Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-09 13:21
Sissors schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 12:11:
[...]
En bedankt voor dit dystopische toekomstbeeld waarin iedereen in metropolen moet wonen.
Sowieso is deze discussie een frame waarin beide zijden vast zitten.

Je hebt geen auto nodig als je buiten de stad woont.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

DropjesLover schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 13:42:
[...]

Naar het vliegveld pak ik ook liever de trein, maar naar familie of vrienden die allemaal een paar kilometer van een station wonen... Een tripje naar vrienden in Westerbork duurt spontaan 4u versus een uurtje met de auto. En dat gesleep met kinderwagen en luiertas... En daar nog een rondje lopen, dus fietsje oid mee. En dan de kosten, €33 per persoon, voor een jong gezin met railrunner €75... en dat is maar 1 weekend.
Hop, in de stationwagen is het gezeik niet waard.
Je vindt het OV duur omdat er al een auto voor de deur staat, maar die kost je ook wel een pak geld. Men doet vaak alsof die auto er zomaar vanzelf en gratis gekomen is en gaat dan de brandstofkost vergelijken met een treinticket. 4 uur OV tov een autorit van 1 uur is wel een extreem verschil. Maar aan de woordkeuze is ook veel af te leiden: 'paar kilometer van station', terwijl de helft van de mensen te weinig beweegt om gezond te zijn. En dan 'gesleep met kinderwagen en luiertas'. Is de gemiddelde mens zo zwak geworden? Maar goed, op dat vlak gaan we er hier niet uitkomen, soms is het verschil in mentaliteit te groot. Intussen is het in 100.000 jaar nog nooit zo warm geweest als nu en het ergste moet nog komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
[...]

Maar een fietsje of kinderstoel of speelgoed ophalen van marktplaats, en de andere 1x per week tripjes... Gewoon nee, auto.
Ik snap dat de auto een comfortabele keuze is, maar je vermoed ongetwijfeld ook wel dat ik al die dingen fluitend zonder auto doe.

Wees dan eerlijk in de discussie in plaats van een positie te kiezen waarvan je zelf weet dat hij

1. Niet waar is.
2. De illusie schetst dat er niets aan te doen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

En let wel, ik ben al van baan gewisseld naar fietsafstand (en mijn vrouw idem dito), we doen al alles zo veel mogelijk lokaal op de (bak)fiets.
Maar een fietsje of kinderstoel of speelgoed ophalen van marktplaats, en de andere 1x per week tripjes... Gewoon nee, auto.
Ok, persoonlijk zou ik voor het ophalen van spullen of weekenduitstapjes geen auto kopen. Met de prijs van een auto en alle kosten die er bij komen worden het zo wel heel dure spullen (dan beter nieuw kopen en laten leveren) en heel dure uitstapjes. Misschien is een deelauto in de buurt een optie en veel goedkoper?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2023 14:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Verwijderd schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 13:59:
[...]
En dan 'gesleep met kinderwagen en luiertas'.
En daar zitten ook weer keuzes in.

Wij hebben nooit gesleept met een luiertas of kinderwagen :?

En ja, wij gingen ook naar Oma met 2 uur heenreis, 2 uur terug, op vakantie, stedentrips etc. Je hoeft niet een hele uitzet mee te nemen om een kindje te vervoeren....

Het komt er op neer dat we ons door de marketing dingen hebben laten aanpraten die allemaal onnodig zijn. Je doet 6 pampertjes en een schoon rompertje in een zijvak van je tas en een dispsensertje babydoekjes voor noodgevallen. Een sling/draagzak/peuterrugzak en je bent zo ongelovelijk veel mobieler dan mensen die hun auto ergens neerzetten, de maxicosi op een onderstel schroeven, weekendtas met zut eronder en dan geen stoep/trap op komen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
roffeltjes schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 14:08:
[...]

En daar zitten ook weer keuzes in.

Wij hebben nooit gesleept met een luiertas of kinderwagen :?

En ja, wij gingen ook naar Oma met 2 uur heenreis, 2 uur terug, op vakantie, stedentrips etc. Je hoeft niet een hele uitzet mee te nemen om een kindje te vervoeren....

Het komt er op neer dat we ons door de marketing dingen hebben laten aanpraten die allemaal onnodig zijn. Je doet 6 pampertjes en een schoon rompertje in een zijvak van je tas en een dispsensertje babydoekjes voor noodgevallen. Een sling/draagzak/peuterrugzak en je bent zo ongelovelijk veel mobieler dan mensen die hun auto ergens neerzetten, de maxicosi op een onderstel schroeven, weekendtas met zut eronder en dan geen stoep/trap op komen.
Je hebt ook geen fiets nodig, of een koelkast, of een huis, toch maak je die keuze.

Waarom is het zo moeilijk om je erbij neer te leggen dat sommige mensen andere keuzes maken?
Ik kies voor het niveau van comfort dat ik wil en kan betalen, jij ook.
Ik maak vast keuzes die jou negatief beïnvloeden, andersom is dat vast ook het geval (al is het maar stemgedrag).

Als je daadwerkelijk verandering wilt teweegbrengen, zul je mij/ons toch op een andere manier moeten overtuigen, want deze methode werkt eerder averechts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 13:40:
[...]

Maar dat hoeft dus niet het clichébeeld van een stad te zijn met hoogbouw, drukke wegen, weinig groen, graffiti en criminaliteit. Het filmpje illustreert perfect hoe je compact kan bouwen met veel voorzieningen in de buurt en aangenaam om te leven, zonder dat je echt een auto nodig hebt. Is allemaal een stuk efficiënter dan het middeleeuwse concept van afgelegen dorpen met in het midden een kerktoren, toen mensen nog op de omliggende velden werkten. Een tijd geleden was er trouwens een Pano-reportage waaruit bleek dat een groene (voor)stedelijke buurt gezondere lucht had dan een dorpsstraat met baanwinkels en scholen waar kinderen bijna allemaal met de auto afgezet werden. Op vlak van veiligheid en lawaai zag je hetzelfde.
Dat snap ik, en sterker nog, voor mij is aan de rand van een stad wonen niet zoveel anders als in een redelijk formaat dorp wonen. Maar het hele idee dat we gewoon het concept dorpen moeten afschaffen, zodat iedereen in grote groepen zit zodat niemand zelfstandig meer hoeft te reizen vind ik enorm dystopisch.

En dat filmpje is elke nieuwbouwwijk zo ongeveer: Zoveel mogelijk huizen op zo min mogelijk ruimte gooien. Ook dat een groene voorstedelijke buurt betere luchtkwaliteit heeft als naast een school waar het vol met auto's staat, tja nogal een inkopper natuurlijk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
mitsumark schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 15:10:
[...]

Je hebt ook geen fiets nodig, of een koelkast, of een huis, toch maak je die keuze.

Waarom is het zo moeilijk om je erbij neer te leggen dat sommige mensen andere keuzes maken?
Ik maak vast keuzes die jou negatief beïnvloeden, andersom is dat vast ook het geval (al is het maar stemgedrag).

Als je daadwerkelijk verandering wilt teweegbrengen, zul je mij/ons toch op een andere manier moeten overtuigen, want deze methode werkt eerder averechts.
Dit vooral.

Mensen zijn hier aan het beargumenteren dat je veel zonder auto kan. Helemaal mee eens. En dat het beter voor het milieu zou zijn met minder auto's. Ook weinig tegenin te brengen. Maar als je het over de toekomst van mobiliteit hebt, gaat het niet om hoe jij vindt dat idealiter andere mensen moeten leven. Die andere mensen hebben ook wat te zeggen. En mensen willen het simpelweg. Dat gaat alleen veranderen als jij een vergelijkbaar alternatief brengt.

En natuurlijk kan je zeggen: Financiele prikkels vanuit de overheid! Maar die hebben we al. Die kan je nog wat meer maken. Maar geen partij gaat zich als doel stellen privé bezit van auto's af te schaffen. Dan ga je gewoon geen zetels halen, want de burger wil het niet.

Voor mij persoonlijk: Ik zou best zonder een auto kunnen. Ik maak er nauwelijks kilometers mee, doe meeste op de fiets. Dat ding kost mij een fortuin per kilometer dat ik ermee rijd, ik wil nog geen eens weten hoeveel precies. Maar het geeft mij ook heel erg veel vrijheid. Gewoon overal wat geen grote stad is zo kunnen komen zonder gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

De noodzaak van een huis kan je moeilijk vergelijken met de noodzaak van een auto. Bijna iedereen ter wereld woont in een huis, terwijl slechts een minderheid een auto heeft. Auto's zijn er ook nog niet langer dan een eeuw. Of ga je een autoloze zoals ik dan ook vergelijken met een dakloze? :) Dit gebeurt vaak in duurzaamheidsdebatten: blijkbaar mag je bepaalde problemen slechts aankaarten wanneer je zelf als een holbewoner leeft. Verder kan je de impact van een auto moeilijk vergelijken met de impact van een fiets of koelkast. whataboutism.
Sissors schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 15:31:
[...]

En dat filmpje is elke nieuwbouwwijk zo ongeveer: Zoveel mogelijk huizen op zo min mogelijk ruimte gooien. Ook dat een groene voorstedelijke buurt betere luchtkwaliteit heeft als naast een school waar het vol met auto's staat, tja nogal een inkopper natuurlijk.
In een dorp heeft bijna iedereen een auto = meer vervuiling en in België worden huizen vaak langs een drukke steenweg gebouwd (lintbebouwing) waardoor er veel meer inwoners aan de vervuiling blootgesteld zijn, itt een woonwijk met veel doodlopende straten waar het autoverkeer ook een stuk trager rijdt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Sissors schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 15:39:
[...]
Maar als je het over de toekomst van mobiliteit hebt, gaat het niet om hoe jij vindt dat idealiter andere mensen moeten leven. Die andere mensen hebben ook wat te zeggen. En mensen willen het simpelweg. Dat gaat alleen veranderen als jij een vergelijkbaar alternatief brengt.
Maar als we in 2050 klimaatneutraal willen/moeten zijn in een wereld met steeds duurdere energie en grondstoffen, terwijl steeds meer mensen steeds meer willen consumeren en energie willen verbruiken, dan zullen er simpelweg harde keuzes gemaakt moeten worden. En als politici de moed niet hebben om die keuzes te maken, dan zullen we wel gedwongen worden door natuurwetten, daarmee kan je niet onderhandelen over zaken zoals 'gemak'. Dan wordt een groot deel van de wereld ongeveer zoals Pakistan, met in de zomer ondraaglijke hitte en regelmatig zware overstromingen waarvan je amper kan herstellen, en waarbij een groot deel van het gezinsbudget naar voedsel gaat na alweer een mislukte oogst, in plaats van naar een persoonlijke gemotoriseerde vierwieler met opties van duizenden euro's.
Voor mij persoonlijk: Ik zou best zonder een auto kunnen. Ik maak er nauwelijks kilometers mee, doe meeste op de fiets. Dat ding kost mij een fortuin per kilometer dat ik ermee rijd, ik wil nog geen eens weten hoeveel precies. Maar het geeft mij ook heel erg veel vrijheid. Gewoon overal wat geen grote stad is zo kunnen komen zonder gedoe.
Zie je wel dat het makkelijk zonder zou kunnen ;) Inzicht is de eerste stap ;) Die persoonlijke (veronderstelde*) vrijheid gaat voor een groot deel ten koste van anderen hun vrijheid, zowel lokaal als globaal.

* misschien is ons gezin een uitzondering omdat we nooit een auto gekocht hebben, maar ik lees wel meerdere getuigenissen van mensen die zopas hun auto weggedaan hebben en het zien als een verlossing (financieel, zorgen, geen files meer, geen parkeerproblemen meer, geld over voor leuke dingen,...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
  • Nu online
Verwijderd schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 15:50:
[...]

De noodzaak van een huis kan je moeilijk vergelijken met de noodzaak van een auto. Bijna iedereen ter wereld woont in een huis, terwijl slechts een minderheid een auto heeft. Auto's zijn er ook nog niet langer dan een eeuw. Of ga je een autoloze zoals ik dan ook vergelijken met een dakloze? :) Dit gebeurt vaak in duurzaamheidsdebatten: blijkbaar mag je bepaalde problemen slechts aankaarten wannneer je zelf als een holbewoner leeft. Verder kan je ook de impact van een auto moeilijk vergelijken met de impact van een fiets of koelkast. whataboutism.
Het gaat niet om een huis of auto of whataboutism, het gaat erom dat iedereen zelf keuzes moet kunnen maken.

Dat een auto vervuilend is weet iedereen al, daar hoef je niet elke pagina betogen en cijfers over te delen.
Als je serieus mensen wilt overtuigen om de auto te laten staan moet je met een alternatief komen (of de auto nog 2x zo duur maken).
Een alternatief dat slechts 90% van de tijd werkt is geen oplossing.

Ik vind het al heel wat dat auto's steeds minder vervuilend worden en dat de kosten harder stijgen dan de inflatie, wat dat betreft is mijn mening dat de autorijder al een aardige duit in het zakje doet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
[...]

Dit vooral.

Mensen zijn hier aan het beargumenteren dat je veel zonder auto kan. Helemaal mee eens. En dat het beter voor het milieu zou zijn met minder auto's. Ook weinig tegenin te brengen. Maar als je het over de toekomst van mobiliteit hebt, gaat het niet om hoe jij vindt dat idealiter andere mensen moeten leven. Die andere mensen hebben ook wat te zeggen. En mensen willen het simpelweg. Dat gaat alleen veranderen als jij een vergelijkbaar alternatief brengt.

En natuurlijk kan je zeggen: Financiele prikkels vanuit de overheid! Maar die hebben we al. Die kan je nog wat meer maken. Maar geen partij gaat zich als doel stellen privé bezit van auto's af te schaffen. Dan ga je gewoon geen zetels halen, want de burger wil het niet.

Het ding is dat die individuele keuzes veel maatschappelijke ruimte in nemen. Zowel letterlijk als financieel.

Dat is zoals met een groepje vrienden op café gaan, iedereen bestelt een biertje/frisdrank van 3€, jij bestelt een dubbele whisky van 9€ en verwacht dat de rekening gelijk zal gedeeld worden onder elkaar. Daar bovenop nog eens het beklag doet dat whisky zo verdomd duur is tegenwoordig. En dat de ober niet snel genoeg je bestelling opneemt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 16:13:
[...]
Maar als we in 2050 klimaatneutraal willen/moeten zijn in een wereld met steeds duurdere energie en grondstoffen, terwijl steeds meer mensen steeds meer willen consumeren en energie willen verbruiken, dan zullen er simpelweg harde keuzes gemaakt moeten worden.
En nogmaals, denk jij dat het nou erg realistisch is als er een partij komt die de keuze maakt dat persoonlijk autobezit effectief onmogelijk gemaakt moet worden? En als een auto onbetaalbaar wordt vanwege gewoon de grondstofkosten, welke andere dingen worden dan ook onbetaalbaar? Als energie om te rijden onbetaalbaar wordt, hoe gaan mensen hun huis verwarmen?
[...]
Zie je wel dat het makkelijk zonder zou kunnen ;) Inzicht is de eerste stap ;) Die persoonlijke (veronderstelde*) vrijheid gaat voor een groot deel ten koste van anderen hun vrijheid, zowel lokaal als globaal.

* misschien is ons gezin een uitzondering omdat we nooit een auto gekocht hebben, maar ik lees wel meerdere getuigenissen van mensen die zopas hun auto weggedaan hebben en het zien als een verlossing (financieel, zorgen, geen files meer, geen parkeerproblemen meer, geld over voor leuke dingen,...)
Maar dat heb ik toch ook nooit ontkent. Dat is niet een nieuw inzicht ofzo die jij me hebt gegeven, dat weet ik prima. Maar ik wil niet zonder. Zoals iemand anders al schreef: Ik kan ook zonder koelkast, maar ook dat doe ik niet.

En mensen die hun auto wegdoen en het zien als een verlossing? Tja ik moet dan aan een bepaald soort mensen denken. Zeg maar de born-again christians, degene die het geloof opnieuw hebben gevonden (prima), maar nu iedereen moeten vertellen hoe geweldig dat is.

Financieel kan ik mijn auto betalen (kon ik dat niet, dan was het één van de eerste dingen die weg ging). Files sta ik zo goed als nooit in, en al zou ik erin staan, dat is niet de tijd dat het OV lekker rustig is. Ik heb geen parkeerproblemen, en financieel is nu effectief de derde keer dat je hem hebt genoemd. Als mensen een auto niet nodig hebben, en de financiën er zo hard inhakken, ja uiteraard, doe dat ding weg.

Maar als je een voorbeeld wil: Je woont in Nuenen, en je wil eens natuurpark Groote Peel bezoeken: https://www.google.nl/map...3258116!1m0!3e3?entry=ttu. 2 uur met OV, half uur met de auto (en niet zeggen dat ik expres iets heel onhandigs heb uitgekozen, als ik bewust op zoek ga kan ik nog veel extremere voorbeelden vinden). Goed sommgie zeggen hier dan dat Nuenen een dorp is, en dorpen moeten worden afgeschaft. Maar andere mensen willen wel die vrijheid hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Wozmro schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 16:33:
[...]

Het ding is dat die individuele keuzes veel maatschappelijke ruimte in nemen. Zowel letterlijk als financieel.

Dat is zoals met een groepje vrienden op café gaan, iedereen bestelt een biertje/frisdrank van 3€, jij bestelt een dubbele whisky van 9€ en verwacht dat de rekening gelijk zal gedeeld worden onder elkaar. Daar bovenop nog eens het beklag doet dat whisky zo verdomd duur is tegenwoordig. En dat de ober niet snel genoeg je bestelling opneemt.
Maar ga nou eens in op mijn argumenten. Jullie kunnen nog wel 20 pagina's vol gooien erover dat de auto meer vervuilt dan de fiets. No shit. Maar dat betekend niet dat we allemaal alleen nog met de fiets en het OV gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

mitsumark schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 16:28:
[...]
Het gaat niet om een huis of auto of whataboutism, het gaat erom dat iedereen zelf keuzes moet kunnen maken.

Dat een auto vervuilend is weet iedereen al, daar hoef je niet elke pagina betogen en cijfers over te delen.
Als je serieus mensen wilt overtuigen om de auto te laten staan moet je met een alternatief komen (of de auto nog 2x zo duur maken).
Waarom moet ik met een alternatief komen? :) De alternatieven zijn bekend, maar ik lees hier veel over gemak en zo. Voor de meeste verplaatsingen tot 10/20 km kan een (elektrische) fiets al een goed alternatief zijn, maar zelfs op een forum met vooral Nederlanders lees ik dat dat vaak al een brug te ver is.
Ik vind het al heel wat dat auto's steeds minder vervuilend worden en dat de kosten harder stijgen dan de inflatie, wat dat betreft is mijn mening dat de autorijder al een aardige duit in het zakje doet.
In België en veel andere landen is dat alvast niet het geval, zie onlangs gepost grafiekje ivm internalisering van externe kosten.
Sissors schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 16:37:
[...]

En nogmaals, denk jij dat het nou erg realistisch is als er een partij komt die de keuze maakt dat persoonlijk autobezit effectief onmogelijk gemaakt moet worden? En als een auto onbetaalbaar wordt vanwege gewoon de grondstofkosten, welke andere dingen worden dan ook onbetaalbaar? Als energie om te rijden onbetaalbaar wordt, hoe gaan mensen hun huis verwarmen?
Ik zeg niet dat persoonlijk autobezit onmogelijk gemaakt moet worden. In NL heeft men al grote stappen gezet met centrumpartijen maar als je kijkt naar de uitstootcijfers blijft (persoonlijk) transport toch een groot pijnpunt in vergelijking met andere sectoren. We hadden het ook al over de miljarden subsidies voor fossiele brandstoffen. Belastingen zouden ook verschoven kunnen worden van autobezit naar autogebruik, want je leest hier vaak: 'die auto staat er toch dus gebruik ik hem'.
[...]

Maar als je een voorbeeld wil: Je woont in Nuenen, en je wil eens natuurpark Groote Peel bezoeken: https://www.google.nl/map...3258116!1m0!3e3?entry=ttu. 2 uur met OV, half uur met de auto (en niet zeggen dat ik expres iets heel onhandigs heb uitgekozen, als ik bewust op zoek ga kan ik nog veel extremere voorbeelden vinden). Goed sommgie zeggen hier dan dat Nuenen een dorp is, en dorpen moeten worden afgeschaft. Maar andere mensen willen wel die vrijheid hebben.
Als ik in Nuenen zou wonen zou ik geen half uur autorijden of twee uur OV nemen voor een wandeling in een natuurgebied, want op 40 minuten fietsen zie ik de Strabrechtse Heide, op 25 minuten fietsen de Molenheide en op 20 minuten fietsen de Stiphoutse bossen en ik mis vast nog enkele mooie bestemmingen. Minder verplaatsingen en minder verre verplaatsingen zijn een deel van de oplossing. Mijn ma had collega's die met een lease auto (met tankkaart) 120 km reden voor een restaurantbezoek aan de kust, veel gekker moet het toch niet worden?

Ik vind het ook wat dubbel: co2 uitstoten, stikstofoxiden uitstoten (slecht voor natuurgebieden), mogelijk dieren doodrijden, de natuur verstoren met lawaai van een auto,... om in een natuurgebied te gaan wandelen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mitsumark
  • Nu online
Verwijderd schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 17:06:
[...]
Waarom moet ik met een alternatief komen? :) De alternatieven zijn bekend, maar ik lees hier veel over gemak en zo. Voor de meeste verplaatsingen tot 10/20 km kan een (elektrische) fiets al een goed alternatief zijn, maar zelfs op een forum met vooral Nederlanders lees ik dat dat vaak al een brug te ver is.
Omdat jij een verandering wilt, ik vind het prima zoals het is.
Je kunt ook geen alternatief verzinnen, blijf ik autorijden, mij hoor je niet klagen.
Ik heb sowieso een auto voor ten minste een deel van mijn verplaatsingen waarvoor geen werkbaar alternatief is.
Die extra kilometers van de kortere ritjes zijn zo duur niet.
Waarom zou ik dan nog een (elektrische) fiets aanschaffen, dat kost geld en ruimte, en daarnaast (veel) meer tijd die ik niet kan besteden aan gezin en hobby?
In België en veel andere landen is dat alvast niet het geval, zie onlangs gepost grafiekje ivm internalisering van externe kosten.
Dat was een eenmalige studie, en over tijd?
PS, de auto stelt mij in staat om meer inkomstenbelasting te betalen, ook meegenomen?

[ Voor 3% gewijzigd door mitsumark op 08-07-2023 17:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14-09 23:00
mitsumark schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 17:19:
[...]Omdat jij een verandering wilt, ik vind het prima zoals het is.
Waarom zou ik dan nog een (elektrische) fiets aanschaffen, dat kost geld en ruimte, en daarnaast (veel) meer tijd die ik niet kan besteden aan gezin en hobby?
Je kunt ook alvast flink gaan sparen zodat je voor je kinderen een huisje in Zwitserland kunt kopen. In de tussentijd alvast investeren in een roeibootje zodat je je, bij de te verwachten zeespiegelstijging van 4 meter, nog verplaatsen kunt.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Wozmro
  • Nu online
Linksom of rechtsom betaalt het individu en de samenleving toch de prijs hoor.

Auto’s nemen fysiek veel ruimte in, ruimte die je niet voor iets anders kan gebruiken. Dat wordt verrekend in de prijs van bouwgrond.

Auto’s zorgen voor zware persoonsongevallen. De prijs daarvan wordt verrekend in de zorgkosten.

Auto’s zorgen voor vervuiling. De prijs daarvan wordt verrekend in de zorgkosten en natuurherstel.

Auto’s zorgen voor behoefte aan grondstoffen, olie. De kosten daarvan worden verrekend in de prijs van conflict, oorlog, opvang van vluchtelingen,...

Nee, de auto moet niet volledig weg maar er moet gesleuteld worden aan het denkkader want we zitten met een hellend vlak.
Anekdote: 35 jaar geleden gingen mijn ouders met drie kleine kinderen op de achterbank in een 2pk op vakantie naar Bretagne.

Vandaag is het normaal om 1 kind enkele kilometers naar school te rijden in een SUV 4x4, 2500kg, 300pk. Terwijl dit voor de samenleving en het individu eigenlijk geen toegevoegde waarde heeft, integendeel, de kosten zijn enorm. Het is een vicieuze cirkel van elkaar opjutten met nepargumenten zoals status, imago, ingebeeld onveiligheidsgevoel. Om daarbovenop elkaar nog eens te stangen met: ’het leven is toch zo duur geworden en al ons geld gaat naar belastingen voor de onverzadigbare overheid’.

Het wordt toch tijd om eens in de spiegel te kijken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 17:06:
[...]
Als ik in Nuenen zou wonen zou ik geen half uur autorijden of twee uur OV nemen voor een wandeling in een natuurgebied, want op 40 minuten fietsen zie ik de Strabrechtse Heide, op 25 minuten fietsen de Molenheide en op 20 minuten fietsen de Stiphoutse bossen en ik mis vast nog enkele mooie bestemmingen. Minder verplaatsingen en minder verre verplaatsingen zijn een deel van de oplossing. Mijn ma had collega's die met een lease auto (met tankkaart) 120 km reden voor een restaurantbezoek aan de kust, veel gekker moet het toch niet worden?

Ik vind het ook wat dubbel: co2 uitstoten, stikstofoxiden uitstoten (slecht voor natuurgebieden), mogelijk dieren doodrijden, de natuur verstoren met lawaai van een auto,... om in een natuurgebied te gaan wandelen.
Zoveel dieren rijdt je niet dood op een gemiddeld ritje. (Uitgezonderd muggen).

Maar natuurlijk, je gaat eerst naar de Strabrechte Heide een keertje. Maar dat is niet hetzelfde, gewoon qua gebied en je wil weleens afwisseling: Je kan daar prima elk weekend gaan fietsen of wandelen, je zal niet snel elk weekend naar de Groote Peel gaan. Maar je wil weleens ernaartoe gaan. En dat is natuurlijk één voorbeeld. Drunense duinen zijn ook mooi, en dat is al helemaal anders dan een heide gebied.

En ik ben het overigens met je eens dat zeker ook door tankpassen mensen (imo) idiote afstanden gaan afleggen omdat het toch gratis is. Tegelijk als het alternatief is dat je maar gewoon niet verder dan fietsafstand moet recreeeren, dan komen we er weer op uit: Welke partij met welk mandaat gaat dit erdoorheen duwen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

mitsumark schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 17:19:
[...]
Omdat jij een verandering wilt, ik vind het prima zoals het is.
195 landen, ook BE/NL, hebben zich verbonden aan het Parijsakkoord, de verandering zal er dus maximaal moeten komen. Laat het even goed bezinken: "Het beperken van de opwarming van de aarde tot 1,5 graden Celsius vereist snelle en verreikende veranderingen in alle aspecten van de samenleving, waaronder energie, landgebruik, stedelijke ontwikkeling, mobiliteit en industrie." Het zal geen grabbelton zijn.
Je kunt ook geen alternatief verzinnen, blijf ik autorijden, mij hoor je niet klagen.
In de 2500 reacties in dit topic zijn de alternatieven al lang en breed aan bod geweest, maar als je ze niet wil zien...
Ik heb sowieso een auto voor ten minste een deel van mijn verplaatsingen waarvoor geen werkbaar alternatief is.
Daarom dus mijn pleidooi om alle kosten te internaliseren, te stoppen met subsidies voor fossiele brandstoffen en de belasting te verschuiven van autobezit naar autogebruik, naast andere wortel- en stokmaatregelen voor een modal shift.
[...]
Dat was een eenmalige studie, en over tijd?
PS, de auto stelt mij in staat om meer inkomstenbelasting te betalen, ook meegenomen?
Ik heb dit rapport uit 2020 gevonden:
De marginale congestiekosten en de evolutie ervan verschillen sterk naargelang de geografische zones,
types weg en tijdsperiodes. Over het algemeen stijgen de congestiekosten tussen 2015 en 2040. Die
verschillen in tijd en ruimte zijn er niet voor de milieukosten. De milieukosten en de evolutie ervan
hangen sterk af van de monetaire schade door broeikasgassen. Voor lage waarden van de monetaire
schade door broeikasgassen, daalt de marginale milieukost tegen 2040. Bij een hoge waarde, stijgt de
marginale milieukost.

De marginale externe congestiekost bedraagt een veelvoud van de marginale externe milieukost. Door
dat overwicht van de congestiecomponent lopen de marginale externe kosten van de verschillende
geografische zones, types weg en tijdsperiodes uiteen. Vergelijken we voor 2015 de marginale externe
transportkosten met de geheven belastingen voor elk van de geografische zones, types weg en
tijdsperiodes, dan blijken die in de congestiegevoelige zones zelden geïnternaliseerd. Tijdens de
spitsuren internaliseren de belastingen voor de personenauto enkel buiten de congestiegevoelige zones
de externe kosten. Door de stijging van de congestiekosten tegen 2040, daalt de internaliseringsgraad
nog verder. Die graad ligt nog lager voor de vrachtwagen. De kilometerheffing op de tolwegen, die
sinds 2016 is ingevoerd, internaliseert enkel de externe kosten buiten de congestiegevoelige zones
Daaruit blijkt wederom dat een slimme kilometerheffing een goed idee zou zijn. Ivm de milieukost zien we dat de uitstoot van de transportsector stijgt, niet enkel door een toename van het vrachtverkeer, maar ook door meer afgelegde privé-kilometers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14-09 16:11
Kalentum schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 15:15:
[...]

Tja als mijn werkgever vindt dat ik een Apple MacBook moet gebruiken kan ik hoog en laag springen, iets anders krijg ik niet. Of is het met leaseauto's een soort recht om elke auto te mogen kiezen die je wil?

(Ik weet het niet, heb altijd zelf mijn auto's betaald en nog nooit een werkgever gehad die leaseauto's aanbood)
Ik vind een Apple Macbook een ander verhaal, omdat dat door de werkgever zelf geleverd wordt (hoop ik tenminste).
En leaseauto betaal je zelf ook nog heel erg veel voor, als je hem dan niet alleen zakelijk gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
[...]

Als je goed leest dan zie je dat ik mensen er op aanspreek dat mensen claimen dat het Noodzaak is, terwijl het een Keuze is. Nergens zie je me zeggen dat ik het niet begrijp. Waarom vind je het zo moeilijk om je erbij neer te leggen dat ik het probleem terug breng tot de essentie.
Objectief gesproken, tenzij je bij de 0.1% hoort zijn mijn keuzes niet negatief voor jou. Tenzij je vindt dat stemmen voor een beter leefmilieu en eerlijker verdeling negatief zijn voor jouw toekomst?
Zolang mensen weigeren in te zien dat het om keuzes gaat is er geen overtuiging mogelij, immers dan is er geen alternatief. Ik neem aan dat je het daarmee eens bent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
[...]

Dit vooral.

Mensen zijn hier aan het beargumenteren dat je veel zonder auto kan. Helemaal mee eens.
Maar waarom stoor je je dan eraan als ik mensen erop wijs dat het keuzes zijn? Want ik onderstreep, je steunt een poster die iets beweert wat niet klopt, ik val mensen nergens aan om hun Keuze, ik wijs mensen er op dat het Keuzes zijn.

En dat moet wel, want anders is er geen discussie, immers er is geen alternatief.
En dat het beter voor het milieu zou zijn met minder auto's. Ook weinig tegenin te brengen. Maar als je het over de toekomst van mobiliteit hebt, gaat het niet om hoe jij vindt dat idealiter andere mensen moeten leven. Die andere mensen hebben ook wat te zeggen. En mensen willen het simpelweg. Dat gaat alleen veranderen als jij een vergelijkbaar alternatief brengt.
Ik en anderen geven elke keer alternatieven. Als dan het antwoord is "De auto is noodzaak" dan is er geen alternatief wat geaccepteerd wordt.
Kop-in-het-zand gaat goed totdat elk jaar de halve Veluwe affikt. Anders dan jij vind ik het de verantwoordelijkheid van de politiek om ons daarvoor te behoeden. Dat de burger liever wordt bedrogen vind ik duidelijk veel minder acceptabel dan jij....
Daar is weinig op tegen, alleen ben jij de minderheid van de auto-bezitters. De meesten gebruiken de auto voor allerlei zaken waar het niet een noodzaak voor is. Als er geen klimaat/stikstofcrisis was had ik meegegaan met "lekker hun gang laten gaan", maar helaas zijn die pioblemen er wel degelijk..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
mitsumark schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 16:28:
[...]
Niemand kan altijd zelf keuzes maken... wat is dat nou weer voor onzin.
Allererst moeten we dan af van die onzin dat een auto "Noodzaak" is. En dan kunnen we rustig kijken en dan blijkt dat de alternatieven zeer zeker 90% van de tijd werken:

- OV
- Fietsen
- Deel-Autos.

Er is geen 10% usescases die je hier niet mee oplost voor de overgrote meerderheid van de bevolking.
De realiteit van de klimaat verandering doet je toch beseffen dat het niet genoeg is?

Laat ik het eens helemaal omdraaien: Kom jij eens met een alternatief om de klimaatverandering te stoppen.

Want deze discussie werkt twee kanten op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Sissors schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 17:54:
[...]

Zoveel dieren rijdt je niet dood op een gemiddeld ritje. (Uitgezonderd muggen).

Maar natuurlijk, je gaat eerst naar de Strabrechte Heide een keertje. Maar dat is niet hetzelfde, gewoon qua gebied en je wil weleens afwisseling: Je kan daar prima elk weekend gaan fietsen of wandelen, je zal niet snel elk weekend naar de Groote Peel gaan. Maar je wil weleens ernaartoe gaan. En dat is natuurlijk één voorbeeld. Drunense duinen zijn ook mooi, en dat is al helemaal anders dan een heide gebied.

En ik ben het overigens met je eens dat zeker ook door tankpassen mensen (imo) idiote afstanden gaan afleggen omdat het toch gratis is. Tegelijk als het alternatief is dat je maar gewoon niet verder dan fietsafstand moet recreeeren, dan komen we er weer op uit: Welke partij met welk mandaat gaat dit erdoorheen duwen?
De usecase is nu; ik wil wel een keertje wandelen in een gebied wat twee uur met het OV is en 30 minuten met de auto.

Ik vind dat vrij dun tov het stikstof/klimaat problemen, de zorgkosten en de infra structuur kosten.

Ik zeg het heel eerlijk, hoewel ik claim dat ik heel veel begrijp ben ik nu toch een beetje verbaasd. Is dit waar het hier om gaat? Dit is toch niet schaalbaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:23

hneel

denkt er het zijne van

Dit is wel een leuke. Even doorscrollen en je vindt een kaartje met hoe oud de auto's gemiddeld per regio zijn. Over heel Nederland gemiddeld blijkt dat 12 jaar te zijn.

https://www.pzc.nl/schouw...eld-13-jaar-oud~ae609c30/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:37
roffeltjes schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 18:31:

De realiteit van de klimaat verandering doet je toch beseffen dat het niet genoeg is?

Laat ik het eens helemaal omdraaien: Kom jij eens met een alternatief om de klimaatverandering te stoppen.

Want deze discussie werkt twee kanten op.
Daar zijn er genoeg van :D ;)

- Minder/geen kinderen nemen
- Vega(n) eten
- Iedereen in een tiny house
- vliegtuigen afschaffen
- en ga maar door

Om klimaatverandering te stoppen moeten we minder energie en grondstoffen te verbruiken. Dat kan en moet op heel veel verschillende manieren. Iets compleet afschaffen zit niet in de mens en is extreem moeilijk.

Dus als iedereen nou in alles een stuk minder gaat gebruiken. Dus de auto vaker laten staan voor de fiets, minder vliegen, minder vlees eten, beter isoleren en ga maar door. Daar gaan we de race mee winnen op de lange termijn.

De auto en het vliegtuig gaan nooit verdwijnen (tenzij er teleportatie bestaan :P), maar we kunnen het gebruik ervan wel minimaliseren op allerlei manier. Minder gebruiken is er 1 van, minder brandstof verbruik, zuiniger produceren, etc zijn ook manieren. Dit is de kern van dit topic lijkt me.

Als bv iedereen alles onder de 5km in principe met de fiets doet, dat zou al enorme winst zijn tov de huidige situatie. En op die manier schuif je de grens steeds wat verder op :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 12:52
Sissors schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 10:12:
https://www.kimnet.nl/bin...rkeer+en+vervoer_pdfA.pdf

Van 2008 naar 2019 is er meer geld naar OV gegaan en minder naar wegen.
Die verschillen zijn niet zo groot. En opvallend is dat van het budget voor spoor verhoudingsgewijs veel naar onderhoud gaat, en weinig naar de aanleg van nieuw spoor. Terwijl het bij wegen vooral in nieuw asfalt gaat zitten. Niet ontoevallg waarschuwt de algemene rekenkamer regelmatig dat overheden te weinig reserveren voor onderhoud van wegen.

Verder is het zo dat je ziet dat er allerlei fiscale maatregelen zijn, zoals bijvoorbeeld de vrijstelling van BPM voor bedrijfswagens; de vrijstelling van MRB en BPM voor EVs, enz. Dat is natuurlijk geen uitgave, maar wel degelijk een manier om budget toe te schuiven naar automobiliteit.
Sissors schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 10:12:
Is dat een echte vraag? Het is electorale zelfmoord voor elke partij die geen GL heet.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd. De maximumsnelheid is in Nederland jarenlang 100 geweest. 120 en 130 zijn (verhoudingsgewijs) vrij recent ingevoerd. Ik denk ook niet dat het in het huidige politieke klimaat de eindstreep haalt, maar dit is het land waar we recent de plasticbakjestax hebben ingevoerd. Een lagere snelheidslimiet is duidelijk, doelmatig, en kost alleen geld als je kleurenblind bent voor rood-witte verkeersborden.
Eerlijk gezegd heb ik steeds meer moeite met de (vooral Amerikaanse) verheerlijking van de Nederlandse bouwstijl. Oostenrijkers, Spanjaarden en Zweden zijn een stuk minder onder de indruk, en dat is meestal omdat ze het in eigen land een stuk beter doen.
Sissors schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 13:26:
Als dorpen "overbodig" worden, blijven er dus iig alleen steden over.
Aha, maar hoeveel "echte" dorpen kent Nederland nog? Of echte steden? Eigenlijk kenmerkt Nederland zich juist door bijzonder weinig onderscheid tussen dorpen en steden. In allebei vind je grofweg dezelfde bouw, rijtjeshuizen en tweekappers, voornamelijk neergezet ergens tussen 1960 en 1990, met hetzelfde stratenplan, en soms zelfs exact dezelfde huizen. Misschien dat je in de dorpen iets meer tweekappers dan rijtjeshuizen hebt.

En meestal zijn de wijken aangelegd met het idee dat autobezit zoveel mogelijk moest worden gefaciliteerd.

Als "echte" steden hebben we Rotterdam, Den Haag en Amsterdam, waar grootschalig appartementencomplexen met relatief hoge dichtheid zijn neergezet. En er zijn hier en daar nog wel een paar echte dorpen te vinden, met een paar historische boerderijen rondom een kerk of kapel.

De tegenstelling tussen "dorp" en "stad" is in Nederland helemaal zo sterk niet. Over het algemeen hebben we de basisschool, de supermarkt en de huisarts op fietsafstand. En is werk iets verderaf gelegen.

Dat maakt Nederland een soort extreem uitgestrekte stad (er zijn immers wereldsteden met miljoenen inwoners), met relatief goede voorzieningen voor fietsen op de korte afstand, maar relatief slecht uitgedachte infrastructuur voor woon-werkverkeer.
Sissors schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 16:37:
Goed sommgie zeggen hier dan dat Nuenen een dorp is, en dorpen moeten worden afgeschaft. Maar andere mensen willen wel die vrijheid hebben.
Nuenen is gewoon een opstandige buitenwijk van Eindhoven :p Bij een "echt dorp" zou ik eerder denken aan Nederwetten, in dezelfde gemeente. Geen middelbare school, geen supermarkt, slechte aansluiting op het wegennet. We vinden het nu vanzelfsprekend dat wonen in zo'n echt dorp wat ongemakken met zich meebrengt. Dat het wat duurder is, dat allerlei zaken wat meer tijd kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
roffeltjes schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 18:39:
[...]

De usecase is nu; ik wil wel een keertje wandelen in een gebied wat twee uur met het OV is en 30 minuten met de auto.

Ik vind dat vrij dun tov het stikstof/klimaat problemen, de zorgkosten en de infra structuur kosten.

Ik zeg het heel eerlijk, hoewel ik claim dat ik heel veel begrijp ben ik nu toch een beetje verbaasd. Is dit waar het hier om gaat? Dit is toch niet schaalbaar?
Ik geef een voorbeeld, het is niet mijn stelling dat we al onze auto's in Nederland hebben om van Nuenen naar de Groote Peel te rijden. Ik zou stellen dat ik verbaasd ben dat je claimt veel te begrijpen, als je in zijn algemeenheid, en al helemaal na 100 pagina's in dit topic, niet begrijpt waarom mensen de auto pakken.

Het is gewoon bijna altijd veruit de snelste manier om van A naar B te komen, als niet op zijn minst één van de twee een stadscentrum is. Daar bovenop hoef je geen rekening te houden met schema's, jij gaat wanneer jij wil. Moet je kind toch nog een keer naar de WC? Geen probleem, dan ga je 5 minuten later zonder dat je daardoor net de trein mist. Wil je ergens anders fietsen? Dan fietsen mee in de auto. Wil je een nieuwe grasmaaier kopen? Huppaké in de kofferbak.

Edit: En ook nog eens met privacy natuurlijk.

[ Voor 4% gewijzigd door Sissors op 08-07-2023 21:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
CVTTPD2DQ schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 21:02:
[...]
Bij een "echt dorp" zou ik eerder denken aan Nederwetten, in dezelfde gemeente. Geen middelbare school, geen supermarkt, slechte aansluiting op het wegennet. We vinden het nu vanzelfsprekend dat wonen in zo'n echt dorp wat ongemakken met zich meebrengt. Dat het wat duurder is, dat allerlei zaken wat meer tijd kosten.
Dat is een gehucht imo. Nog geen 1000 inwoners. Maar algemeen zie ik regelmatig dat mensen die één van de grote steden wonen denken dat dorpen niks hebben. Terwijl ik in een dorp woon, nog niet de helft van Nuenen, en we hebben meerdere supermarkten, meer fysios dan je kan tellen, etc. Wat je mist zijn de grote boodschappen, van de Mediamarkt tot kleding. En je hebt ook gewoon restaurants, maar dat leuke Noord-Nepalese tentje in het centrum? Ja die hebben we niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:57
phicoh schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 16:23:
[...]

Of het nu aantrekkelijk is of niet, het is hoe dan ook een slecht idee dat een werkgever onbeperkt privé gebruik van een auto vergoedt.
Slecht idee? Het is gewoon een secundaire voorwaarde in een verhitte arbeidsmarkt. Daarnaast als ik niet privé mag rijden in mijn elektrische leaseauto dan koop ik dezelfde dag een circa 10 jaar oude benzine auto. Wat is beter voor het milieu?

XXXVI

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Waarschijnlijk dat laatste, als je daardoor significant minder rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
Sissors schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 21:24:
Waarschijnlijk dat laatste, als je daardoor significant minder rijdt.
Nee want ik rijd weinig privé. Maar heb m wel “nodig” voor familie etc.

XXXVI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
ephymerous schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 21:22:
Slecht idee? Het is gewoon een secundaire voorwaarde in een verhitte arbeidsmarkt.
Er is ook enorme vraag naar verpleegkundigen, installateurs, loodgieters. Krijgen die een auto van de zaak? Nee, die kunnen ze op hun buik schrijven. En volgens mij is er helemaal niet zo'n schreeuwend tekort aan de relatief goedbetaalde banen die van een leaseauto voorzien worden.

De zakelijk gereden auto heeft veel meer te maken met maatschappelijke status dan met de arbeidsmarkt of beroepsmatige noodzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
CVTTPD2DQ schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 21:29:
En volgens mij is er helemaal niet zo'n schreeuwend tekort aan de relatief goedbetaalde banen die van een leaseauto voorzien worden.
“Volgens mij” lijkt me niet een sterke onderbouwing. In mijn netwerk ken ik veel mensen bij bedrijven waar het lastig is om goedbetaalde banen in te vullen.

XXXVI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Het probleem in België is dat salaris zwaarder belast wordt dan lease-auto's en tankkaarten, misschien moeten we dat probleem eens aanpakken, zodat werknemers niet meer betaald worden in zaken die veel schadelijke neveneffecten hebben. Als je nu promotie maakt is de redenering dat extra salaris te duur is voor de werkgever, dus wordt er toevlucht gezocht tot fiscale koterijen (Vlaamse term), zodat het voor de werkgever toch nog voordelig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:44
CVTTPD2DQ schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 21:29:
Er is ook enorme vraag naar verpleegkundigen, installateurs, loodgieters. Krijgen die een auto van de zaak? Nee, die kunnen ze op hun buik schrijven. En volgens mij is er helemaal niet zo'n schreeuwend tekort aan de relatief goedbetaalde banen die van een leaseauto voorzien worden.

De zakelijk gereden auto heeft veel meer te maken met maatschappelijke status dan met de arbeidsmarkt of beroepsmatige noodzaak.
Schaarse zorgprofessionals worden ook wel weggelokt uit een vaste aanstelling zonder auto naar detachering mét auto.
Voorbeeld: https://www.tmi.nl/dienstverband/detachering/leaseauto/

Dubbelzuur want 1, men krijgt te doen met een parasitaire organisatie die geld laat weglekken wat niet meer tot zorg leidt. En 2, de medewerker krijgt beschikking over een glimmend bolidetje (al of niet met reclamestickers) met tankpas en geen kosten voor onderhoud maar dat leasemaandbedrag telt niet meer mee voor het pensioen (of uitkering mocht er iets fout gaan). Maar ja, gratis auto, nu.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Verwijderd schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 22:09:
Het probleem in België is dat salaris zwaarder belast wordt dan lease-auto's en tankkaarten, misschien moeten we dat probleem eens aanpakken, zodat werknemers niet meer betaald worden in zaken die veel schadelijke neveneffecten hebben. Als je nu promotie maakt is de redenering dat extra salaris te duur is voor de werkgever, dus wordt er toevlucht gezocht tot fiscale koterijen (Vlaamse term), zodat het voor de werkgever toch nog voordelig is.
In Nederland is dat niet anders, hoewel men dat voordeel enigzins heeft beperkt. Niet genoeg, anders zou vrijwel niemand een lease-auto willen rijden.

Zelf betaal ik graag mee aan veel dingen waar ik zelf geen gebruik van heb gemaakt of zal maken. Kinderdagverblijven, scholen voor de doven, IVF-behandelingen. Maar als je opmerkt dat je niet zoveel zin hebt om meer belasting te betalen zodat een ander een auto kan rijden die ze op basis van hun eigen salaris zich niet zouden kunnen veroorloven, is de wereld te klein.

Als de overheid geld uitgeeft aan mobiliteit, dan zou iedere Nederlander (cq. Belg) daar in principe gebruik van moeten kunnen maken. Behoorlijke bedragen naar Lease-EVs gooien voldoet natuurlijk niet aan die voorwaarde. Maar ook het OV is niet voor iedereen even bereikbaar.

Zelf blijf ik het gevoel houden dat er met moderne informatietechnologie betere oplossingen te vinden moeten zijn voor openbaar vervoer in dunbevolkte regio's. Bussen op afroep. Slimme plansoftware die elke dag een andere route optimaliseert. De eeuwige belofte van autonome voertuigen. Het moet beter kunnen dan wat we nu doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• roffeltjes
kepler schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 19:51:
[...]

Als bv iedereen alles onder de 5km in principe met de fiets doet, dat zou al enorme winst zijn tov de huidige situatie. En op die manier schuif je de grens steeds wat verder op :)
Het probleem is echter dat een groep mensen ervoor kiest voor een dusdanig woon-werk situatie dat een Auto opeens een "noodzaak" is. Opvallend genoeg is dat natuurlijk meestal voor kinderen+groot huis waarmee de alternatieven waarmee je komt ook al onbespreekbaar is.

Het gaat niet om het niet begrijpen of gunnen van die keuze, maar het schaalt niet en is met de huidige crises een serieus probleem.

Niemand wil dwang. Maar op deze manier gaan we daar heel hard naar toe.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
Sissors schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 21:05:
[...]

Ik geef een voorbeeld, het is niet mijn stelling dat we al onze auto's in Nederland hebben om van Nuenen naar de Groote Peel te rijden. Ik zou stellen dat ik verbaasd ben dat je claimt veel te begrijpen, als je in zijn algemeenheid, en al helemaal na 100 pagina's in dit topic, niet begrijpt waarom mensen de auto pakken.

Het is gewoon bijna altijd veruit de snelste manier om van A naar B te komen, als niet op zijn minst één van de twee een stadscentrum is. Daar bovenop hoef je geen rekening te houden met schema's, jij gaat wanneer jij wil. Moet je kind toch nog een keer naar de WC? Geen probleem, dan ga je 5 minuten later zonder dat je daardoor net de trein mist. Wil je ergens anders fietsen? Dan fietsen mee in de auto. Wil je een nieuwe grasmaaier kopen? Huppaké in de kofferbak.

Edit: En ook nog eens met privacy natuurlijk.
Natuurlijk snap ik dat mensen een auto willen. Droog, warm, makkelijk, status symbool, veel indoctrinatie uit reclame, vul de redenen maar in.

Wat ik niet snap is dat het eerste wat in jou opkomt een situatie is waarbij je een hele slechte OV verbinding prikt om te gaan wandelen in een natuurgebied. Als dat de lat is dan gaan we natuurlijk knetterhard ten onder.

Laat ik daarbij nog toevoegen dat er iets is wat jij dondersgoed weet, de uitzondering wordt hier continue de regel gemaakt. Situaties die ik hier voorbij zie komen:

- Ik woon in een dorp zonder OV en mijn vrouw en ik werken beiden ver weg.
- Ik ben agent en mag niet herkend worden in mijn woonplaats.
- Ik woon straks in Nuenen en ik ga eens een keer ergens recreëren waarbij ik "toevallig" net een slechte OV verbinding heb.
- etc. etc.

Iedere poster weet dat dit grote uitzonderingen zijn, maar waardoor de auto opeens onmisbaar is voor de bevolking. Het is verdomd lastig een eerlijk gesprek te hebben over iets wat ons allen raakt waarbij één zijde duidelijk niet van plan is om ook op maar enige wijze water bij de wijn te doen en zonder enige schaamte situaties neerzet waarvan ze zelf ook heel goed weten dat die zelden of nooit spelen.

De discussie slaat dood op:

- Ik kan niet zonder
- Politiek niet haalbaar

High-fives all around, want ons autogebruik blijft zo prima buiten schot. Dat daarmee echter de vraag open blijft "Maar wat dan?" blijft het akelig stil. Alleen een volkomen wereldvreemd persoon denkt dat er niet knetterhard moet (en gaat) worden ingegrepen.

Want wat echt NOODZAAK is en waar iets aan MOET worden gedaan is het remmen en minimaliseren van de klimaat verandering.

Als het gaat om de existentie van een maatschappij gaan individuele vrijheden uiteindelijk gewoon voor de bijl. Het lijkt me aanzienlijk beter om dat gecontroleerd te doen waarbij we bepaalde keuzes niet meer maken in plaats van "we wachten gewoon totdat we die muur in knallen".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ephymerous
roffeltjes schreef op zondag 9 juli 2023 @ 07:33:
[...]

Want wat echt NOODZAAK is en waar iets aan MOET worden gedaan is het remmen en minimaliseren van de klimaat verandering.

Als het gaat om de existentie van een maatschappij gaan individuele vrijheden uiteindelijk gewoon voor de bijl. Het lijkt me aanzienlijk beter om dat gecontroleerd te doen waarbij we bepaalde keuzes niet meer maken in plaats van "we wachten gewoon totdat we die muur in knallen".
In essentie heb je natuurlijk gelijk en ik snap dat het whataboutism betreft. Toch is het relevant voor het draagvlak. En draagvlak heb je nodig.

Zolang we toestaan dat Tatasteel twee keer daags alle speeltuintjes schoonmaakt vanwege de vervuiling en we goedkope korte vluchten toestaan is bij veel mensen het draagvlak de auto weg te doen nihil.

En ik ben me bewust dat het appels en peren is. In de perceptie van de meeste mensen werkt het alleen wel zo. Simpelweg met droge rationele feiten om de oren slaan werkt niet in een toch emotioneel dispuut ;)

[ Voor 56% gewijzigd door ephymerous op 09-07-2023 08:05 ]

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
ephymerous schreef op zondag 9 juli 2023 @ 08:03:
[...]

In essentie heb je natuurlijk gelijk en ik snap dat het whataboutism betreft. Toch is het relevant voor het draagvlak. En draagvlak heb je nodig.

Zolang we toestaan dat Tatasteel twee keer daags alle speeltuintjes schoonmaakt vanwege de vervuiling en we goedkope korte vluchten toestaan is bij veel mensen het draagvlak de auto weg te doen nihil.

En ik ben me bewust dat het appels en peren is. In de perceptie van de meeste mensen werkt het alleen wel zo. Simpelweg met droge rationele feiten om de oren slaan werkt niet in een toch emotioneel dispuut ;)
De partij voor de autobezitters is niet toevallig ook de Vereniging Van Directeuren. Een cynische toeschouwer zou denken dat ze net als die gloednieuwe partij electoraal populisme bedrijven om de indsutrie-lobby te bedienen.

Anders gezegd, voor de zaken die jij eerst wil zien is er blijkbaar ook geen draagvlak.

[ Voor 4% gewijzigd door roffeltjes op 09-07-2023 08:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
[...]
Wat ik niet snap is dat het eerste wat in jou opkomt een situatie is waarbij je een hele slechte OV verbinding prikt om te gaan wandelen in een natuurgebied. Als dat de lat is dan gaan we natuurlijk knetterhard ten onder.

Laat ik daarbij nog toevoegen dat er iets is wat jij dondersgoed weet, de uitzondering wordt hier continue de regel gemaakt. Situaties die ik hier voorbij zie komen:
Het is een voorbeeld. En zoals ik ook al schreef, ik kan nog veel significantere voorbeelden vinden. Het is niet de uitzondering, het is de regel, zolang je dus niet begint of eindigt in het centrum van een stad (en natuurlijk ligt er verder ook aan hoe de buslijnen lopen precies enzo, maar het zijn absoluut geen uitzonderingen).

Ook met je volgende lijtje: Het is niet "toevallig" een slechte verbinding, het is de regel. Als je zelf in de buurt van het centrum woont en/of als je primair naar centrum van andere steden reist, dan is het OV helemaal prima. Maar wil je van buiten een centrum naar buien een centrum gaan, dan lopen reistijden gewoon al snel heel erg op.

Mag ik vragen waar jij woont en waar je primair naartoe gaat? (En dan hoef ik niet te weten je postcode en huinummer, maar in de randstad bijvoorbeeld, of omgeving Achterhoek). Want dat je stelt dat dit allemaal hele uitzonderlijke situaties zijn, laat imo vooral zien dat je weinig idee hebt hoe het voor veel mensen gaat.
High-fives all around, want ons autogebruik blijft zo prima buiten schot. Dat daarmee echter de vraag open blijft "Maar wat dan?" blijft het akelig stil. Alleen een volkomen wereldvreemd persoon denkt dat er niet knetterhard moet (en gaat) worden ingegrepen.
Dan ben ik volkomen wereldvreemd. Dat er wat gedaan moet worden, eens. Al is het ook een heel complex probleem, en dat er wat gedaan gaat worden, lijkt mij onwaarschijnlijk. Zeker als we het hebben over dingen als privé autobezit (zo goed als) onmogelijk maken. Als jij echt denkt dat we die richting op gaan, dan ben jij degene die wereldvreemd is imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:54
Sissors schreef op zondag 9 juli 2023 @ 08:22:
[...]

Het is een voorbeeld. En zoals ik ook al schreef, ik kan nog veel significantere voorbeelden vinden. Het is niet de uitzondering, het is de regel, zolang je dus niet begint of eindigt in het centrum van een stad (en natuurlijk ligt er verder ook aan hoe de buslijnen lopen precies enzo, maar het zijn absoluut geen uitzonderingen).

Ook met je volgende lijtje: Het is niet "toevallig" een slechte verbinding, het is de regel. Als je zelf in de buurt van het centrum woont en/of als je primair naar centrum van andere steden reist, dan is het OV helemaal prima. Maar wil je van buiten een centrum naar buien een centrum gaan, dan lopen reistijden gewoon al snel heel erg op.
Dat is de situatie op dit moment. Dit topic gaat over de toekomst. Dus wat zijn jouw voorstellen om de huidige situatie zodanig te verbeteren dat het wel een goed alternatief is? Of, wat natuurlijk ook kan, vind je dat mobiliteit in de toekomst niet zo'n probleem zal worden (en waarom dan)?

"In America, consumption equals jobs. In these days, banks aren't lending us the money we need to buy the things we don't need to create the jobs we need to pay back the loans we can't afford." - Stephen Colbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
[...]

Een één keer per jaar ritje van Nuenen naar de Weerribben is niet de uitzondering?
Je gaf zelf al aan dat je hem bewust had gekozen, dus jij bent echt degen die zelf die taart in je gezicht hebt geduwd.

Maar we gaan weer terug naar het punt dat dit een uitzondering is: 99% van de vervoerbewegingen vindt niet plaats tussen dit soort locaties. Je kan nu hoog of laag gaan springen, maar je voorbeeld is (zoals je ongetwijfeld met wat nadenken ook wel snapt) totaal niet representatief.
Mag ik vragen waar jij woont en waar je primair naartoe gaat? (En dan hoef ik niet te weten je postcode en huinummer, maar in de randstad bijvoorbeeld, of omgeving Achterhoek). Want dat je stelt dat dit allemaal hele uitzonderlijke situaties zijn, laat imo vooral zien dat je weinig idee hebt hoe het voor veel mensen gaat.
Ik woon in Amsterdam, maar ik ben opgegroeid in een boerendorp in Noord Holland en daar woont mijn autoloze moeder nog steeds (en haar autoloze ouders komen er ook vandaan). Mijn vrouw komt uit het Oosten des lands en ook haar ouders en grootouders zijn autoloos. Los van de familiebezoekjes, we gaan ook elk jaar wel een keer naar een plek waar ik 4 uur+ OV voor nodig heb (raar dorpje in Zeeland). Dat lukt ons ook zonder auto, ook al is dat veel erger dan van Nuenen naar de weerribben.

Ik neem aan dat je beseft dat ik dus wel degelijk een referentie kader hebt van het probleem van het dorp en dat ik juist daardoor vol vertrouwen kan stellen dat er prima alternatieven zijn.
Dan ben ik volkomen wereldvreemd. Dat er wat gedaan moet worden, eens. Al is het ook een heel complex probleem, en dat er wat gedaan gaat worden, lijkt mij onwaarschijnlijk. Zeker als we het hebben over dingen als privé autobezit (zo goed als) onmogelijk maken. Als jij echt denkt dat we die richting op gaan, dan ben jij degene die wereldvreemd is imo.
Waarom denk jij dat als het existentieel wordt autobezit buiten schot blijft? En vind je het niet heel bijzonder dat juist dat zo zwaar voor je telt dat de ondergang van de samenleving voor jou vrijwel net zo wenselijk is?

Om weer terug te gaan naar je voorbeeld, je bezoekje naar de weerribben is belangrijk genoeg om dan maar de Veluwe in de fik te laten gaan (met 1-2 graden er bovenop gaan we vanzelf ook hier ongecontroleerde bosbranden krijgen). Ik heb niet het gevoel dat ik de extremist ben....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
roffeltjes schreef op zondag 9 juli 2023 @ 08:14:
[...]

De partij voor de autobezitters is niet toevallig ook de Vereniging Van Directeuren. Een cynische toeschouwer zou denken dat ze net als die gloednieuwe partij electoraal populisme bedrijven om de indsutrie-lobby te bedienen.

Anders gezegd, voor de zaken die jij eerst wil zien is er blijkbaar ook geen draagvlak.
Linksom of rechtsom; de politiek moet op veel vlakken impopulaire besluiten nemen. Ik zie dat helaas niet snel gebeuren.

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
ephymerous schreef op zondag 9 juli 2023 @ 08:51:
[...]

Linksom of rechtsom; de politiek moet op veel vlakken impopulaire besluiten nemen. Ik zie dat helaas niet snel gebeuren.
Ik deel dat fatalistisch beeld, juist door de posts van mensen die blijkbaar de auto zo belangrijk vinden dat letterlijk alles ervoor moet wijken. Alleen maakt dat dus wel duidelijk waar het extremisme zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
edie schreef op zondag 9 juli 2023 @ 08:45:
[...]

Dat is de situatie op dit moment. Dit topic gaat over de toekomst. Dus wat zijn jouw voorstellen om de huidige situatie zodanig te verbeteren dat het wel een goed alternatief is? Of, wat natuurlijk ook kan, vind je dat mobiliteit in de toekomst niet zo'n probleem zal worden (en waarom dan)?
Mijn hele punt is dat voorstellen voor de toekomst waarbij door wetgeving gigantisch veel mensen enorm erop achteruit gaan, nooit draagvlak kan krijgen. Dus tenzij jullie democratie willen afschaffen is dat vooral fantasie en weinig realiteit.

Op korte termijn qua mobiliteit kan ik wel veranderingen zien met bijvoorbeeld BTW of vliegtickets (no-brainer imo), en als we het toch over vliegen hebben iets doen niet zozeer tegen de korte vluchten, maar vooral ook tegen het aanmoedigen van korte vluchten. Het is goedkoper voor om naar Amerika vanuit Dusseldorf te vliegen, dan vanuit Schiphol. En ja, 3x raden hoe je vliegt vanuit Dusseldorf, over Schiphol.

De centra van grote steden zie ik ook wel verder autoluw worden met bijvoorbeeld P+R terreinen aan de rand. Maar buiten dat? Natuurlijk besef ik dat je Tesla van 2000kg ook geen efficiente methode is om één persoon te verplaatsen. En ik kan me ook voorstellen dat een gemeente niet zo anaal hoeft te doen om net nog een stukje groen te verminderen zodat de lokale AH nog net één parkeerplaats extra kan krijgen. Maar onder de streep heb ik geen opties om op significante schaal autobezit / gebruik te verminderen, dus ik denk simpelweg niet dat dat gaat gebeuren.
roffeltjes schreef op zondag 9 juli 2023 @ 08:46:
[...]

Een één keer per jaar ritje van Nuenen naar de Weerribben is niet de uitzondering?
https://www.vandale.nl/gr...lands/betekenis/voorbeeld
[...]

Je gaf zelf al aan dat je hem bewust had gekozen, dus jij bent echt degen die zelf die taart in je gezicht hebt geduwd.
...

Ik zou nog een keer lezen wat ik heb gepost, ipv wat je denkt dat ik heb gepost. Want ik schreef expliciet dat ik die niet had uitgekozen als bewust de slechts mogelijke optie.
Maar we gaan weer terug naar het punt dat dit een uitzondering is: 99% van de vervoerbewegingen vindt niet plaats tussen dit soort locaties. Je kan nu hoog of laag gaan springen, maar je voorbeeld is (zoals je ongetwijfeld met wat nadenken ook wel snapt) totaal niet representatief.
Nee niet tussen specifiek Nuenen en een natuurgebied. Maar tenzij je van Nuenen naar Eindhoven centrum wil, of naar een plaats op 5km afstand wat je met de fiets zo kan doen, is het eigenlijk altijd hetzelfde resultaat.
Dat lukt ons ook zonder auto, ook al is dat veel erger dan van Nuenen naar de weerribben.
Natuurlijk het lukt. Maar er is dan ook absoluut niemand hier die stelt dat het onmogelijk is, dus dat is niet echt een heel geweldig argument.
[...]

Waarom denk jij dat als het existentieel wordt autobezit buiten schot blijft? En vind je het niet heel bijzonder dat juist dat zo zwaar voor je telt dat de ondergang van de samenleving voor jou vrijwel net zo wenselijk is?

Om weer terug te gaan naar je voorbeeld, je bezoekje naar de weerribben is belangrijk genoeg om dan maar de Veluwe in de fik te laten gaan (met 1-2 graden er bovenop gaan we vanzelf ook hier ongecontroleerde bosbranden krijgen). Ik heb niet het gevoel dat ik de extremist ben....
Als ik maar jouw discussietechniek ga gebruiken: Als ik dus niet meer in de auto naar een natuurgebied ga, wordt de planeet 1-2 graden koeler? Tja, daarvoor laat ik hem wel staan. Heb ik toch maar even in mijn eentje opwarming opgelost. Met deze belofte kan dus het topic dicht, alle problemen zijn opgelost.

Of ietwat realitischer is het probleem wat uitgebreider. Maar goed jij wil niet snappen waarom mensen de auto nemen, jij maakt overal een karikatuur van, en je wil niet snappen wat een voorbeeld is. Succes met je kruistocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Als ander voorbeeld. Ik woon (bewust) op fietsafstand van mijn werk. Nu snap ik dat dat niet mogelijk is voor iedereen, voor verschillende redenen (en al helemaal nu je blij bent uberhaupt onderdak te hebben met de huizenmarkt). Ik denk dat iets zou helpen al meer spreiding van bedrijven, al ja, dat is het omgekeerde van alles zoveel mogelijk in grote steden stoppen. En hoe realistisch het is om dat te bewerkstelligen is een tweede. Maar feit is ook dat heel veel mensen ver van hun werk wonen. En niet omdat het niet dichterbij kan, maar gewoon omdat ze in hun huidige woonplaats willen blijven wonen, en dat die baan 80km verder weg €200 meer betaald. Of wat dacht je van alle bouwbedrijven uit Nijmegen die in Deventer gaan werken, terwijl die uit Deventer naar Nijmegen gaan.

Allemaal dingen waar in principe een hoop te winnen zou zijn. Dus op die manier kan ik ook makkelijk bedenken hoe het beter kan. De vraag is hoe je het beter krijgt. Verbieden om meer dan 30km van je werk te wonen is niet een realistische optie. Meer dan 30km enkele reis buiten de belastingvrije reiskostenvergoeding stoppen zou bijvoorbeeld kunnen, en geeft wel wat extra push om het niet te doen, maar zal ook niet ineens iedereen stoppen. (Om het nog niet over leaseautos te hebben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Nu online
Er zijn best wel wat scenarios te bedenken waarbij individueel autotransport (gemiddeld 1,1 persoon per auto) minder vanzelfsprekend wordt dan wat we nu gewoon zijn.

- De (Europese) politiek zorgt er voor dat individueel autotransport in verhouding toch een stuk duurder wordt dan alternatieven.
- Een onverwachte reden waardoor auto’s minder kunnen rijden.

Voor de ’mijn auto is een noodzaak’-mensen: denken jullie daar dan eens over na? Hebben jullie een plan B?

Ja, je kan het wegzetten met: ’dat zien we dan wel weer’, maar het kost geen extra geld om daar preventief al eens over na te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Sissors schreef op zondag 9 juli 2023 @ 09:07:
[...]

Mijn hele punt is dat voorstellen voor de toekomst waarbij door wetgeving gigantisch veel mensen enorm erop achteruit gaan, nooit draagvlak kan krijgen. Dus tenzij jullie democratie willen afschaffen is dat vooral fantasie en weinig realiteit.
.... ik denk dat jij de wereldgeschiedenis maar eens moet bekijken. Het is uitzonderlijk (let op het correcte gebruik van het woord), maar er zijn helaas legio voorbeelden (een voorbeeld kan dus prima een uitzondering zijn) te noemen voor draagvlak voor maatregelen waarbij grote groepen mensen er dramatisch op achteruit gaan :X
De centra van grote steden zie ik ook wel verder autoluw worden met bijvoorbeeld P+R terreinen aan de rand. Maar buiten dat? Natuurlijk besef ik dat je Tesla van 2000kg ook geen efficiente methode is om één persoon te verplaatsen. En ik kan me ook voorstellen dat een gemeente niet zo anaal hoeft te doen om net nog een stukje groen te verminderen zodat de lokale AH nog net één parkeerplaats extra kan krijgen. Maar onder de streep heb ik geen opties om op significante schaal autobezit / gebruik te verminderen, dus ik denk simpelweg niet dat dat gaat gebeuren.
Kan niet, zal niet gebeuren, onmogelijk. Einde verhaal.
De regel is dat auto vervoer het bezoeken is van een natuurgebied vanuit een dorp? Als iets een voorbeeld is, kan het nog steeds een uitzondering zijn...
Ik zou nog een keer lezen wat ik heb gepost, ipv wat je denkt dat ik heb gepost. Want ik schreef expliciet dat ik die niet had uitgekozen als bewust de slechts mogelijke optie.
Maar je gaf ook meteen toe dat je betere alternatieven heel bewust niet koos. Links of rechtsom, je hebt de situatie Nuenen/weerribben uitgekozen omdat de OV verbinding niet lekker loopt. Dat je ook andere voorbeelden kan kiezen doet er niet aan af dat "bezoekje aan natuurgebied" niet representatief is voor onze vervoerbewegingen (minder dan een procent).
Nee niet tussen specifiek Nuenen en een natuurgebied. Maar tenzij je van Nuenen naar Eindhoven centrum wil, of naar een plaats op 5km afstand wat je met de fiets zo kan doen, is het eigenlijk altijd hetzelfde resultaat.
Nuenen naar de Randstad is behoorlijk concurerend tussen OV en Auto. Amsterdam is de auto een half uur sneller. Dan moet je nog parkeren (en dat is niet goedkoop). Alles binnen centrum is wandelen in veel gevallen net zo snel(of sneller) als de Auto, binnen de ring wint de fiets vrijwel altijd (vergeet dus de OV fiets niet). Breda, Den Bosch, Eindhoven, allemaal relevante steden voor Nuenen, prima te doen met het OV.
Natuurlijk het lukt. Maar er is dan ook absoluut niemand hier die stelt dat het onmogelijk is, dus dat is niet echt een heel geweldig argument.
Ik kan je achter elkaar de posts aanwijzen waar een auto Noodzaak was. Maar los daarvan, we hebben het over een discussie over mobiliteit en klimaatverandering. Waarom ben je zo extreem in je opvatting dat de alternatieven niet tellen?
Als ik maar jouw discussietechniek ga gebruiken: Als ik dus niet meer in de auto naar een natuurgebied ga, wordt de planeet 1-2 graden koeler? Tja, daarvoor laat ik hem wel staan. Heb ik toch maar even in mijn eentje opwarming opgelost. Met deze belofte kan dus het topic dicht, alle problemen zijn opgelost.
Het interessante is dat ik dat niet claim. Ik heb wel ergens gesteld dat we op meerdere vlakken moeten minderen, waaronder vermijdbare autobewegingen.
Of ietwat realitischer is het probleem wat uitgebreider. Maar goed jij wil niet snappen waarom mensen de auto nemen, jij maakt overal een karikatuur van, en je wil niet snappen wat een voorbeeld is. Succes met je kruistocht.
Stop. Ik heb al aangegeven het prima te snappen, dus stop met dit soort strooien poppen op te zetten:
[...]
Natuurlijk snap ik dat mensen een auto willen. Droog, warm, makkelijk, status symbool, veel indoctrinatie uit reclame, vul de redenen maar in.
Ik maak er zeer zeker geen karikatuur van, ik probeer elke keer weer tot de essentie te komen: Keuzes. Stellen dat eenmalig natuurgebiedbezoek de regel is (immers, anders is het een uitzondering), of dat zaken Noodzaak zijn, dat er geen alternatief is (ik verzamel hier meerdere posters, niet alleen jij), allemaal manieren waarop discussie meteen onmogelijk is omdat de positie meteen vast staat.

Laat ik trouwens meteen een andere strooien pop affikken: Er is tot nu toe niemand geweest die auto's wil verbieden. Het is opvallend dat de reflex is om iedereen die met alternatieven komt af te zetten als een extremistische wannabe autoverbieder. Ik voer geen kruistocht, ik maak wel duidelijk hoe extreem de autobezitterts in deze draad in de discussie lijken te zitten.

Wat we wel stellen is dat autogebruik (fors) moet worden teruggedrongen, evenals vleesconsumptie, e-waste, Shein-drops etc. Niet omdat we niet snappen dat het prettig is, maar omdat het echt niet meer kan....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
De impliciete redenering die mensen in dit topic lijken te volgen is dat alle OV-situaties in Nederland even vaak voorkomen.

Dat is natuurlijk niet zo; de modale woonwijk is Groot IJsselmonde, in Rotterdam, met vanzelfsprekend een goede aansluiting op het spoornet. Hoewel woonwijken moeilijk te vergelijken zijn, omdat de oppervlakte nogal verschilt per gemeente.

Dichtbevolkte gebieden hebben goed OV. En verhoudingsgewijs zullen altijd meer mensen in dichtbevolkte gebieden wonen.

Daarom mijn kritiek dat de Nederlandse stedenbouw eigenlijk gefaald heeft echt compacte steden met hoge dichtheid te bouwen. In een ideale situatie woonde 90% van de bevolking in compacte steden met goed OV, en waren de dorpen echt dorpen gebleven. In Nederland wonen verhoudingsgewijs nog veel mensen in "verstedelijkte" dorpen, met duizenden inwoners, maar nauwelijks OV. Want hoe sterker de bevolking zich verspreid, hoe kostbaarder het wordt om goed OV aan te leggen.

Dus ondanks onze uitstekende fietsinfrastructuur is Nederland een onvervalst autoland. Dat zie je ook in de statistieken. We rijden net zoveel als de Duitsers, Engelsen en Belgen, hebben net zoveel auto's, en drinken net zoveel benzine per hoofd van de bevolking.

Als ik een toverstafje had waarmee ik terug in de tijd kon gaan om VROM-ambtenaren en provinciale planners een draai om de oren te geven zou ik dat doen.

Maar nu zou het verstandig zijn om ons te beseffen dat we ons in een onmogelijke situatie hebben gebouwd. Het ontmoedigen van autoverkeer zal zeer veel mensen raken. Bouwen voor hogere dichtheid kost decennia. Het aanleggen van nieuwe spoorlijnen (wat in Nederland nauwelijks gebeurt!) trouwens ook.

Maar daar hoort bij dat we ook beseffen dat "landelijk wonen" een onhoudbare modegril is, mogelijk gemaakt door de goedkope automobiliteit, en de bereidheid hetzelfde "landschap" waar mensen zo van claimen te houden vol te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
roffeltjes schreef op zondag 9 juli 2023 @ 09:30:

[...]

Nuenen naar de Randstad is behoorlijk concurerend tussen OV en Auto. Amsterdam is de auto een half uur sneller. Dan moet je nog parkeren (en dat is niet goedkoop). Alles binnen centrum is wandelen in veel gevallen net zo snel(of sneller) als de Auto, binnen de ring wint de fiets vrijwel altijd (vergeet dus de OV fiets niet). Breda, Den Bosch, Eindhoven, allemaal relevante steden voor Nuenen, prima te doen met het OV.
Dat was exact wat ik zelf al schreef, wil je van en/of naar het centrum van een grote stad, dan werkt het OV over het algemeen prima. Maar gezien de rest van je post is het duidelijk dat je niet een discussie wil hebben over serieuze oplossingen, maar gewoon een karikatuur wil maken van alles wat andere schrijven, dus dit is mijn laatste reactie aan jou.
CVTTPD2DQ schreef op zondag 9 juli 2023 @ 09:30:
[...]

De impliciete redenering die mensen in dit topic lijken te volgen is dat alle OV-situaties in Nederland even vaak voorkomen.

Dat is natuurlijk niet zo; de modale woonwijk is Groot IJsselmonde, in Rotterdam, met vanzelfsprekend een goede aansluiting op het spoornet. Hoewel woonwijken moeilijk te vergelijken zijn, omdat de oppervlakte nogal verschilt per gemeente.

Dichtbevolkte gebieden hebben goed OV. En verhoudingsgewijs zullen altijd meer mensen in dichtbevolkte gebieden wonen.

Daarom mijn kritiek dat de Nederlandse stedenbouw eigenlijk gefaald heeft echt compacte steden met hoge dichtheid te bouwen. In een ideale situatie woonde 90% van de bevolking in compacte steden met goed OV, en waren de dorpen echt dorpen gebleven. In Nederland wonen verhoudingsgewijs nog veel mensen in "verstedelijkte" dorpen, met duizenden inwoners, maar nauwelijks OV. Want hoe sterker de bevolking zich verspreid, hoe kostbaarder het wordt om goed OV aan te leggen.

Dus ondanks onze uitstekende fietsinfrastructuur is Nederland een onvervalst autoland. Dat zie je ook in de statistieken. We rijden net zoveel als de Duitsers, Engelsen en Belgen, hebben net zoveel auto's, en drinken net zoveel benzine per hoofd van de bevolking.

Als ik een toverstafje had waarmee ik terug in de tijd kon gaan om VROM-ambtenaren en provinciale planners een draai om de oren te geven zou ik dat doen.

Maar nu zou het verstandig zijn om ons te beseffen dat we ons in een onmogelijke situatie hebben gebouwd. Het ontmoedigen van autoverkeer zal zeer veel mensen raken. Bouwen voor hogere dichtheid kost decennia. Het aanleggen van nieuwe spoorlijnen (wat in Nederland nauwelijks gebeurt!) trouwens ook.

Maar daar hoort bij dat we ook beseffen dat "landelijk wonen" een onhoudbare modegril is, mogelijk gemaakt door de goedkope automobiliteit, en de bereidheid hetzelfde "landschap" waar mensen zo van claimen te houden vol te bouwen.
Maar veel mensen willen niet "compact" wonen. Genoeg ook wel, gezien de populariteit van metropolen, maar ook heel veel mensen willen meer ruimte om zich heen. Ik vind het te makkelijk dat een modegril te noemen, gezien het toch niet iets is van de afgelopen 5 jaar ofzo.

Dat het uiteindelijk onhoudbaar is als je maar meer en meer mensen in een klein land wil stoppen kan ik helaas ook niet ontkennen, maar dan is de vraag of dat het probleem niet (ook) is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Sissors schreef op zondag 9 juli 2023 @ 09:39:
[...]

Dat was exact wat ik zelf al schreef, wil je van en/of naar het centrum van een grote stad, dan werkt het OV over het algemeen prima. Maar gezien de rest van je post is het duidelijk dat je niet een discussie wil hebben over serieuze oplossingen, maar gewoon een karikatuur wil maken van alles wat andere schrijven, dus dit is mijn laatste reactie aan jou.
Wat heb ik gedaan waarom jij zo boos bent? Jij komt aan met Nuenen-weerribben in een discussie over klimaat verandering en de toekomst van mobiliteit... wat verwacht je precies?

Waarom val je erover dat ik dat (eigenlijk bij uitstek) een auto-beweging vindt die moet worden ontmoedigd? En dat vanuit Nuenen verreweg de meeste van de andere vervoersbewegingen zonder auto kunnen?
Maar veel mensen willen niet "compact" wonen. Genoeg ook wel, gezien de populariteit van metropolen, maar ook heel veel mensen willen meer ruimte om zich heen. Ik vind het te makkelijk dat een modegril te noemen, gezien het toch niet iets is van de afgelopen 5 jaar ofzo.

Dat het uiteindelijk onhoudbaar is als je maar meer en meer mensen in een klein land wil stoppen kan ik helaas ook niet ontkennen, maar dan is de vraag of dat het probleem niet (ook) is.
Bevolkinsdichtheid staat grotendeels los van het klimaat probleem (dat is namelijk een aggregaat van alle uitstoot van alle mensen). Uiteraard kunnen we wel stellen dat er teveel mensen op aarde zijn, maar dat soort Thanos discussies wordt wel heel edgy ;)

Anders gezegd, alle grenzen dicht knikkeren zal geen grote zoden aan de uitstoot-dijk zetten, het is vooral de westerse aardbewoner die teveel uitstoot (zelfs als we niet meenemen dat veel uitstoot in andere landen wordt gedreven door onze consumptie).

[ Voor 5% gewijzigd door roffeltjes op 09-07-2023 09:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Wozmro schreef op zondag 9 juli 2023 @ 09:25:
Voor de ’mijn auto is een noodzaak’-mensen: denken jullie daar dan eens over na? Hebben jullie een plan B?

Ja, je kan het wegzetten met: ’dat zien we dan wel weer’, maar het kost geen extra geld om daar preventief al eens over na te denken.
Niet dat de auto een noodzaak voor mij is, maar als ik me over alles wat in de komende decennia zou kunnen veranderen druk ga maken, dan slaap ik niet meer, en dan doe ik het niet goed op mijn werk, en dat kost mij wel extra geld ;) . Het is niet alsof het volgende kabinet dat gaat doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08:18
CVTTPD2DQ schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 21:02:
De maximumsnelheid is in Nederland jarenlang 100 geweest. 120 en 130 zijn (verhoudingsgewijs) vrij recent ingevoerd.
Overdrijven is ook een vak, het is maar 14 jaar 100km/h geweest.
Echter in die tijd waren de auto's een stuk minder veilig en efficiënt. Ook ging niet elke EV van Jan en alleman van 0-100 in minder dan 6 seconden, een dergelijke tijd was zelfs redelijk uitzonderlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
CVTTPD2DQ schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 09:57:
[...]

In allebei je opmerking ontbreekt een beetje de oorzaak van deze effecten. De leasemarkt jaagt de autoindustrie aan omdat het rijden van een nieuwe auto (en specifiek een nieuwe auto) fiscaal gesubsidieerd wordt.

Maar alleen voor bepaalde werknemers met een representatieve functie.

Ten tweede is het zo dat veel mensen die in de markt zijn voor een spiksplinternieuwe EV dit zijn omdat ze hem fiscaal voordelig zakelijk kunnen rijden. Als de auto uit eigen spaargeld betaald zou moeten worden zouden ze zoals de rest van Nederland waarschijnlijk naar een tien jaar oude ICE zoeken.

Vroeger was het stimuleren van de autoindustrie gewoon industriepolitiek: de autosector bood werkgelegenheid, en de economie had werkgelegenheid nodig. Iedere eerstejaars economiestudent zal je kunnen vertellen dat het niet zo eenvoudig is, maar dit soort redeneringen werkt goed in de politiek.

In het kader van het milieu mag je je afvragen of het wel zo verstandig is de autoindustrie te stimuleren.

Het voornaamste doel zou moeten zijn het aantal fossiel gereden kilometers te verminderen. Inzetten van electrische auto's is daar een middel voor, maar voor de huidige regering (en ik denk dat we van de volgende niets beters hoeven te verwachten) is het het enige gebruikte middel. Het geld dat naar het OV gaat wordt immers fors teruggesnoeid.

Zelf ben ik benieuwd waarom het verlagen van de maximumsnelheid niet wordt overwogen. Overal naar 100, of beter nog, 80, heeft onmiddelijke milieuvoordelen: minder CO2-uitstoot, minder stikstofuitstoot, minder fijnstofuitstoot, minder geluid, minder files, (iets) minder slijtage aan autobanden waardoor ze langer meegaan. Het is een van de weinige maatregelen die waarschijnlijk niet alleen voor het milieu een onmiddelijke positieve impact heeft, maar ook voor de economie, omdat het materiele kostenbesparingen oplevert, en op termijn ook kostenbesparingen in de gezondheidszorg.
Ik volg je theorie dat het betere alternatief voor fossiel autorijden, juist niet autorijden of wellicht een heel ander vervoersmiddel kan zijn. Het gaat interessant worden wat de diverse politieke partijen hierover gaan opnemen in hun programmas en campagnes. Gezien het hete hangijzer, kan het voor veel kiezers wel eens een trigger gaan worden om over te stappen qua keuze in het stemhokje.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Als we het zelf mogen bepalen wonen we natuurlijk allemaal vrijstaand, in de natuur met een mooi uitzicht, en tevens op wandelafstand van werk, en culturele voorzieningen.

In de praktijk wordt de manier waarop we wonen toch bepaald door de manier waarop de overheid bouwt of land uitgeeft. Praat eens met mensen uit Zuid-Europa. Vaak hebben zij ook de wens om ruimer te wonen, in een huis met een tuin; die woningen zijn er eenvoudigweg niet; te duur, of echt afgelegen. Men maakt compromissen op basis van de opties die er zijn. Net zoals we dat in Nederland doen. Voor wie is een rijtjeshuis (vlees noch vis) immers de droomwoning? Toch woont het leeuwendeel van de Nederlandse huishoudens in een rijtjeshuis.
Zelf vind ik het eigenlijk grappig dat mensen nu zo gewend zijn aan de naoorlogse eenheidsworst dat ze dat als "dorps" zien. Overal waar je in Nederland kijkt, van Boekel tot Amsterdam zie je dezelfde wijken, op dezelfde schaal gebouwd, met dezelfde voorzieningen voor auto's.

Het verschil is zo groot niet, en zeker niet zo groot als het zou moeten zijn als je onze infrastructuur efficient wil houden; nl. door te zorgen dat het grootste deel van de bevolking maar weinig verplaatsingen nodig heeft voor hun dagelijkse bezigheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
TheBrut3 schreef op zondag 9 juli 2023 @ 09:50:
Overdrijven is ook een vak, het is maar 14 jaar 100km/h geweest.
Echter in die tijd waren de auto's een stuk minder veilig en efficiënt. Ook ging niet elke EV van Jan en alleman van 0-100 in minder dan 6 seconden, een dergelijke tijd was zelfs redelijk uitzonderlijk.
Dat lijkt me juist een reden om de maximumsnelheid nog strenger te handhaven. Of om een maximumaccelleratie vast te leggen in de wet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07:43
CVTTPD2DQ schreef op zondag 9 juli 2023 @ 15:06:
In de praktijk wordt de manier waarop we wonen toch bepaald door de manier waarop de overheid bouwt of land uitgeeft. Praat eens met mensen uit Zuid-Europa. Vaak hebben zij ook de wens om ruimer te wonen, in een huis met een tuin; die woningen zijn er eenvoudigweg niet; te duur, of echt afgelegen. Men maakt compromissen op basis van de opties die er zijn. Net zoals we dat in Nederland doen. Voor wie is een rijtjeshuis (vlees noch vis) immers de droomwoning? Toch woont het leeuwendeel van de Nederlandse huishoudens in een rijtjeshuis.
Eigenlijk is een rijtjeshuis ook al een te lage dichtheid voor goed OV. Dat hangt er natuurlijk wel vanaf hoe je OV ziet. Als iedereen met een vouwfiets of step naar een knooppunt gaat, dan kan het wel. Maar als er op een paar honderd meter een halte moet zijn, dan wordt het hopeloos.

Op dat punt is er geloof ik nog weinig visie. Als je naar een treinstation kan fietsen dan gaat het nog wel goed. Als je afhankelijk bent van regionale bussen, dan is er weinig geregeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ephymerous
roffeltjes schreef op zondag 9 juli 2023 @ 08:55:
[...]

Ik deel dat fatalistisch beeld, juist door de posts van mensen die blijkbaar de auto zo belangrijk vinden dat letterlijk alles ervoor moet wijken. Alleen maakt dat dus wel duidelijk waar het extremisme zit.
*knip*, niet op de man spelen. Maak de volgende keer een TR.

[ Voor 16% gewijzigd door NMH op 09-07-2023 19:44 ]

XXXVI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
*knip*, reactie op geknipte reactie.

Ja, ik begrijp dat ik een klootzak ben omdat ik dit aan de kaak stel en zeer duidelijk aangeef dat het gaat om keuzes. Ik snap dat het veel prettiger is om keuzes voor eigen genot, maar tegen het algemeen belang, af te doen als noodzaak. Maar dan ben ik maar die eikel die de vinger op die zere plek legt

Om het maar te duiden over hoe de andere zijde met mening en houding omgaat:

- Randstedelingen die geen idee hebben hoe men buiten de randstad leeft (aannname die niet blijkt te kloppen)
- Ze willen dorpen afschaffen (flauwekul)
- Ze willen auto's verbieden (flauwekul)

En waarom deze karikaturen? Omdat er mensen aangeven dat dit soort keuzes niet schalen, dus je maakt er maar een karikatuur van.

Er is pas een discussie mogelijk als men inziet dat het keuzes zijn en inziet dat de andere kant niet die boeman is die ze denken dat ze zijn. Zelfs ultra-slechterik Jesse Klaver heeft nog nooit gezegd dat hij Auto's wil verbieden ;)

[ Voor 63% gewijzigd door NMH op 09-07-2023 19:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Nu online

NMH

Moderator General Chat
Modbreak:De discussie loopt hier te hoog op. Mensen van extremisme betichten en hyperbolen bevorderen de discussie niet en overtuigen de tegenpartij over het algemeen ook niet van zijn of haar ongelijk. Graag vanaf nu wat kalmer, dan hoeven we de discussie niet af te kappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
phicoh schreef op zondag 9 juli 2023 @ 15:48:
Eigenlijk is een rijtjeshuis ook al een te lage dichtheid voor goed OV. Dat hangt er natuurlijk wel vanaf hoe je OV ziet. Als iedereen met een vouwfiets of step naar een knooppunt gaat, dan kan het wel. Maar als er op een paar honderd meter een halte moet zijn, dan wordt het hopeloos.
In de tijd dat ze gebouwd zijn, was de aanname dat er een gezin met vier of vijf kinderen in zo'n rijtjeshuis zou komen te wonen. En ook dat is inmiddels wel anders. Vergrijzing en verschuivende normen over ruimte
hebben dat veranderd.

Die wederopbouwwijken zijn mooi gesitueerd, meestal dicht bij het centrum van de gemeente. Maar leeg.

Over twintig jaar kan Nederland er weer heel anders uitzien, maar dan heb je inderdaad wat visie nodig. Op het moment hebben we een railbeheerder die liever verbindingen afbreekt (vanaf de jaren '80 tel ik 21 opgeheven spoorlijnen tegenover 17 nieuwe spoorlijnen. Opvallend is dat drie van die nieuwe spoorlijnen gebouwd zijn ten behoeve van Schiphol). We hebben een regeringspartij die vooral niet wil dat er "lege bussen rondrijden" (Voor de duidelijkheid: een forse diesel stadsbus stoot ongeveer evenveel uit als vier personenauto's. Als er met een stadsbus vier autoritjes worden voorkomen is er dus al sprake van milieuwinst). Oh, en de politiek doet alsof er een tekort aan huizen is ipv. een tekort aan woningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
CVTTPD2DQ schreef op zondag 9 juli 2023 @ 20:40:
We hebben een regeringspartij die vooral niet wil dat er "lege bussen rondrijden" (Voor de duidelijkheid: een forse diesel stadsbus stoot ongeveer evenveel uit als vier personenauto's. Als er met een stadsbus vier autoritjes worden voorkomen is er dus al sprake van milieuwinst). Oh, en de politiek doet alsof er een tekort aan huizen is ipv. een tekort aan woningen.
Een forse stadsbus geeft meer overlast dan 4 auto's. En die stadsbus rijdt ook nog kilometers om, dus geeft potentieel nog extra overlast. Een hoge dichtheid van lege bussen is echt een slecht idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
phicoh schreef op zondag 9 juli 2023 @ 20:58:
[...]

Een forse stadsbus geeft meer overlast dan 4 auto's. En die stadsbus rijdt ook nog kilometers om, dus geeft potentieel nog extra overlast. Een hoge dichtheid van lege bussen is echt een slecht idee.
Inmiddels is een 27% van de bussen in nederland een ev. Maar inderdaad, wegens het hoge prijskaartje qua vervoer rijden ze veelal leeg rond. (Spits daargelaten, met studenten en wat forensen)

https://www.rabobank.nl/k...he-bus-haalt-dieselbus-in

[ Voor 9% gewijzigd door stylezzz op 09-07-2023 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
phicoh schreef op zondag 9 juli 2023 @ 20:58:
[...]
Ik denk dat we daar heel voorzichtig mee moeten zijn

1. Versobering leidt wel tot die noodzaak van de Auto, En dan staat die auto toch voor de deur, dus kan je net zo goed hem ook voor andere dingen gaan gebruiken (sterker nog, dan wordt hij voor andere zaken ook voordelig).
2. Het is een voorziening voor mensen die geen auto kunnen rijden.

Kleinere bussen? Dit is echt iets wat aan de hand van aantal beschikbaar personeel zal moeten worden uitgedacht met behulp van een goed mathematisch systeem, ik denk dat dit best wel een ingewikkeld ding is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zag onlangs deze illustratie. Of het nu fossiel of hernieuwbaar is, het tijdperk van verspilling kan niet blijven duren en ook hier is transport een probleemgeval, met een efficiëntie van slechts 21%. E-auto's zijn efficiënter, maar de opwekking van de benodigde elektriciteit dan weer veel minder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qNdlqSr4p1f6lx-niLoLtKKe8Kc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Fe6orh9vNVTSWG68LaassUJB.png?f=fotoalbum_large

Binnen de transportsector is er op zijn beurt ook weer een uitschieter, vooral mensen die zonder passagiers met een auto rijden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pqG_oIJY63Gj2SJB9NG71dI_6Y0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lEcz4rMKItW2EQH65rrLOB3J.jpg?f=fotoalbum_large

Voor elektrische voertuigen zal dit ongeveer dezelfde verhoudingen hebben.

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2023 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
roffeltjes schreef op zondag 9 juli 2023 @ 21:37:
Ik denk dat we daar heel voorzichtig mee moeten zijn

1. Versobering leidt wel tot die noodzaak van de Auto, En dan staat die auto toch voor de deur, dus kan je net zo goed hem ook voor andere dingen gaan gebruiken (sterker nog, dan wordt hij voor andere zaken ook voordelig).
2. Het is een voorziening voor mensen die geen auto kunnen rijden.

Kleinere bussen? Dit is echt iets wat aan de hand van aantal beschikbaar personeel zal moeten worden uitgedacht met behulp van een goed mathematisch systeem, ik denk dat dit best wel een ingewikkeld ding is.
Er lijkt op dit gebied maar heel weinig vernieuwing te zijn. Dat zal ook wel moeilijk zijn, want de relatie tussen de overheid die opdracht geeft en het bedrijf dat het uitvoert is erg ingewikkeld.

Versobering is niet goed, maar het moet echt een stuk slimmer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Eigenlijk vind ik het verbazingwekkend dat dit topic nog steeds zo in rondjes rond draait en dat het slechts een heel beperkte invalshoek heeft met twee kampen. Net alsof je op Wimbledon een lange rally aan het volgen bent. De focus ligt bij enkelen op het simpelweg aangeven dat er minder autogereden moet worden want er is een klimaatakkoord getekend en een groep anderen gaat zich op zijn-haar beurt lopen ‘verontschuldigen' dat zij de auto nodig hebben in hun situatie. De eerste groep houdt geen rekening met de situatie en/of wensen van anderen en de tweede groep hoeft zich daarvoor niet te verdedigen.

Er zijn vele redenen te noemen waardoor iemand besluit auto te rijden. Alleen die redenen worden door de eerste groep duidelijk niet geaccepteerd, dus het is zonde van degenen aan de andere kant om zichzelf iedere keer te gaan verdedigen.

De topic-titel kan veel breder besproken worden. Bijvoorbeeld met een discussie over de rol van de scheepvaart en trein (ook voor transport van goederen), bezorgdiensten versus individueel naar een winkel gaan, pijpleidingen om mensen en spullen te vervoeren, de economische voor- en nadelen van de luchtvaart, lokale productie versus centralisatie in met name China, carbon fotoprint van ‘duurzame’ oplossingen, et cetera.

Het is net een lange rally op Wimbledon: val links naar rechts en weer terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Roenie schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 14:13:
Eigenlijk vind ik het verbazingwekkend dat dit topic nog steeds zo in rondjes rond draait en dat het slechts een heel beperkte invalshoek heeft met twee kampen. Net alsof je op Wimbledon een lange rally aan het volgen bent. De focus ligt bij enkelen op het simpelweg aangeven dat er minder autogereden moet worden want er is een klimaatakkoord getekend en een groep anderen gaat zich op zijn-haar beurt lopen ‘verontschuldigen' dat zij de auto nodig hebben in hun situatie. De eerste groep houdt geen rekening met de situatie en/of wensen van anderen en de tweede groep hoeft zich daarvoor niet te verdedigen.

Er zijn vele redenen te noemen waardoor iemand besluit auto te rijden. Alleen die redenen worden door de eerste groep duidelijk niet geaccepteerd, dus het is zonde van degenen aan de andere kant om zichzelf iedere keer te gaan verdedigen.

De topic-titel kan veel breder besproken worden. Bijvoorbeeld met een discussie over de rol van de scheepvaart en trein (ook voor transport van goederen), bezorgdiensten versus individueel naar een winkel gaan, pijpleidingen om mensen en spullen te vervoeren, de economische voor- en nadelen van de luchtvaart, lokale productie versus centralisatie in met name China, carbon fotoprint van ‘duurzame’ oplossingen, et cetera.

Uiteraard zijn er mensen die in hun huidige situatie niet zonder (eigen) auto kunnen, maar de focus moet vooral liggen op "welke verplaatsingen zouden wél op een duurzamere manier kunnen?" Als het antwoord dan is "weinig, want gemak" of "gewoonte" of "omdat het kan" (nee, dat is niet altijd het antwoord), dan zijn we inderdaad snel uitgepraat en daar schiet het klimaat niks mee op.

Hetzelfde zie je in het veganisme topic, waar als reden voor vleesconsumptie vaak "smaak, gewoonte, gemak" gegeven wordt. Tja, daar schiet het klimaat ook niks mee op, terwijl er wel veel winst te boeken zou zijn.

Als het resultaat van dit topic zou zijn "we moeten zo veel mogelijk de status quo behouden", want die indruk heb ik vaak, dan heeft dit topic geen zin gehad.

We kunnen het inderdaad ook over andere transportmodi hebben, en dat doen we ook (ik heb het al over vliegen, treinen en pakjesleveringen gehad), maar persoonlijk transport is nu éénmaal de grootste hap uit het CO2-budget en voor vrachtwagens liggen alternatieven veel moeilijker.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-HxhCRoxBo5VQnsUw6_ooNlcj4g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/21OD3X0ZPFzRDazleo7eEtP2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phicoh
Ook verkeer zal minder CO2 uit moeten stoten. En niet industrie eerst, of woningen eerst, of wat dan ook. Dat moet gewoon sterk omlaag. En dat is de directe uitstoot nog duidelijk. Maar auto's bevatten ook veel grondstoffen waarvan sommige zeldzaam zijn, of veel energie kosten om te verwerken.

En de vraag wordt dan, al die mensen die nu vinden dat ze een auto moeten hebben, kunnen die in de toekomst het zich nog veroorloven om in een auto te rijden? En wat doen ze als dat niet kan?

Maar ook, wat doen we als samenleving als er tekorten ontstaan bij essentiele beroepen. We hebben nu al dat onderwijzers geen baan zoeken in de grote steden, want daar wonen ze niet.

Wat als er in de zorg teveel mensen stoppen omdat ze geen auto hebben en zonder auto hun werk niet kunnen of willen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nathilion
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:03
Centralisatie gaat geheid weer een ding worden. Zeker voor de zorg zie ik nog wel een terugkeer van de verzorgingstehuizen/complexen. Het is gewoon geen doen meer om over 10-20 jaar om de spaarzame verzorgenden die we nog hebben een halve werkdag de stad of het platteland te laten afkleppen onderweg naar de volgende patiënt.

We zitten nu al op drie werkenden voor elke 65-plusser. Het duurt echt niet lang meer voor het zakt naar twee werkenden per oudere. Je houdt dan vanzelf niet meer genoeg werkenden over om hiervan een grote deel op te leiden als verzorgenden* en dus zullen we meer moeten halen uit die mensen die we wel hebben.

Dat zal dan onder meer kunnen door de concentratie ouderen per verzorgende te verhogen door reistijden te minimaliseren. Dus zullen de verzorgingstehuizen weer een flinke comeback maken. Niet veel mensen zullen er voor kiezen om papa of mama alleen te laten in hun boshuisje (hoop ik tenminste wel voor ze) en dus zullen ze richting de zorg-/wooncomplexen gaan.

Dit geldt dan ook voor artsen en ander ondersteunend personeel en materiaal. Ook daar is het handiger om de zeldzame middelen te clusteren rondom verzorgingscomplexen zodat dat wat je wel hebt zo min mogelijk tijd kwijt is aan reizen.

*Je kan niet een maatschappij laten draaien op verzorgenden alleen. Je blijft mensen nodig hebben als politie, brandweer, mijnwerkers, productiemedewerkers, technici, etc. etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

We zouden kunnen uitrekenen wat de CO2-uitstoot van dit topic is… (8>

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wozmro
  • Nu online
Het lijkt mij in ieders voordeel dat er zo weinig mogelijk autokilometers gemaakt worden, toch?

- het milieu/klimaat zijn voor en van iedereen, iedereen wil graag in een gezonde omgeving wonen, denk ik?
- de publieke ruimte is van en voor iedereen. Niemand is 24/24 autobestuurder. De meeste mensen doen een beetje vanalles: autorijden, wandelen, fietsen.

Als er in het algemeen minder auto’s rijden dan blijft er meer ruimte vrij voor verplaatsingen/transport waarbij de auto met ruime voorsprong de beste keuze is. Minder files, minder zoeken naar parkeerplaats,...

We moeten weg van het beeld dat autofabrikanten ons voortdurend voorspiegelen: ’mijn auto is wie ik ben’,’mijn auto mijn vrijheid, mijn status, imago,...’.
De gelijkenissen met sigarettenreclames van vroeger zijn best wel frappant.

Auto’s worden grotendeels gekocht om emotionele redenen. En dan ook nog een beetje voor de praktische zaken.

Als een particulier op dezelfde manier een auto zou kopen zoals een logistiek bedrijf dat zou doen, puur focus op efficiëntie dus. Dan zou het straatbeeld er helemaal anders uit zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
CVTTPD2DQ schreef op zondag 9 juli 2023 @ 15:07:
Of om een maximumaccelleratie vast te leggen in de wet.
Snel accelereren is vooral een potentieel veiligheidsissue en lijdt tot meer bandenslijtage. Voor het verbruik en dus Co2 uitstoot doet het niet zoveel bij een elektrische auto.

Verder wel eens dat die hoge acceleratie compleet onzinnig is en aan banden gelegd zou mogen worden. Zeker de acceleratie bij lage snelheid (0-50km/u) waar EV's het nou typisch zo uitzonderlijk goed doen.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
De eerste groep redeneert vanuit het algemene "het is belangrijk dat er minder autokilometers worden gemaakt".

*knip* dit soort diskwalificerende generalisaties voegen niets toe.

De eerste groep weer "Goed verhaal, lekker kort. Maar in het algemeen is het belangrijk dat er minder autokilometers worden gereden."

Beide groepen verplaatsen zich niet in de ander. De een voelt zich aangevallen, en dat is volstrekt onnodig.

De insteek moet niet moraliserend zijn, de vraag moet zijn welke stappen we kunnen nemen om te zorgen dat mensen, in hun algemeenheid, veel minder noodzaak hebben voor verplaatsingen met de auto.

Dat betekent niet dat helemaal niemand meer auto zal hoeven rijden, en dat we alle snelwegen moeten sluiten.

Maar voor hoeveel autoverplaatsingen zou er een redelijk alternatief zijn? Thuiswerken, of de trein, of dichterbij op vakantie, of fietsen naar de uitwedstrijd?

10% 30%? Ik denk dat het misschien nog wel meer is.

[ Voor 11% gewijzigd door defiant op 12-07-2023 00:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
  • Nu online
assje schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 18:01:
[...]

Snel accelereren is vooral een potentieel veiligheidsissue en lijdt tot meer bandenslijtage. Voor het verbruik en dus Co2 uitstoot doet het niet zoveel bij een elektrische auto.

Verder wel eens dat die hoge acceleratie compleet onzinnig is en aan banden gelegd zou mogen worden. Zeker de acceleratie bij lage snelheid (0-50km/u) waar EV's het nou typisch zo uitzonderlijk goed doen.
Is een factor die meespeelt in de prijs van de autoverzekering.

https://www.autogids.be/a...len-door-acceleratie.html

Andere factoren die meespelen in de prijs van de verzekering zijn de hogere aanschafprijs en het hogere gewicht van de auto.

Die acceleratie lijkt mij waarschijnlijk gemakkelijk in te stellen door de fabrikant of garage. Misschien komt er ooit wel korting op je verzekering als je de acceleratiecapaciteit van je wagen vrijwillig wat laat terugschroeven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:12
assje schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 18:01:
[...]
Dat wist ik niet. Bij brandstofauto's is het verbruik bij snel accelereren juist enorm veel hoger dan bij rustig optrekken.

Wist niet dat dit bij elektrische auto's niet zo is.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
alexbl69 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 18:16:
Dat wist ik niet. Bij brandstofauto's is het verbruik bij snel accelereren juist enorm veel hoger dan bij rustig optrekken.

Wist niet dat dit bij elektrische auto's niet zo is.
Ook bij brandstofauto's is het niet hoe langzamer hoe beter. Vlot optrekken met laag toerental kan resulteren in een hogere efficiencies dan langzamer optrekken. A;s je vol gas toeren gaat blazen met een ECO turboblokje dan is de impact inderdaad groot. Bij elektrische auto zijn de verschillen in efficiëntie tussen hoge en lage belasting veel minder significant.

Snel optrekken gaat doorgaans ook gepaard met een sportieve rijstijl wat resulteert in veel remmen, dat heeft bij alle soorten auto's een impact op het verbruik (en dus uitstoot).

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
Wozmro schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 18:14:
Die acceleratie lijkt mij waarschijnlijk gemakkelijk in te stellen door de fabrikant of garage. Misschien komt er ooit wel korting op je verzekering als je de acceleratiecapaciteit van je wagen vrijwillig wat laat terugschroeven?
Bij EV's is die hoge acceleratie min of meer een gevolg van het vermogen dat nodig is op hogere snelheden. Nu is er maar een "unique selling point" van gemaakt (door Tesla voorop), zou niets geks zijn om dit aan banden te leggen. Mooie stap weg van het concept van auto om "stoer mee te doen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
assje schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 18:22:
[...]
Snel optrekken gaat doorgaans ook gepaard met een sportieve rijstijl wat resulteert in veel remmen, dat heeft bij alle soorten auto's een impact op het verbruik (en dus uitstoot).
Regeneratief remmen beperkt ook dat ;)

Scheelt ook fijnstof van de remmen, niet van de banden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Nu online
Voor fijn stof afkomstig van banden en remblokken zullen er in de toekomst ook wel strengere normen komen..

Wie weet komen de trommelremmen en de 2pk bandjes wel terug(135mm dacht ik). :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:37
CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 18:04:
[...]

De eerste groep redeneert vanuit het algemene "het is belangrijk dat er minder autokilometers worden gemaakt".

*knip*

De eerste groep weer "Goed verhaal, lekker kort. Maar in het algemeen is het belangrijk dat er minder autokilometers worden gereden."

Beide groepen verplaatsen zich niet in de ander. De een voelt zich aangevallen, en dat is volstrekt onnodig.

De insteek moet niet moraliserend zijn, de vraag moet zijn welke stappen we kunnen nemen om te zorgen dat mensen, in hun algemeenheid, veel minder noodzaak hebben voor verplaatsingen met de auto.

Dat betekent niet dat helemaal niemand meer auto zal hoeven rijden, en dat we alle snelwegen moeten sluiten.

Maar voor hoeveel autoverplaatsingen zou er een redelijk alternatief zijn? Thuiswerken, of de trein, of dichterbij op vakantie, of fietsen naar de uitwedstrijd?

Laten we beginnen voor alle autoritjes <5km gewoon de fiets te pakken. Kijkende naar de mensen in onze wijk zou dat echt al een boel auto bewegingen schelen.

Uiteraard zijn hier uitzonderingen op, zoals ritjes naar bouwmarkt om 300 kg grint te halen. Maar naar sportschool? Lekker fietsen. Op bezoek bij opa en oma, lekker fietsen. Kinderen naar zwemles, lekker fietsen.

Hoe kan je dat stimuleren? Tja, wat voor mij reden is om te fietsen:
- lekker even buiten
- altijd gratis parkeren
- geen file
- duurzame oplossing
- in de (rand)stad 9/10 keer sneller dan de auto

Dus stimuleren:

- parkeren duurder/moeilijker maken
- bereikbaarheid met de auto moeilijker/langzamer maken (stoplichten langer op rood? Punten maken waar je met de fiets wel doorheen mag, maar met de auto moet je omrijden)

Dan kan je altijd nog met de auto, maar op een gegeven moment is de fiets sneller en makkelijker ;)

[ Voor 8% gewijzigd door defiant op 12-07-2023 00:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 15:19:
[...]
Uiteraard zijn er mensen die in hun huidige situatie niet zonder (eigen) auto kunnen, maar de focus moet vooral liggen op "welke verplaatsingen zouden wél op een duurzamere manier kunnen?" Als het antwoord dan is "weinig, want gemak" of "gewoonte" of "omdat het kan" (nee, dat is niet altijd het antwoord), dan zijn we inderdaad snel uitgepraat en daar schiet het klimaat niks mee op.

Hetzelfde zie je in het veganisme topic, waar als reden voor vleesconsumptie vaak "smaak, gewoonte, gemak" gegeven wordt. Tja, daar schiet het klimaat ook niks mee op, terwijl er wel veel winst te boeken zou zijn.

Als het resultaat van dit topic zou zijn "we moeten zo veel mogelijk de status quo behouden", want die indruk heb ik vaak, dan heeft dit topic geen zin gehad.

We kunnen het inderdaad ook over andere transportmodi hebben, en dat doen we ook (ik heb het al over vliegen, treinen en pakjesleveringen gehad), maar persoonlijk transport is nu éénmaal de grootste hap uit het CO2-budget en voor vrachtwagens liggen alternatieven veel moeilijker....
Daar moet de focus liggen? Spreek voor jezelf. Voor jou misschien. Voor anderen weer niet ;) Ik heb het overigens niet over veganisme. En ik zeg ook niet dat we de status quo moeten behouden. Waar ik het over heb is dat we mobiliteit breder kunnen zien dan enkel personenvervoer.

Je noemt dat alternatieven voor vrachtwagens veel moeilijker liggen dan personenvervoer, maar dat waag ik te betwijfelen. Er is voor veel mensen geen simpel 'alternatief' voor de auto. En voor de duidelijkheid voordat je daar weer op los gaat met allerlei cijfers en grafieken dat de fiets minder energie kost dan een auto (en dat zal ongetwijfeld zo zijn). Alleen ik heb het niet over de 'feitelijke' alternatieven om van A naar B te gaan, maar voor alternatieven die meer doen dan dat, met meer comfort, flexibiliteit, status, vrijheid, plezier, et cetera. Dit hele topic maakt duidelijk dat het juist voor veel mensen niet zo eenvoudig is als jij beweert. Maar daarvoor moet je wel even verder denken dan: je kunt met een fiets ook een boodschap doen of neem een deelauto als je een keer naar oma wilt. Jij sluit simpelweg je ogen voor de behoeften van anderen.

Ik begrijp overigens goed dat jij op die fiets je boodschappen doet en en deelauto neemt voor incidentele ritten. Zelf maak ik simpelweg andere keuzes, maar het is jouw vrijheid om je mobiliteit in te richten zoals jij dat ziet. Je bent echter aan het preken dat iedereen jouw levensstijl dient te volgen. Dat gaat niet werken. Net zomin als allerlei onderzoeken dat een auto meer CO2 uitstoot dan een voetganger en zo. Het gaat bij mobiliteit niet enkel om jezelf zo efficiënt mogelijk te verplaatsen van A naar B, maar om een grote verscheidenheid aan afwegingen (tientallen wellicht) die voor mensen heel anders kunnen zijn. Wij zijn met zijn tweeën al een goed voorbeeld dat wij de voor- en nadelen heel anders bekijken en wegen.
phicoh schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 15:38:
[...]Ook verkeer zal minder CO2 uit moeten stoten. En niet industrie eerst, of woningen eerst, of wat dan ook. Dat moet gewoon sterk omlaag. En dat is de directe uitstoot nog duidelijk. Maar auto's bevatten ook veel grondstoffen waarvan sommige zeldzaam zijn, of veel energie kosten om te verwerken.

En de vraag wordt dan, al die mensen die nu vinden dat ze een auto moeten hebben, kunnen die in de toekomst het zich nog veroorloven om in een auto te rijden? En wat doen ze als dat niet kan?

Maar ook, wat doen we als samenleving als er tekorten ontstaan bij essentiele beroepen. We hebben nu al dat onderwijzers geen baan zoeken in de grote steden, want daar wonen ze niet.

Wat als er in de zorg teveel mensen stoppen omdat ze geen auto hebben en zonder auto hun werk niet kunnen of willen doen?
Ik heb het niet over industrie en woningbouw, maar over mobiliteitsgerichte zaken. In dit topic blijft het voornamelijk een 'strijd' tussen een groep die het autogebruik fors wil verminderen versus de groep die deze auto niet op wil geven.
Ramzzz schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 17:04:
[...]We zouden kunnen uitrekenen wat de CO2-uitstoot van dit topic is… (8>
Ga je gang :)
Wozmro schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 17:06:
Het lijkt mij in ieders voordeel dat er zo weinig mogelijk autokilometers gemaakt worden, toch?

- het milieu/klimaat zijn voor en van iedereen, iedereen wil graag in een gezonde omgeving wonen, denk ik?
- de publieke ruimte is van en voor iedereen. Niemand is 24/24 autobestuurder. De meeste mensen doen een beetje vanalles: autorijden, wandelen, fietsen.

Als er in het algemeen minder auto’s rijden dan blijft er meer ruimte vrij voor verplaatsingen/transport waarbij de auto met ruime voorsprong de beste keuze is. Minder files, minder zoeken naar parkeerplaats,...
In het geheel heeft iedereen er voordeel aan. Het individu niet per definitie. Het ligt er aan in welke mate je gehecht en/of afhankelijk bent van de auto. En dat verschilt ook nog eens van de situatie. In het verlengde van je voorbeeld van files: als automobilist wil ik minder files, maar maak ik er zelf ook onderdeel van uit. En dan maak ik de overweging wat voor mij zwaarder weegt. En iedereen hangt een ander gewicht aan de voor- en nadelen van die verschillende opties. De één lost dit simpelweg anders op dan de ander. En dat dan niet alleen bij een file, maar ook op andere gebieden.
...We moeten weg van het beeld dat autofabrikanten ons voortdurend voorspiegelen: ’mijn auto is wie ik ben’,’mijn auto mijn vrijheid, mijn status, imago,...’.
De gelijkenissen met sigarettenreclames van vroeger zijn best wel frappant.

Auto’s worden grotendeels gekocht om emotionele redenen. En dan ook nog een beetje voor de praktische zaken.

Als een particulier op dezelfde manier een auto zou kopen zoals een logistiek bedrijf dat zou doen, puur focus op efficiëntie dus. Dan zou het straatbeeld er helemaal anders uit zien.
Persoonlijk ben ik het niet met je eens dat we puur rationeel naar een auto moeten kijken. Maar dat was denk ik al wel duidelijk ;). Voor mij is een auto één en al positieve emotie. Niet alleen 'freude am fahren' maar ook status en expressiviteit. Sommige mensen doen die laatste twee met alles met de fiets doen en het blauw verven van hun haar en ik doe dat in simpelweg in mijn BMW :)
CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 18:04:
[...]De eerste groep redeneert vanuit het algemene "het is belangrijk dat er minder autokilometers worden gemaakt".

*knip*

Dit dus. En voor iedereen is dit anders :)

[ Voor 2% gewijzigd door defiant op 12-07-2023 00:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
kepler schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 20:56:
- parkeren duurder/moeilijker maken
- bereikbaarheid met de auto moeilijker/langzamer maken (stoplichten langer op rood? Punten maken waar je met de fiets wel doorheen mag, maar met de auto moet je omrijden)
Ik denk dat er behoorlijk wat te winnen valt bij het loskoppelen van de auto van sociale verplichtingen.

Veel sportclubs verwachten bijvoorbeeld van de ouders dat ze kunnen "rijden" naar uitwedstrijden, kampen, etc. Natuurlijk wordt het meestal in goed overleg opgelost als er ouders zijn zonder auto, maar toch is dit een manier waarop de verwachting wordt gewekt dat mensen een auto ter beschikking hebben.

Festivals worden (om heel voor de hand liggende redenen) meestal ergens in een weiland of polder gehouden. Gemeenten zouden die festivals kunnen verplichten iets van collectief vervoer aan te bieden voor de festivalgangers. En dan niet 10km pendelen van het naastgelegen station naar het festivalterrein, maar ook serieuzere afstanden.

En verder, het terugbrengen van het collectief fietsen en wandelen. Schoolkampen, vakanties, kindervakantieweken: dertig jaar geleden deden we dat soort dingen vanzelfsprekend met de fiets, en toen lagen er nog niet half zoveel fietspaden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phicoh
Roenie schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 21:08:
Ik heb het niet over industrie en woningbouw, maar over mobiliteitsgerichte zaken. In dit topic blijft het voornamelijk een 'strijd' tussen een groep die het autogebruik fors wil verminderen versus de groep die deze auto niet op wil geven.
Ik denk dat niemand op dit moment echt in kan schatten wat in de toekomst de kale verkoopprijs van een auto zal zijn. Het gebruik van een elektrische auto zal niet veel anders zijn dan nu. Maar de prijs kan best wel eens fors omhoog gaan.

Dus als het tegenvalt, dan kan het zo worden dat een auto net zoiets zal zijn als een vrijstaande woning: veel mensen willen er graag een hebben maar de meeste mensen kunnen zich dat niet veroorloven.

De energietransitie gaat hoe dan ook door. Uiteindelijk zullen de meeste mensen inzien dat de aarde onleefbaar maken niet zo leuk is voor onze kinderen. Dus de groep die de auto niet op wil geven zal moeten nadenken hoe ze in de toekomst aan een auto kunnen komen.

De groep die het auto gebruik fors wil verminderen is denk ik het meest realistisch. Er is een goede kans dat we de komende jaren niet alles tegelijk kunnen doen. En de CO2 uitstoot moet wel fors omlaag. Hoe meer mensen zich klem zetten met afhankelijkheid van fossiele brandstoffen, hoe harder het aan zal komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
phicoh schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 21:32:
[...]

Ik denk dat niemand op dit moment echt in kan schatten wat in de toekomst de kale verkoopprijs van een auto zal zijn. Het gebruik van een elektrische auto zal niet veel anders zijn dan nu. Maar de prijs kan best wel eens fors omhoog gaan.

Dus als het tegenvalt, dan kan het zo worden dat een auto net zoiets zal zijn als een vrijstaande woning: veel mensen willen er graag een hebben maar de meeste mensen kunnen zich dat niet veroorloven.

De energietransitie gaat hoe dan ook door. Uiteindelijk zullen de meeste mensen inzien dat de aarde onleefbaar maken niet zo leuk is voor onze kinderen. Dus de groep die de auto niet op wil geven zal moeten nadenken hoe ze in de toekomst aan een auto kunnen komen.

De groep die het auto gebruik fors wil verminderen is denk ik het meest realistisch. Er is een goede kans dat we de komende jaren niet alles tegelijk kunnen doen. En de CO2 uitstoot moet wel fors omlaag. Hoe meer mensen zich klem zetten met afhankelijkheid van fossiele brandstoffen, hoe harder het aan zal komen.
Sommige mensen zijn gericht op de korte termijn, anderen op de lange termijn. En met zijn allen maken die mensen (politieke) keuzes. Hoe dieper je zakken of hoe meer prioriteit je autorijden geeft, hoe langer je kunt/zult blijven rijden. Als de nood echt aan de man is dan stimuleert dat ook weer creativiteit en stimuleert dat technologische ontwikkelingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mekkieboek
[...]
Jij sluit simpelweg je ogen voor de behoeften van anderen.
...
Persoonlijk ben ik het niet met je eens dat we puur rationeel naar een auto moeten kijken. Maar dat was denk ik al wel duidelijk ;). Voor mij is een auto één en al positieve emotie. Niet alleen 'freude am fahren' maar ook status en expressiviteit. Sommige mensen doen die laatste twee met alles met de fiets doen en het blauw verven van hun haar en ik doe dat in simpelweg in mijn BMW :)
Het is en was helemaal duidelijk dat jij geen reden ziet om jouw mobiliteitskeuzes te veranderen. En dat is uiteraard je recht en ik hoop dat je dat lang kunt volhouden. Maar wat zoek je dan in een topic over 'Klimaat en de toekomst van mobiliteit'?
Toch niet om mensen proberen te overtuigen waarom jouw keuze een valide keuze is? Want dat boeit toch nauwelijks, lijkt me? En sowieso n=1.
Voor de duidelijkheid, ik wil je niet wegbonjouren ofzo. Maar dit lijkt me een topic voor het zoeken naar ideeen, alternatieven, mogelijkheden m.b.t. 'Klimaat en de toekomst van mobiliteit'. Toch?

[ Voor 16% gewijzigd door mekkieboek op 11-07-2023 22:09 ]

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

[...]
Daar moet de focus liggen? Spreek voor jezelf. Voor jou misschien. Voor anderen weer niet ;) Ik heb het overigens niet over veganisme. En ik zeg ook niet dat we de status quo moeten behouden. Waar ik het over heb is dat we mobiliteit breder kunnen zien dan enkel personenvervoer.
Hoe wil je dan de uitstoot en het energieverbruik in de transportsector verlagen zonder het aantal autokilometers te verminderen, terwijl personenauto's voor de grootste uitstoot zorgen binnen die sector? Je wil geen status quo, behalve voor de auto en/of jezelf lijkt me. Als je een andere focus hebt die verschilt van uitstoot/klimaat, dan post je beter in 'het grote bmw-topic' en niet hier.
Je noemt dat alternatieven voor vrachtwagens veel moeilijker liggen dan personenvervoer, maar dat waag ik te betwijfelen.
Het lijkt me toch een stuk eenvoudiger om alle korte autoritten zonder passagiers/bagage
te vervangen door bvb. een fietsrit dan om vrachtvervoer met paletten van honderden kilo's met een (vracht)fiets te vervoeren. Alles met schepen kan ook niet wegens de lage rivierdichtheid.
Er is voor veel mensen geen simpel 'alternatief' voor de auto. En voor de duidelijkheid voordat je daar weer op los gaat met allerlei cijfers en grafieken dat de fiets minder energie kost dan een auto (en dat zal ongetwijfeld zo zijn). Alleen ik heb het niet over de 'feitelijke' alternatieven om van A naar B te gaan, maar voor alternatieven die meer doen dan dat, met meer comfort, flexibiliteit, status, vrijheid, plezier, et cetera. Dit hele topic maakt duidelijk dat het juist voor veel mensen niet zo eenvoudig is als jij beweert. Maar daarvoor moet je wel even verder denken dan: je kunt met een fiets ook een boodschap doen of neem een deelauto als je een keer naar oma wilt. Jij sluit simpelweg je ogen voor de behoeften van anderen.
Ik zei zelf toch ook al dat er voor sommige mensen/ritten geen alternatief is? Maar voor veel andere mensen/ritten wel. Maar goed, in jouw wereld zal het klimaat het nooit winnen van (soms veronderstelde of overroepen) comfort, status, vrijheid en plezier...
Ik begrijp overigens goed dat jij op die fiets je boodschappen doet en en deelauto neemt voor incidentele ritten. Zelf maak ik simpelweg andere keuzes, maar het is jouw vrijheid om je mobiliteit in te richten zoals jij dat ziet. Je bent echter aan het preken dat iedereen jouw levensstijl dient te volgen. Dat gaat niet werken. Net zomin als allerlei onderzoeken dat een auto meer CO2 uitstoot dan een voetganger en zo. Het gaat bij mobiliteit niet enkel om jezelf zo efficiënt mogelijk te verplaatsen van A naar B, maar om een grote verscheidenheid aan afwegingen (tientallen wellicht) die voor mensen heel anders kunnen zijn. Wij zijn met zijn tweeën al een goed voorbeeld dat wij de voor- en nadelen heel anders bekijken en wegen.
Preken dat iedereen mijn levensstijl moet volgen? Ik zeg niets anders dan wat mobiliteits/energie/klimaatexperts zeggen: nl. dat de efficientie van automobiliteit moet verhogen en er een modal shift (met stop-principe) nodig is. Maar jij vindt dat door je andere insteek ws. niet nodig, of vindt dat de heilige koe ontzien moet worden (hoe komt de auto eigenlijk aan die bijnaam? ;) )
[...]
Aan jouw emotie, status en expressiviteit heeft het klimaat niet zo veel... Vlees eten, vliegreizen, elk seizoen nieuwe kleren,... heeft ws. ook deels met status en expressiviteit te maken. Maar als iedereen dat zo belangrijk zou vinden en daardoor zijn gedrag niet wil aanpassen, dan gaan we idd voor een status quo en 5 graden opwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
mekkieboek schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 21:42:
[...]

Het is en was helemaal duidelijk dat jij (n=1 overigens) geen reden ziet om jouw mobiliteitskeuzes te veranderen. En dat is uiteraard je recht en ik hoop dat je dat lang kunt volhouden. Maar wat zoek je dan in een topic over 'Klimaat en de toekomst van mobiliteit'?
Ik zie de toekomst van mobiliteit breder dan alleen de discussie auto versus ander vervoer. Maar goed, dat heb ik al eerder uitgelegd. Daarnaast lijkt het n=1, maar dat is het uiteraard niet. Als ik de enige zou zijn die zo zou denken dan zouden er met de huidige brandstofprijzen veel minder autokilometers gereden worden. Sterker nog, ik kan mij voorstellen dat er meer mensen zoals ik zijn die ver weg blijven van dit topic (en wellicht qua achtergrond niets op GoT te zoeken hebben). Of beweer je hier dat ik niet in deze draad mag posten? ;) Je kunt het ook zien als een kans om eens met iemand die totaal anders denkt van gedachten te wisselen.
Verwijderd schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 21:46:
[...]
Hoe wil je dan de uitstoot en het energieverbruik in de transportsector verlagen zonder het aantal autokilometers te verminderen, terwijl personenauto's voor de grootste uitstoot zorgen binnen die sector? Je wil geen status quo, behalve voor de auto en/of jezelf lijkt me. Als je een andere focus hebt die verschilt van uitstoot/klimaat, dan post je beter in 'het grote bmw-topic' en niet hier...
Hoe kom je er bij dat ik de uitstoot in de transportsector wil verlagen? :? En waarom zou ik in het BMW topic moeten posten, de kern van mijn verhaal gaat niet over het merk, maar over de keuzes die ieder zelf maakt op het gebied van mobiliteit. Zolang we die keuzes nog mogen maken is die afweging aan het individu. Al ligt er wel een link natuurlijk. Want een rit in een Dacia is veel onaantrekkelijker dan in een BMW. Althans, voor mensen die van autorijden houden. En daarbij heb ik twee kanten. In mijn daily vind ik autorijden niet per se leuk. Wel heel praktisch trouwens en heeft het andere voordelen. In mijn hobbyauto echter wordt de emotie sterk aangewakkerd. Het is als muziek, dans. Soms zelfs bijna orgastisch. En ik verwacht niet dat je dat precies begrijpt. Wel dat je in ziet dat mensen anders kunnen denken dan jij.
...Ik zei zelf toch ook al dat er voor sommige mensen/ritten geen alternatief is? Maar voor veel andere mensen/ritten wel. Maar goed, in jouw wereld zal het klimaat het nooit winnen van (soms veronderstelde of overroepen) comfort, status, vrijheid en plezier...
Het heeft niet met winnen of verliezen te maken, maar met persoonlijke voorkeur en prioriteiten. Het is aan het individu om een eventueel alternatief te kiezen of niet. Voor iedereen ligt dat punt ergens anders. Waarbij wij in dit topic waarschijnlijk elkaars totale tegenpolen zijn.
...Preken dat iedereen mijn levensstijl moet volgen? )...
In mijn ogen ben je aan het preken. En daarbij begrijp je niet dat iedereen anders is met andere behoeftes en voorkeuren. Ook krijg ik sterk de indruk dat jij ook status ontleent aan je leefwijze. In ieder geval bij de mensen uit jouw kring. En dat is niet raar of zo, want dat is heel menselijk. In bepaalde kringen hoor je er pas bij als je in een grote auto rijdt, drie keer per jaar op vakantie gaat en in Milaan gaat shoppen. In andere kringen ben je de bom als je juist alles zonder auto doet en (ingevlogen) quinoa en avocado eet ;)
...Aan jouw emotie, status en expressiviteit heeft het klimaat niet zo veel... Vlees eten, vliegreizen, elk seizoen nieuwe kleren,... heeft ws. ook allemaal met status en expressiviteit te maken. Maar als iedereen dat zo belangrijk zou vinden en daardoor zijn gedrag niet wil aanpassen, dan gaan we idd voor een status quo en 5 graden opwarming.
Het klimaat heeft ook niets aan mijn emotie, status en expressiviteit (integendeel zelfs), dat ik heb dan ook nooit beweerd ;) Of probeer je emotionele druki te leggen? :?

Maar goed, er zijn vele verbeterpunten die niets met het al dan niet gebruiken van de auto voor persoonlijk vervoer te maken hebben. Alleen die zaken worden niet besproken. Ik zie mobiliteit als het 'vervoer' van mens, dier, goederen, ideeën in de ruimste zin des woord. Misschien de topictitel aanpassen: 'mobiliteit' -> 'autogebruik'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:54
Roenie schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 22:33:

Maar goed, er zijn vele verbeterpunten die niets met het al dan niet gebruiken van de auto voor persoonlijk vervoer te maken hebben. Alleen die zaken worden niet besproken. Ik zie mobiliteit als het 'vervoer' van mens, dier, goederen, ideeën in de ruimste zin des woord. Misschien de topictitel aanpassen: 'mobiliteit' -> 'autogebruik'?
Voel je vrij om met suggesties of voorstellen te komen voor die andere zaken zodat het ook besproken kan worden :)

"In America, consumption equals jobs. In these days, banks aren't lending us the money we need to buy the things we don't need to create the jobs we need to pay back the loans we can't afford." - Stephen Colbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Nu online
Ik denk niet dat het probleem zit bij mensen die een auto als hobby zien. Dat gaat over relatief weinig auto’s die relatief weinig kilometers rijden.

Het is die ’daily’ waar het verschil kan gemaakt worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14-09 23:00
[...]Een heel verhaal dus. En voor iedereen is dit anders :)
Maar in je hele epistel geef je nergens aan wat je zelf gaat opgeven om iets aan het milieu te gaan doen.
Ik neem even de vrijheid om dat behoorlijk egoïstisch te noemen.
Terwijl in de toekomst iedereen, jij ook, toch na moet gaan denken hoe we de aarde gaan doorgeven aan onze (klein)kinderen. Op de oude voet doorgaan is namelijk geen optie.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
[...]
Ik zie de toekomst van mobiliteit breder dan alleen de discussie auto versus ander vervoer. Maar goed, dat heb ik al eerder uitgelegd. Daarnaast lijkt het n=1, maar dat is het uiteraard niet. Als ik de enige zou zijn die zo zou denken dan zouden er met de huidige brandstofprijzen veel minder autokilometers gereden worden.
En daar moet het ook over gaan, over waar moeten we heen met die bijna 10 miljoen auto's en vrachtwagens in Nederland (breder trekken naar VS, China, etc. is futiel). Jouw (of mijn) persoonlijke voorkeuren (dat bedoel ik met n=1) doen niet terzake.
offtopic:
ik zie dat je reageerde op v1.0 van mijn post, die zat inmiddels al op v8.0 :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

[...]
En ik zeg ook niet dat we de status quo moeten behouden.
Geen status quo dus.
[...]
Hoe kom je er bij dat ik de uitstoot in de transportsector wil verlagen? :?
Maar ook geen verlaging van de uitstoot.

Kom je in dit topic dan pleiten om de uitstoot te verhogen of zo? :?

Edit: ik blijkbaar niet de enige die 'preekt' vandaag :P

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2023 23:05 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• roffeltjes
t. De focus ligt bij enkelen op het simpelweg aangeven dat er minder autogereden moet worden want er is een klimaatakkoord getekend
Waarom verdraai jij het probleem naar het klimaatakkoord terwijl het probleem is dat we teveel uitstoten? Als we dat akkoord niet hadden getekend was het probleem niet opeens weg. Dit is net zo krankzinnig als zeggen dat we niet teveel stikstof uitstoten, maar dat het aan de EU verdragen ligt.
en een groep anderen gaat zich op zijn-haar beurt lopen ‘verontschuldigen' dat zij de auto nodig hebben in hun situatie.
Ja dat is opvallend, blijkbaar begrijpen ze dat hun gedrag niet houdbaar is en dat ze de toekomst van de komende generaties op het spel zetten.
De eerste groep houdt geen rekening met de situatie en/of wensen van anderen en de tweede groep hoeft zich daarvoor niet te verdedigen
.Daar ga je weer keihard de zaken verdraaien. Allereerst heeft het klimaatprobleem maling aan onze wensen, er moet gewoon wat gebeuren. Ten tweede iedereen hier snapt waarom mensen auto willen. Het is een ontzettend vervelende gewoonte om te stellen dat er geen begrip wordt getoond terwijl dat post na post wordt uitgelegd.

Maar begrip verandert niets aan het probleem

Betreft het niet hoeven te verdedigen... Blijkbaar voelen de autobezitters dat wel. En dat is logisch aangezien hun gedrag bijdraagt aan het probleem.

Ik kan er werkelijk ook niets aan doen dat autobezit niet schaalt en dat de klimaatcrisis een existentieel probleem is waarbij de tijd opraakt.
Stop met dat verdraaien. Iedereen begrijpt het waarom. Het zijn echter vrijwel altijd keuzes, uiterst zelden "noodzaak".

Alle alternatieven worden stuk voor stuk afgeschoten onder het mom van noodzaak.

Het kan niet, het kan niet anders, er is niets aan te doen. Einde discussie.
Alles mag behalve de rol van de auto? Het interessante is verder dat je hele lijstje niet in de invloedsfeer van de burger ligt, dus als de overheid niets doet is het blijkbaar klaar.

Sorry, die vlieger gaat niet op, we zullen echt zelf de verantwoording moeten nemen en ons gedrag veranderen.
Het is net een lange rally op Wimbledon: val links naar rechts en weer terug
Er is geen rally, er is een zijde die weigert om welk alternatief dan ook serieus te bespreken.

[ Voor 3% gewijzigd door roffeltjes op 11-07-2023 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als autofabrikanten niet gestuurd kunnen worden naar compactere en efficiëntere auto's, dan doen steden het wel, vanaf 2024 in Parijs:
Rijd je met een SUV en zak je binnenkort met de auto af naar de Franse hoofdstad? Dan zul je wat dieper in de buidel moeten tasten als je jouw wagen wil parkeren. Parijs zal eigenaars van ‘gevaarlijke, logge’ wagens namelijk hogere parkeertarieven opleggen. Dan doet ze in haar strijd om vervuiling in de hoofdstad te verminderen.

Er zijn voorlopig weinig details bekendgemaakt over deze nieuwe maatregel, maar er zal alleszins rekening gehouden worden met de grootte van het voertuig, het gewicht en de motor. Elektrische auto’s en grote gezinnen die een ruimere auto nodig hebben, zullen naar verwachting ontsnappen aan de verhoogde tarieven.
Al vraag ik me af hoe ze dat voor (buitenlandse) bezoekers zullen regelen.

Ongetwijfeld zullen er ook eigenaars zijn die zeggen: "nee, zo'n auto is niet echt (of echt niet) nodig, maar het gaat over emotie, status en expressie" (en de hoge instap!) Maar moet daarvoor het milieu en de veiligheid wijken?

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2023 08:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
edie schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 22:37:
[...]Voel je vrij om met suggesties of voorstellen te komen voor die andere zaken zodat het ook besproken kan worden :)
Ik heb al eens wat onderwerpen geopperd, maar eigenlijk heb ik niet de fiducie dat die onderwerpen uitvoerig besproken zullen gaan worden. Maar inderdaad, misschien geef ik dat nog wel eens een keer een kans. Bijvoorbeeld hoe we bezorgdiensten kunnen laten samenwerken, zodat er niet drie pakketbezorgers achter elkaar door de straat rijden iedere dag. Of hoe we een einde kunnen maken aan de eindeloze stroom kwalitatief slechte producten die vanuit China naar Europa worden verscheept. En zo zijn er vast nog veel meer onderwerpen te noemen die linken aan mobiliteit en waar stappen te zetten zijn. Zeker omdat je bij dat laatste niet alleen vervoer aanpakt, maar ook issues rond grondstoffen en productie.
Yaksa schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 22:41:
[...]Maar in je hele epistel geef je nergens aan wat je zelf gaat opgeven om iets aan het milieu te gaan doen.
Ik neem even de vrijheid om dat behoorlijk egoïstisch te noemen.
Terwijl in de toekomst iedereen, jij ook, toch na moet gaan denken hoe we de aarde gaan doorgeven aan onze (klein)kinderen. Op de oude voet doorgaan is namelijk geen optie.
Daar kan ik drie dingen op zeggen:
  1. Dat ik dat niet aangeef wil niet zeggen dat ik dat niet doe.Al zal ik niet beweren dat dit veel is ;)
  2. Dat aangeven is geen verplichting om in deze draad te posten.
  3. Ik ben op sommige gebieden zeer egoïstisch: niets menselijks is mij vreemd.
roffeltjes schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 23:40:
[...]Waarom verdraai jij het probleem naar het klimaatakkoord terwijl het probleem is dat we teveel uitstoten? Als we dat akkoord niet hadden getekend was het probleem niet opeens weg. Dit is net zo krankzinnig als zeggen dat we niet teveel stikstof uitstoten, maar dat het aan de EU verdragen ligt...
Het is niet zozeer een klimaatakkoord an sich, maar meer de vertaling daarvan naar maatregelen en de verdeling daarvan naar aandachtsgebieden.
...Ja dat is opvallend, blijkbaar begrijpen ze dat hun gedrag niet houdbaar is en dat ze de toekomst van de komende generaties op het spel zetten....
En ik beweer dat mensen zich niet hoeven te verontschuldigen. Dat mogen zij uiteraard doen, maar ieder moet leven met de gevolgen van zijn-haar gedrag: positief of negatief.
....Daar ga je weer keihard de zaken verdraaien. Allereerst heeft het klimaatprobleem maling aan onze wensen, er moet gewoon wat gebeuren. Ten tweede iedereen hier snapt waarom mensen auto willen. Het is een ontzettend vervelende gewoonte om te stellen dat er geen begrip wordt getoond terwijl dat post na post wordt uitgelegd....
Als ik het niet met jou (of anderen) eens ben dan betekent dan is dat niet hetzelfde als zaken verdraaien. Ik zie die dingen gewoon anders. Er zijn hier simpelweg posters die niet kunnen begrijpen dat er ook mensen zijn die een auto voor andere dingen gebruiken dan sec vervoer. Sterker nog, die iedere reden om in de auto te stappen die anders is dan zo efficiënt mogelijk van A naar B te gaan juist als minderwaardig zien en spottend gebruiken. Het beste voorbeeld daarvan is het 'imago'.

Dat jij dat eventueel wel zou begrijpen doet daar niets aan af. En het gaat mij er niet zozeer om dat ik niet word begrepen. Want daar heb ik voor de rest niet zo veel last van natuurlijk. Het is alleen een gemiste kans om er achter te komen hoe deze groep te bereiken. Want dit leeft gewoon in de maatschappij. En vaak onder de oppervlakte, omdat deze punten in de huidige tijd noemen 'moraalridders' wakker maakt. Dus mensen zeggen daar dan maar niets over, maar doen gewoon hun ding zoal altijd. En dan valt dat in Nederland nog wel redelijk beperkt, aangezien we niet zo een sterke autocultuur hebben dan bijvoorbeeld de VS. Maar uiteindelijk bestaat een land uit de inwoners en die vinden andere dingen belangrijk. En afhankelijk daarvan stemmen mensen. En als de meerderheid van de kiesgerechtigden stemmen voor een partij die de auto (vrijwel) ongemoeid laat, dan is dat democratie. Overigens werkt dat principe twee kanten op uiteraard.
...Maar begrip verandert niets aan het probleem

Betreft het niet hoeven te verdedigen... Blijkbaar voelen de autobezitters dat wel. En dat is logisch aangezien hun gedrag bijdraagt aan het probleem.

Ik kan er werkelijk ook niets aan doen dat autobezit niet schaalt en dat de klimaatcrisis een existentieel probleem is waarbij de tijd opraakt...
Het is duidelijk dat wij simpelweg niet hetzelfde probleem zien. Hoe de toekomst er ook uit gaat zien, voor mij is dit simpelweg het gevolg van voorkeuren van mensen en ik geloof daarbij in relatief veel vrijheid. Ik trek de grens bij direct fysiek geweld en diefstal van eigendommen. Daarbuiten vind ik dat je mensen vrij moet laten. En als reactie dat jij er niets aan kunt doen, je kunt wel zaken doen: minder kinderen, minder auto's, minder shit kopen. En jij bepaalt zelf wat je daarin wel of niet doet, behoudens datgene in de wet gesteld uiteraard. Wie zonder zonde is die werpt de eerste steen.
...Stop met dat verdraaien. Iedereen begrijpt het waarom. Het zijn echter vrijwel altijd keuzes, uiterst zelden "noodzaak".

Alle alternatieven worden stuk voor stuk afgeschoten onder het mom van noodzaak.

Het kan niet, het kan niet anders, er is niets aan te doen. Einde discussie....
Als iemand zijn-haar eigenwaarde haalt uit het rijden van een dure en snelle auto dan is dat ook noodzaak voor die persoon. Voor mij zijn alle zaken uit de 'piramide van Maslow', de kritiek op dat model even buiten beschouwing latend, legitiem om iets noodzaak te noemen. Een ieder bepaalt zelf hoe hij-zij die noodzaak dekt.

Er zijn alternatieven voor die eigenwaarde, bijvoorbeeld een traject bij een psycholoog. Maar voor die persoon voelt dat niet zo. Dit schijnt trouwens ook zo te werken bij plastische chirurgie, maar dat terzijde ;)
...Alles mag behalve de rol van de auto? Het interessante is verder dat je hele lijstje niet in de invloedsfeer van de burger ligt, dus als de overheid niets doet is het blijkbaar klaar.

Sorry, die vlieger gaat niet op, we zullen echt zelf de verantwoording moeten nemen en ons gedrag veranderen....
Natuurlijk mag dat wel besproken worden. Sterker nog, als je de woorden zou tellen die daaraan besteed worden in deze draad, dan weet je al dat je daarin niets tekort komt. Maar zoals ik al zei: waarom de topictitel niet veranderen? Een wellicht betere titel dan ik eerder aangaf: "Klimaatvriendelijke keuzes mbt persoonlijke mobiliteit."

Waarom zouden we hier trouwens alleen zaken mogen bespreken die in de invloedsfeer van de burger liggen? We hebben het hier toch ook over allerlei belastingmaatregelen? En mijn punt is dus dat we niets 'moeten'. Dat vinden jij en een flink aantal anderen. Er zijn mensen die het daar simpelweg niet mee eens zijn. Daarnaast kan ik mij voorstellen dat die laatste groep niet in deze draad post of zelfs niet eens op GoT zitten. Als je deze discussie op een willekeurig autoforum zou starten dan zal de teneur ook anders zijn. En vraag je eens af hoeveel mensen zeggen het met je eens te zijn, terwijl zij in werkelijkheid toch iets anders doen? Wat dat betreft zeg ik gewoon wat ik vind en doe. Meestal in ieder geval ;)

Al moet ik wel zeggen dat ik daar op het werk wel veel terughoudender ben geworden. Een collega vraagt na het weekend (en zeker na de vakantie) steevast wat ik heb gedaan om na de eerste zin van mijn mijn antwoord gelijk helemaal los te gaan over hoe slecht mijn gedrag wel niet is voor het klimaat is, inclusief allerlei cijfers en voor mij totaal onaantrekkelijke alternatieven. Dus die vertel ik altijd maar dat ik een fietstocht heb gemaakt. Maar goed, dat is meer omdat zij mij anders weer dagenlang de les gaat lezen. Heel lastig als je probeert te werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
roffeltjes schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 23:40:
[...]

Waarom verdraai jij het probleem naar het klimaatakkoord terwijl het probleem is dat we teveel uitstoten? Als we dat akkoord niet hadden getekend was het probleem niet opeens weg. Dit is net zo krankzinnig als zeggen dat we niet teveel stikstof uitstoten, maar dat het aan de EU verdragen ligt.
Je stoot pas te veel uit als er een drempelwaarde is vastgesteld, dat klimaatakkoord dicteert een bepaalde drempelwaarde.
Er is geen rally, er is een zijde die weigert om welk alternatief dan ook serieus te bespreken.
Tja, er is op dit moment gewoonweg geen gelijkwaardig alternatief. De elektrische fiets komt her en der in de buurt. OV komt alleen in de buurt op plekken waar elke 12 seconde een metro voorbij vliegt. Iemand opperde eerder de wijk Isselmonde in Rotterdam als voorbeeld voor een doorsnee woonwijk met hoge dichtheid betreffende bebouwing en dat je daar de perfecte usecase hebt voor efficiënt OV. Wanneer ik daar vanaf de Heindijk naar winkelcentrum Zuidplein wil voor de aankoop van wat domme dingen bij de Action kost het 10 minuten met de auto, 25 met OV en 17 met de fiets. OV kunnen we al afschrijven :+ dus dan blijft de fiets over, als we die elektrisch maken dan voorzie ik een gelijkspel met de auto.
Andere domme dingen kopen bij winkelcentrum Alexandrium kost je 15 minuten met de auto, 50 met het OV en 36 met de fiets. Dubbele afstand ten opzichte van Zuidplein en je ziet dat het voor de fiets al moeilijker wordt om de auto bij te houden. OV is sowieso kansloos. Het maakt eigenlijk niet uit welke route je kiest, in een straal van 5km rondom de Maas/Erasmusbrug is de elektrische fiets nog enigszins concurrerend met de auto. Wil je vanaf Bleijswijk de stad in dan krijgt de elektrische fiets ook nog het voordeel van de twijfel door de vele wegopbrekingen, zijn die verholpen dan redt de fiets het ook niet meer. Wie vanuit Bleijswijk naar Pijnacker wil is ook op een autorit van 15 minuten aangewezen daar de fiets er ruim het dubbele over gaat doen en het OV met een uur of langer wederom het overwegen niet waard is.
Om die elektrische fiets (of misschien scooter) een volwaardig alternatief voor de binnenstad te maken zal je voorzieningen moeten treffen. De meeste bewoners in de binnenstad kunnen die fiets niet in tuin of schuur stallen want dat hebben ze niet :P dus het ding staat op straat waar geen laadpunt is en de fiets, of soms enkel de accu, regelmatig geleend wordt door onbekende personen.

Wil je op dit moment grootschalig de auto vervangen door iets anders dan zal dat ook een flinke gedragsverandering voor de persoon zelf vereisen in dagelijkse bezigheden. Zomaar ketchup door curry verwisselen en roepen dat het beide rood is ga je de oorlog niet mee winnen. :+
Pagina: 1 ... 26 ... 42 Laatste

Let op:
Het onderwerp van het topic is de toekomst van mobiliteit tegen het licht van de klimaatproblematiek. Posts die dit onderwerp niet kunnen volgen zullen naar de trashcan worden verplaatst.

De vele offtopic zijstappen over rijgedrag, hyperspecifieke N=1-discussies, diepte over specifieke auto's of het ontstaan van bepaalde auto's voegen niets toe aan het onderwerp en horen hier niet thuis.