Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22-08 16:37
Pistachenootje schreef op maandag 24 maart 2025 @ 02:08:
[...]

Als dat hier gebeurt gaat het vaak om video's en podcasts van Ben Felix. Deze bespreken de relevante wetenschappelijke publicaties over een onderwerp. De bron vermelding staat in de beschrijving. In zijn podcasts komen de wetenschappers zelf vaak aan het woord.

Het staat mensen natuurlijk vrij om dit soort informatie te negeren maar ik zou het tegenovergestelde voorstellen. De laatste AMA (Ask me anything) podcasts (3 en 4) vond ik ook erg sterk. Bijvoorbeeld de bespreking van factor beleggen vs market cap weight beleggen in deel 4. Aanrader voor mensen die die overweging maken.
Als de teksten daarvan ook uitgeschreven zouden zijn en ik ze op mijn gemak zou kunnen lezen, dan wil ik me er zeker in verdiepen. Maar ik heb een gruwelijke hekel aan filmpjes en podcasts. O.a. omdat je dan lastiger kunt terugkijken wat iemand precies zegt en verplicht moet "lezen" in een opgedragen tempo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:16

Qwerty-273

Meukposter

Joel22 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 09:17:
Maargoed met een horizon van 30 jaar is dus direct de markt op beter?
Gemiddeld genomen wel ja. Maar er zijn dus ook kansen dat het niet de verstandige keuze was (zo rond de 30% uit het hoofd). Het gaat er uiteindelijk om wat bij jou past. Als je beter slaapt als je voor het middelen over 6-12 maanden kiest, ga daar voor. Als je na onderzoek ook goed voelt met in één keer instappen, ga daar voor.

Als je horizon 30 jaar is, dan zit er ook geen schokkend verschil (in de meeste gevallen) wanneer je precies instapt. In beide gevallen zit je na 6-12 maanden volledige geïnvesteerd in de markt.

Het is wel een stuk van hoe je om kan gaan met emoties en een daling van jouw portfolio invloed heeft. Als de markt morgen met 5% daalt - krijg je dan de neiging om je geld er uit te trekken? Terwijl de dag er op die daling weer ongedaan kan zijn met een stijging van 10%.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Joel22 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 09:17:
Wat ik wel lastig vind aan passief beleggen is dca vs lumpsum en dan vooral met het oog op korte termijn. Dus bijv. nu in 1x een bedrag investeren of dat bedrag splitten over 12 maanden. Je middeld een jaar dan meer uit. Zeker in nu roerige tijden voelt het heel tegennatuurlijk dat lumpsum nog steeds de beste optie is. In principe is echt passief beleggen toch elk bedrag dat je over hebt zo snel mogelijk op de markt zetten mits je horizon lang genoeg is? Maargoed met een horizon van 30 jaar is dus direct de markt op beter?
Tijdje geleden uitgebreid over gesproken. Over het algemeen is lumpsum beter dan gespreid.
Bij hoge waarderingen (zoals nu) is het voordeel kleiner/negatief.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zuvio
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16-08 07:53
Rubbergrover1 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 09:45:
[...]

Als de teksten daarvan ook uitgeschreven zouden zijn en ik ze op mijn gemak zou kunnen lezen, dan wil ik me er zeker in verdiepen. Maar ik heb een gruwelijke hekel aan filmpjes en podcasts. O.a. omdat je dan lastiger kunt terugkijken wat iemand precies zegt en verplicht moet "lezen" in een opgedragen tempo.
Offtopic: youtube url in een gratis ai summarizer / transcripter gooien, doe ik ook, ain't nobody got time for that ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpina
  • Registratie: November 2019
  • Nu online
sanook schreef op maandag 24 maart 2025 @ 09:01:
Is het mogelijk om je portefeuille met NT fondsen te laten verplaatsen van Rabo naar Abn-Amro? Dus zonder dat je het eerst moet verkopen bij Rabo en daarna weer aankopen bij Abn-Amro?
Als Rabo de nieuwe varianten met lagere kosten niet aan gaat bieden wil ik gaan switchen van bank.
Bedoel je dan die nieuwe benamingen? Wou binnenkort een NT order inleggen bij Rabo ;)

Om van huisbank te wisselen is ook weer iets.

Heb wel ING nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Is het mogelijk om je portefeuille met NT fondsen te laten verplaatsen van Rabo naar Abn-Amro? Dus zonder dat je het eerst moet verkopen bij Rabo en daarna weer aankopen bij Abn-Amro?
Als Rabo de nieuwe varianten met lagere kosten niet aan gaat bieden wil ik gaan switchen van bank.
zoeken bij google naar 'abn+beleggen+overstapservice' geeft https://www.abnamro.nl/nl...rvice-beleggen/index.html

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo!
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 08:32
Je zegt dat Rabo de nieuw varianten niet aan gaat bieden? Maar zijn hier concrete signalen voor. Ik zou het zelf namelijk ook gaan overwegen dan, maar kan me niet goed voorstellen dat Rabo dit niet zou gaan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alpina
  • Nu online
Edit:

Zie het zelf nu

https://www.financieelona...oedkoper-en-nieuwe-namen/

When Rabo, ING?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanook
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

sanook

_/-\o_

Hugo! schreef op maandag 24 maart 2025 @ 11:18:
[...]

Je zegt dat Rabo de nieuw varianten niet aan gaat bieden? Maar zijn hier concrete signalen voor. Ik zou het zelf namelijk ook gaan overwegen dan, maar kan me niet goed voorstellen dat Rabo dit niet zou gaan doen.
Ik zeg niet dat ze het niet aan gaan bieden, maar tot op heden is er nog geen aanwijzing dat ze het wel gaan doen. 2 weken terug geinformeerd hiernaar en nog geen antwoord gehad of/wanneer ze dit aan gaan bieden.
Alpina schreef op maandag 24 maart 2025 @ 11:10:
[...]

Bedoel je dan die nieuwe benamingen? Wou binnenkort een NT order inleggen bij Rabo ;)

Om van huisbank te wisselen is ook weer iets.

Heb wel ING nog.
Dat zou dan de verhuizing zijn van de huidige Rabo portefeuille, deel II zou dan zijn om bij ABN de fondsen te switchen.
Ik gebruik Rabo nu meer als tussenstop/tegenrekening voor bv Raisin en dergelijke maar is niet mijn huisbank, ABN heb ik onlangs geopend (100 euro bonus voor openen betaalrekening en 75 euro bonus voor starten met beleggen). De bedoeling was om ABN na ontvangen van de bonussen weer op te zeggen maar ik zou net zo goed alles naar ABN kunnen verplaatsen/omzetten en Rabo sluiten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 11-09 17:00
Rubbergrover1 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 09:45:
[...]
De podcasts zijn uitgeschreven. Zie: https://rationalreminder.ca/podcast-directory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpina
  • Nu online
[...]

Wou passief beginnen maar ben nu al weer actief bezig :')

Zal het vanmiddag gewoon eens vragen aan Rabo.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sanook
  • Nu online

sanook

_/-\o_

[...]

Zojuist nogmaals contact gehad met Rabo via de chat. Ze verwachten dat ze dit wel aan gaan bieden, er is binnenkort een overleg met NT hieromtrent. Ze denken over een aantal weken meer te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpina
  • Nu online
sanook schreef op maandag 24 maart 2025 @ 13:42:
[...]

Zojuist nogmaals contact gehad met Rabo via de chat. Ze verwachten dat ze dit wel aan gaan bieden, er is binnenkort een overleg met NT hieromtrent. Ze denken over een aantal weken meer te weten.
Bedankt, wacht ik het nog even af.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zuvio
Wat een onzin, NT biedt hun fondsen alleen via de 3 grootbanken aan, maar het is teveel gevraagd om een goedkopere variant gezamenlijk uit te rollen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hugo!
Alpina schreef op maandag 24 maart 2025 @ 13:11:
[...]

Wou passief beginnen maar ben nu al weer actief bezig :')

Zal het vanmiddag gewoon eens vragen aan Rabo.
Ik vind die opmerking niet echt nodig. Ik ben nog steeds passief aan het beleggen en focus op kostenoptimalisatie, wat op de lange termijn behoorlijk wat kosten kan schelen. Ik ga heus niet over 1 nacht ijs, als je mijn reactie goed had gelezen had je dat eruit op kunnen maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alpina
  • Nu online
Hugo! schreef op maandag 24 maart 2025 @ 16:05:
[...]

Ik vind die opmerking niet echt nodig. Ik ben nog steeds passief aan het beleggen en focus op kostenoptimalisatie, wat op de lange termijn behoorlijk wat kosten kan schelen. Ik ga heus niet over 1 nacht ijs, als je mijn reactie goed had gelezen had je dat eruit op kunnen maken.
Het ging over mijzelf Hugo ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hugo!
Alpina schreef op maandag 24 maart 2025 @ 16:08:
[...]

Het ging over mijzelf Hugo ;)
Haha oops sorry, en dan heb ik het nog wel over goed lezen. Had hem anders geïnterpreteerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alpina
  • Nu online
Hugo! schreef op maandag 24 maart 2025 @ 16:30:
[...]

Haha oops sorry, en dan heb ik het nog wel over goed lezen. Had hem anders geïnterpreteerd.
Geen probleem ;) nu ik het nog eens lees valt deze ook anders te interpreteren inderdaad.

Maar komt er op neer dat we even hetzelfde afwachten bij de Rabo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Zuvio schreef op maandag 24 maart 2025 @ 10:50:
[...]

Offtopic: youtube url in een gratis ai summarizer / transcripter gooien, doe ik ook, ain't nobody got time for that ...

Goede tip! Welke AI gebruik jij hiervoor?
En maakt die ook goede samenvattingen daarvan?

Kan dit trouwens ook voor Spotify Podcasts?

[/i]

[ Voor 9% gewijzigd door NicoHF op 24-03-2025 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-09 19:38
Waarschijnlijk een domme vraag, maar wat zijn de reguliere handelstijden voor IBKR Lite?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:19

de Peer

under peer review

mister_S schreef op maandag 24 maart 2025 @ 21:36:
Waarschijnlijk een domme vraag, maar wat zijn de reguliere handelstijden voor IBKR Lite?
Ibkr is een broker, geen beurs.

Je kunt met ibkr op allerlei beurzen handelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mister_S
Als ik een order plaats, wordt de order dan gelijk verwerkt? Ik zie nu 'Buiten RHT", dus ik neem aan dat er ook een "binnen RHT" is :) Met google zie ik ook dat ik specifiek handelen buiten reguliere tijden moet activeren als ik dat wil doen.`
Gaat om WEBN trouwens.

[ Voor 4% gewijzigd door mister_S op 24-03-2025 21:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

mister_S schreef op maandag 24 maart 2025 @ 21:49:
Als ik een order plaats, wordt de order dan gelijk verwerkt? Ik zie nu 'Buiten RHT", dus ik neem aan dat er ook een "binnen RHT" is :) Met google zie ik ook dat ik specifiek handelen buiten reguliere tijden moet activeren als ik dat wil doen.`
Gaat om WEBN trouwens.
Op welke beurs wil je WEBN aankopen? Wel handig om de basics te begrijpen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
fsfikke schreef op maandag 24 maart 2025 @ 22:02:
[...]

Op welke beurs wil je WEBN aankopen? Wel handig om de basics te begrijpen ;)
IBIS2, London stock exchange als ik het goed begrijp. Bedoel je dat? Ik wist niet eens dat ik een beurs kon kiezen :)

Wat ik me eigenlijk afvraag is wat er met mijn order gebeurt, (dag met limiet) als ik dat nu plaats ("buiten RHT" dus volgens IBKR). Ik neem aan dat met ETF's je niet ineens omhoog/omlaag knalt wanneer de beurs opent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

mister_S schreef op maandag 24 maart 2025 @ 22:06:
[...]

IBIS2, London stock exchange als ik het goed begrijp. Bedoel je dat? Ik wist niet eens dat ik een beurs kon kiezen :)

Wat ik me eigenlijk afvraag is wat er met mijn order gebeurt, (dag met limiet) als ik dat nu plaats ("buiten RHT" dus volgens IBKR). Ik neem aan dat met ETF's je niet ineens omhoog/omlaag knalt wanneer de beurs opent.
Ik denk dat je je nog even moet verdiepen in wat beleggings-basics ;) Anders even met een paper-trading account beginnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
Het is blijkbaar 9:00 ET-16:30 ET. Ik krijg ook een melding als ik een order wil plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
[...]
IBIS2, London stock exchange als ik het goed begrijp.
Je begrijpt het niet goed en het is slim om meer huiswerk te doen, anders gaan je fouten je geld kosten.

NT fondsen bij je grootbank zijn eenvoudiger dan IBKR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:33
[...]

Londen zal geen euro notering zijn, lijkt me een zeer slecht idee. Ik zou wat de rest al zegt eens beter inlezen hoe beurshandel werkt, waar je het beste op kan letten en wat je vooral niet moet doen. Een onderdeel ervan en ik geloof dat het zelfs in onze startpost staat is dat je aankoopt in je eigen valuta, euro dus. En overzichtsites als https://www.justetf.com/n...ml?isin=IE0003XJA0J9#risk kan je zien op welke beurzen er in welke valuta genoteerd staan. Bij WEBN is de logische keuze dan Xetra. Een andere tip is dat brokers niet altijd real time data tonen en die wel handmatig te vinden is, van Xetra plaatste iemand niet zo lang geleden een link daarnaartoe.
Ik zou afraden buiten beursopening te gaan handelen, simpel zat. Een ander idee is zoals hier al gezegd werd misschien uberhaupt niet de beurs op gaan maar klassieke beleggingsfondsen als NT aankopen. Scheelt je ook het aanleren van de processen achter beurshandel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
Het is Xetra, welke als IBIS2 wordt aangegeven bij IBKR. Excuus, ik was even in de war zo laat in de avond :). Kwartje viel pas toen @The Third Man het over kopen in euros had. Ik dacht aan VWCE die ik via London wilde kopen, al weet ik niet meer wat mijn idee daarachter was afgelopen jaar.

Nu weet ik nog steeds niet wat handelen buiten beurstijden en/of reguliere tijden precies inhoudt, moet ik even over lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Eventueel een handig artikel van BankerOnWheels over de verschillende beurscodering die IBKR hanteert.
https://www.bankeronwheel...rs-stock-exchanges-codes/

Of je kan het zelf opzoeken via IBKR: https://www.interactivebr.../products-exchanges.php#/
Onder het tabje Exchanges kan je precies zien op welke beurzen gehandeld kan worden. Die lijst is wel extreem groot, je komt dan ook beurzen tegen waar de "traditionele" ETFs (om on topic te blijven) niet terug zullen komen zoals Aquis Stock Exchange

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

mister_S schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 07:31:
Nu weet ik nog steeds niet wat handelen buiten beurstijden en/of reguliere tijden precies inhoudt, moet ik even over lezen.
De beurs (en dan is het van belang om te weten welke dat is) heeft openingstijden. Dus je kan op die specifieke beurs alleen handelen binnen de openingstijden. Voor Xetra is dat op maandag tot en met vrijdag tussen 09:00 en 17:30 CET, kijk je bij de grote zuster Börse Frankfurt dan is dat tussen 08:00 en 22:00 CET. Ze kennen ook sluitingsdagen zoals goede vrijdag waar er dan geen handel plaatsvind.

https://www.xetra.com/xetra-en/newsroom/trading-calendar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpina
  • Nu online
Pistachenootje schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 02:00:
[...]

Je begrijpt het niet goed en het is slim om meer huiswerk te doen, anders gaan je fouten je geld kosten.

NT fondsen bij je grootbank zijn eenvoudiger dan IBKR.
Wanneer de nieuwe benamingen actief zijn bij Rabo ga ik starten. Mijn laatste vraag:

Aangezien ik maandelijks een klein bedrag wil inleggen, dacht ik eerst alleen NT world. Zou hier nu toch graag EM bij willen toevoegen.

Aangezien dit vanaf 50 euro kan, is het dan logisch om 150 euro World te doen of toch meer om tot een betere verhouding te komen?

Als ik tussen de regels doorlees zit jij ook iets zwaarder in EM?

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Alpina schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 08:43:
[...]

Wanneer de nieuwe benamingen actief zijn bij Rabo ga ik starten. Mijn laatste vraag:

Aangezien ik maandelijks een klein bedrag wil inleggen, dacht ik eerst alleen NT world. Zou hier nu toch graag EM bij willen toevoegen.

Aangezien dit vanaf 50 euro kan, is het dan logisch om 150 euro World te doen of toch meer om tot een betere verhouding te komen?

Hoe je het precies doet maakt niet zoveel uit, zolang je uiteindelijk maar op je gewenste verhouding uitkomt. Dat het af en toe afwijkt maakt ook niet zoveel uit.

Ik zit zelf voor zo'n 10% in EM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpina
  • Nu online
Pistachenootje schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 08:47:
[...]

Hoe je het precies doet maakt niet zoveel uit, zolang je uiteindelijk maar op je gewenste verhouding uitkomt. Dat het af en toe afwijkt maakt ook niet zoveel uit.

Ik zit zelf voor zo'n 10% in EM.
Bedankt, duidelijk. Horizon is 25 jaar ongeveer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zuvio
Alpina schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 08:43:
[...]

***members only***
De exacte verdelingen vind je hier op deze site , klik op het tabje wat je wilt, in jouw geval Northern Trust 2 of 3 fondsen.

Maar, met kleine bedragen maakt het echt nog niet zoveel uit. Veel mensen doen 90/10 of 80/10/10 en laten dat zo staan. Pas wanneer je flink wat geld ingelegd hebt kun je gaan tweaken. Anders lekker laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricolores
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 01-09 13:37
Ik heb opnieuw een som te investeren, maar met de huidige geopolitieke toestand zou ik mijn portfolio toch graag met enkele Europese ETF's uitbreiden. Iemand aanbevelingen? Het gaat over de zeer lange termijn (tientallen jaren).

Ryzen 7 9800X3D - Gigabyte X870E AORUS ELITE WIFI7 - G.Skill Flare X5 F5-6000 (32GB) - Sapphire Nitro+ RX9070XT

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Tricolores schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 08:01:
Ik heb opnieuw een som te investeren, maar met de huidige geopolitieke toestand zou ik mijn portfolio toch graag met enkele Europese ETF's uitbreiden. Iemand aanbevelingen? Het gaat over de zeer lange termijn (tientallen jaren).
Je zou een NT Europe fonds of stoxx europe 600 etf kunnen aanhouden.

(ik heb ook ergens naast de nt w/em/sc een automatische maandelijkse in NT europe zitten dacht ik, weet ik niet meer exact)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpina
  • Nu online
YakuzA schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 08:53:
[...]

(ik heb ook ergens naast de nt w/em/sc een automatische maandelijkse in NT europe zitten dacht ik, weet ik niet meer exact)
Is er dan overlap met NT world of zijn dat weer totaal andere bedrijven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Alpina schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 10:57:
[...]

NT Europe en stoxx600 is volgens mij voor het grootste gedeelte een subset van World, het zal geen diversifiëring geven vziw?
https://markets.ft.com/da...ldings?s=NL0011225305:EUR
https://markets.ft.com/da...ummary?s=NL0013217698:EUR

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Third Man
Alpina schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 10:57:
[...]

Hoe zou het bestaan dat een fonds dat een werelddeel volgt, geen overlap heeft met iets dat de wereld volgt :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpina
  • Nu online
The Third Man schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 11:40:
[...]
Hoe zou het bestaan dat een fonds dat een werelddeel volgt, geen overlap heeft met iets dat de wereld volgt :?
Vandaar ook mijn vraag derde man.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
Alpina schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 11:42:
[...]

Vandaar ook mijn vraag derde man.
Laat ik het anders stellen: waarom roept dat bij jou vervolgens een vraag op en is het niet vanzelfsprekend. Had je het idee dat de wereldindex op een andere manier functioneert, of speelt er iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpina
  • Nu online
The Third Man schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 11:59:
[...]
Laat ik het anders stellen: waarom roept dat bij jou vervolgens een vraag op en is het niet vanzelfsprekend. Had je het idee dat de wereldindex op een andere manier functioneert, of speelt er iets anders?
@The Third Man

Nee, wat zou er anders moeten spelen?

Ik vroeg me af aangezien er al een Europa deel in NT World zit waarom dan nog apart NT Europa. Als in zitten daar dan niet (een paar) dezelfde bedrijven in.

Ik zie soms ook beleggen in verschillende World indexen, is mij ook nooit helemaal duidelijk ivm overlap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:42

Zenix

BOE!

mister_S schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 07:31:
Het is Xetra, welke als IBIS2 wordt aangegeven bij IBKR. Excuus, ik was even in de war zo laat in de avond :). Kwartje viel pas toen @The Third Man het over kopen in euros had. Ik dacht aan VWCE die ik via London wilde kopen, al weet ik niet meer wat mijn idee daarachter was afgelopen jaar.

Dat is de goede inderdaad, gewoon beurstijden Xetra zoeken en dan weet je het. Aankoop zal gelijk worden verwerk. Let wel goed op de koersen en maak een limit order aan.

Je kan ook een recurring invenstment doen, die zal op die dag inderdaad direct worden uitgevoerd. Het is wel verstandig om geld dag van tevoren te storten.

[ Voor 6% gewijzigd door Zenix op 26-03-2025 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
verwijderd...

[ Voor 97% gewijzigd door Pistachenootje op 26-03-2025 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricolores
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 01-09 13:37
YakuzA schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 08:53:
[...]

Misschien een beginnersvraag, maar zit er een groot verschil op beide? En wat is het verschil? Ik weet dat de Stoxx 600 de grootste 600 bedrijven volgt, maar wat is NT Europe dan?

Ryzen 7 9800X3D - Gigabyte X870E AORUS ELITE WIFI7 - G.Skill Flare X5 F5-6000 (32GB) - Sapphire Nitro+ RX9070XT

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Tricolores schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 18:10:
[...]

Misschien een beginnersvraag, maar zit er een groot verschil op beide? En wat is het verschil? Ik weet dat de Stoxx 600 de grootste 600 bedrijven volgt, maar wat is NT Europe dan?
Google ken je wel?
The investment objective of the Fund is to closely match the risk and return characteristics of the MSCI Europe Custom ESG Index (the "Index") with net dividends reinvested.
zoeken bij google naar 'MSCI Europe Custom ESG Index'

[ Voor 7% gewijzigd door fsfikke op 26-03-2025 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roodey
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14:01
Members only:

[ Voor 3% gewijzigd door Roodey op 27-03-2025 16:21 . Reden: Spelling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Lees het topic maar eens even terug. Dit onderwerp wordt regelmatig besproken.
Zelf zit ik gewoon bij 1 broker. Geen problemen mee. ik slaap heerlijk.

die 20k beleggerscompensatie dat gaat na een tijdje niet meer op. als je straks bijvoorbeeld 300k hebt ga je dat niet over 15 brokers verdelen.

[ Voor 20% gewijzigd door de Peer op 27-03-2025 16:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Third Man
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roodey
de Peer schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 16:26:
[...]

Lees het topic maar eens even terug. Dit onderwerp wordt regelmatig besproken.
Zelf zit ik gewoon bij 1 broker. Geen problemen mee. ik slaap heerlijk.

die 20k beleggerscompensatie dat gaat na een tijdje niet meer op. als je straks bijvoorbeeld 300k hebt ga je dat niet over 15 brokers verdelen.
Dat ben ik met je eens. Ik beleg naast ETF's ook in NT fondsen via de Rabobank. Dat zal op termijn mijn grootste positie worden.

Dank voor je reactie. Mag ik vragen welke broker?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Roodey schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 16:49:
[...]

Dat ben ik met je eens. Ik beleg naast ETF's ook in NT fondsen via de Rabobank. Dat zal op termijn mijn grootste positie worden.

Dank voor je reactie. Mag ik vragen welke broker?
IBKR, interactive brokers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roodey
Members only:

[ Voor 4% gewijzigd door Roodey op 27-03-2025 16:53 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Also iemand met een podcast iets doet, is het beste altijd om het tegenovergestelde te doen toch?

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roodey
YakuzA schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 17:08:
[...]

Also iemand met een podcast iets doet, is het beste altijd om het tegenovergestelde te doen toch?
Ik heb de wijsheid niet in pacht. Daarom simpele ETF's voor mij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Roodey schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 17:14:
[...]

Ik heb de wijsheid niet in pacht. Daarom simpele ETF's voor mij ;)
Niets mis met die podcast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Third Man
Roodey schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 17:14:
[...]

Ik heb de wijsheid niet in pacht.
Met en zonder wijsheid kan je toch gezonde nuchtere scepsis toepassen? De kans is gewoon groot dat iemand die commercieel actief is op een medium daar dingen op deelt/beweert die gestuurd zijn door diens verdienmodel. Het zou kunnen dat hij er 50 piek heeft staan, het zou ook kunnen dat hij er wel 500k heeft staan (en dus op papier niet liegt) en tegelijkertijd 1 miljoen bij IBKR heeft maar dat voor het ‘gemak’ even weglaat. Je weet het gewoon niet het complete plaatje en dus heeft het geen nuttige waarde. Oftewel laat zo’n uiting gewoon niet meewegen in je eigen keuze.

Over DeGiro is trouwens ook genoeg terug te vinden in het topic en ook bij het in de topicstart gelinkte blog van Mr FOB.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
Geen idee waarom iemand 500k bij Degiro heeft staan. Wellicht omdat hij gesponsord wordt. IBKR wint op alle fronten en laat je bovendien meedelen in inkomsten op uitlenen van je stukken, waardoor je ook nog goedkoper uit bent.

https://www.bankeronwheels.com/interactive-brokers-review/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand die weet waar je alle holdings kan vinden van https://www.fitvermogen.n...inable-Equity/useFilter/1
https://am.gs.com/nl-nl/i...tainable-equity-fund-a-nl heeft het ook niet.
Een ishares of vaneck etf heeft dat gewoon makkelijk vindbaar op de eigen webpagina.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 05:42:
Iemand die weet waar je alle holdings kan vinden van https://www.fitvermogen.n...inable-Equity/useFilter/1
https://am.gs.com/nl-nl/i...tainable-equity-fund-a-nl heeft het ook niet.
Een ishares of vaneck etf heeft dat gewoon makkelijk vindbaar op de eigen webpagina.
te zien in het jaarverslag, vanaf pagina 68.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Pistachenootje schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 01:11:
[...]

Geen idee waarom iemand 500k bij Degiro heeft staan. Wellicht omdat hij gesponsord wordt. IBKR wint op alle fronten en laat je bovendien meedelen in inkomsten op uitlenen van je stukken, waardoor je ook nog goedkoper uit bent.

https://www.bankeronwheels.com/interactive-brokers-review/
Ik heb het weer uitgezet. Het rendement van uitlenen van WEBN was zo mager dat ik zelfs het zeer kleine risico er niet voor wil lopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
R.van.M schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 07:40:
[...]

Ik heb het weer uitgezet. Het rendement van uitlenen van WEBN was zo mager dat ik zelfs het zeer kleine risico er niet voor wil lopen
Welk risico zie je voor je precies? Je stukken zijn met cash gedekt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

R.van.M schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 07:40:
[...]

De afgelopen wat volatiele tijd heeft wel voor wat meer activiteit gezorgd. Totaal dit jaar €60 verdient aan WEBN uitlenen. Maar op de market value is het peanuts ja :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ErnstH schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 09:00:
[...]

Welk risico zie je voor je precies? Je stukken zijn met cash gedekt.
Goed, met WEBN is het risico inderdaad ~0, maar in theorie zou bij een enorme koersuitslag de cash dekking niet genoeg kunnen zijn. Op het moment dat de wederpartij dan falliet gaat en IBKR niet genoeg dekking zou hebben om dat op te vangen zou je een claim ergens moeten indienen. Het rendement wat ik had was 0,0004%. Dus 4,80eur per jaar per 100k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

R.van.M schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 14:40:
[...]

Goed, met WEBN is het risico inderdaad ~0, maar in theorie zou bij een enorme koersuitslag de cash dekking niet genoeg kunnen zijn. Op het moment dat de wederpartij dan falliet gaat en IBKR niet genoeg dekking zou hebben om dat op te vangen zou je een claim ergens moeten indienen. Het rendement wat ik had was 0,0004%. Dus 4,80eur per jaar per 100k.
Ik denk dat de nieuwigheid daar ook mee te maken heeft, WEBN bestaat nog niet eens een jaar :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
R.van.M schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 14:40:
[...]
Bij mij weten is er geen enkele investeerder die op deze manier ooit geld heeft verloren bij IBKR. Ik denk dus dat het risico wel meevalt.

Overigens lenen ETF's als WEBN, VWCE en IWDA ook onderliggende aandelen uit en nemen dus een vergelijkbaar risico. Als je echt veilig daarvoor wil zijn is NT een optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03:49
Pistachenootje schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 15:58:
[...]
Bij mij weten is er geen enkele investeerder die op deze manier ooit geld heeft verloren bij IBKR. Ik denk dus dat het risico wel meevalt.
De kans valt mee, maar als ik daardoor alles bij IBKR zou kwijtraken, dan is dat toch wel zeer vervelend voor mij. Het feit dat het tot nu toe nog nooit is gebeurd, is geen reden om te denken dat het daarom nooit kan gebeuren. Dat is een gevaarlijke redenatie, die ook professionele risk managers vaker maken: Lucretius problem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
rube schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 20:52:
[...]
De kans valt mee, maar als ik daardoor alles bij IBKR zou kwijtraken, dan is dat toch wel zeer vervelend voor mij.
Alles kwijtraken is geen optie. Je leent sowieso maar een deel uit van je stukken, en je hebt volledig cash als onderpand voor wat je uitleent. Maar het zou kunnen dat de waarde van die ETF's een paar procent stijgt en dat het onderpand niet meer dekkend is. Alleen voor dat gedeelte is er een risico.

Als ik dit goed interpreteer is IB zelf de counterparty. De kans dat IB failliet gaat lijkt me ook wel te overzien. Ik neem het risico graag maar het mooie van IBKR t.o.v. Degiro is dat je het bij IBKR ook kan uitzetten, iets dat bij Degiro niet kan.
Het feit dat het tot nu toe nog nooit is gebeurd, is geen reden om te denken dat het daarom nooit kan gebeuren.
Dan zou ik even teruglezen wat ik werkelijk schreef. Ik stelde namelijk niet dat het nooit kan gebeuren.

[ Voor 13% gewijzigd door Pistachenootje op 29-03-2025 01:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Ik heb een vraag over de fondsen van Fitvermogen.
Wellicht is dit gerommel in de marge maar voor een hoge marktkapitalisatie werd hier vaak gesproken over de verdeling van 88/12 maar op indexfondensvergelijken zie ik nu dat van 90/10 wordt uitgegaan.

Kan ik er op basis van deze bron er van uit gaan dat deze verhouding momenteel de hoogste marktkapitalisatie geeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanook
  • Nu online

sanook

_/-\o_

nokiaan958GB schreef op zondag 30 maart 2025 @ 21:46:
Wellicht is dit gerommel in de marge maar voor een hoge marktkapitalisatie werd hier vaak gesproken over de verdeling van 88/12 maar op indexfondensvergelijken zie ik nu dat van 90/10 wordt uitgegaan.

Kan ik er op basis van deze bron er van uit gaan dat deze verhouding momenteel de hoogste marktkapitalisatie geeft?
Percentages kunnen varieren, op deze website wordt dit bijgehouden: https://marketcaps.site/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
sanook schreef op zondag 30 maart 2025 @ 22:00:
[...]

Percentages kunnen varieren, op deze website wordt dit bijgehouden: https://marketcaps.site/
De vergelijkssite geeft de verdeling:
Goldman Sachs Enhanced Index Sustainable Equity (90%)
Goldman Sachs Enhanced Index Sustainable EM Equity (10%)
dus 10% EM

Ik zie dat dat wel aardig overeenkomt met jouw link maar de MSCI wordt door Goldman gevolgd met ESG-uitsluitingen 35% van de marktkapitalisatie van de index. Valt te beredeneren/berekenen of dat een andere verdeling geeft :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06:40
nokiaan958GB schreef op zondag 30 maart 2025 @ 21:46:

Ik vermoed dat het idd gerommel in de marge is. Beide fondsen hebben behoorlijk veel uitsluitingen. Dat wordt niet veranderd door de verhouding tussen beide fondsen een beetje aan te passen.

Als je nu een verhouding van 88/12 hebt dan zou ik gewoon je periodieke stortingen aanpassen. Daarnaast kan je bijsturen/corrigeren als je een keer een extra storting doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jefase
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-08 22:53
sanook schreef op maandag 17 maart 2025 @ 11:34:
[...]

Ik heb dit eind vorige week via de chat nagevraagd en zou een bericht ontvangen als hier meer bekend over zou zijn. Tot nu toe nog niks gehoord.
Heb je ondertussen toevallig een reactie gekregen? Ik overweeg te starten met indexbeleggen en ben na het nodige inlezen, geïnteresseerd in NT. Aangezien ik al Rabobank heb, zou dit de makkelijkste stap zijn. Anders zal ik hen binnenkort ook eens berichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpina
  • Nu online
jefase schreef op maandag 31 maart 2025 @ 18:01:
[...]

Heb je ondertussen toevallig een reactie gekregen? Ik overweeg te starten met indexbeleggen en ben na het nodige inlezen, geïnteresseerd in NT. Aangezien ik al Rabobank heb, zou dit de makkelijkste stap zijn. Anders zal ik hen binnenkort ook eens berichten.
Had ze toen ook een bericht gestuurd. Gaven alleen aan dat er een naamswijziging was. Goedkopere koersen was niet van bekend… heb ze die afbeelding van ABN nog gestuurd maar geen reactie :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Alpina schreef op maandag 31 maart 2025 @ 20:07:
[...]
Had ze toen ook een bericht gestuurd. Gaven alleen aan dat er een naamswijziging was. Goedkopere koersen was niet van bekend… heb ze die afbeelding van ABN nog gestuurd maar geen reactie :')
Koersen zijn hetzelfde toch? Alleen de kosten waren lager? :p

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpina
  • Nu online
YakuzA schreef op maandag 31 maart 2025 @ 20:12:
[...]

Koersen zijn hetzelfde toch? Alleen de kosten waren lager? :p
Sorry kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fissa
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 11-09 17:15
Alpina schreef op maandag 31 maart 2025 @ 20:07:
[...]

Ik tien dagen geleden nog een e-mail retour dat er niets bekend was en ze mij op de hoogte zouden brengen als dit veranderde. Net opnieuw geëscaleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpina
  • Nu online
fissa schreef op maandag 31 maart 2025 @ 20:15:
[...]

Ik tien dagen geleden nog een e-mail retour dat er niets bekend was en ze mij op de hoogte zouden brengen als dit veranderde. Net opnieuw geëscaleerd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bEpIBKhfUtKR97t4q8jIv9NA0yM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NtOnOM7z3w3WaYGQZfJ1i14R.jpg?f=fotoalbum_large

Deze had ik bijgevoegd, lijkt me toch duidelijk genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fissa
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 11-09 17:15
Alpina schreef op maandag 31 maart 2025 @ 20:20:
[...]

[Afbeelding]

Deze had ik bijgevoegd, lijkt me toch duidelijk genoeg.
Jip, zeer duidelijk verhaal :)
Tevens prijsstijging voor de standaard betaalrekening bij de Rabo, dus het is nu wel echt interessant om met je hele hebben en houden over te stappen naar de ABN…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanook
  • Nu online

sanook

_/-\o_

jefase schreef op maandag 31 maart 2025 @ 18:01:
[...]

ZIe mijn 'follow up': sanook in "Passief beleggen met indexfondsen - Deel 1"

Maar tot op heden nog niks gehoord of gezien.
Als er in mei nog niks bekend is ga ik wel denken aan overstappen/verhuizen, heb onlangs (vanwege diverse bonus akties) een ABN-AMRO betaal- en belegrekening geopend. Bedoeling was dat dit maar tijdelijk zou zijn maar toen was nog niets bekend over die nieuwe NT fondsen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• irongalaxy
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 14:21
Ik heb bij ABN mijn periodieke orders aangepast naar de varianten NT World en NT EM fondsen met de lagere TER.

De order van NT EM MKT SCREENED EQUITY INDEX DIS (NL0014040289) is vanochtend afgekeurd: 'Het fonds is niet toegestaan binnen de beleggingsvorm'.
Ik heb ABN Zelf Beleggen Basis.
Ik heb vervolgens geprobeerd een handmatige order in te voeren, maar die wordt direct niet geaccepteerd met dezelfde melding.

De periodieke order van NT World (NL0013654742) is wel geaccepteerd.

Hebben anderen hier ook last van? Of een periodieke order waarbij de nieuwe EM wel gelukt is?

[ Voor 6% gewijzigd door irongalaxy op 01-04-2025 09:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• falconxp
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:39
irongalaxy schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 09:14:
Ik heb bij ABN mijn periodieke orders aangepast naar de varianten NT World en NT EM fondsen met de lagere TER.

De order van NT EM MKT SCREENED EQUITY INDEX DIS (NL0014040289) is vanochtend afgekeurd: 'Het fonds is niet toegestaan binnen de beleggingsvorm'.
Ik heb vervolgens geprobeerd een handmatige order in te voeren, maar die wordt direct niet geaccepteerd met dezelfde melding.

Ik heb ABN Zelf Beleggen.

Hebben anderen die hier ook last van hebben? Of een periodieke order waarbij het wel gelukt is?
Bij mij zijn de goedkope NT EM fondsen gewoon periodiek te kopen. Zelf heb ik Zelf investeren basis bij de ABN. Aan het einde van de maand worden NT EM/World/Eur periodiek aangeschaft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jefase
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-08 22:53
Bedankt voor de snelle reacties. Ik ben benieuwd of ze er toch nog mee komen op korte termijn en ga het nog even aankijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Repsect
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:44
irongalaxy schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 09:14:

Ik heb ABN Zelf Beleggen Basis.

Hebben anderen hier ook last van? Of een periodieke order waarbij de nieuwe EM wel gelukt is?
Hier inderdaad hetzelfde probleem. Mijn periodieke order voor EM is ook afgekeurd, terwijl de NT World en SC wel gewoon geaccepteerd zijn.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
Hmm de tekst "Het fonds is niet toegestaan binnen de beleggingsvorm" uit een van de voorgaande posts is wel even schrikken. Ik heb al een switch gedaan en mijn periodieke order staat nog maar wordt pas uitgevoerd op de 20e. Er is dus een reële kans dat dat die niet uitgevoerd kan worden?

Om verwarring te voorkomen: Gaat om NL0014040289 (NT EM MKT SCREENED EQUITY INDEX DIS).

[ Voor 13% gewijzigd door Mirabis op 01-04-2025 11:17 ]

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpina
  • Nu online
Repsect schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 10:08:
[...]

Hier inderdaad hetzelfde probleem. Mijn periodieke order voor EM is ook afgekeurd, terwijl de NT World en SC wel gewoon geaccepteerd zijn.
Apart, volgens dat artikel zou juist voor SC geen goedkopere variant beschikbaar zijn? Of is het de oude nog?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crasheeee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09-09 17:44
Repsect schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 10:08:
[...]

Hier ook EM afgekeurd, maar de switch was toen der tijd wel goedgekeurd. Vreemd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Repsect
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:44
Alpina schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 11:38:
[...]

Apart, volgens dat artikel zou juist voor SC geen goedkopere variant beschikbaar zijn? Of is het de oude nog?
Klopt, SC is nog de “gewone” -niet goedkopere- variant, want die is er niet.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bllb
  • Registratie: Januari 2011
  • Niet online
Kan iemand mij uitleggen waarom deze goedkopere varianten van de Northern Trust fondsen er eigenlijk opeens zijn? Ik ben nieuw in deze wereld van beleggen en snap niet waarom ze dezelfde fondsen met een lagere TER zijn gestart. De oprichters maken dan zelf toch minder winst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
bllb schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 12:18:
Kan iemand mij uitleggen waarom deze goedkopere varianten van de Northern Trust fondsen er eigenlijk opeens zijn? Ik ben nieuw in deze wereld van beleggen en snap niet waarom ze dezelfde fondsen met een lagere TER zijn gestart. De oprichters maken dan zelf toch minder winst?
Diversificatie? Concurreren op prijs? Vul hier maar alle redenen in waarom bedrijven goedkopere varianten in de markt zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alpina
  • Nu online
In ieder geval de ESG kwestie, ik las ook ergens dat dit met het huidige US beleid te maken had…

Info:

https://www.financieelona...oedkoper-en-nieuwe-namen/

En

https://www.reddit.com/r/...m_source=share&utm_term=1

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Crasheeee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09-09 17:44
Hallo vrienden van Tweakers. Ik heb even gebeld. Het is een storting/fout aan ABN zijn kant. Ze zijn ermee bezig en ze verwachten dat het binnen een paar dagen is opgelost.

Even geduld en het over een paar dagen opnieuw proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• irongalaxy
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 14:21
Crasheeee schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 12:31:
Hallo vrienden van Tweakers. Ik heb even gebeld. Het is een storting/fout aan ABN zijn kant. Ze zijn ermee bezig en ze verwachten dat het binnen een paar dagen is opgelost.

Even geduld en het over een paar dagen opnieuw proberen.
Bedankt! Ik heb maar een order van de duurdere versie ingelegd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Er zijn behoorlijk wat varianten van de Northern Trust fondsen in omloop. Om het "NT World Screened Equity Index FGR Feeder Fund" fonds als voorbeeld te nemen. Dit zijn de "voedingsfondsen" (Feeder Funds) die allemaal in een gezamenlijk moederfonds investeren - die weer de gekozen MCSI index volgt en wat uitsluitingen kent.

Elk voedingsfonds is op een bepaald klantprofiel gericht om een zo goed mogelijke casus te bieden om te investeren. Ook worden sommige van de fondsen specifiek voor een bepaalde institutionele klant(en groep) opgezet waarbij er in de details net wat kleine aanpassingen zijn (bijvoorbeeld de TER, maar dat kan ook belastingregime zijn, etc). Ze worden ook niet allemaal als ETF op een beurs aangeboden, maar dat kan ook als standaard beleggingsfonds zijn.

Uit de prospectus van het bovenstaande fonds:
The A, C, E, G, I, K, M, O, Q, S, U, W and Y Classes of Units (the Taxable Classes of Units) are issued to Investors which are subject to income tax. If investments are done by way of nominated accounts, it is possible that the Taxable Classes of Units are also issued to Investors which are exempt from income tax or entitled to a full refund of Dutch dividend withholding tax.

The B, D, F, H, J, L, N, P, R, T, V, X and Z Classes of Units are issued to Investors which are exempt from income tax or entitled to a full refund of Dutch dividend withholding tax and for which the Fund is not entitled to a full tax rebate (afdrachtsvermindering).

Each of the above referenced Unit Classes are available in U.S. Dollar (USD $), Euro (EUR) and Sterling
(GBP).

Initial Issue Price
USD $10 per Unit for the U.S. Dollar A, C, E, G, I, K, M, O, Q, S, U, W and Y Classes
EUR 10 per Unit for the Euro A, C, E, G, I, K, M, O, Q, S, U, W and Y Classes
GBP 10 per Unit for the Sterling A, C, E, G, I, K, M, O, Q, S, U, W and Y Classes
USD $1,000 per Unit for the U.S. Dollar B, D, F, H, J, L, N, P, R, T, V, X and Z Classes
EUR 1,000 per Unit for the Euro B, D, F, H, J, L, N, P, R, T, V, X and Z Classes
GBP 1,000 per Unit for the Sterling B, D, F, H, J, L, N, P, R, T, V, X and Z Classes
En dan nog twee documenten die haast identiek zijn NL0011225305 (TER 0.15%) en
NL0013475460 (TER 0.12%). Het enige wat er verschilt in dat document voor deze fondsen zijn de TER en de startdatum (2015 vs 2019) van het betreffende feeder fund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Nu online
Heren een woordje advies,

Momenteel zit ik als grootste positie in IWDA. Ik wil echter de rest van de wereld ook dekken maar de standaard zoals vwrl of vwce beleggen ook voor een groot deel in de US.

Welke etf of etf's zijn er aan te raden die dus de rest van de wereld zouden dekken met weinig exposure in de US om niet teveel overlap te verhinderen. Of verkoop ik best gewoon IWDA om uiteindelijk dan toch in VWCE te handelen..

Indien mogelijk ook geen etf die dividend uitkeren aangezien ik in België woonachtig ben.

Ik wil even meegeven dat ik de topic post doorgenomen heb en vele paginas gelezen heb maar ik zie door de bomen het bos niet meer vandaar dat ik mijn vraag nu gericht stel.

Edit: ik beleg via degiro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alpina
  • Nu online
Rubberen schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 13:06:

Momenteel zit ik als grootste positie in IWDA. Ik wil echter de rest van de wereld ook dekken maar de standaard zoals vwrl of vwce beleggen ook voor een groot deel in de US.

Welke etf of etf's zijn er aan te raden die dus de rest van de wereld zouden dekken met weinig exposure in de US om niet teveel overlap te verhinderen. Of verkoop ik best gewoon IWDA om uiteindelijk dan toch in VWCE te handelen..

Indien mogelijk ook geen etf die dividend uitkeren aangezien ik in België woonachtig ben.

Ik wil even meegeven dat ik de topic post doorgenomen heb en vele paginas gelezen heb maar ik zie door de bomen het bos niet meer vandaar dat ik mijn vraag nu gericht stel.

https://etfdb.com/themes/...nt&sort_order=desc&page=1

Ik dacht deze maar is allemaal dividend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Rubberen schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 13:06:

Alles ruilen voor Webn?
https://www.financieelona...-country-world-ucits-etf/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

@Rubberen je kan kijken naar de volgende fondsen die eerder in het topic werden genoemd:
iShares MSCI World ex-USA UCITS ETF Acc (IE000R4ZNTN3)
Amundi MSCI World Ex USA UCITS ETF Acc (IE00085PWS28)
Xtrackers MSCI World ex USA UCITS ETF (IE0006WW1TQ4)

Eventueel kan je die aanvullen met een opkomende landen fonds aangezien de bovenstaande alleen de ontwikkelde landen meenemen. Van deze zijn ook enkele fondsen die China uitsluiten, als je dat ook zou willen toepassen als extra uitsluiten.
iShares MSCI EM ex-China UCITS ETF Acc (IE00BMG6Z448)
Xtrackers MSCI Emerging Markets ex China UCITS ETF (IE00BM67HJ62)

Maar IWDA volgt ook de MSCI World Index. Dus de bovenstaande fondsen voegen dan eigenlijk weinig toe, behalve als je een tilt naar alles buiten de VS wilt bewerkstelligen.

[ Voor 12% gewijzigd door Qwerty-273 op 01-04-2025 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceFreak
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14:46

PeaceFreak

Go get 'em Morty!

Hallo allemaal.

Ik beleg al een paar jaar bij Fitvermogen.
Stort daar elke maand automatisch een bedrag op mijn beleggingsrekening.

Echter mijn rendement over die periode, berekent Fitvermogen op 30,64%.
Als ik het zelf bereken, via de som: Mijn huidige vermogen gedeeld door mijn inleg, kom ik op 10,93%.

Bereken ik het nou verkeerd, of Fitvermogen.
Ik loop hier al een poos tegenaan, en snap eigenlijk niet wat nou daadwerkelijk mijn rendement is.

Zou iemand mij kunnen uitleggen wat de juiste berekening voor mijn totale rendement is?

| We all need people who will give us feedback. That's how we improve. - Bill Gates |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12:19
Jij rekent met geld erin vs huidige waarde, absoluut rendement. Zij rekenen met tijdgewogen rendement. Dan lijkt het rooskleuriger dan dat het werkelijk is.
Pagina: 1 ... 91 ... 105 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals! Ook is slowchat niet de bedoeling.