Marco-Peters schreef op woensdag 19 april 2023 @ 05:23:
[...]
Maar ik begrijp dat niet iedereen dat kan veroorloven, alleen ik ben er ook van overtuigd dat de auto vaker staan kan blijven. Als ik zie hoe druk het is bij de supermarkt waar ik letterlijk naast woon. Het is een komen en gaan van autos, waarvan de meeste mensen nog dichtbij wonen ook. Sommige wonen op letterlijk 5 minuten lopen en toch wordt de auto gepakt
Kijk er is ook een gedragsverandering nodig, want al die kleine stukjes met de benzine auto zorgt ervoor dat de luchtkwaliteit hier in de winter enorm slecht is. Want er is ook nog een school in de straat en rond 8:30 rij ik enkel stapvoets in de buurt van de school, want de verkeersdrukte is enorm. Dat laat mij zien, dat autorijden nog niet duur genoeg is.
Ik woon ook op ongeveer 10 minuten lopen van de supermarkt, maar toch ga ik met de auto. Meestal combineer ik het met de werk-woon rit en doe ik gelijk voor de rest van de week de boodschappen. Die krijg ik op de fiets niet mee. Als ik naar vrienden ga die op 10 minuten loop afstand wonen, dan vind ik dat het pakken van de fiets niet waard en ga ik gewoon lopen.
Wat die auto's bij school betreft, er zal er vast eentje tussen zitten die na het afzetten van de kinderen gewoon weer naar huis rijdt... Het merendeel moet na het afzetten van de kinderen snel door naar het werk. Het is dan niet haalbaar om met de kinderen lopend of fietsend naar school te gaan, terug te gaan naar huis en daar in de auto te stappen om naar het werk te rijden.
Dat nog teveel mensen de auto als enige optie zien voor welke reis dan ook, ben ik wel met je eens. Maar het zit hem niet in het duurder maken van die auto. Je moet mensen erop attent maken dat de auto echt niet altijd het beste idee is. Soms is de fiets of zelfs lopen een veel betere optie. In mijn voorbeeld van die vrienden, alleen als ik ze ergens mee moet helpen waarbij ik gereedschap nodig heb zou ik overwegen de auto mee te nemen (want daar ligt doorgaans mijn gereedschap in). Anders zeker niet. Het is 10 minuten lopen (en 10 weer terug) en het is daar nog betaald parkeren ook...
jadjong schreef op woensdag 19 april 2023 @ 06:34:
[...]
Niemand vraagt je om een EV te kopen, men wil alleen dat je het vervoersmiddel wat brandstof in de fik steekt de deur uit doet.
Dat de huidige manier waarop je je leven leidt daardoor sterk beïnvloed wordt is een gegeven, accepteer het verzin daar alvast een oplossing voor zodat het niet zo koud op je dak valt als de plannen ooit waarheid worden. Mochten de plannen geen werkelijkheid worden dan heb je niet jaren lang persoonlijk energie afgefakkeld in frustratie en ergernis.
Niemand vraagt me een EV te kopen, behalve Jetten, Timmermans e.d... Ik ben zzp'er en heb de auto nou eenmaal nodig voor mijn werk (ik kan op de fiets of in trein en bus geen gereedschappen en materialen vervoeren). Als ik geen auto meer zou hebben kom ik dus werkloos thuis te zitten, gaan Jetten en Timmermans dan ook mijn vaste lasten betalen? Hoe duurder het wordt om met mijn diesel bus te rijden, hoe meer ik aan de klant moet doorbelasten. Ik neem het in die zin dus vooral op voor mijn klanten danwel de mensen die deze grap niet kunnen betalen en hierdoor in ernstige problemen komen. Want ja, ik ken mensen die in het geval van rekeningrijden, een lagere vergoeding én fors duurdere brandstof niet meer naar hun werk kunnen. Dat is dan gewoon afgelopen. En nee, OV is daar ook geen optie omdat het überhaupt niet rijdt of niet rijdt op de tijdstippen dat zij van en naar hun werk moeten.
stylezzz schreef op woensdag 19 april 2023 @ 07:24:
[...]
Groot gelijk. Het is bijna lachwekkend aan het worden hoe dat mensen blijven vasthouden aan hun fossiel gestookte mobiel. Veel duurder, niet praktisch noem het maar op... en het is dus al dichterbij als dat men verwacht. Kwestie van tijd....

Mag ik jou dan een Tikkie sturen voor 70.000 euro? Want dan ga ik - zodra dat geld op mijn rekening staat - een elektrische bus bestellen. Tot die tijd zit dat er helaas niet in en evt. meerkosten van het rijden in mijn diesel bus zal ik moeten doorbelasten aan de klant zoals ik hierboven al aangeef. Dat is niet wat ik wil, maar wel wat Jetten wil.
Gunner schreef op woensdag 19 april 2023 @ 08:15:
[...]
Er zijn wel (genoeg) mensen die dat kunnen. Dat weinig (die jullie kennen) het doen zegt nog niet direct dat niemand het kan, maar de prive-martk trekt echt wel aan voor particulieren. Niet alles zo generaliseren, of nuanceer het tenminste.
Vertel dan eens, als mijn autokosten zouden verdubbelen omdat ik geen EV heb, hoe kan ik dan met die verdubbelde lasten sneller een gigantisch bedrag bij elkaar sparen om een elektrische bus te kopen? Want ik heb een bus nodig voor mijn werk.
Hoeveel elektrische bus kan ik kopen voor laten we zeggen 10k? Die bus moet een beetje fatsoenlijke range hebben en een beetje serieuze aanhanger mogen trekken. Ik kan je alvast vertellen hoeveel bussen je dan kunt kopen: Nul.
redwing schreef op woensdag 19 april 2023 @ 09:33:
[...]
Dat plan van Jetten om mensen de benzine-auto uit te jagen is daarmee compleet onzinnig en maakt de problemen in Nederland alleen maar groter. Door de bio-brandstof te verplichten ga je weer meer verbouwen (wilden we juist minder doen) en uit onderzoeken blijkt dat het helemaal niet schoner is. Daarbij is het spul agressiever (waardoor je meer onderhoud aan auto's zult krijgen) en zijn er veel auto's die er niet optimaal op rijden waardoor je winst helemaal weg is.
Hetzelfde geldt voor het duurder maken van de benzine-auto. Leuk dat je dan mensen uit de benzine-auto jaagt, maar je jaagt vooral de arme mensen weg. Die vinden daardoor moeilijker een baan omdat ze minder mobiel zijn en je mag weer extra belasting gaan heffen omdat er meer mensen in de bijstand komen.
Ik snap gewoon echt niet dat we blijven stemmen op dit soort partijen die er overduidelijk zitten om de grote bedrijven te sponsoren, maar zeker niet om Nederland beter te maken.
En dit dus. Het is absoluut niet duurzaam om brandstoffen te gaan gebruiken waar veel auto's niet of niet goed tegen kunnen waardoor ze sneller aan hun levenseinde komen. Waarom die push? Krijgt Jetten dan extra geld van de EV-industrie ofzo? Laat zoiets zijn normale beloop hebben en dan zal iedereen uiteindelijk wel een keertje een nog beetje fatsoenlijke EV kunnen kopen. Op deze manier gaat het niet goed komen.
Zoals ik al schreef ken ik een aantal mensen die - als deze plannen doorgaan - niet meer naar hun werk kunnen. Definitief afgelopen. OV rijdt er niet of niet op die tijden, fietsen is te ver en verhuizen geen optie omdat dit het probleem slechts verplaatst van de ene naar de andere partner die dan bijstand nodig heeft.
Je hebt daar in zoverre gelijk dat er geen partij zo onbetrouwbaar is als de overheid.
_Dune_ schreef op woensdag 19 april 2023 @ 10:33:
[...]
De geschetste situatie is echt niet zo uniek en deze situatie is op veel mensen van toepassing, kwa laadpalen, zeker buiten de Randstad. Ook hier merk ik weer dat er erg vanuit de Randstad gedacht wordt. Ook de opmerkingen over OV, in de omgeving waar ik woon zuiden van Drente is OV zo goed als niet bestaand en al helemaal niet in te plannen met werk. Het stads busje wat er in de plek reed waar ik woon is een paar jaar geleden al volledig opgeheven. Je mag blij zijn als er iets om het uur rijdt en dan gaat het om een grotere plek in de omgeving... pak je dan nog de kosten voor het OV...
Vervolgens wordt ook nog weer de fiets geroepen... de afstanden zijn buiten de Randstad over het algemeen wat verder. De gemeente waar mijn ouders wonen, ga je niet op de fiets naar het gemeentehuis bijvoorbeeld. De bus die er rijdt komt er om het anderhalf uur langs... Buiten de Randstad ben je vaak afhankelijk van een auto. Overigens in bepaalde gevallen, ook in de omgeving wat wij Randstad noemen.
De overheid is gewoon weer als vanouds bezig, zaken afbreken, maar geen alternatieven bieden. Niet nadenken over de gevolgen en weer veel te laat handelen...
Dit dus. Eigenlijk is er vooral een probleem in de Randstad en wil men daar geheel Nederland mee opzadelen. Voer dan rekeningrijden e.d in voor de Randstad en laat de mensen daarbuiten (voor wie meestal geen alternatief bestaat) met rust.
mitsumark schreef op woensdag 19 april 2023 @ 10:55:
[...]
Verspreid geen des-informatie graag, dat is namelijk wél wat er nú wordt gezegd.
https://www.autoweek.nl/e...oor-een-elektrische-auto/
Op dit moment is de motorrijtuigenbelasting voor een elektrische auto gratis. Dat gaat veranderen. Tot en met 2024 betaal je voor een elektrische auto geen wegenbelasting. In 2025 krijg je 75% korting op het tarief van de motorrijtuigenbelasting. In 2026 wordt het normale tarief berekend op basis van een auto van dat gewicht en een benzinemotor.
Stel dat dit niet het geval is (overheid kan morgen zomaar wat anders beslissen):
"Je" forceert iedereen naar een EV, maar geeft geen enkele informatie wat dat ding over 2 jaar in gebruik kost...
Wat verwacht je van de burger?
Dus in 2026 betaal je voor je 2.000KG wegende EV zo'n 350 euro per kwartaal MRB... Ja, precies zoals we de overheid kennen. Mensen erin lokken en het dan ineens toch enorm duur maken.
[
Voor 8% gewijzigd door
Destruction op 19-04-2023 11:05
]
Ford Transit 2.2TDCi '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.