Toon posts:

[F1 2022] Race 22 GP van Abu Dhabi Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 16 17 18 Laatste
Acties:
  • 56.813 views

• Speedy55
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-03 20:57

Speedy55

www.jpl-racing.nl

Dj-sannieboy schreef op maandag 21 november 2022 @ 10:09:
Ik dacht dat VER, PER zou gaan helpen om P2 te bemachtigen, maar de enige hulp was een soort van tow in de kwalificatie.

Bij helpen dacht ik aan PER voorbij laten gaan bij de 1e bocht en vervolgens LEC ophouden.
En een tow in de race, maar Perez kon niet volgen. Max reed de hele race rustig aan om zijn banden te sparen en de eerste paar ronden kon Perez volgen, daarna liet hij het een beetje gaan.

Ook vergallopeerde Perez zich 2 keer bij het inhalen op Hamilton en Vettel, anders was hij er gewoon voorbij gegaan, want Leclerc had niet veel over van zijn banden.

JPL-Racing --- iRacing Profiel

• Tomcatter_31
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:34
Dennism schreef op maandag 21 november 2022 @ 10:02:
[...]

Bewussies moet je natuurlijk gewoon straffen, laat daar geen twijfel over zijn, gewoon direct een investigation starten en onderzoeken (en dan natuurlijk niet maanden later erover beginnen zoals nu bij Perez). Schumacher werd volgens mij toen ook direct aangepakt, Rosberg weer ik niet meer zeker? Lec was denk ik geen bewuste actie, die lag wat mij betreft in lijn met Max het jaar (of was het 2 jaar ofzo) ervoor. Net wat teveel risico genomen, en dat moet nu juist naar mijn mening gewoon kunnen.
Je moet het idd ook straffen, alleen is het moeilijk te bewijzen dat het bewust gedaan is. Voorbeeld van Rosberg, die zal altijd claimen dat hij zich verremd heeft, bewijs dan maar dat dat niet zo is. Dus daarom is mogelijk een beter systeem om snelste ronde af te pakken of iets dergelijks in dat soort gevallen. Als ze track limits overschrijden, pakken ze ook snelste tijd af, dus waarom bij dit soort gevallen niet? Ik snap jouw punt ook wel hoor dat coureurs wel voluit moeten blijven gaan, maar denk dat ze dat ook wel zullen blijven doen.

Normaal gesproken zullen ze het ook direct onderzoeken. Alleen was het nu bij Perez waarschijnlijk niet opgevallen dat hij het opzettelijk deed totdat Red Bull zichzelf vorige week in hun voet schoten. Dus dan op zich logisch dat ze het alsnog gaan onderzoeken. Leclerc denk ik ook niet echt dat hij het expres deed, gezien het type crash en de schade. Denk niet dat je dat bewust doet, maar hij werd door aantal mensen wel ervan verdacht.

[Voor 4% gewijzigd door Tomcatter_31 op 21-11-2022 10:42]

• Bloodclot
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:00

Bloodclot

Jawier!

Speedy55 schreef op maandag 21 november 2022 @ 10:30:
[...]

En een tow in de race, maar Perez kon niet volgen. Max reed de hele race rustig aan om zijn banden te sparen en de eerste paar ronden kon Perez volgen, daarna liet hij het een beetje gaan.

Ook vergallopeerde Perez zich 2 keer bij het inhalen op Hamilton en Vettel, anders was hij er gewoon voorbij gegaan, want Leclerc had niet veel over van zijn banden.
En verslikte zich in de nog wat koude hards net na een pitstop, waardoor hij wat verloor.

Je moet het toch zelf doen, max is geen babysitter.

• Bullet NL
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-03 23:22

Bullet NL

Eigen Wijs

Ik dacht dat VER, PER zou gaan helpen om P2 te bemachtigen, maar de enige hulp was een soort van tow in de kwalificatie.

Bij helpen dacht ik aan PER voorbij laten gaan bij de 1e bocht en vervolgens LEC ophouden.
Hoe dan? Lec was sneller dan Perez, waarbij de laatste zijn medium's ook nog een keer te snel heeft weg gebrand waardoor hij op een 2 stopper terecht kwam.

Max kon niets doen, anders dan de race winnen, waarbij Perez op eigen kracht eerder langs Gasly en Hamilton zou moeten.... Dit heeft beide keren te lang geduurd waardoor hij een ronde a 2 te kort kwam om Leclerc te pakken.

Max kon niet zo veel anders dan winnen.

Cogitationis poenam nemo patitur

• TinusXIII
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 10:47

Dat was toch niet te doen geweest. Verstappen was sneller dan Perez en dan zou Leclerc in de nek van Verstappen hijgen, DRS krijgen en er voorbij gaan.

• mat.hi.as
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:20
TinusXIII schreef op maandag 21 november 2022 @ 10:44:
[...]

Dat was toch niet te doen geweest. Verstappen was sneller dan Perez en dan zou Leclerc in de nek van Verstappen hijgen, DRS krijgen en er voorbij gaan.
Hoe hield Perez Hamilton achter zich, een jaar geleden?
(serieuze vraag)

• harmageddon
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:12
mat.hi.as schreef op maandag 21 november 2022 @ 10:52:
[...]

(serieuze vraag)
Door in de langzame bochten waar je niet in kan halen omdat de baan te smal is om naast elkaar te rijden extra langzaam rijden.

DeepRadio The best in house&dance!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:37

JB

Cédric roelt!

[...]

(serieuze vraag)
Doordat HAM er naar toe reed. Dat deed PER gisteren niet...

Mijn boefje is liev!

• TinusXIII
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 10:47
[...]

(serieuze vraag)
Dat lukte ook maar één/anderhalf rondje en toen ging Hamilton er ook voorbij. Perez moest nog stoppen dus was het niet erg dat Hamilton er voorbij ging. Dat ging met Verstappen niet op natuurlijk.

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Nu online

Dat verwachtte ik zaterdag na de kwali ook, maar later begreep ik dat PER zelf graag achter Max wilde rijden in de race. Max bepaalde het tempo, gaf slipstream in het begin en hield hij hem de eerste ronden binnen DRS. Na de pitstop idem, maar daarna werd het verschil te groot.
Enige manier waarop Max toen nog had kunnen helpen was afzakken, maar dan zou LEC binnen DRS zijn gekomen. PER moest het daar zelf doen, maar deed dat onvoldoende.

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Nu online
Toke_gt schreef op maandag 21 november 2022 @ 11:07:
[...]

Dat verwachtte ik zaterdag na de kwali ook, maar later begreep ik dat PER zelf graag achter Max wilde rijden in de race. Max bepaalde het tempo, gaf slipstream in het begin en hield hij hem de eerste ronden binnen DRS. Na de pitstop idem, maar daarna werd het verschil te groot.
Enige manier waarop Max toen nog had kunnen helpen was afzakken, maar dan zou LEC binnen DRS zijn gekomen. PER moest het daar zelf doen, maar deed dat onvoldoende.
Max had er geen overwinning voor over. RB wil verder geen gezeur (met Max) en dus moest Per het zelf doen. Ze hadden Max prima kunnen laten afzakken en Lec op kunnen laten vangen einde S2. Had hij in S3 en S1 Lec prima een paar seconden kunnen ophouden. Desnoods een paar laps wat plekje wisselen. Ook hadden ze vooraf prima een plan kunnen maken om Per aan de overwinning te helpen. Maar het team, en Max, vonden P2 voor Per gewoon niet belangrijk genoeg.

Dat eerste (dat Per liever als tweede wilde) ging over Q3 afaik. Per had graag pole gehad.

[Voor 4% gewijzigd door Inspired op 21-11-2022 11:19]

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:39
Inspired schreef op maandag 21 november 2022 @ 11:16:
[...]

Max had er geen overwinning voor over. RB wil verder geen gezeur (met Max) en dus moest Per het zelf doen. Ze hadden Max prima kunnen laten afzakken en Lec op kunnen laten vangen einde S2. Had hij in S3 en S1 Lec prima een paar seconden kunnen ophouden. Desnoods een paar laps wat plekje wisselen. Ook hadden ze vooraf prima een plan kunnen maken om Per aan de overwinning te helpen. Maar het team, en Max, vonden P2 voor Per gewoon niet belangrijk genoeg.

Dat eerste (dat Per liever als tweede wilde) ging over Q3 afaik. Per had graag pole gehad.
Zat jij bij die briefings dan? Dat je weet dat het team het niet belangrijk genoeg vond. En al had Verstappen Leclerc opgevangen, wat dan? Perez had nog moeite met het inhalen van Vettel en Hamilton, had je verwacht dat dat met Leclerc anders zou zijn?
Perez was gewoon niet goed genoeg, nu niet en het hele jaar niet. Als die tweede was geworden in het kampioenschap kwam dat puur door de fouten van Ferrari en in mindere maten van Leclerc. En vervolgens zou het Perez wel helemaal naar de kop stijgen dat hij een geweldige coureur is die kans maakt op een WDC.

• Inspired
  • Nu online
RobertMe schreef op maandag 21 november 2022 @ 11:23:
[...]

Zat jij bij die briefings dan? Dat je weet dat het team het niet belangrijk genoeg vond. En al had Verstappen Leclerc opgevangen, wat dan? Perez had nog moeite met het inhalen van Vettel en Hamilton, had je verwacht dat dat met Leclerc anders zou zijn?
Perez was gewoon niet goed genoeg, nu niet en het hele jaar niet. Als die tweede was geworden in het kampioenschap kwam dat puur door de fouten van Ferrari en in mindere maten van Leclerc. En vervolgens zou het Perez wel helemaal naar de kop stijgen dat hij een geweldige coureur is die kans maakt op een WDC.
Nee, ik zat niet bij de briefings. Maar dat kunnen we gewoon concluderen nu toch? Max heeft nu nul geholpen. Als Max Lec had opgevangen had hij tenminste een kans gehad. Nu niet. Prima verder, aan de ene kant vind ik ook gewoon dat Per het zelf had moeten doen, aan de andere kant is het een teamsport en heeft Max ook hulp gehad vorig jaar. Zonder die hulp was het wellicht geen WK geworden. Dus ik had het best mooi gevonden als Max in dienst zou rijden van de P2 van Per gisteren

• JB

JB

Cédric roelt!

Inspired schreef op maandag 21 november 2022 @ 11:25:
[...]

Nee, ik zat niet bij de briefings. Maar dat kunnen we gewoon concluderen nu toch? Max heeft nu nul geholpen. Als Max Lec had opgevangen had hij tenminste een kans gehad. Nu niet. Prima verder, aan de ene kant vind ik ook gewoon dat Per het zelf had moeten doen, aan de andere kant is het een teamsport en heeft Max ook hulp gehad vorig jaar. Zonder die hulp was het wellicht geen WK geworden. Dus ik had het best mooi gevonden als Max in dienst zou rijden van de P2 van Per gisteren
Het een weegt toch niet op tegen het ander 8)7 Een eventuele race win weggooien voor een 2e plek in het WDC die alleen voor de bühne geldt :?

Mijn boefje is liev!

• RobertMe
Inspired schreef op maandag 21 november 2022 @ 11:25:
[...]

Maar over 5 jaar denkt niemand "Red Bull was 1 & 2 in het kampioenschap van 2022". Over 10 jaar denkt wel nog iedereen "in 2022 had Verstappen bij Red Bull 15 overwinningen in één seizoen".
En dat "even helpen" is lang niet zo makkelijk als hier gedacht wordt. Wat Perez vorig jaar heeft gedaan was meer geluk dan wijsheid. Wellicht een van de enige keren dat Hamilton op veilig deed rijden :+. Perez die sowieso voor spek en bonen meedeed op dat moment en puur daar reed met als doel Hamilton op te houden. Vervolgens kon die in S3 gewoon vol op de rem trappen, en in S2 met de rechte stukken met geluk bijbenen een ronde (ook doordat Hamilton op veilig speelde).
Maar gisteren reed Verstappen ten eerste niet in die positie (Leclerc kwam hem gewoon echt niet bij, dus Verstappen moest al inhouden, vs Perez die gewoon veel langzamer was dan Hamilton door de oude banden). En Verstappen reed wel zelf nog ergens voor, het scherper zetten van het record van meeste overwinningen in één seizoen, en het totaal behaalde aantal punten in één seizoen. Die laatste twee zaken zullen komende decennia nog besproken worden. Een Perez die P2 werd in het WDC en daarmee Red Bull een P1 & P2 bezorgde is volgend jaar iedereen alweer vergeten.

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-03 20:13

pro_6or

amateur_60r

Tomcatter_31 schreef op maandag 21 november 2022 @ 10:36:
[...]

Je moet het idd ook straffen, alleen is het moeilijk te bewijzen dat het bewust gedaan is. Voorbeeld van Rosberg, die zal altijd claimen dat hij zich verremd heeft, bewijs dan maar dat dat niet zo is. Dus daarom is mogelijk een beter systeem om snelste ronde af te pakken of iets dergelijks in dat soort gevallen. Als ze track limits overschrijden, pakken ze ook snelste tijd af, dus waarom bij dit soort gevallen niet? Ik snap jouw punt ook wel hoor dat coureurs wel voluit moeten blijven gaan, maar denk dat ze dat ook wel zullen blijven doen.

Normaal gesproken zullen ze het ook direct onderzoeken. Alleen was het nu bij Perez waarschijnlijk niet opgevallen dat hij het opzettelijk deed totdat Red Bull zichzelf vorige week in hun voet schoten. Dus dan op zich logisch dat ze het alsnog gaan onderzoeken. Leclerc denk ik ook niet echt dat hij het expres deed, gezien het type crash en de schade. Denk niet dat je dat bewust doet, maar hij werd door aantal mensen wel ervan verdacht.
Bij de tracklimits verlies je die ronde zelf, dat is dan terecht. Bij veroorzaken rode vlag verlies je een andere ronde. Dat verhoogt wel het risico, dus als je al een goede ronde hebt staan neem je dan wellicht minder risico, wat ook niet helemaal eerlijk is. Maar expres crashen of iets anders doen waardoor anderen niet kunnen is en blijft inderdaad een heel moeilijk punt. Alleen al omdat de meningen over de intentie altijd zullen verschillen en je vaak geen harde bewijzen hebt.

een treffende spreuk

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

RobertMe schreef op maandag 21 november 2022 @ 11:35:
[...]

Maar over 5 jaar denkt niemand "Red Bull was 1 & 2 in het kampioenschap van 2022". Over 10 jaar denkt wel nog iedereen "in 2022 had Verstappen bij Red Bull 15 overwinningen in één seizoen".
En dat "even helpen" is lang niet zo makkelijk als hier gedacht wordt. Wat Perez vorig jaar heeft gedaan was meer geluk dan wijsheid. Wellicht een van de enige keren dat Hamilton op veilig deed rijden :+. Perez die sowieso voor spek en bonen meedeed op dat moment en puur daar reed met als doel Hamilton op te houden. Vervolgens kon die in S3 gewoon vol op de rem trappen, en in S2 met de rechte stukken met geluk bijbenen een ronde (ook doordat Hamilton op veilig speelde).
Maar gisteren reed Verstappen ten eerste niet in die positie (Leclerc kwam hem gewoon echt niet bij, dus Verstappen moest al inhouden, vs Perez die gewoon veel langzamer was dan Hamilton door de oude banden). En Verstappen reed wel zelf nog ergens voor, het scherper zetten van het record van meeste overwinningen in één seizoen, en het totaal behaalde aantal punten in één seizoen. Die laatste twee zaken zullen komende decennia nog besproken worden. Een Perez die P2 werd in het WDC en daarmee Red Bull een P1 & P2 bezorgde is volgend jaar iedereen alweer vergeten.
Als ultieme Max fan vind ik het stiekem ook mooier dat een ander team P2 haalde, dat maakt het nóg iets knapper wat hij gedaan heeft dit jaar.

een treffende spreuk

• Inspired
  • Nu online
RobertMe schreef op maandag 21 november 2022 @ 11:35:
[...]

En daarom begon ik met mijn post dus ook dat RB en Max er geen belang bij hadden. RB had Max dan ook vorige week helemaal niet moeten vragen om hem voor te laten, en Max had verder niet vooraf moeten zeggen dat hij Per dit weekend zou helpen. Als ze 15 wins belangrijker vinden dan P1&P2 in WDC helemaal prima. Maar zeg dat dan gewoon tegen Per en wek dan niet de indruk dat Max iets op zou gaan geven dit weekend. Max geeft zelf altijd aan dat hij niet bezig is met die statistieken, waarschijnlijk dan stiekem toch wel. Wederom, helemaal prima maar wees daar dan helder over. Vertel Per dat hij het lekker alleen moet doen maar dat hij soms wel in dienst moet rijden van Max.

• JB

JB

Cédric roelt!

@Inspired Max wil gewoon winnen cq. hoogst mogelijk eindigen in een race.

Het staat dit keer toch gewoon los van "het alleen moeten doen" 8)7 Nogmaals hoe dan? CC aan en wachten tot LEC op je bumper zit en vervolgens wat?

Mijn boefje is liev!

• Inspired
  • Nu online
JB schreef op maandag 21 november 2022 @ 11:47:
@Inspired Max wil gewoon winnen cq. hoogst mogelijk eindigen in een race.

Het staat dit keer toch gewoon los van "het alleen moeten doen" 8)7 Nogmaals hoe dan? CC aan en wachten tot LEC op je bumper zit en vervolgens wat?
Er werken genoeg slimme koppen bij RB. Als je 1 en 2 start kun je vooraf echt wel een plan bedenken hoe je Per wat beter op weg kunt helpen. Nogmaals, ik zeg niet dat dit moet ofzo. Prima als ze vinden dat Per het gewoon helemaal zelf moet doen en dat Max gewoon altijd voor gaat. Helemaal prima maar wees daar dan duidelijk over en ga Max dan ook niks vragen te doen wat hij niet wil.

• Lt.Mitchell
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 24-03 20:18
JB schreef op maandag 21 november 2022 @ 11:02:
[...]

Doordat HAM er naar toe reed. Dat deed PER gisteren niet...
Vorig jaar hebben ze PER zijn stint wel verlengd zodat HAM hem kon naderen. Hadden ze gisteren VER op een lange stint gezet had hij LEC wel kunnen ophouden. Maar dan zou VER misschien maar 4de, 5de geïndigd zijn.

• JB

JB

Cédric roelt!

Inspired schreef op maandag 21 november 2022 @ 11:52:
[...]

Er werken genoeg slimme koppen bij RB. Als je 1 en 2 start kun je vooraf echt wel een plan bedenken hoe je Per wat beter op weg kunt helpen. Nogmaals, ik zeg niet dat dit moet ofzo. Prima als ze vinden dat Per het gewoon helemaal zelf moet doen en dat Max gewoon altijd voor gaat. Helemaal prima maar wees daar dan duidelijk over en ga Max dan ook niks vragen te doen wat hij niet wil.
Strategisch weet ik even niet of dit anders kon. Voor Max in ieder geval niet doordat ie 1e reed IMHO, maar voor PER ansich zijn er ook een aantal zaken waar het team omheen moest werken denk ik?

- kon Max niet bijhouden (*wel roepen dat Max 'm in de weg zit :?)
- banden degradatie (dus 2 stops ipv 1 bij LEC)
- laatste stint niet goed genoeg om aan te haken bij LEC

* geen idee of de gap van Max en Checo nadelig werkte op dat moment, maar Max hield deze gewoon steady op 2 seconden. Als dat qua slipstream nadelig heeft gewerkt, zou dat wel bagger zijn maar lijkt me niet dat Max daar bewust op 2 seconden reed om Checo juist tegen te werken?

Mijn boefje is liev!

• JB

JB

Cédric roelt!

Lt.Mitchell schreef op maandag 21 november 2022 @ 11:54:
[...]

Vorig jaar hebben ze PER zijn stint wel verlengd zodat HAM hem kon naderen. Hadden ze gisteren VER op een lange stint gezet had hij LEC wel kunnen ophouden. Maar dan zou VER misschien maar 4de, 5de geïndigd zijn.
Ja en je geeft geen P1/racewin op voor een WDC P2 die alleen voor de bühne geldt.

Kloterij is gewoon, dat Max er nu slecht op staat door vorig weekend. Daar draagt ie zelf ook aan bij, door er op dat moment zo in te gaan zitten. Los van de eventuele beef met Checo, werkt het als een rode lap voor de social wappies :+

Mijn boefje is liev!

• RobertMe
Inspired schreef op maandag 21 november 2022 @ 11:45:
[...]

En daarom begon ik met mijn post dus ook dat RB en Max er geen belang bij hadden. RB had Max dan ook vorige week helemaal niet moeten vragen om hem voor te laten, en Max had verder niet vooraf moeten zeggen dat hij Per dit weekend zou helpen. Als ze 15 wins belangrijker vinden dan P1&P2 in WDC helemaal prima. Maar zeg dat dan gewoon tegen Per en wek dan niet de indruk dat Max iets op zou gaan geven dit weekend. Max geeft zelf altijd aan dat hij niet bezig is met die statistieken, waarschijnlijk dan stiekem toch wel. Wederom, helemaal prima maar wees daar dan helder over. Vertel Per dat hij het lekker alleen moet doen maar dat hij soms wel in dienst moet rijden van Max.
Dat Red Bull en/of Verstappen zeggen Perez te helpen zegt niks over het laten varen van ander succes ;). Misschien hebben ze vooraf besproken dat Verstappen niet volle bak weg zou rijden en Perez niet alleen zou laten bungelen. Immers had Perez nu het voordeel van de slipstream. En als Leclerc er dichter op zat had Verstappen zich evt nog een beetje kunnen laten terug zakken of Perez wat vaart maken zodat ze met z'n tweeën een DRS trein vormden en Leclerc er niet langs kon. Dat Perex vervolgens voor een twee stopper moet gaan kan Verstappen noch Red Bull iets aan doen.

Maar blijkbaar verschillen dan de verwachtingen bij / interpretaties van "helpen" vs "volledig focussen op, en eigen succes laten varen".

• Inspired
  • Nu online
JB schreef op maandag 21 november 2022 @ 11:58:
[...]

Ja en je geeft geen P1/racewin op voor een WDC P2 die alleen voor de bühne geldt.

Kloterij is gewoon, dat Max er nu slecht op staat door vorig weekend. Daar draagt ie zelf ook aan bij, door er op dat moment zo in te gaan zitten. Los van de eventuele beef met Checo, werkt het als een rode lap voor de social wappies :+
Is gewoon ook dom van RB en Max. RB die Max vraagt iets te doen wat vooaf besproken is waarvan ze weten dat Max het toch niet gaat doen. Max die in de pers laat vallen dat hij Per gaat helpen. Horner had gewoon een race of drie geleden moeten zeggen; wij vinden dat Per het gewoon zelf moet doen. De auto is snel zat dus suc6. d:)b Dan lag de beslissing bij RB en niet zoals nu wat bij Max.

• Lt.Mitchell
JB schreef op maandag 21 november 2022 @ 11:58:
[...]

Yeah right en 1 jaar geleden was het nog 'Checo is a legend'... Verstappen's eigen woorden.

Dat je een nr1 & 2 hebt binnen een team is altijd zo geweest in F1, maar trek het nu ook niet in het belachelijke door te zeggen dat je je teammaat gaat helpen als je alleen voor je eigen succes rijdt (is niks mis mee, maar kom er dan op zijn minst voor uit).

• ZaZ
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:56

ZaZ

Tweakers abonnee

Lekker op de bank

• JB

JB

Cédric roelt!

Lt.Mitchell schreef op maandag 21 november 2022 @ 12:03:
[...]

Yeah right en 1 jaar geleden was het nog 'Checo is a legend'... Verstappen's eigen woorden.

Dat je een nr1 & 2 hebt binnen een team is altijd zo geweest in F1, maar trek het nu ook niet in het belachelijke door te zeggen dat je je teammaat gaat helpen als je alleen voor je eigen succes rijdt (is niks mis mee, maar kom er dan op zijn minst voor uit).
Hoe dan? Hoe kon Max helpen in dit geval? Is er ooit iemand op P1 van zijn gas gegaan om het gat met P2 kleiner te maken, zodat teamgenoot op P3 aan kan haken? Max deed het wel bij Seb lang geleden maar dat had niet dit uitgangspunt...

De PR machine heeft vorige week eea stucque gemaakt. Daarom nu een vergrootglas op deze race.

Mijn boefje is liev!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:53
[...]

P1 van de race is belangrijker dan P2 WDC. Daarmee beperk je hoeveel Max kan helpen, omdat je die P1 niet in gevaar wil brengen. De grote vraag is dan of hij meer had kunnen helpen dan hij nu deed. Want doordat je die P1 niet in gevaar wil brengen zal de hulp dus bestaan uit DRS geven/slipstream. En dat is wat er ook gebeurde.
Van vorige race vind ik het nog steeds stom wat Max heeft gedaan, maar deze race kon er gewoon niet meer. Het grote verschil is simpelweg dat er vorige race niets voor Max op het spel stond, en deze race die P1 gewoon het belangrijkste was.

[removed]

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11:15
Al had hij hem laten zakken, dan had Leclerc in DRS gezeten en had je een DRS trein gehad.

Untappd: Louwke80

• Waah
  • Laatst online: 11:41
Max zei dat die hem zou helpen. Niet dat die zichzelf zou opofferen ten kostte van alles en iedereen.

Ze hebben hem een toe gegeven in het begin, en zehebben Max langer buiten gelaten zodat die vlak voor PER naar buiten kwam en weer wat tow kon geven.

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 24-03 12:56
Hoop tekst over hoe Max zou kunnen helpen, maar laten we ook wel zijn; Perez heeft zeker 3 grove fouten gemaakt die bij elkaar die 2de plek gekost hebben. Remfouten bij de eerste chicane terwijl Leclerc een foutloze race reed deden hem de das om. En Max en RBR gingen een zekere overwinning niet opgeven voor een mogelijke 2de plek van de 2de rijder

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:14
Ipv proberen te straffen van een mogelijke opzet crash moeten ze gewoon 5 min op de klok erbij zetten en gaan. Dan naai je alleen je zelf als je auto kapot is.
Er kunnen zoveel dingen opgelost worden door simpelweg even 2 ronden of 5 min erbij te zetten of ipv eindeloos safety car of vsc (die helemaal afgeschaft moet worden vanwege misbruik) gewoon een rolling start van de pit. Dus 1 ronde opwarming en bin start Finish gaan. Nu rijd je soms een halve race achter een sc en verkloot je tal van strategieën. Ipv sc gewoon allemaal de pit in en van daar een start. Niemand voordeel van een sc allemaal op eigen strategie winnen.

Straffen levert meer ellende op dan dat het goed maakt momenteel dus voorkomen dat het nodig is.

[Voor 7% gewijzigd door computerjunky op 21-11-2022 12:37]

• ArgantosNL
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20-03 17:03
[...]

Dit zijn niet meer de auto's van vorigjaar, het enige wat Max kon doen zeker met het geringe snelheidsverschil was 1 ronde leclerc vertragen voor een aantal seconden en daarmee zijn eigen overwinning volledig opgeven.

Perez had bij max in de DRS moeten blijven maar dat als hij in de DRS zit Max nogsteeds niet kan bijhouden, op een bepaalt punt ben je terecht 3de.

De mensen die vinden dat Max meer moest doen, wat dan? Tegenhouden werkt maar voor 1 rond en daarvoor moet het letterlijk een race overwinning voor opgeven. En dat is reeel want laatste race had max hem geen 2 punten gegeven die zondag letterlijk 0,0 impact hadden op het einde resultaat, wat P3 met 1 of 3 punten achterstand heeft maar 1 verschil en dat is 4.000 euro minder hoeven te betalen aan de fia.

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 24-03 12:56
computerjunky schreef op maandag 21 november 2022 @ 12:36:
Ipv proberen te straffen van een mogelijke opzet crash moeten ze gewoon 5 min op de klok erbij zetten en gaan. Dan naai je alleen je zelf als je auto kapot is.
Er kunnen zoveel dingen opgelost worden door simpelweg even 2 ronden of 5 min erbij te zetten of ipv eindeloos safety car of vsc (die helemaal afgeschaft moet worden vanwege misbruik) gewoon een rolling start van de pit. Dus 1 ronde opwarming en bin start Finish gaan. Nu rijd je soms een halve race achter een sc en verkloot je tal van strategieën. Ipv sc gewoon allemaal de pit in en van daar een start. Niemand voordeel van een sc allemaal op eigen strategie winnen.

Straffen levert meer ellende op dan dat het goed maakt momenteel dus voorkomen dat het nodig is.
Je spreekt jezelf daarin wel tegen. Want de strategie gaat de prullenbak in met een SC of staande start, terwijl de VSC er juist is om de verworven gaten in tijd in stand te houden. Dat dit onderhevig is aan minimale verschillen is er niet uit te krijgen, tenzij je ze verplicht op de pit-limiter laat rijden tijdens de VSC

• computerjunky
Max had nooit en te nimmer zijn overwinning opgegeven. Hij ging hier wel voor het versterken van een record met 15 pins laten we dat niet vergeten.

• Lt.Mitchell
JB schreef op maandag 21 november 2022 @ 12:06:
[...]

Hoe dan? Hoe kon Max helpen in dit geval? Is er ooit iemand op P1 van zijn gas gegaan om het gat met P2 kleiner te maken, zodat teamgenoot op P3 aan kan haken? Max deed het wel bij Seb lang geleden maar dat had niet dit uitgangspunt...

De PR machine heeft vorige week eea stucque gemaakt. Daarom nu een vergrootglas op deze race.
P1 op dat moment van de race ligt altijd nog open hé, kan altijd nog een SC of red flag komen. Feit is, als VER zijn teammaat had willen helpen, had hij voor de lange stint moeten gaan en LEC opgehouden hebben net zoals Perez vorig jaar heeft gedaan voor VER.

Opnieuw, dat VER het niet wou doen is begrijpelijk. Maar laat dan toch tenminste de hyporcesie achterwege waarin je beweert je teammaat te willen helpen.

• computerjunky
Holk schreef op maandag 21 november 2022 @ 12:39:
[...]

Je spreekt jezelf daarin wel tegen. Want de strategie gaat de prullenbak in met een SC of staande start, terwijl de VSC er juist is om de verworven gaten in tijd in stand te houden. Dat dit onderhevig is aan minimale verschillen is er niet uit te krijgen, tenzij je ze verplicht op de pit-limiter laat rijden tijdens de VSC
Nee ik denk dat je mijn idee verkeerd interpreteert. je strategie blijft juist bestaan als je ipv een safety car meteen de pit in moet. Geen banden wisselen voor een kortere stop bijvoorbeeld. Gewoon een red flag situatie zonder wissels. Dan verbruik je dezelfde banden en benzine als in een normale race. En VSC is al zo vaak misbruikt. Kijk alle races maar eens terug met een vsc. Zat rijders die voor de VSC 10 sec achter liggen en na de VSC nog maar 4 en er word niets mee gedaan. Pit limiter in VSC zou een optie kunnen zijn idd.

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 11:40
computerjunky schreef op maandag 21 november 2022 @ 12:44:
[...]

Nee ik denk dat je mijn idee verkeerd interpreteert. je strategie blijft juist bestaan als je ipv een safety car meteen de pit in moet. Geen banden wisselen voor een kortere stop bijvoorbeeld. Gewoon een red flag situatie zonder wissels. Dan verbruik je dezelfde banden en benzine als in een normale race. En VSC is al zo vaak misbruikt. Kijk alle races maar eens terug met een vsc. Zat rijders die voor de VSC 10 sec achter liggen en na de VSC nog maar 4 en er word niets mee gedaan. Pit limiter in VSC zou een optie kunnen zijn idd.
En dan naai je degene die nog een stop moeten maken, omdat de gaten alsnog weg zijn.

• computerjunky
Transportman schreef op maandag 21 november 2022 @ 12:45:
[...]

En dan naai je degene die nog een stop moeten maken, omdat de gaten alsnog weg zijn.
Of je nou een pit straat stop systeem of een SC systeem hebt die gaten zijn weg. Maar bij de 1 heb je geen effect op de strategie en bij de ander wel. En bij de eerste heb je niet de mogelijkheid om dubbel voordeel te halen uit de situatie door een zuster team buiten de punten even de auto te laten parkeren. Nadeel blijft maar dat is nu niet anders. Je kan het echter wel eerlijker maken door niemand uit een ongeval nog een extra voordeel te geven door een gelukkige pitstop.

• Transportman
computerjunky schreef op maandag 21 november 2022 @ 12:49:
[...]

Of je nou een pit straat stop systeem of een SC systeem hebt die gaten zijn weg. Maar bij de 1 heb je geen effect op de strategie en bij de ander wel. En bij de eerste heb je niet de mogelijkheid om dubbel voordeel te halen uit de situatie door een zuster team buiten de punten even de auto te laten parkeren. Nadeel blijft maar dat is nu niet anders. Je kan het echter wel eerlijker maken door niemand uit een ongeval nog een extra voordeel te geven door een gelukkige pitstop.
Je draait het geluk alleen maar om, van buiten blijven en hopen op een SC naar naar binnen gaan en dan hopen op een rode vlag. Nog steeds een gelukkige pitstop.

Maar gezien je al met het complot komt dat (zuster) teams bewust en in opdracht de auto parkeren, gaat verdere discussie geen zin hebben.

• RobertMe
Er kunnen zoveel dingen opgelost worden door simpelweg even 2 ronden of 5 min erbij te zetten of
Hoe had dat in Brazilië geholpen? Na de rode vlag voor Russell was er nog genoeg tijd om te rijden (zie Perez & Hamilton). Alleen was het zinloos omdat de omstandigheden veel slechter waren en ze nooit meer aan de tijden zouden komen. In Brazilië hadden we dan 5 minuten langer moeten wachten totdat de klok was afgelopen met 0 extra on track actie.

• computerjunky
RobertMe schreef op maandag 21 november 2022 @ 12:58:
[...]

Hoe had dat in Brazilië geholpen? Na de rode vlag voor Russell was er nog genoeg tijd om te rijden (zie Perez & Hamilton). Alleen was het zinloos omdat de omstandigheden veel slechter waren en ze nooit meer aan de tijden zouden komen. In Brazilië hadden we dan 5 minuten langer moeten wachten totdat de klok was afgelopen met 0 extra on track actie.
Tja dat was dan ook een zeer uitzonderlijke situatie. Maar vaak zat is het gewoon droog en dan helpt het wel degelijk.

• computerjunky
Transportman schreef op maandag 21 november 2022 @ 12:57:
[...]

Je draait het geluk alleen maar om, van buiten blijven en hopen op een SC naar naar binnen gaan en dan hopen op een rode vlag. Nog steeds een gelukkige pitstop.

Maar gezien je al met het complot komt dat (zuster) teams bewust en in opdracht de auto parkeren, gaat verdere discussie geen zin hebben.
Ten eerste is dat soort gedrag helaas niet onrealistisch in F1.
Money talks en zoals gister was er in totaal nog een flink aantal keer 12.5 miljoen te verdelen.

En verder snap de denk ik mijn idee simpelweg niet.

Nu heb je een sc en kunnen mensen een goedkope stop maken = voordeel door ongeluk.

Met mijn idee heb je ongeluk = iedereen de pit in zonder banden wisselen of ook maar aan de auto sleutelen = geen winst voor wie dan ook buiten het sc voordeel dat er al was (gas valt weg).

In de huidige situatie kan je dus dubbel dippen in de pot van geluk door een ongeluk in mijn voorbeeld kan dat dus niet. Bovendien blijft het aantal ronder van de race gelijk en ook de bruikbare benzine. Nu moeten ze benzine managen dan dus niet. Het word zo een veel puurdere race.

Sc word dan dus effectief afgeschaft en geld alleen nog als manier om mensen de pit in te brengen waar ze kunnen wachten tot de herstart. Met vervolgens een start vanuit de pitstraat met bijna 1 ronde (tot start Finnish) als warmup.

• ArgantosNL
Lt.Mitchell schreef op maandag 21 november 2022 @ 12:41:
[...]

P1 op dat moment van de race ligt altijd nog open hé, kan altijd nog een SC of red flag komen. Feit is, als VER zijn teammaat had willen helpen, had hij voor de lange stint moeten gaan en LEC opgehouden hebben net zoals Perez vorig jaar heeft gedaan voor VER.

Opnieuw, dat VER het niet wou doen is begrijpelijk. Maar laat dan toch tenminste de hyporcesie achterwege waarin je beweert je teammaat te willen helpen.
Er is teammate willen helpen en 7 seconden afzakken waarna leclerc the pits in duikt. Chill je hate boner voor Max. Als Max buiten was gebleven en op zelfde pace was door gereden was leclerc nooit in de buurt gekomen en als Max had afgeremt was Leclerc in de pits gedoken.

Het is haast alsof je de race niet hebt gezien.

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Lt.Mitchell schreef op maandag 21 november 2022 @ 12:41:
[...]

Hij heeft zijn teammaat geholpen, met de tow in de Q3 qualy (als zijn auto niet was uitgevallen voor die eerste runs zelfs met 2 tows) en met de tow na de start. Voor de rest was Checo te langzaam. Je kan alleen helepen als de situatie daar naar is.

een treffende spreuk

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
pro_6or schreef op maandag 21 november 2022 @ 13:24:
[...]

Hij heeft zijn teammaat geholpen, met de tow in de Q3 qualy (als zijn auto niet was uitgevallen voor die eerste runs zelfs met 2 tows) en met de tow na de start. Voor de rest was Checo te langzaam. Je kan alleen helepen als de situatie daar naar is.
Zoals die er in Brazilië was? :X

• Pendaco
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-03 23:10

Pendaco

Vogon Poetry FTW!

Dj-sannieboy schreef op maandag 21 november 2022 @ 13:57:
[...]

Iets met spijkers en laag water.. Brazilië P5/P6 had geen moer uitgemaakt :O

"All that the xHTML validation shows is that you can lowercase and close your tags."

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Nu online
[...]

En wat had dat dan precies geholpen voor de uitslag van gisteren?
Helemaal niets.

Ik schat in dat ze een aantal opties hebben besproken voor gisteren en dat die deels zijn uitgevoerd (slipstream na start en pitstop) en voor een deel niet realistisch bleken. Ik snap dat sommigen graag hadden gezien dat Max als een omaatje voor Lec was blijven rijden en Checo als raket was weggeschoten, maar dan had Checo wel die snelheid van de raket moeten hebben en voor Max moeten komen. Dat gebeurde zelfs niet toen hij binnen DRS van Max kwam in het begin. Daardoor werd hij het omaatje. Dan maakt het niet uit wat anderen doen, hij kwam zelf snelheid tekort en de strategie van Lec deed de das verder om.

• groggy
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
pro_6or schreef op maandag 21 november 2022 @ 13:24:
[...]

Onzin, je kan altijd meer helpen, maar dan moet je meer opofferen. Het blijft een keus van max en/of rbr tot hoever je wilt gaan. Mensen vergeten dat perez zich vorig seizoen wel heeft opgeofferd in de laatste race. Al dan niet opgedragen door rbr/ 2e rijder.

• Waah
  • Laatst online: 11:41
groggy schreef op maandag 21 november 2022 @ 14:11:
[...]

Onzin, je kan altijd meer helpen, maar dan moet je meer opofferen. Het blijft een keus van max en/of rbr tot hoever je wilt gaan. Mensen vergeten dat perez zich vorig seizoen wel heeft opgeofferd in de laatste race. Al dan niet opgedragen door rbr/ 2e rijder.
Wat heeft Perez dan opgeoffert in de laatste race vorig jaar?
Er viel voor Perez dat seizoen helemaal 0,0 te halen meer. Een race win had er never nooit ingezeten voor Perez. Een podium was al een zeer kleine kans, ook met de juiste tactiek.

Het is makkelijk zeggen dat "Perez zich heeft opgeoffert" als Perez eigenlijk niets te winnen had.

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Dit is de beste oplossing, 5 minuten en evt een extra set. OK, ook hier zitten haken en ogen aan (zeker bij verslechterende weersomstandigheden) maar zoals je zegt, het neemt ook al het incentive weg om ueberhaupt expres te crashen, dus we gaan het dan veel minder zien.

een treffende spreuk

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

[...]

Wat is precies de onzin? Ik zeg toch niet dat je niet meer kan helpen, ik zeg alleen dat hij heeft geholpen. Zoals hij van te voren aangekondigd had.

een treffende spreuk

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

[...]

Die optie was er maar er is over gesproken dat hij dat niet op die manier zou doen.

Ik vind het allemaal bijzonder slecht aangepakt door RBR (ook niet de eerste keer) en nu kan dat worden misbruikt op social media door de verschillende groepen die dat graag willen.

Daar zou ik als ik Verstappen was erg van balen.

een treffende spreuk

• Lynx
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:47
[...]

Zo kan je het noemen, maar je kan ook zeggen dat het de enige manier was om niet het volgende slachtoffer te worden van Max. Hij ging never eerste rijder worden en zal ook nooit in de buurt komen. Zoals Bottas ook uitgesproken heeft, in een ander team kan je niet zo veel wins halen. Enige manier voor hem om zijn stoeltje zeker te stellen is op een andere manier waardevol te zijn. Support de eerste rijder en sta er als hij een offday heeft. (Dit jaar het laatste in Singapore bijvoorbeeld.)

Ik ben er van overtuigd dat hij er anders na dit seizoen sws uit had gelegen anders.

• groggy
  • Niet online
Waah schreef op maandag 21 november 2022 @ 14:43:
[...]

Wat heeft Perez dan opgeoffert in de laatste race vorig jaar?
Er viel voor Perez dat seizoen helemaal 0,0 te halen meer. Een race win had er never nooit ingezeten voor Perez. Een podium was al een zeer kleine kans, ook met de juiste tactiek.

Het is makkelijk zeggen dat "Perez zich heeft opgeoffert" als Perez eigenlijk niets te winnen had.
Alsof alleen een race winst telt. Laat maar, ik heb geen roze bril.

• groggy
  • Niet online
pro_6or schreef op maandag 21 november 2022 @ 14:49:
[...]

Wat is precies de onzin? Ik zeg toch niet dat je niet meer kan helpen, ik zeg alleen dat hij heeft geholpen. Zoals hij van te voren aangekondigd had.
Met z'n pink. Prima, niet collegiaal, maar dat verwacht ik ook niet van een verstappen.

• groggy
  • Niet online
Lynx schreef op maandag 21 november 2022 @ 14:52:
[...]

Zo kan je het noemen, maar je kan ook zeggen dat het de enige manier was om niet het volgende slachtoffer te worden van Max. Hij ging never eerste rijder worden en zal ook nooit in de buurt komen. Zoals Bottas ook uitgesproken heeft, in een ander team kan je niet zo veel wins halen. Enige manier voor hem om zijn stoeltje zeker te stellen is op een andere manier waardevol te zijn. Support de eerste rijder en sta er als hij een offday heeft. (Dit jaar het laatste in Singapore bijvoorbeeld.)

Ik ben er van overtuigd dat hij er anders na dit seizoen sws uit had gelegen anders.
Klopt. Ik denk dat perez moest helpen. Maar max heeft echt minimaal perez geholpen. Hij had meer kunnen doen, maar hij/rbr heeft er voor gekozen om het minimale te doen. Met te weinig effect.

• JB

JB

Cédric roelt!

groggy schreef op maandag 21 november 2022 @ 14:57:
[...]

Klopt. Ik denk dat perez moest helpen. Maar max heeft echt minimaal perez geholpen. Hij had meer kunnen doen, maar hij/rbr heeft er voor gekozen om het minimale te doen. Met te weinig effect.
Kosten/baten... 15 wins vs een nietszeggende 2e plek WDC. Als je moet kiezen? PER had het zelf grotendeels in de hand, maar leverde niet.

Gelukkig is het nog lang geen "Valtteri, this is James..."

Mijn boefje is liev!

• Transportman
pro_6or schreef op maandag 21 november 2022 @ 14:47:
[...]

Dit is de beste oplossing, 5 minuten en evt een extra set. OK, ook hier zitten haken en ogen aan (zeker bij verslechterende weersomstandigheden) maar zoals je zegt, het neemt ook al het incentive weg om ueberhaupt expres te crashen, dus we gaan het dan veel minder zien.
Komt dat expres crashen dan zoveel voor? En niet met voorbeelden komen waarvan het niet aangetoond is. Ik denk dat er dan maar weinig overblijft.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat.

Zijn er nu echt mensen die zo weinig van sport begrijpen dat ze roepen "Verstappen had Perez voorbij moeten laten" of "Verstappen had Leclerc dichterbij moeten laten komen en afremmen, met risico van LEC voorbij laten"? Hetzelfde voor podiums, gelukkig liet Ferrari dat achterwege in Brazilie en kon Sainz gewoon P3 houden.

Je geeft geen overwinningen weg of zelfs maar podiums, dat was misschien zo bij Ferrari tijdens de Schumacher dagen, die liet Irvine voorgaan maar zo opzichtig dat iedereen wist dat het bij de gratie van de goddelijke Michael ging. Maar zelfs daar moet het wel overduidelijk zijn waarom het gaat.

Op Silverstone liet Sainz zien hoe het moet, gewoon "nee" zeggen toen ze hem opzij wilden hebben via pitstop om Leclerc te laten winnen.

Sommige meningen hier doen de broek gewoon afzakken.

++?????++ Out of Cheese. Narf! Poit! Egad! Zort! Error. Redo From Start.

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-03 16:47

sjaool

Every life should have 9 cats

[...]

Perez heeft zich niet opgeofferd. Hij heeft op dat moment alleen het onvermijdelijke zolang mogelijk uitgesteld. En dat was verder wel een mooi gevecht om te zien.

"When you grow up your heart dies"

• groggy
  • Niet online
gambieter schreef op maandag 21 november 2022 @ 15:07:
Zijn er nu echt mensen die zo weinig van sport begrijpen dat ze roepen "Verstappen had Perez voorbij moeten laten" of "Verstappen had Leclerc dichterbij moeten laten komen en afremmen, met risico van LEC voorbij laten"? Hetzelfde voor podiums, gelukkig liet Ferrari dat achterwege in Brazilie en kon Sainz gewoon P3 houden.

Je geeft geen overwinningen weg of zelfs maar podiums, dat was misschien zo bij Ferrari tijdens de Schumacher dagen, die liet Irvine voorgaan maar zo opzichtig dat iedereen wist dat het bij de gratie van de goddelijke Michael ging. Maar zelfs daar moet het wel overduidelijk zijn waarom het gaat.

Op Silverstone liet Sainz zien hoe het moet, gewoon "nee" zeggen toen ze hem opzij wilden hebben via pitstop om Leclerc te laten winnen.

Heb je wel eens naar wielrennen gekeken? Dat is ook een sport.

• JB

JB

Cédric roelt!

groggy schreef op maandag 21 november 2022 @ 15:45:
[...]

Ja voor de mooie helikopterbeelden :+

Mijn boefje is liev!

• Bullet NL
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-03 23:22

Bullet NL

Eigen Wijs

[...]

Is qua sport toch totaal niet te vergelijken?

Daarbij, in de F1 kan je alleen je teamgenoot helpen wanneer je in de positie bent om te helpen. Checo heeft zelf te lang gedaan om voorbij Gasly en Hamilton te komen, dat is de enige manier waarop hij tweede had kunnen worden.

Cogitationis poenam nemo patitur

• stefanass
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:58
[...]

Waar degene die het beste doping kan nemen zonder gepakt te worden wint, prachtig ja.

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:21
Bullet NL schreef op maandag 21 november 2022 @ 15:59:
[...]

Is qua sport toch totaal niet te vergelijken?

Daarbij, in de F1 kan je alleen je teamgenoot helpen wanneer je in de positie bent om te helpen. Checo heeft zelf te lang gedaan om voorbij Gasly en Hamilton te komen, dat is de enige manier waarop hij tweede had kunnen worden.
Eigenlijk is LEC ook gewoon de betere coureur. Als ferrari niet zulke blunders had begaan dit seizoen had hij zeker 100 punten voorgelegen op PER. Eindelijk deed ferrari wat ze moesten doen, en PER komt er net niet aan.... So be it. VER had er niks aan kunnen doen, behalve een brake-test voor LEC in de hoop dat een of beiden in de banden had gevlogen.... Maar dan was het waarschijnlijk ook weer niet goed ;)

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dan had VER ook niet moeten zeggen dat hij in de laatste race PER zou gaan helpen :)

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:53
Transportman schreef op maandag 21 november 2022 @ 15:02:
[...]

Komt dat expres crashen dan zoveel voor? En niet met voorbeelden komen waarvan het niet aangetoond is. Ik denk dat er dan maar weinig overblijft.
Dat weet je pas nadat je zo'n sanctie op crashen zou zetten. Het verschil tussen crashen en niet is bij F1 zo klein dat dat in de meeste gevallen nooit bewezen kan worden. Net als dat Hamilton steevast naar buiten/binnen glijdt en iemand zijn achterwiel raakt. Je zult nooit kunnen bewijzen dat dat expres is, maar ik weet zeker dat als ie daar een straf voor zou krijgen hij plotseling zijn auto veel beter onder controle heeft ;)

Dus je hebt gelijk dat er weinig overblijft omdat het gewoon niet bewezen kan worden. Maar uiteindelijk kan elke fatsoenlijke coureur wel crashen op zo'n manier dat het 'per ongeluk' lijkt.

[removed]

• computerjunky
Dj-sannieboy schreef op maandag 21 november 2022 @ 16:10:
[...]

Dan had VER ook niet moeten zeggen dat hij in de laatste race PER zou gaan helpen :)
Dat had hij vast wel willen doen maar niet ten kosten van een record. Het is gewoon aan Perez te danken. Te inconsistent, te traag, slechte strategie gekozen en dat het hele seizoen al. Max haters en Perez fanboys proberen dat dan weer in de schoenen van Max te schuiven maar Perez heeft gewoon geluk dat Ferrari dit jaar zo bagger was qua strategie anders had Perez gewoon 4de geweest.

Als Perez zich niet in een situatie kan brengen om geholpen te worden dan kan Max natuurlijk niet helpen. Perez liet het binnen 5 ronden al afweten. Zijn rondes zijn gewoon een zooitje en daarom is hij in eenzelfde auto zo veel trager. Dat kan hij alleen zelf oplossen.

Zonder een Hamilton die max vorige week van de baan kegelde voor de zoveelste keer had hij op p1 gereden en niet kunnen helpen en zelfs met de huidige situatie was max zo enorm veel sneller. Aan een trage Harry zou ik ook geen punten overhandigen. als je niet op eigen kracht competitief ben dan moet je als eerste in de spiegel kijken en hij heeft het gewoon zelf verpest.

Hij vroeg gister over de radio nog of hij het ging redden met die tijden, antwoord was jazeker. En vervolgens was het gros van zijn tijden 0.3 tot 0.6 trager als wanneer hij het vroeg. Ja zo kom je er niet. En dat was zonder verkeer. Dus schone/vuile lucht is ook geen reden.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat.

*zucht*. Hij heeft niet gezegd dat hij zich zou opofferen. Helpen is geen onvoorwaardelijke actie, de mogelijkheid moet er zijn, en die had Perez moeten scheppen.

Maar goed, ik zal dit topic wel verstoppen als dit soort onzin blijft terugkomen.

Het heeft veel weg van "twee weken terug heb je gezegd dat je zou helpen met de afwas. Waarom zie ik nog vieze borden?"

[Voor 12% gewijzigd door gambieter op 21-11-2022 16:36]

++?????++ Out of Cheese. Narf! Poit! Egad! Zort! Error. Redo From Start.

• Mr_Size
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 25-02 11:41

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ Zo 1000% dit. Bizar dat er nog steeds mensen van mening zijn dat VER meer had moeten doen voor PER. PER heeft wat kleine foutjes gemaakt en had wat pech met een Gasly aan het einde die zat te slapen, anders had hij nog wel een kansje gehad om LEC in te halen. Verder heeft VER MAXimaal geholpen gezien de omstandigheden en in kwali (waar PER ook naar verwees tijdens het interview na kwali overigens).

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Transportman schreef op maandag 21 november 2022 @ 15:02:
[...]

Niet heel vaak, maar wanneer het gebeurt blijft dat allemaal erg lang naijlen en is het allemaal erg onprettig. Verschillende relaties zijn zo goed verziekt. Tenzij er keihard bewijs is blijft het ook allemaal giswerk naar de motivatie natuurlijk. Pech of de pech een beetje geholpen? En als er de data is, zoals bij Perez in Monaco dit jaar, wil je die dan breeduit gaan delen?

En het is ook gewoon een hele nare manier om te winnen/voordeel te pakken.

Als je iets kan doen om het incentive weg te nemen om er ueberhaupt over te denken dan is dat wel het proberen waard.

De laatste verdachte manouvre is de spin terwijl hij al uit de grindbak was van Russell in Brazilie. Denk dat Hamilton dat ook niet snel zal vergeten. Al ging het niet om veel. Russell wilde natuurlijk in 2022 graag voor Hamilton eindigen en dat heeft hem goed geholpen.

Dat was 1 race geleden, dus is dat vaak, 2e keer dit jaar dat er iets gebeurt in de qualy dat mij de wenkbrauwen doet rijzen.

een treffende spreuk

• kraanwagen
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 08:04
[...]

Natuurlijk zou Max daar geen overwinning voor laten schieten. En ik vermoed ook niet als het om een tweede of derde plaats ging. Maar stel dat Max zevende rijdt en hij zou Perez voorbij kunnen laten omdat Perez daardoor iets mee kans heeft om tweede te worden, ja, dan zou hij dat wel doen. Vermoed ik.

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

kraanwagen schreef op maandag 21 november 2022 @ 16:36:
[...]

Natuurlijk zou Max daar geen overwinning voor laten schieten. En ik vermoed ook niet als het om een tweede of derde plaats ging. Maar stel dat Max zevende rijdt en hij zou Perez voorbij kunnen laten omdat Perez daardoor iets mee kans heeft om tweede te worden, ja, dan zou hij dat wel doen. Vermoed ik.
Ja, in Brazilie wilde hij dat niet (en dat was ook intern besproken) maar voor Abu Dhabi zou hij dat wel gedaan hebben denk ik.

een treffende spreuk

• ArgantosNL
gambieter schreef op maandag 21 november 2022 @ 16:31:
[...]

*zucht*. Hij heeft niet gezegd dat hij zich zou opofferen. Helpen is geen onvoorwaardelijke actie, de mogelijkheid moet er zijn, en die had Perez moeten scheppen.

Maar goed, ik zal dit topic wel verstoppen als dit soort onzin blijft terugkomen.

Het heeft veel weg van "twee weken terug heb je gezegd dat je zou helpen met de afwas. Waarom zie ik nog vieze borden?"
Het is nooit genoeg blijkbaar, tenzij max een kamikaze actie leclerc van de baan rijd. Maar dan komt het max gevaarlijk op de baan gezeur er weer uit.

Helpen waar mogelijk <> alles opgeven voor Perez P2 <-- dit is blijkbaar te moeilijk voor somige mensen.

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

kraanwagen schreef op maandag 21 november 2022 @ 16:36:
Sarcasme?

Testing, one, two ...

• Richard117
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:02
Wat is helpen? Ik heb Max horen roepen dat zijn oude bandjes het erg goed bleven doen en ze dus aan Perez door konden geven dat hij full send kon gaan. Ik vind dat ook helpen (net als dat we weleens iemand vroeg van inters naar slicks of vv zien gaan om zo data voor de teamgenoot te verzamelen).

Maar als je onder helpen verstaat dat Max zijn plek/voorsprong op gaat geven om Perez te helpen, kan ik mij voorstellen dat hulp met de status van de bandjes magertjes voelt. Met Leclerc er tussen was het ook niet mogelijk om van positie te wisselen, en als Red Bull 1-2 had gelegen was het niet nodig geweest om hulp te bieden. Dus veel meer dan dit had Max ook niet kunnen doen. Perez moet zichzelf vooral verwijten dat hij gedurende het seizoen niet consequent minimaal op P2 zit zodat hij toe kan slaan wanneer Max het een keer laat liggen.

iRacing Profiel - www.volgaspics.nl

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Denk eraan kindertjes, je broertje / zusje moet je ook af en toe laten winnen. Gewoon je best doen is niet genoeg.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• murphydrz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 24-03 16:28
Chevy454 schreef op maandag 21 november 2022 @ 17:47:
Denk eraan kindertjes, je broertje / zusje moet je ook af en toe laten winnen. Gewoon je best doen is niet genoeg.
Dit dus.
Wanneer iemand niet kan winnen dan moet de verliezer andere kwaliteiten zien te ontdekken.
Een winnaar afremmen is nooit goed.

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Hadden we deze al? :+

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

• Lynx
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:47
Ask yourself this: als max een 2 stopper had moeten maken, had hij dan alsnog gewonnen?

Niet echt een vraag, ik weet het. Maar het zegt wel genoeg over de pace van perez. Feiten zijn inderdaad dat hij niet eens voor top 3 had mogen rijden als Ferrari z'n strategie niet met het boodschappenlijstje had verwisseld.

Voor de statistici, hoe was überhaupt de verdeling podiumplaatsen per team? RB meeste podium? McLaren 1tje iig 😅

[Voor 15% gewijzigd door Lynx op 21-11-2022 21:48]

• RobertMe
Lynx schreef op maandag 21 november 2022 @ 21:44:
Ask yourself this: als max een 2 stopper had moeten maken, had hij dan alsnog gewonnen?

Niet echt een vraag, ik weet het. Maar het zegt wel genoeg over de pace van perez. Feiten zijn inderdaad dat hij niet eens voor top 3 had mogen rijden als Ferrari z'n strategie niet met het boodschappenlijstje had verwisseld.

Voor de statistici, hoe was überhaupt de verdeling podiumplaatsen per team? RB meeste podium? McLaren 1tje iig 😅
Als Verstappen ook gestopt was was de kans wel groot dat Leclerc ook stopte. Dan was het weer een heel andere race geworden waarin Perez wellicht ook P2 behaald had.

• Transportman
RobertMe schreef op maandag 21 november 2022 @ 22:28:
[...]

Als Verstappen ook gestopt was was de kans wel groot dat Leclerc ook stopte. Dan was het weer een heel andere race geworden waarin Perez wellicht ook P2 behaald had.
Ik denk dat Leclerc ook dan geen tweede stop zou hebben gemaakt. Hij zou dan ver achter Perez terug de baan op komen en ik denk niet genoeg snelheid/ronden hebben om er weer voorbij te komen. En uiteindelijk was het gevecht van Leclerc met Perez, Verstappen was voor Leclerc compleet irrelevant.

• RobertMe
Transportman schreef op maandag 21 november 2022 @ 22:49:
[...]

Ik denk dat Leclerc ook dan geen tweede stop zou hebben gemaakt. Hij zou dan ver achter Perez terug de baan op komen en ik denk niet genoeg snelheid/ronden hebben om er weer voorbij te komen. En uiteindelijk was het gevecht van Leclerc met Perez, Verstappen was voor Leclerc compleet irrelevant.
Uiteindelijk zullen we het natuurlijk nooit weten. Maar ik denk wel dat Ferrari zich in deze ook een beetje heeft laten leiden door Red Bull. Ja, natuurlijk zag Ferrari dat het wel oke ging met de banden. Maar als ook Verstappen de stop maakt, en beide Bulls ze met rasse streden naderen is het weer een ander verhaal. En met een stop van Leclerc had hij natuurlijk uiteindelijk ook weer een stuk harder kunnen rijden. En dan wellicht weer wel hard genoeg om Perez bij te komen en in te halen.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:42
Leclerc reed met dezelfde banden in het begin harder dan Perez, dus waarom zou dat met een 2stopper niet zo zijn geweest?

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:02

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
En dicht voor het seizoen :)

Tweakers Discord

Pagina: 1 ... 16 17 18 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Huisregels van dit topic:
  • Links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan.
  • Zinloze slowchat zoals "rawecreek", "raceweekend", "ik ben erbij" etc gaan we ook niet meer toestaan.
  • Dit is niet de plek om je frustraties om wat dan ook, dus ook over de uitzendingen en commentatoren, Hamilton etc, eindeloos te komen uiten. Doe dit dan ook niet.
  • Hetzelfde geldt voor naamverbasteringen, gebash, flamebaits of verwensingen dat een coureur er maar eruit gecrasht moet worden.
  • Respecteer elkaars mening of argumentatie en bedien je niet van drogredeneringen.

Overige topics:

Dit topic sluit ergens in de week na de race.

https://tweakers.net/i/KnmyHiDpIX5duOtwQyfWg99GF7s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aYnEOc9vWTETmuPnQnGMS37b.png?f=user_large
Als alternatief voor de slowchat is er voor dit weekend een kanaal geopend op de
Officiële Tweakers Discord

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee