Sorry allemaal, het is mij vanwege drukte niet gelukt om gisteren nog de vergelijking te posten, maar hier is het dan.
Zoals sommigen van jullie weten had ik de 7900XTX aangeschaft o.a. vanwege de tegenvallende prestatie van de 4090FE in een bepaald probleemgebied van WoW: Valdrakken.
Het is een hub waar veel verkeer van spelers is en last heeft van een typische cpu thread bottleneck.
Voor deze vergelijking heb ik twee systemen naast elkaar gehad om direct achter elkaar te kunnen meten.
Het probleem is namelijk dat de FPS sterk afhangt van hoe druk het is en deels ook af hangt van de serverbelasting in het algemeen. Op deze manier is er geprobeerd om een zo eerlijk mogelijke vergelijk van te maken.
De 7900XTX en 4090FE zijn getest met een 7800X3D, waarbij de cpu klok tot 4.5GHz is beperkt.
De 6900XT met een 5800X3D heeft een -30 allcore CO en haalt 4.5GHz continue.
Dit systeem heeft vanwege waterkoeling ook een streepje voor, maar veel scheelt het niet met een luchtgekoelde 6900XT.
Allereerst maar de FPS metingen, waarbij de 6900XT 2x als referentie is genomen. Verder is voor elke kaart een meettijd van 5min aangehouden.
Voor de vergelijking tussen de 7900XTX en 4090FE moeten de twee metingen van de 6900XT genormaliseerd worden. Maar hieronder is al direct te zien dat de 7900XTX een stukje sneller is, terwijl het met de 4090FE op quitte eindigt.
Omdat de winst best tegenvalt is er ook gekeken naar de CPU belasting met DX12 en DX11 en daar is toch wel een opvallendheid te zien:
Waar de 6900XT echt een volle thread heeft, is er met de 7900XT en 4090FE sprake van een soort estafette tussen 2 cores, die om en om werk leveren. Met DX11 wordt de belasting op 1 van deze 'main cores' een stuk meer.
Ik las in het AMD nieuwstopic dat voor de ontwikkeling van RNDA3, het team verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de Zen CPU's is gezet. Zou dit het resultaat daarvan zijn?
Een estafette tussen 2 cores die om en om werk leveren, is namelijk ook kenmerkend voor single thread belasting bij een Zen cpu.
Maar om eerlijk te zijn vallen mij de prestaties met een 7900XTX ook tegen. Ik had daar veel meer van verwacht, gezien hoe goed de 6900XT het doet. Het ziet ernaar uit dat de gedeelde 'mainthread belasting' tussen 2 cores, minder effectief is.
Tot slot zijn hier dan nog de GPU Busy metingen waar Intel onlangs mee gekomen is met een GUI voor Presentmon:
6900XT vs 7900XTX
6900XT vs 4090FE
Weinig opmerkelijks te zien, behalve dat er goed gebruik wordt gemaakt van de 6900XT.
De 4090FE wordt (relatief gezien) weinig aan het werk gezet, waarbij de utilisatie op deze plek minder is dan 50%.