Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogers
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 10-09 14:40
Sport_Life schreef op zondag 6 april 2025 @ 18:43:
[...]

Ik ken WEBN niet, maar heb even wat opgezocht. Hij bestaat pas sinds juni dus -22% sinds februari kan niet. De Index die hij volgt staat nog steeds flink in de plus sinds feb '24 (zie NT World bv).

Als jij -22% ziet staan dan zou dat te maken kunnen hebben met je transacties. Als je niks had gedaan dan had je ongeveer op 0 gestaan (mits je juni 2024 bent ingestapt).
Feb 2025.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twu
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 20:20

twu

YakuzA schreef op zondag 6 april 2025 @ 19:08:
[...]

NT world komt ook wel tot -20% sinds februari denk ik?
(Zodra het Trump bloedbad van donderdag en vrijdag daar ook verwerkt is)
Wanneer wordt het trump bloedbad van donderdag, vrijdag en vandaag in de prijs van NT World verwerkt? Moet je dan vandaag inleggen of juist morgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

twu schreef op maandag 7 april 2025 @ 07:55:
[...]

Wanneer wordt het trump bloedbad van donderdag, vrijdag en vandaag in de prijs van NT World verwerkt? Moet je dan vandaag inleggen of juist morgen?
Je weet dat een order die je vandaag plaatst pas over een paar dagen verwerkt wordt?

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-09 14:08
Ik was een weekje op vakantie. Lekker geen nieuws etc.

Kom terug: -385. in WEBN en Stoxx600 Gelukkig ben ik een beginnende belegger, maar ik wordt wel meteen op de proef gesteld. Ik heb wel heel snel de essentie van passief beleggen kunnen leren. En ach, het is pas verlies zodra ik verkoop.

Op mijn vaste moment dus maar met korting bijkopen. Over een jaar of 10 is alles vast weer gestegen.

[ Voor 19% gewijzigd door twowheeler op 07-04-2025 08:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
twowheeler schreef op maandag 7 april 2025 @ 08:34:

Kom terug: -385. in WEBN en Stoxx600 Gelukkig ben ik een beginnende belegger, maar ik wordt wel meteen op de proef gesteld. Ik heb wel heel snel de essentie van passief beleggen kunnen leren. En ach, het is pas verlies zodra ik verkoop.

Op mijn vaste moment dus maar met korting bijkopen. Over een jaar of 10 is alles vast weer gestegen.
Prijs je gelukkig, voor mij loopt de schade al ruim in de 5 cijfers en vandaag gaat er weer 5% vanaf als we de futures mogen geloven. Het enige wat goed is te beseffen is dat dit wel een vrij extreme externe trigger is die dit veroorzaakt waardoor ik voorzichtig zou zijn rendementsontwikkelingen uit het verleden te makkelijk te interpreteren of extrapoleren.
Neemt niet weg dat jij het rustig kunt bekijken omdat je toch pas aan het begin staat. Dus al wordt het nog veel gekker, dan is dat voor jou misschien zelfs wel gunstig. Hoewel als Trump de wereldhandel en globalisering sloopt gunstig misschien niet het goede woord is 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22:13
twowheeler schreef op maandag 7 april 2025 @ 08:34:

Als je niks verkoopt zijn het alleen pepernoten die je kwijt raakt of bij verdient, pas als je uitstapt komt er duidelijkheid over je rendement.

Tot die tijd, lekker met korting maandelijks bijkopen :)

Alhoewel, de beurs staat nog steeds hoger dan 2 jaar geleden, dus als ik sinds toen (toen ben ik gestart) niks had bijgekocht had ik nog steeds pepernoten in de plus gestaan. Alles is relatief.

[ Voor 12% gewijzigd door Sammy_tukker op 07-04-2025 09:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twu

twu

fsfikke schreef op maandag 7 april 2025 @ 08:19:
[...]

Je weet dat een order die je vandaag plaatst pas over een paar dagen verwerkt wordt?
Jazeker, maar met welke prijs als je vandaag cq morgen inlegt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lachesis
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 04-09 12:50
twu schreef op maandag 7 april 2025 @ 07:55:
[...]

NT is hier niet geschikt voor. Dat is echt iets voor hard-core passief beleggers. Het duurt zeker een paar dagen voordat je order verwerkt is. In de huidige tijden kan de beurs dan 10% of meer afwijken van wat je dacht.

Ik begon een jaar geleden ook met all-world NT, maar door Trump kwam ik er achter 100% passief toch niks voor mij is. Ik wil in uitzonderlijke situaties de mogelijkheid hebben om bij te sturen en niet vastzitten in iets waarvan ik in het verleden vond dat het een goed idee was (ook al was dat om me te beschermen tegen emoties). Ik heb geen 30 jaar horizon, maar meer 10-15. Ik liep er tegen aan dat bij verkoop het wel een week kan duren voordat je weet wat het resultaat is. Dat is best lastig als je ineens geen volledig passieve strategie meer wil. Alles in 1 keer verkopen is te risicovol (want de beurs kan 20% droppen na jouw order), maar bij opsplitsen in delen doe je er redelijkerwijs zo wel een maand over. Dat heb ik maar gedaan dan. Gelukkig wel op tijd. (Wel vervolgens 'passief' verder in een Europa/EX USA strategie, dus nu begin ik het ook wel te voelen...)

Kortom om snel te reageren op de markt, zowel koop als verkoop, is NT ongeschikt. Het is echt iets voor de 100% overtuigde passief belegger die ergens in de verre toekomst langzaam wil uitstappen. Dat is ook waarom het zo populair is in dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lachesis
twu schreef op maandag 7 april 2025 @ 09:10:
[...]

Jazeker, maar met welke prijs als je vandaag cq morgen inlegt?
Dat hangt af van handelsdagen en voor welke tijd je de order opgeeft. Dit is hier al eerder aan bod geweest.

Als je nu snel wil kopen ben je actief bezig. Ik zeg niet dat dat slecht is, maar waarom koop dan niet iets dat meer geschikt is voor snelle handel, zoals een ETF?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hugo!
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 11-09 14:41
lachesis schreef op maandag 7 april 2025 @ 09:31:
[...]

NT is hier niet geschikt voor. Dat is echt iets voor hard-core passief beleggers. Het duurt zeker een paar dagen voordat je order verwerkt is. In de huidige tijden kan de beurs dan 10% of meer afwijken van wat je dacht.

Ik begon een jaar geleden ook met all-world NT, maar door Trump kwam ik er achter 100% passief toch niks voor mij is. Ik wil in uitzonderlijke situaties de mogelijkheid hebben om bij te sturen en niet vastzitten in iets waarvan ik in het verleden vond dat het een goed idee was (ook al was dat om me te beschermen tegen emoties). Ik heb geen 30 jaar horizon, maar meer 10-15. Ik liep er tegen aan dat bij verkoop het wel een week kan duren voordat je weet wat het resultaat is. Dat is best lastig als je ineens geen volledig passieve strategie meer wil. Alles in 1 keer verkopen is te risicovol (want de beurs kan 20% droppen na jouw order), maar bij opsplitsen in delen doe je er redelijkerwijs zo wel een maand over. Dat heb ik maar gedaan dan. Gelukkig wel op tijd. (Wel vervolgens 'passief' verder in een Europa/EX USA strategie, dus nu begin ik het ook wel te voelen...)

Kortom om snel te reageren op de markt, zowel koop als verkoop, is NT ongeschikt. Het is echt iets voor de 100% overtuigde passief belegger die ergens in de verre toekomst langzaam wil uitstappen. Dat is ook waarom het zo populair is in dit forum.
Toevallig heb ik een tijd terug WEBN gekocht om meer te spreiden in aanbieders van fondsen en ETF (in plaats van volledig NT). Maar ik kwam er ook achter dat nu ik WEBN heb ik de koers meer check, iets dat ik niet deed met NT. Voor mij zijn dagen als vandaag dus heel dubbel. Ja ik kan niet makkelijk verkopen (met NT), maar heel eerlijk, voor mij is het ook een stok achter de deur die mij op de juiste koers houdt. Ik weet mezelf nu nog in te houden met verkopen van WEBN, (wil ook absoluut niet verkopen) maar merk dus dat ik veel meer bezig ben met de koersen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:32

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Goede reactie. Hoewel voor sommigen misschien offtopic ("het is geen passief beleggen").

Ik ga denk ik wat ETF toevoegen aan NT World, wel hogere kosten maar als ik geld nodig heb dan kan ik er wel meteen bij.

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 07-04-2025 09:55 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tricolores
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 01-09 13:37
Ben in het laatste deel van 2024 ingestapt en ben intussen toch 15% kwijt op de meeste ETF's in mijn portefeuille.

Ik blijf uiteraard volharden en gewoon maandelijks inleggen, maar leuk is anders.

Ryzen 7 9800X3D - Gigabyte X870E AORUS ELITE WIFI7 - G.Skill Flare X5 F5-6000 (32GB) - Sapphire Nitro+ RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twu

twu

[...]

Mooie toelichting inderdaad!

Ik wil in mijn portefeuille een bepaalde verhouding behouden tussen WEBN en NT World/EM. Voor mijn NT aankopen ben ik een 99% overtuigende passieve belegger die ergens in de verre toekomst pas wil uitstappen. Nu is toevallig ook het moment aangekomen dat ik weer een maandelijkse inleg wil doorvoeren, maar wil ik uiteraard ook rekening houden met de huidige daling van Trump-effect.

Acties:
  • +20 Henk 'm!
Sport_Life schreef op maandag 7 april 2025 @ 09:45:
[...]

Goede reactie. Hoewel voor sommigen misschien offtopic ("het is geen passief beleggen").

Ik ga denk ik wat ETF toevoegen aan NT World, wel hogere kosten maar als ik geld nodig heb dan kan ik er wel meteen bij.
Daarom wordt altijd gezegd dat je moet beleggen met geld dat je kunt missen.
Passief beleggen is bedoeld voor de lange termijn — dus niet met geld dat je binnenkort nodig hebt, bijvoorbeeld voor de aankoop van een auto.

Het probleem met actief handelen is dat veel mensen in het volgende patroon vervallen:
  • Eerste -10%: "Ik blijf zitten. Geen paniek."
  • Volgende -10%: "Hmm, dit begint pijn te doen… maar nog steeds rustig blijven."
  • Krach -20%: "Paniek! Alles verkopen! Trump gooit de wereldhandel omver!"
  • Daling -5%: "Gelukkig, ik heb alles op tijd verkocht."
  • Stijging +10%: "Ik blijf voorlopig aan de zijlijn."
  • Stijging +20%: "Ik vertrouw het nog steeds niet."
  • Stijging +10%: "Oh, het gaat eigenlijk best goed. Snel weer instappen!"
De klassieke sell low and buy high strategie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:32
twu schreef op maandag 7 april 2025 @ 09:53:
[...]

Mooie toelichting inderdaad!

Ik wil in mijn portefeuille een bepaalde verhouding behouden tussen WEBN en NT World/EM. Voor mijn NT aankopen ben ik een 99% overtuigende passieve belegger die ergens in de verre toekomst pas wil uitstappen. Nu is toevallig ook het moment aangekomen dat ik weer een maandelijkse inleg wil doorvoeren, maar wil ik uiteraard ook rekening houden met de huidige daling van Trump-effect.
Waarom vind je het 'uiteraard', dat je daar rekening mee wilt houden? En op welke manier wil je er dan rekening mee houden?
Je lijkt te impliceren dat je kunt voorspellen wat een goed moment voor die maandelijkse aankoop zou zijn. Als je denkt dat te kunnen voorspellen, waarom heb je dan gekozen voor passief beleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik heb nog een horizon van 20 jaar of iets dergelijks dus al te druk maak ik me er er niet over. Uiteindelijk herstelt het zich wel.

Over een week of 4 krijg ik een erfenis ter waarde van ongeveer 40% (alhoewel, dat zal na vandaag al wel tegen de 50% gaan lopen denk ik) van mijn huidige portefeuille. Ben toch stiekem wel benieuwd hoeveel meer ETFs ik daarvoor krijg dan een paar weken geleden ;)
Gaat gewoon lumpsum op de dag dat ik de beschikking erover krijg. Hoewel mijn glazenbol zegt dat het nog best lang slecht zal gaan. (Maar mijn kristallen bol zegt dat het heel snel herstelt :D )

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 16:04
ArthurMorgan schreef op maandag 7 april 2025 @ 10:02:
Ik heb nog een horizon van 20 jaar of iets dergelijks dus al te druk maak ik me er er niet over. Uiteindelijk herstelt het zich wel.

Over een week of 4 krijg ik een erfenis ter waarde van ongeveer 40% (alhoewel, dat zal na vandaag al wel tegen de 50% gaan lopen denk ik) van mijn huidige portefeuille. Ben toch stiekem wel benieuwd hoeveel meer ETFs ik daarvoor krijg dan een paar weken geleden ;)
Gaat gewoon lumpsum op de dag dat ik de beschikking erover krijg. Hoewel mijn glazenbol zegt dat het nog best lang slecht zal gaan. (Maar mijn kristallen bol zegt dat het heel snel herstelt :D )
Ik heb nu ook een flink bedrag staan waarmee ik wil instappen. Was in in januari nog een beetje huiverig door al die ath dus toen niet ingestapt. Maar denk dat nu t goede moment is om in 3 delen in te stappen deze maand 1/3 volgende maand etc. Zou denk ik een goede strategie zijn toch ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
alki schreef op maandag 7 april 2025 @ 10:11:
[...]

Ik heb nu ook een flink bedrag staan waarmee ik wil instappen. Was in in januari nog een beetje huiverig door al die ath dus toen niet ingestapt. Maar denk dat nu t goede moment is om in 3 delen in te stappen deze maand 1/3 volgende maand etc. Zou denk ik een goede strategie zijn toch ?
Je moet de methode doen die je het fijnst vindt.

Maar realiseer je wel dat het nog steeds alle kanten op. Misschien zegt Trump morgen, wat een eikel die Lutnick. Ik stop met de heffingen. En dan gaat het heel hard weer naar boven. Misschien gaat het nog wel jaren naar beneden zoals in in de jaren 20 van de vorige eeuw.
Aandelen inclusief passief beleggen blijft gewoon risico nemen. de afgelopen honderden jaren is het uiteindelijk altijd goed gekomen.

Ik geloof gewoon in lumpsum, en beleggen wat je kan missen op het moment dat je het kan missen. Dat is in ongeveer 2/3 van de momenten de beste keuze.

Maar... je moet er dus wel vanaf kunnen blijven als het zakt. En kijk ook vooral terug naar de val bij corona, hoe waanzinnig snel de correctie op de daling kwam. (Wat @R.van.M zegt hierboven is daarbij goed van toepassing.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

R.van.M schreef op maandag 7 april 2025 @ 10:00:
[...]

Passief beleggen is bedoeld voor de lange termijn — dus niet met geld dat je binnenkort nodig hebt, bijvoorbeeld voor de aankoop van een auto.

Het probleem met actief handelen is dat veel mensen in het volgende patroon vervallen:
  • Volgende -10%: "Hmm, dit begint pijn te doen… maar nog steeds rustig blijven."
Ik heb genoeg op de spaarrekening, daar gaat het niet om. En anders wel aflopende deposito's.

Waar het mij om gaat is dat ik bepaalde grote uitgaven naar voren wil kunnen trekken zonder dat de verhouding belegd vermogen vs spaarrekening scheef loopt . Dan is alle aandelen in een fonds niet handig. Het is meer een controle kwestie dan dat ik daadwerkelijk de uitgave ga doen :). Tenzij een model Y morgen ineens 30% korting geeft (ik noem maar wat), dan is het een mooie 2e auto :).

Daarbij kan het in een dalende markt (waar we nu in zitten) ook handig zijn als je maandelijks een X bedrag aan jezelf uitkeert.

[ Voor 12% gewijzigd door Sport_Life op 07-04-2025 10:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
alki schreef op maandag 7 april 2025 @ 10:11:
[...]

We hebben een tijdje geleden gesproken over DCA vs Lump sum. Bij deze waarderingen en volatiliteit valt er voor beide wat te zeggen. Persoonlijk vind ik deze 1/3 strategie goed klinken op dit moment. Ik zou dan nu alvast de momenten bepalen (bv de 1e van de maand) en daar aan vasthouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogers
R.van.M schreef op maandag 7 april 2025 @ 10:00:
[...]

Zo ging het bij mij idd een paar keer toen ik nog in losse aandelen belegde.

Ironisch genoeg is deze crash de eerste keer dat ik stil blijf zitten maar waar een vroege "panic" sell wel goed was geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Het advies blijft: niet panikeren.
2. Zou ik voor mijn gemoedsrust niet beter mijn aandelen verkopen?
“Als je nog niet zolang geleden aandelen hebt gekocht en je wilt die nu in paniek verkopen tegen een fors lagere prijs, dan is dat niet meteen een lucratieve strategie”, zegt Vanden Houte. “Ga je direct het verlies recupereren dat je misschien hebt opgelopen als je je aandelen houdt? Dat ook niet. Het punt van beleggen is: je moet het op een termijn van minstens vijf jaar bekijken.”

“Sorry, maar als je nú in paniek snel wilt verkopen, heb je het echt niet begrepen”, zegt Pascal Paepen, professor bank en beurs aan de KU Leuven en lector aan de Thomas More Hogeschool. “Dit is de normale gang van zaken, het zal nooit anders zijn op de beurs. Als de tariefkwestie van Trump opgelost raakt, is het volgende misschien dat China Taiwan zal annexeren. Dat soort dingen gebeurt, ze bieden net koopkansen. Als je niet tegen die volatiliteit kan, zet dan vooral je geld op een spaarboekje en kijk toe hoe het daar door inflatie aan waarde verliest.”
Overigens is momenteel extra inkopen niet het beste advies:
3. Is het zinvol om meer te beleggen in trackers, die nu goedkoper zijn?
“Nu meer kopen en dan kijken hoe de beurs misschien nog 15 procent verder zakt: dan heb je geen goeie zaak gedaan”, zegt Vanden Houte.

“Dat gaat ook in tegen de geest van het hangmatbeleggen dat je met die trackers doet”, zegt Simonts. “Zulke trackers of ETF’s volgen zélf de markten. Als je zelf schuift met hoeveelheden geld, met de frequentie van het geld dat je stort, met types fondsen die je koopt, dan lig je niet meer in je hangmat, maar ben je actief bezig om te proberen beter te zijn dan de markt. Dat gaat je meer dan waarschijnlijk niet lukken. Blijf dus liggen in je hangmat en houd je aan je investeringsritme.”
* Vlaanderen hanteert de term "hangmatbelegger" voor de passieve belegger.
Sport_Life schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 22:12:
[...]

Ja precies je zegt het goed, niveau van 2008, 2020, dat zijn crashes.. terug naar 6 maanden geleden niet, al voelt het misschien wel zo voor sommigen die heel recent zijn gestart ;).
Alleen is de bodem nog niet bereikt, Stoxx Europe 600 staat vanochtend alweer op -5,5%, WebN -5,4%. Aan dit tempo staan we straks terug op het niveau van vijf jaar geleden :+

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:08
Tsja ik blijf passief beleggen, maar ik leg toch extra in nu.
De ETF die ik koop stond op zijn hoogst geloof ik op 138 euro per stuk, nu op 108+-.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-09 14:10
Een van de principes onder het indexbeleggen heeft me nooit lekker gezeten: het historisch bewijs. Het is een waarheid geweest over een best wel specifieke periode in de geschiedenis. En je moet altijd maar hopen dat je niet op de verkeerde plek op het verkeerde moment leefde op moment dat je moest cashen (wat niet altijd een keuze is). Die historie heeft mij altijd een slechte voorspelling voor de toekomst geleken, en als je je beseft waar een Trump en co mee bezig zijn, dan is er alle aanleiding te denken dat dit het definitieve einde van die bijzondere periode is, en daarmee van deze belegstrategie. Er zullen dan allerlei koffiedikkijkers zijn die hoop putten uit nastuipen van de goede ouwe tijd. Imperia vallen nooit ineens, maar gestaag, weten we uit de boeken, maar de koers is helder. De moeilijkheid is het herkennen van het macroevent als je 'erin' zit.

Tot zover mijn showerthought vanochtend ;) ;(

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

wokkelz schreef op maandag 7 april 2025 @ 10:59:
De ETF die ik koop stond op zijn hoogst geloof ik op 138 euro per stuk, nu op 108+-.
Oei pas op straks komt spuit 11 weer melden dat dat niet passief is ;) ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Brent schreef op maandag 7 april 2025 @ 11:10:
Een van de principes onder het indexbeleggen heeft me nooit lekker gezeten: het historisch bewijs. Het is een waarheid geweest over een best wel specifieke periode in de geschiedenis. En je moet altijd maar hopen dat je niet op de verkeerde plek op het verkeerde moment leefde op moment dat je moest cashen (wat niet altijd een keuze is). Die historie heeft mij altijd een slechte voorspelling voor de toekomst geleken, en als je je beseft waar een Trump en co mee bezig zijn, dan is er alle aanleiding te denken dat dit het definitieve einde van die bijzondere periode is, en daarmee van deze belegstrategie. Er zullen dan allerlei koffiedikkijkers zijn die hoop putten uit nastuipen van de goede ouwe tijd. Imperia vallen nooit ineens, maar gestaag, weten we uit de boeken, maar de koers is helder. De moeilijkheid is het herkennen van het macroevent als je 'erin' zit.

Het is de waarheid vanaf het moment dat de beurzen bestaan en zelfs met wat ingewikkelde statistiek voor de tijden ervoor (wat je met een korrel zout moet nemen)

Ook hier weer, je moet beleggen met geld wat je kunt missen. Je zal daarom eigenlijk nooit in 1x alles moeten verkopen.

Als we een klein uitstapje maken naar de FIRE movement, waar mensen van hun beleggingen willen leven, is zelfs daar het probleem nog niet zo accuut. Je hoeft namelijk maar een klein percentage van je portefeuille te verkopen op dit moment. Net zoals velen DCA instappen, zullen ook velen weer op die manier uitstappen.

Als dit een langdurige diepe crisis word is er zelfs nog voor de meeste cohorten geen probleem. Het zijn vooral diegene die het afgelopen jaar zijn begonnen aan de ontrekkingsfase en geen mogelijkheid hebben om bij te sturen die in de problemen komen. Voor diegene die nog gewoon DCA aankopen zijn dit vaak de beste jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddesman
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04:43
Welke etf als ik vragen mag?
Zit ook passief in nt maar zoek nu ook een etf om wat extra in te leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tricolores
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 01-09 13:37
Brent schreef op maandag 7 april 2025 @ 11:10:

Zelfs Trump gaat moeten bijsturen als de beurs blijft kelderen, zijn oligargische vriendjes gaan dit niet blijven pikken.

Ryzen 7 9800X3D - Gigabyte X870E AORUS ELITE WIFI7 - G.Skill Flare X5 F5-6000 (32GB) - Sapphire Nitro+ RX9070XT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
R.van.M schreef op maandag 7 april 2025 @ 11:24:
[...]

Het is de waarheid vanaf het moment dat de beurzen bestaan en zelfs met wat ingewikkelde statistiek voor de tijden ervoor (wat je met een korrel zout moet nemen)
Vanaf het moment dat beursindeces bestaan volgens mij, maar dat terzijde. De periode ervoor meenemen in het bewijs is op zijn best een crutch. In elk geval is de 2oe eeuw heel bijzonder, omdat die samengaat met een periode van ongekende wereldwijde handel, en vrijheid dat te mogen doen. Met andere woorden: er zitten een paar confounding factors van jewelste bij, is mijn vaststelling ;)
Ook hier weer, je moet beleggen met geld wat je kunt missen. Je zal daarom eigenlijk nooit in 1x alles moeten verkopen.
Punt is: dat is niet altijd een keuze, die ook weer kan samenhangen met de aard van het macroevent. Extreem voorbeeld: was jij Jood was in Duitsland in 1935, dan was het cut your losses and run.
Als dit een langdurige diepe crisis word is er zelfs nog voor de meeste cohorten geen probleem. Het zijn vooral diegene die het afgelopen jaar zijn begonnen aan de ontrekkingsfase en geen mogelijkheid hebben om bij te sturen die in de problemen komen. Voor diegene die nog gewoon DCA aankopen zijn dit vaak de beste jaren.
'nog' doet veel werk in deze zin ;)

Het is een strategie die in dit opzicht dezelfde bias heeft van alle evidence-based theorie van dit soort: het benodigd observatie om te veranderen. Als je de theorie dus hard aanhangt, ben je bij elk leer-event te laat. Als je hem te zacht aanhangt, ben je altijd te vroeg :P

Macro-events zijn macro-events: alle regels zijn daarbij het raam uit. Vandaar dat ik hem specifieker stel: als dit een heel voordelig tijdswindow is voor deze theorie, wat is dan de waarschijnlijkheid dat het tijdswindow nog langer gaat duren?

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Brent schreef op maandag 7 april 2025 @ 11:34:
[...]

Het is een strategie die in dit opzicht dezelfde bias heeft van alle evidence-based theorie van dit soort: het benodigd observatie om te veranderen. Als je de theorie dus hard aanhangt, ben je bij elk leer-event te laat. Als je hem te zacht aanhangt, ben je altijd te vroeg :P

Macro-events zijn macro-events: alle regels zijn daarbij het raam uit. Vandaar dat ik hem specifieker stel: als dit een heel voordelig tijdswindow is voor deze theorie, wat is dan de waarschijnlijkheid dat het tijdswindow nog langer gaat duren?
Niemand kan voorspellen hoe lang deze recessie zal duren. Daarom heeft het weinig zin om te proberen er actief op te timen. Wat we wél kunnen doen, is terugkijken naar eerdere crisissen en daar lessen uit trekken.

Op het moment dat je zegt: "dit keer is alles anders" en de lessen uit het verleden niet meer relevant acht, dan spreek je feitelijk over een volledige instorting van het financiële systeem zoals we dat nu kennen. In dat scenario maakt het nauwelijks nog uit of je je vermogen in cash of in beleggingen hebt zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06:25
XWB schreef op maandag 7 april 2025 @ 10:38:
Het advies blijft: niet panikeren.

[...]

Overigens is momenteel extra inkopen niet het beste advies:

[...]

* Vlaanderen hanteert de term "hangmatbelegger" voor de passieve belegger.

[...]

Alleen is de bodem nog niet bereikt, Stoxx Europe 600 staat vanochtend alweer op -5,5%, WebN -5,4%. Aan dit tempo staan we straks terug op het niveau van vijf jaar geleden :+
Als je nu nog wat achter de hand had, omdat je eigenlijk een half jaar terug lump sum in wilde stappen, maar de mark op een ATH stond, dan gaat dus toch nog altijd gewoon het adagio "time in the market beats timing the market" op.

Ja, je hebt er destijds voor gekozen de markt te timen, maar ongeacht of de markt nu op z'n dieptepunt is, morgen een dead cat bounce maakt en verder zakt, of nog een keer omlaag gaat omdat Trump met een tegenreactie op de tegenreactie komt, je weet het gewoonweg niet.

Nu inleggen is riskant omdat het volatiel is, en dat werkt beide kanten op. Maar het idee achter passief beleggen is inleggen en niet meer aanraken. Vanuit dat perspectief is vandaag as good a day as any. Tenzij je wilt gaan timen voor de absolute bodem.

Maar goed, mijn gevoel zegt ook dat we nu gewoon nog heel weinig weten in een situatie waar een aantal aandelen alsnog relatief hoog staan, terwijl er nog reactie op reactie zou kunnen gaan komen waar geen peil aan te trekken is. Het is objectief een beter moment om in te stappen dan een week of twee geleden. Maar dat maakt het niet per definitie een goed moment.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sanook
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 04:42

sanook

_/-\o_

Is het wel 'passief' om zo te reageren op de ontwikkelingen?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Brent schreef op maandag 7 april 2025 @ 11:34:
In de periode dat beurzen bestaan zijn er al heel veel macro-events geweest (wereldoorlogen, koude oorlogen, oorlogen in macro-economisch belangrijke regio's, agressie van diverse wereldmachten op kleinere schaal, pandemieën, etc.) en *evengoed* is de lange-termijntrend van de wereldmarkt omhoog (met een redelijk percentage gemiddeld op jaarbasis).

De kans is best aanwezig dat de huidige pijn nog een paar jaar gaat duren (hoe lang is zo'n presidents-termijn ook alweer), maar doet dat de theorie teniet? Onmogelijk te zeggen, maar ik verwacht van niet. Deze week volgt dus gewoon mijn automatische inleg weer. Het geld dat ik kan missen zit allemaal al in fondsen, dus extra bijkopen doe ik ook niet.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:10

de Peer

under peer review

dat kun je doen, maar er zijn de nodige studies geweest (in het verleden wel eens gedeeld hier) die aantonen dat 'bijkopen bij forse dalingen' niet een strategie is die meer oplevert dan gewoon passief elke maand inleggen.

En dat komt dus doordat het een actieve handeling is waarbij je inschattingsfouten maak en omdat je simpelweg niet kunt weten wat de juiste timing is. En daarnaast natuurlijk omdat je dat geld niet apart had moeten staan al die tijd, uit de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lachesis
de Peer schreef op maandag 7 april 2025 @ 12:16:
[...]

dat kun je doen, maar er zijn de nodige studies geweest (in het verleden wel eens gedeeld hier) die aantonen dat 'bijkopen bij forse dalingen' niet een strategie is die meer oplevert dan gewoon passief elke maand inleggen.

En dat komt dus doordat het een actieve handeling is waarbij je inschattingsfouten maak en omdat je simpelweg niet kunt weten wat de juiste timing is. En daarnaast natuurlijk omdat je dat geld niet apart had moeten staan al die tijd, uit de markt.
Ik kan me goed voorstellen dat het niet werkt als je geld achter de hand houd om bij te kopen tijdens een crash in de toekomst. Je mist continu rendement voor iets dat gemiddeld nog ver in de toekomst plaats zal vinden. Maar als je eenmaal in een crash zit dan weet je dat natuurlijk, en als je op de een of andere manier geld hebt liggen dat je voorlopig niet nodig hebt (wat niet had gemoeten, maar stel het ligt nu op de plank), dan lijkt het me toch beter om bij te kopen?

[ Voor 0% gewijzigd door lachesis op 07-04-2025 12:40 . Reden: taal ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
R.van.M schreef op maandag 7 april 2025 @ 11:44:
[...]

In dat scenario maakt het nauwelijks nog uit of je je vermogen in cash of in beleggingen hebt zitten.
Zeker. Het was dan ook een shower-thought. (Blij dat dat zo serieus wordt genomen ;) ) Misschien telt ook mee: zodra je invested (letterlijk) bent in de strategie, dat je minder gevoelig wordt voor indicaties over de houdbaarheid van de strategie. Dat is immers ook elementaire psychologie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

XWB schreef op maandag 7 april 2025 @ 10:38:

[...]

Zeker, mag van mij nog wel (flink) zakken. Vooralsnog vind ik het (in mijn portefeuille) nog een druppel op een gloeiende plaat. Als de handelsoorlog impact op de cijfers gaat hebben dan gaat er pas echt veel vanaf.

[ Voor 9% gewijzigd door Sport_Life op 07-04-2025 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drag0nizer
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 20-08 18:29
WEBN bestaat uit zowel world als emerging markets. Maar wat is het percentage EM daarin?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:56
Elke maand leg ik braaf in een Northern Trust wrld mandje geld in. Maar hoe weet ik nu op welk moment er is aangekocht?

Ik krijg net een mail van de rabobank dat er is aangekocht tegen een koers van €22,10.
Alleen de koers van de laaste handelsdag(3 april!) was €23,176

Er staat wel: "Op 07-04-2025 is het volgende voor u uitgevoerd:". Is dit dan de koers van vandaag en is de slotkoers nog niet bekend gemaakt omdat de markten open zijn..? :?

[ Voor 13% gewijzigd door LED-Maniak op 07-04-2025 12:51 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

LED-Maniak schreef op maandag 7 april 2025 @ 12:50:
Elke maand leg ik braaf in een Northern Trust wrld mandje geld in. Maar hoe weet ik nu op welk moment er is aangekocht?
Is ook erg onduidelijk bij Rabobank. Meen als je beetje dieper doorklik in tabellen/overzichten dat het dan in te zien is. Is alweer enige tijd terug dat ik keek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

LED-Maniak schreef op maandag 7 april 2025 @ 12:50:

Ik krijg net een mail van de rabobank dat er is aangekocht tegen een koers van €22,10.
Alleen de koers van de laaste handelsdag(3 april!) was €23,176

Er staat wel: "Op 07-04-2025 is het volgende voor u uitgevoerd:". Is dit dan de koers van vandaag en is de slotkoers nog niet bekend gemaakt omdat de markten open zijn..? :?
Welkom bij NT voor beginners. De actuele koersen vind je hier:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z9DxTEEIvTAiGWkoY1jix3sluCk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZuK0qV0K9uuVYsWLmLgKsfQt.png?f=fotoalbum_large

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

lachesis schreef op maandag 7 april 2025 @ 12:38:
[...]

Ik kan me goed voorstellen dat het niet werkt als je geld achter de hand houd om bij te kopen tijdens een crash in de toekomst. Je mist continu rendement voor iets dat gemiddeld nog ver in de toekomst plaats zal vinden. Maar als je eenmaal in een crash zit dan weet je dat natuurlijk, en als je op de een of andere manier geld hebt liggen dat je voorlopig niet nodig hebt (wat niet had gemoeten, maar stel het ligt nu op de plank), dan lijkt het me toch beter om bij te kopen?
nogmaals, kopen in een crash of kopen in een daling is geen bewezen strategie. Elke maand een vast bedrag inleggen was de afgelopen 100 jaar een betere strategie.

Je volgt dus puur je gevoel/onderbuik.

en sowieso: bepaal je strategie vooraf en niet in the heat of the moment.

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 07-04-2025 13:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:42

Zenix

BOE!

de Peer schreef op maandag 7 april 2025 @ 12:16:
[...]

Als je inderdaad geld apart zet daarvoor klopt het inderdaad. Ik verwacht zo'n 1k terug te krijgen van zonnepanelen en kleine 10k van de belastingdienst. Dit was ik al van plan om grotendeels in te leggen als het binnenkomt en dat gaat nog steeds gebeuren.

Gewoon het plan volgen wat je voor ogen had. Het plan veranderen is vaak op basis van emotie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Laatst online: 01:56
fsfikke schreef op maandag 7 april 2025 @ 13:01:
[...]

Welkom bij NT voor beginners. De actuele koersen vind je hier:
[Afbeelding]
Thanks! Zoals topic al zegt beleg ik al lange tijd passief in dus ben niet helemaal op de hoogte van de laatste standen. :)

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lachesis
de Peer schreef op maandag 7 april 2025 @ 13:04:
[...]

nogmaals, kopen in een crash of kopen in een daling is geen bewezen strategie. Elke maand een vast bedrag inleggen was de afgelopen 100 jaar een betere strategie.

Dat is precies wat ik ook zeg, het is geen goede algemene strategie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

[...]

Of lump sump wat eerder in dit topic nog besproken werd. Dat deed wel zeer met instap eind januari :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

AOC schreef op maandag 7 april 2025 @ 13:23:
[...]

Of lump sump wat eerder in dit topic nog besproken werd. Dat deed wel zeer met instap eind januari :+
Absoluut, maar achteraf is het altijd makkelijk om dat soort momenten aan te wijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22:13
de Peer schreef op maandag 7 april 2025 @ 14:05:
[...]

Absoluut, maar achteraf is het altijd makkelijk om dat soort momenten aan te wijzen.
'Achteraf is het mooi wonen' zeggen we dan O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holdem_NL
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:58
Vandaag is mijn maandelijks bedrag afgeschreven via de automatische incasso van Meesman. Weten jullie wanneer Meesman dan de aankoop doet van het wereldwijde ETF fonds? Kon het helaas nergens terugvinden...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Holdem_NL schreef op maandag 7 april 2025 @ 14:41:
Vandaag is mijn maandelijks bedrag afgeschreven via de automatische incasso van Meesman. Weten jullie wanneer Meesman dan de aankoop doet van het wereldwijde ETF fonds? Kon het helaas nergens terugvinden...
staat wel ergens op hun website, maar maakt het uit? zou je eigenlijk niet naar moeten kijken he anders had je beter uberhaupt niet aan Meesman kunnen beginnen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

In de regel worden die op vrijdag uitgevoerd. Soms gelden afwijkende dagen wanneer de relevante beurzen gesloten zijn. Welke dag nu geldt, kan je zien na inloggen (niet in de app).
Opdrachten en stortingen die uiterlijk woensdag 2 april in goede orde bij ons binnen zijn, worden tegen de koersen van vrijdag 4 april (Aandelen Ontwikkelde Landen, Kleine Bedrijven, Obligaties Wereldwijd en het Rentefonds) uitgevoerd. MijnMeesman is op maandag 7 april om 19.00u bijgewerkt voor deze fondsen.
Let op: Opdrachten en stortingen voor Aandelen Wereldwijd Totaal, Verantwoorde Toekomst en Opkomende Landen worden op dinsdag 8 april uitgevoerd. MijnMeesman is op woensdag 9 april om 19.00u bijgewerkt voor deze fondsen. Dit is later dan gebruikelijk door fondssluitingen in verband met het Ching Ming Festival (o.a. China) en Children's Day (Taiwan).

Opdrachten en stortingen die uiterlijk woensdag 9 april in goede orde bij ons binnen zijn, worden tegen de koersen van vrijdag 11 april uitgevoerd.
MijnMeesman is op maandag 14 april om 19.00u bijgewerkt.

[ Voor 47% gewijzigd door Zr40 op 07-04-2025 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tdem
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
Even inloggen op Mijn Meesman:
Opdrachten en stortingen die uiterlijk woensdag 2 april in goede orde bij ons binnen zijn, worden tegen de koersen van vrijdag 4 april (Aandelen Ontwikkelde Landen, Kleine Bedrijven, Obligaties Wereldwijd en het Rentefonds) uitgevoerd. MijnMeesman is op maandag 7 april om 19.00u bijgewerkt voor deze fondsen.
Let op: Opdrachten en stortingen voor Aandelen Wereldwijd Totaal, Verantwoorde Toekomst en Opkomende Landen worden op dinsdag 8 april uitgevoerd. MijnMeesman is op woensdag 9 april om 19.00u bijgewerkt voor deze fondsen. Dit is later dan gebruikelijk door fondssluitingen in verband met het Ching Ming Festival (o.a. China) en Children's Day (Taiwan).

Opdrachten en stortingen die uiterlijk woensdag 9 april in goede orde bij ons binnen zijn, worden tegen de koersen van vrijdag 11 april uitgevoerd.
MijnMeesman is op maandag 14 april om 19.00u bijgewerkt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• chiel_78
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-09 15:10
Tricolores schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 22:36:
Ik ben pas halfweg vorig jaar ingestapt en sta nu dus een degelijk stukje in de min. Twee weken terug nog maar duizend euro bijgestort, over slechte timing gesproken. Wordt er toch een beetje zenuwachtig van.

Kan iemand me hier nog eens bevestigen dat ik de juiste keuze maakte om een deel spaargeld en een maandelijkse som in ETF's te steken? :+
Hoe lang de tijd heb je? Op basis van de S&P 500 sinds 1926 (bijna 100 jaar data):

1 jaar: ~70% kans op positief rendement

5 jaar: ~85% kans

10 jaar: ~94% kans

15 jaar: ~99% kans

20 jaar of langer: 100% kans op positief rendement
(met dividend herbelegd en inflatie gecorrigeerd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11-09 18:37
Drag0nizer schreef op maandag 7 april 2025 @ 12:48:
WEBN bestaat uit zowel world als emerging markets. Maar wat is het percentage EM daarin?
Ik vind het zelf niet meteen op de site van de index (Solactive GBS Global Markets Large & Mid Cap, de factsheet staan enkel de grootste fracties op landniveau op).
Op de site https://marketcaps.site/ kan je wel zien dat in geval van de concurrerende MSCI World index het aandeel EM 10,3% is. Er kan wat verschil op zitten met name dat de ene index een bepaald land als EM kan rekenen en een andere als developed, maar erg veel verschil zal er niet zijn.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
[...]

Het is geen strategie, het is opportunistisch gedrag. Daar heb je gelijk in.

Maar als je dan tóch een financieel overschot op de plank hebt liggen, is er geen reden om, als je toch van plan bent lang genoeg in de markt te blijven, deze week eens te je verlanglijstje in te slaan.

Het alternatief voor de lump sum is een gespreide inleg. Ga je dat laatste doen, dan ben je dus juist de markt aan het timen. Neemt niet weg dat het ook op dit moment nog alle kanten op kan gaan. Maar de essentie is juist je daar niet op te richten.

Wat alleen niet slim is, is nu in een soort geïnverteerde paniek te gaan kopen, zonder je ook maar enigszins af te vragen of het binnen je strategie past. Maar als je toch al een paar vaste potjes hebt waar je anders over de komende maanden gespreid had ingelegd, dan is er toch geen enkele reden daar niet nu eventjes een eenmalig bedrag in te stoppen en de komende jaren te laten staan?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Cid Highwind schreef op maandag 7 april 2025 @ 16:02:
[...]

Het is geen strategie, het is opportunistisch gedrag. Daar heb je gelijk in.

Maar als je dan tóch een financieel overschot op de plank hebt liggen, is er geen reden om, als je toch van plan bent lang genoeg in de markt te blijven, deze week eens te je verlanglijstje in te slaan.

Het alternatief voor de lump sum is een gespreide inleg. Ga je dat laatste doen, dan ben je dus juist de markt aan het timen. Neemt niet weg dat het ook op dit moment nog alle kanten op kan gaan. Maar de essentie is juist je daar niet op te richten.

Wat alleen niet slim is, is nu in een soort geïnverteerde paniek te gaan kopen, zonder je ook maar enigszins af te vragen of het binnen je strategie past. Maar als je toch al een paar vaste potjes hebt waar je anders over de komende maanden gespreid had ingelegd, dan is er toch geen enkele reden daar niet nu eventjes een eenmalig bedrag in te stoppen en de komende jaren te laten staan?
Wat je nu doet is jezelf compleet voor de gek houden. Wat als ik geen strategie heb, dan kan ik toch doen wat ik wil? en wat als potjes die eigenlijk ergens anders voor bedoeld waren, nu alsnog aangebroken worden omdat ik denk dat de beurs nu laag staat.

Je kunt dit niet allemaal los van elkaar zien en alles opnieuwe definieren zodat je geld mag uitgeven. En dat bepalen in the heat of the moment.

Ja van mij mag je, maar dit is op geen enkele manier rationeel gedrag.

Natuurlijk kun je een gedachtenexperiment doen. Wat als ik de lotto win en ik heb morgen 1 miljoen op de rekening, wat ga ik dan doen? Dan heb je recht van spreken, want die miljoen heb je compleet onverwacht mee te dealen.

Ik begrijp ook niet waarom je dit post in dit topic. (extra) potjes geld stukslaan nu er paniek op de beurs is, heeft niets met passief beleggen te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Cid Highwind schreef op maandag 7 april 2025 @ 16:02:
[...]

Waarom dan specifiek nu? Ga je dan opeens komen met het argument 'time in the market beats timing the market'? Dat is een beetje gek he. Dan ben je echt heel selectief de omstandigheden kunstmatig aan het creëren om dat geld maar uit te mogen geven.

Dus ja, doe wat je wil, maar dit heeft niets met passief beleggen te maken. En ook niet met gezond verstand ;)

1 van DE grote valkuilen van passieve beleggers, en dat kan niet vaak genoeg gezegd worden, is dat ze niet passief beleggen. Dat is sabotage van je eigen plan, uitzonderingetje hier, en daar. Of zaken als 'mijn strategie is wel passief, maar deze ene actie is dat niet'. Het mag allemaal, maar besef wel dat jij dan niet die passieve belegger bent die volgens de statistieken de beste kaarten heeft op de lange termijn. Je gokt.

[ Voor 55% gewijzigd door de Peer op 07-04-2025 16:18 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 06:43
Als het goed is belegt men hier passief. En ook nog eens vaak voor minimaal +10 jaar. En wordt ook nog eens periodiek (meestal maandelijks) belegt. Dat houdt twee dingen in:

- Je kunt de komende maanden goedkoper indexfondsen aanschaffen
- Je hebt nog steeds een hoog rendement als je de huidige koersen vergelijkt met de prijs in begin 2024.

Gewoon lekker verder gaan met je strategie. Geen aanpassingen doen op basis van onderbuik, want je bent toch al te laat.

Ik beleg privé passief in eenvoudige fondsen, maar zakelijk doe ik het wat offensiever en daar heb ik net een mooi bedrag in zowel de VS als EU fondsen belegt. Vanwege mijn inkomsten kan ik daar veel risicovoller speculeren, maar privé houdt ik mijn strategie al ruim 15 jaar aan. Heerlijk saai, leuk voorspelbaar en gegarandeerd meegroeien met de wereldeconomie. En als het helemaal instort, dan is mijn verdampte inleg niet het ergste in de wereld, want dan is er veel meer stront aan de knikker.

Hou vol!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

@de Peer
2 voorbeelden van grote vermindering waarde S&P 500:

76.81% 2000 - 2002 (Dot-com bubble)
58% 2008 (Global Financial Crisis)

dat zijn heftige dalingen, je zou even kunnen afwachten of de huidige daling doorzet of stabiliseert om met iets meer zekerheid in te stappen.

d:)b

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

JJ Le Funk schreef op maandag 7 april 2025 @ 16:44:
@de Peer

58% 2008 (Global Financial Crisis)

dat zijn heftige dalingen, je zou even kunnen afwachten of de huidige daling doorzet of stabiliseert om met iets meer zekerheid in te stappen.
Ik vind deze post totaal niet geschikt voor dit topic. en waarom word ik gequote?
foutje neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 11-09 17:00
Orangelights23 schreef op maandag 7 april 2025 @ 16:16:
- Je hebt nog steeds een hoog rendement als je de huidige koersen vergelijkt met de prijs in begin 2024.
Is dat zo? VWCE staat nu op -2.4% na 1 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

de Peer schreef op maandag 7 april 2025 @ 16:46:
[...]

Ik vind deze post totaal niet geschikt voor dit topic. en waarom word ik gequote?
foutje neem ik aan?
Nav je opmerking over kopen in een crash.
Historische data als factor in die strategische overweging zag ik niet meegewogen.
Misschien had ik je moeten quoten ipv taggen.

d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 11-09 17:00
JJ Le Funk schreef op maandag 7 april 2025 @ 16:44:
@de Peer

Klopt volgens mij niet. Dat was de NASDAQ. S&P deed -49%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cid Highwind
de Peer schreef op maandag 7 april 2025 @ 16:13:
[...]

Wat je nu doet is jezelf compleet voor de gek houden. Wat als ik geen strategie heb, dan kan ik toch doen wat ik wil? en wat als potjes die eigenlijk ergens anders voor bedoeld waren, nu alsnog aangebroken worden omdat ik denk dat de beurs nu laag staat.

Je kunt dit niet allemaal los van elkaar zien en alles opnieuwe definieren zodat je geld mag uitgeven. En dat bepalen in the heat of the moment.

Ja van mij mag je, maar dit is op geen enkele manier rationeel gedrag.

Natuurlijk kun je een gedachtenexperiment doen. Wat als ik de lotto win en ik heb morgen 1 miljoen op de rekening, wat ga ik dan doen? Dan heb je recht van spreken, want die miljoen heb je compleet onverwacht mee te dealen.

Ik begrijp ook niet waarom je dit post in dit topic. (extra) potjes geld stukslaan nu er paniek op de beurs is, heeft niets met passief beleggen te maken.
Zoals alles op Tweakers, ter lering en vermaak.

Als je terugleest reageer ik op een bericht waar wordt gesproken over dat nu extra inkopen niet verstandig zou zijn. Daar heb ik mijn vraagtekens bij gezet, waarom zou je nu niet extra inkopen als je nu dat geld ter beschikking hebt en het op korte of middellange termijn niet nodig hebt?

Ja, misschien had ik dat geld sowieso reeds moeten beleggen. Maar sowieso afgezien van de achterliggende redenen, dat kwaad is reeds geschied, dus waarom zou ik me nu over dat vraagstuk druk moeten maken?

Rest dus enkel de vraag: Lump sum in volatiele tijden, of gespreid afbouwen van je buffer tot het punt dat het beoogde bufferniveau bereikt is?

Voor beiden kan je immers beargumenteren dat je de markt aan het timen bent. Ik heb de waarheid daar niet pacht, dus zeg het maar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Cid Highwind schreef op maandag 7 april 2025 @ 18:47:
[...]

Zoals alles op Tweakers, ter lering en vermaak.

Als je terugleest reageer ik op een bericht waar wordt gesproken over dat nu extra inkopen niet verstandig zou zijn. Daar heb ik mijn vraagtekens bij gezet, waarom zou je nu niet extra inkopen als je nu dat geld ter beschikking hebt en het op korte of middellange termijn niet nodig hebt?

Ja, misschien had ik dat geld sowieso reeds moeten beleggen. Maar sowieso afgezien van de achterliggende redenen, dat kwaad is reeds geschied, dus waarom zou ik me nu over dat vraagstuk druk moeten maken?

Rest dus enkel de vraag: Lump sum in volatiele tijden, of gespreid afbouwen van je buffer tot het punt dat het beoogde bufferniveau bereikt is?

Voor beiden kan je immers beargumenteren dat je de markt aan het timen bent. Ik heb de waarheid daar niet pacht, dus zeg het maar.
Of nu niet inleggen (optie 3) en een strategie op papier gaan zetten? Dat zou ook nog kunnen.

Ik heb wat moeite met 'vanaf vandaag ga ik 30 jaar passief beleggen'. Hoe geloofwaardig is dat als je begint met reageren op een beursdip?

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 07-04-2025 19:24 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• The Third Man
  • Laatst online: 23:06
@Cid Highwind dus eerst liet je het op je rekening ergens staan en nu is de beurs omlaag en dan dan ga je opeens extra inkopen? Dat is dus letterlijk reactief handelen. Prima als dat je ding is, maar wel off-topic. Er is een normaal ‘beleggen op de beurs in de praktijk’ topic waar je prima met dat soort discussies en afwegingen terecht kan. Maar hier is het niet zo geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teknix1982
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik ben vorig jaar begonnen met index beleggen voor de toekomst met een 20 jaar looptijd. Heb in dit jaar een maandelijkse inleg gepland die automatisch gaat en 3 keer een lumpsum storting gedaan van vrijgekomen gelden uit andere potjes. Ik had vorig jaar een begroting gemaakt, teruggerekend vanaf een streefbedrag waar ik na 20 jaar op wilde komen. Ik rekende met een gemiddeld rendement per jaar van 5% voor inflatiecorrectie. Is dit volgens jullie te behouden? Ik lees op internet verschillende berichten afhankelijk natuurlijk van de looptijd. Ik zie voor periodes tussen de 20 en 30 jaar gemiddelde rendementen van 7 a 8%. Als ik die invul kom ik aanzienlijk hoger uit (logisch) dan mijn streefbedrag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Teknix1982 schreef op maandag 7 april 2025 @ 20:29:
Ik ben vorig jaar begonnen met index beleggen voor de toekomst met een 20 jaar looptijd. Heb in dit jaar een maandelijkse inleg gepland die automatisch gaat en 3 keer een lumpsum storting gedaan van vrijgekomen gelden uit andere potjes. Ik had vorig jaar een begroting gemaakt, teruggerekend vanaf een streefbedrag waar ik na 20 jaar op wilde komen. Ik rekende met een gemiddeld rendement per jaar van 5% voor inflatiecorrectie. Is dit volgens jullie te behouden? Ik lees op internet verschillende berichten afhankelijk natuurlijk van de looptijd. Ik zie voor periodes tussen de 20 en 30 jaar gemiddelde rendementen van 7 a 8%. Als ik die invul kom ik aanzienlijk hoger uit (logisch) dan mijn streefbedrag.
Ja hoor, 5 procent is best bescheiden. Denk wel ook aan VRH

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teknix1982
  • Niet online
de Peer schreef op maandag 7 april 2025 @ 20:34:
[...]

Ja hoor, 5 procent is best bescheiden. Denk wel ook aan VRH
Dank voor je reactie. Ik heb 2 rekeningen, eentje die voor mijn pensioen is vanaf 67 en waar k dus geen VRH over betaal en de andere rekening is van mijn personal holding waarbij ik dus ook geen VRH betaal alleen VPB over de gerealiseerde winst voor de inleg en bij verkoop VPB over het gerealiseerde rendement. Dit deel is bedoeld om eerder te kunnen stoppen dan mijn 67e.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Cid Highwind
The Third Man schreef op maandag 7 april 2025 @ 19:21:
@Cid Highwind dus eerst liet je het op je rekening ergens staan en nu is de beurs omlaag en dan dan ga je opeens extra inkopen? Dat is dus letterlijk reactief handelen. Prima als dat je ding is, maar wel off-topic. Er is een normaal ‘beleggen op de beurs in de praktijk’ topic waar je prima met dat soort discussies en afwegingen terecht kan. Maar hier is het niet zo geschikt.
Er werd letterlijk een bericht geplaatst waar het ging over dat nu inleggen niet verstandig zou zijn, waarop ik reageer met dat nu net zo goed is als iedere andere dag.

Misschien dat het misverstand bestaat doordat met "extra inkopen" men het idee heeft dat er geld gezocht gaat worden waarmee men eigenlijk meer inlegt dan men had gedaan. Waar ik tegenover zet dat er ook andere redenen kunnen zijn, maar goed, als werkelijk alles behalve een maandelijkse automatische inleg taboe is, dan is het zo.

offtopic:
Ik had verder ook heel niet over de situatie moeten beginnen met "als je dat geld toch hebt", getuige hoe enkel daar op wordt ingezoomd nu
de Peer schreef op maandag 7 april 2025 @ 19:19:
[...]

Of nu niet inleggen (optie 3) en een strategie op papier gaan zetten? Dat zou ook nog kunnen.

Ik heb wat moeite met 'vanaf vandaag ga ik 30 jaar passief beleggen'. Hoe geloofwaardig is dat als je begint met reageren op een beursdip?
Aan de andere kant van het spectrum, je kan je ook nog een jaar druk maken over wat nu je strategie wel of niet zou moeten zijn, om vervolgens dus een jaar rendement te laten liggen, omdat je ook gewoon aldoende hebt kunnen leren.

offtopic:
Ik heb er hier in het verleden ook geen geheim van gemaakt fouten gemaakt te hebben, waarvan de grootste is veel te lang mijn instapmoment naar achteren te hebben geschoven, juist vanwege onzekerheid uit onwetendheid. Dat is overigens ook de reden waarom ik hier dus vandaag oorspronkelijk reageerde, juist om aan te geven dat ook vandaag een goede dag is om in te leggen.

Ik weet verder niet hoe jij bent begonnen met het bepalen van je strategie en het beleggen van je geld? Misschien heb je zelf extern hulp gekregen, misschien is het je beroepsgebied, misschien ben je op relatief jonge leeftijd begonnen met kleine bedragen en was je met je 25e reeds verder dan ik op m'n 40e zal zijn.

Niet iedereen is financieel even goed aangelegd. Niet iedereen heeft dezelfde levensloop.

Om je cynisme wat te temperen: Ik gun het niemand zo lang uit onzekerheid aan de zijlijn te staan als ik en daardoor niet alleen eventueel rendement mis te lopen, maar ook dus ervaring en vertrouwen in het proces van beleggen, temeer omdat dit een zelfversterkend effect is wat ik niet alleen bij mijzelf waarneem. Dat was de reden waarom het eerdergenoemde bericht mij triggerde. Aangezien zulke twijfel juist bijdraagt aan het gevoel dat uitstellen wellicht verstandig is. Mijn grootste fout.

Passief beleggen of niet, iedereen begint een keer. Niet iedereen begint met een klein bedrag, sommigen hebben om verscheidene redenen dus al aardig wat geld staan, hetgeen de keuze van het moment niet makkelijker maakt, laat staan de keuze of je werkelijk in één keer met je volledig ter beschikking staande kapitaal wilt stappen. Kan je het mensen kwalijk nemen dat wanneer ze nieuw zijn men huiverig is even tig k in fondsen te stoppen, in plaats van misschien toch maar te beginnen met slechts een deel hiervan?

Dan kan het zo lopen dat je op een gegeven moment ziet dat de hele markt "bubbel" schreeuwt terwijl jij nog een significant bedrag hebt staan. Doorgaan met inleggen, in de wetenschap dat een refinement sowieso overdue is, of dan even dat deel laten staan? En zo kan het lopen dat je ondanks je doel zo passief mogelijk te beleggen, alsnog als een actieveling wordt aangezien, alleen maar omdat je laat vallen dat je de mogelijkheid hebt nu dus een wat groter bedrag te kunnen investeren dan wat je normaalgesproken maandelijks aan de kant had gezet.

"Maak een strategie" klinkt verder leuk, maar met weinig ervaring zal het lastig zijn überhaupt te kunnen beoordelen of je überhaupt op het juiste pad bent. Beter een fout te maken en te leren, dan geens van beide te doen. Maar fouten erkennen betekent wellicht ook het moeten corrigeren hiervan.

Je kan dit makkelijk afdoen als "timen, dus offtopic, deurtje verder graag". Wat voor de een oogt als actief beleggen, is voor de ander juist een correctie om meer passiviteit te bewerkstelligen.
Anyway, Ik blijf hier nog wel ff meelurken om bij te leren, iets wat alleen kan met de bijdragen van anderen. Ik hoop dat de mentaliteit hier meteen alles de kop af te bijten wat niet volgens de zuivere leer is, voorbijgaande aan iedere vorm van constructiviteit, daar geen afbreuk aan doet.

Dus stel jezelf de vraag: Is dit een draadje enkel voor hardliners? Of is er ook ruimte voor fouten, reflectie en correctie, op een toon waarmee men zich wel welkom voelt?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Cid Highwind schreef op maandag 7 april 2025 @ 21:05:
[...]
Er werd letterlijk een bericht geplaatst waar het ging over dat nu inleggen niet verstandig zou zijn, waarop ik reageer met dat nu net zo goed is als iedere andere dag.

Misschien dat het misverstand bestaat doordat met "extra inkopen" men het idee heeft dat er geld gezocht gaat worden waarmee men eigenlijk meer inlegt dan men had gedaan. Waar ik tegenover zet dat er ook andere redenen kunnen zijn, maar goed, als werkelijk alles behalve een maandelijkse automatische inleg taboe is, dan is het zo.

offtopic:
Ik had verder ook heel niet over de situatie moeten beginnen met "als je dat geld toch hebt", getuige hoe enkel daar op wordt ingezoomd nu

[...]
Aan de andere kant van het spectrum, je kan je ook nog een jaar druk maken over wat nu je strategie wel of niet zou moeten zijn, om vervolgens dus een jaar rendement te laten liggen, omdat je ook gewoon aldoende hebt kunnen leren.

offtopic:
Ik heb er hier in het verleden ook geen geheim van gemaakt fouten gemaakt te hebben, waarvan de grootste is veel te lang mijn instapmoment naar achteren te hebben geschoven, juist vanwege onzekerheid uit onwetendheid. Dat is overigens ook de reden waarom ik hier dus vandaag oorspronkelijk reageerde, juist om aan te geven dat ook vandaag een goede dag is om in te leggen.

Ik weet verder niet hoe jij bent begonnen met het bepalen van je strategie en het beleggen van je geld? Misschien heb je zelf extern hulp gekregen, misschien is het je beroepsgebied, misschien ben je op relatief jonge leeftijd begonnen met kleine bedragen en was je met je 25e reeds verder dan ik op m'n 40e zal zijn.

Niet iedereen is financieel even goed aangelegd. Niet iedereen heeft dezelfde levensloop.

Om je cynisme wat te temperen: Ik gun het niemand zo lang uit onzekerheid aan de zijlijn te staan als ik en daardoor niet alleen eventueel rendement mis te lopen, maar ook dus ervaring en vertrouwen in het proces van beleggen, temeer omdat dit een zelfversterkend effect is wat ik niet alleen bij mijzelf waarneem. Dat was de reden waarom het eerdergenoemde bericht mij triggerde. Aangezien zulke twijfel juist bijdraagt aan het gevoel dat uitstellen wellicht verstandig is. Mijn grootste fout.

Passief beleggen of niet, iedereen begint een keer. Niet iedereen begint met een klein bedrag, sommigen hebben om verscheidene redenen dus al aardig wat geld staan, hetgeen de keuze van het moment niet makkelijker maakt, laat staan de keuze of je werkelijk in één keer met je volledig ter beschikking staande kapitaal wilt stappen. Kan je het mensen kwalijk nemen dat wanneer ze nieuw zijn men huiverig is even tig k in fondsen te stoppen, in plaats van misschien toch maar te beginnen met slechts een deel hiervan?

Dan kan het zo lopen dat je op een gegeven moment ziet dat de hele markt "bubbel" schreeuwt terwijl jij nog een significant bedrag hebt staan. Doorgaan met inleggen, in de wetenschap dat een refinement sowieso overdue is, of dan even dat deel laten staan? En zo kan het lopen dat je ondanks je doel zo passief mogelijk te beleggen, alsnog als een actieveling wordt aangezien, alleen maar omdat je laat vallen dat je de mogelijkheid hebt nu dus een wat groter bedrag te kunnen investeren dan wat je normaalgesproken maandelijks aan de kant had gezet.

"Maak een strategie" klinkt verder leuk, maar met weinig ervaring zal het lastig zijn überhaupt te kunnen beoordelen of je überhaupt op het juiste pad bent. Beter een fout te maken en te leren, dan geens van beide te doen. Maar fouten erkennen betekent wellicht ook het moeten corrigeren hiervan.

Je kan dit makkelijk afdoen als "timen, dus offtopic, deurtje verder graag". Wat voor de een oogt als actief beleggen, is voor de ander juist een correctie om meer passiviteit te bewerkstelligen.
Anyway, Ik blijf hier nog wel ff meelurken om bij te leren, iets wat alleen kan met de bijdragen van anderen. Ik hoop dat de mentaliteit hier meteen alles de kop af te bijten wat niet volgens de zuivere leer is, voorbijgaande aan iedere vorm van constructiviteit, daar geen afbreuk aan doet.

Dus stel jezelf de vraag: Is dit een draadje enkel voor hardliners? Of is er ook ruimte voor fouten, reflectie en correctie, op een toon waarmee men zich wel welkom voelt?
Er is alle ruimte voor beginners. Dat is helemaal prima. Ik herhaal alleen maar waar het hier om draait en corrigeer mensen die bewust of onbewust daarvan afwijken. Dit om ze een spiegel voor te houden en te behoeden van de verkeerde keuzes.

Passief beleggen is doodsimpel. Maar veel mensen zijn eigenwijs en gaan de fout in. Dat is erg zonde want onnodig!

Het is niet mijn bedoeling om de verkeerde toon aan te slaan. Als dat als vervelend ervaren wordt: sorry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teknix1982
  • Niet online
de Peer schreef op maandag 7 april 2025 @ 21:16:
[...]

Er is alle ruimte voor beginners. Dat is helemaal prima. Ik herhaal alleen maar waar het hier om draait en corrigeer mensen die bewust of onbewust daarvan afwijken. Dit om ze een spiegel voor te houden en te behoeden van de verkeerde keuzes.

Passief beleggen is doodsimpel. Maar veel mensen zijn eigenwijs en gaan de fout in. Dat is erg zonde want onnodig!
Goed of fout bij beleggen is in mijn beleving te zwart wit en bestaat mijns inziens niet. Je hebt alleen maar keuzes. En de ene keuze heeft een hogere kans op een hoger rendement dan bepaalde andere keuzes. Maar niemand kan de toekomst voorspellen dus zeker is het nooit en alle modellen zijn gebaseerd op het verleden en ze hebben allemaal dezelfde disclaimers erbij staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinez-
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
de Peer schreef op maandag 7 april 2025 @ 21:16:
[...]

Het is niet mijn bedoeling om de verkeerde toon aan te slaan. Als dat als vervelend ervaren wordt: sorry.
Nee, ik denk juist dat het goed is wat je doet. Mensen scherp houden waar het hier om gaat.

Zelf moet ik mijn bedrag nog herbeleggen in een nieuwe ETF nadat ik afscheid heb genomen van Meesman. Ik denk dat ik het ga verdelen over vanguard etf's en daar mijn portfolio ga uitbreiden.

Nu moet ik wel eerlijk bekennen dat het huidige vertrouwen niet tot bewegen motiveert.

[ Voor 4% gewijzigd door Martinez- op 07-04-2025 21:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:40
chiel_78 schreef op maandag 7 april 2025 @ 14:57:
[...]

Hoe lang de tijd heb je? Op basis van de S&P 500 sinds 1926 (bijna 100 jaar data):

1 jaar: ~70% kans op positief rendement

5 jaar: ~85% kans

10 jaar: ~94% kans

15 jaar: ~99% kans

20 jaar of langer: 100% kans op positief rendement
(met dividend herbelegd en inflatie gecorrigeerd)
Ervaringen uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst. 100% kans dat je positief rendement gaat hebben moet je nooit zeggen, want wie weet gaat het de komende 20 jaar voor het eerst in 120 jaar anders ;)

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Teknix1982 schreef op maandag 7 april 2025 @ 21:22:
[...]

Goed of fout bij beleggen is in mijn beleving te zwart wit en bestaat mijns inziens niet. Je hebt alleen maar keuzes. En de ene keuze heeft een hogere kans op een hoger rendement dan bepaalde andere keuzes. Maar niemand kan de toekomst voorspellen dus zeker is het nooit en alle modellen zijn gebaseerd op het verleden en ze hebben allemaal dezelfde disclaimers erbij staan.
Wat ik bedoel is dat mensen vaak iets anders doen dan ze zelf willen/denken.
Ze denken passief te beleggen maar handelen ondertussen actief/reactief. Dat is zonde en vaak ongewenst. Men is zich er vaak niet eens van bewust.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:42

Zenix

BOE!

Teknix1982 schreef op maandag 7 april 2025 @ 21:22:
[...]

Passief beleggen is duidelijk wat het is, dat staat immers in de TS. Wil je het over andere dingen hebben, daarvoor is een ander topic. Daar kan je speculeren en over het zwarte en grijze hebben wat je maar wilt.

Toen dit topic geopend werd, dacht ik dat er bijna niks gepost ging worden, omdat passief beleggen niks aan is en dodelijk saai. Na een beetje inleggen weet je wat je moet doen en dat is het. Dit topic lijkt vooral actief omdat veel mensen het blijkbaar niet begrijpen en het elke keer opnieuw uitgelegd moet worden door @de Peer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Third Man
Het blijft een bijzonder en tegelijk typisch verschijnsel dat als de vinger op de zere plek wordt gelegd er heel wat meer loskomt dan een simpele ‘goh ja da’s eigenlijk wel waar, ik ga eens in dat topic verder, houdoe!’. Eerst was het dogmatisch, dan weer verboten en nu mag ik ‘van zuivere leer’ bij dat rijtje plaatsen (nog los van een flink lang offtopic epistel). Dat motiveert alleen maar meer een harde lijn te trekken, want het verraadt een emotionele verbintenis aan een paradigma en dus veel meer dan slechts iets anders ergens in staan.

[ Voor 4% gewijzigd door The Third Man op 07-04-2025 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teknix1982
  • Niet online
Zenix schreef op maandag 7 april 2025 @ 21:26:
[...]

Passief beleggen is duidelijk wat het is, dat staat immers in de TS. Wil je het over andere dingen hebben, daarvoor is een ander topic. Daar kan je speculeren en over het zwarte en grijze hebben wat je maar wilt.

Toen dit topic geopend werd, dacht ik dat er bijna niks gepost ging worden, omdat passief beleggen niks aan is en dodelijk saai. Na een beetje inleggen weet je wat je moet doen en dat is het. Dit topic lijkt vooral actief omdat veel mensen het blijkbaar niet begrijpen en het elke keer opnieuw uitgelegd moet worden door @de Peer
In dit kader bestaat goed of fout wel want er zijn inderdaad richtlijnen wat wel in dit topic hoort en wat niet.

In het kader van keuzes hoe iemand iets aanvliegt is het niet zo zwart wit. Bijvoorbeeld, ik wilde passief beleggen in gespreide fondsen zonder dat ik me er in wilde verdiepen. Ik ben dus voor een beheerd beleggen actief rekening gegaan. Is het mogelijk hogere rendementen te halen wanneer ik alles zelf zou uitzoeken en inregelen, waarschijnlijk wel. Toch voel ik me hier beter bij. Niet perse voor mij een foute keus. Wel een keus die mogelijk minder rendement op gaat leveren. Maar dat besef ik dan ook.

[ Voor 24% gewijzigd door Teknix1982 op 07-04-2025 21:34 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Zelf intrigeert het me ook wel. Hoe sommige mensen (ik bedoel niemand specifiek) zichzelf voor de gek houden. Ultieme zelfsabotage. Blijven zoeken naar redenen (voor jezelf goed praten) om toch gokjes te wagen en de onderbuik te volgen.

Het is telkens weer een verrassing wat mensen verzinnen om maar niet saai passief hoeven te beleggen.

Het is heel menselijk waarschijnlijk. Emoties uitschakelen is lastig

Het is niet voor niets dat we vaak zeggen : zet die strategie op Papier, onderteken het, hang het boven je bed. Allemaal om die impulsen te voorkomen. Vuur met vuur bestrijden. Je hebt een keiharde afspraak met jezelf, houd je er aan. Juist voor beginners zou dit verstandig zijn, hoe betuttelend het ook klinkt.

[ Voor 27% gewijzigd door de Peer op 07-04-2025 21:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Third Man
@Teknix1982 hij zegt ook alleen ‘de fout in gaan’ als in een blunder begaan, verkeerde weg inslaan, fouten maken enzovoort. Niet dat je in het geheel goed of fout belegt. Iedereen maakt fouten en het is alleen maar toe te juichen dat we mekaar helpen door daar op te letten. Het eist alleen wel het onderscheid maken tussen kritiek op je handelen en je persoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teknix1982
  • Niet online
The Third Man schreef op maandag 7 april 2025 @ 21:34:
@Teknix1982 hij zegt ook alleen ‘de fout in gaan’ als in een blunder begaan, verkeerde weg inslaan, fouten maken enzovoort. Niet dat je in het geheel goed of fout belegt. Iedereen maakt fouten en het is alleen maar toe te juichen dat we mekaar helpen door daar op te letten. Het eist alleen wel het onderscheid maken tussen kritiek op je handelen en je persoon.
Helder, ik had hem inmiddels door. Ik zat iets teveel op de filosofische tour wat goed of fout was. Laten we het erop houden dat ik teveel Marcus Aurelius gelezen heb. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Cid Highwind schreef op maandag 7 april 2025 @ 21:05:
[...]

Ik weet verder niet hoe jij bent begonnen met het bepalen van je strategie en het beleggen van je geld?
Een beetje flauw misschien maar wel waar : gewoon de startpost gelezen en de doodsimpele theorie achter passief beleggen tot me genomen.

Het is zelfs in een paar zinnen samen te vatten. Gewoon maandelijks automatisch inleggen in een wereldwijd gespreide ETF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Teknix1982 schreef op maandag 7 april 2025 @ 21:30:
[...]

In dit kader bestaat goed of fout wel want er zijn inderdaad richtlijnen wat wel in dit topic hoort en wat niet.

In het kader van keuzes hoe iemand iets aanvliegt is het niet zo zwart wit. Bijvoorbeeld, ik wilde passief beleggen in gespreide fondsen zonder dat ik me er in wilde verdiepen. Ik ben dus voor een beheerd beleggen actief rekening gegaan. Is het mogelijk hogere rendementen te halen wanneer ik alles zelf zou uitzoeken en inregelen, waarschijnlijk wel. Toch voel ik me hier beter bij. Niet perse voor mij een foute keus. Wel een keus die mogelijk minder rendement op gaat leveren. Maar dat besef ik dan ook.
Met passief beleggen bij Meesman hoef je toch ook niets uit te zoeken en in te regelen?

Sorry maar ik zou dit toch een foute keuze noemen. Omdat actief beheer vooral duur is en geen meerwaarde heeft volgens wetenschappelijke studies.

Juist door je niet in te lezen ben je op actief beheer ipv passief terecht gekomen, als ik het goed begrijp.

Jouw keuze voor actief beheer lijkt vooral gevoelsmatig te zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door de Peer op 07-04-2025 21:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teknix1982
  • Niet online
de Peer schreef op maandag 7 april 2025 @ 21:51:
[...]

Met passief beleggen bij Meesman hoef je toch ook niets uit te zoeken en in te regelen?

Sorry maar ik zou dit toch een foute keuze noemen. Omdat actief beheer vooral duur is en geen meerwaarde heeft volgens wetenschappelijke studies.

Juist door je niet in te lezen ben je op actief beheer ipv passief terecht gekomen, als ik het goed begrijp.

Jouw keuze voor actief beheer lijkt vooral gevoelsmatig te zijn.
Ja dat klopt helemaal. Ik focuste misschien teveel op het gemak (bij eigen bank) en (te) snel besloten na het verhaal van de adviseur om voor actief te gaan ipv zelf beleggen. Ik zal is bekijken en doorrekenen of het loont om over te stappen met die rekening naar bijvoorbeeld een Meesman.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeadKennedy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03:20
de Peer schreef op maandag 7 april 2025 @ 21:32:
Zelf intrigeert het me ook wel. Hoe sommige mensen (ik bedoel niemand specifiek) zichzelf voor de gek houden. Ultieme zelfsabotage. Blijven zoeken naar redenen (voor jezelf goed praten) om toch gokjes te wagen en de onderbuik te volgen.

Het is telkens weer een verrassing wat mensen verzinnen om maar niet saai passief hoeven te beleggen.

Het is heel menselijk waarschijnlijk. Emoties uitschakelen is lastig

Het is niet voor niets dat we vaak zeggen : zet die strategie op Papier, onderteken het, hang het boven je bed. Allemaal om die impulsen te voorkomen. Vuur met vuur bestrijden. Je hebt een keiharde afspraak met jezelf, houd je er aan. Juist voor beginners zou dit verstandig zijn, hoe betuttelend het ook klinkt.
Ja ook mooi toen de koersen begonnen te dalen begonnen hier een aantal mensen inééns "toevallig" "home bias" in hun strategie in te bouwen en EU aandelen kopen. Opvallende timing om je lange termijn strategie te herzien.

WEBN & chill (@IBKR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megupe
  • Laatst online: 07:15
Martinez- schreef op maandag 7 april 2025 @ 21:24:
[...]

Nee, ik denk juist dat het goed is wat je doet. Mensen scherp houden waar het hier om gaat.

Zelf moet ik mijn bedrag nog herbeleggen in een nieuwe ETF nadat ik afscheid heb genomen van Meesman. Ik denk dat ik het ga verdelen over vanguard etf's en daar mijn portfolio ga uitbreiden.

Nu moet ik wel eerlijk bekennen dat het huidige vertrouwen niet tot bewegen motiveert.
Ik ben benieuwd waarom je de keuze hebt genomen om afscheid te nemen van meesman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogers
DeadKennedy schreef op maandag 7 april 2025 @ 23:16:
[...]

Ja ook mooi toen de koersen begonnen te dalen begonnen hier een aantal mensen inééns "toevallig" "home bias" in hun strategie in te bouwen en EU aandelen kopen. Opvallende timing om je lange termijn strategie te herzien.
Mogen mensen dan niet tot een realisatie komen dat hun strategie aanpassing nodig heeft?

Mij zit al sinds het begin het zware gewicht van Amerika in mijn portfolio (WEBN) niet helemaal lekker, al heb ik er niks mee gedaan. Kan mij voorstellen dat de afgelopen dagen een trigger is voor mensen om daar wat mee te doen.

Er wordt hier erg hard gereageerd op kleine afwijkingen van wat jullie als passief zien. Persoonlijk vind ik dat er gradaties moeten kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lariekoek
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 14-06 22:43
Rogers schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 01:35:
[...]

Mogen mensen dan niet tot een realisatie komen dat hun strategie aanpassing nodig heeft?

Mij zit al sinds het begin het zware gewicht van Amerika in mijn portfolio (WEBN) niet helemaal lekker, al heb ik er niks mee gedaan. Kan mij voorstellen dat de afgelopen dagen een trigger is voor mensen om daar wat mee te doen.

Er wordt hier erg hard gereageerd op kleine afwijkingen van wat jullie als passief zien. Persoonlijk vind ik dat er gradaties moeten kunnen zijn.
Voor hen is het een mantra, vaak uit angst, om geen potentieel slechte keuzes te maken.
Bovendien wil niet iedereen er altijd actief mee bezig zijn, risico afwegen en keuzes maken en/of heeft een verdeelde aandacht.
Natuurlijk is de illusie "dat je destijds de juiste strategie gekozen hebt en het alleen hoeft te volgen" ook maar een illusie.
De tijden veranderen, ook als wij dat niet willen.

Dus ja "gradaties", wijzigende situaties. Begrijpelijk.

Feit blijft... Zonder actief werken, geen resultaten.
Denken dat het werk uitbesteed wordt door het in een ETF te plempen en daarmee in goede handen is... mwah.
De dingen (moeten) bewegen... Zo zie je bijvoorbeeld wel, wanneer een Trump zegt "de democraten hebben geen plan" of geen één punt. Voor velen die ik sprak was hun diepere neiging/afwijking voor Trump de spanning en wil, trots, voor "verandering" of "kansen", niet per sé "beter".

Typisch voor een samenleving die uit allemaal mensen bestaat die uiteindelijk zichzelf dienen in onze eeuwige onwijze onzin.

[ Voor 42% gewijzigd door lariekoek op 08-04-2025 06:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

lariekoek schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 06:33:
[...]

Voor hen is het een mantra, vaak uit angst, om geen potentieel slechte keuzes te maken.
Bovendien wil niet iedereen er altijd actief mee bezig zijn, risico afwegen en keuzes maken en/of heeft een verdeelde aandacht.
Natuurlijk is de illusie "dat je destijds de juiste strategie gekozen hebt en het alleen hoeft te volgen" ook maar een illusie.
De tijden veranderen, ook als wij dat niet willen.

Dus ja "gradaties", wijzigende situaties. Begrijpelijk.
Geen mantra, geen angst. We volgen hier een wetenschappelijk onderbouwde methode en houden daar aan vast. Daar komen geen angst en emoties bij kijken, als het goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

[...]

Het mag, en als het de enige wijziging in 30 jaar is, is het waarschijnlijk niet zo'n probleem. Maar wat je moet voorkomen is dat als er straks weer een democratische president is men daar weer de home bias op aanpast omdat 'de wereld nu weer anders is'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

[...]

Kan mij voorstellen dat de afgelopen dagen een trigger is voor mensen om daar wat mee te doen.
En dan zijn wij 'streng' als we daar iets van vinden?
het is nogal wat he, strategie overboord vanwege een koersdaling.

Er is een reden dat dode mensen en dieren in de dierentuin de beste passieve beleggers zijn :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lariekoek
de Peer schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 06:52:
[...]

Geen mantra, geen angst. We volgen hier een wetenschappelijk onderbouwde methode en houden daar aan vast. Daar komen geen angst en emoties bij kijken, als het goed is.
Ook ik volg "wetenschappelijk onderbouwde methode", namelijk wiskundige methode en toepassing wanneer ik actief een keuze maak om te handelen. Risico afweeg gebaseerd op kwantificeerbare componenten.

Er is een tijd voor beiden en uiteindelijk ook niet meer dan een afgewogen risico om aan te nemen dat over de lange termijn ... vul maar in ... gebaseerd op het verleden.
Ik vind het dan weer naief om nieuw inzicht te negeren.

"Gradaties" dus. Veranderende situaties en noodzaken.

Komt over als een religie en beleving als je dat, en het echte leven met noodzaken, ontkent, om te claimen dat passief de enige weg is.

En ja, je bent een toffe Peer, ik begrijp je helemaal.
Been there, done it, too. Maar het leven is toch meer dan dat.

Ook actief handelen kan en moet intelligent. Streng. En soms moet je zacht zijn, om te zorgen dat je niet met harde staar door het leven gaat en de werkelijkheid niet uit het oog verliest.
Het is geen hogere wijsheid om de één of de ander als absoluut aan te nemen, maar dwaas.
Met beleid... een deel passief en soms moet je gewoon een deel handelen. Punt. Goedemorgen trouwens. Veel te vroeg voor filosofie en veel woorden.

In weinig woorden, absoluut passief en absoluut actief is gewoon onvolledigheid en stomheid.

Ook Warren Buffett heeft voor een aardig deel geld voor een zijn eieren genomen, bijvoorbeeld. Wanneer aantoonbaar de hele markt, wereldwijd, met vraagtekens en uitroeptekens doortrokken was en er iets moest gebeuren door al deze tarieven (et all) en de gevolgen.
Een voorbeeld van een persoon die, met een beleid, effectief afgewogen keuzes maakt.

[ Voor 38% gewijzigd door lariekoek op 08-04-2025 07:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinez-
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Megupe schreef op maandag 7 april 2025 @ 23:23:
[...]

Ik ben benieuwd waarom je de keuze hebt genomen om afscheid te nemen van meesman.
Kosten. Enige reden.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• edozat1
  • Registratie: September 2017
  • Nu online
@Rogers , @lariekoek , het is echt heel eenvoudig. Dit topic gaat over passief beleggen. Degenen die hier komen, beleggen dus passief (of claimen dat te doen). Ze volgen een of meerdere wereldindices, beleggen daar periodiek in en dat voor een lange periode, ongeacht allerlei ontwikkelingen op of buiten de markt.

De laatste tijd, vooral sinds Trump aan de macht is, komen er steeds vaker mensen langs die zeggen passief te beleggen, maar het nu toch het moment vinden om hun strategie te wijzigen, vragen of het nu een goed moment is om in te stappen (de koersen zijn immers zo laag (niet waar), enz. En het is allemaal helemaal prima om te doen. Maar als men zich dat afvraagt omdat de koersen dalen, is dat dus de trigger, en dan ben je dus niet passief aan het beleggen. En dan is het echt flauw om weer met termen als ‘religie’ aan te komen of te vragen of dat dan niet mag. Alles mag, maar vraag je af waarom je het doet.

Lees het topic maar eens terug vanaf november ofzo. Deze discussie is al zo vaak gevoerd, elke keer met dezelfde argumenten: ik beleg passief, maar… Wat er dan gebeurt, is dat mensen zeggen dat je dan dus niet passief bezig bent. Dat moet je dan ook gewoon accepteren vind ik.

[ Voor 3% gewijzigd door edozat1 op 08-04-2025 07:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lariekoek
edozat1 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 07:43:
@Rogers , @lariekoek , het is echt heel eenvoudig. Dit topic gaat over passief beleggen. Degenen die hier komen, beleggen dus passief (of claimen dat te doen). Ze volgen een of meerdere wereldindices, beleggen daar periodiek in en dat voor een lange periode, ongeacht allerlei ontwikkelingen op of buiten de markt.

De laatste tijd, vooral sinds Trump aan de macht is, komen er steeds vaker mensen langs die zeggen passief te beleggen, maar het nu toch het moment vinden om hun strategie te wijzigen, vragen of het nu een goed moment is om in te stappen (de koersen zijn immers zo laag (niet waar), enz. En het is allemaal helemaal prima om te doen. Maar als men zich dat afvraagt omdat de koersen dalen, is dat dus de trigger, en dan ben je dus niet passief aan het beleggen. En dan is het echt flauw om weer met termen als ‘religie’ aan te komen.

Lees het topic maar eens terug vanaf november ofzo. Deze discussie is al zo vaak gevoerd, elke keer met dezelfde argumenten: ik beleg passief, maar… Wat er dan gebeurt, is dat mensen zeggen dat je dan dus niet passief bezig bent. Dat moet je dan ook gewoon accepteren vind ik.
Juist, logisch toch. Dus het is niet zwart of wit.
Ben de laatste persoon 'die het niet accepteert', nee, ik zeg juist dat beiden volkomen logisch zijn en er géén van beiden absoluut juist is maar beiden voordelen hebben.
Dus waak er voor dat je jezelf en anderen niet tekort doet door iets als absoluut te verkopen.
Anders wordt het een "religie" en een "mantra" en een echokamer rond een onvolledig hoger 'goed'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
[...]

There are 3 kinds of lies: lies, damned lies, and statistics. En sektarische volgers.

Ik kan zo wel fouten aanwijzen in de gedachte die leidt tot de verkeerde interpretatie, maar dat gaat toch niet werken. Er is de historische werkelijkheid wordt onvoldoende bezien. Soms ook verkeerd geïnterpreteerd, de herstelperioden zijn dusdanig lang dat het meer is dan de helft van de bekeken periode.

Dat gezegd hebbende, het is niet meer het moment voor actie, dat had je een aantal maanden eerder moeten doen. Nu lijkt het een kwestie van uitzitten.

Toch is daar ook weer een aantekening bij te plaatsen. Er zijn twee niveau's waarop dit kan uitdraaien: de eerste schrikreactie en de daadwerkelijke invloed op de economie wereldwijd: nodeloze wereldwijde (des/her)investeringen leiden onmiskenbaar tot hoge kosten en diepe recessies. Het scenario van een langdurige wereldwijde recessie wordt -als de VS niet tijdig bijdraait- steeds waarschijnlijker. De wereldwijde economie is verweven, en bijna niemand komt hier uit zonder broekscheuren. Als het impact gaat krijgen op de werkelijke economie gaat gelden: hoe langer het duurt, hoe langer het herstel.

Als je denkt dat het lang gaat duren kun je de beslissing nemen om de winst die je nog hebt veilig te stellen.

Berkshire Hathaway doet het momenteel overigens best goed, maar dat is geen indexfonds.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:22

orf

lariekoek schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 06:59:
[...]

Ook ik volg "wetenschappelijk onderbouwde methode", namelijk wiskundige methode en toepassing wanneer ik actief een keuze maak om te handelen. Risico afweeg gebaseerd op kwantificeerbare componenten.

Er is een tijd voor beiden en uiteindelijk ook niet meer dan een afgewogen risico om aan te nemen dat over de lange termijn ... vul maar in ... gebaseerd op het verleden.
Ik vind het dan weer naief om nieuw inzicht te negeren.

"Gradaties" dus. Veranderende situaties en noodzaken.

Komt over als een religie en beleving als je dat, en het echte leven met noodzaken, ontkent, om te claimen dat passief de enige weg is.

En ja, je bent een toffe Peer, ik begrijp je helemaal.
Been there, done it, too. Maar het leven is toch meer dan dat.

Ook actief handelen kan en moet intelligent. Streng. En soms moet je zacht zijn, om te zorgen dat je niet met harde staar door het leven gaat en de werkelijkheid niet uit het oog verliest.
Het is geen hogere wijsheid om de één of de ander als absoluut aan te nemen, maar dwaas.
Met beleid... een deel passief en soms moet je gewoon een deel handelen. Punt. Goedemorgen trouwens. Veel te vroeg voor filosofie en veel woorden.

In weinig woorden, absoluut passief en absoluut actief is gewoon onvolledigheid en stomheid.

Ook Warren Buffett heeft voor een aardig deel geld voor een zijn eieren genomen, bijvoorbeeld. Wanneer aantoonbaar de hele markt, wereldwijd, met vraagtekens en uitroeptekens doortrokken was en er iets moest gebeuren door al deze tarieven (et all) en de gevolgen.
Een voorbeeld van een persoon die, met een beleid, effectief afgewogen keuzes maakt.
Maar die wetenschap laat nu juist keer op keer zien dat mensen niet goed zijn in actief handelen. Keer op keer laten studies zien dat er veel meer rendement behaald wordt als er niet actief gehandeld wordt. Emoties zijn daarin een slechte raadgever. Als je al op het juiste moment verkoopt, koop je dan ook weer op het juiste moment in? Bijna niemand weet de indices te verslaan.

En ja, er zijn uitzonderingen. Warren Buffet is een enorm goede belegger. Maar de mensen die in dit topic actief zijn zijn niet Buffet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 06:51
de Peer schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 06:52:
Ik zou het een rationele methode willen noemen. Portfoliotheorie rust op de efficiënte markthypothese, en dat is een hypothese die niet eens falsificeerbaar is.

Verder is er geen waterdichte reden waarom beurskoersen op de lange termijn de wereldwijde economische groei zouden moeten bijhouden. Of zelfs maar de inflatie. We kunnen hooguit observeren dat ze dat in het verleden (ruimschoots) hebben gedaan.

Overigens respecteer ik verder je keuze om de koers aan te houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:31
lariekoek schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 07:50:
[...]

Juist, logisch toch. Dus het is niet zwart of wit.
Ben de laatste persoon 'die het niet accepteert', nee, ik zeg juist dat beiden volkomen logisch zijn en er géén van beiden absoluut juist is.
Dus waak er voor dat je jezelf en anderen niet tekort doet door iets als absoluut te verkopen.
Dan wordt het een "religie" en een "mantra" en een echokamer.
Het is wel een forum hier...

Hier op dit forum zijn dingen in topics gestructueerd. Is het Renault topic een religie of een echokamer alleen maar omdat het vervangen van koplampjes van je Opel Corsa daar off topic is? Is het Formule 1 topic een echokamer omdat de Tour de France daar offtopic is?

Het is dus geen mantra of religie. Het is gewoon een topic over een beleggingstrategie. Waarbij je kan discussieren hoe strict die moet worden uitgelegd maar 'passief' houdt wel in 'niets doen' en ik vind er niets 'religieus' aan om mensen daarop te wijzen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

orf schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 08:02:
[...]

Maar die wetenschap laat nu juist keer op keer zien dat mensen niet goed zijn in actief handelen. Keer op keer laten studies zien dat er veel meer rendement behaald wordt als er niet actief gehandeld wordt. Emoties zijn daarin een slechte raadgever. Als je al op het juiste moment verkoopt, koop je dan ook weer op het juiste moment in? Bijna niemand weet de indices te verslaan.

En ja, er zijn uitzonderingen. Warren Buffet is een enorm goede belegger. Maar de mensen die in dit topic actief zijn zijn niet Buffet.
Die studies zijn gebaseerd op actief handelen in individuele aandelen.
Gewoon af en toe wat bijkopen in indexfondsen is echt helemaal niks mis mee. Ik kreeg afgelopen jaar een bonus van 9k, moet ik die dan maar tegen 2% rente op de spaarrekening zetten (naast de buffer van een jaarsalaris), aflossen op netto 0,7% rente of gewoon inleggen in NT world omdat ik het de komende 20 jaar niet nodig heb ? (Zolang mijn rentevaste periode loopt van de hypotheek).
Er zijn altijd n=1 situaties, de wereld is niet zwart/wit.

De bonus staat overigens nog apart, te wachten tot ik het inleg in nt world ;). Maargoed dat is offtopic blijkbaar.

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 08-04-2025 08:18 ]

Pagina: 1 ... 93 ... 105 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals! Ook is slowchat niet de bedoeling.