Acties:
  • +2 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-09 18:25

geerttttt

Manisch positief

psychodude schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 13:18:
[...]

Laten we tenslotte wel wezen, de supermarkt om de hoek, een auto pakken? Zelfs naar de sportlocatie op 1.5 km de auto pakken? Dit is beide als je het mij vraagt simpelweg compleet bezopen. Dit soort mentaliteit moet gewoon verdwijnen. Het zou niet eens in je op moeten komen om voor het te gaan sporten, 1500 meter verderop de auto te pakken.
Ja ik moet dan 2 a 3 tassen met boodschappen meenemen. Dat past niet op de fiets en ik ga er zeker niet mee lopen.

En sporten, als ik tijd heb neem ik de fiets, maar ik heb een druk leven, en de auto scheelt me nu eenmaal 5 a 10 minuten. Soms kan ik de sport qua tijd net redden, dus is dat de keuze.
En ook daarnaast, qua tijd/comfort. Lever je uiteindelijk echt veel in door niet een gehele rit met een auto te doen?
Ja. Pas als het OV belachelijk goedkoop zou zijn, zou ik het overwegen. Ik vind de prijzen nu bizar hoog, helemaal voor de erbarmelijke kwaliteit die je er voor terugkrijgt.

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

geerttttt schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 13:18:
[...]

Nou ja een leaseauto is ook niet gratis hoor. In NL in ieder geval betaal je minstens 21% bijtelling. Dat is al zo 200-300 euro netto per maand.

Vaak krijg je 400-600 euro bonus als je geen leaseauto neemt. Dat bespaart je dus al zo samen 800 euro. Daar kun je zelf ook wel je eigen auto voor rijden of met ander vervoer gaan, dus dat is echt niet de reden om voor een lease auto te kiezen.
In BE kiest slechts 1 op de 80 voor een mobiliteitsbudget ipv voor een lease-auto, dat zegt genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:33
ed1703 schreef op maandag 29 mei 2023 @ 13:51:
[...]

Je kan niet alles afwikkelen met fiets en lopen. Dat is een utopie. Bovendien wat je zegt klopt niet. Zolang je werktijden niet spreidt krijg je grote pieken in vervoer. Welke dat zijn is niet eens zo relevant. Je zou veel meer toe moeten naar spreiding van bedrijven over een land.
FOP van ABN heeft al 11.000 werkplekken in hetzelfde gebied. Inzetten op thuiswerken en die ouderwetse managerstijl “dan zie ik niet wat jij uitvoert de hele dag” moet men veel breder mee aan de slag en die laatste mag in het omdenkenhokje.
Wat ik zeg klopt wel hoor, al vind jij van niet.
Feit is dat pakweg 90% van de mensen die nu een eigen auto hebben er in de toekomst geen meer zullen hebben. Hoe mensen dat gaan oplossen is gedeeltelijk hun eigen probleem, maar ook dat van werkgevers. Ook de overheid kan een grote rol spelen om tot oplossingen hiervoor te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

fisherman schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 13:40:
[...]

Feit is dat pakweg 90% van de mensen die nu een eigen auto hebben er in de toekomst geen meer zullen hebben.
Waarom denk je dat? We kunnen vast wel nog een jaar of 50 fracken voor de olie op is :P /sarcasme

Accugrondstoffentekort? Elektriciteitstekort? Of denk je dat er een cultuuromslag komt waardoor men vooral deelauto's gaat gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:25

D4NG3R

kiwi

:)

Je boodschappen kan ik nog enigszins in komen, al kan je ook overwegen simpelweg minder boodschappen in 1x te kopen, maar deze kan ik met m'n kop niet bij:
geerttttt schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 13:26:
En sporten, als ik tijd heb neem ik de fiets, maar ik heb een druk leven, en de auto scheelt me nu eenmaal 5 a 10 minuten. Soms kan ik de sport qua tijd net redden, dus is dat de keuze.
Jij stippelt je dag dus tot op de minuut uit? Of juist totaal niet waardoor je constant in tijdsnood raakt? :P

Ik kan zelf heerlijk lui zijn en ben gek op gemakzucht, maar voor 5 minuten [meer tijd kwijt zijn aan] fietsen, naar van alle dingen die je je kan bedenken de sportschool, de auto pakken? Wellicht als het stormt. :D

Maar goed, jij rijd op z'n minst nog elektrisch. Er zijn ook genoeg lui welke dat niet doen en alsnog voor zulke afstanden met zulke doelen de auto pakken. |:(

[ Voor 10% gewijzigd door D4NG3R op 30-05-2023 13:56 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
geerttttt schreef op maandag 29 mei 2023 @ 15:01:
Ik rijd nu een full-elektrische auto. Ik hoop dat dat klimaatneutraal is voor de mensen die er om geven. Ik rijd het zelf vanwege comfort en goedkope brandstofkosten, maar vind het prima als het milieu daarmee wat gespaard wordt.
Ik rijd zelf (prive) ook full elektrisch. Dat is inderdaad en goedkoop en beter voor het milieu. Die toekomst is alleen niet voor iedereen. Een grote groep mensen heeft in tegenstelling tot mensen zoals jij en ik niet zomaar pakweg een 40k spaargeld over om een nieuwe elektrische auto te kunnen kopen. Die grote groep zal op den duur zonder auto door het leven moeten. Dat is zelfs nog beter voor het milieu dan een elektrische auto.
Overigens is het zo dat bij veel huizen je niet eens meer kan komen met een auto. In mijn gemeente zijn er al woonwijken die daarop voorbereid zijn en er worden er steeds meer gebouwd. Nu zijn er nog grote parkeerterreinen voor auto's bij de ingang van zo'n wijk en in de toekomst zullen daar deelauto's of deelfietsen komen te staan voor mensen zonder eigen auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
nst6ldr schreef op maandag 29 mei 2023 @ 17:57:
[...]

Klimaatneutraal gaat vervoer uberhaubt niet worden, trein noch auto, vliegtuig noch fiets. Het is ook best lastige materie, veel consumenten worden gelokt met verantwoordelijk lijkende keuzes zoals waterstof - niet wetende dat het uit de hoge hoed van o.a. Shell en andere partijen is die vooral baat bij de status quo hebben.
Ik ben op zich geen waterstofwappie. Maar wat is er mis met duurzame door Shell geproduceerde waterstof?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolderkar
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 05-06-2023
fisherman schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 13:40:
[...]

Wat ik zeg klopt wel hoor, al vind jij van niet.
Feit is dat pakweg 90% van de mensen die nu een eigen auto hebben er in de toekomst geen meer zullen hebben. Hoe mensen dat gaan oplossen is gedeeltelijk hun eigen probleem, maar ook dat van werkgevers. Ook de overheid kan een grote rol spelen om tot oplossingen hiervoor te komen.
Leuk dat je met feiten komt die nergens op gebasseerd zijn. Welke visie heb jij dat een reductie va 90% plaats zal vinden? Zonder goed alternatief, en dat is verdomd lastig gaat dat gewoon niet gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Kalentum schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 14:12:
[...]

Ik ben op zich geen waterstofwappie. Maar wat is er mis met duurzame door Shell geproduceerde waterstof?
Dit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Nu online
Ik ben het eens met de stelling dat waterstof niet voor alle toepassingen (auto's!) bruikbaar is. Maar in bepaalde gevallen zal ook waterstof nodig zijn. En dan het liefst duurzaam geproduceerde waterstof. Mijn vraag was niet zozeer over waterstof maar waarom duurzame door Shell geproduceerde waterstof slecht is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Kalentum schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 14:29:
[...]

Ik ben het eens met de stelling dat waterstof niet voor alle toepassingen (auto's!) bruikbaar is. Maar in bepaalde gevallen zal ook waterstof nodig zijn. En dan het liefst duurzaam geproduceerde waterstof. Mijn vraag was niet zozeer over waterstof maar waarom duurzame door Shell geproduceerde waterstof slecht is.
Ah ok, maar dit topic gaar over mobiliteit, daarom dacht ik dat je waterstof voor voertuigen of auto's bedoelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

D4NG3R schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 13:53:
Je boodschappen kan ik nog enigszins in komen, al kan je ook overwegen simpelweg minder boodschappen in 1x te kopen, maar deze kan ik met m'n kop niet bij:

[...]

Jij stippelt je dag dus tot op de minuut uit? Of juist totaal niet waardoor je constant in tijdsnood raakt? :P

Ik kan zelf heerlijk lui zijn en ben gek op gemakzucht, maar voor 5 minuten [meer tijd kwijt zijn aan] fietsen, naar van alle dingen die je je kan bedenken de sportschool, de auto pakken? Wellicht als het stormt. :D

Maar goed, jij rijd op z'n minst nog elektrisch. Er zijn ook genoeg lui welke dat niet doen en alsnog voor zulke afstanden met zulke doelen de auto pakken. |:(
Tja ik werk overdag. Kom om 5 uur thuis. Eet snel wat. Spendeer tijd met mijn kinderen, breng ze naar bed op een bepaald tijdstip en een half uur daarna moet ik al bij de sport zijn. Kinderen hebben baat bij regelmaat, dus die ga ik niet veel eerder naar bed brengen zodat ik gegarandeerd kan fietsen of lopen naar de sport. Ik doe dat nu met de fiets of auto afhankelijk hoe snel ik de kinderen in bed krijg en wat voor weer het is.

Moet zeggen dat van de +/- 15 mensen op die sportclub er minstens de helft met de auto komt hoor, mischien in de zomer wat minder. En die wonen allemaal binnen 3 a 4km van de sportclub.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Iemand verbaasd daarover?

Nee, de gemiddelde mensch is aartslui.

Met de auto binnen 5km om te gaan sporten. :F

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Verwijderd schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 13:36:
[...]

In BE kiest slechts 1 op de 80 voor een mobiliteitsbudget ipv voor een lease-auto, dat zegt genoeg.
Ja, en waarom? Omdat de auto een prettig vervoersmiddel is, niet omdat men gedwongen wordt een leaseauto af te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:25

D4NG3R

kiwi

:)

@geerttttt Sport dan thuis, scheelt je weer 10 minuten. :>

Nee even zonder ongein; wat let je om een paar minuten later te beginnen, en/of een paar minuten later te vertrekken? Hoorde het hier op de sportschool ook vaak, "ja heb geen tijd", maar wel tijd om specifiek het huis uit te gaan om te gaan sporten? Dat hoeft niet per se hier hoor. "Ja nee dat klopt, maar dat wil ik niet" en/of "Ja maar ik wil vanavond thuis ook nog wat doen" > kijk en dan komt de aap uit de mouw.

Bijna iedereen wil van alles en nog wat doen, en zo min mogelijk tijd spenderen aan het reizen, maar een minuscule hoeveelheid [tijd] inleveren om wat schappelijker om te gaan met het klimaat wil vrijwel niemand.

En ja, daar maak ik mij bij sommige dingen ook schuldig aan. Maar geen zin/tijd hebben om 5 minuten te fietsen naar de sportschool is er niet een van. Daar maak ik tijd/zin voor. _O-

[ Voor 34% gewijzigd door D4NG3R op 30-05-2023 15:11 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Ramzzz schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 14:42:

Mensen zijn rare wezens :P Eerst alles met de auto doen, dan vaststellen dat ze daardoor te weinig beweging hebben om vervolgens met diezelfde auto naar een groot gebouw te rijden, waar ze stationair kunnen lopen, fietsen of roeien :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SePfYMpnCpOxL-BWs0N_NmBanLA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ru8Yapa5W44VsggwY0qRrkeS.png?f=fotoalbum_large
geerttttt schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 14:42:
[...]

Ja, en waarom? Omdat de auto een prettig vervoersmiddel is, niet omdat men gedwongen wordt een leaseauto af te nemen.
Nee, omdat een lease-auto via de werkgever in BE financieel veel voordeliger is dan een eigen auto kopen. We willen minder auto's en minder uitstoot, maar we betalen mensen wel in auto's en tankkaarten 8)7 We geven geen loonsopslag, maar auto's en tankkaarten, omdat dat minder zwaar belast wordt dan arbeid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

[...]

Shell zet in op waterstof voor de consument, daar gaat het mis.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Nu online
nst6ldr schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 15:28:
[...]

Shell zet in op waterstof voor de consument, daar gaat het mis.
En welke 'status quo' blijft er dan gehandhaaft?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Kalentum schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 15:36:
[...]

En welke 'status quo' blijft er dan gehandhaaft?
Shell heeft een forse infrastructuur en logistieke keten die met een kleine investering ingericht kan worden voor waterstofdistributie. Ze hebben er dus baat bij dat consumenten naar tankstations blijven gaan om waterstof te tanken in hun auto - en daarmee één van de grote kopstukken blijven als het om energie gaat.

Het probleem wat ik daarmee heb is dat deze werkwijze een gigantische vorm van inefficiëntie met zich meebrengt, de opbrengst van onze bronnen (kolen/gascentrales, zonneparken, windmolenparken) moet in veelvoud omhoog om dezelfde hoeveelheid energie bij de consument te krijgen voor vervoer en verwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

D4NG3R schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 15:03:
@geerttttt Sport dan thuis, scheelt je weer 10 minuten. :>

Nee even zonder ongein; wat let je om een paar minuten later te beginnen, en/of een paar minuten later te vertrekken?
Ik doe aan een groeps sport, dus dat is niet echt een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Verwijderd schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 15:20:
[...]

Nee, omdat een lease-auto via de werkgever in BE financieel veel voordeliger is dan een eigen auto kopen. We willen minder auto's en minder uitstoot, maar we betalen mensen wel in auto's en tankkaarten 8)7 We geven geen loonsopslag, maar auto's en tankkaarten, omdat dat minder zwaar belast wordt dan arbeid.
Tja, Belgen hebben dan ook een mes mee in de auto om een bocht af te snijden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bolderkar
geerttttt schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 18:40:
[...]

Tja, Belgen hebben dan ook een mes mee in de auto om een bocht af te snijden...
In nl natuurlijk niet veel anders.. nu is (gelukkig) de bijtelling weer een beetje terug, maar een leaseauto is voor een (beperkte groep hogeropgeleide) een salaris is natura. In belgie is dat nog extremer.. loonbelasting nog hoger maar kan je dan ook elke scheet aftrekken. (/ofwel leasewagens poppen op.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:29
[...]

Shell ziet een probleem in zijn verdienmodel. Electriciteit komt uit elk stopcontact.... waterstof kunnen zij wellicht (al dan niet groen) produceren en zo toch een functie blijven behouden in de brandstofketen naar de consument....

Voor personenautos zie ik het echt geen toekomst hebben (sorry toyota) maar als we op termijn van die grote containerbakken van azie naar europa kunnen laten komen op waterstof hebben we ook een gigantische winst te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolderkar
Voor personenvervoer zie ik ook geen noodzaak. Accu's worden beter en vooral snelladen maakt de noodzaak van grote range veel kleiner.

Maar voor shell is waterstof voor de industrie de grote afzetmarkt. Al je basisproducten worden gemaakt met waterstof. (Ammoniak--> kunstmest, tot plastics etc. Plus zou het voor hoge temperatuursprocessen een brandstof kunnen worden. Elektrificatie daarin is ingewikkelder en risicovoller dan een andere brandsrof gebruiken.
De komende 50 jaar is er geen overschot van wayerstof.. shell heeft.de.consument niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

Spotmatic

Ken sent me

Zitten wij hier nu lekker in onze (Nederlandse/Benelux) bubbel, of worden deze discussies ook in andere landen gevoerd? Zo ja, hoe staat het daar dan mee? Kunnen we geen ideeën uitwisselen met de Duitsers en Belgen bijvoorbeeld? En dan gezellig samen hetzelfde systeem invoeren. Een beetje het Europese gedachtengoed zeg maar. Of misschien wat meer Europees geld naar Nederland overmaken omdat we meer mobiliteitsproblemen hebben dan de Duitsers, ik zeg maar wat.

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Spotmatic schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 19:10:
Zitten wij hier nu lekker in onze (Nederlandse/Benelux) bubbel, of worden deze discussies ook in andere landen gevoerd? Zo ja, hoe staat het daar dan mee? Kunnen we geen ideeën uitwisselen met de Duitsers en Belgen bijvoorbeeld? En dan gezellig samen hetzelfde systeem invoeren. Een beetje het Europese gedachtengoed zeg maar. Of misschien wat meer Europees geld naar Nederland overmaken omdat we meer mobiliteitsproblemen hebben dan de Duitsers, ik zeg maar wat.
We moeten gewoon in heel Europa het Nederlandse fietssysteem, het Zwitserse OV-systeem en het Deense autosysteem invoeren :P

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2023 19:59 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:50
Ramzzz schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 14:42:

Luie mensen zijn efficiënt.
"Liever lui dan moe" is dan ook mijn motto.
Ik zie niet in waarom je bewust zou kiezen voor het langzamere alternatief.
Ja, want het liefst komt ik koud en nat aan op de sportschool, en dan zweet ik me op de terugweg de pleuris en ben ik weer koud, nat en ook nog smerig.

Om dan gelijk nog een open deur in te trappen.
Ja ik breng mijn kind met de auto naar de opvang, vervolgens rij ik gelijk door naar mn werk.
Ik kan natuurlijk met de fiets: 5 minuten fiets pakken en goed aankleden, 15 minuten heen, 15 minuten terug, en dan weer hetzelfde stuk 5 minuten met de auto, ben ik 40 minuten extra kwijt. Heb ik toch weer 5km autorijden bespaard :X
2 dagen in de week is toch maar mooi 500km per jaar minder.

Boodschappen kan ook met de fiets, moet ik alleen 3x per week ipv 1x, kost me ook 1,5 uur extra, en dan heb ik weer 5km autorijden bespaard... 8)7
Ook weer 250km op jaarbasis, dat zoden aan de dijk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

mitsumark schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 20:55:
[...]

"Liever lui dan moe" is dan ook mijn motto.
Ik zie niet in waarom je bewust zou kiezen voor het langzamere alternatief.

[...]

Ja, want het liefst komt ik koud en nat aan op de sportschool, en dan zweet ik me op de terugweg de pleuris en ben ik weer koud, nat en ook nog smerig.

Ja ik breng mijn kind met de auto naar de opvang, vervolgens rij ik gelijk door naar mn werk.
Ik kan natuurlijk met de fiets: 5 minuten fiets pakken en goed aankleden, 15 minuten heen, 15 minuten terug, en dan weer hetzelfde stuk 5 minuten met de auto, ben ik 40 minuten extra kwijt. Heb ik toch weer 5km autorijden bespaard :X

Boodschappen kan ook met de fiets, moet ik alleen 3x per week ipv 1x, kost me ook 1,5 uur extra, en dan heb ik weer 5km autorijden bespaard... 8)7
Precies dit. Prima hoor, het milieu, maar ik heb een druk leven, ik besteed mijn vrije tijd graag aan hobby's en sociale zaken en niet aan transport , omdat het moet voor een bijdrage van 0,0000001% aan milieuverbetering.

Bovendien voel ik mij ook niet zo geroepen om daar echt moeite in te steken terwijl onze oude vieze dieselauto s met bootladingen tegelijk verscheept worden naar derde wereldlanden en daar met massas gebruikt worden, om andere zaken maar niet eens te noemen. Wij als Nederland en EU lopen het brave jongetje van de klas uit te hangen, althans dat wordt ons opgedrongen, naar mijn idee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 19:56:
[...]

We moeten gewoon in heel Europa het Nederlandse fietssysteem, het Zwitserse OV-systeem en het Deense autosysteem invoeren :P
Dan krijg je dit.
Afbeeldingslocatie: http://img2.joyreactor.com/pics/post/sandbox-heaven-hell-countries-348345.jpeg

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

mitsumark schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 20:55:
[...]

Auto's daarentegen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9jqfsXxCWA5YRSSR01lyDVnXkow=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2Oq3HobmyHgfAJIvEdQdvOfT.png?f=user_large

Maar los daarvan is mijn leven toch efficiënter: op een goede locatie gaan wonen met veel voorzieningen in de buurt, geen vrije tijd opofferen om een gebrek aan beweging te compenseren, tonnen geld uitsparen en meteen ook voorbereid zijn op een toekomst met duurdere grondstoffen/energie en extra taksen om ons gedrag in een duurzame richtig te sturen. Jullie zijn de gele hesjes van morgen.
[...]

Overdrijven is ook een vak. Te koud, te nat, te vermoeiend,... Ik fiets al heel mijn leven maar mijn autorijdende collega's klagen meer over het weer dan ik, gemiddeld zijn binnenzitters ook vaker ziek. Ik heb ook helemaal geen sportschool nodig want ik beweeg terwijl ik me verplaats, daar gaat je tijdswinst... Wij doen trouwens ook 1x per week boodschappen met de fiets, zoek eens op 'longtail bike', en nog krijgen we die niet vol.
geerttttt schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 21:07:
[...]

Precies dit. Prima hoor, het milieu, maar ik heb een druk leven, ik besteed mijn vrije tijd graag aan hobby's en sociale zaken en niet aan transport , omdat het moet voor een bijdrage van 0,0000001% aan milieuverbetering.

Bovendien voel ik mij ook niet zo geroepen om daar echt moeite in te steken terwijl onze oude vieze dieselauto s met bootladingen tegelijk verscheept worden naar derde wereldlanden en daar met massas gebruikt worden, om andere zaken maar niet eens te noemen. Wij als Nederland en EU lopen het brave jongetje van de klas uit te hangen, althans dat wordt ons opgedrongen, naar mijn idee.
Bekijk nog eens de illustratie mbt het aantal auto's per continent, inwoners van ontwikkelingslanden zijn zelfs met oude dieselauto's klimaatvriendelijker dan de gemiddelde westerling. Door het goedkoper worden van elektrische auto's zullen er ws. nooit zoveel fossiele auto's rijden dan hier en die periode zal ook niet zo lang duren, hier rijden ze al 70 jaar in grote getale rond.

En vermenigvuldig die 0,0000001% eens met 8 miljard inwoners, dat is idd 800% ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Subsidiepot voor elektrisch rijden nog vol, anders dan vorig jaar - https://nos.nl/l/2477119

Dat hebben ze goed voor elkaar bij de overheid, de halve transitie stilgelegd door onduidelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 11:09
mitsumark schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 22:56:
Dat hebben ze goed voor elkaar bij de overheid, de halve transitie stilgelegd door onduidelijkheid.
De 'transitie' gebeurt als de markt genoeg momentum heeft om zonder subsidies door te rollen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
Verwijderd schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 13:51:
[...]
Waarom denk je dat? We kunnen vast wel nog een jaar of 50 fracken voor de olie op is :P /sarcasme

Accugrondstoffentekort? Elektriciteitstekort? Of denk je dat er een cultuuromslag komt waardoor men vooral deelauto's gaat gebruiken?
Naast dat er inderdaad waarschijnlijk een tekort aan grondstoffen komt om iedereen van een auto te kunnen blijven voorzien, is natuurlijk ook een schone auto vervuilender dan helemaal geen auto.
Daardoor zal er dus een verandering plaats moeten vinden. Een groot gedeelte van de bevolking, vooral jongeren zien helemaal geen nut in het hebben van een eigen auto. Daarnaast is er een grote groep die opgegroeid is met het gegeven dat iedereen een auto moet kunnen hebben. Die groep zal alleen door beleid veranderd kunnen worden. Beleid om een schone auto te gaan rijden, of nog schoner zonder eigen auto.
Kortom dus een cultuuromslag, al dan niet gedwongen icm een tekort aan grondstoffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fisherman
Bolderkar schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 18:53:
[...]

In nl natuurlijk niet veel anders.. nu is (gelukkig) de bijtelling weer een beetje terug, maar een leaseauto is voor een (beperkte groep hogeropgeleide) een salaris is natura. In belgie is dat nog extremer.. loonbelasting nog hoger maar kan je dan ook elke scheet aftrekken. (/ofwel leasewagens poppen op.)
Het beste zou zijn om zakelijke auto's helemaal te verbieden op den duur. Daarnaast zou het percentage bijtelling eigenlijk even hoog moeten zijn als het percentage belasting wat mensen betalen over hun loon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

fisherman schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 15:53:
[...]

Naast dat er inderdaad waarschijnlijk een tekort aan grondstoffen komt om iedereen van een auto te kunnen blijven voorzien, is natuurlijk ook een schone auto vervuilender dan helemaal geen auto.
Daardoor zal er dus een verandering plaats moeten vinden. Een groot gedeelte van de bevolking, vooral jongeren zien helemaal geen nut in het hebben van een eigen auto. Daarnaast is er een grote groep die opgegroeid is met het gegeven dat iedereen een auto moet kunnen hebben. Die groep zal alleen door beleid veranderd kunnen worden. Beleid om een schone auto te gaan rijden, of nog schoner zonder eigen auto.
Kortom dus een cultuuromslag, al dan niet gedwongen icm een tekort aan grondstoffen.
Ok, er is ook een andere reden waarom auto's minder belangrijk zullen worden:
Today, some 56% of the world's population – 4.4 billion inhabitants – live in cities. This trend is expected to continue, with the urban population more than doubling its current size by 2050, at which point nearly 7 of 10 people will live in cities.
Als je dan bedenkt dat auto's niet zo geschikt zijn voor steden en dat er in steden betere alternatieven beschikbaar zijn...

Iets anders: Biokerosine wordt nu ook controversieel. Enkele punten, met het belangrijkste vetgedrukt:
Dierlijke vetten zijn het op één na belangrijkste bestanddeel van de duurzame vliegtuigbrandstof SAF, na gebruikte kookolie.

Volgens projecties zal de vraag naar dierlijke vetten voor SAF tegen 2030 liefst 80 keer hoger liggen.

Uit de studie van T&E blijkt echter dat er steeds meer dierlijk vet van categorie 3 in verbrandingsmotoren belandt. Dat zijn kwalitatieve dierlijke vetten die veel breder inzetbaar zijn.

De prijs van categorie 3-vetten stijgt al jaren en zal dat ook blijven doen in de nabije toekomst. Sectoren zoals de chemie en de dierenvoederindustrie zullen daardoor hun heil elders moeten zoeken. De chemie kijkt dan naar palmolie, terwijl producenten van dierenvoeder eerder zullen schakelen naar andere dierlijke grondstoffen die ook voor menselijke consumptie kunnen dienen. Geen van beide zijn duurzame alternatieven.

Reken je die vervangingseffecten mee, dan zou de klimaatimpact van biobrandstoffen tot 1,7 keer hoger kunnen liggen dan die van conventionele brandstoffen, waarschuwt T&E.

En dan is er nog deze bizarre vaststelling: de biobrandstofproducenten zelf zeggen veel meer laagkwalitatieve vetten te gebruiken dan Europa er produceert. Die kloof, die niet door import te verklaren valt, groeit sinds 2018. Dat zou wel eens op fraude kunnen wijzen, zegt T&E, hoewel het er meteen aan toevoegt dat daar geen bewijzen voor zijn. De milieukoepel vermoedt dat brandstofproducenten categorie 3-vetten bewust downgraden om ze te kunnen aangeven als laagkwalitatieve vetten, waar ze vervolgens Europese aanmoedigingspremies voor krijgen.
Wie zei er dat innovatie en technologie alles ging oplossen? :/ Een grondige gedragsverandering op veel vlakken lijkt onvermijdelijk. In dit geval: minder vliegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 23:14:
[...]

De 'transitie' gebeurt als de markt genoeg momentum heeft om zonder subsidies door te rollen.
De meeste mensen die het verleden een nieuwe elektrische auto gekocht hebben zoals ik, zouden die ook wel gekocht hebben zonder die subsidie. Zo heel veel is die subsidie nu ook weer niet.
De transitie zal meer afhangen over hoe lang het nog mogelijk is om met een vervuilende auto door te mogen rijden en of het financieel nog op te brengen is om in een vervuilende auto door te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
fisherman schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 16:02:
De meeste mensen die het verleden een nieuwe elektrische auto gekocht hebben zoals ik, zouden die ook wel gekocht hebben zonder die subsidie. Zo heel veel is die subsidie nu ook weer niet.
Als je met eigen geld een electrische auto hebt gekocht klopt dat inderdaad, maar dan ben je in de minderheid Veruit de meeste nieuwe auto's (electrisch of niet) worden in Nederland zakelijk gekocht, en de financiele prikkel door lage bijtelling voor electrische auto's was aanzienlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolderkar
CVTTPD2DQ schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 17:06:
[...]

Als je met eigen geld een electrische auto hebt gekocht klopt dat inderdaad, maar dan ben je in de minderheid Veruit de meeste nieuwe auto's (electrisch of niet) worden in Nederland zakelijk gekocht, en de financiele prikkel door lage bijtelling voor electrische auto's was aanzienlijk.
Veruit de meeste valt wel mee hoor. 1/3 is sowieso nog particulier en een aanzienlijk deel van de leasemarkt (+20%) is private lease zonder belastingvoordeel.

Aandeel particuliere electrische auto begint ook flink te groeien. Omslagpunt mbt prijs zit er ook langzaam aan te komen. Elektrisch productie wordt goedkoper en vooral benzine door de nieuwe normen duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
CVTTPD2DQ schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 17:06:
[...]

Mensen die zo een nieuwe auto kunnen betalen zijn altijd in de minderheid geweest. Dat zal ook voornamelijk de groep zijn die straks nog wel een eigen auto heeft. Overigens zijn er wel steeds meer elektrische auto's die privé gekocht worden. Waarschijnlijk zijn zelfs de meeste nieuwe prive gekochte auto's een elektrische auto. Het is nu eenmaal heel goedkoop rijden als particulier.
De reden waarom de pot voorheen zo snel leeg was, kwam voornamelijk doordat private leasers ook aansprakelijk kunnen maken op die pot. Helemaal fout natuurlijk, maar dat is een andere discussie. Die private leasers hebben massaal een EV gekozen en hebben een meerjarig contract. Dat zal de voornaamste reden zijn dat die pot nog niet leeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

mitsumark schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 22:56:
Subsidiepot voor elektrisch rijden nog vol, anders dan vorig jaar - https://nos.nl/l/2477119

Ik snap dat niet helemaal. Ik heb ook op 2 januari mijn elektrische auto gekocht en daarmee de subsidie gekregen. Maar menig persoon die voor zon auto kiest heeft ook gewoon een eigen huis, en kan gewoon zonnepanelen op zijn huis plakken.

Ik wek nu 12.000kwh op per jaar, genoeg om ook de 4.000kwh van de elektrische auto per jaar te kunnen voorzien.

Dus de energieprijs is bij mij vast, althans totdat de saldering aanzienlijk zakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
fisherman schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 21:10:
[...]

Mensen die zo een nieuwe auto kunnen betalen zijn altijd in de minderheid geweest. Dat zal ook voornamelijk de groep zijn die straks nog wel een eigen auto heeft. Overigens zijn er wel steeds meer elektrische auto's die privé gekocht worden. Waarschijnlijk zijn zelfs de meeste nieuwe prive gekochte auto's een elektrische auto. Het is nu eenmaal heel goedkoop rijden als particulier.
De reden waarom de pot voorheen zo snel leeg was, kwam voornamelijk doordat private leasers ook aansprakelijk kunnen maken op die pot. Helemaal fout natuurlijk, maar dat is een andere discussie. Die private leasers hebben massaal een EV gekozen en hebben een meerjarig contract. Dat zal de voornaamste reden zijn dat die pot nog niet leeg is.
Private lease doet toch nog gewoon mee? Of heb ik het verkeerd begrepen?

https://www.rvo.nl/subsid...epp/subsidie-lease-nieuwe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
stylezzz schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 22:56:
[...]

Private lease doet mee, maar is met 600-800 per maand natuurlijk een aardige hap uit het maandelijkse budget, niet voor iedereen weggelegd.
40+ers met een dergelijk budget hebben doorgaans voldoende spaargeld, kun je beter gelijk kopen.
20-30 heeft geen geld vanwege starter op de huizenmarkt.
Blijft 30-40 over voor de private lease.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
stylezzz schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 22:56:
[...]

Die doen inderdaad nog mee, maar de grote golf zal wel geweest zijn en zo'n private lease contract loopt wel een paar jaar. Ook particulieren die zich wel zo'n auto kunnen veroorloven zullen die al snel een paar jaar houden, omdat ze anders de subsidie terug moeten betalen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:39

FreakNL

Well do ya punk?

psychodude schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 08:10:
[...]

Weet je wat het verschil is? Ik claim niet dat het OV de heilige graal tot alles is. Veel autorijders, inclusief jij voor zover jij hier in ieder geval uitstraalt, impliceren de auto voor alles te hanteren.

Mijn reisbewegingen zijn variabel. Korte afstanden tot circa 3 km wanneer wat meer beperkt in de tijd, doe ik te voet. Wanneer tijd geen factor is maar er wel een doel is, doe ik afstanden van 5 tot 10 km te voet.

Wederom wanneer er wat meer beperking is in tijd, doe ik afstanden tot circa 20 km op de fiets. Wanneer tijd geen factor is, maar er wel een doel is, doe ik afstanden tot circa 50 km op de fiets.

Voor langere afstanden of wanneer ik dus iets meer snelheid wil, pak ik het OV.

Waar ik met OV echt niet kan komen, door locatie of het tijdstip (nauwelijks voorkomend), pak ik een taxi.

En ik heb dus ook geen enkel bezwaar om te combineren. Bijvoorbeeld trein van A naar B, bus van B naar C en dan nog even een eindje te lopen. Of wanneer dit meer structureel voorkomt bijvoorbeeld in het kader van werk, om bijvoorbeeld gewoon een vouwfiets mee te nemen in de trein dan wel op het station van bestemming een fiets neer te zetten.

En nee, mensen hoeven voor wat mij betreft de auto niet volledig tot 0 te reduceren. Maar het zou je sieren om je auto gebruik waar mogelijk te doen beperken.
Mensen willen gewoon niet.

Ik ben met dochter naar de dierentuin geweest 2e Pinksterdag. Dat is iets van 20 minuten rijden. Met OV is het 30 minuten maar ook nog 10 minuten heen en terug naar de metro (ze loopt niet zo snel). Alsnog lekker een OV dagje van gemaakt en op de terugweg nog een stop in de binnenstad voor een ijsje. Ik vind het belangrijk dat ze snapt dat de auto pakken niet vanzelfsprekend is en dat er (voor het milieu) betere keuzes zijn. Collega die ik het maandag vertelde verklaarde me voor gek : “parkeren is maar 4 euro, hoeveel was je wel niet kwijt met OV?”…

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

geerttttt schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 14:40:
[...]

Tja ik werk overdag. Kom om 5 uur thuis. Eet snel wat. Spendeer tijd met mijn kinderen, breng ze naar bed op een bepaald tijdstip en een half uur daarna moet ik al bij de sport zijn. Kinderen hebben baat bij regelmaat, dus die ga ik niet veel eerder naar bed brengen zodat ik gegarandeerd kan fietsen of lopen naar de sport. Ik doe dat nu met de fiets of auto afhankelijk hoe snel ik de kinderen in bed krijg en wat voor weer het is.

Moet zeggen dat van de +/- 15 mensen op die sportclub er minstens de helft met de auto komt hoor, mischien in de zomer wat minder. En die wonen allemaal binnen 3 a 4km van de sportclub.
Ik snap echt niet waarom je de auto zou pakken voor een ritje van 3km… Tenzij je spullen te vervoeren hebt uiteraard.

Kijk, ik heb ook niet de illusie hoor dat mijn acties ook maar enige impact hebben. Of vice versa, dat als jij de auto iets minder pakt dat dat de wereld gaat redden. Het gaat natuurlijk om het grotere geheel. In dat opzicht heb ik allang de hoop verloren. Er zijn maar zeer weinig mensen die voldoende milieu-bewuste keuzes maken en de keuze die dan maken zijn een druppel op een gloeiende plaat (ook die van mij)..

Ik denk dat we echt al op het punt zijn dat we iets radicaals moeten gaan veranderen in onze levenswijze. Dat gaat niet gebeuren (want dat willen we niet).. Andere optie is dat er een technologische ontwikkeling plaatsvind die alles oplost. Maar dat moet dan wel enorm baanbrekend zijn.. Een paar zonnepanelen en een EV lossen natuurlijk niks op... Optie 3 (meest realistisch) is dat we gewoon doorgaan waar we mee bezig zijn en de mensheid over een paar eeuwen niet meer bestaat... We zijn met teveel en we zijn energieverslaafd. Ik geloof best dat die post van @Verwijderd voor een deel bewaarheid kan worden.

[ Voor 39% gewijzigd door FreakNL op 01-06-2023 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
FreakNL schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 13:10:
[...]

Mensen willen gewoon niet.

Ik ben met dochter naar de dierentuin geweest 2e Pinksterdag. Dat is iets van 20 minuten rijden. Met OV is het 30 minuten maar ook nog 10 minuten heen en terug naar de metro (ze loopt niet zo snel). Alsnog lekker een OV dagje van gemaakt en op de terugweg nog een stop in de binnenstad voor een ijsje. Ik vind het belangrijk dat ze snapt dat de auto pakken niet vanzelfsprekend is en dat er (voor het milieu) betere keuzes zijn. Collega die ik het maandag vertelde verklaarde me voor gek : “parkeren is maar 4 euro, hoeveel was je wel niet kwijt met OV?”…
Ik moet spontaan denken aan de aloude 'railrunner' kaartjes van de NS vroeger. Ging ik met mijn Opa het hele land door met de trein.... Dagje groningen ofzo. _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheInsomniac
  • Niet online
Laat ik proberen over mijn teleurstelling heen te stappen dat dit topic iets anders van toon is dan ik gehoopt en proberen een aanzet te geven voor een iets andere richting:

Mobiliteit moeten we denk ik veel meer opsplitsen in deelproblemen en niet als 1 groot probleem willen oplossen. Want daarmee zou ieder idee alles moeten oplossen en daarmee kom je nooit een stap verder(pun intended) want die oplossing zal waarschijnlijk niet bestaan.

Maar per deelprobleem is het eenvoudiger om een of meerdere maatregelen, of scenarios te bedenken die het footprint van het totaal zullen kunnen verbeteren. Hierbij zou ik voorstellen om een aantal categorieen verplaatsingen te komen die voldoende verschillen in hoe je die zou kunnen verbeteren.

Soorten verplaatsingen voorstel:
- Woon - Werk
- Werk - Werk
- Functioneel prive (boodschappen, dokter etc)
- Sociaal (sport, familie dichtbij, etc)
- Vakantie + uitjes + familie ver weg

Als je kijkt naar mobiliteit en modus van transport (fiets, auto, trein etc), zijn die keuzes afhankelijk voor een heleboel factoren, maar ik denk dat de belangrijkste factoren de volgende zijn:
- Frequentie
- Afstand
- Reistijd
- Kosten van de verplaatsing
- Leeftijd/gezondheid, wie verplaatsen zich
- Verplaatsing alleen of met meerdere personen
- Lading (wat moet je nog meer verplaatsen)
- Gekozen transportmiddel

Ten eerste zou het dan boeiend kunnen zijn om voor jezelf daar een tabel van de maken om inzicht te krijgen in jouw mobiliteitssituatie. Maar per veld, kun je je dan afvragen, wat zou er in de toekomst kunnen veranderen om tot een andere afstand/frequentie/vervoersmiddel te komen.

Ik zal een aantal voorbeelden geven:
Stel je gaat je nu met de auto naar je werk op 11km afstand, dit doe je 5 dagen in de week.
De frequentie zou je dan kunnen veranderen door:
- Je uren in plaats van over 5 dagen over 4 dagen te verspreiden (4x9 werken) (-20%)
- Je gaat 1 dag in de week thuiswerken (-20%)
- Je gaat bij prachtig weer met de fiets naar je werk (gemiddeld 1x week) (-20%)
- Je rijdt 1x per week met een collega bij jou uit de buurt mee naar kantoor (-10%)
- Je doet alle bovenstaande methoden (-70%)

De primaire manier van vervoer is feitelijk nog steeds de auto, afstand, soort auto is ook hetzelfde, maar jouw CO2 footprint is met 70% afgenomen qua woon-werk vervoer door met de frequentie te spelen. Dit is natuurlijk maar een voorbeeld, mijn belangrijkste punt is dat we niet "Perfect is the enemy of progress" insteek moeten kiezen, en ook niet fatalistisch 'ik kan mijn primaire vorm van transport' niet veranderen dus ik doe maar niets, maar gewoon in mogelijkheden denken. De een kan wellicht 100% reductie halen, de ander 20% en gemiddeld wellicht 40%. Winst is winst.

Abstracter voorbeeld:
Ik denk dat werkgevers voor een belangrijk deel de woon-werk en de werk-werk kilometers bepalen. Immers;
- Ze bepalen wie ze aannemen (waar wonen ze nu ten opzichte van werklocatie)
- Ze bepalen waar de werklocatie is
- Ze bepalen de werkdagen (5 dagen of 4 dagen per week bijv.)

Momenteel kijken 'we' vooarl werknemers aan op woon-werk verkeer, maar ik denk dat zij er minder invloed op hebben dan werkgevers. Dus stel de overheid belast werkgevers 1 euro per woon-werk/werk-werk km (om een serieuze stimulans te geven zodat ze zich probleemeigenaar voelen, getal is random, maar het moet een serieus getal zijn).
- Dat zal ze stimuleren om werknemers verhuisvergoedingen aan te bieden en bij selectie werknemers huidige woonlocatie mee te wegen, idem bij inhuur
- Ze kunnen flex-offices inzetten om werk dichter bij de werknemers te brengen in plaats van alle werknemers naar het werk te laten komen (distributed working)
- Ze kunnen thuiswerken eenvoudiger mogelijk kunnen maken
- Ze kunnen bij allocatie werknemers op projecten de woonlocatie meewegen
- Ze kunnen in plaats van een leaseauto standaard kiezen voor een OV-jaarkaart bijvoorbeeld, of fietsplannen, of bedrijfsbusjes laten rijden naar verschillende verzamelpunten, flexibele werktijden, zodat je ook na de regenbui je fiets kunt pakken, alleen nog maar electrische autos aanbieden als leasemogelijkheid oid.

Ook bij dit voorbeeld is het wederom niet zo dat je hiermee alles oplost, maar:
- Stel 20% werknemers gaat op fietsafstand wonen in plaats van 50km met de auto (-20%)
- Stel 30% van de bedrijven kan gaan werken met flex-offices met een reductie van werkkilometers van 50% voor die bedrijven (-15%)
- Stel 30% frequentie reductie kan mogelijk gemaakt worden door toename werken op afstand (-30%)
- Stel de gemiddelde werk-werk afstand kan beperkt worden met 40% door beter inplannen medewerkers (-40%)
- Stel 25% van de medewerkers komt door aanbieden andere vervoersmogelijkheden of door financiele drempels weg te halen, wat de CO2 met 60% reduceert (-15%)
Dan is er een totale reductie CO2 op woon-werk van 1-(0.8*.85*.7*.85)=60%
En een reductie op werk-werk van 40%

Het punt van dit voorbeeld is, dat geen enkele oplossing iedereen hup op de fiets krijgt, maar doordat er veel maatregelen gebruikt worden is de totale impact van de maatregelen heel groot. Ja, voor werknemer X zal de footprint met 100% naar beneden gaan, voor werknemer Y verandert er helemaal niets. Voor de totale uitstoot van onze mobiliteit kunnen er werk enorme besparingen worden gerealiseerd. En gebruik ook alle actoren, dus leg niet het woon-werk verkeer alleen bij de werknemer, maar kijk ook naar wat de werkgever kan betekenen of wellicht de overheid.

Make it fool proof and someone will make a better fool.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:00
*knip* niet op de man spelen

[ Voor 97% gewijzigd door polthemol op 02-06-2023 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik ben net even teurg naar die posting van @mitsumark gegaan om die alsnog een plusje te geven :)

Het staat er allemaal een beetje chargerend, maar ik kan mij daar wel in vinden. Wij zijn slechts een diersoort die zal uitsterven, net als zovele soorten voor en na ons. Ik heb eerlijk gezegd de hoop opgegeven dat de mens, inclusief politiek, het beste met elkaar voor heeft. Wel op individueel niveau, maar de wereld is zo complex geworden de laatste 100 jaar, dat kan ons brein niet bijbenen. De jaren die mij nog resten probeer ik zo veel mogelijk te genieten.

[ Voor 34% gewijzigd door polthemol op 02-06-2023 11:40 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Roenie schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 21:51:
Wij zijn slechts een diersoort die zal uitsterven, net als zovele soorten voor en na ons.
Voor sommigen blijkbaar liever vroeger dan later. Een soort die uitsterft is ook niet zomaar een statistiek, dat gaat vooraf gepaard met veel leed (voor de mens is dat armoede, honger, conflicten,...), maar gelukkig hebben wij daar nog niet veel last van en zijn het vooral de kleine vervuilers in het zuiden die eerst het loodje zullen leggen. /sarcasme
Ik heb eerlijk gezegd de hoop opgegeven dat de mens, inclusief politiek, het beste met elkaar voor heeft.
Prisoner's dilemma. Je geeft de hoop op omdat er te veel mensen zoals jij zijn, die denken op kleine schaal en op korte termijn, die zelf niet te veel moeite willen doen in het algemeen belang. In een democratie zijn we ook zelf verantwoordelijk voor de politiek.
Wel op individueel niveau, maar de wereld is zo complex geworden de laatste 100 jaar, dat kan ons brein niet bijbenen.
Welk deel van het probleem of mogelijke oplossingen vind je te complex? Ik denk dat hoe beter iemand het probleem snapt, hoe meer moeite die doet om het op te lossen.
De jaren die mij nog resten probeer ik zo veel mogelijk te genieten.
Ik ook hoor, naar met een kleinere impact ;) Waarschijnlijk is die nog steeds te groot als 8 miljard mensen zoals ik zouden leven, maar het verschil tussen 2 en 6 graden opwarming is immens en door het proces te vertragen kopen we meer tijd om ons aan te passen. We kunnen aan schadebeperking doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

FreakNL schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 13:14:
[...]

Ik snap echt niet waarom je de auto zou pakken voor een ritje van 3km… Tenzij je spullen te vervoeren hebt uiteraard.
Ik pak voor ritjes van 1+km altijd de auto, tenzij het echt lekker weer is en ik tijd heb, dan misschien max 3 a 4 km. En dan nog afhankelijk idd of ik spullen of kinderen mee moet nemen.

Noem me een milieuverslinder, maar het is nu eenmaal het snelste vervoersmiddel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

geerttttt schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 22:36:
[...]

Ik pak voor ritjes van 1+km altijd de auto, tenzij het echt lekker weer is en ik tijd heb, dan misschien max 3 a 4 km. En dan nog afhankelijk idd of ik spullen of kinderen mee moet nemen.

Noem me een milieuverslinder, maar het is nu eenmaal het snelste vervoersmiddel.
Zoals eerder gezegd is 'snel' nogal relatief. In/naar een stad is een auto vaak trager (file, parkeerplaats zoeken, ticket kopen, nog een stukje te voet). Door veel te bewegen ben je gezonder en leef je langer (extra tijd) en ook vervuiling kost levensjaren. En anders moet je geen vrije tijd opofferen om een gebrek aan beweging te compenseren (sporten). Een auto kost zo veel dat je 1 dag per week voor die auto werkt, zonder zou je bvb. 4/5 kunnen werken of zelfs vroeger op pensioen gaan. Door je kinderen naar school/hobby te laten fietsen moet je geen taxi spelen (weer tijdswinst). Tenslotte verplaatsen we ons nog steeds even lang dan voor de komst van de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 22:34:
[...]
Voor sommigen blijkbaar liever vroeger dan later. Een soort die uitsterft is ook niet zomaar een statistiek, dat gaat vooraf gepaard met veel leed (voor de mens is dat armoede, honger, conflicten,...), maar gelukkig hebben wij daar nog niet veel last van en zijn het vooral de kleine vervuilers in het zuiden die eerst het loodje zullen leggen. /sarcasme ...
Wie wil dat dan? Keuzes maken die een risico zijn voor het klimaat staat niet gelijk aan willen dat de mens uitsterft. Zonder uitsterven is er overigens ook onnoemelijk veel leed in de wereld.
...Prisoner's dilemma. Je geeft de hoop op omdat er te veel mensen zoals jij zijn, die denken op kleine schaal en op korte termijn, die zelf niet te veel moeite willen doen in het algemeen belang. In een democratie zijn we ook zelf verantwoordelijk voor de politiek. ...
Nee, omdat de individuele burger veel minder invloed en impact heeft dan de industrie. En als je al bij de burger aan wilt kloppen dan is er zat laaghangend fruit te plukken in plaats van rücksichtslos de mensen tientallen jaren terug in de tijd te werpen.
...Welk deel van het probleem of mogelijke oplossingen vind je te complex? Ik denk dat hoe beter iemand het probleem snapt, hoe meer moeite die doet om het op te lossen....
Met complexiteit bedoel ik de wereld. Bedenk je eens hoe de mens in de laatste duizenden jaren is geëvolueerd. En dit gaat zo een beetje exponentieel. Geen enkele diersoort heeft zulke grote stappen gemaakt. Wie weet zorgt AI er voor dat de mens zichzelf overbodig maakt.
...Ik ook hoor, naar ik geniet met een kleinere impact ;) Waarschijnlijk is die nog steeds te groot als 8 miljard mensen zoals ik zouden leven, maar het verschil tussen 2 en 6 graden opwarming is immens en door het proces te vertragen kopen we meer tijd om ons aan te passen. We kunnen aan schadebeperking doen.
Ik heb zo het idee dat wij een heel ander idee van 'genieten' hebben ;) En gelukkig maar, anders zijn we allemaal hetzelfde.

Ik ben blij dat jij gelukkig bent met je leven. Dat ben ik op mijn beurt ook. En eerlijk is eerlijk: ik had in de winter mijn verwarming ook op 19 graden gezet. "Ach ja, zo levert iedereen z'n eigen persoonlijke bijdrage aan de energie-crisis, nietwaar?"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
geerttttt schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 22:36:
[...]

Tsja, als je niet zoveel geeft om het milieu, én je het niet erg vindt dat je auto een stuk meer onderhoud nodig heeft dan staat het je natuurlijk vrij om al die ultrakorte ritjes te maken. Wel betwijfel ik hoeveel sneller je nu écht bent op een rit van bijvoorbeeld 2km. Met de fiets doe je dat in ongeveer 6 minuten (20km/u). Als je direct voor de deur kan parkeren, ook direct bij bestemming voor de deur kan parkeren en gemiddeld 40 km/u kan rijden (er vanuitgaand dat je ook een woonwijk in en uit moet) dan win je 3 minuten op zo’n rit. En dat is dan een vrij optimistisch scenario ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mitsumark
Wat een ontzettend bekrompen gedachte, bedroevend :N

*knip*
En misschien hebben sommige mensen wel iets meer vertrouwen in de inventiviteit van de mens, om maar wat te noemen.
Als je niet voor bent, ben je tegen, er is geen tussenweg :/

*knip* Wetenschappelijke rapportages over de status van het klimaat, de klimaatproblematiek en de oorzaken, gaan we hier niet wegzetten als 'geloof'. Daarbij hoort die discussie hier niet thuis, de rapporten van het IPCC zijn feitelijkheden en behandelen we ook als dusdanig. De inhoudelijke discussie hoort daarbij niet thuis in dit topic

[ Voor 50% gewijzigd door polthemol op 02-06-2023 11:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Roenie schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 22:53:
[...]
Wie wil dat dan? Keuzes maken die een risico zijn voor het klimaat staat niet gelijk aan willen dat de mens uitsterft.
Hoe groter je ecologische voetafdruk, hoe meer je dat proces versnelt, of je het nu wilt of niet.
Zonder uitsterven is er overigens ook onnoemelijk veel leed in de wereld.
Misschien moeten we dan zo snel mogelijk uitsterven? Dan is er geen leed meer :P Nee, dat is toch echt een dooddoener, moeten we de opwarming en massa-extinctie niet proberen voorkomen omdat er zonder ook leed is?
[...]
Nee, omdat de individuele burger veel minder invloed en impact heeft dan de industrie. En als je al bij de burger aan wilt kloppen dan is er zat laaghangend fruit te plukken in plaats van rücksichtslos de mensen tientallen jaren terug in de tijd te werpen.
En voor wie draait die industrie? Het is allemaal een kwestie van vraag en aanbod. Als de mens minder vraagt (bvb. auto's) dan zullen er ook minder geproduceerd worden. Bijna overal wil men minder mensen in de auto en meer mensen op de fiets, is dat dan door een vorm van nostalgie denk je?
[...]
Met complexiteit bedoel ik de wereld. Bedenk je eens hoe de mens in de laatste duizenden jaren is geëvolueerd. En dit gaat zo een beetje exponentieel. Geen enkele diersoort heeft zulke grote stappen gemaakt. Wie weet zorgt AI er voor dat de mens zichzelf overbodig maakt.
Jammer genoeg gaan de negatieve evoluties zoals klimaatverandering ook exponentieel. Misschien moeten we de negatieve proberen afvlakken en de positieve proberen aanhouden?
[...]
Ik heb zo het idee dat wij een heel ander idee van 'genieten' hebben ;) En gelukkig maar, anders zijn we allemaal hetzelfde.

Ik ben blij dat jij gelukkig bent met je leven. Dat ben ik op mijn beurt ook. En eerlijk is eerlijk: ik had in de winter mijn verwarming ook op 19 graden gezet. Ach ja, zo levert iedereen z'n eigen persoonlijke bijdrage aan de energie-crisis, nietwaar?
De meesten hebben deze winter hun verwarming idd verlaagd voor de energiecrisis (voor hun portemonnee), niet voor de klimaatcrisis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Verwijderd schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 22:52:
[...]

Zoals eerder gezegd is 'snel' nogal relatief. In/naar een stad is een auto vaak trager (file, parkeerplaats zoeken, ticket kopen, nog een stukje te voet). Door veel te bewegen ben je gezonder en leef je langer (extra tijd) en ook vervuiling kost levensjaren. En anders moet je geen vrije tijd opofferen om een gebrek aan beweging te compenseren (sporten). Een auto kost zo veel dat je 1 dag per week voor die auto werkt, zonder zou je bvb. 4/5 kunnen werken of zelfs vroeger op pensioen gaan. Door je kinderen naar school/hobby te laten fietsen moet je geen taxi spelen (weer tijdswinst). Tenslotte verplaatsen we ons nog steeds even lang dan voor de komst van de auto.
Jij woont blijkbaar in een erg grote stad, ik woon in een klein stadje waar ik gewoon van deur tot deur kan reizen en parkeren zonder te betalen bij een automaat gelukkig.

Je aanname over de auto vind ik helemaal wel kortzichtig. Naast dat ik soms ook in de nacht moet werken en de trein dus helemaal geen optie is (dat nachtwerk is ook niet altijd geplanned) krijg ik 19 cent per kilometer. Ik betaal ongeveer 4 a 5 cent per kWh als je je bedenkt dat ik al mijn stroom opwek met panelen.

Voor mijn ritje naar werk van 72 km retour ben ik ongeveer 15 kWh kwijt. Dus 75 cent aan brandstofkosten, terwijl ik 13,68 euro krijg. Dus houd ik bijna 13 euro per dag over aan afschrijving en onderhoud, dat is 260 euro per maand.

Ik denk niet dat ik een dag in de week werk om mijn auto te bekostigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 23:11:
[...]
Hoe groter je ecologische voetafdruk, hoe meer je dat proces versnelt, of je het nu wilt of niet...
Daarmee wil je toch nog niet dat de mens uitsterft? :?
...Misschien moeten we dan zo snel mogelijk uitsterven? Dan is er geen leed meer :P Nee, dat is toch echt een dooddoener, moeten we de opwarming en massa-extinctie niet proberen voorkomen omdat er zonder ook leed is?...
De natuur lost zaken zelf op door middel van ziektes en natuurrampen. Als het zo is dat het klimaat dusdanig opwarmt dat er massa-extinctie plaats vind dan is dat daar ook een voorbeeld van. Je zou kunnen zeggen dat het in de (r)evolutie van de natuur past.
...En voor wie draait die industrie? Het is allemaal een kwestie van vraag en aanbod. Als de mens minder vraagt (bvb. auto's) dan zullen er ook minder geproduceerd worden. Bijna overal wil men minder mensen in de auto en meer mensen op de fiets, is dat dan door een vorm van nostalgie denk je?...
Er is veel te winnen bij het efficiënter maken van bedrijfsprocessen. Dat is in ieder geval eenvoudiger dan miljoenen mensen hun leven aan te laten passen. Maar daarnaast, waarom vliegen wij groenten en fruit in uit landen duizenden kilometers ver weg? En waarom 'verschepen' wij bloemen naar landen ver weg. In de winter bepaalde groenten niet eten heeft minder impact dan wat je voorstelt op het gebied van mobiliteit.
...Jammer genoeg gaan de negatieve evoluties zoals klimaatverandering ook exponentieel. Misschien moeten we de negatieve proberen afvlakken en de positieve proberen aanhouden?...
Misschien is het wel niet te stoppen en moeten we als diersoort ons lot ondergaan.
...De meesten hebben deze winter hun verwarming idd verlaagd voor de energiecrisis (voor hun portemonnee), niet voor de klimaatcrisis.
Ik gebruikte een letterlijke quote uit een conference van 50 jaar geleden en wilde dat woord niet aanpassen ;) Ik zal er zo even aanhalingstekens bijzetten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Verwijderd schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 22:52:
[...]

Als de auto daadwerkelijk het slechtere alternatief is, zal die toch vaker thuis blijven staan.
Dat stukje lopen is dan wel weer beweging.

Ik weet niet of ik ouder wil worden dan 85, vergrijzing is overigens ook een probleem op zich.

Bewegen op de fiets (nuttige bestemmingen) is geen alternatief voor de sportschool of een teamsport.

Doordat je met een auto je wereld vergroot heb je meer keuze uit (leukere) banen met een leuker salaris.

Voordat kinderen echt alleen naar school/sport/etc kunnen zijn ze 10-12, tot die tijd moet je dus meefietsen.

Wat betreft Brever.
Je kunt het ook andersom lezen.
Doordat een auto sneller is, zijn meer plaatsen binnen dezelfde tijd bereikbaar.
Of, doordat we vaker de auto pakken, hebben we tijd voor de hobby van onze kinderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ari3
  • Niet online
Voor mij ook geen OV meer. Ik heb het aan het begin van mijn carrière wel gedaan omdat je als student soort van gewend was te reizen, maar uiteindelijk wint de auto het toch:

- Als student kon je de spits vaak mijden, maar als je tijdig op een werklocatie moest zijn en dus in de spits moest reizen was er vaak geen zitplaats.
- Met het OV heb je dagelijks twee keer stress: je moet op tijd bij een halte/station zijn om de bus/trein/aansluiting te halen. Met de auto is het relaxter, 's ochtends een paar minuten eerder of later vertrekken kan gewoon. Ook kan men aan het einde van de werkdag even 10 minuten extra nemen om iets af te maken zonder te stressen over gemiste trein of aansluiting.
- Daarnaast is reizen met het OV erg oncomfortabel qua temperatuur. Of het nu zomer of winter is, het is altijd veel te warm. In de winter stappen mensen uit de kou met hun jas aan in een sauna. In de zomer komen mensen uit de hitte in een voertuig waarbij het OV bedrijf te gierig is om de airco op 18 graden te zetten. Daarnaast, waarom is er geen klimaatregeling op stations en bushaltes? In de auto maximaliseer je de tijd dat je in een klimaatgereguleerde omgeving bent: maximaal comfort, minimaal zweten (minder deodorant gebruik en minder wassen van kleding: ook beter voor het milieu)
- De hoge temperaturen en slechte ventilatie in het OV zorgen voor ronduit onhygiënisch situaties. Mensen zitten dicht op elkaar in een kleine ruimte en ademen, niezen, hoesten en zweten in elkaars nabijheid. De perfecte condities voor virussen om zich te verspreiden. Toen ik nog met het OV reisde had ik jaarlijks griep en was ik meermaals per jaar verkouden. Sinds ik met de auto reis heb ik geen griep meer gehad en ook verkoudheid komt maar eens per twee jaar ofzo. Wie in loondienst is kan lekker doorbetaalt thuis uitzieken, maar als zelfstandige kost iedere dag ziek thuis gewoon geld.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

geerttttt schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 23:26:
[...]

Jij woont blijkbaar in een erg grote stad, ik woon in een klein stadje waar ik gewoon van deur tot deur kan reizen en parkeren zonder te betalen bij een automaat gelukkig.

Je aanname over de auto vind ik helemaal wel kortzichtig. Naast dat ik soms ook in de nacht moet werken en de trein dus helemaal geen optie is (dat nachtwerk is ook niet altijd geplanned) krijg ik 19 cent per kilometer. Ik betaal ongeveer 4 a 5 cent per kWh als je je bedenkt dat ik al mijn stroom opwek met panelen.

Voor mijn ritje naar werk van 72 km retour ben ik ongeveer 15 kWh kwijt. Dus 75 cent aan brandstofkosten, terwijl ik 13,68 euro krijg. Dus houd ik bijna 13 euro per dag over aan afschrijving en onderhoud, dat is 260 euro per maand.

Ik denk niet dat ik een dag in de week werk om mijn auto te bekostigen.
Dat was een gratis EV?

Een beetje nieuwe auto (zelfs een jonge 2e-hands) doet al minimaal dat bedrag in afschrijving alleen… En dat is een hele conservatieve schatting, vaak ligt het hoger. Ik kan me dan ook niet voorstellen dat een EV (die beginnen bij 30/40k?) niet minimaal 300/350 maand afschrijft…

[ Voor 13% gewijzigd door FreakNL op 02-06-2023 08:07 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
Modbreak:Graag de focus op het onderwerp: er komen weer veel zeer persoonlijke situaties langs om te onderbouwen dat de huidige vervoerssituatie prima is of net niet. Hier is echter geen goede discussie over mogelijk, gezien het om persoonlijke situaties gaat en dus gigantisch veel 'mitsen en maren'.

Dit gaat over de toekomst van mobiliteit in het kader van de klimaatproblematiek: hoe kunnen we ons vervoer aanpassen in dat kader kortom. Dit gaat dus dieper dan dat jij of ik met de auto naar de sportschool, de focus dus graag iets meer op 'the bigger picture'

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:36

hneel

denkt er het zijne van

Wat ik wel eens zou willen weten: hoeveel procent draagt mobiliteit (en dan specifiek personenauto's) bij aan de totale co2 uitstoot van Nederland?

Oftewel: is het wel terecht dat er voortdurend met het vingertje naar de auto als grote boze boeman gewezen wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*knip* zie modbreak hierboven, laten we de discussie over hyperspecifieke persoonlijke situaties stoppen
Roenie schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 23:26:
[...]
Daarmee wil je toch nog niet dat de mens uitsterft? :?
Door te zeggen 'Wij zijn slechts een diersoort die zal uitsterven, net als zovele soorten voor en na ons' lijk je er verder helemaal geen belang of waarde aan het hechten.
[...]
De natuur lost zaken zelf op door middel van ziektes en natuurrampen. Als het zo is dat het klimaat dusdanig opwarmt dat er massa-extinctie plaats vind dan is dat daar ook een voorbeeld van. Je zou kunnen zeggen dat het in de (r)evolutie van de natuur past.
De natuur? Het is niet alsof er een onvermijdbare natuurramp gaande is, de mens is de oorzaak van de opwarming/extinctie, hij weet dat hij de oorzaak is én weet ook wat de oplossingen zijn. De mens komt er dus niet vanaf met 'het is nu eenmaal zo, dat is de natuur, niks aan te doen'.
[...]
Er is veel te winnen bij het efficiënter maken van bedrijfsprocessen. Dat is in ieder geval eenvoudiger dan miljoenen mensen hun leven aan te laten passen. Maar daarnaast, waarom vliegen wij groenten en fruit in uit landen duizenden kilometers ver weg? En waarom 'verschepen' wij bloemen naar landen ver weg. In de winter bepaalde groenten niet eten heeft minder impact dan wat je voorstelt op het gebied van mobiliteit.
De Europese industrie is de beste leerling van de klas en heeft de voorbije decennia meer uitstoot gereduceerd dan bvb. gebouwen of transport. Het meeste laaghangende fruit is daar zelfs al geplukt, terwijl de burger heel eenvoudig voor alle verplaatsingen tot 10 km de fiets zou kunnen nemen, dát is laaghangend fruit (en ik heb het dan ook vooral over BE en andere Europese landen, waar veel minder gefietst wordt dan in NL).

Groenten, fruit en bloemen over de hele wereld transporteren vind ik ook idioot, we moeten meer seizoensgebonden gaan eten (ook alweer de keuze van de consument) en minder vlees gaan eten (idem) zodat er meer plaats is voor mensenvoer ipv veevoer.
[...]
Misschien is het wel niet te stoppen en moeten we als diersoort ons lot ondergaan.
Hoe meer we uitstellen en in het eigenbelang denken, hoe groter de gevolgen zullen zijn, maar wat een defaitisme... Als het fout loopt zal het door zo'n ingesteldheid zijn.

[ Voor 31% gewijzigd door polthemol op 02-06-2023 09:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheInsomniac
  • Niet online
hneel schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 08:33:
Wat ik wel eens zou willen weten: hoeveel procent draagt mobiliteit (en dan specifiek personenauto's) bij aan de totale co2 uitstoot van Nederland?

Oftewel: is het wel terecht dat er voortdurend met het vingertje naar de auto als grote boze boeman gewezen wordt?
Ik neem aan dat je al gezocht hebt, zou niet heel lastig moeten zijn want daar zijn overzichten zat van, zie item 10 van de graphic

Maar de modbreak boven je vraagt om in te gaan op het onderwerp en dus zou het wat mij betreft ook fijn zijn wanneer de eerste regel niet juist afleidt van het topic. Want ja er zijn ook andere gebieden waar de aandacht op moet, maar voor burgers zijn de invloedsgebieden vrij simpel:

- Mobiliteit (Verplaatsingen) 19%
- Electriciteitsproductie (Wonen) 20%
- Vliegen/Scheepvaart(producten uit China halen) ~20% staat separaat
- Landbouw => Eten (vegetarier worden of niet) 16%

Hier gaat het over de eerste 19%, die andere onderwerpen worden elders besproken.

Make it fool proof and someone will make a better fool.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 08:41:
[...]
Integendeel, ik woon in een doorsnee gemeente met 18.000 inwoners, op 2 km van het centrum, waar wel parkeerproblemen zijn.
[...]...Ivm tijd: Je zei eerder al dat je een druk leven hebt, dat je na thuiskomst 'snel' moet eten en 's avonds nog moet gaan sporten. Door te werken op 36 km afstand verlies je meer tijd dan iemand die in de buurt met de fiets gaat werken en daardoor ook minder/geen behoefte heeft om 's avonds nog te gaan sporten. Naast het feit dat we een drukke agenda vooral aan onszelf te danken hebben is die tijdswinst in de meeste gevallen een illusie (...) Als je al niet genoeg tijd hebt om aan een gewoon tempo te eten...
Tijd is niet altijd hetzelfde' waard'. Ik praat liever 10 minuten met een mooi meisje dan dat ik vijf minuten mijn hand op een hete kachel leg. Datzelfde kunnen mensen met vervoer hebben waardoor zij liever 10 minuten in een auto zitten dan 5 minuten op de fiets.
....Door te zeggen 'Wij zijn slechts een diersoort die zal uitsterven, net als zovele soorten voor en na ons' lijk je er verder helemaal geen belang of waarde aan het hechten....
Het ging mij erom dat je de suggestie wekte dat als je bepaalde minder milieuvriendelijke keuzes maakt dat die persoon dan wil dat de mensheid (eerder) uitsterft. En dat is onzin.
....De natuur? Het is niet alsof er een onvermijdbare natuurramp gaande is, de mens is de oorzaak van de opwarming/extinctie, hij weet dat hij de oorzaak is én weet ook wat de oplossingen zijn. De mens komt er dus niet vanaf met 'het is nu eenmaal zo, dat is de natuur, niks aan te doen'....
De mens is onderdeel van de natuur. Als de mens door haar ontwikkeling en uitvindingen er voor zorgt dat de aarde vernietigd wordt/mensheid uitsterft dan is dat daarmee een natuurlijk proces. Een bever bouwt een dam met alleen takken. De mens is slimmer en bouwt huizen om orkanen te weerstaan en maakt schepen om in elke storm te varen. Door dit verschil zijn ook de gevolgen, positief en negatief, groter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
ari3 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 01:23:
Daarnaast, waarom is er geen klimaatregeling op stations en bushaltes? In de auto maximaliseer je de tijd dat je in een klimaatgereguleerde omgeving bent: maximaal comfort, minimaal zweten (minder deodorant gebruik en minder wassen van kleding: ook beter voor het milieu)
Daarmee stip je wel iets leuks aan. Bij huis- en industriele installaties voor airconditioning wordt het koelmiddel met grote voorzichtigheid behandeld. Zonder de certificering is het niet toegestaan met koelmiddelen te werken. Daar valt wat voor te zeggen, want de klimaatimpact van die koelmiddelen is (in verhouding tot het volume) nogal groot.

Auto-airco's? Daarvan vinden we het normaal dat een groot deel van de koelgassen weglekt. En in tegenstelling tot tien, vijftien jaar geleden is een auto met airconditioning geen uitzondering meer.

Het zal nog wel even duren voordat een meerderheid van de Nederlandse auto's van airco voorzien is, maar dan is het waarschijnlijk dat er meer mobiele koelinstallaties zijn dan 'vaste'.

(Dit is technisch klimaatimpact van mobiliteit, toch?)

[ Voor 8% gewijzigd door CVTTPD2DQ op 02-06-2023 09:39 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

hneel schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 08:33:

In de EU stoten personenwagens 12% van het totaal uit en het is de enige sector die momenteel stijgt, ook door het gebruik van steeds grotere/zwaardere auto's:
Volgens het IEA zouden er twee keer zoveel elektrische auto’s op de weg moeten zijn als nu om de stijgende uitstoot van SUV’s te compenseren. De populariteit van de zware wagens behoort tot de belangrijkste oorzaken van de stijging van energiegerelateerde CO2-uitstoot in de afgelopen tien jaar.
Daarnaast focust dit topic op mobiliteit, we zouden het ook over luchtvaart kunnen hebben, maar dat is globaal 2-3% van de uitstoot. Of over vrachtwagens, maar daarvoor zijn de alternatieven niet zo eenvoudig.
mitsumark schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 00:14:
[...]

Als de auto daadwerkelijk het slechtere alternatief is, zal die toch vaker thuis blijven staan.
Zo werkt het niet, fast food is ook ongezond maar blijft populair.
Dat stukje lopen is dan wel weer beweging.
Maar het parkeren gebeurt wel steevast zo dicht mogelijk bij de bestemming, liefst nog aan de deur van de winkel en desnoods even foutparkeren ;)
Ik weet niet of ik ouder wil worden dan 85, vergrijzing is overigens ook een probleem op zich.
Het gaat niet enkel over oud worden, maar ook over gezond oud worden. Met een ongezonde levensstijl kan je tegenwoordig ook oud worden, maar dan wel met de nodige medicatie, operaties en verlies aan levenscomfort.
Bewegen op de fiets (nuttige bestemmingen) is geen alternatief voor de sportschool of een teamsport.
Voor de gezondheid wel, matig intensief bewegen is zelfs gezonder dan intensief sporten (veel collega's met voetbalblessures, of valpartijen door in groep te racen met de fiets). Het gebeurt ook beter gespreid, dus naar het werk, dan terug naar huis en 's avonds eventueel nog een andere bestemming.
Doordat je met een auto je wereld vergroot heb je meer keuze uit (leukere) banen met een leuker salaris.
Ik heb vanuit mijn 'doorsnee' gemeente ook genoeg keuze vind ik. Genoeg werkgelegenheid in de buurt.
Voordat kinderen echt alleen naar school/sport/etc kunnen zijn ze 10-12, tot die tijd moet je dus meefietsen.
Hier in BE worden veel kinderen tot hun 18 naar school/sport gebracht. Men vindt het verkeer te gevaarlijk omdat er te veel auto's zijn |:( en omdat het beleid mensen in de auto duwt (lease-auto's via werkgever voor 1/5 van de bedienden). Zo blijven we wel in die negatieve spiraal zitten...
Wat betreft Brever.
Je kunt het ook andersom lezen.
Doordat een auto sneller is, zijn meer plaatsen binnen dezelfde tijd bereikbaar.
Of, doordat we vaker de auto pakken, hebben we tijd voor de hobby van onze kinderen.
Zo komen we weer bij een ander maatschappelijk probleem ;) Ik ken mensen wiens kinderen dansen en soms meer dan 100 km moeten rijden voor optredens, en dan zijn we verbaasd dat we de klimaatdoelstellingen niet halen. Binnenkort een hyperloop om te pendelen naar Parijs en een daguitstapje naar Nice? "kijk eens hoe ver ik kan gaan in 1 doordeweekse dag" maar de Brever-wet blijft van toepassing...
Roenie schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 09:04:
[...]
Tijd is niet altijd hetzelfde' waard'. Ik praat liever 10 minuten met een mooi meisje dan dat ik vijf minuten mijn hand op een hete kachel leg. Datzelfde kunnen mensen met vervoer hebben waardoor zij liever 10 minuten in een auto zitten dan 5 minuten op de fiets.
Als ik het zo lees lijkt autorijden voor jou bijna iets erotisch en fietsen een marteling :P Als je in de stad sneller bent met de fiets heb je met de auto steevast file of parkeerproblemen, 2 zaken die in de top 10 van stressfactoren staan, terwijl fietsen de stress aantoonbaar verlaagt. Over autocultuur gesproken...
[...]
Het ging mij erom dat je de suggestie wekte dat als je bepaalde minder milieuvriendelijke keuzes maakt dat die persoon dan wil dat de mensheid (eerder) uitsterft. En dat is onzin.
Met alle informatie die vandaag beschikbaar is lijken de minder ecologische keuzes toch steeds meer op schuldig verzuim, tenzij er echt geen andere keuze is (bvb. een rit van 20+ km zonder goede ov-verbinding)
[...]
De mens is onderdeel van de natuur. Als de mens door haar ontwikkeling en uitvindingen er voor zorgt dat de aarde vernietigd wordt/mensheid uitsterft dan is dat daarmee een natuurlijk proces. Een bever bouwt een dam met alleen takken. De mens is slimmer en bouwt huizen om orkanen te weerstaan en maakt schepen om in elke storm te varen. Door dit verschil zijn ook de gevolgen, positief en negatief, groter.
Maar het verschil is wel dat de mens weet (of zou moeten weten) waarmee hij bezig is. Als schapen op een eiland een weide leeggrazen dan zien ze dat niet aankomen, de mens daarentegen wel. Als je zegt dat we als diersoort ons lot moeten ondergaan klinkt dat bijna als de oplossingen in de prullenbak gooien. En waarom? Omdat we enkele luxedingetjes niet willen opgeven?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Verwijderd schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 09:51:
[...]

Voor de gezondheid wel, matig intensief bezegen is zelfs gezonder dan intensief sporten (veel collega's met voetbalblessures, of valpartijen door in groep te racen met de fiets). Het gebeurt ook beter gespreid, dus naar het werk, dan terug naar huis en 's avonds eventueel nog een andere bestemming.
Ik vind het raar dat het aangehaald moet worden, maar zijn ook mensen die sporten voor hun plezier, er zijn namelijk ook competitieve disciplines.

Mensen die fysieke inspanning moeten leveren die ze niet leuk vinden worden ongelukkig, daarom zeg ik als ex-sportinstructeur altijd dat het gezonder is om iets te doen wat je leuk vindt, want dan doe je het langer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 13:07

[...]
Ik heb vanuit mijn 'doorsnee' gemeente ook genoeg keuze vind ik. Genoeg werkgelegenheid in de buurt.
Dit is zo afhankelijk van je opleiding, ervaring en woonplek relatief aan werkgevers dat je dit echt niet kunt en mag veralgemeniseren. N=1, niet representatief.
[...]
Hier in BE worden veel kinderen tot hun 18 naar school/sport gebracht. Men vindt het verkeer te gevaarlijk omdat er te veel auto's zijn |:( en omdat het beleid mensen in de auto duwt (lease-auto's via werkgever voor 1/5 van de bedienden). Zo blijven we wel in die negatieve spiraal zitten...
Ruimtelijke ordening in BE is dan ook wel een beetje een standaard-casus van hoe het niet moet ;) Zeer autocentrisch in elk aspect. Het Nederlandse fiets-centrisme zou goed in Vlaanderen kunnen werken, ong. even vlak, even dicht (wat dichter geloof ik zelfs), maar dan moet er idd wel een kritieke fietsmassa ontstaan. Ik zie wel steeds meer fiets-infra in BE, dus van een afstand lijkt dit langzaam, langzaam de goede kant op te gaan, klopt dit?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
nst6ldr schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 10:03:
[...]

Ik vind het raar dat het aangehaald moet worden, maar zijn ook mensen die sporten voor hun plezier, er zijn namelijk ook competitieve disciplines.

Mensen die fysieke inspanning moeten leveren die ze niet leuk vinden worden ongelukkig, daarom zeg ik als ex-sportinstructeur altijd dat het gezonder is om iets te doen wat je leuk vindt, want dan doe je het langer.
Waar dit mee samenhangt denk ik is de gekkigheid van het rijden met de auto naar een fitnessclub a la VS. En het feit dat obesitascijfers in NL een hogere bodem lijken te hebben dan elders, wss doordat fietsen hier voor bijna iedereen een hoger minimum activiteitsniveau geeft.

Intensief sporten als enige activiteit is idd een recept voor blessures, maar bovendien ook suboptimaal. Zoals jullie denk ik beide zeggen: beter iets laag-/matig-intensiefs inbouwen in je dagelijkse routine (omdat het nodig is, zoals fietsen naar je werk, of omdat je het leuk vind, zoals wandelen/fietsen door de natuur), dan mensen aanraden een sport te kiezen (al is daar natuurlijk niets mis mee als je dat leuk vind, maar ook dan liever on-top-of ipv ipv ;)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ari3 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 01:23:
Daarnaast, waarom is er geen klimaatregeling op stations en bushaltes? In de auto maximaliseer je de tijd dat je in een klimaatgereguleerde omgeving bent: maximaal comfort, minimaal zweten (minder deodorant gebruik en minder wassen van kleding: ook beter voor het milieu)
Dit is wel een speciale :) Dus omdat je op warme dagen tijdens het wachten in een halte/station meer zweet, moet je meer deo gebruiken en meer kleren wassen, wat allebei slechter is voor het milieu :P Is dat een omfloerste manier om te zeggen dat een auto eigenlijk beter is voor het milieu dan OV? :P Ik gebruik trouwens elke dag even veel deo en trek elke dag een verse t-shirt aan, los van mijn verplaatsingsbehoeften. En dan hebben we het nog niet over de impact van airco in een hete auto met meestal 1 persoon, dan is dat in het OV toch efficiënter. In de rest van je reactie staan er ook nog enkele overdrijvingen.

Elders heb ik eens gelezen dat fietsen eigenlijk ook niet goed is voor het milieu omdat de remblokjes ook fijn stof afgeven (geschreven door iemand die voor elke verplaatsing de auto gebruikt).
nst6ldr schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 10:03:
[...]

Sporten is toch vooral gegroeid sinds we een sedentaire levensstijl hebben. Daarnaast sport zowat de helft alleen (fietsen/hardlopen) waarbij geen sprake is van competitie. Ook eerder aangehaald: zelfs in de VS met slechte fietsinfra blijken fietspendelaars blijer dan autopendelaars (bron). Het is ook de fysieke inspanning an sich die een positief mentaal effect heeft.
Brent schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 10:13:

[...]

Ruimtelijke ordening in BE is dan ook wel een beetje een standaard-casus van hoe het niet moet ;) Zeer autocentrisch in elk aspect. Het Nederlandse fiets-centrisme zou goed in Vlaanderen kunnen werken, ong. even vlak, even dicht (wat dichter geloof ik zelfs), maar dan moet er idd wel een kritieke fietsmassa ontstaan. Ik zie wel steeds meer fiets-infra in BE, dus van een afstand lijkt dit langzaam, langzaam de goede kant op te gaan, klopt dit?
Inderdaad, al kan men de ruimtelijke wanorde in geen eeuw goed krijgen, ook hier wil men zo veel mogelijk mensen uit de auto en op de fiets, en de infrastructuur groeit mee (ook kip-en-ei-verhaal)
Brent schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 10:17:
[...]

Waar dit mee samenhangt denk ik is de gekkigheid van het rijden met de auto naar een fitnessclub a la VS. En het feit dat obesitascijfers in NL een hogere bodem lijken te hebben dan elders, wss doordat fietsen hier voor bijna iedereen een hoger minimum activiteitsniveau geeft.

Intensief sporten als enige activiteit is idd een recept voor blessures, maar bovendien ook suboptimaal. Zoals jullie denk ik beide zeggen: beter iets laag-/matig-intensiefs inbouwen in je dagelijkse routine (omdat het nodig is, zoals fietsen naar je werk, of omdat je het leuk vind, zoals wandelen/fietsen door de natuur), dan mensen aanraden een sport te kiezen (al is daar natuurlijk niets mis mee als je dat leuk vind, maar ook dan liever on-top-of ipv ipv ;)).
Inderdaad:
While Europe is getting fatter, the Netherlands is getting thinner. It’s the only country in which the World Health Organisation (WHO) is predicting a decline in obesity rates. Reports suggest that while the Dutch eat more salt and fat than Irish people, and generally consume less vegetables, they combat this by exercising more — only one in five does not get enough physical activity. The Netherlands is a country famous for cycling — more than a quarter of all journeys are completed on a bicycle. As far as women are concerned, Bulgaria and Belgium are predicted to have the highest proportion of overweight and obese individuals in 2030.
Houston is “America’s Fattest City”. Long commutes, lack of mass transit (which requires more walking), and the weather are partially to blame for Houston's indolence. Developers in Houston are forced to create five parking spots per 1000 square feet of supermarket area.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
[...]....Als ik het zo lees lijkt autorijden voor jou bijna iets erotisch en fietsen een marteling :P ...
Volgens me ben ik daar in mijn voorgaande posting(s) steeds heel duidelijk in geweest. Ik ben blij dat het kwartje gevallen is. En ik sta daar niet alleen in. Net zoals jij niet alleen staat in het prefereren van de fiets boven de auto.
...Als je in de stad sneller bent met de fiets heb je met de auto steevast file of parkeerproblemen, 2 zaken die in de top 10 van stressfactoren staan, terwijl fietsen de stress aantoonbaar verlaagt. Over autocultuur gesproken...
Nogmaals, dat is persoonlijk. Er zijn mensen die niet van fietsen houden. Dat is toch niet moeilijk te begrijpen? :?

En op langere afstanden geldt hetzelfde voor het OV. Er zijn mensen die niet van het OV houden. Sterker nog, dat geeft mij stress.

Maar doe je ding. Ik begrijp dat jij fietsen fijn vindt, zelfs met minder weer en met volle fietstassen zoals je eerder noemde. Begrijp dan ook dat mensen andere voorkeuren hebben en liever in de auto zitten dan op een fiets of in het OV.
...Maar het verschil is wel dat de mens weet (of zou moeten weten) waarmee hij bezig is. Als schapen op een eiland een weide leeggrazen dan zien ze dat niet aankomen, de mens daarentegen wel. Als je zegt dat we als diersoort ons lot moeten ondergaan klinkt dat bijna als de oplossingen in de prullenbak gooien. En waarom? Omdat we enkele luxedingetjes niet willen opgeven?
Laat ik meegaan in jouw woordgebruik dat mensen luxedingetjes niet willen opgeven. Dat is ook een natuurlijk proces dat in de mens zit. Jij bent daar kennelijk beter in. Proficiat ;) Ik ben daar heel slecht in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Roenie schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 10:29:

[...]
Nogmaals, dat is persoonlijk. Er zijn mensen die niet van fietsen houden. Dat is toch niet moeilijk te begrijpen? :?

En op langere afstanden geldt hetzelfde voor het OV. Er zijn mensen die niet van het OV houden. Sterker nog, dat geeft mij stress.

Maar doe je ding. Ik begrijp dat jij fietsen fijn vindt, zelfs met minder weer en met volle fietstassen zoals je eerder noemde. Begrijp dan ook dat mensen andere voorkeuren hebben en liever in de auto zitten dan op een fiets of in het OV.
Ik verwees nochtans naar een algemene top 10 van stressfactoren:
Belangrijkste oorzaken van stress (in volgorde): Werken, solliciteren, in de file staan, verhuizen, de examenperiode, inchecken op het vliegveld, parkeerplaats zoeken, winkelen met familielid
[...]
Laat ik meegaan in jouw woordgebruik dat mensen luxedingetjes niet willen opgeven. Dat is ook een natuurlijk proces dat in de mens zit. Jij bent daar kennelijk beter in. Proficiat ;) Ik ben daar heel slecht in.
En net daarom zal de overheid ons gedrag moeten sturen in een richting die het algemeen belang dient. Als het niet kan met de wortel (bvb. sensibilisering), dan met de stok (bvb. belasten). Maar verder maak ik me niet veel illusies omdat de politiek een afspiegeling is van de maatschappij en het dus allemaal 'too little too late' zal zijn, toch voor de Parijs- en andere milieu-doelstellingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 10:38:
[...]
Ik verwees nochtans naar een algemene top 10 van stressfactoren:

[...]

[...]
En net daarom zal de overheid moeten sturen in een richting die het algemeen belang dient. Als het niet kan met de wortel (bvb. sensibilisering), dan met de stok (bvb. belasten). Maar verder maak ik me niet veel illusies omdat de politiek een afspiegeling is van de maatschappij en het dus allemaal 'too little too late' zal zijn, toch voor de Parijs- en andere milieu-doelstellingen.
Je draait simpelweg iedere keer je riedeltje af in plaats van te willen begrijpen dat mensen andere keuzes maken en (on)bewust ander gedrag vertonen dan jij. De mens is een ingewikkeld wezen. Juist omdat de politiek een afspiegeling is geldt de stem van de meerderheid. Ongeacht de uitkomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Verwijderd schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 10:27:
[...]

Inderdaad, al kan men de ruimtelijke wanorde in geen eeuw goed krijgen, ook hier wil men zo veel mogelijk mensen uit de auto en op de fiets, en de infrastructuur groeit mee (ook kip-en-ei-verhaal)
Euh, dat artikel legt een verband die ze vervolgens niet verklaren. Er zijn in Nederland een hoop dingen die beter gaan dan de uitschieters VS en VK, alleen ons eten is al anders. Ook speelt sociale media een rol in de zin dat men een fysiek ideaalbeeld streeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Nu online
Roenie schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 10:48:
[...]
Je draait simpelweg iedere keer je riedeltje af in plaats van te willen begrijpen dat mensen andere keuzes maken en (on)bewust ander gedrag vertonen dan jij. De mens is een ingewikkeld wezen. Juist omdat de politiek een afspiegeling is geldt de stem van de meerderheid. Ongeacht de uitkomst.
Op basis van wat ik begrepen heb van onder andere wetenschappelijk onderzoek is CO2 uitstoot een probleem en mobiliteit draagt significant bij aan de CO2 uitstoot. Door alternatieven voor de manier van verplaatsen (of, nog beter, minder te verplaatsen) neemt de uitstoot af en daarmee zal klimaatverandering langzamer gaan. Dus nadenken over veranderingen in mobiliteit is iets wat nodig is.

Ik denk dat de mate van autogebruik (fossiele brandstof en in mindere mate ook EV) op termijn niet houdbaar is. Dus de autoverslaving moet afnemen. Complex onderwerp maar wel interessant om over na te denken

[ Voor 11% gewijzigd door Kalentum op 02-06-2023 10:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
Wie zegt dat het ongewenst is om bezweet aan te komen op de sportschool.
Koud en nat slaan (natuurlijk) op de weersomstandigheden.

*knip* wederom: als je gigantische claims maakt over wat wel en niet goed een oorzaak is voor de klimaatcrisis, dan zijn er onderbouwingen nodig

Zolang het slechte alternatief (voor het klimaat), wel beter is voor de portemonnee en comfort/whatever, blijven we dat gewoon gebruiken met zn allen, of in ieder geval de meesten van ons.
Ik zal t.z.t. ook wel overstappen op een EV, maar alleen als dat financieel de betere keuze is (en er een auto is die verder aan mijn wensen voldoet, maar die zijn er al).
In het OV ga je mij niet vinden, ook niet als het even snel is. Op die 2x per jaar na dat ik via een P+R naar een stad ga.

[ Voor 48% gewijzigd door polthemol op 02-06-2023 11:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
nst6ldr schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 10:53:
[...]

Euh, dat artikel legt een verband die ze vervolgens niet verklaren. Er zijn in Nederland een hoop dingen die beter gaan dan de uitschieters VS en VK, alleen ons eten is al anders. Ook speelt sociale media een rol in de zin dat men een fysiek ideaalbeeld streeft.
Zeker, de fiets aanwijzen is speculatie, er speelt meer, maar evengoed is het aannemelijk dat het een rol speelt.
[...]
De vraag is dan waarom mensen de fiets niet fijn vinden. Ooit vertrouwden de meesten treinen niet, omdat ze veel te snel gingen. Dat is veranderd. Kan zo'n verandering er ook voor fietsen zijn? De redenen om niet te fietsen zijn meestal slechte infra, slecht weer, er moet meer mee dan op een fiets past. De eerste is iets aan te doen, de tweede niet, de derde is misschien maar een klein probleem: forenzen is een belangrijk deel van de verplaatsingen, die typisch voor een groot deel slechts 1 persoon met een tasje verplaatsen, dat past prima op een fiets. Dat aanmoedingen betekent niet dat je niet lekker de auto neemt als jij nu eenmaal loodgieter oid bent en dus een hele santakraam bij je hebt die uiteraard niet op je fiets past ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[...]
Mobiliteitsgedrag is idd niet altijd rationeel, het is net daarom dat ik zeg dat de overheid ons gedrag zal moeten sturen in een klimaatvriendelijke richting, in het algemeen (globaal) belang en in het belang van de latere generaties. Ik vind het wel positief dat de overheid soms ook tegen de stroom in durft roeien, bvb. door steden autoluw te maken, waartegen initieel veel protest is, maar waar na enkele jaren blijkt dat niemand nog terug wil naar de oude situatie.
nst6ldr schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 10:53:
[...]

Trek je dan in twijfel dat fysieke activiteit leidt tot minder welvaartsziekten zoals obesitas, diabetes, hart- en vaatziekten,...? Het gaat hier ook niet over een fysiek ideaalbeeld, maar over obesitas (BMI > 30), die de sociale zekerheid veel geld kost en uiteindelijk ook veel persoonlijk leed. Mijn vrouw gaat nu dagelijks insulinespuitjes zetten bij 'niet zo oude mensen' die aan hun zetel gekluisterd zijn, sommigen onder hen verliezen sociaal contact en verwaarlozen zichzelf. Daarmee wil ik niet zeggen dat gebrek aan beweging de enige oorzaak is, maar toch een belangrijke.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
mitsumark schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 11:00:
[...]
Tweede keer dat ik probeer te reageren op deze post, en wordt er gewoon weer misselijk van dat mensen serieus denken dat anderen niet het beste voor hebben met hun kind, ik kan er gewoon écht niet bij.
De vraag is dan eerder, kan men overzien wat de potentiele gevolgen zijn voor zijn/hjaar kind/kleinkind als het huidige mobiliteitsgedrag niet aangepast wordt. Dat over het algemeen men het beste voor heeft voor hun kinderen lijkt mij geen vraagstuk maar wel hoe dat gerealiseerd kan worden.

We komen van een tijd dat er bijzonder veel frictie was om bijvoorbeeld de AOW-leeftijd aan te passen, daar waar de impact nog enigszins wel te overzien was als we niets deden, dat is met klimaat een significant stuk lastiger.
Ik geloof gewoon niet dat mijn/onze bijdrage aan mobiliteit ook maar iets van invloed heeft op het (wereldwijde) klimaat, laat staan de ondergang van de mens.
En het lastige is dus daarin dat als ieder individu daar zo over denkt er niets gebeurt. Die ene keer met de auto naar de supermarkt op 5 minuten fietsafstand, die vliegvakanties van Amsterdam naar London/Parijs, het zal op de grote plaat geen impact hebben. Daarom is de rol van de nationale overheid van belang, maar ook de EU alsmede mondiaal.
Zolang het slechte alternatief (voor het klimaat), wel beter is voor de portemonnee en comfort/whatever, blijven we dat gewoon gebruiken met zn allen, of in ieder geval de meesten van ons.
En dan kom je op den duur waarschijnlijk op het niveau dat mobiliteit wellicht duurder wordt voor eenieder en dus onbetaalbaar voor sommige. Geld is een effectief middel om bepaald gedrag af te leren helaas met voor- en nadelen.
Brent schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 11:01:
[...]
De redenen om niet te fietsen zijn meestal slechte infra, slecht weer, er moet meer mee dan op een fiets past. De eerste is iets aan te doen, de tweede niet, de derde is misschien maar een klein probleem: forenzen is een belangrijk deel van de verplaatsingen, die typisch voor een groot deel slechts 1 persoon met een tasje verplaatsen, dat past prima op een fiets. Dat aanmoedingen betekent niet dat je niet lekker de auto neemt als jij nu eenmaal loodgieter oid bent en dus een hele santakraam bij je hebt die uiteraard niet op je fiets past ;)
En dan is de realiteit dat het "slechte weer" niet zo vaak voorkomt als vaak beweerd wordt. Ja regen is niet ideaal en je kan er op kleden echter is het zelfs in Nederland niet zo dat het dag in dag uit regent waardoor de fiets geen optie is voor de kortere afstanden.

Al met al blijven het persoonlijke afwegingen welke mobiliteit te gebruiken maar je zou hopen dat men daar ook de impact op het milieu mee neemt en/of dat die impact beter ingeprijst wordt in de totaalkosten. Dat laatste is overigens geen specifieke uitdaging voor mobiliteit maar in de bredere consumptiemaatschappij.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:04

Lordy79

Vastberaden

Brent schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 11:01:
[...]

De vraag is dan waarom mensen de fiets niet fijn vinden.
Langzamer
Ik moet me fysiek inspannen
Geen autoradio
Ik hou van autorijden

Momenteel heb ik niet eens een fiets en ben te lui om er eentje te kopen.
Dus kortgezegd: luiheid. En ik geloof ook niet dat die paar km per jaar ook maar enige invloed hebben op de weegschaal van de klimaatontwikkeling.

Wellicht zijn er meer mensen met dit uitgangspunt.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

mitsumark schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 11:00:
[...]
Wie zegt dat het ongewenst is om bezweet aan te komen op de sportschool.
Koud en nat slaan (natuurlijk) op de weersomstandigheden.
Koud en nat? Waar hebben we het over? Voor beide bestaat trouwens geschikte kledij. Ik vind de dagen dat het warmer is dan 25 of 30 graden de vervelendste met de fiets, omdat je je daar niet kan op kleden (in t-shirt heb je nog te warm).
*knip*
Jouw persoonlijke bijdrage heeft daar inderdaad amper invloed op, maar het is pas een probleem wanneer miljarden mensen hetzelfde als jij denken ;) (had ik ook al eerder gezegd).

'Ondergang van de mens' vind ik ook overdreven, bij dieren is er wel al aantoonbaar een massa-extinctie bezig. Maar hoe meer we blijven uitstoten, hoe moeilijker we het uiteindelijk zullen hebben. Dat is geen verre voorspelling meer, maar nu al goed merkbaar, vraag maar aan boeren over de hele wereld, of verzekeringsmaatschappijen.
*knip*
Dit moet je toch even uileggen.
Ik zal t.z.t. ook wel overstappen op een EV, maar alleen als dat financieel de betere keuze is (en er een auto is die verder aan mijn wensen voldoet, maar die zijn er al).
In het OV ga je mij niet vinden, ook niet als het even snel is. Op die 2x per jaar na dat ik via een P+R naar een stad ga.
Het blijft toch opmerkelijk dat je de auto als het goedkoopste vervoermiddel blijft zien (aanschaf + een stuk of 20 extra kosten hier)

[ Voor 6% gewijzigd door polthemol op 02-06-2023 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hangt er dus vanaf voor welke verplaatsing, hoe ver, welk tijdstip, welke bestemming, parkeergelegenheid,... Jouw auto zal niet sneller zijn dan die van Ivan ;)
Dus verder heb je ook niets van beweging zoals sport?
Geen autoradio
Heb je geen telefoon met oortjes? Ik heb zelfs een speakertje voor op mijn stuur.
:X
Dus kortgezegd: luiheid. En ik geloof ook niet dat die paar km per jaar ook maar enige invloed hebben op de weegschaal van de klimaatontwikkeling.
Zoals al tig keer gezegd in dit topic: "... denken miljoenen/miljarden mensen..."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
commentaar op moderaties kan per DM met de desbetreffende mod en niet in het topic

[ Voor 94% gewijzigd door polthemol op 02-06-2023 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Verwijderd schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 11:06:
[...]

Trek je dan in twijfel dat fysieke activiteit leidt tot minder welvaartsziekten zoals obesitas, diabetes, hart- en vaatziekten,...? Het gaat hier ook niet over een fysiek ideaalbeeld, maar over obesitas (BMI > 30), die de sociale zekerheid veel geld kost en uiteindelijk ook veel persoonlijk leed. Mijn vrouw gaat nu dagelijks insulinespuitjes zetten bij 'niet zo oude mensen' die aan hun zetel gekluisterd zijn, sommigen onder hen verliezen sociaal contact en verwaarlozen zichzelf. Daarmee wil ik niet zeggen dat gebrek aan beweging de enige oorzaak is, maar toch een belangrijke.
Ik trek in twijfel dat de toename van fysieke inspanningen toe te schrijven is aan een toename aan fietsers (als dat al aan de orde is).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Kalentum schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 10:57:
[...]

Op basis van wat ik begrepen heb van onder andere wetenschappelijk onderzoek is CO2 uitstoot een probleem en mobiliteit draagt significant bij aan de CO2 uitstoot.
Het probleem (of eigenlijk de reden waarom er niet veel verandert) van die onderzoeksresultaten dat iedereen het aan kan grijpen om te zeggen dat zij niet de grootste vervuiler zijn. De vervuiling (in de breedste zin) is over vele segmenten verdeeld die geen van allen duidelijk het grootste zijn. Dus iedereen kan zeggen dat die andere 80 of 90% eerst maar eens moet minderen. Maar die anderen zeggen precies hetzelfde. En het moet niet of-of zijn maar en-en.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-09 22:44

Roozzz

Plus ultra

Frame164 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 12:28:
[...]

De vervuiling (in de breedste zin) is over vele segmenten verdeeld die geen van allen duidelijk het grootste zijn.
Eens.

Hoewel als er een wel overduidelijk de grootste is, wil dat ook niet zeggen dat er wel spontaan iets zal gebeuren. *kuch* veeteelt *kuch*
Dus iedereen kan zeggen dat die andere 80 of 90% eerst maar eens moet minderen. Maar die anderen zeggen precies hetzelfde. En het moet niet of-of zijn maar en-en.
Niet eens. Er zijn/worden behoorlijke stappen gezet in diverse sectoren. In andere, vooral de vingerwijzende sectoren, een heel stuk minder (of niet in de recente historie). Het kan uiteraard altijd beter, maar dat er niets gebeurt is niet waar.

Er zit een verschil tussen de realiteit en perceptie op dit vlak. En de grap is dus ook dat het werkt. Door het maar hard genoeg te blijven roepen gaan mensen het vanzelf geloven.

[ Voor 16% gewijzigd door Roozzz op 02-06-2023 12:36 ]

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nst6ldr schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 12:19:
[...]

Ik trek in twijfel dat de toename van fysieke inspanningen toe te schrijven is aan een toename aan fietsers (als dat al aan de orde is).
Ik vind niet meteen een onderzoek met precieze data, maar er zijn toch sterke aanwijzingen:
Nederlanders bewegen meer dan wie ook in de EU. Een verklaring voor de hoge beweegdrang van Nederlanders is de goede infrastructuur, zegt Eco de Geus, hoogleraar psychofysiologie en individuele verschillen aan de Vrije Universiteit in Amsterdam en voorzitter van de commissie beweegrichtlijnen. De grote hoeveelheid fiets- en voetpaden in Nederland maakt het makkelijk erop uit te trekken of naar het werk te fietsen.
Dat kan ook bijna niet anders als je het aandeel van fietsverplaatsingen bekijkt:
In 2021 was de fiets met ruim 25 procent van alle verplaatsingen, na de auto (als bestuurder en passagier) de meest gebruikte vervoerwijze. Een inwoner van Nederland van 6 jaar of ouder verplaatste zich dat jaar gemiddeld 232 keer met de fiets. Over het hele jaar fietste een persoon gemiddeld 979 kilometer en deed daar 92 uur over. Daarmee was de fiets goed voor bijna 10 procent van alle reizigerskilometers en bijna 22 procent van de totale reisduur van Nederlanders binnen de landsgrenzen.
En dat voor een land dat zo 'koud en nat' is! :P Globaal moet er dus nog veel meer winst te boeken zijn door meer te fietsen, in de warmere landen ook met elektrische fietsen om niet te bezweet te zijn (hoewel sommigen in BE en NL pas de fiets nemen op dagen met Mediterrane temperaturen, dat zie ik ook vaak op mijn werk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Roozzz schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 12:35:
[...]

Eens.

Hoewel als er een wel overduidelijk de grootste is, wil dat ook niet zeggen dat er wel spontaan iets zal gebeuren. *kuch* veeteelt *kuch*
Inderdaad, tussen verschillende sectoren kan ik de vingerwijzing nog begrijpen, maar ik vind het nog opvallender hoe burgers wijzen naar de politiek, industrie, veeteelt, scheepvaart,... terwijl de burger wel kiest welke partijen aan de macht komen en de burger ook een consument is die veel spullen koopt en vlees eet,...

Ook tussen burgers onderling: de kinderloze pickuprijder zal zeggen dat kinderen vervuilend zijn, de vleeseter zal wijzen naar de vliegende veganist, etc. Ik weet niet of ik het zielig of grappig moet vinden :)

En intussen blijven we maar uitstoten en trekken de natuurwetten zich helemaal niets aan van ons eindeloze gekibbel.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2023 13:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Nu online
Roozzz schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 12:35:
[...]

Eens.

https://www.cbs.nl/nl-nl/...n-9-procent-lager-in-2022

Industrie is de grootste vervuiler. Mobiliteit en landbouw zit een beetje op hetzelfde niveau.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Lordy79 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 11:25:
[...]

Langzamer
Geen autoradio
Ik hou van autorijden

Wellicht zijn er meer mensen met dit uitgangspunt.
Precies dit dus. Op de fiets heb ik het te warm of te koud en het gaat langzaam. Ik sport graag enkele keren per week, maar dan doe ik een sport wat ik leuk vind. Fietsen is geen leuke sport voor mij en doe ik dus niet voor mijn lol, helemaal niet over een saai fietspad hier in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kalentum schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 14:21:
[...]

Industrie is de grootste vervuiler. Mobiliteit en landbouw zit een beetje op hetzelfde niveau.
In Vlaanderen is het beeld heel anders:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nneUr4wzn1I-xMECu6PJrnkCooo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kfPQW5fMUEGC2zA76Ly3SEap.jpg?f=fotoalbum_large

En in Europa is wegverkeer de enige sector die groeit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FcHrygJYLu235fgU3QDeFLGuz3A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JG8A8PzvJGKk12T3vJocv34h.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-09 22:44

Roozzz

Plus ultra

Kalentum schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 14:21:
[...]

Klopt. Ik poogde met een kwinkslag te verwijzen naar de stikstofdiscussie in de landbouw. Daar is vrij weinig discussie hoe sectoren tot elkaar verhouden. Er is een overduidelijke 'grootste' vervuiler, nochtans leidt dat nog niet tot aanpassingen.

Bij CO2-eq ligt het inderdaad allemaal veel dichterbij elkaar.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

FreakNL schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 02:14:
[...]

Dat was een gratis EV?

Een beetje nieuwe auto (zelfs een jonge 2e-hands) doet al minimaal dat bedrag in afschrijving alleen… En dat is een hele conservatieve schatting, vaak ligt het hoger. Ik kan me dan ook niet voorstellen dat een EV (die beginnen bij 30/40k?) niet minimaal 300/350 maand afschrijft…
*knip* niet op de man aub Mijn EV kostte me 19k na inlevering van mijn vorige auto (die nauwelijks wat opleverde), ook kreeg ik 2000 euro subsidie. Dus netto kostte het mij 17k. Hij heeft nu 70k op de teller dus ik verwacht er wel een jaar of 6 mee te kunnen rijden voordat ik hem inruil voor een ander. En afgezien van problemen zou hij dan nog wel 5-7k moeten opleveren. Dus 10k afschrijving over 6 jaar.

Dat red ik dus wel met de kilometervergoeding. Bovendien krijg ik voor niet-woon-werk kilometers een hogere vergoeding en rijd ik ook nog wel eens naar andere dingen heen waarmee ik met een EV ook geld bespaart ten opzichte van onze benzineauto.

[ Voor 2% gewijzigd door polthemol op 04-06-2023 07:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 14:35:
[...]

In Vlaanderen is het beeld heel anders:

[Afbeelding]

En in Europa is wegverkeer de enige sector die groeit:

[Afbeelding]
Heel Europa op de fiets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

geerttttt schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 14:38:
[...]

Jij zit duidelijk niet in de materie. Mijn EV kostte me 19k na inlevering van mijn vorige auto (die nauwelijks wat opleverde), ook kreeg ik 2000 euro subsidie. Dus netto kostte het mij 17k. Hij heeft nu 70k op de teller dus ik verwacht er wel een jaar of 6 mee te kunnen rijden voordat ik hem inruil voor een ander. En afgezien van problemen zou hij dan nog wel 5-7k moeten opleveren. Dus 10k afschrijving over 6 jaar.

Dat red ik dus wel met de kilometervergoeding. Bovendien krijg ik voor niet-woon-werk kilometers een hogere vergoeding en rijd ik ook nog wel eens naar andere dingen heen waarmee ik met een EV ook geld bespaart ten opzichte van onze benzineauto.
Ik zit niet echt in de materie nee. Ik dacht dat je toch al minimaal aan 25k moest denken voor een beetje EV :)
Wat zeuren mensen dan dat een EV niet voor een normale prijs te vinden is? :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 11:55
Wat mij opvalt, bij mezelf en ook in dit topic: eens je gekozen hebt voor een ’autoleven’* is het niet gemakkelijk (maar niet onmogelijk) om dat te veranderen.

*met autoleven bedoel ik: je hebt een eigen auto, je gebruikt die om te gaan werken, vakantie, allerlei,...

Terwijl je die keuze eigenlijk best wel op jonge leeftijd maakt, meestal beïnvloedt door je ouders. Meestal rond de leeftijd van 18j is het behalen van rijbewijs een onderwerp. En eens je dat fameuze rijbewijs hebt is eigenlijk de belangrijkste drempel richting een ’autoleven’ al genomen, is de richting meestal gekozen en beslist.

Terwijl: ik heb zelf een zus die geen rijbewijs heeft, ook haar partner niet. Die hebben dus geen ’autoleven’. De auto speelt dus quasi geen rol in hun leven en dat van hun kinderen. En dat gaat heel goed. Het is gewoon een beetje anders.

Nu heb ik zelf een zoon van 13j. Binnen een paar jaar zal dus ook de rijbewijsvraag aan bod komen. Met of zonder rijbewijs, mijn zoon heeft genoeg capaciteiten om zelf zijn richting te kiezen in zijn leven en uiteindelijk op eigen benen te staan dus daar zal het verschil niet gemaakt worden. Ook mijn partner zal er niet op aandringen dat onze zoon persé een rijbewijs haalt.
Ikzelf ook niet maar in het geval dat hij toch graag een rijbewijs zou hebben dan zal ik daarin ondersteunen.

In het geval een rijbewijs hem op dat moment niet interesseert dan is de kans best groot dat ook hij geen ’autoleven’ zal hebben. Ik vind dat eigenlijk wel een voor mij opmerkelijke vaststelling.
Toen ik 18j was dan was het behalen van een rijbewijs gewoon iets dat er bij hoorde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Het leven is echt niet zo binair als sommigen het hier doen voorkomen.

Je kunt best veranderen van visie en zeker ook van gedrag, maar wat hier aan 'argumenten' wordt opgeworpen om het eigen gedrag te vergoeilijken, betreft voornamelijk opzichtige denkluiheid, pure onwil en diepgewortelde weerzin om überhaupt iets aan het eigen gedrag te doen.

Ik vind het OV ook niet fijn, maar besef wel dat het gewoon domweg niet mogelijk is om allemaal en liefst ook nog alleen in een eigen auto naar het werk en overige locaties te gaan.

Het gaat hier steeds weer over 'ja maar ik', en nee, ook jij kunt je gedrag aanpassen. Het is puur een (op het infantiele af) status-dingetje, 'alles met de auto doen'.

Wanneer je überhaupt niet mee wilt denken en meewerken aan een duurzamere oplossing, zal die er ook niet komen.

En nee, ik ben geen heilig boontje. Ik heb een eigen auto, en zal zelfs wellicht een keer een tweede aanschaffen voor een extra flexibele uitwijkmogelijkheid (gezin van 4 met 2 volwassen kinderen) wanneer er één auto van huis is, maar de auto staat hier sowieso meer stil dan dat hij rijdt, net als die van elk ander. Stilstaande auto's kosten ook geld, maar bezetten niet de weg. Niet per se een belasting op de omgeving, al zal het parkeren in de eigen buurt voor iedereen wel een steeds problematischer situatie geven.

Het jezelf verschansen achter je eigen 'gelijk' (dat je sowieso niet hebt), helpt de maatschappij echt niet verder.

Minderen van (privé)autogebruik, in samengang met (verregaand) verbeterd OV, zal voor iedereen een betere oplossing zijn.

Fijnmazig OV, met betere overstap en betere reistijden, zowel eerder als later, zodat iedereen naar behoeven zijn weg naar huis, werk en opleiding kan vinden.

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Pagina: 1 ... 19 ... 42 Laatste

Let op:
Het onderwerp van het topic is de toekomst van mobiliteit tegen het licht van de klimaatproblematiek. Posts die dit onderwerp niet kunnen volgen zullen naar de trashcan worden verplaatst.

De vele offtopic zijstappen over rijgedrag, hyperspecifieke N=1-discussies, diepte over specifieke auto's of het ontstaan van bepaalde auto's voegen niets toe aan het onderwerp en horen hier niet thuis.