Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07:43
Verwijderd schreef op zondag 2 juli 2023 @ 16:59:
Zo eenvoudig blijkt het toch niet te zijn als je ziet dat we de levensduur van oude kerncentrales moeten verlengen en zelfs extra gascentrales in gebruik moeten nemen, en dan moet de boom in warmtepompen en elektrische auto's nog komen, waarbij die laatste een veel hoger piekverbruik hebben dan een warmtepomp (bij snelladen).

Dan lijkt het met toch eenvoudiger om voor verplaatsingen tot 10/20 km de fiets te nemen, met als bonus minder files, minder parkeerdruk, minder gezondheidskosten en aangenamere steden. De meeste mensen hebben al een fiets en je hebt meteen resultaat.

Ik wil ook nog zien of we genoeg zeldzame aardmetalen hebben voor miljarden auto's (momenteel 1,4 miljard) die om de zoveel jaar vervangen moeten worden. Als meer mensen enkel deelauto's zouden gebruiken voor bvb. ver familiebezoek, uitstappen of reizen, dan kan dat aantal ook significant omlaag.
Ieder land heeft zo z'n eigen problemen. In Nederland is de prijs van elektriciteit van middag -50 cent/kWh. Maar in Nederland loopt het elektriciteitsnet vol. Ja, het is een uitdaging.

Kunnen mensen beter op de fiets, ja. Gaan ze dat doen, nee. Zeggen dat mensen op de fiets moeten heeft hetzelfde effect als niets doen. En moeten zo snel mogelijk van fossiele energie af.

Dat betekent dat landen hun elektriciteitsvoorziening op orde moeten hebben.

Zeldzame aardmetalen zijn niet echt zeldzaam. Ze zijn voornamelijk moeilijk te winnen. Maar er kan ook veel zonder zeldzame aardmetalen.

We zitten nog met heel veel keuzes die gemaakt zijn omdat vervuiling goedkoop is. Als vervuiling niet meer goedkoop of niet meer mogelijk is, dan komen tot andere keuzes. Een kleine groep zal dan met de fiets gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 19:01
Verwijderd schreef op zondag 2 juli 2023 @ 16:59:
dan moet de boom in warmtepompen en elektrische auto's nog komen, waarbij die laatste een veel hoger piekverbruik hebben dan een warmtepomp (bij snelladen).
Ja, ik vraag me ook af hoe dat moet gebeuren. 350 kW vermogen (voor de allersnelste laders) is geen kattenpis. Ik ben benieuwd of mensen de verwachting hebben dat ze straks ook routineus dat soort vermogens uit het net kunnen trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

phicoh schreef op zondag 2 juli 2023 @ 17:16:
[...]

Ieder land heeft zo z'n eigen problemen. In Nederland is de prijs van elektriciteit van middag -50 cent/kWh. Maar in Nederland loopt het elektriciteitsnet vol. Ja, het is een uitdaging.
Tja, winderig, zonnig, niet te warm, zondag en veel mensen in het buitenland. Dat is op een mistige maandag in december wel even anders, en dan zijn er net meer autoverplaatsingen omdat men denkt dat het met de fiets te koud is, terwijl je door de beweging wel warm krijgt.
Kunnen mensen beter op de fiets, ja. Gaan ze dat doen, nee. Zeggen dat mensen op de fiets moeten heeft hetzelfde effect als niets doen. En moeten zo snel mogelijk van fossiele energie af.
Waarom zou men in andere Europese landen met een herindeling van de weg niet even veel mensen op de fiets kunnen krijgen dan in NL? Zelfs in de VS zijn de pendelafstanden niet zo groot. Met e-fietsen speelt het reliëf ook geen rol meer.

Maar goed, de toekomst zal uitwijzen hoe duur elektriciteit wordt en hoe duur/zeldzaam bepaalde grondstoffen worden (zie hieronder). Het kan ook zijn dat men uit noodzaak efficiënter wordt (stel je voor :P )
Dat betekent dat landen hun elektriciteitsvoorziening op orde moeten hebben.

Zeldzame aardmetalen zijn niet echt zeldzaam. Ze zijn voornamelijk moeilijk te winnen. Maar er kan ook veel zonder zeldzame aardmetalen.
Moeilijk te winnen wil zeggen dat het duur is, tot een bepaald niveau heb je wel voordeel door schaalvergroting, maar verder is men toch niet zo optimistisch:
De Rekenkamer ziet drie grote obstakels op weg naar 2035 die de geprojecteerde groei zouden kunnen dwarsbomen. Het gaat dan over onvoldoende grondstoffen voor batterijen, oplopende kosten en vluchtende investeerders.

Om met die laatste te beginnen: de Rekenkamer vreest dat andere werelddelen aantrekkelijker zullen worden voor wie wil investeren in elektrische wagens. Hij verwijst bijvoorbeeld naar de Inflation Reduction Act, het Amerikaanse klimaatpakket waarmee president Biden 370 miljard dollar (339 miljard euro) vrijmaakt. Dat geld gaat onder andere naar subsidies voor batterijproductie en de aankoop van elektrische voertuigen.

Maar de grootste zorgen maakt de Rekenkamer zich toch over de grondstoffen die nodig zijn voor batterijen. De kosten daarvoor zijn de afgelopen twee jaar door het plafond gegaan. Nikkel is 70 procent duurder geworden en lithium zelfs 870 procent.

Bovendien beschikt Europa zelf amper over zulke grondstoffen. Het voert de grote meerderheid van het lithium, mangaan en kobalt in uit landen als Australië, Zuid-Afrika, Gabon en de Democratische Republiek Congo. En het zal nog wel een poos duren voor meer van die grondstoffen binnen de Europese grenzen gewonnen worden. Er zit minstens 12 jaar tussen de ontdekking van een voorraad en ontginning. Snel inspelen op een stijgende vraag is dus onmogelijk.
Strategisch is het ook niet zo slim met China en Rusland als grote spelers in Afrika, terwijl de relatie met beiden steeds slechter wordt. Eigenlijk wordt het zoals met fossiele brandstoffen, maar dan zonder de lokale vervuiling en klimaatimpact. Het is ook eindig en hoeveel eeuwen gaan we die grondstoffen kunnen ontginnen en recycleren? Want met recycleren heb je altijd verlies en er komen steeds meer auto's bij die ook nog eens steeds groter worden.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2023 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
CVTTPD2DQ schreef op zondag 2 juli 2023 @ 17:19:
[...]Ja, ik vraag me ook af hoe dat moet gebeuren. 350 kW vermogen (voor de allersnelste laders) is geen kattenpis. Ik ben benieuwd of mensen de verwachting hebben dat ze straks ook routineus dat soort vermogens uit het net kunnen trekken.
Dat soort laadvermogens is voor thuisgebruik ook totaal onnodig.
Wanneer jij met je KIA EV6 's avonds na een lange rit voor de baas aanschuift voor het avondeten dan maakt het hoogstwaarschijnlijk niet zo heel veel uit of dat ding in een uur of in zeven uur weer een volle lading heeft.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-09 23:50
Wozmro schreef op zondag 2 juli 2023 @ 11:15:
[...]

Agenten voelen zich onveilig en gaan daardoor verderaf wonen van hun werkplek of agenten gaan verderaf wonen en voelen zich daardoor onveiliger op hun werkplek?

Misschien is afstand wel een van de oorzaken van onveiligheid/criminaliteit? Omdat er minder empathie en herkenbaarheid is tussen de mensen?

Wat is de oorzaak en wat is het gevolg?
Ik heb een baan die op dit vlak vergelijkbaar is met die van de politie. Ook wij verkiezen geen werkgebied in onze eigen gemeente. Waardoor ik collega's heb die behoorlijk wat woon werk km's maken. Het liefst had ik overigens nog wat verder weg gewoond want ik kan ook niet meer 100% veilig met mijn gezin rondlopen in Rotterdam of Den Haag. Ik word regelmatig herkend door onze pappenheimers, meestal gaat het goed maar het is ook wel eens vervelend geweest (op mij ingereden bijvoorbeeld, of maar blijven praten over x).

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Yaksa schreef op zondag 2 juli 2023 @ 17:47:
[...]

Wanneer jij met je KIA EV6 's avonds na een lange rit voor de baas aanschuift voor het avondeten dan maakt het hoogstwaarschijnlijk niet zo heel veel uit of dat ding in een uur of in zeven uur weer een volle lading heeft.
Maar als iedereen samen vanaf zonsondergang zijn e-auto oplaadt heb je wel weer een grote en langdurige piek, ook als ze 'slechts' aan 2,3 kW laden (x zoveel miljoen). Zelfs met slimme sturing is het toch ook weer een extra belasting. De lader van onze e-fiets is max 200 W en dat is om dezelfde afstanden af te leggen dan de helft van de pendelaars.
Cobb schreef op zondag 2 juli 2023 @ 17:53:
[...]

Ik heb een baan die op dit vlak vergelijkbaar is met die van de politie. Ook wij verkiezen geen werkgebied in onze eigen gemeente. Waardoor ik collega's heb die behoorlijk wat woon werk km's maken. Het liefst had ik overigens nog wat verder weg gewoond want ik kan ook niet meer 100% veilig met mijn gezin rondlopen in Rotterdam of Den Haag. Ik wordt regelmatig herkend door onze pappenheimers, meestal een gaat het goed maar het is ook wel eens vervelend geweest (op mij ingereden bijvoorbeeld, of maar blijven praten over x).
Dat is toch ook weer een "hyperspecifieke N=1-discussie" zoals in de topic-warning staat :)

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2023 18:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Yaksa schreef op zondag 2 juli 2023 @ 17:47:
Ik ben maar een eenvoudige software developer; niet bepaald de bevolkigsgroep die in een EV rijdt. Maar als de verwachting is dat we straks 8 miljoen EVs hebben in Nederland, ipv. de 8 miljoen auto's met verbrandingsmotor die er nu zijn (wat een astronomisch aantal is), dan zal er zeker ook 16x zo vaak een piek van 350 kW op het net zijn van iemand die (om ongetwijfeld legitieme redenen) wil 'snelladen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:30
CVTTPD2DQ schreef op zondag 2 juli 2023 @ 18:40:
[...]

Ik ben maar een eenvoudige software developer; niet bepaald de bevolkigsgroep die in een EV rijdt. Maar als de verwachting is dat we straks 8 miljoen EVs hebben in Nederland, ipv. de 8 miljoen auto's met verbrandingsmotor die er nu zijn (wat een astronomisch aantal is), dan zal er zeker ook 16x zo vaak een piek van 350 kW op het net zijn van iemand die (om ongetwijfeld legitieme redenen) wil 'snelladen'.
Maar het aantal snelladers is nu al dermate hoog in nederland dat er vrijwel nooit een volbezette snellaadlocatie ontstaat. Kortom, zolang de energiemaatschappijen blijven ontwikkelen (iets wat ze jarenlang niet hebben gedaan) aan het stroomnet zal er geen capaciteitsprobleem ontstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:54

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

stylezzz schreef op zondag 2 juli 2023 @ 18:49:
[...]
Maar het aantal snelladers is nu al dermate hoog in nederland dat er vrijwel nooit een volbezette snellaadlocatie ontstaat. Kortom, zolang de energiemaatschappijen blijven ontwikkelen (iets wat ze jarenlang niet hebben gedaan) aan het stroomnet zal er geen capaciteitsprobleem ontstaan.
Energiemaatschappijen ontwikkelen ook niet aan de netten, dat is een taak voor de netbeheerders en tot op de dag van vandaag mogen zij wettelijk gezien niet pro-actief handelen. Pas als er daadwerkelijk aantoonbare problemen zijn in een deel net mogen zij daar actie op ondernemen, wat nu op bepaalde plaatsen gebeurd.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:30
_Dune_ schreef op zondag 2 juli 2023 @ 18:54:
[...]

Energiemaatschappijen ontwikkelen ook niet aan de netten, dat is een taak voor de netbeheerders en tot op de dag van vandaag mogen zij wettelijk gezien niet pro-actief handelen. Pas als er daadwerkelijk aantoonbare problemen zijn in een deel net mogen zij daar actie op ondernemen, wat nu op bepaalde plaatsen gebeurd.
Dan noemen we ze de netbeheerders :)

Maar waar ze natuurlijk jarenlang weinig hebben moeten doen omdat de burger druk in de weer was met led lampen etc. is daar de laatste jaren een omslag in gekomen en lopen ze nu op sommige plekken achter de feiten aan. Dat wilde ik even aanstippen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In de VS wordt het ook een grote uitdaging.
In a study commissioned by the California Public Utilities Commission, grid analytics company Kevala forecasts that California alone will have to spend $50 billion by 2035 in distribution grid upgrades to meet its ambitious EV targets.
Dat is enkel voor het netwerk, nog niet voor de extra opwekking.
“I think right now people have an overly simplistic view of what electrification of transportation means,” said Kevala CEO Aram Shumavon. “If done right, it will be phenomenal; if mismanaged, there are going to be a lot of upset people, and that is a real risk. That’s a risk for regulators. That’s a risk for politicians, and that’s a risk for utilities.”
Gramlich said that while we’re constantly spending money replacing and upgrading old lines, we’re hardly building any new ones. “I think we need probably about $20 [billion] or $30 billion a year on new capacity, new line miles and new delivery capacity. We’re spending close to zero on that right now.”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Verwijderd schreef op zondag 2 juli 2023 @ 09:02:
[...]

Ik denk dat iedereen wel inziet dat er altijd uitzonderingen zullen zijn,
Blijkbaar toch niet, ik struikel hier niet zomaar over:
Kalentum schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 15:27:
[...]

Dat komt omdat mensen die keuzes kunnen maken dankzij de auto. Anders hadden ze het nooit gedaan. Dan waren ze wel ergens gaan wonen of werk dichter bij huis gezocht.
En dat neem ik heel persoonlijk en als een belediging. Niet iedereen kiest een baan omdat het goed verdient of toevallig in de buurt ligt, sommige mensen hebben een roeping en proberen ondanks opmerkingen als het bovenstaande toch iets goeds te doen omdat ze dat willen, niet 'omdat ze een auto hebben'.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

stylezzz schreef op zondag 2 juli 2023 @ 19:02:
[...]

Dan noemen we ze de netbeheerders :)

Maar waar ze natuurlijk jarenlang weinig hebben moeten doen omdat de burger druk in de weer was met led lampen etc. is daar de laatste jaren een omslag in gekomen en lopen ze nu op sommige plekken achter de feiten aan. Dat wilde ik even aanstippen.
Ik denk dat ik niet helemaal duidelijk ben. De netbeheerders opzich lopen niet achter de feiten aan. Zij waarschuwen de afgelopen 10-15 jaar al voor de situatie zoals deze nu is. Zij worden echter gehinderd door wet en regelgeving, daarnaast ook door enorme procedures.

Zoals ik al aangaf door wet en regelgeving mag men pas actie ondernemen als er problemen zijn. Vervolgens als men dan het net wil gaan verzwaren en extra voorzieningen willen gaan plaatsen moet men een eeuwigheid wachten op vergunningen, helemaal als daar weer bezwaren op komen. Het is niet de netbeheerders die achter de feiten aanlopen, dat mag je (wederom) de overheid toe wijzen, die weer eens geen knopen doorhakt.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

En dan wil men het net uitbreiden maar volgt er protest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:41

Wailing_Banshee

You're Next

edie schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 16:21:
[...]

Een verbertering zeker. Maar niet de eind-oplossing. Auto's zijn per definitie in-efficient: om een persoon van 80 kilogram te verplaatsen, wordt dat gedaan met een voertuig van 2000+ kilogram. Dan maakt het niet uit hoe 'efficient' de auto zelf is met energie, er wordt enorm veel verspild puur door het gewicht van het voertuig zelf ten opzichte van hetgeen verplaatst moet worden.

Mobiliteit moet in zijn totaliteit weer een stuk energie-efficienter.
Gelukkig vervoeren wij meer dan 80kg in een auto die 2000- kilogram is...

Een auto is niet per definitie in-efficient. Het hangt helemaal af van de afstand, de hoeveelheid mensen die verplaatst worden en het verbruik per persoon.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Wailing_Banshee schreef op maandag 3 juli 2023 @ 09:39:
[...]

Gelukkig vervoeren wij meer dan 80kg in een auto die 2000- kilogram is...

Een auto is niet per definitie in-efficient. Het hangt helemaal af van de afstand, de hoeveelheid mensen die verplaatst worden en het verbruik per persoon.
N=1 (zie topicwarning). In België is de gemiddelde autobezetting 1,3 personen en voor woon-werk 1,1 personen. Voor woon-werk is de bagage meestal een handtas of laptop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Verwijderd schreef op maandag 3 juli 2023 @ 09:48:
[...]

N=1 (zie topicwarning). In België is de gemiddelde autobezetting 1,3 personen en voor woon-werk 1,1 personen. Voor woon-werk is de bagage meestal een handtas of laptop.
Het ging er mij om dat er weer een algemene stelling werd gemaakt die gewoon niet waar is. Ja, er zijn situaties waarbij de auto inefficient is, maar er zijn ook genoeg situaties waarbij de auto zeker niet inefficient is.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wailing_Banshee schreef op maandag 3 juli 2023 @ 10:01:
[...]

Het ging er mij om dat er weer een algemene stelling werd gemaakt die gewoon niet waar is. Ja, er zijn situaties waarbij de auto inefficient is, maar er zijn ook genoeg situaties waarbij de auto zeker niet inefficient is.
Een ouder artikel, maar toch:
Als we alle verplaatsingen samentellen, dan nemen we bijna 7 op de 10 keer de auto. Nochtans leggen we in meer dan de helft van de gevallen maximaal 5 kilometer af. 20 procent van de verplaatsingen loopt niet verder dan 1 kilometer. Toch neemt bijna 1 op de 3 Vlamingen daarvoor de auto.
De kinderen van mijn buren ook, die wonen allebei op 1 km afstand maar komen altijd met de auto. Veel mensen uit mijn straat heb ik nog nooit op een fiets gezien, ook al wonen we slechts 2 km van het centrum met veel voorzieningen en 5 km van een middelgrote stad. Er woont ook een koppel dat altijd met 2 auto's naar het station op 1 km afstand gaat (de man werkt in shifts, dus gaan ze apart).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:58

Spotmatic

Ken sent me

Verwijderd schreef op maandag 3 juli 2023 @ 10:26:
[...]

Een ouder artikel, maar toch:

[...]
De kinderen van mijn buren ook, die wonen allebei op 1 km afstand maar komen altijd met de auto. Veel mensen uit mijn straat heb ik nog nooit op een fiets gezien, ook al wonen we slechts 2 km van het centrum met veel voorzieningen en 5 km van een middelgrote stad. Er woont ook een koppel dat altijd met 2 auto's naar het station op 1 km afstand gaat (de man werkt in shifts, dus gaan ze apart).
Heb je het over Nederland of België? Indien over België: hoe is het gesteld met fiets-infrastructuur in België? Dus niet alleen fietspaden, maar ook fietsenstallingen bij stations bijvoorbeeld.

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:19
nst6ldr schreef op zondag 2 juli 2023 @ 22:13:
[...]

Blijkbaar toch niet, ik struikel hier niet zomaar over:

[...]

En dat neem ik heel persoonlijk en als een belediging. Niet iedereen kiest een baan omdat het goed verdient of toevallig in de buurt ligt, sommige mensen hebben een roeping en proberen ondanks opmerkingen als het bovenstaande toch iets goeds te doen omdat ze dat willen, niet 'omdat ze een auto hebben'.
Het is uiteraard niet mijn bedoeling om wie dan ook te beledigen. Maar ik zal het proberen uit te leggen:

@roffeltjes schrijft:
Om deze maar te duiden, we weten dat het voor verre, verreweg de meeste mensen prima met de fiets en/of OV te doen is. Toch zie je altijd weer mensen die stellen dat ze die auto nodig hebben omdat ze tientallen kilometers van de zaak wonen
Waarop ik reageer dat mensen "die" keuze maken dankzij de auto. De keuze om tientallen km van de zaak te wonen.

Stel jij woont nu in de stad Groningen. En hebt daar je werk. En je gaat dagelijks naar je werk op je fiets. Vervolgens wil je ergens in een dorp gaan wonen, bijvoorbeeld Kantens.

Daar gaat mijn opmerking over. Ik denk dat mensen die stap (van wonen dicht bij werk naar wonen verder van werk) maken omdat ze een auto hebben. Dus mensen kiezen er zelf voor (in die situatie!) om hun auto-afhankelijkheid te vergroten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Spotmatic schreef op maandag 3 juli 2023 @ 10:41:
[...]

Heb je het over Nederland of België? Indien over België: hoe is het gesteld met fiets-infrastructuur in België? Dus niet alleen fietspaden, maar ook fietsenstallingen bij stations bijvoorbeeld.
België, de voorbije 10 jaar is de fietsinfra sterk verbeterd en aan het station zijn er voldoende fietsenstallingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18:18
nst6ldr schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 17:59:
[...]

. Als zelfs de uitzonderingen verketterd worden dan gaat niemand meer luisteren.
Niemand ontkent dat er uitzonderingen zijn. Alleen gelden die uitzonderingen voor een heel erg klein aantal gebruikers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheInsomniac
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
nst6ldr schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 23:41:

Er zijn geen OV/fiets bereikbare kazernes.
Je weet dat er in dorpen waar vroeger veel kazernes waren juist stations zijn aangelegd? Het dorp waar ik opgroeide had alleen maar een station omdat er een kazerne lag, dus ja daar werd vroeger wel degelijk rekening mee gehouden.
En vaak was er dan een busdienst naar de kazerne zelf (in de plaats waar ik woonde was dit simpel te lopen).
En die kazerne en dat station is er nog steeds, vroeger stond ik daar als tiener standaard tussen de militairen die naar huis gingen, hoe dat nu is weet ik niet.

Make it fool proof and someone will make a better fool.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:07
Een leuke voor dit topic: Amsterdam heeft de Weesperstraat en Valkenburgerstraat bij wijze van experiment 6 weken lang afgesloten voor autoverkeer. Deze weg is een van de weinige meerbaanswegen in het centrum. Nou is Amsterdam al relatief autoluw, zelfs in vergelijking met Nederlandse steden, omdat er maar weinig Amsterdammers zelf een auto hebben, maar toch een leuk experiment en ik hoop dat het reden wordt die weg te versmallen naar 1x1. Het Meester Visserplein is een tijdje terug omgebouwd van rotonde naar doorgang, maar blijft een obstakel voor elke niet-autorijder.

https://www.amsterdam.nl/...traat-valkenburgerstraat/

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17:44
Over die beruchte Weesperstraat zag ik gisteren nog een leuk filmpje:

YouTube: Amsterdam Just Closed their Busiest Road

Het debat, de experimenten, de soms populistische uitlatingen en ’opinies’, de mensen die boos zijn, die blij zijn, die hun gedrag aanpassen, media en politiek die hun rol spelen,...

Naar mijn mening is dit een beeld van een samenleving/democratie in topconditie. Iedereen kan luidop zijn mening zeggen(schreeuwen), meedenken en uiteindelijk wordt er een keuze gemaakt

Je wijzigt de uitwendige invloedsfactoren, de mensen passen zich aan (doen ze altijd) en na een tijdje wil niemand nog terug naar hoe het vroeger was.

Ik zou het eigenlijk niet anders willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
nst6ldr schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 23:41:
[...]
Er zijn geen OV/fiets bereikbare kazernes.
Wut?

https://www.defensie.nl/o...aal-van-defensie/locaties

Hoe kom je hierbij?
Ziekenhuizen staan veelal in veel te dure steden
Als mijn moeder naar het ziekenhuis moet, moet ze een kwartier fietsen naar het station, een kwartier met de trein `en dan nog 10 minuten met de bus (of twintig minuten wandelen). Met overstappen etc, pak hem beet een klein uurtje. Overigens gold vroeger die situatie ook voor mij, mijn vader en mijn broer/zus. :+

Ik heb moeite om het probleem te zien, zelfs als het een half uur langer zou zijn.... er zijn ambulances voor nood, er zijn taxi's als het teveel gedoe is*, er is ouderen vervoer voor als mijn moeder geen zin heeft in fietsen/treinen. :?

*Zoals mijn moeder zegt: ik kan heel wat taxi's nemen voor de kosten van een auto.

[ Voor 57% gewijzigd door roffeltjes op 03-07-2023 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
TheInsomniac schreef op maandag 3 juli 2023 @ 12:08:
[...]

Je weet dat er in dorpen waar vroeger veel kazernes waren juist stations zijn aangelegd? Het dorp waar ik opgroeide had alleen maar een station omdat er een kazerne lag, dus ja daar werd vroeger wel degelijk rekening mee gehouden.
En vaak was er dan een busdienst naar de kazerne zelf (in de plaats waar ik woonde was dit simpel te lopen).
En die kazerne en dat station is er nog steeds, vroeger stond ik daar als tiener standaard tussen de militairen die naar huis gingen, hoe dat nu is weet ik niet.
Een korte check bij defensie leert dat de meeste kazernes op fietsafstand van een station zijn ;w

Ik wil ook wel hard geld op de stelling zetten dat zoals je terecht opmerkt ze vrijwel allemaal een bushalte hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door roffeltjes op 03-07-2023 12:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
Wozmro schreef op maandag 3 juli 2023 @ 12:36:

Het debat, de experimenten, de soms populistische uitlatingen en ’opinies’, de mensen die boos zijn, die blij zijn, die hun gedrag aanpassen, media en politiek die hun rol spelen,...
Volgens mij valt de kritiek ook reuze mee: er zijn heel weinig Amsterdammers (ik ben er nog nooit 1 tegengekomen) die met de auto binnensstads naar werk of winkel gaan. Zoals in het filmpje ook gezegd wordt, in de wijk rondom de straat heeft <30% uberhaupt een auto. De condities zijn dus best wel goed voor het sluiten van de weg, er rijden dus met name mensen van buiten de stad. Als voormalige inwoner kan ik het me ook slecht voorstellen dat je daar woont en je met de auto wil verplaatsen; juist daar kun je eigenlijk alleen maar met de fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Brent schreef op maandag 3 juli 2023 @ 12:51:
[...]

Volgens mij valt de kritiek ook reuze mee: er zijn heel weinig Amsterdammers (ik ben er nog nooit 1 tegengekomen) die met de auto binnensstads naar werk of winkel gaan. Zoals in het filmpje ook gezegd wordt, in de wijk rondom de straat heeft <30% uberhaupt een auto. De condities zijn dus best wel goed voor het sluiten van de weg, er rijden dus met name mensen van buiten de stad. Als voormalige inwoner kan ik het me ook slecht voorstellen dat je daar woont en je met de auto wil verplaatsen; juist daar kun je eigenlijk alleen maar met de fiets.
Uiteraard correct, maar de verschraling van het hoofdstedelijke OV en de slechte staat van veel haltes is wel in conflict met de ambities.

Overigens ben ik helemaal verbijsterd hoe fantastisch de nieuwe openbare fietsenstallingen zijn. Ik had nooit gedacht dat onze disfunctionele stad eindelijk iets goeds zou doen aan het fietsparkeerprobleem. Je kan nu op zoveel plekken in de binnenstad je fiets binnenzetten... briljant. Het houdt ook fietsendiefstal tegen.

Ook fijn, prima banen voor een aantal ouderen/kansarmen die niet meer de groenvoorziening kunnen doen (en dat meen ik uit de grond van mijn hart, dat zouden ze ook op treinstations moeten doen, gewoon weer iemand achter dat loket zetten).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
roffeltjes schreef op maandag 3 juli 2023 @ 12:54:
[...]

Uiteraard correct, maar de verschraling van het hoofdstedelijke OV en de slechte staat van veel haltes is wel in conflict met de ambities.
We moeten idd niet over het hoofd zien dat de fiets niet altijd en niet voor iedereen een oplossing is. Ik heb een keer met OV van West naar Oost de stad moeten doorkruisen. Toen is de grap ontstaan dat de trein naar Schiphol en het vliegtuig naar Geneve pakken sneller is dan naar Oost met de tram :P OV vond ik altijd ronduit k*t, vergeleken met andere hoofdsteden in Europa. Trams zijn gewoon dondertraag en onregelmatig, in vgl met een fatsoenlijk metronetwerk/RER/U en S Bahn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

roffeltjes schreef op maandag 3 juli 2023 @ 12:40:
[...]
Een korte check bij defensie leert dat de meeste kazernes op fietsafstand van een station zijn ;w
Ik wil ook wel hard geld op de stelling zetten dat zoals je terecht opmerkt ze vrijwel allemaal een bushalte hebben.
Klopt, over het algemeen zijn overheidslocaties (NL) uitstekend te bereiken via OV, in tijd is dat soms niet altijd even efficient, maar er is altijd een bushalte of station in de buurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Vraag van een gemiddelde Belg (niet ik) die tegen circulatieplannen is: "klopt het dat Amsterdam nu helemaal leeggelopen is, dat er geen winkels of horeca meer zijn, dat er geen toeristen meer komen, dat bedrijven er wegtrekken en dat er enkel nog arme mensen zonder geld voor een auto wonen?" :P Want dat is wat hier altijd geroepen wordt als men nog eens een stad/centrum autoluw wil maken met bvb. circulatieplannen (Gent, Leuven, Kortrijk, Brussel,..) zie bvb. ook hier: Wozmro in "Klimaat en de toekomst van mobiliteit"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
_Dune_ schreef op maandag 3 juli 2023 @ 13:07:
[...]

Klopt, over het algemeen zijn overheidslocaties (NL) uitstekend te bereiken via OV, in tijd is dat soms niet altijd even efficient, maar er is altijd een bushalte of station in de buurt.
Ongetwijfeld is er een beleid op bereikbaarheid voor autolozen zoals ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Cyberblizzard schreef op maandag 3 juli 2023 @ 13:11:
[...]

Vraag van een gemiddelde Belg (niet ik) die tegen circulatieplannen is: "klopt het dat Amsterdam nu helemaal leeggelopen is, dat er geen winkels of horeca meer zijn,
Ja, winkels en (klassieke) horeca hebben het loodzwaar. Dat ligt echter in lijn met wat je overal ziet en heeft vooral te maken met het internet en supermarkten die alles dooddrukken.

Wat heel triest is, is dat het heel lastig is om een goede (dans)club te vinden. En dat heeft volgens mij wel te maken met gemeente beleid (geluid). De tijd van de Matzo, Odeon etc ligt al een tijdje achter ons.
dat er geen toeristen meer komen,
Helaas teveel toeristen :'(
dat bedrijven er wegtrekken
Ongetwijfeld deels correct (vastgoed prijzen zijn wild).
en dat er enkel nog arme mensen zonder geld voor een auto wonen?
Amsterdam is enorm gentrified en er zijn minder arme buurten dan in de jaren tachtig.

[ Voor 3% gewijzigd door roffeltjes op 03-07-2023 13:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
Verwijderd schreef op maandag 3 juli 2023 @ 13:11:
[...]

Vraag van een gemiddelde Belg (niet ik) die tegen circulatieplannen is: "klopt het dat Amsterdam nu helemaal leeggelopen is, dat er geen winkels of horeca meer zijn, dat er geen toeristen meer komen, dat bedrijven er wegtrekken en dat er enkel nog arme mensen zonder geld voor een auto wonen?" :P Want dat is wat hier altijd geroepen wordt als men nog eens een stad/centrum autoluw wil maken met bvb. circulatieplannen (Gent, Leuven, Kortrijk, Brussel,..) zie bvb. ook hier: Wozmro in "Klimaat en de toekomst van mobiliteit"
Het lijkt wellicht een paradox, maar het is in NL meer zo dat enkel rijken zich geen auto kunnen veroorloven. Alleen "armen" "moeten" zo ver weg wonen dat ze een auto nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-09 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

Weesperstraat is nauwelijks centrum te noemen. Het is een doorgaande straat met een paar supermarkten en wat koffietenten. Het is echt geen winkelstraat.
Voor dat soort argumenten moet je het Damrak en het Rokin afsluiten voor autoverkeer.
Het probleem van de Weesperstraat is dat het de toerit voor de IJtunnel en daarmee Amsterdam-Noord is. Uiteraard kun je omrijden, maar dan rij je om.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt voor de antwoorden, het waren vooral retorische vragen ;) Klassieke winkels doen het idd vooral slecht door e-commerce en dat er te veel toeristen zijn wist ik al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
Ik heb in het centrum van Amsterdam gewoond, toevallig ook tijdens corona. Het centrum is behoorlijk leeg. Als alle bezoekers weg zijn dan blijft er niet veel meer over.

Als je in het centrum van Amsterdam woont en hebt een auto dan heeft dat voor en nadelen. Voordeel is dat er bijna niemand woont die ook een auto heeft, dus met een parkeervergunning kan je goed parkeren. Amsterdam wil ook liever geen auto's op straat. Dus er was ook een mooie parkeergarage om in te parkeren.

Nadeel is wel, het verkeerscirculatie plan is een ramp. Daar heb je niet alleen last van als je er zelf woont, bezorgdiensten snappen er vaak ook niets van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

phicoh schreef op maandag 3 juli 2023 @ 14:53:
[...]

Ik heb in het centrum van Amsterdam gewoond, toevallig ook tijdens corona. Het centrum is behoorlijk leeg. Als alle bezoekers weg zijn dan blijft er niet veel meer over.

Als je in het centrum van Amsterdam woont en hebt een auto dan heeft dat voor en nadelen. Voordeel is dat er bijna niemand woont die ook een auto heeft, dus met een parkeervergunning kan je goed parkeren. Amsterdam wil ook liever geen auto's op straat. Dus er was ook een mooie parkeergarage om in te parkeren.

Nadeel is wel, het verkeerscirculatie plan is een ramp. Daar heb je niet alleen last van als je er zelf woont, bezorgdiensten snappen er vaak ook niets van.
Wat bedoel je met 'leeg' of was dat enkel tijdens corona? Geen inwoners, geen zaken, niets? Waarom zijn de vastgoedprijzen dan zo hoog als het niet populair is? Of bedoel je dat je weinig auto's ziet - 10 auto's nemen meer plaats in dan 20 mensen te voet of per tram.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
Verwijderd schreef op maandag 3 juli 2023 @ 15:09:
Wat bedoel je met 'leeg' of was dat enkel tijdens corona? Geen inwoners, geen zaken, niets? Waarom zijn de vastgoedprijzen dan zo hoog als het niet populair is? Of bedoel je dat je weinig auto's ziet - 10 auto's nemen meer plaats in dan 20 mensen te voet of per tram.
Leeg in de zin dat er bijna niemand woont. In die tijd was het in andere delen van Amsterdam veel drukker dan in het centrum.

De prijzen die winkels of bedrijven per m2 betalen zijn natuurlijk enorm. Er zijn hoe dan ook natuurlijk veel winkels in het centrum en ook nog flink wat kleinere kantoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
[...]

Weesperstraat afsluiten is net zoiets als in Antwerpen de Frankrijklei ter hoogste van Suit Supply dicht zetten. Men rijdt er gewoon omheen via andere routes en dan staat alles vast. :P
Rotterdam heeft al een tijdje de 'S Gravendijkwal (van/naar Maastunnel) verkleint naar een enkele rijstrook per rijrichting en ik heb niet het idee dat de file nu minder is. Wel hebben de hulpdiensten/taxi nu een eigen rijstrook en zijn de bewoners van Delfshaven verblijdt met een 24 uur durende file voor de deur.
Vervelende is ook dat navigatiesystemen niet voor de snelweg om de stad heen kiezen maar je we dwars doorheen blijven sturen omdat het 1 minuut sneller kan, zelfs met die files.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Mooie kaart, wat bedoel je hiermee?
Omdat ik zelf meerdere kazernes bezoek en dus weet dat je met de bus 2km van de poort wordt afgezet of dat de gebouwen op het terrein zelf nog een paar kilometer wandelen zijn.
roffeltjes schreef op maandag 3 juli 2023 @ 12:39:
[...]

Als mijn moeder naar het ziekenhuis moet, moet ze een kwartier fietsen naar het station, een kwartier met de trein `en dan nog 10 minuten met de bus (of twintig minuten wandelen). Met overstappen etc, pak hem beet een klein uurtje. Overigens gold vroeger die situatie ook voor mij, mijn vader en mijn broer/zus. :+
Vroeger waren de huizenprijzen behoorlijk anders.
roffeltjes schreef op maandag 3 juli 2023 @ 12:39:
[...]

Ik heb moeite om het probleem te zien, zelfs als het een half uur langer zou zijn.... er zijn ambulances voor nood, er zijn taxi's als het teveel gedoe is*, er is ouderen vervoer voor als mijn moeder geen zin heeft in fietsen/treinen. :?

*Zoals mijn moeder zegt: ik kan heel wat taxi's nemen voor de kosten van een auto.
Je gaat toch geen taxi nemen om naar het werk te rijden? Wat is dit voor onzin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exelletor
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-09 22:10
[...]

Lol Amsterdam is momenteel juist een van de weinige steden waar men voor appel en een ei een auto kan rijden en parkeren. Binnen de grachtengordel, de Pijp en rondom CS is het beetje onhandig vanwege eenrichtingsverkeer, maar in de rest van de stad is het ideaal.
Ook is het een van de weinige steden die ik ken waar wijken letterlijk van de bewoonde wereld afgesneden zijn, er geen fietspaden zijn en men dus afhankelijk is van het OV (met de uitgeklede dienstregeling vanwege personeelstekort niet erg aantrekkelijk) of auto. Volgens een onderzoek van de gemeente (wel uit 2019) kiezen bewoners in 20% van de stedelijke ritten voor de auto en maar in 16% van de gevallen voor het OV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
exelletor schreef op maandag 3 juli 2023 @ 17:59:
[...]Lol Amsterdam is momenteel juist een van de weinige steden waar men voor appel en een ei een auto kan rijden en parkeren. Binnen de grachtengordel, de Pijp en rondom CS is het beetje onhandig vanwege eenrichtingsverkeer, maar in de rest van de stad is het ideaal.
Ook is het een van de weinige steden die ik ken waar wijken letterlijk van de bewoonde wereld afgesneden zijn, er geen fietspaden zijn en men dus afhankelijk is van het OV (met de uitgeklede dienstregeling vanwege personeelstekort niet erg aantrekkelijk) of auto. Volgens een onderzoek van de gemeente (wel uit 2019) kiezen bewoners in 20% van de stedelijke ritten voor de auto en maar in 16% van de gevallen voor het OV.
En die overige 64% kiest dus voor, jawel, de fiets of de benenwagen? 8)

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
nst6ldr schreef op maandag 3 juli 2023 @ 17:30:
[...]

Mooie kaart, wat bedoel je hiermee?
Ach niks anders dan wat je claimt niet waar is. De meeste kazernes zijn prima te befietsen vanaf een station.
Omdat ik zelf meerdere kazernes bezoek en dus weet dat je met de bus 2km van de poort wordt afgezet of dat de gebouwen op het terrein zelf nog
Allereerst, het idee dat de bushalte niet voor de poort is, een korte check geeft aan dat het bijna altijd op hinkelafstand is (zelfs vaak meerdere haltes als er meerdere poorten zijn zoals in Amersfoort). Daarnaast is de grootste kazerne, de Generaal-Majoor De Ruyter van Steveninck Kazerne 1000meter diep. (en de bus...stopt voor de deur...).

Je overdrijft enorm.
Je gaat toch geen taxi nemen om naar het werk te rijden? Wat is dit voor onzin?
Je had het erover dat ziekenhuis bezoek mensen dwingt om een auto te nemen.

[ Voor 37% gewijzigd door roffeltjes op 03-07-2023 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het klimaat verandert sneller dan dat we hier tot een consensus komen, zie laatste posts hier.

Misschien zet het onze persoonlijke voorkeuren en gemakken wat meer in perspectief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:51
[...]

Ik denk niet dat de gemiddelde toerist er iets van merkt. Die kwam of sowieso reeds met het vliegtuig, of parkeerde zijn auto op een P&R. Wellicht op een verstokte Duitser na voor wie het concept P&R nog steeds onbekend is?

Wat de knip betreft, interessant om verschillende meningen te horen. Familie uit Amsterdam (de rand van) meldde juist niet blij te zijn, vanwege sluipverkeer oa. Kennelijk zoekt men vooralsnog een omweg. Ik denk dat dit na een gewenningsfase wel tot een nieuwe balans voert overigens. Wel gaven ze aan dat het gewoon goedkoper is met de auto de stad in te gaan dan OV kaartjes te moeten kopen voor het gezin. Nu ben ik niet bekend met de tarieven, maar ken dat fenomeen wel van Duitsland, waar het niet anders is. De factor gemak gaat dan natuurlijk ook meespelen.

Was vergeten te vragen of het voor hen dan niet interessant zou zijn geweest een kilometer met de auto naar een P&R te rijden en daar de deal te pakken. Als je van buitenaf komt is daar eigenlijk geen alternatief voor. Dat is in A'dam (Utrecht ook) gewoon top geregeld :)
Brent schreef op maandag 3 juli 2023 @ 13:21:
[...]

Het lijkt wellicht een paradox, maar het is in NL meer zo dat enkel rijken zich geen auto kunnen veroorlovenhet zich kunnen veroorloven geen auto te hebben. Alleen "armen" "moeten" zo ver weg wonen dat ze een auto nodig hebben.
FTFY :) Waarheid als een koe overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cid Highwind schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 09:53:
[...]
FTFY :) Waarheid als een koe overigens.
Maar elders werd wel gezegd dat laagopgeleiden vaak een job in de buurt kunnen vinden en hoogopgeleiden door de hoge mate van specialisatie grote afstanden moeten afleggen. Overigens: wie echt arm is kan geen auto kopen/onderhouden. Zonder auto kan je veel geld uitsparen en anderen zijn arm door een auto, een deel van het uitgespaarde geld zit nu in ons huis en heeft nu een EPC A label. Win/win voor de klimaatdoelstellingen.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2023 10:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cid Highwind
Verwijderd schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 10:19:
[...]

Maar elders werd wel gezegd dat laagopgeleiden vaak een job in de buurt kunnen vinden en hoogopgeleiden door de hoge mate van specialisatie grote afstanden moeten afleggen. Overigens: wie echt arm is kan geen auto kopen/onderhouden.
Echte rijkdom is de auto niet nodig te hebben, maar toch te hebben :)

Voor hoger opgeleiden is het natuurlijk ook makkelijker dus om ergens buitenaf iets relatief goedkoops te kopen, omdat men de lasten toch wel kan dragen. Op den duur dalen de woonlasten tevens dusdanig dat vervoer ook geen issue meer is.

Dat zag je waar ik ben opgegroeid ook gewoon heel duidelijk: Alle families waar de ouders in de jaren '80 een nieuwbouwwoning gekocht hadden, hadden echt geen moeite naast hun fabriekswerk / vakwerk een auto te bezitten en onderhouden, ondanks dat men een loon had waarmee men voor allerhande voordelen en toeslagen in aanmerking kwam.

Daarbij denk ik niet dat je alle laagopgeleiden over één kam kunt scheren. Zoveel werkgelegenheid biedt de buurtsuper nu ook weer niet. Fabrieksmedewerkers zijn niet (altijd) hoog opgeleid, maar desondanks kan je wel van een specialisatie spreken. In het vlees of in het hout zitten, is hetzelfde als programmeren versus testen.

En van een ieder die meent dat iemand die om half 5 's ochtends 25km te gaan heeft om vervolgens 8 uur of meer fysieke arbeid te leveren ook wel door weer en wind op de fiets kan stappen, zou ik zeggen, probeer het zelf eens. :)
Maar goed, daar verwacht ik dan ook dat de werkgever carpoolen stimuleert en hierin een bijdrage levert wat betreft een eventuele kilometerheffing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vond dit wel frappant in een programma over armoede:
Verwijderd in "Lage inkomens en De Energierekening"

Ze bleek uiteindelijk 4 km van haar werk te wonen. Het was vooral de auto die haar arm maakte en veel mensen zijn er mee opgegroeid en denken niet eens aan alternatieven. Ik woon in een gekocht huis in een sociale woonwijk en de auto's hier zijn echt geen oude 2e hands en ook veel dure merken (nee, geen dealerpubliek of zo).

Ik hoor Nederlanders die in BE gewoond hebben ook zeggen dat hier veel meer belang gehecht wordt aan nieuwe/dure/grote auto's. Ik hoorde zelfs van een Nederlandse vrouw met een universitair diploma die met een oude 2e hands reed, dat haar Belgische buren haar vroegen of ze financieel wel rond kwam, enkel gebaseerd op de auto waarmee ze reed, terwijl ze een veel hoger inkomen had.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wozmro
Als je jong bent, middenklasse, net begint te werken en dan de keuze maakt om een blitse auto te kopen dan zal je daar de financiële gevolgen van dragen voor de rest van je leven.

Ik heb 2 vrienden, ze kennen elkaar niet, die toen ze begonnen te werken allebei een nieuwe wagen gekocht hebben, toevallig zelfde premiummerk/model, zelfde kleur.

En allebei hebben ze, onafhankelijk van elkaar, een paar jaar later tegen mij gezegd: dat hadden we achteraf bekeken misschien beter niet gedaan.

Ik denk dat er best veel mensen die voor een groot deel gaan werken om hun automobiliteit te betalen om te kunnen gaan werken..beetje triest eigenlijk.

De andere kant bestaat natuurlijk ook: mensen die best wel een hoog loon hebben maar gewoon elke dag met de fiets gaan werken. Die lopen eigenlijk zonder veel moeite binnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Wozmro schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 11:28:
Als je jong bent, middenklasse, net begint te werken en dan de keuze maakt om een blitse auto te kopen dan zal je daar de financiële gevolgen van dragen voor de rest van je leven.

Ik heb 2 vrienden, ze kennen elkaar niet, die toen ze begonnen te werken allebei een nieuwe wagen gekocht hebben, toevallig zelfde premiummerk/model, zelfde kleur.

En allebei hebben ze, onafhankelijk van elkaar, een paar jaar later tegen mij gezegd: dat hadden we achteraf bekeken misschien beter niet gedaan.

Ik denk dat er best veel mensen die voor een groot deel gaan werken om hun automobiliteit te betalen om te kunnen gaan werken..beetje triest eigenlijk.

De andere kant bestaat natuurlijk ook: mensen die best wel een hoog loon hebben maar gewoon elke dag met de fiets gaan werken. Die lopen eigenlijk zonder veel moeite binnen.
Allebei een zwarte BMW? :P Idem in onze straat.

Ik heb tot mijn 28e bij mijn ouders gewoond (ja, dat is lang ;)) en nooit een auto gekocht, toen kon ik met een gemiddeld loon alleen een huis kopen met 1/3 eigen inleg en 2/3 geleend. Nu met de huidige huizenprijzen zou dat moeilijker zijn, maar als ik op mijn 18e met mijn kinderspaargeld (of op krediet) een blitse auto van 30000 euro gekocht had + alle bijkomende kosten, dan zou dat niet gelukt zijn. Dan zou het op mijn 28e bijna tijd geweest zijn voor een nieuwe auto en zou ik iets moeten huren zonder dat ik veel extra kon sparen, met als resultaat misschien huren voor de rest van mijn leven en dan zou het een armtierig pensioen geweest zijn, met mijn dochter die misschien voor het zorgcentrum zou moeten betalen. En zoals ik eerder zei heb ik met het geld dat ik nu uitspaar mijn huis klaar gemaakt voor 2050 (EPC A) waardoor we amper nog energiekosten hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2023 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Verwijderd schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 10:19:
[...]

Maar elders werd wel gezegd dat laagopgeleiden vaak een job in de buurt kunnen vinden
Misschien dat ik dit zei :) Met deze 'in de buurt' bedoelen we denk ik <1/2 uur autorijden, wat met name buiten de Nederlandse Randstad mogelijk is.
en hoogopgeleiden door de hoge mate van specialisatie grote afstanden moeten afleggen.
Of-of. Hogeropgeleiden kunnen meestal het zich veroorloven dichtbij hun werk, doorgaans in centra, te wonen. Als zij dit niet kunnen of willen en dus buiten die centra wonen, dan moeten ze meestal wat verder reizen.
Overigens: wie echt arm is kan geen auto kopen/onderhouden. Zonder auto kan je veel geld uitsparen en anderen zijn arm door een auto, een deel van het uitgespaarde geld zit nu in ons huis en heeft nu een EPC A label. Win/win voor de klimaatdoelstellingen.
Het sommetje was voor mij anders toch ooit in het voordeel van de auto, een oude en kleine, die weinig in wegenbelasting, verzekering, brandstof kostte. Dat was ong. hetzelfde als het trein-abbo en zelf de bus bijbetalen toentertijd. Kan snel anders worden op moment dat je een andere auto wil, moet betalen voor parkeren, zeker, maar indien gewenst kan het redelijk competitief zijn met het OV (wat dus flink goedkoper mag wmb!). Uiteraard, als je in een (Nederlandse) stad woont en werkt, dan is de fiets een no-brainer.

Om in te gaan op die Belgische detailhandelaars: dat is misschien deels waar, maar het is voor een goed doel (minder vervuiling binnensteden) en deels een kwestie door verandering (online aankopen) sowieso achterhaald. Ik heb in elk geval nog nooit iemand erop horen staan per auto in een binnenstad inkopen te willen doen; inkopen doe je als het niet online kan op de woonboulevard of winkelcentrum aan de rand van de stad, naar het centrum ga je voor een restaurantje, een voorstelling, een museum, cafe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind

Deels guilty as charged. En ik denk dat er hier op Tweakers nog wel meer zijn voor wie de leasewagen als starter een erg fijn lokkertje was.

Er kunnen vele redenen voor zijn. Als je bent opgegroeid waar de bus eens per twee uur voorbij komt gaat er met de auto een wereld voor je open. Waar je vroeger afhankelijk was van die ene maat met een auto, was je nu ineens in de gelegenheid alleen te gaan, of om anderen mee te nemen. Dit in tegenstelling tot al die stadse freeloaders natuurlijk ;)

Maar afgezien daarvan is het voor velen natuurlijk ook iets wat nodig is om op het werk te komen, zeker gezien de normen van 10-15 jaar geleden. En als je dan toch een degelijke baan hebt en relatief veel/vaak op de weg bent, is een 5e hands Corsa wellicht niet genoeg om aan de behoefte te voldoen.

Meteen een nieuwe premium Duitser bestellen is natuurlijk wel het andere uiterste. Op de fiets naar een goedbetaalde baan kunnen is echt een luxe. De kilometers voor de leasebak konden direct in het privépotje en qua reistijd ben je vaak nog beter af ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Toen ik jong was, en net begon met werken, vond ik het zelfs zonde van het geld om m'n rijbewijs te halen :p Ik woonde in Assen, alles goed te bereiken met de fiets, in combinatie met de trein. Pas toen ik ouder was, heb ik m'n rijbewijs gehaald, en een klein autootje gekocht (Toyota Yaris, 2001). We hadden toen best veel geld over (goedkoop huis, wat we makkelijk van 1 salaris konden betalen en we hadden 2 identieke salarissen) maar een duurdere auto vond ik nog zonde van het geld...

Lease auto heb ik nooit gehad en hoef ik ook niet te hebben (zit wel in de IT detachering en heb daar van de bijna 25 jaar dat ik werk een jaar of 20 in gewerkt)

Maar ik zou nu ook mijn auto niet weg willen doen, want daardoor kan ik wel in een huis wonen waar ik heel gelukkig in ben. In Assen was alles dan wel dichtbij en makkelijk te bereiken, maar ik wilde wel altijd weg omdat ons huis niet thuis was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

Yaksa schreef op maandag 3 juli 2023 @ 18:06:
[...]

En die overige 64% kiest dus voor, jawel, de fiets of de benenwagen? 8)
Amsterdam was altijd al de stad van de Holleeder scootertjes. Dat is alleen nog maar erger geworden. Voordeel is dan weer dat ze op sommige plekken op de rijbaan moeten en niet meer op het fietspad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Knio

[ Voor 98% gewijzigd door Notna op 04-07-2023 20:02 . Reden: Probeer dat nou nog eens, maar dan na 10 seconden rustig ademhalen en iets constructiever ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

*knip*, voor vragen en feedback over een moderatie mag je de betreffende moderator een DM sturen. :)

Iemand met kantoorwerk zou misschien eens in overweging moeten nemen dat niet iedereen 8 uur per dag naar een scherm staart. We zijn hard bezig om emissieloos te worden ondanks dat we met explosieven en chemische processen werken, maar er zijn ook grenzen. Fysieke inspanning leveren door de dag en dan naar huis moeten wandelen of fietsen "want dat is gezond" brengt afgunst in de mensen naar boven die niet hun beweging uit de wandeling naar de vergaderzaal halen.

[ Voor 23% gewijzigd door NMH op 04-07-2023 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Los daarvan overigens: hoe krijgen de sporters hier het voor elkaar om uberhaubt op de fiets thuis te komen? Ik kom amper de auto in als ik een circuit of anderhalf uur sparren erop heb zitten.

Ook gelijk de vraag waarom de sporters geen fysiek beroep hebben gekozen die meer maatschappelijk betrokken is? Is het niet hypocriet om te gaan voor het grote geld en vervolgens vanuit die ivoren toren arbeiders die vrede hebben met minder salaris (want drang tot zingeving) te vertellen dat ze hun werk emissieloos moeten doen? Ik snap dat oprecht niet, zéker niet als ik kijk naar de files die op een of ander kantoor eindigen.

[ Voor 6% gewijzigd door nst6ldr op 04-07-2023 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nst6ldr schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 20:42:
Los daarvan overigens: hoe krijgen de sporters hier het voor elkaar om uberhaubt op de fiets thuis te komen? Ik kom amper de auto in als ik een circuit of anderhalf uur sparren erop heb zitten.

Ook gelijk de vraag waarom de sporters geen fysiek beroep hebben gekozen die meer maatschappelijk betrokken is? Is het niet hypocriet om te gaan voor het grote geld en vervolgens vanuit die ivoren toren arbeiders die vrede hebben met minder salaris (want drang tot zingeving) te vertellen dat ze hun werk emissieloos moeten doen? Ik snap dat oprecht niet, zéker niet als ik kijk naar de files die op een of ander kantoor eindigen.
Ik weet niet of ik je vraag goed begrijp, maar elektrisch fietsen heeft weinig met fysieke inspanning te maken, vooral op tour-stand of hoger, en ik kan goed vergelijken want ik fiets regelmatig gewoon en elektrisch. Zelfs op tour-stand vind ik het nog maar half fietsen en dan zie ik soms nog ouderen of frêle vrouwtjes voor me die op een zware versnelling enkel de pedalen wat 'aaien', dat zal dan sport- of turbo-stand zijn of een goedkope fiets met een bewegings- ipv krachtsensor. Een collega had vroeger zo'n fiets uit de Aldi en die fietste gewoon verder nadat haar ketting gebroken was :P Gewoon de pedalen ronddraaien. Dat heeft niet meer zo veel met fietsen te maken, maar dan verbrand je wel nog wat calorieën, vergelijkbaar met kuieren en het is heel klimaatvriendelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

Verwijderd schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 11:43:
[...]

Allebei een zwarte BMW? :P Idem in onze straat.

Ik heb tot mijn 28e bij mijn ouders gewoond (ja, dat is lang ;)) en nooit een auto gekocht, toen kon ik met een gemiddeld loon alleen een huis kopen met 1/3 eigen inleg en 2/3 geleend. Nu met de huidige huizenprijzen zou dat moeilijker zijn, maar als ik op mijn 18e met mijn kinderspaargeld (of op krediet) een blitse auto van 30000 euro gekocht had + alle bijkomende kosten, dan zou dat niet gelukt zijn. Dan zou het op mijn 28e bijna tijd geweest zijn voor een nieuwe auto en zou ik iets moeten huren zonder dat ik veel extra kon sparen, met als resultaat misschien huren voor de rest van mijn leven en dan zou het een armtierig pensioen geweest zijn, met mijn dochter die misschien voor het zorgcentrum zou moeten betalen. En zoals ik eerder zei heb ik met het geld dat ik nu uitspaar mijn huis klaar gemaakt voor 2050 (EPC A) waardoor we amper nog energiekosten hebben.
Die woonkosten die je bespaard hebt zijn flink hoger dan de kosten voor een auto.
Wij hebben 2 jaar maximaal scheef gehuurd en daarvan onze bruiloft kunnen betalen (nog naast gewone vakanties en sociaal leven, etc).

Onze auto was een 7 jaar oude / 10k Franse stationwagen gezinsauto (1e was toen onderweg), diesel, want ik reed bijna 30k km/jaar (45km van werk, oa vanwege werk van mn vrouw en de huizenmarkt, toen ook al 2018). En die rij ik nu al ruim 5 jaar voor 22ct/km (excl afschrijving). OV naar werk was duurder en levert niet dezelfde flexibiliteit op als gezin. De trekhaak is ivm 2x verbouwing goed gebruikt, om maar wat te noemen.

Nu heb ik een nieuwe baan op fietsafstand van huis. Zo veel fijner, qua tijdsbesparing, maar ook milieu. Wat we met de auto doen moeten we nog bekijken, we gebruiken hem nog te vaak om helemaal geen auto te hebben. Familie, vrienden, IKEA, etc.

Als we het hebben over mobiliteit breed, dan zit ik wel met een andere uitdaging. Mijn vrouw komt uit Letland, we bezoeken familie en vrienden daar 2 a 3x per jaar. Met het gezin (4 totaal). Vliegen is gewoon veel praktischer wanneer we een weekje gaan, bij een langer bezoek gaan we ook wel met de auto. Die 1900km / 2 dagen dat het rijden is hakken er wel flink in. Hoe dat in de toekomst gaat zijn, ik weet het niet. Het zijn niet (helemaal) plezier-tripjes, kerst, zomervakantie, verjaardag grootouder, etc.
Naar Letland verhuizen, dan hebben we hetzelfde met mijn familie in Nederland. En in Letland flink minder inkomsten.

[ Voor 20% gewijzigd door DropjesLover op 04-07-2023 21:09 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DropjesLover schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 21:02:
[...]

Die woonkosten die je bespaard hebt zijn flink hoger dan de kosten voor een auto.
Wij hebben 2 jaar maximaal scheef gehuurd en daarvan onze bruiloft kunnen betalen (nog naast gewone vakanties en sociaal leven, etc).

Onze auto was een 7 jaar oude / 10k Franse stationwagen gezinsauto (1e was toen onderweg), diesel, want ik reed bijna 30k km/jaar (45km van werk, oa vanwege werk van mn vrouw en de huizenmarkt, toen ook al 2018). En die rij ik nu al ruim 5 jaar voor 22ct/km (excl afschrijving). OV naar werk was duurder en levert niet dezelfde flexibiliteit op als gezin. De trekhaak is ivm 2x verbouwing goed gebruikt, om maar wat te noemen.
Van mijn 20e tot mijn 28e huren zou ongeveer 500x12x8 = 48000 euro gekost hebben, dat is toch de prijs van zo'n dure Duitser en alle extra kosten die er bij komen, al heeft die wel nog een redelijke restwaarde na die 8 jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

Verwijderd schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 21:06:
[...]

Van mijn 20e tot mijn 28e huren zou ongeveer 500x12x8 = 48000 euro gekost hebben, dat is toch de prijs van zo'n dure Duitser en alle extra kosten die er bij komen, al heeft die wel nog een redelijke restwaarde na die 8 jaar.
€500? Dat was dan in de jaren '90 ofzo...
Sociale huur is al €700, plus nog gas, water, licht, gemeentelijke heffingen... Zelfs sociale huur is in totaal dik €1000/mnd.

En een 50k Duitser is 8 jaar later nog maar 10k in de verkoop waard (vuistregel was pre-corona 50% waardevermindering per 3 jaar, plus de 2-4k verschil tussen inkoop en verkoop).

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

Niet om het een of ander hè, maar nu ken ik vanuit mijn duursport best een aantal mensen die momenteel in diverse hoeken van defensie werken. Als ik zo kijk wat zij sporten gedurende de week en deelnemen aan wedstrijden, naast hun ongetwijfeld ook fysieke werk, zou het dan kunnen dat je je punt ietsje overdrijft?

Ook woon-werk fietsend of hardlopend vanuit station Arnhem naar de Oranjekazerne zie ik vrijwel iedere week wel langskomen op strava.

Je serieuze punt breek je in mijn beleving zelf af door deze 'karikaturale beschrijving' van jullie werk.
Dan is er tenminste iets voor defensie om te beschermen :+

Sorry, op het elkaar zo de maat nemen kan ik echt geen serieus antwoord geven.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Roozzz schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 21:28:
[...]

Sorry, op het elkaar zo de maat nemen kan ik echt geen serieus antwoord geven.
Die toon heb ik niet gezet overigens, maar wanneer dat in combinatie met laconieke "observaties" (lees: google wijsheid) hele beroepen worden weggezet met karikaturen of samengevat met een (al dan niet irrelevant) linkje dan heb ik ook geen zin om dat constructief te benaderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Roozzz schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 21:28:
[...]

Niet om het een of ander hè, maar nu ken ik vanuit mijn duursport best een aantal mensen die momenteel in diverse hoeken van defensie werken. Als ik zo kijk wat zij sporten gedurende de week en deelnemen aan wedstrijden, naast hun ongetwijfeld ook fysieke werk, zou het dan kunnen dat je je punt ietsje overdrijft?
Niet iedereen doet hetzelfde werk, heeft dezelfde plaatsing of hetzelfde rooster, laat staan dezelfde leeftijd. Als je naar de KHK kijkt zou je je afvragen waarom niemand gewoon thuiswerkt, Gilze Rijen is daarentegen voor genoeg functies gewoon dagelijks kilometers bewegen van gebouw naar gebouw.

Gek is dat, het lijkt wel of niet alles is samen te vatten van achter een scherm. Het zou dan ook helpen als er niet militant werd gesproken over werkende mensen met een auto alsof ze lui zijn - en daarbij hun complete dagindeling bij elkaar fantaseren. Dát staat me tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DropjesLover schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 21:13:
[...]

€500? Dat was dan in de jaren '90 ofzo...
Sociale huur is al €700, plus nog gas, water, licht, gemeentelijke heffingen... Zelfs sociale huur is in totaal dik €1000/mnd.

En een 50k Duitser is 8 jaar later nog maar 10k in de verkoop waard (vuistregel was pre-corona 50% waardevermindering per 3 jaar, plus de 2-4k verschil tussen inkoop en verkoop).
België jaren 2000, in NL was het altijd al duurder. De waardevermindering bij auto's is toch absurd? Terwijl een huis stijgt in waarde. Daarom vind ik auto's ook weggegooid geld, ook als ik een auto nodig zou hebben. Steek het in je huis en dat stijgt in waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Verwijderd schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 21:01:
[...]

Ik weet niet of ik je vraag goed begrijp, maar elektrisch fietsen heeft weinig met fysieke inspanning te maken,
In geval van (moderne) vechtsporten is het bijvoorbeeld de vraag of al je ledematen naar behoren functioneren na een training. Dat hoort erbij. Crossfit is nog zo'n blessuregevoelige sport. Ik vroeg me af hoe men dat rijmt met een fietsrit naar huis, maar elektrisch dus. Dan vind ik eerlijk gezegd dat dat weinig met gezondheid te maken heeft, de collega's die ik iedere dag op zo'n ding zie aankomen zijn ij ieder geval niet bepaald van gezond formaat. Lijkt me (persoonlijk) dan zinvoller om de vergelijking bij uitstoot of fysieke bezetting van ruimte te houden.

Ik ben overigens groot voorstander van de LEV, met name op kazernes en campussen met kantoren zou dat ideaal zijn en in het OV neemt zo'n ding nul ruimte in. De overheid is er niet happig op, hoe kijkt dit topic hier tegenaan? Kwa prijs en formaat is dat vele malen gunstiger dan een fiets, zou het niet enorm schelen als dat meer de norm werd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Verwijderd schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 21:54:
[...]

België jaren 2000, in NL was het altijd al duurder. De waardevermindering bij auto's is toch absurd? Terwijl een huis stijgt in waarde. Daarom vind ik auto's ook weggegooid geld, ook als ik een auto nodig zou hebben. Steek het in je huis en dat stijgt in waarde.
Een auto is een gebruiksvoorwerp en geen investering, zeker met de prijzen (en lease bakken) in NL is het gewoon gunstiger om een tweedehands op te rijden. Daar kan je tussen de 10 tot 30 jaar mee doen als je niet gek doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:29

Gebruik je nu het sporten als excuus om met de auto naar het sporten te gaan? *knip* de smiley mag je achterwege laten als het een oprechte vraag is die je wilt stellen. Let op de toon als je een discussie wil aangaan

Vervolgens zet je al het kantoorwerk neer als zinloos werk. Goede discussie.

Wat voor werk je ook doet, alles op minder dan 5km is prima te fietsen. En daarboven is nog een heel gebied waar fietsen ook prima te doen is, met behulp van een ebike en bv alleen op mooie/droge dagen. Ik snap oprecht niet dat mensen die op 5km afstand wonen niet gewoon op de fiets gaan. En ja daar zijn genoeg uitzonderingen op te bedenken, maar dat zijn uitzonderingen (bv mensen die zware spullen moeten meenemen).

[ Voor 5% gewijzigd door polthemol op 05-07-2023 08:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

nst6ldr schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 21:57:
[...]

In geval van (moderne) vechtsporten is het bijvoorbeeld de vraag of al je ledematen naar behoren functioneren na een training. Dat hoort erbij. Crossfit is nog zo'n blessuregevoelige sport. Ik vroeg me af hoe men dat rijmt met een fietsrit naar huis, maar elektrisch dus. Dan vind ik eerlijk gezegd dat dat weinig met gezondheid te maken heeft, de collega's die ik iedere dag op zo'n ding zie aankomen zijn ij ieder geval niet bepaald van gezond formaat. Lijkt me (persoonlijk) dan zinvoller om de vergelijking bij uitstoot of fysieke bezetting van ruimte te houden.
Als je je na een training afvraagt of je ledematen nog naar behoren functioneren, lijkt me dat niet zo'n gezonde sport. Daarnaast is het leuke aan e-fietsen dat je zelf je inspanning kan kiezen, van eco-stand aan 25 km/u tot een luie turbo-stand aan 20 km/u. Met de zwaardere fietsen (bakfiets, longtail) is eco-stand vergelijkbaar met een gewone sportieve fiets.
Ik ben overigens groot voorstander van de LEV, met name op kazernes en campussen met kantoren zou dat ideaal zijn en in het OV neemt zo'n ding nul ruimte in. De overheid is er niet happig op, hoe kijkt dit topic hier tegenaan? Kwa prijs en formaat is dat vele malen gunstiger dan een fiets, zou het niet enorm schelen als dat meer de norm werd?
Wat is LEV?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Verwijderd schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 22:02:
[...]

Als je je na een training afvraagt of je ledematen nog naar behoren functioneren, lijkt me dat niet zo'n gezonde sport. Daarnaast is het leuke aan e-fietsen dat je zelf je inspanning kan kiezen, van eco-stand aan 25 km/u tot een luie turbo-stand aan 20 km/u. Met de zwaardere fietsen (bakfiets, longtail) is eco-stand vergelijkbaar met een gewone sportieve fiets.
Goed, persoonlijk maar toch: als sport lijkt me dat verschrikkelijk. Net als hardlopen.
Light Electric Vehicle, eigenlijk alles kleiner dan een scooter, en elektrisch. Zo'n eenwieler zonder stuur lijkt me overigens wel vragen om ongelukken, maar een e-step - eventueel met optioneel zadel - zou in een hoop casussen behoorlijk schelen lijkt me. Er zijn modellen die richting de 50km op één lading doen, en dat past in tegenstelling tot een fiets bij wijze van spreken in bosjes onder de kapstok ergens in de gang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

kepler schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 22:01:
[...]

Gebruik je nu het sporten als excuus om met de auto naar het sporten te gaan? :')
*knip* gebruik een TR als een post niet ok is

[ Voor 30% gewijzigd door polthemol op 05-07-2023 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nst6ldr schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 22:09:
[...]

Goed, persoonlijk maar toch: als sport lijkt me dat verschrikkelijk. Net als hardlopen.

[...]

Light Electric Vehicle, eigenlijk alles kleiner dan een scooter, en elektrisch. Zo'n eenwieler zonder stuur lijkt me overigens wel vragen om ongelukken, maar een e-step - eventueel met optioneel zadel - zou in een hoop casussen behoorlijk schelen lijkt me. Er zijn modellen die richting de 50km op één lading doen, en dat past in tegenstelling tot een fiets bij wijze van spreken in bosjes onder de kapstok ergens in de gang.
Een Brompton ook, bestaat ook in elektrische uitvoering, daar kan je vooraan en achteraan een tas aan hangen. Met de voortas kan je hem als boodschappenwagentje gebruiken, dan staat hij op kleine wieltjes.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2023 22:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
Los daarvan overigens: hoe krijgen de sporters hier het voor elkaar om uberhaubt op de fiets thuis te komen?
Twee keer in de week sparren en techniek, waarbij er vrijdag nog een extra uur vorm training vast zit.

Het zal je verbijsteren, maar zelfs als ik kapot ben lukt dat half uur naar huis fietsen nog wel... wel rustig, maar je komt prima thuis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

roffeltjes schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 22:16:
[...]

Twee keer in de week sparren en techniek, waarbij er vrijdag nog een extra uur vorm training vast zit.

Het zal je verbijsteren, maar zelfs als ik kapot ben lukt dat half uur naar huis fietsen nog wel... wel rustig, maar je komt prima thuis.
Een half uurtje is niks nee, dat komt nog wel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
kepler schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 22:01:
[...]

Gebruik je nu het sporten als excuus om met de auto naar het sporten te gaan? :')

Vervolgens zet je al het kantoorwerk neer als zinloos werk. Goede discussie.

Wat voor werk je ook doet, alles op minder dan 5km is prima te fietsen. En daarboven is nog een heel gebied waar fietsen ook prima te doen is, met behulp van een ebike en bv alleen op mooie/droge dagen. Ik snap oprecht niet dat mensen die op 5km afstand wonen niet gewoon op de fiets gaan. En ja daar zijn genoeg uitzonderingen op te bedenken, maar dat zijn uitzonderingen (bv mensen die zware spullen moeten meenemen).
Hoewel ik een ebike heb en gebruik; 10 km op een gewone fiets is 30 minuten. Ook jaren 25kmpu (50km op en neer) gedaan op de racefiets, maar toen reed ik nog wedstrijden, dus dat scheelde ook wel weer tijd. Als je kan douchen is weer verder ook geen issue (gladheid daargelaten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
nst6ldr schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 22:19:
[...]
Een half uurtje is niks nee, dat komt nog wel uit.
Uurtje op en neer naar sporten zou ik ook niet tof vinden ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
roffeltjes schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 22:19:
[...]

Hoewel ik een ebike heb en gebruik; 10 km op een gewone fiets is 30 minuten. Ook jaren 25kmpu (50km op en neer) gedaan op de racefiets, maar toen reed ik nog wedstrijden, dus dat scheelde ook wel weer tijd. Als je kan douchen is weer verder ook geen issue (gladheid daargelaten).
5km enkele reis, dat is 15min fietsen. Dat moet voor normale mensen toch geen enkel probleem zijn? Zowel, dan pak je de ebike.
nst6ldr schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 22:12:
[...]

Als ik je toon zo aanvoel merk ik dat je dat graag zou lezen (dat hamert namelijk lekker weg) alleen staat dat er helaas niet. Dus je zal een andere stropop moeten vinden.
Nou ja je vraagt je af hoe sporters überhaupt op de fiets thuis komen, zonder een afstand/tijd te noemen. Ik lees het alsof je zelf na sporten niet instaat bent om ook maar 1 minuut te fietsen.

Wat bedoel je dan?

En nee ik zou inderdaad ook niet een uur fietsen naar sporten :D Maar 15-30min rustig fietsen, geen probleem. Goede warming up of cooling down ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Verwijderd schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 11:04:
Ze bleek uiteindelijk 4 km van haar werk te wonen. Het was vooral de auto die haar arm maakte en veel mensen zijn er mee opgegroeid en denken niet eens aan alternatieven.
Zoals gezegd, verre, verreweg de meeste mensen wonen onder de tien km van hun werk. Een fiets of e-bike is goedkoper mits je natuurlijk niet alsnog die auto voor de deur hebt. En dat is het probleem, mensen hebben de auto, omdat het handig is, niet omdat het moet.

Daarom ageer ik ook tegen wat mensen hier zeggen, het is een keuze. Als derde generatie autoloos (mijn vrouw idem ditto) weet ik uit ervaring dat er van alles zonder auto mogelijk is, veel meer dan dat mensen denken. Familiebezoek onder de 40km kan gewoon prima op de e-bike...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
kepler schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 22:25:
[...]

5km enkele reis, dat is 15min fietsen. Dat moet voor normale mensen toch geen enkel probleem zijn? Zowel, dan pak je de ebike.
Ik reken 10km enkele reis, maar inderdaad, ik heb ook een ebike (usecase daarin was kinderen in de aanhanger naar school fietsen en niet helemaal botergaar op het werk aan komen, nu ze ouder zijn is het liefhebberij en luxe).

Nog even over het weer: Alleen als het code oranje storm is fiets ik niet ivm overvliegende takken, maar stortregen? Regenpak en droge kleren in de tas. Je overleeft het wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
nst6ldr schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 21:57:
In geval van (moderne) vechtsporten is het bijvoorbeeld de vraag of al je ledematen naar behoren functioneren na een training. Dat hoort erbij. Crossfit is nog zo'n blessuregevoelige sport. Ik vroeg me af hoe men dat rijmt met een fietsrit naar huis, maar elektrisch dus. Dan vind ik eerlijk gezegd dat dat weinig met gezondheid te maken heeft, de collega's die ik iedere dag op zo'n ding zie aankomen zijn ij ieder geval niet bepaald van gezond formaat.
Bewegen heeft afnemende meerverdiensten. Een klein beetje bewegen heeft een enorm positief effect op circulatie, spiermassa, e.d. Daarna moet je steeds harder werken voor minder resultaat. En bij blessuregevoelige sporten is het gezondheidseffect waarschijnlijk zelfs negatief.

Een "gezonde samenleving" is niet een samenleving waarin iedereen topfit is, maar een waar (bijna) niemand volledig sedentair door het leven gaat.

Volgens mij gebruik je op een electrische fiets iets van 20% minder energie dan op een niet-electrische. Als je met die electrische fiets een 20% grotere afstand kunt afleggen heb je dat alweer gecompenseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
roffeltjes schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 22:30:
[...]

Nog even over het weer: Alleen als het code oranje storm is fiets ik niet ivm overvliegende takken,
Ik moet ook mijn mond houden *kijkt naar het nieuws* :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 23:48:
[...]

Bewegen heeft afnemende meerverdiensten. Een klein beetje bewegen heeft een enorm positief effect op circulatie, spiermassa, e.d. Daarna moet je steeds harder werken voor minder resultaat. En bij blessuregevoelige sporten is het gezondheidseffect waarschijnlijk zelfs negatief.

Een "gezonde samenleving" is niet een samenleving waarin iedereen topfit is, maar een waar (bijna) niemand volledig sedentair door het leven gaat.

Volgens mij gebruik je op een electrische fiets iets van 20% minder energie dan op een niet-electrische. Als je met die electrische fiets een 20% grotere afstand kunt afleggen heb je dat alweer gecompenseerd.
Akkoord dat dagelijks 1 of meerdere keren matig bewegen beter is voor de gezondheid dan 1 of enkele keren per week intensief sporten. Bij e-fietsen hangt het echter vooral van de ondersteuning af, ik heb genoeg discipline om met de zware longtail op eco-stand te fietsen (behalve bij matige tegenwind), ook als ik daardoor niet altijd 25 haal, maar op tour-stand gaat het denk ik al gauw naar 50% minder energie en dan is er nog sport en turbo (bij Bosch), al voegen die standen minder toe. Maar gelijk hoe, zelfs turbo-stand is beter voor de gezondheid dan e-step/auto/ov. En eigenlijk gaat dit topic over klimaat en mobiliteit :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

nst6ldr schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 20:31:
[...]

Fysieke inspanning leveren door de dag en dan naar huis moeten wandelen of fietsen "want dat is gezond" brengt afgunst in de mensen naar boven die niet hun beweging uit de wandeling naar de vergaderzaal halen.
Serieus? Daar heb ik (mijn hele leven kantoorbaan) nu echt nog nooit last van gehad. Ik ben ook niet afgunstig op de mensen die wel hard sporten en er uitzien als een spijker. Wat brengt mij dat?

Is het niet hypocriet om te gaan voor het grote geld en vervolgens vanuit die ivoren toren arbeiders die vrede hebben met minder salaris (want drang tot zingeving) te vertellen dat ze hun werk emissieloos moeten doen? Ik snap dat oprecht niet, zéker niet als ik kijk naar de files die op een of ander kantoor eindigen.
Leiders leiden bijna nooit "by example". En dat gaat op alle niveau's. Van zelf geld binnenharken terwijl de kantoorslaven geen loonsverhoging krijgen tot "clean desk policy" opleggen met flexplekken en zelf een kantoor hebben waardoor ze daar geen last van hebben.
Maar ik zou zeggen: doe er wat aan als je het hypocriet vindt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Verwijderd schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 07:42:
Akkoord dat dagelijks 1 of meerdere keren matig bewegen beter is voor de gezondheid dan 1 of enkele keren per week intensief sporten.
Nou, laten we vooral de nuance erin houden: met één keer per week ben je er denk ik niet, en het gaat om de meerverdiensten. Iemand die intensief sport zal in veel opzichten gezonder zijn dan iemand die enkel fietst of wandelt. Het is alleen dat de efffecten afnemen met de tijds/fysieke inspanning. En het is natuurlijk zo dat het niet iedereen gegeven is op een hoog niveau te sporten, terwijl fietsen en wandelen al voor een veel grotere groep bereikbaar is.
Verwijderd schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 07:42:
Bij e-fietsen hangt het echter vooral van de ondersteuning af, ik heb genoeg discipline om met de zware longtail op eco-stand te fietsen (behalve bij matige tegenwind), ook als ik daardoor niet altijd 25 haal,
Dan vraag ik me af of de snelheidsmeter niet een beetje schuldig is aan het gevaarlijke gedrag van e-fietsers. Bij normaal fietsen in een stedelijke omgeving met verkeer vind ik 15km/u eigenlijk al snel genoeg. Misschien 20km/u als er een lang stuk zonder kruisingen is. Als mensen het gevoel hebben dat ze de 25km/u "moeten" halen, wordt dat natuurlijk anders.
Maasluip schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 07:51:
Serieus? Daar heb ik (mijn hele leven kantoorbaan) nu echt nog nooit last van gehad. Ik ben ook niet afgunstig op de mensen die wel hard sporten en er uitzien als een spijker. Wat brengt mij dat?
Ik denk dat hij het andersom bedoelde. Kantoormedewerkers zitten de hele dag op een comfortabele luie stoel en moeten dan vrijwillig bewegen "voor hun gezondheid". Terwijl er nog steeds mensen zijn die hun geld met spierkracht verdienen, met alle gevolgen (vermoeidheid, gewrichtsslijtage) die daar bij horen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

CVTTPD2DQ schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 08:01:

[...]

Dan vraag ik me af of de snelheidsmeter niet een beetje schuldig is aan het gevaarlijke gedrag van e-fietsers. Bij normaal fietsen in een stedelijke omgeving met verkeer vind ik 15km/u eigenlijk al snel genoeg. Misschien 20km/u als er een lang stuk zonder kruisingen is. Als mensen het gevoel hebben dat ze de 25km/u "moeten" halen, wordt dat natuurlijk anders.
Bij mij gaat het meestal niet over een stadsomgeving en bijna iedereen die ik met een e-fiets zie gaat 25, zowel jonge als oude mensen, maar misschien heeft dat ook te maken met de gejaagdheid van het Belgische verkeer. Kijk bvb. eens naar Londen waar velen met een racefiets in de startblokken staan, klaar om weg te schieten en als opgejaagd wild het autoverkeer voor te blijven. De snelheid en lawaai van autoverkeer dat je vaak rakelings passeert jaagt mij ook op. Dan gaat het er in een Nederlandse stad toch veel relaxter aan toe (maaltijdbezorgers niet meegeteld ;) ) Let ook eens op de klederdracht. België zit ergens tussen beide en evolueert gelukkig naar een fietsland, al zullen we nooit het niveau van NL halen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/35qYtwX2y11E0gBxz3r60lv6mGI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YPV2IvsDm4G9emuJ0qNX2IHA.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2023 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
CVTTPD2DQ schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 08:01:
Is de snelheidmeter in een auto schuldig aan te hard rijden? Dan is de oplossing simpel, we halen de snelheidmeter eruit. Probleem opgelost. Of werkt het toch anders?

15 km/h is erg traag als je een fiets hebt die veel sneller kan. Dus bijv. iedere sportfiets gaat veel harder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Verwijderd schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 08:37:
[...]

Bij mij gaat het meestal niet over een stadsomgeving en bijna iedereen die ik met een e-fiets zie gaat 25, zowel jonge als oude mensen, maar misschien heeft dat ook te maken met de gejaagdheid van het Belgische verkeer. Kijk bvb. eens naar Londen waar velen met een racefiets in de startblokken staan, klaar om weg te schieten en als opgejaagd wild het autoverkeer voor te blijven. De snelheid en lawaai van autoverkeer dat je vaak rakelings passeert jaagt mij ook op. Dan gaat het er in een Nederlandse stad toch veel relaxter aan toe (maaltijdbezorgers niet meegeteld ;) ) Let ook eens op de klederdracht. België zit ergens tussen beide en evolueert gelukkig naar een fietsland, al zullen we nooit het niveau van NL halen.

[Afbeelding]
Die oma-fietsen zijn dan toch ook wel een categorie apart. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

roffeltjes schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 22:27:
[...]

Zoals gezegd, verre, verreweg de meeste mensen wonen onder de tien km van hun werk.
Hemelsbreed of reisafstand?

★ What does that mean? ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

[...]

Ik snap je reactie niet. Ik stel dat je mensen tegen de haren instrijkt als ze de hele dag fysieke inspanning leveren op het werk en dan vervolgens van een *knip* stop met dit negatief labelen moeten horen dat ze de fiets moeten gebruiken omdat dat zo gezond is.

Als je je leven lang kantoorwerk doet dan kwalificeer je zelf juist als iemand die het gesprek een emotionele lading zou kunnen geven door botweg te impliceren dat mensen lui zijn.
[...]

Leiders leiden bijna nooit "by example". En dat gaat op alle niveau's.
Dat je jezelf als leider durft te poneren vind ik werkelijk bizar.

[ Voor 2% gewijzigd door polthemol op 05-07-2023 09:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

nst6ldr schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 09:16:
[...]

Ik snap je reactie niet. Ik stel dat je mensen tegen de haren instrijkt als ze de hele dag fysieke inspanning leveren op het werk en dan vervolgens van een *knip* moeten horen dat ze de fiets moeten gebruiken omdat dat zo gezond is.
Oh, bedoel je dat. Nee, dat snap ik ook niet helemaal. Ja, fietsen is gezond, maar als je de hele dag al fysieke inspanning levert hoef je niet te fietsen om gezonder te zijn.
Sowieso is niet alle fysieke inspanning gezond. Ik zal niet zeggen dat een stratemaker gezond is omdat hij elke dag met stenen moet sjouwen. Mijn moeder heeft ook erg veel last van slijtage, en zij was "maar" verpleegster.
Dat je jezelf als leider durft te poneren vind ik werkelijk bizar.
Ik weet niet waar ik mezelf als leider heb gepresenteerd?

[ Voor 1% gewijzigd door polthemol op 05-07-2023 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*knip* gebruik een TR

[ Voor 88% gewijzigd door polthemol op 05-07-2023 09:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wozmro
Nou ja, ik denk als je bij een bedrijf werkt waar de zaakvoerder/ceo/manager zelf regelmatig met de fiets naar het werk komt dat dit wel een positieve invloed zal hebben op het fietsgebruik van de werknemers.

Werknemers hebben volgens mij wel de neiging om hun leidinggevende te imiteren in zijn gedrag (tot op zekere hoogte natuurlijk).

Omgekeerd ook, als de baas veel aandacht/geld besteedt aan zijn auto dan zullen de werknemers dat ook meer doen. Niet allemaal, er zullen ook wel enkele werknemers zijn die opzettelijk tegendraads handelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Wozmro schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 09:34:
Nou ja, ik denk als je bij een bedrijf werkt waar de zaakvoerder/ceo/manager zelf regelmatig met de fiets naar het werk komt dat dit wel een positieve invloed zal hebben op het fietsgebruik van de werknemers.

Werknemers hebben volgens mij wel de neiging om hun leidinggevende te imiteren in zijn gedrag (tot op zekere hoogte natuurlijk).

Omgekeerd ook, als de baas veel aandacht/geld besteedt aan zijn auto dan zullen de werknemers dat ook meer doen. Niet allemaal, er zullen ook wel enkele werknemers zijn die opzettelijk tegendraads handelen.
Het probleem in België is dat alle leidinggevenden en 'hogere' bedienden standaard recht hebben op een lease-auto, wat veel voordeliger is dan een eigen auto. Resultaat: die rijden allemaal met nieuwe auto's (jonger dan 4 jaar) die vaak ook duurder zijn dan gemiddeld + hoe hoger het inkomen, hoe duurder de auto. In België is de auto dus een weerspiegeling van hoe 'succesvol' je carrière is of hoe succesvol je leven tout-court is. Dat is ook veel zichtbaarder dan bvb. een groot huis, want met die auto kom je overal. Dankzij dure leasefietsen groeit het fietsgebruik nu ook (bijna iedereen leaset elektrische of snelle elektrische fietsen) maar als je collega een auto kan leasen steekt die fiets toch ook weer af (gelukkig heb ik geen last van statusangst, ik maak gebruik van een eco-status :P ). Om die lease-auto af te wijzen of met lease-auto toch de fiets te nemen moet je al veel karakter hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2023 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
MrMonkE schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 09:13:
[...]

Hemelsbreed of reisafstand?
Gemiddelde is 22 km heen en terug, maar dat betekent dat verreweg de meeste daaronder zitten. Die 11km is ongeveer 30 minuten met een standaard ebike. Alles onder de 20km is prima te fietsen.

Om maar aan te geven, Purmerend-Amsterdam is in de spits met een auto niet bepaald "snel", een collega zet in op 45 minuten. Ik doe dat met de ebike in een uur.

[ Voor 25% gewijzigd door roffeltjes op 05-07-2023 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Verwijderd schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 09:46:
[...]
gelukkig heb ik geen last van statusangst,
Dat is stiekem de kern van veel problemen. We willen een vrijstaand huis met veel grond, dus dat betekent veel forenzen kilometers.

Een vriend van me heeft 300 m2 woonoppervlak gekocht vlak onder Zwolle. Elke dag 1.5 uur heen en 1.5 uur terug. En dan moet je vrouw natuurlijk ook een toet-toet..... Dat soort gedrag is natuurlijk fnuikend voor het consumptie/energie probleem.

Hoewel het wat mij betreft een nachtmerrie zou zijn gun ik het hem natuurlijk echt wel... maar dit schaalt gewoon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
roffeltjes schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 10:13:
Dat is stiekem de kern van veel problemen. We willen een vrijstaand huis met veel grond, dus dat betekent veel forenzen kilometers.

Een vriend van me heeft 300 m2 woonoppervlak gekocht vlak onder Zwolle. Elke dag 1.5 uur heen en 1.5 uur terug. En dan moet je vrouw natuurlijk ook een toet-toet..... Dat soort gedrag is natuurlijk fnuikend voor het consumptie/energie probleem.

Hoewel het wat mij betreft een nachtmerrie zou zijn gun ik het hem natuurlijk echt wel... maar dit schaalt gewoon niet.
*knip* offtopic
Een EV is in gebruik niet echt duurder dan benzine of diesel. Als er veel auto's bij komen dat krijg je wel last van meer files natuurlijk. Maar de aanschaf van een EV kan wel stuk duurder worden. Plus natuurlijk de kosten van de verbouwing van het huis.

*knip* offtopic

Hoe dan ook lijkt me 1.5 uur met de auto naar je werk een ramp.

[ Voor 21% gewijzigd door polthemol op 05-07-2023 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
nst6ldr schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 09:16:
[...]

Ik snap je reactie niet. Ik stel dat je mensen tegen de haren instrijkt als ze de hele dag fysieke inspanning leveren op het werk en dan vervolgens van een [mbr]*knip* stop met dit negatief labelen[/mbr] moeten horen dat ze de fiets moeten gebruiken omdat dat zo gezond is.
Maar gezondheid is meer dan conditie natuurlijk. Voor mensen die fysiek werk leveren zal naar werk fietsen qua conditie weinig/niets opleveren, helemaal mee eens.
Maar elke auto(-beweging) minder levert ook weer minder vervuiling op in de vorm van fijnstof en de uitlaatgassen. En dat zorgt uiteindelijk voor iedereen een verbetering op qua lange termijn gezondheid, dus ook voor de mensen die fysiek werk leveren.

En inderdaad, ook de leiders moeten het goede voorbeeld geven en als het kan op de fiets komen. Helaas zie ik bij ons hetzelfde, bijna niemand van hoger management komt op de fiets... (Ook omdat ze ver weg wonen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

kepler schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 11:59:
[...]
Maar elke auto minder levert ook weer minder vervuiling op in de vorm van fijnstof en de uitlaatgassen. En dat zorgt uiteindelijk voor iedereen een verbetering op qua lange termijn gezondheid, dus ook voor de mensen die fysiek werk leveren.
En intussen weten we dat mensen met lagere inkomens in drukkere en meer vervuilde straten wonen, dus zij zouden er extra baat bij hebben. De rijkere bewoners in het stadscentrum wonen steeds vaker in autoluwe/autovrije zones met veel groen (dat ook fijn stof filtert), in de rand heb je een armere bevolking in straten die het meeste verkeer slikken en daarbuiten heb je dorpen, verkavelingen en villawijken, met rustiger straten omgeven door groen, waar men veel minder last heeft van lucht- of lawaaivervuiling. Het zijn dan vooral die hogere inkomens die in het weekend met de auto naar een stad(srand) gaan, waardoor de vervuiling er nog toeneemt, ten koste van de mensen met lagere inkomens die er wonen. In België is dit contrast meer uitgesproken dan in Nederland, het is meer zoals in de VS, waar steden en openbaar vervoer voor de armen zijn (met uitzondering van het centrum) en de rijkeren in de suburbs wonen.
Pagina: 1 ... 24 ... 42 Laatste

Let op:
Het onderwerp van het topic is de toekomst van mobiliteit tegen het licht van de klimaatproblematiek. Posts die dit onderwerp niet kunnen volgen zullen naar de trashcan worden verplaatst.

De vele offtopic zijstappen over rijgedrag, hyperspecifieke N=1-discussies, diepte over specifieke auto's of het ontstaan van bepaalde auto's voegen niets toe aan het onderwerp en horen hier niet thuis.