Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:29

Qwerty-273

Meukposter

PeaceFreak schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 14:47:
Bereken ik het nou verkeerd, of Fitvermogen.
Ik loop hier al een poos tegenaan, en snap eigenlijk niet wat nou daadwerkelijk mijn rendement is.
Een tip is de IRR of XIRR functie in Excel / Google Sheets / of ander spreadsheet programma.

Als je puur kijkt naar totale inleg en huidige waarde dan mis je het aspect van de tijd dat het vermogen rendeert. Zeker als je (on)regelmatig blijft inleggen over een langere periode, dan neem je niet mee dat bepaalde delen vermogen langer belegd zij dan andere delen.

Zie bijvoorbeeld https://primeinvestor.in/...folio-returns-using-xirr/
(geen idee waarom mijn zoekbubbel voornamelijk met resultaten uit India komt)

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loek92
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23:31
Zo is mijn inleg op mijn Meesman rekening hoger dan de totale waarde op dit moment, en toch zegt de app 18,8% rendement :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Het getoonde percentage is tijdsgewogen rendement. Stortingen en opnames tellen daarin niet mee, alleen beleggingskeuzes (welke fondsen, in welke verhouding, en eventuele switches). Die 18,8% als TWR klopt waarschijnlijk wel. Het is het rendement wat je gehad zou hebben als je eenmalig een bedrag zou hebben gestort.

In jouw situatie heb je waarschijnlijk voor de daling een relatief groot bedrag gestort. Dat bedrag heeft niet meegedaan in de periode van stijging voorafgaand aan je storting, maar wel aan de periode van daling daarna. Dan kan het tijdsgewogen rendement positief zijn terwijl het absolute rendement (in euro's) negatief is.

Tijdsgewogen rendement is de juiste rekenmethode om fondsen met elkaar te vergelijken. Het beantwoordt de vragen "welk fonds was tot nu toe beter geweest", "doet mijn portefeuille bij Meesman het beter dan mijn andere portefeuille bij een andere partij", en "doen mijn beleggingskeuzes het beter dan die van jou".

Het is alleen niet de juiste rekenmethode voor de vraag "hoeveel rendement heb ik gemaakt". Daar heb je een geldgewogen rendement voor nodig. De Meesman app toont dat helaas niet, maar met een spreadsheet en de hierboven genoemde XIRR functie zou je het zelf kunnen berekenen.

[ Voor 8% gewijzigd door Zr40 op 02-04-2025 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:40
PeaceFreak schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 14:47:
Hallo allemaal.

Ik beleg al een paar jaar bij Fitvermogen.
Stort daar elke maand automatisch een bedrag op mijn beleggingsrekening.

Echter mijn rendement over die periode, berekent Fitvermogen op 30,64%.
Als ik het zelf bereken, via de som: Mijn huidige vermogen gedeeld door mijn inleg, kom ik op 10,93%.

Bereken ik het nou verkeerd, of Fitvermogen.
Ik loop hier al een poos tegenaan, en snap eigenlijk niet wat nou daadwerkelijk mijn rendement is.

Zou iemand mij kunnen uitleggen wat de juiste berekening voor mijn totale rendement is?
https://www.fitvermogen.nl/vragen zoeken op rendement. Daar staat een uitleg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpina
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 08:16
Aangezien ik van plas was om bij Rabo toch al World+EM te pakken maar de eerste communicatie niet echt soepel verliep ga ik ook gewoon voor WEBN bij degiro (account had ik al)

Mocht iemand nog denken stomme uil waarom toch? Hoor ik het graag ;)

Kleine edit:

Aangezien ik ibkr iets te omslachtig vind is het logischer om saxo te kiezen ipv degiro?

Zie dat ik daar wel automatisch kan inleggen?

Of mis ik iets?

[ Voor 15% gewijzigd door Alpina op 02-04-2025 11:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:57
Alpina schreef op woensdag 2 april 2025 @ 11:08:
[...]

Aangezien ik van plas was om bij Rabo toch al World+EM te pakken maar de eerste communicatie niet echt soepel verliep ga ik ook gewoon voor WEBN bij degiro (account had ik al)

IBKR is nog wat goedkoper maar wel wat onoverzichtelijker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 11-09 17:00
[...]

Kleine edit:

Aangezien ik ibkr iets te omslachtig vind is het logischer om saxo te kiezen ipv degiro?

Of mis ik iets?
Bij IBKR heb je nu ook de eenvoudige app 'Global Trader'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CASNS
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 09-09 14:18
[...]

Kleine edit:

Of mis ik iets?
SAXO vind ik ook veel fijner dan IBKR, maar daar betaal je ook voor. Niets mis mee in mijn ogen om die keuze te maken. Het is gewoon een iets klantvriendelijkere omgeving. Op bankeronwheels staan reviews van beide partijen en is ook ergens een kostenvergelijking te vinden. SAXO is duurder door een vaste servicefee- helaas. Ik gebruik beide trouwens en ook met IBKR is eigenlijk niets mis.

Degiro blijf ik van weg met grote bedragen sinds die botsingen met de toezichthouder.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:42

Zenix

BOE!

[...]

Kleine edit:

Of mis ik iets?
IBKR kan je ook automatisch inleggen, is heel simpel en goedkoper.
Ik zie geen reden om voor Saxo te kiezen. Zeker met die app die hierboven is aangegeven.

[ Voor 3% gewijzigd door Zenix op 02-04-2025 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

https://www.trouw.nl/buit...ren-de-aandelen~bea455a2/
Bangmakende kop van toch wel een kwaliteitskrant. Ter vergelijking, de S&P500 over een jaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LKKGl5N8vyHIzu4cfa1RM9KNldw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GDPGtzTijhUanZgAgGyOVHJz.png?f=fotoalbum_large
Over een paar jaar nog maar eens kijken hoe het ervoor staat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11-09 16:55
Ja Trump bakt ze bruin hoor. On the positive side; we kunnen weer 'lekker goedkoop' bijkopen de komende periode?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• fissa
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 11-09 17:15
r0bb schreef op donderdag 3 april 2025 @ 07:11:
Ja Trump bakt ze bruin hoor. On the positive side; we kunnen weer 'lekker goedkoop' bijkopen de komende periode?
Dit lees ik vaak terug, maar voor iemand als ik, die net pas ingestapt, lastig “deze opmerking een plek te geven”. Ik zie in korte tijd enkel en alleen daling van m’n beleggingen. Overigens doe ik het vanzelfsprekend met geld dat ik kan missen & zit ik er in voor de lange termijn. Toch is het een rare tijd om in te stappen, maar hé we zien het wel over X jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Verwijderd schreef op donderdag 3 april 2025 @ 06:39:
https://www.trouw.nl/buit...ren-de-aandelen~bea455a2/
Bangmakende kop van toch wel een kwaliteitskrant. Ter vergelijking, de S&P500 over een jaar.
[Afbeelding]
Over een paar jaar nog maar eens kijken hoe het ervoor staat ;)
Ik vond maart al een aardig slechte maand, maar met wat gister door de sinaasappel besloten is begint het een beetje op de tariffs uit de jaren 30 te lijken, dat belooft weinig goeds voor april iig.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebbelx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09-09 11:16
fissa schreef op donderdag 3 april 2025 @ 09:37:
[...]

Dit lees ik vaak terug, maar voor iemand als ik, die net pas ingestapt, lastig “deze opmerking een plek te geven”. Ik zie in korte tijd enkel en alleen daling van m’n beleggingen. Overigens doe ik het vanzelfsprekend met geld dat ik kan missen & zit ik er in voor de lange termijn. Toch is het een rare tijd om in te stappen, maar hé we zien het wel over X jaar.
Ik ben ook pas paar maanden geleden ingestapt in IWDA, elke maand koop ik rustig wat bij (DCA). Ik heb niet liever dat het boeltje constant zwaar inkakt. Lekker goedkoop bijkopen. Voor mensen die er uiteraard al lang inzitten met flink wat geld... is het inderdaad lastige tijd

[ Voor 6% gewijzigd door Rebbelx op 03-04-2025 09:57 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
[...]

Zie het zo: iemand die al een groot aandeel van z'n geld in aandelen heeft, laten we zeggen 1 miljoen, die verliest vandaag misschien wel 1 ton als de koersen 10% dalen.

Iemand die net begint zoals jij, verliest misschien een paar honderd euro. Tegenover dit nadeel staat dat komende tijd je goedkoper aankoopt, waardoor je meer opwaarts potentieel hebt de komende 20 of 30 jaar. Je belegt immers niet alleen voor dit jaar, maar voor de (zeer) lange termijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r0bb
[...]

Als je het nu al moeilijk vind, probeer je in te beelden dat je 2 maanden geleden nog 1.4M had en nu 1.2M

Kijk naar het macro economische plaatje joh. Je investeert op langere termijn en de soep wordt nooit zo heet gegeten als opgediend. M2 money supply slingert alweer aan dus binnen 12 maanden raken we ergens alweer die VWRL ATH van 140 aan en wellicht er sterk voorbij naar de 150 piek.

De beurs is als een aap die van links naar rechts slingert, dat moet je altijd onthouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:00
YakuzA schreef op donderdag 3 april 2025 @ 09:55:
[...]

Ik vond maart al een aardig slechte maand, maar met wat gister door de sinaasappel besloten is begint het een beetje op de tariffs uit de jaren 30 te lijken, dat belooft weinig goeds voor april iig.
De echte vraag is hoe het eruit ziet in april 2035 ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

olafmol schreef op donderdag 3 april 2025 @ 10:25:
[...]

De echte vraag is hoe het eruit ziet in april 2035 ;)
Vanaf januari 2029 zal het wel weer omhoog gaan iig :+

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• falconxp
  • Nu online
YakuzA schreef op donderdag 3 april 2025 @ 10:29:
[...]

Vanaf januari 2029 zal het wel weer omhoog gaan iig :+
Afhankelijk of Trump nog in het Witte Huis zit :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drag0nizer
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 20-08 18:29
Ik heb een rekening bij ABN en IBKR.
ABN heb ik NT world en EM.
IBKR heb ik WEBN

Nu wil ik ook smallcaps erbij nemen. Ik heb de keuze gemaakt uit NT SC of IUSN. Heeft er iemand ook voor deze keuze gestaan en welke heb je uiteindelijk gekozen? Of het een indexfonds of ETF is maakt voor mij niet zo uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-09 22:10

de Peer

under peer review

r0bb schreef op donderdag 3 april 2025 @ 07:11:
zoals al vaker gezegd. Dat is alleen voor starters interessant. Als je al halverwege of richting einde van je opbouw zit is er niets positiefs aan dit verhaal. Je verliest dan waarschijnlijk meer dan je wint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

[...]

juist ideaal voor jou als de prijzen lange tijd laag zullen zijn en jouw opbouw dan gaat plaats vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comanchero
  • Laatst online: 08-09 21:48
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PkEb8mMUAItWmWXMBxnYxKTw7Lk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WuAnAjTtLONwoUON19g15B47.png?f=fotoalbum_large

Vandaag ineens deze mededeling in de ABN app. Zou dit echt zo zijn of zitten ze de boel de belazeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comanchero
X

[ Voor 100% gewijzigd door Comanchero op 03-04-2025 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07:22
de Peer schreef op donderdag 3 april 2025 @ 16:12:
[...]
juist ideaal voor jou als de prijzen lange tijd laag zullen zijn en jouw opbouw dan gaat plaats vinden.
Zeker. Maar de prijzen zijn voorlopig nog lang niet laag imho.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:29

Qwerty-273

Meukposter

Comanchero schreef op donderdag 3 april 2025 @ 21:06:
Vandaag ineens deze mededeling in de ABN app. Zou dit echt zo zijn of zitten ze de boel de belazeren?
Waarom verwacht je dat ze de boel belazeren?

Het lijkt mij volgens het plaatje een generieke tekst die getoond wordt tijdens een storing. Wellicht ook als het platform niet beschikbaar is vanwege een update (geen abn dus geen idee hoe ze daar mee omspringen).

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[Afbeelding]

Buiten werktijd/beurstijd kun je toch meestal niets muteren bij dit soort producten?

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Some0ne
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 07:24
[Afbeelding]

Aan het einde van de middag heb ik hetzelfde probleem ervaren via de app. Ik kon mijn portefeuille niet raadplegen en daardoor ook geen orders doorvoeren.
Aan het begin van de avond was het opgelost, ondanks dat de melding bleef staan.

Update: Het gaat bij mij om Zelf beleggen, je wordt niet belazerd. Wel spijtig dat ABN ditmaal niet betrouwbaar lijkt als de volumes stijgen. Dat is hopelijk eenmalig.

[ Voor 11% gewijzigd door Some0ne op 03-04-2025 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Laatst online: 00:42

Zenix

BOE!

[...]

Dit is juiste het perfecte moment om al een flinke daling mee te maken, dan kan je er aan wennen, terwijl je inleg nu nog geen tonnen is.

Persoonlijk sta ik een half jaarsalaris lager (netto gezien) dan 31 december. Voor andere hier zal het nog meer zijn, maar verwacht nog minimaal 15 jaar te beleggen, dus komt wel weer goed.
VidaR-9 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 21:11:
[...]

Zeker. Maar de prijzen zijn voorlopig nog lang niet laag imho.
Klopt, mijn slechtste jaren waren 2018 en 2022 over het hele jaar -13%, maar het gaat best wel hard op dit moment, ben benieuwd waar het gaan eindigen. Uiteindelijk moet je rekening mee houden dat het wel zo'n 50% kan dalen, gezien de historie.

[ Voor 24% gewijzigd door Zenix op 03-04-2025 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comanchero
Qwerty-273 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 21:40:
[...]

Waarom verwacht je dat ze de boel belazeren?

Het lijkt mij volgens het plaatje een generieke tekst die getoond wordt tijdens een storing. Wellicht ook als het platform niet beschikbaar is vanwege een update (geen abn dus geen idee hoe ze daar mee omspringen).
Belazeren is misschien niet helemaal het juiste woord. Ik heb dit niet eerder gezien, en dacht ze er momenteel misschien belang bij hebben om het aantal transacties te beperken en daarom weinig prioriteit geven aan het verhelpen van de storing.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:33
@Comanchero transactiekosten mislopen doordat mensen later nog eens heroverwegen om te handelen lijkt me niet in hun voordeel werken. Sowieso heeft een broker of bank geen belang bij het afremmen van handel, ze zijn slechts een doorgeefluik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22-08 16:37
[...]

Hangt er ook vanaf 'hoe' je bent ingestapt. Als je net de verkoopopbrengst van je verkochte koopwoning hebt belegd, dan is het wel zuur. Als je gewoon bent begonnen met een maandelijkse storting plus eventueel een iets grotere eerste som, dan is het voor de termijn van 25 jaar juist ideaal als de koersen wat lager worden in verhouding tot de prestaties van de bedrijven.

Het is juist vervelend voor mensen die al een flinke tijd in de beleggingen zitten, en al een flink kapitaal er in hebben zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:32

Thompson

Beeromaniac

Zenix schreef op donderdag 3 april 2025 @ 22:06:
[...]

Dit is juiste het perfecte moment om al een flinke daling mee te maken.
Dat inderdaad. In mijn geval gaat het inmiddels ook richting de 5 cijfers verschil, maar het doet me eigenlijk weinig en ik blijf dus lekker doen wat ik doe; elke maand kort nadat mijn salaris is gestort met het geld wat ik kan missen aankopen. Dat doe ik nu ruim 5 jaar en dat ben ik van plan de komende 20 jaar ongeveer nog te gaan doen, dan verminder ik mogelijk de inleg voor een jaar of 2a3, dan een jaartje of 2a3 geen inleg en dan ben ik na ~25 jaar vanaf nu op de leeftijd dat ik waarschijnlijk wel aan pre-pensioen wil denken (rond de 60) en ga ik opnemen.

Tegen de tijd dat inleg verlagen/stoppen met inleggen zover is zal ik misschien wel als er dan een mooie ATH wordt aangetikt anders besluiten, maar voorlopig blijf ik de komende 20 jaar dus nog lekker kopen :)

/edit; Om iets meer invulling te geven aan deze post dan iets dat ik al vaker heb geplaatst;

Hoe gaat dat eigenlijk met dividend? Ik krijg dat bij Fitvermogen 1x per jaar uitgekeerd (automatisch herbelegd) in juli. De S&P500 staat nu ongeveer op een vergelijkbaar niveau als vorig jaar juli; stel dat dat de komende maanden zo blijft of zelfs nog daalt is mijn dividend dan naar verwachting laag of zelfs niks?
Of wordt dividend in principe 1x per dag(week, maand) berekend en alvast opzij gezet en pak ik dus wel ook een paar mooie dividend maanden mee van toen de S&P500 op 6000+ stond?

[ Voor 23% gewijzigd door Thompson op 04-04-2025 08:26 ]

Beeromaniac

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• R.van.M
Daar komt ook nog eens bij dat we nu terug staan op dezelfde koers als september 2024. We staan 22% hoger dan April 2023. Na deze daling hebben we nog een CAPE van meer dan 33 voor SP500.

Op vrijwel geen enkele maatstaf zijn de aandelen nu goedkoop. Ze zijn alleen goedkoper dan in januari dit jaar

[ Voor 8% gewijzigd door R.van.M op 04-04-2025 08:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Thompson schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 08:22:
[...]

Dat inderdaad. In mijn geval gaat het inmiddels ook richting de 5 cijfers verschil, maar het doet me eigenlijk weinig en ik blijf dus lekker doen wat ik doe; elke maand kort nadat mijn salaris is gestort met het geld wat ik kan missen aankopen. Dat doe ik nu ruim 5 jaar en dat ben ik van plan de komende 20 jaar ongeveer nog te gaan doen, dan verminder ik mogelijk de inleg voor een jaar of 2a3, dan een jaartje of 2a3 geen inleg en dan ben ik na ~25 jaar vanaf nu op de leeftijd dat ik waarschijnlijk wel aan pre-pensioen wil denken (rond de 60) en ga ik opnemen.
Ik kan niet zeggen dat het me weinig doet. Maar ik zit dan ook een stuk verder in het traject. De horizon is dus een stuk dichterbij en de kans dat we tegen die tijd lager staan dan het huidige hoogtepunt is behoorlijk aanwezig.

Tegelijk weet ik dat in paniek uitstappen zinloos is en vaak een averechts effect heeft. Als ik mij liet leiden door mijn gevoel en door mijn ratio, dan was ik al lang geleden uitgestapt en had ik een hoop koerswinst gemist. Daarom blijf ik gewoon braaf vasthouden aan mijn strategie en mijn beleggingen.

(Zolang de huidige fondsen nog aansluiten bij de kern van mijn strategie dan... ;) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.van.M
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 08:42:
[...]

Ik kan niet zeggen dat het me weinig doet. Maar ik zit dan ook een stuk verder in het traject. De horizon is dus een stuk dichterbij en de kans dat we tegen die tijd lager staan dan het huidige hoogtepunt is behoorlijk aanwezig.

Tegelijk weet ik dat in paniek uitstappen zinloos is en vaak een averechts effect heeft. Als ik mij liet leiden door mijn gevoel en door mijn ratio, dan was ik al lang geleden uitgestapt en had ik een hoop koerswinst gemist. Daarom blijf ik gewoon braaf vasthouden aan mijn strategie en mijn beleggingen.

(Zolang de huidige fondsen nog aansluiten bij de kern van mijn strategie dan... ;) )
Zolang je nog niet gestopt bent is het eigenlijk allemaal niet zo erg. Mochten we nu in een recessie komen dan werk je een jaar langer door. Ik heb liever dat het nu gebeurd dan een jaar nadat je bent begonnen met de uitkeringsfase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FuriousAngel
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11-09 19:00
Thompson schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 08:22:
[...]
/edit; Om iets meer invulling te geven aan deze post dan iets dat ik al vaker heb geplaatst;

Hoe gaat dat eigenlijk met dividend? Ik krijg dat bij Fitvermogen 1x per jaar uitgekeerd (automatisch herbelegd) in juli. De S&P500 staat nu ongeveer op een vergelijkbaar niveau als vorig jaar juli; stel dat dat de komende maanden zo blijft of zelfs nog daalt is mijn dividend dan naar verwachting laag of zelfs niks?
Of wordt dividend in principe 1x per dag(week, maand) berekend en alvast opzij gezet en pak ik dus wel ook een paar mooie dividend maanden mee van toen de S&P500 op 6000+ stond?
Dividend is onafhankelijk van de koers van het fonds. Fitvermogen keert de dividenden die zij ontvangen van haar holdings uit aan de participanten in het fonds. Zelfs als zou het fonds lager staan dan vorig jaar, dan nog krijg je dividenden (aangezien sommige van de onderliggende holdings gewoon dividend zullen uitkeren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:32

Thompson

Beeromaniac

FuriousAngel schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 08:54:
[...]

Dividend is onafhankelijk van de koers van het fonds. Fitvermogen keert de dividenden die zij ontvangen van haar holdings uit aan de participanten in het fonds. Zelfs als zou het fonds lager staan dan vorig jaar, dan nog krijg je dividenden (aangezien sommige van de onderliggende holdings gewoon dividend zullen uitkeren).
Maar keren die onderliggende partijen dan ook op jaarbasis uit aan het fonds en is hun koers daar wel een graadmeter voor of is dat toch ook niet zo nauw aan elkaar verbonden als ik denk?

Beeromaniac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Thompson schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 08:58:
[...]

Maar keren die onderliggende partijen dan ook op jaarbasis uit aan het fonds en is hun koers daar wel een graadmeter voor of is dat toch ook niet zo nauw aan elkaar verbonden als ik denk?
Dividend is verbonden aan de prestaties van de onderneming. Niet aan de beurskoersen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 09:11:
[...]

Dividend is verbonden aan de prestaties van de onderneming. Niet aan de beurskoersen.
Maar de koers is ook weer verbonden aan de (verwachte) prestaties. Een bedrijf dat het slecht doet heeft dus én een lagere koers én (mogelijk) lagere dividenden. Er is dus wel enigszins een relatie tussen koers en dividenden. Niet rechtstreeks dan, maar wel op basis van de (verwachte / behaalde) prestaties van het bedrijf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lachesis
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 04-09 12:50
R.van.M schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 08:30:
Daar komt ook nog eens bij dat we nu terug staan op dezelfde koers als september 2024. We staan 22% hoger dan April 2023. Na deze daling hebben we nog een CAPE van meer dan 33 voor SP500.

Op vrijwel geen enkele maatstaf zijn de aandelen nu goedkoop. Ze zijn alleen goedkoper dan in januari dit jaar
Goed punt.

Ik kijk zo af en toe naar de P/E waarden https://worldperatio.com/area/, en daar zie je dat de VS nog steeds erg hoog staan. En dat is ten opzichte van de afgelopen jaren, toen de VS nog grotendeels een rationeel beleid hadden.

Zelfs Europa staat nog als "overvalued", al zit dat wel dicht tegen "fair" aan.

Een tijdje geleden specificeerden ze ook "ex USA", dus de hele markt maar dan zonder de VS. Dit is een strategie die sommigen volgen. Maar op de een of andere manier kan ik dat nu niet meer vinden op die site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
R.van.M schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 08:30:

Valt deze daling die veroorzaakt wordt door heffingen idiotie wel te duiden met een CAPE maatstaf? Want ja we krijgen mogelijk een recessie maar die wordt wel door een externe factor veroorzaakt waarvoor je terug moet naar de jaren 30 van de 20e eeuw. Dus is dit nog een 'normale' cyclus waar CAPE voor corrigeert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
R.van.M schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 08:45:
[...]

Zolang je nog niet gestopt bent is het eigenlijk allemaal niet zo erg. Mochten we nu in een recessie komen dan werk je een jaar langer door. Ik heb liever dat het nu gebeurd dan een jaar nadat je bent begonnen met de uitkeringsfase
Ik ben dan ook totaal niet in paniek of zo. Maar het is wel jammer. Ik zie de dalingen die er nu zijn (en nog gaan komen) vooral als een correctie naar een meer normaal koersniveau ten opzichte van de prestaties van de bedrijven. (Wat je in je eerdere post ook aangeeft.) En ik verwacht dan ook niet dat de koersen straks weer snel richting het oude niveau gaan. Dan is het toch wel jammer als je straks de wetenschap hebt dat de waarde van de beleggingen een paar jaar eerder een stuk hoger was.

Het "koopmoment" gevoel is in elk geval een stuk minder sterk dan het "jammer"-gevoel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 09:16:
[...]

Ik ben dan ook totaal niet in paniek of zo. Maar het is wel jammer. Ik zie de dalingen die er nu zijn (en nog gaan komen) vooral als een correctie naar een meer normaal koersniveau ten opzichte van de prestaties van de bedrijven. (Wat je in je eerdere post ook aangeeft.) En ik verwacht dan ook niet dat de koersen straks weer snel richting het oude niveau gaan. Dan is het toch wel jammer als je straks de wetenschap hebt dat de waarde van de beleggingen een paar jaar eerder een stuk hoger was.

Het "koopmoment" gevoel is in elk geval een stuk minder sterk dan het "jammer"-gevoel.
Om het positief te zien, als dit zo door gaat kun je volgend jaar een verzoek werkelijk rendement indienen bij de BD en hoef je geen VRH te betalen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Afas schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 09:16:
[...]

Valt deze daling die veroorzaakt wordt door heffingen idiotie wel te duiden met een CAPE maatstaf? Want ja we krijgen mogelijk een recessie maar die wordt wel door een externe factor veroorzaakt waarvoor je terug moet naar de jaren 30 van de 20e eeuw. Dus is dit nog een 'normale' cyclus waar CAPE voor corrigeert?
De daling wordt niet echt veroorzaakt door het beleid van de president van de VS. Dat beleid is eerder een katalysator die ertoe leidt dat de koersen naar een niveau gaan dat past bij de bedrijfsprestaties. In plaats van een niveau dat past bij de soms scheve vraag/aanbod verhouding van de aandelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r0bb
de Peer schreef op donderdag 3 april 2025 @ 16:11:
[...]

zoals al vaker gezegd. Dat is alleen voor starters interessant. Als je al halverwege of richting einde van je opbouw zit is er niets positiefs aan dit verhaal. Je verliest dan waarschijnlijk meer dan je wint.
Op je einde is dit idd zuur ja, maar dan had je natuurlijk ook allang moeten/kunnen kiezen voor risico afbouw. Halverwege ben ik niet met je eens, ik denk dat de volatiliteit hoger is met Trump en dat het ook weer makkelijker kan terugveren. Hij gaat zijn 4 jaars termijn echt niet in mineur afronden hoor, nu eerst t zuur.

[ Voor 6% gewijzigd door r0bb op 04-04-2025 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
RobertMe schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 09:13:
[...]

Maar de koers is ook weer verbonden aan de (verwachte) prestaties. Een bedrijf dat het slecht doet heeft dus én een lagere koers én (mogelijk) lagere dividenden. Er is dus wel enigszins een relatie tussen koers en dividenden. Niet rechtstreeks dan, maar wel op basis van de (verwachte / behaalde) prestaties van het bedrijf.
Uiteraard is er een relatie tussen verwacht dividend en de koersen. Maar dat is geen 1-op-1 relatie. En er zijn heel veel meer zaken die de koers van bedrijven bepalen dan alleen de verwachte prestaties van een bedrijf,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 09:19:
[...]

De daling wordt niet echt veroorzaakt door het beleid van de president van de VS. Dat beleid is eerder een katalysator die ertoe leidt dat de koersen naar een niveau gaan dat past bij de bedrijfsprestaties. In plaats van een niveau dat past bij de soms scheve vraag/aanbod verhouding van de aandelen.
dat zal zeker deels het geval zijn. Maar een normale 'varkens' cyclus gaat uit van een verder stabiele omgeving. Wat er nu gebeurt - naast enorme vertrouwensproblemen - gaat als Trump echt door zet ook verplaatsing van handelsstromen en minder productiviteit tot gevolg hebben. Nu kun je zeggen dat erook al eerder sprake was van verstoring doordat de bedrijven in Amerika enorm geholpen zijn door gratis geld en belastingverlagingen.

Dus of dit effect nu groter is dan andere effecten laat ik in het midden. Waar het mij om gaat is dat er de externe, politieke factoren die economie en beurs beïnvloeden zo groot aan het worden zijn en zo extreem ingezet worden dat je voorzichtig moet zijn met waarderingsmaatstaven. Of deze nu cyclisch gecorrigeerd zijn of niet. Het zijn namelijk invloeden die buiten de economische ratio tot stand gekomen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
Afas schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 09:16:
[...]

CAPE is puur een meetinstrument. Koers gedeeld door de verwachte winst voor de komende 10 jaar. Het zegt verder niks over de reden.

Je kan het dus gebruiken als een maatstaf om periodes met elkaar te vergelijken. Vervolgens zijn er redenen (of eigenlijk aannames) waarom een CAPE afwijkt van het gemiddelde maar dat is natuurlijk allemaal subjectief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sineplex
  • Registratie: Maart 2022
  • Nu online
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 09:16:
[...]

Auw, ik begrijp je pijn. Als je in de opbouwfase zit is dat natuurlijk een heel ander gevoel, dan maakt het niet zoveel uit zeker als je nog veel jaren voor de boeg hebt.

Hoeveel jaren heb je nog te gaan als ik vragen mag? En ik neem aan dat je gewoon blijft zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:53

oscar82

De ondertitel

R.van.M schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 09:55:
[...]

CAPE is puur een meetinstrument. Koers gedeeld door de verwachte winst voor de komende 10 jaar. Het zegt verder niks over de reden.

Je kan het dus gebruiken als een maatstaf om periodes met elkaar te vergelijken. Vervolgens zijn er redenen (of eigenlijk aannames) waarom een CAPE afwijkt van het gemiddelde maar dat is natuurlijk allemaal subjectief.
Je hebt gelijk dat het een meetinstrument is. Alleen kijkt de standaard CAPE ratio volgens mij terug naar de earnings van de afgelopen 10 jaar ipv vooruit.
Critics of the CAPE ratio contend that it is not very useful since it is inherently backward-looking, rather than forward-looking.
Bron: investopedia

In de IBKR app heb ik een kolom met vooruitkijkende P/E ratio (Koers/Winst in het Nederlands). Nadeel daarvan is dat het altijd om een inschatting gaat. Gisteren daalde m'n small cap value etf flink, dus ik dacht: dan zal er ook wel een daling in de P/E ratio zijn, maar nee hoor! Blijkbaar is de verwachte E nog veel harder gedaald dan de gedaalde P, waardoor de vooruitkijkende P/E ratio zelfs iets hoger stond dan een paar dagen geleden. Small cap value aandelen zijn dus ondanks de koersdaling helaas niet goedkoper geworden per verwachte eenheid winst.

Geen idee trouwens hoe IBKR dat zo snel berekent voor een ETF met honderden bedrijven. Rente en inflatie zullen wel een rol spelen in de formule. Naast de verwachte winst natuurlijk die bedrijven zelf rapporteren, maar dat is maar eens per kwartaal ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:40
Sineplex schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 10:12:
[...]

Auw, ik begrijp je pijn. Als je in de opbouwfase zit is dat natuurlijk een heel ander gevoel, dan maakt het niet zoveel uit zeker als je nog veel jaren voor de boeg hebt.
Als je in de opbouwfase zit, en dus nog lang niet alle investering hebt gedaan die je wilt gaan doen, dan is het nu juist mooi dat de prijzen lager zijn, in plaats van dat je ze in het afgelopen jaar op hun (destijdse) top zou hebben gekocht ;)

Natuurlijk is het jammer om je investering omlaag te zien gaan, maar ik heb afgelopen weken al een paar keer extra geïnvesteerd in de dip, want zodra het weer aantrekt, is dat extra winst. (Ook al is dat hier offtopic, want niet passief :+)

En ja, dat aantrekken kan even duren. Een paar maanden, of misschien wel een paar jaar, we gaan het zien.

The devil is in the details.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Het lijkt mij (nu achteraf) heerlijk om in de opbouwfase wat geld te verliezen, die paar duizend vallen in het niet bij de verliezen die je over x jaar krijgt bij een vergelijkbare tijd met het dan opgebouwde vermogen :+

[ Voor 3% gewijzigd door Wolly op 04-04-2025 14:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sineplex
  • Registratie: Maart 2022
  • Nu online
Tuurlijk, ik zit ook pas relatief vroeg in de opbouwfase dus mijn zorg is een stuk minder omdat ik nu maandelijks goedkoper inleg. Maar het is ook een wijze les dat wanneer je richting pensioen gaat, je misschien toch langzamerhand moet gaan gederisken en over moet gaan in short-term obligaties....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogers
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 10-09 14:40
Afas schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 09:26:
[...]

dat zal zeker deels het geval zijn. Maar een normale 'varkens' cyclus gaat uit van een verder stabiele omgeving. Wat er nu gebeurt - naast enorme vertrouwensproblemen - gaat als Trump echt door zet ook verplaatsing van handelsstromen en minder productiviteit tot gevolg hebben. Nu kun je zeggen dat erook al eerder sprake was van verstoring doordat de bedrijven in Amerika enorm geholpen zijn door gratis geld en belastingverlagingen.

Dus of dit effect nu groter is dan andere effecten laat ik in het midden. Waar het mij om gaat is dat er de externe, politieke factoren die economie en beurs beïnvloeden zo groot aan het worden zijn en zo extreem ingezet worden dat je voorzichtig moet zijn met waarderingsmaatstaven. Of deze nu cyclisch gecorrigeerd zijn of niet. Het zijn namelijk invloeden die buiten de economische ratio tot stand gekomen zijn.
Dat stoort mij ook dat koersen tegenwoordig zo sterk door (onvoorspelbare) politiek beïnvloed worden.
Daardoor was ik altijd huiverig om Chinese aandelen te kopen, één actie van overheid kon de koersen met tientallen procenten beïnvloeden.
Maar helaas is dat nu dus ook het geval met Amerika.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online

Wimo.

Shake and Bake!

Rogers schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 15:35:
[...]

Dat stoort mij ook dat koersen tegenwoordig zo sterk door (onvoorspelbare) politiek beïnvloed worden.
Daardoor was ik altijd huiverig om Chinese aandelen te kopen, één actie van overheid kon de koersen met tientallen procenten beïnvloeden.
Maar helaas is dat nu dus ook het geval met Amerika.
Het is gewoon net crypto. Inclusief de partijen die ineens op zwart gaan als er echt iets beweegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megupe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:30
Hoi, nieuw hier in diit topic. Lees al paar weken aandachtig mee en wilde mijn verhaal ook delen.
Heb 3 weken terug besloten om wat spaargeld te gaan beleggen en heb er toen voor gekozen om dit via Meesman te doen.
Begonnen met een bedrag, op aandelen wereld. Daarnaast maandelijks vaste inleg (gespreid over 60% aandelen wereldwijd en 40% obligaties wereldwijd) en nu in 1e jaar wil ik in 3-4x nog een redelijk bedrag bijstorten (verdeeld over aandelen en obligaties wereldwijd). Beetje gespreid dus opstarten. En dan zo +-25 jaar lang maandelijks doorgaan tot aan pensioen en in principe niks meer veranderen.

In nu 3 weken tijd sta ik op -2.6%, dat valt me nog alles mee. Benieuwd wat er na komend weekend uit gaat komen gezien (eer)gisteren de heffingen in zijn gegaan en de beursen hierbij dalende zijn.

Vooralsnog kijk ik rustig de kat uit de boom. Als de komende weken toch fors verder dalen ga ik wellicht toch maar iets eerder bijstorten.

Zijn er mensen die mijn beleid onlogisch vinden? Zo ja waarom dan.
En ook ben ik benieuwd of mensen zich in mijn situatie herkennen :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Megupe schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 15:53:

In nu 3 weken tijd sta ik op -2.6%,
ah dan is Meesman nog niet bijgewerkt waarschijnlijk ;) , zit altijd wat vertraging in.

Nee je doet het gewoon prima, maar hebt een beetje pech dat je op zo'n manier moet start. Maar zo leer je wel gelijk om er mee om te gaan.

met 'eerder bijstorten' ga je dus wel over van passief naar actief handelen. dat ter info. Keuze is aan jou.

[ Voor 12% gewijzigd door de Peer op 04-04-2025 15:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09:33
Hoi, nieuw hier in diit topic. Lees al paar weken aandachtig mee en wilde mijn verhaal ook delen.
Heb 3 weken terug besloten om wat spaargeld te gaan beleggen en heb er toen voor gekozen om dit via Meesman te doen.
Begonnen met een bedrag, op aandelen wereld. Daarnaast maandelijks vaste inleg (gespreid over 60% aandelen wereldwijd en 40% obligaties wereldwijd) en nu in 1e jaar wil ik in 3-4x nog een redelijk bedrag bijstorten (verdeeld over aandelen en obligaties wereldwijd). Beetje gespreid dus opstarten. En dan zo +-25 jaar lang maandelijks doorgaan tot aan pensioen en in principe niks meer veranderen.

In nu 3 weken tijd sta ik op -2.6%, dat valt me nog alles mee. Benieuwd wat er na komend weekend uit gaat komen gezien (eer)gisteren de heffingen in zijn gegaan en de beursen hierbij dalende zijn.

Vooralsnog kijk ik rustig de kat uit de boom. Als de komende weken toch fors verder dalen ga ik wellicht toch maar iets eerder bijstorten.

Los van of je eerder of later moet bijstorten onze glazen bollen zijn wat wazig momenteel. Het enige wat telt is: time in the market gaat voor timing the market....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online

Waarom 40% obligaties? Je kan dat beter op deposito zetten scheelt je weer VRH al zal ik het eerder in aandelen gooien zeker met een horizon van 25 jaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08:48

Ik ben zo'n anderhalf jaar terug op een soortgelijke manier begonnen. Ingestapt met een deel, een deel achter de hand houdend, om zo dus ook vertrouwd te raken met het systeem en in de tussentijd nog wat bij te kunnen neuzen / leren, onder andere in dit draadje.

Afijn, ben zo langzaam aan weer terug bij af. Ik had achteraf dus net zo goed alles er in kunnen stoppen, behalve dat m'n rendement dan fictief was geweest, in plaats van gerealiseerd, zoals het nu is op m'n spaarrekening. Ben er nuchter onder, zo is het spelletje. En heb me gewoon ingehouden toen bepaalde zaken op +50% stonden. Bij actief handelen had ik achter het net gevist mochten de koersen helemaal niet zijn gedaald.

De hamvraag is of je het je kunt permitteren geen toegang te hebben tot de rest van je geld, indien het nog verder zakt en je dus per sé niet met verlies wilt verkopen. Of anders gezegd: Heb je je buffer nog achter de hand (of genoeg inkomende cashflow) om rode cijfers op korte termijn te kunnen tanken? Want met je horizon van 25 jaar kruipt het sowieso wel weer tijdig boven het punt van vandaag.

Óf het vanaf dit punt echter weer terugveert omhoog, of dat trump nog een ander konijn uit z'n hoed schudt die op niemands bingokaart stond, of een ander land iets irrationeels doet, dat is echt allemaal koffiedik kijken, ergo, gokken. Het vervelende aan onvoorziene situaties is immers dat niemand ze aan zag komen, anders waren ze wel ingeprijst.

De enige reden om niet vandaag in te stappen is eigenlijk indien je twijfels hebt over je gekozen potjes. Maar daar doe ik geen uitspraken over en lurk ik liever verder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drag0nizer
Drag0nizer schreef op donderdag 3 april 2025 @ 14:57:
Ik heb een rekening bij ABN en IBKR.
ABN heb ik NT world en EM.
IBKR heb ik WEBN

Nu wil ik ook smallcaps erbij nemen. Ik heb de keuze gemaakt uit NT SC of IUSN. Heeft er iemand ook voor deze keuze gestaan en welke heb je uiteindelijk gekozen? Of het een indexfonds of ETF is maakt voor mij niet zo uit.
Niemand? :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
@Drag0nizer er bestaat ook niet echt een antwoord op, je kan Mr FOB’s methodiek toepassen in de Kostenberekening bij de Beste ETF (wordt gelinkt in dat artikel) om het hele kostenplaatje uit te rekenen. Dan kan je, als je kosten doorslaggevend vindt, daar de keuze mee maken. Maar anders is het hetzelfde soort vraag als NT of ETF in het algemeen, dat hangt uiteindelijk vaak van de persoonlijke voorkeur af en dan met name de aspecten die bij beiden komen kijken (zie ook de voor- en nadelen van ETF’s en beleggingsfondsen in de topicstart).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:31
Ik beleg passief. Toch balen dat 1 mafkees aan de overkant van de plas mijn vermogen in 2 weken met 15% heeft laten afnemen. Wel mooi moment voor de twijfelaars om te starten met beleggen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Sineplex schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 10:12:
[...]

Hoeveel jaren heb je nog te gaan als ik vragen mag? En ik neem aan dat je gewoon blijft zitten?
Ik zit nog rond de 5 jaar in de 'opbouwfase', al is er geen harde deadline. Daarna wordt het tijd om er periodiek wat uit te halen.

Ook al gaat dat ook geleidelijk, toch voelt het fijner om na een stijging wat te verkopen dan na een daling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Hahn schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 13:17:
[...]

Als je in de opbouwfase zit, en dus nog lang niet alle investering hebt gedaan die je wilt gaan doen, dan is het nu juist mooi dat de prijzen lager zijn, in plaats van dat je ze in het afgelopen jaar op hun (destijdse) top zou hebben gekocht ;)
Als, inderdaad. Niet iedereen zit aan het begin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megupe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:30
NicoHF schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 16:21:
[...]

Waarom 40% obligaties? Je kan dat beter op deposito zetten scheelt je weer VRH al zal ik het eerder in aandelen gooien zeker met een horizon van 25 jaar.
Op advies van een vriend die vermogensbeheerder is (mede aan de hand van een risicoprofiel inventarisatie).
Cid Highwind schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 16:31:
[...]

Ik ben zo'n anderhalf jaar terug op een soortgelijke manier begonnen. Ingestapt met een deel, een deel achter de hand houdend, om zo dus ook vertrouwd te raken met het systeem en in de tussentijd nog wat bij te kunnen neuzen / leren, onder andere in dit draadje.

Afijn, ben zo langzaam aan weer terug bij af. Ik had achteraf dus net zo goed alles er in kunnen stoppen, behalve dat m'n rendement dan fictief was geweest, in plaats van gerealiseerd, zoals het nu is op m'n spaarrekening. Ben er nuchter onder, zo is het spelletje. En heb me gewoon ingehouden toen bepaalde zaken op +50% stonden. Bij actief handelen had ik achter het net gevist mochten de koersen helemaal niet zijn gedaald.

De hamvraag is of je het je kunt permitteren geen toegang te hebben tot de rest van je geld, indien het nog verder zakt en je dus per sé niet met verlies wilt verkopen. Of anders gezegd: Heb je je buffer nog achter de hand (of genoeg inkomende cashflow) om rode cijfers op korte termijn te kunnen tanken? Want met je horizon van 25 jaar kruipt het sowieso wel weer tijdig boven het punt van vandaag.

Óf het vanaf dit punt echter weer terugveert omhoog, of dat trump nog een ander konijn uit z'n hoed schudt die op niemands bingokaart stond, of een ander land iets irrationeels doet, dat is echt allemaal koffiedik kijken, ergo, gokken. Het vervelende aan onvoorziene situaties is immers dat niemand ze aan zag komen, anders waren ze wel ingeprijst.

De enige reden om niet vandaag in te stappen is eigenlijk indien je twijfels hebt over je gekozen potjes. Maar daar doe ik geen uitspraken over en lurk ik liever verder :)
Ik heb voldoende buffer, het geld dat ik wil investeren over die gehele tijd kan ik opzij houden zonder in problemen te komen (luxe). Er zit nog wat geld over depositos (komt in komende maanden vrij) en spaarrekening verdeeld.
En de glazen bol heeft uiteraard niemand van ons, maar meerdere meningen en zeker van mensen die waarschijnlijk iets meer ervaring hebben neem ik graag mee in mijn besluitvorming.

Dank voor jullie meningen en advies. Meer meningen zijn altijd welkom O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11-09 21:31
Sineplex schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 14:40:
Tuurlijk, ik zit ook pas relatief vroeg in de opbouwfase dus mijn zorg is een stuk minder omdat ik nu maandelijks goedkoper inleg. Maar het is ook een wijze les dat wanneer je richting pensioen gaat, je misschien toch langzamerhand moet gaan gederisken en over moet gaan in short-term obligaties....
Of simpel spaargeld, wat je mogelijk ook weer VRH scheelt.
Maar het hele idee van passief beleggen (in indexfondsen) is dat je de strategie aanhoud tot het eind, omdat het verwachte rendement hierop het hoogst is.
Deels vroegtijdig uitstappen gaat je naar verwachting rendement kosten en is bovendien volgens sommigen een vorm van actief handelen.
Maar er zijn wel veel vermogensbeheerders die een soort van life-cycle methode hanteren voor hun klanten, dus gek is het ook weer niet.
De diversificatie gaat bij hen ook nog wel verder.

De vraag die je denk ik moet stellen aan jezelf is: kom ik in de (financiële) problemen als de waarde van mijn aandelen indexfondsen (zo goed als) verdampt?
Als dat een dikke ja is, dan doe je er waarschijnlijk goed aan te spreiden in andere assets en eventueel gecombineerd met zo'n afbouw strategie.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricolores
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 01-09 13:37
Ik ben pas halfweg vorig jaar ingestapt en sta nu dus een degelijk stukje in de min. Twee weken terug nog maar duizend euro bijgestort, over slechte timing gesproken. Wordt er toch een beetje zenuwachtig van.

Kan iemand me hier nog eens bevestigen dat ik de juiste keuze maakte om een deel spaargeld en een maandelijkse som in ETF's te steken? :+

Ryzen 7 9800X3D - Gigabyte X870E AORUS ELITE WIFI7 - G.Skill Flare X5 F5-6000 (32GB) - Sapphire Nitro+ RX9070XT

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:19

Sport_Life

Solvitur ambulando

Tricolores schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 22:36:
Ik ben pas halfweg vorig jaar ingestapt en sta nu dus een degelijk stukje in de min. Twee weken terug nog maar duizend euro bijgestort, over slechte timing gesproken. Wordt er toch een beetje zenuwachtig van.

Kan iemand me hier nog eens bevestigen dat ik de juiste keuze maakte om een deel spaargeld en een maandelijkse som in ETF's te steken? :+
Gewoon maandelijks de helft van wat je spaart inleggen.
Misschien voel je je beter bij het idee dat er ook mensen zijn die tonnen aan ETF's hebben? :9

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pistachenootje
Megupe schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 20:17:
[...]
Op advies van een vriend die vermogensbeheerder is (mede aan de hand van een risicoprofiel inventarisatie).
Slecht advies. 40% spaargeld/deposito's is belastingtechnisch een betere keuze zoals @de Peer al aangaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Ik heb veel meer ingelegd, vorige week. Risico van beleggen. Voor jou is een crash zo vroeg waarschijnlijk alleen maar voordelig. Voor mij is het vervelender, maar ook ik verwacht dat we over een aantal jaar (?) weer in de plus staan.

Gewoon stug doorgaan en zo min mogelijk naar je portfolio kijken. Hier advies van Bogle:

[ Voor 19% gewijzigd door Pistachenootje op 05-04-2025 08:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lachesis
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 04-09 12:50

Nee niet echt. Het belangrijkst is dat je er zelf achter staat en dat je begrijpt wat je doet, wat de aannames zijn, en wat de risico's. Passief index beleggen is betrekkelijk simpel, maar het heeft bij mij toch ook ongeveer een jaar geduurd voordat ik het gevoel had dat ik de belangrijkste zaken echt kon overzien in de contex van mijn eigen situatie. Wat als dit, wat als dat? Welke info neem ik serieus, welke niet? En ik weet nog steeds niet zeker of ik het echt grotendeels kan overzien.

De huidige tijden zijn niet leuk natuurlijk, maar als het goed is is iedereen er wel van op de hoogte dat de markt soms kan instorten met tientallen procenten. Als je data uit het verleden gebruikt om te voorspellen dat de markt gemiddeld stijgt, dan had je een instorting af en toe ook voorspeld. Tot nog toe veerde het altijd terug, snel of langzaam (denk 10 jaar). Als het goed is heeft iedereen die 10-jaar horizon wel op het netvlies. Als je hier goed over hebt nagedacht blijft het vervelend, maar eigenlijk gewoon verwacht en dat is toch minder erg dan dat het je helemaal onverwacht overkomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1

Of het de juiste keus was, kun je alleen achteraf bepalen. Belangrijke vraag daarbij is wel of het werkelijk erg is als je aandelen minder waard worden. Als je er voor zorgt dat je naast de beleggingen voldoende buffer hebt en je het geld 10+ jaar niet nodig hebt, dan is er ook weinig wat er echt mis kan gaan. Zelfs als de aandelen over 10 jaar lager staan dan nu.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Je moet het ook niet zien als een gokkast waar je 1000 euro instopt en waar even later nog maar 900 euro uitkomt. Je bezit nog steeds net zoveel aandelen cq stukje bedrijven, echter wordt dat door de markt (kopers en verkopers van aandelen) momenteel lager gewaardeerd dan een paar maanden geleden. De meeste aandeelhouders verwachten een stijging obv de huidige situatie anders zou de koers nog lager staan. (Doordenkertje).

Pas als je het geld nodig hebt en je drukt op de verkoop knop heb je verlies geleden. Tot die tijd rustig blijven zitten of leren van je fouten als je het geld nodig hebt.

[ Voor 39% gewijzigd door Sport_Life op 05-04-2025 10:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darses
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Pistachenootje schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 03:18:
[...]

Slecht advies. 40% spaargeld/deposito's is belastingtechnisch een betere keuze zoals @de Peer al aangaf.
In ieder geval tot de box 3 wetgeving is aangepast naar werkelijk rendement. Als die plannen uiteindelijk doorgaan. Daarna maakt het belastingtechnisch niet zoveel meer uit.

NB: Er is een apart topic om de VRH te bespreken, voor het hier teveel off topic gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 20:09:
[...]
Als, inderdaad. Niet iedereen zit aan het begin.
Precies daarom zei ik ook heel duidelijk als, met aanvullende uitleg erna, ja :>

Maar ook als (als!) je niet helemaal aan het begin zit, hoeft het niet heel erg te zijn, zolang (!) je maar niet helemaal aan het einde zit. Als je nog maar een paar maanden/jaar wilt gaan investeren, of minder, dan (!) is het vooral heel zuur dat de markt nu ingestort is.

[ Voor 38% gewijzigd door Hahn op 05-04-2025 11:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Third Man
VRH is niet het enige nadeel aan obligaties, ook het marktrisico helpt niet mee: obligaties kunnen gewoon negatief renderen als de markt die kant op gaat (zie twee, drie jaar terug). Met deposito’s is het rendement al inherent gegarandeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joel22
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08-09 09:15
Darses schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 11:13:
[...]

In ieder geval tot de box 3 wetgeving is aangepast naar werkelijk rendement. Als die plannen uiteindelijk doorgaan. Daarna maakt het belastingtechnisch niet zoveel meer uit.

NB: Er is een apart topic om de VRH te bespreken, voor het hier teveel off topic gaat.
Is er al een richtlijn bekend voor wanneer die nieuwe regels gaan gelden. Ondertussen is deze belofte alweer een jaar gedaan toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drag0nizer
The Third Man schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 18:30:
@Drag0nizer er bestaat ook niet echt een antwoord op, je kan Mr FOB’s methodiek toepassen in de Kostenberekening bij de Beste ETF (wordt gelinkt in dat artikel) om het hele kostenplaatje uit te rekenen. Dan kan je, als je kosten doorslaggevend vindt, daar de keuze mee maken. Maar anders is het hetzelfde soort vraag als NT of ETF in het algemeen, dat hangt uiteindelijk vaak van de persoonlijke voorkeur af en dan met name de aspecten die bij beiden komen kijken (zie ook de voor- en nadelen van ETF’s en beleggingsfondsen in de topicstart).
Ik kom er niet echt goed uit wat de kosten zijn van IUSN en of er wel evenveel bedrijven in de NT zitten. Bij welke bronnen kan je dat uitzoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
@Drag0nizer https://www.indexfondsenvergelijken.nl/ rekent in een of meer portfolio’s ook met IUSN en NT SC dus je kan diens broncode raadplegen om te zien hoe die bij de getallen komt. Bedenk wel dat Mr FOB nog meer bijkomende kosten meerekent dus je moet dat weer zelf optellen bij de IFV berekening.

Als je bedoelt dat je letterlijk de bedrijvenlijst wilt per NT fonds: dan moet je op hun site de pagina van het fonds opzoeken, bijvoorbeeld https://www.ntam.northern...quity/small-cap-core-fund (dubbel check wel de ISIN, ik heb er nu zomaar een gepakt) en dan onderaan de gelinkte ‘current holdings’ bekijken.

[ Voor 37% gewijzigd door The Third Man op 05-04-2025 12:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Drag0nizer schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 11:40:
[...]

Ik kom er niet echt goed uit wat de kosten zijn van IUSN en of er wel evenveel bedrijven in de NT zitten. Bij welke bronnen kan je dat uitzoeken?
De TER van IUSN is 0,35%. Daar komt nog dividendlekkage bij, de werkelijke kosten komen dan uit op 0,59%. De tracker volgt 3305 holdings. Tevens is er de mogelijkheid om aandelen uit te lenen, dit levert in theorie nog 0,06% op.

Bronnen
https://www.justetf.com/n...le.html?isin=IE00BF4RFH31
https://www.reddit.com/r/...sten_populaire_small_cap/

NT Small Caps heeft een TER van 0,23%. Het dividendlekkage is laag (0,02%) maar je hebt nog te maken met de servicekosten van de bank. Bij ABN is dat 0,20% van de waarde van je portefeuille, bij ING is het nog hoger. Het fonds volgt 2934 holdings. Dit fonds kent een aantal ESG uitsluitingen, waardoor je in theorie potentieel rendement kan mislopen.

Bronnen
https://www.financieelona...oedkoper-en-nieuwe-namen/
https://fondsen.abnamro.nl/fundscreener/nl/fund/NL0013552078 (doorklikken naar dit document)

In de praktijk ontloopt het elkaar niet veel. Niemand zal je kunnen vertellen welke je moet nemen.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darses
  • Niet online
Joel22 schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 11:33:
[...]

Is er al een richtlijn bekend voor wanneer die nieuwe regels gaan gelden. Ondertussen is deze belofte alweer een jaar gedaan toch?
Die ontwikkelingen kan je het beste in het VRH 2.0 topic volgen. Pin mij er niet helemaal op vast: De staatssecretaris wil deze zomer het wetsvoorstel Wet Werkelijk Rendement opsturen met een beoogde ingang vanaf belastingjaar 2028. Echter moet er dan niet teveel aan gerommeld worden, terwijl het er wel op lijkt dat een aantal politieke partijen dat willen gaan doen. Dus nog minstens 3 jaar (2025, 2026, 2027) ben je afhankelijk van het laagste van het forfaitaire rendement of de opgave werkelijk rendement. Met forfaitaire rendementen zijn obligaties minder aantrekkelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:13
The Third Man schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 11:32:
VRH is niet het enige nadeel aan obligaties, ook het marktrisico helpt niet mee: obligaties kunnen gewoon negatief renderen als de markt die kant op gaat (zie twee, drie jaar terug). Met deposito’s is het rendement al inherent gegarandeerd.
Dat is volgensmij niet correct. Het feit dat obligaties negatief renderen betekent enkel dat er op dat moment betere kansen zijn om je geld te laten renderen. Mensen verkopen de obligaties dus met een "boete" om hun geld vrij te krijgen om het elders te kunnen laten renderen.

Als je een obligatie exact gebruikt als een deposito (dat betekend dus niet "tussentijds openbreken"), dan werken ze exact hetzelfde als een deposito en is hun rendement gegarandeerd. Een obligatie is immers niets anders dan de verplichting om na x looptijd dat papiertje terug te kopen voor initiële inleg+x% rendement.

[ Voor 8% gewijzigd door Janpietertje89 op 05-04-2025 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
@Janpietertje89 ervan uitgaande dat je losse obligaties koopt en niet voor aflopen uitstapt klopt het wat je zegt, maar dat is een planning die jij dan niet in de hand hebt. Als je in een obligatie ETF zit gaat de vlieger sowieso niet op (en dat is vaak wel wat men bedoelt als men zegt dat ze x% obligaties hebben). Bij een deposito heb jij de controle qua duur en kan je ook de uitstapkosten vooraf incalculeren want die zijn een vast gegeven. Je moet het dan wel heel erg uitkienen om met obligaties hetzelfde resultaat te boeken wat met deposito’s in een oogopslag gaat.

[ Voor 7% gewijzigd door The Third Man op 05-04-2025 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:13
The Third Man schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 17:58:
@Janpietertje89 ervan uitgaande dat je losse obligaties koopt en niet voor aflopen uitstapt klopt het wat je zegt, maar dat is een planning die jij dan niet in de hand hebt. Als je in een obligatie ETF zit gaat de vlieger sowieso niet op (en dat is vaak wel wat men bedoelt als men zegt dat ze x% obligaties hebben). Bij een deposito heb jij de controle qua duur en kan je ook de uitstapkosten vooraf incalculeren want die zijn een vast gegeven. Je moet het dan wel heel erg uitkienen om met obligaties hetzelfde resultaat te boeken wat met deposito’s in een oogopslag gaat.
De meeste obligaties hebben toch gewoon een vervaldatum? Daar kan je toch prima op plannen? Vooral als we het over een passieve strategie over lange tijd hebben lijkt me dit niet ingewikkeld in te regelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Hahn schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 11:31:
[...]

Precies daarom zei ik ook heel duidelijk als, met aanvullende uitleg erna, ja :>

Maar ook als (als!) je niet helemaal aan het begin zit, hoeft het niet heel erg te zijn, zolang (!) je maar niet helemaal aan het einde zit. Als je nog maar een paar maanden/jaar wilt gaan investeren, of minder, dan (!) is het vooral heel zuur dat de markt nu ingestort is.
Ingestort? We zitten nu op niveau sept 2024. Dat was ongeveer het moment dat mijn gevoel zei we zitten nu op ATH ik moet naar eens verkopen. (Heb dat overigens ook gedaan voor de aanschaf van een nieuwe auto ;))
Terug naar pre corona zou ik pas een crash noemen.

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 05-04-2025 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Sport_Life schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 21:54:
[...]

Ingestort? We zitten nu op niveau sept 2024. Dat was ongeveer het moment dat mijn gevoel zei we zitten nu op ATH ik moet naar eens verkopen.
En een ander vindt weer het niveau van 2008 pas echt een crash. Maar bijvoorbeeld de S&P500 ruim 13% in de min sinds begin 2025 vind ik wel aardig ingestort.

En 'All Time Highs' (waarom nou weer zo'n random afkorting, maar dat ter zijde :+) zijn in de afgelopen 100 jaar nog nooit All Time Highs gebleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Hahn schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 21:57:
[...]

En een ander vindt weer het niveau van 2008 pas echt een crash. Maar bijvoorbeeld de S&P500 ruim 13% in de min sinds begin 2025 vind ik wel aardig ingestort.

En 'All Time Highs' (waarom nou weer zo'n random afkorting, maar dat ter zijde :+) zijn in de afgelopen 100 jaar nog nooit All Time Highs gebleven.
Ja precies je zegt het goed, niveau van 2008, 2020, dat zijn crashes.. terug naar 6 maanden geleden niet, al voelt het misschien wel zo voor sommigen die heel recent zijn gestart ;).

En ik ga ervan uit dat iedereen die hier afgelopen jaren post de afkorting ATH wel kent :+. Overigens hebben we ook lange tijd geen ATH gekend..

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 05-04-2025 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Sport_Life schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 22:12:
[...]

Ja precies je zegt het goed, 2008, 2020, dat zijn crashes.. terug naar 6 maanden geleden niet, al voelt het misschien wel zo voor dat sommigen ;).
Ik vind het aardig ingestort, jij niet. Prima, agree to disagree.
En ik ga ervan uit dat iedereen die hier afgelopen jaren post de afkorting ATH wel kent :+
Ik kon, zoals je ziet, ook wel bedenken wat het was, maar ik vind het alleen zo onnodig om overal een afkorting van te maken.
Overigens hebben we ook lange tijd geen ATH gekend..
Dat is niet hoe het werkt. Je hebt altijd een All Time High. Alleen soms is 'ie niet heel recent ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Hahn op 05-04-2025 22:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rogers
Sport_Life schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 21:54:
[...]

Ingestort? We zitten nu op niveau sept 2024. Dat was ongeveer het moment dat mijn gevoel zei we zitten nu op ATH ik moet naar eens verkopen. (Heb dat overigens ook gedaan voor de aanschaf van een nieuwe auto ;))
WEBN staat ±22% lager dan in februari (en ook fors lager dan sept 2024), dat vind ik toch best ingestort, maar het kan natuurlijk nog erger.

Heb je een goed verkoop moment gekozen. Ik had begin van het jaar nog hard zitten twijfelen om de onzekerheid van Trump uit te zitten, had een groot deel verkocht maar toen bedacht en weer terug gekocht, nu zo'n 6k armer ;(

Heb ook nog een deel US staatsobligaties maar begin erg te twijfelen of die nog wel zo veilig zijn als vroeger en of de USD nog wel zo sterk zal blijven.

Ik merkte een rust toen ik een jaar terug overstapte op passief beleggen maar die is nu verstoord.

[ Voor 37% gewijzigd door Rogers op 06-04-2025 17:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
Rogers schreef op zondag 6 april 2025 @ 16:54:
[...]

WEBN staat ±22% lager dan in februari (en ook fors lager dan sept 2024), dat vind ik toch best ingestort, maar het kan natuurlijk nog erger.

Heb je een goed verkoop moment gekozen. Ik had begin van het jaar nog hard zitten twijfelen om de onzekerheid van Trump uit te zitten, had een groot deel verkocht maar toen bedacht en weer terug gekocht, nu zo'n 6k armer ;(

Heb ook nog een deel US staatsobligaties maar begin erg te twijfelen of die nog wel zo veilig zijn als vroeger en of de USD nog wel zo sterk zal blijven.

Ik merkte een rust toen ik een jaar terug overstapte op passief beleggen maar die is nu verstoord.
Als je begin van het jaar actief hebt lopen verkopen en terugkopen, dan is er sowieso weinig sprake van passief beleggen ;)

En die 6k ben je pas echt armer als je nu zou gaan verkopen. Wat je natuurlijk niet moet doen. Je kan beter juist nu kopen. Ik heb zelf juist meer gekocht laatste dagen.

Uiteraard is het balen dat het nu tijdelijk even allemaal omlaag is, bij mij is alles nu ook zo'n 3-4k minder waard dan een maand geleden. Maar je moet erin geloven dat het wel weer aantrekt. En dat kan een maand duren, of een jaar, of misschien wel 5 jaar (of nog langer).

Maar wat ik vooral niet ga doen is nu de boel verkopen en het verlies daadwerkelijk verlies maken.

Als je bij de eerste de beste (flinke) dip echter alle moed kwijtraakt en ermee op wilt houden, dan is beleggen misschien niet de beste manier om je geld weg te zetten, want dat klinkt als een goede manier om veel geld te verliezen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

[...]

Ik had begin van het jaar nog hard zitten twijfelen om de onzekerheid van Trump uit te zitten, had een groot deel verkocht maar toen bedacht en weer terug gekocht, nu zo'n 6k armer ;(
Kopen, verkopen, terugkopen. Jij bent geen passieve belegger?
Volgens mij ben je helemaal geen passieve belegger?

Passieve beleggers hebben gewoon rust namelijk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Hahn schreef op zondag 6 april 2025 @ 17:33:
[...]

Je kan beter juist nu kopen.
Dat weet je niet en is dus een advies dat niet passend is in dit topic.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
de Peer schreef op zondag 6 april 2025 @ 18:31:
[...]

Dat weet je niet en is dus een advies dat niet passend is in dit topic.
Niemand weet hier ook maar iets zeker, dus elke soort advies zou niet passend zijn in dit topic? :>

Maar goed, mijn opmerking over kopen is natuurlijk niet passief, dus ik zal het even aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Ik ken WEBN niet, maar heb even wat opgezocht. Hij bestaat pas sinds juni dus -22% sinds februari kan niet. De Index die hij volgt staat nog steeds flink in de plus sinds feb '24 (zie NT World bv).

Als jij -22% ziet staan dan zou dat te maken kunnen hebben met je transacties. Als je niks had gedaan dan had je ongeveer op 0 gestaan (mits je juni 2024 bent ingestapt).

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 06-04-2025 18:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edozat1
  • Laatst online: 10:05
Sport_Life schreef op zondag 6 april 2025 @ 18:43:
[...]

Ik ken WEBN niet, maar heb even wat opgezocht. Hij bestaat pas sinds juni dus -22% sinds februari kan niet. De Index die hij volgt staat nog steeds flink in de plus sinds feb '24 (zie NT World bv).

Als jij -22% ziet staan dan zou dat te maken kunnen hebben met je transacties. Als je niks had gedaan dan had je ongeveer op 0 gestaan (mits je juni 2024 bent ingestapt).
Februari ‘25 tot nu..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Sport_Life schreef op zondag 6 april 2025 @ 18:43:
[...]

NT world komt ook wel tot -20% sinds februari denk ik?
(Zodra het Trump bloedbad van donderdag en vrijdag daar ook verwerkt is)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Oh ja jullie hebben gelijk. Staat lager dan ik dacht met do/vr erbij verwerkt. Ik kijk er nauwelijks naar.
Desalniettemin flink plus als je wat verder terugkijkt dus als de economische recessie er gaat komen dan staat ons nog veel te wachten ;). (En komen er wellicht goede koopmomenten, eind dit jaar lopen wat deposito's af, goede timing >:) )

Edit : volgens funda is mijn huis ook nog eens -0,1% gezakt, dat is een dure maand. Gelukkig hoef ik niets te verkopen :+.

[ Voor 47% gewijzigd door Sport_Life op 06-04-2025 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogers
de Peer schreef op zondag 6 april 2025 @ 18:30:
[...]

Kopen, verkopen, terugkopen. Jij bent geen passieve belegger?

[...]

Volgens mij ben je helemaal geen passieve belegger?

Passieve beleggers hebben gewoon rust namelijk
Één keer niet passief zeggen is genoeg ;)

Maar dat was idd niet passief, daaromheen wel. Komt meer omdat er zo'n grote verandering aan zat te komen en helaas had me gevoel wel gelijk.

Beleggen is eerlijk gezegd ook niet echt voor mij, maar op de rekening laten staan heeft al die jaren ook niks opgeleverd.
Pagina: 1 ... 92 ... 105 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals! Ook is slowchat niet de bedoeling.