[AMD Radeon RX7000 series] Ervaringen & Discussie Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 16 ... 24 Laatste
Acties:

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:20
DaniëlWW2 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 08:27:
[...]

Minimum is 500mv omdat je niet lager mag van AMD. :P
Maar iets van 22000 is de standaard. Mag ook wel voor een flinke 84CU chip met 800GB/s. Was trouwens vergeten VRAM temperaturen te checken. Max met mijn 2450MHz profiel is iets van 86C. Acceptabel dus.

Maar om onder de 200W te duiken, denk ik dat ik de clock speed richting de 2000MHz moet laten zakken. Immers met dat 2250MHz profiel is de limiet overduidelijk hoeveel ampère nodig is voor clock speed met die specifieke applicatie. Clock speed verlagen zou ampere vereisten en dus benodigd vermogen ook moeten verlagen. Dat zou ik eens moeten testen. :)
Ik ben benieuwd hoe de kaart presteert met 500mv.
Via Google kan ik dat eigenlijk nergens vinden.

Offtopic maar mijn 6800 xt gaat maar tot 881mv in de driver. Verbruik is dan 170-200 watt met 2200 mhz en doet dan 18000+ Timespy graphics.
Dat is nog steeds meer dan stock toen deze kaarten uitkwamen.
Ik denk door FineWine.

[ Voor 4% gewijzigd door HugoBoss1985 op 17-08-2023 09:03 ]

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

HugoBoss1985 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 08:57:
[...]

Ik ben benieuwd hoe de kaart presteert met 500mv.
Via Google kan ik dat eigenlijk nergens vinden.

Offtopic maar mijn 6800 xt gaat maar tot 881mv in de driver. Verbruik is dan 170-200 watt met 2200 mhz en doet dan 18000+ Timespy graphics.
Dat is nog steeds meer dan stock toen deze kaarten uitkwamen.
Ik denk door FineWine.
Ja goedemorgen brein. Minimaal voltage is 700mv en met die 2250MHz word er al rond 730mv gerapporteerd. 8)7

Maar ik zal eens kijken of ik straks wat runs kan doen op 700mv en kijken wat ongeveer kan met mijn chip. Daarbij wil ik wel zeggen dat ik misschien, misschien eens niet de silicon lottery echt heb verloren. Ik had immers een matige HD 7950, kortstondig ook een relatief matige RX580, matige RX Vega 56 en mijn RX5700XT heb ik nooit getest. :P

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Azerox
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11-09 23:39
Cowamundo schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 22:34:
Een kaart zo jong als de 7900xtx en nu al 2x een repaste? Klinkt niet echt als premium kwaliteit als dit nu al 2x nodig is…
Klopt, het basisprobleem ligt ook in de paste/pads. Ze lijken daar extreem op te hebben bezuinigd. Pump-out heb je blijkbaar vooral met kryonaut, waardoor de repaste echt nodig was. Ik dacht laat ik dan ook maar direct die putty veranderen, want als de rest al niet helemaal top is zal dat ook wel niet top zijn, en dat blijkt. Nu heerlijke temps/hoge clocks die hopelijk heel lang mee gaan. Aanrader voor iedereen met iig een ref kaart.

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:20
DaniëlWW2 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 09:57:
[...]

Ja goedemorgen brein. Minimaal voltage is 700mv en met die 2250MHz word er al rond 730mv gerapporteerd. 8)7

Maar ik zal eens kijken of ik straks wat runs kan doen op 700mv en kijken wat ongeveer kan met mijn chip. Daarbij wil ik wel zeggen dat ik misschien, misschien eens niet de silicon lottery echt heb verloren. Ik had immers een matige HD 7950, kortstondig ook een relatief matige RX580, matige RX Vega 56 en mijn RX5700XT heb ik nooit getest. :P
Ik dacht dat je 500mv bedoelde :P
Het klinkt alsof je een goede kaart heb maar ik heb geen ervaring met de 7900 XTX :P
Zou wel leuk zijn voor je!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NosferatuX
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Paar dagen geleden na lang wikken en wegen toch maar gegaan voor een andere kaart. De enige die past in mijn case.
Een nieuwe case en PC onderdelen zou gewoon niet rendabel zijn, hoe mooi en hoe graag ik de Taichi vind en wil. Het zou prijstechnisch gewoon niet rendabel zijn. Wel jammer.
De taichi is wat mij betreft echt de mooiste 7900 die er is en voor zover ik heb kunnen achterhalen ook de best presterende maar we zullen het hier mee moeten doen 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MMPRvQPvRzDT5b4Rm-fM9MBlnsk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HRGqdnINzd2O5Szq2Rbb95xs.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door NosferatuX op 17-08-2023 13:43 ]

a frontpage moderation system, like on tweakers, controlled and abused by monkeys will be peanuts and means nothing but... peanuts.

• Ludewig
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@Azerox

Voor een GPU zouden mensen ook kryosheets kunnen overwegen, want volgens mij is de pump-out erger bij GPU's en het is meer gedoe om de paste te vervangen.

When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason

• Azerox
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11-09 23:39
Ludewig schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 15:56:
@Azerox

Voor een GPU zouden mensen ook kryosheets kunnen overwegen, want volgens mij is de pump-out erger bij GPU's en het is meer gedoe om de paste te vervangen.
Klopt, ik heb met dezelfde kryonaut geen last van pump-out op mijn CPU. Ik heb eerst ptm7950 overwogen om op de die te doen want die kryosheets zijn elektrisch geleidend, maar ik had al Themalright TFX besteld, wat volgens dat forum ook voor geen pump-out zorgt en net even wat meer w/m.k heeft. Mocht deze ook weer gaan "pompen" dan plak ik de ptm7950 erop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

HugoBoss1985 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 10:17:
[...]

Ik dacht dat je 500mv bedoelde :P
Het klinkt alsof je een goede kaart heb maar ik heb geen ervaring met de 7900 XTX :P
Zou wel leuk zijn voor je!
Het is en RX7900XT. XTX is denk ik wat minder efficiënt met die extra MCD en meer CU's. :)
Maar ik heb wat runs gedaan.
2000MHz target komt neer op ongeveer 715mv en verbruik van circa 220-230W in Time Spy. Score zakt naar 19600.
1900MHz target komt neer op ongeveer 708mv en verbruik van circa 210-220W in Time Spy. Score zakt naar 18700.
1800MHz target komt neer op ongeveer 700mv en verbruik van circa 200-210W in Time Spy. Score zakt naar 18200.

De GPU van mij heeft denk ik ook een aardige vloer waarbij het vrij zinloos is om clock speeds of voltage nog verder te verlagen. Vermoed dat dit voor elke N31 GPU zal gelden. Misschien toch maar eens 2300MHz gaan proberen of ik niet toch net iets meer mee kan pakken voor minimaal hoger verbruik. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NosferatuX
  • Niet online
Toch wel heel erg wennen, na 20 jaar Nvidia -)
Dingen als refreshrate moeten aanpassen in windows instellingen ipv een driver control panel voelt echt heel gek haha.
Adrenaline ziet er verder wel mooi uit maar mis wel een beetje de simplicity van het Nvidia controlpanel. Wellicht een kwestie van wennen.

Moet wel zeggen dat mbt overklokken ik het wel een beetje vind tegen vallen.
Heb eigenlijk altijd bij elke nieuwe GPU (Nvidia) Standaard gewoon +80 core en +100/200 mem gedaan voor een lichte overklok met aardige performance winst. Set en forget.

Zo simpel gaat dat niet bij AMD ervaar ik en ook na het volgen van wat guides geloof ik niet dat er in de Nitro veel rek zit of ik doe iets niet goed.

Sowieso heeft deze helaas samsung memory en geen Hynix waardoor het geheugen amper te overklokken is. Nu begrijp ik dat zo goed als alle fabrikanten ergens na release zijn overgestapt op samsung en alle nieuwe kaarten die je koopt zullen dus samsung memory hebben en geen hynix meer helaas.

100w idle power draw vind ik ook wel een beetje absurd. Ik gebruik twee schermen en die combinatie zorgt ervoor dat de memory clock niet downcocked en er 100w idle wordt getrokken. Dat is wel een beetje zonde.

Wat wel gewoon super goed voelt is dat je bv in Cyber Punk alles op Ultra kan zetten (RT en FSR uit) en gewoon over de 100 fps haalt op hoge resolutie. Geen gedoe meer met instellingen aanpassen om wat meer fps te krijgen :) Hopelijk worden games niet veel eisende binnen 4 jaar ofzo :)

Omdat overclocken niet echt lijkt te lukken ben ik maar wat gaan downclocken, echt voor het eerst in mijn leven lol maar de kaart is nu iig een stuk zuiniger en levert niet zo heel veel in mbt performance. In benchmarks presteert alsnog boven gemiddeld en gebruikt 80-90w minder en de temperatuur blijft dus ook lager.

GPU temp 64c
GPU hotspot 77c
Max fanspeed 36%
Max voltage GPUz 0.895v
Max Boost GPUz 2738mhz
Max Pwrdraw 383w

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XYPBzMsLTkan4M8fbDefSv6OyiA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/59aj6ll4yy3vMhtHnQlYkATM.png?f=fotoalbum_large

Geen idee of dit goed is, het is iig stabiel en vebruikt aanzienlijk minder stroom dus dat is wel mooi en ik wilde iig niet onder de 30.000 GPU score zitten

[ Voor 3% gewijzigd door NosferatuX op 17-08-2023 21:10 ]

a frontpage moderation system, like on tweakers, controlled and abused by monkeys will be peanuts and means nothing but... peanuts.

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:49
NosferatuX schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 20:59:
Toch wel heel erg wennen, na 20 jaar Nvidia -)
Dingen als refreshrate moeten aanpassen in windows instellingen ipv een driver control panel voelt echt heel gek haha.
Adrenaline ziet er verder wel mooi uit maar mis wel een beetje de simplicity van het Nvidia controlpanel. Wellicht een kwestie van wennen.

Moet wel zeggen dat mbt overklokken ik het wel een beetje vind tegen vallen.
Heb eigenlijk altijd bij elke nieuwe GPU (Nvidia) Standaard gewoon +80 core en +100/200 mem gedaan voor een lichte overklok met aardige performance winst. Set en forget.

Zo simpel gaat dat niet bij AMD ervaar ik en ook na het volgen van wat guides geloof ik niet dat er in de Nitro veel rek zit of ik doe iets niet goed.

Sowieso heeft deze helaas samsung memory en geen Hynix waardoor het geheugen amper te overklokken is. Nu begrijp ik dat zo goed als alle fabrikanten ergens na release zijn overgestapt op samsung en alle nieuwe kaarten die je koopt zullen dus samsung memory hebben en geen hynix meer helaas.

100w idle power draw vind ik ook wel een beetje absurd. Ik gebruik twee schermen en die combinatie zorgt ervoor dat de memory clock niet downcocked en er 100w idle wordt getrokken. Dat is wel een beetje zonde.

Wat wel gewoon super goed voelt is dat je bv in Cyber Punk alles op Ultra kan zetten (RT en FSR uit) en gewoon over de 100 fps haalt op hoge resolutie. Geen gedoe meer met instellingen aanpassen om wat meer fps te krijgen :) Hopelijk worden games niet veel eisende binnen 4 jaar ofzo :)

Omdat overclocken niet echt lijkt te lukken ben ik maar wat gaan downclocken, echt voor het eerst in mijn leven lol maar de kaart is nu iig een stuk zuiniger en levert niet zo heel veel in mbt performance. In benchmarks presteert alsnog boven gemiddeld en gebruikt 80-90w minder en de temperatuur blijft dus ook lager.

GPU temp 64c
GPU hotspot 77c
Max fanspeed 36%
Max voltage GPUz 0.895v
Max Boost GPUz 2738mhz
Max Pwrdraw 383w

[Afbeelding]

Geen idee of dit goed is, het is iig stabiel en vebruikt aanzienlijk minder stroom dus dat is wel mooi en ik wilde iig niet onder de 30.000 GPU score zitten
Dat is netjes hoor. Tis alweer een tijdje terug dat ik er mee speelde qua settings want draai meestal stock.

Maar volgens mij haalde mijn xfx merc xtx na tweaken 33.000 als max, maar jaagde er dan ook zon 100w meer doorheen nog dan die van jou nu :o)

Stock dacht ik rond de 31.000 met zon 440w ofzo? Zal binnenkort nog weer es prutsen en benchen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 20:22:
Inmiddels denk ik dat ik redelijk tevreden ben met mijn UV profielen.
Ik speel ook graag oudere games en ik heb nog een back log, waarvoor de RX7900XT op zijn zachts gezegd wat excessief is. :P

Verder weet ik maar al te goed dat framerate caps zo mooi klinken, maar of ze ook werken is een tweede.
Dus ik heb twee profielen gemaakt. De eerste is -10% PL, max 2450MHz en uiteindelijk 1055mv. -10% PL komt nog steeds neer op 280-285W als weergeven waarde. Maar bijvoorbeeld 2550MHz proberen, zorgt niet voor een hoger verbruik of hogere fps, waardoor ik vrij zeker weet dat het wel een vermogenslimiet is.

Vervolgens 1050mv leek stabiel totdat Witcher 3 nee zei. Het blijft bijzonder dat je meerdere stresstests kan draaien en het in de game in een paar minuten alsnog kan crashen. 1055mv lijkt dat opgelost te hebben. Resultaat is in Time spy een redelijke 21500 met 25600 graphics en 11250 voor de 5800X3D. Gemiddelde zou iets van 22100 Time spy score zijn voor een dergelijk systeem, dus zeker niet verkeerd. Want wel mooi 45-50W eraf van de 330W TPD bios en een betere fancurve. Verder qua hotspot moet ik moeite doen om die 15C boven edge te krijgen. En ver in de 70C kom ik niet. Deze RX7900XT is koeler dan mijn RX5700XT. :)
Dat zijn hele nette resultaten!
Veel meer dan ik had verwacht van RDNA3 omdat relatief een zeer groot deel aan vermogen nodig is voor het geheugen systeem.
Toen ik de MBA 7900XTX nog had, heb ik dat destijds vergeleken met de RX6900XT en het kwam neer op meer dan 2x het verbruik van RDNA3. Naast de Hynix geheugenchips, slokte de SoC ook aanzienlijk meer stroom. Maar als ik dit zo lees, dan zie ik nog best potentie voor RDNA3 (in ieder geval voor de 7900XT).

Voor mijn RX6900XT gebruik ik zelf een 'ecomodus' met een Fmax van 2000MHz en 1150mV target.
Met de Timespy 1440p graphics test 1 + 2, resulteert dit in ca. 175-180Wppt (ca. 211-217Wtbp) en echte klok + Vcore van ca. 1950MHz@0.847Vcore
Het geheugensysteem verbruikt daarbij ca. 18W VDDIO_MEM + 24.5W VDDCR_SoC + 12.5W VDDCI_MEM, dus ca. 55W.
Voor de OCCT standaard stresstest resulteert dat in 213Wppt en echte klok + Vcore van 1900MHz@0.826Vcore.
Het geheugensysteem gebruikt daarbij 13.24W VDDIO_MEM, 7.34W VDDCR_SoC en 12.14W VDDCI_MEM. In totaal dus 32.7W.

Voor mij is dat sweetspot omdat daarmee het verbruik voor middelmatige belasting (Timespy 1440p) met 44% gereduceerd wordt en voor zware parallel belasting (OCCT) met 20%.
Wat TBP betreft gaat dat van ca. 307Wtbp (255Wppt) stock naar ca. 214Wtbp voor Timespy en ca. 257Wtbp voor OCCT.
Met Timespy heb ik dan een prestatieverlies van slechts 11%, GPU score: ((20324 / 18363) -1)*100.
En voor OCCT / zware belasting zal dat nog minder zijn aangezien de klok maar met 100MHz verminderd is t.o.v. stock.

De -25mV target UV levert ongeveer 8.5Wptt = 10Wtbp en 12Wppt= 15Wtbp besparing op voor respectievelijk Timespy en OCCT.
Dus alleen met de klok begrenzing zit het dan aardig in de buurt van de 280Wtbp die je met de 7900XT behaald hebt en daarbij nog altijd een dikke +39% prestatieverschil behouden ((25600 / 18363) -1)*100.

Dat maakt mij toch wel erg nieuwsgierig weer :). Helemaal omdat de kwaliteit van de onderdelen, afgezien van de FE en topmodellen, bij de Nvidia RTX4080 / RTX4090 ondermaats is voor de vraagprijs.

Nu lees ik net in dit draadje dat er blijkbaar is overgestapt op Samsung geheugenchips wat bij mij dan meteen de vraag oproept of dit in een vermindering in verbruik heeft gebracht voor het RDNA3 geheugensysteem. Als dat zo is, dan zou dat wel eens een redding kunnen zijn, want meer vermogensbudget voor de cores weegt zwaarder dan een hogere geheugenklok (zolang er sprake is van een powerlimiet).
Tweede profiel is een leuke. :P
Ik was eens gaan kijken met 2250MHz om te zien hoe ver ik kon komen qua voltage. Ik ben gestopt bij 750mv omdat het nog steeds stabiel is. Qua verbruik varieert het van 210-250W en per applicatie. Ook interessant dat hier de uitgelezen circa 730mv wel klopt, maar bij dat andere profiel waar het vaak rond de 800mv zou zitten, tja daar lijkt weinig van de kloppen. Qua scores is het nu 20380 Time Spy met 23900 Graphics en 11100 voor de 5800X3D. Zeker een verschil, maar de GPU zit nu veel meer in een efficienter punt zonder al te veel verlies.

Ga misschien nog eens kijken wat 2300MHz en 2350MHz doen, maar in principe is dit ruim afdoende voor veel games. Zeker omdat je hier al snel naar 100W minder kijkt dan die 330W TDP bios. En qua prestatieverlies is het 7% op dat andere profiel. Op de default verlies ik misschien 10%. Dat is niet zoveel als ik het afzet tegen hoeveel lager het verbruik is.
Wat kan ik zeggen, ik vond het voorgaande al indrukwekkend. Maar hier neem ik de pet voor af ;).
Minder verbruik en nog altijd dik betere prestaties dan een zuinig afgestelde RX6900XT.
Als ik dit had geweten dan, dan had ik serieus deze kaart overwogen voor de ITX build cq. verjaardagkado waar ik mee bezig ben, eventueel met wat hack en slash om het passend te krijgen (de pulse is eigenlijk 2cm te lang). Daar had ik de Reference RX6950XT voor aangeschaft.

Waar ik erg naar benieuwd ben is hoe het eruit ziet met het verbruik van het geheugensysteem. Heb je daar toevallig zin in om even naar te kijken met Furmark, OCCT of Timespy?

Ik heb hieronder wat metingen geplaatst van wat ik eerder in de post beschreven heb:

OCCT default
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tTcXCvx4SeM6wMDr7A03E2TftCU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/m61PJ7St1v5cL3ts73IcSbD4.png?f=fotoalbum_large

Custom Timespy 2560x1440 met alleen graphics test 1 + 2, stock
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/raLVZmGslOYXY2sZOjDIdsE2bCw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PiOikLRVI1x1VQQXRlWhghXX.png?f=fotoalbum_large

Custom Timespy 2560x1440 met alleen graphics test 1 + 2, Fmax 2000MHz
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lave1qjTOP2hq8NAd-_5ZcWWuSw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WwvsVHChUD8YjJjizfPiZ8Fs.png?f=fotoalbum_large

Custom Timespy 2560x1440 met alleen graphics test 1 + 2, Fmax 2000MHz + 1150mV target
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0r5ZoDL0ORQ0bMrl_P6GnD7cZus=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4lP6FSJJGRYHaIJdZ7YtJWQi.png?f=fotoalbum_large

Maar bij mij komt wel weer een gedachte op van hoever is AMD niet gegaan om nog een beetje clock speed uit N31 te halen? Want bij mij blijft de gedachte terugkomen wat als AMD zowel de RX7900XT als RX7900XTX op 2400MHz had afgesteld met lagere voltages, hoeveel efficienter waren ze dan niet geweest voor een paar procent prestatieverlies? Ja de RX7900XTX zou dan nipt van de RTX4080 verloren hebben en de RX7900XT zou eerder gelijkwaardig zijn aan de RTX4070Ti, maar wat maakt het verder uit? Want nu is de perceptie weer gezet dat Radeon inefficiënt is voor een paar procent prestatiewinst.

Ik kan gewoon die gedachte niet kwijtraken hoe erg AMD dit heeft verknalt. Als ze de videokaarten nu de RX7800XT ($750) en RX7970XT ($1000) hadden genoemd, dan was het marketingtechnisch zoveel beter geweest. De RX7900XT is vanwege haar 20GB VRAM gewoon beter dan de RTX4070Ti. Het hele punt van de RTX4070Ti is RT wat veel VRAM kost. De RX7900XTX is vervolgens weer zo'n aparte naam waardoor bijna niemand het kan volgen. Maar de RX7970XT zou meteen nostalgische gevoelens opwekken naar een zeer goede videokaart van ruim tien jaar geleden. Zo definieer je ook geen beoogt prestatiedoel of waardeoordeel tegenover de RTX4080 of RTX4090.
Dat sowieso. Maar imho geld dat net zo goed voor de RTX4090 bijvoorbeeld. Wanneer met Timespy de klok tot 2500MHz beperkt wordt (PL65%) behoudt men ca. 94% van de avg. FPS en nog meer voor de P1 FPS.
Quasar zone heeft dat eens onderzocht met een vergelijking tussen een PL en UV beperking.
Ik weet alleen niet of dat met de RTX4080 ook zo drastisch is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MTf-VnMouZW30aKT5ezFUgSnmhw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dWc6UuAgp5rd7B96frnwQnnO.png?f=fotoalbum_large

Op reddit is er iemand geweest die een powerscaling vergelijking heeft gemaakt tussen de RX7900XTX en RTX4090 https://www.reddit.com/r/..._power_scaling_from_275w/.
Afbeeldingslocatie: https://jedi95.com/ss/99c0b3e0d46035ea.png
Daarop afgaande zou 300W zinniger zijn geweest, maar als er op het efficiëntievlak niet te winnen is, dan begrijp ik de keuze op zich wel om daar 350W van te maken en daarmee de zogenaamde RTX4080 concurrent nipt af te troeven qua prestaties.

• Skyline GT-R
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-09 08:43
Mooie scores! Ik heb geen idee wat een 7900XTX vandaag doet inTS. Mijn XFX Merc kreeg ik begin dit jaar tot 34,3k :)
Skyline GT-R in "[AMD Radeon RX7000 series] Ervaringen & Discussie"

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@NosferatuX
Welkom bij Team Red ;) .

De stock Andrenaline UI is inderdaad erg wennen en naar mijn mening ook onlogisch ingedeeld met hoofd en sub tabs om dan ook aan de rechterkant nog een soort menu te hebben.
Maar persoonlijk vind ik het een hele verbetering t.o.v. de bejaarde Win95 Nvidia GUI.
Mocht je niets geven om gameprofielen & streaming/opname, dan bestaat er de mogelijkheid om een minimal driver installatie te doen en evt. Morepowertools erbij te nemen als vervanging voor Wattsman.
Met die combi wordt het héél overzichtelijk en fijn in gebruik.

Het is voor het eerst dat ik dit verneem, heb je daar toevallig ook een bron van waaruit dit blijkt?
Niet dat ik je niet geloof, maar ik kan er zo weinig over vinden (bijvoorbeeld welke Samsung chips dan zijn gebruikt).

Wat betreft het hoge idle verbruik is dit de klassieke monitor refresh probleem waarbij de videoklok niet terugschakeld. Ik gebruik zelf ook 2 monitoren en heb er gelukkig geen last van. Beeldschermen toevoegen geeft ook nauwelijks meer verbruik a 1W, dit in tegenstelling tot Nvidia waarbij het al gauw in 6W extra idle kan resulteren.
Er bestaat een eventuele fix voor door de monitor-timings aan te passen.
Zoek maar eens op CRU of reduced blanking / CVT-RB in het grote RDNA2 topic.
Daar is het al regelmatig besproken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

@CMT Oh ik blijf nog wel even spelen totdat ik het kan laten rusten.
Ik moet ook nog even wennen aan het idee dat ik misschien na 13+ jaar Radeon's kopen, misschien wel eens een aardige chip heb en ook gewoon eens op het juiste moment gekocht in plaats van net voor een prijsverlaging zoals ik zo vaak heb gedaan. :P

Verder heb ik blijkbaar wel Hynix.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1RwpMoSQthcjlUE3JwESrGEW778=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KucHh99CB77NjuPH5J4BgYZL.jpg?f=user_large

[ Voor 27% gewijzigd door DaniëlWW2 op 18-08-2023 00:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NosferatuX
  • Niet online
CMT schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 00:03:
@NosferatuX
Welkom bij Team Red ;) .

De stock Andrenaline UI is inderdaad erg wennen en naar mijn mening ook onlogisch ingedeeld met hoofd en sub tabs om dan ook aan de rechterkant nog een soort menu te hebben.
Maar persoonlijk vind ik het een hele verbetering t.o.v. de bejaarde Win95 Nvidia GUI.
Mocht je niets geven om gameprofielen & streaming/opname, dan bestaat er de mogelijkheid om een minimal driver installatie te doen en evt. Morepowertools erbij te nemen als vervanging voor Wattsman.
Met die combi wordt het héél overzichtelijk en fijn in gebruik.

[...]

Het is voor het eerst dat ik dit verneem, heb je daar toevallig ook een bron van waaruit dit blijkt?
Niet dat ik je niet geloof, maar ik kan er zo weinig over vinden (bijvoorbeeld welke Samsung chips dan zijn gebruikt).

Wat betreft het hoge idle verbruik is dit de klassieke monitor refresh probleem waarbij de videoklok niet terugschakeld. Ik gebruik zelf ook 2 monitoren en heb er gelukkig geen last van. Beeldschermen toevoegen geeft ook nauwelijks meer verbruik a 1W, dit in tegenstelling tot Nvidia waarbij het al gauw in 6W extra idle kan resulteren.
Er bestaat een eventuele fix voor door de monitor-timings aan te passen.
Zoek maar eens op CRU of reduced blanking / CVT-RB in het grote RDNA2 topic.
Daar is het al regelmatig besproken.
Dank :)
Ja het zit voor mij persoonlijk ook heel onlogisch in elkaar, zal uiteindelijk wel wennen denk ik.

Tot de conclussie mbt het geheugen ben ik gekomen door hier eigenlijk naar te zoeken. Zowel op Reddit als Overclock.net daar lijkt toch uit te komen dat overclocks op samsung geheugen heel snel instabiel zijn.
Ik ben toen ALLE written reviews gaan opzoeken van eerste kaarten dus omtrent dec jan feb en dat is allemaal Hynix. Ook is het OC potentieel een beetje identiek en klokt het allemaal naar en of tussen de 2700 en 2800 mhz. Later zijn er veel berichten te vinden van mensen die exemplaren hebben die niet zo hoog klokken of onstabiel zijn met hogere geheugen clocks. Die blijken dan samsung geheugen te hebben.

Ook conversaties gehad met mensen die na RMA een nieuwe kaart gekregen hebben die perfect werken en stil en koel maar veel slechter clocken op het geheugen en die zijn dan ook van een "hynix" kaart gegaan naar een "samsung" kaart.

Een bron naar een uitgebreide test waaruit dit blijkt gedaan door bv een noemenswaardige reveiwer heb ik niet maar met alles wat ik heb gevonden op reddit, overclock.net en in youtube comments lijkt het er heel erg op en mijn kaart, met samsung geheugen, accepteerd ook niks hoger dan 2600 als stabiele clock dus ik denk persoonlijk dat het wel een ding is maar uiteindelijk maakt het ook niet heel veel verschil
meljor schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 22:38:
[...]

Dat is netjes hoor. Tis alweer een tijdje terug dat ik er mee speelde qua settings want draai meestal stock.

Maar volgens mij haalde mijn xfx merc xtx na tweaken 33.000 als max, maar jaagde er dan ook zon 100w meer doorheen nog dan die van jou nu :o)

Stock dacht ik rond de 31.000 met zon 440w ofzo? Zal binnenkort nog weer es prutsen en benchen.
Haha ja +15 pwrlimit is bij mij ook iets van 460-480w, stock zit ergens op de 400-420 geloof ik. En nu met mijn settings dan op ongeveer 380

Acties:
  • +2 Henk 'm!
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 00:10:
Ik moet ook nog even wennen aan het idee dat ik misschien na 13+ jaar Radeon's kopen, misschien wel eens een aardige chip heb en ook gewoon eens op het juiste moment gekocht in plaats van net voor een prijsverlaging zoals ik zo vaak heb gedaan. :P

[Afbeelding]
Ik hoop het voor je, de tuning wijst er wel op :). Je had zoveel pech met de aanschaf van de 5800X3D die daarna in 3 maanden tijd met ca. 1/3 in prijs was gezakt. Maar dat hadden weinig zien aankomen denk ik.

Bedankt verder voor de GPU-Z screenshot. Dan verwacht ik eigenlijk niet veel verschil met de 7900XTX wat betreft het verbruik van het geheugensysteem. Maar als je leuk vind om het te onderzoeken, dan graag ^^.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@NosferatuX
Met een GPU-z uitlezing weet je het zeker ;).
Het kan ook gewoon zijn dat mensen een slechtere bin van de geheugenchips hebben teruggekregen.
Zo'n overstap naar een ander merk geheugenchips zou wel het (roddel)nieuws op Videocardz.com halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NosferatuX
  • Niet online
CMT schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 01:21:
@NosferatuX
Met een GPU-z uitlezing weet je het zeker ;).
Het kan ook gewoon zijn dat mensen een slechtere bin van de geheugenchips hebben teruggekregen.
Zo'n overstap naar een ander merk geheugenchips zou wel het (roddel)nieuws op Videocardz.com halen.
Ja ik heb samsug geheugen inderdaad.
Weet het niet, overclock.net staat er echt vol mee en het is ook niet dat ze niet binnen spec vallen. Het OC potentieel is gewoon heel slecht

https://www.overclock.net...06/page-203#post-29223303

Even als voorbeeld deze link van de owners thread. Dit is dan pagina 203 en geeft het wel een beetje weer maar het staat er verder vol mee.

Bijna alle ervaringen mbt samsung geheugen zijn onstabiele clocks boven de 2600/2650 mhz en ik heb hetzelfde dus ik vermoed het wel. De performance gain is echter niet heel erg groot dus ga mij er verder niet druk om maken als het zo is

[ Voor 12% gewijzigd door NosferatuX op 18-08-2023 01:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@NosferatuX
Ah dat is jammer. Het was nog wel leuk geweest om te kijken of er winst te halen viel met een lager Vram voltage en/of strakkere timings, maar alles zit tegenwoordig zo potdicht :X .
Aan de andere kant zou ik mij er ook niet echt druk om maken, eventuele winst is maar erg klein en vooral interessant voor degene die elke % najagen.
Het kan best mogelijk zijn dat het Samsung geheugen minder verbruikt en daardoor meer powerbudget overblijft voor de cores.

Bij welke winkel heb je deze kaart aangeschaft als ik vragen mag?
Ik ben er voor 85% uit dat ik voor de Sapphire 7900XTX nitro wil gaan, maar wil dan een poging wagen om eentje met Hynix geheugen te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

DaniëlWW2 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 00:10:

[Afbeelding]
Herkenbaar en idd fijn :) Ik land meestal helaas ook gewoon een run of the mill chip... :P Maar ja daar zijn er uiteindelijk ook de meeste van....

Hoe bevalt je nieuwe kaart met gamen? Van een 5700XT (toch?) naar een RX7900XT is best weer een flinke stap.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:02
Denk dat jij in je opsomming de RX6800XT 16GB vergeet. Die was afgelopen jaar al te koop onder de €600

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

@NosferatuX De Adrenalin software heeft het probleem dat de menubalk bovenin zit met submenu's eronder. Dat is niemand gewend. Verder moet je eens op het tandwiel rechtsboven klikken en dan naar Preferences gaan. Kan je ook wat zinloze dingen uitzetten. ;)

Tweede is undervolting. Ik denk dat je het moet zien als AMD die dat beetje OC potentieel er meestal al zelf uithaalt. Verder vermoed ik dat omdat AMD zoveel minder chips verscheept, ze minder vrijheid hebben om meer SKU's te maken en dus meer chips moeten verkopen van wat lagere kwaliteit in een hogere SKU. Denk alleen al aan al die laptop en workstation SKU's van Nvidia naast hun GeForce SKU's. Ze kunnen daar veel meer doen met voltages en clock speeds. Botweg kunnen ze de "rommel" kwijt in laptops met fors verlaagde clock speeds en voltages. Verder kiest Nvidia er bij hun high end chips er steeds vaker voor om de volledige chip te verkopen als workstation en een cut down als GeForce en ook in laptops. Gamers krijgen allang niet meer de beste chips.

Zo krijg je denk ik bij Radeon de soms erg hoge voltages voor een relatief lage clock speed target. Undervolting werkt dan ook bijna altijd. Je speelt gewoon met je voltage x ampere = watt. Je hebt bijvoorbeeld een TDP van 300W. Verlaag je voltage en dan krijg je voor dezelfde vermogenslimiet, meer ampere. Zo kan je de clock speed verhogen zonder dat de GPU instabiel word. Of je verlaagt kunstmatig het vermogen voor nauwelijks prestatieverlies. Dat is wat velen dus doen. :)

@Help!!!! Nou ik zet alle settings op max. :P
Maar ray tracing is soms wel leuk, nadat ik mods voor Cyberpunk en Witcher 3 heb geïnstalleerd die de belachelijke instellingen wat minder belachelijk maakten voor nauwelijks grafisch verlies. Verder ook eens wat XeSS vs. FSR2 getest. Tja, XeSS kan soms wat beter op detail zijn, maar het kan echt blurry worden. Dat lijkt FSR2 beter voor elkaar te hebben. Maar de shimmering is weer bij FSR2 minder. In principe kan ik net RT aanzetten zonder upscaling, maar die hogere framerates zijn wel welkom. Het is een balans zoeken.

Uiteindelijk heb ik de RX7900XT meer voor recente en aankomende games dan oudere. Ik hoef me geen zorgen te maken over VRAM capaciteit en ik zit denk ik ook wel goed als het om RT in UE5 games zal gaan. Verder blijf ik me afvragen wat met dual issue gaat gebeuren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyline GT-R
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 09:33:
[...]
...meer chips moeten verkopen van wat lagere kwaliteit in een hogere SKU...
[...]
Dat lijkt me niet hoor. Iedere chip proberen ze te verkopen als een zo duur mogelijke SKU, ook al haalt die 'mindere' chip dat maar net; hij voldoet gewoon aan de specs.
Dat neemt niet weg natuurlijk dat er een verschil in kwaliteit zit tussen de chips. Dat zie je normaal terugkomen in de verschillende versies van de AIB partners met OC en non-OC modellen. En ook daar, door de huidige boost algorithmes zit daar ook steeds minder verschil op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Skyline GT-R schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 09:39:
[...]

Dat lijkt me niet hoor. Iedere chip proberen ze te verkopen als een zo duur mogelijke SKU, ook al haalt die 'mindere' chip dat maar net; hij voldoet gewoon aan de specs.
Dat neemt niet weg natuurlijk dat er een verschil in kwaliteit zit tussen de chips. Dat zie je normaal terugkomen in de verschillende versies van de AIB partners met OC en non-OC modellen. En ook daar, door de huidige boost algorithmes zit daar ook steeds minder verschil op.
Ik vermoed het eigenlijk wel. Kijk bijvoorbeeld naar GA102. Ik blijf erbij dat Samsung 8nm matig was, maar alsnog. Kijk hoeveel SKU's en configuraties Nvidia had. Er zit ook een duidelijk patroon in. De workstation A modellen hebben als je er goed naar kijkt, vaak de beste configuraties.
https://www.techpowerup.com/gpu-specs/nvidia-ga102.g930

GA104 is misschien nog duidelijker met nog meer SKU's. Ik tel 27 SKU's voor een midrange chip. Zeker vijf SM configuraties en verschillende VRAM capaciteit of snelheid alsmede clock speed configuraties. Die chips worden op een compleet ander niveau gebinned dan wat AMD doet of lijkt te kunnen.
https://www.techpowerup.com/gpu-specs/nvidia-ga104.g964
Ik zou nu bijna willen zeggen dat Nvidia ze ook allemaal verkoopt, maar daar ging wat mis. :P

Vergelijk het vervolgens met N21 en N22. Veel minder SKU's en veel minder variaties tussen de SKU's. De verschillen tussen een gaming, mobile en workstation model zijn vaak gering en niet meer dan wat clock speed.
https://www.techpowerup.com/gpu-specs/amd-navi-21.g923
https://www.techpowerup.com/gpu-specs/amd-navi-22.g951

Met Ada zie ik het ook al.
AD102 heeft al een aardige lijst aan workstation SKU's.
https://www.techpowerup.com/gpu-specs/nvidia-ad102.g1005
AD103 is wel een aparte met maar een basis configuratie.
https://www.techpowerup.com/gpu-specs/nvidia-ad103.g1012
AD104 begint ook aardig wat variatie te laten zien. Hier GeForce, workstation en mobile.
https://www.techpowerup.com/gpu-specs/nvidia-ad104.g1013

Dit is Nvidia hun privilege met hun 70%+ marktaandeel. Ze laten veel meer chips maken en kunnen meer SKU's valideren ook bekostigen, wetende dat ze dit brede portfolio kunnen verkopen. AMD heeft die luxe niet. Daar hebben ze al genoeg problemen om hun GPU's te verkopen waarbij de perceptie rondom Radeon alsmede de marketingafdeling van de RTG, echt niet helpt. Meer SKU's maakt het alleen maar complexer en kostbaarder voor de RTG. Maar daarom denk ik wel dat ze veel chips die eigenlijk beter kunnen, met erg hoge voltages verschepen om de slechte chips die dan net stabiel zijn, ook te kunnen verkopen voor een hogere prijs.

Dit is overigens voor mij ook een deel van de teleurstelling over de RX7900GRE. Het is 80CU om 84CU en 16GB om 20GB. Ik had het interessant gevonden als het de RX7800XT was geweest met 16GB aan 20gbps GDDR6 en meer fatsoenlijke clock speeds. Want ik vraag me af of er een noemenswaardig kwaliteitsverschil tussen die twee chips is? Het zou namelijk ook vanuit het perspectief van AMD, gunstig zijn als de RX7900XT haar premium status meer zou kunnen bewijzen tegenover een 80CU "RX7800XT" met een betere clock speed/voltage curve. Bijvoorbeeld beiden rond de 300W, maar de RX7900XT heeft wel 20GB aan VRAM, meer L3 cache, geheugenbrandbreedte en is wat sneller. Idem voor die 70CU N31 configuratie. Maak daar dan de "RX7800" van met lagere clock speeds voor de slechtste chips.

Maar dat lijkt er gewoon niet in te zitten, waardoor mijn voorbeeld ook theoretisch blijft. Nvidia zou dit doen om elke cent uit elke GPU te halen. AMD duidelijk niet. Ergens is dat ook wel best omdat wij tweakers dan meer performance uit veel Radeon's kunnen halen. Maar vanuit het zakelijk perspectief is het misschien niet zo handig van de RTG. Ik vermoed alleen dat we weinig keuze hebben omdat ze te weinig GPU's laten maken en verkopen om veel meer SKU's te ondersteunen, deze strakker te binnen en uit elke SKU het maximale te verdienen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NosferatuX
  • Niet online
CMT schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 04:49:
@NosferatuX
Ah dat is jammer. Het was nog wel leuk geweest om te kijken of er winst te halen viel met een lager Vram voltage en/of strakkere timings, maar alles zit tegenwoordig zo potdicht :X .
Aan de andere kant zou ik mij er ook niet echt druk om maken, eventuele winst is maar erg klein en vooral interessant voor degene die elke % najagen.
Het kan best mogelijk zijn dat het Samsung geheugen minder verbruikt en daardoor meer powerbudget overblijft voor de cores.

Bij welke winkel heb je deze kaart aangeschaft als ik vragen mag?
Ik ben er voor 85% uit dat ik voor de Sapphire 7900XTX nitro wil gaan, maar wil dan een poging wagen om eentje met Hynix geheugen te halen.
Ik heb had hem bij amazon gekocht, daar was hij het goedkoopste en direct leverbaar.
Op overclock.net zit dus ook iemand die blijkbaar kaarten koopt, bios update en verkoopt. Die melde laatst dat van de laatste 3 nitros die hij kocht er twee waren met hynix geheugen en eentje met samsung. Er is dus wellicht wel kans dat je er een met hynix.

Ik ben wel iemand geweest die heel erg bezig was met overclocken, was ook vaste klant van de OC clubs op overclock.net dus het zit er wel een beetje in maar ik doe dat al heel lang niet meer vandaar dat het me eigenlijk ook niet heel veel uitmaakt omdat de prestatiewinst inderdaad minimaal is in dit geval maar toch knaagt het haha.
Maar zoals je zegt, niet iets om je erg druk over te maken!
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 09:33:
@NosferatuX De Adrenalin software heeft het probleem dat de menubalk bovenin zit met submenu's eronder. Dat is niemand gewend. Verder moet je eens op het tandwiel rechtsboven klikken en dan naar Preferences gaan. Kan je ook wat zinloze dingen uitzetten. ;)

Tweede is undervolting. Ik denk dat je het moet zien als AMD die dat beetje OC potentieel er meestal al zelf uithaalt. Verder vermoed ik dat omdat AMD zoveel minder chips verscheept, ze minder vrijheid hebben om meer SKU's te maken en dus meer chips moeten verkopen van wat lagere kwaliteit in een hogere SKU. Denk alleen al aan al die laptop en workstation SKU's van Nvidia naast hun GeForce SKU's. Ze kunnen daar veel meer doen met voltages en clock speeds. Botweg kunnen ze de "rommel" kwijt in laptops met fors verlaagde clock speeds en voltages. Verder kiest Nvidia er bij hun high end chips er steeds vaker voor om de volledige chip te verkopen als workstation en een cut down als GeForce en ook in laptops. Gamers krijgen allang niet meer de beste chips.

Zo krijg je denk ik bij Radeon de soms erg hoge voltages voor een relatief lage clock speed target. Undervolting werkt dan ook bijna altijd. Je speelt gewoon met je voltage x ampere = watt. Je hebt bijvoorbeeld een TDP van 300W. Verlaag je voltage en dan krijg je voor dezelfde vermogenslimiet, meer ampere. Zo kan je de clock speed verhogen zonder dat de GPU instabiel word. Of je verlaagt kunstmatig het vermogen voor nauwelijks prestatieverlies. Dat is wat velen dus doen. :)

@Help!!!! Nou ik zet alle settings op max. :P
Maar ray tracing is soms wel leuk, nadat ik mods voor Cyberpunk en Witcher 3 heb geïnstalleerd die de belachelijke instellingen wat minder belachelijk maakten voor nauwelijks grafisch verlies. Verder ook eens wat XeSS vs. FSR2 getest. Tja, XeSS kan soms wat beter op detail zijn, maar het kan echt blurry worden. Dat lijkt FSR2 beter voor elkaar te hebben. Maar de shimmering is weer bij FSR2 minder. In principe kan ik net RT aanzetten zonder upscaling, maar die hogere framerates zijn wel welkom. Het is een balans zoeken.

Uiteindelijk heb ik de RX7900XT meer voor recente en aankomende games dan oudere. Ik hoef me geen zorgen te maken over VRAM capaciteit en ik zit denk ik ook wel goed als het om RT in UE5 games zal gaan. Verder blijf ik me afvragen wat met dual issue gaat gebeuren. :)
Zou heel goed kunnen inderdaad! En ik had al even bij die opties gekeken en een en ander uit gezet haha

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@NosferatuX
Bedankt voor de toelichting. Op hoop van zegen heb ik vandaag de knoop doorgehakt en een 7900XTX Nitro besteld :). Het zal mijn 1e AIB AMD kaart worden, dus ik ben er benieuwd naar de bouwkwaliteit. Maar wat ik ervan gezien heb, lijkt het gebouwd te zijn als een tank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NosferatuX
  • Niet online
CMT schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 12:10:
@NosferatuX
Bedankt voor de toelichting. Op hoop van zegen heb ik vandaag de knoop doorgehakt en een 7900XTX Nitro besteld :). Het zal mijn 1e AIB AMD kaart worden, dus ik ben er benieuwd naar de bouwkwaliteit. Maar wat ik ervan gezien heb, lijkt het gebouwd te zijn als een tank.
Nice, denk dat je er zeker plezier mee hebt ook als ie samsung geheugen heeft dus zou me daar niet druk om maken.
Vanaf welke kaart upgrade je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ehm ik durf het bijna niet te zeggen, maar dit is eigenlijk om naast de 4090FE te leggen.
Een van de twee moet een upgrade worden voor de RX6900XT die mij al 2.5 jaar trouw dienst heeft bewezen.

De 4090FE heeft een lijstje problemen die mij tegenzitten.
Maar wat mij met name een doorn in het oog is, is de brakke Freesync ondersteuning van Nvidia.
Aangezien ik 80% van de gametijd aan WoW spendeer is dat een nogal belangrijk punt.
Plus dat de driver overhead voor dat spel op sommige plaatsen ervoor zorgt dat de 4090 helemaal op z'n gat zit (en mijn oude RX6900XT 20% sneller is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NosferatuX
  • Niet online
CMT schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 12:31:
Ehm ik durf het bijna niet te zeggen, maar dit is eigenlijk om naast de 4090FE te leggen.
Een van de twee moet een upgrade worden voor de RX6900XT die mij al 2.5 jaar trouw dienst heeft bewezen.

Maar wat mij met name een doorn in het oog is, is de brakke Freesync ondersteuning van Nvidia.
Aangezien ik 80% van de gametijd aan WoW spendeer is dat een nogal belangrijk punt.
Plus dat de driver overhead voor dat spel op sommige plaatsen ervoor zorgt dat de 4090 helemaal op z'n gat zit (en mijn oude RX6900XT 20% sneller is).
Ah oke :) Jammer dat de 4090 niet helemaal is wat je verwachte, helemaal voor die prijs!

Freesync werkte trouwens perfect op mijn Nvidia GPU. Is wel een scherm met de hoogste gsync compatible gradatie. Wellicht dat daar wel wat verschil in zit geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

CMT schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 12:10:
@NosferatuX
One of us, one of us. :Y)
Welkom bij de Sapphire Cult. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:49
CMT schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 12:31:

Das wel shit ja, met welke cpu is dat? En is dat in meer spellen zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@NosferatuX
Het komt ook wel omdat ik een VA scherm heb en die zijn erg gevoelig voor onderbrekingen in de VRR.
Met de Nvidia driver is het probleem dat de LFC daarmee binnen het monitor Freesync bereikt ligt in plaats van op de ondergrens. Daardoor ontstaan er continue omschakelingen, precies waar je het niet wilt hebben (pakweg bij 60-70 FPS). Het is wel jammer inderdaad, want de 4090FE is wel érg mooi gebouwd en van zeer hoge kwaliteit.

@DaniëlWW2
All hail Lord Sapphire _/-\o_

@meljor
Met een 5800X3D en alleen in situaties waarbij sprake is van een klassieke 1 CPU thread bottleneck.
In normale situaties, blaast de RTX4090 de 6900XT gewoon weg. Bij moderne spellen zal het dus haast niet voorkomen.
Maar die niche situaties zijn voor mij persoonlijk wel problematisch omdat het toevallig ook overlapt met de Nvidia Freesync 'issue'. Lage FPS door driver overhead bottleneck -> LFC schakelingen - > geflikker en flitsen op het VA scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NosferatuX
  • Niet online
CMT schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 16:06:
@NosferatuX
Het komt ook wel omdat ik een VA scherm heb en die zijn erg gevoelig voor onderbrekingen in de VRS.
Met de Nvidia driver is het probleem dat de LFC daarmee binnen het monitor Freesync bereikt ligt in plaats van op de ondergrens. Daardoor ontstaan er continue omschakelingen, precies waar je het niet wilt hebben (pakweg bij 60-70 FPS). Het is wel jammer inderdaad, want de 4090FE is wel érg mooi gebouwd en van zeer hoge kwaliteit.
Je zou eventueel ook je scherm kunnen upgraden naar eentje waar het wel goed op werkt en dan kan je misschien alles met je 4090 dat je wilt.
Is misschien net zo duur of iets duurder als een 7900 XTX maar je hebt wel meer performance. Tenzij je natuurlijk helemaal tevreden verder bent met de monitor die je nu hebt en die andere dingen los je er niet mee op dan

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

NosferatuX schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 23:29:
[...]

Je zou eventueel ook je scherm kunnen upgraden naar eentje waar het wel goed op werkt en dan kan je misschien alles met je 4090 dat je wilt.
Is misschien net zo duur of iets duurder als een 7900 XTX maar je hebt wel meer performance. Tenzij je natuurlijk helemaal tevreden verder bent met de monitor die je nu hebt en die andere dingen los je er niet mee op dan
Volgens mij speelt er ook wat met overhead. ;)
Het is enigszins bekend dat de RTX4090 met haar 16384 FP shaders/128SM's, nogal wat problemen kan hebben met utilisatie. Dat op 4K een RTX4080 met 9728 FP shaders/76SM's, iets van 30% sneller is, zegt al genoeg. Het is immers 68% meer shaders. Idem dat een alleen 7800X3D dat gat wel eens richting de 40% kan oprekken. 7800X3D is dan ook een bijzondere CPU, zeker voor gaming.

Het probleem is dat RTX4090 last heeft van Nvidia hun verouderde driver model. Met Maxwell had Nvidia een erg slim software trucje ontwikkeld om wat meer berekeningen die de CPU moet doen voordat de GPU haar shaderprogramma's krijgt met de opdracht te renderen, te kunnen parallelliseren naar meer CPU cores. Dat was nog de DX11 tijd waar in principe elke game hiervoor moest vertrouwen op een CPU core. Het resultaat hiervan was dat Nvidia wat energie kon besparen op de GPU en hun GPU's ook van meer instructies kon voorzien. Combineer dat met Maxwell waar Nvidia eindelijk hun berekeningsexecutie geoptimaliseerd had, en dan kreeg je iets exceptioneels.

Pascal was vervolgens letterlijk Maxwell 2.0, Turing was een verdere verfijning en Ampere en Ada borduren voort op Turing. Maar wat ooit een sterkte was in DX11, is nu steeds meer een zwakte in DX12 geworden. Met DX12 zijn developers veel meer verantwoordelijk voor de render pipeline optimaliseren, is de limiet van een CPU core verdwenen en kan je zo naar 16 threads gaan en kunnen developers ook beter zelf optimaliseren. Maar er zit bij Nvidia nog steeds een abstractielaag tussen die voor onnodige overhead zorgt. Dat is waarom Nvidia al enkele generaties met een overhead probleem zit. Dat was tot dusver altijd oudere CPU met een nieuwe GPU, maar met de RTX4090 lijkt het elke CPU te zijn, zelfs de 7800X3D. Ik zou totaal niet verbaast zijn als volgend jaar met Zen 5, de RTX4090 opeens nog eens 10% sneller zou worden tegenover de RTX4080 in nieuwe games. Maar daar heb je nu niks aan.

RTX4090 is puur 4K, nieuwe games en RT. Daar is natuurlijk niks mis mee, maar als je net die games niet speelt en niet dat systeem rond een RTX4090 bouwt, dan zijn de resultaten wisselend. Dit is helaas ook iets dat niet goed getest word door veel reviewers die allemaal precies hetzelfde doen voor "wetenschappelijk resultaat". Als ik een RTX4090 had, dan zou ik meestal DLSS2 waarschijnlijk niet eens aanzetten. Er zijn ook games waarbij dat niet of nauwelijks prestatiewinst geeft omdat je met de verlaagde render resolutie, meteen weer tegen een CPU limiet aanloopt. Jedi Survivor was er bijvoorbeeld een voorbeeld van. Zeker de eerste dagen werd er maar geroepen dat de game dramatisch geoptimaliseerd was, terwijl de Radeon's nergens last van hadden. Kwam heel snel een patch die het recht trok, maar het was voor mij vrij leerzaam en voorspelbaar. Hogwarts Legacy is nog steeds duidelijk een game waar Nvidia problemen heeft.

Maar af en toe zie je de aanwijzingen wel. Bijvoorbeeld dat de RTX4090 vaak aardig wat prestatievoorsprong verliest op lagere resoluties. Gisteren had HWU er nog een mooie test voor. Met een 7800X3D is de RTX4090, 39% sneller dan de RX7900XTX op 4K. Op 1440p is het nog 25% en op 1080p is het 11%.

De RX7900XTX presteert veel meer naar haar kunnen omdat AMD minder overhead heeft en hun GPU's beter zijn om shaders aan het werk te houden. AMD is niet voor niks ruim een decennium geleden al begonnen met het duwen naar de moderne low level API's in DX12 en Vulkan. AMD heeft dat software trucje van Nvidia niet. AMD heeft juist minder abstractie en doet wat meer dingen op hun GPU. Op elke Radeon zit prominent een krachtige set aan scheduling hardware met extra functies om stalls in de render pipeline ook weg te werken. Het resultaat is dat AMD over het algemeen nu wat consistenter en toleranter is tussen verschillende hardware configuraties. Je gaat minder snel tegen een harde limiet aanlopen, zeker op lagere resoluties of in oudere games. In theorie zou zich dat ook moeten vertalen in constantere framerates. Gebeurd niet altijd, maar er lijkt daar ook een zekere trend te zijn dat RDNA GPU's qua frametimes ook consistenter kunnen zijn. Komt bij dat met RDNA, AMD ook is overgestapt naar single issue SIMD32 zoals Nvidia had perfectioneert met Maxwell. Zeker na wat driver updates de afgelopen jaren, is RDNA inmiddels ook behoorlijk goed in veel oudere games.

Het is uiteindelijk zowel de zegen als de vloek van PC gaming. Je kan een configuratie hebben die perfect zou moeten werken, maar dit niet doet. Ik weet nog dat toen ik noodgedwongen van mijn RX Vega 56 naar een RX5700XT ging, mijn framerate in Total War Rome II opeens verdubbelde. Dat kwam omdat die game botweg niet om kan gaan met GCN GPU's. Dat soort dingen gebeuren gewoon. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hollister78
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 19-09 16:02
Gaat AMD ooit nog de issues met VR oplossen voor de 7000 serie? Ik begin de hoop te verliezen en overweeg een 6950XT te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
NosferatuX schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 23:29:
[...]

Oh maar die optie heb ik ook overwogen.
Maar geen van de huidige modellen sluit goed aan op mijn specifieke wensen.
De Dell AW3423DWF was een mogelijkheid, maar dat model wordt geplaagd door coilwhine problemen die Dell schijnbaar weigert op te lossen (zogenaamd niet mogelijk).

De huidige LG35WN65C heb ik gekozen na een lange zoektocht en daar ben ik héél content mee.
Het is o.a. een van de weinige echte sRGB schermen én waar Freesync goed op werkt. Of liever gezegd waar het nadeel van VA geflikker vanwege frametime interrupties beperkt blijft.

Het overhead probleem waar ik trouwens over gesproken heb heeft tot nu toe alleen betrekking op 1 specifieke situatie. Dus over het algemeen speelt het niet zo.
Maar het is voor mij wel een vervelende situatie omdat in WoW - Dragonflight het een soort thuishonk/hub is waarvan je weer verder reist. Ik kan mij dan mateloos daar aan gaan ergeren.
DaniëlWW2 schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 10:22:
De RX7900XTX presteert veel meer naar haar kunnen omdat AMD minder overhead heeft en hun GPU's beter zijn om shaders aan het werk te houden. AMD is niet voor niks ruim een decennium geleden al begonnen met het duwen naar de moderne low level API's in DX12 en Vulkan. AMD heeft dat software trucje van Nvidia niet. AMD heeft juist minder abstractie en doet wat meer dingen op hun GPU. Op elke Radeon zit prominent een krachtige set aan scheduling hardware met extra functies om stalls in de render pipeline ook weg te werken. Het resultaat is dat AMD over het algemeen nu wat consistenter en toleranter is tussen verschillende hardware configuraties. Je gaat minder snel tegen een harde limiet aanlopen, zeker op lagere resoluties of in oudere games. In theorie zou zich dat ook moeten vertalen in constantere framerates. Gebeurd niet altijd, maar er lijkt daar ook een zekere trend te zijn dat RDNA GPU's qua frametimes ook consistenter kunnen zijn. Komt bij dat met RDNA, AMD ook is overgestapt naar single issue SIMD32 zoals Nvidia had perfectioneert met Maxwell. Zeker na wat driver updates de afgelopen jaren, is RDNA inmiddels ook behoorlijk goed in veel oudere games.
Ik moet de video nog een keer rustig bekijken, maar wat mij in ieder geval opviel is dat in sommige 4k benchmarks het verschil tussen de P1 FPS en avg FPS, verhoudingsgewijs een stuk kleiner is met de 7900XTX. Dus er is sprake van meer stabiele FPS in sommige gevallen.
Maar er zitten ook vreemde situaties in waarbij de 7900XTX (fors) langzamer is i.c.m. de 13900k dan met een 7800X3D. Biglittle scheduling probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

CMT schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 18:58:
Ik moet de video nog een keer rustig bekijken, maar wat mij in ieder geval opviel is dat in sommige 4k benchmarks het verschil tussen de P1 FPS en avg FPS, verhoudingsgewijs een stuk kleiner is met de 7900XTX. Dus er is sprake van meer stabiele FPS in sommige gevallen.
Maar er zitten ook vreemde situaties in waarbij de 7900XTX langzamer is i.c.m. de 13900k dan met een 7800X3D. Biglittle scheduling probleem?
Geen idee wat er mis gaat met de 13900K in sommige games. Maar het viel mij ook op dat er games zijn die dat soort problemen hebben. In ieder geval bewijst het wel hoe goed die 7800X3D eigenlijk is. Die presteert op elke resolutie met beide videokaarten in elke game goed. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NosferatuX
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 10:22:
[...]

Volgens mij speelt er ook wat met overhead. ;)
Het is enigszins bekend dat de RTX4090 met haar 16384 FP shaders/128SM's, nogal wat problemen kan hebben met utilisatie. Dat op 4K een RTX4080 met 9728 FP shaders/76SM's, iets van 30% sneller is, zegt al genoeg. Het is immers 68% meer shaders. Idem dat een alleen 7800X3D dat gat wel eens richting de 40% kan oprekken. 7800X3D is dan ook een bijzondere CPU, zeker voor gaming.

Het probleem is dat RTX4090 last heeft van Nvidia hun verouderde driver model. Met Maxwell had Nvidia een erg slim software trucje ontwikkeld om wat meer berekeningen die de CPU moet doen voordat de GPU haar shaderprogramma's krijgt met de opdracht te renderen, te kunnen parallelliseren naar meer CPU cores. Dat was nog de DX11 tijd waar in principe elke game hiervoor moest vertrouwen op een CPU core. Het resultaat hiervan was dat Nvidia wat energie kon besparen op de GPU en hun GPU's ook van meer instructies kon voorzien. Combineer dat met Maxwell waar Nvidia eindelijk hun berekeningsexecutie geoptimaliseerd had, en dan kreeg je iets exceptioneels.

Pascal was vervolgens letterlijk Maxwell 2.0, Turing was een verdere verfijning en Ampere en Ada borduren voort op Turing. Maar wat ooit een sterkte was in DX11, is nu steeds meer een zwakte in DX12 geworden. Met DX12 zijn developers veel meer verantwoordelijk voor de render pipeline optimaliseren, is de limiet van een CPU core verdwenen en kan je zo naar 16 threads gaan en kunnen developers ook beter zelf optimaliseren. Maar er zit bij Nvidia nog steeds een abstractielaag tussen die voor onnodige overhead zorgt. Dat is waarom Nvidia al enkele generaties met een overhead probleem zit. Dat was tot dusver altijd oudere CPU met een nieuwe GPU, maar met de RTX4090 lijkt het elke CPU te zijn, zelfs de 7800X3D. Ik zou totaal niet verbaast zijn als volgend jaar met Zen 5, de RTX4090 opeens nog eens 10% sneller zou worden tegenover de RTX4080 in nieuwe games. Maar daar heb je nu niks aan.

RTX4090 is puur 4K, nieuwe games en RT. Daar is natuurlijk niks mis mee, maar als je net die games niet speelt en niet dat systeem rond een RTX4090 bouwt, dan zijn de resultaten wisselend. Dit is helaas ook iets dat niet goed getest word door veel reviewers die allemaal precies hetzelfde doen voor "wetenschappelijk resultaat". Als ik een RTX4090 had, dan zou ik meestal DLSS2 waarschijnlijk niet eens aanzetten. Er zijn ook games waarbij dat niet of nauwelijks prestatiewinst geeft omdat je met de verlaagde render resolutie, meteen weer tegen een CPU limiet aanloopt. Jedi Survivor was er bijvoorbeeld een voorbeeld van. Zeker de eerste dagen werd er maar geroepen dat de game dramatisch geoptimaliseerd was, terwijl de Radeon's nergens last van hadden. Kwam heel snel een patch die het recht trok, maar het was voor mij vrij leerzaam en voorspelbaar. Hogwarts Legacy is nog steeds duidelijk een game waar Nvidia problemen heeft.

Maar af en toe zie je de aanwijzingen wel. Bijvoorbeeld dat de RTX4090 vaak aardig wat prestatievoorsprong verliest op lagere resoluties. Gisteren had HWU er nog een mooie test voor. Met een 7800X3D is de RTX4090, 39% sneller dan de RX7900XTX op 4K. Op 1440p is het nog 25% en op 1080p is het 11%.
[YouTube: Ryzen 7 7800X3D vs. Core i9-13900K: Radeon RX 7900 XTX [Driver Overhead Test]]

Het is uiteindelijk zowel de zegen als de vloek van PC gaming. Je kan een configuratie hebben die perfect zou moeten werken, maar dit niet doet. Ik weet nog dat toen ik noodgedwongen van mijn RX Vega 56 naar een RX5700XT ging, mijn framerate in Total War Rome II opeens verdubbelde. Dat kwam omdat die game botweg niet om kan gaan met GCN GPU's. Dat soort dingen gebeuren gewoon. :)
Ah vandaar :) Straks even videootje kijken als ik tijd heb. Heb zelf gelukkig weinig last gehad van dat soort dingen.
CMT schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 18:58:
[...]

Oh maar die optie heb ik ook overwogen.
Maar geen van de huidige modellen sluit goed aan op mijn specifieke wensen.
De Dell AW3423DWF was een mogelijkheid, maar dat model wordt geplaagd door coilwhine problemen die Dell schijnbaar weigert op te lossen (zogenaamd niet mogelijk).

De huidige LG35WN65C heb ik gekozen na een lange zoektocht en daar ben ik héél content mee.
Het is o.a. een van de weinige echte sRGB schermen én waar Freesync goed op werkt. Of liever gezegd waar het nadeel van VA geflikker vanwege frametime interrupties beperkt blijft.
Ja als je verder super tevreden ben met het scherm zou ik die ook niet zo snel vervangen inderdaad.
Heb je de Nitro al binnen?

--------------

De nieuwe driver van gisteren heeft trouwens mijn 100w idle power draw opgelost :)
Vram clock gaat nu netjes naar beneden ipv op volle snelheid staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

NosferatuX schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 09:05:
[...]

Ah vandaar :) Straks even videootje kijken als ik tijd heb. Heb zelf gelukkig weinig last gehad van dat soort dingen.
Het is ook echt pas een probleem geworden met de RTX4090. Het was er al met videokaarten zoals de RTX3090 of RTX2080Ti, maar veel minder prominent. Met oudere videokaarten gebeurde het alleen als je een oudere CPU had. Met de RTX4090 gebeurd het ook met recente en snelle CPU's. :)
De nieuwe driver van gisteren heeft trouwens mijn 100w idle power draw opgelost :)
Vram clock gaat nu netjes naar beneden ipv op volle snelheid staan
Ook even getest en bij mij is het wat wisselend. Ik zie wat verbeteren met name voor video's afspelen met mijn eerste 1440p op 165Hz en de tweede op 60Hz. Maar als ik die tweede ook op 165Hz zet en op beiden een YT video open, dan is het 90W. Ga ik naar 144Hz voor dat tweede scherm, dan gaat er een paar watt af. En met 120Hz weer een paar eraf.

Ik heb het "geluk" dat het tweede scherm helaas een DP port heeft die niet helemaal goed meer is. Dat scherm wil helaas nog wel eens gaan flikkeren met hogere verversingssnelheden waardoor ik die op 60Hz laat staan. In idle of terwijl ik dit type, zit ik op 29-30W volgens de uitlezing. YT is ongeveer 35W met af en toe een korte piek naar 50W en dan weer terug. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NosferatuX
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 10:27:
[...]

Ook even getest en bij mij is het wat wisselend. Ik zie wat verbeteren met name voor video's afspelen met mijn eerste 1440p op 165Hz en de tweede op 60Hz. Maar als ik die tweede ook op 165Hz zet en op beiden een YT video open, dan is het 90W. Ga ik naar 144Hz voor dat tweede scherm, dan gaat er een paar watt af. En met 120Hz weer een paar eraf.

Ik heb het "geluk" dat het tweede scherm helaas een DP port heeft die niet helemaal goed meer is. Dat scherm wil helaas nog wel eens gaan flikkeren met hogere verversingssnelheden waardoor ik die op 60Hz laat staan. In idle of terwijl ik dit type, zit ik op 29-30W volgens de uitlezing. YT is ongeveer 35W met af en toe een korte piek naar 50W en dan weer terug. :)
Hm okay, volgens mij zijn ze letterlijk verschillende combinaties tussen monitoren, resoluties en refresh rates aan het fixen want de vorige keer waren het ook een paar die er geen last meer van hadden en andere nog wel. Nu weer een batch waarvoor het opgelost is maar voor andere weer niet.
Hopelijk komt iedereen uiteindelijk aan de beurt.

Zelf heb ik een 3840x1600 144hz icm een 2560x1080 60hz en nu is het bij mij best redelijk.
Momenteel chrome open met meerdere tabs inc Tinkercad 3D designer en hardware versnelling van de browser aan en het wisselt tussen 38 en 41w en als ik er een YT filmpje bij aan zet op 4K dan schommelt het tussen de 44 en 60w.

Een stuk beter dan constant 90-100w
Die 2560x1080 monitor is letter de eerste ultrawide die op de markt was gebracht dus eigenlijk had ik verwacht dat het voor echt als aller laatste gefixt zou worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Het schijnt dat monitoren niet goed rapporteren wat ze aankunnen, waardoor het allemaal handmatig moet worden getest en in de driver ingebakken.

When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason

Acties:
  • 0 Henk 'm!
NosferatuX schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 09:05:
Ja als je verder super tevreden ben met het scherm zou ik die ook niet zo snel vervangen inderdaad.
Heb je de Nitro al binnen?
Nee, jammer genoeg nog niet. De bestelling zou eerst vandaag geleverd worden, maar de verwachte levertijd is ala typisch Megekko met een dag verschoven (zogenaamd op eigen voorraad, maar het niet in 2 werkdagen op de post kunnen doen hmhm).
Vanmiddag heb ik gelukkig wel een verzendbevestiging gekregen, dus even duimen dat het morgen aankomt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasrol
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17-09 08:38
Vermindert 23.8.1 bij jullie ook je performance aanzienlijk? Mijn UV+OC profiel op standaard powerlimit scoorde eerst bovengemiddeld, sinds de update niet alleen ondergemiddeld maar ook onder mediaan in Time Spy Extreme en Port Royal (rest niet getest)

Idle power draw is wel een stuk minder, dus dat werkt, maar tegen welke prijs vraag ik me af?

R7 5800X3D | RX 7900XT | 32GB Kingston 3600MHzC16 | Samsung 980 Pro 2TB | be quiet! Pure Power 12 M 1000W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NosferatuX
  • Niet online
Kaasrol schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 10:06:
Vermindert 23.8.1 bij jullie ook je performance aanzienlijk? Mijn UV+OC profiel op standaard powerlimit scoorde eerst bovengemiddeld, sinds de update niet alleen ondergemiddeld maar ook onder mediaan in Time Spy Extreme en Port Royal (rest niet getest)

Idle power draw is wel een stuk minder, dus dat werkt, maar tegen welke prijs vraag ik me af?
Ik ga het ff proberen eerst koffie pakken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NosferatuX
  • Niet online
Er is 100% iets niet goed.
Eerste Timpespy leek wel ok, 100 punten op zowel totaalscore als de GPU score minder.
De tweede run MEER dan 3000 punten minder op de GPU score.
Wat ik leek te zien tijdens de run is dat de boostclock niet doorschoot. Bleef dik 400-500mhz onder wat hij normaal zat.

Dit zijn precies de dingen waar ik eigenlijk geen zin in had met mijn overstap naar AMD...
Dit soort driver dingen. Er verder werk in moeten steken, meer testen en tijd verspillen om andere dingen uit te sluiten etc.
Even kijken hoe een roll back gaat in Adrenaline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CHKYBSTRD
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 16-09 16:13
NosferatuX schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 10:45:
Er is 100% iets niet goed.
Eerste Timpespy leek wel ok, 100 punten op zowel totaalscore als de GPU score minder.
De tweede run MEER dan 3000 punten minder op de GPU score.
Wat ik leek te zien tijdens de run is dat de boostclock niet doorschoot. Bleef dik 400-500mhz onder wat hij normaal zat.

Dit zijn precies de dingen waar ik eigenlijk geen zin in had met mijn overstap naar AMD...
Dit soort driver dingen. Er verder werk in moeten steken, meer testen en tijd verspillen om andere dingen uit te sluiten etc.
Even kijken hoe een roll back gaat in Adrenaline.
Dit is voor mij ook de reden om altijd even te wachten met het downloaden van de nieuwe driver als de huidige driver prima draait. Gelukkig kan ik hier altijd uitvoerig lezen wat er wel en niet goed gaat met dat soort veranderingen.

Stay hungry, stay foolish!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez
  • Registratie: April 2013
  • Nu online

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Ik baal. Van de week een nieuwe build gemaakt met AM5. Helaas begon mijn Nitro XTX ineens raar te doen. Zeer hoog geluid alsof alle power door een rietje gedrukt werkt. Ook gingen sliders vanzelf terug als ik dingen wilde veranderen in Radeon software. Het enorme geluid kwam zodra de fans boven ongeveer 35 tot 40% kwamen wat eerder nog zeer stil was.

De fans even los gehaald (mag gewoon bij deze kaart dmv schroefje) maar probleem bleef. Opgestuurd naar de winkel. Helaas geeft deze nu aan dat ze zelf het probleem niet kunnen oplossen en ze hem naar Sapphire gaan sturen. Vind dat behoorlijk K.t voor een kaart van €1149,- die anderhalve maand jong is. De warranty seal stickers (zoiezo illegaal) zaten er ook gewoon op, heb de kaart niet open gehard verder.

[ Voor 7% gewijzigd door Tweakriez op 23-08-2023 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 15-09 15:19
Heb da ook voor gehad met mijn ASUS XTX, bleek voeding te zijn en niet de kaart zelf.
Bij aanpassing naar een 850W gigabyte voeding leek het probleem terug weg te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez
  • Nu online

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Wolfp4ck schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 15:34:
Heb da ook voor gehad met mijn ASUS XTX, bleek voeding te zijn en niet de kaart zelf.
Bij aanpassing naar een 850W gigabyte voeding leek het probleem terug weg te zijn.
Ik gebruik een 1000w voeding, Seasonic Focus serie. Lijkt mij sterk dat die het probleem zou zijn. Zou niet weten waarom de voeding de fans zo'n turbo zou meegeven en de boel laten resetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
Tweakriez schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 15:40:
[...]

Ik gebruik een 1000w voeding, Seasonic Focus serie. Lijkt mij sterk dat die het probleem zou zijn. Zou niet weten waarom de voeding de fans zo'n turbo zou meegeven en de boel laten resetten?
begreep het ook niet, maar had reserve voeding en bleek dan opgelost te zijn.
Gremlins

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez
  • Nu online

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Tweakriez schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 15:40:
[...]

Dit is precies wat mijn kaart plots deed. Vanaf ongeveer 1 minuut hoor je wat ik ook kreeg.

https://youtu.be/x81abU0EgZU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacewide
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16-09 17:45
Tweakriez schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 15:48:
[...]

Dit is precies wat mijn kaart plots deed. Vanaf ongeveer 1 minuut hoor je wat ik ook kreeg.

https://youtu.be/x81abU0EgZU
Haha, ik hield men telefoon speaker tegen m'n oor omdat ik niks hoorde. Volume up, weer niks dus voorruit spoelen. Bam! Isn't supposed to be like this :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez
  • Nu online

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Ja ben er best zuur over dat ik nu misschien wel weken moet wachten op mijn videokaart van 1150,-

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Heh shit, wat een timing. Ik wou net posten dat hij binnen is gekomen vandaag!
Ik hoop dat je er geen aanstoot aan neemt Tweakriez.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4uyGUzrzUmpbugtbGo5IAM13JWc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xonG1EJit7WCmkjJxTj8nB5u.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Idf4fS2LTeX0eF6BGsFB0FzbF7U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TgUm57CJvE8TdGrW7buu8ebs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cKeqk5KNiIURPEXVUm7wJoyS-Wg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BK9XTuplLPJ1gQZLMx44ZMr1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FGZLgOl2SgTmwr_8gv7eFqnjXMo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K5E1OnAkH4usr6TjEv4lLaEk.jpg?f=fotoalbum_large

De bouwkwaliteit is gewoon goed.
Alhoewel ik moet bekennen dat het een klein beetje als speelgoed aanvoelt, wanneer je gewend bent geraakt aan de solide bouw van de reference RX69x0XT en RTX4090FE O-). Daarvan is de afwerking toch wel een slag beter.
Maar de fan's voelen goed aan en wiebelen nauwelijks en ik zie in ieder geval dat er goede kwaliteit pad zijn gebruikt (het type dat verkruimelt).
Het is inmiddels verhuist naar het testsysteem en vanavond en morgen ga ik met de instellingen pielen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Tweakriez schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 14:52:
Ik baal. Van de week een nieuwe build gemaakt met AM5. Helaas begon mijn Nitro XTX ineens raar te doen. Zeer hoog geluid alsof alle power door een rietje gedrukt werkt. Ook gingen sliders vanzelf terug als ik dingen wilde veranderen in Radeon software. Het enorme geluid kwam zodra de fans boven ongeveer 35 tot 40% kwamen wat eerder nog zeer stil was.

De fans even los gehaald (mag gewoon bij deze kaart dmv schroefje) maar probleem bleef. Opgestuurd naar de winkel. Helaas geeft deze nu aan dat ze zelf het probleem niet kunnen oplossen en ze hem naar Sapphire gaan sturen. Vind dat behoorlijk K.t voor een kaart van €1149,- die anderhalve maand jong is. De warranty seal stickers (zoiezo illegaal) zaten er ook gewoon op, heb de kaart niet open gehard verder.
Wie heeft je zo vervloekt zeg? :> :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez
  • Nu online

Tweakriez

clicksmashstuff.com

CMT schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 18:27:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De bouwkwaliteit is gewoon goed. Alhoewel ik moet bekennen dat het een klein beetje als speelgoed aanvoelt, wanneer je gewend bent geraakt aan de solide bouw van de reference RX69x0XT en RTX4090FE O-). Daarvan is de afwerking toch wel een slag beter.
Maar de fan's voelen goed aan en wiebelen nauwelijks en ik zie in ieder geval dat er goede kwaliteit pad zijn gebruikt (het type dat verkruimelt wanneer het eraf wordt gehaald).
Het is inmiddels verhuist naar het testsysteem en vanavond en morgen ga ik met de instellingen pielen.
Het is je gegund hoor. Hoop dat ik snel een werkend exemplaar heb. Ik had echt gehoopt, en eigenlijk ook een beetje verwacht dat de webshop me een nieuwe zou sturen na zo'n korte tijd en zo'n dure kaart.

Flink de balen. Nieuwe AM5 setup staan nu waar ik in de tussentijd niet veel mee kan behalve m'n ramkit tunen... (ook pas na 5 keer een fatsoenlijke kit die stabiel wilt draaien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je hebt wel erg veel pech zeg. Daarvoor was het met de Asrock Phantom en Powercolor Hellhound toch raak?
Misschien kan je proberen een tijdelijke vervanger toegestuurd te krijgen (onder het mom van nodig voor werk o.i.d.) Een RMA naar een fabrikant kan zeker 3 weken of langer duren.

Begon het probleem na het overzetten van de GPU?
Wat ik zo hoor kan het uit de motor van de fan's komen of een drooggelopen lager die gaat zingen vanaf een bepaald toerental.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacewide
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16-09 17:45
Kriebelt het bij jullie nooit om er een waterblokje op te zetten dan? Fluisterstil en dat hoeft niet persé heel duur te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Spacewide schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 20:48:
Kriebelt het bij jullie nooit om er een waterblokje op te zetten dan? Fluisterstil en dat hoeft niet persé heel duur te zijn.
Hier een 7900XTX met waterblok, maar goedkoop is anders. Heb al heel lang EK blokken en die dingen zijn bijna verdubbeld in prijs in nog geen 10 jaar tijd. Ik heb nu op enkele tientjes na het dubbele betaald voor dit waterblok tegenover het vorige EK waterblok.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyline GT-R
PilatuS schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 20:51:
[...]

Hier een 7900XTX met waterblok, maar goedkoop is anders. Heb al heel lang EK blokken en die dingen zijn bijna verdubbeld in prijs in nog geen 10 jaar tijd. Ik heb nu op enkele tientjes na het dubbele betaald voor dit waterblok tegenover het vorige EK waterblok.
En dan heb je nog de rest van een custom loop nodig… Ben je vandaag snel enkele honderden euro’s verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Tweakriez schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 19:22:
[...]

Het is je gegund hoor. Hoop dat ik snel een werkend exemplaar heb. Ik had echt gehoopt, en eigenlijk ook een beetje verwacht dat de webshop me een nieuwe zou sturen na zo'n korte tijd en zo'n dure kaart.

Flink de balen. Nieuwe AM5 setup staan nu waar ik in de tussentijd niet veel mee kan behalve m'n ramkit tunen... (ook pas na 5 keer een fatsoenlijke kit die stabiel wilt draaien).
Kon je niet een set vervangende ventilatoren krijgen? Dat is immers het punt van die socket ventilatoren. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez
  • Nu online

Tweakriez

clicksmashstuff.com

DaniëlWW2 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 21:46:
[...]

Kon je niet een set vervangende ventilatoren krijgen? Dat is immers het punt van die socket ventilatoren. :?
Daar lijkt het niet aan te liggen. Trixx heeft ook een fan diagnose en die gaf geen fouten aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Tweakriez schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 21:47:
[...]

Daar lijkt het niet aan te liggen. Trixx heeft ook een fan diagnose en die gaf geen fouten aan
En je kon geen fan curve forceren? Want het is een raar probleem dat je beschrijft. :/
Raakte die videokaart ook oververhit of gingen de ventilatoren gewoon sneller draaien zonder reden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez
  • Nu online

Tweakriez

clicksmashstuff.com

DaniëlWW2 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 21:49:
[...]

En je kon geen fan curve forceren? Want het is een raar probleem dat je beschrijft. :/
Raakte die videokaart ook oververhit of gingen de ventilatoren gewoon sneller draaien zonder reden?
Fan curve kon ik forceren maar alles boven de 35% gaf dat geluid als in dat filmpje.temps leken normaal. Heel vreemd allemaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NosferatuX
  • Niet online
CHKYBSTRD schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 12:45:
[...]

Dit is voor mij ook de reden om altijd even te wachten met het downloaden van de nieuwe driver als de huidige driver prima draait. Gelukkig kan ik hier altijd uitvoerig lezen wat er wel en niet goed gaat met dat soort veranderingen.
Ja goede zaak, wel een goed idee inderdaad :)

Shit dat is balen zeg. Heb je het aan de betreffende shop voorgesteld of zij iets kunnen doen door een nieuwe kaart te geven? 1.5 maand is wel heel snel. Volgens mij hanteren sommige tegenwoordig 30 dagen bedenk termijn dus zit er heel krap over heen..
CMT schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 18:27:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De bouwkwaliteit is gewoon goed.
Alhoewel ik moet bekennen dat het een klein beetje als speelgoed aanvoelt, wanneer je gewend bent geraakt aan de solide bouw van de reference RX69x0XT en RTX4090FE O-). Daarvan is de afwerking toch wel een slag beter.
Maar de fan's voelen goed aan en wiebelen nauwelijks en ik zie in ieder geval dat er goede kwaliteit pad zijn gebruikt (het type dat verkruimelt).
Nice! Was het wachten wel waard he denk ik :)
Ik vind de bouwkwaliteit wel goed maar niet episch, heb alleen geen andere AMD kaarten om mee te vergelijken. Heb wel de Taichi in mijn handen gehad, die vond ik eigenlijk mooier en robuuster maar het is verder een hele mooie en compacte kaart. Ziet er gewoon goed uit ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NosferatuX
  • Niet online
Wat verwachten jullie eigenlijk van FSR 3?
Ik vermoed dat het tussen DLSS 2 en 3 in zit, misschien gelijk aan DLSS 3
Na het zien van DLSS 3.5 kijk ik wel een beetje scheer er na. Hoop dat het iets soortgelijks wordt maar die kans is denk ik vrij klein.
Maak zelf zelden gebruik van upscaling, geen FSR of DLSS maar DLSS 3.5 ziet er toch wel veel belovend uit om eerlijk te zijn.
Is er überhaupt iets bekend over FSR3 en of het iets soortgelijks heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez
  • Nu online

Tweakriez

clicksmashstuff.com

[quote]NosferatuX schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 21:52:

[...]

Shit dat is balen zeg. Heb je het aan de betreffende shop voorgesteld of zij iets kunnen doen door een nieuwe kaart te geven? 1.5 maand is wel heel snel. Volgens mij hanteren sommige tegenwoordig 30 dagen bedenk termijn dus zit er heel krap over heen..
[...]

Ja, maar krijg geen echt antwoord, alleen dar men het jammer vind e.d. en ze hem helaas naar de leverancier moeten sturen omdat de eigen retour afdeling het niet kan oplossen. Nogmaals een mail gestuurd en gevraagd of ik niet gewoon een nieuwe kan krijgen. Heb van de week ook nog daar een moederbord, processor en ssd gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NosferatuX
  • Niet online
Tweakriez schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 21:57:
[quote]NosferatuX schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 21:52:

[...]

[...]

Ja, maar krijg geen echt antwoord, alleen dar men het jammer vind e.d. en ze hem helaas naar de leverancier moeten sturen omdat de eigen retour afdeling het niet kan oplossen. Nogmaals een mail gestuurd en gevraagd of ik niet gewoon een nieuwe kan krijgen. Heb van de week ook nog daar een moederbord, processor en ssd gekocht.
Ok nou hopelijk denken ze met je mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Tweakriez schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 21:51:
[...]

Fan curve kon ik forceren maar alles boven de 35% gaf dat geluid als in dat filmpje.temps leken normaal. Heel vreemd allemaal
Mijn Pulse heeft min of meer dezelfde ventilatoren. Net eens getest en zo klinkt het bij mij ook, als ik de fancurve eerst op 45% zet en vervolgens zelf in stappen verhoog naar de 100%. Het in dat filmpje klinkt alsof er iets op hol sloeg waardoor die ventilatoren alsmaar sneller gaan draaien.

Ik heb wel een vrij stille Fractal Design R6. Met een open behuizing zal ik het met een lagere snelheid ook wel zijn gaan horen. Maar ik weet nu niet of die videokaart echt kapot is of niet een software probleem heeft. Helaas heb je die nu ook niet meer, want anders zou ik vragen of je de bios switch eens om kan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez
  • Nu online

Tweakriez

clicksmashstuff.com

DaniëlWW2 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 22:04:
[...]

Mijn Pulse heeft min of meer dezelfde ventilatoren. Net eens getest en zo klinkt het bij mij ook, als ik de fancurve eerst op 45% zet en vervolgens zelf in stappen verhoog naar de 100%. Het in dat filmpje klinkt alsof er iets op hol sloeg waardoor die ventilatoren alsmaar sneller gaan draaien.

Ik heb wel een vrij stille Fractal Design R6. Met een open behuizing zal ik het met een lagere snelheid ook wel zijn gaan horen. Maar ik weet nu niet of die videokaart echt kapot is of niet een software probleem heeft. Helaas heb je die nu ook niet meer, want anders zou ik vragen of je de bios switch eens om kan zetten.
Ik heb een phantek p600s en dat is een vrij stille kast en gebruik noctua fans. Mijn setup is vrij stil. Had al een aantal weken probleemloos met de kaart gedraaid. Zelfs op 60% hoorde ik hem nauwelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NosferatuX
  • Niet online
Op dat flimpje vond ik het zelf klinken als luchtstroom wat ergens langs floot of iets wat tegen de fan aanliep.
Ik kan me niet echt iets bedenken wat het anders zou kunnen zijn, er zijn geen onderdelen die zo kunnen klinken.
Mijn fans gaan nooit boven de 35%, net even op 70% laten draaien en hoor dat geluid niet.
Is het bij jou zomaar ontstaan of kom je er nu toevallig achter omdat je fans hoge RPM hadden?

Edit

Oh lees net dat je het eerder niet had.

[ Voor 5% gewijzigd door NosferatuX op 23-08-2023 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14:31
De warranty seal stickers (zoiezo illegaal) zaten er ook gewoon op, heb de kaart niet open gehard verder.
Die stickers zijn niet illegaal, ze mogen echter niet door de verkoper gebruikt worden om het wettelijk recht op een conform product af te wimpelen (in de volksmond garantie genoemd). Een fabrikant die daarnaast een fabrieksgarantie afgeeft mag zulke stickers wel gebruiken omdat fabrieksgarantie in Nederland geen wettelijk recht is maar een 'extratje' van de fabrikant, waar de fabrikant ook eigen voorwaarden aan mag hangen. De fabrikant mag dus wel zeggen 'de fabrieksgarantie vervalt als de seal verbroken is', maar een verkoper mag in Nederland niet zeggen, 'het wettelijk recht op een conform product vervalt, want je hebt de seal verbroken'.

Die maakt die seals vaak helaas ook in Nederland nog regelmatig problematisch als ze toch verbroken zijn, je komt dan namelijk bijvoorbeeld in de situatie dat de distributeur of fabrikant de verkoper niet zomaar meer zal compenseren bij een defect, terwijl de verkoper dat wettelijk gezien wel moet doen richting de consument. In plaats van dat dan de verkoper het juiste doet: namelijk de consument compenseren en het verder uitvechten met de distributeur of fabrikant, zie je helaas vaak dat de verkoper dan gaat proberen de consument af te wimpelen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

NosferatuX schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 21:54:
Na het zien van DLSS 3.5 kijk ik wel een beetje scheer er na. Hoop dat het iets soortgelijks wordt maar die kans is denk ik vrij klein.
Maak zelf zelden gebruik van upscaling, geen FSR of DLSS maar DLSS 3.5 ziet er toch wel veel belovend uit om eerlijk te zijn.
Ik verwacht vrijwel niks...
Ik zie het punt niet van interpolatie. Het levert gewoon ghosting op en dat hoort niet bij een high end gaming ervaring. Maakt niet uit of het DLSS3 of FSR3 is. Het gaat ook helemaal niks zijn zonder een erg goede latency reductie technologie. Radeon Anti-Lag is op zich fijn omdat het een driver setting is, maar voor FSR3 wil je iets veel beters. Of dat er gaat komen, ik heb geen idee. En of het adequaat gaat zijn, zelfs als AMD met een betere interpolatie dan DLSS3 komt en betere latency reductie dan Nvidia Reflex, betwijfel ik eigenlijk ook. Ik laat me graag verrassen, maar ik geloof er niet bepaald in.

Ik zit eigenlijk veel meer te wachten op een FSR2 upscaling die gebruik maakt van RDNA3 haar matrix capaciteiten. Er zit stiekem behoorlijk wat rekenkracht in RDNA3 voor zowel FP16 als INT8. In theorie zou RDNA3 de XMX modus van XeSS kunnen draaien of FSR2 flink kunnen verbeteren met de FP16 capaciteiten.

Dat zie ik veel liever dan interpolatie. AMD heeft op RDNA3 de hardware zitten. Ze claimen 256Ops/Clock voor zowel FP16 (belangrijk voor FSR2) als INT8 (belangrijk voor XeSS en waarschijnlijk ook waar DLSS2 voornamelijk op draait). Ze doen daarmee niet onder voor zowel Intel ARC als Turing/Ampere in INT8 en zijn beter in FP16.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kHvNE2vCFDfs_k3Su3PVVgmkXgk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RPUnOHi11kI0XSn7jlvCyAne.webp?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Fwww.servethehome.com%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F03%2FIntel-Xe-Core-XMX-Matrix-Engine-1.jpg&f=1&nofb=1&ipt=b1daf9f67f07de0be6ebef48c887d6d21c480ac94b86127a8d9ab0f9f02c79b9&ipo=images

Turing is vervolgens 128Ops/cycle for FP16 en 256Ops/Cycle voor INT8. Ampere verbeterde FP16 naar 256Ops/Cycle. Ik heb werkelijk geen flauw benul of Ada iets heeft gebracht aangezien Nvidia hun Ada white paper, compleet waardeloos was. :z

Ik kan nu natuurlijk moeilijk oordelen, maar ik heb helaas het vermoeden dat FSR3 wel eens verspilde moeite kan zijn alsmede iets waar AMD beter hun schaarse middelen had kunnen gebruiken om FSR2 een "super ultra AI quality" mode te geven zoals XeSS ook heeft. En desnoods probeer je die ook werkende te krijgen op Intel XMX engines en Nvidia Tensor cores.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez
  • Nu online

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Dennism schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 22:27:
[...]

Die stickers zijn niet illegaal, ze mogen echter niet door de verkoper gebruikt worden om het wettelijk recht op een conform product af te wimpelen (in de volksmond garantie genoemd). Een fabrikant die daarnaast een fabrieksgarantie afgeeft mag zulke stickers wel gebruiken omdat fabrieksgarantie in Nederland geen wettelijk recht is maar een 'extratje' van de fabrikant, waar de fabrikant ook eigen voorwaarden aan mag hangen. De fabrikant mag dus wel zeggen 'de fabrieksgarantie vervalt als de seal verbroken is', maar een verkoper mag in Nederland niet zeggen, 'het wettelijk recht op een conform product vervalt, want je hebt de seal verbroken'.

Die maakt die seals vaak helaas ook in Nederland nog regelmatig problematisch als ze toch verbroken zijn, je komt dan namelijk bijvoorbeeld in de situatie dat de distributeur of fabrikant de verkoper niet zomaar meer zal compenseren bij een defect, terwijl de verkoper dat wettelijk gezien wel moet doen richting de consument. In plaats van dat dan de verkoper het juiste doet: namelijk de consument compenseren en het verder uitvechten met de distributeur of fabrikant, zie je helaas vaak dat de verkoper dan gaat proberen de consument af te wimpelen :(
Jep. Maar ik heb de kaart niet open gemaakt, de seal sticker zit er nog op. Maar blijf dat soort praktijken wel verschrikkelijk slecht vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14:31
NosferatuX schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 21:54:
Ik verwacht er tot op heden weinig van, maar laat me graag verbazen.

Maar tot nu toe vind ik, zowel als enthousiast, alsmede als klein aandeelhouder het, samen met dat hyper-rx (geloof ik) simpel weg weer de zoveelste blunder van het AMD marketing team, hyper-rx zou H1 2023 komen, we zitten nu bijna 2/3de van het 3de kwartaal verder en het is aardig stil bij AMD.

FSR3 is ook niet heel lekker aangekondigd, dat voelde voor mij echt als 'Oh shit, Nvidia heeft DLSS 3.0 en wij AMD staan met onze spreekwoordelijke broek op de enkels in de schijnwerpers dus laten we ook maar even iets aankondigen, wat het dan exact wordt en wanneer (of) het ooit komt zien we dan wel.

Waar AMD op cpu gebied het product gewoon goed op orde heeft, en op een aantal zaken na de execution ook goed op orde heeft, laat de (consumer) gpu divisie eigenlijk het tegenovergestelde zien, RDNA 3 als product haalt er niet uit wat eruit zou moeten komen, en ook op andere vlakken (vooral marketing) blijft het aanmodderen waardoor de echte wins 'far and few' zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
NosferatuX schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 21:52:
Nice! Was het wachten wel waard he denk ik :)
Ik vind de bouwkwaliteit wel goed maar niet episch, heb alleen geen andere AMD kaarten om mee te vergelijken. Heb wel de Taichi in mijn handen gehad, die vond ik eigenlijk mooier en robuuster maar het is verder een hele mooie en compacte kaart. Ziet er gewoon goed uit ook.
Ja, dat zeker :). Technisch gezien is de bouwkwaliteit zeer goed en dat is het belangrijkste. Het is alleen de afwerking waar ik graag wat meer aandacht had willen zien. Zo is het front-slot-plaatje niet helemaal mooi haaks, maar buigt het naar achteren richting het moederbord. Ook is er een lichte buiging in de pcb.
Kwestie van productietoleranties. Gelukkig zie je er niets van eenmaal ingebouwd. En voor de prijs vind ik dit ook acceptabel. Verder is de PCB kwaliteit gewoon een regelrechte match aan dat van de 4090FE.

De reference AMD 6900XT en 6950XT zijn erg goed gebouwd. Imho gelijk aan de 4090FE, maar niet zo chique uitgevoerd (daar zitten afwerking details in dat zeer hoge precisie vereist bij het maken).
Deze kaarten voelen luxer aan dan de Nitro. Maar ik moet ook zeggen dat 4090FE een groot minpunt heeft wat betreft de kwaliteit en implementatie van de fan's en ook de fan's van de 6900XT/6950XT hadden beter gekund (kwaliteit is adequaat, iets boven doorsnee).
En daar scoort de Nitro wel goed. Haast geen wiebel/onbalans, soepele loop en ik hoor ook geen motorgeluid (komt in ieder geval niet boven het windgeruis uit).

Ik heb trouwens schijnbaar een exemplaar gekregen met Samsung geheugen. Mijn eerste gevoel was dan ook -O- .
Maar gek genoeg lijkt dit wel stabiel te zijn tot 2800MHz. Voor de stabiliteitcheck is 2 uur Timespy in een loop gedraaid en ook een geheugenstresstest van 30min gaf geen fouten aan. *O*
2850MHz loopt snel in de soep met zichtbare corruptie en bij 2900MHz is het meteen over en uit (groen scherm). Dus misschien is er toch hoop voor je? Soms kan het zijn dat er sprake is van een zogenaamde 'memory hole' waar niets stabiel is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nLGhMrLn04gTcbnzILg4FZYbbAk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/y4Z53Smi3n38Mt7dzGoOB6iZ.gif?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door CMT op 24-08-2023 09:32 ]

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Robin4 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 01:46:
[...]

Volgens jou review is die kaart niet echt stil door de slechte fan curve. (hoe moet ik dit zien?)
Zat er zelf ook over te twijfelen, maar zou jammer zijn als het een herrie / lawaai kaart is.
Dit is de default curve. Maximale RPM is ongeveer 3600.
Zodra je gaat gamen hoor je die 53%. Dat is ongeveer 2100RPM. Die 68% is bijna 2400RPM en dat hoor je zeker. Punt is alleen dat mijn hotspot temperatuur nauwelijks over de 70C te krijgen is en de reguliere over de 60C. Je hebt enorme marge. Toegegeven dat ik met -10% PL zit en van max 330W naar 285W ben gegaan, maar ik haal in RDR2 daarmee alsnog 2550-2600MHz boost clocks.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yKzjDZmdIO5TrRZd86KeNnznhUw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3LzNvx74HarF6coUhRmppyNA.jpg?f=fotoalbum_large

Ik draai zelf dit. Komt neer op ongeveer 1300RPM en daarmee heb ik nog wat marge. Hoor de ventilatoren nu niet eens met geluid in de game uit. Voor mij is het punt dat ik ze ga horen, eerder 1450-1500RPM. De rest van mijn PC is ook op stil getuned.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G6axWE8T6QHtGytBrv-WqUqZ82s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T44jCQVohLeg3V0reCYk3gvs.jpg?f=fotoalbum_large

@Tweakriez Uh, terwijl ik dit aan het testen was, kreeg ik hetzelfde gedrag als je ook kreeg. Maar er zit een patroon in. Met het default profiel zat ik al op bijna 2400RPM en toen ging mijn hotspot temperatuur net weer een graden omhoog en de ventilatoren ook iets van 50RPM erbij. Met mijn custom profiel zit ik normaal gesproken rond de 1300RPM en dan ook meteen als ik in de game zit. Met elke graden hotspot circa 50RPM erbij.

Ik heb dit nog helemaal niet gezien. Straks ga ik terug naar een oude driver want ik denk dat ik wel klaar ben met 23.8.1. De fancurve lijkt gewoon overschreven te worden door iets op de achtergrond. Met RX79009XT heeft weinig ruimte om heter te worden, maar ik kan me voorstellen dat die Nitro+ van jou dat wel heeft en dus een groter escalatie liet zien. Ik betwijfel dus of die echt stuk is.

• Tweakriez
  • Nu online

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Damn... dat zou lekker zijn dan. Ben ik hem voor niks straks al die tijd kwijt. Idd draaide ik de nieuwe driver.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Tweakriez schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 08:37:
Damn... dat zou lekker zijn dan. Ben ik hem voor niks straks al die tijd kwijt. Idd draaide ik de nieuwe driver.
Slecht nieuws. -O-

23.7.2 doet hetzelfde. Ik ben eens flink rond gaan lopen in Saint Denis in RDR2 met default profiel en de curve op P1-P4 op 33% en P5 op default gelaten. Wat mij opviel is dat zodra ik 72C haal en naar P5 overga, het niet meteen begon te blazen. Nee, elke graden hotspot er circa 50RPM bij.

Toen heb ik P4 op 80C gezet en bleef RPM bij de 1300RPM. Toen ik over de 80C ging, begon het weer met 50RPM erbij per graden op de hotspot. Met 82C is er dus ongeveer 100RPM bij gekomen. Hier stabiliseerde het ongeveer waardoor 1400RPM bleef.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/shj4YDybEalFXthOSYb1PY9_QZc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yYv98GOeL8VtMXVYbPU4QPj6.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is feature as a bug. -O-

Ik had geen idee dat dit bestond, maar het is eigenlijk hardstikke fijn dat als je in P5 komt, je ventilatoren niet meteen standje orkaan pakken maar dynamisch versnellen totdat je temperatuur stabiliseert. Maar als je het niet door hebt of je P4 waarde staat te laag, dan krijg je dit. Uiteraard wil ik nu weer een rant over RTG marketing afsteken dat ze zulke features niet uitleggen, maar die zal ik iedereen besparen. :P

Ik vermoed dat met de wat benauwde dagen, dit opeens meer is gaan spelen. En ik weet ook wel waarom menig videokaartfabrikant deze waarden scherp afstelt. In de run up van 60C naar 80C+ verloor ik zo 100MHz clock speed. N31 zit echt op de limiet op die manier. Zo begin ik de hogere voltages ook beter te begrijpen. AMD hun boost clock algoritme is zo dynamisch dat ze wat voltage ruimte vrijlaten en dynamisch ook niet hoeven te gebruiken. Je limiet is alleen je temperatuur. Maar daarbij moet je wel doorhebben dat je P5 waarde een dynamische ventilatorcontrole activeert.

Bij Sapphire werkt dit zeker zo. Dat mogen we wel stellen met een RX7900XTX Nitro+ en een RX7900XT Pulse, ik heb geen idee hoe het met andere merken zit. Iedereen hier met een XFX, ASUS etc, als jullie ook eens willen kijken, dan zou dat uiteraard zeer leerzaam zijn voor ons allen. :)

• Tweakriez
  • Nu online

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Blijf het raar vinden dat dit tot op heden niet voorgekomen is. Er zijn flink warmere dagen geweest als nu. En dit klonk echt gewoon extreem net als in dat filmpje vanaf 2 minuut. Dit volume kreeg ik never nooit op deze waardes

• NosferatuX
  • Niet online
CMT schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 08:20:
[...]

Ja, dat zeker :). Technisch gezien is de bouwkwaliteit zeer goed en dat is het belangrijkste. Het is alleen de afwerking waar ik graag wat meer aandacht had willen zien. Zo is het front-slot-plaatje niet helemaal mooi haaks, maar buigt het naar achteren richting het moederbord. Ook is er een lichte buiging in de pcb.
Kwestie van productietoleranties. Gelukkig zie je er niets van eenmaal ingebouwd. En voor de prijs vind ik dit ook acceptabel. Verder is de PCB kwaliteit gewoon een regelrechte match aan dat van de 4090FE.

De reference AMD 6900XT en 6950XT zijn erg goed gebouwd. Imho gelijk aan de 4090FE, maar niet zo chique uitgevoerd (daar zitten afwerking details in dat zeer hoge precisie vereist bij het maken).
Deze kaarten voelen luxer aan dan de Nitro. Maar ik moet ook zeggen dat 4090FE een groot minpunt heeft wat betreft de kwaliteit en implementatie van de fan's en ook de fan's van de 6900XT/6950XT hadden beter gekund (kwaliteit is adequaat, iets boven doorsnee).
En daar scoort de Nitro wel goed. Haast geen wiebel/onbalans, soepele loop en ik hoor ook geen motorgeluid (komt in ieder geval niet boven het windgeruis uit).

Ik heb trouwens schijnbaar een exemplaar gekregen met Samsung geheugen. Mijn eerste gevoel was dan ook -O- .
Maar gek genoeg lijkt dit wel stabiel te zijn tot 2800MHz. Voor de stabiliteitcheck is 2 uur Timespy in een loop gedraaid en ook een geheugenstresstest van 30min gaf geen fouten aan. *O*
2850MHz loopt snel in de soep met zichtbare corruptie en bij 2900MHz is het meteen over en uit (groen scherm). Dus misschien is er toch hoop voor je? Soms kan het zijn dat er sprake is van een zogenaamde 'memory hole' waar niets stabiel is.

[Afbeelding]
2800mhz zou wel heel mooi zijn. Ik heb niet verder dan 2700 getest. 2700 was wel gewoon stabiel in Timespy en andere 3Dmark benches maar in games niet.
Oa in RDR2 ging het al mis halverwege in de benchmark (alle settings voluit) en uiteindelijk bleek 2600 maximale, tot nu dan. Echt heel veel gegamed heb ik nog niet.

Ik hoor die van mij ook helemaal niet is fluisterstil. De backplate wordt wel ontiegelijk heet, dat ben ik niet gewend maar de kaart blijft verder koel en de fans hebben zelden meer nodig dan 35%

• Kaasrol
Wat zijn jullie resultaten met https://github.com/GpuZelenograd/memtest_vulkan?

In benchmarks haalde ik 2690, maar dat zorgde voor corruptie in games af en toe. Met bovenstaand kwam ik uit op 2630 (Hynix geheugen)

R7 5800X3D | RX 7900XT | 32GB Kingston 3600MHzC16 | Samsung 980 Pro 2TB | be quiet! Pure Power 12 M 1000W

• CHKYBSTRD
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 16-09 16:13
CMT schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 08:20:
[...]
Maar gek genoeg lijkt dit wel stabiel te zijn tot 2800MHz.

[Afbeelding]
Bij Nvidia was destijds juist het samsung geheugen beter, is dat tegenwoordig anders?

Stay hungry, stay foolish!

DaniëlWW2 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 10:05:
[...]

Slecht nieuws. -O-

23.7.2 doet hetzelfde. Ik ben eens flink rond gaan lopen in Saint Denis in RDR2 met default profiel en de curve op P1-P4 op 33% en P5 op default gelaten. Wat mij opviel is dat zodra ik 72C haal en naar P5 overga, het niet meteen begon te blazen. Nee, elke graden hotspot er circa 50RPM bij.

Toen heb ik P4 op 80C gezet en bleef RPM bij de 1300RPM. Toen ik over de 80C ging, begon het weer met 50RPM erbij per graden op de hotspot. Met 82C is er dus ongeveer 100RPM bij gekomen. Hier stabiliseerde het ongeveer waardoor 1400RPM bleef.
[Afbeelding]

Dit is feature as a bug. -O-

Ik had geen idee dat dit bestond, maar het is eigenlijk hardstikke fijn dat als je in P5 komt, je ventilatoren niet meteen standje orkaan pakken maar dynamisch versnellen totdat je temperatuur stabiliseert. Maar als je het niet door hebt of je P4 waarde staat te laag, dan krijg je dit. Uiteraard wil ik nu weer een rant over RTG marketing afsteken dat ze zulke features niet uitleggen, maar die zal ik iedereen besparen. :P

Ik vermoed dat met de wat benauwde dagen, dit opeens meer is gaan spelen. En ik weet ook wel waarom menig videokaartfabrikant deze waarden scherp afstelt. In de run up van 60C naar 80C+ verloor ik zo 100MHz clock speed. N31 zit echt op de limiet op die manier. Zo begin ik de hogere voltages ook beter te begrijpen. AMD hun boost clock algoritme is zo dynamisch dat ze wat voltage ruimte vrijlaten en dynamisch ook niet hoeven te gebruiken. Je limiet is alleen je temperatuur. Maar daarbij moet je wel doorhebben dat je P5 waarde een dynamische ventilatorcontrole activeert.

Bij Sapphire werkt dit zeker zo. Dat mogen we wel stellen met een RX7900XTX Nitro+ en een RX7900XT Pulse, ik heb geen idee hoe het met andere merken zit. Iedereen hier met een XFX, ASUS etc, als jullie ook eens willen kijken, dan zou dat uiteraard zeer leerzaam zijn voor ons allen. :)
Hmm ik heb voor de zekerheid een paar keer het bericht gelezen, maar ik kan niet achterhalen naar welke probleem / feature je precies refereert?
De omschrijving van de rpm en temperatuur volgt namelijk zo ver ik kan zien de curves die zijn gepost.
In de laatste curve is het P5 eindpunt van 90°C hotspot nog niet bereikt. En tussen P4 en P5 is er een stijging ingesteld dat overeen komt met wat je in de game hebt gezien?
Aangenomen dat het regelbereik van de fan nog recht evenredig is, dan zou P5 bij ca. 1770 rpm moeten liggen en met een helling van 50 rpm / °C, bij ca. 4-5°C hogere hotspot temperatuur pas bereikt worden. Dus ongeveer bij 85°C.

Of refereer je naar een mogelijk verborgen temperatuur offset, dat ingrijpt zodra er een bepaalde hotspot grens bereikt wordt (tijdelijke verhoging van de fan curve).

Om te kijken of daar sprake van is bij de 7900XTX Nitro heb ik even kort een onderzoek gedaan met de 23.7.2 driver.
Als eerst heb ik een stock Timespy run gedaan en op de achtergrond HWinfo grafieken laten plotten van fan rpm, hotspot temperatuur en shader klok. Daarbij was te zien dat de stock fan curve voor ca. 1500rpm piek zorgt bij de graphics test 1 & 2.
Vervolgens een run gedaan waarbij de fan rpm gefixed was op een vast lager toerental.
In dit geval op het minimum van de Nitro = P1 - P5 @ 23% pwm = ca.923 rpm.

Het toerental is in de 2e run niet verschoven of bijgesteld en zoals verwacht steeg de hotspot temperatuur (van 80°C naar 90°C) en was er een klein beetje daling in de shader klok te zien.
Niets wat evt. zou kunnen wijzen op een verborgen offset.

Ik heb voor de zekerheid ook gekeken naar de lineariteit van de fan's op de 7900XTX Nitro.
Als dat heel erg afwijkt dan kan het lastig zijn om de curve (naar verwachting) af te stellen en dan kan het lijken alsof er een externe invloed is op de rpm.

Voor de Nitro geld dit tot een bepaalde hoogte, want tot 50% pwm is het redelijk rechtevenredig om vervolgens af te vlakken en vanaf 90% bereikt het een muur.
Ik vermoed dat de motor te zwak is, waardoor de luchtweerstand / drag + weerstand van de lager (dubbele kogellager) overgewicht krijgt aan het eind.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pJBS4IRGTMWXx5mLYpWatS0HRAc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zJXmzelq7BLIvyl8UxzwxHJc.png?f=user_large

De Pulse gebruikt volgens mij fan's die een maatje kleiner zijn dus dan zal het waarschijnlijk wat minder sterk aflopen of bij een hoger toerental plaats vinden.
Kaasrol schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 11:46:
Wat zijn jullie resultaten met https://github.com/GpuZelenograd/memtest_vulkan?

In benchmarks haalde ik 2690, maar dat zorgde voor corruptie in games af en toe. Met bovenstaand kwam ik uit op 2630 (Hynix geheugen)
Toevallig heb ik juist deze test gebruikt, een half uurtje op 2800MHz gaf geen foutmelding(en).
CHKYBSTRD schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 11:52:
[...]

Bij Nvidia was destijds juist het samsung geheugen beter, is dat tegenwoordig anders?
Oh dat zou ik eerlijk gezegd niet weten. Ik volgt het wat betreft GPU geheugen niet zo.
Een mogelijkheid is dat het Samsung geheugen inderdaad net zo goed is als Hynix, maar dat zou gezien de reportages van andere gebruikers vreemd zijn.
Een andere optie is dat ik gewoon Hynix geheugen heb, maar dat de bios informatie niet klopt.

• Kaasrol
CMT schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 15:35:
[...]

Toevallig heb ik juist deze test gebruikt, een half uurtje op 2800MHz gaf geen foutmelding(en).
Fast timings of gewone? Maakte dat nog verschil bij je?

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

@CMT Wat ik vanochtend zag is dat zo lang als de temperatuur die je voor P4 hebt ingevuld, niet bereikt word, de ventilatorsnelheid constant bleef. Zodra ik die waarde passeerde en in P5 kwam, ging met elke extra graden, mijn ventilatoren met iets van 50RPM sneller draaien. Met die curve die ik vanochtend testte, zou je circa 1600-1650RPM verwachten, maar het was 200RPM lager.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mWLPiLf-fH-ZBEdWOyISPqZL45w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yYv98GOeL8VtMXVYbPU4QPj6.jpg?f=user_large

Wat ik zag is dat tot 80C het altijd stabiel rond de 1300RPM bleef en daarna met elke graden iets sneller.
Dat heb ik nog nooit gezien. De hoogste ventilator instelling is geen instant toggle maar loopt geleidelijk op, gebaseerd op wat de maximale temperatuur onder P4 is. Zet je de P4 waarde op ruim 80C, dan blijven je ventilatoren op de ingestelde snelheid.

Bijvoorbeeld net ook dit even gedaan. Die 25% komt neer op ongeveer 900RPM. Dat werkt nu een paar seconden voordat de hotspot temperatuur de 66C al gepasseerd is. Vervolgens voor elke graden erbij, gaan die ventilatoren net wat sneller draaien. De versnelling van die ventilatoren is nu veel groter omdat de temperatuur nu veel sneller stijgt. De GPU zit overduidelijk te zoeken naar de snelheid van de ventilatoren waarbij de temperatuur zichzelf stabiliseert.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CPQKtbYBg4kPAXNWmxlYvwgLxVU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vlKwz2SV0hQLyW655fQOFLh4.jpg?f=fotoalbum_large

Ik had dit ook helemaal niet gezien omdat ik vrijwel vanaf het begin, onbewust die P4 waarde had verhoogt naar 85C. Ik wou namelijk best wat clock speed opgeven in ruil voor een compleet stille videokaart. Maar als die toch echt te warm werd voor voor mijn standaarden, wat ik op 85C had gezet, dan mogen de ventilatoren meteen sneller gaan draaien om in te grijpen. Ik had dus niet door dat als de waarde die je bij P4 invoert, bereikt word, de ventilatoren niet gelijk versnellen, maar dit geleidelijk doen. :)

Voor mij verklaard dit ook aardig wat @Tweakriez beschrijft. De ventilatoren lijken op hol te slaan door steeds net iets sneller te gaan draaien, maar bij mij lijkt er duidelijk een logica achter zitten. Dit lijkt bewust, maar als je dit niet door hebt, dan lijkt het alsof er iets kapot is. :)

Edit:
Ook mijn eigen profiel eens gepakt. Ik haal de volgende RPM waarden door gewoon ergens in Saint Dennis te staan in RDR2:
60 = 1350
61-63 is niet op te schrijven hoe snel het oploopt. :/
64 = 1415
65 = 1445
66 = 1470
67 = 1470
68 = 1525
Hierna stabiliseert het. RDR2 wil zeker wel clocken, maar wordt hier echt tegengehouden door "maar" 2450MHz. Anders zou het nog veel sneller oplopen zoals in de andere voorbeelden met default met -10% PL en custom fan curves.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/arJFRhrAjldrUSxbIaKRh1oPBMc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8bsiN28iX9w6Fu85rYaM7o2w.jpg?f=fotoalbum_large

edit 2: Nog een run gedaan met screenshots. Je ziet de ventilatoren gewoon 200RPM oplopen met 10C temperatuurstijging. :Y
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mt6aikhyNfdtlwKmgFIJwejPWlQ=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/uzv74O0cxpSwGXkcZXFEPBmk.png?f=fotoalbum_small
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9fFp2jl6QzAiORzjai6iH6ytXgQ=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/eWSa28P2gB04Galfp0ZVLSuG.png?f=fotoalbum_small
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jl0Eev-hf2QnytJLIQ4fOpCLStk=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/qpCiKL1DdhuIRAdjYYGg3Xrv.png?f=fotoalbum_small
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DyTWcgq9HQS2i-sTKTWgHWAuUCQ=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/BUgM4DhkMTvReGqpcGSDrWMm.png?f=fotoalbum_small
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a3avHNe1QCJoY3jKnGk63TsRXfc=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/t79ZvtJtTlnlkPPb3ccFK636.png?f=fotoalbum_small
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JfVEBUq36Eb3GU1jicXVkG8vb0s=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/IEOUu4c1q1cPcgEG8ege8OwM.png?f=fotoalbum_small
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j7NhonvduaNdEb6Tr5hjV8iIOm4=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/NJgisNJ0xCOzJVNbfOhzDQJb.png?f=fotoalbum_small
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3rKND1urMdOjTCszO7jco3PHP-g=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/Zx4BPv549PId9gUvOZp3zmTY.png?f=fotoalbum_small

[ Voor 42% gewijzigd door DaniëlWW2 op 24-08-2023 20:59 ]

• Tweakriez
  • Nu online

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Tja, we zullen zien. Helaas blijft de webshop er bij dat ze na een maand de kaart opsturen naar de fabrikant. Hoop echt dat ik niet weken nu zonder zit. Heb net een AM5 build en wil daar even mee spelen nu mijn geheugen aardig mooi lijkt te draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@DaniëlWW2
Ik begin een vermoeden te krijgen waar het mis gaat en het is een beetje te wijten aan de onduidelijkheid van de software. Beschouw je P1 t/m P5 als lijnen/gebieden of als kantel-/knooppunten (de bolletjes in de curve)?

Het volgende wat je als Edit had geplaatst, klopt ook als een bus met de fancurve:
DaniëlWW2 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 19:56:
Edit:
Ook mijn eigen profiel eens gepakt. Ik haal de volgende RPM waarden door gewoon ergens in Saint Dennis te staan in RDR2:
60 = 1350
61-63 is niet op te schrijven hoe snel het oploopt. :/
64 = 1415
65 = 1445
66 = 1470
67 = 1470
68 = 1525
Hierna stabiliseert het. RDR2 wil zeker wel clocken, maar wordt hier echt tegengehouden door "maar" 2450MHz. Anders zou het nog veel sneller oplopen zoals in de andere voorbeelden met default met -10% PL en custom fan curves.

[Afbeelding]
Als ik uitga van 1350 rpm @ 60°C en verder aanneem dat het regelsysteem instantaan is en het regelbereik van de gebruikte fan perfect recht evenredig is, dan kom ik op de volgende berekende rpm waarden voor de genoemde temperaturen, aan de hand van de ingestelde fancurve:

60°C - 1350 rpm
64°C - 1429 rpm
65°C - 1448 rpm
66°C - 1468 rpm
68°C - 1507 rpm

Dat ligt zeer dicht bij wat is afgelezen in game.

Voor de berekening heb ik het volgende gebruikt:
code:
1
2
3
4
1350rpm / 33% pwm (fanspeed) = 40.91 rpm / % 
Helling P4 - P5:  45%- 33% / 85°C - 60°C = 0.48 % / °C

RPM bij X temperatuur: (X - 60°) * 0.48 * 40.91 + 1350 (geldt dan alleen van P4 tot P5).

Het wordt een ander verhaal bij een fancurve zoals uit de 1e post (plaatje hieronder). Omdat hier het instelbereik boven 50% pwm ligt en daarmee zo goed als zeker in het niet-lineaire gedeelte van de fan.
M.a.w. het afgelezen toerental zal steeds lager uitvallen dan de verwachting (wanneer er uit wordt gegaan van een lineair regelbereik voor de 'fanspeed').

Voor de 7900XTX Nitro had ik daar vanmiddag een grafiek gepost, waarop te zien is dat het steeds sneller afvlakt. Aangezien de Pulse soortgelijke fan's heeft, maar dan een slag kleiner, verwacht ik een rpm / pwm % curve dat daar op lijkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lh3lAJ-zG_6djF4MCe4G8CVa5p0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3LzNvx74HarF6coUhRmppyNA.jpg?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door CMT op 24-08-2023 23:07 ]

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Oh het is wel een oplopende curve en geen vaste waarden. O-)
Lange dag geweest en ik deed die testen tussendoor...

Maar wat is de default van die Nitro+ nu? Want ik vermoed nog steeds dat die ventilatoren eigenlijk wel normaal presteerden, maar om een of andere reden bleven versnellen vanwege een temperatuur die bleef oplopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Heh gelukkig ligt het aan een verkeerde interpretatie. Geen hidden features :P. Ik begon echt aan mijzelf te twijfelen met het idee dat ik iets over het hoofd zag.
Ik meen mij te herinneren dat een soortgelijke misvatting ook in het grote RDNA2 topic is voorgekomen en daar voor veel verwarring heeft gezorgd.

De 7900XTX nitro met de default 335Wppt bios (volgens mij is dat bios 2), heeft de volgende fancurve:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3-VE_KAfuvF43sKNqxqCOFlPtys=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3QI95SajQjOdcaaNsEdlTQFe.png?f=fotoalbum_large

En fancurve van de 291Wppt bios 1:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fnXuWARWQHSp6pnQHH4bSRBcgyY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1Uk86cjsrfC3cyDxtBdAeRMD.png?f=fotoalbum_large

Het kan inderdaad het geval geweest zijn dat de fan's bij Tweakriez op hol zijn geslagen, maar zonder ook de temperaturen en fan rpm te weten is de oorzaak lastig te achterhalen.
Een ding wat mij o.a. twijfel bezorgd is de implementatie van de software bios switch van Sapphire.
Wat als dat ongemerkt overschakelt naar het andere bios? Dan kloppen de powerlimits en fancurves opeens niet meer.
Maar ik moet er wel bij zeggen dat de fan's op mijn Nitro @100% = 3000-3100 rpm, bij lange na niet zo hard fluiten zoals te horen is op de gelinkte video.

[ Voor 39% gewijzigd door CMT op 24-08-2023 23:05 ]

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

CMT schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 22:00:
Heh gelukkig ligt het aan een verkeerde interpretatie. Geen hidden features :P. Ik begon echt aan mijzelf te twijfelen met het idee dat ik iets over het hoofd zag.
Ik meen mij te herinneren dat een soortgelijke misvatting ook in het grote RDNA2 topic is voorgekomen en daar voor veel verwarring heeft gezorgd.
Misschien wel een hidden feature omdat je zo gewend raakt aan fancurves zijn punten, dat een echte curve je verrast. :P
De 7900XTX nitro met de default 400W bios (volgens mij is dat bios 2), heeft de volgende fancurve:
[Afbeelding]

Het kan inderdaad het geval geweest zijn dat de fan's bij Tweakriez op hol zijn geslagen, maar zonder ook de temperaturen en fan rpm te weten is de oorzaak lastig te achterhalen.
Een ding wat mij o.a. twijfel bezorgd is de implementatie van de software bios switch van Sapphire.
Wat als dat ongemerkt overschakelt naar het andere bios? Dan kloppen de powerlimits en fancurves opeens niet meer.
Maar ik moet er wel bij zeggen dat de fan's op mijn Nitro @100% = 3000-3100 rpm, bij lange na niet zo hard fluiten zoals te horen is uit de gelinkte video.
Maar dan snap ik denk ik alsnog wat er gebeurd is. 68% is al circa 2100RPM en dat ga je wel horen. Ik ga verder nu serieuze twijfels plaatsen bij hoe TPU geluidsmetingen doet, maar als je 80C hotspot haalt, dan ga je denk ik wel aardig richting de 2500RPM. Die Pulse van mij hoor je goed op 2500RPM en dat zal niet anders zijn met een Nitro+. :)
https://www.techpowerup.c...rx-7900-xtx-nitro/35.html

• NosferatuX
  • Niet online
Hoeveel RPM het is weet ik niet maar 83c hotspot en de fans draaien dan op 36% en zijn onhoorbaar. Ze komen iig niet boven mijn case/cpu fan uit.

ik heb trouwens niet gevolgd waar de fancurve discussie over gaat maar als 100% 3000 RPM is dan denk ik dat 36% iets van 1100 RPM is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@DaniëlWW2
Ik ben ongetwijfeld getraind in de way of AMD :P [mandalorian] "this is the way" [/mandalorian]

De fancurve van de 'silent bios' heb ik er nog bijgeplaatst.
Veel verschil is er niet, maar de 'silent bios' met 291Wptt limiet (350Wtbp) heeft een lagere boostclock instelling en dus lagere temperatuur = zit een stuk lager op de fancurve met gamen.
Als dat dan ongemerkt naar de andere bios omgeschakeld met hogere boostclock en 335Wptt / 400Wtbp dan kan dat met wat pech opeens heel luid worden..

Die geluidsmetingen van reviewers zijn bijna altijd open bench helaas. Op zich is dat met een radeon kaart niet zo erg, want deze zal al de thermal headroom gebruiken om meer te boosten en dan zit de hotspot ook weer dicht bij de max, mits er genoeg power is. Maar ja echt representatief is het natuurlijk niet.

@NosferatuX
36% = ca. 1500rpm. Zie ook de fan meting die ik voor de Nitro gemaakt heb.

• NosferatuX
  • Niet online
CMT schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 22:44:

@NosferatuX
36% = ca. 1500rpm. Zie ook de fan meting die ik voor de Nitro gemaakt heb.
Klopt je hebt gelijk.
Zie idd in gpuz dat het 1498 RPM is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
Modbreak:Verplaatst vanuit [AMD Radeon RX7000 series] Levertijden & Prijzen

35 cm kaart lijkt inderdaad gigantisch groot maar als je kijkt naar de meeste standaard kasten past die er wel in hoor.
Ik heb een 7 jaar oude sharkoon standaard kast en past perfect, granted, ik heb maar 2 cm meer over en moest ik front radiator hebben zou het niet gelukt zijn.

Zoals ik denk ook mijn Sharkoon kastje eens te vervangen door
uitvoering: Lian Li Lancool 216 Wit RGB
En past er perfect in :)

Die size van die ASUS kaart zorgt er eigenlijk voor dat je veel meer buffer hebt inzake koeling, dat de fans niet zo hard moeten gaan (en ze kunnen wel degelijk bijna opstijgen)
Die Asus kaart is prima

[ Voor 6% gewijzigd door br00ky op 25-08-2023 15:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyline GT-R
35cm is ook weer niet klein.. Je moet toegeven dat kaarten deze generatie best groot zijn.

En dat die in de meeste kasten wel zal passen.. Indien je een ruime midi- of full-tower hebt dan zeker. Maar in de Fractal Compact kasten zal dat niet lukken. En ook in een populaire en moderne Corsair 4000D Airflow heb je 'maar' 360mm voor je GPU dus dat past nipt. Als je dan ook nog een 360 AIO met de radiator in de front dan zal dat niet meer lukken; 360mm - 30mm (voor die radiator) = 330mm..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyline GT-R
Om nog even een vergelijking te geven hoe groot kaarten vandaag wel zijn..

Dit is mijn oude XFX RX 480 8GB van 240mm naast mijn XFX RX 6800 XT Merc 319 van 340mm:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Na-E4cE7cz_Z4TBunMA0GOwhX7Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yAXpGQvAI8Kqm0ZLNUZtpUTD.jpg?f=fotoalbum_large

Of diezelfde XFX RX 6800 XT Merc naast een AMD RX 6900 XT ref 'MBA' kaart van 267mm:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uzhC5TITJV-eRjS7f9apA0Ra7RE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/07g134id3NO24CFH2g2KXWfK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:39
Ook in kasten waar ze op zich wel in passen kan het toch nog wel een dingetje zijn: in mijn kast passen volgens de specificatie kaarten tot 43 cm, maar dat gaat dan wel ten koste van een aantal HD-bays. Die ik in mijn geval toch niet allemaal kon missen. Maar met het betere zaagwerk was daar nog wel een mouw aan te passen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BJx0bc-BfcMHfMgy6eZA4KraAco=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wpG4pSTvqryR0qKdhe2wgEQs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oThiv4A0p8atDtluZtwFE6BfbqI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1VcUHFRUDTAlgNPk0HStXob5.jpg?f=fotoalbum_large

Catch a smile out there!

Pagina: 1 ... 16 ... 24 Laatste

Let op:
Levertijden en prijzen bespreken we in: [AMD Radeon RX7000 series] Levertijden & Prijzen