"In America, consumption equals jobs. In these days, banks aren't lending us the money we need to buy the things we don't need to create the jobs we need to pay back the loans we can't afford." - Stephen Colbert
Maar als je het OV verbetert en de auto verslechtert dan gaan automatisch meer mensen van het OV gebruik maken. Dus die bussen worden dan vanzelf voller. Trek het door en de auto is verbannen dan moet men wel met het OV of de fiets. Maar het is wel een kip-ei probleem met een vlaag van gewenning. We hebben geen fatsoenlijk OV dus we kunnen er ook niet gebruik van maken. Dus went men aan de auto en wat men gewend is wil men houden.Sissors schreef op woensdag 26 april 2023 @ 12:21:
[...]
Maar men wil niet. En met men durf ik wel stellen dat we het hebben over een hele grote meerderheid in Nederland. Het is geen minderheid van de mensen die een auto heeft of wil hebben. Daar kan je wat van vinden, maar het betekend gewoon dat dit geen realistische methode is om in te slaan, als er toch nooit een meerderheid voor is.
En zoals ik eerder schreef, fatsoenlijk OV is natuurlijk goed, maar een OV wat vooral met lege bussen rondrijdt schiet ook niemand mee op. En hoewel er qua fietsen echt wel verbeteringen nog te maken zijn, is dat over het algemeen best goed geregeld in Nederland natuurlijk. Er zijn altijd uitzonderingen, ik ben ook nog steeds onder de indruk van een verbouwing van een weg bij mij in de buurt waar ze het slechter voor automobilisten, voor fietsers en voor het milieu hebben weten te maken in één keer. Maar dat zijn ook wel uitzonderingen.
Wil je daarin een ommekeer maken dan moet je eerst het OV weer stevig opbouwen en tegelijkertijd mensen de auto ontwennen. Geld is men het gevoeligst voor dus maak het OV heel laag geprijsd en de auto heel duur en dan volgt de maatschappij vanzelf wel, of men nu wilt of niet.
Herkenbaar. Onze oude auto was toen aan het echte grote onderhoud. Toch hadden we een aardig budget. 15K en zon 5K willen financieren. Ik had gedacht een youngtimer EV te kunnen gaan scoren. Plugin ging hem al niet worden omdat we geen oprit hebben, niet voor de deur kunnen parkeren en onze gemeente publieke laadpalen helemaal nog niet geregeld heeft. Maar goed, hybride of plugin-hybride dan wel, maar de interessante youngtimers beginnen echt pas bij 25K. Dus uiteindelijk maar met een 3 jaar oude ICE naar huis gegaan. Rijdt overigens wel zeer zuinig met dat 1L motortje, dus toch in gebruik wel erg tevreden. Maar toch voelde het wel wrang, wel de transitie willen maken, maar aanbod was niet eens haalbaar.xzaz schreef op woensdag 26 april 2023 @ 12:47:
Wij hebben dus naar nieuwe auto's gekeken afgelopen weken omdat onze huidige auto aan vervanging toe is. De nieuwe auto's bij de dealers zijn echt niet te betalen voor jonge gezinnen die een modaal middeninkomen hebben.
Onze overheid denkt zoals gewoonlijk weer eens dat de markt en maatschappij zelfregulerend is en door lui die toch al het geld hebben om zo'n ding te kunnen betalen ook nog voordeel te geven dat dan de 2de hands EV markt aangezwengeld wordt. In de realiteit verdwijnt elke youngtimer EV naar het buitenland en vindt je hier enkel formaat Up of aardig gedateerde C-segmenter met al dik boven de 100K.xzaz schreef op woensdag 26 april 2023 @ 12:47:
Of wij doen iets fout of de wens van de overheid dat iedereen overgaat op EV is echt niet realistisch, nog maar niet te spreken over de infrastructuur.
Er is een of ander Chinees merk dat auto's maakt met vervangbare accu's. De accu lease je, maar je hebt relatief veel mogelijkheden om over te schakelen naar een groter of kleiner model zoals het je uitkomt.assje schreef op woensdag 26 april 2023 @ 11:25:
Dus 3x hogere impact van productie accu voor een 2x hogere range en een 50% hoger energieverbruik per kilometer.
Zo lang dergelijke auto's verkocht worden is energie nog altijd te goedkoop*
Uiteraard heeft de auto zelf alsnog het formaat van een klein legervoertuig (want het moet het grootste accupakket kunnen bevatten), maar ik vind het wel een sympathiek idee.
Verder denk ik eigenlijk dat de plug-in hybride nog steeds een goed compromis is. Tegenwoordig genoeg bereik op de batterij voor woon-werkverkeer. En voor langere ritten kun je hem vullen met peterolie, zodat je niet voor elke rit dat loze gewicht aan batterijen hoeft mee te zeulen.
Technisch is deze nog in orde, echter begint hij gebreken te tonen en gebruikt op dit moment naar onze mening iets te veel olie.edie schreef op woensdag 26 april 2023 @ 13:04:
[...]
In de toekomst is minder luxe noodzakelijk, wat betekend dat het veel minder vanzelfsprekend is om een duur gebruikersvoorwerp zoals een auto te vervangen. Dus (in zijn algemeenheid, niet specifiek aan jou gericht):
- Waarom is de auto aan vervanging toe? Waarschijnlijk is het technisch nog in orde (anders zou je er de weg niet mee op mogen), dus wat is dan de reden?
Lopen kan altijd; echter is het zo'n voor beide, ik en mijn vrouw zo'n 15km heen en terug. Fiets kan ook maar is onpraktisch omdat we de kinderen van opvang moeten halen. Maar ja, het kan inderdaad. OV bestaat hier praktisch niet en is duurder dan het bezit van een auto. Overigens is het openbaar vervoer hier in ZO-drenthe 1 x per uur en soms moet je zelfs bellen.- Is de auto daadwerkelijk nodig, of kan het ook zonder (lopen, fiets, ov)?
Ja, we hebben al een kleine auto, het is geen SUV oid. Maar praktisch is het voor kinderwagens ed.- En als de auto nodig is: is het dagelijks nodig, of sporadisch? Al gedacht aan een kleinere auto?
Dus ja, soms moet je.Zo een paar vragen die mij te binnen schieten als ik hoor dat iemand weer iets 'moet' kopen/vervangen.
Schiet tussen de palen en je scoort!
Het probleem is dat die stap wel weer overgeslagen wordt door onze overheid. Die weten bij zoveel zaken altijd een doel met tijdspad te stellen, schaffen eerst af dat wat ze willen uitfaseren, en slaan het hele vervangingsproces over.Nathilion schreef op woensdag 26 april 2023 @ 13:05:
[...]
Wil je daarin een ommekeer maken dan moet je eerst het OV weer stevig opbouwen en tegelijkertijd mensen de auto ontwennen. Geld is men het gevoeligst voor dus maak het OV heel laag geprijsd en de auto heel duur en dan volgt de maatschappij vanzelf wel, of men nu wilt of niet.
Iets waar we wat van de Duitsers kunnen leren. Surprise, als je openbaar vervoer zonder gezeur 9 euro per maand maakt gaat er veel gebruik gemaakt worden van 't OV.JeroenNietDoen schreef op woensdag 26 april 2023 @ 13:11:
[...]
Het probleem is dat die stap wel weer overgeslagen wordt door onze overheid. Die weten bij zoveel zaken altijd een doel met tijdspad te stellen, schaffen eerst af dat wat ze willen uitfaseren, en slaan het hele vervangingsproces over.
Schiet tussen de palen en je scoort!
En dan niet vergeten dat ze eerst ook nog dat waar mensen eigenlijk naar over moeten stappen ook uitfaseren... Stond vanmorgen ook weer een stuk in de krant over dat er weer miljoenen bezuinigd gaat worden op het OV.JeroenNietDoen schreef op woensdag 26 april 2023 @ 13:11:
[...]
Die weten bij zoveel zaken altijd een doel met tijdspad te stellen, schaffen eerst af dat wat ze willen uitfaseren, en slaan het hele vervangingsproces over.
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Wailing_Banshee schreef op woensdag 26 april 2023 @ 13:22:
[...]
Stond vanmorgen ook weer een stuk in de krant over dat er weer miljoenen bezuinigd gaat worden op het OV.

Maar dat kaartje heeft het doel compleet gemist. Er werd inderdaad veel gebruik gemaakt van het OV, maar niet als alternatief voor de auto. Heel veel mensen gingen opeens extra reizen omdat het zo goedkoop was en omdat het wat nieuws was. Voor het woon-werkverkexzaz schreef op woensdag 26 april 2023 @ 13:18:
[...]
Iets waar we wat van de Duitsers kunnen leren. Surprise, als je openbaar vervoer zonder gezeur 9 euro per maand maakt gaat er veel gebruik gemaakt worden van 't OV.
En als we verder kijken: in Luxemburg is OV gratis geworden maar er wordt geen kilometer minder auto gereden. er was er vrijwel geen impact.
Gratis of goedkoop OV is geen tovermiddel. Zelfs goed beschikbaar OV is dat niet. Anders zou er in de Randstad en in de steden veel minder autoverkeer zijn.
[ Voor 19% gewijzigd door Frame164 op 26-04-2023 13:39 ]
Is er wel goed OV in de hele randstad? Er is wel meer OV dan aan de randen van de provincie, maar volgens mij kun je in de randstad ook niet makkelijk naar de randen van de stad (waar toch de meeste bedrijven gesitueerd zijn) En hoe goed is goed? Elke 5 minuten een bus klinkt leuk, maar als je dan alsnog een half uur onderweg bent, terwijl je met de auto 15 minuten onderweg bent, omdat die bus enorm omrijdt (omdat er niet 3 bussen zijn, maar 1 bus die eigenlijk 3 routes rijdt) weet ik niet of nou echt zo goed is.Frame164 schreef op woensdag 26 april 2023 @ 13:37:
[...]
Zelfs goed beschikbaar OV is dat niet. Anders zou er in de Randstad en in de steden veel minder autoverkeer zijn.
Toen ik nog in Assen woonde en in Groningen werkte, dacht ik er niet eens aan om met de auto te gaan. Met de trein werkte veel beter. Ik woonde een kwartiertje fietsen van het station (met de bus was minimaal 20 minuten) en m'n werk was in een gebouw practisch op het station van Groningen. Toen ging de locatie wijzigen en gingen we naar een industrieterrein aan de rand van Groningen. Er reden geen rechtstreeks bussen naar toe, behalve 1 die een paar minuten voor m'n trein aankwam vertrok. Dus of 30 minuten wachten, of 30 minuten extra busrijden omdat ik dan een paar keer moest overstappen.
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Ik heb mijn oude auto vervangen en flink gekeken naar EV's. Die zijn helaas tweedehands peperduur en er is maar heel weinig keuze.
Het zal ongetwijfeld beter worden in de toekomst maar nu is het echt nog naadje
Mensen kunnen gewoon reizen zonder dat ze een rijbewijs of auto hoeven te bezitten, maar het is vaak niet de snelste methode.
En bij evenementen en andere drukke plaatsen waar veel mensen naar toe gaan kan het OV een interessante aanvulling zijn, en goed als alternatief voor een auto vanwege parkeerproblemen en files.
Over tientallen jaren wanneer we auto's zonder chauffeurs hebben rijden, zie ik ook chauffeurloze busjes die het lokale OV kunnen vervangen. Een soort van taxi die je haalt en brengt naar de locatie naar keuze, zonder een dure chauffeur te hoeven te betalen.
Speel ook Balls Connect en Repeat
Hoe wil je mensen met rationele argumenten overtuigen als emotionele argumenten spelen? Emotionele argumenten zijn niet minder waard dan rationele argumenten. Dat mag jij uiteraard wel wel vinden, voor veel mensen is dat niet het geval. Emotie is niet eng of zo. Het is juist wat het leven mooi en tegelijkertijd wreed maakt. Dus die emotionele argumenten zal ik blijven noemenJoris748 schreef op woensdag 26 april 2023 @ 11:02:
[...]
We hebben hier een discussie over klimaat en de toekomst van mobiliteit. Zullen we de emotionele argumenten even achterwege laten en bij de rationele argumenten blijven?
De vrijheid van de één is een beperking voor de ander. En dat geldt voor alles dat 'schaars' is. Van frisse lucht op een terras vol rokers, tot het uitzicht in het geval van obese mensen in een string op een strand. Sommige zaken zijn te meten en andere zaken puur gevoelsmatig. En voor de duidelijkheid, ik realiseer mij terdege dat het motorgeluid dat ik prachtig vind, voor een ander een gruwel is. Andersom is het gezoem van een EV dat een ander prettig vindt, voor mij weer onaantrekkelijk. Zoveel mensen, zoveel wensen. En als maar genoeg mensen andere wensen hebben in de toekomst, dan komt de boel in beweging. En zo niet dan gaan we wellicht ten onder. De mens is onderdeel van de natuur. Dus als wij de ondergang van de wereld in gang zetten is dat een natuurlijke stap in de ontwikkeling van de aarde. Net zoals er aan andere 'beschavingen' of groepen dieren in het verleden een einde is gekomen.Verwijderd schreef op woensdag 26 april 2023 @ 12:35:
[...]
Geen probleem hoor, maar ik vind niet dat de ene zijn emotie een negatieve impact moet hebben op de andere zijn veiligheid, uitstootnormen of beschikbare openbare ruimte. Uiteraard zal je altijd afwijkingen hebben, maar bij auto's is het toch uiterst merkwaardig dat naarmate steden voller lopen, uitstootnormen belangrijker worden en we streven naar minder verkeersslachtoffers, dat auto's net groter en zwaarder worden (en ze nog steeds overgemotoriseerd zijn), terwijl huizen en huishoudtoestellen steeds efficiënter (moeten) worden. Wat baat het om thuis gloeilampen te vervangen als diezelfde mensen zich meestal in hun eentje in een tweetonner over een korte afstand verplaatsen? Ok, dit kan je over elke auto zeggen, maar suv's zijn een uitwas bovenop een uitwas.
Het is aan de wetgever om grenzen te stellen. De mens zal die grenzen blijven opzoeken en eroverheen gaan indien dit een beperkt risico met zich meebrengt. Zo vind ik het bizar dat er EV's zijn die meer dan twee ton wegen. Uiteraard snap ik dat de batterij het zwaarst is, maar daar is wel een stap te zetten. Want een kleine ICE inruilen en een grote EV kopen schiet niet op.
En je kunt niet iedereen tevreden houden. Neem de verkeersslachtoffers. Je schrijft dat we streven naar minder slachtoffers, maar ik heb niet de fiducie dat we dit veel verder naar beneden kunnen krijgen. We doen het in Nederland zeer goed als je met vele andere landen vergelijkt. Mensen overlijden simpelweg in het verkeer. Of raken zwaargewond. Dat is voor de nabestaanden en overige betrokkenen uiteraard zeer verdrietig en voor de gemeenschap in totaal zijn hier kosten aan verbonden, maar dat is de 'prijs' die 'we' met betalen voor mobiliteit.
Overigens heb ik het niet op SUV's (en soortgelijk). En de reden is simpel: ik vind (de meeste) oerlelijk: ouwelullen bakken. De enige uitzonderingen vind ik de eerste generatie X5 en de Evoque. Maar goed, er zijn mensen die zo een auto wel mooi, praktisch, ruim, et cetera vinden. Die vrijheid hebben mensen.
Ik ken bijvoorbeeld wel iemand die een SUV rijdt omdat hij regelmatig een zware aanhanger moet trekken, als je een trekgewicht van 2000KG nodig hebt is de keuze over het algemeen beperkt tussen een SUV of een busje, en een busje (diesel) wilde hij niet hebben vanwege milieu bezwaren. Dan blijft die SUV over. Daar moet wel bij gezegd worden dat die SUV ook eigenlijk alleen gebruikt wordt als de aanhanger mee moet. Voor andere ritten hebben zij nog een klein auto'tje dat dan prima voldoet.Homeland schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 23:07:
[...]
Maar het is duidelijk, je rijd een SUV? Deel dan ook waarom en waarom hij zo handig/goed/nodig is, dan kunnen we daar mogelijk nog van gedachten over wisselen want nu gaat de discussie nergens heen.
Als autobezit en gebruik hier in Nederland niet zo duur was, zou ik mezelf ook prima met zo'n setup zien werken. Een bus voor het werk (en dus o.a de aanhangers e.d) en dan een kleinere auto voor overige ritten waarbij ander vervoer (fiets, motor, benenwagen etc) niet passend is. Nu is het voor mij een nobrainer om die 35% bijtelling te betalen zodat ik voor die verdwaalde privéritjes de bedrijfsauto kan gebruiken, dat scheelt weer een extra auto voor mijn deur. En nee, een deelauto zou daarvoor geen oplossing zijn. Ik ken weinig deelauto bedrijven die het goed vinden dat je een hond meeneemt bijvoorbeeld. Ik heb zelf geen hond maar de hond van mijn broer is regelmatig bij mij. Dan wil ik hem gewoon mee kunnen nemen zonder bang te hoeven zijn dat ik de auto van een ander versmeer. Ik denk dat een aantal van ons zich wel kan voorstellen hoe schoon een hond soms kan zijn
En die gaat worden verhoogd naar 4200kg (4250kg dacht ik zelfs) vanwege de elektrificatie, anders zou je met een B rijbewijs niet meer in een bestelbus mogen rijden. Dat is wat lastig voor de transportsector. En het zou er ook niet goedkoper op worden als elke bezorger voortaan een C rijbewijs moet hebben (met alle keuringen en certificeringen van dien)
[ Voor 15% gewijzigd door Destruction op 26-04-2023 15:01 ]
Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.
We hebben gelukkig niet meer het aantal verkeersslachtoffers van de jaren 60/70, maar waar vroeger het vooral de automobilisten waren die het slachtoffer werden, zijn er nu meer doden te betreuren onder fietsers dan onder automobilisten. En dat is een bedenkelijke trend. Waar de auto steeds veiliger is geworden voor automobilisten, is het fietsen niet veiliger geworden. Autoverkeer en fietsverkeer wordt wel steeds meer en beter van elkaar gescheiden, maar dat gaat op veel plaatsen toch nog steeds niet goed. Ook helpt het niet dat veel mensen als een kip zonder kop fietsen, met een telefoon in de hand aan de linkerkant van de weg en met de klok mee over een rotonde. Dat is vragen om problemen. Maar men heeft afgesproken hier niets aan te doen, want 'te lastig'. Tja.Roenie schreef op woensdag 26 april 2023 @ 14:18:
[...]
En je kunt niet iedereen tevreden houden. Neem de verkeersslachtoffers. Je schrijft dat we streven naar minder slachtoffers, maar ik heb niet de fiducie dat we dit veel verder naar beneden kunnen krijgen. We doen het in Nederland zeer goed als je met vele andere landen vergelijkt. Mensen overlijden simpelweg in het verkeer. Of raken zwaargewond. Dat is voor de nabestaanden en overige betrokkenen uiteraard zeer verdrietig en voor de gemeenschap in totaal zijn hier kosten aan verbonden, maar dat is de 'prijs' die 'we' met betalen voor mobiliteit.
Wel zijn er steden (Amsterdam en Utrecht bijvoorbeeld) waar je straks 30 km/u moet rijden. Maar daar heb je dan ook heel veel plekken waar fiets- en autoverkeer niet van elkaar gescheiden zijn.
jungletrain.net - 24/7 drum & bass radio
Dat is een goede vraag. Emotie is zeker niet eng. Maar in een topic als deze mag je wel enige abstractie verwachten.Roenie schreef op woensdag 26 april 2023 @ 14:18:
[...]
Hoe wil je mensen met rationele argumenten overtuigen als emotionele argumenten spelen? Emotionele argumenten zijn niet minder waard dan rationele argumenten. Dat mag jij uiteraard wel wel vinden, voor veel mensen is dat niet het geval. Emotie is niet eng of zo. Het is juist wat het leven mooi en tegelijkertijd wreed maakt. Dus die emotionele argumenten zal ik blijven noemen
*knip*
Hoe zou je mensen met emotionele argumenten kunnen overtuigen dat een SUV niet de beste keuze voor hun of voor hun medemens is?
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Ik heb bewust nu nog een hele goedkope oude Ford Ka gekocht (2010 voor 3000 euro, met mogelijk maar 90.000 kilometers (lijken te kloppen, maar zeker is het niet. iig staat bij het vervangen van de distributieriem wel een kmstand die klopt met de teller). Ding loopt 1:20. Er komt nu een mooie subsidieregeling voor ev's beschikbaar (2e hands). Dus dat wil ik wel, koop ik extra zonnepanelen, eigen laadplekje thuis.Indoubt schreef op woensdag 26 april 2023 @ 14:13:
Tsja, soms werkt het gewoon nog niet.
Ik heb mijn oude auto vervangen en flink gekeken naar EV's. Die zijn helaas tweedehands peperduur en er is maar heel weinig keuze.
Het zal ongetwijfeld beter worden in de toekomst maar nu is het echt nog naadje
Het OV weiger ik gewoon te gebruiken, ik heb het geprobeerd. Reizen duurt veel te lang, tijden zijn te beperkt en is niet heel darmpatientvriendelijk(zelfs niet in de beste gevallen als de wc's altijd beschikbaar zouden zijn).
Zelfs als je meer treinen/bussen laat rijden dan nog zal het nooit dezelfde service offering hebben als de auto. Het prive-gedeelte is zo ontzettend fijn en ook gewoon gaan wanneer je wilt en komen waar je wilt zijn.
De enige reden dat OV beter gaat worden als de auto, is de auto gewoon onbetaalbaar maken. En daar pas ik voor. Ik weiger daadwerkelijk autoloos te leven. Een aanvaardbaar alternatief zouden deelautos kunnen zijn met uitstekende beschikbaarheidseigenschappen.
[ Voor 6% gewijzigd door Adlermann op 26-04-2023 15:00 ]
[ Voor 6% gewijzigd door josh-hill op 26-04-2023 14:48 ]
Sinds de opkomst van de SUV worden meer kinderen doodgereden door hun eigen ouders. Kinderen zitten op de oprit te spelen en worden door de bestuurder over het hoofd gezien, doordat je in een SUV slecht zicht dichtbij hebt.Joris748 schreef op woensdag 26 april 2023 @ 14:45:
[...]
Dat is een goede vraag. Emotie is zeker niet eng. Maar in een topic als deze mag je wel enige abstractie verwachten.
Hoe zou je mensen met emotionele argumenten kunnen overtuigen dat een SUV niet de beste keuze voor hun of voor hun medemens is?
Emotioneel genoeg argument?
Verder is niet veel relevant.josh-hill schreef op woensdag 26 april 2023 @ 14:44:
[...]
We hebben gelukkig niet meer het aantal verkeersslachtoffers van de jaren 60/70, maar waar vroeger het vooral de automobilisten waren die het slachtoffer werden, zijn er nu meer doden te betreuren onder fietsers dan onder automobilisten. En dat is een bedenkelijke trend. Waar de auto steeds veiliger is geworden voor automobilisten, is het fietsen niet veiliger geworden. Autoverkeer en fietsverkeer wordt wel steeds meer en beter van elkaar gescheiden, maar dat gaat op veel plaatsen toch nog steeds niet goed. Ook helpt het niet dat veel mensen als een kip zonder kop rijden.
Hoe je om een rotonde rijdt is alleen relevant wanneer ‘eenrichtingsverkeer’ van toepassing is - helaas is dat niet altijd zo, en 50m om de rotonde fietsen in de juiste rijrichting voor velen al te veel gevraagd. Overigens is met de klok mee om wille van ‘verkeer van rechts’ op zich zelfs logischer.
Mijn zeer, zeer uitgebreide ervaringen met (o.a. woon-werk en vv) fietsen door de jaren heen, volledig de verkeersregels volgend, heeft me vooral geleerd dat automobilisten heel veel als kippen zonder koppen rijden, en me totaal over het hoofd zien (want: niet kijken) wanneer er zelfs 200 m vrij zicht rond de rotonde of kruising is.
Dus, als je het niet erg vindt, vind ik het vooral erg dat degene in een veilig voertuig (voor zichzelf) maling heeft aan andermans veiligheid- zelfs wanneer het een extreem geringe moeite is om gewoon te kijken waar je rijdt en in te schatten (zelfs met een geringe resterende kennis van verkeersregels en het inzicht van een fruitvlieg) wat de gevaarzetting voor een kwetsbare ander is.
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
Neehoor: "dat gebeurt mij niet, want ik let wel goed op"Spookelo schreef op woensdag 26 april 2023 @ 14:52:
[...]
Sinds de opkomst van de SUV worden meer kinderen doodgereden door hun eigen ouders. Kinderen zitten op de oprit te spelen en worden door de bestuurder over het hoofd gezien, doordat je in een SUV slecht zicht dichtbij hebt.
Probleem is dat het bijna onmogelijk is om mensen uit zichzelf uit de SUV te krijgen. Daarom lukt dat alleen door externe motivatie, waardoor het bijna onmogelijk wordt om een SUV te maken (typegoedkeuring) en/of het kopen, bezitten en rijden van die SUV veel te duur wordt.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Dat is ook zeker waar, maar ik heb zelf een trike (driewielligfiets) en dan zijn al die spookrijders op rotondes met eenrichtingsverkeer tegenkomen best lastig, net als op alle andere niet-tweerichtings fietspaden.Ramzzz schreef op woensdag 26 april 2023 @ 14:56:
[...]
Verder is niet veel relevant.
Hoe je om een rotonde rijdt is alleen relevant wanneer ‘eenrichtingsverkeer’ van toepassing is - helaas is dat niet altijd zo, en 50m om de rotonde fietsen in de juiste rijrichting voor velen al te veel gevraagd. Overigens is met de klok mee om wille van ‘verkeer van rechts’ op zich zelfs logischer.
Mijn zeer, zeer uitgebreide ervaringen met (o.a. woon-werk en vv) fietsen door de jaren heen, volledig de verkeersregels volgend, heeft me vooral geleerd dat automobilisten heel veel als kippen zonder koppen rijden, en me totaal over het hoofd zien (want: niet kijken) wanneer er zelfs 200 m vrij zicht rond de rotonde of kruising is.
Dus, als je het niet erg vindt, vind ik het vooral erg dat degene in een veilig voertuig (voor zichzelf) maling heeft an andermans veiligheid- zelfs wanneer het een extreem geringe moeite is om gewoon te kijken waar je rijdt en in te schatten (zelfs met een geringe resterende kennis van verkeersregels en het inzicht van een fruitvlieg) wat de gevaarzetting voor een kwetsbare ander is.
Daarom ben ik ook blij dat fietspaden tegenwoordig als tweerichting fietspad worden aangelegd. Heb je dat soort problemen minder.
Ik heb vaak genoeg dat ik niet rechtsaf kan, omdat iemand even snel de rotonde wil afsteken. Of dat mensen al slingerend op je af komen op een tweerichting fietspad, op linkerhelft van het fietspad, omdat ze met hun telefoon bezig zijn, i.p.v. het verkeer. Even bellen om ze wakker te schudden.

Er komen 2 vragen in mij op:Spookelo schreef op woensdag 26 april 2023 @ 14:52:
[...]
Sinds de opkomst van de SUV worden meer kinderen doodgereden door hun eigen ouders. Kinderen zitten op de oprit te spelen en worden door de bestuurder over het hoofd gezien, doordat je in een SUV slecht zicht dichtbij hebt.
- Waarom altijd en eeuwig dat kind?
- Ligt het feit dat mensen niet kunnen rijden aan het type voertuig, of aan de bestuurder zelf?
Als jij niet in staat bent je auto te parkeren zonder je kind aan of dood te rijden, dan behoor je wat mij betreft helemaal geen rijbewijs te hebben. Ongeacht het type voertuig.
En daar zit ook precies het probleem. Het niveau van de gemiddelde bestuurder is veel te laag. Spiegelen doen ze niet, die telefoon is belangrijker dan al het overig verkeer en dan hebben we het nog niet gehad over die types die het wel stoer vinden om met lachgas e.d te gaan rijden.
Die auto's zijn het probleem niet, nogmaals. De bestuurder moet weer eens fatsoenlijk leren rijden. En voor nieuwe bestuurders zou ik de rijopleiding gelijk trekken met die voor een motor. Eerst examen doen op het gebied van voertuigbeheersing, en daarna pas rijles op de openbare weg. Je zult zien dat het niveau daarvan omhoog zal gaan. Simpelweg omdat degenen die de bediening van de auto niet onder de knie krijgen al afvallen voordat ze in het verkeer terecht komen.
Wat mij de laatste tijd ook erg opvalt is dat mensen 50 gaan rijden waar je 80 mag, 60 waar je 100 mag, etc... Waarom?! FFS. Rijdt gewoon de toegestane snelheid, stel kruipers

[ Voor 9% gewijzigd door Destruction op 26-04-2023 15:09 ]
Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.
Die auto's zijn het probleem wel, want ook een ervaren bestuurder kan niet door een motorkap kijken of over/om een SUV heen. En ook ervaren bestuurders in SUV's krijgen ongelukken met zwakkere verkeersdeelnemers.Destruction schreef op woensdag 26 april 2023 @ 15:04:
[...]
Er komen 2 vragen in mij op:
- Waarom altijd en eeuwig dat kind?
- Ligt het feit dat mensen niet kunnen rijden aan het type voertuig, of aan de bestuurder zelf?
Als jij niet in staat bent je auto te parkeren zonder je kind aan of dood te rijden, dan behoor je wat mij betreft helemaal geen rijbewijs te hebben. Ongeacht het type voertuig.
En daar zit ook precies het probleem. Het niveau van de gemiddelde bestuurder is veel te laag. Spiegelen doen ze niet, die telefoon is belangrijker dan al het overig verkeer en dan hebben we het nog niet gehad over die types die het wel stoer vinden om met lachgas e.d te gaan rijden.
Die auto's zijn het probleem niet, nogmaals. De bestuurder moet weer eens fatsoenlijk leren rijden. En voor nieuwe bestuurders zou ik de rijopleiding gelijk trekken met die voor een motor. Eerst examen doen op het gebied van voertuigbeheersing, en daarna pas rijles op de openbare weg. Je zult zien dat het niveau daarvan omhoog zal gaan. Simpelweg omdat degenen die de bediening van de auto niet onder de knie krijgen al afvallen voordat ze in het verkeer terecht komen.
[ Voor 3% gewijzigd door Joris748 op 26-04-2023 15:11 ]
Je kunt er niet doorheen kijken, nee. Maar daarom moet je ook geschikt zijn om met zo'n auto te rijden. Als jij zo'n auto koopt en gaat rijden met de gedachte "ik zie niks, er is niks" dan zul je heel wat mensen het ziekenhuis of de kist in rijden, ja. Gegarandeerd.Joris748 schreef op woensdag 26 april 2023 @ 15:10:
[...]
Die auto's zijn het probleem wel, want ook een ervaren bestuurder kan niet door een motorkap kijken of over/om een SUV heen. En ook ervaren bestuurders in SUV's krijgen ongelukken met zwakkere verkeersdeelnemers.
Ik rijdt zelf met een bestelauto, die heb ik voor mijn werk nodig. Ik heb daar zelf dodehoek spiegels op gezet (eigenlijk al bijzonder dat ze dat standaard niet doen...) en nog moet ik soms extra dingen doen om goed om de auto te kunnen kijken. Als ik op een rotonde stil kom te staan is het voor mij (en anderen in dit soort auto's) soms niet te zien of er nog een fietser komt bijvoorbeeld. Ik ga dan zo op de rotonde staan dat het lijkt alsof ik de rotonde nog niet af wil. Waarom? Nou, omdat ik dan via de dodehoek spiegel wél kan zien of het fietspad wel of niet vrij is. Of ik rijdt een rondje extra.
De auto is het probleem niet. Het niveau van de bestuurder is dat wel. Als je te stom bent om dat soort inschattingen te maken, behoor je geen rijbewijs te hebben. Of op zijn minst de zelfkennis te hebben om niet achter het stuur van een bestelbus of SUV te stappen. Zo simpel is het.
Mijn moeder (70) vindt hun Fiat Panda (2008) al best groot wat dat betreft. Geen haar op d'r hoofd dat ze dus met iets groters dan dat zou gaan rijden. In het donker ziet ze 't allemaal niet zo goed meer, en dus geen haar op d'r hoofd dat ze 's avonds (alsin, in het donker) nog in de auto zou stappen. Kijk, zo kan het dus ook.
[ Voor 17% gewijzigd door Destruction op 26-04-2023 15:23 ]
Kunnen we hieruit stellen dat de rijvaardigheid drastisch is verlaagd en dat het soort auto hier eigenlijk niet zoveel mee te maken heeft?Joris748 schreef op woensdag 26 april 2023 @ 15:10:
[...]
Die auto's zijn het probleem wel, want ook een ervaren bestuurder kan niet door een motorkap kijken of over/om een SUV heen. En ook ervaren bestuurders in SUV's krijgen ongelukken met zwakkere verkeersdeelnemers.
Hetzelfde dat ze de bomen weg willen naast de N wegen en ineens maximaal 60 kilometer per uur, maarjah, niemand is meer met het verkeer bezig.

Ik denk eerder dat de rijvaardigheid niet meegegroeid is met het formaat van de auto's. Een SUV is potentieel dodelijker voor medeweggebruikers, dan een vergelijkbare hatchback.FabianGTI schreef op woensdag 26 april 2023 @ 15:25:
[...]
Kunnen we hieruit stellen dat de rijvaardigheid drastisch is verlaagd en dat het soort auto hier eigenlijk niet zoveel mee te maken heeft?
Hetzelfde dat ze de bomen weg willen naast de N wegen en ineens maximaal 60 kilometer per uur, maarjah, niemand is meer met het verkeer bezig.
En als ik dan in die hatchback rijd, dan moet ik met met SUV's om me heen beter anticiperen omdat de dode hoeken groter worden. Ik kan gemakkelijker om een hatchback heen kijken dan om een SUV.
Verwijderd
Hoeveel kinderen moeten er mee? Al gedacht aan een longtail?xzaz schreef op woensdag 26 april 2023 @ 13:11:
Fiets kan ook maar is onpraktisch omdat we de kinderen van opvang moeten halen.
In plaats van een materiële status zou er een soort eco-status moeten komen, dat zou geen overbodige luxe zijn in tijden van klimaatverandering en massa-extinctie. Maar de mens is instinctief gedoemd om te verspillen, dus ik betwijfel of het ooit zal gebeuren.Joris748 schreef op woensdag 26 april 2023 @ 14:45:
[...]
Tja, dat wordt in de VS ook over wapens gezegd, toch vallen er in Europa met minder vuurwapens minder doden. De auto is wel het probleem: als je de fiets neemt zal je normaal gezien niemand doodrijden, als je de auto neemt kan je zelfs als perfecte bestuurder iemand doodrijden (defect, klapband) en is het niet zo dat iedereen wel eens verstrooid kan zijn? Ik kan dat toegeven...Destruction schreef op woensdag 26 april 2023 @ 15:17:
[...]
De auto is het probleem niet. Het niveau van de bestuurder is dat wel. Als je te stom bent om dat soort inschattingen te maken, behoor je geen rijbewijs te hebben. Zo simpel is het.
Bij auto's is er ook een verschil tussen een kleine stadswagen en een Hummer, met een Hummer zal je veel sneller iemand in een stadswagen doodrijden, andersom kan bijna niet. Hoe hoger de snelheid en de massa, hoe zwaarder de gevolgen bij een ongeval, en zo lang mensen fouten maken moeten we het verkeer en de voertuigen zo fool-proof mogelijk maken, wat nu niet het geval is.
En hoe verklaar je dit? "maar liefst 80 tot 85 procent van de mensen vindt dat ze beter kunnen rijden dan gemiddeld" Misschien behoor je zelf ook tot die groep?
4250kg is de limiet van het oude B+ rijbewijs, waar eigenlijk bijna niemand voor ging omdat het voor heel veel dingen net wel, net niet was en je dan beter voor B+E kon gaan zodat je combinaties tot 7,5 ton kon rijden.Destruction schreef op woensdag 26 april 2023 @ 14:30:
[...]
En die gaat worden verhoogd naar 4200kg (4250kg dacht ik zelfs) vanwege de elektrificatie, anders zou je met een B rijbewijs niet meer in een bestelbus mogen rijden.
En auto's worden inderdaad zwaarder, dus ik verwacht dat het dan gewoon wordt dat B het oude B+ gaat vervangen.
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Een totaal debiele wapenwet in de VS vergelijken met auto's...[b]Cyberblizzard schreef op woensdag 26 april 2023 @ 15:41[/b]:
[...]
Tja, dat wordt in de VS ook over wapens gezegd, toch vallen er in Europa met minder vuurwapens minder doden. De auto is wel het probleem: als je de fiets neemt zal je normaal gezien niemand doodrijden, als je de auto neemt kan je zelfs als perfecte bestuurder iemand doodrijden (defect, klapband) en is het niet zo dat iedereen wel eens verstrooid kan zijn? Ik kan dat toegeven...

Als je jouw opmerkingen goed bekijkt dan betekent het dat we politieagenten en militairen de wapens af moeten pakken, want dodelijk. Altijd en per definitie.
Maar het is in Nederland wel zo geregeld at die Hummer veel te duur is om die voor de sier te gaan rijden. Over het algemeen heb je een Hummer nodig als je een Hummer koopt. Een Hummer kan en mag nou eenmaal wat meer dan een Aygo. En met een Aygo kun je weer meer dan met een fiets.Bij auto's is er ook een verschil tussen een kleine stadswagen en een Hummer,
Op basis van wat anderen over mijn rijkunsten zeggen en wat ik soms terugzie op de dashcam, ben ik inderdaad een behoorlijk behendigd bestuurder. Een tikkeltje ongeduldig af en toe, dat wel. Maar ik heb mijn spiegels niet voor de sier, sterker nog, ik heb er (zoals ik al schrijf) zelf extra spiegels op gemaakt omdat ik de originele spiegels niet goed genoeg vond. Dat zegt toch ook wel iets neem ik aan.En hoe verklaar je dit? "maar liefst 80 tot 85 procent van de mensen vindt dat ze beter kunnen rijden dan gemiddeld" Misschien behoor je zelf ook tot die groep?
Uit je andere posts (en de link naar het topic over auto's dat je postte) valt op te maken dat je anti-auto bent. Ik weet dan niet of wij er überhaupt uit kunnen komen. Als jij in een gebied woont waar je een auto niet nodig hebt, dan is die keuze heel goed te verdedigen. Maar doe alsjeblief niet alsof dat per definitie ook voor anderen geldt in gebieden waar het OV steeds verder verschraalt of zelfs helemaal opgeheven wordt.
Dat is wel een punt. Die Amerikaanse bakken hebben ook allemaal een neus als pinokio. Als ik de neus van onze C-HR vergelijk met die van onze Mazda, is die van de Mazda 2x zo lang. Terwijl dat maar een twee-zittertje is.Joris748 schreef op woensdag 26 april 2023 @ 15:10:
[...]
Risico = kans x ernstDestruction schreef op woensdag 26 april 2023 @ 15:55:
[...]
Een totaal debiele wapenwet in de VS vergelijken met auto's...Dat vind ik behoorlijk vergezocht, al zie ik iets in de vergelijking met een vuurwapen dat ongevaarlijk is in handen van personen die zich daarmee kunnen gedragen. Helaas stikt het in de VS van de debielen die dat niet kunnen. Dat maakt het wapen echter niet gevaarlijk, maar de bezitter ervan wel.
Als je jouw opmerkingen goed bekijkt dan betekent het dat we politieagenten en militairen de wapens af moeten pakken, want dodelijk. Altijd en per definitie.
[...]
Maar het is in Nederland wel zo geregeld at die Hummer veel te duur is om die voor de sier te gaan rijden. Over het algemeen heb je een Hummer nodig als je een Hummer koopt. Een Hummer kan en mag nou eenmaal wat meer dan een Aygo. En met een Aygo kun je weer meer dan met een fiets.
[...]
Op basis van wat anderen over mijn rijkunsten zeggen en wat ik soms terugzie op de dashcam, ben ik inderdaad een behoorlijk behendigd bestuurder. Een tikkeltje ongeduldig af en toe, dat wel. Maar ik heb mijn spiegels niet voor de sier, sterker nog, ik heb er (zoals ik al schrijf) zelf extra spiegels op gemaakt omdat ik de originele spiegels niet goed genoeg vond. Dat zegt toch ook wel iets neem ik aan.
Uit je andere posts (en de link naar het topic over auto's dat je postte) valt op te maken dat je anti-auto bent. Ik weet dan niet of wij er überhaupt uit kunnen komen. Als jij in een gebied woont waar je een auto niet nodig hebt, dan is die keuze heel goed te verdedigen. Maar doe alsjeblief niet alsof dat per definitie ook voor anderen geldt in gebieden waar het OV steeds verder verschraalt of zelfs helemaal opgeheven wordt.
Jij kunt als goede bestuurder de kans wel verlagen, maar niet de ernst. Als ik dan toch van mijn fietsje gereden moet worden, dan liever door een Fiat Panda dan door een Landrover Discovery.
Door de verhoogde snelheid van de elektrische fietsen zijn de gescheiden rijstroken juist gevaarlijker geworden.josh-hill schreef op woensdag 26 april 2023 @ 14:44:
[...]
We hebben gelukkig niet meer het aantal verkeersslachtoffers van de jaren 60/70, maar waar vroeger het vooral de automobilisten waren die het slachtoffer werden, zijn er nu meer doden te betreuren onder fietsers dan onder automobilisten. En dat is een bedenkelijke trend. Waar de auto steeds veiliger is geworden voor automobilisten, is het fietsen niet veiliger geworden. Autoverkeer en fietsverkeer wordt wel steeds meer en beter van elkaar gescheiden, maar dat gaat op veel plaatsen toch nog steeds niet goed. Ook helpt het niet dat veel mensen als een kip zonder kop fietsen, met een telefoon in de hand aan de linkerkant van de weg en met de klok mee over een rotonde. Dat is vragen om problemen. Maar men heeft afgesproken hier niets aan te doen, want 'te lastig'. Tja.
Wel zijn er steden (Amsterdam en Utrecht bijvoorbeeld) waar je straks 30 km/u moet rijden. Maar daar heb je dan ook heel veel plekken waar fiets- en autoverkeer niet van elkaar gescheiden zijn.
Als de elektrische fietser gewoon op de weg reed, was die veel zichtbaarder voor de auto.
En dan komen binnenkort de 30 zones overal waar de speed pedelec met 45 tussendoor moet laveren
[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 26-04-2023 16:13 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Die abstractie is er meer dan genoeg in deze draad lijkt mijJoris748 schreef op woensdag 26 april 2023 @ 14:45:
[...]
Dat is een goede vraag. Emotie is zeker niet eng. Maar in een topic als deze mag je wel enige abstractie verwachten.
Emotie is een sterke drijfveer. Dus aan de slag met angst, lust, verdriet, geluk, et cetera. Net zoals de marketing al vele jaren doet om iets aan de man te brengen
Dat is weliswaar emotioneel, het is echter niet direct zichtbaar. Het wordt pas erkend als het jezelf of iemand in je omgeving overkomt. En datzelfde geldt met uitstoot en dergelijke. De eventuele nadelen die dat heeft worden later pas duidelijk. Alleen dat argument heeft niet zoveel te doen met de ICE an sich, maar meer met het model. En een SUV heb je ook in EV variant. En door welke je aangereden wordt maakt niet zoveel uit. Die ICE hoor je in ieder geval nog wel als voetgangerSpookelo schreef op woensdag 26 april 2023 @ 14:52:
[...]
Dit is ook een beetje wat ik mis in dat soort discussies. Als ik een X5 koop ben ik slecht bezig! Maar als ik een E-Niro koop bijvoorbeeld, dan hoor je er niemand over. Terwijl dat ook een SUV is.Roenie schreef op woensdag 26 april 2023 @ 16:18:
[...]
Alleen dat argument heeft niet zoveel te doen met de ICE an sich, maar meer met het model. En een SUV heb je ook in EV variant. En door welke je aangereden wordt maakt niet zoveel uit. Die ICE hoor je in ieder geval nog wel als voetganger
Wat uitstoot betreft, een elektrische bus zit er hier nog niet in. Bij lange na niet. De huidige bedrijfsauto is een euro 4 diesel, die nog in alle steden mag komen (ok, centra straks niet meer maar daar kom ik toch niet, met of zonder auto). De opvolger moet minstens euro5 worden en zo zet ook degene die niet het geld heeft om in 1 klap naar een EV te gaan een stap richting betere spullen.
[ Voor 26% gewijzigd door Destruction op 26-04-2023 16:36 ]
En die Niro is niet zuinige dan die X5?Destruction schreef op woensdag 26 april 2023 @ 16:33:
[...]
Dit is ook een beetje wat ik mis in dat soort discussies. Als ik een X5 koop ben ik slecht bezig! Maar als ik een E-Niro koop bijvoorbeeld, dan hoor je er niemand over. Terwijl dat ook een SUV is.
Dat ongetwijfeld wel, maar als je een SUV als gevaarlijk wil bestempelen voor het overige verkeer, een auto waarmee je gegarandeerd je kinderen dood gaat rijden, etc... Dan kun je niet doen alsof een X5 gevaarlijk is en een E-Niro niet.
Hoezo moet? Je dient toch altijd je snelheid aan te passen aan de verkeerssituatie waar je je bevindt?YakuzA schreef op woensdag 26 april 2023 @ 16:13:
[...]En dan komen binnenkort de 30 zones overal waar de speed pedelec met 45 tussendoor moet laveren
Lijkt mij dat die speed pedelec er dan ook van uit moet gaan dat in zo'n zone 45 geen veilige snelheid is.
Überhaubt erger ik mij eraan dat veel bestuurders de maximum snelheid altijd aanhouden als de snelheid die je moet rijden. Want: "Het mag toch hier?". Wat dat betreft zou ik er wel voor zijn om overal binnen de bebouwde kom 30 als maximum snelheid in te stellen. Mits het dan ook gehandhaafd wordt, want daar ontbreekt het nu al vaak aan.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Verwijderd
En hier kan elke debiel een rijbewijs halen toch? Je zegt net hetzelfde over auto's als wat Amerikanen over wapens zeggen: "guns don't kill people, people kill people". In landen met minder wapens worden minder mensen doodgeschoten, op autovrije waddeneilanden worden minder mensen doodgereden.Destruction schreef op woensdag 26 april 2023 @ 15:55:
[...]
Een totaal debiele wapenwet in de VS vergelijken met auto's...Dat vind ik behoorlijk vergezocht, al zie ik iets in de vergelijking met een vuurwapen dat ongevaarlijk is in handen van personen die zich daarmee kunnen gedragen. Helaas stikt het in de VS van de debielen die dat niet kunnen. Dat maakt het wapen echter niet gevaarlijk, maar de bezitter ervan wel.
:strip_exif()/f/image/SvREujS4etTjegwFTwJIjWSq.jpg?f=fotoalbum_large)
Nee, wel zo veel mogelijk 'remove the hazard' toepassen.Als je jouw opmerkingen goed bekijkt dan betekent het dat we politieagenten en militairen de wapens af moeten pakken, want dodelijk. Altijd en per definitie.
Die Hummer was slechts een voorbeeld, ik zie ook genoeg mannen in pak met een Land Rover naar kantoor rijden.[...]
Maar het is in Nederland wel zo geregeld at die Hummer veel te duur is om die voor de sier te gaan rijden. Over het algemeen heb je een Hummer nodig als je een Hummer koopt. Een Hummer kan en mag nou eenmaal wat meer dan een Aygo. En met een Aygo kun je weer meer dan met een fiets.
Ik ben niet anti-auto, ik ben anti-automisbruik, dwz als men het stop-principe niet toepast, waarbij ook een grote verantwoordelijkheid bij de overheid ligt. Iedereen vindt dat er te veel auto's zijn toch? Zowel burgers als overheden? Of zijn het vooral de andere auto's die weg moeten of anderen die zich anders moeten verplaatsen? Hoe zie jij de toekomst van de mobiliteit in een wereld waar we koolstofneutraal moeten worden en sommige accugrondstoffen eindig zijn? Daarnaast verbruikt een e-auto even veel elektriciteit als een gezin, ik weet niet of de energietransitie zo zal lukken met miljoenen auto's. Het is alsof er in enkele decennia tijd miljoenen gezinnen bijkomen, en dan moet onze verwarming liefst ook koolstofneutraal.[...]
Je rekt hem wel lekker op hoor. In gebieden zonder water verdrinkt er niemand en in gebieden zonder huizen krijgt niemand een dakpan op zijn hoofd. Ik stel voor dat we alle watertjes dempen en alle huizen vervangen door tenten.
Hier kan elke debiel een rijbewijs halen, dat blijkt inderdaad. Daarom roep ik op om daar iets aan te doen. De auto is gewoon niet gevaarlijk. Dat word zo'n ding wel in onkundige handen, ja. Dus het niveau van de gemiddelde bestuurder moet omhoog. Hoe doen we dat? Een apart examen voor voertuigbeheersing waarvoor je eerst moet slagen voordat je op de openbare weg mag lessen.Verwijderd schreef op woensdag 26 april 2023 @ 16:41:
[...]
En hier kan elke debiel een rijbewijs halen toch? Je zegt net hetzelfde over auto's als wat Amerikanen over wapens zeggen: "guns don't kill people, people kill people". In landen met minder wapens worden minder mensen doodgeschoten, op autovrije waddeneilanden worden minder mensen doodgereden.
Een plek waar minder auto's zijn aanwijzen als reden waarom de auto gevaarlijk is en de bestuurder per definitie niet, is nogal krom. Als we vanaf morgen vliegtuigen verbieden storten er ook geen vliegtuigen meer neer. Als we scheepvaart gaan verbieden, zal er ook geen schip meer zinken. Als we de Politie afschaffen zal er ook nooit meer iemand onterecht worden gearresteerd, etc. etc. etc.
In kundige handen maakt het geen zak uit wat voor type voertuig, dan is het niet gevaarlijk. Maar we zullen iets aan de rijopleiding moeten doen en in het voorbeeld van iemand die zijn auto niet kan parkeren zonder zijn kind aan of zelfs dood te rijden zullen we die persoon allicht het rijbewijs moeten afnemen.
Terug naar de SUV, waarom ze zo populair zijn weet ik ook niet. Ze zijn veel zwaarder dan de gemiddelde stationwagen terwijl ze echt niet per definitie ruimer zijn dan die stationwagen. Er is wel een usercase voor (meer trekgewicht meestal) maar waarom iedereen zo'n ding zou moeten hebben?
Ik heb voor mijn werk een bus (nee, ik heb nu ook geen bus maar een bestelauto, dat ding wordt echter te klein en vanwege de aanhangers moet ik ook eigenlijk gewoon een bus kopen) nodig maar als die noodzaak er niet was stond er ook een of andere stationwagen voor m'n deur. Gewoon, omdat dat een praktische auto is, en daar heb ik nou juist een auto voor. Overige reizen doe ik over het algemeen met de fiets of de motor.
[ Voor 19% gewijzigd door Destruction op 26-04-2023 16:51 ]
Dat is niet helemaal waar. Onzichtbare gevaren zorgen juist ook voor veel angst. Kijk bijvoorbeeld naar de angst voor straling, kinderlokkers of "buitenlanders" in een klein dorp waar alleen witte mensen wonen. Er zit heel veel marketing achter.Roenie schreef op woensdag 26 april 2023 @ 16:18:
[...]
Dat is weliswaar emotioneel, het is echter niet direct zichtbaar. Het wordt pas erkend als het jezelf of iemand in je omgeving overkomt. En datzelfde geldt met uitstoot en dergelijke. De eventuele nadelen die dat heeft worden later pas duidelijk.
SUV's zijn populair geworden door een marketingcampagne van Amerikaanse autofabrikanten die doen voorkomen of ze veiliger zijn, maar feitelijk zijn ze op de korte (ongelukken) en lange (millieu en klimaat) termijn onveiliger.
Sorry, dat is gewoon echt onzin. Het type voertuig maakt uit. Niemand is foutloos in het verkeer. Bovendien hoeft een ongeluk niet jouw schuld te zijn, maar maakt jouw voertuigkeuze de gevolgen wel erger.Destruction schreef op woensdag 26 april 2023 @ 16:47:
[...]
In kundige handen maakt het geen zak uit wat voor type voertuig, dan is het niet gevaarlijk. Maar we zullen iets aan de rijopleiding moeten doen en in het voorbeeld van iemand die zijn auto niet kan parkeren zonder zijn kind aan of zelfs dood te rijden zullen we die persoon allicht het rijbewijs moeten afnemen.
Een voetganger/kind die plotseling oversteekt en aangereden wordt, daar kan de bestuurder niets aan doen. Met een VW Polo heeft de voetganger minder gevolgschade dan met een Hummer.
[ Voor 33% gewijzigd door Spookelo op 26-04-2023 16:55 ]
Kan. Ik ken niet veel mensen met een SUV moet ik zeggen maar 2 daarvan hebben hem aangeschaft omdat ze met een normale auto niet meer over de verkeersdrempels in de wijk kwamen zonder dat de auto over de grond sleept.Spookelo schreef op woensdag 26 april 2023 @ 16:47:
[...]
Dat is niet helemaal waar. Onzichtbare gevaren zorgen juist ook voor veel angst. Kijk bijvoorbeeld naar de angst voor straling, kinderlokkers of "buitenlanders" in een klein dorp waar alleen witte mensen wonen. Er zit heel veel marketing achter.
SUV's zijn populair geworden door een marketingcampagne van Amerikaanse autofabrikanten die doen voorkomen of ze veiliger zijn, maar feitelijk zijn ze op de korte (ongelukken) en lange (millieu en klimaat) termijn onveiliger.
Nu is dat een n= weinig maar of het nu aan de marketing van de Amerikaanse fabrikanten heeft gelegen betwijfel ik wel. De Amerikaanse auto's zijn nou niet echt populair in Europa. Ja de Europese tak van ford en de Opel tak van GM.
Verwijderd
Dus in dit topic mag gezegd worden dat suv's gevaarlijker zijn dan gewone auto's, maar niet dat er door het verminderen van het autogebruik minder mensen doodgereden worden? Of dat veel auto's gevaarlijker zijn dan minder auto's?Indoubt schreef op woensdag 26 april 2023 @ 16:46:
@Verwijderd
Je rekt hem wel lekker op hoor. In gebieden zonder water verdrinkt er niemand en in gebieden zonder huizen krijgt niemand een dakpan op zijn hoofd. Ik stel voor dat we alle watertjes dempen en alle huizen vervangen door tenten.
[ Voor 129% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2023 17:02 ]
Dan moeten de drempels in de wijk worden aangepastIndoubt schreef op woensdag 26 april 2023 @ 16:54:
[...]
Kan. Ik ken niet veel mensen met een SUV moet ik zeggen maar 2 daarvan hebben hem aangeschaft omdat ze met een normale auto niet meer over de verkeersdrempels in de wijk kwamen zonder dat de auto over de grond sleept.
Nu is dat een n= weinig maar of het nu aan de marketing van de Amerikaanse fabrikanten heeft gelegen betwijfel ik wel. De Amerikaanse auto's zijn nou niet echt populair in Europa. Ja de Europese tak van ford en de Opel tak van GM.
Not Just Bikes heeft pas een mooie video gemaakt over dit onderwerp.
Het type voertuig maakt niet uit. Niet in kundige handen. Als jij je spiegels niet gebruikt en je auto gewoon in z'n achteruit ramt boeit het niet of je in een Aygo of in een Hummer rijdt. Je gaat die voetganger het ziekenhuis of z'n kist in rijden. Gegarandeerd.Spookelo schreef op woensdag 26 april 2023 @ 16:47:
[...]
Sorry, dat is gewoon echt onzin. Het type voertuig maakt uit. Niemand is foutloos in het verkeer. Bovendien hoeft een ongeluk niet jouw schuld te zijn, maar maakt jouw voertuigkeuze de gevolgen wel erger.
Een voetganger/kind die plotseling oversteekt en aangereden wordt, daar kan de bestuurder niets aan doen. Met een VW Polo heeft de voetganger minder gevolgschade dan met een Hummer.
En hier in Nederland is autobezit dermate duur dat je echt geen grote zware auto koopt als je dat ding niet nodig hebt. Nou mag je van mij de SUV verbieden hoor, mij een zorg. Maar ik ken een aantal SUV eigenaren die dan hun milieu bezwaar aan de kant zetten en een bus kopen om hun aanhanger mee te trekken. Nu hebben zij daar een SUV voor zodat ze geen diesel hoeven te rijden... Het is net wat je wil
Want die aanhanger die 2000KG mag wegen (en dat ook regelmatig weegt incl. lading) of die caravan van 1700KG, die mag je nou eenmaal niet trekken met een Aygo. Terecht overigens, want dat zou levensgevaarlijk zijn.
Ik ben niet van mening dat er teveel auto's zijn. Ik ben wel van mening dat er teveel mensen rond rijden die kennelijk niet zo geschikt zijn om een auto te besturen. En ik ben net als velen hier van mening dat de auto echt niet altijd de beste keuze is die je kunt maken.Verwijderd schreef op woensdag 26 april 2023 @ 16:57:
[...]
Zie mijn reactie op Indoubt, maar heb je ook een antwoord op de vragen die ik stelde?
Maar soms kun je er niet omheen. Hetzij omdat er in jouw woonplaats (of de plaats van bestemming) geen OV rijdt, hetzij omdat je voor je werk gereedschappen en materialen moet kunnen vervoeren, hetzij omdat je (en die ken ik helaas ook) een invalide kind hebt dat je moet kunnen vervoeren (en nee, dat gaat niet op de fiets. Echt niet, niet incl. alle spullen die daarbij horen), etc. Als jij in 100% van de gevallen zonder auto kunt, doe dat ding weg, vandaag nog! Ik vind het prima. Maar dat dat in jouw situatie past maakt niet dat het per definitie altijd in eenieders situatie gewoon kan.
Zoals ik al aangaf in dit topic, als ik naar vrienden ga die op 10min loop afstand wonen, dan vind ik dat niet eens de moeite om de fiets te pakken. Dan ga ik gewoon lopen. Binnen m'n eigen woonplaats pak ik zoveel mogelijk de fiets. Het scheelt brandstof en het scheelt tijd, bovendien bespaart me dat vaak geld dat anders in de parkeermeter moet. Buiten m'n eigen woonplaats pak ik als het even kan de motor, die verbruikt minder brandstof dan de auto en ik vind motorrijden sowieso een veel leukere manier om van A naar B te komen dan autorijden. Voor het werk kan ik niet anders en als ik in m'n vrije tijd spullen moet vervoeren of het is echt slecht weer, dan pak ik de auto.
En ja, ooit pakte ik voor alles blind de auto. Ik reed zelfs naar het sorteercentrum ipv de brievenbus om de hoek om het autoritje enigszins te rechtvaardigen. Nu dus niet meer. En dat terwijl ik toen een privé auto had waarvoor ik alles zelf moest betalen en ik nu in theorie op kosten van de zaak (m'n eigen bedrijf, dus ik zie de bedragen gewoon van de zakelijke rekening verdwijnen) overal naartoe kan gaan.
[ Voor 51% gewijzigd door Destruction op 26-04-2023 17:11 ]
In vrijwel elke gemeente is de 30 vs 50 zones duidelijk en voegt het compleet niks toe om op een parrallel weg van een km zonder zijwegen etc 30 te moeten gaan rijden omdat iemand zo nodig vond dat iedereen maar 30 moet.Yaksa schreef op woensdag 26 april 2023 @ 16:39:
[...]
Hoezo moet? Je dient toch altijd je snelheid aan te passen aan de verkeerssituatie waar je je bevindt?
Lijkt mij dat die speed pedelec er dan ook van uit moet gaan dat in zo'n zone 45 geen veilige snelheid is.
Überhaubt erger ik mij eraan dat veel bestuurders de maximum snelheid altijd aanhouden als de snelheid die je moet rijden. Want: "Het mag toch hier?". Wat dat betreft zou ik er wel voor zijn om overal binnen de bebouwde kom 30 als maximum snelheid in te stellen. Mits het dan ook gehandhaafd wordt, want daar ontbreekt het nu al vaak aan.
Dan zullen ze eerst eens de definitie van 'bebouwde kom' moeten gaan aanpassen.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Verwijderd
Zie mijn reactie op Indoubt, maar heb je ook een antwoord op de vragen die ik stelde?Destruction schreef op woensdag 26 april 2023 @ 16:47:
[...]
Hier kan elke debiel een rijbewijs halen, dat blijkt inderdaad. Daarom roep ik op om daar iets aan te doen. De auto is gewoon niet gevaarlijk. Dat word zo'n ding wel in onkundige handen, ja. Dus het niveau van de gemiddelde bestuurder moet omhoog. Hoe doen we dat? Een apart examen voor voertuigbeheersing waarvoor je eerst moet slagen voordat je op de openbare weg mag lessen.
Een plek waar minder auto's zijn aanwijzen als reden waarom de auto gevaarlijk is en de bestuurder per definitie niet, is nogal krom. Als we vanaf morgen vliegtuigen verbieden storten er ook geen vliegtuigen meer neer. Als we scheepvaart gaan verbieden, zal er ook geen schip meer zinken. Als we de Politie afschaffen zal er ook nooit meer iemand onterecht worden gearresteerd, etc. etc. etc.
Terug naar de SUV, waarom ze zo populair zijn weet ik ook niet. Ze zijn veel zwaarder dan de gemiddelde stationwagen terwijl ze echt niet per definitie ruimer zijn dan die stationwagen. Er is wel een usercase voor (meer trekgewicht meestal) maar waarom iedereen zo'n ding zou moeten hebben?
Ik heb voor mijn werk een bus (nee, ik heb nu ook geen bus maar een bestelauto, dat ding wordt echter te klein en vanwege de aanhangers moet ik ook eigenlijk gewoon een bus kopen) nodig maar als die noodzaak er niet was stond er ook een of andere stationwagen voor m'n deur. Gewoon, omdat dat een praktische auto is, en daar heb ik nou juist een auto voor. Overige reizen doe ik over het algemeen met de fiets of de motor.
In Amerika was het ook zo dat de SUV populair was omdat het niet als een personenauto, maar als een 'light commercial vehicle' geregistreerd stond net zoals een pick-up truck, en daardoor was een SUV goedkoper in de wegenbelasting dan een vergelijkbare personenauto.Indoubt schreef op woensdag 26 april 2023 @ 16:54:
[...]
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Sorry, maar hier sla je de plank totaal mis. Bij de Aygo zal het letsel veel kleiner zijn dan bij de Hummer. Bij die Aygo mag je uit gaan van gebroken ledematen. Bij die Hummer mag je uit gaan van zwaardere verwondingen aan borstkas en hoofd.Destruction schreef op woensdag 26 april 2023 @ 16:59:
[...]
Het type voertuig maakt niet uit. Niet in kundige handen. Als jij je spiegels niet gebruikt en je auto gewoon in z'n achteruit ramt boeit het niet of je in een Aygo of in een Hummer rijdt. Je gaat die voetganger het ziekenhuis of z'n kist in rijden. Gegarandeerd.
En hier in Nederland is autobezit dermate duur dat je echt geen grote zware auto koopt als je dat ding niet nodig hebt. Nou mag je van mij de SUV verbieden hoor, mij een zorg. Maar ik ken een aantal SUV eigenaren die dan hun milieu bezwaar aan de kant zetten en een bus kopen om hun aanhanger mee te trekken. Nu hebben zij daar een SUV voor zodat ze geen diesel hoeven te rijden... Het is net wat je wil
Wat zeker meespeelde is dat ze aan minder veiligheids-, emissie- en verbruikseisen hoefden te voldoen. Grotere marges voor de automobielindustrie.Stoney3K schreef op woensdag 26 april 2023 @ 17:04:
[...]
In Amerika was het ook zo dat de SUV populair was omdat het niet als een personenauto, maar als een 'light commercial vehicle' geregistreerd stond net zoals een pick-up truck, en daardoor was een SUV goedkoper in de wegenbelasting dan een vergelijkbare personenauto.
Ik sla de plank niet mis. Er wordt nu gedaan alsof een SUV per definitie dodelijk is en een klein auto'tje uitsluitend voor minimaal letsel zal zorgen. Dat is pertinente onzin.Joris748 schreef op woensdag 26 april 2023 @ 17:05:
[...]
Sorry, maar hier sla je de plank totaal mis. Bij de Aygo zal het letsel veel kleiner zijn dan bij de Hummer. Bij die Aygo mag je uit gaan van gebroken ledematen. Bij die Hummer mag je uit gaan van zwaardere verwondingen aan borstkas en hoofd.
Bij programma's als Blik op de Weg en Wegmisbruikers hoorde je agenten ook vaak op die manier praten, 70km/u waar je 60 mag kan écht niet, want als er ineens een fietser oversteekt.... Het maakt dan echt niks meer uit of je 60 of 70 rijdt, als je met die snelheid een fietser raakt is die fietser dood. End of.
En om het maar even te verduidelijken, ik wil geen fietser aanrijden. Niet in een Aygo, niet in een Hummer. Niet met 60 en niet met 70. Gewoon helemaal niet. Ook wil ik mijn 80% no-claim graag houden, net als mijn rijbewijs. Daarom neem ik het overig verkeer serieus en monteer ik zelfs extra spiegels op mijn auto omdat ik van mening ben dat de standaard spiegels absoluut niet voldoende zicht geven. Ik heb het inzicht om daar kritisch naar te kijken en de kennis om veranderingen die ik wens aan te brengen.
Dan nog even over die fietsers, ze vinden hun telefoon belangrijker dan het verkeer om zich heen, verlichting doen ze niet aan, richting aangeven ook niet en al gooi jij je fiets vanaf het dak van je huis op mijn motorkap, ik moet betalen! Juist vanwege die fietsers hangt er een dashcam in mijn auto. Dan heb ik tenminste nog iets van bewijs en een piepklein kansje tegenover zo'n kamikaze piloot. Het is hoog tijd dat ook op dat vlak de wet aangepast word. Kinderen <12 jaar beschermen, ja prima. Maar vanaf 12 jaar behoor je het te snappen en je ernaar te gedragen.
In Nederland gaat die vlieger echter niet op. Ja, voor een ondernemer valt een pickup wel onder het grijze kenteken. Maar voor een SUV zul je gewoon de volle mep moeten betalen. Terecht overigens.Stoney3K schreef op woensdag 26 april 2023 @ 17:04:
[...]
In Amerika was het ook zo dat de SUV populair was omdat het niet als een personenauto, maar als een 'light commercial vehicle' geregistreerd stond net zoals een pick-up truck, en daardoor was een SUV goedkoper in de wegenbelasting dan een vergelijkbare personenauto.
En ja, ook voor een ondernemer geldt dat je geen pickup koopt als je die niet nodig hebt voor jouw werk. Ik heb zelf geen idee wat ik met een pickup moet, dan kan dieventuig makkelijker mijn gereedschap jatten bijvoorbeeld.. Daar heb ik niks aan.
[ Voor 55% gewijzigd door Destruction op 26-04-2023 18:14 ]
Dat wordt niet gesteld. Er wordt gesteld dat het letsel bij een hogere/zwaardere auto doorgaans ernstiger is, dan bij een lagere/lichtere auto. Jij bent degene die het hier zwart/wit maakt.Destruction schreef op woensdag 26 april 2023 @ 17:15:
[...]
Ik sla de plank niet mis. Er wordt nu gedaan alsof een SUV per definitie dodelijk is en een klein auto'tje uitsluitend voor minimaal letsel zal zorgen. Dat is pertinente onzin.
De reden dat snelheid een belangrijke factor is, is dat de remweg niet lineair is met de snelheid.Bij programma's als Blik op de Weg en Wegmisbruikers hoorde je agenten ook vaak op die manier praten, 70km/u waar je 60 mag kan écht niet, want als er ineens een fietser oversteekt.... Het maakt dan echt niks meer uit of je 60 of 70 rijdt, als je met die snelheid een fietser raakt is die fietser dood. End of.
En om het maar even te verduidelijken, ik wil geen fietser aanrijden. Niet in een Aygo, niet in een Hummer. Niet met 60 en niet met 70. Gewoon helemaal niet.

Die 10 km/h per uur snelheidsverschil is vaak het verschil tussen op tijd stil staan of die fietser aanrijden. Helaas heb je nog een behoorlijke snelheid als je die fietser raakt.
Je probeert mij nu allerlei dingen uit te leggen die ik allang weet. Over de plank mis slaan gesproken.Joris748 schreef op woensdag 26 april 2023 @ 17:25:
[...]
De reden dat snelheid een belangrijke factor is, is dat de remweg niet lineair is met de snelheid.
[Afbeelding]
Die 10 km/h per uur snelheidsverschil is vaak het verschil tussen op tijd stil staan of die fietser aanrijden. Helaas heb je nog een behoorlijke snelheid als je die fietser raakt.
* Destruction heeft met auto's over de jaren ergens tussen de 6- en 700k km achter de rug, in binnen en buitenland. Daarnaast rijdt ik ook motor, en die rijopleiding is wat degelijker dan bij de auto het geval is.
Het spijt me, maar dat valt niet af te leiden uit je reacties.Destruction schreef op woensdag 26 april 2023 @ 17:31:
[...]
Je probeert mij nu allerlei dingen uit te leggen die ik allang weet. Over de plank mis slaan gesproken.
* Destruction heeft met auto's over de jaren ergens tussen de 6- en 700k km achter de rug, in binnen en buitenland. Daarnaast rijdt ik ook motor, en die rijopleiding is wat degelijker dan bij de auto het geval is.
Fietser hier. Ik kom elke dag wel automobilisten tegen die mij van de weg proberen te drukken, omdat ze vinden dat ik (met kind naast me) maar over de stoep of achter elkaar moeten fietsen omdat ze mijn weghelft nodig hebben om geparkeerde auto's te passeren i.p.v. 5 seconden te wachten. Ja, er rijden idioten rond op de fiets, en met name elektrische vrouwen fietsen verrassend vaak over de stoep, maar er rijden zeker net zo veel idioten rond in auto's. En die zijn aanzienlijk gevaarlijker voor anderen.Destruction schreef op woensdag 26 april 2023 @ 17:15:
[...]
Dan nog even over die fietsers, ze vinden hun telefoon belangrijker dan het verkeer om zich heen, verlichting doen ze niet aan, richting aangeven ook niet en al gooi jij je fiets vanaf het dak van je huis op mijn motorkap, ik moet betalen! Juist vanwege die fietsers hangt er een dashcam in mijn auto. Dan heb ik tenminste nog iets van bewijs en een piepklein kansje tegenover zo'n kamikaze piloot. Het is hoog tijd dat ook op dat vlak de wet aangepast word. Kinderen <12 jaar beschermen, ja prima. Maar vanaf 12 jaar behoor je het te snappen en je ernaar te gedragen.
Even terugkomend op de foto's van enorme SUVs: misschien wordt het tijd om een maximumvermogen per auto in te stellen: met 50 pk is die 3 ton helemaal niet zo leuk meer.
Sowieso is 3500 kg idioot veel voor een personenauto, en gek genoeg wordt dat niet verlaagd maar verhoogd omdat Bentley z'n batterijen niet meer kwijt kan binnen 3500 kg. Gekkenwerk!
Misschien moet je ze dan nog eens lezen?Joris748 schreef op woensdag 26 april 2023 @ 17:35:
[...]
Het spijt me, maar dat valt niet af te leiden uit je reacties.
Uit jouw posts valt af te leiden dat je gewoon anti-auto bent, en dan gaan we het sowieso nooit eens worden. Als jij in jouw leven 100% zonder auto kunt vind ik dat heel mooi voor je en als je dan nog een auto hebt zou ik je willen oproepen dat ding vandaag nog te verkopen. Helemaal goed!
Maar jouw situatie past niet per definitie altijd 1:1 op die van iemand anders. Accepteer dat.
En ik herhaal: Van mij mag je de SUV verbieden. Per direct. Maar dan niet piepen als veel van de huidige SUV eigenaren dat ding inruilen op een diesel busje vanwege de aanhangers en de caravan. Want de mensen die ik ken met een SUV hebben die auto gekocht omdat ze geen diesel wilden rijden maar wel regelmatig zware aanhangers (en in vakanties de caravan) moeten kunnen trekken. Jij zou ze dit alternatief echter graag afpakken. Tsja... Dan houdt het op en rijden er weer meer diesels op de weg. Wat jij wil
Tot slot, ook op herhaling: Bij een kundige bestuurder maakt het type voertuig niks uit. Ben jij zelf niet zo kundig, projecteer dat dan niet op iedereen maar lever je rijbewijs in. Dat kan gewoon bij de balie van het stadskantoor in jouw gemeente.
Ik laat het erbij.
[ Voor 51% gewijzigd door tweakduke op 26-04-2023 20:32 . Reden: Post hersteld: was in het algemeen bedoeld en niet op de man. ]
Ik ben niet anti-auto. Waar heb ik dat gezegd?Destruction schreef op woensdag 26 april 2023 @ 17:41:
[...]
Misschien moet je ze dan nog eens lezen?
Ik laat het erbij. Uit jouw posts valt af te leiden dat je gewoon anti-auto bent, en dan gaan we het sowieso nooit eens worden. Als jij in jouw leven 100% zonder auto kunt vind ik dat heel mooi voor je en als je dan nog een auto hebt zou ik je willen oproepen dat ding vandaag nog te verkopen. Helemaal goed!
Maar jouw situatie past niet per definitie altijd 1:1 op die van iemand anders. Accepteer dat.
En ik herhaal: Van mij mag je de SUV verbieden. Per direct. Maar dan niet piepen als veel van de huidige SUV eigenaren dat ding inruilen op een diesel busje vanwege de aanhangers en de caravan. Want de mensen die ik ken met een SUV hebben die auto gekocht omdat ze geen diesel wilden rijden maar wel regelmatig zware aanhangers (en in vakanties de caravan) moeten kunnen trekken. Jij zou ze dit alternatief echter graag afpakken. Tsja... Dan houdt het op en rijden er weer meer diesels op de weg. Wat jij wil
Zo kom je wel over, ik kan me de reactie van @Destruction enigszins wel begrijpen.Joris748 schreef op woensdag 26 april 2023 @ 17:48:
[...]
Ik ben niet anti-auto. Waar heb ik dat gezegd?
Ah jah, de rubbertegel samenleving, een SUV is niet dodelijker, de randdebiel die achter het stuur zit is wellicht dodelijker.Joris748 schreef op woensdag 26 april 2023 @ 15:33:
[...]
Ik denk eerder dat de rijvaardigheid niet meegegroeid is met het formaat van de auto's. Een SUV is potentieel dodelijker voor medeweggebruikers, dan een vergelijkbare hatchback.
En als ik dan in die hatchback rijd, dan moet ik met met SUV's om me heen beter anticiperen omdat de dode hoeken groter worden. Ik kan gemakkelijker om een hatchback heen kijken dan om een SUV.
Dat is hetzelfde zeggen dat EV's dodelijker zijn, die zijn immers grotendeels van leaserijders die contant rijden alsof ze op de vlucht zijn.
Maargoed, het is natuurlijk weer krankjorum dat er weer subsidie komt op EV's, wederom gaat het geld naar de verkeerde.
En voordat ik nu gelynched ga worden, ik rij zelf PHEV.
Elektrisch door de eigen wijk om vervolgens maximaal te vervuilen daarbuiten, zoals een echte EV rijder.
Een SUV is wel dodelijker, punt. Dat toont onderzoek na onderzoek en crash test na crashtest aan. Als een andere bestuurder niet oplet en jou geen voorang verleent heb je dan liever een Aygo in je zijkant of een SUV die 3 keer zo zwaar is? Kan je nog zo'n goeie chauffeur zijn, de gevolgen zijn wel degelijk verschillend.FabianGTI schreef op woensdag 26 april 2023 @ 17:55:
[...]
Zo kom je wel over, ik kan me de reactie van @Destruction enigszins wel begrijpen.
[...]
Ah jah, de rubbertegel samenleving, een SUV is niet dodelijker, de randdebiel die achter het stuur zit is wellicht dodelijker.
Dat is hetzelfde zeggen dat EV's dodelijker zijn, die zijn immers grotendeels van leaserijders die contant rijden alsof ze op de vlucht zijn.
Natuurlijk kan je iemand dood rijden bij een ongeval als je in een Aygo zit, de kans is met een SUV alleen veel groter.
Want: remweg, en niet iedereen is even snel, qua reactievermogen.
Ga je kijken naar wie er zich binnen de bebouwde kom (50 km/u, 30 km/u, woonerf, etc.) aan de snelheid houden, dan zal het niet verbazen dat het gewoon een minderheid is.
Geen voorrang verlenen lijkt ook hand over hand toe te nemen, alsmede de mate waarin bijv. een voetganger voor wordt gelaten op de daartoe bestemde plekken (waaronder VOP's, 'zebrapaden').
'Gas bij' kom ik steeds vaker tegen als voetganger , maar ook als fietser met voorrang, en dan kan ik gewoon verrekken.
Auto's zijn altijd gevaarlijk, maar zwaardere auto's zijn bij een identieke, gelijke bestuurder zeker altijd gevaarlijker voor kwetsbare (langzaam)verkeersdeelnemers en voetgangers.
Ga je vervolgens na dat degene in de grootste auto zichzelf altijd veiliger waant en (dus) ook nog eens minder alert zou kunnen zijn, dan wordt het er zeker niet veiliger op met idioot grote en zware auto's.
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
Ik negeer niks, maar jij ontkent het feit dat het type bestuurder bepalend is voor hoe gevaarlijk een bepaald type voertuig is.Joris748 schreef op woensdag 26 april 2023 @ 18:13:
@Destruction, @FabianGTI er valt weinig discussie te voeren als je natuurkundige wetten en resultaten van crashtests negeert.
En dan valt er inderdaad weinig discussie te voeren.
Uiteraard horen fietsers zich ook aan de wet te houden, en ik snap best dat je boos bent als je als automobilist een ongeluk hebt met een fietser, waarbij fietser het fout deed, en jij de schuldige zou zijn.Destruction schreef op woensdag 26 april 2023 @ 17:15:
[...]
Maar je hebt nou eenmaal ook een enorm verschil in impact. Als er een ongeluk is omdat een fietser niet oplet, is de fietser degene die in het ziekenhuis belandt. Als er een ongeluk is omdat de automobilist niet oplet, is het de fietser die in het ziekenhuis belandt. Zeker voor Corona toen ik dagelijks <4km fietste naar werk, moest ik zeker maandelijks een noodstop maken bij een rotonde omdat ik anders onder een auto belandde. En natuurlijk, genoeg van de gevallen stond de auto uiteindelijk ook nog op tijd stil. En ik ben niet boos op die automobilisten, iedereen maakt weleens fouten, ik ook. Maar gezien hoe enorm het verschil in impact is, vind ik het niet vreemd om hogere eisen aan de oplettendheid van de automobilist te stellen.
Je hebt helemaal gelijk, ze zouden die kleine 'citybugs' moeten verbieden, levensgevaarlijk!Spookelo schreef op woensdag 26 april 2023 @ 18:06:
[...]
Een SUV is wel dodelijker, punt. Dat toont onderzoek na onderzoek en crash test na crashtest aan. Als een andere bestuurder niet oplet en jou geen voorang verleent heb je dan liever een Aygo in je zijkant of een SUV die 3 keer zo zwaar is? Kan je nog zo'n goeie chauffeur zijn, de gevolgen zijn wel degelijk verschillend.
Natuurlijk kan je iemand dood rijden bij een ongeval als je in een Aygo zit, de kans is met een SUV alleen veel groter.
Ik heb dan geen SUV, maar dezelfde Aygo heeft geen schijn van kan tegen het leeggewicht van mijn hatchback, welke 1600 KG leeg is.
Wat trouwens wel waardeloos is bij mijn huidige auto is de dode hoek, dat heeft de SUV van m'n pa totaal niet met de 360 camera's en sensoren rondom de auto.
Maar zoals @Destruction wederom aangeeft wordt dit een zinloze discussie dat alleen het topic ontspoort, het lijkt hier soms wel het topic tussen linkse en rechtse politiek.
[ Voor 7% gewijzigd door FabianGTI op 26-04-2023 18:22 ]
Dat is toch een enorme dooddoener? Uiteraard vergelijk je verschillende voertuigen bij zelfde type bestuurder. Dit is alsof zeggen dat een Model S langzamer optrekt dan een bus, als in de model S iemand zit die heel traag optrekt. Ja no shit, maar als je die 1 op 1 vergelijkt is uiteraard de bus de tragere.Destruction schreef op woensdag 26 april 2023 @ 18:16:
[...]
Ik negeer niks, maar jij ontkent het feit dat het type bestuurder bepalend is voor hoe gevaarlijk een bepaald type voertuig is.
En dan valt er inderdaad weinig discussie te voeren.
Onzin. Zet die levensgevaarlijke bestuurder maar eens op de fiets i.p.v. in 2500 kg SUV, en hij is aanzienlijk minder gevaarlijk.Destruction schreef op woensdag 26 april 2023 @ 18:16:
[...]
Ik negeer niks, maar jij ontkent het feit dat het type bestuurder bepalend is voor hoe gevaarlijk een bepaald type voertuig is.
Dat geldt voor mij als motorrijder ook, maar ik wordt ook niet beschermd. Waarom niet? Ik ben een volwassene en van mij mag worden verwacht dat ik erop reken dat de gemiddelde automobilist geen flauw benul heeft van wat-ie aan het doen is en daarom mij dus niet zal zien. Ik zit met diezelfde gedachte op de fiets, want inderdaad, als ik door een auto geraakt wordt krijg ik van de verzekering gelijk, maar wat heb ik aan mijn gelijk als ik met gebroken ribben in het ziekenhuis lig? He-le-maal niks!Sissors schreef op woensdag 26 april 2023 @ 18:20:
[...]
Uiteraard horen fietsers zich ook aan de wet te houden, en ik snap best dat je boos bent als je als automobilist een ongeluk hebt met een fietser, waarbij fietser het fout deed, en jij de schuldige zou zijn.
Maar je hebt nou eenmaal ook een enorm verschil in impact. Als er een ongeluk is omdat een fietser niet oplet, is de fietser degene die in het ziekenhuis belandt. Als er een ongeluk is omdat de automobilist niet oplet, is het de fietser die in het ziekenhuis belandt.
Het zou goed zijn als fietsers zich wat bewuster worden van hun eigen kwetsbaarheid en zich daarnaar gaan gedragen. Op 1,5m voor mijn auto zonder richting aangeven ineens linksaf slaan, is daar bepaald geen voorbeeld van. Ik heb dan liever dat zo'n fietser ergens anders een zelfmoordpoging doet.
Je begrijpt mijn post verkeerd. Ik zeg juist dat iemand die kennelijk onkundig is niet achter het stuur thuis hoort. Of dat nou gaat om een Hummer of een Aygo, dat maakt niet uit. Als je het niet kunt, moet je niet door het rijexamen kunnen komen als je dat op de één of andere manier toch is gelukt, behoor je het rijbewijs te verliezen als je laat zien dat je het niet kunt.RemcoDelft schreef op woensdag 26 april 2023 @ 18:22:
[...]
Onzin. Zet die levensgevaarlijke bestuurder maar eens op de fiets i.p.v. in 2500 kg SUV, en hij is aanzienlijk minder gevaarlijk.
Dus ik wil die levensgevaarlijke automobilist juist heel graag op de fiets hebben. Of in trein en bus, taxi, whatever. Maar dus niet meer achter het stuur. Als jij kundig bent, dan snap jij dat een grotere auto met mogelijk dode hoeken om een ander rijgedrag vraagt dan een kleine auto met rondom perfect zicht. Dat is mijn punt. En dan hoeft een Hummer echt niet gevaarlijker te zijn dan een Aygo.
[ Voor 27% gewijzigd door Destruction op 26-04-2023 18:29 ]
Het gaat nu vooral over wie in welke auto de meeste schade aanricht aan de medemens ipv aan het klimaat
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Verwijderd
Dan heb je geluk dat je niet vaak in de file staat of lang/ver parkeerplaats moet zoekenDestruction schreef op woensdag 26 april 2023 @ 16:59:
[...]
Ik ben niet van mening dat er teveel auto's zijn. Ik ben wel van mening dat er teveel mensen rond rijden die kennelijk niet zo geschikt zijn om een auto te besturen. En ik ben net als velen hier van mening dat de auto echt niet altijd de beste keuze is die je kunt maken.
Ivm veiligheid: zo lang we niet in een fictieve wereld met onfeilbare bestuurders (zoals jij) leven, zullen we voertuigen en infrastructuur toch meer fool-proof moeten maken, dwz onder andere de massa en snelheid omlaag halen, verkeersstromen scheiden en zo vaak mogelijk het stop-principe toepassen.
In de rest van je reactie kan ik met perfect vinden, je hoeft je ook niet te verdedigen of zo, mijn reactie gaat over het totale plaatje, vooral hier in BE waar voor bijna elke korte verplaatsing de auto genomen wordt. NL is eerder de globale uitzondering als het over de modal shift gaat. Ik zou al heel blij zijn als onze mobiliteit zoals de Nederlandse was
Simpel: niemand een rijbewijsSissors schreef op woensdag 26 april 2023 @ 18:33:
Dan is jouw oplossing voor verkeersveiligheid is gewoon niemand die een ongeluk zal gaan maken in de toekomst een rijbewijs laten hebben? Oké, heb je ook ideeën hoe je dit praktisch wil implementeren?
[ Voor 3% gewijzigd door Spookelo op 26-04-2023 18:38 ]
Wat mijn oplossing is?Sissors schreef op woensdag 26 april 2023 @ 18:33:
Dan is jouw oplossing voor verkeersveiligheid is gewoon niemand die een ongeluk zal gaan maken in de toekomst een rijbewijs laten hebben? Oké, heb je ook ideeën hoe je dit praktisch wil implementeren? En we kennen de beelden van De Slechtste Bestuurder, die horen uiteraard geen rijbewijs te hebben. Maar je gaat er geheel aan voorbij dat mensen nou eenmaal fouten maken. En de impact daarvan is bij een SUV simpelweg groter dan bij een Aygo.
1) Net als bij de motor moet de rijopleiding een onderdeel "Voertuigbeheersing" bevatten, waarvoor je eerst zult moeten slagen voordat je rijles op de openbare weg krijgt. Iemand die te stom is om een auto naar behoren te bedienen, zal bij dat examen afvallen en nooit op de openbare weg rijden.
2) Inderdaad, durf sneller een rijbewijs af te pakken van iemand die bewijst dat hij/zij het niet kan. Bijvoorbeeld na herhaaldelijk telefoongebruik achter het stuur, rijden onder invloed, meerdere aanrijdingen met letsel veroorzaken.
Ik ken iemand waarvan het rijbewijs al diverse malen ingevorderd is geweest. Altijd om artikel 5, gevaarlijk rijgedrag. Elke keer krijgt hij zijn rijbewijs (na uiteraard een cursus en betaling van fikse boetes die er niet om liegen) gewoon weer terug. Waarom doen we dat? Ook daar geldt, hij heeft herhaaldelijk bewezen dat hij het NIET kan. Pak dat rijbewijs dan ook af, en misschien mag-ie het dan over een jaar of 10 weer eens proberen.
Het niveau van de gemiddelde bestuurder is te laag en dat is hét probleem. Als je daar iets aan wil doen (daar moeten we iets aan doen!), dan zul je met bovenstaande moeten beginnen. Zorg ook dat fietsers gaan beseffen dat ze nogal kwetsbaar zijn in het verkeer en dat je niets aan je beschermstatus hebt als je gewond op straat ligt. Want ook onder de fietsers is het gemiddelde niveau veel te laag. Men doet maar wat, waarom zou je ook uitkijken? Van de verzekering krijg je toch wel gelijk. Een nieuwe fiets kopen, en door!
Ik probeer het file rijden zoveel mogelijk te voorkomen. Dat lukt ook wel, want als ik in de auto stap onderweg naar m'n eerste klus (klant) dan zijn de meeste mensen nog met hun ontbijt bezig en zitten ze nog niet in de auto. Op de terugweg ben ik de files om die reden ook meestal voorVerwijderd schreef op woensdag 26 april 2023 @ 18:37:
[...]
Dan heb je geluk dat je niet vaak in de file staat of lang/ver parkeerplaats moet zoeken
Ook weiger ik om verder dan een 30km vanaf mijn woonplaats aan het werk te gaan. Leuk dat ik in bijvoorbeeld Den Haag voor dezelfde klus meer geld kan krijgen, maar ik zit dan wel de gehele dag in de auto. Daar heb ik geen zin in.
Ho ho, ik zeg nergens dat ik onfeilbaar ben. Ik ben (al zeg ik dat zelf, anderen zeggen dat overigens ook) een behoorlijk behendigd bestuurder die kritisch naar zichzelf kan kijken en ook kritisch bekijkt of e.e.a aan de wensen voldoet. Ik benoemde al eerder dat mijn bedrijfsauto standaard geen dodehoek spiegels heeft, die heb ik er vervolgens dus zelf op gezet omdat de standaard spiegels naar mijn oordeel veel te weinig zicht geven en ruim baan laten voor een enorme dode hoek. Door extra spiegels te plaatsen heb ik die dodehoek vrijwel weg genomen.Ivm veiligheid: zo lang we niet in een fictieve wereld met onfeilbare bestuurders (zoals jij) leven, zullen we voertuigen en infrastructuur toch meer fool-proof moeten maken, dwz onder andere de massa en snelheid omlaag halen, verkeersstromen scheiden en zo vaak mogelijk het stop-principe toepassen.
Als ik hier beelden van m'n dashcam zou posten (dat ga ik niet doen), dan zouden jullie ook zien dat de anderen er regelmatig een zooitje van maken, maar ook dat ik soms een tikkeltje ongeduldig ben. Dat laatste maakt mij dus niet onfeilbaar.
Goed, iets meer ontopic dan dus:
Ja, zoals ik al zei.. Mensen moeten er wel van bewust worden dat de auto niet voor elke rit de beste oplossing is. Want dat is de auto niet, zeker niet zou ik zeggen. Maar soms kun je er niet omheen en juist de mensen die er niet omheen kunnen zullen extra hard gestraft worden met een plan voor rekeningrijden zoals dat er nu ligt.In de rest van je reactie kan ik met perfect vinden, je hoeft je ook niet te verdedigen of zo, mijn reactie gaat over het totale plaatje, vooral hier in BE waar voor bijna elke korte verplaatsing de auto genomen wordt. NL is eerder de globale uitzondering als het over de modal shift gaat. Ik zou al heel blij zijn als onze mobiliteit zoals de Nederlandse was
[ Voor 48% gewijzigd door Destruction op 26-04-2023 19:01 ]
Van mij mag je van alles zeggen.Verwijderd schreef op woensdag 26 april 2023 @ 16:57:
[...]
Dus in dit topic mag gezegd worden dat suv's gevaarlijker zijn dan gewone auto's, maar niet dat er door het verminderen van het autogebruik minder mensen doodgereden worden? Of dat veel auto's gevaarlijker zijn dan minder auto's?
Het is ook heel gemakkelijk om te zorgen dat er geen mensen meer worden doodgereden. Nul auto's is nul doden. Eenvoudige oplossing voor het probleem.
Als we verplicht herexamens gaan invoeren bij verlenging van het rijbewijs denk ik dat de klimaatdoelen voor verkeer wel gehaald gaan wordenDestruction schreef op woensdag 26 april 2023 @ 18:41:
[...]
Het niveau van de gemiddelde bestuurder is te laag en dat is hét probleem. Als je daar iets aan wil doen (daar moeten we iets aan doen!), dan zul je met bovenstaande moeten beginnen.
Verwijderd
Maar niet realistisch, dus laten we beginnen met minder auto's, meer stop-principe, massa en snelheid omlaag, betere handhaving, steden/centra autoluw/autovrij maken,...Indoubt schreef op woensdag 26 april 2023 @ 18:41:
[...]
Van mij mag je van alles zeggen.
Het is ook heel gemakkelijk om te zorgen dat er geen mensen meer worden doodgereden. Nul auto's is nul doden. Eenvoudige oplossing voor het probleem.
Tijdens de opleiding gaat het meestal goed, beginnende bestuurders zijn vaak extra voorzichtig, tot ze alleen rijden, hun zelfvertrouwen groeit, de routine toeslaat, ze indruk willen maken op medepassagiers, ze eens een biertje te veel drinken, ze eens een slechte dag hebben,...Destruction schreef op woensdag 26 april 2023 @ 18:41:
[...]
Wat mijn oplossing is?
1) Net als bij de motor moet de rijopleiding een onderdeel "Voertuigbeheersing" bevatten, waarvoor je eerst zult moeten slagen voordat je rijles op de openbare weg krijgt. Iemand die te stom is om een auto naar behoren te bedienen, zal bij dat examen afvallen en nooit op de openbare weg rijden.
Een rijbewijs met punten is een goed idee, maar recidivisten zijn slechts een kleine minderheid van de verkeersdeelnemers, bij de meesten gaat het slechts 1x fout, in dat opzicht vind ik het toch beter om de kans te minimaliseren door mensen meer te laten fietsen/ov nemen, dan is het minder erg (voor anderen) als ze eens verstrooid zijn of een fout maken. Dan word jij - die een bestelwagen nodig hebt - ook minder in gevaar gebracht door onkundige bestuurders2) Inderdaad, durf sneller een rijbewijs af te pakken van iemand die bewijst dat hij/zij het niet kan. Bijvoorbeeld na herhaaldelijk telefoongebruik achter het stuur, rijden onder invloed, meerdere aanrijdingen met letsel veroorzaken.
Dat denk ik ook, want 99% van de rijbewijsbezitters zal zakken. Al is het maar omdat de examinatoren van het CBR niet door eigen aangeleerd gedrag kunnen kijken. Als jij het stuur niet keurig op kwart voor 3 vast houdt zul je al zakken, bijvoorbeeld.RemcoDelft schreef op woensdag 26 april 2023 @ 19:00:
[...]
Als we verplicht herexamens gaan invoeren bij verlenging van het rijbewijs denk ik dat de klimaatdoelen voor verkeer wel gehaald gaan worden
Maar als het gaat om voertuigbeheersing (denk aan proeven zoals je bij dat TV programma ziet) gaat, durf ik zo'n examen wel aan. Dat komt goed
@Verwijderd Ik heb recent de crashtest van mijn type auto gezien, ik wordt sowieso liever niet in de flank geraakt

[ Voor 14% gewijzigd door Destruction op 26-04-2023 19:05 ]
Discussie over de moderatie aub niet in het topic.
[ Voor 129% gewijzigd door tweakduke op 26-04-2023 19:56 ]
Voor de korte en middellange termijn zal enkel de autoverkoop dalen en de gemiddelde leeftijd van ons wagenpark (reeds de hoogste van de EU) nog wat stijgen.Belecthor schreef op woensdag 26 april 2023 @ 20:21:
Wat vinden jullie van de aangekondigde regels van de overheid? Verhoogde aanschafbelasting, duurdere brandstof en verhoogde BPM. Het zal nu wel harder gaan met de verkoop van EV’s.
Het aandeel van EV's in de verkoop zal stijgen, maar betwijfel of dat ook geldt voor de absolute aantallen.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Waardeloos, leuk voor de hoge inkomens zodat ze lekker voordelig een nieuwe auto kunnen kopen, Jan Modaal mag het gaan bekostigen door duurdere brandstof te betalen.Belecthor schreef op woensdag 26 april 2023 @ 20:21:
Wat vinden jullie van de aangekondigde regels van de overheid? Verhoogde aanschafbelasting, duurdere brandstof en verhoogde BPM. Het zal nu wel harder gaan met de verkoop van EV’s.
Voor de ‘simpele’ loonslaaf is een elektrische auto nog steeds te duur, en dat zijn nou net de mensen die met de auto naar het werk moeten.
Ëén cent per liter is net iets meer dan een half procent. We hebben tijdens het begin van de Oekraïne-oorlog gezien dat mensen ook bij grotere stijgingen niet echt gaan minderen met rijden.Belecthor schreef op woensdag 26 april 2023 @ 20:21:
De BPM-verhoging is verhoudingsgewijs niet onoverkomelijk; tegelijkertijd lijkt me 200 euro niet het bedrag dat de aankoop van een nieuwe auto maakt of breekt; zeker niet bij de huidige prijzen die voor auto's worden gevraagd.
Kortom, het voornaamste effect gaat zijn dat mensen wrokkig gaan klagen dat de overheid alles weer duurder maakt. Zoals altijd.
Vergeet niet: nog meer per maand betalen aan de netbeheerder, en dat terwijl het overgrote deel van de energie in Nederland nog lang niet elektrisch is.Belecthor schreef op woensdag 26 april 2023 @ 20:21:
Meer biobrandstof is weer lekker voor papieren doelen, net als bossen opstoken in energiecentrales gaat dit ten koste van heel veel andere natuur elders. Duitsland wil er vanaf, Nederland wil er meer van. En het gaat ten koste van je motor, dus ik tank als het even kan e5 over de grens.
Extra raar is dat de benzine duurder wordt door meer ethanol bij te mengen, tot nog toe was de e10-variant juist goedkoper.
Met een speed-pedelec mag je in een 30 zone ook niet harder dan 30.YakuzA schreef op woensdag 26 april 2023 @ 16:13:
[...]
Door de verhoogde snelheid van de elektrische fietsen zijn de gescheiden rijstroken juist gevaarlijker geworden.
Als de elektrische fietser gewoon op de weg reed, was die veel zichtbaarder voor de auto.
En dan komen binnenkort de 30 zones overal waar de speed pedelec met 45 tussendoor moet laveren
Ik zou ook niet weten hoe ik dat moet doen.CVTTPD2DQ schreef op woensdag 26 april 2023 @ 20:32:
[...]
Ëén cent per liter is net iets meer dan een half procent. We hebben tijdens het begin van de Oekraïne-oorlog gezien dat mensen ook bij grotere stijgingen niet echt gaan minderen met rijden.
Zal toch naar mijn werk moeten.
Voor de flauwekul rondrijden doen we hier niet.
Gas gebruiken we niet en stroom leveren we alleen maar terug
Werk dichterbij zoeken...
Doe me iets met dezelfde voorwaarden, verdiensten en fijne werksfeer dan ga ik terstond, maar dat wordt hem niet zeker....
En dan te bedenken dat ik vroeger wel klussen had waar 175km enkele reis soms voorkwam voor een maand of 6..
Tegenwoordig vast 40km enkele reis.
Tja hoeveel moet je doen... en hoeveel wil je doen...
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Mijn allereerste les in Economie. Prijselasticiteit.CVTTPD2DQ schreef op woensdag 26 april 2023 @ 20:32:
[...]
Ëén cent per liter is net iets meer dan een half procent. We hebben tijdens het begin van de Oekraïne-oorlog gezien dat mensen ook bij grotere stijgingen niet echt gaan minderen met rijden.
De BPM-verhoging is verhoudingsgewijs niet onoverkomelijk; tegelijkertijd lijkt me 200 euro niet het bedrag dat de aankoop van een nieuwe auto maakt of breekt; zeker niet bij de huidige prijzen die voor auto's worden gevraagd.
Kortom, het voornaamste effect gaat zijn dat mensen wrokkig gaan klagen dat de overheid alles weer duurder maakt. Zoals altijd.
Brandstof is het beste voorbeeld van inelasticiteit. Zeg, stijgt de prijs 10%, dan zal minder dan 10% de auto laten staan.
Pas als er aantrekkelijke alternatieven komen zullen die er komen. Dan pas kan dr menselijke psyche aan alternatieven wennen.
Autorijden zit maatschappelijk gezien diep in ons DNA.
Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonnoeboiler
Vroegah moest ik met het ov naar mijn werk want geen rijbewijs._Apache_ schreef op woensdag 26 april 2023 @ 21:08:
[...]
Mijn allereerste les in Economie. Prijselasticiteit.
Brandstof is het beste voorbeeld van inelasticiteit. Zeg, stijgt de prijs 10%, dan zal minder dan 10% de auto laten staan.
Pas als er aantrekkelijke alternatieven komen zullen die er komen. Dan pas kan dr menselijke psyche aan alternatieven wennen.
Autorijden zit maatschappelijk gezien diep in ons DNA.
27 jaar terug dat ging toen nog redelijk.
8km fietsen naar het station dan in de bus overstappen in spannenburg en door naar balk.
De rijtijden sloten redelijk aan bij de werktijden half uurtje wachten smiddags maar voor de rest prima.
Nu als ik zou willen zelfde afstand als toen ongeveer.
De Knipe naar Balk toen
Heerenveen naar Bolsward nu
Dagdienst zal nog gaan (wel een hoop reistijd maar het kan)maar de vroege en late kun je wel vergeten.
Om over de consignatie dienst nog maar te zwijgen.
Ev zou wel een oplossing kunnen zijn maar dan moet de prijs concurrerend worden met de ice en dan niet puur door de ice alleen maar duurder te maken.
Soort van rij je ev dan hoef je minder vaste kosten over je kwhtjes te betalen of je mag dan nog wel volledig salderen of weet ik wat.
Mrb komt toch al niet ten goede aan het asfalt in Friesland.
Zie het recente A7 aquaduct debacle en wat er nog aan het licht kwam aan achterstallig onderhoud op de omleidingsroutes.
Als we toch China noemen, in 2022 was 25% van de 23 mio in China verkochte auto's een EV. Sommigen zeggen dat het dit jaar zou kunnen groeien naar 40% (in 2021 reden er 302 mio auto's rond in China).CVTTPD2DQ schreef op woensdag 26 april 2023 @ 13:11:
Er is een of ander Chinees merk dat auto's maakt met vervangbare accu's. De accu lease je, maar je hebt relatief veel mogelijkheden om over te schakelen naar een groter of kleiner model zoals het je uitkomt.
Uiteraard heeft de auto zelf alsnog het formaat van een klein legervoertuig (want het moet het grootste accupakket kunnen bevatten), maar ik vind het wel een sympathiek idee.
Er zijn Chinese EV's van $11.400 sommigen nog veel goedkoper maar de Byd heeft een praktische range van 250 mile, dat is 400 km. Ik hoor net in een discussieprogramma dat in China hele straten worden opengetrokken en in een keer glasvezel, electriciteitsnet upgrade en overal een laadpaal worden aangelegd.
En wij in Europa zijn bezig met emotie, motorgeluid, hoe moet dat op vakantie, instaphoogte, parkeerruimte, range anxiety en what not. In China lijken ze toch een duidelijke keuze te hebben gemaakt en daar ook naar acteren. En niet alleen automobiliteit, ze pakken ook flink door met hoge-snelheidstreinen.
(maar nemen het vast niet zo nauw met milieu, leefomgeving of bewonersprotesten en dito inspraak).
| | | · | | · | | · | | · | | | : | | |·| |·| |·| |·|
Het laat eens te meer zien dat de overheid geen overkoepelende visie heeft op het hele mobiliteitsvraagstuk en een macroprobleem probeert aan te pakken met micro-oplossingen. Dat zal vrijwel zeker niet de resultaten opleveren die nodig zijn.Belecthor schreef op woensdag 26 april 2023 @ 20:21:
Intentionally left blank
Helemaal prima, de vervuiler betaald.Belecthor schreef op woensdag 26 april 2023 @ 20:21:
Daarnaast vind ik dat er meer ingezet moet worden om werk-woon afstanden te verkleinen en verdere promotie van thuiswerken. Minder kilometers en minder auto's moet het doel zijn, want met alleen EV's gaan we het alsnog niet redden, ook al is het een stap in de goede richting.
Ik ben voor een totaal verbod van vliegverkeer behalve voor noodsituaties.
Dan ruim je ineens de uitstoot van alle vliegvelden plus het verkeer erheen in Nederland op.(ja ook boven de 3000 voet)
95% zijn toch plezier vluchtjes en de rest gaat ook prima via trein schip of online
[ Voor 4% gewijzigd door Ronald.42 op 26-04-2023 22:04 ]
Verwijderd
Ach, het gaat hier over 1 cent per liter, naast maximum 10 cent ten gevolge van de Europese klimaatwet (vanaf 2027), een Belgische vliegtaks van 10 euro voor korte vluchten en 2 of 4 euro voor langere vluchten. Wie gelooft dat deze symbolische taksen voor gedragsverandering gaan zorgen? Een vlucht naar het bloedhete Spanje kost je dan 1/5e van een cocktail extra. Het enige wat we nog missen is een vleestaks van pakweg 10 cent op een steak en de planeet is gered. Een buitenlandse oorlog of een economische crisis heeft een veel grotere impact. Niet dat ik geloof dat taksen de enige weg zijn naar een klimaatneutrale ecomomie, maar om echt effect te hebben moet het allemaal x10 of x100, maar dan krijg je een volksopstand en komen partijen aan de macht die de status quo beloven, met als bonus een planeet van 6 graden warmer - pakweg 10 graden voor Europa.Ronald.42 schreef op woensdag 26 april 2023 @ 22:03:
Als we dan toch zo van het afstanden verkleinen zijn..
Ik ben voor een totaal verbod van vliegverkeer behalve voor noodsituaties.
Dan ruim je ineens de uitstoot van alle vliegvelden plus het verkeer erheen in Nederland op.(ja ook boven de 3000 voet)
95% zijn toch plezier vluchtjes en de rest gaat ook prima via trein schip of online
Zie voorgaande modbreak aub.
NMH in "Klimaat en de toekomst van mobiliteit"
[ Voor 96% gewijzigd door tweakduke op 27-04-2023 10:40 ]
Ik vind het allemaal tegenvallen? Centje op de benzineprijs. Maalt niemand om. 200 euro extra bpm bij aanschaf van een nieuwe auto. Wouw... plan om vanaf 2025 alleen nog ev's zakelijk te kunnen leasen. Hop, van tafel.... nee, dit gaat echt geen zoden aan de dijk zetten.Belecthor schreef op woensdag 26 april 2023 @ 20:21:
Nee dat is ook het hele probleem.Verwijderd schreef op woensdag 26 april 2023 @ 22:20:
[...]
Ach, het gaat hier over 1 cent per liter, naast maximum 10 cent ten gevolge van de Europese klimaatwet (vanaf 2027), een Belgische vliegtaks van 10 euro voor korte vluchten en 2 of 4 euro voor langere vluchten. Wie gelooft dat deze symbolische taksen voor gedragsverandering gaan zorgen? Een vlucht naar het bloedhete Spanje kost je dan 1/5e van een cocktail extra. Het enige wat we nog missen is een vleestaks van pakweg 10 cent op een steak en de planeet is gered. Een buitenlandse oorlog of een economische crisis heeft een veel grotere impact. Niet dat ik geloof dat taksen de enige weg zijn naar een klimaatneutrale ecomomie, maar om echt effect te hebben moet het allemaal x10 of x100, maar dan krijg je een volksopstand en komen partijen aan de macht die de status quo beloven, met als bonus een planeet van 6 graden warmer - pakweg 10 graden voor Europa.
Net als de taks op tabak wie nu nog rookt gaat echt niet stoppen voor die paar centen meer.
Als.je het roken wilt stoppen moet je het gewoon keihard verbieden.
Dit lukt natuurlijk niet met het auto rijden, net als het vliegverkeer.
Het blijft altijd bij straffen nooit iets belonen.
Weet je wat! als je nou een kleine ev koopt voor zeg 30K dan mag je voortaan 100% salderen, gratis parkeren en mrb hoeft tot 10k km per jaar ook niet meer. kom je daar boven dan per 5k km een x bedrag
Subsidie op aanschaf hoeft dan van mij niet meer.
Vliegen voor plezier prima, maar 500 euro taks per vlucht anders ga je maar lekker met de trein of die ev.
Voor de arbeiders die gewoon naar hun klussen moeten om huizen te bouwenen andere industrie draaiende te houden verplicht ev betaald door het bedrijf en dus ook door de kopers van die huizen en industrie en dan dus ook weer de klanten daarvan.
Ja prop mij lekker in een sedan..Joris748 schreef op woensdag 26 april 2023 @ 07:41:
[...]
Wat zijn de voordelen van een SUV? Ik weet er met de beste wil van de wereld geen te bedenken. Om het vergelijk eerlijk te houden, zou je moeten vergelijken met sedans, hatchbacks en stations uit hetzelfde segment.
Ik ben over de 2 meter en als ik in het buitenland in een sedan rij (want meestal krijgen we die als rentals zakelijk) weet ik meteen weer waarom ik thuis een (compacte) SUV heb. En eigenlijk zou het nog wel wat hoger qua instap mogen zijn en de cabine ook wat hoger en ruimer… Maar dan wordt het een truck…. Eens met de posters dat het qua laadruimte echt geen wonders zijn, maar ik heb nog nooit zo’n goeie zitpositie gehad als in deze auto. Hij is ruimer (in de cabine dan) dan een CX5 en toch kleiner… Ik hoef overigens geen grote kofferbak, geen idee wat ik daarmee moet.. Ik wil normaal kunnen zitten. Tevens vind ik mijn auto eigenlijk geen SUV, het is gewoon een iets hogere auto… Maar SUV bekt lekker ofzo…
Overigens zijn er zoveel auto’s die niks toevoegen waarvan ik dan weet denk: “moet dat nou?”…Je kunt je eigen vooroordelen nu eenmaal niet projecteren op anderen. Toch ben in het wel deels met je eens, want in een hatchback kom ik ook van A naar B.
Het is de overdaad en luxe in de westerse maatschappij en dat stopt niet bij SUVs. Veel te veel vlees, vrijstaand wonen (in een rijtje is beter voor het milieu), veel op vakantie, allerlei geïmporteerde goedkope chinese troep en kleding. Huisdieren, ook zo 1… en dagelijks douchen.
Je kan de SUV niet de schuld van alles geven… Het is onderdeel van…
[ Voor 44% gewijzigd door FreakNL op 26-04-2023 22:58 ]
€600 miljoen subsidie over meerdere jaren voor tweedehands auto's is niks.Belecthor schreef op woensdag 26 april 2023 @ 20:21:
Sterker nog, het is precies die hopeloze symptoombestrijding waardoor we maar niet vooruit komen met klimaatdoelen...
Iedereen die zich ook maar een klein beetje heeft verdiept in de problematiek, beseft zich dat het vervangen van "statische" energie, zoveel makkelijker is dan "mobiele". Kolen zijn statisch, gas is meestal ook statisch, olie is mobiel. Het spul is voor alles dat niet aan een elektriciteitskabel zit, eigenlijk de enige realistische oplossing nu.
Dat gaat ook niet snel veranderen als je beseft hoe koolwaterstof (fossiele) brandstoffen werken. Het hele punt is dat je ze verhit, de koolstof en het waterstof zo scheid waarna deze fuseren met zuurstof. Dan krijg je bij volledige verbranding water en CO2. Waterdamp is niks mis mee, CO2 wel. Het hele punt van waterstof als brandstof is dan ook de koolstof uit de mix halen. Probleem is dat waterstof creëren uit water, veel meer energie kost dan het oplevert bij verbranding waarmee het dus weer fuseert tot water. Dit kan natuurlijk, maar dan moet je wel die waterstof kunnen produceren.
Het alternatief zijn batterijen waarvan de techniek niet bepaald geavanceerd van is. Misschien word er iets radicaal beters uitgevonden, misschien lopen we gewoon tegen de limieten aan van hoe snel we de enorme hoeveelheden metalen ervoor kunnen vinden, opgraven, raffineren en verwerken. Een proces dat ook de nodige CO2 kost nu alsmede voor heel wat lokale ecologische schade zorgt.
Maar eens terug naar waterstof. Het hele plan is dat tegen 2035 alle gascentrales overgaan op waterstof. Hoe bedenk je dit? Ze willen serieus meer energie verbruiken om waterstof te produceren, om die waterstof te verbranden om energie op te wekken. Wat willen ze nu doen? Meerdere enorme kerncentrales bouwen om waterstof te produceren om te verbranden in gascentrales voor de energieopwekking?

https://www.rijksoverheid...-gat-tot-klimaatdoel-2030Duurzame elektriciteit: de elektriciteitssector is in 2035 CO2-vrij. Om dit te bereiken wil het kabinet in 2030 3 gigawatt zonne-energie op zee gerealiseerd hebben, worden gascentrales omgebouwd voor het gebruik van waterstof en wordt een batterijverplichting voor zonneparken ingevoerd.
Elk beetje waterstof dat je kan produceren, zou meteen naar mobiliteit moeten gaan. Het is je enige realistische alternatief. Niks verbranden voor energie of verwarming, daarvoor is de productie ervan te lastig en te energie-intensief.
Maar waar je ze uiteraard niet over hoort is een alternatief voor de auto. Want dat is hier het probleem. Iedereen moet maar een auto hebben om werkelijk overal naartoe te gaan. En met hoe onze infrastructuur is opgezet klopt dat ook voor velen. Nou pak dit dan aan. We leven met 400+ mensen per km2 in dit volle land waarbij veel mensen ook nog eens in drukke clusters met 1000+ mensen per km2 wonen. Je gaat me niet wijsmaken dat je niet heel ver kan komen met spoorlijnen die geïntegreerd worden met ons uitstekende fietspadennetwerk of desnoods puur lokaal rondrijdende elektrische bussen die minder grote afstanden hoeven af te leggen en dus ook minder batterijen nodig hebben. Zo heb je veel minder mobiele brandstoffen meer nodig.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Verwijderd
Welke beloning krijg ik dan? Nog nooit een auto gekocht en bijna alles met de fiets.Ronald.42 schreef op woensdag 26 april 2023 @ 22:34:
[...]
Weet je wat! als je nou een kleine ev koopt voor zeg 30K dan mag je voortaan 100% salderen, gratis parkeren en mrb hoeft tot 10k km per jaar ook niet meer. kom je daar boven dan per 5k km een x bedrag
Subsidie op aanschaf hoeft dan van mij niet meer.
Het onderwerp van het topic is de toekomst van mobiliteit tegen het licht van de klimaatproblematiek. Posts die dit onderwerp niet kunnen volgen zullen naar de trashcan worden verplaatst.
De vele offtopic zijstappen over rijgedrag, hyperspecifieke N=1-discussies, diepte over specifieke auto's of het ontstaan van bepaalde auto's voegen niets toe aan het onderwerp en horen hier niet thuis.