Dan geef ik toch met alle plezier die paar belastingcenten extra uit aan een fatsoenlijk fietsnetwerk. Schrik me altijd kapot als ik ergens op doorgaande 90km/h weg in belgie een verdwaalde fietser tegenkom. Stiekem heb ik zelfs medelijden met hem.....Verwijderd schreef op maandag 12 juni 2023 @ 22:09:
[...]
Zelfs de duurste fietsinfra betaalt zichzelf terug. In BE zijn veel fietspaden ook gewoon een streepje verf, dat kost niets. En tenslotte zijn er ook veel gedeelde wegen, waar de fietsinfra dus ook niets extra kost.
Nou inderdaad. Het is langzaam maar gestaag steeds veiliger geworden voor fetsers in Nederland in de afgelopen decennia. Terwijl tegelijk de drukte enorm is toegenomen (CBS): 1975 3 mio, nu bijna 10 mio auto's. Waar je vroeger veel meer gemengde wegen had (Delense weg, Gld schiet me te binnenstylezzz schreef op maandag 12 juni 2023 @ 22:19:
Dan geef ik toch met alle plezier die paar belastingcenten extra uit aan een fatsoenlijk fietsnetwerk. Schrik me altijd kapot als ik ergens op doorgaande 90km/h weg in belgie een verdwaalde fietser tegenkom. Stiekem heb ik zelfs medelijden met hem.....

Ik loop nog steeds wel te mopperen over al die auto's in b.v. de avondspits en het kabaal waar je in moet fietsen. Maar amai wat zijn we als fietsers goed af in vgl. tot andere landen, laat staan andere continenten.
En mopperen op de anderen hoort er gewoon bij als verkeersdeelnemer
Maar dat duurt decennia en vraagt dus een lange-termijn visie.
| | | · | | · | | · | | · | | | : | | |·| |·| |·| |·|
Inderdaad. Achter elke uitlaatpijp zag je die blauwe walm, het was heel normaal om langs auto's te fietsen en de geur van benzine te ruiken. Ik weet niet of het de katalysator of de loodvrije benzine was, maar dat is toch flink verbeterd. Als je ergens een fietsstrook had was je al blij, een gescheiden fietspad was best uitzonderlijk.Valorian schreef op maandag 12 juni 2023 @ 20:02:
Grappig is dat het natuurlijk een geleidelijk proces over de jaren is. Maar soms rij ik bijvoorbeeld achter een oude (lees 30+) jaar oud busje of achter toch nog wat verdwaalde puch'jes en dan realiseer ik mij: deze lucht nu die ineens 'opvalt' was dus hoe toen ik 10 jaar was de hele stad 'ademde' qua verkeer
Maar toch fietsten mensen meer dan nu. Gevoelsmatig zeker, en de cijfers vertellen hetzelfde verhaal.
Zelfs met de goudgerande fietsinfrastructuur en de algemene beschikbaarheid van electrische fietsen is het vrij uitzonderlijk als iemand vertelt dat ze geen auto hebben, of dat ze op vakantie gaan met de fiets. Terwijl dat vroeger (+/- 30 jaar geleden) helemaal niet uitzonderlijk was.
Ik ben nog niet zo ver als @psychodude die de negatieve prikkels op autorijden wil vergroten, maar het is wel duidelijk dat alle positieve stimulansen nauwelijks effect hebben.
30.000 woningen erbij in Rotterdam in de waaier “Alexander - Zuidplein”…
Lijkt me een prima ontwikkeling gezien de woningnood.
75% van de reactie op Feestboek:
“Waar gaan al die mensen hun auto laten, ik kan nu al niet parkeren”.
Wat mij betreft tijd voor een 1-auto-politiek als je in de stad woont. Twee of drie auto’s is compleet onnodig als je hier woont.
On-topic
Auto staat hier nu sinds woensdag stil. Toen ben ik ermee naar mijn werk geweest. Donderdag vrij, vrijdag thuiswerkdag en boodschappen gingen met de Picnic dit weekend. Vriendin had wel weekenddienst maar die doet alles met de fiets. Morgen rijdt hij ook nog niet, dinsdag pas weer. Bij een volgende ga ik toch echt aan een deel-auto denken….
Wat mij betreft tijd voor een 1-auto-politiek als je in de stad woont. Twee of drie auto’s is compleet onnodig als je hier woont.
On-topic
Auto staat hier nu sinds woensdag stil. Toen ben ik ermee naar mijn werk geweest. Donderdag vrij, vrijdag thuiswerkdag en boodschappen gingen met de Picnic dit weekend. Vriendin had wel weekenddienst maar die doet alles met de fiets. Morgen rijdt hij ook nog niet, dinsdag pas weer. Bij een volgende ga ik toch echt aan een deel-auto denken….
[ Voor 32% gewijzigd door FreakNL op 18-06-2023 22:33 ]
Of op formaat selecteren. Kan je kiezen tussen 1 grote auto of 2 kleine...FreakNL schreef op zondag 18 juni 2023 @ 21:12:
30.000 woningen erbij in Rotterdam in de waaier “Alexander - Zuidplein”…
Zeker, een factor zal de toegenomen drukte in steden zijn. Hoewel de infrastructuur beter is, en er minder conflictmomenten in het wegennetwerk zitten zijn de conflicten niet weg. Agressie en haast in het verkeer lijkt toegenomen te zijn en derhalve kan het gevoel van onveiligheid zeker groter zijn geworden.CVTTPD2DQ schreef op maandag 12 juni 2023 @ 23:21:
[...]
Maar toch fietsten mensen meer dan nu. Gevoelsmatig zeker, en de cijfers vertellen hetzelfde verhaal.
Zelfs met de goudgerande fietsinfrastructuur en de algemene beschikbaarheid van electrische fietsen is het vrij uitzonderlijk als iemand vertelt dat ze geen auto hebben, of dat ze op vakantie gaan met de fiets. Terwijl dat vroeger (+/- 30 jaar geleden) helemaal niet uitzonderlijk was.
Het is geen uitzondering als je opgefokt/gehaaste automobilisten tegenkomt op de fiets. In essentie kan je stellen dat fietsstraten (voorbeeld) een verbetering van de infrastructuur zijn maar zonder wettelijk kader, en dus zonder handhaving en met dezelfde automobilisten op de weg schiet je geen meter op.
En in veel zie je de automindset nog steeds inderdaad. Nu ben ik de laatste die toegeeft dat het OV er niet beter op is geworden sinds Corona ( en daarvoor werd het er ook niet altijd beter op maar was de basis voor mij prima ) maar meer autoverkeer is vrijwel zeker niet de weg voorwaarts.
Verwijderd
In dit Tweakers-artikel en de reacties erop is er toch ook weinig optimisme over een hyperloop, vooral wegens de hoge kosten.
Wat bedoel je hier precies mee? Fietsen mensen volgens jou (en de cijfers) minder km's dan vroeger? Of leggen ze van al hun km's er relatief gezien minder af met de fiets dan vroeger? Ik kan mij voorstellen dat mensen (met de groei van welvaart) sowieso veel meer tripjes maken en grotere afstanden afleggen dan voorheen. Dan is het logisch dat het 'aandeel fietsen' omlaag gaat. Maar ik betwijfel of mensen nu absoluut gezien ook echt minder zijn gaan fietsen (dus in fiets-uren of fiets-km's). Heb je daar cijfers bij? Is overigens een gevoelskwestie hoor, ik trek jou visie niet per se in twijfel maar ben wel benieuwd naar de data!CVTTPD2DQ schreef op maandag 12 juni 2023 @ 23:21:
[...]
Als je de cijfers van het KIM erbij pakt (op het moment kan ik de link niet zoeken) zie je dat het totaal aantal fietskm in Nederland gelijk blijft over de decennia, terwijl de bevolking natuurlijk enigzins is gegroeid.Valorian schreef op maandag 19 juni 2023 @ 09:36:
. Maar ik betwijfel of mensen nu absoluut gezien ook echt minder zijn gaan fietsen (dus in fiets-uren of fiets-km's). Heb je daar cijfers bij? Is overigens een gevoelskwestie hoor, ik trek jou visie niet per se in twijfel maar ben wel benieuwd naar de data!
Autokilometers zie je veel sterker toenemen (en dan stagneren). Passagierskilometers nemen sterk af.
De beschikbaarheid van een privé-auto lijkt de bepalende factor voor de keuze van vervoersmodaliteit te zijn, en niet de infrastructuur of andere randvoorwaarden.
Werelddominantie EU op gebied van accu’s is vrijwel uitgesloten, klimaatdoelen in gevaar
Problematisch is dat accu's niet alleen worden gebruikt voor auto's, maar ook voor energieopslag waar men op wil zitten.
Het probleem met grondstoffen is tevens dat deze bepaald worden door de beschikbaarheid en de verwerkingskosten. Als er te weinig grondstoffen beschikbaar zijn moet of de productie kunstmatig laag gehouden worden of de prijs gaat omhoog om een market clearing effect te bereiken. Echter dat laatste zorgt er juist weer voor dat eindproducten zoals elektrische auto's niet meer kunnen concurreren met auto's uit bijvoorbeeld de VS of China.
Het gedrag van grondstofprijzen is een valkuil die imho vaker terugkomt bij plannen omtrent verduurzaming, aangezien dat niet zozeer te maken heeft met marktwerking, als meer met het veiligstellen van de bron van grondstof zelf qua aanvoer. En dat is vaak meer geopolitiek dan een kwestie van marktwerking met veel aanbieders en vragers.
De vraag is natuurlijk wel hoe de resulterende markt zich zal gedragen. Zowel de VS als China kunnen zowel hun overtollige fossiele brandstof auto's dumpen in Europa alsmede en/of Europese autofabrikanten uit de markt te drukken met goedkopere elektrische auto's. Waarbij het er ook aan ligt hoeveel prioriteit men geeft aan de verduurzaming van de eigen thuismarkt.
De Europese Commissie presenteerde in 2018 nog een plan om de accumarkt te domineren, maar die is met 76 procent grotendeels in handen van China. In het ergste geval haalt de EU de klimaatdoelen van 2035 niet.
Een groot obstakel voor de EU is de toegang tot grondstoffen. De EU importeert de noodzakelijke grondstoffen – lithium, kobalt, natuurlijk grafiet en mangaan – uit landen waarmee ze geen handelsovereenkomsten heeft, zoals China, Australië, Zuid-Afrika en Democratische Republiek Congo. Van handelsvoordelen is daardoor geen sprake. Weliswaar heeft Europa zelf meerdere mijnbouwreserves, maar grondstoffen kunnen pas minimaal twaalf jaar na de ontdekking ervan worden gebruikt voor productie: te laat.
De EU wil in 2035 helemaal stoppen met de verkoop van benzine- en dieselauto’s en blijft daardoor inzetten op de productie van batterijen. De Europese Rekenkamer weet alleen niet of dat doel haalbaar is, mede door een gebrek aan concrete doelstellingen van de EU. Kan de Eu niet aan de vraag naar batterijen voldoen, dan leidt dat in het ergste geval tot uitstel van het verbod op de verkoop van verbrandingsmotoren in 2035. De Europese klimaatdoelen worden dan mogelijk onhaalbaar.
Dat zal denk ik niet als een verrassing komen, de positie van de EU was op het gebied van grondstoffen natuurlijk al niet sterk. Niet om z'n minst omdat door globalisering supply chains zijn verplaatst naar China en de rest van Azië en daarmee ook de grondstofstromen.Europese afhankelijkheid van accu’s en elektrische auto’s buiten de EU is een ander risico. Dat zou negatieve gevolgen hebben voor de auto-industrie en werkgelegenheid binnen de EU. De ERK spreekt van „de potentiële worstcasescenario’s”, zonder uit te leggen hoe aannemelijk de uitkomst van deze scenario’s is.
Problematisch is dat accu's niet alleen worden gebruikt voor auto's, maar ook voor energieopslag waar men op wil zitten.
Het probleem met grondstoffen is tevens dat deze bepaald worden door de beschikbaarheid en de verwerkingskosten. Als er te weinig grondstoffen beschikbaar zijn moet of de productie kunstmatig laag gehouden worden of de prijs gaat omhoog om een market clearing effect te bereiken. Echter dat laatste zorgt er juist weer voor dat eindproducten zoals elektrische auto's niet meer kunnen concurreren met auto's uit bijvoorbeeld de VS of China.
Het gedrag van grondstofprijzen is een valkuil die imho vaker terugkomt bij plannen omtrent verduurzaming, aangezien dat niet zozeer te maken heeft met marktwerking, als meer met het veiligstellen van de bron van grondstof zelf qua aanvoer. En dat is vaak meer geopolitiek dan een kwestie van marktwerking met veel aanbieders en vragers.
De vraag is natuurlijk wel hoe de resulterende markt zich zal gedragen. Zowel de VS als China kunnen zowel hun overtollige fossiele brandstof auto's dumpen in Europa alsmede en/of Europese autofabrikanten uit de markt te drukken met goedkopere elektrische auto's. Waarbij het er ook aan ligt hoeveel prioriteit men geeft aan de verduurzaming van de eigen thuismarkt.
"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert
Verwijderd
Goede vriendjes met China proberen blijven dusdefiant schreef op maandag 19 juni 2023 @ 18:35:
Werelddominantie EU op gebied van accu’s is vrijwel uitgesloten, klimaatdoelen in gevaar
[...]
[...]
[...]
[...]
Dat zal denk ik niet als een verrassing komen, de positie van de EU was op het gebied van grondstoffen natuurlijk al niet sterk. Niet om z'n minst omdat door globalisering supply chains zijn verplaatst naar China en de rest van Azië en daarmee ook de grondstofstromen.
Ik heb (ruwe) berekeningen gezien over de hoeveelheid materiaal die nodig zouden zijn voor grootschalige energieopslag in batterijen. Dat zag er nogal rampzalig uit, en het zou helemaal vreemd zijn als we daarvoor het (niet schaarse, maar kostbaar om te extraheren) Lithium zouden inzetten. Compacte, lichtgewicht batterijen moeten worden gereserveerd voor toepassingen waar die kwaliteiten allesbepalend zijn. Zoals inderdaad voertuigen.defiant schreef op maandag 19 juni 2023 @ 18:35:
Verder heeft iemand het al eens samengevat: Electrische Auto's zijn vooral het reddingsplan voor de auto-industrie, niet het klimaat (en zeker niet Europa). We zijn Gekke Henkie die de industrie van China gul subsidieert.
Lithium is helemaal niet schaars:
https://twitter.com/AukeHoekstra/status/1620549831927406592
*knip*, die nabrander is niet nodig.
https://twitter.com/AukeHoekstra/status/1620549831927406592
*knip*, die nabrander is niet nodig.
[ Voor 23% gewijzigd door NMH op 20-06-2023 08:14 ]
Dat zeg ik. Je moet alleen behoorlijk wat pekel verwerken om 'pure' lithium over te houden. Lithium 'mijnbouw' is daarom niet te vergelijken met een kolenmijn. Het is echt veel extensiever.Wozmro schreef op maandag 19 juni 2023 @ 23:41:
Lithium is helemaal niet schaars:
Persoonlijk kan ik niet wachten tot alle verbrandingsmotoren uit het straatbeeld verdwenen zijn.CVTTPD2DQ schreef op maandag 19 juni 2023 @ 21:40:
Verder heeft iemand het al eens samengevat: Electrische Auto's zijn vooral het reddingsplan voor de auto-industrie,
Twee smarts die je overdwars kunt en bovendien, overdwars mag parkeren? Het eerstvolgende kleinetje, een Up of 500, is namelijk vanuit parkeerperspectief een fullsize auto. Zeker in verhouding tot Nederlandse parkeerplekken, waar je met een middenklasser vaak al behoorlijk krap staat. Laat staan een grote auto.Amphiebietje schreef op zondag 18 juni 2023 @ 21:14:
[...]
Of op formaat selecteren. Kan je kiezen tussen 1 grote auto of 2 kleine...
Ik zie daarin eerder de verantwoording dat een fatsoenlijke parkeerregeling er in voorziet dat de kosten voor extra auto's voor de deur exponentieel toenemen. Zeker wanneer er per woning met 0.x auto aan parkeerruimte wordt gerekend, zou men het best wel mogen merken wanneer er 2.0 of 3.0 parkeerplekken worden geclaimd.
Verwijderd
In een diverse stad blijkt het zowaar nog moeilijker om tot een duurzame modal shift te komen.
Waarover gaat onderstaand artikel? Over Good Move, een Brussels plan waarbij gestreefd wordt naar meer veiligheid, leefbaarheid, gezondheid en klimaatvriendelijke mobiliteit.
Na eerder gewelddadig protest zijn de gemoederen blijkbaar nog steeds niet bedaard. De gemiddelde Belg vind ik al autoverslaafd, maar in sommige regio's en wijken doet men er nog een flinke schep bovenop:
Vanaf 21:56 een Brusselse komiek over Good Move:
Waarover gaat onderstaand artikel? Over Good Move, een Brussels plan waarbij gestreefd wordt naar meer veiligheid, leefbaarheid, gezondheid en klimaatvriendelijke mobiliteit.
Na eerder gewelddadig protest zijn de gemoederen blijkbaar nog steeds niet bedaard. De gemiddelde Belg vind ik al autoverslaafd, maar in sommige regio's en wijken doet men er nog een flinke schep bovenop:
Uit verschillende getuigenissen blijkt ook dat de verbale en fysieke agressie naar mensen op de fiets hoge toppen scheert. Nee, Brussel is nog lang geen Amsterdam...We zijn zondag 25 juni en net zoals vele andere buurtbewoners ben ik als Schaarbekenaar uitgenodigd op de derde en laatste participatieraad over de toekomst van het circulatieplan Good Move in de Berenkuilwijk. Normaal gezien ben ik op zulke gelegenheden de eerste persoon om op de meest spectaculaire manier weg te duiken wanneer er een notulist wordt gezocht. Maar omdat wegens uitzonderlijke omstandigheden – die zo meteen duidelijk worden – niemand een verslag heeft kunnen maken van deze vergadering, doe ik toch graag een bescheiden poging.
Kwartier 1
De twee extern ingehuurde moderatoren – die niets met de wijk te maken hebben en vanuit alle neutraliteit en professionaliteit het debat op gang moeten brengen – heten iedereen welkom en stellen voor om te beginnen met een namenrondje. Nog voordat ze uitgesproken zijn, eist de man links van mij het woord. Ik ken hem. Het is een jonge papa die ik al sinds jaar en dag tegenkom in de wijk en met wie ik altijd een fijne connectie heb. Hij verbiedt de moderatoren om de vergadering te starten nog vooraleer de hele zaal zijn volledige vijfpuntentheorie helemaal heeft aangehoord over waarom Good Move de vuilbak in moet. Zijn monoloog duurt een kwartier lang en herhaaldelijke pogingen van de moderatoren om de man tot inziens te brengen dat de vergadering zo niet kan starten, stuitten op boegeroep van zijn achterban. Wanneer de moderatoren zeggen dat het onaanvaardbaar is om te roepen, begint de helft van de zaal te roepen. De man rechts van mij, ook een buurtbewoner met wie ik een goede band heb, steekt zijn hand op om het woord te vragen. Hij zal het nooit krijgen.
Kwartier 2
De vergadering mag van de boeroepers niet starten omdat ze eisen dat de man rechts van mij de zaal eerst verlaat. Hij heeft nog steeds geen kans gekregen om zelfs één woord te zeggen, maar dat maakt de roepers niets uit: hij is een venijnige lobbyist die betaald wordt door politici om deze wijk – waar hij zelf niet eens woont – kapot te maken. Wanneer andere buren proberen duidelijk te maken dat deze man wel degelijk in de wijk woont en als buurtbewoner alleen maar naar minder verkeersdoden streeft, krijgen zij op hun beurt de volle laag. De twee moderatoren krijgen er geen woord meer tussen en aanschouwen het tafereel vol ongeloof. Na een halfuur gebrul en geroep, zonder enig vooruitzicht op iets wat nog maar op een vergadering zou kunnen lijken, stapt een oudere vrouw terneergeslagen naar de moderatoren toe. Met bedeesde stem zegt dat ze deze scheldtirades niet meer aankan. En terwijl ze met tranen in de ogen naar huis vertrekt, beginnen de boeroepers in koor te juichen en te applaudisseren als overwinnaars. Ik sta perplex.
Kwartier 3
Een vrouw uit de wijk vraagt het woord. Na een tiental onderbrekingen van de boeroepers lukt het haar eindelijk om twee volzinnen uit te spreken. In die twee zinnen getuigt ze moedig over het feit dat haar jonge kindjes elke dag moeten aanhoren hoe hun mama op de fiets wordt uitgescholden voor hoer of slet, gewoon omdat ze haar plek op het fietspad inneemt. De mannen en vrouwen naast mij lachen haar uit in haar gezicht. Na herhaaldelijke pogingen van de twee moderatoren om de boeroepers tot kalmte aan te manen, verheft een van hen voor de eerste keer haar stem. Ze eist stilte van alle aanwezigen om de vergadering eindelijk te kunnen starten. De luidste boeroeper van de zaal brult haar toe dat ze eens moet stoppen met op hem roepen. Een beetje respect voor hem zou wel op z’n plaats zijn. Ik sta met verstomming geslagen. Gebeurt dit werkelijk echt?
Kwartier 4
Een vrouw die haar gsm tegen de borst gedrukt houdt, wordt ervan beschuldigd dat ze de heisa stiekem filmt. Verschillende buren stormen op haar af en even vrees ik voor fysiek geweld. Willekeurige buren die tot dan toe al een uur lang muisstil en verbolgen op hun stoel zaten zonder één woord te zeggen, worden uitgemaakt voor agressieve bobo’s die de echte wijkbewoners niet eens kunnen laten uitspreken. En hoewel ik sommigen van hen maar al te graag een hart onder de riem zou steken door hen een simpele schouderklop te geven, doe ik helemaal niets. De angst om zelf het volgende mikpunt te worden is groter dan de moed om een bron van troost te zijn. Mijn opluchting is dan ook groot wanneer de twee uitgeputte moderatoren het uiteindelijk voor bekeken houden. De vergadering die nooit van start is gegaan, wordt na een uur en tien minuten opgeschort.
METAFOOR
Voor al wie er niet bij was, wou ik dat ik een metafoor kon vinden om de teneur van deze bijeenkomst over te brengen. Maar zelfs de meest intense kleuterklas zou niet half kunnen tippen aan hoe kinderachtig sommige volwassen mensen zich gedroegen. En het zou minstens even kinderachtig van mij zijn om alle anti-goodmovers nu met deze groep roepers te vereenzelvigen. Ongetwijfeld is er ook een deel van hen dat wel bereid is om in dialoog te gaan en om – ondanks het geloof in eigen standpunt – te proberen luisteren naar andere stemmen. Dat laatste is trouwens de reden waarom ik zo graag naar deze vergadering wilde komen. Ik weet immers hoe moeilijk ik het vind – zelfs als volwassene – om te luisteren naar mensen met wie ik het niet eens ben. Een participatieraad zou een belangrijke oefening voor mij zijn om mijn vooroordelen over andersdenkenden aan de kant te zetten en om een open gesprek proberen aan te gaan over ieder zijn noden en bezorgdheden. Maar niets van dat alles is gelukt. Tot mijn grote spijt ben ik in plaats van met een minder gepolariseerd beeld, juist met een heel clichébevestigend en vooral sombere gedachtegang weer naar huis gegaan.
Plots stelde ik mij de vraag of ik hier eigenlijk nog wel wil wonen. En dan heb ik het nog niet eens over de verkeersagressie – want dit gaat niet over pro of anti Good Move, daar heeft het al lang niets meer mee te maken. Dit gaat over agressie tout court. Agressie die mij weerhoudt om deze stad nog graag te kunnen zien. En als je niet meer durft te fietsen, dan heb je nog de metro of de tram. Maar als je niet meer durft lief te hebben, dan is er geen alternatief.
Dan is het op.
Vanaf 21:56 een Brusselse komiek over Good Move:
Even ter duiding, Schaarbeek in Brussel is vergelijkbaar met de Schilderswijk in Den Haag; een wijk met lage inkomens en andere afkomst in een stad die nog veel grotere sociaal-economische verschillen kent dan we in Nederland gewend zijn. Prima openbaar vervoer, trouwens.Verwijderd schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 16:46:
Uit verschillende getuigenissen blijkt ook dat de verbale en fysieke agressie naar mensen op de fiets hoge toppen scheert. Nee, Brussel is nog lang geen Amsterdam...
Ik kan me voorstellen dat de gemoedens wat sneller verhit raken als men het gevoel heeft dat er beslissingen over hen worden genomen, in plaats van met hen.
Verder stel ik me bij de typsiche autoverslaafde Belg toch eerder een bewoner van zo'n mooi lintdorp ergens tussen Turnhout en Antwerpen voor.
Verwijderd
Maar in eerste instantie ging het over een proefproject (zie filmpje) en het inspraakmoment verliep ook niet bepaald beschaafd... Nadat men de helft afgebroken had werd het plan deels teruggedraaid.CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 19:01:
[...]
Ik kan me voorstellen dat de gemoedens wat sneller verhit raken als men het gevoel heeft dat er beslissingen over hen worden genomen, in plaats van met hen.
Ik bedoelde eerder dat de auto (als statussymbool) voor bepaalde inkomenscategorieën en culturen nog een stuk belangrijker is dan gemiddeld (zie bvb. sommige bruiloften en auto's die bij wijze van spreken duurder zijn dan hun huis).Verder stel ik me bij de typsiche autoverslaafde Belg toch eerder een bewoner van zo'n mooi lintdorp ergens tussen Turnhout en Antwerpen voor.
[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 27-06-2023 19:38 ]
Voor sommigen/veel mensen is een auto veel meer dan alleen een vervoersmiddel. En naast statussymbool zijn er nog tal van andere emoties en persoonlijke overwegingen die niet direct iets te maken hebben anders dan van A naar B rijden op tijdstip X. En dat maakt dat andere vormen van vervoer op verschillende aspecten moet concurreren. En daarmee eigenlijk kansloos zijn. Dat zien echter veel mensen niet in. Denk maar aan de concurrentie op status tussen een dikke AMG en een bus van 'De Lijn'. Dan moet die eerste wel heel duur zijn om te rijden en die laatste 'gratis' om mensen in beweging (Verwijderd schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 19:30:
[...]...Ik bedoelde eerder dat de auto (als statussymbool) voor bepaalde inkomenscategorieën en culturen nog een stuk belangrijker is dan gemiddeld (zie bvb. sommige bruiloften en auto's die bij wijze van spreken duurder zijn dan hun huis).
Naar ik begrijp eenzelfde actie als in Amsterdam met dito verkeerschaos?Verwijderd schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 19:30:
[...]
Maar in eerste instantie ging het over een proefproject (zie filmpje) en het inspraakmoment verliep ook niet bepaald beschaafd... Nadat men de helft afgebroken had werd het plan deels teruggedraaid.
[...]
Ik bedoelde eerder dat de auto (als statussymbool) voor bepaalde inkomenscategorieën en culturen nog een stuk belangrijker is dan gemiddeld (zie bvb. sommige bruiloften en auto's die bij wijze van spreken duurder zijn dan hun huis).
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Verwijderd
Idem voor vlees, vliegen, kledij,... De wereld gaat ten onder aan statusangst*, dus is het nodig om alle externe kosten te internaliseren. Met die AMG mag je trouwens ook 'slechts' 100 of 120 op de snelweg, men zou ze moeten limiteren op die snelheid, dan is die ws. al een stuk minder coolRoenie schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 10:20:
[...]
Voor sommigen/veel mensen is een auto veel meer dan alleen een vervoersmiddel. En naast statussymbool zijn er nog tal van andere emoties en persoonlijke overwegingen die niet direct iets te maken hebben anders dan van A naar B rijden op tijdstip X. En dat maakt dat andere vormen van vervoer op verschillende aspecten moet concurreren. En daarmee eigenlijk kansloos zijn. Dat zien echter veel mensen niet in. Denk maar aan de concurrentie op status tussen een dikke AMG en een bus van 'De Lijn'. Dan moet die eerste wel heel duur zijn om te rijden en die laatste 'gratis' om mensen in beweging () te krijgen.
*
In Statusangst schrijft Alain de Botton over een belangrijk negatief aspect van de hedendaagse samenleving: het gevoel minderwaardig te zijn. Mensen vergelijken zich voortdurend met anderen. Dat naar elkaar kijken gebeurt automatisch en is de oorzaak van angst, nijd en afgunst. Volgens de Botton krijgen we dit onbehagelijke angstgevoel wanneer er niet kan voldaan worden aan het ideaal van succes dat de maatschappij ons oplegt. Statusangst treedt op als de buurman een grotere auto heeft of wanneer een bekende meer verdient. Hij noemt het geen jaloezie, maar een existentiële angst om mislukt te zijn als mens. Statusangst komt voort uit een gebrek aan zelfvertrouwen.
Ik weet niet of je die plannen 1 op 1 kan vergelijken, maar in het begin is het altijd even aanpassen, dat zag je ook in Gent, waar het nu wel vlot loopt. Maar als iedereen voor elke verplaatsing in z'n eentje de auto neemt en in het centrum voor de (winkel)deur wil parkeren, dan heb je idd chaos.Señor Sjon schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 11:08:
[...]
Naar ik begrijp eenzelfde actie als in Amsterdam met dito verkeerschaos?
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2023 12:26 ]
Amsterdam is denk ik goed voorbeeld van hoe het niet moet. In Amsterdam kan je onder normale omstandigheden overal redelijk komen. Je moet wel de weg weten. Dus autogebruik wordt maar beperkt geremd. Parkeren is natuurlijk wel duur als je geen vergunning hebt. Maar als er iets misgaat, dan kan het verkeer geen kant op en ontstaat er een enorm chaos.Verwijderd schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 12:22:
Ik weet niet of je die plannen 1 op 1 kan vergelijken, maar in het begin is het altijd even aanpassen, dat zag je ook in Gent, waar het nu wel vlot loopt. Maar als iedereen voor elke verplaatsing in z'n eentje de auto neemt en in het centrum voor de (winkel)deur wil parkeren, dan heb je idd chaos.
Verder, onder normale omstandigheden moet je nu behoorlijk omrijden. Wat natuurlijk een slecht leefklimaat oplevert. Omrijden is vervelend, maar zal autogebruik niet echt remmen.
Verwijderd
Maar dat is overal, ook in autosteden zoals Los Angeles met megasnelwegen staat het autoverkeer soms stil zonder dat er iets misgaat... Dat is eigen aan auto's in steden, in alle steden.phicoh schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 12:33:
[...]
Amsterdam is denk ik goed voorbeeld van hoe het niet moet. In Amsterdam kan je onder normale omstandigheden overal redelijk komen. Je moet wel de weg weten. Dus autogebruik wordt maar beperkt geremd. Parkeren is natuurlijk wel duur als je geen vergunning hebt. Maar als er iets misgaat, dan kan het verkeer geen kant op en ontstaat er een enorm chaos.
In BE worden straten vaak 1-richting gemaakt om plaats te maken voor fietsen/fietspaden in beide richtingen, maar uiteindelijk is het niet de fiets die veel plaats inneemt. Wie echt bezorgd is dat een kleine omweg met de auto slecht is voor het klimaat kan die auto beter wat vaker laten staan.Verder, onder normale omstandigheden moet je nu behoorlijk omrijden. Wat natuurlijk een slecht leefklimaat oplevert. Omrijden is vervelend, maar zal autogebruik niet echt remmen.
In Amsterdam staat het op veel plekken juist normaal gesproken niet stil. Maar kan het uren vast staan als er iets raars gebeurt. Het mooiste voorbeeld was mensen die meer dan een uur lang de parkeergarage van hun woning niet uit konden vanwege de chaos. https://www.nhnieuws.nl/n...terdok-door-werkzaamhedenVerwijderd schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 12:52:
Maar dat is overal, in autostad Los Angeles met megasnelwegen staat het autoverkeer zelfs stil zonder dat er iets misgaat... Dat is eigen aan auto's in steden, in alle steden.
In BE worden straten vaak 1-richting gemaakt om plaats te maken voor fietsen/fietspaden in beide richtingen, maar uiteindelijk is het niet de fiets die veel plaats inneemt. Wie echt bezorgd is dat een kleine omweg met de auto slecht is voor het klimaat kan beter de fiets of het ov nemen.
Het gaat niet om een kleine omweg. En het gaat niet om wie bezorgd is om het klimaat. Het gaat erom dat de gemeente Amsterdam ervoor zorgt dat de auto's die daar toch rijden een veel grotere aanslag plegen op het milieu dan zonder die plannen.
Als fietser of voetganger heb ik niets aan auto's die onnodig lang rondrijden. Dat is iets anders dan ruimte creeëren voor fietser. Het gaat hier om een circulatieplan dat het onnodig moelijk maakt voor auto's om ergens te komen.
Je spreekt steeds heel neerbuigend over automobilisten. Je maakt hen belachelijk om hun (emotionele) overwegingen. Dit sluit enkel de deur voor dialoog. Dan ben je hier simpelweg een monoloog aan het voeren (of een dialoog met geljkgestemden).Verwijderd schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 12:22:
[...]
Idem voor vlees, vliegen, kledij,... De wereld gaat ten onder aan statusangst*, dus is het nodig om alle externe kosten te internaliseren. Met die AMG mag je trouwens ook 'slechts' 100 of 120 op de snelweg, men zou ze moeten limiteren op die snelheid, dan is die ws. al een stuk minder coolLaat 120+ maar over aan hulpdiensten. Je hebt het over emoties, wanneer men beslist om Koning Auto te onttronen lopen de emoties idd hoog op (zie gequote artikel), terwijl het de logica zelf is om andere modi in steden voorrang te geven....
Als je niet open staat voor de keuzes en beweegredenen van anderen en niet in hun richting wil bewegen, maar in de 'verbied' modus schiet, dan ben je simpelweg jouw ideeën aan het opdringen aan anderen.
Verwijderd
Hoe bedoel je? (de meeste mensen zijn trouwens multimodaal, dé fietser of dé automobilist bestaat dus niet)Roenie schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 14:45:
[...]
Je spreekt steeds heel neerbuigend over automobilisten. Je maakt hen belachelijk om hun (emotionele) overwegingen. Dit sluit enkel de deur voor dialoog. Dan ben je hier simpelweg een monoloog aan het voeren (of een dialoog met geljkgestemden).
Als je niet open staat voor de keuzes en beweegredenen van anderen en niet in hun richting wil bewegen, maar in de 'verbied' modus schiet, dan ben je simpelweg jouw ideeën aan het opdringen aan anderen.
- je begon over emotie, waarbij status een belangrijke emotie is, als het gaat over statussymbolen worden auto's zelfs meestal als eerste voorbeeld genoemd
- is het zo gek om auto's te begrenzen tot de maximaal toegelaten snelheid op snelwegen? al denk ik dat dat er nooit zal komen omdat snelheid nog steeds een verkoopargument is en de autolobby te machtig is, stel je voor dat die AMG nog maar 120 kan halen...
- waar heb ik het over 'verbieden'? ik vind het wel eerlijk om externe kosten te internaliseren, dat mag bvb. ook voor vlees en vliegen.
- ken je de uitdrukking 'koning auto' niet? in BE wordt die vaak gebruikt en als men de openbare ruimte wil herverdelen (fietspaden, fietsstraten,...) lopen de emoties vaak hoog op
Bijvoorbeeld: Fietspad verdeelt de Wetstraat
Vroeger zag het er zo uit, dat is in hartje Brussel:
:strip_exif()/f/image/7y5gQsUKfuyGEVSjoZWB9d0d.jpg?f=fotoalbum_large)
1 van de 4 autorijstroken werd dus een 2-richtingfietspad.
Reactie van sommige politici:
Over de reactie van 'de man in de straat' zwijg ik dan nog.Onder meer MR-voorzitter Georges-Louis Bouchez voegt zich bij andere critici op Twitter die het hebben over ‘dogmatisme van Ecolo’ en over ‘het leven van automobilisten onleefbaar maken’
Was de oude situatie dan niet onleefbaar met de auto? Ging het pas leefbaar worden na het slopen van een huizenrij en het toevoegen van 2 rijstroken?
[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2023 17:51 ]
Verwijderd
Nog een artikel vandaag:
Ook in andere steden als Leuven en Gent lokten circulatieplannen aanvankelijk misnoegde reacties uit. Maar in de hoofdstad gaat het heviger – en bij momenten zelfs gewelddadig – aan toe. Sinds vorige zomer verstoren actievoerders gemeenteraden, verplaatsen inwoners betonblokken, trekken ze paaltjes uit de grond of verven ze verkeersborden wit. Bij turbulente betogingen in Schaarbeek raakten twee agenten en een brandweerman gewond, werden brandjes gesticht en werd een buurtbewoonster met een hamer bedreigd.
Documentairemaakster Liedewij Nuitten deelde dinsdag in deze krant nog een opmerkelijk verslag van de laatste participatievergadering over het circulatieplan Good Move in de Berenkuilwijk. Ze beschrijft hoe de vergadering die bedoeld was om de argumenten van voor- en tegenstanders aan te horen, al van in het begin ontaardde in lange monologen van opposanten, gejoel en verwijten langs alle kanten, waarbij aanwezigen in tranen de zaal vroegtijdig verlieten.
Dit gaat dus niet over pakweg Amsterdam of Kopenhagen dat de auto nog meer aan banden legt, maar over een 'volbloed' autostad waarbij men de eerste stapjes naar een meer duurzame mobiliteit probeert te zetten. De bedoeling is vooral om de verkeersveiligheid te verbeteren en doorgaand autoverkeer te ontmoedigen.Brussels Parlementslid Isabelle Pauthier (Écolo), die ook aanwezig is bij de actie vandaag, stelde vast dat het helaas niet om een alleenstaand feit gaat. Een participatievergadering over een tramlijn in de Picardstraat in Molenbeek verliep al even turbulent. “In het begin waren er 200 mensen, maar na eindeloos geroep en getier vertrok de helft naar huis. Op het einde van de vergadering schreeuwde een inwoner: ‘Als je ook maar één parkeerplek weghaalt, wordt het oorlog.’”
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2023 18:26 ]
Wat ik bedoel is dat je neerkijkt op automobilisten. Niet zozeer in bovenstaande posting, maar in al je bijdragen in deze (en andere) draad(jes) dat maar enigszins iets met mobiliteit te maken heeft. En dan doel ik niet zozeer op een opmerking dat de auto een statussymbool is. Want dat is het voor veel mensen ook. Daar val ik dan ook niet over. Sterker nog, dat is juist mijn punt.Verwijderd schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 15:21:
[...]
Hoe bedoel je? (de meeste mensen zijn trouwens multimodaal, dé fietser of dé automobilist bestaat dus niet)
- je begon over emotie, waarbij status een belangrijke emotie is, als het gaat over statussymbolen worden auto's zelfs meestal als eerste voorbeeld genoemd
- is het zo gek om auto's te begrenzen tot de maximaal toegelaten snelheid op snelwegen? al denk ik dat dat er nooit zal komen omdat snelheid nog steeds een verkoopargument is en de autolobby te machtig is, stel je voor dat die AMG nog maar 120 kan halen...
- waar heb ik het over 'verbieden'? ik vind het wel eerlijk om externe kosten te internaliseren, dat mag bvb. ook voor vlees en vliegen.
- ken je de uitdrukking 'koning auto' niet? in BE wordt die vaak gebruikt en als men de openbare ruimte wil herverdelen (fietspaden, fietsstraten,...) lopen de emoties vaak hoog op
Bijvoorbeeld: Fietspad verdeelt de Wetstraat
....
Kortom, aan de ene kant verafschuw je de auto als zijnde een statussymbool (en allerlei andere zaken die je de laatste jaren hebt genoemd), maar aan de andere kant negeer je juist wel die beweegreden van automobilisten in de dialoog om het over de toekomst te hebben. En dat kan ik niet met elkaar rijmen.
Verwijderd
Dus omdat ik voorstander ben van een modal shift kijk ik neer op mensen die vaak/vooral de auto nemen? Misschien is dat vooroordeel één van de redenen waarom Brusselse participatievergaderingen zo ontsporen. Het debat wordt best rationeel ipv emotioneel gevoerd. Het klimaat trekt zich ook niets aan van statussymbolen.Roenie schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 18:39:
[...]
Wat ik bedoel is dat je neerkijkt op automobilisten. Niet zozeer in bovenstaande posting, maar in al je bijdragen in deze (en andere) draad(jes) dat maar enigszins iets met mobiliteit te maken heeft. En dan doel ik niet zozeer op een opmerking dat de auto een statussymbool is. Want dat is het voor veel mensen ook. Daar val ik dan ook niet over. Sterker nog, dat is juist mijn punt.
Kortom, aan de ene kant verafschuw je de auto als zijnde een statussymbool (en allerlei andere zaken die je de laatste jaren hebt genoemd), maar aan de andere kant negeer je juist wel die beweegreden van automobilisten in de dialoog om het over de toekomst te hebben. En dat kan ik niet met elkaar rijmen.
Nee dat is het n iet. Ik baseer mij op je teksten in deze en andere draadjes. En als er een tegengeluid klinkt dan grijp je terug op drie zaken: een klaagzang over bepaalde politici, het reageren op hele specifieke punten en het delen van je dogma.Verwijderd schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 18:55:
[...]
Dus omdat ik voorstander ben van een modal shift kijk ik neer op mensen die vaak/vooral de auto nemen? Misschien is dat vooroordeel één van de redenen waarom Brusselse participatievergaderingen zo ontsporen. Het debat wordt best rationeel ipv emotioneel gevoerd. Het klimaat trekt zich ook niets aan van statussymbolen.
En dat is jammer, want er is meer uit deze discussie te halen als je je zou verplaatsen in degenen die niet jouw zienswijze hebben. Bijvoorbeeld de mensen die een auto als statussymbool hebben. Als je die mensen begrijpt kun je hen beter overtuigen en gaan zij niet de hakken in het zand zetten.
Verwijderd
Bij deze dan een reactie van iemand aan jou die ook het emotionele aspect meeneemt (2e deel van reactie)Roenie schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 19:49:
[...]
Nee dat is het n iet. Ik baseer mij op je teksten in deze en andere draadjes. En als er een tegengeluid klinkt dan grijp je terug op drie zaken: een klaagzang over bepaalde politici, het reageren op hele specifieke punten en het delen van je dogma.
En dat is jammer, want er is meer uit deze discussie te halen als je je zou verplaatsen in degenen die niet jouw zienswijze hebben. Bijvoorbeeld de mensen die een auto als statussymbool hebben. Als je die mensen begrijpt kun je hen beter overtuigen en gaan zij niet de hakken in het zand zetten.
jadjong in "Klimaat en de toekomst van mobiliteit"
In dit topic moeten we vooral met mogelijke oplossingen komen en niet enkel problemen vaststellen of zeggen dat het allemaal moeilijk haalbaar is.
Oplossingen in de vorm van een compromis waar alle partijen zich op z'n minst deels in kunnen vinden.Verwijderd schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 22:05:
In dit topic moeten we vooral met mogelijke oplossingen komen en niet enkel problemen vaststellen of zeggen dat het allemaal moeilijk haalbaar is.
Het blijven hameren op de extremen (en-en-en) gaat ons nergens brengen. Vandaar ook dat er in dit topic geen ontopic discussie meer is en dus ook geen oplossingen.
Misschien moet de oplossing breder gezocht worden dan de focus op alleen mobiliteit (afnemen).
Ik wil bv best ergens/iets opgeven om niet m'n auto in te hoeven leveren, maar het moet wel een keuze blijven..
Verwijderd
Welke (combinatie van) maatregelen vind je extreem? Gisteren heb ik weer een artikel gelezen waarin gezegd werd dat er tegen 2050 door klimaatverandering een miljard mensen op de vlucht zullen zijn, dát is extreem. De focus moet idd niet enkel op mobiliteit liggen, maar transport is de enige sector waarin de uitstoot stijgt en dit topic gaat er nu eenmaal over. De huidige maatregelen brengen ons niet zo ver:mitsumark schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 00:26:
[...]
Oplossingen in de vorm van een compromis waar alle partijen zich op z'n minst deels in kunnen vinden.
Het blijven hameren op de extremen (en-en-en) gaat ons nergens brengen. Vandaar ook dat er in dit topic geen ontopic discussie meer is en dus ook geen oplossingen.
Misschien moet de oplossing breder gezocht worden dan de focus op alleen mobiliteit (afnemen).
Ik wil bv best ergens/iets opgeven om niet m'n auto in te hoeven leveren, maar het moet wel een keuze blijven..
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HSKQ3YwN8TH6uwBRXMeKZVvO.jpg?f=user_large)
Dit spreekt ook weer boekdelen:
Voor de massa-migratie naar het noorden begint gaan we eerst nog elke zomer massaal vluchten naar het zuiden, omdat het hier te koud is of zo?Grote drukte en te weinig politie op de luchthaven van Zaventem: “Zomeruittocht zorgt voor lange wachttijden en zelfs gevechten”. “Al enkele dagen worden we geconfronteerd met passagiers die met elkaar vechten omdat ze te lang moeten wachten bij de paspoortcontrole.”
Je gaat steeds terug naar (een) specifiek(e) punt(en) die passen bij jouw ideaalbeeld of om niet op de kern van een posting te hoeven reageren.Verwijderd schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 22:05:
[...]
Bij deze dan een reactie van iemand aan jou die ook het emotionele aspect meeneemt (2e deel van reactie)
jadjong in "Klimaat en de toekomst van mobiliteit"
Het gaat over een open discussie waarin allerlei gezichtspunten serieus worden meegenomen. Het topic gaat over de toekomst. En die toekomst is niet per se datgene dat jij als ideaalbeeld ziet. Zo sta ik bijvoorbeeld loodrecht tegenover je als het gaat om het ideaalplaatje. Maar ik ben wel zo reëel om mij te realiseren dat dit ideaalbeeld zijn nadelen kent waar aan gewerkt moet worden. Net zoals jouw toekomstbeeld niet 100% haalbaar is. De wereld is daar veel te complex voor en er zijn teveel belangen. We zullen dus moeten kijken naar een aanpak waarbij we zoveel mogelijk mensen meekrijgen.
Met het risico dat je alleen op deze laatste alinea reageert: je verwijst naar een reactie van een andere poster. Maar hoe zie jij dit nu zelf? Kun jij je inleven in mensen die een auto anders zien dan jij? Die de auto als statussymbool hebben? En hoe zou je in dat geval mensen kunnen overtuigen minder auto te rijden of de auto zelfs weg te doen? Overigens zijn er nog tal van andere (emotionele) redenen dat mensen gehecht zijn aan hun auto waar je wellicht nog nooit aan gedacht hebt, maar die wil ik uiteraard best met je bespreken als je daar open voor staat
Verwijderd
Wat is jouw ideaalbeeld waarmee we de uitstoot en het energieverbruik drastisch kunnen verlagen? (zie ook mijn vorige post die je misschien net gemist hebt). Ik ben me bewust van emotionele aspecten, gisteren praatte ik nog met een collega over woon-werk met de fiets. Zij komt dagelijks met de auto en uiteindelijk was haar conclusie "ja, ik weet dat ik voor mezelf allerlei uitvluchten verzin om toch met de auto te komen". Ze heeft een lease-auto via het bedrijf (woon-werk is 7 km voor haar), dus vooral in BE zouden we dat voordeel kunnen afbouwen en zoals ik eerder al zei moeten we alle externe kosten internaliseren, want de praktijk wijst vaak uit dat de beste stimulans een financiële stimulans is en dat emotionele aspecten dan niet meer zo zwaar doorwegen.Roenie schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 07:19:
[...]
Je gaat steeds terug naar (een) specifiek(e) punt(en) die passen bij jouw ideaalbeeld of om niet op de kern van een posting te hoeven reageren.
Het gaat over een open discussie waarin allerlei gezichtspunten serieus worden meegenomen. Het topic gaat over de toekomst. En die toekomst is niet per se datgene dat jij als ideaalbeeld ziet. Zo sta ik bijvoorbeeld loodrecht tegenover je als het gaat om het ideaalplaatje. Maar ik ben wel zo reëel om mij te realiseren dat dit ideaalbeeld zijn nadelen kent waar aan gewerkt moet worden. Net zoals jouw toekomstbeeld niet 100% haalbaar is. De wereld is daar veel te complex voor en er zijn teveel belangen. We zullen dus moeten kijken naar een aanpak waarbij we zoveel mogelijk mensen meekrijgen.
Met het risico dat je alleen op deze laatste alinea reageert: je verwijst naar een reactie van een andere poster. Maar hoe zie jij dit nu zelf? Kun jij je inleven in mensen die een auto anders zien dan jij? Die de auto als statussymbool hebben? En hoe zou je in dat geval mensen kunnen overtuigen minder auto te rijden of de auto zelfs weg te doen? Overigens zijn er nog tal van andere (emotionele) redenen dat mensen gehecht zijn aan hun auto waar je wellicht nog nooit aan gedacht hebt, maar die wil ik uiteraard best met je bespreken als je daar open voor staat
Dat klopt, het probleem wat nu speelt is dat er mensen zijn die denken dat er 1 oplossing voor alle problemen is: maak het gewoon voor iedereen duur. Waarom moet er altijd alleen gestraft worden? Waarom kun je niet gewoon eens belonen voor goed gedrag. Neem een voorbeeld als KPN: 40ct per kilometer vergoeding indien je NIET met de auto gaat. Ik denk dat die collega van jou veel sneller de auto zou laten staan omdat dat haar gewoon geld oplevert, ipv geld bespaart.Verwijderd schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 07:31:
[...]
want de praktijk wijst vaak uit dat de beste stimulans een financiële stimulans is en dat emotionele aspecten dan niet meer zo zwaar doorwegen.
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Verwijderd
In BE is er al een fietsvergoeding van 27 cent per km, voor 20 km retour kan je zo 1000 euro per jaar verdienen, maar eigenlijk zie ik niet zo veel effect op onze bedrijfsparking. Het geld voor beloningen moet trouwens ook ergens vandaan komen. Indirect van de vervuiler of toch maar via algemene belastingen waar iedereen voor bijdraagt? Momenteel zijn er vaak ook de verkeerde beloningen.Wailing_Banshee schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 07:47:
[...]
Dat klopt, het probleem wat nu speelt is dat er mensen zijn die denken dat er 1 oplossing voor alle problemen is: maak het gewoon voor iedereen duur. Waarom moet er altijd alleen gestraft worden? Waarom kun je niet gewoon eens belonen voor goed gedrag. Neem een voorbeeld als KPN: 40ct per kilometer vergoeding indien je NIET met de auto gaat. Ik denk dat die collega van jou veel sneller de auto zou laten staan omdat dat haar gewoon geld oplevert, ipv geld bespaart.
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2023 08:26 ]
We moeten inderdaad een gedragsverandering stimuleren, maar dat zal waarschijnlijk vanuit 2 kanten gedaan moeten worden; zowel met de wortel als met de stok (de wortels moeten ook betaald worden).Wailing_Banshee schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 07:47:
[...]
Dat klopt, het probleem wat nu speelt is dat er mensen zijn die denken dat er 1 oplossing voor alle problemen is: maak het gewoon voor iedereen duur. Waarom moet er altijd alleen gestraft worden? Waarom kun je niet gewoon eens belonen voor goed gedrag. Neem een voorbeeld als KPN: 40ct per kilometer vergoeding indien je NIET met de auto gaat. Ik denk dat die collega van jou veel sneller de auto zou laten staan omdat dat haar gewoon geld oplevert, ipv geld bespaart.
Feit is dat ook in Nederland de gemiddelde woon-werkafstand onder de 15km ligt, maar voor een groot deel daarvan toch de auto genomen wordt, en dat geldt ook voor de privéritjes. Zolang meer dan de helft van alle verplaatsingen met de auto eigenlijk prima met de fiets had gekund is hier eigenlijk nog het meest sprake van gemakzucht.
En ja, ik weet dat er situaties zijn waarbij de auto toch het betere alternatief is, maar dat doet niets af aan het feit dat we met z'n allen toch eens goed in de spiegel mogen kijken.
Intentionally left blank
Je gaat niet in op mijn vragen, maar stelt direct een tegenvraag. Nu hoef je mijn vragen niet te beantwoorden natuurlijk, daar ben je geheel vrij in. Alleen het niet beantwoorden en wel tegenvragen stellen wat je nu doet bevestigd wel mijn observatie die ik eerder deelde.Verwijderd schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 07:31:
[...]
Wat is jouw ideaalbeeld waarmee we de uitstoot en het energieverbruik drastisch kunnen verlagen? (zie ook mijn vorige post die je misschien net gemist hebt). Ik ben me bewust van emotionele aspecten, gisteren praatte ik nog met een collega over woon-werk met de fiets. Zij komt dagelijks met de auto en uiteindelijk was haar conclusie "ja, ik weet dat ik voor mezelf allerlei uitvluchten verzin om toch met de auto te komen". Ze heeft een lease-auto via het bedrijf (woon-werk is 7 km voor haar), dus vooral in BE zouden we dat voordeel kunnen afbouwen en zoals ik eerder al zei moeten we alle externe kosten internaliseren, want de praktijk wijst vaak uit dat de beste stimulans een financiële stimulans is en dat emotionele aspecten dan niet meer zo zwaar doorwegen.
Wanneer ik je vraag zou beantwoorden, wat ik uiteraard best wil, dan vermoed ik dat je die op allerlei specifieke punten gaat fileren met allerlei voorbeelden uit de politiek, van bepaalde sites en uit je persoonlijke ervaring, in plaats van dat je de vervoersbehoefte erachter probeert te begrijpen en accepteren.
Dus eigenlijk wil ik je vragen terug te gaan naar mijn vragen. Of samenvattend: wat zijn volgens jou de argumenten die mensen kunnen hebben om de auto te verkiezen boven andere vervoersmiddelen en om niets tot weinig aan de frequentie van hun reisbewegingen te doen? Jij hebt in dit (en andere topics) een goed beeld gegeven van hoe jij daartegenover staat. Ik begrijp waarom je doet wat je doet. Maar begrijp jij waarom anderen doen wat zij doen? En voor de duidelijkheid, je hoeft het daar niet mee eens te zijn. Ieder heeft immers zijn-haar eigen voorkeuren.
Ik ben benieuwd naar je reactie
Deze gemiddeldes zijn praktisch onbruikbaar.crisp schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 08:33:
[...]
We moeten inderdaad een gedragsverandering stimuleren, maar dat zal waarschijnlijk vanuit 2 kanten gedaan moeten worden; zowel met de wortel als met de stok (de wortels moeten ook betaald worden).
Feit is dat ook in Nederland de gemiddelde woon-werkafstand onder de 15km ligt, maar voor een groot deel daarvan toch de auto genomen wordt, en dat geldt ook voor de privéritjes. Zolang meer dan de helft van alle verplaatsingen met de auto eigenlijk prima met de fiets had gekund is hier eigenlijk nog het meest sprake van gemakzucht.
En ja, ik weet dat er situaties zijn waarbij de auto toch het betere alternatief is, maar dat doet niets af aan het feit dat we met z'n allen toch eens goed in de spiegel mogen kijken.
Een gemiddelde in Amsterdam zal rond de 1km liggen.
Een gemiddelde in Winschoten zal waarschijnlijk rond de 40km liggen.
Je kan geen beleid baseren op gemiddeldes als het om zulke verschillen gaat.
Dan ga je heel landelijk Nederland afstraffen op basis van een gemiddelde beïnvloed door de randstad.
Op zo'n manieren krijg je typisch D66-GL-beleid; gebaseerd op randstedelijke theorieën met een fantasie waarin het OV een goed alternatief is en alles op loop/fietsafstand is.
Verwijderd
Ik had geantwoord op je vorige vragen:Roenie schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 08:46:
[...]
Je gaat niet in op mijn vragen, maar stelt direct een tegenvraag. Nu hoef je mijn vragen niet te beantwoorden natuurlijk, daar ben je geheel vrij in. Alleen het niet beantwoorden en wel tegenvragen stellen wat je nu doet bevestigd wel mijn observatie die ik eerder deelde.
Wanneer ik je vraag zou beantwoorden, wat ik uiteraard best wil, dan vermoed ik dat je die op allerlei specifieke punten gaat fileren met allerlei voorbeelden uit de politiek, van bepaalde sites en uit je persoonlijke ervaring, in plaats van dat je de vervoersbehoefte erachter probeert te begrijpen en accepteren.
Dus eigenlijk wil ik je vragen terug te gaan naar mijn vragen. Of samenvattend: wat zijn volgens jou de argumenten die mensen kunnen hebben om de auto te verkiezen boven andere vervoersmiddelen en om niets tot weinig aan de frequentie van hun reisbewegingen te doen? Jij hebt in dit (en andere topics) een goed beeld gegeven van hoe jij daartegenover staat. Ik begrijp waarom je doet wat je doet. Maar begrijp jij waarom anderen doen wat zij doen? En voor de duidelijkheid, je hoeft het daar niet mee eens te zijn. Ieder heeft immers zijn-haar eigen voorkeuren.
Ik ben benieuwd naar je reactie
- Maar hoe zie jij dit nu zelf? Kun jij je inleven in mensen die een auto anders zien dan jij? Die de auto als statussymbool hebben?
- Ik ben me bewust van emotionele aspecten
Eerder in dit topic en onderaan deze TS staan er al veel voorbeelden van andere maatregelen (ook beloningsmaatregelen), al heeft dat andere topic een grotere focus op verkeersveiligheid.- En hoe zou je in dat geval mensen kunnen overtuigen minder auto te rijden of de auto zelfs weg te doen?
- zoals ik eerder al zei moeten we alle externe kosten internaliseren
Men neemt nu vaak de auto voor het gemak, uit gewoonte of omdat het van A tot B soms sneller is (buiten de steden), maar je weet ook hoe ik denk over de werkelijke snelheid
Voor veel mensen is het moeilijk om gewoontes te veranderen, dat zie je ook in discussies over vleesconsumptie. Veel heeft te maken met gemak, gewoonte en cultuur en net zoals bij vlees kunnen we werken met sensibilisering, een tax shift (geen btw op groenten en een vleestaks invoeren) en alternatieven aantrekkelijker maken (in restaurants niet enkel vleesmenu's aanbieden).
Maar dit topic staat toch vol voorstellen? Waarom vraag je het dan nog eens apart aan mij?
- thuiswerk blijven aanmoedigen
- stoppen met besparen op ov
- verplicht hogere fietsvergoeding voor woon-werk
- stoppen met bouwen 'in the middle of nowhere'
- vooral in BE betere fietsinfra
- werknemers betalen in auto's en tankkaarten afbouwen
- consequent het stop-principe toepassen
- ...
Verwijderd
Los van beleidsmaatregelen zei @crisp dat we eens goed in de spiegel moeten kijken. Je haalt er nu meteen twee extremen bij (1 km vs 40 km), maar de overgrote meerderheid ligt daartussen, en de meeste van die ritten worden ook met de auto gedaan. Daar zit de grootste potentiële winst.NoSugar schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 09:03:
[...]
Deze gemiddeldes zijn praktisch onbruikbaar.
Dan ga je heel landelijk Nederland afstraffen op basis van een gemiddelde beïnvloed door de randstad.
Op zo'n manieren krijg je typisch D66-GL-beleid; gebaseerd op randstedelijke theorieën met een fantasie waarin het OV een goed alternatief is en alles op loop/fietsafstand is.
Nederland bestaat ook uit twee extremen. Daar heeft onze overheid actief beleid op gevoerd door de focus van Nederland te leggen op de randstad.Verwijderd schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 09:19:
[...]
Los van beleidsmaatregelen zei @crisp dat we eens goed in de spiegel moeten kijken. Je haalt er nu meteen twee extremen bij (1 km vs 40 km), maar de overgrote meerderheid ligt daartussen, en de meeste van die ritten worden ook met de auto gedaan. Daar zit de grootste potentiële winst.
Probleem is dat de gebieden waar de woon-werk afstand het grootst is 'toevallig' ook de gebieden zijn met het slechtste OV.Verwijderd schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 09:19:
[...]
Los van beleidsmaatregelen zei @crisp dat we eens goed in de spiegel moeten kijken. Je haalt er nu meteen twee extremen bij (1 km vs 40 km), maar de overgrote meerderheid ligt daartussen, en de meeste van die ritten worden ook met de auto gedaan. Daar zit de grootste potentiële winst.
Er zal dus - behalve het alleen maar duurder of onmogelijk maken van autogebruik - meer moeten gebeuren om de leefbaarheid van deze gebieden te garanderen.
De indeling van Nederland is volledig ingesteld op de beschikbaarheid van relatief eenvoudig vervoer. Je kunt dat probleem niet oplossen door enkel de component 'relatief eenvoudige vervoer' weg te halen. Er zal dan (het liefst op voorhand, maar op z'n minst simultaan) beleid moeten zijn om de afhankelijkheid van dit eenvoudige vervoer te verminderen.
En dat mis ik volledig in zowel Den Haag als bij de klimaatvoorvechters. De focus is volledig gericht op het moeilijk/onmogelijk maken van bepaalde zaken, zonder oog te hebben voor de impact die dat heeft voor de burger en de mate waarin diezelfde burger dit alles maar accepteert. Ergo: als hiermee door wordt gegaan zullen er steeds meer stemmen gaan naar partijen die zeggen dat dit allemaal niet nodig is. En dan ben je nog verder van huis.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Ik denk dat dat punt een andere oorzaak heeft ook: wereldwijd en nationaal hebben we veel te lang geen bal gedaan met klimaatproblematiek, waardoor de urgentie steeds groter is geworden. Daardoor zullen de maatregelen die je moet nemen ook steeds harder worden en de focus veel meer gaan op wat 'nu meteen' gedaan kan worden.alexbl69 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 09:32:
[...]
En dat mis ik volledig in zowel Den Haag als bij de klimaatvoorvechters. De focus is volledig gericht op het moeilijk/onmogelijk maken van bepaalde zaken, zonder oog te hebben voor de impact die dat heeft voor de burger en de mate waarin diezelfde burger dit alles maar accepteert. Ergo: als hiermee door wordt gegaan zullen er steeds meer stemmen gaan naar partijen die zeggen dat dit allemaal niet nodig is. En dan ben je nog verder van huis.
Een hervorming van OV op welke wijze dan ook (ander soort vervoer, herindeling treinvervoer/bussysteem, focus op electrische fietsen misschien) gaat daardoor buiten de focus vallen, omdat dat iets is wat meer tijd gaat kosten. Dat is voor de rest een collectieve blindspot: zowel bij de autobezitter/voorstander, als de politiek als de klimaatactivist en alles wat er tussenin zit. De autovoorstander zal geen gedegen OV willen, want dat haalt voor velen het bestaansrecht voor een auto weg maar zal ook zorgen voor waarschijnlijke verschraling van het wegennet (waarom onderhouden als je minder auto's wil, minder wegen is dan een evidente stap om te maken, want het onderhoud kost heel veel geld).
Maar volledig eens uiteindelijk wel: je zult oplossingen moeten geven, al komen we ook aan op het punt dat dwang op zijn plek is, omdat de tijd er niet meer is om uitgebreid te gaan polderen. Als men die dwangs toepast, zal men echter wel moeten zorgen dat de acceptabele alternatieven (fietsen bv, ov in enige vorm, ridesharing misschien, verzin het maar) in afdoende mate beschikbaar zijn met concrete plannen dat naar een hoger niveau te tillen.
En op dat vlak gebeurt er weinig, slechts een grote focus op de electrische auto en die focus is er misschien wel omdat dat 'lekker makkelijk' is. Je jaagt als politicus de autobezitter niet tegen je in het harnas, het klinkt lekker groen en al de rest kun je redelijk laten zoals het is.
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
Allereerst voor de duidelijkheid, ik richt me specifiek tot jou omdat je heel verbaal bent in dit topic en daarbij andere geluiden negeert.Verwijderd schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 09:15:
[...]
Ik had geantwoord op je vorige vragen:
[...]
[...]
Eerder in dit topic en onderaan deze TS staan er al veel voorbeelden van andere maatregelen (ook beloningsmaatregelen), al heeft dat andere topic een grotere focus op verkeersveiligheid.
Men neemt nu vaak de auto voor het gemak, uit gewoonte of omdat het van A tot B soms sneller is (buiten de steden), maar je weet ook hoe ik denk over de werkelijke snelheid
Voor veel mensen is het moeilijk om gewoontes te veranderen, dat zie je ook in discussies over vleesconsumptie. Veel heeft te maken met gemak, gewoonte en cultuur en net zoals bij vlees kunnen we werken met sensibilisering, een tax shift (geen btw op groenten en een vleestaks invoeren) en alternatieven aantrekkelijker maken (in restaurants niet enkel vleesmenu's aanbieden).
Maar dit topic staat toch vol voorstellen? Waarom vraag je het dan nog eens apart aan mij?
- thuiswerk blijven aanmoedigen
- stoppen met besparen op ov
- verplicht hogere fietsvergoeding voor woon-werk
- stoppen met bouwen 'in the middle of nowhere'
- vooral in BE betere fietsinfra
- werknemers betalen in auto's en tankkaarten afbouwen
- consequent het stop-principe toepassen
- ...
Ook bedankt voor het deels beantwoorden van mijn vragen. Toch is het mij niet helemaal duidelijk. En nogmaals, als je vragen niet wilt of kunt beantwoorden is dat ok natuurlijk en kun je dat gewoon aangeven
Mijn vragen
Mijn eerste vragen waren: Maar hoe zie jij dit nu zelf? Kun jij je inleven in mensen die een auto anders zien dan jij? Die de auto als statussymbool hebben? -->Jouw antwoord hierop was: Ik ben me bewust van emotionele aspecten
- Je bent je bewust daarvan, maar kun je je inleven in die emotionele aspecten? En je hoeft dat uiteraard niet zo te voelen, maar kun je begrijpen dat er zaken meespelen in de overwegingen van mensen die niets te maken hebben met hoe jij de toekomst ziet? Of die puur met feiten te maken hebben? Welke argumenten kun je noemen van die groep?
Mijn tweede vraag was: En hoe zou je in dat geval mensen kunnen overtuigen minder auto te rijden of de auto zelfs weg te doen? -->Jouw antwoord hierop: zoals ik eerder al zei moeten we alle externe kosten internaliseren.
- Dat is echter geen antwoord op de vraag. Het willen (of in jouw optiek moeten) internaliseren van kosten zegt niets over het overtuigen van mensen. Kortom: hoe kun je mensen met een ander beeld dan jou overtuigen dat jouw ideaalbeeld het beste is door in te gaan op hun (emotionele) argumenten?
Jouw voorstellen
Dat lijken mij allemaal hele nuttige voorstellen. Alleen die komen in beeld als we een stap verder zijn. De vraag is nu: hoe denken mensen? Wat moet er gebeuren om mensen zover te krijgen hun gedrag aan te passen? En dan doel ik niet op het verbieden van zaken of heel duur te maken. Maar hoe kunnen we de intrinsieke motivatie tot verandering aanboren?
*knip*, het bagatelliseren van het klimaatprobleem is ook hier ongewenst.polthemol schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 09:43:
[...]
Ik denk dat dat punt een andere oorzaak heeft ook: wereldwijd en nationaal hebben we veel te lang geen bal gedaan met klimaatproblematiek, waardoor de urgentie steeds groter is geworden.
[ Voor 53% gewijzigd door NMH op 29-06-2023 11:59 ]
En als je er nu niets aan doet omdat het *duur zou zijn, moet je later er nog meer geld tegenaan gooien omdat er weer nieuwe problemen bij zijn gekomen.
Verwijderd
In BE is alles wat meer verspreid - té homogeen verspreid zelfs - en toch:alexbl69 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 09:32:
[...]
Probleem is dat de gebieden waar de woon-werk afstand het grootst is 'toevallig' ook de gebieden zijn met het slechtste OV.
Er zal dus - behalve het alleen maar duurder of onmogelijk maken van autogebruik - meer moeten gebeuren om de leefbaarheid van deze gebieden te garanderen.
De indeling van Nederland is volledig ingesteld op de beschikbaarheid van relatief eenvoudig vervoer. Je kunt dat probleem niet oplossen door enkel de component 'relatief eenvoudige vervoer' weg te halen. Er zal dan (het liefst op voorhand, maar op z'n minst simultaan) beleid moeten zijn om de afhankelijkheid van dit eenvoudige vervoer te verminderen.
https://i.ibb.co/Y3h3pQv/Pendelafstanden-in-ons-bedrijf.png
Dit bedrijf is in Erpe-Mere, het ligt dus niet in één of andere uithoek in Limburg of de Westhoek.
Dus eigenlijk zeg je "leuke voorstellen, maar we zijn er weinig mee". Je lijkt te sturen naar een richting waarbij we de status quo behouden en/of waarbij men ineens tot inzicht komt om in het grotere belang het gedrag veranderen. Hoe kan je mensen overtuigen die vooral beslissen met emotionele argumenten? Geen idee. Om weer de analogie met vlees te maken: zelfs als veggie goedkoper, gezonder en lekkerder is, gaan er nog steeds mensen voor vlees kiezen, omdat het er zo hard ingebakken zit (no pun intended). Misschien kunnen we proberen met emotionele tegenargumenten? Bvb. de dreiging van 1 miljard klimaatvluchtelingen tegen 2050? Ik vrees er voor, want dat is voor de meesten te ver af. Dus ik vrees toch dat we de vervuiler gaan moeten laten betalen, eventueel met sociale correcties voor minderbedeelden.Roenie schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 09:43:
[...]
Allereerst voor de duidelijkheid, ik richt me specifiek tot jou omdat je heel verbaal bent in dit topic en daarbij andere geluiden negeert.
Ook bedankt voor het deels beantwoorden van mijn vragen. Toch is het mij niet helemaal duidelijk. En nogmaals, als je vragen niet wilt of kunt beantwoorden is dat ok natuurlijk en kun je dat gewoon aangeven
Mijn vragen
Mijn eerste vragen waren: Maar hoe zie jij dit nu zelf? Kun jij je inleven in mensen die een auto anders zien dan jij? Die de auto als statussymbool hebben? -->Jouw antwoord hierop was: Ik ben me bewust van emotionele aspecten
- Je bent je bewust daarvan, maar kun je je inleven in die emotionele aspecten? En je hoeft dat uiteraard niet zo te voelen, maar kun je begrijpen dat er zaken meespelen in de overwegingen van mensen die niets te maken hebben met hoe jij de toekomst ziet? Of die puur met feiten te maken hebben? Welke argumenten kun je noemen van die groep?
Mijn tweede vraag was: En hoe zou je in dat geval mensen kunnen overtuigen minder auto te rijden of de auto zelfs weg te doen? -->Jouw antwoord hierop: zoals ik eerder al zei moeten we alle externe kosten internaliseren.
- Dat is echter geen antwoord op de vraag. Het willen (of in jouw optiek moeten) internaliseren van kosten zegt niets over het overtuigen van mensen. Kortom: hoe kun je mensen met een ander beeld dan jou overtuigen dat jouw ideaalbeeld het beste is door in te gaan op hun (emotionele) argumenten?
Jouw voorstellen
Dat lijken mij allemaal hele nuttige voorstellen. Alleen die komen in beeld als we een stap verder zijn. De vraag is nu: hoe denken mensen? Wat moet er gebeuren om mensen zover te krijgen hun gedrag aan te passen? En dan doel ik niet op het verbieden van zaken of heel duur te maken. Maar hoe kunnen we de intrinsieke motivatie tot verandering aanboren?
Voor mij is een belangrijke vraag ook waar je die 'rekening' neer gaat leggen. En dan bedoel ik offers en niet enkel financieel. De teneur is vaak dat de automobilist meer moet betalen/beperkingen opgelegd krijgt/ et cetera. Enkel kijken naar mobiliteit in het kader van klimaat is te beperkt. Het gaat niet in op de rol van industrie en andere consumentengedrag bijvoorbeeld. De vraag is dan ook of de klimaateisen die zijn gesteld gehaald kunnen worden met enkel het thema in deze draad. Het antwoord lijkt mij 'nee' te luiden. Echter, zo wordt het wel vaak gebracht. maar goed, dan gaan we ook teveel offtopic. De wereld en onze maatschappij is zeer complex, dus beslissingen nemen is dat ook.mr thee schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 10:44:
En als je er nu niets aan doet omdat het *duur zou zijn, moet je later er nog meer geld tegenaan gooien omdat er weer nieuwe problemen bij zijn gekomen.
Nee ik zeg: zou je mijn vragen willen beantwoorden?Verwijderd schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 10:48:
...Dus eigenlijk zeg je "leuke voorstellen, maar we zijn er weinig mee". Je lijkt te sturen naar een richting waarbij we de status quo behouden en/of waarbij men ineens tot inzicht komt om in het grotere belang het gedrag veranderen. Hoe kan je mensen overtuigen die vooral beslissen met emotionele argumenten? Geen idee. Om weer de analogie met vlees te maken: zelfs als veggie goedkoper, gezonder en lekkerder is, gaan er nog steeds mensen voor vlees kiezen, omdat het er zo hard ingebakken zit (no pun intended). Misschien kunnen we proberen met emotionele tegenargumenten? Bvb. de dreiging van 1 miljard klimaatvluchtelingen tegen 2050? Ik vrees er voor, want dat is voor de meesten te ver af. Dus ik vrees toch dat we de vervuiler gaan moeten laten betalen, eventueel met sociale correcties voor minderbedeelden.
En hoe *los je het dan op ? zoals bij tal van zaken (repareerbare smartphones) met dwingend beleid, omdat lief vragen niet werkt. En voor consumenten veel betere ov verbindingen realiseren en autobezit fors en fors duurder maken.
In Amsterdam is het nog steeds 16km. In Winschoten 29. Nederland is minder verschillend dan wordt aangegeven. Mensen streven over het algemeen naar een reistijd van ongeveer 30 minuten (ondanks het vervoersmiddel).NoSugar schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 09:03:
Natuurlijk zijn er uitzonderingen die ergens in Ruinerwold hun eigen compound hebben, maar de meerderheid van de Nederlanders woont in een stad of middelgroot dorp. De meerderheid van de Nederlanders heeft een supermarkt, school e.d. op fietsafstand. De meerderheid van de Nederlanders woont op 30 minuten afstand van hun werk.
Feit blijft dat het meerendeel van de verplaatsingen met de auto over een afstand gaat die prima op een alternatieve manier afgelegd kan worden, zoals bijvoorbeeld met een (electrische) fiets.NoSugar schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 09:03:
[...]
Het kan heel goed zijn dat die situatie voor de buitengebieden afwijkt van die in stedelijke gebieden, maar dat doet niets af aan het feit dat de auto simpelweg teveel onnodig wordt gebruikt.
Als bepaalde maatregelen, zoals beprijzing, ervoor zorgen dat mensen in het buitengebied daarvan teveel nadeel ondervinden, dan zullen we moeten kijken hoe we dat kunnen mitigeren. Bijvoorbeeld met beter OV, en/of toch meer lokale spitsheffingen voor randstedelingen, en/of betere spreiding van werkgelegenheid. Of misschien moeten we toch ook accepteren dat leven in het buitengebied en werken in de randstad niet voor iedereen weggelegd is.
Uiteindelijk zullen we toch gezamenlijk offers moeten brengen, en kijken hoe we onze samenleving zo kunnen inrichten zodat afhankelijkheid van de auto beperkt wordt, en mensen ook sneller kiezen voor alternatieven:
- kijken hoe we de gemiddelde woon-werk afstand kunnen terugbrengen
- mensen verleiden om voor kortere afstanden de fiets te pakken
- en voor langere afstanden zorgen voor betere OV alternatieven
- andere oplossingen die autoverplaatsingen kunnen verminderen (dat gebeurt al deels door bv boodschappenthuisbezorging, maar misschien zou de terugkeer van de SRV ook geen slecht idee zijn)
[ Voor 3% gewijzigd door crisp op 29-06-2023 11:40 ]
Intentionally left blank
15km+ per (e)fiets is in praktijk een uur+, geen realistische oplossing dus, volgens deze kaart, buiten de Randstad. Nu wonen er veel mensen in de Randstad, maar dat is toch een meerderheid die anders moet verplaatsen. Plus dat fietsen niet voor iedereen of niet het hele jaar een optie is. OV blijft dus key met name buiten de randstad (maar natuurlijk ook daarbinnen).CVTTPD2DQ schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 11:36:
[...]
In Amsterdam is het nog steeds 16km. In Winschoten 29. Nederland is minder verschillend dan wordt aangegeven.
Wat ik mis in deze discussie is het mixen van modaliteiten. Waarom geen fietsflats bij stations? En veel meer P+Rs, ook buiten de grote steden. En met de vergoedingen dat gemengd gebruik niet afstraffen (meestal krijg je maar 1 modaliteit (deels) vergoed). Ook als we de helft van eenieders commute het OV in kunnen krijgen is dat winst. En vaak is de slechte OV kwaliteit van die last mile(s) nu net de reden maar meteen het hele stuk met de auto te doen.
[ Voor 5% gewijzigd door Brent op 29-06-2023 11:53 ]
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
De fiets is alleen een alternatief als het droog is. Maar in de herfst wordt mijn baas er niet blij van als ik klanten ontvang alsof ik in het zwembad gevallen ben.crisp schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 11:38:
[...]
Feit blijft dat het meerendeel van de verplaatsingen met de auto over een afstand gaat die prima op een alternatieve manier afgelegd kan worden, zoals bijvoorbeeld met een (electrische) fiets.
Het kan heel goed zijn dat die situatie voor de buitengebieden afwijkt van die in stedelijke gebieden, maar dat doet niets af aan het feit dat de auto simpelweg teveel onnodig wordt gebruikt.
Als bepaalde maatregelen, zoals beprijzing, ervoor zorgen dat mensen in het buitengebied daarvan teveel nadeel ondervinden, dan zullen we moeten kijken hoe we dat kunnen mitigeren. Bijvoorbeeld met beter OV, en/of toch meer lokale spitsheffingen voor randstedelingen, en/of betere spreiding van werkgelegenheid. Of misschien moeten we toch ook accepteren dat leven in het buitengebied en werken in de randstad niet voor iedereen weggelegd is.
Uiteindelijk zullen we toch gezamenlijk offers moeten brengen, en kijken hoe we onze samenleving zo kunnen inrichten zodat afhankelijkheid van de auto beperkt wordt, en mensen ook sneller kiezen voor alternatieven:
- kijken hoe we de gemiddelde woon-werk afstand kunnen terugbrengen
- mensen verleiden om voor kortere afstanden de fiets te pakken
- en voor langere afstanden zorgen voor betere OV alternatieven
- andere oplossingen die autoverplaatsingen kunnen verminderen (dat gebeurt al deels door bv boodschappenthuisbezorging, maar misschien zou de terugkeer van de SRV ook geen slecht idee zijn)
Ik ben het met je eens dat woon-werk afstand teruggebracht moet worden, maar dat kan alleen als de overheid gaat werken met dwang. Bijvoorbeeld winstbelasting op basis van je locatie. Randstad = hogere belasting, buiten de randstad = belastingvoordeel.
OV had een alternatief kunnen zijn, maar dat hebben we geprivatiseerd. Dus moeten we accepteren dat we nooit een efficient OV-systeem krijgen. Tenzij we het weer terugkopen. Een geprivatiseerd bedrijf heeft geen enkel voordeel om elke uur een bus te laten rijden tussen gehuchten. Laat staan een snel-bus; als er al een bus komt dan zal dat er eerder een zijn met 50+ haltes die zover omrijdt dat de auto alsnog veel sneller is.
Gemiddeld regent het 7% van de tijd in Nederland, dus 93% van de tijd niet. Bovendien kan je je er prima op kledenNoSugar schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 11:55:
[...]
De fiets is alleen een alternatief als het droog is. Maar in de herfst wordt mijn baas er niet blij van als ik klanten ontvang alsof ik in het zwembad gevallen ben.
Allemaal zaken waar we dus inderdaad (andere) keuzes zullen moeten gaan maken. Het klimaatprobleem gaat niet zomaar weg, en op het vlak van mobiliteit valt er een hoop te winnen. We moeten echter wel willen, en daar schort het nogal aan op dit moment... (niet bij mij overigens, ik heb vorig jaar de overstap naar de fiets voor alle korte afstanden al gemaaktIk ben het met je eens dat woon-werk afstand teruggebracht moet worden, maar dat kan alleen als de overheid gaat werken met dwang. Bijvoorbeeld winstbelasting op basis van je locatie. Randstad = hogere belasting, buiten de randstad = belastingvoordeel.
OV had een alternatief kunnen zijn, maar dat hebben we geprivatiseerd. Dus moeten we accepteren dat we nooit een efficient OV-systeem krijgen. Tenzij we het weer terugkopen. Een geprivatiseerd bedrijf heeft geen enkel voordeel om elke uur een bus te laten rijden tussen gehuchten. Laat staan een snel-bus; als er al een bus komt dan zal dat er eerder een zijn met 50+ haltes die zover omrijdt dat de auto alsnog veel sneller is.
[ Voor 3% gewijzigd door crisp op 29-06-2023 12:12 ]
Intentionally left blank
*knip* commentaar op een moderatie kan met de desbetreffende moderator via DM, niet in topicNoSugar schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 09:55:
[...]
[mbr]*knip*, het bagatelliseren van het klimaatprobleem is ook hier ongewenst.[/mbr]
[ Voor 55% gewijzigd door polthemol op 29-06-2023 12:23 ]
*knip* nogmaals: commentaar op een moderatieingreep gaat per DM met de desbetreffende moderator en niet in het topic zelfNMH schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 12:06:
[modbreak]Ik heb net een discussie over of er uberhaupt een klimaatprobleem is verwijderd. Graag in dit topic de focus zoveel mogelijk houden op het mobiliteitsaspect van het klimaatprobleem. Voor de discussie over het klimaat zelf is er Klimaat: wetenschap en achtergronden, maar let wel dat daar degelijke onderbouwing gevraagd wordt.[/modbreak]
[ Voor 55% gewijzigd door polthemol op 29-06-2023 12:31 ]
*knip* nogmaals: je bent hierop gemodereerd geworden, indien je het daar niet mee eens bent, ga in overleg per DM met de desbetreffende moderator. Op allerlei creatieve wijzen blijven doorgaan gaat niet helpen
[ Voor 90% gewijzigd door polthemol op 29-06-2023 13:28 ]
Of je werkgever zorgt ervoor dat je op je werk kan douchen. Ik heb de mazzel gehad dat ik die mogelijkheid had. (Was sowieso een fijne werkgever, dure racefiets in plaats van in de fietsenstalling in een rustig hoekje op de afdeling neerzetten? geen enkel probleem). 's ochtends lekker trainen en eindigen op het werk. Lekker douchen, rustig een late lunch nuttigen en dan om half drie aan het werk. Daarna wat verlichting op die fiets en naar huis toe.NoSugar schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 11:55:
[...]
De fiets is alleen een alternatief als het droog is. Maar in de herfst wordt mijn baas er niet blij van als ik klanten ontvang alsof ik in het zwembad gevallen ben.
Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.
Een warme douche is dan weer slecht voor het milieu.Marc H schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 12:44:
[...]
Of je werkgever zorgt ervoor dat je op je werk kan douchen. Ik heb de mazzel gehad dat ik die mogelijkheid had. (Was sowieso een fijne werkgever, dure racefiets in plaats van in de fietsenstalling in een rustig hoekje op de afdeling neerzetten? geen enkel probleem). 's ochtends lekker trainen en eindigen op het werk. Lekker douchen, rustig een late lunch nuttigen en dan om half drie aan het werk. Daarna wat verlichting op die fiets en naar huis toe.
En mijn werkgever ziet me aankomen; wellicht ook een sauna erbij?
Daarnaast betekend dat voor veel mensen véél extra tijd op het werk.
Als man ben je snel klaar. Maar ik zie huismoeders geen 1.5u van te voren aankomen op het werk om zich op te tutten.
Tsja, je kan natuurlijk van alles gaan verzinnen waarom je niet de fiets zou pakken, maar uiteindelijk komt dat dan toch neer op "ik heb er geen zin in"? Je gebruikt de auto dan dus vooral uit gemak.NoSugar schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 14:05:
[...]
Een warme douche is dan weer slecht voor het milieu.
Als man ben je snel klaar. Maar ik zie huismoeders geen 1.5u van te voren aankomen op het werk om zich op te tutten.
Ik was ook zo, met bijkomend probleem dat ik enigszins gehandicapt ben en een stok of rolstoel gebruik. Gewoon fietsen was dus lastig voor mij. Sinds een jaar doe ik het echter nu zo:
/f/image/kMraxUEMxx8RCGCy6A48l5XJ.png?f=fotoalbum_large)
en sinds kort ook zo voor de wat langere afstanden:
/f/image/HH7J8TNkKW7lbMTE1cGeTSMA.png?f=fotoalbum_large)
Intentionally left blank
Met alle respect dat je het op die manier doet; kies ik inderdaad voor gemak. Ook als ik daar extra voor moet betalen. Uiteindelijk dat dit resulteren in twee dingen:crisp schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 14:24:
[...]
Tsja, je kan natuurlijk van alles gaan verzinnen waarom je niet de fiets zou pakken, maar uiteindelijk komt dat dan toch neer op "ik heb er geen zin in"? Je gebruikt de auto dan dus vooral uit gemak.
Ik was ook zo, met bijkomend probleem dat ik enigszins gehandicapt ben en een stok of rolstoel gebruik. Gewoon fietsen was dus lastig voor mij. Sinds een jaar doe ik het echter nu zo:
[Afbeelding]
en sinds kort ook zo voor de wat langere afstanden:
[Afbeelding]
- Ik ben steeds meer geld kwijt, maar blijf het doen, want ik werk voor gemak/plezier.
- Ik ben zoveel geld kwijt dat emigreren een betere optie wordt: een keuze die steeds populairder wordt door digitalisering en ook steeds vaker genomen wordt. Diverse Zuid- en Oost-Europese landen hebben al last van een leegloop van hoogopgeleiden. Dit kan natuurlijk ook andersom: als Nederland onbetaalbaar wordt en enkel nog uit 'werken-slapen-eten' bestaat.
Een gemiste kans voor je werkgever. In de huidige krapte op de arbeidsmarkt kan het promoten van een milieubewust imago, bijvoorbeeld door het bevorderen van fietsgebruik in plaats van auto's helpen bij het werven van nieuw personeel.NoSugar schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 14:05:
[...]
Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.
Verwijderd
Minder slecht dan een autoverplaatsing.NoSugar schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 14:05:
[...]
Overdrijven is ook een vak.En mijn werkgever ziet me aankomen; wellicht ook een sauna erbij?
Bij ons doucht bijna niemand, de meeste komen met een elektrische en anders kan je ook je snelheid/kledij aanpassen zodat je niet te veel zweet.Daarnaast betekend dat voor veel mensen véél extra tijd op het werk.
In het 2e geval zou je dan migreren naar een armer land om toch nog onbeperkt en goedkoop met de auto te kunnen blijven rijden? Naar rijkere landen zoals de Scandinavische zit er dan niet in, want daar is autorijden nog duurder en de hoofdsteden zetten nog meer in op autoluw/autovrij (Kopenhagen, Oslo, Helsinki). Scandinavische landen zijn gidslanden heNoSugar schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 14:29:
[...]
Met alle respect dat je het op die manier doet; kies ik inderdaad voor gemak. Ook als ik daar extra voor moet betalen. Uiteindelijk dat dit resulteren in twee dingen:
- Ik ben steeds meer geld kwijt, maar blijf het doen, want ik werk voor gemak/plezier.
- Ik ben zoveel geld kwijt dat emigreren een betere optie wordt: een keuze die steeds populairder wordt door digitalisering en ook steeds vaker genomen wordt. Diverse Zuid- en Oost-Europese landen hebben al last van een leegloop van hoogopgeleiden. Dit kan natuurlijk ook andersom: als Nederland onbetaalbaar wordt en enkel nog uit 'werken-slapen-eten' bestaat.
Ik zie steeds meer kantoren waar op de begane grond ergens een doucheruimte aanwezig is voor de fietsers...
Helaas werk ik door het hele land, zou best op de fiets willen. Mijn zwager heeft een ritje van een kilometer of 40 die heeft inmiddels een speed pedalec en doet er een uurtje over. zou met de auto niet sneller zijn.
Helaas werk ik door het hele land, zou best op de fiets willen. Mijn zwager heeft een ritje van een kilometer of 40 die heeft inmiddels een speed pedalec en doet er een uurtje over. zou met de auto niet sneller zijn.
Helsinki is niet autoluw/autovrij (of iedere Nederlandse stad zou dan autoluw/autovrij zijn). Helsinki heeft natuurlijk betaald parkeren in het centrum, maar daar houdt het ook bij op. Helsinki heeft 3 'ring' wegen (meer halve cirkels) met voor Finse begrippen veel verkeer. Finnen doen heel veel met de auto.Verwijderd schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 15:00:
In het 2e geval zou je dan migreren naar een armer land om toch nog onbeperkt en goedkoop met de auto te kunnen blijven rijden? Naar rijkere landen zoals de Scandinavische zit er dan niet in, want daar is autorijden nog duurder en de hoofdsteden zetten nog meer in op autoluw/autovrij (Kopenhagen, Oslo, Helsinki). Scandinavische landen zijn gidslanden he
Verwijderd
Ik weet niet hoe ver de plannen gevorderd zijn, maar onlangs zag ik artikels in deze trant:phicoh schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 15:18:
[...]
Helsinki is niet autoluw/autovrij (of iedere Nederlandse stad zou dan autoluw/autovrij zijn). Helsinki heeft natuurlijk betaald parkeren in het centrum, maar daar houdt het ook bij op. Helsinki heeft 3 'ring' wegen (meer halve cirkels) met voor Finse begrippen veel verkeer. Finnen doen heel veel met de auto.
Helsinki Aims to Be Car-Free by 2025.
En terwijl sommigen hier klagen over enkele dagen regen...“Helsinki aims to transcend conventional public transport… The hope is to furnish riders with an array of options so cheap, flexible, and well-coordinated that it becomes competitive with private car ownership not merely on cost, but on convenience and ease of use.”
https://www.boredpanda.co...winter-snow-oulu-finland/
(ik heb ook een extra fiets met spijkerbanden)
Helsinki heeft gewoon openbaar vervoer. Er is niets bijzonders. Er zijn wat treinen, wat metro, wat trams, en wat bussen. Met een sneeuwstorm geef een bus een veiliger gevoel dan zelf in de auto stappen. Ik verwacht niet dat ze daar over een paar jaar iets revolutionairs hebben. Helsinki plus voorsteden heeft een forse oppervlakte.Verwijderd schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 15:30:
Ik weet niet hoe ver de plannen gevorderd zijn, maar onlangs zag ik artikels in deze trant:
Helsinki Aims to Be Car-Free by 2025.
En terwijl sommigen hier klagen over enkele dagen regen...
https://www.boredpanda.co...winter-snow-oulu-finland/
(ik heb ook een extra fiets met spijkerbanden)
Oulu is inderdaad iets bijzonders.
Ik durf te beweren dat ik sneller klaar ben dan mijn man. Altijd die generalisaties die echt nergens op slaan.NoSugar schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 14:05:
[...]
Daarnaast, ik ken genoeg mensen die dat deden/doen. Meestal kost ze het een minuut of 10 extra. Uitkleden, afspoelen, aankleden.
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Verwijderd
Hij heeft het ook over huismoeders die gaan werken. Zoek de contradictieWailing_Banshee schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 15:50:
[...]
Ik durf te beweren dat ik sneller klaar ben dan mijn man. Altijd die generalisaties die echt nergens op slaan.
Daarnaast, ik ken genoeg mensen die dat deden/doen. Meestal kost ze het een minuut of 10 extra. Uitkleden, afspoelen, aankleden.
Overdrijven is een vak.NoSugar schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 14:05:
[...]
Even terug naar de dagelijkse praktijk. Hier op kantoor douchen jaarrond dagelijks tientallen mensen, zowel mannen als vrouwen. Deels komen die op de fiets naar het werk, deels zijn dat mensen die in de lunchpauze of na het werk gaan sporten.
Voor de mensen die wat verder moeten fietsen of wat meer hun best doen is een douche erg fijn. Kleine investering, groot gemak. De _massaal fietsende_ locals zie je zelden in de kleedruimte. Is ook niet nodig. Verhouding >90-10 of iets dergelijks.
Én ja, mijn werkgever ziet ze/ons graag aankomen! Actieve en gezonde werknemers is nogal een pré voor een werkgever. Men doet ook zeker hun best een actievere levensstijl te stimuleren. Enerzijds door het stimuleren van woon-werk-verkeer met de fiets en ov, anderzijds door het faciliteren van yoga- en bootcampklasjes, hardloopgroepjes etc. Morgen wordt er toevallig nog een fietstochtje georganiseerd voor het goede doel vanuit het bedrijf. En met betrekking tot die sauna is helaas wel een treurige constatering: de sportschool & sauna is 12 jaar terug wegbezuinigd.
Mijn wereld ziet er heel anders uit dan die jij schetst in het ad absurdum perspectief, waar alles volstrekt onmogelijk is
If you can see, look. If you can look, observe
Er is een correlatie van overgewicht en roken met ziekteverzuim (het effect is niet enorm groot, trouwens), maar je kunt natuurlijk prima op de fiets komen en roken en overgewicht hebben. Zeker als je dat financieel gaat stimuleren.Roozzz schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 16:17:
Én ja, mijn werkgever ziet ze/ons graag aankomen! Actieve en gezonde werknemers is nogal een pré voor een werkgever.
offtopic:
In de praktijk werken bedrijven oudere / zieke werknemers natuurlijk liever de deur uit.
In de praktijk werken bedrijven oudere / zieke werknemers natuurlijk liever de deur uit.
Maar andersom lijk jij jouw 'wereld' op te leggen bij anderen, met net zo goed praktische beperkingen. Sommige takken van bedrijfsleven zijn daar makkelijker en praktischer voor op te tuigen dan andere vormen. En dan praat ik niet eens over de 'hogere tak' van bedrijfsleven, daar zal best een directeurtje hier en daar op de fiets komen, gros toch echt niet.Roozzz schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 16:17:
Mijn wereld ziet er heel anders uit dan die jij schetst in het ad absurdum perspectief, waar alles volstrekt onmogelijk isWij zijn in NL nogal goed in alles stuk redeneren, maar dingen kunnen echt wel anders. Dat vraagt wel iets van iedereen, of ze nu werknemer of werkgever zijn...
En ergens kom je dan altijd bij datzelfde principe wat je ziet met 'acceptatie' van bepaalde groepen.. wanneer is iets 'genoeg'? Is het genoeg 'voor jou' als mensen op de fiets komen, maar wel 4x per jaar met vliegtuig op vakantie gaan? Of wanneer zij ook hun huis BENG is? Of wanneer ze geen vlees meer eten? Geen auto meer voor de deur? Ja, 'je moet ergens beginnen', maar waar is precies dat einde?
En hoe wil je ooit die cijfers naast elkaar zetten? Wat telt wel? Wat telt niet? Wat krijgt bonuspunten?
Zijn er dingen mogelijk? Meer dan gros denkt. Het is alleen dat er 1000 mensen met 1000 invalshoeken zijn die elk 1000 oplossingen hebben.
En dan kom je bij zo'n principe.. Duurder maken. Prima, maak je het duurder. Hell, maak het 5x duurder. 10 duurer van mij part. Maar als ik dan gewoon betaal? Is het dan wel goed? Mag ik dan gewoon blijven doen wat ik doe?mr thee schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 10:52:
En hoe *los je het dan op ? zoals bij tal van zaken (repareerbare smartphones) met dwingend beleid, omdat lief vragen niet werkt. En voor consumenten veel betere ov verbindingen realiseren en autobezit fors en fors duurder maken.
Ik ging van auto naar brommer (nee, 4takt, electrisch is simpelweg te duur), nog maar een fractie van wat mijn auto de lucht in gooit. Toch hoor je dan nog steeds 'de opmerking' dat je op die fiets moet komen. Als heel Nederland van auto naar brommer gaat is misschien niet je doel, maar je halveert (of gerust meer) je totale uitstoot aanzienlijk. Ik zat pre-corona vrijwel dagelijks met 2 man in de auto, en als ik gemiddelde auto op de weg zien met 1 persoon, had de rest van rijdend nederland dat ook gedaan.. nu nog de helft van auto's op de weg.
Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.
Sorry, waar doe ik dat precies? Het is nou niet dat ik in dit topic zo actief benSinergyX schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 16:53:
[...]
Maar andersom lijk jij jouw 'wereld' op te leggen bij anderen, met net zo goed praktische beperkingen. Sommige takken van bedrijfsleven zijn daar makkelijker en praktischer voor op te tuigen dan andere vormen. En dan praat ik niet eens over de 'hogere tak' van bedrijfsleven, daar zal best een directeurtje hier en daar op de fiets komen, gros toch echt niet.
[...]
Ik snap prima dat het lang niet overal zo kan, maar het als godsonmogelijk voorstellen _waar ik op reageerde_ is wel het andere uiterste. Wij kennen trouwens ook zeker onze uitdagingen. Het parkeerterrein is minstens zo goed gevuld als de fietsenstalling (uit praktische overwegingen kom ik ook overwegend met de voiture) en de zakenreizen naar binnen en buitenland zijn allicht ook niet optimaal vanuit klimaat bezien
[ Voor 4% gewijzigd door Roozzz op 29-06-2023 17:17 ]
If you can see, look. If you can look, observe
Verwijderd
Tot we onze klimaatdoelstellingen halen? Bij stikstof had je in NL de keuze tussen hard rijden, bouwen en vee. Het is bouwen en vee geworden/gebleven, met op termijn een afbouw van de veestapel. Voor het klimaat zouden we al massaal aan natuurlijke co2-opslag moeten doen om onze levensstijl te behouden, maar dat zal niet gebeuren, dus zullen we op andere vlakken extra ons best moeten doen. We hebben ook te lang uitgesteld, waardoor de transitie nu een stuk moeilijker zal worden. Transport is wel een pijnpunt aangezien het de enige sector in Europa is waarbij de uitstoot stijgt.SinergyX schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 16:53:
[...]
En ergens kom je dan altijd bij datzelfde principe wat je ziet met 'acceptatie' van bepaalde groepen.. wanneer is iets 'genoeg'? Is het genoeg 'voor jou' als mensen op de fiets komen, maar wel 4x per jaar met vliegtuig op vakantie gaan? Of wanneer zij ook hun huis BENG is? Of wanneer ze geen vlees meer eten? Geen auto meer voor de deur? Ja, 'je moet ergens beginnen', maar waar is precies dat einde?
En hoe wil je ooit die cijfers naast elkaar zetten? Wat telt wel? Wat telt niet? Wat krijgt bonuspunten?
Zijn er dingen mogelijk? Meer dan gros denkt. Het is alleen dat er 1000 mensen met 1000 invalshoeken zijn die elk 1000 oplossingen hebben.
Als men iets duurder maakt zou dat geld wel naar duurzame alternatieven moeten gaan, misschien kan OV dan wel gratis of is een fietsvergoeding van een euro per km mogelijk. Als je niets compleet verbiedt zullen rijken altijd doen wat ze willen doen, dat kan je niet vermijden, tenzij je met een km- of co2-budget gaat werken.[...]
En dan kom je bij zo'n principe.. Duurder maken. Prima, maak je het duurder. Hell, maak het 5x duurder. 10 duurer van mij part. Maar als ik dan gewoon betaal? Is het dan wel goed? Mag ik dan gewoon blijven doen wat ik doe?
Ik ging van auto naar brommer (nee, 4takt, electrisch is simpelweg te duur), nog maar een fractie van wat mijn auto de lucht in gooit. Toch hoor je dan nog steeds 'de opmerking' dat je op die fiets moet komen. Als heel Nederland van auto naar brommer gaat is misschien niet je doel, maar je halveert (of gerust meer) je totale uitstoot aanzienlijk. Ik zat pre-corona vrijwel dagelijks met 2 man in de auto, en als ik gemiddelde auto op de weg zien met 1 persoon, had de rest van rijdend nederland dat ook gedaan.. nu nog de helft van auto's op de weg.
Klopt. Het moet maar net regenen op de tijd EN locatie waar jij op dat moment bent.crisp schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 12:10:
[...]
Gemiddeld regent het 7% van de tijd in Nederland, dus 93% van de tijd niet. Bovendien kan je je er prima op kleden
[...]
Allemaal zaken waar we dus inderdaad (andere) keuzes zullen moeten gaan maken. Het klimaatprobleem gaat niet zomaar weg, en op het vlak van mobiliteit valt er een hoop te winnen. We moeten echter wel willen, en daar schort het nogal aan op dit moment... (niet bij mij overigens, ik heb vorig jaar de overstap naar de fiets voor alle korte afstanden al gemaakt)
Zoals ook hier bijgehouden was.
https://www.hetregentbijnanooit.nl/site/
Maar de menselijke psyche moet verandert worden en dat wordt een extreme klus.
Zo brengt mijn buurman 1 kind met een Volvo XC90 naar school.
Rond dezelfde tijd vertrek ik met de bakfiets, en haal hem halverwege de dorpstraat in. Want het is een drukte in de dorpstraat met leveranciers die uitladen bij de winkels rond die tijd, veel fietsers die moeilijk in te halen zijn.
Want zijn route is een minuut en 400m langer (volgens google maps) dan mijn fiets route.
En nee hij gaat daarna niet door naar werk (alsof dat een rechtvaardiging zou zijn, wat het niet is), want de auto staat daarna weer gewoon in de straat. De hele route is minder dan 1400 meter..

Hij moet ook vaak wachten in de drukte bij school voordat hij kan wegrijden. En mag jij raden wie m dan weer voorbij komt.
Ik denk dat veel huizen ook niet optimaal zijn. Als jij veel tijd en moeite nodig hebt om je fiets te pakken, dan pak je eerder wat anders.
Wij hebben sinds een paar jaar een brede schuifdeur en rollen makkelijker met de fiets de tuin uit, dan weer naar de auto moeten lopen (staat in een dwarsstraat, ~25m verder).
Zolang je denk een koekblik van dik 2900 kilo (!!) de beste optie is voor een stuk van anderhalve km. Dan gaat geen enkele slimme oplissing je bereiken.
[ Voor 9% gewijzigd door _Apache_ op 29-06-2023 18:58 ]
Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler
En daar zit wel de grappige tussensprong, totdat 'we' de doelstellingen halen, maar gelijktijdig kan je dat niet 'eerlijk' onder 'we' verdelen zonder budget of vergelijkende cijfers. Misschien is dat wel 'een' oplossing, doel is X, delen door Y inwoners, Z is wat jij jaarlijks mag 'uitstoten'.Verwijderd schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 17:48:
[...]
Tot we onze klimaatdoelstellingen halen? Bij stikstof had je in NL de keuze tussen hard rijden, bouwen en vee. Het is bouwen en vee geworden/gebleven, met op termijn een afbouw van de veestapel. Voor het klimaat zouden we al massaal aan natuurlijke co2-opslag moeten doen om onze levensstijl te behouden, maar dat zal niet gebeuren, dus zullen we op andere vlakken extra ons best moeten doen. We hebben ook te lang uitgesteld, waardoor de transitie nu een stuk moeilijker zal worden. Transport is wel een pijnpunt aangezien het de enige sector in Europa is waarbij de uitstoot stijgt.
[...]
Als men iets duurder maakt zou dat geld wel naar duurzame alternatieven moeten gaan, misschien kan OV dan wel gratis of is een fietsvergoeding van een euro per km mogelijk. Als je niets compleet verbiedt zullen rijken altijd doen wat ze willen doen, dat kan je niet vermijden, tenzij je met een km- of co2-budget gaat werken.
En of jij dan kiest voor een neutrale woning, eigen moestuintje en dagelijks in je 3 liter auto nog woon/werk te doen, of je gaat voor neutrale woon/werk en je compenseert flink met je huis/vakanties, dan haal je dat ook.
Maar laten we eerlijk zijn, 'we' doen het vrijwel nooit voor de uitstoot of doelstellingen, financiele plaatje is het enige wat telt. En als deze leunt naar 'lullig voor milieu', kan je natuurlijk gaan voor die keuze duurder te maken, maar de andere keuze 'goedkoper' krijgen, lijkt weinig tractie te krijgen. Ik denk dat zelfs gratis OV niet bijzonder veel teweeg zal brengen, is het niet reistijd, dan is het wel reiscomfort.
Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.
Verwijderd
Voor het klimaat blijft het om het even hoe we de uitstoot verminderen, co2 is co2, maar de wetenschap zegt dat we dringend op alle vlakken ingrijpende maatregelen moeten treffen (ja, alle 3 tegelijk) om de afgesproken doelstellingen te halen.SinergyX schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 19:10:
[...]
En daar zit wel de grappige tussensprong, totdat 'we' de doelstellingen halen, maar gelijktijdig kan je dat niet 'eerlijk' onder 'we' verdelen zonder budget of vergelijkende cijfers. Misschien is dat wel 'een' oplossing, doel is X, delen door Y inwoners, Z is wat jij jaarlijks mag 'uitstoten'.
En of jij dan kiest voor een neutrale woning, eigen moestuintje en dagelijks in je 3 liter auto nog woon/werk te doen, of je gaat voor neutrale woon/werk en je compenseert flink met je huis/vakanties, dan haal je dat ook.
Maar laten we eerlijk zijn, 'we' doen het vrijwel nooit voor de uitstoot of doelstellingen, financiele plaatje is het enige wat telt. En als deze leunt naar 'lullig voor milieu', kan je natuurlijk gaan voor die keuze duurder te maken, maar de andere keuze 'goedkoper' krijgen, lijkt weinig tractie te krijgen. Ik denk dat zelfs gratis OV niet bijzonder veel teweeg zal brengen, is het niet reistijd, dan is het wel reiscomfort.
Als we kijken naar 2030, dan gaat de overheid gewoon min of meer bepalen wat we gaan doen. Er komen subsidies, maar ook steeds meer verplichtingen. De regering moet gewoon de doelstelling wat betreft CO2 reductie halen.SinergyX schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 19:10:
Dus die auto met een brandstof motor, misschien heb dan gewoon geen geld meer voor een vliegvakantie. Die auto met brandstof motor wordt na 2035 niet meer verkocht.
Verwarmen met gas, hetzelfde. Geen geld meer voor andere dingen. De gemeente komt langs met een plan voor stadsverwarming en een paar jaar later wordt de levering van gas gestopt.
De volgorde op ieder gebied: subsidies voor groen daarna extra kosten voor grijs en dan een verbod op grijs.
Voor vervoer tot 2030 zal het een uitdaging worden. Weinig subsidie. Dus hoge extra kosten.
Waarvan akte. Overigens ook als dat koekblik maar de helft weegt_Apache_ schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 18:20:
[...]
Zolang je denk een koekblik van dik 2900 kilo (!!) de beste optie is voor een stuk van anderhalve km. Dan gaat geen enkele slimme oplissing je bereiken.
We zijn experts geworden in het verzinnen van excuses om toch maar vooral niet te hoeven veranderen. Want je zal maar eens nat worden van de regen.... die 1.5km is stik onveilig op de fiets. Dus het moet wel met de auto..... en het moet nog een dikke suv zijn ook, anders past mijn ultra-xxl kinderzitje er niet goed in. Allemaal excuses om maar niet te hoeven nadenken.....
Als je ruimte wilt, dan moet juist geen SUV kopen, een station is dan vele malen practischer tevens milieu bewster vanwege de betere stroomlijn...stylezzz schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 20:58:
[...]
Waarvan akte. Overigens ook als dat koekblik maar de helft weegt
We zijn experts geworden in het verzinnen van excuses om toch maar vooral niet te hoeven veranderen. Want je zal maar eens nat worden van de regen.... die 1.5km is stik onveilig op de fiets. Dus het moet wel met de auto..... en het moet nog een dikke suv zijn ook, anders past mijn ultra-xxl kinderzitje er niet goed in. Allemaal excuses om maar niet te hoeven nadenken.....

Als het om milieu te doen is, eerst dan maar eens 130Km/h geheel afschaffen ook in de nacht. Daarnaast bij snelheidsovertredingen de pakkans vertienvoudigen en behandelen als milieudelict. Dat zal het milieu goed doen en enorm veel brandstof/energie besparen.
[ Voor 14% gewijzigd door _Dune_ op 29-06-2023 21:26 ]
Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/
Laat staan dat je er perse 1 nodig hebt voor een kinderzitje. Respect voor mijn overbuurvrouw die er zonder problemen 2 in haar kia picanto heeft zitten._Dune_ schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 21:23:
[...]
Als je ruimte wilt, dan moet juist geen SUV kopen, een station is dan vele malen practischer tevens milieu bewster vanwege de betere stroomlijn...
Over mobiliteit gesproken, bij mn oude werk hadden ze transparante kluisjes waar je je e-bike accu in kon leggen om te laden.
Transparant voor brandveiligheid, waarbij de receptie een masterkey heeft. Maar in een soort kluisje want het is al gauw een paar honderd euro.
Zo geef je gebruiksgemak (want altijd een volle accu) en neem je range-anxiety weg (welke accu haalt geen eenvoudige forens trip
).
Maar werd maar weinig gebruikt, want o.a. geen universele lader, dus die moest erbij want je gaat er niet dagelijks mee slepen. Watdan weer niet echt duurzaam te noemen is. Want je wilt er een thuis en op werk hebben. En wie is verantwoordelijk bij diefstal of schade?
Terwijl het imho best potentie had.
Transparant voor brandveiligheid, waarbij de receptie een masterkey heeft. Maar in een soort kluisje want het is al gauw een paar honderd euro.
Zo geef je gebruiksgemak (want altijd een volle accu) en neem je range-anxiety weg (welke accu haalt geen eenvoudige forens trip

Maar werd maar weinig gebruikt, want o.a. geen universele lader, dus die moest erbij want je gaat er niet dagelijks mee slepen. Watdan weer niet echt duurzaam te noemen is. Want je wilt er een thuis en op werk hebben. En wie is verantwoordelijk bij diefstal of schade?
Terwijl het imho best potentie had.
[ Voor 19% gewijzigd door _Apache_ op 29-06-2023 22:30 ]
Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler
Das leuk voor je overbuurvrouw van 1m53 en twee kinderzitjes die de term niet zouden mogen dragen.stylezzz schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 21:27:
[...]
Laat staan dat je er perse 1 nodig hebt voor een kinderzitje. Respect voor mijn overbuurvrouw die er zonder problemen 2 in haar kia picanto heeft zitten.
Met net geen twee meter red ik het in mn eentje in een picanto net. Goed gekeurd kinderzitje achterstevoren op de achterbank is een absolute no go.
En ook in mn vorige auto (Skoda Octavia Combi) paste het simpelweg niet. Niet een beetje niet, maar heel erg niet.
Heb nu een 5008 waar het goed in past. Maar in de elektrische alternatieven, waar ik nu vrije keuze in heb, houdt het ook gewoon op.
@_Dune_ ik weet ook niet welke maatstaven je erop nahoudt om een auto als praktisch te bestempelen. Maar ik ben er met de switch 140 liter bagageruimte en 10cm ruimte op de achterbank op vooruit gedaan.
goed, dat het verder op alle vlakken een achteruitgang is, is een tweede
[ Voor 24% gewijzigd door MikeyMan op 29-06-2023 22:25 ]
Volgens welke metric_Dune_ schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 21:23:
Als je ruimte wilt, dan moet juist geen SUV kopen, een station is dan vele malen practischer
Dat ligt eraan vanaf welke auto jij komt. Voorbeeld, ik heb twee broers de een rijdt in een VW Passat, de ander had een Toureq. Ondanks dat de tweede een enorm lomp ding is, heeft de Passat veel meer ruimte. Inmiddels is de Toureq ook vervangen voor een Passat, mijn broer vond de Toureq niet verantwoord meer.MikeyMan schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 22:19:
[...]
@_Dune_ ik weet ook niet welke maatstaven je erop nahoudt om een auto als praktisch te bestempelen. Maar ik ben er met de switch 140 liter bagageruimte en 10cm ruimte op de achterbank op vooruit gedaan.
goed, dat het verder op alle vlakken een achteruitgang is, is een tweede
Andere vergelijk met jouw huidige 5008, had een 508SW niet minstens zoveel ruimte geboden? Die 508SW heeft een veel betere stroomlijn, mogelijk had een 308SW nog volstaan. De laatste heb ik zelf en daar passen prima twee zitjes achter in.
Zie mijn reactie hierboven of ander voorbeeld, mijn 308SW heeft meer practische ruimte dan een 3008. SUV's zijn over het algemeen hoog en lomp. Veelal hoor je vaak dat een sUV gekozen wordt voor de hogere instap. Net even snel gezocht, maar mijn 308SW heeft bijna 100L meer bagageruimte dan de 3008.
[ Voor 23% gewijzigd door _Dune_ op 29-06-2023 23:18 ]
Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/
Een 308SW is dan ook 20cm langer (en duurder) dan een 3008: https://www.autoweek.nl/auto/vergelijk/104128-97748/
Passat vs Touareg lijkt me geen eerlijke vergelijking, ander segment/prijsklasse, al is het lengteverschil niet enorm.
De oude Touareg lijkt inderdaad weinig ruimte te bieden, de nieuwe heeft fors meer ruimte, ook vergeleken een passat (oud of nieuw): https://www.autoweek.nl/a.../56314-97770-84858-98326/
Touareg met zo'n verbruik zou ik ook inruilen
3-serie vs X3, A6 vs Q5, C-klasse vs GLC, elke keer wint de SUV variant.
Passat vs Touareg lijkt me geen eerlijke vergelijking, ander segment/prijsklasse, al is het lengteverschil niet enorm.
De oude Touareg lijkt inderdaad weinig ruimte te bieden, de nieuwe heeft fors meer ruimte, ook vergeleken een passat (oud of nieuw): https://www.autoweek.nl/a.../56314-97770-84858-98326/
Touareg met zo'n verbruik zou ik ook inruilen
3-serie vs X3, A6 vs Q5, C-klasse vs GLC, elke keer wint de SUV variant.
[ Voor 11% gewijzigd door mitsumark op 30-06-2023 07:57 ]
Ja, dat was één van de redenen. Hij had de Touareg gekocht in Zwitserland, daar is een dergelijke auto redelijk normaal (heeft hij 8 jaar gewoont en gewerkt). De auto dus meegenomen bij terug verhuizen naar Nederland. Niet lang in Nederland er in gereden, te lomp en met een 3,5L 8 cilinder diesel.... omgeruild voor een Passat Hybride.
Maar wat is er met de prijs van die 308SW gebeurd? Ik heb in het verleden beide wel vaker naast elkaar gelegd, maar de 3008 was over het algemeen duurder. ik rijdt al jaren (25+) Peugeot, voornamelijk lease.
[ Voor 17% gewijzigd door _Dune_ op 29-06-2023 23:51 ]
308 kon ik onmogelijk een kinderzitje achterstevoren achter me kwijt. Die dingen nemen vies veel ruimte in. Lukte in de 3008 of de Octavia waar ik vandaan kom overigens ook niet. Scheelt rustig 8cm tussen voorstoel en achterbank._Dune_ schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 22:41:
[...]
Dat ligt eraan vanaf welke auto jij komt. Voorbeeld, ik heb twee broers de een rijdt in een VW Passat, de ander had een Toureq. Ondanks dat de tweede een enorm lomp ding is, heeft de Passat veel meer ruimte. Inmiddels is de Toureq ook vervangen voor een Passat, mijn broer vond de Toureq niet verantwoord meer.
Andere vergelijk met jouw huidige 5008, had een 508SW niet minstens zoveel ruimte geboden? Die 508SW heeft een veel betere stroomlijn, mogelijk had een 308SW nog volstaan. De laatste heb ik zelf en daar passen prima twee zitjes achter in.
En daarbij heeft ie ook 180 liter minder ruimte dan ik nu heb.
Komt ook doordat ik zelf zoals gezegd bijna 2 meter ben. De generalisatie dat een suv minder praktisch is is ook wel wat specifiek voor sommige suvs.
Een kodiaq is bijvoorbeeld ruimer dan een Octavia. Maar heeft minder beenruimte dan een superb. Enyaq heb je dan weer helemaal niks aan.
[ Voor 3% gewijzigd door MikeyMan op 30-06-2023 07:52 ]
Als je dit leest vraag je je toch af hoe we het 25 jaar geleden deden toen we nog geen SUV's hadden.
Toch bizar dat mijn buurman van twee meter het met een 205 deed, die arme man had gewoon niet door dat het onmogelijk was om in die auto te zitten. Ook het idee dat je de kinderstoel niet achter de langste persoon zet is gewoon te krankzinnig voor woorden! Fysiek was het gewoon onmogelijk, maar omdat men niet beter wist brak men de wetten van de fysica. Gelukkig dat we nu beter weten en niet meer dit soort waanzinnige dingen doen.
Toch bizar dat mijn buurman van twee meter het met een 205 deed, die arme man had gewoon niet door dat het onmogelijk was om in die auto te zitten. Ook het idee dat je de kinderstoel niet achter de langste persoon zet is gewoon te krankzinnig voor woorden! Fysiek was het gewoon onmogelijk, maar omdat men niet beter wist brak men de wetten van de fysica. Gelukkig dat we nu beter weten en niet meer dit soort waanzinnige dingen doen.
[ Voor 68% gewijzigd door roffeltjes op 30-06-2023 07:53 ]
Toen hadden we minder problemen met loszittende kinderen.roffeltjes schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 07:50:
Als je dit leest vraag je je toch af hoe we het 25 jaar geleden deden toen we nog geen SUV's hadden.
Snap ik, als iemand van twee meter in een auto zit is meteen ook de tweede stoel vol in de achterste stand, dat is ook iets wat gelukkig nu in de wet is geregeld.Wimo. schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 07:50:
[...]
Toen hadden we minder problemen met loszittende kinderen.
Toen hadden we deze jongens niet:roffeltjes schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 07:50:
:strip_exif()/f/image/jxw2sO0fGOHGbYYsHMqcUk8b.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik ben niet bereid om concessies te doen aan veiligheid. Koop het beste dat er te krijgen is. En helaas neemt dat (veel) ruimte in.
Tel daarbij op dat door veiligheids eisen er ook al minder ruimte is, en het vergelijk tussen een koekblik uit 1980 en een moderne auto gaat wat mank.
Qua ruimte en gewicht overigens.
[ Voor 7% gewijzigd door MikeyMan op 30-06-2023 08:04 ]
Waarom staat die stoel niet echt achter jouw bestuurderstoel? Op deze manier is je argument van jouw lengte helemaal niet toepasbaarMikeyMan schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 07:59:
[...]
Toen hadden we deze jongens niet:
[Afbeelding]
Ik ben niet bereid om concessies te doen aan veiligheid. Koop het beste dat er te krijgen is. En helaas neemt dat ruimte in.
Of moet je toegeven dat je argument zoals je het nu neerzette onzin is om je eigen keuze goed te praten?
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
Hoezo? Gaan we nu ontkennen dat SUV's een enorme opmars hebben gemaakt?nst6ldr schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 08:16:
[...]
Dit belerende betoog leest een beetje pijnlijk als je weet dat SUV's al 40 jaar bestaan en gereden worden in Nederland, en voor die tijd terreinwagens.
En belerend? Tsja, ik wordt kriegel van "het kan niet anders". Als we op die manier gaan redeneren dan is de uitkomst "Het is zoals het is, jammer voor toekomstige generaties, maar we hebben gewoon helemaal geen keuze".
De bottomline: Onze levensstijl is vrijwel altijd een keuze. Pas als je dat inziet is het mogelijk om te kiezen.
*knip* zie modbreak, we gaan hier geen uitgebreide analyse houden over kinderzitjes
Hangt hij er standaard een aanhanger achter of is het een gepantserde versie?_Apache_ schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 18:20:
Zolang je denk een koekblik van dik 2900 kilo (!!) de beste optie is voor een stuk van anderhalve km.
[ Voor 48% gewijzigd door polthemol op 30-06-2023 08:47 ]
Let op:
Het onderwerp van het topic is de toekomst van mobiliteit tegen het licht van de klimaatproblematiek. Posts die dit onderwerp niet kunnen volgen zullen naar de trashcan worden verplaatst.
De vele offtopic zijstappen over rijgedrag, hyperspecifieke N=1-discussies, diepte over specifieke auto's of het ontstaan van bepaalde auto's voegen niets toe aan het onderwerp en horen hier niet thuis.
Het onderwerp van het topic is de toekomst van mobiliteit tegen het licht van de klimaatproblematiek. Posts die dit onderwerp niet kunnen volgen zullen naar de trashcan worden verplaatst.
De vele offtopic zijstappen over rijgedrag, hyperspecifieke N=1-discussies, diepte over specifieke auto's of het ontstaan van bepaalde auto's voegen niets toe aan het onderwerp en horen hier niet thuis.