Het gaat er niet om dat ze eruit gaan. De huidige marktkapitalisatie is zoals die is. Wil in de komende 5-10 jaar de S&P500 weer vele malen meer groeien dan de stoxx 600, dan moeten er dus weer een aantal bedrijven zijn die honderden of duizenden procenten groeien in een aantal jaar. Dat kan vrijwel alleen maar als er iets disruptiefs gebeurt of er een compleet nieuwe techniek wordt gekapitaliseerd (zoals AI bijvoorbeeld). Misschien is ASML, Mistral AI, Revolut of een Zwitserse farmaceut wel het bedrijf voor de komende 10 jaar. Ik gok dat veel jonge Westerse idealisten ook niet graag in de VS van Trump willen werken of.voor.mensen zoals Musk of Bezos en wellicht liever naar de EU komen.r0bb schreef op maandag 3 maart 2025 @ 09:14:
[...]
Natuurlijk blijft er veel minder over als je de Mag7 eruit filtert. Maar dat is toch totaal niet realistisch om als projectie variant mee te nemen? Deze 7 mega bedrijven staan bovenaan met een reden, die gaan daar écht niet zomaar weer tussenuit hoor. Investerings- en ondernemingsklimaat blijft gewoon velel malen beter in VS, sterker nog ik hoor nu voor het eerst meerdere bedrijven serieus klagen over NL/EU.
Alhoewel ik je helemaal gelijk geef over het investeringsklimaat dat gewoon echt beter is in de VS.
De VS heeft gewoon minder regulering qua venture capitalism, privacy, werknemersbescherming.
Ook een van de redenen dat ik niet warm loop om te investeren in China bijvoorbeeld. Ik heb altijd het idee dat de Chinese staat teveel invloed heeft op particuliere bedrijven.