Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 26-07 18:32
stylezzz schreef op woensdag 19 april 2023 @ 12:12:
[...]

We zijn helaas niet in staat om in ieders portemonnee te kijken wat er mogelijk is. Sommigen in dit topic zijn dus best in staat om 30-40k bij elkaar te krijgen voor een nieuwe auto, sommigen kopen er om de paar jaar een voor 3,5K.... En zoals hierboven al duidelijk werd. Er zijn ook heel veel mensen die best wat vaker de fiets zouden kunnen pakken. Die raken echt niet hun baan meteen kwijt op het moment dat de auto er niet meer is....
De meeste mensen hebben hun auto niet voor die ritjes van 5 minuten. De meeste mensen hebben hun auto omdat ze juist verder moeten rijden en omdat de auto er toch staat, pakken ze die ook voor dat ritje van 5 minuten.

Maar precies dit is dus een van de redenen waarom het plan van Jetten weer zo nutteloos is. De mensen die een EV kunnen betalen zullen alsnog die ritjes van 5 minuten maken. En degene die die EV niet kunnen betalen, kunnen dus ook niet die langere ritten meer maken, en dan heb je het wel vaak over woon-werk verkeer.

Vanuit zo'n minister zou je een plan verwachten dat daadwerkelijk EV gebruik stimuleert, maar ook afgestemd is met de rest van de ministeries zodat het plan voor de bevolking als geheel een goede optie is. En da tis dit plan duidelijk niet (maar het is goed voor de bedrijven, dus zal met wat kleine aanpassingen wel geaccepteerd worden)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Destruction schreef op woensdag 19 april 2023 @ 12:09:
Het blijft achterlijk veel geld voor een object dat daarna keihard in waarde daalt
Iedereen heeft een andere ervaring over de waarde van bepaalde zaken. Ik vond de afschrijving van mijn laatste nieuwe auto's wel meevallen maar ik denk dat mijn financiele referentiekader anders is dan die van jou als ik zo lees waar je allemaal tegen ageert ;) . Wel valt het me op dat vooral mensen die nooit nieuwe auto's kopen en inruilden dit statement blijven herhalen. Als je een nieuwe auto kunt veroorloven maar je je daar niet zo druk over, geloof me.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:02

Destruction

(ex-)Automonteur

Gunner schreef op woensdag 19 april 2023 @ 12:23:
[...]

Iedereen heeft een andere ervaring over de waarde van bepaalde zaken. Ik vond de afschrijving van mijn laatste nieuwe auto's wel meevallen maar ik denk dat mijn financiele referentiekader anders is dan die van jou als ik zo lees waar je allemaal tegen ageert ;) . Wel valt het me op dat vooral mensen die nooit nieuwe auto's kopen en inruilden dit statement blijven herhalen. Als je een nieuwe auto kunt veroorloven maar je je daar niet zo druk over, geloof me.
Je vergeet denk ik voor het gemak even dat ik zelf jaren in de autobranche gewerkt heb? ;)

En of jouw portemonnee nou verder open kan dan de mijne of niet, het zal me een zorg zijn. Om mijn part heb je miljoenen op de bank staan. Goed gedaan, gefeliciteerd! :)

Ik ageer tegen dom beleid dat voor veel prolemen gaat zorgen. Niks meer, niks minder.

Ford Transit 2.2TDCi '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Destruction schreef op woensdag 19 april 2023 @ 12:27:
[...]

Je vergeet denk ik voor het gemak even dat ik zelf jaren in de autobranche gewerkt heb? ;)
Euh, als ik het me goed herinner was je garagist toch? Of je handelde in auto's weet ik niet meer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Gunner schreef op woensdag 19 april 2023 @ 12:28:
[...]

Euh, als ik het me goed herinner was je garagist toch? Of je handelde in auto's weet ik niet meer :)
Ik heb een autohandel gehad, een kleine garage en ik was als automonteur bij een dealer in dienst, o.a ja. Ik heb dus wel e.e.a gezien, ik doe die uitspraak niet zomaar :)

Wij hebben ook wel eens gebotst over de VAG groep herinner ik me. Maar dat was (helaas!) ook al geen onderbuik maar eigen ervaring uit de werkplaats..

[ Voor 16% gewijzigd door Destruction op 19-04-2023 12:30 ]

Ford Transit 2.2TDCi '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Vorkie schreef op woensdag 19 april 2023 @ 11:53:
Maar even;

20-90k verduurzaming woning > warmtepompen, zonnepanelen, isolatie
20-50k elektrische auto (Dacia Spring om te beginnen)
4k verzwaring meterkast en laadpunt oprit (indien mogelijk)
Wegenbelasting op EV, 2000KG benzine

Waar gaan de meeste dit van betalen dan? Want alleen een EV is niet de oplossing - er moet meer gebeuren.

Het grote plaatje gaat het uiteindelijk om.

De jeugd - die geen huis kan krijgen, moet ook ineens een EV kopen i.p.v. afgetrapte Honda / Golf van 1500 euro.

EV verzekeringen, beperkingen in radius van de goedkopere (dus grotere afstand voor de jeugd naar de arbeidsmarkt)

Rekeningrijden met het huidige auto-park zou kunnen, benzineprijzen duurder maken ook, maar zolang het hele plaatje niet goed is uitgerekend zie ik het somber in voor velen.
toon volledige bericht
Wat een doembeelden. Logisch dat je nergens komt als dit je uitgangspunten zijn.

20-90K voor verduurzaming woning? Wat ga je doen dan? 5K voor zonnepanelen, 3K voor een warmtepomp en nog eens een paar duizend voor LTV radiatoren.

20 tot 50K voor een EV? Misschien eens kijken naar een tweedehands Ioniq of e-Golf? Prima onder de 20K te vinden.

De jeugd moet helemaal geen afgetrapte Honda kopen of Golf, maar gewoon afleren dat auto's een eerste levensbehoefte zijn. Auto's zijn een luxegoed, en dat moeten we weer even collectief aanleren. En als ze dan gaan werken, dan kan dat prima binnen de actieradius van een EV. Niemand "moet" 150 km verderop werken.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Destruction schreef op woensdag 19 april 2023 @ 12:28:
Wij hebben ook wel eens gebotst over de VAG groep herinner ik me. Maar dat was (helaas!) ook al geen onderbuik maar eigen ervaring uit de werkplaats..
Die tijd laat ik graag achter me. En nu delen we meningen uit, niets mis mee zolang dat normaal gaat lijkt me. :)

Zeker niet alles was (en is) goed hoor daar :P

[ Voor 6% gewijzigd door Gunner op 19-04-2023 12:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:16
Gunner schreef op woensdag 19 april 2023 @ 12:04:
[...]

Nee die verwachting heb ik niet, omdat veel mensen dat geld niet hebben. Maar dat wil dus niet zeggen, zoals ik al een paar keer aangaf, dat niemand dat geld heeft om te doen.
Dus hoe overtuigen we mensen die het geld wel hebben om een EV te kopen ipv ICE? Alleen door BPM, right? Dus laat de MRB met rust?
Maar een nieuwe auto is nog nooit weggelegd geweest voor iedereen, dat is niet echt specifiek iets voor elektrische autos. maar er lijkt hier door een aantal vooral een aversie te zijn tegen elektrische auto's en er worden allerhande argumenten bijgesleept om een bepaald punt te maken. Het is voor rijke stinkerds, of ze hebben een erfenis gehad. Dat soort vooroordelen is heel lastig bestrijden.
Ik denk dat dat komt omdat de mensen die geen geld hebben voor een EV, alsnog fors meer moeten gaan betalen voor hun ICE (en dus nooit kunnen sparen voor een EV). Indirect betalen zij dus voor de EV subsidie van de "rijken" en dat voelt oneerlijk.
Verder vraag ik me af hoe relevant dit allemaal is als het gaat om rekeningrijden.
Het is imo relevant omdat er ontzettend veel onduidelijkheid is tót het rekeningrijden, met gevolgen die doorsijpelen.
Als je komende jaren niet kunt sparen voor de EV die je in 2030 "nodig" hebt, hoe ga je dan je mobiliteit nog betalen tegen die tijd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Jeroenneman schreef op woensdag 19 april 2023 @ 12:31:
[...]

Wat een doembeelden. Logisch dat je nergens komt als dit je uitgangspunten zijn.

20-90K voor verduurzaming woning? Wat ga je doen dan? 5K voor zonnepanelen, 3K voor een warmtepomp en nog eens een paar duizend voor LTV radiatoren.

20 tot 50K voor een EV? Misschien eens kijken naar een tweedehands Ioniq of e-Golf? Prima onder de 20K te vinden.
Als je denkt dat alleen je CV ketel weghalen en een warmtepomp ophangen voldoende is, zul je van een koude kermis thuis komen. De meeste huizen hebben nog een bijzonder slechte isolatie en dat zal dus aangepakt moeten worden. Dat kan bij oudere huizen nog een vrij vorse ingreep zijn.
De jeugd moet helemaal geen afgetrapte Honda kopen of Golf, maar gewoon afleren dat auto's een eerste levensbehoefte zijn. Auto's zijn een luxegoed, en dat moeten we weer even collectief aanleren. En als ze dan gaan werken, dan kan dat prima binnen de actieradius van een EV. Niemand "moet" 150 km verderop werken.
Jij woont kennelijk in de Randstad? Daar is inderdaad een prima alternatief voor een eigen auto (OV). Buiten de Randstad valt dat echter hard tegen en is een auto alles behalve een luxe product. Je hebt hier zo'n ding gewoon nodig om van A naar B te komen omdat het OV überhaupt niet rijdt, niet rijdt op de tijden dat jij moet reizen of omdat het steeds verder verschraalt wordt met buslijnen die worden opgeheven o.a. Dus ja, aan deze kant van het land wil elke 18 jarige ZSM het rijbewijs halen en dan een auto aanschaffen. Dan hebben ze tenminste vervoer.
Gunner schreef op woensdag 19 april 2023 @ 12:33:
[...]

Die tijd laat ik graag achter me. En nu delen we meningen uit, niets mis mee zolang dat normaal gaat lijkt me. :)

Zeker niet alles was (en is) goed hoor daar :P
Het was ook zeker niet de bedoeling om een oude koe uit de sloot te vissen, we hebben nu volgens mij gewoon een goede discussie waarin we verschillende kanten belichten :)

[ Voor 12% gewijzigd door Destruction op 19-04-2023 12:38 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 04:00
stylezzz schreef op woensdag 19 april 2023 @ 12:04:
Het zou zomaar kunnen. Ik vrees dat tante truus die ford ka pas opruimt als de maandelijkse lasten haar teveel worden... Die paar tientjes MRB en verzekering die ze nu betaald is zelfs minder als wat ze per maand aan rookwaren er doorheen draait. Probleem is dan wel hoe dat ze naar Boerenkoolstronkeradeel komt. Want het OV is inmiddels ook al wegbezuinigd.
Dat ritje naar Boerenkoolstronkeradeel zou prima met een deelauto kunnen, mits Tante Truus die 120km zonder sigaret kan overleven. Maar het moet qua lopende kosten uit kunnen.

Wat niet meehelpt is dat veel mensen een auto hebben "voor het geval dat". Voor het geval je ineens vakantie hebt en over drie dagen met een Caravan in Zuid-Frankrijk moet zijn. Voor het geval dat je je oudere broer Teun ineens midden in de nacht naar het ziekenhuis moet brengen.

Veel mensen houden daarvoor een voertuig aan dat zwaarder en duurder is dan ze striktgenomen nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

CVTTPD2DQ schreef op woensdag 19 april 2023 @ 12:37:
[...]

Wat niet meehelpt is dat veel mensen een auto hebben "voor het geval dat". Voor het geval je ineens vakantie hebt en over drie dagen met een Caravan in Zuid-Frankrijk moet zijn. Voor het geval dat je je oudere broer Teun ineens midden in de nacht naar het ziekenhuis moet brengen.

Veel mensen houden daarvoor een voertuig aan dat zwaarder en duurder is dan ze striktgenomen nodig hebben.
Maar wat is daar dan mis mee? Dat zijn geen auto's die aansluiten in de file of anderszins veel rijden waardoor ze veel uitstoten. Voor de staatskas is dat juist heel fijn, mensen die wel een auto bezitten maar deze niet al te vaak gebruiken.

Als al die mensen de auto's weg gaan doen zal het er niet goedkoper op worden voor de mensen die dan nog wel een auto hebben. Want denk je nou echt dat de overheid ermee akkoord gaat als de inkomsten een keertje tegenvallen? Die derving gaan wij met z'n allen bijleggen hoor.

[ Voor 15% gewijzigd door Destruction op 19-04-2023 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Destruction schreef op woensdag 19 april 2023 @ 12:38:
[...]

Maar wat is daar dan mis mee? Dat zijn geen auto's die aansluiten in de file of anderszins veel rijden waardoor ze veel uitstoten. Voor de staatskas is dat juist heel fijn, mensen die wel een auto bezitten maar deze niet al te vaak gebruiken.
Voor de staatskas is dat fijn.
Maar in het licht van de gebruiker betaald niet.

Daarom die zware benzine wagen met knobbel mooi goedkoop op de oprit en als de tijd rijp is een ev voor woon werk.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Destruction schreef op woensdag 19 april 2023 @ 12:35:
[...]

Als je denkt dat alleen je CV ketel weghalen en een warmtepomp ophangen voldoende is, zul je van een koude kermis thuis komen. De meeste huizen hebben nog een bijzonder slechte isolatie en dat zal dus aangepakt moeten worden. Dat kan bij oudere huizen nog een vrij vorse ingreep zijn.

[...]

Jij woont kennelijk in de Randstad? Daar is inderdaad een prima alternatief voor een eigen auto (OV). Buiten de Randstad valt dat echter hard tegen en is een auto alles behalve een luxe product. Je hebt hier zo'n ding gewoon nodig om van A naar B te komen omdat het OV überhaupt niet rijdt, niet rijdt op de tijden dat jij moet reizen of omdat het steeds verder verschraalt wordt met buslijnen die worden opgeheven o.a. Dus ja, aan deze kant van het land wil elke 18 jarige ZSM het rijbewijs halen en dan een auto aanschaffen. Dan hebben ze tenminste vervoer.
toon volledige bericht
Ik woon denk ik zo ver mogelijk van de Randstad vandaan binnen Nederland. Dus nee, het is prima te doen om zonder auto te leven. Ook in Drenthe, Overijssel, Groningen, weet ik het.

Betekent wel dat je keuzes zult moeten maken, net als iedereen. Jij emmert continu over je bus, je aanhanger etc, maar dat is toch jouw keuze? Jij wil blijkbaar een grote bus rijden, met aanhanger, en wil niet de (collectieve) kosten betalen voor je uitstoot. Dat heeft heel lang gekund, en binnenkort niet meer.
Dan zul je dus aan klanten je reële kosten moeten gaan factureren inclusief milieukosten. Dat is een bittere pil, maar wel de kant die we opgaan.

Een oud huis kopen, vervolgens jarenlang niet verduurzamen, en nu in de regen staan omdat je eigen keuzes keihard terugkomen is voor mij persoonlijke verantwoordelijkheid. Als je liever elk jaar aan andere zaken het geld hebt uitgegeven, dan is dat de keuze die je maakt. Betekent wel dat je dus nu veel meer moet uitgeven aan warmte of elektra. Dat heeft echt niet alleen maar te maken met inkomen, Randstad vs niet Randstad, ZZP vs loondienst, maar alles met keuzes.

Als je als ZZP'er moeite hebt om je randvoorwaardelijke bus te kunnen bekostigen, is wellicht de conclusie dat je geen rendabel bedrijf hebt. Niet in de nieuwe situatie in ieder geval.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:39
[...]

Dat ritje naar Boerenkoolstronkeradeel zou prima met een deelauto kunnen, mits Tante Truus die 120km zonder sigaret kan overleven. Maar het moet qua lopende kosten uit kunnen.

Exact dit. Het lijkt wel dat voor sommigen het autorijden een soort verworven recht is en tevens hun enige mogelijk om van a naar b te komen.

Overigens ben ik niet zozeer voor het rekeningrijden. De korte ritjes (en dat zijn er verschrikkelijk veel) vang je daarmee niet af. Maar dat terzijde....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:37

hneel

denkt er het zijne van

stylezzz schreef op woensdag 19 april 2023 @ 12:50:
[...]

Exact dit. Het lijkt wel dat voor sommigen het autorijden een soort verworven recht is en tevens hun enige mogelijk om van a naar b te komen.

Overigens ben ik niet zozeer voor het rekeningrijden. De korte ritjes (en dat zijn er verschrikkelijk veel) vang je daarmee niet af. Maar dat terzijde....
Dan mag jij me a.u.b. vertellen welke andere manier er bestaat om van A naar B te komen.

En dan heb ik het over een afstand van 55km.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Jeroenneman schreef op woensdag 19 april 2023 @ 12:43:
[...]

Ik woon denk ik zo ver mogelijk van de Randstad vandaan binnen Nederland. Dus nee, het is prima te doen om zonder auto te leven. Ook in Drenthe, Overijssel, Groningen, weet ik het.
Als je daadwerkelijk buiten de Randstad woont had ik wat meer realiteitszin verwacht. Het OV is hier bijzonder slecht geregeld, zeker buiten de wat grotere steden. Dan heb je dus gewoon een auto nodig.
Betekent wel dat je keuzes zult moeten maken, net als iedereen. Jij emmert continu over je bus, je aanhanger etc, maar dat is toch jouw keuze? Jij wil blijkbaar een grote bus rijden, met aanhanger,
Ik doe een bepaald soort werk waarbij een bepaald soort voertuig nodig is. Of denk jij dat ik gereedschappen en materialen en een aanhanger kan vervoeren en trekken met een Aygo? Ik hoor graag in welk land dat is toegestaan, in Nederland in ieder geval niet en het lijkt me ook niet erg veilig om met zo'n auto'tje een aanhanger te trekken die bijna net zo zwaar is als de auto zelf.

Het heeft niks met willen te maken, maar met noodzaak. Infeite probeer jij nu een timmerman te vertellen dat hij niet meer met hout mag werken. Een IT'er niet meer met een computer. Een transportbedrijf niet meer met vrachtwagens. Succes daarmee.
Een oud huis kopen, vervolgens jarenlang niet verduurzamen, en nu in de regen staan omdat je eigen keuzes keihard terugkomen is voor mij persoonlijke verantwoordelijkheid. Als je liever elk jaar aan andere zaken het geld hebt uitgegeven, dan is dat de keuze die je maakt. Betekent wel dat je dus nu veel meer moet uitgeven aan warmte of elektra.
Ik zit in een huurhuis. Dankjewel voor het precies omschrijven wat mijn huurbaas doet. Zolang de overheid hem niet wettelijk verplicht de woning fatsoenlijk aan te pakken op straffe van het wegvallen van de huurinkomsten, zal hij niets doen. En daar zit ik dan.
Als je als ZZP'er moeite hebt om je randvoorwaardelijke bus te kunnen bekostigen, is wellicht de conclusie dat je geen rendabel bedrijf hebt. Niet in de nieuwe situatie in ieder geval.
Ik heb geen enkele moeite om een bus te bekostigen, hoe kom je daarbij? Er wordt gesteld dat ik nu maar een nieuwe elektrische bus moet kopen. Die kost een bedrag dat ik niet heb. Een gebruikte elektrische bus is er niet. Een gebruikte bus op diesel is er wel, genoeg zelfs.

Mijn bedrijf is prima rendabel, maar jij zit in loondienst en jij bent tijdens de pandemie keurig doorbetaald. Voor mij ging die vlieger niet op terwijl het werk grootendeels stil lag. Dat is het risico van ondernemen maar is ook een belangrijke reden waarom ik nu geen geld heb voor een nieuwe elektrische bus. Snap je dat?

Je denkt nogal makkelijk, dat blijkt. Helaas is jouw beeld van de wereld niet zo realistisch.

[ Voor 6% gewijzigd door Destruction op 19-04-2023 12:59 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Bejit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21-07 15:21

Bejit

Svenska Faderland

[...]

Betekent wel dat je keuzes zult moeten maken, net als iedereen. Jij emmert continu over je bus, je aanhanger etc, maar dat is toch jouw keuze? Jij wil blijkbaar een grote bus rijden, met aanhanger, en wil niet de (collectieve) kosten betalen voor je uitstoot. Dat heeft heel lang gekund, en binnenkort niet meer.
Dan zul je dus aan klanten je reële kosten moeten gaan factureren inclusief milieukosten. Dat is een bittere pil, maar wel de kant die we opgaan.

Een oud huis kopen, vervolgens jarenlang niet verduurzamen, en nu in de regen staan omdat je eigen keuzes keihard terugkomen is voor mij persoonlijke verantwoordelijkheid. Als je liever elk jaar aan andere zaken het geld hebt uitgegeven, dan is dat de keuze die je maakt. Betekent wel dat je dus nu veel meer moet uitgeven aan warmte of elektra. Dat heeft echt niet alleen maar te maken met inkomen, Randstad vs niet Randstad, ZZP vs loondienst, maar alles met keuzes.

toon volledige bericht
OV is helemaal niet prima. Het is leuk als je bestemming vlak bij een station of bushalte is. Als dit niet het geval is ben je behoorlijk de sjaak. Daarnaast is reistijd met OV vaak 1,5 tot 3 keer langer dan met auto.

Voor de rest zijn accijnzen nergens zo hoog op benzine als in Nederland en de BPM maakt benzine auto's zowat het duurst in de hele wereld. Die belasting is al en wordt nog steeds 3 dubbel dwars betaald.

Realiteit is dat elektrische auto's voor een grote minderheid/kleine meerderheid geen realistische oplossing is, laat staan OV. De argumenten zijn al benoemd, financien, range, trekvermogen etc..

Systeempje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
hneel schreef op woensdag 19 april 2023 @ 12:52:
[...]

Dan mag jij me a.u.b. vertellen welke andere manier er bestaat om van A naar B te komen.

Ik zou een auto nemen? Ik had het over de ritjes onder de 3 km naar de supermarkt, school, kinderopvang, voetbalclub, kinderboerderij, snackbar en noem ze allemaal maar op. :)

Ps. Woon-werk?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• redwing
[...]
Voor jou misschien, maar als je je hele leven om moet gooien om zonder auto te kunnen wordt dat toch knap lastig.
Hoezo is dat een keuze :? Als je zulk werk hebt zul je een grote bus+aanhanger moeten hebben. Daar is heel weinig keuze in. Of hang jij die aanhanger achter je fietsje en sjees je op die manier het hele land door?
Echt uitspraken die compleet voorbij gaan aan het feit dat veel mensen helemaal dat geld niet hebben om te verduurzamen. En dat gaan ze ook niet krijgen als je continue de kosten legt bij de mensen die nog niet verduurzaamd hebben. Dan kun je blijven klagen over keuzes, je vergeet dat veel mensen niet de keuzes hebben die jij of ik kunnen maken. Ik heb een HEV gekocht omdat dat het zuinigste was waarmee ik wel ver kon komen. Ik heb zonnepanelen, airco's gelegd omdat ik het geld daarvoor heb. Maar voor al die dingen heb ik wel eerst 20-30k op moeten hoesten. En dat verdien ik nu terug, maar dat kan alleen omdat ik dat geld had.
Als je als regering continue de randvoorwaarden aanpast is het nogal logisch dat je als ZZP'er daar niet op ingericht bent. Daarnaast blijf je vergeten dat al deze kosten straks bij de consument komen te liggen. Diezelfde consument die je juist wilt laten vergroenen, maar waarvoor ze steeds lastiger geld over houden (zeker de minima)

[ Voor 200% gewijzigd door redwing op 19-04-2023 13:25 ]

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
hneel schreef op woensdag 19 april 2023 @ 12:52:
[...]

@stylezzz doelt op de korte ritten, waarbij mensen menen dat de auto het enige vervoermiddel is waarmee dit kan. Ik ken verhalen van (lease)rijders die de auto naar de dealer brengen voor onderhoud, aan de balie volledig uit de stekker gaan want "hoe durven ze een leenfiets aan te bieden, ik moet toch naar huis kunnen komen?!?!" om de vervangende auto aan het eind van de dag met 3km extra op de teller terug te brengen... :/

En het dan vreemd vinden dat de vervangende auto nog doorbelast wordt ook, al dan niet door de leasemaatschappij. Die mindset moet echt anders worden.

En als je dan toch plots een auto nodig hebt, moet je af en toe ook gewoon out of the box denken. Als ik vanavond naar m'n buurman loop met de vraag of ik zijn auto mag lenen i.v.m. privé omstandigheden, dan heb ik de sleutel 30 seconden later in mijn hand. Ik heb zelf dan wel een auto en niet ieders verstandhouding met de buren zal goed zijn :P maar ik geef het alleen aan om te zeggen dat er altijd andere oplossingen zijn. Een auto is geen eerste levensbehoefte.

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Destruction schreef op woensdag 19 april 2023 @ 12:52:
[...]

Als je daadwerkelijk buiten de Randstad woont had ik wat meer realiteitszin verwacht. Het OV is hier bijzonder slecht geregeld, zeker buiten de wat grotere steden. Dan heb je dus gewoon een auto nodig.
het lijkt me ook niet realistisch dat je met de materialen en gereedschappen in het OV gaat zitten. ;)
Ik doe een bepaald soort werk waarbij een bepaald soort voertuig nodig is. Of denk jij dat ik gereedschappen en materialen en een aanhanger kan vervoeren en trekken met een Aygo? Ik hoor graag in welk land dat is toegestaan, in Nederland in ieder geval niet en het lijkt me ook niet erg veilig om met zo'n auto'tje een aanhanger te trekken die bijna net zo zwaar is als de auto zelf.

Het heeft niks met willen te maken, maar met noodzaak. Infeite probeer jij nu een timmerman te vertellen dat hij niet meer met hout mag werken. Een IT'er niet meer met een computer. Een transportbedrijf niet meer met vrachtwagens. Succes daarmee.
Er zullen op termijn vast oplossingen komen in EV vorm waar je ook een aanhanger of autoambulance zal kunnen trekken. Gelukkig zijn deze plannen nog voor over een aantal jaar.... En de ontwikkelingen gaan hard :)
Ik zit in een huurhuis. Dankjewel voor het precies omschrijven wat mijn huurbaas doet. Zolang de overheid hem niet wettelijk verplicht de woning fatsoenlijk aan te pakken op straffe van het wegvallen van de huurinkomsten, zal hij niets doen. En daar zit ik dan.
Spijtig om te horen, en inderdaad een zeer kwalijke situatie. Maar ik denk niet dat dit iets met rekeningrijden of uberhaupt mobiliteit te maken heeft.....
Ik heb geen enkele moeite om een bus te bekostigen, hoe kom je daarbij? Er wordt gesteld dat ik nu maar een nieuwe elektrische bus moet kopen. Die kost een bedrag dat ik niet heb. Een gebruikte elektrische bus is er niet. Een gebruikte bus op diesel is er wel, genoeg zelfs.

Mijn bedrijf is prima rendabel, maar jij zit in loondienst en jij bent tijdens de pandemie keurig doorbetaald. Voor mij ging die vlieger niet op terwijl het werk grootendeels stil lag. Dat is het risico van ondernemen maar is ook een belangrijke reden waarom ik nu geen geld heb voor een nieuwe elektrische bus. Snap je dat?

Je denkt nogal makkelijk, dat blijkt. Helaas is jouw beeld van de wereld niet zo realistisch.
Maar van die oude dieselbusjes willen we nou juist vanaf. Dat jij hem nodig hebt voor je bedrijf is leuk, maar wil niet zeggen dat het daarmee ineens ok is. Daar zal een alternatief voor moeten gaan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 26-07 11:04
Bejit schreef op woensdag 19 april 2023 @ 12:54:
OV is helemaal niet prima. Het is leuk als je bestemming vlak bij een station of bushalte is. Als dit niet het geval is ben je behoorlijk de sjaak. Daarnaast is reistijd met OV vaak 1,5 tot 3 keer langer dan met auto.
De enige reden waarom ik het OV voor naar mijn klanten uberhaupt overweeg (al moet ik een fiets op het doelstation neerzetten) is omdat de A2 tussen Eindhoven en Utrecht een file ramp is.

Bijvoorbeeld Den Bosch - Houten kost 1:15 voor mij met fiets + trein.
Auto kost dat ook gemiddeld, waarvan ruim een half uur file rijden.......
Laat mij dan maar 1e klasse trein pakken. Dan krijg ik tenminste nog wat beweging i.p.v. me te ergeren aan het weggedrag van anderen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• redwing
stylezzz schreef op woensdag 19 april 2023 @ 13:18:
[...]
Maar van die oude dieselbusjes willen we nou juist vanaf. Dat jij hem nodig hebt voor je bedrijf is leuk, maar wil niet zeggen dat het daarmee ineens ok is. Daar zal een alternatief voor moeten gaan komen.
En als we nu eens in zouden zetten op een goed alternatief zodat mensen ook echt kunnen kiezen. Maar in plaats daarvan gaan we de boel eerst fors duurder maken, terwijl we heel goed weten dat dat alternatief er nog helemaal niet is.

Het hele verhaal gaat er dan ook niet om waar we naar toe moeten, want daar is (zeker in dit topic) helemaal geen discussie over. Het gaat er echter om dat wat Jetten nu bedacht heeft eerder een omweg is dan een stap vooruit.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
hackerhater schreef op woensdag 19 april 2023 @ 13:21:
[...]

De enige reden waarom ik het OV voor naar mijn klanten uberhaupt overweeg (al moet ik een fiets op het doelstation neerzetten) is omdat de A2 tussen Eindhoven en Utrecht een file ramp is.

Bijvoorbeeld Den Bosch - Houten kost 1:15 voor mij met fiets + trein.
Auto kost dat ook gemiddeld, waarvan ruim een half uur file rijden.......
Laat mij dan maar 1e klasse trein pakken. Dan krijg ik tenminste nog wat beweging i.p.v. me te ergeren aan het weggedrag van anderen.
En dat zijn dan ook precies de ritjes waarvoor het OV een prima alternatief is. Zolang je tussen grote steden of iig een station hebt bij je begin- en eindbestemming, gaat dat prima. En dat is ook gelijk waarom die treinen altijd zo vol zitten. Zodra je begin of eindbestemming een dorp is, gaat je reistijd met stappen omhoog vergeleken met de auto.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
redwing schreef op woensdag 19 april 2023 @ 13:30:
[...]

En als we nu eens in zouden zetten op een goed alternatief zodat mensen ook echt kunnen kiezen. Maar in plaats daarvan gaan we de boel eerst fors duurder maken, terwijl we heel goed weten dat dat alternatief er nog helemaal niet is.

Het hele verhaal gaat er dan ook niet om waar we naar toe moeten, want daar is (zeker in dit topic) helemaal geen discussie over. Het gaat er echter om dat wat Jetten nu bedacht heeft eerder een omweg is dan een stap vooruit.
Dat alternatief zal er mettertijd moeten komen. Dat is er nu namelijk helemaal niet, maar rekeningrijden ook niet. (en dan heb ik het over de bedrijfsbus van @Destruction )

Het is echter een fabel dat EV's onbetaalbaar zijn voor iedereen. Inmiddels komt er een steeds grotere groep beschikbaar op de 2e hands markt voor betaalbaardere prijzen. Nee.... nog niet voor de mensen die maximaal 3,5K aan een auto uitgeven. Dat zal nog wel even duren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:12
Vorkie schreef op woensdag 19 april 2023 @ 11:53:
Maar even;

20-90k verduurzaming woning > warmtepompen, zonnepanelen, isolatie
20-50k elektrische auto (Dacia Spring om te beginnen)
4k verzwaring meterkast en laadpunt oprit (indien mogelijk)
Wegenbelasting op EV, 2000KG benzine
Ben het met je eens hoor, de energietransitie kost veel geld. Vooral van burgers die maar weinig kunnen sparen (Nederland stopt veel te veel geld in huizen die feitelijk allang zijn betaald :) ).

Maar je overdrijft wel een beetje vind ik.

Een warmtepomp is helemaal niet zo duur als veel mensen denken. Voor zo'n 5000 euro heb je een prima monoblock voor een modale woning en daar komt dan nog 2000 bij voor een boilervat. Door de subsidie is de uiteindelijke investering aan materiaal zo'n 3.000 euro. Dat is binnen een paar jaar in principe gewoon terugverdiend.

Wij zijn dit voor onze woning langzamerhand aan het uitdenken. Daarbij is €3000 imho echt het probleem niet - en als dat het wel is, is dat tegen aantrekkelijke rentes te lenen.
Het echte probleem is het vinden van een installateur (zijn ook veel te duur), en de geluidsnormen bij een rijwoning.

Een EV hebben we vorig jaar gekocht. Een tweedehands Hyundai Ioniq haal je na aftrek subsidie nu al voor zo'n €16.000. Dat is inderdaad heel veel geld, maar is zeer vergelijkbaar met andere benzineautos met net zo'n bouwjaar/kmstand/ruimte. Geloof het of niet, maar volgens dit onderzoek zijn Nederlanders bereid zo'n 18.000 euro te betalen voor een auto. Gemiddeld is dat, dus. Daarvoor zijn er best wat EV's bereikbaar die zeer praktisch bruikbaar zijn. En daarna gaat de besparing werken: een EV is goedkoper per kilometer en in onderhoud.

De laadpaal heb ik zelf geïnstalleerd (Tesla wallbox van Marktplaats, inclusief materiaal nog geen €500). De meterkast verzwaren heb ik ook zelf voorbereid, netbeheerder wou zo'n €300.

Het echte probleem is dat veel huizen geen oprit en/of openbaar laadpunt hebben. Ook bij nieuwbouw zie je helaas alleen parkeren op eigen terrein bij zeer dure woningen, terwijl het in principe prima kan met een rijwoning. Of dat het nog altijd niet duidelijk is wat de wegenbelasting op een EV gaat zijn over 2 jaar. Of dat je tegenwoordig maanden moet wachten op je netbeheerder, omdat er geen handjes zijn. Of dat de overheid met een prijsplafond ervoor heeft gezorgd dat gezinnen die op de enige hernieuwbare vorm van energie (elektriciteit) feitelijk de hoogste belasting betalen. Elektriciteit wordt nog altijd zwaarder belast dan gas en benzine of diesel.
Het grote plaatje gaat het uiteindelijk om.
Je spiegelt hier ruim een ton aan kosten voor. Uiteindelijk kan het best voor minder dan 20.000 euro.
De jeugd - die geen huis kan krijgen
Daar zit inderdaad een kernprobleem. Kan ik heel veel over schrijven. Wij zijn 2 jaar op zoek geweest, ruim 50 bezichtigingen, tientallen keren overboden. 2 jaar geleden is het uiteindelijk wel gelukt.

Ik ben nog jong maar heb veel mazzel gehad (iets met mijn avatar) - maar het is op een mensenleven eigenlijk relatief maar een heel klein zetje geweest (en staat eigenlijk niet in perspectief tot het geld wat de dure huizenmarkt ons gekost heeft). Achteraf gezien, wel voldoende om precies de energietransitie mee te bewegen. Zo'n zetje is het enige wat burgers nodig hebben. Waarbij we ook eerlijk moeten zijn dat heel veel Nederlanders het zelfs gewoon op de spaarrekening hebben staan tegen 0% rente.

Daar zit de oplossing. Huizen moeten veel goedkoper (en dat kan prima, als de grond goedkoper wordt gemaakt). Slecht geïsoleerde huizen zouden ook veel minder waard moeten zijn. Vervolgens kan in principe de hele energietransitie van jongeren verhypotheekt worden voor lagere lasten als waar ze nu voor huren.

[ Voor 9% gewijzigd door Richh op 19-04-2023 13:49 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
stylezzz schreef op woensdag 19 april 2023 @ 13:36:
[...]

Dat alternatief zal er mettertijd moeten komen. Dat is er nu namelijk helemaal niet, maar rekeningrijden ook niet. (en dan heb ik het over de bedrijfsbus van @Destruction )
Dus nogmaals, waarom dan nu al de benzine-auto's zoveel duurder maken terwijl er voor veel mensen helemaal geen alternatief is? Voor de transitie wil je dat mensen naar de EV gaan, maar zolang die optie er voor veel mensen niet is kun je benzine wel duurder maken, maar naast mensen failliet te laten gaan zal dat weinig oplossen.
Het is echter een fabel dat EV's onbetaalbaar zijn voor iedereen. Inmiddels komt er een steeds grotere groep beschikbaar op de 2e hands markt voor betaalbaardere prijzen. Nee.... nog niet voor de mensen die maximaal 3,5K aan een auto uitgeven. Dat zal nog wel even duren.
Je moet naar het geheel kijken, en voor een groep mensen is een EV prima haalbaar, maar er is nog een grote groep waarvoor dat niet haalbaar is. En laat die laatste groep nu net het meeste last hebben van de plannen van Jetten. Je gaat dus minima extra belasten in de hoop dat ze een voor hun onbetaalbare EV gaan kopen :? Dan krijg je dus aan de ene kant dat er een kans is dat ze hun baan kwijt raken omdat ze de auto niet meer kunnen betalen, aan de andere kant houden ze nog minder geld over zodat je enige andere vergroening ook wel kunt vergeten.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
redwing schreef op woensdag 19 april 2023 @ 13:41:
[...]

Dus nogmaals, waarom dan nu al de benzine-auto's zoveel duurder maken terwijl er voor veel mensen helemaal geen alternatief is? Voor de transitie wil je dat mensen naar de EV gaan, maar zolang die optie er voor veel mensen niet is kun je benzine wel duurder maken, maar naast mensen failliet te laten gaan zal dat weinig oplossen.
Benzineauto's worden toch niet NU al duurder gemaakt? Het zijn allemaal nog plannen, maar stapje voor stapje zal het inderdaad gaan gebeuren. Kortom, hou dat in gedachten.... En als je in de aankomende jaren voor de aanschaf van een andere auto komt te staan. Denk dan even goed na en laat je niet gek maken door de anti-ev lobby. ;)
Je moet naar het geheel kijken, en voor een groep mensen is een EV prima haalbaar, maar er is nog een grote groep waarvoor dat niet haalbaar is. En laat die laatste groep nu net het meeste last hebben van de plannen van Jetten. Je gaat dus minima extra belasten in de hoop dat ze een voor hun onbetaalbare EV gaan kopen :? Dan krijg je dus aan de ene kant dat er een kans is dat ze hun baan kwijt raken omdat ze de auto niet meer kunnen betalen, aan de andere kant houden ze nog minder geld over zodat je enige andere vergroening ook wel kunt vergeten.
Misschien is het maar beter dat tante truus die 20 jaar oude ford ka opruimt en op een andere manier naar Boerenstronkeradeel gaat om koffie te drinken. Iemand hierboven haalde al deelauto's aan. Misschien komt dat dan ooit eens fatsoenlijk van de grond....

Jan modaal die voor zijn woon-werk afhankelijk is van zijn auto zal ook voor een vraagstuk komen. Is hij belangrijk genoeg voor zijn baas dat die een bijdrage gaat doen zodat hij blijft komen? Of kan diezelfde baas net zulk goed personeel in de eigen regio vinden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bejit

Bejit

Svenska Faderland

stylezzz schreef op woensdag 19 april 2023 @ 13:36:
[...]

Het is nog maar de vraag of dat uberhaupt ooit gaat gebeuren.

De accu zorgt ervoor dat dit niet haalbaar is, vanwege het feit dat een auto die 3,5K al vaak 10 tot 15 jaar oud is. Dan is het maar zeer de vraag hoe lang de accu nog mee gaat. En een accu vervangen betekent altijd dat zo'n auto economisch total loss is.

Wat er simpelweg gebeurd, als alles doorgaat, is dat over pakweg 30 jaar in Nederland een groot deel van de bevolking geen auto meer heeft. Dit verminderd de mobiliteit en zorgt er voor dat deze mensen nog minder economische kansen hebben.

Systeempje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Richh schreef op woensdag 19 april 2023 @ 13:37:
[...]

Een warmtepomp is helemaal niet zo duur als veel mensen denken. Voor zo'n 5000 euro heb je een prima monoblock voor een modale woning en daar komt dan nog 2000 bij voor een boilervat. Door de subsidie is de uiteindelijke investering aan materiaal zo'n 3.000 euro. Dat is binnen een paar jaar in principe gewoon terugverdiend.
Ik heb hier nu airco's hangen, maar een warmtepomp zouden we zo'n 15 jaar over doen om terug te verdienen. Die paar jaar is als je voor de rest al een redelijk modern en geisoleerd huis hebt. Is je huis wat minder geisoleerd is het rendement toch wat minder. Daarnaast vallen de installatie kosten tegenwoordig ook best tegen.
Wij zijn dit voor onze woning langzamerhand aan het uitdenken. Daarbij is €3000 imho echt het probleem niet - en als dat het wel is, is dat tegen aantrekkelijke rentes te lenen.
Het echte probleem is het vinden van een installateur, geluidsnormen bij een rijwoning.
Ik ben benieuwd of je uiteindelijk op die 3k uit kunt komen. Ik weet dat er, toen ik er hier naar aan het kijken was, een factor 2a3 zat tussen wat het zou moeten kosten en wat de installateurs ervoor vroegen.
Een EV hebben we vorig jaar gekocht. Een tweedehands Hyundai Ioniq haal je na aftrek subsidie nu al voor zo'n €16.000. Dat is inderdaad heel veel geld, maar is zeer vergelijkbaar met andere benzineautos met net zo'n bouwjaar/kmstand/ruimte. Geloof het of niet, maar volgens dit onderzoek zijn Nederlanders bereid zo'n 18.000 euro te betalen voor een auto. Gemiddeld is dat, dus. Daarvoor zijn er best wat EV's bereikbaar die zeer praktisch bruikbaar zijn. En daarna gaat de besparing werken: een EV is goedkoper per kilometer en in onderhoud.
Elke statisticus zal je vertellen dat je in dit soort gevallen niet naar gemiddeldes moet kijken. Tegenover 100 mensen die 60.000 kunnen betalen staan er 300 die een auto van 5k kopen. Die 100 mensen zullen zeer waarschijnlijk toch al een EV kopen, die 300 zullen er geen kunnen kopen, hoe duur je benzine ook maakt. Pas als je zo'n opdeling maakt kun je echt conclusies trekken.

En die besparing valt in de praktijk ook nogal tegen. Per kilometer is een zuinige ICE net zo duur als een EV (pak 54ct per kWh, 1:6 en dat is 9 cent per km. Ik betaal hier 1,80 voor benzine en rijd 1:20 oftewel ook 9 ct/km). Als ik dan mijn onderhoud vergelijk met de model3 die bij de buren staat (inclusief banden e.d.), ligt hij voorlopig voor in kosten, ondanks dat mijn HEV al een jaartje ouder was toen ik hem kreeg. Ook als je naar vervuiling kijkt is dat bij een ICE die 1:18/1:20 rijdt vergelijkbaar bij een EV die 1:6 rijdt, alleen is dat van de EV natuurlijk veel meer gecentraliseerd.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Bejit schreef op woensdag 19 april 2023 @ 13:53:
[...]

Het is nog maar de vraag of dat uberhaupt ooit gaat gebeuren.

De accu zorgt ervoor dat dit niet haalbaar is, vanwege het feit dat een auto die 3,5K al vaak 10 tot 15 jaar oud is. Dan is het maar zeer de vraag hoe lang de accu nog mee gaat. En een accu vervangen betekent altijd dat zo'n auto economisch total loss is.

Wat er simpelweg gebeurd, als alles doorgaat, is dat over pakweg 30 jaar in Nederland een groot deel van de bevolking geen auto meer heeft. Dit verminderd de mobiliteit en zorgt er voor dat deze mensen nog minder economische kansen hebben.
Dat gaat zeker gebeuren. De eerste EV's zijn inmiddels ook alweer 10 jaar oud, en zeker rondom de eerste LEAF's zijn al wat specialisten opgestaan die met aftermarket accu's die de beestjes nog aan het rollen houden. Mensen als @Destruction moeten uiteraard ook hun boterman verdienen :)

Hoe dat het er over 30 jaar uitziet is natuurlijk koffie dik kijken. Maar ik denk dat het goed mogelijk is dat niet iedereen zijn hond en moeder dan een eigen auto meer bezitten inderdaad, maar dat men voor mobiliteit afhankelijk is van andere mogelijkheden. Wat dan? OV? Deelauto's? geen idee, maar als er behoefte is zal er vast op ingesprongen worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
stylezzz schreef op woensdag 19 april 2023 @ 13:48:
[...]
Benzineauto's worden toch niet NU al duurder gemaakt?
Nee, maar dit topic gaat toch juist over de plannen die er zijn. Zo lees ik iig de topic-titel.
Het zijn allemaal nog plannen, maar stapje voor stapje zal het inderdaad gaan gebeuren. Kortom, hou dat in gedachten.... En als je in de aankomende jaren voor de aanschaf van een andere auto komt te staan. Denk dan even goed na en laat je niet gek maken door de anti-ev lobby. ;)
Waarom moet het nu weer anti-EV lobby genoemd worden. Dat verziekt dit (en ook het EV-topic) nogal. Het gaat helemaal niet om mensen die tegen EVs zijn, want ik kan wel stellen dat 99% van de mensen hier in het topic volmondig voor een betaalbare EV voor iedereen zijn. Het gaat er juist om dat de groep mensen die de keuze ICE of EV helemaal niet hebben, nog steeds heel groot is. Er zijn nog heel veel mensen die voor 5 of 10k een gezins-auto moeten kopen. En heel simpel gezegd zijn dat vaak ook de mensen zonder oprit/eigen oplaadmogelijkheid. Oftewel die zullen voor een ICE moeten gaan omda ter geen EV binnen budget is die ook maar enigszins aan de eisen voldoet.

En zolang die groep mensen nog groot is, zorgen de plannen van Jetten vooral voor allerlei extra problemen, terwijl de winst ver te zoeken is.
[...]
Misschien is het maar beter dat tante truus die 20 jaar oude ford ka opruimt en op een andere manier naar Boerenstronkeradeel gaat om koffie te drinken. Iemand hierboven haalde al deelauto's aan. Misschien komt dat dan ooit eens fatsoenlijk van de grond....
Zorg er dan eens voor dat dat eerst van de grond komt voordat je tante truus aan haar huis vast gaat binden.
Jan modaal die voor zijn woon-werk afhankelijk is van zijn auto zal ook voor een vraagstuk komen. Is hij belangrijk genoeg voor zijn baas dat die een bijdrage gaat doen zodat hij blijft komen? Of kan diezelfde baas net zulk goed personeel in de eigen regio vinden?
Of wordt het personeel voor die baas te duur en huurt ie gewoon wat minder man in? Of betaald ie wat extra en maakt ie zijn produkten wat duurder? In beide gevallen is de uitwerking niet echt wat je zou willen. Zeker niet omdat het idee was om mensen naar een EV te brengen, en niet om minder mensen aan het werk te krijgen.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bejit

Bejit

Svenska Faderland

stylezzz schreef op woensdag 19 april 2023 @ 13:59:
[...]

Dat gaat zeker gebeuren. De eerste EV's zijn inmiddels ook alweer 10 jaar oud, en zeker rondom de eerste LEAF's zijn al wat specialisten opgestaan die met aftermarket accu's die de beestjes nog aan het rollen houden. Mensen als @Destruction moeten uiteraard ook hun boterman verdienen :)

Hoe dat het er over 30 jaar uitziet is natuurlijk koffie dik kijken. Maar ik denk dat het goed mogelijk is dat niet iedereen zijn hond en moeder dan een eigen auto meer bezitten inderdaad, maar dat men voor mobiliteit afhankelijk is van andere mogelijkheden. Wat dan? OV? Deelauto's? geen idee, maar als er behoefte is zal er vast op ingesprongen worden.
En wat kost zo'n aftermarket accu incl. arbeid? Dat is het probleem. Minimum prijs van auto's zal er voor zorgen dat veel mensen geen auto meer kunnen betalen.

Deelauto's is leuk in een grote stad als Amsterdam, niet in Verweggistan in Drenthe.

Systeempje

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 26-07 19:49

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

stylezzz schreef op woensdag 19 april 2023 @ 13:48:

Altijd goed voor een discussie om je argumenten compleet in het extreme te trekken en laagdunkend over Tante Truus in haar Ford Ka te spreken. Dat diezelfde Truus in de thuiszorg werkt en net kan rondkomen en geen cent teveel in een auto KAN steken om haar van client A naar client B te brengen lekker vergeten voor het gemak d:)b
Ja want een medewerker die op 20 km van zijn/haar werk woont (verpleegkundige of onderwijzer) is niet belangrijk genoeg. Of misschien wel belangrijk maar heeft geen geld voor een EV. En iedere dag op fiets is geen optie want haar kinderen moeten ook vna de opvang gehaald worden. En reistijd is met de fiets significant langer.

Net als o.a. @Destruction (en anderen) woon ik niet in de randstad en hier is het OV bagger (eens per uur een bus) en brengt het je niet waar je moet zijn. De auto wel, van A naar B zonder omwegen. Je kunt toch niet van een verpleegkundige verwachten dat die om 5:30 uur van huis gaat met fiets naar het station, daar om 5:45 de bus neemt, om 6:15 aankomt op een ander station, daar de bus pakt van 6:32 naar halte X en dan nog een wandeling van 15 minuten maakt om zich daar om 7:10 uur klaar te maken voor de dag?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stylezzz
redwing schreef op woensdag 19 april 2023 @ 14:07:
[...]

Nee, maar dit topic gaat toch juist over de plannen die er zijn. Zo lees ik iig de topic-titel.
Plannen die om de paar maanden er toch weer net wat anders uitzien. Net zoals de automarkt.... :)
Waarom moet het nu weer anti-EV lobby genoemd worden. Dat verziekt dit (en ook het EV-topic) nogal. Het gaat helemaal niet om mensen die tegen EVs zijn, want ik kan wel stellen dat 99% van de mensen hier in het topic volmondig voor een betaalbare EV voor iedereen zijn. Het gaat er juist om dat de groep mensen die helemaal die keuze kunnen hebben, nog steeds heel groot is. Er zijn nog heel veel mensen die voor 5 of 10k een gezins-auto moeten kopen. En heel simpel gezegd zijn dat vaak ook de mensen zonder oprit/eigen oplaadmogelijkheid. Oftewel die zullen voor een ICE moeten gaan omda ter geen EV binnen budget is die ook maar enigszins aan de eisen voldoet.

En zolang die groep mensen nog groot is, zorgen de plannen van Jetten vooral voor allerlei extra problemen, terwijl de winst ver te zoeken is.
Omdat ik wel durf te beweren dat een EV voor meer mensen NU al haalbaal/rendabel is als dat men wil geloven. Het is voor een belangrijk deel koudwatervrees bij velen om de overstap te maken, en blijven we de drogredenen als 'geen eigen oprit', 'er is geen laadpaal in boerenkoolstronkedeel' enz enz. maar opduiken.
Zorg er dan eens voor dat dat eerst van de grond komt voordat je tante truus aan haar huis vast gaat binden.
Neuh, ik heb al een goede baan. Maar genoeg gaten in de markt die gevuld moeten gaan worden de komende jaren denk ik zo. (qua mobiliteit :) ) Daarnaast heeft het geen nut om daar nu al initiatieven in de nemen, want er zal nog weinig vraag zijn.
Of wordt het personeel voor die baas te duur en huurt ie gewoon wat minder man in? Of betaald ie wat extra en maakt ie zijn produkten wat duurder? In beide gevallen is de uitwerking niet echt wat je zou willen. Zeker niet omdat het idee was om mensen naar een EV te brengen, en niet om minder mensen aan het werk te krijgen.
Tsjah, hier op het werk moeten we ook ineens gaan betalen voor producten met een accu die we naar onze zuiderburen sturen. Een of andere milieuheffing.... zal vast terecht zijn hoor. Maar weet je wie het uiteindelijk betaald? Juist... de consument. Maar dat is zo met alles.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wowhead
  • Laatst online: 18-04-2024
Ikzelf zou graag een EV rijden, maar naar veel wikken en wegen en private lease e.d bekeken te hebben.
Zou financieel alleen de Dacia Spring electric in aanmerking komen voor mij.

Ik woon in een flat en wij hebben geen zonnepanelen op het dak ivm die verstevigd moet gaan worden hiervoor en daar zit een hele grote kostenpost aan die onze VVE pot zal leegtrekken. Geen centrale waterpomp, dus gewoon nog een old school C.V, we wachten op goedkeuring voor het gebruik van monoblock airco`s van onze VVE.

Tevens geen oplaad palen in de straat, hopelijk komen die er wel.

verduurzamen van de flat woning komt wel maar staat nu nog in de koelkast, dit houdt ook in dat ik geen extra inkomsten hebt voor stroom.

Afin geen groot probleem vooralsnog.
De Dacia spring gaat mij via private lease zo`n 350~ euro per maand kosten.

Ik rij nu nog in een auto uit 2009, 230k op de teller 450km radius op een volle 60 liter tank (onzuinig), waar ik 500 euro aan nieuwe banden voor moet gaan aftikken van de week om nog een jaar door APK te komen. totale kosten hopelijk met een grote beurt rond de 1000 euro voor dit jaar en dan kan ik nog 1/2 jaar vooruit met deze benzine slurper.

Ik rij met de fiets naar werk, ik wielren als hobby, dus de auto is puur voor familie tripjes (gezin van 5) boodschappen of werk/woon verkeer als het echt vies weer is.

k rij zo weinig mogelijk omdat het duur is, dus dat is wel positief voor het millieu maar ik merk wel dat het echt mijn wereld verkleint en dat vind ik echt zuur.

Kosten baten afweging voor mij is nog steeds beter om nog 1/2/3 jaar met deze auto te doen en daarna te kijken voor een electro.

Daarna wil ik best wel naar een tweedehandse EV kijken die nog een bereik heeft van minimaal 150 km in de winter en die rond de 15k max ligt maar ik vermoed dat ik toch nog echt wel 5 jaar moet wachten voordat we zulke EV aanbod gaan zien.

Ik ben eerlijk als ik 30k had liggen had ik het liever in mijn hypotheek gestopt om het sneller af te betalen.

[ Voor 6% gewijzigd door Wowhead op 19-04-2023 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Wowhead schreef op woensdag 19 april 2023 @ 14:22:
Ikzelf zou graag een EV rijden, maar naar veel wikken en wegen en private lease e.d bekeken te hebben.
Zou financieel alleen de Dacia Spring electric in aanmerking komen voor mij.

Ik woon in een flat en wij hebben geen zonnepanelen op het dak ivm die verstevigd moet gaan worden hiervoor en daar zit een hele grote kostenpost aan die onze VVE pot zal leegtrekken. Geen centrale waterpomp, dus gewoon nog een old school C.V, we wachten op goedkeuring voor het gebruik van monoblock airco`s van onze VVE.

Tevens geen oplaad palen in de straat, hopelijk komen die er wel.

verduurzamen van de flat woning komt wel maar staat nu nog in de koelkast, dit houdt ook in dat ik geen extra inkomsten hebt voor stroom.

Afin geen groot probleem vooralsnog.
De Dacia spring gaat mij via private lease zo`n 350~ euro per maand kosten.

Ik rij nu nog in een auto uit 2009, 230k op de teller 450km radius op een volle 60 liter tank (onzuinig), waar ik 500 euro aan nieuwe banden voor moet gaan aftikken van de week om nog een jaar door APK te komen. totale kosten hopelijk met een grote beurt rond de 1000 euro voor dit jaar en dan kan ik nog 1/2 jaar vooruit met deze benzine slurper.

Ik rij met de fiets naar werk, ik wielren als hobby, dus de auto is puur voor familie tripjes (gezin van 5) boodschappen of werk/woon verkeer als het echt vies weer is.

k rij zo weinig mogelijk omdat het duur is, dus dat is wel positief voor het millieu maar ik merk wel dat het echt mijn wereld verkleint en dat vind ik echt zuur.

Kosten baten afweging voor mij is nog steeds beter om nog 1/2/3 jaar met deze auto te doen en daarna te kijken voor een electro.

Daarna wil ik best wel naar een tweedehandse EV kijken die nog een bereik heeft van minimaal 150 km in de winter en die rond de 15k max ligt maar ik vermoed dat ik toch nog echt wel 5 jaar moet wachten voordat we zulke EV aanbod gaan zien.

Ik ben eerlijk als ik 30k had liggen had ik het liever in mijn hypotheek gestopt om het sneller af te betalen.
toon volledige bericht
Ik denk dat een dacia spring wat te klein zal zijn voor een gezin van 5. Ik zou eerder nog een paar jaar voorkabbelen met de auto die je nu hebt en rustig nog wat sparen. Over 2-3 jaar komen de ID3/4's en aanverwanten uit de lease en kijk je tegen hele andere 2e hands prijzen aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
stylezzz schreef op woensdag 19 april 2023 @ 14:20:
[...]
Plannen die om de paar maanden er toch weer net wat anders uitzien. Net zoals de automarkt.... :)
Dus eigenlijk zeg je nu dat je dit topic onzin vindt?
[...]
Omdat ik wel durf te beweren dat een EV voor meer mensen NU al haalbaal/rendabel is als dat men wil geloven. Het is voor een belangrijk deel koudwatervrees bij velen om de overstap te maken, en blijven we de drogredenen als 'geen eigen oprit', 'er is geen laadpaal in boerenkoolstronkedeel' enz enz. maar opduiken.
Tja, en zo durf ik wel te beweren dat een zuinige ICE momenteel net zo rendabel is als een EV. Zeker als je je eigen tijd af gaat zetten tegen een prijs. Daarbij stellen dat 'geen eigen oprit' een drogreden is, is simpelweg onwaar. Want zonder die eigen oprit zit je vast aan openbare laadpalen, die in veel gevallen toch een stukje lopen zijn voor zover ze al vrij zijn. Het betekent ook dat je een tijdje aan je huis vast zit, want zodra je auto is opgeladen zul je hem weer moeten verzetten. Dat jij al die verloren tijd een drogreden vind zegt vooral iets over hoe jij er naar kijkt.
[...]
Neuh, ik heb al een goede baan. Maar genoeg gaten in de markt die gevuld moeten gaan worden de komende jaren denk ik zo. (qua mobiliteit :) )
Ik neem aan dat je baan dan om de hoek is en je er op de fiets naar toe gaat? Waarom heb je dan een EV, want als tante truus die niet nodig heeft zie ik niet in waarom jij dat wel nodig zou moeten hebben? En als jij vindt dat jij hem wel nodig hebt is het nogal hypokriet om te stellen dat andere mensen hem niet nodig zouden hebben.
[...]
Tsjah, hier op het werk moeten we ook ineens gaan betalen voor producten met een accu die we naar onze zuiderburen sturen. Een of andere milieuheffing.... zal vast terecht zijn hoor. Maar weet je wie het uiteindelijk betaald? Juist... de consument. Maar dat is zo met alles.
En hoe wil je dit met elkaar vergelijken? Het idee hier is toch dat je mensen naar de EV wilt krijgen? Dat is wat anders dan een apparaat waarvan je er simpelweg minder wilt hebben (vanwege de accu) en waar mensen ook prima zonder kunnen (ze zullen er niet hun baan door kwijt raken of op een andere manier in de problemen komen)

Want zoals ik al eerder zei, we hebben het hier over mobiliteit waarvoor op veel plekken geen alternatief is. Het OV is buiten de grote steden al volledig wegbezuinigd, een EV kunnen veel mensen niet betalen en je zit te ver weg van alles om met de fiets te gaan.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
redwing schreef op woensdag 19 april 2023 @ 14:35:
[...]

Dus eigenlijk zeg je nu dat je dit topic onzin vindt?
Nee, helemaal niet. Maar zoals de topictitel al aangeeft.... 'Rekeningrijden is onvermijdelijk'
Er is nog niks in beton gegoten, slechts wat plannen en voornemens zijn er uitgesproken. Maar hoe het er uiteindelijk uit gaat zien weten ze in den haag ook nog niet....
Tja, en zo durf ik wel te beweren dat een zuinige ICE momenteel net zo rendabel is als een EV. Zeker als je je eigen tijd af gaat zetten tegen een prijs. Daarbij stellen dat 'geen eigen oprit' een drogreden is, is simpelweg onwaar. Want zonder die eigen oprit zit je vast aan openbare laadpalen, die in veel gevallen toch een stukje lopen zijn voor zover ze al vrij zijn. Het betekent ook dat je een tijdje aan je huis vast zit, want zodra je auto is opgeladen zul je hem weer moeten verzetten. Dat jij al die verloren tijd een drogreden vind zegt vooral iets over hoe jij er naar kijkt.
Ik heb een eigen oprit, toch staat hij daar nooit. (want, de auto van mijn vrouw staat er ;) ) Er staan wel een stuk of 20 (ik ben de tel kwijt.... echt) palen in de wijk verspreid inmiddels dus als het nodig is laad ik hem wel ergens op. 1 x per week misschien.... dat red ik wel. Het is niet zo dat je als EV eigenaar vaker je laadpas als je bankpas in handen hebt.... ;)
Ik neem aan dat je baan dan om de hoek is en je er op de fiets naar toe gaat? Waarom heb je dan een EV, want als tante truus die niet nodig heeft zie ik niet in waarom jij dat wel nodig zou moeten hebben? En als jij vindt dat jij hem wel nodig hebt is het nogal hypokriet om te stellen dat andere mensen hem niet nodig zouden hebben.
Nope, toch 20km enkele reis. Zou ik kunnen fietsen, en dat heb ik ook zeker gedaan.... Maar het bezweet aankomen op het werk weerhoud me ervan eigenlijk. (en mijn mede kantoorgenoten ook ;) )

Ik heb een EV overigens omdat mijn functie een leaseauto toestaat. Mijn baas wilde wel dat ik een EV nam, benzine kon ook maar dan wilde hij wel een eigen bijdrage om mij te motiveren.
En hoe wil je dit met elkaar vergelijken? Het idee hier is toch dat je mensen naar de EV wilt krijgen? Dat is wat anders dan een apparaat waarvan je er simpelweg minder wilt hebben (vanwege de accu) en waar mensen ook prima zonder kunnen (ze zullen er niet hun baan door kwijt raken of op een andere manier in de problemen komen)

Want zoals ik al eerder zei, we hebben het hier over mobiliteit waarvoor op veel plekken geen alternatief is. Het OV is buiten de grote steden al volledig wegbezuinigd, een EV kunnen veel mensen niet betalen en je zit te ver weg van alles om met de fiets te gaan.
Nee, ik doelde op de extra kosten die een werkgever wellicht moet gaan maken om zijn personeel te behouden. Maar dat is een zakelijke afweging..... Is het rendabel om pietje met de auto van rotterdam naar amsterdam te laten rijden om zijn werk te laten doen? Of kan ik beter een pietje in amsterdam gaan zoeken omdat pietje uit rotterdam wel erg duur word op den duur. Sterker nog, misschien kan pietje uit rotterdam ook hetzelfde werk in rotterdam gaan doen?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:28

FreakNL

Well do ya punk?

Ik zie hier 100-en-1 opmerkingen over dat EV niet praktisch is en dat OV niet praktisch is en dat het oneerlijk is...

Dus eigenlijk zeggen de meesten; Ik wil gewoon op dezelfde voet verder leven.. Laat dat nou juist de crux zijn. Niet alleen in mobiliteit, maar ook in de andere aspecten van de moderne Westerse wereld.. Het kan zo niet langer... Je moet niet naar de Euro's kijken maar naar het milieu...

@stylezzz en @Jeroenneman raken bij mij de juist snaar.

Iedereen blijft maar hangen in het recht van autobezit en recht op persoonlijke verplaatsing...

Het zal mijn tijd wel duren. Ik rij mijn ICE op en in 2030 zie ik wel weer verder. Als het niet meer te betalen is gaat hij de deur uit. Ik begrijp ook wel dat dat niet voor iedereen zo makkelijk is, maar de planeet verzieken is ook niet handig.

Ik ga er overigens wel vanuit dat dit soort bewegingen in (in ieder geval) de complete EU gaan plaats vinden. En daarna in de rest van de wereld.. We moeten iets, niet alleen met mobiliteit overigens. Maar we verplaatsen ons veel te veel dan goed is voor de planeet.. Een ZZP-er die dan niet meer bij zijn klanten kan komen is alleen maar ruis op de lijn.. Het is geen recht dat een loodgieter uit Maastricht klussen doet in Eindhoven en zoiets is tevens volledig onhoudbaar.. Overigens is EV geen oplossing, slechts een lastenverlichting voor het milieu.. Uiteindelijk moeten we ons gewoon minder verplaatsen, of dat nou middels EV of ICE is... Het is allebei onhoudbaar. Dus het stimuleren van EV zal ook uiteindelijk ten einde komen...

Geen leuke boodschap trouwens, ik ga ook liever jaarlijks naar Curacoa op vakantie.. Maar ik denk dat dit over 20-30 jaar niet meer zo vanzelfsprekend is... Net zoals op het platteland wonen dan wellicht niet meer zo aantrekkelijk is dan nu.. Ik denk ook dat je dan veel meer in een isolement komt.. Ik verwacht dan ook een verregaande verstedelijking in de komende 20-50 jaar. De topic-titel zou mijns inziens ook best gewijzigd kunnen worden naar "Minder auto-bezit en gebruik is onvermijdelijk"... Het is hetzelfde als met de boeren, die zullen ook iets anders moeten gaan doen.. En die worden zelfs uitgekocht...
[...]

Mijn directe buren hebben 1 auto met de overburen en een stel van een straat verder. Echt hulde... Maar bijna niemand doet dat...

TL/DR
Iedereen haalt er zijn persoonlijke situatie bij maar we vergeten het grote plaatje.. WAAROM is dit nodig? Ik verwacht dat mijn dochter van 5 geen auto meer gaat bezitten. Ik twijfel zelfs of ze haar rijbewijs nog moet gaan halen, dat zal kiele-kiele zijn...

Ik ben overigens ook voor stoppen met extra asfalt.. Er ligt al genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
stylezzz schreef op woensdag 19 april 2023 @ 14:47:
[...]
Nee, helemaal niet. Maar zoals de topictitel al aangeeft.... 'Rekeningrijden is onvermijdelijk'
Er is nog niks in beton gegoten, slechts wat plannen en voornemens zijn er uitgesproken. Maar hoe het er uiteindelijk uit gaat zien weten ze in den haag ook nog niet....
Klopt, maar daarom hebben we juist dit topic zodat we over de proefballonetjes kunnen bakkelijen. Dat het uiteindelijk anders gaat worden zal best, maar het geeft wel aan in welke richting de regering wil gaan. En voorlopig is dat wederom vooral bedrijven sponsoren en niet zoeken naar een daadwerkelijke oplossing.
[...]
Ik heb een eigen oprit, toch staat hij daar nooit. (want, de auto van mijn vrouw staat er ;) ) Er staan wel een stuk of 20 (ik ben de tel kwijt.... echt) palen in de wijk verspreid inmiddels dus als het nodig is laad ik hem wel ergens op. 1 x per week misschien.... dat red ik wel. Het is niet zo dat je als EV eigenaar vaker je laadpas als je bankpas in handen hebt.... ;)
Maar je bent dan dus wel iedere week minstens een kwartier kwijt aan je auto verplaatsen. En dat is al langer dan ik per maand kwijt ben aan tanken.
[...]
Nope, toch 20km enkele reis. Zou ik kunnen fietsen, en dat heb ik ook zeker gedaan.... Maar het bezweet aankomen op het werk weerhoud me ervan eigenlijk. (en mijn mede kantoorgenoten ook ;) )
En hoe zou jij het vinden als je net als tante truus dat wel altijd met de fiets zou moeten doen? Want schijnbaar vind je het een prima oplossing als tante truus dat doet of desnoods een andere baan zoekt, maar ga je zelf 20km van je werk wonen en dan ook nog klagen dat dat niet zonder auto kan :? Maar tegelijkertijd vind je het geen enkel probleem als tante truus dat wel moet doen. Dit is echt meten met 2 maten, voor tante truus is het prima zolang je er zelf maar geen last van hebt.

En nogmaals, voor mij is die EV ook helemaal niet het probleem. Ik heb nu puur een HEV omdat ik deze uit Amerika heb meegenomen en ik daar een auto met een range van 800km nodig had en ik er eentje wilde die ook in Nederland betaalbaar te rijden was. Ik zie alleen genoeg mensen die zo'n keuze niet hebben, en met zo'n beetje alle plannen zijn dat nu net degenen waarvoor het duurder gaat worden. Is het dan niet slimmer om je geld eerst te steken in betaalbare EVs voor die groep, zodat ze daadwerkelijk die keuze hebben?

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel

hneel

denkt er het zijne van

FreakNL schreef op woensdag 19 april 2023 @ 14:52:
Ik zie hier 100-en-1 opmerkingen over dat EV niet praktisch is en dat OV niet praktisch is en dat het oneerlijk is...

Dus eigenlijk zeggen de meesten; Ik wil gewoon op dezelfde voet verder leven.. Laat dat nou juist de crux zijn. Niet alleen in mobiliteit, maar ook in de andere aspecten van de moderne Westerse wereld.. Het kan zo niet langer... Je moet niet naar de Euro's kijken maar naar het milieu...
Als we klimaatverandering tegen willen gaan, dan moeten er oplossingen komen waar IEDEREEN in meegenomen wordt. Ik hoor nu alleen paar plannen die mensen financieel dreigen te vermorzelen zonder dat ze een alternatief wordt geboden.

Persoonlijk denk ik dat tegengaan van klimaatverandering uberhaupt niet mogelijk is zolang er kapitalisme blijft bestaan.
Willen we geen socialisme? Nou, dan niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

Wat @redwing zegt: tante Truus in haar Ford Ka mag het uitzoeken als @stylezzz maar kan rijden want 20km fietsen voor hem is teveel gevraagd. Laat dat maar over aan de Tante Truusjes van deze wereld. Oh ja en als hij geen laadplek voor zn EV heeft dan maakt dat niet uit want zn vrouw heeft een auto die gewoon op de oprit staat

Na mij de zondvloed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
redwing schreef op woensdag 19 april 2023 @ 13:58:
[...]

Ik heb hier nu airco's hangen, maar een warmtepomp zouden we zo'n 15 jaar over doen om terug te verdienen. Die paar jaar is als je voor de rest al een redelijk modern en geisoleerd huis hebt. Is je huis wat minder geisoleerd is het rendement toch wat minder. Daarnaast vallen de installatie kosten tegenwoordig ook best tegen.
Yep vooral dat laatste is imho een groot probleem. Als je 'gewoon' in loondienst bent moet je maar zo een week werken om een installatiebedrijf een dag te laten komen. Ook dat heeft politieke redenen en ligt voornamelijk op een aanzienlijke btw en hoge inkomstenbelasting. Dat gat zou veel kleiner moeten zijn, vind ik.
Voor 3k kom je er idd niet, omdat de vakmensen onbetaalbaar zijn - en die heb je nodig om de subsidie te ontvangen.

De terugverdientijd is momenteel vooral erg lang omdat stroom kneiter duur is omdat 1) de prijsbepaling niet klopt en 2) het veel te zwaar wordt belast. Als je kijkt naar de hoeveelheid nodige energie, zou een warmtepomp (en airco) in gebruik aanzienlijk goedkoper moeten zijn. Veel goedkoper dan het nu is.
Elke statisticus zal je vertellen dat je in dit soort gevallen niet naar gemiddeldes moet kijken. Tegenover 100 mensen die 60.000 kunnen betalen staan er 300 die een auto van 5k kopen. Die 100 mensen zullen zeer waarschijnlijk toch al een EV kopen, die 300 zullen er geen kunnen kopen, hoe duur je benzine ook maakt. Pas als je zo'n opdeling maakt kun je echt conclusies trekken.
Hoewel ik denk dat de verdeling net iets anders ligt, klopt het natuurlijk wel wat je zegt. Ik snap heel goed dat 15-20k voor een groot deel van Nederland teveel is.
Tegelijkertijd is er wel degelijk een categorie Nederlanders die dat wel stukslaat op een auto, die nog heel vaak kiezen voor een benzine model terwijl dat regelmatig niet nodig is. We zitten nog in het begin van de transitie. Laten we voorkomen dat EV's naar het buitenland gaan.
En die besparing valt in de praktijk ook nogal tegen. Per kilometer is een zuinige ICE net zo duur als een EV (pak 54ct per kWh, 1:6 en dat is 9 cent per km. Ik betaal hier 1,80 voor benzine en rijd 1:20 oftewel ook 9 ct/km)
Valt of staat bij de stroom prijs. Die is veel en veel te hoog. Desondanks wordt er eigenlijk inkomenspolitiek op brandstof (tijdelijke accijnskorting) uitgevoerd. Ja, dan schiet het inderdaad niet op.

Vandaag krijg je trouwens geld toe met een dynamisch contract als je je auto laad, en bij ons in de straat is het CPO tarief alweer op €0,35 gezet. Zeker met zonnepanelen is €0,54/kWh onrealistisch, en misschien wel te halveren. Terwijl benzine overduidelijk duurder zal worden.
Ook als je naar vervuiling kijkt is dat bij een ICE die 1:18/1:20 rijdt vergelijkbaar bij een EV die 1:6 rijdt, alleen is dat van de EV natuurlijk veel meer gecentraliseerd.
Dat is niet waar, zelfs met volledige 'grijze' stroom ligt het break even point van een EV bij zo'n 100.000km. Grote centrales zijn namelijk vele malen efficiënter en er hoeven geen tankwagens te rijden. Bij de Nederlandse energiemix is het nog fors voordeliger (en dat neemt ieder jaar toe), met inderdaad als bijkomend voordeel dat de lokale uitstoot 0 is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing

Nee, dat zeggen de meesten helemaal niet. Dat is 100% je eigen conclusie. Dat we moeten veranderen is iedereen het over eens. Alleen die verandering ga je alleen krijgen als mensen een keuze hebben.
@stylezzz en @Jeroenneman raken bij mij de juist snaar.
Tuurlijk, want die zeggen wat jij wil :+
Iedereen blijft maar hangen in het recht van autobezit en recht op persoonlijke verplaatsing...
Wederom heeft het niets te maken met 'het recht op'. Veel mensen zijn afhankelijk van die auto omdat ze b.v. als verpleegkundige/leraar buiten de stad moeten wonen omdat ze anders de woning niet kunnen betalen. Maar tegelijkertijd hebben ze niet het salaris om die EV te kopen. In zo'n geval kun je benzine wel duurder maken, maar het enige dat je zult bereiken is dat ze minder geld over zullen houden en nog minder snel een EV zullen kopen.
Ik ga er overigens wel vanuit dat dit soort bewegingen in (in ieder geval) de complete EU gaan plaatsen vinden. En daarna in de rest van de wereld.. We moeten iets, niet alleen met mobiliteit overigens. Maar we verplaatsen ons veel te veel dan goed is voor de planeet.. Een ZZP-er die dan niet meer bij zijn klanten kan komen is alleen maar ruis op de lijn.. Het is geen recht dat een loodgieter uit Maastricht klussen doet in Eindhoven en zoiets is tevens volledig onhoudbaar.. Overigens is EV geen oplossing, slechts een lastenverlichting voor het milieu.. Uiteindelijk moeten we ons gewoon minder verplaatsen, of dat nou middels EV of ICE is... Het is allebei onhoudbaar. Dus het stimuleren van EV zal ook uiteindelijk ten einde komen...
Wordt het dan niet eens tijd dat de regering daarop inzet ipv de Randstad maar te blijven subsidieren ook al past het daar gewoon niet meer? Wil je minder verplaatsingen krijgen, zul je de hele structuur van het land op de schop moeten gooien, maar daarvoor zie ik geen enkel plan.

Hoe dan ook ben ik het niet zo eens met dat verplaatsen onhoudbaar zou worden. Zodra je de energiemix veel groener maakt, is een EV niet meer vervuilend. Maak je vliegtuigen ook elektrisch, ben je ook daar de uitstoot kwijt. Alleen is dat nog toekomstmuziek en hebben we eerst nog wat problemen te overwinnen.
TL/DR
Iedereen haalt er zijn persoonlijke situatie bij maar we vergeten het grote plaatje.. WAAROM is dit nodig? Ik verwacht dat mijn dochter van 5 geen auto meer gaat bezitten. Ik twijfel zelfs of ze haar rijbewijs nog moet gaan halen, dat zal kiele-kiele zijn...

Ik ben overigens ook voor stoppen met extra asfalt.. Er ligt al genoeg.
Ik durf wel te stellen dat jouw dochter gewoon nog een auto gaat kopen/krijgen. Dat zal dan wel een EV zijn, en de energiemix zal tegen die tijd ook veel groener zijn. Het hele probleem is echter dat de regering steevast met plannen komt die niet richting dat doel sturen. Wat dat betreft wordt het tijd dat we van de VVD/D66 afkomen en eens een partij krijgen die echt vooruit kijkt, en niet alleen naar hoe je zo sneaky mogelijk de bedrijven kunt sponsoren.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

hneel schreef op woensdag 19 april 2023 @ 15:00:
[...]

Als we klimaatverandering tegen willen gaan, dan moeten er oplossingen komen waar IEDEREEN in meegenomen wordt. Ik hoor nu alleen paar plannen die mensen financieel dreigen te vermorzelen zonder dat ze een alternatief wordt geboden.

Persoonlijk denk ik dat tegengaan van klimaatverandering uberhaupt niet mogelijk is zolang er kapitalisme blijft bestaan.
Willen we geen socialisme? Nou, dan niet.
Dat ben ik dan wel met je eens.. Maar de mens is het makkelijkst te sturen in de portemonnee...

Overigens ben ik helemaal voor een fijnmazig OV netwerk.. Maar ik denk ook dat mensen dan niet meer in Wijster kunnen wonen.. Maar wel in Meppel of Assen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

redwing schreef op woensdag 19 april 2023 @ 15:07:
[...]

Nee, dat zeggen de meesten helemaal niet. Dat is 100% je eigen conclusie. Dat we moeten veranderen is iedereen het over eens. Alleen die verandering ga je alleen krijgen als mensen een keuze hebben.

[...]
Het kan ook als mensen geen keuze hebben ;)

Maargoed, ik blijf ook gewoon kachelen hoor in mijn ICE.

Verder is het mijn mening dat jij teveel in het verleden blijft hangen.. Je wilt jezelf met dezelfde frequentie blijven verplaatsen? Dat is mijn inziens niet houdbaar met de bevolkingsgroei.. Die groene mix is leuk maar het zou nog veel beter zijn om die energievraag überhaupt niet te hebben. Want die groene dingen (PV, windparken) moeten ook weer geproduceerd worden... Straks hebben we 8 of 10 miljard mensen en lopen we (omdat we onze leeftijl niet wilden veranderen maar alleen de brandstof daarvan) weer tegen dezelfde issues aan.. Vermindering is mijns inziens veel meer de oplossing. Dus niet meer 2 auto's per gezin en niet meer nodeloos naar Frankrijk/Spanje of zelfs verder...
[...]

Ik durf wel te stellen dat jouw dochter gewoon nog een auto gaat kopen/krijgen. Dat zal dan wel een EV zijn, en de energiemix zal tegen die tijd ook veel groener zijn. Het hele probleem is echter dat de regering steevast met plannen komt die niet richting dat doel sturen. Wat dat betreft wordt het tijd dat we van de VVD/D66 afkomen en eens een partij krijgen die echt vooruit kijkt, en niet alleen naar hoe je zo sneaky mogelijk de bedrijven kunt sponsoren.
Denk je echt dat dit de oplossing is?

Dus alleen het verplaatsen van dino-sap naar groene stroom en dan is alles pais-en-vree? Ik waag dat te betwijfelen...

[ Voor 75% gewijzigd door FreakNL op 19-04-2023 15:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Eigenlijk is gewoon heel raar dat voor 30% van de bevolking het woon werk verkeer gezien wordt als zakelijke km terwijl bij de andere 70% van de mensen het woon werk verkeer wordt gezien als privé km.

Het zooi mooi zijn als dit een keer gelijk wordt getrokken.
Want is raar dat iemand met een dikke lease bak allerlei fiscaal voordeel krijgt en mogelijkzelfs de auto meer voor privegebruikt dan voor het werk. Terwijl verpleegkundige, leraar, enz die hun auto misschien wel voor 70 a 80% van de tijd voor hun werk gebruikt niet gebruik kunnen maken van die fiscale regels. En dan ook nog te bedenken dat deze mensen niet thuis kunnen werken en erge tekorten zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2023 15:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Richh schreef op woensdag 19 april 2023 @ 15:03:
[...]

Hoewel ik denk dat de verdeling net iets anders ligt, klopt het natuurlijk wel wat je zegt. Ik snap heel goed dat 15-20k voor een groot deel van Nederland teveel is.
Tegelijkertijd is er wel degelijk een categorie Nederlanders die dat wel stukslaat op een auto, die nog heel vaak kiezen voor een benzine model terwijl dat regelmatig niet nodig is. We zitten nog in het begin van de transitie. Laten we voorkomen dat EV's naar het buitenland gaan.
Het was ook niet bedoeld als realistisch voorbeeld, eerder als een voorbeeld om te laten zien dat je best extreem kunt gaan en toch op een mooi gemiddelde uit kan komen.
[...]
Valt of staat bij de stroom prijs. Die is veel en veel te hoog. Desondanks wordt er eigenlijk inkomenspolitiek op brandstof (tijdelijke accijnskorting) uitgevoerd. Ja, dan schiet het inderdaad niet op.
Precies, en al snap ik de korting op de benzine best, snap ik niet dat dat niet is gecombineerd met eenzelfde korting op de elektraprijs.
Vandaag krijg je trouwens geld toe met een dynamisch contract als je je auto laad, en bij ons in de straat is het CPO tarief alweer op €0,35 gezet. Zeker met zonnepanelen is €0,54/kWh onrealistisch, en misschien wel te halveren. Terwijl benzine overduidelijk duurder zal worden.
Ik had gewoon de gemiddelde stroomprijs van nu opgezocht. En ook hier was het vooral om aan te geven dat het verschil (nog) niet zo groot is. En dat het verschil groter zal gaan worden geloof ik ook, alhoewel ik ook die elektra wel weer duurder zie gaan worden.
[...]
Dat is niet waar, zelfs met volledige 'grijze' stroom ligt het break even point van een EV bij zo'n 100.000km. Grote centrales zijn namelijk vele malen efficiënter en er hoeven geen tankwagens te rijden. Bij de Nederlandse energiemix is het nog fors voordeliger (en dat neemt ieder jaar toe), met inderdaad als bijkomend voordeel dat de lokale uitstoot 0 is.
Die 100k is als je het produktieproces meeneemt, ik was echter puur naar de vervuiling per gereden km. aan het rijden. En dan klopte mijn vergelijking met de energiemix die we vorig jaar hadden. Dat ook dit alleen maar beter wordt gaf ik zelf ook al aan, het ging me er meer om dat het verschil momenteel nog maar amper aanwezig is. We zitten nu op/net voorbij een break-even en dat zal nu steeds verder in het voordeel van de EV doorslaan.

Oftewel het is goed dat we de focus op de EV leggen, maar let er dan wel op dat de winst er pas in de toekomst zal zijn.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

@Verwijderd klopt, maar fiscaal beleid is er ook niet om eerlijk te zijn. Helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Dit topic is inmiddels 130 pagina's lang en 129 daarvan zijn gevuld met zorgen en frustraties.. Ik moet dan altijd denken aan die vriend van me met goede baan maar zonder rijbewijs (en derhalve) auto.. Wat een heerlijk zorgeloos leven zal hij hebben (op dit vlak).... :+

Ik snap dat dit compleet platgeslagen is maar laat het eens bezinken...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
FreakNL schreef op woensdag 19 april 2023 @ 15:10:
[...]
Het kan ook als mensen geen keuze hebben ;)
Klopt, en dat is wat de regering nu aan het doen is. En dat is wat mij betreft de verkeerde keuze.
Maargoed, ik blijf ook gewoon kachelen hoor in mijn ICE.

Verder is het mijn mening dat jij teveel in het verleden blijft hangen.. Je wilt jezelf met dezelfde frequentie blijven verplaatsen? Dat is mijn inziens niet houdbaar met de bevolkingsgroei..
Ik blijf niet in het verleden hangen hoor, ik kijk alleen naar het geheel. En dan zie je dat vooral de mensen die weinig verdienen de banen hebben waarbij je fysiek aanwezig moet zijn. Tegelijkertijd verdienen ze dus niet zoveel en is de kans groot dat ze juist buiten de stad moeten gaan wonen om een huis te kunnen betalen. Ik zou dan ook plannen van de regering verwachten om dit aan te passen, want dit ga je niet veranderen door ICE-auto's onbetaalbaar te maken.
Die groene mix is leuk maar het zou nog veel beter zijn om die energievraag überhaupt niet te hebben. Want die groene dingen (PV, windparken) moeten ook weer geproduceerd worden... Straks hebben we 8 of 10 miljard mensen en lopen we (omdat we onze leeftijl niet wilden veranderen maar alleen de brandstof daarvan) weer tegen dezelfde issues aan.. Vermindering is mijns inziens veel meer de oplossing. Dus niet meer 2 auto's per gezin en niet meer nodeloos naar Frankrijk/Spanje of zelfs verder...
Klopt, maar wederom, wordt het niet eens tijd dat daar dan plannen voor komen? Want de huidige plannen gaan dat niet veranderen. Hooguit dat de minima nog minder op vakantie kan, maar is dat wat je wilt? Ik kan nl. heel makkelijk zeggen dat ik (ook met de huidige plannen van Jetten) geen km. minder zal rijden/vliegen. Oftewel je gaat de kloof tussen rijk en arm alleen maar vergroten, terwijl je eigenlijk een energie-trainsitie wilt hebben.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 00:55
[...]

Ik denk dat hier 'keuze' eerder 'mogelijkheid' moet zijn. Vrij keuze leidt maar zelden tot significante veranderingen, indien het niet direct tot voordeel leidt. Uiteindelijk is in 9 van de 10 gevallen gewoon een vorm van dwang nodig. Alleen moet het natuurlijk niet zo zijn dat de lagere klasses de dupe worden terwijl die juist niet de mogelijkheid hebben om op korte termijn investeringen te doen.

Maar, we mogen ook wel eens afstappen van het idee dat afstand geen factor is door persoonlijke voertuigen, in een heel aantal gevallen nog meer dan een per huishouden ook. De arbeidsmarkt is gunstig voor werknemers, zoek wat dichter bij huis / met een goede OV-verbinding / op elektrische-fiets afstand / ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
FreakNL schreef op woensdag 19 april 2023 @ 15:17:
Dit topic is inmiddels 130 pagina's lang en 129 daarvan zijn gevuld met zorgen en frustraties.. Ik moet dan altijd denken aan die vriend van me met goede baan maar zonder rijbewijs (en derhalve) auto.. Wat een heerlijk zorgeloos leven zal hij hebben (op dit vlak).... :+

Misschien wordt het dan tijd dat de regering er eens over gaat nadenken hoe ze dit voor iedereen een keuze kunnen maken. Want voorlopig is dit vooral een goede optie als je in het midden van de grote stad woont. Zodra je op het platteland woont (en dat hebben we nog steeds heel veel) wordt dat een heel stuk lastiger.

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

eric.1 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 15:19:
[...]

Ik denk dat hier 'keuze' eerder 'mogelijkheid' moet zijn. Vrij keuze leidt maar zelden tot significante veranderingen, indien het niet direct tot voordeel leidt. Uiteindelijk is in 9 van de 10 gevallen gewoon een vorm van dwang nodig. Alleen moet het natuurlijk niet zo zijn dat de lagere klasses de dupe worden terwijl die juist niet de mogelijkheid hebben om op korte termijn investeringen te doen.

Maar, we mogen ook wel eens afstappen van het idee dat afstand geen factor is door persoonlijke voertuigen, in een heel aantal gevallen nog meer dan een per huishouden ook. De arbeidsmarkt is gunstig voor werknemers, zoek wat dichter bij huis / met een goede OV-verbinding / op elektrische-fiets afstand / ...
Daarom is de overgang naar EV ook niet zaligmakend, mijns inziens.. We moeten ons minder verplaatsen..

Nu wordt alleen de onderklasse geraakt en de EV-rijder voelt er weinig van. Die moeten het ook gewoon voelen, mijns inziens...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

redwing schreef op woensdag 19 april 2023 @ 15:21:
[...]

Misschien wordt het dan tijd dat de regering er eens over gaat nadenken hoe ze dit voor iedereen een keuze kunnen maken. Want voorlopig is dit vooral een goede optie als je in het midden van de grote stad woont. Zodra je op het platteland woont (en dat hebben we nog steeds heel veel) wordt dat een heel stuk lastiger.
Het zijn ook keuzes die je in je leven maakt. En voor velen is dat te laat.. Maar een (jonge) collega van me ging weg uit een randgemeente van Rotterdam en is op het platteland gaan wonen. En nu klaagt hij steen en been en is bang voor KM-vergoeding en hij zeurt dat hij 3 keer per week op kantoor moeten komen...

Ik denk dat een verregaande verstedelijking (en dan praat ik niet alleen over Rotterdam en Amsterdam, maar ook Assen, Maastricht, Eindhoven, Breda, etc) onontkoombaar is. In combinatie met HSL.

Het zijn echt dingen waar jonge mensen nu over na zullen moeten denken.. Is het nog wel zo handig om in Schubbekutteveen te gaan wonen?

[ Voor 6% gewijzigd door FreakNL op 19-04-2023 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
eric.1 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 15:19:
[...]

Dat is precies wat ik met die keuze bedoel. Je moet eerst zorgen dat mensen daadwerkelijk over kunnen stappen, en dan kun je prima de 'slechte' optie duurder maken. Want dan zullen die mensen vanzelf overstappen.
Zoals ik al eerder zei is dat door de huizenprijzen voor veel mensen geen optie. Als je werk in de grote stad hebt, is de kans groot dat je een huis buiten die stad zult moeten zoeken. En dan heb je al snel een slechte OV-verbinding en wordt de fietsafstand ook al snel een probleem (als je met de auto er in 20 minuten bent en op de fiets er een uur over doet, ben je al snel een uur of 6 per week extra onderweg)

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
FreakNL schreef op woensdag 19 april 2023 @ 15:23:
[...]
Het zijn ook keuzes die je in je leven maakt. En voor velen is dat te laat.. Maar een (jonge) collega van me ging weg uit een randgemeente van Rotterdam en is op het platteland gaan wonen. En nu klaagt hij steen en been en is bang voor KM-vergoeding en hij zeurt dat hij 3 keer per week op kantoor moeten komen...

Ik denk dat een verregaande verstedelijking (en dan praat ik niet alleen over Rotterdam en Amsterdam, maar ook Assen, Maastricht, Eindhoven, Breda, etc) onontkoombaar is. In combinatie met HSL.

Het zijn echt dingen waar jonge mensen nu over na zullen moeten denken.. Is het nog wel zo handig om in Schubbekutteveen te gaan wonen?
Je kunt je ook afvragen hoe realistisch het is als iedereen in de grote stad moet gaan wonen. Voorlopig hebben we zeker daar een groot woningtekort en zie je weinig gebeuren om dat op te lossen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
redwing schreef op woensdag 19 april 2023 @ 14:57:
[...]

Klopt, maar daarom hebben we juist dit topic zodat we over de proefballonetjes kunnen bakkelijen. Dat het uiteindelijk anders gaat worden zal best, maar het geeft wel aan in welke richting de regering wil gaan. En voorlopig is dat wederom vooral bedrijven sponsoren en niet zoeken naar een daadwerkelijke oplossing.
Uiteraard, maar het gaat er mij meer om hoe dat wij als bevolking het best mee kunnen bewegen in de vraagstukken zoals die door den haag besloten gaan worden.
Maar je bent dan dus wel iedere week minstens een kwartier kwijt aan je auto verplaatsen. En dat is al langer dan ik per maand kwijt ben aan tanken.
De dichtsbijzijnde staat op 25 meter van mijn voordeur. Dit is echt zo'n non-argument..... Ik spendeer meer tijd aan het rondlopen door de wijk omdat ik wat beweging wil hebben als dat ik de auto van of aan de laadpaal zou hangen. Sterker nog... misschien moet ik juist eens een paal aan de andere kant van de wijk pakken, goed voor mijn stappendoel :)
En hoe zou jij het vinden als je net als tante truus dat wel altijd met de fiets zou moeten doen? Want schijnbaar vind je het een prima oplossing als tante truus dat doet of desnoods een andere baan zoekt, maar ga je zelf 20km van je werk wonen en dan ook nog klagen dat dat niet zonder auto kan :? Maar tegelijkertijd vind je het geen enkel probleem als tante truus dat wel moet doen. Dit is echt meten met 2 maten, voor tante truus is het prima zolang je er zelf maar geen last van hebt.
Oh... tante truus heeft nu ineens een baan? Volgens mij ging ze juist op visite bij tante corrie elke dinsdagmorgen.
En nogmaals, voor mij is die EV ook helemaal niet het probleem. Ik heb nu puur een HEV omdat ik deze uit Amerika heb meegenomen en ik daar een auto met een range van 800km nodig had en ik er eentje wilde die ook in Nederland betaalbaar te rijden was. Ik zie alleen genoeg mensen die zo'n keuze niet hebben, en met zo'n beetje alle plannen zijn dat nu net degenen waarvoor het duurder gaat worden. Is het dan niet slimmer om je geld eerst te steken in betaalbare EVs voor die groep, zodat ze daadwerkelijk die keuze hebben?
Die EV's worden vanzelf betaalbaarder. Er zijn toch ook genoeg betaalbare ICE's voor die groep? Kwestie van tijd.... Laten we nu niet weer allerlei subsidieregelingen van stal trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
FreakNL schreef op woensdag 19 april 2023 @ 15:17:

Goh, herkenbaar. Ik heb een half jaartje zonder auto gezeten (geswitched tussen banen, vorige auto ingeleverd en aangezien de nieuwe baan ook op fietsafstand was, had ik 'm niet direct nodig) en dat beviel echt prima! Geen maandelijkste kosten dus ik hield meer geld over, en het fietsritje (was op dat moment ook nog eens een half uurtje) door de polder was heerlijk om mijn hoofd leeg te maken. Zowel naar, als van werk. Dus ik kwam vol energie op het werk aan, en de terugrit was prima om het hoofd weer leeg te maken.

Als ik nu eens de auto pak vanwege regen, zit ik mezelf elke keer weer op te vreten vanwege de drukte, kamikaze acties, opstoppingen en afzettingen. Die periode zonder auto was zo gek nog niet :+

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:35

silverball

De wagen voor moderne mensen

Dat is het voor sommige eigenlijk ook. Ik moet een aantal dagen van de week van regio Biddinghuizen naar 't kanoor in Lelystad. Met het OV is 1h 30m in het gunstigste geval, niet meegerekend dat ik ook nog eens naar het busstation moet fietsen en hopen dat ik hem niet mis. Met de auto gaat het om 15min. Ik vind het in theorie een goed plan, maar het is wel plattelandsbewoners pesten :X

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 00:55
redwing schreef op woensdag 19 april 2023 @ 15:25:
[...]

Zoals ik al eerder zei is dat door de huizenprijzen voor veel mensen geen optie. Als je werk in de grote stad hebt, is de kans groot dat je een huis buiten die stad zult moeten zoeken. En dan heb je al snel een slechte OV-verbinding en wordt de fietsafstand ook al snel een probleem (als je met de auto er in 20 minuten bent en op de fiets er een uur over doet, ben je al snel een uur of 6 per week extra onderweg)
Als je echt midden in een grote stad werkt, dan is het met de auto ook maar zelden zo snel. Ik heb nabij het Catshuis gewerkt. Dat is wel redelijk middenin een grote stad. Mijn collega's deden er rustig 20-30 minuten over om op de A12 te komen, dus dan ben je de stad nog niet eens uit. Ik kon met de fiets binnen een kwartier bij centraal station zijn, op het gemakje.

Zulke verschillen in tijd zijn er zeker, alleen ga je dan wel altijd uit van het meest gunstige scenario voor de auto. Laat dat rond de spitstijden in grote steden gewoon eerder een uitzondering zijn dan regel.

Die tijdswinst die je noemt, ik betwijfel het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Shadow_Agent schreef op woensdag 19 april 2023 @ 15:02:
Wat @redwing zegt: tante Truus in haar Ford Ka mag het uitzoeken als @stylezzz maar kan rijden want 20km fietsen voor hem is teveel gevraagd. Laat dat maar over aan de Tante Truusjes van deze wereld. Oh ja en als hij geen laadplek voor zn EV heeft dan maakt dat niet uit want zn vrouw heeft een auto die gewoon op de oprit staat

Na mij de zondvloed :)
Lol.. teveel gevraagd? Dan lees je mijn post niet goed..... Ik heb een representatieve functie. Het zal niet echt op prijs gesteld worden als ik bezweet in de vergaderingen duik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
stylezzz schreef op woensdag 19 april 2023 @ 15:27:
[...]
Uiteraard, maar het gaat er mij meer om hoe dat wij als bevolking het best mee kunnen bewegen in de vraagstukken zoals die door den haag besloten gaan worden.
Ik zou liever zien dat de regering eens betere besluiten zou nemen en dan vooral besluiten met een toekomstvisie.
[...]
De dichtsbijzijnde staat op 25 meter van mijn voordeur. Dit is echt zo'n non-argument..... Ik spendeer meer tijd aan het rondlopen door de wijk omdat ik wat beweging wil hebben als dat ik de auto van of aan de laadpaal zou hangen. Sterker nog... misschien moet ik juist eens een paal aan de andere kant van de wijk pakken, goed voor mijn stappendoel :)
Fijn dat je weer uit gaat van je n=1 voorbeeld waarbij toevallig alles goed geregeld is voor je EV. Hier zit de dichtsbijzijnde op 250m en als ik er eentje wil hebben waarvan de kans groot is dat ie vrij is wordt dat al 500m. Je ICE kun je hier gewoon voor de deur zetten.
[...]
Oh... tante truus heeft nu ineens een baan? Volgens mij ging ze juist op visite bij tante corrie elke dinsdagmorgen.
Wat wil je nu bereiken met dit soort opmerkingen? Wil je een discussie voeren over de gemiddelde Nederlander, of wil je dingen in hun extremen blijven trekken. Want je gaan echt continue naar jouw eigen ideale situatie toe die wel voor iedereen zou moeten gelden. En zo niet dan zoeken ze toch maar een andere baan. Tegelijkertijd ga je zelf standaard met de auto en vind je dat de fiets niet te doen is.
[...]
Die EV's worden vanzelf betaalbaarder. Er zijn toch ook genoeg betaalbare ICE's voor die groep? Kwestie van tijd.... Laten we nu niet weer allerlei subsidieregelingen van stal trekken.
Wederom, we hebben het hier over de plannen van de regering. En voorlopig kunnen die alleen verzinnen om de ICE duurder te maken terwijl die EVs nu nog niet betaalbaar zijn. Als ze wachten tot die betaalbaar zijn (of nog beter, daadwerkelijk sturen op betere betaalbaarheid), dan mogen ze van mij best die ICE duurder maken. Maar zorg er nu eerst eens voor dat die EV daadwerkelijk een optie is voor de meeste mensen.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
stylezzz schreef op woensdag 19 april 2023 @ 15:31:
[...]

Lol.. teveel gevraagd? Dan lees je mijn post niet goed..... Ik heb een representatieve functie. Het zal niet echt op prijs gesteld worden als ik bezweet in de vergaderingen duik.
Dan zoek je toch een andere baan als dat met de fiets niet goed gaat? Ik zie het probleem niet zo, dat verwacht je ten slotte van tante truus ook.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
eric.1 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 15:31:
[...]
Als je echt midden in een grote stad werkt, dan is het met de auto ook maar zelden zo snel. Ik heb nabij het Catshuis gewerkt. Dat is wel redelijk middenin een grote stad. Mijn collega's deden er rustig 20-30 minuten over om op de A12 te komen, dus dan ben je de stad nog niet eens uit. Ik kon met de fiets binnen een kwartier bij centraal station zijn, op het gemakje.

Zulke verschillen in tijd zijn er zeker, alleen ga je dan wel altijd uit van het meest gunstige scenario voor de auto. Laat dat rond de spitstijden in grote steden gewoon eerder een uitzondering zijn dan regel.

Die tijdswinst die je noemt, ik betwijfel het.
Hier in de buurt (Eindhoven) zie ik dit soort verschillen wel degelijk bij collega's. Ik woon zelf dicht genoeg bij dat het met de fiets of zelfs lopend sneller is trouwens. Dus ook daar ligt het aan de specifieke situatie.

Het is dan ook meer om aan te geven dat juist degene die wat minder verdienen vaak juist wat verder moeten reizen. En dan ontkom je al snel niet aan een auto.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackerhater
Ik ga er overigens wel vanuit dat dit soort bewegingen in (in ieder geval) de complete EU gaan plaats vinden. En daarna in de rest van de wereld.. We moeten iets, niet alleen met mobiliteit overigens. Maar we verplaatsen ons veel te veel dan goed is voor de planeet.. Een ZZP-er die dan niet meer bij zijn klanten kan komen is alleen maar ruis op de lijn.. Het is geen recht dat een loodgieter uit Maastricht klussen doet in Eindhoven en zoiets is tevens volledig onhoudbaar.. Overigens is EV geen oplossing, slechts een lastenverlichting voor het milieu.. Uiteindelijk moeten we ons gewoon minder verplaatsen, of dat nou middels EV of ICE is... Het is allebei onhoudbaar. Dus het stimuleren van EV zal ook uiteindelijk ten einde komen...
True, maar nu ook de andere kant van de munt:
Ik ben een ZZP'er in de ICT. Er is in principe 0 reden voor mij om naar een kantoor te komen (op mijn eigen op fietsafstand na). Maar de meeste klanten willen alsnog dat je minimaal deels van de week bij hun op kantoor komt zitten |:(

En waarvoor? Om een stoel warm te houden bij een uitrusting die slechter is dan mijn eigen? 8)7
Hier in Nederland zijn we echt enorm vastgeroest in gewoontes en haantjesgedrag van managers.
En dat gecombineerd met dat bedrijven veel te veel in de Randstad zitten te plakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
hackerhater schreef op woensdag 19 april 2023 @ 16:04:
[...]

Ik ben een ZZP'er in de ICT. Er is in principe 0 reden voor mij om naar een kantoor te komen (op mijn eigen op fietsafstand na). Maar de meeste klanten willen alsnog dat je minimaal deels van de week bij hun op kantoor komt zitten |:(

En waarvoor? Om een stoel warm te houden bij een uitrusting die slechter is dan mijn eigen? 8)7
Hier in Nederland zijn we echt enorm vastgeroest in gewoontes en haantjesgedrag van managers.
En dat gecombineerd met dat bedrijven veel te veel in de Randstad zitten te plakken.
Iedereen moet nog wennen aan het meten van performance van werknemers, blijft moeilijk.
Als ze "naast" je zitten weet je in ieder geval dat ze niet compleet niks doen (denk ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marrtijn
  • Laatst online: 08:20

Dit hoor ik al sinds het uitbrengen van de eerste Nissan Leaf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackerhater
mitsumark schreef op woensdag 19 april 2023 @ 16:08:
[...]

Iedereen moet nog wennen aan het meten van performance van werknemers, blijft moeilijk.
Als ze "naast" je zitten weet je in ieder geval dat ze niet compleet niks doen (denk ik).
Ik had zo gehoopt dat we zouden veranderen na die 2 jaar.
Maar nope, allemaal direct weer terug naar kantoor en terug zijn de files en ongelukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
redwing schreef op woensdag 19 april 2023 @ 15:56:
[...]

Ik zou liever zien dat de regering eens betere besluiten zou nemen en dan vooral besluiten met een toekomstvisie.
Heb je wel eens overwogen de politiek in te gaan?
Fijn dat je weer uit gaat van je n=1 voorbeeld waarbij toevallig alles goed geregeld is voor je EV. Hier zit de dichtsbijzijnde op 250m en als ik er eentje wil hebben waarvan de kans groot is dat ie vrij is wordt dat al 500m. Je ICE kun je hier gewoon voor de deur zetten.
Ook jij bedankt voor je N=1 ervaring. :) Gelukkig neemt het aantal laadpalen snel in grote hoeveelheden toe in het land. Het is nog niet overal hosanna, maar ik beloof je dat zelfs in boerenkoolstronkadeel er laadpalen zullen komen....

https://www.athlon.com/nl...naar-1-7-miljoen-in-2030/
Wat wil je nu bereiken met dit soort opmerkingen? Wil je een discussie voeren over de gemiddelde Nederlander, of wil je dingen in hun extremen blijven trekken. Want je gaan echt continue naar jouw eigen ideale situatie toe die wel voor iedereen zou moeten gelden. En zo niet dan zoeken ze toch maar een andere baan. Tegelijkertijd ga je zelf standaard met de auto en vind je dat de fiets niet te doen is.
Tante Truus is niet Jan Modaal. Misschien dat dit voor de verwarring zorgde? Het begint wel een beetje eng te worden overigens. Overigens zeg ik niet dat het niet te doen is met de fiets.... Het is gewoonweg niet praktisch i.v.m. mijn functie. Of ga je nu voorstellen dat ik hier een soort campingdouche ga ophangen zodat ik mezelf kan douchen naast mijn bureau
Wederom, we hebben het hier over de plannen van de regering. En voorlopig kunnen die alleen verzinnen om de ICE duurder te maken terwijl die EVs nu nog niet betaalbaar zijn. Als ze wachten tot die betaalbaar zijn (of nog beter, daadwerkelijk sturen op betere betaalbaarheid), dan mogen ze van mij best die ICE duurder maken. Maar zorg er nu eerst eens voor dat die EV daadwerkelijk een optie is voor de meeste mensen.
Klopt, je moet ergens beginnen. De eerste EV's waren echt heel duur, dus het lijkt me logisch dat die niet gekocht gaan worden door de mensen met een klein salaris. De innovatie word opgepakt (al dan niet met wat financiele motivatie) door de zakelijke markt, wat een aantal jaar later doorsijpelt in de particuliere markt. De eerste grote hoeveelheden 2e hands EV's komen nu beschikbaar, de productieaantallen nemen in rap tempo toe en het aantal aankondigingen van kleinere en nog goedkopere modellen kun je niet meer bijhouden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stylezzz
Marrtijn schreef op woensdag 19 april 2023 @ 16:14:
[...]

Dit hoor ik al sinds het uitbrengen van de eerste Nissan Leaf.
Betaalbaarder is een relatief begrip. Voor sommigen is dat 3K.... voor sommigen is dat 30K. Wat is dat voor jou?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hneel

hneel

denkt er het zijne van

mitsumark schreef op woensdag 19 april 2023 @ 16:08:
[...]

Zoals onder werktijd op Tweakers te zitten. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackerhater
hneel schreef op woensdag 19 april 2023 @ 16:16:
[...]

Ik ben een freelancer en de klok loopt nu niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
redwing schreef op woensdag 19 april 2023 @ 15:57:
[...]

Dan zoek je toch een andere baan als dat met de fiets niet goed gaat? Ik zie het probleem niet zo, dat verwacht je ten slotte van tante truus ook.
Lol... stel jij het voor bij mijn baas? Misschien krijgen we hem wel zo gek dat hij ook een EV voor tante truus gaat leasen.... dit word een beetje onzinnig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
[...]

oeps O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ultimateharry
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-07 16:11

ultimateharry

Team Slayer:-)

stylezzz schreef op woensdag 19 april 2023 @ 16:14:
[...]

Klopt, je moet ergens beginnen. De eerste EV's waren echt heel duur, dus het lijkt me logisch dat die niet gekocht gaan worden door de mensen met een klein salaris. De innovatie word opgepakt (al dan niet met wat financiele motivatie) door de zakelijke markt, wat een aantal jaar later doorsijpelt in de particuliere markt. De eerste grote hoeveelheden 2e hands EV's komen nu beschikbaar, de productieaantallen nemen in rap tempo toe en het aantal aankondigingen van kleinere en nog goedkopere modellen kun je niet meer bijhouden.
Yep, maar ook bijvoorbeeld Chinese producenten als BYD zijn gigantisch aan het opschalen qua line-up, export, distributie naar o.a. Europa.
Lanceren bijvoorbeeld een EV met een range van 300km en een prijs van 11k dollar.
Moet natuurlijk nog invoer, bpm etc overheen, maar toch even ter referentie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

stylezzz schreef op woensdag 19 april 2023 @ 15:31:
[...]

Truus die bezweet bij haar clienten aankomt is geen probleem inderdaad 8)7

verder inderdaad wat Redwing aanvoert: jij kijkt enkel en alleen naar jezelf. "ik" heb een representatieve functie, "ik kan niet dit", "ik wil niet dat".

Kijk eens verder dan je neus lang is en beargumenteer niet alles vanuit je eigen bubble. Dat jij niet wilt fietsen betekent nog niet dat ieder ander dat dan maar wel moet doen.

[ Voor 30% gewijzigd door Shadow_Agent op 19-04-2023 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
[...]
Ik heb vandaag, samen met chatGPT serieus veel werk verzet O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
stylezzz schreef op woensdag 19 april 2023 @ 16:14:
[...]
Ook jij bedankt voor je N=1 ervaring. :) Gelukkig neemt het aantal laadpalen snel in grote hoeveelheden toe in het land. Het is nog niet overal hosanna, maar ik beloof je dat zelfs in boerenkoolstronkadeel er laadpalen zullen komen....

https://www.athlon.com/nl...naar-1-7-miljoen-in-2030/
Tuurlijk nemen die toe, maar zoals je in dat artikel al kunt zien lopen we ook daar eigenlijk achter de feiten aan. Dus wederom een goed voorbeeld waarbij het plan leuk is, de toekomst er ook goed uit ziet, maar we de komende jaren nog problemen zullen hebben. En aangezien we in het nu wonen en naar die goede toekomst willen, is daar gewoon goede sturing nodig.
[...]
Tante Truus is niet Jan Modaal. Misschien dat dit voor de verwarring zorgde? Het begint wel een beetje eng te worden overigens. Overigens zeg ik niet dat het niet te doen is met de fiets.... Het is gewoonweg niet praktisch i.v.m. mijn functie. Of ga je nu voorstellen dat ik hier een soort campingdouche ga ophangen zodat ik mezelf kan douchen naast mijn bureau
Het gaat er puur om dat jij van tante truus en jan modaal verwacht dat ze zich maar aan passen, maar tegelijkertijd aangeeft dat je dat zelf niet van plan bent. Dat maakt het wat discussie betreft nogal lastig omdat je van iemand anders iets verwacht waarvoor je zelf niet bereidt bent. Dat maakt elk argument nogal zwak.
[...]
Maar daarom hebben we het hier ook over de plannen van de regering om dit geheel te bespoedigen. Dat EVs steeds goedkoper zullen worden en ook de 2e hands markt steeds meer EVs zal krijgen lijkt me logisch. Maar nu al ICEs een stuk duurder maken gaat dat niet bespoedigen. Want voor degenen die een EV kunnen kopen is dat vaak al de beste optie, en daarmee maak je het vooral voor de minder bedeelden een stuk duurder. Alleen die hebben helemaal niet de optie om een EV te kopen. Het wordt dus eens tijd dat er een meerjarenplan komt waarin staat waar we staan, waar we naar toe willen en welke middelen we daarvoor gaan gebruiken. Een ICE duurder maken is uiteindelijk prima, maar dan moet je wel eerst de stappen hebben gedaan waarbij die EV betaalbaar wordt voor iedereen.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
stylezzz schreef op woensdag 19 april 2023 @ 16:17:
[...]

Lol... stel jij het voor bij mijn baas? Misschien krijgen we hem wel zo gek dat hij ook een EV voor tante truus gaat leasen.... dit word een beetje onzinnig :)
Het wordt onzinnig omdat jij in de situatie bent waarbij je een EV kunt rijden van je baas. Tegelijkertijd verwacht je van tante truus/jan modaal dat die dat ook maar moeten regelen en het anders maar zonder auto moeten gaan doen. En dat is inderdaad een beetje onzinnig.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 26-07 20:17
[...]

En hoeveel procent van de Nederlandse werknemers zitten in zo'n zelfde positie? Dat je je werk ook vanuit huis kunt doen?

Ik schat minder dan 15%.

Er zijn in dit draadje (of beter: op dit forum) heel veel mensen die alleen naar hun eigen situatie kijken en denken dat dat voor praktisch heel Nederland geldt. En de rest die je nog overhoudt moet maar naar de stad verhuizen en/of zich omscholen.

Maar dit forum is dan ook totaal niet representatief. Logisch, want de installateur, bakker, verpleegkundige, stratenmaker, supermarktmedewerker en weet ik hoeveel tientallen zo niet honderden beroepsgroepen meer hebben geen tijd of mogelijkheid om hier overdag op een forum te gaan reageren. Vandaar dat de verhoudingen hier nogal scheef zijn. En het wereldbeeld dus ook.

Feitje: hoewel het met de elektrische auto hier wel lekker gaat (24% van de verkopen), is het elders in Europa nog maar een druppel op een gloeiende plaat (minder dan 4% in heel Zuid Europa). De elektriciteitsnetten kunnen de vraag naar elektra nu al niet eens aan, dus de kans dat er vanaf 2035 alleen nog maar EVs verkocht zullen worden lijkt me bijzonder klein. Of je moet de EU economisch totaal willen ontwrichten. Ook een keuze.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
redwing schreef op woensdag 19 april 2023 @ 16:34:
[...]

Tuurlijk nemen die toe, maar zoals je in dat artikel al kunt zien lopen we ook daar eigenlijk achter de feiten aan. Dus wederom een goed voorbeeld waarbij het plan leuk is, de toekomst er ook goed uit ziet, maar we de komende jaren nog problemen zullen hebben. En aangezien we in het nu wonen en naar die goede toekomst willen, is daar gewoon goede sturing nodig.

[...]
Sommige plekken lopen zelfs voor, sommigen zullen wat achter lopen. Grosso modo gaat het best lekker. Althans ik heb 0 last van range anxiety en ben nog nooit in de problemen gekomen dat ik niet kon laden als ik dat wilde. Laadpunten worden in hoog tempo bijgeplaatst door het hele land, dus het zal alleen maar beter worden....
Het gaat er puur om dat jij van tante truus en jan modaal verwacht dat ze zich maar aan passen, maar tegelijkertijd aangeeft dat je dat zelf niet van plan bent. Dat maakt het wat discussie betreft nogal lastig omdat je van iemand anders iets verwacht waarvoor je zelf niet bereidt bent. Dat maakt elk argument nogal zwak.
Het leven bestaat voortdurend uit aanpassen. Ik weet dat ik redelijk bevoorrecht ben met mijn functie, maar het is toch niet zo dat er een soort mobiliteitsrecht is? Anders moeten we snel een soort autotoeslag in het leven gaan roepen voor de minima zodat die niet buiten de boot vallen.
Maar daarom hebben we het hier ook over de plannen van de regering om dit geheel te bespoedigen. Dat EVs steeds goedkoper zullen worden en ook de 2e hands markt steeds meer EVs zal krijgen lijkt me logisch. Maar nu al ICEs een stuk duurder maken gaat dat niet bespoedigen. Want voor degenen die een EV kunnen kopen is dat vaak al de beste optie, en daarmee maak je het vooral voor de minder bedeelden een stuk duurder. Alleen die hebben helemaal niet de optie om een EV te kopen. Het wordt dus eens tijd dat er een meerjarenplan komt waarin staat waar we staan, waar we naar toe willen en welke middelen we daarvoor gaan gebruiken. Een ICE duurder maken is uiteindelijk prima, maar dan moet je wel eerst de stappen hebben gedaan waarbij die EV betaalbaar wordt voor iedereen.
Ik denk dat we hier blijven hangen op het segment van de samenleving die voor een heel beperkt bedrag een auto hebben gekocht. Uiteindelijk zullen ook voor die mensen betaalbare EV's beschikbaar komen, hoe of wanneer weet ik ook nog niet. Maar als ik nu zie dat er nieuwe EV's voor een 25-30K beschikbaar komen (of zelfs goedkoper) dan kan dat niet decennia meer weg zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
stylezzz schreef op woensdag 19 april 2023 @ 16:45:
[...]
Sommige plekken lopen zelfs voor, sommigen zullen wat achter lopen. Grosso modo gaat het best lekker. Althans ik heb 0 last van range anxiety en ben nog nooit in de problemen gekomen dat ik niet kon laden als ik dat wilde. Laadpunten worden in hoog tempo bijgeplaatst door het hele land, dus het zal alleen maar beter worden....
Daarom heb ik het ook over het nu. Wat moeten we nu doen om het proces te versnellen. En wat de laadpalen betreft zie je daar best veel gebeuren (ook omdat daar winst mee te behalen is ;) ). Wat betaalbare EVs betreft zou er wel meer mogen gebeuren (hoe houd je EVs binnen Nederland, hoe maak je de 2e handsmarkt beter)
[...]
Het leven bestaat voortdurend uit aanpassen. Ik weet dat ik redelijk bevoorrecht ben met mijn functie, maar het is toch niet zo dat er een soort mobiliteitsrecht is? Anders moeten we snel een soort autotoeslag in het leven gaan roepen voor de minima zodat die niet buiten de boot vallen.
De auto wordt in de meeste gevallen gezien als iets noodzakelijks voor minima. Ik weet dat hier bij de gemeente die kosten meegenomen worden om te berekenen wat iemand minimaal nodig heeft. En dat is juist omdat die auto ervoor zorgt dat mensen eerder aan een baan komen, sociaal actiever zijn en zo nogal wat voordelen heeft. Die auto afpakken kost dan dus uiteindelijk meer voor de gemeente.
Dus heel simpel gezegd wordt die mobiliteit al heel vaak als iets noodzakelijks gezien.

Maar het belangrijkste punt is natuurlijk dat de aangekondigde plannen ervoor zijn omdat we mensen over willen laten stappen naar de EV. Alleen de huidige plannen zorgen ervoor dat de minima uit de auto wordt gejaagd. En daardoor krijg je in andere sectoren juist allerlei extra kosten (bijstand, WW etc.) En dat is dus niet waarvoor de plannen er zijn. En heel simpel gezegd zijn het daardoor heel slechte plannen omdat ze bij-effecten hebben die je niet wil, maar je tegelijkertijd een heel groot deel van je doel helemaal niet bereikt.
[...]
Ik denk dat we hier blijven hangen op het segment van de samenleving die voor een heel beperkt bedrag een auto hebben gekocht. Uiteindelijk zullen ook voor die mensen betaalbare EV's beschikbaar komen, hoe of wanneer weet ik ook nog niet. Maar als ik nu zie dat er nieuwe EV's voor een 25-30K beschikbaar komen (of zelfs goedkoper) dan kan dat niet decennia meer weg zijn.
Dat verwacht ik ook niet, ik stel dan ook alleen dat de plannen van Jetten niet op het goede moment komen. Als er straks EVs te vinden zijn voor 5k is het een ander verhaal, maar tot die tijd moet je niet met dit soort plannen komen.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
alexbl69 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 16:43:
[...]

En hoeveel procent van de Nederlandse werknemers zitten in zo'n zelfde positie? Dat je je werk ook vanuit huis kunt doen?

Ik schat minder dan 15%.

Er zijn in dit draadje (of beter: op dit forum) heel veel mensen die alleen naar hun eigen situatie kijken en denken dat dat voor praktisch heel Nederland geldt. En de rest die je nog overhoudt moet maar naar de stad verhuizen en/of zich omscholen.

Maar dit forum is dan ook totaal niet representatief. Logisch, want de installateur, bakker, verpleegkundige, stratenmaker, supermarktmedewerker en weet ik hoeveel tientallen zo niet honderden beroepsgroepen meer hebben geen tijd of mogelijkheid om hier overdag op een forum te gaan reageren. Vandaar dat de verhoudingen hier nogal scheef zijn. En het wereldbeeld dus ook.

Feitje: hoewel het met de elektrische auto hier wel lekker gaat (24% van de verkopen), is het elders in Europa nog maar een druppel op een gloeiende plaat (minder dan 4% in heel Zuid Europa). De elektriciteitsnetten kunnen de vraag naar elektra nu al niet eens aan, dus de kans dat er vanaf 2035 alleen nog maar EVs verkocht zullen worden lijkt me bijzonder klein. Of je moet de EU economisch totaal willen ontwrichten. Ook een keuze.
toon volledige bericht
Er word elke dag met man en macht gewerkt aan de uitbreiding van het elektriciteitsnet? En zelfs al kopen we vanaf 2035 alleen nog maar EV's.... We zullen nog decennia lang ICE's zien rondrijden. Sterker nog, ik betwijfel het of ik het bij leven ga meemaken dat er alleen nog EV's zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
redwing schreef op woensdag 19 april 2023 @ 16:54:
[...]

Daarom heb ik het ook over het nu. Wat moeten we nu doen om het proces te versnellen. En wat de laadpalen betreft zie je daar best veel gebeuren (ook omdat daar winst mee te behalen is ;) ). Wat betaalbare EVs betreft zou er wel meer mogen gebeuren (hoe houd je EVs binnen Nederland, hoe maak je de 2e handsmarkt beter)
Een exportverbod op EV's zou een idee kunnen zijn hoor. Maar gezien de vrije europese markt word dat moeilijk haalbaar denk ik. Het steekt mij ook dat de eerste lichtingen model 3's die nu uit de lease gekomen zijn voor een gedeelte in polen en letland(enzovoorts) rondrijden. Then again.... ook daar zullen ze richting EV's gaan. Nieuw zullen daar nog onbetaalbaar zijn (i.v.m. lagere inkomens)... dus de enige markt daar is misschien wel 2e hands?
De auto wordt in de meeste gevallen gezien als iets noodzakelijks voor minima. Ik weet dat hier bij de gemeente die kosten meegenomen worden om te berekenen wat iemand minimaal nodig heeft. En dat is juist omdat die auto ervoor zorgt dat mensen eerder aan een baan komen, sociaal actiever zijn en zo nogal wat voordelen heeft. Die auto afpakken kost dan dus uiteindelijk meer voor de gemeente.
Dus heel simpel gezegd wordt die mobiliteit al heel vaak als iets noodzakelijks gezien.
Die kende ik nog niet. Soms mijmer ik wel eens weg hoe het zou zijn om te wonen en werken in een wereldstad.... Ik zou als eerste afscheid nemen van mijn auto denk ik. Maar goed, ik behoor ook niet tot de minima....
Maar het belangrijkste punt is natuurlijk dat de aangekondigde plannen ervoor zijn omdat we mensen over willen laten stappen naar de EV. Alleen de huidige plannen zorgen ervoor dat de minima uit de auto wordt gejaagd. En daardoor krijg je in andere sectoren juist allerlei extra kosten (bijstand, WW etc.) En dat is dus niet waarvoor de plannen er zijn. En heel simpel gezegd zijn het daardoor heel slechte plannen omdat ze bij-effecten hebben die je niet wil, maar je tegelijkertijd een heel groot deel van je doel helemaal niet bereikt.
Vooralsnog is de werkloosheid historisch schreeuwend laag. En zeggen sommige geleerden dat het nog decennia gaat duren voor het personeelstekort is opgelost in sommige sectoren..... Kortom, iedereen die wil en kan werken moet nu echt wel wat hebben of kunnen vinden. Ik zou zeggen dat je juist nu dit soort plannen moet doorvoeren in een hoogconjunctuur.....
Dat verwacht ik ook niet, ik stel dan ook alleen dat de plannen van Jetten niet op het goede moment komen. Als er straks EVs te vinden zijn voor 5k is het een ander verhaal, maar tot die tijd moet je niet met dit soort plannen komen.
Ik denk dat het ook een beetje een kip-ei verhaal is eerlijk gezegd. Om die EV's van 5K te krijgen zullen er eerst heel veel nieuwe verkocht moeten worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackerhater
[...]

Ik schat minder dan 15%.

Genoeg mensen om de files flink af te laten nemen of zelfs te laten verdwijnen 8)7
Maar buiten dat, als niet al die bedrijven in de Randstad waren het plakken, was er sowieso minder woon-werk verkeer nodig.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Je gaat een beetje voorbij aan het feit dat er met de lage bijtelling een uitzonderlijk gul subsidiemechanisme voor EV-rijders bestaat. Inkomenssteun voor mensen die vanwege hun baan een auto van de zaak mogen rijden.

33
Veel van de arbeidsmarkt is, en dan zeg ik het nog vriendelijk, theater. Als het ging om efficientie zouden die EVs en gunstige zakelijke kilometers terecht komen bij de mensen die ze echt nodig hebben voor hun werk. De door @Verwijderd genoemde verzorgenden, en andere "mobiele" beroepen. Dat heeft ook de meest onmiddelijke impact op het klimaat, ipv. de leasebak van eoa. kantoortijger die - op zijn best - 90% van de tijd stilstaat subsidieren.

Maar het is de huidige status quo die door de regering eigenlijk alleen maar wordt versterkt (onder het mom van dat het de vrije markt is die het zo inricht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
CVTTPD2DQ schreef op woensdag 19 april 2023 @ 17:09:
[...]

Je gaat een beetje voorbij aan het feit dat er met de lage bijtelling een uitzonderlijk gul subsidiemechanisme voor EV-rijders bestaat. Inkomenssteun voor mensen die vanwege hun baan een auto van de zaak mogen rijden.

33
[...]
Your point being? Hoe wil jij anders motiveren tot het maken van bepaalde keuzes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
[...]
Veel van de arbeidsmarkt is, en dan zeg ik het nog vriendelijk, theater. Als het ging om efficientie zouden die EVs en gunstige zakelijke kilometers terecht komen bij de mensen die ze echt nodig hebben voor hun werk. De door @Verwijderd genoemde verzorgenden, en andere "mobiele" beroepen. Dat heeft ook de meest onmiddelijke impact op het klimaat, ipv. de leasebak van eoa. kantoortijger die - op zijn best - 90% van de tijd stilstaat subsidieren.

Maar het is de huidige status quo die door de regering eigenlijk alleen maar wordt versterkt (onder het mom van dat het de vrije markt is die het zo inricht)
Natuurlijk is het een stukje 'theater'. Mijn baas is blijkbaar blij met mij dat hij mij die mogelijkheid bood. Maar ik heb wel moeten tekenen in het contract dat ik gedurende de leaseperiode blijf, en mocht ik toch vertrekken dat ik dan mijn auto mee moet nemen qua kosten. Toch een stukje meer zekerheid voor hem dat ik niet zomaar de benen neem.

Het is alleen niet erg realistisch dat we 10 jaar terug verzorgenden in tesla model Sén van 100K per stuk hadden laten rondrijden. Die zijn vooral bij directie en hoog management terecht gekomen.... We zitten nu in de situatie dat de 'kantoortijger' (dankje) in een middensegment EV rijd.... En ooit komt de tijd dat mijn vrouw (verpleegkundige) ook in een EV (wel zelf gekocht ;) ) naar haar werk zoemt.

[ Voor 15% gewijzigd door stylezzz op 19-04-2023 17:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
Wowhead schreef op woensdag 19 april 2023 @ 14:22:
Hyundai Ioniq, Nissan Leaf 2, E-golf, Renault Zoë (r90). Die koop je vandaag ongeveer voor dat geld.

Die doen allemaal wel 150km in de winter en hebben ook zeer fatsoenlijke snellaadmogelijkheden. Mocht je net een paar km tekort komen dan sta je 5 minuutjes bij Fastned of Shell Recharge voor dat laatste stukje. En die staan ook in Drenthe, daar kom ik regelmatig ;)

(Alleen de Leaf2 is een uitdaging met een oudere aansluiting, en de E-golf doet wat minder vlot laden, als je dat verwacht veel nodig te hebben zijn de Zoë en de Ioniq wat je zoekt)

Heb zelf gelopen winter een ~3200km roadtrip naar Geiranger, Noorwegen gereden, met een Ioniq. Dat is geen enkel probleem.

Die auto's zitten inclusief subsidie niet ver van de 15k af. Binnen 5 jaar komen waarschijnlijk zelfs de Kona, Niro, MG ZS, e208 en Corsa-e binnen dat budget, die echt wel voldoen aan de eisen.

Al klinkt jouw gebruik in mijn oren juist weer heel geschikt voor deelauto's ;) daarvan zou zo'n appartementencomplex er een paar moeten hebben. Voor die €300 private lease kan je heel wat deelauto's rijden.

[ Voor 16% gewijzigd door Richh op 19-04-2023 17:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Shadow_Agent schreef op woensdag 19 april 2023 @ 14:16:
[...]

Net als o.a. @Destruction (en anderen) woon ik niet in de randstad en hier is het OV bagger (eens per uur een bus) en brengt het je niet waar je moet zijn. De auto wel, van A naar B zonder omwegen. Je kunt toch niet van een verpleegkundige verwachten dat die om 5:30 uur van huis gaat met fiets naar het station, daar om 5:45 de bus neemt, om 6:15 aankomt op een ander station, daar de bus pakt van 6:32 naar halte X en dan nog een wandeling van 15 minuten maakt om zich daar om 7:10 uur klaar te maken voor de dag?
Ik zie dat ik nogal ben genoemd hier vanmiddag :D * Destruction was op z'n vrije dag heerlijk aan 't motorrijden... Dank voor het feit dat mensen hier mij m'n boterham gunnen :)

Eens met @Shadow_Agent uiteraard. Het OV is er niet of de tijden waarop het rijdt zijn veel te beperkt om voor mensen echt een alternatief te zijn.
[...]

Dit gaat sowieso gevolgen hebben voor de arbeidsmarkt. Er gaat een nog groter gebrek aan personeel ontstaan als mensen in een situatie van rekeningrijden en 12cent "vergoeding" met de privé auto naar het werk moeten komen rijden. Dat gaan ze simpelweg niet doen. En terecht. Een auto van de zaak (waarmee niet per definitie een leaseauto wordt bedoeld) zal dan een eis worden voor veel mensen, waaronder ook ik als ik ooit weer in loondienst zou gaan werken. De privé auto is dan 100% privé en die gaat voor een werkgever niet gestart worden, laat staan bewegen.

Dat betekent wel dat mijn huishouden in die situatie een 2e auto kwijt moet. Is dat wenselijk? Vast niet, maar wel een gevolg van het beleid dat men nu wil gaan invoeren. Het is wel meteen een goede manier om de werkgever te laten betalen voor alle kilometers die met het werk te maken hebben. Ik heb eerder met dat bijltje gehakt toen ik van mijn werkgever tijdelijk naar een andere vestiging moest. Toen zei ik ook, jij wil dat ik ga rijden, zorg dan maar dat ik kan rijden. Werkgever heeft toen een auto gehuurd waar ik op kosten van de zaak mee kon rijden (privé gebruik niet toegestaan). Prima oplossing.

[ Voor 8% gewijzigd door Destruction op 19-04-2023 17:54 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
stylezzz schreef op woensdag 19 april 2023 @ 17:18:
Your point being? Hoe wil jij anders motiveren tot het maken van bepaalde keuzes?
Als je dit wil subsidieren, zou je de keuze kunnen subsidieren, ipv. het afhankelijk maken van een arbeidscontract en werkgever. We hebben in dit topic net gehoord van iemand die met zijn minimumloon jarenlang gespaard heeft voor het kopen van een EV. Toch krijgt die, zelfs met de aankoopsubsidie die nu geldt voor tweedehands EV, minder voordeel van de overheid dan degene die hem zakelijk rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
CVTTPD2DQ schreef op woensdag 19 april 2023 @ 19:55:
[...]

Als je dit wil subsidieren, zou je de keuze kunnen subsidieren, ipv. het afhankelijk maken van een arbeidscontract en werkgever. We hebben in dit topic net gehoord van iemand die met zijn minimumloon jarenlang gespaard heeft voor het kopen van een EV. Toch krijgt die, zelfs met de aankoopsubsidie die nu geldt voor tweedehands EV, minder voordeel van de overheid dan degene die hem zakelijk rijdt.
De 3K korting die je nu krijgt bij aanschaf van een EV bedoel je? Ik vind dat ook vrij mager inderdaad... Maar goed, het doel was ook om goedkopere EV's te maken. In den beginne (pre 2018 zeg maar) waren er alleen maar EV's van 80K of nog veel duurder.... Als je dan met 3K korting zou aankomen had niemand er wat om gegeven. Gaandeweg zijn de bijtellingsregels ook aangescherpt en afgezwakt voor EV's....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-08-2023
stylezzz schreef op woensdag 19 april 2023 @ 20:09:
[...]

De 3K korting die je nu krijgt bij aanschaf van een EV bedoel je? Ik vind dat ook vrij mager inderdaad... Maar goed, het doel was ook om goedkopere EV's te maken. In den beginne (pre 2018 zeg maar) waren er alleen maar EV's van 80K of nog veel duurder.... Als je dan met 3K korting zou aankomen had niemand er wat om gegeven. Gaandeweg zijn de bijtellingsregels ook aangescherpt en afgezwakt voor EV's....
3K is bij een nieuwe EV: dat was eerst 4K en toen was dat potje direct op de 1e dag leeg. Dat is alweer een paar jaar geleden, maar heb mij toen niet gek laten maken. Veel keuze was er destijds nog niet.

Nu krijg je inderdaad voor 20k ( 15k gaat misschien ook nog ) een leuke gebruikte EV vinden, maar aangezien het veel ex zakelijke 4% bijtelling knallers zijn geweest. Moet je wel niet bang zijn voor een beetje een hoge km-stand, dat is juist waarom ze zo enorm afgeschreven hebben. Lagere km-stand betekend ook een hogere waarde, dus hogere vraagprijs.

De Nissan Leaf 2 welke ik gekocht heb is de Tekna uitvoering: meest luxe uitvoering, met Pro Pilot en 360 graden camera. Welke schijnbaar de meeste Tesla's niet eens hebben. Maja 2K subsidie is eigenlijk een doekje voor het bloeden.

Als je geen 15K op de bank heb staan en een auto van 3K telkens koopt, dan kom je nu veel bij te leggen. Want als je een courante auto hebt om in te ruilen hebt, dat scheelt ook echt enorm. Weet de overheid hoeft ook niet alles te bekostigen.

Je kunt ook gewoon zuiniger aan gaan doen: dat begint met een zuinige rijstijl. Al dat geld wat je dan bespaard, kun je op een gegeven moment in een nieuwe ( tweedehands) auto steken. Bij electrische rijden is dat sowieso heel belangrijk, want anders zit je binnen de kortste keren aan tafel bij Kassa met een stel boze taxichauffeurs :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Dit wagentje met de actieradius x2 zou ik prima vinden. Ford Focus Titanium Electric, €2000,-Subsidie, Geen wegenb
€ 11.495,00
https://link.marktplaats....tm_campaign=socialbuttons Maar met de actieradius die erbij staat gaat het hem niet worden.
Ik blijf de tweede hands markt wel in de gaten houden, maar haast heeft het niet.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
stylezzz schreef op woensdag 19 april 2023 @ 17:03:
[...]
Die kende ik nog niet. Soms mijmer ik wel eens weg hoe het zou zijn om te wonen en werken in een wereldstad.... Ik zou als eerste afscheid nemen van mijn auto denk ik. Maar goed, ik behoor ook niet tot de minima....
Been there, done that (Seoul), maar ook daar kon je helaas niet helemaal zonder auto. Sommige delen van de stad kon je niet komen met de metro, en er is ook een leven buiten de stad, en daarheen is dan weer amper OV te vinden (alhoewel er veel plekken wel bereikbaar waren met de bus). Maar daar was het reizen wel 90% van de tijd zonder auto.
[...]
Vooralsnog is de werkloosheid historisch schreeuwend laag. En zeggen sommige geleerden dat het nog decennia gaat duren voor het personeelstekort is opgelost in sommige sectoren..... Kortom, iedereen die wil en kan werken moet nu echt wel wat hebben of kunnen vinden. Ik zou zeggen dat je juist nu dit soort plannen moet doorvoeren in een hoogconjunctuur.....
De huizenprijzen zijn echter nog steeds historisch hoog. En heel veel werk vind je toch echt bij de stad. Een lage werkeloosheid zegt dus helaas weinig over hoe dicht je bij je werk kunt wonen. Je zult meer keuze hebben, maar veel werk is er alleen maar in de stad.
[...]
Ik denk dat het ook een beetje een kip-ei verhaal is eerlijk gezegd. Om die EV's van 5K te krijgen zullen er eerst heel veel nieuwe verkocht moeten worden.
Klopt, maar daar heb ik ook niets op tegen. Ik verwacht alleen wel van onze regering dat ze een plan hebben om die 5k EVs er over 10 jaar te hebben. Alleen als je dan zo'n plan van Jetten ziet, geeft dat weinig hoop dat die langetermijn planning er daadwerkelijk is.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:15

Lordy79

Vastberaden

[...]

de kans dat er vanaf 2035 alleen nog maar EVs verkocht zullen worden lijkt me bijzonder klein. Of je moet de EU economisch totaal willen ontwrichten. Ook een keuze.
Er komt vast een geitenpaadje. Dat NIEUWE benzineauto's niet verkocht mogen worden maar 2e hands wel. En dat er dan ineens heel veel 2e hands auto's op de markt komen met 500 kilometer op de teller... ik noem maar wat.
Durf er ook wel een kleine EV om te verwedden dat er in diverse EU landen gewoon nog benzineauto's worden verkocht in 2035.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
redwing schreef op woensdag 19 april 2023 @ 21:29:
[...]
De huizenprijzen zijn echter nog steeds historisch hoog. En heel veel werk vind je toch echt bij de stad. Een lage werkeloosheid zegt dus helaas weinig over hoe dicht je bij je werk kunt wonen. Je zult meer keuze hebben, maar veel werk is er alleen maar in de stad.
Is dat ook niet een beetje wat er gebeurd is de afgelopen decennia? 'Vroeger' verhuisde men dichterbij naar het werk als men elders een betere baan kon krijgen. Mijn ouders zijn vanuit hilversum 'naar het zuiden' gegaan omdat er hier in tilburg een nieuwe fabriek gebouwd moest gaan worden in de jaren 70. Doen nu weinig mensen meer.... die gaan gewoon elke dag in de file staan en klagen over de reistijden en wellicht kosten.
Klopt, maar daar heb ik ook niets op tegen. Ik verwacht alleen wel van onze regering dat ze een plan hebben om die 5k EVs er over 10 jaar te hebben. Alleen als je dan zo'n plan van Jetten ziet, geeft dat weinig hoop dat die langetermijn planning er daadwerkelijk is.
Het plan lijkt mij duidelijk. Zoveel mogelijk mensen richting ev motiveren om zo de 2e hands markt op termijn te laten groeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 26-07 18:55

Spotmatic

Ken sent me

stylezzz schreef op woensdag 19 april 2023 @ 22:18:
[...]

Is dat ook niet een beetje wat er gebeurd is de afgelopen decennia? 'Vroeger' verhuisde men dichterbij naar het werk als men elders een betere baan kon krijgen. Mijn ouders zijn vanuit hilversum 'naar het zuiden' gegaan omdat er hier in tilburg een nieuwe fabriek gebouwd moest gaan worden in de jaren 70. Doen nu weinig mensen meer.... die gaan gewoon elke dag in de file staan en klagen over de reistijden en wellicht kosten.
Denk aan de overdrachtsbelasting. Als huizenkoper word je in feite financieel gestraft als je wilt verhuizen naar een plek dichter bij je werk. In de praktijk zijn er dus erg harde noten te kraken.

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Pagina: 1 ... 6 ... 42 Laatste

Let op:
Het onderwerp van het topic is de toekomst van mobiliteit tegen het licht van de klimaatproblematiek. Posts die dit onderwerp niet kunnen volgen zullen naar de trashcan worden verplaatst.

De vele offtopic zijstappen over rijgedrag, hyperspecifieke N=1-discussies, diepte over specifieke auto's of het ontstaan van bepaalde auto's voegen niets toe aan het onderwerp en horen hier niet thuis.