Ik heb al eens wat onderwerpen geopperd, maar eigenlijk heb ik niet de fiducie dat die onderwerpen uitvoerig besproken zullen gaan worden. Maar inderdaad, misschien geef ik dat nog wel eens een keer een kans. Bijvoorbeeld hoe we bezorgdiensten kunnen laten samenwerken, zodat er niet drie pakketbezorgers achter elkaar door de straat rijden iedere dag. Of hoe we een einde kunnen maken aan de eindeloze stroom kwalitatief slechte producten die vanuit China naar Europa worden verscheept. En zo zijn er vast nog veel meer onderwerpen te noemen die linken aan mobiliteit en waar stappen te zetten zijn. Zeker omdat je bij dat laatste niet alleen vervoer aanpakt, maar ook issues rond grondstoffen en productie.
Yaksa schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 22:41:
[...]Maar in je hele epistel geef je nergens aan wat je zelf gaat opgeven om iets aan het milieu te gaan doen.
Ik neem even de vrijheid om dat behoorlijk egoïstisch te noemen.
Terwijl in de toekomst iedereen, jij ook, toch na moet gaan denken hoe we de aarde gaan doorgeven aan onze (klein)kinderen. Op de oude voet doorgaan is namelijk geen optie.
Daar kan ik drie dingen op zeggen:
- Dat ik dat niet aangeef wil niet zeggen dat ik dat niet doe.Al zal ik niet beweren dat dit veel is

- Dat aangeven is geen verplichting om in deze draad te posten.
- Ik ben op sommige gebieden zeer egoïstisch: niets menselijks is mij vreemd.
roffeltjes schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 23:40:
[...]Waarom verdraai jij het probleem naar het klimaatakkoord terwijl het probleem is dat we teveel uitstoten? Als we dat akkoord niet hadden getekend was het probleem niet opeens weg. Dit is net zo krankzinnig als zeggen dat we niet teveel stikstof uitstoten, maar dat het aan de EU verdragen ligt...
Het is niet zozeer een klimaatakkoord an sich, maar meer de vertaling daarvan naar maatregelen en de verdeling daarvan naar aandachtsgebieden.
...Ja dat is opvallend, blijkbaar begrijpen ze dat hun gedrag niet houdbaar is en dat ze de toekomst van de komende generaties op het spel zetten....
En ik beweer dat mensen zich niet hoeven te verontschuldigen. Dat mogen zij uiteraard doen, maar ieder moet leven met de gevolgen van zijn-haar gedrag: positief of negatief.
....Daar ga je weer keihard de zaken verdraaien. Allereerst heeft het klimaatprobleem maling aan onze wensen, er moet gewoon wat gebeuren. Ten tweede iedereen hier snapt waarom mensen auto willen. Het is een ontzettend vervelende gewoonte om te stellen dat er geen begrip wordt getoond terwijl dat post na post wordt uitgelegd....
Als ik het niet met jou (of anderen) eens ben dan betekent dan is dat niet hetzelfde als zaken verdraaien. Ik zie die dingen gewoon anders. Er zijn hier simpelweg posters die niet kunnen begrijpen dat er ook mensen zijn die een auto voor andere dingen gebruiken dan sec vervoer. Sterker nog, die iedere reden om in de auto te stappen die anders is dan zo efficiënt mogelijk van A naar B te gaan juist als minderwaardig zien en spottend gebruiken. Het beste voorbeeld daarvan is het 'imago'.
Dat jij dat eventueel wel zou begrijpen doet daar niets aan af. En het gaat mij er niet zozeer om dat ik niet word begrepen. Want daar heb ik voor de rest niet zo veel last van natuurlijk. Het is alleen een gemiste kans om er achter te komen hoe deze groep te bereiken. Want dit leeft gewoon in de maatschappij. En vaak onder de oppervlakte, omdat deze punten in de huidige tijd noemen 'moraalridders' wakker maakt. Dus mensen zeggen daar dan maar niets over, maar doen gewoon hun ding zoal altijd. En dan valt dat in Nederland nog wel redelijk beperkt, aangezien we niet zo een sterke autocultuur hebben dan bijvoorbeeld de VS. Maar uiteindelijk bestaat een land uit de inwoners en die vinden andere dingen belangrijk. En afhankelijk daarvan stemmen mensen. En als de meerderheid van de kiesgerechtigden stemmen voor een partij die de auto (vrijwel) ongemoeid laat, dan is dat democratie. Overigens werkt dat principe twee kanten op uiteraard.
...Maar begrip verandert niets aan het probleem
Betreft het niet hoeven te verdedigen... Blijkbaar voelen de autobezitters dat wel. En dat is logisch aangezien hun gedrag bijdraagt aan het probleem.
Ik kan er werkelijk ook niets aan doen dat autobezit niet schaalt en dat de klimaatcrisis een existentieel probleem is waarbij de tijd opraakt...
Het is duidelijk dat wij simpelweg niet hetzelfde probleem zien. Hoe de toekomst er ook uit gaat zien, voor mij is dit simpelweg het gevolg van voorkeuren van mensen en ik geloof daarbij in relatief veel vrijheid. Ik trek de grens bij direct fysiek geweld en diefstal van eigendommen. Daarbuiten vind ik dat je mensen vrij moet laten. En als reactie dat jij er niets aan kunt doen, je kunt wel zaken doen: minder kinderen, minder auto's, minder shit kopen. En jij bepaalt zelf wat je daarin wel of niet doet, behoudens datgene in de wet gesteld uiteraard. Wie zonder zonde is die werpt de eerste steen.
...Stop met dat verdraaien. Iedereen begrijpt het waarom. Het zijn echter vrijwel altijd keuzes, uiterst zelden "noodzaak".
Alle alternatieven worden stuk voor stuk afgeschoten onder het mom van noodzaak.
Het kan niet, het kan niet anders, er is niets aan te doen. Einde discussie....
Als iemand zijn-haar eigenwaarde haalt uit het rijden van een dure en snelle auto dan is dat ook noodzaak voor die persoon. Voor mij zijn alle zaken uit de 'piramide van Maslow', de kritiek op dat model even buiten beschouwing latend, legitiem om iets noodzaak te noemen. Een ieder bepaalt zelf hoe hij-zij die noodzaak dekt.
Er zijn alternatieven voor die eigenwaarde, bijvoorbeeld een traject bij een psycholoog. Maar voor die persoon voelt dat niet zo. Dit schijnt trouwens ook zo te werken bij plastische chirurgie, maar dat terzijde

...Alles mag behalve de rol van de auto? Het interessante is verder dat je hele lijstje niet in de invloedsfeer van de burger ligt, dus als de overheid niets doet is het blijkbaar klaar.
Sorry, die vlieger gaat niet op, we zullen echt zelf de verantwoording moeten nemen en ons gedrag veranderen....
Natuurlijk mag dat wel besproken worden. Sterker nog, als je de woorden zou tellen die daaraan besteed worden in deze draad, dan weet je al dat je daarin niets tekort komt. Maar zoals ik al zei: waarom de topictitel niet veranderen? Een wellicht betere titel dan ik eerder aangaf: "Klimaatvriendelijke keuzes mbt persoonlijke mobiliteit."
Waarom zouden we hier trouwens alleen zaken mogen bespreken die in de invloedsfeer van de burger liggen? We hebben het hier toch ook over allerlei belastingmaatregelen? En mijn punt is dus dat we niets 'moeten'. Dat vinden jij en een flink aantal anderen. Er zijn mensen die het daar simpelweg niet mee eens zijn. Daarnaast kan ik mij voorstellen dat die laatste groep niet in deze draad post of zelfs niet eens op GoT zitten. Als je deze discussie op een willekeurig autoforum zou starten dan zal de teneur ook anders zijn. En vraag je eens af hoeveel mensen zeggen het met je eens te zijn, terwijl zij in werkelijkheid toch iets anders doen? Wat dat betreft zeg ik gewoon wat ik vind en doe. Meestal in ieder geval
Al moet ik wel zeggen dat ik daar op het werk wel veel terughoudender ben geworden. Een collega vraagt na het weekend (en zeker na de vakantie) steevast wat ik heb gedaan om na de eerste zin van mijn mijn antwoord gelijk helemaal los te gaan over hoe slecht mijn gedrag wel niet is voor het klimaat is, inclusief allerlei cijfers en voor mij totaal onaantrekkelijke alternatieven. Dus die vertel ik altijd maar dat ik een fietstocht heb gemaakt. Maar goed, dat is meer omdat zij mij anders weer dagenlang de les gaat lezen. Heel lastig als je probeert te werken.