[AMD Radeon RX7000 series] Ervaringen & Discussie Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 18 ... 24 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finraziel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:38
Skyline GT-R schreef op maandag 11 september 2023 @ 11:35:
[...]

Hij maakt gebruik van FSR in Cyberpunk :) Scaling staat op 75% voor 1440p, dat geeft 1080p als render resolutie :) En als je dan wat RT optimalisatie guides gebruikt zoals die van HUB dan lijkt me dat je zeker een aangename speelervaring krijgt.
Ja, dat snap ik, maar als ik even google op benchmarks lijken ze nergens echt verder dan 50-60 FPS te komen. Dat haal ik in Starfield op de zwaardere locaties zonder FSR, en in de meeste andere locaties gewoon 100+...

Gamertag: FinrazielNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyline GT-R
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-09 08:43
Finraziel schreef op maandag 11 september 2023 @ 12:14:
[...]

Ja, dat snap ik, maar als ik even google op benchmarks lijken ze nergens echt verder dan 50-60 FPS te komen. Dat haal ik in Starfield op de zwaardere locaties zonder FSR, en in de meeste andere locaties gewoon 100+...
Dat klopt.. En in die reviews / benchmarks draaien ze ook de full RT. Op basis van wat hij in zijn post aanhaalt doet hij dat niet. Hij heeft specifieke stukken RT aan staan; iets dat prima kan in CP2077. Dat gekoppeld met 1080p rendering lijkt me zeker een speelbare ervaring te geven..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dekilo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18-02 18:18
Hallo,

Ik heb een Asrock Taichi 7900XTX
ZIjn dit een beetje normale temperaturen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vl4pasEWLwkZMiG4KAGCZcZG4N4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/H0kSpXf0n6840wSTwia7cyHa.png?f=fotoalbum_large

Ik heb de vraag ook maar gesteld aan Azerty!
PC wordt loei en loei heet door de gpu.
Andere temperaturen zijn flink lager.

[ Voor 13% gewijzigd door dekilo op 11-09-2023 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:56
dekilo schreef op maandag 11 september 2023 @ 12:50:
Hallo,

[Afbeelding]

Ik denk het niet... (zeker niet met zo'n lage max. kernspanning, volgens mij klopt dat ook niet? :S) haal het zijpaneel eens van je behuizing.
Het is wel een vrije warme dag, dat speelt ook mee mits je dus ook geen airco hebt!

[ Voor 5% gewijzigd door HugoBoss1985 op 11-09-2023 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Hallo,

[Afbeelding]

Absoluut niet.
110C Hotspot = thermal throttling limiet.
Heatsink maakt hier geen volledig contact met de GPU. Vervolgens gaat een sensor af omdat de maximale temperatuur is bereikt en dan gaat de videokaart downclocken. Deze mag je als defect beschouwen en retourneren. Je bent helaas ook niet de eerste met een ASRock met dit probleem. :/

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dekilo
DaniëlWW2 schreef op maandag 11 september 2023 @ 13:23:
[...]

Absoluut niet.
110C Hotspot = thermal throttling limiet.
Heatsink maakt hier geen volledig contact met de GPU. Vervolgens gaat een sensor af omdat de maximale temperatuur is bereikt en dan gaat de videokaart downclocken. Deze mag je als defect beschouwen en retourneren. Je bent helaas ook niet de eerste met een ASRock met dit probleem. :/
Meen je niet....
En dan te bedenken dat ik redelijk wat uitgezocht heb voordat ik tot aanschaf over ging.....
Zou dat ook de oorzaak kunnen zijn dat de pc tijdens gamen 2x uitviel als in instant power off.
Had al contact opgenomen met Azerty, kijken wat die zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyline GT-R
Hallo,

[Afbeelding]

Zoals eerder hier al gemeld is dat zeker niet ok..
Je hebt een delta van 30c tussen je GPU temperatuur en je hotspot. En dat is veel te veel. Ook voor een luchtgekoelde AMD kaart..

Edit:
Je meld ook dat je PC heel warm wordt.. Dan kan je kaart toch een heel deel van die hitte kwijt via de koeler.. Heb je voldoende airflow in je kast? De hoge omgevingstemperaturen helpen natuurlijk niet..
Je zou met HWInfo eens kunnen nagaan welke temperaturen je verschillende moederbordsensoren aangeven. Dan krijg je een goed beeld van de luchttemperatuur in je behuizing.

[ Voor 21% gewijzigd door Skyline GT-R op 11-09-2023 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

dekilo schreef op maandag 11 september 2023 @ 13:34:
[...]

Meen je niet....
En dan te bedenken dat ik redelijk wat uitgezocht heb voordat ik tot aanschaf over ging.....
Zou dat ook de oorzaak kunnen zijn dat de pc tijdens gamen 2x uitviel als in instant power off.
Yup dat klinkt als thermal shutdown. Dat is het ultieme zelfbeschermingsmechanisme waarmee de GPU zichzelf uitschakelt om schade te voorkomen. Gebeurd alleen als de GPU zelfs met de ventilatoren op standje "opstijgen", de temperaturen niet onder controle krijgen. :/

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dekilo
Ja kaart gaat retour,
Airflow is goed heb Noctua fans en noctua cpu koeler, kaart heeft 2 weken zonder problemen gewerkt.
Je hoorde hem bijna niet, nu is het een opstijgend vliegtuig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

dekilo schreef op maandag 11 september 2023 @ 13:43:
Ja kaart gaat retour,
Airflow is goed heb Noctua fans en noctua cpu koeler, kaart heeft 2 weken zonder problemen gewerkt.
Klinkt als pump out. :/
Je GPU gaat door heat cycles waarbij die zeer snel opwarmt, veel sneller dan de heatsink zelf. Hierdoor zet de GPU sneller uit dan de heatsink. De thermal paste ertussen komt hierdoor in beweging om het contact te behouden, waarbij een deel van de paste eigenlijk tussenuit de GPU en heatsink word geduwd. Het lijkt erop dat er nu een kleine opening is gevallen tussen de GPU en heatsink. En daar is de 110C en de problemen. Dit is overigens ook waarom AMD die hotspot temperaturen zo prominent uitleesbaar maakt. RDNA1/2/3 zijn meestal kleinere chips met zeer hoge energiedichtheden. Ze worden gewoon heel snel warm, zijn behoorlijk gevoelig voor temperatuur voor maximale clock speeds en als ze niet goed geassembleerd zijn, dan krijg je problemen.

Zie ook: :)

Verder is de ventilatorcurve dynamisch en zit er een noodgeval modus in je vBIOS die af zal gaan.
Maar een ding waarin ik wel geïnteresseerd ben voordat je de videokaart retourneert. Zou je eens in AMD hun drivermenu naar Performance --> Tuning willen gaan, de boel op Manual Tuning willen zetten, Fan Tuning willen opeen en een screenshot willen maken van de ventilatorcurve. Ik ben gewoon benieuwd wat voor curve die ASRock heeft. :)

Ter illustratie. :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g-Pi9l7ug_c95ByxbqyrH2IzrOg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/csllv0ZmNAuY2v9Qhyb5eiWp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dekilo
DaniëlWW2 schreef op maandag 11 september 2023 @ 14:00:
[...]

Klinkt als pump out. :/
Je GPU gaat door heat cycles waarbij die zeer snel opwarmt, veel sneller dan de heatsink zelf. Hierdoor zet de GPU sneller uit dan de heatsink. De thermal paste ertussen komt hierdoor in beweging om het contact te behouden, waarbij een deel van de paste eigenlijk tussenuit de GPU en heatsink word geduwd. Het lijkt erop dat er nu een kleine opening is gevallen tussen de GPU en heatsink. En daar is de 110C en de problemen. Dit is overigens ook waarom AMD die hotspot temperaturen zo prominent uitleesbaar maakt. RDNA1/2/3 zijn meestal kleinere chips met zeer hoge energiedichtheden. Ze worden gewoon heel snel warm, zijn behoorlijk gevoelig voor temperatuur voor maximale clock speeds en als ze niet goed geassembleerd zijn, dan krijg je problemen.

Zie ook: :)
[YouTube: Der8auer Deep-Dives on Thermal Paste: Misconceptions, Curing, & More | LTX 2019]

Verder is de ventilatorcurve dynamisch en zit er een noodgeval modus in je vBIOS die af zal gaan.
Maar een ding waarin ik wel geïnteresseerd ben voordat je de videokaart retourneert. Zou je eens in AMD hun drivermenu naar Performance --> Tuning willen gaan, de boel op Manual Tuning willen zetten, Fan Tuning willen opeen en een screenshot willen maken van de ventilatorcurve. Ik ben gewoon benieuwd wat voor curve die ASRock heeft. :)

Ter illustratie. :)
[Afbeelding]
Dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sVNghoPhsoX-3fjA_yziFNPzAgQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AJOAGNay7iNtCiQ8IPHXQ7e5.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vali
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-09 09:49
GaHard schreef op maandag 11 september 2023 @ 12:09:
[...]

Bij mij werkte het gewoon. Misschien andere browser proberen ?
ah, ik heb het binnen chrome geprobeerd en daar ging het prima. Thanks! Eerder moeten doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Help!!!! schreef op maandag 11 september 2023 @ 08:21:
[...]

Kwam daar laatst een artikel of video over tegen waar dat ook werd besproken.

Ipv de game fatsoenlijk te optimaliseren gooien ze er een upscaler in en geloven ze het verder wel. Met wat geluk komen er na launch nog wat performance patches om de scherpe randjes eraf te halen.

Op een beetje fatsoenlijke resolutie en hoge IQ ga je zelfs met de allerbeste videokaarten al snel FSR /DLSS moeten gebruiken.

Bij Hogwarts Legacy en The Witcher 3 updated versie gebruik ik het ook (uit noodzaak).

Ergens verbaas ik me erover dat pc gaming nog steeds (soort van) alive is. Absurde prijzen en abominabele releases van zelfs AAA games.... :X
Oof dat zijn o.a. twee games die bij mij op de backlog staan. Voor bruteforce RT is de noodzaak van een upscaler wel te rechtvaardigen (op high end of ludicrous end), maar anderzijds..
Ik zie het gebeuren dat zo meteen ook FG / interpolatie standaard aan staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finraziel
Skyline GT-R schreef op maandag 11 september 2023 @ 12:46:
[...]

Dat klopt.. En in die reviews / benchmarks draaien ze ook de full RT. Op basis van wat hij in zijn post aanhaalt doet hij dat niet. Hij heeft specifieke stukken RT aan staan; iets dat prima kan in CP2077. Dat gekoppeld met 1080p rendering lijkt me zeker een speelbare ervaring te geven..
Ahhhh ok, nu snap ik hem. Ik heb de game niet op PC, dus had me niet gerealiseerd dat wat hij zei maar een subset van de RT settings was :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Bedankt. Dat lijkt ook wel een vrij agressieve curve te zijn. :)
CMT schreef op maandag 11 september 2023 @ 14:29:
[...]

Oof dat zijn o.a. twee games die bij mij op de backlog staan. Voor bruteforce RT is de noodzaak van een upscaler wel te rechtvaardigen (op high end of ludicrous end), maar anderzijds..
Witcher 3 heb je mods voor die het een beetje speelbaar maken voor niet RTX40. Maar alsnog gebruik ik FSR2 omdat ik toch wat meer dan 60fps wil halen. Helaas is FSR2 wel vrij blurry en XeSS is inconsistent. Ik moet nog steeds een kijken of ik wat kan doen met sharpening of er niet ook mods zijn die het verbeteren. De aandacht lijkt daar allemaal naar DLSS2 en DLSS3 te zijn gegaan alsmede een RT implementatie gebaseerd op RTXIO die zowat alleen fatsoenlijk werkt op een RTX4090. Shadows zijn ook bugged en zorgen voor een gigantische fps drop.

Hogwarts tja, het ziet er zonder RT eigenlijk al erg goed uit en de RX7900 series presteren er echt heel goed. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!
dekilo schreef op maandag 11 september 2023 @ 13:34:
[...]

Meen je niet....
Ja, het is goed mogelijk dat er thermal shutdown heeft plaatsgevonden. 110°C hotspot is de noodgrens.
Asrock en ook Powercolor (met de Hellhound i.i.g.) lijken het deze generatie totaal verkeerd aan te pakken met de koelermontage. Er zijn relatief veel klachten over gekomen.

Met zoveel geheugenchips is het eigenlijk een crime om thermalpads daarvoor te gebruiken.
Dan moet dan echt perfect passend gemaakt worden met zachte pads. Om die reden heeft AMD bij het reference ontwerp gekozen voor thermal putty.
Daarnaast is het ook nodig om een echt viskeuze of vaste koelpasta te gebruiken omdat de chiptemperatuur zo hoog is en de temperatuurwisselingen zeer dynamisch zijn met een groot bereik (grote kans op pumpout). Om die reden is er overgestapt op een 'phase change pad' of een thermal pad op basis van grafeen, zoals bij de 6000 serie gedaan is.

Laatst was er een review van een Asrock Taichi white en daar is het probleem goed op te zien:

Afbeeldingslocatie: https://www.techpowerup.com/review/asrock-radeon-rx-7900-xtx-taichi-white/images/heatpipes.jpg

Vergelijk dat eens met de XFX Merc:

Afbeeldingslocatie: https://www.techpowerup.com/review/xfx-radeon-rx-7900-xtx-merc-310-oc/images/heatpipes.jpg

Of de meer budget georienteerde Sapphire Pulse (7900XT hier):

Afbeeldingslocatie: https://www.techpowerup.com/review/sapphire-radeon-rx-7900-xt-pulse/images/heatpipes.jpg

De laatste twee maken gebruik van een 'phase change pad' (wordt kleiachtig na activatie) en hebben uitstekend tot fatsoenlijk contact.
Het is daarmee zo goed, dat als er ook gebruik wordt gemaakt van een vapor chamber, een waterblok qua temperatuur delta (koelmedium / chip) niet perse beter zal zijn.
Persoonlijk zou ik GPU's die nog gewone koelpasta gebruiken, links laten liggen. Dat gaat op den duur geheid problemen geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DaniëlWW2 schreef op maandag 11 september 2023 @ 14:43:
[...]

Bedankt. Dat lijkt ook wel een vrij agressieve curve te zijn. :)

[...]

Witcher 3 heb je mods voor die het een beetje speelbaar maken voor niet RTX40. Maar alsnog gebruik ik FSR2 omdat ik toch wat meer dan 60fps wil halen. Helaas is FSR2 wel vrij blurry en XeSS is inconsistent. Ik moet nog steeds een kijken of ik wat kan doen met sharpening of er niet ook mods zijn die het verbeteren. De aandacht lijkt daar allemaal naar DLSS2 en DLSS3 te zijn gegaan alsmede een RT implementatie gebaseerd op RTXIO die zowat alleen fatsoenlijk werkt op een RTX4090. Shadows zijn ook bugged en zorgen voor een gigantische fps drop.

Hogwarts tja, het ziet er zonder RT eigenlijk al erg goed uit en de RX7900 series presteren er echt heel goed. :)
Ooh dan zal ik daar even naar kijken, bedankt :).
Het liefst speel ik zonder upscaling uiteraard, maar soepelheid in FPS wint het van wazigheid.

Ik heb trouwens de metingen en vergelijkingen van de 6900XT, 7900XTX en 4090FE in het probleemgebied van WoW - Dragenflight gedaan met o.a. de nieuwe GPU busy metric.
Daar was je volgens mij benieuwd naar een tijdje terug in een andere topic.
De plaatjes komen eraan als ik weer tijd heb vandaag ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

CMT schreef op maandag 11 september 2023 @ 14:29:
[...]

Uiteraard is het ook afhankelijk van hoe kritisch je bent. Maar goed als je alles high zet en RT aan dan vind ik het al snel wel noodzaak worden.
Ik zou er niet van opkijken.

Heb liever rauwe frames maar de technologie is er nu eenmaal en wordt dan erg verleidelijk om op terug te vallen voor de industrie.

Ben bang dat er geen weg meer terug blijkt te zijn en dat "AI" frames een soort van nieuw normaal wordt of eigenlijk al is.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dekilo
CMT schreef op maandag 11 september 2023 @ 14:55:
[...]

Ja, het is goed mogelijk dat er thermal shutdown heeft plaatsgevonden. 110°C hotspot is de noodgrens.
Asrock en ook Powercolor (met de Hellhound i.i.g.) lijken het deze generatie totaal verkeerd aan te pakken met de koelermontage. Er zijn relatief veel klachten over gekomen.

Met zoveel geheugenchips is het eigenlijk een crime om thermalpads daarvoor te gebruiken.
Dan moet dan echt perfect passend gemaakt worden met zachte pads. Om die reden heeft AMD bij het reference ontwerp gekozen voor thermal putty.
Daarnaast is het ook nodig om een echt viskeuze of vaste koelpasta te gebruiken omdat de chiptemperatuur zo hoog is en de temperatuurwisselingen zeer dynamisch zijn met een groot bereik (grote kans op pumpout). Om die reden is er overgestapt op een 'phase change pad' of een thermal pad op basis van grafeen, zoals bij de 6000 serie gedaan is.

Laatst was er een review van een Asrock Taichi white en daar is het probleem goed op te zien:

[Afbeelding]

Vergelijk dat eens met de XFX Merc:

[Afbeelding]

Of de meer budget georienteerde Sapphire Pulse (7900XT hier):

[Afbeelding]

De laatste twee maken gebruik van een 'phase change pad' (wordt kleiachtig na activatie) en hebben uitstekend tot fatsoenlijk contact.
Het is daarmee zo goed, dat als er ook gebruik wordt gemaakt van een vapor chamber, een waterblok qua temperatuur delta (koelmedium / chip) niet perse beter zal zijn.
Persoonlijk zou ik GPU's die nog gewone koelpasta gebruiken, links laten liggen. Dat gaat op den duur geheid problemen geven.
Is toch van de zotte, is letterlijk centen werk!
Naja ben benieuwd wat Azerty gaat doen.
Bedankt voor alle info.

2070S heb ik laats na bijna 4 jaar nog onder garantie kunnen laten voorzien van nieuwe koelpasta,
Was ook een vliegmachine geworden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Sorry allemaal, het is mij vanwege drukte niet gelukt om gisteren nog de vergelijking te posten, maar hier is het dan.

Zoals sommigen van jullie weten had ik de 7900XTX aangeschaft o.a. vanwege de tegenvallende prestatie van de 4090FE in een bepaald probleemgebied van WoW: Valdrakken.
Het is een hub waar veel verkeer van spelers is en last heeft van een typische cpu thread bottleneck.

Voor deze vergelijking heb ik twee systemen naast elkaar gehad om direct achter elkaar te kunnen meten.
Het probleem is namelijk dat de FPS sterk afhangt van hoe druk het is en deels ook af hangt van de serverbelasting in het algemeen. Op deze manier is er geprobeerd om een zo eerlijk mogelijke vergelijk van te maken.

De 7900XTX en 4090FE zijn getest met een 7800X3D, waarbij de cpu klok tot 4.5GHz is beperkt.
De 6900XT met een 5800X3D heeft een -30 allcore CO en haalt 4.5GHz continue.
Dit systeem heeft vanwege waterkoeling ook een streepje voor, maar veel scheelt het niet met een luchtgekoelde 6900XT.

Allereerst maar de FPS metingen, waarbij de 6900XT 2x als referentie is genomen. Verder is voor elke kaart een meettijd van 5min aangehouden.
Voor de vergelijking tussen de 7900XTX en 4090FE moeten de twee metingen van de 6900XT genormaliseerd worden. Maar hieronder is al direct te zien dat de 7900XTX een stukje sneller is, terwijl het met de 4090FE op quitte eindigt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QeOR8VxU6mkxt2vKAMsansFTwss=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pbPx5uis9lbTVQis5Xo3mD3V.png?f=fotoalbum_large

Omdat de winst best tegenvalt is er ook gekeken naar de CPU belasting met DX12 en DX11 en daar is toch wel een opvallendheid te zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c9w0pKEuPvzAPSSf7M6_cyYeLHA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/C0TVFT6KiuJSBSiyBYZWkmXW.png?f=fotoalbum_large

Waar de 6900XT echt een volle thread heeft, is er met de 7900XT en 4090FE sprake van een soort estafette tussen 2 cores, die om en om werk leveren. Met DX11 wordt de belasting op 1 van deze 'main cores' een stuk meer.
Ik las in het AMD nieuwstopic dat voor de ontwikkeling van RNDA3, het team verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de Zen CPU's is gezet. Zou dit het resultaat daarvan zijn?
Een estafette tussen 2 cores die om en om werk leveren, is namelijk ook kenmerkend voor single thread belasting bij een Zen cpu.
Maar om eerlijk te zijn vallen mij de prestaties met een 7900XTX ook tegen. Ik had daar veel meer van verwacht, gezien hoe goed de 6900XT het doet. Het ziet ernaar uit dat de gedeelde 'mainthread belasting' tussen 2 cores, minder effectief is.

Tot slot zijn hier dan nog de GPU Busy metingen waar Intel onlangs mee gekomen is met een GUI voor Presentmon:

6900XT vs 7900XTX
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yaMKdY-S1K5dP02yUKOOmRe2RTQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pl3JLBDSPrrZVDDVZCGr8doa.jpg?f=fotoalbum_large

6900XT vs 4090FE
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JkM66pJt3Q-RA41bHGIsNYVuWOU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NW5wbENTuvEf0LBrVwRtrCbq.jpg?f=fotoalbum_large

Weinig opmerkelijks te zien, behalve dat er goed gebruik wordt gemaakt van de 6900XT.
De 4090FE wordt (relatief gezien) weinig aan het werk gezet, waarbij de utilisatie op deze plek minder is dan 50%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyline GT-R
Mooi vergelijkingsmateriaal, thx!
Enneuh.. Zijn alle 3 die GPUs niet gewoon totale overkill voor WoW? :D Ik kan het altijd eens voor je testen met een 4090FE en een intel CPU ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• forodrova
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14-09 11:41
CMT schreef op maandag 11 september 2023 @ 14:55:
[...]

[…]

Is dit nog ergens terug te vinden welke kaart wel of geen koelpasta gebruikt?

Binnenkort op zoek naar een nieuwe videokaart en de 7800 XT staat hoog op het lijstje.

Boo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tr!gger
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-09 06:12
Nou ik heb ook eindelijk eens een nieuwe videokaart gekocht na veel geduld te hebben en 6000 serie te hebben overgeslagen.

Momenteel draai ik nog op een 5700XT Sapphire Pulse. Prima voor 1080p maar ik wil wel upgraden naar 1440p zeer binnenkort. Aangezien ik qua ruimte niet boven de 30.x cm kon uitkomen met de fan in mijn Fractal Design Meshify C ben ik wederom terecht gekomen bij de Sapphire Pulse 7800XT aangezien ik zeer tevreden ben wat mijn kaartje tot nu toe heeft gedaan.

Nu eindelijk op voorraad bij wat winkels.

Ben benieuwd hoe dat gaat draaien op mijn Corsair RM650x voeding.Weliswaar onder de aanbevolen psu maar volgens PCpartPicker zou de configuratie die ik nu met de nieuwe kaart ga krijgen ongeveer 500Watt moeten trekken.

Morgen maar eens gaan kijken als hij binnenkomt :)

"The only thing necessary for the triumph of evil is that good men do nothing" -- Edmund Burke

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Skyline GT-R schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 22:37:
Enneuh.. Zijn alle 3 die GPUs niet gewoon totale overkill voor WoW? :D Ik kan het altijd eens voor je testen met een 4090FE en een intel CPU ;)
Nou de RX6900XT niet hoor ^^. Ik speel op 3440x1440 @100Hz met QL10 en daarmee kan de GPU in sommige gebieden vol aan de bak gaan (Ardenweald bijv.).
Maar voor WoW is de upgrade ook niet gedaan eigenlijk, dit is meer een usecase waar het slecht uitpakt voor de 4090FE. Samen met de slechte Freesync / VRR ondersteuning is het nogal problematisch, wat resulteert in helderheids-flikkeringen op het mijn VA scherm.

Bedankt voor het aanbod, ik ben er best benieuwd naar :).
I.c.m. de GPU utilisatie graad moet er dan wel een redelijke schatting te maken zijn van hoe de cpu's zich tot elkaar verhouden.
forodrova schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 23:19:
Is dit nog ergens terug te vinden welke kaart wel of geen koelpasta gebruikt?

Binnenkort op zoek naar een nieuwe videokaart en de 7800 XT staat hoog op het lijstje.
Het is te zien aan de teardowns bij reviews. De kaarten met een phase change pad/pasta hebben een 'andere voetafdruk'. Het scheurt meer i.v.t. een normale pasta.
Een normale koelpasta zal meer richeltjes / eilandjes met pasta tonen, vanwege het vacuum/onderdruk dat ontstaat bij afhalen van de chip.
O.a. Techpowerup heeft altijd mooie reviews met een teardown.

Bij de Asus 7800XT, is goed te zien dat het normale pasta is: https://www.techpowerup.c...eon-rx-7800-xt-tuf/3.html
Afbeeldingslocatie: https://www.techpowerup.com/review/asus-radeon-rx-7800-xt-tuf/images/heatpipes.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door CMT op 13-09-2023 01:19 ]

• Skyline GT-R
CMT schreef op woensdag 13 september 2023 @ 01:16:
[...]

Nou de RX6900XT niet hoor ^^. Ik speel op 3440x1440 @100Hz met QL10 en daarmee kan de GPU in sommige gebieden vol aan de bak gaan (Ardenweald bijv.).
Maar voor WoW is de upgrade ook niet gedaan eigenlijk, dit is meer een usecase waar het slecht uitpakt voor de 4090FE. Samen met de slechte Freesync / VRR ondersteuning is het nogal problematisch, wat resulteert in helderheids-flikkeringen op het mijn VA scherm.

Bedankt voor het aanbod, ik ben er best benieuwd naar :).
I.c.m. de GPU utilisatie graad moet er dan wel een redelijke schatting te maken zijn van hoe de cpu's zich tot elkaar verhouden.
Ik speel ook op 3440x1440. Best mijn FPS dan ook fixed op 100FPS voor een eerlijke vergelijking :) Laat zeker meer wat weten om vergelijkingsmateriaal te hebben :)

• ikt
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16:13

ikt

Finraziel schreef op maandag 11 september 2023 @ 11:23:
[...]

Draait Cyberpunk zo goed op je 7900XT met raytracing? Ik dacht dat dat zo extreem zwaar was dat je er zo ongeveer een 4080 of 4090 voor nodig had (en dan nog moeite had om 60+ fps vast te houden). Die indruk kreeg ik tenminste altijd uit benchmarks in reviews, en AMD doet het dan altijd nog een stuk minder goed dan Nvidia (eigenlijk gewoon niet speelbaar volgens die benchmarks).
En aangezien Starfield hier wel gewoon 99%, waarschijnlijk wel 99,9%, van de tijd boven de 60 blijft vind ik dat toch apart.

Overigens heeft ook Cyberpunk weer niet zoveel los te manipuleren objecten als Starfield dus ik vraag me ook af hoe eerlijk die vergelijking is. Er zal inderdaad vast wel meer te optimaliseren zijn, maar het zou me niks verbazen als mensen gewoon ook te makkelijk denken over zoveel losse objecten. En ja een berg sandwiches maken in je schip is misschien niet zo interessant, maar een heleboel losse objecten in een ruimteschip met happerende kunstmatige zwaartekracht geeft hele leuke effecten (bijvoorbeeld).
Huh, ik kreeg geen notificatie op je bericht :+

Ja, de 7900XT draait het prima - ik heb dan Medium RT lighting en alleen RT reflections aan, op 75% resolutie (FSR) op 1440p, met gemiddeld 75 FPS.

Bij CP2077 zie ik ook de GPU-usage op 99%-100% zitten. Met Starfield zie ik dat de GPU best onderbezet is, terwijl de CPU maar op 75-85% draait - en als je taakbeheer erbij pakt lijkt het er wel op dat 1 core op 100% draait.

Starfield heb ik nu gewoon op 100% resolutie gezet, gezien het toch CPU-limited blijkt te zijn (op mijn 5700X...)

*mompelt iets over optimalisatie*

• Finraziel
ikt schreef op woensdag 13 september 2023 @ 11:00:
[...]

Huh, ik kreeg geen notificatie op je bericht :+

Ja, de 7900XT draait het prima - ik heb dan Medium RT lighting en alleen RT reflections aan, op 75% resolutie (FSR) op 1440p, met gemiddeld 75 FPS.

Bij CP2077 zie ik ook de GPU-usage op 99%-100% zitten. Met Starfield zie ik dat de GPU best onderbezet is, terwijl de CPU maar op 75-85% draait - en als je taakbeheer erbij pakt lijkt het er wel op dat 1 core op 100% draait.

Starfield heb ik nu gewoon op 100% resolutie gezet, gezien het toch CPU-limited blijkt te zijn (op mijn 5700X...)

*mompelt iets over optimalisatie*
Op zich is het niet vreemd dat niet alle 8 de cores voor de volle 100% belast worden. 75-85% is best goed eigenlijk. Perfect multicore is nog steeds best lastig voor een game.
En hierboven ergens had iemand me er al op gewezen dat rt niet puur uit of aan is maar dat je individuele opties aan of uit kan zetten, dat had ik niet begrepen :)
Wanneer ik eens klaar ben met starfield misschien ook eens kijken of ik cp2077 een keer op de kop kan tikken, ik ben best benieuwd dan.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Finraziel schreef op woensdag 13 september 2023 @ 11:19:
[...]

Op zich is het niet vreemd dat niet alle 8 de cores voor de volle 100% belast worden. 75-85% is best goed eigenlijk. Perfect multicore is nog steeds best lastig voor een game.
En hierboven ergens had iemand me er al op gewezen dat rt niet puur uit of aan is maar dat je individuele opties aan of uit kan zetten, dat had ik niet begrepen :)
Wanneer ik eens klaar ben met starfield misschien ook eens kijken of ik cp2077 een keer op de kop kan tikken, ik ben best benieuwd dan.
Cyberpunk kan blijkbaar met de 2.0 patch dus wel 90% load op elke core van een 8C CPU draaien. :P
https://videocardz.com/ne...yzen-smt-no-longer-needed

• Skyline GT-R
DaniëlWW2 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 17:12:
[...]

Cyberpunk kan blijkbaar met de 2.0 patch dus wel 90% load op elke core van een 8C CPU draaien. :P
https://videocardz.com/ne...yzen-smt-no-longer-needed
Voor de AMD Ryzen builds lijkt me dat minder een probleem. Zeker die 7800X3D die mooi koel kan blijven. Voor de intel 12th en 13th gen builds; zeker de 13900K.. Zal menig koeler nog goed gaan zweten als die echt naar Cinebench loads gaan tijdens gamen. Dat is ~250w-300w!!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Skyline GT-R schreef op woensdag 13 september 2023 @ 20:28:
[...]

Voor de AMD Ryzen builds lijkt me dat minder een probleem. Zeker die 7800X3D die mooi koel kan blijven. Voor de intel 12th en 13th gen builds; zeker de 13900K.. Zal menig koeler nog goed gaan zweten als die echt naar Cinebench loads gaan tijdens gamen. Dat is ~250w-300w!!
Dat zeker, maar ik ben ook benieuwd wat er gaat gebeuren als je bijvoorbeeld een 3600, 5600, 7600 of 12400 hebt.

Ook vraag ik me hardop af of de reden hiervoor niet(fors) hogere resolutie textures alsmede pop in reductie en minder agressieve LOD gaat zijn waarbij de CPU een forse extra belasting krijgt in decompression van alle data van de nu min of meer verplichte SSD. :)

• Skyline GT-R
@CMT Ik krijg "NA FPS" in WoW met PresentMon.. Enig idee? In het loading scherm wel nog..

[ Voor 13% gewijzigd door Skyline GT-R op 13-09-2023 21:48 ]

• NosferatuX
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Hallo,

[Afbeelding]

Bij welke game is dit?
Met benchmarken wordt mijn hotspot niet zo heet maar toen ik Starfield speelde zag ik voor het eerst dat mijn hotspot over de 90c ging (gpuZ) En dan heb ik ook nog een open case. Ik ga ervan uit dat met een dichte case het nog veel warmer zou worden

a frontpage moderation system, like on tweakers, controlled and abused by monkeys will be peanuts and means nothing but... peanuts.

• NosferatuX
  • Niet online
Skyline GT-R schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 22:37:
Bij wow slaan mijn fans niet eens aan 😆
In ieder geval niet waar ik tot nu toe geweest ben. Beetje levelen <20

a frontpage moderation system, like on tweakers, controlled and abused by monkeys will be peanuts and means nothing but... peanuts.

• Finraziel
DaniëlWW2 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 20:46:
[...]

Dat zeker, maar ik ben ook benieuwd wat er gaat gebeuren als je bijvoorbeeld een 3600, 5600, 7600 of 12400 hebt.

Ook vraag ik me hardop af of de reden hiervoor niet(fors) hogere resolutie textures alsmede pop in reductie en minder agressieve LOD gaat zijn waarbij de CPU een forse extra belasting krijgt in decompression van alle data van de nu min of meer verplichte SSD. :)
Zat er natuurlijk al een tijdje aan te komen dat hexacores hun beste tijd langzaamaan gehad zouden hebben aangezien de consoles nu octacores hebben die niet zo langzaam zijn dat één core op pc makkelijk het werk van twee of meer van die console (jaguar) cores kon doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Skyline GT-R schreef op woensdag 13 september 2023 @ 21:47:
@CMT Ik krijg "NA FPS" in WoW met PresentMon.. Enig idee? In het loading scherm wel nog..
De Intel GUI is ontzettend bugy. Bij mij helpt opnieuw starten na het laden van WoW meestal wel.
Ik heb ook meegemaakt dat het programma de iGPU als source pakt i.p.v. de GPU.

Voor de FPS metingen heb ik trouwens CapFrameX gebruikt, zonder Freesync of FPS cap.

• Deegroller3
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 19-09 09:17
Iemand die kan helpen bij mijn keuze?
Ik zit op het moment te kijken naar het aanschaffen van de XFX Speedster QICK 319 Radeon RX 7700 XT Black Edition voor 489 euro. De volgende goedkoopste 7800 XT is 559 euro, en hetzelfde XFX model zelfs 599 euro. Voor 16% prestatiewinst zit ik dus al gauw op minimaal 70 euro meer en als ik hetzelfde model wil zelfs 110 euro meer. Vind ik toch een lastige keuze. Iemand dezelfde ervaring?

• dekilo
NosferatuX schreef op woensdag 13 september 2023 @ 21:59:
[...]

Bij welke game is dit?
Met benchmarken wordt mijn hotspot niet zo heet maar toen ik Starfield speelde zag ik voor het eerst dat mijn hotspot over de 90c ging (gpuZ) En dan heb ik ook nog een open case. Ik ga ervan uit dat met een dichte case het nog veel warmer zou worden
Hel let loose en starfield, temperaturen waren al heel hoog bij desktop werk.

• NosferatuX
  • Niet online
Deegroller3 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 09:34:
Ik zit op het moment te kijken naar het aanschaffen van de XFX Speedster QICK 319 Radeon RX 7700 XT Black Edition voor 489 euro. De volgende goedkoopste 7800 XT is 559 euro, en hetzelfde XFX model zelfs 599 euro. Voor 16% prestatiewinst zit ik dus al gauw op minimaal 70 euro meer en als ik hetzelfde model wil zelfs 110 euro meer. Vind ik toch een lastige keuze. Iemand dezelfde ervaring?
Welke kaart is die 7800XT voor 70 euro meer?
Als dat een knappe kaart is zou ik zeggen 7 tientjes voor bijna 20% meer is geen slechte deal.

Het draait overigens altijd om budget. Heb je het geld voor een snellere kaart en twijfel je. Waarom zou je het niet doen?
Niemand kan zeggen of het het waard is voor iemand anders want dat is vrij persoonlijk :)

• NosferatuX
  • Niet online
dekilo schreef op donderdag 14 september 2023 @ 09:53:
[...]

Hel let loose en starfield, temperaturen waren al heel hoog bij desktop werk.
Hm okee dus sowieso bij elke game zit je op die hoge temps neem ik dan aan. Dat klinkt niet zo goed.
Ook bij 3Dmark stress?

• Deegroller3
NosferatuX schreef op donderdag 14 september 2023 @ 10:04:
[...]

Welke kaart is die 7800XT voor 70 euro meer?
Als dat een knappe kaart is zou ik zeggen 7 tientjes voor bijna 20% meer is geen slechte deal.

Het draait overigens altijd om budget. Heb je het geld voor een snellere kaart en twijfel je. Waarom zou je het niet doen?
Niemand kan zeggen of het het waard is voor iemand anders want dat is vrij persoonlijk :)
Dat is de ASRock AMD Radeon RX 7800 XT Challenger 16GB OC. Ik heb liever geen dual fan design i.v.m. de koel prestaties, maar misschien is dat ook wel een non-issue en moet ik simpelweg kiezen voor de betere kaart :> idk, ik staar mij suf op alle verschillende kaarten (begon mijn zoektocht bij 6700 XT), en er valt overal wel wat over te zeggen wat betreft prestaties van verschillende merken en dan weer verschillende tiers.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Deegroller3 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 11:10:
[...]

Dat is de ASRock AMD Radeon RX 7800 XT Challenger 16GB OC. Ik heb liever geen dual fan design i.v.m. de koel prestaties, maar misschien is dat ook wel een non-issue en moet ik simpelweg kiezen voor de betere kaart :> idk, ik staar mij suf op alle verschillende kaarten (begon mijn zoektocht bij 6700 XT), en er valt overal wel wat over te zeggen wat betreft prestaties van verschillende merken en dan weer verschillende tiers.
Nee dat is de RX7900XTX.
Maar zie bijvoorbeeld deze reactie waarom er helaas wel meer mensen zijn geweest die een ASRock hebben gekocht en problemen kregen. :/
CMT in "[AMD Radeon RX7000 series] Ervaringen & Discussie"

Persoonlijk zou ik even wachten als het kan totdat prijzen en levertijd weer normaliseren.
En dan Sapphire, XFX of Powercolor. :)

Er wordt ook breder vermoed dat AMD de prijs van de RX7700XT nog kan laten zakken. Zoveel hebben ze indirect namelijk zelf toegegeven als die niet goed verkoopt. Ook lijkt de RTX4070 toch al voorzichtig in prijs te zijn gaan bewegen hier en daar en is de RTX4060Ti 16GB zeker gaan bewegen (niet dat ik iemand de RTX4060Ti zou aanraden). De markt is aan het ontdooien. Maar ik denk dat de RX7800XT de beste keuze is, maar niet voor €600. Dat mag een paar tientjes lager.

• Deegroller3
DaniëlWW2 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 14:53:
[...]

Nee dat is de RX7900XTX.
Maar zie bijvoorbeeld deze reactie waarom er helaas wel meer mensen zijn geweest die een ASRock hebben gekocht en problemen kregen. :/
CMT in "[AMD Radeon RX7000 series] Ervaringen & Discussie"

Persoonlijk zou ik even wachten als het kan totdat prijzen en levertijd weer normaliseren.
En dan Sapphire, XFX of Powercolor. :)

Er wordt ook breder vermoed dat AMD de prijs van de RX7700XT nog kan laten zakken. Zoveel hebben ze indirect namelijk zelf toegegeven als die niet goed verkoopt. Ook lijkt de RTX4070 toch al voorzichtig in prijs te zijn gaan bewegen hier en daar en is de RTX4060Ti 16GB zeker gaan bewegen (niet dat ik iemand de RTX4060Ti zou aanraden). De markt is aan het ontdooien. Maar ik denk dat de RX7800XT de beste keuze is, maar niet voor €600. Dat mag een paar tientjes lager.
Op zich is wachten geen probleem, loop ik alleen wel de tijdelijke deal van gratis Starfield mis. Maar dat is misschien ook geen ramp.

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:00
Deegroller3 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 16:29:
[...]

Op zich is wachten geen probleem, loop ik alleen wel de tijdelijke deal van gratis Starfield mis. Maar dat is misschien ook geen ramp.
In principe kom je op elk merk wel mensen tegen die problemen hebben met een bepaald model gpu, geen enkele fabrikant is perfect. Zo zijn er hier ook paginas volgeschreven over vermeende coil whine bij powercolor 7900 kaarten... en een paar weken terug zelfs nog drama met een sapphire vapor-x die opgestuurd moest worden voor garantie. Ik denk dat die asrock best een mooie prijs heeft... en ook nog eens direct leverbaar. Incl. Starfield.... als je dit weekend wil gamen zou ik het wel weten.

• Swizzler24
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-09 13:34
Had al weken last van een hoge hotspot op mn asus 7900XTX (105 graden) terwijl er een bykski waterblok op zit. Was ff schrikken toen ik hem ervan af had gehaald want damn wat een pump out. Zat te twijfelen tussen thermal grizzly kryosheet of thermal grizzly extreme. Heb gekozen voor de thermal grizzly extreme en de hot spot wordt nu niet warmer dan 60 graden. Heb ook een beetje zitten kloten met een OC/undervolt. Maximale wat ie trekt zonder te crashen is 3200 MHz, 2800 vram fast timings, 15% PL en 1050 MV.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/puszOdgWTQev2kNyZ-5bGP4kFnY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xacDbhrJ7quYngHyf1ijyJKu.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door Swizzler24 op 16-09-2023 12:06 ]

• dekilo
*knip*

[ Voor 94% gewijzigd door br00ky op 16-09-2023 14:50 ]

• dekilo
dekilo schreef op maandag 11 september 2023 @ 13:43:
Ja kaart gaat retour,
Net bericht gekregen van Azerty, ik krijg een geheel nieuwe videokaart, is alleen langer dan 10 dagen levertijd......daar heb ik over gezeurd uiteraard.
Ik heb een 2080ti als tijdelijk alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technoaddict
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:38
Zijn de meeste bekende problemen dan bij de Asrock 7900 kaart? Of ook bij de 7800?
Ik heb gisteren de Asrock Radeon RX 7800 XT Challenger 16GB OC - Videokaart besteld.
Ik wil de PC weer eens uit het stof halen omdat ik Starfield wil spelen. Star Citizen heb ik ook, dus die zou ook beter moeten performen door de upgrade op de 1070 Ti. Die game heb ik sinds aanschaf een half jaar geleden slechts enkele uurtjes gespeeld (ivm performance issues).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dekilo
technoaddict schreef op zondag 17 september 2023 @ 11:47:
Zijn de meeste bekende problemen dan bij de Asrock 7900 kaart? Of ook bij de 7800?
Ik heb gisteren de Asrock Radeon RX 7800 XT Challenger 16GB OC - Videokaart besteld.
Ik wil de PC weer eens uit het stof halen omdat ik Starfield wil spelen. Star Citizen heb ik ook, dus die zou ook beter moeten performen door de upgrade op de 1070 Ti. Die game heb ik sinds aanschaf een half jaar geleden slechts enkele uurtjes gespeeld (ivm performance issues).
Zie hier de uitleg van een Azerty medewerker:

Vooral de originele videokaarten van AMD hebben een batch gehad met een foutief ontwerp.

Het kan zijn dat ASROCK gebruik heeft gemaakt van dat ontwerp. En dus ja, het kan inderdaad zijn dat die temperaturen er voor zorgen dat de kaart uitvalt.

Verdere info:
Hoge hotspot-temperaturen van AMD's RX 7900 XTX-kaarten lijken veroorzaakt door vapor chamber – Update - Hardware Info

Acties:
  • +4 Henk 'm!
@dekilo

Het AMD reference ontwerp is prima (de XT modellen daarvan gebruiken een vergelijkbare koeler en PCB, maar hadden geen problemen). Sterker nog alle AIB GPU's zijn voor 95-100% op het reference PCB ontwerp gebaseerd. Eigenlijk gewoon copy & pasta, inclusief componenten.

Tijdens de launch waren er aan aantal batches waarbij de vapor chamber niet voldoende afgevuld was met water. Die kookten dus droog bij een bepaalde thermische belasting.
Maar dat betrof alléén de MBA 7900XTX reference kaarten, die o.a. ook door AIB's werden verkocht zoals Asrock, Asus, Gigabyte, Sapphire, Powercolor, XFX.

De reactie/uitleg van Azerty getuigd dat ze er geen verstand van hebben. Het probleem met een deel van de 'custom' Asrock kaarten is: slecht contact -> pumpout. Dat slechte gpu chip contact kan o.a. veroorzaakt worden door de vele thermal pads op de geheugenchips. Wanneer deze te dik zijn en/of te hard dan is er onvoldoende druk en/of ongelijkmatige drukverdeling op de gpu chip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwisterBE
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 30-09-2023
Hey Tweakers,
Dit weekend een nieuw systeem in elkaar gestoken met een ASRock 7900 XTX Phantom Gaming 24GB OC.
Wat een herrie dat die kaart maakt. Ik heb het dan over de fans, geen coil whine vastgesteld.
Het is wel enorm warm in de case. Alvast wat nieuwe fans besteld en voorlopig blijft het zijpaneel er af.
Hieronder zijn de waarden die ik meet. (met zijpaneel eraf).
Is dit wat normaal ? Ik zie zoveel mensen met defecten, dus maak ik mij wat zorgen :o
Alles staat op default, ik heb zelf geen aanpassingen gedaan.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J3YNxNdpRvUrA8uDEPtn0uEj0NU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/soaoMD8IHmNO15jfFm4OJl3P.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
dekilo schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 14:48:
[...]

Net bericht gekregen van Azerty, ik krijg een geheel nieuwe videokaart, is alleen langer dan 10 dagen levertijd......daar heb ik over gezeurd uiteraard.
Ik heb een 2080ti als tijdelijk alternatief.
7900 xtx taichi lijkt inderdaad niet leverbaar op het moment. Maar daar kan azerty toch weinig aan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lockon
  • Niet online
Wellicht het verkeerde topic hiervoor, maar vooruit:
Ik heb vooral veel gelezen kwa undervolting van 7800xt's in combinatie met overclocken, maar ik heb niks kunnen vinden van mensen die undervolten puur om de temps/het verbruik te verminderen. Iemand hier die daar ervaring mee heeft?
Ik zit met een 4070 momenteel die nog in de ruilperiode zit, en ik kan hem in principe dus nog omruilen voor een 7800xt. Maar met hotspot temps van in de 60c en een verbruik van 120-130w na undervolten is een 7800xt toch wel een paar stappen omhoog |:(
Ik staar me daar nogal blind op namelijk. Vandaar dat ik me afvroeg of iemand hier daar ervaring mee had. M'n vorige rx6800 draaide ik b.v. op stock frequenties maar met maar ~150w verbruik (althans via de software, die er flink naast zat 8)7 )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:50
Lockon schreef op zondag 17 september 2023 @ 21:35:
Wellicht het verkeerde topic hiervoor, maar vooruit:
Ik heb vooral veel gelezen kwa undervolting van 7800xt's in combinatie met overclocken, maar ik heb niks kunnen vinden van mensen die undervolten puur om de temps/het verbruik te verminderen. Iemand hier die daar ervaring mee heeft?
Ik zit met een 4070 momenteel die nog in de ruilperiode zit, en ik kan hem in principe dus nog omruilen voor een 7800xt. Maar met hotspot temps van in de 60c en een verbruik van 120-130w na undervolten is een 7800xt toch wel een paar stappen omhoog |:(
Ik staar me daar nogal blind op namelijk. Vandaar dat ik me afvroeg of iemand hier daar ervaring mee had. M'n vorige rx6800 draaide ik b.v. op stock frequenties maar met maar ~150w verbruik (althans via de software, die er flink naast zat 8)7 )
Zou lekker die 4070 houden. Die gaat sowieso minder stroom verstoken.

• Cowamundo
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 28-08 17:33
Ik ben van plan om een 7800XT te kopen maar ik heb nog wat twijfel open staan met betrekking tot merk/uitvoering..

Zijn er belangrijke verschillen tussen een 3 en 2 fan koeler om rekening mee te houden?

Ik lees ook veel verhalen over koelingsproblemen bij verschillende merken, echter gaat dit vaak over de 7900XT(X), spelen deze problemen ook bij de 7800XT kaarten en zo ja welke merken zijn dan slim om te vermijden?

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:10
Het meeste wat ik lees is dat na enkele weken/maanden door 'pumpout' (filmpje) de koelpaste van de GPU verdreven wordt en de hotspot omhoog schiet totdat ie daarop gaat throttelen. De fix is in principe gebruiken maken van pads zoals de Honeywell PTM7950. Voor een tientje, wat schoonmaakalcohol en wattenstaafjes ben je in principe daar blijvend van verlost.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vali
Deegroller3 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 09:34:
Had exact dezelfde ervaring en zelf gekozen om voor de 7800XT te gaan. Het is zeker weer wat meer, maar tot nu toe zeer tevreden met mijn 7800XT. Die extra FPS zorgt ervoor dat ik eindelijk op 4k kan gamen.
Cowamundo schreef op woensdag 20 september 2023 @ 09:56:
Ik ben van plan om een 7800XT te kopen maar ik heb nog wat twijfel open staan met betrekking tot merk/uitvoering..

Zijn er belangrijke verschillen tussen een 3 en 2 fan koeler om rekening mee te houden?

Ik lees ook veel verhalen over koelingsproblemen bij verschillende merken, echter gaat dit vaak over de 7900XT(X), spelen deze problemen ook bij de 7800XT kaarten en zo ja welke merken zijn dan slim om te vermijden?
Zelf wat modellen afgegaan en zag al verschil tussen koel prestaties tussen de XFX merc en de XFX qick.

Had zelf ook aan deze review erg veel om een beslissing te maken. Verder valt mij op dat de prijzen met 200 euro gestegen zijn sinds de release... 8)7

[ Voor 34% gewijzigd door vali op 20-09-2023 13:14 ]

• Cowamundo
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 28-08 17:33
vali schreef op woensdag 20 september 2023 @ 13:11:
[...]

Zelf wat modellen afgegaan en zag al verschil tussen koel prestaties tussen de XFX merc en de XFX qick.

Had zelf ook aan deze review erg veel om een beslissing te maken. Verder valt mij op dat de prijzen met 200 euro gestegen zijn sinds de release... 8)7
Voor welke kaart ben jij uiteindelijk gegaan?
Die 200 euro verschil kan ik alleen niet helemaal thuisbrengen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vali
Cowamundo schreef op woensdag 20 september 2023 @ 14:47:
[...]

Voor welke kaart ben jij uiteindelijk gegaan?
Die 200 euro verschil kan ik alleen niet helemaal thuisbrengen..
Ik ben voor de xfx 7800XT merc gegaan. Die is nu over de 700 te vinden, terwijl hij bij release rond de 550 te vinden was.

Edit:
Zit net eventjes te kijken en de prijzen zijn alweer iets gezakt tegenover gisteren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

AMD Software: Adrenalin Edition 23.9.2 introduces Anti-Lag+ support for Starfield, Witcher 3, ELDEN RING and Immortal of Aveum.
download: AMD Radeon Software Adrenalin Edition 23.9.2

*O* oOo :D
Ik wou dit gewoon delen omdat ik het een exceptioneel belangrijke update vind. :+

• Magenof
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 16-09 08:05
Vorige week 7900 xt gekocht, eerste AMD kaart, maar kan iemand mij helpen met wat de optimale settings zijn voor een freesync 144hz monitor bij AMD?
Is dat gewoon Radeon chill aanzetten met min/max op 141 en dan vsync aan? Ik snap ook niet goed waarom anti lag niet samen gaat met Radeon Chill.

• NosferatuX
  • Niet online
Magenof schreef op woensdag 20 september 2023 @ 21:57:
Vorige week 7900 xt gekocht, eerste AMD kaart, maar kan iemand mij helpen met wat de optimale settings zijn voor een freesync 144hz monitor bij AMD?
Is dat gewoon Radeon chill aanzetten met min/max op 141 en dan vsync aan? Ik snap ook niet goed waarom anti lag niet samen gaat met Radeon Chill.
Gewoon Freesync aanzetten en indien nodig Vsync?
Radeon Chill gebruik ik volgens mij niet eens.
Bij Nvidia zette Gsync aan en indien nodig Vsync

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Draaien met 2 schermen is wel een bak ellende voor mij met de 7900XTX. (3840x1600@144Hz en 2560x1440@60Hz)

Toen ik kaart net had liep Warzone 2 vast in het menu met de nieuwste drivers. Toen terug gegaan naar 23.5.2 en dat werkte zonder problemen. Wel had ik het 2e scherm op de interne GPU zitten om hoge boardpower te voorkomen. Dit kwam neer op zo'n 50w idle voor de 7900XTX en nog eens 30w voor de iGPU, nog best veel maar beter dan 150w.

De hele tijd maar 23.5.2 blijven draaien met 1 keer een test van een nieuwere 23.7.2 versie en dezelfde problemen met vastlopen in het menu. Inmiddels nu alweer wat versies verder met 23.9.2 en die maar gaan proberen. Ik heb in de UEFI de iGPU uitgezet en beide schermen op de GPU gezet. Idle power dan rond de 30w voor dus alleen de GPU, maar nu komt het spelen van het spel. Geen problemen met vastlopen in het menu, maar het spel zelf speelt belachelijk slecht. Met de schermen op de GPU en iGPU loopt het strak 144fps met soms ietjes lager, maar dan wel netjes vloeiend. Met beide schermen op de GPU loopt het spel verschrikkelijk slecht. Niet alleen constant drops waarbij 144fps maar even aangetikt wordt, maar nog erger het schokt als een idioot. Iedere 2 seconden enorme stutters waarbij niets meer vloeiend loopt en het spel compleet verpest wordt. Verder getest met 4 verschillende drivers. Vanaf de nieuwste drivers tot 4 versies terug, maar met beide schermen op de GPU is het ellende. Het is voor mij onmogelijk om Warzone 2 goed te laten lopen met beide schermen op de GPU.

Nu maar weer terug naar 23.5.2 en het 2e scherm op de iGPU waarbij het weer zonder problemen werkt. Het stotteren is weg en de framerate is zeer stabiel 144fps. Ik ben 2 uur bezig geweest met drivers en het 2e scherm van iGPU naar GPU verplaatsen en het is niet werkend te krijgen met 2 schermen op de GPU. Zodra die HDMI kabel van het 2e scherm in de GPU gaat is het spel niet meer fatsoenlijk te spelen. De framedrops vind ik nog niet zo erg want het blijft wel boven de 120fps, maar het schokt zo erg dat het niet te doen is. Misschien dat een driver in de toekomst het oplost, maar tot die tijd is het niet te doen om 2 schermen op de GPU te hebben zitten.
DaniëlWW2 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 19:55:
[...]

download: AMD Radeon Software Adrenalin Edition 23.9.2

*O* oOo :D
Ik wou dit gewoon delen omdat ik het een exceptioneel belangrijke update vind. :+
Ik hoop dat de anti-lag+ beter is dan de standaard Radeon anti-lag.
De distributie van de latency is waar het om draait en dat wat met Radeon lag veel slechter dan Nvidia Reflex.
Het gemiddelde zag er dan ok uit, maar in praktijk had je er weinig aan vanwege de grote uitschieters.
@PilatuS Het idle verbruik hoort niet zo hoog te zijn. Mijn 7900XTX werkt prima met 3440x1440@100Hz DP1.4 + 1920x1080@60Hz HDMI 1.4 schermen. In rust is de TBP dan ca. 18W (scherm extra kost minder dan 1 watt erbij).

Ik heb gelukkig niet de problemen die je omschrijft, maar ik speel ook geen Warzone 2. Dat lijkt mij behoorlijk frustrerend -O-

• PilatuS
  • Niet online
CMT schreef op donderdag 21 september 2023 @ 13:07:
@PilatuS Het idle verbruik hoort niet zo hoog te zijn. Mijn 7900XTX werkt prima met 3440x1440@100Hz DP1.4 + 1920x1080@60Hz HDMI 1.4 schermen. In rust is de TBP dan ca. 18W (scherm extra kost minder dan 1 watt erbij).

Ik heb gelukkig niet de problemen die je omschrijft, maar ik speel ook geen Warzone 2. Dat lijkt mij behoorlijk frustrerend -O-
Hoe nieuwer de driver hoe lager het idle verbruik. Het is dus best flink lager te krijgen, maar dan loopt Warzone of vast of loopt het voor geen meter met enorme framedrops en vooral het stotteren. Ik moet deze oude driver wel gebruiken, maar dat kost dus zo'n 60w extra idle.
Al geprobeerd om met CRU de monitor EDID aan te passen? CVT-RB timing help vaak om het probleem van vastzittende GPU geheugenklok met hoge scherm refreshrate tegen te gaan.

Het komt vaak voor bij schermen vanaf 144Hz. Niet echt een AMD probleem omdat de programmering van de monitor EDID crucial is (daar worden timings e.d. in opgeslagen dat doorgegeven wordt aan Windows).

• PilatuS
  • Niet online
CMT schreef op donderdag 21 september 2023 @ 13:37:
Al geprobeerd om met CRU de monitor EDID aan te passen? CVT-RB timing help vaak om het probleem van vastzittende GPU geheugenklok met hoge scherm refreshrate tegen te gaan.

Het komt vaak voor bij schermen vanaf 144Hz. Niet echt een AMD probleem omdat de programmering van de monitor EDID crucial is (daar worden timings e.d. in opgeslagen dat doorgegeven wordt aan Windows).
Het is nu gelukt om de nieuwste driver te laten werken zonder dat het spel in het menu vastloopt.

Idle GPU boardpower is nu 11w met 30w voor de iGPU. Helaas dus wel flink hoog voor de iGPU, maar anders is het spel niet fatsoenlijk speelbaar dus ik moet het wel zo doen.

• dekilo
stylezzz schreef op zondag 17 september 2023 @ 21:05:
[...]

7900 xtx taichi lijkt inderdaad niet leverbaar op het moment. Maar daar kan azerty toch weinig aan doen?
Wel opmerkelijk dat die kaart via tweakers price watch alleen nog te krijgen is via een vaag bedrijf via amazon.

• NosferatuX
  • Niet online
dekilo schreef op donderdag 21 september 2023 @ 19:44:
[...]

Wel opmerkelijk dat die kaart via tweakers price watch alleen nog te krijgen is via een vaag bedrijf via amazon.
De witte variant is wel gewoon leverbaar

PilatuS schreef op donderdag 21 september 2023 @ 17:36:
[...]

Het is nu gelukt om de nieuwste driver te laten werken zonder dat het spel in het menu vastloopt.

Idle GPU boardpower is nu 11w met 30w voor de iGPU. Helaas dus wel flink hoog voor de iGPU, maar anders is het spel niet fatsoenlijk speelbaar dus ik moet het wel zo doen.
Als het iGPU verbruik met HWinfo is gemeten, dan is dat sowieso niet juist.
Ik weet niet wat het probeert te meten, maar het is i.i.g. niet de iGPU.
Als de CPU PPT rond de 20W of lager is, dan verbruikt de iGPU vrijwel niets (PPT budget is inclusief iGPU).
Met de iGPU aan of uit, scheelde mij minder dan één Watt.
Het beste is eigenlijk om aan het stopcontact te meten en te kijken of het ontkoppelen van een beeldscherm veel uitmaakt.

Trouwens, ik heb al regelmatig meegemaakt dat Windows 10 op eigen houtje besluit om de driver te vervangen, ook al is dat een oudere versie. |:(
Zwaar irritant dat ook voor vage klachten kan zorgen, tot aan een Adrenaline GUI die plots incompatible is.
Vandaag was het weer raak met het testen bij een nieuw systeem... van 23.5.2 opeens naar 22.40.46 gegaan. Ik was vergeten het automatisch zoeken naar drivers uit te zetten :F.
Dat is dus ook iets om op te laten met een AMD kaart.

Een ander vaag probleem waar ik mee kampte, was dat er opeens geen content met video meer afgespeeld kon worden in Firefox, met Youtube of NOS video's. Chrome werkte vreemd genoeg wel.
Wat bleek na veel kopzorgen en van alles en nog wat opnieuw geïnstalleerd te hebben?
Windows 10 had met een update video dingen verwijderd die noodzakelijke waren en het installeren van Media Feature Pack bleek de oplossing...

Anyhoo wat ik hiermee wil zeggen, is dat AMD soms onterecht verwijten krijgt van slechte drivers, terwijl Windows en Monitor fabrikanten ook de bron van het probleem kunnen zijn.

• PilatuS
  • Niet online
CMT schreef op donderdag 21 september 2023 @ 20:45:
[...]

Als het iGPU verbruik met HWinfo is gemeten, dan is dat sowieso niet juist.
Ik weet niet wat het probeert te meten, maar het is i.i.g. niet de iGPU.
Dit is via AMD Adrenalin. Van wat ik begreep zou dat betrouwbaar moeten zijn. Bij GPU 2 wat de interne GPU is staat dat het rond de 30w is. Schakel ik die uit dan is bij Adrenalin ook weg.

Verder geen idee of het aan de drivers ligt, maar dat ik geen 2 schermen op de GPU kan aansluiten zonder dat een spel compleet vepest wordt is wel erg jammer.

Edit: Trouwens Windows 11 hier. Heb maanden lang met een oude driver gedraait zonder dat Windows er iets mee had gedaan in die tijd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IWCb6ccJKZAYJXE3bp47WPxR0B0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4eVglUJPVsixrBFtjhqNaOQK.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 29% gewijzigd door PilatuS op 22-09-2023 00:10 ]

• stylezzz
dekilo schreef op donderdag 21 september 2023 @ 19:44:
[...]

Kan gebeuren denk ik dan.... komt vanzelf wel weer. Of misschien kunnen ze je aan een alternatief helpen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
PilatuS schreef op donderdag 21 september 2023 @ 21:48:
[...]

Dit is via AMD Adrenalin. Van wat ik begreep zou dat betrouwbaar moeten zijn. Bij GPU 2 wat de interne GPU is staat dat het rond de 30w is. Schakel ik die uit dan is bij Adrenalin ook weg.

Verder geen idee of het aan de drivers ligt, maar dat ik geen 2 schermen op de GPU kan aansluiten zonder dat een spel compleet vepest wordt is wel erg jammer.

Edit: Trouwens Windows 11 hier. Heb maanden lang met een oude driver gedraait zonder dat Windows er iets mee had gedaan in die tijd.

[Afbeelding]
De vermogensmetingen die Andrenaline aangeeft zijn over het algemeen niet accuraat. En met de iGPU zelfs ronduit fout. Het zijn waarden die door de driver worden gerapporteerd, maar waar deze de informatie op baseerd is onduidelijk. Het kan in ieder geval nooit gelijk of meer zijn dan de CPU PPT waarde.
In mijn geval zie ik bijv. de iGPU ook 25-28W rapporteren in Andrenaline, terwijl de CPU PPT op hetzelfde moment rond 25W zit in Hwinfo (met Corecycler actief). Andrenaline geeft voor de CPU alleen de corepower aan. Maar vergelijk je dat met de waarde die Ryzenmaster rapporteerd, dan klopt dat ook niet ;).

Het beste is dus om naar de PPT waarde te kijken in HWinfo. Dat klopt over het algemeen best goed. Zeker bij de Zen CPU's is dat behoorlijk goed (het zou mij niet verbazen als de nauwkeurigheid binnen +/- 3% ligt).

Het 'probleem' met een iGPU is dat het een integraal onderdeel is van de CPU en dus geen eigen PPT heeft. Daardoor is het lastig om te bepalen wat nu tot de CPU behoort en wat tot de iGPU.
De iGPU wordt bijv. gevoed vanuit de SoC die ook andere CPU onderdelen voedt (denk dan aan o.a. de geheugencontroller, Infinity Fabric etc). Het werkgeheugen van de iGPU is het systeemwerkgeheugen dat weer gedeeld wordt met de CPU. Dus dat maakt het meteen lastig om het verbruik van de geheugencontroller op de SoC te bepalen. Kortom het is erg giswerk om het vermogen van de iGPU te bepalen en bij de Zen4 zitten ze er kompleet naast.

Voor RNDA2 kaarten klopt de vermogens meting van Andrenaline heel aardig, maar die meet dan ook de PPT en niet een of andere vage driver waarde dat de TBP moet voorstellen.
Aangezien de PPT na de vrm's gemeten wordt is het voor bijv. de RX6900XT makkelijk om het (bij benadering) om te rekenen naar TBP: PPT delen door 0.82 - 0.84.

Wat ik echter hierboven zie voor de 7900XTX kan in ieder geval nooit kloppen. Het werkelijk TBP idle verbruik hoort rond de 15-18W te liggen en dat is ook gemeten door diverse review sites m.b.v. externe stroommetingen.
Maar dit is een probleem van software meting in het algemeen.
Nvidia kaarten zijn daar doorgaans nog veel erger in door bijv. 8W idle in Hwinfo of GPU-z aan te geven, terwijl het werkelijk verbruik 28W is.
En mensen maar denken dat de RTX4090 zo zuinig is...(o.a. de Asus Strix 4090 en Gigabyte Windforce 4090). Daarbovenop zit er variatie tussen de exemplaren, heel soms heb je er dan een die redelijk klopt met de werkelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
@CMT Bedankt voor de info. Weer wat geleerd :) Ook fijn om te weten dat ik geen 30w verbruik voor het 2e scherm via de iGPU.

Ik heb helaas geen meter om te zien wat er uit het stopcontact precies wordt verbruikt. Ik kan echter wel zien dat sinds de nieuwe driver de fans bijna nooit meer gaan draaien als de PC idle is. Met de oudere driver gaf Adrenalin voor de 7900XTX een flink hogere boardpower aan en daarmee gingen de fans van de rad's ook af en toe nog wel aan. Nu met de nieuwste driver gaan de fans sneller uit na het gamen en blijven ze ook bijna altijd wel uit. Ik heb de watertemp op 37 graden gezet waarbij de fans onder die temp niet draaien. Zoals het nu is kan ik weer draaien zonder dat de fans aan gaan. Met mijn oude 6700K CPU met OC gingen de fans best vaak aan. Nu met de nieuwe CPU en GPU niet meer. Het is natuurlijk niet de beste manier om iets te meten, want ik weet nu nog niets, maar er wordt in ieder geval wel flink minder hitte geproduceert als de fans niet aanslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dekilo
stylezzz schreef op donderdag 21 september 2023 @ 23:58:
[...]

Kan gebeuren denk ik dan.... komt vanzelf wel weer. Of misschien kunnen ze je aan een alternatief helpen?
Gevraagd en ze zijn ze dit intern aan het bespreken, of een andere 7900xtx of 4080.
Met of zonder opleg van mijn kant.
Ben benieuwd, ik wil niet weken wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 17-09 18:36
Nou mijn droom is nog steeds een volledig AMD systeem maar als ik het zo lees is de GPU kant nog niet echt onder controle voor een zorgeloze ervaring…..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JRMBelgium
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15-09 09:03
JWFpeters schreef op zondag 24 september 2023 @ 20:39:
Nou mijn droom is nog steeds een volledig AMD systeem maar als ik het zo lees is de GPU kant nog niet echt onder controle voor een zorgeloze ervaring…..
Je krijgt ook wel een verkeerd beeld op forums zoals deze. Hoe leuk het ook is om te schrijven "Ik heb een 7900XT en hij werkt perfect" ( wat in mijn geval zo is by the way :D ), je gaat altijd veel meer mensen hebben die negatieve ervaringen delen op de hoop om oplossingen te vinden of bevestiging van andere gebruikers.

Zonder grote webshops zoals Amazon die cijfers bekend maken rond RMA, blijft het gissen bij welk kamp je de meeste problemen gaat tegenkomen.

Mijn Twitch & Youtube | SSPECS Discord bot. Toon je rig op Discord!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:50
Heb met mijn hd5870, r9 290, rx 6600, rx 6700xt, rx 6900xt en 7900xtx geen problemen ondervonden.

Zo, weer ff een positieve noot :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
Ik met de 6900XT dan weer wel en dat is de reden dat ik niet meer durf te switchen. Veel crashes en driver problemen en nu lees ik weer temp problemen…..

Ben al lang blij dat vooralsnog de 7800X3D die ik nu heb gewoon goed lijkt te werken want ook die vorige ervaring was niet best.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CHKYBSTRD
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 16-09 16:13
JWFpeters schreef op maandag 25 september 2023 @ 08:51:
Ik met de 6900XT dan weer wel en dat is de reden dat ik niet meer durf te switchen. Veel crashes en driver problemen en nu lees ik weer temp problemen…..

Ben al lang blij dat vooralsnog de 7800X3D die ik nu heb gewoon goed lijkt te werken want ook die vorige ervaring was niet best.
6900XT heb ik ook gehad en vooral het eerste jaar waren er regelmatig problemen daarna ging het stuk beter. Ondanks dat toch over gestapt op Nvidia maar heb nu weer een 7900XT en ben hier echt heel erg tevreden over deze kaart. Tot heden ook gelukkig nauwelijks problemen met de drivers.

Stay hungry, stay foolish!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Weet je, als je negatieve ervaringen over een product wil vinden, dan moet je vooral naar fora gaan. :P
Mensen zouden werkelijk nooit klagen over dat ene dingetje dat niet werkt en de rest vermelden ze nooit. :z

Maar ondertussen kopen we wel die videokaarten. En omdat iedereen hier niet permanent aan het klagen is, zijn we waarschijnlijk toch ook wat aan het gamen, wat blijkbaar dus wel werkt. ;)

Natuurlijk heeft AMD wat driver issues. Dat is niet anders dan Nvidia of zeker Intel.
Het gaat erom dat ze beperkt blijven tot wat grensgevallen en opgelost worden. Dat doet AMD al jaren goed.
Waar je alleen wel voor moet waken is de bouwkwaliteit van een model. Daaruit lijken toch wel aardig wat problemen te verklaren zijn. Helaas kan je er niet vanuit gaan dat elke AIB daadwerkelijk een fatsoenlijk product maakt...

[ Voor 11% gewijzigd door DaniëlWW2 op 25-09-2023 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
En regelmatig spelende Destiny 2 spelers? Dat ging op de 6900XT ook niet best.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Señor Sjon
Mijn laatste was een HD7970 (opa vertelt), maar er is een Asus TUF 7900XT in aantocht ter upgrade van een 1080. Ik hoop dat het net zo'n fijne kaart is als de 1080 is geweest, daar heb ik ~6 jaar mee gedaan

De huidige 40xx reeks van nVidia komt niet eens in de buurt van 849 - 80 = 769 +Starfield.

Had vroeger wel rare driverdingen zoals resets bij het uitschakelen van het scherm door energiebeheer. Mag aannemen dat dat nu wel weg is.

Coil whine gaan we ook meemaken. Ik sluit hem in ieder geval zonder splitters aan op drie ingangen van mijn NZXT 850 Gold voeding. Dat zou in principe goed moeten gaan.

Enkel de RGB is niet aan mijn moederbord te knopen, enig minpuntje moet er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hubhib
  • Laatst online: 10-09 22:55
Señor Sjon schreef op maandag 25 september 2023 @ 16:18:
Mijn laatste was een HD7970 (opa vertelt), maar er is een Asus TUF 7900XT in aantocht ter upgrade van een 1080. Ik hoop dat het net zo'n fijne kaart is als de 1080 is geweest, daar heb ik ~6 jaar mee gedaan
De HD 7970 heb ik ook gehad. €499 voor de top kaart toen. Dan doet die prijs van de 7900 XTX toch wel een beetje pijn, ondanks de korting en Starfield bundel. :')

Ryzen 7 9800X3D | ROG STRIX B650E-F | RTX 5080 AMP | 32GB G.Skill 6000Mhz C30 | Noctua NH-U12A | Samsung 990 Pro 1TB | Samsung 990 Pro 2TB | WD Red Plus 6TB | O11 Dynamic Evo | Corsair RM1000x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Mwoah, afgepeld voor de 7900XT:
849 aankoop
80 cashback
80 Starfield Premium (bij gereputeerde sites)
689 euro vs 499 euro. Dat is 190 euro meer (+38%)

Na de prijsverhoging van de Asus XTX vond ik hem niet zo interessant meer, hij was even 1029-100 = 929 euro.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cFqbcs-kR0sjkeosCoU8SORhZMs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Ui279GO0zMEuiAJRfk9ZOy83.png?f=user_large

Zelfs 5 euro winst. :+ Laten we het dan maar niet over de prestaties toen en nu hebben.

[ Voor 9% gewijzigd door Señor Sjon op 26-09-2023 09:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolfp4ck
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 15-09 15:19
7900 xtx en 5800x3d

loopt perfect en als een trein (warme trein)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Kan iemand hier mij vertellen hoe je de 3x pci-e 8 pin stekkers op een Asus TUF 7900 XT / XTX kan daisychainen?

Veel voedingen hebben maar 2 dedicated PCI-E kabels (mét daisychain mogelijkheid op die kabels).
Als 3 dedicated kabels geen mogelijkheid is (omdat je voeding die niet heeft)... op welke van de 3x stekkers op de kaart sluit je dan dedicated kabels aan en op welke 3e de daisy chain?
Of maakt dat niets uit?

Zelfs de betere 850 watt voedingen hebben maar 2 pci-e kabels :S

Ik lees hier online van alles over, bijvoorbeeld dat je de meeste linker of meest rechter stekker kan daisy chainen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Wat ik ervan lees is de kans op coil whine veel groter als er daisy chains gemaakt worden. Het oorspronkelijke XT model heeft 2x8 nodig. de 3e is met name voor meer performance. Maar welke van de 3 dat is... Ik zou denken degene die het verste van het centrum van de kaart ligt. De XTX heeft er dacht ik altijd 3.

[ Voor 6% gewijzigd door Señor Sjon op 26-09-2023 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Señor Sjon schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 09:53:
Wat ik ervan lees is de kans op coil whine veel groter als er daisy chains gemaakt worden. Het oorspronkelijke XT model heeft 2x8 nodig. de 3e is met name voor meer performance. Maar welke van de 3 dat is... Ik zou denken degene die het verste van het centrum van de kaart ligt. De XTX heeft er dacht ik altijd 3.
Thanks.
Dan maar een extra kabel er los bij kopen.
Veel modulaire voedingen hebben 4x pci-e stekkers op de voeding zelf (die ook als 4+4/8-pin cpu stekker dienst doen).
Met een mobo met maar 1x 8-pin stekker hou je dus 3 stekkers over op de voeding.
Et voila 3x dedicated pci-e 8pin kabels :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Meestal gaat het op high end systemen wel hard met de PCI-E's. Heb zelf deze voeding:

Afbeeldingslocatie: https://nzxt.com/assets/cms/34299/1652147035-power_c_series_gold_c850-vents-up-right.png?auto=format&dpr=1.5&fit=crop&h=1000&w=1000

5x voor CPU en GPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Señor Sjon schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 10:03:
Meestal gaat het op high end systemen wel hard met de PCI-E's. Heb zelf deze voeding:

[Afbeelding]

5x voor CPU en GPU.
Ik krijg pijn in mijn nek van je plaatje en ga even op mijn hoofd staan :+

uitvoering: be quiet! Pure Power 12 M 850W

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ube4Tuo_9iFu1v0yNt0hCZ6N7zI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IDcYOMMYBwMCMkfRcYSMrpLI.jpg?f=fotoalbum_large

Als je nou naar die kijkt... die heeft weer een heel "eigen" vorm van PCI-E stekkers op de voeding :S
Een 12 pin aansluiting waar je één dubbele PCI-E kabel op aansluit.
Hoe zou die voeding het dan doen met een 3x 8pin Asus 7900 kaart?

[ Voor 18% gewijzigd door HugoBoss1985 op 26-09-2023 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16:13

ikt

Wacht. Dus als je 1 PCIe power kabel vanuit je voeding naar de GPU trekt, is dit niet genoeg, en kun je beter 2 aparte PCIe power kabels vanuit de voeding naar de GPU trekken?

Want ik heb coil whine met de 7900XT maar verder werkt alles prima :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ik zou het zeker proberen. Meer koper = beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985
ikt schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 11:05:
[...]

Wacht. Dus als je 1 PCIe power kabel vanuit je voeding naar de GPU trekt, is dit niet genoeg, en kun je beter 2 aparte PCIe power kabels vanuit de voeding naar de GPU trekken?

Want ik heb coil whine met de 7900XT maar verder werkt alles prima :+
Het is altijd beter, soms levert het (daisy chain) grotere problemen op dan alleen coilwhine.
Het is geen garantie dat je dan geen coilwhine (meer) hebt.

[ Voor 7% gewijzigd door HugoBoss1985 op 26-09-2023 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finraziel
Je moet ook nog erg goed opletten als je een voeding wil met 3 PCIe kabels ipv zo'n daisy chain plug... Ik dacht begrepen te hebben dat de bequiet pure power 850 die ik gekocht heb dat wel had, maar er bleken toch maar twee kabels in de doos te zitten. Een review die ik gezien had gaf aan dat het losse kabels waren (klopte dus niet) en de meeste specs lijsten geven alleen aan hoeveel connectors en niet hoeveel kabels.
Gelukkig werkt het wel prima... of ik coil whine heb weet ik niet, dat hoor ik niet denk ik (of het valt niet op door constante tinnitus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Finraziel schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 11:52:
Je moet ook nog erg goed opletten als je een voeding wil met 3 PCIe kabels ipv zo'n daisy chain plug... Ik dacht begrepen te hebben dat de bequiet pure power 850 die ik gekocht heb dat wel had, maar er bleken toch maar twee kabels in de doos te zitten. Een review die ik gezien had gaf aan dat het losse kabels waren (klopte dus niet) en de meeste specs lijsten geven alleen aan hoeveel connectors en niet hoeveel kabels.
Gelukkig werkt het wel prima... of ik coil whine heb weet ik niet, dat hoor ik niet denk ik (of het valt niet op door constante tinnitus).
Het is inderdaad altijd goed "uitzoekwerk"... veel (alle?) specificaties spreken over aansluitingen/stekkers en niet over (dedicated) kabels!

Die BeQuiet voedingen zijn dus weer een geval apart want die gebruiken een andere/bijzondere stekkersoort aan de voeding kant... een 12 pin (let wel: geen PCI-E 5.0 idee) stekker waar dan aan de stekkerkant van de kabel een splitterkabel vanaf komt.

Ik ga deze kopen; hier zitten 3 dedicated (mooi voor 7900 XTX kaarten) PCI-E kabels bij én een PCI-E 5.0 kabel.

uitvoering: Seasonic Focus GX-850 ATX 3.0

https://seasonic.com/atx3-focus-gx#specification

Seasonic geeft dus wél duidelijk aan hoeveel connectoren én hoeveel kabels er bij zitten.

En nu weer terug naar videokaart ervaringen :P O-)

[ Voor 16% gewijzigd door HugoBoss1985 op 26-09-2023 15:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@HugoBoss1985
Als het een 7900XT is dan kan het sowieso op 2x PCIe 8-pin aangesloten worden en een 7900XTX in principe ook. Sommige modellen hebben echter zekeringen voor de PCIe 8-pin aansluitingen zitten.
Dan zou je even moeten kijken op welk ampèrage er is gezekerd (ik weet niet of het fast of slow versies zijn), zodat je deze niet overschrijd met 2 kabels + piekbelasting / transients.

In ieder geval zitten alle PCIe 8-pin uitgangen na het LC filter aan elkaar geknoopt, dus wat stroom betreft maakt het niet uit welke connector je gebuikt. Wel kan het zijn dat de sense pinnen bij een bepaalde connector gebruikt worden. Maar daar kom je snel genoeg achter ;).

Het is jammer dat ze niet gewoon de oude norm voor de PCIe 8-pin hebben bijgewerkt. Fysiek kunnen 2x PCIe 8-pin prima tot 500W voeden en meer wanneer er gebruik wordt gemaakt van HCS veercontacten (dan is het gelijk aan de 12VHPWRRRR *smelt* connector).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Señor Sjon
Zo, nou hij zit erin hoor. Wat een bakbeest. Was nog puzzelen om hem in de kast (500 FX) te krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k9wKfhZNQVgx-9qzUyRp1BwJoHA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NGl3Z2CIS0vhVFaaibrX0wq7.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wuOk29IYT1qrO-8QYE_UNwWpsLs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/kW5FmmZJA8ODAcOON2uD2325.png?f=fotoalbum_large
Die 1,5cm was wel nodig om hem diagonaal erin te krijgen. Anders had ik de fan er tijdelijk uit moeten halen.

Eronder zit nog een SSD met koellichaam die tegen de ribben van de koeling aankomt, maar alles past wonderwel in elkaar.

Eerste stock run:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xDkNYD05ed7fMvFtGjFMMgW0zZU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/q4ZPJX4GlufdNLGvv2yopoFx.png?f=fotoalbum_large

Dit keer ietsje lagere score voor CPU en 8 graden hogere CPU-temperatuur t.o.v. een eerdere GTX1080 run. De CPU zal wel wat meer te lijden hebben van die 2x zo grote kaart naast zich.

Maar moet alles nog tunen qua fans van de kast zelf i.r.t. CPU, zeker met de nieuwe situatie.

In ieder geval met 3 aparte kabels naar de voeding nog geen coil whine gehoord.

[ Voor 3% gewijzigd door Señor Sjon op 27-09-2023 14:12 ]

• NosferatuX
  • Niet online
Ik zou dit gewoon proberen. Mijn Corsair AX860 doet al 12 jaar trouw zijn dienst en meerdere GPUs op aangesloten geweest via een daisy combi zonder enige problemen en momenteel een 7900XTX. Geen Coilwhine nu en ook nooit gehad.
Nu denk ik dat de voedingen van 10 jaar geleden gemiddeld een stuk degelijker waren maar ik zou het gewoon proberen. Volgens mij heb je meer kans dat het gewoon probleemloos werkt dat dat je wel problemen hebt en mocht dat zo zijn dan kan je altijd nog iets anders doen

• HugoBoss1985
Señor Sjon schreef op woensdag 27 september 2023 @ 14:11:
Zo, nou hij zit erin hoor. Wat een bakbeest. Was nog puzzelen om hem in de kast (500 FX) te krijgen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die 1,5cm was wel nodig om hem diagonaal erin te krijgen. Anders had ik de fan er tijdelijk uit moeten halen.

Eronder zit nog een SSD met koellichaam die tegen de ribben van de koeling aankomt, maar alles past wonderwel in elkaar.

Eerste stock run:
[Afbeelding]

Dit keer ietsje lagere score voor CPU en 8 graden hogere CPU-temperatuur t.o.v. een eerdere GTX1080 run. De CPU zal wel wat meer te lijden hebben van die 2x zo grote kaart naast zich.

Maar moet alles nog tunen qua fans van de kast zelf i.r.t. CPU, zeker met de nieuwe situatie.

In ieder geval met 3 aparte kabels naar de voeding nog geen coil whine gehoord.
Mooi graphics score man!
Pagina: 1 ... 18 ... 24 Laatste

Let op:
Levertijden en prijzen bespreken we in: [AMD Radeon RX7000 series] Levertijden & Prijzen