De mensheid heeft een lange weg afgelegd en zich meestal goed aangepast aan allerlei omstandigheden, maar door de vooruitgang en overvloed van de voorbije decennia zijn we vooral in het westen nogal zwak geworden. We worden niet meer vuil maar nemen dagelijks een regendouche, van echte regen zijn we bang geworden dus nemen we de auto, daardoor verbranden we massa's fossiele energie terwijl we zelf amper nog calorieën verbranden, maar we eten wel zo veel calorieën alsof we een marathon gaan lopen, daardoor worden we zo dik/ziek dat we onze toevlucht zoeken tot medicijnen en operaties.Belecthor schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 12:07:
[...]
Dit vind ik een interessante opmerking. Hoe gaan we om met welvaartbeperking? Ik denk dat het een stuk lastiger is een eenmaal 'verworven recht' te verliezen. Beprijzen werkt zichtbaar gigantisch goed voor gedragsverandering (zie als recent voorbeeld de energiecrisis), maar welke partij gaat zijn handen hieraan branden? Als je de giftige reacties ziet op iemand als Jetten, wanneer hij 5 eurocent per liter brandstof wil optellen, dan snap ik dat de politiek het er op aan laat komen of de EU harde lijnen laat trekken.
Als er dan politici pleiten voor verandering, voor gezondere mensen en een gezondere planeet, dan gaan we op onze achterste poten staan klagen dat het een aanslag is op onze 'vrijheid'. Als het gebeurt met de wortel dan is het 'betutteling', als het gebeurt met de stok dan is het een 'pestbelasting'. Dus modderen we verder aan tot het onhoudbaar wordt en dan zal het de schuld van de politiek zijn omdat die niet ingegrepen heeft.