Nee, dat is echt te veel. Ondanks dat de chip Tmax op 90°C zit @244W corepower.
De delta hotpost - edge temperatuur is deels wel afhankelijk van de absolute temperatuur en sterk afhankelijk van het vermogen (warmte is slecht afvoerbaar vanuit de chip).
Bij toenemende temperatuur, zal dit verschil steeds verder uitlopen.
Maar een delta van 40° is echt veel te veel.
Ik heb helaas geen 7900XTX om mee te vergelijken (dat was een MBA met defecte vapor chamber).
Maar vergelijk het maar eens met de 7900XTX reference review op TPU:
https://www.techpowerup.c...adeon-rx-7900-xtx/36.html.
Het verschil is daar 15°C met ca. 350W boardpower en 1700rpm (82-83mm fans). Tmax = 74°C.
Welliswaar in open lucht, maar de delta zal met +15°C ambient nog niet zo veel uitlopen (daarbij moet je echt denken in enkele graden).
Ik heb ook even mijn watergekoelde RX6900XT ingesteld op 245W corepower (286Wptt = ca. 350W boardpower).
Daarmee haal ik een delta hotspot - edge: 74 - 57 = 17°C en delta hotspot - water: 74 - 29 = 45° C.
Op de luchtkoeler @2000rpm en 255Wppt (ca. 217W corepower) was het verschil hotspot - edge: 21°C.
RDNA3 heeft een hogere energiedichtheid (5nm vs 7nm), maar aan de kant wel een vergelijkbare of betere delta, doordat er phase change pads of koelpasta gebruikt wordt i.p.v. een dikke 0.3mm grafeen pad.
Ook hierbij de naar mijn mening best wel anti consumer garantievoorwaarden die ik zag staan. Beetje jammer. Vraag me af of deze zaken hier wel stand houden in Nederland.
Het viel mij ook op dat de uiterste fan vaak niet draait. Kan dit er mee te maken hebben? Hier zie je hem stil staan tijdens een Timespy run.. lijkt me een beetje raar.
P.s. de 28 graden is van de CPU en de vrm koeler staat bijna altijd stil, daar heb ik het niet over. Mijn kast zit vol Noctua fans en is echt goed koel.
De laatste fan hoort gewoon mee te draaien, zo ver ik weet heeft RDNA3 geen dubbele of onafhankelijke fan regeling. En alle kaarten hebben bijna een 100% reference design (het is echt voor 95-99% copy & paste).
Ik las verder terug in dit draadje dat de kaart van een medetweaker is overgenomen?
Mits je een factuur hebt, dan heb je sowieso 2 jaar garantie op de kaart.
Winkels zijn dat namelijk wettelijk verplicht te geven.
Daarnaast heb je ook zoiets als fabrieksgarantie en daar mag de fabrikant zelf voorwaarden op stellen zo ver ik weet.
Maar daar hebben wij als consument niets mee te maken omdat je bij aanschaf een overeenkomst sluit met de Winkel niet de fabrikant.
Om die reden moet je ook altijd weigeren om de kaart zelf naar de fabrikant op te sturen.
Sommigen winkeliers zijn daar best sneaky in, onder het mom van dat het 'sneller / makkelijker' is, maar je maakt dan in feite gebruik van de fabrieksgarantie.
Soms kan het wel zijn dat de fabrieksgarantie langer is dan de 'winkelgarantie' en dan is het fijn als je daar aanspraak op kunt maken. Het is dan een bonus.