[AMD Radeon RX7000 series] Ervaringen & Discussie Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 13 ... 24 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evernote
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:55
Tweakriez schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 20:27:
[...]

Ja, ik ga nog even kijken of ik er nu wat mee ga doen. Zou best wel eens een repaste nodig kunnen hebben oid maar dat ga ik natuurlijk niet zelf doen in de garantie periode :)
33 graden tussen je core en hotspot is zeker aan de hoge kant maar je zit zoals hierboven genoemd nog dusdanig binnen de marges (lees onder Tjmax) dat ik me hier geen zorgen om zou maken.

Geniet van je GPU.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spacewide
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16-09 17:45
+15pl, ik zou redelijk gerust zijn met jou delta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez
  • Registratie: April 2013
  • Nu online

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Spacewide schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 22:44:
+15pl, ik zou redelijk gerust zijn met jou delta.
Bij stock is het alsnog meer dan 30 graden en dat is met undervolt van -50.

Heb contact opgenomen met de shop waar hij gekocht is. Het zit me gewoon niet lekker, nu is hij pas 2 maanden oud.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aurmxL_sGGAw_u7kD7mCaMnicvE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UlaHXOMHguV3lm3zP2ixdXxw.jpg?f=user_large
Dit is hoe hij bij Guru3d presteerde qua temps. Dat ziet er veel normaler uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:49
Zit RUIM onder de max 110. Eigenlijk is dan eerder de rest te koel in verhouding. Zou me zeker geen zorgen maken. Er is geen probleem.

En hoe doet ie het in games?

[ Voor 10% gewijzigd door meljor op 03-06-2023 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Tweakriez schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 19:56:
Hallo allemaal,

Zojuist een mooie kaart binnen gekregen welke ik overgenomen heb van een mede tweaker. Een Hellhound in de witte kleur. Lekker stil. Alleen de temperatuur delta vind ik vrij fors... moet ik mij zorgen maken hier?

https://cdn.discordapp.co...248158512423072/image.png

Dit is met een -50mv en +15powerlimit. Verschil tussen edge en hotspot bijna 40 graden!

[Afbeelding]

Bij neutrale powerlimit nog steeds 30 graden.
Ja dat is wel een aardige delta. veel RDNA1/2/3 videokaarten lijken eerder 15-20C te hebben.
Maar zo te zien zit je nog steeds ruim binnen marge. Ik vermoed hierdoor dat je ergens een plekje hebt waar de thermal paste net wat te dun is en net niet perfect contact maakt. En ik zou niet verbaast zijn als een undervolt met hogere PL, het verschil groter maakt.

Qua garantie of reparatie ben ik bang dat dit niet gedekt gaat worden. Je zit immers ruim in spec.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez
  • Nu online

Tweakriez

clicksmashstuff.com

DaniëlWW2 schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 11:28:
[...]

Ja dat is wel een aardige delta. veel RDNA1/2/3 videokaarten lijken eerder 15-20C te hebben.
Maar zo te zien zit je nog steeds ruim binnen marge. Ik vermoed hierdoor dat je ergens een plekje hebt waar de thermal paste net wat te dun is en net niet perfect contact maakt. En ik zou niet verbaast zijn als een undervolt met hogere PL, het verschil groter maakt.

Qua garantie of reparatie ben ik bang dat dit niet gedekt gaat worden. Je zit immers ruim in spec.
Tja, we zullen zien. Heb de webwinkel in elk geval gemaild. Zelf paste vervangen zou een optie zijn maar wil geen gezeur met garantie hebben. Er zit een stomme warranty void if removed sticker op de kaart achterop en powercolor heeft behoorlijk lastige voorwaarden zag ik. Ze dekken zelfs geen garantie buiten de eerste eigenaar om zag ik. Nu lijkt me dat in Nederland gewoon onzin want garantie is op het product en niet op de persoon geregeld hier voor zover ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Tweakriez schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 11:34:
[...]

Tja, we zullen zien. Heb de webwinkel in elk geval gemaild. Zelf paste vervangen zou een optie zijn maar wil geen gezeur met garantie hebben. Er zit een stomme warranty void if removed sticker op de kaart achterop en powercolor heeft behoorlijk lastige voorwaarden zag ik. Ze dekken zelfs geen garantie buiten de eerste eigenaar om zag ik. Nu lijkt me dat in Nederland gewoon onzin want garantie is op het product en niet op de persoon geregeld hier voor zover ik weet.
Volgens mij zijn die stickers zelf illegaal in de VS. Hoe het hier in Nederland zit, durf ik niet te zeggen.
In ieder geval succes ermee. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meljor
Tweakriez schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 11:34:
[...]

Maar feitelijk is er toch geen probleem? Ik heb de xtx merc 7900xtx en heb net met de settings van je screenshot timespy gedraaid, ik heb ook een 5800x3d.

Alleen je ventilator settings heb ik niet overgenomen en mijne staat gewoon op auto.
En op je screenshot leek pl ook standaard? 1100mv en geheugen fast timings.

Score is nagenoeg hetzelfde met 31000. Mijn gpu temp is max 60 en de hotspot 78. Feitelijk is dus jouw hotspot maar 2 graden warmer maar je gpu bijna 10 graden koeler, Das toch prima?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez
  • Nu online

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zNXDtXU0HELBFCN7xWeErfPILI4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IPE7IhGgwcT56eY0fVj4pgja.png?f=fotoalbum_large

Met 15% powerlimit is er zelfs 40 graden verschil. Dat is echt wel fors hoor. Doet mij wel vermoeden dat er geen goede paste applicatie is. Dit schijnt bij powercolor een dingetje te zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yY6D8-Rs4ngj_3QaNhHui674BLY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lu7pPdRNuGSTM3YZTotofzmM.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SDibUORZSYz_o-6iAWKQLyTfvmM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pd1fNJSQA6VbemAIUtr9ST2T.jpg?f=fotoalbum_tile

Ook hierbij de naar mijn mening best wel anti consumer garantievoorwaarden die ik zag staan. Beetje jammer. Vraag me af of deze zaken hier wel stand houden in Nederland.

Het viel mij ook op dat de uiterste fan vaak niet draait. Kan dit er mee te maken hebben? Hier zie je hem stil staan tijdens een Timespy run.. lijkt me een beetje raar.

P.s. de 28 graden is van de CPU en de vrm koeler staat bijna altijd stil, daar heb ik het niet over. Mijn kast zit vol Noctua fans en is echt goed koel.

[ Voor 6% gewijzigd door Tweakriez op 03-06-2023 12:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meljor
Mijn maximale score van 33000 haal ik op + 10% pl en een geheugenclock van 2700. 1100mv.

Dan doet de gpu 63 graden en de hotspot 83.

Natuurlijk is de delta groot bij jou, maar 80 graden gpu en 110 hotspot is waar problemen van komen. Een hotspot rond de 80 is gewoon netjes, dat de rest van de gpu nog veel koeler is is dan toch een luxe probleem ipv probleem?

Niet druk om maken en geniet van je kaart!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tweakriez schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 12:22:
[Afbeelding]

Met 15% powerlimit is er zelfs 40 graden verschil. Dat is echt wel fors hoor. Doet mij wel vermoeden dat er geen goede paste applicatie is. Dit schijnt bij powercolor een dingetje te zijn.
Nee, dat is echt te veel. Ondanks dat de chip Tmax op 90°C zit @244W corepower.
De delta hotpost - edge temperatuur is deels wel afhankelijk van de absolute temperatuur en sterk afhankelijk van het vermogen (warmte is slecht afvoerbaar vanuit de chip).
Bij toenemende temperatuur, zal dit verschil steeds verder uitlopen.
Maar een delta van 40° is echt veel te veel.

Ik heb helaas geen 7900XTX om mee te vergelijken (dat was een MBA met defecte vapor chamber).
Maar vergelijk het maar eens met de 7900XTX reference review op TPU: https://www.techpowerup.c...adeon-rx-7900-xtx/36.html.
Het verschil is daar 15°C met ca. 350W boardpower en 1700rpm (82-83mm fans). Tmax = 74°C.
Welliswaar in open lucht, maar de delta zal met +15°C ambient nog niet zo veel uitlopen (daarbij moet je echt denken in enkele graden).

Ik heb ook even mijn watergekoelde RX6900XT ingesteld op 245W corepower (286Wptt = ca. 350W boardpower).
Daarmee haal ik een delta hotspot - edge: 74 - 57 = 17°C en delta hotspot - water: 74 - 29 = 45° C.
Op de luchtkoeler @2000rpm en 255Wppt (ca. 217W corepower) was het verschil hotspot - edge: 21°C.

RDNA3 heeft een hogere energiedichtheid (5nm vs 7nm), maar aan de kant wel een vergelijkbare of betere delta, doordat er phase change pads of koelpasta gebruikt wordt i.p.v. een dikke 0.3mm grafeen pad.
[Afbeelding][Afbeelding]

Ook hierbij de naar mijn mening best wel anti consumer garantievoorwaarden die ik zag staan. Beetje jammer. Vraag me af of deze zaken hier wel stand houden in Nederland.

Het viel mij ook op dat de uiterste fan vaak niet draait. Kan dit er mee te maken hebben? Hier zie je hem stil staan tijdens een Timespy run.. lijkt me een beetje raar.

P.s. de 28 graden is van de CPU en de vrm koeler staat bijna altijd stil, daar heb ik het niet over. Mijn kast zit vol Noctua fans en is echt goed koel.
De laatste fan hoort gewoon mee te draaien, zo ver ik weet heeft RDNA3 geen dubbele of onafhankelijke fan regeling. En alle kaarten hebben bijna een 100% reference design (het is echt voor 95-99% copy & paste).

Ik las verder terug in dit draadje dat de kaart van een medetweaker is overgenomen?
Mits je een factuur hebt, dan heb je sowieso 2 jaar garantie op de kaart.
Winkels zijn dat namelijk wettelijk verplicht te geven.
Daarnaast heb je ook zoiets als fabrieksgarantie en daar mag de fabrikant zelf voorwaarden op stellen zo ver ik weet.
Maar daar hebben wij als consument niets mee te maken omdat je bij aanschaf een overeenkomst sluit met de Winkel niet de fabrikant.
Om die reden moet je ook altijd weigeren om de kaart zelf naar de fabrikant op te sturen.
Sommigen winkeliers zijn daar best sneaky in, onder het mom van dat het 'sneller / makkelijker' is, maar je maakt dan in feite gebruik van de fabrieksgarantie.

Soms kan het wel zijn dat de fabrieksgarantie langer is dan de 'winkelgarantie' en dan is het fijn als je daar aanspraak op kunt maken. Het is dan een bonus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez
  • Nu online

Tweakriez

clicksmashstuff.com

CMT schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 13:54:
[...]

Nee, dat is echt te veel. Ondanks dat de chip Tmax op 90°C zit @244W corepower.
De delta hotpost - edge temperatuur is deels wel afhankelijk van de absolute temperatuur en sterk afhankelijk van het vermogen (warmte is slecht afvoerbaar vanuit de chip).
Bij toenemende temperatuur, zal dit verschil steeds verder uitlopen.
Maar een delta van 40° is echt veel te veel.

Ik heb helaas geen 7900XTX om mee te vergelijken (dat was een MBA met defecte vapor chamber).
Maar vergelijk het maar eens met de 7900XTX reference review op TPU: https://www.techpowerup.c...adeon-rx-7900-xtx/36.html.
Het verschil is daar 15°C met ca. 350W boardpower en 1700rpm (82-83mm fans). Tmax = 74°C.
Welliswaar in open lucht, maar de delta zal met +15°C ambient nog niet zo veel uitlopen (daarbij moet je echt denken in enkele graden).

Ik heb ook even mijn watergekoelde RX6900XT ingesteld op 245W corepower (286Wptt = ca. 350W boardpower).
Daarmee haal ik een delta hotspot - edge: 74 - 57 = 17°C en delta hotspot - water: 74 - 29 = 45° C.
Op de luchtkoeler @2000rpm en 255Wppt (ca. 217W corepower) was het verschil hotspot - edge: 21°C.

RDNA3 heeft een hogere energiedichtheid (5nm vs 7nm), maar aan de kant wel een vergelijkbare of betere delta, doordat er phase change pads of koelpasta gebruikt wordt i.p.v. een dikke 0.3mm grafeen pad.

[...]

De laatste fan hoort gewoon mee te draaien, zo ver ik weet heeft RDNA3 geen dubbele of onafhankelijke fan regeling. En alle kaarten hebben bijna een 100% reference design (het is echt voor 95-99% copy & paste).

Ik las verder terug in dit draadje dat de kaart van een medetweaker is overgenomen?
Mits je een factuur hebt, dan heb je sowieso 2 jaar garantie op de kaart.
Winkels zijn dat namelijk wettelijk verplicht te geven.
Daarnaast heb je ook zoiets als fabrieksgarantie en daar mag de fabrikant zelf voorwaarden op stellen zo ver ik weet.
Maar daar hebben wij als consument niets mee te maken omdat je bij aanschaf een overeenkomst sluit met de Winkel niet de fabrikant.
Om die reden moet je ook altijd weigeren om de kaart zelf naar de fabrikant op te sturen.
Sommigen winkeliers zijn daar best sneaky in, onder het mom van dat het 'sneller / makkelijker' is, maar je maakt dan in feite gebruik van de fabrieksgarantie.

Soms kan het wel zijn dat de fabrieksgarantie langer is dan de 'winkelgarantie' en dan is het fijn als je daar aanspraak op kunt maken. Het is dan een bonus.
Klopt. Het is weliswaar een "pakbon" maar hier staan duidelijk de aankoopdatum en product op ook staat hierbij dat er 36 maanden garantie is op de kaart.

Die 40 graden zal niet minder, alleen maar meer worden in de loop der tijd lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Oef, je moet echt een factuur hebben een geen pakbon.
Er moet duidelijk op staan waar het product is aangeschaft, met productgegevens zoals EAN code (bij voorkeur ook serienummer) en factuurnummer.

Overigens denk ik dat dit gewoon een probleem is van een uitgedroogde koelpasta of droge plekken op de chip.
Maar het gedrag van de fan lijkt mij abnormaal en wel een garantiegevalletje te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez
  • Nu online

Tweakriez

clicksmashstuff.com

CMT schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 14:03:
Er moet duidelijk op staan waar het product is aangeschaft, met productgegevens zoals EAN code (bij voorkeur ook serienummer) en factuurnummer.

Overigens denk ik dat dit gewoon een probleem is van een uitgedroogde koelpasta of droge plekken op de chip.
Maar het gedrag van de fan lijkt mij abnormaal en wel een garantiegevalletje te zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WiSRuc7rcZrTll1hgszaKGxbURs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VwvPHxKZNfaWJwTHD6aTlu6N.jpg?f=fotoalbum_large

Factuur is middels Klarna gegaan zag ik dus dit lijkt mij zo in orde. Alle gegevens staan er zo te zien op.

Ik geloof ook dat het een kwestie koelpasta is maar wil niet op zo'n jonge kaart zelf rommelen en potentieel discussies in de toekomst over het zelf open maken krijgen. Daarnaast vind ik die niet meedraaiende fan ook raar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hmm ik zou toch even aan die persoon vragen of die niet even het factuur kan mailen. Dat is gewoon bij Megekko te downloaden in 'mijn aankopen'.
In principe is een pakbon alleen een papiertje waarop staat wat er geleverd is. Het is een aanvulling op de factuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez
  • Nu online

Tweakriez

clicksmashstuff.com

CMT schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 14:32:
Hmm ik zou toch even aan die persoon vragen of die niet even het factuur kan mailen. Dat is gewoon bij Megekko te downloaden in 'mijn aankopen'.
In principe is een pakbon alleen een papiertje waarop staat wat er geleverd is. Het is een aanvulling op de factuur.
Al geregeld :) de verkoper heeft deze uit zichzelf al toegestuurd :). Ben benieuwd hoe Megekko dit op gaat pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
CMT schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 13:54:
[...]
Bij welke kaarten wordt volgens jou een grafeen pad gebruikt? Dit is de eerste keer dat ik iemand zoiets hoor beweren, dus ik heb daar zo mijn twijfels bij.

When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez
  • Nu online

Tweakriez

clicksmashstuff.com

CMT schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 14:03:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cr9yjNbYgclaSTBGHBNcBK52CUQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EACSDwKLDIxiJ3aNokMuHUpb.png?f=fotoalbum_large

Dit is geen gevalletje "flink maar binnen de marge" meer. Net wilde ik na het opnieuw plaatsen van een andere anti-sag oplossing eens kijken of dit verschil zou maken na dat iemand dit geopperd had. In eerste instantie dacht ik verbetering te zien... maar toen viel mijn oog op de memory junction... minimaal 96 graden!! Gelijk dit meegestuurd achter de andere mail aan en dringend verzocht om een RMA. Dit is een tikkende tijdbom lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raphire
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 18-09 22:13
Tweakriez schreef op zondag 4 juni 2023 @ 23:33:
[...]

[Afbeelding]

Dit is geen gevalletje "flink maar binnen de marge" meer. Net wilde ik na het opnieuw plaatsen van een andere anti-sag oplossing eens kijken of dit verschil zou maken na dat iemand dit geopperd had. In eerste instantie dacht ik verbetering te zien... maar toen viel mijn oog op de memory junction... minimaal 96 graden!! Gelijk dit meegestuurd achter de andere mail aan en dringend verzocht om een RMA. Dit is een tikkende tijdbom lijkt me.
96 graden is wel veel hoger dan je mag verwachten inderdaad, mijn 7900XTX van XFX haalde max 82/84C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez
  • Nu online

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Raphire schreef op maandag 5 juni 2023 @ 15:19:
[...]

96 graden is wel veel hoger dan je mag verwachten inderdaad, mijn 7900XTX van XFX haalde max 82/84C
Klopt dit was ook gelijk het minimum wat echt niet kan normaal gesproken. De webshop was het gelukkig met mij eens dat de temperaturen te hoog zijn en heeft mij gezegd dat de kaart retour mag voor reparatie/vervanging dus heb hem zojuist afgegeven voor retour.

En ook de verkoper hier op tweakers had mij al uit eigen beweging toegezegd dat de kaart retour mag naar hem mocht de webshop moeilijk doen en het geld retourneren. Dus hulde ook voor deze medetweaker.

[ Voor 21% gewijzigd door Tweakriez op 05-06-2023 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasrol
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17-09 08:38
Tweakriez schreef op maandag 5 juni 2023 @ 15:23:
[...]

Klopt dit was ook gelijk het minimum wat echt niet kan normaal gesproken. De webshop was het gelukkig met mij eens dat de temperaturen te hoog zijn en heeft mij gezegd dat de kaart retour mag voor reparatie/vervanging dus heb hem zojuist afgegeven voor retour.

En ook de verkoper hier op tweakers had mij al uit eigen beweging toegezegd dat de kaart retour mag naar hem mocht de webshop moeilijk doen en het geld retourneren. Dus hulde ook voor deze medetweaker.
Shit, mijn 7900XT haalt vergelijkbare memory junction temperaturen. Is dat echt zo slecht? Volgens HWI64 is de maximale temperatuur 105 en ik merk geen thermal throttling.
Kom net uit een RMA gedoe met 6950XT's, zou echt balen als dat nu alweer moet.

R7 5800X3D | RX 7900XT | 32GB Kingston 3600MHzC16 | Samsung 980 Pro 2TB | be quiet! Pure Power 12 M 1000W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez
  • Nu online

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Kaasrol schreef op maandag 5 juni 2023 @ 15:34:
[...]

Shit, mijn 7900XT haalt vergelijkbare memory junction temperaturen. Is dat echt zo slecht? Volgens HWI64 is de maximale temperatuur 105 en ik merk geen thermal throttling.
Dat is prima op zich maar bij mij was dit dus ook het constante minimum gelijk als windows aan was bij de laatste testen met hwi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tweakriez schreef op zondag 4 juni 2023 @ 23:33:
[...]

[Afbeelding]

Oef, dat is zeker niet goed. De geheugentemperatuur is bij RNDA3 wel een stuk hoger dan bij RDNA2, maar dat moet echt ruim onder de 90°C zijn.

Ik las verder dat het gelukt is om de kaart voor reparatie op te sturen en dat de mede-tweaker behulpzaam is. Dat is fijn om te lezen :). Hopelijk heb je snel weer een goede kaart in handen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez
  • Nu online

Tweakriez

clicksmashstuff.com

CMT schreef op maandag 5 juni 2023 @ 15:43:
[...]

Oef, dat is zeker niet goed. De geheugentemperatuur is bij RNDA3 wel een stuk hoger dan bij RDNA2, maar dat moet echt ruim onder de 90°C zijn.

Ik las verder dat het gelukt is om de kaart voor reparatie op te sturen en dat de mede-tweaker behulpzaam is. Dat is fijn om te lezen :). Hopelijk heb je snel weer een goede kaart in handen!
Ja inderdaad ondanks dat het niet fijn om mee te maken is;wel fijn dat het zo te zien redelijk goed gaat aflopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kaasrol schreef op maandag 5 juni 2023 @ 15:34:
[...]

Is dat de reference 7900XT? 105°C is Tjunction echt veel te hoog voor de geheugenchips.
Daarbij zit je op de max of dicht tegen de max van wat ze kunnen hebben en is het maar de vraag hoe lang ze het volhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez
  • Nu online

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Is het nu echt zo'n zootje met de 7000 gpu's qua kwaliteit of zie ik het verkeerd? Heb zelf hiervoor een Asrock 7900xt phantom gehad en die presteerde echt goed qua temps e.d. maar ik lees hier over de xtx versie juist wel weer beroerde dingen.

Mochten ze besluiten te refunden dan ga ik wel nadenken over een andere kaart maar zou nu even niet weten welke... zouden de Asrock Taichi of Asus TUF bijvoorbeeld iets zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:13
Het zijn maar exemplaristische problemen. Inmiddels kan de chinees bij powercolor wel goed koelpasta aanbrengen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ludewig schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 18:15:
[...]

Bij welke kaarten wordt volgens jou een grafeen pad gebruikt? Dit is de eerste keer dat ik iemand zoiets hoor beweren, dus ik heb daar zo mijn twijfels bij.
In ieder geval de RX6800XT en RX6900XT.
Naar verluid werden daarbij de Hitachi HM TC-HM03 thermal pad voor gebruikt.
Daar zit 'vertikaal georiënteerd' grafiet in. En grafeen is weer onderdeel van grafiet.
Het is misschien wat kort door de bocht omdat het waarschijnlijk om een composiet gaat.
Een pure 'phase change pad/compound' (=koelpasta dat op kamertemperatuur stolt) is het in ieder geval niet, want dan zou je iets zien zoals bij de 4090FE toegepast is.

[ Voor 4% gewijzigd door CMT op 06-06-2023 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tweakriez schreef op maandag 5 juni 2023 @ 15:59:
Is het nu echt zo'n zootje met de 7000 gpu's qua kwaliteit of zie ik het verkeerd? Heb zelf hiervoor een Asrock 7900xt phantom gehad en die presteerde echt goed qua temps e.d. maar ik lees hier over de xtx versie juist wel weer beroerde dingen.

Mochten ze besluiten te refunden dan ga ik wel nadenken over een andere kaart maar zou nu even niet weten welke... zouden de Asrock Taichi of Asus TUF bijvoorbeeld iets zijn?
Persoonlijk heb ik meer vertrouwen in Sapphire of MSI.
De Asus TUF is erg uitgekleed = afgeslankte koeler en bezuiniging op de PCB (input filter heeft bijv. een stuk minder condensatoren).
De beste kaart imho is de Sapphire Nitro. Mooi bestukte PCB en fraaie vapor chamber koeler.
Of de Sapphire Pulse, zelfde PCB maar dan met een kleinere koeler die meer toeren moet maken.

[ Voor 8% gewijzigd door CMT op 05-06-2023 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasrol
CMT schreef op maandag 5 juni 2023 @ 15:46:
[...]

Is dat de reference 7900XT? 105°C is Tjunction echt veel te hoog voor de geheugenchips.
Daarbij zit je op de max of dicht tegen de max van wat ze kunnen hebben en is het maar de vraag hoe lang ze het volhouden.
Reference. Maar voor de duidelijkheid, mijn maximum temperatuur zit rond de 95. Maar de hover tekst in hwinfo stelt 105 als max. Is 95 onder load ook te hoog?

R7 5800X3D | RX 7900XT | 32GB Kingston 3600MHzC16 | Samsung 980 Pro 2TB | be quiet! Pure Power 12 M 1000W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez
  • Nu online

Tweakriez

clicksmashstuff.com

CMT schreef op maandag 5 juni 2023 @ 16:09:
[...]

Daar wordt 'vertikaal georiënteerd' grafiet in gebruikt. En grafeen is weer onderdeel van grafiet.
Het is misschien wat kort door de bocht omdat het waarschijnlijk om een composiet gaat.
Een pure 'phase change pad/compound' (=koelpasta dat op kamertemperatuur stolt) is het in ieder geval niet, want dan zou je iets zien zoals bij de 4090FE gebruikt wordt.
De nitro is inderdaad erg mooi maar ook weer een flink stuk duurder. Maar ja. Ik wacht voor nu eerst even af wat er gaat gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Tweakriez
Voor €1090 is de Sapphrie 7900XTX pulse bij NBB te bestellen. En voor €80 meer de Nitro versie.
Persoonlijk zou ik het niet waar vinden om €80 te besparen voor zo'n dure kaart.
Je krijgt in ruil daarvoor namelijk een veel betere koeler en een hogere kwaliteit chip.
Plus de verkoopwaarde is ook wat hoger.

Het is nu alleen niet echt een goede periode om hardware aan te schaffen. Gedurende de zomer of eind zomer is vaak het moment wanneer de prijzen echt gaan zakken omdat de verkoop dan op een laag pitje zit / komt te zitten. Het vakantiegeld moment zijn we helaas net voorbij (prijzen van veel onderdelen zijn weer omhoog gegaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kaasrol schreef op maandag 5 juni 2023 @ 16:22:
[...]

Reference. Maar voor de duidelijkheid, mijn maximum temperatuur zit rond de 95. Maar de hover tekst in hwinfo stelt 105 als max. Is 95 onder load ook te hoog?
Hmm dat is lastig te zeggen, het hangt er erg vanaf hoe de rest van de temperaturen eruit zoals van de GPU-die en VRM's. 95°C is wel erg hoog voor normaal gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

CMT schreef op maandag 5 juni 2023 @ 16:15:
[...]

Persoonlijk heb ik meer vertrouwen in Sapphire of MSI.
De Asus TUF is erg uitgekleed = afgeslankte koeler en bezuiniging op de PCB (input filter heeft bijv. een stuk minder condensatoren).
De beste kaart imho is de Sapphire Nitro. Mooi bestukte PCB en fraaie vapor chamber koeler.
Of de Sapphire Pulse, zelfde PCB maar dan met een kleinere koeler die meer toeren moet maken.
MSI heeft niet eens de moeite genomen hun nieuwe generatie koelontwerp toe te passen voor de RX7900 series. Verder is MSI ook niet bepaald vlekkeloos gebleken met Radeon de afgelopen generaties...

Dit klinkt voor mij als een gevalletje Sapphire. :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaniëlWW2 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 17:38:
[...]

MSI heeft niet eens de moeite genomen hun nieuwe generatie koelontwerp toe te passen voor de RX7900 series. Verder is MSI ook niet bepaald vlekkeloos gebleken met Radeon de afgelopen generaties...

MSI is inderdaad erg laks met het koeler ontwerp geweest. Doen ze trouwens ook met een aantal Intel & AMD moederborden, die elkaars spiegelbeeld lijken te zijn.
Het is ook wel een beetje triest dat het aantal AMD AIB modellen bijna op een hand te tellen is.
Eigenlijk is het alleen Sapphire die er nog wat leuks van maakt, maar wat betreft PCB ontwerp is het echt eenheidsworst met minimale aanpassingen. Wat dat betreft zijn alle AIB's :z

Misschien dat Asrock nog met een Formula model komt, dat was wel een hele mooie kaart bij de vorige generatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
CMT schreef op maandag 5 juni 2023 @ 16:38:
@Tweakriez
Voor €1090 is de Sapphrie 7900XTX pulse bij NBB te bestellen. En voor €80 meer de Nitro versie.
Persoonlijk zou ik het niet waar vinden om €80 te besparen voor zo'n dure kaart.
Je krijgt in ruil daarvoor namelijk een veel betere koeler en een hogere kwaliteit chip.
Plus de verkoopwaarde is ook wat hoger.

Het is nu alleen niet echt een goede periode om hardware aan te schaffen. Gedurende de zomer of eind zomer is vaak het moment wanneer de prijzen echt gaan zakken omdat de verkoop dan op een laag pitje zit / komt te zitten. Het vakantiegeld moment zijn we helaas net voorbij (prijzen van veel onderdelen zijn weer omhoog gegaan).
In nederland zelfs goedkoper te vinden. Als je nu in de markt bent gewoon kopen.... koopjes kom je pas weer tegen black friday tegen, maar dat is nog een tijdje weg.

uitvoering: Sapphire Nitro+ AMD Radeon RX 7900 XTX Vapor-X 24GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20-09 10:56
stylezzz schreef op maandag 5 juni 2023 @ 16:04:
Het zijn maar exemplaristische problemen. Inmiddels kan de chinees bij powercolor wel goed koelpasta aanbrengen ;)
Yep, wordt hier ook genoemd

YouTube: How Graphics Cards are made - Insane PowerColor Factory Tour

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swizzler24
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:35
CMT schreef op maandag 5 juni 2023 @ 16:09:
[...]

Daar wordt 'vertikaal georiënteerd' grafiet in gebruikt. En grafeen is weer onderdeel van grafiet.
Een pure 'phase change pad/compound' (=koelpasta dat op kamertemperatuur stolt) is het in ieder geval niet, want dan zou je iets zien zoals bij de 4090FE gebruikt wordt.
De tuf bevalt hier zeer goed. Tijdens battlefield 2042 (high settings) wordt ie niet warmer dan 60 graden en de hot spot ligt rond de 75 graden. En de koeler die erop zit is echt massief. Je kan de tuf met de cash back nu voor 1099 euro kopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tweakriez
  • Nu online

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Megekko heeft vandaag een nieuwe de deur uitgestuurd direct na ontvangst van mijn defecte examplaar. Fijn dat deze webshop zo snel en adequaat meegewerkt heeft!

Heb wel gevraagd of ik niet toevallig met opleg van mijn kant de Nitro+ kon krijgen maar helaas was alleen omruilen met hetzelfde product een optie.

[ Voor 32% gewijzigd door Tweakriez op 06-06-2023 13:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweakriez
  • Nu online

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2kStCk_KpaCrj8bdLvPZvD39B1o=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/dYP7HYr1SYi92fQqSHCzugtD.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8DF_WdI5xEZBGcJWPMXROE0iXwY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/dX3FgeX9knpOGckZ9G0YCVXm.png?f=fotoalbum_tile

Nieuwe kaart is binnen. Lijkt betere temperaturen te hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9mjR_S5C3vF6vLx29xlIPjvoUrY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qqr7iA8qX1pr1ZDecq4mBLFY.jpg?f=fotoalbum_large

AutoOC geeft 3053MHz dus er is nog wat rek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zXdqlEdXN4PcTRTzpP72l6S9Uyc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y2y1OcQABOkwZu30MYEaf5vk.jpg?f=fotoalbum_large

Niet de mooiste combi met een zwarte kast. Boeiend. Wel jammer dat ik niet kon ruilen met de Nitro. Maar goed wie weet dat er iemand met een Nitro perse een witte kaart wilt hebben in de toekomst :+

[ Voor 6% gewijzigd door Tweakriez op 07-06-2023 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez
  • Nu online

Tweakriez

clicksmashstuff.com

[...]

Eens. MSI doet helemaal niks geen moeite bij de 7000 series. Copy-paste en waarschijnlijk totaal geen optimalisatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Tweakriez schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 17:41:
[...]

Eens. MSI doet helemaal niks geen moeite bij de 7000 series. Copy-paste en waarschijnlijk totaal geen optimalisatie.
En je weet dan ook niet of alle heatsinks wel goed overeen komen met VRM, VRAM etc. MSI adverteert ook nog eens trotst met direct contact heatpipes. Moet er niet aan denken met een N31 GPU met zeven chiplets. Maakt niet uit hoe erg AMD haar best zal doen, die gaan niet helemaal egaal zijn. Direct heatpipes en RDNA is toch al vaak niks omdat je met zoveel hotspot sensoren zit waar de GPU ook daadwerkelijk iets mee doet. Maar dit is een stap extra. :/

Die hellhound heeft gewoon wel een koperen plaat en zo te zien ook fatsoenlijke ventilatoren met kogellagers. Heel wat beter zo te zien. Verder mooi dat het snel opgelost lijkt. Want die VRAM temperaturen waren niet acceptabel en dat is nu juist wat snel kapot kan gaan met een videokaart. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowdog
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:15
[...]

MSI is qua AMD-kaarten gewoon drama gok ik zo. Had eerder ook 3 x 290x van MSI, alle 3 last van throttling omdat die koeler voor geen meter werkte en volgens mij ook een copy-paste was van hun nVidia-kaart. Daarnaast ook niet erg behulpzaam qua support, dus zou MSI echt niet meer overwegen als het om AMD-kaarten gaat.

Zelf ook overgeschakeld naar Sapphire daarna en daar eigenlijk nooit problemen mee gehad, dus dat wel een solide oplossing iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Snowdog schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 18:36:
[...]

MSI is qua AMD-kaarten gewoon drama gok ik zo. Had eerder ook 3 x 290x van MSI, alle 3 last van throttling omdat die koeler voor geen meter werkte en volgens mij ook een copy-paste was van hun nVidia-kaart. Daarnaast ook niet erg behulpzaam qua support, dus zou MSI echt niet meer overwegen als het om AMD-kaarten gaat.

Zelf ook overgeschakeld naar Sapphire daarna en daar eigenlijk nooit problemen mee gehad, dus dat wel een solide oplossing iig.
Ik hou niet erg van generaliseren als het om hele bedrijven gaat, maar MSI heeft net zoals ASUS overigens, wel een negatie reputatie opgebouwd met Radeon videokaarten de laatste generaties ja...
Sapphire geniet dan weer een heel andere reputatie voor hun Radeon producten. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez
  • Nu online

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rQvOK0sf6sQerKLJTQToS1BpsCU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/8JJkA0jVMt0slBwM6cGfeb36.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b9ys1YGAIKlhgAOfljcyWY78MHo=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/a3i3VTDOYeu8HIuAHxIbuy0V.png?f=fotoalbum_tile

Duidelijk verschil. De nieuwe kaart haalt met minder undervolt en + 15 power en fan-stop aan betere resultaten.

En voor nu ga ik gewoon zonder power increase en een undervolt. Delta ook hier een nette 20 graden ipv 40 zoals bij de oude kaart.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wkBK-nK-FA85vGMG_tvQlZDs-tA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/u9sd8CmYMJGXyAJg0I4O1wf2.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door Tweakriez op 07-06-2023 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasrol
CMT schreef op maandag 5 juni 2023 @ 17:01:
[...]

Hmm dat is lastig te zeggen, het hangt er erg vanaf hoe de rest van de temperaturen eruit zoals van de GPU-die en VRM's. 95°C is wel erg hoog voor normaal gebruik.
95 haalde hij alleen na een Speed Way stresstest, wat ook de reden is dat ik ben gaan kijken - met undervolt faalde die met 96,5%. Vandaag verder getest met enkel normaal gebruik, waarbij het meer rond de 85 leek te pieken. Reden voor aandacht of is dat okay?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjvdven
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 18-09 10:52
Na maanden zonder issues de 7900XTX te hebben gedraaid heb ik sinds kort een klein dingetje. Na een reboot van mijn pc onthoudt de Radeon software mijn Overclock profiel niet. Ik moet die dus na elke boot opnieuw inladen. Erg irritant omdat ik zeker met deze temperaturen mijn kantoor wat koeler wil proberen te houden met een flinke undervolt/underclock. Iemand die dit probleem heeft gehad en opgelost? Desnoods laat ik Afterburner de OC wel regelen. Maar heb liever alles in 1 tool.

[ Voor 9% gewijzigd door bjvdven op 15-06-2023 09:44 ]

RX 7900XTX, 9800X3D, B650 TUF GAMING, 32Gb 6000c30 buildzoid timings , Arctic Freezer II 280mm ||| Galaxy S23 Ultra 512GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

bjvdven schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 09:43:
Na maanden zonder issues de 7900XTX te hebben gedraaid heb ik sinds kort een klein dingetje. Na een reboot van mijn pc onthoudt de Radeon software mijn Overclock profiel niet. Ik moet die dus na elke boot opnieuw inladen. Erg irritant omdat ik zeker met deze temperaturen mijn kantoor wat koeler wil proberen te houden met een flinke undervolt/underclock. Iemand die dit probleem heeft gehad en opgelost? Desnoods laat ik Afterburner de OC wel regelen. Maar heb liever alles in 1 tool.
Oh die ken ik.
Er draait denk ik ergens op de achtergrond een check up voor die profielen. Ik weet niet hoe het werkt of wat de variabelen zijn, maar het lijkt gevoelig te zijn. Ik zelf kreeg er last van toen ik de HBM2 van mijn oude Vega 56 had beschadigd omdat dit wat te heet werd. Daarvoor werkte het maanden wel.

Ik zou als beginpunt eens je clock speed iets verlagen. Kijken of die dan wel stabiel blijft. Want er kan net een heel klein stukje instabiliteit ingeslopen zijn, misschien wel mede vanwege de temperaturen op het moment. Want ik vermoed eigenlijk niet dat het een bug is. Ik vermoed eigenlijk meer dat het een vrij agressieve check is die overclocks reset bij de minste instabiliteit. De reden is denk ik al het gedoe dat Radeon drivers waardeloos zijn. Nou als je crashes krijgt vanwege een net niet perfect stabiele overclock, dan krijgt het driverteam weer de schuld. Een andere die ik ook al lang vermoed is dat Radeon drivers gevoelig zijn voor de minste instabiliteit in RAM OC.

Wat je ook kan doen is je OC profiel op een per game basis toewijzen in plaats van algemeen. Dat zou een workaround moeten zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
DaniëlWW2 schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 09:58:
[...]

Oh die ken ik.
Er draait denk ik ergens op de achtergrond een check up voor die profielen. Ik weet niet hoe het werkt of wat de variabelen zijn, maar het lijkt gevoelig te zijn. Ik zelf kreeg er last van toen ik de HBM2 van mijn oude Vega 56 had beschadigd omdat dit wat te heet werd. Daarvoor werkte het maanden wel.

Ik zou als beginpunt eens je clock speed iets verlagen. Kijken of die dan wel stabiel blijft. Want er kan net een heel klein stukje instabiliteit ingeslopen zijn, misschien wel mede vanwege de temperaturen op het moment. Want ik vermoed eigenlijk niet dat het een bug is. Ik vermoed eigenlijk meer dat het een vrij agressieve check is die overclocks reset bij de minste instabiliteit. De reden is denk ik al het gedoe dat Radeon drivers waardeloos zijn. Nou als je crashes krijgt vanwege een net niet perfect stabiele overclock, dan krijgt het driverteam weer de schuld. Een andere die ik ook al lang vermoed is dat Radeon drivers gevoelig zijn voor de minste instabiliteit in RAM OC.

Wat je ook kan doen is je OC profiel op een per game basis toewijzen in plaats van algemeen. Dat zou een workaround moeten zijn. :)
Klopt als een bus. Iedere kleine instabiliteit van cpu, geheugen, voeding of instellingen van de gpu zorgt voor een driver reset. AMD is hier aardig gevoelig voor geworden maar zorgt er idd voor dat je de gpu de schuld niet kan geven bij een crash.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjvdven
Zelfs met een hele verre underclock reset hij doodleuk het overklokprofiel. No workyworky

RX 7900XTX, 9800X3D, B650 TUF GAMING, 32Gb 6000c30 buildzoid timings , Arctic Freezer II 280mm ||| Galaxy S23 Ultra 512GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaniëlWW2 schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 09:58:
[...]

Oh die ken ik.

Hoe ben je daar eigenlijk achter gekomen? Ik weet dat er voor Nvidia een diagnostische tool met een ramtest in omloop is, maar weet je toevallig of er voor AMD ook zoiets beschikbaar is?
Ik zou graag de vram willen testen om te kijken of daar toch niet een sporadische fout bij ontstaat met de 'fast timing' instelling.

Opzich vind ik het best goed dat het in geval van onstabiliteit een reset geeft, maar ik heb veel liever dat de keuze aan de gebruiker wordt overgelaten met een optie om dat aan of uit te zetten. Zelfs een incorrecte afsluiting van een programma of Windows kan zo'n reset triggeren.
Ironisch genoeg denken velen door deze resets dat de driver onstabiel is, terwijl de oorzaak meestal extern is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

CMT schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 23:56:
[...]

Hoe ben je daar eigenlijk achter gekomen? Ik weet dat er voor Nvidia een diagnostische tool met een ramtest in omloop is, maar weet je toevallig of er voor AMD ook zoiets beschikbaar is?
Ik zou graag de vram willen testen om te kijken of daar toch niet een sporadische fout bij ontstaat met de 'fast timing' instelling.

Opzich vind ik het best goed dat het in geval van onstabiliteit een reset geeft, maar ik heb veel liever dat de keuze aan de gebruiker wordt overgelaten met een optie om dat aan of uit te zetten. Zelfs een incorrecte afsluiting van een programma of Windows kan zo'n reset triggeren.
Ironisch genoeg denken velen door deze resets dat de driver onstabiel is, terwijl de oorzaak meestal extern is.
Oh ik kreeg artifacts na ongeveer twee weken toen ik de ventilator net iets let laag had afgesteld, waardoor de HBM2 chips te heet werden. Het was immers een blower Vega 56. Was vrij duidelijk wat ik gedaan had. En toen ging mijn OC profiel ook steeds resetten. :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bjvdven schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 19:31:
Zelfs met een hele verre underclock reset hij doodleuk het overklokprofiel. No workyworky
Welke driverversie gebruik je?
Ik heb recent veel ellende gekregen met 22.5.1 die daarvoor maandenlang zonder problemen heeft gewerkt.
Het is allemaal begonnen met de Windows 22H2 update.
Om de een of andere reden is er incompatibiliteit want ook met een verse kale installatie zijn er continue driver resets.
Maar de 22H2 update heeft ook een hoop ellende bezorgd (tot aan mensen die niet meer in Windows konden booten). Bij mij heeft het corruptie veroorzaakt met hele vage klachten die niet verdwijnen na een DDU + nieuwe driver installatie.
Ik kan bijvoorbeeld geen video afspelen met firefox, waaronder youtube, NOS.nl etc, terwijl de Chrome browser wel prima werkt. In-game opname werkt totaal niet meer, waarbij daarna een laad icoontje verschijnt (cirkeltje) op de desktop muisaanwijzer dat continue opnieuw 'laad' (alsof het gespammed wordt).

Het is zeer hinderlijk dat Windows tegenwoordig allemaal dingen ongevraagd op de achtergrond doet.
Zodra er een oudere driverversie geïnstalleerd wordt, kan dat door Windows vervangen worden (ik heb dat nu ook meegemaakt, terwijl de optie voor het zoeken naar drivers uit is gezet) en krijg je een melding dat de huidige Andrenaline software niet compatibel is met de driverversie.

Er is overigens een betere tool dan MSI Afterburner: MoreClockTool :P via Igor: https://www.igorslab.de/e...ool-replaces-the-wattman/ Doet hetzelfde als Wattman!
Ik heb overigens geen verschil gemerkt tussen een minimal driver installatie + MoreClockTool en een volledige Andrenaline installatie. Het probleem zit echt extern in mijn geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 00:00:
[...]

Oh ik kreeg artifacts na ongeveer twee weken toen ik de ventilator net iets let laag had afgesteld, waardoor de HBM2 chips te heet werden. Het was immers een blower Vega 56. Was vrij duidelijk wat ik gedaan had. En toen ging mijn OC profiel ook steeds resetten. :F
Ai, dat is spijtig om te lezen. Zoiets lijkt mij ook moeilijk om te repareren : (.
Ik vind het zo gek dat er veel software te vinden is om het systeem ram te testen, maar niet voor de videokaart. Of dat er niet gewoon diagnostische tools voor de consument beschikbaar worden gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjvdven
CMT schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 23:56:
[...]

Heeft MSI Kombustor niet een artifacts checker ingebouwd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander.M
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14-08 19:17
Nou, ik krijg morgen mijn 4de 7900xtx.
Reference oververhitte, toen een asrock phantom gekregen, oververhitte na 4 weken, een Asus tuff te leen gekregen met giga coilwhine maar draaide prima(wel met -10% power draw gebruikt) bel ik net azerty wanneer ik mijn nieuwe kan verwachten, melde ze dat de Asus ook oververhit.

Wat een ramp dit zeg. Misschien heb ik pech, maar nooit meer team rood hier. 1100,- bijna 7 maanden gezeik, maanden geen gpu gehad ivm rma's.

Mijn vorige 5 generaties gpu's nog nooit een rma gehad...

[ Voor 6% gewijzigd door Xander.M op 16-06-2023 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CHKYBSTRD
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 16-09 16:13
Xander.M schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 15:22:
Reference oververhitte, toen een asrock phantom gekregen, oververhitte na 4 weken, een Asus tuff te leen gekregen met giga coilwhine maar draaide prima(wel met -10% power draw gebruikt) bel ik net azerty wanneer ik mijn nieuwe kan verwachten, melde ze dat de Asus ook oververhit.

Wat een ramp dit zeg. Misschien heb ik pech, maar nooit meer team rood hier. 1100,- bijna 7 maanden gezeik, maanden geen gpu gehad ivm rma's.

Ach het kan altijd erger... mijn retour pakket (7900XTX E1100)is al 5 weken vermist bij post NL... kon maar tot 500 verzekeren... dag 600 euro.

Stay hungry, stay foolish!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez
  • Nu online

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Ouch dat is inderdaad wel erg zuur zeg. Had zelf een Powercolor Hellhound van iemand overgenomen en deze blijk een delta van ruim 40 graden te hebben. Ik kreeg na melden een retourlabel en direct een nieuw exemplaar. Deze is helemaal goed en draait super koel en stil. Nog niet eerder zo'n stille kaart gehad eerlijk gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bjvdven schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 07:54:
[...]

Heeft MSI Kombustor niet een artifacts checker ingebouwd?
Hmm maar test dat ook alle geheugencellen? Het is daarnaast een vrij statische test, dus lijkt mij niet zo geschikt. Ram testen met verschillende operaties is toch wat anders.
Maar bedankt voor het meedenken :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Oef, dat is wel erg veel pech. Maar als zoveel kaarten oververhit raken, is de kastkoeling dan wel in orde?
Zeker met dit warme weer van +30° graden is dat iets om goed in de gaten te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
CHKYBSTRD schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 16:27:
[...]

Ach het kan altijd erger... mijn retour pakket (7900XTX E1100)is al 5 weken vermist bij post NL... kon maar tot 500 verzekeren... dag 600 euro.
Dat is zuur zeg. Ik heb bij het terugsturen van mijn MBA 7900XTX het pakket wel volledig verzekerd (€1240). Dat kan je alleen doen bij een PostNL punt zelf.

Ik heb een 2x keer meegemaakt dat PostNL pakketten is kwijtgeraakt.
Een keer ging het om een D5 waterpompje van €80, maar de andere keer om een monitor van €580.
De €80 euro was ik kwijt (hoe ze überhaupt een pakket kunnen verliezen terwijl alles strak gecodeerd is met locatie & datum is mij een raadsel). De monitor is gelukkig wel vergoed door coulance van de webwinkel.
Sindsdien stuur ik dure dingen alleen maar verzekerd op. Van PostNL klantenservice kan je echt niet op aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez
  • Nu online

Tweakriez

clicksmashstuff.com

een Asus tuff te leen gekregen met giga coilwhine maar draaide prima(wel met -10% power draw gebruikt) bel ik net azerty wanneer ik mijn nieuwe kan verwachten, melde ze dat de Asus ook oververhit.
Dit is voor het eerst dat ik dit hoor/lees over deze kaart. Waar baseren ze dit op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander.M
CMT schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 21:15:
[...]

Oef, dat is wel erg veel pech. Maar als zoveel kaarten oververhit raken, is de kastkoeling dan wel in orde?
Zeker met dit warme weer van +30° graden is dat iets om goed in de gaten te houden.
Ja, cooler master h500m. Prima temps, vorige kaarten allemaal geen probleem en de asrock ging een kleine 3 weken geleden, dus nog net voor het zomerse weer.

Gewoon pech ben ik bang

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
Zijn er hier ook mensen die begin van het jaar de kaart opstuurden naar AMD en ook daadwerkelijk een nieuwe kregen? Of heeft iedereen wat anders gekocht?

Het was groot nieuws over de slechte vapor chambers maar ik heb nog nergens kunnen lezen dat het opgelost was en wat er veranderd is.

Ik heb zelf vanaf het begin een XFX gelukkig maar zie af en toe wel wat reference designs door AIB aangeboden worden en vraag me af of ze ook verbeterd zijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Oh dat is wel heel waardeloos. :|
Het referentieontwerp met en slechte vapor chamber is gewoon balen. Maar weet je ook hoe die ASRock oververhit raakte? Want dit klinkt zeker als ik je review ook zie, denk ik een ontwerp of productiefout?

Coil whine is helaas vrij willekeurige ellende. Het kan zomaar weg zijn met een ander exemplaar van dezelfde videokaart of door een PSU te wisselen voor een ander exemplaar van hetzelfde model. Maar nu die TUF ook oververhit blijkt te raken, is het helemaal knap waardeloos. :-(

Maar met al deze ellende, tja als je nu nog door wil gaan met de XTX, nou dan zou ik je van harte willen aanraden nu voor Sapphire te kiezen. Sapphire heeft een welverdiende reputatie als het om de kwaliteit van hun videokaarten gaat. Hun Nitro+ modellen zijn in de regel de allerbeste die je kan vinden voor een specifieke AMD SKU. En de Pulse is in de regel de beste instapper die gewoon goed presteert. Soms zijn de ventilatoren wel hoorbaar, maar met deze generatie lijkt het verschil meer te zijn dat een Pulse waarschijnlijk niet veel ruimte heeft om de hitte van extra vermogen af te voeren. Maar je verlaagd de powerlimiet toch, dus dat zou het niet moeten zijn. Ik weet in ieder geval al dat als ik een RX7900 series koop, het waarschijnlijk een Sapphire Pulse is. :)

Ik zeg dit ook omdat er helaas niet gezegd kan worden van veel andere AMD gebaseerde videokaarten nu echt goed zijn of op zijn minst het voordeel van de twijfel genieten. Er wordt nog wel eens met de pet ernaar gegooid. Kan zo voorbeelden zoals de RX5700 series TUF (gewoon geen VRAM koeling :X ) en ROG van ASUS die echt onacceptabel slecht waren. En ASUS had nog het lef om AMD de schuld te geven dat het koelblok van die ROG, letterlijk losliet van het PCB omdat ze zelf te lange schroeven hadden gebruikt. }:|

Of de matige MSI Mech en Evoke RX57000 series. Beiden had MSI eerst besloten dat half formaat thermal pads wel afdoende was voor VRAM. Dat was het dus niet. Verder waren ze erg luidruchtig. De Gigabyte RX5700 series was ook niet goed daar zoals ik zelf heb ervaren. Die had contact problemen met de GPU waardoor je flinke hotspot temperaturen kon krijgen. Dat is een probleem inherent aan direct heat pipes. Iets dat nog steeds voorkomt.

Dan heb je nog de dramatische Gigabyte Vega modellen die botweg instabiel waren. Of de ook matige ASUS modellen. RX480/RX580 was het vaak ook maar matig. Hielp niet dat destijds de Sapphire Nitro+ echt de vloer aanveegde met alle concurrentie. Die had ik even en die was zo ongelofelijk stil. Ik moest bijna letterlijk mijn oor tegen die videokaart aanleggen om die ventilatoren te horen tijdens gaming.

Ik ben bang dat je nu echt alles over je heen hebt gekregen qua slechte AMD videokaarten. Want geen van deze problemen zijn gerelateerd aan de chip zelf. Het is allemaal de ellende van een goed model vinden. Dat kan nogal een uitdaging zijn als je niet weet wat er allemaal gebeurd. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander.M
Ja het is heel lastig.
Omdat mijn reference een asrock was zit ik eigenlijk aan asrock vast nu. Dus ik krijg voor de 2de keer nu een phantom terwijl ik nu er echt geen vertrouwen meer in heb.
Als ik mijn geld terug kon krijgen ging ik wel voor een Saphire, maar die luxe heb ik jammer genoeg niet.

Die asus die ik te leen had was al eens terug gestuurd, die hadden ze gewoon liggen. Want naast de problemen die hun hadden en de coil whine heb ik nog nooit zo een stille kaart gehad met super temps. Misschien is er iets gebeurt in transport ofzo, want zoals ik hem had, zou ik hem wel willen houden.

Ach we gaan maandag weer aan de slag met de nieuwe phantom :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CHKYBSTRD
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 16-09 16:13
CMT schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 21:24:
[...]

Dat is zuur zeg. Ik heb bij het terugsturen van mijn MBA 7900XTX het pakket wel volledig verzekerd (€1240). Dat kan je alleen doen bij een PostNL punt zelf.
Goeie tip dat wist ik niet. Had mij een flink bedrag bespaard. Echter zijn er in dit geval aantoonbare grote fouten gemaakt door Post NL. Ik heb de rechtsbijstand ingeschakeld dus ik hoop dat zij voor mij iets kunnen betekenen.

Stay hungry, stay foolish!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
Ik heb qua 7900 xtx nog geen klachten gezien over de xtx merc en ben zelf ook al een half jaar zeer tevreden.

Aangezien hij qua prijs ook behoorlijk scherp is tov de andere merken kan ik me niet voorstellen waarom men niet vaker de xtx van XFX kiest.

In het begin hoofdzakelijk via Amazon te krijgen voor een redelijke (hoofd)prijs maar inmiddels ook bij megekko regelmatig de goedkoopste xtx.

Ook de rx 6950 xt xfx merc is scherp geprijsd bij o.a. megekko, snap dan ook niet dat men voor de andere merken blijft gaan... Zeker de Gigabyte en Asrock kaarten gaat nogal es wat mis qua koeling etc.. En extreme coilwine lijkt bij Asus en Msi bovengemiddeld vaak voor te komen.

[ Voor 12% gewijzigd door meljor op 18-06-2023 01:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez
  • Nu online

Tweakriez

clicksmashstuff.com

meljor schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 19:45:
Ik heb qua 7900 xtx nog geen klachten gezien over de xtx merc en ben zelf ook al een half jaar zeer tevreden.

Aangezien hij qua prijs ook behoorlijk scherp is tov de andere merken kan ik me niet voorstellen waarom men niet vaker de xtx van XFX kiest.

In het begin hoofdzakelijk via Amazon te krijgen voor een redelijke (hoofd)prijs maar inmiddels ook bij megekko regelmatig de goedkoopste xtx.

Ook de rx 6950 xt xfx merc is scherp geprijsd bij o.a. megekko, snap dan ook niet dat men voor de andere merken blijft gaan... Zeker de Gigabyte en Asrock kaarten gaat nogal es wat mis qua koeling etc.. En extreme coilwine lijkt bij Asus en Msi bovengemiddeld vaak voor te komen.
XFX heeft zeker mooie kaarten. Heb een 6900xt gehad uit de MERC serie. Het geluid kan wel oplopen en ze zijn vrij groot.

Een andere aanrader van mij persoonlijk is de Hellhound van Powercolor. Ik heb een defect exemplaar gehad maar nadat deze was omgeruild echt een topper terug gekregen. De Hellhound is vrij compact, heeft maar twee kabels nodig en is heeeeelll stil. Helaas vond ik wit niet goed bij mijn build passen dus heb hem weer verkocht.

Als het goed is krijg ik begin komende week de Nitro binnen.

Ik kies bij AMD steevast voor Powecolor, XFX of Sapphire. Al heb ik ook een Asrock 7900xt gehad welke ook zeer stil en koel was. Vreemd om te lezen dat de xtx versie dan niet goed zou zijn. Ook bij de 6000 series heeft Asrock zeer goede kaarten afgeleverd.

[ Voor 9% gewijzigd door Tweakriez op 18-06-2023 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:02
6800XT nu €539 rechtstreeks van Amazon zelf

Dit ; https://www.amazon.nl/dp/B09NM7WMXG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Forfaxify
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17-09 12:04
Tweakriez schreef op zondag 18 juni 2023 @ 12:37:
[...]

Ik kies bij AMD steevast voor Powecolor, XFX of Sapphire. Al heb ik ook een Asrock 7900xt gehad welke ook zeer stil en koel was. Vreemd om te lezen dat de xtx versie dan niet goed zou zijn. Ook bij de 6000 series heeft Asrock zeer goede kaarten afgeleverd.
Ik heb zelf op dit moment een ASRock 7900xt phantom en ben niet onder de indruk van de temps.
Naar mijn idee zit het geheugen (veel) te hoog, binnen 5 minuten na Windows gestart te hebben op 74c, en daalt ook niet zelfs met gpu fans op 100%, en de hotspot is met 30 seconden 110c. Hoewel de gpu temp dan rond 65 zit lijkt me dit niet de bedoeling.

Ik ga vanavond of in de aankomende dagen nog wat testen maar ik denk dat hij vervangen moet gaan worden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:02
Idd zag het...best nog wel een aardige 1440p ( high fps ) kaart voor dat geld !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Forfaxify
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Mz0piVSYXnxJ8hrhRLUuVFlqFs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/59juP91Je2UpID1YabRwYdJC.png?f=fotoalbum_large

Kan iemand mij vertellen dat dit niet helemaal goed is? Of ben ik gek (worden kan ik niet meer).
3 minuten furmark, memory 102c, hotspot 104c en het ging nog omhoog.

Mijn kast is zeker niet het allerbeste kwa airflow (InWin 301) maar zonder zijpaneel zou het in ieder geval niet zo warm moeten worden lijkt me....

[ Voor 182% gewijzigd door Forfaxify op 18-06-2023 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez
  • Nu online

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Forfaxify schreef op zondag 18 juni 2023 @ 17:32:
[...]

Ik heb zelf op dit moment een ASRock 7900xt phantom en ben niet onder de indruk van de temps.
Naar mijn idee zit het geheugen (veel) te hoog, binnen 5 minuten na Windows gestart te hebben op 74c, en daalt ook niet zelfs met gpu fans op 100%, en de hotspot is met 30 seconden 110c. Hoewel de gpu temp dan rond 65 zit lijkt me dit niet de bedoeling.

Ik ga vanavond of in de aankomende dagen nog wat testen maar ik denk dat hij vervangen moet gaan worden..
45 graden delta is veel te hoog. RMA aanvragen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OaxAoCOlyJSOT3A6W9Re4rpYCI0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WknTGziLyOqLuuoq7cUJGPnZ.jpg?f=fotoalbum_large

Dit was mijn Phantom

[ Voor 24% gewijzigd door Tweakriez op 18-06-2023 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Forfaxify schreef op zondag 18 juni 2023 @ 19:31:
[Afbeelding]

Kan iemand mij vertellen dat dit niet helemaal goed is? Of ben ik gek (worden kan ik niet meer).

Mijn kast is zeker niet het allerbeste kwa airflow (InWin 301) maar zonder zijpaneel zou het in ieder geval niet zo warm moeten worden lijkt me....
Welk model? Is goed voor iedereen in dit topic zodat mensen kunnen bijhouden welke je niet moet hebben. Is helaas hard nodig bij AMD. :/

Maar je junction temperatuur zit tegen de limiet, geheugen is over de limiet en enorme delta tussen edge en junction. Die koeler maakt geen goed contact, RMA aanvragen of eventueel terugsturen en een ander model kopen. Op deze manier wacht je totdat de thermal paste wat verder uitdroogt voor de GPU en dan gaat die downclocken. Ondertussen gaat je geheugen wel kapot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Forfaxify
DaniëlWW2 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 09:44:
[...]

Welk model? Is goed voor iedereen in dit topic zodat mensen kunnen bijhouden welke je niet moet hebben. Is helaas hard nodig bij AMD. :/

Maar je junction temperatuur zit tegen de limiet, geheugen is over de limiet en enorme delta tussen edge en junction. Die koeler maakt geen goed contact, RMA aanvragen of eventueel terugsturen en een ander model kopen. Op deze manier wacht je totdat de thermal paste wat verder uitdroogt voor de GPU en dan gaat die downclocken. Ondertussen gaat je geheugen wel kapot.
Bedankt voor je reactie. Ja zo'n idee had ik ook. Ik ga er mee aan de slag. Aangezien ik hem al langer dan 30 dagen heb is ruilen voor een ander model denk ik niet meer mogelijk?

Ik had in de post erboven inderdaad wel aangegeven dat het om een ASRock 7900xt phantom ging, bij deze vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Forfaxify schreef op maandag 19 juni 2023 @ 09:50:
[...]

Bedankt voor je reactie. Ja zo'n idee had ik ook. Ik ga er mee aan de slag. Aangezien ik hem al langer dan 30 dagen heb is ruilen voor een ander model denk ik niet meer mogelijk?

Ik had in de post erboven inderdaad wel aangegeven dat het om een ASRock 7900xt phantom ging, bij deze vergeten.
Oh dat heb ik dan gemist.
Maar na 30 dagen zit je er helaas aan vast denk ik. Maar weer een ASRock. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Forfaxify
DaniëlWW2 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 09:55:
[...]

Oh dat heb ik dan gemist.
Maar na 30 dagen zit je er helaas aan vast denk ik. Maar weer een ASRock. :/
Hmm. Ben opzich wel fan van hun moederborden en het blijkt bij andere mensen wel een redelijk goed model te zijn. Dus ik hoop dat ik dan een slecht exemplaar heb en dat de vervanging beter is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Forfaxify schreef op maandag 19 juni 2023 @ 09:58:
[...]

Hmm. Ben opzich wel fan van hun moederborden en het blijkt bij andere mensen wel een redelijk goed model te zijn. Dus ik hoop dat ik dan een slecht exemplaar heb en dat de vervanging beter is...
Tja ik ben geen fan van welk merk dan ook (oke behalve Sapphire :P) om deze redenen.
Maar ik hoop ook dat het een slecht exemplaar is. Helaas was er recentelijk ook @Tweakriez met een ASRock. :/

Waar ik bang voor ben is dat het wel eens kan zitten in hoe complex N31 als chip is. Het zijn zeven chiplets met interconnect bruggen (plastic met bedrading erdoor) onder die chiplets die weer op de substraat zitten. Dat perfect egaal krijgen moet echt een uitdaging zijn voor AMD en hun packaging partij. Vervolgens moet de hoogte van het pakket aan chips ook perfect worden afgestemd zodat contact hiermee alsmede met VRAM precies goed valt voor het hitteblok. Dat zijn zaken waarbij de afwijkingstolerantie waarschijnlijk onder de 1mm ligt.

En als ik zo kijk, dan is mijn eerste gedachte dat het contact niet goed is. Lijkt ergens een stukje van de GPU te zijn waardoor je meteen een enorme tjunction temperatuur krijgt en het kan zomaar ook maar een VRAM chip zijn die net niet goed contact maakt. Het is alleen niet iets dat je zelf moet gaan repareren. Want de reparatie kan zomaar het aandraaien van een van die vier grote schroeven rond je GPU zelf zijn. Die houden die X klem die je tussen de backplate kan zien, in plaats die voor de druk zorgt. Maar als je een van die schroeven te strak aandraait, dan kan je de GPU zelf barsten door de druk en dan ben je klaar.

Het is precisiewerk en juist N31 is, vermoed ik, best wel een uitdaging als je ontwerptoleranties niet uitstekend zijn. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweakriez
  • Nu online

Tweakriez

clicksmashstuff.com

DaniëlWW2 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 10:22:
[...]

Tja ik ben geen fan van welk merk dan ook (oke behalve Sapphire :P) om deze redenen.
Maar ik hoop ook dat het een slecht exemplaar is. Helaas was er recentelijk ook @Tweakriez met een ASRock. :/

Waar ik bang voor ben is dat het wel eens kan zitten in hoe complex N31 als chip is. Het zijn zeven chiplets met interconnect bruggen (plastic met bedrading erdoor) onder die chiplets die weer op de substraat zitten. Dat perfect egaal krijgen moet echt een uitdaging zijn voor AMD en hun packaging partij. Vervolgens moet de hoogte van het pakket aan chips ook perfect worden afgestemd zodat contact hiermee alsmede met VRAM precies goed valt voor het hitteblok. Dat zijn zaken waarbij de afwijkingstolerantie waarschijnlijk onder de 1mm ligt.

En als ik zo kijk, dan is mijn eerste gedachte dat het contact niet goed is. Lijkt ergens een stukje van de GPU te zijn waardoor je meteen een enorme tjunction temperatuur krijgt en het kan zomaar ook maar een VRAM chip zijn die net niet goed contact maakt. Het is alleen niet iets dat je zelf moet gaan repareren. Want de reparatie kan zomaar het aandraaien van een van die vier grote schroeven rond je GPU zelf zijn. Die houden die X klem die je tussen de backplate kan zien, in plaats die voor de druk zorgt. Maar als je een van die schroeven te strak aandraait, dan kan je de GPU zelf barsten door de druk en dan ben je klaar.

Het is precisiewerk en juist N31 is, vermoed ik, best wel een uitdaging als je ontwerptoleranties niet uitstekend zijn. :)
Bij mij was de Asrock 7900xt prima. Ik had daarna een Hellhound 7900xtx die niet goed was. Vervangend exemplaar was uitstekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Tweakriez schreef op maandag 19 juni 2023 @ 10:25:
[...]

Bij mij was de Asrock 7900xt prima. Ik had daarna een Hellhound 7900xtx die niet goed was. Vervangend exemplaar was uitstekend.
Oh ja. :F
Ook goedemorgen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
[...]
Dat zijn zaken waarbij de afwijkingstolerantie waarschijnlijk onder de 1mm ligt.
De koeler zit direct op de chip en de afwijking tussen de verschillende chiplets moet daarom volledig opgevangen worden door de koelpasta. Die kan echt geen 1 mm overbruggen.

When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Aan de chiplet chip zal het niet liggen, dat is echt heel vlak (geslepen?). Ik kan de bron niet meer vinden, maar er was met de vingers geen hoogteverschil te voelen. Het zal mij verbazen als de tolerantie daarop >0.05mm is.

Waar veel fabrikanten denk ik de mist in gaan is dat de temperaturen bij radeon chips intern hele hoge temperaturen aan kunnen en dus een echt viscuese koelpasta nodig hebben (Artic MX4 is ongeschikt).
De meeste koelpasta's kunnen geen hoge temperaturen aan en beginnen dan af te breken / uit te harden of er is sprake van pumpout. Er is een reden dat AMD en Nvidia over zijn gegaan op een zogenaamde phasechange pasta bij zo'n grote chip.

Bij Powercooler speelt het probleem trouwens ook en daar is duidelijk te zien dat er sprake is van pumpout:
Ze hebben daar een verkeerde soort/kwaliteit koelpasta gebruikt en de manier van aanbrengen was ook niet jofel: https://www.igorslab.de/e...spot-zum-standard-wird/3/
Afbeeldingslocatie: https://www.igorslab.de/wp-content/uploads/2023/05/Paste-Original-Marked.jpg
De PCB van de 7900XT(X) kaarten zijn vrijwel identiek aan het referentieontwerp, dus de oorzaak zal eerder aan het koeler ontwerp liggen van de AIB.
Als de 'coldplate' niet goed aansluit (evt. door slordige drukverdeling) heb je alsnog niets aan een super vlakke chip : (.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Forfaxify schreef op zondag 18 juni 2023 @ 19:31:
[Afbeelding]

Nee dat is zeker niet ok, 110°C is de thermische limiet en dan trapt de chip bij wijze van spreken op de noodrem d.m.v het verlagen van de klok / spanning / het verbruik.
Wat was de omgevingstemperatuur?

Aangezien de hotspot en geheugenchips op vrijwel hetzelfde temperatuur zitten, denk ik eerder aan defecte heatpipes of de ventilatoren (draaien ze allemaal?, verkeerde draairichting? etc).

[ Voor 8% gewijzigd door CMT op 19-06-2023 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Forfaxify
CMT schreef op maandag 19 juni 2023 @ 16:12:
[...]

Nee dat is zeker niet ok, 110°C is de thermische limiet en dan trapt de chip bij wijze van spreken op de noodrem d.m.v het verlagen van de klok / spanning / het verbruik.
Wat was de omgevingstemperatuur?

Aangezien de hotspot en geheugenchips op vrijwel hetzelfde temperatuur zitten, denk ik eerder aan defecte heatpipes of de ventilatoren (draaien ze allemaal?, verkeerde draairichting? etc).
Omgeving is gemiddeld 27c. Fans draaien en naar mijn idee de goede kant op ook. Enige wat me aan de fans opvalt is dat ze vanaf het begin (3 mei) al niet op 0rpm gedraaid hebben dus blijkbaar was dit al een tijdje aan de gang... Ik stuur hem deze week terug.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tweakriez
  • Nu online

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DvqGhe02sMzNj9YQoOYy7kGcG-c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JaMLP0IHaoSMvFhxY1bMUDEM.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XEOXGSn8rmK50sCrb9j0RAR38EM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aiiBsUDg5uccLXcfdlpPvOsQ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lRyuTV90rUk54-uZZKm1-iVVHa8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6agO1yAVJIQqwO30sHCJQvRq.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5oZwlo59PxBMwwq1wLJDye_rUg8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JkGqiM4h4ZCYl8lc6rbMtOjW.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/beA-l3qdRtWKskyAfFgv_BgyIqk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uldOX1qJ0wxgORjL4BLH8yIb.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7qKnjpfokQS_Y0BkqakCujCR-Mw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qWiKz3xuMRmHt5G384dL9tDj.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/irHsbxYo9k9gopVQ1OVFmZnWjYE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P42BAA0dNESgbQkEsQrSy3TE.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PLDS-PYJL_iWmuHWhdX3Mzkq2t0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hnfFfWVegndMk3kTEUPf6gyO.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kau2cauNKnkqarBkTe_A2q31lUw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/XiybmhmeoRj17l9gJrLbZa0Z.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xWtfHMk76akSGEzM_AxBNJAPLhE=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/w6tfOmF6H2xn0f5Wjte8sIvg.png?f=fotoalbum_tile

Als vervanger voor een witte Hellhound (welke echt goed stil en koel bleef!!) Nu wat ik eigenlijk wilde hebben...wat een bouwkwaliteit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Tweakriez Gefeliciteerd ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Forfaxify schreef op maandag 19 juni 2023 @ 16:52:
[...]

Omgeving is gemiddeld 27c. Fans draaien en naar mijn idee de goede kant op ook. Enige wat me aan de fans opvalt is dat ze vanaf het begin (3 mei) al niet op 0rpm gedraaid hebben dus blijkbaar was dit al een tijdje aan de gang... Ik stuur hem deze week terug.
Het is duidelijk een garantiegeval, ik hoop het beste voor je en dat je zo meteen een goede kaart weer in huis hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez
  • Nu online

Tweakriez

clicksmashstuff.com

RMA aanvragen. Heb ook een dergelijk defect gehad. Megekko heeft het snel en goed opgelost voor mij. Ook de reden waarom ik nu mijn nieuwe kaart ook weer bij ze gehaald heb.

[ Voor 26% gewijzigd door Tweakriez op 19-06-2023 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander.M
Nou de 4de 7900xtx is binnen, weer een asrock phantom.
Meest gestoorde coil whine ooit. Ben er echt heeeelemaal klaar mee.
Temps zijn wel prima met een 20c delta.

Ga kijken of ik mijn geld terug kan krijgen. Na 3 defecte asrock kaarten snap ik het nu wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez
  • Nu online

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Xander.M schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 11:33:

Ga kijken of ik mijn geld terug kan krijgen. Na 3 defecte asrock kaarten snap ik het nu wel
O man, echt verschrikkelijk. Ik heb sinds gisteren de Nitro en die kaart is echt top notch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Xander.M schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 11:33:

Het kan je PSU zijn die niet lekker reageert met die ASRock videokaarten.
Maar de wens voor geld terug lijkt me nu wel logisch. Succes ermee en hopen dat je nu wel een goed model kan krijgen. :) hint hint: Sapphire. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander.M
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 13:04:
[...]

Het kan je PSU zijn die niet lekker reageert met die ASRock videokaarten.
Maar de wens voor geld terug lijkt me nu wel logisch. Succes ermee en hopen dat je nu wel een goed model kan krijgen. :) hint hint: Sapphire. ;)
Naja, de vorige 2 asrock deden het niet :/
Jaaahaa als het kan koop ik een sapphire ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Xander.M schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 13:51:
[...]

Naja, de vorige 2 asrock deden het niet :/
Jaaahaa als het kan koop ik een sapphire ;)
Kapot is kapot, maar coil whine is meestal een samenspel van PSU en videokaart. :)
Nu weet ik dat Sapphire al een tijdje adverteert dat ze met hun PCB's rekening proberen te houden met coil whine, maar ik weet niet of ik dit helemaal geloof. Het kan onderdrukkend werken als je bepaalde inductoren gebruikt, maar garanties heb je niet. Want als je PSU net ervoor zorgt dat je inductoren gaan trillen op een bepaalde frequentie, dan krijg je dit.
https://support.lenovo.com/nl/nl/solutions/ht511649

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20-09 10:56
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 14:01:
[...]

Kapot is kapot, maar coil whine is meestal een samenspel van PSU en videokaart. :)
Nu weet ik dat Sapphire al een tijdje adverteert dat ze met hun PCB's rekening proberen te houden met coil whine, maar ik weet niet of ik dit helemaal geloof. Het kan onderdrukkend werken als je bepaalde inductoren gebruikt, maar garanties heb je niet. Want als je PSU net ervoor zorgt dat je inductoren gaan trillen op een bepaalde frequentie, dan krijg je dit.
https://support.lenovo.com/nl/nl/solutions/ht511649
Ik heb een 7900XTX nitro+ van Sapphire met een high end 1000W seasonic TX-1000 psu, eerder al op coilwhine getest door firmark 500fps te laten draaien, ik hoor helemaal niets.

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
Maatje van me had met een basic nvidia 1650 ineens coilwine na inbouwen nieuw moederbord en cpu, een corsair rm750 had hij al wat langer en de kaart dus ook.

Zelfs duidelijke wine al bij opstarten. Andere stekker van HETZELFDE kabeltje en het was compleet weg. Is nu al paar dagen weg, ook tijdens gamen.

Blijft een vreemd fenomeen. Bij mijn rx 6900 xt was het weg na aanschaf nieuwe psu (nu al paar maanden). Nu ook toevallig een rm 750 er in, een oude Corsair tx850 is vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerre22
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-09 22:49
Gisteren een gigabyte RX 7900 XTX ingebouwd. Eerste indrukken zijn positief, kom van een GTX 970. Coilwhine achtige toestanden in game menus, waarbij de frequentie afhangt van welk ladingsscherm er is. Zodra ik ingame zit hoor ik geen coilwhine meer maar zijn de fans wel duidelijk te horen. Kaart op zich blijft rond 65°C bij Red Dead Redemption 2 met een verbruik van ongeveer een 300-350W volgens adrenaline.

In verband met de hoge idle (~100W): VRAM clock blijft op max hangen indien de hoofd monitor op een andere refresh rate dan 60Hz wordt ingesteld. Refresh rate van 2de monitor heeft geen invloed. Zodra refresh rate van de hoofdmonitor op 60 Hz staat valt VRAM clock terug en gaat het idle verbruik naar ongeveer 15W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:41

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Dat speelt al sinds Eyefinity, dat is meer een feature dan dat het een bug is.. :*)

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
@gerre22

Heb je wel freesync aan staan? Anders kan hij naar absurde FPS'en gaan in de menus.

Pagina: 1 ... 13 ... 24 Laatste

Let op:
Levertijden en prijzen bespreken we in: [AMD Radeon RX7000 series] Levertijden & Prijzen