Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20:15
Ik weet niet of het zinvol is om n=1 ervaringen in dit topic te delen over wat sneller en/of goedkoper is, dat zal erg afhangen van de plaats waar je woont en wat je wilt bereiken met de mobiliteit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:34
CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 14:36:
[...]

OT: er is geen topic "Klimaat en de toekomst van software/hardware". Of "Klimaat en de toekomst van retail". Eigenlijk wel grappig als je de doelgroep van dit forum in gedachten neemt.
We komen er op omdat er al gesuggereerd wordt dat online bestellen beter is dan kopen in een winkel (dan wel met een auto (natuurlijk)) dat lijkt mij een te korte suggestie omdat je zaken zoals servers ed ook moet meenemen en de gehele infrastructuur die daarbij komt kijken. Als je het dan hebt over 'maar een winkel heeft ook een airco draaien' heb je geen flauw idee wat een datacenter gebruikt.
Gelukkig hebben we tegenwoordig deelinfrastructuur in de automatisering. Je webshop deelt de server met honderden andere websites. Afhankelijk van het aantal bezoekers wordt er meer of minder capaciteit ingezet. En als er 's nachts niemand is, wordt soms een heel datacentrum uitgezet.
Als er geen deel nodig is is er ook geen serverpark nodig. Online bestellen is gewoon slecht gezien het product al voor je klaar ligt, voor de meeste mensen op fietsafstand.
Er draaien nog wel wat websites op dedicated infrastructuur, en er zijn zeker diensten die echt 24/7 gegarandeerde beschikbaarheid moeten hebben, maar over het algemeen beweegt de markt zich richting het zoveel mogelijk delen van resources.
Dedicated of niet maakt niet zoveel uit; het feit dat in Nederland enorm veel land wordt gereserveerd voor datacenter is een teken aan de wand.
Als je de grote verkwisting bij webshops wil vinden, moet je denk ik echt kijken naar wat er met de retouren wordt gedaan.
Dat is een effect wat nog eens optreed omdat mensen het thuis niet kunnen proberen. De mobiliteit met de fiets naar de winkel; vooral in steden waar dit gewoon moet zijn is goed.

Bovendien vind ik het raar dat een Belg gaat uitleggen aan Nederlanders hoe belangrijk fietsen is maar goed.

Wat mij betreft moet er ook gewoon voor mensen in Steden een hoger bedrag worden betaald voor bezorgen; dat heeft twee effecten
- Mensen halen sneller hun spullen op die toch al in de winkel liggen, dichtbij op Fietsafstand
- Bezorgers krijgen een betere loon.

Voor buiten en binnen de steden dienen afleveringspunten standaard te worden in plaats van aan huis.

[ Voor 8% gewijzigd door xzaz op 28-04-2023 15:13 ]

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

xzaz schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 15:11:
[...]

Bovendien vind ik het raar dat een Belg gaat uitleggen aan Nederlanders hoe belangrijk fietsen is maar goed.
Dat moet bij jullie soms toch ook nog benadrukt worden ;)
https://www.nrc.nl/nieuws...e-pakken-8748503-a1557827

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2023 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:00
[...]

Dedicated of niet maakt niet zoveel uit; het feit dat in Nederland enorm veel land wordt gereserveerd voor datacenter is een teken aan de wand.
Maar vroeger! Denk eens aan al die autoritjes die mensen maakten om naar de lokale videotheek te gaan! Of brieven versturen over de post, wat een boel vervoersbewegingen! Of dat je naar het centrum moest om een CD te kopen.

En ik weet dat 99,9% van de mensen absoluut onmogelijk thuis kan werken, maar die datacenters zorgen er wel voor dat het in elk geval als optie op tafel ligt.

Geen idee hoe het CO2 technisch precies uitkomt maar ik kan me zo voorstellen dat een server die 200W staat weg te blazen beter voor het milieu is dan fysiek dingen vervoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellum
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-09 17:03
Belecthor schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 15:09:
Ik weet niet of het zinvol is om n=1 ervaringen in dit topic te delen over wat sneller en/of goedkoper is, dat zal erg afhangen van de plaats waar je woont en wat je wilt bereiken met de mobiliteit.
Ik denk het in dit geval wel want dit is de realiteit van de meeste dorpen in Nederland. Ik werk dan in Groningen, wat met het openbaar vervoer nog bereikbaar is. Werk je een paar dorpen verderop, is het helemaal geen optie meer.

Het punt dat ik probeer te maken is dat het OV hier geen fatsoenlijke optie is, zodra je buiten de stad komt. Van Groningen naar Amsterdam gaat prima. Maar van Hellum naar Musselkanaal is zo goed als onmogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
Kalentum schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 15:17:
[...]

Maar vroeger! Denk eens aan al die autoritjes die mensen maakten om naar de lokale videotheek te gaan! Of brieven versturen over de post, wat een boel vervoersbewegingen! Of dat je naar het centrum moest om een CD te kopen.

En ik weet dat 99,9% van de mensen absoluut onmogelijk thuis kan werken, maar die datacenters zorgen er wel voor dat het in elk geval als optie op tafel ligt.

Geen idee hoe het CO2 technisch precies uitkomt maar ik kan me zo voorstellen dat een server die 200W staat weg te blazen beter voor het milieu is dan fysiek dingen vervoeren.
Dat is dus nu verplaatste energie. Dat is niet opeens weg, zeker niet omdat we vanuit gas onze kWh maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:58
Verwijderd schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 14:59:
[...]
Ok, maar tijdens de rit kan je wel dutten, en lezen, en werken, en met de kinderen spelen,...
Slapen is mij in de bus/trein persoonlijk nooit gelukt (alhoewel, 1x toen ik teveel gedronken had en bij het laatste station werd wakker gemaakt..)
Werken zou ik wel kunnen (huiswerk lukte destijds ook), als mijn baas zou accepteren dat ik dan eenmaal op werk nog maar 6 uur hoef te werken zou ik het serieus overwegen (al zou ik wel met de auto naar het station gaan, want ik heb een hekel aan regen en zweten O-) ).
Slapen in een rijdende auto over een paar jaar toegestaan? Vergeet het.
Het zou wat langer kunnen duren, maar het komt.
[...]
Winkels en activiteiten zijn meestal in het centrum, met de auto moet je daar ook eerst parkeerplaats zoeken, vinden, betalen en een stuk te voet gaan.
Een groot deel van de mannen komt het liefst niet in de winkelstraat.
Persoonlijk kom ik daar alleen als ik samen met mn gezin ga, als "uitje".

De zonsondergang van fysieke winkels
https://www.hetregentbijnanooit.nl/site/

En slecht weer bestaat niet, enkel slechte kledij bestaat.

Dat bedoelde ik eerder dus ook met de uitspraak "de moderne mens is zwak geworden".
Waterdichte kledij ademt vaak slecht, dat helpt niet tegen het zweten en "schoon" aankomen, naast de fysieke arbeid.

Fysiek ben ik prima in staat om te fietsen.
Die "zwakte" zou dan psychish zijn? Maar ik vind het maken van een (andere) keuze een zwakte noemen in dar geval niet gepast.
Het maakt nogal uit of je vrijwillig met de fiets gaat en de weersinvloeden (dus) voor lief neemt, of dat je geforceerd wordt omdat het alternatief te duur is geworden.

Maargoed, het wordt steeds persoonlijker, steeds minder algemeen. Ik sta open voor nimby oplossingen :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

hellum schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 15:17:
[...]

Ik denk het in dit geval wel want dit is de realiteit van de meeste dorpen in Nederland. Ik werk dan in Groningen, wat met het openbaar vervoer nog bereikbaar is. Werk je een paar dorpen verderop, is het helemaal geen optie meer.

Het punt dat ik probeer te maken is dat het OV hier geen fatsoenlijke optie is, zodra je buiten de stad komt. Van Groningen naar Amsterdam gaat prima. Maar van Hellum naar Musselkanaal is zo goed als onmogelijk.
De meeste mensen die dat propageren wonen in de stad, met alle voorzieningen dichtbij en als je wat moet hebben dan staat er binnen 10 minuten een flitsservice voor de deur.

En ze komen nooit buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
hellum schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 15:17:
[...]

Wat zou jou geholpen hebben om die auto te laten staan? Fiets veilig en goedkoop stallen op Europapark? Station Sappemeer Oost weer open? Lijn 19 8x per uur laten rijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Indoubt schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 15:21:
[...]

De meeste mensen die dat propageren wonen in de stad, met alle voorzieningen dichtbij en als je wat moet hebben dan staat er binnen 10 minuten een flitsservice voor de deur.

En ze komen nooit buiten.
Ik woon 2 km van het centrum van een gemiddelde gemeente en pendel dagelijks 10 km met de fiets, dat lijkt me toch een heel gemiddelde situatie (qua afstanden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
[...]

We komen er op omdat er al gesuggereerd wordt dat online bestellen beter is dan kopen in een winkel (dan wel met een auto (natuurlijk)) dat lijkt mij een te korte suggestie omdat je zaken zoals servers ed ook moet meenemen en de gehele infrastructuur die daarbij komt kijken. Als je het dan hebt over 'maar een winkel heeft ook een airco draaien' heb je geen flauw idee wat een datacenter gebruikt.

Als er geen deel nodig is is er ook geen serverpark nodig. Online bestellen is gewoon slecht gezien het product al voor je klaar ligt, voor de meeste mensen op fietsafstand.
Een winkel heeft ook een (cloud) server, al is het maar voor de voorraad en prijzen.
Het serverpark is er al, voor de logistiek/aanvoer, je hoeft daar maar een klein stukje extra op te draaien.

Het product moet altijd van de fabrikant naar de eindgebruiker, als je daarbij een (extra) fysieke winkel kunt overslaan is dat sowieso beter, voor het klimaat en de prijs.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 14:59:…Mag er op gekke uitspraken als 'een auto is goedkoper dan ov' niet gereageerd worden dan? Een heel leven autorijden kost gemiddeld meer dan een huis, de gemiddelde trein/buspendelaar komt niet aan zo'n bedrag.
Net als in dat andere topic hak je in op zaken waarbij je maar enigszins het gevoel hebt dat je een punt kan maken zonder dat je accepteert dat iedereen anders is met een andere situatie, motivatie en argumenten. De een heeft niet 100% gelijk en de ander 100% ongelijk.

Ik vind het fijn voor je dat je plezier en vreugde uit het fietsen haalt en het OV als realistische oplossing ziet waar je je fijn bij voelt. Een ander, waaronder ik, ziet dat anders. Fietsen helpt jou kennelijk met je mentale welzijn. Bij mij doet fietsen het tegenovergestelde en krijg ik juist energie van autorijden. En een bus delen met andere mensen die ik niet zelf heb uitgezocht is voor mij een gruwel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Roenie schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 15:33:
[...]
Net als in dat andere topic hak je in op zaken waarbij je maar enigszins het gevoel hebt dat je een punt kan maken zonder dat je accepteert dat iedereen anders is met een andere situatie, motivatie en argumenten. De een heeft niet 100% gelijk en de ander 100% ongelijk.
Hoezo? Zeggen dat ov duurder is dan een auto is wel heel makkelijk als je de aankoopprijs van die auto niet meetelt, dat is het enige wat ik wilde zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josh-hill
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:19
Kalentum schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 15:17:
[...]

39% van de werknemers werkte in 2019 thuis (CBS). En dat was vóór de corona crisis.

jungletrain.net - 24/7 drum & bass radio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Verwijderd schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 15:37:
[...]
Hoezo? Zeggen dat ov duurder is dan een auto is wel heel makkelijk als je de aankoopprijs van die auto niet meetelt, dat is het enige wat ik wilde zeggen.
In theorie kun je een auto kopen zonder noemenswaardige afschrijving (en sommigen hebben uberhaupt al geen andere keus) en dan kom je rond dezelfde prijs voor beiden.
In de praktijk is een auto gemiddeld genomen 1,5 tot 2x zo duur dan het OV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellum
Kalentum schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 15:24:
[...]

Wat zou jou geholpen hebben om die auto te laten staan? Fiets veilig en goedkoop stallen op Europapark? Station Sappemeer Oost weer open? Lijn 19 8x per uur laten rijden?
Sappemeer Oost weer openen zou helpen. Daar kon ik binnen een paar minuten zijn en maakt dat het verschil in reistijd naar 10 minuten gaat ipv 25 minuten. Dat is ook hoe ik voor Corona naar Groningen ging (dus toen het station nog bestond).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hellum
[...]
Ik rij al bijna 2 jaar zonder gezeik in een auto van 450 euro. Welke afschrijving? Er bestaat ook gewoon zoiets als een tweedehands markt voor auto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:59
josh-hill schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 15:41:
[...]

39% van de werknemers werkte in 2019 thuis (CBS). En dat was vóór de corona crisis.
Je moet er dan wel even bijvertellen dat die 4 op de 10 mensen niet de volledige werkweek thuiswerkten. Dat staat in de volgende zin in het artikel:
"In 2019 werkte 39 procent van alle werkenden thuis. Het merendeel deed dat incidenteel en vaak niet op een vaste dag."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josh-hill
gerritjan schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 15:49:
[...]

Je moet er dan wel even bijvertellen dat die 4 op de 10 mensen niet de volledige werkweek thuiswerkten. Dat staat in de volgende zin in het artikel:
"In 2019 werkte 39 procent van alle werkenden thuis. Het merendeel deed dat incidenteel en vaak niet op een vaste dag."
Dat staat er bij die 99.9% ook niet bij. En zelfs als je dat meeneemt, dan is het nog steeds niet in de buurt van die 99.9%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
[...]
Omdat je de neiging hebt om selectief te reageren. Op zich niet raar, want menselijk en dat wil ik ook nog weleens doen. Ik ben niet roomser dan de paus...niemand is dat naar mijn mening. Al willen sommige mensen dat anderen wel laten geloven. Wie zonder zonde is, die werpt de eerste steen....en dat allemaal uit de mond van een atheïst ;)

Of het ene of andere vervoermiddel goedkoper of duurder is dan de ander ligt aan veel persoonlijke omstandigheden en keuzes. Heen en weer naar mijn werk is duurder met het OV dan met mijn auto. Toegegeven, het scheelt een halve cent per km, maar toch ;) Dat is wel met mijn daily, want met mijn hobbyauto haal ik dat niet. Maar die meerprijs geeft mij weer een grijns van oor tot oor iedere keer als ik de sleutel omdraai.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
josh-hill schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 15:41:
[...]

Je vertekent het percentage, incidenteel en gewoonlijk betekent niet fulltime.
Er werd dus niet 39% thuisgewerkt, maar 39% van de mensen werkte "wel eens" thuis. Die hebben niet opeens geen vervoer meer nodig...
"In 2019 werkten 3,5 miljoen mensen gewoonlijk of incidenteel thuis. Dat is 39 procent van alle werkenden. 2,2 miljoen mensen werkten incidenteel thuis, 1,3 miljoen mensen werkten gewoonlijk thuis. Bijna drie kwart van deze laatste groep werkte vanuit de eigen woning, zoals vertegenwoordigers die naar klanten gaan, een kwart werkte in de eigen woning, zoals tandartsen met een praktijk aan huis. De meeste werkenden, bijna 5,5 miljoen, werkten niet thuis in 2019."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hellum schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 15:45:
[...]

Ik rij al bijna 2 jaar zonder gezeik in een auto van 450 euro. Welke afschrijving? Er bestaat ook gewoon zoiets als een tweedehands markt voor auto's.
Weer n = 1, ik kijk liever naar gemiddelden:
Vorige maand gaf AutoScout24 al aan dat als de stijgende lijn doorzette de gemiddelde occasionprijs aan het einde van het jaar boven de €25.000 euro uit zou komen. Die trend heeft zich afgelopen maand daadwerkelijk doorgezet en wordt een occasion nu in Nederland gemiddeld voor een bedrag van €25.215 euro aangeboden.

Frankrijk: €30.322(+15,7%) *
Duitsland: €28.713 (+12,2%) *
Oostenrijk €28.519 (+14,5%) *
België: €25.563 (+11,8%) *
Nederland: €25.215 (+16,0%) *
Italië: €22.399 (+8,0%) *
En de wereld kan niet blijven draaien op 2e hands auto's, ooit moeten er nieuwe gekocht worden ;)

Gemiddelden kunnen een vertekend beeld geven, maar de mediaan en modus zullen ook wel hoog zijn.

Dan hebben we het nog niet over de vaste kosten (brandstof, onderhoud, taksen, parkeertickets en als je niet oplet ook bekeuringen)
Roenie schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 15:51:
[...]
Omdat je de neiging hebt om selectief te reageren. Op zich niet raar, want menselijk en dat wil ik ook nog weleens doen. Ik ben niet roomser dan de paus...niemand is dat naar mijn mening. Al willen sommige mensen dat anderen wel laten geloven. Wie zonder zonde is, die werpt de eerste steen....en dat allemaal uit de mond van een atheïst ;)
Ik had toch netjes op elk puntje gereageerd? :)
Of het ene of andere vervoermiddel goedkoper of duurder is dan de ander ligt aan veel persoonlijke omstandigheden en keuzes. Heen en weer naar mijn werk is duurder met het OV dan met mijn auto. Toegegeven, het scheelt een halve cent per km, maar toch ;) Dat is wel met mijn daily, want met mijn hobbyauto haal ik dat niet. Maar die meerprijs geeft mij weer een grijns van oor tot oor iedere keer als ik de sleutel omdraai.
Heb je die auto dan gratis gekregen of zit dat mee in de vergelijking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:59
josh-hill schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 15:50:
[...]
Dat staat er bij die 99.9% ook niet bij. En zelfs als je dat meeneemt, dan is het nog steeds niet in de buurt van die 99.9%.
Oh, ik ben het volledig met je eens dat 99,9% veel te hoog is ingeschat.
Je zou liever een percentage thuisgewerkte uren willen zien. Dat zal dan zeker boven die 39% uitkomen.
Het punt is natuurlijk dat veel werkgevers niet willen dat mensen alle contracturen thuiswerken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• josh-hill
Gemiddeld aantal werkuren per week = 32,1 uur (bron)
Gemiddeld aantal thuiswerk uren per week = 6,5 uur (bron)

Dat komt neer op 20% van de gewerkte uren.

Voor de conora crisis werkte 39% wel eens thuis, met een gemiddelde van 12 uur per week, op een gemiddelde werkweek van 34 uur. Dus 39% * 12 / 34 = 13,7%. (bron)

[ Voor 55% gewijzigd door josh-hill op 28-04-2023 16:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Verwijderd schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 15:54:
[...]

[...]
En de wereld kan niet blijven draaien op 2e hands auto's, ooit moeten er nieuwe gekocht worden ;)

Gemiddelden kunnen een vertekend beeld geven, maar de mediaan en modus zullen ook wel hoog zijn.

Dan hebben we het nog niet over de vaste kosten (brandstof, onderhoud, taksen, parkeertickets en als je niet oplet ook bekeuringen)

[...]

[...]

De gemiddelde persoon kan die gemiddelde autoprijs helemaal niet betalen.

Maar het scoort wel natuurlijk als je dat meeneemt in je berekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
...

Dit is toch een zinloze discussie: ik geef aan waarom het OV niets voor mij is met een aantal punten en jij gaat mij dan per punt vertellen vertellen waarom ik dat fout zie? En moet ik dan daar weer op reageren op ieder punt dat je er naast zit? Ik kan je nog wel 5-10 punten geven waarom ik niet in het OV wil stappen. En dan kan jij daar dan enkele punten uit pikken waar je dan weer stoïcijns op los gaat. Dan krijgen we dus zoals ik al opperde een herhaling van jouw andere topic dat ik linkte.

En nee, die auto heb ik niet gekregen en die halve cent goedkoper is dus inclusief afschrijving.

[ Voor 5% gewijzigd door Roenie op 28-04-2023 16:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• josh-hill
Zoals @Belecthor al aangeeft: misschien idee om de n=1 discussies achterwege te laten, en naar het gemiddelde en de samenleving als geheel te kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Indoubt schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 16:02:
[...]

De gemiddelde persoon kan die gemiddelde autoprijs helemaal niet betalen.

Maar het scoort wel natuurlijk als je dat meeneemt in je berekening.
De VW Golf is de meest populaire 2e hands, hier vind je de prijzen (willekeurig gestorteerd), is toch allemaal net iets hoger dan die 480 euro van hellum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Verwijderd schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 16:07:
[...]

De VW Golf is de meest populaire 2e hands, hier vind je de prijzen (willekeurig gestorteerd), is toch allemaal net iets hoger dan die 480 euro van hellum.
Ja, dus en?

Jan Modaal (gemiddeld weet je wel) kan veruit de meeste daarvan niet kopen. En voor elke persoon die miljoenen binnen harkt zijn er honderden die aan de onderkant zitten qua inkomen.

Nu begrijp ik wel dat alles anders is als je 2 km van het centrum woont. Dan worden een heleboel dingen veel gemakkelijker.

Maar het grootste deel van de mensen wonen nu eenmaal niet binnen 2 km van het centrum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hellum
[...]
[...]
Dat is dan een bewuste keuze van de koper. Het enige dat ik zeg is dat je prima een auto kunt rijden zonder torenhoge afschrijving.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hellum
Verwijderd schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 16:07:
[...]

Jan Modaal zoekt eerder naar zijn auto op deze manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hellum schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 16:18:
[...]

Jan Modaal zoekt eerder naar zijn auto op deze manier.
215 van de 4893 Golfs (Benzine NL) vallen in die prijsklasse, die overige 4678 zijn dan voor Jan Bovenmodaal of zo. Uiteraard zal een deel niet meteen verkocht worden wegens een te hoge vraagprijs, maar dat zal niet zo'n wereld van verschil zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PWSteal
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-09 13:15
Roenie schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 15:33:
[...]

Ik vind het fijn voor je dat je plezier en vreugde uit het fietsen haalt en het OV als realistische oplossing ziet waar je je fijn bij voelt. Een ander, waaronder ik, ziet dat anders. Fietsen helpt jou kennelijk met je mentale welzijn. Bij mij doet fietsen het tegenovergestelde en krijg ik juist energie van autorijden. En een bus delen met andere mensen die ik niet zelf heb uitgezocht is voor mij een gruwel.
Lichaamsbeweging is per definitie goed voor je mentale welzijn, autorijden niet. Ik acht de kans vrij klein dat jouw lichaam zo anders in elkaar zit dat dit andersom werkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Verwijderd schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 16:24:
[...]

215 van de 4893 Golfs (Benzine NL) vallen in die prijsklasse, die overige 4678 zijn dan voor Jan Bovenmodaal of zo. Uiteraard zal een deel niet verkocht worden wegens een te hoge vraagprijs, maar dat zal niet zo'n wereld van verschil zijn.
Je hebt geen idee blijkbaar. Maar je hebt wel een mening.

Dat mag, iedereen mag een mening hebben. Maar anderen mogen dat dan ook.

De mediaanprijs van huizen in Brussel centrum is 1.075.000€ , dat is voor de meesten ook niet weggelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellum
Verwijderd schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 16:24:
[...]

215 van de 4893 Golfs (Benzine NL) vallen in die prijsklasse, die overige 4678 zijn dan voor Jan Bovenmodaal of zo. Uiteraard zal een deel niet verkocht worden wegens een te hoge vraagprijs, maar dat zal niet zo'n wereld van verschil zijn.
Sowieso want Golfs zijn premium auto's. Jan Modaal koopt eerder een Dacia of een Toyota.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josh-hill
VW Golf komt volgens Volkswagen op 117 g / km uit. (bron)

Gemiddelde uitstoot per auto is echter 82,3 g / km (in 2020). (bron)

Dus hoewel de populairste auto, geeft het een vertekend beeld, want je moet naar het gemiddelde van het gehele wagenpark kijken. Maar wellicht klopt het wel weer redelijk als je alleen naar de ICE auto's kijkt.

[ Voor 8% gewijzigd door josh-hill op 28-04-2023 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Indoubt schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 16:30:
[...]

Je hebt geen idee blijkbaar. Maar je hebt wel een mening.

Dat mag, iedereen mag een mening hebben. Maar anderen mogen dat dan ook.

De mediaanprijs van huizen in Brussel centrum is 1.075.000€ , dat is voor de meesten ook niet weggelegd.
Dat is de mediaanprijs voor een vrijstaande woning in de hoofdstad |:( Gesloten + halfopen kost minder dan de helft. Maar dat gaat over de hoofdstad, ik heb ook niet de gemiddelde prijs van een Bentley opgezocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-09 09:47
@Verwijderd
Je gaat voor het gemak er ook maar even niet van uit dat het gemiddelde nederlandse wagenpark steeds ouder wordt? Oudere autos zijn in de regel (de n=1's buiten beschouwing laten) ook goedkoper.
https://www.ad.nl/auto/ne...van-west-europa~aed6a278/

Maar, gezien het aanbod van OV in de buitengebieden en de reistijd naar werk vaak (auto 20 minuten, OV 2 uur bijvoorbeeld) waarom wil de overheid dan niet verplicht stellen dat reistijd met het OV telt als werktijd. Ik heb geen enkel probleem met 2 uur naar werk reizen, als het onder werktijd valt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
CrazyOne schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 16:52:
@Verwijderd
Maar, gezien het aanbod van OV in de buitengebieden en de reistijd naar werk vaak (auto 20 minuten, OV 2 uur bijvoorbeeld) waarom wil de overheid dan niet verplicht stellen dat reistijd met het OV telt als werktijd. Ik heb geen enkel probleem met 2 uur naar werk reizen, als het onder werktijd valt.
Overigens, welke verbinding is dit? 20 minuten voor de auto, 2 uur voor het OV?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hellum
Verwijderd schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 16:49:
[...]

Dat is de mediaanprijs voor een vrijstaande woning in de hoofdstad |:( Gesloten + halfopen is minder dan de helft. Maar dat gaat over de hoofdstad, ik heb ook niet de gemiddelde prijs van een Bentley opgezocht.
En toch is dit precies wat jij ook hebt gedaan met het opzoeken van recente VW Golfs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

hellum schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 16:58:
[...]

En toch is dit precies wat jij ook hebt gedaan met het opzoeken van recente VW Golfs.
Iemand die een Golf als premium omschrijft kan ik per definitie niet serieus nemen op het gebied van auto's.

Verder natuurlijk hartstikke mooi dat jij in een auto van 450 euro rond kunt rijden zonder gebreken. Alleen N=1, en verder niet relevant voor het feit dat onbeperkt autorijden niet toekomstbestendig is (voor het individu wel, voor de maatschappij niet).

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
PWSteal schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 16:29:
[...]

Lichaamsbeweging is per definitie goed voor je mentale welzijn, autorijden niet. Ik acht de kans vrij klein dat jouw lichaam zo anders in elkaar zit dat dit andersom werkt.
Lichaamsbeweging zal per definitie goed zijn voor je mentale welzijn, maar ieder vult dat op zijn-haar eigen manier in. Ik doe dat liever met sport dan met fietsen (bij praktische ritten).

En ik kan je verzekeren dat mijn mentale welzijn erg gebaat bij het open rijden over een kronkelige weg :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:14
hellum schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 16:36:
[...]

Sowieso want Golfs zijn premium auto's. Jan Modaal koopt eerder een Dacia of een Toyota.
Wat een onzin, Jan Modaal hoeft niet te kijken naar een Dacia, met modaal inkomen kan je echt wel wat meer dan dat.

Mijn vorige auto, en ik zat destijds onder modaal was gewoon een Golf, kwestie van iets langer sparen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:57
josh-hill schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 16:07:
Zoals @Belecthor al aangeeft: misschien idee om de n=1 discussies achterwege te laten, en naar het gemiddelde en de samenleving als geheel te kijken?
Lijkt mij een hele goede instelling. En dan vooral dat samen. Maar dat wordt dus al lastig als je, zoals sommigen aangeven, niet samen in een vervoersmiddel wenst te zitten.
Het hele punt is dat de westerse mens steeds individualistischer en egoïstischer is geworden, men wenst niks meer te delen met de medemens. Het zal knap lastig worden om die mindset terug te brengen naar een niveau wat deze aarde wel aan kan. Er zijn oplossingen genoeg, men moet het alleen willen en soms aanvaarden dat e.e.a. iets meer moeite gaat kosten dan voorheen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:50
Yaksa schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 17:28:
[...]

Lijkt mij een hele goede instelling. En dan vooral dat samen. Maar dat wordt dus al lastig als je, zoals sommigen aangeven, niet samen in een vervoersmiddel wenst te zitten.
Het hele punt is dat de westerse mens steeds individualistischer en egoïstischer is geworden, men wenst niks meer te delen met de medemens. Het zal knap lastig worden om die mindset terug te brengen naar een niveau wat deze aarde wel aan kan. Er zijn oplossingen genoeg, men moet het alleen willen en soms aanvaarden dat e.e.a. iets meer moeite gaat kosten dan voorheen.
De oplossing is heel simpel: biedt eerst een volwaardig alternatief in de vorm van openbaar vervoer en/of deelvervoer. Dan wordt individueel vervoer in veel gevallen een luxe, met ditto prijskaartje.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
Je bent nogal van de cijfers. Kan je de cijfers van de ritten op de fuets die Nederlanders naar hun werk doen even naast die van de Belgen leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyOne
@Kalentum
Probeer Finsterwolde - Delfzijl eens. En reken dat dat niet van huis/werk is maar van busstation tot busstation, doe 10 min erbij beide kanten op, en hopen dat je niet te vroeg op je werk moet zijn.

Maar kan wel meer voorbeelden vinden. Probeer Annerveense kanaal - Assen eens ( route van een kennis).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
Joris748 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 17:38:
[...]De oplossing is heel simpel: biedt eerst een volwaardig alternatief in de vorm van openbaar vervoer en/of deelvervoer. Dan wordt individueel vervoer in veel gevallen een luxe, met ditto prijskaartje.
Dus je wilt eerst weer gepamperd worden alvorens tot de conclusie te komen dat die oplossing wellicht beter is?
Dan heb je mijn hele verhaal omtrent het veranderen van de mindset absoluut niet begrepen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Yaksa schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 17:28:
[...]

Ik denk dat dit niet gaat werken. Naar individualisme bewegen lijkt mij eenvoudiger dan terug naar collectief. Dan is het of verbieden of alternatieven verbeteren en/of autogebruik minder interessant maken. Het ligt er aan wat de volgorde is van de eisen/voorkeuren van mensen. Als ik er aan denk om in een vervoersmiddel te zitten met andere mensen bijvoorbeeld dan breekt het zweet mij al uit.

En zo heeft iedereen zijn eigen lijstje waaraan mobiliteit moet voldoen (kosten, snelheid, beschikbaarheid, comfort, privacy, status/reputatie, ruimte, techniek, praktische toegankelijkheid, design, et cetera) En mensen kunnen per punt ook weer een andere interpretatie daarvan hebben. Dat maakt discussies zeer lastig. Iedereen heeft zijn-haar eigen idee van goed en slecht en slechts ander voorkeuren.
Yaksa schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 17:46:
[...]

Dus je wilt eerst weer gepamperd worden alvorens tot de conclusie te komen dat die oplossing wellicht beter is?
Dan heb je mijn hele verhaal omtrent het veranderen van de mindset absoluut niet begrepen.
Als je mensen niet lekker maakt voor een alternatief, dan rest slechts een verbod.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23:09
Joris748 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 17:38:
[...]

De oplossing is heel simpel: biedt eerst een volwaardig alternatief in de vorm van openbaar vervoer en/of deelvervoer. Dan wordt individueel vervoer in veel gevallen een luxe, met ditto prijskaartje.
Een voorwaarde is geen oplossing. In de randstad zien we toch eigenlijk wel dat dit niet dé oplossing is? Er zijn áltijd redenen te verzinnen waarom het OV inferieur is t.o.v. de eigen auto. En als je dan leest dat 15 minuten fietsen teveel is, want weer en wind en ziekteverzuim...sjonge zeg. Dan hebben we het wel iets te goed.

Dit topic laat dat toch bij uitstek zien? Genoeg redenen te verzinnen waarom het OV geen optie is, allemaal op persoonlijke basis. Maar daar hebben we natuurlijk geen boodschap aan op de lange termijn.

Dit topic in deze vorm is dan ook echt waardeloos. Er is geen wil om te veranderen of om te schuiven in mening, discussies stranden dan ook direct in "ja maar in mijn situatie...". Dat is niet van belang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:50
Yaksa schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 17:46:
[...]

Nee, je zult de massa mee moeten krijgen. Dat lukt alleen door een goed alternatief te bieden. Niet met alleen een postbus 51 spotje (en nog meer bezuinigingen op OV).

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Roenie schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 17:08:
[...]

En ik kan je verzekeren dat mijn mentale welzijn erg gebaat bij het open rijden over een kronkelige weg :)
Ik dacht dat dit enkel in reclamefilmpjes nog mogelijk was? :P
Ze geven hun auto’s vormen die de illusie wekken dat ze zelfs stilstaand snel bewegen en ze bedenken typebenamingen die niet refereren naar congestie- en parkeerproblemen, maar juist naar een hogere status (Diplomat, Ambassador, President, Prestige, Exclusive of gewoon wat cijfers die een hiërarchie suggereren: 3-5-7, ‘A-B-C-E-S-Klasse’), hoge snelheden (Rapid, Veloce, Sprinter, Monza, Sebring, Daytona, maar ook Puma, Jaguar, Cougar, Mustang of Bora en Mistral), wijdse avonturen (Discovery, Voyager, Evasion, Gran Turismo, Touareg, Outlander, Explorer, Compass, Land Cruiser of wat subtieler: ‘Dust’) en/of exotische en verre bestemmingen (Capri, Saporro, California, Granada, Sevilla) – desnoods de sterren (Space Star of iets onbepaalder, de melkweg (Galaxy)).

Het dichtste dat de automarketeers nog bij de realiteit komen is met namen die indirect verwijzen naar de oorlog die voor elke vierkante meter op de weg wordt gevoerd (Ram, Defender, Wrangler, Avenger).
In de Ardennen kon ik met een huurauto ook genieten van kronkelende wegen in een glooiend landschap zonder medeweggebruikers, maar waar ik woon of in het grootste deel van Vlaanderen? No way.
Roenie schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 17:48:
[...]Als ik er aan denk om in een vervoersmiddel te zitten met andere mensen bijvoorbeeld dan breekt het zweet mij al uit.
Dat lijkt dan toch eerder op een sociale stoornis (zegt iemand die nogal op zichzelf en niet zo sociaal is, maar angstzweet?). Is dat in een wachtzaal of een lift ook zo?
eric.1 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 17:50:
[...]

Een voorwaarde is geen oplossing. In de randstad zien we toch eigenlijk wel dat dit niet dé oplossing is? Er zijn áltijd redenen te verzinnen waarom het OV inferieur is t.o.v. de eigen auto. En als je dan leest dat 15 minuten fietsen teveel is, want weer en wind en ziekteverzuim...sjonge zeg. Dan hebben we het wel iets te goed.

Dit topic laat dat toch bij uitstek zien? Genoeg redenen te verzinnen waarom het OV geen optie is, allemaal op persoonlijke basis. Maar daar hebben we natuurlijk geen boodschap aan op de lange termijn.

Dit topic in deze vorm is dan ook echt waardeloos. Er is geen wil om te veranderen of om te schuiven in mening, discussies stranden dan ook direct in een "ja maar in mijn situatie...". Dat is niet van belang.
Inderdaad, de insteek van dit topic is klimaat, maar als 8 miljard mensen zich enkel nog in een 1-2-tonner wil verplaatsen, dan komt het niet goed, elektrisch of niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 22:40
Indoubt schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 16:11:
Nu begrijp ik wel dat alles anders is als je 2 km van het centrum woont. Dan worden een heleboel dingen veel gemakkelijker.

Maar het grootste deel van de mensen wonen nu eenmaal niet binnen 2 km van het centrum
In dit topic lijkt het alsof heel Nederland in eenofander snertdorp in Drenthe woont, maar ongeveer 66% woont binnen vijf kilometer van een treinstation, en binnen tien kilometer van een groot overstapstation.

Een best groot deel van de Nederlanders woont in de buurt van een centrum.
FabianGTI schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 17:19:
Wat een onzin, Jan Modaal hoeft niet te kijken naar een Dacia, met modaal inkomen kan je echt wel wat meer dan dat.
Volgens mij kun je tweedehands zo'n beetje elk automerk wel vinden voor een schappelijke prijs - mits je niet naar leeftijd, kilometerstand, en staat van onderhoud kijkt. De stereotype vertegenwoorigers-BMW met 300Mm op de teller bestaat nog steeds ....

Tegelijkertijd is die 25000 euro voor een occasion natuurlijk niet zo realistisch voor een modaal inkomen; volgens het NIBUD houdt dat van netto 2250 euro na vaste lasten nog zo'n 1000 euro over.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20:15
eric.1 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 17:50:
[...]

Dit topic in deze vorm is dan ook echt waardeloos. Er is geen wil om te veranderen of om te schuiven in mening, discussies stranden dan ook direct in "ja maar in mijn situatie...". Dat is niet van belang.
Ik ben dit topic vooral gestart om de discussie op te starten over de mogelijkheden omtrent mobiliteit en wat (technische) oplossingen zijn, maar ook wat de meningen zijn over een verandering in mobiliteit. Het maakt volgens mij in ieder geval een boel emotie los als we aan de auto komen en ik krijg de indruk dat dit geldt voor meer mensen in Nederland (en daarbuiten).

Ik vind de discussie in ieder geval erg interessant, al vind ik het denken in belemmeringen en de grote nadruk op uitzonderingen in de periferie wat teveel voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

xzaz schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 17:40:
[...]

Je bent nogal van de cijfers. Kan je de cijfers van de ritten op de fuets die Nederlanders naar hun werk doen even naast die van de Belgen leggen?
Dat is in BE een stuk slechter. Enkele redenen:
Mensen die de fiets vaak aan de kant laten staan, doen dat vooral omdat ze vinden dat er een gebrek is aan aangepaste fietsinfrastructuur. Dat blijkt uit de eerste fietsbeleidsevaluatie van de Fietsersbond. Ook de slechte luchtkwaliteit en de verkeersdrukte vormen hinderpalen.
Luchtkwaliteit en verkeersdrukte komt vooral door auto's, rest nog de infrastructuur, maar daar heb je een kip of het ei verhaal. Men vindt het te gevaarlijk om te fietsen door het vele autoverkeer, dus neemt men de auto, waardoor het voor de resterende fietsers nog gevaarlijker wordt. Daardoor zijn er weinig fietsers = klein kiespubliek en durft de politiek geen doortastende maatregelen te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 18:00:
[...]Ik dacht dat dit enkel in reclamefilmpjes nog mogelijk was? :P ...
Nee hoor. De Eifel, Zwarte Woud, Alpen, et cetera. Zelfs het Sauerland is op sommige plekken leuk rijden.
...In de Ardennen kon ik met een huurauto ook genieten van kronkelende wegen in een glooiend landschap zonder medeweggebruikers, maar waar ik woon of in het grootste deel van Vlaanderen? No way...
De Ardennen vind ik helemaal niets, want in België is het wegennet zeer slecht.
Dat lijkt dan toch eerder op een sociale stoornis (zegt iemand die nogal op zichzelf en niet zo sociaal is, maar angstzweet?). Is dat in een wachtzaal of een lift ook zo?
Het heeft te maken met de duur. Een lift ben je na een minuut al uit. In het OV zit je (te) lang opgepropt. Maar wees gerust, ik ga ook niet naar India op vakantie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Roenie schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 18:15:
[...]
Nee hoor. De Eifel, Zwarte Woud, Alpen, et cetera. Zelfs het Sauerland is op sommige plekken leuk rijden.
Ok, maar dat zijn toch vakantiebestemmingen of rijd je daar dagelijks/wekelijks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josh-hill
Eifel en Ardennen zijn ook leuk om te fietsen (zelf een paar keer gedaan). Maar dat terzijde.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• xzaz
België is toch alleen leuk Wielrennen? De wegen zijn daar zo slecht dat ze er maar een klassieker van hebben gemaakt.

Planologisch verbaasd België ook altijd. In Limburg zie je dat ook al terug.

[ Voor 25% gewijzigd door xzaz op 28-04-2023 18:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Nieuws uit Antwerpen, na een beslissing van het (conservatieve) stadsbestuur:
Straatparkeren in de Antwerpse binnenstad zal vanaf 1 augustus grotendeels worden voorbehouden voor bewoners en een kleine groep vergunninghouders.

"Rondjes rijdende auto’s op zoek naar een parkeerplaats horen daar niet in thuis", zegt Antwerps schepen voor Mobiliteit Koen Kennis (N-VA). "Bezoekers die toch met de auto willen komen, verwijzen we zoveel mogelijk door naar de publieke parkings of de park-and-rides rond de stad."
Zoals ik eerder al zei: bijna overal vindt men dat er te veel auto's zijn. Elektrische auto's gaan daar weinig aan veranderen (om de link met het topic te leggen). Ons mobiliteitsbeleid/gedrag moet dus veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josh-hill
xzaz schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 18:24:
België is toch alleen leuk Wielrennen? De wegen zijn daar zo slecht dat ze er maar een klassieker van hebben gemaakt.

Planologisch verbaasd België ook altijd. In Limburg zie je dat ook al terug.
Het is niet overal goed, maar België heeft toch best geïnvesteerd in het fietsnetwerk. Ik kom er vaak genoeg op mooie fietspaden, vaak ook gescheiden van het autoverkeer (op voormalige of langs huidige spoorlijnen, langs kanalen, etc).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 18:19:
[...]

Ok, maar dat zijn toch vakantiebestemmingen of rijd je daar dagelijks/wekelijks?
Je wil nogal veel van mij weten :o maar geen zorg, ik wil dat best vertellen :>

Een keertje per maand. lekker een lang weekend en soms een weekje. Gelukkig is er daarbuiten ook nog veel te genieten. Van heerlijk cruisen op een oer-Nederlandse dijk tot wat leuke bochten meepakken in Nederland. Of bijvoorbeeld in zuid limburg.
Verwijderd schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 18:24:
Nieuws uit Antwerpen, na een beslissing van het (conservatieve) stadsbestuur:

[...]
Zoals ik eerder al zei: bijna overal vindt men dat er te veel auto's zijn. Elektrische auto's gaan daar weinig aan veranderen (om de link met het topic te leggen). Ons mobiliteitsbeleid/gedrag moet dus veranderen.
Je gaat echt je vorige topic nog eens dunnetjes overdoen hè? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Roenie schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 18:28:

[...]
Je gaat echt je vorige topic nog eens dunnetjes overdoen hè? ;)
Maar we zoeken toch oplossingen voor de mobiliteit in het kader van het klimaat? :) Met een status quo gaan we er niet komen. Zelfs conservatieve partijen zijn nu mee... Ok, ik beloof dat ik vanaf nu de anderen wat meer aan het woord zal laten :)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2023 18:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 18:32:
[...]

Maar we zoeken toch oplossingen voor de mobiliteit in het kader van het klimaat? :) Met een status quo gaan we er niet komen. Zelfs conservatieve partijen zijn nu mee...
Ik zou het dan eens een andere manier proberen. Want je huidige poging heeft dezelfde toon als de vorige: automobilisten zijn fout! Dat maakt dat mensen, ik althans, juist alleen maar de hakken in het zand zetten ;)

Probeer anders de marketing van autofabrikanten te volgen die je hierboven quote om mensen te bewegen hun gedrag te veranderen in plaats van bovenstaand mantra te herhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellum
CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 18:01:
[...]
In dit topic lijkt het alsof heel Nederland in eenofander snertdorp in Drenthe woont, maar ongeveer 66% woont binnen vijf kilometer van een treinstation, en binnen tien kilometer van een groot overstapstation.
Ik woon wel in een snertdorp in Groningen hoor :(
Ik zou ook graag dat onderzoek nog eens zien met huidige data, want de bezuinigingen en het opheffen van stations en haltes is niet alleen in Sappemeer gebeurt.

Maar zelfs met die data rest nog steeds 44% voor wie OV dus geen optie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hellum schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 20:13:
[...]

Maar zelfs met die data rest nog steeds 44% voor wie OV dus geen optie is.
OV bestaat ook uit bussen, dat is fijnmaziger dan een treinnetwerk.

Er is wel een groot verschil tussen OV in verschillende landen. In NL is het beter dan in BE, maar Zwitserland is toch een klasse apart, ondanks de grote geografische uitdagingen.

@Roenie Dit is een mooi nudging filmpje :)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2023 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellum
Verwijderd schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 20:26:
[...]
Hoeveel lager wordt het percentage dan? Heb je ook iets van cijfers? En dan bedoel ik volwaardige buslijnen, geen belbusjes die alleen doordeweeks vanaf 9 uur met rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xzaz
Verwijderd schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 20:26:
[...]

Er is wel een groot verschil tussen OV in verschillende landen. In NL is het beter dan in BE, maar Zwitserland is toch een klasse apart, ondanks de grote geografische uitdagingen.

@Roenie Dit is een mooi nudging filmpje :)

[YouTube: Why Swiss Trains are the Best in Europe]
Zoals wel vaker bij Not Just Bikes vergelijkt hij de auto steeds met een ander vervoer type maar zegt hij niet de nadelen. De vergelijking gaat gewoon mank omdat een auto van A-Z kan en een trein alleen maar van C-X. Hoe je uiteindelijk bij C komt en van X-Z moet ook worden meegenomen.

Dat doet verder niet af van het nut van treinen, trams, metro's, auto's en fietsen. Allemaal hebben ze hun eigen doel en invulling. Pas als men geen enkele keuze heeft krijg je 'car centric dependency'.

We kunnen het beter hebben over privévliegtuigen, cruiseschepen ed.

[ Voor 3% gewijzigd door xzaz op 28-04-2023 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Zwitserland heeft meer auto's per duizend mensen dan Nederland, 604 vs. 588. Ook het beste OV ter wereld is blijkbaar niet een magisch middel om iedereen de auto te laten opgeven.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
CrazyOne schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 17:42:
@Kalentum
Probeer Finsterwolde - Delfzijl eens. En reken dat dat niet van huis/werk is maar van busstation tot busstation, doe 10 min erbij beide kanten op, en hopen dat je niet te vroeg op je werk moet zijn.

Maar kan wel meer voorbeelden vinden. Probeer Annerveense kanaal - Assen eens ( route van een kennis).
Tja dan is het wel een beetje lastig. Met de fiets naar Midwolda dan maar. Die 41 minuten overstap helpt ook niet echt. Met een iets handiger aansluiting gaat het al een stukje beter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CrazyOne
@Verwijderd
Zal ik je een geheimpje vertellen? Klimaat gaat er toch wel aan, tenzij je drastisch iets aan de wereldbevolking wil doen . Alleen al in India leven 100 miljoen kinderen in armoede . net zoals elke ouder willen we dat onze kinderen het iets beter gaan krijgen dan wij , en al helemaal in die landen . Denk jij echt dat ze daar gaan zeggen, nee we laten die hele generatie maar in armoede leven want klimaat?
En reken er maar op dat er veel energie voor nodig is om de welvaart te verhogen aldaar, en gezien de kolencentrales die er uit de grond worden gestampt kun je wel raden hoe doe wordt opgewekt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

xzaz schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 20:55:
[...]

Zoals wel vaker bij Not Just Bikes vergelijkt hij de auto steeds met een ander vervoer type maar zegt hij niet de nadelen. De vergelijking gaat gewoon mank omdat een auto van A-Z kan en een trein alleen maar van C-X. Hoe je uiteindelijk bij C komt en van X-Z moet ook worden meegenomen.
In een ander filmpje zegt hij dat de busverbindingen zo goed en frequent zijn (heb ik zelf ook gemerkt) dat dat één van de redenen is waarom er zo weinig gefietst wordt in Zwitserse steden. Dit is dus goed als voor- en natransport. De bussen zijn ook heel proper en je ziet er alle bevolkingslagen, terwijl openbare bussen in België meer 'arme mensenvervoer' is.
We kunnen het beter hebben over privévliegtuigen, cruiseschepen ed.
Dat zijn idd grote vervuilers, maar stelt procentueel niet zo veel voor.
IJzerlijm schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 20:58:
Zwitserland heeft meer auto's per duizend mensen dan Nederland, 604 vs. 588. Ook het beste OV ter wereld is blijkbaar niet een magisch middel om iedereen de auto te laten opgeven.
Ik zou liever het autogebruik zien (in km) ipv het autobezit, maar daarover vind ik niet meteen cijfers.
CrazyOne schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 21:41:
@Verwijderd
Zal ik je een geheimpje vertellen? Klimaat gaat er toch wel aan, tenzij je drastisch iets aan de wereldbevolking wil doen . Alleen al in India leven 100 miljoen kinderen in armoede . net zoals elke ouder willen we dat onze kinderen het iets beter gaan krijgen dan wij , en al helemaal in die landen . Denk jij echt dat ze daar gaan zeggen, nee we laten die hele generatie maar in armoede leven want klimaat?
En reken er maar op dat er veel energie voor nodig is om de welvaart te verhogen aldaar, en gezien de kolencentrales die er uit de grond worden gestampt kun je wel raden hoe doe wordt opgewekt
Wereldbevolking is al vaak langs geweest in het klimaattopic:
Verwijderd in "Klimaat: wetenschap en achtergronden"

Het is een grote uitdaging om tegen 2030 de uitstoot met 50% te verlagen, maar er is simpelweg geen enkele ethische oplossing om het bevolkingsaantal tegen 2030 met slechts 10% te verlagen, laat staan met 50% ;)

Maar daarover ga je beter hier verder:
Wereldwijde bevolkingsaantal/prognose: wel of geen probleem

Daarnaast mag je vinden dat het sowieso om zeep gaat, dat denk ik ook tot op zekere hoogte, maar we kunnen wel nog aan schadebeperking doen, er is een immens verschil tussen 2 graden en 5 graden opwarming. Maar daarover mag je verder gaan in het klimaattopic :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2023 22:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:22
Ik vind dat denigrerend toontje richting India, China,... best opvallend.

Denk je nu echt dat die landen onze geschiedenis integraal zullen kopiëren? Die zien ook wel wat er tegenwoordig allemaal mogelijk is. Veel technologie ontwikkelen ze al zelf.

Ja, ze zullen kolencentrales bijbouwen maar evengoed ook veel investeren in zon en wind. Waarom zouden ze dat niet doen?

En ook in China en India is het tempo van de bevolkingsgroei al over zijn hoogtepunt heen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Verwijderd schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 21:57:
[...]

Ik zou liever het autogebruik zien (in km) ipv het autobezit, maar daarover vind ik niet meteen cijfers.
Zwitserland: 14.926 kilometer per jaar per persoon

https://www.bfs.admin.ch/...ort/travel-behaviour.html

Nederland: 10.500 kilometer per jaar per persoon

https://www.autoweek.nl/a...iljard-kilometer-in-2021/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

IJzerlijm schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 22:37:
[...]

Merkwaardig, er wordt vaak beweerd dat men bij goed OV vaker de auto zou laten staan, maar in Zwitserland gebeurt dat dus blijkbaar niet, hier zouden we misschien hetzelfde zien. Het OV is er uitgebreid, stipt, toegankelijk en proper. Misschien geven in NL de fietsverplaatsingen de doorslag, terwijl men in Zwitserse dorpen voor die korte afstanden de auto neemt, de dorpen zijn er niet zo vlak als de steden of als de dorpen hier. Of misschien heeft het te maken met de verhouding in prijs tussen auto en OV. In BE is het ook 15000 km per persoon.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2023 23:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Roenie schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 18:46:
[...]
Ik zou het dan eens een andere manier proberen. Want je huidige poging heeft dezelfde toon als de vorige: automobilisten zijn fout! Dat maakt dat mensen, ik althans, juist alleen maar de hakken in het zand zetten ;)

Probeer anders de marketing van autofabrikanten te volgen die je hierboven quote om mensen te bewegen hun gedrag te veranderen in plaats van bovenstaand mantra te herhalen.
Maar, dat is het toch gewoon? Allemaal een twee ton staal om jezelf voort te bewegen.

Nu ben ik hypocriet, en heb ik zelf ook een auto, maar ik zie tenminste wel in dat het niet houdbaar is. Dus ook al schiet ik mezelf in de voet, laat die kosten voor een auto nog maar wat oplopen. Of doe zoals Japan of China in sommige steden: enorme wachttijd voor een kenteken.

Autorijden is een luxe, no matter wat men elkaar in dit topic wijs maakt. Dat is simpelweg gewenning aan luxe. Maar dat maakt iets nog geen eerste levensbehoefte.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
CrazyOne schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 21:41:
Toch mooi hoe mensen iedereen de schuld geven behalve zichzelf. Eerst is het China, ook al wonen de Chinezen in kleine appartementjes in hoge woontorens, en is de modale Chinees vooral aangewezen op het openbaar vervoer; het autobezit is er bijna drie keer zo laag als hier. Verder maken ze voor een habbekrats onze zonnepanelen en electrische auto's.

Nu is het India, waar het aantal auto's per inwoner dertig(!) keer zo laag is als hier, en men extra zitplaatsen op het dak van de trein creert.
hellum schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 20:13:
Ik woon wel in een snertdorp in Groningen hoor :(
Ik zou ook graag dat onderzoek nog eens zien met huidige data, want de bezuinigingen en het opheffen van stations en haltes is niet alleen in Sappemeer gebeurt.
Geactualiseerd tot 2021.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Dat kan wezen, maar dan ben je na 15 minuten fietsen op het station, vervolgens moet je nog een eind in de trein, wellicht daarna nog een bus en ben je 2x zo langzaam op je eindbestemming.
In mijn geval (Lisse-Almere(buiten)) is het zelfs 2 uur ipv 40 minuten: 3x zo langzaam.
OK, met een beetje file 50 minuten (1x per week), en als het echt tegenzit 60 minuten (1x per maand), alsnog 2x zo snel en comfortabel.
Mijn doel is juist om minder tijd te gaan reizen, om meer bij mn gezin te zijn.
Het OV werkt dan de verkeerde kant op, is gewoon geen alternatief, zelfs niet voor veel mensen in de randstad.
Hoe je mij, Mark Modaal, uit de auto krijgt? I dont know, maar een paar euro per maand zal niet helpen.

*disclaimer: ja, ik kan ander werk zoeken dichterbij, afgelopen jaar eigenlijk niks interessants gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

mitsumark schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 23:07:
[...]
Dat kan wezen, maar dan ben je na 15 minuten fietsen op het station, vervolgens moet je nog een eind in de trein, wellicht daarna nog een bus en ben je 2x zo langzaam op je eindbestemming.
In mijn geval (Lisse-Almere(buiten)) is het zelfs 2 uur ipv 40 minuten: 3x zo langzaam.
OK, met een beetje file 50 minuten (1x per week), en als het echt tegenzit 60 minuten (1x per maand), alsnog 2x zo snel en comfortabel.
Mijn doel is juist om minder tijd te gaan reizen, om meer bij mn gezin te zijn.
Het OV werkt dan de verkeerde kant op, is gewoon geen alternatief, zelfs niet voor veel mensen in de randstad.
Hoe je mij, Mark Modaal, uit de auto krijgt? I dont know, maar een paar euro per maand zal niet helpen.

*disclaimer: ja, ik kan ander werk zoeken dichterbij, afgelopen jaar eigenlijk niks interessants gevonden.
Spitsheffingen gebaseerd op inkomen en anders simpelweg bepaalde kentekens verbieden te rijden op bepaalde dagen.

*Megadrastisch voorbeeld, maar wederom: in Azië doen ze het al. Daar heb je echt dagen waarop bepaalde auto's met bepaalde kentekens niet de weg op mogen wegens smog.

Werkgevers moeten ook veel meer gaan meebewegen. Tijdens corona was het lekker rustig op de weg. Wat is er sindsdien weer misgegaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
Jeroenneman schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 23:23:
Spitsheffingen gebaseerd op inkomen en anders simpelweg bepaalde kentekens verbieden te rijden op bepaalde dagen.

*Megadrastisch voorbeeld, maar wederom: in Azië doen ze het al. Daar heb je echt dagen waarop bepaalde auto's met bepaalde kentekens niet de weg op mogen wegens smog.

Werkgevers moeten ook veel meer gaan meebewegen. Tijdens corona was het lekker rustig op de weg. Wat is er sindsdien weer misgegaan?
Mijn baas lijkt ook niet heel flexibel inderdaad, terwijl het imo wel kan.

Of anders, wat ging er tijdens Corona mis?
Volgens mij hebben wij (volgens de (matige) KPI's), goede zaken gedaan.

Ik heb het idee dat men geen idee heeft hoe ze hun personeel moeten monitoren, of überhaupt de business.
Kijken nog steeds alleen naar "meer verkopen" en "minder kosten maken", iets meer van deze tijd mag het wel.

[ Voor 7% gewijzigd door mitsumark op 28-04-2023 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:52

Onbekend

...

Dat komt omdat mensen niet evenredig verdeeld over Nederland wonen, maar mensen voornamelijk geclusterd in of vlak bij een stad wonen. En juist die clusters hebben binnen 5 kilometer een treinstation liggen.
Het is ook niet rendabel om in alle buitengebieden frequent OV aan te bieden.

Maar mensen die dagelijks in de file staan kiezen nog steeds voor de auto en niet voor het OV. Die files staan voornamelijk tussen steden met treinstation, maar schijnbaar is de auto toch nog sneller of goedkoper dan met het OV te reizen.
Aangezien ik niet verwacht dat het OV binnen 20 jaar kan concurreren met de auto, zou het gebruik van een brandstofauto ontmoedigd moeten worden en meer voordeeltjes gegeven worden voor de aankoop/gebruik van een elektrische of waterstofauto.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
Verwijderd schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 21:57:
[...]
In een ander filmpje zegt hij dat de busverbindingen zo goed en frequent zijn (heb ik zelf ook gemerkt) dat dat één van de redenen is waarom er zo weinig gefietst wordt in Zwitserse steden. Dit is dus goed als voor- en natransport. De bussen zijn ook heel proper en je ziet er alle bevolkingslagen, terwijl openbare bussen in België meer 'arme mensenvervoer' is.
Ik weet dat die dat zegt maar neem dat dan mee in je vergelijking. Als je moet staan in de bus kan je niet werken terwijl je met de auto al op plaats van bestemming bent. Wat is het voor bus? Elektrisch? Wat zijn de kosten per km wat is de tijd per km. Hoe wordt de energie opgewekt? Zet dat af tegen benzine of ev rijden. Mensen vinden altijd de kortste en handigste manier om van a naar b te gaan. Ik doe boodschappen hier in t dorp niet met de auto het ov of vliegtuig maar omdat het 3 minuten fietsen is maar omdat het t handigst is en ik heb zelf controle ben niet afhankelijk etc.

In het filmpje laat hij planologisch de slechtste steden met een van de betere in de wereld zien. Dat is niet de schuld van het vervoersmiddel an sich maar hoe we steden (en vooral in na) hebben gebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyOne
@CVTTPD2DQ
Oh ik durf best de hand in eigen boezem te steken qua vervuiling, wij in west europa zijn ermee begonnen tijdens de industriele revolutie, en zorgen nog steeds voor een bult vervuiling waar je U tegen zegt.
Maar dat is mijn punt niet.

Die mensen zien allemaal de westerse droom van iedereen een eigen auto en de kinderen die het goed hebben. Ze willen allemaal die droom najagen en dat gebeurt ook. Elk jaar gaat het wat beter. Stel dat er per jaar 1 van die dertig mensen een auto kan kopen, heb je over 10 jaar opeens miljoenen autos meer.
Maar zoals ook al aangegeven door cyberblizzard, dat is behoorlijk offtopic hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josh-hill
IJzerlijm schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 22:37:
[...]

Wel even goed de cijfers gebruiken dan.

14.926 waarvan 69% met de auto. Ergo, iets van 10.300 kilometer per jaar per persoon.

En Nederland is 10.600 kilometer per jaar per auto voor hetzelfde jaar, staat in het genoemde artikel. Maar dat is dus per auto en niet per persoon, dus ik vermoed dat het voor de Nederlander inderdaad een stuk lager is.

edit:
Volgens het CBS is het 6.989 kilometer per jaar per persoon (CBS)

[ Voor 27% gewijzigd door josh-hill op 29-04-2023 01:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Wikipedia: Urbanization by sovereign state

Veel meer Zwitsers dan Nederlanders wonen buiten de stad waar zelfs het beste OV tekort schiet. Uiteindelijk is tijd het enige dat men het meeste op beslist als het gaat om keuze van transport. En de landen met heel goed OV hebben over het algemeen ook een heel goed wegennet omdat het de rijkste landen zijn.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16-09 13:00
Belecthor schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 12:54:
Ik ben erg benieuwd naar de toekomst van mobiliteit in Nederland, maar ook in Europa en de wereld. Hoe kijken jullie hiernaar? Gaan we met z'n allen minder autorijden? Zijn er technologische oplossingen waardoor we toch kunnen blijven rijden? Zijn er andere mooie ontwikkelingen of ideeën hierover?
Persoonlijk doe ik het al 18 volwassen levensjaren zonder eigen autobezit, zonder rijbewijs. Dit verloopt prima. Maar zolang als men het ene na het andere excuus blijft opdragen waarom het bezitten van een eigen auto voor de deur een absolute noodzaak in het leven is, gaat er werkelijk waar helemaal niets gebeuren.

Men moet simpelweg van deze mentaliteit af, maar wilt niet. Ook hier op Tweakers zie je dit bij herhaling. Ook zonder enige twijfel op deze post zal er weer genoeg respons gaan komen. De typische comments, wacht maar tot je kinderen hebt, wacht maar tot je buiten de grote stad woont, wacht maar tot je familie en vrienden wilt bezoeken, boodschappen wilt halen, voor je werk moet reizen. En ga zo maar door.

In de afgelopen 18 volwassen jaren van mijn leven heb ik gewoond in een klein dorp van 5000 inwoners in de provincie, heb ik gezeten in zuid oost Groningen, heb ik gewoond in de achterhoek, heb ik geforensd voor mijn werk op diverse trajecten en woon ik inmiddels weer in Rotterdam. Ik heb ook gewoon een gezin, een baan, familie en vrienden. En het leven kan prima zonder auto.

Verandering hierin kan pas komen zodra men zich niet langer laat gijzelen door de misconceptie dat een auto noodzakelijk is. Want dat is het namelijk absoluut niet. Het is niets anders dan pure luxe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:36
psychodude schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 07:46:
[...]

Persoonlijk doe ik het al 18 volwassen levensjaren zonder eigen autobezit, zonder rijbewijs. Dit verloopt prima. Maar zolang als men het ene na het andere excuus blijft opdragen waarom het bezitten van een eigen auto voor de deur een absolute noodzaak in het leven is, gaat er werkelijk waar helemaal niets gebeuren.

Men moet simpelweg van deze mentaliteit af, maar wilt niet. Ook hier op Tweakers zie je dit bij herhaling. Ook zonder enige twijfel op deze post zal er weer genoeg respons gaan komen. De typische comments, wacht maar tot je kinderen hebt, wacht maar tot je buiten de grote stad woont, wacht maar tot je familie en vrienden wilt bezoeken, boodschappen wilt halen, voor je werk moet reizen. En ga zo maar door.

In de afgelopen 18 volwassen jaren van mijn leven heb ik gewoond in een klein dorp van 5000 inwoners in de provincie, heb ik gezeten in zuid oost Groningen, heb ik gewoond in de achterhoek, heb ik geforensd voor mijn werk op diverse trajecten en woon ik inmiddels weer in Rotterdam. Ik heb ook gewoon een gezin, een baan, familie en vrienden. En het leven kan prima zonder auto.

Verandering hierin kan pas komen zodra men zich niet langer laat gijzelen door de misconceptie dat een auto noodzakelijk is. Want dat is het namelijk absoluut niet. Het is niets anders dan pure luxe.
Mooi dat je ervaring deelt, interessant omdat ik hier iets naartoe wil bewegen. Ben nog lang niet zo ver maar ga inmiddels met de trein naar mijn werk. Qua OV is het huilen hier (1x per uur een bus naar station, 10min naar de halte lopen). Dus het voor-natraject doe ik nog heel vaak met de auto.

Voor mijn beeld: heeft je partner een auto? Die mogelijk (vaak) ook de kilometers rijdt als het OV jou niet goed past?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16-09 13:00
marcelcee schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 08:05:
[...]

Mooi dat je ervaring deelt, interessant omdat ik hier iets naartoe wil bewegen. Ben nog lang niet zo ver maar ga inmiddels met de trein naar mijn werk. Qua OV is het huilen hier (1x per uur een bus naar station, 10min naar de halte lopen). Dus het voor-natraject doe ik nog heel vaak met de auto.

Voor mijn beeld: heeft je partner een auto? Die mogelijk (vaak) ook de kilometers rijdt als het OV jou niet goed past?
Nee, we hebben beiden geen auto. En ook beiden geen rijbewijs.
marcelcee schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 08:05:
En om hierop in te haken. Je post schetst geen duidelijk beeld over de afstand woning - station. En niet waar je woont. Maar mogelijkheden voor fiets? Vouwfiets? Deelfiets? Dit geeft meer vrijheid dan een beperkte busverbinding.

Anderszins, is daadwerkelijk gebruik maken van busverbindingen eigenlijk ook de enige manier om er als bevolking zorg toe te dragen dat het aantal busverbindingen en frequentie van de verbinding uitbreidt.

[ Voor 41% gewijzigd door psychodude op 29-04-2023 08:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:09

Destruction

(ex-)Automonteur

Wozmro schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 10:36:
[...]

We hebben nu eenmaal nood aan natuur, biodiversiteit, propere lucht, proper water,... veel meer dan aan onze auto’s en smartphones.
Dat vind ik nog zoiets.. Waarom bouwen we bijvoorbeeld die smartphones op deze manier? Je kunt er tegenwoordig eigenlijk niks meer aan repareren. Kapot? Gooi maar weg 8)7

Nog niet zo heel lang geleden kon je een kapotte accu heel simpel vervangen, en dan kon je weer door met je telefoon. Scherm wisselen? Met het juiste setje schroevendraaiers best te doen. En nu zitten ze in elkaar gelijmd en kun je er niks meer mee omdat het risico dat een vitaal onderdeel kapot gaat als je een telefoon wil demonteren best wel groot is...

Dan zie ik nog iets over kinderen.. Ik heb ze zelf niet (en da's ook niet de bedoeling), ik heb wel een aantal vrienden met kinderen en natuurlijk gun ik die kinderen een heel fijn en gelukkig leven. Maar ik denk wel dat hun volwassen leven er anders uit zal komen te zien dan wij het nu nog kennen, ja. Dat wel. Daarmee bedoel ik niet dat die kinderen het later maar moeten oplossen, ik schrijf het er speciaal even bij.

We moeten zuiniger zijn met die gehaktbal die wij Aarde noemen, daar is geen discussie over. De vraag is wel hoe dat ingericht moet worden, want zeker sinds de politiek 100% aan de kant van de markt en grote bedrijven staat is het er voor Jan met de Pet niet makkelijker op geworden om dichtbij zijn huis te werken danwel dichtbij zijn werk te wonen. Als het OV dan ook nog sterk verschraalt of verdwijnt moet Jan met de Pet wel met zijn 20e hands auto'tje naar zijn werk rijden.

Ik ken overigens ook meerdere voorbeelden van Jan met de Pet'en die begonnen bij een baan op fietsafstand van hun woning, en dus ook elke dag keurig op de fiets gingen. Vervolgens werd het bedrijf overgenomen en verhuisd naar een plek waar geen OV reed op 40km van huis, dus moest er een auto bij komen (de grote gezinsbak was sowieso te duur om voor woon-werk te gebruiken) om die afstand af te leggen en na nog een overname verhuisde het bedrijf naar Utrecht en moest die 2e auto een diesel worden omdat het anders niet te betalen is om 100km enkele reis af te leggen, elke dag weer.. En als je de 50 voorbij bent is het een stuk lastiger om weer een andere baan te vinden (sterker, dat is gewoon helemaal niet gelukt ondanks diverse pogingen. Een jonger persoon kreeg telkens de baan). Maar Jan met de Pet begon dus op zijn fiets en eindigde in een diesel auto omdat de markt zijn gang mag gaan. Deze Jan met de Pet'en kunnen niet wachten tot ze eindelijk mogen stoppen met werken, zodat ze van die rit af zijn.

De overheid zal dus ook zeker moeten optreden tegen werkgevers. Thuiswerken verplichten waar dat kan (kantoorwerk op de zaak is dus verleden tijd) en meer vestigingen van een bedrijf verspreid door het land om forenzen deels overbodig te maken. Het moet vooral uit die hoek komen. Maar we weten allemaal dat kabinetten met VVD en D66 erin daar niet voor gaan zorgen, omdat zij heilig geloven in een vrije markt.

Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Jeroenneman schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 23:01:
[...]

Maar, dat is het toch gewoon? Allemaal een twee ton staal om jezelf voort te bewegen.

Nu ben ik hypocriet, en heb ik zelf ook een auto, maar ik zie tenminste wel in dat het niet houdbaar is. Dus ook al schiet ik mezelf in de voet, laat die kosten voor een auto nog maar wat oplopen. Of doe zoals Japan of China in sommige steden: enorme wachttijd voor een kenteken.

Autorijden is een luxe, no matter wat men elkaar in dit topic wijs maakt. Dat is simpelweg gewenning aan luxe. Maar dat maakt iets nog geen eerste levensbehoefte.
Waar komt die 2 ton toch vandaan? Niet iedereen rijdt in een tank. Lichter is sowieso sneller ;) Maar goed, iedereen heeft andere levensbehoeften. En voor mij komt een auto zelfs nog voor seks.
Jeroenneman schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 23:23:
[...]...*Megadrastisch voorbeeld, maar wederom: in Azië doen ze het al. Daar heb je echt dagen waarop bepaalde auto's met bepaalde kentekens niet de weg op mogen wegens smog.

Hoe zie je die verschillende kentekens voor je? Even en oneven of zo? Dan zit ik in ieder geval al goed met mijn auto's. Wat betreft thuiswerken heb je een punt. Daar is veel in te winnen en vermindert ook het aantal files.
Onbekend schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 23:39:
...Aangezien ik niet verwacht dat het OV binnen 20 jaar kan concurreren met de auto, zou het gebruik van een brandstofauto ontmoedigd moeten worden en meer voordeeltjes gegeven worden voor de aankoop/gebruik van een elektrische of waterstofauto.
Voordeel voor jan modaal of enkel voor de happy few? En hoe zorgen we dat gebruikte EV's niet massaal naar het buitenland worden verscheept?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:52

Onbekend

...

Roenie schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 09:31:
[...]
Voordeel voor jan modaal of enkel voor de happy few? En hoe zorgen we dat gebruikte EV's niet massaal naar het buitenland worden verscheept?
Dat is een goede vraag. :)

Nu de EV's nog vrij duur zijn, heb ik liever dat de EV's voornamelijk gaan naar mensen die meer dan 10.000 kilometer (of noem iets anders) per jaar rijden.
Het is natuurlijk wel leuk om ook mensen die een paar duizend kilometer per jaar rijden ook in een EV te laten rijden, maar de milieuwinst zit toch in de mensen die het meeste rijden en daarmee vaak het meeste uitstoten.

Dus samengevat, voor de happy few én de Jan Modaal die lange afstanden rijdt. :)
Pas als er meer aanbod is van goedkopere EV's, is het interessant om ook voor de mensen die minder rijden een EV aan te schaffen. (Overigens is dit vergelijkbaar met de occasion markt, wat voornamelijk de autogebruiker trekt die zich geen nieuwe auto kan veroorloven.)

En om te zorgen dat de EV's in Nederland blijven, zie ik liever de aankoopsubsidie op de EV verdwijnen en in plaats daarvan bijvoorbeeld een 0%-lening van de overheid van bijvoorbeeld 30% van de nieuwwaarde. Bij verkoop van de auto binnen Nederland krijg je de lening terug, en de nieuwe eigenaar krijgt ook weer een lening. Bij export van de auto staat deze ineens niet meer op je naam en moet je de lening terugbetalen. Als je de auto bij een RDW-erkende sloper laat slopen krijg je de lening ook gewoon terug.
En bijvoorbeeld als de auto een leeftijd heeft bereikt van 20 jaar krijg je de lening ook terug, want we willen alleen maar jonge auto's op de weg in Nederland. :)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xzaz
Onbekend schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 10:03:
[...]

Dus samengevat, voor de happy few én de Jan Modaal die lange afstanden rijdt. :)
Jan modaal kan geen ev kopen. Jan modaal betaald juist belasting zodat die happy few het kan betalen.

Waar gaan de ev eigenlijk naar toe?

[ Voor 5% gewijzigd door xzaz op 29-04-2023 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Roenie schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 09:31:
[...]
En hoe zorgen we dat gebruikte EV's niet massaal naar het buitenland worden verscheept?
Waarom zou dat uitmaken? Het gaat toch om het wereldwijde klimaat?
Klagen over export van EV's is net zo kortzichtig als hier Amerikaanse Tesla's subsidieren terwijl ze daar veel vervuilendere auto's rijden dan wij.

Wil je echt iets doen voor het klimaat, stop dan de export van auto's met verbrandingsmotor! Onze oude troep rijdt gewoon verder in Afrika.

[ Voor 14% gewijzigd door RemcoDelft op 29-04-2023 10:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:35
[...]
(Overigens is dit vergelijkbaar met de occasion markt, wat voornamelijk de autogebruiker trekt die zich geen nieuwe auto kan veroorloven.)
Nogal een aanname. Volgens mij trekt de occassionmarkt óók vooral ook veel autogebruikers die zich wél een nieuwe auto kunnen veroorloven maar andere zaken in het leven belangrijker vinden en liever geen geld over de balk smijten. Een auto nieuw kopen is gemiddeld genomen financieel gewoon een minder verstandige keuze dan een occassion. Just my two cents.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
RemcoDelft schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 10:25:
[...]

Waarom zou dat uitmaken? Het gaat toch om het wereldwijde klimaat?
Klagen over export van EV's is net zo kortzichtig als hier Amerikaanse Tesla's subsidieren terwijl ze daar veel vervuilendere auto's rijden dan wij.

Wil je echt iets doen voor het klimaat, stop dan de export van auto's met verbrandingsmotor! Onze oude troep rijdt gewoon verder in Afrika.
Omdat de EV hier dan onbetaalbaar blijft en mensen dus niet die transitie gaan maken. Daarnaast subsidieert de Nederlandse belastingbetaler dan mensen in het buitenland. Prima als dat de insteek is, maar dan hoef ik mij ook niet schuldig te voelen.

Wil je echt iets doen voor het klimaat dan zorgen we voor een krimp van de bevolking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:22
psychodude schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 07:46:
[...]

Mijn zus en haar man hebben ook al 20 volwassen jaren geen rijbewijs en auto. Ze hebben 2 kinderen van nu 6 en 8j.
Ja ze wonen in een stad, niet echt in centrum maar wel alles op fietsafstand. Voor de rest lijkt mij alles hetzelfde als enig ander gezin. Gaan allebei fulltime werken, kinderen gaan naar school.

Vorig jaar op vakantie geweest naar het noorden van Zweden. Ook al naar Ierland en zo. Allemaal zonder rijbewijs en eigen auto.

Een gezin met echte survival-skills waarschijnlijk :) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
[...]

Nu de EV's nog vrij duur zijn, heb ik liever dat de EV's voornamelijk gaan naar mensen die meer dan 10.000 kilometer (of noem iets anders) per jaar rijden.
Het is natuurlijk wel leuk om ook mensen die een paar duizend kilometer per jaar rijden ook in een EV te laten rijden, maar de milieuwinst zit toch in de mensen die het meeste rijden en daarmee vaak het meeste uitstoten.

Pas als er meer aanbod is van goedkopere EV's, is het interessant om ook voor de mensen die minder rijden een EV aan te schaffen. (Overigens is dit vergelijkbaar met de occasion markt, wat voornamelijk de autogebruiker trekt die zich geen nieuwe auto kan veroorloven.)

En om te zorgen dat de EV's in Nederland blijven, zie ik liever de aankoopsubsidie op de EV verdwijnen en in plaats daarvan bijvoorbeeld een 0%-lening van de overheid van bijvoorbeeld 30% van de nieuwwaarde. Bij verkoop van de auto binnen Nederland krijg je de lening terug, en de nieuwe eigenaar krijgt ook weer een lening. Bij export van de auto staat deze ineens niet meer op je naam en moet je de lening terugbetalen. Als je de auto bij een RDW-erkende sloper laat slopen krijg je de lening ook gewoon terug.
En bijvoorbeeld als de auto een leeftijd heeft bereikt van 20 jaar krijg je de lening ook terug, want we willen alleen maar jonge auto's op de weg in Nederland. :)
Gaat natuurlijk niet werken. De meeste mensen ruilen hun oude auto simpelweg in bij de dealer bij aanschaf van een nieuwe. De dealer kijkt daarna hoe dat hij die auto in zoveel mogelijk euros kan omzetten. Heb je als particulier helemaal geen invloed op...

Dat ev's 2e hands nogal eens over de grens verdwijnen geeft alleen maar aan dat er gewoonweg veel vraag is naar dit soort autos.

Je zou een exportverbod kunnen overwegen, dat is denk ik misschien wel de enige werkbare oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
stylezzz schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 10:52:

Je zou een exportverbod kunnen overwegen, dat is denk ik misschien wel de enige werkbare oplossing.
of dat bij export de verkopende partij de subsidie terug moet betalen aan het rijk
kun je nog steeds exporteren als je dat wil, maar subsidiëren we niet het buitenland.
Eerste eigenaar heeft echter wel van de subsidie gebruik kunnen maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
[...]
Waarom? Materiaaltekort is een van de crises die aan de horizon opdoemt, en een EV is het eindproduct van nogal wat extensieve mijnbouw. Het lijkt me fantastisch als de EVs van nu over veertig jaar, eventueel met gerecyclede batterijen, nog steeds kunnen rondrijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
Leipo schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 10:56:
[...]

of dat bij export de verkopende partij de subsidie terug moet betalen aan het rijk
kun je nog steeds exporteren als je dat wil, maar subsidiëren we niet het buitenland.
Eerste eigenaar heeft echter wel van de subsidie gebruik kunnen maken
Kun je subsidie wel even wat specifieker definieren? Is dat de korting op de bpm?
Pagina: 1 ... 14 ... 42 Laatste

Let op:
Het onderwerp van het topic is de toekomst van mobiliteit tegen het licht van de klimaatproblematiek. Posts die dit onderwerp niet kunnen volgen zullen naar de trashcan worden verplaatst.

De vele offtopic zijstappen over rijgedrag, hyperspecifieke N=1-discussies, diepte over specifieke auto's of het ontstaan van bepaalde auto's voegen niets toe aan het onderwerp en horen hier niet thuis.