[AMD Radeon RX7000 series] Ervaringen & Discussie Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 19 ... 24 Laatste
Acties:

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17-09 16:14
NosferatuX schreef op woensdag 27 september 2023 @ 14:57:
[...]

Ik zou dit gewoon proberen. Mijn Corsair AX860 doet al 12 jaar trouw zijn dienst en meerdere GPUs op aangesloten geweest via een daisy combi zonder enige problemen en momenteel een 7900XTX. Geen Coilwhine nu en ook nooit gehad.
Nu denk ik dat de voedingen van 10 jaar geleden gemiddeld een stuk degelijker waren maar ik zou het gewoon proberen. Volgens mij heb je meer kans dat het gewoon probleemloos werkt dat dat je wel problemen hebt en mocht dat zo zijn dan kan je altijd nog iets anders doen
Ik heb de kabels en aansluitingen ervoor, dus heb het gewoon 3x los gedaan.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• DietColo
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 17-09 15:03
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cgpT4wry1z0j_3_tPRNSFUwV_j0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1CJ0kbcJTwjTECcB1eaCng3z.jpg?f=fotoalbum_large

Ter vergelijking, onze scores redelijk gelijk, stock / 25mv undervolt weet niet meer zeker, 57C gemiddeld bij die run.

Twijfel nog of ik hem terug moet brengen, 2 shutdowns (PSU cycle niet nodig) en enkele game crashes sinds ik hem heb (sinds driver 23.9.3, nu 1 dag, niet meer).
Enermax d.f. 850w voeding, multi-rail maar met meer dan genoeg kracht op de 2 PCI-E rails. De gedeelde(rail) 2 kabels op de laatste (rechter als je in de poorten kijkt) 2 poorten gedaan en geen shutdowns meer gehad maar dat kan net zo goed toeval zijn.
Kom van 2060S, moet zeggen dat het gestotter soms wel tegenvalt... Maar er zijn ook zoveel gimmick settings dat ik niet weet waar ik het moet zoeken, het zou toch gewoon met alles uit soepel moeten kunnen draaien? Liefst dump ik de hele zooi en ga minimal install, dan maar geen undervolt.

Pluspunt is uiteraard de enorme fps boost en super goede temps (in Meshify2 3 fans in, 2 uit), VR op Reverb G2 beperkt getest, MSFS @ 50fps 90hz ultra soepel met HYPR-RX aan en overal reprojection uit (Sync magie? toch ergens reprojection of automatisch in 45hz mode?). Dirt rally 2 en Raceroom goed, maar FPS matig voor de gfx, kan een Steam probleem zijn die moeilijk doet met WMR.

Idle lijkt ook goed vanaf maximaal: monitor 1 1440p: 144hz en vooral monitor 2 1080p: niet hoger dan 100hz = 5w - 20w

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DietColo schreef op woensdag 27 september 2023 @ 17:35:
Kom van 2060S, moet zeggen dat het gestotter soms wel tegenvalt... Maar er zijn ook zoveel gimmick settings dat ik niet weet waar ik het moet zoeken, het zou toch gewoon met alles uit soepel moeten kunnen draaien? Liefst dump ik de hele zooi en ga minimal install, dan maar geen undervolt.
Dat kan hoor met MoreClockTool ;) : https://www.igorslab.de/e...ool-replaces-the-wattman/.
Dat is een lichtgewicht alternatief voor het Wattman gedeelte in Andrenaline. Ideaal bij een minimum install.
Gestotter kan komen van assets die geladen worden / shader cache dat opgebouwd wordt.
Soms helpt het om de minimum clock een stuk hoger te zetten zodat de GPU niet tijdelijk terugschakelt, als deze moet wachten op de CPU.

Persoonlijk heb ik geen last van gestotter, behalve veroorzaakt door brakke spellen.
O.a. Diablo 4 is nog altijd geplaagd met transversal gestotter (na een teleport bijvoorbeeld).

[ Voor 14% gewijzigd door CMT op 27-09-2023 18:04 ]

• DietColo
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 17-09 15:03
CMT schreef op woensdag 27 september 2023 @ 18:03:
[...]

Dat kan hoor met MoreClockTool ;) : https://www.igorslab.de/e...ool-replaces-the-wattman/.
Dat is een lichtgewicht alternatief voor het Wattman gedeelte in Andrenaline. Ideaal bij een minimum install.
Gestotter kan komen van assets die geladen worden / shader cache dat opgebouwd wordt.
Soms helpt het om de minimum clock een stuk hoger te zetten zodat de GPU niet tijdelijk terugschakelt, als deze moet wachten op de CPU.

Persoonlijk heb ik geen last van gestotter, behalve veroorzaakt door brakke spellen.
O.a. Diablo 4 is nog altijd geplaagd met transversal gestotter (na een teleport bijvoorbeeld).
Ah mooi, bedankt, ga ik proberen. Net na eten zo te zien Adrenalin verdwenen/crash door monitor-slaapstand.
De setup draait al lange tijd stabiel waardoor m'n twijfels uiteraard bij de kaart belanden. Misschien CPU PBO allemaal een +1 geven om dat uit te sluiten zodat ik het zeker(der) weet, i.v.m. meer CPU load met deze kaart.

Moet zeggen dat het inderdaad wel spel gebonden lijkt, veel spellen zijn toch wel soepel na shader cache bouwen, maar juist OW2 en RocketLeague, die ik op het moment veel speel, lijken toch steeds ineens fps drops te krijgen. Nu zijn dat ook niet de meest zware spellen(En RL heeft z'n eigen sync issues) en beperk ik fps op een 1 of 2 keer hz. Mogelijk idd minimum clock verhogen, misschien laat Adrenalin die te lage clocks niet zien als het te kort is... Laagste was ~1250 onder load zonder problemen, maar ook met.

Goed, ik ga het proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spacewide
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16-09 17:45
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r1N83M5wNArlKgq4KN6FRE2Yreg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fszbUX0vIW68I7wpboERBaxO.jpg?f=fotoalbum_large

XFX Merc310 stock settings

Alle cooling pads zijn kapotgescheurd door 3x deze GPU te openen voor te repasten. Uiteindelijk een Kryosheet ertussen gelegd.

[ Voor 13% gewijzigd door Spacewide op 27-09-2023 20:01 ]

• Kaasrol
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17-09 08:38
NosferatuX schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 10:45:
Er is 100% iets niet goed.
Eerste Timpespy leek wel ok, 100 punten op zowel totaalscore als de GPU score minder.
De tweede run MEER dan 3000 punten minder op de GPU score.
Wat ik leek te zien tijdens de run is dat de boostclock niet doorschoot. Bleef dik 400-500mhz onder wat hij normaal zat.

Dit zijn precies de dingen waar ik eigenlijk geen zin in had met mijn overstap naar AMD...
Dit soort driver dingen. Er verder werk in moeten steken, meer testen en tijd verspillen om andere dingen uit te sluiten etc.
Even kijken hoe een roll back gaat in Adrenaline.
Heb je dit nog weten te fixen? Reinstall met DDU, complete stock settings, nog altijd flink lagere performance...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0o5eVrrWWW-ncQyOczPzI-4m8-M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4TulDXnyEkWp01wUb90dGSmu.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door Kaasrol op 27-09-2023 20:29 ]

R7 5800X3D | RX 7900XT | 32GB Kingston 3600MHzC16 | Samsung 980 Pro 2TB | be quiet! Pure Power 12 M 1000W

• NosferatuX
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Kaasrol schreef op woensdag 27 september 2023 @ 20:20:
[...]

Heb je dit nog weten te fixen? Reinstall met DDU, complete stock settings, nog altijd flink lagere performance...

[Afbeelding]
Overclock aangepast. Die driver had mijn prima stabiele overclock onstabiel gemaakt.
Men kan zich afvragen of die overclock dan uberhaupt stabiel was maar wanneer die stabiel was voor de update in een bepaalde game op bepaald moment en na de update in dezelfde game op datzelfde moment niet meer dan ben ik van mening dat de driver de reden is.

Maar ik had opnieuw een overclock gedaan om dezelde score te krijgen en heb het geaccepteerd omdat ik de lagere idle draw belangrijker vond.

Helaas heb ik geen vergelijkingsmateriaal mbt stock clocks.

Maar in principe heb ik het opgelost door opnieuw te overclocken met andere settings.

Iets meer power moeten pompen in de kaart. Wel typisch natuurlijk omdat de betreffende driver update te maken had met powerdraw

a frontpage moderation system, like on tweakers, controlled and abused by monkeys will be peanuts and means nothing but... peanuts.

• Finraziel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06:55
NosferatuX schreef op woensdag 27 september 2023 @ 20:36:
[...]

Overclock aangepast. Die driver had mijn prima stabiele overclock onstabiel gemaakt.
Men kan zich afvragen of die overclock dan uberhaupt stabiel was maar wanneer die stabiel was voor de update in een bepaalde game op bepaald moment en na de update in dezelfde game op datzelfde moment niet meer dan ben ik van mening dat de driver de reden is.
Ja, driver is de reden dan zou ik ook zeggen... Maar dat wil niet zeggen dat de driver iets fout doet. Kan ook dat de driver juist beter geoptimaliseerd is waardoor de gpu nu nog wat harder moet werken (want de driver is efficiënter in het ding aan het werk houden) en daardoor net iets eerder tegen de limiet aanloopt bij een oc.

Gamertag: FinrazielNL

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• davey s.
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
Heb zelf nu een tijdje de ASUS TUF Gaming Radeon RX 7900 XT OC. Is wel een beest van een kaart maar dit is wel de beste kaart die ik heb gehad kwa geluid en warmte denk ik. Al met al erg tevreden 😃

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7qiVK7uWUAa5Py0BGP_VvnJs36I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QXNqWM7nA286KZ5MqPZwvIp4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spacewide
davey s. schreef op donderdag 28 september 2023 @ 07:23:
Heb zelf nu een tijdje de ASUS TUF Gaming Radeon RX 7900 XT OC. Is wel een beest van een kaart maar dit is wel de beste kaart die ik heb gehad kwa geluid en warmte denk ik. Al met al erg tevreden 😃

[Afbeelding]
29k zo zo >:)
Deel je oc profiel eens ajb.

• PredatorBE
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 03-06 10:09
Heeft er iemand een goede tool om snel te weten te komen of de OC stabiel is? Met 3D mark timespy kan ik zeer ver gaan met mijn 7900 XTX. Echter BF 2042 crasht al na 5 tot 40 min afhankelijk van de settings. Nu niet elke keer 40 min te moeten spelen voor een crash te krijgen zou dan wel handig zijn...

• Señor Sjon
davey s. schreef op donderdag 28 september 2023 @ 07:23:

[Afbeelding]
Welke clocks (ook CPU) draai je hierbij? Ik heb in stock modus 26.763 en 16.295.

@PredatorBE ik had vreemd genoeg vaker stabiliteitsproblemen bij de lagere tests als het aantal FPS extreem hoog werd.

• Lekiame
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:18
Spacewide schreef op donderdag 28 september 2023 @ 08:09:
[...]

29k zo zo >:)
Deel je oc profiel eens ajb.
oc profiel? een stock 7900XTX kan toch wel 30-31K gpu in timespy?
Tenminste... heb 2 kennissen beide met een Nitro 7900XTX die doen 30.7K en 31K GPU in timespy op stock.
Beide met een 7800X3D CPU / 32gb 6000C30 ram

[ Voor 23% gewijzigd door Lekiame op 28-09-2023 09:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NosferatuX
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Lekiame schreef op donderdag 28 september 2023 @ 09:21:
[...]

oc profiel? een stock 7900XTX kan toch wel 30-31K gpu in timespy?
Tenminste... heb 2 kennissen beide met een Nitro 7900XTX die doen 30.7K en 31K GPU in timespy op stock.
Beide met een 7800X3D CPU / 32gb 6000C30 ram
Het gaat echter om een XT en geen XTX.
Een XTX score van een XT, kan me voorstellen dat men nieuwsgierig is naar de settings om dat ook te proberen

a frontpage moderation system, like on tweakers, controlled and abused by monkeys will be peanuts and means nothing but... peanuts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• davey s.
  • Nu online
Ik deel ze even als ik vanmiddag thuis ben, draai het met een 13600kf.

• NotAFarmer
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 12-09 16:13
dekilo schreef op donderdag 21 september 2023 @ 19:44:
[...]

Wel opmerkelijk dat die kaart via tweakers price watch alleen nog te krijgen is via een vaag bedrijf via amazon.
Weet niet of het nog relevant is, maar ik heb de 7900XTX Taichi op 20 September bij Megekko gekocht, komt vandaag binnen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• davey s.
  • Nu online
Hierbij mijn oc profiel van mijn 7900XT.

https://www.3dmark.com/spy/40060941

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C31b5v-aXh75G3430e2I9FZMI70=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uuiLK7ntC1w1yZh4EZrHSNy2.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door davey s. op 28-09-2023 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dekilo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18-02 18:18
NotAFarmer schreef op donderdag 28 september 2023 @ 15:36:
[...]

Weet niet of het nog relevant is, maar ik heb de 7900XTX Taichi op 20 September bij Megekko gekocht, komt vandaag binnen!
Heb inmiddels een Asus tuf 7900xtx gekregen.
Tot nu toe tevreden mee, echter de asrock taichi kreeg ook pas na 3 weken problemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

dekilo schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 12:37:
[...]

Tot nu toe tevreden mee, echter de asrock taichi kreeg ook pas na 3 weken problemen
Pump out ontstaat dan ook pas na een paar weken en na heat cycles. :)
Maar hopen dat nu wel alles goed gaat en blijft. Het is van de zotte, maar soms helaas realiteit met Radeon's dat je niet zeker kan zijn dat alles ook goed ontworpen en geassembleerd is. :/

Dit is ook waarom ik zo makkelijk Sapphire aanraad. Die hebben een zeer lang track record wel hun zaken op orde te hebben. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:22
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 12:55:
[...]

Pump out ontstaat dan ook pas na een paar weken en na heat cycles. :)
Maar hopen dat nu wel alles goed gaat en blijft. Het is van de zotte, maar soms helaas realiteit met Radeon's dat je niet zeker kan zijn dat alles ook goed ontworpen en geassembleerd is. :/

Dit is ook waarom ik zo makkelijk Sapphire aanraad. Die hebben een zeer lang track record wel hun zaken op orde te hebben. :)
Is pump out ook nog te voorkomen? (Door een kaart gelijk te undervolten, bijvoorbeeld?)

Of is dit echt afhankelijk van het soort koelpasta dat gebruikt wordt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

HugoBoss1985 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 13:03:
[...]

Is pump out ook nog te voorkomen? (Door een kaart gelijk te undervolten, bijvoorbeeld?)

Of is dit echt afhankelijk van het soort koelpasta dat gebruikt wordt?
Het is de koelpasta. Maar in theorie zou de temperatuur iets moeten kunnen schelen. :)
De oplossing hier is alleen dat fabrikanten, fatsoenlijke koelpasta gebruiken. Zeker voor de prijzen die deze videokaarten kosten...

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Toch apart, want dit soort temperaturen hebben we vroeger wel meer gezien zonder dit soort problemen. Nu is mijn GPU weer de koelste van het duo GPU/CPU. Er is er altijd wel één die het warm heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 13:05:
[...]

Het is de koelpasta. Maar in theorie zou de temperatuur iets moeten kunnen schelen. :)
De oplossing hier is alleen dat fabrikanten, fatsoenlijke koelpasta gebruiken. Zeker voor de prijzen die deze videokaarten kosten...
Hier-en-daar offtopic w.b.t. prijzen...

Bizar he!
Als je geen nerd bent (en/of het forum hier niet leest) hebt je grote kans dat je een slecht product koopt en je een bonk ellende op de hals haalt.
Ik let op formaat, koeling, coilwhine, garantie, geluidsniveau, vrm's en zoek/vergelijk soms weken dingen voordat ik hardware (een grafische kaart) aanschaf.
Welke koelpasta een fabrikant gebruikt kan nu ook bij het lijstje. 8)7

Het is heel handig dat Tweakers als @CMT hier foto's van de gebruikte koelpasta per fabrikant plaatsen.

Wellicht speelt er mee dat deze kaarten/chips nog ontwikkeld zijn de in de periode van de schaarste?
Met misschien een daar bij behorend "men koopt het toch wel" gedachtegoed.

Wordt er anders maar gewoon "een koelpasta" gebruikt zonder dat e.e.a. getest wordt in een lab/test facility ofzo?

Ik denk (misschien wishfull thinking) dat het kwartje wellicht valt als er maar genoeg RMA gestuurd wordt.
Dat kost fabrikanten een bonk centjes en ze verliezen er een hoop goodwill mee.
Zeker als het niet om een sporadisch defect (alles kan kapot) gaat maar zoiets triviaals als koelpasta :+

Stuur die zooi retour, plaats je ervaring hier en schrijf ook een mooie review. >:)

Een DOA of defect heb ik zelfs volledig begrip voor omdat ik al heel lang hardware koop en (bijna) alles al meegemaakt heb.
Dit komt in ieder geval bij Asus niet/nauwelijks meer voor omdat hun kaart uren getest worden voordat ze de doos in gaan.
Als het slecht is (de Asus 5700 XT Strix) dan zeg ik het maar als het goed is dan zeg ik het ook (TUF 6800, TUF 7900) ;)
Zelfs voor het 7900 XTX vapor chamber issue had ik enig begrip (hoe AMD daar mee omgegaan is, dat is een ander verhaal).
Quality control heeft daarbij ook wel gefaald.

Maar dit soort shit met koelpasta kan niet door de beugel.
Al die kaarten krijgen dus (uiteindelijk) dit soort problemen :+ 8)7

Het is mooi dat er in ieder geval sprake is van een stagnatie/terugval in verkopen van hardware want de hardware fabrikanten zijn te verwend met winsten tijdens de schaarste.
Terecht dat mensen het niet meer willen betalen.

Op zich vind ik de huidige 7000 series prijzen toch wel leuk(er) zeker als je bijvoorbeeld een 6000 serie voor de bodemprijs hebt gekocht na Corona/de Coin gekte.
Dan heb je met cashback en een gratis game een 7000 voor een klein bedrag erbij.

Het is jammer dat de power efficiëncy van de 7000 series niet zo best is (niet zoveel beter is).

@Señor Sjon Inderdaad apart.
Vroegah had je vaak dat er harde koelpasta gebruikt werd en koelpasta die al snel uithardde.
Misschien dat het nu eerder/sneller aan het licht komt door de hoeveelheid sensoren die grafische kaarten hebben.
Wat zou het verschil met vroeger anders (nog) kunnen zijn?

Offtopic verder:
Een grappig voorbeeld is een HD7970 die ik nog heb liggen.
Daar zit letterlijk een buts (en dat ding was nog nooit uit elkaar gehaald... dus die is zo geleverd) in de koperen contactplaat met de gpu.
Een rijstkorrel formaat wat dus op die plek de gpu chip niet raakt.
Als je het niet loshaald zou je het wellicht nooit weten... de temperaturen zijn okayish (als dat ding hotspot sensoren had gehad... :+ )
Alhoewel het ding wel enkel cijferige GPU memory errors geeft in Hwinfo en in 1 a 2 games van 8 wat texture flickering.
Maar dat heb ik met meerdere 7970's gezien die verder wel 100% goed door Doom 2016 heen bliezen.
Een van de beste chips/kaarten ooit van AMD.
Zelfs Resident Evil 4 remake is er nog aardig op te spelen op 1080p.

[ Voor 29% gewijzigd door HugoBoss1985 op 29-09-2023 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotAFarmer
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 12-09 16:13
dekilo schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 12:37:
[...]

Hopelijk heb je meer succes hebt met de Asus!
Ik heb voor de Taichi gekozen omdat ik een witte build aan het maken ben. Daarin is de keuze helaas beperkt tussen de HELLHOUND en Taichi.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ik vind dit overigens een stuk minder erg dan bv de 8800 GT van Nvidia. Die ging ca 2,5 jaar mee en daarna moest je hem in de oven bakken om alle soldeerverbindingen weer te fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
De hotspot van mijn watergekoelde 7900XTX is ook al flink hoger dan toen de kaart er net in zat. Het was max 67 graden en nu is het max 78 graden. Opzich nog ruim laag genoeg, maar ook best heet voor een watergekoelde kaart. De global max temp is 50 graden met dus ook wel een aardige delta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dekilo
PilatuS schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 15:01:
De hotspot van mijn watergekoelde 7900XTX is ook al flink hoger dan toen de kaart er net in zat. Het was max 67 graden en nu is het max 78 graden. Opzich nog ruim laag genoeg, maar ook best heet voor een watergekoelde kaart. De global max temp is 50 graden met dus ook wel een aardige delta.
Ook een watergekoelde kan slecht contact maken.
Heb al eerder een msi x570 carbon X met ekwb waterkoeling af fabriek gekocht waarbij er geen contact was tussen koelblok en vrm's...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
dekilo schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 16:17:
[...]

Ook een watergekoelde kan slecht contact maken.
Heb al eerder een msi x570 carbon X met ekwb waterkoeling af fabriek gekocht waarbij er geen contact was tussen koelblok en vrm's...
Het lijkt mij meer een koelpasta ding aangezien de temps eerder een stuk lager waren. Het contact is verder prima en dat zou ook niet moeten veranderen. Mijn oude RTX 3080 werd ook flink heet op de hotspot, flink hoger zelfs met zo'n 85 graden. Heb toch het idee dat de pasta er na verloop van tijd uitgeperst wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spacewide
PilatuS schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 17:25:
[...]

Het lijkt mij meer een koelpasta ding aangezien de temps eerder een stuk lager waren. Het contact is verder prima en dat zou ook niet moeten veranderen. Mijn oude RTX 3080 werd ook flink heet op de hotspot, flink hoger zelfs met zo'n 85 graden. Heb toch het idee dat de pasta er na verloop van tijd uitgeperst wordt.
Kryosheet 25x25mm en kijk nooit meer terug.
Mijn delta is van 50 naar 20 gezakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Spacewide schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 17:46:
[...]

Zoiets moet ik maar een keer doen ben ik bang. Ik hoop dat het voorlopig nog goed blijft gaan en dat het ergens stabiel wordt voor langere tijd. Opzich mag de hotspot nog wel in de lage 80 graden worden, zolang het maar geen 85+ gaat worden. Nou is mijn delta wel een stuk lager met 28 graden gelukkig. Eens zien of het niet erger gaat worden, anders moet zo'n kryosheet maar een keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07:02
Terugklokken begint bij 110 graden dus je zit nog erg netjes hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
meljor schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 18:45:
Ik weet dat het geen probleem is voorlopig, maar jammer is het wel. Voor waterkoeling vind ik die 67 die het was al niet eens heel netjes en nu is 78 geworden. Ik vind het nu wel al aardig hoog en moet maar zien hoeveel verder het gaat. Niet dat nog 10 graden er bij een probleem is, maar voor waterkoeling verwacht je toch beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dekilo
PilatuS schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 18:40:
[...]

Zoiets moet ik maar een keer doen ben ik bang. Ik hoop dat het voorlopig nog goed blijft gaan en dat het ergens stabiel wordt voor langere tijd. Opzich mag de hotspot nog wel in de lage 80 graden worden, zolang het maar geen 85+ gaat worden. Nou is mijn delta wel een stuk lager met 28 graden gelukkig. Eens zien of het niet erger gaat worden, anders moet zo'n kryosheet maar een keer.
Lol, die nieuwe Asus tuf7900xtx raakt ook 85 graden hotspot aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dekilo
meljor schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 18:45:
Die van mij klokte niks terug maar bij 110 graden deed die een system shotdown

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dekilo
PilatuS schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 17:25:
[...]

Is het waarschijnlijk ook.
Die koelpasta is na paar jaar uitgedroogd.
2070s is na bijna 4 jaar ook nog retour gegaan wegens hoge temperaturen, ze hebben de koelpasta en thermalpads vervangen resultaat bijna 30 graden koeler.

Op youtube genoeg filmpjes van te vinden, bij bijna alle merken is de koelpasta en koelpads op een moment aan vervanging toe, nog maar te zwijgen over de waarschijnlijk goedkope materialen die de oems gebruiken, nog maar te zwijgen over slecht aanbrengen ervan door hun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
dekilo schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 19:08:
[...]

Lol, die nieuwe Asus tuf7900xtx raakt ook 85 graden hotspot aan
Voor een duur EK fullcover waterblok met dubbele D5 pompen en dubbele 480mm rad's verwacht je alleen toch betere temps. Nou maakt de rest van de setup niet heel veel uit hier en gaat de hotspot temp blijkbaar na 2 maanden al van 67 naar 78 terwijl de mount het probleem niet is. Zoiets had ik eerder na jaren verwacht dan na zo'n korte tijd.
dekilo schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 19:15:
[...]

Is het waarschijnlijk ook.
Die koelpasta is na paar jaar uitgedroogd.
2070s is na bijna 4 jaar ook nog retour gegaan wegens hoge temperaturen, ze hebben de koelpasta en thermalpads vervangen resultaat bijna 30 graden koeler.

Op youtube genoeg filmpjes van te vinden, bij bijna alle merken is de koelpasta en koelpads op een moment aan vervanging toe, nog maar te zwijgen over de waarschijnlijk goedkope materialen die de oems gebruiken, nog maar te zwijgen over slecht aanbrengen ervan door hun.
Die RTX 3080 was al wel weer bijna 3 jaar oud. Het was even een tijdelijke oplossing. Alleen met een zegel en nog garantie ging ik die niet repasten. Normaal gesproken ga ik altijd voor losse blokken van EK en heb dat ook nu weer. Je verwacht alleen niet dat na 2 maanden met zo'n blok de hotspot temp zo omhoog gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dekilo
Hier de temps van de nieuwe Asus tuf oc 7900xtx na 2 uur op max settings gegamed te hebben op een super ultrawide
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lmvhofx3lISQT6Awo_Bw1t2JBKo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BQGGTAkrdUywyfdMoyUG4PCU.png?f=fotoalbum_large

• HugoBoss1985
Spacewide schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 17:46:
[...]

Dan moet je dus ook alle thermal pads proportioneel veranderen ivm extra hoogte van de Kryosheet? Of is dat spul heel zacht/dun qua structuur?

@dekilo 16 graden hotspot delta is mooi.

[ Voor 6% gewijzigd door HugoBoss1985 op 30-09-2023 10:54 ]

• meljor
PilatuS schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 19:07:
[...]

Ik weet dat het geen probleem is voorlopig, maar jammer is het wel. Voor waterkoeling vind ik die 67 die het was al niet eens heel netjes en nu is 78 geworden. Ik vind het nu wel al aardig hoog en moet maar zien hoeveel verder het gaat. Niet dat nog 10 graden er bij een probleem is, maar voor waterkoeling verwacht je toch beter.
Tis dan ook de hotspot, het heetste plekje, en het is by design. Bovendien zit je nog enorm ver van de max af.

Een auto heeft een veel kleinere marge, zolang de tempmeter strak op 90 graden blijft is er niks aan de hand en kan je gasgeven.

• HugoBoss1985
Even voor de duidelijkheid... de Asus kaarten hebben dus wél goede koelpasta?
Zolang Asus dat niet veranderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Finraziel
HugoBoss1985 schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 10:54:
[...]

Dan moet je dus ook alle thermal pads proportioneel veranderen ivm extra hoogte van de Kryosheet? Of is dat spul heel zacht/dun qua structuur?

Dat spul is inderdaad heel dun, dat zal geen probleem zijn.

• Señor Sjon
HugoBoss1985 schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 10:56:
Even voor de duidelijkheid... de Asus kaarten hebben dus wél goede koelpasta?
Zolang Asus dat niet veranderd.
Geen idee, weet ook niet of ze het veranderd hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spacewide
HugoBoss1985 schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 10:54:
[...]

0.2mm is flinterdun. En deze smelt niet zoals PTM en blijf dus herbruikbaar.
Kort gezegd gaat dit geen invloed hebben op de geleiding van je pads. Dat ik het niet eerder uitgetest heb vind ik jammer. Dat dingetje lag al sinds juni in de schuif :|

Als mijn CPU blok eraf moet gaat daar ook ééntje tussen. Helemaal benieuwd naar de prestaties op een 7800x3d/ekwb.

[ Voor 9% gewijzigd door Spacewide op 30-09-2023 16:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Spacewide schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 16:27:
[...]

Kort gezegd gaat dit geen invloed hebben op de geleiding van je pads. Dat ik het niet eerder uitgetest heb vind ik jammer. Dat dingetje lag al sinds juni in de schuif :|

Als mijn CPU blok eraf moet gaat daar ook ééntje tussen. Helemaal benieuwd naar de prestaties op een 7800x3d/ekwb.
Misschien ben ik eigenwijs maar 0.20mm is nogal veel in mijn wereld :P
Het is dikker dan een laagje koelpasta.
Als je ziet dat er soms wel 3-4 verschillende diktes thermal pads gebruikt worden op een videokaart...
Met ook maar tienden van millimeters verschil daartussen.

In feite breng je de hele heatsink dus 0.20mm omhoog (okay dat ding comprimeert nog iets)?
Als die Kryosheet redelijk dik/hard is van structuur dan comprimeert het niet en gaat dus in feite je hele heatsink mee omhoog.
Lijkt mij dat dit wel invloed gaat hebben op vram en vrm temperaturen als je daar de stock dikte thermal pads op laat?

Ik zal nog eens kijken wat men er op reddit oid over zegt.

Want verder vind ik zo'n Kryosheet wel interessant, ik ga daar eens mee testen met een heatsink(koeler) die een ongelijk/niet vlak/beschadigd contactvlak heeft (want dan is een thermal pad beter ipv koelpasta)!

[ Voor 3% gewijzigd door HugoBoss1985 op 30-09-2023 17:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Finraziel
[...]

Ik had er een op mijn 5800X3D, maar vond de temperaturen tegen vallen... Vervangen door Hydronaut pasta, totaal geen verschil 8)7
Bottleneck lijkt gewoon meer in de heatspreader te zitten (en de laag cache die op de CPU gestapeld is denk ik misschien ook)
Maar aangezien er zo weinig (tot geen) verschil in zit ga ik er volgende keer dus ook gewoon weer zo'n ding tussen stoppen want het is wel fijn dat er gewoon niks aan kan uitdrogen of -pompen. Leuke is wel dat ik dat velletje nog heb en je die inderdaad gewoon kan hergebruiken, die gaat binnenkort in een DIY NAS die ik ga maken met mijn oude 5600G.
Mijn TUF 7900XT hoop ik dat het niet nodig bij gaat zijn en als wel dan gaat hij eerst gewoon op garantie. Ik ga niet zelf de koeler er afslopen onder garantie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Finraziel schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 19:54:
[...]
Ik had er een op mijn 5800X3D, maar vond de temperaturen tegen vallen... Vervangen door Hydronaut pasta, totaal geen verschil 8)7
Bottleneck lijkt gewoon meer in de heatspreader te zitten (en de laag cache die op de CPU gestapeld is denk ik misschien ook)
Mijn 7800X3D wordt ook erg heet met waterkoeling. Zelfs de idle temps zitten al rond de 50 graden. Ga je naar flinke load dan zit je zo in de 80 graden. Hoeveel radiatoren of superdeluxe waterblokken je er ook tegenaan gooit, het maakt allemaal niets uit als de warmte niet goed bij de coldplate kan komen. Wat dat betreft eigenlijk jammer dat alles tegenwoordig een IHS heeft ipv vroeger zonder IHS en met de GPU zonder IHS.

• Skyline GT-R
  • Laatst online: 08-09 08:43
PilatuS schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 20:00:
[...]

Mijn 7800X3D wordt ook erg heet met waterkoeling. Zelfs de idle temps zitten al rond de 50 graden. Ga je naar flinke load dan zit je zo in de 80 graden. Hoeveel radiatoren of superdeluxe waterblokken je er ook tegenaan gooit, het maakt allemaal niets uit als de warmte niet goed bij de coldplate kan komen. Wat dat betreft eigenlijk jammer dat alles tegenwoordig een IHS heeft ipv vroeger zonder IHS en met de GPU zonder IHS.
Zeker op AM5 is de heatspreader een ramp. Ze hadden die beter wat dunner gemaakt.. Compatibiliteit met AM4 viel wel te regelen.. vele koelers hadden nu alsnog een AM5 mounting kit nodig xD

• PilatuS
  • Niet online
Skyline GT-R schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 20:49:
[...]

Zeker op AM5 is de heatspreader een ramp. Ze hadden die beter wat dunner gemaakt.. Compatibiliteit met AM4 viel wel te regelen.. vele koelers hadden nu alsnog een AM5 mounting kit nodig xD
Ik vind het ook wel een vreemde keuze van AMD. We laten CPU's maar belachelijk heet worden zodat mensen AM4 koelers kunnen blijven gebruiken. Het is een aparte keuze om zoiets te doen voor iets simpels als oudere koelers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
HugoBoss1985 schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 17:21:
[...]

Als je ziet dat er soms wel 3-4 verschillende diktes thermal pads gebruikt worden op een videokaart...

In feite breng je de hele heatsink dus 0.20mm omhoog (okay dat ding comprimeert nog iets)?
Als die Kryosheet redelijk dik/hard is van structuur dan comprimeert het niet en gaat dus in feite je hele heatsink mee omhoog.
Lijkt mij dat dit wel invloed gaat hebben op vram en vrm temperaturen als je daar de stock dikte thermal pads op laat?

Want verder vind ik zo'n Kryosheet wel interessant, ik ga daar eens mee testen met een heatsink(koeler) die een ongelijk/niet vlak/beschadigd contactvlak heeft (want dan is een thermal pad beter ipv koelpasta)!
Nee, je bent niet eigenwijs. 0.2mm is een significant verschil. Anders was er ook niet zo'n probleem om een RX6800\RX6900 naderhand van koelpasta te voorzien, wanneer de koeler eraf is gehaald en de Hitachi pad (0.3mm) niet meer bruikbaar was.

Het hangt er een beetje vanaf of je ermee weg kan komen. Zolang de thermal pads maar contact maken met de chips is het voldoende. Het hoeft niet helemaal ingedrukt te worden.
Nu is het ook wel zo dat de meeste thermal pads iets dikker zijn dan opgegeven. Dus dan kan dat mogelijk die 0.2mm opvangen.

Het beste is ook om hele zachte pads of goede thermal putty te gebruiken voor de geheugenchips.
Alphacool Rise Ultra Soft zijn bijv. erg zacht, maar ik ben er niet zo fan van. Bij de 0.5mm dikte lekte er redelijk wat olie uit de pad.
GP Extreme pads zijn redelijk, maar niet zacht genoeg eigenlijk met zoveel geheugenchips om de GPU die.
Het kan als er met beleid en veel geduld gewerkt wordt.

Bij mijn GPU waterblok kwam ik op sommige plekken ca. 0.2mm tekort en was ik genoodzaakt om te dikke 1.5mm pads te gebruiken i.p.v. 1mm (GP Extreme). Het was een heel karwei van opwarmen en persen om het contact van de GPU-die weer goed te krijgen. Veel meer dan mij lief was, want er bestond een redelijke kans om de solderingen van de geheugenchips te beschadigen (BGA verbinding, zonder underfill). Als het nog een keer voorkomt, gebruik ik liever thermal putty of rol ik de thermal pads een beetje uit met een deegroller o.i.d.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Skyline GT-R schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 20:49:
[...]

Nou ramp, dat hangt af van de situatie en vormt pas echt een probleem bij zéér hoge corepower verbruik.
Het is helaas een groot misverstand dat dit bij de 7800X3D veel uitmaakt.

Het effect van een dikke heatspreader is makkelijk na te rekenen met het volgende:

Koper heeft een warmtegeleidingscoëfficiënt van ca. λ = 401 W/m*K bij 20°C.
De thermische weerstand van de heatspreader wordt grofweg bepaald door: R heatspreader = (dikte IHS / oppervlak chiplet) * (1 / warmtegeleidingscoefficient koper).

In formule vorm: Rihs = (d / A) * ( 1/ λ )

De chiplet van een 7800X3D is ca. 70mm2, waarvan ca. de helft van het oppervlak uit cores beslaat.
Warmtegeleiding vindt ook plaats in horizontale richting, maar dat laten we voor het gemak even buiten beschouwing. Wat nu dus berekent wordt is erger dan zich in de praktijk voordoet.

Nemen we eerst een heatspreader van 3mm dik:

Rihs = (0.003 / 0.000035) * (1 / 401) = 0.21375 K / W.
Met andere woorden elke Watt geeft een verhoging van 0.21375 °C.

En een heatspreader van 2mm dik:

Rihs = (0.002 / 0.000035) * (1 / 401) = 0.14250 K / W

Een 7800X3D chiplet kan tot ca. 90W package power verbruiken, waarvan 20W grofweg de IOD is en randzaken. Corepower dus 70W maximaal.

Dan is het temperatuurverschil veroorzaakt door 1mm extra dikte: 70W * (0.21375 - 0.14250) = 5°C.
Ik denk dat het in de praktijk eerder op 3.5°C - 4°C verschil zal uitkomen, om de eerder genoemde reden dat warmte zich ook een beetje in het horizontale vlak verspreid /uitwaaiert.
Het voordeel van een hele dikke IHS is dat deze veel druk aan kan en niet tot nauwelijks doorbuigt.
Dat kan ook al een graad schelen mits de koeler goed contact maakt.

Bij de 7700X met een vermogen ala balls to the wall, is het een ander verhaal.
Nemen we daar 142Wppt als maximum, dan zal de corepower ca. 120W bedragen.
Dan komt het verschil neer op 120W * 0.07125 = 8.55°C. Pakweg 6°C in de praktijk.

Het zijn zeker behoorlijke verschillen en persoonlijk had ik ook liever een dunne IHS omdat met vele koelers de z-hoogte wel bij te regelen valt (schroef drukveertjes meer aandraaien / afstandhouders inkorten).
Toch vind ik het wel een redelijke keuze van AMD, want 4° - 6° graden 'stresstest' verschil zal in de praktijk niet vaak voorkomen.
In het geval van gaming bijv. verbruikt een 7800X3D gemiddeld ca. 65W package power, dus ca. 45W corepower. Dan praten we over minder dan 3°C verschil in de praktijk vanwege de dikkere IHS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spacewide
HugoBoss1985 schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 17:21:
[...]

Ik begrijp dat bij het trekken van gasdraad 0.20mm een verschil maakt. :>

Bij het verwijderen van de heatsink(waterblock) zag ik bij mij allesinds dat de koelingpads diep genoeg ingedrukt waren door de vrms en geheugenmodules. Oef! Genoeg marge dus.

De pads waren allemaal gescheurd na 3 maal demonteren. Tegen de regels der kunst ingegaan en zo weer gemonteerd. Als hardware liefhebber voel je je daar niet zo lekker bij. Maar het goede nieuws is dat er geen graad verschil was bij de geheugenmodules en andere onderdeeltjes. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Bij een 7950X scheelt het zo'n 20 graden. Voor de 7800X3D is het zo'n 10 graden verschil van wat ik zo even snel tegenkom. Dit met direct die waterkoeling of met IHS. De praktijk geeft toch wel wat meer resultaat dan de theorie dus.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
@PilatuS
Dat is een beetje de valkuil, want de vergelijking die je maakt is een situatie van geen IHS (direct-die) versus IHS. Dan hebben we het over 3mm koper materiaal verlies en 1 overgang minder (eigenlijk meerdere overgangen, zodra de IHS soldeerverbinding wordt meegerekend). Heel wat anders dus dan 1mm van de bestaande IHS afschaven ;).

De theorie die ik gepost heb is gewoon natuurkunde.
Je kan het ook toetsen door de dikte van de IHS héééél klein te maken om een direct-die benadering te krijgen. Zo dun dat je erdoorheen kan kijken. Bijvoorbeeld 0.1 micrometer = 0.0001mm (100nm).
Dat zal dan wel qua dikte overeenkomen met wat er op de die achterblijft na het schoon schrapen van de soldering. De warmtegeleidingscoëfficiënt (lees: materiaal) maakt dan niet zoveel meer uit.

R = (0.0000001 / 0.000035) * (1 / 401) = 0.000007125 K / W.
De Rihs van 3mm was: 0.21375 K / W

Nemen we de 7800X3D met 70W corepower: 70 * (0.21375 - 0.000007125) = 14.96°C.
Ik had al aangeven dat mijn berekening erger is dan in de praktijk (zie reden) en ik had voor de schattingen in de vorige post ca. 3/4 van de berekende waarde genomen.
Dat zit mijn inschatting dus behoorlijk goed met 0.75* 14.96°C = 11.22°C.

Weet je toevallig met welke corepower er is getest voor de 7950X?
Ik weet dat het nu wel erg offtopic gaat, maar de reactie geeft ook aan waarom er zoveel misverstand is over AM5 IHS als boosdoener van de hoge temperatuur.
Mensen lijken niet te beseffen dat een direct-die koeling vs IHS koeling een wereld van verschil is.
Kan je net zo goed een Intel CPU nemen en ook concluderen dat de 2mm IHS zo slecht is voor de temperatuur.

[ Voor 4% gewijzigd door CMT op 01-10-2023 02:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Een dunnere IHS of geen IHS is inderdaad nogal een verschil ja :P

De 7950x test is deze: YouTube: Ryzen 7000 Delidding - Unreal Temperature improvement with Direct-Di... De CPU trekt zo'n 210w als ik het goed zie.

Hier gisteren toch wel een naar probleem gehad met de AMD drivers. Ik moet met het 2e scherm op de iGPU draaien anders loopt Warzone 2 heel erg slecht. Alleen gisteren was ik een ander spel aan het spelen en crashde de driver. Blijkbaar was dit de driver van de iGPU want het spel liep nog gewoon. Het 2e scherm deed het alleen helemaal niet meer. Ook na een reboot deed het scherm het nog niet. In apparaatbeheer stond de iGPU uitgeschakeld. Na het inschakelen crashde de driver direct weer. Het 2e scherm was dus niet meer aan de praat te krijgen. Uiteindelijk werkte het weer na het herinstalleren van de driver. Toen was het echter nog niet helemaal oplgeost omdat het main window van Winamp nergens meer te vinden was. Ook Winamp opieuw installeren maakte het main window niet zichtbaar. Blijkbaar was het window zo'n 4 pixels geworden met geen manier om het weer normaal te krijgen. Pas na alle settings samen met het programma te hebben verwijderd en opnieuw het er op te hebben gezet werkte het weer. Anderhalf uur ben ik bezig geweest om het 2e scherm en Winamp weer te laten werken. Geen idee wat de oorzaak is geweest, maar het was een hoop gezeik om het op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dekilo
[...]

Dan ga ik het ook eens proberen op de 7800x3d luchtgekoeld, kijken of het wat doet tov van pasta

Acties:
  • +1 Henk 'm!
PilatuS schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 13:17:
[...]

Een dunnere IHS of geen IHS is inderdaad nogal een verschil ja :P

De 7950x test is deze: YouTube: Ryzen 7000 Delidding - Unreal Temperature improvement with Direct-Di... De CPU trekt zo'n 210w als ik het goed zie.
Bedankt voor de link :)
Ik heb het bekeken en het is wel een beetje een amateuristische vergelijking van Der8auer.
Voor een snelle indicatie prima, maar niet om daar harde getallen aan vast te knopen.
Dan zou hij eerst de corepower gelijk moeten houden, CB23 temperatuur uit moeten middelen over een meetperiode i.p.v. guesstimating (eigenlijk wat Jay2cents helaas ook altijd doet).

Bij de bovenstaande link zag ik trouwens 220W package power met de IHS en 210W package power met direct-die. Dus dat is eigenlijk al scheef. Jammer, ik verwacht toch wel een gründliche aanpak van hem.
Hier gisteren toch wel een naar probleem gehad met de AMD drivers. Ik moet met het 2e scherm op de iGPU draaien anders loopt Warzone 2 heel erg slecht. Alleen gisteren was ik een ander spel aan het spelen en crashde de driver. Blijkbaar was dit de driver van de iGPU want het spel liep nog gewoon. Het 2e scherm deed het alleen helemaal niet meer. Ook na een reboot deed het scherm het nog niet. In apparaatbeheer stond de iGPU uitgeschakeld. Na het inschakelen crashde de driver direct weer. Het 2e scherm was dus niet meer aan de praat te krijgen. Uiteindelijk werkte het weer na het herinstalleren van de driver. Toen was het echter nog niet helemaal oplgeost omdat het main window van Winamp nergens meer te vinden was. Ook Winamp opieuw installeren maakte het main window niet zichtbaar. Blijkbaar was het window zo'n 4 pixels geworden met geen manier om het weer normaal te krijgen. Pas na alle settings samen met het programma te hebben verwijderd en opnieuw het er op te hebben gezet werkte het weer. Anderhalf uur ben ik bezig geweest om het 2e scherm en Winamp weer te laten werken. Geen idee wat de oorzaak is geweest, maar het was een hoop gezeik om het op te lossen.
Je hebt toch wel erg veel pech. Zulke ernstige problemen heb ik in al de jaren niet ervaren met RNDA2 en met de 7900XTX draait alles tot nu toe ook prima. Meer dan een sporadische driver reset is het niet geweest. Ik vind het toch erg jammer dat het bij jou zo slecht uitpakt.
Heb je al geprobeerd om alles te draaien met een minimal driver install en EXPO uit?
Wellicht kan je het Windows logboek achterhalen wat er is gebeurd of in ieder geval controleren of er geen WHEA fouten zijn ontstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
CMT schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 17:41:
[...]
Je hebt toch wel erg veel pech. Zulke ernstige problemen heb ik in al de jaren niet ervaren met RNDA2 en met de 7900XTX draait alles tot nu toe ook prima. Meer dan een sporadische driver reset is het niet geweest. Ik vind het toch erg jammer dat het bij jou zo slecht uitpakt.
Heb je al geprobeerd om alles te draaien met een minimal driver install en EXPO uit?
Wellicht kan je het Windows logboek achterhalen wat er is gebeurd of in ieder geval controleren of er geen WHEA fouten zijn ontstaan.
Het lijkt er op dat ik inderdaad wat meer pech heb dan de meeste mensen. Het spel dat ik gisteren speelde heb ik eerder een paar uur zonder problemen gespeelt. Als het fout gaat met het 2e scherm, gaat het dan ook wel gelijk goed fout. Even rebooten lost niets op. Blijkbaar deed de iGPU helemaal niets meer. Dat Winamp helemaal verpest was is dan ook wel weer een raar iets.

Voorlopig laat ik het maar even zo en hoop dat het een eenmaling iets was. Moet er niet aan denken dat het vaker voor gaat komen want het fixen is alles behalve makkelijk en snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-09 08:19
Gisteren bij een vriend de pc geupgrade van een 2700X met 16 GB3200 en een 480 naar een 5800x3d met 32 GB3600 en een 7800XT.. Dit is echt een zeer behoorlijke upgrade. Alleen probleempje: Geen beeld. Alles nog maals gechecked en zou ok moeten zijn. Monitor blijft zwart.

Oude videokaart erin: werkt normaal. Hierdoor kan ik de rest als boosdoener wegstrepen.

Nogmaals 7800XT erin voedingskabels extra gecontroleerd ook aan kant van de voeding zelf... Geen beeld.

Moederboard geeft aan dat er gewoon gepost wordt. Overgestapt van Displayport naar HDMI en het werkt. Vanavond nog maar even langs gaan met een andere DP kabel en een andere monitor om te testen of het nu aan de kaart zelf ligt of aan de monitor die hij heeft een Asus mg279Q en kan via HDMI enkel 60Hz terwijl het een 144 Hz monitor is, beetje zonde. Kwam ook dit tegen https://linustechtips.com...rking-on-hdmi-but-not-dp/

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacewide
winwiz schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 15:06:
Gisteren bij een vriend de pc geupgrade van een 2700X met 16 GB3200 en een 480 naar een 5800x3d met 32 GB3600 en een 7800XT.. Dit is echt een zeer behoorlijke upgrade. Alleen probleempje: Geen beeld. Alles nog maals gechecked en zou ok moeten zijn. Monitor blijft zwart.

Oude videokaart erin: werkt normaal. Hierdoor kan ik de rest als boosdoener wegstrepen.

Nogmaals 7800XT erin voedingskabels extra gecontroleerd ook aan kant van de voeding zelf... Geen beeld.

Moederboard geeft aan dat er gewoon gepost wordt. Overgestapt van Displayport naar HDMI en het werkt. Vanavond nog maar even langs gaan met een andere DP kabel en een andere monitor om te testen of het nu aan de kaart zelf ligt of aan de monitor die hij heeft een Asus mg279Q en kan via HDMI enkel 60Hz terwijl het een 144 Hz monitor is, beetje zonde. Kwam ook dit tegen https://linustechtips.com...rking-on-hdmi-but-not-dp/
Dat zijn zo van die kleine dingen waar je haar van uitvalt.
Klinkt echt stom maar,
1) PC uitschakelen
2) DP snoer erin
3) Voeding scherm eruit en minuutje wachten
4) Voeding scherm erin
5) PC opstarten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
Displayport is soms wat nukkig: op mijn beide systemen geen last gehad met een 4k Samsung 60hz scherm (6900xt en 7900xtx).

Maar laatst een systeempje in elkaar gedraaid voor mijn zoon met Vega56 en op geen enkele dp poort beeld, ook niet met een andere kabel. Hdmi werkte wel.

Heb hem verteld dat de dp poorten van de kaart niet goed werken helaas. Hij plugde later zijn eigen 1080p displayport scherm in het werkt wel...... Heel apart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpra
  • Laatst online: 17-09 15:43

Ook verschillende DP poorten (op zowel videokaart als scherm) geprobeerd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-09 08:19

Probleem opgelost lag dus aan de displayport kabel. Draait nu deftig op 1440p 144Hz

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerre22
  • Laatst online: 22:49
Sinds de laatste driver gaat bij mij de fan veel meer aan. Het lijkt erop dat de fan nu aangaat op basis van de hot spot temperatuur ipv GPU temperatuur. Nog mensen die hier iets van merken? Ikzelf heb de gigabyte RX 7900xtx gaming oc versie draaien.

[ Voor 23% gewijzigd door gerre22 op 03-10-2023 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacewide
gerre22 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 08:52:
Sinds de laatste driver gaat bij mij de fan veel meer aan. Het lijkt erop dat de fan nu aangaat op basis van de hot spot temperatuur ipv GPU temperatuur. Nog mensen die hier iets van merken? Ikzelf heb de gigabyte RX 7900xtx gaming oc versie draaien.
En heb je informatie omtrent de temperaturen van voorheen en nu? HWinfo screenshotje od.
Ik heb dit ook gehad en dat was al snel na twee weken zo door een thermalpaste pumpout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Heeft iemand eigenlijk al eens een RMA gedaan vanwege pumpout? Dan krijg je toch dezelfde problemen terug? Of heeft men in latere productieruns dit wel opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerre22
Spacewide schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 12:15:
[...]

En heb je informatie omtrent de temperaturen van voorheen en nu? HWinfo screenshotje od.
Ik heb dit ook gehad en dat was al snel na twee weken zo door een thermalpaste pumpout.
Geen exacte meetdata, wel temperaturen in het oog gehouden via de software. Fans beginnen nu te spinnen bij 52°C hot spot temp (40°C-44°C GPU temp). Voorheen begon de fans pas te draaien bij 52°C GPU temp (65-70°C hot spot temp).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
gerre22 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 08:52:
De fancurve in Adrenaline is altijd op de hotspot temperatuur gebaseerd. Ik denk dat je niet goed gekeken hebt of dat er een sprake is van een quirk met de driver.
Ik heb alleen een keer meegemaakt dat de fan op een oude curve bleef vastzitten, maar dat was na constant switchen tussen GPU biossen. Een driver reset en het was weer ok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerre22
CMT schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 16:54:
[...]

De fancurve in Adrenaline is altijd op de hotspot temperatuur gebaseerd. Ik denk dat je niet goed gekeken hebt of dat er een sprake is van een quirk met de driver.
Ik heb alleen een keer meegemaakt dat de fan op een oude curve bleef vastzitten, maar dat was na constant switchen tussen GPU biossen. Een driver reset en het was weer ok.
Alright, heel vreemd allesinds. Sinds de laatste 2-3 dagen spinnen de fans heel fel op bij BG3, hiervoor nooit last van gehad. Alleen in diezelfde periode is er één BG3 patch uitgekomen en heb ik de kaart naar de laatste drivers gebracht. Ik kan er dus niet heel mijn vinger op leggen waar het misgaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magenof
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 16-09 08:05
Laatste windows 11 update zorgt ervoor dat Adrenaline tuning settings bij elke boot gereset worden. Oppassen met updaten dus voor AMD het opgelost heeft!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spacewide
Magenof schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 07:09:
Laatste windows 11 update zorgt ervoor dat Adrenaline tuning settings bij elke boot gereset worden. Oppassen met updaten dus voor AMD het opgelost heeft!
Update: het gaat dus echt over je persoonlijke instellingen van Adrenalin. DDU fixt zoiets uiteraard niet. Voorlopig "Windows 11 KB5030310 cumulative update" vermijden.

Klinkt vervelend en herkenbaar.
DDU fixt zoiets.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qtp3kt5JDM5q9w4PrpRyI8iChLA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IFGGf79lbmMx6U0APyblVYaO.png?f=user_large

[ Voor 16% gewijzigd door Spacewide op 04-10-2023 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:22
Mag me hier ook melden. De 1070 begon na 6 jaar trouwe dienst toch wel af en toe te huilen als ik ging gamen. Het helpt niet dat ik een 4K monitor heb. :+

Nu een 7900 XT en man wat een verschil, heerlijk!

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Spacewide schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 08:46:
[...]

Update: het gaat dus echt over je persoonlijke instellingen van Adrenalin. DDU fixt zoiets uiteraard niet. Voorlopig "Windows 11 KB5030310 cumulative update" vermijden.

DDU fixt zoiets.

[Afbeelding]
Dank voor deze tip.
Het heeft hier helaas niet geholpen.
Elke reboot is het raak.

Edit: nog wel even die Windows update verwijderen... we gaan het zien.
Het werkt nu weer goed!

[ Voor 6% gewijzigd door HugoBoss1985 op 07-10-2023 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motaro
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-09 18:19

Motaro

PSN: Sovietwarbear_NL

na jaren keer AMD

even wennen hoe alles werkt tegen over nvidia geforce experience. maar weet iemand waar ik mhz van monitor in kan stellen als bij nvidia kon ?

Gigabyte Radeon RX 7900 XTX AORUS ELITE. hoe RGB werkt als fans sneller gaan draaien is wel cool ( fan 50% )

Ik heb dyslexie, hierdoor is mijn schrijftaal niet helemaal correct. Stoor je er niet aan, doe ik zelf wel:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17-09 12:21
Motaro schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 14:49:
na jaren keer AMD

even wennen hoe alles werkt tegen over nvidia geforce experience. maar weet iemand waar ik mhz van monitor in kan stellen als bij nvidia kon ?

Gigabyte Radeon RX 7900 XTX AORUS ELITE. hoe RGB werkt als fans sneller gaan draaien is wel cool ( fan 50% )
[YouTube: Gigabyte 7900 XTX Aorus Elite 24Gb RGB test]
Volgens mij heb ik dat gewoon in windows gedaan --> Rechtermuis klik bureaublad --> beeldscherminstellingen --> geavanceerde beeldscherminstellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motaro

Motaro

Santee schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 14:51:
[...]

Volgens mij heb ik dat gewoon in windows gedaan --> Rechtermuis klik bureaublad --> beeldscherminstellingen --> geavanceerde beeldscherminstellingen.
bedankt :)

was via ander weg gewend te doen met mijn oude RT3080

Ik heb dyslexie, hierdoor is mijn schrijftaal niet helemaal correct. Stoor je er niet aan, doe ik zelf wel:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMightyRecom
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
Goedemorgen, vermakelijk topic zo ver!
Erg interessant om een ieders ervaring te lezen.
Helaas heb ik het minder fortuinlijk getroffen met mijn recentste aanwinst.

Ik heb op 28 juli de Asus TUF RX 7900 XT grafische kaart besteld en vorige week ingebouwd in mijn nieuwe PC.
Nu merk ik op dat op het bureaublad tijdens het verslepen van vensters de kaart een aardige coil whine geeft, dat vond ik al vreemd.
Maar tijdens een game, (bijvoorbeeld Counterstrike 2, Starfield, Far Cry 6) zelfs met fps limiet op 100Hz, is het echt niet uit te staan, een enorm kabaal.
Ik game normaliter zonder headset maar dat is nu niet te doen. Zelfs met headset op hoor ik hem er dwars doorheen (en géén open back headphone).
Bij de reviews over deze kaart (hier op tweakers) lees ik niets over de coil whine. Heb ik echt pech met deze kaart of komt dit vaker voor?
Undervolting, clock limit en fps limit helpen niet. Zijn er andere oplossingen?

PSU: Be Quiet! Pure Power 12M 1000W (2x PCI-e waarvan 1x daisy chain)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Probeer het eens zonder daisy chain. Geen whine hier.

In een review las ik dat de rechter pcie het meeste vermogen trekt, de andere twee veel minder. Dus chain de linker twee aansluitingen als je echt niet anders kan.

Heb zelf een NZXT 850w voeding.

[ Voor 65% gewijzigd door Señor Sjon op 16-10-2023 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMightyRecom
  • Nu online
Señor Sjon schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 11:14:
Probeer het eens zonder daisy chain. Geen whine hier.

In een review las ik dat de rechter pcie het meeste vermogen trekt, de andere twee veel minder. Dus chain de linker twee aansluitingen als je echt niet anders kan.

Heb zelf een NZXT 850w voeding.
Met rechter pcie bedoel je degene die het meest tegen het uiteinde van de kaart zit?
Dat ga ik eens proberen zodra ik thuis ben. Ik heb 't vermoeden dat die inderdaad gechained zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• meljor
Stekkers omwisselen kan soms al helpen.

Heb zelf een Rx 6900xt die na maanden ineens extreem begon te krijsen, zelfs idle goed hoorbaar. Andere voeding heeft dit volledig opgelost. Die voeding zit nu in een ander systeem en werkt nog prima (en stil met 980ti).

Het is soms de combi van dingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
TheMightyRecom schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 12:10:
[...]

Met rechter pcie bedoel je degene die het meest tegen het uiteinde van de kaart zit?
Dat ga ik eens proberen zodra ik thuis ben. Ik heb 't vermoeden dat die inderdaad gechained zit.
Ja, die bij installatie het dichtste bij de voorkant zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaasrol
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17-09 08:38
TheMightyRecom schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 12:10:
[...]

Volgens mij heb ik dezelfde PSU, die is dual rail (1 pcie slot heeft zijn eigen). Kan het misschien nog helpen om te wisselen welke rail je daisychaint?
Kan er zelf niks over zeggen want mijn MBA 7900xt heeft maar twee aansluitingen.

R7 5800X3D | RX 7900XT | 32GB Kingston 3600MHzC16 | Samsung 980 Pro 2TB | be quiet! Pure Power 12 M 1000W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Het probleem met de reset van Radeon settings na rebooten is weer terug.
De Windows update die het probleem geeft is ook niet meer te verwijderen.

Heeft iemand nog een (andere) workaround?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motaro

Motaro

HugoBoss1985 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 18:12:
Het probleem met de reset van Radeon settings na rebooten is weer terug.
De Windows update die het probleem geeft is ook niet meer te verwijderen.

Heeft iemand nog een (andere) workaround?
wat word reset alles of alleen OC settings / fan curve ?

bij mijn reset OC + fan curve als gigabyte control center op start en nu start ik hem handmatig op start en heb probleem niet meer.

is niet een of ander software die doet als hij op start bij windows opstart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Motaro schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 21:30:
[...]

wat word reset alles of alleen OC settings / fan curve ?

bij mijn reset OC + fan curve als gigabyte control center op start en nu start ik hem handmatig op en heb probleem niet meer.

is niet een of ander software die doet als hij op start bij windows opstart
Alles in het "prestaties" tabblad.
Inderdaad uv, frequentie, fancurve, etc.

Ik heb geen andere oc software zoals Afterburner of Gpu Tweak op de pc

Vaak zie ik na Windows opstarten ook de melding dat dit door een (systeem)fout komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motaro

Motaro

HugoBoss1985 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 21:57:
[...]

Alles in het "prestaties" tabblad.
Inderdaad uv, frequentie, fancurve, etc.

Ik heb geen andere oc software zoals Afterburner of Gpu Tweak op de pc

Vaak zie ik na Windows opstarten ook de melding dat dit door een (systeem)fout komt.
ook geen software van je moederbord waar je GPU ook mee kan OC / RGB ? dat is bij mijn wel geval met gigabyte control center kan je GPU + ram + CPU mee OC maar ook RGB mee regelen.

en (systeem)fout is mischien dat Mobo drivers niet goed zijn of Gpu drivers

[ Voor 6% gewijzigd door Motaro op 16-10-2023 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat bij Win10 soms helpt is om snel opstarten in Windows uit te schakelen: Energiebeheer -> Extra energie-instellingen -> Het gedrag van de aan/uit-knoppen bepalen - Snel opstarten inschakelen -> uitvinken.
Ik weet niet of Win11 nog zoiets heeft.

Andrenaline/Wattman is erg gevoelig voor het correct opstarten en afsluiten van het systeem en/of programma's. Ook dingen zoals fastboot in de bios kan een oorzaak zijn.

Het is een beetje jammer van AMD dat ze niet gewoon een optie geven om deze ijverige beschermmaatregel uit te schakelen voor de powerusers. Voor mij i.i.g. nog een reden om niet aan Win11 te beginnen (naast de verplichte TPM).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
CMT schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 07:02:
Wat bij Win10 soms helpt is om snel opstarten in Windows uit te schakelen: Energiebeheer -> Extra energie-instellingen -> Het gedrag van de aan/uit-knoppen bepalen - Snel opstarten inschakelen -> uitvinken.
Ik weet niet of Win11 nog zoiets heeft.

Andrenaline/Wattman is erg gevoelig voor het correct opstarten en afsluiten van het systeem en/of programma's. Ook dingen zoals fastboot in de bios kan een oorzaak zijn.

Het is een beetje jammer van AMD dat ze niet gewoon een optie geven om deze ijverige beschermmaatregel uit te schakelen voor de powerusers. Voor mij i.i.g. nog een reden om niet aan Win11 te beginnen (naast de verplichte TPM).
Het komt echt en alleen door Windows 11 "KB5030310 cumulative update"

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maar wat zouden ze daarmee aangepast hebben?
Windows heeft er een handje van om dingen ongevraagd te veranderen. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMightyRecom
  • Nu online
Even een update op het coil whine issue.

De tips van Señor Sjon, meljor en Kaasrol opgevolgd, maar helaas. De kaart blijft schreeuwen.
Misschien handig te vermelden dat het om een custom watercooled build gaat? Er zit momenteel een EK blok op.
Ik wil nog een andere PSU proberen alvorens ik de hele boel drain en de luchtkoeler terugplaats om te zien of dat het issue verhelpt.

De kaart in kwestie (tijdens het vullen):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/luEUF3OAoLnAiNNRA0F0UWxmRyw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VxN03ukfE9gJZYOUvbHaQPzL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
TheMightyRecom schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 09:19:

De tips van Señor Sjon, meljor en Kaasrol opgevolgd, maar helaas. De kaart blijft schreeuwen.
Misschien handig te vermelden dat het om een custom watercooled build gaat? Er zit momenteel een EK blok op.
Ik wil nog een andere PSU proberen alvorens ik de hele boel drain en de luchtkoeler terugplaats om te zien of dat het issue verhelpt.

[Afbeelding]
Als je de kaarten toch zo handig demonteerd kun je wellicht iets van lijm op de bewuste coils doen tegen de coil-whine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CHKYBSTRD
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 16-09 16:13
TheMightyRecom schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 11:08:
Goedemorgen, vermakelijk topic zo ver!
Erg interessant om een ieders ervaring te lezen.
Helaas heb ik het minder fortuinlijk getroffen met mijn recentste aanwinst.

Ik heb op 28 juli de Asus TUF RX 7900 XT grafische kaart besteld en vorige week ingebouwd in mijn nieuwe PC.
Nu merk ik op dat op het bureaublad tijdens het verslepen van vensters de kaart een aardige coil whine geeft, dat vond ik al vreemd.
Maar tijdens een game, (bijvoorbeeld Counterstrike 2, Starfield, Far Cry 6) zelfs met fps limiet op 100Hz, is het echt niet uit te staan, een enorm kabaal.
Ik game normaliter zonder headset maar dat is nu niet te doen. Zelfs met headset op hoor ik hem er dwars doorheen (en géén open back headphone).
Bij de reviews over deze kaart (hier op tweakers) lees ik niets over de coil whine. Heb ik echt pech met deze kaart of komt dit vaker voor?
Undervolting, clock limit en fps limit helpen niet. Zijn er andere oplossingen?

PSU: Be Quiet! Pure Power 12M 1000W (2x PCI-e waarvan 1x daisy chain)
Ik heb mijne destijds ook terug gstuurd vanwege de gigantische coilwhine. Ik lees dat Asus daar wel vaker last van heeft

Stay hungry, stay foolish!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMightyRecom
  • Nu online
CHKYBSTRD schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 10:06:
[...]

Ik heb mijne destijds ook terug gstuurd vanwege de gigantische coilwhine. Ik lees dat Asus daar wel vaker last van heeft
Hoe is dat verder afgehandeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CHKYBSTRD
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 16-09 16:13
TheMightyRecom schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 10:49:
[...]

Hoe is dat verder afgehandeld?
Ik heb gebruik gemaakt van mijn herroepingsrecht. Ik zie dat dit voor jou niet meer van toepassing is helaas.

[ Voor 12% gewijzigd door CHKYBSTRD op 17-10-2023 11:30 ]

Stay hungry, stay foolish!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
TheMightyRecom schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 09:19:

[Afbeelding]
Hier een reference 7900XTX met EK waterblok en nauwelijks last van coilwhine. Op sommige momenten ingame is het wel ietjes hoorbaar, maar dat is het dan ook. Dit met een oude AX860 voeding. Vaak is het toch een combinatie van kaart met voeding waardoor het wel of niet te veel is. Als ik een game mute dan moet ik toch aardig goed luisteren wil ik het horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ye-roon
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09-09 12:15

ye-roon

knaak

2 dagen geleden heb ik na een week uitstellen tegen windows 11 gezegd dat het windows updates mocht installeren. Sindsdien draaide alles heel vaag, hoop crashes op directx11 tot het punt dat drivers corrupt raakten, m'n scherm nog max 64Hz kon weergeven en m'n 2de scherm helemaal niet meer gedetecteerd werd.

Wat blijkt, windows update had schijnbaar m'n adrenaline software geupdate en de nieuwste drivers gedownload.

Na dit had ik 5fps max in games. Wat wel ff de adrenaline machine in m'n lijf aanzette.

Opgelost door adrelin te verwijderen, herstart, opnieuw installeren met de volledige install.

Ik heb een 7900XTX, 7800X3D. En nu op zoek naar een setting waar ik tegen windows 11 kan zeggen dat het NIET m'n GPU drivers mag updaten.

Dus mochten jullie wat gemerkt hebben sinds windows update, misschien is het dit en is een verwijderen en handmatig installeren een goede optie.

Harder, Better, Faster, Stronger | Battletag: yeroon#2383

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 00:13

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

ye-roon schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 21:28:
2 dagen geleden heb ik na een week uitstellen tegen windows 11 gezegd dat het windows updates mocht installeren. Sindsdien draaide alles heel vaag, hoop crashes op directx11 tot het punt dat drivers corrupt raakten, m'n scherm nog max 64Hz kon weergeven en m'n 2de scherm helemaal niet meer gedetecteerd werd.

Wat blijkt, windows update had schijnbaar m'n adrenaline software geupdate en de nieuwste drivers gedownload.

Na dit had ik 5fps max in games. Wat wel ff de adrenaline machine in m'n lijf aanzette.

Opgelost door adrelin te verwijderen, herstart, opnieuw installeren met de volledige install.

Ik heb een 7900XTX, 7800X3D. En nu op zoek naar een setting waar ik tegen windows 11 kan zeggen dat het NIET m'n GPU drivers mag updaten.

Dus mochten jullie wat gemerkt hebben sinds windows update, misschien is het dit en is een verwijderen en handmatig installeren een goede optie.
Spacewide schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 08:46:
[...]

DDU fixt zoiets.

[Afbeelding]

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ye-roon

ye-roon

knaak

Ik herken dit settings window niet, weet je hoe ik hier bij kom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacewide
ye-roon schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 00:24:
[...]

Ik herken dit settings window niet, weet je hoe ik hier bij kom?
Je hebt DDU tool nodig.
https://www.guru3d.com/do...ver-uninstaller-download/

Acties:
  • +2 Henk 'm!
DDU heeft de optie, maar het is gewoon in Windows instelbaar hoor: Systeem -> Geavanceerde systeeminstellingen - > Hardware -> Instellingen voor apparaatinstallatie - > Nee aanvinken.

Zet meteen ook maar Windows fastboot uit, bekend als oorzaak van sommige driver resets: Energiebeheer -> Extra energie-instellingen -> Het gedrag van de aan/uit-knoppen bepalen - Snel opstarten inschakelen -> uitvinken.
Het is ook verstandig om fastboot in de bios uit te zetten (het is wat anders dan de Windows fastboot en skipt initialisatie van bepaalde hardware tijdens het opstarten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ye-roon

ye-roon

knaak

CMT schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 07:04:
DDU heeft de optie, maar het is gewoon in Windows instelbaar hoor: Systeem -> Geavanceerde systeeminstellingen - > Hardware -> Instellingen voor apparaatinstallatie - > Nee aanvinken.

Zet meteen ook maar Windows fastboot uit, bekend als oorzaak van sommige driver resets: Energiebeheer -> Extra energie-instellingen -> Het gedrag van de aan/uit-knoppen bepalen - Snel opstarten inschakelen -> uitvinken.
Het is ook verstandig om fastboot in de bios uit te zetten (het is wat anders dan de Windows fastboot en skipt initialisatie van bepaalde hardware tijdens het opstarten).
Die optie in geavanceerde systeeminstellingen had ik bekeken, uiteindelijk daar niet voor gekozen, gezien dit ook driver downloads blocked wanneer je nieuwe hardware aansluit. Ik heb gekozen voor de group policy edit wat driver updates blocked via windows update, iets wat me verbaasd dat dit niet gewoon ergens een vinkje is, want het is een bestaande policy die je alleen aan hoeft te zetten.

Fastboot heb ik idd paardagen geleden uitgezet, een yt video kwam voorbij in m'n feed met windows 11 settings en daar kwam deze voorbij. Funfact, het start nu sneller op dan met fastboot aan, want ofcourse it does.

Pagina: 1 ... 19 ... 24 Laatste

Let op:
Levertijden en prijzen bespreken we in: [AMD Radeon RX7000 series] Levertijden & Prijzen