Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

stylezzz schreef op woensdag 19 april 2023 @ 22:18:
[...]
Is dat ook niet een beetje wat er gebeurd is de afgelopen decennia? 'Vroeger' verhuisde men dichterbij naar het werk als men elders een betere baan kon krijgen. Mijn ouders zijn vanuit hilversum 'naar het zuiden' gegaan omdat er hier in tilburg een nieuwe fabriek gebouwd moest gaan worden in de jaren 70. Doen nu weinig mensen meer.... die gaan gewoon elke dag in de file staan en klagen over de reistijden en wellicht kosten.
Mensen gaan echt niet vrijwillig in de file staan, daar zit toch veelal een werkgever achter die de mensen allemaal tegelijk in een kantoorpand wil hebben, alleen is dat wel een erg achterhaalde gedachte. De overheid zou daar ook eens iets mee kunnen doen. Het een werkgever verplichten thuiswerken, hybridewerken te faciliteren als een medewerker dat wenst. De corona-periode heeft dat heel goed aangetond, wat mogelijk is.

Werkgever die zeggen daar niets mee te kunnen, is veelal onwil, daar heb ik inmiddels genoeg van gezien. Die files 's ochtends en 's avonds, is echt niet meer nodig, tenminste niet in deze getalen.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:19
[...]
Is dat ook niet een beetje wat er gebeurd is de afgelopen decennia? 'Vroeger' verhuisde men dichterbij naar het werk als men elders een betere baan kon krijgen. Mijn ouders zijn vanuit hilversum 'naar het zuiden' gegaan omdat er hier in tilburg een nieuwe fabriek gebouwd moest gaan worden in de jaren 70. Doen nu weinig mensen meer.... die gaan gewoon elke dag in de file staan en klagen over de reistijden en wellicht kosten.
Dat gebeurt nog steeds, alleen is het tegenwoordig veel lastiger om een huis in de buurt van het werk te vinden. Hier in de regio zie ik regelmatig mensen hun nieuwe baan snel weer opzeggen omdat ze geen huis kunnen vinden en maar weer terug gaan naar waar ze vandaan kwamen.
En dat is nu precies wat ik bedoel met een langetermijn plan. Wil je dit probleem oplossen zul je moeten bedenken hoe je de industrie zo ver krijgt dat je veel meer hubs krijgt, moet je bedenken hoe je ervoor zorgt dat er voldoende woningen in de buurt van die hubs zijn, maar dus ook hoe je mensen naar de EV kunt krijgen. Het enige wat ik nu echter zie gebeuren is dat er geroepen wordt dat er meer woningen moeten komen, maar er is geen enkele verbeteraktie. En ik zie dat ze de ICE duurder willen maken, maar daarvoor is het nog te vroeg omdat voor veel mensen die EV gewoon geen reeële optie is
[...]
Het plan lijkt mij duidelijk. Zoveel mogelijk mensen richting ev motiveren om zo de 2e hands markt op termijn te laten groeien.
Ik zie niet hoe ze dat met de huidige voorstellen voor elkaar krijgen. De mensen die een EV kunnen kopen, gaan dat toch wel doen omdat die zeker op termijn goedkoper zijn. De mensen die geen EV kunnen kopen, kunnen dat met deze plannen nog veel minder omdat ze minder geld overhouden om te sparen. Ik zie dus weinig van dat plan terecht komen.Het is dus vooral extra geld vangen ten koste van de minima, waarna we die weer extra geld moeten geven omdat ze het niet meer kunnen betalen. Weinig langetermijnplanning te bekennen dus (al verwacht ik dat ook niet van VVD/D66, die zijn al tig jaar puur reaktief bezig)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:04
_Dune_ schreef op woensdag 19 april 2023 @ 22:38:
[...]

Mensen gaan echt niet vrijwillig in de file staan, daar zit toch veelal een werkgever achter die de mensen allemaal tegelijk in een kantoorpand wil hebben, alleen is dat wel een erg achterhaalde gedachte. De overheid zou daar ook eens iets mee kunnen doen. Het een werkgever verplichten thuiswerken, hybridewerken te faciliteren als een medewerker dat wenst. De corona-periode heeft dat heel goed aangetond, wat mogelijk is.

Werkgever die zeggen daar niets mee te kunnen, is veelal onwil, daar heb ik inmiddels genoeg van gezien. Die files 's ochtends en 's avonds, is echt niet meer nodig, tenminste niet in deze getalen.
Yep.... corona had 1 positief effect, we hebben massaal aangetoont dat veel mensen perfect thuis kunnen werken. Toch zijn de files vandaag de dag alweer langer als voor corona.... schiet mij maar lek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
redwing schreef op woensdag 19 april 2023 @ 22:40:
[...]

Dat gebeurt nog steeds, alleen is het tegenwoordig veel lastiger om een huis in de buurt van het werk te vinden. Hier in de regio zie ik regelmatig mensen hun nieuwe baan snel weer opzeggen omdat ze geen huis kunnen vinden en maar weer terug gaan naar waar ze vandaan kwamen.
En dat is nu precies wat ik bedoel met een langetermijn plan. Wil je dit probleem oplossen zul je moeten bedenken hoe je de industrie zo ver krijgt dat je veel meer hubs krijgt, moet je bedenken hoe je ervoor zorgt dat er voldoende woningen in de buurt van die hubs zijn, maar dus ook hoe je mensen naar de EV kunt krijgen. Het enige wat ik nu echter zie gebeuren is dat er geroepen wordt dat er meer woningen moeten komen, maar er is geen enkele verbeteraktie. En ik zie dat ze de ICE duurder willen maken, maar daarvoor is het nog te vroeg omdat voor veel mensen die EV gewoon geen reeële optie is
De woningmarkt was in de jaren 70 ook geen pretje als je de historie erbij pakt. Maar goed, mijn ouders hebben ook eerst een flatje gehuurd in tilburg noord de eerste jaren. In de jaren 80 toen de huizenmarkt er wat beter voor stond hebben ze hun eerste koophuis gekocht.

De huizenmarkt in nl zal nog wel een tijdje problematisch blijven. Ik noem maar wat dingen als hoge prijzen, rentes, stikstof enz enz... en dat gaat hugo echt niet dit jaar (of zelfs volgend jaar) oplossen.
Ik zie niet hoe ze dat met de huidige voorstellen voor elkaar krijgen. De mensen die een EV kunnen kopen, gaan dat toch wel doen omdat die zeker op termijn goedkoper zijn. De mensen die geen EV kunnen kopen, kunnen dat met deze plannen nog veel minder omdat ze minder geld overhouden om te sparen. Ik zie dus weinig van dat plan terecht komen.Het is dus vooral extra geld vangen ten koste van de minima, waarna we die weer extra geld moeten geven omdat ze het niet meer kunnen betalen. Weinig langetermijnplanning te bekennen dus (al verwacht ik dat ook niet van VVD/D66, die zijn al tig jaar puur reaktief bezig)
Heel simpel. Om een levendige 2e hands markt te krijgen zal er eerst een grote hoeveelheid nieuwe verkocht moeten worden. Tante truus gaan we nooit in een nieuwe auto krijgen, ev of ice daargelaten....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:15

Lordy79

Vastberaden

[...]

Mensen gaan echt niet vrijwillig in de file staan, daar zit toch veelal een werkgever achter die de mensen allemaal tegelijk in een kantoorpand wil hebben, alleen is dat wel een erg achterhaalde gedachte.
Soms wel, soms niet. Ik werk zelf al 20 jaar thuis, fulltime, en het bevalt me uitstekend.

Maar op ons kantoor zijn er genoeg mensen die thuis niet zo goed functioneren als op kantoor. Ze hebben niet genoeg zelfdiscipline, gaan de hond uitlaten, voor hun kind zorgen, te lang lunchen en even dit en even dat.
Verder bestaat kantoorwerk niet alleen uit individueel werk. Het is ook teamwerk en in de praktijk is het goed als je even naar je collega kunt stappen voor een vraag ipv de telefoon of teams te starten.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:19
stylezzz schreef op woensdag 19 april 2023 @ 22:47:
[...]
De woningmarkt was in de jaren 70 ook geen pretje als je de historie erbij pakt. Maar goed, mijn ouders hebben ook eerst een flatje gehuurd in tilburg noord de eerste jaren. In de jaren 80 toen de huizenmarkt er wat beter voor stond hebben ze hun eerste koophuis gekocht.

De huizenmarkt in nl zal nog wel een tijdje problematisch blijven. Ik noem maar wat dingen als hoge prijzen, rentes, stikstof enz enz... en dat gaat hugo echt niet dit jaar (of zelfs volgend jaar) oplossen.
Het probleem is dat ze helemaal niet bezig zijn om dat probleem op te lossen. Het enige wat ze doen is een doelstelling roepen, om daarna naar een andere partij te wijzen die het probleem dan op zou moeten lossen. Kijk alleen eens naar de toeslagenaffaire en Groningen, beide dingen die al jaren lopen en waar nog geen enkele stap is gezet naar een goede oplossing. Ze zijn nu bezig om Groningen zelf wat miljarden te geven, maar voorlopig schieten de mensen die al jaren in bouwvallen wonen daar totaal niets mee op. Hetzelfde voor de toeslagenaffaire, de planning voor een oplossing gaat nu al ver de toekomst in.

Uiteindelijk is onze regering puur bezig met brandjes blussen, maar echt regeren door pro-actief te zijn zit er niet in. Een ander voorbeeld is het lerarentekort, die zat er ook al jaren aan te komen, maar enig plan om meer leraren te lokken is er nog steeds niet. En ook vandaag was er weer het bericht dat de regering beter naar de geldstroom ging kijken van de schoolbesturen. Oftewel dat gaan weer extra controles worden die ten koste van het lesgeven zullen gaan en nog meer leraren en directeuren naar het bedrijfsleven over zal laten stappen. Ze zouden juist eens meer vrijheid moeten geven, uit elk onderzoek blijkt dat dat juist voor veel betere resultaten zorgt. Laatst bleek nog dat een van de belangrijkste redenen dat leerlingen niet voldoende basisonderwijs krijgen dat er vanuit de regering teveel eisen worden gesteld aan allerlei bijzaken waardoor de echte basis niet meer in te passen is in het rooster 8)7
[...]
Heel simpel. Om een levendige 2e hands markt te krijgen zal er eerst een grote hoeveelheid nieuwe verkocht moeten worden. Tante truus gaan we nooit in een nieuwe auto krijgen, ev of ice daargelaten....
Dus waarom dan vooral tante truus aanpakken? Het zal een heel stuk duurder moeten worden voordat ik vanwege die kosten overstap naar een EV. Oftewel voor degene met wat geld doet het bar weinig, je jaagt tante truus op kosten waardoor de kloof arm en rijk weer groter wordt en dat moet dan goed beleid heten?

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 22:47
stylezzz schreef op woensdag 19 april 2023 @ 22:47:
Alleen zie je een mooie bijkomstigheid van het Nederlandse subsidiebeleid; na 5 jaar verdwijnen veel van die nieuwe EVs naar het buitenland; mogelijk is het verschil tussen de kWh-prijs en de benzineprijs daar groter, en dus is de restwaarde veel hoger.

Verder is accudegradatie een factor. Als een Nissan LEAF van 10 jaar oud nog ongeveer de helft van zijn bereik heeft, dan heeft-ie na vijftien jaar nog maar een kwart - en dan kom je op het punt dat de auto eigenlijk onbruikbaar is geworden voor forensen. Dan kun je het niet meer over "range anxiety" hebben; 30km is een echte beperking.

Als de leasevehikels van nu over tien jaar de tweedehandsmarkt domineren en bereikbaar zijn voor de gemiddelde Nederlander, maar een verwachte bruikbare levensduur van minder dan 5 jaar hebben, verwacht ik dat autogarages het nog druk krijgen om de nog oudere peutslurpertjes werkend te houden.
Mensen gaan echt niet vrijwillig in de file staan,
En toch doen ze het elke dag weer opnieuw. Een beetje alsof je een muzieksnob elke keer opnieuw bij "De Toppers" tegenkomt. Als mensen het echt heel erg vonden, hadden ze wel een alternatief bedacht.
redwing schreef op woensdag 19 april 2023 @ 22:40:
Weinig langetermijnplanning te bekennen dus (al verwacht ik dat ook niet van VVD/D66, die zijn al tig jaar puur reaktief bezig)
Dat is het nieuwe besturen. Je zet wat doelstellingen uit, geeft wat belastingprikkels, en na tien jaar concludeert je opvolger dat er allemaal niets van de goede bedoelingen terecht is gekomen. Ouderwets de regie nemen, en een departement zelf verantwoordelijk houden voor het maken van een plan en het uitvoeren daarvan doen we niet meer.

Voor bestuurders erg fijn, want je kunt de verantwoordelijkheid terugleggen bij "de samenleving". Een tweede is dat je allemaal conflicterende doelstellingen kunt hebben, zonder dat je een knoop hoeft door te hakken over welke je het meest belangrijkst vindt. Totdat een rechter er iets over zegt, maar dat is een ander topic ;)

Voor vervoer is het belangrijk dat er gekeken wordt naar de mobiliteitsvraag van de toekomst; hoe ziet die er uit, en hoe gaan we er in voorzien?

Zo ben ik benieuwd wat er zou gebeuren als mensen een fiscale prikkel kregen om een auto te delen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-08-2023
CVTTPD2DQ schreef op donderdag 20 april 2023 @ 07:35:
[...]
Verder is accudegradatie een factor. Als een Nissan LEAF van 10 jaar oud nog ongeveer de helft van zijn bereik heeft, dan heeft-ie na vijftien jaar nog maar een kwart - en dan kom je op het punt dat de auto eigenlijk onbruikbaar is geworden voor forensen. Dan kun je het niet meer over "range anxiety" hebben; 30km is een echte beperking.
Ja dat speelt bij de 1e Leaf's een rol: maar stel nou je rijdt eentje van de 2e welke i.p.v. een 24kwh een 40kwh batterijpakket gekregen hebben. Als je dan ziet dat zo'n Nissan Leaf uit 2011 met verouderde batterijtechniek nog rondrijdt, dan zal dat zeker voor de Leaf 2 gelden.

Zelfs als je de helft van de batterij capaciteit verliest, zul je nog minimaal 100km ver komen. Meer dan genoeg voor dagelijks gebruik: ik zelf gebruik zelfs maar effectief 60% van de batterij, want opladen doe ik maximaal tot 90% en opladen rond de 20% ongeveer.

Dan heb ik momenteel 200km actieradius, terwijl de batterij geeneens 100% vol is en dan kan ik zo'n 150km rijden, tot de batterij weer op 20% zit. Als dat over 5 jaar 100km zou zijn? So be it, dan ga ik wel vaker aan de lader. Nu volstaat 1x per twee weken en soms 1x per week. Ligt een beetje aan hoeveel we rijden.

Een electrische auto met batterij degradatie, welke ze allemaal hebben zodra ze na 4 jaar uit de lease komen. Zijn echt niet onbruikbaar en ook niet, wanneer ze nog naar 3/4 van de capaciteit over hebben, zelfs niet bij 2/4 want de batterijpakketen zijn veel groter geworden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-10 13:38

Wailing_Banshee

You're Next

redwing schreef op woensdag 19 april 2023 @ 09:33:
[...]
Dat plan van Jetten om mensen de benzine-auto uit te jagen is daarmee compleet onzinnig en maakt de problemen in Nederland alleen maar groter.
Dat plan van Jetten is om mensen die de auto prive gebruiken uit de benzine-auto te jagen. Want alle lease rijders moeten al een electrische auto leasen vanaf een bepaald jaar.

Wat hij even vergeet is dat er heel veel mensen de auto voor niet-prive kilometers gebruiken maar ook geen lease auto hebben. Een beetje binair denken: auto voor het werk = lease auto, alle andere auto's zijn alleen voor prive gebruik.

Als ik mijn situatie pak: OV is er niet, ik heb geen lease auto, gebruik mijn prive auto voor woon/werk verkeer en krijg kilometervergoeding. Die nu al niet voldoende is, laat staan als je de benzine nog duurder gaat maken. Mijn huidige auto verkopen en een nieuwe EV kopen is een nog grotere desinvestering omdat we deze auto nog maar net 3 jaar hebben (en de vraag is natuurlijk wat de inruilwaarde zou zijn als die plannen van Jetten door zouden gaan).

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Wailing_Banshee schreef op donderdag 20 april 2023 @ 07:56:
[...]
Want alle lease rijders moeten al een electrische auto leasen vanaf een bepaald jaar.
Er zijn plannen om dat per 2025 te doen ja maar dat is nog niet definitief.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:58

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Lordy79 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 22:13:
[...]

Er komt vast een geitenpaadje. Dat NIEUWE benzineauto's niet verkocht mogen worden maar 2e hands wel. En dat er dan ineens heel veel 2e hands auto's op de markt komen met 500 kilometer op de teller... ik noem maar wat.
De plannen voor uitstootvrije auto's in 2035 gaan sowieso alleen voor nieuwe auto's, er is nooit een plan geweest om alle verkopen (nieuw en tweedehands) van benzineauto's te verbieden in 2035.
En ze zullen vast wel iets verzinnen om dit duidelijker te maken. Bijvoorbeeld datum eerste toelating (op je kenteken). Een benzineauto die in 2035 met 500 kilometer op de teller als tweedehands verkocht wordt moet dan in 2034 voor het eerst toegelaten zijn. Uiteraard kun je dan argumenteren dat er veel voorraaden van benzineauto's worden aangelegd, maar ik denk eigenlijk dat de situatie in 2035 zover is dat er niet veel mensen meer een benzineauto willen.
En zo niet, dan is dit hetzelfde als het aanleggen van een voorraad auto's op het eind van het jaar als de leaseregels aangepast worden. Daar ligt echt niemand wakker van.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
[...]

Toen was je vader vast nog alleenverdiener.
Nu met meer 2 verdieners kun je (jouw ouders even als voorbeeld) wel naar Tilburg verhuizen maar dan staat je moeder weer in de file terug naar Hilversum voor haar baan daar.

Verhuizen is daarmee een stuk lastiger geworden voor velen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:14
Maasluip schreef op donderdag 20 april 2023 @ 08:14:
[...]

De plannen voor uitstootvrije auto's in 2035 gaan sowieso alleen voor nieuwe auto's, er is nooit een plan geweest om alle verkopen (nieuw en tweedehands) van benzineauto's te verbieden in 2035.
En ze zullen vast wel iets verzinnen om dit duidelijker te maken. Bijvoorbeeld datum eerste toelating (op je kenteken). Een benzineauto die in 2035 met 500 kilometer op de teller als tweedehands verkocht wordt moet dan in 2034 voor het eerst toegelaten zijn. Uiteraard kun je dan argumenteren dat er veel voorraaden van benzineauto's worden aangelegd, maar ik denk eigenlijk dat de situatie in 2035 zover is dat er niet veel mensen meer een benzineauto willen.
En zo niet, dan is dit hetzelfde als het aanleggen van een voorraad auto's op het eind van het jaar als de leaseregels aangepast worden. Daar ligt echt niemand wakker van.
Eens hiermee. Mensen moeten niet te krampachtig naar die datum kijken als “keerpunt”. Vanaf dan zouden nieuwe auto’s niet meer verkocht worden, maar dat betekent dat er nog tot 2045-2050 zeer veel benzineauto’s op de weg zullen zijn. Op dit moment is 50% van het autopark in NL ouder dan tien jaar. Dus de auto’s die in 2030-2035 verkocht worden rijden echt nog wel even rond. Maar uiteindelijk gaan ook die langzaam op en daarnaast wordt het wellicht fiscaal steeds minder interessant om dan nog in een oude benzinevak te rijden. Wel ben ik benieuwd wat het met de gewildheid en prijzen doet tzt. Als je in 2034 een benzineauto koopt, gaat de afschrijving dan razendsnel omdat die eigenlijk al niet meer wenselijk zijn? Of koop je dan in praktijk een moderne klassieker in wording, en is een late ‘35’er in 2040 meer waard dan toen ie nieuw was 😅. Tijd zal het leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:09
stylezzz schreef op woensdag 19 april 2023 @ 22:42:
[...]
Yep.... corona had 1 positief effect, we hebben massaal aangetoont dat veel mensen perfect thuis kunnen werken. Toch zijn de files vandaag de dag alweer langer als voor corona.... schiet mij maar lek.
Het is - in tegenstelling tot wat hier altijd beweerd wordt - ook niet alleen de schuld van de werkgevers. Spreek genoeg 'kantoortijgers' die blij zijn dat Corona afgelopen was en ze weer gewoon naar het werk konden. Sommigen eisen het zelfs.

Die verandering zal dus van 2 kanten moeten komen.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Leipo schreef op donderdag 20 april 2023 @ 08:31:
[...]

Toen was je vader vast nog alleenverdiener.
Nu met meer 2 verdieners kun je (jouw ouders even als voorbeeld) wel naar Tilburg verhuizen maar dan staat je moeder weer in de file terug naar Hilversum voor haar baan daar.

Verhuizen is daarmee een stuk lastiger geworden voor velen
en daarbij als aanvulling: vroeger kon je nog je hele leven bij 1 werkgever werken. tegenwoordig is dat wel anders. je kan dus verhuizen en een korte tijd daarna door een reorganisatie op straat gezet worden. Ga je dan weer verhuizen als je een andere baan gevonden hebt (die natuurlijk niet direct bij Tilburg in de buurt zit)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
Valorian schreef op donderdag 20 april 2023 @ 08:41:
[...]
Op dit moment is 50% van het autopark in NL ouder dan tien jaar. Dus de auto’s die in 2030-2035 verkocht worden rijden echt nog wel even rond.
Ben bang dat die rekensom niet meer op gaat. De leeftijd van het wagenpark schiet de laatste jaren omhoog, hoofdzakelijk door de snel dalende verkopen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6lE2E8c1XLn_rpAiuyZLSozPdUk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SvX0w8dTLDzz0ItaM2mZctlr.png?f=fotoalbum_large

Bron: https://www.businessinsid...ektrisch-plug-in-hybride/

Deze cijfers dateren van juni vorig jaar, het afgelopen jaar zijn nieuwe auto's nog veel duurder geworden waardoor het effect alleen maar versterkt zal worden. Door de nieuwe euro-7 eis zullen daarnaast flink wat 'goedkope' modellen niet meer geleverd gaan worden waardoor de aanschafprijs nog veel hoger wordt. EVs zijn dan nog eens een klap duurder.

Het ligt daarom in de lijn der verwachting dat deze gemiddelde leeftijd de komende jaren nog flink hoger zal worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hneel
  • Laatst online: 16:39

hneel

denkt er het zijne van

Leipo schreef op donderdag 20 april 2023 @ 08:56:
[...]

en daarbij als aanvulling: vroeger kon je nog je hele leven bij 1 werkgever werken. tegenwoordig is dat wel anders. je kan dus verhuizen en een korte tijd daarna door een reorganisatie op straat gezet worden. Ga je dan weer verhuizen als je een andere baan gevonden hebt (die natuurlijk niet direct bij Tilburg in de buurt zit)?
Of het bedrijf zelf besluit te verhuizen. Al meerdere malen meegemaakt, zowel bij mijn eigen werk als dat van mijn vrouw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:27

D4NG3R

kiwi

:)

alexbl69 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 09:03:
[...]

Ben bang dat die rekensom niet meer op gaat. De leeftijd van het wagenpark schiet de laatste jaren omhoog, hoofdzakelijk door de snel dalende verkopen...

[Afbeelding]

Deze cijfers dateren van juni vorig jaar, het afgelopen jaar zijn nieuwe auto's nog veel duurder geworden waardoor het effect alleen maar versterkt zal worden. Door de nieuwe euro-7 eis zullen daarnaast flink wat 'goedkope' modellen niet meer geleverd gaan worden waardoor de aanschafprijs nog veel hoger wordt. EVs zijn dan nog eens een klap duurder.

Het ligt daarom in de lijn der verwachting dat deze gemiddelde leeftijd de komende jaren nog flink hoger zal worden.
Ligt dit aan de daadwerkelijke prijs, de belachelijke chip/grondstoftekorten van de afgelopen jaren, of een combinatie van de twee?

Ik heb zelf het budget niet voor een (gloednieuwe) EV, maar kan het mij goed voorstellen dat het nogal een (aan)betaling is welke je moet doen voor iets waar je pas over een hele lange tijd in kan rondtoeren.

De Tweaker in mij zet ook direct de hakken in het zand. Het gaat hard met EV's (hardware) dus wat je nu koopt is morgen al verouderd. Laat staan als je het model van dit jaar koopt en die pas krijgt nadat het model van volgend jaar alweer uit is. :')

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:13

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

alexbl69 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 08:49:
[...]

Het is - in tegenstelling tot wat hier altijd beweerd wordt - ook niet alleen de schuld van de werkgevers. Spreek genoeg 'kantoortijgers' die blij zijn dat Corona afgelopen was en ze weer gewoon naar het werk konden. Sommigen eisen het zelfs.

Zoals ik >:) Ik vind het prettig om mijn werk op kantoor te doen. Contact met collega's korte lijntjes met de interne klant. Ik woon op 15km van het werk file vrij (meestal) dus prima :)

Ik werk 4 dagen en meestal 3 dagen kantoor, 1 thuis. Zit met een paar collega's op een kamer, vaste werkplek, geen kantoortuin hier gelukkig.

Maar goed, beetje offtopic dit ;)

Do { Ping } while ( LOL )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:16

Destruction

(ex-)Automonteur

Het gaat hier eigenlijk al een tijdje offtopic :P In die zin dat het niet meer uitsluitend om rekeningrijden gaat maar de discussie breder is geworden en het over mobiliteit gaat. Misschien een idee om de titel daarom aan te passen naar "De toekomst van mobiliteit" oid?

[ Voor 38% gewijzigd door Destruction op 20-04-2023 10:22 ]

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Destruction schreef op donderdag 20 april 2023 @ 10:20:
Het gaat hier eigenlijk al een tijdje offtopic :P In die zin dat het niet meer uitsluitend om rekeningrijden gaat maar de discussie breder is geworden en het over mobiliteit gaat. Misschien een idee om de titel daarom aan te passen naar "De toekomst van mobiliteit" oid?
Dat is er al: Klimaat en de toekomst van mobiliteit

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
alexbl69 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 09:03:
[...]

[Afbeelding]

Deze cijfers dateren van juni vorig jaar, het afgelopen jaar zijn nieuwe auto's nog veel duurder geworden waardoor het effect alleen maar versterkt zal worden. Door de nieuwe euro-7 eis zullen daarnaast flink wat 'goedkope' modellen niet meer geleverd gaan worden waardoor de aanschafprijs nog veel hoger wordt. EVs zijn dan nog eens een klap duurder. EV's worden steeds interessanter.

;)

Het eerste kwartaal van dit jaar laat wel een verbetering zien, maar na grofweg een afname van 1/3 de afgelopen jaren is dat ook maar een druppel op de gloeiende plaat.

https://www.autoweek.nl/verkoopcijfers/2023/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

FreakNL schreef op woensdag 19 april 2023 @ 14:52:
Een ZZP-er die dan niet meer bij zijn klanten kan komen is alleen maar ruis op de lijn.. Het is geen recht dat een loodgieter uit Maastricht klussen doet in Eindhoven en zoiets is tevens volledig onhoudbaar..
Ik snap ook niet dat bedrijven aan zoiets beginnen. Een klant die wil dat ik vanuit Zwolle in bijvoorbeeld Den Haag aan het werk ga, zal daar heel fors voor moeten betalen. Dermate fors dat die klant waarschijnlijk gewoon een klusjesman uit Den Haag zal bellen ;) 8 uur werken en dan nog ~4 uur achter het stuur (incl. files)? Mij niet bellen, want ik kom niet. Kan me niet schelen wat je ervoor over hebt (OK, misschien als ik er miljonair van wordt, maar dat gaat niet gebeuren met mijn werk).

Maar hetzelfde geldt natuurlijk voor die IT'er die elke dag 100km enkele reis gaat rijden om vervolgens de hele dag achter de computer te zitten. Het is niet alsof die IT'er thuis geen computer heeft. Dus schaf in dat geval die leaseauto af en geef die IT'er een fatsoenlijke vergoeding voor het thuiswerken. Dat scheelt weer de onzin van zo'n kantoorwerker in de file. We hebben de techniek waardoor zo iemand niet meer naar de zaak hoeft. In uitzonderlijke gevallen misschien wel, maar zeker niet dagelijks.

Mijn broer is het autorijden eigenlijk helemaal zat en heeft dat wel eens geprobeerd, als in: Als ik voortaan thuis mag werken hoef ik geen leaseauto meer. Werkgever gaat daar uiteraard niet in mee. Het is wel makkelijk als zijn werkgever hem naar de andere kant van 't land kan sturen voor een of ander klusje...

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
FreakNL schreef op woensdag 19 april 2023 @ 14:52:

Iedereen blijft maar hangen in het recht van autobezit en recht op persoonlijke verplaatsing...

Het zal mijn tijd wel duren. Ik rij mijn ICE op en in 2030 zie ik wel weer verder. Als het niet meer te betalen is gaat hij de deur uit. Ik begrijp ook wel dat dat niet voor iedereen zo makkelijk is, maar de planeet verzieken is ook niet handig.

Ik ga er overigens wel vanuit dat dit soort bewegingen in (in ieder geval) de complete EU gaan plaats vinden. En daarna in de rest van de wereld.. We moeten iets, niet alleen met mobiliteit overigens. Maar we verplaatsen ons veel te veel dan goed is voor de planeet.. Een ZZP-er die dan niet meer bij zijn klanten kan komen is alleen maar ruis op de lijn.. Het is geen recht dat een loodgieter uit Maastricht klussen doet in Eindhoven en zoiets is tevens volledig onhoudbaar..
Hey, tante truus moet wel in 10 minuten op de koffie bij haar zus zijn anders word het zielig ;)

Het feit dat er elke dag busjes vol klus lui kriskras door het land rijden om overal aan het werk te gaan geeft wel aan dat de vervoerskosten bizar laag zijn in vergelijking met de opbrengsten van de klus. Zelf heb ik een aantal jaar terug een nieuwe keuken gekocht....gewoon lokaal in tilburg. Maar waarom word er dan een of installateur uit rotterdam ingeschakeld om de boel te installeren? Toch weer een aantal dagen een bus op de weg om bij ondergetekende een keuken te installeren terwijl notabene mijn achterbuurman hetzelfde werk doet. Ik heb er nog een klacht over ingediend bij de keukenboer.... maar uiteraard, er worden contracten afgesloten met de installateurs. Als jij voor <insert uurloon> voor ons keukens gaat installeren garanderen wij dat je XX klussen per jaar hebt..... Niemand kijkt naar lokatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
stylezzz schreef op donderdag 20 april 2023 @ 11:56:
[...]

Hey, tante truus moet wel in 10 minuten op de koffie bij haar zus zijn anders word het zielig ;)

Het feit dat er elke dag busjes vol klus lui kriskras door het land rijden om overal aan het werk te gaan geeft wel aan dat de vervoerskosten bizar laag zijn in vergelijking met de opbrengsten van de klus. Zelf heb ik een aantal jaar terug een nieuwe keuken gekocht....gewoon lokaal in tilburg. Maar waarom word er dan een of installateur uit rotterdam ingeschakeld om de boel te installeren? Toch weer een aantal dagen een bus op de weg om bij ondergetekende een keuken te installeren terwijl notabene mijn achterbuurman hetzelfde werk doet. Ik heb er nog een klacht over ingediend bij de keukenboer.... maar uiteraard, er worden contracten afgesloten met de installateurs. Als jij voor <insert uurloon> voor ons keukens gaat installeren garanderen wij dat je XX klussen per jaar hebt..... Niemand kijkt naar lokatie.
Klacht? 🤔. Hoe zie je dat voor je? Heb je een lokale installateur bedongen bij de koop van de keuken of zo? Als de keukenboer met jou afspreekt dat hij-zij voor een x bedrag zorgt voor installatie en dat is gebeurd, dan is aan de overeenkomst voldaan. Je had dan beter de achterbuurman kunnen vragen. Dan hou je het in eigen hand.

Iedereen maakt zijn-haar eigen keuzes. Het is jouw goed recht om een auto te laten staan. Maar het is een ander zijn-haar goed recht om de auto voor ieder wissewasje te pakken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
stylezzz schreef op donderdag 20 april 2023 @ 11:56:
Omdat reistijd geen werktijd is in dit land. En als de lange reistijd nog eens uit loopt doordat die keukenboer steeds klussen in het centrum van Amsterdam verzint trekt er ook niemand aan de bel. Het is dan aan de werknemer om maar een half uurtje eerder van huis te vetrekken, bovenop de standaard reistijd van 1.5 uur. Ik ben zo'n arrogante lul die reistijd wel als werktijd rekent en op dezelfde tijd van huis zou vertrekken als de plaats van het werk eenzijdig wijzigt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Roenie schreef op donderdag 20 april 2023 @ 12:21:
[...]
Klacht? 🤔. Hoe zie je dat voor je? Heb je een lokale installateur bedongen bij de koop van de keuken of zo? Als de keukenboer met jou afspreekt dat hij-zij voor een x bedrag zorgt voor installatie en dat is gebeurd, dan is aan de overeenkomst voldaan. Je had dan beter de achterbuurman kunnen vragen. Dan hou je het in eigen hand.

Iedereen maakt zijn-haar eigen keuzes. Het is jouw goed recht om een auto te laten staan. Maar het is een ander zijn-haar goed recht om de auto voor ieder wissewasje te pakken.
Maar dan moet er niet geklaagd worden over files.
alexbl69 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 08:49:
[...]

Bij ons is er een hybride systeem, waarbij de meeste vrij zijn wanneer ze dan komen. Dinsdag en donderdag zijn de twee populairste dagen, ook bij degene die met de auto komen. En dus net de dagen met de meeste files.

Daarnaast, uiteraard is de huizenmarkt ook een enorm probleem. Maar laten we ook gewoon eerlijk zijn, zat mensen kiezen er bewust voor om een heel stuk te rijden elke dag. En die weten prima dat er files zijn op dat traject, maar accepteren dat gewoon, omdat ze graag blijven wonen waar ze vandaan komen, en toch een baan verder weg hebben gekozen. Dat overtuig je mij niet ervan dat die niet vrijwillig voor de file hebben gekozen. Natuurlijk hadden ze liever geen file, maar ze hebben liever file dan het alternatief (andere werkgever, of verder weg wonen van je kennissen / familie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Roenie schreef op donderdag 20 april 2023 @ 12:21:
[...]

Ja een klacht ja. Najah... een serieuze opmerking dat ik het vreemd vind dat ik een keuken in tilburg bestel, waarvoor vervolgens een busje met 3 kluslui een week lang vanuit rotterdam naar tilburg worden gestuurd. Ja, ze voldoen perfect aan de overeenkomst.... Op de keuken niks aan te merken. Maar het milieuaspect staat blijkbaar niet erg hoog bij ze in het vaandel.

Om het ontopic te houden. Rekeningrijden zou hier een oplossing zijn, maar dan moet het niet met een paar cent per kilometer gaan...

[ Voor 6% gewijzigd door stylezzz op 20-04-2023 14:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:48
jadjong schreef op donderdag 20 april 2023 @ 13:04:
[...]

Omdat reistijd geen werktijd is in dit land. En als de lange reistijd nog eens uit loopt doordat die keukenboer steeds klussen in het centrum van Amsterdam verzint trekt er ook niemand aan de bel. Het is dan aan de werknemer om maar een half uurtje eerder van huis te vetrekken, bovenop de standaard reistijd van 1.5 uur. Ik ben zo'n arrogante lul die reistijd wel als werktijd rekent en op dezelfde tijd van huis zou vertrekken als de plaats van het werk eenzijdig wijzigt.
Ik doe zelf als job inspecties van elektrische installaties bij klanten. Elke dag op de baan dus.

Onze planning doet best wel een inspanning om de agenda zo efficiënt mogelijk te plannen ifv te rijden kilometers.

Maar in het grotere plaatje beschouwd is het eigenlijk wel een beetje gek dat ik pakweg 100km rij naar een klant en dat een collega-inspecteur van een andere firma evengoed dezelfde dag net de omgekeerde weg kan doen naar een klant vlak bij mij thuis voor hetzelfde werk.

Ik kan nu niet direct zelf een oplossing bedenken hiervoor. Maar eigenlijk zijn er dan wel bijna 200km onnodig gereden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

stylezzz schreef op donderdag 20 april 2023 @ 14:24:
[...]

Om het ontopic te houden. Rekeningrijden zou hier een oplossing zijn, maar dan moet het niet met een paar cent per kilometer gaan...
Nee, het moet dan wel gelijk zo duur worden dat Jan met de Pet in de bijstand komt te zitten omdat hij zonder auto gewoon niet meer naar het werk kan rijden.

Volgens mij waren we net zover dat mensen een beetje begrepen dat rekeningrijden alleen maar meer problemen veroorzaakt en niets oplost omdat mensen niet zonder auto kunnen. Of dat ding nou gratis is of 10.000 euro per kilometer kost. In de Randstad bestaat een fatsoenlijk werkend alternatief, om mijn part wordt daar privé auto bezit verboden. Buiten de Randstad met het bagger OV dat we hier hebben is dat geen optie.

[ Voor 12% gewijzigd door Destruction op 20-04-2023 17:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
jadjong schreef op donderdag 20 april 2023 @ 13:04:
[...]

Ik had hier ook een partij voor stucen en verven. Kwamen rond 11 uur aankakken en half 3 naar huis, klus van beloofde 2 dagen duurde 5,5 dag, halve vakantie naar de gallemiezen.
Ik denk wel twee keer na voor ik iemand inhuur die halve dagen reist en halve dagen werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Destruction schreef op donderdag 20 april 2023 @ 17:33:
[...]

Nee, het moet dan wel gelijk zo duur worden dat Jan met de Pet in de bijstand komt te zitten omdat hij zonder auto gewoon niet meer naar het werk kan rijden.

Volgens mij waren we net zover dat mensen een beetje begrepen dat rekeningrijden alleen maar meer problemen veroorzaakt en niets oplost omdat mensen niet zonder auto kunnen. Of dat ding nou gratis is of 10.000 euro per kilometer kost. In de Randstad bestaat een fatsoenlijk werkend alternatief, om mijn part wordt daar privé auto bezit verboden. Buiten de Randstad met het bagger OV dat we hier hebben is dat geen optie.
Misschien kun je de bijstand alvast aanvragen? De voorloper van rekeningrijden (brandstofaccyns) komt ook weer boven water.

https://www.ad.nl/politie...en-stuk-duurder~a7d7c003/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Destruction schreef op donderdag 20 april 2023 @ 17:33:
[...]

En buiten dit topic zijn de daadwerkelijke experts er redelijk over eens dat het de enige oplossing tegen files is. Wil je absoluut geen rekeningrijden, prima, maar dan dus files. En dan komen we weer terug: Natuurlijk willen mensen niet in de file staan, maar veel willen het wel liever dan alle alternatieven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
Wozmro schreef op donderdag 20 april 2023 @ 17:14:
[...]

Ik doe zelf als job inspecties van elektrische installaties bij klanten. Elke dag op de baan dus.

Onze planning doet best wel een inspanning om de agenda zo efficiënt mogelijk te plannen ifv te rijden kilometers.

Maar in het grotere plaatje beschouwd is het eigenlijk wel een beetje gek dat ik pakweg 100km rij naar een klant en dat een collega-inspecteur van een andere firma evengoed dezelfde dag net de omgekeerde weg kan doen naar een klant vlak bij mij thuis voor hetzelfde werk.

Ik kan nu niet direct zelf een oplossing bedenken hiervoor. Maar eigenlijk zijn er dan wel bijna 200km onnodig gereden.
Deze praktijkvoorbeelden komen de laatste dagen vaker voorbij, ik vraag me echter wel af of het helemaal terecht is.

Mobiliteit is een onderdeel van ons gehele economische verkeer. De klanten van jouw werkgever vinden het efficiënter om een contract voor al hun installaties (in een bepaalde regio wellicht?) bij één partij te hebben in plaats van met tig partijen door het hele land te werken. Tig partijen die allemaal hun eigen manier van werken, expertise, levertijden en tarieven hebben.

Je kunt dan de vraag stellen of het ook voor het milieu beter is als dat allemaal zo versnipperd is, als het al praktisch haalbaar is.

Mijn punt is dat onze gehele economie een ingewikkeld systeem is met allemaal radertjes die in elkaar grijpen. En wat hier nu gebeurt is dat er één radertje eruit wordt gepikt omdat dat radertje misschien op één bepaalde eigenschap niet efficiënt werkt. Maar dat zegt natuurlijk niets over de werking (ook voor het milieu) van de gehele machinerie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:07

Detmer

Professioneel prutser

Sissors schreef op donderdag 20 april 2023 @ 18:32:
[...]

En buiten dit topic zijn de daadwerkelijke experts er redelijk over eens dat het de enige oplossing tegen files is. Wil je absoluut geen rekeningrijden, prima, maar dan dus files. En dan komen we weer terug: Natuurlijk willen mensen niet in de file staan, maar veel willen het wel liever dan alle alternatieven.
Als ze files tegen willen gaan moet je bepaalde stukken zwaarder belasten dan andere. Waarom kost het evenveel op de rustige weg in het dorp om 12.00 vs de A1 om 8.00 's ochtends?

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Sissors schreef op donderdag 20 april 2023 @ 18:32:
[...]

Inmiddels is rekeningrijden niet alleen een instrument meer om files te bestrijden, maar ook met het oog op het mileu een belangrijk ding aan het worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Detmer schreef op donderdag 20 april 2023 @ 19:08:
[...]

Als ze files tegen willen gaan moet je bepaalde stukken zwaarder belasten dan andere. Waarom kost het evenveel op de rustige weg in het dorp om 12.00 vs de A1 om 8.00 's ochtends?
Dat is zoals de plannen er nu uit zien. Maar ik denk dat we tegen 2030 tegen hele andere plannen aankijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:07

Detmer

Professioneel prutser

stylezzz schreef op donderdag 20 april 2023 @ 19:12:
[...]

Dat is zoals de plannen er nu uit zien. Maar ik denk dat we tegen 2030 tegen hele andere plannen aankijken.
Uiteindelijk blijft het nu koffiedik kijken idd. We horen/ lezen weer wat en hebben daar een mening over. Zo gaat het al een paar keer. Maar ik ben ook benieuwd wat er uiteindelijk uit gaat komen.

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:48
Ja, je moet het plaatje in zijn totaal blijven bekijken natuurlijk.

Ik merk alleen op dat ik in mijn job 2 á 2,5h aan het autorijden ben.

Op zich vind ik dat zelf geen groot probleem, anders zou ik die job niet doen. Behalve dan bij files en andere ambetantigheden.

Maar mijn baas en de klanten betalen daar niet zo graag voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 23:43
stylezzz schreef op donderdag 20 april 2023 @ 19:11:
[...]

Inmiddels is rekeningrijden niet alleen een instrument meer om files te bestrijden, maar ook met het oog op het mileu een belangrijk ding aan het worden.
Die milieuwinst vraag ik me een beetje af of dit wel zoveel zoden aan de dijk zet voor de forens. Immers: het grootste gedeelte van het jaar is na werktijd de zon weg en wordt een elektrische auto opgeladen aan het stopcontact. Dit maakt dat de stroom wordt opgewekt in de energiecentrale , waarbij er eerst verliezen optreden bij het transport door de hoogspanningskabels.

Tevens is het produceren van accu’s milieuvriendelijk.

Ik ben voor het terugdringen van uitstoot, maar als je de forens zo op kosten jaagt, terwijl het opladen het grootste gedeelte van het jaar verderop opgewekt wordt uit fossiel wat heeft dit dan voor nut?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Wozmro schreef op donderdag 20 april 2023 @ 17:14:
[...]

Dit soort dingen groeien soms ook organisch. Klant A zoekt een dienstverlener in hetzelfde dorp, want dat is lekker makkelijk en ze kennen elkaar al via de golfclub. Dan groeit de organisatie naar 8 vestigingen en mag die dienstverlener opeens het hele land doorrijden.
Amerikanen lossen dit op met Unions, bedrijven die in een andere stad werk creëren (bouw bijvoorbeeld) worden gedwongen om met lokaal personeel te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:36

FreakNL

Well do ya punk?

Lordy79 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 22:13:
[...]

Er komt vast een geitenpaadje. Dat NIEUWE benzineauto's niet verkocht mogen worden maar 2e hands wel. En dat er dan ineens heel veel 2e hands auto's op de markt komen met 500 kilometer op de teller... ik noem maar wat.
Durf er ook wel een kleine EV om te verwedden dat er in diverse EU landen gewoon nog benzineauto's worden verkocht in 2035.
Als de benzine en de diesel tegen die tijd 15 euro de liter zijn is dat een markt waar niemand verder nog in geïnteresseerd is behalve wat liefhebbers…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
aljooge schreef op donderdag 20 april 2023 @ 19:23:

Ik ben voor het terugdringen van uitstoot, maar als je de forens zo op kosten jaagt, terwijl het opladen het grootste gedeelte van het jaar verderop opgewekt wordt uit fossiel wat heeft dit dan voor nut?
De forens kan geen EV betalen en gaat dan fietsen. Na jaren werkeloos op de bank zitten.
:P
Heel veel zien een EV als het alternatief voor de brandstof-auto, maar er is geen enkele reden om aan te nemen dat het een alternatief is of blijft.

[ Voor 4% gewijzigd door jadjong op 20-04-2023 19:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

stylezzz schreef op woensdag 19 april 2023 @ 22:42:
[...]

Ik ben het daar met oneens. Deels thuiswerken prima, maar die 5 dagen in de week is gewoon killing voor een hele hoop aspecten in de teamdynamiek. Ik vond het dan ook verre van perfect en helemaal prima dat mijn WG inmiddels een Max van twee thuiswerkdagen afdwingt.

Waar ik wel voor ben is spreiding. Dus MINDER dagen op kantoor of bijvoorbeeld laat vertrekken en vroeg weg… Dan heb je het beste van alle werelden. Ik ga vaak al om 15:00 weg en klap dan de laptop thuis nog ff open… Of ik kom pas om 10:00 aan.

[ Voor 8% gewijzigd door FreakNL op 20-04-2023 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

[...]

Ja een klacht ja. Najah... een serieuze opmerking dat ik het vreemd vind dat ik een keuken in tilburg bestel, waarvoor vervolgens een busje met 3 kluslui een week lang vanuit rotterdam naar tilburg worden gestuurd. Ja, ze voldoen perfect aan de overeenkomst.... Op de keuken niks aan te merken. Maar het milieuaspect staat blijkbaar niet erg hoog bij ze in het vaandel.

In dezelfde trant;
Ik kocht een nieuwe vriezer en koelkast voor in de schuur en daardoor ging de 15 jaar oude vriezer van zolder weg (die deed 500kwh per jaar, dat wil ik niemand aandoen) en de koelvriescombinatie (7 jaar oud) uit de schuur die nog wel prima was (+- 175kwh per jaar) voor binnenshuis / de zomer maar in de winter niet deed vriezen (te koud in de schuur) mocht dan ook weg. Ik gevraagd aan dat bedrijf of ze oud witgoed meenamen. Dat deden ze. “En wat gebeurt er dan mee”, vroeg ik…. Naar de schroot. Doodzonde. Heb dat dus geweigerd en heb hem op laten halen door de kringloop. Hoop dat iemand er nog veel plezier van heeft.

FreakNL in "WTF (?!) Deel je ervaringen bij WTF situaties - Deel 10"

[ Voor 3% gewijzigd door FreakNL op 20-04-2023 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Sissors schreef op donderdag 20 april 2023 @ 13:14:
Maar laten we ook gewoon eerlijk zijn, zat mensen kiezen er bewust voor om een heel stuk te rijden elke dag. En die weten prima dat er files zijn op dat traject, maar accepteren dat gewoon, omdat ze graag blijven wonen waar ze vandaan komen, en toch een baan verder weg hebben gekozen. Dat overtuig je mij niet ervan dat die niet vrijwillig voor de file hebben gekozen.
Sterker nog, je zit in een comfortabele stoel. Met je eigen muziekje erbij. Even geen kinderen die aan je kop jengelen, even geen huis dat schoongehouden moet worden, even geen baas die dingen van je wil. Verwarming, in de zomer Airco, dat heb je zelfs op kantoor niet.

Ik denk dat er een hoop mensen zijn die uitstekend kunnen ontspannen in de file.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Mee eens, autotrip is de ontspanning tussen chaos op werk en chaos thuis, lekker.
Daarnaast vind ik autorijden gewoon leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
alexbl69 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 18:57:
Mijn punt is dat onze gehele economie een ingewikkeld systeem is met allemaal radertjes die in elkaar grijpen. En wat hier nu gebeurt is dat er één radertje eruit wordt gepikt omdat dat radertje misschien op één bepaalde eigenschap niet efficiënt werkt. Maar dat zegt natuurlijk niets over de werking (ook voor het milieu) van de gehele machinerie.
Het milieueffect van de gehele machinerie is bekend: die is slecht voor het milieu. Hoe harder het machientje draait, hoe sneller het milieu naar de gallemiezen gaat.

Als we enkel het milieu in overweging zouden nemen, zou het absoluut fantastisch zijn als we het hele machientje konden stoppen.

We zijn alleen van de machine afhankelijk voor ons leven, welbevinden, zelfs de vrede.

Maar ik ga me niet druk maken over het idee dat we het machientje met een deelingreep misschien minder goed laten functioneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
[...]

Die milieuwinst vraag ik me een beetje af of dit wel zoveel zoden aan de dijk zet voor de forens. Immers: het grootste gedeelte van het jaar is na werktijd de zon weg en wordt een elektrische auto opgeladen aan het stopcontact. Dit maakt dat de stroom wordt opgewekt in de energiecentrale , waarbij er eerst verliezen optreden bij het transport door de hoogspanningskabels.

Ik doelde hierbij niet zozeer op de EV transitie, maar meer dat iemand bewuster omgaat met zijn autogebruik en iets vaker een alternatief gaat gebruiken. Bijvoorbeeld fietsen, of thuiswerken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
FreakNL schreef op donderdag 20 april 2023 @ 19:29:
[...]

Ik ben het daar met oneens. Deels thuiswerken prima, maar die 5 dagen in de week is gewoon killing voor een hele hoop aspecten in de teamdynamiek. Ik vond het dan ook verre van perfect en helemaal prima dat mijn WG inmiddels een Max van twee thuiswerkdagen afdwingt.

Waar ik wel voor ben is spreiding. Dus MINDER dagen op kantoor of bijvoorbeeld laat vertrekken en vroeg weg… Dan heb je het beste van alle werelden. Ik ga vaak al om 15:00 weg en klap dan de laptop thuis nog ff open… Of ik kom pas om 10:00 aan.
Oh zeker, het ideaal zal ergens in het midden liggen. Maar dat de files nu langer zijn als voor corona geeft wel aan dat we vrolijk weer allemaal ouderwets naar onze werkplek staan in de polonaise.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:12

drooger

Falen is ook een kunst.

[...]

Laten we hier niet (weer) het gehele rekeningrijden-topic nabootsen, maar die milieuwinst zit met name in de gedachte dat er minder kilometers door gereden zal worden.

Of de elektriciteit voor de EV al dan niet (deels) door een energiecentrale opgewekt gaat worden, het geeft minder uitstoot dan het proces van liters benzine of diesel produceren en verbranden.

Met de gebruikelijke kanttekening dat niet iedere forens minder kilometers zal willen of kunnen rijden.

[ Voor 5% gewijzigd door drooger op 20-04-2023 20:10 ]

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

stylezzz schreef op donderdag 20 april 2023 @ 18:26:
[...]

Misschien kun je de bijstand alvast aanvragen? De voorloper van rekeningrijden (brandstofaccyns) komt ook weer boven water.

https://www.ad.nl/politie...en-stuk-duurder~a7d7c003/
Ik hoef geen bijstand aan te vragen hoor. Je zult gewoon het dubbele moeten betalen als je mijn diensten nodig hebt. Niet omdat ik dat wil, maar omdat Jetten dat wil. Sue him.

Want of ik nou 10 euro per liter diesel moet betalen of ergens 70k vandaan moet halen om een elektrische bus te kopen, de rekening komt uiteindelijk gewoon bij jou als klant terecht.

[ Voor 14% gewijzigd door Destruction op 20-04-2023 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Destruction schreef op donderdag 20 april 2023 @ 20:46:
[...]

Ik hoef geen bijstand aan te vragen hoor. Je zult gewoon het dubbele moeten betalen als je mijn diensten nodig hebt. Niet omdat ik dat wil, maar omdat Jetten dat wil. Sue him.

Want of ik nou 10 euro per liter diesel moet betalen of ergens 70k vandaan moet halen om een elektrische bus te kopen, de rekening komt uiteindelijk gewoon bij jou als klant terecht.
En terecht. Maar zo werkt het met alles toch?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

stylezzz schreef op donderdag 20 april 2023 @ 20:55:
[...]

En terecht. Maar zo werkt het met alles toch?
In de basis wel, ja. Maar in tegenstelling tot velen hier begrijp ik wel dat veel mensen die dure grap niet zullen kunnen betalen en dat dat grote problemen op gaat leveren.

Ik heb daar gisteren flink wat uitleg over gepost ook... In algemene zin zou ik tegen sommige mensen in het topic willen zeggen: Kijk ook eens naar de andere kant. Als jij geen andere optie hebt (nee, echt niet) en je wordt extra gestraft voor het feit dat je geen alternatief hebt met een behoorlijke lastenverzwaring... Hoe dan?!

Feit blijft dat Jetten denkt dat als hij de lasten van mensen die geen EV kunnen betalen nou eens fors verhoogd, dat ze dan ineens die EV wél kunnen betalen. Totaal los van de realiteit.

[ Voor 12% gewijzigd door Destruction op 20-04-2023 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Destruction schreef op donderdag 20 april 2023 @ 21:06:
[...]

In de basis wel, ja. Maar in tegenstelling tot velen hier begrijp ik wel dat veel mensen die dure grap niet zullen kunnen betalen en dat dat grote problemen op gaat leveren.

Ik heb daar gisteren flink wat uitleg over gepost ook... In algemene zin zou ik tegen sommige mensen in het topic willen zeggen: Kijk ook eens naar de andere kant. Als jij geen andere optie hebt (nee, echt niet) en je wordt extra gestraft voor het feit dat je geen alternatief hebt met een behoorlijke lastenverzwaring... Hoe dan?!

Feit blijft dat Jetten denkt dat als hij de lasten van mensen die geen EV kunnen betalen nou eens fors verhoogd, dat ze dan ineens die EV wél kunnen betalen. Totaal los van de realiteit.
Ik bedoelde meer dat jij je uurloon dit jaar ook wel aangepast zal hebben aan de inflatie om de gestegen kosten qua levensonderhoud te kunnen blijven betalen? Althans... je zal toch ook boodschappen doen? Een ernergie/warmte rekening krijgen enz enz.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:04
Destruction schreef op donderdag 20 april 2023 @ 21:06:
[...]In de basis wel, ja. Maar in tegenstelling tot velen hier begrijp ik wel dat veel mensen die dure grap niet zullen kunnen betalen en dat dat grote problemen op gaat leveren.

Volgens mij is daar een woord voor: "ondernemersrisico" of zoiets. En anders verkoop je toch gewoon je motor? Iets met de tering naar de nering zetten zeiden we vroeger. Dan kun je wel zeggen dat mensen nu gestraft worden, maar in feite hebben we gewoon tientallen jaren boven onze stand geleefd terwijl wetenschappers al voorspelden dat we zo niet verder konden gaan.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

stylezzz schreef op donderdag 20 april 2023 @ 21:15:
[...]

Ik bedoelde meer dat jij je uurloon dit jaar ook wel aangepast zal hebben aan de inflatie om de gestegen kosten qua levensonderhoud te kunnen blijven betalen? Althans... je zal toch ook boodschappen doen? Een ernergie/warmte rekening krijgen enz enz.
Ja zeker, maar ook daarvoor geldt: Niet omdat ik dat wil of omdat ik op winstmaximalisatie uit ben, maar omdat ik niet echt een keuze heb. Ik heb daarentegen veel vrienden die gewoon in loondienst werken en door hoge lasten (die ook steeds verder stijgen) nu al vrij krapjes rond komen. En dan wordt het er echt niet grappiger op. Mogelijkheden om te bezuinigen zijn er ook amper in die klasse, om het zo maar even te zeggen. Als je er warmpjes bij zit en vaak uit of op vakantie gaat kun je daar makkelijk op bezuinigen als dat moet. Voor iemand met een lager inkomen zijn die luxe reizen of avondjes uit sowieso onbetaalbaar en is er dus geen onzin meer om op te bezuinigen om zo de inflatie en de plannen van Jetten enigszins op te kunnen vangen. En daar maak ik me dan wel weer zorgen over, ja. Want dit gaat op deze manier gewoon niet goed komen.

En ja, ik ken de uitdrukking "De soep wordt nooit zo heet gegeten als-ie wordt opgediend", maar e.e.a geeft mij weinig vertrouwen na 13 jaar Rutte-afbraak.
Yaksa schreef op donderdag 20 april 2023 @ 21:18:
[...]

Volgens mij is daar een woord voor: "ondernemersrisico" of zoiets. En anders verkoop je toch gewoon je motor? Iets met de tering naar de nering zetten zeiden we vroeger. Dan kun je wel zeggen dat mensen nu gestraft worden, maar in feite hebben we gewoon tientallen jaren boven onze stand geleefd terwijl wetenschappers al voorspelden dat we zo niet verder konden gaan.
Ah, dus ik verkoop mijn motor en dan kan Jan met de Pet een EV betalen? Ik zie de logica niet?

Wat wel een goede zou zijn in de strijd tegen files: Meer motoren in de spits waar mogelijk. In combinatie met thuiswerken voor kantoorpersoneel verplichten is het dan meteen afgelopen met al die files. Stiekem is een motor (als je verder geen spullen hoeft mee te nemen) een ideale oplossing voor individueel vervoer.

+ Geen last van files (want je mag erlangs mits je dat rustig doet)
+ Door bovenstaande dus onderaan de streep minder vervuiling (tov de uitstoot staan ook daadwerkelijk gereden kilometers ipv getrut in een file)
+ Een lager brandstofverbruik dan een auto
+ De MRB stelt niets voor.
+ Verzekering goedkoper dan voor een auto
+ Minder parkeerplek nodig

- Natuurlijk niet echt geschikt voor winters weer en bij (hevige) regen niet erg prettig
- Banden en remmen zijn duurder dan bij een auto (tenzij je een motorscooter koopt, dan valt dit nadeel weer weg)
- Motorkleding is en blijft een investering (een helm kan bijvoorbeeld 6-7 jaar mee afhankelijk van het gebruik)

Mijn motor is vrij uitgebreid verzekerd (incl. diefstal en letsel opzittenden e.d), de totale vaste lasten voor het ding? 20 euro per maand. Mocht je uit deze post willen opmaken dat ik er een motorscooter bij zou kopen als ik in deze situatie (dus zonder rekeningrijden) met een privé voertuig woon-werk verkeer moest overbruggen, dan kun je daar wel eens gelijk in hebben ;)

[ Voor 42% gewijzigd door Destruction op 20-04-2023 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Destruction schreef op donderdag 20 april 2023 @ 21:21:
Wat wel een goede zou zijn in de strijd tegen files: Meer motoren in de spits waar mogelijk. In combinatie met thuiswerken voor kantoorpersoneel verplichten is het dan meteen afgelopen met al die files. Stiekem is een motor (als je verder geen spullen hoeft mee te nemen) een ideale oplossing voor individueel vervoer.
Alleen is het risico om te overlijden op een motor per afgelegde kilometer vijf keer zo hoog als dat van een voetganger, en vijfentwintig keer zo hoog als dat van een automobilist. Nu komt dat natuurlijk gedeeltelijk door het hoge aantal auto's, dus waarschijnlijk worden die verhoudingen beter als iedereen met een motorfiets gaat rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

CVTTPD2DQ schreef op donderdag 20 april 2023 @ 22:26:
[...]

Alleen is het risico om te overlijden op een motor per afgelegde kilometer vijf keer zo hoog als dat van een voetganger, en vijfentwintig keer zo hoog als dat van een automobilist. Nu komt dat natuurlijk gedeeltelijk door het hoge aantal auto's, dus waarschijnlijk worden die verhoudingen beter als iedereen met een motorfiets gaat rijden.
Dat laatste, absoluut. Maar het zou ook enorm helpen als automobilisten tijdens het rijden niet meer met hun telefoon klooien en leren waar spiegels precies voor gemaakt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Sissors schreef op donderdag 20 april 2023 @ 13:14:
[...]

Maar dan moet er niet geklaagd worden over files. ...
Doet die installateur dat dan? Daarnaast, waarom zouden mensen niet mogen klagen? En mag je wel klagen over OV dat niet werkbaar is? Of mag dat ook niet en moet je een elektrische auto kopen om te mogen klagen?
[...]

Mobiliteit in de ruimste zin des woords lijkt mij erg ontopic.

Voor jou is het milieuaspect kennelijk zeer belangrijk. Dan zou ik verwachten dat je daar specifiek naar vraagt. Voor de keukenboer en/of installateurs staat het kennelijk niet (hoog genoeg) op de agenda om het werk anders in te richten. En als zij iedere dag die afstand rijden dan moeten zij dat helemaal zelf weten uiteraard. Kortom, vraag daar naar bij het uitzoeken van de keuken en als het antwoord je niet bevalt ga je naar een ander (of naar de achterbuurman). Als veel klanten dat doen zal die firma zaken wellicht anders aanpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TooTall_NL
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 23:25
Laten we het gewoon proberen. OV onbeperkt voor 50 eu per maand. Kost een hoop, maar al die Andere maatregelen ook.
Ik denk dat men dan best over wil stappen.
Laatst naar de rai geweest.
Mijn eerste idee was de trein te nemen. Een treinkaart zou voor twee personen 65 euro kosten.
Ik kon een parkeerplaats reserveren voor 14 euro op 20 minuten lopen.
Die 50 euro heb ik niet verreden hoor.
Is het ov dan te duur of het autorijden te goedkoop, zeg het maar.
Het ov is een goed alternatief, maar niet voor de hoofdprijs. Ik wil best wat meer comfort inleveren, me aan bepaalde tijden houden, iets langer reizen, maar niet als ik de hoofdprijs moet betalen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

TooTall_NL schreef op donderdag 20 april 2023 @ 22:45:
Laten we het gewoon proberen. OV onbeperkt voor 50 eu per maand. Kost een hoop, maar al die Andere maatregelen ook.
Laatst naar de rai geweest.
Mijn eerste idee was de trein te nemen. Een treinkaart zou voor twee personen 65 euro kosten.
Ik kon een parkeerplaats reserveren voor 14 euro op 20 minuten lopen.
Die 50 euro heb ik niet verreden hoor.
Is het ov dan te duur of het autorijden te goedkoop, zeg het maar.
Het ov is een goed alternatief, maar niet voor de hoofdprijs. Ik wil best wat meer comfort inleveren, me aan bepaalde tijden houden, iets langer reizen, maar niet als ik de hoofdprijs moet betalen.
Dit is zeker voor de Randstad een perfecte optie. Buiten de Randstad zijn er heel veel steden en dorpen waar het OV zeer slecht geregeld tot helemaal afwezig is. Dan heb je niks aan een OV abonnement voor 50 euro per maand.

Jetten gaat daar verder niets aan doen, en de marktwerking ook niet. Althans, de marktwerking doet er wel iets aan... OV lijnen afschaffen waar ze niet dagelijks vol zitten.
jadjong schreef op donderdag 20 april 2023 @ 22:47:
[...]

Skip dat gelul over die motor, slaat financieel geen deuk in een pak boter
Vertel? Ik heb de voor- en nadelen keurig op een rijtje gezet. En het is geen gelul, het zijn gewoon feiten. Feiten die jou niet zo aanstaan, allicht. Maar feiten.

En skip dat gelul alsof ik hier over mijzelf praat. Niet aan de orde. Nogmaals, ik ben ZZP'er en als Jetten het lollig vindt om voortaan 100 euro per liter diesel te vragen, ga ik dat gewoon aan jou doorbelasten. Zo werkt dat.

In de Randstad met goed OV kun je makkelijk doen alsof een auto een luxeproduct is. In andere delen van het land is de auto allang geen luxe ding meer maar keiharde noodzaak omdat er geen OV rijdt of niet op de tijden dat je het nodig hebt.

Dan kun je in de Randstad privé autobezit verbieden, laat de rest met rust.
Dan kun je in de Randstad (als je auto's niet wil verieden) rekeningrijden invoeren, laat de rest met rust.

Wat Den Haag infeite nu wil doen is heel Nederland opzadelen met een Randstad probleem.

[ Voor 40% gewijzigd door Destruction op 20-04-2023 22:55 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Ah, dus ik verkoop mijn motor en dan kan Jan met de Pet een EV betalen? Ik zie de logica niet?
Skip dat gelul over die motor, slaat financieel geen deuk in een pak boter en op de lange termijn heb je weinig aan een eenmalige financiële injectie. De laatste zin van Yaksa is waar het om gaat.
We, zeker de westerse wereld, zijn te gewend geraakt aan goedkope energie en alle voordelen daarvan. Die energie raakt op(1) en daarbij zorgt het verstoken van die energie voor enige opwarming van de aarde(2).
Her en der zijn er alternatieven voor die goedkope fossiele energie, echter blijft probleem twee daarmee gewoon bestaan. Om probleem twee te verhelpen zal je veel minder warmte moeten produceren als samenleving. Dat kan door efficiëntere processen of door simpelweg minder te consumeren.
Wie straks geen EV kan betalen slaat twee vliegen in 1 klap. Je stoot minder energie uit omdat je niet meer elke dag in de auto zit en er hoeft geen energie gestoken te worden in de fabricage van het ding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TooTall_NL
Destruction schreef op donderdag 20 april 2023 @ 22:47:
[...]

Dit is zeker voor de Randstad een perfecte optie. Buiten de Randstad zijn er heel veel steden en dorpen waar het OV zeer slecht geregeld tot helemaal afwezig is. Dan heb je niks aan een OV abonnement voor 50 euro per maand.

Jetten gaat daar verder niets aan doen, en de marktwerking ook niet. Althans, de marktwerking doet er wel iets aan... OV lijnen afschaffen waar ze niet dagelijks vol zitten.
Eens, maar als je besluit te investeren en ov als alternatief in de wereld te willen zetten. Dan kun je daar dus ook extra in investeren.
Maar dan zul je het als overheid moeten oppakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online

Vertel? Ik heb de voor- en nadelen keurig op een rijtje gezet. En het is geen gelul, het zijn gewoon feiten. Feiten die jou niet zo aanstaan, allicht. Maar feiten.
Dat heb je zeker keurig gedaan. Met gelul bedoelde ik het idee van Yaksa om je motor te verkopen wat iets in je triggert om een hele uiteenzetting op te schijven waardoor je de laatste zin van die post lijkt te missen.
Op dezelfde manier als dat je de andere 334 leestekens uit mijn post lijkt te missen en over de motor verder gaat. Ons leven zoals we dat nu leiden is niet oneindig houdbaar. Van ons politiek leiders zou ik graag willen weten wat we gaan doen; lekker doorfeesten zodat de aardbol over 100 jaar kapot is of maximaal inzetten in het beschermen van dier en milieu. De gulden middenweg daarin vind ik niet acceptabel, dat is slechts uitstel van executie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Destruction schreef op donderdag 20 april 2023 @ 22:47:. Nogmaals, ik ben ZZP'er en als Jetten het lollig vindt om voortaan 100 euro per liter diesel te vragen, ga ik dat gewoon aan jou doorbelasten. Zo werkt dat.
Geen enkel probleem, ik vraag die 100 euro gewoon weer aan mijn baas, gaat onze productprijs ook omhoog en zo verdelen we de kosten over de gehele maatschappij.

Onze concurrentie tegenover het buitenland gaat wel om zeep.
Productie kan omlaag, dan stoten we vanzelf minder uit en is de economie kapot, deze vicieuze cirkel zet zich door en in no time is het klimaatprobleem opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

jadjong schreef op donderdag 20 april 2023 @ 23:10:
[...]

Dat heb je zeker keurig gedaan. Met gelul bedoelde ik het idee van Yaksa om je motor te verkopen wat iets in je triggert om een hele uiteenzetting op te schijven waardoor je de laatste zin van die post lijkt te missen.
Op dezelfde manier als dat je de andere 334 leestekens uit mijn post lijkt te missen en over de motor verder gaat.
Laat ik het algemeen houden, mensen reageren al een paar keer op mij alsof ik hier over mijzelf praat. Maar dat is dus niet aan de orde, gelukkig niet.

Ook leg ik uit dat een motor onderaan de streep minder uitstoot heeft omdat bij motorfietsen voor elke gram uitstoot ook een gereden kilometer staat. Bij de auto ga je dat met al die files niet halen. Of we op deze manier oneindig door kunnen weet ik niet, wel is het algemeen bekend dat onze levens sowieso wél eindig zijn.

Het enige wat ik steeds heb gezegd (nadeel van deze topic merge, jij hebt mijn vorige posts waarschijnlijk nooit gezien) is dat dit proces zijn normale beloop moet hebben. Als je op deze manier gaat pushen zul je grote problemen veroorzaken. Als jij genoeg geld hebt om zelf een Tesla te kopen dan krijg jij als cadeau'tje van de overheid (omdat jij rijk genoeg bent) subsidies om die auto te kopen.

Als de vuilnisman zijn oude dieseltje wil inruilen voor een jongere, schonere auto krijgt hij helemaal niks. Juist bij die doelgroep valt de meeste winst te behalen. Als die vuilnisman zijn oude diesel inruilt en je helpt hem bij het kopen van een jongere, schonere auto op benzine of bij voorkeur zelfs LPG (schoonste fossiele brandstof die we hebben) dan stoot die vuilnisman onderweg naar zijn werk fors minder uit dan hij nu doet. Dat willen we toch? Waarom helpen we die groep dan niet? Hij rijdt dan geen EV (want die is voor hem nog veel te duur) maar in het kader van klimaat ben je dan wel goed bezig geweest. En zodra er een EV komt die hij ook kan betalen, zal ook die vuilnisman uiteindelijk de stap gewoon maken.

Dan nog even kort over mijzelf, ik heb een oudere bestelauto op diesel. Ik rijdt niet zo heel veel, van mij had die auto ook prima op benzine of LPG mogen rijden. Maar helaas zijn ze uitsluitend te koop met diesel motoren. Als je een verdwaald exemplaar tegenkomt op benzine, mag zo'n ding ineens maar de helft trekken. Ik heb 2 aanhangers die ik regelmatig nodig heb (en nee, daar valt niet tegen te huren) dus ik moet daar rekening mee houden.

[ Voor 14% gewijzigd door Destruction op 20-04-2023 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark

+ Geen last van files (want je mag erlangs mits je dat rustig doet)
+ Door bovenstaande dus onderaan de streep minder vervuiling (tov de uitstoot staan ook daadwerkelijk gereden kilometers ipv getrut in een file)
+ Een lager brandstofverbruik dan een auto
+ De MRB stelt niets voor.
+ Verzekering goedkoper dan voor een auto
+ Minder parkeerplek nodig

- Natuurlijk niet echt geschikt voor winters weer en bij (hevige) regen niet erg prettig
- Banden en remmen zijn duurder dan bij een auto (tenzij je een motorscooter koopt, dan valt dit nadeel weer weg)
- Motorkleding is en blijft een investering (een helm kan bijvoorbeeld 6-7 jaar mee afhankelijk van het gebruik)

Mijn motor is vrij uitgebreid verzekerd (incl. diefstal en letsel opzittenden e.d), de totale vaste lasten voor het ding? 20 euro per maand. Mocht je uit deze post willen opmaken dat ik er een motorscooter bij zou kopen als ik in deze situatie (dus zonder rekeningrijden) met een privé voertuig woon-werk verkeer moest overbruggen, dan kun je daar wel eens gelijk in hebben ;)
Een EV verbruikt in de file niet zoveel (meer), hooguit wat verwarming/koeling. Een motor however is niet zo heel zuinig bij 10kmpu.
Dat lagere brandstofverbruik dan een ICE auto durf ik ook te betwijfelen, motoren zijn fors lichter en hebben een kleiner frontaal oppervlak, maar de Cw waarde is hoger en de ICE motor zelf is ook minder efficiënt.
Als iedereen motor gaat rijden zal de MRB wel omhoog gaan :+
Zelfde voor verzekering, wanneer er meer ongelukken gaan gebeuren (vanwege meer gereden kilometers).

Maargoed, het comfort is natuurlijk ver te zoeken. Naast praktisch nut zijn dat de twee hoofdredenen om toch een auto te kopen.
Vaak is de motor dan ook erbij, niet in plaats van, en dan heb je dus dubbele vaste lasten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:41

Dennis1812

Amateur prutser

jadjong schreef op donderdag 20 april 2023 @ 23:10:
[...]

Op dezelfde manier als dat je de andere 334 leestekens uit mijn post lijkt te missen en over de motor verder gaat. Ons leven zoals we dat nu leiden is niet oneindig houdbaar. Van ons politiek leiders zou ik graag willen weten wat we gaan doen; lekker doorfeesten zodat de aardbol over 100 jaar kapot is of maximaal inzetten in het beschermen van dier en milieu. De gulden middenweg daarin vind ik niet acceptabel, dat is slechts uitstel van executie.
Je laatste vraag is een simpel antwoord.
Kapot maken die aarde.

Dat is exact wat de politiek aan het doen is. En niks anders.
Enerzijds vanuit beleid en anderzijds vanuit eigen gedrag.
Ik heb nog een enkele politici gezien die het vliegtuig laat staan (of de privé jet). Of die gewoon met de trein gaat.

Enerzijds stoten ze zelf zo belachelijk veel uit en tegelijkertijd willen ze dat de burger dat blijft doen. Er worden geen alternatieven gecreëerd. Verder moet elke eurocent afgepakt van de burger omdat ze dan ineens wel geld hebben voor een EV en warmtepomp (wie die logica bedenkt mag ook een andere baan zoeken). Dus de burger zal de oude diesel gewoon oprijden.

Verder kan ik ook maar weinig landen bedenken die wel een compleet EV wagenpark hebben en de burgers helpen om de schakeling te maken om van fossiel af te gaan. Zowel qua mobiliteit als woning.
Overal is dat iets wat weggelegd is voor de rijken waarvan de rekening bij de middenklasse komt.
Die 3k subsidie zorgt er echt niet voor dat een gemiddelde loonwerker ineens een EV kan kopen.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-10 13:38

Wailing_Banshee

You're Next

mitsumark schreef op donderdag 20 april 2023 @ 19:53:
Mee eens, autotrip is de ontspanning tussen chaos op werk en chaos thuis, lekker.
Daarnaast vind ik autorijden gewoon leuk.
De autotrip is een stuk stress tussen de chaos op kantoor en de rust thuis. Ik vind autoRIJDEN inderdaad leuk, maar autoSTILSTAAN vind ik absoluut helemaal niets. Maar gelukkig kan ik carpoolen of thuiswerken, dus ik rijd zelf zeer weinig in de spits. Plus dat ik in een regio woon waar het voor het grootste deel van de route niet zo heel druk is en je gewoon lekker kunt rijden. Er valt bij mij altijd een last af zodra ik de ring van Groningen verlaat, zelfs als ik als passagier meerijdt.
stylezzz schreef op donderdag 20 april 2023 @ 20:02:
[...]

Oh zeker, het ideaal zal ergens in het midden liggen. Maar dat de files nu langer zijn als voor corona geeft wel aan dat we vrolijk weer allemaal ouderwets naar onze werkplek staan in de polonaise.
Zeker niet allemaal hoor. Ik blijf vrolijk thuis en baal als ik naar kantoor moet (2 dagen in de week, ipv van de 5 pre corona).
TooTall_NL schreef op donderdag 20 april 2023 @ 22:45:
Moet er wel eerst OV zijn. 50 euro per maand voor niets vind ik nog veel te duur.

En wat betreft een motor: dan zouden we 1 auto weg doen en 2 motoren moeten terugkopen... Ik denk dat daar nog heel veel te halen is: carpoolen.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Roenie schreef op donderdag 20 april 2023 @ 22:36:

[...]
Mobiliteit in de ruimste zin des woords lijkt mij erg ontopic.

Voor jou is het milieuaspect kennelijk zeer belangrijk. Dan zou ik verwachten dat je daar specifiek naar vraagt. Voor de keukenboer en/of installateurs staat het kennelijk niet (hoog genoeg) op de agenda om het werk anders in te richten. En als zij iedere dag die afstand rijden dan moeten zij dat helemaal zelf weten uiteraard. Kortom, vraag daar naar bij het uitzoeken van de keuken en als het antwoord je niet bevalt ga je naar een ander (of naar de achterbuurman). Als veel klanten dat doen zal die firma zaken wellicht anders aanpakken.
De topic merge brengt wat verwarring... ;)

Maar exact die mindset zorgt er dus voor dat men in den haag met andere plannen moet komen. In plaats van dat het 'normaal' is om een busje met kluslui het land door te sturen zal het 'normaal' moeten worden dat eerst lokaal gekeken word of er iemand beschikbaar is. Rekeningrijden kan hierbij een mogelijkheid zijn. Niet zoals het nu op tafel ligt, maar we hebben nog 7 jaar tot de invoering. (Of misschien langer ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Wailing_Banshee schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 07:22:
[...]

Moet er wel eerst OV zijn. 50 euro per maand voor niets vind ik nog veel te duur.

En wat betreft een motor: dan zouden we 1 auto weg doen en 2 motoren moeten terugkopen... Ik denk dat daar nog heel veel te halen is: carpoolen.
Ov in de huidige opzet is helemaal ruk, ook in de randstad. Dienstregelingen die uitgekleed worden ivm personeelsgebrek, zwaar verouderd materieel wat uit elkaar valt van ellende. Nee, daar zullen letterlijk miljarden naar toe moeten wil je dat als alternatief werkbaar kunnen maken voor de auto/motor of ander persoonlijk vervoersmiddel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TooTall_NL
stylezzz schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 07:34:
[...]

Ov in de huidige opzet is helemaal ruk, ook in de randstad. Dienstregelingen die uitgekleed worden ivm personeelsgebrek, zwaar verouderd materieel wat uit elkaar valt van ellende. Nee, daar zullen letterlijk miljarden naar toe moeten wil je dat als alternatief werkbaar kunnen maken voor de auto/motor of ander persoonlijk vervoersmiddel.
Nogmaals ik snap dit argument volledig. Maar de overheid wil de uitstoot terugdringen. Deze principiële keuze zal geld kosten. Besteed dit dan aan ov echt betaalbaar maken. Start met 50 eu per maand en maak een plan om de komende jaren het ov anders in te richten. Niet gericht op marktwerking maat op verbinden.
Het zou de overheid sieren dan bijvoorbeeld een visie te creëeren op autonoom ov of Iers dergelijks.
De regering komt nu niet verder dan autos belasten en lasten verzwaren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Nu de discussie is verplaatst naar het klimaattopic kan ik ongeremd over CO₂ lullen:

De uitstoot van een liter benzine wordt geschat op zo'n 3140g/l. Vergelijk de uitstoot van een plastic tasje: 1580g.

In dit topic hebben er mensen geklaagd over collega's die "dat kleine stukje" met de auto naar kantoor rijden. Als de fietsers hun lunch in een plastic zakje meenemen, is de impact al bijna gelijk.

En ik zou de impact van je dieselbusje waarmee je eigenlijk niet buiten de bebouwde kom van je eigen woonplaats komt ook niet teveel opblazen. Zeker als je als installateur werk doet dat op termijn CO₂-uitstoot bespaart

De grote vloek van de auto is dat hij langere reisafstanden mogelijk heeft gemaakt. En zijn mensen eenmaal gewend aan die lange reisafstanden, dan is dat pijnlijk om terug te draaien. We hebben in heel Nederland netjes de dorpen uitgebouwd, waar ze ook lagen. Meer dan de helft van de woningen in Nederland is na de oorlog gebouwd, en dus gebouwd met betaalbaar autovervoer in het achterhoofd. Kantoren zijn in de grote steden neergezet, eveneens met betaalbaar autovervoer in het achterhoofd.

Daar achteraf OV voor verzinnen gaat niet lukken, althans niet op de traditionele manier.

Het is vooral de kantoorforens die dagelijks 60, 100km rijdt die voor makkelijk verrmijdbare uitstoot zorgt. Maar juist die wordt door Jetten gul gefaciliteerd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ReVision.
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online
Het OV is de laatste jaren zo hard achteruit gegaan in kwaliteit en zoveel duurder geworden dat ik na 25 jaar vrijwel alles met het OV te hebben gedaan toch uiteindelijk begin van het jaar een eigen auto heb gekocht.

Als je in een klein dorp woont zoals ik zelfs al is het in de buurt van de randstad dan kan het OV als nog heel matig zijn. Als ik met het OV reis dan moet ik een omgebouwd transport busje nemen waar ze achterin acht stoelen hebben gezet, Deze wordt bestuurd door vrijwilligers waarbij regelmatig mensen van eind 60 in de 70 waarbij ik me niet veilig voel. Daarnaast als er een keer een vrijwilliger ziek is of te laat is of wat dan ook dan duurt het uren voordat er een vervanger is tot die tijd rijd de bus gewoon niet. De bus vertrekt op zijn vroegst om 07:25 wat gewoon veel te laat voor mij is daarnaast rijd de laatste bus terug ook om 18:27 waardoor je later in de avond überhaupt niet thuis kan komen.

En dan heb ik het nog niet eens gehad over de trein en de tram die ik na de busreis moet pakken en alle ellende die daar op het moment aan de gang is.

Ik zou heel graag elektrisch rijden of weer met het OV gaan reizen maar dan moeten beide veel goedkoper worden en de kwaliteit en bereikbaarheid van het OV moet echt veel verbeterd worden.

hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
stylezzz schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 07:34:
Ov in de huidige opzet is helemaal ruk, ook in de randstad. Dienstregelingen die uitgekleed worden ivm personeelsgebrek, zwaar verouderd materieel wat uit elkaar valt van ellende.
Ik weet niet precies waar jij OV geniet, maar overal in Nederland waar ik ben geweest is het OV-materieel vrij nieuw, of gereviseerd in geval van de NS-treinen. Dat het soms niet schoon is vind ik wat anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
TooTall_NL schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 07:40:
[...]

Nogmaals ik snap dit argument volledig. Maar de overheid wil de uitstoot terugdringen. Deze principiële keuze zal geld kosten. Besteed dit dan aan ov echt betaalbaar maken. Start met 50 eu per maand en maak een plan om de komende jaren het ov anders in te richten. Niet gericht op marktwerking maat op verbinden.
Het zou de overheid sieren dan bijvoorbeeld een visie te creëeren op autonoom ov of Iers dergelijks.
De regering komt nu niet verder dan autos belasten en lasten verzwaren.
Dat er geld naar het ov moet ben ik helemaal met je eens. Maar zelfs in de huidige staat is het amper te doen, laat staan als daar dagelijks 100.000'en reizigers bijkomen omdat die ineens besluiten om de auto te laten staan en het ov gratis of '50 euro per maand allin' kost. Dan zul je echt gigantisch in capaciteit moeten investeren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 07:44:
[...]
Ik weet niet precies waar jij OV geniet, maar overal in Nederland waar ik ben geweest is het OV-materieel vrij nieuw, of gereviseerd in geval van de NS-treinen. Dat het soms niet schoon is vind ik wat anders.
Sinds de openbare aanbestedingen is alles idd flink nieuw.
Elke winnaar van de aanbesteding begint hun 5 jaar met nieuw/steeds meer elektrisch materieel lijkt het.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 07:44:
[...]

De laatste ritten waren vanuit tilburg naar rotterdam en amsterdam. De sprinters gaan nog wel, maar de aansluitende intercitys zijn doorgaans het bekende spul uit de jaren 80/90.

Dat het misschien niet het nieuwste of schoonste materiaal is is tot daar aan toe. Maar het ontbreken van capaciteit is nog mijn grootste ergernis. Hell.... in mijn laatste reis naar rotterdam stond ik letterlijk samengepropt op een balkon, waar ook nog een een meisje in paniek raakte omdat ze een zware astma aanval kreeg door de gebrekkige ventilatie. Triest....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
stylezzz schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 08:09:
De laatste ritten waren vanuit tilburg naar rotterdam en amsterdam. De sprinters gaan nog wel, maar de aansluitende intercitys zijn doorgaans het bekende spul uit de jaren 80/90.
Bij mijn weten is er geen intercitymaterieel meer wat niet in de afgelopen 10 jaar grondig (nieuwe banken, airco, bijna alles van het interieur) vernieuwd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

YakuzA schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 07:59:
[...]

Sinds de openbare aanbestedingen is alles idd flink nieuw.
Elke winnaar van de aanbesteding begint hun 5 jaar met nieuw/steeds meer elektrisch materieel lijkt het.
Dat klopt niet, zowel de looptijd van de concessies als het steeds beginnen met nieuw materieel.

Dat er bij begin van de nieuw begonnen stoptreindiensten nieuw materieel besteld werd klopt. Dat was ook nodig, want NS had alleen maar oud materieel dat sindsdien ook vrijwel allemaal terzijde is gesteld (en wat niet terzijde is gesteld was niet bruikbaar voor deze concessies). Je had Plan V, SGM of DD-AR, en de eerste twee waren oud en zijn nu ook al terzijde en voldoen ook niet aan eisen wat betreft toegankelijkheid. DD-AR was nergens een optie om op de nieuwe concessies in te zetten.
NS heeft sindsdien ook allemaal nieuw materieel besteld.

Bij elke overgang van concessie waar ooit nieuw materieel besteld is (Limburg, Groningen/Friesland) is het bestaand materieel overgegaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:04
Er zijn natuurlijk een heleboel redenen om als individu te blijven autorijden en zo het klimaatprobleem erger te maken, maar 'omdat de bus of trein 30 jaar oud is' vind ik wel 1 van de meest slechte redenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:39

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Wailing_Banshee schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 07:22:
[...]

De autotrip is een stuk stress tussen de chaos op kantoor en de rust thuis. Ik vind autoRIJDEN inderdaad leuk, maar autoSTILSTAAN vind ik absoluut helemaal niets. Maar gelukkig kan ik carpoolen of thuiswerken, dus ik rijd zelf zeer weinig in de spits. Plus dat ik in een regio woon waar het voor het grootste deel van de route niet zo heel druk is en je gewoon lekker kunt rijden. Er valt bij mij altijd een last af zodra ik de ring van Groningen verlaat, zelfs als ik als passagier meerijdt.

[...]

Zeker niet allemaal hoor. Ik blijf vrolijk thuis en baal als ik naar kantoor moet (2 dagen in de week, ipv van de 5 pre corona).

[...]

Of SUVs voor particulieren verbieden. Iedereen aan de kleine middenklasser :Y
En met het geld dat op die manier bespaard wordt kunnen grote gezinnen die in hun dikke SUV naar Frankrijk willen ook tijdelijk een auto huren waar iedereen in past.

Dit dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:02

_Apache_

For life.

Zelf zou ik willen dat de elektrische motor aantrekkelijker word. Voor elektrische auto's is er de SEPP, maar voor motoren zijn er alleen financiële prikkels voor ondernemers. En als de motor geleased word - wat al zeldzaam is - is deze na een paar jaar weer geëxporteerd. Wat op lange termijn gewoon geen duurzame oplossing is voor het vervoersprobleem.

Zelf zie ik de volgende voordelen :
- efficiënt voor 1 persoons verplaatsing (<7kWh/100km)
- verplaatsing van deur tot deur, zoals een gewone motorfiets.
- lage gewicht = weinig slijtage op het wegdek
- elektriciteit = keuze van bron, opladen aan zonnepanelen is mogelijk
- kan tussen file door (verlaging file druk)
- extreem stil
- weinig parkeerruimte nodig

Met als nadeel
- aanschaf prijs (~25k)

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonnoeboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
_Apache_ schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 10:31:
Zelf zou ik willen dat de elektrische motor aantrekkelijker word. Voor elektrische auto's is er de SEPP, maar voor motoren zijn er alleen financiële prikkels voor ondernemers. En als de motor geleased word - wat al zeldzaam is - is deze na een paar jaar weer geëxporteerd. Wat op lange termijn gewoon geen duurzame oplossing is voor het vervoersprobleem.

Zelf zie ik de volgende voordelen :
- efficiënt voor 1 persoons verplaatsing (<7kWh/100km)
- verplaatsing van deur tot deur, zoals een gewone motorfiets.
- lage gewicht = weinig slijtage op het wegdek
- elektriciteit = keuze van bron, opladen aan zonnepanelen is mogelijk
- kan tussen file door (verlaging file druk)
- extreem stil

Met als nadeel
- aanschaf prijs (~25k)
Nog een groot nadeel, per gereden KM is het echt een stuk gevaarlijker dan een auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Maasluip schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 09:32:
[...]
Dat klopt niet, zowel de looptijd van de concessies als het steeds beginnen met nieuw materieel.

Dat er bij begin van de nieuw begonnen stoptreindiensten nieuw materieel besteld werd klopt. Dat was ook nodig, want NS had alleen maar oud materieel dat sindsdien ook vrijwel allemaal terzijde is gesteld (en wat niet terzijde is gesteld was niet bruikbaar voor deze concessies). Je had Plan V, SGM of DD-AR, en de eerste twee waren oud en zijn nu ook al terzijde en voldoen ook niet aan eisen wat betreft toegankelijkheid. DD-AR was nergens een optie om op de nieuwe concessies in te zetten.
NS heeft sindsdien ook allemaal nieuw materieel besteld.

Bij elke overgang van concessie waar ooit nieuw materieel besteld is (Limburg, Groningen/Friesland) is het bestaand materieel overgegaan.
Ah, mijn opmerking was meer in de context van de bussen in het OV, niet zozeer de treinen, gezien daar niet echt veel aanbestedingsvrijheid in het net :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

YakuzA schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 10:42:
[...]

Ah, mijn opmerking was meer in de context van de bussen in het OV, niet zozeer de treinen, gezien daar niet echt veel aanbestedingsvrijheid in het net :)
Ok. Dan nog klopt de lengte van de concessie niet, veel concessies lopen 15 jaar, het gemiddelde van de huidige concessies is 11 jaar. Dat is al wat langer dan het verleden, toen was het gemiddelde 7 jaar, maar dat kwam ook doordat er toen veel concessies in opstartfase waren of kort liepen vanwege samenvoegingen.
En na 10 jaar mag je gerust een keer nieuwe bussen aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:36

Spotmatic

Ken sent me

Homeland schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 10:38:
[...]
Nog een groot nadeel, per gereden KM is het echt een stuk gevaarlijker dan een auto.
Er moet gewoon meer ingezet worden op 1-persoons voertuigen (geen motoren) waar je toch droog in zit. Lijkt mij geen raar voorstel gezien die grote sloepen tijdens de spits waar altijd maar 1 poppetje in zit, met heel veel lege zitplaatsen.

Anders gezegd: het spitsverkeer is nu hopeloos inefficiënt aangezien al die loze zitplaatsen in voertuigen grotendeels voor vrijetijdsdingen zijn bedoeld.

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Spotmatic schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 11:10:
[...]

Er moet gewoon meer ingezet worden op 1-persoons voertuigen (geen motoren) waar je toch droog in zit. Lijkt mij geen raar voorstel gezien die grote sloepen tijdens de spits waar altijd maar 1 poppetje in zit, met heel veel lege zitplaatsen.

Anders gezegd: het spitsverkeer is nu hopeloos inefficiënt aangezien al die loze zitplaatsen in voertuigen grotendeels voor vrijetijdsdingen zijn bedoeld.
Maar dan moet je wel naast elkaar gaan rijden wil het enig effect hebben en of dat nu zo veilig is betwijfel ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:56

polthemol

Moderator General Chat
stylezzz schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 07:31:
[...]

De topic merge brengt wat verwarring... ;)

Maar exact die mindset zorgt er dus voor dat men in den haag met andere plannen moet komen. In plaats van dat het 'normaal' is om een busje met kluslui het land door te sturen zal het 'normaal' moeten worden dat eerst lokaal gekeken word of er iemand beschikbaar is. Rekeningrijden kan hierbij een mogelijkheid zijn. Niet zoals het nu op tafel ligt, maar we hebben nog 7 jaar tot de invoering. (Of misschien langer ;) )
relatief eenvoudig aan te pakken: rekeningrijden. Per gereden kilometer betaal je.

Het grootste probleem wat we hebben qua bestendig en duurzaam aanpakken van mobiliteit is simpelweg dat de regerende partijen voor het gros hun achterban graag blijven pleasen met de auto, dat alles door de vrije markt opgelost moet worden (zie ov. en bv. de 'concurrentie' op het spoor) en dat alles een verdienmodel moet zijn. Verbied bv. SUV's, stel een maximum verbruik op voor een auto voor hij toegelaten mag worden er zijn echt heel veel zaken te verzinnen hoe je van de fossiele brandstoffen af kunt komen en misschien zelf nog wat grond vrij kunt maken.

Er is geen enkele visie of beleid erop, geen partij in de laatste regeringen die een groot project durft te benoemen met de visie 'over 10 jaar is DIT hoe wij naar ons werk gaan voor het gros van de mensen'.

Dus resteert het 'krabben in de marge', met wat electrische auto's, waarbij we grotendeels de status quo blijven behouden en het gewoon verder gaan is op een bizar inefficiënte manier qua resources (iedereen een auto, wat een beetje de huidige standaard is, is totaal inefficiënt, het gros van de auto's is maar minimaal in gebruik, maar ze verbruiken middelen en nemen plek in beslag).

Ook hier zie je dat we blijven struikelen over onmogelijkheden omdat we ons niet willen veranderen of aanpassen aan een nieuwe realiteit. Zaken als het herontwerpen van je stad zouden kunnen helpen, waarbij je auto's gewoon niet meer in het centrum toe staat (parkeren buiten de stad, vrijgekomen parkeerruimtes in de stad kun je gebruiken voor bv. meer groenvoorziening, zodat je ook nog wat extra koelte scoort om de warmtewerking van een stad tegen te gaan, meteen ontwijk je ook het inefficiënte gebruik van benzinemotors bij het langzaam rijden/starten-stoppen in een stad en is je stad in 1 klap fietsvriendelijker, met midner ongelukken). Zo zijn er heel veel wegen (pun intended :P )te bedenken, maar het zou al eens handig zijn als we het concept auto loslaten en vervoer meer behandelen om iemand of iets van plek A naar plek B te krijgen.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

mitsumark schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 00:40:
[...]

Dat lagere brandstofverbruik dan een ICE auto durf ik ook te betwijfelen, motoren zijn fors lichter en hebben een kleiner frontaal oppervlak, maar de Cw waarde is hoger en de ICE motor zelf is ook minder efficiënt.
Hoeveel benzineauto's rijden gemiddeld 1:20? Een motor doet dat vrij gemakkelijk. Zeker als je geen racer koopt en je niet gedraagt alsof je de volgende Rossi bent. Koop je geen motor maar een motorscooter, dan gaat dat al snel richting de 1:30. Spotgoedkoop rijden, minder uitstoot en files behoren voortaan tot het verleden.

Voor de winter moet je dan iets anders. Althans, bij sneeuw of ijzel is zo'n ding natuurlijk een minder goed alternatief. De rest van het jaar ben je een heleboel problemen armer.
Als iedereen motor gaat rijden zal de MRB wel omhoog gaan :+
Zelfde voor verzekering, wanneer er meer ongelukken gaan gebeuren (vanwege meer gereden kilometers).
De MRB zal gelijk blijven, want dat zijn ineens een heleboel tientjes per maand voor de Staatskas.
De verzekering zou iets kunnen stijgen als mensen zich op een motor net zo gaan gedragen als in de auto, ja. Dat wel. Men zou wat mij betreft de rijopleiding voor B moeten uitbreiden met een onderdeel Voertuigbeheersing, net als bij de motor. Eerst examen doen op dat onderdeel, en daarna pas lessen op de weg. Daar zal het niveau van de gemiddelde bestuurder fors van omhoog gaan, dat zul je zien.

Maar dat laatste is voer voor een andere discussie.
Maargoed, het comfort is natuurlijk ver te zoeken. Naast praktisch nut zijn dat de twee hoofdredenen om toch een auto te kopen.
Vaak is de motor dan ook erbij, niet in plaats van, en dan heb je dus dubbele vaste lasten.
Je kunt prima een motor naast de auto hebben. Dan houd je die auto voor privé doeleinden en je woon-werk doe je op de motor. Een motor eet nauwelijks brood in de vaste lasten dus dat is het argument niet.

En ja dan maar iets minder comfortabel. Willen we verandering of niet?

Dat kan dus op een andere manier dan Jetten nu doet
- Stop mensen te sponsoroen/subsidiëren die zelf een EV kunnen betalen
- Help Jan met de Pet naar een schoner alternatief (nieuwe sloopregeling voor oude diesels?)
- Promoot gebruik van een motor(scooter) ipv de auto. Fileprobleem meteen opgelost.
- Rekeningrijden kan, maar alleen in een gebied waar alternatieven zijn. Begin dus maar in de Randstad met rekeningrijden.
- Thuiswerken verplichten voor kantoorpersoneel. Onzin om daar elke dag voor te gaan rijden.

In de Randstad dring je dan mensen uit de auto, maar dat kan daar ook prima. In de rest van het land rijdt een groot deel van de forenzen op een motor(scooter) waardoor er geen files meer staan. De mensen die écht met de auto moeten (spullen vervoeren bijvoorbeeld) kunnen zonder files gewoon doorrijden en dat scheelt enorm in de uitstoot (het is gewoon een feit dat een auto die op constante snelheid kan doorrijden minder vervuilt dan een auto die telkens moet remmen en weer optrekken). Een subsidie om Jan met de Pet van zijn oudere dieseltje naar een jongere auto op benzine of liefst LPG (schoonste fossiele brandstof die we hebben) te helpen is goed om stappen te maken met en voor mensen die absoluut nog geen EV kunnen betalen. Je verlaagt dan in die groep (die toch vaak met oude(re) vervuilende(re) auto's rijden de uitstoot en zo kun je ook aan de onderkant de uitstoot behoorlijk verlagen.

Dus je kunt zoals Jetten alleen de bovenkant van de markt helpen terwijl de rest geen keuze heeft en in zijn oude diesel door blijft rijden waarmee aan de uitstoot weinig veranderd, of je gaat juist de onderkant helpen, waar je heel veel oude vervuilende auto's uit het verkeer kunt halen. Als je een verschil wil maken doe je dat 2e. Wil je je rijke vriendjes beschermen en de rest een dolk in de rug steken, dan doe je wat Jetten nu doet. Daarnaast moet sowieso ingezet worden op een OV dat overal in Nederland rijdt (elke stad, elk dorpje) en dat moet flink goedkoper worden dan het nu is, misschien zelfs gratis voor de laagste inkomens.

Wat dat OV betreft, nee natuurlijk heb je in bijvoorbeeld Amsterdam een intensievere dienstregeling nodig dan in Schubbekutteveen, maar het verhaal is nu dat je in Schubbekutteveen helemaal geen OV meer hebt en je dus afhankelijk bent van een auto. Als je die mensen in Schubbekutteveen hun auto wil afpakken, zorg dan dat je die mensen niet hun werk ook afpakt en ze tegelijk in een sociaal isolement zet met klimaat als smoesje.

[ Voor 38% gewijzigd door Destruction op 21-04-2023 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Destruction schreef op donderdag 20 april 2023 @ 23:27:
[...]

Laat ik het algemeen houden, mensen reageren al een paar keer op mij alsof ik hier over mijzelf praat. Maar dat is dus niet aan de orde, gelukkig niet.

Ook leg ik uit dat een motor onderaan de streep minder uitstoot heeft omdat bij motorfietsen voor elke gram uitstoot ook een gereden kilometer staat. Bij de auto ga je dat met al die files niet halen. Of we op deze manier oneindig door kunnen weet ik niet, wel is het algemeen bekend dat onze levens sowieso wél eindig zijn.

Het enige wat ik steeds heb gezegd (nadeel van deze topic merge, jij hebt mijn vorige posts waarschijnlijk nooit gezien) is dat dit proces zijn normale beloop moet hebben. Als je op deze manier gaat pushen zul je grote problemen veroorzaken. Als jij genoeg geld hebt om zelf een Tesla te kopen dan krijg jij als cadeau'tje van de overheid (omdat jij rijk genoeg bent) subsidies om die auto te kopen.
Ik heb het andere topic ook volledig gelezen en onderken de problemen die de snelle verandering met zich mee brengt, echter is er geen tijd om het rustiger aan te doen. 2030 moet de algemene uitstoot omlaag zijn naar 165Mton en in 2050 moet het onder de 20Mton zitten.
De manier waarop de politiek dit stuurt lijkt een beetje op de corona pandemie waarbij Hugo de Jonge op dinsdag aankondigde dat de GGD op vrijdag klaar zou staan om iedereen te testen. In zijn beleving was wachten totdat de GGD zelf verklaarde klaar te zijn voor grootschalig testen niet snel genoeg. Dan roep je publiekelijk maar wat om er druk op te zetten.
Verschillende steden verbannen bedrijfsauto's op diesel al per 2025 met het idee dat elk bedrijf in vijf jaar tijd zijn vervoersmiddelen afschrijft en verwisselt. Dat de kringloopwinkel of dierenambulance met hun gedoneerde busje dat niet doen is voor latere zorg.
Als de vuilnisman zijn oude dieseltje wil inruilen voor een jongere, schonere auto krijgt hij helemaal niks. Juist bij die doelgroep valt de meeste winst te behalen. Als die vuilnisman zijn oude diesel inruilt en je helpt hem bij het kopen van een jongere, schonere auto op benzine of bij voorkeur zelfs LPG (schoonste fossiele brandstof die we hebben) dan stoot die vuilnisman onderweg naar zijn werk fors minder uit dan hij nu doet. Dat willen we toch? Waarom helpen we die groep dan niet? Hij rijdt dan geen EV (want die is voor hem nog veel te duur) maar in het kader van klimaat ben je dan wel goed bezig geweest. En zodra er een EV komt die hij ook kan betalen, zal ook die vuilnisman uiteindelijk de stap gewoon maken.
We willen de spreekwoordelijke vuilnisman niet naar een EV, we willen dat de uitstoot van rommel significant daalt. Als heel NL in een EV nog voor te veel uitstoot zorgt dan is de conclusie dat persoonlijk gemotoriseerd vervoer geen gemeengoed meer wordt. De vuilnisman zal moeten fietsen, ik zal moeten fietsen en jij zal moeten fietsen. Het meenemen van materiaal zal je zorgvuldig moeten plannen want die bedrijfsbus met aanhanger is te duur om elke dag mee te nemen.
Een EV zorgde volgens TNO voor een reductie van 35% in 2014 (kan er een procentje naast zitten), dit betreft het complete plaatje van grondstofwinning voor materialen en energie tot de slijtage van banden en dergelijke. 35% reductie is niet voldoende als je streeft naar maximaal 20Mton in 2050
Gelukkig is de EV al wat schoner geworden, mede doordat stroomopwekking ook steeds schoner wordt, maar het is nog steeds niet voldoende om iedereen zijn persoonlijke vervoersmiddel te laten behouden EN je aan het klimaatakkoord te houden.

De reductie die het klimaatakkoord dicteert is niet alleen gericht op vervoer, dat is er slechts een onderdeel van. Onze politieke keuzes bepalen welk onderdeel meer of minder gaat inleveren ten opzichte van een ander. Als we Tata steel en 69 boeren uit kopen kunnen er 200.000 mensen in hun dieseltje blijven karren, beetje dat idee. >:)
Dan nog even kort over mijzelf, ik heb een oudere bestelauto op diesel. Ik rijdt niet zo heel veel, van mij had die auto ook prima op benzine of LPG mogen rijden. Maar helaas zijn ze uitsluitend te koop met diesel motoren. Als je een verdwaald exemplaar tegenkomt op benzine, mag zo'n ding ineens maar de helft trekken. Ik heb 2 aanhangers die ik regelmatig nodig heb (en nee, daar valt niet tegen te huren) dus ik moet daar rekening mee houden.
Voor bouwplaatsen zijn er nu al bezorgdiensten. Als projectontwikkelaar laat je alle materialen buiten de stad leveren waar een derde partij ze in opslag neemt en op afroep bij de bouwplaats aflevert. In plaats van twintig vrachtwagens die ieder een pallet komen leveren heb je dan een enkele vrachtwagen met 20 pallets. Voor jou misschien wat overkill, maar allicht komen er diensten beschikbaar die dit ook voor de kleine ondernemer mogelijk maken. Of je begint zo'n dienst voor collega's die geen bus meer kunnen betalen. :+
https://www.saan.nl/activiteiten/bouwlogistiek/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
polthemol schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 11:24:
[...]

relatief eenvoudig aan te pakken: rekeningrijden. Per gereden kilometer betaal je.

Het grootste probleem wat we hebben qua bestendig en duurzaam aanpakken van mobiliteit is simpelweg dat de regerende partijen voor het gros hun achterban graag blijven pleasen met de auto, dat alles door de vrije markt opgelost moet worden (zie ov. en bv. de 'concurrentie' op het spoor) en dat alles een verdienmodel moet zijn. Verbied bv. SUV's, stel een maximum verbruik op voor een auto voor hij toegelaten mag worden er zijn echt heel veel zaken te verzinnen hoe je van de fossiele brandstoffen af kunt komen en misschien zelf nog wat grond vrij kunt maken.

Er is geen enkele visie of beleid erop, geen partij in de laatste regeringen die een groot project durft te benoemen met de visie 'over 10 jaar is DIT hoe wij naar ons werk gaan voor het gros van de mensen'.

Dus resteert het 'krabben in de marge', met wat electrische auto's, waarbij we grotendeels de status quo blijven behouden en het gewoon verder gaan is op een bizar inefficiënte manier qua resources (iedereen een auto, wat een beetje de huidige standaard is, is totaal inefficiënt, het gros van de auto's is maar minimaal in gebruik, maar ze verbruiken middelen en nemen plek in beslag).

Ook hier zie je dat we blijven struikelen over onmogelijkheden omdat we ons niet willen veranderen of aanpassen aan een nieuwe realiteit. Zaken als het herontwerpen van je stad zouden kunnen helpen, waarbij je auto's gewoon niet meer in het centrum toe staat (parkeren buiten de stad, vrijgekomen parkeerruimtes in de stad kun je gebruiken voor bv. meer groenvoorziening, zodat je ook nog wat extra koelte scoort om de warmtewerking van een stad tegen te gaan, meteen ontwijk je ook het inefficiënte gebruik van benzinemotors bij het langzaam rijden/starten-stoppen in een stad en is je stad in 1 klap fietsvriendelijker, met midner ongelukken). Zo zijn er heel veel wegen (pun intended :P )te bedenken, maar het zou al eens handig zijn als we het concept auto loslaten en vervoer meer behandelen om iemand of iets van plek A naar plek B te krijgen.
Dat is precies wat hier lokaal in tilburg gaande is. Sinds deze week is er 1 straat afgesloten voor autoverkeer als onderdeel van de herinrichting van de zogenaamde 'cityring'. Doel is het autoverkeer uit de binnenstad te krijgen en ze voortaan via de ringbanen te laten rijden. Je wil niet weten wat een ellende dat er vervolgens op de social media terecht komt.... Hoe moet tante corrie nu naar tante truus aan de andere kant van het centrum? Voorheen was dat 10 minuten met de auto.... Nu moeten ze misschien wel 20 minuten rijden. Persoonlijke drama's alom.... Maar niemand zal op de gedachte komen om die auto te laten staan en de fiets of de benenwagen te pakken lijkt wel. En dan heb je het over hemelsbrede afstanden van niks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:36

Spotmatic

Ken sent me

Frame164 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 11:21:
[...]
Maar dan moet je wel naast elkaar gaan rijden wil het enig effect hebben en of dat nu zo veilig is betwijfel ik.
Het gaat mij er om dat 1-persoons voertuigen veel minder energie nodig hebben om vooruit te komen. En kleine dingen zijn vast ook simpeler en sneller op te laden. Autoliefhebbers zullen er van gruwen, maar je komt niet op doordeweekse dagen op de snelweg staan uit liefhebberij.

Geen idee of het minder veilig is. Wel gaat het om veel minder massa waarmee je schade kunt veroorzaken. Er is vast wat af te spreken dat tijd X tot tijd Y voertuigen > XXX kilo alleen op die strook mogen, en al het zware verkeer op een andere strook. Omdenken! ;)

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
[...]

I.p.v. kilometerheffing per voertuig, zou er een heffing per lege stoel moeten komen. Als elke lege stoel 10 cent per km kost wordt carpoolen opeens heel aantrekkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

Homeland schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 10:38:
[...]
Dat is gelukkig een keuze die de bestuurder zelf kan maken, en er grotendeels ook controle over heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Kwaliteit OV: kip/ei
25 jaar geleden hield de verloskundige spreekuur in diverse kruisgebouwen, verdeeld over een vijftal dorpjes. De aankomende moeders kwamen op de fiets. Nu heeft de verloskundige één praktijkruimte in de grootste conglomeratie en komt iedereen met de auto. Kosten gaan voor de baten: investeer in OV.

Helikopter-ouders
Uitwedstrijden bij jeugdhockey: vaak meegemaakt dat er geen rijschema was. Is niet nodig: alle ouders rijden met eigen auto hun kind door de provincie elke zaterdag. Kennelijk is autorijden nog te goedkoop.

Infrastructureel beleid
Er wordt een nieuwe ontsluitingsweg voor Volendam naar Purmerend-Snelweg A7 aangelegd. Halverwege komt er nu een centrum met Benzinepomp, Spar, Starbucks en Burger King. Direct aan de N-weg en kilometers buiten bebouwde kom. Dit kan alleen leiden tot meer autokilometers. Stem op progressieve partijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
RemcoDelft schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 12:09:
[...]

I.p.v. kilometerheffing per voertuig, zou er een heffing per lege stoel moeten komen. Als elke lege stoel 10 cent per km kost wordt carpoolen opeens heel aantrekkelijk.
Verwijder ik een aantal stoelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

[...]

Dan zou je dus een forens auto/voertuig hebben (per volwasse?!), en een auto om met heel de fam naar verjaardagen te gaan. Lijkt mij niet de meest duurzame oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

jadjong schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 11:50:
[...]
[...]

We willen de spreekwoordelijke vuilnisman niet naar een EV, we willen dat de uitstoot van rommel significant daalt. Als heel NL in een EV nog voor te veel uitstoot zorgt dan is de conclusie dat persoonlijk gemotoriseerd vervoer geen gemeengoed meer wordt. De vuilnisman zal moeten fietsen, ik zal moeten fietsen en jij zal moeten fietsen. Het meenemen van materiaal zal je zorgvuldig moeten plannen want die bedrijfsbus met aanhanger is te duur om elke dag mee te nemen.
Een EV zorgde volgens TNO voor een reductie van 35% in 2014 (kan er een procentje naast zitten), dit betreft het complete plaatje van grondstofwinning voor materialen en energie tot de slijtage van banden en dergelijke. 35% reductie is niet voldoende als je streeft naar maximaal 20Mton in 2050
Gelukkig is de EV al wat schoner geworden, mede doordat stroomopwekking ook steeds schoner wordt, maar het is nog steeds niet voldoende om iedereen zijn persoonlijke vervoersmiddel te laten behouden EN je aan het klimaatakkoord te houden.
Dat is ook mijn gevoel al jaren. We doen net of we met ICE -> EV gewoon hetzelfde kunnen blijven doen als nu (frequentie van verplaatsingen)... Dat lijkt me niet. Sterker nog, dat omaatje met haar benzine C1 die 5k per jaar doet is alsnog veel beter bezig dan die consultant in zijn Tesla die 40k per jaar doet...

We zullen moeten minderen..
Pagina: 1 ... 7 ... 42 Laatste

Let op:
Het onderwerp van het topic is de toekomst van mobiliteit tegen het licht van de klimaatproblematiek. Posts die dit onderwerp niet kunnen volgen zullen naar de trashcan worden verplaatst.

De vele offtopic zijstappen over rijgedrag, hyperspecifieke N=1-discussies, diepte over specifieke auto's of het ontstaan van bepaalde auto's voegen niets toe aan het onderwerp en horen hier niet thuis.