Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:33

FreakNL

Well do ya punk?

@Ramzzz
Daar passen wat mij betreft ook deel-auto's bij..

Eigenlijk erger ik me groen en geel aan de gemiddelde wijk in Nederland. Er is meer parkeerplaats vol met blik dan groen..

Ik zou er totaal geen problemen mee hebben om GEEN eigen auto meer te hebben, mits er voldoende deel-auto's beschikbaar zijn en het OV inderdaad op orde is. Nu is dat laatste in mijn geval al meer dan prima (hoeft niks aan verbeterd te worden) maar in andere delen van het land is dat natuurlijk niet zo.

Mij valt inderdaad verder ook op dat veel mensen de lui zijn om ook maar enige ander transportmiddel te overwegen. Mijn vader is ook zo, die gaat ook met de auto naar het postkantoor in het dorp... Maar die is 72, dat gaat niet meer veranderen. Maar op Tweakers had ik toch een andere mentaliteit verwacht. Dat autobezit en gebruik zit zo diepgeworteld.. Ik was vroeger ook zo hoor. Ik heb ook een tijdje gewoond en gewerkt < 5KM en dat deed ik dan met de auto. Ik snap eigenlijk niet meer zo goed waarom. Ja, het was een lease-auto en hij stond toch voor de deur.. Tegenwoordig denk ik daar heel anders over. Niet alleen voor het milieu maar ook voor de eigen gezondheid.

[ Voor 40% gewijzigd door FreakNL op 02-06-2023 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-09 18:25

geerttttt

Manisch positief

Ramzzz schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 16:04:
Ik vind het OV ook niet fijn, maar besef wel dat het gewoon domweg niet mogelijk is om allemaal en liefst ook nog alleen in een eigen auto naar het werk en overige locaties te gaan.
*knip* n=1 discussie is niet het onderwerp van dit topic, dit gaat over het grotere geheel, niet jouw specifieke situatie

[ Voor 23% gewijzigd door polthemol op 04-06-2023 07:46 ]

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

En waar komt die stroom vandaan?

Minder verplaatsingen zijn ALTIJD beter.

Ik ben er een beetje klaar mee dat de EV rijder net doet of hij zo groen bezig is. Iets groener dan de ICE rijder, ja. Maar voor de rest is het meer van hetzelfde; een groot stuk metaal op wielen wat ook weer geproduceerd moet worden en zelfs vervoerd naar land van bestemming.

Voor ICE is sowieso geen plaats in een betere toekomst, maar voor 1xEV per huishouden ook niet…

[ Voor 25% gewijzigd door polthemol op 04-06-2023 07:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

FreakNL schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 18:40:
[...]

Ik ben er een beetje klaar mee dat de EV rijder net doet of hij zo groen bezig is. Iets groener dan de ICE rijder, ja. Maar voor de rest is het meer van hetzelfde; een groot stuk metaal op wielen.
Idd, EV's lossen niet zo veel problemen op. Ze zijn beter dan ICE's, maar:
- klimaatimpact hangt af van de energiemix, eigen zonnepanelen leveren 's winters niet genoeg energie en niet iedereen kan 's middags thuis (of op het bedrijf) laden. Daarnaast zorgen snelladers voor enorme stroompieken (tientallen tot honderden kW's), wat ook impact heeft op het stroomnet. Tenslotte verbruiken ze gemiddeld even veel als een huishouden, alsof er de komende jaren miljoenen huishoudens gaan bijkomen
- vervuiling hangt samen met het vorige + meer fijnstof van de banden door hoger gewicht
- vanaf 40 km/u maken ze even veel lawaai als een recente benzine-auto, door de rolweerstand
- de rode punten hieronder worden helemaal niet opgelost.
- het is wel goed voor de afhankelijkheid van olie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pGoa-cNaLJwX6AgW89zbuddatNM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8WfhvB3W6c3vhBwucz61eU12.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5B32XwAjSFDaQ5vPhg447MsQSX0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/q5s4RLpUe4aLD7enH3Flv2sU.png?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2023 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
[...]

Straks (als 'ie binnen is) voor bijna 100% van mijn eigen zonnepanelen (is tegenwoordig prima in te stellen in de huidige opladers). Ook in de winter (flinke overcapaciteit hier).

Let wel, dat is de huidige verwachting, het zou heel incidenteel kunnen zijn dat ik onderweg moet laden, maar dat zal extreem weinig zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Fly-guy op 02-06-2023 19:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Fly-guy schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 19:07:
[...]

Straks (als 'ie binnen is) voor bijna 100% van mijn eigen zonnepanelen (is tegenwoordig prima in te stellen in de huidige opladers). Ook in de winter (flinke overcapaciteit hier).

Let wel, dat is de huidige verwachting, het zou heel incidenteel kunnen zijn dat ik onderweg moet laden, maar dat zal extreem weinig zijn.
Zie ook mijn vorige reactie, niet iedereen kan zonnepanelen leggen of op het werk laden, in de winter leveren ze bij de meeste installaties niet genoeg energie (met daarbij ook nog genoeg stroom voor warmtepomp en overige verbruikers), snelladen zorgt voor stroompieken en dan is er ook nog dit. Het is en blijft heel inefficiënt als 2 ton auto met een halve ton accu gebruikt wordt om 1 persoon met weinig of geen bagage te verplaatsen (wat bij pendelen meestal zo is).

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2023 19:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Fly-guy schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 19:07:
[...]

Dan ga ik ook flauw doen;
Die groene stroom zou je beter aan je buren leveren zonder PV. Nu gaat het in jouw auto en pakken de buren grijze stroom van het net.

Je moet alles op macro-niveau beoordelen, niet op micro-niveau.

[ Voor 5% gewijzigd door FreakNL op 02-06-2023 19:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Voor ICE is sowieso geen plaats in een betere toekomst, maar voor 1xEV per huishouden ook niet…
Dat hangt grotendeels van beleid af. Neem je de kaasschaaf methode dan zal alles wat we nu hebben minder/anders worden. Geef je bepaalde dingen meer of minder prioriteit dan kunnen andere dingen blijven zoals ze zijn.
Sluit Tata Steel + de Botlek en heel NL kan in zijn V8 diesel blijven rijden. Alleen is er dan geen plaatstaal meer om die vehikels te maken en de brandstof wordt ook spannend :+
Je hebt simpelweg een 'budget' per persoon en daarmee kan je beslissen wat je doet, beetje meer van het een is ietsje minder van het ander. De grootte van het budget staat al vast, nu nog even uitrekenen voor jezelf wat je er tzt mee kan doen.

@Roenie en misschien andere die denken dat ik in een parallel universum leef met dit soort gedachten; dat valt behoorlijk tegen. :X Ik vind autorijden een van de leukste dingen om te doen. Geef mij een doosje punaises en ik breng het met plezier voor je naar Parijs, eigenlijk is dat doosje optioneel. :+ Doelloos rondje van 100km of meer rijden, gewoon omdat het leuk is, gebeurd ook wel eens. Echter als je de beleidsplannen en beloftes m.b.t. tot milieu bij houdt dan is het niet zo moeilijk om te concluderen dat de beste tijd van het persoonlijke vervoersmiddel wel geweest is.

[ Voor 25% gewijzigd door jadjong op 02-06-2023 19:45 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
FreakNL schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 19:26:
[...]

Die groene stroom zou je beter aan je buren leveren zonder PV. Nu gaat het in jouw auto en pakken de buren grijze stroom van het net.

Ja, het is goed zo. Ik ga niet talloze euro neerleggen om mijn buren te voorzien van groene stroom.
Ik betaal, ik gebruik.

Lever jij even de helft van je salaris in om een paar weilanden vol te leggen met zonnepanelen....

Maar uiteindelijk is het dus nooit genoeg, ik gebruik praktisch geen gas, wek mijn eigen stroom op, ga met het OV naar m'n werk (als het rijdt), maar oh wee als ik eens een keer mijn eigen betaalde stroom gebruik voor mijn eigen genot/gemak, om daarmee ook nog eens CO2 uitstoot te vermijden omdat ik geen benzine meer gebruik.

En dat is dus waar alle kritiek in dit topic op neerkomt, wat je ook doet, voor de fanatici doe je het nimmer goed. Dat is niet flauw, dat is desastreus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Je onderschrijft mijn punt; Daarom zou PV (of groene stroom wat dat betreft) dus ook geen particuliere aangelegenheid moeten zijn. Wat mij betreft ben jij niet verantwoordelijk voor het feit dat we moeten zorgen dat we pakweg 90% groene stroom (gaan) gebruiken.

Al die druppels op een gloeiende plaat zijn inderdaad niet genoeg, je hebt gelijk. Met inderdaad desastreuze gevolgen.

Jij legt panelen en laadt daar je auto mee op. Duimpje. Maar zolang we nog steeds op macro-niveau veel meer grijze dan groene energie gebruiken schiet het dus niet op. De oplossing zit ook niet bij de burger, dat zit bij rigoureus beleid op hoog niveau.

[ Voor 83% gewijzigd door FreakNL op 02-06-2023 20:19 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Verwijderd schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 19:07:
[...]

Idd, EV's lossen niet zo veel problemen op. Ze zijn beter dan ICE's, maar:
- klimaatimpact hangt af van de energiemix, eigen zonnepanelen leveren 's winters niet genoeg energie en niet iedereen kan 's middags thuis (of op het bedrijf) laden. Daarnaast zorgen snelladers voor enorme stroompieken (tientallen tot honderden kW's), wat ook impact heeft op het stroomnet. Tenslotte verbruiken ze gemiddeld even veel als een huishouden, alsof er de komende jaren miljoenen huishoudens gaan bijkomen
- vervuiling hangt samen met het vorige + meer fijnstof van de banden door hoger gewicht
- vanaf 40 km/u maken ze even veel lawaai als een recente benzine-auto, door de rolweerstand
- de rode punten hieronder worden helemaal niet opgelost.
- het is wel goed voor de afhankelijkheid van olie

[Afbeelding]

[Afbeelding]
...maar op de snelheidsboetes na gelden al deze items ook voor het OV?

Ik krijg steeds meer het gevoel dat dit minder om het milieu draait en puur op auto haat ofzo. Een aantal punten kan ik nog terugredeneren naar verbruik en uitstoot, maar stress? Kom op zeg, dat is het eerste wat er in me opkomt als ik op een station sta. En wat heeft dat met milieu te maken? Geluidsoverlast is ook zo'n ding, heb je wel eens stilgestaan hoeveel lawaai er van een trein af komt? Helemaal als ze over een wissel heen vliegen. Plaatsgebrek kom je wel achter als je in de spits een bus of trein neemt, en voor onveiligheid kan je een keer s' nachts de bus of trein nemen. Energieverspilling zijn die treinen die op tijden rijden dat ze voor nog geen 10% gevuld zijn.

Dit topic neemt echt een bizarre wending zo. Als je het over milieu en mobiliteit wil hebben kom je er mijn inziens niet onderuit om werkgelegenheid te verspreiden, niet met allerlei drogredenen en subjectieve punten de auto te demoniseren - terwijl ze net zo goed voor overige vervoersmiddelen gelden.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
FreakNL schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 20:13:
Je onderschrijft mijn punt; Daarom zou PV (of groene stroom wat dat betreft) dus ook geen particuliere aangelegenheid moeten zijn.
Lijkt mij enorm zonde van niet gebruikte daken. Waar ga je dan wel zonnepanelen leggen? Enkel op openbare gebouwen gaat niet echt zoden aan de dijk zetten. Met ruim 2 miljoen huizen die zonnepanelen hebben liggen, waar zou je die anders neerleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:07
nst6ldr schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 20:19:
[...]

Dit topic neemt echt een bizarre wending zo. Als je het over milieu en mobiliteit wil hebben kom je er mijn inziens niet onderuit om werkgelegenheid te verspreiden, niet met allerlei drogredenen en subjectieve punten de auto te demoniseren - terwijl ze net zo goed voor overige vervoersmiddelen gelden.
Ik weet niet precies wat je in gedachten hebt met 'spreiden werkgelegenheid': gedwongen bedrijfsverhuizingen? of stimuleren meerdere vestigingen of meer flexkantoren ofzo? Spreiden (als het al uitvoerbaar is) spreid de druk misschien wat beter maar in hoeverre neemt dan het aantal km dat we dagelijks reizen af?

ik zou wat dat betreft wel eens willen weten hoe dat zit:
- Hoeveel reizigerskilometer leggen we af per jaar:
- Per type verplaatsing (woon-werk, zakelijk, recreatief)
- Per modaliteit (fiets, auto, ov etc)

Vanuit klimaatoogpunt is het jammer dat het thuiswerkexperiment van 2020 niet tot veel meer thuiswerkers heeft geleid, dat is natuurlijk helemaal mooi, als mensen helemaa niet meer reizen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

[...]

Van mijn zonnepanelen... Ik wek 12.000kwh per jaar op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

FreakNL schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 19:26:
[...]

Zeker flauw, want zo werkt het energienet helaas niet. De overtollige stroom gaat terug het net in. Een deel zal bij mijn buurman komen, maar niet specifiek naar mijn buurman.

Ik hoop ook dat de BBB in de 1e kamer een stokje steekt voor de salderingswet, zodat de afbouw hiervan verder uitgesteld of aangepast wordt.

Laat de energiebedrijven maar regelen dat energie degelijk wordt opgeslagen op wijkniveau, dan is deels salderen een optie en kan mijn buurman inderdaad mijn opgewekte groene stroom gebruiken. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

nst6ldr schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 20:19:
[...]

...maar op de snelheidsboetes na gelden al deze items ook voor het OV?

Ik krijg steeds meer het gevoel dat dit minder om het milieu draait en puur op auto haat ofzo. Een aantal punten kan ik nog terugredeneren naar verbruik en uitstoot, maar stress? Kom op zeg, dat is het eerste wat er in me opkomt als ik op een station sta. En wat heeft dat met milieu te maken? Geluidsoverlast is ook zo'n ding, heb je wel eens stilgestaan hoeveel lawaai er van een trein af komt? Helemaal als ze over een wissel heen vliegen. Plaatsgebrek kom je wel achter als je in de spits een bus of trein neemt, en voor onveiligheid kan je een keer s' nachts de bus of trein nemen. Energieverspilling zijn die treinen die op tijden rijden dat ze voor nog geen 10% gevuld zijn.

Ik wil vooral met de fiets vergelijken, die heeft die nadelen niet.

Maar goed, als je vooral met het OV wil vergelijken:

Klimaat/vervuiling:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hksZlzijJcuKYoR5eNTEQl6-KRA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SZPPxqbXNXzOioCMhiScCPWH.png?f=fotoalbum_large

Lawaai: treinen en bussen maken ook lawaai, maar dat is niet zo frequent en verspreid als auto's, die in elke straat komen.

Files: met het OV kan je vertraging hebben, maar als een bus in de file staat komt het door auto's

Parkeerproblemen en plaatsgebrek, is duidelijk:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zxF4t9Vj0CA2uZhrnjihcfgI7_M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P2QL2SCXhJi62J1vbzVsY0KB.jpg?f=fotoalbum_large

Onveiligheid, lijkt me ook duidelijk hieronder. Treinen rijden in verhouding nog minder mensen dood. Hierbij telt vooral de verhouding inzittende vs.tegenpartij:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3czuI5l1-Y1ir8Euqe3cNeDQ66g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JsTj7JCKm15e16D5WtvUSiMi.jpg?f=fotoalbum_large

Energieverspilling, zal met de suv-hype intussen nog slechter zijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZWU8h8JSmo8gW_tavEeZB9BXBL0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r6KQ7xa6WGH4E7dtn6paeGBL.jpg?f=fotoalbum_large

Kosten: OV vereist veel subsidies, maar veroorzaakt minder externe kosten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HCqIpX4ZCjnef8SgWuApsTDVJ4A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UELLgyzzjmkoHDUEtt5WMAWX.png?f=fotoalbum_large

Ok, veel factoren hebben niet met het klimaat te maken, maar ik wil aantonen dat een modal shift ook veel andere voordelen heeft.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2023 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Verwijderd schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 21:29:
[...]

Ok, veel factoren hebben niet met het klimaat te maken, maar ik wil aantonen dat een modal shift ook veel andere voordelen heeft.
Dan helpt het om dat erbij te noemen, want het komt zeer warrig over. Verder nog steeds oneens overigens, met name over de punten die ik aanhaalde. Stukje veiligheid is bijvoorbeeld totaal niet waar ik naar verwees, voor mij betekent veiligheid dat ik me veilig voel gedurende de rit - en dat is absoluut niet het geval. Gezien mijn achtergrond is dat niet best, want ik heb een beroep uitgeoefend die veel dieper in de geweldsspiraal zit dan de gemiddelde reiziger.

En zo gek is mijn gevoel daarbij niet: https://www.ad.nl/binnenl...-en-op-stations~ad93d468/

Dit veiligheidspersoneel is overigens totaal niet berust op de incidenten die zich voordoen. Een zwartrijder aanpakken is tot daar aan toe, maar steekpartijen opvolgen is heel andere koek. Als je dat afzet tegen de auto dan is die keuze snel voor me gemaakt (overigens ook gelijk de reden waarom persoonsbeveiligers het OV mijden als ze een verplaatsing uitplannen).

Dat gaat niet verbeteren tenzij er een maatschappelijke verandering komt die voorlopig nog niet op de agenda staat, dus tot die tijd kies ik voor persoonlijk vervoer en voel ik echt totaal geen stress bij de auto. Ook niet bij parkeren (waarom uberhaubt? reserveer een plek?). Enzovoort. Ik moet er overigens ook niet aan denken hoe de wereld er uit zag als pakweg de helft van de automobilisten het OV in gaat, de piekmomenten zijn nu al bizar.

Overigens zie ik het OV uberhaubt geen noemenswaardige rol spelen als geprivatiseerde sector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Kalentum schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 20:56:
[...]

Ik weet niet precies wat je in gedachten hebt met 'spreiden werkgelegenheid': gedwongen bedrijfsverhuizingen? of stimuleren meerdere vestigingen of meer flexkantoren ofzo? Spreiden (als het al uitvoerbaar is) spreid de druk misschien wat beter maar in hoeverre neemt dan het aantal km dat we dagelijks reizen af?

ik zou wat dat betreft wel eens willen weten hoe dat zit:
- Hoeveel reizigerskilometer leggen we af per jaar:
- Per type verplaatsing (woon-werk, zakelijk, recreatief)
- Per modaliteit (fiets, auto, ov etc)

Vanuit klimaatoogpunt is het jammer dat het thuiswerkexperiment van 2020 niet tot veel meer thuiswerkers heeft geleid, dat is natuurlijk helemaal mooi, als mensen helemaa niet meer reizen.
Ik verwacht dat het heel veel afneemt zelfs, nu was corona een uitschieter, maar praktisch komt het op hetzelfde neer: men kan in de buurt verplaatsen voor hun arbeid. Dat breidt zich vanzelf uit tot horeca en andere place-to-be gelegenheid, in tegenstelling tot de centralisatie van nu.

Thuiswerken gaat het nooit worden tenzij middenmanagement leert omgaan met neurotische dwang tot controle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nst6ldr schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 21:57:
[...]

Dan helpt het om dat erbij te noemen, want het komt zeer warrig over. Verder nog steeds oneens overigens, met name over de punten die ik aanhaalde. Stukje veiligheid is bijvoorbeeld totaal niet waar ik naar verwees, voor mij betekent veiligheid dat ik me veilig voel gedurende de rit - en dat is absoluut niet het geval. Gezien mijn achtergrond is dat niet best, want ik heb een beroep uitgeoefend die veel dieper in de geweldsspiraal zit dan de gemiddelde reiziger.

En zo gek is mijn gevoel daarbij niet: https://www.ad.nl/binnenl...-en-op-stations~ad93d468/

Dit veiligheidspersoneel is overigens totaal niet berust op de incidenten die zich voordoen. Een zwartrijder aanpakken is tot daar aan toe, maar steekpartijen opvolgen is heel andere koek. Als je dat afzet tegen de auto dan is die keuze snel voor me gemaakt (overigens ook gelijk de reden waarom persoonsbeveiligers het OV mijden als ze een verplaatsing uitplannen).

Dat gaat niet verbeteren tenzij er een maatschappelijke verandering komt die voorlopig nog niet op de agenda staat, dus tot die tijd kies ik voor persoonlijk vervoer en voel ik echt totaal geen stress bij de auto. Ook niet bij parkeren (waarom uberhaubt? reserveer een plek?). Enzovoort. Ik moet er overigens ook niet aan denken hoe de wereld er uit zag als pakweg de helft van de automobilisten het OV in gaat, de piekmomenten zijn nu al bizar.

Overigens zie ik het OV uberhaubt geen noemenswaardige rol spelen als geprivatiseerde sector.
Ik had het over verkeersveiligheid en dan lijkt het me duidelijk welk voertuig het grootste gevaar is op de weg (mijn filmpje). Een voetganger of fietser zal niet zo snel iemand doodlopen/fietsen, als je aangereden wordt door een trein is het meestal je eigen schuld (een trein is ook voor de inzittenden veiliger dan een auto) en bussen zijn er veel minder dan auto's, dus ook een kleinere kans dat die jou omver rijdt.

Verder heb ik me nog nooit onveilig gevoeld op het OV (in de andere betekenis), mijn vrouw ook niet. Een onveiligheidsgevoel kan je trouwens op alle openbare plaatsen hebben, bvb. 's nachts in steden (en toch gebeuren de meeste zware misdaden door bekenden :P) Maar goed, dit is offtopic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Verwijderd schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 21:29:
[...]

Lawaai: treinen en bussen maken ook lawaai, maar dat is niet zo frequent en verspreid als auto's, die in elke straat komen.

Files: met het OV kan je vertraging hebben, maar als een bus in de file staat komt het door auto's

Parkeerproblemen en plaatsgebrek, is duidelijk:
Tja je kunt blijven adverteren dat de trein zo fijn is en de auto stom, maar de gebruikerservaring lijkt mij leidend. En veel mensen vinden blijkbaar de auto toch fijner dan de trein, zoals ik. Daarom kiezen die mensen daarvoor.

Ik zie zelfrijdende Auto's de toekomst zijn. Dat maakt het mogelijk om veiliger van A naar B te komen, en doordat alles beter afgestemd is ook met minder brandstofverbruik. Wellicht is in de toekomst een zelfrijdende taxi ook iets, waardoor je, eventueel met meerdere willekeurige personen van a naar b rijdt ook een optie, daar zou ik wel open voor staan. Dan hoef je zelf idd geen auto meer te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
nst6ldr schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 22:01:
[...]

Ik verwacht dat het heel veel afneemt zelfs, nu was corona een uitschieter, maar praktisch komt het op hetzelfde neer: men kan in de buurt verplaatsen voor hun arbeid. Dat breidt zich vanzelf uit tot horeca en andere place-to-be gelegenheid, in tegenstelling tot de centralisatie van nu.

Thuiswerken gaat het nooit worden tenzij middenmanagement leert omgaan met neurotische dwang tot controle.
Het is in elk geval voor een deel van de mobiliteit een oplossing waar we niet de ogen voor moeten sluiten. Ik werk 100% thuis en dat scheelt mij al meer dan 10.000 km per jaar. Kan niet in alle situaties en voor iedereen.

Zou hier een belastingvoordeel kunnen helpen? Als je als werknemer geen reiskostenvergoeding ontvangt, dan mag je 5000 euro aftrekken van je inkomen. Als je dat enigzins dichtgetimmerd krijgt en je niet druk maakt om klusbedrijven en andere ZZP'ers die nu al geen woon-werkverkeer hebben omdat de bus voor de deur staat, dan kan zou dat een aanmoediging kunnen zijn voor werkgevers en werknemers om daar toch weer eens wat meer voor open te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
geerttttt schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 06:33:
[...]

Tja je kunt blijven adverteren dat de trein zo fijn is en de auto stom, maar de gebruikerservaring lijkt mij leidend. En veel mensen vinden blijkbaar de auto toch fijner dan de trein, zoals ik. Daarom kiezen die mensen daarvoor.

Ik zie zelfrijdende Auto's de toekomst zijn. Dat maakt het mogelijk om veiliger van A naar B te komen, en doordat alles beter afgestemd is ook met minder brandstofverbruik. Wellicht is in de toekomst een zelfrijdende taxi ook iets, waardoor je, eventueel met meerdere willekeurige personen van a naar b rijdt ook een optie, daar zou ik wel open voor staan. Dan hoef je zelf idd geen auto meer te hebben.
Autonome auto's, ik hoop daar ook op. En inderdaad niet meer in eigen bezit, want dan pak je het klimaatvoordeel: je hebt minder auto's nodig. En de auto's die er zijn worden meer gebruikt. EV's zijn vooral slecht tijdens de productie, ICE's voor tijdens gebruik. Ik kan me zo verstellen dat er dan allerlei abonnementen komen en dat die auto's op centrale plekken op industrieterreinen lekker kunnen opladen op een parkeerplaats vol met zonnepanelen. En waar ze schoongemaakt kunnen worden enzo.

En dan met abonnementjes, bv:
- Woon-werk: elke dag op tijd X komt er een EV voorrijden (met mogelijkheid om flexibel te zijn, bv als je een keer eerder of later wilt beginnen of eindigen) (en dit abbo betaald dan je werkgever)
- Altijd beschikbaar: op het moment dat je in je app aangeeft 'ik wil NU weg' dan kotm er binnen 5 minuten een auto (duur abbo)
- Flexibel: Een goedkoop abonnement waarbij je aangeeft dat je weg wil op tijd X en er dan maximaal 15 minuten na die tijd een auto komt
- Flexibel met Delen waarbij je ook nog met andere mensen in een auto terrecht kan komen, waarom niet.

Geen idee of autonome auto's ooit gaan werken maar iets dergelijks, op abonnementsbasis, zie ik wel zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Kalentum schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 09:24:
[...]

Zou hier een belastingvoordeel kunnen helpen? Als je als werknemer geen reiskostenvergoeding ontvangt, dan mag je 5000 euro aftrekken van je inkomen.
De werknemer gaat geen dependance kunnen openen, en de kantoormedewerker moet sowieso van zijn werkgever naar een kantoor toe om werkzaamheden uit te voeren die hij thuis ook kan.

Zelfs al zou middenmanagement in het bedrijf kunnen leven met werknemers die op een andere locatie werken, dan nog zouden veel bedrijven de kosten voor gespreid vastgoed niet kunnen betalen.

In de tussentijd zijn we overigens zo'n beetje het enige land waar alternatief elektrisch vervoer zoals de e-step gewoon verboden is, dat werkt nu ook niet echt mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 10:47
Ik denk wel dat autonome auto’s er zullen komen.
YouTube: Tesla FSD Overly Aggressive after BIG update

Het zal de ’top gear’-emoties van het autorijden doen verminderen denk ik.

En functioneel kan je inderdaad allerhande leuke bedrijfsmodellen bedenken. Van goedkope busjes die hun ronde automatisch aanpassen aan de verplaatsingspatronen van mensen en waar je op ieder moment kan opspringen. Tot abonnementsformules naar keuze.

Ook rekening houdende met het feit dat particuliere auto’s parkeren in een publieke ruimte steeds meer in vraag zal worden gesteld.

[ Voor 11% gewijzigd door Wozmro op 03-06-2023 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Kalentum schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 09:31:
[...]

Autonome auto's, ik hoop daar ook op. En inderdaad niet meer in eigen bezit
Dat gaat voorbij aan een heel groot voordeel van een eigen auto: het is je eigen plek met je eigen rotzooi voor onderweg. Toen ik mijn auto inruilde haalde ik er 4 zakken spullen uit. Niet alles daarvan is op elke rit nodig, maar het komt allemaal af en toe van pas. Reservekleding voor de kinderen bijvoorbeeld, nekkussens en dekentjes, en niet te vergeten hun eigen stoelen. Deelauto's hebben zeker voordelen, maar elke keer alles meeslepen is onpraktisch. En ja, ik spreek uit ervaring.

Een ander ideetje: ik zie nog steeds meerdere keren per dag enorme lege bussen door wijken rijden, of soms niet leeg maar met 1 of 2 passagiers. En dat is niet in een afgelegen dorpje, maar gewoon in een middelgrote stad. Schaf dat af! Of, als mensen gaan klagen dat ze zo graag onrendabele buslijnen willen hebben: verbied dan alle autoverkeer op tijden dat er een bus beschikbaar is. Ik denk dat er heel snel geen belangstelling meer is voor die bus. Als er niemand gebruik van maakt, stop het dan gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Het leven is echt niet zo binair als sommigen het hier doen voorkomen.

Je kunt best veranderen van visie en zeker ook van gedrag, maar wat hier aan 'argumenten' wordt opgeworpen om het eigen gedrag te vergoeilijken, betreft voornamelijk opzichtige denkluiheid, pure onwil en diepgewortelde weerzin om überhaupt iets aan het eigen gedrag te doen.

Ik vind het OV ook niet fijn, maar besef wel dat het gewoon domweg niet mogelijk is om allemaal en liefst ook nog alleen in een eigen auto naar het werk en overige locaties te gaan.

Het gaat hier steeds weer over 'ja maar ik', en nee, ook jij kunt je gedrag aanpassen. Het is puur een (op het infantiele af) status-dingetje, 'alles met de auto doen'.

Wanneer je überhaupt niet mee wilt denken en meewerken aan een duurzamere oplossing, zal die er ook niet komen.

En nee, ik ben geen heilig boontje. Ik heb een eigen auto, en zal zelfs wellicht een keer een tweede aanschaffen voor een extra flexibele uitwijkmogelijkheid (gezin van 4 met 2 volwassen kinderen) wanneer er één auto van huis is, maar de auto staat hier sowieso meer stil dan dat hij rijdt, net als die van elk ander. Stilstaande auto's kosten ook geld, maar bezetten niet de weg. Niet per se een belasting op de omgeving, al zal het parkeren in de eigen buurt voor iedereen wel een steeds problematischer situatie geven.

Het jezelf verschansen achter je eigen 'gelijk' (dat je sowieso niet hebt), helpt de maatschappij echt niet verder.

Minderen van (privé)autogebruik, in samengang met (verregaand) verbeterd OV, zal voor iedereen een betere oplossing zijn.

Fijnmazig OV, met betere overstap en betere reistijden, zowel eerder als later, zodat iedereen naar behoeven zijn weg naar huis, werk en opleiding kan vinden.
Ik ben op mobiliteit ongelofelijk egoïstisch. Eer je mij uit de auto en in het OV krijgt (of op de fiets voordat iemand daar over begint) moet er heel wat gebeuren. Dat wil overigens niet zeggen dat ik niet minder rij als vroeger. Ik heb jaren 50k per jaar gereden en zit nu op de helft. Onder andere doordat mijn hobby's iets veranderd zijn de laatste jaren. En natuurlijk ga ik voor een kleine boodschap met de fiets of lopend naar de winkel. Maar een structurele rol voor alternatieve vervoersmiddelen is er niet in mijn leven weggelegd.

Gelukkig zijn er mensen zoals @Verwijderd die mijn automobiliteit compenseren door vrijwel alles met de fiets te doen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

geerttttt schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 06:33:
[...]

Die komen er misschien nooit, het enthousiasme bij experts is al even gaan liggen, en als ze er komen zullen drukke steden waarschijnlijk te complex blijven:
“Het moet 99,9999999999 procent van de tijd werken. Autofabrikanten werken nog steeds aan de eerste paar negens, met nog een heleboel negens te gaan. Voor elke negen is het tien keer moeilijker om dat te bereiken.”
Carlo van de Weijer, directeur Kunstmatige Intelligentie aan de TU Eindhoven, en een specialist op het gebied van smart mobility, denkt in tegenstelling tot Seiberth wél dat computertechniek ooit net zo slim zal zijn als de mens. Maar toch ziet ook hij weinig toekomst voor volledig zelfrijdende auto’s. “Auto’s gaan wel steeds meer technische ondersteuning bieden om de veiligheid te vergroten, en deels autonoom rijden hoort daarbij. Dan kun je straks op de snelweg even wat anders doen in de file of tijdens je ritten op saaie, lange stukken. Als shuttle van en naar parkeerplaatsen en bij attracties geloof ik er ook wel in, maar een auto die compleet alle taken van ons overneemt komt er niet.”
Het enige waar zelfrijdende auto’s toe leiden – als het al ooit gebeurt – is een slecht soort openbaar vervoer. Overheden zullen dat nooit accepteren en automobilisten ook niet. Daarvoor zijn ze te veel gehecht aan hun eigen auto.”
Hier nog nog een kort gratis artikel daarover: https://www.autoreview.nl...ie-komt-er-voorlopig-niet

Als het een 'slechte vorm van ov' wordt, zullen degenen die nu een afkeer van ov hebben wel overtuigd zijn om die auto te delen? Met vuile stoelen, stinkende medepassagiers, zonder favoriete muziek uit de speakers of wachten tot hij opdaagt uit de file?

Bovendien zijn er ook moeilijke ethische problemen: wat moet de auto doen als er van achter een geparkeerde auto plots een kind oversteekt? Het kind overrijden of met alle inzittenden uitwijken naar het kanaal, waardoor er misschien 4 doden vallen? Gaan mensen auto's kopen die vooral de andere weggebruikers beschermen?

Het kan (zal) ook leiden tot perverse situaties: in plaats van een duur parkeerticket te kopen zal men de auto rondjes laten rijden tot men gedaan heeft met shoppen. Resultaat: nog meer verkeer.

Moet je kind naar school? Laat het maar met de zelfrijdende auto gaan ipv met de fiets, dan keert hij leeg terug. Resultaat: veel lege auto's die rondrijden.

Als je in de file een film kan bekijken wordt de file leuk en is zelfs een file van een uur geen probleem meer. Resultaat: nog meer files.

Als autonome auto's automatisch stoppen voor overstekende voetgangers, dan zullen voetgangers overal oversteken omdat ze weten dat de auto toch automatisch stopt. Resultaat: in de stad komen ze niet meer vooruit.

Nog mogelijke perverse neveneffecten: iedereen een app op de telefoon zodat zelfrijdende auto's weten waar voetgangers zijn. Geen app? Jammer, niet verzekerd. Daar wordt al over nagedacht:
The concept smartphone app running on a pedestrian’s phone uses Bluetooth Low Energy (BLE) messaging to communicate their location to a connected Ford vehicle. If the vehicle calculates a potential crash risk, Ford SYNC can alert drivers by the in-vehicle screen showing graphics of pedestrians, bicyclists, or more with audio alerts sounding.
Kortom, het zou alles nodeloos complex maken. Ik denk dat de volledig zelfrijdende auto een even stille dood zal sterven als de vliegende auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Roenie schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 10:04:
[...]
Gelukkig zijn er mensen zoals @Verwijderd die mijn automobiliteit compenseren door vrijwel alles met de fiets te doen ;)
Idd, dankzij mensen zoals ik sta je minder in de file, heb je meer parkeerplaats, heb je minder lawaaioverlast, moet je minder rotzooi inademen, is de kans kleiner dat je doodgereden wordt,... :P Je zou me dankbaar moeten zijn ipv telkens de discussie aan te gaan! :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15-09 21:38
nst6ldr schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 21:57:
Geweld in het OV is verschikkelijk, pet af voor mensen die daarbij hulp verlenen. Maar in de auto ben je evenmin veilig. Het voelt misschien zo, portier dicht trekken en daar zit je in je eigen bubbel. Maar road-rage is een dingetje, ook in nederland. Misschien hoor je het minder vaak dan incidenten in het OV, dat krijgt meer media aandacht. Maar in de auto kun je ook worden lastig gevallen, klemgereden, moedwillig aangereden, wraak vandalisme achteraf. Verkeerde tijd, verkeerde plaats.
Ik vermoed dat frustratie over niet kunnen communiceren een rol speelt, juist vanwege de bubbel / cocoon van de auto waar je in zit. Verbale en zeker ook non verbale communicatie is belemmerd doordat er twee keer glas/blik en enkele meters afstand tussen zit. En dat is over en weer, je kunt niet je bedoeling duidelijk maken en tegelijk krijg je ook de bedoeling van de ander niet. Een simpel conflictje dat je met een (vaak onbewust) knikje had kunnen oplossen, kan eenvoudig uitgroeien tot iets veel groter.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:32
Kalentum schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 09:24:
Zou hier een belastingvoordeel kunnen helpen? Als je als werknemer geen reiskostenvergoeding ontvangt, dan mag je 5000 euro aftrekken van je inkomen. Als je dat enigzins dichtgetimmerd krijgt en je niet druk maakt om klusbedrijven en andere ZZP'ers die nu al geen woon-werkverkeer hebben omdat de bus voor de deur staat, dan kan zou dat een aanmoediging kunnen zijn voor werkgevers en werknemers om daar toch weer eens wat meer voor open te staan.
De werknemer bespaart al 100% van de tijd, dat vertegenwoordigt meer waarde dan de reiskosten(vergoeding).

Maar ik zou het simpel houden; schaf gewoon de onbelaste reiskostenvergoeding af.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

assje schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 10:14:
[...]
De werknemer bespaart al 100% van de tijd, dat vertegenwoordigt meer waarde dan de reiskosten(vergoeding).

Maar ik zou het simpel houden; schaf gewoon de onbelaste reiskostenvergoeding af.
Ah, je wil iedereen een lease auto in jagen ipv het ov in?

Door die onbelaste vergoeding is juist o.a. het ov/fiets een alternatief voor een lease auto.

[ Voor 11% gewijzigd door YakuzA op 03-06-2023 10:35 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
RemcoDelft schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 09:51:
[...]

Dat gaat voorbij aan een heel groot voordeel van een eigen auto: het is je eigen plek met je eigen rotzooi voor onderweg. Toen ik mijn auto inruilde haalde ik er 4 zakken spullen uit. Niet alles daarvan is op elke rit nodig, maar het komt allemaal af en toe van pas. Reservekleding voor de kinderen bijvoorbeeld, nekkussens en dekentjes, en niet te vergeten hun eigen stoelen. Deelauto's hebben zeker voordelen, maar elke keer alles meeslepen is onpraktisch. En ja, ik spreek uit ervaring.

Een ander ideetje: ik zie nog steeds meerdere keren per dag enorme lege bussen door wijken rijden, of soms niet leeg maar met 1 of 2 passagiers. En dat is niet in een afgelegen dorpje, maar gewoon in een middelgrote stad. Schaf dat af! Of, als mensen gaan klagen dat ze zo graag onrendabele buslijnen willen hebben: verbied dan alle autoverkeer op tijden dat er een bus beschikbaar is. Ik denk dat er heel snel geen belangstelling meer is voor die bus. Als er niemand gebruik van maakt, stop het dan gewoon.
Eigen auto is absoluut een voordeel maar de vraag is, in hoeverre een eigen auto nog houdbaar is vanwege de klimaatverandering.

Het inefficiënt gebruik van vervoermiddelen is inderdaad een probleem. Ik woon vlakbij een invalsweg waar veel woon-werkverkeer langs komt en als ik daar dan bij het verkeerslicht wacht valt het me op hoeveel bijna lege auto's er rijden. Veel met maar 1 persoon erin, terwijl er 4 inpassen. Ik denk qua volume en co2 uitstoot dit nog een groter probleem is dan die bussen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
assje schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 10:14:
[...]

Het blijkt dat gedragsverandering ook met financiele prikkels gestuurd kan worden. Omdat de boodschap 'de aarde wordt een nare planeet' niet heel overtuigend is blijkbaar, zoek ik naar financiele beloningen om gedrag te veranderen.

Of een belastingkorting als je verhuisd en daardoor 50% minder woon-werkverkeer hebt. Allemaal lastig in de uitvoering maar het kan gedragsverandering stimuleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Kalentum schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 11:08:
[...]

Het inefficiënt gebruik van vervoermiddelen is inderdaad een probleem. Ik woon vlakbij een invalsweg waar veel woon-werkverkeer langs komt en als ik daar dan bij het verkeerslicht wacht valt het me op hoeveel bijna lege auto's er rijden. Veel met maar 1 persoon erin, terwijl er 4 inpassen. Ik denk qua volume en co2 uitstoot dit nog een groter probleem is dan die bussen.
Per passagier stoten die bijna lege bussen veel meer uit dan de auto. https://www.csmonitor.com...d-hybrid-cars-it-depends:
Occupancy also matters when it comes to measuring greenness – almost-empty buses at off-peak hours were less efficient than even SUVs and pickup trucks.

Voor auto's wordt het tijd dat ze kleiner i.p.v. groter worden, dat gaat totaal de verkeerde kant op door de lage rente van de afgelopen jaren en de SUV hype. Zeker nu ik vaker met kinderen fiets zijn auto's enorm gevaarlijk, en hoe groter de auto, hoe minder ze aan de rechter kant van de weg durven te rijden.
Misschien leuk om auto's te verbieden die meer dan 800 kg per inzittende wegen. Dus als je met 2500 kg rondrijdt, mag dat niet meer als er minder dan 4 mensen in zitten. Wil je een lege auto, dan koop je maar een kleinere auto. En die 800 kg grens kan dan jaarlijks verlaagd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
RemcoDelft schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 11:16:
[...]

Misschien leuk om auto's te verbieden die meer dan 800 kg per inzittende wegen. Dus als je met 2500 kg rondrijdt, mag dat niet meer als er minder dan 4 mensen in zitten. Wil je een lege auto, dan koop je maar een kleinere auto. En die 800 kg grens kan dan jaarlijks verlaagd worden.
Waarmee je de elektrificatie van de autos meteen een halt toeroept.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RemcoDelft
Fly-guy schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 11:18:
[...]

Waarmee je de elektrificatie van de autos meteen een halt toeroept.
Het is juist een gemiste kans dat elektrische auto's zoveel zwaarder zijn geworden, i.p.v. voor kleiner te gaan. Geen MRB betalen voor auto's die enkele tonnen wegen om 1 persoon rond te rijden is helemaal niet goed voor het milieu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

mekkieboek schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 10:12:
[...]

Geweld in het OV is verschikkelijk, pet af voor mensen die daarbij hulp verlenen. Maar in de auto ben je evenmin veilig. Het voelt misschien zo, portier dicht trekken en daar zit je in je eigen bubbel. Maar road-rage is een dingetje, ook in nederland. Misschien hoor je het minder vaak dan incidenten in het OV, dat krijgt meer media aandacht. Maar in de auto kun je ook worden lastig gevallen, klemgereden, moedwillig aangereden, wraak vandalisme achteraf. Verkeerde tijd, verkeerde plaats.
Ik vermoed dat frustratie over niet kunnen communiceren een rol speelt, juist vanwege de bubbel / cocoon van de auto waar je in zit. Verbale en zeker ook non verbale communicatie is belemmerd doordat er twee keer glas/blik en enkele meters afstand tussen zit. En dat is over en weer, je kunt niet je bedoeling duidelijk maken en tegelijk krijg je ook de bedoeling van de ander niet. Een simpel conflictje dat je met een (vaak onbewust) knikje had kunnen oplossen, kan eenvoudig uitgroeien tot iets veel groter.
Tot zover nog maar één keer meegemaakt, terwijl ik in het OV meermaal ben gedwongen tot handelen. Zoals bijvoorbeeld zakkenrollers die niet mijn spullen willen teruggeven/ontkennen, pubers die iets te bewijzen hebben, of om personeel te helpen omdat ze zelf totaal niet opgewassen zijn tegen geweld.

In het verkeer ga je daar geen last van hebben tenzij je uitstapt, en incidenten worden opgevolgd door politie. In de trein moet je het met een BOA doen totdat je bij een station bent.

Wederom: het is niet persé prestige dat een persoonsbeveiliger altijd de auto neemt voor verplaatsingen met de te beveiligen persoon. Het OV is onoverzichtelijk wanneer druk (wat beveiligen lastig maakt) en twijfelachtig/onguur in de late uren waardoor een verkeerde blik ook al tot contact kan leiden. Dat is niet iets wat ik verzin, dit leer je als onderdeel van het plannen van bewegingen.

Maar eerlijk: we dwalen af. Ik haalde het aan als onderdeel van een lijst nadelen die voor auto's werden aangehaald terwijl minstens 4/5 van de punten gewoon op het OV van toepassing zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

RemcoDelft schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 11:23:
[...]

Het is juist een gemiste kans dat elektrische auto's zoveel zwaarder zijn geworden, i.p.v. voor kleiner te gaan. Geen MRB betalen voor auto's die enkele tonnen wegen om 1 persoon rond te rijden is helemaal niet goed voor het milieu.
Deze auto's bestaan overigens wel, er is alleen geen markt voor. Bijvoorbeeld de Renault Twizzy.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
[...]

Per passagier stoten die bijna lege bussen veel meer uit dan de auto. https://www.csmonitor.com...d-hybrid-cars-it-depends:
Occupancy also matters when it comes to measuring greenness – almost-empty buses at off-peak hours were less efficient than even SUVs and pickup trucks.
Ik denk dat de totale uitstoot van auto's met 1 eenzittende vele malen groter is dan die van bussen.

Bovendien zit dit topic vol met mensen die niet met het OV kunnen omdat er geen OV is, dus wil je iets doen aan de negatieve klimaatgevolgen van mobiliteit dan is zul je al helemaal geen buslijnen moeten schrappen toch? Ik snap er dan ook niets van dat er voor komend jaar bezuinigd gaat worden in het OV.
Voor auto's wordt het tijd dat ze kleiner i.p.v. groter worden, dat gaat totaal de verkeerde kant op door de lage rente van de afgelopen jaren en de SUV hype. Zeker nu ik vaker met kinderen fiets zijn auto's enorm gevaarlijk, en hoe groter de auto, hoe minder ze aan de rechter kant van de weg durven te rijden.
Ook leuk inderdaad. Of gewoon een maximum gewicht op auto's van 1500 kg ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Kalentum schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 11:08:
[...]

Eigen auto is absoluut een voordeel maar de vraag is, in hoeverre een eigen auto nog houdbaar is vanwege de klimaatverandering.

Idd, in BE is de gemiddelde autobezetting voor woon-werk 1,1 en voor alle ritten samen 1,3 personen.

Wat eerder aangehaald is: een auto wordt gekozen voor het maximale aantal passagiers dat men wenst te vervoeren, icm de maximale hoeveelheid bagage dat men wenst te vervoeren, icm het maximale bereik dat men wenst (400 km van een EV vindt men niet ver genoeg), icm de maximale snelheid die men wenst te rijden (fabrikanten doen dat dan doodleuk x2: 240 ipv 120).

Het resultaat is dat die auto voor de meeste ritten compleet overkill is: te groot, te zwaar, te snel,... en nu met de suv-hype en elektrificatie (wat nodig is) worden ze nog groter en zwaarder. Die auto wordt dan ook gebruikt om bij de bakker om de hoek een brood te halen... De consument rijdt ook graag in 1 ruk naar het zuiden van Frankrijk, waardoor accu's nog zwaarder zouden moeten worden. Verder legt men ook best dubbel zo veel zonnepanelen en moet het elektriciteitsnet tientallen of zelfs honderen kW's kunnen leveren omdat men ze liefst zo snel mogelijk oplaadt.

Daarnaast neemt de bevolkingsdichtheid toe en wordt het steeds drukker, als je dan bedenkt dat auto's steeds hoger en comfortabeler worden en tegelijk ook de wegen beter (zelfs in BE :P) dan vereist het steeds meer discipline van de bestuurder om zich aan de max. toegelaten snelheid te houden, want met zo'n auto aan 30 km/u kijkt het alsof je stil staat... Resultaat: ergernissen in woonkernen en fietsstraten, aanleggen van snelheidsremmers, snelheidscontroles, boetes,...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RemcoDelft
nst6ldr schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 11:25:
[...]

Deze auto's bestaan overigens wel, er is alleen geen markt voor. Bijvoorbeeld de Renault Twizzy.
Er was ook geen markt voor 2500 kg wegende elektrische auto's, maar die markt is met fiscale voordelen gecreeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Tja, de ene zegt dat het ov te vol zit, de andere ergert zich dan weer aan bijna leeg ov. Het is moeilijk om het juist te passen. Daarnaast kan een bus/trein ook in het begin van de verbinding (bijna) leeg zijn, maar neemt het aantal passagiers onderweg gestaag toe, om op de bestemming (bvb. een stadscentrum) helemaal vol te zitten. Maar als je voller ov wilt kan je er ook zelf vaker gebruik van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Verwijderd schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 11:47:
[...]
Tja, de ene zegt dat het ov te vol zit, de andere ergert zich dan weer aan bijna leeg ov. Het is moeilijk om het juist te passen. Daarnaast kan een bus/trein ook in het begin van de verbinding (bijna) leeg zijn, maar neemt het aantal passagiers onderweg gestaag toe, om op de bestemming (bvb. een stadscentrum) helemaal vol te zitten. Maar als je voller ov wilt kan je er ook zelf vaker gebruik van maken.
Ik wil geen voller OV, ik verbaas me over de (vele) mensen die klagen over het opheffen van bussen terwijl ze er zelf geen gebruik van maken. Die enorme lege bussen mogen wat mij betreft weg uit kleine straatjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
RemcoDelft schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 11:23:
[...]

Batterijen wegen nu eenmaal wat. Wil je een auto die nuttig is (en dus niet maximaal 80km/u, "2" persoon, zonder ruimte voor spullen en open en bloot zoals de twizzy), dan ontkom je er niet aan dat het gewicht toeneemt.

En wat is daar zo erg aan?

[ Voor 5% gewijzigd door Fly-guy op 03-06-2023 12:03 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:12

Spotmatic

Ken sent me

Tja, de overheid moet het wel HEEL bont maken om mij te bewegen de auto weg te doen. Tenzij het compleet onbetaalbaar wordt (of verboden) gaat dat namelijk niet gebeuren. Ik weet zeker dat honderden, zo niet duizenden, users op dit forum er precies zo over denken.

Nou kan de overheid natuurlijk besluiten om bepaalde maatregelen te nemen. Maar als die maatregelen er linksom of rechtsom toe leiden dat alleen "de elite" nog kan autorijden dan hebben ze electoraal zelfmoord gepleegd. Dus ik wens ze heel veel succes daarmee. ;)

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Fly-guy schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 11:58:
[...]

Batterijen wegen nu eenmaal wat. Wil je een auto die nuttig is (en dus niet maximaal 80km/u, "2" persoon, zonder ruimte voor spullen en open en bloot zoals de twizzy), dan ontkom je er niet aan dat het gewicht toeneemt.
Misschien kunnen we iets leren van Japan, die mensen doen dezelfde dagelijkse activiteiten als wij en de Amerikanen, maar veel efficiënter. Ik geloof zelfs dat je daar in steden niet zomaar een auto mag kopen als er geen parkeerplaats in de buurt is (ik vind geen bron). Hier zetten we ze gewoon allemaal op de openbare weg, met steeds meer gezinnen die 2 auto's hebben.
En wat is daar zo erg aan?
Meer grondstoffen, meer energie, meer slijtage van wegen, meer fijn stof van banden (grootste primaire bron van microplastics), zwaardere gevolgen bij ongevallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Spotmatic schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 12:07:
Tja, de overheid moet het wel HEEL bont maken om mij te bewegen de auto weg te doen. Tenzij het compleet onbetaalbaar wordt (of verboden) gaat dat namelijk niet gebeuren. Ik weet zeker dat honderden, zo niet duizenden, users op dit forum er precies zo over denken.

Nou kan de overheid natuurlijk besluiten om bepaalde maatregelen te nemen. Maar als die maatregelen er linksom of rechtsom toe leiden dat alleen "de elite" nog kan autorijden dan hebben ze electoraal zelfmoord gepleegd. Dus ik wens ze heel veel succes daarmee. ;)
Denk je dat het mbt klimaat, grondstoffen en energie mogelijk is dat wereldwijd miljarden gezinnen met één of meerdere (elektrische) auto's rijden die om de 10-15 jaar vervangen moet worden? En hoe lang zou het dan duren voor we op limieten botsen? Als je denkt dat dit niet mogelijk is, welke individuele en/of politieke oplossingen stel je dan voor? In steden neemt men alvast de vlucht vooruit.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2023 12:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spotmatic

Spotmatic

Ken sent me

Verwijderd schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 12:24:
[...]

Denk je dat het mbt klimaat, grondstoffen en energie mogelijk is dat wereldwijd miljarden gezinnen met één of meerdere (elektrische) auto's rijden die om de 10-15 jaar vervangen moet worden? En hoe lang zou het dan duren voor we op limieten botsen? Als je denkt dat dit niet mogelijk is, welke individuele en/of politieke oplossingen stel je dan voor? In steden neemt men alvast de vlucht vooruit.
Dat steden autovrij worden kan ik alleen maar hard toejuichen. Een auto hoort wat mij betreft niet in steden thuis, zeker in Europa niet waar de meeste steden opkwamen in de (late) middeleeuwen.

*knip* offtopic

[ Voor 35% gewijzigd door polthemol op 04-06-2023 07:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 10:11:
[...]

Idd, dankzij mensen zoals ik sta je minder in de file, heb je meer parkeerplaats, heb je minder lawaaioverlast, moet je minder rotzooi inademen, is de kans kleiner dat je doodgereden wordt,... :P Je zou me dankbaar moeten zijn ipv telkens de discussie aan te gaan! :P
Een spiegeltje doet wonderen ;)
Kalentum schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 11:29:
[...]

Ik denk dat de totale uitstoot van auto's met 1 eenzittende vele malen groter is dan die van bussen.

Bovendien zit dit topic vol met mensen die niet met het OV kunnen omdat er geen OV is, dus wil je iets doen aan de negatieve klimaatgevolgen van mobiliteit dan is zul je al helemaal geen buslijnen moeten schrappen toch? Ik snap er dan ook niets van dat er voor komend jaar bezuinigd gaat worden in het OV.

[...]

Ook leuk inderdaad. Of gewoon een maximum gewicht op auto's van 1500 kg ofzo.
Op zich wordt er al rekening gehouden met het gewicht bij de motorrijtuigenbelasting. Maar dat zou je nog wat progressiever kunnen laten verlopen. Verbieden ben ik niet zo een voorstander van. Maar als je in 2000KG wil rijden dan betaal je daar maar voor.

Op zich zijn auto's niet alleen zwaarder door de accu (in het geval van een EV/hybride), maar in het algemeen ook door meer veiligheidsvoorzieningen en -regels. Alleen waarom niet met lichtere materialen werken? Is uiteraard een prijskwestie, maar aluminium of kevlar motorkap en dak zou veel schelen. En je verlaagt het zwaartepunt.

Oh en over met één persoon in de auto zitten: dat is voor mij juist een USP. Als ik met andere mensen wil rijden dan ga ik wel met het OV. Nou ja, alsnog niet, maar even als illustratie ;)
Spotmatic schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 12:37:
[...]

Dat steden autovrij worden kan ik alleen maar hard toejuichen. Een auto hoort wat mij betreft niet in steden thuis, zeker in Europa niet waar de meeste steden opkwamen in de (late) middeleeuwen.

*knip*
*knip* offtopic

[ Voor 48% gewijzigd door polthemol op 04-06-2023 07:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

*knip*
offtopic

[ Voor 74% gewijzigd door polthemol op 04-06-2023 07:30 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wozmro

Ik rij zelf ook met een auto. Maar het punt zit hem volgens mij in het feit dat een auto rijden/bezitten echt wel veel rechten krijgt

Het zit soms in kleine dingen zoals:
- waarom mag ik mijn auto het grootste deel van de dag gratis op een publieke plaats laten staan? Ik zou hetzelfde moeten proberen met mijn fiets, op dezelfde plaats, er zou snel boel van komen. Of parkeer eens uw fiets in een parkeervak op een parking bij een drukke supermarkt.

- waarom mag men zelf een bordje hangen ’verboden te parkeren’ op een garagepoort van een woning in een straat met rijwoningen? Dat is toch inname/opeising van openbaar terrein? Een gratis oprit naar de garage, dankuwel samenleving.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 11:09
nst6ldr schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 11:24:
Tot zover nog maar één keer meegemaakt, terwijl ik in het OV meermaal ben gedwongen tot handelen. Zoals bijvoorbeeld zakkenrollers die niet mijn spullen willen teruggeven/ontkennen, pubers die iets te bewijzen hebben, of om personeel te helpen omdat ze zelf totaal niet opgewassen zijn tegen geweld.
Ik heb jaren met het OV gereisd; op een bierviltje zal ik een aantal jaar minstens 50.000 km pj hebben afgelegd (en ja, dan is je milieu-uitstoot groter dan die van Henk en Ingrid die naar Gran Canaria vliegen). Dat was niet met de Thalys 1e klasse, er zat ook een stuk stadsvervoer in de hoofdstad bij.

Verder heb ik in carnavalstreinen gezeten, treinen met voetbalsupporters ... het ergste wat ik heb meegemaakt was een woordenwisseling over bellen in de trein die iets te fel werd.
nst6ldr schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 11:24:
In het verkeer ga je daar geen last van hebben tenzij je uitstapt, en incidenten worden opgevolgd door politie.
Behalve als je aan het verkeer deelneemt zonder stalen kooi. Dan mag je intimiderend en roekeloos gedrag gewoon accepteren.
offtopic

[ Voor 20% gewijzigd door polthemol op 04-06-2023 07:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

CVTTPD2DQ schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 14:10:
[...]

Ik heb jaren met het OV gereisd; op een bierviltje zal ik een aantal jaar minstens 50.000 km pj hebben afgelegd (en ja, dan is je milieu-uitstoot groter dan die van Henk en Ingrid die naar Gran Canaria vliegen). Dat was niet met de Thalys 1e klasse, er zat ook een stuk stadsvervoer in de hoofdstad bij.

Verder heb ik in carnavalstreinen gezeten, treinen met voetbalsupporters ... het ergste wat ik heb meegemaakt was een woordenwisseling over bellen in de trein die iets te fel werd.
Wat goed hey. Ik niet.
CVTTPD2DQ schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 14:10:
[...]

Behalve als je aan het verkeer deelneemt zonder stalen kooi. Dan mag je intimiderend en roekeloos gedrag gewoon accepteren.
Spreekwoorden: (1914) Iemand iets in den mond geven,
d.w.z. iemand iets voorpraten; eene vraag zoo inkleeden, dat het antwoord er tevens in opgesloten ligt, gemakkelijk te geven is.

Als dat het moet worden vandaag dan kom ik wel een andere keer terug, vijandig gedoe hier.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

[...]

*knip*
Tja. Minder mensen gebeurt vanzelf door toenemende verstedelijking en afnemend geboortecijfers. Vooral in het Westen, waar de uitstoot per capita het hoogst is.

Grootschalig mensenvermindering (laat ik het zo maar verwoorden) is eigenlijk niet nodig als we ons anders gaan gedragen, dus minder vervuilend vervoer (vooral auto’s en vliegtuigen) , veel minder vlees, veel minder kleding. Dan kom je al een heel eind.

Het grootste probleem zit hem in het gegeven dat mensen niet willen. Tegenwoordig geven we al niets meer op voor de buurman, laat staan voor mensen die nu al ernstig te kampen hebben met de gevolgen van steeds verdergaande klimaatontwrichting. En dat vind ik ergens begrijpelijk maar ook een triest gegeven. Vooral omdat ook wij niet gaan ontkomen aan de gevolgen. De oplossing ligt dus vooral bij onszelf, net als het probleem.

Deze hele discussie is niets meer dan het verzinnen van uitvluchten zodat we zelf geen verantwoordelijkheid hoeven te nemen.

Newsflash: dat moeten we wel. En hoe langer we wachten hoe groter de gevolgen zullen zijn, óók voor onszelf. Jammer dat velen dat niet (willen) zien, en dat we niet wat verder vooruitkijken dan de volgende salarisstrook.

[ Voor 22% gewijzigd door polthemol op 04-06-2023 07:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
We zijn niet met teveel, we vinden het gewoon gezellig om met z’n allen dicht bij elkaar te wonen. Geen restaurants, cafés, musea, bioscoop, winkels,... zonder dat er voldoende mensen in de buurt wonen om het voldoende winstgevend te maken, massa is kassa.

Daarom is het belangrijk om goede afspraken te maken en het evenwicht in rechten en plichten voortdurend te evalueren en indien nodig bij te sturen.
Anders komt er ruzie van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Wozmro schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 13:31:
[...]

Het zit soms in kleine dingen zoals:
- waarom mag ik mijn auto het grootste deel van de dag gratis op een publieke plaats laten staan? Ik zou hetzelfde moeten proberen met mijn fiets, op dezelfde plaats, er zou snel boel van komen. Of parkeer eens uw fiets in een parkeervak op een parking bij een drukke supermarkt.
Ik zie wel wat in openbare, overkapte (bak)fietsparkeerplekken, met laadpaal :)

Intentionally left blank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spotmatic

Spotmatic

Ken sent me

dawg schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 14:21:
[...]
Tja. Minder mensen gebeurt vanzelf door toenemende verstedelijking en afnemend geboortecijfers. Vooral in het Westen, waar de uitstoot per capita het hoogst is.

Grootschalig mensenvermindering (laat ik het zo maar verwoorden) is eigenlijk niet nodig als we ons anders gaan gedragen, dus minder vervuilend vervoer (vooral auto’s en vliegtuigen) , veel minder vlees, veel minder kleding. Dan kom je al een heel eind.
*knip* offtopic en discussieverstorend

[ Voor 56% gewijzigd door polthemol op 04-06-2023 07:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

[...]

Deze hele discussie is niets meer dan het verzinnen van uitvluchten zodat we zelf geen verantwoordelijkheid hoeven te nemen.

Newsflash: dat moeten we wel. En hoe langer we wachten hoe groter de gevolgen zullen zijn, óók voor onszelf. Jammer dat velen dat niet (willen) zien, en dat we niet wat verder vooruitkijken dan de volgende salarisstrook.
Topic kan bij deze dicht wat mij betreft. Prima samengevat.

Ik erger me groen en geel aan de kortzichtigheid van het meerendeel van de posters hier.

Laten we Theo Maassens’ suggestie maar volgen: “alle mannen een onvruchtbaarheidsspuitje en daarna mag alles op”. Dat lijkt me een beter scenario dan de oorlogen en ellende die over pakweg 200-300 jaar gaan volgen.

[ Voor 6% gewijzigd door FreakNL op 03-06-2023 15:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MLLL
  • Laatst online: 08:06

MLLL

Palm Treo 650

Roenie schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 09:04:
[...]

[...] De mens is slimmer en bouwt huizen om orkanen te weerstaan en maakt schepen om in elke storm te varen. Door dit verschil zijn ook de gevolgen, positief en negatief, groter.
Waarom moet aan Ruth Jacott denken? :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

*knip* offtopic

[ Voor 88% gewijzigd door polthemol op 04-06-2023 07:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bolderkar
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 05-06-2023
*knip* offtopic

[ Voor 95% gewijzigd door polthemol op 04-06-2023 07:35 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15-09 22:59
[...]Deze hele discussie is niets meer dan het verzinnen van uitvluchten zodat we zelf geen verantwoordelijkheid hoeven te nemen.
Precies, en daar past deze spreuk uitstekend bij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F5iyguXBNj1WApXQ4_LgKyRfQUI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pLSDMXxA6f5AUc2lsk3E6Qv2.jpg?f=fotoalbum_large

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

*knip* offtopic

[ Voor 118% gewijzigd door polthemol op 04-06-2023 07:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

*knip* offtopic

[ Voor 88% gewijzigd door polthemol op 04-06-2023 07:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolderkar
*knip* offtopic

[ Voor 95% gewijzigd door polthemol op 04-06-2023 07:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:33

Die regels en maatregelen gaan er zeker komen. Of je wek of niet tot die "elite" behoort zul je zelf het beste weten. Over het algemeen roepen mensen die niet tot de "elite" behoren dingen zoals jij hierboven schrijft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kalentum
*knip* offtopic

[ Voor 86% gewijzigd door polthemol op 04-06-2023 07:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*knip* offtopic

[ Voor 110% gewijzigd door polthemol op 04-06-2023 07:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

*knip* offtopic

[ Voor 101% gewijzigd door polthemol op 04-06-2023 07:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic

Spotmatic

Ken sent me

*knip* offtopic

[ Voor 97% gewijzigd door polthemol op 04-06-2023 07:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom negeer je mijn vraag? Verwijderd in "Klimaat en de toekomst van mobiliteit"

*knip* gebruik aub een TR in plaats van een offtopic discussie te blijven voeren

[ Voor 53% gewijzigd door polthemol op 04-06-2023 07:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:36
Er is een apart topic voor de overbevolking: Wereldwijde bevolkingsaantal/prognose: wel of geen probleem. Dit topic gaat over de toekomst van mobiliteit als gevolg van klimaatverandering.

"In America, consumption equals jobs. In these days, banks aren't lending us the money we need to buy the things we don't need to create the jobs we need to pay back the loans we can't afford." - Stephen Colbert

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 06:50
Wozmro schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 13:31:
[...]

Sowieso moet dat aantal auto's in een straat, met dit soort publieke plaatsen gewoon drastisch omlaag. Wil men zo nodig een tweede auto, parkeer deze lekker in de garage of eigen oprit. Heb je deze niet. Parkeer de tweede auto lekker ergens anders. Die eindeloze rijen aan auto's geparkeerd aan twee kanten van een straat is echt zo'n uitermate treurig straatbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic

Spotmatic

Ken sent me

*knip* offtopic

[ Voor 98% gewijzigd door polthemol op 04-06-2023 07:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
psychodude schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 19:01:
[...]

Sowieso moet dat aantal auto's in een straat, met dit soort publieke plaatsen gewoon drastisch omlaag. Wil men zo nodig een tweede auto, parkeer deze lekker in de garage of eigen oprit. Heb je deze niet. Parkeer de tweede auto lekker ergens anders. Die eindeloze rijen aan auto's geparkeerd aan twee kanten van een straat is echt zo'n uitermate treurig straatbeeld.
Actiegroep in de stad waar ik woon:

Ter info: tegenwoordig zijn alle straten en pleinen op de foto’s zo goed als autovrij, vol fietsers en voetgangers en horeca, markten, straatfeesten,...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZLLrqMZ-K6tNwS9KfvjYrUQDZ-k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P26HpzOo2vHU6uVFdHPH4aun.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Wozmro op 03-06-2023 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

[...]

In Capelle gaan ze een autoluwe wijk “proberen”.

https://www.riviumdistric...2.0-RIVIUM-29-09-2020.pdf

Pagina 36.

De kritiek is trouwens hevig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
*knip* offtopic

[ Voor 97% gewijzigd door polthemol op 04-06-2023 07:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Bij de opkomst van de koets en de auto was er zelfs veel protest omdat iedereen zijn ding zomaar op straat liet staan. Tot dan was een straat een manier om van a naar b te gaan, niet om je voertuig te stallen. Maar toen in de jaren 50 bijna iedereen een auto kocht is het de spuigaten uitgelopen. Ook mensen die woonden in rijhuizen kochten een auto, op het einde van de eeuw waren er steeds meer gezinnen met 2 auto's en de voorbije 10 jaar worden ze ook nog eens groter... En dan protesteren als men moet betalen om te parkeren, terwijl de (bouw)grond in een stad peperduur is.
Hier verder: Verwijderd in "Wereldwijde bevolkingsaantal/prognose: wel of geen probleem"
Wozmro schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 19:12:
[...]

Ter info: tegenwoordig zijn alle straten en pleinen op de foto’s zo goed als autovrij, vol fietsers en voetgangers en horeca, markten, straatfeesten,...

[Afbeelding]
De manier waarop het geschreven is zegt al genoeg...

[ Voor 24% gewijzigd door polthemol op 04-06-2023 07:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psychodude
FreakNL schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 19:22:
[...]

In Capelle gaan ze een autoluwe wijk “proberen”.

https://www.riviumdistric...2.0-RIVIUM-29-09-2020.pdf

Pagina 36.

De kritiek is trouwens hevig.
De kritiek is er keer op keer bij dit soort initiatieven. Zolang als de gemeenten het maar gewoon lekker negeert. Er zijn al genoeg autorijke wijken in het land.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

Lordy79

Vastberaden

Je kunt best veranderen van visie en zeker ook van gedrag, maar wat hier aan 'argumenten' wordt opgeworpen om het eigen gedrag te vergoeilijken, betreft voornamelijk opzichtige denkluiheid, pure onwil en diepgewortelde weerzin om überhaupt iets aan het eigen gedrag te doen.
Ik heb ook geen argumenten om de fiets niet te pakken. Het is luiheid en het bespaart me tijd om de auto te pakken. Tijd is mijn meest waardevolle resource want ik kan er niet meer van maken en weet niet hoeveel ik er nog van heb.
Is dat egoïstisch? Ja, best wel. Maar zolang het niet verboden is auto te rijden blijf ik het gewoon doen.

Het is m.i. heel simpel: of je verbiedt autorijden of je moet een beter alternatief aanbieden. En al het micro gezeur in dit topic dat ik de fiets kan pakken of een ander het geen probleem vindt om naar de supermarkt te gaan met fietstassen. Heel mooi, maar ik geloof niet dat de wereld gered wordt met de goede wil van een deel van de mensen.

Dus ja, ik doe wel lampen en andere elektrische apparaten uit als ik ze niet gebruik en probeer ook minder agressief te rijden (scheelt veel brandstof!) omdat dat (ook) wat centen oplevert maar vooral omdat het me geen moeite kost.

Ik ben me er van bewust dat dit niet is hoe anderen het zien maar ik weet ook dat er een significante groep mensen is die zoals ik denken en/of handelen.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

*knip* offtopic

[ Voor 96% gewijzigd door polthemol op 04-06-2023 07:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

dawg schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 20:08:
[...]

Je wilt dus niks doen. :)
Dan wordt het maar zo'n planeet, uit luiheid en zo. Mijn dochter zal 88 zijn in 2100 (als ze het haalt), dat wordt dan heel opbeurend om de digitale archieven hier te lezen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Lordy79 schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 19:43:
[...]

Dus ja, ik doe wel lampen en andere elektrische apparaten uit als ik ze niet gebruik en probeer ook minder agressief te rijden (scheelt veel brandstof!) omdat dat (ook) wat centen oplevert maar vooral omdat het me geen moeite kost.

Ik ben me er van bewust dat dit niet is hoe anderen het zien maar ik weet ook dat er een significante groep mensen is die zoals ik denken en/of handelen.
Ik las gister een facebook groep over het ANWB dynamische stroomtarief. Daar las ik MASSAAL mensen buiten hun terrasheaters, lege vaatwassers, elektrokachels en weet ik wat aanzetten, omdat er in de middag een negatief stroomtarief was.

Tja, waar lopen we hier naar elkaar te wijzen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

geerttttt schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 20:52:
[...]

Ik las gister een facebook groep over het ANWB dynamische stroomtarief. Daar las ik MASSAAL mensen buiten hun terrasheaters, lege vaatwassers, elektrokachels en weet ik wat aanzetten, omdat er in de middag een negatief stroomtarief was.

Tja, waar lopen we hier naar elkaar te wijzen dan?
In de winter is het beeld wel helemaal anders, dan is de gemiddelde 4000-6000 kWp installatie ruim onvoldoende voor een huishouden + warmtepomp + elektrische auto. Zelfs zonder die wp en e-auto wordt het al een uitdaging op windstille dagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15-09 22:59
geerttttt schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 20:52:
[...]Ik las gister een facebook groep over het ANWB dynamische stroomtarief. Daar las ik MASSAAL mensen buiten hun terrasheaters, lege vaatwassers, elektrokachels en weet ik wat aanzetten, omdat er in de middag een negatief stroomtarief was. Tja, waar lopen we hier naar elkaar te wijzen dan?
Een feesboek groep en massaal.
Tja, waar hebben we het eigenlijk over?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Verwijderd schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 21:01:
In de winter is het beeld wel helemaal anders, dan is de gemiddelde 4000-6000 kWp installatie ruim onvoldoende voor een huishouden + warmtepomp + elektrische auto. Zelfs zonder die wp en e-auto wordt het al een uitdaging op windstille dagen.
De gemiddelde installatie is 4000-6000 kWp? Blijkbaar zijn de daken in België wat groter dan hier. Maar dit heeft niet zoveel te maken met of iemand zelf zonnepanelen heeft; dit gaat over electriciteitsfirma's die tarieven hebben die (ik meen van kwartier tot kwartier) variëren. Daar kan de gemiddelde Nederlander zonder panelen dus ook aan meedoen, en inderdaad, op een zonnige dag kun je betaald krijgen om de vaatwasser te draaien of je straalkacheltje aan te zetten.

De één ziet daar verspilling in, maar die mensen helpen gewoon om ons electriciteitsnet stabiel te houden.
Wozmro schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 19:12:
offtopic:
Prachtig. Dit flyertje (inclusief artistieke inkleuring van oude foto's) is in de 21e eeuw geproduceerd? Toch mooi dat dit soort nijverheid nog bestaat.
Het is m.i. heel simpel: of je verbiedt autorijden of je moet een beter alternatief aanbieden.
Wat een beter alternatief is verandert natuurlijk met het weer, het doel van de reis etc. We hebben eigenlijk de rare gewoonte om de 'snelweg-auto' voor alles te gebruiken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mekkieboek
Ik heb ook geen argumenten om de fiets niet te pakken. Het is luiheid en het bespaart me tijd om de auto te pakken. Tijd is mijn meest waardevolle resource want ik kan er niet meer van maken en weet niet hoeveel ik er nog van heb.
Wat betreft beperkte tijd om te leven krijg je helemaal gelijk. En mensen geven dat schaarse goed veeeel te gemakkelijk uit handen aan mobiel, computer of tv. Tegelijk is fietsen op weg naar huis echt niet altijd verloren tijd. Ja, het hangt sterk af van het weer, windrichting (ik trap nog altijd zelf) en van de omstandigheden (door een relaxed park, bos, polderweggetje of in de tyfusherrie van auto's langs een ontsluitingsweg).

Vandaag met fiets in trein bij het voorlaatste station weer uitgestapt om het laatste stuk weer te gaan fietsen. Ja, dat duurt minstens een kwartier langer maar met dit weer vind ik dat geen verloren tijd. En, dat krijg je echt niet in diezelfde mate opgesloten in een auto, ook niet in een cabrio. Bene there, done that.

En daarbij, dat extra kwartier had ik anders voor mijn computer gezeten in andermans website om weer anderen te overtuigen dat fietsen soms een gewoon zeer prettig tijdsverdrijf kan zijn :P

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bolderkar
*knip* offtopic

[ Voor 94% gewijzigd door polthemol op 04-06-2023 07:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

mekkieboek schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 22:59:
[...]

Wat betreft beperkte tijd om te leven krijg je helemaal gelijk. En mensen geven dat schaarse goed veeeel te gemakkelijk uit handen aan mobiel, computer of tv. Tegelijk is fietsen op weg naar huis echt niet altijd verloren tijd. Ja, het hangt sterk af van het weer, windrichting (ik trap nog altijd zelf) en van de omstandigheden (door een relaxed park, bos, polderweggetje of in de tyfusherrie van auto's langs een ontsluitingsweg).

Vandaag met fiets in trein bij het voorlaatste station weer uitgestapt om het laatste stuk weer te gaan fietsen. Ja, dat duurt minstens een kwartier langer maar met dit weer vind ik dat geen verloren tijd. En, dat krijg je echt niet in diezelfde mate opgesloten in een auto, ook niet in een cabrio. Bene there, done that.

En daarbij, dat extra kwartier had ik anders voor mijn computer gezeten in andermans website om weer anderen te overtuigen dat fietsen soms een gewoon zeer prettig tijdsverdrijf kan zijn :P
Fietsen kost ook energie en die moet ergens vandaan komen.
https://ourworldindata.org/grapher/ghg-kcal-poore

Als CO2 reductie de absolute prioriteit is dan is onnodig fietsen ook iets dat je moet opgeven vergeleken met de trein zo veel mogelijk nemen.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
Modbreak:De discussie blijft offtopic gaan:

nogmaals: het onderwerp is de toekomst van mobiliteit in het licht van de klimaatproblematiek. Zaken als overbevolking/ontvolking/n=1 casussen zijn allemaal offtopic. Dit gaat om het grotere geheel, dus we zitten niet te wachten op een discussie waarom jij in ultraspecifieke situaties toch persé de auto nodig hebt of gewoon geen zin hebt om jezelf te moeten aanpassen. Het is onmogelijk om daar een vruchtbare discussie over te voeren.

Volgende posts die nog altijd niet kunnen afwijken van die punten hierboven gaan rechtstreeks naar de trashcan.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psychodude
IJzerlijm schreef op zondag 4 juni 2023 @ 07:17:
[...]

Fietsen kost ook energie en die moet ergens vandaan komen.
https://ourworldindata.org/grapher/ghg-kcal-poore

Als CO2 reductie de absolute prioriteit is dan is onnodig fietsen ook iets dat je moet opgeven vergeleken met de trein zo veel mogelijk nemen.
Even buiten het feit om dat mensen doorgaans voor de afstand waarvoor ze een trein zouden pakken, niet snel de fiets zouden nemen. Is het daarnaast natuurlijk nog maar de vraag of een toename in het aantal fietskilometers daadwerkelijk zou hoeven te leiden tot een toename in consumptie voor de gemiddeld persoon.

Laten we wel wezen, ook in Nederland is overgewicht en obesitas een toenemend probleem. Veel mensen consumeren een overschot. Zonder additioneel consumeren is er voor velen in principe een beschikbare hoeveelheid energie om redelijk wat fietskilometers te maken in de week.
Is dat egoïstisch? Ja, best wel. Maar zolang het niet verboden is auto te rijden blijf ik het gewoon doen.

Het is m.i. heel simpel: of je verbiedt autorijden of je moet een beter alternatief aanbieden.
Het probleem is, alternatieven zijn er. Maar de gemiddelde autorijder accepteert deze niet want het alternatief is geen metalen blik dat iemand direct van A naar B vervoert.

Moeten we de auto totaal verbieden? Nee, zelfs daarin zou ik zeggen, niet noodzakelijk. Maar wat denk ik wel goed is, om de lokale impact van auto's te beperken is om bijvoorbeeld het autoverkeer in binnensteden geheel aan banden te gaan leggen. Parkeren nabij een metrostation of buiten de stad gelegen treinstation zou de norm moeten gaan worden voor de vele dagjesmensen.

Om in woonwijken het aantal toegestane auto's te reduceren tot maximaal 1 per huishouden in de straat. Voor het exces mogen bewoners bedenken waar zij anderszins de auto zullen parkeren. Op deze manier hanteren van een ontmoedigingsbeleid voor het bezit van met name meer dan 1 auto per huishouden.

Daarnaast moet autorijden financieel gezien gewoon zo onaantrekkelijk mogelijk gemaakt worden. Niet verboden, maar het moet in de portemonnee duidelijk voelbaar zijn dat hetgeen je doet tijdens het autorijden echt een luxe activiteit is.

De belasting op autorijden zou per gereden kilometer nog hoger uit moeten vallen dan een ticket 1e klas met de trein. Hiermee is naar mijn idee het voorstel qua prijs in rekeningrijden dan ook eigenlijk nog gewoon te laag. Voor een ritje Rotterdam - Utrecht betaal je 1e klas bijvoorbeeld namelijk circa 20 euro op grofweg 60 km. Dat komt neer op ongeveer 33 eurocent per kilometer. Rotterdam - Groningen is ongeveer 50 euro voor circa 250 km, ongeveer 20 cent per kilometer. De te hanteren prijs per kilometer voor rekeningrijden zou dus hoger moeten zijn dan het gemiddelde van een 1e klas tarief. Persoonlijk vervoer is tenslotte gewoon de meest luxe vorm van reizen. En ik weet niet exact wat het gemiddelde is, maar zou denken dat je qua voorstel rekeningrijden dan uitkomt op zo'n 30 eurocent of meer per gereden kilometer.

En dan gaat men het natuurlijk ook gewoon voelen. Duizend kilometer hier en daar, waar eigenlijk de fiets voor gepakt had kunnen worden? Prima, maar betaal je dus zo'n 300 euro belasting voor op jaarbasis. Verhoog je de kilometers verder, prima, maar de belasting gaat ook aanzienlijk oplopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Volgens sommige berekeningen zijn e-bikes (die je met zonne-energie kunt opladen) daarom beter voor het milieu dan gewone fietsen. Wat niet helpt zijn de enorme fossiele inputs (benzine voor tractoren, methaan om kunstmest te maken) die de landbouwsector nu nodig heeft.
Ik vond het een beetje verontrustend hoeveel fossiele uitstoot wordt veroorzaakt door het onderhoud aan het spoornetwerk. Als je dat bij elkaar optelt wint de trein het nog steeds van het vliegtuig, maar de marge wordt een stuk kleiner.

Auto's en fietsen rijden natuurlijk ook niet (goed) op onverharde wegen. Misschien moeten we maar allemaal in Landrovers gaan rijden? Alleen nog maar all-terrain fietsen met dikke spijkerbanden toestaan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

CVTTPD2DQ schreef op zondag 4 juni 2023 @ 08:39:
[...]

Volgens sommige berekeningen zijn e-bikes (die je met zonne-energie kunt opladen) daarom beter voor het milieu dan gewone fietsen. Wat niet helpt zijn de enorme fossiele inputs (benzine voor tractoren, methaan om kunstmest te maken) die de landbouwsector nu nodig heeft.
Hieronder vind je meer details van een gewone fiets tov andere modi. Fietsen is 4x efficiënter dan te voet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pqG_oIJY63Gj2SJB9NG71dI_6Y0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lEcz4rMKItW2EQH65rrLOB3J.jpg?f=fotoalbum_large

Daarnaast heb je een groter percentage fietsers bij milieubewuste mensen. Zo ben ik zelf veganist en dan wordt het voordeel nog veel duidelijker. De impact van een vleeseter op een dag is groter dan mijn week-impact. Als die dan ook nog in zijn eentje met een suv naar het werk rijdt, dan is het verschil een factor 272! (17/0,5) * (2000/250)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tfyD1YQZkCCgbLwK1LxUk_bxJf0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5G0n3zeVAFKvUG3C9w16gltK.png?f=fotoalbum_large

Naast het feit dat de meeste mensen idd te veel calorieën consumeren tov wat ze verbranden.
Auto's en fietsen rijden natuurlijk ook niet (goed) op onverharde wegen. Misschien moeten we maar allemaal in Landrovers gaan rijden? Alleen nog maar all-terrain fietsen met dikke spijkerbanden toestaan?
Eigenlijk heb ik liever harde fijne gravelpaden, dat rijdt comfortabeler dan betonplaten met slechte overgangen, klinkers of asfalt met putten door vorstschade. Het is ook een voordeel in de winter omdat het niet glad is. Maar daarnaast is het wel zo dat veel wegen ook geschikt moeten zijn voor bestel/vrachtwagens...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mekkieboek
Tuurlijk, je moet inderdaad alles meenemen voor een eerlijke vergelijking. Maar auto versus fiets ligt zover uit elkaar dat het futiel is om de details uit te pluizen. Een liter benzine is 8000 kcal, een boterham ongever 80 kcal.

Een factor 100.
Dan kun je nog details meenemen hoe lang je doet met het een versus het ander. En ook daar is fietsen in het voordeel.

Of voor de beeldvorming :P, vergelijk 5 minuten fietsen eens met 5 minuten zelf een auto duwen.
(nog even afgezien van de afgelegde afstand, die zal ook niet in verhouding zal staan).

Het is boven ook genoemd, fietsen is een super efficiente manier van voortbewegen. Zelfs wandelen kost meer energie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

mekkieboek schreef op zondag 4 juni 2023 @ 11:17:
[...]

Tuurlijk, je moet inderdaad alles meenemen voor een eerlijke vergelijking. Maar auto versus fiets ligt zover uit elkaar dat het futiel is om de details uit te pluizen. Een liter benzine is 8000 kcal, een boterham ongever 80 kcal.

Een factor 100.
Dan kun je nog details meenemen hoe lang je doet met het een versus het ander. En ook daar is fietsen in het voordeel.

Of voor de beeldvorming :P, vergelijk 5 minuten fietsen eens met 5 minuten zelf een auto duwen.
(nog even afgezien van de afgelegde afstand, die zal ook niet in verhouding zal staan).

Het is boven ook genoemd, fietsen is een super efficiente manier van voortbewegen. Zelfs wandelen kost meer energie.
Voedsel is ook hernieuwbaar, fossiele brandstoffen niet. Je moet 5 min. fietsen ook niet vergelijken met 5 min. een auto duwen, een auto rijdt veel sneller en door de luchtweerstand gaat de benodigde energie exponentieel omhoog + acceleratievermogen is een verkooppunt bij auto's waar velen dan ook gretig van gebruik maken, met nog meer benodigde energie tot gevolg. In beide gevallen meestal om 1 persoon te verplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Verwijderd schreef op zondag 4 juni 2023 @ 09:04:
Eigenlijk heb ik liever harde fijne gravelpaden, dat rijdt comfortabeler dan betonplaten met slechte overgangen, klinkers of asfalt met putten door vorstschade. Het is ook een voordeel in de winter omdat het niet glad is. Maar daarnaast is het wel zo dat veel wegen ook geschikt moeten zijn voor bestel/vrachtwagens...
Eens, maar er zijn ook veel slechte gravelpaden, en ik vermoed dat ze simpelweg gewoon niet zo lang 'goed' blijven.

Verder wordt in Nederland de fietsinfrastructuur meestal uitgevoerd in asfalt zo strak als een biljartlaken, terwijl fietsinfrastructuur veel minder eisen aan het wegoppervlak stelt dan auto- en vrachtverkeer. Ik vraag me eigenlijk af waarom dat is, en of er geen milieuvriendelijker alternatieven zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

CVTTPD2DQ schreef op zondag 4 juni 2023 @ 11:29:
[...]

Eens, maar er zijn ook veel slechte gravelpaden, en ik vermoed dat ze simpelweg gewoon niet zo lang 'goed' blijven.

Verder wordt in Nederland de fietsinfrastructuur meestal uitgevoerd in asfalt zo strak als een biljartlaken, terwijl fietsinfrastructuur veel minder eisen aan het wegoppervlak stelt dan auto- en vrachtverkeer. Ik vraag me eigenlijk af waarom dat is, en of er geen milieuvriendelijker alternatieven zijn.
Dat zal dan voor de skaters zijn :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mekkieboek
Blij dat ik in Nederland woon en niet in, zeg Arkansas.
Asfalt is alleen de bovenkant. De fundering hoeft bij fietspaden veel minder sterk te zijn dan auto of trein. Dat gaat ook goed totdat auto's of zware werkvoertuigen er over rijden, die hebben meestal geen alternatief maar het leidt vaak tot scheuren en verzakkingen. Naast scheuren en hobbels van boomwortels, die zie je niet op de A12.

Over milieuvriendelijk alternatief, het hangt ook af van je doel. Als je met een dure fietssnelweg (met ongelijkvloerse kruisingen, slimme VRI's en wat al niet meer) mensen kunt verleiden om met de pedelec naar werk te gaan ipv een auto, dan mag het wat kosten, ook qua milieu. Ook gunstig voor de filedruk rond b.v. de steden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
mekkieboek schreef op zondag 4 juni 2023 @ 11:49:
Over milieuvriendelijk alternatief, het hangt ook af van je doel. Als je met een dure fietssnelweg (met ongelijkvloerse kruisingen, slimme VRI's en wat al niet meer) mensen kunt verleiden om met de pedelec naar werk te gaan ipv een auto, dan mag het wat kosten, ook qua milieu. Ook gunstig voor de filedruk rond b.v. de steden.
Juist over die fietssnelwegen heb ik mijn twijfels. Binnen de stads/dorpsgrenzen zie je mensen eigenlijk overal fietsen, en het maakt nauwelijks uit of er een fietspad is, een fietsstrook, of helemaal niets. Op die mooie verbindingen buiten de bebouwde kom is het aanzienlijk minder druk, terwijl ze wel een veel grotere investering in asfalt en infrastructuur vertegenwoordigen, zelfs als je de Grote Nutteloze Werken buiten beschouwing laat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

[...]

Een fietspad moet natuurlijk wel fietsbaar zijn. Ik kom vaak paden tegen met klinkers of tegels die zo verzakt en schots en scheef liggen dat ik liever de autorijbaan verkies omdat je anders alle kanten opstuitert, en het bij een beetje snelheid soms ronduit gevaarlijk wordt.

Je ziet dat vaak na wegwerkzaamheden dat soort paden slechter teruggelegd worden dan ze voorheen waren. Ook op plekken waar auto's kruisen krijg je vaak verzakkingen.

Ik prefereer zelf ook gravel, behalve als het te droog is bij een klim, dan verlies ik grip op mijn (aangedreven) voorwiel (handbike).

Intentionally left blank

Pagina: 1 ... 20 ... 42 Laatste

Let op:
Het onderwerp van het topic is de toekomst van mobiliteit tegen het licht van de klimaatproblematiek. Posts die dit onderwerp niet kunnen volgen zullen naar de trashcan worden verplaatst.

De vele offtopic zijstappen over rijgedrag, hyperspecifieke N=1-discussies, diepte over specifieke auto's of het ontstaan van bepaalde auto's voegen niets toe aan het onderwerp en horen hier niet thuis.