Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 15:13
Bwa, als ik zie hoe de steden pakweg de laatste 10 jaar aan het veranderen zijn.

De hoeveelheid auto's in steden is in sneltempo aan het dalen. (In absolute aantallen zijn het er nog altijd veel)

Ik ben zelf elke dag op de baan met mijn auto voor mijn werk. Ik zie het voor mijn ogen gebeuren. De ruimte voor auto's wordt ingeperkt, straten worden eenrichting of afgesloten, fietspaden worden veel groter en afgescheiden, meer groenzones,...

En ik heb daar als autorijder eigenlijk geen last van. Integendeel het is aangenamer rijden op de nieuw aangelegde wegen want het nodigt niet uit tot snel rijden en het is er rustiger.

Ja, soms moet ik met mijn werkkoffer een paar honderd meter wandelen maar dat vind ik geen probleem. En mogelijk zal ooit mijn plooifietsje standaard in mijn wagen zitten op de dagen dat ik in de steden werk. De dagplanning daarop afstellen is geen grote moeite.

En ik kom regelmatig op grote bouwwerven midden in de stad. Wat met leveren van materiaal, de bestelwagens,... hoor ik al denken. Ook daar worden oplossingen bedacht, door minder autoverkeer wordt het zelfs eenvoudiger om straten voor een tijdje af te sluiten om plaats te hebben voor de torenkraan, machines, bestelwagens,...

Steden worden echt veel mooier en niemand wil terug naar hoe het vroeger was.

In dunbevolkte gebieden zal er gewoon met auto's blijven gereden worden. Maar ook daar meer nadruk op parkeren op privé-terrein en niet in de publieke ruimte.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

assje schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 07:25:
[...]

Je mag je eigen mening hebben maar je kan niet je eigen feiten hebben.
Voorspellingen zijn geen feiten. Er wordt al heel lang een apocalytische toekomst voorgespiegeld sinds Malthus en de Club van Rome maar die blijft steeds 20 jaar van ons verwijderd.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
FreakNL schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 08:18:
[...]

Dus voor de mensen waarvoor OV gewoon toereikend is (maar niet willen) moet je OV NOG aantrekkelijker maken. Dat kan ook gewoon door autogebruik NOG onaantrekkelijker te maken hè.
Tuurlijk, roepen van de zijlijn (lekker op je fiets naar het werk was het toch?) dat het GEWOON toereikend is..
Zit je eigenlijk wel eens in de spits in een bus of trein in ach laten we eens omgeving haarlem/alkmaar/zaanstreek nemen? Die zitten al afgeladen vol. Wat jij wil zou niet eens kunnen. Er zijn geen extra bussen, er is geen personeel (want die hebben we nodig voor nog veel meer energietransitie/klimaat-zaken)
Hoe zie je dat dan verder voor je als IEDEREEN waarvoor het toereikend is in jouw ogen dat maar GEWOON moet doen??

Bovendien is er ook een groep die het helemaal niets kan schelen hoe duur men het autorijden gaat maken, of dat nu 100 euro wegenbelasting is of 200 euro rekeningenrijden, die blijven gewoon in hun auto zitten.

Je wilt niet weten hoe vaak ik in het weekend in een trein zit die weer eens niet schoongemaakt is, ondergekotst en alles, afgeleefde stoelen in bussen, maar het OV is aantrekkelijk.. sure :) Dan heb ik het nog niet eens over geweldsincidenten en te korte treinen door gebrek aan personeel (al begint dat wel steeds beter te worden gelukkig) of zelfs ingekrompen treindiensten van een half uur naar een uurdienst waardoor je helemaal ingeblikt in een trein zit.
Tegelijkertijd is er ook een hele grote groep mensen die NIET in de Randstad wonen en waarvoor de “regels” heel anders zijn.. Toch vind ik ook weer wel: als je nou in Rouveen woont en je wilt naar Groningen, waarom zet je dan je auto niet in Meppel en pakt voor de rest de trein? Niemand doet dat…
Nou probeer jij je auto maar eens te parkeren bij een redelijk groot station met P+R, ik wens je veel succes.
Grote kans dat je die behalve in het weekend niet gaat vinden.
Want wat wij doen in dit land:

- Bouwen een station
- Bouwen er kantoren omheen
- 60-70% komt met de auto
- We bouwen vervolgens bakken met P+R plekken, die vervolgens ingenomen worden door personen waar ze niet voor zijn: Die zitten 50 meter verderop in een kantoor op een toetsenbord te rammen, want de eigen parking is vol. Bij de baas geklaagd en die mogen dat gewoon declareren.
- Mevrouw Dales uit een dorpje bij Zwolle kan vervolgens niet met het OV, want er zijn geen parkeerplaatsen.

Heel eerlijk, ik begin een beetje moedeloos te worden van berichten in dit topic dat MEN volgens een berichtopsteller prima met het OV kunnen, terwijl dat in heel veel gebieden gewoon helemaal niet het geval is.

Ja, we zouden infra moeten bouwen: Infra bouwen hebben we de komende jaren geen geld voor want er zijn grote issues met achterstallig onderhoud, dus reken er maar niet op dat de komende 15-30 jaar er ook maar iets heel drastisch gaat veranderen.

[ Voor 7% gewijzigd door ed1703 op 27-05-2023 11:13 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

IJzerlijm schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 10:39:
[...]

Voorspellingen zijn geen feiten. Er wordt al heel lang een apocalytische toekomst voorgespiegeld sinds Malthus en de Club van Rome maar die blijft steeds 20 jaar van ons verwijderd.
Dan sluit je dus je ogen voor de gevolgen die we nu al zien, zoals de gevolgen voor zuid-Europa. In de komende jaren vliegen we de 1,5 graad opwarming voorbij, en nog doen we te weinig. Blijven zeggen dat het maar "voorspellingen" zijn en geen feiten valt voor mij gewoon onder ontkenning.

Intentionally left blank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
[...]

Laten we dan vooral de ogen sluiten en wachten tot de apocalyps daar is ok? Gelukkig zijn we dan nog op tijd volgens jou?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Hoe lang zouden deze grafiekjes nog exponentieel kunnen verder stijgen? Homo sapiens loopt hier 200.000 jaar rond, hoeveel procent van die periode zou het allemaal nog exponentieel kunnen verder stijgen? 0.1% - 200 jaar? 0.01% - 20 jaar? Ik denk ergens tussen beide. Nog 60 oogsten over? (vanaf 24:11)

Hier nog een voorspelling waarvan men dacht dat het pas in 2050 ging gebeuren, maar het gebeurt nú. In het klimaat-topic post ik regelmatig punten die veel eerder dan voorspeld/verwacht uitkomen.

Ivm klimaat is het extra bitter omdat we tóch een alternatief moeten vinden voor fossiele brandstoffen, omdat ze steeds moeilijker te ontginnen en eindig zijn. Maar de alternatieven die we idealiter de komende (tien)duizenden jaren zouden moeten gebruiken, stellen we zo lang mogelijk uit. Dat de planeet daardoor misschien 5 graden opwarmt (Europa het dubbele, nu ook al) dat is voor sommigen blijkbaar slechts een licht vervelend bij-effect.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vwbEsQZlkfV59X3sJjvFDWw9Pc8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6rkOqNRkdEdTOLS3E46EKT8g.jpg?f=fotoalbum_large

Het lijkt er trouwens op dat de Club van Rome gelijk krijgt. Wordt het een 'apocalyps'? Hangt af van de definitie. Maar de essentie 'limits to growth' is iets waar je niet onderuit kunt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XPTNoTgrZeSeVynjLRAaT5W0Y-Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rYr2oFhvGUHcx91jfcfZTC7V.jpg?f=fotoalbum_large

Maar misschien toch beter verder gaan hier of hier.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2023 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:50
Verwijderd schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 06:51:
[...]

Elektrische auto's worden snel goedkoper, vooral de Chinese, waar Afrika goede banden mee heeft. De snel groeiende Afrikaanse middenklasse gaat dan al snel elektrische kopen (is mijn inschatting). Het is ook vooral in het Afrikaanse belang om te stoppen met fossiele, wegens de grote klimaatimpact daar. Maar voorlopig stelt het aantal Afrikaans auto's nog niet zo veel voor, elektrisch zal sneller doorbreken dan dat de auto op zich doorbreekt, het is ook een ideaal continent voor zonne-energie om die auto's op te laden. Maar ook daar zouden ze uiteraard best het stop-principe toepassen, zodat het verkeer daar niet helemaal tot een stop komt ;)

[Afbeelding]
Ik denk dat China eerst zelf nog CO2 moet gaan reduceren (net als Amerika en Europa), dan komt India er nog aan, en dat Afrika daarna die hele curve ook nog moet doorgaan.
De CO2 uitstoot gaat daar echt de pan uit rijzen, ook met EV's.

Wellicht kunnen we ze overtuigen te beperken, maar dat klinkt een beetje als "die welvaart is niet voor jullie".

Dit plaatje is natuurlijk niet alleen de mobiliteit, maar het geeft imo wel te denken wat we kunnen verwachten van opkomende landen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dnR3NYAoo8x_hDh-zYbsw4yqpdE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NXCdbVgvQyGAgIV5c3hOd4l4.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mitsumark schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 12:31:
[...]

Ik denk dat China eerst zelf nog CO2 moet gaan reduceren (net als Amerika en Europa), dan komt India er nog aan, en dat Afrika daarna die hele curve ook nog moet doorgaan.

Wellicht kunnen we ze overtuigen te beperken, maar dat klinkt een beetje als "die welvaart is niet voor jullie".

Dit plaatje is natuurlijk niet alleen de mobiliteit, maar het geeft imo wel te denken wat we kunnen verwachten van opkomende landen.
[Afbeelding]
Hoe later een land industrialiseert, hoe korter/lager de curve zal zijn. De curve in Europa en de VS is begonnen in 1750 en begon na 1950 exponentieel te gaan. In Peking waren de straten in de jaren 90 nog gevuld met fietsen en nu worden er al meer EV's verkocht dan in Europa en de VS samen, binnenkort zijn er misschien ook meer EV's per inwoner. In China waren er al steden met 20 miljoen inwoners waar enkel elektrische bussen rondreden, terwijl bij ons De Lijn (Vlaanderen) zich nog afvroeg of zoiets wel mogelijk was. Groeilanden kunnen bvb. ook vaste telefoonlijnen overslaan en meteen volop inzetten op een mobiel netwerk. Hetzelfde kan gebeuren met zonnepanelen en EV's. Daarnaast wordt een regio pas een grote uitstoter als het rijk wordt, misschien wordt Afrika deze eeuw niet zo rijk dat iedereen een auto heeft en jaarlijks een vliegreis maakt *, dan zal de uitstoot en druk op grondstoffen ook niet zo groot zijn, ondanks het verwachte hoge inwoneraantal.

* misschien zorgt het klimaat daar zelf voor door extreme weersomstandigheden en druk op de voedselvoorziening, waardoor ze niet uit het dal raken.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2023 12:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
assje schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 07:25:
[...]
Je mag je eigen mening hebben maar je kan niet je eigen feiten hebben.
Het feit is dat onze manier van leven gaat veranderen, one way or the other.
De mening gaat over "mate" en wie zijn "onze", en "welke invloed hebben we erop.

Ik ben van mening dat het aanpakken van de mobiliteit geen zoden aan de dijk gaat zetten om deze opwarming te verminderen.
Daarnaast is ook mijn mening dat de gemiddelde nederlander weinig gaat merken van 3 graden opwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
mitsumark schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 13:17:
[...]

Daarnaast is ook mijn mening dat de gemiddelde nederlander weinig gaat merken van 3 graden opwarming.
Nou dan vergeet je de immigratiestroom denk ik.
Er zullen gerust excessen zoals Limburg regelmatig terugkeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
PWSteal schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 19:39:
[...]

Huh?

Prima bereikbaar vanuit alle grote steden.

Utrecht 35 min trein.
Leiden 13 min trein.
Schiphol 40 min bus.
Rotterdam: 45 min trein.
Den Haag 35 min trein.

Dorpen hebben soms matige aansluiting maar op fietsafstand. (Woubrugge, Ter Aar, Nieuwveen, Nieuwkoop, Boskoop, Hazerswoude).
Mwah. Ik woon in Alphen en zo geweldig is het OV hier niet. De tijden die je noemt kloppen, maar zeggen niets over de aansluiting en de hoeveelheid reismogelijkheden per uur. Die twee factoren zijn ook belangrijk. Daarnaast moet ik zelden op een station zijn, dus overstappen gegarandeerd.

Wil ik naar Leiden of Utrecht dan zal ik eerst een kwartier naar het centrum moeten fietsen, andere bussen gaan te weinig om het enkel met het OV te doen. Die bussen, met name lijn 1 en 2, zijn de laatste jaren minder gaan rijden. Voorheen gingen ze 2x per uur minimaal, de ene in de ene richting en de andere dezelfde route maar dan andersom. Tegenwoordig gaan ze om het uur op een zaterdagmiddag zoals deze. Leuk als je in het weekend even met het OV naar het centrum wil gaan, dan sta je al snel lang te wachten. Verder werk ik in Amsterdam. Via Leiden of Utrecht is enorm om, dus de enige zinnige optie is bus 470 naar Schiphol. Ook die is minder gaan rijden de laatste tijd en in de spits behoorlijk vol. De laatste tijd komt er ook regelmatig een bus niet en slaan ze er eentje over uit de dienstregeling, hopelijk is dat tijdelijk. Op de terugweg sluit mijn trein niet aan op de bus, ik kom aan wanneer de bus vertrekt. Omdat de bus minder vaak rijdt sta ik eigenlijk altijd minimaal 12 minuten te wachten op de bus. Zonde van mijn tijd, want die reistijd is al zo lang. Met de auto zou ik 1.5 uur minder reistijd hebben per dag.

Ondertussen rijden bus 1 en 2 tot max 7 uur in het weekend. Daarna wordt het een 'vlinder'bus die je met een losse app moet oproepen.

Ik vind dat laatste gewoon een hoop gedoe. Als 'gebruiker' wil ik bussen die vaak komen en bij voorkeur lang doorrijden, zonder allerlei losse apps nodig te hebben. Daar is ofwel geen geld of personeel voor, dus het OV wordt hier steeds minder. Mede daarom hebben wij een auto gekocht waarmee ook doodleuk naar het centrum rijden en hem daar neerkwakken. Zonde, want vroeger stapten we met de kinderwagen gewoon de bus is. Uiteraard proberen we ook te fietsen, maar de eerste maanden mag een baby niet op de fiets en ik ga niet door de regen heen fietsen met een kind van anderhalf. De bus was toen ideaal, toen hij vaak genoeg reed. Er zijn ook momenten geweest dat ik niet kon fietsen door een operatie. Als je daarvoor niet eens optijd bij de eerste hulp komt omdat de bus eens per uur rijdt voel je je echt enorm beperkt. Met een taxi ben ik er uiteindelijk ook gekomen, maar al dat gezeik heb je dan echt geen zin in.

En dan noem ik nu maar een beperkt aantal punten. De lijst van minpunten in het OV is zo groot dat ik het het liefst helemaal zou vermijden. Voor mijn werk kan dat nog niet, maar prive gelukkig wel. Een groot deel van het OV werkt overigens wel prima, maar dan heb je de factor 'andere mensen' nog. Laat ik daar maar niet over beginnen.

Voor mij is het OV absoluut geen alternatief om te reizen, hoe goed het ook is voor het milieu. Dat vind ik oprecht jammer. Als er een goed alternatief is hoef ik echt geen eigen auto te hebben.

Wat ik wel doe:
- Proberen minder te reizen, dat is uberhaupt het beste en kost ook mij het minste tijd.
- Proberen dingen te combineren. Ik wijzig nog wel eens plannen om het aan te laten sluiten op iets anders in de buurt. Hier bespaar ik echt enorm veel tijd, geld en uitstoot mee.
- Mijn dochter thuislaten om zelf met de fiets te gaan. Ik vind regen zelf geen issue, maar met een huilend kind ga ik dat niet doen. Helaas kan dat niet altijd, mijn partner moet er dan wel zijn.
- Kleine zuinige auto rijden. Ik hoef geen bakbeest en rij liever efficient van A naar B.

Het is geen topbijdrage, maar het is in elk geval iets. Ik zie voorlopig geen mogelijkheden om het beter te doen. Wellicht later elektrisch rijden als dat betaalbaar wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mitsumark schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 13:17:
[...]

Ik ben van mening dat het aanpakken van de mobiliteit geen zoden aan de dijk gaat zetten om deze opwarming te verminderen.
Transport zorgt globaal voor 16% van de uitstoot. Als je over alle andere sectoren met een vergelijkbare uitstoot hetzelfde zou denken, dan schiet er niets meer over om te reduceren.
Nu zitten we globaal aan 1 graad, voor Europa is dat intussen 2 graden (de 70% oceanen op aarde hebben een temperend effect). Globaal 3 graden betekent voor Europa waarschijnlijk 6 graden opwarming. Als bonus krijgen we er nog enkele graden bij door feedback loops. Hoezo weinig invloed? 1 graad zorgt hier al voor zomerpieken tot 40 graden, terwijl de vorige records rond de 36 graden lagen. Idem voor langdurige droogtes en hevige neerslag (Wallonië en het westen van Duitsland in 2021), zo'n neerslaghoeveelheid hier werd zelfs bijna onmogelijk geacht. En dat is dus voor 1 graad globale opwarming.

Als je dan kijkt naar de exponentiële aard van hitte en droogte (zie 49 graden in Canada) dan is 6 graden opwarming in Europa (3 globaal) meer dan 3x het effect van 2 graden opwarming. 3 graden globale opwarming betekent een zeespiegelstijging van 1,24m tegen 2100, waarna het nog eeuwen verder zal stijgen. Hoezo weinig invloed op NL?

Zelfs als NL er geen last van zou hebben, dan nog zullen we veel 'fallout' hebben van de problemen elders (voedselvoorziening, migratie, conflicten,...). Over 50 jaar is het ‘vrijwel onleefbaar heet’ voor een derde van de wereldbevolking. Ze zullen daar heus niet braaf in een hoekje liggen sterven, maar migreren naar meer leefbare gebieden, die tegelijk ook de grootste veroorzakers van de ellende zijn. Een muur van Gibraltar over de Bosporus tot Noordkaap zie ik niet meteen lukken.

Oh, en had ik al gezegd dat het allemaal nog sneller gaat dan intitieel voorspeld? ;)

Ok, terug ontopic, wie zei ook alweer dat de fiets of trein niet comfortabel is? :P

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2023 14:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PWSteal
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:15
Zenomyscus schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 13:37:
[...]

Mwah. Ik woon in Alphen en zo geweldig is het OV hier niet. De tijden die je noemt kloppen, maar zeggen niets over de aansluiting en de hoeveelheid reismogelijkheden per uur. Die twee factoren zijn ook belangrijk. Daarnaast moet ik zelden op een station zijn, dus overstappen gegarandeerd.

Wil ik naar Leiden of Utrecht dan zal ik eerst een kwartier naar het centrum moeten fietsen, andere bussen gaan te weinig om het enkel met het OV te doen. Die bussen, met name lijn 1 en 2, zijn de laatste jaren minder gaan rijden. Voorheen gingen ze 2x per uur minimaal, de ene in de ene richting en de andere dezelfde route maar dan andersom. Tegenwoordig gaan ze om het uur op een zaterdagmiddag zoals deze. Leuk als je in het weekend even met het OV naar het centrum wil gaan, dan sta je al snel lang te wachten. Verder werk ik in Amsterdam. Via Leiden of Utrecht is enorm om, dus de enige zinnige optie is bus 470 naar Schiphol. Ook die is minder gaan rijden de laatste tijd en in de spits behoorlijk vol. De laatste tijd komt er ook regelmatig een bus niet en slaan ze er eentje over uit de dienstregeling, hopelijk is dat tijdelijk. Op de terugweg sluit mijn trein niet aan op de bus, ik kom aan wanneer de bus vertrekt. Omdat de bus minder vaak rijdt sta ik eigenlijk altijd minimaal 12 minuten te wachten op de bus. Zonde van mijn tijd, want die reistijd is al zo lang. Met de auto zou ik 1.5 uur minder reistijd hebben per dag.

Ondertussen rijden bus 1 en 2 tot max 7 uur in het weekend. Daarna wordt het een 'vlinder'bus die je met een losse app moet oproepen.

Ik vind dat laatste gewoon een hoop gedoe. Als 'gebruiker' wil ik bussen die vaak komen en bij voorkeur lang doorrijden, zonder allerlei losse apps nodig te hebben. Daar is ofwel geen geld of personeel voor, dus het OV wordt hier steeds minder. Mede daarom hebben wij een auto gekocht waarmee ook doodleuk naar het centrum rijden en hem daar neerkwakken. Zonde, want vroeger stapten we met de kinderwagen gewoon de bus is. Uiteraard proberen we ook te fietsen, maar de eerste maanden mag een baby niet op de fiets en ik ga niet door de regen heen fietsen met een kind van anderhalf. De bus was toen ideaal, toen hij vaak genoeg reed. Er zijn ook momenten geweest dat ik niet kon fietsen door een operatie. Als je daarvoor niet eens optijd bij de eerste hulp komt omdat de bus eens per uur rijdt voel je je echt enorm beperkt. Met een taxi ben ik er uiteindelijk ook gekomen, maar al dat gezeik heb je dan echt geen zin in.

En dan noem ik nu maar een beperkt aantal punten. De lijst van minpunten in het OV is zo groot dat ik het het liefst helemaal zou vermijden. Voor mijn werk kan dat nog niet, maar prive gelukkig wel. Een groot deel van het OV werkt overigens wel prima, maar dan heb je de factor 'andere mensen' nog. Laat ik daar maar niet over beginnen.

Voor mij is het OV absoluut geen alternatief om te reizen, hoe goed het ook is voor het milieu. Dat vind ik oprecht jammer. Als er een goed alternatief is hoef ik echt geen eigen auto te hebben.

Wat ik wel doe:
- Proberen minder te reizen, dat is uberhaupt het beste en kost ook mij het minste tijd.
- Proberen dingen te combineren. Ik wijzig nog wel eens plannen om het aan te laten sluiten op iets anders in de buurt. Hier bespaar ik echt enorm veel tijd, geld en uitstoot mee.
- Mijn dochter thuislaten om zelf met de fiets te gaan. Ik vind regen zelf geen issue, maar met een huilend kind ga ik dat niet doen. Helaas kan dat niet altijd, mijn partner moet er dan wel zijn.
- Kleine zuinige auto rijden. Ik hoef geen bakbeest en rij liever efficient van A naar B.

Het is geen topbijdrage, maar het is in elk geval iets. Ik zie voorlopig geen mogelijkheden om het beter te doen. Wellicht later elektrisch rijden als dat betaalbaar wordt.
Ik woon ook in Alphen ;) Leef al heel mijn leven zonder auto en dat gaat prima. Verder met je eens dat ook hier het OV minder is geworden, maar naar mijn ervaring is het nog steeds prima te doen in de meeste gevallen.

Met kleine kinderen gaat fietsen natuurlijk niet zo snel. Woon in de wijk Kerk en Zanen en als ik bijvoorbeeld naar de ridderbuurt moet doe ik er misschien 10 minuten over, inclusief stoplichten. Fiets meestal rond de 25 km per uur (niet elektrisch). Pak daarom in de stad zelf nooit de bus, want trager dan fietsen. Maar zoals jij aangeeft; dit verschilt enorm per situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
ed1703 schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 13:32:
[...]

Klimaatmigratie heb ik inderdaad niet meegenomen.
Maargoed, als ze graag mobiel willen zijn zullen ze naar een gebied moeten gaan waar dat mogelijk is, Nederland is straks niet zo aantrekkelijk meer.

Gek genoeg stemmen ze in Limburg niet allemaal groen, blijkbaar vinden ze het zelf ook niet zo erg, die ene keer per 10 jaar is het even "vervelend"...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mitsumark schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 14:24:
[...]

Veel meer dan dat. Het is waanzin om te denken dat 3 graden amper effect zal hebben, waar ook ter wereld. Zie ook mijn vorige post (die je niet gezien of genegeerd hebt ;) )
Maargoed, als ze graag mobiel willen zijn zullen ze naar een gebied moeten gaan waar dat mogelijk is, Nederland is straks niet zo aantrekkelijk meer.
Zoals Los Angeles? Alles voor de auto, amper ov of fietsinfra, maar wel legendarische files, ondanks 'snelwegen' met 6 rijvakken. Daaraan zie je dat zelfs in een land met veel plaats, waar je steden vanaf 0 kan opbouwen met brede wegen, toch op limieten botst als je de auto vrij spel geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:33
Fly-guy schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 16:13:
[...]

Probleem is dat het vooral wensdenken is.
Ja, ik zie ook graag minder afhankelijkheid van autos, maar zoals het er nu uit ziet, gaat dat of niet gebeuren (in overzienbare tijd) of met gigantische negatieve effecten voor een groep die nu ook al weinig in de pap te brokkelen heeft.
Je gaat even voorbij aan het feit dat straks de meeste mensen die nu wel een eigen auto hebben, helemaal geen eigen auto meer hebben. Normaal gesproken ben je bij een verslaving zelf verantwoordelijk om ermee te stoppen, maar in dit geval zal er voor die groep bepaald worden dat ze ermee moeten stoppen. Dat is natuurlijk wel een heel groot verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
ed1703 schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 13:32:
[...]

Je doelt neem ik aan op klimaatvluchtelingen die deze kan op gaan komen? Daar gaat iedereen inderdaad wat van merken. inderdaad. Maar goed, dat is niet alleen door toedoen van de auto natuurlijk. De auto is een deel van de oplossing, maar wel een die we dus niet overslaan gelukkig.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

3 graden opwarming gaan we in NL niet merken? Als je dat écht denkt is het de hoogste tijd om je eens héél erg goed in te lezen. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:39

FreakNL

Well do ya punk?

ed1703 schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 10:47:
[...]

Tuurlijk, roepen van de zijlijn (lekker op je fiets naar het werk was het toch?) dat het GEWOON toereikend is..
Zit je eigenlijk wel eens in de spits in een bus of trein in ach laten we eens omgeving haarlem/alkmaar/zaanstreek nemen? Die zitten al afgeladen vol. Wat jij wil zou niet eens kunnen. Er zijn geen extra bussen, er is geen personeel (want die hebben we nodig voor nog veel meer energietransitie/klimaat-zaken)
Hoe zie je dat dan verder voor je als IEDEREEN waarvoor het toereikend is in jouw ogen dat maar GEWOON moet doen
Je verdraait mijn woorden.

Ik zeg toch letterlijk
“Voor degenen voor wie OV toereikend is”

En niet

“OV moet maar toereikend zijn”

Ik had het over mensen die letterlijk de auto verkiezen boven een halflege tram/metro op zondagochtend met dezelfde reistijd….

Wat ik wil is dat die mensen de auto laten staan. En dat kan prima.

[ Voor 4% gewijzigd door FreakNL op 27-05-2023 17:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
FreakNL schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 17:26:
[...]

Je verdraait mijn woorden.

Ik zeg toch letterlijk
“Voor degenen voor wie OV toereikend is”
Nou nee..en dit is nu precies het tunneldenkende "je moet en zal met het OV gaan, want het is voor jou beschikbaar" waar ik op doel:
Wat ik wil is dat die mensen de auto laten staan. En dat kan prima.
Ik licht zelfs nog toe in een heel verhaal waarom wat je zegt niet kan.
Bussen, trams, metro's en treinen die op de belangrijkste delen van de werkdag vol zitten.
Dat kan er niet bij. HOE DAN?? In het weekend is het vaak (in ieder geval bij treinen en metro: eigen ervaring) nog veel erger.
Treinen uit Amsterdam Centraal na een shoppingweekendje waar geen hond meer bij kan. Daar wil jij nog een schepje bovenop doen, want dat kan prima. NS die moet terugvallen op kantoorpersoneel om in ieder geval nog treinen te kunnen rijden die op lengte zijn. Want daar moeten 2 conducteurs op. En met lengte heb ik het over 1200 zitplaatsen per trein. En zelfs dan kan het regelmatig nog steeds niet toe. Men zou veel meer toe moeten naar kantoren zo minimaal mogelijk te gebruiken, thuiswerken de norm maken en alleen essentiele reizen de norm te maken. Verdeling van werktijden is voor veel bedrijven een no-go, totaal niet uitvoerbaar. Maar erger nog: Er is helemaal geen regie op dit alles. We hebben dit met al die prachtige kantoorparken waar soms maar 1 bus doorheen zoeft zelf veroorzaakt.

En verder blijft staan dat een gemiddelde reiziger niet in de ochtend in een trein wil zitten die ondergekotst is door late reizigers van de vorige dag en NS het door personeelstekorten niet kan schoonmaken. Dan is het niet raar dat mensen daar niet aan willen deelnemen. Dan laat ik overlast en agressie van die gezellige mede-reizigers nog even in het midden. Je wilt dat mensen deelnemen aan een ondertussen gehandicapt product wat overbelast en qua service en veiligheid compleet uitgemolken is. Dat zijn zaken die gaan niet werken en kan je ook niet los van elkaar zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zonder de luchtvaart extra te belasten zal er weinig veranderen en duurzaam vliegen bestaat niet, of zal nog heel lang duren en dan enkel voor kortere afstanden.
Is er door de ‘vliegdrang’ dan geen enkele ‘vliegschaamte’ meer?
“Bij mijn studenten − toekomstige economen − zie ik weinig vliegschaamte. Het is gevaarlijk om daar grote conclusies uit te trekken, maar mij lijkt lijkt de vliegschaamte verdwenen. Als fun-flying al ophoudt, zal dat aan de prijs liggen, niet aan het milieubewustzijn.

Wanneer zullen vliegtuigen duurzamer zijn? Europa besliste onlangs dat vliegtuigen 6 procent duurzame kerosine moeten tanken vanaf grote luchthavens.
“Duurzaam vliegen bestaat niet. Het enige wat je kunt doen, is een operatie schade­beperking. Die duurzame kerosine (SAF of sustainable aviation fuel, red.) stoot evenveel CO2 uit bij de verbranding als de klassieke brandstof, maar het productieproces is wel milieuvriendelijker. SAF is ook veel duurder. De capaciteit om er veel van te produceren, bestaat bovendien nog niet.

“Wat wel echt duurzaam zou zijn, is vliegen op elektriciteit of groene waterstof. Maar de elektrische batterij is nog veel te zwaar voor een doorsneevliegtuig. Waterstof neemt dan weer drie keer meer volume in dan de klassieke brandstof. Als je het model van het vliegtuig niet verandert, kun je nauwelijks nog passagiers vervoeren. Waterstof wordt ook pas vloeibaar aan min 270 graden en moet onder enorme druk staan om vloeibaar te blijven.

“Op korte termijn zullen er dus geen duurzame vliegtuigen in het luchtruim te vinden zijn. Op middellange termijn, over tien à twintig jaar, komt het misschien wel goed, maar alleen voor korte afstanden. Ten vroegste over een halve eeuw, schat ik, is de hele vloot vervangen door duurzamere toestellen. De nieuwe vliegtuigtypes die tot 30 procent minder kerosine gebruiken, kunnen op korte termijn wel een verschil maken.”

Zullen we die bijmengverplichting van SAF voelen in onze portemonnee?
“Ja. SAF is twee keer duurder dan klassieke brandstof, dat zal de sector dus wel doorrekenen. Wat de passagiers ook zullen voelen, is de emissiehandel voor de luchtvaart. Vanaf 2027 is de sector niet meer vrijgesteld van de betaling van uitstootrechten. Dat scheelt algauw 10 tot 30 euro per vlucht per persoon. Het spoort vliegtuigmaatschappijen wel aan versneld hun oude knarren te vervangen door minder vervuilende toestellen. Luchthavens geven ook kortingen als maatschappijen landen met nieuwere toestellen die minder lawaai maken. In Zaventem loopt die korting zelfs op tot 40 procent.”

In Nederland bedraagt de vliegbelasting al 26 euro, bij ons ligt die veel lager. Denkt u dat die taks snel zal stijgen?
“Bij een volgend begrotingsconclaaf ligt die taks weer op tafel, zeker omdat ze in onze buurlanden veel hoger is. Ik vind dat een hele domme taks, omdat ze veel te weinig differentieert qua afstand of vliegtuigtype.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
mitsumark schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 14:24:
[...]

Gek genoeg stemmen ze in Limburg niet allemaal groen, blijkbaar vinden ze het zelf ook niet zo erg, die ene keer per 10 jaar is het even "vervelend"...
De komende decennia nog altijd aantrekkelijker dan zuid Europa (en zuidelijker) qua temperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:39

FreakNL

Well do ya punk?

ed1703 schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 18:03:
[...]

Nou nee..en dit is nu precies het tunneldenkende "je moet en zal met het OV gaan, want het is voor jou beschikbaar" waar ik op doel:

[...]
Prima joh.

Laat ik hem nog duidelijker uitleggen:

Je hebt deze vervoer-keuzes om vanuit je huis naar een evenement in de stad te gaan, in het weekend.

1. Auto. Reistijd 20 minuten en daarna nog 5-10 minuten lopen en parkeerstress
2. Fiets. Reistijd 25 minuten
3. Metro. Reistijd 20 minuten en daarna 5 minuten lopen

Ik zie niet in waarom je de auto niet zou laten staan…. IMO.. Als we dan al niet de auto willen laten staan dan nooit meer…. ik vind dat optie 1 eigenlijk gewoon uitgebannen moet worden in deze specifieke casus.

Jij haalt er allerlei zaken bij die helemaal niet relevant zijn. En je doet net zo goed aan tunneldenken: “ik moet en zal met de auto”. En de manier waarop je over het OV praat is tenenkrommend, ik maak dat echt bijna nooit mee…

Overigens heb ik het niet over Amsterdam maar over Rotterdam. Dat ze er in Amsterdam een zootje van maken wil niet zeggen dat de RET dat ook doet. Ik kan ALTIJD zitten in de metro, zelfs met Koningsdag.

Parkeren in de stad moet gewoon 15 euro per uur worden.

[ Voor 25% gewijzigd door FreakNL op 27-05-2023 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FreakNL schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 21:55:
[...]

Prima joh.

Laat ik hem nog duidelijker uitleggen:

Je hebt deze vervoer-keuzes om vanuit je huis naar een evenement in de stad te gaan, in het weekend.

1. Auto. Reistijd 20 minuten en daarna nog 5-10 minuten lopen en parkeerstress
2. Fiets. Reistijd 25 minuten
3. Metro. Reistijd 20 minuten en daarna 5 minuten lopen

Ik zie niet in waarom je de auto niet zou laten staan…. IMO.. Als we dan al niet de auto willen laten staan dan nooit meer…. ik vind dat optie 1 eigenlijk gewoon uitgebannen moet worden in deze specifieke casus.

Jij haalt er allerlei zaken bij die helemaal niet relevant zijn. En je doet net zo goed aan tunneldenken: “ik moet en zal met de auto”. En de manier waarop je over het OV praat is tenenkrommend, ik maak dat echt bijna nooit mee…

Overigens heb ik het niet over Amsterdam maar over Rotterdam. Dat ze er in Amsterdam een zootje van maken wil niet zeggen dat de RET dat ook doet. Ik kan ALTIJD zitten in de metro, zelfs met Koningsdag.

Parkeren in de stad moet gewoon 15 euro per uur worden.
En bij 1 moet je nuchter blijven :P Bij 2 normaal gezien ook, maar daarop is amper controle.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:00
mitsumark schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 12:31:
[...]

[Afbeelding]
Het is natuurlijk makkelijk om hierin met de vinger naar China te wijzen, maar men moet niet vergeten dat een belangrijk deel van de CO2 voetafdruk in China opgaat aan consumeer gedrag binnen de VS en Europa.

Ik vraag mij overigens af of Afrika deze soortgelijke curve ook zal gaan doorlopen. Afrika is geen mondiale industriële en economische motor zoals China op dit moment. Daarnaast is Afrika een continent waarin de eigen bevolking veel meer de directe implicaties van klimaatverandering op dit moment al aan het voelen is. Het zou mij niet verbazen indien Afrika in grote mate dit soort pieken overslaat door eigenlijk direct door te gaan op duurzame wijze.
ed1703 schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 18:03:
[...]

[...]

Ik licht zelfs nog toe in een heel verhaal waarom wat je zegt niet kan.
Bussen, trams, metro's en treinen die op de belangrijkste delen van de werkdag vol zitten.
Dat kan er niet bij. HOE DAN?? In het weekend is het vaak (in ieder geval bij treinen en metro: eigen ervaring) nog veel erger.
Treinen uit Amsterdam Centraal na een shoppingweekendje waar geen hond meer bij kan. Daar wil jij nog een schepje bovenop doen, want dat kan prima. NS die moet terugvallen op kantoorpersoneel om in ieder geval nog treinen te kunnen rijden die op lengte zijn. Want daar moeten 2 conducteurs op. En met lengte heb ik het over 1200 zitplaatsen per trein. En zelfs dan kan het regelmatig nog steeds niet toe. Men zou veel meer toe moeten naar kantoren zo minimaal mogelijk te gebruiken, thuiswerken de norm maken en alleen essentiele reizen de norm te maken. Verdeling van werktijden is voor veel bedrijven een no-go, totaal niet uitvoerbaar. Maar erger nog: Er is helemaal geen regie op dit alles. We hebben dit met al die prachtige kantoorparken waar soms maar 1 bus doorheen zoeft zelf veroorzaakt.

En verder blijft staan dat een gemiddelde reiziger niet in de ochtend in een trein wil zitten die ondergekotst is door late reizigers van de vorige dag en NS het door personeelstekorten niet kan schoonmaken. Dan is het niet raar dat mensen daar niet aan willen deelnemen. Dan laat ik overlast en agressie van die gezellige mede-reizigers nog even in het midden. Je wilt dat mensen deelnemen aan een ondertussen gehandicapt product wat overbelast en qua service en veiligheid compleet uitgemolken is. Dat zijn zaken die gaan niet werken en kan je ook niet los van elkaar zien.
Het blijft toch grappig hoezeer mensen welk het OV overduidelijk nauwelijks gebruiken er keer op keer inkomen om dit soort absolute onzin te blijven spuwen 8)7.

Van al mijn reisbewegingen in het OV het afgelopen jaar heb ik zelf binnen en buiten spits in ieder geval 0 keer hoeven te staan. En heb ik in geen enkele trein gezeten in de ochtend welk ondergekotst was door de late reizigers van de dag ervoor :+.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
dawg schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 14:52:
3 graden opwarming gaan we in NL niet merken? Als je dat écht denkt is het de hoogste tijd om je eens héél erg goed in te lezen. :X
Het narratief 'de aarde warmt op' is eigenlijk veel te beperkt voor veel mensen om te vatten wat er allemaal aan de hand is.

Het is veel te gemakkelijk weg te zetten als 'het zal wel meevallen, wat maakt een paar graadjes er bij nu uit', 'het heeft gisteren gesneeuwd dus het zal wel niet zo erg zijn,...

Eigenlijk hebben we een heel goed marketingbureau nodig die een verhaal kan maken dat duidelijk maakt waar we mee bezig zijn, wat de risico's zijn maar ook hoe we het voor iedereen beter kunnen maken, ook voor het individu.

Een klimaatvriendelijk(er) leven kan ook een leven zijn waarin je minder moet werken, minder belastingen moet betalen, meer tijd kan doorbrengen met je kinderen, meer natuur in de buurt,...

Om bij mobiliteit te blijven: als je bijvoorbeeld geen auto hebt dan moet je er niet voor werken om er eentje te kopen(meerdere auto's in je leven), krijg je geen jaarlijkse factuur voor de verzekering, moet je niets regelen om onderhoud/APK in te plannen, moet je geen belastingen betalen op je auto,...
En krijg je vanzelf meer beweging omdat je meer gaat wandelen en fietsen. Dat werkt door op je gezondheid dus leef je misschien wat langer.

Ja, er zijn best leuke aspecten aan het bezit van een auto maar ook veel gedoe. Als meer mensen dat gedoe beginnen in vraag te stellen dan kan het wel eens snel gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:35
Wozmro schreef op zondag 28 mei 2023 @ 09:10:
[...]

Om bij mobiliteit te blijven: als je bijvoorbeeld geen auto hebt dan moet je er niet voor werken om er eentje te kopen(meerdere auto's in je leven), krijg je geen jaarlijkse factuur voor de verzekering, moet je niets regelen om onderhoud/APK in te plannen, moet je geen belastingen betalen op je auto,...
En krijg je vanzelf meer beweging omdat je meer gaat wandelen en fietsen. Dat werkt door op je gezondheid dus leef je misschien wat langer.

Ja, er zijn best leuke aspecten aan het bezit van een auto maar ook veel gedoe. Als meer mensen dat gedoe beginnen in vraag te stellen dan kan het wel eens snel gaan.
Klopt. Ik denk dat de gemiddelde Nederlander al niet eens een accuraat beeld kan schetsen van wat zijn auto per maand kost (álles opgeteld: dus afschrijving, onderhoud en banden, wegenbelasting, verzekering, pechhulp-abonnement, wasserette, eventuele parkeervergunningen, milieustickers en vignetten en natuurlijk brandstof). Veel mensen komen niet veel verder dan de bedragen die elke maand ook daadwerkelijk worden afgeschreven (wb, verzekering) en de prijs van benzine en denken dat ze voor 100 euro per maand een auto kunnen rijden*. Maar een echt rekensommetje maken ze niet. Zo'n 'reality check' zou denk ik een déél van de autobezitters al over de streep kunnen trekken de auto weg te doen. En dan heb je het inderdaad nog niet eens over de verborgen kosten die je noemt: het minder fit zijn omdat je nu eenmaal voor veel ritjes die ook met fiets hadden gekund een auto pakt.

Zelf ben ik overigens niet roomser dan de paus hoor. Heb een fraaie station op LPG voor de deur staan. Die rijdt alleen op dit moment nauwelijks (sinds kort werk op fietsafstand, geen kinderen die ergens heen moeten, woonachtig in een grote stad). Maar ik heb de (relatief hoge) kosten er graag voor over om op de momenten dat ik wél wil rijden de auto ter beschikking te hebben.

*NB: Voor dit weer allerlei reacties oproept: ja, ik weet dat er mensen zijn die een klein gebakje rijden én zelf het onderhoud verzorgen of die ene auto hebben die nooit wat heeft, die 80% no claim korting op hun verzekering hebben, die zo netjes rijden dat de banden niet slijten, etc. en daarom wél heel goedkoop kunnen rijden. Maar lijkt mij evident dat die groep niet representatief is voor de gemíddelde automobilist in NL :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Valorian schreef op zondag 28 mei 2023 @ 10:00:
[...]

Ik denk dat de gemiddelde Nederlander al niet eens een accuraat beeld kan schetsen van wat zijn auto per maand kost (álles opgeteld: dus afschrijving, onderhoud en banden, wegenbelasting, verzekering, pechhulp-abonnement, wasserette, eventuele parkeervergunningen, milieustickers en vignetten en natuurlijk brandstof).
Rijbewijzen worden ook steeds duurder (12) en als je niet oplet krijg je een bekeuring (13). Op sommige bestemmingen moet je parkeergeld betalen (14). Als je door het autorijden te weinig beweging hebt komt er ook nog een sportabonnement bij (15) + de tijd die dat kost. Het wordt ook aanbevolen om 's winters winterbanden te gebruiken (16) en door de auto als statussymbool koopt bijna niemand een goedkope Dacia maar een duurdere (17), eventueel getuned om nog wat cooler te proberen zijn (18). Binnenkort dan eventueel ook nog een laadpaal (19), als het snel moet gaan ook nog een driefasige aansluting aanvragen (20) en eventueel ook extra zonnepanelen laten leggen (21), want een ev verbruikt even veel als een huishouden. In België door het capaciteitstarief ook een extra kost op je elektriciteitsfactuur als je met een hoog vermogen laadt (22). Een nummerplaat kost trouwens ook 30 euro (23) en wie dan nog geld over heeft kan in België voor 1000 euro een gepersonaliseerde nummerplaat aanvragen. Het is absurd hoeveel geld men over heeft voor een auto om na een denkoefening vaak te concluderen dat het eigenlijk vooral 'voor het gemak' of 'uit gewoonte' is. Een heel leven autorijden kost even veel als een huis en je loopt ook nog een groter risico om iemand dood te rijden.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2023 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Idd, dat zijn allemaal heel concrete en logische argumenten waarom we minder auto moeten rijden.

Daarom vraag ik mij eigenlijk af waarom we zo focussen op de koppeling tussen klimaatverstoring en autorijden? Begrijp me niet verkeerd die is er heel zeker.

Maar zelfs als we perfect klimaatneutraal zouden gaan autorijden dan nog is er geen garantie dat het klimaat af en toe geen fratsen zal uithalen. Er zal altijd wel eens een overstroming, storm, hittegolf,... voorvallen.

Klimaatvriendelijker gaan leven, minder auto rijden,... en daardoor hoef je minder te werken, minder tijd te verdoen met gedoe en geregel, leef je langer en gezonder,... zou meer mensen positief aanspreken denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wozmro schreef op zondag 28 mei 2023 @ 11:24:
Idd, dat zijn allemaal heel concrete en logische argumenten waarom we minder auto moeten rijden.

Daarom vraag ik mij eigenlijk af waarom we zo focussen op de koppeling tussen klimaatverstoring en autorijden? Begrijp me niet verkeerd die is er heel zeker.

Maar zelfs als we perfect klimaatneutraal zouden gaan autorijden dan nog is er geen garantie dat het klimaat af en toe geen fratsen zal uithalen. Er zal altijd wel eens een overstroming, storm, hittegolf,... voorvallen.

Klimaatvriendelijker gaan leven, minder auto rijden,... en daardoor hoef je minder te werken, minder tijd te verdoen met gedoe en geregel, leef je langer en gezonder,... zou meer mensen positief aanspreken denk ik.
Het is daarom dat experts zeggen dat het een en-en-en-verhaal moet worden. Alle sectoren moeten klimaatneutraal worden, anders ben je in totaal ook niet klimaatneutraal :) Tenzij we als bij wonder ineens wel ruimte vinden om miljarden bomen te planten, maar dan nog zullen die niet snel genoeg groeien en fossiliseren om de oprakende fossiele brandstoffen te vervangen :P Zelfs zonder het vervuiling- en klimaatprobleem zouden we dus een alternatief moeten zoeken. Zeldzame grondstoffen voor accu's kan je nog recycleren, maar verbrande fossiele brandstoffen ben je voorgoed kwijt.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2023 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Wozmro schreef op zondag 28 mei 2023 @ 09:10:
Een klimaatvriendelijk(er) leven kan ook een leven zijn waarin je minder moet werken, minder belastingen moet betalen, meer tijd kan doorbrengen met je kinderen, meer natuur in de buurt,...

Wozmro schreef op zondag 28 mei 2023 @ 11:24:

Dat klinkt allemaal rozegeur en maneschijn, maar als ik mn rekeningen niet meer kan betalen ga ik vroegtijdig dood door de stress.
Een dag werken minus de autokosten is nog steeds een dikke plus, mag ik hopen.

PS: als je minder gaat rijden, kost diezelfde auto per km juist meer --> hoe minder je reist, hoe minder logisch een (eigen) auto is.

Wat dat betreft is het huidige belastingsysteem beter dan rekening rijden.
Mensen die weinig rijden hebben waarschijnlijker niet perse een auto nodig, dus de eerste kilometers (belasting op bezit) zijn relatief duur. Prima, want jij hoort eigenlijk geen auto te bezitten.
Mensen die veel rijden hebben doorgaans minder keus, maar doordat ze veel rijden is de prijs per kilometer wat lager.

[ Voor 9% gewijzigd door mitsumark op 28-05-2023 13:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wozmro
Streven naar minder rekeningen moeten betalen is een heel goede manier om minder stress te moeten hebben.

En ik denk/vrees dat er eigenlijk best wel wat mensen zijn die geen dikke plus hebben als ze hun inkomen verminderen met hun autokosten.
Dat zijn dan mogelijk wel mensen die autorijden als iets emotioneel aanzien.

Anekdote: ik heb nog gewerkt voor een bedrijf waar de zaakvoerder zich verplaatste met een mercedes B. En een redelijk aantal arbeiders met: bmw’s, audi A8, getunede auto’s,... voor de hobby, status, gemak,...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

psychodude schreef op zondag 28 mei 2023 @ 08:48:
[...]

Het blijft toch grappig hoezeer mensen welk het OV overduidelijk nauwelijks gebruiken er keer op keer inkomen om dit soort absolute onzin te blijven spuwen 8)7.

Van al mijn reisbewegingen in het OV het afgelopen jaar heb ik zelf binnen en buiten spits in ieder geval 0 keer hoeven te staan. En heb ik in geen enkele trein gezeten in de ochtend welk ondergekotst was door de late reizigers van de dag ervoor :+.
Huh, ik herken het beeld wat hij schetst anders heel goed - inclusief de twijfelachtige materie die soms op tafels en stoelen liggen. Om de (gek genoeg frequente) luide agressieve medereiziger in de avond nog maar niet te benoemen. Ik heb het OV altijd als vies en veel te druk ervaren, zowel in mijn studententijd (2009/2012) als naar evenementen/reizen voor een werkgever (2014/2015). Laatst heb ik het weer eens geprobeerd voor een vakanatie (2022), dat was ook gelijk de laatste keer. Nu ben ik voor mijn meest recente korte vakantie met de auto gegaan (2023) en afgezien van wat voorbereding (o.a. parkeerplaats reserveren, kijken wat er aan tol/vignet nodig is) heb ik me nergens aan geërgerd.

Ik denk ook niet dat we heel veel gaan winnen als we het OV tegenover een auto zetten, die vergelijking zal in de meeste gevallen nu eenmaal in het nadeel van het OV zijn. Wat dat betreft snap ik het ageren van autobezitters als mezelf heel goed: het leven wordt er niet leuker van. Je leert en werkt je een ongeluk omdat je een leuk huis en vrijheid wilt, maar je moet het doen met een apartement en een jezus duur OV abonnement waar je zomaar een kwart tot één derde van je dag in moet doorbrengen om bij je werk te komen. Het zou al schelen als de kennis industrie zich eens niet op een kluitje ging vestigen.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
psychodude schreef op zondag 28 mei 2023 @ 08:48:
[...]

Dat JIJ niet hoeft te staan en dat jouw trein niet druk is wil dat niet zeggen dat dit het algeheel beeld van het OV reflecteert. En ter info: ik reis zeer regelmatig met het OV, minimaal 2/3x per week. Ik voel mij dan ook niet aangesproken. Terwijl ik zelfs een avatar van een trein heb 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ed1703 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 17:09:
[...]

Dat JIJ niet hoeft te staan en dat jouw trein niet druk is wil dat niet zeggen dat dit het algeheel beeld van het OV reflecteert. En ter info: ik reis zeer regelmatig met het OV, minimaal 2/3x per week. Ik voel mij dan ook niet aangesproken. Terwijl ik zelfs een avatar van een trein heb 😂
Naar Japanse normen valt het hier wel mee zeker? :P

[YouTube: Rush Hour in Japan]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 28 mei 2023 @ 18:24:
[...]

Naar Japanse normen valt het hier wel mee zeker? :P

[YouTube: Rush Hour in Japan]
Ja, dat is niet vergelijkbaar. Maar als NS alle automobilisten moet vervoeren die dat nu vertikken maar wel kunnen, dan denk ik dat het lachen menig reiziger zal vergaan en we een vervoersinfarct binnen het OV hebben. Overigens ben ik voor gratis OV, maar daar moet dan wel de verplichting op staan dat de politiek zich ook breed inzet om daar al het mogelijke voor te doen en dan mag van mij autorijden zo duur zijn als men wil voor wie dit helemaal niet nodig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-09 18:25

geerttttt

Manisch positief

Ok, even mijn duit dan. Wij hebben 2 Auto's en zou er geen enkele willen missen. Ik rijd elke dag 70 km retour naar mijn werk.

Met het openbaar vervoer kan wel, de trein stopt vlak naast mijn kantoor, maarja ik ga niet altijd even strak gepland naar huis, en dan moet ik weer x minuten wachten voor de volgende trein. Dan ligt er weer een trein uit, dan rijdt hij minder ver, is het in de zomer 30 graden, is de coupe weer eens overvol. Etc.

En de andere auto is voor ons kindervervoer, we hebben 3 kinderen die allemaal in een kinderstoel moeten dus daar hebben we een VW Touran voor.

Ik kan geen auto vervangen voor een fiets, en het openbaar vervoer heb ik permanent afgezworen na mijn studententijd. ;)

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Nu online
ed1703 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 18:47:
[...]

Ja, dat is niet vergelijkbaar. Maar als NS alle automobilisten moet vervoeren die dat nu vertikken maar wel kunnen, dan denk ik dat het lachen menig reiziger zal vergaan en we een vervoersinfarct binnen het OV hebben. Overigens ben ik voor gratis OV, maar daar moet dan wel de verplichting op staan dat de politiek zich ook breed inzet om daar al het mogelijke voor te doen en dan mag van mij autorijden zo duur zijn als men wil voor wie dit helemaal niet nodig is.
Als maar een paar procent van de automobilisten voortaan in de trein zou stappen komt er geen trein meer het station uit. De treinen zitten (in de spits) nu al veelal bomvol. Zelf als ga je in het weekend dan kun je geregeld blijven staan is mijn ervaring.... capaciteitsinfarct incoming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
Het is niet correct om openbaar vervoer als iets statisch te beschouwen. Als meer mensen het openbaar willen nemen dan zullen er ook treinen en bussen bijkomen.

Ik verwacht mij ook wel aan technologie om drukte op het openbaar vervoer nog beter te voorspellen en daarop te anticiperen.

Het is een kwestie van willen en keuzes maken.

En zelfs maar een paar procent verschuiving van auto naar openbaar vervoer zal al een grote positieve invloed hebben op het aantal file kilometers.

Dus zelfs mensen die echt niet zonder auto kunnen zouden voorstander moeten zijn van meer openbaar vervoer.

[ Voor 27% gewijzigd door Wozmro op 28-05-2023 19:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Wozmro schreef op zondag 28 mei 2023 @ 19:32:
Het is niet correct om openbaar vervoer als iets statisch te beschouwen. Als meer mensen het openbaar willen nemen dan zullen er ook treinen en bussen bijkomen.
Maar dat is nu ook al niet zo, dus dat lijkt me sterk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frame164

Ik verwacht mij ook wel aan technologie om drukte op het openbaar vervoer nog beter te voorspellen en daarop te anticiperen.

En zelfs maar een paar procent verschuiving van auto naar openbaar vervoer zal al een grote positieve invloed hebben op het aantal file kilometers.

Dus zelfs mensen die echt niet zonder auto kunnen zouden voorstander moeten zijn van meer openbaar vervoer.
Alleen is OV niet zo schaalbaar. Als die paar procent mensen van auto naar OV gaan, heeft het OV een probleem. Het spoor zit al heel erg vol, extra treinen inplannen zorgt voor nog meer risico's als er een keer wat is, en er is geen personeel voor trein en bus. Dat is nu al een probleem. Het enige alternatief voor de auto waar je direct iets mee kunt is de fiets. Maar daarmee los je de files op de snelweg niet mee op. En dichterbij het werk gaan wonen gaat ook niet zomaar als beide partners werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stylezzz
  • Nu online

Helaas, de diensregeling word zelfs afgeschaald de laatste tijd. 87% van de treinen rijd momenteel rond... "we doen ons best om weer bij de 97% te komen". Capaciteitsuitbreiding? Zie eerst maar eens de normale dienstregeling te vullen.... ;)

https://www.rover.nl/nieu...0treinen%20dan%20voorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
ed1703 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 18:47:
[...]

Gratis OV is niet het tovermiddel. In Luxemburg is het OV gratis en toch kiezen de meeste mensen voor de auto en is het er in de spits nog net zo druk als vroeger. Maar inderdaad, als je autorijden dan heel duur maakt werkt het misschien wel. Maar dan krijgen we weer de discussie dat autorijden voor "de elite" wordt.

[ Voor 9% gewijzigd door Frame164 op 28-05-2023 20:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Weet je wat het alleen al is, het ov is zo oncomfortabel dat ik altijd voor de auto zou kiezen. Als ze nou eens beginnen met fijne stoelen, goed klimaat genoeg zitplaatsen en een nagenoeg garantie dat de trein gaat wanneer ze gepland zijn, dan zou het een alternatief zijn. Ik sta liever elke dag 10 minuten in de file dan met de trein te moeten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Frame164 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 20:18:
[...]

Gratis OV is niet het tovermiddel. In Luxemburg is het OV gratis en toch kiezen de meeste mensen voor de auto en is het er in de spits nog net zo druk als vroeger. Maar inderdaad, als je autorijden dan heel duur maakt werkt het misschien wel. Maar dan krijgen we weer de discussie dat autorijden voor "de elite" wordt.
Het eerste deel ben ik met je eens, dat laatste niet. Men haalt het prijsaspect aan omdat het in de huidige vorm het geld niet waard of zelfs werkbaar is. Door autorijden duurder te maken jaag je mensen niet zozeer de trein in, maar eerder het UWV kantoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Nu online
Frame164 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 20:18:
[...]

Ik denk niet dat je een uit de kluiten gewassen dwergstaatje als luxemburg moet vergelijken met nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

geerttttt schreef op zondag 28 mei 2023 @ 20:34:
[...]
Als ze nou eens beginnen met fijne stoelen, goed klimaat genoeg zitplaatsen en een nagenoeg garantie dat de trein gaat wanneer ze gepland zijn, dan zou het een alternatief zijn.
Moeten het elektrisch verstelbare en verwarmde lederen stoelen zijn? Daarnaast dacht ik dat de meeste treinen in NL ook airco hebben? Tijdig vertrekken is een goed argument (ware het niet dat de auto door te veel andere auto's ook regelmatig vertraging heeft), maar de andere vind ik toch wat gemakkelijke uitvluchten, vooral als je het grotere plaatje in beschouwing neemt...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mitsumark
Verwijderd schreef op zondag 28 mei 2023 @ 22:58:
[...]
Moeten het elektrisch verstelbare en verwarmde lederen stoelen zijn? Daarnaast dacht ik dat de meeste treinen in NL ook airco hebben? Tijdig vertrekken is een goed argument, ware het niet dat de auto door te veel andere auto's ook regelmatig vertraging heeft, maar de andere vind ik toch wat gemakkelijke uitvluchten, vooral als je het grotere plaatje in beschouwing neemt...
Je grotere plaatje is fictie, de kans dat dat állemaal gebeurt is 0, waarom zouden we dat mee moeten nemen in de overwegingen?

PS: stoelventilatie graag, het stinkt er al genoeg naar zweet.

[ Voor 4% gewijzigd door mitsumark op 28-05-2023 23:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

mitsumark schreef op zondag 28 mei 2023 @ 23:03:
[...]

Je grotere plaatje is fictie, de kans dat dat állemaal gebeurt is 0, waarom zouden we dat mee moeten nemen in de overwegingen?
Als we niets doen zal het minstens 4 graden opwarmen en lees eens een IPCC rapport om te zien wat er dan gebeurt. Antwoord maar in dit topic, daar wil ik bij elk puntje wel wat duiding en bronnen geven. Jij was toch degene die beweerde dat we hier amper iets zouden merken van 3 graden opwarming?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2023 07:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

[...]
Moeten het elektrisch verstelbare en verwarmde lederen stoelen zijn? Daarnaast dacht ik dat de meeste treinen in NL ook airco hebben? Tijdig vertrekken is een goed argument (ware het niet dat de auto door te veel andere auto's ook regelmatig vertraging heeft), maar de andere vind ik toch wat gemakkelijke uitvluchten, vooral als je het grotere plaatje in beschouwing neemt...
Mijn stoel in mijn auto is niet elektrisch verwarmd of verstelbaar en ook niet van leer, maar wel schoon en de temperatuur is naar mijn wens.

Tuurlijk, met de auto ben je niet altijd overal op tijd, maar ik lees regelmatig dat een collega ergens vast staat omdat de trein niet rijdt vanwege een of andere domme reden.

Bovendien heb ik er dan zelf controle over, ik kan vaak zelf vooraf zien dat er file is en een andere route kiezen of eerder vertrekken. Bij de trein sta ik bij vertraging op een of ander vies station te wachten naast alle andere mensen, alle bankjes bezet etc.

En dan het grotere plaatje. Mijn kleinkinderen lezen niet dat papa biefstuk at, ze lezen dat Tata Steel als een stoomboot vrolijk de lucht vervuilt, en dat de minister president regelmatig naar Brussel vliegt voor snoepreisjes voor de EU, en niet dat papa met zijn kinderen in de zomer 2 weken naar Turkije gevlogen is eens per jaar na een jaar hard werken.

Het is een schuldgevoel aanpraten in de hoop dat je wat kunt rommelen in de marge van de beperkte mate dat de gewone mens invloed heeft op het klimaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

geerttttt schreef op zondag 28 mei 2023 @ 23:23:
[...]

En dan het grotere plaatje. Mijn kleinkinderen lezen niet dat papa biefstuk at, ze lezen dat Tata Steel als een stoomboot vrolijk de lucht vervuilt, en dat de minister president regelmatig naar Brussel vliegt voor snoepreisjes voor de EU, en niet dat papa met zijn kinderen in de zomer 2 weken naar Turkije gevlogen is eens per jaar na een jaar hard werken.

Het is een schuldgevoel aanpraten in de hoop dat je wat kunt rommelen in de marge van de beperkte mate dat de gewone mens invloed heeft op het klimaat.
Het is niet 1 papa die biefstuk eet, het zijn er intussen al meer dan een miljard die daarvoor kiezen ;) Tata Steel moet genoeg staal blijven produceren om al die papa's van auto's te voorzien. Die miljoenen vliegende gezinnen hebben ook een veel grotere impact dan een verkozen minister president die liefst ook de status quo behoudt, groene politici daarentegen zijn niet zo populair bij papa's en hebben daardoor niet zo veel invloed op het beleid. Onze eigen verantwoordelijkheid is veel groter dan je denkt. 'Schuldgevoel' is in deze wel de correcte term, onze kinderen zullen onze schuld moeten aflossen omdat we te veel op krediet geleefd hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

[...]
Klimaat in de trein is altijd naar de wens van de machinist, vaak is het echt veel te warm of te koud. Heb je een jas aan voor het weer buiten, moet je 'm in de trein uit doen. Geen zitplek? Kut voor je, dan kan je 'm nergens kwijt. Lederen stoelen zou me niet boeien verder, als ze maar een keer schoon waren. Heb je wel eens gezien wat er in doe stoelen achterblijft?

https://www.rtlnieuws.nl/...-smerig-zijn-treinstoelen

https://www.dumpert.nl/item/1978051_69cbdb90

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

nst6ldr schreef op zondag 28 mei 2023 @ 23:37:
[...]

Klimaat in de trein is altijd naar de wens van de machinist, vaak is het echt veel te warm of te koud. Heb je een jas aan voor het weer buiten, moet je 'm in de trein uit doen. Geen zitplek? Kut voor je, dan kan je 'm nergens kwijt. Lederen stoelen zou me niet boeien verder, als ze maar een keer schoon waren. Heb je wel eens gezien wat er in doe stoelen achterblijft?

https://www.rtlnieuws.nl/...-smerig-zijn-treinstoelen

https://www.dumpert.nl/item/1978051_69cbdb90
Ik heb veel minder negatieve ervaringen, dus ofwel heb je veel pech gehad, ofwel overdrijf je.

Deze reactie was ook al lichtelijk overdreven:
nst6ldr schreef op zondag 28 mei 2023 @ 15:40:
... maar je moet het doen met een apartement en een jezus duur OV abonnement waar je zomaar een kwart tot één derde van je dag in moet doorbrengen om bij je werk te komen.
Over de prijs van het alternatief hadden we het hier al uitgebreid. En een kwart tot 1/3 van je dag doorbrengen in de trein? Als je 16 uur wakker bent zou je dus 4 tot 5 uur per dag in een trein moeten doorbrengen, is toch ook niet echt representatief voor de gemiddelde treinpendelaar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Verwijderd schreef op zondag 28 mei 2023 @ 23:54:
[...]

Ik heb veel minder negatieve ervaringen, dus ofwel heb je veel pech gehad, ofwel overdrijf je.

Ik kan ook N=1 doen: ik heb bijna uitsluitend negatieve ervaringen met het OV, dus of je hebt alleen maar geluk gehad, of je houdt dingen achter.
[...]

Over de prijs van het alternatief hadden we het hier al uitgebreid. En een kwart tot 1/3 van je dag doorbrengen in de trein? Als je 16 uur wakker bent zou je dus 4 tot 5 uur per dag in een trein moeten doorbrengen, is toch ook niet echt representatief voor de gemiddelde treinpendelaar.
Wederom, in mijn studietijd zat ik makkelijk 3 uur per dag in het OV voor een reis die totaal (heen en terug) 1 uur en 10 minuten duurt met de auto. En dat was maar zo'n 30 kilometer. Je bent gewoon veel tijd kwijt aan wachten op aansluitingen, tegentreinen, vertraging, en uitgevallen treinen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

nst6ldr schreef op maandag 29 mei 2023 @ 00:08:
[...]

Ik kan ook N=1 doen: ik heb bijna uitsluitend negatieve ervaringen met het OV, dus of je hebt alleen maar geluk gehad, of je houdt dingen achter.
Met n = 40000 geeft 90% van de reizigers een ruime voldoende:
https://www.ovpro.nl/trei...uime-voldoende/?gdpr=deny

Het is dus eerder jouw ervaring die een anomalie is :P
[...]

Wederom, in mijn studietijd zat ik makkelijk 3 uur per dag in het OV voor een reis die totaal (heen en terug) 1 uur en 10 minuten duurt met de auto. En dat was maar zo'n 30 kilometer. Je bent gewoon veel tijd kwijt aan wachten op aansluitingen, tegentreinen, vertraging, en uitgevallen treinen.
Welke verbinding was dat? Intussen is de stiptheid wel verbeterd:
De treinen rijden bijvoorbeeld steeds beter op tijd en hoewel het drukker wordt, blijft de kans op een zitplaats tijdens de spits behoorlijk op peil.
Voor sommige verplaatsingen is de auto de beste optie, maar je moet nu ook niet het kind met het badwater weggooien. Als iedereen die nu het ov neemt vanaf morgen de auto zou nemen, dan kom je met de auto ook nergens meer, tenzij je onder de kerktoren blijft. Hetzelfde geldt voor de fiets, wat als al deze mensen de auto zouden nemen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mitsumark
Verwijderd schreef op maandag 29 mei 2023 @ 07:14:
[...]

Hoe zijn die steekproeven genomen?
Onder daadwerkelijke reizigers? Dan heb je natuurlijk weinig kans om mensen zoals nst6dlr of mij te vragen. Vraag je dus alleen mensen die de enorme drempel al hebben genomen om überhaupt met het OV te reizen.

Desondanks, vind ik 11% een 6 of lager best wel een slechte score. Dat zijn dus mensen die liever op een andere manier reizen, maar eigenlijk geen keus hebben.

N=2, de afgelopen 12 maanden een keer of 5 met het OV gereisd, op een enkele keer na was ik ipv de geplande 2x zoveel tijd, eerder 3x zoveel tijd of meer kwijt.
En dan hebben we het over de randstad, met veelal Schiphol als bestemming.

Mijn pa rijdt ook extreem weinig, zegge 1000km per jaar + eventuele vakantie.
Gister was ie op bezoek en zijn we eens gaan kijken.
N=3, Met de auto bij mij op bezoek is 18 minuten, met het OV doordeweeks overdag 63, op zondag avond maarliefst 96 minuten.. Die ga je dus ook nooit in de steekproef tegenkomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
[...]

Ja, toen wel. Inmiddels liggen de kaarten heel anders.
https://www.treinreiziger...reden-met-het-ov-in-2022/

Sommige zaken zijn NS of het spoor in het algemeen minder aan te rekenen dan het andere..

Sinds 11 December:
In de spits van vrijdag rijdt NS net zoals de rest van de dag op een aantal trajecten elk half uur Intercity’s waar dat nu elk kwartier is
Op het traject Arnhem-Utrecht-Schiphol-Rotterdam blijft NS 4 treinen per uur rijden (net zoals per 5 september)
Op het traject Eindhoven-Amsterdam rijdt NS weer maandag tot en met donderdag elke tien minuten een trein (in plaats van elk kwartier)
Op het traject HSL-Breda-Rotterdam rijdt NS 3 treinen per uur, in plaats van 5 treinen per uur
In de daluren, ’s avonds en in het weekend rijdt NS elk half uur Intercity’s en Sprinters waar dat nu elk kwartier is
De avonddienstregeling start om 20.00 uur, in plaats van 22.00 uur.
Daarnaast is NS niet alleen, we hebben ook nog R-NET, Qbuzz, Arriva, Keolis, GVB, RET, HTM en een aantal busbedrijven:

https://www.brugnieuws.nl...jntje-staat-te-vaak-stil-
https://www.gld.nl/nieuws...s-met-bussen-op-de-veluwe
https://www.1limburg.nl/n...mbudsman-over-limburgs-ov
https://www.gelderlander....aad-west-betuwe~ab79ff61/

Qbuzz oa is op zondag teruggegaan naar een uurdienst vanaf Geldermalsen.

Dit zijn er maar een paar, de lijst is nog veel langer. Google lekker zelf maar raak.

;w

Ik vind het prima als jullie het OV zo prediken, maar zorg dan wel dat je het enigzins qua kennis op orde hebt ;)

Oh en BTW: Er zit nog het eea aan te komen:

https://www.amsterdam.nl/...-bezuinigingsplannen-gvb/
https://www.ad.nl/rotterd...p-te-bezuinigen~a27b2d62/

(Dit heeft zo ondertussen nog weinig met het topic te maken, waarvoor mijn excuses, dit is mijn laatste post over deze afdwaling)

[ Voor 9% gewijzigd door ed1703 op 29-05-2023 10:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psychodude
mitsumark schreef op maandag 29 mei 2023 @ 09:31:
[...]

Onder daadwerkelijke reizigers? Dan heb je natuurlijk weinig kans om mensen zoals nst6dlr of mij te vragen. Vraag je dus alleen mensen die de enorme drempel al hebben genomen om überhaupt met het OV te reizen.

Desondanks, vind ik 11% een 6 of lager best wel een slechte score. Dat zijn dus mensen die liever op een andere manier reizen, maar eigenlijk geen keus hebben.
Tsja, als ik mijn collega's op werk vragen hoe zij hun ritje file-rijden in de ochtend zouden scoren, afgaande of het gevloek en getier vanuit sommige hierover, scoort dit nu ook niet bepaald een 9 of 10 :+.

En de enorme drempel. Ik zie dat overdrijven een verplicht bijvak is geworden bij het behalen van een rijbewijs 8)7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
[...]... Tijdig vertrekken is een goed argument (ware het niet dat de auto door te veel andere auto's ook regelmatig vertraging heeft), maar de andere vind ik toch wat gemakkelijke uitvluchten...
Even een relaiteitcheck. Je noemt allerlei overwegingen van anderen om niet de trein te nemen (of uberhaupt minder auto te rijden) 'uitvluchten'. Alleen wat voor jou als een uitvlucht klinkt, kan voor een ander een oprechte overweging zijn. Het is aan een ieder om te bepalen wat hij-zij al dan niet als reden aanvoert om niet in de trein te stappen. Sterker nog, al heeft iemand enkel de reden dat de kleur van de trein hem-haar niet aan staat dat is dat in een vrij land als het onze genoeg om niet in de trein te hoeven stappen.
[...]

[...]

Het kan ook simpelweg zijn dat andere mensen andere wensen en voorkeuren hebben. Voor de één is meer dan een uur per dag in de trein geen enkel probleem en voor de ander voelt een kwartier al als een 'hel'. Die laatste groep zal alleen als allerlaatste optie de trein overwegen. Jij hoort duidelijk bij de eerste groep. En dat mag ook uiteraard ;)

Voor mij is het OV echt een allerlaatste optie. De auto staat met stip bovenaan. En zo zullen er meer mensen zijn. En tijd en geld zijn niet de enige overwegingen die een rol spelen in het kiezen van een vervoermiddel. Neem ook hygiene, autonomie, en niet te vergeten de keuze wie er met je mee reist. Dat zijn USP's van de auto die het OV nooit/niet makkelijk kan evenaren. Voor en ander zijn die zaken juist weer niet belangrijk. Aan het eind weeg je alle plussen en minnen af en maak je een keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

N=2, de afgelopen 12 maanden een keer of 5 met het OV gereisd, op een enkele keer na was ik ipv de geplande 2x zoveel tijd, eerder 3x zoveel tijd of meer kwijt.
En dan hebben we het over de randstad, met veelal Schiphol als bestemming.

Mijn pa rijdt ook extreem weinig, zegge 1000km per jaar + eventuele vakantie.
Gister was ie op bezoek en zijn we eens gaan kijken.
N=3, Met de auto bij mij op bezoek is 18 minuten, met het OV doordeweeks overdag 63, op zondag avond maarliefst 96 minuten.. Die ga je dus ook nooit in de steekproef tegenkomen.
Mensen die afgelegen wonen of voor hun dagelijkse verplaatsingen veel overstappen zouden moeten maken ga je inderdaad niet zo snel tegen komen in die steekproef, maar kan je verwachten dat men in elke straat een bushalte en in elk dorp een station voorziet?

Het gaat over de tevredenheid van de reizigers die er frequent gebruik van maken, en daarin zit dus ook de (on)tevredenheid over vertragingen, prijs, overstaptijden, algemeen welbevinden,... Dat blijkt dus wel goed te zitten.

Misschien zijn OV-reizigers ook wat toleranter tegenover andere mensen? Zo was er hier iemand die zei "Als ik er aan denk om in een vervoersmiddel te zitten met andere mensen bijvoorbeeld dan breekt het zweet mij al uit." Tja, voor zulke mensen zal geen enkele vorm van OV ooit volstaan. In de cocon van je auto heb je daar inderdaad geen last van, daarom wordt daar ook zo vaak geneuspeuterd :P

Of ivm een vuile stoel: voor de ene is het een afknapper waarna hij nooit meer OV neemt, terwijl de andere zonder morren gewoon een andere stoel kiest. Een bankje in het park kan ook vuil zijn, of de toiletten na een lange vlucht zijn ook vuil, ga je daarom een privéjet kopen? :P
ed1703 schreef op maandag 29 mei 2023 @ 10:07:
[...]

Ja, toen wel. Inmiddels liggen de kaarten heel anders.
https://www.treinreiziger...reden-met-het-ov-in-2022/

Sommige zaken zijn NS of het spoor in het algemeen minder aan te rekenen dan het andere..

Sinds 11 December:

[...]

Daarnaast is NS niet alleen, we hebben ook nog R-NET, Qbuzz, Arriva, Keolis, GVB, RET, HTM en een aantal busbedrijven:

https://www.brugnieuws.nl...jntje-staat-te-vaak-stil-
https://www.gld.nl/nieuws...s-met-bussen-op-de-veluwe
https://www.1limburg.nl/n...mbudsman-over-limburgs-ov
https://www.gelderlander....aad-west-betuwe~ab79ff61/

Qbuzz oa is op zondag teruggegaan naar een uurdienst vanaf Geldermalsen.

Dit zijn er maar een paar, de lijst is nog veel langer. Google lekker zelf maar raak.

;w

Ik vind het prima als jullie het OV zo prediken, maar zorg dan wel dat je het enigzins qua kennis op orde hebt ;)

Oh en BTW: Er zit nog het eea aan te komen:

https://www.amsterdam.nl/...-bezuinigingsplannen-gvb/
https://www.ad.nl/rotterd...p-te-bezuinigen~a27b2d62/

(Dit heeft zo ondertussen nog weinig met het topic te maken, waarvoor mijn excuses, dit is mijn laatste post over deze afdwaling)
Het valt op dat wie eerder positief is over OV ook het meeste ervaring heeft met OV, en dat wie negatief is over OV het vooral uit artikels moet halen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 29 mei 2023 @ 10:44:
[...]
Het valt op dat wie eerder positief is over OV ook het meeste ervaring heeft met OV, en dat wie negatief is over OV het vooral uit artikels moet halen :P
Ik reis genoeg al eerder aangegeven en ook mijn kritiek op oa NS.. wil hier met alle liefde een Mijn-NS dumpje doen hoor :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

psychodude schreef op maandag 29 mei 2023 @ 10:12:
[...]

Tsja, als ik mijn collega's op werk vragen hoe zij hun ritje file-rijden in de ochtend zouden scoren, afgaande of het gevloek en getier vanuit sommige hierover, scoort dit nu ook niet bepaald een 9 of 10 :+.
Inderdaad:
Belangrijkste oorzaken van stress (in volgorde): Werken, solliciteren, in de file staan, verhuizen, de examenperiode, inchecken op het vliegveld, parkeerplaats zoeken, winkelen met familielid
In de file kan/mag je bvb. niet lezen of surfen, in een station of op de trein is het een mooi tijdverdrijf.

Maar goed, de vraag was dus hoe we onze mobiliteit klimaatneutraal en energie-efficiënt gaan maken? :P

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2023 11:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fisherman
stylezzz schreef op zondag 28 mei 2023 @ 19:23:
[...]

Als maar een paar procent van de automobilisten voortaan in de trein zou stappen komt er geen trein meer het station uit. De treinen zitten (in de spits) nu al veelal bomvol. Zelf als ga je in het weekend dan kun je geregeld blijven staan is mijn ervaring.... capaciteitsinfarct incoming.
Het probleem is dat mensen ver van hun werk willen blijven wonen. Dat probleem moet opgelost worden. Enerzijds door persoonlijke mobiliteit onbereikbaar te maken voor de massa en anderzijds door (financieel) stimuleren om dichterbij het werk te wonen.
OV gaat echt het probleem nooit op kunnen lossen als mensen zelf niet willen veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

[...]

Welke verbinding was dat? Intussen is de stiptheid wel verbeterd:
Vanaf Den Helder (oude woonplaats) naar Alkmaar (school), Haarlem (school), Drenthe (vriendin), incidenteel nog Utrecht (vriendin), Eindhoven (opleiding) en Den Haag (vriendin).

Overigens ook vaak uit bed gebeld om m'n vriendin op te halen omdat er ineens gewoon niks reed en er ook geen bussen kwamen want te laat in de avond.

Edit: oh ja, een taxi zou ze dan achteraf mogen declareren, maar voorschieten zat er al niet in omdat ze iedere maand ugh moest betalen voor dat kutabonnement van de NS. De eerste keer schoot ik dat voor en hebben we samen geprobeerd te declareren: nope, alleen de treinreis zelf kon. Sindsdien ben ik zelf maar voor haar gaan rijden, al had ik liever dat ze d'r rijbewijs ging halen - dat had ik liever voorgeschoten.

[ Voor 28% gewijzigd door nst6ldr op 29-05-2023 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
fisherman schreef op maandag 29 mei 2023 @ 11:23:
[...]

Het probleem is dat mensen ver van hun werk willen blijven wonen. Dat probleem moet opgelost worden. Enerzijds door persoonlijke mobiliteit onbereikbaar te maken voor de massa en anderzijds door (financieel) stimuleren om dichterbij het werk te wonen.
OV gaat echt het probleem nooit op kunnen lossen als mensen zelf niet willen veranderen.
Ok, dus wat je enerzijds voorstelt is bedrijven verplaatsen en anderzijds moeten mensen dichterbij het werk gaan wonen?
Dat gaat dus inhouden dat van Amsterdam de 572.000 banen de werknemers allemaal uit de omgeving moeten komen. Dat zal inhouden dat treinen leger gaan worden en dat we lokaalvervoer (bus, tram en metro) moeten gaan uitbreiden. Je wilt dus nog meer verkeer door Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag gaan jassen. Exclusief auto's natuurlijk want dat ontmoedigingsbeleid is er al.

Ik denk dat we vooral op zoek moeten naar een betere balans. De heilige oplossing is er volgens mij niet.

[ Voor 5% gewijzigd door ed1703 op 29-05-2023 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

ed1703 schreef op maandag 29 mei 2023 @ 12:10:
[...]

Ok, dus wat je enerzijds voorstelt is bedrijven verplaatsen en anderzijds moeten mensen dichterbij het werk gaan wonen?
Dat gaat dus inhouden dat van Amsterdam de 572.000 banen de werknemers allemaal uit de omgeving moeten komen. Dat zal inhouden dat treinen leger gaan worden en dat we lokaalvervoer (bus, tram en metro) moeten gaan uitbreiden. Je wilt dus nog meer verkeer door Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag gaan jassen. Exclusief auto's natuurlijk want dat ontmoedigingsbeleid is er al.

Ik denk dat we vooral op zoek moeten naar een betere balans. De heilige oplossing is er volgens mij niet.
Maar steden als Amsterdam zijn ook vreemde uiterstes in dit soort vraagstukken. Het gros van Nederland is niet geschikt voor OV, de supersteden van ons land zijn louter geschikt voor OV (daarom zou ik er ook niet willen wonen, veel te claustrofobisch en druk). Waar ik het wel mee eens ben is dat er irrationeel verkeer is, daarom zouden bedrijven wat mij betreft wel gestimuleerd mogen worden om dependances te openen. Sowieso heb ik nooit begrepen waarom er van die mega prestige kantoorgebouwen moeten bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
ed1703 schreef op maandag 29 mei 2023 @ 12:10:
[...]

Ik zeg helemaal niet wat jij zegt. Ov of eigen vervoer moeten helemaal niet nodig zijn om te kunnen gaan werken. Eigenlijk net zoals het vroeger was. Overigens betekent dat helemaal niet dat dat meet verkeersdrukte oplevert in steden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 14:32
Laten we eens kijken, de 'drempel' om auto te rijden bestaat uit:
  • Rijbewijs, ik denk dat je daar nu niet voor minder dan 600 euro aan lessen aan komt
  • Administratiekosten, volgens mij is dat zo'n 150 euro in totaal voor examens en het fysieke plastic pasje.
En vervolgens komen daar de administratieve kosten van het verhuurbedrijf bovenop. öf je moet een auto kopen, maar dan ben je nog eens 600 euro kwijt voor de auto, en een paar tientjes voor verzekering en MRB.

De 'drempel' om met het OV te rijden bestaat uit
  • Een vervoersbewijs. Duivendrecht-Amsterdam Amstel kost zo'n 1,60, en voor 400 euro per maand mag je het hele land doorrijden

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• psychodude
[...]

Eens.

De keuze van mensen om op grote afstand van werk te gaan wonen begrijp ik niet.

Maar ook bedrijven moeten zich daarin anders gaan invullen, deels opgelegd vanuit de overheid. De clustering binnen bepaalde gebieden moet een halt toegeroepen worden om mensen meer te kunnen laten spreiden. Zodat het vervolgens een keuze wordt om bijvoorbeeld meer dan 10 km van het werk te wonen, meer dan 20 km of zelfs meer dan 30 km. Waarbij vanuit mijn kans volledig eens dat inzet van persoonlijke mobiliteit in de vorm van een auto hierin toenemend belast mag gaan worden.

Te voet of te fiets naar het werk zou de standaard moeten zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
[...]

Wat is ver? Vanaf welke afstand is het "dichterbij" het werk?

"Waar" moeten mensen dan gaan wonen? Nog meer steden bouwen?

OV gaat dit "probleem" nooit oplossen "period"
En het dan hebben over persoonlijke mobiliteit onbereikbaar maken 8)7
Persoonlijke mobiliteit maakt juist flexibel, iets wat het ov nooit gaat zijn.

Waarom stimuleren we bedrijven uit steden niet om zich meer te verspreiden over het hele land. Hoeven we ook niet met z'n allen in de file naar de randstad te staan. Een plek waar de mensen die niet in de randstad wonen, überhaupt ook niet willen zijn.
Dan hoeven er veel minder auto km's gemaakt te worden door mensen buiten de randstad. En kunnen de stedelingen mooi met hun geliefde ov naar kantoor in Nunspeet.

Voor klimaatbeleid is een stabiele basis nodig. Een goed werkende economie en samenleving. En die is de afgelopen eeuw, juist gebouwd op mobiliteit. Neem dat weg, en er is überhaupt geen "klimaatbeleid"

Ik zie dit topic dan ook niet meer dan als een "monoloog " van dezelfde, bevoorrechte tweakers die in elk, zogenaamd "klimaattopic" posten. Er is helemaal geen "discussie" . Eerder één grote rant over hoe slecht mensen wel niet zijn die met de auto naar hun werk gaan.

Ik zou dit eigenlijk helemaal niet moeten posten, maar goed.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
kendo schreef op maandag 29 mei 2023 @ 13:04:
[...]

Waarom stimuleren we bedrijven uit steden niet om zich meer te verspreiden over het hele land. Hoeven we ook niet met z'n allen in de file naar de randstad te staan. Een plek waar de mensen die niet in de randstad wonen, überhaupt ook niet willen zijn.
Dan hoeven er veel minder auto km's gemaakt te worden door mensen buiten de randstad. En kunnen de stedelingen mooi met hun geliefde ov naar kantoor in Nunspeet.

Voor klimaatbeleid is een stabiele basis nodig. Een goed werkende economie en samenleving. En die is de afgelopen eeuw, juist gebouwd op mobiliteit. Neem dat weg, en er is überhaupt geen "klimaatbeleid"

Ik zie dit topic dan ook niet meer dan als een "monoloog " van dezelfde, bevoorrechte tweakers die in elk, zogenaamd "klimaattopic" posten. Er is helemaal geen "discussie" . Eerder één grote rant over hoe slecht mensen wel niet zijn die met de auto naar hun werk gaan.

Ik heb helemaal niet tegen auto's overigens. Autorijden is een van de leukste dingen die er zijn vind ik. Wel in mijn vrije tijd uiteraard. Ik zal altijd ook wel een eigen auto blijven rijden voor plezier.
Velen zullen in de toekomst geen eigen auto meer kunnen rijden, dus ver van het werk wonen kan dan niet meer voor die mensen.
De afstand je werk moet je desnoods lopend kunnen afleggen, dus maximaal tussen de 5-6 kilometer. Fietsend tot maximaal 30 kilometer bijvoorbeeld met een speed pedelec.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

kendo schreef op maandag 29 mei 2023 @ 13:04:
[...]

In dit topic is de vraag hoe we de uitstoot van onze mobiliteit kunnen reduceren. Tegen 2030 moet de totale uitstoot halveren en tegen 2050 zouden we klimaatneutraal moeten zijn. Met jouw voorstel om bedrijven te hervestigen zijn we in 2030 nog niets opgeschoten, bedrijven heropbouwen kost zelfs veel extra CO2. Het is veel eenvoudiger en sneller om onze verplaatsingsgewoonten aan te passen. Met de komst van de (snelle) e-fiets zouden veel verplaatsingen tot 20-30 km gemakkelijk daarmee kunnen gebeuren. Verder zou het een goed idee zijn om verder te investeren in openbaar vervoer ipv te besparen zoals nu gebeurt. Elektrische auto's zijn ook grote energievreters, als er miljoenen van rijden en 1 auto verbruikt even veel als een gemiddeld gezin, dan is er kans op energietekorten omdat we intussen ook nog moeten afkicken van gas en steenkool. Ik denk dat we dan toch iets anders moeten vinden ipv een voertuig van 1-2 ton voor gemiddeld 1,3 personen, vooral voor verplaatsingen die anders kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
fisherman schreef op maandag 29 mei 2023 @ 12:24:
[...]

Ik zeg helemaal niet wat jij zegt. Ov of eigen vervoer moeten helemaal niet nodig zijn om te kunnen gaan werken. Eigenlijk net zoals het vroeger was. Overigens betekent dat helemaal niet dat dat meet verkeersdrukte oplevert in steden.
Je kan niet alles afwikkelen met fiets en lopen. Dat is een utopie. Bovendien wat je zegt klopt niet. Zolang je werktijden niet spreidt krijg je grote pieken in vervoer. Welke dat zijn is niet eens zo relevant. Je zou veel meer toe moeten naar spreiding van bedrijven over een land.
FOP van ABN heeft al 11.000 werkplekken in hetzelfde gebied. Inzetten op thuiswerken en die ouderwetse managerstijl “dan zie ik niet wat jij uitvoert de hele dag” moet men veel breder mee aan de slag en die laatste mag in het omdenkenhokje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

ed1703 schreef op maandag 29 mei 2023 @ 13:51:
[...]

Je kan niet alles afwikkelen met fiets en lopen. Dat is een utopie.
Dat zegt toch niemand? Het gaat over het reduceren van uitstoot en dus ook het reduceren van autokilometers. Dat kan door consequent het stop-principe toe te passen, vrijetijdsverkeer te beperken, niet te afgelegen gaan wonen en/of werk in de buurt te zoeken. Met dat stop-principe kan je ws. al de uitstoot halveren.
Bovendien wat je zegt klopt niet. Zolang je werktijden niet spreidt krijg je grote pieken in vervoer. Welke dat zijn is niet eens zo relevant. Je zou veel meer toe moeten naar spreiding van bedrijven over een land.
FOP van ABN heeft al 11.000 werkplekken in hetzelfde gebied. Inzetten op thuiswerken en die ouderwetse managerstijl “dan zie ik niet wat jij uitvoert de hele dag” moet men veel breder mee aan de slag en die laatste mag in het omdenkenhokje.
Meer thuiswerken is idd ook een deel van de oplossing, maar bedrijven verhuizen duurt lang (tegen 2030 moet de uitstoot halveren) en als je ze moet heropbouwen zorgt dat voor nog meer uitstoot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 29 mei 2023 @ 13:48:
[...]

In dit topic is de vraag hoe we de uitstoot van onze mobiliteit kunnen reduceren. Tegen 2030 moet de totale uitstoot halveren en tegen 2050 zouden we klimaatneutraal moeten zijn. Met jouw voorstel om bedrijven te hervestigen zijn we in 2030 nog niets opgeschoten, bedrijven heropbouwen kost zelfs veel extra CO2. Het is veel eenvoudiger en sneller om onze verplaatsingsgewoonten aan te passen. Met de komst van de (snelle) e-fiets zouden veel verplaatsingen tot 20-30 km gemakkelijk daarmee kunnen gebeuren. Verder zou het een goed idee zijn om verder te investeren in openbaar vervoer ipv te besparen zoals nu gebeurt. Elektrische auto's zijn ook grote energievreters, als er miljoenen van rijden en 1 auto verbruikt even veel als een gemiddeld gezin, dan is er kans op energietekorten omdat we intussen ook nog moeten afkicken van gas en steenkool. Ik denk dat we dan toch iets anders moeten vinden ipv een voertuig van 1-2 ton voor gemiddeld 1,3 personen, vooral voor verplaatsingen die anders kunnen.
Dat gaat gewoon niet gebeuren zonder politieke en economische zelfmoord te plegen. Die stabiele basis voor wat voor klimaatbeleid dan ook, is dan weg.

20 tot 30 km op de fiets is leuk voor in het weekend, lekker ontspannend, doe ik elk weekend. Maar niet voor woon/werk. Zulke afstanden vragen gewoon extra tijd en planning, en uiteindelijk extra stress.
Daarom doe ik mijn dagelijkse 46km woon/werk ook uitsluitend bij heel mooi weer, op de ebike.

OV is hier in de regio nog nooit een waardig alternatief geweest. Eerder een noodzakelijk kwaad voor degenen die echt niet anders kunnen. Dat was halverwege de jaren 90 al zo, toen ik nog dagelijks in de bus zat.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Ik rijd nu een full-elektrische auto. Ik hoop dat dat klimaatneutraal is voor de mensen die er om geven. Ik rijd het zelf vanwege comfort en goedkope brandstofkosten, maar vind het prima als het milieu daarmee wat gespaard wordt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:44

Spotmatic

Ken sent me

geerttttt schreef op maandag 29 mei 2023 @ 15:01:
Ik rijd nu een full-elektrische auto. Ik hoop dat dat klimaatneutraal is voor de mensen die er om geven. Ik rijd het zelf vanwege comfort en goedkope brandstofkosten, maar vind het prima als het milieu daarmee wat gespaard wordt.
Als ik in een 40 jaar oude diesel rij, en als brandstof kies voor bijvoorbeeld zonnebloemolie, lijnzaadolie, koolzaadolie wat lokaal wordt verbouwd en met lokaal opgewekte wind- en zonne-energie wordt verwerkt, ben ik dan klimaatneutraal bezig?

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
KlimaatneutralER dan fossiele prut delven en in brand steken? Waarschijnlijk wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14:33
kendo schreef op maandag 29 mei 2023 @ 14:57:
[...]

Dat gaat gewoon niet gebeuren zonder politieke en economische zelfmoord te plegen. Die stabiele basis voor wat voor klimaatbeleid dan ook, is dan weg.

20 tot 30 km op de fiets is leuk voor in het weekend, lekker ontspannend, doe ik elk weekend. Maar niet voor woon/werk. Zulke afstanden vragen gewoon extra tijd en planning, en uiteindelijk extra stress.
Daarom doe ik mijn dagelijkse 46km woon/werk ook uitsluitend bij heel mooi weer, op de ebike.

OV is hier in de regio nog nooit een waardig alternatief geweest. Eerder een noodzakelijk kwaad voor degenen die echt niet anders kunnen. Dat was halverwege de jaren 90 al zo, toen ik nog dagelijks in de bus zat.
Er stond in The Guardian wel een interessant artikel tijdje terug (zal ik zo even opzoeken). Het ging over wat mensen roepen en wat ze willen accepteren klimaatbeleid. Daar zit een wereld van verschil tussen. Bijvoorbeeld in Duitsland zijn weinig mensen bereid om electrisch te gaan rijden als dat moet.
Belasting op brandstof wordt ook niet echt geaccepteerd en fietsen, lopen of OV ook niet echt. Zelfs in landen waar best wat support is, is het ruim onder de 50%.

[ Voor 6% gewijzigd door Adlermann op 29-05-2023 17:49 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Spotmatic schreef op maandag 29 mei 2023 @ 16:46:
[...]

Als ik in een 40 jaar oude diesel rij, en als brandstof kies voor bijvoorbeeld zonnebloemolie, lijnzaadolie, koolzaadolie wat lokaal wordt verbouwd en met lokaal opgewekte wind- en zonne-energie wordt verwerkt, ben ik dan klimaatneutraal bezig?
Klimaatneutraal gaat vervoer uberhaubt niet worden, trein noch auto, vliegtuig noch fiets. Het is ook best lastige materie, veel consumenten worden gelokt met verantwoordelijk lijkende keuzes zoals waterstof - niet wetende dat het uit de hoge hoed van o.a. Shell en andere partijen is die vooral baat bij de status quo hebben.

Wat alleen niet helpt is als het onbegrip voortkomt uit identiteit: jij bent links dus jouw idee bestaat om mijn leven nodeloos kut te maken, jij bent rechts dus jouw idee zal hoe dan ook racistisch zijn. Voor mijn gevoel zouden we een hoop problemen al beter te lijf kunnen als we onszelf eens niet zo snel willen laten organiseren tot tegenpartijen. Ook zou wat meer respect voor de wetenschap fijn zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
psychodude schreef op maandag 29 mei 2023 @ 10:12:
En blijkbaar verkiezen ze alsnog de auto boven het OV, hoe slecht moet dat dan wel niet zijn ;)
En de enorme drempel. Ik zie dat overdrijven een verplicht bijvak is geworden bij het behalen van een rijbewijs 8)7.
Ja, en het vak bagatelliseren (van de nadelen) krijg je automatisch in het OV. Flauw hoor.
CVTTPD2DQ schreef op maandag 29 mei 2023 @ 12:51:
[...]

Laten we eens kijken, de 'drempel' om auto te rijden bestaat uit:
  • Rijbewijs, ik denk dat je daar nu niet voor minder dan 600 euro aan lessen aan komt
  • Administratiekosten, volgens mij is dat zo'n 150 euro in totaal voor examens en het fysieke plastic pasje.
En vervolgens komen daar de administratieve kosten van het verhuurbedrijf bovenop. öf je moet een auto kopen, maar dan ben je nog eens 600 euro kwijt voor de auto, en een paar tientjes voor verzekering en MRB.

De 'drempel' om met het OV te rijden bestaat uit
  • Een vervoersbewijs. Duivendrecht-Amsterdam Amstel kost zo'n 1,60, en voor 400 euro per maand mag je het hele land doorrijden
Die 750 euro voor het rijbewijs is pakweg 1 euro per maand, al zijn de kosten fors hoger, denk aan 2000.
Alsnog een schijntje.
Daarnaast zijn er meer mensen met een rijbewijs dan 18-65 jarigen, dus zeg maar gerust 9 op de 10. Voor hun hoef je die kosten dus niet (nog een keer) te rekenen.
Je kunt met 1 rijbewijs ook meerdere personen vervoeren, al gebeurt dat heel erg beperkt. Zelfs die 5 minuten wachten op onze carpoolbuddy vinden we al lastig.

400 euro per maand heb je ook een "all-in" private lease EV voor, hoeft dan alleen nog maar een beetje elektra in.

Los daarvan is OV vs auto eigenlijk helemaal geen geld kwestie (die drempel bedoelde ik ook in het geheel niet), anders zouden er veel meer mensen stoppen met autorijden (het is nu al niet goedkoop), dus rekensommetjes in euro's hebben niet zoveel nut.
Of je moet voor reistijd ook 40 euro per uur rekenen, kijken wat er dan goedkoper is...
Al is tijd eigenlijk priceless, en daar zit het grote verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kendo schreef op maandag 29 mei 2023 @ 14:57:
[...]

Dus meer fietsen is politieke en economische zelfmoord? Is het daarom dat bijna alle overheden in binnen- en buitenland zo veel mogelijk mensen uit de auto en op de fiets willen? Dus ook in fietsland NL?

Fietsers subsidiëren zelfs de overheid. Daarnaast heeft OV baat bij zo veel mogelijk reizigers, die bus/trein moet toch rijden en het personeel moet toch betaald worden. Meer passagiers maakt het economisch rendabeler.

Op deze pagina vind je een zeer uitgebreid onderzoek waarin alle directe en externe kosten voor alle vervoersmodi berekend worden, inclusief belastingen.

Je zegt ook dat je bij mooi weer 46 km per e-fiets doet, als je nu ook nog een muts, handschoenen en regenkledij koopt, en meer mensen volgen dat voorbeeld, dan gaan we er nog komen! :P

Ook opmerkelijk dat je zegt dat woon-werk per fiets extra stress oplevert, terwijl onderzoeken het tegendeel bewijzen. Lichaamsbeweging zorgt net voor minder stress. In hartje Brussel zou ik wel begrijpen dat het voor meer stress zorgt (door het overmatige autoverkeer).

Dat neemt trouwens niet weg dat het OV in jouw regio echt ontoereikend kan zijn, maar anderzijds is het ook een kwestie van vraag en aanbod.
nst6ldr schreef op maandag 29 mei 2023 @ 17:57:
[...]

Klimaatneutraal gaat vervoer uberhaubt niet worden, trein noch auto, vliegtuig noch fiets.
Ik heb ergens gelezen dat de fiets toch iéts klimaatvriendelijker is dan het vliegtuig, maar dat het niet zo veel scheelt... Ik vind echter niet meteen dat onderzoek terug...

Als je kan kiezen tussen 5 km per fiets of 5 km per Hummer, dan maakt dat wel een groot verschil. Maar echt helemaal klimaatneutraal is het nooit, ook te voet niet, want je ademhaling versnelt en door het verbranden van energie moet je wat meer eten ;)
mitsumark schreef op maandag 29 mei 2023 @ 18:57:
[...]
En blijkbaar verkiezen ze alsnog de auto boven het OV,
Of door de autocultuur overwegen ze zelfs geen alternatieven? Of wonen ze ergens 'in the middle of nowhere'? Of worden ze zoals in BE in de auto geduwd omdat auto + tankkaart een deel van de verloning is?

Je zou denken dat de autogerichte VS een hel is voor fietsers of ov-gebruikers, maar zelfs daar zijn fietspendelaars het gelukkigst en is er geen verschil tussen trein en auto, enkel de bus scoort minder:
https://twin-cities.umn.e...ortation-would-be-cycling

In België - met minder goede fietsinfra en ov dan in NL - waren de resultaten gelijkaardig, maar ik vind niet meteen het artikel terug.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2023 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Verwijderd schreef op maandag 29 mei 2023 @ 19:32:
[...]
Of door de autocultuur overwegen ze zelfs geen alternatieven? Of wonen ze ergens 'in the middle of nowhere'? Of worden ze zoals in BE in de auto geduwd omdat auto + tankkaart een deel van de verloning is?
Je kunt bij een leaseregeling bijna altijd kiezen voor geen leaseauto maar x euro voor eigen vervoerskosten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• psychodude
mitsumark schreef op maandag 29 mei 2023 @ 18:57:
Ja, en het vak bagatelliseren (van de nadelen) krijg je automatisch in het OV. Flauw hoor.
Weet je wat het verschil is? Ik claim niet dat het OV de heilige graal tot alles is. Veel autorijders, inclusief jij voor zover jij hier in ieder geval uitstraalt, impliceren de auto voor alles te hanteren.

Mijn reisbewegingen zijn variabel. Korte afstanden tot circa 3 km wanneer wat meer beperkt in de tijd, doe ik te voet. Wanneer tijd geen factor is maar er wel een doel is, doe ik afstanden van 5 tot 10 km te voet.

Wederom wanneer er wat meer beperking is in tijd, doe ik afstanden tot circa 20 km op de fiets. Wanneer tijd geen factor is, maar er wel een doel is, doe ik afstanden tot circa 50 km op de fiets.

Voor langere afstanden of wanneer ik dus iets meer snelheid wil, pak ik het OV.

Waar ik met OV echt niet kan komen, door locatie of het tijdstip (nauwelijks voorkomend), pak ik een taxi.

En ik heb dus ook geen enkel bezwaar om te combineren. Bijvoorbeeld trein van A naar B, bus van B naar C en dan nog even een eindje te lopen. Of wanneer dit meer structureel voorkomt bijvoorbeeld in het kader van werk, om bijvoorbeeld gewoon een vouwfiets mee te nemen in de trein dan wel op het station van bestemming een fiets neer te zetten.

En nee, mensen hoeven voor wat mij betreft de auto niet volledig tot 0 te reduceren. Maar het zou je sieren om je auto gebruik waar mogelijk te doen beperken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
[...]
Mensen verwarren gewenning voor kwaliteit. De naam OV Pro lijkt al niet erg onafhankelijk, daarom is de titel "bijna 90%" i.p.v. "89%". Dat scheelt toch meteen alvast 10% in het aantal ontevreden mensen.
Daarbij zit er "survivor bias" in: je kan resultaten gemeten bij mensen voor wie de trein werkt niet extrapoleren naar mensen die niks aan de trein hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

RemcoDelft schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 08:53:
[...]

Mensen verwarren gewenning voor kwaliteit. De naam OV Pro lijkt al niet erg onafhankelijk, daarom is de titel "bijna 90%" i.p.v. "89%". Dat scheelt toch meteen alvast 10% in het aantal ontevreden mensen.
Daarbij zit er "survivor bias" in: je kan resultaten gemeten bij mensen voor wie de trein werkt niet extrapoleren naar mensen die niks aan de trein hebben.
Het lijkt me belangrijker om te focussen op een verbetering van 15% in 4 jaar tijd, dan om te struikelen over een 'bijna' die slaat op 1%. Daarnaast zijn het de frequente reizigers die het best de stiptheid, netheid, service,... kunnen beoordelen, niet iemand die 10 jaar geleden eens een slechte ervaring had en sindsdien nooit meer de trein nam. Er zijn vast ook autoliefhebbers die nog nooit de trein genomen hebben, moeten die dan ook ondervraagd worden? Die zullen dan vast antwoorden dat ze de trein maar niks vinden omdat ze in de krant gelezen hebben over vertragingen, om daarna met de auto in de file te gaan staan...
geerttttt schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 07:56:
[...]

Je kunt bij een leaseregeling bijna altijd kiezen voor geen leaseauto maar x euro voor eigen vervoerskosten.
Er zijn slechts heel weinig mensen die dat doen omdat ze dan zelf een auto moeten kopen, ook als ze eigenlijk zonder zouden kunnen. Het leasebeleid in BE duwt mensen in de auto + nog eens een miljard extra kosten.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2023 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Bij dat onderzoek ben ik sowieso wel benieuwd naar de spreiding van ondervraagde (leeftijd, locatie en bestemming) en/of dit een rapportcijfer was of een simpele ja/nee vraag.

De NS zou van mij ook wel een voldoende krijgen, maar weinig meer dan een mager zesje. De regionale treinboeren krijgen van mij een onvoldoende. In beide gevallen spreek ik dan zuiver over de (inconsistente) dienstverlening. Als ik de hele ervaring moet beoordelen krijgt het (trein) OV, inclusief de NS, van mij een dikke onvoldoende.

En dat wordt vooral gedirigeerd door (een te hoge) prijs. Men neemt al snel genoegen met wat minder, mits de prijs daar ook naar staat.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

D4NG3R schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 09:39:
Bij dat onderzoek ben ik sowieso wel benieuwd naar de spreiding van ondervraagde (leeftijd, locatie en bestemming) en/of dit een rapportcijfer was of een simpele ja/nee vraag.

De NS zou van mij ook wel een voldoende krijgen, maar weinig meer dan een mager zesje. De regionale treinboeren krijgen van mij een onvoldoende. In beide gevallen spreek ik dan zuiver over de (inconsistente) dienstverlening. Als ik de hele ervaring moet beoordelen krijgt het (trein) OV, inclusief de NS, van mij een dikke onvoldoende.

En dat wordt vooral gedirigeerd door (een te hoge) prijs. Men neemt al snel genoegen met wat minder, mits de prijs daar ook naar staat.
In de intro kan je lezen dat ze een cijfer konden geven: "In 2019 gaf 89 procent van de treinpassagiers aan de spoorvervoerder een 7 of hoger."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Verwijderd schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 09:41:
[...]

In de intro kan je lezen dat ze een cijfer konden geven: "In 2019 gaf 89 procent van de treinpassagiers aan de spoorvervoerder een 7 of hoger."
Heb daar dan tweemaal straal overheen gelezen. :F

Ik ben zelf vooral benieuwd naar informatie per regio/doel/bestemming.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 14-09 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Verwijderd schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 09:31:
[...]

Het lijkt me belangrijker om te focussen op een verbetering van 15% in 4 jaar tijd, dan om te struikelen over een 'bijna' die slaat op 1%. Daarnaast zijn het de frequente reizigers die het best de stiptheid, netheid, service,... kunnen beoordelen, niet iemand die 10 jaar geleden eens een slechte ervaring had en sindsdien nooit meer de trein nam. Er zijn vast ook autoliefhebbers die nog nooit de trein genomen hebben, moeten die dan ook ondervraagd worden? Die zullen dan vast antwoorden dat ze de trein maar niks vinden omdat ze in de krant gelezen hebben over vertragingen, om daarna met de auto in de file te gaan staan...
Bij een dergelijk onderzoek moet een van de vragen zijn hoe vaak je met de trein reist. Misschien zelfs of je überhaupt een OV-Chipkaart bezit (nu is dat tegenwoordig met OV-Pay ook niet meer zo relevant). Daarmee kun je iig bepalen of een reactie relevantie heeft of niet.

Maar alleen reizigers van NS vragen hoe ze NS vinden is een beetje een "wij van WC-Eend"-onderzoek.
Alsof je bij de bakker vraagt of ze liever brood van de bakker hebben of brood van de supermarkt.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
D4NG3R schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 09:39:

NS neemt tegenwoordig deel aan de bredere OV Klantenbarometer. Dat is dus een ander onderzoek dan wat @Verwijderd aanhaalt: ik denk dat het daar gaat om de klanttevredenheidonderzoeken die NS zelf uitvoerde.

https://www.crow.nl/ov-klantenbarometer2022

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kalentum
  • Nu online
Maasluip schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 09:47:
[...]

Bij een dergelijk onderzoek moet een van de vragen zijn hoe vaak je met de trein reist. Misschien zelfs of je überhaupt een OV-Chipkaart bezit (nu is dat tegenwoordig met OV-Pay ook niet meer zo relevant). Daarmee kun je iig bepalen of een reactie relevantie heeft of niet.

Maar alleen reizigers van NS vragen hoe ze NS vinden is een beetje een "wij van WC-Eend"-onderzoek.
Alsof je bij de bakker vraagt of ze liever brood van de bakker hebben of brood van de supermarkt.
Tja, ik kom nooit bij Dirk van den Broek supermarkt. Moet Dirk nu echt aan mij vragen of ik tevreden ben over Dirk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 14-09 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Kalentum schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 09:50:
[...]

Tja, ik kom nooit bij Dirk van den Broek supermarkt. Moet Dirk nu echt aan mij vragen of ik tevreden ben over Dirk?
Nou ja, als Dirk alleen aan zijn klanten vraagt of ze graag bij Dirk komen dan denkt hij dat alles supergeweldig is. De klant die niet bij Dirk komt vanwege #redenen (assortiment, indeling, klantvriendelijkheid) hoort hij niet en hij hoort dus ook niet hoe hij kan verbeteren.
Zeker is dat relevant.
Als het antwoord op "waarom bent u geen klant van Dirk" is "omdat er geen Dirk bij mij in de buurt is" dan weet je ook dat de relevantie van zijn antwoorden laag is.

Juist de mensen die je product niet gebruiken moet je vragen waarom. Dan weet je wat je kunt doen om die mensen ook binnen te halen.
En natuurlijk kunnen die onmogelijke verwachtingen hebben. Gratis vervoer in de 1e klas of zo. Maar als je het niet vraagt weet je het ook niet hoe je kunt verbeteren.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maasluip schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 09:56:
[...]

Nou ja, als Dirk alleen aan zijn klanten vraagt of ze graag bij Dirk komen dan denkt hij dat alles supergeweldig is. De klant die niet bij Dirk komt vanwege #redenen (assortiment, indeling, klantvriendelijkheid) hoort hij niet en hij hoort dus ook niet hoe hij kan verbeteren.
Zeker is dat relevant.
Als het antwoord op "waarom bent u geen klant van Dirk" is "omdat er geen Dirk bij mij in de buurt is" dan weet je ook dat de relevantie van zijn antwoorden laag is.

Juist de mensen die je product niet gebruiken moet je vragen waarom. Dan weet je wat je kunt doen om die mensen ook binnen te halen.
En natuurlijk kunnen die onmogelijke verwachtingen hebben. Gratis vervoer in de 1e klas of zo. Maar als je het niet vraagt weet je het ook niet hoe je kunt verbeteren.
Daar gebeurt ook onderzoek naar, vanaf pagina 7. Aan veel factoren kan het OV zelf niets of weinig doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Nu online
Maasluip schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 09:56:
[...]

Zeker is dat relevant.

Ik gok dat dit onafhankelijke klanttevredenheidsonderzoek vooral ook in het kader van de concessieverlening plaats vindt. In de concessievoorwaarden staat altijd ook een doelstelling voor klantwaardering en die wordt uiteraard alleen aan gebruikers van die dienst gevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

psychodude schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 08:10:
[...]

Weet je wat het verschil is? Ik claim niet dat het OV de heilige graal tot alles is. Veel autorijders, inclusief jij voor zover jij hier in ieder geval uitstraalt, impliceren de auto voor alles te hanteren.
Ik neem de auto indien handig voor alles mee ja. Van boodschappen bij de supermarkt om de hoek, naar mijn werk uiteraard, en soms zelfs als ik haast heb om op mijn sportlocatie a 1,5 km verderop te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
psychodude schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 08:10:
[...]

Mijn reisbewegingen zijn variabel. Korte afstanden tot circa 3 km wanneer wat meer beperkt in de tijd, doe ik te voet. Wanneer tijd geen factor is maar er wel een doel is, doe ik afstanden van 5 tot 10 km te voet.

Wederom wanneer er wat meer beperking is in tijd, doe ik afstanden tot circa 20 km op de fiets. Wanneer tijd geen factor is, maar er wel een doel is, doe ik afstanden tot circa 50 km op de fiets.

Voor langere afstanden of wanneer ik dus iets meer snelheid wil, pak ik het OV.

Waar ik met OV echt niet kan komen, door locatie of het tijdstip (nauwelijks voorkomend), pak ik een taxi.

En ik heb dus ook geen enkel bezwaar om te combineren. Bijvoorbeeld trein van A naar B, bus van B naar C en dan nog even een eindje te lopen. Of wanneer dit meer structureel voorkomt bijvoorbeeld in het kader van werk, om bijvoorbeeld gewoon een vouwfiets mee te nemen in de trein dan wel op het station van bestemming een fiets neer te zetten.

En nee, mensen hoeven voor wat mij betreft de auto niet volledig tot 0 te reduceren. Maar het zou je sieren om je auto gebruik waar mogelijk te doen beperken.
De vraag voor veel mensen is: als je toch al een auto (nodig) hebt, is het dan logisch om af en toe alsnog met het OV te gaan? Ik denk van niet.
Financieel zijn het alleen nog maar de extra variabele kosten per km (de vaste kosten ben je sowieso al kwijt), op dat moment is het OV niet goedkoper.
Qua tijd/comfort lever je in principe bijna altijd in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

mitsumark schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 12:59:
[...]
Absoluut. Stel ik wil een dagje naar het strand. Ik woon in het oosten. De trein kost mij 53,40 voor een retourtje 2e klas(!!). En het kost me 2 uur en 36 minuten met 3 keer overstappen!

Met de auto ben ik 2 uur reistijd kwijt, en 340km ongeveer. Dus ongeveer 35 euro aan benzinekosten. Nou ja misschien is een park & ride slimmer, dan komt er een paar euro bij voor het laatste stukje met de bus.

Ga ik met 2 personen of met ons gezin, dan wordt de auto zelfs exponentieel goedkoper.

Je zult begrijpen dat ik nooit het OV zou overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Verwijderd schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 09:31:
[...]

Er zijn slechts heel weinig mensen die dat doen omdat ze dan zelf een auto moeten kopen, ook als ze eigenlijk zonder zouden kunnen. Het leasebeleid in BE duwt mensen in de auto + nog eens een miljard extra kosten.
Nou ja een leaseauto is ook niet gratis hoor. In NL in ieder geval betaal je minstens 21% bijtelling. Dat is al zo 200-300 euro netto per maand.

Vaak krijg je 400-600 euro bonus als je geen leaseauto neemt. Dat bespaart je dus al zo samen 800 euro. Daar kun je zelf ook wel je eigen auto voor rijden of met ander vervoer gaan, dus dat is echt niet de reden om voor een lease auto te kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
mitsumark schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 12:59:
[...]

De vraag voor veel mensen is: als je toch al een auto (nodig) hebt, is het dan logisch om af en toe alsnog met het OV te gaan? Ik denk van niet.
Financieel zijn het alleen nog maar de extra variabele kosten per km (de vaste kosten ben je sowieso al kwijt), op dat moment is het OV niet goedkoper.
Maar er is dus nog meer in het leven als OV, zoals al aangegeven.

Onderstaand is juist zo'n voorbeeld van hoe het naar mijn mening dus absoluut niet zou moeten, en waarom dit soort ritten maximaal belast zouden mogen worden.
geerttttt schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 12:52:
[...]

Ik neem de auto indien handig voor alles mee ja. Van boodschappen bij de supermarkt om de hoek, naar mijn werk uiteraard, en soms zelfs als ik haast heb om op mijn sportlocatie a 1,5 km verderop te komen.
Laten we tenslotte wel wezen, de supermarkt om de hoek, een auto pakken? Zelfs naar de sportlocatie op 1.5 km de auto pakken? Dit is beide als je het mij vraagt simpelweg compleet bezopen. Dit soort mentaliteit moet gewoon verdwijnen. Het zou niet eens in je op moeten komen om voor het te gaan sporten, 1500 meter verderop de auto te pakken.

En ook daarnaast, qua tijd/comfort. Lever je uiteindelijk echt veel in door niet een gehele rit met een auto te doen?

Het heeft voor mijn moeder ook even geduurd. Maar met regelmaat dat zij nu de auto aan de rand van de stad parkeert en de rest met de metro reist. Dit is voordeliger qua parkeerkosten. De metro is sneller om tot in de binnenstad te komen. En het probleem van zoeken naar een parkeerplaats is verdwenen. Tegelijkertijd scheelt het op de rit circa 20% van de totaal gereden kilometers met de auto. En is er ook lokaal in de stad vermindering van uitstoot.
Pagina: 1 ... 18 ... 42 Laatste

Let op:
Het onderwerp van het topic is de toekomst van mobiliteit tegen het licht van de klimaatproblematiek. Posts die dit onderwerp niet kunnen volgen zullen naar de trashcan worden verplaatst.

De vele offtopic zijstappen over rijgedrag, hyperspecifieke N=1-discussies, diepte over specifieke auto's of het ontstaan van bepaalde auto's voegen niets toe aan het onderwerp en horen hier niet thuis.