phicoh schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 20:43:
[...]
Als we even gebruik van benzine nemen. Dat is sinds 2015 gestegen. Ik weet niet hoe je dat voorlopen wil noemen. We trappen even op de rem zodat het niet nog meer stijgt?
Ja, we doen het fantastisch.
@
phicoh Ik wil echt graag constructief met je in discussie en ik heb naar mijn idee in ieder geval geprobeerd een constructieve bijdrage te doen. Met deze reactie kan ik helaas niet zoveel. Ik verwijs specifiek o.a. naar Rusland, de VS, China en Canada... en, misschien vervelend om te horen, we doen het toch echt nog wel beter dan hun.
Het is voor jou natuurlijk ook fijn om ook een specifiek element (zoals de afzet van benzine) te benoemen, want daarmee ontwijk je een deel van de discussie en probeer je je eigen argument te stutten.
Het is alleen niet helemaal fair. De afzet van benzine is inderdaad met ruim 7% gestegen... maar daarbij vermeld je niet:
1) dat gecorrigeerd voor de bevolkingsgroei dit een groei van ongeveer 1% is
2) dat de stijging vooral komt omdat mensen van LPG en diesel zijn afgezakt
3) het totale brandstofverbruik (benzine + diesel + LPG)
met 12,5% is gedaald
4) per hoofd van de bevolking is het percentage bij punt 3 nog meer... want de bevolkingsgroei is in dat getal niet meegenomen
Ook kan ik niet veel met: "Ja, we doen het fantastisch." Dat schrijf ik namelijk nergens. Ik geef alleen aan dat het voor het klimaat
compleet nutteloos is als de Nederlandse CO2 uitstoot zelfs naar 0 gaat, zolang de eerdergenoemde landen niet meedoen.
Vandaar dat ik eerder verwees naar de "moral high ground". Het is natuurlijk fijn om moreel het juiste te doen vanuit de gedachte dat de klimaatcrisis moet worden aangepakt. Het is op dit moment alleen
dom & vooral ook contraproductief om het 'juiste' te doen als de eerdergenoemde landen ook aan het stagneren zijn of zelfs extra gaan uitstoten. Het doel (namelijk: "de klimaatcrisis aanpakken") bereik je dan namelijk niet. Wat je dan wel bereikt is schade aan de Nederlandse economie (wat weer doorsijpelt in de Nederlandse samenleving in de vorm van dalende koopkracht, meer armoede, meer ongelijkheid, enzovoort).
CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 21:23:
[...]
Je zou kunnen stellen dat we het mondiale gemiddelde in ieder geval niet omhoog willen duwen.
dat doen we nu wel. Ten opzichte van de meeste landen stoten Nederlanders vele malen meer CO₂ uit. We lopen achter op het EU-gemiddelde. We doen het nauwelijks beter dan China, en China heeft een nogal heftige maakindustrie, terwijl Nederland nauwelijks nog industrie heeft.
Mee eens. Ik heb nergens geschreven dat dit niet zou kloppen.

Je kunt altijd wel een paar landen uitkiezen die het slechter doen, maar goed, op dezelfde manier kan ik vast wel wat mensen vinden die minder hard kunnen lopen dan ik. Dat maakt mij nog geen koploper bij de marathon.
De genoemde landen (China, Rusland, VS) heb ik specifiek benoemd omdat dat niet zomaar 'een paar landen zijn', maar omdat CO2 uitstoot per hoofd van de bevolking groot is
en omdat hun bevolkingsaantallen gigantisch zijn. Kortom: je hebt van die landen 100% medewerking nodig om de klimaatcrisis te bezweren. Als die landen niet meedoen, dan halen we onze wereldwijd gestelde doelen alsnog niet.
Canada heb ik inderdaad ook genoemd. Hoge uitstoot per hoofd van de bevolking, maar inderdaad niet een gigantische bevolking... prima, laten we die weg in deze discussie.

Puppetmaster schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 21:57:
[...]
Twee slechte voorbeelden imo, Rusland is economisch geen wereldmacht, vergelijkbaar met de Benelux.
China stookt nu nog veel, maar is bezig met een enorme transitie die daar véle malen sneller gaat dan hier.
Als je naar de VS (drill drill drill) had gewezen, dan had ik je begrepen, dan doen we het idd goed.
Ik heb ook naar de VS verwezen. Daarnaast maakt het niet uit of Rusland wel of niet een economische wereldmacht is. Zij hebben een relatief grote bevolking met ook nog eens een hoge uitstoot per hoofd van de bevolking. Ook zij zullen dus mee moeten doen.
Als China, de VS en Rusland stagneren en/of weer groeien in hun uitstoot, dan hoeft Nederland echt geen tien, honderd, duizend, tienduizend miljard - of welk bedrag je ook in gedachte hebt - uit te geven aan klimaatmaatregelen.
Ik zeg dus
specifiek niet dat ik tegen klimaatmaatregelen ben. Ik zeg wel dat ik tegen (aanvullende) maatregelen ben als grote regio's (waaronder dus de VS, Rusland en China) niet meedoen (en dus een significant deel van de wereldbevolking niet), omdat:
a) de klimaatdoelen dan, ongeacht wat wij doen, niet worden gehaald
b) het Nederland economisch wel schade berokkend (wat doorsijpelt in de vorm van welvaartsdaling over de gehele samenleving)