Toon posts:

Het grote Niro EV topic

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 30-05 23:27
glas86 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 14:27:
Weet iemand of je in de Kia Connect App de kilometerstand kunt uitlezen?

Vind onder voertuigrapport wel de kilometerteller over een bepaalde periode (maar/april) meer geen totaal.
Bij mij staat het totaal wel bovenaan in het rapport?

• glas86
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 11:16
Source90 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 14:29:
[...]

Bij mij staat het totaal wel bovenaan in het rapport?
Daar staat bij mij 1584 km, terwijl de auto al bijna op de 7000km zit. Periode 26-3-2023 0 25-4-2023. Daarboven staat kilometerteller 785km :-).

[Voor 7% gewijzigd door glas86 op 25-04-2023 14:49]

• Source90
glas86 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 14:49:
[...]

Daar staat bij mij 1584 km, terwijl de auto al bijna op de 7000km zit. Periode 26-3-2023 0 25-4-2023. Daarboven staat kilometerteller 785km :-).
Wellicht te voor de hand liggend, maar al ververst?

Ik zie namelijk wel de totale kilometers. Daaronder informatie van afgelopen maand;

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
glas86 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 14:49:
[...]

Zelfde hier.
1184 ipv 5000 oid.

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 08:51
Vandaag een kort USB-C naar USB-c kabeltje gekocht in de hoop daarmee de telefoon met Android auto aan te sluiten op de USB-C voorin. Helaas zit er op deze geen data communicatie zoals op de USB-A aansluiting waarin nu een stick zit met muziek. Jammer.

Nu eens kijken om een USB-A hub met 2 of drie poorten te gebruiken om zowel de USB stick en de telefoon aan te sluiten. Iemand hier ervaring meer of dit gaat werken?

• Planet X
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:48
Je hebt ook USB sticks met USB-C aansluiting. Maar zal jij ooit zonder je telefoon in de auto zitten?

Er is meer tussen hier en Google

• SeenD
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 26-05 22:50
Eboera schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 17:15:
[Afbeelding]

Ook maar eens gekeken welke range er wordt aangegeven, valt me niet tegen. Ik rij altijd in eco mode en ben een rustige rijder.
Uhm. Hoe krijg je het scherm zo? Ik vind analoge tellers niet zo fijn.

En ander ding: de nav is best slecht. Ik heb het nu 3x gebruikt ipv carplay en alle 3 de keren grote fouten. Hoe gaan jullie er mee om, ik wilde de nav gebruiken omdat ik dan beter gebruik kan maken van fast chargers.
Alleen de nav gebruiken als je weet dat je gaat fast chargen?

Something something

• DwightKSchrute
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:11
SeenD schreef op woensdag 26 april 2023 @ 07:19:
[...]

En ander ding: de nav is best slecht. Ik heb het nu 3x gebruikt ipv carplay en alle 3 de keren grote fouten. Hoe gaan jullie er mee om, ik wilde de nav gebruiken omdat ik dan beter gebruik kan maken van fast chargers.
Dit is het dynamische cluster. Dat kun je instellen onder Voertuiginstellingen en dan Thema (dit doe ik uit mijn hoofd, vergeef me als ik een stap mis)

Met betrekking tot je andere vraag: mijn ervaring is dat een willekeurige navitatie app gebruiken in Carplay beter werkt dan de ingebouwde navigatie. Ik fast charge bijna nooit (sterker nog, de auto nu twee maanden in bezit en nog niet gedaan), dus ik zie geen reden om de ingebouwde navigatie te gebruiken. Maar hoe jij het nu omschrijft is hoe ik het aan zou pakken: als ik weet dat het nodig is, in de ingebouwde navigatie de snellader selecteren, zodat de batterij voorverwarmd wordt. Misschien dat je daar overheen nog steeds wel Carplay kan gebruiken, maar dat weet ik niet.

• SeenD
DwightKSchrute schreef op woensdag 26 april 2023 @ 08:17:
[...]

Dit is het dynamische cluster. Dat kun je instellen onder Voertuiginstellingen en dan Thema (dit doe ik uit mijn hoofd, vergeef me als ik een stap mis)
Gevonden thanks, ik had daar al eens gekeken, toen ik de auto aan het instellen was, en ik dacht dat dat alleen die 3 modus thema's waren. Maar er was nog een 4e, de dynamische. :)
Met betrekking tot je andere vraag: mijn ervaring is dat een willekeurige navitatie app gebruiken in Carplay beter werkt dan de ingebouwde navigatie. Ik fast charge bijna nooit (sterker nog, de auto nu twee maanden in bezit en nog niet gedaan), dus ik zie geen reden om de ingebouwde navigatie te gebruiken. Maar hoe jij het nu omschrijft is hoe ik het aan zou pakken: als ik weet dat het nodig is, in de ingebouwde navigatie de snellader selecteren, zodat de batterij voorverwarmd wordt. Misschien dat je daar overheen nog steeds wel Carplay kan gebruiken, maar dat weet ik niet.
Ja, dat ga ik ook maar doen. Ik heb 1x snelgeladen om 't te testen. Alleen dat ging vrij langzaam. De auto bleef op de 33 kwh steken.

Something something

• Eboera
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 17:46
SeenD schreef op woensdag 26 april 2023 @ 07:19:
[...]

Ik denk dat je nog steeds je CarPlay navigatie kunt gebruiken ook als je de navigatie van de auto zelf gebruikt (maar niet zichtbaar hebt). Ik ga eind mei voor het eerst naar Duitsland voor een lange rit ben ben ook al aan het plannen. Om te zorgen dat de batterij voorgeconditioneerd wordt moet je de interne navigatie gebruiken, dat was ik dan ook van plan. En ook met CarPlay ernaast. Jammer dat je niet de batterij conditionering zelf kunt aanzetten (los van de navigatie)

• Arebij
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 17:26
Hoi,

Misschien dat ik in de war ben, maar in Nederland zat toch helemaal geen batterijverwarming op de Niro EV ? Of bedoelen jullie met " voorgeconditioneerd " iets anders ?

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:34
Arebij schreef op woensdag 26 april 2023 @ 12:45:
Hoi,

Misschien dat ik in de war ben, maar in Nederland zat toch helemaal geen batterijverwarming op de Niro EV ? Of bedoelen jullie met " voorgeconditioneerd " iets anders ?
Geen warmtepomp in NL wel gewoon verwarmingselement dus ook mogelijkheid tot batterijverwarming ;)

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

• Planet X
Als je toch al kilometers aan het rijden bent zal de batterij toch al voorverwarmd moeten zijn?
Het is wel zo dat de batterij onder de 20% moet zijn om wel de beloofde 80 kw/h te halen bij een laadpaal.

• Source90
Moet zeggen dat ik nog weinig merk van de voordelen van een warmtepomp. Terwijl met dit weer de verwarming toch wel eens aanstaat.
Of ik heb een loden voet, dat kan ook. Zit op zijn best op 16,5kWh/100KM op eco als mevrouw rijdt en ikzelf zit meer richting 17-19kWh/100KM op Normal/Sport. :+

[Voor 22% gewijzigd door Source90 op 26-04-2023 12:55]

• Planet X
Als het goed is zal ik dat zaterdag moeten testen. Vrijdag de auto ophalen we zaterdag meteen 350 km Autobahn.

• MarcelGo
Planet X schreef op woensdag 26 april 2023 @ 12:52:
Als je toch al kilometers aan het rijden bent zal de batterij toch al voorverwarmd moeten zijn?
Het is wel zo dat de batterij onder de 20% moet zijn om wel de beloofde 80 kw/h te halen bij een laadpaal.
Verwarmen is verloren energie, dus dat gaan we alleen doen ingeval gepland DC laden...

• Arebij
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 17:26
Oke, dus resume;

Batterijverwarming = sneller opladen
Warmepomp = meer rijbereik

Begrijp ik dat goed ?

Batterijverwarming kan dan niet handmatig worden aangezet, hiervoor moet je een lader selecteren in de ingeboude navigatie ?

(ik heb een Niro in bestelling staan, dus zelf testen is nog niet mogelijk :-) )

• Giem
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:14
Source90 schreef op woensdag 26 april 2023 @ 12:53:
Moet zeggen dat ik nog weinig merk van de voordelen van een warmtepomp. Terwijl met dit weer de verwarming toch wel eens aanstaat.
Of ik heb een loden voet, dat kan ook. Zit op zijn best op 16,5kWh/100KM op eco en richting 19kWh/100KM op Sport. :+
Waar rij je dan gemiddeld, want dat is in mijn ogen het grootste verschil. In de stad of via b wegen kan ik rond de 12kWh/100km halen op eco. Snelweg is een ander verhaal, maar alsnog lukt 15kWh/100km meestal wel.

• SeenD
Planet X schreef op woensdag 26 april 2023 @ 12:52:
Dat lijkt er niet op met de aantal kilometers. Ik had 95km gereden en wilde vlak bij huis snelladen. Toen was de snelheid 33 kWh.
M’n auto was toen wel boven de 20% nog. Wellicht dat dat het probleem was.

Something something

• Source90
Giem schreef op woensdag 26 april 2023 @ 12:58:
[...]

Waar rij je dan gemiddeld, want dat is in mijn ogen het grootste verschil. In de stad of via b wegen kan ik rond de 12kWh/100km halen op eco. Snelweg is een ander verhaal, maar alsnog lukt 15kWh/100km meestal wel.
Dat is bijzonder veel lager dan de 18-19kWh die ik rij met warmtepomp (als dat überhaupt wat doet).
Rijden voornamelijk op 80KM wegen, al moet ik regelmatig ook een stukje snelweg meepakken.

Ik heb het profiel van de eerste eigenaar verwijderd en een nieuw profiel gemaakt (500KM geleden). Ik neem aan dat hij dan ook de gemiddelde etc. reset?
Of zou hij nog op de gemiddelde van de Duitser staan, merk wel dat hij iets zakt in verbruik de laatste tijd.
Maar dan nog; op eco komt mevrouw ook niet onder de 16,5kWh en die rijdt niet erg sportief.
Welke regen-stand rijdt jij? 1-pedal-drive?

Airco staat meestal op standje 1 of uit (en dan met stoel ventilatie aan) bij warm weer. Bij koud weer meestal ook op 1, behalve bij beslagen ramen, dan weer stoelverwarming aan.

[Voor 8% gewijzigd door Source90 op 26-04-2023 13:18]

• MarcelGo
Arebij schreef op woensdag 26 april 2023 @ 12:57:
Oke, dus resume;

Batterijverwarming = sneller opladen
Warmepomp = meer rijbereik

Begrijp ik dat goed ?

Batterijverwarming kan dan niet handmatig worden aangezet, hiervoor moet je een lader selecteren in de ingeboude navigatie ?

(ik heb een Niro in bestelling staan, dus zelf testen is nog niet mogelijk :-) )
Warmtepomp, meer bereik indien temperatuur voornamelijk tussen +4 en +14 C is en je relatief veel warmtevraag in de auto vraagt.
Batterijverwarming werkt inderdaad alleen bij in navigatie geplande snellader en je hem de tijd geeft dus minimaal 20 minuten voor het laden de route al plannen...

• Eboera
Giem schreef op woensdag 26 april 2023 @ 12:58:
[...]

Heb ik ook, B wegen rond de 12kWh/100km en snelwegen op de cruisecontrol zo’n 14/15 kWh/100km. Ik ben sowieso een rustige rijder en sommige vrachtwagens rijden zo’n 95km/u en daar blijf ik ook wel eens achter plakken. Daarnaast rij ik nooit korte stukken maar bijna altijd 20km of meer, veel korte ritten is ook slecht voor je verbruik

• glas86
MarcelGo schreef op woensdag 26 april 2023 @ 13:24:
[...]

Warmtepomp, meer bereik indien temperatuur voornamelijk tussen +4 en +14 C is en je relatief veel warmtevraag in de auto vraagt.
Batterijverwarming werkt inderdaad alleen bij in navigatie geplande snellader en je hem de tijd geeft dus minimaal 20 minuten voor het laden de route al plannen...
Ik meen gelezen te hebben in de handleiding/eigen ervaring dat de auto ook de batterijverwarming inschakelt bij "normaal" laden indien nodig. Mijn auto maakte op met name koude dagen een soort van pruttelend, zoemend geluid, alsof je water/vloeistof hoort lopen. Volgens mij is dat ook de batterijverwarming. Conditioneringsmodus heet het volgens mij officieel.

The Battery conditioning mode is efficient during the winter time when the high voltage battery temperature is low. This mode is recommended to improve driving and DC charging performances during winter. However, the driving distance may be reduced as the energy is required to increase battery temperature.

If the battery temperature is low during driving, Battery conditioning mode raises the battery temperature to an adequate level. Also, if the battery temperature is low when scheduled air conditioner/heater is activated, this mode is operated to improve driving and charging performance. However, the mode is not operated to ensure driving distance when the battery level is low.

If you set the DC charging station as a destination in battery conditioning mode, you can reduce the charging time by raising the battery temperature to an adequate level when you arrive.

Battery conditioning mode indicator () light illuminates while battery conditioning mode is operating.

[Voor 53% gewijzigd door glas86 op 26-04-2023 16:09]

• MarcelGo
glas86 schreef op woensdag 26 april 2023 @ 16:04:
[...]

Ik meen gelezen te hebben in de handleiding/eigen ervaring dat de auto ook de batterijverwarming inschakelt bij "normaal" laden indien nodig. Mijn auto maakte op met name koude dagen een soort van pruttelend, zoemend geluid, alsof je water/vloeistof hoort lopen. Volgens mij is dat ook de batterijverwarming. Conditioneringsmodus heet het volgens mij officieel.

The Battery conditioning mode is efficient during the winter time when the high voltage battery temperature is low. This mode is recommended to improve driving and DC charging performances during winter. However, the driving distance may be reduced as the energy is required to increase battery temperature.

If the battery temperature is low during driving, Battery conditioning mode raises the battery temperature to an adequate level. Also, if the battery temperature is low when scheduled air conditioner/heater is activated, this mode is operated to improve driving and charging performance. However, the mode is not operated to ensure driving distance when the battery level is low.

If you set the DC charging station as a destination in battery conditioning mode, you can reduce the charging time by raising the battery temperature to an adequate level when you arrive.

Battery conditioning mode indicator () light illuminates while battery conditioning mode is operating.
Correct, maar dit houdt in dat het verwarmen eerst gebeurt...voor/tijdens het laden en als je erna niet weggaat is dat voor AC wel een dure aangelegenheid, zomaar de eerste 5 kW naar een verwarming om de batterij conditie binnen de garantie voorwaarden te houden O-)

• Eboera
MarcelGo schreef op woensdag 26 april 2023 @ 16:14:
[...]

Correct, maar dit houdt in dat het verwarmen eerst gebeurt...voor/tijdens het laden en als je erna niet weggaat is dat voor AC wel een dure aangelegenheid, zomaar de eerste 5 kW naar een verwarming om de batterij conditie binnen de garantie voorwaarden te houden O-)
“ If you set the DC charging station as a destination in battery conditioning mode, you can reduce the charging time by raising the battery temperature to an adequate level when you arrive.”

Alleen DC dus, niet voor AC.

• MarcelGo
Eboera schreef op woensdag 26 april 2023 @ 16:19:
[...]

“ If you set the DC charging station as a destination in battery conditioning mode, you can reduce the charging time by raising the battery temperature to an adequate level when you arrive.”

Alleen DC dus, niet voor AC.
Ook correct, maar er schijnt elektrische verwarming gebruikt te worden indien temperatuur accu laag ook zonder navigatie, moet relatief eenvoudig te zien zijn op de verbruiksmeter en de bijgeladen stroom volgens de auto. Dit kun je alleen voorkomen door met maximaal "X" kW te laden exacte waarde weet ik even niet.
Maar vanuit Kia gezien best logisch.

• MrRobin
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13:46
glas86 schreef op woensdag 26 april 2023 @ 16:04:
[...]

Klopt, ik meen een aantal paginas terug in dit topic een grafiek te hebben gelezen die dat bevestigd(of op YouTube). Bij ac 11kw laden gaat er het eerste uur ong 5kw (pin me niet vast op de getallen) op aan batterij verwarming. Dus als je met laag SoC thuis komt laad je effectief het eerste uur met maar 50-60 % snelheid.

Ik weet niet of dat ook uit wordt gezet met hetzelfde batterij conditionering knopje in de instellingen (die voor snellader)

• MajaMestreech
In diverse Youtube filmpjes over de KIA Niro EV heb ik gezien dat achterin onder de bank standaard een 230 VAC stopcontact wordt geleverd. Voor de duurste/executive versie goed voor 3000 W en de andere versies 200 W. Goed voor een oplader van laptop of telefoon.
Gisteren gekeken, helaas geen stopcontact. Is deze ook door de lange levertijd verdwenen uit de levering, net als de granny lader?

• MrRobin
MajaMestreech schreef op woensdag 26 april 2023 @ 21:51:
In diverse Youtube filmpjes over de KIA Niro EV heb ik gezien dat achterin onder de bank standaard een 230 VAC stopcontact wordt geleverd. Voor de duurste/executive versie goed voor 3000 W en de andere versies 200 W. Goed voor een oplader van laptop of telefoon.
Gisteren gekeken, helaas geen stopcontact. Is deze ook door de lange levertijd verdwenen uit de levering, net als de granny lader?
Ik heb 'm wel op de executiveline, maar ik las max 180/200w (uit mijn hoofd). De 3kw is alleen voor de V2L die de standaard laadpoort voorop de auto gebruikt met een adapter idd.

Overigens,

Er zit in dat stopcontact op de achterbank een klepje voor dat je op slot kan zetten.
Weet iemand hoe je dat slot er af krijgt? Heb het niet gevonden in de handleiding en het lijkt geen standaard schroevendraaier / fysieke autosleutel te zijn...

• glas86
MajaMestreech schreef op woensdag 26 april 2023 @ 21:51:
Stopcontact zit alleen op de Executiveline, andere uitvoeringen hebben deze niet. Is voor zover ik weet niet anders geweest. Granny lader is er op een gegeven moment wel uitfgehaald, ben een van de laatste (gelukkige) die er nog een heeft gekregen. Moet eerlijk bekennen dat ik tot op heden er nog geen gebruik van heb gemaakt.

[Voor 12% gewijzigd door glas86 op 28-04-2023 12:33]

• Source90
MrRobin schreef op woensdag 26 april 2023 @ 21:54:
[...]

Er zit in dat stopcontact op de achterbank een klepje voor dat je op slot kan zetten.
Weet iemand hoe je dat slot er af krijgt? Heb het niet gevonden in de handleiding en het lijkt geen standaard schroevendraaier / fysieke autosleutel te zijn...
Ik ben ook benieuwd hoe deze open gaat :X

Geen sleuteltje of dergelijke bij de auto gekregen en zie het ook niet terug in de handleiding.
Lijkt me niet de bedoeling om met een schroevendraaier te gaan hannesen.

[Voor 41% gewijzigd door Source90 op 28-04-2023 13:04]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• glas86
Source90 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 13:00:
[...]

[Afbeelding]

Geen sleuteltje of dergelijke bij de auto gekregen en zie het ook niet terug in de handleiding.
Staat wel in de handleiding, EV-menu, V2L. Moet je via de mechanische sleutel doen. Als je in de owner`s manual app zoekt op "stopcontact" dan vind je het.

[Voor 5% gewijzigd door glas86 op 28-04-2023 13:20]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Giem
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:14
[...]

[Afbeelding]

Gewoon met je gewone sleutel die in je afstandbediening zit.

• Source90
glas86 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 13:20:
[...]

Staat wel in de handleiding, EV-menu, V2L. Moet je via de mechanische sleutel doen. Als je in de owner`s manual app zoekt op "stopcontact" dan vind je het.
Dank, kon het niet vinden onder V2L. Ik ga daar eens kijken.
@MrRobin, bovenstaand ook antwoord op jouw vraag :)

• MajaMestreech
[...]

[Afbeelding]

Lijkt me ook de sleutel in de afstandsbediening te zijn.
Overigens 16 A is dus meer dan 3000 W en niet slechts 200 W.

Ik heb gevonden waar ik dat sopcontact 200W heb gezien. Was een Youtube filmpje van Autowereld maar was nog niet het produktie model. Hebben ze wellicht later eruit gehaald.

• Coffee
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:45

Coffee

Coffee

Goedemorgen allen, ik kijk al een tijdje mee. Heb de eerste week van januari de dynamicline (met trekhaak, voor fietsenrek of klein aanhangwagentje) besteld via LeasePlan. Levering stond verwacht op november/december. Een vriend van mij had deze een paar dagen eerder besteld, laatste week van december. Hij kreeg bericht dat zijn Niro EV twee maanden eerder komt.

Ik was benieuwd of iemand hier al ervaring heeft met camperen met de Niro? En gebruik jullie de V2L adapter? Dank!

Coffee

• KMvrtr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16:27
MarcelGo schreef op woensdag 26 april 2023 @ 16:25:
[...]

Ook correct, maar er schijnt elektrische verwarming gebruikt te worden indien temperatuur accu laag ook zonder navigatie, moet relatief eenvoudig te zien zijn op de verbruiksmeter en de bijgeladen stroom volgens de auto. Dit kun je alleen voorkomen door met maximaal "X" kW te laden exacte waarde weet ik even niet.
Maar vanuit Kia gezien best logisch.
Vraagje, hoezo is dat logisch?
Ik snap dat een batterij sneller laadt als hij voorbereid (=voorverwarmd) is.
Maar zeker bij ‘s nachts AC laden lijkt me dat niet een vereiste. Ik zou verwachten dat dit in te stellen is op basis van gewenste SoC en laadtijd/vertrektijd.

• MarcelGo
KMvrtr schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 10:20:
[...]

Vraagje, hoezo is dat logisch?
Ik snap dat een batterij sneller laadt als hij voorbereid (=voorverwarmd) is.
Maar zeker bij ‘s nachts AC laden lijkt me dat niet een vereiste. Ik zou verwachten dat dit in te stellen is op basis van gewenste SoC en laadtijd/vertrektijd.
Vanuit Kia ligt de focus op voorkomen van batterij degradatie, dat is logisch...dat het marginaal verschil oplevert is de keus die Kia maakt.

• KMvrtr
MarcelGo schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 11:31:
[...]

Vanuit Kia ligt de focus op voorkomen van batterij degradatie, dat is logisch...dat het marginaal verschil oplevert is de keus die Kia maakt.
Dus voorverwarming reduceert degradatie?
Ik begreep dat dat alleen invloed had op laadsnelheid.
Sterker, ik lees ook hier en daar dat sneller laden de accu juist meer belast.
Dus wat dat betreft snap ik niet dat AC laden met verwarming zou moeten.
Ik kan met niet voorstellen dat je met verwarmen van de accu op AC zoveel laadsnelheid wint dat het de extra kWh waard is.

Of mis ik iets?

• MarcelGo
KMvrtr schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 14:10:
[...]

Dus voorverwarming reduceert degradatie?
Ik begreep dat dat alleen invloed had op laadsnelheid.
Sterker, ik lees ook hier en daar dat sneller laden de accu juist meer belast.
Dus wat dat betreft snap ik niet dat AC laden met verwarming zou moeten.
Ik kan met niet voorstellen dat je met verwarmen van de accu op AC zoveel laadsnelheid wint dat het de extra kWh waard is.

Of mis ik iets?
Voorverwarming reduceert degradatie omdat de cellen minder belast worden in hun ideale temperatuur bereik, omstreeks 25C. Daarnaast helpt het gigantisch bij DC laden om de laadsnelheid te verhogen, bij AC laden is het dus alleen om de cellen in hun ideale temperatuur window te krijgen. DC laden van max 80kW is al erg behoudend dus daardoor valt de degradatie erg mee.

Als je puur theoretisch kijkt naar de accu wil die graag niet koud en niet te warm en bij voorkeur tussen 60% en 40% blijven. Welke factoren hoeveel invloed hebben is discutabel maar daar waar de fabrikant de ideale situatie kan benaderen zonder klanten te verliezen aan de concurrentie zal deze dat niet nalaten.

[Voor 15% gewijzigd door MarcelGo op 29-04-2023 15:15]

• Planet X
Dat verlengstuk om een koffiezetapparaat aan te sluiten aan de Niro EV aan de voorzijde wordt alleen bij een Executive Line geleverd? Ik heb dat ding niet kunnen vinden in mijn Dynamic Plus Line.

• MrRobin
Planet X schreef op zondag 30 april 2023 @ 17:16:
Dat verlengstuk om een koffiezetapparaat aan te sluiten aan de Niro EV aan de voorzijde wordt alleen bij een Executive Line geleverd? Ik heb dat ding niet kunnen vinden in mijn Dynamic Plus Line.
Correct. En als ik het mij niet vergis hebben niet-executive line versies ook de hardware voor V2L niet aan boord, dus even een adapter lenen kan dan ook niet.

Hier vandaag ook voor het eerst precondition / voor koeling aan gezet om te kijken of ik de zombie modus ook heb, en helaas is dat zo (auto is nog geen 2 weken oud). Had airco aangezet op afstand en 5 min later geprobeerd te starten, wat niet lukte. 10 minuten wachten en alles deed het weer.

Goed om te horen dat er een fix is voor de zombie modus. Jammer dat ze die niet op nieuw uit te leveren autos alvast installeren. Zal morgen eens de dealer (van Mossel Zwolle) bellen voor een afspraak.

[Voor 34% gewijzigd door MrRobin op 30-04-2023 21:40]

• Markicks
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:36
Ik was ook in de veronderstelling dat in de DPL versie het stopcontact onder de achterbank wel aanwezig was. Maar dit blijkt dus toch niet zo te zijn. Misschien is het geschrapt in het afgelopen half jaar of heb ik het verkeerd geïnterpreteerd. Wel jammer eigenlijk want dit is wel een mooie functie in een EV die je niet hebt in een brandstof auto.

system setup

• MajaMestreech
Twee weken nu aan het rijden in de Niro EV DPL versie. Natuurlijk de handleiding nog niet gelezen, maar wel door alle mogelijkheden van de auto instellingen en de Kia Connect app geklikt.
Ik mis een aantal zaken c.q. kan het niet vinden:
1. In app bij Mijn Ritten, het verbruik van die rit.
2. In de app de laadsnelheid. Toch best handig als je op afstand kunt zien of de auto nog met > 50 kW of met nog slechts < 10 kW aan het laden is bij een snellaadstation.
3. Zowel in auto als in app: Laadsessies met timing en laadhoeveelheid in kW.
4. Instellingen bij AUTO licht stand, het inschakelmoment [snel, normaal, laat]. Aangezien bij Dagrijverlichting het achterlicht niet aan is, heb ik maar continue het licht op AAN gezet ipv. Auto.
5. More to come ...

• SgtCaffran
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 30-05 17:34
MajaMestreech schreef op zondag 30 april 2023 @ 20:38:
Twee weken nu aan het rijden in de Niro EV DPL versie. Natuurlijk de handleiding nog niet gelezen, maar wel door alle mogelijkheden van de auto instellingen en de Kia Connect app geklikt.
Ik mis een aantal zaken c.q. kan het niet vinden:
1. In app bij Mijn Ritten, het verbruik van die rit.
2. In de app de laadsnelheid. Toch best handig als je op afstand kunt zien of de auto nog met > 50 kW of met nog slechts < 10 kW aan het laden is bij een snellaadstation.
3. Zowel in auto als in app: Laadsessies met timing en laadhoeveelheid in kW.
4. Instellingen bij AUTO licht stand, het inschakelmoment [snel, normaal, laat]. Aangezien bij Dagrijverlichting het achterlicht niet aan is, heb ik maar continue het licht op AAN gezet ipv. Auto.
5. More to come ...
Inderdaad, heb me ook al rot gezocht naar meer details omtrent de huidige laadsnelheid. Echt bizar dat dat er niet in zit?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Griffin
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:16

Griffin

Is mythical

* Griffin doet even een duit in het zakje mbt kleine vakantie rit met fietsendrager

Afgelopen week even een weekje richting Belgie (centerparcs) gegaan.

De rit/afstand
  • 125km enkele reis
  • Totaal 273km gereden (ook nog kleine stukjes daar naar de supermarkt)
  • Vanaf ong. Eindhoven binnendoor (dat is ongeveer 45km per enkele reis)
  • Op de snelweg max 105-110 gereden
Auto situatie
  • Fietsendrager met 3 fietsen (fiets van mijn vrouw en die van met 2 kids)
  • Kofferbak vol geladen met een koffer en verschillende weekend tassen (zelfs onder de vloer kan nog zat spul)
  • 2 volwassenen en 2 kids (8 en 6)
Bevindingen (verbruik etc)
  • Helaas geen adaptive CC en lanekeeping etc (door de fietsendrager), maar met SpeedLimit is het nog steeds goed te rijden
  • De auto herkent dat er iets achter de auto hangt en past zelfs zn bereik aan, maar dat klopt echt van geen kant. We gingen weg met 100% en konden 275 km rijden, maar na 50km was mn GOM maar met iets van 20-25 gezakt. (je kan deze berekening uitzetten, maar zo vaak rij ik er niet mee)
  • het avg verbruik zat op 15.6. Ging weg met 100% en na de 273km kon ik nog 142km (zonder aanhanger modus) rijden (had nog ong 35% over)
  • Als de auto vol beladen is dan voel je de achterkant wat nadeinen door het gewicht, dus iets rustiger de drempels pakken
Al met al heeft de fietsendrager en het volstouwen van de auto niet extreem veel invloed op het bereik (wel grote stukken binnendoor waar je ong 80 mag/kan).
Ben benieuwd of er al mensen met een dakkoffer gereden hebben (want dat staat voor volgend jaar op de planning voor de zomervakantie).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• glas86
SgtCaffran schreef op zondag 30 april 2023 @ 22:02:
[...]

Inderdaad, heb me ook al rot gezocht naar meer details omtrent de huidige laadsnelheid. Echt bizar dat dat er niet in zit?
Als we dit nu massaal rapporteren dan zou je denken dat Kia er wel iets mee moet. Het kan in ieder geval wel, een collega van mij heeft een Skoda en die kan dat soort informatie zien in de app.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Eboera
Hoi, ik ben gisteren op pad geweest met de Niro. Toen ik ‘s avonds op de bank zat zag ik deze status:

Toen ik vanmorgen weer eens keek zag ik dit:

Meer mensen die dit hebben gezien? De auto is niet aangeraakt in de tussentijd en toch is de batterij een stuk leger….

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MarcelGo
Eboera schreef op maandag 1 mei 2023 @ 14:23:
Hoi, ik ben gisteren op pad geweest met de Niro. Toen ik ‘s avonds op de bank zat zag ik deze status:
[Afbeelding]

Toen ik vanmorgen weer eens keek zag ik dit:
[Afbeelding]

Meer mensen die dit hebben gezien? De auto is niet aangeraakt in de tussentijd en toch is de batterij een stuk leger….
Omdat het 's morgens een stukje kouder was dan gisteren middag?

EDIT...oh ook het percentage is een stuk lager...6% is wel erg veel, zou eigenlijk hetzelfde moeten zijn met een afwijking van 1% ivm balanceren van de cellen. Geen verbruikers in USB oid?

[Voor 10% gewijzigd door MarcelGo op 01-05-2023 14:31]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Eboera
De afwijking in range snap ik inderdaad maar het percentage is inderdaad wel raar. Er hangt niets aan de USB poorten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• glas86
Eboera schreef op maandag 1 mei 2023 @ 15:34:
De afwijking in range snap ik inderdaad maar het percentage is inderdaad wel raar. Er hangt niets aan de USB poorten.
Komt het percentage ook overeen met welke je in de auto ziet? Om eventueel de app en het wel of niet verversen/tonen van de juiste informatie uit te sluiten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Eboera
glas86 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 15:49:
[...]

Komt het percentage ook overeen met welke je in de auto ziet? Om eventueel de app en het wel of niet verversen/tonen van de juiste informatie uit te sluiten.
Hoi, ja het percentage in de app en in de auto komen overeen. En het komt alleen voor als ik gereden heb, dan het percentage bekijk en daarna na een halve dag nog eens kijk. Als hij langer stilstaat blijft alles gewoon constant.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KMvrtr
Heeft dat verlies wellicht met bijladen van de 12V accu te maken?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 30-05 17:52
Vorig weekend ook meegemaakt. Een rit waar de GOM 7% lager had moeten zijn maar slechts 2% was, de morgen erna was t wel de 7%

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MarcelGo
bruneelm schreef op maandag 1 mei 2023 @ 23:42:
Vorig weekend ook meegemaakt. Een rit waar de GOM 7% lager had moeten zijn maar slechts 2% was, de morgen erna was t wel de 7%
Lijkt ook de meest logische verklaring, dat de data realtime achterloopt. Is de vraag wel of een paar minuten is of meer...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MrnXdK
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 24-05 12:31
Is er iemand die ervaring heeft met het plaatsen van een dash-cam in deze auto? Ik vraag me af hoe ik dit ga doen, of door wie.

Tips of een adres waar ik dit kan laten doen zijn welkom.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Source90
MrnXdK schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 11:45:
Is er iemand die ervaring heeft met het plaatsen van een dash-cam in deze auto? Ik vraag me af hoe ik dit ga doen, of door wie.

Tips of een adres waar ik dit kan laten doen zijn welkom.
Kia heeft een eigen systeem dat zij kunnen inbouwen.

https://webshop.kia.nl/ac...VRECZ710SHRC&modelid=170/

Is er ook voor de Niro ev

[Voor 13% gewijzigd door Source90 op 02-05-2023 12:54]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MrnXdK
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 24-05 12:31
Source90 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 12:52:
[...]

Kia heeft een eigen systeem dat zij kunnen inbouwen.

https://webshop.kia.nl/ac...VRECZ710SHRC&modelid=170/

Is er ook voor de Niro ev
Dat is een goeie optie. Maar voor mij beetje kapitaal vernietiging aangezien ik al een dashcam heb liggen die ik erin wil zetten.

Ben meer opzoek naar tips om deze in de Niro te krijgen of ergens waar ze dit willen doen voor je.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• 2xdehelft
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-05 15:56
Sinds vorige week dinsdag heb ik de nieuwste update er op staan tegen de ZOMBIE modus. Sindsdien de auto een keer of 10 voorverwarmd zonder problemen! Geen enkele zombie meer gezien!

Verder vielen er nog een paar dingen op:

De update versie (major) is niet veranderd. Ik had de december update er zelf op gezet maar die hielp dus niet tegen de ZOMBIE modus. Wel is de bijwerkdatum veranderd naar 25-04. Helaas heb ik niet van te voren een foto gemaakt van alle andere versienummers die in het systeem vermeld zijn. Dit kan ik verder niet controleren. Als iemand een foto van zijn versies wil sturen dan vergelijk ik ze met die van mij.

Ook had ik al maanden het probleem dat de KM stand in de app (en in de Home Assistant integratie) niet goed werd weergegeven. Deze wisselde steeds tussen een stand in de 5k en de daadwerkelijke KM stand (ruim 15k nu). Sinds de update word de KM stand in de app en in Home Assistant weer correct bijgewerkt.

Verder heb ik geen verschil gemerkt. Ik moet nog testen met een aanhanger of met deze update de rijhulpsystemen wel gebruikt kunnen worden, maar daar ben ik nog niet aan toegekomen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MajaMestreech
2xdehelft schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 16:37:
Sinds vorige week dinsdag heb ik de nieuwste update er op staan tegen de ZOMBIE modus. Sindsdien de auto een keer of 10 voorverwarmd zonder problemen! Geen enkele zombie meer gezien!

Verder vielen er nog een paar dingen op:

De update versie (major) is niet veranderd. Ik had de december update er zelf op gezet maar die hielp dus niet tegen de ZOMBIE modus. Wel is de bijwerkdatum veranderd naar 25-04. Helaas heb ik niet van te voren een foto gemaakt van alle andere versienummers die in het systeem vermeld zijn. Dit kan ik verder niet controleren. Als iemand een foto van zijn versies wil sturen dan vergelijk ik ze met die van mij.

Ook had ik al maanden het probleem dat de KM stand in de app (en in de Home Assistant integratie) niet goed werd weergegeven. Deze wisselde steeds tussen een stand in de 5k en de daadwerkelijke KM stand (ruim 15k nu). Sinds de update word de KM stand in de app en in Home Assistant weer correct bijgewerkt.

Verder heb ik geen verschil gemerkt. Ik moet nog testen met een aanhanger of met deze update de rijhulpsystemen wel gebruikt kunnen worden, maar daar ben ik nog niet aan toegekomen.
Zou je zelf een foto kunnen maken van de software versie nummers en hier plaatsen? Bedankt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SgtCaffran
Heeft iemand al uitgevonden hoe de climate control werkt? In mijn vorige auto kon ik de automatische stand aan laten staan en zelf de AC uitzetten. Dus hij regelde alles zelf maar gebruikte daarvoor geen airco.

Als ik op de Niro de AC uitzet dan gaat de automatische climate control ook uit. En tegelijkertijd heb ik op momenten het idee dat als deze uit staat, het ook echt niet warm wordt!

Wie heeft dit al uitgevonden?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• 2xdehelft
MajaMestreech schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 21:13:
[...]

Zou je zelf een foto kunnen maken van de software versie nummers en hier plaatsen? Bedankt.

MKBD versie is 03.44 (valt net buiten beeld)

Dit is dus NA de zombie update, die daadwerkelijk helpt!

Ben benieuwd wat jij / anderen hebben...

[Voor 3% gewijzigd door 2xdehelft op 03-05-2023 13:43]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Eboera
bruneelm schreef op maandag 1 mei 2023 @ 23:42:
Blijft toch apart, mijn vrouw maakt een ritje van 22km en komt om 8 uur aan. Status om 10 uur:

En status nu:

Toch weer 3% minder lading en dat zonder dat de auto maar iets doet

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MajaMestreech
2xdehelft schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 11:12:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

MKBD versie is 03.44 (valt net buiten beeld)

Dit is dus NA de zombie update, die daadwerkelijk helpt!

Ben benieuwd wat jij / anderen hebben...
Bij mij ook MKBD versie 03.44. Dan heeft de dealer toch een update gedraaid al heb ik de software versie eindigend op ....221223 wel zelf moeten installeren (al mopperend op de dealer omdat ik nog een week voor aflevering gevraagd had om alle software updates te installeren).

Dit is wel een verklaring waarom de "zombie" modus bij mij niet na te bootsen was en is dan wellicht toch opgelost.

Overigens: treedt die Zombie modus alleen op bij voorverwarmen van het interieur of ook bij het koelen?

[Voor 5% gewijzigd door MajaMestreech op 03-05-2023 21:02]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 2xdehelft
MajaMestreech schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 21:00:
[...]

Bij mij ook MKBD versie 03.44. Dan heeft de dealer toch een update gedraaid al heb ik de software versie eindigend op ....221223 wel zelf moeten installeren.

Dit is wel een verklaring waarom de "zombie" modus bij mij niet na te bootsen was en is dan wellicht toch opgelost.

Overigens: treedt die Zombie modus alleen op bij voorverwarmen van het interieur of ook bij het koelen?
Beide... Ook wel eens zomaar als de app net vernieuwd heeft ofzo... Heb ik tenminste 2x gehad.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• glas86
Mijn vrouw heeft nu al een aantal keren aangeven dat bij het versnellen of afremmen de gordel aan de passagierszijde "blokkeert". Zelf als bestuurder zijnde herken ik dit niet. Iemand die dit herkent? Eind mei gaat de auto naar de garage en dan zal ik het aankaarten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MarcelGo
glas86 schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 18:08:
Mijn vrouw heeft nu al een aantal keren aangeven dat bij het versnellen of afremmen de gordel aan de passagierszijde "blokkeert". Zelf als bestuurder zijnde herken ik dit niet. Iemand die dit herkent? Eind mei gaat de auto naar de garage en dan zal ik het aankaarten.
Hier nog niet gemerkt.

Kun je het ping geluid van i-pedal uit zetten, op ACC gaat ie bij automatische inschakeling en uitschakeling af?

Dan nog even de opmerking dat het echt een fijne auto is en ook op de software valt niet veel aan te merken. (Bij aflevering alles bijgewerkt, dus als het goed is geen last van zombie modus)

De vering is een verademing komende van de Mach-e.

[Voor 5% gewijzigd door MarcelGo op 06-05-2023 19:59]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• glas86
MarcelGo schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 19:58:
[...]

Hier nog niet gemerkt.

Kun je het ping geluid van i-pedal uit zetten, op ACC gaat ie bij automatische inschakeling en uitschakeling af?

Dan nog even de opmerking dat het echt een fijne auto is en ook op de software valt niet veel aan te merken. (Bij aflevering alles bijgewerkt, dus als het goed is geen last van zombie modus)

De vering is een verademing komende van de Mach-e.
Voor zover ik weet kun je dat geluid niet uitzetten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MajaMestreech
Volgens MijnKIA en ook volgens het service kaartje hoeft de Niro EV pas na 30000 km of na 2 jaar de eerste kleine onderhoudsbeurt te krijgen. Echter in de auto zelf staat een Service inspectie voor na 15000 km of 1 jaar ingesteld. Deze kan wel aangepast worden.

Iemand die weet wat nu juist is? Is dit van die 15000 km ingesteld door de dealer om nog meer geld te cashen? Wat zou bij die 15000 km beurt gedaan worden? (3 keer om de auto lopen, ruitenwisservloeistor bijvullen en dan 150 Euro rekenen?) Ben benieuwd of er al iemand ervaring heeft, liefs een particulier aangeschafte Kia Niro EV.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Source90
MajaMestreech schreef op zondag 7 mei 2023 @ 21:33:
Volgens MijnKIA en ook volgens het service kaartje hoeft de Niro EV pas na 30000 km of na 2 jaar de eerste kleine onderhoudsbeurt te krijgen. Echter in de auto zelf staat een Service inspectie voor na 15000 km of 1 jaar ingesteld. Deze kan wel aangepast worden.

Iemand die weet wat nu juist is? Is dit van die 15000 km ingesteld door de dealer om nog meer geld te cashen? Wat zou bij die 15000 km beurt gedaan worden? (3 keer om de auto lopen, ruitenwisservloeistor bijvullen en dan 150 Euro rekenen?) Ben benieuwd of er al iemand ervaring heeft, liefs een particulier aangeschafte Kia Niro EV.
Ik kan in de app niet vinden waar datum volgende servicebeurt staat, waar kijk ik overheen? :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Eboera
Source90 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 21:47:
[...]

Ik kan in de app niet vinden waar datum volgende servicebeurt staat, waar kijk ik overheen? :+
Als je de app start krijg je tezien “maak afspraak”

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Source90
Eboera schreef op maandag 8 mei 2023 @ 16:20:
[...]

Als je de app start krijg je tezien “maak afspraak”
[Afbeelding]
Ah, ik zie het al. Ik zit in de Kia Connect app te zoeken, dit is volgens mij de Mijn Kia app?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Eboera
Ja klopt, is de Mijn Kia app.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kassie
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 30-05 20:28
SgtCaffran schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 10:10:
Heeft iemand al uitgevonden hoe de climate control werkt?
Ook ik worstel met Climate Control en vindt - wat mij betreft - het echt heel slecht te regelen.

De ventilator staat permanent aan en kan alleen uit als ook de Climate Control uit staat. En blaast ook in de laagste stand veel te hard wat ik absoluut niet gewend ben uit mijn vorige auto's. Ze zijn niet goed zodanig te richten dat je er geen last van hebt. De ventilatie roosters staan of dicht of vol open. Je kan ze niet op een kleine opening zetten. Wat mij betreft is hier niet goed over nagedacht en was het design voor functie.

Ik zet de roosters vóór meestal dicht en alleen bij de middenconsole/achterstoelen open.

Voor de rest is deze Kia Niro EV een fijne auto om mee te rijden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• glas86
Kassie schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 12:48:
[...]

Ook ik worstel met Climate Control en vindt - wat mij betreft - het echt heel slecht te regelen.

De ventilator staat permanent aan en kan alleen uit als ook de Climate Control uit staat. En blaast ook in de laagste stand veel te hard wat ik absoluut niet gewend ben uit mijn vorige auto's. Ze zijn niet goed zodanig te richten dat je er geen last van hebt. De ventilatie roosters staan of dicht of vol open. Je kan ze niet op een kleine opening zetten. Wat mij betreft is hier niet goed over nagedacht en was het design voor functie.

Ik zet de roosters vóór meestal dicht en alleen bij de middenconsole/achterstoelen open.

Voor de rest is deze Kia Niro EV een fijne auto om mee te rijden.
De linkse ronde knop indrukken en dan is het systeem uit incl de ventilator. Via de manuele instellingen kunt je de snelheid op 1 zetten en de blaasrichting bepalen. Wil je geen AC dan kun je deze ook uitzetten d.m.v. een knopje.

[Voor 7% gewijzigd door glas86 op 09-05-2023 13:27]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MajaMestreech
glas86 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 13:09:
[...]

De linkse ronde knop indrukken en dan is het systeem uit incl de ventilator. Via de manuele instellingen kunt je de snelheid op 1 zetten en de blaasrichting bepalen. Wil je geen AC dan kun je deze ook uitzetten d.m.v. een knopje.
Ik heb hier ook op zitten studeren. Die 4 ventilatieroosters blazen inderdaad te hard, bij de ventilator op de laagste stand. Dus maar 2 van de 4 dicht gezet. Probleem is dat je ze wel nodig hebt bij bijvoorbeeld instappen in een warme auto. Dan wil je dat die snel afkoelt en heb je die blazers nodig.

Hetgeen ik ontdekt heb van de AUTO stand is dat hij de AC dan in of uitschakelt afhankelijk van de buitentemperatuur.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• glas86
MajaMestreech schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 13:40:
[...]

Ik heb hier ook op zitten studeren. Die 4 ventilatieroosters blazen inderdaad te hard, bij de ventilator op de laagste stand. Dus maar 2 van de 4 dicht gezet. Probleem is dat je ze wel nodig hebt bij bijvoorbeeld instappen in een warme auto. Dan wil je dat die snel afkoelt en heb je die blazers nodig.

Hetgeen ik ontdekt heb van de AUTO stand is dat hij de AC dan in of uitschakelt afhankelijk van de buitentemperatuur.
Daarnaast wordt het wel of niet inschakelen van AC ook bepaalt door instellingen als automatisch ontwasemen, tunnels meen ik me te herinneren en nog eentje.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MajaMestreech
glas86 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 14:02:
[...]

Daarnaast wordt het wel of niet inschakelen van AC ook bepaalt door instellingen als automatisch ontwasemen, tunnels meen ik me te herinneren en nog eentje.
Wanneer je een tunnel inrijdt dan wordt het systeem op circuleren gezet. Dat werkt mooi. Ik weet niet of dan ook ramen en schuifdak gesloten worden. Dat ga ik nog eens proberen :-)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• glas86
MajaMestreech schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 15:11:
[...]

Wanneer je een tunnel inrijdt dan wordt het systeem op circuleren gezet. Dat werkt mooi. Ik weet niet of dan ook ramen en schuifdak gesloten worden. Dat ga ik nog eens proberen :-)
Het schuifdak verwacht ik zeker niet, die kun je niet eens sluiten met je sleutel of via de app.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SgtCaffran
glas86 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 13:09:
[...]

Het klinkt allemaal logisch als je het zo neerzet, maar....

Als ik het systeem automatisch wil laten draaien dan wil ik dus climate control aanhebben. Maar als ik dan niet de AC aan wil hebben dan druk ik op dat knopje en gaat de climate control ook uit!

En als de climate control uitstaat heb ik zelfs het idee dat de auto niet warm wordt! Ik heb zelfs het idee dat de auto niet warm wordt bij 20,5/21C maar wel bij 22C. 8)7

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Planet X
ik heb ventilatie op 1 staan en het knopje voorruit aangezet dan blaast hij niet meer bij de middenconsole. In de zomer wordt het denk ik wel Auto maar voor nu is dat wel een oplossing.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• glas86
SgtCaffran schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 17:11:
[...]

Het klinkt allemaal logisch als je het zo neerzet, maar....

Als ik het systeem automatisch wil laten draaien dan wil ik dus climate control aanhebben. Maar als ik dan niet de AC aan wil hebben dan druk ik op dat knopje en gaat de climate control ook uit!

En als de climate control uitstaat heb ik zelfs het idee dat de auto niet warm wordt! Ik heb zelfs het idee dat de auto niet warm wordt bij 20,5/21C maar wel bij 22C. 8)7
Ik heb dit weleens meegemaakt en in dat geval als je naar het airco menu gaat dan kun je hem op "heat" zetten. Dan gaat het meestal wel goed, je zou verwachten dat die dit dan automatisch doet maar het lijkt wel alsof dat soms niet het geval is.

• Griffin

Griffin

Is mythical

glas86 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 20:40:
[...]

Ik heb dit weleens meegemaakt en in dat geval als je naar het airco menu gaat dan kun je hem op "heat" zetten. Dan gaat het meestal wel goed, je zou verwachten dat die dit dan automatisch doet maar het lijkt wel alsof dat soms niet het geval is.
Ik heb gemerkt dat je de temp best wat hoger moet zetten wil 'heat' automatisch aan gaan.

Mijn gevoel zegt dat de auto de eerste graad (oid) die je warmer wilt niet direct heat aanzet maar eerst kijkt wat er gebeurd als AC uit gezet word... maar dit is een vergezochte hypothese ;)

• glas86
Griffin schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 07:46:
[...]

Ik heb gemerkt dat je de temp best wat hoger moet zetten wil 'heat' automatisch aan gaan.

Mijn gevoel zegt dat de auto de eerste graad (oid) die je warmer wilt niet direct heat aanzet maar eerst kijkt wat er gebeurd als AC uit gezet word... maar dit is een vergezochte hypothese ;)
Dat vermoeden heb ik ook, alles staat en valt met sensoren en hoe deze zich gedragen en welke actie en wanneer deze dan uitgevoerd wordt. Ik heb zelf eigenlijk niet zoveel problemen met het systeem. Althans niet meer of minder dan bij mijn vorige auto's (VW) waarbij ik ook met enige regelmaat aan het systeem zat te rommelen omdat ik het dan weer koud of dan weer warm had etc.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

glas86 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 08:36:
[...]

Dat vermoeden heb ik ook, alles staat en valt met sensoren en hoe deze zich gedragen en welke actie en wanneer deze dan uitgevoerd wordt. Ik heb zelf eigenlijk niet zoveel problemen met het systeem. Althans niet meer of minder dan bij mijn vorige auto's (VW) waarbij ik ook met enige regelmaat aan het systeem zat te rommelen omdat ik het dan weer koud of dan weer warm had etc.
Bij mijn vorige auto (Octavia ICE) was het ook altijd even pielen... soms was 20graden goed en dan weer te koud. Bij een EV is het verschil nog groter, want verwarmen gaat erg snel. Waar ik bij de octavia m best wat hoger zetten om snel te laten verwarmen moet ik dat bij de Niro niet doen want dan is het veel te snel te warm.

Mijn setup is auto standje 1 en dan 21 graden. Qua blazers en wanneer heat/AC, ik laat de auto het zelf regelen. Op korte stukjes gaat de hele unit gewoon uit. En soms als de vrouw en kids in de auto zitten wil de temp nog wel eens wat lager of hoger moeten.

Ik heb driver only ook nog geprobeerd maar het levert weinig op qua GOM en ik merk dat sommige blazers uit gaan en dan merk ik (toen het iets frisser was in feb/maart) toch wat kou aan de rechterkant.

• [BoSS]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:24

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Heeft iemand al eens gekeken naar het laadverlies van de Niro EV?

Ik heb de auto nu een maand of 5, ca. 5000km mee gereden. Bijna altijd geladen met dezelfde 3 fasen publieke laadpaal. En de meeste laadbeurten zijn van ca. 25% naar 80%.

Op basis van de geladen kWh en het SoC % van de auto, is bij ons het laadverlies gemiddeld 13%. Maar het schommelt best wel flink. Soms is het verlies bijna 20% en soms onder de 10% (gisteren zelfs 7,58%). Daar zitten afrondingsverschillen in omdat de SoC in hele procenten wordt weergegeven in de auto, maar toch een flink verschil.

Enig idee waar dit aan ligt?

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

• MajaMestreech
[BoSS] schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 19:55:

Ik heb de auto nu een maand of 5, ca. 5000km mee gereden. Bijna altijd geladen met dezelfde 3 fasen publieke laadpaal. En de meeste laadbeurten zijn van ca. 25% naar 80%.

Op basis van de geladen kWh en het SoC % van de auto, is bij ons het laadverlies gemiddeld 13%. Maar het schommelt best wel flink. Soms is het verlies bijna 20% en soms onder de 10% (gisteren zelfs 7,58%). Daar zitten afrondingsverschillen in omdat de SoC in hele procenten wordt weergegeven in de auto, maar toch een flink verschil.

Hoe meet je dit? Ik mis in de auto overzicht van de geladen kWh na een laadsessie. Indien dat er was, dan kun je vergelijken met je wallbox en dan de verliezen bepalen.
Is het meten met de SoC niet te onnauwkeurig?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• [BoSS]

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Als het goed is, is de SoC wel degelijk nauwkeurig (bepaald obv. voltage in de cellen), de GoM niet (afhankelijk van de temperatuur, rijstijl, historisch verbruik, etc.).

Ik bepaal het aantal geladen kWh obv. (SoC eind - SoC start) * 64,8. Hier kan een kleine afwijking in zitten omdat de SoC slechts in hele procenten wordt weergegeven, maar het verschil in laadverlies is een stuk groter dan enkele procenten.

• bruneelm
Gemeten met de kWh in de batterij bij t starten van het laden tov het aantal bij t einde via EVNotify via de OBD dongle versus de MID teller kom ik op 17% op voorwaarde dat de winter modus uit staat en laden op 11kW.
Met die mode aan zit ik boven de 30% verlies (AC laden)
Wat merkelijk meer is dan de e-Niro ☹️

• [BoSS]

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

bruneelm schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 22:54:
Gemeten met de kWh in de batterij bij t starten van het laden tov het aantal bij t einde via EVNotify via de OBD dongle versus de MID teller kom ik op 17% op voorwaarde dat de winter modus uit staat en laden op 11kW.
Die 30% verlies herken ik absoluut niet. Lijkt mij inderdaad ook wel erg veel. Vond zelf 15% al aan de stevige kant.

De winter modus gebruik ik niet, ik dacht dat die alleen effect had op het rijgedrag in de sneeuw? Of bedoel je iets anders?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• glas86
bruneelm schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 22:54:
30% laadverlies is wel erg veel. Overigens is laadverlies bij een elektrische auto niet vreemd. Hoe langzamer je laad hoe meer verlies. 30% zou meer passen bij het laden via een regulier stopcontact. Er zijn blijkbaar veel factoren die een rol kunnen spelen hierbij. Ik kwam dit interessante artikel tegen van de ANWB:

https://www.anwb.nl/auto/...uisladen-elektrische-auto

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Juanluca
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13:18

Weliswaar niet de Niro EV, maar Multikoe heeft dit heel mooi bijgehouden met zijn e-Niro:

https://gathering.tweaker...message/74920710#74920710

Op basis van die data steun ik zijn conclusie: hoe meer je laad binnen 1 sessie, hoe kleiner het verlies.

/edit: iets verder in het topic is Poecillia nog aan de slag gegaan met de data van Multikoe: https://gathering.tweaker...message/74927552#74927552

[Voor 8% gewijzigd door Juanluca op 11-05-2023 12:47]

• zikia7
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 14-05 07:54

Ik herken dit inderdaad ook, maar vooral in de koude winterperioden. Het verschil wat ik zie varieert ook tussen 15 en 20%. Het viel mij op dat dit minder (8%) was bij warm weer vorige week.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• KMvrtr
zikia7 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 19:52:
[...]

Ik herken dit inderdaad ook, maar vooral in de koude winterperioden. Het verschil wat ik zie varieert ook tussen 15 en 20%. Het viel mij op dat dit minder (8%) was bij warm weer vorige week.
Ik gok dat dat is omdat de batterijverwarming dan veel minder energie vraagt?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MarcelGo
KMvrtr schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 23:13:
[...]

Ik gok dat dat is omdat de batterijverwarming dan veel minder energie vraagt?
Precies dit, de batterij verwarming wordt standaard ook ingeschakeld bij AC laden afhankelijk van de temperatuur en laadstroom.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KMvrtr
Nu we het toch over batterijverwarming hebben, hoe gaat dat voor jullie in praktijk met voorverwarmen bij snelladen onderweg?
Gezien de batterijcapaciteit verwacht ik overigens dat het niet heel vaak voorkomt.
Maar doen de meesten dat dan wel consequent?
Van wat ik tot nu toe lees maakt dat wel een flink verschil in laadsnelheid.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MajaMestreech
KMvrtr schreef op zondag 14 mei 2023 @ 10:14:
Nu we het toch over batterijverwarming hebben, hoe gaat dat voor jullie in praktijk met voorverwarmen bij snelladen onderweg?
Gezien de batterijcapaciteit verwacht ik overigens dat het niet heel vaak voorkomt.
Maar doen de meesten dat dan wel consequent?
Van wat ik tot nu toe lees maakt dat wel een flink verschil in laadsnelheid.
Zelf nog geen ervaring hiermee, maar stel me bij een langere rit het volgende voor. Je komt op een SoC van bv. 25% en zoekt dan naar een snellader in de buurt. Die selecteer je en je navigeert daar naar toe als tussenpunt. Vervolgens moet in de instellingen de "Conditioneringsmodus Batterij" natuurlijk AAN staan en dan zou de batterij conditionering aan moeten gaan. Dit is te controleren in het scherm Energieverbruik.

Ben benieuwd of dit zo werkt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bruneelm
MajaMestreech schreef op zondag 14 mei 2023 @ 16:24:
[...]

Dit is te controleren in het scherm Energieverbruik.

Ben benieuwd of dit zo werkt.
Er gaat een 'lampje' aan symbool batterij met een spiraal er in

Ik dacht het al dit ik dit in dit draadje gepost had mét foto

[Voor 19% gewijzigd door bruneelm op 14-05-2023 18:24]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KMvrtr
bruneelm schreef op zondag 14 mei 2023 @ 17:25:
[...]

Er gaat een 'lampje' aan symbool batterij met een spiraal er in

Ik dacht het al dit ik dit in dit draadje gepost had mét foto
Aha. Maar waar ik benieuwd naar ben is hoe lang dat voorverwarmen duurt.
Ik kan me niet voorstellen dat ie daar in een paar minuten mee klaar is.
Voor zover ik het heb begrepen gaat daar zomaar een kwartier/half uur overheen voor ie helemaal klaar is met voorverwarmen.
Als dat zo is moet je dus echt op tijd heel bewust die voorverwarming aan zetten.
Vandaar ook mijn vraag een beetje. Ben gewoon benieuwd hoe snel/makkelijk dat voorverwarmen nu is. En of het echt veel scheelt in laadsnelheid.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MarcelGo
KMvrtr schreef op zondag 14 mei 2023 @ 19:21:
[...]

Aha. Maar waar ik benieuwd naar ben is hoe lang dat voorverwarmen duurt.
Ik kan me niet voorstellen dat ie daar in een paar minuten mee klaar is.
Voor zover ik het heb begrepen gaat daar zomaar een kwartier/half uur overheen voor ie helemaal klaar is met voorverwarmen.
Als dat zo is moet je dus echt op tijd heel bewust die voorverwarming aan zetten.
Vandaar ook mijn vraag een beetje. Ben gewoon benieuwd hoe snel/makkelijk dat voorverwarmen nu is. En of het echt veel scheelt in laadsnelheid.
Het is niet zo heel ingewikkeld, als je wilt snelladen weet je ongeveer (tot precies) waar, zodra je dat hebt bepaald progammer je dat in de navigatie, dan ben je altijd op tijd...als je het last minute besluit reken dan op minimaal 20 minuten voor je laadsessie.
Qua snelheid is het verschil erg afhankelijk van de buitentemperatuur, in de winter kan het zomaar 30kW zijn ipv 82kW, dat zijn serieus grote verschillen, in de zomer zal het verschil klein zijn.
Eigenlijk zet je de voorverwarming niet bewust aan maar programmeer je in de routeplanner je laadstop en gaat het vanzelf ;)

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee