In de deurpost staat 2.5 bar. Is dit dan te weinig?Eboera schreef op maandag 25 september 2023 @ 13:14:
[...]
De druk van de banden is ook afhankelijk van de temperatuur. De mijne stonden op 2.5/2.4, dus behoorlijk gezakt nadat ik de auto nu zo’n 6 maanden heb. Inmiddels weer opgepompt tot 2.8 om het verbruik weer te drukken.
Geen idee maar bij kwam de auto met volgens mij zelfs 3 bar. 2.8 vind ik zelf het fijnste rijdenMajaMestreech schreef op maandag 25 september 2023 @ 16:25:
[...]
In de deurpost staat 2.5 bar. Is dit dan te weinig?
Mijn nieuwe Niro EV kan ik 29.09.2023 afhalen bij de dealer (besteld 20.01.2023). Het is een Edition. Met trekhaak. Begrijp ik nu goed dat een aantal rijhulpsystemen niet werken als je iets aan de trekhaak hebt hangen (meestal zal dit een fietsendrager zijn)?? En welke systemen werken dan niet meer?
Willem
Het is vooral een kwestie van je banden in de gaten houden.MajaMestreech schreef op maandag 25 september 2023 @ 16:25:
[...]
In de deurpost staat 2.5 bar. Is dit dan te weinig?
Slijten ze vooral in het midden, spanning te hoog.
Slijten ze aan beide zijkanten, spanning wat te laag.
Slijten ze alleen voor aan de buitenkant? Bochtenliefhebber
Eigenlijk werkt niets meer op de ACC na...is mee te leven maar ik zou eigenlijk alles willen minus dode hoek natuurlijk.WJeNiro schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 15:11:
Mijn nieuwe Niro EV kan ik 29.09.2023 afhalen bij de dealer (besteld 20.01.2023). Het is een Edition. Met trekhaak. Begrijp ik nu goed dat een aantal rijhulpsystemen niet werken als je iets aan de trekhaak hebt hangen (meestal zal dit een fietsendrager zijn)?? En welke systemen werken dan niet meer?
duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV
Als ik bovenstaande afwacht ben ik te laat. Dus ik ga ze iets harder oppompen op 2.8 bar.KMvrtr schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 16:11:
[...]
Het is vooral een kwestie van je banden in de gaten houden.
Slijten ze vooral in het midden, spanning te hoog.
Slijten ze aan beide zijkanten, spanning wat te laag.
Slijten ze alleen voor aan de buitenkant? Bochtenliefhebber
Ik zit meestal ook iets boven de aanbevolen spanning.MajaMestreech schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 21:50:
[...]
Als ik bovenstaande afwacht ben ik te laat. Dus ik ga ze iets harder oppompen op 2.8 bar.
En nu gewoon je banden in de gaten houden.
Heeft iemand ervaring met, volgens mij is het deze voor de Niro EV: https://webshop.kia.nl/ac...scherming/0/AT272ADE00BL/, beschermfolie?
Ik wil de bumper wat sparen vanwege de hond die ik meeneem in de kofferbak. Is het een beetje dikke en stevige folie?
Ik wil de bumper wat sparen vanwege de hond die ik meeneem in de kofferbak. Is het een beetje dikke en stevige folie?
Is redelijk stevige folie. Ik heb hem er hier op zitten in het zwart.rvrbtcpt schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 09:37:
Heeft iemand ervaring met, volgens mij is het deze voor de Niro EV: https://webshop.kia.nl/ac...scherming/0/AT272ADE00BL/, beschermfolie?
@rvrbtcpt , deze foto heb ik een tijdje geleden hier gedeeld, zie je de folie ook op zitten:
:strip_exif()/f/image/mXLcfgOww03MTZM1IK6OO30O.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 34% gewijzigd door Source90 op 29-09-2023 11:04 ]
Herkenbaar!Sigmasailor schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 11:36:
[...]
Toen ik mijn e-Niro net had was ik nog niet zo bezig met hypermilen. Na een tijdje was de lol van sprintjes trekken er wel af en kreeg ik meer plezier in het minder verbruiken. Toen kwam ik er ook achter dat het tijdverlies (zeker in de spits) tussen de linker- en rechterrijstrook bijna verwaarloosbaar is.
Tot die conclusie ben ik een paar jaar geleden ook al gekomen.
Kom sindsdien veel relaxter aan bij mijn afspraken, in plaats van met klepperende hartkleppen en tandafdrukken in het stuur.
Mag wel nog graag even vlot door een bocht knallen als er geen ander verkeer is.
Vraagje voor de nieuwe Niro EV rijders. Allereerst, gefeliciteerd met deze fantastische auto!
Dan de vraag: Ik ben fanatiek gebruiker van Android Auto in de huidige e-Niro (2019), navigeren, muziek, podcasts allemaal lekker geïntegreerd. Wat een klein beetje jammer is, is dat navigatieinstructies van Android Auto (Waze of Google Maps) niet op je instrumentenpaneel mee doen. Er is wel íets van een koppeling mogelijk want namen van nummers van je playlist zie je wel in je instrumentenpaneel (voor je stuur, tussen de klokken).
Hoe zit dit in de nieuwe Niro EV - kun je daar ook je nav instructies van Android Auto geïntegreerd zien in je instumentenpaneel? Anders hoef ik hem niet hoor
Dan de vraag: Ik ben fanatiek gebruiker van Android Auto in de huidige e-Niro (2019), navigeren, muziek, podcasts allemaal lekker geïntegreerd. Wat een klein beetje jammer is, is dat navigatieinstructies van Android Auto (Waze of Google Maps) niet op je instrumentenpaneel mee doen. Er is wel íets van een koppeling mogelijk want namen van nummers van je playlist zie je wel in je instrumentenpaneel (voor je stuur, tussen de klokken).
Hoe zit dit in de nieuwe Niro EV - kun je daar ook je nav instructies van Android Auto geïntegreerd zien in je instumentenpaneel? Anders hoef ik hem niet hoor
Luister nou gewoon naar me, dat voorkomt dat ik later "zie je wel" moet zeggen.
Nope, kan niet. Alleen weer muziek.
wie de bal kaatst, kan hem gekorrigeert terug verwachten
Hallo allemaal!
Sinds ruim een maand trotse eigenaar van een Niro Ev Dynamic Line. Het is een genot om in de auto te rijden!
Alleen heb ik sinds een dag of 4 last van een netwerkfout: de auto heeft geen toegang meer tot live service zoals verkeersinformatie en parkeren. Ook de Kia Connect app geeft netwerk fout meldingen. Ik krijg nog wel informatie van de auto binnen (zoals batterij gegevens, gom, etc), maar ik kan geen ritregistratie meer zien.
Heeft iemand tips om dit zelf snel op te lossen, of moet ik naar de dealer?
Sinds ruim een maand trotse eigenaar van een Niro Ev Dynamic Line. Het is een genot om in de auto te rijden!
Alleen heb ik sinds een dag of 4 last van een netwerkfout: de auto heeft geen toegang meer tot live service zoals verkeersinformatie en parkeren. Ook de Kia Connect app geeft netwerk fout meldingen. Ik krijg nog wel informatie van de auto binnen (zoals batterij gegevens, gom, etc), maar ik kan geen ritregistratie meer zien.
@Midaz Geen tips, wel een bevestiging dat ook hier live services bij navigeren regelmatig niet werken bij aanvang, na een paar minuten meestal weer verbinding...
Ik heb een snelle reactie gekregen via de klantenservice via de connect app. Een reset via het kleine knopje naast de volumeknop met een paperclip heeft de boel weer in werking gezet. Dank voor het meedenken.Midaz schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 14:17:
Hallo allemaal!
Ik loop ook tegen onderstaande aan. Werkt dat, met die hub? (Denk het niet, maar hopenlijk heb ik het mis 😉)
MajaMestreech schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 22:31:
Vandaag een kort USB-C naar USB-c kabeltje gekocht in de hoop daarmee de telefoon met Android auto aan te sluiten op de USB-C voorin. Helaas zit er op deze geen data communicatie zoals op de USB-A aansluiting waarin nu een stick zit met muziek. Jammer.
Nu eens kijken om een USB-A hub met 2 of drie poorten te gebruiken om zowel de USB stick en de telefoon aan te sluiten. Iemand hier ervaring meer of dit gaat werken?
Leuke bak die Niro EV.
Nog even over dat onderhoudsinterval dat voor een Niro EV 2 jaar / 30.000 km moet zijn.. tja, de dealer gaf aan dat ze het toch wel erg prettig vinden als de auto minstens 1x per jaar even terugkomt o.a. voor 'soft' updates. Ik vroeg door wat men daar precies onder verstaat en er werd gezegd dat alleen de garage dat soort updates uit kan voeren, extra functionaliteit en fixes.
1. Nu vraag ik mij dus af.. is dat zo? Kunnen wij als eigenaar niet gewoon zelf alles wat betreft updates OTA doen?
En dan nog een paar vraagjes:
2. Volgens de dealer bestaat er niet zoiets als automatisch de auto vergrendelen als je ver genoeg verwijdert ben met de sleutel van de auto. Dit is tegenwoordig zo'n standaard functie dat ik het behoorlijk bizar vind dat een auto in deze prijsklasse dat niet kan terwijl ik andere Kia handleidingen kan vinden waar dat wel zo werkt.
3. Lane-assist moet je dus voortdurend uitzetten iedere keer wanneer je de auto start? Dus.. je kan dat niet gewoon permanent uitzetten? Ik rijd in gebieden waar die lijnen behoorlijk slecht zijn en dan krijg je juist gevaarlijke situaties als het standaard aan staat.
4. Hebben jullie nog tips wat betreft configuratie Kia-connect voor mijzelf en partner? De dealer gaf aan dat mijn partner (als hoofdbestuurder) in de app de auto met mij moet delen ipv dat wij allebei apart de auto koppelen. Ik volg het ff niet meer, wat is wijsheid? Hoe doen jullie dat?
Nog even over dat onderhoudsinterval dat voor een Niro EV 2 jaar / 30.000 km moet zijn.. tja, de dealer gaf aan dat ze het toch wel erg prettig vinden als de auto minstens 1x per jaar even terugkomt o.a. voor 'soft' updates. Ik vroeg door wat men daar precies onder verstaat en er werd gezegd dat alleen de garage dat soort updates uit kan voeren, extra functionaliteit en fixes.
1. Nu vraag ik mij dus af.. is dat zo? Kunnen wij als eigenaar niet gewoon zelf alles wat betreft updates OTA doen?
2. Volgens de dealer bestaat er niet zoiets als automatisch de auto vergrendelen als je ver genoeg verwijdert ben met de sleutel van de auto. Dit is tegenwoordig zo'n standaard functie dat ik het behoorlijk bizar vind dat een auto in deze prijsklasse dat niet kan terwijl ik andere Kia handleidingen kan vinden waar dat wel zo werkt.
3. Lane-assist moet je dus voortdurend uitzetten iedere keer wanneer je de auto start? Dus.. je kan dat niet gewoon permanent uitzetten? Ik rijd in gebieden waar die lijnen behoorlijk slecht zijn en dan krijg je juist gevaarlijke situaties als het standaard aan staat.
4. Hebben jullie nog tips wat betreft configuratie Kia-connect voor mijzelf en partner? De dealer gaf aan dat mijn partner (als hoofdbestuurder) in de app de auto met mij moet delen ipv dat wij allebei apart de auto koppelen. Ik volg het ff niet meer, wat is wijsheid? Hoe doen jullie dat?
[ Voor 5% gewijzigd door jinglewood op 01-10-2023 22:14 ]
1. De entertainment software is de enige die OTA kanjinglewood schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 22:12:
Leuke bak die Niro EV.
2. Inderdaad heel vervelend als je het gewend bent, maar het werkt inderdaad niet...
3. Dit is een gevolg van veiligheids test/score en wetgeving
4. Ook hier heeft de dealer gelijk, zo is dat geregeld in de software
[ Voor 12% gewijzigd door MarcelGo op 02-10-2023 07:43 ]
Dank voor de antwoorden!MarcelGo schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 07:40:
[...]
1. De entertainment software is de enige die OTA kan
2. Inderdaad heel vervelend als je het gewend bent, maar het werkt inderdaad niet...
3. Dit is een gevolg van veiligheids test/score en wetgeving
Door dit delen krijg je allebei een profiel met je eigen settings, bijvoorbeeld dashboard layout, radio stations, veiligheidssettings etc. Nadeel is wel dat je alles twee keer in moet stellen en je bij het starten een profiel moet kiezen.MarcelGo schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 07:40:
[...]
Mijn Niro komt vrijdag, dus misschien is het voor mij nog niet zo logisch, maarre... Wat gebeurt er als je wél 2 accounts/telefoons met Kia Connect deelt, maar je in de auto maar 1 profiel gebruikt? Of is er een reden waarom je dan ook meteen in de auto een ander profiel zou moeten kiezen?WillemD61 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 08:50:
[...]
Door dit delen krijg je allebei een profiel met je eigen settings, bijvoorbeeld dashboard layout, radio stations, veiligheidssettings etc. Nadeel is wel dat je alles twee keer in moet stellen en je bij het starten een profiel moet kiezen.
Het lijkt wel handig als zowel mijn partner als ik allebei kunnen zien wanneer de auto klaar is met laden, maar in de auto zie ik nut en noodzaak nog niet zo voor verschillende profielen?
Welke versie heb je aangeschaft?ocaj schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 23:05:
[...]
Mijn Niro komt vrijdag, dus misschien is het voor mij nog niet zo logisch, maarre... Wat gebeurt er als je wél 2 accounts/telefoons met Kia Connect deelt, maar je in de auto maar 1 profiel gebruikt? Of is er een reden waarom je dan ook meteen in de auto een ander profiel zou moeten kiezen?
Het lijkt wel handig als zowel mijn partner als ik allebei kunnen zien wanneer de auto klaar is met laden, maar in de auto zie ik nut en noodzaak nog niet zo voor verschillende profielen?
Met een eigen profiel stelt hij onder andere het volgende in:
- stand van stoel (indien elektrisch verstelbaar als optie)
- stand van zijspiegels
- radio en volume
- ventilatie, stand en temperatuur
- level van regeneratie
- kleur van interieur (indien als optie)
Vind het persoonlijk ideaal dat ik instap, profiel kies en direct kan wegrijden mei mijn eigen instellingen.
Volgens de website moet je dus een hoofdaccount maken, en van daaruit kan je de auto delen naar anderen. Die krijgen dan een eigen account in de app en eigen profiel in de auto. Dit is als je allebei tegelijkertijd de app wilt kunnen gebruiken.
Ook is er altijd nog een "gast" profiel in de auto.
Ik heb het nu geprobeerd en het is dus wel mogelijk om op twee verschillende telefoons de app te installeren met hetzelfde account (=email adres). Je hoeft dus niet perse 2 accounts en dus 2 profielen te maken.
Ik heb het nu geprobeerd en het is dus wel mogelijk om op twee verschillende telefoons de app te installeren met hetzelfde account (=email adres). Je hoeft dus niet perse 2 accounts en dus 2 profielen te maken.
Hoi,
op de prijslijst staan de volgende uitrustingen:
Laadkabel voor publiek laden (type 2)
11KW 3 fase on board charger
De eerste spreekt voor zich, maar wat is de on board charger ? Is dat de granny die in het begin erbij geleverd werd, en later niet meer (en nu dus weer wel ) ? Of is dat een stopcontact achter de voorstoelen die alleen op de Exclusive line zat ?
De eerste spreekt voor zich, maar wat is de on board charger ? Is dat de granny die in het begin erbij geleverd werd, en later niet meer (en nu dus weer wel ) ? Of is dat een stopcontact achter de voorstoelen die alleen op de Exclusive line zat ?
Volgens mij betekent "11KW 3 fase on board charger" niet meer dan dat er in de auto de hardware/software is ingebouwd om hem met 11KW te laden. Zoiets als bij een benzineauto zeggen dat er een vulopening is ... ha ha.Arebij schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 11:25:
Hoi,
zo heb ik 't ook gedaan, 2 telefoons, 1 accountWillemD61 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 10:33:
Volgens de website moet je dus een hoofdaccount maken, en van daaruit kan je de auto delen naar anderen. Die krijgen dan een eigen account in de app en eigen profiel in de auto. Dit is als je allebei tegelijkertijd de app wilt kunnen gebruiken.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Met de term "lader/charger" wordt de AC/DC omvormer bedoeld. Bij een snellader is die omvormer een onderdeel van de snellader-infrastructuur, bij gewoon (AC) laden wordt er dus gebruik gemaakt van de omvormer in de auto. Dan moet die er dus wel inzittenArebij schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 11:25:
Hoi,
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Hoi, de 11 KW charger is een stuk hardware in de auto die aan een laadpaal (geen snellader)maximaal 11 KW kan verwerken en omzet naar stroom voor de hoogvolt accu.Arebij schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 11:25:
Hoi,
Het is een 2e-hands import-auto uit Frankrijk, daar zijn de modellen en uitvoeringen iets anders dan hier in Nederland (zo heeft hij bijvoorbeeld wel elektrisch verstelbare stoelen, maar zonder de geheugen-knopjes).
Ja, dat klinkt op zich wel handig, alhoewel mijn partner en ik ongeveer even groot zijn en alleen de binnenspiegel verzetten.Met een eigen profiel stelt hij onder andere het volgende in:
- stand van zijspiegels
- radio en volume
- level van regeneratie
Vind het persoonlijk ideaal dat ik instap, profiel kies en direct kan wegrijden mei mijn eigen instellingen.
Aha, dat lijkt me een prima aanpak om mee te beginnen. We hebben nu een behoorlijk analoge auto met afgezien van de standaard boordcomputer en ingebouwde tomtom geen digitale dingen of touch-screen etc. Zal toch wel even wennen zijn een auto die wat digitaler is dan onze 8,5 jaar oude vorige auto....WillemD61 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 10:33:
We gaan het meemaken!
M’n Niro ev laadt sinds een paar weken trager 6kwh bij 11kwh laadpalen. Bij 1 laadpaal als ik hem koppel gaat meteen alles rood knipperen.
Ik bel na t weekend de garage. Maar is iemand bekend met dit probleem?
Something something
Het rood knipperen kan ook door de paal komen. Het 6kW laden kan komen door een instelling in de auto, namelijk "Laadstroom". Zie http://webmanual.kia.com/.../EU/Dutch/evsettings.htmlSeenD schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 01:00:
M’n Niro ev laadt sinds een paar weken trager 6kwh bij 11kwh laadpalen. Bij 1 laadpaal als ik hem koppel gaat meteen alles rood knipperen.
Maximum = 11kW
Verlaagd = 9kW
Minimum = 6kW
(bovenstaande snelheden doe ik even uit mijn hoofd)
Ik heb net even gecheckt en ac en dc staat op 100% en laadstroom staat op maximum. Waarschijnlijk een bug?Griffin schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 07:53:
[...]
Het rood knipperen kan ook door de paal komen. Het 6kW laden kan komen door een instelling in de auto, namelijk "Laadstroom". Zie http://webmanual.kia.com/.../EU/Dutch/evsettings.html
Maximum = 11kW
Verlaagd = 9kW
Minimum = 6kW
(bovenstaande snelheden doe ik even uit mijn hoofd)
Ik zat te denken, misschien net als de zombie modus, dat er een tijdelijke fix is om even de accu los te koppelen?
Something something
Geen idee of het helpt, maar ik zou eerst die instelling eens heen en weer flippen. Of kijken wat hij op verlaagd doet.
Vandaag even getest. Bij mij wordt de stand van de spiegels niet aangepast als ik van profiel wissel. (Edition, dus wel met electronisch verstelbare spiegels).Source90 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 06:49:
[...]
Welke versie heb je aangeschaft?
Met een eigen profiel stelt hij onder andere het volgende in:
- stand van zijspiegels
- radio en volume
- level van regeneratie
Hoi,WillemD61 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 20:47:
[...]
Vandaag even getest. Bij mij wordt de stand van de spiegels niet aangepast als ik van profiel wissel. (Edition, dus wel met electronisch verstelbare spiegels).
Ik weet niet beter dat als een auto geheugenstanden van de spiegels heeft, dat dit gekoppeld zit aan het stoelgeheugen (dus elektrisch verstelbare stoelen). Werk bij een Jaguar Land Rover dealer, daarvoor Citroen, en van alle auto’s, ook andere merken, was dit zo. Off topic, vind persoonlijk de nieuwe Niro EV beter rijden dan een Jaguar i-Pace, op de vering na.
Mijn ervaring met scheduled charging via de app.
Ik stel vertrektijd in op vandaag 18:00 en daluren (off-peak times) op 13:00 tot 16:00.
Er zouden 2.5 uur nodig moeten zijn voor het laden, dus past binnen de periode.
Ik sluit de auto om 12:00 aan en activeer de laadpaal met de kaart.
Als ik dan "off-peak tariffs only" ingesteld heb gaat het goed. Dan gebeurt er tot 13:00 niets. Even na 13:00 zie je de laadpaal en auto communiceren en start het laden.
Als ik "off-peak tariffs prioritised" kies echter begint het laden onmiddelijk om 12:00. Dat is dus niet zoals verwacht.
Ik heb het ook geprobeerd met off-peak period 23:00 tot volgende dag 07:00. Zelfde resultaat.
Iemand met andere ervaringen?
Ik stel vertrektijd in op vandaag 18:00 en daluren (off-peak times) op 13:00 tot 16:00.
Er zouden 2.5 uur nodig moeten zijn voor het laden, dus past binnen de periode.
Ik sluit de auto om 12:00 aan en activeer de laadpaal met de kaart.
Als ik dan "off-peak tariffs only" ingesteld heb gaat het goed. Dan gebeurt er tot 13:00 niets. Even na 13:00 zie je de laadpaal en auto communiceren en start het laden.
Als ik "off-peak tariffs prioritised" kies echter begint het laden onmiddelijk om 12:00. Dat is dus niet zoals verwacht.
Ik heb het ook geprobeerd met off-peak period 23:00 tot volgende dag 07:00. Zelfde resultaat.
Iemand met andere ervaringen?
Het lukte mij per ongeluk om met de autosleutel mijn ramen open te doen. Maar welke knop en volgorde moet ik indrukken hiervoor?
wie de bal kaatst, kan hem gekorrigeert terug verwachten
Openen ramen: knop van slot af lang indrukken tot ramen openendonald_dick schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 19:37:
Het lukte mij per ongeluk om met de autosleutel mijn ramen open te doen. Maar welke knop en volgorde moet ik indrukken hiervoor?
Sluiten ramen: knop op slot lang indrukken tot ramen sluiten
Kia Niro EV '23
Klopt het dat het alleen de ramen voor betreft?Kassie schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 20:39:
[...]
Openen ramen: knop van slot af lang indrukken tot ramen openen
Sluiten ramen: knop op slot lang indrukken tot ramen sluiten
Ik heb met mijn Niro EV DynamicPlusLine nog niet veel in de kou gereden. Nu het frisser begint te worden, lijkt het net of de verwarming niet goed werkt.
Als ik de airconditioning aanzet, begint het wel warm te worden. Is dit een firmware fout, of hoort dit zo?
7 november krijg ik een update van de firmware. Gelijk vragen of het dan opgelost is. Jammer dat je deze firmware update niet zelf uit kunt voeren, of via OTA verloopt. (Update is o.a. voor ACC en aanhanger modus).
Als ik de airconditioning aanzet, begint het wel warm te worden. Is dit een firmware fout, of hoort dit zo?
7 november krijg ik een update van de firmware. Gelijk vragen of het dan opgelost is. Jammer dat je deze firmware update niet zelf uit kunt voeren, of via OTA verloopt. (Update is o.a. voor ACC en aanhanger modus).
Is al paar keer langsgekomen Inn het topic. Onder de 20 doet hij bij mij niet veel qua opwarmen. Wil ik het wat warmer hebben, zet ik hem vaak op 22, tot de gewenste temperatuur is bereikt.tobotje schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 00:22:
Ik heb met mijn Niro EV DynamicPlusLine nog niet veel in de kou gereden. Nu het frisser begint te worden, lijkt het net of de verwarming niet goed werkt.
Klopt.glas86 schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 22:52:
[...]
Klopt het dat het alleen de ramen voor betreft?
Is het verwarmen ook nog afhankelijk van de drive modus Eco, Normal of Sport?Source90 schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 00:40:
[...]
Is al paar keer langsgekomen Inn het topic. Onder de 20 doet hij bij mij niet veel qua opwarmen. Wil ik het wat warmer hebben, zet ik hem vaak op 22, tot de gewenste temperatuur is bereikt.
En je hebt in de setup nog een aparte setting voor al dan niet eco mode van de airco. Ik neem aan dat die in de eco mode nog minder hard werkt.MajaMestreech schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 16:53:
[...]
Is het verwarmen ook nog afhankelijk van de drive modus Eco, Normal of Sport?
Maakt voor zover ik weet en zelf ervaar helemaal niets uit. De modussen doen niet heel veel meer dan dat de auto feller reageert op het stroompedaal.WillemD61 schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 18:09:
[...]
En je hebt in de setup nog een aparte setting voor al dan niet eco mode van de airco. Ik neem aan dat die in de eco mode nog minder hard werkt.
Toch wel degelijk verschil in airco output, i ieder geval bij koelen. Dan wel met name bij de maximale instelling.glas86 schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 19:34:
[...]
Maakt voor zover ik weet en zelf ervaar helemaal niets uit. De modussen doen niet heel veel meer dan dat de auto feller reageert op het stroompedaal.
Zet hem maar eens op maximaal koelen en wissel tussen ECO en normaal/sport. Wezenlijk verschil bij ons.
Bij de e-Niro kun je dat ook instellen ergens. Dus ik schat dat dat bij de Niro ev ook zo is.
Vooral de eco+ stand beperkt een hoop.
Vooral de eco+ stand beperkt een hoop.
Dat zal ik eens gaan proberen, post je mijn bevindingen. Bedoel je overigens de eco stand van de airco zelf of de rijdmodus eco?Source90 schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 19:42:
[...]
Toch wel degelijk verschil in airco output, i ieder geval bij koelen. Dan wel met name bij de maximale instelling.
Zet hem maar eens op maximaal koelen en wissel tussen ECO en normaal/sport. Wezenlijk verschil bij ons.
[ Voor 8% gewijzigd door glas86 op 09-10-2023 16:18 ]
Iemand hier toevallig van een rammelend geluid uit de achterbak als je over een hobbelige weg (klinkers bv) rijdt?
Las op Reddit dat 't door losse schroef in de spoiler, los plastic bij het slot, of niet goed vast zittende stukken plastic bij het dak kan komen.
Morgen 's ff verder onderzoeken, maar wellicht heeft iemand hier er al ervaring mee?
Las op Reddit dat 't door losse schroef in de spoiler, los plastic bij het slot, of niet goed vast zittende stukken plastic bij het dak kan komen.
Morgen 's ff verder onderzoeken, maar wellicht heeft iemand hier er al ervaring mee?
Ik heb er idd een keer iets over gehoord / gezien (een duitse reviewer had het er over). Het kwam idd vanuit de achterspoiler hoek (precies weten doe ik het niet).matthijst schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 00:00:
Iemand hier toevallig van een rammelend geluid uit de achterbak als je over een hobbelige weg (klinkers bv) rijdt?
Zelf heb ik er geen last van, maar ik zou zeggen even een rondje dealer... want het hoort niet
Ik hoor wel eens wat rammelen aan de voorkant als ik over een bepaald soort drempel rijd. Ik dacht eerst dat het aan mijn laadkabel lag die los in de frunk ligt. Maar dat is niet zo. Ik hoor het niet als ik over klinkers of wat dan ook rijd.matthijst schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 00:00:
Volgens mij bedoelt Kia met AC heel letterlijk luchtbehandeling (dus verwarmen en koelen). In de volksmond staat AC meestal alleen voor alleen koelen. Ik kan me voorstellen dat daar de verwarring ontstaat. Je kiest dan niet voor koelen (AC) als je de boel juist wilt verwarmen. Door de letterlijke vertaling gaat dat toch werken. Als je de AC instelt met een temperatuur boven de 17 graden (en het op dat moment kouder is) wordt de auto verwarmd. Ik heb het dit najaar nog niet nodig gehad; met stoel- en stuurverwarming is het nog prima vol te houden (gaat dit weekend wel veranderen).tobotje schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 00:22:
Vorige week mijn (tweedehands) Niro EV opgehaald. Heerlijke auto! Ik heb er inmiddels wat in kunnen rijden en een en ander uitgeprobeerd. Er zijn nog wel een paar dingetjes waar ik tegen aanloop of die ik niet kan vinden in de menu's en handleiding. Hopelijk kunnen jullie me helpen:
1) Hoe stel ik in dat de buitenspiegels niet automatisch inklappen als je de auto op slot zet? Waar ik parkeer is dat compleet onnodig en daarmee nogal zinloos (kan alleen maar stuk gaan of 's winters vastvriezen of zo denk ik dan....), dus dat had ik bij mijn vorige auto altijd uitstaan. Zou ik graag in deze ook weer uitzetten.
2) Bij het invoeren van een adres in de navigatie vraagt hij eerst om straatnaam en dan pas om plaatsnaam. Na 12,5 jaar een ingebouwde TomTom gehad te hebben waar je invoert van groot naar klein - (land), plaat, straat, huisnummer - voelt het heel onlogisch om met een straatnaam te beginnen. Er zijn nogal wat Kerkstraten, Stationsstraten etc. in Nederland, maar per plaats is er altijd maar één. Hoe kan ik eerst een plaatsnaam invullen en dan pas een straatnaam? En hoe vul je het huisnummer in zonder dat je eerst de hele straatnaam (ipv alleen de eerste paar letters) in moet typen?
3) Wat ik niet kan vinden in de handleiding is wanneer de remlichten nu precies aangaan? Er zijn allerlei momenten waarop de auto meer of minder snelheid vermindert: regeneratief remmen, adaptive cruise control, i-pedal. Ik kan me bij regeneratief remmen, standje 1 niet voorstellen dat er remlichten aangaan, maar bij de hoogste stand remt hij zo hard dat ik me niet voor kan stellen dat ze niet aangaan. Ik zou graag willen weten wanneer ik mensen achter me mogelijk laat schrikken doordat de remlichten ineeens aan gaan en wanneer - vergelijkbaar met gas loslaten in een benzine-auto - alleen de snelheid afneemt zonder dat er remlichten aan gaan.
Alvast bedankt!
1) Hoe stel ik in dat de buitenspiegels niet automatisch inklappen als je de auto op slot zet? Waar ik parkeer is dat compleet onnodig en daarmee nogal zinloos (kan alleen maar stuk gaan of 's winters vastvriezen of zo denk ik dan....), dus dat had ik bij mijn vorige auto altijd uitstaan. Zou ik graag in deze ook weer uitzetten.
2) Bij het invoeren van een adres in de navigatie vraagt hij eerst om straatnaam en dan pas om plaatsnaam. Na 12,5 jaar een ingebouwde TomTom gehad te hebben waar je invoert van groot naar klein - (land), plaat, straat, huisnummer - voelt het heel onlogisch om met een straatnaam te beginnen. Er zijn nogal wat Kerkstraten, Stationsstraten etc. in Nederland, maar per plaats is er altijd maar één. Hoe kan ik eerst een plaatsnaam invullen en dan pas een straatnaam? En hoe vul je het huisnummer in zonder dat je eerst de hele straatnaam (ipv alleen de eerste paar letters) in moet typen?
3) Wat ik niet kan vinden in de handleiding is wanneer de remlichten nu precies aangaan? Er zijn allerlei momenten waarop de auto meer of minder snelheid vermindert: regeneratief remmen, adaptive cruise control, i-pedal. Ik kan me bij regeneratief remmen, standje 1 niet voorstellen dat er remlichten aangaan, maar bij de hoogste stand remt hij zo hard dat ik me niet voor kan stellen dat ze niet aangaan. Ik zou graag willen weten wanneer ik mensen achter me mogelijk laat schrikken doordat de remlichten ineeens aan gaan en wanneer - vergelijkbaar met gas loslaten in een benzine-auto - alleen de snelheid afneemt zonder dat er remlichten aan gaan.
Alvast bedankt!
Het was de nummerplaathouderglas86 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 10:31:
[...]
Ik hoor wel eens wat rammelen aan de voorkant als ik over een bepaald soort drempel rijd. Ik dacht eerst dat het aan mijn laadkabel lag die los in de frunk ligt. Maar dat is niet zo. Ik hoor het niet als ik over klinkers of wat dan ook rijd.

1) Heb ik ook nergens kunnen vinden. Ook irritant dat ze telkens uitklappen als je alleen maar langs de auto loopt met de sleutel.ocaj schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 22:22:
Vorige week mijn (tweedehands) Niro EV opgehaald. Heerlijke auto! Ik heb er inmiddels wat in kunnen rijden en een en ander uitgeprobeerd. Er zijn nog wel een paar dingetjes waar ik tegen aanloop of die ik niet kan vinden in de menu's en handleiding. Hopelijk kunnen jullie me helpen:
Alvast bedankt!
2) Je stem gebruiken. Zeg "Navigeer naar ...."
3) Vroeg ik me ook af. Ik ga binnenkort een test doen met een tweede auto er achter en een live telefoonverbinding.
Die had ik toevallig ook gecontroleerd, maar deze zit muurvast :-).
Dit kan je gewoon uitzetten.WillemD61 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 11:11:
[...]
1) Heb ik ook nergens kunnen vinden. Ook irritant dat ze telkens uitklappen als je alleen maar langs de auto loopt met de sleutel.
Instellingen - Voertuig - Comfort - Welkomstspiegel/licht
Ik ben niet zo van het praten tegen apparaten, maar is er ergens een lijstje van commando's die je in kunt voeren? Of is dat een kwestie van zomaar wat proberen? Zal eens kijken of ik er aan kan wennen....WillemD61 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 11:11:
2) Je stem gebruiken. Zeg "Navigeer naar ...."
Update: Net zo'n 10-20 keer geprobeerd een adres in te voeren met mijn stem. Maar zowel mij als mijn vrouw is het geen enkele keer gelukt. Waarschijnlijk vestaat de navigatie alleen Koreaans, maar Nederlands is er niet bij... (en ja, we hebben de taal van de menu's/schermen wel op Nederlands staan). Zijn er echt mensen die enthousiast gebruik maken van de spraak-invoer? Ik doe kennelijk iets heel erg fout

[ Voor 35% gewijzigd door ocaj op 13-10-2023 15:51 ]
Dit is niet echt een antwoord op je vraag, maar in mijn huidige auto (Corolla) gebruik ik Waze als navigatie. Daarbij gaat mondeling invoeren van adressen al jaren vrijwel probleemloos. Voor als je het niet kent, Waze draait op mijn telefoon, maar via de usb kabel zie je de navigatie gewoon op het grote scherm in het dashboard.ocaj schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 13:28:
[...]
Ik ben niet zo van het praten tegen apparaten, maar is er ergens een lijstje van commando's die je in kunt voeren? Of is dat een kwestie van zomaar wat proberen? Zal eens kijken of ik er aan kan wennen....
Update: Net zo'n 10-20 keer geprobeerd een adres in te voeren met mijn stem. Maar zowel mij als mijn vrouw is het geen enkele keer gelukt. Waarschijnlijk vestaat de navigatie alleen Koreaans, maar Nederlands is er niet bij... (en ja, we hebben de taal van de menu's/schermen wel op Nederlands staan). Zijn er echt mensen die enthousiast gebruik maken van de spraak-invoer? Ik doe kennelijk iets heel erg fout
Ik wel er maar mee zeggen, het kàn dus wel.
Eerlijk gezegd verwacht ik dat ik Waze blijf gebruiken in de Niro.
Alleen als ik batterij wil conditioneren voor snelladen zal ik dan de onboard navi gebruiken.
Dus als dit in de toekomst een punt van irritatie blijft (hopelijk niet), probeer dan Waze eens.
Ik hoop eigenlijk dat ik gewoon kan wennen aan de ingebouwde navigatie. Ik heb vaak niet eens een telefoon bij me en al helemaal geen zin om die dan weer met een kabeltje vast te gaan maken.
Van de andere kant: via een telefoon heb je wel veel meer keus (Kaarten-app van Apple, TomTom, Waze etc), dus ik houd het in mijn achterhoofd.
Van de andere kant: via een telefoon heb je wel veel meer keus (Kaarten-app van Apple, TomTom, Waze etc), dus ik houd het in mijn achterhoofd.
Geen lijst met commando's. Gewoon proberen.ocaj schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 13:28:
[...]
Ik ben niet zo van het praten tegen apparaten, maar is er ergens een lijstje van commando's die je in kunt voeren? Of is dat een kwestie van zomaar wat proberen? Zal eens kijken of ik er aan kan wennen....
We hebben de auto pas 3 weken maar zeker enkele keren zonder problemen gebruikt (maar gaat ook nog wel eens mis..). Wel wachten op de piep en dan "Navigeer naar straat plaats" zeggen en bevestigen na de piep.
http://webmanual.kia.com/...icerecognitionsystem.htmlGeen lijst met commando's.
Tot op heden nog nooit problemen gehad met het inspreken van bestemmingen
Een instelling wijzigen, gisteren ook het vergrootglas gevonden. Ik vond de instellingen van de SCC niet meer terug, dan zoek je maar
SCC kan je de afstand, reactie snelheid en nog een parameter 2+ of 2- instellen elk
Waarschijnlijk hebben we niet braaf op de piep gewacht. Morgen nog een keer proberen...WillemD61 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 17:24:
[...]
Geen lijst met commando's. Gewoon proberen.
We hebben de auto pas 3 weken maar zeker enkele keren zonder problemen gebruikt (maar gaat ook nog wel eens mis..). Wel wachten op de piep en dan "Navigeer naar straat plaats" zeggen en bevestigen na de piep.
Dank je!
Eerlijk gezegd hoop ik dat ook!ocaj schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 16:48:
Ik hoop eigenlijk dat ik gewoon kan wennen aan de ingebouwde navigatie. Ik heb vaak niet eens een telefoon bij me en al helemaal geen zin om die dan weer met een kabeltje vast te gaan maken.
Maar tot nu toe is mijn ervaring met onboard navi behoorlijk teleurstellend geweest.
Slechte graphics , moeizame bediening, achterhaald kaartmateriaal. Elke auto weer grijp ik al snel terug op Waze.
Moet er wel bij zeggen dat dat ook komt doordat ik ivm mijn werk dagelijks meerdere klanten bezoek.
Dan ligt de lat (voor mij in ieder geval) een stuk hoger. Navi is gereedschap. En met goed gereedschap werkt het gewoon een stuk fijner.
Maar ik spring een gat in de lucht als de Kia navi me wel goed bevalt.
Nu een test gedaan, bij verschillende instellingen. Het komt er samengevat op neer dat wanneer je een flinke vertraging voelt (alsof je op de rem trapt, licht of zwaar) de remlichten gaan branden, en wanneer je de auto uit laat rollen of een lichte vertraging hebt (zoals bij een brandstofauto waarbij je het gas loslaat) de remlichten niet gaan branden. Het leek vrij natuurlijk, maar misschien zou ik zelf net iets eerder de remlichten verwachten. Het was ook zeker niet te vroeg, komt niet zenuwachtig over.ocaj schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 22:22:
...
Alvast bedankt!
Je hebt verschillende standen die de vertraging beïnvloeden:
1) de basis is de keuze met de flippers, stand 0 tot 3
2) dan heb je nog een sterk/middel/lichte vertraging stand in het menu, van invloed op de AUTO instelling
3) de AUTO instelling (rechter flipper lang intrekken) waarbij d.m.v. camera en radar de vertraging lichter of sterker wordt aan de hand van verkeer en wegomstandigheden.
Ook bij keuze AUTO wordt de basis nog steeds bepaald door de keuze met de flippers, maar er is dan extra invloed door verkeer of weg en door keuze in het menu.
Met flippers in stand 0 or 1 gaan de remlichten niet aan. De vertraging is dan te zwak. Stand 0 is er sowieso geen/nauwelijks vertraging, is echt uitrollen. Stand 1 is alsof je het gas loslaat in brandstofauto.
Met flippers in stand 2 of 3 gaan de remlichten wel aan.
Kortom, goed gedaan, niet iets om je zorgen over te maken. Voldoende waarschuwing, maar ook niet te veel.
Super! Dank je welWillemD61 schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 18:17:
[...]
Nu een test gedaan, bij verschillende instellingen.
Dat is een duidelijk verhaal en had van mij best in de handleiding van de auto mogen staan.Je hebt verschillende standen die de vertraging beïnvloeden:
1) de basis is de keuze met de flippers, stand 0 tot 3
2) dan heb je nog een sterk/middel/lichte vertraging stand in het menu, van invloed op de AUTO instelling
3) de AUTO instelling (rechter flipper lang intrekken) waarbij d.m.v. camera en radar de vertraging lichter of sterker wordt aan de hand van verkeer en wegomstandigheden.
Ook bij keuze AUTO wordt de basis nog steeds bepaald door de keuze met de flippers, maar er is dan extra invloed door verkeer of weg en door keuze in het menu.
Met flippers in stand 0 or 1 gaan de remlichten niet aan. De vertraging is dan te zwak. Stand 0 is er sowieso geen/nauwelijks vertraging, is echt uitrollen. Stand 1 is alsof je het gas loslaat in brandstofauto.
Met flippers in stand 2 of 3 gaan de remlichten wel aan.
Voor mij wordt dan stand 1+AUTO denk ik mijn standaard-stand. Dan kun je normaal vertragen zonder remlichten, tenzij het verkeer het niet toestaat en er harder geremd moet worden. Dan gaat hij door naar stand 2 of 3 + remlichten.
Klopt ook wel met mijn gevoel. Stand 2 vind ik net oncomfortabel en remt wat mij betreft iets te plotseling af, dus gevoelsmatig was ik ook al bij stand 1 uitgekomen.
Gisteren naar mijn moeder geweest. De TomTom in mijn vorige auto wist daarbij feilloos de veerpont te omzeilen, maar de KIA stuurde met zowel voor de snelste als de economsiche route over een veerpont. Ik heb nog niet gevonden hoe ik veerponten kan omzeilen, zal er nog eens naar gaan zoeken...KMvrtr schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 17:44:
[...]
Eerlijk gezegd hoop ik dat ook!
Maar tot nu toe is mijn ervaring met onboard navi behoorlijk teleurstellend geweest.
Ik rijd niet veel, maar als ik rijd wil ik wel dat het goed werkt.
@ocaj , ook in stand 2 & 3 kan je afremmen zonder dat de remlichten oplichten; je moet dan je rechtervoet niet helemaal van ‘t pedaal afhalen maar subtiel een beetje laten opkomen. Bijna one-pedal drive in stand 3. Alleen helemaal tot stilstand komen is niet mogelijk, daar kan je de linker flipper nog voor gebruiken. Met een beetje oefening hoef je zo nauwelijks ‘t rempedaal te gebruiken.
Tenminste, zo werkt ‘t in mijn e-Niro…
[ Voor 5% gewijzigd door blb4 op 15-10-2023 11:39 ]
Zo deed ik het ook in mijn e-Niroblb4 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 11:37:
@ocaj , ook in stand 2 & 3 kan je afremmen zonder dat de remlichten oplichten; je moet dan je rechtervoet niet helemaal van ‘t pedaal afhalen maar subtiel een beetje laten opkomen. Bijna one-pedal drive in stand 3. Alleen helemaal tot stilstand komen is niet mogelijk, daar kan je de linker flipper nog voor gebruiken. Met een beetje oefening hoef je zo nauwelijks ‘t rempedaal te gebruiken.
Tot ik in een situatie kwam dat ik in een fractie van een seconde merkte dat de flipperstop het niet ging halen. Gelukkig was die fractie van een seconde net nog lang genoeg om hard op de rem te stampen en onheil te voorkomen.
Sindsdien gebruik ik de linker flipperstop nog in gecontroleerde situaties
In de Niro EV is werkt die AUTO stand anders dan in de vorige versie. Waar de e versie nog afremde aan een rotonde met borden of begroeiing op de rotonde, bij een wagen die traag of stilstaat aan een driekleur, doet mijn nieuwe versie dit niet. Die blijft vertragen alsof er niets aan de hand is (zelfs niet op stand 2, dus met remlichten). Indien er een sneller bewegend voertuig voor is remt die wel sterker af, moeilijk te definiëren maar ik vermoed snelheid ergens tussen de 15 & 20km/u is de grens waar de vertraging al of niet sterker is
Aha, ga ik dat ook nog eens proberen. Meestal vertraag ik door de cruise-control uit te zetten en dan heb je natuurlijk geen voet op je pedaal. Maar zal er eens wat mee spelen.blb4 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 11:37:
Klopt, dat had ik aan mijn beschrijving toe kunnen toevoegen. In stand 2 en 3 werken de remlichten wel, behalve als je het heel geleidelijk doet. Eigenlijk komt het als geheel goed over met je gevoel. Heb je het gevoel dat je sterk afremt, dan branden de lichten, anders niet.blb4 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 11:37:
Ik denk dat er gewoon een vertragingssensor in de auto zit, waardoor boven een bepaalde vertraging de remlichten aangestuurd kunnen worden.
[ Voor 7% gewijzigd door WillemD61 op 15-10-2023 13:02 ]
Heb hetzelfde, achterspoiler heeft speling waardoor op klinkerweg of hobbelige ondergrond het rammelt. Kan de spoiler ook beetje op en neer bewegen waarbij je dan de rammel ook binnen hoort.matthijst schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 00:00:
ook maar even afspraak maken om vast te laten zetten
Herkennen jullie dit?
1) Auto opgeladen tot 90%, range 402 km. Auto wordt gestart en geeft aan 368 km, auto wordt uitgezet en geeft (kort) aan 402 km. App geeft ook na refresh nog steeds 402 km aan.
2) Trajectcontrole 100 km/u, matrixbord 50 km/u, daarna matrixbord 70 km/u, auto blijft waarschuwen dat gemiddelde snelheid van 50 km/u overschreden wordt.
1) Auto opgeladen tot 90%, range 402 km. Auto wordt gestart en geeft aan 368 km, auto wordt uitgezet en geeft (kort) aan 402 km. App geeft ook na refresh nog steeds 402 km aan.
2) Trajectcontrole 100 km/u, matrixbord 50 km/u, daarna matrixbord 70 km/u, auto blijft waarschuwen dat gemiddelde snelheid van 50 km/u overschreden wordt.
Ja punt 2 herken ik. De ISLW werkt heel matig. 100 overdag 130 in de nacht gaat telkens fout, sommige 80 borden herkent die als 60 en als er een flitspaal op een 80 weg staat maar er wegwerkzaamheden zijn en je 50 mag, blijft die zeuren dat je te hard rijd als je boven de 50 rijdt. Ik zou zelfs zo ver willen gaan door het non Conform te noemen, maarja voor de rest is de auto prima dus ben bang dat het niet anders is...
Ik ben al blij dat de auto bij veel borden enkel een melding in beeld (of de HUD) geeft in plaats van te gaan anticiperen..MrRobin schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 11:41:
Ja punt 2 herken ik. De ISLW werkt heel matig. 100 overdag 130 in de nacht gaat telkens fout, sommige 80 borden herkent die als 60 en als er een flitspaal op een 80 weg staat maar er wegwerkzaamheden zijn en je 50 mag, blijft die zeuren dat je te hard rijd als je boven de 50 rijdt. Ik zou zelfs zo ver willen gaan door het non Conform te noemen, maarja voor de rest is de auto prima dus ben bang dat het niet anders is...
Regelmatig op de snelweg dat hij borden van de oprit/afrit herkent (50/STOP/etc.). Je zou maar opeens in de noodankers gaan omdat de auto denkt dat je met 100/130 door een stopbord knalt
Voor punt 1, het is niet zo dat de airco/verwarming automagisch aangaat?WillemD61 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:34:
Herkennen jullie dit?
Dit is bij veel merken nog heel matig.MrRobin schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 11:41:
Heb zelf nog geen Niro. Is deze functie uit te zetten?
Wat dat betreft is de snelheidslimiet in mijn Waze navigatie een stuk betrouwbaarder.
Maar belangrijkste blijft natuurlijk om zelf op te letten.

Alles staat op ECO ingesteld.janne_nl schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 13:36:
[...]
Voor punt 1, het is niet zo dat de airco/verwarming automagisch aangaat?
Ja. Dat heb ik ook. Weliswaar in een eNiro, maar toch gaat soms de airco/verwarming aan als in start. Dat kun je natuurlijk gewoon zien.
Maar kan natuurlijk ook iets heel anders zijn
Maar kan natuurlijk ook iets heel anders zijn
Puntje 1 heb niet ervaren.WillemD61 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:34:
Herkennen jullie dit?
Puntje 2 heb na gelijke irritatie uitgezet. In ieder geval de geluiden. Ik weet niet meer precies waar maar ik dacht bij de navigatie kaart de melding geluiden uitgezet, dus niet de navigatie instructies.
Het is een bekend euvel, ik heb ook problemen met de verwarming. Op een rit van een uur verwarmt ie een kwartier en de rest van de tijd geeft ie alleen koude lucht. Is er al een oplossing of workaround bekend?
Vreemd: de laatste tijd gaat de radio aan na ca 20 min rijden. Uit het niets knalt er dan muziek door de stille auto...je schrikt je rot.
Iemand dezelfde ervaring?
En wat er aan te doen?
Iemand dezelfde ervaring?
En wat er aan te doen?
Kia Niro EV '23
Heb je toevallig Traffic Announcements aan staan in de radio?
ik gebruik apple carplay op mijn niro ev, echter zeggen veel mensen dat ik tijdens het bellen heel erg ver weg klink. Ervaren jullie dit ook?
Waar ben je dan helemaalDutchVik schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 10:10:
ik gebruik apple carplay op mijn niro ev, echter zeggen veel mensen dat ik tijdens het bellen heel erg ver weg klink. Ervaren jullie dit ook?
Eigenlijk wil ik de spiegel wat meer omhoog kunnen kantelen. Zit nu op de laagste stand als een compromix tussen wat kunnen zien en lekker zitten. Vooral tenkoste van het laatste.
Iemand de spiegel, bij stom toeval, er al af gehad? Ben benieuwd of het op te lossen is met een randje eraf aan de bovenkant. Wil ook niet direct voor proefkonijn spelen
Iemand de spiegel, bij stom toeval, er al af gehad? Ben benieuwd of het op te lossen is met een randje eraf aan de bovenkant. Wil ook niet direct voor proefkonijn spelen
Ja, dat heb ik ook vaker gehoord bij gebruik van CarPlay. Is niet altijd het geval. Helpt soms om de telefoon uit het vak (onder de USB poort) te halen. Is volgens mij ook weersafhankelijk.DutchVik schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 10:10:
Kia Niro EV '23
Als je harder rijd dan 50 op een 80km/u weg waar vanwege werkzaamheden een bord met max. 50km/u staat dan rij je ook te hard.MrRobin schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 11:41:
Als je dat niet snapt zou je rijbewijs ingenomen moeten worden (als je dat al hebt)
Dit ging over het feit dat de flitspaal ingesteld staat op 80 en normaliter voor wegwerkzaamheden niet tijdelijk op 50 wordt ingesteld. Maar als je dat niet snapt kan je beter niet reageren (als je dat al kan).De_Daapse schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 12:24:
[...]
Als je harder rijd dan 50 op een 80km/u weg waar vanwege werkzaamheden een bord met max. 50km/u staat dan rij je ook te hard.
Als je dat niet snapt zou je rijbewijs ingenomen moeten worden (als je dat al hebt)
Ik snap niet goed wat die flitspaal ermee te maken heeft. Als je op een 80km weg tijdelijk 50 mag en je rijdt harder, dan rij je toch ook te hard?
-----------------------|
In ander nieuws:
:fill(white):strip_exif()/f/image/oCmMp6D3GkLZbgIGp8awTCBJ.png?f=user_large)
Ben benieuwd wie "de fabrikant" in dezen is? Hebben we het hier over Kia zelf, Hyundai (als moederbedrijf), Apple of degene die het infotainment systeem heeft gemaakt voor Kia? Vraag maar weer terug gelegd bij Kia. Vraag mij af van wie wij "afhankelijk" zijn om iets simpels als het activeren van draadloos Apple Carplay (wat schijnbaar met licenties te maken heeft).
[ Voor 18% gewijzigd door Source90 op 20-10-2023 13:13 ]
Het punt is dat in dat geval de ISLW over de zeik gaat als je met 51 langs de flitspaal rijdt, terwijl die flitspaal helemaal niet is ingesteld op een max snelheid van 50.janne_nl schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 13:02:
Ik snap niet goed wat die flitspaal ermee te maken heeft. Als je op een 80km weg tijdelijk 50 mag en je rijdt harder, dan rij je toch ook te hard?
Tenzij iemand kan bevestigen dat (vaste) flitspalen normaal gesproken bij wegwerkzaamheden wel aangepast worden, dan werkt het naar behoren. Maar ik heb nog nooit gemerkt of gehoord dat dat het geval is.
De auto reageert volgens mij überhaupt niet op flitspalen, de ISLW gaat dan ook niet over de zeik vanwge de flitspaal. Waar hij wél op reageert, is het bord dat 50 aangeeft vanwege wegwerkzaamheden.MrRobin schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 21:56:
[...]
Het punt is dat in dat geval de ISLW over de zeik gaat als je met 51 langs de flitspaal rijdt, terwijl die flitspaal helemaal niet is ingesteld op een max snelheid van 50.
Tenzij iemand kan bevestigen dat (vaste) flitspalen normaal gesproken bij wegwerkzaamheden wel aangepast worden, dan werkt het naar behoren. Maar ik heb nog nooit gemerkt of gehoord dat dat het geval is.
[ Voor 6% gewijzigd door Source90 op 20-10-2023 21:59 ]
Goed, dan maar even een update van mijn kant. Vandaag een uur bij de dealer gezeten en die kwam met de mededeling dat "alles naar behoren werkt". Wat blijkt; Als je de ventilatie aanzet en de temperatuur hoog, verwarmt ie niet, tenzij je de AC aanzet of de "auto" stand aanzet. Wat mij betreft toch echt een bug, maar goed, het "probleem" lijkt opgelost. Even afwachten of dit het echt was of er meer willekeur in de storing zit dan nu blijkt.Ronald Koeman schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 21:39:
Het is een bekend euvel, ik heb ook problemen met de verwarming. Op een rit van een uur verwarmt ie een kwartier en de rest van de tijd geeft ie alleen koude lucht. Is er al een oplossing of workaround bekend?
Hoi, ik ben op dit moment aan het kijken naar een nieuwe Kia Niro EV. Op internet lees ik in sommige reviews de klacht dat met name op de snelweg veel lawaai van wind en banden in de cabine doordringt. Hoe ervaren jullie dat?
Heel afhankelijk waar je nu in rijdt, als vergelijkingsmateriaal.GvNL schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 18:56:
Hoi, ik ben op dit moment aan het kijken naar een nieuwe Kia Niro EV. Op internet lees ik in sommige reviews de klacht dat met name op de snelweg veel lawaai van wind en banden in de cabine doordringt. Hoe ervaren jullie dat?
Ik vind hem vrij stil tegenover mijn vorige VW. Wel met de kanttekening dat je inderdaad wat meer hoort, vanwege het wegvallen van verbrandingsmotor geluiden.
Zou zeggen; neem een proefrit en ervaar het zelf.
Mijn vergelijking is een Peugeot e-208, dus ook elektrisch. Ik heb al eens een proefrit met de Niro EV gemaakt. Vind de e-208 wel iets stiller. Ben vooral benieuwd hoe anderen het ervaren met meer kilometers dan een enkele proefrit.Source90 schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 19:18:
[...]
Heel afhankelijk waar je nu in rijdt, als vergelijkingsmateriaal.
Ik vind hem vrij stil tegenover mijn vorige VW. Wel met de kanttekening dat je overdaad wat meer hoort, vanwege het wegvallen van verbrandingsmotor geluiden.
Zou zeggen; neem een proefrit een ervaar het zelf.
Mijn vorige auto was een ice Renault Megane Estate en de Niro is zeker stiller! Maar ik denk dat het er zeker van afhangt waarmee je vergelijkt.GvNL schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 18:56:
Hmm, denk dat het persoonlijk is.GvNL schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 21:37:
[...]
Mijn vergelijking is een Peugeot e-208, dus ook elektrisch. Ik heb al eens een proefrit met de Niro EV gemaakt. Vind de e-208 wel iets stiller. Ben vooral benieuwd hoe anderen het ervaren met meer kilometers dan een enkele proefrit.
Wij hebben vorige week proefritten gemaakt in de Opel Corsa-e, VW e-Up en een e-208 en vind de Niro persoonlijk stiller.
Maar inderdaad, een korte momentopname.
In de markt voor een kleine EV, ter vervanging van een ICE Picanto. Dacia Spring is als enige even hoog qua instap, maar totaal niet vergelijkbaar qua comfort met de hierboven genoemde Opel/Peugeot modellen. Iemand een tip?
[ Voor 17% gewijzigd door Source90 op 22-10-2023 11:03 ]
Wij hebben een KIA Niro EV 2023 en een Peugeot e-208 2020 en die is veel stiller, ook op de snelweg. Komt misschien door de banden of de Peugeot is beter geïsoleerd.GvNL schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 21:37:
[...]
Mijn vergelijking is een Peugeot e-208, dus ook elektrisch. Ik heb al eens een proefrit met de Niro EV gemaakt. Vind de e-208 wel iets stiller. Ben vooral benieuwd hoe anderen het ervaren met meer kilometers dan een enkele proefrit.
Echter bij de KIA zal ook de flexibele, geluid doorlatende hoeden plank/zeef/hoejehetookwiltnoemen oorzaak zijn van meer geluid van de achter wielkasten.