Dat moet ik eens nakijken, ik dacht van wel, maar bedankt voor de tip! Nu met de GTX 970 had ik juist hetzelfde gedrag, alleen de frequentie is anders.Ludewig schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 11:38:
@gerre22
Heb je wel freesync aan staan? Anders kan hij naar absurde FPS'en gaan in de menus.
Freesync zelf, zal de FPS niet beperken. Dat moet je doen d.m.v. van een FPS cap in te stellen via Graphics - > Advanced - Frame rate target control. En dat 2-5 FPS lager instellen dan het max. Freesync bereik van de monitor / ingestelde monitor verversingssnelheid.
Wanneer je dat niet doet, zal de GPU gewoon de FPS buiten het de Freesync max pushen en gaat de sync verloren = als vanouds screentearing.
Wanneer je dat niet doet, zal de GPU gewoon de FPS buiten het de Freesync max pushen en gaat de sync verloren = als vanouds screentearing.
Bij mij is het aanzetten van Freesync voldoende om de FPS in laadschermen en menu's te beperken tot de maximale refresh van de monitor. Op dat moment heb je sowieso geen last van tearing omdat het beeld niet of nauwelijks veranderd.
When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason
Normaal ben ik voornamelijk een forumlezer i.p.v. reageerder, maar wat bij mij een wonderfix was (XFX 7900XT reference), was het aansluiten van twee aparte 8-pins kabels vanaf de voeding i.p.v. een splitter te gebruiken. Sindsdien geen coilwhine en minder problemen met de temperaturen...
Misschien een onlogische fix, maar wellicht voor enkelen toch werkzaam!
Merci voor de tips, ik heb hem via de splitter aangesloten. Maar het is zeker geen slecht idee om dit ook eens te proberen!deadlock8 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 14:36:
Normaal ben ik voornamelijk een forumlezer i.p.v. reageerder, maar wat bij mij een wonderfix was (XFX 7900XT reference), was het aansluiten van twee aparte 8-pins kabels vanaf de voeding i.p.v. een splitter te gebruiken. Sindsdien geen coilwhine en minder problemen met de temperaturen...
Best logisch, met name bij multi rail voedingen.deadlock8 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 14:36:
Ik heb zelf een xtx van sapphire en heb zelfs 3 separate 8pin feeds tussen voeding en GPU aangebracht.
thanx for sharing !
Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+
Of gewoon AMD Chill gebruiken.
Los van dit ben ik verplicht deze Chill functie te gebruiken zodat watergekoelde Alphacool kaart niet overhit. Gek hè, ik moet onder 280w blijven zodat de hotspot onder 105 graden blijft. Geen alphacool meer voor mij, want RMA of retourneren kennen die gasten niet.
/Ikmoesthetffkwijt
Los van dit ben ik verplicht deze Chill functie te gebruiken zodat watergekoelde Alphacool kaart niet overhit. Gek hè, ik moet onder 280w blijven zodat de hotspot onder 105 graden blijft. Geen alphacool meer voor mij, want RMA of retourneren kennen die gasten niet.
/Ikmoesthetffkwijt
Je zou denken dat anno 2023 het wel duidelijk was dat coil whine niet perse aan de gpu hoeft te liggen. De psu (en dus ook het gebruik van de aansluitingen) is hierin ook zeker een factor.deadlock8 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 14:36:
Zonet deze besteld
uitvoering: Sapphire Pulse AMD Radeon RX 7900 XTX
Zal de oude trouwe GTX 1080 moeten gaan vervangen, kijk er naar uit die te installeren, ook nieuwe PSU gekocht voor het geval van coilwhine
uitvoering: Sapphire Pulse AMD Radeon RX 7900 XTX
Zal de oude trouwe GTX 1080 moeten gaan vervangen, kijk er naar uit die te installeren, ook nieuwe PSU gekocht voor het geval van coilwhine
Piggytail kabels zijn een bijna gegarandeerd recept voor coilwhine. Helaas zitten deze standaard meestal bij voedingen dus ook nog eens lelijk weg te werken met die losse appendix er aan. Heb zojuist originele kabels zonder deze losse extra aansluiting voor mijn Seasonic gekocht a 24,-
Natuurlijk kunnen cable extensions ook maar die vertrouw ik niet. Heb al van gebruikers gezien dat deze vaak van inferieure kwaliteit zijn en losraken/doorbranden.
Natuurlijk kunnen cable extensions ook maar die vertrouw ik niet. Heb al van gebruikers gezien dat deze vaak van inferieure kwaliteit zijn en losraken/doorbranden.
Heb een vraagje ivm die XTX
Ik zie op de afbeeldingen dat die 3x 8pins connectoren nodig heeft.
Op de PSU
uitvoering: Gigabyte GP-UD850GM PG5 V2.0
zie ik dat er 3x 8pins beschikbaar zijn
maar heb ik niet 1x 8pins nodig voor de R7 5800x3d ?
en kom ik dan niet een 8pins te kort ?
Op de PSU
Vermoedelijk gaan die 8 pins ook een splitter hebben, dus 8 pins op de voeding geeft je een kabel met 2x 8pins.Wolfp4ck schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 11:02:
Op de PSU
Op de website zelf wordt aangegeven dat de kabel 60cm lang is met 15cm splitter. Zo zitten er 2 kabels in de doos.
[ Voor 13% gewijzigd door gerre22 op 22-06-2023 11:32 ]
dus 1 voor CPU en 2 (met splitter dan 3) voor GPU
Die voor CPU is een 4+4 pins, zo zit er ééntje in. De PCI-express zijn 6+2 pins met splitter, waarvan er 2 kabels inzitten en je dus 4 keer 6+2 pins hebt. Waarschijnlijk zitten dan 2 van de 3 aansluitingen op de grafische kaart op dezelfde rail in de voeding en eentje apart. Hangt denk ik (verbeter me als ik mis zit) af van de interne winkel van de voeding.Wolfp4ck schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 11:33:
dus 1 voor CPU en 2 (met splitter dan 3) voor GPU
Heb het idee dat deze PSU ook 1x8P naar 2x6+2 kabels heeft. Maar dat zou je even kunnen bekijken als dat zo is kan je een van die kabels gebruiken en dan een 1x8p naar 1x6+2 gebruiken en dan een 8p voor de CPU in inderdaad. En anders kan je misschien ook wel 12vhpwr naar 2x of 3x8p krijgen.Wolfp4ck schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 11:02:
Op de PSU
CPU kabels zijn soms wel iets anders dus gebruik wel de specifieke kabels die daar voor bedoeld zijn.
[ Voor 6% gewijzigd door Astennu op 22-06-2023 11:45 ]
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Stelregel bij het bouwen van PC's: als het niet past, niet forceren.Astennu schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 11:44:
[...]
Heb het idee dat deze PSU ook 1x8P naar 2x6+2 kabels heeft. Maar dat zou je even kunnen bekijken als dat zo is kan je een van die kabels gebruiken en dan een 1x8p naar 1x6+2 gebruiken en dan een 8p voor de CPU in inderdaad. En anders kan je misschien ook wel 12vhpwr naar 2x of 3x8p krijgen.
CPU kabels zijn soms wel iets anders dus gebruik wel de specifieke kabels die daar voor bedoeld zijn.
Nee klopt dat is het belangrijkstegerre22 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 11:57:
[...]
Stelregel bij het bouwen van PC's: als het niet past, niet forceren.
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Sinds enkele dagen ben ik eindelijk de gelukkige eigenaar van een Gigabyte 7900XTX OC (kunnen kopen aan 981€ jeej) als vervanging voor mijn Radeon R9 270X 2GB
(jaja ik speelde niet veel meer de laatste jaren
)
heb een eerste 3Dmark gedraaid, nog niets aangepast aan de kaart, draait op Silent BIOS. Lijkt me ok, niet? Qua temps, delta?
Coil whine tijdens 3Dmark hoor ik alleen vaag als ik tegen men kast ga liggen.

heb een eerste 3Dmark gedraaid, nog niets aangepast aan de kaart, draait op Silent BIOS. Lijkt me ok, niet? Qua temps, delta?
Coil whine tijdens 3Dmark hoor ik alleen vaag als ik tegen men kast ga liggen.
/f/image/k6IZe6EYNsjjfClUA8oCW8pO.png?f=fotoalbum_large)
Ik denk er aan om een Asus tuf 7900xtx te kopen maar zijn de drivers van amd nog steeds zo slecht of is daar verbetering in gekomen
Trotse eigenaar van deze kaart en niks mis met de drivers van amd.syberjunky schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 12:48:
Ik denk er aan om een Asus tuf 7900xtx te kopen maar zijn de drivers van amd nog steeds zo slecht of is daar verbetering in gekomen
Ik merkte met mijn ref. 7900xtx dat de hotspot temp tijdens diablo 4 (4k ultra hdr 120fps) opliep tot 105 graden. Voorheen was hij ~95 graden maar het is nu al snel 10 graden warmer dan de afgelopen maanden natuurlijk. 105 is in mijn ogen gewoon teveel ongeacht hoe warm het is. Ik dacht ik trek de stoute schoenen maar eens aan en zal de kaart een nieuwe pasta geven en wat extra pads. Zojuist gedaan. Hotspot temp is van 105 naar 82 max gegaan! Geweldig! Mocht je nu ook ineens hoge temps hebben en extra temps deze komende zomer wil voorkomen adviseer ik zeker om dit klusje te doen. Deze man zijn info heb ik gebruikt.
:strip_exif()/f/image/dfZnXKSjyVN2yBro478qv9IF.jpg?f=fotoalbum_large)
RDR2 op 3440X1440P met de Nitro. Powertarget 100 en -50mv trekt nog steeds als een hummer.... maar wel mooie temperatuur verder.
:strip_exif()/f/image/Pc7lg275WbvxLSefiBcorHOx.jpg?f=fotoalbum_large)
En hier met powertarget -10%
![]() | ![]() |
[ Voor 32% gewijzigd door Tweakriez op 26-06-2023 07:45 ]
Soms denk ik om heel men watercooling set te slopen. De rx7900 reeks loopt frisser op luchtkoeling. Nice results!
Er is een preview driver online gezet die volgens AMD eindelijk de idle power draw aanpakt. (lees: idle draw problemen verbeterd)
https://www.amd.com/en/su...-win-23-10-01-41-vlk-extn
Iemand die hem al geïnstalleerd heeft toevallig?Fixed issues
- Certain virtual reality games or applications may encounter suboptimal performance or occasional stuttering on Radeon™ RX 7000 series GPUs.
- Application crash or driver timeout may be observed during playback of AV1 video content using DaVinci Resolve™ Studio.
- Improvements to high idle power when using select high-resolution and high refresh rate displays on Radeon™ RX 7000 series GPUs.
Dus, zoals mij werd aangeraden de PSU kabel vervangen en GPU aangesloten op 2 aparte. Coilwhine bij bv Hitman in de laadschermen/hoofdmenu is voor mij enkel weg door de max framerate te limiteren. Temperaturen lijken wel een 5 graden lager te liggen.
Ik zal gelijk even kijken wat het doet.Evernote schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 17:02:
Er is een preview driver online gezet die volgens AMD eindelijk de idle power draw aanpakt. (lees: idle draw problemen verbeterd)
[...]
Iemand die hem al geïnstalleerd heeft toevallig?
Ik heb namenlijk nog steeds het probleem met hoge idle draw.
Edit: Net drivers geinstalleerd en nog steeds idle 100W powerdraw
[ Voor 6% gewijzigd door Thermomet3r op 28-06-2023 19:12 ]
specs: AMD Ryzen 7 3700x, AMD Radeon 7900xtx,
Wat is je setup? Hoeveel schermen heb je en welke resolutie & refresh rates?Thermomet3r schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 19:04:
[...]
Ik zal gelijk even kijken wat het doet.
Edit:
Ik zit zelf tussen de 39 en 51w in Firefox terwijl ik dit bericht typ.
Volledig idle is 15w, dit is met een enkel 4K/120 scherm en driver 23.20.00.11 (Beta driver)
Deze driver zou ook hardware scheduling in Windows 11 moeten herintroduceren maar dat is niet zo, dessalniettemin lijkt het met 1 scherm nu prima qua idle verbruik.
Als ik een tweede scherm aansluit waarbij scherm 2 een 1080/60 schermpje is neemt het verbruik in Firefox toe van de eerder genoemde 39~51w naar 51~60w.
Volledig idle met een 2de scherm lijkt het verbruik veelal rond de 50w te liggen maar zag ik net een dipje naar 40w.
Uiteindelijk is Adrenaline gecrasht met een 2de scherm in idle stand.
Edit 2:
De eerder genoemde crash heeft wonderen verricht, idle nu sub 20w met een 2de scherm. Het stroomverbruik lijkt voor een groot deel af te hangen van de memory clock van de GPU.

[ Voor 104% gewijzigd door Evernote op 29-06-2023 10:02 . Reden: Eigen ervaringen toegevoegd ]
hoofdsherm : 2560x1440 165hz
bijscherm: 1080x2560 60hz (voor documenten lezen en discord tijdens gamen)
bijscherm: 1080x2560 60hz (voor documenten lezen en discord tijdens gamen)
specs: AMD Ryzen 7 3700x, AMD Radeon 7900xtx,
Zelfde hz (met 120 max e.v.t.) geprobeerd? Gezien je nieuwe reactie zal dat lastig worden tenzij je beiden 60 draait, of 120+60 wel werkt(want technische redenen). Op mijn Nvidia's ook hetzelfde probleem zodra ik bijv 144+120 doe.Thermomet3r schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 19:04:
[...]
Ik zal gelijk even kijken wat het doet.
Gezien de nieuwe AMD drivers fixed VR... Is er iemand waar VR wel goed werkt op 79xx(lees: zoals verwacht en beter dan 69xx)? Nu, of hiervoor al? Ik wacht al een tijd geduldig op prijzen en VR fixes maar op het AMD forum weinig hoop.
Niet helemaal waar, ze melden op het AMD forum wel degelijk verbetering met de beta driver, dus er is hoop. Zie link: https://community.amd.com...general/m-p/567391/page/2DietColo schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 22:13:
[...]
Zelfde hz (met 120 max e.v.t.) geprobeerd? Gezien je nieuwe reactie zal dat lastig worden tenzij je beiden 60 draait, of 120+60 wel werkt(want technische redenen). Op mijn Nvidia's ook hetzelfde probleem zodra ik bijv 144+120 doe.
Gezien de nieuwe AMD drivers fixed VR... Is er iemand waar VR wel goed werkt op 79xx(lees: zoals verwacht en beter dan 69xx)? Nu, of hiervoor al? Ik wacht al een tijd geduldig op prijzen en VR fixes maar op het AMD forum weinig hoop.
[ Voor 28% gewijzigd door Hollister78 op 29-06-2023 22:08 ]
Ah bedankt, misschien dat ik de laatste reacties niet goed geladen had bij het laatste bezoek.Hollister78 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 22:07:
[...]
Niet helemaal waar, ze melden op het AMD forum wel degelijk verbetering met de beta driver, dus er is hoop. Zie link: https://community.amd.com...general/m-p/567391/page/2
Toch is een geïnformeerd antwoord op mijn specifieke vraag hier 10x meer waard dan een "random" dude die blij is dat zijn enkele spelletje het iets beter doet terwijl het met de theoretische performance minstens ~25% beter zou moeten.
Maar een paar van de reacties geven zeker goede hoop dat ze het eindelijk gevonden hebben en nu voortgang maken.
Ja die mening deel ik wel, maar het is nog even wachten totdat de officiele driver beschikbaar is.
Heeft iemand ervaring met de witte versie van de hellhound 7900XTX ?
Is er aanzienlijke coilwhine merkbaar?
a frontpage moderation system, like on tweakers, controlled and abused by monkeys will be peanuts and means nothing but... peanuts.
Heb deze kaart gehad. Zero coilwhine gehad en temperaturen waren prima.NosferatuX schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 13:17:
Heeft iemand ervaring met de witte versie van de hellhound 7900XTX ?
Zelf heb ik de kaart verkocht omdat hij niet bij de rest van mijn build pastte qua looks.
Oke dankje. Hoor nogal mixed ervaringen er over. Ook op YT, de ene meld lichte coilwhine en dan als ik naar het sample luister hoor ik niks en dan weer een redelijk grote reviewer die het laat horen en het is echt extreem.Tweakriez schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 20:59:
[...]
Heb deze kaart gehad. Zero coilwhine gehad en temperaturen waren prima.
Zelf heb ik de kaart verkocht omdat hij niet bij de rest van mijn build pastte qua looks.
Voor welke heb je hem geruild?
a frontpage moderation system, like on tweakers, controlled and abused by monkeys will be peanuts and means nothing but... peanuts.
NosferatuX schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 07:49:
[...]
Oke dankje. Hoor nogal mixed ervaringen er over. Ook op YT, de ene meld lichte coilwhine en dan als ik naar het sample luister hoor ik niks en dan weer een redelijk grote reviewer die het laat horen en het is echt extreem.
Voor welke heb je hem geruild?
![]() | ![]() |
Ik heb nu de Nitro X zoals je kan zien past deze beter bij mijn zwarte build.
Coilwhine blijft altijd een risico bij elke kaart. Mijn ervaring is wel dat een kwalitatief goede voeding en het niet gebruiken van kabels met een "piggytail" (dubbele aansluiting) vaak een positief effect heeft. Ook gebruik ij geen cable extensions. Dit maakt de verbinding toch weer minder goed.
Mijn voeding (Seasonic) kwam standaard alleen met 3 piggytail kabels maar ik heb daarvoor 3 originele enkele kabels besteld zodat ik geen lelijke losse connectors had hangen.
Nice, dat zijn precies de twee kaarten waar ik tussen zou twijfelen 😀Tweakriez schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 07:55:
[...]
[Afbeelding] [Afbeelding]
Ik heb nu de Nitro X zoals je kan zien past deze beter bij mijn zwarte build.
Coilwhine blijft altijd een risico bij elke kaart. Mijn ervaring is wel dat een kwalitatief goede voeding en het niet gebruiken van kabels met een "piggytail" (dubbele aansluiting) vaak een positief effect heeft. Ook gebruik ij geen cable extensions. Dit maakt de verbinding toch weer minder goed.
Mijn voeding (Seasonic) kwam standaard alleen met 3 piggytail kabels maar ik heb daarvoor 3 originele enkele kabels besteld zodat ik geen lelijke losse connectors had hangen.
Als budget geen issue is zou ik 100% voor de Nitro+ gaan. Deze is beter gebouwd en heeft zowel een fan ingang om case fans synchroon te laten lopen als een rgb input om de kaart met de rest van het systeem te integreren mocht je dat belangrijk vinden. Temperatuur delta ligt ook net wat lager.NosferatuX schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 13:43:
[...]
Nice, dat zijn precies de twee kaarten waar ik tussen zou twijfelen 😀
Maar budget is natuurlijk ook een afweging en weet niet wat het prijsverschil is nu. Ik had geen problemen met de Hellhound maar vind de Nitro echt wel een klasse apart qua build en looks.
Proficiat! Heb deze tot nu toe overgeslagen omdat er vaak sprake is van coil whine in (gebruikers)reviews, hoe zit dat bij jou?
Ok heb hem zonet geinstalleerd gekregen, heeft ongeveer nog 1 cm overBartBlackMagic schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 08:11:
[...]
Proficiat! Heb deze tot nu toe overgeslagen omdat er vaak sprake is van coil whine in (gebruikers)reviews, hoe zit dat bij jou?
Op de kaart zelf heb je een switch
Performance mode en Silent mode
bij mij staat die nu op performance mode.
Bij de eerste opstart was het alsof er een vliegtuig opsteeg naast mij, heb dit ook bij mij gtx 1080 gehad.
Reden was dat de adrenaline driver nog niet geinstalleerd was.
Dus eerst DDU gedaan om er de nvidia drivers af te halen.
Reboot, (toen was de coil zo goed als weg al)
daarna adrenaline drivers geinstalleerd en nog eens reboot.
Nu hoor ik hem zelf niet meer, ik hoor mijn casefans maar voor de rest niets. Fans draaien zelf niet van de kaart, bij het gamen (Ark / Hogwarts / Metro) hoor ik eventjes de fans opkomen om daarna terug te zakken in geluid (wellicht een fancurve probleem)
Ik ben er in ieder geval gelukkig mee
ging van 70fps op Ark met de gtx 1080 naar 170fps en dan nog eens alles op epic op 1440p ultrawide
shadows of the tombraider ging van 90fps met meeste op ultra naar 200+ met raytracing shadows aan en alles op max zonder FSR.
Kaart neem 3 sloten in beslag, mijn onderste pcie bus is nog net vrij.
Heel subtiele RGB (zo heb ik het graag)
Buiten dat het een IMMENSE kaart is (zo groot heb ik het nog nooit gezien) heel tevreden van en dat voor 1000€
met zijn 24gb vram en zijn immense kracht in rasterisation denk ik dat ik klaar ben voor wat de volgende 5 jaar naar ons hoofd zal gegooid worden inzake games
Nieuwe driver uit met een opvallende "fixed issue" voor VR gebruikers. Eveneens ben ik benieuwd naar jullie inactief verbruik. Ik meen te herinneren dat sommigen hier last van hadden.
https://www.amd.com/en/su...e-notes/rn-rad-win-23-7-1
Article Number
RN-RAD-WIN-23-7-1
Click here for more information.
https://www.amd.com/en/su...e-notes/rn-rad-win-23-7-1
AMD Software: Adrenalin Edition 23.7.1
Release NotesArticle Number
RN-RAD-WIN-23-7-1
Highlights
Support for additional Vulkan® extensions.Click here for more information.
Fixed Issues
- Certain virtual reality games or applications may encounter suboptimal performance or occasional stuttering on Radeon™ RX 7000 series GPUs.
- Application crash or driver timeout may be observed during playback of AV1 video content using DaVinci Resolve™ Studio.
- Improvements to high idle power when using select 4k@144Hz FreeSync enabled displays or multimonitor display configurations (such as 4k@144HZ or 4k@120Hz + 1440p@60Hz display) using on Radeon™ RX 7000 series GPUs.
- Intermittent corruption may be observed playing WWE 2K23™ on some AMD Graphics Products, such as the Radeon™ RX 7900 XTX.
- Intermittent corruption may be observed after switching windows while playing Nioh 2™ on some AMD Graphics Products, such as the Radeon™ RX 6800 XT.
Known Issues
- Application crash may be intermittently observed while playing RuneScape™ on some AMD Graphics Products, such as the Radeon™ RX 5700 XT.
- Intermittent corruption may be observed around some player models while playing Hatsune Miku: Project DIVA Mega Mix+™ on some AMD Graphics Products, such as the Radeon™ RX 6900 XT.
- Stuttering may be observed while playing Call of Duty®: Modern Warfare® II with Radeon™ Anti-Lag enabled. As a temporary solution, users encountering this are recommended to disable the Anti-Lag in the per-game settings.
- Performance Metrics Overlay may report N/A for FPS on various games.
- Display signal may be lost after switching windows on certain Adaptive-Sync enable displays on some AMD Graphics Products, such as the Radeon™ RX 7900 XTX.
- Higher than expected GPU Memory Utilization when using certain Record and Stream settings such as Instant Replay.
[ Voor 3% gewijzigd door Spacewide op 07-07-2023 00:14 ]
Poe, meer dan 2000 RPM? Maakt dat geen bak herrie? Ik snap dat die 360 -400watt aan warmte moet weg krijgen, maar 2000+ RPM lijkt mij wel heel veel. Leuk dat de temps natuurlijk goed zijn, maar persoonlijk wil ik graag een super stil systeem.Tweakriez schreef op maandag 26 juni 2023 @ 00:53:
[Afbeelding]
RDR2 op 3440X1440P met de Nitro. Powertarget 100 en -50mv trekt nog steeds als een hummer.... maar wel mooie temperatuur verder.
[Afbeelding]
En hier met powertarget -10%
[Afbeelding] [Afbeelding]
[ Voor 3% gewijzigd door CarJunkyXL op 07-07-2023 08:03 ]
Goede ventilatoren kunnen zo snel draaien en alsnog stil zijn. Het probleem is dat de meeste ventilatoren, ook die op videokaarten, meestal erg matig zijn. Er is meestal niks matigs aan een Sapphire Nitro+ te vinden.CarJunkyXL schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 08:02:
[...]
Poe, meer dan 2000 RPM? Maakt dat geen bak herrie? Ik snap dat die 360 -400watt aan warmte moet weg krijgen, maar 2000+ RPM lijkt mij wel heel veel. Leuk dat de temps natuurlijk goed zijn, maar persoonlijk wil ik graag een super stil systeem.
Ja, ik ben min of meer een Sapphire fanboy. Een van de zeer weinige bedrijven die het ook verdienen.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Ben weggebleven van Sapphire wegens het zijn van een Chinese firma
Asus komt uit Taiwan dus ben ik voor de ASUS kaart gegaan
Hong Kong wat toch net wat anders is. Tenminste dat was het altijd wel.Wolfp4ck schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 11:41:
Ben weggebleven van Sapphire wegens het zijn van een Chinese firma

Maar daar baal ik ook wel van ja. Niet dat ASUS niet alles in China laat maken, maar toch. Gaat me ook niet om wie het maakt, maar wie eraan verdient.

Maar Sapphire hun reputatie voor Radeons of eigenlijk videokaarten in het algemeen, is ongeëvenaard. Het lijkt inmiddels echt de enige videokaartmaker te zijn waarbij je een product van kan kopen en je geen zorgen hoeft te maken over ontwerpfouten, kwaliteitsproblemen, slecht ontwerpen, onnodige kostenbesparingen die het product slechter maken of luiheid. En dat doen ze al jaren en jaren, elke nieuwe Radeon GPU weer, maakt niet uit of de GPU zelf goed of slecht is. En dat is iets dat ik kan waarderen.
offtopic:
Ik walg echt van het CCP regime en dat is niet iets van de afgelopen jaren. Ik weet al meer dan een decennium van Falun Gong en orgaandiefstal (gebeurd ook met Oeigoeren) alsmede een hele lijst aan andere zaken zoals wereldwijd voedsel opkopen waarna het nogal eens wegrot in slechte opslag, waardoor het ook onbetaalbaar word voor veel van de armste mensen, zaken die je in de meeste media niet snel zal vinden, maar dat is hier verder veel te offtopic.
Ik walg echt van het CCP regime en dat is niet iets van de afgelopen jaren. Ik weet al meer dan een decennium van Falun Gong en orgaandiefstal (gebeurd ook met Oeigoeren) alsmede een hele lijst aan andere zaken zoals wereldwijd voedsel opkopen waarna het nogal eens wegrot in slechte opslag, waardoor het ook onbetaalbaar word voor veel van de armste mensen, zaken die je in de meeste media niet snel zal vinden, maar dat is hier verder veel te offtopic.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
trust me, tussen die 2 kaarten wist ik niet echt of er ergens een verschil zat, dus moest ik toch op 1 of andere manier kiezen ...
En heb dan maar naar land van herkomst gekeken.
Nou Asus is anders ook niet echt een bedrijf wat ik zomaar kies. Ze staan niet echt bekend om klantvriendelijk handelen.Wolfp4ck schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 14:18:
trust me, tussen die 2 kaarten wist ik niet echt of er ergens een verschil zat, dus moest ik toch op 1 of andere manier kiezen ...
Inderdaad, al heb ik het idee dat de GPU-divisie het beste deel is van het bedrijf. Ze lijken erg geïnteresseerd in het leveren van kwaliteit, van de budget opties (TUF & Dual) tot de optie waar niet op kosten bespaard wordt (Strix).Tweakriez schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 10:55:
[...]
Nou Asus is anders ook niet echt een bedrijf wat ik zomaar kies. Ze staan niet echt bekend om klantvriendelijk handelen.
When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason
Dat lijkt meer te zijn na de enorme negatieve aandacht die ze kregen voor de TUF 5700xt welke enorm slecht was en ze verantwoordelijk niet voor wilden nemen in eerste instantie. Onlangs ook weer met de moederborden. Ze nemen pas actie als er genoeg negatieve aandacht komt.Ludewig schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 13:11:
[...]
Inderdaad, al heb ik het idee dat de GPU-divisie het beste deel is van het bedrijf. Ze lijken erg geïnteresseerd in het leveren van kwaliteit, van de budget opties (TUF & Dual) tot de optie waar niet op kosten bespaard wordt (Strix).
Ik heb iets geks met mijn 7900XTX reference:
Als ik mijn oc instel op max 3.3ghz dan zijn er momenten op de dag dat hij 3.6ghz probeert te halen en dan crashed de driver. Ik heb geen idee hoe dat kan want ik stel 3.3 als max in. Iemand een idee hoe dit kan?
Als ik mijn oc instel op max 3.3ghz dan zijn er momenten op de dag dat hij 3.6ghz probeert te halen en dan crashed de driver. Ik heb geen idee hoe dat kan want ik stel 3.3 als max in. Iemand een idee hoe dit kan?
:fill(white):strip_exif()/f/image/ypN4ZGAsz63yUuoX9I1RfFkM.png?f=user_large)
RDNA clockt naar een curve toe. Een mix van thermiek en powerlimieten.Azerox schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 09:30:
Ik heb iets geks met mijn 7900XTX reference:
[Afbeelding]
Volgens mij heb je je powerlimit hoog ingesteld.
[ Voor 3% gewijzigd door Spacewide op 12-07-2023 11:44 ]
Ik heb onlangs de pasta vervangen en extra thermalpads toegevoegd (20 graden verschil) dus ik denk idd ook dat hij met de max power limit nu ineens denkt een hele dikke GPU te zijn. Heb hem nu verlaagd en nog geen crash weer gehad.Spacewide schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 11:43:
[...]
RDNA clockt naar een curve toe. Een mix van thermiek en powerlimieten.
Volgens mij heb je je powerlimit hoog ingesteld.
Je geeft hem een soort "window" waar hij naar toe klokt, als de temp het toelaat kan hij idd nog hoger gaan. Echter is 3,6ghz veel teveel (3,3 ook) omdat hij daar de hoeveelheid stroom niet voor heeft.
3ghz zou een prima waarde zijn.
3ghz zou een prima waarde zijn.
Hij draait prima rond de 3.3ghz, afgelopen weken lange sessies D4 gespeeld waarbij hij geregeld tot 3328mhz klokt zonder enige problemen. Alleen die spikes naar 3.5ghz waren teveel.
@Azerox op D4 heb ik een framecap van 120 ingesteld met de Chill functie in Adrenalin app.
Boven de 80 frames zie ik persoonlijk geen verschil.
Boven de 80 frames zie ik persoonlijk geen verschil.
Heeft iemand hier al eens een VR benchmark gedraaid om te zien hoeveel verbetering de nieuwe 23.7.1 driver geeft?
Ik zou namelijk graag op termijn teruggaan naar een AMD kaart (ik gebruik nu een RTX 3080) maar mijn belangrijkste usecase is VR: specifiek DCS World en soms Microsoft Flight Simulator.
En ik zie in alle reviews dat er tot deze recente driverupdate flinke problemen waren met VR performance van de 7900 XT en XTX.
Ik zou namelijk graag op termijn teruggaan naar een AMD kaart (ik gebruik nu een RTX 3080) maar mijn belangrijkste usecase is VR: specifiek DCS World en soms Microsoft Flight Simulator.
En ik zie in alle reviews dat er tot deze recente driverupdate flinke problemen waren met VR performance van de 7900 XT en XTX.
inmiddels maandje later en na wat tweaken en undervolten hoor ik bij het gamen de ASUS TUF 7900xtx zelf niet meer boven de CPU cooler uitkomen op zware load.
Verbazingwekkend kaartje.
Bijkomend voordeel is de gratis verwarming aan mijn benen
Straalt een pak meer warmte uit ( en voert die ook af) dan mijn gtx 1080
Verbazingwekkend kaartje.
Bijkomend voordeel is de gratis verwarming aan mijn benen
Straalt een pak meer warmte uit ( en voert die ook af) dan mijn gtx 1080
Wat vinden jullie van de nieuwe kaarten waar geruchten over zijn? De RX 7700 en 7800. Blijkbaar gaan ze ongeveer zo krachtig zijn de 6800 en de 6800 xt. Niet echt spectaculair vind ik.
Er zal vast ook nog wel een 7800XT uitkomen om het gat met de 7900 serie te dichten.Techkeizer schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 15:07:
Wat vinden jullie van de nieuwe kaarten waar geruchten over zijn? De RX 7700 en 7800. Blijkbaar gaan ze ongeveer zo krachtig zijn de 6800 en de 6800 xt. Niet echt spectaculair vind ik.
Ik zou zelf best blij worden als de 7700 net zo snel is als een 6800, maar onder de 200w kan blijven, dan een prijskaartje van max €450 en dan gaat mijn 6600 op V&A
Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings
je hebt dan een 6800(7700) met 4gb minder Vram voor dezelfde prijs. Veel features krijg je er niet bij eerlijk gezegd. Amd concurreert meer met zichzelf zo. Voor 400 oke, maar 450 is onzinnig als je er eigenlijk op achteruit gaat. De 7800XT is momenteel niet echt bevestigd, ze gaan misschien gewoon de 7900xt blijven afprijzen en de 7700 en 7800 uitbrengen.vectormatic schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 20:46:
[...]
Er zal vast ook nog wel een 7800XT uitkomen om het gat met de 7900 serie te dichten.
Ik zou zelf best blij worden als de 7700 net zo snel is als een 6800, maar onder de 200w kan blijven, dan een prijskaartje van max €450 en dan gaat mijn 6600 op V&A
Het is de midrange chip die de vorige high end chip vervangt. Dat is wat je kon verwachten. Zeker omdat AMD vrij systematisch op ongeveer 30% gen over gen, SKU voor SKU mikt en deze twee dat ook lijken te doen.Techkeizer schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 15:07:
De vraag is eerder de prijs want er hoort een prijsverlaging bij dit verouderde prestatiepunt. Want kost die "RX7800" je circa $450/€500 voor aardig richting de RTX6900XT met lager verbruik en betere RT, tja dat lijkt me een goed product in deze markt. $500/€550 is al iets minder omdat de oude, afgeprijsde RX6800XT relatief recentelijk voor zoveel te krijgen is geweest.
Maar kost het $550/€600 of helemaal $600/€650, dan gaan weinig daar bepaald blij mee zijn denk ik zo. Dan krijg je weer de standaard reactie van AMD heeft hun launch verpest, niemand koopt het en dan zakken de prijzen weer totdat mensen het wel willen kopen.

Hetzelfde overigens ook voor de "RX7700". Ik denk dat AMD daar beter niet voorbij $400/€440 kan gaan proberen. En liever eerder iets van $370/€400.
ik ben het helemaal met je eens. 500 en 400 dollar is precies goed en zal zeker veel verkopen. Maar ik zag net een artikel op Tomshardware, dat ze voor 550 en 450 gaan.. Dus Amd zal weer moeten gaan verlagen na een maandje. Ze blijven het maar doen hè:).DaniëlWW2 schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 09:23:
[...]
Het is de midrange chip die de vorige high end chip vervangt. Dat is wat je kon verwachten. Zeker omdat AMD vrij systematisch op ongeveer 30% gen over gen, SKU voor SKU mikt en deze twee dat ook lijken te doen.
De vraag is eerder de prijs want er hoort een prijsverlaging bij dit verouderde prestatiepunt. Want kost die "RX7800" je circa $450/€500 voor aardig richting de RTX6900XT met lager verbruik en betere RT, tja dat lijkt me een goed product in deze markt. $500/€550 is al iets minder omdat de oude, afgeprijsde RX6800XT relatief recentelijk voor zoveel te krijgen is geweest.
Maar kost het $550/€600 of helemaal $600/€650, dan gaan weinig daar bepaald blij mee zijn denk ik zo. Dan krijg je weer de standaard reactie van AMD heeft hun launch verpest, niemand koopt het en dan zakken de prijzen weer totdat mensen het wel willen kopen.
Hetzelfde overigens ook voor de "RX7700". Ik denk dat AMD daar beter niet voorbij $400/€440 kan gaan proberen.
Ze zijn er niet erg slim bezig nee.Techkeizer schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 09:28:
[...]
ik ben het helemaal met je eens. 500 en 400 dollar is precies goed en zal zeker veel verkopen. Maar ik zag net een artikel op Tomshardware, dat ze voor 550 en 450 gaan.. Dus Amd zal weer moeten gaan verlagen na een maandje. Ze blijven het maar doen hè:).
Maar de RX7600 ging uiteindelijk ook vlak voor de launch van $300 naar $270 en vrij snel erna nog wat verder omlaag. Prijzen zijn tot op het laatste moment te veranderen. En in het geval van AMD, ook na de aankondiging of lancering als ze zichzelf weer eens in de voet hebben geschoten. Als ze nu mikken op $450/$550, dan word het misschien echt $400/$500 nadat heel wat mensen naar AMD hebben geschreeuwd dat hun grip op realiteit weer eens wat aan het verzwakken is. AMD reageert tenminste op marktomstandigheden, Nvidia niet. Geweldig is het niet, maar voor deze generatie van teleurstelling na teleurstelling, zou het geweldig zijn.

Klopt, maar een compacte 2 fan 7700 past wel in mijn huidige case/psu combo. Voor een 6800(xt) moet ik beide upgraden, wat in mijn geval (mini itx, en kleiner is beter) een extra 250-300 euro zou kostenTechkeizer schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 06:52:
[...]
je hebt dan een 6800(7700) met 4gb minder Vram voor dezelfde prijs. Veel features krijg je er niet bij eerlijk gezegd. Amd concurreert meer met zichzelf zo. Voor 400 oke, maar 450 is onzinnig als je er eigenlijk op achteruit gaat. De 7800XT is momenteel niet echt bevestigd, ze gaan misschien gewoon de 7900xt blijven afprijzen en de 7700 en 7800 uitbrengen.
En tuurlijk heb ik de 7700 liever voor 350 in de markt, maar ik denk toch dat de huidige rdna2 opruiming prijzen geen goede indicator zijn wat dat betreft, de 7900s zitten ook ver boven de 6900s nu
Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings
Ik denk ook dat die prijzen uitzonderlijk blijven vanwege overproductie en ze niet zo agressief willen beprijzen voor RDNA3, dat immers op dit moment niet een nieuwe generatie blokkeert.vectormatic schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 10:01:
[...]
En tuurlijk heb ik de 7700 liever voor 350 in de markt, maar ik denk toch dat de huidige rdna2 opruiming prijzen geen goede indicator zijn wat dat betreft, de 7900s zitten ook ver boven de 6900s nu
Dus mijn verwachting is dat we voor betere prijs/prestatie zullen moeten gaan wachten op RDNA5 of de opruimingsprijzen vlak daarvoor.
Even een vraagje voor de kenners omdat ik het net niet zeker genoeg weet.
Ik wil een 7900 XTX kopen en dan het volgende waterblok gebruiken: https://www.ekwb.com/shop...0-xtx-d-rgb-nickel-acetal
Volgens EK past deze alleen op de AMD RX 7900 XTX en geven ze geen andere modellen aan. Alleen dan hebben ze het dus over het referentie model neem ik aan, waabij het blok ook op andere kaarten zou moeten passen. Nou denk ik dat bijvoorbeeld Powercolor ook zo'n model heeft gemaakt.
Ga ik hier kijken naar deze: https://www.techpowerup.c...radeon-rx-7900-xtx.b10940
En leg ik die naast bijvoorbeeld deze: https://www.techpowerup.c...ercolor-rx-7900-xtx.b9971
Kijkend naar die 2 modellen zou het waterblok moeten passen toch ?
Ik wil een 7900 XTX kopen en dan het volgende waterblok gebruiken: https://www.ekwb.com/shop...0-xtx-d-rgb-nickel-acetal
Volgens EK past deze alleen op de AMD RX 7900 XTX en geven ze geen andere modellen aan. Alleen dan hebben ze het dus over het referentie model neem ik aan, waabij het blok ook op andere kaarten zou moeten passen. Nou denk ik dat bijvoorbeeld Powercolor ook zo'n model heeft gemaakt.
Ga ik hier kijken naar deze: https://www.techpowerup.c...radeon-rx-7900-xtx.b10940
En leg ik die naast bijvoorbeeld deze: https://www.techpowerup.c...ercolor-rx-7900-xtx.b9971
Die referentiemodellen verkoopt AMD direct aan de AIB parters. Zijn allemaal dezelfde videokaarten met andere stickertjes en garantievoorwaarden. Ik weet alleen niet waar je een XTX moet gaan vinden want die zijn eigenlijk niet meer te vinden. Dat referentieontwerp is snel uit productie genomen.PilatuS schreef op maandag 24 juli 2023 @ 19:26:
Even een vraagje voor de kenners omdat ik het net niet zeker genoeg weet.
Je kan ook een videokaart met waterblok kopen.
uitvoering: Powercolor Liquid Devil AMD Radeon RX 7900 XTX 24GB GDDR6
uitvoering: ASRock AMD Radeon RX 7900 XTX AQUA 24GB OC
[ Voor 5% gewijzigd door DaniëlWW2 op 24-07-2023 19:41 ]
Dat het zou moeten passen dacht ik al wel. Wou het alleen even zeker weten aangezien EKWB die modellen er niet gewoon bij zet op de site. Vandaar enige twijfel nog.DaniëlWW2 schreef op maandag 24 juli 2023 @ 19:39:
[...]
Die referentiemodellen verkoopt AMD direct aan de AIB parters. Zijn allemaal dezelfde videokaarten met andere stickertjes en garantievoorwaarden. Ik weet alleen niet waar je een XTX moet gaan vinden want die zijn eigenlijk niet meer te vinden. Dat referentieontwerp is snel uit productie genomen.
Je kan ook een videokaart met waterblok kopen.![]()
uitvoering: Powercolor Liquid Devil AMD Radeon RX 7900 XTX 24GB GDDR6
uitvoering: ASRock AMD Radeon RX 7900 XTX AQUA 24GB OC
Ze zijn inderdaad niet meer te krijgen, maar 2e hands vind ik ook prima. Ik wil juist een reference model omdat ik het waterblok van EKWB mooi vind aangezien het perfect past bij mijn Velocity² CPU blok. Ik wil het graag simpel en strak houden met een mooi randje RGB en meer niet. Die GPU's die je linkt met waterblokken zijn totaal niet mijn smaak. Als 2e hands niet lukt dan wordt het mogelijk een Red Devil. Net wat minder mooi, maar het past er wel goed bij. Alleen dat blok is op de site van EK constant van leverdatum aan het veranderen. Het is al 6 weken lang dat het er over 2 weken is.
@PilatuS Als het mede om wat RGB gaat, dan zou ik eerder een uitvoering: Sapphire Nitro+ AMD Radeon RX 7900 XTX Vapor-X 24GB kopen als je geen referentiemodel XTX meer kan vinden. Al is het maar voor de ARGB header waarmee je de RGB op die videokaart kan synchroniseren met je moederbord. 
Oh en het is een Sapphire Nitro+.
[ Voor 5% gewijzigd door DaniëlWW2 op 24-07-2023 20:04 ]
Volgens mij heeft EK daar geen waterblok voor. Ze hebben ze voor referentie modellen en dan nog 2 niet reference modellen, dat is alles. Zie hier: https://www.ekwb.com/shop...radeon-rx-7800-7900-rdna3DaniëlWW2 schreef op maandag 24 juli 2023 @ 20:04:
@PilatuS Als het mede om wat RGB gaat, dan zou ik eerder een uitvoering: Sapphire Nitro+ AMD Radeon RX 7900 XTX Vapor-X 24GB kopen als je geen referentiemodel XTX meer kan vinden. Al is het maar voor de ARGB header waarmee je de RGB op die videokaart kan synchroniseren met je moederbord.
RGB loopt trouwnes vanuit het EK waterblok naar het moederbord toe. Het enige dat overblijft na het plaatsen van het waterblok is het PCB. Dus of daar dan wel of geen RGB op zit maakt niets uit.
Maar als het een waterblok moet zijn, dan vraag ik me af of je ook gaat overclocken?PilatuS schreef op maandag 24 juli 2023 @ 20:08:
[...]
Volgens mij heeft EK daar geen waterblok voor. Ze hebben ze voor referentie modellen en dan nog 2 niet reference modellen, dat is alles. Zie hier: https://www.ekwb.com/shop...radeon-rx-7800-7900-rdna3
RGB loopt trouwnes vanuit het EK waterblok naar het moederbord toe. Het enige dat overblijft na het plaatsen van het waterblok is het PCB. Dus of daar dan wel of geen RGB op zit maakt niets uit.
Zo ja, dan zou ik eens kijken of die modellen van ASRock of Powercolor niet speciale biossen met fors hogere powerlimieten hebben. En als ze die niet hebben of je gaat niet overclocken, dan zijn ze waarschijnlijk wel al aangepast voor een waterblok met hogere snelheden in de bios.
Ik heb mijn waterkoeling meer voor de stilte en looks dan voor overklokken. Ik kan nu gewoon browsen of een film kijken zonder dat de fans op de rad's draaien. Het is nogal een overkill setup omdat het voornamelijk om de stilte gaat.DaniëlWW2 schreef op maandag 24 juli 2023 @ 20:15:
[...]
Maar als het een waterblok moet zijn, dan vraag ik me af of je ook gaat overclocken?
Zo ja, dan zou ik eens kijken of die modellen van ASRock of Powercolor niet speciale biossen met fors hogere powerlimieten hebben. En als ze die niet hebben of je gaat niet overclocken, dan zijn ze waarschijnlijk wel al aangepast voor een waterblok met hogere snelheden in de bios.
Daarom moet ik het dual monitor idle probleem ook oplossen door bijvoorbeeld het 2e scherm op het moederbord aan te sluiten. Van wat ik heb gelezen is het dan 15w en geen 115w met deze kaart.
@Tweakriez @DaniëlWW2 @CMTForfaxify schreef op maandag 19 juni 2023 @ 16:52:
[...]
Omgeving is gemiddeld 27c. Fans draaien en naar mijn idee de goede kant op ook. Enige wat me aan de fans opvalt is dat ze vanaf het begin (3 mei) al niet op 0rpm gedraaid hebben dus blijkbaar was dit al een tijdje aan de gang... Ik stuur hem deze week terug.
Kleine update. Heb mijn eerste kaart terug gestuurd en met 2 weken tijd had ik een nieuwe. Goed geregeld door Megekko. Helaas heeft de nieuwe kaart wéér problemen. Gpu en Hotspot niet boven de 75 te krijgen maar vram zat weer veel te hoog. Ik heb ook deze weer terug gestuurd en nu is het even afwachten. Hoop dat ik mijn geld terug krijg, dan kies ik de Nitro+ ofzo.
Dat gaat echt geweldig ja.Forfaxify schreef op maandag 24 juli 2023 @ 20:52:
[...]
@Tweakriez @DaniëlWW2 @CMT
Kleine update. Heb mijn eerste kaart terug gestuurd en met 2 weken tijd had ik een nieuwe. Goed geregeld door Megekko. Helaas heeft de nieuwe kaart wéér problemen. Gpu en Hotspot niet boven de 75 te krijgen maar vram zat weer veel te hoog. Ik heb ook deze weer terug gestuurd en nu is het even afwachten. Hoop dat ik mijn geld terug krijg, dan kies ik de Nitro+ ofzo.

Helaas is die RX7900XT Sapphire Pulse voor €800 ook weer weg als je nu wel je geld terug zou krijgen of een ander model mag uitkiezen, dan was die wel de overduidelijke keuze. Niet de best koelende videokaart ooit, maar meer dan goed genoeg. Met deze prijzen heb ik ook zoiets van als je een RX7900XT Nitro+ koopt, je net zo goed voor een XTX kan gaan zoals de Sapphire Pulse XTX. Die is immers bijna 20% sneller.
Hi all!,
Afgelopen week/dagen een nieuwe PC gebuild (na jaren), met onderandere een ASUS Radeon RX 7900 XTX TUF-RX7900XTX-O24G-GAMING.
Gisteren de tijd gehad om eens een game aan te slingeren en tot mijn verschikking hoorde ik:
https://twitter.com/m00n22NL/status/1683585639382503425
Is dit dus coil whine dat ik hoor? (sorry pc newb
).
Ook als ik de FPS limit en zelfs naar beneden schaal in resolutie is het flink aanwezig.
Afgelopen week/dagen een nieuwe PC gebuild (na jaren), met onderandere een ASUS Radeon RX 7900 XTX TUF-RX7900XTX-O24G-GAMING.
Gisteren de tijd gehad om eens een game aan te slingeren en tot mijn verschikking hoorde ik:
Is dit dus coil whine dat ik hoor? (sorry pc newb
Ook als ik de FPS limit en zelfs naar beneden schaal in resolutie is het flink aanwezig.
Daar lijkt het wel op. Je bent niet de eerste. Die ASUS TUF modellen lijken er aardig last van te hebben.m00n schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 07:58:
Hi all!,
Is dit dus coil whine dat ik hoor? (sorry pc newb).

Hmmz, dat is niet best. Shop gaf aan dat hij terug kon waarna ze hem zouden opsturen naar ASUS en dit 10/15 dagen in beslag zou nemen, geen idee of dan uiteindelijk het probleem verholpen wordt/is.
Gelukkig zit ik nog in mijn 30 dagen herroepingsrecht, ga hier niet mee akkoord voor deze prijzen verwacht iets dat "normaal" werkt.
Gelukkig zit ik nog in mijn 30 dagen herroepingsrecht, ga hier niet mee akkoord voor deze prijzen verwacht iets dat "normaal" werkt.
Het vervelende is dat het heel subjectief is vanaf welk moment de coil whine zo erg is dat dit echt een defect is. Er is geen objectieve grens, dan wel een afspraak tussen de fabrikanten over wat maximaal acceptabel wordt geacht.
Ik zou zelf dan ook herroepen.
Overigens is dit voor mij ook 1 van de redenen waarom ik zo'n topkaart niet zo zie zitten, want de coil whine zal gemiddeld genomen altijd toenemen met het verbruik.
Ik zou zelf dan ook herroepen.
Overigens is dit voor mij ook 1 van de redenen waarom ik zo'n topkaart niet zo zie zitten, want de coil whine zal gemiddeld genomen altijd toenemen met het verbruik.
Ja dat is zeker waar, en iets om te overwegen.
Games die gespeeld gaan worden zijn bijvoorbeeld Cities Skylines 1/2, Company of Heroes 3, MW2 Warzone.
Heb liever dat het goed en stil draait, dan dat het 4k ULTRA DELUX 300 FPS is.
Vanavond de kaart inpakken en retour sturen. In de tussen tijd op zoek naar een alternatief.
Games die gespeeld gaan worden zijn bijvoorbeeld Cities Skylines 1/2, Company of Heroes 3, MW2 Warzone.
Vanavond de kaart inpakken en retour sturen. In de tussen tijd op zoek naar een alternatief.
Join the cult.m00n schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 13:00:
Ja dat is zeker waar, en iets om te overwegen.
uitvoering: Sapphire Nitro+ AMD Radeon RX 7900 XTX Vapor-X 24GB
Het is eigenlijk belachelijk dat het zo is, maar met Radeons is de eerste keuze eigenlijk altijd een Sapphire, puur omdat ze daar wel elke keer iets fatsoenlijks maken en verkopen.
Maar uitvoering: XFX Speedster MERC 310 AMD Radeon RX 7900 XTX Black Edition is ook een goede videokaart. Je moet hier alleen waarschijnlijk wel de fancurve wat aanpassen omdat deze vrij luid is. Maar dat kan gewoon, de marge zit erin. Enige is wel dat je misschien wat last krijgt van AMD profiel resetting. AMD haar ingebouwde OC tool heeft een vrij agressieve resetfunctie die bij het minste of geringste je OC profiel zal resetten tijdens opstarten. Het werkt perfect als je OC inderdaad niet stabiel is, maar soms reageert het wat te gevoelig.
En als je voor €1000 klaar wil zijn, tja waarschijnlijk deze uitvoering: Sapphire Pulse AMD Radeon RX 7900 XTX.
Coilwine kan ook door de voeding komen, soms is het omwisselen van de pci-e naar een ander contact al voldoende, soms andere psu en soms videokaart.
Er is helaas geen pijl op te trekken. Mijn rx 6900xt ging van maanden stil na een benchmark met extreem hoge fps naar extreem gillend en niet meer stil te krijgen. Andere psu en hij is al weer een flinke tijd stil.
Kwestie van geluk hebben lijkt het, zeer vervelend tegenwoordig.
Er is helaas geen pijl op te trekken. Mijn rx 6900xt ging van maanden stil na een benchmark met extreem hoge fps naar extreem gillend en niet meer stil te krijgen. Andere psu en hij is al weer een flinke tijd stil.
Kwestie van geluk hebben lijkt het, zeer vervelend tegenwoordig.
Sinds vorige week een 7900XT TUF in gebruik. Gelukkig (nog) geen coil whine te horen. Meen dat deze dezelfde koeler gebruiken als de XTX variant.
Koeler blijft wel heerlijk stil en komt niet boven 50 graden onder full load.
Nu nog een oplossing voor het hoge idle verbruik en dan heb ik niks meer te klagen.
Koeler blijft wel heerlijk stil en komt niet boven 50 graden onder full load.
Nu nog een oplossing voor het hoge idle verbruik en dan heb ik niks meer te klagen.
Bedankt voor je advies. Altijd bereid om nog een 7800 XTX te testen alvorens echte iets anders te zoeken.DaniëlWW2 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 13:10:
[...]
Join the cult.![]()
uitvoering: Sapphire Nitro+ AMD Radeon RX 7900 XTX Vapor-X 24GB
Het is eigenlijk belachelijk dat het zo is, maar met Radeons is de eerste keuze eigenlijk altijd een Sapphire, puur omdat ze daar wel elke keer iets fatsoenlijks maken en verkopen.
Even wachten tot ik de retour heb geregeld, en dan wellicht deze kaart eens proberen.
Van wat ik zo lees hier en daar lijkt de voeding inderdaad enorm mee te spelen. Je zou bijna zeggen dat het meestal door de voeding komt. Meerdere rails of juist niet kan al het verschil zijn.
Het is altijd een combinatie van voeding, PCB ontwerp en de inductoren (de coils dus) op het PCB. Die gaan resoneren als ze blootgesteld worden aan een bepaalde frequentie en bepaald ampère. Het kan best gereduceerd worden in het ontwerp van de videokaart, maar dat gebeurd zeker niet altijd.PilatuS schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 14:24:
Van wat ik zo lees hier en daar lijkt de voeding inderdaad enorm mee te spelen. Je zou bijna zeggen dat het meestal door de voeding komt. Meerdere rails of juist niet kan al het verschil zijn.
Als de Nitro+ je niet bevalt, dan is er weinig hoop meer voor je.m00n schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 14:20:
[...]
Bedankt voor je advies. Altijd bereid om nog een 7800 XTX te testen alvorens echte iets anders te zoeken.
Even wachten tot ik de retour heb geregeld, en dan wellicht deze kaart eens proberen.
Dat is eigenlijk wel de beste XTX die er is.
[ Voor 26% gewijzigd door DaniëlWW2 op 25-07-2023 14:30 ]
Nog even hierop terugkomen, want er is een nieuwe video uit waar deze driver getest is:freek.george schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 13:31:
Heeft iemand hier al eens een VR benchmark gedraaid om te zien hoeveel verbetering de nieuwe 23.7.1 driver geeft?
De TLDR versie is dus dat de driver nu goed lijkt te zijn, maar dat de hardware detectie van Meta niet goed is, en hij denkt dat je op een aardappel draait. Daarna staat hij alleen lage instellingen toe. Maar dat kun je dus fixen met Virtual Desktop.
Dankjewel, dat is goed nieuws!
Heb de video gekeken en die encoding issue is dus alleen een issue met Meta Quest headsets, en op te lossen door Virtual Desktop te gebruiken.
Gebruikers van Valve Index, Vive Pro, HP Reverb, Varjo, Pimax etc. hebben hier dus helemaal niet mee te maken.
Heb de video gekeken en die encoding issue is dus alleen een issue met Meta Quest headsets, en op te lossen door Virtual Desktop te gebruiken.
Gebruikers van Valve Index, Vive Pro, HP Reverb, Varjo, Pimax etc. hebben hier dus helemaal niet mee te maken.
Ja, alles met een display port heeft dergelijke problemen niet.
uitvoering: XFX Speedster MERC 310 AMD Radeon RX 7900 XT Black Edition met een Alphacool block. Gedaan met hard tubing. Barrow fittings met EPDM slangen van EK.
Ik had een 105°C hotspot probleem met deze block en dus retour gedaan met GPU naar Alphacool. Terug gekregen en max 77°C op de hotspot. 50 op de core, dus een 27 delta.
Watercooling is zeker geen must. De luchtkoelers van XFX zijn goed genoeg en stil na tuning van de fancurve. Deze 7900XT Merc heeft 0 coilwhine hoorbaar. Ik kom van het Vega tijdperk (2018) en die jankte als een banshee.
Ik had een 105°C hotspot probleem met deze block en dus retour gedaan met GPU naar Alphacool. Terug gekregen en max 77°C op de hotspot. 50 op de core, dus een 27 delta.
Watercooling is zeker geen must. De luchtkoelers van XFX zijn goed genoeg en stil na tuning van de fancurve. Deze 7900XT Merc heeft 0 coilwhine hoorbaar. Ik kom van het Vega tijdperk (2018) en die jankte als een banshee.
:strip_exif()/f/image/q77eZE7kHdw1sZ9Q89QH9i7u.jpg?f=fotoalbum_medium)
[ Voor 8% gewijzigd door Spacewide op 27-07-2023 14:02 ]
Top kaart ik draai deze zelf ook en ben er echt heel tevreden mee. Blijft ontzettend koel en bij mij ook 0 coilwhine. Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat voor clocks jij haalt op waterkoeling?Spacewide schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 13:57:
uitvoering: XFX Speedster MERC 310 AMD Radeon RX 7900 XT Black Edition met een Alphacool block. Gedaan met hard tubing. Barrow fittings met EPDM slangen van EK.
[Afbeelding]
Ik heb zowaar vandaag een email gekregen dat het bedrag van de kaart gecrediteerd wordt, schijnbaar dus toch alsnog retour gekomen na bijna 3 maanden.CMT schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 21:24:
[...]
Dat is zuur zeg. Ik heb bij het terugsturen van mijn MBA 7900XTX het pakket wel volledig verzekerd (€1240). Dat kan je alleen doen bij een PostNL punt zelf.
Stay hungry, stay foolish!
Blij voor je dat je je geld terugkrijgt.
Vraag: is het de moeite om een 7900xtx aan te schaffen icm een 5700x op 3440x1440?
Vraag: is het de moeite om een 7900xtx aan te schaffen icm een 5700x op 3440x1440?
Wat heb je nu? Ik ben van een 6800 naar 7900xt gegaan en dat was net het stapje dat ik nodig had voor 1440@165Hz. Ik denk dat een xtx overkill zou zijn, afhankelijk van hoe duur die nu is.Sjonniebwoi schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 15:06:
R7 5800X3D | RX 7900XT | 32GB Kingston 3600MHzC16 | Samsung 980 Pro 2TB | be quiet! Pure Power 12 M 1000W
Ligt eraan wat je wil bereiken. Alles maximale settings met RT en geen compromis, tja dan is het waarschijnlijk een aardige, maar dure optie. Kan het je wat minder schelen, ga je toch wel snel upscaling gebruiken, RT mag ook wel uit etc, tja misschien niet echt zinvol. RX7900XT, RX6900XT/RX6950XT of de aankomende 60CU N32 doen het denk ik dan ook wel aardig in veel games. In het algemeen zou ik nu ook neigen een beetje de boom uit te kijken als je huidige videokaart dat toestaat.Sjonniebwoi schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 15:06:
Verder zijn Radeon's beduidend minder afhankelijk van ultieme CPU snelheid voordat ze tegen een bottleneck aanlopen. Ik vermoed dat de 5700X misschien wel wat verlies laat zien tegenover een meer ideale 7700X of 5800X3D, maar niet heel veel. Met een RTX4080 zou je denk ik heel wat meer performance verliezen.
Nu heb ik een rx580 8gb. Tot vorige week 6900xt van powercolor (maar niet echt tevreden van qua temps). Had t gevoel dat de prijzen gingen zakken in de zomer dus kunnen verkopen met maar 50 euro verlies.
Nu kriebelt het natuurlijk weer. Kan enkel battlebit spelen nu (godzijdank dat spel)
Nu kriebelt het natuurlijk weer. Kan enkel battlebit spelen nu (godzijdank dat spel)
6900XT en 6950XT beide gehad, de temps zijn hoog, de kaart moet het wel aankunnen maar ik was er ook niet gerust op.Sjonniebwoi schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 15:59:
Nu heb ik een rx580 8gb. Tot vorige week 6900xt van powercolor (maar niet echt tevreden van qua temps). Had t gevoel dat de prijzen gingen zakken in de zomer dus kunnen verkopen met maar 50 euro verlies.
Stay hungry, stay foolish!
Wen er maar aan en ja, ze kunnen het hebben. Behalve de kaarten met extreem grote koelers (Asus bijv.) Worden ze allemaal vrij heet en daar zijn ze op gebouwd. Net als cpu's die tegenwoordig naar de 100 graden gaan, zelfs met goede waterkoeling.CHKYBSTRD schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 16:33:
[...]
6900XT en 6950XT beide gehad, de temps zijn hoog, de kaart moet het wel aankunnen maar ik was er ook niet gerust op.
Ik heb de AMD Radeon RX7900 XT, zodra ik op hoog resolutie speel is er telkens een coilwhine, ik heb alles er aan gedaan om er van af te komen maar blijkt dat het niet opgelost kan worden, is het een erg probleem volgens Asus is dat geen probleem en ook Reddit ook niet..
PS: Maar als iemand is die mij hier mee wilt helpen of weet hoe je dit weg kunt krijgen is dat een pree.
PS: Maar als iemand is die mij hier mee wilt helpen of weet hoe je dit weg kunt krijgen is dat een pree.
Mijn ASUS Radeon RX 7900 XTX TUF-RX7900XTX-O24G-GAMING had hier ook enorme last van, vooral heel erg in menu's (waar het aantal FPS het dag uitschoten). Ook na het locken van de FPS was de coil whine aanwezig in games.ShooterTR58 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 03:37:
Ik heb de AMD Radeon RX7900 XT, zodra ik op hoog resolutie speel is er telkens een coilwhine, ik heb alles er aan gedaan om er van af te komen maar blijkt dat het niet opgelost kan worden, is het een erg probleem volgens Asus is dat geen probleem en ook Reddit ook niet..
Heb hier gebruik gemaakt van mijn 30 dagen herroepingsrecht en deze op advies van @DaniëlWW2 de Sapphire Nitro+ AMD Radeon RX 7900 XTX Vapor-X 24GB gekocht. Deze was gelijk een stuk stiller. Ik heb de FPS wel gelocked op 60 fps (omdat mijn monitor niet meer ondersteund). Als ik dit niet doe, gaat de kaart zoemen (stuk minder dan de Asus).
Enige wat ik nog moet fixen is dat de kaart tijdens het browsen soms wat harder gaat blazen.
Volgende ASUS met coil whine zo te horen...ShooterTR58 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 03:37:
Als je het niet kan verdragen, herroepingsrecht gebruiken en kijken naar XFX of Sapphire. Het is niet schadelijk voor het product, maar het kan wel ondraaglijk irritant zijn. Voor een RX7900XT vind ik de premium modellen al snel te duur tegenover de XTX. Maar helaas lijken de prijzen ook weer ongunstig te zijn geworden vergeleken met een week geleden.

Let op:
Levertijden en prijzen bespreken we in: [AMD Radeon RX7000 series] Levertijden & Prijzen
Levertijden en prijzen bespreken we in: [AMD Radeon RX7000 series] Levertijden & Prijzen