dan nog is vervoer iets of iemand van punt A naar B krijgen. Dat heeft helemaal nites met randstad optiek te maken, dat is precies wat vervoer is. Of dat vanwege werk is, of omdat je naar je schoonmoeder gaat is niet relevant, je gaat van A naar B (of een product gaat van A naar

.
Halleluja. Dit roep ik ook al zolang. Eindelijk iemand die snapt dat er meer mensen zijn dan bovenmodaal verdienende thuiswerkers.
dat was het gros van mijn betoog dus. Er is een samenhang tussen zaken. Maar denken dat de auto de enige oplossing is, helpt niet. Je zult de samenhang van problemen moeten oplossen.
Wie is "je"? Die lage inkomens, de overheid of die geweldige neo-liberaal gestuurde markt

Die 2de schuilt altijd achter de markt, en diezelfde markt gaat vervolgens onder het mom rendabel snijden. Hier in mijn regio rijden er buiten de 4 steden geen eens bussen in het weekend bijvoorbeeld. Overigens, niet dat er een bus rijdt naar de HAP hoor, zou je daar bijvoorbeeld naar toe moeten, niet dat er na 20:00 überhaupt nog enig OV beschikbaar is behalve de trein. Maar goed, in een Rotterdam of Utrecht lijkt me dit toch geweldig, metro of tram. Top.
daar had ik het dus ook over: er is een grote rol voor de overheid om vervoer te veranderen. Niet meer neo-liberaal sturen: overheid, onrendabele lijnen laten opereren: overheid, bussen die naar specifieke plekken moeten rijden die er nu niet rijden: overheid, OV na 20:00? Overheid.
Eens. Thuiswerken waar kan, maar laten we alstublieft ophouden met te beredeneren alsof iedereen een kantoor of winkelbaan heeft. Legioenen aan mensen die in industrie werken, de bouw, elektriciens, loodgieters. Die mensen kunnen niet thuiswerken, en over het algemeen vinden ze ook geen OV naar hun werk.
dus moet je je OVsysteem aanpassen
Net zoals de oneliner "iedereen moet thuiswerken" zeker

niet afkomstig van mij, dus schuif die ook niet in mijn schoenen.
Kijk, ik werk 4 dagen thuis, mijn vrouw fietst naar der werk. We wonen 500M van een flinke supermarkt, bakker en kruidvat. Ik kan met gemak fietsen naar de stad. Het gaat mij niet om mij, maar ik weet wel dondersgoed hoe het hier in Zeeland voor veel mensen wel is.
Je had kunnen lezen wat ik had getyped, dit is namelijk gewoon een bloemlezing ervan. We doen hier in kritiek alsof een oplossing voor alles en iedereen perfect moet werken. Zo werkt het dus niet in de wereld. Je gaat altijd uitzonderingen kunnen vinden.
Wat je tegenargumenten zijn is gewoon steeds weer een herhaling van 'ja maar het OV is niet goed genoeg'. Dat klopt, daarom moet je het OV ook aanpassen en niet die auto. Naast het OV zul je ook gedrag moeten aanpassen, infrastructuur en verwachtingen.
@
Maasluip Musk zijn oplossing is nog altijd niet zo efficiënt, maar al beter dan de status quo van nu ja. Ook die tesla die je kunt summonen zal echter nooit op kunnen boksen tegen hoe efficiënt een afgeladen trein is qua energieverbruik en vervuiling en dat is helaas wel waar de klimaatproblematiek om gaat. We verbruiken te veel, consumeren te veel en verspillen te veel energie om iets een fractie makkelijker te maken, waarbij we overall simpelweg te veel uitstoten en vervuilen. Het grootste devies wat al die punten utischreeuwen er waar elk klimaatakkoord mee vol staat is dan ook: minder, heel veel minder.
[
Voor 9% gewijzigd door
polthemol op 24-04-2023 12:37
]