Vorkie schreef op woensdag 19 april 2023 @ 11:53:
Maar even;
20-90k verduurzaming woning > warmtepompen, zonnepanelen, isolatie
20-50k elektrische auto (Dacia Spring om te beginnen)
4k verzwaring meterkast en laadpunt oprit (indien mogelijk)
Wegenbelasting op EV, 2000KG benzine
Ben het met je eens hoor, de energietransitie kost veel geld. Vooral van burgers die maar weinig kunnen sparen (Nederland stopt veel te veel geld in huizen die feitelijk allang zijn betaald

).
Maar je overdrijft wel een beetje vind ik.
Een warmtepomp is helemaal niet zo duur als veel mensen denken. Voor zo'n 5000 euro heb je een prima monoblock voor een modale woning en daar komt dan nog 2000 bij voor een boilervat. Door de subsidie is de uiteindelijke investering aan materiaal zo'n 3.000 euro. Dat is binnen een paar jaar in principe gewoon terugverdiend.
Wij zijn dit voor onze woning langzamerhand aan het uitdenken. Daarbij is €3000 imho echt het probleem niet - en als dat het wel is, is dat tegen aantrekkelijke rentes te lenen.
Het echte probleem is het vinden van een installateur (zijn ook veel te duur), en de geluidsnormen bij een rijwoning.
Een EV hebben we vorig jaar gekocht. Een tweedehands Hyundai Ioniq haal je na aftrek subsidie nu al voor zo'n €16.000. Dat is inderdaad heel veel geld, maar is zeer vergelijkbaar met andere benzineautos met net zo'n bouwjaar/kmstand/ruimte. Geloof het of niet, maar volgens
dit onderzoek zijn Nederlanders bereid zo'n 18.000 euro te betalen voor een auto. Gemiddeld is dat, dus. Daarvoor zijn er best wat EV's bereikbaar die zeer praktisch bruikbaar zijn. En daarna gaat de besparing werken: een EV is goedkoper per kilometer en in onderhoud.
De laadpaal heb ik zelf geïnstalleerd (Tesla wallbox van Marktplaats, inclusief materiaal nog geen €500). De meterkast verzwaren heb ik ook zelf voorbereid, netbeheerder wou zo'n €300.
Het echte probleem is dat veel huizen geen oprit en/of openbaar laadpunt hebben. Ook bij nieuwbouw zie je helaas alleen parkeren op eigen terrein bij zeer dure woningen, terwijl het in principe prima kan met een rijwoning. Of dat het nog altijd niet duidelijk is wat de wegenbelasting op een EV gaat zijn over 2 jaar. Of dat je tegenwoordig maanden moet wachten op je netbeheerder, omdat er geen handjes zijn. Of dat de overheid met een prijsplafond ervoor heeft gezorgd dat gezinnen die op de enige hernieuwbare vorm van energie (elektriciteit) feitelijk de hoogste belasting betalen. Elektriciteit wordt nog altijd zwaarder belast dan gas en benzine of diesel.
Het grote plaatje gaat het uiteindelijk om.
Je spiegelt hier ruim een ton aan kosten voor. Uiteindelijk kan het best voor minder dan 20.000 euro.
De jeugd - die geen huis kan krijgen
Daar zit inderdaad een kernprobleem. Kan ik heel veel over schrijven. Wij zijn 2 jaar op zoek geweest, ruim 50 bezichtigingen, tientallen keren overboden. 2 jaar geleden is het uiteindelijk wel gelukt.
Ik ben nog jong maar heb veel mazzel gehad (iets met mijn avatar) - maar het is op een mensenleven eigenlijk relatief maar een heel klein zetje geweest (en staat eigenlijk niet in perspectief tot het geld wat de dure huizenmarkt ons gekost heeft). Achteraf gezien, wel voldoende om precies de energietransitie mee te bewegen. Zo'n zetje is het enige wat burgers nodig hebben. Waarbij we ook eerlijk moeten zijn dat heel veel Nederlanders het zelfs gewoon op de spaarrekening hebben staan tegen 0% rente.
Daar zit de oplossing. Huizen moeten veel goedkoper (en dat kan prima, als de grond goedkoper wordt gemaakt). Slecht geïsoleerde huizen zouden ook veel minder waard moeten zijn. Vervolgens kan in principe de hele energietransitie van jongeren verhypotheekt worden voor lagere lasten als waar ze nu voor huren.
[
Voor 9% gewijzigd door
Richh op 19-04-2023 13:49
]