die grafische kaarten hebben.
Wat zou het verschil met vroeger anders (nog) kunnen zijn?
Offtopic verder:
Een grappig voorbeeld is een HD7970 die ik nog heb liggen.
Daar zit letterlijk een buts (en dat ding was nog nooit uit elkaar gehaald... dus die is zo geleverd) in de koperen contactplaat met de gpu.
Een rijstkorrel formaat wat dus op die plek de gpu chip niet raakt.
Als je het niet loshaald zou je het wellicht nooit weten... de temperaturen zijn okayish (als dat ding hotspot sensoren had gehad...

)
Alhoewel het ding wel enkel cijferige GPU memory errors geeft in Hwinfo en in 1 a 2 games van 8 wat texture flickering.
Maar dat heb ik met meerdere 7970's gezien die verder wel 100% goed door Doom 2016 heen bliezen.
Een van de beste chips/kaarten ooit van AMD.
Zelfs Resident Evil 4 remake is er nog aardig op te spelen op 1080p.
[
Voor 29% gewijzigd door
HugoBoss1985 op 29-09-2023 13:57
]