Yup. Time Spy lijkt wat meer naar AMD te neigen, maar dit gaat aardig richting wat een RTX4080 haalt.
Over het algemeen is er denk ik toch weinig veranderd in de high end over eigenlijk 15 jaar. Je betaalt een forse premium voor de volle chip, maar de cut down komt vaak in de buurt, al dan niet met wat tweaking. Zegt misschien ook wel wat over PC gaming tegenwoordig hoe groot de obsessie met de beste out of the box videokaart is geworden.
Moet er wel bij zeggen dat alles erop wijst dat ik een goede chip heb. Aangezien ik altijd pech had, ook wel een leuk.

meljor schreef op zondag 10 september 2023 @ 12:05:
[...]
Als je cpu limited bent met een cpu die 8 maanden geleden nog zo'n beetje het snelste was voor gaming...... Tja, dan is er iets goed mis wat mij betreft.
Ik vind het bizar hoe slecht nieuwe games geoptimaliseerd zijn tegenwoordig.
Starfield is denk ik eigenlijk een van de weinige games dit jaar, waar ik het terecht vind. Erg mooi is die game namelijk ook niet, van wat ik ervan heb gezien. Veel van die andere games zijn gewoon terecht zo veeleisend.
Je moet denk ik ook het perspectief zien. X360 en PS3 kwamen in 2005 en 2006. Ze waren vrij snel bij unified shaders, maar de ontwikkelingen in de jaren erna gingen enorm snel. De legendarische 8800GTX kwam ongeveer op hetzelfde moment als de PS3 uit en was meteen fors sneller. Vervolgens werd dat prestatieniveau in de twee jaar erna, steeds goedkoper en breder beschikbaar. Die consoles waren zo snel, low end geworden als je het afzet tegen PC's, dat elk beetje gaming PC veel sneller was. En die ontwikkeling ging gewoon door. XBONE en PS4 waren bij launch vergelijkbaar met HD7800 series en hadden erg zwakke processoren. Bij launch was menig PC al vergelijkbaar of beter.
In die context zijn graphics voor PC games alsmede resolutie verhogingen ontwikkeld. Op console kreeg je 1080p, vaak ook nog eens 1080p/30fps. De meeste PC's konden makkelijk het dubbele doen. Maar toen kwamen PS5 en XSX. Daar is zeer intensief samengewerkt met AMD (en vermoedelijk hebben Microsoft en Sony ook een flink deel van de ontwikkeling van RDNA gefinancierd), om die achterstand weg te werken.
Het resultaat zijn consoles die meer vergelijkbaar zijn met een 3700X + een GPU die tussen een RX6600XT en RX6700XT zit. Vervolgens zijn performance modes met 60fps, al vaak gepaard met het verlagen van resolutie, settings, dynamic resolution scaling en/of upscaling. Als je al een 4K resolutie hebt, dan is het 30fps. En dan komt er ook nog eens bij dat de XSX en PS5 de beschikking hebben over dedicated, shared storage, dedicated decompression hardware en wat fine tuning qua settings. Als je de volle snelheid van een PCIe 4.0 NVME wil gebruiken voor games, dan heb je het over meerdere CPU cores die alleen bezig zijn met decompression. Dit is ook waarom we nu eindelijk DirectStorage krijgen. Vrijwel geen enkele CPU kan dit niet aan en GPU's zijn hierin veel beter.
Maar zoem nu eens uit en kijk wat voor specificaties dit zijn. Een kleine minderheid van gaming PC's is echt sneller. Zoiets als een 5800X3D en een RX7800XT is niet tweemaal snel als een XSX of PS5. Consoles die er nu al bijna drie jaar zijn en waarvoor in de afgelopen drie jaren, voor de meeste PC gamers geen enkele gelegenheid was om dat prestatieniveau te overtreffen met een goede marge. En hierom is het de afgelopen maanden zo'n afstraffing geweest voor PC gamers. Het gaat ook alleen maar erger worden. De meeste hebben geen gaming PC's die (noemenswaardig) sneller zijn dan een console, maar er word wel verwacht dat het veel beter draait dan op een console. Zo werkt het dus niet.
Het probleem zijn niet de games. Daar worden forse stappen gezet in grafische verbetering na jaren van bijna stagnatie. Het probleem is dat we eigenlijk sinds de Pascal generatie uit 2016-2017, enorme stagnatie in hardware hebben gehad. Als je iets sneller wou, dan moest je er fors voor betalen en er kwam RT als afleiding. RT die meestal niet te gebruiken was door gebrekkige hardware capaciteiten. En iedereen die een GTX1080Ti had gekocht, lachte zich jarenlang rot. Maar de PS5 en XSX zijn niet langzamer dan een GTX1080Ti, RX5700XT, RTX2070(S) etc. En dat is al een prestatieniveau waar veel gamers niet eens op zitten. Nu we drie jaar in de huidige console generatie zitten, komt de ene na de andere game die gericht is op die consoles. En opeens zijn de meeste PC gamers hun systemen, low end geworden.
En dit is ook mede waarom ik een RX7900XT heb gekocht en de RX7800XT een goed product vind. De RX7800XT voldoet namelijk aan wat een PC gamer eigenlijk nodig heeft.
Ik kijk er namelijk vrij scherp tegenaan. Opgesomd:
-Je hebt een RX6700XT of beter. Gefeliciteerd, je hebt iets dat net wat sneller is dan de consoles. Op 1440p kan je waarschijnlijk best ver komen, mits je niet met 8GB aan VRAM zit, al dan niet met wat settings lager gezet of het gebruik van upscaling. Maar je kan tenminste recente games spelen.
-Je hebt een RX6800XT/RX7800XT of beter. Dit is al wat beter. Je hebt inmiddels een marge op de consoles opgebouwd die je kan vertalen in redelijke prestaties in de meeste games. Ook match je qua VRAM de consoles. Dat is waarschijnlijk ook nodig omdat je VRAM alleen voor je GPU is en consoles 16GB delen en synchroniseren met de CPU. Upscaling heb je misschien niet nodig op 1440p, of je kan wat meer settings hoger zetten met upscaling erbij.
-Je hebt een RX7900XT of beter. Kijk, nu kijk je echt naar een ruime marge op de consoles en mag je verwachten dat je games goed draaien.
Alles nieuw onder de RX6700XT beschouw ik als DOA, als je doel is om games te spelen die ook op consoles te spelen zijn. En wanneer de RX7700XT naar een meer acceptabele prijs is gezakt, moet dat misschien wel het minimale worden. Tijden zijn veranderd. De 15+ jaren van gaming PC's die altijd enorme marges op consoles hadden, zijn voorbij. Die realiteit accepteren gaat alleen moeilijk worden, mede omdat de prijzen voor moderne gaming PC's ook zo belachelijk zijn geëscaleerd. Er zit een ongezonde emotionele investering in mensen hun gaming PC's en als ze dan geconfronteerd worden met de realiteit dat hun peperdure systeem al snel achterhaald is, dan reageren veel er ook (begrijpelijkerwijs) emotioneel op. In het bijzonder gamers die een GA104 videokaart hebben zoals de RTX3070. Nvidia verkoopt hun producten immers op emotie en daar heb je een product dat gewoon niet aan de verwachtingen voldoet.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.