Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
phicoh schreef op maandag 21 april 2025 @ 15:44:
[...]

Het is heel simpel. We hebben een maatschappij die gebaseerd is op vervuiling en uitbuiting. Dat moet stoppen. En voor voor klimaat zal er heel snel iets moeten gebeuren. De CO2 uitstoot zal over de hele linie in de komende 5 jaar en enorm omlaag moeten. En dat iedereen treffen die nu fossiele brandstoffen gebruikt.

Dus er is wel ruimte voor een paar auto's. Maar het hele land dat auto wil rijden, vliegvakanties, een huis vol met spullen. Dat kan gewoon niet.

En daar zit het probleem. Een groot deel van Nederland denkt gewoon door te kunnen gaan met vervuilen en uitbuiten alsof er niets aan de hand is.

Dus de auto is niet het probleem. Het probleem is dat maar weinig mensen zich een auto kunnen veroorloven als je alle negatieve effecten meeneemt. En een veel grotere groep denkt dat de overheid dan wel met een oplossing komt.

En vooral, dat de overheid eerst wel een alternatief regelt en dat ze net zolang auto kunnen rijden totdat dat alternatief 100% effectief en aanwezig is.
Kun jij accepteren dat je niet iedereen kunt bekeren naar gedrag dat jij als heilige graal ziet? Een deel gaat makkelijk om. Een ander deel met iets meer moeite. En een deel niet tot nauwelijks. Zonde van de energie die laatste groep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15:43
Roenie schreef op maandag 21 april 2025 @ 15:56:
Kun jij accepteren dat je niet iedereen kunt bekeren naar gedrag dat jij als heilige graal ziet? Een deel gaat makkelijk om. Een ander deel met iets meer moeite. En een deel niet tot nauwelijks. Zonde van de energie die laatste groep.
Dat is ongeveer hetzelfde als je afvragen of je iedereen kan bekeren om geen slaven meer te houden. Dat ik het als heilige graal zie om geen slaven te hebben.

Ja, dat kan en dat moet.

Of nog een voorbeeld. Indonesië kon ook vorstrekt net onafhankelijk worden. Vorstrekt onvoorstelbaar. En ook onvolstelbaar wat voor leed dat opgeleverd heeft. En toch is het gebeurd.

Zo zal het ook gaan met klimaat, biodiversiteit, etc. Over een eeuw kijkt men terug hoe idioot ze begin 21e eeuw bezig waren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:56

Destruction

(ex-)Automonteur

En vooral, dat de overheid eerst wel een alternatief regelt en dat ze net zolang auto kunnen rijden totdat dat alternatief 100% effectief en aanwezig is.
Het simpele feit is dat je niet eerst het OV aan de commerciële bedrijven kunt geven waarbij je de winsten privatiseert, om vervolgens toe te kijken hoe die commerciële bedrijven elke dienst die geen vette winst oplevert afschaft terwijl je ook mensen uit de auto's wil halen.

Zoals ik nu slechts 50 keer heb geprobeerd uit te leggen, iemand die geen alternatief heeft voor forenzen per auto heeft ook geen alternatief als forenzen met de auto ineens 500 euro per werkdag gaat kosten. Als jij wil dat 50% voortaan de auto laat staan, zul je voor die 50% ook een alternatief moeten verzorgen zodat je de noodzaak tot forenzen per auto weg neemt. En als je zo'n haast hebt om dat voor elkaar te krijgen, heb je dus ook haast om vandaag nog te beginnen dit te regelen.

Alleen deuren dicht willen smijten is hard roepen om een status quo die in ieder geval sommigen van ons hier zo zeggen te vrezen ;) Waarom je dan zou roepen om juist hetgeen je vreest is mij een raadsel, het gaat een oplossing voor het probleem in ieder geval niet dichterbij brengen. Het begint met beleid dat een breed draagvlak krijgt en voor iedereen haalbaar en betaalbaar is. Je kunt niet lopen zonder benen, dan heb je een rolstoel nodig. Iemand die van die rolstoel afhankelijk is gaat die niet inleveren zonder dat er een goed alternatief geboden gaat worden.

"Je" is in dit geval in het algemeen. Ik schijn dat er tegenwoordig extra bij te moeten zetten, dus bij deze.
Roenie schreef op maandag 21 april 2025 @ 15:56:
[...]
En een groep die zonder auto nergens meer komt zal hoe dan ook moeten blijven rijden. Hoe duur of strafbaar je het ook zou willen maken. Daarom roep ik herhaaldelijk op om eerst te zorgen dat iedereen een alternatief (zoals bijvoorbeeld het OV, veel efficiënter een grote massa mensen vervoeren gaat niet, zoals ook @Puppetmaster aangeeft) heeft voor autogebruik. Ook pas daarna kun je mensen die "eigenwijs" per auto blijven forenzen terwijl het ook anders kan extra gaan belasten in het kader van klimaatbeleid.

Ik ontken uiteraard nergens dat er ook mensen zijn die zonder nadenken voor elke rit die ze moeten maken blind in de auto stappen. En ja, daar heb ik me in het verleden ook wel schuldig aan gemaakt. Want natuurlijk is de auto lang niet altijd hét ideale vervoermiddel. Maar soms is er gewoonweg geen alternatief en dat zullen we ook moeten accepteren.

* Destruction weegt per af te leggen afstand af of dat met de fiets kan, en zo niet of dan de scooter afdoende is. Pas daarna komen motorfiets en de auto in beeld. Buiten m'n eigen woonplaats pak ik liever de motor dan de auto (voor privé that is). De motor neemt minder ruimte in dan een auto, verbruikt minder brandstof, met een motor sta je minder snel vast in files en dus krijg je ook meer gereden kilometers voor de uitstoot dan bij auto's het geval is. Stiekem is een motor heel geschikt voor individueel vervoer. En ook die komen steeds meer in elektrische vorm in de markt, maar die techniek loopt nog achter.

Voor werk, zoals ik hier eerder al uitgelegd heb, ontkom ik niet aan auto gebruik. Iets met gereedschap en materiaal. Dit nu nog met een euro 4 diesel busje. Een elektrische kan ik niet betalen maar omdat ik in de toekomst niet meer om evt. milieuzones heen wil hoeven denken/rijden ben ik wel heel serieus aan het kijken naar alternatieven voor een bus op diesel die voor mij wél haalbaar zijn (benzine of liefst lpg, flink trekgewicht, flinke laadruimte). Die stap ga ik vandaag of morgen nog niet meteen zetten (ik moet me daar eerst goed in verdiepen), maar die komt er dus wel aan. De kans dat dit mijn laatste auto op diesel is, is heel groot.

[ Voor 42% gewijzigd door Destruction op 21-04-2025 19:31 ]

Ford Transit 2.2TDCi '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online

En daar zit het probleem. Een groot deel van Nederland denkt gewoon door te kunnen gaan met vervuilen en uitbuiten alsof er niets aan de hand is.
Dat is niet zo gek. Daar betaalt men grof geld voor ter compensatie.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

[...]

Dus er is wel ruimte voor een paar auto's. Maar het hele land dat auto wil rijden, vliegvakanties, een huis vol met spullen. Dat kan gewoon niet.

[...]
Ik vind het mooi dat je er zo gepassioneerd over bent, maar "dat kan gewoon niet" is natuurlijk niet helemaal waar. Het kan alleen niet vanuit de gedachte dat klimaat op 1 komt en Nederland vol moet inzetten op klimaatmaatregelen. Maar het is prima te beargumenteren dat de 'klimaattransitie' in Nederland niet zo hard hoeft te gaan als jij nu zou willen. CO2 is echt een wereldwijd probleem. In dit geval zouden we zelfs morgen alle bedrijven in Nederland kunnen sluiten, alle dieren en Nederlanders omleggen en effectief zorgen voor nul CO2 uitstoot in Nederland... en dat heeft alsnog nihil effect op het klimaatprobleem.

Het is dan logischer om in de internationale politiek te pushen voor maatregelen en zoveel mogelijk landen mee te krijgen, maar om als Nederland zeker ook niet meer aan klimaatmaatregelen te doen als bijv. de VS en andere grote economieën.

Als iedereen mee gaat, mooi dan pakken we het probleem aan en vindt de wereldeconomie wel haar weg daar in. Dan vindt de markt ook vanzelf wel een weg om alsnog op klimaatneutrale wijze iedereen van spullen te voorzien, een auto, etc.

Als wij als Nederland extra hard klimaatregelen doorvoeren, maar grote economieën niet meedoen, jammer, maar het klimaatprobleem wordt dan niet opgelost. De Nederlandse economie krimpt en komt niet mee met de rest van de ontwikkelde economieën en armoede loopt op.

Wat hebben we in dat laatste geval bereikt? Helemaal niets behalve teruglopende welvaart en toenemende armoede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
phicoh schreef op maandag 21 april 2025 @ 16:33:
[...]...Ja, dat kan en dat moet. ...
Dat kun jij dat accepteren? Of moeten anderen iets? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:26
GioStyle schreef op maandag 21 april 2025 @ 19:17:
[...]

Dat is niet zo gek. Daar betaalt men grof geld voor ter compensatie.
“Veel” is subjectief, maar er wordt bij lange na niet voldoende betaald ter compensatie.
Niet voor de noodzakelijke transitie om “Parijs” te halen, maar ook zeker niet voor de klimaatadaptatie om hier te kunnen blijven wonen als Parijs niet gehaald wordt.
En dat laatste is een stuk duurder.
Alleen de dijken ophogen kost al 10 miljoen per kilometer.

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:58
phicoh schreef op maandag 21 april 2025 @ 16:33:

Dat is ongeveer hetzelfde als je afvragen of je iedereen kan bekeren om geen slaven meer te houden. Dat ik het als heilige graal zie om geen slaven te hebben.

Ja, dat kan en dat moet.
Het hebben van een (ICE) auto gelijkstellen aan het hebben van slaven vind ik persoonlijk echt twee bruggen te ver. Doet het vast leuk op extreem linkse feestjes maar je bereikt er niks mee, werkt eerder averechts.
Het zet mij ook zeker niet aan om mee te werken aan een oplossing, sterker nog, mijn hakken gaan in het zand, ik zou het dus gematigder aanpakken. Waar kunnen "we" elkaar in het midden vinden?
Ben je van mening dat er geen midden mogelijk is, dan zijn er dus twee uitkomsten mogelijk, en vooralsnog stemt men op "negeren".
Zo zal het ook gaan met klimaat, biodiversiteit, etc. Over een eeuw kijkt men terug hoe idioot ze begin 21e eeuw bezig waren.
Ik denk het niet.
PS: slavernij bestaat nog steeds.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GioStyle
  • Nu online
Puppetmaster schreef op maandag 21 april 2025 @ 20:59:
[...]

“Veel” is subjectief, maar er wordt bij lange na niet voldoende betaald ter compensatie.
Niet voor de noodzakelijke transitie om “Parijs” te halen, maar ook zeker niet voor de klimaatadaptatie om hier te kunnen blijven wonen als Parijs niet gehaald wordt.
En dat laatste is een stuk duurder.
Alleen de dijken ophogen kost al 10 miljoen per kilometer.
Nee, dat is niet subjectief. Dat is meetbaar. Bij een nieuwe Golf betaal je rustig 15% van de aanschafprijs aan BPM. Dat zie ik nergens in de landen om ons heen gebeuren. 't Zelfde geldt voor de accijnzen op benzine/diesel. Nergens zo hoog als in Nederland.

Dat het niet genoeg is om de doelen te behalen of dat de overheid de belastingen niet besteed aan klimaat is een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
Die 15% is objectief en dat het meer is dan in de omliggende landen ook.
Of het veel is, is vervolgens subjectief.

Je gaf aan dat je begrijpt dat men denkt gewoon door te kunnen gaan omdat men “grof geld” betaalt ter compensatie.
Echter is dat (BPM) niet genoeg ter (echte) compensatie.
Daarvoor maakt het niet uit of je het desondanks veel vindt.

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mitsumark
Puppetmaster schreef op maandag 21 april 2025 @ 22:54:

Je gaf aan dat je begrijpt dat men denkt gewoon door te kunnen gaan omdat men “grof geld” betaalt ter compensatie.
Tel daar accijns en MRB eens bij en reken het dan eens door/voor? Welke kosten moeten er allemaal gedekt worden?
Dat hoeft echt niet 3 cijfers achter de komma nauwkeurig, maar graag wel incl bronvermelding

[ Voor 7% gewijzigd door mitsumark op 21-04-2025 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
Ik had het niet over de MRB en accijns, maar over de BPM va Gio.
De steden hebben tot 82 miljard extra nodig:
https://klimaatadaptatien...ptatie_in_nederland_1.pdf
De dijken ook nog 20 miljard extra:
https://alles-over-water....20locatie%20en%20situatie.

En dat zijn nog maar twee lokale effecten. Wereldwijd zijn de kosten veel hoger.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:56

Destruction

(ex-)Automonteur

Puppetmaster schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 09:03:
Ik had het niet over de MRB en accijns, maar over de BPM va Gio.
Dat betekent niet dat het geen goed idee zou zijn om alle vormen van belasting die rondom autobezit en gebruik betaald worden onder de loep te nemen, alles bij elkaar op te tellen en vooral ook even kijken hoe dat in het buitenland gaat. Daarna kan de conclusie niet zijn dat autorijden goedkoop is in Nederland.

Om je te helpen:
- Assurantiebelasting (verzekering)
- MRB (handig hernoemd naar Houderschapsbelasting zodat ze het geld niet hoeven te reserveren voor wegen/mobiliteit/klimaat)
- BTW over garage/onderdeel facturen
- Accijns over brandstof
- BTW over brandstof
- Parkeerbelasting

En bij nieuwe auto's inderdaad nog BPM waarbij je daar een hardere duw van krijgt als je een wat duurdere/grotere auto koopt. Daar zit dus ook al een deel uitstoot belasting bij. En dan ben ik het eens met GioStyle, dat de overheid ervoor kiest deze inkomsten aan andere zaken uit te geven kan nooit de schuld van de automobilist zijn.

Ford Transit 2.2TDCi '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
In 2021 incasseerde de overheid 7,4 miljard euro aan accijnzen op benzine en andere minerale oliën, 1,5 miljard euro aan belastingen op personenauto's en motorrijwielen (BPM) en 6 miljard euro motorrijtuigenbelasting.
https://www.clo.nl/indica...%20de%20milieubelastingen.

BPM is met 1,5 miljard niet de grootste pot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Nu online
Puppetmaster schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 13:29:
In 2021 incasseerde de overheid 7,4 miljard euro aan accijnzen op benzine en andere minerale oliën, 1,5 miljard euro aan belastingen op personenauto's en motorrijwielen (BPM) en 6 miljard euro motorrijtuigenbelasting.

Uit dezelfde bron:
De opbrengst uit milieubelastingen gaat naar de algemene middelen van de overheid en wordt dus niet speciaal gebruikt voor de financiering van milieumaatregelen. Dit in tegenstelling tot de opbrengst van milieuheffingen, die een specifieke milieubestemming heeft.
Puppetmaster schreef op maandag 21 april 2025 @ 22:54:

Aan de ene kant zeg je dus dat de BPM niet hoog genoeg is voor echte compensatie, maar aan de andere kant geeft de overheid niet de volledige geïnde BPM inkomsten uit aan milieumaatregelen. Zo kan je natuurlijk wel lekker creatief boekhouden en kan je altijd blijven volhouden dat de geïnde belastingen nooit genoeg zijn voor de milieumaatregelen. Logisch, als het geld voor andere zaken wordt gebruikt.

Nogmaals, ik blijf bij mijn standpunt. Jouw statement dat een groot deel van de Nederlandse bevolking denkt door te mogen gaan met vervuilen is naar mijn bescheiden mening terecht. De overheid int zoveel belastingen dat de automobilist de negatieve effecten afkoopt, zolang de overheid weigert om volledig de geïnde inkomsten te gebruiken voor milieumaatregelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
Puppetmaster schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 13:29:

De genoemde bedragen van samen 100 miljard zijn verdeeld over 25 jaar, dus 4 miljard per jaar, wordt dus al ruimschoots gedekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
Belastingen zijn om niet.
Ik betaal geen inkomstenbelasting zodat ik daar inkomsten van krijg, MRB is geen wegenbelasting waar wegonderhoud van wordt bekostigd, van accijns op alcoholische dranken worden geen alcoholisten van hun verslaving afgeholpen.

De totaalkosten van klimaatverandering zijn uiteraard ook meer dan deze twee voorbeelden.
Het zit hem ook in de dalende productie van de hele wereld, toenemende gezondheidskosten, migraties en daaruitvoortkomender conflicten.
Business as usual kost ons 25% van onze welvaart.
https://www.nber.org/syst..._source=PANTHEON_STRIPPED
25% van ons BBP is > €250 miljard per jaar.

[ Voor 7% gewijzigd door Puppetmaster op 22-04-2025 21:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phicoh
Uniciteit schreef op maandag 21 april 2025 @ 19:41:
Maar het is prima te beargumenteren dat de 'klimaattransitie' in Nederland niet zo hard hoeft te gaan als jij nu zou willen. CO2 is echt een wereldwijd probleem. In dit geval zouden we zelfs morgen alle bedrijven in Nederland kunnen sluiten, alle dieren en Nederlanders omleggen en effectief zorgen voor nul CO2 uitstoot in Nederland... en dat heeft alsnog nihil effect op het klimaatprobleem.

Het is dan logischer om in de internationale politiek te pushen voor maatregelen en zoveel mogelijk landen mee te krijgen, maar om als Nederland zeker ook niet meer aan klimaatmaatregelen te doen als bijv. de VS en andere grote economieën.

Als iedereen mee gaat, mooi dan pakken we het probleem aan en vindt de wereldeconomie wel haar weg daar in. Dan vindt de markt ook vanzelf wel een weg om alsnog op klimaatneutrale wijze iedereen van spullen te voorzien, een auto, etc.
Nederland is onderdeel van de EU. Vele landen zijn 10 jaar geleden in Pairjs accoord gegaan met het afbouwen van CO2 uitstoot. Nederland heeft een heel simpele taak: in 2030 de CO2 uitstoot met 55% terugbrengen. Dat geldt ook voor de andere EU landen.

Dan is het aan ons om te zorgen dat het lukt. Niet zeuren over de uitzondering. Maar aan de slag. En ja, hoe langer we wachten hoe meer welvaart het ons kost. Op korte termijn om dat er minder tijd is voor veranderingen en op lange termijn om dat het klimaat er slechter aan toe zal zijn.

Nederlanders die nu net 18 zijn geworden zullen met een beetje pech nog meer dan 60 jaar de gevolgen ondervinden van wat we nu doen.

Want als Nederland nauwelijks iets doet. Dan is dat een goed argument voor landen die armer zijn dan Nederland om ook niet veel te doen. En bijna alle landen in de wereld zijn armer dan Nederland.

En ja, als wij in het westen genoeg CO2 de lucht in pompen dat over de hele wereld leefgebieden vernietigd worden, dan kan je dat wat betreft schade best gelijk stellen aan slaven houden. Zoek eens een grafiek over commulatieve CO2 uitstoot en kijk dan eens naar onze verandtwoordelijkheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 14:00
Uniciteit schreef op maandag 21 april 2025 @ 19:41:
Je zou een soort "klimaatverdrag" moeten sluiten, waar alle landen aan gebonden zijn ... oh wacht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 17:44:
[...]

Je zou een soort "klimaatverdrag" moeten sluiten, waar alle landen aan gebonden zijn ... oh wacht.
phicoh schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 17:37:
[...]

Nederland is onderdeel van de EU. Vele landen zijn 10 jaar geleden in Pairjs accoord gegaan met het afbouwen van CO2 uitstoot. Nederland heeft een heel simpele taak: in 2030 de CO2 uitstoot met 55% terugbrengen. Dat geldt ook voor de andere EU landen.

Dan is het aan ons om te zorgen dat het lukt. Niet zeuren over de uitzondering. Maar aan de slag. En ja, hoe langer we wachten hoe meer welvaart het ons kost. Op korte termijn om dat er minder tijd is voor veranderingen en op lange termijn om dat het klimaat er slechter aan toe zal zijn.

Nederlanders die nu net 18 zijn geworden zullen met een beetje pech nog meer dan 60 jaar de gevolgen ondervinden van wat we nu doen.

Want als Nederland nauwelijks iets doet. Dan is dat een goed argument voor landen die armer zijn dan Nederland om ook niet veel te doen. En bijna alle landen in de wereld zijn armer dan Nederland.

En ja, als wij in het westen genoeg CO2 de lucht in pompen dat over de hele wereld leefgebieden vernietigd worden, dan kan je dat wat betreft schade best gelijk stellen aan slaven houden. Zoek eens een grafiek over commulatieve CO2 uitstoot en kijk dan eens naar onze verandtwoordelijkheid.
Kijk, dit is mijn punt niet en daardoor wordt de discussie nu verdraaid. Ik snap wat je zegt en Nederland heeft zich aan het een en ander gecommitteerd. Het heeft echter nul zin om in deze discussie de "moral high ground" te nemen.

Ja, het zou het doel moeten zijn om het Parijsakkoord na te leven. Ja, hieraan voldoen kost veel welvaart. En ja, tegelijkertijd geldt ook, hieraan niet voldoen kan ook veel waard kosten. Ja, het kan zomaar zo zijn dat de weersextremen nog veel meer toenemen en dat de 18-jarigen van nu dat tot hun dood zullen merken. Ja, 'het Westen' heeft veel uitgestoot (en nog steeds). Ja, dat doen andere niet-Westerse landen inmiddels ook.

En zo kan ik nog even een tijdje doorgaan. Je kunt daarbij heel veel vingers wijzen en het over verantwoordelijkheid hebben. Dat voelt moreel misschien wel juist of zelfs superieur. Maar het punt is wel dat iedereen moet meedoen.

Ik kan me dus prima vinden in jouw argument dat armere landen weinig zin zullen hebben om mee te doen als landen als Nederland achterblijven.

Ik kan me ook prima vinden in het argument dat Nederland weinig zin kan hebben om mee te doen als landen als de VS, China en Rusland achterblijven.

Het is daarom wat mij betreft prima om te zeggen: "Hee, we krijgen een blok landen die cruciaal zijn voor het slagen van ons klimaatdoel niet mee. We lopen al op ze voor. We trappen even op de rem qua maatregelen die we zelf nemen, want al gaan we 100% belasting heffen, al het geld weghalen bij de zorg, defensie, enzovoort, dan nog gaan we het klimaatdoel niet halen. We zijn dan alleen maar bezig met onszelf verarmen zonder dat we concreet ons doel bereiken. Al voelt het moreel natuurlijk wel goed."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
Uniciteit schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 18:10:
We lopen al op ze voor. We trappen even op de rem qua maatregelen die we zelf nemen, want al gaan we 100% belasting heffen, al het geld weghalen bij de zorg, defensie, enzovoort, dan nog gaan we het klimaatdoel niet halen. We zijn dan alleen maar bezig met onszelf verarmen zonder dat we concreet ons doel bereiken. Al voelt het moreel natuurlijk wel goed."
Als we even gebruik van benzine nemen. Dat is sinds 2015 gestegen. Ik weet niet hoe je dat voorlopen wil noemen. We trappen even op de rem zodat het niet nog meer stijgt?

Ja, we doen het fantastisch.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 14:00
Ik kan me ook prima vinden in het argument dat Nederland weinig zin kan hebben om mee te doen als landen als de VS, China en Rusland achterblijven.
Je zou kunnen stellen dat we het mondiale gemiddelde in ieder geval niet omhoog willen duwen. dat doen we nu wel. Ten opzichte van de meeste landen stoten Nederlanders vele malen meer CO₂ uit. We lopen achter op het EU-gemiddelde. We doen het nauwelijks beter dan China, en China heeft een nogal heftige maakindustrie, terwijl Nederland nauwelijks nog industrie heeft.

Je kunt altijd wel een paar landen uitkiezen die het slechter doen, maar goed, op dezelfde manier kan ik vast wel wat mensen vinden die minder hard kunnen lopen dan ik. Dat maakt mij nog geen koploper bij de marathon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
[...]
Twee slechte voorbeelden imo, Rusland is economisch geen wereldmacht, vergelijkbaar met de Benelux.
China stookt nu nog veel, maar is bezig met een enorme transitie die daar véle malen sneller gaat dan hier.

Als je naar de VS (drill drill drill) had gewezen, dan had ik je begrepen, dan doen we het idd goed.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

phicoh schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 20:43:
[...]

Als we even gebruik van benzine nemen. Dat is sinds 2015 gestegen. Ik weet niet hoe je dat voorlopen wil noemen. We trappen even op de rem zodat het niet nog meer stijgt?

Ja, we doen het fantastisch.
@phicoh Ik wil echt graag constructief met je in discussie en ik heb naar mijn idee in ieder geval geprobeerd een constructieve bijdrage te doen. Met deze reactie kan ik helaas niet zoveel. Ik verwijs specifiek o.a. naar Rusland, de VS, China en Canada... en, misschien vervelend om te horen, we doen het toch echt nog wel beter dan hun.

Het is voor jou natuurlijk ook fijn om ook een specifiek element (zoals de afzet van benzine) te benoemen, want daarmee ontwijk je een deel van de discussie en probeer je je eigen argument te stutten. Het is alleen niet helemaal fair. De afzet van benzine is inderdaad met ruim 7% gestegen... maar daarbij vermeld je niet:

1) dat gecorrigeerd voor de bevolkingsgroei dit een groei van ongeveer 1% is
2) dat de stijging vooral komt omdat mensen van LPG en diesel zijn afgezakt
3) het totale brandstofverbruik (benzine + diesel + LPG) met 12,5% is gedaald
4) per hoofd van de bevolking is het percentage bij punt 3 nog meer... want de bevolkingsgroei is in dat getal niet meegenomen ;)

Ook kan ik niet veel met: "Ja, we doen het fantastisch." Dat schrijf ik namelijk nergens. Ik geef alleen aan dat het voor het klimaat compleet nutteloos is als de Nederlandse CO2 uitstoot zelfs naar 0 gaat, zolang de eerdergenoemde landen niet meedoen.

Vandaar dat ik eerder verwees naar de "moral high ground". Het is natuurlijk fijn om moreel het juiste te doen vanuit de gedachte dat de klimaatcrisis moet worden aangepakt. Het is op dit moment alleen dom & vooral ook contraproductief om het 'juiste' te doen als de eerdergenoemde landen ook aan het stagneren zijn of zelfs extra gaan uitstoten. Het doel (namelijk: "de klimaatcrisis aanpakken") bereik je dan namelijk niet. Wat je dan wel bereikt is schade aan de Nederlandse economie (wat weer doorsijpelt in de Nederlandse samenleving in de vorm van dalende koopkracht, meer armoede, meer ongelijkheid, enzovoort).
CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 21:23:
[...]

Je zou kunnen stellen dat we het mondiale gemiddelde in ieder geval niet omhoog willen duwen. dat doen we nu wel. Ten opzichte van de meeste landen stoten Nederlanders vele malen meer CO₂ uit. We lopen achter op het EU-gemiddelde. We doen het nauwelijks beter dan China, en China heeft een nogal heftige maakindustrie, terwijl Nederland nauwelijks nog industrie heeft.
Mee eens. Ik heb nergens geschreven dat dit niet zou kloppen. ;)
Je kunt altijd wel een paar landen uitkiezen die het slechter doen, maar goed, op dezelfde manier kan ik vast wel wat mensen vinden die minder hard kunnen lopen dan ik. Dat maakt mij nog geen koploper bij de marathon.
De genoemde landen (China, Rusland, VS) heb ik specifiek benoemd omdat dat niet zomaar 'een paar landen zijn', maar omdat CO2 uitstoot per hoofd van de bevolking groot is en omdat hun bevolkingsaantallen gigantisch zijn. Kortom: je hebt van die landen 100% medewerking nodig om de klimaatcrisis te bezweren. Als die landen niet meedoen, dan halen we onze wereldwijd gestelde doelen alsnog niet.

Canada heb ik inderdaad ook genoemd. Hoge uitstoot per hoofd van de bevolking, maar inderdaad niet een gigantische bevolking... prima, laten we die weg in deze discussie. ;)
Puppetmaster schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 21:57:
[...]

Twee slechte voorbeelden imo, Rusland is economisch geen wereldmacht, vergelijkbaar met de Benelux.
China stookt nu nog veel, maar is bezig met een enorme transitie die daar véle malen sneller gaat dan hier.

Als je naar de VS (drill drill drill) had gewezen, dan had ik je begrepen, dan doen we het idd goed.
Ik heb ook naar de VS verwezen. Daarnaast maakt het niet uit of Rusland wel of niet een economische wereldmacht is. Zij hebben een relatief grote bevolking met ook nog eens een hoge uitstoot per hoofd van de bevolking. Ook zij zullen dus mee moeten doen.

Als China, de VS en Rusland stagneren en/of weer groeien in hun uitstoot, dan hoeft Nederland echt geen tien, honderd, duizend, tienduizend miljard - of welk bedrag je ook in gedachte hebt - uit te geven aan klimaatmaatregelen.

Ik zeg dus specifiek niet dat ik tegen klimaatmaatregelen ben. Ik zeg wel dat ik tegen (aanvullende) maatregelen ben als grote regio's (waaronder dus de VS, Rusland en China) niet meedoen (en dus een significant deel van de wereldbevolking niet), omdat:

a) de klimaatdoelen dan, ongeacht wat wij doen, niet worden gehaald
b) het Nederland economisch wel schade berokkend (wat doorsijpelt in de vorm van welvaartsdaling over de gehele samenleving)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Puppetmaster
Oeps, my bad. :)

Tuurlijk kunnen we het niet alleen en idd als NL in 2030 als enige land klimaatneutraal is merkt de wereld er nog weinig van.

Wat echter ook speelt; we hebben als westerse wereld een voorbeeldfunctie. China schuilt nog achter hun ontwikkelingsland status met minder verplichtingen, maar zet desondanks wel serieuze stappen.
Als we als westers land niks (extra) ondernemen, liefst in EU verband, dan krijg je wereldwijd last van het omstandereffect. Iedereen gaat wachten op elkaar.

Dan weten we zéker dat Parijs by far niet gehaald wordt en de toekomst voor onze kinderen er niet goed uit ziet. En zeker als deltaland gaat juist ons dat ook weer veel kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:08

crisp

Devver

Pixelated

Bedenk daarbij ook dat een voorbeeldrol enorme economische kansen kan bieden. Of blijven we liever een land van boeren?

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
crisp schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 23:03:
Bedenk daarbij ook dat een voorbeeldrol enorme economische kansen kan bieden. Of blijven we liever een land van boeren?
Mee eens, ik denk dat er ook een serieuze kans ligt, maar dan moeten we o.a. het onderwijsstelsel niet omver trappen :N
We kunnen ook dijken blijven bouwen, over de hele wereld... :')

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phicoh
Uniciteit schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 22:31:
[...]

@phicoh Ik wil echt graag constructief met je in discussie en ik heb naar mijn idee in ieder geval geprobeerd een constructieve bijdrage te doen. Met deze reactie kan ik helaas niet zoveel. Ik verwijs specifiek o.a. naar Rusland, de VS, China en Canada... en, misschien vervelend om te horen, we doen het toch echt nog wel beter dan hun.

Het is voor jou natuurlijk ook fijn om ook een specifiek element (zoals de afzet van benzine) te benoemen, want daarmee ontwijk je een deel van de discussie en probeer je je eigen argument te stutten. Het is alleen niet helemaal fair. De afzet van benzine is inderdaad met ruim 7% gestegen... maar daarbij vermeld je niet:

1) dat gecorrigeerd voor de bevolkingsgroei dit een groei van ongeveer 1% is
2) dat de stijging vooral komt omdat mensen van LPG en diesel zijn afgezakt
3) het totale brandstofverbruik (benzine + diesel + LPG) met 12,5% is gedaald
4) per hoofd van de bevolking is het percentage bij punt 3 nog meer... want de bevolkingsgroei is in dat getal niet meegenomen ;)

Ook kan ik niet veel met: "Ja, we doen het fantastisch." Dat schrijf ik namelijk nergens. Ik geef alleen aan dat het voor het klimaat compleet nutteloos is als de Nederlandse CO2 uitstoot zelfs naar 0 gaat, zolang de eerdergenoemde landen niet meedoen.

Vandaar dat ik eerder verwees naar de "moral high ground". Het is natuurlijk fijn om moreel het juiste te doen vanuit de gedachte dat de klimaatcrisis moet worden aangepakt. Het is op dit moment alleen dom & vooral ook contraproductief om het 'juiste' te doen als de eerdergenoemde landen ook aan het stagneren zijn of zelfs extra gaan uitstoten. Het doel (namelijk: "de klimaatcrisis aanpakken") bereik je dan namelijk niet. Wat je dan wel bereikt is schade aan de Nederlandse economie (wat weer doorsijpelt in de Nederlandse samenleving in de vorm van dalende koopkracht, meer armoede, meer ongelijkheid, enzovoort).
Misschien kan je even je bron noemen, hier is het CBS:
https://www.cbs.nl/nl-nl/...brandstofafzet-wegvervoer

LPG is te verwaarlozen. Diesel is inderdaad gedaald, maar dat heeft het allerlei oorzaken.

Je kan het wel 'moral high ground' gaan noemen. Feit is gewoon dat we het erg slecht doen. Misschien is het moeilijk dat te erkennen.

We hebben afgesproken dat onze uitstoot t.o.v. 1990 zou gaan dalen. Dan je wel zeggen, we hebben enorm veel buitenlanders uitgenodigd, nu mogen we meer gaan uitstoten. Maar dat was geen onderdeel van de afspraak. (Ik noem expliciet even buitenlanders, dat daar komt onze bevolkingsgroei vandaan).

Wat we ook massaal hebben gedaan is produktie verschuiven naar China. En dan nu gaan klagen dat in China de CO2 uitstoot groeit. Dus terwijl wij al niet aan onze doelstelling gaan voldoen, gaan we wel met het vingertje wijzen naar China, dat wel onze produkten mag maken. Inclusief de PV, de accu's en de magneten die we nodig hebben voor de energie transitie. Over 'moral high ground' gesproken.

Misschien gewoon eens tijd om te erkenen dat we het gewoon erg slecht doen. Dat we een land zijn dat gebaseerd is op vervuiling en uitbuiting. En dat we teveel genieten van onze welvaart om daar iets aan te veranderen. Ja, dat voelt niet goed. Helaas is het wel zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
phicoh schreef op woensdag 23 april 2025 @ 01:36:…Misschien gewoon eens tijd om te erkenen dat we het gewoon erg slecht doen. Dat we een land zijn dat gebaseerd is op vervuiling en uitbuiting. En dat we teveel genieten van onze welvaart om daar iets aan te veranderen. Ja, dat voelt niet goed. Helaas is het wel zo.
Ik offer mij wel op in deze draad: Je hebt gelijk.

Ik wil dan ook iedereen in Nederland aansporend om het eigen gedrag aan te passen. Niet dat het veel uitmaakt, maar het voelt wel lekker;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phicoh
Roenie schreef op woensdag 23 april 2025 @ 03:38:
Ik offer mij wel op in deze draad: Je hebt gelijk.

Ik wil dan ook iedereen in Nederland aansporend om het eigen gedrag aan te passen. Niet dat het veel uitmaakt, maar het voelt wel lekker;)
Ja, het is niet gek om cynisch te zijn. Dat hoort bij grote veranderprocessen: ontkenning (we zijn prima bezig), die anderen moet eerst maar eens wat doen, het is hopeloos (slecht OV), de overheid moet wat doen. Het hoort er allemaal bij.

Uiteindelijk komt het besef dat er een groot probleem is en dat het pijn gaat doen. Als dat besef er is dan komt er ruimte voor de politieke beslissing welke oplossing er gekozen wordt, wie minder en wie meer pijn zal lijden.
Pagina: 1 ... 41 42 Laatste

Let op:
Het onderwerp van het topic is de toekomst van mobiliteit tegen het licht van de klimaatproblematiek. Posts die dit onderwerp niet kunnen volgen zullen naar de trashcan worden verplaatst.

De vele offtopic zijstappen over rijgedrag, hyperspecifieke N=1-discussies, diepte over specifieke auto's of het ontstaan van bepaalde auto's voegen niets toe aan het onderwerp en horen hier niet thuis.