Evernote schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 17:22:
Na een (maand) lange RMA procedure heeft Corsair mijn SF750 voeding vervangen.
Hoewel ik eerder altijd dacht dat het vervangen van een voeding 0 effect had op coil whine van een GPU kan ik nu toch uit eigen ervaring delen dat het wel degelijk een verschil maakt.
Zelfs met maximale belasting (+15% power limit) is mijn 7900 XTX is mijn coil whine bijna niet te horen terwijl er eerst demonen geluiden uit mijn kast kwamen tijdens bijvoorbeeld 3DMark Timespy.
Vanavond ga ik nog even 3DMark Wild Life proberen, dat is met ~900+ fps namelijk de ultieme test.
Zijn er hier nog anderen die ineens een stille kaart hadden na het vervangen/veranderen van een voeding?
Ik zelf niet, maar ik weet dat dit kan. Je kan twee identieke PSU's en twee identieke videokaarten naast elkaar hebben en met een configuratie coil whine ervaren en met de ander niet. Dat maakt het ook zo lastig.

haakjesluiten schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 10:32:
sinds gister toch maar de overstap terug naar AMD (RX7900XT) gewaagd na een jaar of 6. Valt niet tegen amd heeft flink wat vooruitgang geboekt op driver gebied. Waar ik nog niet helemaal uitkom zijn de vele extra opties die AMD aanbied die game ervaring zouden moeten verbeteren zoals boost en anti-lag. Zijn dat gimmicks of is dat aan te raden?
Boost is een dynamische resolutie schaling. Die blijft dus uit.

Anti Lag verlaagt input latency in GPU bound scenario's. Zeker voor shooters kan die fijn zijn.
Chill is mijn favoriet. Die laat je dynamisch je framerate beperken. Ben je dus even weg van je toetsenbord, dan kan je de framerate laten inzakken en dan zodra je weer een input geeft gaat het omhoog. Dat scheelt heel wat als je dit goed instelt.

Verder ook heel positief verrast over zuinigheid. Ik heb een undervolt en max clocks op 2400mhz vastgezet en in veel games zie ik tbp niet boven de 220watt komen dat is vergelijkbaar met de 3060TI die hij vervangt met grofweg 2x de prestaties.
Oh AMD duwt hun videokaarten ook meestal naar het maximale. Maar dit vind ik wel een leuke want ik vind die 350W+ echt te veel en ik zou ook liever iets van 200MHz inleveren. Maar ruim 100W had ik niet verwacht.

JWFpeters schreef op woensdag 26 april 2023 @ 13:37:
Ik zoek een eerlijk antwoord.
Momenteel heb ik een RTX 4080 en die bevalt goed geen klachten geen problemen.
Nou wil ik graag AMD eens proberen en met name de Red Devil 7900 XTX of de Nitro Plus of iets anders? Maar die 2 spreken me erg aan in die volgorde.
Ik speel maar 2 games dat zijn Destiny 2 en Forza Horizon 5 op een 4K OLED
Maar hoe zit het nu met de drivers en mensen toevallig ervaring met beide games op deze kaarten? Weet dat ik met Destiny 2 een hoop problemen had toen met de 6900XT en dat is mijn main game. Ook had ik toen regelmatig wel crashes van de hele pc…..
Wat kan of moet ik verwachten?
Het eerlijke antwoord is dat ik eerder zou neigen naar de RTX4080.

Functioneerde Navi 31 nu helemaal naar behoren of wist ik dat dit snel ging gebeuren, dan lag het misschien anders. Maar nu heeft de chip een fors utilisatieprobleem met haar tweede set aan shaders. Dat had de feature van RDNA3 moeten zijn, maar het lijkt in de meeste games, (vrijwel) niks te doen. Gaat dat werken, dan gaat een RX7900XTX, de RTX4080 wel passeren in rasterisation. Niet opeens vele tientallen procenten, maar ik vermoed dat je wel dichterbij een RTX4090 gaat komen. Die tweede set aan shaders zijn namelijk behoorlijk beperkt in wat voor berekeningen ze kunnen doen. Voornamelijk basale geometrie zouden ze erg goed moeten kunnen doen, als ze worden aangesproken. Maar 100% verbetering kan je er nooit uithalen. 20% extra FPS zou denk ik al leuk zijn. Maar dat is voor nu meer hoop/vermoeden dan hard. Daarop kan ik je niet aanraden te wisselen.
Want bij de RTX4080 werkt de grote features, betere RT hardware gewoon. Dat voordeel gaat misschien nog wat afnemen als er meer vendor neutrale RT implementaties komen, maar ik vermoed niet dat de RX7900XTX echt gelijkwaardig, laat staan beter gaat worden. RDNA3 haar RT hardware is voornamelijk ook anders. Ik vermoed dat het erg goed kan en veelvuldig gaat presteren in UE5 games, maar alsnog niet zo goed als een RTX4080, zeker als je juist wat meer geavanceerde effecten hebt. En in Nvidia RTX implementaties ben je kansloos. Dat komt mede omdat ik veel van die implementaties toch al niet zo geweldig vind omdat het ook op veel Nvidia hardware voor geen ene meter draait, maar met RDNA3 ben je kansloos.
Je hebt nu 16GB aan VRAM dus je gaat daar ook niet zo snel tegen een muur aanlopen, nominaal ook een iets lager verbruik, vooralsnog is DLSS2 iets beter dan FSR2. DLSS3 geef ik zeer weinig om, maar dat heb je ook. En van wat mij bijstaat zijn er volgens mij wel vaker problemen met Destiny en AMD geweest. Dat lijkt nu juist zo'n game te zijn die gewoon niet lekker wil met AMD. Dat is helaas inherent aan PC gaming, sommige games die met een van de twee GPU vendors niet echt willen, maar als het je gebeurd, dan is het zwaar knudde. Speelde je nu bijvoorbeeld vooral CoD, tja AMD is echt veel beter daarin dan Nvidia.
Laatste is dat ik het "drivers zijn slecht" als enorm overtrokken beschouw. Veel die dat roepen, lijken botweg geen idee te hebben waarover ze het hebben. Het zijn vaak trollen of mensen die zelf een ervaring hadden die vaak gebaseerd lijkt te zijn op een eigen fout zoals niet DDU draaien in safe boot waarna er problemen ontstaan. Eigenlijk is Windows gewoon schoon opnieuw installeren de beste manier als je van vendor wisselt.
[
Voor 70% gewijzigd door
DaniëlWW2 op 03-05-2023 11:41
]
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.