[AMD Radeon RX7000 series] Ervaringen & Discussie Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 17 ... 24 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 15-09 15:19
@Glenfiddich
die trays is bij mij wel het eerste dat eruit gaat :)
@Skyline GT-R heb je ook een 7900 XTX asus daar per toeval ? Als je iets wil dat die XFX klein wilt doen lijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:43
Wolfp4ck schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 15:26:
@Glenfiddich
@Skyline GT-R heb je ook een 7900 XTX asus daar per toeval ? Als je iets wil dat die XFX klein wilt doen lijken :)
Als ik minder HDD's in mijn kast had zitten (zitten nu 5 in) had ik hem inderdaad ook net zo lief opgeofferd hoor :P

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyline GT-R
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-09 08:43
Wolfp4ck schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 15:26:
@Glenfiddich
Haha nope sorry. Wel heb ik een XFX RX 7900 XTX Merc 310 gehad.. Mijn laatste Asus GPU moet een GeForce 7900 GS TOP geweest zijn...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolfp4ck
@Glenfiddich voordeel is dat je GPU dan ook wel ondersteund is :) bij zit er een bracket onder om die kaart niet te laten doorhangen.
moet zeggen dat ik die 7900xtx een waardige vervanger voor mijn gtx 1080 vind, denk dat ik hetzelfde gevoel heb : deze kaart gaat lange tijd in het systeem blijven zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beakzz
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:55
Vond het geen apart topic waard dus hopelijk kan iemand hier mijn vraag beantwoorden. Ik zit te kijken naar een 7900 XTX om mijn hudige RTX 2080 te vervangen (meer omdat ik een snellere 2e pc wil dan dat de 2080 te kort schiet).

Mijn huidige monitor is een g-sync 35 inch 1440 monitor. 6 jaar oud, maar bevalt nog best dus als het even kan zou ik die (nog) niet willen vervangen. het gaat om de volgende monitor :

uitvoering: AOC AGON AG352UCG Zilver, Zwart

Geen Freesync ondersteuning dus helaas. Ga ik een mindere ervaring krijgen met deze monitor in combinatie met de 7900 XTX?

En ik had verschillende verhalen gelezen dat je NVIDIA partners moet ontwijken als het om AMD GPu's gaat vanwege het overzetten van koelsystemen, maar in een ander topic zag ik de Asus Tuf juist weer aangeraden worden. Als iemand daar nog een beetje richting aan kan geven dan graag. Ik weet dat het een grote kaart is, maar zo nodig koop ik gewoon een nieuwe kast. Aan de andere kant ben ik een beetje anti Asus sinds de laatste berichten over problemen met garantie.

[ Voor 4% gewijzigd door Beakzz op 25-08-2023 17:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NosferatuX
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Beakzz schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 17:53:
Vond het geen apart topic waard dus hopelijk kan iemand hier mijn vraag beantwoorden. Ik zit te kijken naar een 7900 XTX om mijn hudige RTX 2080 te vervangen (meer omdat ik een snellere 2e pc wil dan dat de 2080 te kort schiet).

Mijn huidige monitor is een g-sync 35 inch 1440 monitor. 6 jaar oud, maar bevalt nog best dus als het even kan zou ik die (nog) niet willen vervangen. het gaat om de volgende monitor :

uitvoering: AOC AGON AG352UCG Zilver, Zwart

Geen Freesync ondersteuning dus helaas. Ga ik een mindere ervaring krijgen met deze monitor in combinatie met de 7900 XTX?

En ik had verschillende verhalen gelezen dat je NVIDIA partners moet ontwijken als het om AMD GPu's gaat vanwege het overzetten van koelsystemen, maar in een ander topic zag ik de Asus Tuf juist weer aangeraden worden. Als iemand daar nog een beetje richting aan kan geven dan graag. Ik weet dat het een grote kaart is, maar zo nodig koop ik gewoon een nieuwe kast. Aan de andere kant ben ik een beetje anti Asus sinds de laatste berichten over problemen met garantie.
Ik kan niet meer zonder gsync of freesync.
Wanneer je constant de max refreshrate haalt zal je er geen erg in hebben maar de 7900 xtx haalt dat niet op 3440*1440 in nieuwere games zonder aanpassingen te doen in grafische settings.
Laat staan met toekomstige games.
Persoonlijk zou ik dat dus niet doen aangezien ik nooit meer zonder wil, net als dat ik never de nooit niet meer een 60hz scherm zou nemen als hoofdscherm.

Als ik mijzelf in jouw situatie zou bevinden zouden er twee opties zijn.

1) een rtx 4080
2) een 7900 xtx nemen, wat sparen en dan je monitor verkopen en een freesync variant aanschaffen.

Voorkeur zou 2 zijn, dan ben je ook niet meer afhankelijk van dat rot ecosysteem.

Edit
Kleine toevoeging nog. Als je voor optie 2 zou gaan en een freesync scherm neemt zou ik wel kijken of die gsync compatible gecertificeerd is, stel dat je in de toekomst weer Nvidia zou nemen.

[ Voor 11% gewijzigd door NosferatuX op 25-08-2023 20:55 ]

a frontpage moderation system, like on tweakers, controlled and abused by monkeys will be peanuts and means nothing but... peanuts.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Beakzz schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 17:53:
En meestal is dat ook terecht. Alle drie hebben ze de afgelopen generaties, soms echt bagger geproduceerd. Modellen die oververhit raakte, niet goed in elkaar gezet waren of botweg instabiel waren, het is allemaal gebeurd naast dat veel modellen gewoon matig waren of gebreken hadden in ontwerp of productiekwaliteit.

Voor de RX7900 series zou ik ook geen Gigabyte of MSI aan wie dan ook aanraden. Niet omdat ze Nvidia koelers gebruiken en die slecht monteren. Nee, ze bieden gewoon helemaal niks en hebben wel onwenselijke zaken in hun ontwerpen zitten. Beiden direct contact heat pipes wat je niet wil met AMD. Gigabyte heeft verder glijlagers in de ventilatoren zitten die slijten en dan luidruchtig worden. MSI omdat ze het wel goed genoeg vonden om RDNA2 ontwerpen te hergebruiken en voor Nvidia wel met wat nieuws kwamen. Dit zijn zeer dure, high end videokaarten. Er mag een standaard zijn.

De ASUS TUF is vervolgens een erg goede videokaart. Het enige daarmee is dat toch wel aardig wat mensen coil whine melden. Maar de beste is de Sapphire Nitro+. De XFX is ook een goede. Niet zo goed als de TUF of zeker de Nitro, maar wel goed, nadat je wel zelf de fancurve aanpast. Want die is namelijk een beetje te luidruchtig afgesteld. :P

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beakzz
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:55
NosferatuX schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 19:23:
[...]

Ik kan niet meer zonder gsync of freesync.
Wanneer je constant de max refreshrate haalt zal je er geen erg in hebben maar de 7900 xtx haalt dat niet op 3440*1440 in nieuwere games zonder aanpassingen te doen in grafische settings.
Laat staan met toekomstige games.
Persoonlijk zou ik dat dus niet doen aangezien ik nooit meer zonder wil, net als dat ik never de nooit niet meer een 60hz scherm zou nemen als hoofdscherm.

Als ik mijzelf in jouw situatie zou bevinden zouden er twee opties zijn.

1) een rtx 4080
2) een 7900 xtx nemen, wat sparen en dan je monitor verkopen en een freesync variant aanschaffen.

Voorkeur zou 2 zijn, dan ben je ook niet meer afhankelijk van dat rot ecosysteem.

Edit
Kleine toevoeging nog. Als je voor optie 2 zou gaan en een freesync scherm neemt zou ik wel kijken of die gsync compatible gecertificeerd is, stel dat je in de toekomst weer Nvidia zou nemen.
Ja dat is er 1 om goed over na te denken. Aan de ene kant ben ik helemaal klaar met Nvidia, maar eigenlijk wil ik pas een nieuwe monitor kopen als OLED HDR volwassen is als PC monitor. Ik ga er eens een nachtje over slapen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Ik kreeg toch het gevoel dat ik er niet alles uithaalde met mijn RX7900XT.
Ging dus weer eens spelen en oh boy. :P

Uiteindelijk ben ik van 2450MHz/1055mv naar 2800MHz/1020mv opgekomen en ik krijg het vooralsnog niet instabiel. 1000mv was meteen Witcher 3 die nee zei, maar met 1020mv werkt het gewoon in de ene na de andere game of test. TimeSpy, Superposition, Heaven, RDR2, Witcher 3, ik krijg het vooralsnog niet gecrashed. Hoe? :P

Toegegeven, die 2800MHz wordt kortstondig aangetikt, maar over de 2600MHz lukt me gewoon in de meeste applicaties. Alleen TimeSpy wil niet. Ventilator RPM zit rond de 1500 en hotspot blijft rond de 80C omdat boven de 80C, de ventilatoren iets mogen versnellen en het daardoor weer naar 80C zakt. Verder is het een kwestie van clock speed verlies met hogere temperaturen. Als deze chip onder een AIO zou zitten, dan begin ik me af te vragen of ik hier niet stabiel 2700MHz mee zou kunnen doen. En ik beperk vermogen tot 285W.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JawLuqmYjwZ9BrXBW8YB9mIf9HE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fLll2hkoyEr8CTfnZUVBqUVZ.jpg?f=fotoalbum_large

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacewide
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16-09 17:45
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vR7iOqEEjqOqXWlOt4sXNoqWuOA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rOVDT9MqQb6ZxaOUbLvfXIHC.png?f=user_large

Ik wil niemand meer zien klagen hier. :+

Er is een Bykski blok onderweg om het verschil eens te proberen.

Weet iemand de afmetingen van een 7900xt core/die? Ik zou de komende dagen eens een Kryosheet erop willen plaatsen. ik slaag deze kost wel over.

[ Voor 28% gewijzigd door Spacewide op 26-08-2023 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@DaniëlWW2
Heh, maar wacht even. Was het daarvoor niet zo dat 1050mV onstabiel bleek te zijn in Witcher 3?
Heeft het verhogen van de Fmax er juist voor gezorgd dat je lager kon gaan met de target mV?
Onder de 1100mV is al goed, maar dit..*oof*, golden sample confirmed :9B

Ik denk dat 2700MHz continu wel mogelijk is. Met waterkoeling is het vrij makkelijk om de 'temperatuur - klok' offset heel laag te houden of zelfs buiten de deur te houden. Dus 50MHz winst zit er sowieso in.
Verder zijn de verliezen van de chips en vrm's vrij laag te houden (mits je rond of onder 60°C blijft). En die besparing kan dan weer gebruikt worden voor het vermogensbudget.

Is de klok van de Pulse 7900XT chip ook zo stroom gelimiteerd?
Ik wist dat de chips hongerig waren, maar had het niet verwacht om zo hard tegen de chip stroomlimiet aan te lopen (weet even niet of dit puur de GCD is of GCD+MCD gezamenlijk). Als dat niet het geval was, dan was stock 3000MHz makkelijk haalbaar geweest.
Om die reden ben ik erg nieuwsgierig naar wat de winst zal zijn met waterkoeling. Dat kan nog best leuk worden.

De ASIC quality van mijn exemplaar is ook vrij laag: 41%.
Desondanks is de 7900XTX Nitro een beest van een kaart zeg.
Wanneer het vermogen gelijk wordt getrokken, scheelt het qua klok echt niet veel t.o.v. de 4090FE.
Slechts 100MHz minder. Met een UV erbij gaat het dan richting 2900-2950MHz (shader clock) continue in Timespy 1440p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kaasrol schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 16:27:
[...]

Fast timings of gewone? Maakte dat nog verschil bij je?
Sorry voor de late reactie. Ik was vergeten hier nog terug op te komen.
Met fast timings lijkt het tot 2750MHz stabiel te zijn.
Ik heb 2 uur het stressprogramma laten lopen zonder fouten en in de log ook geen rare prestatie dips gezien.
Of het ook stabiel is in game is nog de vraag, maar eerlijk gezegd verwacht ik geen andere uitkomt.
Binnenkort ga ik een paar dagen in Diablo 4 rondlopen. Die game weet aardig gebruik te maken van de VRAM.

Het jeukt heel wel erg om de koeler eraf te halen om te zien of er nu werkelijk Samsung geheugen op zit, maar dat wil ik eigenlijk pas doen wanneer ik klaar ben om over te stappen op een waterblok.
Helaas heb ik nog veel te doen / klaar te maken voor het nieuw systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

CMT schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 10:52:
@DaniëlWW2
Heh, maar wacht even. Was het daarvoor niet zo dat 1050mV onstabiel bleek te zijn in Witcher 3?
Heeft het verhogen van de Fmax er juist voor gezorgd dat je lager kon gaan met de target mV?
Onder de 1100mV is al goed, maar dit..*oof*, golden sample confirmed :9B

Ik denk dat 2700MHz continu wel mogelijk is. Met waterkoeling is het vrij makkelijk om de 'temperatuur - klok' offset heel laag te houden of zelfs buiten de deur te houden. Dus 50MHz winst zit er sowieso in.
Verder zijn de verliezen van de chips en vrm's vrij laag te houden (mits je rond of onder 60°C blijft). En die besparing kan dan weer gebruikt worden voor het vermogensbudget.
Ik heb de ventilatoren eens op 50% gezet. En nu doet die gewoon 2700MHz+ met af en toe kleine dipjes. Toch weer makkelijk 50-100Mhz+ erbij nadat de GPU al wat is opgewarmd en de ventilatoren hoor ik niet over de speakers/headset. :P

Dit is waar ik steeds rond ren. Het crasht bij mij hier zo als het niet stabiel is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iB6mrsnL052I0lxawiuxMRAlG3I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hDUxII9YbiPd2ooKiZi3beAy.jpg?f=fotoalbum_large

Maar mijn vermoeden is dit:
Mijn chip is aardig voltage tolerant. Het is 50% ASIC.
Vervolgens vermoed ik dat de boel crasht op een combinatie van stroomsterkte, ampere dus en temperatuur. Door voltage te verlagen, sta ik meer ampere toe onder dezelfde effectieve 285W limiet. Maar door de ventilatoren sneller te laten draaien, hou ik de temperaturen beter onder controle. Hierdoor loopt de GPU niet tegen een muur aan die rond de 70C ontstaat. Het resultaat is dat ik vrij forse clock speeds vast lijk te kunnen houden zonder dat de GPU steeds meer ampere nodig heeft. Want ik vermoed dat een crash ontstaat als de temperatuur te snel oploopt, er ergens een spike ontstaat om het bij te houden en de combinatie van voltage en powerlimiet, niet afdoende ampere toestaat.

2800MHz met 1000mv was meteen een crash in Witcher 3 en ook snel in Unigine Heaven. Ik heb 1010mv niet geprobeerd.

Dat lijkt voor mij ook te verklaren waarom 2450MHz om meer voltage vroeg. Ik had daar een ventilatorprofiel waarbij ik van 60C/33% naar 85C/45% ging. De temperaturen liepen te snel op waardoor er meer spikes ontstaan die afgevangen moeten worden met meer voltage. Dat zit ampere vervolgens in de weg. Ook haalde ik vaak de 285W niet, waardoor ik vermoed dat de spikes extremer werden. Het verklaard voor mij ook waarom zoveel RX7900 series videokaarten eigenlijk zulke relatief lage temperaturen in de 60-70C range lijken te targetten. :)
Is de klok van de Pulse 7900XT chip ook zo stroom gelimiteerd?
Ik wist dat de chips hongerig waren, maar had het niet verwacht om zo hard tegen de chip stroomlimiet aan te lopen (weet even niet of dit puur de GCD is of GCD+MCD gezamenlijk). Als dat niet het geval was, dan was stock 3000MHz makkelijk haalbaar geweest.
Om die reden ben ik erg nieuwsgierig naar wat de winst zal zijn met waterkoeling. Dat kan nog best leuk worden.
Dat denk ik dus wel. Nu ik zelf ook heb kunnen spelen, is voor mij wel duidelijk dat er iets mis is gegaan in RDNA3 haar tape-outs. RDNA3 was denk ik duidelijk bedoeld voor 3GHz en dan klopt die RX7900 series naamgeving opeens iets meer. De RX7900XTX was denk ik in de buurt van de RTX4090 gekomen en de RX7900XT denk ik dichtbij de RTX4080. En de aankomende RX7800XT was misschien wel dichtbij de RTX4070Ti gekomen.

Zonder de problemen en met een rationele RX7900XT, RX7800XT en RX7700XT benaming, was RDNA3 denk ik net zo competitief geweest als RDNA2 vs. Ampere. Misschien juist nog iets competitiever omdat het RT gat verder gereduceerd zou zijn. Want hoe ik RDNA RT begrijp, zie: is dat juist zeer clock speed afhankelijk. Want met clock speeds gaan je caches ook sneller werken en kan je die diepe BvH structuren ook sneller afwerken. RT is uiteindelijk ook een gigantische bottleneck voor elke GPU. Je rasterisation is al grotendeels klaar en dan komt RT pas erachteraan. Het kost gewoon veel tijd en dat kost je veel frames. Het hele punt van upscaling hierbij is ook de render resolutie van de frame verlagen, zowel voor de rasterisation als de gedetailleerdheid en complexiteit van de RT. Zeker RDNA2/3 waar het op dezelfde hardware gebeurd, zou in theorie goede winst moeten laten zien met hogere clock speeds. :)
De ASIC quality van mijn exemplaar is ook vrij laag: 41%.
Desondanks is de 7900XTX Nitro een beest van een kaart zeg.
Wanneer het vermogen gelijk wordt getrokken, scheelt het qua klok echt niet veel t.o.v. de 4090FE.
Slechts 100MHz minder. Met een UV erbij gaat het dan richting 2900-2950MHz continue in Timespy 1440p.
En ik vermoed zo dat het vooral komt als je de temperaturen onder controle houd. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NosferatuX
  • Niet online
Lichtelijk off topic maar heeft iemand trouwens ervaring met die AMD Rewards? Krijg je de key van een game echt op release zelf of daarvoor nog? Zou wel lekker zijn om Starfield te preloaden..

a frontpage moderation system, like on tweakers, controlled and abused by monkeys will be peanuts and means nothing but... peanuts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

NosferatuX schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 21:02:
Lichtelijk off topic maar heeft iemand trouwens ervaring met die AMD Rewards? Krijg je de key van een game echt op release zelf of daarvoor nog? Zou wel lekker zijn om Starfield te preloaden..
Volgens mij is het pas met release. :)
Maar weet je zeker dat je een Todd Howard game wil spelen op release? :P

[ Voor 6% gewijzigd door DaniëlWW2 op 28-08-2023 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NosferatuX
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 21:25:
[...]

Volgens mij is het pas met release. :)
Maar weet je zeker dat je een Todd Howard game wil spelen op release? :P
Haha ja i want the 16 times the detail

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-09 18:47
Volgens AMD op 31 aug.
120GB downloaden is tegenwoordig toch een kwartiertje? ;)

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09:24

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Gatverdamme. Nog steeds geen zicht op een retour van mijn kaart. Megekko heeft als laatste status de 23e hem opgestuurd. Naar de fabrikant. Ze hebben verder ook geen informatie voor me.

Zit ik dan met een gloednieuwe B650E, 7800X3D en mooi setje A-die naar YouTube te staren.

:(

• Spacewide
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16-09 17:45
Tweakriez schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 18:46:
Gatverdamme. Nog steeds geen zicht op een retour van mijn kaart. Megekko heeft als laatste status de 23e hem opgestuurd. Naar de fabrikant. Ze hebben verder ook geen informatie voor me.

Zit ik dan met een gloednieuwe B650E, 7800X3D en mooi setje A-die naar YouTube te staren.

:(
Zo heb ik de launch van Diablo4 op de 7800x3d iGPU gespeeld. 720P op 25% resolution scale en alles op low. Gekke tijden.

Succes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:43
De key is nu beschikbaar :)

Catch a smile out there!

• Jelloz
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 19-09 14:18
Inloggen op amd rewards en redeem via Steam werkt nu inderdaad, dacht dat ze zouden mailen…

• NosferatuX
  • Niet online
Geen mail gehad maar kan idd via steam claimen, yay.
Stiekem toch wel echt heel veel zin in en benieuwd hoe de game draait op de 7900 XTX

• NosferatuX
  • Niet online
Mmm volgens mij heb ik helemaal geen premium gehad. AMD rewards zegt van wel maar Steam download nu de normale versie met 6 sept als release datum

• CHKYBSTRD
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 16-09 16:13
NosferatuX schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 19:09:
Mmm volgens mij heb ik helemaal geen premium gehad. AMD rewards zegt van wel maar Steam download nu de normale versie met 6 sept als release datum
Had ik ook maar in de mail vanuit steam staat bij mij premium aangegeven. Check dat eerst even.

Stay hungry, stay foolish!

• CHKYBSTRD
Je krijgt bij het activeren van de key een mail vanuit steam support

• hubhib
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-09 22:55
NosferatuX schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 19:09:
Als je bij Steam naar je account gaat, daarna naar "account details" en dan naar "view licences and product key activations", dan zul je daar zien welke versie van Starfield is geactiveerd.

Als ik in mijn Library kijk, dan zie ik ook enkel Starfield staan. Maar via dat menuutje zie ik dat de Premium versie is geactiveerd.

Bij Hogwarts Legacy had ik het zelfde. Had toen de versie met Early Access aangeschaft, maar op Steam kon ik in mijn Library enkel de officiële launch datum zien als start datum. Uiteindelijk kwam hij wel voor de launch beschikbaar om te spelen.

[ Voor 17% gewijzigd door hubhib op 31-08-2023 19:49 ]

Ryzen 7 9800X3D | ROG STRIX B650E-F | RTX 5080 AMP | 32GB G.Skill 6000Mhz C30 | Noctua NH-U12A | Samsung 990 Pro 1TB | Samsung 990 Pro 2TB | WD Red Plus 6TB | O11 Dynamic Evo | Corsair RM1000x

• NosferatuX
  • Niet online
CHKYBSTRD schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 19:35:
[...]

Had ik ook maar in de mail vanuit steam staat bij mij premium aangegeven. Check dat eerst even.
Heb geen mail gehad na het activeren. In mijn bibliotheek staat ook de normale versie net premium. Even wachten dan maar. Las net dat streamers al acces hebben gekregen om 20.00, zelfs de kleintjes helaas moeten wij nog wachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
al iemand de eerste benchmarks met de 7900 xtx voor Starfield ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JRMBelgium
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15-09 09:03
Wolfp4ck schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 10:17:
al iemand de eerste benchmarks met de 7900 xtx voor Starfield ?
Alles vanaf Ryzen 5700x of hoger heeft geen prestatiewinst meer. Dus als je deze CPU of iets sneller hebt kan je deze chart gebruiken om je performance te bepalen op 1440p ultra:

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/zvQsPQjw/image-2023-09-01-195647996.png

Mijn Twitch & Youtube | SSPECS Discord bot. Toon je rig op Discord!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NosferatuX
  • Niet online
Ik kan dus geen Starfield spelen want er staat nog steeds 6 september :(
AMD reward is toch echt Premium...

Lama,

Moest Steam opnieuw opstarten :+

[ Voor 17% gewijzigd door NosferatuX op 01-09-2023 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NosferatuX
  • Niet online
Op 3840 x 1600 Ultrawide en alles maxed out zit ik dik boven de 100fps tot nu toe.
Ik had eerst zelfs FSR dat standaard aan staat, uit gezet en zat toen 120-140 fps.
Voor de grap zette ik FSR aan op de standaard instelling en daardoor kreeg ik minder fps maar alsnog 110-125 fps EN het ziet er beter uit. Dat is wel vreemd.

Maar mijn resolutie zit dichter tegen 4K aan dan tegen 1440p en heb best wel hoge fps tot nu toe, had ik niet vewacht en het is veel meer dan wat in de chart staat tenzij dat 4K is ipv 1440p. Of wellicht zijn al die reviews gedaan met oude drivers. De driver van gisteren geeft +15% performance

Het speelt ook echt buttersmooth

[ Voor 8% gewijzigd door NosferatuX op 01-09-2023 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
net getest op 3440x1440 met alles op max en upscaling uit, buttersmooth inderdaad :)

heb wel 2 crashes gehad, dus nu eventjes de game ready drivers installeren
zou tof zijn moesten ze wat manen verzinnen op hun planeten, zou immersion ten goede komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Interview met Scott Herkelman: https://www.club386.com/s...ing-rx-7800-xt-questions/

Er lijken dus evenveel 7700 XT's beschikbaar te zijn als 7800 XT's. Volgens MLID hebben ze de chips al massaal geproduceerd en in de opslag gedumpt vanwege de 6000-overschotten. Daardoor hebben ze al heel goed kunnen binnen.

When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertobadjo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-08 12:16
Hier een asus 7900xtx weten te bemachtigen via megekko.

uitvoering: ASUS TUF Gaming Radeon RX 7900 XTX OC Edition 24GB GDDR6

moet zeggen dat ik een klein beetje telleurgesteld bent. speel veel CODmw2 maar ik haal niet meer dan 130fps. meeste maps blijven hangen rond de 110fps.

dit icm 5950x met auto overclock aan lijkt mij toch aan de lage kant. straks eens kijken met starfield maar als dat ook niet volledig goed draait waar zou ik moeten zoeken. speel alles op 1440p

Suggesties wat hier te plaatsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raphire
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 18-09 22:13
robertobadjo schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 14:48:
Hier een asus 7900xtx weten te bemachtigen via megekko.

uitvoering: ASUS TUF Gaming Radeon RX 7900 XTX OC Edition 24GB GDDR6

moet zeggen dat ik een klein beetje telleurgesteld bent. speel veel CODmw2 maar ik haal niet meer dan 130fps. meeste maps blijven hangen rond de 110fps.

dit icm 5950x met auto overclock aan lijkt mij toch aan de lage kant. straks eens kijken met starfield maar als dat ook niet volledig goed draait waar zou ik moeten zoeken. speel alles op 1440p
Kom je van een nvidia GPU? Na overstappen van 3080 naar 7900XTX had ik lagere performance en wat stutters ondanks het verwijderden van nvidia drivers met DDU. Opnieuw installeren van windows heeft het gefixt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertobadjo
Raphire schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 15:18:
[...]

Kom je van een nvidia GPU? Na overstappen van 3080 naar 7900XTX had ik lagere performance en wat stutters ondanks het verwijderden van nvidia drivers met DDU. Opnieuw installeren van windows heeft het gefixt.
Ja ik kom van een 1080TI af.

clean install zal ik als ik vanavond op tijd thuis ben eens doen. starfield geeft mij rond de 100 fps met alles op ultra op 1440p.

Update: herinstall heeft goed gewerkt. nu 200 fps in COD. de telleurstelling is weg >:) :P

[ Voor 8% gewijzigd door robertobadjo op 02-09-2023 22:40 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Finraziel
  • Laatst online: 22:38
Na heel wat jaren Nvidia (770-1060-3070) kom ik ook weer eens bij het rode kamp kijken :)
Gisteravond de Asus TUF 7900XT binnen gekregen en geïnstalleerd... Wat een monster van een kaart! Gelukkig paste hij nét in mijn Lian Li O11 Dynamic (zit misschien nog net 1 mm tussen de top van de kaart en het glas).
Helaas bleek bij het opstarten van Starfield (die ik zelf al los gekocht had en juist de reden was dat ik een nieuwe videokaart wou want mijn 3070 draaide het op zich wel ok, maar ik wou beter) al snel dat mijn voeding (Seasonic Prime Ultra 650W Titanium) het niet trok. Mijn savegame dropte me in space waar de game met zo'n 115 fps draaide, maar zodra ik probeerde te landen in New Atlantis crashte ik de eerste keer naar de desktop en bij een tweede poging sloeg mijn hele pc uit (en weigerde in eerste instantie weer aan te gaan, tot de PSU even van de schrik bekomen was). OCP dus lijkt me, dus gelijk maar een nieuwe voeding besteld (een Be Quiet Pure Power 850W dit keer, dat zou toch genoeg moeten zijn).
Nu weer vol ongeduld naar de brievenbus zitten staren, als het goed is komt de voeding over een paar uur :P Hopelijk hoef ik Windows niet te herinstalleren, heb daar altijd zo'n hekel aan...

Gamertag: FinrazielNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NosferatuX
  • Niet online
NosferatuX schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 20:59:
Op 3840 x 1600 Ultrawide en alles maxed out zit ik dik boven de 100fps tot nu toe.
Ik had eerst zelfs FSR dat standaard aan staat, uit gezet en zat toen 120-140 fps.
Voor de grap zette ik FSR aan op de standaard instelling en daardoor kreeg ik minder fps maar alsnog 110-125 fps EN het ziet er beter uit. Dat is wel vreemd.

Maar mijn resolutie zit dichter tegen 4K aan dan tegen 1440p en heb best wel hoge fps tot nu toe, had ik niet vewacht en het is veel meer dan wat in de chart staat tenzij dat 4K is ipv 1440p. Of wellicht zijn al die reviews gedaan met oude drivers. De driver van gisteren geeft +15% performance

Het speelt ook echt buttersmooth
Om mijzelf even te quoten, de boven verwachte hoge fps heb ik welgeteld 1 keer gehad, alleen bij de eerste keer spelen. Wellicht dat er shaders werden geladen? Ik weet het niet. Wat ik ook doe die fps krijg ik niet meer voor elkaar dus ik vermoed dat er nog een en ander geladen werd anders weet ik het ook niet.

Zit nu veel dichter bij wat het zou moeten zijn maar het blijft butter smooth :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Laatst online: 09:59
Finraziel schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 10:04:
Na heel wat jaren Nvidia (770-1060-3070) kom ik ook weer eens bij het rode kamp kijken :)
Gisteravond de Asus TUF 7900XT binnen gekregen en geïnstalleerd... Wat een monster van een kaart! Gelukkig paste hij nét in mijn Lian Li O11 Dynamic (zit misschien nog net 1 mm tussen de top van de kaart en het glas).
Helaas bleek bij het opstarten van Starfield (die ik zelf al los gekocht had en juist de reden was dat ik een nieuwe videokaart wou want mijn 3070 draaide het op zich wel ok, maar ik wou beter) al snel dat mijn voeding (Seasonic Prime Ultra 650W Titanium) het niet trok. Mijn savegame dropte me in space waar de game met zo'n 115 fps draaide, maar zodra ik probeerde te landen in New Atlantis crashte ik de eerste keer naar de desktop en bij een tweede poging sloeg mijn hele pc uit (en weigerde in eerste instantie weer aan te gaan, tot de PSU even van de schrik bekomen was). OCP dus lijkt me, dus gelijk maar een nieuwe voeding besteld (een Be Quiet Pure Power 850W dit keer, dat zou toch genoeg moeten zijn).
Nu weer vol ongeduld naar de brievenbus zitten staren, als het goed is komt de voeding over een paar uur :P Hopelijk hoef ik Windows niet te herinstalleren, heb daar altijd zo'n hekel aan...
Wat vind je van de prestatiewinst en energiegebruik toename tov de 3070?
En dan niet alleen mbt Starfield... dat is voor nu blijkbaar
een AMD gpu game.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Finraziel
HugoBoss1985 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 10:33:
[...]

Wat vind je van de prestatiewinst en energiegebruik toename tov de 3070?
En dan niet alleen mbt Starfield... dat is voor nu blijkbaar
een AMD gpu game.
Nou ja, ik heb hem nog niet gebruikt dus op een paar minuten starfield na. Maar zelfs wanneer ik er wel in kan duiken, ik heb eerlijk gezegd mijn game pc niet veel gebruikt het laatste jaar en vooral op de steam deck gespeeld dus ik zal het ook niet veel kunnen vergelijken eigenlijk. Enige uitzondering is Diablo 4 maar die draaide prima en had niet meer power nodig.
Voor VR zal ik het kunnen vergelijken maar dan vooral of de encoding om het over WiFi naar mijn Quest pro te streamen even goed werkt als bij Nvidia want ik merkte daar ook nog geen beperking op van de 3070 (en ik ben eigenlijk meer Quest native games gaan spelen ook).

Klinkt misschien alsof ik nog helemaal niet had moeten upgraden en daar is zelfs ook wel wat voor te zeggen, maar ik had er gewoon zin in :)
En ik ben net begonnen aan een lange vakantie maar ga niet op reis. Ik sta mezelf dan vaak toe om iets te kopen wat ik graag wil hebben maar wat ik normaal eigenlijk iets te duur zou vinden of wat niet helemaal logisch te verantwoorden is. Vorige vakantie heb ik zo de Quest pro gekocht.
En Bethesda singleplayer games zijn echt bijzonder voor mij, ik ga hier weer honderden uren in zinken en ik had het gevoel bij de eerste 8 uur dat ik dat suboptimaal aan het doen was. Je kunt zo'n game maar één keer voor het eerst spelen en wilde die ervaring zo goed mogelijk maken... Nvidia kaarten vond ik te duur voor wat ze bieden... 4070 is te weinig upgrade vanaf de 3070, Ti is gelijk nog een klap duurder dan de 7900XT nu en de 4080 of hoger vind ik belachelijk geprijsd, zelfs als vakantie besteding niet te verantwoorden voor mezelf. En zag toevallig de cashback bij Asus... Dus zodoende :)

Edit: oh en energieverbruik maak ik me niet heel erg druk om. Ik heb mijn pc niet aan staan als ik er niet actief gebruik van maak dus zoveel impact heeft het niet. En als het te heet is om de gpu de kamer meer op te laten warmen gebruik ik de steam deck wel, die verbruikt maar 10-15 watt of zo :)

[ Voor 7% gewijzigd door Finraziel op 05-09-2023 12:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Laatst online: 09:59
Finraziel schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 12:04:
[...]

Nou ja, ik heb hem nog niet gebruikt dus op een paar minuten starfield na. Maar zelfs wanneer ik er wel in kan duiken, ik heb eerlijk gezegd mijn game pc niet veel gebruikt het laatste jaar en vooral op de steam deck gespeeld dus ik zal het ook niet veel kunnen vergelijken eigenlijk. Enige uitzondering is Diablo 4 maar die draaide prima en had niet meer power nodig.
Voor VR zal ik het kunnen vergelijken maar dan vooral of de encoding om het over WiFi naar mijn Quest pro te streamen even goed werkt als bij Nvidia want ik merkte daar ook nog geen beperking op van de 3070 (en ik ben eigenlijk meer Quest native games gaan spelen ook).

Klinkt misschien alsof ik nog helemaal niet had moeten upgraden en daar is zelfs ook wel wat voor te zeggen, maar ik had er gewoon zin in :)
En ik ben net begonnen aan een lange vakantie maar ga niet op reis. Ik sta mezelf dan vaak toe om iets te kopen wat ik graag wil hebben maar wat ik normaal eigenlijk iets te duur zou vinden of wat niet helemaal logisch te verantwoorden is. Vorige vakantie heb ik zo de Quest pro gekocht.
En Bethesda singleplayer games zijn echt bijzonder voor mij, ik ga hier weer honderden uren in zinken en ik had het gevoel bij de eerste 8 uur dat ik dat suboptimaal aan het doen was. Je kunt zo'n game maar één keer voor het eerst spelen en wilde die ervaring zo goed mogelijk maken... Nvidia kaarten vond ik te duur voor wat ze bieden... 4070 is te weinig upgrade vanaf de 3070, Ti is gelijk nog een klap duurder dan de 7900XT nu en de 4080 of hoger vind ik belachelijk geprijsd, zelfs als vakantie besteding niet te verantwoorden voor mezelf. En zag toevallig de cashback bij Asus... Dus zodoende :)
Je hoeft het voor mij niet te verantwoorden hoor :P
Zelf ben ik net zo, het hardware upgrade virus slaat hier ook regelmatig toe, haha!
Het is hobby en interesse, of je dat nou "nodig" hebt of niet.
Ik vergelijk het wel vaak met een LEGO setje of een bouwmodel... er mee bezig zijn is wellicht het leukste.
En wanneer het klaar is kun je er natuurlijk mooi van genieten.

Volgens mij heb je de betere keuze gemaakt voor een AMD kaart te gaan van de door jouw genoemde kaarten/jouw budget.
Alleen al de upgrade van 8gb naar 20gb vram is een flinke stap.
Het geeft ook nogmaals aan hoe karig Nvidia is geweest met VRAM op de vorige generatie en eigenlijk is 12gb tegenwoordig ook al krap...
Laat Nvidia het maar voelen (maar dat zal tegenvallen gezien ze de gamers niet meer boeiend vinden tegenwoordig)!
Ik denk dat je van een 12gb vram kaart al op korte termijn spijt zou krijgen.
Zelf speel ik geen Starfield, ook niet echt de behoefte aan... maar als voorbeeld speel ik wel Resident Evil 4 op 4k... dat geef ik even aan m.b.t. het vram want dat lust al wel meer dan 12gb!
Dus ik ben heel blij dat ik een 6800 XT had gekocht en ook nog eens eentje met een golden sample chip die idioot goed te undervolten is.
Dus dan is een 7900 XT eigenlijk ook weer te weinig upgrade.
Van een 2070 non-super naar een 6800 XT was wel een goede upgrade.
Ik had ook iets gelezen over nieuwe encoding AV1 encoding, geen idee of je dat nog iets meer gaat opleveren m.b.t. streaming verhaal wat je aangaf?

Ga je nog iets met undervolten/het energieverbruik van de 7900 XT omlaag brengen doen?

Ik overweeg overigens nog dagelijks om een 7900 XT aan te schaffen en deze TUF is wel erg aantrekkelijk nu... maar het formaat houdt mij gewoon tegen.
Want ik moet dan mijn hele build gaan ombouwen en naar een grotere behuizing.
Leuke hobby maar ik heb daar nu even geen behoefte aan :P

[ Voor 8% gewijzigd door HugoBoss1985 op 05-09-2023 12:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Finraziel
HugoBoss1985 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 12:12:
[...]

Je hoeft het voor mij niet te verantwoorden hoor :P
Zelf ben ik net zo, het hardware upgrade virus slaat hier ook regelmatig toe, haha!
Het is hobby en interesse, of je dat nou "nodig" hebt of niet.
Ik vergelijk het wel vaak met een LEGO setje of een bouwmodel... er mee bezig zijn is wellicht het leukste.
En wanneer het klaar is kun je er natuurlijk mooi van genieten.

Volgens mij heb je de betere keuze gemaakt voor een AMD kaart te gaan van de door jouw genoemde kaarten/jouw budget.
Alleen al de upgrade van 8gb naar 20gb vram is een flinke stap.
Het geeft ook nogmaals aan hoe karig Nvidia is geweest met VRAM op de vorige generatie en eigenlijk is 12gb tegenwoordig ook al krap...
Ik denk dat je van een 12gb vram kaart al op korte termijn spijt zou krijgen.
Zelf speel ik geen Starfield, ook niet echt de behoefte aan... maar als voorbeeld speel ik wel Resident Evil 4 op 4k... dat geef ik even aan m.b.t. het vram want dat lust al wel meer dan 12gb!
Dus ik ben heel blij dat ik een 6800 XT had gekocht en ook nog eens eentje met een golden sample chip die idioot goed te undervolten is.
Ik had ook iets gelezen over nieuwe encoding AV1 encoding, geen idee of je dat nog iets meer gaat opleveren m.b.t. streaming verhaal wat je aangaf?

Ga je nog iets met undervolten/het energieverbruik van de 7900 XT omlaag brengen doen?

Ik overweeg overigens nog dagelijks om een 7900 XT aan te schaffen en deze TUF is wel erg aantrekkelijk nu... maar het formaat houdt mij gewoon tegen.
Want ik moet dan mijn hele build gaan ombouwen en zeer waarschijnlijk naar een grotere behuizing.
Leuke hobby maar ik heb daar nu even geen behoefte aan :P
Haha nee, ik was me niet aan het verantwoorden hoor, behalve misschien naar mezelf :+

Vram is inderdaad wel fijn. Op zich vond ik het niet erg op de 3070 om de texture kwaliteit omlaag te zetten, maar als je dan voor zo'n dikke kaart gaat dan wil je ook voorlopig alle schuifjes op max kunnen zetten O-)

AV1 is geloof ik meer interessant als je naar Twitch of YouTube streamt (al weet ik niet welke daarvan nou inderdaad al AV1 ondersteunen). Voor VR doet dat niks meen ik. Maar AMD stond een tijdje terug bekend als minder goed voor VR streaming door slechtere encoding. Wat ik nu echter zie lijkt dat nog wel zo te zijn als je de eigen streaming oplossing van Meta gebruikt maar niet met virtual desktop die ik toch al liever gebruik. Maar ik zal het gaan zien (al is het even kijken wanneer want zoals gezegd ben ik eigenlijk meer native games gaan spelen, ook omdat een van mijn buren een WiFi apparaat gekocht heeft wat de netwerkkwaliteit bij mij heeft doen kelderen en ik nog geen zin heb gehad om te kijken of ik daar iets aan kan doen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertobadjo
Ze slurpen best veel stroom. Moet zeggen dat mijn fractal 760w platinum (uitvoering: Fractal Design ION+ 760W Platinum) mijn asus 7900xtx nog trekt.

Ik twijfel wel of ik zou moeten upgraden. Een vroeding constant op zijn max trekken schijnt ook niet echt geweldig te zijn. En als moet trekt mijn CPU 5950x ook nog het nodige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
robertobadjo schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 23:31:
[...]

Ze slurpen best veel stroom. Moet zeggen dat mijn fractal 760w platinum (uitvoering: Fractal Design ION+ 760W Platinum) mijn asus 7900xtx nog trekt.

Ik twijfel wel of ik zou moeten upgraden. Een vroeding constant op zijn max trekken schijnt ook niet echt geweldig te zijn. En als moet trekt mijn CPU 5950x ook nog het nodige.
Ook met die CPU zal het max vermogen van de compelete PC toch onder de 600W moeten zitten ?

Draai hier een 7900XTX met een 8 jaar oude AX860. Had niet echt zin om het ding te vervangen als het geen problemen geeft. Ik weet dat voedingen slechter kunnen worden na wat jaren, maar ik denk ik probeer het wel gewoon en het werkt prima. Sowieso voor die tijd wel een kwaliteits voeding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Finraziel
robertobadjo schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 23:31:
[...]

Maar je trekt niet constant de max hoor... Ik heb dan een 7900XT en een 5800X3D dus beiden verbruiken waarschijnlijk wat minder dan die van jou, maar net even Starfield opgestart om stroomverbruik uit de muur te checken en dat was zo'n 350-360 watt (op de surface van Tau Seti II, nog even een berg beklommen om over de grasvlakte te kijken of dat veel uitmaakte, nope). Daar zou je ook van zeggen dat mijn 650W PSU dat toch makkelijk had moeten doen... Het probleem met die dikke GPU's van tegenwoordig zit in wat ze transient spikes noemen. Zeer korte momenten waarop de GPU even veel meer stroom vraagt. Die korte pieken kunnen de over current protection van je voeding in werking laten treden en dan valt je PC dus uit (wat bij mij gebeurde). Als dat niet gebeurt bij jouw voeding dan zou ik me er geen zorgen om maken.
Eventueel zou je je pc eens aan een stroommeter kunnen hangen, ik heb gewoon zo'n plug van Amazon die je met je telefoon aan en uit kunt zetten en die ook stroomverbruik rapporteert. Hou er dan ook rekening mee dat dit is wat je PC werkelijk uit de muur trekt, dus dat is voor efficiëntie verliezen. Dus als je PSU 90% efficiënt is (op die load) dan zou een 760W voeding pas bij 760/0,9 = 844W uit de muur over zijn officiële capaciteit heen gaan. En dan nog hebben kwaliteitsvoedingen wel wat marge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikt
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19-09 16:13

ikt

En heb je ondertussen al wat meer kunnen gamen? Is de upgrade het waard?
Zit ook te denken voor een upgrade van een 2070 -> 7900 XT, maar als ik bijvoorbeeld naar Starfield kijk, blijven de framerates bedroevend laag :+ Andere games draaien al prima op de 2070 - alleen niet op z'n allerhoogst, bijvoorbeeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Finraziel
ikt schreef op woensdag 6 september 2023 @ 09:50:
[...]

En heb je ondertussen al wat meer kunnen gamen? Is de upgrade het waard?
Zit ook te denken voor een upgrade van een 2070 -> 7900 XT, maar als ik bijvoorbeeld naar Starfield kijk, blijven de framerates bedroevend laag :+ Andere games draaien al prima op de 2070 - alleen niet op z'n allerhoogst, bijvoorbeeld.
Nou ja, wat is bedroevend laag? Ik zie hem een enkele keer nog wel in de 50s duiken, in New Atlantis zit ik rond de 60. Net Tau Ceti II verder verkend en daar zat ik zo rond 65-85 FPS. In de ruimte is het 100+
Maar dat is wel op ultra met upscaling uit (standaard gebruikt ultra nog steeds upscaling), op QHD. Mijn 3070 had ik op een mengeling van medium/low en alleen de render resolution scale iets omhoog naar 68%, vond het er ook duidelijk een stuk minder goed uitzien en mijn framerates zakten nog regelmatig tot in de 40s. Dat naar de 40s zakken en de slechtere graphics vielen me op, nu ziet alles er super uit (nou ja, op af en toe wat bethesda face na :+) en merk ik niks meer van vertragingen in de framerate. Het is geen snelle shooter waar je altijd 100+ fps wil behouden :) 60 is prima wat mij betreft.
Overigens is Starfield ook erg CPU intensief. Ik heb een 5800X3D wat waarschijnlijk wel helpt.

Verder nog geen andere games gespeeld er op (en ook eigenlijk recent geen andere games gespeeld waar ik echt goed zou kunnen vergelijken, alleen Diablo 4 maar die draait op de 3070 ook prima).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Video start bij conclusie:

[ Voor 9% gewijzigd door Help!!!! op 06-09-2023 15:45 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertobadjo
PilatuS schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 23:44:
[...]

Ook met die CPU zal het max vermogen van de compelete PC toch onder de 600W moeten zitten ?

Draai hier een 7900XTX met een 8 jaar oude AX860. Had niet echt zin om het ding te vervangen als het geen problemen geeft. Ik weet dat voedingen slechter kunnen worden na wat jaren, maar ik denk ik probeer het wel gewoon en het werkt prima. Sowieso voor die tijd wel een kwaliteits voeding.
Ik heb zelf nooit echt gemeten wat het ding uit de muur trekt. maar dat kan ik nog wel eens bekijken. Heb zo'n plug.
Finraziel schreef op woensdag 6 september 2023 @ 09:43:
[...]

Maar je trekt niet constant de max hoor... Ik heb dan een 7900XT en een 5800X3D dus beiden verbruiken waarschijnlijk wat minder dan die van jou, maar net even Starfield opgestart om stroomverbruik uit de muur te checken en dat was zo'n 350-360 watt (op de surface van Tau Seti II, nog even een berg beklommen om over de grasvlakte te kijken of dat veel uitmaakte, nope). Daar zou je ook van zeggen dat mijn 650W PSU dat toch makkelijk had moeten doen... Het probleem met die dikke GPU's van tegenwoordig zit in wat ze transient spikes noemen. Zeer korte momenten waarop de GPU even veel meer stroom vraagt. Die korte pieken kunnen de over current protection van je voeding in werking laten treden en dan valt je PC dus uit (wat bij mij gebeurde). Als dat niet gebeurt bij jouw voeding dan zou ik me er geen zorgen om maken.
Eventueel zou je je pc eens aan een stroommeter kunnen hangen, ik heb gewoon zo'n plug van Amazon die je met je telefoon aan en uit kunt zetten en die ook stroomverbruik rapporteert. Hou er dan ook rekening mee dat dit is wat je PC werkelijk uit de muur trekt, dus dat is voor efficiëntie verliezen. Dus als je PSU 90% efficiënt is (op die load) dan zou een 760W voeding pas bij 760/0,9 = 844W uit de muur over zijn officiële capaciteit heen gaan. En dan nog hebben kwaliteitsvoedingen wel wat marge.
Asus geeft zelf aan dat je minimaal een 850 watt moet hebben voor hun 7900XTX TUF.

Nou is dat wel ruim bemeten denk ik zo.

Maar als je je componenten bij elkaar optelt dan kom je aardig in de buurt van de 700 watt denk ik zo als je uiitgaat van max TDP.

De 7900xtx kan kwa piek aardig wat trekken. Ik heb zelf nog geen uitval gehad dus ik geloof ik dat ik nog wel ruim binnen de marge zit. Ik moet ook eerlijk toegeven dat ik wel naar kamp groen geneigd had als ik toch een nieuwe voeding nodig zou hebben maar ik heb de gok genomen.

Tot nu toe blijft het een fantastische kaart en ben er dik tevreden mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaHard
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 25-06 13:38

[ Voor 48% gewijzigd door GaHard op 06-09-2023 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online

When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:13
Als je er wat langer over nadenkt moet je toch eigenlijk positief zijn....

6800xt was 650 dollar toen msrp, de 6900xt zelfs 1000 dollar.

De 7800xt zit hier zo ongeveer tussen, dat voor 499 dollar na inflatie etc.

Well done Amd. Wij willen alleen graag altijd nog net ff meer :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-09 18:40

vectormatic

Warlock of the doorlock

Mwa, dat was 650 usd in andere tijden, de enige reden dat amd er nu "goed" op staat is omdat nvidia compleet gek is geworden kwa prijzen. Als je niet naar de productnamen kijkt, maar naar performance progressie had de 7800xt de 7700xt moeten zijn

Zeker met 3 jaar tijd voor r&d, en een betere node is dezelfde performance voor 150 usd minder en een stukje efficientie best beschamend

Als de reviews er niet eens eenduidig over zijn dat je beter een 7800xt kan kopen dan een 6800xt, is dat gewoon een faal, net zoals de 7600 destijds

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

meljor schreef op woensdag 6 september 2023 @ 18:47:
Als je er wat langer over nadenkt moet je toch eigenlijk positief zijn....

6800xt was 650 dollar toen msrp, de 6900xt zelfs 1000 dollar.

De 7800xt zit hier zo ongeveer tussen, dat voor 499 dollar na inflatie etc.

Well done Amd. Wij willen alleen graag altijd nog net ff meer :)
Het is ook gewoon marketing afdeling 0/10, ga je diep schamen. :z
Dit is de RX7700XTX, met een domme naam. Net te snel om de RX7700XT te heten en net te langzaam om de RX7800 te zijn. Hetzelfde met dat de RX7900XT, de RX7800XT had moeten zijn.

Maar de chip is best goed en de prijs zeker niet slecht. Zet het af tegen de RTX2070(S) of RX5700XT. Tweemaal zo snel, tweemaal de VRAM en ongeveer net zo duur als een RTX2070(S) vijf jaar geleden en ondanks de waardedaling van de euro en inflatie, maar €100 meer dan de RX5700XT. Het is vanuit langere termijn perspectief helemaal niet slecht. Gamers die nu nog een RX Vega, RX5700 series, GTX1070Ti/GTX1080, RTX2060/RTX2060S/RTX2070/RTX2070S/RTX2080 of iets anders vergelijkbaars hebben, tja dit is de eerste echte realistische en goede upgrade mogelijkheid in jaren. De vorige generatie was immers vrijwel onmogelijk om te upgraden en ik heb eigenlijk te doen met de mensen die een RTX3060Ti, RTX3070 of zelfs een RTX3080 10GB hebben gekocht toen ze wel te vinden waren. Er zit gewoon geen toekomst in op hoge instellingen. :/

De RX7700XT heeft wel een normale naam en 30% sneller dan de RX6700XT, maar is een paar tientjes te duur. Gezien de "concurrentie" van de RTX4060Ti, RTX3070 en RTX3070Ti, is die vrijwel automatisch beter. AMD hoeft het daar niet eens te proberen. En alsnog kijk je naar zo'n 70% sneller dan een RX5700XT of RTX2070(S).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ze hadden voor deze prijs gewoon de RX7900GRE beschikbaar moeten maken (als in niet oem) en het de RX7800XT noemen. De huidige RX7800XT is meer een RX7800 of RX7700 waardig.
Overigens zitten de prestaties precies op de plek waar ik het verwacht had.

Het is eigenlijk best raar dat dezelfde sub-typering wordt gebruikt, voor een kaart dat generationeel gezien nul prestatiewinst biedt. De lagere MSRP maakt het enigszins goed, maar om hier nou positief over te zijn?
Eigenaren van een RX6800(XT) schieten er totaal niet mee op..
Het is alleen interessant voor degene die nog met een oude kaart van meerdere generaties terug zitten.

Inflatie wordt ook misbruikt om gewoon de marges omhoog te gooien. Er zijn geen chiptekorten meer, de energieprijs is al naar beneden en van een pandemie is ook geen sprake meer.
Maar ja deflatie vind alleen maar plaats als niemand meer iets koopt (economische recessie).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

CMT schreef op woensdag 6 september 2023 @ 19:24:
Ze hadden voor deze prijs gewoon de RX7900GRE beschikbaar moeten maken (als in niet oem) en het de RX7800XT noemen. De huidige RX7800XT is meer een RX7800 of RX7700 waardig.
Overigens zitten de prestaties precies op de plek waar ik het verwacht had.
Nah, kijk hoe dom de RX7900GRE er nu uitziet. Paar procent sneller dan de RX7800XT. :P
Dat is pas een verspilling van zand. De RX7900XT had altijd de RX7800XT moeten zijn.
Het is eigenlijk best raar dat dezelfde sub-typering wordt gebruikt, voor een kaart dat generationeel gezien nul prestatiewinst biedt. De lagere MSRP maakt het enigszins goed, maar om hier nou positief over te zijn?
Eigenaren van een RX6800(XT) schieten er totaal niet mee op..
Het is alleen interessant voor degene die nog met een oude kaart van meerdere generaties terug zitten.

Inflatie wordt ook misbruikt om gewoon de marges omhoog te gooien. Er zijn geen chiptekorten meer, de energieprijs is al naar beneden en van een pandemie is ook geen sprake meer.
Maar ja deflatie vind alleen maar plaats als niemand meer iets koopt (economische recessie).
Het gaat denk ik dan ook niet om de afgelopen generatie. De twee generaties ervoor daarentegen. Pascal naar Turing was vaak niks te upgraden. AMD was laat met RDNA1 en Navi 10 was vooral een upgrade als je zoiets als een GTX1060 of RX580 had. Mede omdat Navi 14 en TU116 ook niks waren. Daarna kregen we Ampere en RDNA2 die je twee jaar niet kon kopen. En toen het wel kon, was dat ook niet altijd even gunstig. Met name GA104 is gewoon niks, zeker niet voor de huidige prijzen.

Vergelijk eens met de GTX1080 die zelfs na de prijsverlaging nog vrij makkelijk €600 koste. De GTX1070Ti was ook al snel €500. Of de RTX2070(S) waar je ook al snel vergelijkbare bedragen voor kon betalen als een RX7800XT nu.

Dit segment is al sinds 2016 zo. Een RX6750XT was bijvoorbeeld een halfjaar geleden ook niet veel goedkoper dan €500. En echt onder de €400 zijn die nog steeds niet. Paar tientjes lager zit de RX6700XT. De grootste fout hier is dat AMD het de RX7800XT heeft genoemd en niet de RX7700XTX. Ze wekken nu zelf, volstrekt onnodig een perceptie op van de 80 klasse en zitten zichzelf enorm in de weg in vergelijking met de RX6800XT. En het is nergens voor nodig.

Verander de naam in je hoofd eens voor de RX7700XTX. Dan vergelijk je eerder in je hoofd met de RX6700XT en RX6750XT. Nou 40-50% sneller, oh dat is eigenlijk best een goede videokaart. :F |:( 8)7 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaniëlWW2 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 20:38:
[...]

Nah, kijk hoe dom de RX7900GRE er nu uitziet. Paar procent sneller dan de RX7800XT. :P
Dat is pas een verspilling van zand. De RX7900XT had altijd de RX7800XT moeten zijn.
Nou, het is toch een goede 6%. Ze hebben de powertarget van de GRE conservatief gekozen, wat ook begrijpelijk is aangezien het een oem model is. Dat scheelt een hoop qua koeling en maakt een systeem goedkoper (kleinere voeding nodig, minder fan's etc).
Maar met 300Wtbp zou er nog ca. 7% bijkomen en dan ontstaat er een kleine afstand tegenover een RX6800XT. 18% is beter dan praktisch 0% :P.
Ben er wel mee eens dat de huidige 7900XT marketing technisch gezien beter de RX7800XT had kunnen zijn. En de 7900XTX gewoon 7900XT. Wat mij betreft halen ze ook de XT's er uit en maken ze gewoon 3 tiers aan kaarten met evt. een halo product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JappieR
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10:01
Heel misleidend en op zich wel wel slim van AMD, een belabberde 7800XT presenteren met een gehypd spel met een lekker FSR sausje erover zodat het toch wel te pruimen lijkt.
Als je niks om Starfield geeft is het gewoon een te duur product, het had inderdaad gewoon 7700XT moeten zijn dito prijststelling.(ergens tussen de 450 en 500,-)

Ik wacht wel op de 8600xt met monolitisch design die de vloer gaat aanvegen. :)

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

7700XT vs 7800XT vs 6800XT vs 4060Ti and more.

Video start bij conclusie:

[ Voor 12% gewijzigd door Help!!!! op 07-09-2023 08:36 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-09 01:33

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Ik zat met smart op de 7700 en 7800 te wachten. Prestaties tot daar an toe, wel een nog aardige winst in de efficiency. Tot nu zit er alleen nog helemaal niks voor mij bij: alle kaarten zijn te dik (2.5 slot designs).
Terwijl de (reference) RX 6800 een keurig 2 slot design is, met een vergelijkbaar board power als de RX 7700XT.

[ Voor 5% gewijzigd door Ultraman op 07-09-2023 09:02 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• freeco
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-09 18:37
Ik ben wel in de markt voor een RX 7800 XT. Maar... toen ik mijn nieuwe desktop bouwde vorig jaar had ik niet verwacht er een GPU met TGP van +265W te monteren. In eerste instantie gewoon de iGPU, eventueel later iets entrylevel. Ik ben namelijk pas een paar maand geleden aan racegames begonnen... M'n desktop heeft nu dan ook 'maar' een Fractal Design Ion+2 Platinum 560W, dus toch wel wat onder de aangeraden 700W...
Maar als ik het verbruik van alle andere componenten optel zit ik naar schatting toch maar rond de 200W: zo'n 150W voor m'n i5-13600K (stock), 10W voor 2 NVMe's, 20tal W voor het mobo en 2 DIMMS, en 10tal W voor 6 casefans + 2 CPU fans.
Als ik kijk naar het verbruik van een Powercolor hellhound bijvoorbeeld in deze review op TPU (348W 20ms spikes) blijft alles op max belasting nog net binnen de capaciteit van m'n PSU. En echt alles op max... dat gaat in praktijk niet voorvallen...

Ik weet het, een PSU werkt het efficientste rond de 50% load. Maar als het niet echt nodig is om nog eens zo'n €100-150 voor een 700W PSU uit te geven, hou ik liever mijn huidige...
Dus... is dit een "Okay..." of "No Way!"?

• Skyline GT-R
Die PSU van je is een prima unit. En zoals je zelf aangeeft zou het moeten lukken. Je kan het altijd proberen en als je instabiliteit ervaart kan je alsnog beginnen rondkijken voor een nieuwe voeding..

Onlangs kon je een leuke (en erg goede) Corsair RM1000e halen voor 139EUR..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Techkeizer schreef op donderdag 7 september 2023 @ 08:21:
Blijkbaar is de Sapphire Nitro de meest gekochte kaart, maar is wel 70 euro duurder dan MSRP. De Hellhound is 559 en als best geteste kaart uit de test bij Techpowerup gekomen.

De enige webshop die de Nitro 7800XT levert is Proshop en ik zie geen Starfield bundel. Dat is best slecht vergeleken met de andere webshops.
Ik ging eens kijken en ik vermoed dat TPU een Nitro+ met ergens slecht contact heeft gehad. :)
Die hotspot delta's zijn hoger en de Nitro+ is verder een serieus grote en zware videokaart. Bijna 1,6kg tegenover iets meer dan 1,2kg voor de Powercolor.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fon1n5IDic37QeQjraYacP29raM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jRlGIOEMMIYkZzsPHIZ1l51y.jpg?f=user_large

Verder is RDNA3 extreem temperatuur gevoelig. Zelfs met zo te zien wat slecht contact, doet die alsnog net iets betere clockspeeds met iets lager voltage. Het kan een goede chip zijn, maar dat is precies wat je mag verwachten met een flinker koelblok. Voltages en clock speeds zijn namelijk dynamisch en hangen erg op hoeveel hitte afgevoerd word. Heb het zelf in mijn experimenten ook gezien dat als de temperatuur sneller oploopt, dat een grotere impact op clock speed heeft dan als het geleidelijk gaat. Het lijkt er zelfs op dat hierdoor, in ieder geval mijn RX7900XT kan crashen op lagere clock speeds als de temperatuur te snel oploopt en de GPU aan het compenseren is. Een geleidelijke toename staat veel meer toe. Toen ik dat door kreeg heb ik de fancurve wat sneller gezet, voltage verder verlaagd en zeker 250MHz erbij. :) (ja echt :P)

Nitro+
Afbeeldingslocatie: https://tpucdn.com/review/sapphire-radeon-rx-7800-xt-nitro/images/clock-vs-voltage.png

Powercolor
Afbeeldingslocatie: https://tpucdn.com/review/powercolor-radeon-rx-7800-xt-hellhound/images/clock-vs-voltage.png

Verder als je op dag een een AMD videokaart wil kopen en reviews niet kan/wil afwachten, tja de Nitro+ is meestal de veilige keuze. Zou me niks verbazen als mensen die graag kopen als het kan. :)

• Kaasrol
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17-09 08:38
Nieuwe drivers fixen de verminderde prestaties van mijn 7900XT niet :(

R7 5800X3D | RX 7900XT | 32GB Kingston 3600MHzC16 | Samsung 980 Pro 2TB | be quiet! Pure Power 12 M 1000W

• Techkeizer
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 18-09 01:46
DaniëlWW2 schreef op donderdag 7 september 2023 @ 13:13:
[...]

Ik ging eens kijken en ik vermoed dat TPU een Nitro+ met ergens slecht contact heeft gehad. :)
Die hotspot delta's zijn hoger en de Nitro+ is verder een serieus grote en zware videokaart. Bijna 1,6kg tegenover iets meer dan 1,2kg voor de Powercolor.
[Afbeelding]

Verder is RDNA3 extreem temperatuur gevoelig. Zelfs met zo te zien wat slecht contact, doet die alsnog net iets betere clockspeeds met iets lager voltage. Het kan een goede chip zijn, maar dat is precies wat je mag verwachten met een flinker koelblok. Voltages en clock speeds zijn namelijk dynamisch en hangen erg op hoeveel hitte afgevoerd word. Heb het zelf in mijn experimenten ook gezien dat als de temperatuur sneller oploopt, dat een grotere impact op clock speed heeft dan als het geleidelijk gaat. Het lijkt er zelfs op dat hierdoor, in ieder geval mijn RX7900XT kan crashen op lagere clock speeds als de temperatuur te snel oploopt en de GPU aan het compenseren is. Een geleidelijke toename staat veel meer toe. Toen ik dat door kreeg heb ik de fancurve wat sneller gezet, voltage verder verlaagd en zeker 250MHz erbij. :) (ja echt :P)

Nitro+
[Afbeelding]

Powercolor
[Afbeelding]

Verder als je op dag een een AMD videokaart wil kopen en reviews niet kan/wil afwachten, tja de Nitro+ is meestal de veilige keuze. Zou me niks verbazen als mensen die graag kopen als het kan. :)
Ja het is best een bakbeest haha,.
Ik heb wel gemerkt op Reddit dat hij goed over de toonbank gaat. Veel uitverkochte modellen daar in de US.
Ik ben zelf bezig met een White build, dus de Steel legend en Sapphire Pure lijken mij ook interessant. Alleen zij ze beide niet gereviewd helaas.

Ik zag ook dat Techpowerup best simpel 15%! Overclock bereikte in een 3Dmark test volgens mij. Zou dat zich vertalen in gaming prestaties?
Al met al zou ik zeggen dat dit DE kaart is van 2023, ookal moest de naam Rx 7800 non-xt zijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Omdat ik vermoed dat het hier wat drukker zal worden met de RX7800XT, wou ik eens mijn ervaringen met UV/OC van mijn RX7900XT vertalen in een basale guide. :)

Als eerste zou ik in AMD Adrenaline de fan stop uitschakelen en P1 op 100% zetten. Vervolgens noteren wat de snelheid van je ventilatoren dan ongeveer is. Dat maakt het omrekenen van percentages naar RPM makkelijker.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BMnmodnfg7INCDriHVGqE5OhZiU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JVq1WPAXw6BVjzOJ5go9EeRq.jpg?f=fotoalbum_large
Vervolgens zou ik twee waarden bepalen. De eerste is de maximale ventilator snelheid die je persoonlijk prettig vind in een verder stille ruimte, dus ramen dicht, geen speakers, ideaal gezien in de avond als het stil is. Voor mij moet dit echt niet te horen zijn, maar dat zal variëren. De tweede waarde is wat je het maximum vind als je wel je speakers aan hebt staan. Niet te hard, maar wel met constant geluid. Headset kan je hier ook meenemen. Schrijf beide waarden in procenten op.

Dit doe je omdat RDNA3 zeer temperatuurgevoelig is. Een paar graden warmer kan al clock speed schelen. Verder gaat de weerstand tussen de transistoren binnen de GPU, snel omhoog. Om dat te compenseren is meer stroom nodig. Uiteindelijk loop je tegen een muur aan. En dat lijkt al tussen de 70-80C te beginnen. Hierom wil je de temperaturen laag houden.

Vervolgens zou ik een ventilatorprofiel maken zoals dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iVicClmZSQKQzitPqQPs0-tSTo8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AB77R025eqAmGWASNytbz0a7.jpg?f=fotoalbum_large

Wat ik hier gedaan heb is bewust een versnelling ingebouwd zodra de ventilator gaat draaien. Dit omdat in mijn situatie, de videokaart soms in idle net die 60C aantikt en op deze manier de temperaturen weer snel onder de 60C zakken zonder dat de ventilatoren hoorbaar worden. Maar de belangrijkste reden is dat als ik een game opstart, ik juist wil dat de ventilatoren al gaan versnellen tijdens het opstarten. Die 33% vertaalt zich bij mij naar onder de 1300RPM wat niet te horen is. Maar op 45% gaan de ventilatoren al over de 1600RPM, wat wel te horen is zonder achtergrondgeluiden.

Dit doe ik omdat ik de ventilatoren vervolgens gestaag, verder laat versnellen. Ik haal die 85C niet, maar dat is het punt ook niet. Het gaat erom dat de dit een ventilatorcurve is en geen vaste punten die je instelt. Vervolgens is mij opgevallen dat het boost algoritme sterk kan reageren als de temperatuur te snel oploopt. Mijn vermoeden is dat als de GPU te snel opwarmt, er ter compensatie extra stroom gevraagd wordt en dat kan crashes veroorzaken. Een geleidelijke opwarming en betere controle over temperaturen, lijkt dit te voorkomen. Het resultaat zijn betere clock speeds.

Hierna zou ik eerst met de default maximale frequentie gaan werken. Blijf van de minimale frequentie af. Het is beter om het boost algoritme vrij te laten. Vervolgens ga je in stapjes het voltage verlagen. Denk aan stappen van 10 a 20mv. Elke keer een snelle stress test draaien (zoals Time Spy) om te zien of je een crash krijgt. Zodra dat gebeurt, zal het voltage weer een stap omhoog moeten.

Vervolgens kan je gaan experimenteren met hogere of lagere maximale frequenties. Hoger uiteraard voor betere frame rates en lager om het verbruik te verlagen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Na de ellende die ik heb gehad met mijn Nitro+ XTX is deze na enig gedoe gecrediteerd door de webshop.

Voor nu besloten een stap terug te doen en gekozen voor een 7900xt Asus TUF. Kaart. Ben tot nu toe erg tevreden over deze kaart. Erg groot maar goede temperaturen en lekker stevig. Het prijsverschil hou ik apart voor als er echt weer bang for buck kaarten komen. Het prijsverschil tussen de Nitro+ xtx en de 7900xt is nu €300,- en daarbij krijg je nog eens €80,- cashback. IMHO is het verschil in frames absoluut geen €380,- waard.

O enne Sapphire wordt hier nogal de hemel in geprezen maar heilig zijn ze daar ook niet. Zo goed is de service aldaar blijkbaar niet. Ook staat er in de voorwaarden dat de garantie bij hen alleen geldig is voor de oorspronkelijke koper en gebruiken ze warranty if void stickers op hun kaarten. Als je dus zelf besluit de koeler te vervangen door een waterblock of andere paste er op doet willen ze geen garantie meer geven. Just saying

[ Voor 28% gewijzigd door Tweakriez op 08-09-2023 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Tweakriez schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 15:21:
Na de ellende die ik heb gehad met mijn Nitro+ XTX is deze na enig gedoe gecrediteerd door de webshop.

Voor nu besloten een stap terug te doen en gekozen voor een 7900xt Asus TUF. Kaart. Ben tot nu toe erg tevreden over deze kaart. Erg groot maar goede temperaturen en lekker stevig. Het prijsverschil hou ik apart voor als er echt weer bang for buck kaarten komen. Het prijsverschil tussen de Nitro+ xtx en de 7900xt is nu €300,- en daarbij krijg je nog eens €80,- cashback. IMHO is het verschil in frames absoluut geen €380,- waard.

O enne Sapphire wordt hier nogal de hemel in geprezen maar heilig zijn ze daar ook niet. Zo goed is de service aldaar blijkbaar niet. Ook staat er in de voorwaarden dat de garantie bij hen alleen geldig is voor de oorspronkelijke koper en gebruiken ze warranty if void stickers op hun kaarten. Als je dus zelf besluit de koeler te vervangen door een waterblock of andere paste er op doet willen ze geen garantie meer geven. Just saying
Was die dan wel kapot of? :)
Verder is het punt van Sapphire meer dat de meeste andere merken voor Radeon, vaak beter zijn gemaakt. Je kan de beste garantievoorwaarden hebben, maar als je videokaart niet deugt, dan krijg je gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

DaniëlWW2 schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 15:31:
[...]

Was die dan wel kapot of? :)
Verder is het punt van Sapphire meer dat de meeste andere merken voor Radeon, vaak beter zijn gemaakt. Je kan de beste garantievoorwaarden hebben, maar als je videokaart niet deugt, dan krijg je gedoe.
Ik ben er helaas niet achter gekomen. Er kwamen geen status updates. Lang verhaal maar ben blij dat dat hoofdstuk nu afgesloten is. 7900xt is voor nu prima icm mijn 7800x3d merk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/62_l-bifJIpVLn8fwXPcFHKvNio=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/NjA8ZjNzwAE64znUFw8RHpaW.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y08zRanlufZRT0xGXvrJ6BauURA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/rm5cMI7k1bQb0RE2gjRIMh0p.png?f=fotoalbum_tile

@DaniëlWW2

Thx voor de tips mbt de fancurve. Lijkt prima te draaien zover. Ben erg content nu met de TUF 7900XT

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ikt

ikt

Ik heb de knoop doorgehakt en heb sinds... vandaag de Sapphire RX 7900 XT relatief succesvol in mijn Meshify C Mini gepropt. Ook de eerste keer dat ik een volledige AMD build heb :+ Een upgrade van een 4.75 jaar oude RTX 2070.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nAe8k7LOyPGG1OdiNEgaQNUjYDs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ORIZtqOKBxrkz7xFEaw0qQ8D.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S-ujy0nlBSaaDinkvOmODWqbyZ8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7xEFkEroHagD1FPjCkJpt7O3.jpg?f=fotoalbum_tile

Opvallende dingen:

- Coil whine! Had ik niet op de RTX 2070, maar als de case dicht is heb ik er niet zoveel last van. En ik hoor het alleen tijdens high-FPS gaming, dus dan staat het geluid aan, dus merk ik het sowieso niet, maar had het niet echt verwacht van een GPU van deze prijs.
- FreeSync! Ik heb een AOC Q27G2E/BK. Op de RTX 2070 had ik vaak dat bepaalde GPU-accelerated applicaties zoals Photoshop voor een flikkerend beeld zorgen, maar dat is helemaal verdwenen nu ik een AMD kaart heb. "G-Sync-compatible" op een Nvidia kaart was toch niet heel erg compatible.
- AMD software is flink verbeterd t.o.v. toen ik een R9 390 had. Geen gare 90's Catalyst interface meer.

Offtopic case opmerking: De Fractal Design Meshify C Mini claimt 315mm ruimte te hebben wat technisch correct is, want de 312mm Sapphire kaart past erin. Helaas biedt het geen goede mounting opties voor airflow als de kaart zo dichtbij de fan is geplaatst, dus heb ik de halve case mogen herconfigureren:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zcr0u7Y1ICzFYVjxNsdxxigFd0U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8JKtqhPYNdLb9IkoCr5lm6JT.jpg?f=fotoalbum_tile -> Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x9V9VLeJcNrpOI8o7gJPbe9ZW-4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zH8CkYUKq0NmuQ08tn7zcMKQ.jpg?f=fotoalbum_tile

Dus ik had met deze case wel een maatje groter kunnen gaan (en de ASUS hebben gepakt voor die €100 cashback). Ach ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

ikt schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 13:28:
Ik heb de knoop doorgehakt en heb sinds... vandaag de Sapphire RX 7900 XT relatief succesvol in mijn Meshify C Mini gepropt. Ook de eerste keer dat ik een volledige AMD build heb :+ Een upgrade van een 4.75 jaar oude RTX 2070.

[Afbeelding][Afbeelding]
Yay, ben ik niet meer de enige met een Sapphire Pulse. :*)
Opvallende dingen:

- Coil whine! Had ik niet op de RTX 2070, maar als de case dicht is heb ik er niet zoveel last van. En ik hoor het alleen tijdens high-FPS gaming, dus dan staat het geluid aan, dus merk ik het sowieso niet, maar had het niet echt verwacht van een GPU van deze prijs.
Tja dat is tegenwoordig helaas steeds normaler aan het worden met moderne videokaarten en PSU's. Maar als het niet in idle gebeurd of te erg is, dan zit je al goed. :)
- FreeSync! Ik heb een AOC Q27G2E/BK. Op de RTX 2070 had ik vaak dat bepaalde GPU-accelerated applicaties zoals Photoshop voor een flikkerend beeld zorgen, maar dat is helemaal verdwenen nu ik een AMD kaart heb. "G-Sync-compatible" op een Nvidia kaart was toch niet heel erg compatible.
Oh je bent niet de enige die dit ontdekt.
- AMD software is flink verbeterd t.o.v. toen ik een R9 390 had. Geen gare 90's Catalyst interface meer.
Yup en als je het echt doorkrijgt, dan begint de UI ook te wennen en dan kan je dingen zoals per game profielen met settings gaan maken etc. Het is ook dat AMD niets kan marketen. Dit is namelijk al de tweede grote overhaul sinds de oude Catalyst.

Overigens, ga eens naar Settings --> Preferences. Daar kan je wat zinloze dingen uitzetten. :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EfFT8qI9Xa2bwCFSeWirnC2SI8g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZiCPT5lmOIlAjKgEdLvKgMot.jpg?f=fotoalbum_large
Verder kan je ook leuke dingen vinden zoals screenshots, GIFs of clips met hotkeys, fps counter met ook clock speed etc en natuurlijk AMD Chill. (dynamische frame rate cap die gaat werken als er geen muis of toetsenbord inputs zijn)
Offtopic case opmerking: De Fractal Design Meshify C Mini claimt 315mm ruimte te hebben wat technisch correct is, want de 312mm Sapphire kaart past erin. Helaas biedt het geen goede mounting opties voor airflow als de kaart zo dichtbij de fan is geplaatst, dus heb ik de halve case mogen herconfigureren:

[Afbeelding] -> [Afbeelding]

Dus ik had met deze case wel een maatje groter kunnen gaan (en de ASUS hebben gepakt voor die €100 cashback). Ach ja.
Moderne videokaarten in je behuizing passen is een uitdaging ja. Met mijn Fractal Design R6 met de extra HDD racks, was het voor mij ook heel erg krap. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09:39
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 13:50:

Moderne videokaarten in je behuizing passen is een uitdaging ja. Met mijn Fractal Design R6 met de extra HDD racks, was het voor mij ook heel erg krap. :P
Gebruik je die racks dan ook? Anders kan je ze volgens mij heel makkelijk eruit halen voor meer ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Dennism schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 13:53:
[...]

Gebruik je die racks dan ook? Anders kan je ze volgens mij heel makkelijk eruit halen voor meer ruimte.
Ik heb geschiedenis gestudeerd en leef soms in het verleden. Ik heb uiteraard dus nog legacy hardware zoals een DVD drive. :P

Verder heb ik nu een nieuwe PSU met dit enge ding. :>
Deze is opvallend stijf, zeker de eerste paar centimeter vanaf de connector. Verbuigen vraagt echt om kracht erop zetten. :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MZbwca4FcLV9yMAiuen87zR9zsc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vWxbXWkPUHfjcWIXiSycf836.jpg?f=fotoalbum_large

Het bizarre is dat mijn videokaart, uren op full load werkte, maar ik soms wel complete shutdowns kreeg in niet full load scenario's. Mijn vermoeden is dat de oude RM550x in een low power state, soms een transient spike niet bij kon houden. Dus dan gaan we het maar goed doen. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 11:07:
Als eerste zou ik in AMD Adrenaline de fan stop uitschakelen en P1 op 100% zetten. Vervolgens noteren wat de snelheid van je ventilatoren dan ongeveer is. Dat maakt het omrekenen van percentages naar RPM makkelijker.
Met als kleine toevoeging dat dit verband / deze verhouding niet altijd lineair rechtevenredig is. Intuïtief wordt dat namelijk wel vaak aangenomen.
Bij bijv. de Sapphire 7900XTX Nitro is de fan aansturing boven 50% (pwm) niet meer lineair rechtevenredig (ligt aan de gekozen gpu fan's niet de Andrenaline software). Dan is het in kaart brengen van de % (pwm) - fan rpm de enige optie. Niet dat het veel tijd kost, maar ik zeg het maar even voordat men gaat denken dat de Andrenaline software niet goed werkt.

Uit een post die ik tijdje terug geplaatst had:
Voor de Nitro geld dit tot een bepaalde hoogte, want tot 50% pwm is het redelijk rechtevenredig om vervolgens af te vlakken en vanaf 90% bereikt het een muur.
Ik vermoed dat de motor te zwak is, waardoor de luchtweerstand / drag + weerstand van de lager (dubbele kogellager) overgewicht krijgt aan het eind.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pJBS4IRGTMWXx5mLYpWatS0HRAc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zJXmzelq7BLIvyl8UxzwxHJc.png?f=user_large

Modellen die dezelfde of gelijkende soort fan's gebruiken zullen dit gedrag hoogstwaarschijnlijk ook hebben.
Dus in principe alle 7000 serie Sapphire modellen.
ikt schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 13:28:
Bedankt, eindelijk bevestiging van iemand anders dat het 100% een probleem van Nvidia is.
Dit was voor mij een hoofdreden om van een 4090FE naar een 7900XTX te gaan
Met de voorgaande 6900XT werkte Freesync ook feilloos, terwijl de 1080Ti daarvoor precies dezelfde flikkering problemen heeft als de 4090FE. In al deze jaren heeft Nvidia er dus niets aan gedaan.
En tot ergernis toe ondersteunt Nvidia, Freesync niet via HDMI...
Daar is technisch gezien nul reden voor.

Anyhoo, gefeliciteerd met de aankoop ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09:39
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 14:14:
[...]

Ik heb geschiedenis gestudeerd en leef soms in het verleden. Ik heb uiteraard dus nog legacy hardware zoals een DVD drive. :P
Die heb ik ook nog, maar al sinds 2006 niet meer in mijn kast, zonde van de ruimte.

Dat is al bijna 20 jaar deze jongen :P

https://www.techpowerup.c...755uf-10x-dvd-r-dl-burner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DEXP
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 31-01-2024
CMT schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 14:35:
[...]

Met als kleine toevoeging dat dit verband / deze verhouding niet altijd lineair rechtevenredig is. Intuïtief wordt dat namelijk wel vaak aangenomen.
Bij bijv. de Sapphire 7900XTX Nitro is de fan aansturing boven 50% (pwm) niet meer lineair rechtevenredig (ligt aan de gekozen gpu fan's niet de Andrenaline software). Dan is het in kaart brengen van de % (pwm) - fan rpm de enige optie. Niet dat het veel tijd kost, maar ik zeg het maar even voordat men gaat denken dat de Andrenaline software niet goed werkt.

Uit een post die ik tijdje terug geplaatst had:

[...]

[Afbeelding]

Modellen die dezelfde of gelijkende soort fan's gebruiken zullen dit gedrag hoogstwaarschijnlijk ook hebben.
Dus in principe alle 7000 serie Sapphire modellen.

[...]

Bedankt, eindelijk bevestiging van iemand anders dat het 100% een probleem van Nvidia is :).
Dit was voor mij een hoofdreden om van een 4090FE naar een 7900XTX te gaan
Met de voorgaande 6900XT werkte Freesync ook feilloos, terwijl de 1080Ti daarvoor precies dezelfde flikkering problemen heeft als de 4090FE. In al deze jaren heeft Nvidia er dus niets aan gedaan.
En tot ergernis toe ondersteunt Nvidia, Freesync niet via HDMI...
Daar is technisch gezien nul reden voor.

Anyhoo, gefeliciteerd met de aankoop ;)
Freesync werkt alleen met HDMI 2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@3DEXP
Dat is eigenlijk geen 'Freesync', maar VRR dat onderdeel is van de HDMI 2.1 specificatie.
Met een AMD GPU werkt Freesync gewoon via HDMI. In ieder geval vanaf revisie 1.4 en hoger.

Maar deze opmerking heeft mij wel even aan het denken gezet en ik vermoed dat Nvidia helemaal geen Freesync ondersteunt, aangezien VRR ook onderdeel is van DP 1.4.
Met als resultaat een belabberde VRR implementatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DEXP
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 31-01-2024
CMT schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 19:27:
@3DEXP
Dat is eigenlijk geen 'Freesync', maar VRR dat onderdeel is van de HDMI 2.1 specificatie.
Met een AMD GPU werkt Freesync gewoon via HDMI. In ieder geval vanaf revisie 1.4 en hoger.

Maar deze opmerking heeft mij wel even aan het denken gezet en ik vermoed dat Nvidia helemaal geen Freesync ondersteunt, aangezien VRR ook onderdeel is van DP 1.4.
Met als resultaat een belabberde implementatie daarvan.
Is freesync en Gsync niet het zelfde als VRR alleen met een andere naam? Ik maak er gebruik van via HDMI en het werkt goed zonder flickering binnen een range van 20-120hz.

Maar als je een Gsync scherm hebt met een Gsync module werkt VRR/Freesync niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Nieuwe PSU zit erin en mijn 2800MHz target, 1020mv profiel eens geprobeerd met +15% powerlimiet voor ruim 350W. Passeert meteen en scoort wel aardig. :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1K57Ds0cJ-I4Bxy6Tz2LehtTLEA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4igCkcIIDh5vyp3XudTfSc5N.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 23:41:
Nieuwe PSU zit erin en mijn 2800MHz target, 1020mv profiel eens geprobeerd met +15% powerlimiet voor ruim 350W. Passeert meteen en scoort wel aardig. :P
[Afbeelding]
Netjes! Dikke score voor een XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaHard
In Starfield haal ik met de 7800 xt, 5800x3d en 16GB 3200mhz met 1440p ultra settings (FSR 80%) 60-70 fps in de zware stukken en ben dan CPU limited. De rest van het spel vaak ruim daarboven en soms locked 120fps (vsync aan op 120hz tv).

Spel kan nog wel wat optimalisatie gebruiken maar het speelt lekker weg zo en het ziet er top uit. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
GaHard schreef op zondag 10 september 2023 @ 10:28:
In Starfield haal ik met de 7800 xt, 5800x3d en 16GB 3200mhz met 1440p ultra settings (FSR 80%) 60-70 fps in de zware stukken en ben dan CPU limited. De rest van het spel vaak ruim daarboven en soms locked 120fps (vsync aan op 120hz tv).

Spel kan nog wel wat optimalisatie gebruiken maar het speelt lekker weg zo en het ziet er top uit. d:)b
Als je cpu limited bent met een cpu die 8 maanden geleden nog zo'n beetje het snelste was voor gaming...... Tja, dan is er iets goed mis wat mij betreft.

Ik vind het bizar hoe slecht nieuwe games geoptimaliseerd zijn tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

meljor schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 23:53:
[...]

Netjes! Dikke score voor een XT
Yup. Time Spy lijkt wat meer naar AMD te neigen, maar dit gaat aardig richting wat een RTX4080 haalt.
Over het algemeen is er denk ik toch weinig veranderd in de high end over eigenlijk 15 jaar. Je betaalt een forse premium voor de volle chip, maar de cut down komt vaak in de buurt, al dan niet met wat tweaking. Zegt misschien ook wel wat over PC gaming tegenwoordig hoe groot de obsessie met de beste out of the box videokaart is geworden.

Moet er wel bij zeggen dat alles erop wijst dat ik een goede chip heb. Aangezien ik altijd pech had, ook wel een leuk. :P
meljor schreef op zondag 10 september 2023 @ 12:05:
[...]

Als je cpu limited bent met een cpu die 8 maanden geleden nog zo'n beetje het snelste was voor gaming...... Tja, dan is er iets goed mis wat mij betreft.

Ik vind het bizar hoe slecht nieuwe games geoptimaliseerd zijn tegenwoordig.
Starfield is denk ik eigenlijk een van de weinige games dit jaar, waar ik het terecht vind. Erg mooi is die game namelijk ook niet, van wat ik ervan heb gezien. Veel van die andere games zijn gewoon terecht zo veeleisend.

Je moet denk ik ook het perspectief zien. X360 en PS3 kwamen in 2005 en 2006. Ze waren vrij snel bij unified shaders, maar de ontwikkelingen in de jaren erna gingen enorm snel. De legendarische 8800GTX kwam ongeveer op hetzelfde moment als de PS3 uit en was meteen fors sneller. Vervolgens werd dat prestatieniveau in de twee jaar erna, steeds goedkoper en breder beschikbaar. Die consoles waren zo snel, low end geworden als je het afzet tegen PC's, dat elk beetje gaming PC veel sneller was. En die ontwikkeling ging gewoon door. XBONE en PS4 waren bij launch vergelijkbaar met HD7800 series en hadden erg zwakke processoren. Bij launch was menig PC al vergelijkbaar of beter.

In die context zijn graphics voor PC games alsmede resolutie verhogingen ontwikkeld. Op console kreeg je 1080p, vaak ook nog eens 1080p/30fps. De meeste PC's konden makkelijk het dubbele doen. Maar toen kwamen PS5 en XSX. Daar is zeer intensief samengewerkt met AMD (en vermoedelijk hebben Microsoft en Sony ook een flink deel van de ontwikkeling van RDNA gefinancierd), om die achterstand weg te werken.

Het resultaat zijn consoles die meer vergelijkbaar zijn met een 3700X + een GPU die tussen een RX6600XT en RX6700XT zit. Vervolgens zijn performance modes met 60fps, al vaak gepaard met het verlagen van resolutie, settings, dynamic resolution scaling en/of upscaling. Als je al een 4K resolutie hebt, dan is het 30fps. En dan komt er ook nog eens bij dat de XSX en PS5 de beschikking hebben over dedicated, shared storage, dedicated decompression hardware en wat fine tuning qua settings. Als je de volle snelheid van een PCIe 4.0 NVME wil gebruiken voor games, dan heb je het over meerdere CPU cores die alleen bezig zijn met decompression. Dit is ook waarom we nu eindelijk DirectStorage krijgen. Vrijwel geen enkele CPU kan dit niet aan en GPU's zijn hierin veel beter.

Maar zoem nu eens uit en kijk wat voor specificaties dit zijn. Een kleine minderheid van gaming PC's is echt sneller. Zoiets als een 5800X3D en een RX7800XT is niet tweemaal snel als een XSX of PS5. Consoles die er nu al bijna drie jaar zijn en waarvoor in de afgelopen drie jaren, voor de meeste PC gamers geen enkele gelegenheid was om dat prestatieniveau te overtreffen met een goede marge. En hierom is het de afgelopen maanden zo'n afstraffing geweest voor PC gamers. Het gaat ook alleen maar erger worden. De meeste hebben geen gaming PC's die (noemenswaardig) sneller zijn dan een console, maar er word wel verwacht dat het veel beter draait dan op een console. Zo werkt het dus niet. ;)

Het probleem zijn niet de games. Daar worden forse stappen gezet in grafische verbetering na jaren van bijna stagnatie. Het probleem is dat we eigenlijk sinds de Pascal generatie uit 2016-2017, enorme stagnatie in hardware hebben gehad. Als je iets sneller wou, dan moest je er fors voor betalen en er kwam RT als afleiding. RT die meestal niet te gebruiken was door gebrekkige hardware capaciteiten. En iedereen die een GTX1080Ti had gekocht, lachte zich jarenlang rot. Maar de PS5 en XSX zijn niet langzamer dan een GTX1080Ti, RX5700XT, RTX2070(S) etc. En dat is al een prestatieniveau waar veel gamers niet eens op zitten. Nu we drie jaar in de huidige console generatie zitten, komt de ene na de andere game die gericht is op die consoles. En opeens zijn de meeste PC gamers hun systemen, low end geworden.

En dit is ook mede waarom ik een RX7900XT heb gekocht en de RX7800XT een goed product vind. De RX7800XT voldoet namelijk aan wat een PC gamer eigenlijk nodig heeft.
Ik kijk er namelijk vrij scherp tegenaan. Opgesomd:
-Je hebt een RX6700XT of beter. Gefeliciteerd, je hebt iets dat net wat sneller is dan de consoles. Op 1440p kan je waarschijnlijk best ver komen, mits je niet met 8GB aan VRAM zit, al dan niet met wat settings lager gezet of het gebruik van upscaling. Maar je kan tenminste recente games spelen.
-Je hebt een RX6800XT/RX7800XT of beter. Dit is al wat beter. Je hebt inmiddels een marge op de consoles opgebouwd die je kan vertalen in redelijke prestaties in de meeste games. Ook match je qua VRAM de consoles. Dat is waarschijnlijk ook nodig omdat je VRAM alleen voor je GPU is en consoles 16GB delen en synchroniseren met de CPU. Upscaling heb je misschien niet nodig op 1440p, of je kan wat meer settings hoger zetten met upscaling erbij.
-Je hebt een RX7900XT of beter. Kijk, nu kijk je echt naar een ruime marge op de consoles en mag je verwachten dat je games goed draaien.

Alles nieuw onder de RX6700XT beschouw ik als DOA, als je doel is om games te spelen die ook op consoles te spelen zijn. En wanneer de RX7700XT naar een meer acceptabele prijs is gezakt, moet dat misschien wel het minimale worden. Tijden zijn veranderd. De 15+ jaren van gaming PC's die altijd enorme marges op consoles hadden, zijn voorbij. Die realiteit accepteren gaat alleen moeilijk worden, mede omdat de prijzen voor moderne gaming PC's ook zo belachelijk zijn geëscaleerd. Er zit een ongezonde emotionele investering in mensen hun gaming PC's en als ze dan geconfronteerd worden met de realiteit dat hun peperdure systeem al snel achterhaald is, dan reageren veel er ook (begrijpelijkerwijs) emotioneel op. In het bijzonder gamers die een GA104 videokaart hebben zoals de RTX3070. Nvidia verkoopt hun producten immers op emotie en daar heb je een product dat gewoon niet aan de verwachtingen voldoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finraziel
DaniëlWW2 schreef op zondag 10 september 2023 @ 14:42:
Maar zoem nu eens uit en kijk wat voor specificaties dit zijn. Een kleine minderheid van gaming PC's is echt sneller. Zoiets als een 5800X3D en een RX7800XT is bij lange na niet eens tweemaal zo snel als een XSX of PS5. Consoles die er nu al bijna drie jaar zijn en waarvoor in de afgelopen drie jaren, voor de meeste PC gamers geen enkele gelegenheid was om dat prestatieniveau te overtreffen met een goede marge. En hierom is het de afgelopen maanden zo'n afstraffing geweest voor PC gamers. Het gaat ook alleen maar erger worden. De meeste hebben geen gaming PC's die (noemenswaardig) sneller zijn dan een console, maar er word wel verwacht dat het veel beter draait dan op een console. Zo werkt het dus niet. ;)
Ik denk dat je die PC config nu wat te zwak wegzet... Als ik naar Starfield kijk, op de Xbox series draait hij op 30 fps en dat houdt hij redelijk stabiel vast, maar niet altijd (dus het is ook niet alsof ze wel bijna de 60 fps vast zouden kunnen houden of zo). Ik heb zelf een 5800X3D en dan een 7900XT ook, maar ik zit eigenlijk altijd op 60+ en het is zeldzaam dat hij even onder de 60 dipt. Dus het lijkt er op dat het qua prestatie in starfield wél tweemaal zo snel is. En dat is op ultra met FSR uit. Goed, je had het over de 7800XT maar afgaand op wat @GaHard hierboven zegt lijkt het verschil niet zo groot te zijn. Klinkt alsof hij met FSR aan op 80% ongeveer de FPS haalt die ik met FSR uit heb.

De AMD software claimt overigens dat ik over 27 uur (sinds installatie van de 7900XT) gemiddeld 110 FPS gehaald hebt, maar ik vraag me af of dat klopt... Misschien wel, ik kijk natuurlijk vooral naar de FPS counter in zware gebieden en het valt me misschien niet op als ik meestal veel hoger zit.

Verder overigens wel eens met je verhaal hoor, alleen dat stukje vond ik een beetje frappant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Finraziel schreef op zondag 10 september 2023 @ 16:20:
[...]

Ik denk dat je die PC config nu wat te zwak wegzet... Als ik naar Starfield kijk, op de Xbox series draait hij op 30 fps en dat houdt hij redelijk stabiel vast, maar niet altijd (dus het is ook niet alsof ze wel bijna de 60 fps vast zouden kunnen houden of zo). Ik heb zelf een 5800X3D en dan een 7900XT ook, maar ik zit eigenlijk altijd op 60+ en het is zeldzaam dat hij even onder de 60 dipt. Dus het lijkt er op dat het qua prestatie in starfield wél tweemaal zo snel is. En dat is op ultra met FSR uit. Goed, je had het over de 7800XT maar afgaand op wat @GaHard hierboven zegt lijkt het verschil niet zo groot te zijn. Klinkt alsof hij met FSR aan op 80% ongeveer de FPS haalt die ik met FSR uit heb.

De AMD software claimt overigens dat ik over 27 uur (sinds installatie van de 7900XT) gemiddeld 110 FPS gehaald hebt, maar ik vraag me af of dat klopt... Misschien wel, ik kijk natuurlijk vooral naar de FPS counter in zware gebieden en het valt me misschien niet op als ik meestal veel hoger zit.

Verder overigens wel eens met je verhaal hoor, alleen dat stukje vond ik een beetje frappant.
De RX7900XT is dan ook zeker wel tweemaal zo snel als de GPU in een XSX of PS5.
Maar er is denk ik wel een foutje bij mij ingeslopen. De RX6800XT doet nominaal ongeveer 22TFLOPS en de RX7800XT ongeveer 18,5TFLOPS. PS5 en XSX zitten respectievelijk op 10+ en 12+ TFLOPS. Je komt er dus meer in de buurt. :)

Maar dit licht misschien ook wel een beetje het probleem uit. Met een PS5 of XSX is het makkelijker voor de GPU om aan data te komen voor nieuwe berekeningen. En dat is een voordeel dat PC niet echt heeft. De CPU en GPU hebben beiden hun eigen werkgeheugen.

Starfield is daar misschien juist ook een leuke voor omdat de game zo belachelijk data starved lijkt te zijn. Wat daar frame rates lijkt te verbeteren is zaken zoals snellere RAM, toegang hiertoe en aan de GPU kant valt me op dat niet videokaarten met behoorlijk wat geheugenbrandbreedte, het beter doen. Bijvoorbeeld de RTX4090, maar ook de marge die de RX7900XT trekt op de RX6950XT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techkeizer
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 18-09 01:46
De verkoop van de 7800 XT gaat erg hard merk ik. In Nederland nog redelijk, maar in Duitsland bijvoorbeeld weinig meer op voorraad. Ik zie zelfs dat prijzen in de pricewatch gestegen zijn. De Asus Tuf was dag 1 589 euro en daarna 649 euro..

Covid-flashbacks hierdoor lol.

Ik las wel dat ze na een goede week 1, zware voorraden zouden gaan aanleggen. Ik ben benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
DaniëlWW2 schreef op zondag 10 september 2023 @ 14:42:
[...]

Yup. Time Spy lijkt wat meer naar AMD te neigen, maar dit gaat aardig richting wat een RTX4080 haalt.
Over het algemeen is er denk ik toch weinig veranderd in de high end over eigenlijk 15 jaar. Je betaalt een forse premium voor de volle chip, maar de cut down komt vaak in de buurt, al dan niet met wat tweaking. Zegt misschien ook wel wat over PC gaming tegenwoordig hoe groot de obsessie met de beste out of the box videokaart is geworden.

Moet er wel bij zeggen dat alles erop wijst dat ik een goede chip heb. Aangezien ik altijd pech had, ook wel een leuk. :P

[...]

Starfield is denk ik eigenlijk een van de weinige games dit jaar, waar ik het terecht vind. Erg mooi is die game namelijk ook niet, van wat ik ervan heb gezien. Veel van die andere games zijn gewoon terecht zo veeleisend.

Je moet denk ik ook het perspectief zien. X360 en PS3 kwamen in 2005 en 2006. Ze waren vrij snel bij unified shaders, maar de ontwikkelingen in de jaren erna gingen enorm snel. De legendarische 8800GTX kwam ongeveer op hetzelfde moment als de PS3 uit en was meteen fors sneller. Vervolgens werd dat prestatieniveau in de twee jaar erna, steeds goedkoper en breder beschikbaar. Die consoles waren zo snel, low end geworden als je het afzet tegen PC's, dat elk beetje gaming PC veel sneller was. En die ontwikkeling ging gewoon door. XBONE en PS4 waren bij launch vergelijkbaar met HD7800 series en hadden erg zwakke processoren. Bij launch was menig PC al vergelijkbaar of beter.

In die context zijn graphics voor PC games alsmede resolutie verhogingen ontwikkeld. Op console kreeg je 1080p, vaak ook nog eens 1080p/30fps. De meeste PC's konden makkelijk het dubbele doen. Maar toen kwamen PS5 en XSX. Daar is zeer intensief samengewerkt met AMD (en vermoedelijk hebben Microsoft en Sony ook een flink deel van de ontwikkeling van RDNA gefinancierd), om die achterstand weg te werken.

Het resultaat zijn consoles die meer vergelijkbaar zijn met een 3700X + een GPU die tussen een RX6600XT en RX6700XT zit. Vervolgens zijn performance modes met 60fps, al vaak gepaard met het verlagen van resolutie, settings, dynamic resolution scaling en/of upscaling. Als je al een 4K resolutie hebt, dan is het 30fps. En dan komt er ook nog eens bij dat de XSX en PS5 de beschikking hebben over dedicated, shared storage, dedicated decompression hardware en wat fine tuning qua settings. Als je de volle snelheid van een PCIe 4.0 NVME wil gebruiken voor games, dan heb je het over meerdere CPU cores die alleen bezig zijn met decompression. Dit is ook waarom we nu eindelijk DirectStorage krijgen. Vrijwel geen enkele CPU kan dit niet aan en GPU's zijn hierin veel beter.

Maar zoem nu eens uit en kijk wat voor specificaties dit zijn. Een kleine minderheid van gaming PC's is echt sneller. Zoiets als een 5800X3D en een RX7800XT is niet tweemaal snel als een XSX of PS5. Consoles die er nu al bijna drie jaar zijn en waarvoor in de afgelopen drie jaren, voor de meeste PC gamers geen enkele gelegenheid was om dat prestatieniveau te overtreffen met een goede marge. En hierom is het de afgelopen maanden zo'n afstraffing geweest voor PC gamers. Het gaat ook alleen maar erger worden. De meeste hebben geen gaming PC's die (noemenswaardig) sneller zijn dan een console, maar er word wel verwacht dat het veel beter draait dan op een console. Zo werkt het dus niet. ;)

Het probleem zijn niet de games. Daar worden forse stappen gezet in grafische verbetering na jaren van bijna stagnatie. Het probleem is dat we eigenlijk sinds de Pascal generatie uit 2016-2017, enorme stagnatie in hardware hebben gehad. Als je iets sneller wou, dan moest je er fors voor betalen en er kwam RT als afleiding. RT die meestal niet te gebruiken was door gebrekkige hardware capaciteiten. En iedereen die een GTX1080Ti had gekocht, lachte zich jarenlang rot. Maar de PS5 en XSX zijn niet langzamer dan een GTX1080Ti, RX5700XT, RTX2070(S) etc. En dat is al een prestatieniveau waar veel gamers niet eens op zitten. Nu we drie jaar in de huidige console generatie zitten, komt de ene na de andere game die gericht is op die consoles. En opeens zijn de meeste PC gamers hun systemen, low end geworden.

En dit is ook mede waarom ik een RX7900XT heb gekocht en de RX7800XT een goed product vind. De RX7800XT voldoet namelijk aan wat een PC gamer eigenlijk nodig heeft.
Ik kijk er namelijk vrij scherp tegenaan. Opgesomd:
-Je hebt een RX6700XT of beter. Gefeliciteerd, je hebt iets dat net wat sneller is dan de consoles. Op 1440p kan je waarschijnlijk best ver komen, mits je niet met 8GB aan VRAM zit, al dan niet met wat settings lager gezet of het gebruik van upscaling. Maar je kan tenminste recente games spelen.
-Je hebt een RX6800XT/RX7800XT of beter. Dit is al wat beter. Je hebt inmiddels een marge op de consoles opgebouwd die je kan vertalen in redelijke prestaties in de meeste games. Ook match je qua VRAM de consoles. Dat is waarschijnlijk ook nodig omdat je VRAM alleen voor je GPU is en consoles 16GB delen en synchroniseren met de CPU. Upscaling heb je misschien niet nodig op 1440p, of je kan wat meer settings hoger zetten met upscaling erbij.
-Je hebt een RX7900XT of beter. Kijk, nu kijk je echt naar een ruime marge op de consoles en mag je verwachten dat je games goed draaien.

Alles nieuw onder de RX6700XT beschouw ik als DOA, als je doel is om games te spelen die ook op consoles te spelen zijn. En wanneer de RX7700XT naar een meer acceptabele prijs is gezakt, moet dat misschien wel het minimale worden. Tijden zijn veranderd. De 15+ jaren van gaming PC's die altijd enorme marges op consoles hadden, zijn voorbij. Die realiteit accepteren gaat alleen moeilijk worden, mede omdat de prijzen voor moderne gaming PC's ook zo belachelijk zijn geëscaleerd. Er zit een ongezonde emotionele investering in mensen hun gaming PC's en als ze dan geconfronteerd worden met de realiteit dat hun peperdure systeem al snel achterhaald is, dan reageren veel er ook (begrijpelijkerwijs) emotioneel op. In het bijzonder gamers die een GA104 videokaart hebben zoals de RTX3070. Nvidia verkoopt hun producten immers op emotie en daar heb je een product dat gewoon niet aan de verwachtingen voldoet.
Mooi en duidelijk verhaal. Ik had het alleen over cpu limited zijn terwijl je een 5800x3d hebt.... Er zijn genoeg threads en cache aanwezig dus dat lijkt me dan slecht geoptimaliseerd.

Maar goed, in de games die ik speel heb ik dat probleem niet met dezelfde cpu (met xtx gpu) en starfield is voor mij ook niet aantrekkelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Na Remnant 2, is Starfield de 2e game waarbij ik zie dat upscaling standaard aan staat om een fatsoenlijke FPS te krijgen op hardware buiten highend om :S.

In het grote Nvidia ervaringen topic had ik, ca. een jaar geleden, sterke kritiek geuit op DLSS precies om deze reden: dat het als lapmiddel gebruikt gaat worden in plaats van games fatsoenlijk te optimaliseren.
Daar werd toen een beetje laconiek op gereageerd dat het allemaal wel mee zou vallen, aangezien upscaling op lage resolutie cq. zwakke hardware niet zinvol is en developers dus genoodzaakt zijn toch te optimaliseren.

Nu is het nog te vroeg om van een trend te spreken, maar ik vind dit wel een zorgelijke ontwikkeling.
Dit zijn al 2 games teveel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaasrol
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17-09 08:38
CMT schreef op maandag 11 september 2023 @ 01:10:
Na Remnant 2, is Starfield de 2e game waarbij ik zie dat upscaling standaard aan staat om een fatsoenlijke FPS te krijgen op hardware buiten highend om :S.

In het grote Nvidia ervaringen topic had ik, ca. een jaar geleden, sterke kritiek geuit op DLSS precies om deze reden: dat het als lapmiddel gebruikt gaat worden in plaats van games fatsoenlijk te optimaliseren.
Daar werd toen een beetje laconiek op gereageerd dat het allemaal wel mee zou vallen, aangezien upscaling op lage resolutie cq. zwakke hardware niet zinvol is en developers dus genoodzaakt zijn toch te optimaliseren.

Nu is het nog te vroeg om van een trend te spreken, maar ik vind dit wel een zorgelijke ontwikkeling.
Zelfs met high end. Met FSR en dynamic resolution uit kom ik op 1440p niet boven de 75 fps met een harde gpu bottleneck. Gestoord.

R7 5800X3D | RX 7900XT | 32GB Kingston 3600MHzC16 | Samsung 980 Pro 2TB | be quiet! Pure Power 12 M 1000W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

CMT schreef op maandag 11 september 2023 @ 01:10:

Kwam daar laatst een artikel of video over tegen waar dat ook werd besproken.

Ipv de game fatsoenlijk te optimaliseren gooien ze er een upscaler in en geloven ze het verder wel. Met wat geluk komen er na launch nog wat performance patches om de scherpe randjes eraf te halen.

Op een beetje fatsoenlijke resolutie en hoge IQ ga je zelfs met de allerbeste videokaarten al snel FSR /DLSS moeten gebruiken.

Bij Hogwarts Legacy en The Witcher 3 updated versie gebruik ik het ook (uit noodzaak).

Ergens verbaas ik me erover dat pc gaming nog steeds (soort van) alive is. Absurde prijzen en abominabele releases van zelfs AAA games.... :X

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

* DaniëlWW2 moppert iets over dat Starfield een Todd Howard game is en dat veel andere games terecht zo veeleisend zijn omdat GPU hardware veelal achter is gebleven de afgelopen jaren, mede omdat we behoorlijk capabele consoles hebben. :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt

ikt

Starfield heeft geen excuus, het is gewoon ruk geoptimaliseerd en dat heeft weinig met console-focus te maken - net zoals Skyrim belabberd draaide op consoles. Bethesda be Bethesda.

Ter vergelijking - Cyberpunk 2077 met Ray Tracing (verlichting + reflecties) ziet er beter uit én draait sneller/soepeler dan Starfield, op 75% scaling op 1440p.

Het DXVK project heeft wat opmerkelijke dingen gevonden, dus ik hoop erop dat daarmee een flinke stap te maken is in performance.

Ik mis de tijd dat native resolution zonder upscaling de standaard was :+ Als ik wazig wil zien doe ik mijn bril wel af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

ikt schreef op maandag 11 september 2023 @ 10:08:
Starfield heeft geen excuus, het is gewoon ruk geoptimaliseerd en dat heeft weinig met console-focus te maken - net zoals Skyrim belabberd draaide op consoles. Bethesda be Bethesda.

Ter vergelijking - Cyberpunk 2077 met Ray Tracing (verlichting + reflecties) ziet er beter uit én draait sneller/soepeler dan Starfield, op 75% scaling op 1440p.

Het DXVK project heeft wat opmerkelijke dingen gevonden, dus ik hoop erop dat daarmee een flinke stap te maken is in performance.
Ik ontken niet dat Starfield niet bepaald goed presteert.
Ik ageer tegen het sentiment dat zoveel games de laatste tijd, slecht geoptimaliseerd zijn. :)
Ik mis de tijd dat native resolution zonder upscaling de standaard was :+ Als ik wazig wil zien doe ik mijn bril wel af.
Ik ook, maar helaas gaat dit de komende jaren niet meer weg. Als je nu high end hardware hebt, dan kan je upscaling negeren. Maar als je die hardware hebt, dan is er de neiging om toch wel RT aan te zetten en dan heb je de upscaling al snel weer nodig. Het wordt helaas enorm onderschat hoe zwaar RT eigenlijk is. Komt bij dat de meeste implementaties ook alles behalve geoptimaliseerd zijn. Bijvoorbeeld Witcher 3 heeft Nvidia haar RTXGI SDK geïmplementeerd gekregen op een manier waar ik weinig goeds over te zeggen heb. Extreem zwaar op ray/intersection tests (waar Nvidia zwaar op leunt en AMD en Intel juist niet) en op een manier dat ook videokaarten zoals de RTX3080 het eigenlijk ook niet trokken. Binnen no time waren er mods die het fors optimaliseerde voor minimaal verlies in kwaliteit. Die mods zijn er ook voor Cyberpunk.

Goede RT vraagt zeker op het moment juist een balans tussen baked light, software RT en hardware RT waar het moet. Dus niet we gooien wat hardware RT lichtbronnen in een game die alles vervangen of niet samenwerken met baked light. Dat is wat UE5 haar Lumen systeem doet en de resultaten zijn veelbelovend. Het is nog steeds hardstikke zwaar voor elke GPU, maar het lijkt speelbaar te zijn met spectaculaire resultaten op zowel high end Nvidia als AMD videokaarten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CHKYBSTRD

haha ja volop eens, ik speel geen enkel spel met upscaling. Scheelt wel dat ik 1440P speel en geen 4K met mijn 7900XT.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vali
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-09 09:49
GaHard schreef op zondag 10 september 2023 @ 10:28:

Van de week de overstap gemaakt van mijn oude AMD 580 naar de xfx 7800 XT merc. Toch wel fijn om eindelijk weer eens in 4k te kunnen gamen, binnen bf2042 haal ik op high een FPS boven de 130.

Voor starfield, hadden meer mensen hier last van dat je bij AMD niet verder komt dan de account check?

[ Voor 7% gewijzigd door vali op 11-09-2023 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finraziel

Draait Cyberpunk zo goed op je 7900XT met raytracing? Ik dacht dat dat zo extreem zwaar was dat je er zo ongeveer een 4080 of 4090 voor nodig had (en dan nog moeite had om 60+ fps vast te houden). Die indruk kreeg ik tenminste altijd uit benchmarks in reviews, en AMD doet het dan altijd nog een stuk minder goed dan Nvidia (eigenlijk gewoon niet speelbaar volgens die benchmarks).
En aangezien Starfield hier wel gewoon 99%, waarschijnlijk wel 99,9%, van de tijd boven de 60 blijft vind ik dat toch apart.

Overigens heeft ook Cyberpunk weer niet zoveel los te manipuleren objecten als Starfield dus ik vraag me ook af hoe eerlijk die vergelijking is. Er zal inderdaad vast wel meer te optimaliseren zijn, maar het zou me niks verbazen als mensen gewoon ook te makkelijk denken over zoveel losse objecten. En ja een berg sandwiches maken in je schip is misschien niet zo interessant, maar een heleboel losse objecten in een ruimteschip met happerende kunstmatige zwaartekracht geeft hele leuke effecten (bijvoorbeeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyline GT-R
Finraziel schreef op maandag 11 september 2023 @ 11:23:
[...]

Draait Cyberpunk zo goed op je 7900XT met raytracing? Ik dacht dat dat zo extreem zwaar was dat je er zo ongeveer een 4080 of 4090 voor nodig had (en dan nog moeite had om 60+ fps vast te houden). Die indruk kreeg ik tenminste altijd uit benchmarks in reviews, en AMD doet het dan altijd nog een stuk minder goed dan Nvidia (eigenlijk gewoon niet speelbaar volgens die benchmarks).
En aangezien Starfield hier wel gewoon 99%, waarschijnlijk wel 99,9%, van de tijd boven de 60 blijft vind ik dat toch apart.

Overigens heeft ook Cyberpunk weer niet zoveel los te manipuleren objecten als Starfield dus ik vraag me ook af hoe eerlijk die vergelijking is. Er zal inderdaad vast wel meer te optimaliseren zijn, maar het zou me niks verbazen als mensen gewoon ook te makkelijk denken over zoveel losse objecten. En ja een berg sandwiches maken in je schip is misschien niet zo interessant, maar een heleboel losse objecten in een ruimteschip met happerende kunstmatige zwaartekracht geeft hele leuke effecten (bijvoorbeeld).
Hij maakt gebruik van FSR in Cyberpunk :) Scaling staat op 75% voor 1440p, dat geeft 1080p als render resolutie :) En als je dan wat RT optimalisatie guides gebruikt zoals die van HUB dan lijkt me dat je zeker een aangename speelervaring krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GaHard
vali schreef op maandag 11 september 2023 @ 11:16:
[...]

Van de week de overstap gemaakt van mijn oude AMD 580 naar de xfx 7800 XT merc. Toch wel fijn om eindelijk weer eens in 4k te kunnen gamen, binnen bf2042 haal ik op high een FPS boven de 130.

Voor starfield, hadden meer mensen hier last van dat je bij AMD niet verder komt dan de account check?
Bij mij werkte het gewoon. Misschien andere browser proberen ?
Pagina: 1 ... 17 ... 24 Laatste

Let op:
Levertijden en prijzen bespreken we in: [AMD Radeon RX7000 series] Levertijden & Prijzen