Megupe schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 15:53:
Hoi, nieuw hier in diit topic. Lees al paar weken aandachtig mee en wilde mijn verhaal ook delen.
Heb 3 weken terug besloten om wat spaargeld te gaan beleggen en heb er toen voor gekozen om dit via Meesman te doen.
Begonnen met een bedrag, op aandelen wereld. Daarnaast maandelijks vaste inleg (gespreid over 60% aandelen wereldwijd en 40% obligaties wereldwijd) en nu in 1e jaar wil ik in 3-4x nog een redelijk bedrag bijstorten (verdeeld over aandelen en obligaties wereldwijd). Beetje gespreid dus opstarten. En dan zo +-25 jaar lang maandelijks doorgaan tot aan pensioen en in principe niks meer veranderen.
In nu 3 weken tijd sta ik op -2.6%, dat valt me nog alles mee. Benieuwd wat er na komend weekend uit gaat komen gezien (eer)gisteren de heffingen in zijn gegaan en de beursen hierbij dalende zijn.
Vooralsnog kijk ik rustig de kat uit de boom. Als de komende weken toch fors verder dalen ga ik wellicht toch maar iets eerder bijstorten.
Zijn er mensen die mijn beleid onlogisch vinden? Zo ja waarom dan.
En ook ben ik benieuwd of mensen zich in mijn situatie herkennen

Ik ben zo'n anderhalf jaar terug op een soortgelijke manier begonnen. Ingestapt met een deel, een deel achter de hand houdend, om zo dus ook vertrouwd te raken met het systeem en in de tussentijd nog wat bij te kunnen neuzen / leren, onder andere in dit draadje.
Afijn, ben zo langzaam aan weer terug bij af. Ik had achteraf dus net zo goed alles er in kunnen stoppen, behalve dat m'n rendement dan fictief was geweest, in plaats van gerealiseerd, zoals het nu is op m'n spaarrekening. Ben er nuchter onder, zo is het spelletje. En heb me gewoon ingehouden toen bepaalde zaken op +50% stonden. Bij actief handelen had ik achter het net gevist mochten de koersen helemaal niet zijn gedaald.
De hamvraag is of je het je kunt permitteren geen toegang te hebben tot de rest van je geld, indien het nog verder zakt en je dus per sé niet met verlies wilt verkopen. Of anders gezegd: Heb je je buffer nog achter de hand (of genoeg inkomende cashflow) om rode cijfers op korte termijn te kunnen tanken? Want met je horizon van 25 jaar kruipt het sowieso wel weer tijdig boven het punt van vandaag.
Óf het vanaf dit punt echter weer terugveert omhoog, of dat trump nog een ander konijn uit z'n hoed schudt die op niemands bingokaart stond, of een ander land iets irrationeels doet, dat is echt allemaal koffiedik kijken, ergo, gokken. Het vervelende aan onvoorziene situaties is immers dat niemand ze aan zag komen, anders waren ze wel ingeprijst.
De enige reden om niet vandaag in te stappen is eigenlijk indien je twijfels hebt over je gekozen potjes. Maar daar doe ik geen uitspraken over en lurk ik liever verder