offtopic:
Alhoewel mijn ervaringen met 'andere fietsers' ook wel leiden tot de conclusie 'complete anarchie en suïcidaal gedrag', ben ik als fietser er zoeen die zich wél aan de regels houdt.
Maar let dan eens op hoeveel automobilisten van toeten (nou ja, dat wel

) noch blazen weten in het verkeer, en zonder te kijken en een inschatting te maken van de situatie een rotonde op en af knallen of domweg geen voorrang verlenen, als dan niet bij gelijkwaardige kruisingen, en dan 'vergeten' dat fietsers zeer kwetsbaar zijn, en in gevaar brengen met hun onbesuisde, ignorante rijgedrag.
Mede hierom trok ik de conclusie dat ik voor mijn eigen veiligheid teruggeworpen werd op het OV. Ik woon net buiten Rotterdam, en werk al pakweg 20 jaar in Rotterdam. Met - bij mijn laatste werkgever - standaard 5 kwartier reistijd, enkele reis, op 13 km hemelsbreed.
Na jaren van fietsen naar het werk, en door schade en schande (zoals genoemd), dan toch liever met het OV, dan onderweg geschept worden of anderszins getorpedeerd door een idioot die niets op het fietspad te zoeken heeft, of gewoon maling heeft aan voorrangsregels en zijn rol in de veiligheid van anderen in het verteer.
Het OV, dat voor dichtbevolkte gebieden de enige weg is naar fatsoenlijke reistijden
voor iedereen.
Wanneer je fijnmazig OV beschikbaar maakt dat op tijd, vaak en langdurig rijdt, en niet krankzinnig duur is, zal iedereen met een half brein gebruik gaan maken van het OV.
Beleidmakers denken in Nederland vrij opzichtig alleen in termen van hun eigen blikveld. Dat leidt alleen maar tot veel meer asfalt met daarop veel meer stilstaand autoverkeer. Volstrekt onrendabele parkeerfaciliteiten overal, die krankzinnig veel kosten (aanleg) en ruimtebeslag met zich meebrengen, en duur zijn in het gebruik - waar
nota bene elke automobilist een teringhekel aan heeft.
Kostbare, uiterst schaarse ruimte in de stad die voor andere, veel nuttiger doeleinden had kunnen worden ingezet. Woningen bijvoorbeeld...
Ervaringen uit het verleden hebben al aangetoond dat het OV niet goed te vermarkten valt, en winstbejag op OV geen zoden aan de dijk zet, dat leidt allen maar tot beknibbelen op datzelfde OV, en ontevredenheid bij de reiziger en het personeel. En dus impopulairder wordt, met een 'hellend vlak' als resultaat.
De enige investeringen die je hoeft te doen om fijnmazig OV goed te maken, zijn in voldoende materieel en personeel, met goede arbeidsomstandigheden, en degelijk onderhoud. De wegen en rails liggen er grotendeels al.
En de prijs betaalbaar (= laag) houden. Voor alle belasting die we met zijn allen betalen zou dit het minste moeten zijn waarop we recht hebben.
Maar nee. De autolobby doet zijn werk, neoliberaal gedreven (fossiel, autobranche) autobelang kreeg steeds meer de overhand, en het OV kalft alleen maar verder af. Het voorheen 'elitaire' autogebruik is veranderd in 'egalitair' - met als enige drijfveer
status, met als drogreden:
gemak.
Autogebruik is daardoor de norm geworden, en ook secretaresses en zorgmedewerkers (even als losse voorbeelden) gaan tegenwoordig met hun eigen auto - waar ze overwegend helemaal alleen in zitten - naar het werk. Terwijl ze vrijwel uitsluitend maar woon/werk reizen (voorbeelden te over, zoals 'financial controllers' - veredelde boekhouders - en zo, die
nevernooitniet buiten de deur zijn voor werk!), krijgen velen zelfs 'gewoon' standaard een (hele dikke) leasebak ter beschikking.
Waarom? Status, allen maar status. En compensatiegedrag. Geen persoonlijkheid, wel een dikke bak om je achter te verschuilen om te verhullen dat je gene persoonlijkheid hebt.
Gevolg: files overal en altijd.
Niets dat die files gaat oplossen, zolang je het OV geen voorrang geeft in beleidsplannen. Je kunt asfalt blijven storten tot St. Juttemis, maar de kubieke kilometers aan extra auto's vullen elk gaatje dat je 'extra' aanlegt.
Bewijs: elke grote tot zeer grote stedelijke omgeving ter wereld.
Het OV is daarentegen stelselmatig verketterd, ten faveure van autogebruik, en inmiddels heeft deze lobby nog gelijk ook, want het is een 'self fulfulling prophecy' geworden:
het OV is nu gewoon kut. Er wordt alleen maar slechter bij handhaving van dit beleid.
Bewijs? Lees het nieuws van de afgelopen maanden eens terug. NS beknibbelt nóg verder, OV-personeel (in dienst van - inmiddels vrijwel overal commerciële marktpartijen - moest massaal gaan staken om het hoofd boven water te houden, etc ...
Is het OV kut, zeg je?

Nou, mijn tram/metro/bus/trein rijdt gewoon prima ...
Said no-one ever. Elke (gedwongen) overstap levert al gauw een kwartier vertraging op, en als het je tegenzit en je net buiten het bereik van een goed knooppunt zit, ben je - enkele reis - met gemak een halfuur extra kwijt, hetgeen in een week al richting een werkdag extra aan reistijd oplevert.
Onbetaald, weet je wel? En voor als je nu begint te lachen om die suffe OV-reiziger: net zoals je onbetaald net zo lang gemiddeld in de file staat.
Oplossing?
Diepte-investeringen in het OV (ruim, fijnmazig, en overal, met name in de periferie van de Randstad en daar buiten), waarbij het OV ...
- vaak
- op tijd
- met ruimte en zitplaatsen voor iedereen
- landurig (incl. nacht en vroege ochtend)
... beschikbaar is,
en uiterst concurrerend geprijsd, zullen ertoe leiden dat iedereen met een half brein in het OV gaat zitten (!) en dan verdwijnen files als sneeuw voor de zon.
O nee, want halsstarrige autogebruikers blijven in de auto... hun probleem.
Mijn (= als het goed is, ons) probleem is dat het OV nu zo beroerd is, dat de auto, met al zijn nadelen (hoge kosten, ruimtegebrek, files), ineens een mooi alternatief lijkt.
[
Voor 27% gewijzigd door
Ramzzz op 05-06-2023 11:53
]
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan