Kun jij accepteren dat je niet iedereen kunt bekeren naar gedrag dat jij als heilige graal ziet? Een deel gaat makkelijk om. Een ander deel met iets meer moeite. En een deel niet tot nauwelijks. Zonde van de energie die laatste groep.phicoh schreef op maandag 21 april 2025 @ 15:44:
[...]
Het is heel simpel. We hebben een maatschappij die gebaseerd is op vervuiling en uitbuiting. Dat moet stoppen. En voor voor klimaat zal er heel snel iets moeten gebeuren. De CO2 uitstoot zal over de hele linie in de komende 5 jaar en enorm omlaag moeten. En dat iedereen treffen die nu fossiele brandstoffen gebruikt.
Dus er is wel ruimte voor een paar auto's. Maar het hele land dat auto wil rijden, vliegvakanties, een huis vol met spullen. Dat kan gewoon niet.
En daar zit het probleem. Een groot deel van Nederland denkt gewoon door te kunnen gaan met vervuilen en uitbuiten alsof er niets aan de hand is.
Dus de auto is niet het probleem. Het probleem is dat maar weinig mensen zich een auto kunnen veroorloven als je alle negatieve effecten meeneemt. En een veel grotere groep denkt dat de overheid dan wel met een oplossing komt.
En vooral, dat de overheid eerst wel een alternatief regelt en dat ze net zolang auto kunnen rijden totdat dat alternatief 100% effectief en aanwezig is.
Dat is ongeveer hetzelfde als je afvragen of je iedereen kan bekeren om geen slaven meer te houden. Dat ik het als heilige graal zie om geen slaven te hebben.Roenie schreef op maandag 21 april 2025 @ 15:56:
Kun jij accepteren dat je niet iedereen kunt bekeren naar gedrag dat jij als heilige graal ziet? Een deel gaat makkelijk om. Een ander deel met iets meer moeite. En een deel niet tot nauwelijks. Zonde van de energie die laatste groep.
Ja, dat kan en dat moet.
Of nog een voorbeeld. Indonesië kon ook vorstrekt net onafhankelijk worden. Vorstrekt onvoorstelbaar. En ook onvolstelbaar wat voor leed dat opgeleverd heeft. En toch is het gebeurd.
Zo zal het ook gaan met klimaat, biodiversiteit, etc. Over een eeuw kijkt men terug hoe idioot ze begin 21e eeuw bezig waren.
Het simpele feit is dat je niet eerst het OV aan de commerciële bedrijven kunt geven waarbij je de winsten privatiseert, om vervolgens toe te kijken hoe die commerciële bedrijven elke dienst die geen vette winst oplevert afschaft terwijl je ook mensen uit de auto's wil halen.phicoh schreef op maandag 21 april 2025 @ 15:44:
En vooral, dat de overheid eerst wel een alternatief regelt en dat ze net zolang auto kunnen rijden totdat dat alternatief 100% effectief en aanwezig is.
Zoals ik nu slechts 50 keer heb geprobeerd uit te leggen, iemand die geen alternatief heeft voor forenzen per auto heeft ook geen alternatief als forenzen met de auto ineens 500 euro per werkdag gaat kosten. Als jij wil dat 50% voortaan de auto laat staan, zul je voor die 50% ook een alternatief moeten verzorgen zodat je de noodzaak tot forenzen per auto weg neemt. En als je zo'n haast hebt om dat voor elkaar te krijgen, heb je dus ook haast om vandaag nog te beginnen dit te regelen.
Alleen deuren dicht willen smijten is hard roepen om een status quo die in ieder geval sommigen van ons hier zo zeggen te vrezen
"Je" is in dit geval in het algemeen. Ik schijn dat er tegenwoordig extra bij te moeten zetten, dus bij deze.
En een groep die zonder auto nergens meer komt zal hoe dan ook moeten blijven rijden. Hoe duur of strafbaar je het ook zou willen maken. Daarom roep ik herhaaldelijk op om eerst te zorgen dat iedereen een alternatief (zoals bijvoorbeeld het OV, veel efficiënter een grote massa mensen vervoeren gaat niet, zoals ook @Puppetmaster aangeeft) heeft voor autogebruik. Ook pas daarna kun je mensen die "eigenwijs" per auto blijven forenzen terwijl het ook anders kan extra gaan belasten in het kader van klimaatbeleid.Roenie schreef op maandag 21 april 2025 @ 15:56:
[...]
Kun jij accepteren dat je niet iedereen kunt bekeren naar gedrag dat jij als heilige graal ziet? Een deel gaat makkelijk om. Een ander deel met iets meer moeite. En een deel niet tot nauwelijks. Zonde van de energie die laatste groep.
Ik ontken uiteraard nergens dat er ook mensen zijn die zonder nadenken voor elke rit die ze moeten maken blind in de auto stappen. En ja, daar heb ik me in het verleden ook wel schuldig aan gemaakt. Want natuurlijk is de auto lang niet altijd hét ideale vervoermiddel. Maar soms is er gewoonweg geen alternatief en dat zullen we ook moeten accepteren.
* Destruction weegt per af te leggen afstand af of dat met de fiets kan, en zo niet of dan de scooter afdoende is. Pas daarna komen motorfiets en de auto in beeld. Buiten m'n eigen woonplaats pak ik liever de motor dan de auto (voor privé that is). De motor neemt minder ruimte in dan een auto, verbruikt minder brandstof, met een motor sta je minder snel vast in files en dus krijg je ook meer gereden kilometers voor de uitstoot dan bij auto's het geval is. Stiekem is een motor heel geschikt voor individueel vervoer. En ook die komen steeds meer in elektrische vorm in de markt, maar die techniek loopt nog achter.
Voor werk, zoals ik hier eerder al uitgelegd heb, ontkom ik niet aan auto gebruik. Iets met gereedschap en materiaal. Dit nu nog met een euro 4 diesel busje. Een elektrische kan ik niet betalen maar omdat ik in de toekomst niet meer om evt. milieuzones heen wil hoeven denken/rijden ben ik wel heel serieus aan het kijken naar alternatieven voor een bus op diesel die voor mij wél haalbaar zijn (benzine of liefst lpg, flink trekgewicht, flinke laadruimte). Die stap ga ik vandaag of morgen nog niet meteen zetten (ik moet me daar eerst goed in verdiepen), maar die komt er dus wel aan. De kans dat dit mijn laatste auto op diesel is, is heel groot.
[ Voor 42% gewijzigd door Destruction op 21-04-2025 19:31 ]
Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.
Dat is niet zo gek. Daar betaalt men grof geld voor ter compensatie.phicoh schreef op maandag 21 april 2025 @ 15:44:
En daar zit het probleem. Een groot deel van Nederland denkt gewoon door te kunnen gaan met vervuilen en uitbuiten alsof er niets aan de hand is.
Ik vind het mooi dat je er zo gepassioneerd over bent, maar "dat kan gewoon niet" is natuurlijk niet helemaal waar. Het kan alleen niet vanuit de gedachte dat klimaat op 1 komt en Nederland vol moet inzetten op klimaatmaatregelen. Maar het is prima te beargumenteren dat de 'klimaattransitie' in Nederland niet zo hard hoeft te gaan als jij nu zou willen. CO2 is echt een wereldwijd probleem. In dit geval zouden we zelfs morgen alle bedrijven in Nederland kunnen sluiten, alle dieren en Nederlanders omleggen en effectief zorgen voor nul CO2 uitstoot in Nederland... en dat heeft alsnog nihil effect op het klimaatprobleem.phicoh schreef op maandag 21 april 2025 @ 15:44:
[...]
Dus er is wel ruimte voor een paar auto's. Maar het hele land dat auto wil rijden, vliegvakanties, een huis vol met spullen. Dat kan gewoon niet.
[...]
Het is dan logischer om in de internationale politiek te pushen voor maatregelen en zoveel mogelijk landen mee te krijgen, maar om als Nederland zeker ook niet meer aan klimaatmaatregelen te doen als bijv. de VS en andere grote economieën.
Als iedereen mee gaat, mooi dan pakken we het probleem aan en vindt de wereldeconomie wel haar weg daar in. Dan vindt de markt ook vanzelf wel een weg om alsnog op klimaatneutrale wijze iedereen van spullen te voorzien, een auto, etc.
Als wij als Nederland extra hard klimaatregelen doorvoeren, maar grote economieën niet meedoen, jammer, maar het klimaatprobleem wordt dan niet opgelost. De Nederlandse economie krimpt en komt niet mee met de rest van de ontwikkelde economieën en armoede loopt op.
Wat hebben we in dat laatste geval bereikt? Helemaal niets behalve teruglopende welvaart en toenemende armoede.
Dat kun jij dat accepteren? Of moeten anderen iets?phicoh schreef op maandag 21 april 2025 @ 16:33:
[...]...Ja, dat kan en dat moet. ...
“Veel” is subjectief, maar er wordt bij lange na niet voldoende betaald ter compensatie.GioStyle schreef op maandag 21 april 2025 @ 19:17:
[...]
Dat is niet zo gek. Daar betaalt men grof geld voor ter compensatie.
Niet voor de noodzakelijke transitie om “Parijs” te halen, maar ook zeker niet voor de klimaatadaptatie om hier te kunnen blijven wonen als Parijs niet gehaald wordt.
En dat laatste is een stuk duurder.
Alleen de dijken ophogen kost al 10 miljoen per kilometer.
It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
Het hebben van een (ICE) auto gelijkstellen aan het hebben van slaven vind ik persoonlijk echt twee bruggen te ver. Doet het vast leuk op extreem linkse feestjes maar je bereikt er niks mee, werkt eerder averechts.phicoh schreef op maandag 21 april 2025 @ 16:33:
Dat is ongeveer hetzelfde als je afvragen of je iedereen kan bekeren om geen slaven meer te houden. Dat ik het als heilige graal zie om geen slaven te hebben.
Ja, dat kan en dat moet.
Het zet mij ook zeker niet aan om mee te werken aan een oplossing, sterker nog, mijn hakken gaan in het zand, ik zou het dus gematigder aanpakken. Waar kunnen "we" elkaar in het midden vinden?
Ben je van mening dat er geen midden mogelijk is, dan zijn er dus twee uitkomsten mogelijk, en vooralsnog stemt men op "negeren".
Ik denk het niet.Zo zal het ook gaan met klimaat, biodiversiteit, etc. Over een eeuw kijkt men terug hoe idioot ze begin 21e eeuw bezig waren.
PS: slavernij bestaat nog steeds.
Nee, dat is niet subjectief. Dat is meetbaar. Bij een nieuwe Golf betaal je rustig 15% van de aanschafprijs aan BPM. Dat zie ik nergens in de landen om ons heen gebeuren. 't Zelfde geldt voor de accijnzen op benzine/diesel. Nergens zo hoog als in Nederland.Puppetmaster schreef op maandag 21 april 2025 @ 20:59:
[...]
“Veel” is subjectief, maar er wordt bij lange na niet voldoende betaald ter compensatie.
Niet voor de noodzakelijke transitie om “Parijs” te halen, maar ook zeker niet voor de klimaatadaptatie om hier te kunnen blijven wonen als Parijs niet gehaald wordt.
En dat laatste is een stuk duurder.
Alleen de dijken ophogen kost al 10 miljoen per kilometer.
Dat het niet genoeg is om de doelen te behalen of dat de overheid de belastingen niet besteed aan klimaat is een ander verhaal.
Die 15% is objectief en dat het meer is dan in de omliggende landen ook.
Of het veel is, is vervolgens subjectief.
Je gaf aan dat je begrijpt dat men denkt gewoon door te kunnen gaan omdat men “grof geld” betaalt ter compensatie.
Echter is dat (BPM) niet genoeg ter (echte) compensatie.
Daarvoor maakt het niet uit of je het desondanks veel vindt.
Je gaf aan dat je begrijpt dat men denkt gewoon door te kunnen gaan omdat men “grof geld” betaalt ter compensatie.
It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
Tel daar accijns en MRB eens bij en reken het dan eens door/voor? Welke kosten moeten er allemaal gedekt worden?Puppetmaster schreef op maandag 21 april 2025 @ 22:54:
Dat hoeft echt niet 3 cijfers achter de komma nauwkeurig, maar graag wel incl bronvermelding
[ Voor 7% gewijzigd door mitsumark op 21-04-2025 23:20 ]
Ik had het niet over de MRB en accijns, maar over de BPM va Gio.
De steden hebben tot 82 miljard extra nodig:
https://klimaatadaptatien...ptatie_in_nederland_1.pdf
De dijken ook nog 20 miljard extra:
https://alles-over-water....20locatie%20en%20situatie.
En dat zijn nog maar twee lokale effecten. Wereldwijd zijn de kosten veel hoger.
De steden hebben tot 82 miljard extra nodig:
https://klimaatadaptatien...ptatie_in_nederland_1.pdf
De dijken ook nog 20 miljard extra:
https://alles-over-water....20locatie%20en%20situatie.
En dat zijn nog maar twee lokale effecten. Wereldwijd zijn de kosten veel hoger.
Dat betekent niet dat het geen goed idee zou zijn om alle vormen van belasting die rondom autobezit en gebruik betaald worden onder de loep te nemen, alles bij elkaar op te tellen en vooral ook even kijken hoe dat in het buitenland gaat. Daarna kan de conclusie niet zijn dat autorijden goedkoop is in Nederland.Puppetmaster schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 09:03:
Ik had het niet over de MRB en accijns, maar over de BPM va Gio.
Om je te helpen:
- Assurantiebelasting (verzekering)
- MRB (handig hernoemd naar Houderschapsbelasting zodat ze het geld niet hoeven te reserveren voor wegen/mobiliteit/klimaat)
- BTW over garage/onderdeel facturen
- Accijns over brandstof
- BTW over brandstof
- Parkeerbelasting
En bij nieuwe auto's inderdaad nog BPM waarbij je daar een hardere duw van krijgt als je een wat duurdere/grotere auto koopt. Daar zit dus ook al een deel uitstoot belasting bij. En dan ben ik het eens met GioStyle, dat de overheid ervoor kiest deze inkomsten aan andere zaken uit te geven kan nooit de schuld van de automobilist zijn.
Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.
In 2021 incasseerde de overheid 7,4 miljard euro aan accijnzen op benzine en andere minerale oliën, 1,5 miljard euro aan belastingen op personenauto's en motorrijwielen (BPM) en 6 miljard euro motorrijtuigenbelasting.
https://www.clo.nl/indica...%20de%20milieubelastingen.
BPM is met 1,5 miljard niet de grootste pot.
Uit dezelfde bron:Puppetmaster schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 13:29:
In 2021 incasseerde de overheid 7,4 miljard euro aan accijnzen op benzine en andere minerale oliën, 1,5 miljard euro aan belastingen op personenauto's en motorrijwielen (BPM) en 6 miljard euro motorrijtuigenbelasting.
De opbrengst uit milieubelastingen gaat naar de algemene middelen van de overheid en wordt dus niet speciaal gebruikt voor de financiering van milieumaatregelen. Dit in tegenstelling tot de opbrengst van milieuheffingen, die een specifieke milieubestemming heeft.
Aan de ene kant zeg je dus dat de BPM niet hoog genoeg is voor echte compensatie, maar aan de andere kant geeft de overheid niet de volledige geïnde BPM inkomsten uit aan milieumaatregelen. Zo kan je natuurlijk wel lekker creatief boekhouden en kan je altijd blijven volhouden dat de geïnde belastingen nooit genoeg zijn voor de milieumaatregelen. Logisch, als het geld voor andere zaken wordt gebruikt.Puppetmaster schreef op maandag 21 april 2025 @ 22:54:
Nogmaals, ik blijf bij mijn standpunt. Jouw statement dat een groot deel van de Nederlandse bevolking denkt door te mogen gaan met vervuilen is naar mijn bescheiden mening terecht. De overheid int zoveel belastingen dat de automobilist de negatieve effecten afkoopt, zolang de overheid weigert om volledig de geïnde inkomsten te gebruiken voor milieumaatregelen.
De genoemde bedragen van samen 100 miljard zijn verdeeld over 25 jaar, dus 4 miljard per jaar, wordt dus al ruimschoots gedekt.Puppetmaster schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 13:29:
Belastingen zijn om niet.
Ik betaal geen inkomstenbelasting zodat ik daar inkomsten van krijg, MRB is geen wegenbelasting waar wegonderhoud van wordt bekostigd, van accijns op alcoholische dranken worden geen alcoholisten van hun verslaving afgeholpen.
De totaalkosten van klimaatverandering zijn uiteraard ook meer dan deze twee voorbeelden.
Het zit hem ook in de dalende productie van de hele wereld, toenemende gezondheidskosten, migraties en daaruitvoortkomender conflicten.
Business as usual kost ons 25% van onze welvaart.
https://www.nber.org/syst..._source=PANTHEON_STRIPPED
25% van ons BBP is > €250 miljard per jaar.
Ik betaal geen inkomstenbelasting zodat ik daar inkomsten van krijg, MRB is geen wegenbelasting waar wegonderhoud van wordt bekostigd, van accijns op alcoholische dranken worden geen alcoholisten van hun verslaving afgeholpen.
De totaalkosten van klimaatverandering zijn uiteraard ook meer dan deze twee voorbeelden.
Het zit hem ook in de dalende productie van de hele wereld, toenemende gezondheidskosten, migraties en daaruitvoortkomender conflicten.
Business as usual kost ons 25% van onze welvaart.
https://www.nber.org/syst..._source=PANTHEON_STRIPPED
25% van ons BBP is > €250 miljard per jaar.
[ Voor 7% gewijzigd door Puppetmaster op 22-04-2025 21:49 ]
Nederland is onderdeel van de EU. Vele landen zijn 10 jaar geleden in Pairjs accoord gegaan met het afbouwen van CO2 uitstoot. Nederland heeft een heel simpele taak: in 2030 de CO2 uitstoot met 55% terugbrengen. Dat geldt ook voor de andere EU landen.Uniciteit schreef op maandag 21 april 2025 @ 19:41:
Maar het is prima te beargumenteren dat de 'klimaattransitie' in Nederland niet zo hard hoeft te gaan als jij nu zou willen. CO2 is echt een wereldwijd probleem. In dit geval zouden we zelfs morgen alle bedrijven in Nederland kunnen sluiten, alle dieren en Nederlanders omleggen en effectief zorgen voor nul CO2 uitstoot in Nederland... en dat heeft alsnog nihil effect op het klimaatprobleem.
Het is dan logischer om in de internationale politiek te pushen voor maatregelen en zoveel mogelijk landen mee te krijgen, maar om als Nederland zeker ook niet meer aan klimaatmaatregelen te doen als bijv. de VS en andere grote economieën.
Als iedereen mee gaat, mooi dan pakken we het probleem aan en vindt de wereldeconomie wel haar weg daar in. Dan vindt de markt ook vanzelf wel een weg om alsnog op klimaatneutrale wijze iedereen van spullen te voorzien, een auto, etc.
Dan is het aan ons om te zorgen dat het lukt. Niet zeuren over de uitzondering. Maar aan de slag. En ja, hoe langer we wachten hoe meer welvaart het ons kost. Op korte termijn om dat er minder tijd is voor veranderingen en op lange termijn om dat het klimaat er slechter aan toe zal zijn.
Nederlanders die nu net 18 zijn geworden zullen met een beetje pech nog meer dan 60 jaar de gevolgen ondervinden van wat we nu doen.
Want als Nederland nauwelijks iets doet. Dan is dat een goed argument voor landen die armer zijn dan Nederland om ook niet veel te doen. En bijna alle landen in de wereld zijn armer dan Nederland.
En ja, als wij in het westen genoeg CO2 de lucht in pompen dat over de hele wereld leefgebieden vernietigd worden, dan kan je dat wat betreft schade best gelijk stellen aan slaven houden. Zoek eens een grafiek over commulatieve CO2 uitstoot en kijk dan eens naar onze verandtwoordelijkheid.
Je zou een soort "klimaatverdrag" moeten sluiten, waar alle landen aan gebonden zijn ... oh wacht.Uniciteit schreef op maandag 21 april 2025 @ 19:41:
CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 17:44:
[...]
Je zou een soort "klimaatverdrag" moeten sluiten, waar alle landen aan gebonden zijn ... oh wacht.
Kijk, dit is mijn punt niet en daardoor wordt de discussie nu verdraaid. Ik snap wat je zegt en Nederland heeft zich aan het een en ander gecommitteerd. Het heeft echter nul zin om in deze discussie de "moral high ground" te nemen.phicoh schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 17:37:
[...]
Nederland is onderdeel van de EU. Vele landen zijn 10 jaar geleden in Pairjs accoord gegaan met het afbouwen van CO2 uitstoot. Nederland heeft een heel simpele taak: in 2030 de CO2 uitstoot met 55% terugbrengen. Dat geldt ook voor de andere EU landen.
Dan is het aan ons om te zorgen dat het lukt. Niet zeuren over de uitzondering. Maar aan de slag. En ja, hoe langer we wachten hoe meer welvaart het ons kost. Op korte termijn om dat er minder tijd is voor veranderingen en op lange termijn om dat het klimaat er slechter aan toe zal zijn.
Nederlanders die nu net 18 zijn geworden zullen met een beetje pech nog meer dan 60 jaar de gevolgen ondervinden van wat we nu doen.
Want als Nederland nauwelijks iets doet. Dan is dat een goed argument voor landen die armer zijn dan Nederland om ook niet veel te doen. En bijna alle landen in de wereld zijn armer dan Nederland.
En ja, als wij in het westen genoeg CO2 de lucht in pompen dat over de hele wereld leefgebieden vernietigd worden, dan kan je dat wat betreft schade best gelijk stellen aan slaven houden. Zoek eens een grafiek over commulatieve CO2 uitstoot en kijk dan eens naar onze verandtwoordelijkheid.
Ja, het zou het doel moeten zijn om het Parijsakkoord na te leven. Ja, hieraan voldoen kost veel welvaart. En ja, tegelijkertijd geldt ook, hieraan niet voldoen kan ook veel waard kosten. Ja, het kan zomaar zo zijn dat de weersextremen nog veel meer toenemen en dat de 18-jarigen van nu dat tot hun dood zullen merken. Ja, 'het Westen' heeft veel uitgestoot (en nog steeds). Ja, dat doen andere niet-Westerse landen inmiddels ook.
En zo kan ik nog even een tijdje doorgaan. Je kunt daarbij heel veel vingers wijzen en het over verantwoordelijkheid hebben. Dat voelt moreel misschien wel juist of zelfs superieur. Maar het punt is wel dat iedereen moet meedoen.
Ik kan me dus prima vinden in jouw argument dat armere landen weinig zin zullen hebben om mee te doen als landen als Nederland achterblijven.
Ik kan me ook prima vinden in het argument dat Nederland weinig zin kan hebben om mee te doen als landen als de VS, China en Rusland achterblijven.
Het is daarom wat mij betreft prima om te zeggen: "Hee, we krijgen een blok landen die cruciaal zijn voor het slagen van ons klimaatdoel niet mee. We lopen al op ze voor. We trappen even op de rem qua maatregelen die we zelf nemen, want al gaan we 100% belasting heffen, al het geld weghalen bij de zorg, defensie, enzovoort, dan nog gaan we het klimaatdoel niet halen. We zijn dan alleen maar bezig met onszelf verarmen zonder dat we concreet ons doel bereiken. Al voelt het moreel natuurlijk wel goed."
Als we even gebruik van benzine nemen. Dat is sinds 2015 gestegen. Ik weet niet hoe je dat voorlopen wil noemen. We trappen even op de rem zodat het niet nog meer stijgt?Uniciteit schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 18:10:
We lopen al op ze voor. We trappen even op de rem qua maatregelen die we zelf nemen, want al gaan we 100% belasting heffen, al het geld weghalen bij de zorg, defensie, enzovoort, dan nog gaan we het klimaatdoel niet halen. We zijn dan alleen maar bezig met onszelf verarmen zonder dat we concreet ons doel bereiken. Al voelt het moreel natuurlijk wel goed."
Ja, we doen het fantastisch.
Je zou kunnen stellen dat we het mondiale gemiddelde in ieder geval niet omhoog willen duwen. dat doen we nu wel. Ten opzichte van de meeste landen stoten Nederlanders vele malen meer CO₂ uit. We lopen achter op het EU-gemiddelde. We doen het nauwelijks beter dan China, en China heeft een nogal heftige maakindustrie, terwijl Nederland nauwelijks nog industrie heeft.Uniciteit schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 18:10:
Ik kan me ook prima vinden in het argument dat Nederland weinig zin kan hebben om mee te doen als landen als de VS, China en Rusland achterblijven.
Je kunt altijd wel een paar landen uitkiezen die het slechter doen, maar goed, op dezelfde manier kan ik vast wel wat mensen vinden die minder hard kunnen lopen dan ik. Dat maakt mij nog geen koploper bij de marathon.
Twee slechte voorbeelden imo, Rusland is economisch geen wereldmacht, vergelijkbaar met de Benelux.Uniciteit schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 18:10:
[...]
China stookt nu nog veel, maar is bezig met een enorme transitie die daar véle malen sneller gaat dan hier.
Als je naar de VS (drill drill drill) had gewezen, dan had ik je begrepen, dan doen we het idd goed.
@phicoh Ik wil echt graag constructief met je in discussie en ik heb naar mijn idee in ieder geval geprobeerd een constructieve bijdrage te doen. Met deze reactie kan ik helaas niet zoveel. Ik verwijs specifiek o.a. naar Rusland, de VS, China en Canada... en, misschien vervelend om te horen, we doen het toch echt nog wel beter dan hun.phicoh schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 20:43:
[...]
Als we even gebruik van benzine nemen. Dat is sinds 2015 gestegen. Ik weet niet hoe je dat voorlopen wil noemen. We trappen even op de rem zodat het niet nog meer stijgt?
Ja, we doen het fantastisch.
Het is voor jou natuurlijk ook fijn om ook een specifiek element (zoals de afzet van benzine) te benoemen, want daarmee ontwijk je een deel van de discussie en probeer je je eigen argument te stutten. Het is alleen niet helemaal fair. De afzet van benzine is inderdaad met ruim 7% gestegen... maar daarbij vermeld je niet:
1) dat gecorrigeerd voor de bevolkingsgroei dit een groei van ongeveer 1% is
2) dat de stijging vooral komt omdat mensen van LPG en diesel zijn afgezakt
3) het totale brandstofverbruik (benzine + diesel + LPG) met 12,5% is gedaald
4) per hoofd van de bevolking is het percentage bij punt 3 nog meer... want de bevolkingsgroei is in dat getal niet meegenomen
Ook kan ik niet veel met: "Ja, we doen het fantastisch." Dat schrijf ik namelijk nergens. Ik geef alleen aan dat het voor het klimaat compleet nutteloos is als de Nederlandse CO2 uitstoot zelfs naar 0 gaat, zolang de eerdergenoemde landen niet meedoen.
Vandaar dat ik eerder verwees naar de "moral high ground". Het is natuurlijk fijn om moreel het juiste te doen vanuit de gedachte dat de klimaatcrisis moet worden aangepakt. Het is op dit moment alleen dom & vooral ook contraproductief om het 'juiste' te doen als de eerdergenoemde landen ook aan het stagneren zijn of zelfs extra gaan uitstoten. Het doel (namelijk: "de klimaatcrisis aanpakken") bereik je dan namelijk niet. Wat je dan wel bereikt is schade aan de Nederlandse economie (wat weer doorsijpelt in de Nederlandse samenleving in de vorm van dalende koopkracht, meer armoede, meer ongelijkheid, enzovoort).
Mee eens. Ik heb nergens geschreven dat dit niet zou kloppen.CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 21:23:
[...]
Je zou kunnen stellen dat we het mondiale gemiddelde in ieder geval niet omhoog willen duwen. dat doen we nu wel. Ten opzichte van de meeste landen stoten Nederlanders vele malen meer CO₂ uit. We lopen achter op het EU-gemiddelde. We doen het nauwelijks beter dan China, en China heeft een nogal heftige maakindustrie, terwijl Nederland nauwelijks nog industrie heeft.
De genoemde landen (China, Rusland, VS) heb ik specifiek benoemd omdat dat niet zomaar 'een paar landen zijn', maar omdat CO2 uitstoot per hoofd van de bevolking groot is en omdat hun bevolkingsaantallen gigantisch zijn. Kortom: je hebt van die landen 100% medewerking nodig om de klimaatcrisis te bezweren. Als die landen niet meedoen, dan halen we onze wereldwijd gestelde doelen alsnog niet.Je kunt altijd wel een paar landen uitkiezen die het slechter doen, maar goed, op dezelfde manier kan ik vast wel wat mensen vinden die minder hard kunnen lopen dan ik. Dat maakt mij nog geen koploper bij de marathon.
Canada heb ik inderdaad ook genoemd. Hoge uitstoot per hoofd van de bevolking, maar inderdaad niet een gigantische bevolking... prima, laten we die weg in deze discussie.
Ik heb ook naar de VS verwezen. Daarnaast maakt het niet uit of Rusland wel of niet een economische wereldmacht is. Zij hebben een relatief grote bevolking met ook nog eens een hoge uitstoot per hoofd van de bevolking. Ook zij zullen dus mee moeten doen.Puppetmaster schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 21:57:
[...]
Twee slechte voorbeelden imo, Rusland is economisch geen wereldmacht, vergelijkbaar met de Benelux.
China stookt nu nog veel, maar is bezig met een enorme transitie die daar véle malen sneller gaat dan hier.
Als je naar de VS (drill drill drill) had gewezen, dan had ik je begrepen, dan doen we het idd goed.
Als China, de VS en Rusland stagneren en/of weer groeien in hun uitstoot, dan hoeft Nederland echt geen tien, honderd, duizend, tienduizend miljard - of welk bedrag je ook in gedachte hebt - uit te geven aan klimaatmaatregelen.
Ik zeg dus specifiek niet dat ik tegen klimaatmaatregelen ben. Ik zeg wel dat ik tegen (aanvullende) maatregelen ben als grote regio's (waaronder dus de VS, Rusland en China) niet meedoen (en dus een significant deel van de wereldbevolking niet), omdat:
a) de klimaatdoelen dan, ongeacht wat wij doen, niet worden gehaald
b) het Nederland economisch wel schade berokkend (wat doorsijpelt in de vorm van welvaartsdaling over de gehele samenleving)
Oeps, my bad.
Tuurlijk kunnen we het niet alleen en idd als NL in 2030 als enige land klimaatneutraal is merkt de wereld er nog weinig van.
Wat echter ook speelt; we hebben als westerse wereld een voorbeeldfunctie. China schuilt nog achter hun ontwikkelingsland status met minder verplichtingen, maar zet desondanks wel serieuze stappen.
Als we als westers land niks (extra) ondernemen, liefst in EU verband, dan krijg je wereldwijd last van het omstandereffect. Iedereen gaat wachten op elkaar.
Dan weten we zéker dat Parijs by far niet gehaald wordt en de toekomst voor onze kinderen er niet goed uit ziet. En zeker als deltaland gaat juist ons dat ook weer veel kosten.
Bedenk daarbij ook dat een voorbeeldrol enorme economische kansen kan bieden. Of blijven we liever een land van boeren?
Intentionally left blank
Mee eens, ik denk dat er ook een serieuze kans ligt, maar dan moeten we o.a. het onderwijsstelsel niet omver trappencrisp schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 23:03:
Bedenk daarbij ook dat een voorbeeldrol enorme economische kansen kan bieden. Of blijven we liever een land van boeren?

We kunnen ook dijken blijven bouwen, over de hele wereld...
Misschien kan je even je bron noemen, hier is het CBS:Uniciteit schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 22:31:
[...]
@phicoh Ik wil echt graag constructief met je in discussie en ik heb naar mijn idee in ieder geval geprobeerd een constructieve bijdrage te doen. Met deze reactie kan ik helaas niet zoveel. Ik verwijs specifiek o.a. naar Rusland, de VS, China en Canada... en, misschien vervelend om te horen, we doen het toch echt nog wel beter dan hun.
Het is voor jou natuurlijk ook fijn om ook een specifiek element (zoals de afzet van benzine) te benoemen, want daarmee ontwijk je een deel van de discussie en probeer je je eigen argument te stutten. Het is alleen niet helemaal fair. De afzet van benzine is inderdaad met ruim 7% gestegen... maar daarbij vermeld je niet:
1) dat gecorrigeerd voor de bevolkingsgroei dit een groei van ongeveer 1% is
2) dat de stijging vooral komt omdat mensen van LPG en diesel zijn afgezakt
3) het totale brandstofverbruik (benzine + diesel + LPG) met 12,5% is gedaald
4) per hoofd van de bevolking is het percentage bij punt 3 nog meer... want de bevolkingsgroei is in dat getal niet meegenomen
Ook kan ik niet veel met: "Ja, we doen het fantastisch." Dat schrijf ik namelijk nergens. Ik geef alleen aan dat het voor het klimaat compleet nutteloos is als de Nederlandse CO2 uitstoot zelfs naar 0 gaat, zolang de eerdergenoemde landen niet meedoen.
Vandaar dat ik eerder verwees naar de "moral high ground". Het is natuurlijk fijn om moreel het juiste te doen vanuit de gedachte dat de klimaatcrisis moet worden aangepakt. Het is op dit moment alleen dom & vooral ook contraproductief om het 'juiste' te doen als de eerdergenoemde landen ook aan het stagneren zijn of zelfs extra gaan uitstoten. Het doel (namelijk: "de klimaatcrisis aanpakken") bereik je dan namelijk niet. Wat je dan wel bereikt is schade aan de Nederlandse economie (wat weer doorsijpelt in de Nederlandse samenleving in de vorm van dalende koopkracht, meer armoede, meer ongelijkheid, enzovoort).
https://www.cbs.nl/nl-nl/...brandstofafzet-wegvervoer
LPG is te verwaarlozen. Diesel is inderdaad gedaald, maar dat heeft het allerlei oorzaken.
Je kan het wel 'moral high ground' gaan noemen. Feit is gewoon dat we het erg slecht doen. Misschien is het moeilijk dat te erkennen.
We hebben afgesproken dat onze uitstoot t.o.v. 1990 zou gaan dalen. Dan je wel zeggen, we hebben enorm veel buitenlanders uitgenodigd, nu mogen we meer gaan uitstoten. Maar dat was geen onderdeel van de afspraak. (Ik noem expliciet even buitenlanders, dat daar komt onze bevolkingsgroei vandaan).
Wat we ook massaal hebben gedaan is produktie verschuiven naar China. En dan nu gaan klagen dat in China de CO2 uitstoot groeit. Dus terwijl wij al niet aan onze doelstelling gaan voldoen, gaan we wel met het vingertje wijzen naar China, dat wel onze produkten mag maken. Inclusief de PV, de accu's en de magneten die we nodig hebben voor de energie transitie. Over 'moral high ground' gesproken.
Misschien gewoon eens tijd om te erkenen dat we het gewoon erg slecht doen. Dat we een land zijn dat gebaseerd is op vervuiling en uitbuiting. En dat we teveel genieten van onze welvaart om daar iets aan te veranderen. Ja, dat voelt niet goed. Helaas is het wel zo.
Ik offer mij wel op in deze draad: Je hebt gelijk.phicoh schreef op woensdag 23 april 2025 @ 01:36:…Misschien gewoon eens tijd om te erkenen dat we het gewoon erg slecht doen. Dat we een land zijn dat gebaseerd is op vervuiling en uitbuiting. En dat we teveel genieten van onze welvaart om daar iets aan te veranderen. Ja, dat voelt niet goed. Helaas is het wel zo.
Ik wil dan ook iedereen in Nederland aansporen om het eigen gedrag aan te passen. Niet dat het veel uitmaakt, maar het voelt wel lekker
Ja, het is niet gek om cynisch te zijn. Dat hoort bij grote veranderprocessen: ontkenning (we zijn prima bezig), die anderen moet eerst maar eens wat doen, het is hopeloos (slecht OV), de overheid moet wat doen. Het hoort er allemaal bij.Roenie schreef op woensdag 23 april 2025 @ 03:38:
Ik offer mij wel op in deze draad: Je hebt gelijk.
Ik wil dan ook iedereen in Nederland aansporend om het eigen gedrag aan te passen. Niet dat het veel uitmaakt, maar het voelt wel lekker;)
Uiteindelijk komt het besef dat er een groot probleem is en dat het pijn gaat doen. Als dat besef er is dan komt er ruimte voor de politieke beslissing welke oplossing er gekozen wordt, wie minder en wie meer pijn zal lijden.
Mee eens en wat jij hier plaatst is genuanceerd en kan ik me een redelijk eind in vinden. Misschien om het wat meer beeldender te maken: ik vind alleen niet dat als je een schaal van 1 op 10 hebt (1 = geen maatregelen, 10 = maximaal), dat wij op 10 moeten zitten als de grote blokken op - ik noem maar wat - 3 of 4 zitten. Ik kan me er dan prima in vinden dat Nederland en andere EU landen op 5 of 6 gaan zitten met het doel de rest mee te krijgen. Als de andere landen dan ook harder stappen gaan zetten en op 5 uitkomen, dan kunnen wij weer prima naar 6 of 7.Puppetmaster schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 22:57:
[...]
Oeps, my bad.
Tuurlijk kunnen we het niet alleen en idd als NL in 2030 als enige land klimaatneutraal is merkt de wereld er nog weinig van.
Wat echter ook speelt; we hebben als westerse wereld een voorbeeldfunctie. China schuilt nog achter hun ontwikkelingsland status met minder verplichtingen, maar zet desondanks wel serieuze stappen.
Als we als westers land niks (extra) ondernemen, liefst in EU verband, dan krijg je wereldwijd last van het omstandereffect. Iedereen gaat wachten op elkaar.
Dan weten we zéker dat Parijs by far niet gehaald wordt en de toekomst voor onze kinderen er niet goed uit ziet. En zeker als deltaland gaat juist ons dat ook weer veel kosten.
Het probleem in dit topic, voor mij, is dat sommigen op die schaal nu al echt op 9-10 willen gaan zitten en tegelijkertijd niet eens willen benoemen dat China, Rusland en de VS op die schaal eerder rond de 2 zitten.
Moreel voelt het misschien juist dat wij op 9-10 gaan zitten, maar het is ontzettend schadelijk voor onze Nederlandse samenleving als grote blokken niet meedoen... dan behaal je dus het klimaatdoel niet (waar het om zou moeten gaan) en kost het wel veel welvaart.
Maar nogmaals: zoals jij het plaatst is genuanceerd en ik denk dat we eigenlijk al een heel eind bij elkaar in de buurt zitten.
Absoluut, maar dat geldt voor zoveel sectoren. Gelukkig is de Nederlandse economie in heel veel sectoren best sterk en ongetwijfeld dat er zat slimme Nederlandse koppen rondlopen die denken: "Hee, er zijn best wat landen die inzetten op vergroenen (met een bevolking van X honderd miljoen mensen en dus een grote afzetmarkt). Er zijn veel subsidies van overheden als simpelweg regelgeving die vergroening in de markten oplegt... daar kan ik wel geld verdienen!" Wat mij betreft hoeft daar overigens verder niet de tegenstelling over te staan van 'het is of boeren of een voorbeeldrol met economische kansen'.crisp schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 23:03:
Thanks voor je reactie! Grappig, mijn bron is precies die pagina van het CBS.phicoh schreef op woensdag 23 april 2025 @ 01:36:
[...]
Misschien kan je even je bron noemen, hier is het CBS:
https://www.cbs.nl/nl-nl/...brandstofafzet-wegvervoer
LPG is te verwaarlozen. Diesel is inderdaad gedaald, maar dat heeft het allerlei oorzaken.
Je kan het wel 'moral high ground' gaan noemen. Feit is gewoon dat we het erg slecht doen. Misschien is het moeilijk dat te erkennen.
We hebben afgesproken dat onze uitstoot t.o.v. 1990 zou gaan dalen. Dan je wel zeggen, we hebben enorm veel buitenlanders uitgenodigd, nu mogen we meer gaan uitstoten. Maar dat was geen onderdeel van de afspraak. (Ik noem expliciet even buitenlanders, dat daar komt onze bevolkingsgroei vandaan).
Wat we ook massaal hebben gedaan is produktie verschuiven naar China. En dan nu gaan klagen dat in China de CO2 uitstoot groeit. Dus terwijl wij al niet aan onze doelstelling gaan voldoen, gaan we wel met het vingertje wijzen naar China, dat wel onze produkten mag maken. Inclusief de PV, de accu's en de magneten die we nodig hebben voor de energie transitie. Over 'moral high ground' gesproken.
Misschien gewoon eens tijd om te erkenen dat we het gewoon erg slecht doen. Dat we een land zijn dat gebaseerd is op vervuiling en uitbuiting. En dat we teveel genieten van onze welvaart om daar iets aan te veranderen. Ja, dat voelt niet goed. Helaas is het wel zo.
Ik denk dat we verder niet nader tot elkaar komen. Jij wil heel graag dat anderen zeggen dat wij het vooral heel slecht doen. In de post die jij citeert verwijs ik letterlijk naar jouw sarcastische 'we doen het fantastisch' en schrijf ik expliciet dat ik dat nergens zeg. Daaruit kan je dus wel halen dat ik echt niet zeg dat we het goed doen. Maar toch krijg ik nu weer 4 alinea's terug over hoe slecht Nederland wel niet is. Zelfs als je vindt dat het nog beter moet, is het belachelijk om te ontkennen alsof er helemaal niets is gebeurd. Positieve signalen passen niet in jouw straatje en wereldbeeld... iedereen moet daarin mee. Maar: het enige wat ik zeg is dat, kijkend naar zowel de gestegen bevolkingsgroei en de flink gegroeide economie sinds 2015, je echt niet kan stellen dat we 100% op dezelfde voet zijn doorgegaan en dat er echt wel stappen worden gezet. De brandstofafzet is ondanks al die groei met 12,5% gedaald. Voor jou is het onvoldoende en wil je er vooral op blijven hameren hoe slecht we het doen. Voor mij is het iets wat nog beter kan, maar ik erken wel dat er desondanks sprake van verbetering is: in plaats van een flinke stijging - die je bij een hogere bevolkingsgroei en flink groeiende economie mag verwachten - zien we een daling.
Is het echt zo moeilijk om te zeggen: "Ja, er is verbetering, maar ik vind dat het nog harder moet en realistisch ook kan om redenen X, Y, Z."?
Zelfs bij harde cijfers over de brandstofafzet krijg je het er niet uit om te zeggen dat er stappen zijn gemaakt. Wel lukt het je om van alles te verzinnen om die cijfers irrelevant te maken... 'daling LPG is te verwaarlozen', 'daling diesel... ja... dat heeft toch allerlei oorzaken'. Pak het juist als winst! "Mooi, auto's worden zuiniger en die regelgeving werkt, de subsidies voor elektrische auto's hebben effect, etc"... wat dan ook om je mening goed te onderbouwen!
Verder kan ik niet zoveel met je China-relaas, want blijkbaar wat er ook over China wordt gezegd... het is toch 'onze' fout. Stijgende CO2 uitstoot? 'Ja, maar... ontwikkelingsland'. Hogere CO2 uitstoot per hoofd van de bevolking? 'Ja, hallo... wij verplaatsen onze productie daarnaartoe'. En als dat allemaal niet werkt... dan moeten we maar wel beseffen dat zij de PV, accu's en magneten voor onze energietransitie maken, ofzo?
Het maakt me niet uit wat de oorzaak is van China's uitstoot, Amerika's uitstoot of Rusland's uitstoot. De realiteit is dat ook hun CO2 uitstoot gewoon omlaag moet. Als zij niet meedoen, dan maakt het 0% uit wat wij in Nederland doen.
Ik hoop niet dat je de excusen die je voor China aandraagt echt meent. Er is best wat voor te zeggen dat veel productie voor het Westen daar plaatsvindt en het niet gek is dat we daardoor een deel van de CO2 uitstoot als het ware hebben uitbesteed. Maar het is ook onzin om te stellen dat China in dit hele verhaal niet relevant is omdat we eerst maar eens naar onszelf moeten kijken. China's deelname aan klimaatmaatregelen en bijbehorende CO2 uitstoot (en ook die van Rusland en de VS) is cruciaal om de klimaatdoelen te behalen. Als je dat oprecht niet meeneemt, dan vind je het vooral gewoon heel belangrijk dat Nederland een schuldgevoel moet hebben, iedereen dat moet benoemen door vooral te zeggen hoe slecht we wel niet zijn en dat schuldgevoel toont via klimaatmaatregelen en welvaartsverlies - zelfs als die maatregelen in the grand scheme of things niks betekenen voor het klimaat als China, Rusland en de VS niet meedoen.
[ Voor 3% gewijzigd door Uniciteit op 23-04-2025 20:49 ]
Weer een dieptepuntje rond de deel-mobiliteit: in Rotterdam worden de deelfietsen zo misbruikt dat de aanbieder een complete wijk op 'verboden gebied' heeft gezet. Het bericht zit achter pay-wall maar de strekking is dat de fietsen gekraakt worden om er mee te joy-riden zonder te betalen (zonder aandrijving, die werkt dan niet), gedumpt op allerlei plekken en/of gesloopt.
Eerder vertrokken uit Amersfoort al Tier, Bird en Go-Sharing omdat het niet meer uit kon i.c.m. vandalisme.
In Utrecht zie ik in ieder geval nog de lichtgroene fietsen (was Tier maar heet nu geloof ik Dott) flink veel staan. Ik heb ze zelf incidenteel wel eens gebruikt (als terugrit van het industrieterrein na wegbrengen auto naar garage). Omdat je ze alleen boete-vrij kan achterlaten op aangegeven locaties en aandrijving wegvalt op wegen waar je er überhaupt niet mee mag fietsen (centrum) zijn die inmiddels redelijk 'netjes' geintegreerd in het stadsbeeld. Ze liggen in ieder geval niet meer her en der verspreid over de stoepen. En volgens mij zijn ze ook niet zo makkelijk te kraken als die in R'dam (of de bewoners van Utrecht zijn wat minder aso). Ik zie ze in ieder geval niet vaak kapot ergens liggen of rondrijden zonder aandrijving. Maar of het zakelijk ook succesvol is? Goede vraag. De bakfietsen (Cargaroo) waren dat in ieder geval niet, die aanbieder is ook alweer vertrokken.
Weet iemand óf aanbieders van deelfietsen eigenlijk al winst draaien? Of blijft dat zoeken naar marktaandeel en investeren in de hoop er ooit als winnaar uit te komen?
En misschien ook interessant voor de discussie: gaan deelfietsen in de grote steden van NL ooit echt werken? Of is dit een bevlieging en rijdt er over 10 jaar geen enkele meer rond?
Als het aan de gemeenten ligt dan moeten er zoveel mogelijk opties komen, maar zonder dat ze zelf de knip hoeven te trekken. Maar vooralsnog lijken de aanbieders stilletjes aan te verdwijnen.
Enige echte succesvoorbeelden die ik kan bedenken zijn de OV-fiets (maar die valt een beetje in een andere categorie denk ik) en de Swapfiets (maar dat is in feite geen deelfiets maar meer een soort private lease fiets
).
Eerder vertrokken uit Amersfoort al Tier, Bird en Go-Sharing omdat het niet meer uit kon i.c.m. vandalisme.
In Utrecht zie ik in ieder geval nog de lichtgroene fietsen (was Tier maar heet nu geloof ik Dott) flink veel staan. Ik heb ze zelf incidenteel wel eens gebruikt (als terugrit van het industrieterrein na wegbrengen auto naar garage). Omdat je ze alleen boete-vrij kan achterlaten op aangegeven locaties en aandrijving wegvalt op wegen waar je er überhaupt niet mee mag fietsen (centrum) zijn die inmiddels redelijk 'netjes' geintegreerd in het stadsbeeld. Ze liggen in ieder geval niet meer her en der verspreid over de stoepen. En volgens mij zijn ze ook niet zo makkelijk te kraken als die in R'dam (of de bewoners van Utrecht zijn wat minder aso). Ik zie ze in ieder geval niet vaak kapot ergens liggen of rondrijden zonder aandrijving. Maar of het zakelijk ook succesvol is? Goede vraag. De bakfietsen (Cargaroo) waren dat in ieder geval niet, die aanbieder is ook alweer vertrokken.
Weet iemand óf aanbieders van deelfietsen eigenlijk al winst draaien? Of blijft dat zoeken naar marktaandeel en investeren in de hoop er ooit als winnaar uit te komen?
En misschien ook interessant voor de discussie: gaan deelfietsen in de grote steden van NL ooit echt werken? Of is dit een bevlieging en rijdt er over 10 jaar geen enkele meer rond?
Als het aan de gemeenten ligt dan moeten er zoveel mogelijk opties komen, maar zonder dat ze zelf de knip hoeven te trekken. Maar vooralsnog lijken de aanbieders stilletjes aan te verdwijnen.
Enige echte succesvoorbeelden die ik kan bedenken zijn de OV-fiets (maar die valt een beetje in een andere categorie denk ik) en de Swapfiets (maar dat is in feite geen deelfiets maar meer een soort private lease fiets
[ Voor 10% gewijzigd door Valorian op 29-04-2025 21:26 ]
Als aanbieders denken ergens een flink aantal fietsen te kunnen dumpen om marktaandeel te krijgen en verder geen goed plan hebben om winst te maken, dan wordt de markt verziekt en weet niemand of beter, maar duurdere initiatieven niet gaan werken.Valorian schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 21:24:
Enige echte succesvoorbeelden die ik kan bedenken zijn de OV-fiets (maar die valt een beetje in een andere categorie denk ik) en de Swapfiets (maar dat is in feite geen deelfiets maar meer een soort private lease fiets).
Wat op dit moment logisch lijkt is om de OV-fiets uit te bouwen. We hebben de pech dat alles draait om markt. Dus we kunnen niet de OV-fiets tot nationale huurfiets bestempelen en zorgen dat je die op zoveel mogelijk plekken kan huren.
Tsja.. De vraag is of het hele model van de commerciele aanbieders wel 'uitkan' , zelfs voor een monopolist in een grote stad met veel potentiële fietsers. De elektrische deelfiets heeft een enorm nadeel dat er 24/7 mensen in busjes moeten rondrijden om accu's te wisselen. Dat is kostbaar, zeker in een economie met lage werkloosheid waar vinden van genoeg goed personeel een uitdaging is. Zo'n logistieke nachtmerre is voor de OV-fiets niet van toepassing, zeker ook omdat je die dingen in principe alleen mag inleveren waar je ze gehaald hebt (tenzij je een boete wilt betalen).phicoh schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 11:30:
[...]
Als aanbieders denken ergens een flink aantal fietsen te kunnen dumpen om marktaandeel te krijgen en verder geen goed plan hebben om winst te maken, dan wordt de markt verziekt en weet niemand of beter, maar duurdere initiatieven niet gaan werken.
Wat op dit moment logisch lijkt is om de OV-fiets uit te bouwen. We hebben de pech dat alles draait om markt. Dus we kunnen niet de OV-fiets tot nationale huurfiets bestempelen en zorgen dat je die op zoveel mogelijk plekken kan huren.
Het doet mij een beetje denken aan wat er gebeurde met de flitsbezorgers. Daarvan had je er op den duur ook een stuk of 5 per stad en voor minimale bezorgkosten lieten mensen een bakje yoghurt of een snicker naar kantoor komen omdat ze te lui waren om te lopen. Meteen was al bekend dat die service niet winstgevend kon zijn zolang je als dienst niet 100% marktaandeel had. Inmiddels zijn vrijwel alle partijen vertrokken, de enige die nog actief is in Nederland lijkt Flink. En zelfs vanuit die positie (geen concurrentie meer qua flits-bezorging) vraag ik mij nog af hoe die dienst uit kan en of het een blijvertje is.
Het logische model voor Nederland is iemand die in een vreemde stad gedurende de dag een fiets nodig heeft en in het algemeen dezelfde dag die fiets weer inlevert. Of eventueel blijft logeren en dan die fiets voor die periode huurt.Valorian schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 12:52:
Zo'n logistieke nachtmerre is voor de OV-fiets niet van toepassing, zeker ook omdat je die dingen in principe alleen mag inleveren waar je ze gehaald hebt (tenzij je een boete wilt betalen).
Ik denk eigenlijk alleen touristen van A naar B willen fietsen. Maar het niet gek als je daar ook extra voor moet betalen.
Dat is heel anders dan een deelauto die juist in de buurt van een woning moet staan.
Ja, maar je moet ook in die vreemde stad komen en dat is meestal per trein. En dan kun je dus prima een OV-fiets nemen.phicoh schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 13:15:
Het logische model voor Nederland is iemand die in een vreemde stad gedurende de dag een fiets nodig heeft en in het algemeen dezelfde dag die fiets weer inlevert. Of eventueel blijft logeren en dan die fiets voor die periode huurt.
Veel te veel mensen hebben een fiets in Nederland om een deelfiets een succes te maken. Ik denk dat het alleen kan werken in heel dichtbevolkte wijken waar bij wijze van bewoners niet eens stallingsruimte voor een eigen fiets hebben.
Of juist automobilisten die de auto op een P+R zetten en vanuit daar met de fiets de stad in gaan?Dennis schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 13:45:
[...]
Ja, maar je moet ook in die vreemde stad komen en dat is meestal per trein. En dan kun je dus prima een OV-fiets nemen.
Veel te veel mensen hebben een fiets in Nederland om een deelfiets een succes te maken. Ik denk dat het alleen kan werken in heel dichtbevolkte wijken waar bij wijze van bewoners niet eens stallingsruimte voor een eigen fiets hebben.
Dat zou een goede plek zijn voor OV-fiets.Roenie schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 13:44:
Of juist automobilisten die de auto op een P+R zetten en vanuit daar met de fiets de stad in gaan?
Maar dan zijn 's ochtends alle fietsen weg en pas 's avonds weer terug.Dennis schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 13:45:
[...]
Ja, maar je moet ook in die vreemde stad komen en dat is meestal per trein. En dan kun je dus prima een OV-fiets nemen.
Net een fiets zou ten alle tijde ergens gestald moeten kunnen worden. Niet de traditionele 5* fietsen per persoon natuurlijk. Want ook die deel-fiets moet ergens gestald worden en een groot deel zal dagelijks een fiets gebruiken, dus je kan niet toe met maar 50% van de fietsen voor het aantal bewoners.
*goede fiets, backup fiets, barrel, racefiets en $redenen-fiets.
Ik zie veel mogelijkheden in auto-luwe wijken (wel met auto komen, laden/lossen/verhuizen, maar niet permanent parkeren) met P+R garage aan de rand van de stad, met ruim voldoende (OV)fiets-plaatsen.Roenie schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 13:44:
[...]
Of juist automobilisten die de auto op een P+R zetten en vanuit daar met de fiets de stad in gaan?
BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Ik zie het probleem niet. Iemand die regelmatig ergens een fiets nodig heeft, heeft een stationsfiets, die staat ook in een stalling. Het enige verschil is of je eigenaar bent van de fiets of niet.DropjesLover schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 14:42:
Maar dan zijn 's ochtends alle fietsen weg en pas 's avonds weer terug.
Net een fiets zou ten alle tijde ergens gestald moeten kunnen worden. Niet de traditionele 5* fietsen per persoon natuurlijk. Want ook die deel-fiets moet ergens gestald worden en een groot deel zal dagelijks een fiets gebruiken, dus je kan niet toe met maar 50% van de fietsen voor het aantal bewoners.
Eigenaar zijn is, op de lange termijn fors goedkoper dan huren. Een OV fiets huren kost €4,65/dag. Doe dat een jaartje a 250 dagen/jaar en het is een leuk bedrag waar je een aardige fiets _nieuw_ voor kan kopen. Onderhoud is onzin, dat is bij een recente fiets €100 in 5 jaar (3 lekke banden en eens ketting spannen).phicoh schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 14:51:
[...]
Ik zie het probleem niet. Iemand die regelmatig ergens een fiets nodig heeft, heeft een stationsfiets, die staat ook in een stalling. Het enige verschil is of je eigenaar bent van de fiets of niet.
En mensen willen nu eenmaal ook eigen dingen hebben. Al was het maar om niet telkens het stuur en zadel op juiste hoogte te moeten zetten. Dat moet je niet tegen willen gaan werken, niet bij dermate geringe winst.
[ Voor 3% gewijzigd door DropjesLover op 02-05-2025 14:58 ]
BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Ja, maar als je bijv. 2 dagen per week naar je werk moet en je werkgever betaalt dan is het een stuk minder moeite. En als je eigen fiets ergens 365 dagen per jaar stalt dan is dat ook niet gratis.DropjesLover schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 14:58:
Eigenaar zijn is, op de lange termijn fors goedkoper dan huren. Een OV fiets huren kost €4,65/dag. Doe dat een jaartje a 250 dagen/jaar en het is een leuk bedrag waar je een aardige fiets _nieuw_ voor kan kopen. Onderhoud is onzin, dat is bij een recente fiets €100 in 5 jaar (3 lekke banden en eens ketting spannen).
En mensen willen nu eenmaal ook eigen dingen hebben. Al was het maar om niet telkens het stuur en zadel op juiste hoogte te moeten zetten. Dat moet je niet tegen willen gaan werken, niet bij dermate geringe winst.
Op het station kost stallen voor 24u nog steeds niks.phicoh schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 15:25:
[...]
Ja, maar als je bijv. 2 dagen per week naar je werk moet en je werkgever betaalt dan is het een stuk minder moeite. En als je eigen fiets ergens 365 dagen per jaar stalt dan is dat ook niet gratis.
Je werkgever betaalt de trein wel, maar de OV-fiets vaak niet, omdat ze er vanuit gaan dat iedereen een fiets heeft...
BThGvNeOA
Dat doen ze her en der al, spotgoedkope leenfietsen klaarzetten bij een P+R.
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
Dat stallen kost hoe dan ook geld voor het weekend. En als je minder dan 5 dagen per week werkt dan kost het die dagen ook.DropjesLover schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 15:45:
Op het station kost stallen voor 24u nog steeds niks.
Je werkgever betaalt de trein wel, maar de OV-fiets vaak niet, omdat ze er vanuit gaan dat iedereen een fiets heeft...
Ja, we hebben in Nederland rare ideeën over vergoeding van fietskosten. In het kader van de toekomst van de mobiliteit zou het goed zijn om daar wat rianter mee om te gaan. Waarom zou het zo zijn dat als je vanaf het station een bus neemt (naar het werk of thuis) het wel vergoed wordt, maar een fiets niet.
Ondertussen een inkijkje in Utrecht:
De stad is alle wijken aan het overzetten naar betaald parkeren. Dit betekent dat in de komende jaren een voor een alle wijken over gaan naar vergunningensysteem. Binnen een jaar of 9 zullen mensen zelfs in de uithoeken van de stad (zoals hier in Vleuterweide, bijna 10km van Utrecht-stad of hier in Overvecht Noord-Oost, de armste wijk van de stad, 6km van het centrum straks een betaald parkeren vergunning moeten aanschaffen voor hun auto. Of dit een goede ontwikkeling is kan je over twisten, maar feit is dat Utrecht en masse op partijen stemt die dit graag willen dus op papier is er een grote meerderheid voor.
Het systeem is op zich niet zo gek ontworpen: de betaald-parkeren-tijd is van 06:00-11:00 's ochtends. Dit lijkt vreemd en arbitrair gekozen, maar het idee is dat je daarmee bewoners verplicht een vergunning aan te vragen (en ontmoedigt veel auto's te nemen) maar mensen minimaal opzadelt met gedoe bij bezoek. Immers komt bezoek vaak (niet altijd) in de middag en avond. Zo zou moeten worden voorkomen dat mensen isoleren omdat vrienden, famliie of mantelzorg geen zin meer heeft om langs te komen vanuit kostenoogpunt.
Helaas heeft Utrecht ervoor gekozen om dit systeem niet in één keer in te voeren maar per wijk. Elke 6 maanden komt er een 'ring' aan wijken of subwijken bij. Vorige week is er weer een fase afgerond en nu hoort mijn wijk ineens bij de eerste wijken (vanaf centrum gerekend) die nog vrij parkeren bieden. En omdat ik ook nog eens aan de rand woon zijn de straten hier letterlijk de 'go to' voor mensen in de wijk hiernaast die nog géén vergunning hebbren aangevraagd, of teveel auto's hebben en geen vergunning krijgen. Een eerste auto kost slechts 4 tientjes per kwartaal. Maar de volgende al snel het 3-4 voudige. Dus het lijkt erop dat veel bewoners van de omliggende wijken ook kiezen voor 1 vergunning en de tweede auto verderop (bij ons) parkeren waar het nog gratis is. Het staat hier nu ramvol (zo vol dat verhuiswagens of vuilniswagens regelmatig niet verder kunnen door auto's op hoeken en versmalde drempels). Vrij dramatisch.
Kortom, waar ik tot voor kort een 'I couldn't care less' houding had tegenover het beoogde systeem zie ik het nu maar wat graag snel doorgevoerd worden hier. Want ik vind het écht geen probleem om een stukje te lopen, maar het is nu letterlijk zoeken 's avonds naar waar überhaupt nog plek is. Het zal wellicht een (effectieve) strategie zijn van de gemeente: met elke 'ring' die erbij komt maak je de volgende warm om ook mee te gaan...
Hopelijk 'mag' ik over in 2026.
Ter illustratie:
https://www.utrecht.nl/fi...2-3-zonder-jaartallen.jpg
- Geel was al betaald parkeren
- Oranje is betaald sinds 1 mei 2025
- Lichtblauw is 2026
- Donkerblauw 2030+
------
Hoe doen andere grote steden dit? Op dezelfde manier? Ging dat allemaal zonder slag of stoot?
De stad is alle wijken aan het overzetten naar betaald parkeren. Dit betekent dat in de komende jaren een voor een alle wijken over gaan naar vergunningensysteem. Binnen een jaar of 9 zullen mensen zelfs in de uithoeken van de stad (zoals hier in Vleuterweide, bijna 10km van Utrecht-stad of hier in Overvecht Noord-Oost, de armste wijk van de stad, 6km van het centrum straks een betaald parkeren vergunning moeten aanschaffen voor hun auto. Of dit een goede ontwikkeling is kan je over twisten, maar feit is dat Utrecht en masse op partijen stemt die dit graag willen dus op papier is er een grote meerderheid voor.
Het systeem is op zich niet zo gek ontworpen: de betaald-parkeren-tijd is van 06:00-11:00 's ochtends. Dit lijkt vreemd en arbitrair gekozen, maar het idee is dat je daarmee bewoners verplicht een vergunning aan te vragen (en ontmoedigt veel auto's te nemen) maar mensen minimaal opzadelt met gedoe bij bezoek. Immers komt bezoek vaak (niet altijd) in de middag en avond. Zo zou moeten worden voorkomen dat mensen isoleren omdat vrienden, famliie of mantelzorg geen zin meer heeft om langs te komen vanuit kostenoogpunt.
Helaas heeft Utrecht ervoor gekozen om dit systeem niet in één keer in te voeren maar per wijk. Elke 6 maanden komt er een 'ring' aan wijken of subwijken bij. Vorige week is er weer een fase afgerond en nu hoort mijn wijk ineens bij de eerste wijken (vanaf centrum gerekend) die nog vrij parkeren bieden. En omdat ik ook nog eens aan de rand woon zijn de straten hier letterlijk de 'go to' voor mensen in de wijk hiernaast die nog géén vergunning hebbren aangevraagd, of teveel auto's hebben en geen vergunning krijgen. Een eerste auto kost slechts 4 tientjes per kwartaal. Maar de volgende al snel het 3-4 voudige. Dus het lijkt erop dat veel bewoners van de omliggende wijken ook kiezen voor 1 vergunning en de tweede auto verderop (bij ons) parkeren waar het nog gratis is. Het staat hier nu ramvol (zo vol dat verhuiswagens of vuilniswagens regelmatig niet verder kunnen door auto's op hoeken en versmalde drempels). Vrij dramatisch.
Kortom, waar ik tot voor kort een 'I couldn't care less' houding had tegenover het beoogde systeem zie ik het nu maar wat graag snel doorgevoerd worden hier. Want ik vind het écht geen probleem om een stukje te lopen, maar het is nu letterlijk zoeken 's avonds naar waar überhaupt nog plek is. Het zal wellicht een (effectieve) strategie zijn van de gemeente: met elke 'ring' die erbij komt maak je de volgende warm om ook mee te gaan...
Hopelijk 'mag' ik over in 2026.
Ter illustratie:
https://www.utrecht.nl/fi...2-3-zonder-jaartallen.jpg
- Geel was al betaald parkeren
- Oranje is betaald sinds 1 mei 2025
- Lichtblauw is 2026
- Donkerblauw 2030+
------
Hoe doen andere grote steden dit? Op dezelfde manier? Ging dat allemaal zonder slag of stoot?
Verschillend, vaak is er veel weerstand tegen betaald parkeren die wegebt zodra de belendende wijk betaald parkeren krijgt en de overlast zich verplaatst. In zekere zin is dat waterbedeffect beleid om daarmee politieke steun voor het invoeren te verwerven.Valorian schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 20:22:
In Amsterdam is in meerdere delen van Noord voorzichtig betaald parkeren ingevoerd maar onlangs heeft men die waterbedstrategie opgegeven en besloten in geheel Noord (een aardig groot gebied) betaald parkeren in vrijwel in één keer in te voeren dit jaar.
https://www.amsterdam.nl/...n/betaald-parkeren-noord/
Saillant detail: ik zag dat de gemeente Oostzaan een bezwaar had ingediend, omdat ze bang waren voor een waterbedeffect van verkeersoverlast naar hun gemeente.
Het zal voor veel oudere Noorderlingen best wennen zijn want er zijn er veel die gewend zijn alles met de auto te doen al kun je het prima fietsen.
Ah, interessant om te zien dat de parkeervergunningen in Amsterdam (Noord) maar 38 euro per 6 maanden kosten. In Utrecht wordt dat iets meer dan 40 per 3 maanden, twee keer zo duur dus. Het blijft natuurlijk peanuts op de totaalkosten van autorijden in NL, dus ik betwijfel of iemand nou vanwege die vergunning zijn auto van de hand doet. Maar wie weet gaan er nog wat weinig gebruikte tweede auto's uit (tweede auto vergunning is een stuk kostbaarder dan de eerste).ASW1 schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 21:02:
[...]
Verschillend, vaak is er veel weerstand tegen betaald parkeren die wegebt zodra de belendende wijk betaald parkeren krijgt en de overlast zich verplaatst. In zekere zin is dat waterbedeffect beleid om daarmee politieke steun voor het invoeren te verwerven.
In Amsterdam is in meerdere delen van Noord voorzichtig betaald parkeren ingevoerd maar onlangs heeft men die waterbedstrategie opgegeven en besloten in geheel Noord (een aardig groot gebied) betaald parkeren in vrijwel in één keer in te voeren dit jaar.
https://www.amsterdam.nl/...n/betaald-parkeren-noord/
Saillant detail: ik zag dat de gemeente Oostzaan een bezwaar had ingediend, omdat ze bang waren voor een waterbedeffect van verkeersoverlast naar hun gemeente.
Het zal voor veel oudere Noorderlingen best wennen zijn want er zijn er veel die gewend zijn alles met de auto te doen al kun je het prima fietsen.
Voor wie buiten zijn eigen parkeerrayon boodschappen doet of ergens heen gaat zal het wel wennen zijn ja. Dan mag je ineens betalen. En hopen dat de gemeente A'dam wél een goede app heeft (in Utrecht is dat misgegaan....)
€40 per 3 maanden ofwel €13/mnd is een prima prijsstelling vind ik. Een duidelijk slechts adminstratieve ksotenpost. En het inzicht om het niet 24/7 te laten gelden maar slechts een deel van de ochtend getuigd ook van inzicht.
Er zijn zat gemeenten waar de kosten (vergunning, hele dag en uurprijs) fors hoger zijn.
Veel "boomers" zijn zo gewend aan 2 auto's, dat zal wel een dingetje worden ja.
Ik zie dat ook bij mijn ouders. Beide auto's rijden nog geen 8k km/jaar. Beetje van/naar het centrum, naar de golfclub en af en toe naar de (klein)kinderen...
Er zijn zat gemeenten waar de kosten (vergunning, hele dag en uurprijs) fors hoger zijn.
Veel "boomers" zijn zo gewend aan 2 auto's, dat zal wel een dingetje worden ja.
Ik zie dat ook bij mijn ouders. Beide auto's rijden nog geen 8k km/jaar. Beetje van/naar het centrum, naar de golfclub en af en toe naar de (klein)kinderen...
BThGvNeOA
Let op:
Het onderwerp van het topic is de toekomst van mobiliteit tegen het licht van de klimaatproblematiek. Posts die dit onderwerp niet kunnen volgen zullen naar de trashcan worden verplaatst.
De vele offtopic zijstappen over rijgedrag, hyperspecifieke N=1-discussies, diepte over specifieke auto's of het ontstaan van bepaalde auto's voegen niets toe aan het onderwerp en horen hier niet thuis.
Het onderwerp van het topic is de toekomst van mobiliteit tegen het licht van de klimaatproblematiek. Posts die dit onderwerp niet kunnen volgen zullen naar de trashcan worden verplaatst.
De vele offtopic zijstappen over rijgedrag, hyperspecifieke N=1-discussies, diepte over specifieke auto's of het ontstaan van bepaalde auto's voegen niets toe aan het onderwerp en horen hier niet thuis.