| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Een klein deel van Jan Modaal heeft een lease auto voor de lange ritten. En op Marktplaats en Gaspedaal zijn veel EV's te vinden onder de 10k euro, zie ook de posts eerder in dit topic.xzaz schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 10:20:
[...]
Jan modaal kan geen ev kopen. Jan modaal betaald juist belasting zodat die happy few het kan betalen.
Waar gaan de ev eigenlijk naar toe?
En het gaat er niet om of een bepaald type persoon in een EV rijdt of niet. Het gaat erom dat dat we samen in Nederland minder negatieve invloed hebben op het klimaat, en dat we gezamenlijk belasting betalen om een brandstofauto minder op de weg te hebben is dus prima.
Klopt, ik heb hier wat zaken weggelaten inderdaad om het verhaal korter te houden.Valorian schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 10:27:
[...]
Nogal een aanname. Volgens mij trekt de occassionmarkt óók vooral ook veel autogebruikers die zich wél een nieuwe auto kunnen veroorloven maar andere zaken in het leven belangrijker vinden en liever geen geld over de balk smijten. Een auto nieuw kopen is gemiddeld genomen financieel gewoon een minder verstandige keuze dan een occassion. Just my two cents.

Natuurlijk zijn er op de occasionmarkt ook auto's te vinden voor 30k euro die alleen voor de rijkere mens te betalen is.
Maar ik doelde eigenlijk meer op de mensen die het niet breed hebben en toch een auto willen kopen. Deze komen niet in de showroom van een autodealer om een splinternieuwe auto aan te schaffen, maar die stappen gelijk naar de occasions.
Als de prijzen van de auto's daardoor gaan stijgen en mensen evengoed het geld neerleggen, heeft het totaal geen zin om een subsidie voor EV's aan te bieden. Er wordt namelijk toch wel gekocht, en kunnen de huidige subsidies beter uitgegeven worden aan oplaadmogelijkheden bijvoorbeeld.stylezzz schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 10:52:
[...]
Gaat natuurlijk niet werken. De meeste mensen ruilen hun oude auto simpelweg in bij de dealer bij aanschaf van een nieuwe. De dealer kijkt daarna hoe dat hij die auto in zoveel mogelijk euros kan omzetten. Heb je als particulier helemaal geen invloed op...
We willen toch dat armere landen ook langzamerhand EV's gaan gebruiken? Zo gaat het nu ook met de huidige brandstofauto's die te duur in onderhoud en reparaties worden.CVTTPD2DQ schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 10:59:
[...]
Waarom? Materiaaltekort is een van de crises die aan de horizon opdoemt, en een EV is het eindproduct van nogal wat extensieve mijnbouw. Het lijkt me fantastisch als de EVs van nu over veertig jaar, eventueel met gerecyclede batterijen, nog steeds kunnen rondrijden.
Speel ook Airplane Manager en Repeat
Ik snap hem even niet? Dat daar nieuwe ev's duurder worden? Of juist 2e hands?Onbekend schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 11:14:
[...]
Als de prijzen van de auto's daardoor gaan stijgen en mensen evengoed het geld neerleggen, heeft het totaal geen zin om een subsidie voor EV's aan te bieden. Er wordt namelijk toch wel gekocht, en kunnen de huidige subsidies beter uitgegeven worden aan oplaadmogelijkheden bijvoorbeeld.
Dat zal de volgende stap zijn: alle materialen waaruit auto’s gemaakt worden zullen circulair herbruikbaar moeten worden.CVTTPD2DQ schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 10:59:
[...]
Waarom? Materiaaltekort is een van de crises die aan de horizon opdoemt, en een EV is het eindproduct van nogal wat extensieve mijnbouw. Het lijkt me fantastisch als de EVs van nu over veertig jaar, eventueel met gerecyclede batterijen, nog steeds kunnen rondrijden.
Autofabrikanten zijn daar al mee bezig:
https://www.volvocars.com...tainable-and-responsible/
Wat betreft de batterijen van ev’s: daar zal door bedrijven voor gevochten worden om ze te mogen hergebruiken en/of recycleren.
Op dat vlak zie ik eigenlijk weinig problemen.
Waar ik wel nog problemen zie is op vlak van:
- ruimte inname: alle oppervlakte die door auto’s ingenomen wordt kan niet gebruikt worden voor iets anders. Dat heeft zeker invloed op bijvoorbeeld de prijs van bouwgrond voor woningen.
- ongevallen. Mogelijk kan technologie daar op relatief korte termijn wel verbetering in brengen. Maar dat zal ook weer ’wat met mijn vrijheid?’-gedoe met zich meebrengen.
- Algemene leefomgeving: mensen willen niet wonen/werken/ontspannen op een autoparking maar alles moet wel bereikbaar zijn met de auto? Dat gaat nie é.
Sinds wanneer defineren we Jan modaal met een lease auto?Onbekend schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 11:14:
[...]
Een klein deel van Jan Modaal heeft een lease auto voor de lange ritten.
Schiet tussen de palen en je scoort!
Ah, dus het is niet alleen Trickle-down in Nederland; het is de bedoeling dat de Afrikanen straks in onze Roestige ZOEs met 30 km bereik gaan rijden.Onbekend schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 11:14:
We willen toch dat armere landen ook langzamerhand EV's gaan gebruiken? Zo gaat het nu ook met de huidige brandstofauto's die te duur in onderhoud en reparaties worden.
En dan pellen we een werkende auto uit elkaar, om de onderdelen weer in precies dezelfde vorm terug in elkaar te zetten?Wozmro schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 11:25:
Dat zal de volgende stap zijn: alle materialen waaruit auto’s gemaakt worden zullen circulair herbruikbaar moeten worden.
Ik zou liever inzetten op een infrastructuur om voertuigen op de lange termijn repareerbaar te houden. In de VS hadden koplampen tot 1984 een standaardformaat. Als je tegenwoordig ledlampen in je auto wil gebruiken ipv. de lampen waarmee de auto geleverd is, heb je pech; je bent verplicht de lampen van het type te gebruiken waarmee de auto geleverd is.
Als je nu een auto van twintig jaar oud hebt, zul je voor onderdelen vaak naar het autokerkhof moeten. Onderhoud wordt daardoor onhandig en duur, terwijl veel van de auto nog fysiek goed in orde is.
Beide. Nu wordt er subsidie gegeven aan nieuwe en tweede hands elektrische auto's.stylezzz schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 11:17:
[...]
Ik snap hem even niet? Dat daar nieuwe ev's duurder worden? Of juist 2e hands?
Eerder werd er geantwoord op mijn post dat met hogere subsidies de prijzen van elektrische auto's omhoog gaan. Dus dan is mijn conclusie dat we dit soort subsidies dan beter aan iets anders kunnen besteden.
Jan Modaal is een fictief persoon met modaal inkomen. Het kan best dat hij voor zijn werk een (elektrische) lease auto heeft vanwege zijn functie die hij uitoefent.xzaz schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 12:56:
[...]
Sinds wanneer defineren we Jan modaal met een lease auto?
Maar de meeste mensen hebben dat dus niet en kunnen dus terecht bij de occasions.

Het gaat niet alleen om het bereik. Met een nieuwe accu gaat het bereik weer flink omhoog.CVTTPD2DQ schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 12:59:
[...]
Ah, dus het is niet alleen Trickle-down in Nederland; het is de bedoeling dat de Afrikanen straks in onze Roestige ZOEs met 30 km bereik gaan rijden.

Maar ook al is een auto roestig, hij rijdt in principe nog wel. En als hij in Nederland niet meer door de APK komt, kunnen armere landen hem vaak nog prima gebruiken want daar zijn de eisen niet zo streng.
Speel ook Airplane Manager en Repeat
Volgens mij wordt een Nederlandse auto die niet door de APK komt niet ineens veiliger als je hem verscheept naar Burkina Faso. De APK gaat echt over de bare minimum veiligheidseisen.Onbekend schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 13:20:
Maar ook al is een auto roestig, hij rijdt in principe nog wel. En als hij in Nederland niet meer door de APK komt, kunnen armere landen hem vaak nog prima gebruiken want daar zijn de eisen niet zo streng.
Wat wel zo is, is dat ze in ontwikkelende landen heel goede automonteurs hebben die voor weinig geld willen werken. Als het vervangen van een distributieriem een tientje aan loon kost, worden allerlei ingrepen die in Nederland niet rendabel zijn ineens mogelijk.
Maar ook dat komt uiteindelijk door de continue instroom van nieuwe auto's in Nederland. Een auto is hier al snel "total loss", omdat er een ruim aanbod van andere auto's zonder problemen is.
Subsidie op nieuwe elektrische auto's gaat ook naar het buitenland. Het is niet alsof we die dingen hier maken. BPM wordt bij export sowieso verrekend.Roenie schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 10:39:
[...]
Omdat de EV hier dan onbetaalbaar blijft en mensen dus niet die transitie gaan maken. Daarnaast subsidieert de Nederlandse belastingbetaler dan mensen in het buitenland. Prima als dat de insteek is, maar dan hoef ik mij ook niet schuldig te voelen.
Het is ook niet alsof dit iets nieuws is: belastingvrije Priussen werden ook geexporteerd zodra ze uit de lease kwamen.
Ik kan me voorstellen dat ze in Burkina Faso wat minder om veiligheid geven dan hier. De APK gaat ook over emissienormen, en dat zal daar ook geen probleem zijn.CVTTPD2DQ schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 14:38:
[...]
Volgens mij wordt een Nederlandse auto die niet door de APK komt niet ineens veiliger als je hem verscheept naar Burkina Faso. De APK gaat echt over de bare minimum veiligheidseisen.
Wat wel zo is, is dat ze in ontwikkelende landen heel goede automonteurs hebben die voor weinig geld willen werken. Als het vervangen van een distributieriem een tientje aan loon kost, worden allerlei ingrepen die in Nederland niet rendabel zijn ineens mogelijk.
Mijn 17 jaar oude Focus (inruilwaarde 150 euro) is volgens de RDW ook geexporteerd. Hier schat ik dat-ie zeker 2000 euro zou hebben gekost om nog een jaar door te rijden (4 banden, roest/laswerk, airco compressor, thermostaat, grote beurt), en dat was-ie niet waard. Maar ik reed er tot 2 dagen voor de APK verliep 900 km per week mee, en dat ding rijdt over 10 jaar waarschijnlijk nog steeds prima. Grote kans dat-ie ook nog eens minder uitstoot dan de gemiddelde auto in Burkina Faso, dus het is niet eens heel slecht.
Maar een auto moet nu toch uniek zijn met ledjes in allerlei rare vormen?CVTTPD2DQ schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 12:59:
[...]
En dan pellen we een werkende auto uit elkaar, om de onderdelen weer in precies dezelfde vorm terug in elkaar te zetten?
Ik zou liever inzetten op een infrastructuur om voertuigen op de lange termijn repareerbaar te houden. In de VS hadden koplampen tot 1984 een standaardformaat. Als je tegenwoordig ledlampen in je auto wil gebruiken ipv. de lampen waarmee de auto geleverd is, heb je pech; je bent verplicht de lampen van het type te gebruiken waarmee de auto geleverd is.
Als je nu een auto van twintig jaar oud hebt, zul je voor onderdelen vaak naar het autokerkhof moeten. Onderhoud wordt daardoor onhandig en duur, terwijl veel van de auto nog fysiek goed in orde is.

Fietsen gaan nu ook die richting uit:
Er zijn dus verschillende redenen waarom fietsen minder duurzaam zijn geworden: de overgang van staal naar aluminium en andere energie-intensievere materialen, de schaalvergroting van de fietsindustrie, de toenemende incompatibiliteit en afnemende kwaliteit van onderdelen, het groeiende succes van elektrische fietsen, en het gebruik van deelfietsdiensten.
Een voorbeeld is het merk 'Cowboy': dure elektrische design fietsen uit aluminium met veel 'custom parts' en aangestuurd door een app. De fabrikant dreigt failliet te gaan en dan werkt de fiets zelfs niet meer!
Vergelijk dat met de 40 jaar oude stalen fiets uit het eerste artikel die nog steeds goed fietst en waarvoor nog steeds standaard onderdelen beschikbaar zijn.De elektrische motor van de vroegste modellen Cowboyfietsen kan alleen worden geactiveerd met een smartphoneapp. Als Cowboy na een eventueel faillissement geen overnemer krijgt die de app up-to-date houdt, zullen die modellen op gegeven moment niet meer werken. ‘Daar maak ik me zeker zorgen over’, zegt Denolf. ‘Dan is die hele Cowboyfiets maar een log geval, hoe hip hij er ook uitziet.’"
Ze lijken ook steeds meer op auto's: bvb. de techniek, met ABS, elektronisch automatisch schakelen en krachtige s-pedelecs die een deel van de gezondheidswinst teniet doet (minder beweging en zwaardere ongevallen).Een studie concludeert dat "het loslaten van standaardisatie een winstgevend bedrijfsmodel is omdat het ervoor zorgt dat fietsen maar voor een beperkte tijd gebruikt kunnen worden."
Een fiets leasen via de werkgever is een goede stimulans om meer mensen op de fiets te krijgen, maar de meeste collega's die een fiets leasen komen slechts enkele weken per jaar met de fiets werken (bij 25+ graden en zonnig weer), en het zijn allemaal elektrische. Van die fietsen is de uitstoot per km (incl. productie) wel heel hoog.
[Voor 57% gewijzigd door Cyberblizzard op 29-04-2023 15:47]
Sterker nog, in Nederland worden elk jaar duizenden van dat soort fietsen vernietigd. Af en toe wil een fietsenmaker nog een exemplaar 'redden', maar gezien de marktwaarde van een tweedehands fiets niet ver boven de 200 euro uitsteekt, is de hoeveelheid moeite die er in kan worden gestoken beperkt.Cyberblizzard schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 15:39:
Vergelijk dat met de 40 jaar oude stalen fiets uit het eerste artikel die nog steeds goed fietst en waarvoor nog steeds standaard onderdelen beschikbaar zijn.
Dat geldt natuurlijk ook voor 2e hands auto's in Nederland. Genoeg mensen die een upgrade willen naar een nieuwere en vaak ook wat zuinigere auto. Echter de 2e hands markt wordt voor steeds meer mensen onbetaalbaar, waardoor de oude wraken blijven rijden tot ze naar de sloop moeten. Met enige regelmaat ook met twijfelachtige kwaliteit of die wel door de APK zou mogen komen.RemcoDelft schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 15:11:
Grote kans dat-ie ook nog eens minder uitstoot dan de gemiddelde auto in Burkina Faso, dus het is niet eens heel slecht.
+ bijna niemand wil nog een niet-elektrische fiets...CVTTPD2DQ schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 15:56:
[...]
Sterker nog, in Nederland worden elk jaar duizenden van dat soort fietsen vernietigd. Af en toe wil een fietsenmaker nog een exemplaar 'redden', maar gezien de marktwaarde van een tweedehands fiets niet ver boven de 200 euro uitsteekt, is de hoeveelheid moeite die er in kan worden gestoken beperkt.
In aantallen groeide het marktaandeel e-bikes naar 57%, in omzetaandeel naar 80%.
Zonder kinderfietsen, racefietsen en mtb's zal het aandeel nog hoger liggen.
Ik heb onlangs in een artikel een onderscheid gezien tussen snelle en trage fietsen. Door de sterke opmars van snelle elektrische fietsen zijn gewone fietsen en gewone elektrische fietsen nu ineens 'de trage' geworden. Net zoals voetgangers en fietsers door de komst van de auto 'de zwakke' geworden zijn ('zwakke weggebruiker' is een populaire term in BE, terwijl ze zich wel op eigen kracht door weer en wind verplaatsen).
Zoals ik elders al suggereerde: aartsluie, vanilla snowflakes zijn de norm geworden.Cyberblizzard schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 16:17:
[...]
+ bijna niemand wil nog een niet-elektrische fiets...
In aantallen groeide het marktaandeel e-bikes naar 57%, in omzetaandeel naar 80%.
Ik heb onlangs in de media een onderscheid gezien tussen snelle en trage fietsen. Door de sterke opmars van snelle elektrische fietsen zijn gewone fietsen en gewone elektrische fietsen nu ineens 'de trage' geworden. Net zoals voetgangers en fietsers door de komst van de auto 'de zwakke' geworden zijn ('zwakke weggebruiker' is een populaire term in BE, terwijl ze zich wel op eigen kracht door weer en wind verplaatsen).
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
Sommigen fietsen met de hoogste ondersteuning op een zware versnelling, om zo weinig mogelijk calorieën te verbranden en om zo traag mogelijk te kunnen trappenRamzzz schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 18:42:
[...]
Zoals ik elders al suggereerde: aartsluie, vanilla snowflakes zijn de norm geworden.

Het hangt vooral af van hoe je de fiets gebruikt: de afstand, met kinderen of veel boodschappen, in heuvelachtig gebied, welke ondersteuning,... Voor jonge gezonde mensen die er enkel recreatieve ritjes mee doen of naar de bakker om de hoek gaan vind ik het overkill, maar dat moet ieder voor zichzelf uitmaken.Elektrische fietser heeft vaker overgewicht, Nederlander is wel meer gaan fietsen
Het toegenomen gebruik van e-bikes houdt mensen met een lichamelijke beperking beter mobiel, maar het RIVM heeft ook zorgen over gezonde mensen die elektrisch fietsen. Wel is het aantal dagelijkse fietskilometers sinds het begin van de eeuw gestegen − al voor de intrede van de e-bike.
[Voor 45% gewijzigd door Cyberblizzard op 29-04-2023 19:04]
In Nederland heeft 50% van de 18+ers matig tot ernstig overgewicht. Wat meer 'echt' fietsen kan geen kwaad dus. Met een motortje fietsen verbrand je nauwelijks kcal.Ramzzz schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 18:42:
[...]
Zoals ik elders al suggereerde: aartsluie, vanilla snowflakes zijn de norm geworden.
https://www.fietsenwinkel...n-verbrandt-u-met-fietsen
Daarnaast is opbouwen van kracht juist belangrijk als je ouder word. Ook op dit vlak is de elektrische fiets dus geen oplossing. Je word namelijk niet sterker van je benen een beetje laten meebewegen op een trapper.
Nee dan kun je beter massaal thuiswerken dan komen ze helemaal niet meer van hun luie reet afPWSteal schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 19:46:
[...]
In Nederland heeft 50% van de 18+ers matig tot ernstig overgewicht. Wat meer 'echt' fietsen kan geen kwaad dus. Met een motortje fietsen verbrand je nauwelijks kcal.
Daarnaast is opbouwen van kracht juist belangrijk als je ouder word. Ook op dit vlak is de elektrische fiets dus geen oplossing. Je word namelijk niet sterker van je benen een beetje laten meebewegen op een trapper.

Boodschapjes en al de rest thuisbezorgd
Geen tuin in je woontoren dus ook daar geen fysieke arbeid.
Lekker de dag doorbrengen achter je laptop en dan de rest van de tijd Netflix of weet ik wat.
Mooie toekomst

Solar 8920 wp 16x zzw 10 graden 14xzzw 60 graden, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l
Zeker waar, maar helpt natuurlijk aanzienlijk in het verder faciliteren van de verschuiving naar verkeer op de fiets. Zo ben ik met mijn e-bike aanzienlijk sneller geneigd om deze te pakken voor een bezoekje bij familie zo'n 60 km verderop enkele reis, dan een niet elektrische fiets.Cyberblizzard schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 15:39:
Ze lijken ook steeds meer op auto's: bvb. de techniek, met ABS, elektronisch automatisch schakelen en krachtige s-pedelecs die een deel van de gezondheidswinst teniet doet (minder beweging en zwaardere ongevallen).
Inspanning is daarin één factor, ik wil bij aankomst voor een bezoek niet hoeven te douchen zoals na een rit op de racefiets. Maar ook comfort is natuurlijk belangrijk. Dit laatste onderscheid zich weinig tussen een moderne elektrische en niet elektrische fiets.
Echter wanneer vergeleken met een 30 - 40 jaar oude stalen Gazelle bijvoorbeeld, mij niet gezien om daar even 60 km op te fietsen. Na een paar kilometer vind ik dat soort fietsen vaak al erg oncomfortabel.
Hierin helpen dit soort moderne fietsen dan ook juist weer om gebruik van zwaardere voertuigen anderszins te beperken.
Qua gezondheidswinst wordt dit overigens meer bepaald door attitude dan het soort fiets. Hierin is het goed te realiseren dat correlatie geen causaliteit betreft. Veel onderzoeken gedaan op dit onderwerp maken historische vergelijken. Maar tegelijkertijd kun je hier even makkelijk de tegengestelde hypothese plaatsen, de e-bike helpt de snelheid van de obesitas pandemie juist af te remmen.
Het is namelijk maar volledig de vraag dat of in het geval de e-bike niet beschikbaar was, men anno 2023 nog op dusdanig gelijke wijze de fiets zou pakken als vroeger, in een tijdperk waarin het autobezit ongekend meegegroeid is. De kans is reëel dat men in plaats van de e-bike dan tenslotte gewoon vaker de auto pakt of via thuisbezorgdiensten producten tot de deur laat leveren. Ik denk dat het een soort utopie is om te denken dat mensen in gelijke mate een fiets zou blijven gebruiken.
Ik heb er nu 75.000 km op zitten op mijn aluminium fiets, zonder motor. Dus is dat dan 3g / km? Zal wel wat meer zijn, want ik heb een trike, en daar heb je wat meer aluminium voor nodig dan voor een tweewieler. Maar goed, n=1, niet zo relevant.
Iemand die elke dag met de fiets naar het werk gaat en zuinig is op zijn fiets, zal helemaal veel kilometers maken, tenzij deze heel dicht bij het werk woont. Dus dat scheelt dan wel erg veel ten opzichte van een auto.
jungletrain.net - 24/7 drum & bass radio
N=1 natuurlijk. Maar, ik was goed op weg om mijn knieën goed om zeep te helpen met het fietsen. Op mijn trike trek ik ook dagelijks de kinderkar, met kind, richting mijn werk. Al het extra gewicht dat in beweging gebracht moet worden is dan wel een lekkere work-out maar na dag twee zijn mijn knieën al aan het bonzen. Na het ombouwen met een motor met een hoge torsie kom ik ten minste weer op gang zonder dat het mij mijn knieën kost.PWSteal schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 19:46:
[...]
In Nederland heeft 50% van de 18+ers matig tot ernstig overgewicht. Wat meer 'echt' fietsen kan geen kwaad dus. Met een motortje fietsen verbrand je nauwelijks kcal.
Met deze motor bespaar ik wel een auto uit. En ja, ik merk dat mijn spierkracht niet meer dezelfde is als voorheen, maar ik blijf tenminste in beweging. Dat kan ik niet zeggen van al die mensen die langs mij sjezen in hun auto's.
[Voor 5% gewijzigd door Nathilion op 29-04-2023 21:31]
Daarom heeft mijn "normale" trage stadsfiets zonder versnellingen sinds een paar maanden twee achteruitkijkspiegels. Dat er snellere gebruikers op het fietspad zitten is niets nieuws, maar ze zijn nu steeds vaker geruisloos.Cyberblizzard schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 16:17:
Ik heb onlangs in een artikel een onderscheid gezien tussen snelle en trage fietsen. Door de sterke opmars van snelle elektrische fietsen zijn gewone fietsen en gewone elektrische fietsen nu ineens 'de trage' geworden.
Daarom heeft je woontoren een trapRonald.42 schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 20:08:
Nee dan kun je beter massaal thuiswerken dan komen ze helemaal niet meer van hun luie reet af![]()
Boodschapjes en al de rest thuisbezorgd
Geen tuin in je woontoren dus ook daar geen fysieke arbeid.

En eerlijk gezegd vermoed ik dat het om dezelfde mensen gaat die anders niet veel meer zouden lopen dan van hun huis naar de oprit, en van de parkeerplaats naar de kantoortuin.
psychodude schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 20:10:
Veel onderzoeken gedaan op dit onderwerp maken historische vergelijken. Maar tegelijkertijd kun je hier even makkelijk de tegengestelde hypothese plaatsen, de e-bike helpt de snelheid van de obesitas pandemie juist af te remmen.
Verder dit. De toename van obesitas heeft veel verschillende oorzaken, maar leent zich extreem makkelijk voor simpele oplossingen die meestal teruggrijpen op een soort geidealiseerd beeld van vroeger. En de politiek speelt er graag op in, met PR-momentjes over frisdrankautomaten bij scholen, tot sportbonden die graag claimen dat die paar uurtjes fysieke activiteit die kinderen bij hen per week besteden het enorme subsidie-apparaat rechtvaardigen.
Met mobiliteit gaan we het probleem ook niet oplossen
Njah een - gemiddeld- menselijk lichaam is natuurlijk prima in staat om zonder knieproblemen te fietsen zonder ondersteuning. Fietsen is daarbij toch één van de minst blessure gevoelige sporten. Die trike kan vast een wat kleinere versnelling krijgen voor het optrekken en met wat betere training hoef je dan echt je knieën niet te overbelasten (een kleine groep uitzonderingen met bepaalde aandoeningen daargelaten).Nathilion schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 21:30:
[...]
N=1 natuurlijk. Maar, ik was goed op weg om mijn knieën goed om zeep te helpen met het fietsen. Op mijn trike trek ik ook dagelijks de kinderkar, met kind, richting mijn werk. Al het extra gewicht dat in beweging gebracht moet worden is dan wel een lekkere work-out maar na dag twee zijn mijn knieën al aan het bonzen. Na het ombouwen met een motor met een hoge torsie kom ik ten minste weer op gang zonder dat het mij mijn knieën kost.
Met deze motor bespaar ik wel een auto uit. En ja, ik merk dat mijn spierkracht niet meer dezelfde is als voorheen, maar ik blijf tenminste in beweging. Dat kan ik niet zeggen van al die mensen die langs mij sjezen in hun auto's.
Het is maar de vraag of het goed is als huidige technologie tegen die tijd nog gebruikt wordt. Het is beter dat de hele boel,wordt gerecycled in veel betere auto’s dan die we nu hebben. Misschien hebbben we dan veel betere aandrijflijnen en meer mogelijkheden om betere aërodynamica toe te passen.CVTTPD2DQ schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 10:59:
[...]
In de meeste gevallen met heel veel minder ernstige gevolgen dan dat er auto’s bij betrokken zijn maar toch.
Een mens past zich snel aan aan veranderende omstandigheden, we zullen het snel vergeten zijn dat er vroeger zoveel auto’s in steden rondreden.
Een fietsongeval waarbij iemand bijvoorbeeld zijn pols breekt zal als iets erg gepercipieerd worden. Het slachtoffer zal niet denken: och ja, was er een auto bij betrokken geweest, het was veel erger geweest.
De mate van ’ernstig ongeval’ hangt af van de omstandigheden en perceptie.
Begrijp me niet verkeerd, ik ben zeker heel erg voorstander van de evolutie die nu gaande is in de steden. (en we zijn er nog lang niet).
Maar ik verwacht mij wel aan reglementering die daar ook zal op inspelen.
- misschien toch de verplichte fietshelm?
- verplichte jaarlijkse ’apk’ voor fietsen?
- verplicht gebruik van bepaalde handgebaren om te communiceren met de andere weggebruikers?
- stalling van fietsen enkel toegelaten in voorziene fietsvakken?
- fietsgedrag ik de buurt van zelfrijdende auto’s?
Ik wil maar zeggen: steden zullen veel aangenamer worden maar debat zal er blijven, wat op zich niet erg is, maar het spel zal nooit uitgespeeld zijn.
CAD en simulatietechnologie maakt het makkelijker om auto's met een lage luchtweerstand te bouwen, maar sommige van de meest aerodynamische auto's zijn bedacht in de jaren '20 en '50. Autofabrikanten zijn er nu tijdelijk opnieuw in geínteresseerd - strengere emissiestandaarden voor benzinemotoren zorgden ervoor dat het ineens weer relevant werd.Frame164 schreef op zondag 30 april 2023 @ 09:09:
Het is maar de vraag of het goed is als huidige technologie tegen die tijd nog gebruikt wordt. Het is beter dat de hele boel,wordt gerecycled in veel betere auto’s dan die we nu hebben. Misschien hebbben we dan veel betere aandrijflijnen en meer mogelijkheden om betere aërodynamica toe te passen.
En bij Tesla's waren er zorgen om het bereik - dus heeft men daar uitzonderlijk veel aandacht besteed aan het maximaliseren van de efficiëntie.
Nu dat de range anxiety geblust is, en batterijen grotere capaciteit krijgen, zie je dat de stoere neuzen terugkomen, de hoge instap. Herkenbaarheid van het merk is al snel belangrijker dan efficiëntie.
Eerder in deze discussie zag je hetzelfde argument over fietsen. Trikes, zoals twee heren hierboven gebruiken, zijn strict genomen efficiënter dan een traditionele rechtopfiets. Een rechtopfiets vangt veel meer wind, maar is in sommige opzichten iets practischer. Iemand gaf aan dat hij liever wat extra batterij-kracht gebruikte om de wind van voren te compenseren, dan het gemak van de rechtopzit op te geven.
En dat is een wetmatigheid; zodra de techniek beter wordt, ruilen we efficiëntie in voor gemak en comfort. We zijn bijna veertig jaar geleden gestopt met het binnen dragen van een jas, bijvoorbeeld: tegenwoordig verwarmen we liever ons hele huis.
[Voor 0% gewijzigd door CVTTPD2DQ op 30-04-2023 09:38. Reden: grammatica]
Even een kanttekening: het aantal dodelijke fietsongelukken stijgt hard de afgelopen jaren, en het leeuwendeel komt door aanrijdingen met een auto. Of dat nou komt door steeds zwaardere, electrische auto's die ook nog eens fluisterstil zijn, of doordat fietsers allemaal op hun telefoon zitten te tiktokken: we zijn er nog lang niet.Wozmro schreef op zondag 30 april 2023 @ 09:20:
Een fietsongeval waarbij iemand bijvoorbeeld zijn pols breekt zal als iets erg gepercipieerd worden. Het slachtoffer zal niet denken: och ja, was er een auto bij betrokken geweest, het was veel erger geweest.
De mate van ’ernstig ongeval’ hangt af van de omstandigheden en perceptie.
We hebben nu een rare situatie waarin voor een snorfiets (maximumsnelheid 25 km/u) een helm en AM-rijbewijs verplicht is, maar voor een electrische fiets (maximumsnelheid 25 km/u) niets.Wozmro schreef op zondag 30 april 2023 @ 09:20:
Maar ik verwacht mij wel aan reglementering die daar ook zal op inspelen.
- misschien toch de verplichte fietshelm?
- verplichte jaarlijkse ’apk’ voor fietsen?
- verplicht gebruik van bepaalde handgebaren om te communiceren met de andere weggebruikers?
- stalling van fietsen enkel toegelaten in voorziene fietsvakken?
- fietsgedrag ik de buurt van zelfrijdende auto’s?
Verder zie je bij fietsers dat heel veel vaardigheden niet worden beheerst of gebruikt. Handsignalen zijn moeilijk. Voorsorteren bij linksafslaan wordt nauwelijks gedaan (en is ook moeilijk).
Achterom kijken als men bij een kruising rechtdoor rijdt zou er eigenlijk van jongsafaan moeten worden ingedrild, maar in de praktijk doen fietsers dit nauwelijks.
Dus bijna 250 van de 737 verkeersdoden waren 50+'ers op de fiets en jij vraagt je af of dat komt door TikTok op de fiets of door auto's? Wat dacht je van door de elektrische fiets en het rijgedrag op en controle over dat ding? Die minimale doelgroep, zeker gekeken naar het aantal gemaakte kilometers is dus gewoon de oorzaak van 1/3e van alle verkeersdoden. Niet de TikTok generatie jongeren (0-25), dat zijn er 'maar' 26.CVTTPD2DQ schreef op zondag 30 april 2023 @ 09:37:
Even een kanttekening: het aantal dodelijke fietsongelukken stijgt hard de afgelopen jaren, en het leeuwendeel komt door aanrijdingen met een auto. Of dat nou komt door steeds zwaardere, electrische auto's die ook nog eens fluisterstil zijn, of doordat fietsers allemaal op hun telefoon zitten te tiktokken: we zijn er nog lang niet.
Als de meeste mensen het niet hebben is het per definitie niet modaal.Onbekend schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 13:20:
Jan Modaal is een fictief persoon met modaal inkomen. Het kan best dat hij voor zijn werk een (elektrische) lease auto heeft vanwege zijn functie die hij uitoefent.
Maar de meeste mensen hebben dat dus niet en kunnen dus terecht bij de occasions.
Schiet tussen de palen en je scoort!
Ik heb m'n fiets examen wel gedaan op de basisschool maar waarom zou dit moeten?CVTTPD2DQ schreef op zondag 30 april 2023 @ 09:37:
[...]
Achterom kijken als men bij een kruising rechtdoor rijdt zou er eigenlijk van jongsafaan moeten worden ingedrild, maar in de praktijk doen fietsers dit nauwelijks.
https://www.telegraaf.nl/...et-vrachtwagen-in-giessen
Vooral handig als je met muziek rondfietst en de rest niet hoort.
[Voor 14% gewijzigd door jadjong op 30-04-2023 12:22]
Dit zou niet moeten hoeven. Als je rechtdoor gaat op een kruispunt (er vanuitgaande natuurlijk dat je dan ook voorrang hebt, dus groen licht, haaientanden, etc) dan hoef je er geen rekening mee te houden dat iemand die van achter je komt ineens rechtsaf gaat en jou aanrijdt. Echter, in het licht van de kwetsbaarheid die je hebt als fietser zou het wel verstandig zou om dat toch te doen. Een beetje soortgelijk aan dat je het beste ook naar links en rechts kan kijken voor je oversteekt bij een groen stoplicht, simpelweg omdat er altijd iemand kan zijn die jou onverhoopt niet gezien heeft of in een verstandsverbijstering (of asociale actie) door rood rijdt.Willemhubers schreef op zondag 30 april 2023 @ 11:56:
[...]
Ik heb m'n fiets examen wel gedaan op de basisschool maar waarom zou dit moeten?
Zelf kijk ik overigens nooit volledig 'achterom' voor ik rechtdoor fiets. Maar ik hou wel bij elke kruising de ruimte links en rechts in de gaten. Vooral in de stad waar fietspaden een stuk van de autoweg af liggen en er tussen fietspad en weg nog auto's geparkeerd staan, bushaltes en fietsenstallingen staan, etc. Dan is de kans dat een afslaande auto je niet ziet óf jouw snelheid verkeerd inschat toch een stuk groter.
Uiteindelijk kan je met je eigen gedrag een hoop ongelukken voorkomen. Je hand uitsteken bij afslaan doe ik zelf alleen als er ook daadwerkelijk verkeer om mij heen zit. Vooral ook op drukke fietspaden voor andere fietsers, zodat mensen achter mij weten dat ik afsla en niet ineens achterop mij zitten. Maar verplichten lijkt mij weer niet nodig en niet handhaafbaar
Wil je hiermee impliceren dat het met regelmaat voorkomt dat fietsers blind afslaan?jadjong schreef op zondag 30 april 2023 @ 12:21:
Om te zien of iemand die wel af wil slaan in een ander vervoersmiddel je mogelijke omver gaat rijden.
Ik denk dat hij vooral doelt op auto's die afslaan en een fietser die rechtdoor gaat (met voorrang) over het hoofd ziet. Ofwel door slecht zicht (donker, regen, geparkeerde auto's ertussen, etc.) ofwel door verkeerde inschatting van snelheid (wielrenner die 30km/u gaat en auto die alleen in de verte 'iets' ziet en denkt er voorlangs te kunnen).Napo schreef op zondag 30 april 2023 @ 12:24:
[...]
Wil je hiermee impliceren dat het met regelmaat voorkomt dat fietsers blind afslaan?
Niets gebeurd maar wel allebei wat geschrokken.
Moest ik teken gedaan hebben dat ik wilde linksaf slaan? Of moest de achterligger geanticipeerd hebben op het feit dat ik wel eens linksaf zou kunnen gaan? (was richting een andere weg, geen raar manoeuvre).
Ik wil maar zeggen, als er in steden steeds meer gefietst wordt dan zullen dergelijke ’incidenten’ meer voorvallen dus daar zal op gereageerd worden door het beleid.
Ja, bij het afslaan moet ook een fietser richting aangeven en dan kan achteropkomend verkeer anticiperen. Als er geen ruimte was om af te slaan had je moeten wachten.Wozmro schreef op zondag 30 april 2023 @ 12:36:
Moest ik teken gedaan hebben dat ik wilde linksaf slaan? Of moest de achterligger geanticipeerd hebben op het feit dat ik wel eens linksaf zou kunnen gaan? (was richting een andere weg, geen raar manoeuvre).
Maar het dunkt mij dat het een retorische vraag was.
Je bent (ook op de fiets) een verkeersdeelnemer en daarom dien je de verkeersregels te respecteren. Dus wanneer je voornemens bent om van richting te veranderen dan dien je dat vroegtijdig aan te geven zodat andere verkeersdeelnemers daar op kunnen anticiperen. Wanneer jij (op tijd) je linkerhand had uitgestoken alvorens af te slaan dan was er hoogstwaarschijnlijk niks aan de hand geweest.Wozmro schreef op zondag 30 april 2023 @ 12:36:
Ik heb het onlangs nog voorgehad: ik fietste op een weggetje waar geen auto’s waren, wel ander fietsverkeer. En ik sla links af, bleek er een snellere fietser vlak achter mij te zitten die waarschijnlijk net ging beginnen mij inhalen. Niets gebeurd maar wel allebei wat geschrokken.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Het ging in bovenstaande discussie vooral om rechtdoorgaande fietsers. Daar is omkijken nuttig maar zou het niet noodzakelijk moeten zijn. Als je linksaf slaat dan zou ik normaliter wel áltijd achterom kijken, er kan zomaar (zoals in jouw geval) iets aankomen. Zeker andere fietsers hoor je nauwelijks.Wozmro schreef op zondag 30 april 2023 @ 12:36:
Ik heb het onlangs nog voorgehad: ik fietste op een weggetje waar geen auto’s waren, wel ander fietsverkeer. En ik sla links af, bleek er een snellere fietser vlak achter mij te zitten die waarschijnlijk net ging beginnen mij inhalen.
Niets gebeurd maar wel allebei wat geschrokken.
Ik wil maar zeggen, als er in steden steeds meer gefietst wordt dan zullen dergelijke ’incidenten’ meer voorvallen dus daar zal op gereageerd worden door het beleid.
Dat gezegd hebbende is het vanuit achterop komende verkeer ook netjes om zichzelf even kenbaar te maken. Bijvoorbeeld door rustig een keer te bellen. En aan hem/haar om ook goed te anticiperen wat de voorganger gaat doen, meestal zie je toch al wel dat iemand afremt, enigszins voorsorteerd op afslaan, etc.
Mijn laatste bijna-crash was toen ik linksaf sloeg bij een nogal onoverzichtelijke T-splitsing terwijl er van rechts auto's aankwamen. Die gingen erg langzaam en ik vrij hard, dus die inschatting kon ik goed maken. Wat ik alleen niet zag was dat er van rechts, van iets verder weg, ook een wielrenner aankwam die veel harder reed dan die auto's en vol in de ankers moest. Die zat voor mijn beeld net een beetje achter de auto's qua zichtlijn. Stomme actie dus (van mij). Wel leerzaam.
EDIT: Ik vergat even dat die het "klimaat en de toekomst van mobiliteit"-topic is. Misschien dwalen we alweer teveel af. Excuses

[Voor 3% gewijzigd door Valorian op 30-04-2023 12:52]
Als het fietspad breed genoeg is om zonder bellen in te halen is bellen niet echt nodig. Zeker als er nul indicatie is als iemand voornemens is om af te slaan.Valorian schreef op zondag 30 april 2023 @ 12:48:
[...]
Dat gezegd hebbende is het vanuit achterop komende verkeer ook netjes om zichzelf even kenbaar te maken. Bijvoorbeeld door rustig een keer te bellen. En aan hem/haar om ook goed te anticiperen wat de voorganger gaat doen, meestal zie je toch al wel dat iemand afremt, enigszins voorsorteerd op afslaan, etc.
We kunnen in die context ook India achterna gaan, bij elke inhaalactie een geluidssignaal om je kenbaar te maken. Fietsers, auto's, iedereen.
Het begint bij de basis en dat is regelgeving volgen, ook als fietser. Eerst kijken of je kan afslaan, dan richting aangeven, en dan pas de actie uitvoeren.
Ik gaf twee retorische voorbeelden om aan te geven dat er allerlei oorzaken voor het gestegen aantal fietsslachtoffers kunnen zijn. Ik weet het niet precies, jij hebt blijkbaar wel een idee.TheBrut3 schreef op zondag 30 april 2023 @ 10:46:
Dus bijna 250 van de 737 verkeersdoden waren 50+'ers op de fiets en jij vraagt je af of dat komt door TikTok op de fiets of door auto's? Wat dacht je van door de elektrische fiets en het rijgedrag op en controle over dat ding? Die minimale doelgroep, zeker gekeken naar het aantal gemaakte kilometers is dus gewoon de oorzaak van 1/3e van alle verkeersdoden. Niet de TikTok generatie jongeren (0-25), dat zijn er 'maar' 26.
Verder is het met de generatie vijftigplus natuurlijk zo dat een ouder lichaam wat anders reageert op een botsing dan een jonger lichaam.
Inderdaad, ik moest beter opgelet hebben en richting aangegeven hebben.Yaksa schreef op zondag 30 april 2023 @ 12:45:
[...]
Je bent (ook op de fiets) een verkeersdeelnemer en daarom dien je de verkeersregels te respecteren. Dus wanneer je voornemens bent om van richting te veranderen dan dien je dat vroegtijdig aan te geven zodat andere verkeersdeelnemers daar op kunnen anticiperen. Wanneer jij (op tijd) je linkerhand had uitgestoken alvorens af te slaan dan was er hoogstwaarschijnlijk niks aan de hand geweest.
Mijn punt is: als de mobiliteit (in steden) wijzigt omdat er meer fietsers en voetgangers komen dan zal dit nog meer een aandachtspunt worden.
Er werd dan ook gezegd "Een klein deel van Jan Modaal heeft een lease auto"xzaz schreef op zondag 30 april 2023 @ 11:50:
[...]
Als de meeste mensen het niet hebben is het per definitie niet modaal.
Dat klopt. Verder zijn steden qua mobiliteit al enorm aan het veranderen door de verandering van soort vervoersmiddelen in die steden.Wozmro schreef op zondag 30 april 2023 @ 13:07:
[...]
Inderdaad, ik moest beter opgelet hebben en richting aangegeven hebben.
Mijn punt is: als de mobiliteit (in steden) wijzigt omdat er meer fietsers en voetgangers komen dan zal dit nog meer een aandachtspunt worden.
Als voorbeeld Utrecht:
Situatie 1: alles wat minder dan 50km/u kon mocht op het fietspad en mocht niet op de weg rijden als er een fietspad was. Dus brommers, snorfietsen, scooters, elektrische fietsen en gewonen fietsen.
Situatie 2: een tijdje terug (denk nog geen 10 jaar?) werd alles wat een benzinemotor heeft en harder dan 25km/u mocht naar de rijbaan gestuurd. In praktijk dus alleen brommers. Dit zou veiliger zijn voor de fietser op het fietspad én voor de deelnemers zelf. Bovendien zaten fietser daarmee minder in de uitstoot van brommers. Aanvullend: ook speed pedelecs moeten op de rijbaan. Alleen gewone fietsen en elektrische fietsen met een max van 25km/u mogen nog op fietspad.
Situatie 3: (1 jaar geleden?) werd alles weer omgegooid. Nu mag niets met een benzinemotor nog op de fietspaden komen. Dat betekent dat ook snorfietsen en scooters allemaal op de rijbaan komen, tussen de auto's.
Situatie 4: Als aanvullende regel is er onlangs bijgekomen dat alle snorfietsen en scooters ook helmplicht hebben, want ze rijden op de rijbaan en dat is zonder helm te gevaarlijk.
Situatie 3 en 4 zijn nu al even ingezet en je merkt daarmee het volgende:
- Op de rijbaan gaat het verkeer langzamer, want er rijden ook langzame (max 25km/u) deelnemers en inhalen kan niet altijd. Er gaan veel stemmen op om meer 50-wegen om te zetten naar 30-wegen om het snelheidsverschil auto's vs tweewielers op rijbaan te verkleinen.
- De populariteit van alle tweewielers die max 25km/u kunnen én een benzinemotor hebben is gekelderd door de helmplicht. Mensen kopen dan liever een elektrische fiets, daarmee mag je op fietspad en hoef je geen helm op.
- De hoeveelheid elektrische fietsen neemt enorm hard toe. Deels omdat deze toch al in de lift zaten, en deels omdat mensen dus hun snorfiets verruilen voor een elektrische fiets. Ook rijden inmiddels nagenoeg alle maaltijdbezorgers op elektrische fietsen. Zij rijden met 25km/u met een enorme bak voor- of achterop rakelings langs andere fietsers.
Mijn verwachting op midden-lange termijn
(deels gestaafd door wat hierover al in media aangekondigd is)
- Binnen 15 jaar verwacht ik dat Utrecht nog maar enkele verkeersaders heeft waar je 50km/u+ mag. De rest zal 30 zijn of zelfs autoluw / auto te gast / etc. Ook speed pedelecs zullen dan geen 30+ meer mogen op die wegen..
- Ik verwacht dat de elektrische fiets t.z.t. ook naar de rijbaan gaat, die is immers relatief veilig en uitstoot vrij door lagere snelheid en veelal elektrische auto's.
- Ik verwacht dat benzine-brommers en scooters heel snel uitsterven in de stad, en vervangen worden door fietsen die net zo lomp zijn (zie nu al de 'fat bikes') maar elektrisch.
[Voor 3% gewijzigd door Valorian op 30-04-2023 13:21]
Lijkt mij een goede evolutie.
Het is mij ook al opgevallen dat maaltijdbezorgers massaal overgeschakeld zijn op elektrisch fietsen.
Elektrisch + meestal jonge mensen + getrainde fietsers + motivatie om snel te leveren. Die fietsen naar mijn inschatting sneller dan 25km/h (wielerploegen kunnen misschien daar eens gaan scouten om nieuw talent te ontdekken?

Heb ik allemaal geen probleem mee, goede evolutie. Maar er moet nagedacht worden over de nodige ruimte en interactie met de andere weggebruikers.
Dat lijkt me ook het ideale: op drukke smalle wegen max 30 km/u en een gedeelde weg, zodat alle voertuigen er tussen de 20 en 30 rijden (gewone fiets 20, e-fiets 25, snelle e-fiets en auto's 30, met een inhaalverbod voor auto's), maar dit werkt enkel goed als er een 'kritische massa' aan fietsers is, in BE is er dus nog een weg te gaan. Autobestuurders waarvoor de fiets een alternatief is zullen de auto dan sneller laten staan, het is leuker om gewoon door te fietsen dan om met een auto 20 of 30 te rijden, terwijl die gemaakt is om 150-200-250 te halen.Valorian schreef op zondag 30 april 2023 @ 13:20:
[...]
Dat klopt. Verder zijn steden qua mobiliteit al enorm aan het veranderen door de verandering van soort vervoersmiddelen in die steden.
Als voorbeeld Utrecht:
Situatie 1: alles wat minder dan 50km/u kon mocht op het fietspad en mocht niet op de weg rijden als er een fietspad was. Dus brommers, snorfietsen, scooters, elektrische fietsen en gewonen fietsen.
Situatie 2: een tijdje terug (denk nog geen 10 jaar?) werd alles wat een benzinemotor heeft en harder dan 25km/u mocht naar de rijbaan gestuurd. In praktijk dus alleen brommers. Dit zou veiliger zijn voor de fietser op het fietspad én voor de deelnemers zelf. Bovendien zaten fietser daarmee minder in de uitstoot van brommers. Aanvullend: ook speed pedelecs moeten op de rijbaan. Alleen gewone fietsen en elektrische fietsen met een max van 25km/u mogen nog op fietspad.
Situatie 3: (1 jaar geleden?) werd alles weer omgegooid. Nu mag niets met een benzinemotor nog op de fietspaden komen. Dat betekent dat ook snorfietsen en scooters allemaal op de rijbaan komen, tussen de auto's.
Situatie 4: Als aanvullende regel is er onlangs bijgekomen dat alle snorfietsen en scooters ook helmplicht hebben, want ze rijden op de rijbaan en dat is zonder helm te gevaarlijk.
Situatie 3 en 4 zijn nu al even ingezet en je merkt daarmee het volgende:
- Op de rijbaan gaat het verkeer langzamer, want er rijden ook langzame (max 25km/u) deelnemers en inhalen kan niet altijd. Er gaan veel stemmen op om meer 50-wegen om te zetten naar 30-wegen om het snelheidsverschil auto's vs tweewielers op rijbaan te verkleinen.
- De populariteit van alle tweewielers die max 25km/u kunnen én een benzinemotor hebben is gekelderd door de helmplicht. Mensen kopen dan liever een elektrische fiets, daarmee mag je op fietspad en hoef je geen helm op.
- De hoeveelheid elektrische fietsen neemt enorm hard toe. Deels omdat deze toch al in de lift zaten, en deels omdat mensen dus hun snorfiets verruilen voor een elektrische fiets. Ook rijden inmiddels nagenoeg alle maaltijdbezorgers op elektrische fietsen. Zij rijden met 25km/u met een enorme bak voor- of achterop rakelings langs andere fietsers.
Mijn verwachting op midden-lange termijn
(deels gestaafd door wat hierover al in media aangekondigd is)
- Binnen 15 jaar verwacht ik dat Utrecht nog maar enkele verkeersaders heeft waar je 50km/u+ mag. De rest zal 30 zijn of zelfs autoluw / auto te gast / etc. Ook speed pedelecs zullen dan geen 30+ meer mogen op die wegen..
- Ik verwacht dat de elektrische fiets t.z.t. ook naar de rijbaan gaat, die is immers relatief veilig en uitstoot vrij door lagere snelheid en veelal elektrische auto's.
- Ik verwacht dat benzine-brommers en scooters heel snel uitsterven in de stad, en vervangen worden door fietsen die net zo lomp zijn (zie nu al de 'fat bikes') maar elektrisch.
Aan de ene kant jammer dat e-bikes de normale fiets lijkt weg te concurreren. Aan de andere kant snoept de e-bike natuurlijk ook marktaandeel af van de Scooter- en Brommermarkt. Het zou wel eens interessant zijn om de marktcijfers bij elkaar op te tellen, om te zien hoe alles nu aan het verschuiven is.Cyberblizzard schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 16:17:
[...]
+ bijna niemand wil nog een niet-elektrische fiets...
En nu de realiteit op smalle 30-wegen: fietsers (met kindjes) 15, opgevoerde illegale elektrische fietsen 30+, brommers 50+, auto's tot gigantische SUVs en taxibusjes varierend van netjes tot 60+ (ook op de verkeerde weghelft).Cyberblizzard schreef op zondag 30 april 2023 @ 13:44:
[...]
Dat lijkt me ook het ideale: op drukke smalle wegen max 30 km/u en een gedeelde weg, zodat alle voertuigen er tussen de 20 en 30 rijden (gewone fiets 20, e-fiets 25, snelle e-fiets en auto's 30, met een inhaalverbod voor auto's), maar dit werkt enkel goed als er een 'kritische massa' aan fietsers is, in BE is er dus nog een weg te gaan. Autobestuurders waarvoor de fiets een alternatief is zullen de auto dan sneller laten staan, het is leuker om gewoon door te fietsen dan om met een auto 20 of 30 te rijden, terwijl die gemaakt is om 150-200-250 te halen.
Zonder zero-tolerance handhaving gaat dat echt nooit verbeteren. Vrijwel iedereen heeft z'n eigen idee over welke regels al dan niet voor hem gelden.
[Voor 8% gewijzigd door RemcoDelft op 30-04-2023 14:12]
Het was best wel een leerproces maar het is een enorme verbetering bij vroeger. 99% van de tijd gaat het goed. Heel af en toe een idioot die denkt te moeten plankgas geven bij vrije baan of die geen geduld heeft.
Ik rij zelf regelmatig als autobestuurder door de straat. Zelfs al rijdt de fietser voor mij 10km/h, ik blijf er achter rijden, het is een pauze-moment. En ik doe hetzelfde in andere fietsstraten, het tijdverlies is te verwaarlozen/onbestaande.
Ik heb het bord vaker gezien, maar de betekenis was altijd wazig. Zojuist even gezocht, en het heeft geen juridische betekenis. Ik ken geen bord wat auto's verbiedt fietsers in te halen.Wozmro schreef op zondag 30 april 2023 @ 14:18:
De straat waar ik woon is sedert een jaar of 3 een fietsstraat. Fietsstraat = max 30km/h, auto’s mogen niet inhalen, auto’s in 1 richting, fietsers rijden in beide richtingen, max. 5t.
Tenzij je in Belgie woont, daar heeft het (leer ik net) wel een juridische status, en mogen auto's inderdaad niet inhalen. Dat lijkt me een stuk nuttiger dan verkeersborden te verzinnen zonder betekenis.
Het is maar een korte straat met weinig doorgaand verkeer (enkel bewoners) qua veiligheid hoeft er niets te veranderen. Maar een mooie straat is het niet.
Ik heb bij de politie eens mijn beklag gedaan over auto's die geparkeerd waren aan beide zijden, een kleine bus kon bijna niet passeren en met de fiets is het voortdurend uitwijken en hopen dat het achteropkomende en tegemoetkomende verkeer er rekening mee houdt. Het antwoord van de politie: "dat is goed om de snelheid te remmen". Geparkeerde auto's en fietsers als snelheidsremmers...Wozmro schreef op zondag 30 april 2023 @ 14:44:
Inderdaad, in een zijstraat bij ons in de buurt kunnen een fietser en een auto elkaar niet meer kruisen, 1 van de 2 moet wachten. Omwille van geparkeerde auto’s aan beide zijden.
Het is maar een korte straat met weinig doorgaand verkeer (enkel bewoners) qua veiligheid hoeft er niets te veranderen. Maar een mooie straat is het niet.
[Voor 4% gewijzigd door Cyberblizzard op 30-04-2023 14:55]
Tja, voor mensen die niet willen nadenken is elk verkeersbord zinloos. Net zoals mensen die denken dat ze zonder handhaving gewoon hun gang kunnen gaan.RemcoDelft schreef op zondag 30 april 2023 @ 14:27:
[...]Ik heb het bord vaker gezien, maar de betekenis was altijd wazig. Zojuist even gezocht, en het heeft geen juridische betekenis. Ik ken geen bord wat auto's verbiedt fietsers in te halen.
Tenzij je in Belgie woont, daar heeft het (leer ik net) wel een juridische status, en mogen auto's inderdaad niet inhalen. Dat lijkt me een stuk nuttiger dan verkeersborden te verzinnen zonder betekenis.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Hier in de straat is formeel aan de overkant een gele vervaagde streep maar zolang ik al hier woon sinds 2003, parkeert iedereen daar de auto. Het kan ook niet anders aangezien hier in de nabij omgeving niet genoeg plek is voor al die auto's. En iedereen hier gedoogt dat ook zolang je de uitritten niet blokkeert. Vrachtwagens kunnen trouwens wel gewoon normaal erlangs. Alleen als je tegenmoetkomend verkeer hebt, heb je even een probleem en moet iemand even een gaatje zoeken.of bij een uitrit of een deel van een parkeervak die ruimte bied.Cyberblizzard schreef op zondag 30 april 2023 @ 14:52:
[...]
Ik heb bij de politie eens mijn beklag gedaan over auto's die geparkeerd waren aan beide zijden, een kleine bus kon bijna niet passeren en met de fiets is het voortdurend uitwijken en hopen dat het achteropkomende en tegemoetkomende verkeer er rekening mee houdt. Het antwoord van de politie: "dat is goed om de snelheid te remmen". Geparkeerde auto's en fietsers als snelheidsremmers...
Het kan niet anders is zo'n doordoener, als er geen plek is om te parkeren kan je er niet parkeren. Ook niet op plekken waar het officieel niet mag.martwoutnl schreef op zondag 30 april 2023 @ 15:48:
[...]
Hier in de straat is formeel aan de overkant een gele vervaagde streep maar zolang ik al hier woon sinds 2003, parkeert iedereen daar de auto. Het kan ook niet anders aangezien hier in de nabij omgeving niet genoeg plek is voor al die auto's. En iedereen hier gedoogt dat ook zolang je
Het kan niet anders is onwelwillendheid.
Ik snap die opmerking niet helemaal. Bij de autorijlessen hebben we allemaal geleerd om eerst te kijken, dan richting aan te geven en dan pas te gaan. Ik begrijp helemaal dat je geen rijbewijs hoeft te hebben om op een fiets te rijden, maar het merendeel zal dat toch wel hebben. Waarom die mensen dan allemaal opeens vergeten dat er verkeersregels zijn, dat die ook voor fietsers gelden, en dat je vege lijf er van af hangt dat je ze volgt is me tot de dag van vandaag volstrekt duister.Wozmro schreef op zondag 30 april 2023 @ 13:07:
[...]
En ook als je geen rijbewijs gehaald hebt hoor je de verkeersregels te kennen en hoor je die correct toe te passen. Iedereen die de regels niet kent of ze niet wil toepassen hoort niet onbegeleid de openbare weg op te gaan.
Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart
Maar die zijn toch niet helemaal dezelfde als voor autobestuurders? Ik heb bij mijn rijbewijs voor auto geen les gekregen over hoe je moet fietsen.
Mijn punt is net dat als er steeds meer fietsers komen in de steden* dat regels en afspraken belangrijker zullen worden. Vooral dan tussen fietsers onderling.
*Ik spreek nu over Belgische steden, er zijn al veel fietsers maar waarschijnlijk gemiddeld minder dan in Nederlandse steden.
In de basis gelden dezelfde regels, met (in de Nederlandse wet althans) wat beperkingen over waar je wel en niet mag fietsen.Wozmro schreef op zondag 30 april 2023 @ 16:39:
Maar die zijn toch niet helemaal dezelfde als voor autobestuurders? Ik heb bij mijn rijbewijs voor auto geen les gekregen over hoe je moet fietsen.
Kijkgedrag zoals dat bij de rijopleiding wordt aangeleerd is helemaal geen onderdeel van de wet, en is door de Nederlandse inrichting van verkeerskruispunten ook anders voor fietsers dan voor automobilisten.
Met je eens. De cijfers die daar genoemd worden zijn nu niet volledig genoeg om de conclusie te trekken “dat iedereen alleen nog een elektrische fiets” wilt. Denk ook aan bijvoorbeed de tweedehands markt: die is minimaal bij elektrisch, en gigantisch bij normale fietsen.CVTTPD2DQ schreef op zondag 30 april 2023 @ 13:51:
In het licht van bovenstaande discussie, moest ik denken aan deze post:
[...]
Aan de ene kant jammer dat e-bikes de normale fiets lijkt weg te concurreren. Aan de andere kant snoept de e-bike natuurlijk ook marktaandeel af van de Scooter- en Brommermarkt. Het zou wel eens interessant zijn om de marktcijfers bij elkaar op te tellen, om te zien hoe alles nu aan het verschuiven is.
Alle fietsen die niet via een handelaar van eigenaar wisseen zitten dus niet in de cijfers verwerkt. Dus ja, bij de aanschaf van een gloednieuwe fiets is de opkomst van elektrisch duidelijkl zichtbaar. Maar bij de aanschaf van een fiets in zijn algemeenheid - tweedehands meegenomen - is het echt nog peanuts.
Kijk ook maar eens in zo’n bewaakte megastalling van de NS met duizenden fietsen: ik denk dat daar misschien per rij van 20 fietsen één elektrische tussen zit. Kan het mis hebben (ze vallen door slanker design steeds minder op).
Hoi :)
Een uur geleden had ik met speels gemak een fietser die van links kwam op een gelijkwaardige kruising plat kunnen rijden, elektrisch, in volle vaart, telefoon in zijn klauwen.Yaksa schreef op zondag 30 april 2023 @ 12:45:
[...]
Je bent (ook op de fiets) een verkeersdeelnemer en daarom dien je de verkeersregels te respecteren. Dus wanneer je voornemens bent om van richting te veranderen dan dien je dat vroegtijdig aan te geven zodat andere verkeersdeelnemers daar op kunnen anticiperen. Wanneer jij (op tijd) je linkerhand had uitgestoken alvorens af te slaan dan was er hoogstwaarschijnlijk niks aan de hand geweest.
Ik reed door en stopte op het laatste moment, met een marge, en met de claxon vol aan.
Wat een klapmongool.

Dus, je stapt op een fiets en gaat daar vervolgens lekker hard (geen helm) op rijden en toont aan: én de regels niet te kennen, en gewoon je eigen leven te wagen op een imbeciele manier.

Darwin had er raad mee geweten.

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
De aanschaf van een voertuig is hierin natuurlijk sterk bepaald door de keuze van locatie waar men deze zal komen te stallen. Zo'n "bewaakte" megastalling van NS, is natuurlijk niet bepaald veilig. De gemiddelde reiziger weet dit maar al te goed. Menig fietser is hier al wel eens een fiets verloren. Dus zal je uiteraard ook minder snel geneigd zijn om een e-bike aan te schaffen om hier te stallen. Bovendien is de woon-station afstand uiteraard vaak ook beperkt. En daarmee een e-bike ook niet noodzakelijk voor dit traject.Valorian schreef op zondag 30 april 2023 @ 17:14:
[...]
Met je eens. De cijfers die daar genoemd worden zijn nu niet volledig genoeg om de conclusie te trekken “dat iedereen alleen nog een elektrische fiets” wilt. Denk ook aan bijvoorbeed de tweedehands markt: die is minimaal bij elektrisch, en gigantisch bij normale fietsen.
Alle fietsen die niet via een handelaar van eigenaar wisseen zitten dus niet in de cijfers verwerkt. Dus ja, bij de aanschaf van een gloednieuwe fiets is de opkomst van elektrisch duidelijkl zichtbaar. Maar bij de aanschaf van een fiets in zijn algemeenheid - tweedehands meegenomen - is het echt nog peanuts.
Kijk ook maar eens in zo’n bewaakte megastalling van de NS met duizenden fietsen: ik denk dat daar misschien per rij van 20 fietsen één elektrische tussen zit. Kan het mis hebben (ze vallen door slanker design steeds minder op).
Kijk ik in de fietsenstalling op werk, is het aandeel e-bikes daarentegen aanzienlijk hoger. Grove schatting, circa 70% van hetgeen er staat heeft een accu.
Het gebrek aan adequaat beveiligde locaties om fietsen te stallen, en absoluut gebrek aan aanpak van fietsendiefstal, weerhoudt inzet van fietsen tot op zekere hoogte overigens wel. Hoewel het qua afstand vanuit Rotterdam bijvoorbeeld prima kan om even naar Den Haag of Utrecht te fietsen met e-bike voor een dagje weg, doe ik het in de praktijk eigenlijk nooit, simpelweg omdat ik mijzelf er gewoon niet comfortabel bij voel om mijn fiets te stallen.
Het zou mooi zijn indien de Nederlandse overheden, politie, OM en andere relevante partijen hier verandering in kunnen brengen. Zolang als fietsendiefstal niet serieus genomen wordt, nagenoeg geen pakkans kent en straffen ernstig ondermaats zijn, gaat dit echter helaas niet gebeuren.
Ook in auto's zat mensen die dit doen. Autoweg welk kruist over een fietspad, haaientanden om de auto te attenderen te stoppen voor het fietsverkeer? Nee, pleur de auto er gewoon voor. Met regelmaat dat ik als fiets in de ankers moet.Maasluip schreef op zondag 30 april 2023 @ 16:25:
[...]
Ik snap die opmerking niet helemaal. Bij de autorijlessen hebben we allemaal geleerd om eerst te kijken, dan richting aan te geven en dan pas te gaan. Ik begrijp helemaal dat je geen rijbewijs hoeft te hebben om op een fiets te rijden, maar het merendeel zal dat toch wel hebben. Waarom die mensen dan allemaal opeens vergeten dat er verkeersregels zijn, dat die ook voor fietsers gelden, en dat je vege lijf er van af hangt dat je ze volgt is me tot de dag van vandaag volstrekt duister.
En ook als je geen rijbewijs gehaald hebt hoor je de verkeersregels te kennen en hoor je die correct toe te passen. Iedereen die de regels niet kent of ze niet wil toepassen hoort niet onbegeleid de openbare weg op te gaan.
Verkeersovertredingen zijn vergelijkbaar met fietsendiefstallen wat dat betreft. Kent geen vervolging. Men doet maar als men wilt. En waarom uiteindelijk. Om 20 seconde eerder thuis te zijn?
Het zou mooi zijn als met enige regelmaat de politie actief zou bekeuren op dit soort overtredingen. Lettende op alle verkeersdeelnemers. Bij alle groepen tenslotte zat mensen welk regels aan hun laars lappen. Maar als relatief kwetsbare verkeersdeelnemer vind ik autobestuurders welk niet de hersencapaciteit hebben om te realiseren dat zij met hun handelen binnen no-time het leven van een ander kunnen ontnemen, toch wel het meest kwalijk op de weg. En zou een close-call wat mij betreft prima bestraft mogen worden met een rij ontzegging van enkele maanden.
Ach, we hebben ook pagina's lang over de voors- en tegens van EVs gepraat, en de kilometerheffing. Helaas zijn de plannen voor de magneetzweeftrein in de Randstad al een tijd geleden in het ronde archief verdwenen, dus we hebben wat dat betreft ook weinig futiristische dingen om naar uit te kijken.Shadow_Agent schreef op zondag 30 april 2023 @ 18:41:
Waar gaat dit topic over? Allemaal nogal offtopic dit m.i.
Overigens wil ik de bal wel even verder trappen:
Voor vrachtvervoer zijn EVs nog geen 1:1 vervanging. Er zijn niches waarin electrische vrachtwagens (camions voor de Belgische delegatie hier) fantastisch werken, maar over het algemeen geldt dat je moet kiezen tussen laadvermogen en bereik. 30 ton vracht en 500km rijden op één tank gaat hem voorlopig niet worden.
Dat is wel een probleem, omdat we er geen alternatief voor hebben anders dan hopen op een technologische doorbraak. Onze maatschappij is sterk afhankelijk van vrachtvervoer; het treinnetwerk heeft een enorme capaciteit, maar is niet erg fijnmazig.
In Duitsland loopt een experiment voor vrachtwagens met bovenleiding; de vrachtwagens hoeven hierdoor het gewicht van de batterij zelf niet mee te torsen, en zouden daarmee een vrijwel onbeperkt bereik hebben.
De vraag is dan: als we dit voor vrachtwagens willen aanleggen, waarom dan niet gelijk voor bussen? In Arnhem hebben we in Nederland nog Trolleybussen, maar verder is dat een verschijnsel wat je vooral in Oost-Europa ziet. De voordelen tov. een louter batterij-aangedreven bus zijn eigenlijk hetzelfde: een behoorlijke gewichtsvermindering, en een (vrijwel) onbeperkt bereik.
Een kleine accu met pantograaf er bij voor de doorgaande (snel)wegen lijkt mij een mooie combinatie. Mits het gewicht van die constructie flink minder is dan een full-size accu.
Bovenleiding voor een NS trein lijkt een diameter te hebben van 12mm. Een Tesla -batterij zou (naar verluidt) zo'n 100kg koper bevatten. Met het koper van één Tesla zou je dus zo'n 100m bovenleiding kunnen aanleggen, met een verwachtte levensduur van 30 jaar. Dat klinkt alsof het ook voor materiaalgebruik voordelig uit zou kunnen vallen.jadjong schreef op zondag 30 april 2023 @ 19:54:
Een kleine accu met pantograaf er bij voor de doorgaande (snel)wegen lijkt mij een mooie combinatie. Mits het gewicht van die constructie flink minder is dan een full-size accu.
Enkele artikelen:
https://www.wattisduurzaa...emissievrije-binnenvaart/
https://www.wattisduurzaa...australie-op-wisselaccus/
Flink minder gewicht is een factor maar ook de efficientie. Als het een flink percentage scheelt heeft een bovenleiding op de snelweg alsnog voordelen. Als je voor bovenleidingen gaat ga je vrijwel niet ontkomen aan een combinatie, wat ook een prima methode is.jadjong schreef op zondag 30 april 2023 @ 19:54:
Daarmee kan je ook op een extra manier de vrachtstromen sturen. Via de gewenste weg met bovenleiding of inefficient via een ongewenste route.
Het probleem is hierin grotendeels gewoon een gebrek aan standaardisatie, gebrek aan visie op de juiste niveaus.CVTTPD2DQ schreef op zondag 30 april 2023 @ 19:42:
[...]
In Duitsland loopt een experiment voor vrachtwagens met bovenleiding; de vrachtwagens hoeven hierdoor het gewicht van de batterij zelf niet mee te torsen, en zouden daarmee een vrijwel onbeperkt bereik hebben.
De vraag is dan: als we dit voor vrachtwagens willen aanleggen, waarom dan niet gelijk voor bussen? In Arnhem hebben we in Nederland nog Trolleybussen, maar verder is dat een verschijnsel wat je vooral in Oost-Europa ziet. De voordelen tov. een louter batterij-aangedreven bus zijn eigenlijk hetzelfde: een behoorlijke gewichtsvermindering, en een (vrijwel) onbeperkt bereik.
Want waar Duitsland experimenteert met dit soort bovenleidingen, heeft Zweden enkele jaren geleden al een start gemaakt met een soortgelijk systeem, maar dan met rails ingebouwd binnen de grond. En zijn er testtrajecten in diverse landen waar bijvoorbeeld weer gewerkt wordt met draadloos opladen via de weg. Waarin bij al dit soort oplossingen bovendien nog eens wordt gewekt met een diversiteit aan technieken waarmee de energie wordt opgewekt.
Nee, maar inmiddels komen we wel in de buurt.CVTTPD2DQ schreef op zondag 30 april 2023 @ 19:42:
30 ton vracht en 500km rijden op één tank gaat hem voorlopig niet worden.
bron: https://www.volvotrucks.n...ktrische-vrachtwagen.htmlVoor een 4x2-trekker met een gemiddeld gewicht van 30 ton is de actieradius ongeveer 300 km.
En voor een land als Nederland waar een snelheidslimiet bestaat van 80 km/u, en nota bene een onafgebroken rijtijd beperkt is tot 4.5 uur. Dus voor binnen Nederland is een bereik van iets meer dan 360 km uiteindelijk eigenlijk voldoende. Mits er tegenover staat dat er gekomen wordt tot een fast charge waarmee binnen 45 minuten de accu vol komt te zitten, de verplichte rustpauze.
Deze accu ontwikkelingen en laadtechnieken gaan hierin onder de streep uiteindelijk sneller dan het vervangen of upgraden van een aanzienlijk deel van het wegennet.
Nog kleinere versnellingen is levensgevaarlijk. In de kleinste versnelling kan ik dan wel zonder problemen op gang komen, maar dan ben ik niet voor het licht weer op rood springt aan de overkant bij de wat grotere kruispunten. En je wilt echt niet midden op een kruispunt moeten pauzeren met een fietskar achter je aan.Willemhubers schreef op zondag 30 april 2023 @ 08:27:
[...]
Njah een - gemiddeld- menselijk lichaam is natuurlijk prima in staat om zonder knieproblemen te fietsen zonder ondersteuning. Fietsen is daarbij toch één van de minst blessure gevoelige sporten. Die trike kan vast een wat kleinere versnelling krijgen voor het optrekken en met wat betere training hoef je dan echt je knieën niet te overbelasten (een kleine groep uitzonderingen met bepaalde aandoeningen daargelaten).
Ik weet niet of je op de link geklikt had, maar die trike is een ligfiets. Daar ga je niet even op de trappers staan om vooruit te gaan. Je haalt alles uit je benen, en al die kracht gaat over je knieën heen. Dan trek ik er nog een kind en een kar mee die gezamenlijk ook al over de 40kg heen gaan. Dan kun je trainen wat je wilt, maar als je knieën het na twee maanden nog niet volhouden dan zit je gewoon aan je max en moet je wat anders doen. De keus was dan of terug naar een gewone fiets of een motortje. Nou, dan is het laatste een stuk goedkoper.
- minder last van overbelast netwerk (want: accu's kunnen geladen op de momenten dat dat goedkoper is)
- voor vakantie een grotere accu mee en de rest van het jaar niet met relatief veel onnodig gewicht rijden.
Vrij uitgebreid stuk in AD: https://archive.ph/PaBkE
Is al besproken in het EV topic, maar die grote accus zijn in juli en augustus natuurlijk niet beschikbaar voor iedereen die dat wil.Valorian schreef op zondag 30 april 2023 @ 22:20:
Vanuit China wordt ondertussen hard aan de weg getimmerd met de NIO. Nu nog erg in het luxe-segment, maar de wisselbare accu geeft wel veel opties natuurlijk. Ze hebben nu 4 wisselstations in NL maar claimen voor het eind van het jaar een 'landelijke dekkend netwerk' te willen hebben. Vast veel haken en ogen nog, maar wisselbare accu's zouden in ieder geval wel tegemoet komen aan:
- minder last van overbelast netwerk (want: accu's kunnen geladen op de momenten dat dat goedkoper is)
- voor vakantie een grotere accu mee en de rest van het jaar niet met relatief veel onnodig gewicht rijden.
Vrij uitgebreid stuk in AD: https://archive.ph/PaBkE
Zoiets zou misschien kunnen werken met kleinere modules die je kunt schakelen, van bv 30-40-50 kWh. Dan kun je het hele jaar met 1 rijden, en voor de vakantie er een 2e en/of 3e bij doen.
Los daarvan lijkt het me een logistieke hel, of simpelweg niet toereikend.
Tesla had overigens ook een prototype waarbij het kon, in pakweg 1.5 minuut, maar zag er zelf toch geen heil in.
YouTube: Tesla Model S | Full Battery Swap Event
Op de meeste plaatsen komt niet elke minuut een bus langs. En dan is het aanleggen van zo'n bovenleiding niet echt rendabel. Je kunt dan beter bij eindpunten of wachtplaatsen een korte bovenleiding hebben waar de bus even zijn accu via een pantograaf kan opladen.CVTTPD2DQ schreef op zondag 30 april 2023 @ 19:42:
[...]
Bij mij voor de deur stoppen ook elektrische accu lijnbussen en ik ben er wel over te spreken. Zoveel stiller dan een normale bus, en geen uitstoot als je er vlak achter zit. Al is dat laatste hier niet zo'n groot probleem, omdat een groot deel van het traject de bus een eigen baan heeft en er overal een apart fietspad is.
[Voor 4% gewijzigd door josh-hill op 30-04-2023 22:59]
jungletrain.net - 24/7 drum & bass radio
nvmNathilion schreef op zondag 30 april 2023 @ 21:42:
[...]
Nog kleinere versnellingen is levensgevaarlijk. In de kleinste versnelling kan ik dan wel zonder problemen op gang komen, maar dan ben ik niet voor het licht weer op rood springt aan de overkant bij de wat grotere kruispunten. En je wilt echt niet midden op een kruispunt moeten pauzeren met een fietskar achter je aan.
Ik weet niet of je op de link geklikt had, maar die trike is een ligfiets. Daar ga je niet even op de trappers staan om vooruit te gaan. Je haalt alles uit je benen, en al die kracht gaat over je knieën heen. Dan trek ik er nog een kind en een kar mee die gezamenlijk ook al over de 40kg heen gaan. Dan kun je trainen wat je wilt, maar als je knieën het na twee maanden nog niet volhouden dan zit je gewoon aan je max en moet je wat anders doen. De keus was dan of terug naar een gewone fiets of een motortje. Nou, dan is het laatste een stuk goedkoper.
[Voor 19% gewijzigd door Willemhubers op 01-05-2023 07:43]
- snel hoger wordende kosten, aangezien directe en indirecte uitstoot van CO2, fijnstof enz enz doorberekend gaat worden aan de gebruiker.
- toenemende diensten met verhuur per rit / per km van auto's, scooters, stepjes
- grote autoconcerns (stellantis) die hun contracten met dealers hebben opgezegd / opnieuw vormgegeven hebben en richting "mobility provider" aan het koersen zijn.
Mijn verwachting is dus dat autobezit over een x aantal jaren veel minder vanzelfsprekend geworden zal zijn dan het momenteel is. En een gevolg daarvan zal zijn dat de drempel om een verplaatsing per auto te doen een stuk hoger gaat worden.
Ik begrijp niet waarom @Nathilion hier zo hard aangepakt wordt op zijn persoonlijke keuze. Hij heeft naar eigen zeggen een mooie oplossing gevonden voor een probleem waar ongetwijfeld meer mensen tegenaan lopen: minder kracht door ouder worden (al dan niet gecombineerd met specifieke knie-problemen). Verder geeft hij in de initiële post waarin hij dit opwerpt ook duidelijk "n = 1" aan, hij suggereert nergens dat een motortje noodzaak is voor de gemiddelde mens.Willemhubers schreef op zondag 30 april 2023 @ 22:59:
[...]
Je bent overduidelijk naar je motortje toe aan het redeneren. Je hoeft echt geen 1000 watt te produceren om jouw treintje op tijd over een kruispunt heen te krijgen, zwaarder dan een ouderwetse bakfiets zal het vast niet zijn. En je kan natuurlijk ook gewoon langzaam opschakelen terwijl je snelheid krijgt.
Enkel als jij buitengewoon slechte knieën hebt heb je een valide punt, maar in dat geval is een motortje dus een oplossing voor jou, maar daarmee geen noodzaak voor de gemiddelde mens.

Volvo FH: 180–540 kWh (bruto), 2–6 accu's van 90 kWh per accu, actieradius tot 300 km.psychodude schreef op zondag 30 april 2023 @ 21:23:
[...]
bron: https://www.volvotrucks.n...ktrische-vrachtwagen.html
En voor een land als Nederland waar een snelheidslimiet bestaat van 80 km/u, en nota bene een onafgebroken rijtijd beperkt is tot 4.5 uur. Dus voor binnen Nederland is een bereik van iets meer dan 360 km uiteindelijk eigenlijk voldoende. Mits er tegenover staat dat er gekomen wordt tot een fast charge waarmee binnen 45 minuten de accu vol komt te zitten, de verplichte rustpauze.
Oplaadtijd: 2 uur met DC-laden (250 kW) (dat kan helemaal niet, 2 uur 250 kW is 500 kWh).
Maar met 250 kW laden (en dat zal tot een hele hoge SOC kunnen, laden met 0,5C moet toch makkelijk tot 85% SOC kunnen) betekent dat je zo'n 2,36 km/min laadt, of 105 km in de verplicht 45 minuten rusttijd na 4,5 uur.
Open Source landkaart
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
Ik weet dat de laadtijd er op dit moment nog niet toereikend genoeg toe is. Maar persoonlijk ben ik er van overtuigd dat voordat we ons Europese wegennet hebben omgezet tot een internationaal gestandaardiseerd alternatief, dit drastisch anders gaat zijn.Maasluip schreef op maandag 1 mei 2023 @ 08:44:
[...]
Volvo FH: 180–540 kWh (bruto), 2–6 accu's van 90 kWh per accu, actieradius tot 300 km.
Oplaadtijd: 2 uur met DC-laden (250 kW) (dat kan helemaal niet, 2 uur 250 kW is 500 kWh).
Maar met 250 kW laden (en dat zal tot een hele hoge SOC kunnen, laden met 0,5C moet toch makkelijk tot 85% SOC kunnen) betekent dat je zo'n 2,36 km/min laadt, of 105 km in de verplicht 45 minuten rusttijd na 4,5 uur.
We moeten tenslotte niet vergeten wat voor een termijn het benodigd gaat hebben om de wegen zover te krijgen, om de diplomatiek rond te krijgen. En om in het begin al de knoop door te hakken wat op basis van expert opinion best practice zal gaan zijn om de weg mee voort te zetten.
Indien we er vandaag een commissie op zullen zetten om een rapport op te stellen met een advies richting Europa dan zal dit rapport vermoedelijk niet eerder dan 2025 klaar zijn. Tegen de tijd dat er op Europeens niveau een knoop doorgehakt is, na enkele keren tekentafel, zouden we vermoedelijk 2027 - 2028 zitten alvorens implementatie gaat starten. En qua implementatie, ga je het hebben over een mega klus waarin je toch al snel moet denken richting zo'n 20 jaar om een selectie aan wegen hiertoe gereed te maken.
In totaal hebben we het dan over zo'n 20 - 25 jaar. Accu capaciteit en snel-laadtechnieken moet je dan ook bekijken in relatie tot een pessimistisch/neutraal/positieve blik op de toekomst. Waarin persoonlijk ik zo inschat dat in alle 3 de scenario's dit soort aanpassingen van het wegennet het af zullen leggen.
Eigenlijk loopt de politiek hier gewoon zo'n 20 - 25 jaar in achter. Deze ideeën hadden moeten komen, uitgewerkt, geoptimaliseerd en geïmplementeerd gelijktijdig met de opmars van elektrische voertuigen had dit een kans willen hebben. Nu kom je op het punt dat je een oplossing voor een probleem gaat ontwikkelen dat praktisch gezien niet meer zal bestaan doordat accu capaciteit en laadtechniek iedere praktische use case ver voorbij gaat.
Eens dat auto's op termijn vermoedelijk een stuk duurder gaan worden. Ik weet niet of dit op zich voldoende argumentatie zal zijn om het bezit af te doen laten nemen. De auto is als dusdanig heilig bestempeld binnen onze maatschappij dat inflatie in levensstandaard t.g.v. duurder wordend autobezit wel weer doorberekend zal worden in loononderhandelingen en bezit mogelijk blijft.joopv schreef op zondag 30 april 2023 @ 23:11:
Op langere termijn zal het (particuliere) autobezit m.i. af gaan nemen. De tekenen zijn:
- snel hoger wordende kosten, aangezien directe en indirecte uitstoot van CO2, fijnstof enz enz doorberekend gaat worden aan de gebruiker.
- toenemende diensten met verhuur per rit / per km van auto's, scooters, stepjes
- grote autoconcerns (stellantis) die hun contracten met dealers hebben opgezegd / opnieuw vormgegeven hebben en richting "mobility provider" aan het koersen zijn.
Mijn verwachting is dus dat autobezit over een x aantal jaren veel minder vanzelfsprekend geworden zal zijn dan het momenteel is. En een gevolg daarvan zal zijn dat de drempel om een verplaatsing per auto te doen een stuk hoger gaat worden.
Kijken we naar afgelopen decennia, zien we tenslotte ook al jaren dat ondanks een relatieve prijsstijging in voertuigen t.o.v. inflatie, het aantal per capita toeneemt.
Punt 2 en 3 zal denk ik veel meer bepalend zijn.
Ten aanzien van het tweede punt, is dit ook met name een mentaliteit switch. Een hele generatie groeit nu op met het gemak dat deelfietsen en deelscooters brengt. Veel van de jongeren zijn helemaal niet bezig met het feit dat door een deelscooter, zij zelf geen scooter in hun bezit hebben. Zij weten gewoon dat ze een scooter kunnen pakken op de hoek van de straat, ergens neer kunnen zetten, kunnen gaan shoppen/uitgaan/etc. en waar ze ook eindigen weer een nieuwe kunnen pakken om naar huis te gaan.
Idem dito voor deelfietsen, deelbakfietsen, etc.
Zodra beschikbaarheid van deelauto's volgt, ga je een generatie die weinig anders zelf gekend heeft, hierin dan ook waarschijnlijk vrij makkelijk in mee krijgen.
Voor wat betreft het derde punt, dit valt in zekere zin natuurlijk in lijn met het system as a service principe dat al jarenlang wordt gezien binnen IT sectoren en langzaam aan ook wordt geadopteerd erbuiten. Waarbij zodra autofabrikanten besluiten dat met dit soort constructies meer inkomsten te generen zijn dan losse verkoop, dit vermoedelijk nog wel eens de grootste impact op persoonlijk auto bezit kan gaan hebben.
We zien door oplopende prijzen nu natuurlijk al meer en meer transitie naar leasen. Langzamerhand zullen deelauto's, cars as a service, ook hun intrede gaan doen. Op een gegeven moment komt er een kantelpunt waarin de eerste fabrikant zal gaan zeggen, weet je wat, dit kunnen wij ook.
Vergelijkbaar met bijvoorbeeld voor wat betreft bakfietsen hetgeen BAQME doet. Waarbij je een persoonlijke e-bakfiets kunt aanschaffen bij ze, onder een lease constructie met het bedrijf zelf. Zonder optie tot kopen.
Ik weet dat ze in Duitsland al bezig zijn/waren met een pilot om vrachtwagens op te laden tijdens het rijden. Geen idee wat de status is van die pilot, maar ik vond de oplossing wel mooi.psychodude schreef op maandag 1 mei 2023 @ 09:34:
[...]
Ik weet dat de laadtijd er op dit moment nog niet toereikend genoeg toe is. Maar persoonlijk ben ik er van overtuigd dat voordat we ons Europese wegennet hebben omgezet tot een internationaal gestandaardiseerd alternatief, dit drastisch anders gaat zijn..
YouTube: The highway where trucks work like electric trains
Dat zou wel het probleem van het te langzaam laden tijdens rustpauzes kunnen oplossen.
Maar ik denk niet dat het probleem zozeer is dat de auto als "heilig" wordt gezien, maar eerder het feit dat dit eerder wel zo was. Hierdoor zijn de afgelopen decennia wijzigingen geweest die het autobezit steeds noodzakelijker maakten, waardoor mensen auto's gingen kopen, etc.
Je moet deze spiraal zien te doorbreken en beseffen dat dit niet van de gebruikers van de auto zelf kan komen. Ik kan m'n auto wel wegdoen omdat de overheid dat graag zou willen, maar als ik dan niet eens meer bij bijv. het ziekenhuis kan komen omdat er geen alternatieven voor zijn, is de kans zeer reeel dat ik die overheid dan maar een dikke vinger geef...
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Dat is dus exact hetgeen waar ik op reageerde. Implementatie van dit soort technieken op grote schaal gaat decennia kosten, allereerst al voor wat betreft keuze tot standaardisatie. In tweede instantie daadwerkelijk implementatie tijd. Tegen die tijd verwacht ik dat we een niet bestaand probleem aan het oplossen zijn, omdat de accu densiteit verder is toegenomen en laad snelheid verder is toegenomen. Waarbij je een punt bereikt dat dit soort laadtechnieken tijdens het rijden overbodig zijn.Wailing_Banshee schreef op maandag 1 mei 2023 @ 10:07:
[...]
Ik weet dat ze in Duitsland al bezig zijn/waren met een pilot om vrachtwagens op te laden tijdens het rijden. Geen idee wat de status is van die pilot, maar ik vond de oplossing wel mooi.
Dat zou wel het probleem van het te langzaam laden tijdens rustpauzes kunnen oplossen.
Je beschrijft hierin zelf dus een scenario waarin je de auto als heilig ziet. Er zijn namelijk prima alternatieven om tot een ziekenhuis te komen buiten een eigen auto om. Ik heb bij grove schatting al zo'n 9000 reizen van en naar een diversiteit aan ziekenhuizen gemaakt, zonder ooit een auto of rijbewijs bezit te hebben. Het is dan ook een absoluut nonargument om zelf een auto nodig te hebben om tot een ziekenhuis te komen. Ik moet nog het eerste ziekenhuis tegenkomen in Nederland waar je zonder auto niet kunt komen.Wailing_Banshee schreef op maandag 1 mei 2023 @ 10:07:
[...]
Maar ik denk niet dat het probleem zozeer is dat de auto als "heilig" wordt gezien, maar eerder het feit dat dit eerder wel zo was. Hierdoor zijn de afgelopen decennia wijzigingen geweest die het autobezit steeds noodzakelijker maakten, waardoor mensen auto's gingen kopen, etc.
Je moet deze spiraal zien te doorbreken en beseffen dat dit niet van de gebruikers van de auto zelf kan komen. Ik kan m'n auto wel wegdoen omdat de overheid dat graag zou willen, maar als ik dan niet eens meer bij bijv. het ziekenhuis kan komen omdat er geen alternatieven voor zijn, is de kans zeer reeel dat ik die overheid dan maar een dikke vinger geef...
Goh, daar hebben ook wat mensen naar oude afleveringen van Top Gear gekeken, jaren geleden hebben Clarkson en May ooit zoiets geopperd.Wailing_Banshee schreef op maandag 1 mei 2023 @ 10:07:
[...]
Ik weet dat ze in Duitsland al bezig zijn/waren met een pilot om vrachtwagens op te laden tijdens het rijden. Geen idee wat de status is van die pilot, maar ik vond de oplossing wel mooi.
Dat werd verteld vanuit botsauto's waarin ze zaten.
Bij elektrische vrachtwagens betwijfel ik of deze wel zo 'groen' zijn gezien de enorme accu's die erin zitten.
Groener als de vele miljoenen liters die een diesel vrachtwagen verstookt.FabianGTI schreef op maandag 1 mei 2023 @ 10:21:
[...]
Goh, daar hebben ook wat mensen naar oude afleveringen van Top Gear gekeken, jaren geleden hebben Clarkson en May ooit zoiets geopperd.
Dat werd verteld vanuit botsauto's waarin ze zaten.
Bij elektrische vrachtwagens betwijfel ik of deze wel zo 'groen' zijn gezien de enorme accu's die erin zitten.
Ik denk dat er voor lange-afstandsvrachtvervoer ook veel meer gekeken moet worden naar railvervoer. Ik heb geen zicht op aantallen, maar zo gauw het gaat naar transitverkeer door bijvoorbeeld Duitsland of Frankrijk heen, dan kun je dat beter via het spoor doen.psychodude schreef op maandag 1 mei 2023 @ 09:34:
[...]
Ik weet dat de laadtijd er op dit moment nog niet toereikend genoeg toe is. Maar persoonlijk ben ik er van overtuigd dat voordat we ons Europese wegennet hebben omgezet tot een internationaal gestandaardiseerd alternatief, dit drastisch anders gaat zijn.
En meer lokaal verkeer kan dan weer wel elektrisch zonder van bovenleidingen afhankelijk te zijn.
Open Source landkaart
Ik weet niet of dit in dit topic al besproken is, maar als de weginrichting - standaardisatie zodanig zou zijn dat zelfrijdende auto's een echte optie zou kunnen zijn dan zou dat ook al een hele berg schelen met de klimaatimpact van autogebruik.
Als ik soms zie hoe de mensen achter het stuur zich irrationeel gedragen dan denk ik dat de wereld heel wat beter af zou zijn als zelf een auto besturen helemaal verboden is. Zowel qua energieverbruik, klimaatimpact als veiligheid.
[Voor 11% gewijzigd door joopv op 01-05-2023 10:51]
Oh, de meeste ziekenhuizen hebben wel een verbinding met het OV. Maar dat wil niet zeggen dat je overal met het OV naar het ziekenhuis kan. Totale reistijd zou 1:43 zijn, waarbij ik eerst een half uur mag lopen. Tot een paar jaar geleden was het ziekenhuis 8km verderop, nu 30km. En dat is wat ik bedoel: omdat mensen een auto hadden, gingen voorzieningen weg ("gecentreerd"). Was natuurlijk geen probleem. Nu zeggen ze: de auto moet ook weg, maar de voorzieningen komen natuurlijk niet terug.psychodude schreef op maandag 1 mei 2023 @ 10:18:
[...]
Je beschrijft hierin zelf dus een scenario waarin je de auto als heilig ziet. Er zijn namelijk prima alternatieven om tot een ziekenhuis te komen buiten een eigen auto om. Ik heb bij grove schatting al zo'n 9000 reizen van en naar een diversiteit aan ziekenhuizen gemaakt, zonder ooit een auto of rijbewijs bezit te hebben. Het is dan ook een absoluut nonargument om zelf een auto nodig te hebben om tot een ziekenhuis te komen. Ik moet nog het eerste ziekenhuis tegenkomen in Nederland waar je zonder auto niet kunt komen.
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Volgens mij is de conclusie dan dat een elektrische vrachtwagen ’groener’ is dan een fossiele vrachtwagen. Maar nog steeds donkerrood ivgl met een bos of zo.
@psychodude
Volgens mij is het een vergissing om te denken dat langetermijn visie vanuit onze politiek moet komen. Daar is ons Europees politiek systeem in de praktijk gewoon niet op gebouwd.
In het huidige politieke systeem zit er voor politici geen enkele intrinsieke motivatie ingebouwd om energie te besteden aan langetermijndenken. De kans dat ze daarvoor beloont zullen worden is nihil.
- de kans op fouten inschattingen bij langetermijn visies is relatief groot. (voor iedereen)
- kiezers hechten meestal weinig belang aan langetermijnvisies op de dag dat ze moeten stemmen.
Politici zijn trendvolgers, geen trendsetters. De beste politici hebben een goed beeld van wat er leeft en beweegt binnen de samenleving en proberen daar zo goed mogelijk op te anticiperen. Wat mij eigenlijk best wel een stevige job lijkt.
Dus: eerst heb je de nieuwe ontwikkeling en dan pas komt de politiek met beleid of centen om een en ander uit te testen.
Die nieuwe ontwikkelingen komen vanuit bestaande bedrijven, start-ups, middenveldorganisaties, protesten, gewone burgers,...
Ja, dat gaat gepaard met veelal gezeur, geklaag en gemekker vanuit alle richtingen omwille van het feit dat de bal wel eens misgeslagen wordt maar dat is de (relatief kleine) prijs die we moeten betalen voor ons democratisch systeem, denk ik.
En ik schrijf wat oneerbiedig ’gezeur, geklaag, gemekker’ maar eigenlijk is ook dat aspect fundamenteel in ons politiek systeem. Die tegenkanting hebben we ook echt nodig want daar zit waardevolle informatie in om indien nodig correcties uit te voeren.
De dag dat we geen tegenkanting meer horen zitten we met een heel groot probleem.
[Voor 26% gewijzigd door Wozmro op 01-05-2023 11:00]
Het nadeel van de trein en de boot is dat je met een stukje overslag er tussen zit. Ergens in Frankrijk zal je de container weer van de trein moeten trekken en overladen naar een lokale vrachtwagen of zelfs geheel uit moeten laden omdat de container eigenlijk alleen voor internationaal vervoer gebruikt wordt.Maasluip schreef op maandag 1 mei 2023 @ 10:49:
[...]
Ik denk dat er voor lange-afstandsvrachtvervoer ook veel meer gekeken moet worden naar railvervoer. Ik heb geen zicht op aantallen, maar zo gauw het gaat naar transitverkeer door bijvoorbeeld Duitsland of Frankrijk heen, dan kun je dat beter via het spoor doen.
En meer lokaal verkeer kan dan weer wel elektrisch zonder van bovenleidingen afhankelijk te zijn.
Goederen die een haven van Rotterdam/Antwerpen binnen komen gaan voor een groot deel per boot/trein verder het land of continent in. Genoeg boten/treinen die wekelijks/dagelijks een rondje Rotterdam-Düsseldorf doen en onderweg nog wat containers er af gooien in Arnhem of Vianen.
Wanneer ik nu een volle lading aanbiedt voor een ritje Amersfoort-Barcelona dan durf ik te beweren dat 99% van de vervoerders aan komt met een gewone trailer en zelf naar Barcelona stuurt.
Vervoer over het spoor is een zeker alternatief ja, maar tegelijkertijd kent dit natuurlijk een zeer belangrijke beperking. De capaciteit van het spoornetwerk is beperkt. Is nota bene veelal verweven met het passagiersnetwerk. En het aanleggen van nieuw spoor is eveneens een proces waar decennia overheen gaat voor additionele, internationale routes.Maasluip schreef op maandag 1 mei 2023 @ 10:49:
[...]
Ik denk dat er voor lange-afstandsvrachtvervoer ook veel meer gekeken moet worden naar railvervoer. Ik heb geen zicht op aantallen, maar zo gauw het gaat naar transitverkeer door bijvoorbeeld Duitsland of Frankrijk heen, dan kun je dat beter via het spoor doen.
OV breidt waar de vraag afdoende is, gewoon uit. Het probleem is, men moet er natuurlijk wel gebruik van maken.Wailing_Banshee schreef op maandag 1 mei 2023 @ 10:52:
[...]
Oh, de meeste ziekenhuizen hebben wel een verbinding met het OV. Maar dat wil niet zeggen dat je overal met het OV naar het ziekenhuis kan. Totale reistijd zou 1:43 zijn, waarbij ik eerst een half uur mag lopen. Tot een paar jaar geleden was het ziekenhuis 8km verderop, nu 30km. En dat is wat ik bedoel: omdat mensen een auto hadden, gingen voorzieningen weg ("gecentreerd"). Was natuurlijk geen probleem. Nu zeggen ze: de auto moet ook weg, maar de voorzieningen komen natuurlijk niet terug.
En afhankelijk van het doel van je bestemming naar het ziekenhuis, zijn er grofweg 3 smaken:
1 - Je werkt in het ziekenhuis. Met 30 km, koop een speed-pedelec en gebruik deze voor je woon-werkverkeer. Een aanzienlijk lagere afdruk dan een auto.
2 - Je komt er als patiënt. Dit is dusdanig incidenteel, gebruik een ziekentaxi waar noodzakelijk. En indien het een enkel consult betreft, bespreek mogelijkheid tot telefonisch.
3 - Je komt er als bezoeker. Buiten het feit om dat dit ook redelijk incidenteel is, is de kans groter dat jij 30 minuten gewoon kunt lopen en dan het OV pakken. Als alternatief, neem eveneens een taxi. Financieel gezien tot het station het gunstigst. Vervolg dan de reis met het OV.
Dat is uiteraard leuk en aardig. Maar dan moet je het wegennet, in ieder geval de snelwegen, natuurlijk ook volledig privatiseren zodat private partijen dit soort ontwikkelingen door kunnen voeren op momenten dat het economisch interessant is.Wozmro schreef op maandag 1 mei 2023 @ 10:54:
@psychodude
Volgens mij is het een vergissing om te denken dat langetermijn visie vanuit onze politiek moet komen. Daar is ons Europees politiek systeem in de praktijk gewoon niet op gebouwd.
In het huidige politieke systeem zit er voor politici geen enkele intrinsieke motivatie ingebouwd om energie te besteden aan langetermijndenken. De kans dat ze daarvoor beloont zullen worden is nihil.
- de kans op fouten inschattingen bij langetermijn visies is relatief groot. (voor iedereen)
- kiezers hechten meestal weinig belang aan langetermijnvisies op de dag dat ze moeten stemmen.
Persoonlijk ben ik overigens weinig voorstander van privatisering van publieke diensten. Zou ik juist zien dat de overheid daarin dus meer een leidende rol neemt. En zou ik het liefst zien dat dit soort keuzes via referenda gedaan worden waarin een bewuste keuze gemaakt wordt, en de zittende overheid gewoonweg te schaften heeft met de keuze van het volk, ongeacht welke regerende partij er zit. De 3 ~ 4-jaars visie moet verleden tijd worden willen we echt stappen kunnen gaan maken op dit terrein.
Ik verwacht dan zo'n antwoord 'maar je kan met OV, dus je zal maar moeten'.Wailing_Banshee schreef op maandag 1 mei 2023 @ 10:52:
[...]
Oh, de meeste ziekenhuizen hebben wel een verbinding met het OV. Maar dat wil niet zeggen dat je overal met het OV naar het ziekenhuis kan. Totale reistijd zou 1:43 zijn, waarbij ik eerst een half uur mag lopen. Tot een paar jaar geleden was het ziekenhuis 8km verderop, nu 30km. En dat is wat ik bedoel: omdat mensen een auto hadden, gingen voorzieningen weg ("gecentreerd"). Was natuurlijk geen probleem. Nu zeggen ze: de auto moet ook weg, maar de voorzieningen komen natuurlijk niet terug.
En dat is ook de trend die je op elk vlak ziet, het is A of B. Geen enkele gradatie van opties, geen enkele toedracht of middenweg, X mag niet, Y moet. Je ziet dat nu bij huizenmarkt (zonnepanelen), maar ook EV auto's (dan mag je geen auto) of zelfs woon/werk.
En vaak is het makkelijk te zeggen, we moeten X of we moeten Y. Probleem is, hoe kom je dan bij X of Y. We gaan niet 1 op andere dag 13 miljoen auto's afschaffen/vervangen, we gaan niet opeens een 100% dekkend OV hebben, of alles zelfrijdend (en veelal vanuit het 'ik doe het al dus jij moet ook' ironiebeeld).
En daarmee volg je per saldo dezelfde trend die overal speelt, je komt vanzelf haaks op elkaar te staan en er zal geen enkele voortgang tot een oplossing komen. Geld speelt daarbij de bovenrol, milieu is meer een 'leuke bijkomstigheid'.
En dan vraag ik me wel eens af, weten ze zelf nu wel precies wat ze willen? Eerst was alles van het gas, iedereen aan de zonnepanelen, allemaal naar de EV, oh wacht, nee helemaal geen auto meer. En dan niet het beeld van een utopia waar alles mooi en geweldig is, maar een praktische route naar je 'wat je wil'.
Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.
Ik ben ook geen voorstander van privatisering van publieke dienstverlening.
Maar als ik me niet vergis dan is de operationele leiding van publieke diensten toch niet in handen van de politici zelf?
Ja, politici sturen het beleid maar de invulling van dat beleid wordt gedaan door ambtenaren al dan niet aangevuld met contractuele werknemers? In de praktijk is het allemaal niet zo zwartwit en afgebakend elk in zijn hokje.
- Ik ben als zelfstandige ook nog gaan werken bij een overheidsinstelling zoals de spoorwegen
, om herstellingen uit te voeren aan hun machines.
- In een vorige job als werknemer werkte ik veel samen met ambtenaren die toezicht kwamen houden op inspecties bij bedrijven.
- Als vrijwilliger natuurbeheer heb ik regelmatig overleg met diensten van de stad en met de natuurinspecteur van de gerechtelijke politie.
- In mijn huidige job werk ik voor scholen, politiediensten, gemeentebesturen, rusthuizen,...
In het hele grote plaatje beschouwd werken we met z’n allen allemaal aan hetzelfde project: onze samenleving zo goed mogelijk inrichten en waar nodig beter maken.
Nee, dat klopt. Maar daar ben ik persoonlijk dus ook niet op alle fronten voorstander van.Wozmro schreef op maandag 1 mei 2023 @ 11:32:
@psychodude
Maar als ik me niet vergis dan is de operationele leiding van publieke diensten toch niet in handen van de politici zelf?
Maar in het geval van het wegbeheer in Nederland valt dit voor het belangrijkste deels dus wel onder onze overheid. Rijkswaterstaat uit naam van het ministerie van infrastructuur en waterstaat is hiervoor verantwoordelijk. En bij die verantwoordelijkheid behoort dus ook een toekomstbestendige visie.
Mocht je geïnteresseerd willen zijn welke wegen onder hun verantwoording vallen, zie:
https://www.rijkswaterstaat.nl/kaarten/wegbeheerders
In het kort zijn dit de A-wegen en een selectie aan N-wegen.
Men wil (of moet) per 2030 en 2050 aan bepaalde doelstellingen voldoen wat milieu betreft. Die doelstellingen betekenen met de huidige technologie dat persoonlijk vervoer zoals de auto die wij nu gebruiken (Elektriek of brandstof) ten dode opgeschreven is. Samen met veeteelt, een staalfabriek in IJmuiden en nog wat andere dingen die het leven leuk en makkelijk maken. Grappig genoeg ook een fabriek van isolatiemateriaal, daar gaat je goed geïsoleerde woning met warmtepomp.SinergyX schreef op maandag 1 mei 2023 @ 11:18:
En dan vraag ik me wel eens af, weten ze zelf nu wel precies wat ze willen? Eerst was alles van het gas, iedereen aan de zonnepanelen, allemaal naar de EV, oh wacht, nee helemaal geen auto meer. En dan niet het beeld van een utopia waar alles mooi en geweldig is, maar een praktische route naar je 'wat je wil'.

Net als met de boeren, die al sinds 1980 weten dat ze mogelijk vervuilend bezig zijn, is er niemand die de knoop door durft te hakken uit angst voor politieke zelfmoord. Tot het november 2029 is, dan moet opeens half autorijdend NL 'uitgekocht' worden en wordt Johan Remkes uit zorgcentrum Mariahoeve gehaald om het slechte nieuws te brengen.
Dit, maar wat zeker ook niet te vergeten is is de verminderde lokale uitstoot van brandstoffen. Zelfs al zou je die dielel centraal verbranden is de impact van de vervuiling stukken effectiever te beheersen dan dat je het in iedere vrachtwagen seperaat zou moeten doen.stylezzz schreef op maandag 1 mei 2023 @ 10:45:
[...]
Groener als de vele miljoenen liters die een diesel vrachtwagen verstookt.
Waar je aan een drukke weg momenteel nog genoeg roet ziet neerdalen. De elektrische bussen en personenautos hebben al een slag daarbij geholpen en verminderen bij vrachtverkeer zal daar zeker ook bij helpen.
We kunnen het ook overdrijven natuurlijk, volgens mij zie jij geen enkele vrachtwagen op de weg die vele miljoenen liters diesel verstookt heeft.stylezzz schreef op maandag 1 mei 2023 @ 10:45:
[...]
Groener als de vele miljoenen liters die een diesel vrachtwagen verstookt.
Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?
According to the International Energy Agency (IEA) 2019 World Energy Balances, the global primary energy supply is 165 PWh/
year, and total fossil fuel supply is 134PWh/year1ab. 37% (61PWh) is consumed before making it to the end consumer. This includes
the fossil fuel industries’ self-consumption during extraction/refining, and transformation losses during electricity generation.
Another 27% (44PWh) is lost by inefficient end-uses such as internal combustion engine vehicles and natural gas furnaces. In
total, only 36% (59PWh) of the primary energy supply produces useful work or heat for the economy. Analysis from Lawrence
Livermore National Lab shows similar levels of inefficiency for the global and US energy supply2,3.
Citaat uit het Tesla Masterplan part 3, pagina 4. (gewoon te downloaden als pdf)
Zoiets bedoel ik, er zit wel een 'dit is ongeveer wat we willen', maar concrete uitwerking van de consequenties.. zijn er niet echt. Ja, iets met auto's, ja iets met huizen, ja iets met kwh verbruik, maar concreet antwoord op 'hoe ga je om met X of Y' is er niet echt.jadjong schreef op maandag 1 mei 2023 @ 11:54:
Net als met de boeren, die al sinds 1980 weten dat ze mogelijk vervuilend bezig zijn, is er niemand die de knoop door durft te hakken uit angst voor politieke zelfmoord. Tot het november 2029 is, dan moet opeens half autorijdend NL 'uitgekocht' worden en wordt Johan Remkes uit zorgcentrum Mariahoeve gehaald om het slechte nieuws te brengen.
Ik zag paar maanden terug nog een presentatie van een complex in Amsterdam, super-eco-ding, groen, werkplaatsen, shared auto's, directe OV, beetje het 'wonen van de toekomst'. Hoe de mens van de toekomst zou wonen, energieneutral, bewust, yadidya. Waarop iemand sarcastisch reageert 'ja, bepaald selectieve club mensen bedoel je?' Dus raken wat mensen in discussie, goedkoopste appartement was dacht 680.000, waarop de vraag viel 'maar wat is dan de oplossing voor jantje modaal?' Met een reactie 'daar bouwen wij niet voor' viel voor mij ergens ook het kwartje.
Wie gaat er dan bouwen voor jantje modaal? Wie duikt in het diepe van het collectief voor 'het toekomst wonen', waar marges niet interessant zijn en oplossingen niet bestaan uit 'volledig electronisch gestuurd smart wonen', maar uit praktische oplossingen voor het gros? Van de 8 miljoen woningen in Nederland zijn er maar krap 4 miljoen met een energielabel (2007 label), waarvan bijna 50% een C of lager heeft. De woningnood was er, maar vrijwel niemand zat de afgelopen 3 jaar in de 'lagere' segmenten, de sturing was marges, en resultaat is dat we nu al achterlopen op de aantallen die ze wilde halen.
En datzelfde is ook te zeggen over mobiliteit, in elke vorm. Werken voor een select clubje, in de hoop dat zaken doorstromen tot iets beters, heeft niet bepaald succes opgeleverd. Want het is altijd wel 'we moeten allemaal', maar veelal in het straatje 'hunnie iets meer dan ik'.
Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.
Early adopters betalen altijd de hoofdprijs, juist opdat het later voor Jan beschikbaar komt.SinergyX schreef op maandag 1 mei 2023 @ 13:08:
[...]
Zoiets bedoel ik, er zit wel een 'dit is ongeveer wat we willen', maar concrete uitwerking van de consequenties.. zijn er niet echt. Ja, iets met auto's, ja iets met huizen, ja iets met kwh verbruik, maar concreet antwoord op 'hoe ga je om met X of Y' is er niet echt.
Ik zag paar maanden terug nog een presentatie van een complex in Amsterdam, super-eco-ding, groen, werkplaatsen, shared auto's, directe OV, beetje het 'wonen van de toekomst'. Hoe de mens van de toekomst zou wonen, energieneutral, bewust, yadidya. Waarop iemand sarcastisch reageert 'ja, bepaald selectieve club mensen bedoel je?' Dus raken wat mensen in discussie, goedkoopste appartement was dacht 680.000, waarop de vraag viel 'maar wat is dan de oplossing voor jantje modaal?' Met een reactie 'daar bouwen wij niet voor' viel voor mij ergens ook het kwartje.
Wie gaat er dan bouwen voor jantje modaal? Wie duikt in het diepe van het collectief voor 'het toekomst wonen', waar marges niet interessant zijn en oplossingen niet bestaan uit 'volledig electronisch gestuurd smart wonen', maar uit praktische oplossingen voor het gros? Van de 8 miljoen woningen in Nederland zijn er maar krap 4 miljoen met een energielabel (2007 label), waarvan bijna 50% een C of lager heeft. De woningnood was er, maar vrijwel niemand zat de afgelopen 3 jaar in de 'lagere' segmenten, de sturing was marges, en resultaat is dat we nu al achterlopen op de aantallen die ze wilde halen.
En datzelfde is ook te zeggen over mobiliteit, in elke vorm. Werken voor een select clubje, in de hoop dat zaken doorstromen tot iets beters, heeft niet bepaald succes opgeleverd. Want het is altijd wel 'we moeten allemaal', maar veelal in het straatje 'hunnie iets meer dan ik'.
Als de ontwikkeling terugbetaald is en er schaalvergroting komt, gaan de kosten drastisch omlaag.
Dat het misschien iets langzamer gaat dan gehoopt (of nodig) voor het klimaat, is een kwestie van mensen meer motiveren om ook in de boot te stappen (als early majority).
En wat betreft die woon alles-in-1 oplossing zitten we zelfs nog in het innovator traject...
[Voor 9% gewijzigd door mitsumark op 01-05-2023 13:19]
Dat weten wij, maar weten ze dat in Den Haag ook? Ik heb heel erg het idee dat zij alleen in de toekomst leven en gewoon een paar stappen overslaan. Er zijn ideeen, dus het is er ook, of zoiets...mitsumark schreef op maandag 1 mei 2023 @ 13:17:
[...]
Early adopters betalen altijd de hoofdprijs, juist opdat het later voor Jan beschikbaar komt.
Als de ontwikkeling terugbetaald is en er schaalvergroting komt, gaan de kosten drastisch omlaag.
Natuurlijk, er zijn tig soorten subsidiepotjes om hierin te voorzien.Wailing_Banshee schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 07:10:
[...]
Dat weten wij, maar weten ze dat in Den Haag ook? Ik heb heel erg het idee dat zij alleen in de toekomst leven en gewoon een paar stappen overslaan. Er zijn ideeen, dus het is er ook, of zoiets...
In politiek den haag zitten vooral mensen met een visie, zij moeten het beeld verkopen.
Het hoe er te komen kunnen ze niet alleen, daar heb je een ander soort mensen voor nodig.
Het onderwerp van het topic is de toekomst van mobiliteit tegen het licht van de klimaatproblematiek. Posts die dit onderwerp niet kunnen volgen zullen naar de trashcan worden verplaatst.
De vele offtopic zijstappen over rijgedrag, hyperspecifieke N=1-discussies, diepte over specifieke auto's of het ontstaan van bepaalde auto's voegen niets toe aan het onderwerp en horen hier niet thuis.