Nee dat doe ik niet.
Jij kwam met het verhaaltje dat er via de remmen en de banden uitstoot is tijdens het rijden van een EV.
Dat spreek ik op basis van verschillende studies tegen.
Uiteraard is er CO2 bij de productie en bij het transport van productielijn tot klant van iedere auto.
De EV is daar geen uitzondering op.
Waar het in dit topic om gaat is dat de gebruiker van een auto nadien veel minder CO2 uitstoot veroorzaakt dan een auto met verbrandingsmotor.
Regeneratief remmen veroorzaakt geen CO2 uitstoot. Slijtende banden evenmin.
Dat laatste veroorzaakt wel fijn stof maar dat is een totaal andere problematiek dan het onderwerp van dit topic. En zelfs dan stoot een EV minder fijnstof uit dan een verbrandingsmotor.
En wie voornamelijk de EV kan laden op uitstootloze hernieuwbare energie (als in wind en zon) heeft ook een veel lagere CO2 uitstoot dan wie voornamelijk dient te laden op een stroommix afkomstig van centrales draaiende op kolen, gas en nucleaire staven.
Regeneratief remmen levert zelf extra bruikbare energie op ipv extra CO2 uit te stoten.
Daar is tot op heden nog geen enkele auto met verbrandingsmotor in geslaagd. Een verbrandingsmotor heeft doorgaans alleen maar hoge verliezen en weinig energetische winsten.
En hoge verliezen gaan steeds gepaard met hogere uitstoot.
Dat je dat om een of andere reden niet kan of wil vatten is jouw probleem.
https://www.milieucentraa...n%20en,Dat%20klopt%20niet.
Het feit dat jij ontkent is het feit dat ook een EV voor uitstoot zorgt en deze dus ook minder kilometers zal moeten gaan maken om het klimaat beheersbaar te krijgen en te houden.
Ik herhaal de vraag: hoeveel minder kilometers dan welke standaard is dat dan?
Jij roept hier dat 99% dingen moet inleveren zodat 1% (jij) kan blijven rijden. Zo werkt het dus niet.
Tot op heden werkt dat prima.
Dat jij wil dat de 1% eerst nog meer moet minderen ipv de 99% is één ding maar is geen realistisch scenario om een tot een bruikbaar resultaat te komen. Het is blijkbaar een persoonlijke wens van jou maar dat is iets totaal anders dan de dagdagelijkse praktijk.
Daar begin ik ook? Ik roep je om op de daad bij het woord te voegen en je leaseauto in te leveren.
Ja dat roep je al een tijdje en kan je wel blijven roepen.
Punt is dat het niet aan jou is om dat te bepalen.
Dat heb je nog niet gedaan begrijp ik?
Nee. En gaat voorlopig ook niet gebeuren.
Eerst de 99% tot mijn niveau van uitstoot. Eenmaal zo ver zal ik met plezier de volgende stappen zetten.
Wanneer dat al nodig zou blijken te zijn. Ik loop nl. al een paar stappen voor.
Ik ben in de afgelopen jaren minder gaan rijden, waarmee ik al minder uitstoot
Dat is hier niet anders en bovendien full electric.
Bij gelijk aantal km is de CO2 uitstoot full electric sowieso dus al lager.
Zelfs bij een hoger aantal elektrische km is de CO2 nog altijd lager dan bij een verbrandingsmotor.
Ik heb in de afgelopen jaren besloten géén kinderen te willen, die dus ook geen uitstoot gaan veroorzaken
Proficiat maar wat is je punt? Dat niemand nog kinderen mag krijgen? Dan lost het probleem zich inderdaad vanzelf op. Maar of je daar veel medestanders in zal vinden lijkt me geen realistisch scenario.
On topic, zoals ik eerder al meegaf, ik heb kinderen en geen van hen heeft een eigen auto. Wat betreft het klimaat en de mobiliteit zit het daar dus al goed.
Ik weeg per reis af welk vervoermiddel daar het beste bij past (fiets, scooter, motorfiets, auto)
Proficiat.
Dat gaat er hier niet anders aan toe.
Als je me ff 70k overmaakt, ga ik vanmiddag een elektrische bus bestellen. Tot die tijd blijf ik nog even in een diesel rijden. Als de huidige bedrijfsauto eruit gaat zal de opvolger nog steeds een ICE moeten worden, maar ik wil eigenlijk geen diesel meer kopen. Dat laatste heb ik hier ook al vaker aangegeven, hoezo aandacht van mijzelf afleiden?
Dat is je goed recht en moet je dan vooral blijven doen.
Maar zit dan niet dag in dag uit te roepen dat wie wel al elektrisch rijdt dat nog minder moet gaan doen zodat jij kan blijven dieselen.
Jij hebt jaren geleden al een EV kunnen leasen, kopen of op lening gekocht.
Nee geen van de drie.
Ik heb al jaren geen auto meer.
Mijn vrouw heeft een elektrische lease en die gebruik ik af en toe ook. Mag het nog?
Je snapt dat dit er voor 80% van de mensen niet in zit,
Ik begrijp dat dit er niet voor iedereen in zit. Er zijn dan ook maar weinig zaken welke binnen het bereik van iedereen liggen.
Of dat 80 % is laat ik in het midden. Lijkt me eerder een uit de lucht gegrepen cijfer.
Waar ik woon zijn nieuw ingeschreven auto's sowieso merendeels op conto van lease.
Na vier tot vijf jaar komen deze goed onderhouden op de tweedehandsmarkt zodat mensen die zich geen nieuwe auto kunnen veroorloven een grotere kans hebben om tegen een relatief lage prijs daar hun gading te vinden in een auto met significant minder CO2 uitstoot dan eentje met verbrandingsmotor.
zeker niet als we alleen de rijken subsidies geven om EV's te kopen terwijl we andere mensen alleen opzadelen met hogere kosten en meer afschrijving?
Geen idee waar je het nu weer over hebt.
Niemand in mijn gezin koopt privé een auto en al helemaal niet met subsidies.
Een hoge afschrijving op een elektrische lease is juist in het voordeel van wie een goed onderhouden auto met lage emissies tweedehands wil verwerven.
maar dan zul je een deel van je vermogen beschikbaar moeten stellen zodat de gemiddelde Jan met de Pet in aanmerking kan komen voor iets als een sloopregeling.
Maar dat doe ik al jaren.
Via mijn bijdrage aan de personen- en andere belastingen stel ik al jaren meer dan de helft van mijn inkomsten ter beschikking van de overheden om te herverdelen aan zij die het met minder moeten doen.
Via vrijwillige persoonlijke initiatieven (VZW) investeer ik ook nog eens in andere energetische initiatieven ten gunste van sociale projecten.
Wie al 100.000 euro had voor een Tesla kreeg er nog een paar duizend van de overheid bij
Nooit met een Tesla gereden en nimmer van de regeling gebruik gemaakt die je nu ten berde brengt.
Je roept dus tegen het verkeerde adres.
Omdat de overheid grossiert in wanbeleid. Als je subsidies verleent moet je voorwaarden stellen, bijvoorbeeld dat zo'n auto de eerste 10 jaar NIET geëxporteerd mag worden, of anders terugbetaling van de subsidie vereist is.
Ik vermoed dat er een vergissing in het spel is.
Ik ben nl. de overheid niet, ik ben geen politicus noch lid van een politieke partij.
Dan draag je inderdaad groots bij aan de status quo. We zullen ALLEMAAL een stap terug moeten zetten. Jij dus ook.
Volledig mee eens.
Het verschil is dat ik daar - zeker op vlak van CO2 uitstoot - zelf al jaren geleden mee begonnen ben.
Nu de resterende 99% nog.
Jij bent van team afpakken, niet ik. Jij blijft praten over beprijzen (lees: onbetaalbaar maken).
Ik begin te vermoeden dat je zo opgewonden bent geraakt dat je tegen de verkeerde begint te roepen.
Ik heb het woord "beprijzen" hier nog niet gebruikt.
De mensen die nog niets deden, hebben (hadden) waarschijnlijk wat minder geld dan jij.
Geen idee want ik maak de rekening van een ander niet.
Jij blijkbaar wel want je schijnt te weten hoeveel (meer) geld ik dan wel zou hebben?
Jij hebt al stappen gezet dus jij bent perfect, leeft in de waan dat je niets meer uitstoot en ander mensen moeten daar ook direct mee stoppen want ZIJ verkloten de wereld....
Euh nee. Ik beweer nergens de perfectie al bereikt te hebben. Perfectie is niet van deze wereld.
Het enige dat ik zeg is dat wanneer je wil dat er iets daadwerkelijk gedaan wordt aan de onstuitbare klimaatchaos het beter begint bij de groep die nauwelijks stappen ondernomen heeft en niet bij dat deel dat de voorbije jaren al verschillende stappen heeft gezet.
Uiteraard heeft een grote groep met een hogere CO2 uitstoot een groter aandeel in de negatieve klimaatontwikkeling dan een kleine groep met een lagere CO2 uitstoot. Dat is gewoon basis rekenkunde. Ook al is de kleine groep dan nog niet perfect, hun voetafdruk blijft kleiner dan het grotere geheel met een grotere voetafdruk.
Als iedereen jouw vermogen had,
Over welk vermogen heb je het nu?
Het vermogen tot flexibiliteit? Het aanpassingsvermogen naar wijzigende omstandigheden? ..... ?
Dat kan je aanleren hoor. Daar heb je geen kapitalen in geld voor nodig.
Je rekent jezelf tot de 1%
Niet echt. Dat was geen initiatief van mezelf.
Dat heb ik overgenomen van anderen die me in die rol willen duwen.
Wanneer ik niet tot de 99% behoor (niet mijn initiële uitspraken) is het logische gevolg dat ik dan terecht kom bij de resterende 1%.

dus dan kunnen we er vanuit gaan dat je tot de vermogende VVD achterban behoort,
Weeral een totaal verkeerde veronderstelling volgend uit het zonder kennis terzake willen maken van de rekening van een ander.
Wanneer het je gerust zou kunen stellen, ik heb nog nooit gestemd op de VVD.
en degene die het nog niet gedaan heeft omdat het financieel niet mogelijk is, gaan we straffen.
Nope, dat maak jij er keer op keer van.
Ik straf niemand.
Ik heb alleen een mening over de klimaatchaos en wat dan nodig is om het tij nog een beetje gekeerd te krijgen.
Dat moet snel gaan (toch voor wie de beschikbare cijfers niet wil blijven negeren).
En dat zal dan niet gebeuren door alles nog een beetje op zijn beloop te laten tot de laatste man vrijwillig mee is.
In de praktijk zal er dus inderdaad niet genoeg gebeuren en zal een groot deel van de bevolking zich vroeg of laat zelf straffen omdat het grootste deel, bewust of onbewust, daar niet wakker van lag.
Wat mij betreft halen we die nul CO2 uitstoot ook niet. Of we nou door de hond (klimaatproblemen) of door de kat (leiders als Trump en Poetin) naar de kloten gaan, gebeten worden we en het is echt niet dat we door één van de 2 sneller of later kapot gemaakt zullen worden.

Het punt is dat we het in heel veel gevallen niet hebben over comfort maar over mogelijkheden. Als jij niet zo rijk was als je nu bent had jij geen EV, geen PV's etc. en dan had jij ook nog een 2e hands ICE voor je deur staan. Leer eens te rekenen vanuit DIE situatie en stap uit je eigen bubbel, waar ik je nu al minimaal 10 keer toe heb opgeroepen.
Tja, wanneer iedereen met PV op zijn dak al "rijk" is dan hebben we het toch aantoonbaar over meer dan 1% van de gezinnen?
Mijn eerste set PV werd gewoon gekocht via een - op dat ogenblik voor iedereen beschikbare - groene renteloze lening. Het kapitaal van de lening werd gewoon terugbetaald via de opbrengsten en besparingen uit dezelfde PV installatie. Na de afbetaling van het eerste kapitaal was alles pure winst en dat kon weer gebruikt worden voor nieuwe energetische investeringen.
De een gaat met die opbrengsten en besparingen op reis, bekostigt er een hobby mee, belegt het op de beurs, whatever. Zelf koos ik voor herinvesteren in nieuwe energetische maatregelen. Mag het?
Ik heb ook helemaal geen EV noch een tweedehands ICE voor de woning staan.
De enige auto in gebruik is een lease en is niet mijn eigendom. Wordt na vier jaar netjes terug bezorgt aan de rechtmatige eigenaar.
Vertel mij maar eens hoe jij je dingen exact hetzelfde eregeld zou hebben zonder het geld te hebben (of te kunnen lenen) om e.e.a te kopen.
Zie hiervoor.
Ik kan hier overigens wel PV's krijgen, maar de huur voor die panelen is flink duurder dan ik nu aan elektra moet betalen

Tel daarbij op dat het salderen verdwijnt en terugleveren geld kost.... Ik heb geen gaatje in m'n hoofd

Iedere situatie is anders.
Zelf heb ik ervoor gekozen mijn prioriteiten jaren zodanig te verleggen dat ik na veel wikken, wegen en vergelijken een krot kon aankopen. Dat heb ik met vallen en opstaan bijna volledig zelf gerenoveerd.
Scheelt een aardige slok op de borrel.
Salderen heb ik zelf al jaren geleden opgegeven. Want na wat rekenwerk bleek dat - in mijn situatie - dat financieel voordeliger was dan tot op de eindmeet te blijven hangen in de salderingsregeling.
Terugleveren kost me netto nog altijd geen geld. De dag dat het wel geld kost lever ik gewoon niets meer terug aan het net. Dat is eenvoudige basis rekerekenkun
Ik heb ook geen gaatje in mijn hoofd noch eentje in mijn hand.
*knip* beetje netjes jezelf uitdrukken is wel zo vruchtbaar voor een discussie
Blijkbaar lopen na een tijd de resultaten dan steeds verder uit elkaar.
[
Voor 0% gewijzigd door
polthemol op 16-04-2025 14:38
]
PV 5 kWp AC Fronius 5.0 en 10 kWp DC Victron RS 450/200 Z0 - 35°. Opslag 31 kWh/48 V + 74 kWh BEV. Ontladen Fronius 5.0/2 x MPII 5 kVA/1x Quatro II 5 kVA. Centrale aansturing Victron Cerbo GX - Fronius Sunspec. Alfen Eve Single Pro 3PH Cable. BE-situatie.