Het grote Niro EV topic

Pagina: 1 ... 11 ... 26 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pete10
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20-10-2024
Bijna..

Over 2 weken kan ik rijden, mineral blue, Duitse import van dec 2022 (wel nieuw). Uitvoering met LED koplampen, V2L (incl plug), bestuurderstoel elektrisch, warmtepomp, dodehoek e.d., wat mij betrof de belangrijkste opties. Geen HUD, HK, elec. achterklep, gekoelde stoelen met geheugen, leer, kan ik mee leven.
Paar vragen:
1- ik weet nog niet welke software update erop zit, ik heb wel de laatste versie van de Kia updater al klaarstaan op USB. Mis er dan mogelijk nog iets wat alleen de dealer erop kan zetten?
2- auto moet worden aangemeld bij Kia dealer voor garantie (nog 6 jaar). Iemand ervaring mee, tips? Krijg je dan een certificaat oid als bewijs?
3- wat is de ervaring met een granny loader (die ik niet erbij krijg). Ik heb nog geen laadpaal. Is ook een behoorlijke operatie (meterkast 1>3 fase, kookgroep omzetten, en de aansluiting zelf in carport). En de prijs per kWh is in de buurt en bij werk zelfs lager (geen zonnepanelen zelf), en ongeveer 1x pw laden zou genoeg moeten zijn meestal, dus meerwaarde eigen paal is beperkt. Maar soms is een granny lader achter de hand misschien handig (iemand die hem/haar kwijt wil?).
Thnx,
P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:13
Pete10 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 16:20:
Bijna..

Over 2 weken kan ik rijden, mineral blue, Duitse import van dec 2022 (wel nieuw). Uitvoering met LED koplampen, V2L (incl plug), bestuurderstoel elektrisch, warmtepomp, dodehoek e.d., wat mij betrof de belangrijkste opties. Geen HUD, HK, elec. achterklep, gekoelde stoelen met geheugen, leer, kan ik mee leven.
Paar vragen:
1- ik weet nog niet welke software update erop zit, ik heb wel de laatste versie van de Kia updater al klaarstaan op USB. Mis er dan mogelijk nog iets wat alleen de dealer erop kan zetten?
2- auto moet worden aangemeld bij Kia dealer voor garantie (nog 6 jaar). Iemand ervaring mee, tips? Krijg je dan een certificaat oid als bewijs?
3- wat is de ervaring met een granny loader (die ik niet erbij krijg). Ik heb nog geen laadpaal. Is ook een behoorlijke operatie (meterkast 1>3 fase, kookgroep omzetten, en de aansluiting zelf in carport). En de prijs per kWh is in de buurt en bij werk zelfs lager (geen zonnepanelen zelf), en ongeveer 1x pw laden zou genoeg moeten zijn meestal, dus meerwaarde eigen paal is beperkt. Maar soms is een granny lader achter de hand misschien handig (iemand die hem/haar kwijt wil?).
Thnx,
P.
Ik heb diverse dealers benaderd, sommige vroegen 100-150€ voor aanmelden.
Heb nu bij Kia dealer Fase €50 betaald inclusief software updates. *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrRobin
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19:04
Pete10 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 16:20:
Bijna..

Paar vragen:
Thnx,
P.
1- Ja er missen dan nog updates. Mijn auto (EL, april 2023) werd nog geleverd met zombie bug, en is eind mei geupdatet. Toen hebben ze ook nog 2-3 andere updates geinstalleerd. o.a. iets met battery management en voor jou belangrijk: iets voor de elektrische kofferbak klep.
3- Granny lader heb ik alleen (geleend) gebruikt in de eerste 2 weken voordat de eigen laadpaal er kwam. Het werkt, maar is erg langzaam en omdat de onboard-charger een X aantal watt verstookt ongeacht hoe snel je laad, betekent langer laden = meer laadverlies (staat die onboard-charger langer aan ) en op de granny charger kan dat best significant zijn. Houd rekening met het volgende:
-Hoe veel vertrouwen heb je in de elektra van je granny charger naar je meterkast? Zeker in een wat ouder huis
-Zorg voor een betrouwbare granny charger (De goedkoopste van AliExpress komt er bij mij niet in!). Anekdotisch vanuit de dealer/monteurs heb ik verhalen gehoord over brandgevaar i.c.m. onbetrouwbare granny chargers en / of oude elektra die lange hoge (voor die bedrading dan) load niet aan kon.
-Mogelijk moet je dus langzamer gaan laden dan de max dat je granny charger / elektra groep aan kan. Check dat de granny charger die je koopt dit ook kan (die ik leende kon je per 2A verhogen/verlagen).

Dat gezegd hebbende, ik was blij dat ik hem had op een centerparcs-achtig huisje waarbij ik alle ritjes gratis kon doen omdat ik met 6-8A ingeplugd was in het huisje. Houd bij een lege accu (<20%) wel rekening met laadtijden van 24u+ in dat geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido1985
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17-06 21:33
Vanmorgen de auto weer gepakt na een weekend stil staan en toen was de parkeerrem wat vastgeroest. Beetje gas(stroom) geven en toen schoot hij los. Daarna een soort klonkgeluid per omwenteling van de wielen. Regeneratie zo licht mogelijk gezet en een paar keer goed remmen en toen was het bijna weg. Hebben jullie dit ook wel eens? Met vorige auto's gebruikte ik de parkeerrem eigenlijk zelden. Met een automatische parkeerrem is er zeker geen keus en staat hij er altijd op, klopt dat? Of is er ook een instelling dat je de auto langer kan parkeren zonder parkeerrem? Ik kan me voorstellen dat als je de auto in de vakantie een paar weken niet gebruikt, dat je hem dan helemaal niet meer los krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eboera
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 17-06 21:53
Guido1985 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 22:16:
Vanmorgen de auto weer gepakt na een weekend stil staan en toen was de parkeerrem wat vastgeroest. Beetje gas(stroom) geven en toen schoot hij los. Daarna een soort klonkgeluid per omwenteling van de wielen. Regeneratie zo licht mogelijk gezet en een paar keer goed remmen en toen was het bijna weg. Hebben jullie dit ook wel eens? Met vorige auto's gebruikte ik de parkeerrem eigenlijk zelden. Met een automatische parkeerrem is er zeker geen keus en staat hij er altijd op, klopt dat? Of is er ook een instelling dat je de auto langer kan parkeren zonder parkeerrem? Ik kan me voorstellen dat als je de auto in de vakantie een paar weken niet gebruikt, dat je hem dan helemaal niet meer los krijgt.
Het zou ook zo kunnen zijn dat je gewone remmen vast zaten. Zeker met dit natte weer gaat de boel snel roesten en met een EV gebruik je de remmen een stuk minder dan met een verbrandingsmotor. Zelf zet ik regelmatig de remreiniging aan of ik zet de regeneratie uit zodat ik zelf moet remmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido1985
Bedankt. Die remreinigingsmodus kende ik nog niet. Ik zal dat morgen eens proberen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eboera
Guido1985 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 15:33:
Bedankt. Die remreinigingsmodus kende ik nog niet. Ik zal dat morgen eens proberen.
Autohold een paar seconden ingedrukt houden en je hoort een ping en ziet een melding op het scherm voor je. En dan gaan rijden uiteraard anders werkt het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004

d0s

sssst

WillemD61 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 18:35:
Nu is de prijslijst wel beschikbaar.

De light edition is een ietwat uitgeklede Dynamicline. Logisch.

De edition advanced is dynamicline,
plus de vorige edition versie (behalve metallic lak),
plus elementen uit dynamic plus (led-koplampen, veiligheidssystemen dodehoekassistentie, kruisend verkeerassistentie, uitstapbeveiliging)
plus elementen uit executive (elektrische bestuurdersstoel, draadloos oplaadstation voor telefoon)

Mooi pakket tegen de prijs van de vorige edition line. Nadeel is welk dat je met metallic lak erbij boven de subsidiegrens komt.
Erg onduidelijk die subsidiegrens. Volgens de KIA configurator blijf je onder de grens maar als ik naar de prijs kijk klopt dat niet. Toch maar eens vragen bij de dealer welk bedrag er in het kentekenregister komt te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
d0s schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 22:07:
[...]

Erg onduidelijk die subsidiegrens. Volgens de KIA configurator blijf je onder de grens maar als ik naar de prijs kijk klopt dat niet. Toch maar eens vragen bij de dealer welk bedrag er in het kentekenregister komt te staan.
Bij de Kia site zit afleverkosten en dergelijke, deze mag je van de totaalprijs aftrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0s

d0s

sssst

Source90 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 22:10:
[...]

Bij de Kia site zit afleverkosten en dergelijke, deze mag je van de totaalprijs aftrekken.
Dat is het inderdaad, zat het net te lezen. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemD61
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 17:25
Source90 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 22:10:
[...]

Als het goed is komt dat overeen met de kolom "fiscale waarde" uit de prijslijst, want dat is wat er in het kentekenregister komt te staan en is bepalend voor de subsidie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sigmasailor
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14-06 22:13
Ronald Koeman schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 23:08:
[...]

Goed, dan maar even een update van mijn kant. Vandaag een uur bij de dealer gezeten en die kwam met de mededeling dat "alles naar behoren werkt". Wat blijkt; Als je de ventilatie aanzet en de temperatuur hoog, verwarmt ie niet, tenzij je de AC aanzet of de "auto" stand aanzet. Wat mij betreft toch echt een bug, maar goed, het "probleem" lijkt opgelost. Even afwachten of dit het echt was of er meer willekeur in de storing zit dan nu blijkt.
Hangt er vanaf welk woordenboek je gebruikt. In de (NL) volksmond (en ook nog zo bij de e-Niro) staat AC voor airco of koelen. Kia vindt (sinds de EV) dat het voor Air Conditioning (luchtbehandeling) staat; dat kan koelen en verwarmen zijn. Het klopt dus dat de je in de EV AC aan moet zetten als je wilt verwarmen (of koelen). Er zijn geen aparte knoppen meer voor koelen of verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Sigmasailor schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 11:22:
[...]

Hangt er vanaf welk woordenboek je gebruikt. In de (NL) volksmond (en ook nog zo bij de e-Niro) staat AC voor airco of koelen. Kia vindt (sinds de EV) dat het voor Air Conditioning (luchtbehandeling) staat; dat kan koelen en verwarmen zijn. Het klopt dus dat de je in de EV AC aan moet zetten als je wilt verwarmen (of koelen). Er zijn geen aparte knoppen meer voor koelen of verwarmen.
Dat is onjuist. Hier gister de temperatuur (zonder de AC knop) op 22°c (stond kennelijk hier nog op) en na nog geen vijf minuten kwam er al behoorlijk warme lucht uit de auto.
Uiteraard gaat kan dit sneller bij inschakelen AC.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald Koeman
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-06 18:10
Source90 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 11:38:
[...]

Dat is onjuist. Hier gister de temperatuur (zonder de AC knop) op 22°c (stond kennelijk hier nog op) en na nog geen vijf minuten kwam er al behoorlijk warme lucht uit de auto.
Uiteraard gaat kan dit sneller bij inschakelen AC.
Heel vreemd dat dit bij jouw Niro anders lijkt te werken dan bij de mijne. Je hebt wel de Niro EV en niet de e-Niro?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:47
Zijn er hier mensen welke overgestapt zijn van de e-Niro naar de Niro EV. Wat zijn de ervaringen hieromtrent?

Ik heb een aanbieding liggen voor overstap van My'21 DPL e-Niro, naar een Niro EV Edition (althans vermoed ik even, morgen exacter in beeld), maar ben wel benieuwd naar ervaringen tussen beide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Ronald Koeman schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 12:18:
[...]

Heel vreemd dat dit bij jouw Niro anders lijkt te werken dan bij de mijne. Je hebt wel de Niro EV en niet de e-Niro?!
Ja, de Niro EV Executive uit 2022 met warmtepomp (DE import).

Is eigenlijk wel bijzonder dat dit bijzonder is. Een verwarming hoort ook zonder A/C functie te kunnen verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11:55
Source90 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 12:59:
[...]

Ja, de Niro EV Executive uit 2022 met warmtepomp (DE import).

Is eigenlijk wel bijzonder dat dit bijzonder is. Een verwarming hoort ook zonder A/C functie te kunnen verwarmen.
je hebt enerzijds de weerstandverwarming
en
anderzijds de A/C die als warmtepomp aan het werken is en zuiniger omgaat met de accustroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
bruneelm schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 14:44:
[...]

je hebt enerzijds de weerstandverwarming
en
anderzijds de A/C die als warmtepomp aan het werken is en zuiniger omgaat met de accustroom
Normaliter gebruiken wij de stoelverwarming i.p.v. airco/reguliere luchtverwarming. Die is naar mijn weten zuiniger dan de A/C (en veel sneller).
Veel mij echter op dat de auto relatief snel na wegrijden al warmte gaf zonder airco te gebruiken. Zou mij verbazen als het warmtepomp-deel (dat in DE auto's zit) zo snel al zou werken, maar wellicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2xdehelft
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-06 09:51
Source90 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 14:50:
[...]

Normaliter gebruiken wij de stoelverwarming i.p.v. airco/reguliere luchtverwarming. Die is naar mijn weten zuiniger dan de A/C (en veel sneller).
Veel mij echter op dat de auto relatief snel na wegrijden al warmte gaf zonder airco te gebruiken. Zou mij verbazen als het warmtepomp-deel (dat in DE auto's zit) zo snel al zou werken, maar wellicht.
De elektrische verwarming zit er altijd in, de warmtepomp is optioneel. Voor snel verwarmen (net gestart) zal altijd de elektrische verwarming gebruikt worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
2xdehelft schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 14:58:
[...]

De elektrische verwarming zit er altijd in, de warmtepomp is optioneel. Voor snel verwarmen (net gestart) zal altijd de elektrische verwarming gebruikt worden...
Dat begrijp ik.. De discussie is echter dat er wordt gesteld dat je überhaupt niet kan verwarmen zonder airco..
Is de warmtepomp nu wel als optie te krijgen in Nederland? Ik dacht dat die optie in de Benelux niet gevoerd werd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2xdehelft
Source90 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 15:08:
[...]

Dat begrijp ik.. De discussie is echter dat er wordt gesteld dat je überhaupt niet kan verwarmen zonder airco..
Is de warmtepomp nu wel als optie te krijgen in Nederland? Ik dacht dat die optie in de Benelux niet gevoerd werd?
Nee klopt, de importeur heeft schijnbaar beslist dat we dat hier in nederland niet nodig hebben.. Jammer, mijn vorige auto (Kona) was in verhouding in de winter veel zuiniger.. verschil is echt groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kappade
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16-05 22:46
Ik ervaar met Android Auto en dan specifiek Spotify wisselend gedrag met de volgende/vorige knop ? Ik moest vanaf het begin al wennen aan dat 'volgende nummer' de knop omlaag is (iets zei/zegt mij dat omhoog logischer was geweest?)

Sindskort (update?) had ik dus problemen met naar het volgende nummer gaan: ik open een playlist en start nummer 1. Ik drukte steeds omlaag om naar het volgende nummer te gaan; ik krijg plots niet nummer 2 in de lijst maar een (door Spotify aangeboden) ander nummer. Deze week bedacht ik mij plots; zou het zijn veranderd? Ik druk nu dus OMHOOG en verek, nummer 2 speelt af! (hold your horses)..

Probeerde ik dit even later weer; werkte het niet. Nummer 2 speelde al even , drukte omhoog en nummer 2 begon opnieuw. Echter zodra het nummer net gestart is en ik OMHOOG druk gaat het volgende nummer in de lijst afspelen.

Schiet mij maar lek. Wat is het nou?

Ik heb een Motorola Android auto Wireless dongle. Heb het nog niet geprobeerd met kabel; wellicht zou het iets met dat Motorola ding (communicatie) kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiMan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:58
Eboera schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 17:05:
[...]

Autohold een paar seconden ingedrukt houden en je hoort een ping en ziet een melding op het scherm voor je. En dan gaan rijden uiteraard anders werkt het niet.
Goede tip!

Zijn er nog meer "verborgen" functies voor de nieuwe Niro versie?

Deze had ik een aantal weken geleden gepost:
ChiMan in "Het grote Niro EV topic"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guido1985
Ronald Koeman schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 12:18:
[...]

Dit is bij mij ook zo. Er komt wel warme lucht uit de ventilatieroosters als ac uit staat, maar met ac aan een stuk meer. Betreft gewoon een Nederlands geleverde auto. Lijkt haast wel dat er toch een soort warmtepomp functie is met de aircopomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido1985
Kappade schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 11:18:
Ik ervaar met Android Auto en dan specifiek Spotify wisselend gedrag met de volgende/vorige knop ? Ik moest vanaf het begin al wennen aan dat 'volgende nummer' de knop omlaag is (iets zei/zegt mij dat omhoog logischer was geweest?)

Sindskort (update?) had ik dus problemen met naar het volgende nummer gaan: ik open een playlist en start nummer 1. Ik drukte steeds omlaag om naar het volgende nummer te gaan; ik krijg plots niet nummer 2 in de lijst maar een (door Spotify aangeboden) ander nummer. Deze week bedacht ik mij plots; zou het zijn veranderd? Ik druk nu dus OMHOOG en verek, nummer 2 speelt af! (hold your horses)..

Probeerde ik dit even later weer; werkte het niet. Nummer 2 speelde al even , drukte omhoog en nummer 2 begon opnieuw. Echter zodra het nummer net gestart is en ik OMHOOG druk gaat het volgende nummer in de lijst afspelen.

Schiet mij maar lek. Wat is het nou?

Ik heb een Motorola Android auto Wireless dongle. Heb het nog niet geprobeerd met kabel; wellicht zou het iets met dat Motorola ding (communicatie) kunnen zijn.
Ik verwonderde mij ook al over de werking van deze knop. Dacht al dat ze twee draadjes hadden verwisseld in Zuid-Korea, maar ben dus niet de enige. Het viel me ook op dat er dan inderdaad een willekeurig heel ander nummer gaat spelen. Ik heb een aawireless, maar via kabel geen verschil.

Zijn er ook forumleden die een foto kunnen delen van een geschikte telefoonhouder? Het handigste lijkt me iets met een magneet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:23

Griffin

Is mythical

Guido1985 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 12:56:
[...]

Zijn er ook forumleden die een foto kunnen delen van een geschikte telefoonhouder? Het handigste lijkt me iets met een magneet.
Zelf heb ik deze: https://wegmanshop.nl/col...m-houder-auto-accessoires
Deze past over de ventilatierooster (ik heb m rechts onder het scherm hangen). Het is geen perfecte fit (want dikkere roosters in de Niro), maar het is stabiel genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kappade
Dat willekeurig ander nummer is dus omdat je terug gaat, en begin je bij nummer 1 in de afspeellijst krijg je een suggestie.

Opsich was het met omlaag voor volgende nummer mee te leven maar sindskort lijkt het dus wisselend te werken afhankelijk van hoever je in een nummer zit? Heel vaag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
GvNL schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 21:37:
[...]

Mijn vergelijking is een Peugeot e-208, dus ook elektrisch. Ik heb al eens een proefrit met de Niro EV gemaakt. Vind de e-208 wel iets stiller. Ben vooral benieuwd hoe anderen het ervaren met meer kilometers dan een enkele proefrit.
Ik heb vandaag de velgen verwisseld naar winterbanden (deze zitten op de Kia velgen) en de auto maakt nu beduidend meer geluid.

Zomerbanden (Michelin) waren beduidend stiller .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrekDr0p
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:52

TrekDr0p

QR niet scannen

Source90 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 21:05:
[...]

Ik heb vandaag de velgen verwisseld naar winterbanden (deze zitten op de Kia velgen) en de auto maakt nu beduidend meer geluid.

Meer profiel dus meer geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
TrekDr0p schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 10:35:
[...]

Meer profiel dus meer geluid.
Minder profiel.
Auto in maart opgehaald met winterbanden. Vorige eigenaar had er toen al 6k mee gereden in Duitsland. Doorgereden tot circa april/mei. Op de zomerbanden zit meer profiel.

Vorige eigenaar had een nieuwe set velgen (en Michelin zomerbanden) aangekocht, maar nooit gebruikt. Deze kreeg ik nieuw mee.

[ Voor 48% gewijzigd door Source90 op 27-10-2023 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrekDr0p

TrekDr0p

QR niet scannen

Source90 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 10:37:
[...]

Minder profiel.
Auto in maart opgehaald met winterbanden. Vorige eigenaar had er toen al 6k mee gereden in Duitsland. Doorgereden tot circa april/mei. Op de zomerbanden zit meer profiel.

Vorige eigenaar had een nieuwe set velgen (en Michelin zomerbanden) aangekocht, maar nooit gebruikt. Deze kreeg ik nieuw mee.
Meestal heb je meer profiel op je winterbanden, ivm meer waterafvoer en ijs/sneeuw op de weg.

Afbeeldingslocatie: https://banden.rezulteo.nl/wp-content/uploads/sites/11/2021/06/winter-en-zomerbanden-de-verschillen-die-je-moet-kennen.jpg

maar blijkbaar heeft jou zomerband meer profiel dan je winterband. Dan is het wel raar dat hij meer geluid geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrRobin
maar wat zorgt normaliter voor meer geluid, meer profiel of meer profieldiepte (nieuwere / minder versleten band)? Mogelijk dat jullie hetzelfde bedoelen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GerZ
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 28-03 11:04
In het digitale instellingenmenu kun je zien wat er gebeurt "als de A/C knop oplicht": alleen airco, alleen verwarming of beide. Én je kunt deze zaken apart aan uit zetten: zie foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s6uUgwdw5g7eugpQRlYSGmPN5p0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ef9dHSXSvm3JVh1HR2inHpcE.jpg?f=fotoalbum_large

Ik weet niet of dit oas mogelijk is sinds de laatste update. Het is wél een grote verbetering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pete10
Source90 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 21:05:
[...]

Welke winterbanden zijn het? Ook wel benieuwd naar ervaringen van anderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eboera
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aM3LuQPpoL_WdWwSXPUKbpZtqIY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A9G56PiJsuK2o5n8azhAkFf6.jpg?f=fotoalbum_large

Ook een leuke kleur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• landy1
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17-06 21:39
Source90 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 10:37:
[...]

Minder profiel.

Over het algemeen hebben winterbanden, niet door de profieldiepte, maar door het type profiel en vooral een andere rubbersamenstelling (beter bestand tegen kou) een hoger afrolgeluid. Zie je meestal ook terug bij de bandenspecificaties in aantal decibellen. Hierdoor hebben winterbanden, en ook all-seasons, meer weerstand ( extra tractie) en dus ook een hoger verbruik tot gevolg. Kan 10-20 % schelen. Daarom is ook altijd het advies bij een EV om winterbanden pas te monteren als dit echt nodig is. Ook als je kiest voor een groter wiel (grotere inch maat, lagere en bredere band) zie je dit altijd terug in het verbruik. Zag het bij ons paar jaar geleden bij de introductie van de Jaguar i-Pace, intro net voor de winter, veel klanten 22 inch ipv 18 inch waar wlpt op gehaald was en winterbanden, van deze klanten haalde niemand een bereik wat ook maar in de buurt kwam van de wlpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchVik
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 19-09-2024
Heeft er iemand al een andere hoedenplank in plaats van dat achterlijke opvouw ding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pete10
Nee, DIY projectje? Vraag me ook af of het effect zou hebben op rijgeluid van achter. Vaak merk je het wel als je zonder hoedenplank rijdt. Heeft iemand weleens een testje gedaan door dempend materiaal op dat ding te leggen? Deken of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kassie
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 16-06 21:08
Vandaag zag ik dat in de Kia Connect app niet meer aangeven wordt hoe lang het laden nog duurt. Je ziet alleen dat de auto is aangesloten, maar niet dat deze aan het laden is. Wel zie dat het bereik toeneemt en dat het percentage lading toeneemt. Zijn er anderen die dit ook in de app zien. Er was vandaag een update van de app..

Kia Niro EV '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eboera
Kassie schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 19:23:
Vandaag zag ik dat in de Kia Connect app niet meer aangeven wordt hoe lang het laden nog duurt. Je ziet alleen dat de auto is aangesloten, maar niet dat deze aan het laden is. Wel zie dat het bereik toeneemt en dat het percentage lading toeneemt. Zijn er anderen die dit ook in de app zien. Er was vandaag een update van de app..
Ja, ik zie hetzelfde. Niet heel handig en dus geen verbetering, geen idee waarom dit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemD61
Het is nog wel beschikbaar in de API die gebruikt wordt voor de koppeling naar Domoticz of Home Assistant, dus het veld bestaat nog wel en het zou dus makkelijk moeten zijn dit ook weer in de App toe te voegen. Even een verzoek doen naar Kia via Kia support.
API
https://github.com/Hyunda...r/hyundai_kia_connect_api
Domoticz plugin
https://github.com/CreasolTech/domoticz-hyundai-kia

[ Voor 12% gewijzigd door WillemD61 op 31-10-2023 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldie127
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 01:34
DutchVik schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 08:22:
Heeft er iemand al een andere hoedenplank in plaats van dat achterlijke opvouw ding?
De hoedenplank ligt hier vanaf dag 1 in de garage net als de plastic cover van de omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Pete10 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 20:20:
[...]

Welke winterbanden zijn het? Ook wel benieuwd naar ervaringen van anderen.
Zijn (fabriek af in Duitsland) de Continental WinterContact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GvNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 14:50
Inmiddels heb ik proefgereden in de Niro EV en EV6. Allebei hele toffe en fijne auto’s. Nu is het moment dat we eens een keuze moeten maken. Ik zit echter in een dilemma. We kijken naar een Niro en een EV6 met 58 kWh. De Niro komt verder op een accu, maar laadt véél langzamer dan de EV6.

Hoe zijn jullie ervaringen met het snelladen? Is het te doen op een lange reis of gaat het echt niet snel genoeg in de praktijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
GvNL schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 23:17:
Inmiddels heb ik proefgereden in de Niro EV en EV6. Allebei hele toffe en fijne auto’s. Nu is het moment dat we eens een keuze moeten maken. Ik zit echter in een dilemma. We kijken naar een Niro en een EV6 met 58 kWh. De Niro komt verder op een accu, maar laadt véél langzamer dan de EV6.

Hoe zijn jullie ervaringen met het snelladen? Is het te doen op een lange reis of gaat het echt niet snel genoeg in de praktijk?
Je moet ook de afweging maken hoe vaak je dat snelladen nodig hebt. Ga je voor een verdere actieradius met incidenteel langer wachten op laden (neem aan dat je hem 9/10 keer thuis/op werk aan de stekker hangt), of ga je voor sneller laden met kleinere actieradius.

Indien je hem thuis op gaat laden, verwacht ik dat dit 11kWh is. Dan maakt het geen donder uit wat je auto kan laden.

Snelste wat ik zelf heb gehaald is 69kW laden met de Niro. Bij de Aldi notabene (@ 2°c). Fastcharge langs de snelweg is om één of andere reden langzamer. |:( .
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HVmCoT1wqKC69c4LwCNF3xCIkBo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2mz9Vz6mtHeu1T3NjOcnEyaP.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door Source90 op 31-10-2023 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekro
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 01-11-2023
Ik ben in het bezit van de Kia EV Dynamic Ik bestelde vorig jaar de Plus versie maar werd toen ineens duurder waardoor ook geen Sepp beloning) mijn auto bevalt mij prima en doet alles wat er van mag verwachten, ik heb als tegemoetkoming wel alle binnenverlichtig laten vervangen door Led op rekening van de dealer.. Alleen deze versie heeft halogeen koplampen en wil ze vervangen Led, mijn dealer heeft een aanbieding van € 295,00 incl montage, mijn vraag heeft iemand dat zelf al en gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giem
  • Laatst online: 12:30

Wij zijn afgelopen zomer met de Niro op vakantie geweest en dat gaat prima. Was de eerste ervaring met snelladen.

Laden deden we als we zelf pauze nodig hadden, lees toilet, eten, drinken. De auto was dan meestal ergens tussen de 15 en 30%. Meestal laden we dan een half uur en weer door, maar in dat half uur halen we dan wat eten en drinken en op die manier hebben we eigenlijk niet op de auto gewacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eboera
Giem schreef op woensdag 1 november 2023 @ 08:35:
[...]

Wij zijn afgelopen zomer met de Niro op vakantie geweest en dat gaat prima. Was de eerste ervaring met snelladen.

Laden deden we als we zelf pauze nodig hadden, lees toilet, eten, drinken. De auto was dan meestal ergens tussen de 15 en 30%. Meestal laden we dan een half uur en weer door, maar in dat half uur halen we dan wat eten en drinken en op die manier hebben we eigenlijk niet op de auto gewacht.
Ik heb dezelfde ervaring, wij hebben onze auto nu zo'n 7 maanden en inmiddels zo'n 10.000km gereden. In die tijd hebben we 3 keer de snellader gebruikt op langere vakantie reizen. En na 300km rijden wil ik toch even staan, wat eten, boodschapjes doen etc. En dan is het geen enkel probleem dat je 30 tot 45 minuten kwijt bent aan de lader. Voor mij zijn range en een zuinige EV belangrijker dan snelladen simpelweg omdat ik er weinig gebruik van maak. Je zult voor jezelf moeten afweten wat je belangrijk vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchVik
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 19-09-2024
Het snelste wat ik heb geladen is 84 kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smurf_nl
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:38
DunDave schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 09:42:
Even mijn fijne eerste ervaring (lees frustraties) met Kia, en de Niro EV met jullie delen.

24 juni in blijde verwachting de Niro EV (DPL Snow White) opgehaald, na 3 meter rijden hoor ik een rammel achter in de auto. Hoe kan dit toch niet eerder opgevallen zijn? Zelfs de verkoper reed hem nog uit de showroom en een rondje om het pand.
De week die volgde meerdere keren op en neer geweest voor analyse met einde week de conclusie: een dakdeel van de carrosserie zit los, fabrieksfout.
Sinds die tijd staat mijn auto nog altijd bij de dealer. Kia NL heeft er naar moeten kijken, en moet goedkeuring geven over hoe en wat i.v.m. garantie. Vanochtend nog maar eens een statusupdate gaan halen: Kia Duitsland, experts vanuit de fabriek moeten er naar gaan kijken. Voorlopig nog niet terug dus.

Het kan bij meerdere auto's voorkomen, er werd mij verteld dat er sowieso 1 ander geval bekend was in NL. Mijn auto lijkt nu een soort van experiment te zijn hoe ze dit probleem willen tackelen.

Wat een drama dit, ik irriteer me er mateloos aan. Vooral omdat mijn inziens die auto nooit meegegeven had mogen worden omdat het met een paar meter rijden al duidelijk is dat er iets niet klopt. Ook had ik dan nog mijn vorige auto nog door kunnen rijden. Nu zit ik alweer een kleine 3 weken met een Niro die ik niet heb, en dat gaan er minstens 4 worden. Vertrouwen in de auto, en Kia volledig kwijt. Met name de dealer voor het meegeven van een defecte auto en hun slechte communicatie. En Kia NL bellen heeft ook geen zin: u moet bij de dealer zijn voor informatie.

Nu maar in gesprek met werkgever en leasemaatschappij omtrent vervangende auto voor aankomende zomervakantie...
Zoals eerder gemeld heb ik die rammel ook, echter is deze pas na 4 maanden begonnen. Nadat eerst bleek dat de achterspoiler los zat en deze was vastgezet bleef er echter toch een rammel achter.
Nieuwe afspraak en na met de monteur achterin gereden te hebben lijkt het ergens rechtsachter in het dak te zitten. Bij navraag van de monteur bij KIA bleek het inderdaad een bekend issue te zijn. Ergens in het dak rammelt er iets wat moet worden vastgezet dmv kit.
Dus nu opnieuw een afspraak moeten maken aangezien de hemel er uit zodat men met kit aan de slag kan om dit op te lossen :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFellow
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 27-05 12:59
Eboera schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 20:15:
[...]

Ja, ik zie hetzelfde. Niet heel handig en dus geen verbetering, geen idee waarom dit is.
Vandaag ook de update, De app geeft nu aan dat de stroom is aangesloten maar geen tijd. Ik hoop dat ik straks een melding ontvang als het laadproces gereed is.
Tevens moet ik de app meerdere keren opstarten, na het verschijnen van het logo stopt de app ermee en na 2 tot 3 keer starten werkt de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kassie
WillemD61 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 21:13:
[...]

Het is nog wel beschikbaar in de API die gebruikt wordt voor de koppeling naar Domoticz of Home Assistant, dus het veld bestaat nog wel en het zou dus makkelijk moeten zijn dit ook weer in de App toe te voegen. Even een verzoek doen naar Kia via Kia support.
API
https://github.com/Hyunda...r/hyundai_kia_connect_api
Domoticz plugin
https://github.com/CreasolTech/domoticz-hyundai-kia
Ik heb dit gemeld bij Kia support en kreeg de reactie dat het probleem bekend is en dat eraan gewerkt wordt om het op te lossen. Ben benieuwd...

Kia Niro EV '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• me_mrtn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11-06 09:01
Nieuwe werkgever en hierbij had ik vrije keuze om een auto uit te zoeken mits EV. Na heel wat proefritten uiteindelijk voor de Niro EV gekozen en over anderhalve week staat een witte Dynamic bij mij voor de deur.

Het is voor mij de eerste echte EV, nadat ik tien jaar geleden voor het laatst in een iMIEV heb gereden als pendelauto. :+ Hiervoor een Clio V met 60k zakelijk per jaar.

Ik heb geen eigen oprit en ben afhankelijk van twee laadpalen op +/- 60 woningen in mijn buurt, dus ik ben zeer benieuwd hoe dat gaat. Bij mijn werkgever kan ik zelf niet laden, gezien de locatie n het centrum is.

Daarnaast de bedoeling om met de EV op wintersport te gaan en in de zomer naar Italië.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
me_mrtn schreef op donderdag 2 november 2023 @ 13:55:
Nieuwe werkgever en hierbij had ik vrije keuze om een auto uit te zoeken mits EV. Na heel wat proefritten uiteindelijk voor de Niro EV gekozen en over anderhalve week staat een witte Dynamic bij mij voor de deur.

Het is voor mij de eerste echte EV, nadat ik tien jaar geleden voor het laatst in een iMIEV heb gereden als pendelauto. :+ Hiervoor een Clio V met 60k zakelijk per jaar.

Ik heb geen eigen oprit en ben afhankelijk van twee laadpalen op +/- 60 woningen in mijn buurt, dus ik ben zeer benieuwd hoe dat gaat. Bij mijn werkgever kan ik zelf niet laden, gezien de locatie n het centrum is.

Daarnaast de bedoeling om met de EV op wintersport te gaan en in de zomer naar Italië.
Wel een interessante dat je vanuit je werkgever verplicht wordt om een EV te kiezen, maar ze geen laadmogelijkheden aanbieden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donald_dick
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05:31
Source90 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 16:23:
[...]

Wel een interessante dat je vanuit je werkgever verplicht wordt om een EV twee kiezen, maar ze geen laagmogelijkheden aanbieden :+
Anders haal je je maatschappelijk ondernemen PKI niet. :P

wie de bal kaatst, kan hem gekorrigeert terug verwachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 15:50
Met het ingaan van de wintertijd zag ik op onze Peugeot e-208 uit 2020 dat de tijd niet automatisch was aangepast. Daarna zag ik hetzelfde bij de Kia Niro EV uit 2023, met de laatste updates geïnstalleerd. . Ook hier moest ik de optie Zomertijd handmatig uitzetten om de juiste tijd weer te geven. Dit ondanks dat de optie om te synchroniseren met de tijd in de regio aan staat.
Doe ik iets fout of is dit een gevalletje "built as designed"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jinglewood
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
MajaMestreech schreef op donderdag 2 november 2023 @ 22:05:
Met het ingaan van de wintertijd zag ik op onze Peugeot e-208 uit 2020 dat de tijd niet automatisch was aangepast. Daarna zag ik hetzelfde bij de Kia Niro EV uit 2023, met de laatste updates geïnstalleerd. . Ook hier moest ik de optie Zomertijd handmatig uitzetten om de juiste tijd weer te geven. Dit ondanks dat de optie om te synchroniseren met de tijd in de regio aan staat.
Doe ik iets fout of is dit een gevalletje "built as designed"?
Hier precies dezelfde kromme ervaring .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sigmasailor
jinglewood schreef op donderdag 2 november 2023 @ 22:12:
[...]

Hier precies dezelfde kromme ervaring .
Gevalletje Koreaanse (on)logica. Niets aan te doen en twee keer per jaar vinkje omzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldie127
Ja snap het ook niet verbonden met satelliet GPS en mobiel netwerk maar tijd ophalen 🤪

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrRobin
Nog erger: nadat de wintertijd was aangebroken begon mijn auto zich te voorverwarmen om 8:30 terwijl die geprogrammeerd was om dit om 9:30 te doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sietse Vliegen
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 12:18
...

...
In de meeste steden kun je een verzoek doen om een laadpaal te laten plaatsen als er te weinig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sietse Vliegen
Heb sinds begin mei een Kia Niro DPL (wit) voor gebruik in Spanje waar ik een deel van het jaar verblijf. Naar Spanje gereden, zeer comfortabel. Ook het rijden in Spanje met zeer veel drempels en rotondes bevalt heel goed. Laden is nergens een probleem en bij de Aldi kun je al een thuislader kopen voor 400 euro. Zelf installeren is een peuleschil.

Op Spaans kenteken zetten bleek echter lastiger dan gedacht. De auto moet tenminste 6 maanden oud zijn en tenminste 6.000 km gereden hebben, anders mag je nog een keer 21% BTW betalen... De Spaanse dealer had toevallig een Kia Niro Emocion + Luxury pack klaar staan, zeg maar de Executive versie in NL. Die heb ik een paar weken later opgehaald incl. Spaans kenteken. Vervolgens met de eerste Kia terug naar NL gereden.

Dus nu heb ik in NL en in Spanje bijna dezelfde auto staan. Bevalt uitstekend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Sietse Vliegen schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 12:54:
Op Spaans kenteken zetten bleek echter lastiger dan gedacht. De auto moet tenminste 6 maanden oud zijn en tenminste 6.000 km gereden hebben, anders mag je nog een keer 21% BTW betalen...
Dit is in Nederland niet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kassie
Kassie schreef op woensdag 1 november 2023 @ 18:49:
[...]

Ik heb dit gemeld bij Kia support en kreeg de reactie dat het probleem bekend is en dat eraan gewerkt wordt om het op te lossen. Ben benieuwd...
Het is weer mogelijk om in de Kia Connect app te zien dat de auto aan het laden is en wat de laadduur is. Dat hebben ze dus snel opgelost! Fijn

Kia Niro EV '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N3OREJ
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-06 14:16
MrRobin schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 10:01:
Nog erger: nadat de wintertijd was aangebroken begon mijn auto zich te voorverwarmen om 8:30 terwijl die geprogrammeerd was om dit om 9:30 te doen...
Bij mij werd het zomertijd vinkje in de auto zelf niet uitgeschakeld, en stond de auto dus nog op zomertijd. Is dat het niet gewoon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
N3OREJ schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 19:34:
[...]

Bij mij werd het zomertijd vinkje in de auto zelf niet uitgeschakeld, en stond de auto dus nog op zomertijd. Is dat het niet gewoon?
In de Niro van 2017 zat dit probleem ook al. Het interesseert ze gewoon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kassie

Ik rij inmiddels ca 20.000 km met de Niro EV met zo'n 300 km per dag. Ik maak bijna nooit gebruik van snelladen. Als ik het doe, dan is het ter overbrugging om thuis verder te halen. Dus een kwartiertje tot half uur. Tijd voor koffie en sanitair. En thuis heb ik zelf geen lader, maar wel openbare palen op ca. 200 m afstand. Daar laad ik dan in ca 3 á 4 uur de auto weer vol. En verder probeer ik op mijn werk of andere bestemming altijd te laden. Gaat eigenlijk prima.

Kia Niro EV '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• donald_dick
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05:31
Wel een mooie feature: als je de verwarming hoger zet, zie je meteen wat de gevolgen zijn voor het rijbereik. Bij elke halve graad ging er 5km van het rijbereik af of bij.

wie de bal kaatst, kan hem gekorrigeert terug verwachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sietse Vliegen
Source90 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 12:59:
[...]

Dit is in Nederland niet anders.
Het gekke is dat je 21% BTW betaalt in Nederland en als je de auto dan invoert in Spanje nog een keer 21% BTW betaalt, terwijl je de NL BTW niet terug kunt vorderen.

Dat is inderdaad ook in Nederland het geval, maar 2x dezelfde belasting betalen vind ik niet bepaald logisch.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pete10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DwightKSchrute
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:15
Lees ik het goed, draadloos Apple Carplay en Android Auto? Nice!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• [BoSS]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:39

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

DwightKSchrute schreef op maandag 6 november 2023 @ 13:52:
[...]

Lees ik het goed, draadloos Apple Carplay en Android Auto? Nice!
Gaaf, ben inderdaad benieuwd of dit op alle modellen en dus ook de Niro EV werkt. Als ik het zo lees lijkt het alleen op de ccNC navigatie van de EV9/Ioniq 6 te werken maar het kan meevallen :)

[ Voor 16% gewijzigd door [BoSS] op 06-11-2023 14:27 ]

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrekDr0p

TrekDr0p

QR niet scannen

Dat zal wel echt een update zijn die ik enorm mis. Telefoon past ook niet lekker in het bakje onder het scherm met een kabel erin.

Enige functie die ik nog een beetje mis is dat als het regent automatisch je lichten aan gaan. Mijn vorige auto (Skoda) deed na 3 keer wissen automatisch het licht aan.

En deze update gaat gewoon OTA toch als je de laatste update gedaan had?

[ Voor 11% gewijzigd door TrekDr0p op 06-11-2023 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pete10
TrekDr0p schreef op maandag 6 november 2023 @ 14:09:
Dat zal wel echt een update zijn die ik enorm mis. Telefoon past ook niet lekker in het bakje onder het scherm met een kabel erin.

Enige functie die ik nog een beetje mis is dat als het regent automatisch je lichten aan gaan. Mijn vorige auto (Skoda) deed na 3 keer wissen automatisch het licht aan.

Ik zal kijken of het werkt draadloos. In eerste instantie was de Android Auto resolutie dramatisch. Door de developers optie te activeren (veel klikken op versie nr) en de resolutie aan te passen nu ok.
(Overigens zijn er ook usb kabeltjes met haakse plug.)
Over OTA: het is een 24GB update in de navigation updater, dus dat zal via OTA wel even duren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2xdehelft
Update er op, geen wireless AA.. alleen EV6 en hoger vrees ik. Versienummers wel bijgewerkt maar vind bijna niets van de release notes terug. Alleen de natuurgeluiden 😭

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 07:57
2xdehelft schreef op maandag 6 november 2023 @ 19:49:
Update er op, geen wireless AA.. alleen EV6 en hoger vrees ik. Versienummers wel bijgewerkt maar vind bijna niets van de release notes terug. Alleen de natuurgeluiden 😭
Ev6 ook niet, alleen het ccNc systeem welke te vinden is in de ev9 en de ioniq6 voor zover ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
Heeft de KIA Niro DynamicPLusLine verwarmde buitenspiegels? Ik zie wel dat ik in de app bij Remote dit kan aanzetten, echter ben het in de settings in de auto niet tegengekomen.
Onlangs waren de buitenspiegels beslagen en dit ging maar moeilijk weg. Dus ik vermoed dat deze versie geen verwarmde buitenspiegels heeft. Ik zie net in de beschrijving van de Light Edition dit wel staan: Elektrisch verstelbare, verwarmbare buitenspiegels met LED-richtingaanwijzer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk1023
  • Laatst online: 15:12
Afgelopen zaterdag 4/11 nog thuis opgeladen en verwachte tijd werd gewoon aangegeven inclusief lading percentage in de Connect App.

Niro EV Exec 07-2023

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• [BoSS]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:39

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

MajaMestreech schreef op maandag 6 november 2023 @ 22:09:
Heeft de KIA Niro DynamicPLusLine verwarmde buitenspiegels? Ik zie wel dat ik in de app bij Remote dit kan aanzetten, echter ben het in de settings in de auto niet tegengekomen.
Onlangs waren de buitenspiegels beslagen en dit ging maar moeilijk weg. Dus ik vermoed dat deze versie geen verwarmde buitenspiegels heeft. Ik zie net in de beschrijving van de Light Edition dit wel staan: Elektrisch verstelbare, verwarmbare buitenspiegels met LED-richtingaanwijzer
De spiegelverwarming gaat, zoals bij de meeste auto's, aan als je de achterruitverwarming aan zet.

Overigens hebben alle Kia Niro EV's spiegelverwarming (inderdaad de "elektrisch verstelbare, verwarmbare buitenspiegels").

[ Voor 8% gewijzigd door [BoSS] op 07-11-2023 08:53 ]

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DunDave
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10-05 10:12
smurf_nl schreef op woensdag 1 november 2023 @ 15:09:
[...]

Zoals eerder gemeld heb ik die rammel ook, echter is deze pas na 4 maanden begonnen. Nadat eerst bleek dat de achterspoiler los zat en deze was vastgezet bleef er echter toch een rammel achter.
Nieuwe afspraak en na met de monteur achterin gereden te hebben lijkt het ergens rechtsachter in het dak te zitten. Bij navraag van de monteur bij KIA bleek het inderdaad een bekend issue te zijn. Ergens in het dak rammelt er iets wat moet worden vastgezet dmv kit.
Dus nu opnieuw een afspraak moeten maken aangezien de hemel er uit zodat men met kit aan de slag kan om dit op te lossen :|
Enorm balen. Om nog maar even een update te geven over mijn situatie destijds: na 3 maanden!!! van nog altijd niet de auto terug hebben, enkel horen "we zijn er mee bezig en onderdelen zijn in bestelling". Hebben ze na druk van de LM en mijn werkgever de auto terug genomen en heb ik een nieuwe gekregen die Kia NL op voorraad had. "Het duurde nu toch wel echt heel lang". 8)7

Ik hoor jou praten over kitten. Bij mij hadden ze het initieel over gehele dakplaat vervangen. Ik wens je heel veel sterke en wijsheid toe. Hopelijk beland je niet in zo'n soap als wat ik heb meegemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlietZ
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:32
Na 2 weken geleden een langere rit (~200km) te hebben gemaakt viel mij een licht rammelend geluid op. Afgelopen zondag wederom een vergelijkbaar lange rit gehad waarbij de lichte rammel weer opviel. Deze lijkt rechtsachter te bevinden. Nu je weet dat hij er is valt het natuurlijk elke rit op.

Ik dacht, laat ik eens dit topic doorzoeken of het een bekend probleem is. Met enige huivering ga ik komende week de dealer eens contacten. Heb de auto (EV DPL) sinds mei en heb er nu bijna 8500km mee gereden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smurf_nl
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:38
BlietZ schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 14:33:
Na 2 weken geleden een langere rit (~200km) te hebben gemaakt viel mij een licht rammelend geluid op. Afgelopen zondag wederom een vergelijkbaar lange rit gehad waarbij de lichte rammel weer opviel. Deze lijkt rechtsachter te bevinden. Nu je weet dat hij er is valt het natuurlijk elke rit op.

Ik dacht, laat ik eens dit topic doorzoeken of het een bekend probleem is. Met enige huivering ga ik komende week de dealer eens contacten. Heb de auto (EV DPL) sinds mei en heb er nu bijna 8500km mee gereden.
Heb dus hetzelfde, eerst bleek achterspoiler los te zitten. Maar rammel bleef en is dus schijnbaar bekend probleem bij KIA. Aankomende vrijdag auto naar de garage. Zal vragen waar het zat en wat de fix was ( indien gerepareerd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kassie
De rammel die ik hoor is vlgs mij de hoofdsteun van de rechter voorstoel. Als ik die vasthoud dan is de rammel weg. Ik heb zelf niet het idee dat er ook een rammel bij de achterspoiler zou zitten. Mij niet als zodanig opggevallen (24.000 km in Niro EV)

Kia Niro EV '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
[BoSS] schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 07:10:
[...]

De spiegelverwarming gaat, zoals bij de meeste auto's, aan als je de achterruitverwarming aan zet.

Overigens hebben alle Kia Niro EV's spiegelverwarming (inderdaad de "elektrisch verstelbare, verwarmbare buitenspiegels").
Bij onze vorige auto de Seat Ateca kon ik de knop om de spiegels in te stellen in een stand verwarmen zetten. Dat was dan blijkbaar een uitzondering op "de meeste auto's".

[ Voor 14% gewijzigd door MajaMestreech op 07-11-2023 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kappade

Zoals te lezen zit het na de update er nog niet in. Tip: koop de officiele Motorola MA1 dongle: https://www.amazon.nl/Mot...40-4864-baa0-a8eddba1bf6a

om het draadloos te maken. Ideaal: instappen, maar een paar seconden wachten (volgens mij niet langer dan bedraad) en Android Auto is (draadloos) te starten.

(Met langere ritten doe ik toch de kabel erin voor het opladen.)

[ Voor 17% gewijzigd door Kappade op 08-11-2023 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemD61

Ja, wat ik ook vreemd vind is dat in de AUTO stand er standaard geen achterlichten aan zijn, alleen de LED (stads/dagrij)lichten aan de voorkant. Pas als het donker genoeg is om ook de gewone koplampen bij te schakelen gaan ook de achterlichten aan. Bij regen en toch nog redelijk licht zijn er dus geen achterlichten aan.

Er is wel de stand voor stadslichten, waarbij zowel voor als achter licht aan is, maar die schakelt niet automatisch de koplampen bij als het donkerder wordt.

Dus nu dan maar bijna altijd de koplampen aan ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemD61
Als ik in de Kia Connect App naar het energieverbruik kijk, dan zie ik dat die berekend wordt door het energieverbruik te delen door het aantal kilometers in de afgelopen 30 dagen (maal 100)

Er zit sowieso een kleine fout in omdat er 1 dag ontbreekt uit de aangegeven periode, maar daar gaat het even niet om.

Het punt is:

Er is ook nog de teruggewonnen energie, dus ik zou verwachten dat de juiste berekening is
(verbruikte energie - teruggewonnen energie) / km *100

Dan kom ik uit rond de verwachtte 16 kWh/100km.

Een andere berekening is de door de laadpaal geleverde energie minus de resterende lading op dit moment, gedeeld door het aantal km , maal 100. Die moet iets ongunstiger uitkomen vanwege de verliezen bij het laden. (en is sowieso onnauwkeurig door de omrekening van een % van de batterij). Dat klopt met bovenstaande berekening inclusief teruggewonnen energie.

In ieder geval, de berekening in de app lijkt onvolledig en dus veel te pessimistisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sigmasailor
Helemaal mee eens; heb ik al een paar keer doorgegeven aan de importeur.

Ze (onze Koreaanse vrienden) doen er dus gewoon helemaal niets mee.

Sinds de laatste verandering van de App laten ze de gereden kilometers niet meer zien; dus valt de fout niet meer zo op. Het is denk ook nog iest complexer dat de 'recuperatie' in mindering brengen. Ik denk dat de sukkelige 'engineer' die deze App ontworpen heeft te incompetent is om de goede inputs te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald Koeman
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-06 18:10
oldie127 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 21:19:
[...]

De hoedenplank ligt hier vanaf dag 1 in de garage net als de plastic cover van de omvormer.
Komt er geen rotzooi in de aansluiting van de omvormer zonder die kapjes? Je zou zeggen, die zitten er niet voor niets op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
De update werkt bij mij deze keer niet (3e update sinds april). Nadat de bestanden zijn geverifieerd, begint de installatie op 0% en daarna komt een foutmelding. Hierin staat dat er iets mis is met de geïnstalleerde versie van de software en wordt naar de dealer verwezen.
Nu probeer ik nogmaals de update te downloaden en krijg ik in de navigation updater de melding "Er kunnen tijdelijk geen navigatie updates gedownload worden ....".

Iemand dezelfde ervaring?

EDIT: Nadat de download weer beschikbaar was nog een poging gedaan om te installeren en nu werkte de update wel.

[ Voor 8% gewijzigd door MajaMestreech op 09-11-2023 12:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldie127
Ronald Koeman schreef op woensdag 8 november 2023 @ 17:19:
[...]

Komt er geen rotzooi in de aansluiting van de omvormer zonder die kapjes? Je zou zeggen, die zitten er niet voor niets op?
Ik bedoel de plastic afdekking van de motor om er een bak als frunk in te zetten maar daar zit je omvormer onder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11:55
oldie127 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 21:53:
[...]

Ik bedoel de plastic afdekking van de motor om er een bak als frunk in te zetten maar daar zit je omvormer onder
Oververhitting van de OBC?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guido1985
WillemD61 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 11:44:
[...]

Ja, wat ik ook vreemd vind is dat in de AUTO stand er standaard geen achterlichten aan zijn, alleen de LED (stads/dagrij)lichten aan de voorkant. Pas als het donker genoeg is om ook de gewone koplampen bij te schakelen gaan ook de achterlichten aan. Bij regen en toch nog redelijk licht zijn er dus geen achterlichten aan.

Er is wel de stand voor stadslichten, waarbij zowel voor als achter licht aan is, maar die schakelt niet automatisch de koplampen bij als het donkerder wordt.

Dus nu dan maar bijna altijd de koplampen aan ....
Ik laat de verlichting gewoon op 'aan' staan. Als je de auto afsluit, blijven ze nog een x aantal seconden aan en gaan dan uit. Ik heb wel een keer gehad dat ik de auto uitzette en toen perongeluk het licht uitzette en toen weer aan. Dan blijft het licht dus wel aan staan. Dus je moet gewoon het licht aan laten staan en er nooit meer aankomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido1985
Kappade schreef op woensdag 8 november 2023 @ 09:14:
[...]

Zoals te lezen zit het na de update er nog niet in. Tip: koop de officiele Motorola MA1 dongle: https://www.amazon.nl/Mot...40-4864-baa0-a8eddba1bf6a

om het draadloos te maken. Ideaal: instappen, maar een paar seconden wachten (volgens mij niet langer dan bedraad) en Android Auto is (draadloos) te starten.

(Met langere ritten doe ik toch de kabel erin voor het opladen.)
Ik had net 2 weken geleden een AAwireless dongel gekocht en toen kwam de update waarin stond dat dit erbij zat. Ik baalde al. Maar blijkbaar dus niet voor de Niro EV. De AAwireless werkt ook perfect. Kan de mobiel in de zak houden en Spotify en Flitsmeister gaan vanzelf aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldie127
Dan zouden er hier al veel zijn heb er wel eens een ir thermometer op gebruikt zelden temp met of zonder frunk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• me_mrtn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11-06 09:01

Vanmiddag gebeld dat mijn Niro maandag nog niet klaar is. Sterker nog, de transporteur heeft schade gereden en een paal langs de zijkant gehaald. :’( dinsdag gaat ie naar de schadehersteller en ik krijg morgen al wel een e-208 als tijdelijke auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemD61
Gisteren verrast door een plotseling heel hoog verbruik.

Ik kijk daarbij specifiek naar het verbruik door de motor, exclusief airco en elektronische systemen, en naar het netto verbruik (d.w.z verbruik minus teruggewonnen energie). Deze details zijn beschikbaar in de API.

Nu drie keer (bijna) dezelfde rit gemaakt.
1e: 255 km, 32.6 kWh netto verbruik (37.7 minus 5.1)
2e: 256 km, 36.0 kWh netto verbruik (39.2 minus 6.2)
3e: 252 km, 52.1 kWh netto verbruik !!!!! (57.6 minus 5.5)

Auto was opgeladen tot 80%, 364 km volgens de app.
Bij instappen al 24 km kwijt, gaf 340 km aan.
Na 252 km nog maar 29 km over, 9% !!!!
Grotendeels snelweg, 100 km/u , cruise control, rustige rijstijl.

Het enige verschil tussen de ritten dat ik kan bedenken dat van invloed is:
1e rit was bij 20 graden Celcius, 2e rit bij 9 graden maar heel veel file, 3e rit 9 graden en geen file.

Dit verschil van 50% lijkt wel heel extreem. Iemand dezelfde ervaring? Enig idee over de oorzaak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk1023
  • Laatst online: 15:12
WillemD61 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 10:44:
Gisteren verrast door een plotseling heel hoog verbruik.

Ik kijk daarbij specifiek naar het verbruik door de motor, exclusief airco en elektronische systemen, en naar het netto verbruik (d.w.z verbruik minus teruggewonnen energie). Deze details zijn beschikbaar in de API.

Nu drie keer (bijna) dezelfde rit gemaakt.
1e: 255 km, 32.6 kWh netto verbruik (37.7 minus 5.1)
2e: 256 km, 36.0 kWh netto verbruik (39.2 minus 6.2)
3e: 252 km, 52.1 kWh netto verbruik !!!!! (57.6 minus 5.5)

Auto was opgeladen tot 80%, 364 km volgens de app.
Bij instappen al 24 km kwijt, gaf 340 km aan.
Na 252 km nog maar 29 km over, 9% !!!!
Grotendeels snelweg, 100 km/u , cruise control, rustige rijstijl.

Het enige verschil tussen de ritten dat ik kan bedenken dat van invloed is:
1e rit was bij 20 graden Celcius, 2e rit bij 9 graden maar heel veel file, 3e rit 9 graden en geen file.

Dit verschil van 50% lijkt wel heel extreem. Iemand dezelfde ervaring? Enig idee over de oorzaak?
Windrichting, windsterkte, verwarming en/of AC aan?

Niro EV Exec 07-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemD61
Henk1023 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 10:52:
[...]

Windrichting, windsterkte, verwarming en/of AC aan?
Verwarming/AC zit niet in dit verbruik. Die gegevens zijn apart beschikbaar:
1e: 0.5 kWh
2e: 1.9 kWh
3e: 3.1 kWh

Wind was sterk en ik zag een duidelijk verschil op de boardcomputer tussen heenweg (wind mee) en terugweg (wind tegen), maar gemiddelde is alsnog veel hoger dan vorige keren op dezelfde route.
Windgegevens nog even opgezocht:
1e: 7.3 m/s ZZW
2e: 9.2 m/s O
3e: 11.3 m/s ZZW
dus windrichting bij 1 en 3 gelijk, windsterkte wel hoger.

[ Voor 12% gewijzigd door WillemD61 op 10-11-2023 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:01

Freak187

geen

Vandaag mijn Niro EV mogen afnemen.

Ik heb een vraag over het voorverwarmen van de auto. Dit kan alleen met de Kia Connect app denk ik? En moet je auto aangesloten zijn aan de lader of doet de auto ook voorverwarmen als de lader niet is aangesloten?

Voor de rest ga ik eens rustig door alle menu’s heen, want je kunt alles instellen… dat was met m’n vorige auto wel anders.

Kia Niro-EV 2024

Pagina: 1 ... 11 ... 26 Laatste