Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-10 08:58
Roenie schreef op donderdag 27 april 2023 @ 17:50:
Althans, zolang het qua prijs nog door mij te betalen is. Als het te duur wordt ga ik wel minder rijden.
Totdat de EV rijder de kinderen afzet bij de kinderopvang maar er geen personeel meer te vinden is om hun kinderen op te vangen. Je kan mensen ook uit de markt concurreren met een glijdende schaal. En die balans moet wel degelijk gevonden worden.

[ Voor 3% gewijzigd door xzaz op 27-04-2023 17:53 ]

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:21
xzaz schreef op donderdag 27 april 2023 @ 17:25:
[...]

Ik ben ook niet opgegroeid met auto; maar er waren toch echt momenten dat het handig was geweest en ook gewoon noodzakelijk. De hoeveelheid kasten die wij per 2 fiets, op de begagedragers hebben meegenomen is niet op één hand te tellen.
We hebben een keer een tuinset van 4 stoelen + tafel op de fiets naar huis gekregen. Maar de meeste grote spullen werden gewoon thuis bezorgd.

Noodzakelijk is het nooit geweest. Moet wel zeggen dat we wel af en toe van een taxi gebruik maakten.
Verder was je altijd afhankelijk van het OV, en ik kan me nog herinneren dat we met z'n allen verlaten op het station in Assen stonden omdat we afhankelijk waren om opgehaald te worden. Geld voor taxi's was er sowieso niet. De vrijheid die een auto geeft is niet te beschrijven.
Lang geleden? 20 jaar geleden was er nog een stadsdienst in Assen. Lokaal OV in Assen is echt slecht geworden. Maar als je naar Groningen moet is het OV dan weer prima. Toen ik daar opgroeide had echt elke wijk een verbinding met het centrum en station, dat is nu allemaal weg. Er is nog 1 lokale buslijn over. Ik zie wel een boel mensen nu op OV fietsen rijden, dat is echt wel een success.

Ik heb het opgroeien zonder auto niet echt als een probleem gezien. Het OV was denk ik ook beter in de jaren 80/90/00, vergeleken met nu. Ik woon in Assen, een relatief kleine stad met veel voorzieningen, en ik pak de fiets voor bijna alles. Mijn vrouw is wat meer van de luxe en het gemak dus die pakt eerder de auto.

Ik zou op dit moment niet zonder auto willen, maar ik heb wel geleerd dat ik zonder auto zou kunnen. Het heeft me in elk geval een aversie tegen de "Ik kan niet zonder auto" roeptoeters opgeleverd. Het is heel vaak meer 'Ik wil niet zonder auto' en niet 'ik kan niet zonder auto' .

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PWSteal
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-09 21:48
xzaz schreef op donderdag 27 april 2023 @ 16:55:
[...]

Hoe ziet dat praktisch eruit dan? Boodschappen? Naar ziekenhuis? Kinderen wegbrengen? Uitstapjes? Vakantie?
31 jaar al zonder auto hier, zelfs geen rijbewijs.

Boodschappen heel simpel; lopend met een rugzak.
Naar het ziekenhuis; tot op heden nooit geweest, maar hij is vrij dichtbij.
Kinderen heb ik niet.
Uitstapjes; tot 20 km pak ik de fiets, rest OV.
Vakantie geef ik niet zoveel om, wel eens met de trein naar Duitsland geweest en in het verleden wel eens gevlogen. Meestal ga ik wat in de regio doen, veel sporten :)

Heb is allemaal niet zo spannend.

Edit: Daarnaast; mijn moeder haalde vroeger voor 4 personen altijd met de fiets boodschappen. Paar goede fietstassen en je kan zat meenemen. Daarnaast werd ik op de fiets naar school gebracht, toen ik 6 was ging ik alleen. Ik zie echt niet waarom dit soort dingen zo moeilijk zijn voor velen tegenwoordig.

[ Voor 18% gewijzigd door PWSteal op 27-04-2023 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

xzaz schreef op donderdag 27 april 2023 @ 17:03:
[...]

Ik begrijp uit andere posts dat je midden in 't centrum woont van een grote stad? Fietsend naar het ziekenhuis, ik ben al blij dat we een ziekenhuis op minder dan een half uur rijden hebben. Winkelen doen we hier in 't dorp als we kleine dingen hebben ook op de fiets. Maar voor grote boodschappen moeten we toch echt naar de eerste grotere dorp op 20 minuten rijden. Zwitserland en goedkoop gaan overigens niet samen.
Nee, ik woon op 2 km van het centrum van een gemiddelde gemeente met 20000 inwoners. Het ziekenhuis is op 7 km afstand, maar anders zou ik daar echt geen auto voor kopen :P Ik zeg enkel dat de Zwitserse OV-pas voor trein/bus/boot/kabelbaan goedkoper was dan daar een auto huren en vervolgens parkeergeld, boot en kabelbanen te betalen.
[...]
De wereld zit voor mij heel anders in elkaar. Iedereen bepaalt zelf zijn-haar leven binnen de kaders van de wet. Als een meerderheid van de bevolking iets onwenselijk acht, dan kan het verboden worden.

Hoe verder iemand van mij af staat, hoe minder ik bij die persoon betrokken ben. Ik ontzeg een ander niet om zijn-haar rechten uit te oefenen. Maar dat accepteer ik andersom dus ook niet.

Kortom, zolang autorijden met een ICE niet verboden wordt blijf ik doorrijden. Althans, zolang het qua prijs nog door mij te betalen is. Als het te duur wordt ga ik wel minder rijden.
Helemaal akkoord hoor, maar dit topic gaat over klimaat en mobiliteit en ik zeg gewoon hoe wij het klimaatvriendelijk aanpakken en hoe iemand anders dat zou kunnen doen :) Niks persoonlijks, niks verplichting :) Anderzijds wil ik er wel op wijzen dat de wetgever tekortschiet, getuige de verloren klimaatzaak tegen Urgenda (idem in BE). Maar uiteindelijk zal het misschien gewoon het klimaat zelf zijn dat ons noodgedwongen naar meer duurzaamheid duwt.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2023 18:34 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 27 april 2023 @ 18:22:…Helemaal akkoord hoor, maar dit topic gaat over klimaat en mobiliteit en ik zeg gewoon hoe wij het klimaatvriendelijk aanpakken en hoe iemand anders dat zou kunnen doen :) Niks persoonlijks, niks verplichting :)
Helemaal mooi :). Was ook niet zo direct naar jou bedoeld. Deze draad zit echter vol met mensen die in hun idealistisch drang om te bekeren de boel erg plat slaan. De realiteit is weerbarstig en sommige dingen hebben tijd nodig. “Iedereen doet zijn bijdrage aan de energiecrisis nietwaar” 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josh-hill
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 02:38
Indoubt schreef op donderdag 27 april 2023 @ 16:53:
[...]

Ja, en er zijn ook vrouwen die doen 42 km lopend in een uur of 2.

Een elektrische fiets is nog steeds minder goed voor het millieu dan lopen
Hm. Zou dit eens na moeten rekenen. Voor 42km hardlopen heb je veel meer calorieën nodig dan voor 42 km fietsen op een elektrische fiets. Zou zo maar kunnen dat de milieuschade voor dat extra voedsel vergelijkbaar is.

42km hardlopen is 2500 tot 3000 kcal.
42km ebike is iets van 500 kcal.

Dus zeg 2000 kcal verschil.

Eet je een normaal dieet dan is dit 5000 g CO2.

CO2 uitstoot energie voor de elektrische fiets is iets van 5 g CO2 per km en dus iets van 200 g CO2 voor het voorbeeld. (let op, hier had ik eerst 2.5 g CO2 per km staan, wat was gebaseerd op beweringen dat het 2 a 3% van gemiddelde benzineauto was, maar de bron die ik nu voor ebike heb gevonden, zonder via auto te hoeven rekenen, geeft 5 g CO2 per km aan)

Geen idee of dit een beetje klopt, maar fietsen is veel efficiënter dan lopen, dus zou zo maar kunnen.

Let op, als je veganist bent kun je een hoop besparen, maar kom je nog steeds niet aan die 200 g CO2.

En natuurlijk moet die fiets ook nog gemaakt worden. Dus is allemaal wat ingewikkelder dan dit.

Bronnen:
https://gewoonlekkerrenne...waarom-en-hoe-doe-je-dat/ => 2500-3000 kcal voor hele marathon
https://calorieenverbranden.nl/sporten/ebike => 42 km is ongeveer 120 min e-bike; voor 80 kg persoon = 470 kcal (afgerond 500 kcal)
https://www.researchgate....-females-b_fig3_332653824 => 2000 kcal dieet komt neer op 5000 g CO2
https://www.stella.nl/ove...20de%20elektrische%20accu. => e-bike 5 g CO2 per km => 42 km komt ongeveer neer op 200 g CO2

[ Voor 41% gewijzigd door josh-hill op 27-04-2023 21:49 ]

jungletrain.net - 24/7 drum & bass radio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Roenie schreef op donderdag 27 april 2023 @ 18:36:
[...]
Helemaal mooi :). Was ook niet zo direct naar jou bedoeld. Deze draad zit echter vol met mensen die in hun idealistisch drang om te bekeren de boel erg plat slaan. De realiteit is weerbarstig en sommige dingen hebben tijd nodig. “Iedereen doet zijn bijdrage aan de energiecrisis nietwaar” 😊
ik heb nog een stukje toegevoegd aan mijn vorige reactie

Ivm tijd: jammer genoeg wacht het klimaat niet en zijn de problemen en mogelijke oplossingen al sinds de jaren 90 bekend, maar blijven we het voor ons uit schuiven, waardoor tijdig ingrijpen steeds meer pijn zal doen. -50% uitstoot tegen 2030, nog 7 jaar, begin er maar aan. Als we in de jaren 90 begonnen waren, dan ging het jaarlijks misschien -2% uitstoot zijn, maar vanaf die periode zijn we gewoon massaal beginnen vliegen en per gezin steeds meer en grotere auto's beginnen kopen (om ontopic te blijven).

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2023 19:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-10 16:33

Indoubt

Always be indoubt until sure

josh-hill schreef op donderdag 27 april 2023 @ 18:43:
[...]

Hm. Zou dit eens na moeten rekenen. Voor 42km hardlopen heb je veel meer calorieën nodig dan voor 42 km fietsen op een elektrische fiets. Zou zo maar kunnen dat de milieuschade voor dat extra voedsel vergelijkbaar is.

42km hardlopen is 2500 tot 3000 kcal.
42km ebike is iets van 500 kcal.

Dus zeg 2000 kcal verschil.

Eet je klein portie vlees in je maaltijd, dan is dat iets van 5000 g CO2.

CO2 uitstoot energie voor de elektrische fiets is iets van 2,5 g CO2 per km en dus iets van 100 g CO2 voor het voorbeeld.

Geen idee of dit een beetje klopt, maar fietsen is veel efficiënter dan lopen, dus zou zo maar kunnen.

Sorry voor ontbreken van bronnen. Kan ik later nog wel toevoegen. Zit nu op telefoon en dat is wat lastig.
Ja, maar in het geval dat je gelijk hebt moet je lopen gaan verbieden. We streven naar de minste uitstoot per verplaatste km.

Ik denk dat er hier vaak te makkelijk wordt gedacht. Ik heb geen auto dus een ander hoeft hem ook niet. Probleem is dan natuurlijk dat de volgende komt die met 4 personen op 40 vierkante meter wordt en claimt dat meer dan 10m^2 per persoon niet hoeft.

De een heeft dit, de ander heeft dat.

Dat de uitstoot van mobiliteit omlaag moet lijkt me correct en ik hoop dat er vanuit de regelgeving zinvolle beleidsstukken komen die daar ook daadwerkelijk aan bijdragen. Daar zie ik eigenlijk nog veel te weinig van.

Dat er nog steeds te makkelijk wordt gevlogen kun je deze meivakantie op schiphol zien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
[...]
De wereld zit voor mij heel anders in elkaar. Iedereen bepaalt zelf zijn-haar leven binnen de kaders van de wet. Als een meerderheid van de bevolking iets onwenselijk acht, dan kan het verboden worden.

Hoe verder iemand van mij af staat, hoe minder ik bij die persoon betrokken ben. Ik ontzeg een ander niet om zijn-haar rechten uit te oefenen. Maar dat accepteer ik andersom dus ook niet.

Kortom, zolang autorijden met een ICE niet verboden wordt blijf ik doorrijden. Althans, zolang het qua prijs nog door mij te betalen is. Als het te duur wordt ga ik wel minder rijden.
Vooropgesteld, dat is je goed recht. Maar je geeft er ook direct mee aan waarom het lastig is slagvaardig nieuwe wetgeving er door te krijgen waarvan iedereen weet dat het moet, maar weet dat het betekent dat men er dus iets voor in moet leveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:09
Cid Highwind schreef op donderdag 27 april 2023 @ 19:00:
[...]
Vooropgesteld, dat is je goed recht. Maar je geeft er ook direct mee aan waarom het lastig is slagvaardig nieuwe wetgeving er door te krijgen waarvan iedereen weet dat het moet, maar weet dat het betekent dat men er dus iets voor in moet leveren.
Iedereen weet dat het moet, maar de richting is het probleem.
Iedereen wil een andere kant op, hoe meer dat in balans is hoe minder we bewegen.
Het feit dat we "stil staan" bevestigt dat niet iedereen dezelfde kant op wil...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[...]
Het is ook te zien wat je verstaat onder 'inleveren', ter illustratie.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:15
Verwijderd schreef op donderdag 27 april 2023 @ 18:52:
Ivm tijd: jammer genoeg wacht het klimaat niet
Hoezo niet? het klimaat doet zijn ding, de aarde blijft draaien. Misschien met wat minder soorten of mensen, lekker belangrijk. De eerste mensen waren een paar miljoen jaar geleden, de aarde bestaat een paar miljard jaar. Met of zonder ons zal dat weinig veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TheBrut3 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 19:33:
[...]

Hoezo niet? het klimaat doet zijn ding, de aarde blijft draaien. Misschien met wat minder soorten of mensen, lekker belangrijk. De eerste mensen waren een paar miljoen jaar geleden, de aarde bestaat een paar miljard jaar. Met of zonder ons zal dat weinig veranderen.
Het klimaat doet niet zomaar 'zijn ding', wij beïnvloeden het sterk. Wat minder soorten of mensen vindt jij 'lekker belangrijk', omdat je niet toevallig in een zuiders land geboren bent, waar ze er veel meer last van hebben. Maar nog even geduld, wij zullen er ook steeds meer last van krijgen. Er is trouwens een massa-extinctie aan de gang, het gaat dus niet over 'wat minder soorten'.

*knip*, die sneer is niet nodig.

[ Voor 8% gewijzigd door NMH op 27-04-2023 20:25 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:15
*knip*, reactie op geknipte reactie.

[ Voor 87% gewijzigd door NMH op 27-04-2023 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*knip*, reactie op geknipte reactie.

[ Voor 91% gewijzigd door NMH op 27-04-2023 20:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:29

FreakNL

Well do ya punk?

Wozmro schreef op woensdag 26 april 2023 @ 10:22:
[...]

Als je als persoon niet meer op een redelijke manier uit en in een stoel kan komen dan kan kan ik de, wellicht foute, vraag stellen: kan je dan nog op een redelijke manier autorijden? Zonder dat de auto de nodige technische aanpassingen moet krijgen zoals bij mindervaliden het geval is.

Ik weet in ieder geval van mijn eigen grootvader dat die langer veilig gefietst heeft dan veilig autogereden.
Definieer fatsoenlijk.

Ik kan bij 9/10 normale auto’s niet normaal in- en uitstappen. Normale mensen gaan op de stoel zitten en draaien dan 90 graden en zitten dan recht achter het stuur. Dat lukt mij niet omdat het stuur dan in de weg zit (krijg mijn rechterknie er niet onderdoor). Als ik dus in een sedan, station of hatchback moet instappen moet ik mijn rechterbeen helemaal erin zetten (geheel bij de pook) en me dan (vasthoudend aan de raamstijl) me erin laten zakken. Uitstappen is vice versa maar dan zet ik mijn linkerbeen op de grond, “hijs” ik me op aan de raamstijl, en trek ik mijn rechterbeen onder het stuur vandaan. Autorijden gaat wel maar met benen wijd en het stuur ertussen.

Met mijn huidige auto heb in hier geen last van en kan ik als een normaal persoon instappen. Dat het dan een hoge auto is met (blijkbaar) navenante SUV-schaamte (waar ik geen last van heb), soit.

Ik ben altijd weer blij als ik in mijn eigen auto kan stappen na een dienstreis (waar me meestal sedans als rentals hebben).

[ Voor 6% gewijzigd door FreakNL op 27-04-2023 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10-10 20:32
Verwijderd schreef op donderdag 27 april 2023 @ 16:58:
Uitstapjes met fiets of OV. Vakantie vorig jaar met trein naar Zwitserland en dan een 'swiss travel pass', was goedkoper dan daar een auto huren.
In de nieuwe serie ICE treinen zijn (eindelijk) ook plekken voor de fiets :)
Kon ook al in diverse nightjet treinen, dat heeft sowieso mijn voorkeur.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
[...]
Dat is precies mijn punt. Idealen zijn mooi maar mensen geven niet graag zaken op.
[...]

Dit dus. We zijn een diersoort die door intelligentie heel ver is gekomen en daardoor ironisch genoeg ook haar ondergang in gang heeft gezet. Maar er is een tijd van komen en een tijd van gaan.
mekkieboek schreef op donderdag 27 april 2023 @ 20:10:
[...]

In de nieuwe serie ICE treinen zijn (eindelijk) ook plekken voor de fiets :)
Kon ook al in diverse nightjet treinen, dat heeft sowieso mijn voorkeur.
Zijn er nieuwe dieseltreinen geleverd? 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10-10 20:32
Roenie schreef op donderdag 27 april 2023 @ 20:20:
Zijn er nieuwe dieseltreinen geleverd? 😉
TLA disabiguation (tegen beter weten in) maar wikipedia is your friend
En als ik nog wat olie op je vuurtje mag gooien :), in Duitsland zijn het voor een deel bruinkool treinen. Maar dat is nog altijd beter dan met z'n allen individueel in de auto, in de zoveelste file / omleiding / vakantiedrukte / spitsdrukte rond de steden of vanwege de vele baustellen auf die der autobahn op weg naar het zuiden.
Jaja er zijn ook baustellen op het spoor.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-10 13:38

Wailing_Banshee

You're Next

PWSteal schreef op donderdag 27 april 2023 @ 18:19:
[...]

31 jaar al zonder auto hier, zelfs geen rijbewijs.

Boodschappen heel simpel; lopend met een rugzak.
Naar het ziekenhuis; tot op heden nooit geweest, maar hij is vrij dichtbij.
Kinderen heb ik niet.
Uitstapjes; tot 20 km pak ik de fiets, rest OV.
Vakantie geef ik niet zoveel om, wel eens met de trein naar Duitsland geweest en in het verleden wel eens gevlogen. Meestal ga ik wat in de regio doen, veel sporten :)

Heb is allemaal niet zo spannend.
Heb ik ook gewoond. Vlak bij winkels, het centrum en het ziekenhuis (niet dat ik daarheen ging, maar toch). Alles lekker op fietrsafstand. Het resultaat was wel dat we het liefst altijd weggingen. Ik werd gewoon gek in zo'n drukke omgeving.

Niet iedereen is hetzelfde, niet iedereen houdt ervan om in een drukke omgeving te wonen. Aan de andere kant heb je ook mensen als een paar oude buren van ons, die gek werden van de stilte en weer naar de grote stad verhuisd zijn..

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Indoubt schreef op donderdag 27 april 2023 @ 18:53:
[...]

Ja, maar in het geval dat je gelijk hebt moet je lopen gaan verbieden. We streven naar de minste uitstoot per verplaatste km.
Waar heeft iemand het over verbieden? Ik zie hier vooral een oproep naar meer duurzame mobiliteit, zelfreflectie (heb ik die auto voor elke verplaatsing nodig?) en het aantrekkelijker maken van alternatieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Verwijderd schreef op donderdag 27 april 2023 @ 21:12:
[...]

Waar heeft iemand het over verbieden? Ik zie hier vooral een oproep naar meer duurzame mobiliteit, zelfreflectie (heb ik die auto voor elke verplaatsing nodig?) en het aantrekkelijker maken van alternatieven.
Moet ik überhaupt wel naar buiten? Helemaal geen mobiliteit is nog beter. Alternatieven ook niet nodig. Vrijwel alles kan thuis gedaan of thuis geleverd worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-10 16:32

Lordy79

Vastberaden

mitsumark schreef op donderdag 27 april 2023 @ 21:17:
[...]

Moet ik überhaupt wel naar buiten? Helemaal geen mobiliteit is nog beter. Alternatieven ook niet nodig. Vrijwel alles kan thuis gedaan of thuis geleverd worden.
Ik weet niet of je dit serieus bedoelt, denk het niet, maar stel van wel, dan wordt het wel een erg troosteloos leven.
Een weekend trip naar New York (of Parijs) is echt niet nodig, maar terug naar 100 jaar geleden waarbij alles buiten de dorps- of stadsgrens onbekend terrein was is gewoon niet realistisch.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Inderdaad. Het is toch ook in het voordeel van autoliefhebbers dat er goede alternatieven zijn?

Hoe minder auto’s op de baan hoe minder file.

En het argument dat autorijden steeds duurder wordt gaat ook niet helemaal op en het is zeker niet volledig aan de overheid te wijten. Autorijden is nog nooit goedkoop geweest in de geschiedenis.

Ook de fabrikanten spelen hierin een rol omdat die zeer goed onderzoeken hoeveel een consument bereidt is om te betalen en omdat ze het product auto steeds laten evolueren met meer opties, snufjes, luxe,...

Met de huidige kennis en productiemiddelen zouden fabrikanten best wel een relatief eenvoudig en veilige elektrische auto kunnen produceren voor een goede prijs.
Maar waarom zouden ze dat doen als ze meer kunnen verdienen met groter, sneller, meer luxe,...? Gewoon een beetje op de emoties inspelen en de bestelbons worden vlot ondertekend, zelfs al duurt het een jaar voor de auto geleverd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Lordy79 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 21:21:
Ik weet niet of je dit serieus bedoelt, denk het niet, maar stel van wel, dan wordt het wel een erg troosteloos leven.
Een weekend trip naar New York (of Parijs) is echt niet nodig, maar terug naar 100 jaar geleden waarbij alles buiten de dorps- of stadsgrens onbekend terrein was is gewoon niet realistisch.
Wie bepaalt dan wat er echt niet nodig is, en moet dat voor iedereen gelijk zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

mitsumark schreef op donderdag 27 april 2023 @ 21:33:
[...]

Wie bepaalt dan wat er echt niet nodig is, en moet dat voor iedereen gelijk zijn?
Ja, daar ligt het probleem dus. Nu kunnen sommige mensen financieel gezien prima een trip naar New York maken en een groep niet.
Ik heb al eerder geopperd dat vliegreizen exponentieel duurder moeten worden naarmate iemand meer vliegt.
Eerste 3000 kilometer normale prijs. De 3000km daarna dubbele prijs. 3000km daarna 4x de prijs. Etc.
Zou mij overigens enorm pijn doen in de portomonee want ik vlieg heel veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok, in het klimaattopic ging het uiteindelijk ook weer over auto's, dan maar hier verder:
Lordy79 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 20:56:
[...]

Ja, de CBAM. Waarbij je wel heffing betaalt over staal, maar niet over auto's die van staal zijn gemaakt. 8)7
Hiermee geef je je eigen autoindustrie dus een extra draai om de oren ipv dat je je eigen autoindustrie beloont als ze minder Co2 uitstoten.
De Europese auto-industrie heeft al genoeg gelobbyd om hun benzineslurpers te bevoordelen, misschien kunnen die 'premium-merken' na dieselgate eens echt inzetten op efficiëntie, dan zal er ook een stuk minder staal nodig zijn. Of waarom niet: meer inzetten op deelplatformen, Ford ziet de bui al hangen.
De formule houdt rekening met het gemiddelde gewicht van de auto's. Dat is een maatregel om vooral premiummerken, met een aanbod grotere en zwaardere modellen, tegemoet te komen. Het zorgt ook voor heel wat rekenzorgen, want hoe lichter een auto hoe minder hij zou kunnen verbruiken, maar ook hoe minder hij mag verbruiken. Automerken zullen dus steevast de afweging moeten maken tussen het gewicht en het rendement van nieuwe technologie.
Hangt ook samen met dit: Wozmro in "Klimaat en de toekomst van mobiliteit"
Lordy79 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 21:33:
[...]

Dus? Dan nu productie in verweggistan (China) aanmoedigen en de autos vervolgens met een zeer vervuilend zeeschip naar Europa vervoeren?
Zie het als een aanmoediging om te lobbyen voor wetgeving op basis van werkelijke uitstoot (niet op basis van gewicht) en om terug in te zetten op compacte efficiënte voertuigen, ipv de suv-hype aan te moedigen. Waarom zitten er trouwens nog steeds motoren in die 200+ kunnen halen?

https://www.autoweek.nl/a...met-a-klasse-en-b-klasse/
https://www.standaard.be/cnt/dmf20220207_96914217

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWSteal
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-09 21:48
Wailing_Banshee schreef op donderdag 27 april 2023 @ 20:47:
[...]

Heb ik ook gewoond. Vlak bij winkels, het centrum en het ziekenhuis (niet dat ik daarheen ging, maar toch). Alles lekker op fietrsafstand. Het resultaat was wel dat we het liefst altijd weggingen. Ik werd gewoon gek in zo'n drukke omgeving.

Niet iedereen is hetzelfde, niet iedereen houdt ervan om in een drukke omgeving te wonen. Aan de andere kant heb je ook mensen als een paar oude buren van ons, die gek werden van de stilte en weer naar de grote stad verhuisd zijn..
Eens, ieder zo zijn wensen.

Ik woon in een rustige wijk aan de rand van mijn woonplaats, maar vind het altijd wel lekker om rustig aan te doen. Lekker stukje buiten lopen, doet een mens goed ipv in dat gestressde verkeer te gaan.

Op 10 minuten lopen zit ik tussen de weilanden, best of both worlds :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:11
[...]Vrijwel alles kan thuis gedaan of thuis geleverd worden.
En alles wat je bestelt wordt op de fiets gebracht? :)

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-10 13:33
Lordy79 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 21:37:
[...]

Ja, daar ligt het probleem dus. Nu kunnen sommige mensen financieel gezien prima een trip naar New York maken en een groep niet.
Ik heb al eerder geopperd dat vliegreizen exponentieel duurder moeten worden naarmate iemand meer vliegt.
Eerste 3000 kilometer normale prijs. De 3000km daarna dubbele prijs. 3000km daarna 4x de prijs. Etc.
Zou mij overigens enorm pijn doen in de portomonee want ik vlieg heel veel.
Bij vliegen kost het opstijgen relatief het meeste energie. Dus de lengte van de reis is zeker niet de enige factor. Daarnaast heb je voor kortere vluchten vaak alternatieven, maar voor intercontinentale vluchten niet.

Denk dat een soort starttarief plus een tarief per 100km misschien het beste zou zijn? Dan worden de alternatieven zoals de trein interessanter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Morrar schreef op donderdag 27 april 2023 @ 22:15:
[...]

Denk dat een soort starttarief plus een tarief per 100km misschien het beste zou zijn? Dan worden de alternatieven zoals de trein interessanter.
Ja dat is ook een idee! Ik heb het niet echt uitgewerkt verder want het wordt toch niet ingevoerd.
Overigens is het misschien een stuk klimaatvriendelijke om met een stoomboot van Amsterdam naar New York te varen.
Of een boot aangedreven door de passagiers...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
alexbl69 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 22:09:
[...]

Met een deel kan dat al (coolblue), maar zelfs als het een diesel busje is, beter dan dat alle buren zelf naar de winkel gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
mekkieboek schreef op donderdag 27 april 2023 @ 20:46:
[...]

TLA disabiguation (tegen beter weten in) maar wikipedia is your friend
En als ik nog wat olie op je vuurtje mag gooien :), in Duitsland zijn het voor een deel bruinkool treinen. Maar dat is nog altijd beter dan met z'n allen individueel in de auto, in de zoveelste file / omleiding / vakantiedrukte / spitsdrukte rond de steden of vanwege de vele baustellen auf die der autobahn op weg naar het zuiden.
Jaja er zijn ook baustellen op het spoor.
De smiley gemist bij mijn (flauwe) woordgrap over de afkorting ICE?🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-10 13:38

Wailing_Banshee

You're Next

alexbl69 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 22:09:
[...]

1 busje wat naar 10 mensen (buren) op 30km afstand gaat, is zeg maar 100km rijden, is beter dan dat die 10 mensen zelf die 30km zelf gaan afleggen, want dan zit je al op 600 gereden kilometers.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
[...]

Dit klopt. Echter ga je wel volledig voorbij aan de gevolgen die onze generatie, of op z’n laatst die van onze kinderen, zullen merken. Zowel direct, als indirect (vluchtelingen, economische effecten en daaraan afgeleide sociale onrust). Vandaar mijn stelling dat een ieder met kinderen zich toch echt achter de oren zou mogen krabben of een “na mij de zondvloed” mentaliteit de juiste is.

Sowieso is het wel heel makkelijk gezegd vanuit de comfortabele Nederlandse positie, waar zelfs de zorgen van sociale minima kleintje pils zijn in vergelijk tot die van degenen die eventueel nu al de gevolgen van het consequent uitblijven van handelen, sinds de jaren 80, bemerken.

Dat maakt naar mijn mening het niet willen nadenken over mobiliteit van de toekomst, wat en hoe er veranderd moet worden, een erg cynische en egoïstische.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Cid Highwind schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 09:46:
[...]...Dat maakt naar mijn mening het niet willen nadenken over mobiliteit van de toekomst, wat en hoe er veranderd moet worden, een erg cynische en egoïstische.
Dit beschrijft mijzelf wel aardig. De wereld gaat haar eigen gang wel. laten we genieten nu het nog kan. En dat genieten doe ik met mijn kinderen en directe familie en mijn vrienden.

De wereld is niet eerlijk en rechtvaardig. Mensen zijn veruit superieur aan dieren. Dat heeft ons veel gebracht, maar zoals ik al eerder schreef is wordt dat ook onze ondergang. En binnen onze eigen dierensoort zijn er sterke en minder sterke groepen en individuen. Altijd geweest en dat zal altijd zo zijn. Ik geloof er niet in dat dit kan veranderen. We kunnen op individueel gebied roomser dan de paus willen zijn, maar dat verandert 'de mens' niet. Duizenden jaren evolutie zijn niet met een revolutie te veranderen. We kunnen niet eens iemand naar het Eurovisie Songfestival sturen die zuiver kan zingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Roenie schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 09:58:
[...]
Mensen zijn veruit superieur aan dieren.
Is de enige soort die oorlog voert, het klimaat ontregelt, een massa-extinctie veroorzaakt, de planeet ontbost en vervuilt, oceanen leegvist, miljarden dieren slacht 'voor de smaak' (niet om te overleven) veruit superieur aan andere soorten? :P Misschien superieur in macht, maar niet in moraal :) En dan dankzij onze hersenen, want fysiek stellen we ook niet veel meer voor, zonder kleren en verwarmde huizen overleven we hier niet, weinig mensen kunnen nog zelf in hun voedsel voorzien, etc. Maar deze kanttekening helemaal terzijde :) ps: er is ook geen duidelijke scheidslijn tussen mensen en dieren, we zijn vroeger niet plots van de ene generatie op de andere een 'mens' geworden. Tussen homo sapiens en primaten waren er nog verschillende soorten.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2023 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 10:22:
[...]
Is de enige soort die oorlog voert, het klimaat ontregelt, een massa-extinctie veroorzaakt, de planeet ontbost en vervuilt, oceanen leegvist, miljarden dieren slacht 'voor de smaak' (niet om te overleven) veruit superieur aan andere soorten? :P Misschien superieur in macht, maar niet in moraal :) En dan dankzij onze hersenen, want fysiek stellen we ook niet veel meer voor, zonder kleren en verwarmde huizen overleven we hier niet, weinig mensen kunnen nog zelf in hun voedsel voorzien, etc. Maar deze kanttekening helemaal terzijde :) ps: er is ook geen duidelijke scheidslijn tussen mensen en dieren, we zijn vroeger niet plots van de ene generatie op de andere een mens geworden.
Je vergeet mijn zin erna te quoten: "Dat heeft ons veel gebracht, maar zoals ik al eerder schreef is wordt dat ook onze ondergang."

Met wapens hoeven we fysiek niet oppermachtig te zijn vergeleken met andere dieren. En met wetboeken hoeven we dat ook niet vergeleken met andere mensen. Wapens en wetboeken onderscheiden ons van andere dieren. En ik ben blij dat we die hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wozmro
  • Nu online
[...]
Dit beschrijft mijzelf wel aardig. De wereld gaat haar eigen gang wel. laten we genieten nu het nog kan. En dat genieten doe ik met mijn kinderen en directe familie en mijn vrienden.

De wereld is niet eerlijk en rechtvaardig. Mensen zijn veruit superieur aan dieren. Dat heeft ons veel gebracht, maar zoals ik al eerder schreef is wordt dat ook onze ondergang. En binnen onze eigen dierensoort zijn er sterke en minder sterke groepen en individuen. Altijd geweest en dat zal altijd zo zijn. Ik geloof er niet in dat dit kan veranderen. We kunnen op individueel gebied roomser dan de paus willen zijn, maar dat verandert 'de mens' niet. Duizenden jaren evolutie zijn niet met een revolutie te veranderen. We kunnen niet eens iemand naar het Eurovisie Songfestival sturen die zuiver kan zingen.
De vraag is dan of je zo zal blijven relativeren als er in je eigen persoonlijke kring een tegenslag gebeurd?

Het klopt dat er geen garanties zijn maar tegelijk kan je ook nadenken over hoe je jezelf kan aanpassen aan nieuwe inzichten en veranderende omstandigheden.

Dat kan zelfs deels opportunistisch zijn: voor jezelf de risico’s goed in kaart brengen voor wat mogelijk de gevolgen kunnen zijn van klimaatverandering voor jezelf en je omgeving.
- Wat als er geen water uit de kraan komt zoals in spanje.
- Wat als de tankstations leeg zijn zoals in de UK
- Wat als er een overstroming voorvalt zoals in België.

Nee, dat is geen alarmisme dat is iets wat een mens altijd al gedaan heeft: zich aanpassen aan veranderende omstandigheden en proberen die omstandigheden zo goed mogelijk voor zichzelf in te richten. We hebben nu eenmaal nood aan natuur, biodiversiteit, propere lucht, proper water,... veel meer dan aan onze auto’s en smartphones.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
Roenie schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 10:25:
[...]
Je vergeet mijn zin erna te quoten: "Dat heeft ons veel gebracht, maar zoals ik al eerder schreef is wordt dat ook onze ondergang."
Makkelijk om fatalistisch te zijn, maar het is niet gezegd op wat voor termijn we ten ondergaan. En je wilt genieten met je kinderen. Maar deze 'na mij de zondvloed' houding heeft ook een effect op de kinderen van je kinderen. Hoe denk je daar dan over? Of kan je dat niets schelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10-10 13:37
[...]

De apathie en onverschilligheid omtrent klimaatverandering vind ik beangstigend. Bepaalde opwarming en gevolgen voor het klimaat zijn een probleem, maar dat betekent niet dat we de verdere gevolgen niet kunnen inperken. Ik snap overigens best dat iemand hopeloos wordt van de hoeveelheid CO2 die bijvoorbeeld China en India uitstoten en hoeveel dat hoogstwaarschijnlijk nog gaat stijgen de komende jaren, maar bij de pakken neerzitten is een mentaliteit waar ik niet achter sta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe kortzichtiger, gulziger en gemakzuchtiger de huidige generatie, hoe meer de toekomstige generaties zullen moeten inleveren, in veel gevallen gaat dat dan over de eigen (klein)kinderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
*knip* het onderwerp van het topic is de relatie tussen klimaat en de toekomst van mobiliteit. Een discussie gaan voeren dat andere zaken van groter belang zijn, is niet relevant voor dit onderwerp/topic

[ Voor 94% gewijzigd door polthemol op 28-04-2023 11:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Belecthor schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 10:39:
[...]
Ik snap overigens best dat iemand hopeloos wordt van de hoeveelheid CO2 die bijvoorbeeld China en India uitstoten en hoeveel dat hoogstwaarschijnlijk nog gaat stijgen de komende jaren, maar bij de pakken neerzitten is een mentaliteit waar ik niet achter sta.
Het is niet echt motiverend om dan zelf co2 uitstoot te vermijden wanneer dat ten koste gaat van plezier/gemak/luxe.
Ik heb al eerder de vergelijking gemaakt met de roeiboot waar sommigen heel hard hun best doen om gaten dicht te maken en water uit de boot te hozen maar er tegelijkertijd mensen met grote boormachines nieuwe gaten aan het boren zijn.
Dan ontbreekt bij mij de wil om gaten te gaan dichtmaken door bijv minder te vliegen en te autorijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
Ik hoor wat je zegt, de reuzen India en China zijn met hun onstilbare honger naar grondstoffen en hun grote uitstoot een gigantisch klimaatprobleem en daar zal verandering in moeten komen, maar ik denk dat een onverschillige houding tegenover de klimaatproblematiek niet bijdraagt aan het vinden van een oplossing.

Dit topic gaat hoofdzakelijk over het onderwerp mobiliteit (in Nederland) en wat potentiële ideeën zijn om de klimaatproblematiek te verlichten. Klimaatneutrale mobiliteit alleen gaat het klimaatprobleem niet oplossen, maar ik vind het een interessante discussie en het zal hopelijk wel bijdragen aan een verbetering van het klimaat als we het anders inrichten. Vergeet daarnaast niet in hoeverre de EU als regelmacht en 'gidsland' een boel kan bijsturen op het wereldtoneel.

[ Voor 40% gewijzigd door polthemol op 28-04-2023 11:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Belecthor schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 11:10:
[...]

Vergeet daarnaast niet in hoeverre de EU als regelmacht en 'gidsland' een boel kan bijsturen op het wereldtoneel.
Oh en wat betreft dit... Denk je werkelijk (oprechte vraag!) Dat China (no1 uitstoter en grootste groeier) zich ook maar iets aantrekt van de EU als 'gidsland'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
@Wozmro, @Kalentum, @Belecthor, @Verwijderd, in deze draad klinkt juist fatalisme met de suggestie dat de wereld ophoudt te bestaan als we niet minder autorijden en niet in een EV stappen met zonnepanelen op ons dak. Als het mij geen significant financieel nadeel geeft dan doe ik dat wel als het kan. En anders niet. Dan besteed ik mijn schaarse geld en tijd liever in zaken die mij energie ;) geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-10 17:03
[...]

Sommige zaken wil je liever ter plekke bekijken of passen. En wat doe je dan met alle winkels als alles thuisbezorgd wordt? Wordt een kale boel als al die winkels en horeca verdwijnen (want even wat drinken of eten tijdens het winkelen verdwijnt).
1 busje wat naar 10 mensen (buren) op 30km afstand gaat, is zeg maar 100km rijden, is beter dan dat die 10 mensen zelf die 30km zelf gaan afleggen, want dan zit je al op 600 gereden kilometers
.

Zie ik liever iets als een centrale opslag waar je je pakket ophaalt. Scheelt weer wat bestelauto's in de straten plus kans op ongelukken. Zet het vlakbij de supermarkt in elke woonplaats. De mensen komen daar toch al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-10 17:03
Morrar schreef op donderdag 27 april 2023 @ 22:15:
[...]

M.i. moeten ze gewoon meer investeren in treinen. Niet alleen om tarief te verlagen maar ook goede snelle verbindingen zodat er een alternatief komt. En m.i. mogen ze vluchten waar al een trein even snel is of maximaal 2 uur langer erover doet verboden worden. Dus geen vluchten naar Londen, Brussel, Parijs bijvoorbeeld. Die vluchten zijn echt onzin. En ik vlieg zelf best graag (alhoewel mijn laatste keer voor Corona was en dit jaar alles per auto gaat).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Lordy79 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 11:17:
[...]

Oh en wat betreft dit... Denk je werkelijk (oprechte vraag!) Dat China (no1 uitstoter en grootste groeier) zich ook maar iets aantrekt van de EU als 'gidsland'?
Als het gidsland eisen stelt aan de producten die hier verkocht mogen worden dan kan je daarmee de keten positief beinvloed worden.

De EU heeft zeker wat invloed en die kunnen ze prima gebruiken om eisen te stellen aan het productieproces. De EU is als afzetmarkt ook groot genoeg om daarmee impact te hebben. Kan de EU daardoor alles beinvloeden in China? Nee, natuurlijk niet maar wel op bepaalde vlakken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
China produceert nagenoeg al onze zonnepanelen (die 2,4 GW die Duitsland in drie maanden heeft neergelegd zal grotendeels uit Chinese fabrieken zijn gerold.) En je zag eerder in deze discussies de Chinese auto's van 11K en 3KEUR. EVs hebbe in China een marktaandeel van 30% - wat te vergelijken is met Europa, en veel hoger dan dat in de VS.

Openbaar vervoer nemen ze in China ook serieus, net zoals het bouwen van steden met hoge dichtheid die dat OV rendabel maken.

Ik zou niet graag willen leven als een burger van China, maar collectief werken ze net zo hard - zo niet harder - aan het klimaatprobleem als wij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Lelijk screenshot, maar het is leesbaar. Dit zet ook wel eea in perspectief mbt autogebruik, "met de arme Europeanen en Amerikanen die bijna verplicht elektrisch moeten gaan rijden terwijl ze in China en India met zo veel zijn", en Azië is echt wel een heel stuk groter dan die 2 landen, het begint in Turkije en eindigt in Japan. Ik word echt moe van van die calimero-slachtofferrol.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GrAVWVd5GXSqrnRKz4dailrxP6Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ChWyHLYChtTP7Tx0IVxxC8zu.jpg?f=user_large

En idd, China heeft niet enkel een kleinere historische uitstoot en een kleinere uitstoot per persoon, maar zal misschien nog sneller koolstofneutraal/koolstofarm zijn dan het westen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3zUW3igCDVXikvtq8HRGmFLl6LM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PjdsgXQo8VNnllTfexsZjdMS.png?f=fotoalbum_large
Roenie schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 11:21:
@Wozmro, @Kalentum, @Belecthor, @Verwijderd, in deze draad klinkt juist fatalisme met de suggestie dat de wereld ophoudt te bestaan als we niet minder autorijden en niet in een EV stappen met zonnepanelen op ons dak. Als het mij geen significant financieel nadeel geeft dan doe ik dat wel als het kan. En anders niet. Dan besteed ik mijn schaarse geld en tijd liever in zaken die mij energie ;) geven.
Als we niets doen wordt het wel een heel andere planeet, daarover is elke wetenschapper het intussen wel eens. En het gaat niet enkel over mobiliteit, maar over veel meer, wat niet wil zeggen dat we de impact van 1 sector moeten minimaliseren. Iedereen zal aan de slag moeten, in elke sector. Ivm het financiële heb ik hier al eea gezegd, ik word rijk van een koolstofarm leven :) Verwijderd in "Klimaat en de toekomst van mobiliteit"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Napo schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 11:30:
[...]

Als het gidsland eisen stelt aan de producten die hier verkocht mogen worden dan kan je daarmee de keten positief beinvloed worden.

De EU heeft zeker wat invloed en die kunnen ze prima gebruiken om eisen te stellen aan het productieproces. De EU is als afzetmarkt ook groot genoeg om daarmee impact te hebben. Kan de EU daardoor alles beinvloeden in China? Nee, natuurlijk niet maar wel op bepaalde vlakken.
Dit topic gaat over mobiliteit, niet over eisen stellen aan het productieproces.

Dus ontopic:
Als EU burgers heel veel meer moeten betalen voor mobiliteit (vliegen en de auto) denk je dat dat invloed heeft op het beleid van China aangaande vliegen en auto voor háár burgers? Zo ja, waarom denk je dat, wat zijn je argumenten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Lordy79 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 11:36:
[...]

Dit topic gaat over mobiliteit, niet over eisen stellen aan het productieproces.

Dus ontopic:
Als EU burgers heel veel meer moeten betalen voor mobiliteit (vliegen en de auto) denk je dat dat invloed heeft op het beleid van China aangaande vliegen en auto voor háár burgers? Zo ja, waarom denk je dat, wat zijn je argumenten?
Voor elk land zijn uitstootdoelen bepaald, afhankelijk van hun rijkdom, het is aan elk land om te beslissen hoe ze dit bereiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09:32
Verwijderd schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 11:32:

En idd, China heeft niet enkel een kleinere historische uitstoot en een kleinere uitstoot per persoon, maar zal misschien nog sneller koolstofneutraal/koolstofarm zijn dan het westen:

[...]
Dit is niet meer waar. China heeft per capita (consumptie) een vergelijkbare uitstoot als veel landen in de EU. De cumulatieve (totale) uitstoot doet ook gewoon mee inmiddels. Als China z'n klimaatdoelen niet ambitieuzer gaat insteken zijn we sowieso de Sjaak. En de emissies van China stijgen nog steeds. Dit is ook wel een interesssant draadje erover.

Het ontslaat ons niet van onze plicht; maar het is wel een kansloze oefening als we China op de huidige klimaatdoelstellingen laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
Lordy79 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 11:36:
[...]

Dus ontopic:
Als de EU stelt dat één middel is om het gewicht van een personenauto te beperken om zo tot minder uitstoot te komen heb je alsnog invloed, zo ook uitstooteisen van motoren.

Juist door de afzetmarkt kan je met eisen aan bepaalde voertuigen invloed hebben op meer dan de EU.

Wat zijn je argumenten dat die invloed er niet zou zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josh-hill
Ik zeg niet dat China alles goed doet, maar ze hebben daar natuurlijk ook het grootste hogesnelheidsspoornetwerk ter wereld uit de grond gestampt. En dan niet een paar % meer dan de nummer 2 (Spanje), maar een orde groter. Dus het is echt niet dat men in China alles met de auto en het vliegtuig doet.

Wikipedia: List of high-speed railway lines

edit:
Als je naar aangelegde km per 100.000 inwoners kijkt, dan lijkt Finland de beste leerling in de klas, maar de treinen gaan daar niet harder dan iets van 200 km/u.

[ Voor 16% gewijzigd door josh-hill op 28-04-2023 12:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Adlermann schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 11:40:
[...]

Dit is niet meer waar. China heeft per capita (consumptie) een vergelijkbare uitstoot als veel landen in de EU. De cumulatieve (totale) uitstoot doet ook gewoon mee inmiddels. Als China z'n klimaatdoelen niet ambitieuzer gaat insteken zijn we sowieso de Sjaak. En de emissies van China stijgen nog steeds. Dit is ook wel een interesssant draadje erover.

Het ontslaat ons niet van onze plicht; maar het is wel een kansloze oefening als we China op de huidige klimaatdoelstellingen laten staan.
Inderdaad, zoals ik zeg moet iedereen aan de slag. Ik vind de cumulatieve uitstoot wel belangrijk omdat de CO2 van de industriële revolutie nog steeds in de lucht hangt, een groot deel van de huidige opwarming en problemen is terug te leiden tot de periode waarin de huidige groeilanden nog echt arm waren.
Napo schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 11:42:
[...]

Als de EU stelt dat één middel is om het gewicht van een personenauto te beperken om zo tot minder uitstoot te komen heb je alsnog invloed, zo ook uitstooteisen van motoren.

Juist door de afzetmarkt kan je met eisen aan bepaalde voertuigen invloed hebben op meer dan de EU.

Wat zijn je argumenten dat die invloed er niet zou zijn?
Enkele Duitse merken zijn intussen gestopt met kleine modellen en een beperking in pk's of snelheid (zowel voor de auto's als op de autobahn) zien ze ook niet zitten. Op dat vlak kunnen we nog iets leren van Japan. Ik vind dat we wel een voorbeeld zijn in woorden, maar in daden zie ik er niet veel van terug: een centje benzinetaks hier, tien centjes tegen 2027 daar, enkele euro's vliegtaks ginder,...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
martwoutnl schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 11:23:
Sommige zaken wil je liever ter plekke bekijken of passen. En wat doe je dan met alle winkels als alles thuisbezorgd wordt? Wordt een kale boel als al die winkels en horeca verdwijnen (want even wat drinken of eten tijdens het winkelen verdwijnt).
Bekijken en passen snap ik, maar ter plekke is niet efficiënt, dat kan voor het overgrote deel gewoon thuis. Alleen dingen die groot/zwaar zijn zijn niet efficiënt(er) te verplaatsen (zegge alles boven 100cm en 50kg).
Horeca kan ook weg (is alleen maar luxe), winkels ook, scheelt reizen en heb je gelijk ruimte voor huizen ;)
Zie ik liever iets als een centrale opslag waar je je pakket ophaalt. Scheelt weer wat bestelauto's in de straten plus kans op ongelukken. Zet het vlakbij de supermarkt in elke woonplaats. De mensen komen daar toch al.
Als het doel is "onnodige" mobiliteit verminderen, verdwijnen fysieke supermarkten ook, dus daar kom je dan ook niet.
Een ophaalpunt op loop/fiets afstand is eventueel wel een optie, voor de kleinere dingetjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mitsumark schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 12:02:
[...]
Bekijken en passen snap ik, maar ter plekke is niet efficiënt, dat kan voor het overgrote deel gewoon thuis. Alleen dingen die groot/zwaar zijn zijn niet efficiënt(er) te verplaatsen (zegge alles boven 100cm en 50kg).
Horeca kan ook weg (is alleen maar luxe), winkels ook, scheelt reizen en heb je gelijk ruimte voor huizen ;)

[...]
Als het doel is "onnodige" mobiliteit verminderen, verdwijnen fysieke supermarkten ook, dus daar kom je dan ook niet.
Een ophaalpunt op loop/fiets afstand is eventueel wel een optie, voor de kleinere dingetjes.
Je stelt het nogal kort door de bocht, maar ik kan me goed vinden in je reactie :) Ik vind winkelen (het hippe woord is 'shoppen') echt helemaal niks als beleving. Ik kies liever vanuit mijn sofa uit een groot assortiment waar je meteen ook beoordelingen ziet van andere gebruikers, dan naar een winkel kilometers verderop te gaan, minder keuze te hebben, me verkooppraatjes laten aansmeren en dan extra te betalen voor die verkoper, het dure winkelpand in het centrum van de stad, de verwarming/airco met geopende deuren,... En een bestelwagen is inderdaad efficiënter dan iedereen met de auto naar de stad, het is als het ov voor pakjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
  • Nu online
Roenie schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 11:21:
Zelf ben ik niet fatalistisch ingesteld. Integendeel, ik zie het eerder als een kans om mijn leven leuker te maken.

Als je aan de ene kant dingen weglaat komen er aan de andere kant weer mogelijkheden bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-10 08:58
Verwijderd schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 12:14:
[...]

Je stelt het nogal kort door de bocht, maar ik kan me goed vinden in je reactie :) Ik vind winkelen (het hippe woord is 'shoppen') echt helemaal niks als beleving. Ik kies liever vanuit mijn sofa uit een groot assortiment waar je meteen ook beoordelingen ziet van andere gebruikers, dan naar een winkel kilometers verderop te gaan, minder keuze te hebben, me verkooppraatjes laten aansmeren en dan extra te betalen voor die verkoper, het dure winkelpand in het centrum van de stad, de verwarming/airco met geopende deuren,... En een bestelwagen is inderdaad efficiënter dan iedereen met de auto naar de stad, het is als het ov voor pakjes.
Dat moet je dan ook afzetten tegen de servers die 24/7 aanstaan enorm veel stroom en ruimte en koeling nodig heeft. Als er iets slecht is voor het milieu zijn het wel computertjes die 24/7 data staan te stampen zodat jij op je bank spullen kan bestellen (of op Tweakers.net je mening kwijt kan). Nog maar niet te spreken over 'lekker online bestellen', waar nog een gehele industrie draait op automatisering stroom en ontiegelijk veel energie gebruikt. En de dieselbestelbusjes die overal naar toe scheuren.

[ Voor 10% gewijzigd door xzaz op 28-04-2023 12:31 ]

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

xzaz schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 12:29:
[...]

Dat moet je dan ook afzetten tegen de servers die 24/7 aanstaan enorm veel stroom en ruimte en koeling nodig heeft. Als er iets slecht is voor het milieu zijn het wel computertjes die 24/7 data staan te stampen zodat jij op je bank spullen kan bestellen (of op Tweakers.net je mening kwijt kan). Nog maar niet te spreken over 'lekker online bestellen', waar nog een gehele industrie draait op automatisering stroom en ontiegelijk veel energie gebruikt. En de dieselbestelbusjes die overal naar toe scheuren.
De meeste fysieke winkels hebben nu ook een webshop, dus qua computersystemen maakt het weinig verschil, dan heb je beter 1 grote server dan 100 kleine. Een fysieke winkel heeft ook een pand nodig, liefst in het centrum van een stad, waardoor er geen mensen kunnen wonen op die locatie. Zoals ik al zei staan die ook vaak met de deuren open 'om mensen te lokken' met de verwarming of airco aan. Ik snap niet goed wat je bedoelt met 'gehele industrie die draait op automatisering', voor een product in de winkel ligt gaat het ook door de groothandel, met sorteersystemen ed.

En nogmaals: hoe meer mensen pakjes bestellen, hoe efficiënter de busjes hun ronde kunnen doen, wat ecologischer is dan iedereen apart met de auto naar een stad. Ik heb er eens een artikel over gelezen en wat online winkelen minder ecologisch maakt is de vele retours (maak dit betalend!).
https://www.hln.be/wetens...ologische-keuze~ac6a4fd6/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
[...]

Nee. Maar ik denk wel dat China beter in staat is om zelf doelen te gaan halen. Ik meen dat ze vanaf 2030 de CO2-uitstoot willen gaan verminderen, en ik verwacht dat ze dan niet net als de EU papieren doelen zoals aflaten certificaten, houtstook en biobrandstof gaan benutten, maar centraal gestuurd daadwerkelijk de doelen gaan halen.

Wat "alternatieven" voor de auto betreft: mijn hele leven wordt dat uitsluitend gebruikt als excuus voor hogere voertuigbelastingen. Mijn laatste autorit had 2 stops onderweg (eentje voor de kinderen, eentje een laptop afgeven onderweg). We zaten in totaal 2 uur in de auto. Met OV zou dat ruim 5 uur zijn geweest, en met 4 mensen ruim 134 euro gekost hebben (enkele reis). En dan wordt het OV nog gesubsidieerd door de belastingbetaler ook!
Dat los je niet op met meer subsidie en "beter openbaar vervoer" (dat hoor ik ook al mijn hele leven). OV blijft gewoon behelpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
RemcoDelft schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 12:54:
[...]

Mijn laatste autorit had 2 stops onderweg (eentje voor de kinderen, eentje een laptop afgeven).
Inhoudelijk is er weinig te zeggen maar deels is dit wel een mobiliteitsvraagstuk. Moet je een voertuig van meer dan 1.000kg gebruiken om één pakket van waarschijnlijk minder dan 2kg af te leveren?

Dat we nu meerdere bedrijven (Postnl/dhl/UPS) door de straat hebben rijden is ook zo'n voorbeeld. Distributie daarvan zou veel efficiënter kunnen waardoor je de bewegingen kan beperken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Napo schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 13:03:
[...]

Dat we nu meerdere bedrijven (Postnl/dhl/UPS) door de straat hebben rijden is ook zo'n voorbeeld. Distributie daarvan zou veel efficiënter kunnen waardoor je de bewegingen kan beperken.
Het wachten is op een ZZPer die voor alle 3 werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
Napo schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 13:03:
[...]

Inhoudelijk is er weinig te zeggen maar deels is dit wel een mobiliteitsvraagstuk. Moet je een voertuig van meer dan 1.000kg gebruiken om één pakket van waarschijnlijk minder dan 2kg af te leveren?
Ik heb het woordje "onderweg" toegevoegd. Met de auto was het slechts een paar km omrijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
[...]

Nee. Maar ik denk wel dat China beter in staat is om zelf doelen te gaan halen. Ik meen dat ze vanaf 2030 de CO2-uitstoot willen gaan verminderen, en ik verwacht dat ze dan niet net als de EU papieren doelen zoals aflaten certificaten, houtstook en biobrandstof gaan benutten, maar centraal gestuurd daadwerkelijk de doelen gaan halen.

Wat "alternatieven" voor de auto betreft: mijn hele leven wordt dat uitsluitend gebruikt als excuus voor hogere voertuigbelastingen. Mijn laatste autorit had 2 stops onderweg (eentje voor de kinderen, eentje een laptop afgeven onderweg). We zaten in totaal 2 uur in de auto. Met OV zou dat ruim 5 uur zijn geweest, en met 4 mensen ruim 134 euro gekost hebben (enkele reis). En dan wordt het OV nog gesubsidieerd door de belastingbetaler ook!
Dat los je niet op met meer subsidie en "beter openbaar vervoer" (dat hoor ik ook al mijn hele leven). OV blijft gewoon behelpen.
134 euro? Hoe dan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bolderkar
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 05-06-2023
5 uur trein en bussen zit je wel aan 40 euro pp hoor. Trein/ov is duurder dan de auto als je met 2 of meer man gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Als ik kijk naar de persoonlijke voordelen dan wint de auto het met een dikke 'autolengte': sneller, goedkoper, schoner, comfortabeler, et cetera. Ik ga weg wanneer ik wil, met een route die ik wil, in een schone omgeving met mijn eigen muziek waarbij ik lekker mee kan blèren.

De vraag is hoe het OV daarvan kan winnen. Eigenlijk nog niet eens als het gratis zou zijn. Het OV brengt mij namelijk van een plaats waar ik niet ben naar een plek waar ik niet moet zijn op een tijd die niet past. Er zijn simpelweg teveel drempels voor mij (en vele anderen) weg te nemen voordat het OV aantrekkelijk wordt. En misschien is dat ook wel goed voor de andere mensen in het OV, want met mij in de trein zitten lijkt mij geen lolletje ;)

De vraag is of wij ons zouden moeten richten op een dergelijke groep of iedere ontwikkeling als winst moeten zien. Verstokte automobilisten krijg je niet in het OV. Dus je op die groep richten is zonde van de 'energie'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Belecthor
Bolderkar schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 13:12:
[...]

5 uur trein en bussen zit je wel aan 40 euro pp hoor. Trein/ov is duurder dan de auto als je met 2 of meer man gaat.
Ik weet niet of dit altijd geldt. Je moet voor een zuivere berekening wel de km prijs bereken per gereden km met een auto. Daar vallen ook de afschrijving, het onderhoud, de MRB en verzekering onder naast enkel brandstof. Ik heb dat privé in een tabelletje gezet en als je het dan vergelijkt met het OV, dan is het OV op de meeste trajecten goedkoper dan de auto, zelfs met 2 man. Soms ook niet, zoals in jouw voorbeeld, maar exoten en grotere groepen daargelaten wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Verwijderd schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 12:41:
En nogmaals: hoe meer mensen pakjes bestellen, hoe efficiënter de busjes hun ronde kunnen doen, wat ecologischer is dan iedereen apart met de auto naar een stad. Ik heb er eens een artikel over gelezen en wat online winkelen minder ecologisch maakt is de vele retours (maak dit betalend!).
https://www.hln.be/wetens...ologische-keuze~ac6a4fd6/
Retour hou je toch, tenzij je ter plekke gaat kijken, maar dat is nóg slechter.
Retour kan wel veel efficiënter, er zijn er al een aantal die je pakketje ook ophalen, als dat op grotere schaal gaat maakt het niet zoveel meer uit op het geheel.

Wat mij betreft mag retour wel wat kosten, mits dit dan ook weer van de product prijs afgaat.
Stel 10% gaat retour, dat kost 5 euro, kan elk product 50 cent goedkoper.
Maargoed, ik denk dat dat vooral voor kleding gaat (veel keus heb je niet, ook als het geld kost) en misschien wat gadgets, verder niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
Belecthor schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 13:25:
[...]

Ik weet niet of dit altijd geldt. Je moet voor een zuivere berekening wel de km prijs bereken per gereden km met een auto. Daar vallen ook de afschrijving, het onderhoud, de MRB en verzekering onder naast enkel brandstof. Ik heb dat privé in een tabelletje gezet en als je het dan vergelijkt met het OV, dan is het OV op de meeste trajecten goedkoper dan de auto, zelfs met 2 man. Soms ook niet, zoals in jouw voorbeeld, maar exoten en grotere groepen daargelaten wel.
Het maakt nogal uit per situatie.
Voor 1 persoon kan het OV wel goedkoper zijn, maar met een berekening voor 2 ben ik nog nooit goedkoper uitgekomen, care to share?
Het OV heeft overigens het comfort van een budget/oude auto, afschrijving is er dan "niet" in die vergelijking :)
Een groot deel van de kosten bepaal je zelf, met de autokeuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
mitsumark schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 13:34:
[...]
Voor 1 persoon kan het OV wel goedkoper zijn, maar met een berekening voor 2 ben ik nog nooit goedkoper uitgekomen, care to share?
Het OV heeft overigens het comfort van een budget/oude auto, afschrijving is er dan "niet" in die vergelijking :)
Groningen - Amsterdam Centraal retour, 2 personen, 40% korting = 70,56
Vaste kosten: Dalvoordeel 1 persson 70 euro per jaar, en die mag zichzelf en nog 3 mensen meenemen tegen 40% korting

Met de auto, inclusief vaste kosten (ANWB autokosten, Renault Clio Estate van 5 jaar oud, 10000km/jaar)
380 km * 0,40 = 152 euro
alleen variabele kosten:
380 km * 0,24 = 91 euro
Parkeren = 1 euro, dus 92euro.

Afhankelijk van waar je moet zijn, ik ga ervanuit dat je kan lopen vanaf amsterdam Centraal. De P+R is bij Rai, komt nog een paar euro voor de metro bij.

[ Voor 6% gewijzigd door Kalentum op 28-04-2023 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
mitsumark schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 13:34:
[...]
Ik stuur je een DM omdat ik niet teveel off-topic wil gaan met een berekening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Roenie schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 13:22:
Als ik kijk naar de persoonlijke voordelen dan wint de auto het met een dikke 'autolengte': sneller, goedkoper, schoner, comfortabeler, et cetera. Ik ga weg wanneer ik wil, met een route die ik wil, in een schone omgeving met mijn eigen muziek waarbij ik lekker mee kan blèren.

De vraag is hoe het OV daarvan kan winnen. Eigenlijk nog niet eens als het gratis zou zijn. Het OV brengt mij namelijk van een plaats waar ik niet ben naar een plek waar ik niet moet zijn op een tijd die niet past. Er zijn simpelweg teveel drempels voor mij (en vele anderen) weg te nemen voordat het OV aantrekkelijk wordt. En misschien is dat ook wel goed voor de andere mensen in het OV, want met mij in de trein zitten lijkt mij geen lolletje ;)

De vraag is of wij ons zouden moeten richten op een dergelijke groep of iedere ontwikkeling als winst moeten zien. Verstokte automobilisten krijg je niet in het OV. Dus je op die groep richten is zonde van de 'energie'.
- sneller: in steden of tijdens de spits richting steden meestal niet, daar moet je dan ook nog parkeerplaats zoeken/vinden
- goedkoper: exclusief de aankoopprijs van de auto veronderstel ik?
- schoner: met smetvrees kan je inderdaad niet op het knopje drukken om de deur te openen :)
- comfortabeler: in de auto kan je geen dutje doen, boek lezen, op de laptop werken,...
- eigen muziek kan ook in het ov, maar dan liefst met hoofdtelefoon

Niet dat ik zelf zo'n fan ben van OV, in ons geval is de fiets meestal de beste oplossing, maar het is soms wel een handige aanvulling. Als je afgelegen woont en je moet ver naar een andere afgelegen plek, of 's nachts, dan is een auto wel handiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

En dan wordt het OV nog gesubsidieerd door de belastingbetaler ook!
Autogebruikers betalen ook te weinig (grijze balkje):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tpI3qmw-WXTzr0mLewFB5nF1uCk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gPjYXfBo4qJmvGLhlpQEWrre.png?f=fotoalbum_large

En dan hebben we het nog niet over subsidies voor e-auto's:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H6kpmNs9A_nTKSDns9naEMHmk3U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YDoMyoc1WFeK6NOMfIWLxZQb.jpg?f=fotoalbum_large

De fiets wint sowieso (door de gezondheidswinst komt de kost op 0)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yfw0Tx2mc0IvpoByEdIrFuCkhZw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/S2RzsnKSr9Pm13anN5t6h6T4.jpg?f=user_large

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2023 14:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mitsumark
Kalentum schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 13:43:
[...]

Groningen - Amsterdam Centraal retour, 2 personen, 40% korting = 70,56
Vaste kosten: Dalvoordeel 1 persson 70 euro per jaar, en die mag zichzelf en nog 3 mensen meenemen tegen 40% korting

Met de auto, inclusief vaste kosten (ANWB autokosten, Renault Clio Estate van 5 jaar oud, 10000km/jaar)
380 km * 0,40 = 152 euro
alleen variabele kosten:
380 km * 0,24 = 91 euro
Parkeren = 1 euro, dus 92euro.

Afhankelijk van waar je moet zijn, ik ga ervanuit dat je kan lopen vanaf amsterdam Centraal. De P+R is bij Rai, komt nog een paar euro voor de metro bij.
Als je "naast" het station in Groningen woont (loop/fietsafstand), en je eindbestemming is toevallig vlak bij 1 van de best bereikbare stations van Nederland én je reist buiten de spits dan kan dat inderdaad.
Voor de meeste mensen is dat echter niet het scenario.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Verwijderd schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 13:57:
[...]

- sneller: in steden of tijdens de spits richting steden meestal niet, daar moet je dan ook nog parkeerplaats zoeken/vinden
- schoner: met smetvrees kan je inderdaad niet op het knopje drukken om de deur te openen :)
- comfortabeler: in de auto kan je geen dutje doen, boek lezen, op de laptop werken,...

Niet dat ik zelf zo'n fan ben van OV, in ons geval is de fiets meestal de beste oplossing, maar het is soms wel een handige aanvulling. Als je afgelegen woont en je moet ver naar een andere afgelegen plek, of 's nachts, dan is een auto wel handiger.
De aankoopprijs kun je zo gek maken als je zelf wilt. Afschrijving van 0 euro, maar ook van 1000 euro per maand kan zomaar. De afschrijving van de trein kun je niet zelf kiezen, iedereen betaalt hetzelfde.
Over een paar jaar kun je in de auto ook een dutje doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Je kunt ook niet al slapende overstappen naar een andere trein/bus.
In de auto kan een powernap op de snelweg in principe nu al (level 3 autonoom).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
mitsumark schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 14:11:
[...]

Als je "naast" het station in Groningen woont (loop/fietsafstand), en je eindbestemming is toevallig vlak bij 1 van de best bereikbare stations van Nederland én je reist buiten de spits dan kan dat inderdaad.
Voor de meeste mensen is dat echter niet het scenario.
Nou iemand wou een voorbeeldberekening voor 2 personen waarbij het OV goedkoper was dan de auto, hierbij dus.

En gemiddeld wonen mensen 5,1 km van een treinstation vandaan. Dus gemiddeld is iedereen met 15 minuutjes fietsen op het station.

[ Voor 11% gewijzigd door Kalentum op 28-04-2023 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mitsumark schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 14:20:
[...]

Je kunt ook niet al slapende overstappen naar een andere trein/bus.
|:( De meeste ov-ritten zijn zonder overstap
In de auto kan een powernap op de snelweg in principe nu al...
Verboden en onverantwoord, tenzij je in de file staat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

De meeste ritten zonder overstap kunnen ook op de fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
Indoubt schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 14:26:
Groningen - Amsterdam Zuid doe ik liever niet op de fiets. Het kan wel natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Indoubt schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 14:26:
Ik zal het de volgende keer overwegen om naar de kust te gaan (100 km)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
xzaz schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 12:29:
Dat moet je dan ook afzetten tegen de servers die 24/7 aanstaan enorm veel stroom en ruimte en koeling nodig heeft. Als er iets slecht is voor het milieu zijn het wel computertjes die 24/7 data staan te stampen zodat jij op je bank spullen kan bestellen (of op Tweakers.net je mening kwijt kan).
OT: er is geen topic "Klimaat en de toekomst van software/hardware". Of "Klimaat en de toekomst van retail". Eigenlijk wel grappig als je de doelgroep van dit forum in gedachten neemt.

Gelukkig hebben we tegenwoordig deelinfrastructuur in de automatisering. Je webshop deelt de server met honderden andere websites. Afhankelijk van het aantal bezoekers wordt er meer of minder capaciteit ingezet. En als er 's nachts niemand is, wordt soms een heel datacentrum uitgezet.

Er draaien nog wel wat websites op dedicated infrastructuur, en er zijn zeker diensten die echt 24/7 gegarandeerde beschikbaarheid moeten hebben, maar over het algemeen beweegt de markt zich richting het zoveel mogelijk delen van resources.

Als je de grote verkwisting bij webshops wil vinden, moet je denk ik echt kijken naar wat er met de retouren wordt gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Ok, het zal zeker niet altijd zo zijn.

De laatste paar keer dat ik in de buurt van Berlijn moest zijn voor werk ben ik met de trein gegaan. An sich gaat het best maar het is soms ook een hele onderneming. De praktijk en de theorie lopen nogal eens uit elkaar qua route en planning. Ik heb een keer pech gehad met de trip met 8 overstappen en 14 uur reistijd. Je kunt pech hebben met uitval van treinen die vervallen. Erg vervelend als je zo lang onderweg bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Verwijderd schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 14:25:

|:( De meeste ov-ritten zijn zonder overstap
De meeste autoritten kunnen niet door een overstaploos OV alternatief vervangen worden, daar ging het toch om.
Verboden en onverantwoord, tenzij je in de file staat ;)
Verboden in Nederland, geef het nog een paar jaar.
Onverantwoord is het zeker niet, zelfs level 4 en 5 "staan om de hoek".
Kalentum schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 14:24:

Nou iemand wou een voorbeeldberekening voor 2 personen waarbij het OV goedkoper was dan de auto, hierbij dus.

En gemiddeld wonen mensen 5,1 km van een treinstation vandaan. Dus gemiddeld is iedereen met 15 minuutjes fietsen op het station.
En waar moeten die mensen naartoe, ook gemiddeld 5km van het station?, en daar een tweede fiets neerzetten?
Daarnaast, 15 minuten door weer en wind op de fiets, elke dag, nee bedankt.
Ik heb nog een trauma van mn schooltijd voor ik 16 werd en een brommer kocht...
Het is vast goed voor het klimaat, maar niet voor het ziekteverzuim :9

[ Voor 36% gewijzigd door mitsumark op 28-04-2023 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Kalentum schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 14:24:
[...]

Dus het OV is goedkoper als je gaat fietsen? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
RemcoDelft schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 14:40:
[...]

Dus het OV is goedkoper als je gaat fietsen? :+
Met twee personen fietsen naar station Groningen (10 minuutjes) en dan met de trein naar Amsterdam Centraal en dan weer naar huis is goedkoper dan met de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josh-hill
Genoeg mensen die met de bus of de tram naar dat station kunnen. Ja, niet overal, maar de gemiddelde afstand tot een OV halte is 400 meter in Nederland (CBS). Nu heb ik daarbij geluk, want ik heb gewoon een bushalte voor de deur. Dus als ik naar de film wil, pak ik de (elektrische) bus. Alleen naar het werk, ben ik helaas te lang onderweg met OV, vind ik. Dus daar pak ik nu de (benzine) auto, omdat fietsen te ver is. Ik had het liever anders gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

mitsumark schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 14:39:

En waar moeten die mensen naartoe, ook gemiddeld 5km van het station?, en daar een tweede fiets neerzetten?
Ik heb nog een trauma van mn schooltijd voor ik 16 werd en een brommer kocht...
Poeh, 15 minuten door weer en wind.
Denk dat het eerder andersom is: het zou goed zijn voor klimaat én ziekteverzuim als men wat vaker de fiets pakte. Zitten doen we al genoeg in kantoorpanden en thuis, 15 minuten heen en terug fietsen zou voor een gezond persoon echt geen enkel probleem moeten zijn.

Alleen al daarom hoop ik op steden die auto's nóg meer ontmoedigen. Of parkeergarages alleen toegankelijk maken met een invalidenpas. Kan er ook weer wat groen in de binnensteden in plaats van overal asfalt.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Kalentum schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 14:42:
[...]

Met twee personen fietsen naar station Groningen (10 minuutjes) en dan met de trein naar Amsterdam Centraal en dan weer naar huis is goedkoper dan met de auto.
Alleen omdat parkeren duur is? Of omdat de auto zo onzuinig is?

Als je na 10 uur ‘s ochtends in een P&R parkeert (periferie) kost parkeren maar €1,-.

NS kaartjes worden ook steeds duurder… binnenkort toeslag op rijden in de spits, en op bepaalde trajecten in de Randstad.

Nee, de reiziger wordt vakkundig de trein (lees: al het OV) uitgejaagd.

Met dank aan ‘neoliberaal beleid’, alleen maar bezuinigingen gezien op de algemene middelen de afgelopen decennia.
Jeroenneman schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 14:46:
[...]

Denk dat het eerder andersom is: het zou goed zijn voor klimaat én ziekteverzuim als men wat vaker de fiets pakte. Zitten doen we al genoeg in kantoorpanden en thuis, 15 minuten heen en terug fietsen zou voor een gezond persoon echt geen enkel probleem moeten zijn.

Alleen al daarom hoop ik op steden die auto's nóg meer ontmoedigen. Of parkeergarages alleen toegankelijk maken met een invalidenpas. Kan er ook weer wat groen in de binnensteden in plaats van overal asfalt.
Laat maar, wanneer het om verplaatsen gaat op basis van spierkracht, bestaat 80% van de bevolking uit aartsluie vanilla snowflakes.

Verspilde moeite om die te overtuigen. Pakken gemakshalve voor alles (ook < 5km) de auto.

Daar zal rekeningrijden wel korte metten mee kunnen maken.

Maar dat vergt een ruggengraat. Die heeft Rutte c.s. niet. Maar dat is niet alleen aangeboren, maar ook neoliberaal gecultiveerd.

[ Voor 41% gewijzigd door Ramzzz op 28-04-2023 14:54 ]

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
[...]

Kunnen we beginnen met 200 meter rond alle scholen autovrij maken gedurende de tijd dat de school in- en uitloopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
Ramzzz schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 14:49:
[...]

Alleen omdat parkeren duur is? Of omdat de auto zo onzuinig is?

Als je na 10 uur ‘s ochtends in een P&R parkeert (periferie) kost parkeren maar €1,-.

NS kaartjes worden ook steeds duurder… binnenkort toeslag op rijden in de spits, en op bepaalde trajecten in de Randstad.

Nee, de reiziger wordt vakkundig de trein (lees: al het OV) uitgejaagd.

Met dank aan ‘neoliberaal beleid’, alleen maar bezuinigingen gezien op de algemene middelen de afgelopen decennia.
Kalentum in "Klimaat en de toekomst van mobiliteit"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
[...]

Ga je nu werkelijk al dit soort punten proberen te weerleggen? Als een soort van lijstje en dan kijken wie de meeste punten 'goed' heeft? Dit lijkt wel een herhaling van je andere topic: De auto als schadelijkste product? Dat lijkt mij niet echt zinvol van de 'energie' :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
[...]

Zou je gemiddeld gezien gelijk in kunnen hebben.
Het is geen "probleem", maar wel ongewenst.
Het alternatief (auto) is misschien duurder, maar wel zoveel meer comfortabeler.
Ik denk dat het echt asociaal duur moet worden voordat ik dat comfort wil opgeven (niet alleen warm en droog, maar ook ruim 2x zo snel in mijn specifieke geval).
Sterker nog, zelfs als de auto 500 euro per maand duurder wordt ga ik eerst op zoek naar andere besparingen voordat ik de auto opgeef (nadat ik mn hand heb opgehouden bij mn baas :)).
Situatie in de stad kan ik persoonlijk mee leven.
Die paar keer dat ik daar kom kan ik prima uit de voeten met een P&R.
Als ik er zou wonen zou ik er waarschijnlijk een andere mening over hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mitsumark schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 14:39:
[...]
De meeste autoritten kunnen niet door een overstaploos OV alternatief vervangen worden, daar ging het toch om.
Ok, maar tijdens de rit kan je wel dutten, en lezen, en werken, en met de kinderen spelen,...
[...]
Verboden in Nederland, geef het nog een paar jaar.
Onverantwoord is het zeker niet, zelfs level 4 en 5 "staan om de hoek".
Slapen in een rijdende auto over een paar jaar toegestaan? Vergeet het.
[...]

Winkels en activiteiten zijn meestal in het centrum, met de auto moet je daar ook eerst parkeerplaats zoeken, vinden, betalen en een stuk te voet gaan.
https://www.hetregentbijnanooit.nl/site/

En slecht weer bestaat niet, enkel slechte kledij bestaat.

Dat bedoelde ik eerder dus ook met de uitspraak "de moderne mens is zwak geworden".
Regelmatig fietsen naar het werk leidt tot lager ziekteverzuim
Roenie schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 14:53:
[...]
Ga je nu werkelijk al dit soort punten proberen te weerleggen? Als een soort van lijstje en dan kijken wie de meeste punten 'goed' heeft? Dit lijkt wel een herhaling van je andere topic: De auto als schadelijkste product? Dat lijkt mij niet echt zinvol van de 'energie' :)
Mag er op gekke uitspraken als 'een auto is goedkoper dan ov' niet gereageerd worden dan? Een heel leven autorijden kost gemiddeld meer dan een huis, de gemiddelde trein/buspendelaar komt niet aan zo'n bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellum
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07-10 10:47
[...]

Serieus? Neem mijn persoonlijke geval (oude werk, nu is het anders en werk ik voornamelijk thuis). Ik woon in Sappemeer:
- 15 minuten naar Hoogezand fietsen (Want station Sappemeer Oost en buslijnen zijn geschrapt)
- 15 minuten met de Trein naar Europapark
- 10 minuten wachten op lijn 19
- 10 minuten in de bus
- 5 minuten lopen naar kantoor
= 45 minuten

Alternatief is met de auto 20 minuten en parkeren onder het kantoor.

Helemaal erg wordt het trouwens als ik 's ochtends eerst de hond naar de oppas moet brengen want dat zou met het OV rond de 4 uur duren.

Edit: Ik rij een Citroen Xantia van 450 euro, alleen WA verzekerd. Per maand kost me dat ongeveer 100 euro.

[ Voor 6% gewijzigd door hellum op 28-04-2023 15:06 ]

Pagina: 1 ... 13 ... 42 Laatste

Let op:
Het onderwerp van het topic is de toekomst van mobiliteit tegen het licht van de klimaatproblematiek. Posts die dit onderwerp niet kunnen volgen zullen naar de trashcan worden verplaatst.

De vele offtopic zijstappen over rijgedrag, hyperspecifieke N=1-discussies, diepte over specifieke auto's of het ontstaan van bepaalde auto's voegen niets toe aan het onderwerp en horen hier niet thuis.