[AMD Radeon RX7000 series] Ervaringen & Discussie Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 12 ... 24 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 17-09 18:36
Ik zoek een eerlijk antwoord.

Momenteel heb ik een RTX 4080 en die bevalt goed geen klachten geen problemen.

Nou wil ik graag AMD eens proberen en met name de Red Devil 7900 XTX of de Nitro Plus of iets anders? Maar die 2 spreken me erg aan in die volgorde.

Ik speel maar 2 games dat zijn Destiny 2 en Forza Horizon 5 op een 4K OLED

Maar hoe zit het nu met de drivers en mensen toevallig ervaring met beide games op deze kaarten? Weet dat ik met Destiny 2 een hoop problemen had toen met de 6900XT en dat is mijn main game. Ook had ik toen regelmatig wel crashes van de hele pc…..

Wat kan of moet ik verwachten?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thermomet3r
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19-09 14:21

Thermomet3r

het is warm of koud

Als je al een 4080 hebt zou ik die gewoon houden, geen extra toegevoegde waarde om een AMD kaart te kopen die slechter is in raytracing, en in sommige games iets meer en sommige iets minder performance levert.

specs: AMD Ryzen 7 3700x, AMD Radeon 7900xtx,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@JWFpeters

Juist bij Destiny 2 zie ik dat heel veel mensen problemen hebben met de 7900 kaarten. In principe draait Forza Horizon 5 bijna net zo snel, tenzij je gebruik maakt van RT.

Bij AMD duurt het langer voordat de drivers een beetje recht gestreken zijn. Dat lijkt nu een stukkie erger dan bij de vorige generatie.

When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• znight
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11-09 13:43
Zou zelf ook de 4080 houden. Zelf veel driver problemen gehad met mijn 7900xt. (kan uiteraard ook pech zijn) Nu een 4070ti, geen problemen meer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Spacewide
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16-09 17:45
@JWFpeters
Helemaal eens met bovenstaande antwoorden.
Wat misschien minder moreel is volgens sommigen, maar wettelijk prima in orde zou je een 7900XTX via Amazon kunnen aanschaffen. Een tweetal weken uitvoerig testen en retourneren. Uit ervaring bieden zie die kaart achteraf aan als gebruikt met een korting..

Minder moreel is diezelfde kaart met korting terug kopen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
Zag idd de Destiny verhalen al weer voorbij komen…… blijf het jammer vinden dat kwa drivers AMD weinig op geschoten lijkt……

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14:31
DaniëlWW2 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 11:07:
Ik heb ook nog een vraag. :)
Heeft AMD al iets gedaan aan de erg beperkte powerlimiet verlaging? Ik vraag het me namelijk af omdat ik er eigenlijk naar zou neigen dat als ik een N31 based videokaart zou kopen, ik eigenlijk wil kijken of ik die (ver) onder de 300W kan krijgen. N31 clock speed scaling is immers niet zo best waardoor meer vermogen niet erg evenredig veel oplevert. Maar dat is niet mogelijk met een minimale powerlimiet.
Powerlimit verlaging is daarvoor toch niet de (enige) bepalende factor?
Als je de powerlimit ongemoeid laat, maar het voltage omlaag zet en de kloksnelheden ook aanpast in lijn met het verlaagde voltage kun je het verbruik toch alsnog flink omlaag tunen? Of is dat veranderd met de 7000 serie.

Ik meende in ieder geval dat -10% power limit alleen het maximale TBP aanpast van bijv. 355W naar 319,5W bij een 355W Sku, maar dat het niets zegt over het minimale verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Dennism schreef op woensdag 26 april 2023 @ 15:53:
[...]

Powerlimit verlaging is daarvoor toch niet de (enige) bepalende factor?
Als je de powerlimit ongemoeid laat, maar het voltage omlaag zet en de kloksnelheden ook aanpast in lijn met het verlaagde voltage kun je het verbruik toch alsnog flink omlaag tunen? Of is dat veranderd met de 7000 serie.

Ik meende in ieder geval dat -10% power limit alleen het maximale TBP aanpast van bijv. 355W naar 319,5W bij een 355W Sku, maar dat het niets zegt over het minimale verbruik.
Nee, maar N31 is niet meer zoals bijna elke GPU van de afgelopen tien jaar bij AMD. Deze zitten rond de 1V.
Eventuele winst uit undervolting is dan ook al snel wat minder. Verder heeft AMD een vrij slim algoritme voor clock speeds en kan je met een powerlimiet waarschijnlijk al vrij ver komen voor weinig inspanning. Maar dan moet die slider wel verder gaan dan 10%...

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
DaniëlWW2 schreef op woensdag 26 april 2023 @ 16:46:
[...]

Nee, maar N31 is niet meer zoals bijna elke GPU van de afgelopen tien jaar bij AMD. Deze zitten rond de 1V.
Eventuele winst uit undervolting is dan ook al snel wat minder. Verder heeft AMD een vrij slim algoritme voor clock speeds en kan je met een powerlimiet waarschijnlijk al vrij ver komen voor weinig inspanning. Maar dan moet die slider wel verder gaan dan 10%...
Heb trouwens nog even gekeken, maar bij bijv. mijn 6900XT is die slider ook maximaal -10%, dus daar lijkt gen on gen niets verslechterd te zijn specifiek voor de 7000 serie. Jij hebt een 5000 series toch? Gaat die daar dan wel (veel) verder dan 10%?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
Spacewide schreef op woensdag 26 april 2023 @ 15:30:
@JWFpeters
Helemaal eens met bovenstaande antwoorden.
Wat misschien minder moreel is volgens sommigen, maar wettelijk prima in orde zou je een 7900XTX via Amazon kunnen aanschaffen. Een tweetal weken uitvoerig testen en retourneren. Uit ervaring bieden zie die kaart achteraf aan als gebruikt met een korting..

Minder moreel is diezelfde kaart met korting terug kopen. :+
Eens koop toch maar weer een 4080 dan…… Suprime X deze keer. Zingen we het maar weer uit tot volgende generatie ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Dennism schreef op donderdag 27 april 2023 @ 12:52:
[...]

Heb trouwens nog even gekeken, maar bij bijv. mijn 6900XT is die slider ook maximaal -10%, dus daar lijkt gen on gen niets verslechterd te zijn specifiek voor de 7000 serie. Jij hebt een 5000 series toch? Gaat die daar dan wel (veel) verder dan 10%?
Ik mag gewoon nog -50% doen. :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RpjlKjlFvwP2V3GyuxLr4GhmxUI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5jQFI6HztIMsH10OiPrNDXy5.jpg?f=fotoalbum_large

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raphire
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 18-09 22:13
znight schreef op woensdag 26 april 2023 @ 14:12:
Zou zelf ook de 4080 houden. Zelf veel driver problemen gehad met mijn 7900xt. (kan uiteraard ook pech zijn) Nu een 4070ti, geen problemen meer.
Wat voor problemen heb je ervaren? Ik had zelf wat problemen met performance na switch van Nvidia (had de drivers wel netjes via DDU verwijderd), maar blijkbaar was er toch iets niet helemaal goed. Met een nieuwe windows installatie werkt alles perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:38
Lekker een 6900xt kopen en oude games spelen op 4K! Van de week nog ff cod black ops gespeeld, max settings en 16xAA op 4K, gpu belasting 10-15% (max) en zon 70w gaf de amd overlay aan, gelocked op 60fps :P

Das lekker zuinig....

Mn 7900xtx trekt circa 330w in games gelocked op 160fps 1440p uw en is dan circa 70-75% belast in dat geval. Dan is het verbruik best nog hoog. Maar wat een beest >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• field33P
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19-09 16:32
Wel een beetje flauw dat ze het verlagen van de power limiter begrenzen. Dat kost AMD toch juist niks en ze kunnen het vast weer als eco-functie marketen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• znight
Raphire schreef op donderdag 27 april 2023 @ 13:17:
[...]

Wat voor problemen heb je ervaren? Ik had zelf wat problemen met performance na switch van Nvidia (had de drivers wel netjes via DDU verwijderd), maar blijkbaar was er toch iets niet helemaal goed. Met een nieuwe windows installatie werkt alles perfect.
Ik heb ook een nieuwe installatie gedaan. Had er vooral last van dat na het game de pc volledig vastliep. (meerdere keren per dag) Ook met youtube etc. haperde het beeld en geluid. Wellicht is het ondertussen opgelost haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raphire
znight schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 10:03:
[...]

Ik heb ook een nieuwe installatie gedaan. Had er vooral last van dat na het game de pc volledig vastliep. (meerdere keren per dag) Ook met youtube etc. haperde het beeld en geluid. Wellicht is het ondertussen opgelost haha.
Oof dat zijn wel heel vervelende issues. Wellicht problemen met de vroege drivers, ik heb zelf pas sinds maart een 7900xtx en alles lijkt nu in ieder geval in orde te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• znight
Raphire schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 23:47:
[...]

Oof dat zijn wel heel vervelende issues. Wellicht problemen met de vroege drivers, ik heb zelf pas sinds maart een 7900xtx en alles lijkt nu in ieder geval in orde te zijn.
Mooi om te horen dat het bij jou goed werkt. Zou dan inderdaad aan drivers kunnen liggen. Als ik een andere videokaart nodig heb, zal ik zeker AMD overwegen, al wacht ik dan wel even totdat het driver gedeelte op orde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacewide
Iemand hier ervaring met de Pulse reeks van Sapphire?
@Skybullet
Wat een lange weg van een 7900xtx -> 6750xt -> 3070 -> terug 7900xtx.

Voor de alphacool geïnteresseerden een handige compatibiliteit tabel.
https://www.alphacool.com...tibility%20list%20ATI.pdf

Zou een biosflash mogelijk zijn. Morgen eens diggen.

[ Voor 129% gewijzigd door Spacewide op 29-04-2023 23:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evernote
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19-09 21:42
Na een (maand) lange RMA procedure heeft Corsair mijn SF750 voeding vervangen.

Hoewel ik eerder altijd dacht dat het vervangen van een voeding 0 effect had op coil whine van een GPU kan ik nu toch uit eigen ervaring delen dat het wel degelijk een verschil maakt.

Zelfs met maximale belasting (+15% power limit) is mijn 7900 XTX is mijn coil whine bijna niet te horen terwijl er eerst demonen geluiden uit mijn kast kwamen tijdens bijvoorbeeld 3DMark Timespy.

Vanavond ga ik nog even 3DMark Wild Life proberen, dat is met ~900+ fps namelijk de ultieme test.

Zijn er hier nog anderen die ineens een stille kaart hadden na het vervangen/veranderen van een voeding?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• meljor
Evernote schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 17:22:

Hoewel ik eerder altijd dacht dat het vervangen van een voeding 0 effect had op coil whine van een GPU kan ik nu toch uit eigen ervaring delen dat het wel degelijk een verschil maakt.

Zelfs met maximale belasting (+15% power limit) is mijn 7900 XTX is mijn coil whine bijna niet te horen terwijl er eerst demonen geluiden uit mijn kast kwamen tijdens bijvoorbeeld 3DMark Timespy.

Vanavond ga ik nog even 3DMark Wild Life proberen, dat is met ~900+ fps namelijk de ultieme test.

Zijn er hier nog anderen die ineens een stille kaart hadden na het vervangen/veranderen van een voeding?
Ik draai wildlife juist nooit meer! Je moet het ook niet zinloos opzoeken..... Ik had namelijk precies hetzelfde, had een oude Corsair tx850 die probleemloos werkte, tot ik dus wildlife had gedraaid en daarna extreem gekrijs, zelfs bij capped 60fps nog. Ding was met ondervolt ietsje stiller maar geluid bleef vreselijk.

Een nieuwe Corsair RM750 gekocht en hij is weer heerlijk stil! Maar voor mij dus nooit meer testen draaien met extreme fps.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evernote
meljor schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 17:46:
[...]

Ik draai wildlife juist nooit meer! Je moet het ook niet zinloos opzoeken..... Ik had namelijk precies hetzelfde, had een oude Corsair tx850 die probleemloos werkte, tot ik dus wildlife had gedraaid en daarna extreem gekrijs, zelfs bij capped 60fps nog. Ding was met ondervolt ietsje stiller maar geluid bleef vreselijk.

Een nieuwe Corsair RM750 gekocht en hij is weer heerlijk stil! Maar voor mij dus nooit meer testen draaien met extreme fps.....
Dank voor je input, dan laat ik de test achterwege!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-09 09:44
sinds gister toch maar de overstap terug naar AMD (RX7900XT) gewaagd na een jaar of 6. Valt niet tegen amd heeft flink wat vooruitgang geboekt op driver gebied. Waar ik nog niet helemaal uitkom zijn de vele extra opties die AMD aanbied die game ervaring zouden moeten verbeteren zoals boost en anti-lag. Zijn dat gimmicks of is dat aan te raden?

Verder ook heel positief verrast over zuinigheid. Ik heb een undervolt en max clocks op 2400mhz vastgezet en in veel games zie ik tbp niet boven de 220watt komen dat is vergelijkbaar met de 3060TI die hij vervangt met grofweg 2x de prestaties.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Evernote schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 17:22:

Ik zelf niet, maar ik weet dat dit kan. Je kan twee identieke PSU's en twee identieke videokaarten naast elkaar hebben en met een configuratie coil whine ervaren en met de ander niet. Dat maakt het ook zo lastig. :)
haakjesluiten schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 10:32:
sinds gister toch maar de overstap terug naar AMD (RX7900XT) gewaagd na een jaar of 6. Valt niet tegen amd heeft flink wat vooruitgang geboekt op driver gebied. Waar ik nog niet helemaal uitkom zijn de vele extra opties die AMD aanbied die game ervaring zouden moeten verbeteren zoals boost en anti-lag. Zijn dat gimmicks of is dat aan te raden?
Boost is een dynamische resolutie schaling. Die blijft dus uit. ;)
Anti Lag verlaagt input latency in GPU bound scenario's. Zeker voor shooters kan die fijn zijn.
Chill is mijn favoriet. Die laat je dynamisch je framerate beperken. Ben je dus even weg van je toetsenbord, dan kan je de framerate laten inzakken en dan zodra je weer een input geeft gaat het omhoog. Dat scheelt heel wat als je dit goed instelt. :)
Verder ook heel positief verrast over zuinigheid. Ik heb een undervolt en max clocks op 2400mhz vastgezet en in veel games zie ik tbp niet boven de 220watt komen dat is vergelijkbaar met de 3060TI die hij vervangt met grofweg 2x de prestaties.
Oh AMD duwt hun videokaarten ook meestal naar het maximale. Maar dit vind ik wel een leuke want ik vind die 350W+ echt te veel en ik zou ook liever iets van 200MHz inleveren. Maar ruim 100W had ik niet verwacht. :)
JWFpeters schreef op woensdag 26 april 2023 @ 13:37:

Nou wil ik graag AMD eens proberen en met name de Red Devil 7900 XTX of de Nitro Plus of iets anders? Maar die 2 spreken me erg aan in die volgorde.

Maar hoe zit het nu met de drivers en mensen toevallig ervaring met beide games op deze kaarten? Weet dat ik met Destiny 2 een hoop problemen had toen met de 6900XT en dat is mijn main game. Ook had ik toen regelmatig wel crashes van de hele pc…..

Het eerlijke antwoord is dat ik eerder zou neigen naar de RTX4080. :)
Functioneerde Navi 31 nu helemaal naar behoren of wist ik dat dit snel ging gebeuren, dan lag het misschien anders. Maar nu heeft de chip een fors utilisatieprobleem met haar tweede set aan shaders. Dat had de feature van RDNA3 moeten zijn, maar het lijkt in de meeste games, (vrijwel) niks te doen. Gaat dat werken, dan gaat een RX7900XTX, de RTX4080 wel passeren in rasterisation. Niet opeens vele tientallen procenten, maar ik vermoed dat je wel dichterbij een RTX4090 gaat komen. Die tweede set aan shaders zijn namelijk behoorlijk beperkt in wat voor berekeningen ze kunnen doen. Voornamelijk basale geometrie zouden ze erg goed moeten kunnen doen, als ze worden aangesproken. Maar 100% verbetering kan je er nooit uithalen. 20% extra FPS zou denk ik al leuk zijn. Maar dat is voor nu meer hoop/vermoeden dan hard. Daarop kan ik je niet aanraden te wisselen.

Want bij de RTX4080 werkt de grote features, betere RT hardware gewoon. Dat voordeel gaat misschien nog wat afnemen als er meer vendor neutrale RT implementaties komen, maar ik vermoed niet dat de RX7900XTX echt gelijkwaardig, laat staan beter gaat worden. RDNA3 haar RT hardware is voornamelijk ook anders. Ik vermoed dat het erg goed kan en veelvuldig gaat presteren in UE5 games, maar alsnog niet zo goed als een RTX4080, zeker als je juist wat meer geavanceerde effecten hebt. En in Nvidia RTX implementaties ben je kansloos. Dat komt mede omdat ik veel van die implementaties toch al niet zo geweldig vind omdat het ook op veel Nvidia hardware voor geen ene meter draait, maar met RDNA3 ben je kansloos.

Je hebt nu 16GB aan VRAM dus je gaat daar ook niet zo snel tegen een muur aanlopen, nominaal ook een iets lager verbruik, vooralsnog is DLSS2 iets beter dan FSR2. DLSS3 geef ik zeer weinig om, maar dat heb je ook. En van wat mij bijstaat zijn er volgens mij wel vaker problemen met Destiny en AMD geweest. Dat lijkt nu juist zo'n game te zijn die gewoon niet lekker wil met AMD. Dat is helaas inherent aan PC gaming, sommige games die met een van de twee GPU vendors niet echt willen, maar als het je gebeurd, dan is het zwaar knudde. Speelde je nu bijvoorbeeld vooral CoD, tja AMD is echt veel beter daarin dan Nvidia.

Laatste is dat ik het "drivers zijn slecht" als enorm overtrokken beschouw. Veel die dat roepen, lijken botweg geen idee te hebben waarover ze het hebben. Het zijn vaak trollen of mensen die zelf een ervaring hadden die vaak gebaseerd lijkt te zijn op een eigen fout zoals niet DDU draaien in safe boot waarna er problemen ontstaan. Eigenlijk is Windows gewoon schoon opnieuw installeren de beste manier als je van vendor wisselt. :)

[ Voor 70% gewijzigd door DaniëlWW2 op 03-05-2023 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• field33P
  • Laatst online: 19-09 16:32
[...]

Maar dat betekent dan ook dat een game die op bijvoorbeeld menu’s zijn framerate niet beperkt in principe permanente coil whine kan veroorzaken op je hardware?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evernote
DaniëlWW2 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 11:00:
[...]

Ik zelf niet, maar ik weet dat dit kan. Je kan twee identieke PSU's en twee identieke videokaarten naast elkaar hebben en met een configuratie coil whine ervaren en met de ander niet. Dat maakt het ook zo lastig. :)
Ik dacht echt dat het lariekoek was eerlijk gezegd, mijn vorige SF750 was dus geen goede match voor m’n 7900 XTX gezien de hoeveelheid coil whine. Ik heb ooit nog eens een ATX platinum voeding van Seasonic geprobeerd om te kijken of mijn 3080 stiller was met een andere voeding maar dat deed helemaal niets en er was net zoveel coil whine als met mijn RM750.

Zoals alles nu gaat hoor ik de kaart met een undervolt helemaal niet meer en met alles “open” moet ik er echt op letten.

Echt bizar dat het letterlijk van het ene uiterste naar het andere uiterste is gegaan.

[ Voor 14% gewijzigd door Evernote op 03-05-2023 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-09 11:43
[...]

Eerder was het COD4 hoofdmenu ook zon situatie die coilwhile kon inbranden, teminste daar gaf ik het de schuld wel van. Dat menu had ook geen fps cap en alles begon er enorm door te zoemen.

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Volgens mij kun je dit met AMD voorkomen door een globale FPS limiet in te stellen via FRTC. Dat zou ik zeker doen als ik een snelle kaart had, want > 300 FPS krijg je normaliter alleen in menu's en heeft dus geen nut. Het kost alleen maar extra stroom & warmte, zorgt voor onnodige wear and tear van je GPU en heeft het risico dat de kaart extreme coil whine ontwikkeld.

When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-09 09:44
DaniëlWW2 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 11:00:

Boost is een dynamische resolutie schaling. Die blijft dus uit. ;)
Anti Lag verlaagt input latency in GPU bound scenario's. Zeker voor shooters kan die fijn zijn.
Chill is mijn favoriet. Die laat je dynamisch je framerate beperken. Ben je dus even weg van je toetsenbord, dan kan je de framerate laten inzakken en dan zodra je weer een input geeft gaat het omhoog. Dat scheelt heel wat als je dit goed instelt. :)

[...]

Oh AMD duwt hun videokaarten ook meestal naar het maximale. Maar dit vind ik wel een leuke want ik vind die 350W+ echt te veel en ik zou ook liever iets van 200MHz inleveren. Maar ruim 100W had ik niet verwacht. :)

[...]
ja daar is amd niet uniek in en de laatste mhz eruit persen leveren in mijn ervaring onevenredig veel meer verbuik op. misschien dat ik daar later in de levensduur van de gpu anders over denk maar voor nu heb ik meer dan genoeg headroom voor 3440X1440. ik zie wel verschil in game engine, unreal lijkt wat neer te lusten maar blijft allemaal sub 250. Als je de ingebouwde amd test draait gaat ie wel gewoon naar 280-305 overigens

[ Voor 7% gewijzigd door haakjesluiten op 03-05-2023 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
field33P schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 11:19:
[...]

Maar dat betekent dan ook dat een game die op bijvoorbeeld menu’s zijn framerate niet beperkt in principe permanente coil whine kan veroorzaken op je hardware?
Ik denk dat dat zeker zou kunnen. Ik weet het ook allemaal niet exact en kan alleen uit eigen ervaring spreken. Alles kan toeval zijn....

Feit is dat mijn 6900xt geen coilwine had (of ik het niet kon horen in ieder geval) en na de wildlife test jankte hij als een gek, dagen achter elkaar. Dat systeem wordt normaal gebruikt op een 4k 60hz dus cap ik de fps in de driver op 59 en heb freesync aan voor een prima ervaring. Maar dit plus een ondervolt kreeg hem niet meer stil. Een nieuwe voeding en hij is alweer weken helemaal stil zoals hij was.

Heb ook een 7900xtx maar die gebruik ik op 165hz 1440p uw en ook die hou ik gecapped op 165fps in de driver. No way dat ik ooit weer een kaart zulke extreem hoge fps laat draaien, ook al was het misschien wel toeval en/of een 10+ jaar oude voeding. Neem gewoon niet onnodig meer het risico.

En meer fps draaien dan je monitor kan syncen levert toch tearing op, dus vind ik in games vreselijk lelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 15:34
Mijn 7900XTX heeft ook vreselijke coilwhine helaas, ben aan twijfelen om hem terug te sturen.. en als ik hem terug stuur komt de vraag of ik nog eens voor de 7900XTX ga of toch maar voor een RTX4090

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meljor
schumi1986 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 10:20:
Mijn 7900XTX heeft ook vreselijke coilwhine helaas, ben aan twijfelen om hem terug te sturen.. en als ik hem terug stuur komt de vraag of ik nog eens voor de 7900XTX ga of toch maar voor een RTX4090
Je zou dus een andere voeding kunnen proberen (lenen zou het mooist zijn als jezelf geen andere hebt natuurlijk).

En anders op zn minst de stekkers eens omwisselen, je weet nooit wat het exact veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichD1011
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16-09 23:39
Zat laatst bij iemand met een 4090 ASUS ROG STRIX... menig straaljager is er niks bij.
Dus ook dat is niet heilig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schumi1986
meljor schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 12:54:
[...]

Je zou dus een andere voeding kunnen proberen (lenen zou het mooist zijn als jezelf geen andere hebt natuurlijk).

En anders op zn minst de stekkers eens omwisselen, je weet nooit wat het exact veroorzaakt.
Beide heb ik de afgelopen 2 weken geprobeerd en heeft het helaas niet opgelost.
RichD1011 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 13:34:
[...]

Zat laatst bij iemand met een 4090 ASUS ROG STRIX... menig straaljager is er niks bij.
Dus ook dat is niet heilig.
Nee de RTX 4090 is daar ook zeker niet heilig in idd en als ik de overstap ga maken dan is het ook niet omdat de RTX4000 geen last van coil whine heeft maar meer omdat als ik mijn kaart ga terug sturen ik toch liever wat meer extra power heb omdat ik game op een 4K scherm.

Blijkbaar is de Red Devil die ik heb berucht om het hebben van coilwhine, hetzelfde als de Asus bij NVIDIA.

Wat ik nu ervaar aan coil whine is imo bijzonder luid en irritant, zo heb ik het nog nooit gehoord dus wat mijn keuze hierna ook zal zijn grote kans dat het bij een andere kaart veel minder erg zal zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door schumi1986 op 04-05-2023 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 15-09 15:19
Zou je er iets op tegen hebben van de coilwhine eens op te nemen en af te spelen ?
Reden is dat ik ook interesse heb in die Red Devil, maar wil de coilwhine wel eens horen alvorens ik die koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Waarom dan geen 4080, want dat is ongeveer hetzelfde prestatieniveau?

Het overstappen naar een wat zuiniger kaart kan ook helpen omdat coilwhine vaak komt door de gigantische wattages die door de kaart gaan, wat ook de reden is dat het zuiniger maken van een kaart vaak helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

haakjesluiten schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 12:14:
[...]

ja daar is amd niet uniek in en de laatste mhz eruit persen leveren in mijn ervaring onevenredig veel meer verbuik op. misschien dat ik daar later in de levensduur van de gpu anders over denk maar voor nu heb ik meer dan genoeg headroom voor 3440X1440. ik zie wel verschil in game engine, unreal lijkt wat neer te lusten maar blijft allemaal sub 250. Als je de ingebouwde amd test draait gaat ie wel gewoon naar 280-305 overigens
Ik denk dat het iets minder is geworden. Dit is bijvoorbeeld nog steeds geen Vega die sneller werd met lagere voltages. _O-
Maar wat denk ik ook speelt is dat AMD graag kleinere chips maakt om zo weinig mogelijk wafer capaciteit in te nemen. Immers hebben ze lagere volumes voor GPU's dan Nvidia en verdienen ze gewoon veel meer aan een Zen wafer want Epyc. En die chips lijken ze soms harder te moeten pushen dan een veel grotere Nvidia chip met meer shaders om er vergelijkbare prestaties eruit te halen. Dat hebben ze, vermoedelijk hier weer gedaan. :)
Ludewig schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 14:44:
[...]

Waarom dan geen 4080, want dat is ongeveer hetzelfde prestatieniveau?

Het overstappen naar een wat zuiniger kaart kan ook helpen omdat coilwhine vaak komt door de gigantische wattages die door de kaart gaan, wat ook de reden is dat het zuiniger maken van een kaart vaak helpt.
Omdat er ook valide redenen zijn om bij AMD te blijven. ;)
Bijvoorbeeld het drivermenu, voorkeur voor bijvoorbeeld Sapphire of Powercolor voor de kwaliteit van modellen, gamen op 1440p en/of een iets oudere CPU waar AMD een voordeel heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 14:55:
[...]
Omdat er ook valide redenen zijn om bij AMD te blijven. ;)
Bijvoorbeeld het drivermenu, voorkeur voor bijvoorbeeld Sapphire of Powercolor voor de kwaliteit van modellen, gamen op 1440p en/of een iets oudere CPU waar AMD een voordeel heeft.
Ik denk dat je mijn reactie niet begreep, want mijn vraag was waarom hij de veel duurdere 4090 als alternatief ziet voor de 7900 XTX en niet de bijna gelijk presterende 4080, die vermoedelijk ook minder last heeft van coil whine door de lagere wattages.

[ Voor 6% gewijzigd door Ludewig op 04-05-2023 15:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meljor
Ludewig schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 15:14:
[...]

Ik denk dat je mijn reactie niet begreep, want mijn vraag was waarom hij de veel duurdere 4090 als alternatief ziet voor de 7900 XTX en niet de bijna gelijk presterende 4080, die vermoedelijk ook minder last heeft van coil whine door de lagere wattages.
Hij wil nog wat extra power op 4K, en dat heeft de 4090 alleen. 4080 is eerder iets langzamer dan de XTX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
meljor schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 17:40:
[...]

Hij wil nog wat extra power op 4K, en dat heeft de 4090 alleen. 4080 is eerder iets langzamer dan de XTX.
Oh ja, de reactie waar hij dat zegt had ik even over het hoofd gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsky
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-09 10:41
[...]

Zijn ook niet de beste voedingen die je kan halen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azerox
  • Laatst online: 11-09 23:39
Ik krijg net een nieuwe driver via windows 11 update (beta channel) 23.20.00.11 voor mn 7900xtx. Ik dacht even dat het een oudere driver was maar als ik 23.4.3 wil installeren staat erbij dat het een downgrade is. Ik kan niks over deze driver vinden. Iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1Mark
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:19
Ik krijg dit blog in een marketing email van AMD:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PbgcGaiF81PEdNwagNJZQG2_dss=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XM2sA8D8hobQEHtMPvnuet52.png?f=fotoalbum_large

Zou dat betekenen dat onze europrijzen ook gaan dalen vanaf vandaag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
Wolfp4ck schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 14:38:
[...]

Zou je er iets op tegen hebben van de coilwhine eens op te nemen en af te spelen ?
Reden is dat ik ook interesse heb in die Red Devil, maar wil de coilwhine wel eens horen alvorens ik die koop.
Dat kan ik helaas niet meer, omdat ik de videokaart al heb terug gestuurd.

Die Red Devil is echt een super mooie kaart, mocht je deze gaan bestellen zou ik het bij een winkel kopen die soepel is met retour nemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
1Mark schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 18:38:
Zou dat betekenen dat onze europrijzen ook gaan dalen vanaf vandaag?
Dat is maar de vraag, want onze prijzen lijken al lager dan dat, dus wellicht is het meer een correctie van de MSRP aan de realiteit ipv andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacewide
Azerox schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 13:28:
Ik krijg net een nieuwe driver via windows 11 update (beta channel) 23.20.00.11 voor mn 7900xtx. Ik dacht even dat het een oudere driver was maar als ik 23.4.3 wil installeren staat erbij dat het een downgrade is. Ik kan niks over deze driver vinden. Iemand?
Hiermee is de hardware-accelerated GPU scheduling feature terug ingeschakeld.
Maar wie wil nu GPU drivers via Windows update? Ik vermoed dat je een insider build op een aparte drive maar wat test.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spacewide
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cUHEs39fDGpOK3U_u7_kQh8YxAI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2AlGJk7BcYNCsjvCHbM1gmMB.jpg?f=fotoalbum_large

Niks nieuws natuurlijk, maar ik heb een xfx 7900xt black ontvangen. Wat een joekel..
Zo groot dat het niet in mijn setup past, dus even een waterblok afwachten.

Zeker twaalf eitjes lang of 35cm.

Out of the box zonder tuning in oude build met 9700k @ stock cpu

Timespy 26720 gpu score
Gpu temp max 58c
Junction max 72c
Tbp max 349w

[ Voor 14% gewijzigd door Spacewide op 08-05-2023 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyline GT-R
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-09 08:43
Spacewide schreef op maandag 8 mei 2023 @ 14:56:
[Afbeelding]

Niks nieuws natuurlijk, maar ik heb een xfx 7900xt black ontvangen. Wat een joekel..
Zo groot dat het niet in mijn setup past, dus even een waterblok afwachten.

Zeker twaalf eitjes lang of 35cm.

Out of the box zonder tuning in oude build met 9700k @ stock cpu

Timespy 26720 gpu score
Gpu temp max 58c
Junction max 72c
Tbp max 349w
Yup, het is zeker een grote jongen! Ik heb de XTX gehad. Voor een leuk waterblok kan je bij Alphacool gaan. Die hebben 2 mooie.. Vooral hun CORE blok, maar dat is ook prijzig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacewide
Skyline GT-R schreef op maandag 8 mei 2023 @ 20:59:
[...]

Yup, het is zeker een grote jongen! Ik heb de XTX gehad. Voor een leuk waterblok kan je bij Alphacool gaan. Die hebben 2 mooie.. Vooral hun CORE blok, maar dat is ook prijzig..
Door je link van de normale uitvoering stel ik vast dat mijn bestelling van 10 dagen naar 4-5 weken opgeschoven werd. RiP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpax
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 03-08 12:38
Beste Tweakers,

Ik wou een 7900XT FE halen voor VR.
Heeft iemand ervaring? is de USB-C poort op de kaart beter dan de USB-C poort op de moederboard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-09 11:43
Opperpax schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 10:59:
Beste Tweakers,

Heeft iemand ervaring? is de USB-C poort op de kaart beter dan de USB-C poort op de moederboard?
Ik zou eerst controleren of de drivers al gefixed zijn want bij release was VR praktisch onspeelbeer op rx7000:

https://babeltechreviews....-vs-rtx-4080-50-games-vr/

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Beste Tweakers,

Maakt volgens mij niet zoveel uit. Het probleem is dat de x264 encoder van AMD niet zo goed is, dus als je hem gebruikt met een Quest 2 (wat je vermoedelijk van plan bent gezien je USB C vraag), dan heb je helaas mindere videokwaliteit dan met een Nvidia kaart.

Bij de 6000 serie duurde het een behoorlijke tijd voordat de drivers op orde waren voor VR en ik heb het idee dat ze bij de 7000 kaarten meer problemen hebben met de drivers, dus kan het wel even duren voordat het echt lekker werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evernote
Beste Tweakers,

Ik zou wat bijleggen en een 4080 halen, VR op RX7000 heeft aardig wat problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meljor
wortelsky schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 10:33:
[...]

Zijn ook niet de beste voedingen die je halen.....
Was een meer dan 10 jaar oude tx850w.......en werkt verder nog steeds.

De nieuwe RM en RMX corsairs zijn volgens mij ook prima? Komen overal goed uit de testen en heb zelf beide varianten nu en geen klachten icm met rx6900 en rx7900.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsky
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-09 10:41
meljor schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 13:09:
[...]

De nieuwe RM en RMX corsairs zijn volgens mij ook prima? Komen overal goed uit de testen en heb zelf beide varianten nu en geen klachten icm met rx6900 en rx7900.
Ik kan het zo snel niet vinden maar ik meende dat de waardes ervan wat ruim waren, maar dat is niet onderbouwd dus. Maar als i bevalt dikke prima! Kwa vermogen power genoeg ieg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Beste Tweakers,

Voor zover ik weet is VR met RDNA3 nog steeds niet goed.
Ik zou eerder een RX6800XT/RX6900XT/RX6950XT/RTX4070/RTX4070Ti kopen nu. Ik kan je namelijk niet beloven dat het zo gefikst zal worden. :)
Het enige waar ik mee zit is dat VR volgens mij erg resolutie intensief is en daarmee potentieel ook VRAM intensief. Dan kom je bij 12GB vs. 16GB. Maar ik weet relatief weinig over VR, dus ik durf hier geen harde uitspraken over te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
meljor schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 13:09:
[...]

Tot niet lang geleden werd een Corsair voeding vrijwel standaard aangeraden in het desktopadvies forum en zelf heb ik nul problemen met dit merk.
Altijd is er iets beters te vinden en het lijkt ook onderhevig aan trends, maar voor 99,9% van de gebruikers zal het voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Bij VR zit je vaak met allerlei software die je erbij moet draaien zoals Oculus Link, SteamVR e.d. die zelf ook nog VRAM afsnoepen. De meeste headsets hebben een relatief lage visuele kwaliteit en dan nog wordt er gerendered op een relatief lage resolutie omdat het nogal veeleisend is als je op 5408x2736 gaat renderen op 120 Hz. Daardoor maakt omlaag zetten van de textures vaak niet zoveel uit, want je ziet de details toch niet.

In VR combat flight sims is het bijvoorbeeld nogal een onderwerp om 'spotting' te verbeteren, zodat je vijandelijke vliegtuigen op tijd ziet, wat makkelijker is op een plat scherm.

Kortom, het lijkt het nog wel mee te vallen met de VRAM eisen. Als je een GPU hebt met voldoende VRAM voor de laatste generatie spellen, dan moet dat ook genoeg zijn. Dat gezegd hebbende, er zijn volgens mij nog geen PS5-only spellen met VR ondersteuning op de PC uitgekomen, dus mogelijk zijn die dubbel veeleisend.

Op dit moment lijkt 12 GB wel voldoende voor de meeste VR dingen, al zou ik voor MSFS liever 16 GB hebben. Maar zelfs met de laatste top-headset* die net een paper launch gehad heeft, lijkt het op een 3080 prima te draaien:

YouTube: How Good Is MSFS With Pimax Crystal & RTX 3080? You Will Be SHOCKED!

Maar dan draait hij dus wel met OpenXR wat een stuk minder overhead heeft dan SteamVR.

* Wel alleen aan te raden voor hardcore tweakers, want Pimax staat niet bekend om de strakke gebruikerservaring.

[ Voor 3% gewijzigd door Ludewig op 11-05-2023 15:16 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• huubhuub
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:55
Mijn 7900 xtx (MBA) doet bijna 3000 mhz terwijl ik Diablo 4 op 3440x1440 ultra speel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U3nyzjbo4cOkHb_Tte438RiNNdI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RxWotQ61Esb6pe1EY8ZVUp5U.jpg?f=fotoalbum_large

Erg blij met de performance.. :)

[ Voor 27% gewijzigd door huubhuub op 13-05-2023 12:20 ]

Always bet on Huub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert2000
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17-09 19:32
huubhuub schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 12:19:
Mijn 7900 xtx (MBA) doet bijna 3000 mhz terwijl ik Diablo 4 op 3440x1440 ultra speel.

[Afbeelding]

Erg blij met de performance.. :)
Ik denk dat diablo je gpu niet hard genoeg stresst, want ik 3000mhz lijkt me niet iets wat je volhoudt op volle load; in b.v. een cyberpunk met alle toeters en bellen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bert2000 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 10:46:
[...]

Ik denk dat diablo je gpu niet hard genoeg stresst, want ik 3000mhz lijkt me niet iets wat je volhoudt op volle load; in b.v. een cyberpunk met alle toeters en bellen aan.
Doet het ook niet, maar het kan zeker deze waarden voor korte tijd bereiken.
Het gemiddelde is een stuk lager met 2350MHz voor de frontend.
Maar voor de 'echte klok' moet men eigenlijk naar de shaderklok kijken.
Die piekt tot 2750MHz, met 2250MHz gemiddeld.

Edit:
Door veel vermogen ertegenaan te gooien, kan een hoge klok wel langer vastgehouden worden.
Het schijnt voornamelijk een power/stabiliteit probleem te zijn, waardoor het steeds terugklokt.
Eigenlijk zag je dit bij Zen1 ook, waarbij er een 'klok muur' was rond de 4000MHz.

Hopelijk weten ze het op te lossen, al heb ik zo mijn twijfels of een eventuele refresh daar verandering in brengt.

[ Voor 26% gewijzigd door CMT op 17-05-2023 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huubhuub
Bert2000 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 10:46:
[...]

Tot nu toe draai ik mijn spellen vol open tussen de 2850 en 3k mhz.

RDR2
Diablo 4
Elden ring

Settings:
1090 mV
500/3000 mhz gpu
2500 mhz mem (default)
0% powerslider (default)
Smart = aan

Ik heb geen hotspot problemen gehad met mijn MBA en een erg vroege lichting (letterlijk dag 1), erg veel geluk gehad met mijn chipkwaliteit deze serie.

[ Voor 18% gewijzigd door huubhuub op 17-05-2023 20:54 ]

Always bet on Huub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huubhuub
CMT schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 19:32:
[...]

Doet het ook niet, maar het kan zeker deze waarden voor korte tijd bereiken.
Het gemiddelde is een stuk lager met 2350MHz voor de frontend.
Maar voor de 'echte klok' moet men eigenlijk naar de shaderklok kijken.
Die piekt tot 2750MHz, met 2250MHz gemiddeld.

Edit:
Door veel vermogen ertegenaan te gooien, kan een hoge klok wel langer vastgehouden worden.
Het schijnt voornamelijk een power/stabiliteit probleem te zijn, waardoor het steeds terugklokt.
Eigenlijk zag je dit bij Zen1 ook, waarbij er een 'klok muur' was rond de 4000MHz.

Hopelijk weten ze het op te lossen, al heb ik zo mijn twijfels of een eventuele refresh daar verandering in brengt.
Het gemiddelde bij mij is wat vervuilt geraakt door een uurtje of 2 heartstone te spelen die dag :+

Always bet on Huub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacewide
Heeft er iemand watergekoelde resultaten om te delen?

Ik heb de XFX 7900XT Black watergekoeld met een Alphacool block, maar ik krijg weer junction rillingen anno december 2022.

Stock:Core onder de 50, maar pieken naar 78-80 op junction waarde sinds de waterblock.
+15%: 51 core, junction 95

De luchtkoeler van XFX is werkelijk fantastisch en zeer goede koelingpads.

Misschien moet ik de waterblock eens repasten en reseaten.

3dmark TimeSpy https://www.3dmark.com/3dm/94342595?
Graphics score: 28 390

Fotos van de GPU
https://tweakers.net/gallery/193218/fotoalbum/?MapID=176838

[ Voor 33% gewijzigd door Spacewide op 18-05-2023 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert2000
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17-09 19:32
huubhuub schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 20:53:
[...]

Tot nu toe draai ik mijn spellen vol open tussen de 2850 en 3k mhz.

RDR2
Diablo 4
Elden ring

Settings:
1090 mV
500/3000 mhz gpu
2500 mhz mem (default)
0% powerslider (default)
Smart = aan

Ik heb geen hotspot problemen gehad met mijn MBA en een erg vroege lichting (letterlijk dag 1), erg veel geluk gehad met mijn chipkwaliteit deze serie.
alleen zijn dat nou net spellen die je met 2000mhz ook maxed out mbt je fps :)

ben wel benieuwd wat voor scores je haalt in 3dmark

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• huubhuub
Bert2000 schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 10:48:
[...]

alleen zijn dat nou net spellen die je met 2000mhz ook maxed out mbt je fps :)

ben wel benieuwd wat voor scores je haalt in 3dmark
Bij deze :)

31563 Timespy
15719 Timespy Extreme
16448 Port Royal

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gWm9nhxx0Wk7if0VyEXbkHGyops=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9Rjsb2kAg7mNUJcevgum2y5P.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door huubhuub op 18-05-2023 11:21 ]

Always bet on Huub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
Spacewide schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 01:08:
Heeft er iemand watergekoelde resultaten om te delen?

Ik heb de XFX 7900XT Black watergekoeld met een Alphacool block, maar ik krijg weer junction rillingen anno december 2022.

Stock:Core onder de 50, maar pieken naar 78-80 op junction waarde sinds de waterblock.
+15%: 51 core, junction 95

De luchtkoeler van XFX is werkelijk fantastisch en zeer goede koelingpads.

Misschien moet ik de waterblock eens repasten en reseaten.

3dmark TimeSpy https://www.3dmark.com/3dm/94342595?
Graphics score: 28 390

Fotos van de GPU
https://tweakers.net/gallery/193218/fotoalbum/?MapID=176838
Vond je scores wat laag tot ik beter keek en zag dat het geen xtx was, dan zijn ze aardig goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NosferatuX
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
JWFpeters schreef op woensdag 26 april 2023 @ 13:37:

Waarom zou je een 4080 inruilen voor een 7900 XTX?
Wat ik begreep is dat het voordeel van een XTX is dat hij goedkoper is maar dat was bij release. Een knappe 7900 of 4080 AIB zijn beetje dezelfde prijs nu, 5 tientjes meer of minder vraag me dat serieus af aangezien ik wellicht ga upgraden. Wat is het voordeel van een 7900 XTX icm een zelfde prijs als een 4080?

a frontpage moderation system, like on tweakers, controlled and abused by monkeys will be peanuts and means nothing but... peanuts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacewide
@meljor Het is ook ongewoon dat iemand afkomt met een 7900XT :')

Verder denk ik de junction temp gevonden te hebben. De printplaat staat opvallend bol. Waardoor het raakvlak niet perfect is tussen die en waterblok. Ik moet de schroeven rondom de kern eens wat losser zetten.

De LR15 VRMs worden bij deze Alphacool blok niet gekoeld. Een vreemde keuze, want op de XFX werden deze wel gekoeld met thermalpads.
Verkeerde topic ivm waterkoeling, maar ik wou het even kwijt.

Hoe dan ook, prima kaart!

XFX 7900XT Merc Black aan 859eur.

[ Voor 25% gewijzigd door Spacewide op 18-05-2023 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raphire
NosferatuX schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 14:54:
[...]

Waarom zou je een 4080 inruilen voor een 7900 XTX?
Wat ik begreep is dat het voordeel van een XTX is dat hij goedkoper is maar dat was bij release. Een knappe 7900 of 4080 AIB zijn beetje dezelfde prijs nu, 5 tientjes meer of minder vraag me dat serieus af aangezien ik wellicht ga upgraden. Wat is het voordeel van een 7900 XTX icm een zelfde prijs als een 4080?
Vooral de prijs is het voordeel (al is de adrenalin software van AMD best fijn vergeleken met Nvidia). Ook de extra VRAM kan handig zijn in de toekomst, maar dat is nu niet echt een factor tenzij je veel games mod met high-res textures en dergelijke. Qua game performance zijn ze gemiddeld redelijk gelijk, al kan het verschil in sommige games meer dan 20% zijn. In de recente Call of Duty: MW2 presteert de 7900XTX bijvoorbeeld beter dan een 4090.

Het prijsverschil is ook best groot nog: Een 7900XTX hellhound kan je al krijgen voor 1049 euro, terwijl de goedkoopste 4080 1179 euro is. Als je een wat degelijker model zoekt (grootste verschil zal in geluidsproductie en looks zitten, want qua performance is er amper verschil) dan is het gat wat kleiner.

Als je veel geeft om RT dan is de 4080 maximaal zo'n 30% beter, al zijn er ook games waar dat verschil wat minder is. Ook is DLSS iets beter dan FSR qua kwaliteit. Maar upscaling/framegen is mijn inziens alleen echt een factor als je 4k en/of met RT speelt. Want daarbuiten zit je bij praktisch alle games op een goede framerate.

[ Voor 19% gewijzigd door Raphire op 18-05-2023 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NosferatuX
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Raphire schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 17:52:
[...]

Vooral de prijs is het voordeel (al is de adrenalin software van AMD best fijn vergeleken met Nvidia). Ook de extra VRAM kan handig zijn in de toekomst, maar dat is nu niet echt een factor tenzij je veel games mod met high-res textures en dergelijke. Qua game performance zijn ze gemiddeld redelijk gelijk, al kan het verschil in sommige games meer dan 20% zijn. In de recente Call of Duty: MW2 presteert de 7900XTX bijvoorbeeld beter dan een 4090.

Het prijsverschil is ook best groot nog: Een 7900XTX hellhound kan je al krijgen voor 1049 euro, terwijl de goedkoopste 4080 1179 euro is. Als je een wat degelijker model zoekt (grootste verschil zal in geluidsproductie en looks zitten, want qua performance is er amper verschil) dan is het gat wat kleiner.

Als je veel geeft om RT dan is de 4080 maximaal zo'n 30% beter, al zijn er ook games waar dat verschil wat minder is. Ook is DLSS iets beter dan FSR qua kwaliteit. Maar upscaling/framegen is mijn inziens alleen echt een factor als je 4k en/of met RT speelt. Want daarbuiten zit je bij praktisch alle games op een goede framerate.
Ja die hellhound had ik even buiten beschouwing gelaten ivm ontzettende coilwhine wat ik begrepen had. Ik had de sapphire nitro+ van 1149 vergeleken met de inno3d ichill van 1229

Vind het verschil dan vrij klein om eerlijk te zijn. Tis dat ik overweeg om weer eens iets anders dan nvidia te nemen na hele lange tijd maar vind het prijsverschil toch te klein denk ik.

a frontpage moderation system, like on tweakers, controlled and abused by monkeys will be peanuts and means nothing but... peanuts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raphire
NosferatuX schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 18:46:
[...]

Ja die hellhound had ik even buiten beschouwing gelaten ivm ontzettende coilwhine wat ik begrepen had. Ik had de sapphire nitro+ van 1149 vergeleken met de inno3d ichill van 1229

Vind het verschil dan vrij klein om eerlijk te zijn. Tis dat ik overweeg om weer eens iets anders dan nvidia te nemen na hele lange tijd maar vind het prijsverschil toch te klein denk ik.
Als je die twee vergelijkt is het verschil inderdaad best klein. Als je echt specifiek een van die twee zou doen zou ik wel voor de 4080 gaan. Coilwhine is trouwens wel iets is wat per kaart enorm kan verschillen (zelfs als je twee exact dezelfde modellen hebt), dat er meer mensen klagen over een specifiek model met coilwhine kan net zo goed komen doordat dat model toevallig meer wordt verkocht. Ik zou een model niet enkel afschrijven om die reden. Je kan trouwens altijd de kaart nog terugsturen als de coilwhine echt te luid is.

Ik zat zelf een tijdje terug met dezelfde keuze en ben toen voor de XFX 7900XTX merc gegaan omdat deze ruim 250 euro goedkoper was. Ik had eerst de 4070ti gigabyte eagle gekocht die toch niet echt de performance upgrade bood die ik hoopte, en ook had die wat lichte coilwhine. Die overstap van Nvidia was vrij pijnloos. Ik moest wel windows opnieuw installeren, omdat er toch wat niet goed was gegaan bij het verwijderen van de Nvidia drivers.

[ Voor 32% gewijzigd door Raphire op 18-05-2023 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Windows opnieuw installeren noem ik toch niet bepaald pijnloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10:56
Fly-guy schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 14:51:
[...]

Tot niet lang geleden werd een Corsair voeding vrijwel standaard aangeraden in het desktopadvies forum en zelf heb ik nul problemen met dit merk.
Altijd is er iets beters te vinden en het lijkt ook onderhevig aan trends, maar voor 99,9% van de gebruikers zal het voldoen.
Corsair koopt op zijn minst een aantal van deze voedingen in en dat wisselt ook soms waarmee de eigenschappen per model wat kunnen verschillen.

Dat wetende heb ik ooit voor het mer gekozen waar ze hun AX series lieten boiuwen, Seasonic daar krijg je op de hogere lijnen zelfs tot 12 jaar garantie.

Ik gebruik zelf een prime ultra plutonium 750W met een 5800X3d en een Sapphire 7900xtx Nitro+ die in game met vsync 60hz met raytracing in BF 2042 soms meer dan 400 Watt snoept.

Een stabiele kwaliteit voeding is de basis voor een stabiel systeem, daar bezuinigen is echt niet verstandig, een echt goede voeding kan meerdere generaties van je build mee.

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raphire
Ludewig schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 19:01:
Ligt eraan hoe je werkt. Ik werk en heb mijn belangrijke data veelal in de cloud of op mijn NAS waardoor het opnieuw installeren van Windows eigenlijk binnen een uurtje gepiept is. Dan heb je een schoon systeem en zit je niet met hardnekkige drivers of andere dingetjes die blijven hangen of voor problemen zorgen.

Voor veel mensen werkt DDU trouwens wel oke, maar in mijn geval was dat niet zo. Mogelijk ook omdat ik twee keer heb gewisseld tussen amd/nvidia, zodat ik mijn oude videokaart nog even werkend kon tonen voor de verkoop.

[ Voor 34% gewijzigd door Raphire op 19-05-2023 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Ludewig schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 19:01:
dat valt tegenwoordig heel erg mee. Ik heb toevallig deze week een van mijn systemen over gezet van W10 naar W11 middels een volledige format en dus schone installatie en in de basis is dit tegenwoordig best een gestreamlined proces. En dan werk ik nog met een lokaal account, en dus niet met een MS account.

Wat ik wel doe is even wat zaken veiligstellen, zoals mijn DAC profielen, muis / toetsenbord software profielen e.d. (ook al staan deze mogelijk ook in de cloud. Daarna even de laatste drivers gedownload voor mijn hardware en deze alvast klaargezet op de NAS.

Maar vanaf het moment dat ik power on deed voor de herinstallatie was het ongeveer +-10 minuten voordat Windows erop stond en binnen het uur had ik al mijn applicaties en drivers erop staan en was ik alweer aan het gamen.

Een heel verschil met bijvoorbeeld Windows 95/98 of zelfs XP back in the day, waar een herinstallatie makkelijk een hele avond kon duren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• meljor
mash_man02 schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 09:04:
[...]

Corsair koopt op zijn minst een aantal van deze voedingen in en dat wisselt ook soms waarmee de eigenschappen per model wat kunnen verschillen.

Dat wetende heb ik ooit voor het mer gekozen waar ze hun AX series lieten boiuwen, Seasonic daar krijg je op de hogere lijnen zelfs tot 12 jaar garantie.

Ik gebruik zelf een prime ultra plutonium 750W met een 5800X3d en een Sapphire 7900xtx Nitro+ die in game met vsync 60hz met raytracing in BF 2042 soms meer dan 400 Watt snoept.

Een stabiele kwaliteit voeding is de basis voor een stabiel systeem, daar bezuinigen is echt niet verstandig, een echt goede voeding kan meerdere generaties van je build mee.
Doen de corsairs ook probleemloos hoor: 13600kf met rx 6900xt : RM750
5800x3d met rx 7900 xtx merc : RMx750

Beide zeer stabiel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Swizzler24
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-09 13:34
Toch maar de knoop doorgehakt en een Asus 7900XTX besteld. Zat te twijfelen tussen deze en de sapphire nitro plus. Verschillende reviews gezien waarbij de nitro plus enorme coilwhine had. Asus heeft een cashback van 100 euro waardoor het nog aantrekkelijker werd. Het is de langste 7900XTX dus ik ben benieuwd. Ik zal vanavond wat fotos plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mash_man02
Swizzler24 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 09:45:
Het is de langste 7900XTX dus ik ben benieuwd. Ik zal vanavond wat fotos plaatsen.
Dat heeft voor mij juist de doorslag gegeven voor de Saphire, deze is "selchts" 32cm lang moest dus slechts een casefan vervangen voor een slim model om de kaart te laten passen in een Fractal Meshify C 1e generatie.

Maar dat had ik vantevoren al bepaald op basis van de gegevens van de kast en kaart, het was dus ook geen verassing.

Ik ben erg fan geworden van de Sapphire kaarten, zeker met de front plate / heatsink voor de VRM's.

Sapphire koppeld de VRM / Memory heatsinks bij diverse modellen los van de main cooler wat zorgt voor betere koeling gezien die elementen daarmee hun eigen koel oppervlakte krijgen.

[ Voor 33% gewijzigd door mash_man02 op 22-05-2023 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swizzler24
mash_man02 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 11:12:
[...]

Dat heeft voor mij juist de doorslag gegeven voor de Saphire, deze is "selchts" 32cm lang moest dus slechts een casefan vervangen voor een slim model om de kaart te laten passen in een Fractal Meshify C 1e generatie.

Maar dat had ik vantevoren al bepaald op basis van de gegevens van de kast en kaart, het was dus ook geen verassing.

Ik ben erg fan geworden van de Sapphire kaarten, zeker met de front plate / heatsink voor de VRM's.

Sapphire koppeld de VRM / Memory heatsinks bij diverse modellen los van de main cooler wat zorgt voor betere koeling gezien die elementen daarmee hun eigen koel oppervlakte krijgen.
Ik heb gelukkig genoeg ruimte in mijn antec performance 1 ft. Ik vind die sapphire wel de mooiste 7900XTX versie. Als XFX voor dezelfde stijl was gegaan als de 6950XT versie dan had ik voor die gekozen maar ze hebben de looks helaas gewijzigd. Heb jij geen last van coil whine? Verschillende videootjes gezien en de coil whine was niet te harden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evernote
Swizzler24 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 11:23:
[...]

Ik heb gelukkig genoeg ruimte in mijn antec performance 1 ft. Ik vind die sapphire wel de mooiste 7900XTX versie. Als XFX voor dezelfde stijl was gegaan als de 6950XT versie dan had ik voor die gekozen maar ze hebben de looks helaas gewijzigd. Heb jij geen last van coil whine? Verschillende videootjes gezien en de coil whine was niet te harden.
Ik denk dat de meeste 7900XTX GPU’s wel whine hebben, de ASUS TUF was het ergste model dat veel reviewers ooit hadden getest. (Dus ik hoop dat je niet niet hebt gekocht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swizzler24
Evernote schreef op maandag 22 mei 2023 @ 11:26:
[...]

Ik denk dat de meeste 7900XTX GPU’s wel whine hebben, de ASUS TUF was het ergste model dat veel reviewers ooit hadden getest. (Dus ik hoop dat je niet niet hebt gekocht)
Klopt. Heb de 3090 tuf oc gehad en die jankte als een malle. We gaan het vanavond mee maken, fingers crossed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mash_man02
Swizzler24 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 11:23:
[...]

Ik speel met name battlefield met Raytracing op 4k, met vsync op een 60Hz monitor en heb geen coil whine gehoord.

Van wat ik begrijp speelt dat met name als je naar hogere framerates gaat dus zolang ik niet probeer 300Fps op een 60Hz monitor te projecteren zal ik er naar verwachting ook geen last van krijgen in mijn huidige gebruik.

Ik kan vanavond wel eens 1080P zetten zonder RTX en vsync uit, ik laat dat nog wel ff weten"ter lering ende vermaek".

Maar de looks en de kwaliteit van de Sapphire 7900xtx x-vapor nitro+ koeling is echt heel goed, bijna apple design zij het dat die er geen RGB bar op zouden doen :)

[ Voor 7% gewijzigd door mash_man02 op 22-05-2023 16:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Azerox
  • Laatst online: 11-09 23:39
mash_man02 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 11:58:
[...]

Ik speel met name battlefield met Raytracing op 4k, met vsync op een 60Hz monitor en heb geen coil whine gehoord.

Van wat ik begrijp speelt dat met name als je naar hogere framerates gaat dus zolang ik niet probeer 300Fps op een 60Hz monitor te projecteren zal ik er naar verwachting ook geen last van krijgen in mijn huidige gebruik.

Ik kan vanavond wel eens 1080P zetten zonder RTX en vsync uit, ik laat dat nog wel ff weten"ter lering ende vermaek".

Maar de looks en de kwaliteit van de koeling is echt heel goed, bijna apple design zij het dat die er geen RGP bar op zouden doen :)
Ik speel verschillende games op 4k 120hz/HDR (LG C2) en heb ook geen coilwhine met de 7900xtx reference van AMD zelf. Ook niet als ik in bv furmark 720p op 1000fps laat afspelen. Mijn oude 3080 jankte er dan over :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mash_man02
Azerox schreef op maandag 22 mei 2023 @ 13:13:
[...]

Ik speel verschillende games op 4k 120hz/HDR (LG C2) en heb ook geen coilwhine met de 7900xtx reference van AMD zelf. Ook niet als ik in bv furmark 720p op 1000fps laat afspelen. Mijn oude 3080 jankte er dan over :+
Net ook furmark op 1100fps gedraaid, geen coil whine hoorbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xballi
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 03-09 18:00
Hi all,

Ik ben aan het kijken naar een nieuwe GPU uit mogelijk de RX7000 serie (of eventueel de RX600 serie).
Mijn grootste twee wensen zijn:

- Geen coilwhine
- Stabiliteit

Ik ben van plan om games op te spelen op:
1440p monitor - 300hz (shooters enz, Rocket League)
4k TV - 120hz (singleplayer games)

Om de kans op coilwhine te reduceren kan ik volgens mij het volgende in ieder geval doen:
- het juiste lot kiezen uit de sillicon lottery
- kaart undervolten
- fatsoenlijke PSU gebruiken

Vang je hiermee het meeste (of vrijwel alles) af, of zijn andere factoren nog meer van belang?
- Een kaart met een hogere power limit / wattage?
- Een bepaalde AIB/vendor?
- VRMs of cooler design?

Waarschijnlijk zal het wel een combinatie zijn van het bovenstaande.
Is er een kaart/AIB die er met kop en schouders bovenuit steekt?

Qua stabiliteit zal dit ook vooral van de driver afhangen, daarmee zou ik bij nVidia veiliger zitten.
Maar voor de price/performance ratio overweeg ik toch AMD.

Alvast bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Swizzler24
Kaart net ontvangen. Eerste indruk was jezus wat is die doos zwaar. Het is echt een tank van een kaart. Vanavond ff een support bracket van lian li installeren en wat benchmarks draaien.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fcvsK0aDvWGrS_iDZk-HL5CAY8g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7MCzJlkOAPoru8C8UHedPMLJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hZ2yadVjexWDQeEEGCyUeCXGDiM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yqQb3YoIw1EzXrIcOWa83x7S.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MHwt-KUSwRY6JFqfqSqHpup3t-4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/53zd7qtev6XzPGihiBoRcK4z.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Swizzler24
xballi schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 15:29:
Hi all,

Ik ben aan het kijken naar een nieuwe GPU uit mogelijk de RX7000 serie (of eventueel de RX600 serie).
Mijn grootste twee wensen zijn:

- Geen coilwhine
- Stabiliteit

Ik ben van plan om games op te spelen op:
1440p monitor - 300hz (shooters enz, Rocket League)
4k TV - 120hz (singleplayer games)

Om de kans op coilwhine te reduceren kan ik volgens mij het volgende in ieder geval doen:
- het juiste lot kiezen uit de sillicon lottery
- kaart undervolten
- fatsoenlijke PSU gebruiken

Vang je hiermee het meeste (of vrijwel alles) af, of zijn andere factoren nog meer van belang?
- Een kaart met een hogere power limit / wattage?
- Een bepaalde AIB/vendor?
- VRMs of cooler design?

Waarschijnlijk zal het wel een combinatie zijn van het bovenstaande.
Is er een kaart/AIB die er met kop en schouders bovenuit steekt?

Qua stabiliteit zal dit ook vooral van de driver afhangen, daarmee zou ik bij nVidia veiliger zitten.
Maar voor de price/performance ratio overweeg ik toch AMD.

Alvast bedankt.
De xfx 7900xtx komt vrij goed uit de testen. Je kan ook kijken naar de sapphire nitro plus, asus tuf of de asrock tai chi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swizzler24
Kaart toch stiekem ff getest. Lichte coilwhine tijdens timespy extreme (op mijn 3090 was het stukken erger) en zowel op oc en silent mode zijn de fans erg stil. Kaart wordt niet warmer dan 60 graden en de hotspot lag rond de 84 graden. Flinke verbetering qua scores 🥳Eerste run was op stock settings (oc mode) en de tweede met 15% meer power. Ga later nog ff spelen met de klok en geheugen snelheden.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c2V3FFhIHrUkevn6uayC3hQOaBg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0Le6aon1BT3EW9PRmatruneG.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Swizzler24 op 24-05-2023 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacewide
@Swizzler24 Wat zijn je temperaturen met een 15% Powerlimit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swizzler24
Spacewide schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 22:06:
@Swizzler24 Wat zijn je temperaturen met een 15% Powerlimit?
72 graden en 92 op de hotspot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spacewide
Heerlijk. Overigens een mooie delta.
Coilwhine kan je reduceren met Amd Chill.

De beste functie ooit.

Veel plezier met de kaart, die wou ik stiekem ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swizzler24
[quote]Spacewide schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 22:45:

De beste functie ooit.

[/quote

Thnx. Er zijn er nog genoeg hoor 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelblom
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17-09 10:35
*knip* spam

[ Voor 95% gewijzigd door br00ky op 25-05-2023 16:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
De Sapphire 7600 heeft een zeer Tweakers-vriendelijk design:

Deze kun je dus erg goed schoon maken en je kunt de fans vervangen zonder de koeler te verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evernote
Spacewide schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 22:45:

De beste functie ooit.

Tenzij je OLED en VRR gebruikt.. dan is AMD Chill niet zo chill ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Evernote schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 20:21:
[...]

Tenzij je OLED en VRR gebruikt.. dan is AMD Chill niet zo chill ;)
Waarom dan? Beetje apart om zoiets te roepen zonder aan te geven wat het probleem dan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evernote
Ludewig schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 20:23:
[...]

Waarom dan? Beetje apart om zoiets te roepen zonder aan te geven wat het probleem dan is.
https://www.displayninja....nc-brightness-flickering/
YouTube: VRR Flicker | Still a Problem for 2022 LG OLEDS?

Chill heeft impact op je FPS en als je VRR aanhebt op bijvoorbeeld een LG OLED of welke OLED dan ook dan krijg je last van gamma curve shifting ook wel bekend als VRR flicker. ;)

Edit:

Overigens zie ik je niet hetzelfde zeggen over de eerdere comment dat AMD Chill zo geweldig zou zijn.
Beetje apart hoe je met meerdere maten meet.

[ Voor 22% gewijzigd door Evernote op 26-05-2023 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13:21

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Hallo allemaal,

Zojuist een mooie kaart binnen gekregen welke ik overgenomen heb van een mede tweaker. Een Hellhound in de witte kleur. Lekker stil. Alleen de temperatuur delta vind ik vrij fors... moet ik mij zorgen maken hier?

https://cdn.discordapp.co...248158512423072/image.png

Dit is met een -50mv en +15powerlimit. Verschil tussen edge en hotspot bijna 40 graden!

Afbeeldingslocatie: https://cdn.discordapp.com/attachments/667854512266149892/1114251072157007942/image.png

Bij neutrale powerlimit nog steeds 30 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasrol
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17-09 08:38
Tweakriez schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 19:56:
Hallo allemaal,

Zojuist een mooie kaart binnen gekregen welke ik overgenomen heb van een mede tweaker. Een Hellhound in de witte kleur. Lekker stil. Alleen de temperatuur delta vind ik vrij fors... moet ik mij zorgen maken hier?

https://cdn.discordapp.co...248158512423072/image.png

Dit is met een -50mv en +15powerlimit. Verschil tussen edge en hotspot bijna 40 graden!

[Afbeelding]

Bij neutrale powerlimit nog steeds 30 graden.
Aan de ene kant zou je delta niet boven de 25 graden moeten zijn. Aan de andere kant is 80 nog steeds een nette temperatuur, zeker met +15 PL, ruim onder de TjMax is 110.

R7 5800X3D | RX 7900XT | 32GB Kingston 3600MHzC16 | Samsung 980 Pro 2TB | be quiet! Pure Power 12 M 1000W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13:21

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Kaasrol schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 20:13:
[...]

Aan de ene kant zou je delta niet boven de 25 graden moeten zijn. Aan de andere kant is 80 nog steeds een nette temperatuur, zeker met +15 PL, ruim onder de TjMax is 110.
Ja, ik ga nog even kijken of ik er nu wat mee ga doen. Zou best wel eens een repaste nodig kunnen hebben oid maar dat ga ik natuurlijk niet zelf doen in de garantie periode :)
Pagina: 1 ... 12 ... 24 Laatste

Let op:
Levertijden en prijzen bespreken we in: [AMD Radeon RX7000 series] Levertijden & Prijzen