Het grote Niro EV topic

Pagina: 1 ... 13 ... 25 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kassie
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 25-04 20:02
Ik heb vandaag voor het eerst het ZOMBIE gedrag van de Kia mogen ervaren. Ik had de auto via de iPhone app handmatig even voorverwarmd. Omdat ik dacht dat het probleem zich alleen zou voordoen bij het 'gepland, volgens schema' voorverwarmen. Niet dus. Ik moest ongeveer 10 minuten wachten voordat ik kon starten en wegrijden.

Gezien het lange onderhoudsinterval gaat het nog wel even duren voor ik de Zombie update kan halen. Hiervoor misschien toch maar eens apart naar de dealer..

Ik ben benieuwd of die beroemde Zombie update het probleem ook echt oplost. En of dan ook het trekhaak/cruise control probleem ook echt oplost..

Kia Niro EV '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kassie
Vraag: weet iemand deze update al gehaald heeft of de officiële naam (op de factuur) hiervan inderdaad: "SCU UPGRADE: SG2 EV SCU Upgrade For EV Ready Malfunction" is (uit een Engelstalig forum). Of is er in NL een andere officiële benaming voor deze update?

[ Voor 58% gewijzigd door Kassie op 03-12-2023 21:14 ]

Kia Niro EV '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• [BoSS]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:48

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

MrRobin schreef op zondag 3 december 2023 @ 07:32:
Zou dit te maken kunnen hebben met of je op de snelweg rijdt als je het aan zet? Ik meen dat als je cc aan zet op de snelweg dat LFA (dat stuurtje) ook automatisch aan gaat omdat dat een vereiste is om HDA te doen. Heb nog geen optie gevonden om het standaard aan te zetten helaas.
Klopt inderdaad, HDA en daarmee dus ook LFA gaan alleen standaard aan op snelwegen. Zelfs op de oprit of op een parallelbaan gaat LFA niet aan als je SCC inschakelt. Handmatig inschakelen kan wel, ook op provinciale wegen.

Let wel op dat LFA minder geschikt is voor de wegsituaties op andere wegen dan snelwegen (o.a. delen van de rijbaan met fietsers, scherpere bochten, etc.).

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald Koeman
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:54
Weet iemand wat de toegevoegde waarde is van de drive mode "snow"? Ik heb 'm gisteren eens uitgeprobeerd maar merk niet echt verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrRobin
  • Registratie: Augustus 2011
Kassie schreef op zondag 3 december 2023 @ 21:13:
Vraag: weet iemand deze update al gehaald heeft of de officiële naam (op de factuur) hiervan inderdaad: "SCU UPGRADE: SG2 EV SCU Upgrade For EV Ready Malfunction" is (uit een Engelstalig forum). Of is er in NL een andere officiële benaming voor deze update?
Factuur?

Mijn EL werd in april afgeleverd met zombie bug terwijl de patch al uit was (ok, net 1 week) en moest er 2 maanden op wachten voordat ze tijd hadden om die patch te draaien (met gelijk nog 3-4 andere patches, niet zijnde infotainment systeem). Dit was bij Van Mossel Zwolle.

Als ze me een factuur hadden overhandigd was ik echt heel pissig geworden 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• me_mrtn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-04 22:00
Ronald Koeman schreef op maandag 4 december 2023 @ 07:54:
Weet iemand wat de toegevoegde waarde is van de drive mode "snow"? Ik heb 'm gisteren eens uitgeprobeerd maar merk niet echt verschil.
De recuperatie staat uit of op minimaal. En voor mijn gevoel is het koppel sterk verminderd bij lagere snelheden. Volgens mij moet je het zo zien als bij een handbak met wegrijden in de 2 tijdens winterse omstandigheden.

En dit is vanuit de handleiding;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RKxPB8fXZoSCErXDbMft77kIwtI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dKV4uWHadAEvenvpcRKCFroI.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door me_mrtn op 04-12-2023 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 25-04 21:46
Gisteren tijdens de lichte sneeuw naar huis moeten rijden. Tijdens het rijden kreeg ik een melding dat bepaalde veiligheidssystemen tijdelijk niet beschikbaar waren o.i.d. Wat bleek nu de radar was bevroren of zat onder de sneeuw. Ze haddden dat ding moeten verwarmen. Dat word wat als het echt gaat sneeuwen en koud wordt. Dan ben je de helft van je veiligheidsystemen kwijt :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2xdehelft
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22-04 16:40
glas86 schreef op maandag 4 december 2023 @ 13:57:
Gisteren tijdens de lichte sneeuw naar huis moeten rijden. Tijdens het rijden kreeg ik een melding dat bepaalde veiligheidssystemen tijdelijk niet beschikbaar waren o.i.d. Wat bleek nu de radar was bevroren of zat onder de sneeuw. Ze haddden dat ding moeten verwarmen. Dat word wat als het echt gaat sneeuwen en koud wordt. Dan ben je de helft van je veiligheidsystemen kwijt :-)
Ik had 3 jaar een Hyundai Kona en nu ruim een jaar een Niro EV, ik heb dit 2x gehad. Valt wat mij betreft dus wel mee..

Het blijven hulpsystemen, je moet af en toe zelf ook nog wat doen... Niet alleen maar vertrouwen op de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:11
WillemD61 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 20:07:
[Afbeelding]
Blijkbaar genereert de elektronica ook als de auto uit staat nog voldoende warmte om de ruit een beetje te ontdooien....
@glas86
Zou denken, op basis van bovenstaande foto, dat hij wel warmte afgeeft?
Volgens mij zit daar het gros van de systemen.

Hier gisteravond ook in de sneeuw gereden, auto wel voorverwarmd via de app. Geen last van systemen die niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
2xdehelft schreef op maandag 4 december 2023 @ 14:25:
[...]

Ik had 3 jaar een Hyundai Kona en nu ruim een jaar een Niro EV, ik heb dit 2x gehad. Valt wat mij betreft dus wel mee..

Het blijven hulpsystemen, je moet af en toe zelf ook nog wat doen... Niet alleen maar vertrouwen op de auto.
Uiteraard vertrouw ik niet blind op de systemen van de auto en zijn ze altijd ter ondersteuning van de rijder. Maar dan denk ik je zult maar in Noorwegen o.i.d. wonen. Of zal de radar daar wel verwarmd zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-04 14:48

Griffin

Is mythical

Vandaag is de auto voor de eerste onderhoud gegaan (15k gereden) na ongeveer 8-9 maanden. Eindelijk de update van het multimedia systeem waardoor AA ook fullscreen kan. Blijkbaar werkte OTA niet, en zou nu wel moeten werken.

Verder vanochtend een 'crap' moment gehad. Ik haal de kinderwagen uit de auto, blijft er iets achter de 'hoedenplank' hangen... resultaat is dat het linker elastiekje dus afscheurt. Dus ik bij Kia navragen wat een nieuwe kost... hou je vast... 930EUR. Dus ik keek die man aan met de vraag of hij mij wel begreep, maar hij liet het zien... 930 euro voor iets wat geen hoedenplank genoemd mag worden.
* Griffin gaat lekker met stukje elastiek en naald/draad aan de gang voor dat geld

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchVik
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 19-09-2024
Ik mag hopen dat het een tik fout is bij kia.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• glas86
Griffin schreef op maandag 4 december 2023 @ 15:12:
Vandaag is de auto voor de eerste onderhoud gegaan (15k gereden) na ongeveer 8-9 maanden. Eindelijk de update van het multimedia systeem waardoor AA ook fullscreen kan. Blijkbaar werkte OTA niet, en zou nu wel moeten werken.

Verder vanochtend een 'crap' moment gehad. Ik haal de kinderwagen uit de auto, blijft er iets achter de 'hoedenplank' hangen... resultaat is dat het linker elastiekje dus afscheurt. Dus ik bij Kia navragen wat een nieuwe kost... hou je vast... 930EUR. Dus ik keek die man aan met de vraag of hij mij wel begreep, maar hij liet het zien... 930 euro voor iets wat geen hoedenplank genoemd mag worden.
* Griffin gaat lekker met stukje elastiek en naald/draad aan de gang voor dat geld
Dat is snel na 15K al onderhoud plegen. Ik word pas in december 2024 verwacht volgens mijn Kia bij de Kia dealer voor een kleine onderhoudsbeurt. De auto is dan precies 2 jaar oud en zal na verwachting een dikke 30K op de teller hebben staan

Balen van je "hoedenplank". Dat zou mij ook kunnen gebeuren straks met de kinderwagen. Wat een geld voor dat ding, dat kan toch bijna niet kloppen. Wat is overigens de beste methode om deze op te vouwen. Ik zit er altijd mee te klooien..

[ Voor 10% gewijzigd door glas86 op 04-12-2023 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

Ik snap er ook geen zak van dat het zo duur moet zijn, misschien is het een typefout... ik hoop het. Maar ik ga het zelf gewoon proberen te fixen.
Wat betreft opvouwen, dat doe ik dus nooit (dus geen idee)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrRobin
  • Registratie: Augustus 2011
Ik pak de zijkanten vast, en dan beide handen 180 graden draaien in tegengestelde richting en dan vouwt die zo goed als gelijk in elkaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WillemD61
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 12:12
Source90 schreef op maandag 4 december 2023 @ 14:27:
[...]
@glas86
Zou denken, op basis van bovenstaande foto, dat hij wel warmte afgeeft?
Volgens mij zit daar het gros van de systemen.
De radar zit achter het rechthoekige zwarte plaatje in het midden onder bij de gril.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
WillemD61 schreef op maandag 4 december 2023 @ 17:15:
[...]

De radar zit achter het rechthoekige zwarte plaatje in het midden onder bij de gril.
Ik bedoel dat rechthoekige zwarte plaatje aan de voorkant van de camera. Niet de camera zoals te zien op de foto. Deze wordt natuurlijk ook gebruikt voor diverse doeleinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KuK2or_opTciaxqfrT6yFLTehfU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5mg3flzwJXkX5JMJIIrHi8jL.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand dit weleens gezien, tijdens een weliswaar korte rit geen accu percentage evenals bereik zichtbaar. De terugweg was het probleem er niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kassie
MrRobin schreef op maandag 4 december 2023 @ 08:39:
[...]

Factuur?

Als ze me een factuur hadden overhandigd was ik echt heel pissig geworden 8)7
Je hebt gelijk, Bedoelde het overzicht van de verrichtingen of hoe je dat moet noemen. Ik zou er ook geen factuur voor willen zien...en verwacht dat ook niet

Kia Niro EV '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sietse Vliegen
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 25-04 21:18
glas86 schreef op maandag 4 december 2023 @ 13:57:
Een troost, bij mijn Mercedes E250 schakelde de autopilot ook uit na een tijdje rijden met sneeuwval of teveel pekel op de weg. Dat had ik bij 'das Haus' niet verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sietse Vliegen
...

Is dit niet een betere oplossing. Steviger en oprolbaar. Ze zeggen dat ie ook op een Niro 2023 past. (Of zouden ze het oude model bedoelen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sietse Vliegen
[BoSS] schreef op maandag 4 december 2023 @ 07:02:
[...]

Klopt inderdaad, HDA en daarmee dus ook LFA gaan alleen standaard aan op snelwegen. Zelfs op de oprit of op een parallelbaan gaat LFA niet aan als je SCC inschakelt. Handmatig inschakelen kan wel, ook op provinciale wegen.

Let wel op dat LFA minder geschikt is voor de wegsituaties op andere wegen dan snelwegen (o.a. delen van de rijbaan met fietsers, scherpere bochten, etc.).
Dat zou inderdaad wel de verklaring kunnen zijn. Rijbaanwisselassistent wordt ook maar op enkele plaatsen geactiveerd en uitsluitend op de snelweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Sietse Vliegen schreef op maandag 4 december 2023 @ 22:33:
[...]

Is dit niet een betere oplossing. Steviger en oprolbaar. Ze zeggen dat ie ook op een Niro 2023 past. (Of zouden ze het oude model bedoelen)
Vraag is of het past. Veel van de accessoires voor de e-Niro (of benzine Niro) passen niet in de Niro EV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sietse Vliegen
Source90 schreef op maandag 4 december 2023 @ 22:56:
[...]

Vraag is of het past. Veel van de accessoires voor de e-Niro (of benzine Niro) passen niet in de Niro EV.
Als het niet past komen ze vast binnenkort met een soortgelijke oplossing. Er zijn vast meer mensen die dat haarnetje niet echt mooi vinden 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

Sietse Vliegen schreef op maandag 4 december 2023 @ 22:33:
[...]

Zou een optie kunnen zijn, maar geen idee of dit ook voor de Niro EV is... het lijkt niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido1985
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 10:48
Onze goedheiligman heeft mij een universele kofferbakmat van de Lidl geschonken. Het kostte hem slechts €15 en ik moest het op maat knippen. Prima beschermlaagje voor mijn gereedschap en hond. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pKM60jgt5B1EI-whqvOOeSIjmKU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3MiDblH1FB8z0a56oqURrMRM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Sinds de update (via USB, laatste van de officiële site) duurt het wisselen van profiel bijzonder lang (1 tot 2 minuten, voordat je kan rijden praten we dan over).
Meer mensen hier last van?

Tijdens wisselen profiel staat de stoel bijvoorbeeld op mijn stand, waardoor mijn vrouw niet bij het stuurt kan (totdat ze profiel kan wisselen). Eveneens zijn handelingen op het scherm niet beschikbaar totdat het "wachten" scherm klaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemD61
Griffin schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 12:02:
[...]

Zou een optie kunnen zijn, maar geen idee of dit ook voor de Niro EV is... het lijkt niet zo.
Zo'n oprolbare gaat niet werken want die moet in uitgerolde toestand ergens achter kunnen haken anders rolt die gelijk weer in. De auto moet daar op voorbereid zijn.

Maar 930 euro moet sowieso een fout zijn. De accessoires in de Kia webshop hebben een redelijk prijs, dus 930 euro lijkt echt fout.

Mocht je "hoedenplank"echt kapot zijn kan je altijd nog zoiets kopen. https://www.winparts.nl/i...m-achterruit/p106423.html voor 3 euro 99.
Ook dan moet je met naald en draad aan de slag.

[ Voor 20% gewijzigd door WillemD61 op 06-12-2023 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.White
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 03-01 23:06
Hi Allen, dank voor de reacties op de kofferbakmat, ik werk nu met de frunk en dit gat prima. Ik heb nog wel een andere vraag: is het mogelijk om tijdens het laden bij een DC charger de oplaadstatus/tijd/snelheid te zien terwijl je de ‘motor’ aan hebt? Opladen gaat iets langzamer maar toch wel aangenaam om in een verwarmde auto te zitten met dit weer.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Source90

Alsof het een voorbode was; hier met een boodschappentas blijven haken, lusje kapot. Wat een pauper kwaliteit voor een auto van 50k.

Ik heb er nu twee gaatjes in gemaakt op de plek waar het lusje zat (2mm boor) en met paracord een nieuwe lus gemaakt. Om de bies heen gewikkeld voor wat stevigheid.
Verder wat geklaagd op socials :Y)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MLyium01kJ2JyIg327lk5XD2zW8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kEWIEe5NgPa1igph35JntPt6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk1023
  • Laatst online: 19:03
Mr.White schreef op woensdag 6 december 2023 @ 23:18:
Hi Allen, dank voor de reacties op de kofferbakmat, ik werk nu met de frunk en dit gat prima. Ik heb nog wel een andere vraag: is het mogelijk om tijdens het laden bij een DC charger de oplaadstatus/tijd/snelheid te zien terwijl je de ‘motor’ aan hebt? Opladen gaat iets langzamer maar toch wel aangenaam om in een verwarmde auto te zitten met dit weer.
Je kunt met de Connect App de verwarming aanzetten 😁

Niro EV Exec 07-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ME1980
  • Laatst online: 30-03-2024
Hoi iedereen,

Ik heb sinds kort een Kia Niro EV 2023. Heerlijke auto!
Ik krijg alleen het gepland laden niet voor elkaar, wat doe ik qua instellingen verkeerd?
Ik heb thuis een Easee home laadpaal.

Vandaag om 08:45 in de connect app ingesteld dat deze om 15.00 100% moet zijn (batterij was 40%)
Opladen gepland staat aangevinkt met daluren hebben prioriteit (starttijd 00:00, Eindtijd: 23:50) aangezien ik geen daluren heb.
Dit naar de auto gestuurd en kreeg melding dat oplaadschema is geactiveerd.

De laadkabel was op dat moment al aangesloten en heb de easee gepauzeerd omdat deze gelijk begon te laden (dus voordat ik het oplaadschema maakte)
Zie in de easee app dat de auto is aangesloten (kabel vergrendeld)

Maar tot op heden wordt de auto niet opgeladen.
Blokkeerd de easee app soms het gepland laden omdat ik deze heb gepauzeerd?

Alvast bedankt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemD61
ME1980 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 12:42:
Hoi iedereen,

Ik heb sinds kort een Kia Niro EV 2023. Heerlijke auto!
Ik krijg alleen het gepland laden niet voor elkaar, wat doe ik qua instellingen verkeerd?
Ik heb thuis een Easee home laadpaal.

Vandaag om 08:45 in de connect app ingesteld dat deze om 15.00 100% moet zijn (batterij was 40%)
Opladen gepland staat aangevinkt met daluren hebben prioriteit (starttijd 00:00, Eindtijd: 23:50) aangezien ik geen daluren heb.
Dit naar de auto gestuurd en kreeg melding dat oplaadschema is geactiveerd.

De laadkabel was op dat moment al aangesloten en heb de easee gepauzeerd omdat deze gelijk begon te laden (dus voordat ik het oplaadschema maakte)
Zie in de easee app dat de auto is aangesloten (kabel vergrendeld)

Maar tot op heden wordt de auto niet opgeladen.
Blokkeerd de easee app soms het gepland laden omdat ik deze heb gepauzeerd?

Alvast bedankt
Zo werkt het wel:
1) instellen wat je vertrektijd is, b.v. elke dag 08:00 uur, maar in jouw voorbeeld 15:00
2) gewenst niveau instellen, b.v. 100%
3) daluren instellen, b.v. 23:00 tot volgende dag 07:00.
4) instellen " laden alleen tijdens daluren" . Ik heb ook eens "met prioriteit" geprobeerd maar dat werkt niet. Ik heb er melding van gemaakt bij Kia.
5) aanvinken dat je "scheduled charging" wilt gebruiken.
6) het bovenstaande naar de auto sturen
Dit hoef je maar een keer te doen

Daarna
1) stekker in de auto
2) stekker in de paal
3) autoriseren
4) de auto zal dan op het front een klokje laten zien na een paar seconden en begint met opladen om 23:00

Als je geen daluren instelt heeft het geen zin om te wachten en zal deze meteen beginnen.
En zoals gezegd "met prioriteit" werkt niet.

Ik denk dat je nu even opnieuw moet beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ME1980
  • Laatst online: 30-03-2024
Bedankt @WillemD61

Ik ga het morgen eens op deze manier proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:36
@ME1980 Als je het laden hebt onderbroken is het waarschijnlijk dat je de laadkabel er even uit moet halen en opnieuw indoen nadat je een schema hebt aangepast/aangemaakt.

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido1985
Ik heb thuis een Alfen laadpaal en heb een paar keer gehad dat ik een melding kreeg dat het laden voltooid is. Maar de auto is dan nog niet vol. Dan blijkt dat het doel ineens op 10% is ingesteld. Dit heb ik zelf standaard op 90% staan. Komt dit misschien doordat ik dan in huis te veel stroom verbruik, waardoor de auto te weinig krijgt? De laadpaal communiceert via een datakabel met de slimme meter en zou moeten zorgen dat er gewoon minder stroom naar de auto gaat. Zijn er meer die dit hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemD61
Guido1985 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 17:27:
Ik heb thuis een Alfen laadpaal en heb een paar keer gehad dat ik een melding kreeg dat het laden voltooid is. Maar de auto is dan nog niet vol. Dan blijkt dat het doel ineens op 10% is ingesteld. Dit heb ik zelf standaard op 90% staan. Komt dit misschien doordat ik dan in huis te veel stroom verbruik, waardoor de auto te weinig krijgt? De laadpaal communiceert via een datakabel met de slimme meter en zou moeten zorgen dat er gewoon minder stroom naar de auto gaat. Zijn er meer die dit hebben?
De kabel met de slimme meter en de loadbalancing software zorgt er alleen voor dat het totale verbruik in je huis niet boven een vastgesteld maximum uitkomt. Dit heeft niets met het laaddoel te maken.

De auto bepaalt wanneer het laden klaar is. Vreemd dat het laaddoel ineens op 10% staat terwijl je het zelf op 90% hebt staan. Meerdere gebruikers van dezelfde app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido1985
WillemD61 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 18:06:
[...]

De kabel met de slimme meter en de loadbalancing software zorgt er alleen voor dat het totale verbruik in je huis niet boven een vastgesteld maximum uitkomt. Dit heeft niets met het laaddoel te maken.

De auto bepaalt wanneer het laden klaar is. Vreemd dat het laaddoel ineens op 10% staat terwijl je het zelf op 90% hebt staan. Meerdere gebruikers van dezelfde app?
Nee, ik ben de enige die de auto gebruikt en de app heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
@Guido1985 Ik heb een zelfbouw laadpaal, maar als die vanwege de load balancing besluit dat er niet minimaal 6A beschikbaar is op één van de fasen, dan stopt het laden tijdelijk. Op dat moment krijg ik op de KIA-app ook een melding dat de auto klaar is met laden, ondanks dat de auto nog niet vol is.

Mijn laadpaal gaat dan 1 minuutje later (mits er dan weer voldoende stroom beschikbaar is) gewoon weer aan en de auto laadt dan door.

Misschien kun je in de Alfen laadpaal ook instellen dat hij weer verder gaat met laden als het stroomverbruik in huis voldoende is afgenomen?

Het lijkt er dus op dat de melding in de app "Laden gereed" eigenlijk betekent "Laden gestopt".

[ Voor 7% gewijzigd door ocaj op 12-12-2023 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kassie
Guido1985 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 17:27:
Vraag: wordt er daadwerkelijk aangegeven dat het doel op 10% is ingesteld of is dat je conclusie..?

Als het laadvermogen van de paal tijdelijk te laag wordt dan stopt soms het laden. In de app zie ik dan na aanvankelijke prima start van het laden dat de auto is aangesloten maar dat deze niet laadt. Meestal kan ik in de app het laden remote weer starten. Maar bij sommige laadpalen gaat het laden vanzelf weer verder of sneller. Ik zie dan de laad-duur weer afnemen.

Laadproblemen worden in ca. 99% van de gevallen veroorzaakt door de laadpaal. Bijna nooit door de auto. Dat kan dan bijvoorbeeld een probleem met de onboard charger (omvormer) zijn.

Kia Niro EV '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido1985
Kassie schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 20:57:
[...]

Vraag: wordt er daadwerkelijk aangegeven dat het doel op 10% is ingesteld of is dat je conclusie..?

Als het laadvermogen van de paal tijdelijk te laag wordt dan stopt soms het laden. In de app zie ik dan na aanvankelijke prima start van het laden dat de auto is aangesloten maar dat deze niet laadt. Meestal kan ik in de app het laden remote weer starten. Maar bij sommige laadpalen gaat het laden vanzelf weer verder of sneller. Ik zie dan de laad-duur weer afnemen.

Laadproblemen worden in ca. 99% van de gevallen veroorzaakt door de laadpaal. Bijna nooit door de auto. Dat kan dan bijvoorbeeld een probleem met de onboard charger (omvormer) zijn.
De app geeft echt 10% als doel aan. Maar waarschijnlijk gaat het laden toch wel vanzelf weer verder. Als ik de app refresh, geeft hij wel weer 90% aan en laadt hij wel weer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xIEnhxHibuh1H-wCriiyhNHzzNE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5G0Y7aYbZb3S9aO2GgzDJ4J7.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemD61
ocaj schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 18:59:
@Guido1985 Ik heb een zelfbouw laadpaal, maar als die vanwege de load balancing besluit dat er niet minimaal 6A beschikbaar is op één van de fasen, dan stopt het laden tijdelijk. Op dat moment krijg ik op de KIA-app ook een melding dat de auto klaar is met laden, ondanks dat de auto nog niet vol is.

Mijn laadpaal gaat dan 1 minuutje later (mits er dan weer voldoende stroom beschikbaar is) gewoon weer aan en de auto laadt dan door.

Misschien kun je in de Alfen laadpaal ook instellen dat hij weer verder gaat met laden als het stroomverbruik in huis voldoende is afgenomen?

Het lijkt er dus op dat de melding in de app "Laden gereed" eigenlijk betekent "Laden gestopt".
Ik heb een alfen laadpaal in combinatie met een Kia. Als loadbalancing heeft ingegrepen en het laden tijdelijk stopt, gaat het daarna gewoon verder na de vrijgave. Hoef je niets aan te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
WillemD61 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 00:30:
[...]

Ik heb een alfen laadpaal in combinatie met een Kia. Als loadbalancing heeft ingegrepen en het laden tijdelijk stopt, gaat het daarna gewoon verder na de vrijgave. Hoef je niets aan te doen.
Loadbalancing zorgt er toch voor dat de laadsnelheid naar beneden gaat als er teveel belasting is en niet dat het laden stopt of begrijp ik het verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemD61
glas86 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 08:40:
[...]

Loadbalancing zorgt er toch voor dat de laadsnelheid naar beneden gaat als er teveel belasting is en niet dat het laden stopt of begrijp ik het verkeerd?
Ik zie in de status zowel "load balancing limited" als "load balancing forced off". Het hangt er van af hoe zwaar de rest van de belasting is of het laden beperkt wordt of helemaal even stilgezet. Ik heb er niet op gelet of dit dan maar op 1 fase is of op alle 3 en kan dat nu ook niet meer goed zien in mijn data. De "forced off" status was maar 30 seconden en ik heb nu alleen nog gemiddelden van 5 minuten. Het lijkt op alle 3 fases geweest te zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door WillemD61 op 13-12-2023 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouterkaas
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-04 15:02
Sinds een weekje geven mijn dashboard en HUD ook ineens flitspalen en trajectcontroles aan, op vergelijkbare wijze zoals ook de maximum snelheid getoond wordt (als een 'verkeersbord'). Is dat nieuw of zouden de kaarten met dergelijke informatie bijgewerkt zijn?

[ Voor 21% gewijzigd door Wouterkaas op 13-12-2023 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:31
Wouterkaas schreef op woensdag 13 december 2023 @ 15:36:
Sinds een weekje geven mijn dashboard en HUD ook ineens flitspalen en trajectcontroles aan, op vergelijkbare wijze zoals ook de maximum snelheid getoond wordt (als een 'verkeersbord'). Is dat nieuw of zouden de kaarten met dergelijke informatie bijgewerkt zijn?
Dat was al, inclusief geluidjes als je je niet aan de snelheid houdt :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouterkaas
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-04 15:02
MajaMestreech schreef op woensdag 13 december 2023 @ 16:42:
[...]

Dat was al, inclusief geluidjes als je je niet aan de snelheid houdt :-)
Dan heb ik toch (per ongeluk) iets in de settings aangepast denk ik, want hij deed dat tot voor kort nog niet bij mij en hij laat de snelheid in een andere kleur zien als ik in een trajectcontrole te hard rijd.

• MajaMestreech
Wouterkaas schreef op woensdag 13 december 2023 @ 18:04:
[...]

Dan heb ik toch (per ongeluk) iets in de settings aangepast denk ik, want hij deed dat tot voor kort nog niet bij mij en hij laat de snelheid in een andere kleur zien als ik in een trajectcontrole te hard rijd.
Ja klopt ook. Ik zie dit al vanaf april sinds ik met de KIA rij en nog geen update gedaan had bij het benaderen van de tunnel in Maastricht waar ook traject controle is. Camera logo verschijnt en als je dan te hard rijdt kleurt de snelheid in de HUD oranje.

• Stormcagy
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 26-04 10:51
Weet iemand hoe je de banden druk weergave kan aanpassen van PSI naar Bar.
Ik kan het in het boekje niet vinden en op internet ook niks kunnen vinden helaas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guido1985
Stormcagy schreef op donderdag 21 december 2023 @ 10:55:
Weet iemand hoe je de banden druk weergave kan aanpassen van PSI naar Bar.
Ik kan het in het boekje niet vinden en op internet ook niks kunnen vinden helaas
In het instellingen menu in je auto op het vergrootglas drukken en dan zoeken naar 'eenheden'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuKiE_NL
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-04 12:52
Kassie schreef op zondag 3 december 2023 @ 21:13:
Hij staat bij mij op de factuur als: 230017R0 UPGRADE FOR EV READY MALFUNCTION I14 ZZ3
Dus komt aardig overeen.

• Stormcagy
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 26-04 10:51
Guido1985 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 10:59:
[...]

In het instellingen menu in je auto op het vergrootglas drukken en dan zoeken naar 'eenheden'.
Dankjewel! had inderdaad al gezocht op Psi, bar en banden, maar daar kwam helaas niks uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuinM
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 20-10-2024
Dag iedereen,

Ik volg dit topic al een tijdje, en heb al veel tips uit meegenomen. Dank aan iedereen die bijdraagt!

Voor ik (ook) eens navraag bij ons garagist, wou ik volgende polsen bij geïnteresseerden

Wij hebben sinds mei de Niro, die hierna niet meer is geüpdatete. We laden altijd thuis aan 3.6 kW monofase, maar wel over een 6 mm² kabel 50 meter lang.
We hebben een MID teller gekoppeld om het verbruik op te volgen. De wagen wordt dagelijks gebruikt voor woon-werk, waarvan 80 km aan 110-120 km/h en 20 km aan 50-70 km/h. In het weekend legt hij gemiddeld zo'n 80 km af gok ik, erg variërend.
Nu merk ik een hoger verbruik (15%) op koudere momenten dan op warmere.
De verwarming gebruiken we zelden, we stappen in met jas aan, en stappen uit met jas aan. Occasioneel gaat de stuurverwarming en (in het weekend voor de vrouw) de stoelverwarming aan, en in de week kortstondig (max 5 min gok ik) de airco om de voorruit te ontvochtigen.
Dus zoals ik het aanvoel is het meerverbruik niet enkel aan de verwarming van de binnenruimte te wijten.
Schat ik dit zo verkeerd in? En zien jullie een analoog meerverbruik op koudere momenten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nZtM2Tp8p_f5UGc1guPfU7nuy2E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BTzFQGZHeg2hhoi5pH0mSmBm.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Source90
QuinM schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 09:29:
Dag iedereen,

Ik volg dit topic al een tijdje, en heb al veel tips uit meegenomen. Dank aan iedereen die bijdraagt!

Voor ik (ook) eens navraag bij ons garagist, wou ik volgende polsen bij geïnteresseerden

Wij hebben sinds mei de Niro, die hierna niet meer is geüpdatete. We laden altijd thuis aan 3.6 kW monofase, maar wel over een 6 mm² kabel 50 meter lang.
We hebben een MID teller gekoppeld om het verbruik op te volgen. De wagen wordt dagelijks gebruikt voor woon-werk, waarvan 80 km aan 110-120 km/h en 20 km aan 50-70 km/h. In het weekend legt hij gemiddeld zo'n 80 km af gok ik, erg variërend.
De verwarming gebruiken we zelden, we stappen in met jas aan, en stappen uit met jas aan. Occasioneel gaat de stuurverwarming en (in het weekend voor de vrouw) de stoelverwarming aan, en in de week kortstondig (max 5 min gok ik) de airco om de voorruit te ontvochtigen.
Dus zoals ik het aanvoel is het meerverbruik niet enkel aan de verwarming van de binnenruimte te wijten.
Schat ik dit zo verkeerd in? En zien jullie een analoog meerverbruik op koudere momenten?

[Afbeelding]
Het is algemeen bekend dat een EV minder vermogen heeft in de winter.
Zie ook:
https://www.anwb.nl/auto/...oed-is-op-je-actieradius#

Accu’s hebben een ideale bedrijfstemperatuur waarop ze het efficiëntst werken. Deze ligt op zo’n 21 graden. Vooral ónder die ideale temperatuur functioneert een accupakket minder optimaal. Hoe kouder het is, des te minder energie het accupakket kan leveren. Kan een bepaalde elektrische auto bijvoorbeeld 350 kilometer ver komen op een volle accu, dan kan dat bij vrieskou zomaar dalen naar 250 kilometer. Deze afname kan sterk verschillen per merk en model. Houd hier dus rekening mee bij de aanschaf.

Verwarming en dergelijke speelt ook zeker mee, echter is de stoel- en stuurverwarming al efficiënter dan de airco, die in de zomer ook aan zal gaan. Batterijen zijn minder efficiënt in koud weer, daar komt het op neer.

Ook nog interessant:
How does cold weather affect electric vehicles?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• QuinM
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 20-10-2024
Source90 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 10:38:
[...]

Het is algemeen bekend dat een EV minder vermogen heeft in de winter.
Zie ook:
https://www.anwb.nl/auto/...oed-is-op-je-actieradius#

Accu’s hebben een ideale bedrijfstemperatuur waarop ze het efficiëntst werken. Deze ligt op zo’n 21 graden. Vooral ónder die ideale temperatuur functioneert een accupakket minder optimaal. Hoe kouder het is, des te minder energie het accupakket kan leveren. Kan een bepaalde elektrische auto bijvoorbeeld 350 kilometer ver komen op een volle accu, dan kan dat bij vrieskou zomaar dalen naar 250 kilometer. Deze afname kan sterk verschillen per merk en model. Houd hier dus rekening mee bij de aanschaf.

Verwarming en dergelijke speelt ook zeker mee, echter of de stoel- en stuurverwarming al efficiënter dan de airco, die in de zomer ook aan zal gaan. Batterijen zijn minder efficiënt in koud weer, daar komt het op neer.

Ook nog interessant:
How does cold weather affect electric vehicles?
Bedankt voor de snelle reactie Source90 !

Ik begrijp dat de batterijcapaciteit achteruitgaat, maar begrijp minder goed waar het meerverbruik van de batterij naartoe zou gaan?
Warmt hij op bijvoorbeeld? Maar een 15% meerverbruik op 17 kWh/100 km = 3 kWh/100 km gedurende 1 uur (aan 100 km/h) komt overeen met een meerverbruik van 3kW = is al een sterke verwarming ?

Je laatste bron vermeldt enkel de verwarming als oorzaak van hoger batterijverbruik denk ik:
Increased energy consumption is also a major issue when driving an electric car in colder temperatures. The vehicle's heating system needs to draw power from the battery, which reduces the effective driving range.

En hier wordt vermeld dat de batterijcapaciteit achteruitgaat, maar batterijverbruik niet:
"De capaciteit van de batterijen wordt met de vrieskou kleiner, maar gaan ze dan ook meer verbruiken? Wauters zegt van niet. "De batterij geeft minder elektriciteit af maar verbruikt niet meer. Fietsen en auto’s kunnen bijvoorbeeld een verlies van reikwijdte hebben tot 30%." Het verlies aan capaciteit en reikwijdte is niet blijvend. "Bij koud weer wordt de vloeistof in de batterijen stroperig, maar bij warm weer wordt die opnieuw vloeibaarder. Dan beweegt die stroom van ionen en elektronen terug vlotter en is de capaciteit van de batterij opnieuw normaal. De batterij is dus zeker niet defect", zegt Wauters."

https://radio2.be/lees/ko...iteitsverlies-zijn-tot-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:33
Ik heb het idee bij mijn auto dat het verschil in bereik op basis van temperatuur maar marginaal is. Het gebruik van de verwarming lijkt vooral ervoor te zorgen dat het bereik veel minder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
janne_nl schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 11:42:
Ik heb het idee bij mijn auto dat het verschil in bereik op basis van temperatuur maar marginaal is. Het gebruik van de verwarming lijkt vooral ervoor te zorgen dat het bereik veel minder is.
Wij gebruiken zelden de verwarming/airco, met name de stoelverwarming i.c.m. stuurverwarming. Wanneer aan de lader, doe ik hem wel eens voorverwarmen via de app.

Toch geeft hij bij vol circa 360KM aan (of soms zelfs minder) en in de zomer rond de 450KM range (ook 100%).
Terwijl wij in de zomer regelmatig stoelventilatie aan hebben (al zal dat weinig gebruiken; een ventilator) i.c.m. de airco.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarcelGo
Dag iedereen,

[Afbeelding]
De accu wordt actief binnen een marge gehouden om de degradatie zo klein mogelijk te houden, dus ja hij wordt verwarmd en/of gekoeld (vooral tijdens het laden) maar ook tijdens het rijden.

Als je met een laag vermogen laadt zal dat verlies naar verhouding een groter deel van je verbruikte energie zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:54
In de winter is de buitenlucht compacter en geeft dus meer weerstand tijdens het rijden.
In de zomer dus minder weerstand dus zelfs zonder verwarming is er een kleinere actieradius

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• [BoSS]
  • Registratie: Maart 2000

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Zoals zoveel al geantwoord hebben, deels komt dit door verwarming (die gebruik je niet) en deels doordat accu's effectief minder capaciteit hebben bij lagere temperaturen. De auto herkent dit als een hoger verbruik (hij meet het % van de batterijcapaciteit als gebruik).

Vooral in de periode 23-11 t/m 4-12 was het behoorlijk koud (rond het vriespunt) met daardoor een aanzienlijk hoger verbruik. Ik zie zelf dat bij temperaturen rond de 5 graden of lager het verbruik sterk omhoog gaat. Bij 10 graden zoals het nu de afgelopen dagen is valt het nog wel mee.

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry34

Dat vind ik dus een groot nadeel van Kia...ik word helemaal simpel van dat onderhoud iedere 15.000 km.
Ik rijd 6.000 km per mnd dus sta iedere 2,5 mnd bij de dealer wtf.

Als ik dan lees dat een Skoda VW pas iedere 2 jaar ongeacht km stand voor onderhoud moet, omdat een elektromotor nauwelijks onderhoud hoeft, vraag ik me af wat er steeds gedaan moet worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Source90
Ferry34 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 14:32:
[...]

Dat vind ik dus een groot nadeel van Kia...ik word helemaal simpel van dat onderhoud iedere 15.000 km.
Ik rijd 6.000 km per mnd dus sta iedere 2,5 mnd bij de dealer wtf.

Als ik dan lees dat een Skoda VW pas iedere 2 jaar ongeacht km stand voor onderhoud moet, omdat een elektromotor nauwelijks onderhoud hoeft, vraag ik me af wat er steeds gedaan moet worden.
Dit is al een paar keer hier langsgekomen. Hij hoeft maar 1x in de 2 jaar langs te komen of 30.000km (niet 15), dit staat niet goed in de app.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hu12yKTwy3SjqJe2EOlfeRf4oIk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EB7Arsxwh5JeBsIBQN0Wlxgx.png?f=fotoalbum_large

Nog steeds vaak (1x per half jaar) voor jou, maar niet de 15k die in de app wordt aangegeven.
Ik zou ook nog bij de dealer navraag doen wat nou noodzakelijk is. Of je niet 1x per jaar of 1x per 2jaar kan komen, los van de kilometers.

Ik heb hier in het begin van het jaar contact over gehad met Kia:
quote: Kia Nederland
Dank voor het bericht aan Kia Nederland.

De onderhoudstarieven die je in jouw mail noemt (290,-) komen overeen met de prijzen die Kia hanteert.
Het interval voor de e-Niro (het vorige model) is elk jaar of 15.000 km. Het onderhoudsinterval voor de Niro EV (het huidige model) is 30.000 km of 2 jaar. Het onderhoudsinterval is daarmee verruimd. Dit komt overeen met de garantievoorwaarden in het instructieboekje.

Ik vertrouw erop je voldoende te hebben geïnformeerd.

--------
Customer contact center

[ Voor 35% gewijzigd door Source90 op 22-12-2023 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemD61
Dag iedereen,

[Afbeelding]
Ik heb gemerkt dat niet alleen temperatuur een factor is, maar ook de wind. Storm tegen geeft heel hoog verbruik !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry34
Tuurlijk wind ook.
Regen nog meer

Source: ik heb n soul dus iedere 15k....helemaal dol word ik ervan.
Die 30k is n kleine verbetering maar in je schema kan je zien....wat doen ze?

Iedere 5 mnd tov 1x per 2 jaar is toch gewoon 4 x vaker

[ Voor 75% gewijzigd door Ferry34 op 22-12-2023 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• landy1
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 25-04 23:03
Dag iedereen,

[Afbeelding]
Hoi, van elke accu of batterij neemt de capaciteit af als het kouder wordt. vraag maar eens aan een landschapsfotograaf die in erg koude gebieden werkt waar hij de reserve batterijen van zijn camera bewaard (vaak in onderbroek, is de warmste plek op je lichaam) als hij/zij bij -10 of kouder moet fotograferen.

Het is puur een natuurkundig iets, niet dat het vermogen ergens anders heen gaat ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
Even een check, ik gebruik vaak de interne navigatie maar wordt een beetje geïrriteerd door de vele gesproken aanwijzingen, aangezien ik ook een fan ben van Waze (veel minder aanwijzingen vooral bij rotondes e.d.) is Apple Carplay wel een fijne optie.

Nou vindt ik dat kabeltje aansluiten niet zo erg maar dat ie zeer vaak de Carplay er gewoon uit gooit is toch wel wat minder als ik op de navigatie aan het rijden ben...zijn er meer die geen stabiele Carplay verbinding hebben?

Ik heb al van alles geprobeerd, gebruik nu een originele nieuwe Apple USB kabel, heb bluetooth al uitgezet, starten met scherm ontgrendeld, schermbeveiliging uit gezet etc (toestel is een gewone iPhone 13, en in mijn vorige auto's geen enkel probleem met Carplay)

Hoor graag :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
Kassie schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 19:27:
De rammel die ik hoor is vlgs mij de hoofdsteun van de rechter voorstoel. Als ik die vasthoud dan is de rammel weg. Ik heb zelf niet het idee dat er ook een rammel bij de achterspoiler zou zitten. Mij niet als zodanig opggevallen (24.000 km in Niro EV)
Ook ik hoor een duidelijk gerammel als over een weg met kasseien of klinkers rij. zojuist eens aan de achterspoiler gevoeld, maar die zit vast. Bonken op de achterklep en nu hoorde ik de kentekenplaat achter trillen. Heb even de kentekenplaat met iets van schuim vastgezet en nu was het trillen weg. Morgen maar weer op letten bij een ritje en dan naar de dealer om de kentekenplaat beter vast te zetten. Gelukkig dus niks ernstigers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
MajaMestreech schreef op woensdag 27 december 2023 @ 16:58:
[...]

Ook ik hoor een duidelijk gerammel als over een weg met kasseien of klinkers rij. zojuist eens aan de achterspoiler gevoeld, maar die zit vast. Bonken op de achterklep en nu hoorde ik de kentekenplaat achter trillen. Heb even de kentekenplaat met iets van schuim vastgezet en nu was het trillen weg. Morgen maar weer op letten bij een ritje en dan naar de dealer om de kentekenplaat beter vast te zetten. Gelukkig dus niks ernstigers.
Ik hoor aardig wat gekraak bij bepaalde drempels en twijfel dan weer of dit ook een los element is of de achtervering. Ook bij bijzonder lage snelheden hoor ik de vering (of iets) "kraken"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MajaMestreech
Source90 schreef op woensdag 27 december 2023 @ 16:59:
[...]

Ik hoor aardig wat gekraak bij bepaalde drempels en twijfel dan weer of dit ook een los element is of de achtervering. Ook bij bijzonder lage snelheden hoor ik de vering (of iets) "kraken"
Kraken is iets anders dan rammelen, dus weet niet of je dit kunt vergelijken. Wellicht eens een ritje maken met de monteur achterin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VanguardWR
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 26-04 20:45
Ook mijn auto kraakt bij heuvels begin me er nu aan te irriteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• me_mrtn
MarcelGo schreef op woensdag 27 december 2023 @ 16:33:
Even een check, ik gebruik vaak de interne navigatie maar wordt een beetje geïrriteerd door de vele gesproken aanwijzingen, aangezien ik ook een fan ben van Waze (veel minder aanwijzingen vooral bij rotondes e.d.) is Apple Carplay wel een fijne optie.

Nou vindt ik dat kabeltje aansluiten niet zo erg maar dat ie zeer vaak de Carplay er gewoon uit gooit is toch wel wat minder als ik op de navigatie aan het rijden ben...zijn er meer die geen stabiele Carplay verbinding hebben?

Ik heb al van alles geprobeerd, gebruik nu een originele nieuwe Apple USB kabel, heb bluetooth al uitgezet, starten met scherm ontgrendeld, schermbeveiliging uit gezet etc (toestel is een gewone iPhone 13, en in mijn vorige auto's geen enkel probleem met Carplay)

Hoor graag :?
Nee, ik ervaar hetzelfde (met twee verschillende 13's). Zowel een originele kabel, Ikea en Anker. Ik moet wel een update nog doorvoeren (heb nog de zombie bug), maar daar ben ik nog niet aan toegekomen.

Soms werkt het perfect op een rit van 200km, maar soms is er op een rit van 20km wel 15x een disconnect.

• MarcelGo
me_mrtn schreef op donderdag 28 december 2023 @ 09:24:
[...]

Nee, ik ervaar hetzelfde (met twee verschillende 13's). Zowel een originele kabel, Ikea en Anker. Ik moet wel een update nog doorvoeren (heb nog de zombie bug), maar daar ben ik nog niet aan toegekomen.

Soms werkt het perfect op een rit van 200km, maar soms is er op een rit van 20km wel 15x een disconnect.
Ik sta op het punt om Carplay maar helemaal op te geven :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kassie
MarcelGo schreef op donderdag 28 december 2023 @ 09:47:
[...]

Zoiets is inderdaad vreselijk irritant en vervelend, vooral als je niet weet waardoor het veroorzaakt wordt. Niet dat het helpt, maar ik gebruik de laatste maanden de Kia navigatie. En die werkt eigenlijk heel goed, correct en adequaat. Dus wellicht goed alternatief? En verder: de periode dat ik CarPlay gebruikte met een Apple kabeltje van een paar jaar oud en ging dat altijd probleemloos. Dan nog een mogelijke tip: is het aansluitpunt op je telefoon schoon? Soms zit daar wat stof en pluis in, waar ik dan weer last van had bij het opladen wat dan niet goed ging. Even met een tandenstokertje porren en het laden ging weer...

Kia Niro EV '23

• me_mrtn
Kassie schreef op donderdag 28 december 2023 @ 11:36:
[...]

Zoiets is inderdaad vreselijk irritant en vervelend, vooral als je niet weet waardoor het veroorzaakt wordt. Niet dat het helpt, maar ik gebruik de laatste maanden de Kia navigatie. En die werkt eigenlijk heel goed, correct en adequaat. Dus wellicht goed alternatief? En verder: de periode dat ik CarPlay gebruikte met een Apple kabeltje van een paar jaar oud en ging dat altijd probleemloos. Dan nog een mogelijke tip: is het aansluitpunt op je telefoon schoon? Soms zit daar wat stof en pluis in, waar ik dan weer last van had bij het opladen wat dan niet goed ging. Even met een tandenstokertje porren en het laden ging weer...
Voor mij is CarPlay redelijk belangrijk, integratie met mijn agenda, Spotify en nog belangrijker Flitsmeister. :+ Op zich heb je verder wel een goed punt betreft een schone aansluiting, maar die is bij mij schoon. Daarnaast merk ik duidelijk dat als ik de USB opnieuw aansluit (niet de Lightning) dat daar het euvel in zit.

Eerst even op zoek naar een andere laptop/PC waar ik de Kia Updater op kan gebruiken.

• MarcelGo
Kassie schreef op donderdag 28 december 2023 @ 11:36:
[...]

Tja, ik ben ook wel tevreden over de Kia navigatie, als ze niet zo veel gesproken aanwijzingen zou geven was het echt geen probleem, maar ik mis de rust van waze en de flitsmelding ook wel een beetje, ik heb zelfs al een paar keer waze aangezet op speaker en de Kia navigatie geluid uit....voelt toch allemaal een beetje knullig op een auto van 50K.

Ik ben van mening dat het een software bug is van het multimedia systeem van Kia, misschien iets met time-out of gelijktijdige bluetooth connectie pogingen...ga nog maar een keer bij de dealer klagen

• smurf_nl
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 26-04 23:50
MajaMestreech schreef op woensdag 27 december 2023 @ 17:05:
[...]

Kraken is iets anders dan rammelen, dus weet niet of je dit kunt vergelijken. Wellicht eens een ritje maken met de monteur achterin.
Had dit dus ook, bleek dat er bij bepaalde serie er dakplaat puntlassen los zijn gekomen. Dacht eerst ook dat het de spoiler of nummerplaat was.
Nu is met speciale kit het dak gekit en zou het over moeten zijn. Net terug van vakantie en er 2 weken niet in gereden, rij over de eerste verkeersdrempel en gekraak achterin is er weer. Wordt wederom dus vervolgd met een nieuwe afspraak bij de garage.

• MajaMestreech
smurf_nl schreef op donderdag 28 december 2023 @ 15:58:
[...]

Had dit dus ook, bleek dat er bij bepaalde serie er dakplaat puntlassen los zijn gekomen. Dacht eerst ook dat het de spoiler of nummerplaat was.
Nu is met speciale kit het dak gekit en zou het over moeten zijn. Net terug van vakantie en er 2 weken niet in gereden, rij over de eerste verkeersdrempel en gekraak achterin is er weer. Wordt wederom dus vervolgd met een nieuwe afspraak bij de garage.
De rammel bij mij is dus opgelost door zelf wat schuim tussen kentekenplaat en achterkant te duwen. Testen op een klinkerweg. De rammel is weg maar nu hoor ik ook het gekraak. Toch maar even de dealer bellen, ook om de rammel van de kentekenplaat goed op te lossen. Wordt vervolgd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guido1985
MarcelGo schreef op donderdag 28 december 2023 @ 09:47:
[...]

In combinatie met een aawireless dongel werkt het bij mij wel stabiel. En het is dus draadloos. Ik heb Flitsmeister en Spotify altijd aan en het start automatisch als je de auto aanzet.

• slordervos
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:37
Iemand die bekend is met onderstaande melding ? Drie week geleden voor het eerst gehad en naar de garage geweest waar ze de baterij onder de auto hebben moeten halen en een relais vervangen hebben. Na twee keer laden was de melding weer terug (auto staat weer bij de garage). Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EKRBxIbv-VjgSU0GvFkGFOfBw5o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B8BFMwcIVyY67Hw9whtL1Zsk.jpg?f=fotoalbum_large

Ben wel benieuwd of dit vaker voorkomt en wat de uiteindelijke oplossing was.

[ Voor 0% gewijzigd door slordervos op 28-12-2023 17:56 . Reden: Typefout ]

• me_mrtn
Guido1985 schreef op donderdag 28 december 2023 @ 16:24:
[...]

In combinatie met een aawireless dongel werkt het bij mij wel stabiel. En het is dus draadloos. Ik heb Flitsmeister en Spotify altijd aan en het start automatisch als je de auto aanzet.
En voor langere stukken? Gebruik je dan de usb-c poort om de iPhone te laden?

• MarcelGo
Guido1985 schreef op donderdag 28 december 2023 @ 16:24:
[...]

Ik heb ook naar deze https://www.gsmpunt.nl/un...pple-carplay-android-auto gekeken, maar vindt 100 euro zonder garantie dat het stabiel werkt nogal een uitgave

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
MarcelGo schreef op donderdag 28 december 2023 @ 18:55:
[...]

Ik heb ook naar deze https://www.gsmpunt.nl/un...pple-carplay-android-auto gekeken, maar vindt 100 euro zonder garantie dat het stabiel werkt nogal een uitgave
Ik heb de Buddi en ben er in algemene zin tevreden mee. Als ik instap heb ik direct Flitsmeister en Spotify aan staan. Navigatie gebruik ikzelf Google Maps. Enige nadeel is dat de GPS wat afwijkt, zo geeft Flitsmeister af en toe aan dat ik 80+ rijdt, terwijl ik op mijn teller 75 rijdt (met kabel geen last van)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-02 10:35
Ik heb een carlinkit 4 voor Carplay. Doet het goed, kostte toen rond de 60 euro, maar nu schijnbaar 35.

• Source90
matthijst schreef op donderdag 28 december 2023 @ 20:02:
Ik heb een carlinkit 4 voor Carplay. Doet het goed, kostte toen rond de 60 euro, maar nu schijnbaar 35.
Lijkt als twee druppels water op de Buddi. Waarschijnlijk zelfde apparaat als rebrand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TrekDr0p
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:35

TrekDr0p

QR niet scannen

slordervos schreef op donderdag 28 december 2023 @ 17:52:
Iemand die bekend is met onderstaande melding ? Drie week geleden voor het eerst gehad en naar de garage geweest waar ze de baterij onder de auto hebben moeten halen en een relais vervangen hebben. Na twee keer laden was de melding weer terug (auto staat weer bij de garage). [Afbeelding]

Ben wel benieuwd of dit vaker voorkomt en wat de uiteindelijke oplossing was.
Bij mij hebben ze de computer vervangen van de BMS. Sindsdien geen melding meer. Duurde wel ruim 3 maanden voordat hij geleverd was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VanguardWR
Lijkt wel of mijn auto met de dag meer begint te kraken en geluid maken bij de vering….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:41

Freak187

geen

Ik lees in verschillende andere topics dat mensen vaak meerdere apps gebruiken om lange ritten voor te bereiden: ABRP, Chargemap, etc etc. Maar hoed ‘goed’ is de KIA navigatie eindelijk? Want het liefst wil je die gebruiken omdat de onboard navigatie ook battery conditioning aanstuurt.

Loopt de onboard navigatie van KIA hopeloos achter op de andere apps? En als bijvoorbeeld een nieuw laadstation niet herkent wordt door de KIA navigatie.. dan gaat de batterij ook niet voorverwarmen. Iemand ervaringen?

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kassie
Freak187 schreef op zondag 31 december 2023 @ 12:12:
Ik lees in verschillende andere topics dat mensen vaak meerdere apps gebruiken om lange ritten voor te bereiden: ABRP, Chargemap, etc etc. Maar hoed ‘goed’ is de KIA navigatie eindelijk? Want het liefst wil je die gebruiken omdat de onboard navigatie ook battery conditioning aanstuurt.

Loopt de onboard navigatie van KIA hopeloos achter op de andere apps? En als bijvoorbeeld een nieuw laadstation niet herkent wordt door de KIA navigatie.. dan gaat de batterij ook niet voorverwarmen. Iemand ervaringen?
Ik maak dagelijks gebruik van de Kia navigatie. Gaat prima, ik heb heel lang Google maps gebruikt via CarPlay, maar ik ervaar geen verschil nu ik de Kia navigatie gebruik in snelheid, informatie, correctheid van de aanwijzingen. Ook de weergave is prima. Bij afslagen of knooppuntenI duidelijke detailweergave met afbeelding van de routeborden boven de weg. Klopt tot nu toe altijd. Ik heb de gesproken aanwijzingen standaard uit. Niet nodig, overbodig. Kortom, tevreden met de onboard navigatie.

Voor de voorbereiding van een lange rit gebruik ook ik ABRP, maar steeds minder. Omdat je in NL en Duitsland altijd wel ergens kunt laden. In België is plannen wel handig want daar is het nog armoedig wat laadpalen betreft.

Kia Niro EV '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

MarcelGo schreef op donderdag 28 december 2023 @ 18:55:
[...]

Heb deze sinds zaterdag in huis. Ga er deze week wat langere ritten mee maken om te zien of het wat is, maar eerste indruk is goed!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcelGo
CyBeRSPiN schreef op maandag 1 januari 2024 @ 09:59:
[...]

Heb deze sinds zaterdag in huis. Ga er deze week wat langere ritten mee maken om te zien of het wat is, maar eerste indruk is goed!
Hou ons op de hoogte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

10tje korting met code “ ICREATE10” overigens.
Lijkt idd op een rebrand van die Ali-dongle, maar goed, de interface die je te zien krijgt terwijl de telefoon koppelt (je kunt 5 telefoons op slaan) is wel in het Nederlands. Dus ze hebben wel iets meer moeite gedaan dan enkel een ander naampje erop stempelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
Kassie schreef op maandag 1 januari 2024 @ 09:42:
[...]

Ik maak dagelijks gebruik van de Kia navigatie. Gaat prima, ik heb heel lang Google maps gebruikt via CarPlay, maar ik ervaar geen verschil nu ik de Kia navigatie gebruik in snelheid, informatie, correctheid van de aanwijzingen. Ook de weergave is prima. Bij afslagen of knooppuntenI duidelijke detailweergave met afbeelding van de routeborden boven de weg. Klopt tot nu toe altijd. Ik heb de gesproken aanwijzingen standaard uit. Niet nodig, overbodig. Kortom, tevreden met de onboard navigatie.

Voor de voorbereiding van een lange rit gebruik ook ik ABRP, maar steeds minder. Omdat je in NL en Duitsland altijd wel ergens kunt laden. In België is plannen wel handig want daar is het nog armoedig wat laadpalen betreft.
Helemaal mee eens. Ik zie ook geen voordelen meer van Google/Android auto na de laatste update. Als je je ook nog eens gewoon aan de snelheid houdt, dan heb je die Flitsmeister ook niet nodig en wordt het alleen maar veiliger op de weg. Zou een goed voornemen voor velen kunnen zijn.
Happy New Year

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald Koeman
Hoe is jullie ervaring met snelladers icm de Kia Niro EV?
Ik heb tot dusverre alleen die van FastNed en Shell Recharge gebruikt, en mijn indruk is dat de FastNed lader hogere laadsnelheden haalt. De theoretische maximum laadsnelheid van beide laders (150-300 kW) is veel hoger dan wat de Niro EV aan kan dus dat zou niet moeten uitmaken.

[ Voor 32% gewijzigd door Ronald Koeman op 04-01-2024 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VanguardWR
Die indruk heb ik ook. De Fastned chargers werken beter als die van Shell hoogste wat ik gehaald heb is 82 kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donald_dick
  • Registratie: November 2001
Ronald Koeman schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 12:08:
Hoe is jullie ervaring met snelladers icm de Kia Niro EV?
Ik heb tot dusverre alleen die van FastNed en Shell Recharge gebruikt, en mijn indruk is dat de FastNed lader hogere laadsnelheden haalt. De theoretische maximum laadsnelheid van beide laders (150-300 kW) is veel hoger dan wat de Niro EV aan kan dus dat zou niet moeten uitmaken.
Tussen de 20-40 procent 83kwh, 40 tot 60 procent 60 kWh en daarna zakt het rapido naar beneden

wie de bal kaatst, kan hem gekorrigeert terug verwachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twee Dee
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:24

Twee Dee

Morgen weer een ondertitel.

Als het toch over navigatie gaat - ik gebruik zelfs voor mijn dagelijkse ritten over de bekende wegen Waze. Zelfs voor de vaste ritten waar ik vele routeopties hebt om dan vooral omgeleid te worden als er ergens drukte is. Hoe pakt de KIA navigatie dat op? Zou het helemaal niet erg vinden de KIA navigatie te gebruiken omdat je dan ook de navigatie in je dashboard mee krijgt.

Luister nou gewoon naar me, dat voorkomt dat ik later "zie je wel" moet zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
Vanmorgen onze Niro EV gestart, had een weekje stil gestaan, kreeg na het drukken op start het volgende scherm:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TrRIH1ygtTXqEv9K3JbS225mHqU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V7pypfWk6bwPhmgWCcWvz72c.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kon er wel gewoon mee wegrijden, al draaide het stuur heel erg zwaar. Naar dealer gereden, zonder dat er iets van snelheid werd aangegeven. Die had een diagnose gestart om fouten uit te lezen. Zojuist een telefoontje terug: een marter had aan een kabel geknaagd waardoor die storingen veroorzaakt werden.
Meteen maar gevraagd om een marter verjager in te bouwen, al geven ze hier geen garantie op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaNightmare
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 26-04 14:01
MajaMestreech schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 16:10:
Vanmorgen onze Niro EV gestart, had een weekje stil gestaan, kreeg na het drukken op start het volgende scherm:

[Afbeelding]

Ik kon er wel gewoon mee wegrijden, al draaide het stuur heel erg zwaar. Naar dealer gereden, zonder dat er iets van snelheid werd aangegeven. Die had een diagnose gestart om fouten uit te lezen. Zojuist een telefoontje terug: een marter had aan een kabel geknaagd waardoor die storingen veroorzaakt werden.
Meteen maar gevraagd om een marter verjager in te bouwen, al geven ze hier geen garantie op.
Compleet ongerelateerd aan jou marter probleem, maar is het een instelling dat je je verbruik ziet kWh/100km ?

Bij mij geeft hij het aan in km / kWh (links onderin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald Koeman
donald_dick schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 13:50:
[...]

Tussen de 20-40 procent 83kwh, 40 tot 60 procent 60 kWh en daarna zakt het rapido naar beneden
Fastned neem ik dan aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donald_dick
  • Registratie: November 2001
Elke snellader.

wie de bal kaatst, kan hem gekorrigeert terug verwachten

Pagina: 1 ... 13 ... 25 Laatste