Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

phicoh schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 12:44:
[...]

Als je het geld hebt om nu een woning van 300 m2 te laten bouwen of een bestaande woning te laten verbouwen tot moderne maatstaven, dan zullen die 2 EV ook niet echt meer een probleem zijn. Uiteindelijk zijn er maar weinig mensen die hier het geld voor hebben, dus op het totale energie vraagstuk maakt dat niet veel uit.
Rijker is meestal niet duurzamer, ook niet voor energie of transport, want dat nieuwe huis is meestal een stuk groter en vrijstaand, met meer glas, weinig binnendeuren, thermostaat een graadje hoger, een jacuzzi of zwembad,... Die Tesla worden dan 2 Tesla's want de partner krijgt ook een lease-bak, met de auto even naar de kust voor een restaurantbezoekje is dan ook geen probleem want gratis, doorheen het jaar dan nog enkele vliegreizen, etc.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L-AfVUNlMLXuAktuHbag3flfHhc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/c8ZrIoRISfHvyEcthrHmKHRS.jpg?f=user_large

Zie ook
De CO2-voetafdruk van een passiefhuis op een verkaveling is dezelfde als van een niet-geïsoleerd rijhuis uit de 19e eeuw in de stad. "Om daar een villa te bouwen, moet je honderden kilometers weg aanleggen en honderden kilometers waterleiding, elektriciteitskabels en gasbuizen ingraven. Als je dan rekening houdt met de afgeleide CO2-productie is zo'n passiefhuis helemaal niet energiezuinig."
Ook door de extra uitstoot voor mobiliteit, want op een afgelegen verkaveling zijn er geen openbare voorzieningen en heb je voor alles een auto nodig (hoewel ik dat persoonlijk relatief vind, want ik heb voor 10 km ook geen auto nodig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17:28

polthemol

Moderator General Chat
Modbreak:Het onderwerp is klimaat en de toekomst van mobiliteit. Het isoleren van huizen heeft daar niets mee te maken. De desbetreffende offtopicposts zijn verwijderd, graag terug naar het onderwerp

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-09 13:21
Verwijderd schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 13:03:
[...]
Rijker is meestal niet duurzamer, ook niet voor energie of transport, want dat nieuwe huis is meestal een stuk groter en vrijstaand, met meer glas, weinig binnendeuren, thermostaat een graadje hoger, een jacuzzi of zwembad,... Die Tesla worden dan 2 Tesla's want de partner krijgt ook een lease-bak, met de auto even naar de kust voor een restaurantbezoekje is dan ook geen probleem want gratis, doorheen het jaar dan nog enkele vliegreizen, etc.
Op zich is dat allemaal natuurlijk wel compleet te voorspellen, primaire levensbehoeften slokken een groter deel op van de lagere inkomsten. Qua transport zal pleziervliegen en plezierrijden een aardige deuk slaan, evenals allerlei dingen als pakketjes etc.

Het lastige is dat je over de hele linie uitstoot moet terugdringen, bij alle groepen. Hoe prettig het ook zou zijn alle rijken aan te pakken, het zijn er qua aantal minder en de stap die we moeten nemen is enorm, dus iedereen in het rijke westen zal moeten bijdragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08:18
Hoe lang zal het nog duren voor de EV gewoon weer af is? Als die niet vol subsidie wordt gepompt kiezen nog maar weinig mensen ervoor.

43% van de huidige EV leasers kiest als volgende auto weer een EV.
https://www.autoweek.nl/a...naar-hybride-aandrijving/

Lijkt mij duidelijk dat er nog een lange weg te gaan is wel men over naar enkel EV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07:43
TheBrut3 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 17:58:
Hoe lang zal het nog duren voor de EV gewoon weer af is? Als die niet vol subsidie wordt gepompt kiezen nog maar weinig mensen ervoor.

Lijkt mij duidelijk dat er nog een lange weg te gaan is wel men over naar enkel EV.
De afgelopen tijd was erg ongunstig voor de EV: prijs van electriciteit ging flink omhoog, er zijn geloof wat voordelen voor laadpalen afgeschaft. En de korting op de benzineaccijns heeft lang doorgelopen. Dus weinig voordeel in het gebruik. Maar de belastingvoordelen voor gebruik en bezit van EV worden steeds minder. Verder is een EV natuurlijk zwaar en duur om aan te schaffen.

Er komt natuurlijk een tijd dat je geen nieuwe auto met brandstofmotor meer kan kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien moet men eerst stoppen met de miljarden subsidies voor fossiele brandstoffen. Als automobiliteit en openbaar vervoer niet vol subsidie gepompt zouden worden, dan zou iedereen fietsen :P

Wanneer klimaat wraak neemt op mobiliteit... Zwaarste zomerstorm ooit in NL, misschien mede door de abnormaal hoge temperatuur van de Atlantische Oceaan:
"Sinds 32 jaar metingen hebben we nog nooit zoveel wijdverspreide verhitting gezien”

"een mariene hittegolf die geen enkele expert voor mogelijk hield"

"veel extremer dan onze ergste klimaatvoorspellingen"

"wat betekent dat de klimaatverandering grote onverwachte effecten brengt en dit meer en meer zal voorkomen.”
De zomer en de opwarming van de oceanen in het noordelijk halfrond is nog maar net begonnen.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2023 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online

De EV heeft gewonnen hoor. De fossiele auto wordt in razend tempo vervangen door de EV. Als inspecteur elektrische installaties zie ik dat elke dag. Bedrijven zijn in een enorm tempo aan het investeren. Grote pv-installatie op het dak (ik zie ze zo tussen de 15kVA en 1MW), parking vol laadpalen, en eigenlijk nog het belangrijkste: een stevige update van de transformator, die gaat x2 of x4. Bvb een 250kVA trafo wordt een 1000kVA.

Ondertussen is de vlaamse netbeheerder ook druk bezig: er moeten 1000 wijkcabines bijgekomen/vernieuwd worden tegen eind dit jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:17
phicoh schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 08:57:
Is de snelheidmeter in een auto schuldig aan te hard rijden? Dan is de oplossing simpel, we halen de snelheidmeter eruit. Probleem opgelost. Of werkt het toch anders?
Nou, een snelheidsmeter zonder snelheidslimiet (zoals bijvoorbeeld op de Autobahn) nodigt toch wel uit tot hard rijden. Wat prima is als de insfrastructuur ervoor toegerust is, en het andere verkeer er rekening mee houdt.
phicoh schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 08:57:
15 km/h is erg traag als je een fiets hebt die veel sneller kan. Dus bijv. iedere sportfiets gaat veel harder
En de sportfietsen zie je vooral in het buitengebied op zaterdag. Op een forensritje binnen de bebouwde kom nauwelijks.

Als ik even tel wat voor "bestuurders" ik ben tegengekomen op het fietspad vandaag, op reis naar mijn werk
  • Twee tieners op inline skates, kwamen onverwacht om de bocht en namen eigenlijk het pad over de volle breedte in beide richtingen in
  • Een scootmobiel
  • Een kind van 3 en een kind van hooguit 5 op een kinderfietsje
Allemaal verkeer waarbij het niet zo handig is als je met 25km/u erlangs jakkert. En ik denk dat de meeste mensen verstandig genoeg zijn om dat niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
CVTTPD2DQ schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 21:55:
En de sportfietsen zie je vooral in het buitengebied op zaterdag. Op een forensritje binnen de bebouwde kom nauwelijks.

Als ik even tel wat voor "bestuurders" ik ben tegengekomen op het fietspad vandaag, op reis naar mijn werk
  • Twee tieners op inline skates, kwamen onverwacht om de bocht en namen eigenlijk het pad over de volle breedte in beide richtingen in
  • Een scootmobiel
  • Een kind van 3 en een kind van hooguit 5 op een kinderfietsje
Allemaal verkeer waarbij het niet zo handig is als je met 25km/u erlangs jakkert. En ik denk dat de meeste mensen verstandig genoeg zijn om dat niet te doen.
Ik weet niet waar dat was, maar hier zitten de fietspaden vol met elektrische fietsen die hard gaan. Op skates rare dingen doen gaat een keer mis. Een scootmobiel kan ook behoorlijk hard, hoeveel de meeste bestuurders dat niet durven, maar als het scootmobiel netjes rechts houdt dan gaat het wel goed. En kind van 3 kan je niet los rond laten lopen bij een fietspad binnen de stad dat gaat ook niet goed.

[ Voor 3% gewijzigd door phicoh op 05-07-2023 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:35
[...]Nou, een snelheidsmeter zonder snelheidslimiet (zoals bijvoorbeeld op de Autobahn) nodigt toch wel uit tot hard rijden. Wat prima is als de insfrastructuur ervoor toegerust is, en het andere verkeer er rekening mee houdt.
Dus het andere verkeer moet zich inhouden omdat jij hard gaat rijden?
Lijkt mij de overtreffende trap van nodeloos energie verspillen.

offtopic:
Nog maar even voor de herhaling een stukje theorie voor de hardrijders:
Als bestuurder dien je in staat te zijn om je voertuig tot stilstand te brengen binnen de afstand waarover je de weg kunt overzien en waarover deze vrij is. Dit staat in directe relatie tot de maximum snelheid die je kunt en mag rijden met je voertuig. Echter, voor het bepalen van de maximum snelheid moet je naast de regels rekening houden met de weg-, zicht en weersomstandigheden van het moment en de eigenschappen en toestand van je voertuig. Is het in het kader van de veiligheid vereist om met een lagere snelheid te rijden, dan doe je dit vanzelfsprekend.
Als motorrijder ben ik mij zeer bewust van bovenstaande regels, temeer omdat ik op twee wieltjes zit. Eigenlijk zou iedere beginnende automobilist verplicht een stuk of wat motorrijlessen moeten nemen, puur om een beter inzicht op de weg te krijgen en om de kwetsbaarheid van weggebruikers (andere dan automobilisten) in te zien.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Yaksa schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 22:15:
Dus het andere verkeer moet zich inhouden omdat jij hard gaat rijden?
Lijkt mij de overtreffende trap van nodeloos energie verspillen.
Mooi hoe je uit mijn zin precies het omgekeerde kunt halen van wat ik zeg.

Verder ben ik het met je rant eens. "Ik kan hard dus ik heb voorrang" is helaas een manier van denken die je zowel op als naast het fietspad tegenkomt.

Wat mij betreft is dat helemaal niet de bedoeling, en zou een fietspad veilig genoeg moeten zijn om te skaten, langzaam door te puffen op je scootmobiel, en een kind van drie of ouder te kunnen laten spelen.

Nu we inderdaad op het punt zijn dat 25km/u bereikbaar begint te worden voor een groot aantal fietsers, en niet alleen die verdwaalde racefietser die denkt dat-ie iets gaat winnen, denk ik eigenlijk dat het tijd is voor een snelheidslimiet op fietspaden. Zeker binnen de bebouwde kom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ

Als je EV-rijden voorziet van financiële prikkels, zullen EVs worden gereden door een groep mensen die sterk reageert op financiële prikkels. Dus zo vreemd is het niet. Als je écht in electrisch rijden geloofde kon dat in de jaren '90 al.

De vraag is of er nu een einde komt aan twintig jaar "sturing" van het autobestand via het leasewagenpark. Natuurlijk bespaart het de overheid geld als het bijtellingsmechanisme vervalt. Maar ze laten wel een controlemiddel los, evenals een impliciete subsidie aan zowel de auto-industrie als de "hardwerkende" achterban die vooral op de partij van de Minsiter-President stemt. Ik ben benieuwd of men dat durft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWSteal
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 25-08 19:08

Over 7 of 12 (nog ter discussie toch?) jaar worden hier geen nieuwe ICE voertuigen meer verkocht.

Door de krimpende markt van ICE voertuigen zal de infrastructuur ervoor ook krimpen. Je gaat immers geen tankstation openhouden terwijl je groeiverwachtingen negatief zijn. De praktische voordelen zoals overal kunnen tanken zullen dus gaan verdwijnen, wat de keuze naar EV of ICE verder in het voordeel van EV gaat laten bewegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:07
[...]

Nou, een snelheidsmeter zonder snelheidslimiet (zoals bijvoorbeeld op de Autobahn) nodigt toch wel uit tot hard rijden. Wat prima is als de insfrastructuur ervoor toegerust is, en het andere verkeer er rekening mee houdt.
De cijfers voor dodelijke ongevallen in het verkeer zijn in DE relatief hoog hierdoor. Er is een significante groep Duitsers bij wie dit een doorn in het oog is, en die willen dat de landelijke limiet gewoon overal gaat gelden. Maar autolobby is er sterk...
[...]

Hier helaas wel. En deze wielrenners veroorzaken daar veel overlast. Zoveel dat dit al jaar op jaar acties en voorlichtingcampagnes veroorzaakt:

YouTube: Reportage L1 TV - Campagnevideo Goed Gezien
https://www.limburger.nl/cnt/dmf20210514_94488862

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
CVTTPD2DQ schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 22:33:
[...] Dus zo vreemd is het niet. Als je écht in electrisch rijden geloofde kon dat in de jaren '90 al.
Interessant leesvoer over de GM EV1 1996:
Wikipedia: General Motors EV1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16:33
[...]

Als je EV-rijden voorziet van financiële prikkels, zullen EVs worden gereden door een groep mensen die sterk reageert op financiële prikkels. Dus zo vreemd is het niet. Als je écht in electrisch rijden geloofde kon dat in de jaren '90 al.

De vraag is of er nu een einde komt aan twintig jaar "sturing" van het autobestand via het leasewagenpark. Natuurlijk bespaart het de overheid geld als het bijtellingsmechanisme vervalt. Maar ze laten wel een controlemiddel los, evenals een impliciete subsidie aan zowel de auto-industrie als de "hardwerkende" achterban die vooral op de partij van de Minsiter-President stemt. Ik ben benieuwd of men dat durft.
Nou ja, zo gek is dat niet. Je hebt straks een negatieve financiële prikkel om elektrisch te rijden als bijtelling gelijk blijft.

Want een elektrische auto is, door o.a. de accu, een fiink stuk duurder dan z'n benzine-equivalent.
Als voorbeelden de fiscale waarde

Peugeot e-208, vanaf 33k
Peugeot 208, vanaf 24k

Volkswagen ID.3? 43k
Volkswagen Golf Variant? vanaf 36k

Nu zit je qua 16% bijtelling tot 35k vaak al iets gunstiger bij de benzine-auto, straks bij 22% een heel stuk gunstiger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Nu online
Financiële prikkels werken gewoon heel goed.

Afgelopen week geflitst geweest in een zone 30. Gemeten snelheid: 40km/h, gecorrigeerde snelheid: 34km/h, 63€.

Zo leer je het wel :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007

_Apache_

For life.

Wozmro schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 16:28:

Afgelopen week geflitst geweest in een zone 30. Gemeten snelheid: 40km/h, gecorrigeerde snelheid: 34km/h, 63€.

Niet bij elke prikkel. Men weet bijvoorbeeld heel goed dat je geen mobieltje in de hand mag houden tijdens het autorijden. Ik zie ze dagelijks als motorrijder, als de pakkans 100% zou zijn zou niemand het doen, wetende dat het een paar honderd eu kost.

Over de prikkel gesproken, wanneer de ICE en EV auto gelijkgetrokken word, zal de EV snel afvallen. Hier op werk worden ook regelmatig EV's ingeruild voor ICE's auto vanwege de bijtelling.

Zelf heb ik geïnvesteerd in een EV motor, en pak daar nu de financiële vruchten van. Want ik krijg 21c/km. Maar brandstof kost mij maar 1 a 2 cent de kilometer. 100km rijden kost mij 6 a 7 kWh.
Mocht ik hybride werken en er is zon de volgende dag, kan ik met zonnestroom de motor opladen, dan zakt het nog verder.

Dat vind ik wel de toekomst van mobiliteit, vervoer dat weinig energie kost om van A naar B te reizen. Verder scored het praktisch perfect op reistijd (door de spits), veel minder last van files en geen gedoe met parkeren.

[ Voor 9% gewijzigd door _Apache_ op 06-07-2023 16:38 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:30
[...]

Financiele incentives werken altijd goed. Niet alleen als het om ev's gaat. Laten we de spaardieseltjes van 20 jaar terug niet vergeten, of de kleine a segmentertjes die door hun bpm vrijstelling destijds ook razend populair waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
_Apache_ schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 16:37:
[...]

Niet bij elke prikkel. Men weet bijvoorbeeld heel goed dat je geen mobieltje in de hand mag houden tijdens het autorijden. Ik zie ze dagelijks als motorrijder, als de pakkans 100% zou zijn zou niemand het doen, wetende dat het een paar honderd eu kost.

Over de prikkel gesproken, wanneer de ICE en EV auto gelijkgetrokken word, zal de EV snel afvallen. Hier op werk worden ook regelmatig EV's ingeruild voor ICE's auto vanwege de bijtelling.

Zelf heb ik geïnvesteerd in een EV motor, en pak daar nu de financiële vruchten van. Want ik krijg 21c/km. Maar brandstof kost mij maar 1 a 2 cent de kilometer. 100km rijden kost mij 6 a 7 kWh.
Mocht ik hybride werken en er is zon de volgende dag, kan ik met zonnestroom de motor opladen, dan zakt het nog verder.

Dat vind ik wel de toekomst van mobiliteit, vervoer dat weinig energie kost om van A naar B te reizen. Verder scored het praktisch perfect op reistijd (door de spits), veel minder last van files en geen gedoe met parkeren.
Er werd ingezet op het snel goedkoper worden van ev's in het algemeen, en dat er daardoor geen extra incentives als bijtellingskorting o.i.d. meer nodig waren om een en ander te motiveren. Nu dit wat trager lijkt te verlopen als gewenst zul je zien dat er ook weer mensen terug keren naar ice. Niks vreemds aan, sommige mensen maken op het rationele manieren hun keuzes....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05:31

Lordy79

Vastberaden

Nou, financiële prikkels werken volgens mij helemaal niet zo sterk. Bij het bedrijf waar ik werk rijden er vijf mensen een auto van de zaak en er zijn er vier (van de vijf) die bijna elke maand een boete voor te snel rijden hebben.
Dit jaar hebben die vier individuen in 5 maanden tijd voor 967,14 euro aan boetes gekregen. Dat is dus 240 per persoon gemiddeld = 50 euro per maand. En het zijn geen mensen die een ton per jaar verdienen ofzo waardoor het hen niks interesseert. Maar ze doen het al jaren.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lordy79 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 20:11:
[...]

Nou, financiële prikkels werken volgens mij helemaal niet zo sterk. Bij het bedrijf waar ik werk rijden er vijf mensen een auto van de zaak en er zijn er vier (van de vijf) die bijna elke maand een boete voor te snel rijden hebben.
Dit jaar hebben die vier individuen in 5 maanden tijd voor 967,14 euro aan boetes gekregen. Dat is dus 240 per persoon gemiddeld = 50 euro per maand. En het zijn geen mensen die een ton per jaar verdienen ofzo waardoor het hen niks interesseert. Maar ze doen het al jaren.
Ik denk dat sommigen dat incalculeren, dat ze goedkoop kunnen leasen en dat het daardoor niet aankomt op een boete meer of minder. In België kan je met zo'n lease auto vaak zelfs ongestraft je gang gaan:
https://www.tijd.be/polit...-harder-aan/10423693.html

Dus alles samen gaat het wel over een financiële afweging. Met die bedrijfsauto's gaat het dus niet enkel over zwaardere en snellere auto's, maar vaak ook over roekelozer rijgedrag. Hoe zou dit toch komen: https://www.autoweek.nl/a...e-bestuurders-van-europa/

En dan dit ook nog: https://www.hln.be/binnen...chter-het-stuur~afff0df4/

Daartussen zit je dan met je fiets zonder fietspad, op smalle wegen met lintbebouwing en ook nog Waze die autobestuurders vaak langs sluipwegen stuurt, waar men vaak fietst om drukke wegen te vermijden.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2023 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
stylezzz schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 18:58:
Financiele incentives werken altijd goed. Niet alleen als het om ev's gaat. Laten we de spaardieseltjes van 20 jaar terug niet vergeten, of de kleine a segmentertjes die door hun bpm vrijstelling destijds ook razend populair waren.
Het nadeel is dat mensen met het gestimuleerde gedrag ophouden zodra de prikkels verdwijnen. Zie het voornemen van EV-rijders om - bij de geplande uitfasering van de fiscale vrijstellingen die ze nu ontvangen - terug te gaan naar een voertuig met ICE.

De overtreffende trap van het gevaar is dat je een groep mensen creeert die financieel afhankelijk is van die financiële prikkel. Nu zijn de EV-leaserijders meestal geen mensen met een precair inkomen, maar uitgaven hebben de neiging om te groeien naar het besteedbaar inkomen. Als transport straks weer duurder wordt, zullen mensen op andere aspecten moeten bezuinigen.
_Apache_ schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 16:37:
In het algemeen zou je ook geen financiële prikkels willen die lineair schalen met het aantal afgelegde kilometers. Hoe verder je van je werk woont, hoe lucratiever deze regeling immers voor je is op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
CVTTPD2DQ schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 22:54:
[...]

[...]

Het nadeel is dat mensen met het gestimuleerde gedrag ophouden zodra de prikkels verdwijnen. Zie het voornemen van EV-rijders om - bij de geplande uitfasering van de fiscale vrijstellingen die ze nu ontvangen - terug te gaan naar een voertuig met ICE.
Klopt, een ice is nog altijd wat goedkoper in aanschaf als een ev. Kortom, bij gelijke bijtelling ben je goedkoper uit in een ice. Men had verwacht dat het prijsverschil tussen beide er niet meer zou zijn de komende jaren. Dit lijkt wat langer te gaan duren... ev's worden wel goedkoper, maar niet snel genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Nu online
De overgang van ice naar elektrisch verloopt niet lineair. Daar mogen we ons niet aan mispakken.

Ik denk dat de laatste fase van de overgang best wel woelig zou kunnen zijn.

Denk aan olieproducerende landen die plots scherp hun leveringen zouden kunnen verminderen om de prijzen hoog te houden of om politieke redenen, tankstations waar niet alle pompen meer beschikbaar zijn wegens te weinig aanvoer, autogarages die onderhoud en herstelling van ice beginnen af te bouwen wegens te kort aan personeel, wisselstukken,...

Dit in combinatie met de elektrische voorzieningen die in volle opbouw zijn.

Begrijp me niet verkeerd: het komt allemaal wel goed en we zullen beter af zijn dan vroeger.

Maar eerst moeten we nog door de woelige fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Wozmro schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 09:27:
De overgang van ice naar elektrisch verloopt niet lineair. Daar mogen we ons niet aan mispakken.

Ik denk dat de laatste fase van de overgang best wel woelig zou kunnen zijn.

Denk aan olieproducerende landen die plots scherp hun leveringen zouden kunnen verminderen om de prijzen hoog te houden of om politieke redenen, tankstations waar niet alle pompen meer beschikbaar zijn wegens te weinig aanvoer, autogarages die onderhoud en herstelling van ice beginnen af te bouwen wegens te kort aan personeel, wisselstukken,...

Begrijp me niet verkeerd: het komt allemaal wel goed en we zullen beter af zijn dan vroeger.

Maar eerst moeten we nog door de woelige fase.
Klopt, er zullen ook tankstations gaan sluiten in de toekomst omdat er gewoon minder klandizie zal zijn. Laadpalen komen overal en nergens uit de grond, daarvoor heb je geen stations meer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:14
stylezzz schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 09:36:
[...]

Klopt, er zullen ook tankstations gaan sluiten in de toekomst omdat er gewoon minder klandizie zal zijn. Laadpalen komen overal en nergens uit de grond, daarvoor heb je geen stations meer nodig.
Vraag me wel af wat er gebeurt met de tankstations langs de snelweg. Ik neem aan dat EV-rijders daar ook nog wel eens komen voor drinken / eten / toiletbezoek. Misschien krijg je wel dat er minder van zulke winkels zullen komen en dan groter, zoals in Frankrijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:06

Detmer

Professioneel prutser

Kalentum schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 09:45:
[...]

Vraag me wel af wat er gebeurt met de tankstations langs de snelweg. Ik neem aan dat EV-rijders daar ook nog wel eens komen voor drinken / eten / toiletbezoek. Misschien krijg je wel dat er minder van zulke winkels zullen komen en dan groter, zoals in Frankrijk?
Of juist plekken voor snelladers. Duurt langer, dus is beter voor verkoop?

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
Lordy79 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 20:11:
[...]
Zijn dat mensen met een eigen huis, hypotheek en gezin? Oftewel: hoeveel hebben die mensen over per maand?
Toen ik nog vrijgezel was en per maand >1.5k over hield maakte een boete meer of minder me ook niet uit.

/offtopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Ik denk dat de transitie voor vrachtwagens wel wat langer zal duren, al is dat dan vooral diesel en personenauto's vooral benzine, dus misschien verdwijnt benzine daar eerder, tenzij de extra kost voor een benziepomp niet zo groot is. Maar ik denk dat dat iets voor de heel lange termijn is, als benzine auto's nog tot 2035 verkocht worden rijden die nog tot 2045 of 2055.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

CVTTPD2DQ schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 22:54:
[...]

In het algemeen zou je ook geen financiële prikkels willen die lineair schalen met het aantal afgelegde kilometers. Hoe verder je van je werk woont, hoe lucratiever deze regeling immers voor je is op dit moment.
Nou ja, financieel gezien. Maar zoals hierboven al genoemd werd, met de wet Brever valt dat dus erg mee. Ik wil 45min forensen toch wel wel thuis zijn. :)

Het is ook meer dat de samenleving zich verslaafd heeft gemaakt aan vormen van transport met een ICE. En met name de overheid ligt aan een financieel infuus van BTW's, MRB en accijnzen.
Zelfs als zou iedereen een vorm van transport vinden die geen fossiele brandstof verbruikt, zou de overheid niet lang daarna zware begrotingsproblemen hebben. :X

[ Voor 3% gewijzigd door _Apache_ op 07-07-2023 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-09 21:49

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Wat ik de laatste twee jaar zie bij collega's die bij de eerste EV (leaserijders) hoorden, dat men massaal bij de volgende auto naar Hybride varianten zijn gegaan. Een stukje voordeel van de (kleine)accu en range van een brandstof motor. Zelf heb ik hier ook naar zitten kijken (in dit geval zou het om private lease gaan, aanschaf is helemaal no-go) echter is dit veel te duur geworden inmiddels.

Het zou een Peugeot 308SW Hybrid moeten worden in mijn geval. Woonwerk-verkeer had dan op de accu kunnen doen, met de mix thuis en op kantoor werken, had ik de accu thuis kunnen opladen met zonnepanelen... maar zogezegd dat is inmiddels te duur geworden. Daarom blijf ik voorlopig in mijn huidige 308SW rijden met euro6 diesel motor, wat voor mij nu de meest gunstige optie is/was. Welke ik nu over 5 - 6 jaar afschrijf, de auto i dan 10-11 jaar oud, daarna zie ik wel verder.

[ Voor 3% gewijzigd door _Dune_ op 07-07-2023 10:43 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
_Apache_ schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 10:34:
[...]Het is ook meer dat de samenleving zich verslaafd heeft gemaakt aan vormen van transport met een ICE. En met name de overheid ligt aan een financieel infuus van BTW's, MRB en accijnzen.
Zelfs als zou iedereen een vorm van transport vinden die geen fossiele brandstof verbruikt, zou de overheid niet lang daarna zware begrotingsproblemen hebben. :X
Auto bezit en gebruik zal in het algemeen veel duurder gaan worden. Denk aan CO2 / fijnstof belastingen op aanschaf / afvoer / brandstof / elektriciteit / banden. De trend is dat iedere milieuimpact doorberekend gaat worden naar de veroorzaker. Ook parkeren is overigens een vorm van milieuimpact....

Ik heb zo'n vermoeden dat er fiks gesneden gaat worden in leaseregelingen de komende jaren.

Leasecontracten zullen vervangen gaan worden door deelauto regelingen. Als je een pool hebt van werknemers en deelauto's kan je overboeking gebruiken: er zullen altijd wel werknemers zijn die bv op (vlieg/bus) vakantie zijn, die ziek zijn of om wat voor reden dan ook geen behoefte aan - of recht hebben op - een (lease)auto. Op een groep van 100 werknemers heb je dan b.v. genoeg aan 70 of 80 auto's.

[ Voor 27% gewijzigd door joopv op 07-07-2023 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
[...]

De shops zullen wellicht blijven bestaan, voor inderdaad het toiletbezoek of een versnapering. Het heeft echter geen nut om daar ook nog 20 fossiel pompen bij te houden als het ook met 2 of 3 afkan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Het is ook meer dat de samenleving zich verslaafd heeft gemaakt aan vormen van transport met een ICE. En met name de overheid ligt aan een financieel infuus van BTW's, MRB en accijnzen.
Sommige kosten zullen dalen, kosten waarvoor nu niet altijd betaald wordt door de gebruiker. Meer OV/fiets/deelauto's: lagere filekost en milieukost. Meer fiets: lagere gezondheids- en geluidskost.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tpI3qmw-WXTzr0mLewFB5nF1uCk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gPjYXfBo4qJmvGLhlpQEWrre.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-09 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

joopv schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 11:19:
[...]

Leasecontracten zullen vervangen gaan worden door deelauto regelingen. Als je een pool hebt van werknemers en deelauto's kan je overboeking gebruiken: er zullen altijd wel werknemers zijn die bv op (vlieg/bus) vakantie zijn, die ziek zijn of om wat voor reden dan ook geen behoefte aan - of recht hebben op - een (lease)auto. Op een groep van 100 werknemers heb je dan b.v. genoeg aan 70 of 80 auto's.
Dat is heel lastig om in de praktijk te regelen want een werknemer gaat naar huis met zijn auto en daar staat die auto dan. Als iemand anders die auto wil gebruiken moet hij eerst naar die werknemer gaan en de auto ophalen.
Je kunt de auto niet op het werk laten staan want dan moet de werknemer met ander vervoer naar huis.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phicoh
joopv schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 11:19:
Ik heb zo'n vermoeden dat er fiks gesneden gaat worden in leaseregelingen de komende jaren.

Ik vraag me af hoe dat moet werken. Een deel dat de leaseauto's is een vorm van beloning. Het idee is dat een leaseauto van de werkgever goedkoper is dan zelf een auto aanschaffen. Werkgevers hebben er niets aan om dat af te schaffen.

De andere groep is de werknemers die de hele dag een auto nodig hebben. In dat geval zou je dus een groot parkeerterrein moeten hebben waar al die deelauto's 's nachts staan. Plus je moet de werknemer een onkosten vergoeding geven om zelf naar het werk te komen. In veel gevallen kan een werknemer 's ochtends direct vanaf huis op pad, dus het kost ook beschikbare uren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien moeten we werknemers terug in euro's betalen in plaats van in auto's en tank/laadkaarten, dan kunnen ze zelf kiezen wat ze er mee doen in plaats van hen in de auto te duwen. Wie een hele dag de baan op moet zou wel nog een auto van de zaak moeten krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phicoh
Verwijderd schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 12:10:
Misschien moeten we werknemers terug in euro's betalen in plaats van in auto's en tank/laadkaarten, dan kunnen ze zelf kiezen wat ze er mee doen in plaats van hen in de auto te duwen. Wie een hele dag de baan op moet zou wel nog een auto van de zaak moeten krijgen.
Het idee is dat als je een werknemer een salaris geeft en die werknemer koopt daarvan een auto dan is er een enorme hoeveelheid belasting die niet geheven wordt als die werknemer een auto van de zaak krijgt.

Dus zowel de werknemer als de werkgever zijn blij met deze constructie.

Het is een mogelijkheid om een stuk bruto salaris in te ruilen voor een auto. Iemand die geen auto wil zou kunnen kiezen voor meer bruto salaris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

phicoh schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 12:23:
[...]

Het idee is dat als je een werknemer een salaris geeft en die werknemer koopt daarvan een auto dan is er een enorme hoeveelheid belasting die niet geheven wordt als die werknemer een auto van de zaak krijgt.

Het is een mogelijkheid om een stuk bruto salaris in te ruilen voor een auto. Iemand die geen auto wil zou kunnen kiezen voor meer bruto salaris.
Zo is er bij mijn huidige werkgever de regeling dat men het leasebudget oprekt om EV auto's betaalbaar te maken.
Maar om het eerlijker te maken voor mensen die niet kiezen voor lease, krijgen zij eenzelfde verhoging, bruto uitbetaald. En daadwerkelijk gemaakte kilometers worden met 21cent betaald.

Wat als effect heeft.. de mensen zonder lease, hebben meer dan genoeg budget om in mobiliteit te voorzien. Waardoor er allerlei creatieve oplossingen komen voor mensen die niet de auto in willen.

Zo heb ik een EV motor gekocht, een ander een speed pedelec enz.

Zo heeft een collega het 'motto' "Ik heb nog nooit een tank brandstof betaald, en ben dat ook niet van plan."

[ Voor 4% gewijzigd door _Apache_ op 07-07-2023 13:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:07

Waarom zou de hoeveelheid belasting anders moeten zijn voor werknemers die hun auto via de werkgever bestellen of werknemers die hem zelf kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
_Apache_ schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 13:02:
[...]
Zo heeft een collega het 'motto' "Ik heb nog nooit een tank brandstof betaald, en ben dat ook niet van plan."
Eigenlijk vind ik dat wel raar. Waarom zou je woon-werkvekeer met een lease auto anders behandelen dan met een eigen auto? Woon-werkverkeer kilometers zijn gewoon privé kilometers.

Die auto als loon in natura, prima, maar eigenlijk zouden de overige kosten (belastingen, verzekering, brandstof enzo) gewoon van het netto salaris moeten gaan. En dan zakelijke KM via een vergoeding, net als bij zakelijk gebruik van eigen auto.

Misschien dat dat dan een financiële prikkel is om iets vaker de auto te laten staan :)

[ Voor 6% gewijzigd door Kalentum op 07-07-2023 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
_Dune_ schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 10:42:
Wat ik de laatste twee jaar zie bij collega's die bij de eerste EV (leaserijders) hoorden, dat men massaal bij de volgende auto naar Hybride varianten zijn gegaan. Een stukje voordeel van de (kleine)accu en range van een brandstof motor. Zelf heb ik hier ook naar zitten kijken (in dit geval zou het om private lease gaan, aanschaf is helemaal no-go) echter is dit veel te duur geworden inmiddels.

Het zou een Peugeot 308SW Hybrid moeten worden in mijn geval. Woonwerk-verkeer had dan op de accu kunnen doen, met de mix thuis en op kantoor werken, had ik de accu thuis kunnen opladen met zonnepanelen... maar zogezegd dat is inmiddels te duur geworden. Daarom blijf ik voorlopig in mijn huidige 308SW rijden met euro6 diesel motor, wat voor mij nu de meest gunstige optie is/was. Welke ik nu over 5 - 6 jaar afschrijf, de auto i dan 10-11 jaar oud, daarna zie ik wel verder.
PHEV zijn van 40km bereik naar 80-120km bereik aan het gaan, dat scheelt enorm in full electric bruikbaarheid.
Al wordt het gewicht ook weer hoger natuurlijk, dus of het nu de beste oplossing is...
Persoonlijk lijkt het me zonde om het hele jaar een ICE mee te zeulen voor die 3x per jaar dat je dat nodig hebt, maar een andere oplossing voor die 3x per jaar is er niet echt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
mitsumark schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 13:35:
[...]

PHEV zijn van 40km bereik naar 80-120km bereik aan het gaan, dat scheelt enorm in full electric bruikbaarheid.
Al wordt het gewicht ook weer hoger natuurlijk, dus of het nu de beste oplossing is...

Persoonlijk lijkt het me zonde om het hele jaar een ICE mee te zeulen voor die 3x per jaar dat je dat nodig hebt, maar een andere oplossing voor die 3x per jaar is er niet echt.
PHEV's worden niet zozeer bewust gekocht om de accu, maar omdat het een bult BPM scheelt doordat de uitstoot volgens de WLTP een stuk lager ligt. Alstublieft een financiële prikkel ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

De staatskas (= overige belastingbetalers zonder lease auto) is niet zo blij met deze constructie. Dan zou ik zonder auto ook wel mijn eten via de werkgever willen kopen, dat zou een stuk voordeliger zijn dan telkens btw betalen in de winkel. Dat eten is levensnoodzakelijk en heeft niet zo veel schadelijke neveneffecten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DkvDHqqCLIVYLEx38k7EgQRzwAw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/J2OYLZrRazSyo5E4DULD2ePQ.png?f=fotoalbum_large

Links een glimmend nieuw lease-autopark en rechts een aftandse asbest-school voor onze kinderen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2023 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-09 21:49

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

[...]

Mijn woonwerkverkeer zou ik er prima mee kunnen doen (range van 80KM), maar ik rijdt wel wat vaker dan 3x per jaar veel verdere afstanden, die ik echt niet met het OV ga doen, omdat de verbindingen gewoon ronduit slecht zijn. Van deur-tot-deur vaak een keer tot anderhalf de reistijd van de auto betreft.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phicoh
mitsumark schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 13:03:
Waarom zou de hoeveelheid belasting anders moeten zijn voor werknemers die hun auto via de werkgever bestellen of werknemers die hem zelf kopen?
Als je een hoger bruto salaris hebt (dan iemand die een auto van de zaak krijgt) dan kost dat de werkgever in het algemeen meer pensioenpremie. Je betaalt zelf inkomsten belasting en sociale premies. Als je dan een auto koopt dan betaal je BTW. Over alle brandstof en onderhoud betaal je ook BTW.

Al die BTW, die krijgt de werkgever cadeau. Als de werkgever de kosten van het leasecontract van je bruto loon haalt, dan gaat je netto loon minder omlaag omdat je dan minder inkomstenbelasting en sociale premies betaalt. Uiteindelijk is het een behoorlijk groot belasting voordeel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
phicoh schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 14:45:
[...]

Als je een hoger bruto salaris hebt (dan iemand die een auto van de zaak krijgt) dan kost dat de werkgever in het algemeen meer pensioenpremie. Je betaalt zelf inkomsten belasting en sociale premies. Als je dan een auto koopt dan betaal je BTW. Over alle brandstof en onderhoud betaal je ook BTW.

Al die BTW, die krijgt de werkgever cadeau. Als de werkgever de kosten van het leasecontract van je bruto loon haalt, dan gaat je netto loon minder omlaag omdat je dan minder inkomstenbelasting en sociale premies betaalt. Uiteindelijk is het een behoorlijk groot belasting voordeel.
En daarvoor is ook de bijtellingsregeling in het leven geroepen ter compensatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
stylezzz schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 14:47:
En daarvoor is ook de bijtellingsregeling in het leven geroepen ter compensatie.
Maar voor de kosten van de bijtellingsregeling rij je geen nieuwe auto. Zeker niet als het werk alle kosten van de auto betaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

Kalentum schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 13:25:
[...]

Eigenlijk vind ik dat wel raar. Waarom zou je woon-werkvekeer met een lease auto anders behandelen dan met een eigen auto? Woon-werkverkeer kilometers zijn gewoon privé kilometers.
Nou, het is niet helemaal anders. Het idee was om de lease vloot op te tillen van ICE naar EV. Daar was de werkgever bereid om een aanvulling te doen op het leasebudget. Maar vond dat niet fair tegenover de niet-leasers, dus is er een aanvulling gedaan op het mobiliteitsbudget.
Maar we zien nu bij de niet-leasers meer duurzaamheids-ideeen dan bij de leasers. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
phicoh schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 14:49:
[...]

Maar voor de kosten van de bijtellingsregeling rij je geen nieuwe auto. Zeker niet als het werk alle kosten van de auto betaalt.
Neen, dat zou wel een beetje gortig worden. Dan betaald zowel de werkgever als de werknemer de auto :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
stylezzz schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 14:52:
Neen, dat zou wel een beetje gortig worden. Dan betaald zowel de werkgever als de werknemer de auto :)
Dat zou helemaal niet erg zijn. Vooral dat de werkgever alle privé kilometers betaalt is een slecht idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
_Apache_ schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 14:51:
[...]

Nou, het is niet helemaal anders. Het idee was om de lease vloot op te tillen van ICE naar EV. Daar was de werkgever bereid om een aanvulling te doen op het leasebudget. Maar vond dat niet fair tegenover de niet-leasers, dus is er een aanvulling gedaan op het mobiliteitsbudget.
Maar we zien nu bij de niet-leasers meer duurzaamheids-ideeen dan bij de leasers. :)
Zijn er trouwens werkgevers die dat doen? Dat je alleen EV's kan 'krijgen'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
phicoh schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 14:57:
[...]

Dat zou helemaal niet erg zijn. Vooral dat de werkgever alle privé kilometers betaalt is een slecht idee.
Waarom? Zullen we alle andere extratjes die werkgevers kunnen bieden (OV jaarkaarten, Sportschoolabbo's etc. etc.) ook eens onder de loep leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Kalentum schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 14:59:
[...]

Zeker, want werkgevers die een leasewagenpark hebben dienen weer aan de overheid te overleggen welke (en vooral wat voor) auto's er gereden worden. Vermoedelijk worden daar ook regelingen in het leven geroepen in de toekomst om EV's aantrekkelijker te maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• phicoh
stylezzz schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 15:02:
Waarom? Zullen we alle andere extratjes die werkgevers kunnen bieden (OV jaarkaarten, Sportschoolabbo's etc. etc.) ook eens onder de loep leggen?
Dat lijkt me prima. Wat betreft negatief effect op de leefomgeving zijn die twee voorbeelden niet vergelijken met een auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

[...]

Vast. Alhoewel het wel onder druk staat met oplopende bijtelling tegenwoordig.

Ik weet alleen niet of het juridisch standhoud als jij toch in een kleine benzine auto wilt rijden (even aangenomen dat het dezelfde klasse als een EV zou zitten).
Zo heeft een vriend voor een Belgisch bedrijf gewerkt, waar gesteld werd, jij rijdt een BMW van type x. Maar in België zijn de bijtellingregels anders, waardoor dat hij een veel groter deel van zijn salaris moest inleveren als Nederlander.
Na een hoop getouwtrek heeft hij een aanvulling gekregen op zijn leasebudget, want men wilde niet afwijken van het merk of type auto. Wat opzich zelf al nogal 8)7 is van de werkgever.

[ Voor 3% gewijzigd door _Apache_ op 07-07-2023 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
_Apache_ schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 15:09:
[...]

Vast. Alhoewel het wel onder druk staat met oplopende bijtelling tegenwoordig.

Ik weet alleen niet of het juridisch standhoud als jij toch in een kleine benzine auto wilt rijden (even aangenomen dat het dezelfde klasse als een EV zou zitten).
Zo heeft een vriend voor een Belgisch bedrijf gewerkt, waar gesteld werd, jij rijdt een BMW van type x. Maar in België zijn de bijtellingregels anders, waardoor dat hij een veel groter deel van zijn salaris moest inleveren als Nederlander.
Na een hoop getouwtrek heeft hij een aanvulling gekregen op zijn leasebudget, want men wilde niet afwijken van het merk of type auto. Wat opzich zelf al nogal 8)7 is van de werkgever.
Tja als mijn werkgever vindt dat ik een Apple MacBook moet gebruiken kan ik hoog en laag springen, iets anders krijg ik niet. Of is het met leaseauto's een soort recht om elke auto te mogen kiezen die je wil?

(Ik weet het niet, heb altijd zelf mijn auto's betaald en nog nooit een werkgever gehad die leaseauto's aanbood)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kalentum
stylezzz schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 15:02:
[...]

Nou ik vind dit wel wat verder gaan dan een extraatje. En auto's (ICE maar ook EV) heeft negatieve impact op klimaat dus in de context van dit topic lijkt me dat het onbeperkt vergoeden van kilometers die 0,0 met werk te maken hebben iets is wat we zouden kunnen afschaffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
phicoh schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 15:05:
[...]

Dat lijkt me prima. Wat betreft negatief effect op de leefomgeving zijn die twee voorbeelden niet vergelijken met een auto.
Zeker het OV is niet zaligmakend qua milieu. Natuurlijk is het beter als iedereen apart in zijn koekblik...

Zo heb ik een vriend die op de helpdesk van ziggo werkt, en als onderdeel van zijn arbeidscontract een NS OV-jaarkaart krijgt. Woont in Sittard, werkt in maastricht (af en toe, want ook veel thuis).... Hij zal dus te pas en te onpas zijn OV kaart gebruiken om een dagje amsterdam te doen. Tis zijn goed recht hoor, ik klaag er niet over.... Maar dat eeuwige gezeur over leaseauto's word ook een beetje eentonig :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phicoh
stylezzz schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 15:21:
Zeker het OV is niet zaligmakend qua milieu. Natuurlijk is het beter als iedereen apart in zijn koekblik...

Zo heb ik een vriend die op de helpdesk van ziggo werkt, en als onderdeel van zijn arbeidscontract een NS OV-jaarkaart krijgt. Woont in Sittard, werkt in maastricht (af en toe, want ook veel thuis).... Hij zal dus te pas en te onpas zijn OV kaart gebruiken om een dagje amsterdam te doen. Tis zijn goed recht hoor, ik klaag er niet over.... Maar dat eeuwige gezeur over leaseauto's word ook een beetje eentonig :)
Eentonig omdat het gewoon waar is. Als een werkgever onbeperkt alcohol of sigaretten zou verstrekken dan zou iedereen snappen dat dat raar is. Bij auto's zijn we er aan gewend dat de werkgever een negatief effect op de omgeving vergoedt.

Bij OV kaarten, ik heb van mijn werk een NS-Business Card. Maar die ga ik natuurlijk niet privé gebruiken. Ik kan me voorstellen dat als je veel met de trein reist een OV-jaarkaart goedkoper is. Maar nog steeds kan je daarmee niet naar buitenland op vakantie. En dat is een normaal gebruik van een auto van de zaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
phicoh schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 15:47:
[...]

Eentonig omdat het gewoon waar is. Als een werkgever onbeperkt alcohol of sigaretten zou verstrekken dan zou iedereen snappen dat dat raar is. Bij auto's zijn we er aan gewend dat de werkgever een negatief effect op de omgeving vergoedt.

Bij OV kaarten, ik heb van mijn werk een NS-Business Card. Maar die ga ik natuurlijk niet privé gebruiken. Ik kan me voorstellen dat als je veel met de trein reist een OV-jaarkaart goedkoper is. Maar nog steeds kan je daarmee niet naar buitenland op vakantie. En dat is een normaal gebruik van een auto van de zaak.
Dat kan bij een leaseauto ook. Verklaringkje geen privegebruik auto en je hoeft geen cent bijtelling te betalen.

Ik denk dat de kern van het verhaal is dat als de werkgever onbeperkt mobiliteit aanbied als onderdeel van het arbeidscontract dit elke drempel weghaalt voor de werknemer om na te denken over hoe hij zijn vervoer moet regelen. (even daargelaten of dit nou per auto of OV is). Kortom, in beide gevallen zal er een incentive moeten komen om dit in de toekomst te veranderen.... We zullen immers bewuster moeten omgaan met mobiliteit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:34
[...]

Dat is bij ons sinds ongeveer anderhalf jaar het geval. Volgens mij is (of was) er nog een uitzondering als je boven een X aantal kilometers per jaar komt maar die kan ik niet zo snel terug vinden. Zodra je toegang krijgt tot de portal om een nieuwe auto te bestellen zie je alleen wat voor jou van toepassing is qua budget maar ook brandstof en dat is dus elektrisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickH89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-09 21:54
phicoh schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 15:47:
[...]

'Vergoeden' is een groot woord. Met bijtelling is een auto helemaal niet zo goedkoop en als het mogelijk is om het 'leasebudget' gewoon bovenop het brutosalaris te ontvangen is het zeker niet altijd goedkoper om een leaseauto te nemen tov het privé te regelen. De tijd van de EV's als cadeautje is al een tijdje voorbij. Ik vraag me af of jij op de hoogte bent van de kosten die elk scenario met zich mee brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[...]

Jup, bouwbedrijven bijvoorbeeld.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• phicoh
PatrickH89 schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 16:14:
De tijd van de EV's als cadeautje is al een tijdje voorbij. Ik vraag me af of jij op de hoogte bent van de kosten die elk scenario met zich mee brengen.
Of het nu aantrekkelijk is of niet, het is hoe dan ook een slecht idee dat een werkgever onbeperkt privé gebruik van een auto vergoedt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

phicoh schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 16:23:
[...]

Of het nu aantrekkelijk is of niet, het is hoe dan ook een slecht idee dat een werkgever onbeperkt privé gebruik van een auto vergoedt.
Idd, eerst zie je scholieren vol idealisme deelnemen aan klimaatmarsen, vervolgens gaan ze als student wekelijks met de trein naar een universiteitsstad waar ze alles met de fiets doen, maar van zodra ze afgestudeerd zijn krijgen ze in België bijna gegarandeerd een auto met tankkaart voorgeschoteld, waarna je hen nooit meer op de fiets of het ov ziet, want die auto is dan altijd de goedkoopste optie en verschillende opeenvolgende regeringen durven er niet aan raken omdat het als een verworven recht beschouwd wordt en te veel stemmen zou kosten, terwijl elke mobiliteitsexpert zegt dat het systeem onhoudbaar is. Politici moeten zelfs oppassen als ze het voordeel verstrengen, want dan is het een 'jaloezietaks' (regering Di Rupo 2011).

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2023 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Een verbrandingsmotor is vreemd genoeg zo zwaar niet. En benzine is een stuk lichter dan een accu. En een lege benzinetank weegt helemaal niets.

Dus ik zou het omdraaien: waarom een batterijpakket meezeulen dat 150km meekan terwijl de meeste tripjes minder dan 30km zijn?

Een PHEV met redelijke (maar niet enorme) autonomie zou, afhankelijk van het gebruik, wel eens veel beter voor het milieu kunnen zijn dan een zware BEV.
stylezzz schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 14:47:
En uiteindelijk zijn we met een ingewikkeld systeem geld aan het rondpompen zonder dat iemand nog precies weet waarom. Alleen al om regeldruk te verminderen zou je die auto van de zaak moeten willen afschaffen.
We moeten ook niet overdrijven, uit mijn hoofd gaat het om iets van 12 miljard aan inkomsten per jaar. Dat is niet niks, maar slechts een fractie van wat wordt opgehaald met inkomstenbelasting, BTW e.d.
stylezzz schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 07:36:
Klopt, een ice is nog altijd wat goedkoper in aanschaf als een ev. Kortom, bij gelijke bijtelling ben je goedkoper uit in een ice. Men had verwacht dat het prijsverschil tussen beide er niet meer zou zijn de komende jaren. Dit lijkt wat langer te gaan duren... ev's worden wel goedkoper, maar niet snel genoeg.
Bovendien concurreren EVs niet alleen met nieuwe benzineauto's, maar met het enorme bestand aan betaalbare gebruikte benzineauto's.
Wozmro schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 09:27:

Ik denk dat je erg optimistisch bent. Op het moment is ongeveer één op de vijftig personenauto's een EV. Die verhouding moet dus veranderen, wat gepaard gaat met gigantische economische en materiele kosten, en waarschijnlijk een sterke daling van de (auto-)mobiliteit: het is immers veel goedkoper om benzineauto's af te bouwen, dan om EVs bij te bouwen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
Wanneer de meeste tripjes minder dan 30 km zijn dan moet je de verhouding auto's versus E-bike / Spedelec gaan veranderen. En niet de ICE gebruikers klakkeloos omvormen naar EV gebruikers.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 22:13:
Een verbrandingsmotor is vreemd genoeg zo zwaar niet. En benzine is een stuk lichter dan een accu. En een lege benzinetank weegt helemaal niets.

Dus ik zou het omdraaien: waarom een batterijpakket meezeulen dat 150km meekan terwijl de meeste tripjes minder dan 30km zijn?

Een PHEV met redelijke (maar niet enorme) autonomie zou, afhankelijk van het gebruik, wel eens veel beter voor het milieu kunnen zijn dan een zware BEV.
De ICE (incl alle benodigdheden) weegt net zoveel als 300km extra aan accu's.
Een PHEV (met 100 km bereik) en BEV (met 400km bereik) zijn doorgaans bijna even zwaar .

Verder mee eens, voor veel mensen kan een PHEV een lagere footprint betekenen.
Voor mij persoonlijk is dan 100+km range wel een must, anders red ik mn enkele reis van 70km niet in de winter.
Maargoed, een PHEV met een dergelijk bereik is duurder dan een degelijke BEV.

[ Voor 3% gewijzigd door mitsumark op 07-07-2023 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Nu online
Ik ben misschien optimistisch, dat zou kunnen.

Al mogen we niet onderschatten hoe goed kapitalisme het kunstje van exponentiële groei onder de knie heeft.
Iedere verdubbeling van productie heeft een daling van van de kosten.
Wikipedia: Experience curve effects

Maar als individu heb je daar nu nog niet zo heel veel aan. Je moet die overgangsperiode doorkomen zonder kleerscheuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:15

DropjesLover

Dit dus ->

Yaksa schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 22:29:
Wanneer de meeste tripjes minder dan 30 km zijn dan moet je de verhouding auto's versus E-bike / Spedelec gaan veranderen. En niet de ICE gebruikers klakkeloos omvormen naar EV gebruikers.
De meeste trips, ja. Maar niet alle.
Op vakantie gaan, weekendje familie/vrienden op 150km afstand, even naar de IKEA.
Al helemaal als gezin zul je gewoon een eigen auto nodig hebben. En als je hem toch al hebt staan (wegenbelasting en verzekering betaalt) is de auto ook altijd goedkoper dan andere vormen van vervoer (behalve (elektrische) fiets).

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 22:13:
[...]

Er zijn maar weinig mensen die een phev kopen omdat hij beter zou zijn voor het milieu. Het scheelt gewoon een bult bpm bij aanschaf... in het dagelijks gebruik zien de phev's vrijwel nooit een stekker.
En uiteindelijk zijn we met een ingewikkeld systeem geld aan het rondpompen zonder dat iemand nog precies weet waarom. Alleen al om regeldruk te verminderen zou je die auto van de zaak moeten willen afschaffen.
Zo moeilijk is het toch niet? Wat doen we dan met al die leaserijders die hem daadwerkelijk ook voor het werk nodig hebben? Die mogen er geen meter prive meer mee rijden en nog maar een extra auto erbij nemen? Lijkt me ook niet handig..... het lijkt me juist zaak om de leasemarkt (toch de aanjager van de autoindustrie) zo snel mogelijk naar ev's te krijgen.
Bovendien concurreren EVs niet alleen met nieuwe benzineauto's, maar met het enorme bestand aan betaalbare gebruikte benzineauto's.
Iemand die in de markt is voor een goedkope ice is helemaal niet in de markt voor een spiksplinternieuwe ev. Laten we geen appels met peren vergelijken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Nu online
Nou ja, ik ken iemand die met een bmw x5 hybride rijdt, waarschijnlijk wel een auto van rond de 100k.

Die kan 70km elektrisch rijden en volgend hem rijdt ie zelf effectief 2/3 van zijn kilometers effectief elektrisch.

Voor de rest is dat natuurlijk een belachelijke auto, veel te groot, veel te zwaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Wozmro schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 08:21:
Nou ja, ik ken iemand die met een bmw x5 hybride rijdt, waarschijnlijk wel een auto van rond de 100k.

Die kan 70km elektrisch rijden en volgend hem rijdt ie zelf effectief 2/3 van zijn kilometers effectief elektrisch.

Voor de rest is dat natuurlijk een belachelijke auto, veel te groot, veel te zwaar.
Ach, ik heb het zelf ook gedaan. 5 jaar lang in een golf gte... kon perfect mijn woon werk verkeer ermee elektrisch afleggen. :) maar meer als een n=1 ervaring is het niet. Of zijn we al die horror verhalen van een paar jaar terug vergeten over de 7 en 14% bijtellings phev's die toen mateloos populair waren? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
stylezzz schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 08:27:
[...]

Ach, ik heb het zelf ook gedaan. 5 jaar lang in een golf gte... kon perfect mijn woon werk verkeer ermee elektrisch afleggen. :) maar meer als een n=1 ervaring is het niet. Of zijn we al die horror verhalen van een paar jaar terug vergeten over de 7 en 14% bijtellings phev's die toen mateloos populair waren? ;)
Maar daarbij was iig het hele probleem de tankpas: Er was nul reden om op te laden (en als je pech had moest je dat zelf betalen), als je baas toch alle brandstof betaalde.

Overigens bij mij kunnen we ook alleen EVs leasen. Maar dat gaat wel gewoon 1 op 1 van je salaris af. Oftewel 5 jaar geleden was dat heel interessant, want je had een EV waarbij de helft door de staat was betaald (bruto-netto). (En leverde werkgever nog geld op ook omdat ze minder pensioenafdracht hadden). Nu er weer bijtellingop zit is dat dus niet interessant.

[ Voor 23% gewijzigd door Sissors op 08-07-2023 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
stylezzz schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 08:03:
[...]

Er zijn maar weinig mensen die een phev kopen omdat hij beter zou zijn voor het milieu. Het scheelt gewoon een bult bpm bij aanschaf... in het dagelijks gebruik zien de phev's vrijwel nooit een stekker.
Dat geldt misschien voor degenen met een pas van de zaak, iedereen die zelf voor de brandstof betaalt stekkert zoveel mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
mitsumark schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 09:07:
[...]

Dat geldt misschien voor degenen met een pas van de zaak, iedereen die zelf voor de brandstof betaalt stekkert zoveel mogelijk.
U weet dat het vorig jaar een tijdje zelfs duurder was om op elektriciteit te rijden als benzine? Nu zijn de tarieven wel weer een stukje lager, maar het is niet bizar veel goedkoper als benzine. (Of je moet een batterij zonnepanelen etc. Hebben) Een veelgehoorde misvatting.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:22
stylezzz schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 09:16:
[...]

U weet dat het vorig jaar een tijdje zelfs duurder was om op elektriciteit te rijden als benzine? Nu zijn de tarieven wel weer een stukje lager, maar het is niet bizar veel goedkoper als benzine. (Of je moet een batterij zonnepanelen etc. Hebben) Een veelgehoorde misvatting.....
Tenzij je natuurlijk zonnepanelen hebt, dan is dat altijd veel goedkoper dan brandstof.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
stylezzz schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 09:16:
[...]

Tijdelijke unieke situatie.
Nu de benzine weer gewoon 2 euro kost en elektra weer daalt scheelt het makkelijk meerdere tientjes per maand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:56
Heel leuk allemaal over het heden of verleden, maar hoe zien jullie mobiliteit in de toekomst (zie topic titel)? Iedereen aan een persoonlijk vervoersmiddel, zoveel mogelijk massa-vervoer, autonome voertuigen, etc?

"In America, consumption equals jobs. In these days, banks aren't lending us the money we need to buy the things we don't need to create the jobs we need to pay back the loans we can't afford." - Stephen Colbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
edie schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 09:43:
Heel leuk allemaal over het heden of verleden, maar hoe zien jullie mobiliteit in de toekomst (zie topic titel)? Iedereen aan een persoonlijk vervoersmiddel, zoveel mogelijk massa-vervoer, autonome voertuigen, etc?
De uitdaging is om het gebruik van auto's te vervangen door middelen die minder beslag leggen op de omgeving.

Dat kan van alles zijn. Van fiets to microcar tot step (i.c.m. OV).

De grote vraag is waarom mensen de auto zullen laten staan. Geen geld voor bezit van een auto, geen parkeerplek, financieel gunstig om niet met de auto te gaan, etc. (bijv. goede reiskosten vergoeding als je met de fiets komt, en veel papierwerk als je met de auto wil komen)

Wat wel duidelijk is, het gebruik van een elektrische auto is niet duur (in vergelijking met een auto met een brandstofmotor). Dus iemand die beschikt over een elektrische auto heeft op dat punt geen prikkel om 'm te laten staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Lijkt me ook niet handig..... het lijkt me juist zaak om de leasemarkt (toch de aanjager van de autoindustrie) zo snel mogelijk naar ev's te krijgen.

[...]

Iemand die in de markt is voor een goedkope ice is helemaal niet in de markt voor een spiksplinternieuwe ev. Laten we geen appels met peren vergelijken....
In allebei je opmerking ontbreekt een beetje de oorzaak van deze effecten. De leasemarkt jaagt de autoindustrie aan omdat het rijden van een nieuwe auto (en specifiek een nieuwe auto) fiscaal gesubsidieerd wordt.

Maar alleen voor bepaalde werknemers met een representatieve functie.

Ten tweede is het zo dat veel mensen die in de markt zijn voor een spiksplinternieuwe EV dit zijn omdat ze hem fiscaal voordelig zakelijk kunnen rijden. Als de auto uit eigen spaargeld betaald zou moeten worden zouden ze zoals de rest van Nederland waarschijnlijk naar een tien jaar oude ICE zoeken.

Vroeger was het stimuleren van de autoindustrie gewoon industriepolitiek: de autosector bood werkgelegenheid, en de economie had werkgelegenheid nodig. Iedere eerstejaars economiestudent zal je kunnen vertellen dat het niet zo eenvoudig is, maar dit soort redeneringen werkt goed in de politiek.

In het kader van het milieu mag je je afvragen of het wel zo verstandig is de autoindustrie te stimuleren.

Het voornaamste doel zou moeten zijn het aantal fossiel gereden kilometers te verminderen. Inzetten van electrische auto's is daar een middel voor, maar voor de huidige regering (en ik denk dat we van de volgende niets beters hoeven te verwachten) is het het enige gebruikte middel. Het geld dat naar het OV gaat wordt immers fors teruggesnoeid.

Zelf ben ik benieuwd waarom het verlagen van de maximumsnelheid niet wordt overwogen. Overal naar 100, of beter nog, 80, heeft onmiddelijke milieuvoordelen: minder CO2-uitstoot, minder stikstofuitstoot, minder fijnstofuitstoot, minder geluid, minder files, (iets) minder slijtage aan autobanden waardoor ze langer meegaan. Het is een van de weinige maatregelen die waarschijnlijk niet alleen voor het milieu een onmiddelijke positieve impact heeft, maar ook voor de economie, omdat het materiele kostenbesparingen oplevert, en op termijn ook kostenbesparingen in de gezondheidszorg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Ik verwacht in de echt grote steden, bij alles wat niet aan de rand ervan ligt, wel dat langzaamaan auto's minder een ding zullen worden, en bijvoorbeeld deelauto's vaker uitgerold zullen worden. Maar dat zeg ik als iemand die daar niet woont.

Er buiten? 'Gewoon' de huidige situatie verder doorzetten. En natuurlijk dingen als elektrische fietsen kunnen ook meer een rol spelen, tegelijk moeten we denk ik al blij zijn als we niet zo ongeveer elk ander land achterna gaan, met minder fietsen en meer autorijden. Bijvoorbeeld door meer tweeverdieners, waarbij het makkelijker is de kinderen in de auto op school af te zetten als je toch daarin verder moet.

Autonome voertuigen zullen vast uiteindelijk komen. Maar hoewel ik zeker niet de meest optimistische persoon was op dat gebied, valt het alsnog vies tegen wat de vooruitgang op dat gebied is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
CVTTPD2DQ schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 09:57:
[...]
Het geld dat naar het OV gaat wordt immers fors teruggesnoeid.
https://www.kimnet.nl/bin...rkeer+en+vervoer_pdfA.pdf

Van 2008 naar 2019 is er meer geld naar OV gegaan en minder naar wegen.
Zelf ben ik benieuwd waarom het verlagen van de maximumsnelheid niet wordt overwogen.
Is dat een echte vraag? Het is electorale zelfmoord voor elke partij die geen GL heet.

[ Voor 5% gewijzigd door Sissors op 08-07-2023 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-09 20:45

Gerco-M

mijn tornado res.

phicoh schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 09:55:
[...]

De uitdaging is om het gebruik van auto's te vervangen door middelen die minder beslag leggen op de omgeving.

Dat kan van alles zijn. Van fiets to microcar tot step (i.c.m. OV).

De grote vraag is waarom mensen de auto zullen laten staan. Geen geld voor bezit van een auto, geen parkeerplek, financieel gunstig om niet met de auto te gaan, etc. (bijv. goede reiskosten vergoeding als je met de fiets komt, en veel papierwerk als je met de auto wil komen)

Wat wel duidelijk is, het gebruik van een elektrische auto is niet duur (in vergelijking met een auto met een brandstofmotor). Dus iemand die beschikt over een elektrische auto heeft op dat punt geen prikkel om 'm te laten staan.
Ik vraag me af of in dit perspectief het rekeningrijden plan ook nog een bijdrage gaat leveren om mensen te motiveren om de auto te laten staan.

De accijns op benzine iets verder omhoog, en via rekeningrijden betalen per kilometer en er is ook een stevige (financiele) prikkel bij om toch te kiezen voor E-mobiliteit zoals een elektrische fiets / speed pedelec / LEV / E-step. Voor de korte ritjes in elk geval.

Ik ben bezig om een budget te creeren voor op termijn een heel leuke EV (Taycan) maar haal met plezier geld uit dat budget om een E-step te kopen en nu ook een Speed Pedelec (Stromer ST3) Die EV kan wel wat langer wachten. Lokale ritjes kan ook met een kleiner (en goedkoper!) voertuig hoewel we met familie aan de andere kant van het land een auto wel nodig blijft.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
CVTTPD2DQ schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 09:57:
Zelf ben ik benieuwd waarom het verlagen van de maximumsnelheid niet wordt overwogen. Overal naar 100, of beter nog, 80, heeft onmiddelijke milieuvoordelen: minder CO2-uitstoot, minder stikstofuitstoot, minder fijnstofuitstoot, minder geluid, minder files, (iets) minder slijtage aan autobanden waardoor ze langer meegaan.
En omdat de reis wat langer duurt bij max 80 zijn andere modaliteiten weer een tikje interessanter.
Maar eerst moet de handhaving worden verbeterd.
offtopic:
Gisteren weer eens sinds enige tijd in de (deel)auto. Dus kwam ik weer eens in aanraking met autorijdend nederland. De meesten hielden zich redelijk aan de max snelheid maar op sommige punten was het absurd wat voor risico's sommigen nemen met hoge snelheid door drukke punten. Blij dat ik fiets :)

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Sissors schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 09:58:
Er buiten? 'Gewoon' de huidige situatie verder doorzetten. En natuurlijk dingen als elektrische fietsen kunnen ook meer een rol spelen, tegelijk moeten we denk ik al blij zijn als we niet zo ongeveer elk ander land achterna gaan, met minder fietsen en meer autorijden.
Andere landen zijn juist bezig autogebruik terug te dringen. Terwijl in NL de autolobby afgelopen jaren ongekend sterk en succesvol is gebleken. Zowel van dorpelingen die er een cultuuroorlog van proberen te maken ('de stedelingen' die de realiteit van het platteland niet begrijpen), en van politieke partijen die steeds meer OV inperken en juist focussen op autowegen verbreden en snelheid verhogen.

Hopelijk zal urbanisation en vergrijzing de buitengebieden dusdanig uitdunnen dat hun overmatige car dependence steeds minder uitmaakt. Dan lost het zich wel op doordat de dorpen zichzelf in rap tempo overbodig aan het maken zijn.

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

[...]

O jawel. Om een parkeerplek te claimen.
[...]

Zo moeilijk is het toch niet? Wat doen we dan met al die leaserijders die hem daadwerkelijk ook voor het werk nodig hebben? Die mogen er geen meter prive meer mee rijden en nog maar een extra auto erbij nemen? Lijkt me ook niet handig..... het lijkt me juist zaak om de leasemarkt (toch de aanjager van de autoindustrie) zo snel mogelijk naar ev's te krijgen.
90+% woon/werk en v.v.

Voorbeeld: een ‘adjunct-directeur / financial controller’.

Dikste Audi die er is en er alleen 100% woon/werk mee rijden voor het werk.
[...]

Sowieso een manke vergelijking.

[ Voor 6% gewijzigd door Ramzzz op 08-07-2023 12:05 ]

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

DropjesLover schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 23:28:
[...]

De meeste trips, ja. Maar niet alle.
Op vakantie gaan, weekendje familie/vrienden op 150km afstand, even naar de IKEA.
Al helemaal als gezin zul je gewoon een eigen auto nodig hebben. En als je hem toch al hebt staan (wegenbelasting en verzekering betaalt) is de auto ook altijd goedkoper dan andere vormen van vervoer (behalve (elektrische) fiets).
Dat 'nodig hebben' is heel relatief. Wij gaan als gezin op vakantie met de fiets/bus/trein en een enkele keer met het vliegtuig. Verre familie/vrienden (verder dan 20/30 km) doen we ook met de trein/bus en grote spullen kunnen meestal gratis thuis geleverd worden. En als er écht geen alternatief is huren we een auto, net zoals sommige verstokte automobilisten zeggen 'als er écht geen alternatief is ga ik met de fiets'.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2023 12:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
link0007 schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 11:54:
[...]

Andere landen zijn juist bezig autogebruik terug te dringen. Terwijl in NL de autolobby afgelopen jaren ongekend sterk en succesvol is gebleken.
In Nederland is dat toch ook het geval? Punt is dat ook andere landen dat kunnen proberen, maar er zijn er weinig die ook maar op 10% van het aantal fietsers als Nederland komen. Ja leuk dat ze dan dat aantal 20% groter weten te krijgen.

In Nederland is ook meer geld naar OV gegaan, heb je meer nieuwe wijken met zware beperkingen op autobezit, heb je lagere maximale snelheden. Punt is dan zeg jij dat dat kleine dingen zijn. Maar dat fancy artikel over bijvoorbeeld Londen waar ze nu echt inzetten op fietsen? Dat is ook een klein iets wat niks zegt over hoe het echt gaat.
Dan lost het zich wel op doordat de dorpen zichzelf in rap tempo overbodig aan het maken zijn.
En bedankt voor dit dystopische toekomstbeeld waarin iedereen in metropolen moet wonen.

[ Voor 19% gewijzigd door Sissors op 08-07-2023 12:12 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yaksa
Sissors schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 09:58:
Bijvoorbeeld door meer tweeverdieners, waarbij het makkelijker is de kinderen in de auto op school af te zetten als je toch daarin verder moet.
Kijk, en daar gaan we al de mist in.
Wanneer je je kinderen al aanleert dat een auto gemakkelijker is dan bijvoorbeeld een fiets (nog niet zo heel lang geleden fietste ieder kind vanaf de lagere school t/m middelbaar onderwijs naar school) dan komen we er natuurlijk nooit.

Ennuh, ook een wat jonger kind kun je fietsen leren én leren opletten in het verkeer.
Fel oranje of geel vlaggetje aan die kinderfiets en gaan.
Maar ja, de rubberen stoeptegelgeneratie zal wel weer gaan mekkeren dat dat vééls te gevaarlijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Yaksa schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 12:21:
[...]

Kijk, en daar gaan we al de mist in.
Wanneer je je kinderen al aanleert dat een auto gemakkelijker is dan bijvoorbeeld een fiets (nog niet zo heel lang geleden fietste ieder kind vanaf de lagere school t/m middelbaar onderwijs naar school) dan komen we er natuurlijk nooit.

Ennuh, ook een wat jonger kind kun je fietsen leren én leren opletten in het verkeer.
Fel oranje of geel vlaggetje aan die kinderfiets en gaan.
Maar ja, de rubberen stoeptegelgeneratie zal wel weer gaan mekkeren dat dat vééls te gevaarlijk is.
Voor de duidelijkheid, dat was exact mijn punt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mekkieboek
Ramzzz schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 12:04:
Voorbeeld: een ‘adjunct-directeur / financial controller’.

Dikste Audi die er is en er alleen 100% woon/werk mee rijden voor het werk.
Rules for the oxen, not for the lions, een financial controller zou toch oog moeten hebben voor noodzaak van besteding van kapitaal. Deze controller is gevallen voor de marketing van de autoindustrie en denkt dat ie aan prestige wint (en denkt dat dat belangrijk is) door met een 'dikke' audi in de wijk te worden gezien. En treurig genoeg, waarschijnlijk wint ie ook aan prestige want ook de toeschouwers zijn gevallen voor diezelfde marketing. Of ben ik nu al te cynisch :P
Sissors schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 12:11:
Maar dat fancy artikel over bijvoorbeeld Londen waar ze nu echt inzetten op fietsen? Dat is ook een klein iets wat niks zegt over hoe het echt gaat.
Kwa aantallen vermoedelijk niet nee maar het is ook een voet tussen de deur. Je moet ergens beginnen en ingrijpen in de infra van een stad is niet altijd makkelijk. Je hoort steeds meer van steden in Europa die een begin of vorderingen hebben gemaakt om fietsgebruik te verbeteren.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

En bedankt voor dit dystopische toekomstbeeld waarin iedereen in metropolen moet wonen.
Metropolen hoeven niet hoor:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
[...]

In Nederland is dat toch ook het geval? Punt is dat ook andere landen dat kunnen proberen, maar er zijn er weinig die ook maar op 10% van het aantal fietsers als Nederland komen. Ja leuk dat ze dan dat aantal 20% groter weten te krijgen.
Ken je de wet van de remmende voorsprong? Nederland teert momenteel enorm in op progressieve stappen van de vorige eeuw. Dit land is ondertussen geheel niet meer in staat vooruitgang te boeken. Op een aantal terreinen beginnen andere landen ons ondertussen snel in te halen omdat zij wél progressieve stappen zetten. Zie bv. marijuana en drugsbeleid of de acceptatie van LHBTQIA+.
In Nederland is ook meer geld naar OV gegaan, heb je meer nieuwe wijken met zware beperkingen op autobezit, heb je lagere maximale snelheden.
Die lagere snelheden zijn per ongeluk tot stand gekomen; de politiek wilde juist hogere snelheden (130km/h) en moest dit met pijn in het hart ongedaan maken ivm stikstof.

En dat er in absolute aantallen 'meer geld' naar OV is gegaan komt door stijgende lonen, onkosten en vergroening van het wagenpark. Tegelijk is het OV-aanbod juist versoberd en in sommige gebieden (bv. Drenthe) totaal disfunctioneel is gemaakt waardoor inwoners geforceerd worden de auto te gebruiken.

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
link0007 schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 13:20:
[...]

Ken je de wet van de remmende voorsprong? Nederland teert momenteel enorm in op progressieve stappen van de vorige eeuw. Dit land is ondertussen geheel niet meer in staat vooruitgang te boeken. Op een aantal terreinen beginnen andere landen ons ondertussen snel in te halen omdat zij wél progressieve stappen zetten. Zie bv. marijuana en drugsbeleid of de acceptatie van LHBTQIA+.

[...]

Die lagere snelheden zijn per ongeluk tot stand gekomen; de politiek wilde juist hogere snelheden (130km/h) en moest dit met pijn in het hart ongedaan maken ivm stikstof.

En dat er in absolute aantallen 'meer geld' naar OV is gegaan komt door stijgende lonen, onkosten en vergroening van het wagenpark. Tegelijk is het OV-aanbod juist versoberd en in sommige gebieden (bv. Drenthe) totaal disfunctioneel is gemaakt waardoor inwoners geforceerd worden de auto te gebruiken.
Er is een (veel) groter gedeelte van het infrastructuur budget naar het OV gegaan.
Als dorpen "overbodig" worden, blijven er dus iig alleen steden over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Sissors schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 13:26:

[...]

Als dorpen "overbodig" worden, blijven er dus iig alleen steden over.
Maar dat hoeft dus niet het clichébeeld van een stad te zijn met hoogbouw, drukke wegen, weinig groen, graffiti en criminaliteit. Het filmpje illustreert perfect hoe je compact kan bouwen met veel voorzieningen in de buurt en aangenaam om te leven, zonder dat je echt een auto nodig hebt. Is allemaal een stuk efficiënter dan het middeleeuwse concept van afgelegen dorpen met in het midden een kerktoren, toen mensen nog op de omliggende velden werkten. Een tijd geleden was er trouwens een Pano-reportage waaruit bleek dat een groene (voor)stedelijke buurt gezondere lucht had dan een dorpsstraat met baanwinkels en scholen waar kinderen bijna allemaal met de auto afgezet werden. Op vlak van veiligheid en lawaai zag je hetzelfde.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-09 13:21
DropjesLover schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 23:28:
[...]
Al helemaal als gezin zul je gewoon een eigen auto nodig hebben.
Snap je niet dat je zegt volkomen flauwekul is? Of vertel je me nu dat gezinnen zoals het onze een soort fabeldieren zijn die de wetten van de natuurkunde breken? :X

Dit soort uitspraken geven aan hoe de discussie onmogelijk wordt gemaakt door mensen die hun Keuzes in hun hoofd draaien tot Noodzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:15

DropjesLover

Dit dus ->

Verwijderd schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 12:04:
[...]

Dat 'nodig hebben' is heel relatief. Wij gaan als gezin op vakantie met de fiets/bus/trein en een enkele keer met het vliegtuig. Verre familie/vrienden (verder dan 20/30 km) doen we ook met de trein/bus en grote spullen kunnen meestal gratis thuis geleverd worden. En als er écht geen alternatief is huren we een auto, net zoals sommige verstokte automobilisten zeggen 'als er écht geen alternatief is ga ik met de fiets'.
Naar het vliegveld pak ik ook liever de trein, maar naar familie of vrienden die allemaal een paar kilometer van een station wonen... Een tripje naar vrienden in Westerbork duurt spontaan 4u versus een uurtje met de auto. En dat gesleep met kinderwagen en luiertas... En daar nog een rondje lopen, dus fietsje oid mee. En dan de kosten, €33 per persoon, voor een jong gezin met railrunner €75... en dat is maar 1 weekend.
Hop, in de stationwagen is het gezeik niet waard.
roffeltjes schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 13:41:
[...]

Snap je niet dat je zegt volkomen flauwekul is? Of vertel je me nu dat gezinnen zoals het onze een soort fabeldieren zijn die de wetten van de natuurkunde breken? :X

Dit soort uitspraken geven aan hoe de discussie onmogelijk wordt gemaakt door mensen die hun Keuzes in hun hoofd draaien tot Noodzaak.
Ik vind de hoeveelheid extra moeite en kosten niet in verhouding tot het gemak van een eigen auto. Toen ik alleen woonde zonder kinderen, toen deed ik dat wel allemaal.
En let wel, ik ben al van baan gewisseld naar fietsafstand (en mijn vrouw idem dito), we doen al alles zo veel mogelijk lokaal op de (bak)fiets.
Maar een fietsje of kinderstoel of speelgoed ophalen van marktplaats, en de andere 1x per week tripjes... Gewoon nee, auto.

Als je ergens centraal in de grote 6 steden woont, familie en vrienden om de hoek of iedereen ook zeer bereikbaar woont, dan ja, tuurlijk.

[ Voor 33% gewijzigd door DropjesLover op 08-07-2023 14:00 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Pagina: 1 ... 25 ... 42 Laatste

Let op:
Het onderwerp van het topic is de toekomst van mobiliteit tegen het licht van de klimaatproblematiek. Posts die dit onderwerp niet kunnen volgen zullen naar de trashcan worden verplaatst.

De vele offtopic zijstappen over rijgedrag, hyperspecifieke N=1-discussies, diepte over specifieke auto's of het ontstaan van bepaalde auto's voegen niets toe aan het onderwerp en horen hier niet thuis.