hneel schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 08:33:
Wat ik wel eens zou willen weten: hoeveel procent draagt mobiliteit (en dan specifiek personenauto's) bij aan de totale co2 uitstoot van Nederland?
Oftewel: is het wel terecht dat er voortdurend met het vingertje naar de auto als grote boze boeman gewezen wordt?
In de EU stoten personenwagens
12% van het totaal uit en het is de enige sector die momenteel
stijgt, ook door het gebruik van steeds grotere/zwaardere auto's:
Volgens het IEA zouden er twee keer zoveel elektrische auto’s op de weg moeten zijn als nu om de stijgende uitstoot van SUV’s te compenseren. De populariteit van de zware wagens behoort tot de belangrijkste oorzaken van de stijging van energiegerelateerde CO2-uitstoot in de afgelopen tien jaar.
Daarnaast focust dit topic op mobiliteit, we zouden het ook over luchtvaart kunnen hebben, maar dat is globaal 2-3% van de uitstoot. Of over vrachtwagens, maar daarvoor zijn de alternatieven niet zo eenvoudig.
Zo werkt het niet, fast food is ook ongezond maar blijft populair.
Dat stukje lopen is dan wel weer beweging.
Maar het parkeren gebeurt wel steevast zo dicht mogelijk bij de bestemming, liefst nog aan de deur van de winkel en desnoods even foutparkeren

Ik weet niet of ik ouder wil worden dan 85, vergrijzing is overigens ook een probleem op zich.
Het gaat niet enkel over oud worden, maar ook over
gezond oud worden. Met een ongezonde levensstijl kan je tegenwoordig ook oud worden, maar dan wel met de nodige medicatie, operaties en verlies aan levenscomfort.
Bewegen op de fiets (nuttige bestemmingen) is geen alternatief voor de sportschool of een teamsport.
Voor de gezondheid wel, matig intensief bewegen is zelfs gezonder dan intensief sporten (veel collega's met voetbalblessures, of valpartijen door in groep te racen met de fiets). Het gebeurt ook beter gespreid, dus naar het werk, dan terug naar huis en 's avonds eventueel nog een andere bestemming.
Doordat je met een auto je wereld vergroot heb je meer keuze uit (leukere) banen met een leuker salaris.
Ik heb vanuit mijn 'doorsnee' gemeente ook genoeg keuze vind ik. Genoeg werkgelegenheid in de buurt.
Voordat kinderen echt alleen naar school/sport/etc kunnen zijn ze 10-12, tot die tijd moet je dus meefietsen.
Hier in BE worden veel kinderen tot hun 18 naar school/sport gebracht. Men vindt het verkeer te gevaarlijk omdat er te veel auto's zijn

en omdat het beleid mensen in de auto duwt (lease-auto's via werkgever voor 1/5 van de bedienden). Zo blijven we wel in die negatieve spiraal zitten...
Wat betreft Brever.
Je kunt het ook andersom lezen.
Doordat een auto sneller is, zijn meer plaatsen binnen dezelfde tijd bereikbaar.
Of, doordat we vaker de auto pakken, hebben we tijd voor de hobby van onze kinderen.
Zo komen we weer bij een
ander maatschappelijk probleem 
Ik ken mensen wiens kinderen dansen en soms meer dan 100 km moeten rijden voor optredens, en dan zijn we verbaasd dat we de klimaatdoelstellingen niet halen. Binnenkort een hyperloop om te pendelen naar Parijs en een daguitstapje naar Nice? "kijk eens hoe ver ik kan gaan in 1 doordeweekse dag" maar de Brever-wet blijft van toepassing...
Roenie schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 09:04:
[...]
Tijd is niet altijd hetzelfde' waard'. Ik praat liever 10 minuten met een mooi meisje dan dat ik vijf minuten mijn hand op een hete kachel leg. Datzelfde kunnen mensen met vervoer hebben waardoor zij liever 10 minuten in een auto zitten dan 5 minuten op de fiets.
Als ik het zo lees lijkt autorijden voor jou bijna iets erotisch en fietsen een marteling

Als je in de stad sneller bent met de fiets heb je met de auto steevast file of parkeerproblemen, 2 zaken die in de top 10 van stressfactoren staan, terwijl fietsen de stress aantoonbaar verlaagt. Over autocultuur gesproken...
[...]
Het ging mij erom dat je de suggestie wekte dat als je bepaalde minder milieuvriendelijke keuzes maakt dat die persoon dan wil dat de mensheid (eerder) uitsterft. En dat is onzin.
Met alle informatie die vandaag beschikbaar is lijken de minder ecologische keuzes toch steeds meer op
schuldig verzuim, tenzij er echt geen andere keuze is (bvb. een rit van 20+ km zonder goede ov-verbinding)
[...]
De mens is onderdeel van de natuur. Als de mens door haar ontwikkeling en uitvindingen er voor zorgt dat de aarde vernietigd wordt/mensheid uitsterft dan is dat daarmee een natuurlijk proces. Een bever bouwt een dam met alleen takken. De mens is slimmer en bouwt huizen om orkanen te weerstaan en maakt schepen om in elke storm te varen. Door dit verschil zijn ook de gevolgen, positief en negatief, groter.
Maar het verschil is wel dat de mens weet (of zou moeten weten) waarmee hij bezig is. Als schapen op een eiland een weide leeggrazen dan zien ze dat niet aankomen, de mens daarentegen wel. Als je zegt dat we als diersoort ons lot moeten ondergaan klinkt dat bijna als de oplossingen in de prullenbak gooien. En waarom? Omdat we enkele luxedingetjes niet willen opgeven?