Het grote Niro EV topic

Pagina: 1 ... 14 ... 28 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Guido1985
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18-09 22:06
YaNightmare schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 16:40:
[...]

Compleet ongerelateerd aan jou marter probleem, maar is het een instelling dat je je verbruik ziet kWh/100km ?

Bij mij geeft hij het aan in km / kWh (links onderin)
Dit is ook in te stellen als je in het instellingenmenu zoekt naar eenheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaNightmare
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:12
Guido1985 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 19:17:
[...]

Dit is ook in te stellen als je in het instellingenmenu zoekt naar eenheden.
Zucht, ik was niet verder gekomen dan km / mph. Thnx!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich46
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07-02-2024
Sinds enkele weken heb ik mijn nieuwe Niro ev. Uitvoering: pace ( België)
Ik stel vast dat, wanneer ik een tijdje stilsta, de spiegel langs de passagierskant naar beneden inbuigt wanneer ik achteruit rij. Het ergerlijke is dat ik telkens via de elektrische spiegelbediening dezelfde spiegel moet opwaarts zetten wanneer ik vooruit rij. Bij korte(re) ritten - en wanneer er weinig tijdsverloop is na de vorige rit, buigt de spiegel niet naar beneden wanneer ik opnieuw wegrij. Wanneer ik dit vergeet, en dat gebeurt nogal eens omdat je ervan uitgaat dat dit zich automatisch aanpast, is dit bijzonder vervelend. Je kan de spiegel niet aanpassen al rijdend.
Ik doorploegde de handleiding en vind hierover geen enkele indicatie. Ik vermoed dus sterk dat dit een bug is in de software, daar het euvel zich enkel voordoet langs de passagierskant.

Heeft iemand al hetzelfde voorgehad? Of weet iemand een oplossing?

Nog dit: dit is mijn tweede Niro(vorige Niro e) en ik vind dat de nieuwe versie nog beter is. Toch één bemerking: als Kia niet dringend zijn prijssetting aanpast, worden ze onherroepelijk van de markt geduwd door de Chinese tsunami. Ik volg de autotests op YouTube, en blijkt dat China méér dan zijn huiswerk heeft gemaakt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:46
Mich46 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 22:19:
Ik stel vast dat, wanneer ik een tijdje stilsta, de spiegel langs de passagierskant naar beneden inbuigt wanneer ik achteruit rij. Het ergerlijke is dat ik telkens via de elektrische spiegelbediening dezelfde spiegel moet opwaarts zetten wanneer ik vooruit rij. Bij korte(re) ritten - en wanneer er weinig tijdsverloop is na de vorige rit, buigt de spiegel niet naar beneden wanneer ik opnieuw wegrij. Wanneer ik dit vergeet, en dat gebeurt nogal eens omdat je ervan uitgaat dat dit zich automatisch aanpast, is dit bijzonder vervelend. Je kan de spiegel niet aanpassen al rijdend.
Ik doorploegde de handleiding en vind hierover geen enkele indicatie. Ik vermoed dus sterk dat dit een bug is in de software, daar het euvel zich enkel voordoet langs de passagierskant.

Nog dit: dit is mijn tweede Niro(vorige Niro e) en ik vind dat de nieuwe versie nog beter is. Toch één bemerking: als Kia niet dringend zijn prijssetting aanpast, worden ze onherroepelijk van de markt geduwd door de Chinese tsunami. Ik volg de autotests op YouTube, en blijkt dat China méér dan zijn huiswerk heeft gemaakt!
Mogelijk inderdaad een bug?

Bij mij kan ik de spiegel instellen met de knop in de deur (3 standen; links/OFF/rechts). Ook tijdens het rijden.
Als je de knop op links laat staan, gaat de linker spiegel naar onderen bij de stand reverse
Als je de knop op rechts laat staan, gaat de rechter spiegel naar onderen bij de stand reverse.

Wat betreft de Chinese merken; Kia/Hyundai is naar mijn weten nog steeds (één van de?) enige in deze prijsklasse die 7 jaar garantie biedt. Bij de meeste merken kan je het bekijken na 2 jaar (of enkel de accu of corrosie langer). Bij mijn vorige Kia is bijna de gehele motor vervangen onder garantie na 6 jaar. Duur grapje als je dat mag aftikken (ofwel financieel total-loss).

En laten we eerlijk zijn; een 2022-2023 model Niro EV Inspiration (gelijk aan de Executive) is al te krijgen voor rond de 35k. Daar krijg je ook nog eens 2000 subsidie (2024) op (minus 700 import kosten in Nederland).
Daarmee heb je de duurste Niro EV editie, nog geen 7.000 KM op de teller voor nog geen 34.000 euro.

[ Voor 26% gewijzigd door Source90 op 05-01-2024 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald Koeman
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:59
Dat suggereert dat je geen verschil merkt tussen de verschillende merken snelladers?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 13:12
Mich46 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 22:19:

Die spiegel, weliswaar bij een e-Niro, maar is afhankelijk van de stand van het knopje om bij het elektrisch in te stellen welke spiegel je wil instellen. Als het in de neutraal stand staat gaat de spiegel bij het achteruitrijden niet omlaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Werkt prima. Enige onhandige is dat je met 2 telefoons niet altijd de telefoon verbindt die je wil.
Oplossing is dan op automatisch verbinden uit te schakelen zodat je een keuzescherm krijgt.
Qua accu van mn telefoon viel het ook mee. 19% van mn iPhone accu verbruikt na 2u rijden.
Wordt met draadloos laden inderdaad wel warm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08:51
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 13:16:
[...]

Werkt prima. Enige onhandige is dat je met 2 telefoons niet altijd de telefoon verbindt die je wil.
Oplossing is dan op automatisch verbinden uit te schakelen zodat je een keuzescherm krijgt.
Qua accu van mn telefoon viel het ook mee. 19% van mn iPhone accu verbruikt na 2u rijden.
Wordt met draadloos laden inderdaad wel warm.
Als dat de workaround is prima, ik verwacht m binnenkort ;)

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39
Edit

[ Voor 99% gewijzigd door Ferry34 op 06-01-2024 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
@CyBeRSPiN Kun je de dongle ongestraft in de USB laten zitten, dwz gebruikt ie geen stroom van de 12V als de auto vergrendeld is? En heb je hem met dubbelzijdig tape vastgeplakt?

[ Voor 4% gewijzigd door MarcelGo op 06-01-2024 15:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
MarcelGo schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 15:46:
@CyBeRSPiN Kun je de dongle ongestraft in de USB laten zitten, dwz gebruikt ie geen stroom van de 12V als de auto vergrendeld is? En heb je hem met dubbelzijdig tape vastgeplakt?
Ik heb hem aan de passagier zijde geplakt met dubbelzijdig tape inderdaad.
Dongle lampje gaat bij mij uit als de motor uit gaat en start weer op bij auto aanzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

MarcelGo schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 15:46:
Heb hem voor nu nog los hangen. Kabeltje is net te kort om hem door te voeren naar de middenconsole (heb een e-Niro uit 2019).
Als ik de auto op slot doe blijft het lampje nog wel even branden. Ben er nog niet achter of ie uiteindelijk uit gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• me_mrtn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-09 17:27
Heb nu een aantal dagen de originele Chinese versie van de dongle, werkt op zich prima. Ik ga dadelijk een langere rit rijden en dan hoop ik dat de verbinding met CarPlay er niet uit klapt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sietse Vliegen
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 27-08 21:07
Mijn ervaring is anders. Bij Tesla heb ik nog nooit meer dan 35 kW gehaald en soms houdt het bij 30 al op. Bij veel anderen (Fastned, Allego, Iberdrola, etc haal ik wel 60-80 kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• me_mrtn
me_mrtn schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 16:25:
Heb nu een aantal dagen de originele Chinese versie van de dongle, werkt op zich prima. Ik ga dadelijk een langere rit rijden en dan hoop ik dat de verbinding met CarPlay er niet uit klapt.
En op een rit van drie kwartier is hier ook telkens de USB-verbinding er uit geklapt…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Even een vraagje over (het reinigen van) de remmen:

Als je rustig remt en normaal afstand houdt zal het grootste deel van de tijd regeneratief geremd worden en de remschijven dus niet "vanzelf" schoonblijven door remmen zoals dat bij een niet-elektrische auto gebeurt. Ik heb nu 2 keer gehad - steeds na het wassen van de auto - dat de volgende dag 1 van de remmen vast zat. Bij het wegrijden voelt het dan even alsof hij op de handrem staat of je tegen een stoeprand aan staat.
De "oplossing" die mijn huisgenoten beide keren hanteerden was om iets meer gas te geven. Dan hoorde je een harde "kloenk" en vervolgens bij elk rondje van het wiel een tikje alsof er iets aanloopt. Klonk niet goed, dus eerste keer rustig naar de KIA-dealer gereden. Die hebben toen de boel nagekeken en "remmen gereinigd" voor €59 en toen was het weer ok. Tweede keer had ik inmiddels zelf het knopje "remmen reinigen" ontdekt en heb ik (helemaal gratis) het auto-hold-knopje een paar seconden ingedrukt. Daarna even goed remmen en alles was weer ok.

Vraagjes waar ik nu mee zit:
- bij het wassen van de auto spuit ik altijd de wielkasten aan de binnenkant lekker schoon. Ik spuit niet specifiek op de remschijven, maar er zal toch het nodige water op komen. Het is niet alsof ik lekker bij de remschijven kan om die af te drogen na het wassen. Wat kan ik doen om te voorkomen dat de remmen de volgende dag vast zitten? (ja, ik kan natuurlijk de auto niet meer wassen....)

- Is het "remmen reinigen"-knopje iets dat je regelmatig preventief zou moeten gebruiken? En hoe vaak dan? De handleiding noemt wel dat je het moet gebruiken als de remmen piepen of als er roestvorming op de remschijven vertoont en zegt ook wel dat je na het wassen de remwerking moet controleren. Dat kun je dan oplossen door "het rempedaal licht in te trappen terwijl u langzaam rijdt". Voor mij is het tot nu toe onmerkbaar of er nou regeneratief geremd wordt of met de remschijven, dus dit blijft voor mij een beetje mysterieus.

- Is dit min of meer "normaal" bij een EV als je voornamelijk regeneratief remt? Of is er iets mis met de rem en moet ik terug naar de garage?

- Als de remmen vast zitten, wat is dan de beste manier om ze weer los te krijgen? Simpelweg gas geven tot de boel losspringt lijkt me geen gezonde oplossing, dat voelt/klinkt niet alsof je dat te vaak moet doen...

(Het betreft overigens een tweedehands Niro van bijna anderhalf jaar oud die we nu 3 maanden hebben en die ik niet bij de lokale kia-dealer heb gekocht, dus de lokale kia-service is primair de kia-garantie, niet de nazorg-service na aankoop. )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
De remmen reinigen die je zelf aangeeft is toch voldoende, dit gebruiken na wassen en volgende dag nog eens?
YouTube: Kia Niro HEV 2 - Disk brake cleaning mode!

[ Voor 38% gewijzigd door Source90 op 07-01-2024 15:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcelGo
me_mrtn schreef op zondag 7 januari 2024 @ 11:11:
[...]

En op een rit van drie kwartier is hier ook telkens de USB-verbinding er uit geklapt…
Ja, helaas hier ook, verbindt wel weer vanzelf opnieuw in tegenstelling tot een rechtstreeks aangesloten iPhone, toch maar langs de dealer, met 2 iPhones (originele kabel) en deze dongle exact dezelfde problemen :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:11
Die usb poort op de Niro lijkt erg gammel idd.
Ik heb die Carlinkit er met dat korte kabeltje in zitten en dan met dubbelzijdig tape vastgeplakt aan de bovenkant van dat vakje daar.
Probeer die usb plug zo min mogelijk te gebruiken, gammele zooi.

Haters everywhere but I don’t really care

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
Source90 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 15:24:
De remmen reinigen die je zelf aangeeft is toch voldoende, dit gebruiken na wassen en volgende dag nog eens?
YouTube: Kia Niro HEV 2 - Disk brake cleaning mode!
Ja, die heb ik intussen gevonden en dat is ook hoe ik het de 2e keer opgelost heb.
Maar hoe vaak moet je dat nou gebruiken? Ik wil voorkomen dat ik er achterkom als het te laat is en de rem dus vastzit....

Wij rijden overigens niet heel veel (max 10.000 per jaar) en de auto staat soms dagen stil. Mogelijk hebben mensen die er elke dag vele kilometers mee rijden er minder last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
matthijst schreef op zondag 7 januari 2024 @ 15:30:
Die usb poort op de Niro lijkt erg gammel idd.
Ik heb die Carlinkit er met dat korte kabeltje in zitten en dan met dubbelzijdig tape vastgeplakt aan de bovenkant van dat vakje daar.
Probeer die usb plug zo min mogelijk te gebruiken, gammele zooi.
Tja hier dezelfde Carlinkit, maar de storing zit inderdaad in de auto...als iemand wel een stabiele USB heeft en interesse in deze kit stuur maar een pb ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YaNightmare
Bij mij was het de kabel, 5 jaar in een Seat Leon met die problemen, nu de Niro en hetzelfde probleem, originele kabel gehaald (25 euro …. ) en het probleem is opgelost. Heb ook de carlinkit gekocht vorige week, werkt perfect. Dit weekeind naar Winterberg, maar halverwege de normale kabel er maar weer aangehangen want op lange ritten vind ik dat alleen maar een nadeel (mijn QI charger trekt het bijladen niet).

Voor korte ritten is het perfect.

Moet wel zeggen dat de usb aansluiting ook in mijn auto best wat “play” heeft, kan makkelijk de stekker een mm of 3-4 naar links en rechts schuiven en soms verliest hij dan ook verbinding, beetje een misser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemD61
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 18-09 19:54
janne_nl schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 13:09:
[...]

Die spiegel, weliswaar bij een e-Niro, maar is afhankelijk van de stand van het knopje om bij het elektrisch in te stellen welke spiegel je wil instellen. Als het in de neutraal stand staat gaat de spiegel bij het achteruitrijden niet omlaag.
Blijkbaar niet op de Niro EV? In ieder geval niet op mijn versie. Mijn spiegel kantelt niet, Niro EV Edition line.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Haha blijkbaar wel, want dat is wat de vraagsteller zegt. Het zal wel aan de uitvoering liggen. Een executiveline in mijn geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 09:20
janne_nl schreef op zondag 7 januari 2024 @ 21:17:
Haha blijkbaar wel, want dat is wat de vraagsteller zegt. Het zal wel aan de uitvoering liggen. Een executiveline in mijn geval.
Zou dit op een Niro EV, uitvoering DPL dan ook moeten werken? Begrijp ik het dan goed dat het knopje voor de spiegel in de neutraal stand moet staan en dat zodra je de auto in zijn achteruit zet dan de spiegel naar beneden gaat of er is een ander optie? Ik lees meerdere verhalen, sommige zeggen in de middenstand bij anderen moet die naar rechts etc. Op mijn Golf zat het ook en werkte het prima, heb het bij de Niro nog niet kunnen ontdekken of moet je soms dit nog ergens instellen of aanzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Geen idee. In mijn e_Niro moet het knopje naar links of rechts staan om de spiegel te laten kantelen wanneer de auto in de achteruit staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
glas86 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 08:55:
[...]

Zou dit op een Niro EV, uitvoering DPL dan ook moeten werken? Begrijp ik het dan goed dat het knopje voor de spiegel in de neutraal stand moet staan en dat zodra je de auto in zijn achteruit zet dan de spiegel naar beneden gaat of er is een ander optie? Ik lees meerdere verhalen, sommige zeggen in de middenstand bij anderen moet die naar rechts etc. Op mijn Golf zat het ook en werkte het prima, heb het bij de Niro nog niet kunnen ontdekken of moet je soms dit nog ergens instellen of aanzetten?
De spiegel knop moet juist niet in de neutraal stand staan. Op rechts is rechts naar beneden om achteruit en links voor links.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.White
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 03-01 23:06
Source90 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 09:47:
[...]
De spiegel knop moet juist niet in de neutraal stand staan. Op rechts is rechts naar beneden om achteruit en links voor links.
Vandaag geprobeerd maar bij mijn DPL werkt dit niet. Geprobeerd op neutraal en links/rechts. Andere waarbij dit wel werkt? Ik lees het volgende:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ttUzXxLkqvu6w6seTcVaBXkBGJk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4EeA0vo3pknDtR2urCXbke7h.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door Mr.White op 08-01-2024 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-09 06:47
Wat voor degradatie hebben jullie door de kou? Had gister na laden een bereik van 282km...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrekDr0p
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-09 15:59

TrekDr0p

QR niet scannen

Tazzy schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 07:58:
Wat voor degradatie hebben jullie door de kou? Had gister na laden een bereik van 282km...
Ik had 299, ligt er ook aan je gebruik is. Maar is nu lastig om onder de 20kWh/100km te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Hier ook 285KM op 100%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDrebel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:53
Sinds KW1 ook in het bezit van een Kia Niro EV (Dynamic, import uit Duitsland). Heel veel verder dan 21kWh/100 komt ik dezer dagen nog niet... Dat is wel bekend, maar als de cijfers zo zijn valt het ergens toch tegen...

MDR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-09 07:59

Griffin

Is mythical

Ik zal ook maar een duit in het zakje doen qua GOM. Vanochtend stond ie op 100% en voorverwarming aan de paal... ik had een GOM van 305... maar ging snel naar beneden (zonder verwarming gaf de GOM 350 aan).

Verder een fijne toevoeging van de laatste update is dat de Kia NAV bij lange ritten zelf gaat kijken waar laden nodig is... iets wat eerst niet werkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzy
Thanks, kon me van vorig jaar niet herinneren dat het zo laag zat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaNightmare
Hier 274km op 80%.

Nu heb ik in Winterberg moeten laden, maar merk dat met -10 ook het laden een stuk langzamer gaat dan verwacht (ik zeg verwacht want ik heb de auto pas net, dit was mijn eerste keer aan de snellader). Heen met voorverwarmen accu haalde ik ~50kW, in Winterberg zonder voorverwarmen de eerste 20min ~25kW en uiteindelijk pieken van 40kW.

Betekende dus dat ik ruim 1:15 uur moest laden naar 80%.

Op de terugweg weer via de Kia navigatie een laadpunt geselecteerd zodat hij de accu voorverwarmd maar ging nog steeds niet veel sneller dan 50-52kW.
Griffin schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 10:13:
--knip--
Verder een fijne toevoeging van de laatste update is dat de Kia NAV bij lange ritten zelf gaat kijken waar laden nodig is... iets wat eerst niet werkte.
Dit wist ik niet, had ik mooi even kunnen uittesten. Ik vind het wel een gemis dat je niet gewoon een knop hebt voor accu voorverwarmen, nu navigeer ik via google maps (charging time maakt daar mijn route in) en voordat ik bij de locatie ben (30min ervoor ofzo) gebruik ik de kia live om de locatie te selecteren en navigatie over te nemen, beetje omslachtig, hoe doen jullie dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
Mr.White schreef op maandag 8 januari 2024 @ 22:04:
[...]

Vandaag geprobeerd maar bij mijn DPL werkt dit niet. Geprobeerd op neutraal en links/rechts. Andere waarbij dit wel werkt? Ik lees het volgende:

[Afbeelding]
Ik zal het eens proberen vandaag opvallend genoeg is dat ik dit stukje uit de handleiding die je laat zie niet kan terugvinden in de owner`s manual app als ik onder dat hoofstuk ga kijken. Wordt met geen woord over gerept. Het zal toch niet zo zijn dat dit niet mogelijk is op een auto bedoelt voor de Nederlandse markt?

[ Voor 6% gewijzigd door glas86 op 09-01-2024 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mior
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-09 22:48
glas86 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:50:
[...]

Het zal toch niet zo zijn dat dit niet mogelijk is op een auto bedoelt voor de Nederlandse markt?
Die mogelijkheid bestaat inderdaad. Er zijn meer features die niet in Nederland werken en in sommige andere landen wel. Denk aan de ingebouwde camera's gebruiken als Dashcam bijvoorbeeld. De voornaamste reden hiervan is wet- en regelgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido1985
Vorige week voor het eerst een lange afstand gereisd naar het Moezelgebied en terug.
Ook voor het eerst met de snelladers geladen. Alles gereden via de interne navigatie. De auto ging netjes vooraf de accuverwarming aanzetten. Laden ging meestal 60 à 80kW. Volgens mij kun je niet zien tot hoever de auto moet worden opgeladen om tot het volgende laadpunt te komen. Als je de auto dan minder of te veel oplaadt, klopt soms het volgende laadpunt niet meer helemaal. Als je dan de route annuleert en weer je eindbestemming opnieuw instelt, gaat hij weer opnieuw berekenen waar je weer moet laden. Dit had ik eerst niet door en toen wou de auto al een keer aan de lader met 55%. De HDA werkt perfect in Duitsland. De maximumsnelheid wisselt daar nogal vaak en dit neemt de auto perfect automatisch over. Als ik niet zo'n rugpijn in de auto kreeg was het helemaal perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk1023
  • Laatst online: 09:43
Guido1985 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 13:29:
Vorige week voor het eerst een lange afstand gereisd naar het Moezelgebied en terug.
Ook voor het eerst met de snelladers geladen. Alles gereden via de interne navigatie. De auto ging netjes vooraf de accuverwarming aanzetten. Laden ging meestal 60 à 80kW. Volgens mij kun je niet zien tot hoever de auto moet worden opgeladen om tot het volgende laadpunt te komen. Als je de auto dan minder of te veel oplaadt, klopt soms het volgende laadpunt niet meer helemaal. Als je dan de route annuleert en weer je eindbestemming opnieuw instelt, gaat hij weer opnieuw berekenen waar je weer moet laden. Dit had ik eerst niet door en toen wou de auto al een keer aan de lader met 55%. De HDA werkt perfect in Duitsland. De maximumsnelheid wisselt daar nogal vaak en dit neemt de auto perfect automatisch over. Als ik niet zo'n rugpijn in de auto kreeg was het helemaal perfect.
In mijn vorige Niro zonder lendesteun kreeg ook rugpijn. M'n nieuwe heeft een lendesteun en probleem is verholpen. Jammer dat de lendesteun alleen op de duurste modellen zit.

Niro EV Exec 07-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
Mior schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 12:28:
[...]

Die mogelijkheid bestaat inderdaad. Er zijn meer features die niet in Nederland werken en in sommige andere landen wel. Denk aan de ingebouwde camera's gebruiken als Dashcam bijvoorbeeld. De voornaamste reden hiervan is wet- en regelgeving.
Voor bijvoorbeeld een dashcam kan ik het nog wel begrijpen, evenals een warmtepomp. Hoewel deze laatste een keuze is van de importeur om deze niet te leveren in Nederland. Maar zoiets (simpels) toch niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eboera
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 03-09 21:00
glas86 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 15:26:
[...]

Voor bijvoorbeeld een dashcam kan ik het nog wel begrijpen, evenals een warmtepomp. Hoewel deze laatste een keuze is van de importeur om deze niet te leveren in Nederland. Maar zoiets (simpels) toch niet?
Warmtepomp is inderdaad een keuze van de importeur, ik begreep dat ze vinden dat in ons klimaat het niet nodig is. Maar op de EV6 leveren ze 'm wel, lekker consistent ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KMvrtr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19-08 16:56
Heb mijn Niro nog niet zo lang, maar ik vind het zoeken naar een laadstation in de navigatie een crime. 
Ik doe vast iets verkeerd, maar wat?

EDIT: Laad maar (pun intended).
Ontdek zojuist dat ik kan filteren op DC laden.
(In tegenstelling tot wat de Kia meneer me vertelde toen ik de auto ophaalde🤦‍♂️🤦‍♂️🤦‍♂️)

Voorbeeld:

Ik vertrek uit Groningen. Ik wéét dat er een Shell Recharge is in Pesse, pal aan de A28. Daar wil ik dus bijladen. Maar ik kan die dus niet vinden in de navigatie. 

Als ik zoek langs de route krijg de 30 dichtsbijzijnde, inclusief allerlei EV boxen bij mensen thuis. Daar zit ie niet bij, want verder weg. 

Maar da's ook nodig, want dat conditioneren duurt een half uurtje. 

Zelfs al zoek ik op 'Shell Recharge Pesse', dan vind ik hem ook niet. 

Grrr...

Oh ja, Fastned zie ik helemaal niet bij de laadstations in de navigatie. Die lijst in de navigatie is dus niet compleet. 

Is dat omdat Shell wel betaalt om op de lijst te komen en Fastned niet of zo?

[ Voor 10% gewijzigd door KMvrtr op 10-01-2024 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Planet X
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-09 20:04
Het is daarom ook zo erg jammer dat je alleen Batterijconditionering kan aanzetten met gebruik van de interne Navigatie die helaas waardeloos is met het vinden van snelladers als je die nodig hebt. Afgelopen zondag stond ik voor een hekje van een bedrijf waar de geselecteerde lader zou staan. Dit is zo echt niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchVik
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 19-09-2024
KMvrtr schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 17:53:
Heb mijn Niro nog niet zo lang, maar ik vind het zoeken naar een laadstation in de navigatie een crime. 
Ik doe vast iets verkeerd, maar wat?

EDIT: Laad maar (pun intended).
Ontdek zojuist dat ik kan filteren op DC laden.
(In tegenstelling tot wat de Kia meneer me vertelde toen ik de auto ophaalde🤦‍♂️🤦‍♂️🤦‍♂️)

Voorbeeld:

Ik vertrek uit Groningen. Ik wéét dat er een Shell Recharge is in Pesse, pal aan de A28. Daar wil ik dus bijladen. Maar ik kan die dus niet vinden in de navigatie. 

Als ik zoek langs de route krijg de 30 dichtsbijzijnde, inclusief allerlei EV boxen bij mensen thuis. Daar zit ie niet bij, want verder weg. 

Maar da's ook nodig, want dat conditioneren duurt een half uurtje. 

Zelfs al zoek ik op 'Shell Recharge Pesse', dan vind ik hem ook niet. 

Grrr...

Oh ja, Fastned zie ik helemaal niet bij de laadstations in de navigatie. Die lijst in de navigatie is dus niet compleet. 

Is dat omdat Shell wel betaalt om op de lijst te komen en Fastned niet of zo?
Ik zie fastned wel staan... Alleen ik vind het ook jammer dat je alleen via de navigatie kan pre conditioneren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TrekDr0p
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-09 15:59

TrekDr0p

QR niet scannen

DutchVik schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 07:59:
[...]

Ik zie fastned wel staan... Alleen ik vind het ook jammer dat je alleen via de navigatie kan pre conditioneren.
Ja zal fijn zijn als je hem gewoon aan kan zetten. Bijvoorbeeld vanmorgen naar mijn werk is 20 min rijden dan kan ik hem gewoon aanzetten en dan met een voorverwarmde batterij opladen ipv een ijsklontje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchVik
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 19-09-2024
TrekDr0p schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 08:57:
[...]

Ja zal fijn zijn als je hem gewoon aan kan zetten. Bijvoorbeeld vanmorgen naar mijn werk is 20 min rijden dan kan ik hem gewoon aanzetten en dan met een voorverwarmde batterij opladen ipv een ijsklontje.
Klopt want ik ga wel eens te snelladen maar dat pre heat hij de batterij ook niet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• me_mrtn
me_mrtn schreef op zondag 7 januari 2024 @ 11:11:
[...]

Om nog even hierop terug te komen, ik heb nu een aantal dagen het bijgeleverde USB-A naar USB-C kabeltje gebruikt voor een iPhone 15 Pro en hij is stabiel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freak187
  • Registratie: November 2000

Freak187

geen

Zou mooi zijn als je via de Kia Charge app een route kan instellen en die over kan zetten naar de auto. Hoewel de Kia Charge app ook niet standaard met laadstops een route toont....

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Tazzy schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 07:58:
Even semantiek: dit is geen degradatie. Dit is gewoon een verhoogd verbruik en dus verminderde range door kou.

Degradatie zou zijn als je accu permanent minder bereik oplevert onder gelijke omstandigheden. (Dus deze zomer opeens 30 km minder bereik dan vorige zomer).

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eboera
Freak187 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 11:02:
Zou mooi zijn als je via de Kia Charge app een route kan instellen en die over kan zetten naar de auto. Hoewel de Kia Charge app ook niet standaard met laadstops een route toont....
Ik neem aan dat je de KIA Connect app bedoeld? Daarmee kun je wel adressen naar de auto sturen en als je dan de auto start dan pakt hij automatisch die bestemming. Het zou wat mij betreft fijn zijn als je naast adressen complete routes zou kunnen sturen. Als ik lange afstand rijd (wat niet vaak zo is) dan bepaal ik liever zelf mijn laadstops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
Vanochtend een korte rit gemaakt met de Niro EV. Toen zag ik dat op het display in rode letters de melding SOS zichtbaar was. Het groene lampje boven bij de rode SOS knop brand ook niet meer. Dit zou voor zover ik weet normaal wel het geval moeten zijn. Heb het naderhand niet meer gecontroleerd en ben nog niet opneiuw weg geweest met de auto. Weet iemand wat dit zou kunnen zijn of herkend iemand dit?

Zou dit electronica kunnen zijn die last van de kou heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smurf_nl
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17-09 15:34
Freak187 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 11:02:
Inderdaad dat dus. Wat ik nu doe op langere routes is de anwb routeplanner gebruiken en de laadstations vanuit daar handmatig toevoeg aan de route in de auto zelf, want via de Kia Charge app gaat dit niet. Dit dan om de batterij te conditioneren voor het laden (zeker met deze temperaturen).

Is gewoon niet handig, Kia routeplanner zou bij lange route automatisch al je laadstations moeten aangeven op basis van bereik. Komt hopelijk in toekomstige update, de routeplanner is al beter geworden maar in mijn opinie nog steeds niet echt geoptimaliseerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzy
Jeroenneman schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 11:05:
[...]

Even semantiek: dit is geen degradatie. Dit is gewoon een verhoogd verbruik en dus verminderde range door kou.

Degradatie zou zijn als je accu permanent minder bereik oplevert onder gelijke omstandigheden. (Dus deze zomer opeens 30 km minder bereik dan vorige zomer).
Je hebt gelijk, degradatie is niet iets tijdelijks door omstandigheden zoals kou :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemD61
  • Laatst online: 18-09 19:54
TrekDr0p schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 08:57:
[...]

Ik heb nog nooit bij snellader geladen. Maakt het qua laadtijd veel verschil of de batterij is voorverwarmd of niet? Batterij voorverwarmen is iets anders dan warmtepomp ? Want die zit er toch niet in in NL?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• algalid
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 18-09 16:52
Een klein vraagje van een would-be koper want ik zie het niet in de specificaties: hoe hoog komt de achterklep als de koffer geopend is?
Mijn garage is 2,10m hoog dus ik neem aan dat de klep die hoogte gaat overschrijden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Source90
algalid schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 15:56:
Een klein vraagje van een would-be koper want ik zie het niet in de specificaties: hoe hoog komt de achterklep als de koffer geopend is?
Mijn garage is 2,10m hoog dus ik neem aan dat de klep die hoogte gaat overschrijden.
Om en nabij de 2 meter.
In het midden van de klep is hij iets hoger.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/53CoFVS2gHYhwGCMJe0HW-EFXvc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bml5kz5yC9CrjyfbN232aYAF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• algalid
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 18-09 16:52
2 meter is minder hoog dan ik dacht, dat gaat dus lukken zonder de elektrische achterklep op een eigen hoogte te moeten instellen. Bedankt @Source90 !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaNightmare
WillemD61 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 15:53:
[...]

Ik heb nog nooit bij snellader geladen. Maakt het qua laadtijd veel verschil of de batterij is voorverwarmd of niet? Batterij voorverwarmen is iets anders dan warmtepomp ? Want die zit er toch niet in in NL?
Veel ervaring heb ik ook niet, maar gisteren heb ik een post neergezet wat hier ook mee temaken heeft; YaNightmare in "Het grote Niro EV topic"

Mijn eerste ervaring is ja, het maakt veel uit, maar de "veel" is relatief aan de omgevingstemperatuur, ik reed in -10, dus ik heb helemaal geen vergelijk met bijvoorbeel 5, 10, 15 of 20 graden buitentemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzy
Vraagje wat ik met google niet helemaal beantwoord krijg: Hoe stop ik autostart spotify in combinatie met iOS?

Wat ik er over vind met mijn google skills lijkt allemaal van toepassing op oudere iOS versies waardoor ik dingen zoals beschreven gewoon niet terug vind.

Gewenste situatie: Media starten voor Waze of ABRP & radio blijven luisteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald Koeman
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:59
WillemD61 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 15:53:
[...]

Ja dat maakt behoorlijk uit zeker bij winterse tenperaturen. Batterij voorverwarmen is idd onafhankelijk van een warmtepomp, die dient om de binnentemperatuur van de auto energiezuiniger te verhogen. In Nederland wordt die optie idd niet geleverd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcelGo
Tazzy schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 08:39:
Vraagje wat ik met google niet helemaal beantwoord krijg: Hoe stop ik autostart spotify in combinatie met iOS?

Wat ik er over vind met mijn google skills lijkt allemaal van toepassing op oudere iOS versies waardoor ik dingen zoals beschreven gewoon niet terug vind.

Gewenste situatie: Media starten voor Waze of ABRP & radio blijven luisteren
Niet Media starten gebruiken, Waze o.i.d. kun je starten onder CarPlay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieseteun
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18-09 12:28
Het valt mij op dat tijdens de koudere dagen de auto bij het gebruik van de I-Pedal minder afremt dan anders.
Accu is niet vol en instelling waarmee het remvermogen wordt ingesteld staat op maximaal.

Verbeeld ik mij dit of ervaren meerdere dit fenomeen?

Ik heb overigens een Niro EV uit 2022

Niro EV '22

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
Frieseteun schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 13:53:
Het valt mij op dat tijdens de koudere dagen de auto bij het gebruik van de I-Pedal minder afremt dan anders.
Accu is niet vol en instelling waarmee het remvermogen wordt ingesteld staat op maximaal.

Verbeeld ik mij dit of ervaren meerdere dit fenomeen?

Ik heb overigens een Niro EV uit 2022
Zelfde auto hier, merk het ook. Al is het wel onder 0°c als ik het opmerk. Mogelijk een veiligheids"feature"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
@Frieseteun @Source90 Zal te maken hebben met de maximale laadstroom bij die kou, ze willen de accu niet over de rode helpen met hoge (terug)laadstroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieseteun
MarcelGo schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 14:16:
@Frieseteun @Source90 Zal te maken hebben met de maximale laadstroom bij die kou, ze willen de accu niet over de rode helpen met hoge (terug)laadstroom
Bedoel je dat het afremmen meer laadstroom opwekt dan de ca 10 KwH bij het thuisladen?

Niro EV '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
Frieseteun schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 15:39:
[...]

Bedoel je dat het afremmen meer laadstroom opwekt dan de ca 10 KwH bij het thuisladen?
Ja, zeker wel mogelijk, niet veel maar dan kan het dus niet gebruikt worden om nog verder af te remmen. Behalve temperatuur is ook de soc bepalend, in NL niet zo misschien door de buffer maar als je in de Alpen na een nacht geladen te hebben de berg afdaalt zal de vertraging ook tegenvallen...

[ Voor 9% gewijzigd door MarcelGo op 12-01-2024 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald Kia
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 17-01-2024
Ik heb 4,5 jaar en 190.000 km in volle tevredenheid gereden in het oude model E Niro. Met een goede range van altijd minimaal 380 km, ook in de winter. Sinds 2,5 maand rijd ik in het nieuwe model. En die heeft een beduidend minder grote range. Inmiddels kom ik niet verder dan 310 kilometer. Kia geeft aan dat de warmtepomp is weggelaten, omdat het verschil in range minimaal zou zijn en in de kosten veel scheelt. Dat is bij de verkoop mij niet verteld en ik had graag zelf de keuze gemaakt. Zijn er meer (slechte) ervaringen met de range van de nieuwe E Niro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
Wat mij wel opvalt is dat de GOM in winterse omstandigheden erg behoudend is, in de praktijk kom ik zo maar 20% verder. Tijdens zomerse omstandigheden is de GOM een stuk realistischer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich46
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07-02-2024
Ik bezit sinds vorige maand een Kia Niro ev Pace, met warmtepomp. Als Belg had ik de keuze om de warmtepomp als optie aan te schaffen, wat ik ook heb gedaan.
Ik merk wel dat bij zeer koude temperaturen de range verkleint, maar niet zo spectaculair. Bij een mix-rit van 150 Km (80% autostrade, 20 % andere) had ik een gemiddeld verbruik van 17,6 kWh/100km. En dit bij een temperatuur van - 4gr C. Dit is vergelijkbaar met mijn vorige Kia Niro e. Deze had ook een warmtepomp.
Zou die dan toch een rol spelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Ronald Kia schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 20:21:
Ik heb 4,5 jaar en 190.000 km in volle tevredenheid gereden in het oude model E Niro. Met een goede range van altijd minimaal 380 km, ook in de winter. Sinds 2,5 maand rijd ik in het nieuwe model. En die heeft een beduidend minder grote range. Inmiddels kom ik niet verder dan 310 kilometer. Kia geeft aan dat de warmtepomp is weggelaten, omdat het verschil in range minimaal zou zijn en in de kosten veel scheelt. Dat is bij de verkoop mij niet verteld en ik had graag zelf de keuze gemaakt. Zijn er meer (slechte) ervaringen met de range van de nieuwe E Niro?
Ik heb wel een warmtepomp maar heb geen grotere range dan jij benoemd in de EV. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
Zeker, die warmtepomp heeft echt wel nut, als je de verwarming behoudend gebruikt en vooral stoelverwarming en stuurverwarming gebruikt is het verschil niet zo groot. Daarnaast is de warmtepomp vooral efficiënt in de gematigde winters, bij echte kou heeft ie het ook moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39
Warmtepomp scheelt alles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eboera
Ik zou wel eens een vergelijking willen zien tussen 2 identieke auto's waarvan eentje met warmtepomp en eentje zonder. En dan onder verder identieke condities vergelijken wat het verbruik/range is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
Hoe zwaar je rechter voet is scheelt meer dan de warmtepomp, imho.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Giem
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:43
Maar wat is in een auto nu het verschil tussen de warmtepomp en de airco, want de werking van beide is precies hetzelfde alleen omgedraaid. Dus een warmtepomp kan koelen en een airco verwarmen.

Ik kan mij niet voorstellen dat ze in een auto twee van dezelfde apparaten plaatsten. Dus de warmtepomp zal mogelijk een grotere airco zijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eboera
Source90 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 10:59:
[...]

Hoe zwaar je rechter voet is scheelt meer dan de warmtepomp, imho.
Vooral je snelheid is van groot belang. En daarnaast zijn lange ritten efficienter dan korte (per kilometer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrRobin
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09:36
Over verwarmen vs airco, weet iemand hoe dat nou precies werkt? Ik merk dat auto climate control de meeste range / stroom vreet. Of je dan strandje low med of high gebruikt maakt daarvoor niet uit. Als ik auto climate uit zet door de blower op 1 te zetten merk ik dat de minimum temp 17 graden is die ik kan instellen. Elke halve graad zie ik direct m'n range een paar km verdwijnen.

Dit is allemaal met a/c knopje uit. Ik dacht dat die knop ook de verwarming regelt maar ac aan of uit lijkt geen verschil in range te maken en ook bij blower strandje 1 met temp 17 graden en driver only, ac uit komt er nog warme lucht uit bij deze temperaturen.

Iemand die weet hoe dit zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freak187
  • Registratie: November 2000

Freak187

geen

Weet niet precies hoe het zit, maar wat ik kan redeneren is dat je weerstandverwarming hebt voor de warmte en de airco zorgt voor ‘conditioning’, dus bijmengen van koude/droge lucht om zo te temperatuur constant te houden.

In deze temperaturen hoeft de airco niet hard te werken, maar de weerstandverwarming wel. Dus niet gek dat deze nu 1 a 2 KWh trekt. In de zomer is het andersom (denk ik).

Als je de A/C uitzet en je stelt hem in op 17 graden, dan staat denk ik constant de verwarming aan.

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
En om het nog ondoorgrondelijker te maken....

Als je via Home naar het Airco-menu gaat dan is er ineens behalve een knopje A/C ook een knopje Heat.

Ik ben blij met de stuur- en stoelverwarming, voor de "auto" climate-control instellingen loop ik nog niet warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eboera
ocaj schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 07:05:
En om het nog ondoorgrondelijker te maken....

Als je via Home naar het Airco-menu gaat dan is er ineens behalve een knopje A/C ook een knopje Heat.

Ik ben blij met de stuur- en stoelverwarming, voor de "auto" climate-control instellingen loop ik nog niet warm.
Klopt, dan kun je "heat" en "airco" onafhankelijk instellen. Het is sowieso erg ondoorgrondelijk wanneer wat aan gaat. Want als ik via het onderste paneel de airco aanzet dan is soms de verwarminging aan en soms niet. Ik heb soms ook dat als ik de auto start ineens beide aan staan terwijl toen ik 'm de dag ervoor uit heb gezet beide uit stonden. Maar soms staan ze ook niet aan. En wat ik ook zie is dat als "heat" en "airco" uit staan dat bij het energieverbruikoverzicht de "conditionering" toch 2 a 3 kW stroom trekt en ik toch warme lucht voel. Maar soms doet hij dat ook weer niet. Gelukkig zijn het allemaal first world problems.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
Eboera schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 08:51:
Maar soms doet hij dat ook weer niet. Gelukkig zijn het allemaal first world problems.
Je hebt gelijk, wij Tweakers denken te moeilijk, het is eigenlijk heel simpel:
- Als je het koud hebt draai je aan het knopje voor warmer
- Als je batterij leeg is dan moet je opladen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• me_mrtn
Ik moet zeggen dat ik de "verwarmperikelen" allemaal niet ervaar. Ik maak gebruik van AutoClimate op standje 1/laag, met stoel- en stuurverwarming. Daarbij heb ik wel een Duitse import DL heb, dus met warmtepomp. En inderdaad soms wordt de AC dan door AutoClimate geactiveerd (ontvochtigen bij regen/sneeuw neem ik aan). In het infotaimentmenu airco kom ik eigenlijk nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieseteun
me_mrtn schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 09:24:
Ik moet zeggen dat ik de "verwarmperikelen" allemaal niet ervaar. Ik maak gebruik van AutoClimate op standje 1/laag, met stoel- en stuurverwarming. Daarbij heb ik wel een Duitse import DL heb, dus met warmtepomp. En inderdaad soms wordt de AC dan door AutoClimate geactiveerd (ontvochtigen bij regen/sneeuw neem ik aan). In het infotaimentmenu airco kom ik eigenlijk nooit.
Ik heb de NL uitvoering en ervaar ook "verwarmperikelen". Het is een fijne auto, maar de verwarming is minder. Ik gebruik altijd de AutoClimate en ervaar vaak schommelingen in de temperatuur van de auto. Of hij blaas veel te lang warme (soms ook hete) lucht, dan weer koude lucht, terwijl het helemaal niet warm is in de auto.
Ik ervaar de temperatuur in de auto niet als constant. Het wisselt tussen goed, veel te warm en te koud.
Waarom ze dit niet goed kunnen regelen is mij een raadsel. Dit met een benzine auto nog nooit meegemaakt.

Niro EV '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2xdehelft
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18-09 22:10
glas86 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 14:33:
Vanochtend een korte rit gemaakt met de Niro EV. Toen zag ik dat op het display in rode letters de melding SOS zichtbaar was. Het groene lampje boven bij de rode SOS knop brand ook niet meer. Dit zou voor zover ik weet normaal wel het geval moeten zijn. Heb het naderhand niet meer gecontroleerd en ben nog niet opneiuw weg geweest met de auto. Weet iemand wat dit zou kunnen zijn of herkend iemand dit?

Zou dit electronica kunnen zijn die last van de kou heeft?
Misschien heeft iemand het al beantwoord maar dan heeft de interne SIM geen verbinding, dus automatisch 112 bellen bij een ongeluk werkt niet.

Hier ook een enkele keer gehad, niet vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markicks
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 06:59
Ik heb ook wel eens zitten stoeien met de instellingen voor de verwarming, maar als ik hem nu op 20 graden zet met voorverwarming dan is het prima te doen met de jas aan in de auto. Ik heb instellingen als automatische ontwazeming van de voorruit e.d. uitstaan, die schijnt af en toe koude lucht te blazen. Even goed zoeken in de instellingen dan vind je het wel.
Ik gebruik vaak de AutoClimate en als de voorruit dan toch beslaat zet ik de ventilatie handmatig op de voorruit met de rechterknop van de twee (naast voetventilatie). Als de ruit toch beslaat bij het wegrijden (bij korte ritjes zonder voorverwarmen) gebruik ik de linkerknop voor voorruitverwarming (naast achterruitverwarming). De airco gebruik ik niet om de ontwazemen en ik gebruik nooit driver only, want die stand verdeelt niet goed de warme lucht in de auto en heeft zeer weinig effect op het bereik.

system setup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrRobin
Ik merk wel dat als ik (zeker met deze temperaturen) pre-condition zonder voorruit ontwazeming, dat de voorruit dan echt beslaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
2xdehelft schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 11:44:
[...]

Misschien heeft iemand het al beantwoord maar dan heeft de interne SIM geen verbinding, dus automatisch 112 bellen bij een ongeluk werkt niet.

Hier ook een enkele keer gehad, niet vaak.
Hier was nog geen reactie op gekomen, ik had al een vermoeden dat het zoiets zou moeten zijn. De volgende dag de melding niet meer gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markicks
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 06:59
MrRobin schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 14:20:
Ik merk wel dat als ik (zeker met deze temperaturen) pre-condition zonder voorruit ontwazeming, dat de voorruit dan echt beslaat.
Die heb ik tijdens de pre-conditionering wel aanstaan inderdaad. Maar bij het wegrijden niet meer. Dan staat hij op AutoClimate.

system setup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido1985
Ik had gisteren in het cluster-menu de instelling 'reset energieverbruik' op 'manueel' ingesteld i.p.v. 'na het laden'. Hierdoor staat er nu dus een lager energieverbruik. Waarschijnlijk staat er nu in het cluster het gemiddelde verbruik sinds nieuw, gezien ik deze nooit heb gereset.
Het lijkt wel of hierdoor mijn range is toegenomen, maar ik hou het verder niet heel erg bij.
Overigens geeft de app op de mobiel vaak een andere range aan dan in de auto zelf. Weet iemand wat daar de reden van is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-09 07:59

Griffin

Is mythical

Guido1985 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 12:56:
Overigens geeft de app op de mobiel vaak een andere range aan dan in de auto zelf. Weet iemand wat daar de reden van is?
De app, zover ik weet, geen rekening met het feit wat de verwarming opsnoept van je GOM. Ik ben heel makkelijk geworden (ook in de winter)... de GOM zegt wat ik kan rijden en de verwarming staat altijd aan. Daar stuur ik op wanneer ik moet laden.
Maar aangezien ik 2 tot 3 vaste dagen op het kantoor heb sluit ik de auto aan op de laadpaal thuis en stel ik in dat deze vol (90% in de winter, 80% in de zomer) en voorverwarmd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
Nog meer mensen die recent in mijn geval gisteren bericht hebben gekregen in de auto om een update te voltooien? Terwijl ik de laatste update bij het uitkomen daarvan via USB succesvol heb geïnstalleerd? Waren er wellicht bepaalde features nog niet mogelijk en zijn deze wellicht via OTA nu geactiveerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
@glas86 Ja, hier ook al de hele week. Ik had het nog steeds uitgesteld, maar vanmorgen op "installeren" geklikt. Vanavond maar eens kijken of er iets veranderd is. Op https://update.kia.com/EU/E1/Main is niks te lezen over een update....

Update: De "What's new"-info na de update liet weer hetzelfde zien als wat er op https://update.kia.com/EU/E1/updateNoticeView/z5ckII (de october-update) staat. Geen idee waarom hij dat dan nog een keer wilde updaten, want die update had ik echt al wel...

[ Voor 35% gewijzigd door ocaj op 20-01-2024 23:24 . Reden: Inmiddels update uitgevoerd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kassie
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 14-09 20:16
Er is ook een NL versie van de "update" site:

https://update.kia.com/EU/NL/Main

Kia Niro EV '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2xdehelft
ocaj schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 15:29:
@glas86 Ja, hier ook al de hele week. Ik had het nog steeds uitgesteld, maar vanmorgen op "installeren" geklikt. Vanavond maar eens kijken of er iets veranderd is. Op https://update.kia.com/EU/E1/Main is niks te lezen over een update....

Update: De "What's new"-info na de update liet weer hetzelfde zien als wat er op https://update.kia.com/EU/E1/updateNoticeView/z5ckII (de october-update) staat. Geen idee waarom hij dat dan nog een keer wilde updaten, want die update had ik echt al wel...
Is in het systeem de "laatste update" ook veranderd? Heb hier de laatste update in november er op gezet, geen melding van update. Niro EV Dynamicline 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kappade
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09:26
Ik had eergisteren ofzo de update ook "nog een keer". Oogde ook hetzelfde , echter hadden een paar mensen het een tijd terug over dat het volume nu niet zo achterlijk hoog hoefde. Ik merkte toen geen verschil en moest het hem nog steeds op 40-60 zetten afhankelijk van hoe hard ik even een nummer wilde horen.
Dat is nu dus 10-20 geworden 👍. Dus het lijkt erop alsof de update nog een keer/nu echt doorgevoerd is (in ieder geval op dit volume punt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2xdehelft
Kappade schreef op maandag 22 januari 2024 @ 15:11:
Ik had eergisteren ofzo de update ook "nog een keer". Oogde ook hetzelfde , echter hadden een paar mensen het een tijd terug over dat het volume nu niet zo achterlijk hoog hoefde. Ik merkte toen geen verschil en moest het hem nog steeds op 40-60 zetten afhankelijk van hoe hard ik even een nummer wilde horen.
Dat is nu dus 10-20 geworden 👍. Dus het lijkt erop alsof de update nog een keer/nu echt doorgevoerd is (in ieder geval op dit volume punt)
Ok, die kleinere range voor het volume had ik al sinds november, tot 40 nu i.p.v. 70 of 80 voorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrRobin
Dat viel mij gisteren ook op, na de Ota update. Navigeer de met auto nav maar had wel carplay aan. Ineens moest Spotify via carplay maar op 10-20 staan voor normaal volume, ipv 25 heel zacht, 40 goed hard (voor mijn beleving). Ik dacht dat dat kwam omdat ik niet in carplay bezig was maar de auto Navi voor me had.

Andere vraag. Ik ben van plan om in het voorjaar naar Kroatië te rijden, maar heb nog weinig tot geen ervaring met snelladen. (1x 5 min gedaan om het te proberen).

Ik dacht gelezen te hebben dat voor verwarmen alleen gebeurt als je op 30 min afstand van de snellader bent en tot die tijd uit staat, weet iemand of dit klopt?

En weet iemand hoeveel % extra batterij verbruik voorverwarmen voor snelladen kost gedurende de tijd dat die voor verwarmt?

Ik heb nu 1x een ritje gedaan gisteren van 30 min en een snellader naast m'n huis gebruikt als Navi doel. Dit was een stuk 60% 130 kmh snelweg, 20% 110kmh en 20% 90kmh. Over ongeveer 30 km afstand.

Ik kwam neer op een verbruik van ongeveer 31kwh/100km (tov normale ~20 Bij deze temperaturen) en de ev dashboard gaf aan ong 9-10% van het verbruik te hebben besteed aan voorverwarmen van de batterij. Het verwarmen leek constant met 3.8-4kw te gaan, dus dit klopt wel redelijk (alles is hier natuurlijk n=1 en bij benadering).

Ik kwam vervolgens op 4kwh * 30 min = 2kwh aan verbruik, oftewel 2 / 0.648 = ~ 3% van de volledige batterij.

Mensen die hier iets zinnigs over kunnen zeggen of deze getallen herkennen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 18-09 17:39
MrRobin schreef op maandag 22 januari 2024 @ 19:33:
Dat viel mij gisteren ook op, na de Ota update. Navigeer de met auto nav maar had wel carplay aan. Ineens moest Spotify via carplay maar op 10-20 staan voor normaal volume, ipv 25 heel zacht, 40 goed hard (voor mijn beleving). Ik dacht dat dat kwam omdat ik niet in carplay bezig was maar de auto Navi voor me had.

Andere vraag. Ik ben van plan om in het voorjaar naar Kroatië te rijden, maar heb nog weinig tot geen ervaring met snelladen. (1x 5 min gedaan om het te proberen).

Ik dacht gelezen te hebben dat voor verwarmen alleen gebeurt als je op 30 min afstand van de snellader bent en tot die tijd uit staat, weet iemand of dit klopt?

En weet iemand hoeveel % extra batterij verbruik voorverwarmen voor snelladen kost gedurende de tijd dat die voor verwarmt?

Ik heb nu 1x een ritje gedaan gisteren van 30 min en een snellader naast m'n huis gebruikt als Navi doel. Dit was een stuk 60% 130 kmh snelweg, 20% 110kmh en 20% 90kmh. Over ongeveer 30 km afstand.

Ik kwam neer op een verbruik van ongeveer 31kwh/100km (tov normale ~20 Bij deze temperaturen) en de ev dashboard gaf aan ong 9-10% van het verbruik te hebben besteed aan voorverwarmen van de batterij. Het verwarmen leek constant met 3.8-4kw te gaan, dus dit klopt wel redelijk (alles is hier natuurlijk n=1 en bij benadering).

Ik kwam vervolgens op 4kwh * 30 min = 2kwh aan verbruik, oftewel 2 / 0.648 = ~ 3% van de volledige batterij.

Mensen die hier iets zinnigs over kunnen zeggen of deze getallen herkennen?
Die getallen zeggen me niks echter er is een scherm "energieverbruik" waarin je precies kunt zien hoeveel kW verbruik is toe te rekenen aan rijden, airco, electronica en ook batterij conditionering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrRobin
MajaMestreech schreef op maandag 22 januari 2024 @ 21:18:
[...]

Die getallen zeggen me niks echter er is een scherm "energieverbruik" waarin je precies kunt zien hoeveel kW verbruik is toe te rekenen aan rijden, airco, electronica en ook batterij conditionering.
Klopt daar haalde ik de cijfers voor mijn rit inderdaad ook vandaan. (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
2xdehelft schreef op maandag 22 januari 2024 @ 09:54:
[...]

Is in het systeem de "laatste update" ook veranderd? Heb hier de laatste update in november er op gezet, geen melding van update. Niro EV Dynamicline 2022
Ja, De "Bijgewerkt"-datum is ook veranderd.
Pagina: 1 ... 14 ... 28 Laatste