Blazer Coke schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 16:17:
[...]
Dat hele world-index-etf beleggen is pas echt iets van de laatste 10-15 jaar. Mede mogelijk gemaakt door het internet. Waardoor voor de gewone man zelf handelen in etf's erg makkelijk en een stuk goedkoper is geworden .
Daarvoor was een portefeuille in fondsen met een groot gedeelte Europa en met een groot gedeelte NL en 30% obligaties gewoon de standaard bij veel banken (veelal gekoppeld aan een hypotheek).
Ik herken niet wat je beschrijt. Ik zit zelf al sinds eind jaren '90 in enkele beleggingsfondsen en die waren toen al slechts licht beheerd. Ik heb zelfs nog een AEX-indexclicker meegemaakt. En decennia daarvoor hebben clubs als Robeco natuurlijk ook al het fondsbeleggen groot gemaakt, dat was dan meer beheerd maar er bestonden toen ook al varianten die min of meer indexvolgend waren. Maar ook het begrip S&P500 was natuurlijk al breed bekend en daarmee ook de investeringen erin.
Het is gewoon onzin dat de gewone man pas met ETF's dit soort dingen kon doen. Iedere simpele ziel met een bankrekening kon dit gewoon bij z'n bank al krijgen of naar een externe club zoals die Robeco gaan (Meesman bestaat al sinds 2005 en die waren lang niet de eerste). Ik heb zelfs door mijn tijd voor de ETF's die altijd meer als hypemiddel gezien (vooral door Bux en DeGiro en zo) dan als een openstelling van iets wat er nog niet was, het heeft slechts de keuze in de markt enorm verruimd.
Draai de vragen eens om:
• Waarom wil je perse investeren in 100% aandelen die een wereldindex volgen?
• Waarom wil je (als gevolg) 75% US aandelen en dollar exposure?
• Waarom geen losse aandelen?
• Waarom geen edelmetalen?
Dat heb ik dacht ik al toegelicht? Ik investeer in aandelen omdat ik daarmee in bedrijven investeer en bedrijven werkt actief aan hun rendement: vanwege hun bedrijfsmodel met winstoogmerk en hebben dus in essentie een economisch bestaansrecht en omgekeerd bestaat de economie ervan. Al die andere niet-aandelen hebben dat aspect niet en kennen enkel een externe waarde toebedeling via vraag en aanbod. Die vaak ook nog eens sterk gereguleerd en gecontroleerd zijn (beperkt aantal producenten, gereguleerde markt, reserves en sturing vanuit regeringen enzovoort).
Om vervolgens op het punt te komen welke aandelen, kies ik er expres voor om niet te gaan bepalen wat ik anders zou doen dan de markt al doet. Dus ga ik in plaats daarvan de markt zo goed mogelijk volgen. Dat is niet hetzelfde als dat ik de bijbehorende nadelen wil. Net als dat ik ook niet
wil dat ik (wat) rugpijn krijg van lang in de auto zitten, maar het is wel verdomd veel minder erg dan met het OV moeten reizen in mijn situatie. En net als dat ik dan ook 90% auto kan rijden en toch nog 10% met de bus, maar ik dan denk 'waarom zou ik dat nou doen', rijd ik 100% met de auto. Bij gebrek aan een objectieve onderbouwing dus en op dezelfde manier heb ik ook geen objectieve onderbouwing waarom ik niet richting de 100% van de markt te volgen.
Veel mensen hier zijn imo erg dogmatisch met de wereldindex volgen. Alsof ze de toekomst kunnen voorspellen, terwijl ze gewoon kijken naar historie. Alsof het de enige manier is van investeren en al het andere een doodszonde.
Ten eerste stropop je de reden waarom ik dat doe, ik beweer nergens dat ik naar de historie kijk noch dat ik de beleving heb de toekomst te kunnen voorspellen. Misschien dat anderen dat wel doen, maar ik in ieder geval niet. Juist omdat ik de historie slechts als historie heb en niks over de toekomst met zekerheid kan voorspellen, kies ik simpelweg voor de markt volgen.
Ik vind het ook wel apart dat ik dit verwijt krijg en niet diegen die zeggen "ik zie nu hoe het er in de VS aan toe gaat, dus ik ga meer Europa nemen". Dat is en naar de (recente) historie kijken en doen alsof ze de toekomst kunnen voorspellen waardoor dus dit noodzakelijk zou zijn.
Ten tweede zie ik aan de termen als 'dogmatisch' en 'doodszonde' dat de emotionele siroop in de limonade gemixt wordt, wat suggereert dat feitelijk disucssieren ondergeschikt wordt aan het gevoel wat je erbij krijgt. Dat ik simpelweg niet te vermurwen ben is niet dogmatisch. Je kan mij ook niet vermurwen dat UFO's bestaan, ben ik dan dogmatisch UFO's aan het ontkennen? En het tot "doodszonde" maak als iemand weer over UFO's begint en ik (weer) dat weerspreek?
Passief index beleggen is veel makkelijker en minder tijdrovend dan individuele aandelen. En voor de kleine belegger ook veel goedkoper. Dat is een voordeel.
De wereld index volgen is niets anders dan gewoon een keuze in strategie.
Juist, en dat iemand dus die keuze onderschrijft, verdedigt en beargumenteert zou dus niet tot 'dogma' en 'doodszonde' maken toch? Of wat iemand een paar berichten terug nog zei, alsof je hier 'op je lazer krijgt'. Er lijken allemaal kinderlijke associaties met school, kerk en thuis gemaakt te worden, alleen maar omdat ze tegengas krijgen. Ik kan dat niet anders verklaren dan een gevoel van onmacht, misschien ook het idee op je plek gezet te worden of iets dergelijks. Alleen dat gevoel beleef
jij, niet de schrijvers van de berichten. Maar die krijgen vervolgens wel de kritiek dat dat dit effect heeft.