Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:26

silverball

De wagen voor moderne mensen

alexbl69 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 16:08:
[...]

Pré 1950 woonden de werknemers nog op loop- / fietsafstand van hun werk. Men kwam hooguit in de vakantie buiten de eigen woonplaats.

Nederland heeft de mogelijkheden van de 'moderne' mobiliteit maximaal gebruikt/misbruikt om van het woon-/werkgebeuren een schijnbaar onontwarbare kluwen te maken. Die kluwen zal eerst weer uit elkaar moeten worden getrokken voordat je als overheid de mobiliteit al te veel gaat belemmeren.
Alles valt en staat met de kwaliteit van het OV. Veel mensen (ik heb geen cijfers) zullen inderdaad destijds op maximaal fietsafstand van hun werk hebben gewoond. Echter was het OV vaak fijnmaziger dan nu; Nederland lag vol met lokaalspoorwegen / stoomtrambanen; dus het kan wel. Zeker als we het geld wat nu omgaat in asfalt & vroem voor een flink deel investeren in OV.
Señor Sjon schreef op woensdag 5 april 2023 @ 16:23:
[...]

Pas in de jaren '70 kwam de VNG lijst (Staat van Bedrijfsactiviteiten) in opkomst met het scheiden van woon- en andere functies. Hierdoor werd de auto steeds relevanter omdat w/w afstanden groter werden. Niet alleen dat, maar ook kregen mensen meer kansen op bv de arbeidsmarkt doordat de mobiliteit individueler en makkelijker werd. Als je in een groter gebied werk kan zoeken, nemen de kansen op een meer geschikte functie toe.
Als we dat voor nieuwe wijken nou eens terug zouden draaien, dat scheelt dat al flink in de verkeersdruk, minder tijd verspild in forenzen, sociaal veiliger.... zeker in onze diensteneconomie moet dat toch kunnen. De strikte functiescheiding zoals ingezet door bijvoorbeeld Van Eesteren ging nog uit van een Nederland vol zware industrie.

[ Voor 32% gewijzigd door silverball op 05-04-2023 16:32 ]

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16:35

TheDudez

Usenet stofzuiger!

fisherman schreef op woensdag 5 april 2023 @ 13:26:
[...]

Ik neem aan dat het geen verrassing voor je is dat de meeste mensen straks gewoonweg helemaal geen eigen auto meer zullen hebben? Het is onhoudbaar om zoveel auto's in de toekomst op de weg te houden. Daarnaast zijn er ook simpelweg te weinig grondstoffen om zoveel schone auto's te produceren.
een hoop mensen moeten toch naar hun werk. En openbaar vervoer is voor een hoop mensen ook geen optie. Dus je zal wel moeten. We kunnen gewoon weg niet zonder goed vervoer. Of de werkloosheid wordt enorm. Ik heb nog steeds geen goed alternatief gezien van iemand. Ja er kunnen meer mensen met het OV. Maar is dit de oplossing? nee zeker niet voor een hoop mensen. En kom alsjeblieft niet met dan moet je maar dichterbij wonen dit zijn allemaal geen oplossing.

De arme mensen raak je hier gewoon keihard mee!
fisherman schreef op woensdag 5 april 2023 @ 16:32:
[...]

Zoals gezegd gaat dit echt niet veranderen. Nederland heeft hierin totaal niets in te brengen en dat is maar goed ook.
Het gaat mij als persoon inderdaad niet raken. Naast dat wij onze auto's eigenlijk niet niet nodig hebben, hebben we ook nog eens gewoon genoeg vermogen om altijd wel een auto te kunnen blijven rijden als we dat zouden willen.
Feit is dat mensen die straks geen auto meer hebben en er wel afhankelijk van zijn geworden, dat zelf veroorzaakt hebben. Het probleem ligt dus niet bij de overheid, maar bij die mensen zelf.
Er kan gewoon geen pauze ingelast worden, omdat veel mensen autoloos gaan worden, daar is namelijk sowieso geen ontkomen aan.
Zeg dat maar tegen de mensen met een laaginkomen. De rijke mensen kunnen die elektrische auto wel betalen. En hebben dus meer vrijheid. Als dit bekend wordt. Dan kan je zeker weten verwachten dat er massaal rechts gestemd gaat worden door mensen met een laag inkomen. En dan krijg je niks voor elkaar.

[ Voor 55% gewijzigd door TheDudez op 05-04-2023 16:36 ]

Usenet handleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:50
alexbl69 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 13:59:
@fisherman
Uit je hele tekst blijkt dat het niet kunnen rijden van een auto jou niet zal gaan raken. Besef je echter wel dat dit niet voor heel Nederland geldt. Het gros van de Nederlanders is nog steeds afhankelijk van een bepaalde mate van vervoer om op zijn of haar werk te geraken. Niet iedereen zit achter een PC thuis. Nu het OV zeker in de landelijke gebieden steeds meer verschraald en de voorzieningen steeds meer gecentraliseerd worden wordt de afhankelijkheid van de auto alleen maar groter in deze gebieden.

Deze burgers zullen het de overheid nooit toestaan om hun eigen bestaanszekerheid op het spel te zetten. Voordat dat gebeurt hebben de partijen die hiertegen ageren al lang de absolute meerderheid.

Maar de overheid zal het nooit zover laten komen. Ten eerste omdat ze weten dat het electorale zelfmoord is, maar het is ook de doodsteek voor de lokale en landelijke economie en de bestaanszekerheid van een hele grote groep Nederlanders.

Het zal ooit wel een keer gebeuren, maar niet in de tijdspanne die men nu officieel voor ogen heeft.
Zoals gezegd gaat dit echt niet veranderen. Nederland heeft hierin totaal niets in te brengen en dat is maar goed ook.
Het gaat mij als persoon inderdaad niet raken. Naast dat wij onze auto's eigenlijk niet niet nodig hebben, hebben we ook nog eens gewoon genoeg vermogen om altijd wel een auto te kunnen blijven rijden als we dat zouden willen.
Feit is dat mensen die straks geen auto meer hebben en er wel afhankelijk van zijn geworden, dat zelf veroorzaakt hebben. Het probleem ligt dus niet bij de overheid, maar bij die mensen zelf.
Er kan gewoon geen pauze ingelast worden, omdat veel mensen autoloos gaan worden, daar is namelijk sowieso geen ontkomen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
phicoh schreef op woensdag 5 april 2023 @ 14:19:
[...]

Blijven over: beter openbaar vervoer (en dan vooral slimmer), betaalbare elektrische auto's, eventueel, meer mogelijkheden voor 'brommobielen'. En natuurlijk, veel meer aandacht voor goede fietspaden.
Je vergeet de optie dat je helemaal geen auto of openbaar vervoer mee nodig hebt als dagelijks vervoer. Dat zou het uitgangspunt moeten gaan worden in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
TheDudez schreef op woensdag 5 april 2023 @ 16:28:
[...]

een hoop mensen moeten toch naar hun werk. En openbaar vervoer is voor een hoop mensen ook geen optie. Dus je zal wel moeten. We kunnen gewoon weg niet zonder goed vervoer. Of de werkloosheid wordt enorm. Ik heb nog steeds geen goed alternatief gezien van iemand. Ja er kunnen meer mensen met het OV. Maar is dit de oplossing? nee zeker niet voor een hoop mensen. En kom alsjeblieft niet met dan moet je maar dichterbij wonen dit zijn allemaal geen oplossing.
Er is geen alternatief voor een auto voor veel mensen, dat is nu eenmaal de realiteit. Dus moeten die mensen gaan zorgen dat ze helemaal geen auto meer nodig hebben. Dat kan door te verhuizen, of juist door werk dichterbij te zoeken. Iets wat vroeger trouwens heel normaal was en eigenlijk nog steeds zou moeten zijn.
Ik ben zelf overigens ook uiteraard verhuisd naar mijn huidige woonplaats vanwege mijn werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19:28
fisherman schreef op woensdag 5 april 2023 @ 16:34:
Je vergeet de optie dat je helemaal geen auto of openbaar vervoer mee nodig hebt als dagelijks vervoer. Dat zou het uitgangspunt moeten gaan worden in de toekomst.
Hoewel ik mijn werk 100% remote zou kunnen doen, wordt ik daar erg ongelukkig van. Het was een interessant experiment tijdens de corona tijd, maar liefst nooit meer.

Daar komt nog bij daar er heel veel mensen wel degelijk ergens aanwezig moeten zijn.

Dus vervoer is gewoon nodig, misschien niet iedere dag van de week voor mensen die ook remote kunnen werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-05 13:37
Mijn werk is van mij af verhuisd, maar het werk van mijn vrouw zit wel dichtbij. Je kan dit niet los zien van partners. Niet elke plek heeft werk en de stad heeft niet de ruimte noch het leefklimaat voor iedereen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

[...]

een hoop mensen moeten toch naar hun werk. En openbaar vervoer is voor een hoop mensen ook geen optie.
fisherman schreef op woensdag 5 april 2023 @ 16:35:
[...]

Er is geen alternatief voor een auto
Dat alternatief moet dus gecreëerd worden: meer en beter OV en afstappen van strikte functiescheidingen. Nogmaals, pre 1950 was men ook niet volledig immobiel.

Of willen we graag Amerikaanse toestanden; elk gezin meerdere auto's waardoor OV überhaupt niet meer rendabel is in de buitenwijken en kinderen tot hun volwassenheid niet eens zelfstandig naar de supermarkt kunnen? Klinkt goed voor hun ontwikkeling.
TheDudez schreef op woensdag 5 april 2023 @ 16:39:
[...]

Verhuizen? er is nauwelijks een huis te vinden dicht bij werk. We zullen het zo dadelijk zien met de volgende verkiezingen. Er wordt denk ik massaal rechts gestemd als dit soort dingen werkelijkheid worden.
Dat wordt er al dus dan veranderd er niets.

[ Voor 37% gewijzigd door silverball op 05-04-2023 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez

TheDudez

Usenet stofzuiger!

fisherman schreef op woensdag 5 april 2023 @ 16:35:
[...]

Er is geen alternatief voor een auto voor veel mensen, dat is nu eenmaal de realiteit. Dus moeten die mensen gaan zorgen dat ze helemaal geen auto meer nodig hebben. Dat kan door te verhuizen, of juist door werk dichterbij te zoeken. Iets wat vroeger trouwens heel normaal was en eigenlijk nog steeds zou moeten zijn.
Ik ben zelf overigens ook uiteraard verhuisd naar mijn huidige woonplaats vanwege mijn werk.
Verhuizen? er is nauwelijks een huis te vinden dicht bij werk. We zullen het zo dadelijk zien met de volgende verkiezingen. Er wordt denk ik massaal rechts gestemd als dit soort dingen werkelijkheid worden.

Usenet handleidingen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:55
Señor Sjon schreef op woensdag 5 april 2023 @ 16:23:
[...]Pas in de jaren '70 kwam de VNG lijst (Staat van Bedrijfsactiviteiten) in opkomst met het scheiden van woon- en andere functies. Hierdoor werd de auto steeds relevanter omdat w/w afstanden groter werden. Niet alleen dat, maar ook kregen mensen meer kansen op bv de arbeidsmarkt doordat de mobiliteit individueler en makkelijker werd. Als je in een groter gebied werk kan zoeken, nemen de kansen op een meer geschikte functie toe.
Als antwoord op het vetgedrukte: Ik denk eerder dat men keek/kijkt naar waar men het meeste kan/kon verdienen in plaats van akkoord te gaan met iets minder verdienen maar dan wel meer tijd overhouden voor jezelf.
Ook vind ik het nog steeds van de zotte dat bij grote bouwklussen of onderhoud aan openbare werken er eerst aanbesteed moet worden. Komt er een ploegje bouwvakkers uit Tietjerksteradeel in Sittard een flat opknappen en in Tietjerkseradeel komt een ploegje stratenmakers uit Sittard het marktplein opnieuw leggen.
Laat lokale aannemers toch het lokale werk doen, ze zijn allemaal gekwalificeerd, hoeven dan minder kilometers te maken en de klus is dan ook navenant sneller klaar.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
[...]

Zeg dat maar tegen de mensen met een laaginkomen. De rijke mensen kunnen die elektrische auto wel betalen. En hebben dus meer vrijheid. Als dit bekend wordt. Dan kan je zeker weten verwachten dat er massaal rechts gestemd gaat worden door mensen met een laag inkomen. En dan krijg je niks voor elkaar.
Alsof stemgedrag dit zou kunnen gaan veranderen. Dat kan helemaal niet. Dat zelfde denken die mensen die op de BBB gestemd hebben ook. Dan komen er rechtzaken en daar heeft de politiek zich gewoon aan te houden, net zoals het vonnis wat uitgesproken is mbt stikstofreductie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fisherman
phicoh schreef op woensdag 5 april 2023 @ 16:38:
[...]

Hoewel ik mijn werk 100% remote zou kunnen doen, wordt ik daar erg ongelukkig van. Het was een interessant experiment tijdens de corona tijd, maar liefst nooit meer.

Daar komt nog bij daar er heel veel mensen wel degelijk ergens aanwezig moeten zijn.

Dus vervoer is gewoon nodig, misschien niet iedere dag van de week voor mensen die ook remote kunnen werken.
Dat kan toch ook, dan moet je gewoon verhuizen naar je werkplek om daar te komen. Of een baan dichterbij zoeken kan natuurlijk ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
TheDudez schreef op woensdag 5 april 2023 @ 16:39:
[...]

Nogmaals, met stemmen verander je niets. Dat gaat totaal niets veranderen aan de plannen die er liggen. Die worden opgelegd door en de EU en door rechters die vonnissen uitspeken over dit soort zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
Het kan ook zijn dat de dynamiek van 2de hands auto's verandert. Als 2de hands auto's meer waard worden, worden ze waarschijnlijk beter onderhouden en langer gerepareerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
phicoh schreef op woensdag 5 april 2023 @ 16:43:
[...]

Het kan ook zijn dat de dynamiek van 2de hands auto's verandert. Als 2de hands auto's meer waard worden, worden ze waarschijnlijk beter onderhouden en langer gerepareerd.
Het gaat helemaal afhangen hoe bereikbaar een elektrische auto gaat worden, ook voor 2e hands modellen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
Señor Sjon schreef op woensdag 5 april 2023 @ 16:38:
Mijn werk is van mij af verhuisd, maar het werk van mijn vrouw zit wel dichtbij. Je kan dit niet los zien van partners. Niet elke plek heeft werk en de stad heeft niet de ruimte noch het leefklimaat voor iedereen.
Ik zou niet weten hoe je dit niet los zou kunnen zien van partners. Mijn vrouw zou gewoon ontslag nemen hier als we zouden verhuizen. Dat zou ik ook doen als zij de kostwinner was van ons gezin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez

TheDudez

Usenet stofzuiger!

fisherman schreef op woensdag 5 april 2023 @ 16:43:
[...]

Nogmaals, met stemmen verander je niets. Dat gaat totaal niets veranderen aan de plannen die er liggen. Die worden opgelegd door en de EU en door rechters die vonnissen uitspeken over dit soort zaken.
Er zijn altijd nog geitenpaadjes en je kan lang rekken (doen ze all jaren). Die Natura 2000 gebieden zouden we kunnen verminderen. Uiteindelijk moeten we er ons wel aan houden. Maar rekken moet zeker wel lukken.

Usenet handleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
TheDudez schreef op woensdag 5 april 2023 @ 16:46:
[...]

Er zijn altijd nog geitenpaadjes en je kan lang rekken (doen ze all jaren). Die Natura 2000 gebieden zouden we kunnen verminderen. Uiteindelijk moeten we er ons wel aan houden. Maar rekken moet zeker wel lukken.
Dan komen er steeds andere vonnissen die dat tegengaan. Sowieso is het onhoudbaar om iedereen aan een auto te helpen in de toekomst. Daar moeten mensen gewoon mee leren leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:56
fisherman schreef op woensdag 5 april 2023 @ 16:41:
[...]

Alsof stemgedrag dit zou kunnen gaan veranderen. Dat kan helemaal niet. Dat zelfde denken die mensen die op de BBB gestemd hebben ook. Dan komen er rechtzaken en daar heeft de politiek zich gewoon aan te houden, net zoals het vonnis wat uitgesproken is mbt stikstofreductie.
Nou doe nou niet alsof dat allemaal in steen gehouwen is. Rechters toetsen aan wetten en als die wetten wijzigen dan veranderen ook de toetsingskaders.

En een scenario als dit kan ook nog:
- mensen gaan massaal (ook buiten Nederland) op anti-klimaat-populistische partijen stemmen
- De populistische partijen komen in de regeringen
- De Europese Raad bestaat opeens uit populisten die opeens de andere kant op gaan rennen en de verbrandingsmotor blijven toestaan. (om maar iets te noemen)

of er komt een 60% meerderheid in de Tweede Kamer voor een Nexit. Of iets anders.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• silverball

silverball

Ik snap het "auto-auto-auto want het OV is voor veel mensen geen alternatief" dogma voor geen meter. Stel je voor dat 75% van het geld wat nu in vroem&asfalt van zowel staat als burger in het OV wordt gestopt, dan wordt datzelfde OV beter, fijnmaziger en daardoor wel een alternatief voor een flink deel van de mensen, zeker binnen de randstad.

Om dan nog maar te zwijgen over de milieu (en ruimte!) winst die dat oplevert in steden en platteland als we met minder asfalt en parkeerplaatsen uit kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
Kalentum schreef op woensdag 5 april 2023 @ 16:48:
[...]

Nou doe nou niet alsof dat allemaal in steen gehouwen is. Rechters toetsen aan wetten en als die wetten wijzigen dan veranderen ook de toetsingskaders.

En een scenario als dit kan ook nog:
- mensen gaan massaal (ook buiten Nederland) op anti-klimaat-populistische partijen stemmen
- De populistische partijen komen in de regeringen
- De Europese Raad bestaat opeens uit populisten die opeens de andere kant op gaan rennen en de verbrandingsmotor blijven toestaan. (om maar iets te noemen)

of er komt een 60% meerderheid in de Tweede Kamer voor een Nexit. Of iets anders.
Alsof dat iets gaat veranderen. Dit gaat echt wel gewoon gebeuren, daar is geen ontkomen aan.
Je moet bedenken dat rechts ook geen problemen heeft met grote verschillen tussen arm en rijk (ik ook niet overigens).
Die verschillen worden steeds groter en zichtbaarder, dat zie je nu al ontstaan. Heb ik totaal geen problemen mee, anders zou ik wel naar een communistisch land verhuizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
fisherman schreef op woensdag 5 april 2023 @ 16:44:
Het gaat helemaal afhangen hoe bereikbaar een elektrische auto gaat worden, ook voor 2e hands modellen dus.
Er is natuurlijk nog enorm veel ruimte voor goedkope elektrische auto's die niet helemaal klem zitten van de elektronica en elektrische motors. Maar afzien daarvan, als je EV's in 20 jaar afschrijft, dan worden ze al een stuk beter betaalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
fisherman schreef op woensdag 5 april 2023 @ 16:42:
[...]

Dat kan toch ook, dan moet je gewoon verhuizen naar je werkplek om daar te komen. Of een baan dichterbij zoeken kan natuurlijk ook.
Ik kan ook gewoon, zoals nu met het OV naar mijn werk gaan. Bevalt prima. En als het mooi weer is op de fiets. Met een elektrische fiets zo het ook iedere dag wel kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
phicoh schreef op woensdag 5 april 2023 @ 16:59:
[...]

Ik kan ook gewoon, zoals nu met het OV naar mijn werk gaan. Bevalt prima. En als het mooi weer is op de fiets. Met een elektrische fiets zo het ook iedere dag wel kunnen.
Ik heb collega's die gewoon 35 kilometer op de speedpedelec komen in weer en wind. Ook dat is een optie als je wat verder weg woont natuurlijk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:01
[...]
Ben ik niet met je eens. Niet iedereen kan passend werk vinden op fietsafstand. En dan nog, was vorige week bij een bedrijf dat door succes uitbreidt, wat niet mogelijk is op de huidige locatie. Die gaan 25 km verderop op een bedrijventerrein zitten. OV komt daar niet. Wat moeten die werknemers dan?
Op langere termijn wellicht, maar niet in 2050.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
[...]

Dit gaat inderdaad gebeuren. De inruilwaarde van mijn (ICE) wagen is afgelopen jaar gestegen. Die wordt voorlopig nog niet ingeruild voor een EV. Is ook veel beter voor het milieu om langer met iets bestaands te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19:32
Er is nog altijd de optie dat elektrische wagens sneller goedkoper zullen worden Dan fossiele wagens.

Ik heb zelf de indruk dat werkgevers sneller een elektrische auto zullen geven aan hun werknemers dan dat dit met fossiele wagens het geval is:
- bij bedrijven komen er nu in sneltempo laders bij op de parkings.
- de auto staat overdag ingeplugd op het bedrijf, de batterij kan bijdragen aan de stabiliteit van het net. De eigenaar van de elektrische wagen kan daarvoor een vergoeding ontvangen. Van de netbeheerder of van zijn energieleverancier.
- restwaarde van een elektrische auto zou hoger kunnen blijven omwille van de grondstoffen die in de batterij zitten. Ook bij een defecte/versleten batterij zitten die grondstoffen daar nog altijd in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:58
Wozmro schreef op woensdag 5 april 2023 @ 18:37:
Ik heb zelf de indruk dat werkgevers sneller een elektrische auto zullen geven aan hun werknemers dan dat dit met fossiele wagens het geval is:
Henk die in de bouw werkt, en Ingrid de receptioniste, krijgen geen auto van de baas. De groep die jij aankaart zijn vele malen beter in staat om privé een EV aan te schaffen. En het lullige is dat hun EVs vervolgens naar het buitenland geëxporteerd worden.

[ Voor 8% gewijzigd door JeroenNietDoen op 05-04-2023 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
[...]

Klopt. De inruilwaarde van mijn A3 is na anderhalf jaar en 10K KM verder net 1.5K gezakt.

Maar goed, dan krijg ik er 19K voor terug, daar kan ik geen EV voor halen. Niet dat het iets uitmaakt, want ik heb geen oprit en in mijn wijk weigert gemeente laadpalen te plaatsen vanwege de hoge parkeerdruk. De 3 EVs hier uit het blok proberen altijd op tijd thuis te zijn dat ze net naast hun schutting kunnen parkeren en een kabel over de schutting trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
alexbl69 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 17:15:
[...]

Ben ik niet met je eens. Niet iedereen kan passend werk vinden op fietsafstand. En dan nog, was vorige week bij een bedrijf dat door succes uitbreidt, wat niet mogelijk is op de huidige locatie. Die gaan 25 km verderop op een bedrijventerrein zitten. OV komt daar niet. Wat moeten die werknemers dan?

[...]

Op langere termijn wellicht, maar niet in 2050.
*knip*

Of het nu in 2050 zou zijn of in 2030 maakt weinig uit. Feit is dat veel mensen het zonder auto moeten doen.
Jij wil waarschijnlijk dat dat pas in 2050 gebeurt, omdat het je wellicht iemand bent die straks geen auto meer heeft. Feit is dat er gewoon niet gewacht kan worden, dus die veranderingen gaan sneller gebeuren dan de meeste mensen zouden willen. Dat is niet anders.

*knip* dit soort generalisaties zal je moeten onderbouwen, anders keer je de bewijslast om.

[ Voor 15% gewijzigd door defiant op 05-04-2023 23:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
fisherman schreef op woensdag 5 april 2023 @ 16:46:
[...]

Ik zou niet weten hoe je dit niet los zou kunnen zien van partners. Mijn vrouw zou gewoon ontslag nemen hier als we zouden verhuizen. Dat zou ik ook doen als zij de kostwinner was van ons gezin.
We zijn gelijkwaardige partners. Vreemde redenatie zo.
silverball schreef op woensdag 5 april 2023 @ 16:56:
Ik snap het "auto-auto-auto want het OV is voor veel mensen geen alternatief" dogma voor geen meter. Stel je voor dat 75% van het geld wat nu in vroem&asfalt van zowel staat als burger in het OV wordt gestopt, dan wordt datzelfde OV beter, fijnmaziger en daardoor wel een alternatief voor een flink deel van de mensen, zeker binnen de randstad.

Om dan nog maar te zwijgen over de milieu (en ruimte!) winst die dat oplevert in steden en platteland als we met minder asfalt en parkeerplaatsen uit kunnen.
Vergis je niet hoeveel er al naar OV gaat vanuit de auto, ook al lijkt dat niet zo met het afbrokkelende OV. Zonder de opbrengsten op individueel vervoer wordt het OV nog eens zo duur.

Maar goed, je zal altijd fanatieke automobilisten en OV-aanhangers hebben. Mijn laatste OV-reis is 16 jaar geleden en dat is mij nog niet lang genoeg geleden. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
alexbl69 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 17:18:
[...]

Dit gaat inderdaad gebeuren. De inruilwaarde van mijn (ICE) wagen is afgelopen jaar gestegen. Die wordt voorlopig nog niet ingeruild voor een EV. Is ook veel beter voor het milieu om langer met iets bestaands te doen.
Dat is natuurlijk niet helemaal waar. Iedere auto is natuurlijk vervuilend om te produceren, maar een EV is al snel veel schoner natuurlijk. Die zijn doorgaans na 30k kilometers al schoner dan een vergelijkbare ICE.
Velen denken onterecht dat het rijden in een oude vervuilende auto niet zo slecht is, maar als je weet hoeveel vervuiling er ontstaat en hoeveel energie het kost om benzine of diesel te produceren weet je wel beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
Er is nog altijd de optie dat elektrische wagens sneller goedkoper zullen worden Dan fossiele wagens.

- bij bedrijven komen er nu in sneltempo laders bij op de parkings.
- de auto staat overdag ingeplugd op het bedrijf, de batterij kan bijdragen aan de stabiliteit van het net. De eigenaar van de elektrische wagen kan daarvoor een vergoeding ontvangen. Van de netbeheerder of van zijn energieleverancier.
- restwaarde van een elektrische auto zou hoger kunnen blijven omwille van de grondstoffen die in de batterij zitten. Ook bij een defecte/versleten batterij zitten die grondstoffen daar nog altijd in.
Ook auto's van werkgevers zijn natuurlijk onhoudbaar. Dat zal ook gaan verdwijnen op den duur. Ook bedrijven zullen zich dus aan moeten passen aan de toekomst als er minder auto's zullen zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
Stap eens uit je thuiswerk bubbel joh.

[ Voor 31% gewijzigd door defiant op 05-04-2023 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
JeroenNietDoen schreef op woensdag 5 april 2023 @ 19:23:
[...]

Klopt. De inruilwaarde van mijn A3 is na anderhalf jaar en 10K KM verder net 1.5K gezakt.

Maar goed, dan krijg ik er 19K voor terug, daar kan ik geen EV voor halen. Niet dat het iets uitmaakt, want ik heb geen oprit en in mijn wijk weigert gemeente laadpalen te plaatsen vanwege de hoge parkeerdruk. De 3 EVs hier uit het blok proberen altijd op tijd thuis te zijn dat ze net naast hun schutting kunnen parkeren en een kabel over de schutting trekken.
Dat is natuurlijk ook geen doen inderdaad. Ik denk dat als ik geen eigen oprit zou hebben dat ik en geen nieuwe EV gekocht zou hebben en dat ik in de toekomst waarschijnlijk helemaal geen auto meer zou hebben.

Veel wijken worden overigens tegenwoordig volledig autovrij gebouwd. Daar kan je je auto aan het begin van de wijk neerzetten.
Op den duur zullen die parkeerplaatsen een soort hubs worden, waar je een deelauto kan oppikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
Señor Sjon schreef op woensdag 5 april 2023 @ 19:53:
[...]

We zijn gelijkwaardige partners. Vreemde redenatie zo.
Wat heeft dat met gelijkwaardigheid te maken?
Je zou sowieso alleen afhankelijk moeten zijn van 1 inkomen, anders is het heel raar geregeld. Dus dat andere inkomen is dan niet per se nodig en diegene kan makkelijker van baan wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
JeroenNietDoen schreef op woensdag 5 april 2023 @ 19:56:
[...]

Stap eens uit je thuiswerk bubbel joh.
Ik zit helemaal niet in een thuiswerkbubbel. Mijn kantoor zit op 3,5 kilometer van mijn huis. En ja ik werk ook vaak thuis, maar ik kan net zo makkelijk naar kantoor.
*knip* dit soort generalisaties zal je moeten onderbouwen.

[ Voor 11% gewijzigd door defiant op 05-04-2023 23:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheDudez

TheDudez

Usenet stofzuiger!

fisherman schreef op woensdag 5 april 2023 @ 19:56:
[...]

Ook auto's van werkgevers zijn natuurlijk onhoudbaar. Dat zal ook gaan verdwijnen op den duur. Ook bedrijven zullen zich dus aan moeten passen aan de toekomst als er minder auto's zullen zijn.
Je klinkt als iemand van d66 iemand die in een andere wereld leeft. Er maar raar vinden dat de bbb zo groot is. We moeten helemaal niks! Zeker niet op deze manier. Ja we moeten zeker wat doen. Maar niet dat gedram! Zo kreeg je niemand mee.

Usenet handleidingen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
fisherman schreef op woensdag 5 april 2023 @ 20:00:
[...]
Je zou sowieso alleen afhankelijk moeten zijn van 1 inkomen, anders is het heel raar geregeld.
De jaren 70/80 belden...

Een redelijke rijtjeshuis van 40 jaar oud krijg je niet voor onder de 250K. Voeg daar aan toe de overige vaste lasten. Het is niet meer te betalen voor een éénverdiener. Ja, als je echt een goede baan hebt. Daar kom ik dan toch ook even terug op je eerdere opmerking over dat mensen er zelf voor kiezen om te ver van hun werk te wonen, de huizenmarkt heeft daar een dikke vinger in de pap.
Right :z

[ Voor 19% gewijzigd door defiant op 05-04-2023 23:21 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15:59
_/-\o_

De huizenmarkt niet echt gevolgd de laatste jaren begrijp ik ;)

En dan ook nog op 1 salaris _O-

[ Voor 18% gewijzigd door defiant op 05-04-2023 23:21 ]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
TheDudez schreef op woensdag 5 april 2023 @ 20:04:
[...]

Je klinkt als iemand van d66 iemand die in een andere wereld leeft. Er maar raar vinden dat de bbb zo groot is. We moeten helemaal niks! Zeker niet op deze manier. Ja we moeten zeker wat doen. Maar niet dat gedram! Zo kreeg je niemand mee.
Daar zou ik zeker nooit op stemmen. Maar goed we moeten zeker wel iets aan het klimaat doen en velen zullen daar heel veel "last" van hebben doordat ze moeten consuminderen. Daar heeft de politiek gelukkig helemaal geen boodschap aan en het klimaat ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
LordSinclair schreef op woensdag 5 april 2023 @ 20:06:
[...]

_/-\o_

De huizenmarkt niet echt gevolgd de laatste jaren begrijp ik ;)

En dan ook nog op 1 salaris _O-
*knip* ook zo'n claim zal je moeten onderbouwen met betrouwbare bronnen.

[ Voor 26% gewijzigd door defiant op 05-04-2023 23:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1835258

Zegt modaal inkomen je iets? I.c.m. de huizenmarkt in Nederland anno 2023?

[ Voor 36% gewijzigd door defiant op 05-04-2023 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
JeroenNietDoen schreef op woensdag 5 april 2023 @ 20:05:
[...]

De jaren 70/80 belden...

Een redelijke rijtjeshuis van 40 jaar oud krijg je niet voor onder de 250K. Voeg daar aan toe de overige vaste lasten. Het is niet meer te betalen voor een éénverdiener. Ja, als je echt een goede baan hebt. Daar kom ik dan toch ook even terug op je eerdere opmerking over dat mensen er zelf voor kiezen om te ver van hun werk te wonen, de huizenmarkt heeft daar een dikke vinger in de pap.

[...]

Right :z
Het is zeker wel heel goed te betalen als eenverdiener. Niet dat mijn vrouw niet werkt, maar ik houd 66% van mijn salaris over na alle vaste lasten, dus we zouden goed kunnen leven van alleen mijn salaris.
Ik woon niet in de duurste woning, ongeveer een ton of 5. Ik hoef niet zo nodig in een woning van een miljoen ofzo te wonen, daar word ik niet gelukkiger van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
Anoniem: 1835258 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 20:51:
[...]

Zegt modaal inkomen je iets? I.c.m. de huizenmarkt in Nederland anno 2023?
*knip* reageer s.v.p. constructief en inhoudelijk op de discussie.

[ Voor 25% gewijzigd door defiant op 05-04-2023 23:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1835258

Dus... jij zegt: "gewoon verhuizen voor je werk, zo moeilijk is het niet."

Hoe dan? Vrije sector en droog brood eten? Of 10 jaar wachtrij overslaan (hoe dan?) voor een sociale huurwoning?

[ Voor 16% gewijzigd door defiant op 05-04-2023 23:28 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15:59
fisherman schreef op woensdag 5 april 2023 @ 20:52:
[...]

Het is zeker wel heel goed te betalen als eenverdiener. Niet dat mijn vrouw niet werkt, maar ik houd 66% van mijn salaris over na alle vaste lasten, dus we zouden goed kunnen leven van alleen mijn salaris.
Ik woon niet in de duurste woning, ongeveer een ton of 5. Ik hoef niet zo nodig in een woning van een miljoen ofzo te wonen, daar word ik niet gelukkiger van.
Kortom je verdiend ruim meer dan de gemiddelde Nederlander en je verwacht dat iedereen zoals jou kan leven. Je zit in een bubbel en je kijkt neer op de rest zonder enige realiteitszin.

Een huis van "een ton of 5" zijn vele al blij als ze dat met hun tweeën kunnen betalen.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• alexbl69
fisherman schreef op woensdag 5 april 2023 @ 19:51:
[...]

*knip*

Of het nu in 2050 zou zijn of in 2030 maakt weinig uit. Feit is dat veel mensen het zonder auto moeten doen.
Jij wil waarschijnlijk dat dat pas in 2050 gebeurt, omdat het je wellicht iemand bent die straks geen auto meer heeft. Feit is dat er gewoon niet gewacht kan worden, dus die veranderingen gaan sneller gebeuren dan de meeste mensen zouden willen. Dat is niet anders.
Vind dit bijna trollen worden.

Je zit in een bevoorrechte positie qua werk, qua woon-werk en qua inkomen. Jou raakt de transitie dus totaal niet. Maar je stelt dat het bereiken van deze positie voor iedereen een keuze is en iemand die niet aan deze (vrij unieke) voorwaarden voldoet maar in die richting gedwongen moet worden.

Hoe zit dat dan met fabrieksarbeiders, verpleegkundigen, thuiszorgwerkers en de honderden andere beroepsgroepen die niet aan jouw vinkjes voldoen? Moeten al die beroepen maar opgeheven worden? Mogen die mensen het maar uitzoeken?

Dat gaat natuurlijk niet gebeuren. Als het door jou voorgestelde pad wordt ingeslagen hebben we hier binnen 10 jaar een 'Trump' regering waarna er helemaal niks meer gebeurt.

Deze transitie zal een zeer langzame zijn zodat generaties zich erop in kunnen stellen. We hebben bij de afgelopen verkiezingen een voorproefje gekregen van wat er gebeurt als dat niet gebeurt.

[ Voor 6% gewijzigd door defiant op 05-04-2023 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Het is niet het een of het ander.

Ik ben zelf elke dag op de baan met de auto. Geen vaste werkplek maar een lijstje klanten af te werken in een straal van max 100km rond mijn woning.

Ik ben nu ook bezig met nadenken over wat en hoe binnen een aantal jaar?
- ga ik dezelfde job blijven doen met een elektrische auto? (ik kan thuis niet laden)
- ga ik dezelfde job doen maar verplaatsingen deels op een andere manier?
- ga ik een andere job zoeken waarbij ik geen auto meer nodig heb?

Tijd om na te denken over deze kwestie is op zich natuurlijk ook al een redelijke luxe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
Wozmro schreef op woensdag 5 april 2023 @ 21:39:

Ik ben zelf elke dag op de baan met de auto. Geen vaste werkplek maar een lijstje klanten af te werken in een straal van max 100km rond mijn woning.

- ga ik dezelfde job blijven doen met een elektrische auto? (ik kan thuis niet laden)

Tijd om na te denken over deze kwestie is op zich natuurlijk ook al een redelijke luxe.
Schijnbaar met een "deel" auto :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 07:54
Ik heb zelf de indruk dat werkgevers sneller een elektrische auto zullen geven aan hun werknemers dan dat dit met fossiele wagens het geval is
Alleen bij het topsegment van de banenmarkt, en wellicht bij salesfuncties, spelen auto's van de zaak, ongeveer 20% van het wagenpark. De gemiddelde bouwvakker, fysiotherapeut, IT'er of kapper rijdt in een auto van 12 jaar oud.
Vergis je niet hoeveel er al naar OV gaat vanuit de auto, ook al lijkt dat niet zo met het afbrokkelende OV. Zonder de opbrengsten op individueel vervoer wordt het OV nog eens zo duur.
De trein is "duur", maar vergis je niet. Naar streekvervoer gaat structureel(*) ongeveer evenveel als wat er jaarlijks aan belastingkorting wordt gegeven op electrische leasewagens (en daarvoor op hybride en de oh zo milieuvriendelijke diesels) voor die bovengenoemde gelukkige 20%.

Verder is het niet zo dat belasting op de auto geoormerkt is voor OV. Dat is net zoiets als zeggen dat uit accijns op sigaretten de kinderopvangtoeslag betaald wordt. Het is niet perse onwaar, maar het gaat allemaal dezelfde pot in.

(er zijn wel uitzonderingen op die regel, bijv. met de opslag SDE)

(*) De afgelopen jaren tijdelijk meer vanwege Coronasteun

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silverball

silverball

TheDudez schreef op woensdag 5 april 2023 @ 20:04:
[...]

Jeps, stel je voor dat je problemen aankaart en een oplossing aandraagt; alle problemen wegzetten onder de noemer "links geneuzel" en op gelijke voet doorgaan is veel makkelijker.

Zelf stem ik daar overigens absoluut niet op.

[...]

Maar goed, je zal altijd fanatieke automobilisten en OV-aanhangers hebben. Mijn laatste OV-reis is 16 jaar geleden en dat is mij nog niet lang genoeg geleden. :P
Dat is wellicht ook zo (alhoewel beetje broekzak vestzak gehalte) maar onze huidige autoliefde voortzetten met bijbehorende groei kan toch never nooit goedkoper zijn zou je zeggen; dan moeten we ook op termijn Amerika-stijl binnensteden voor 80% afbreken om maar voldoende doorstroming en parkeergelegenheid te creëeren

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/exw77mvI5gM2u8UA5N_XESoRXLA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6PLi9Efcooh5JmvvRNzcKJMe.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BemVpxVG7VAA8GYWkY-jXhQf3Ek=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/84CAaBYaBk032iDDFBXy6yWs.jpg?f=fotoalbum_large

Overigens ben ik zelf ook fervent autobezitter en ben gek op autorijden :Y)

[ Voor 10% gewijzigd door silverball op 05-04-2023 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:33

drooger

Falen is ook een kunst.

Wozmro schreef op woensdag 5 april 2023 @ 21:39:

In principe heeft iedereen toch die "luxe" om er alvast over na te denken?
Er komt namelijk nog geen grondige verandering in dit jaar, of volgend jaar.
Of men er voor kiest om erover na te denken is een ander verhaal. :)

Wel de kanttekening dat men niet goed kan overwegen hoe het vervoer over pakweg 20 jaar zal zijn.
Wie weet wordt dan vanuit de landelijke overheden volop ingezet op autonome voertuigen, bijv. omdat ze inderdaad een stuk veiliger blijken.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
silverball schreef op woensdag 5 april 2023 @ 22:42:
[...]

Jeps, stel je voor dat je problemen aankaart en een oplossing aandraagt; alle problemen wegzetten onder de noemer "links geneuzel" en op gelijke voet doorgaan is veel makkelijker.

[...]

Dat is wellicht ook zo (alhoewel beetje broekzak vestzak gehalte) maar onze huidige autoliefde voortzetten met bijbehorende groei kan toch never nooit goedkoper zijn zou je zeggen; dan moeten we ook op termijn Amerika-stijl binnensteden voor 80% afbreken om maar voldoende doorstroming en parkeergelegenheid te creëeren

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zo verschrikkelijk als in de VS zal het hier gelukkig nooit worden. Wat dat betreft hebben wij nog wel een 'hybride' vorm van OV en autogebruik. Knelpunten zitten hem vooral in de slechte OV voorzieningen op bedrijventerreinen waardoor veel werknemers veroordeeld zijn tot de auto. Parkeergelegenheid op een bedrijventerrein is gelukkig minder storend dan in een binnenstad. De binnensteden in veel steden in de VS zijn inderdaad volkomen verpest door de afhankelijkheid van auto's.

Waar is die laatste foto trouwens gemaakt? Zo bont heb ik het nog nooit gezien :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:43

polthemol

Moderator General Chat
alexbl69 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 08:06:
[...]

Zo verschrikkelijk als in de VS zal het hier gelukkig nooit worden. Wat dat betreft hebben wij nog wel een 'hybride' vorm van OV en autogebruik. Knelpunten zitten hem vooral in de slechte OV voorzieningen op bedrijventerreinen waardoor veel werknemers veroordeeld zijn tot de auto. Parkeergelegenheid op een bedrijventerrein is gelukkig minder storend dan in een binnenstad. De binnensteden in veel steden in de VS zijn inderdaad volkomen verpest door de afhankelijkheid van auto's.
Ik denk ook dat een stuk van die slechte ov-voorzieningen komt doordat veel bedrijven nog deels eisen en faciliteren dat mensen met de auto komen. Bij mijn eigen werkgever is men na de coronaperiode in een vrij hard tempo gebouwen aan het sluiten omdat men concludeerde dat we ze eigenlijk alleen maar gebruiken omdat we ze hebben staan, niet omdat het nodig is. Daar is gelijk een beleid bij gekomen (paar jaar terug ingezet) dat er hard gesneden wordt in leaseauto's en deze ook niet meer automatisch gefaciliteerd worden met parkeerplekken. Voorkeurslocaties van kantoren zijn nu op loopafstand van een station.

Gaat natuurlijk niet op voor alle beroepen, maar er zijn wel heel wat sectoren waar bovenstaande mogelijk is, ook onder het mom van 'iemand moet als eerste bewegen' om effectieve verandering te brengen.

(sidenote: we hebben als personeel een ongelimiteerde OV-kaart als we kiezen voor geen lease-auto / ov pakken ipv auto).

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:02
polthemol schreef op donderdag 6 april 2023 @ 08:38:
[...]

Ik denk ook dat een stuk van die slechte ov-voorzieningen komt doordat veel bedrijven nog deels eisen en faciliteren dat mensen met de auto komen. Bij mijn eigen werkgever is men na de coronaperiode in een vrij hard tempo gebouwen aan het sluiten omdat men concludeerde dat we ze eigenlijk alleen maar gebruiken omdat we ze hebben staan, niet omdat het nodig is. Daar is gelijk een beleid bij gekomen (paar jaar terug ingezet) dat er hard gesneden wordt in leaseauto's en deze ook niet meer automatisch gefaciliteerd worden met parkeerplekken. Voorkeurslocaties van kantoren zijn nu op loopafstand van een station.

Gaat natuurlijk niet op voor alle beroepen, maar er zijn wel heel wat sectoren waar bovenstaande mogelijk is, ook onder het mom van 'iemand moet als eerste bewegen' om effectieve verandering te brengen.

(sidenote: we hebben als personeel een ongelimiteerde OV-kaart als we kiezen voor geen lease-auto / ov pakken ipv auto).
Precies dat, probeer alternatieven te vinden/bieden.

Zelf sorteren we er langzaam op voor om 1 auto de deur uit te doen. Ik woon op 20 km van mijn werk, wat een perfecte afstand is met een speedpedelec. Voor die paar keer per jaar dat het echt te slecht weer is en ik niet thuis KAN werken, heb altijd nog de optie om met het OV te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
alexbl69 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 21:25:
Hoe zit dat dan met fabrieksarbeiders, verpleegkundigen, thuiszorgwerkers en de honderden andere beroepsgroepen die niet aan jouw vinkjes voldoen? Moeten al die beroepen maar opgeheven worden? Mogen die mensen het maar uitzoeken?
Dat kan je ook omdraaien natuurlijk. Het kan ook dat over 10 jaar, werkgevers die van werknemers verlangen dat ze eigen vervoer meebrengen, moeite gaan krijgen met het aantrekken van nieuw personeel. Banen genoeg. Dus waarom zou je in de thuiszorg gaan werken als je dan een groot gebied krijgt en zelf maar moet regelen dat je altijd een auto hebt? Of een baan met nachtdiensten waar rond die tijd geen OV is?

Schiphol is een goed voorbeeld waarbij (dan wel veroorzaakt door een externe gebeurtenis, corona) opeens een groot deel van het voormalige persoon niet meer terugkomt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
alexbl69 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 21:25:
Deze transitie zal een zeer langzame zijn zodat generaties zich erop in kunnen stellen. We hebben bij de afgelopen verkiezingen een voorproefje gekregen van wat er gebeurt als dat niet gebeurt.
En dit is precies het probleem waarom al onze klimaatdoelstellingen nooit gehaald worden. Ons op de savanne geëvolueerde apenbrein is collectief simpelweg niet in staat lange termijn voldoende te overwegen. Niemand wil er op achteruit gaan en de standaard die we gewend zijn is gebaseerd op fossiele energie met uitstoot die zonder enige consequentie de atmosfeer in geblazen wordt.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexbl69
polthemol schreef op donderdag 6 april 2023 @ 08:38:
[...]

Mede als antwoord op @phicoh
Ellende is dat dergelijke veranderingen enkel afgedwongen kunnen worden door werknemers die in het wat hogere segment zitten. Juist de groep die deze macht niet heeft zal dan wederom de rekening gaan betalen.

Spreek overigens ook genoeg mensen met kantoorbanen die nooit meer terug willen naar de 'thuiswerktijd'. Dat geldt voor zowel mensen die op zichzelf wonen (en door thuiswerk een flink stuk sociaal leven misliepen) als mensen met een gezin (lastig om een rustige thuiswerkplek te creëren). Er zijn er wel bij die het prettig vinden, maar heb de indruk dat de meerderheid het wel prettig vindt om een paar uur per dag in een andere omgeving te verkeren.

Maar inderdaad, als we mobiliteit terug willen dringen zal deze 'luxe' er op een gegeven moment ook aangaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
alexbl69 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 09:04:
[...]

Ellende is dat dergelijke veranderingen enkel afgedwongen kunnen worden door werknemers die in het wat hogere segment zitten. Juist de groep die deze macht niet heeft zal dan wederom de rekening gaan betalen.

Spreek overigens ook genoeg mensen met kantoorbanen die nooit meer terug willen naar de 'thuiswerktijd'. Dat geldt voor zowel mensen die op zichzelf wonen (en door thuiswerk een flink stuk sociaal leven misliepen) als mensen met een gezin (lastig om een rustige thuiswerkplek te creëren). Er zijn er wel bij die het prettig vinden, maar heb de indruk dat de meerderheid het wel prettig vindt om een paar uur per dag in een andere omgeving te verkeren.

Maar inderdaad, als we mobiliteit terug willen dringen zal deze 'luxe' er op een gegeven moment ook aangaan.
Je hebt zonder meer twee kanten hieraan:
1. een werkgever die verandering faciliteert (dus niet alleen dingen verbieden/ontmoedigen, maar ook actief aanmoedigen, bv. parkeerplaatsen schrappen maar wel ov-abbonementen aanbieden)
2. een werknemer die in plaats is van zich in te graven in de status quo, bereid is gebruik te maken va nde opties uit stap 1.

Ik heb geen auto, woon in Limburg en mijn kantoor is in Noord-Holland overwegend. Ik begin met werken als ik op de trein stap, draai mijn kantoordag af met meetings/social calls, vertrek wat eerder (reistijd = werktijd) en werk weer verder in de trein. Het is allemaal best wel te regelen voor veel functies, als je maar je agenda wat aanpast en je werk wat anders indeelt en daar lijkt het vaak mis te gaan: het punt van willen veranderen. Ook de mensen die graag op kantoor zijn (ik zit wel niet bij die groep, heb een hekel aan kantoortuinen :) ) kunnen best wel wat veranderen, waarbij je uiteindelijk misschien moet afvragen oko of wat je graag wil, wel zo levensvatbaar is in the bigger picture van de problematiek waar we mee te maken hebben, zoals je zelf ook al aangeeft met je laatste regel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silverball

silverball

alexbl69 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 08:06:
[...]

Waar is die laatste foto trouwens gemaakt? Zo bont heb ik het nog nooit gezien :).
Dat is de katy freeway in Texas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
alexbl69 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 09:04:

De groep aan de onderkant heeft het in het algemeen moeilijker dan de groep aan de top, daar is niet veel aan te doen. Maar waar de groep aan de top de regels vaststelt, en dus directe macht heeft, heeft de groep aan de onderkant veel indirecte macht, vooral in een land als Nederland met een krappe arbeidsmarkt. Maar indirecte macht is natuurlijk een stuk moeilijker uit te oefenen.

Ik denk niet dat mobiliteit terug gedrongen zal worden als op zichzelf staand doel. Het wordt terug gedrongen door andere keuzes te maken; minder parkeerplaatsen, minder ruimte voor auto's op lokale wegen, geen uitbreiding van snelwegen.

Daarna is het aan een ieder die de keuze heeft, om zelf die keuze te maken: geld uitgeven en moeite doen om ergens naartoe te gaan, of dat juist niet doen, of een andere bestemming kiezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
silverball schreef op woensdag 5 april 2023 @ 22:42:
[...]

[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ah, de oude SimCity. :+ Deze foto kan je ook voor Barcelona maken, één van de bekendste grid-steden in Europa. Maar het paars van parkeren zie ik nergens? Wel rood, maar dat matcht beroerd met bekende parkeervakken/structuren. :P
polthemol schreef op donderdag 6 april 2023 @ 09:11:
[...]

Je hebt zonder meer twee kanten hieraan:
1. een werkgever die verandering faciliteert (dus niet alleen dingen verbieden/ontmoedigen, maar ook actief aanmoedigen, bv. parkeerplaatsen schrappen maar wel ov-abbonementen aanbieden)
2. een werknemer die in plaats is van zich in te graven in de status quo, bereid is gebruik te maken va nde opties uit stap 1.

Ik heb geen auto, woon in Limburg en mijn kantoor is in Noord-Holland overwegend. Ik begin met werken als ik op de trein stap, draai mijn kantoordag af met meetings/social calls, vertrek wat eerder (reistijd = werktijd) en werk weer verder in de trein. Het is allemaal best wel te regelen voor veel functies, als je maar je agenda wat aanpast en je werk wat anders indeelt en daar lijkt het vaak mis te gaan: het punt van willen veranderen. Ook de mensen die graag op kantoor zijn (ik zit wel niet bij die groep, heb een hekel aan kantoortuinen :) ) kunnen best wel wat veranderen, waarbij je uiteindelijk misschien moet afvragen oko of wat je graag wil, wel zo levensvatbaar is in the bigger picture van de problematiek waar we mee te maken hebben, zoals je zelf ook al aangeeft met je laatste regel.
Reistijd = werktijd geldt voor heel veel sectoren (en zeker lagere inkomensgroepen) niet. Dan begint de klok pas te lopen bij aankomst op locatie. En dan is Limburg - N-H opeens een stuk langer. Ook op drukke trajecten kan je niet even een laptopje openslaan als men al moet staan vanwege gebrek aan zitplaatsen, zeker op trajecten in de Randstad.

We zijn op GoT natuurlijk redelijk ICT-minded die vrij makkelijk overal kunnen werken. Dat geldt voor velen niet. Hier is zoveel mogelijk op kantoor doorgewerkt als er geen lockdowns waren. OV stopt hier kilometers verderop en als er geen auto is, dan kom je hier bijna niet. Mocht hier 1 ingevoerd gaan worden, dan zal men uiteindelijk met de voeten stemmen.

In het begin van Leidsche Rijn is geprobeerd met een krappe parkeerbalans te werken. Maar geen OV en dure woningen betekende tweeverdieners. En die moesten met de auto overal heen. Dus 2 auto's/woning met een norm van ik dacht 1,2. Daar werden dus hele voortuinen geplaveid om maar een parkeerplek te hebben. Dan heb ik het nog niet over inwonende, oudere kinderen met een rijbewijs die ook aan de auto gingen en dus de druk verder verhoogden.

Overigens gaat men het nu in Utrecht nog een keer proberen met een gigantische woonwijk zonder individuele mobiliteit. Ik ben heel benieuwd wat dat wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Señor Sjon schreef op donderdag 6 april 2023 @ 10:05:
Reistijd = werktijd geldt voor heel veel sectoren (en zeker lagere inkomensgroepen) niet. Dan begint de klok pas te lopen bij aankomst op locatie. En dan is Limburg - N-H opeens een stuk langer. Ook op drukke trajecten kan je niet even een laptopje openslaan als men al moet staan vanwege gebrek aan zitplaatsen, zeker op trajecten in de Randstad.

We zijn op GoT natuurlijk redelijk ICT-minded die vrij makkelijk overal kunnen werken. Dat geldt voor velen niet. Hier is zoveel mogelijk op kantoor doorgewerkt als er geen lockdowns waren. OV stopt hier kilometers verderop en als er geen auto is, dan kom je hier bijna niet. Mocht hier 1 ingevoerd gaan worden, dan zal men uiteindelijk met de voeten stemmen.
Ik heb geen enkele illusie dat er een enkele oplossing is voor alles, maar denk dat het zinnig is om te veranderen waar de mogelijkheid er wel is en gelukkig zie ik dat op dit vlak wel bij mijn werkgever.

Ik weet dat hier trouwens voor bv. de Nedcar 'vroegah' (nu is het VDL) een serie pendelbussen reed vanuit dorpen/steden in de buurt voor alle diensten die er draaiden. Op die manier hoefde je niet met de auto naar werk te kachelen (of voor velen in ieder geval). Dus er zijn voor redelijk wat situaties wel oplossingen te verzinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Vooral bij bedrijven met shifts is dat goed te doen, zie je hier bij de chemische industrie in de Botlek vaak ook nog wel. En de busjes met timmerlui rijden in de regel ook met meerdere personen naar een werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Er zijn best wel creatieve oplossingen te bedenken als het nodig is.

In de Antwerpse haven is er een fietsbus. Werknemers kunnen hun fiets meenemen op een bus die een ronde doet van de haven. Ze fietsen van huis naar ophaalpunt en van afzetpunt naar bedrijf.

Nee, dat is niet voor iedereen een oplossing en niet iedereen heeft daar zin of dat past moeilijk in de planning.

Maar als je aan de knoppen van de parameters draait, bvb autorijden duurder maken dan komen er vanzelf andere oplossingen omdat de afweging voordelen/nadelen gewijzigd is.

Onze samenleving is best wel dynamisch. De meeste mensen hebben een zeker talent om te anticiperen op veranderde omstandigheden. En eigenlijk hoef je alleen te anticiperen voor je eigen situatie, niet voor die van een ander, dat lijkt mij nergens voor nodig.

Je hoeft niet met de auto te rijden om een ander een plezier te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:53

Detmer

Professioneel prutser

Was te verwachten... Niet elektrisch goedkoper maken zodat het beschikbaar is voor meer mensen, maar juist niet elektrisch duurder maken. We laten het maar weer gebeuren en we zien wel. Voorlopig blijf ik mijn oude benzine slurpert rijden zolang het nog kan :+ . Gelukkig is Duitsland niet zo ver >:)

[ Voor 7% gewijzigd door Detmer op 18-04-2023 20:20 ]

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Amdwarrior
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Prachtig uitgewerkt plan weer. Mensen met Tesla die jaren bijna gratis hebben gereden komen weer goed vanaf.

Gelukkig is er zo groot aanbod van tweedehands elektrische auto's met een beetje fatsoenlijk range.

Gelukkig hebben ze als alternatief openbaar vervoer

https://www.nrc.nl/nieuws...-opnieuw-duurder-a4162411

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:47

Destruction

(ex-)Automonteur

Detmer schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 20:20:
Was te verwachten... Niet elektrisch goedkoper maken zodat het beschikbaar is voor meer mensen, maar juist niet elektrisch duurder maken. We laten het maar weer gebeuren en we zien wel. Voorlopig blijf ik mijn oude benzine slurpert rijden zolang het nog kan :+ . Gelukkig is Duitsland niet zo ver >:)
Het is de logica waarmee politici al jaren werken.

Mensen kunnen nu geen 50k betalen voor een nieuwe EV. Laten we nou de brandstofauto die ze hebben fors duurder maken, dan hebben ze die 50k!

E.e.a doet mij sterk vermoeden dat vrijwel geen enkel bewindspersoon ooit goed uit een bloed- danwel urinetest zou komen. Ze zijn heel dom, of ze gebruiken drugs. Anders verzin je dit toch niet? 8)7

Ford Transit 2.2TDCi '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Detmer schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 20:20:
Was te verwachten... Niet elektrisch goedkoper maken zodat het beschikbaar is voor meer mensen [...]
Dat willen ze toch wel?
Daar staat een lastenverlichting tegenover voor kopers van tweedehands elektrische auto's.
Dat lijkt me een behoorlijke positieve ontwikkeling, zeker in combinatie met de verplichting dat het zakelijke leasepark electrisch moet, want daar komen veel tweedehands auto's vandaan.

Mensen die een elektrische auto nieuw wilde kopen hebben dat grotendeels al gedaan in de afgelopen jaren, daar is waarschijnlijk weinig winst meer te behalen.

Daarnaast zijn er over een aantal jaar sowieso weinig/geen nieuwe koolstofauto's meer te koop.

[ Voor 8% gewijzigd door anandus op 18-04-2023 20:40 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 17:32
Nieuwe auto vanaf prijs 30000 euro?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:49

Spotmatic

Ken sent me

De tweedehands markt voor elektrische auto's blijft nog zeker wel tot 2030 redelijk overspannen. Iedereen wil zo'n ding. Dus daar heeft de gemiddelde particulier niet zoveel aan.

Misschien dat het zin heeft om een exportverbod in te stellen voor gesubsidieerde elektrische auto's. Want tot op heden ging een groot deel van eerder gesubsidieerde auto's linea recta naar het buitenland.

[ Voor 6% gewijzigd door Spotmatic op 18-04-2023 20:54 ]

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:26
Tsja, typisch hier wel.
De mensen die elke 5 jaar een auto kopen van 5k moeten weer bloeden door het verhogen van hun kosten. Laatst zag ik ook een item over suiker- of vettaks bij 1 Vandaag waar een financieel expert aangaf dat altijd maar de belasting verhogen helemaal niet werkt. Daar heb je vooral de mensen mee die zaken al nauwelijks kunnen betalen. Dus die moeten dan eerst weer een jaar, of wat meer, bloeden en vervolgens krijgt die groep een subsidie of iets dergelijks.

In de EU is ook een wet aangenomen welke benzine/diesel/gas nog duurder gaat maken.
https://nos.nl/collectie/...en-vervuiler-gaat-betalen

En per 1 juli gaat ook de prijs van benzine/diesel/lpg omhoog met 14/10/6 cent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Laatst online: 19:58
Amdwarrior schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 20:28:
Mensen met Tesla die jaren bijna gratis hebben gereden komen weer goed vanaf.
Behalve dat de afschrijving veel hoger is dan gedacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amdwarrior
  • Nu online
mitsumark schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 21:14:
[...]

Behalve Model S met onbeperkt gratis snelladen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-08-2023
Destruction schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 20:32:
[...]

Mensen kunnen nu geen 50k betalen voor een nieuwe EV. Laten we nou de brandstofauto die ze hebben fors duurder maken, dan hebben ze die 50k!
Het hoeft ook geen EV van 50k te zijn: ik heb vorige week een Nissan Leaf Tekna uit 2019 gekocht, voor netto € 16500 totaal. Ja ik heb een beperkte actieradius van iets meer dan 200km totaal.

Maar het is dus niet zo dat EV's nu niet binnen bereik van Henk en Ingrid zijn: ze moeten alleen leren sparen. Want 5 jaar lang heb ik gewoon € 150 opzij gezet, dat doe ik nog steeds. Toen had ik dus € 9000 totaal, inruil € 5000 totaal nog. Dus zoveel hoefde ik niet van mijn andere rekening af te halen uiteindelijk.

Ik heb geen medelijden met mensen die al jaren een auto van € 500 a € 2500 kopen en telkens, weer eentje uit die prijsklasse kopen. Wanneer de vorige te dure reparaties heeft en ze dus, weer een nieuw barrel kopen. In een auto moet je gewoon geld investeren, anders is het gewoon duurkoop.

Dan ben je veel geld aan betalen aan brandstof, reparaties en onderhoud: oude autos zijn onderhoudsvrij, heb ik van mijn zus begrepen die ooit een Peugeot 206 kapot reed omdat ze met een kapotte koppakking bleef rond rijden.

Ik hoop trouwens wel dat electrische rijders goedkoper uitblijven, dan mensen met een benzineauto. Want als ze dat niet doen, dan zijn er geen financiële prikkels om electrische te blijven of te gaan rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
Destruction schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 20:32:
[...]

E.e.a doet mij sterk vermoeden dat vrijwel geen enkel bewindspersoon ooit goed uit een bloed- danwel urinetest zou komen. Ze zijn heel dom, of ze gebruiken drugs. Anders verzin je dit toch niet? 8)7
Eye opener. Een nieuwe ev kost je echt geen 50k meer....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
mitsumark schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 21:14:
[...]

Want niemand had verwacht dat ev's goedkoper zouden worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:47

Destruction

(ex-)Automonteur

stylezzz schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 21:37:
[...]

Ja, maar dan heb je dus een Leaf met 200km bereik, die geen aanhanger mag trekken. Ik heb nogal regelmatig een aanhanger nodig en zal dus een auto moeten hebben die ook wat mag trekken. Ik heb niks aan een Leaf.

En nee, een auto huren voor de keer dat er een aanhanger mee moet is geen optie. Dan moet ik een paar keer per week een auto gaan huren...

Ford Transit 2.2TDCi '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:36

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

[...]
Wel een fatsoenlijke gezinsauto met een beetje bereik of als je ook nogeens afhankelijk bent van een aanhanger. Gewoon een normale middenklasser station zoals een Peugeot 308SW, daar een electrische auto tegenoverzetten... die haal je niet beneden de 50K.

Mijn broertje dacht ook electrisch te gaan rijden, omdat hij nu de mogelijkheid heeft om te leasen, maar na enige berekeningen zou hem dat 1500 euro per maand moeten gaan kosten, om een vergelijkbare auto te kunnen rijden en hij is niet eens een auto nodig die een aanhanger mag trekken. Dat is bijtelling, een stuk loon inleveren en een eigen bijdrage. Met andere woorden hij blijft zijn huidige bezine/station rijden.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
_Dune_ schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 21:43:
[...]

Wel een fatsoenlijke gezinsauto met een beetje bereik of als je ook nogeens afhankelijk bent van een aanhanger. Gewoon een normale middenklasser station zoals een Peugeot 308SW, daar een electrische auto tegenoverzetten... die haal je niet beneden de 50K.
Model Y.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Marco-Peters schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 21:35:
[...]

Maar het is dus niet zo dat EV's nu niet binnen bereik van Henk en Ingrid zijn: ze moeten alleen leren sparen.
ah ja: sparen
sparen voor een EV
sparen voor een warmtepomp
sparen voor de verduurzaming van hun woning
als het kan ook nog sparen voor een vakantie

de overheid wil wel dat je heel wat gaat sparen de komende jaren....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
[...]

Ja je kunt een Dacia Spring kopen: maar als je voor datzelfde geld een electrische occasion koopt, dan krijg je zoveel meer auto en met een vergelijkbare actieradius. Ik denk dat het sowieso spannend wordt met electrische autos: want als China geen batterijen aan Volkswagen en co verkoopt, of flink duurder maakt? Dan gaan die beloofde ID2 autos ook veel duurder worden, dan beloofd.

Ik geloof er sowieso niets van dat electrische autos goedkoper gaan worden: waarschijnlijk wordt het juist duurder en die Chinese EV's, dat is nog afzien hoe dat gaat. Want Europa en China zijn op oorlogspad, de politieke spanningen lopen behoorlijk op. Dat kan ook gevolgen hebben voor electrische autos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Net even Autotrack er op na geslagen, de goedkoopste die ik zogauw kon vinden 53K.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
_Dune_ schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 21:43:
[...]

Mijn broertje dacht ook electrisch te gaan rijden, omdat hij nu de mogelijkheid heeft om te leasen, maar na enige berekeningen zou hem dat 1500 euro per maand moeten gaan kosten, om een vergelijkbare auto te kunnen rijden en hij is niet eens een auto nodig die een aanhanger mag trekken. Dat is bijtelling, een stuk loon inleveren en een eigen bijdrage. Met andere woorden hij blijft zijn huidige bezine/station rijden.
Model 3... standaard rwd uitvoering met de subsidie inmiddels onder de 40k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Nu online
_Dune_ schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 21:47:
[...]

Net even Autotrack er op na geslagen, de goedkoopste die ik zogauw kon vinden 53K.
https://www.tesla.com/nl_...rrangeby=plh&zip=&range=0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:53

Detmer

Professioneel prutser

[...]

Het hoeft ook geen EV van 50k te zijn: ik heb vorige week een Nissan Leaf Tekna uit 2019 gekocht, voor netto € 16500 totaal. Ja ik heb een beperkte actieradius van iets meer dan 200km totaal.

Maar het is dus niet zo dat EV's nu niet binnen bereik van Henk en Ingrid zijn: ze moeten alleen leren sparen. Want 5 jaar lang heb ik gewoon € 150 opzij gezet, dat doe ik nog steeds. Toen had ik dus € 9000 totaal, inruil € 5000 totaal nog. Dus zoveel hoefde ik niet van mijn andere rekening af te halen uiteindelijk.

Ik heb geen medelijden met mensen die al jaren een auto van € 500 a € 2500 kopen en telkens, weer eentje uit die prijsklasse kopen. Wanneer de vorige te dure reparaties heeft en ze dus, weer een nieuw barrel kopen. In een auto moet je gewoon geld investeren, anders is het gewoon duurkoop.

Dan ben je veel geld aan betalen aan brandstof, reparaties en onderhoud: oude autos zijn onderhoudsvrij, heb ik van mijn zus begrepen die ooit een Peugeot 206 kapot reed omdat ze met een kapotte koppakking bleef rond rijden.

Ik hoop trouwens wel dat electrische rijders goedkoper uitblijven, dan mensen met een benzineauto. Want als ze dat niet doen, dan zijn er geen financiële prikkels om electrische te blijven of te gaan rijden.
Fijn als je daarmee uit komt en het kan betalen, maar €16500,- is voor een hoop mensen nog steeds een hoop geld. Ik heb inmiddels 3 auto's gehad en de aanschafprijs (dus zonder verkoopprijs en onderhoud enzo) van alle 3 samen is ruim minder dan dat...

Daarnaast is de 200km wel erg krap vind ik.

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Marco-Peters schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 21:46:
[...]

Ja je kunt een Dacia Spring kopen: maar als je voor datzelfde geld een electrische occasion koopt, dan krijg je zoveel meer auto en met een vergelijkbare actieradius. Ik denk dat het sowieso spannend wordt met electrische autos: want als China geen batterijen aan Volkswagen en co verkoopt, of flink duurder maakt? Dan gaan die beloofde ID2 autos ook veel duurder worden, dan beloofd.

Ik geloof er sowieso niets van dat electrische autos goedkoper gaan worden: waarschijnlijk wordt het juist duurder en die Chinese EV's, dat is nog afzien hoe dat gaat. Want Europa en China zijn op oorlogspad, de politieke spanningen lopen behoorlijk op. Dat kan ook gevolgen hebben voor electrische autos.
Ev's worden al goedkoper. Model 3 is in een jaar tijd 10k goedkoper geworden.... chinese ev's? Mg 4 electric voor rond de 35k.... kan wel eens een klappertje gaan worden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CrazyFool
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:02
[...]

Sorry, maar jij komt op mij een beetje wereldvreemd over. Ik ben blij voor je dat je het zo goed hebt, en lekker elektrisch kunt rijden en sparen voor je doelen.

Vergeet alleen een ding niet, niet iedereen heeft het zo breed als jij, of de capaciteit om te kunnen sparen.

Mensen die een auto kopen 2500 euro doen dat echt niet omdat ze die zo mooi vinden hoor…. Daar is waarschijnlijk een financiële oorzaak voor.

Die categorie mensen wordt nu weer onevenredig hard geraakt, terwijl jij lekker goedkoop met je elektrische auto kunt verder rijden…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Oke afgerond 48K, welk gemiddeld gezin kan zich een dergelijke auto veroorloven? Misschien goedkoper in onderhoud, maar initiele aankoop is gewoon niet te doen, daarnaast zijn dit ook nogsteeds bedragen waar niet tegen te sparen valt, maar je bent wel afhankelijk van een auto...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco-Peters
Leipo schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 21:45:
[...]

ah ja: sparen
sparen voor een EV
sparen voor een warmtepomp
sparen voor de verduurzaming van hun woning
als het kan ook nog sparen voor een vakantie

de overheid wil wel dat je heel wat gaat sparen de komende jaren....
Ja sparen: dus geen frikandellenbroodjes kopen tijdens de pauze, maar gewoon je bammetjes van thuis meenemen. Dan kun je ook net als je collega die ook gewoon minimumloon verdiend, ook een EV rijden.

Sorry ik werk gewoon tegen minimumloon: woon in een sociale huurwoning, maar ben wel spaarzaam. Heb 5 jaar lang in een A-segmenter rondgereden, in de tussentijd gespaard. En toen dus een EV gekocht.

En ik verdien niet eens veel geld en heb ook geen beleggingen of dergelijke: Nederlanders geven vaak gewoon teveel geld uit, als ze hun uitgaven onder de loep nemen en goed sparen. Dan hoeven ze ook niet perse een barrel te rijden. Met de fiets naar werk heeft ook de nodige benzine bespaard :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Nu online
_Dune_ schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 21:52:
[...]

Oke afgerond 48K, welk gemiddeld gezin kan zich een dergelijke auto veroorloven? Misschien goedkoper in onderhoud, maar initiele aankoop is gewoon niet te doen, daarnaast zijn dit ook nogsteeds bedragen waar niet tegen te sparen valt, maar je bent wel afhankelijk van een auto...
Eens, eens. Maar de prijzen gaan hard naar beneden...

*knip* offtopic

[ Voor 65% gewijzigd door polthemol op 19-04-2023 08:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
[...]

Tsjah... stel eens een leuke suv samen met een benzinemotor bij een ander merk. Denk niet dat je veel goedkoper uit gaat zijn...... het blijft veel geld. Dat is zeker waar.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
[...]

Tesla zou ik echt niet doen: ik lees weleens in die topics mee en er gaat schijnbaar toch van alles kapot aan die autos, dus zo geweldig zijn Tesla's nou ook niet. Lijkt mij ook heel duur als er geen garantie meer op zit en je kunt denk ik ook niet bij de lokale dorpsgarage terecht, want Tesla heeft alles dichtgetimmerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Marco-Peters schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 21:52:
[...]
Ja sparen: dus geen frikandellenbroodjes kopen tijdens de pauze, maar gewoon je bammetjes van thuis meenemen. Dan kun je ook net als je collega die ook gewoon minimumloon verdiend, ook een EV rijden.

Sorry ik werk gewoon tegen minimumloon: woon in een sociale huurwoning, maar ben wel spaarzaam. Heb 5 jaar lang in een A-segmenter rondgereden, in de tussentijd gespaard. En toen dus een EV gekocht.

En ik verdien niet eens veel geld en heb ook geen beleggingen of dergelijke: Nederlanders geven vaak gewoon teveel geld uit, als ze hun uitgaven onder de loep nemen en goed sparen. Dan hoeven ze ook niet perse een barrel te rijden. Met de fiets naar werk heeft ook de nodige benzine bespaard :)
Wat is jou verder situatie, gezin? Hoever woon jij van jouw werk? Tegenwoordig heb ik toch een net modaal inkomen, maar ik zie mijzelf nog geen EV kopen welke ruim genoeg is ook nog een aanhanger kan en mag trekken, voor 45K-50K.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 07:54
Amdwarrior schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 20:28:
Prachtig uitgewerkt plan weer. Mensen met Tesla die jaren bijna gratis hebben gereden komen weer goed vanaf.

Gelukkig is er zo groot aanbod van tweedehands elektrische auto's met een beetje fatsoenlijk range.

Gelukkig hebben ze als alternatief openbaar vervoer

https://www.nrc.nl/nieuws...-opnieuw-duurder-a4162411
Even in de herhaling: de overheid geeft bijna evenveel uit aan pure inkomenssteun voor mensen die het voorrecht hebben via hun werkgever Electrisch te rijden (een extreem klein clubje mensen dat meestal al extreem goed verdient), als aan streekvervoer.

Ik hoop dat de activisten die de banden van SUVs laten leeglopen, binnenkort de Tesla's, Ioniqs en die andere vervuilende tanks op de korrel nemen. Zoals extinction rebellion het al samenvatte: het heeft allemaal niets met het milieu te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
_Dune_ schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 21:47:
[...]

Marktplaats staat een goedkopere...

Maar dan nog 45 K voor een auto.. nu niet dan niet nooit niet..

Er werdt zojuist ook een leaf aangehaald voor 16,5K daar koop ik 5,5 auto voor van 3K daar doe ik gemiddeld 5 jaar per stuk mee... ruim 25 jaar( Onderhoud alleen wat noodzakelijk is en in eigen beheer)
Dat zie ik die leaf niet halen. ( tuurlijk houd dat op zodra benzine wagens uitgebannen worden)

Maar goed ik heb dan een broodtrommel op wielen voor woon werk.
En de station benzine wagen met knobbel voor de aanhanger en familie tripjes.(die doet met km heffing een stuk minder pijn)

Ik blijf maar gewoon rekenen waneer het voordeliger wordt om met een ev woon werk te gaan doen.
Dat is 400km per week plus 3000km per jaar aan extra ritjes ivm consignatie diensten.

Ik denk dat er ook nog wel het puntje is dat een auto voor mij noodzakelijk kwaad is en geen status symbool.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
*knip* offtopic

[ Voor 95% gewijzigd door polthemol op 19-04-2023 08:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

stylezzz schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 21:54:
[...]
Tsjah... stel eens een leuke suv samen met een benzinemotor bij een ander merk. Denk niet dat je veel goedkoper uit gaat zijn...... het blijft veel geld. Dat is zeker waar.....

Ik zou helemaal geen SUV willen hebben, groot en lomp, maar nog geen ruimte. Mijn huidige Peugeot 308SW (2018) heeft een cataloguswaarde van 31K en dan gaat het nog om een luxe uitvoering. Deze auto's gaan tweedehands nu voor rond de 14K.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Ronald.42 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 21:57:
[...]

Marktplaats staat een goedkopere...

Maar dan nog 45 K voor een auto.. nu niet dan niet nooit niet..

Er werdt zojuist ook een leaf aangehaald voor 16,5K daar koop ik 5,5 auto voor van 3K daar doe ik gemiddeld 5 jaar per stuk mee... ruim 25 jaar( Onderhoud alleen wat noodzakelijk is en in eigen beheer)
Dat zie ik die leaf niet halen. ( tuurlijk houd dat op zodra benzine wagens uitgebannen worden)

Maar goed ik heb dan een broodtrommel op wielen voor woon werk.
En de station benzine wagen met knobbel voor de aanhanger en familie tripjes.(die doet met km heffing een stuk minder pijn)

Ik blijf maar gewoon rekenen waneer het voordeliger wordt om met een ev woon werk te gaan doen.
Dat is 400km per week plus 3000km per jaar aan extra ritjes ivm consignatie diensten.

Ik denk dat er ook nog wel het puntje is dat een auto voor mij noodzakelijk kwaad is en geen status symbool.
Als je altijd maximaal 3k aan een auto uitgeeft zul je nog wel even geduld moeten hebben voor het een ev zal worden. Maar wat je zegt... als het puur 4 wielen zijn om van a naar b te komen en je geen moer geeft om looks,veiligheid,'status' of uitstoot ben je wel goedkoop uit.
Pagina: 1 ... 4 ... 42 Laatste

Let op:
Het onderwerp van het topic is de toekomst van mobiliteit tegen het licht van de klimaatproblematiek. Posts die dit onderwerp niet kunnen volgen zullen naar de trashcan worden verplaatst.

De vele offtopic zijstappen over rijgedrag, hyperspecifieke N=1-discussies, diepte over specifieke auto's of het ontstaan van bepaalde auto's voegen niets toe aan het onderwerp en horen hier niet thuis.