Gerco-M schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 01:37:
[...]
Ik lach me rot tegenwoordig. Heb een woon werk afstand van 6 km. Die 12 km op en neer zou voor onze auto (niet de kleinste) al snel 1 liter benzine kosten wat nu (1 juli) alweer bijna 2 euro is. Maar ik doe mijn woon-werk tegenwoordig met een E-step die daar ca 0.22 kwh voor nodig heeft, en dat kost mij met mijn oude contract (30 cent/kwh) welgeteld 7 cent!

Daar zit dus een factor 30 aan verschil. Echt serieus absurd. Nog zonder het verschil in auto onderhoud / afschrijving / wegenbelasting mee te nemen. En ja soms is het wat lastig als ik spullen wil meenemen, maar met wat creativiteit in meenemen en spullen opsparen als ik een keer wel met de auto ga kan ik me eigenlijk altijd goed redden.
Ik heb mijn werk locatie (eigen bedrijf) minder dan een jaar geleden nog uitgezocht op afstand, gebaseerd op reiskosten met de auto. Nu dus dubbele winst met deze korte afstand.
We moeten inderdaad kwa mobiliteit “anders denken” en de auto hoeft echt niet meer voor “alles” gebruikt te worden. Per afstand en gebruiksdoel is er een passende oplossing en daarmee kan je netto vaak ook nog geld besparen.
Wel zou het handig zijn als de overheid iets meer de nieuwe generatie persoonlijke vervoersmiddelen zou omarmen. Want mijn E-step is legaal in praktisch heel Europa, behalve NL! De step die max 25 km/h gaat, verlichting heeft, richtingaanwijzers en schijfremmen zodat ik eerder stil sta dan elke fietser. En in de stad hardstikke praktisch is om mee te nemen en voor appartementen en dergelijke.
“Oh maar het fietspad is al zo vol en ze zijn gevaarlijk” Onzin!
Wat de overheid wel stimuleerd op het moment is de “kort ritje, da’s zo gefietst”. Maar waarom dan niet de E-bike noemen, of zelfs de Speed Pedelec?? Voor de luie fietsers zoals ik (ik haat tegenwind) is de E-bike een uitkomst die best wat promotie mag krijgen. Want juist dat zou veel mensen over de streep kunnen trekken heb ik het idee. En voor de mensen die harder dan 25 km/h willen (zoals ik) of grotere afstanden moeten afleggen, promoot dan ook de Speed Pedelec! Het is fietsen, het is gezond, je kan er ver mee komen, en tegenwind is nooit een probleem. En het is nog leuk ook…
Speed pedelec is een merk verwacht ik, ze willen niet een merk voor trekken.
Als ze er een hele rij in beeld brengen (waar ook andere merken staan) is het dan weer geen punt.
Maar duurzame(re) mobiliteit begint bij uberhaupt loskomen van vooral de auto.
Laatst moest ik wat meenemen voor een collega. Twee shopper tassen vol baby kleren.
Mijn vrouw vroeg "je moet dan wel de auto pakken, dit krijg je niet mee op de motor".
Ik heb meegenomen wat ik kon, wat ongeveer 90% was. En de rest komt volgende week wel.
Zn vrouw is toch pas in november uitgerekend, dus haast heeft het niet.
Het was een rit van 120km (retour).
Motor, 7kWh/100km, 35c/kWh = 6 eu.
Auto, 8L/100km, 1.8eu/L = 27eu
Als je wekelijks dit soort keuzes maakt, telt het wel op.
=
Of deze "ik denk dat die e-bakfiets niet het bereik heeft dat ik wil".
- dan huur je hem toch een keer, weet je het zeker. Wij hebben een fiets een week kunnen proberen.
(en dan staan ze je een soort guppig aan te kijken, van 'ohja, dat kan ja.. ')
[
Voor 4% gewijzigd door
_Apache_ op 01-07-2023 09:46
]