Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Heb je wel bij je werkgever geinformeerd naar het fietsplan?Verwijderd schreef op woensdag 26 april 2023 @ 22:40:
[...]
Welke beloning krijg ik dan? Nog nooit een auto gekocht en bijna alles met de fiets.
Waterstof is niet efficiënt, maar wel groen te produceren en imo de betere manier om energie voor een langere periode op te slaan (in de zomer produceren voor de winter).DaniëlWW2 schreef op woensdag 26 april 2023 @ 22:37:
Maar eens terug naar waterstof. Het hele plan is dat tegen 2035 alle gascentrales overgaan op waterstof. Hoe bedenk je dit? Ze willen serieus meer energie verbruiken om waterstof te produceren, om die waterstof te verbranden om energie op te wekken. Wat willen ze nu doen? Meerdere enorme kerncentrales bouwen om waterstof te produceren om te verbranden in gascentrales voor de energieopwekking?![]()
Kerncentrales zijn alleen tijdelijk ter overbrugging.
Jammer dat de vergoeding die een werkgever via het fietsplan ter beschikking stelt direct uit de WKR komt en dus drukt op het algehele budget voor belastingvrije “cadeautjes”. Daardoor werkt lang niet iedere werkgever mee volgens mij, want meer werknemers die fietsen aanschaffen betekent minder budget voor bedrijfsuitjes, kerstpakketten en andere zaken uit de WKR-pot.stylezzz schreef op woensdag 26 april 2023 @ 22:45:
[...]
Heb je wel bij je werkgever geinformeerd naar het fietsplan?
Verwijderd
Het zorgt wel weer voor een Mattheüseffect. (dit artikel sluit beter aan)Ronald.42 schreef op woensdag 26 april 2023 @ 22:43:
[...]
Dat scheelt je alvast een mooi stukje onkosten zie dat dan maar als je beloning.
Ik heb een leasefiets en fietsvergoeding, maar dat is wel voor een vervoersmodus die de maatschappij geld opbrengt ipv kost, itt de auto.stylezzz schreef op woensdag 26 april 2023 @ 22:45:
[...]
Heb je wel bij je werkgever geinformeerd naar het fietsplan?
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2023 23:01 ]
Als ik voor 11,5k een nieuwe EV met 400km range voor de deur heb staan, sta ik morgen in de showroom.mekkieboek schreef op woensdag 26 april 2023 @ 21:52:
[...]
Er zijn Chinese EV's van $11.400 sommigen nog veel goedkoper maar de Byd heeft een praktische range van 250 mile, dat is 400 km. Ik hoor net in een discussieprogramma dat in China hele straten worden opengetrokken en in een keer glasvezel, electriciteitsnet upgrade en overal een laadpaal worden aangelegd.
En wij in Europa zijn bezig met emotie, motorgeluid, hoe moet dat op vakantie, instaphoogte, parkeerruimte, range anxiety en what not.
Dat zal je tegenvallen. Mijn auto was ook over de 20k en die van de buren ook. Die was zelfs 70k, dat is mij wat overdreven…Spotmatic schreef op woensdag 26 april 2023 @ 09:45:
[...]
Normale mensen kopen geen nieuwe gezinssloep. Wellicht bedoel je de zakelijke leasemarkt, dat is wat anders. Particulieren die wel 20K of meer neertellen voor een nieuwe auto zijn niet zelden gepensioneerde zestigplussers die dus eigenlijk totaal niks toevoegen aan de vergroening van het wagenpark op normale werkdagen (het woon-werkverkeer).
Het zijn echt niet alleen zestigplussers die veel uitgeven aan auto’s…
Goed bezig denk ik zo.Verwijderd schreef op woensdag 26 april 2023 @ 22:58:
[...]
Het zorgt wel weer voor een Mattheüseffect.
[...]
Ik heb een leasefiets en fietsvergoeding, maar dat is wel voor een vervoersmodus die de maatschappij geld opbrengt ipv kost, itt de auto.
Statussymbool en mensen die moeite hebben met bukken.Joris748 schreef op woensdag 26 april 2023 @ 07:41:
[...]
Wat zijn de voordelen van een SUV? Ik weet er met de beste wil van de wereld geen te bedenken. Om het vergelijk eerlijk te houden, zou je moeten vergelijken met sedans, hatchbacks en stations uit hetzelfde segment.
En dan de mooie subsidie van € 1.000 voor een tweedehands EV. Je zag de presentator van Nieuwsuur kijken. Met die € 1.000 ga je het nooit redden. Als je mensen een EV in wil, moet je zorgen voor voldoende laadmogelijkheden en het prijsverschil tussen benzine/hybride en EV kleiner maken. Zover ik zelf laatst zag rond een Kona zat je zo op 10k prijsverschil. Edit: Net nog even gekeken bij nieuwe model. Hybride premium is 39.995 en EV premium is 47.795. € 7.800 om precies te zijn.stylezzz schreef op woensdag 26 april 2023 @ 22:22:
[...]
Ik vind het allemaal tegenvallen? Centje op de benzineprijs. Maalt niemand om. 200 euro extra bpm bij aanschaf van een nieuwe auto. Wouw... plan om vanaf 2025 alleen nog ev's zakelijk te kunnen leasen. Hop, van tafel.... nee, dit gaat echt geen zoden aan de dijk zetten.
En dan kan je het als Jetten wel hebben over lagere onderhoudskosten etc maar de gemiddelde burger moet wel eerst het geld hebben om het aankoopverschil te overbruggen. Niet iemand heeft dat even op de bank staan.
[ Voor 6% gewijzigd door martwoutnl op 27-04-2023 08:50 ]
Op de waterstofladder staat mobiliteit natuurlijk relatief laag. (Internationaal) vrachtvervoer is natuurlijk moeilijk te electrificeren, dus dat is de uitzondering.DaniëlWW2 schreef op woensdag 26 april 2023 @ 22:37:
https://www.rijksoverheid...-gat-tot-klimaatdoel-2030
Elk beetje waterstof dat je kan produceren, zou meteen naar mobiliteit moeten gaan. Het is je enige realistische alternatief. Niks verbranden voor energie of verwarming, daarvoor is de productie ervan te lastig en te energie-intensief.
Waterstof inzetten voor kunstmest is het allerbelangrijkste. Zonder kunstmest geen 8 miljard mensen op deze planeet. Althans, niet lang.
Ik heb er ook moeite mee dat er, vooruitlopend op groene productie die er nog lang niet is, maar wordt besloten tot de ombouw van gascentrales voor de "balansfunctie".
Duitsland heeft in januari van dit jaar 780MW capaciteit aan zonnepanelen neergelegd.mitsumark schreef op woensdag 26 april 2023 @ 22:52:
Kerncentrales zijn alleen tijdelijk ter overbrugging.
In februari 746 MW, en in maart 944 MW.
2,4GW in drie maanden, en in dit tempo kunnen ze nog wel even doorgaan.
De aanleg van de meest recente kerncentrale, Olkiluoto 3, is twee weken geleden afgerond. Het heeft 18 jaar geduurd, en heeft een productiecapaciteit van 1,6GW.
Kerncentrales hebben grote voordelen; Olkluoto-3 stampt 1,6GW eruit, continu, weer of geen weer. Maar als "tijdelijke" oplossing zijn ze een heel rare keuze.
[ Voor 3% gewijzigd door CVTTPD2DQ op 27-04-2023 08:48 ]
Vergeet ook niet dat SUV een andere belangrijke functie hebben: het voeden van de soms bijna blinde haat die sommige mensen tegen dit type auto’s hebben.Amdwarrior schreef op donderdag 27 april 2023 @ 07:49:
[...]
Statussymbool en mensen die moeite hebben met bukken.
Ik heb een SUV en niet als status symbool, het is best een oude bak namelijk en alles behalve “sexy”. Maar hij is wel super ruim en praktisch met kleine kinderen. We hebben trouwens ook een ruime station als 2e auto, daar past alles ook prima in, maar kleintjes in een kinderstoel zetten is een stuk makkelijker in een SUV, ook als je geen problemen met bukken hebt
Een ouwetje met een SUV die 5k per jaar doet is (de productie van de auto even daargelaten) altijd nog beter bezig dan die forens die 40k/jaar doet in zijn Corsa…
Het is zoals met alles, overdaad schaadt. Er zijn hier posters die een “oplossing” zien in het afschaffen/verbieden van SUVs. Wat gaan we dan nog meer afschaffen?
Je kunt je overigens afvragen of de Nederlandse SUV wel een SUV is… Een Kia Niro een SUV???Kom op, dat is gewoon een verhoogde hatchback…
[ Voor 15% gewijzigd door FreakNL op 27-04-2023 09:32 ]
[ Voor 98% gewijzigd door tweakduke op 27-04-2023 10:41 ]
Dit is wel een voorbeeld van de standaard reeks van:FreakNL schreef op donderdag 27 april 2023 @ 09:30:
Het is ook maar een beetje blindelings trappen…
Een ouwetje met een SUV die 5k per jaar doet is (de productie van de auto even daargelaten) altijd nog beter bezig dan die forens die 40k/jaar doet in zijn Corsa…
Het is zoals met alles, overdaad schaadt. Er zijn hier posters die een “oplossing” zien in het afschaffen/verbieden van SUVs. Wat gaan we dan nog meer afschaffen?
Je kunt je overigens afvragen of de Nederlandse SUV wel een SUV is… Een Kia Niro een SUV???Kom op, dat is gewoon een verhoogde hatchback…
- Er zijn andere problemen die erger zijn!
- Waar houdt het op?!
- Is het wel echt een probleem?
Verwijderd
Omdat het voor het klimaat alle hens aan dek is. Zelfs een kleine stadsauto is voor de meeste verplaatsingen al overkill (1 persoon over een fietsafstand), wie vond het dan ineens een goed idee om auto's veel groter en zwaarder te maken? En ze moeten uiteraard ook een motor hebben die 200 km/u of sneller kan, en liefst ook in minder dan 10 seconden 100 km/u haalt. We rusten huishoudtoestellen uit met strenge energielabels en vinden het nodig om een gloeilamp te vervangen, terwijl we intussen wel vinden dat we 2 ton of meer nodig hebben om ons eigen lichaam te verplaatsen.FreakNL schreef op donderdag 27 april 2023 @ 09:30:
Het is ook maar een beetje blindelings trappen…
Een ouwetje met een SUV die 5k per jaar doet is (de productie van de auto even daargelaten) altijd nog beter bezig dan die forens die 40k/jaar doet in zijn Corsa…[
We moeten inderdaad niet blind focussen op de grootte of het gewicht van auto's, zoals je zegt is er ook geen duidelijke scheidslijn tussen grote en kleine auto's, het punt is meer dat een auto voor de meeste verplaatsingen al heel inefficiënt was, en de suv-hype daar nog een schep bovenop doet.
- De transportsector is de enige sector in Europa waar nog steeds een sterke stijging van de uitstoot van broeikasgassen vastgesteld wordt (bron)
- IEA: "Uitstoot SUV's heeft alle inspanningen industrie tenietgedaan (bron)
:fill(white):strip_exif()/f/image/2Oq3HobmyHgfAJIvEdQdvOfT.png?f=user_large)
Ja fair.CVTTPD2DQ schreef op donderdag 27 april 2023 @ 08:47:
[...]
Op de waterstofladder staat mobiliteit natuurlijk relatief laag. (Internationaal) vrachtvervoer is natuurlijk moeilijk te electrificeren, dus dat is de uitzondering.
Waterstof inzetten voor kunstmest is het allerbelangrijkste. Zonder kunstmest geen 8 miljard mensen op deze planeet. Althans, niet lang.
Ik heb er ook moeite mee dat er, vooruitlopend op groene productie die er nog lang niet is, maar wordt besloten tot de ombouw van gascentrales voor de "balansfunctie".
Kunstmest en bepaalde industriële processen zijn nog belangrijker. Geen kunstmest en geen staal en dan zijn we wel klaar met onze moderne maatschappijen.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Verwijderd
Toch raar dat niemand de gemakkelijkste oplossing voorstelt: minder vliegenBinnen twee jaar moet 2 procent van de vliegtuigbrandstof duurzaam zijn, hebben onderhandelaars van de lidstaten en het parlement afgesproken. In 2030 moet dat al 6 procent zijn en in 2050 70 procent.
Duurzame vliegtuigbrandstof (SAF) is onder meer met waterstof gemaakte synthetische kerosine en brandstof uit biomassa, afgewerkt frituurvet, industriële afvalgassen en plastic afval. Brandstof uit bijvoorbeeld palmolie mag niet groen heten.
Om nou nederland met luxemburg te vergelijken gaat denk ik ook wat ver. OV in nederland is gewoon veel te duur... een enkeltje met de bus van mijn huis naar het stadscentrum kost bijna 3,50... ja, dan ga ik wel gewoon met de auto dan ben ik zelfs incl parkeergeld nog goedkoper uit. 'Vroeger' waren er hier wel proeven om voor 50 cent een dagkaartje te kunnen kopen.... het was toen aanmerkelijk drukker. Nu zit alleen de schooljeugd nog in de bus tijdens de spits....Frame164 schreef op woensdag 26 april 2023 @ 13:37:
[...]
Maar dat kaartje heeft het doel compleet gemist. Er werd inderdaad veel gebruik gemaakt van het OV, maar niet als alternatief voor de auto. Heel veel mensen gingen opeens extra reizen omdat het zo goedkoop was en omdat het wat nieuws was. Voor het woon-werkverke
En als we verder kijken: in Luxemburg is OV gratis geworden maar er wordt geen kilometer minder auto gereden. er was er vrijwel geen impact.
Gratis of goedkoop OV is geen tovermiddel. Zelfs goed beschikbaar OV is dat niet. Anders zou er in de Randstad en in de steden veel minder autoverkeer zijn.
Voor mensen die minder dan 10.000 kilometer per jaar rijden (en geen bijzondere eisen aan een auto stellen) en een normale tweedehands auto kopen, reken ik dat een auto totaal gemiddeld 10 euro per dag kost. Dat zijn dan alle kosten bij elkaar zoals afschrijving, onderhoud, apk, reparatie, verzekering, belasting en brandstof.martwoutnl schreef op donderdag 27 april 2023 @ 08:46:
[...]
En dan de mooie subsidie van € 1.000 voor een tweedehands EV. Je zag de presentator van Nieuwsuur kijken. Met die € 1.000 ga je het nooit redden. Als je mensen een EV in wil, moet je zorgen voor voldoende laadmogelijkheden en het prijsverschil tussen benzine/hybride en EV kleiner maken. Zover ik zelf laatst zag rond een Kona zat je zo op 10k prijsverschil. Edit: Net nog even gekeken bij nieuwe model. Hybride premium is 39.995 en EV premium is 47.795. € 7.800 om precies te zijn.
En dan kan je het als Jetten wel hebben over lagere onderhoudskosten etc maar de gemiddelde burger moet wel eerst het geld hebben om het aankoopverschil te overbruggen. Niet iemand heeft dat even op de bank staan.
Als je 10 jaar met een auto doet, dan zijn de totale kosten € 10,-- * 365 dagen * 10 jaar = € 36.500,--.
Zolang een hybride of elektrische auto duurder duurder is, zal het heel lang duren voordat veel mensen in een milieuvriendelijkere auto zullen rijden. Zeker als ik zie hoe gezinnen echt krap zitten aan het einde van een maand, die kunnen dit nauwelijks betalen.
Nu zie ik op gaspedaal.nl gelukkig aardig wat elektrische auto's die minder dan € 10.000,-- kosten en toch minder dan 8 jaar oud zijn.
Als mensen zo'n auto niet kiezen ondanks dat het aan hun eisen voldoet, denk ik dat het toch ligt aan de onbekendheid met de accuduur/elektrisch rijden, of het ligt aan de laadmogelijkheden of actieradius.
Speel ook Balls Connect en Repeat
[ Voor 98% gewijzigd door tweakduke op 27-04-2023 10:42 ]
We hebben in Europa geweldige treinenbouwers zitten, de Franse TGV rijdt al decennia effectief rond en is een beproefd ontwerp. Ik ben er eerlijk gezegd ook wel een beetje verbaasd over dat het “hogesnelheidstreinen” door Europa niet meer ingeburgerd is.Verwijderd schreef op donderdag 27 april 2023 @ 10:07:
Kerosine zal ook steeds meer duurzame brandstof moeten bevatten:
[...]
Toch raar dat niemand de gemakkelijkste oplossing voorstelt: minder vliegen
“Onze politici “ snappen het trouwens ook niet:
https://www.ad.nl/buitenl...to-dan-de-trein~a94bcb0a/
Nu ken ik dat traject vrij goed, ik heb het anderhalf jaar lang wekelijks met de Thalys gedaan, zeker in de eerste klasse zou ik me niet voor kunnen stellen dat je die reis liever per vliegtuig zou willen doen…..(maar goed, misschien hebben privé jets dan weer grote voordelen die ik niet ken).
Ik weet niet of hetnog zo is maar volgens mij gin het van je bruto salaris af en is het onbelast?Valorian schreef op woensdag 26 april 2023 @ 22:58:
[...]
Jammer dat de vergoeding die een werkgever via het fietsplan ter beschikking stelt direct uit de WKR komt en dus drukt op het algehele budget voor belastingvrije “cadeautjes”. Daardoor werkt lang niet iedere werkgever mee volgens mij, want meer werknemers die fietsen aanschaffen betekent minder budget voor bedrijfsuitjes, kerstpakketten en andere zaken uit de WKR-pot.
Er moet wel een financieel medewerker de betaling regelen. Maar goed dat is 'cost of doing business'.
Dus voor werkgever en werknemer 'gratis' waar het extra kosten zou betekenen.
Of is dat niet meer zo?
★ What does that mean? ★
De simpele loonslaaf die een auto nodig heeft om op zijn werk te komen kan voor €7.000 een Renault Zoe Q210 kopen en daar nog €2.000 SEPP subsidie op krijgen (mijn vader heeft er net één gekocht voor die prijs).FabianGTI schreef op woensdag 26 april 2023 @ 20:26:
Voor de ‘simpele’ loonslaaf is een elektrische auto nog steeds te duur, en dat zijn nou net de mensen die met de auto naar het werk moeten.
Edit: dit is met afgekochte accu dus geen maandelijkse huur (wel 200kkm op de klok)
Voor €5.000 klaar en ruim voldoende range voor normaal dagelijks woon-werk verkeer.
Het zijn de eisen die gesteld worden buiten het woon-werk verkeer die het duur/complex maken.
[ Voor 18% gewijzigd door assje op 27-04-2023 11:51 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Verwijderd
Praktisch is het wel niet zo gemakkelijk:dr.lowtune schreef op donderdag 27 april 2023 @ 10:22:
[...]
We hebben in Europa geweldige treinenbouwers zitten, de Franse TGV rijdt al decennia effectief rond en is een beproefd ontwerp. Ik ben er eerlijk gezegd ook wel een beetje verbaasd over dat het “hogesnelheidstreinen” door Europa niet meer ingeburgerd is.
Nu ken ik dat traject vrij goed, ik heb het anderhalf jaar lang wekelijks met de Thalys gedaan, zeker in de eerste klasse zou ik me niet voor kunnen stellen dat je die reis liever per vliegtuig zou willen doen…..(maar goed, misschien hebben privé jets dan weer grote voordelen die ik niet ken).
Verwijderd in "Klimaat: wetenschap en achtergronden"
https://bieb.knab.nl/spar...en-gemiddeld-per-leeftijd ik weet je leeftijd niet maar dan ben je wel een beetje een buitenbeentje; sommige mensen financieren hun auto ook alá het VS model; iets waar ik sowieso erg huiverig voor ben.FreakNL schreef op woensdag 26 april 2023 @ 23:00:
[...]
Dat zal je tegenvallen. Mijn auto was ook over de 20k en die van de buren ook. Die was zelfs 70k, dat is mij wat overdreven…
Het zijn echt niet alleen zestigplussers die veel uitgeven aan auto’s…
de overheid moet veel meer inzetten in juist de lage en middenklasse uit hun auto te krijgen; met de helmplicht van bijvoorbeeld elektrische scooters van 45km/h is dit weer een regel die juist het tegenovergestelde bereikt. Doe elektrische scooters bv mee in de fietsregeling van de zaak, dan heb je iedereen met < 25km van en naar werk al te pakken.
[ Voor 22% gewijzigd door xzaz op 27-04-2023 10:45 ]
Schiet tussen de palen en je scoort!
Heb je wat meer specs, kilometerstand, bouwjaar, huur of koop accu?assje schreef op donderdag 27 april 2023 @ 10:40:
[...]
De simpele loonslaaf die een auto nodig heeft om op zijn werk te komen kan voor €7.000 een Renault Zoe Q210 kopen en daar nog €2.000 SEPP subsidie op krijgen (mijn vader heeft er net één gekocht voor die prijs).
Voor €5.000 klaar en ruim voldoende range voor normaal dagelijks woon-werk verkeer.
Het zijn de eisen die gesteld worden buiten het woon-werk verkeer die het duur/complex maken.
Ik ben gewoon benieuwd, zelf heb ik vorig jaar m’n PHEV gekocht voor €17k..
Begin mei wordt er nog een trekhaak onder gezet, kan gewoon 1500kg trekken.
Wij hebben overigens nog maar 1 auto, naar het werk pakken we (mits redelijk weer) de fiets.
[ Voor 11% gewijzigd door FabianGTI op 27-04-2023 10:54 ]
Maar volgens mij huur je dan ook nog eens de accu, dus heb je behoorlijk wat zwaardere maandelijkse lasten dan bij een "gewone" electrische auto.assje schreef op donderdag 27 april 2023 @ 10:40:
[...]
De simpele loonslaaf die een auto nodig heeft om op zijn werk te komen kan voor €7.000 een Renault Zoe Q210 kopen en daar nog €2.000 SEPP subsidie op krijgen (mijn vader heeft er net één gekocht voor die prijs).
Ik schrok ook even van het plaatje bij dit artikel van de NOS Grote verschillen in beschikbaarheid van electrische laadpalen. Het verschil tussen donkergroen en lichtgeel is een factor 2, het verschil tussen lichtgeel en rood nog eens. En dat terwijl laadpaalinfrastructuur prima decentraal is uit te rollen.
Dat er in Vlieland weinig laadpalen staan is logisch, maar voor sommige gemeenten is het best onduidelijk waarom ze buiten het EV-feestje vallen. Maastricht ligt midden in een dichtbevolkt gebied. De stad Groningen is net zo groen en links als Amsterdam.
Je ziet hier de sterke netwerkeffecten. Waar mensen meer electrisch rijden worden meer laadpalen aangelegd, wat vervolgens er weer voor zorgt dat het aantrekkelijker wordt om electrisch te rijden.
Nu ben ik wel enigszins bekend met deze materie (veel projecten in het OV gedaan) en je haalt terecht aan dat er een aantal flinke praktische uitdagingen zijn. Hier zou Europa best op kunnen voorsorteren in een verplichting tot harmonisatie van het spoorsysteem. Er worden immers al heel veel zaken door de EU geharmoniseerd, dan moet dit over een paar decennia ook wel te realiseren zijn.Verwijderd schreef op donderdag 27 april 2023 @ 10:43:
[...]
Praktisch is het wel niet zo gemakkelijk:
Dit gaat over openbare laadpalen als ik het goed heb. Ik woon zelf in het noorden en zoals wordt beschreven in het artikel, woont men in het noorden veel groter dan in de Randstad, dus is een eigen oprit met laadpaal relatief eenvoudig te realiseren. Die privélaadpalen tellen niet mee in dit overzicht. Daarnaast liggen de lonen hier lager en zijn er minder leaserijders in het noorden, dus inderdaad dat netwerkeffect dat je beschrijft is hier sterk.CVTTPD2DQ schreef op donderdag 27 april 2023 @ 10:52:
[...]
Maar volgens mij huur je dan ook nog eens de accu, dus heb je behoorlijk wat zwaardere maandelijkse lasten dan bij een "gewone" electrische auto.
Ik schrok ook even van het plaatje bij dit artikel van de NOS Grote verschillen in beschikbaarheid van electrische laadpalen. Het verschil tussen donkergroen en lichtgeel is een factor 2, het verschil tussen lichtgeel en rood nog eens. En dat terwijl laadpaalinfrastructuur prima decentraal is uit te rollen.
Dat er in Vlieland weinig laadpalen staan is logisch, maar voor sommige gemeenten is het best onduidelijk waarom ze buiten het EV-feestje vallen. Maastricht ligt midden in een dichtbevolkt gebied. De stad Groningen is net zo groen en links als Amsterdam.
Je ziet hier de sterke netwerkeffecten. Waar mensen meer electrisch rijden worden meer laadpalen aangelegd, wat vervolgens er weer voor zorgt dat het aantrekkelijker wordt om electrisch te rijden.
De stad Groningen is vooral een stad voor en van studenten, dus daar is het autobezit überhaupt relatief laag. Bovendien hebben ze daar de afgelopen jaren een anti-auto beleid gevoerd in de stad met het autoluw maken van vele delen van de stad.
Ik denk dat het wel accuhuur zal zijn. Kost je tussen de 60 en 100 euro per maand afhankelijk van hoeveel km je per jaar rijd. En we kunnen weer een argument afstrepen uiteraard... mocht de accu het onverhoopt begeven, dan zal renault hem gewoon vervangen. Mijn voorkeur zou wel een model met koopaccu hebben...maar ik snap wel dat iemand met een beperkt budget misschien beter voor de zekerheid van een huuraccu kan gaan.FabianGTI schreef op donderdag 27 april 2023 @ 10:52:
[...]
Heb je wat meer specs, kilometerstand, bouwjaar, huur of koop accu?![]()
Ik ben gewoon benieuwd, zelf heb ik vorig jaar m’n PHEV gekocht voor €17k..
Begin mei wordt er nog een trekhaak onder gezet, kan gewoon 1500kg trekken.
Wij hebben overigens nog maar 1 auto, naar het werk pakken we (mits redelijk weer) de fiets.
en nog 900-1500 euro per jaar, afhankelijk van je woon-werkafstand, voor de accuhuur.assje schreef op donderdag 27 april 2023 @ 10:40:
[...]
Maar dan is het alsnog appels met peren vergelijken, 100 euro per maand is alsnog een hoop geld, vooral als straks de wegenbelasting weer gewoon betaald moet worden.stylezzz schreef op donderdag 27 april 2023 @ 11:14:
[...]
Ik denk dat het wel accuhuur zal zijn. Kost je tussen de 60 en 100 euro per maand afhankelijk van hoeveel km je per jaar rijd. En we kunnen weer een argument afstrepen uiteraard... mocht de accu het onverhoopt begeven, dan zal renault hem gewoon vervangen. Mijn voorkeur zou wel een model met koopaccu hebben...maar ik snap wel dat iemand met een beperkt budget misschien beter voor de zekerheid van een huuraccu kan gaan.
Die 100 euro betaalde ik aan wegenbelasting van de vorige auto, een Golf diesel!
Overigens vind ik dan 5000 euro voor een Zoe nog steeds een hoop geld.
[ Voor 4% gewijzigd door FabianGTI op 27-04-2023 11:23 ]
Helemaal mee eens. Het is alweer meer dan 20 jaar geleden, maar de laatste drie keer dat ik (voor mijn werk) naar de Middellandse Zee kust ben geweest, heb ik de trein gepakt (Barcelona, Nice, Salerno). Je bent wel wat langer onderweg dan met het vliegtuig, maar het is prima te doen (en sneller dan met de auto).dr.lowtune schreef op donderdag 27 april 2023 @ 10:22:
[...]
We hebben in Europa geweldige treinenbouwers zitten, de Franse TGV rijdt al decennia effectief rond en is een beproefd ontwerp. Ik ben er eerlijk gezegd ook wel een beetje verbaasd over dat het “hogesnelheidstreinen” door Europa niet meer ingeburgerd is.
Het is alleen dat vliegen zo belachelijk goedkoop is. Collega's gingen allemaal met het vliegtuig. Ik was blij dat mijn tickets vergoed werden, want die waren een stuk duurder dan die van die met het vliegtuig gingen.
Overigens kun je wel pech hebben. Heb een keer in de Thalys bijna heel de rit tegenover een huilende baby gezeten. En dan voelt een rit naar Zuid-Frankrijk opeens best lang.
Nu ben ik een treinengek en heb dus enige bias, maar ik ga echt niet meer het vliegtuig pakken. Dat scheelt zoveel in uitstoot.
Iets anders: elektrische fietsen zijn een fantastische uitvinding. Ik zou er ook wel een willen (knieën zijn niet zo heel goed meer), maar elektrische fietsen worden ook heel veel recreatief gebruikt, wat tot gevolg heeft dat voor die ritten je niet net zoveel autoritten kunt wegstrepen. Alleen de ritten waarvoor anders de auto zou zijn gepakt, hebben een positieve bijdrage. Alle andere ritten hebben eigenlijk een negatief effect. En dan heb je ook nog dat die accu's geproduceerd moeten worden. En blijkbaar zijn fietsaccu's maar iets van 5 jaar goed. Dus die moeten ook behoorlijk vaak gerecycled worden. Ik hou, zo lang ik het nog kan, nog maar even de 100% mensenkracht aan, denk ik.
jungletrain.net - 24/7 drum & bass radio
josh-hill schreef op donderdag 27 april 2023 @ 11:25:
Iets anders: elektrische fietsen zijn een fantastische uitvinding. Ik zou er ook wel een willen (knieën zijn niet zo heel goed meer), (...) Ik hou, zo lang ik het nog kan, nog maar even de 100% mensenkracht aan, denk ik.
Lage versnelling, en (verhoudingsgewijs) hoge toeren is (zo heb ik begrepen) de manier om je knieën te sparen.
Een voor mij onverwachte ontwikkeling is dat sinds de komst van de e-bike, de ligfietsbouwers eigenlijk allemaal langzaamaan stoppen. Nederlanders geven meer uit aan fietsen dan ooit, en je zou zeggen dat de combinatie van ligfiets en electrische aandrijving ideaal is, maar de ene markt lijkt de andere op te eten.
maar nu geen wegenbelasting, weinig onderhoud, geen benzine. en die 100 euro is als je nog best veel rijd ook.FabianGTI schreef op donderdag 27 april 2023 @ 11:23:
[...]
Maar dan is het alsnog appels met peren vergelijken, 100 euro per maand is alsnog een hoop geld, vooral als straks de wegenbelasting weer gewoon betaald moet worden.
Die 100 euro betaalde ik aan wegenbelasting van de vorige auto, een Golf diesel!
Overigens vind ik dan 5000 euro voor een Zoe nog steeds een hoop geld.
PS. ooit wel eens in een zoe gezeten? Vergelijk hem aub niet met een aygo of up.... dit is echt een klasse beter.
Helemaal waar, helaas.CVTTPD2DQ schreef op donderdag 27 april 2023 @ 11:31:
[...]
offtopic:
Lage versnelling, en (verhoudingsgewijs) hoge toeren is (zo heb ik begrepen) de manier om je knieën te sparen.
Een voor mij onverwachte ontwikkeling is dat sinds de komst van de e-bike, de ligfietsbouwers eigenlijk allemaal langzaamaan stoppen. Nederlanders geven meer uit aan fietsen dan ooit, en je zou zeggen dat de combinatie van ligfiets en electrische aandrijving ideaal is, maar de ene markt lijkt de andere op te eten.
Maar helemaal 'ideaal' voor de gebruiker is natuurlijk een elektrische ligfiets. Best of both worlds.
Net als dat een kleine elektrische auto eigenlijk het beste is voor woon-werkverkeer dat niet te voet of met fiets of OV kan worden uitgevoerd. Én laag verbruik én elektrisch en dus met duurzame energie oplaadbaar.
jungletrain.net - 24/7 drum & bass radio
Verwijderd
Inderdaad, ik hoor vaak zeggen dat lange treinritten veel te duur zijn, maar het is het vliegen dat veel te goedkoop is. Ik vind enkele honderden euro's een normale prijs voor een treinrit naar het zuiden van Frankrijk.josh-hill schreef op donderdag 27 april 2023 @ 11:25:
[...]
Het is alleen dat vliegen zo belachelijk goedkoop is. Collega's gingen allemaal met het vliegtuig. Ik was blij dat mijn tickets vergoed werden, want die waren een stuk duurder dan die van die met het vliegtuig gingen.
Met een e-fiets is de wind niet meer zo belangrijk en met een ligfiets heb je veel minder mogelijkheden mbt kindervervoer en bagage.josh-hill schreef op donderdag 27 april 2023 @ 11:39:
[...]
Maar helemaal 'ideaal' voor de gebruiker is natuurlijk een elektrische ligfiets. Best of both worlds.
Ik vind de elektrische longtail de beste uitvinding van de voorbije jaren (decennia?)
[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2023 11:48 ]
@stylezzz @FabianGTI @CVTTPD2DQMarrtijn schreef op donderdag 27 april 2023 @ 11:18:
[...]
en nog 900-1500 euro per jaar, afhankelijk van je woon-werkafstand, voor de accuhuur.
Excuus, had ik er bij moeten zetten; dit is met afgekochte accu dus geen huur (wel 200kkm op de klok)
Hier nog een voorbeeld:
Renault ZOE Life (KOOPACCU) 2014 subsidie mogelijk
€ 7.500,00
https://link.marktplaats....tm_campaign=socialbuttons
Iets duurder maar ook veel lagere km stand.
[ Voor 32% gewijzigd door assje op 27-04-2023 12:03 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Maar wat is het alternatief? Moet zo iemand dan een Renault Zoe kopen voor woon-werk verkeer en daarnaast een auto behouden die geschikt is voor al het andere gebruik? Dat lijkt me ook niet wenselijk. En nee, "al dat andere gebruik" kun je niet altijd maar invullen met een deel- danwel huurauto. De meeste deelauto's zijn immers ook van die kleine blikjes waar nou eenmaal niet alles mee kan of in past (of achter mag). .assje schreef op donderdag 27 april 2023 @ 10:40:
[...]
Juist omdat autobezit en gebruik hier in Nederland zo duur is wil je één auto die zo goed mogelijk past bij al het gebruik. Dat is dan vaak op alle vlakken al een beetje een compromis, maar het zij zo.
Ik zou er zelf geen enkele moeite mee hebben om in iets als een Aygo naar vrienden te rijden die 100km verderop wonen (waar dus geen OV komt...), want voor zo'n ritje heb ik inderdaad niet per definitie een bus nodig. Maar voor 90% van de ritten heb ik die bus wel nodig. En dus heb ik zo'n ding.
[ Voor 11% gewijzigd door Destruction op 27-04-2023 11:58 ]
Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.
Moet er een alternatief zijn dan? Voor veel mensen is persoonlijk (of misschien 1 of meer mensen extra) en de wekelijkse boodschappen ermee kunnen halen gewoon genoeg. Vandaar dat er ook zoveel 'kleine blikjes' op de weg rijden.... Ik denk dat het beeld een beetje vertekend raakt omdat er in dit topic veel mensen reageren van 'jamaar ik rij dagelijks met een aanhanger' of 'ik heb 3 kinderen, waar laat ik alles'.... De doorsnee nederlander heeft echt niet zo'n specifiek voertuig nodig....Destruction schreef op donderdag 27 april 2023 @ 11:53:
[...]
Maar wat is het alternatief? Moet zo iemand dan een Renault Zoe kopen voor woon-werk verkeer en daarnaast een auto behouden die geschikt is voor al het andere gebruik? Dat lijkt me ook niet wenselijk. En nee, "al dat andere gebruik" kun je niet altijd maar invullen met een deel- danwel huurauto. De meeste deelauto's zijn immers ook van die kleine blikjes waar nou eenmaal niet alles mee kan of in past (of achter mag). .
Juist omdat autobezit en gebruik hier in Nederland zo duur is wil je één auto die zo goed mogelijk past bij al het gebruik. Dat is dan vaak op alle vlakken al een beetje een compromis, maar het zij zo.
Dat ontken ik ook niet. Waar een kleine auto genoeg is past zo'n Zoe perfect in het plaatje en is dat gewoon een goed idee.stylezzz schreef op donderdag 27 april 2023 @ 11:59:
[...]
Moet er een alternatief zijn dan? Voor veel mensen is persoonlijk (of misschien 1 of meer mensen extra) en de wekelijkse boodschappen ermee kunnen halen gewoon genoeg. Vandaar dat er ook zoveel 'kleine blikjes' op de weg rijden.... Ik denk dat het beeld een beetje vertekend raakt omdat er in dit topic veel mensen reageren van 'jamaar ik rij dagelijks met een aanhanger' of 'ik heb 3 kinderen, waar laat ik alles'.... De doorsnee nederlander heeft echt niet zo'n specifiek voertuig nodig....
Ik reageerde echter op de stelling "het is het andere gebruik dat het duur en complex maakt".
[ Voor 38% gewijzigd door Destruction op 27-04-2023 12:06 ]
Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.
Klopt... jij bent toevallig de persoon die voor zijn werk met een bus + aanhanger rijd, en zo komt elke edge case wel een keer voorbij waarom dat iemand voor een bepaald vervoersmiddel 'moet' kiezen.Destruction schreef op donderdag 27 april 2023 @ 12:01:
[...]
Dat ontken ik ook niet. Waar een kleine auto genoeg is past zo'n Zoe perfect in het plaatje en is dat gewoon een goed idee.
Ik reageerde echter op de stelling "het is het andere gebruik dat het duur en complex maakt".
Omdat dat in sommige gevallen ook moet. Zeker niet in alle gevallen, nee. Maar ik vraag me dan wel af wat iemand die iets anders moet dan zou moeten doen? Een goedkope EV als daily zou allicht kunnen, maar de rest dan? Dan heb je toch al snel een 2e auto nodig. Is dat wenselijk? Lijkt mij van niet. Zeker in oude woonwijken waar de parkeerdruk vaak toch al groot is gaat het niet helpen als mensen een 2e auto moeten bezitten.stylezzz schreef op donderdag 27 april 2023 @ 12:03:
[...]
Klopt... jij bent toevallig de persoon die voor zijn werk met een bus + aanhanger rijd, en zo komt elke edge case wel een keer voorbij waarom dat iemand voor een bepaald vervoersmiddel 'moet' kiezen.
Mijn ouders hebben ook geen aanhanger of caravan, zij zijn afhankelijk van een auto om naar familie en vrienden te kunnen en hebben meer dan genoeg aan hun Fiat Panda met automaatbak. Als ik nooit een aanhanger had hoeven trekken en ook alleen voor vervoer een auto had, reed ik ook niet in een bestelauto (en in de toekomst een bus), maar in een of andere hatchback. Dat zou dan goed genoeg geweest zijn.
[ Voor 21% gewijzigd door Destruction op 27-04-2023 12:07 ]
Verwijderd
Inderdaad, grote huishoudtoestellen en meubels worden (meestal gratis) thuis geleverd, grote stukken afval kunnen door de afvaldienst opgehaald worden, als je partner van de trap valt bel je gewoon een ambulance, als je dan enkel nog voor 2 weken vakantie of voor je paardenhobby een extra zware/dure auto nodig hebt (met een batterij van 700 kg voor de range), dan worden het wel dure hobby's/reizen. Aan veel andere verplaatsingen valt meestal wel een mouw te passen.Destruction schreef op donderdag 27 april 2023 @ 12:01:
[...]
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2023 12:12 ]
Je moet voorlopig nog helemaal niks denk ik. Met de klimaatplannen zoals gisteren gepresenteerd kun je er bijna vanuit gaan dat het allemaal nog vele jaren vooruitgeschoven gaat worden als het om de financiële aspecten gaat.Destruction schreef op donderdag 27 april 2023 @ 12:06:
[...]
Omdat dat in sommige gevallen ook moet. Zeker niet in alle gevallen, nee. Maar ik vraag me dan wel af wat iemand die iets anders moet dan zou moeten doen? Een goedkope EV als daily zou allicht kunnen, maar de rest dan? Dan heb je toch al snel een 2e auto nodig. Is dat wenselijk? Lijkt mij van niet. Zeker in oude woonwijken waar de parkeerdruk vaak toch al groot is gaat het niet helpen als mensen een 2e auto moeten bezitten.
Mijn ouders hebben ook geen aanhanger of caravan, zij zijn afhankelijk van een auto om naar familie en vrienden te kunnen en hebben meer dan genoeg aan hun Fiat Panda met automaatbak. Als ik nooit een aanhanger had hoeven trekken en ook alleen voor vervoer een auto had, reed ik ook niet in een bestelauto (en in de toekomst een bus), maar in een of andere hatchback. Dat zou dan goed genoeg geweest zijn.
Ik heb het hier helemaal niet over een caravan of paardenhobby of wat dan ook. Ik heb het over wat grotere gezinnen. Die prop je niet in een Zoe. Dat gaat niet. Heb je gezien hoe groot die kinderstoelen tegenwoordig moeten zijn? Vrienden van me hebben een golf 4 stationwagen om hun 3 kinderen mee te kunnen vervoeren, ik kan je vertellen dat dat al behoorlijk proppen is tegenwoordig. Natuurlijk kan hij prima met een kleinere auto zijn woon-werk verkeer doen, maar een kleine EV zou nooit een vervanger kunnen zijn voor die Golf.Verwijderd schreef op donderdag 27 april 2023 @ 12:09:
[...]
Inderdaad, grote huishoudtoestellen en meubels worden (meestal gratis) thuis geleverd, grote stukken afval kunnen door de afvaldienst opgehaald worden, als je partner van de trap valt bel je gewoon een ambulance, als je dan enkel nog voor 2 weken vakantie of voor je dure paardenhobby een extra zware/dure auto nodig hebt, dan worden het wel dure hobby's/reizen. Aan veel andere verplaatsingen valt meestal wel een mouw te passen.
Ik schreef in dit topic al vaker "De soep wordt nooit zo heet gegeten als-ie wordt opgediend", maar als je toekomst gericht wil denken ben ik toch benieuwd hoe sommige mensen dit soort praktische problemen zouden oplossen. Met een groot gezin een auto moeten huren schiet niet op bijvoorbeeld, dan sta je elk weekend bij de lokale autoverhuurder. Om over de kosten nog te zwijgen. En 2 auto's per huishouden lijkt me in deze situatie ook niet wenselijk.stylezzz schreef op donderdag 27 april 2023 @ 12:10:
[...]
Je moet voorlopig nog helemaal niks denk ik. Met de klimaatplannen zoals gisteren gepresenteerd kun je er bijna vanuit gaan dat het allemaal nog vele jaren vooruitgeschoven gaat worden als het om de financiële aspecten gaat.
[ Voor 27% gewijzigd door Destruction op 27-04-2023 12:13 ]
Maar daar gaan we weer.... De gemiddelde nederlandse vrouw krijgt 1.5 kind zo ongeveer. Kortom, de meesten 1 of 2 kinderen. Gezinnen met 3 kinderen of meer zijn echt uitzonderlijk....Destruction schreef op donderdag 27 april 2023 @ 12:11:
[...]
Ik heb het hier helemaal niet over een caravan of paardenhobby of wat dan ook. Ik heb het over wat grotere gezinnen. Die prop je niet in een Zoe. Dat gaat niet. Heb je gezien hoe groot die kinderstoelen tegenwoordig moeten zijn? Vrienden van me hebben een golf 4 stationwagen om hun 3 kinderen mee te kunnen vervoeren, ik kan je vertellen dat dat al behoorlijk proppen is tegenwoordig. Natuurlijk kan hij prima met een kleinere auto zijn woon-werk verkeer doen, maar een kleine EV zou nooit een vervanger kunnen zijn voor die Golf.
Verwijderd
Dat veel kinderen veel geld kosten gaat ook hier op, maar ook dat kan je tegenwoordig goed plannenDestruction schreef op donderdag 27 april 2023 @ 12:11:
[...]
Ik heb het hier helemaal niet over een caravan of paardenhobby of wat dan ook. Ik heb het over wat grotere gezinnen. Die prop je niet in een Zoe. Dat gaat niet. Heb je gezien hoe groot die kinderstoelen tegenwoordig moeten zijn? Vrienden van me hebben een golf 4 stationwagen om hun 3 kinderen mee te kunnen vervoeren, ik kan je vertellen dat dat al behoorlijk proppen is tegenwoordig. Natuurlijk kan hij prima met een kleinere auto zijn woon-werk verkeer doen, maar een kleine EV zou nooit een vervanger kunnen zijn voor die Golf.
27% (brochure) van de huishoudens heeft 2 of meer auto's. Lijkt me dat een deel daarvan wel vervangen kan worden door een goedkope EV. Ik zou het zelf wel doen in elk geval, ware het niet dat we de tweede auto al de deur uit konden doen.Destruction schreef op donderdag 27 april 2023 @ 12:06:
[...]
Omdat dat in sommige gevallen ook moet. Zeker niet in alle gevallen, nee. Maar ik vraag me dan wel af wat iemand die iets anders moet dan zou moeten doen? Een goedkope EV als daily zou allicht kunnen, maar de rest dan? Dan heb je toch al snel een 2e auto nodig. Is dat wenselijk? Lijkt mij van niet. Zeker in oude woonwijken waar de parkeerdruk vaak toch al groot is gaat het niet helpen als mensen een 2e auto moeten bezitten.
Verwijderd
Maar wijs mij dan eens aan waar ik doe alsof iedereen veel kinderen krijgt? Dat 90% zich prima zou kunnen redden met een goedkope kleine EV trek ik niet in twijfel. Ik haalde mijn ouders al aan, voor hen zou zo'n Zoe meer dan prima zijn. Al zullen zij geen nieuwe auto meer kopen. Vanwege hun leeftijd verwacht ik niet dat zij nog 10 jaar zullen rijden en om nu wederom voor een hoge afschrijving te gaan terwijl hun nieuw gekochte Panda nu niets meer afschrijft is natuurlijk onzinstylezzz schreef op donderdag 27 april 2023 @ 12:14:
[...]
Maar daar gaan we weer.... De gemiddelde nederlandse vrouw krijgt 1.5 kind zo ongeveer. Kortom, de meesten 1 of 2 kinderen. Gezinnen met 3 kinderen of meer zijn echt uitzonderlijk....
Verwijderd
Maar kunnen we ons niet houden aan gemiddelden ipv er altijd grote gezinnen, vakmensen, speciale hobby's of verre forenzen bij te halen?Destruction schreef op donderdag 27 april 2023 @ 12:18:
[...]
Maar wijs mij dan eens aan waar ik doe alsof iedereen veel kinderen krijgt? Dat 90% zich prima zou kunnen redden met een goedkope kleine EV trek ik niet in twijfel. Ik haalde mijn ouders al aan, voor hen zou zo'n Zoe meer dan prima zijn. Al zullen zij geen nieuwe auto meer kopen. Vanwege hun leeftijd verwacht ik niet dat zij nog 10 jaar zullen rijden en om nu wederom voor een hoge afschrijving te gaan terwijl hun nieuw gekochte Panda nu niets meer afschrijft is natuurlijk onzin
Omdat in dit topic vaak een kleine auto gepresenteerd word als dé oplossing terwijl dat dus niet het geval is. Er zijn situaties waarvoor toch een werkbare oplossing bedacht moet worden.Verwijderd schreef op donderdag 27 april 2023 @ 12:22:
[...]
Maar kunnen we ons niet houden aan gemiddelden ipv er altijd grote gezinnen, vakmensen, speciale hobby's of verre forenzen bij te halen?
Wat ver forenzen betreft, ik zit gelukkig in een situatie waarin ik zelf bepaal hoever ik maximaal ga rijden voor werk (30km enkele reis van mijn woonplaats). Collega ZZP'ers die het hele land door willen rijden en daardoor op zo'n dag 0,0 vrije tijd over willen houden, die moeten dat lekker zelf weten
Maar als we die verre forens er dus bij gaan halen, die verre forens heeft wel een probleem voor zover hij of zij geen keuze heeft. Want ja, op dat onderwerp word ook te makkelijk gedacht. Oh, verhuis maar even. Oh zoek even een baan dichtbij huis! Ja, als dat altijd zo simpel was zou 90% van de forenzen morgen weer op het fietsje naar een lokale werkgever gaan.
[ Voor 4% gewijzigd door Destruction op 27-04-2023 12:27 ]
Verwijderd
Een verre forens kan op termijn idd dergelijke oplossingen overwegen, want we zien al 10 jaar dat energie duurder wordt en dat de wegen steeds meer dichtslibben, maar ik heb het liever over de meerderheid die toch voor (bijna) elke verplaatsing de auto neemt en misschien zelfs zonder (tweede) auto zou kunnen. Onderstaand plaatje komt uit de dunbevolkte VS waar een obesitasepidemie heerst en waar fietsen een zeldzaamheid zijn, daar is volgens mij toch véél ruimte voor een duurzame shift en de wegen zijn er vaak zo breed, ook in de suburbs, dat er bijna overal plaats is voor goede fietsinfra. Toch blijft iedereen er gekluisterd aan zijn (veel te grote) auto.Destruction schreef op donderdag 27 april 2023 @ 12:26:
[...]
Maar als we die verre forens er dus bij gaan halen, die verre forens heeft wel een probleem voor zover hij of zij geen keuze heeft. Want ja, op dat onderwerp word ook te makkelijk gedacht. Oh, verhuis maar even. Oh zoek even een baan dichtbij huis! Ja, als dat altijd zo simpel was zou 90% van de forenzen morgen weer op het fietsje naar een lokale werkgever gaan.
/f/image/oEmsKoTetoyXblDLIGWhoCtr.png?f=fotoalbum_large)
Wat niet kan, kan niet. Er is geen eenvoudige oplossing die voor iedereen werkt. Maar uiteindelijk gaat het om grote getallen. Als bv voor 30% van de dagelijkse autoforenzen een kleine EV wel een oplossing is, dan scheelt dat al enorm. En als er dan ook nog 10% van de dagelijkse autoforenzen ergens de komende 5 jaar in het OV kan , dan scheelt dat ook. Er zijn meerdere wegen die de CO2 uitstoot van mobiliteit kunnen verlagen.Destruction schreef op donderdag 27 april 2023 @ 12:26:
[...]
Omdat in dit topic vaak een kleine auto gepresenteerd word als dé oplossing terwijl dat dus niet het geval is. Er zijn situaties waarvoor toch een werkbare oplossing bedacht moet worden.
Ja, het is nu echt nodig want op weg naar kdv of naar het hockeyveld of wat dan ook. Maar wat zeg je over 30 jaar tegen je kleinkinderen op 'Maar opa/oma, waarom hebben jullie er niets aan gedaan terwijl jullie het wisten?'
En vingerwijzen helpt niet, dat moeten wij ons allemaal afvragen, grote / kleine gezinnen, dinki's, alleengaanden: is die auto echt nodig? Of zijn er werkbare alternatieven met een beetje omdenken. Maar ik vrees dat ons lange termijn denken net zo goed is als van de meeste politici. Sterker, die denken tenminste nog in een termijn van 4 jaar.
| | | · | | · | | · | | · | | | : | | |·| |·| |·| |·|
Verwijderd
Inderdaad, of wat ik in het klimaattopic eens schreef:mekkieboek schreef op donderdag 27 april 2023 @ 12:57:
Het is al eerder gezegd, die must-have features voor een auto, het is afwegen van de probleemjes van nu tegen de problemen over 30 jaar.
Ja, het is nu echt nodig want op weg naar kdv of naar het hockeyveld of wat dan ook. Maar wat zeg je over 30 jaar tegen je kleinkinderen op 'Maar opa/oma, waarom hebben jullie er niets aan gedaan terwijl jullie het wisten?'
En vingerwijzen helpt niet, dat moeten wij ons allemaal afvragen, grote / kleine gezinnen, dinki's, alleengaanden: is die auto echt nodig? Of zijn er werkbare alternatieven met een beetje omdenken. Maar ik vrees dat ons lange termijn denken net zo goed is als van de meeste politici. Sterker, die denken tenminste nog in een termijn van 4 jaar.
Stel: het is 2100:
- de aarde is 5 graden opgewarmd
- duizendjarige stormen komen om de paar jaar voor
- door mislukte oogsten zijn miljarden mensen gestorven
- kuststeden zijn ingenomen door de zee
- 80% van de wilde dieren is uitgeroeid
- oceanen zijn leeggevist en koraalriffen bestaan niet meer
- regenwouden zijn een hete savanne geworden
- er zijn grote oorlogen om water gevoerd
- tropische en nieuwe ziektes teisteren Europa
- de sociale zekerheid is ingestort door vluchtelingenstromen
-...
Vervolgens lezen onze kleinkinderen de sociale media van vandaag en bekijken interviews, met daarin:
- ik wil mijn steak niet opgeven, want ik vind het gewoon lekker
- op vakantie in het binnenland is toch saai? ik neem liever het vliegtuig naar het zuiden
- 's winters een trui dragen in huis vind ik niet comfortabel, ik verbrand liever wat meer gas
- ik neem de auto omdat ik een (elektrische) fiets te vermoeiend vind
- ik vind de stoelen in de trein niet comfortabel
- mijn HD tv werkt nog, maar ik ga toch een 4K tv kopen
- volgend weekend ga ik met een vriendin lekker kerstshoppen in Milaan
- het klimaat heeft altijd veranderd, het zal onze tijd nog wel meegaan
- ...
of uit de reactie hieronder:
FabianGTI schreef op donderdag 27 april 2023 @ 13:15:
[...]
Buiten de beschadigingen, kijk eens naar de stoelen.
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2023 23:00 ]
Met alle respect, maar wat een hok in die advertentie, dat is toch geen 7500 euro waard?assje schreef op donderdag 27 april 2023 @ 11:48:
[...]
@stylezzz @FabianGTI @CVTTPD2DQ
Excuus, had ik er bij moeten zetten; dit is met afgekochte accu dus geen huur (wel 200kkm op de klok)
Hier nog een voorbeeld:
Renault ZOE Life (KOOPACCU) 2014 subsidie mogelijk
€ 7.500,00
https://link.marktplaats....tm_campaign=socialbuttons
Iets duurder maar ook veel lagere km stand.
Buiten de beschadigingen, kijk eens naar de stoelen

Nee, daar zou ik mijn zuur verdiende centen nooit aan uitgeven, zo kan elke auto wel goedgepraat worden.
Nou vind ik de vraagprijs van 7000 voor eentje met 200k km ook stevig aan de prijs, zo zal er ook vast nog wel ergens een afgetrapte tesla taxi staan, maar of het een verstandige koop is?
Daar heb je zeker gelijk in, maar daar is een solide beleid en overkoepelende visie op nodig vanuit de regerende partijen. Maar in Den Haag zijn ze zo bewust/onbewust incapabel dat die hele visie er niet is.Kalentum schreef op donderdag 27 april 2023 @ 12:40:
[...]
Wat niet kan, kan niet. Er is geen eenvoudige oplossing die voor iedereen werkt. Maar uiteindelijk gaat het om grote getallen. Als bv voor 30% van de dagelijkse autoforenzen een kleine EV wel een oplossing is, dan scheelt dat al enorm. En als er dan ook nog 10% van de dagelijkse autoforenzen ergens de komende 5 jaar in het OV kan , dan scheelt dat ook. Er zijn meerdere wegen die de CO2 uitstoot van mobiliteit kunnen verlagen.
Biobrandstoffen bijmengen is over het algemeen een slecht idee, maar gaan we kennelijk toch nog meer doen. We willen meer mensen in een EV hebben maar toch gaan we die duurder maken. We willen huizen die energiezuiniger zijn, maar ondertussen dwarsbomen we de bouw van moderne goed geïsoleerde huizen vanwege stikstof. We willen minder onnodig forensen maar we verplichten werkgevers niet om daar actief aan mee te werken.
Totdat we een daadkrachtige regering hebben die durft door te pakken en enigszins betrouwbaar overkomt verwacht ik weinig echte progressie op dit dossier.
Je zegt ook helemaal niet dat het er veel zijn. Maar je haalt er wel iedere keer allerlei edge cases bij van 'wat moeten die nou in de toekomst?'. Vergeet niet, we zitten in een transitie die nog decennia gaat duren... zeker in dit tempo. Laten we ons eerst richten op de grote groepen die makkelijk over kunnen, daar is de meeste/snelste/goedkoopste winst te behalen voor het klimaat.Destruction schreef op donderdag 27 april 2023 @ 12:18:
[...]
Maar wijs mij dan eens aan waar ik doe alsof iedereen veel kinderen krijgt? Dat 90% zich prima zou kunnen redden met een goedkope kleine EV trek ik niet in twijfel. Ik haalde mijn ouders al aan, voor hen zou zo'n Zoe meer dan prima zijn. Al zullen zij geen nieuwe auto meer kopen. Vanwege hun leeftijd verwacht ik niet dat zij nog 10 jaar zullen rijden en om nu wederom voor een hoge afschrijving te gaan terwijl hun nieuw gekochte Panda nu niets meer afschrijft is natuurlijk onzin
In Den Haag zitten ze met bibberende beentjes elke verkiezing af te wachten.dr.lowtune schreef op donderdag 27 april 2023 @ 13:20:
[...]
Daar heb je zeker gelijk in, maar daar is een solide beleid en overkoepelende visie op nodig vanuit de regerende partijen. Maar in Den Haag zijn ze zo bewust/onbewust incapabel dat die hele visie er niet is.
Biobrandstoffen bijmengen is over het algemeen een slecht idee, maar gaan we kennelijk toch nog meer doen. We willen meer mensen in een EV hebben maar toch gaan we die duurder maken. We willen huizen die energiezuiniger zijn, maar ondertussen dwarsbomen we de bouw van moderne goed geïsoleerde huizen vanwege stikstof. We willen minder onnodig forensen maar we verplichten werkgevers niet om daar actief aan mee te werken.
Totdat we een daadkrachtige regering hebben die durft door te pakken en enigszins betrouwbaar overkomt verwacht ik weinig echte progressie op dit dossier.
Maar gebrek aan visie van de overheid hoeft jouw niet te weerhouden om die SUV te vervangen door iets anders. Dan doe jij in elk geval al iets goeds voor je kids!
Verwijderd
Idd, het was bijna game over omdat ze de overproductie van vlees wilden aanpakken...Kalentum schreef op donderdag 27 april 2023 @ 13:40:
[...]
In Den Haag zitten ze met bibberende beentjes elke verkiezing af te wachten.
[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2023 13:43 ]
China als voorbeeld noemen is wat mij betreft een gotspe. Als je daar niet doet wat Peking wil dan verdwijn je simpelweg. Dat zie ik niet als lichtend voorbeeld. Blij dat ik in Nederland woon waar ik relatieve vrijheid heb.mekkieboek schreef op woensdag 26 april 2023 @ 21:52:…En wij in Europa zijn bezig met emotie, motorgeluid, hoe moet dat op vakantie, instaphoogte, parkeerruimte, range anxiety en what not. In China lijken ze toch een duidelijke keuze te hebben gemaakt en daar ook naar acteren. En niet alleen automobiliteit, ze pakken ook flink door met hoge-snelheidstreinen.
(maar nemen het vast niet zo nauw met milieu, leefomgeving of bewonersprotesten en dito inspraak).
Van mijn mogen dingen als vliegverkeer (voor 99% pure luxe) en vlees eten best fors duurder worden. Maar van de auto moeten ze afblijven zolang er geen alternatieven zijn. Of ze moeten heel cru gezegd iedereen die meer dan x kilometer van zijn werk woont een 100% uitkering geven.Verwijderd schreef op donderdag 27 april 2023 @ 13:15:
[...]
Vervolgens lezen onze kleinkinderen de sociale media van vandaag en bekijken interviews, met daarin:
- ik wil mijn steak niet opgeven, want ik vind het gewoon lekker
- op vakantie in het binnenland is toch saai? ik neem liever het vliegtuig naar het zuiden
- 's winters een trui dragen in huis vind ik niet comfortabel, ik verbrand liever wat meer gas
- ik neem de auto omdat ik een (elektrische) fiets te vermoeiend vind
- mijn HD tv werkt nog, maar ik ga toch een 4K tv kopen, ook al is de 4k content beperkt
- volgend weekend ga ik met een vriendin lekker kerstshoppen in Milaan
- het klimaat heeft altijd veranderd, het zal onze tijd nog wel meegaan
- ...
Maar de vraag is wel in hoeverre de huidige vrijheid houdbaar is en de vrijheid van toekomstige generaties niet volledig in het gedrang brengt? Je noemt het relatieve vrijheid, maar milieutechnisch gezien is het eigenlijk complete anarchie. Ja, slurpende auto's zijn wat duurder gemaakt en er is een vliegtax van ongeveer twee biertjes hoogte, maar zolang er geld op je bankrekening staat wordt er in feite geen strobreed in de weg gelegd en principieel wordt er vooralsnog erg weinig veranderd natuurlijk.Roenie schreef op donderdag 27 april 2023 @ 13:51:
[...]
China als voorbeeld noemen is wat mij betreft een gotspe. Als je daar niet doet wat Peking wil dan verdwijn je simpelweg. Dat zie ik niet als lichtend voorbeeld. Blij dat ik in Nederland woon waar ik relatieve vrijheid heb.
Een ieder met kinderen zou zich dit toch wel heel hard af mogen vragen. De bijdrage van @Verwijderd is wel een heel sterke wat dat betreft.
Er zijn in Nederland 2.6M gezinnen en daarvan heeft ca 20pct (520.000) een gezin van drie kinderen of meer.Verwijderd schreef op donderdag 27 april 2023 @ 12:22:
[...]
Maar kunnen we ons niet houden aan gemiddelden ipv er altijd grote gezinnen, vakmensen, speciale hobby's of verre forenzen bij te halen?
Ik vind 20pct niet 'iets erbij' halen maar significant.
Als je dan dus ook nog de verre forenzen meetelt, dat zijn er ook best veel dan kom je denk ik snel aan 1 op de 3 gezinnen waar een kleine auto niet werkt.
Betekent natuurlijk wel dat 2/3e het wel met een klein wagentje kan doen tot ze met hun 2 kinderen naar Zuid Frankrijk willen.
Bron
https://www.nji.nl/cijfers/gezinnen
(Vergeet niet dat er ook veel huishoudens zijn zonder kinderen die het gemiddeld aantal kinderen flink omlaag trekt)
In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof
Niet.noslen schreef op donderdag 27 april 2023 @ 15:19:
Hoe komt de gewone man straks nog op zijn werk 40 km verderop?

China? Is dat niet het land met tientallen spooksteden? Ook goed voor de uitstoot en materialen.mekkieboek schreef op woensdag 26 april 2023 @ 21:52:
In China lijken ze toch een duidelijke keuze te hebben gemaakt en daar ook naar acteren. En niet alleen automobiliteit, ze pakken ook flink door met hoge-snelheidstreinen.
Per auto, ov , deelauto noem het maar op. Zoveel mogelijkheden.... maar wellicht wel op een andere manier dan dat hij dat de afgelopen decennia gedaan heeft.noslen schreef op donderdag 27 april 2023 @ 15:19:
We hebben allereerst 8 miljoen huishoudens in Nederland. Dus 2 op de 3 huishoudens hebben uberhaupt geen kinderen om te vervoeren. Van die 1/3e heeft idd 1/5e, dus 6% van alle huishoudens drie of meer kinderen.Lordy79 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 14:59:
Er zijn in Nederland 2.6M gezinnen en daarvan heeft ca 20pct (520.000) een gezin van drie kinderen of meer.
Ik vind 20pct niet 'iets erbij' halen maar significant.
Blijft er dus 94 procent van de huishoudens over die - behoudens andere beperkingen - dus prima met een kleine auto uit zou kunnen.
Ook weer iets. Ik herinner me uit m'n jeugd de vakantie in Zuid-Frankrijk, drie dagen op de achterbank van een driedeurs auto van 3,4 meter lang. We waren 8 en 10. Niemand die dat vreemd vond.Lordy79 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 14:59:
Betekent natuurlijk wel dat 2/3e het wel met een klein wagentje kan doen tot ze met hun 2 kinderen naar Zuid Frankrijk willen.
In een auto aangedreven door puur zelfmedelijden,.want dat is duidelijk een oneindige bron van energie. Het gaat om een verhoging van de benzineprijs (niet eens de accijns) met 0,5%.noslen schreef op donderdag 27 april 2023 @ 15:19:
Je hebt gelijk!CVTTPD2DQ schreef op donderdag 27 april 2023 @ 15:26:
[...]
We hebben allereerst 8 miljoen huishoudens in Nederland. Dus 2 op de 3 huishoudens hebben uberhaupt geen kinderen om te vervoeren. Van die 1/3e heeft idd 1/5e, dus 6% van alle huishoudens drie of meer kinderen.
Mijn opa en oma gingen met paard en wagen.Ook weer iets. Ik herinner me uit m'n jeugd de vakantie in Zuid-Frankrijk, drie dagen op de achterbank van een driedeurs auto van 3,4 meter lang. We waren 8 en 10. Niemand die dat vreemd vond.
Ik bedoel... Ik weet niet hoe oud jij bent maar om n=1 van minimaal 30jaar geleden te gebruiken vind ik ook niet kies.
Waarom niet? We hebben het over de vroege jaren '90, mijn ouders verdienden bovenmodaal. Als we de vakantie van een gezin uit de bovenmodale middenklasse dertig jaar later als onacceptabele armoede zien, die we van Jan Modaal niet kunnen vragen, maakt dat misschien duidelijk hoe snel onze normen zijn verschoven.Lordy79 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 15:31:
Ik bedoel... Ik weet niet hoe oud hij bent maar om n=1 van minimaal 30jaar geleden te gebruiken vind ik ook niet kies.
Ja en nu is het de vroege jaren '20, dertig jaar later. De norm is verschoven inderdaad en er zijn heel veel mensen die met het vliegtuig naar zuid Europa (of nog veel verder) gaan ipv met de auto. Dan is het al heel wat als je de auto pakt tegenwoordigCVTTPD2DQ schreef op donderdag 27 april 2023 @ 15:36:
[...]
Waarom niet? We hebben het over de vroege jaren '90,
Het klopt dat het voordeel voor de medewerkers bij het fietsplan zit in dat een fiets-aanschaf van je bruto salaris wordt ingehouden, dat je dus belastingvoordeel geniet en dat het de werkgever - naast mogelijk wat administratieve kosten - geen geld zou moeten kosten. Maar: deze voordelen hebben wel een limiet, dat is voor de werkgever een percentage van de totale loonssom van het personeel. En andere onbelaste voordelen - zoals kerstpakketten, bedrijfsuitjes, etc - komen uit dezelfde “pot”. Dit heet de werkkostenregeling. In praktijk betekent dat dat als de werkgever bijvoorbeeld heel veel mensen een dure fiets laat aanschaffen via het fietsplan, de pot dan leeg raakt en andere zaken niet meer kunnen worden geregeld. Daarom zijn sommige werkgevers huiverig om zomaar iedereen te laten instromen in het fietsplan, zij houden immers liever zelf in de hand wat er vanuit de werkkostenregeling wordt gefinancierd en wat niet.MrMonkE schreef op donderdag 27 april 2023 @ 10:26:
[...]
Ik weet niet of hetnog zo is maar volgens mij gin het van je bruto salaris af en is het onbelast?
Er moet wel een financieel medewerker de betaling regelen. Maar goed dat is 'cost of doing business'.
Dus voor werkgever en werknemer 'gratis' waar het extra kosten zou betekenen.
Of is dat niet meer zo?
De gewone man moet wel jouw boodschappen sorteren en jouw H&M kleertjes bezorgen. Dat kan niet op een auto aangedreven door puur zelf medelijden.CVTTPD2DQ schreef op donderdag 27 april 2023 @ 15:28:
[...]
In een auto aangedreven door puur zelfmedelijden,.want dat is duidelijk een oneindige bron van energie. Het gaat om een verhoging van de benzineprijs (niet eens de accijns) met 0,5%.
Het land is toch niet groter dan de randstad, dan is alles toch in de buurt..noslen schreef op donderdag 27 april 2023 @ 15:19:
Oh wacht, toch niet
Daar gaat dit topic over! Wat denk jij?noslen schreef op donderdag 27 april 2023 @ 15:19:
Misschien fietst 'ie wel naar een soort hub 5 minuten verderop waarvandaan de ondernemers van het bedrijventerrein waar de gewone man werkt samen een electrische bus laten rijden naar het werk. Of de gewone man werkt thuis. Of misschien toch in een EV? Wat denk jij?
Bovenop de verhoging van 13,8ct/l op 1 juli en daarna nog een verhoging op 1 januari 2024 van een cent of 10 per liter.CVTTPD2DQ schreef op donderdag 27 april 2023 @ 15:28:
Het gaat om een verhoging van de benzineprijs (niet eens de accijns) met 0,5%.
Je zou maar in de zorg werken of iets dergelijks. Thuiswerken kan niet, reiskosten vergoeding is niet denderend, salaris over het algemeen ook niet, zeker niet voldoende om een beetje comfortabel een EV te kunnen rijden. Zelfs parkeerkosten worden niet eens altijd vergoed.
Moeten die zorgmedewerkers maar IT'er worden, krijgen ze ook een leasebak met tankpas voor twee kantoordagen per maand.TheBrut3 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 16:02:
[...]
Je zou maar in de zorg werken of iets dergelijks. Thuiswerken kan niet, reiskosten vergoeding is niet denderend, salaris over het algemeen ook niet, zeker niet voldoende om een beetje comfortabel een EV te kunnen rijden. Zelfs parkeerkosten worden niet eens altijd vergoed.
6000 euro voor een fiets.Verwijderd schreef op woensdag 26 april 2023 @ 15:41:
[...]
Hoeveel kinderen moeten er mee? Al gedacht aan een longtail?

Sarcasme modus:Kalentum schreef op donderdag 27 april 2023 @ 15:52:
[...]
Daar gaat dit topic over! Wat denk jij?
Misschien fietst 'ie wel naar een soort hub 5 minuten verderop waarvandaan de ondernemers van het bedrijventerrein waar de gewone man werkt samen een electrische bus laten rijden naar het werk. Of de gewone man werkt thuis. Of misschien toch in een EV? Wat denk jij?
Werknemer stapt naar leidinggevende en zegt: mijn verplaatsing van en naar het werk begint nu toch wel echt duur te worden.
Leidinggevende: ok, dan stoppen we de samenwerking.
Is er iemand die denkt dat zoiets in de praktijk zal voorvallen?
We zijn met z’n allen gestopt met oplossingen bedenken?
Verwijderd
Onze weervrouw van 54 doet 43 km met een s-pedelec, behalve als het vriest:noslen schreef op donderdag 27 april 2023 @ 15:19:
https://radio1.be/lees/is...in-het-donker-verantwoord
Via lease kost die ongeveer 2000 euro, een laadbeurt kost minder dan een halve euro, onderhoud is goedkoop en bij veel werkgevers krijg je nu 27 cent per km: 27 cent x 300 dagen x (2x43 km) = 7000 euro in the pocket, en waarschijnlijk nog steeds opbrengen voor de maatschappij!
Maar nu komen er waarschijnlijk reacties van mensen die 3 kinderen naar een school op 10 km afstand moeten brengen, of die geopereerd zijn aan hun knie, of die nog een stuk ouder zijn,...
Toen ik hem leasede was het 4500 euro, met de restprijs van 600 euro er bij heeft hij me uiteindelijk ongeveer 2000 euro gekost, mijn fietsvergoeding is 1000 euro per jaar, vanaf het derde leasejaar reed ik dus al weer gratis
Verwijderd
Met een duurzame modal shift zullen bezorgers minder in de file staan en kunnen ze misschien een menswaardig loon krijgen (meer winst voor transportbedrijven door minder tijdsverlies).noslen schreef op donderdag 27 april 2023 @ 15:47:
[...]
De gewone man moet wel jouw boodschappen sorteren en jouw H&M kleertjes bezorgen. Dat kan niet op een auto aangedreven door puur zelf medelijden.
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2023 16:48 ]
Heb je dit in plaats van de auto gedaan?Verwijderd schreef op donderdag 27 april 2023 @ 16:35:
[...]
Toen ik hem leasede was het 4500 euro, met de restprijs van 600 euro er bij heeft hij me uiteindelijk ongeveer 2000 euro gekost, mijn fietsvergoeding is 1000 euro per jaar, vanaf het derde leasejaar reed ik dus al weer gratisDe wekelijkse laadbeurt kost volgens deze site 10 cent.
Ja, en er zijn ook vrouwen die doen 42 km lopend in een uur of 2.Verwijderd schreef op donderdag 27 april 2023 @ 16:35:
[...]
Onze weervrouw van 54 doet 43 km met een s-pedelec, behalve als het vriest:
https://radio1.be/lees/is...in-het-donker-verantwoord
Via lease kost die ongeveer 2000 euro, een laadbeurt kost minder dan een halve euro, onderhoud is goedkoop en bij veel werkgevers krijg je nu 27 cent per km: 27 cent x 300 dagen x (2x43 km) = 7000 euro in the pocket, en waarschijnlijk nog steeds opbrengen voor de maatschappij!
Maar nu komen er waarschijnlijk reacties van mensen die 3 kinderen naar een school op 10 km afstand moeten brengen, of die geopereerd zijn aan hun knie, of die nog een stuk ouder zijn,...
[...]
Toen ik hem leasede was het 4500 euro, met de restprijs van 600 euro er bij heeft hij me uiteindelijk ongeveer 2000 euro gekost, mijn fietsvergoeding is 1000 euro per jaar, vanaf het derde leasejaar reed ik dus al weer gratisDe wekelijkse laadbeurt kost volgens deze site 10 cent.
Een elektrische fiets is nog steeds minder goed voor het millieu dan lopen
Verwijderd
En er zijn ook mensen die door overdrijving dingen in het belachelijke proberen trekken. Ze is met de fiets vaak sneller dan met de auto (naar centrum Brussel)Indoubt schreef op donderdag 27 april 2023 @ 16:53:
[...]
Ja, en er zijn ook vrouwen die doen 42 km lopend in een uur of 2.
Een elektrische fiets is nog steeds minder goed voor het millieu dan lopen
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2023 16:54 ]
Hoe ziet dat praktisch eruit dan? Boodschappen? Naar ziekenhuis? Kinderen wegbrengen? Uitstapjes? Vakantie?Verwijderd schreef op donderdag 27 april 2023 @ 16:53:
[...]
Ik heb nog nooit een auto gekocht. PS: er zijn ook longtails van 3000 euro.
Verwijderd
Er past een winkelkar in/op, ziekenhuis ook met de fiets, nog nooit zo erg geweest dat we een ambulance moesten bellen, er kunnen makkelijk 2 kleine of 1 groot kind op, maar nu fietst onze dochter zelf. Uitstapjes met fiets of OV. Vakantie vorig jaar met trein naar Zwitserland en dan een 'swiss travel pass', was goedkoper dan daar een auto huren.xzaz schreef op donderdag 27 april 2023 @ 16:55:
[...]
Hoe ziet dat praktisch eruit dan? Boodschappen? Naar ziekenhuis? Kinderen wegbrengen? Uitstapjes? Vakantie?
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2023 17:00 ]
Ik begrijp uit andere posts dat je midden in 't centrum woont van een grote stad? Fietsend naar het ziekenhuis, ik ben al blij dat we een ziekenhuis op minder dan een half uur rijden hebben. Winkelen doen we hier in 't dorp als we kleine dingen hebben ook op de fiets. Maar voor grote boodschappen moeten we toch echt naar de eerste grotere dorp op 20 minuten rijden. Zwitserland en goedkoop gaan overigens niet samen.Verwijderd schreef op donderdag 27 april 2023 @ 16:58:
[...]
Er past een winkelkar in/op, ziekenhuis ook met de fiets, nog nooit zo erg geweest dat we een ambulance moesten bellen, er kunnen makkelijk 2 kleine of 1 groot kind op, maar nu fietst onze dochter zelf. Uitstapjes met fiets of OV. Vakantie vorig jaar met trein en 'swiss rail pass' naar Zwitserland, was goedkoper dan daar een auto huren.
Om financiele redenen hadden mijn ouders geen auto dus ik ben zo opgegroeid. Mijn vader deed boodschappen 1x in de week, had enorme fietstassen en er ging ook een kratje bier op. Vakantie op de fiets (langs trekkershutten) of iemand bracht ons naar een camping niet al te ver weg. Dagjes uit naar bv dierentuin of attractiepark kon met trein en bus. Familiebezoek ook. Als kind was het sociale leven in de buurt dus geen probleem om alles op de fiets te doen.xzaz schreef op donderdag 27 april 2023 @ 16:55:
[...]
Hoe ziet dat praktisch eruit dan? Boodschappen? Naar ziekenhuis? Kinderen wegbrengen? Uitstapjes? Vakantie?
Het enige waar mijn ouders spijt van hebben is dat we nooit naar het buitenland op vakantie zijn geweest. Maar in het dagelijkse leven misten we de auto niet.
Ik ben ook niet opgegroeid met auto; maar er waren toch echt momenten dat het handig was geweest en ook gewoon noodzakelijk. De hoeveelheid kasten die wij per 2 fiets, op de begagedragers hebben meegenomen is niet op één hand te tellen. Maar goed, dit was nog toen wij in de randstad woonden.Kalentum schreef op donderdag 27 april 2023 @ 17:16:
[...]
Om financiele redenen hadden mijn ouders geen auto dus ik ben zo opgegroeid. Mijn vader deed boodschappen 1x in de week, had enorme fietstassen en er ging ook een kratje bier op. Vakantie op de fiets (langs trekkershutten) of iemand bracht ons naar een camping niet al te ver weg. Dagjes uit naar bv dierentuin of attractiepark kon met trein en bus. Familiebezoek ook. Als kind was het sociale leven in de buurt dus geen probleem om alles op de fiets te doen.
Het enige waar mijn ouders spijt van hebben is dat we nooit naar het buitenland op vakantie zijn geweest. Maar in het dagelijkse leven misten we de auto niet.
Verder was je altijd afhankelijk van het OV, en ik kan me nog herinneren dat we met z'n allen verlaten op het station in Assen stonden omdat we afhankelijk waren om opgehaald te worden. Geld voor taxi's was er sowieso niet. De vrijheid die een auto geeft is niet te beschrijven.
En daarbovenop draaien die zorgmedewerkers onbetaald overuren als stropop in dit soort discussies. Daarbij vergeten we dat we zelf allemaal over hun salaris kunnen stemmen. Alleen stemmen we vaak op die partij die het zo goed met automobilisten voorheeft.TheBrut3 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 16:02:
De wereld zit voor mij heel anders in elkaar. Iedereen bepaalt zelf zijn-haar leven binnen de kaders van de wet. Als een meerderheid van de bevolking iets onwenselijk acht, dan kan het verboden worden.Cid Highwind schreef op donderdag 27 april 2023 @ 14:38:
[...]
Maar de vraag is wel in hoeverre de huidige vrijheid houdbaar is en de vrijheid van toekomstige generaties niet volledig in het gedrang brengt? Je noemt het relatieve vrijheid, maar milieutechnisch gezien is het eigenlijk complete anarchie. Ja, slurpende auto's zijn wat duurder gemaakt en er is een vliegtax van ongeveer twee biertjes hoogte, maar zolang er geld op je bankrekening staat wordt er in feite geen strobreed in de weg gelegd en principieel wordt er vooralsnog erg weinig veranderd natuurlijk.
Een ieder met kinderen zou zich dit toch wel heel hard af mogen vragen. De bijdrage van @Verwijderd is wel een heel sterke wat dat betreft.
Hoe verder iemand van mij af staat, hoe minder ik bij die persoon betrokken ben. Ik ontzeg een ander niet om zijn-haar rechten uit te oefenen. Maar dat accepteer ik andersom dus ook niet.
Kortom, zolang autorijden met een ICE niet verboden wordt blijf ik doorrijden. Althans, zolang het qua prijs nog door mij te betalen is. Als het te duur wordt ga ik wel minder rijden.
Het onderwerp van het topic is de toekomst van mobiliteit tegen het licht van de klimaatproblematiek. Posts die dit onderwerp niet kunnen volgen zullen naar de trashcan worden verplaatst.
De vele offtopic zijstappen over rijgedrag, hyperspecifieke N=1-discussies, diepte over specifieke auto's of het ontstaan van bepaalde auto's voegen niets toe aan het onderwerp en horen hier niet thuis.