Nee, jij zegt letterlijk dat er mensen maatregelen willen vanwege het klimaatakkoord. Dat is pertinent onwaar. Mensen willen maatregelen vanwege klimaatverandering,.
En ik beweer dat mensen zich niet hoeven te verontschuldigen. Dat mogen zij uiteraard doen, maar ieder moet leven met de gevolgen van zijn-haar gedrag: positief of negatief.
Dus als ik zaken doe die mijn medemens schaden is dat alleen mijn eigen probleem? Ik neem aan dat je wel degelijk snapt dat het zo niet werkt in een maatschappij.
Als ik het niet met jou (of anderen) eens ben dan betekent dan is dat niet hetzelfde als zaken verdraaien. Ik zie die dingen gewoon anders. Er zijn hier simpelweg posters die niet kunnen begrijpen dat er ook mensen zijn die een auto voor andere dingen gebruiken dan sec vervoer. Sterker nog, die iedere reden om in de auto te stappen die anders is dan zo efficiënt mogelijk van A naar B te gaan juist als minderwaardig zien en spottend gebruiken. Het beste voorbeeld daarvan is het 'imago'.
Er is iets als feiten.
1. Er is werkelijk niemand die niet begrijpt dat iemand een auto wil. Als jij stelt dat dat zo is dan verdraai je de waarheid. Net als dat ik ga beweren dat jij geen reet geeft om het klimaat en alleen maar comfort wil.
2. Er is niemand die de spot drijft of stelt dat een auto een minderwaardig alternatief is. Integendeel, het probleem is dat iedereen begrijpt waarom de auto in veel opzichten superieur is. Stellen dat mensen dat niet begrijpen is het neerzetten van een positie die niemand hier inneemt.
Dat jij dat eventueel wel zou begrijpen doet daar niets aan af. En het gaat mij er niet zozeer om dat ik niet word begrepen. Want daar heb ik voor de rest niet zo veel last van natuurlijk. Het is alleen een gemiste kans om er achter te komen hoe deze groep te bereiken. Want dit leeft gewoon in de maatschappij. En vaak onder de oppervlakte, omdat deze punten in de huidige tijd noemen 'moraalridders' wakker maakt.
Weet je wat me totaal niet bevalt is hoe je hier de vermoorde onschuld speelt. terwijl je keer op keer de zijde die je niet bevalt moedwillig neerzet als karikatuur.
1. Je begint al met het stellen dat we alleen reageren vanwege een klimaat akkoord in plaats van het werkelijke probleem, namelijk existentiele bedreiging door klimaatverandering te benoemen.
2. Je doet alsof we dom zijn en het niet begrijpen, terwijl er uiteraard post na post is dat we het dondersgoed snappen. Maar met begrip lossen we het probleem niet op.
3. Je doet er nog een schepje bovenop waarbij je ons verwijt de spot te drijven met autobezitters.
4. En nu heb je het lef te stellen dat wij moraalridders zijn. Alsof het benoemen van een existentiele bedreiging iets te maken heeft met virtue-signalling?
Dus mensen zeggen daar dan maar niets over, maar doen gewoon hun ding zoal altijd. En dan valt dat in Nederland nog wel redelijk beperkt, aangezien we niet zo een sterke autocultuur hebbe
belangrijk. En afhankelijk daarvan stemmen mensen. En als de meerderheid van de kiesgerechtigden stemmen voor een partij die de auto (vrijwel) ongemoeid laat, dan is dat democratie. Overigens werkt dat principe twee kanten op uiteraard.
En hiermee is de discussie klaar en is er geen klimaat probleem? Wat probeer je hier te zeggen?
Het is duidelijk dat wij simpelweg niet hetzelfde probleem zien. Hoe de toekomst er ook uit gaat zien, voor mij is dit simpelweg het gevolg van voorkeuren van mensen en ik geloof daarbij in relatief veel vrijheid. Ik trek de grens bij direct fysiek geweld en diefstal van eigendommen. Daarbuiten vind ik dat je mensen vrij moet laten. En als reactie dat jij er niets aan kunt doen, je kunt wel zaken doen: minder kinderen, minder auto's, minder shit kopen. En jij bepaalt zelf wat je daarin wel of niet doet, behoudens datgene in de wet gesteld uiteraard. Wie zonder zonde is die werpt de eerste steen.
Dat je voor je dikke ikke gaat is bij deze opgetekend. Helaas zal jij ook moeten toegeven dat er niet iets als ongelimiteerde vrijheid, immers als ik elke dag mijn trekker voor jouw oprit zet zodat jij er niet uit kan zal je echt niet zo luchtigjes doen.
Maar veel belangrijker is dat het probleem niet weggaat. Je YOLO houding gaat op totdat de Veluwe elk jaar half afbrand vanwege de stijgende temperaturen. En nee dat is geen hysterie, kijk maar wat er in de rest van de wereld gebeurd, zelfs RTL nieuws is nu tot de conclusie gekomen dat we ook in Nederland de laatste jaren een dramatische stijging hebben gehad aan natuurbranden.
Wij stellen voor dat we nu wat doen in plaats van straks pas echt een ingreep op de zo door jou gekoesterde vrijheden gaan krijgen. Het blikje op zijn Ruttiaans vooruit schoppen werkt niet.
Als iemand zijn-haar eigenwaarde haalt uit het rijden van een dure en snelle auto dan is dat ook noodzaak voor die persoon. Voor mij zijn alle zaken uit de 'piramide van Maslow', de kritiek op dat model even buiten beschouwing latend, legitiem om iets noodzaak te noemen. Een ieder bepaalt zelf hoe hij-zij die noodzaak dekt.
En omdat het noodzaak is en het de vrijheid raakt vind je het heel naar dat we erover discussiëren. Ik heb al eerder vastgesteld dat alles wat de burger raakt voor jou een no-go gebied uis, maar helaas voor jou gaat dat niet zo werken.
Natuurlijk mag dat wel besproken worden. Sterker nog, als je de woorden zou tellen die daaraan besteed worden in deze draad, dan weet je al dat je daarin niets tekort komt. Maar zoals ik al zei: waarom de topictitel niet veranderen? Een wellicht betere titel dan ik eerder aangaf: "Klimaatvriendelijke keuzes mbt persoonlijke mobiliteit."
Ja, laten we het probleem met de mantel der liefde bedekken in plaats van het een probleem te benoemen.
Waarom zouden we hier trouwens alleen zaken mogen bespreken die in de invloedsfeer van de burger liggen? We hebben het hier toch ook over allerlei belastingmaatregelen? En mijn punt is dus dat we niets 'moeten'. Dat vinden jij en een flink aantal anderen.
Hoe werkt dat bij jou? Ga jij ervan uit dat het probleem vanzelf wel weggaat?

Maar goed, dat is meer omdat zij mij anders weer dagenlang de les gaat lezen. Heel lastig als je probeert te werken.
Nou zal ik niet out of the blue mensen lastig vallen, maar dat jij nu keer op keer aangeeft dat we vooral met zijn allen moeten wegkijken is genoteerd.