Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-08-2023
Ronald.42 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 21:57:
[...]
Er werdt zojuist ook een leaf aangehaald voor 16,5K daar koop ik 5,5 auto voor van 3K daar doe ik gemiddeld 5 jaar per stuk mee... ruim 25 jaar( Onderhoud alleen wat noodzakelijk is en in eigen beheer)
Dat zie ik die leaf niet halen. ( tuurlijk houd dat op zodra benzine wagens uitgebannen worden)
Een auto voor 3K? Zeker een barrel, want tegenwoordig koop je niet veel auto voor € 3000 hoor en Aziatische autos in die prijsklasse, worden ook flink mishandeld door hun eigenaren. Want ze denken allemaal dat die krengen geen onderhoud benodigen, terwijl ze dat juist nodig hebben.

De Leaf is de meest betrouwbare auto heb ik onlangs gelezen: die van 2011 kun je nu voor € 6000 a € 8000 kopen, alleen de bruikbare actieradius is slechts 60km. Maar voor de rest kun je die autos als ware blind kopen, want er gaat vrijwel niets kapot aan.

*knip*

[ Voor 28% gewijzigd door polthemol op 19-04-2023 08:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
*knip* offtopic

[ Voor 95% gewijzigd door polthemol op 19-04-2023 08:12 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:29
_Dune_ schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 21:58:
[...]

Ik zou helemaal geen SUV willen hebben, groot en lomp, maar nog geen ruimte. Mijn huidige Peugeot 308SW (2018) heeft een cataloguswaarde van 31K en dan gaat het nog om een luxe uitvoering. Deze auto's gaan tweedehands nu voor rond de 14K.
Oh ja, nee ik dacht dat we vergeleken met de model y. Overigens kost vandaag de dag de 308sw net geen 35k in de basis uitvoering, dus reken maar goed over de 40k voordat je met een nette uitvoering de showroom uitrijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrazyFool
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:02
laat dit soort opmerkingen achterwege aub

[ Voor 92% gewijzigd door polthemol op 19-04-2023 08:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Marco-Peters schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 22:01:
[...]

Een auto voor 3K? Zeker een barrel, want tegenwoordig koop je niet veel auto voor € 3000 hoor en Aziatische autos in die prijsklasse, worden ook flink mishandeld door hun eigenaren. Want ze denken allemaal dat die krengen geen onderhoud benodigen, terwijl ze dat juist nodig hebben.

De Leaf is de meest betrouwbare auto heb ik onlangs gelezen: die van 2011 kun je nu voor € 6000 a € 8000 kopen, alleen de bruikbare actieradius is slechts 60km. Maar voor de rest kun je die autos als ware blind kopen, want er gaat vrijwel niets kapot aan.
Nee geen barrel.
Een kia Picanto met 60K op de teller.
Inmiddels bijna 100K zonder onderhoud.
Deze zomer is ie aan de beurt maar dat houd met 100 euro materiaal ook wel op.
Tja het is geen formule 1 auto en boven de 100 moet de radio wat harder.
En bij invoegen achteraan sluiten en niet denken dat je nog wel ergens voor kan.
Maar fuck it ik heb alleen een broodbakje mee en ik moet van A naar B.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:07

Destruction

(ex-)Automonteur

[...]

Als die auto's van 3K per stuk 5 jaar mee gaan zijn het geen barrels ;)

Dat een oudere auto geen onderhoud nodig heeft is inderdaad kwatsch. De auto markt is op dit moment ietwat heet dus je zult nu inderdaad goed moeten opletten voor die 3K.

* Destruction heeft daarom zakelijk een wat oudere, goedkopere bestelauto (diesel, euro4 dus mag nu overal nog komen) gekocht, daarin geïnvesteerd met het plan erin door te rijden tot de markt weer afkoelt en een jongere bus (en dus beter energielabel e.d) tegen een normale prijs aan te schaffen valt. Dat zal dan wel weer een bus op diesel zijn, want een elektrische bus met enigszins fatsoenlijk bereik en waar ook nog een aanhanger achter mag kost al snel een 70k. Die heb ik niet liggen en ik ga ook niet lenen voor een ding dat vervolgens in waarde zakt, uiteraard.

Ford Transit 2.2TDCi '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:42

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Marco-Peters schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 21:54:
[...]

Tesla zou ik echt niet doen: ik lees weleens in die topics mee en er gaat schijnbaar toch van alles kapot aan die autos, dus zo geweldig zijn Tesla's nou ook niet. Lijkt mij ook heel duur als er geen garantie meer op zit en je kunt denk ik ook niet bij de lokale dorpsgarage terecht, want Tesla heeft alles dichtgetimmerd.
Klopt ik heb verschillende collega's die als eerst een EV gingen rijden, practisch allemaal de model 3 LR, die hebben nu nog even gekozen voor Hybride auto's. Er was bijna niet een waar de Tesla echt bevallen was. Veelal het commentaar , het rijdt alsof je een motor rijdt, maar airco? Zomer smelt je weg en swinters met handschoenen in de auto. O en bij één collega moest regelmatig de achter bumper even een zet krijgen om weer op zijn plek te zetten, die schoot steeds los, meerdere malen terug naar Tesla geweest... wij hadden al het idee opgevat om er maar een parker in te draaien. :P

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
stylezzz schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 21:54:
[...]

Tsjah... stel eens een leuke suv samen met een benzinemotor bij een ander merk. Denk niet dat je veel goedkoper uit gaat zijn...... het blijft veel geld. Dat is zeker waar.....
Ik weet het zelfs zeker: tijdens de laatste onderhoudsbeurt van mijn ICE die ik op de EV heb ingeruild, liep ik door de showroom. Een klein Toyota Yaris was al veel duurder, dan de Nissan Leaf welke ik gekocht heb.

Waren allemaal occasions die daar in de showroom stonden: een grote gezinsauto op benzine, ook veel duurder dan de gebruikte electrische auto. En dan moet je nog wegenbelasting betalen ook. Toch kiezen veel mensen nog voor een benzineauto.

Een ex-collega van mij ook: die heeft zich een nieuwe Toyota Aygo Cross gekocht. Voordat geld had hij ook wel een electrische auto kunnen kopen, al is nieuw dan enkel de Dacia Spring een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 00:12

Detmer

Professioneel prutser

[...]

Niet alle goedkope auto's zijn meteen barrels he ;) . Ik heb een Ford Fiesta uit 2003 gehad en een BMW 3 serie uit 2002. Beiden onder de €3000,- en weinig problemen.

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
stylezzz schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 22:01:
[...]

Als je altijd maximaal 3k aan een auto uitgeeft zul je nog wel even geduld moeten hebben voor het een ev zal worden. Maar wat je zegt... als het puur 4 wielen zijn om van a naar b te komen en je geen moer geeft om looks,veiligheid,'status' of uitstoot ben je wel goedkoop uit.
Ach er komt een omslagpunt dat op jaarbasis of op levensduur de ev goedkoper gaat zijn en dan komt er wel zo'n ding.
Maar tot die tijd...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:14

dr.lowtune

Deugt niet

_Dune_ schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 21:58:
[...]

Ik zou helemaal geen SUV willen hebben, groot en lomp, maar nog geen ruimte. Mijn huidige Peugeot 308SW (2018) heeft een cataloguswaarde van 31K en dan gaat het nog om een luxe uitvoering. Deze auto's gaan tweedehands nu voor rond de 14K.
Hangt er natuurlijk wel vanaf welke SUV je hebt, de mijne is ruim en praktisch, maar zuipt wel enorm. Toch is het dankzij de geweldige youngtimer regeling voor mij goedkoper om ‘m te blijven rijden dan wanneer ik een EV (die over het algemeen minder ruim zijn) zou leasen. Alleen al de bijtelling is hoger….(dan heb ik de leasekosten nog niet meegerekend).

Eigenlijk is het best raar dat dit mogelijk is. Net zoals dat het raar is dat we de co2 uitstoot omlaag moeten brengen maar ondertussen afval uit Italië verbranden, het gaat echt allemaal niet om het milieu….

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

stylezzz schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 22:03:
[...]
Oh ja, nee ik dacht dat we vergeleken met de model y. Overigens kost vandaag de dag de 308sw net geen 35k in de basis uitvoering, dus reken maar goed over de 40k voordat je met een nette uitvoering de showroom uitrijd.
Net even een 308SW (Alure) samengesteld, vergelijkbaar met mijn huidige kom inderdaad op 38K uit... wat een prijzen. :|
dr.lowtune schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 22:11:
[...]

Hangt er natuurlijk wel vanaf welke SUV je hebt, de mijne is ruim en praktisch, maar zuipt wel enorm. Toch is het dankzij de geweldige youngtimer regeling voor mij goedkoper om ‘m te blijven rijden dan wanneer ik een EV (die over het algemeen minder ruim zijn) zou leasen. Alleen al de bijtelling is hoger….(dan heb ik de leasekosten nog niet meegerekend).

Eigenlijk is het best raar dat dit mogelijk is. Net zoals dat het raar is dat we de co2 uitstoot omlaag moeten brengen maar ondertussen afval uit Italië verbranden, het gaat echt allemaal niet om het milieu….
Klopt het gaat hier ook helemaal niet om het milieu, als het dat wel zou zijn, dan was de moderne diesel ook niet zo 'zwart' gemaakt en in de ban gedaan. Relatief schoon en vele malen zuiniger dan de bezine varianten, waarbij de actie radius bijna maal twee gaat.

[ Voor 51% gewijzigd door _Dune_ op 18-04-2023 22:14 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Detmer schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 22:07:
[...]

Niet alle goedkope auto's zijn meteen barrels he ;) . Ik heb een Ford Fiesta uit 2003 gehad en een BMW 3 serie uit 2002. Beiden onder de €3000,- en weinig problemen.
Haaha mij Opel astra station uit 97 dat ding was echt onverwoestbaar 10 jaar in gereden. Kosten nihil.
Uitlaatje, remmen,bandjes en wat minmaal onderhoud.
Daarna kwam een volvo s80 t6 die was ik na iets minder dan een jaar goed zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Detmer schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 22:07:
[...]

Nee natuurlijk niet: maar het wordt gebracht, alsof het heel verstandig is om voor € 3000 een auto te kopen. Als je weinig rijdt dan zal het wel lang goed gaan. Bij mijn zus ook met een Fiat Panda..... nog nooit onderhoud gehad dat ding. Mijn zus gelooft dat onderhoud onzin is en ik idioot, heb jaarlijks netjes onderhoud bij mijn ICE laten uitvoeren.

Ga ik bij mijn EV niet doen: daar volstaat het als je banden, remvloeistof etc in de gaten houdt en wanneer nodig vervangt. Maar preventief onderhoud is leuk voor tijdens de garantieperiode. Ook wel creatief van die dealers, bijna evenveel voor een inspectiebeurt van een EV vragen. Terwijl er alleen een interieurfilter vervangen wordt.

Ze gebruiken ook nog de zelfde kaartjes: alleen dan staat er geen vinkje bij olie vervangen, want dat heeft een EV niet. Je merkt nu dat autogarages van alles bedenken, om de EV rijder naar de garage te lokken.

Op de lange termijn denk ik dat per km, een EV rijden wel goedkoper zal zijn. Maar op de korte termijn is blijven rijden in je benzineauto natuurlijk goedkoper: maja die benzineprijzen, dat vond ik niet meer leuk. Nu laad ik mijn auto gewoon gratis op in België, waar ik voorheen naar België reed om goedkoop te tanken. Nu doe ik het om gratis op te laden _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 00:12

Detmer

Professioneel prutser

Marco-Peters schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 22:14:
[...]

Op de lange termijn denk ik dat per km, een EV rijden wel goedkoper zal zijn. Maar op de korte termijn is blijven rijden in je benzineauto natuurlijk goedkoper: maja die benzineprijzen, dat vond ik niet meer leuk. Nu laad ik mijn auto gewoon gratis op in België, waar ik voorheen naar België reed om goedkoop te tanken. Nu doe ik het om gratis op te laden _O-
Ik ben dan wel heel nieuwsgierig waar jij je auto gratis oplaad in België?

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Marco-Peters schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 22:14:
[...]

Nee natuurlijk niet: maar het wordt gebracht, alsof het heel verstandig is om voor € 3000 een auto te kopen. Als je weinig rijdt dan zal het wel lang goed gaan.
Ik zou niet zeggen dat ik weinig rijd.
Maar je moet wel weten wat je koopt en daar gaat het vaak mis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco-Peters
Detmer schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 22:16:
[...]

Ik ben dan wel heel nieuwsgierig waar jij je auto gratis oplaad in België?
Ja hallo: daar heb ik een heel stuk over geschreven in het onderstaande topic, dus veel leesplezier ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/61KbdPyxDWp_0Hefi9S1TKHagZg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XVHJzpouE3xkocLSEpvvJeAn.jpg?f=fotoalbum_large

Maar hier dus, wellicht herken je welke Duitse supermarktketen het is ;)

[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
[...]

Het schijnt dat de youngtimer regeling per 2026 gaat verdwijnen. Dus geniet er nog maar even van ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Ronald.42 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 22:17:
[...]

Ik zou niet zeggen dat ik weinig rijd.
Maar je moet wel weten wat je koopt en daar gaat het vaak mis.
Ik kocht ooit een Opel Astra hatchback uit 1994 voor 500 euro. Ik heb vervolgens in een jaar tijd bijna 40.000km gereden. Kosten? Een einddemper, een dynamo, een uitlaatpakking. Na aanschaf heb ik de distributie en de banden vervangen, die waren eraan toe. Laten we zeggen dat de totale kostenpost van die auto op 900 euro uit kwam, na een jaar ging de auto voor 500 euro weer weg. 40.000km gereden voor 400 euro.. En dan deed ik die auto alleen weg omdat 40.000km op benzine wat veel is en er een dieseltje moest komen.
stylezzz schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 22:19:
[...]

Het schijnt dat de youngtimer regeling per 2026 gaat verdwijnen. Dus geniet er nog maar even van ;)
Deze bewering lees ik meer, maar ik zie daar geen enkel bewijs van.

[ Voor 16% gewijzigd door Destruction op 18-04-2023 22:22 ]

Ford Transit 2.2TDCi '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

stylezzz schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 22:19:
[...]

Ik geniet zeker en dan volg ik het nieuws wel, als er een transitieperiode zou komen (bijvoorbeeld dat je een youngtimer die in 2025 is gekocht nog volgens de regeling kan blijven rijden), dan is het ook dan nog interessant om 5 jaar lang een andere youngtimer te kopen. (Volgens mij wordt bijtelling telkens per 5 jaar vastgezet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
CrazyFool schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 21:51:
[...]

Sorry, maar jij komt op mij een beetje wereldvreemd over. Ik ben blij voor je dat je het zo goed hebt, en lekker elektrisch kunt rijden en sparen voor je doelen.

Vergeet alleen een ding niet, niet iedereen heeft het zo breed als jij, of de capaciteit om te kunnen sparen.

Mensen die een auto kopen 2500 euro doen dat echt niet omdat ze die zo mooi vinden hoor…. Daar is waarschijnlijk een financiële oorzaak voor.

Die categorie mensen wordt nu weer onevenredig hard geraakt, terwijl jij lekker goedkoop met je elektrische auto kunt verder rijden…
Nou ik verdien ook niet meer dan minimumloon: ik zal het nog beter zeggen. Voor mij zijn de maandlasten van een auto bepalend, niet de aanschafprijs. Want dat bekostigd ik van spaargeld: daar heb ik ook heel veel dingen voor moeten laten.

Een gezinsauto op brandstof kan ik in de maandlasten gewoon niet veroorloven, want als ik een zelfde formaat auto zou hebben in benzine zoals de Nissan Leaf. Dan zou dat best duur in de wegenbelasting zijn.....

Nu betaal ik € 0 wegenbelasting en als ik het zo lees, wil het kabinet dus electrische rijden blijven stimuleren. Jammer voor mensen die een benzineauto bezitten? Maar hoe moeilijk is het om iedere maand € 150 op zij te zetten? Ik geloof best dat er mensen zijn, waarbij dit onmogelijk is. Alleen die zouden helemaal geen auto moeten bezitten.....

Als je een auto niet kunt betalen, dan kun je beter een alternatief vervoersmiddel nemen: bijvoorbeeld de fiets. Die krijg je nog gratis ook als je echt tot de groep behoort, welke in armoede leeft en dat aan kunt tonen. Er zijn dan allerlei instanties en stichtingen in Nederland, die je helpen.

Momenteel betaal ik dus enkel € 35 WA+ verzekering, voor de rest hoef ik niets te betalen: buiten wellicht het laden aan de publieke laadpaal a € 0,39 per kWh. Wat goedkoper is dan benzine tanken.

Maar goed ik ben ook wereldvreemd: heet het autisme spectrum, dan heb je een andere kijk op de wereld vaak. Kan ik ook niet veel aan doen: is de schuld van mijn moeder, die tijdens de zwangerschap van de trap gevallen is :+

[ Voor 6% gewijzigd door Marco-Peters op 18-04-2023 22:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-05 13:47
Niks te wereldvreemd, ik koop autos ook op die manier. Nadeel: je rijd vreselijk lang met dezelfde wagen. Gewoon saai.

Nu: groot gezin, 10 jaar geleden een toyota previa gekocht voor 4500euro, gas ingelegd voor 1500. Nu 250k bijgereden waarbij ik de reparaties op een hand kan tellen (en zelf uitgevoerd, dat wel).
Ik denk per jaar 500 euro aan onderhoud, waanzinnig lage gaskosten, enigzins hogere WB (zwaar en G3 LPG). Bij verkoop krijg ik momenteel nog 4k terug (??? de markt is echt heet idd).
Ik wil dolgraag een EV maar te klein voor het gezin, kan er minder makkelijk mee op vakantie en aanhangwagen rondsleuren. Als de Kids minder mee gaan rijden ga ie er onmiddelijk uit en komt er ook een LEAF voor de deur. Of een Zoë. Want kostentechnisch. Anders had ik liever een Honda S2000....

Conclusie: kijk waar je de wagen voor gebruikt, en koop dan met laagste maandlasten. Veel mensen rekenen niet. Daarom wil niemand een previa (te groot en zwaar), maar wij dus juist wel (kids en praktisch)

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:36
Marco-Peters schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 22:39:
Een gezinsauto op brandstof kan ik in de maandlasten gewoon niet veroorloven, want als ik een zelfde formaat auto zou hebben in benzine zoals de Nissan Leaf. Dan zou dat best duur in de wegenbelasting zijn.....
Eenzelfde benzine auto zou je 25% in aanschaf schelen en daarmee een verschil in afschrijving (~75 euro), daar kun je de wegenbelasting van betalen en heb je nog over voor het verschil benzine vs elektra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
mitsumark schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 23:04:
[...]

Eenzelfde benzine auto zou je 25% in aanschaf schelen en daarmee een verschil in afschrijving (~75 euro), daar kun je de wegenbelasting van betalen en heb je nog over voor het verschil benzine vs elektra.
Nee dat betwijfel ik hoor.....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bw3eNPeTfyZx6MNtDn_keWX19Tg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PahXRhyCT7u2vULxbI9eIX5h.png?f=fotoalbum_large

Nissan Leaf is een C segmenter: nu heb ik puur op een Hyundai i30 vanaf 2019 gezocht, kijken hoeveel resultaten ik kreeg tot € 15.000 en dat was dus eentje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mgmTK1PvbGOHZTSWl7Uz_RBl9VQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XqDzcdIVqGC0TptcHbPEOu8s.png?f=fotoalbum_large

Het zijn er 5 stuks als ik op een Volkswagen Golf zoek, maar ik zou nooit Duits kopen. Dus dat je helemaal niet zo, dat je een benzineauto uit het C-segment van bouwjaar 2019 zoveel goedkoper kunt kopen. Zullen waarschijnlijk ook wel allemaal imports zijn tot € 15.000 want die kwam ik tijdens de zoektocht, naar de Nissan Leaf ook veel tegen.

De imports zijn meestal het goedkoopste: maar de prijs voor een jonge benzine C-segmenter gebruikt, of een jonge electrische C-segmenter. Dat kost ongeveer evenveel, of de benzine C-segmenter kost zelfs nog meer. Ik ga niet specifiek die resultaten bekijken, was gewoon benieuwd wat eruit rolde.

Want bij electrische autos heb je de aanschafsubsidie, plus goedkopere gebruikskosten en voorlopig geen wegenbelasting. Ik vind het prima, die plannen van Jetten en eigenlijk kan ik die man totaal niet uitstaan. Maar deze keer vindt ik het prima wat ie bedacht heeft _O-

Over afschrijving kun je niets zeggen: ik beschouw mijn geld altijd als uitgegeven, als ik er over 5 of 10 jaar nog iets voor terug krijg? Dan vindt ik dat leuk, maar ik ben van plan om deze auto zolang mogelijk te rijden. Voor hetzelfde geld hebben wij straks oorlog met China en moeten wij het doen, met het handjevol autos wat Volkswagen kan produceren en worden Chinese autos verbannen.

Dus wat de afschrijving doet: vind ik koffiedik kijken, vooral nu met al die politieke conflicten in de wereld. Die aanschafsubsidie stopt geloof ik vanaf 2025 wel, maja naast de wegenbelasting is dat net enigste voordeeltje wat particuliere EV bezitters gekregen hebben.

Zakelijke rijders, hebben jarenlang met 4% bijtelling in een EV kunnen rijden: die komen nu op de occasion markt, maar dat zijn natuurlijk niet de EV's met de grootste actieradius. Want die zijn nu nieuw en net op de markt, dus eer die die occasion markt opkomen is het 2028 denk ik.

[ Voor 17% gewijzigd door Marco-Peters op 18-04-2023 23:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
Probeer het ook eens met opel astra, ford focus of renault megane.
Vooral die eerste zie ik zat op marktplaats.

De afschrijving is die 150 die jij maandelijks apart legt (voor aanschaf volgende auto), die moet je op 1 of andere manier meenemen in je TCO.

Anyway, ik wacht nog even de huidige gesprekken (en die van de zomer) af voordat ik eventueel overstap.
Pas vanaf 2025 kan het zijn dat gemeenten mijn euro 4 diesel niet meer in de stad willen hebben, kom toch al niet graag in steden 8)

[ Voor 31% gewijzigd door mitsumark op 18-04-2023 23:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:31
Marco-Peters schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 23:17:
[...]
Het zijn er 5 stuks als ik op een Volkswagen Golf zoek, maar ik zou nooit Duits kopen. Dus dat je helemaal niet zo, dat je een benzineauto uit het C-segment van bouwjaar 2019 zoveel goedkoper kunt kopen. Zullen waarschijnlijk ook wel allemaal imports zijn tot € 15.000 want die kwam ik tijdens de zoektocht, naar de Nissan Leaf ook veel tegen.
Oftewel je schrijft de meeste al af omdat jij die niet wil (ook al zijn het juist gewilde wagens) en trekt gelijk conclusies zonder dat je echt de gegevens weet. En ook al kan het best kloppen, geeft dat niet echt het gevoel dat je objectief aan het zoeken bent.

Maar voor de discussie kan je b.v. op een Ford Focus zoeken. Ook nog steeds een gewilde auto, rijden er veel van rond en een leuke budget auto. Daarvan vind ik er onder de 10k ruim 1000. Als ik op alle EVs zoek kom ik uit echter op minder dan 100, waarvan de meeste niet te gebruiken zijn als gezinsauto (Zoe, Twizy e.d.).

Ik snap die hele discussie dan ook niet zo, veel mensen die met weinig geld rond moeten komen gaan voor een auto van 5k of minder. En dan is er nog steeds genoeg keuze voor een ICE, maar EV valt dan gewoon af. Heel simpel gezegd heb je pas een fatsoenlijke EV vanaf 10k en pas vanaf 15k krijg je echt keuze.
Want bij electrische autos heb je de aanschafsubsidie, plus goedkopere gebruikskosten en voorlopig geen wegenbelasting. Ik vind het prima, die plannen van Jetten en eigenlijk kan ik die man totaal niet uitstaan. Maar deze keer vindt ik het prima wat ie bedacht heeft _O-
Je snapt dat die plannen straks vanzelf uitgebreid gaan worden naar de EV zodra de inkomsten uit ICE minder worden? Als je een voorstander bent van het uitbannen van de auto is het een prima plan, voor de rest is het puur voor de extra inkomsten. Sowieso snap ik niet dat je iets een goed plan vind omdat je er zelf geen last van hebt. Ik mag toch hopen dat je iets verder kijkt voordat je iets een goed plan vindt.
Over afschrijving kun je niets zeggen: ik beschouw mijn geld altijd als uitgegeven, als ik er over 5 of 10 jaar nog iets voor terug krijg? Dan vindt ik dat leuk, maar ik ben van plan om deze auto zolang mogelijk te rijden. Voor hetzelfde geld hebben wij straks oorlog met China en moeten wij het doen, met het handjevol autos wat Volkswagen kan produceren en worden Chinese autos verbannen.

Dus wat de afschrijving doet: vind ik koffiedik kijken, vooral nu met al die politieke conflicten in de wereld. Die aanschafsubsidie stopt geloof ik vanaf 2025 wel, maja naast de wegenbelasting is dat net enigste voordeeltje wat particuliere EV bezitters gekregen hebben.
Ook dit weer, waarom zou je afschrijving niet meenemen, dat is een van de grootste kostenposten van een auto en dus ook een van de belangrijkste dingen om te bekijken als je verschillende auto's wil vergelijken.

En wat EV-subsidie betreft is het inderdaad vooral richting de zakelijke rijders gegaan, maar bedenk dat het uiteindelijk alsnog veelal partikulieren zijn die met die lease-bakken rijden (bijtelling is ten slotte alleen als je hem prive gebruikt). Die subsidies los van elkaar zien is dus ook erg kort door de bocht.
Zakelijke rijders, hebben jarenlang met 4% bijtelling in een EV kunnen rijden: die komen nu op de occasion markt, maar dat zijn natuurlijk niet de EV's met de grootste actieradius. Want die zijn nu nieuw en net op de markt, dus eer die die occasion markt opkomen is het 2028 denk ik.
En precies dit is de reden dat voor veel mensen pas rond die tijd een EV betaalbaar wordt. Veel mensen zijn nu eenmaal afhankelijk van die 2e hands markt en dat jij alles aan de kant zet om een EV te rijden is leuk voor jou, maar veel mensen geven liever wat meer uit aan b.v. de kinderen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:53
Marco-Peters schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 22:39:
[...]

Jammer voor mensen die een benzineauto bezitten? Maar hoe moeilijk is het om iedere maand € 150 op zij te zetten? Ik geloof best dat er mensen zijn, waarbij dit onmogelijk is. Alleen die zouden helemaal geen auto moeten bezitten.....

Als je een auto niet kunt betalen, dan kun je beter een alternatief vervoersmiddel nemen: bijvoorbeeld de fiets. Die krijg je nog gratis ook als je echt tot de groep behoort, welke in armoede leeft en dat aan kunt tonen. Er zijn dan allerlei instanties en stichtingen in Nederland, die je helpen.
Die groep is groter dan je denkt.
Bij minimum loon krijg je nog toeslagen. ( huurtoeslag, zorgtoeslag etc )
En is je bruto netto vrijwel hetzelfde.

Maar zodra je 500 euro bruto meer verdient,
vervallen al die toeslagen en betaal je meer belasting over je inkomen. In verhouding ben je dus veel meer kwijt.

Dus bijvoorbeeld 2500 bruto is je netto inkomen 2200. Maar de vaste lasten zijn zo 1500 a 1700 euro. En dan moet je nog eten enzo.

Een fiets krijg je dus niet gratis aangezien het niet onder minimum valt. Daarnaast heel leuk een fiets, maar dat is vaak ook geen optie omdat werk niet om de hoek ligt.

Maar goed ontopic:

Rekening rijden kan een optie zijn. Maar beter is om EV betaalbaarder te maken. ( dus goedkopere auto's maken zonder allerlei poespas. )

[ Voor 5% gewijzigd door corporalnl op 19-04-2023 00:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
redwing schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 23:46:
[...]

Oftewel je schrijft de meeste al af omdat jij die niet wil (ook al zijn het juist gewilde wagens) en trekt gelijk conclusies zonder dat je echt de gegevens weet. En ook al kan het best kloppen, geeft dat niet echt het gevoel dat je objectief aan het zoeken bent.
Naja, je moet dan ook op automaat zoeken: want vergeet niet, alle electrische autos zijn bij definitie automaat. Omdat ze geen versnellingsbak hebben, dus je vindt helemaal niet een C-segmenter met benzine van bouwjaar 2019 en dan ook nog automaat.

Nee ik heb gewoon snel gekeken: want ik heb helemaal geen intresse in een Ford Focus of wat dan ook, maar weet wel dat die benzineauto's allemaal flink aan de prijs zijn. Je vindt voor € 10.000 ook de nodige Renault ZOE's, weleens meestal met batterijhuur.

Maar je hebt dus al een electrische auto vanaf circa € 6500 alleen dan heb je of een Renault ZOE uit 2013 met batterijhuur, of een Nissan Leaf uit 2011/2012 met zeer veel accu degradatie. Je kunt dan nog 60km op een volle accu rijden. Bij EV's speelt ook de tijd een rol bij degradatie.

En ook op die autos krijg je € 2000 subsidie, dus je rijdt al electrische voor € 4000 al dan met een beperkte actieradius. Dan zul je bijna iedere dag aan de laadpaal moeten _O-

[ Voor 7% gewijzigd door Marco-Peters op 19-04-2023 05:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
mitsumark schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 23:40:
Probeer het ook eens met opel astra, ford focus of renault megane.
Vooral die eerste zie ik zat op marktplaats.

De afschrijving is die 150 die jij maandelijks apart legt (voor aanschaf volgende auto), die moet je op 1 of andere manier meenemen in je TCO.
Ja maar ik weet nog niet wat de restwaarde gaat zijn: ik leg gewoon maandelijks € 150 aan de kant en het idee was destijds, dan zal mijn auto na 5 jaar nog maar € 3000 waard zijn en wilde ik een vergelijkbare auto kopen.

Maar TCO kan lager bij een electrische auto zijn: als die plannen van rekeningrijden doorgaan, kun je beter nu al kijken voor een electrische auto. Want als je straks echt zoveel moet betalen om rond te rijden in een benzineauto, dan mag het duidelijk zijn dat de vraag naar electrische autos in de toekomst hoger zal zijn dan het aanbod.

Nu is de vraag al hoger dan het aanbod, maar dat geldt voor de gehele occasion markt momenteel. Dus je betaald je sowieso blauw voor een gebruikte auto of die nou electrische of met benzine is. Het duurste zijn de gebruikte A-segmenters, sommige zijn gebruikt net zo duur als wat ze nieuw gekost hebben enkele jaren geleden.

Nederland moet hoe dan ook wat doen, want de uitstoot moet gewoon omlaag en ik draag mijn steentje daar al bij. Omdat ik bewust voor uitstootvrije auto gekozen heb. Want anders was ik gewoon in dezelfde benzine uit blijven rijden.

Echter ik wilde electrische rijden en nu wordt het redelijk betaalbaar, dus dan denk ik dat de TCO uiteindelijk ook redelijk uitkomen. De ANWB had € 0,34 ofzo berekend en de gaan ze uit van dat je duur de energie betaald € 0,60 per kWh.

Maar ik begrijp dat niet iedereen dat kan veroorloven, alleen ik ben er ook van overtuigd dat de auto vaker staan kan blijven. Als ik zie hoe druk het is bij de supermarkt waar ik letterlijk naast woon. Het is een komen en gaan van autos, waarvan de meeste mensen nog dichtbij wonen ook. Sommige wonen op letterlijk 5 minuten lopen en toch wordt de auto gepakt :X

Kijk er is ook een gedragsverandering nodig, want al die kleine stukjes met de benzine auto zorgt ervoor dat de luchtkwaliteit hier in de winter enorm slecht is. Want er is ook nog een school in de straat en rond 8:30 rij ik enkel stapvoets in de buurt van de school, want de verkeersdrukte is enorm. Dat laat mij zien, dat autorijden nog niet duur genoeg is.

Het zijn ja niet alleen de ouders met een goed maandsalaris, maar juist ook die wat het minder breed hebben. En een auto met de lage kosten is eentje die stilstaat, daarom ga ik bij droog weer nog steeds met de fiets naar werk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:42
Destruction schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 20:32:
[...]

Het is de logica waarmee politici al jaren werken.

Mensen kunnen nu geen 50k betalen voor een nieuwe EV. Laten we nou de brandstofauto die ze hebben fors duurder maken, dan hebben ze die 50k!
Niemand vraagt je om een EV te kopen, men wil alleen dat je het vervoersmiddel wat brandstof in de fik steekt de deur uit doet.
Dat de huidige manier waarop je je leven leidt daardoor sterk beïnvloed wordt is een gegeven, accepteer het verzin daar alvast een oplossing voor zodat het niet zo koud op je dak valt als de plannen ooit waarheid worden. Mochten de plannen geen werkelijkheid worden dan heb je niet jaren lang persoonlijk energie afgefakkeld in frustratie en ergernis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
jadjong schreef op woensdag 19 april 2023 @ 06:34:
[...]

Niemand vraagt je om een EV te kopen, men wil alleen dat je het vervoersmiddel wat brandstof in de fik steekt de deur uit doet.
Dat de huidige manier waarop je je leven leidt daardoor sterk beïnvloed wordt is een gegeven, accepteer het verzin daar alvast een oplossing voor zodat het niet zo koud op je dak valt als de plannen ooit waarheid worden. Mochten de plannen geen werkelijkheid worden dan heb je niet jaren lang persoonlijk energie afgefakkeld in frustratie en ergernis.
Groot gelijk. Het is bijna lachwekkend aan het worden hoe dat mensen blijven vasthouden aan hun fossiel gestookte mobiel. Veel duurder, niet praktisch noem het maar op... en het is dus al dichterbij als dat men verwacht. Kwestie van tijd.... :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:52
[...]

Idd.. kan nog lekker een paar jaar 35% bijtelling betalen over mijn volledig afgeschreven dieseltje (600 euro, daalt zo'n 175 per jaar). De kosten betaal ik van bruto inkomen en de BTW krijg ik terug.
Zien tegen 2030 wel of ik genoeg geld heb om een EV te kopen en of er dan nog bussen rijden. Ze hebben afgelopen december net een paar haltes opgeheven hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Amdwarrior schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 20:28:
Prachtig uitgewerkt plan weer. Mensen met Tesla die jaren bijna gratis hebben gereden komen weer goed vanaf.

Gelukkig is er zo groot aanbod van tweedehands elektrische auto's met een beetje fatsoenlijk range.

Gelukkig hebben ze als alternatief openbaar vervoer

https://www.nrc.nl/nieuws...-opnieuw-duurder-a4162411
Krankzinnig plan weer om meer biobrandstof bij te mengen. Duitsland wil er juist vanaf omdat het helemaal niet goed is voor het milieu, maar vanwege creatief boekhouden met CO2 telt het als "goed".

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• redwing
Marco-Peters schreef op woensdag 19 april 2023 @ 04:47:
[...]

Naja, je moet dan ook op automaat zoeken: want vergeet niet, alle electrische autos zijn bij definitie automaat. Omdat ze geen versnellingsbak hebben, dus je vindt helemaal niet een C-segmenter met benzine van bouwjaar 2019 en dan ook nog automaat.
Waarom zou ik op een automaat moeten zoeken? Je gaat je specs nu aanpassen aan wat EV te bieden heeft. Je moet je specs echter zetten op wat je wil, en zeker in de goedkopere klasse vinden mensen een handbak prima.
Nee ik heb gewoon snel gekeken: want ik heb helemaal geen intresse in een Ford Focus of wat dan ook, maar weet wel dat die benzineauto's allemaal flink aan de prijs zijn. Je vindt voor € 10.000 ook de nodige Renault ZOE's, weleens meestal met batterijhuur.
Het gaat er niet om wat jij wil. Jij wil een EV dus zal altijd op een EV uitkomen. Het gaat er om wat de meeste mensen willen, en dan is een Focus erg gewild. Probeer eens een familie in een Zoe te krijgen en kijk wat je aan een Focus hebt. En zoals je zelf al zegt zit je met de Zoe vast aan batterijhuur, wat je op moet tellen bij de aanschafkosten. En dan blijft er nog minder over onder de 10k.
Maar je hebt dus al een electrische auto vanaf circa € 6500 alleen dan heb je of een Renault ZOE uit 2013 met batterijhuur, of een Nissan Leaf uit 2011/2012 met zeer veel accu degradatie. Je kunt dan nog 60km op een volle accu rijden. Bij EV's speelt ook de tijd een rol bij degradatie.
Oftewel dan heb je of een veel duurdere auto omdat je batterijhuur gewoon directe kosten zijn die je mee moet nemen. Of je hebt een auto waarmee je nergens komt. En dat vergeleken met de genoemde Focus waarmee je 800km range hebt.
En ook op die autos krijg je € 2000 subsidie, dus je rijdt al electrische voor € 4000 al dan met een beperkte actieradius. Dan zul je bijna iedere dag aan de laadpaal moeten _O-
Precies, dus ik snap nog steeds niet waarom je dat zo met elkaar wil vergelijken. Zeker in de goedkope klasse voldoen EVs niet aan de minimum eisen van de meeste mensen. Het zal dus nog jaren duren voordat dat wel het geval is en daarmee iedereen de optie voor een EV heeft. Oftewel dat voorstel van Jetten gaat weer voor meer armoede zorgen en een grotere kloof tussen rijk en arm. Want rijk koopt zijn EV en gaat steeds goedkoper rijden, terwijl het voor degene die geen EV kan kopen alleen maar duurder wordt.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

stylezzz schreef op woensdag 19 april 2023 @ 07:24:
[...]

Groot gelijk. Het is bijna lachwekkend aan het worden hoe dat mensen blijven vasthouden aan hun fossiel gestookte mobiel. Veel duurder, niet praktisch noem het maar op... en het is dus al dichterbij als dat men verwacht. Kwestie van tijd.... :)
Maar dat is dus niet zo. Er zijn best wel wat situaties waarbij een auto met ICE goedkoper is dan een EV (helemaal in gevallen als je niet van een D naar een A segmenter wil). Ik snap heel goed dat mensen daar aan vasthouden, want naast dat het leven op zichzelf al veel duurder is geworden (ironisch gezien ook door fossiele brandstoffen) wordt er ook nog van je verwacht dat je je huis verduurzaamt en ook nog zelf een extra dikke spaarpot aanlegt voor later, en je moet natuurlijk je huis ook afbetalen tegen hoge lasten als je toevallig in de verkeerde periode hebt gekocht.

Los van dat je ook nog range anxiety kan hebben (die is vaak niet terecht, weet ik) en dat, mijn persoonlijke favoriet, ik er mijn hand niet voor in het vuur durf te steken dat die figuren in Den Haag straks niet alsnog een gigantische lastenverhoging bij EV rijders neerleggen (een beetje net zoals toen met die zuinige dieseltjes). Ik kijk het dan dus nog wel even aan hoe het gaat.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stylezzz
RemcoDelft schreef op woensdag 19 april 2023 @ 07:45:
[...]

Krankzinnig plan weer om meer biobrandstof bij te mengen. Duitsland wil er juist vanaf omdat het helemaal niet goed is voor het milieu, maar vanwege creatief boekhouden met CO2 telt het als "goed".
Duitsland en nederland zijn lekker tegengesteld bezig ja. Hier in nederland gaan we kerncentrales bouwen, in duitsland gaan de dicht en slopen ze het land door overal bruinkool te gaan winnen. Nog even en de stoomlocomotief word daar uit de mottenballen gehaald. :) d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
dr.lowtune schreef op woensdag 19 april 2023 @ 07:57:
[...]

Maar dat is dus niet zo. Er zijn best wel wat situaties waarbij een auto met ICE goedkoper is dan een EV (helemaal in gevallen als je niet van een D naar een A segmenter wil). Ik snap heel goed dat mensen daar aan vasthouden, want naast dat het leven op zichzelf al veel duurder is geworden (ironisch gezien ook door fossiele brandstoffen) wordt er ook nog van je verwacht dat je je huis verduurzaamt en ook nog zelf een extra dikke spaarpot aanlegt voor later, en je moet natuurlijk je huis ook afbetalen tegen hoge lasten als je toevallig in de verkeerde periode hebt gekocht.

Los van dat je ook nog range anxiety kan hebben (die is vaak niet terecht, weet ik) en dat, mijn persoonlijke favoriet, ik er mijn hand niet voor in het vuur durf te steken dat die figuren in Den Haag straks niet alsnog een gigantische lastenverhoging bij EV rijders neerleggen (een beetje net zoals toen met die zuinige dieseltjes). Ik kijk het dan dus nog wel even aan hoe het gaat.....
Range anxiety heb ik ongeveer een weekje gehad, nu denk ik er niet eens meer bij na. ;)

Ik snap ook wel dat de schatkist gevuld moet blijven... dus als de ice rijders uiteindelijk niet meer genoeg belastingcenten opbrengen omdat het er gewoonweg niet zoveel meer zijn dan zal er heus wel een belasting op EV's bij verzonnen worden. Mobiliteit belasten is natuurlijk altijd erg lucratief... iedereen heeft het in meer of mindere mate nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

_Dune_ schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 21:52:
Misschien goedkoper in onderhoud, maar initiele aankoop is gewoon niet te doen
Destruction schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 20:32:
Mensen kunnen nu geen 50k betalen voor een nieuwe EV.
Er zijn wel (genoeg) mensen die dat kunnen. Dat weinig (die jullie kennen) het doen zegt nog niet direct dat niemand het kan, maar de prive-martk trekt echt wel aan voor particulieren. Niet alles zo generaliseren, of nuanceer het tenminste.

Ik heb het bijvoorbeeld gedaan, mooie id.3 gekocht, rijdt heerlijk. M'n buurman sinds kort een Model Y. Kennis een Mokka-E . Allemaal prive aangeschaft.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marrtijn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:46
dr.lowtune schreef op woensdag 19 april 2023 @ 07:57:
[...]

Los van dat je ook nog range anxiety kan hebben (die is vaak niet terecht, weet ik)
Ik weet niet of range anxiety onterecht is:
- Ik heb nu een Citroen C2 (Actieradius volle tank 450km) uit 2005 en daar rijd ik zo'n 210 km per week mee.
- Ik heb een huurappartement, dus ik kan thuis niet laden.
- Mijn werk heeft geen laadpaal.
- Mijn dorp heeft op dit moment in totaal 2 openbare laadpalen, en de dichtstbijzijnde is 20 minuten van mij vandaan.

Als ik dan voor de 2012 Nissan Leaf ga (ongeveer de enige EV in mijn budget), moet ik elke dag 20 minuten lopen om dat ding aan de laadpaal te zetten. Ik snap dat veel mensen daar geen zin in hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Marrtijn schreef op woensdag 19 april 2023 @ 08:15:
[...]

- Ik heb nu een Citroen C2 (Actieradius volle tank 450km) uit 2005 en daar rijd ik zo'n 210 km per week mee.
- Mijn dorp heeft op dit moment in totaal 2 openbare laadpalen, en de dichtstbijzijnde is 20 minuten van mij vandaan.

Als ik dan voor de 2012 Nissan Leaf ga (ongeveer de enige EV in mijn budget), moet ik elke dag 20 minuten lopen om dat ding aan de laadpaal te zetten. Ik snap dat veel mensen daar geen zin in hebben.
Er zullen altijd wel situaties zijn waarin het onpraktischer is om een EV te rijden. Het is ook niet voor iedereen weggelegd, praktisch of financieel. De regio/stad waar ik woon zijn er massaal laadpalen en kan zo wel 7 snellaadplekken opnoemen waar ik terecht kan.

Maar goed, dit topic gaat over rekeningrijden, maar begint nu wel meer te lijken op 'EV rijden is onbetaalbaar en onpraktisch' . (Wat beiden niet persé waar is).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-05 07:57

killercow

eth0

[...]

Je begrijpt dat afval uit italie hier verbrand wordt omdat:
* we er geld voor krijgen
* we er warmte uit halen
* we hier modernere / volledigere verbranding toepassen dan daar en dus de c02 in de EU uitstoot juist verminderen
* het niet verbranden tot gevolg zou hebben dat het zou gaan rotten met methaan als uitstoot?

Maar laat dat je niet stoppen om het 'gek te vinden' terwijl je in een bezineslurper er toch al geen zier om gaf.
[...]

Dus je pakt een vrij unieke situatie, dorpje zonder laadpalen, appartement, werk dat geen paal plaatst, en vindt daarna dat er veel mensen zijn die er daarom geen zin in hebben? Op hoeveel mensen denk je dat die situatie echt van toepassing is?

[ Voor 37% gewijzigd door killercow op 19-04-2023 08:30 ]

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Het is duur om een goedkope auto te kopen, maar je moet wel het geld hebben voor een dure auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:31

Spotmatic

Ken sent me

Roenie schreef op woensdag 19 april 2023 @ 08:30:
Het is duur om een goedkope auto te kopen, maar je moet wel het geld hebben voor een dure auto.
Dat is een variant op "Niets is zo duur als arm zijn". Dat gaat ook op voor vervoersmiddelen en de beoogde beprijzing hiervan in de toekomst.

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 21:14
Tegelijkertijd wordt het openbaar vervoer wegens onderinvestering aan geld alleen maar schraler en duurder, en neemt het aantal verkeersdoden onder fietsers alleen maar toe (het artikel geeft de indruk dat dit broze ouderen zijn, maar onderin zie je dat de grootste stijging duidelijk wordt veroorzaakt door aanrijdingen, en niet door vallen)

Electrische aandrijving draagt bij aan de trend die sowieso al bestaat om auto's steeds groter en zwaarder te maken, en dat voorspelt weinig goeds voor het aantal verkeersdoden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:49
[...]

Beetje offtopic, maar toch: dan moet je elke dag 4x (!) 20 minuten lopen: 1x naar de laadpaal, 1x terug en later dezelfde dag nog een keer heen en weer omdat het asociaal is om de auto de hele nacht aan een van de weinig palen in het dorp te laten staan ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

killercow schreef op woensdag 19 april 2023 @ 08:25:
[...]

Je begrijpt dat afval uit italie hier verbrand wordt omdat:
* we er geld voor krijgen
* we er warmte uit halen
* we hier modernere / volledigere verbranding toepassen dan daar en dus de c02 in de EU uitstoot juist verminderen
* het niet verbranden tot gevolg zou hebben dat het zou gaan rotten met methaan als uitstoot?

Maar laat dat je niet stoppen om het 'gek te vinden' terwijl je in een bezineslurper er toch al geen zier om gaf.

[...]
De boodschap is dat in Nederland de uitstoot van co2 omlaag moet. Dus dan gaan we hier co2 genereren door het afval van een ander land te verbranden, ja, dat vind ik gek.

Dan heb je het (terecht) over het punt dat laten wegrotten meer methaan (schadelijker) uitstoot, ben ik met je eens, maar ze kunnen daar toch ook prima een “schone” verbrandingsoven bouwen? Italië is geen derdewereldland en gewoon onderdeel van de EU.

Je hebt overigens ook gelijk dat door dat soort beslissingen ik me nog niet geroepen voel om mijn benzineslurper te vervangen door een EV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
[...]

Vraag een laadpaal aan bij je gemeente?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

stylezzz schreef op woensdag 19 april 2023 @ 08:50:
[...]

Vraag een laadpaal aan bij je gemeente?
Dan moet je eerst de auto hebben, en de gemeente moet dat ook (willen) faciliteren door zo'n procedure te hebben. Ik woon in een MR-A gebied (Noord-Holland, Flevoland en Utrecht) en daar gelden in ieder geval dat soort voorwaarden. Dat zal op andere plekken waarschijnlijk niet anders zijn.

Verder ben ik het geheel met @killercow eens. Er zijn altijd wel situaties waarin EV-rijden niet ideaal is. Vooral in dorpen en bij een appartement. Dat wil niet zeggen dat elektrisch rijden in Nederland kansloos is.

Almere bijvoorbeeld heeft al 600 laadpalen, met nog ruim 150 in voorbereiding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HY-Vy9M9rLnoFU43emDN-Gomrys=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2jUnBYa0BTJHPGXrflqheplW.png?f=user_large

Blauw is actief.
Geel is in realisatie
groen is gepland.

[ Voor 13% gewijzigd door Gunner op 19-04-2023 08:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
RemcoDelft schreef op woensdag 19 april 2023 @ 07:45:
Krankzinnig plan weer om meer biobrandstof bij te mengen. Duitsland wil er juist vanaf omdat het helemaal nietgoed is voor het milieu, maar vanwege creatief boekhouden met CO2 telt het als "goed".
Ja, het is me niet duidelijk wat de belangen zijn die hier spelen. Strikt genomen is bijmenging van biobrandstof een spook uit het verleden (2007, toen beleidsmakers bang waren voor Peak Oil, maar nog niet zo bezig waren met CO₂). Misschien dat het in stand wordt gehouden omdat het een verkapte subsidie naar onze geliefde landbouwers is (die dan eigenlijk betaald worden om met hun landbouwmachines rode diesel om te zetten in ethanol).
Gunner schreef op woensdag 19 april 2023 @ 08:15:
Er zijn wel (genoeg) mensen die dat kunnen. Dat weinig (die jullie kennen) het doen zegt nog niet direct dat niemand het kan, maar de prive-martk trekt echt wel aan voor particulieren. Niet alles zo generaliseren, of nuanceer het tenminste.
Ok, dan deze nuance: de gemiddelde leeftijd van een auto is in Nederland 11,4 jaar. Dat gemiddelde wordt iets omhoog getrokken door mensen die een auto privë rijden.

Een auto met verbrandingsmotor is na tien jaar economisch nog niet afgeschreven, hoewel er misschien groot of klein onderhoud nodig is. De bovengenoemde LEAF uit 2012 is een ander verhaal; 60km bereik is nog net bruikbaar, maar houdt niet over. De kosten van batterijvervanging zijn vergelijkbaar met het typische budget dat een consument heeft voor een tweedehands auto.

In het verleden was het inderdaad zo dat auto's uit de lease uiteindelijk beschikbaar kwamen voor de modale Nederlander. Voor EVs is het niet vanzelfsprekend dat dit ook zo zal zijn.

Eerlijk gezegd denk ik dat je als "gewone man" je beter je kunt voorbereiden op verminderde mobiliteit; zoek een baan dichter bij huis, of een huis dichter bij je baan. Of schaf een goede fiets aan. Die EV gaat er voor Jan Modaal niet komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

CVTTPD2DQ schreef op woensdag 19 april 2023 @ 08:56:
[...]
Een auto met verbrandingsmotor is na tien jaar economisch nog niet afgeschreven, hoewel er misschien groot of klein onderhoud nodig is. De bovengenoemde LEAF uit 2012 is een ander verhaal; 60km bereik is nog net bruikbaar, maar houdt niet over. De kosten van batterijvervanging zijn vergelijkbaar met het typische budget dat een consument heeft voor een tweedehands auto.

In het verleden was het inderdaad zo dat auto's uit de lease uiteindelijk beschikbaar kwamen voor de modale Nederlander. Voor EVs is het niet vanzelfsprekend dat dit ook zo zal zijn.
De LEAF is idd wel extreem. De gemiddelde nieuwe plug-in hybride heeft tegenwoordig al ongeveer die zelfde range op elektrisch.
:?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
CVTTPD2DQ schreef op woensdag 19 april 2023 @ 08:34:
[...]

Tegelijkertijd wordt het openbaar vervoer wegens onderinvestering aan geld alleen maar schraler en duurder, en neemt het aantal verkeersdoden onder fietsers alleen maar toe (het artikel geeft de indruk dat dit broze ouderen zijn, maar onderin zie je dat de grootste stijging duidelijk wordt veroorzaakt door aanrijdingen, en niet door vallen)

Electrische aandrijving draagt bij aan de trend die sowieso al bestaat om auto's steeds groter en zwaarder te maken, en dat voorspelt weinig goeds voor het aantal verkeersdoden.
Even een nuancering, als je het aantal doden afzet tegen het gemaakte aantal kilometers is het maar een heel kleine stijging. De meeste doden komen dan ook simpelweg omdat er veel meer mensen op de fiets stappen, maar ook verder fietsen door de elektrische fiets.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
CVTTPD2DQ schreef op woensdag 19 april 2023 @ 08:34:
[...]

En naast gewicht, die oude diesel bestelbusjes hoor je nog wel aankomen, als zij elektrisch gaan rijden vallen er nog meer doden.

Maargoed, ik denk dat fietsen met helm op dan de norm moet gaan worden., scheelt er weer een paar.
En bezorgen met lichter vervoer natuurlijk, zoals de coolblue fietsen O-)

Een compleet autoloos centrum zie ik ook nog wel wat in voor de grotere steden, waarbij OV naar een P&R goed geregeld is (of kan zijn).
En als je auto toch al niet naast je huis staat, kun je er net zo goed een deelauto van maken.

[ Voor 8% gewijzigd door mitsumark op 19-04-2023 09:34 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• redwing
[...]

Dus je pakt een vrij unieke situatie, dorpje zonder laadpalen, appartement, werk dat geen paal plaatst, en vindt daarna dat er veel mensen zijn die er daarom geen zin in hebben? Op hoeveel mensen denk je dat die situatie echt van toepassing is?
Dat zijn er best wel veel. Er zijn nog steeds heel veel mensen die geen eigen oprit hebben en afhankelijk zijn van een openbare laadpaal. Als je voor die paal 5 minuten moet lopen ben je per keer opladen al een kwartier kwijt (aanhaken en naar huis, terug naar de auto om hem te verzetten en weer naar huis), waarbij je dus ook 2 keer een parkeerplaats zult moeten vinden wat ook niet overal even makkelijk is.

Maar die realiteitszin mis ik nogal hier (en ook in het EV-topic), momenteel is een EV voor een deel van de mensen een prima alternatief, maar voor een deel ook totaal niet. We zitten in een overgang, waarbij je gewoon niet kunt stellen dat iedereen aan de EV moet, maar dus ook niet kunt stellen dat een EV voor iedereen onmogelijk is. En hetzelfde geldt voor de vervuiling, een zuinige ICE is wat vervuiling prima te vergelijken met een gemiddelde EV, zeker met de huidige energiemix waar weer wat kolen aan zijn toegevoegd.

Dat plan van Jetten om mensen de benzine-auto uit te jagen is daarmee compleet onzinnig en maakt de problemen in Nederland alleen maar groter. Door de bio-brandstof te verplichten ga je weer meer verbouwen (wilden we juist minder doen) en uit onderzoeken blijkt dat het helemaal niet schoner is. Daarbij is het spul agressiever (waardoor je meer onderhoud aan auto's zult krijgen) en zijn er veel auto's die er niet optimaal op rijden waardoor je winst helemaal weg is.
Hetzelfde geldt voor het duurder maken van de benzine-auto. Leuk dat je dan mensen uit de benzine-auto jaagt, maar je jaagt vooral de arme mensen weg. Die vinden daardoor moeilijker een baan omdat ze minder mobiel zijn en je mag weer extra belasting gaan heffen omdat er meer mensen in de bijstand komen.

Ik snap gewoon echt niet dat we blijven stemmen op dit soort partijen die er overduidelijk zitten om de grote bedrijven te sponsoren, maar zeker niet om Nederland beter te maken.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

redwing schreef op woensdag 19 april 2023 @ 09:33:
[...]

Dat zijn er best wel veel. Er zijn nog steeds heel veel mensen die geen eigen oprit hebben en afhankelijk zijn van een openbare laadpaal.
Ja in die situatie zat ik ook. EV gekocht en op dat moment was een dichtsbijzijde publieke laadpaal 300 meter lopen. Ondanks dat een aanvraag van een paal dichterbij onzeker was toch de auto gekocht, met een fatsoenlijke range.

Ik had dat lopen niet zo'n probleem gevonden als die anvraag niet was gelukt, maar (en nu generaliseer ik zelf even) mensen zijn over het algemeen lui en willen niet zo ver lopen met laden of parkeren in het algemeen. Moet (bij winkels) zo dicht mogelijk bij de ingang en met een beetje pech heb je een territoriale buurman die vind dat je op 'zijn' plekje staat. :z

Maar goed, aanvraag gedaan bij de gemeente, natuurlijk wat NIMBY-reacties, maar uiteindelijk vertraag je het hooguit want die paal komt er toch wel. De gemeentes zijn zo vriendelijk om je (het gevoel van) een beetje inspraak te geven want uiteindelijk is het gewoon gemeentegrond. Heb ook zo'n zwager die dan zat te klagen dat hem parkeerplekken kostte. Het is nooit zijn bezit geweest? :?

Mensen (die geen EV rijden) denken te veel in problemen. Opladen duurt te lang! Bennzinetank is in een paar minuten vol! Ik heb ze allemaal al meerdere malen gehoord. Wij tweakers denken toch in oplossingen? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:08
Mijn overschot aan elektriciteit is slechts €0,09 per kWh waard. Zou graag een EV er mee willen opladen, maar een kabel over de openbare weg wordt denk ik niet op prijs gesteld. Opladen aan de publieke lader kost €0,67 per kWh. Ja, dag... _O-

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

GioStyle schreef op woensdag 19 april 2023 @ 09:43:
Mijn overschot aan elektriciteit is slechts €0,09 per kWh waard. Zou graag een EV er mee willen opladen, maar een kabel over de openbare weg wordt denk ik niet op prijs gesteld. Opladen aan de publieke lader kost €0,67 per kWh. Ja, dag... _O-
Bedankt voor je bijdrage! Mensen in het [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 topic vertellen je graag dat dat nog steeds prima voor de helft van dat geld kan _/-\o_

Maar dat zal je dan ook wel te duur vinden, dan moet je gewoon concluderen dat elektrsisch rijden op dit moment niets voor jou is. Ik kies er ook bewust voor om, ondanks solar, publiek te laden.

[ Voor 14% gewijzigd door Gunner op 19-04-2023 09:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
Gunner schreef op woensdag 19 april 2023 @ 09:45:

Maar dat zal je dan ook wel te duur vinden, dan moet je gewoon concluderen dat elektrsisch rijden op dit moment niets voor jou is. Ik kies er ook bewust voor om, ondanks solar, publiek te laden.
Dat klopt. Toen ik mijn huidige benzinauto aanschafde had ik met mezelf afgesproken om er minstens 10 jaar mee te doen. Inmiddels zijn we de 7 jaar gepasseerd, auto is eindelijk een beetje ingereden (55k op de teller) en ik denk dat ik de 10 jaar oprek naar 15 jaar.

De onzekerheid van de MRB van een EV helpt ook niet mee om de keuze te maken om over te stappen. De afschrijving is groot (de afschrijving van mijn benzineauto is momenteel nog geen €100 per maand). Een Tesla M3 heeft afgelopen jaar een extra afschrijving van 10k.

[ Voor 11% gewijzigd door GioStyle op 19-04-2023 09:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

GioStyle schreef op woensdag 19 april 2023 @ 09:56:
De onzekerheid van de MRB van een EV helpt ook niet mee om de keuze te maken om over te stappen.
Welke onzekerheid precies? MRB-vrije status is tot eind 2024 en daarna geldt er een kortingstarief.

Je kan nu dus nog gewoon bijna twee jaar MRB-vrij rijden, je kan een aanschafsubsidie krijgen. Verder zou ik dit soort keuzes niet laten afhangen van overheidsbeleid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
GioStyle schreef op woensdag 19 april 2023 @ 09:56:
[...]

Dat klopt. Toen ik mijn huidige benzinauto aanschafde had ik met mezelf afgesproken om er minstens 10 jaar mee te doen. Inmiddels zijn we de 7 jaar gepasseerd, auto is eindelijk een beetje ingereden (55k op de teller) en ik denk dat ik de 10 jaar oprek naar 15 jaar.

De onzekerheid van de MRB van een EV helpt ook niet mee om de keuze te maken om over te stappen. De afschrijving is groot (de afschrijving van mijn benzineauto is momenteel nog geen €100 per maand). Een Tesla M3 heeft afgelopen jaar een extra afschrijving van 10k.
De enige zekerheid bij je benzineauto is dat de afschrijving en de dagelijkse kosten toe zullen nemen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Gunner schreef op woensdag 19 april 2023 @ 09:58:
[...]

Welke onzekerheid precies? MRB-vrije status is tot eind 2024 en daarna geldt er een kortingstarief.
Wat gaat een Tesla Model Y doen qua MRB in 2026?
stylezzz schreef op woensdag 19 april 2023 @ 10:02:
[...]

De enige zekerheid bij je benzineauto is dat de afschrijving en de dagelijkse kosten toe zullen nemen. ;)
Incorrect, de afschrijving van een benzineauto (zeker in mijn klasse) neemt af. 't Aanbod wordt minder (auto's worden duurder) en juist de vraag naar deze auto's neemt toe. Een Model 3 daarintegen heeft in 1 jaar tijd een extra afschrijving van 10k. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
GioStyle schreef op woensdag 19 april 2023 @ 10:06:
[...]

[...]

Incorrect, de afschrijving van een benzineauto (zeker in mijn klasse) neemt af. 't Aanbod wordt minder (auto's worden duurder) en juist de vraag naar deze auto's neemt toe. Een Model 3 daarintegen heeft in 1 jaar tijd een extra afschrijving van 10k. :D
Als de dagelijkse kosten van een benzineauto alleen maar toenemen zal de vraag zeker niet toenemen.

En als je die model 3 nu koopt heb je juist al 10K minder afschrijving :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
GioStyle schreef op woensdag 19 april 2023 @ 10:06:
Zonder wijzigingen ~125 euro per maand (afhankelijk van model en provincie) :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

mitsumark schreef op woensdag 19 april 2023 @ 10:14:
[...]
Zonder wijzigingen ~125 euro per maand (afhankelijk van model en provincie) :+
Verspreid geen des-informatie graag.

Maar nee, dat is niet bekend maar het is ook geen "kijk wat een benzine-auto kost bij x-gewicht en dat is het dan"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004

DropjesLover

Dit dus ->

Ik zit er net mee dat ik verwacht dat we op korte termijn een andere auto. Onze huidige 2011 Megane 3 diesel met 260.xxx op de klok krijgt wel veel dingen de afgelopen 2 jaar. Koppeling, maar ook water bij het reservewiel of een uitlaatgasdruk-sensor. Inruilwaarde momenteel ~3k.

Gewenst is een beetje ruime gezinswagen (nieuwe baan dichter bij huis) die 10 - 15k km/jaar gaat rijden

Ik kan een 8-10 jaar oude auto kopen voor ~7 - 10k, die schrijft het minste af. Maar die gaat dezelfde dingen krijgen als onze huidige.
Ik kan een 3-6 jaar oude kopen voor ~20k, minder onderhoudsdingen, maar schrijft als een malle af met de nu echt op stoom komende EV productie en verschillende modellen, en duurdere brandstof en dergelijke.
Ik kan een EV kopen van 45-50k (Enyaq / ID4 / Ioniq 5), met aankomende V2G updates. Die schrijf minder snel af, maar wel grotere bedragen, geen onderhoud, en heb ik extra financiering bij nodig, maar profiteer wel nog van geen mrb.
Ik kan de huidige oplappen en nog 2-3 jaar rijden, want voor het verschil in aanschaf en mrb met een andere bezine kan ik nog wel een paar jaar deze diesel rijden. Maar moet ik wel rekening gaan houden met ipv €100/mnd reservering onderhoud meer €200/mnd.

Maar ja, wat is nu wijsheid :/

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

[...]
De geschetste situatie is echt niet zo uniek en deze situatie is op veel mensen van toepassing, kwa laadpalen, zeker buiten de Randstad. Ook hier merk ik weer dat er erg vanuit de Randstad gedacht wordt. Ook de opmerkingen over OV, in de omgeving waar ik woon zuiden van Drente is OV zo goed als niet bestaand en al helemaal niet in te plannen met werk. Het stads busje wat er in de plek reed waar ik woon is een paar jaar geleden al volledig opgeheven. Je mag blij zijn als er iets om het uur rijdt en dan gaat het om een grotere plek in de omgeving... pak je dan nog de kosten voor het OV...

Vervolgens wordt ook nog weer de fiets geroepen... de afstanden zijn buiten de Randstad over het algemeen wat verder. De gemeente waar mijn ouders wonen, ga je niet op de fiets naar het gemeentehuis bijvoorbeeld. De bus die er rijdt komt er om het anderhalf uur langs... Buiten de Randstad ben je vaak afhankelijk van een auto. Overigens in bepaalde gevallen, ook in de omgeving wat wij Randstad noemen.

De overheid is gewoon weer als vanouds bezig, zaken afbreken, maar geen alternatieven bieden. Niet nadenken over de gevolgen en weer veel te laat handelen...
[...]

Ik heb het bijvoorbeeld gedaan, mooie id.3 gekocht, rijdt heerlijk. M'n buurman sinds kort een Model Y. Kennis een Mokka-E . Allemaal prive aangeschaft.
Zoals ik reeds aangaf voor een gemiddeld gezin is het niet te betalen, als zelfs iemand er via een zakelijke lease constructie er vanaf ziet, omdat het gewoon niet uit kan, gaan er toch nog zaken niet helemaal goed.

[ Voor 24% gewijzigd door _Dune_ op 19-04-2023 10:43 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mitsumark
Gunner schreef op woensdag 19 april 2023 @ 10:17:
[...]

Verspreid geen des-informatie graag.

Maar nee, dat is niet bekend maar het is ook geen "kijk wat een benzine-auto kost bij x-gewicht en dat is het dan"
Verspreid geen des-informatie graag, dat is namelijk wél wat er nú wordt gezegd.

https://www.autoweek.nl/e...oor-een-elektrische-auto/
Op dit moment is de motorrijtuigenbelasting voor een elektrische auto gratis. Dat gaat veranderen. Tot en met 2024 betaal je voor een elektrische auto geen wegenbelasting. In 2025 krijg je 75% korting op het tarief van de motorrijtuigenbelasting. In 2026 wordt het normale tarief berekend op basis van een auto van dat gewicht en een benzinemotor.

Stel dat dit niet het geval is (overheid kan morgen zomaar wat anders beslissen):
"Je" forceert iedereen naar een EV, maar geeft geen enkele informatie wat dat ding over 2 jaar in gebruik kost...

Wat verwacht je van de burger?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Marco-Peters schreef op woensdag 19 april 2023 @ 05:23:
[...]

Maar ik begrijp dat niet iedereen dat kan veroorloven, alleen ik ben er ook van overtuigd dat de auto vaker staan kan blijven. Als ik zie hoe druk het is bij de supermarkt waar ik letterlijk naast woon. Het is een komen en gaan van autos, waarvan de meeste mensen nog dichtbij wonen ook. Sommige wonen op letterlijk 5 minuten lopen en toch wordt de auto gepakt :X

Kijk er is ook een gedragsverandering nodig, want al die kleine stukjes met de benzine auto zorgt ervoor dat de luchtkwaliteit hier in de winter enorm slecht is. Want er is ook nog een school in de straat en rond 8:30 rij ik enkel stapvoets in de buurt van de school, want de verkeersdrukte is enorm. Dat laat mij zien, dat autorijden nog niet duur genoeg is.
Ik woon ook op ongeveer 10 minuten lopen van de supermarkt, maar toch ga ik met de auto. Meestal combineer ik het met de werk-woon rit en doe ik gelijk voor de rest van de week de boodschappen. Die krijg ik op de fiets niet mee. Als ik naar vrienden ga die op 10 minuten loop afstand wonen, dan vind ik dat het pakken van de fiets niet waard en ga ik gewoon lopen.

Wat die auto's bij school betreft, er zal er vast eentje tussen zitten die na het afzetten van de kinderen gewoon weer naar huis rijdt... Het merendeel moet na het afzetten van de kinderen snel door naar het werk. Het is dan niet haalbaar om met de kinderen lopend of fietsend naar school te gaan, terug te gaan naar huis en daar in de auto te stappen om naar het werk te rijden.

Dat nog teveel mensen de auto als enige optie zien voor welke reis dan ook, ben ik wel met je eens. Maar het zit hem niet in het duurder maken van die auto. Je moet mensen erop attent maken dat de auto echt niet altijd het beste idee is. Soms is de fiets of zelfs lopen een veel betere optie. In mijn voorbeeld van die vrienden, alleen als ik ze ergens mee moet helpen waarbij ik gereedschap nodig heb zou ik overwegen de auto mee te nemen (want daar ligt doorgaans mijn gereedschap in). Anders zeker niet. Het is 10 minuten lopen (en 10 weer terug) en het is daar nog betaald parkeren ook...
[...]

Niemand vraagt me een EV te kopen, behalve Jetten, Timmermans e.d... Ik ben zzp'er en heb de auto nou eenmaal nodig voor mijn werk (ik kan op de fiets of in trein en bus geen gereedschappen en materialen vervoeren). Als ik geen auto meer zou hebben kom ik dus werkloos thuis te zitten, gaan Jetten en Timmermans dan ook mijn vaste lasten betalen? Hoe duurder het wordt om met mijn diesel bus te rijden, hoe meer ik aan de klant moet doorbelasten. Ik neem het in die zin dus vooral op voor mijn klanten danwel de mensen die deze grap niet kunnen betalen en hierdoor in ernstige problemen komen. Want ja, ik ken mensen die in het geval van rekeningrijden, een lagere vergoeding én fors duurdere brandstof niet meer naar hun werk kunnen. Dat is dan gewoon afgelopen. En nee, OV is daar ook geen optie omdat het überhaupt niet rijdt of niet rijdt op de tijdstippen dat zij van en naar hun werk moeten.
stylezzz schreef op woensdag 19 april 2023 @ 07:24:
[...]

Mag ik jou dan een Tikkie sturen voor 70.000 euro? Want dan ga ik - zodra dat geld op mijn rekening staat - een elektrische bus bestellen. Tot die tijd zit dat er helaas niet in en evt. meerkosten van het rijden in mijn diesel bus zal ik moeten doorbelasten aan de klant zoals ik hierboven al aangeef. Dat is niet wat ik wil, maar wel wat Jetten wil.
[...]

Vertel dan eens, als mijn autokosten zouden verdubbelen omdat ik geen EV heb, hoe kan ik dan met die verdubbelde lasten sneller een gigantisch bedrag bij elkaar sparen om een elektrische bus te kopen? Want ik heb een bus nodig voor mijn werk.

Hoeveel elektrische bus kan ik kopen voor laten we zeggen 10k? Die bus moet een beetje fatsoenlijke range hebben en een beetje serieuze aanhanger mogen trekken. Ik kan je alvast vertellen hoeveel bussen je dan kunt kopen: Nul.
redwing schreef op woensdag 19 april 2023 @ 09:33:
[...]

Dat plan van Jetten om mensen de benzine-auto uit te jagen is daarmee compleet onzinnig en maakt de problemen in Nederland alleen maar groter. Door de bio-brandstof te verplichten ga je weer meer verbouwen (wilden we juist minder doen) en uit onderzoeken blijkt dat het helemaal niet schoner is. Daarbij is het spul agressiever (waardoor je meer onderhoud aan auto's zult krijgen) en zijn er veel auto's die er niet optimaal op rijden waardoor je winst helemaal weg is.
Hetzelfde geldt voor het duurder maken van de benzine-auto. Leuk dat je dan mensen uit de benzine-auto jaagt, maar je jaagt vooral de arme mensen weg. Die vinden daardoor moeilijker een baan omdat ze minder mobiel zijn en je mag weer extra belasting gaan heffen omdat er meer mensen in de bijstand komen.

Ik snap gewoon echt niet dat we blijven stemmen op dit soort partijen die er overduidelijk zitten om de grote bedrijven te sponsoren, maar zeker niet om Nederland beter te maken.
En dit dus. Het is absoluut niet duurzaam om brandstoffen te gaan gebruiken waar veel auto's niet of niet goed tegen kunnen waardoor ze sneller aan hun levenseinde komen. Waarom die push? Krijgt Jetten dan extra geld van de EV-industrie ofzo? Laat zoiets zijn normale beloop hebben en dan zal iedereen uiteindelijk wel een keertje een nog beetje fatsoenlijke EV kunnen kopen. Op deze manier gaat het niet goed komen.

Zoals ik al schreef ken ik een aantal mensen die - als deze plannen doorgaan - niet meer naar hun werk kunnen. Definitief afgelopen. OV rijdt er niet of niet op die tijden, fietsen is te ver en verhuizen geen optie omdat dit het probleem slechts verplaatst van de ene naar de andere partner die dan bijstand nodig heeft.
Gunner schreef op woensdag 19 april 2023 @ 09:58:
[...]

Verder zou ik dit soort keuzes niet laten afhangen van overheidsbeleid.
Je hebt daar in zoverre gelijk dat er geen partij zo onbetrouwbaar is als de overheid.
_Dune_ schreef op woensdag 19 april 2023 @ 10:33:
[...]

De geschetste situatie is echt niet zo uniek en deze situatie is op veel mensen van toepassing, kwa laadpalen, zeker buiten de Randstad. Ook hier merk ik weer dat er erg vanuit de Randstad gedacht wordt. Ook de opmerkingen over OV, in de omgeving waar ik woon zuiden van Drente is OV zo goed als niet bestaand en al helemaal niet in te plannen met werk. Het stads busje wat er in de plek reed waar ik woon is een paar jaar geleden al volledig opgeheven. Je mag blij zijn als er iets om het uur rijdt en dan gaat het om een grotere plek in de omgeving... pak je dan nog de kosten voor het OV...

Vervolgens wordt ook nog weer de fiets geroepen... de afstanden zijn buiten de Randstad over het algemeen wat verder. De gemeente waar mijn ouders wonen, ga je niet op de fiets naar het gemeentehuis bijvoorbeeld. De bus die er rijdt komt er om het anderhalf uur langs... Buiten de Randstad ben je vaak afhankelijk van een auto. Overigens in bepaalde gevallen, ook in de omgeving wat wij Randstad noemen.

De overheid is gewoon weer als vanouds bezig, zaken afbreken, maar geen alternatieven bieden. Niet nadenken over de gevolgen en weer veel te laat handelen...
Dit dus. Eigenlijk is er vooral een probleem in de Randstad en wil men daar geheel Nederland mee opzadelen. Voer dan rekeningrijden e.d in voor de Randstad en laat de mensen daarbuiten (voor wie meestal geen alternatief bestaat) met rust.
mitsumark schreef op woensdag 19 april 2023 @ 10:55:
[...]

Verspreid geen des-informatie graag, dat is namelijk wél wat er nú wordt gezegd.

Op dit moment is de motorrijtuigenbelasting voor een elektrische auto gratis. Dat gaat veranderen. Tot en met 2024 betaal je voor een elektrische auto geen wegenbelasting. In 2025 krijg je 75% korting op het tarief van de motorrijtuigenbelasting. In 2026 wordt het normale tarief berekend op basis van een auto van dat gewicht en een benzinemotor.

Stel dat dit niet het geval is (overheid kan morgen zomaar wat anders beslissen):
"Je" forceert iedereen naar een EV, maar geeft geen enkele informatie wat dat ding over 2 jaar in gebruik kost...

Wat verwacht je van de burger?
Dus in 2026 betaal je voor je 2.000KG wegende EV zo'n 350 euro per kwartaal MRB... Ja, precies zoals we de overheid kennen. Mensen erin lokken en het dan ineens toch enorm duur maken.

[ Voor 8% gewijzigd door Destruction op 19-04-2023 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
[...]

Zoals ik reeds aangaf voor een gemiddeld gezin is het niet te betalen, als zelfs iemand er via een zakelijke lease constructie er vanaf ziet, omdat het gewoon niet uit kan, gaan er toch nog zaken niet helemaal goed.
Ik zie al zat ID3's die onder de 30K worden aangeboden 2e hands. Wat is hier niet betaalbaar aan? Je 308SW koste nieuw een paar jaar terug al meer. Nu nog veel meer....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
stylezzz schreef op woensdag 19 april 2023 @ 10:59:
[...]

Ik zie al zat ID3's die onder de 30K worden aangeboden 2e hands. Wat is hier niet betaalbaar aan? Je 308SW koste nieuw een paar jaar terug al meer. Nu nog veel meer....
Als ik toch zoveel uit moet geven koop ik toch liever een nieuwe auto.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• killercow

killercow

eth0

dr.lowtune schreef op woensdag 19 april 2023 @ 08:37:
[...]

De boodschap is dat in Nederland de uitstoot van co2 omlaag moet. Dus dan gaan we hier co2 genereren door het afval van een ander land te verbranden, ja, dat vind ik gek.

Dan heb je het (terecht) over het punt dat laten wegrotten meer methaan (schadelijker) uitstoot, ben ik met je eens, maar ze kunnen daar toch ook prima een “schone” verbrandingsoven bouwen? Italië is geen derdewereldland en gewoon onderdeel van de EU.

Je hebt overigens ook gelijk dat door dat soort beslissingen ik me nog niet geroepen voel om mijn benzineslurper te vervangen door een EV.
en wederom lees je dus selectief, en ben je selectief verontwaardigd.
Italie bouwt ook zeker aan een moderne verbrandingsoven, maar in de tussentijd is dit de oplossing die eigenlijk helemaal niet zo gek is.
C02 slaat niet zoals stikstof lokaal neer, maar verspreid zich best wel goed in de gehele atmosfeer, dus win win.
Dat wij ook onze algehele c02 uitstoot naar beneden moeten brengen klopt, en heeft eigenlijk maar weinig met deze verbranding te maken. We moeten dat met, en zonder dat italiaanse afval. Zonder dat italiaanse afval zou je zelfs kunnen stellen dat we nog meer moeten doen om het zelfde netto resultaat te behalen omdat dan in italie er meer zou worden uitgestoot..

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stylezzz
Destruction schreef op woensdag 19 april 2023 @ 10:59:
[...]

Mag ik jou dan een Tikkie sturen voor 70.000 euro? Want dan ga ik - zodra dat geld op mijn rekening staat - een elektrische bus bestellen. Tot die tijd zit dat er helaas niet in en evt. meerkosten van het rijden in mijn diesel bus zal ik moeten doorbelasten aan de klant zoals ik hierboven al aangeef. Dat is niet wat ik wil, maar wel wat Jetten wil.
Je mag mij best een tikkie sturen, maar ik denk dat je bedrijf niet afhankelijk moet zijn van giften. Misschien kan ik je beter het telefoonnummer van mijn buurman geven, ZZPér in het witgoed en inmiddels alles heeft uitgezocht om zijn bedrijfsbus in te ruilen op een elektrische variant zodra beschikbaar. (nee, geen ID buzz.... het is geen lifestyle statement ;) ) Blijkbaar is het kwartje bij hem al gevallen..... Grootste doorslag bij hem was geloof ik nog dat hij het stadscentrum gewoon niet meer inkomt anders binnenkort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amd RuLuzzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:23
[...]

[...]

Dus in 2026 betaal je voor je 2.000KG wegende EV zo'n 350 euro per kwartaal MRB... Ja, precies zoals we de overheid kennen. Mensen erin lokken en het dan ineens toch enorm duur maken.
Kan jij de tijden in 2013 met de zuinige diesels nog herinneren. Veel subsidie is er door de overheid weg gegeven om een aantal jaar later de meeste voertuigen geëxporteerd naar het buitenland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

stylezzz schreef op woensdag 19 april 2023 @ 11:06:
[...]

Je mag mij best een tikkie sturen, maar ik denk dat je bedrijf niet afhankelijk moet zijn van giften. Misschien kan ik je beter het telefoonnummer van mijn buurman geven, ZZPér in het witgoed en inmiddels alles heeft uitgezocht om zijn bedrijfsbus in te ruilen op een elektrische variant zodra beschikbaar. (nee, geen ID buzz.... het is geen lifestyle statement ;) ) Blijkbaar is het kwartje bij hem al gevallen..... Grootste doorslag bij hem was geloof ik nog dat hij het stadscentrum gewoon niet meer inkomt anders binnenkort.
Dat ik het stadscentrum niet meer in mag is voor mij geen probleem. Ik kom daar toch al bijna nooit, dat zal straks helemaal nooit meer zijn. Jammer voor de ondernemers aldaar, die zullen hun omzet wel wat zien zakken.

Mijn bedrijf is niet afhankelijk van giften, maar we hebben wel net een pandemie gehad die zzp'ers in de meeste gevallen behoorlijk wat geld gekost heeft. Een elektrische bus kopen zit er dus niet in. Bij lange na niet. Financiering ga ik ook niet doen, want waarom zou ik geld lenen voor een object dat vervolgens keihard in waarde zal dalen?

Dat heeft niks met een gevallen kwartje te maken, maar alles met de realiteit. Of die 15.000km per jaar in mijn diesel bus me nou 3500 of 7000 kost, als ik bij die 3500 kosten per jaar al geen 70k opzij kan zetten, dan gaat hem dat al zeker niet worden bij 7000 euro. Hoe anderen denken dat dat wel kan, is mij een raadsel. Het omgekeerde is namelijk waar. Je maakt het mensen onmogelijk om te sparen voor een fatsoenlijk elektrisch alternatief. En dan ben ik nog een ondernemer die zijn kosten kan (en moet!) doorbelasten aan de klanten. Als mijn kosten verdubbelen zal de klant dus ook 2 keer zoveel kwijt zijn. Niet omdat ik dat wil, maar omdat Jetten dat wil.

Dus nogmaals: Als jij wil dat ik een elektrische bus koop (want kennelijk valt dan pas het kwartje?) dan stel ik voor dat je me die 70.000 overmaakt. Dan bestel ik vandaag nog een elektrische bus.
Amd RuLuzzz schreef op woensdag 19 april 2023 @ 11:10:
[...]

Kan jij de tijden in 2013 met de zuinige diesels nog herinneren. Veel subsidie is er door de overheid weg gegeven om een aantal jaar later de meeste voertuigen geëxporteerd naar het buitenland.
In 2013 werkte ik zelf nog in de autobranche, dus ja dat kan ik me nog heel goed herinneren. Ook de sloopregeling weet ik nog. Hoeveel auto's ik heb moeten repareren zodat er een nieuwe APK op kon zodat ze konden worden ingeruild in het kader van deze sloopregeling... 8)7 |:( Hoe dom ben je dan.. Laat je je auto weer helemaal in orde maken om hem vervolgens naar de sloop te brengen.

[ Voor 14% gewijzigd door Destruction op 19-04-2023 11:16 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Khayma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-05 09:36
Wel grappig dat iedereen EV als DE oplossing zien en iedereen moet en kan over op EV en daar ben ik het niet mee eens.

Ik ben sinds vorige week overgestapt naar een brandstof auto na 5 jaar EV te hebben gereden (e-golf, Kona 2019, Model3 en toen Kona 2021).

Woon in Amsterdam en elke lease topper die rijdt een elektrische auto. Elke middag/avond/nacht staan de laadpalen in de wijk vol en we hebben er behoorlijk wat. Bijplaatsen is bijna niet mogelijk volgens de gemeente.

Verder zijn de snelladers langs de snelweg ook regelmatig gewoon vol. Ik stond regelmatig 15/20 te wachten om te laden. Ben vaak doorgereden naar de volgende en die zat ook weer vol.

Verder is de auto gewoon te duur voor wat je 'krijgt'. Heb de auto verkocht en een veel dikkere brandstof auto voor teruggekocht waar ik gewoon binnen 1 min idd dinosap kan tanken en gewoon naar Spanje kan rijden zonder eerst 10 avonden te besteden aan een laadroute. (ja ik ben er 3x mee op vakantie gegaan en wat een drama is Frankrijk met laden).

Ik ben overigens nr. 3 in de wijk die overstapt van EV naar een brandstofauto. De voordelen winnen het niet van de nadelen voor mij.

[ Voor 6% gewijzigd door Khayma op 19-04-2023 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

mitsumark schreef op woensdag 19 april 2023 @ 10:55:
[...]

Ik geloof niet direct wat autoweek zegt, niet in de laatste plaats omdat ze geen enkele bronvermelding doen. Er is altijd al onderscheid geweest op basis van uitstoot. Het is niet logisch om te denken dat een EV in 2026 net zo zwaar wordt belast als een benzinemotor, want daar gaat direct ook je draagvlak i.c.m een eventueel rekeningrijden Maar we gaan het zien op belastingdienst.nl tegen die tijd, ze doen ook niet direct aan bronvermelding.

Vertel dan eens, als mijn autokosten zouden verdubbelen omdat ik geen EV heb, hoe kan ik dan met die verdubbelde lasten sneller een gigantisch bedrag bij elkaar sparen om een elektrische bus te kopen?
Dat weet ik niet, ik heb geen inzage in je financiele situatie. Maar jij stelt dat niemand een EV kan kopen van 50K en dat betwist ik met een paar voorbeelden van o.a mezelf.

[ Voor 4% gewijzigd door Gunner op 19-04-2023 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Gunner schreef op woensdag 19 april 2023 @ 11:19:
[...]

Ik geloof niet direct wat autoweek zegt. Er is altijd al onderscheid geweest op basis van uitstoot. Het is niet logisch om te denken dat een EV in 2026 net zo zwaar wordt belast als een benzinemotor, want daar gaat direct ook je draagvlak i.c.m een eventueel rekeningrijden Maar we gaan het zien op belastingdienst.nl tegen die tijd, ze doen ook niet direct aan bronvermelding.
Autoweek? Zo ongeveer de uitvinder van de anti-ev bingokaart is dat toch? ;)
Dat weet ik niet, ik heb geen inzage in je financiele situatie. Maar jij stelt dat niemand een EV kan kopen van 50K en dat betwist ik met een paar voorbeelden van o.a mezelf.
@Khayma hierboven heeft er zelfs al 4 gehad de afgelopen jaren zie ik al :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

[...]

Dat weet ik niet, ik heb geen inzage in je financiele situratie. Maar jij stelt dat niemand een EV kan kopen van 50K en dat betwist ik met een paar voorbeelden van o.a mezelf.
Misschien hang jij wel rond in rijkere kringen, hebben die mensen toevallig een erfenis gehad oid.. Dat kan ik niet inzien. Mijn vrienden en kennissen kring bestaat uit Jan Modaal en de enige van mijn vriendengroep die een EV rijdt moet deze nog terug betalen aan de bank (en dan hebben we het over een gebruikte EV).

Je hebt ook geen inzicht in mijn financiën nodig om vast te stellen dat de logica die de politiek hanteert geen logica maar dom gedrag is. Als men wil dat meer mensen overstappen op die EV zul je meer moeten doen om die EV toegankelijk te maken. In plaats daarvan gaat Jetten nu mensen die geen EV kunnen betalen extra straffen voor het feit dat ze geen EV kopen met als gevolg dat het moment waarop die mensen een EV kunnen kopen alleen maar verder in de toekomst komt te liggen.

Deurwaarders gebruiken diezelfde logica. Ik krijg 100 euro van je. Oh, die heb je niet? Nou, dan krijg ik 1000 euro van je! Oh die heb je ook niet? Tsja.. Dan wordt het 2200! etc... Wat is het toch gek dat zoveel mensen in de problemen komen met geld 8)7 Die deurwaarder snapt niet dat iemand die 100 euro niet in één keer kan betalen al zeker geen 2200 euro zal hebben. En zo snapt Jetten niet dat iemand die geen 50K voor een EV heeft dat geld al zeker niet bij elkaar krijgt als je degene die de EV niet kan kopen extra gaat straffen voor het feit dat hij of zij niet zo rijk is...

[ Voor 10% gewijzigd door Destruction op 19-04-2023 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killercow

killercow

eth0

Destruction schreef op woensdag 19 april 2023 @ 11:14:
[...]

Dat ik het stadscentrum niet meer in mag is voor mij geen probleem. Ik kom daar toch al bijna nooit, dat zal straks helemaal nooit meer zijn. Jammer voor de ondernemers aldaar, die zullen hun omzet wel wat zien zakken.

Mijn bedrijf is niet afhankelijk van giften, maar we hebben wel net een pandemie gehad die zzp'ers in de meeste gevallen behoorlijk wat geld gekost heeft. Een elektrische bus kopen zit er dus niet in. Bij lange na niet. Financiering ga ik ook niet doen, want waarom zou ik geld lenen voor een object dat vervolgens keihard in waarde zal dalen?

Dat heeft niks met een gevallen kwartje te maken, maar alles met de realiteit. Of die 15.000km per jaar in mijn diesel bus me nou 3500 of 7000 kost, als ik bij die 3500 kosten per jaar al geen 70k opzij kan zetten, dan gaat hem dat al zeker niet worden bij 7000 euro. Hoe anderen denken dat dat wel kan, is mij een raadsel. Het omgekeerde is namelijk waar. Je maakt het mensen onmogelijk om te sparen voor een fatsoenlijk elektrisch alternatief. En dan ben ik nog een ondernemer die zijn kosten kan (en moet!) doorbelasten aan de klanten. Als mijn kosten verdubbelen zal de klant dus ook 2 keer zoveel kwijt zijn. Niet omdat ik dat wil, maar omdat Jetten dat wil.

Dus nogmaals: Als jij wil dat ik een elektrische bus koop (want kennelijk valt dan pas het kwartje?) dan stel ik voor dat je me die 70.000 overmaakt. Dan bestel ik vandaag nog een elektrische bus.

[...]

In 2013 werkte ik zelf nog in de autobranche, dus ja dat kan ik me nog heel goed herinneren. Ook de sloopregeling weet ik nog. Hoeveel auto's ik heb moeten repareren zodat er een nieuwe APK op kon zodat ze konden worden ingeruild in het kader van deze sloopregeling... 8)7 |:( Hoe dom ben je dan.. Laat je je auto weer helemaal in orde maken om hem vervolgens naar de sloop te brengen.
Een busje vergelijkbaar aan die in je profiel-foto kost nieuw 38k

Dan zou je met 3500e minder kosten er dus in 10 jaar alleen daarop al helemaal uit zijn.

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

killercow schreef op woensdag 19 april 2023 @ 11:25:
[...]

Dan zou je met 3500e minder kosten er dus in 10 jaar alleen daarop al helemaal uit zijn.
De huidige bus is eigenlijk al te klein en te licht (aanhanger) dus ik moet naar een bus. Dan snap je hopelijk dat ik niet naar elektrische bestelauto's kijk terwijl ik nu al weet dat ik naar wat groters moet.

Blijft overigens staan dat de meeste elektrische bestelauto's die ik gezien heb geen aanhanger mogen trekken. Daarmee zijn ze voor mij totaal waardeloos.
stylezzz schreef op woensdag 19 april 2023 @ 11:30:
[...]

Ahja... ik zie het nu ook. Een berlingo uit 2005 vergelijken met een nieuwe EV bus. Nee dat gaat niet lukken... Zoals gisteravond hier iemand ook al aangaf altijd een auto van 3,5K te kopen en die op te rijden.
Misschien is het een idee om even goed te lezen?

De huidige auto word te klein en is te licht voor de aanhanger. Ik moet dus sowieso een grotere bus hebben. Dan ga ik toch niet kijken naar een elektrische bestelauto die geen aanhanger mag trekken? Vertel mij dan eens hoe jij dat logisch vindt?

[ Voor 23% gewijzigd door Destruction op 19-04-2023 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
killercow schreef op woensdag 19 april 2023 @ 11:25:
[...]

Ahja... ik zie het nu ook. Een berlingo uit 2005 vergelijken met een nieuwe EV bus. Nee dat gaat niet lukken... Zoals gisteravond hier iemand ook al aangaf altijd een auto van 3,5K te kopen en die op te rijden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mitsumark
[...]

Ik geloof niet direct wat autoweek zegt, niet in de laatste plaats omdat ze geen enkele bronvermelding doen. Er is altijd al onderscheid geweest op basis van uitstoot. Het is niet logisch om te denken dat een EV in 2026 net zo zwaar wordt belast als een benzinemotor, want daar gaat direct ook je draagvlak i.c.m een eventueel rekeningrijden Maar we gaan het zien op belastingdienst.nl tegen die tijd, ze doen ook niet direct aan bronvermelding.
Mee eens, geen bron. Wel meerdere websites die hetzelfde zeggen (ook zonder bron), misschien praten ze elkaar na. Best case scenario is het dus simpelweg niet duidelijk.
Het was ook niet logisch dat een zuinige diesel in 2012 weer het volle pond moest gaan betalen, toch was dat zo...

Als je verwacht dat de modale burger vandaag 30-60k gaat investeren (of 10k meer dan anders) vind ik wishful thinking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Ook de opmerkingen over OV, in de omgeving waar ik woon zuiden van Drente is OV zo goed als niet bestaand en al helemaal niet in te plannen met werk. Het stads busje wat er in de plek reed waar ik woon is een paar jaar geleden al volledig opgeheven. Je mag blij zijn als er iets om het uur rijdt en dan gaat het om een grotere plek in de omgeving... pak je dan nog de kosten voor het OV...
Is dit het moment om nog eens te herhalen dat 'we' als samenleving bijna evenveel geld uitgeven aan gesubsidieerd zakelijk rijden met een EV (en in het verleden ging datzelfde bedrag trouwens naar die zuinige diesels), als aan streekvervoer.

Dat OV geen optie is is niet omdat we het niet kunnen betalen, maar omdat de overheid er geen geld voor vrijmaakt. We geven als samenleving liever geld uit aan auto's die 90% van de dag op een priveparkeerplaats stil staan, dan aan bussen die de hele dag door mensen vervoeren.
Gunner schreef op woensdag 19 april 2023 @ 09:42:
Mensen (die geen EV rijden) denken te veel in problemen. Opladen duurt te lang! Bennzinetank is in een paar minuten vol! Ik heb ze allemaal al meerdere malen gehoord. Wij tweakers denken toch in oplossingen? ;)
Veel van mijn beroep is mensen ervan overtuigen dat een prototype dat "werkt" op kleine schaal niet betekent dat je hetzelfde systeem grootschalig en rendabel kunt uitrollen. En dat lijkt er met EVs te gebeuren. De omschakeling is een verkapte ont-automobilisering. Dat is prima als je in alternatieven investeert (deelauto's, OV), maar dat klinkt totaal niet te gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Khayma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-05 09:36
stylezzz schreef op woensdag 19 april 2023 @ 11:23:
[...]

Autoweek? Zo ongeveer de uitvinder van de anti-ev bingokaart is dat toch? ;)

[...]

@Khayma hierboven heeft er zelfs al 4 gehad de afgelopen jaren zie ik al :D
Ik schaf ze zakelijk aan dus appels met peren vergelijken. Merendeels kan en wil geen 50K lappen voor een auto want die hebben andere prioriteiten. Ongeacht of het nou een EV of brandstof auto is.

[ Voor 6% gewijzigd door Khayma op 19-04-2023 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
CVTTPD2DQ schreef op woensdag 19 april 2023 @ 11:34:
[...]

Veel van mijn beroep is mensen ervan overtuigen dat een prototype dat "werkt" op kleine schaal niet betekent dat je hetzelfde systeem grootschalig en rendabel kunt uitrollen. En dat lijkt er met EVs te gebeuren. De omschakeling is een verkapte ont-automobilisering. Dat is prima als je in alternatieven investeert (deelauto's, OV), maar dat klinkt totaal niet te gebeuren.
Ik gooi hem er nog even in. We zullen in de toekomst gewoon anders om moeten gaan met mobiliteit.... Autorijden is nu in principe spotgoedkoop (ja, je hoort het goed).... Waarom zou tante truus dan elke dag met haar 20 jaar oude ford ka 2 straten om naar de supermarkt rijden om een pakje sigaretten te halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Destruction schreef op woensdag 19 april 2023 @ 11:27:
[...]

De huidige bus is eigenlijk al te klein en te licht (aanhanger) dus ik moet naar een bus. Dan snap je hopelijk dat ik niet naar elektrische bestelauto's kijk terwijl ik nu al weet dat ik naar wat groters moet.

Blijft overigens staan dat de meeste elektrische bestelauto's die ik gezien heb geen aanhanger mogen trekken. Daarmee zijn ze voor mij totaal waardeloos.

[...]

Misschien is het een idee om even goed te lezen?

De huidige auto word te klein en is te licht voor de aanhanger. Ik moet dus sowieso een grotere bus hebben. Dan ga ik toch niet kijken naar een elektrische bestelauto die geen aanhanger mag trekken? Vertel mij dan eens hoe jij dat logisch vindt?
Sorry? Ik ga hier niet vertellen hoe dat jij je bedrijf moet runnen, laat staan ook nog eens even een gift overmaken :P Net zoals iemand die maximaal 3,5K aan een auto uitgeeft ik ook geen EV alternatief kan voorstellen heb ik dat ook niet voor een 20 jaar oude citroen berlingo. Ik vermoed ook niet dat je in de markt bent voor een nieuwe benzine/diesel bus overigens om die aanhanger te trekken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Maar even;

20-90k verduurzaming woning > warmtepompen, zonnepanelen, isolatie
20-50k elektrische auto (Dacia Spring om te beginnen)
4k verzwaring meterkast en laadpunt oprit (indien mogelijk)
Wegenbelasting op EV, 2000KG benzine

Waar gaan de meeste dit van betalen dan? Want alleen een EV is niet de oplossing - er moet meer gebeuren.

Het grote plaatje gaat het uiteindelijk om.

De jeugd - die geen huis kan krijgen, moet ook ineens een EV kopen i.p.v. afgetrapte Honda / Golf van 1500 euro.

EV verzekeringen, beperkingen in radius van de goedkopere (dus grotere afstand voor de jeugd naar de arbeidsmarkt)

Rekeningrijden met het huidige auto-park zou kunnen, benzineprijzen duurder maken ook, maar zolang het hele plaatje niet goed is uitgerekend zie ik het somber in voor velen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:40
stylezzz schreef op woensdag 19 april 2023 @ 11:40:
[...]

Ik gooi hem er nog even in. We zullen in de toekomst gewoon anders om moeten gaan met mobiliteit.... Autorijden is nu in principe spotgoedkoop (ja, je hoort het goed).... Waarom zou tante truus dan elke dag met haar 20 jaar oude ford ka 2 straten om naar de supermarkt rijden om een pakje sigaretten te halen?
Yep, ik kan vanuit mijn directe omgeving zo al 4 voorbeelden noemen van onnodig autogebruik:
  • Collega woont 5 minuten fietsen van werk, komt elke dag (5 dagen per week) met auto naar werk.
  • Familielid woont 3 minuten fietsen van werk, komt elke dag (5 dagen per week) met auto naar kantoor.
  • Buren van 3 huizen verderop brengen kind met auto naar school (is 2 minuten lopen 8)7 )
  • Collega heeft net rijbewijs, woont 5 minuten fietsen van werk, komt sindsdien elke dag met auto naar werk.
Nu kan je van die laatste nog wel zeggen: ach ja, 18 jaar, net je rijbewijs. Snap ik wel. En dat is ook zo. Maar dit zijn dus wel 4 mensen die én voor onnodige druk op het wegennet zorgen, én voor een hogere uitstoot / brandstofverbruik. Daarnaast heeft de motor dan ook meer slijtage, wat ook niet erg duurzaam is. En zo zullen er nog onnoemelijk veel meer mensen zijn die hetzelfde doen.

Ik kies er zelf voor om 15 minuten te fietsen naar het werk. Dit doe ik zowel uit financieel als uit gezondheids overwegingen. Denk dat dit toch meer gestimuleerd moet gaan worden. Want je merkt bij veel mensen toch een soort van paniek als ze ook maar heel even niet over de auto kunnen beschikken.

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
stylezzz schreef op woensdag 19 april 2023 @ 11:40:
Ik ken jouw Tante Truus niet, maar ik vermoed dat het antwoord is dat ze de auto aanhoudt om af en toe haar bejaarde achternicht in Boerenkoolstronkeradeel te bezoeken. Daardoor heeft ze toch al de vaste lasten, en de drempel om de auto voor ritjes te gebruiken waarvoor een prima alternatief bestaat kleiner.

De Kilometerheffing vermindert de vaste component van de lasten, dus het is onduidelijk welke prikkel Tante Truus erdoor krijgt om de auto weg te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

stylezzz schreef op woensdag 19 april 2023 @ 11:46:
[...]

Sorry? Ik ga hier niet vertellen hoe dat jij je bedrijf moet runnen, laat staan ook nog eens even een gift overmaken :P Net zoals iemand die maximaal 3,5K aan een auto uitgeeft ik ook geen EV alternatief kan voorstellen heb ik dat ook niet voor een 20 jaar oude citroen berlingo. Ik vermoed ook niet dat je in de markt bent voor een nieuwe benzine/diesel bus overigens om die aanhanger te trekken.
Jij hoeft ook niet te vertellen hoe ik mijn bedrijf moet runnen, dat kan ik prima zelf. En wat die 20 jaar oude Berlingo ermee te maken heeft? Een gebruikt elektrisch alternatief bestaat niet, dus zou ik een nieuwe moeten kopen. Maar ik moet sowieso naar een grotere bus dus ik kijk niet naar een elektrische bestelauto omdat ik daar niks aan heb.

En nee ik kijk normaliter niet naar een nieuwe bus, omdat ik dat zonde vind van het geld. Zoveel mensen die schijt hebben aan jouw spullen dat ik dan weer regelmatig naar uitdeuker en spuiter moet om mijn bus mooi te houden. Nee, dankjewel. Dit nog los van de afschrijving e.d. Het plan is echter ook niet om de 20 jaar oude bestelauto te vervangen met een 20 jaar oude bus. Dat snap je hopelijk ook. Het is weldegelijk de bedoeling een stap vooruit te zetten als deze auto eruit zou gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21:44
Destruction schreef op woensdag 19 april 2023 @ 11:24:
Misschien hang jij wel rond in rijkere kringen, hebben die mensen toevallig een erfenis gehad oid.. Dat kan ik niet inzien. Mijn vrienden en kennissen kring bestaat uit Jan Modaal en de enige van mijn vriendengroep die een EV rijdt moet deze nog terug betalen aan de bank (en dan hebben we het over een gebruikte EV).
Verschilt per persoon. Ik ben een freelancer in de IT en ik heb een paar jaar geleden een EV gekocht voor 32K. Gewoon "cash". Officieel 2e hands, maar die 10K op de teller mocht geen naam hebben.

Was een aardige smak geld, maar het gebruik is een stuk goedkoper dan de diesel die ik ervoor had.

[ Voor 7% gewijzigd door hackerhater op 19-04-2023 11:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Vorkie schreef op woensdag 19 april 2023 @ 11:53:
Maar even;

20-90k verduurzaming woning > warmtepompen, zonnepanelen, isolatie
20-50k elektrische auto (Dacia Spring om te beginnen)
4k verzwaring meterkast en laadpunt oprit (indien mogelijk)
Wegenbelasting op EV, 2000KG benzine

Waar gaan de meeste dit van betalen dan?
Precies dit. Ik heb een zeer goed betalende baan, en een eigen woning, maar desalniettemin zijn dit bedragen die ik als onoverkomelijk zie. Hoe moet dit werken voor de meeste Nederlanders, die toch een stuk minder verdienen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
stylezzz schreef op woensdag 19 april 2023 @ 11:06:
[...]

Oftewel hij wordt gedwongen tot een duurdere wagen wat er rechtstreeks op neer zal komen dat de dienst die hij levert duurder gaat worden. Oftewel het rijden met benzine moet duurder/lastiger worden zodat mensen een duurdere EV moeten kopen, die wordt betaald door de consument en uiteindelijk zijn we met zijn allen weer lekker de auto-branche aan het sponsoren.

Zijn we nu bezig met de grote bedrijven te subsidieren, of willen we mensen over laten stappen naar de EV? Want als het om het eerste gaat zijn we heel goed bezig, als we het 2e als doel hebben zijn er wel betere manieren te verzinnen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Denman schreef op woensdag 19 april 2023 @ 11:56:
[...]

Yep, ik kan vanuit mijn directe omgeving zo al 4 voorbeelden noemen van onnodig autogebruik:
  • Collega woont 5 minuten fietsen van werk, komt elke dag (5 dagen per week) met auto naar werk.
  • Familielid woont 3 minuten fietsen van werk, komt elke dag (5 dagen per week) met auto naar kantoor.
  • Buren van 3 huizen verderop brengen kind met auto naar school (is 2 minuten lopen 8)7 )
  • Collega heeft net rijbewijs, woont 5 minuten fietsen van werk, komt sindsdien elke dag met auto naar werk.
Nu kan je van die laatste nog wel zeggen: ach ja, 18 jaar, net je rijbewijs. Snap ik wel. En dat is ook zo. Maar dit zijn dus wel 4 mensen die én voor onnodige druk op het wegennet zorgen, én voor een hogere uitstoot / brandstofverbruik. Daarnaast heeft de motor dan ook meer slijtage, wat ook niet erg duurzaam is. En zo zullen er nog onnoemelijk veel meer mensen zijn die hetzelfde doen.

Ik kies er zelf voor om 15 minuten te fietsen naar het werk. Dit doe ik zowel uit financieel als uit gezondheids overwegingen. Denk dat dit toch meer gestimuleerd moet gaan worden. Want je merkt bij veel mensen toch een soort van paniek als ze ook maar heel even niet over de auto kunnen beschikken.
Yep... you got the point. Ik vermoed ook dat die voorbeelden die je aanhaalt exact 0 euro reiskostenvergoeding van hun werkgever krijgen (en terecht). Toch hebben ze het er zonder problemen voor over....

Ik vermoed ook niet dat een rekeningrijden hierin veel verandering gaat brengen. Behalve dat het natuurlijk direct inzichtelijk is wat het ritje aan belastingcenten gaat kosten.... Het is immers toch maar een paar kilometer, dus kost het niet veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

mitsumark schreef op woensdag 19 april 2023 @ 11:33:

Als je verwacht dat de modale burger vandaag 30-60k gaat investeren (of 10k meer dan anders) vind ik wishful thinking.
Nee die verwachting heb ik niet, omdat veel mensen dat geld niet hebben. Maar dat wil dus niet zeggen, zoals ik al een paar keer aangaf, dat niemand dat geld heeft om te doen.

Maar een nieuwe auto is nog nooit weggelegd geweest voor iedereen, dat is niet echt specifiek iets voor elektrische autos. maar er lijkt hier door een aantal vooral een aversie te zijn tegen elektrische auto's en er worden allerhande argumenten bijgesleept om een bepaald punt te maken. Het is voor rijke stinkerds, of ze hebben een erfenis gehad. Dat soort vooroordelen is heel lastig bestrijden.

Verder vraag ik me af hoe relevant dit allemaal is als het gaat om rekeningrijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
CVTTPD2DQ schreef op woensdag 19 april 2023 @ 11:56:
[...]

Ik ken jouw Tante Truus niet, maar ik vermoed dat het antwoord is dat ze de auto aanhoudt om af en toe haar bejaarde achternicht in Boerenkoolstronkeradeel te bezoeken. Daardoor heeft ze toch al de vaste lasten, en de drempel om de auto voor ritjes te gebruiken waarvoor een prima alternatief bestaat kleiner.

De Kilometerheffing vermindert de vaste component van de lasten, dus het is onduidelijk welke prikkel Tante Truus erdoor krijgt om de auto weg te doen.
Het zou zomaar kunnen. Ik vrees dat tante truus die ford ka pas opruimt als de maandelijkse lasten haar teveel worden... Die paar tientjes MRB en verzekering die ze nu betaald is zelfs minder als wat ze per maand aan rookwaren er doorheen draait. Probleem is dan wel hoe dat ze naar Boerenkoolstronkeradeel komt. Want het OV is inmiddels ook al wegbezuinigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
redwing schreef op woensdag 19 april 2023 @ 12:02:
[...]

Oftewel hij wordt gedwongen tot een duurdere wagen wat er rechtstreeks op neer zal komen dat de dienst die hij levert duurder gaat worden. Oftewel het rijden met benzine moet duurder/lastiger worden zodat mensen een duurdere EV moeten kopen, die wordt betaald door de consument en uiteindelijk zijn we met zijn allen weer lekker de auto-branche aan het sponsoren.

Zijn we nu bezig met de grote bedrijven te subsidieren, of willen we mensen over laten stappen naar de EV? Want als het om het eerste gaat zijn we heel goed bezig, als we het 2e als doel hebben zijn er wel betere manieren te verzinnen.
Ik denk dat hij in een heel ander marktsegment opereert als mijn buurman in het witgoed die 'smachtend aan het afwachten is tot de orderboeken opengaan om zijn EV bus te bestellen. Maar goed, als bedrijf loop je altijd risico's op extra kosten en heffingen die in de loop van de tijd ontstaan terwijl je het bedrijf runt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Gunner schreef op woensdag 19 april 2023 @ 12:04:
[...]

Nee die verwachting heb ik niet, omdat veel mensen dat geld niet hebben. Maar dat wil dus niet zeggen, zoals ik al een paar keer aangaf, dat niemand dat geld heeft om te doen.

Maar een nieuwe auto is nog nooit weggelegd geweest voor iedereen, dat is niet echt specifiek iets voor elektrische autos. maar er lijkt hier door een aantal vooral een aversie te zijn tegen elektrische auto's en er worden allerhande argumenten bijgesleept om een bepaald punt te maken. Het is voor rijke stinkerds, of ze hebben een erfenis gehad. Dat soort vooroordelen is heel lastig bestrijden.

Verder vraag ik me af hoe relevant dit allemaal is als het gaat om rekeningrijden.
Zoals ik hierboven al zei zie je dit beide kanten op gaan. Aan de ene kant degene die net doen of een EV voor iedereen al goed haalbaar is, en de andere kant die net doet of een EV alleen voor de happy-few is. We zitten momenteel in de overgangsfase waarbij we er dus simpelweg tussenin zitten.

Wat dit met rekeningrijden te maken heeft, is dat Jetten nu weer met een plan komt om benzine-auto's veel duurder te maken. En dat is leuk, als die EV-optie voor de meeste mensen ook betaalbaar en een goede optie zou zijn. En dat is nu nog niet het geval, en dus zal zo'n extra kostenpost voor benzine-auto's vooral averechtse effecten hebben. Er zullen wel minder benzine-auto's komen, maar tegelijkertijd krijg je een groep mensen die daardoor niet meer mobiel is en b.v. hun werk kwijt raken. Het is dus een eenzijdig plan dat helemaal niet naar de gevolgen kijkt op andere vlakken.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

[...]

Voor die 18 jarige kan ik nog wel begrip hebben ja. De rest kan ook een goede reden hebben, maar dat kan ik vanaf hier niet bepalen. Over het algemeen is het wel zo dat korte ritten een goede manier zijn om auto's kapot te krijgen en ook voor de mens zelf is het beter om dat soort afstanden gewoon te lopen of te fietsen.

Mijn vader ging altijd met de auto naar het werk, 10 minuten heen en 10 minuten terug. Maar mijn vader heeft een auto-immuun ziekte waardoor zijn longen slechts 35% capaciteit hebben. Dan is fietsen helaas geen optie meer en op een brommertje gaat ook niet omdat hij dan geen lucht meer krijgt. Hij is inmiddels met pensioen maar was dus ook van de auto afhankelijk om nog naar zijn werk te kunnen komen. Zolang het ging fietste hij naar zijn werk of reed hij dus wel op een brommertje. Toen dat ook niet meer ging hebben we zijn brommer verkocht en ging hij met de auto. Alles beter dan maar thuis gaan zitten.
Toen ik nog in loondienst was fietste ik ook elke dag naar het werk. Met de fiets deed ik er zo'n 20min over, met de auto 45min (beide enkele reis). Geen brandstofkosten en bij de zaak was het ook betaald parkeren. Ik had de auto dus alleen bij me als dat echt nodig was. Normaliter stond de auto gewoon voor mijn huis overdag.

Zelfs toen ik als zelfstandige werkte heb ik nog vaak geprobeerd het zo in te plannen dat ik met de fiets naar de klus kon, maar uiteindelijk was dat geen doen. De meeste klanten vonden het wel mooi en geen probleem als ik tussendoor even naar huis fietste om de daar klaar staande bus en aanhanger op te halen (en die na het halen of wegbrengen van materiaal) weer thuis weg te zetten, maar een enkeling vond dat wat raar en eigenlijk is het ook niet praktisch. Dus nu gaat de bus standaard mee, wat ik ergens jammer vind.
Gunner schreef op woensdag 19 april 2023 @ 12:04:
[...]

Ik heb geen aversie tegen EV's hoor, dat voor de duidelijkheid. Ik ben een petrolhead en zou wat dat betreft veel liever een v8 onder de kap hebben dan een elektromotor, dat geef ik gelijk toe. Maar een aversie is niet aan de orde.

Maak je niet zo druk. Ik zou hetzelfde hebben gevraagd als het om een nieuwe benzine-auto ging. Het blijft achterlijk veel geld voor een object dat daarna keihard in waarde daalt. Ik koop zoiets liever als de meeste afschrijving al gedaan is.
Het rekeningrijden is allang compleet uitgediscussieerd, in de Randstad zijn er goede alternatieven, buiten de Randstad vrijwel niet tot helemaal niet. De minima worden genaaid en kunnen straks hun woon-werk ritten niet meer betalen. De overheid doet niets om overal (elke stad en elk dorp) OV uit te rollen, etc.

Dan kan dit topic wel dicht, lijkt me.
stylezzz schreef op woensdag 19 april 2023 @ 12:07:
[...]

Ik denk dat hij in een heel ander marktsegment opereert als mijn buurman in het witgoed die 'smachtend aan het afwachten is tot de orderboeken opengaan om zijn EV bus te bestellen. Maar goed, als bedrijf loop je altijd risico's op extra kosten en heffingen die in de loop van de tijd ontstaan terwijl je het bedrijf runt.
Ik zit in de bouw/techniek. En wat risico's betreft, je bedoeld zoiets als een pandemie? Ik kwam voor geen enkele regeling in aanmerking terwijl het werk zo goed als stil lag. Dan moet je dus van je buffers leven.. En die waren niet zo gigantisch dat ik naast het ervan leven ook nog geld over had om een nieuwe elektrische bus te kopen. Shoot me.

[ Voor 26% gewijzigd door Destruction op 19-04-2023 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
redwing schreef op woensdag 19 april 2023 @ 12:08:
[...]

Zoals ik hierboven al zei zie je dit beide kanten op gaan. Aan de ene kant degene die net doen of een EV voor iedereen al goed haalbaar is, en de andere kant die net doet of een EV alleen voor de happy-few is. We zitten momenteel in de overgangsfase waarbij we er dus simpelweg tussenin zitten.

Wat dit met rekeningrijden te maken heeft, is dat Jetten nu weer met een plan komt om benzine-auto's veel duurder te maken. En dat is leuk, als die EV-optie voor de meeste mensen ook betaalbaar en een goede optie zou zijn. En dat is nu nog niet het geval, en dus zal zo'n extra kostenpost voor benzine-auto's vooral averechtse effecten hebben. Er zullen wel minder benzine-auto's komen, maar tegelijkertijd krijg je een groep mensen die daardoor niet meer mobiel is en b.v. hun werk kwijt raken. Het is dus een eenzijdig plan dat helemaal niet naar de gevolgen kijkt op andere vlakken.
We zijn helaas niet in staat om in ieders portemonnee te kijken wat er mogelijk is. Sommigen in dit topic zijn dus best in staat om 30-40k bij elkaar te krijgen voor een nieuwe auto, sommigen kopen er om de paar jaar een voor 3,5K.... En zoals hierboven al duidelijk werd. Er zijn ook heel veel mensen die best wat vaker de fiets zouden kunnen pakken. Die raken echt niet hun baan meteen kwijt op het moment dat de auto er niet meer is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:46
[...]

Dat is wel toppunt van luiheid, mja die situatie,s ken ik ook zoals boodschappen doen(hier ook 5 minuten vandaan op de fiets), maar vaak combineer ik het wel door via het werk langs te gaan.

mbt kind naar school brengen met de auto gebeurd veelvuldig terwijl ze er praktisch naast wonen, is een algemeen probleem.

[ Voor 6% gewijzigd door mr_evil08 op 19-04-2023 12:13 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Pagina: 1 ... 5 ... 42 Laatste

Let op:
Het onderwerp van het topic is de toekomst van mobiliteit tegen het licht van de klimaatproblematiek. Posts die dit onderwerp niet kunnen volgen zullen naar de trashcan worden verplaatst.

De vele offtopic zijstappen over rijgedrag, hyperspecifieke N=1-discussies, diepte over specifieke auto's of het ontstaan van bepaalde auto's voegen niets toe aan het onderwerp en horen hier niet thuis.