Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Daarmee zou het eigenlijk logischer zijn als de schaalverdeling op koersgrafieken logaritmisch zou zijn, in plaats van lineair.Kard schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 20:47:
[...]
Alleen de praktijk leert [...] dat koersen op termijn niet lineair, maar exponentieel stijgen.
„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”
Dat zie je bij langdurige (index) grafieken dan soms ook. Maar dan ziet er natuurlijk minder spectaculair uit voor de partijen die de fondsen aanbieden. Bovendien zullen er veel mensen moeite hebben om zo'n grafiek correct te kunnen lezen.aawe mwan schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 10:06:
[...]
Daarmee zou het eigenlijk logischer zijn als de schaalverdeling op koersgrafieken logaritmisch zou zijn, in plaats van lineair.
Heb je het filmpje bekeken?
1) Betrouwbaarheid/track record: Amundi zou regelmatig de inhoud van ETFs aanpassen of domicilie aanpassen
2) Kleinere index wordt gerepliceerd tov Vanguard en Investco FTSE (de laatste 2 zouden 22,7% meer aandelen bevatten).
Het filmpje is inmiddels 6 maanden oud dus mogelijk is punt 2 achterhaald.
Amundi’s reputatie om wel eens fondsprincipes te veranderen (ESG bijvoorbeeld), de index is nu nog kleiner/smaller (minder totaal aantal verschillende aandelen) en wat specifieke punten voor Oostenrijkse belastingen. Niks nieuws dus (en voor mij tenminste geen reden om WEBN af te raden) en over het hele filmpje bekeken lijkt het een plug/influence/promotie voor Invesco. @Schweino ik zou sterk afraden te snel te ‘happen’ op dergelijke filmpjes.
[ Voor 7% gewijzigd door The Third Man op 04-01-2025 11:02 ]
Nee, het is hier niet de bedoeling om links te droppen. Dus als je dat wel doet dien je er even bij te zetten wat de inhoud van het filmpje is, zoals je dat nu wel gedaan hebt.
Forum-etiquette
1) is geen probleem voor NL belastingstelselSchweino schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 10:57:
[...]
Heb je het filmpje bekeken?
1) Betrouwbaarheid/track record: Amundi zou regelmatig de inhoud van ETFs aanpassen of domicilie aanpassen
2) Kleinere index wordt gerepliceerd tov Vanguard en Investco FTSE (de laatste 2 zouden 22,7% meer aandelen bevatten).
Het filmpje is inmiddels 6 maanden oud dus mogelijk is punt 2 achterhaald.
2) naar mijn mening een marginaal probleem wat met de tijd waarschijnlijk ook minder wordt. Je mist dan een aantal kleinere aandelen die geen significant verschil zullen maken.
Nee, heb jij het beleid bekeken?
Link- en videodrops
Een link naar een nieuwsbericht of video plaatsen als argumentatie of aanzet voor een discussie is ongewenst. Geef altijd in eigen woorden argumenten voor een punt en gebruik eventueel nieuwsberichten of video's als ondersteuning daarvoor. Geef een samenvatting van het artikel of de video en geef aan waarom dat relevant is voor je argument of de discussie.
Klopt punt 1 wel? Er staat me namelijk bij dat Ierland maar 15% belasting inhoud en Luxemburg 30% bij uitgekeerde dividenden. Dus meer dividendlekkage.FCTW schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 11:05:
[...]
1) is geen probleem voor NL belastingstelsel
2) naar mijn mening een marginaal probleem wat met de tijd waarschijnlijk ook minder wordt. Je mist dan een aantal kleinere aandelen die geen significant verschil zullen maken.
Zie https://www.financieelona...log.nl/dividendbelasting/, 0% in Ierland en 15% in Luxemburg. Maar WEBN zit in Ierland dus kan ik het punt niet helemaal volgen.Miki schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 11:44:
[...]
Klopt punt 1 wel? Er staat me namelijk bij dat Ierland maar 15% belasting inhoud en Luxemburg 30% bij uitgekeerde dividenden. Dus meer dividendlekkage.
Het betrof de discussie over het filmpje van Amundi dat die nog wel eens willen schuiven met het vestigingsland waarop @FCTW reageerde dat dat geen probleem is voor ons maar dat is het wel als Amundi weer eens met haar fondsen gaat schuiven wat ze in het verleden hebben gedaan.The Third Man schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 11:55:
[...]
Zie https://www.financieelona...log.nl/dividendbelasting/, 0% in Ierland en 15% in Luxemburg. Maar WEBN zit in Ierland dus kan ik het punt niet helemaal volgen.
Immers, Luxemburg houdt 15% in bij uitgekeerde dividend maar dat doet onze Nederlandse fiscus ook nog een keer
[ Voor 9% gewijzigd door Miki op 04-01-2025 12:20 ]
Nee, dat is onjuist. Dividend wordt in Nederland niet extra belast en de 15% die Luxemburg inhoudt bij de uitkering door het fonds kan je verrekenen met de verschuldigde box 3 belasting.Miki schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 12:17:
[...]
Immers, Luxemburg houdt 15% in bij uitgekeerde dividend maar dat doet onze Nederlandse fiscus ook nog een keer
Het probleem met Luxemburgse fondsen is dat de fondsen zelf belasting zijn verschuldigd bij het ontvangen van dividend. Dat kan je niet verrekenen. Bij Ierse fondsen, en Nederlandse fiscaal transparante fondsen, speelt dat niet. Deze fondsen zijn qua belasting optimaal voor Nederlanders.
Maar dan kloppen volgens mij nog wel steeds de percentages. Voor Ierse fondsen kun je 85% terug krijgen van het uitgekeerde dividend en voor Luxemburgse fondsen 70%.Zr40 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 12:31:
[...]
Nee, dat is onjuist. Dividend wordt in Nederland niet extra belast en de 15% die Luxemburg inhoudt bij de uitkering door het fonds kan je verrekenen met de verschuldigde box 3 belasting.
Het probleem met Luxemburgse fondsen is dat de fondsen zelf belasting zijn verschuldigd bij het ontvangen van dividend. Dat kan je niet verrekenen. Bij Ierse fondsen, en Nederlandse fiscaal transparante fondsen, speelt dat niet. Deze fondsen zijn qua belasting optimaal voor Nederlanders.
Ierse fondsen kennen immers geen inhouding bij uitkering en er is dus ook niets om terug te krijgen. Ierse fondsen zijn zelf wel 15% verschuldigd over de ontvangen dividend en dat matcht jouw 85%.
Luxemburgse fondsen kennen een 15% inhouding bij uitkering. Nederlanders kunnen die verrekenen, wat het effectief gelijkwaardig maakt aan de Ierse situatie. Luxemburgse fondsen zijn zelf 30% verschuldigd over de ontvangen dividend en dat matcht jouw 70%.
Het schuiven was een probleem omdat de fiscus in zijn land (Oostenrijk) dan gaat afrekenen over de gerealiseerde resultaten. Dat doet NL niet. Het is dus geen fiscaal probleem mochten ze het verschuiven.Miki schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 12:17:
[...]
Het betrof de discussie over het filmpje van Amundi dat die nog wel eens willen schuiven met het vestigingsland waarop @FCTW reageerde dat dat geen probleem is voor ons maar dat is het wel als Amundi weer eens met haar fondsen gaat schuiven wat ze in het verleden hebben gedaan.
Gezien het voor hun commercieel niet interessant is om te verschuiven naar een minder gunstig regiem, lijkt mij de kans zeer klein dat ze het opnieuw doen.
Als ze het ooit doen, dan kan je je beleggingen ook naar een andere fonds overzetten.
Ik verwacht ook niet zij zomaar zullen verschuiven dus ik acht het risico ook klein maar het was wel goed in inzichtelijk te krijgen dat een verschuiving naar een ander vestigingsland wel degelijk gevolgen kan hebben voor bijvoorbeeld dividendlekkage.FCTW schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 13:47:
[...]
Het schuiven was een probleem omdat de fiscus in zijn land (Oostenrijk) dan gaat afrekenen over de gerealiseerde resultaten. Dat doet NL niet. Het is dus geen fiscaal probleem mochten ze het verschuiven.
Gezien het voor hun commercieel niet interessant is om te verschuiven naar een minder gunstig regiem, lijkt mij de kans zeer klein dat ze het opnieuw doen.
Als ze het ooit doen, dan kan je je beleggingen ook naar een andere fonds overzetten.
Overigens is het nog wel een vrij jong fonds en met dito kapitalisatie. Ik zou persoonlijk even de kat uit de boom kijken voordat ik mijn hele portefeuille zou omzetten. Als het fonds niet voldoende tractie krijgt kunnen ze het ook weer omgooien, dat hebben ze in het verleden ook bij andere fondsen gedaan. Als je net nieuw start dan zou je het kunnen overwegen naast de al bekende combinaties uit de startpost.
[ Voor 6% gewijzigd door Miki op 04-01-2025 14:46 ]
Goede vraag. En dat dat kan ik niet zo 1 2 3 gevonden krijgen. Er is wel een best execution policy. Tegelijkertijd meen ik me te herinneren dat IBKR daar ook niet altijd duidelijk in is. IBKR stuurt toch je order automatisch naar de gunstigste beurs?The Third Man schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 13:55:
@mdlaat : hoe en op welke beurs handel je precies met dat platform? Een reden waarom het zo laagdrempelig wordt gemaakt bij neobanken e.d. is omdat ze extra marge kunnen maken op de orders via slippage e.d.
Als ik het goed begrijp is bij Revolut kopen/verkopen buiten handelstijden mogelijk. Dan lijkt het me inderdaad wat schimmig te worden, maar dat specifiek punt is volgens mij te voorkomen door geen orders aan te maken buiten handelstijden.
Ik dacht alleen als je dat wil.mdlaat schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 15:23:
[...] IBKR stuurt toch je order automatisch naar de gunstigste beurs?
Als je via de IBKR mobile app handelt en zoekt op ticker, bijv. JPGL, dan is er standaard een voorkeursbeurs, in dit geval de Borsa Italiana (BVME). Als je dan de ETF aanschaft gebeurt er op de achtergrond SMART routing naar de meest gunstige beurs van dat moment. Dat kan bijv. ook de Deutsche Börse (Xetra/IBIS2) zijn. Als je echt specifiek op een beurs als bijv. Xetra wil handelen moet je zoeken op ISIN (IE00BJRCLL96) en dan de IBIS2 versie favoriet maken. Dit ziet er zo uit in je watchlist:
:strip_exif()/f/image/9ATBVm4peBcADN4khnEzT811.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 10% gewijzigd door Radiodurans op 04-01-2025 16:40 ]
MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C
Weet ik niet. Ik weet wel dat er institutionele beleggers (bv pensioenfondsen) zijn die (ook al voor Putin etc.) bewust wapenindustrie voor het leger niet uitsluiten, maar voor 'persoonlijk gebruik' wel. (En uiteraard zaken zoals clusterbommen ook.)sanook schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 11:21:
Weet iemand of er fondsen zijn die door de huidige wereldpolitiek (Poetin zeg maar) hun ESG strategie aangepast hebben, bv door wapenindustrie niet/minder uit te sluiten?
Maar ook, er is bijna altijd wel 'ergens' oorlog en dreiging. Ik vind het een beetje raar om eerst dat risico te negeren (wapenindustrie uitsluiten), maar nu ineens daar op terug komen en wapenindustrie voor het leger toch niet uit te sluiten. Lijkt me toch een beetje alsof de originele keus niet zo doordacht was.
Zoals ik heb begrepen is WEBN een een ETF die de DM en EM pakt.
Op de site JustETF staat dan ook het volgende: https://www.justetf.com/e...sin=IE0003XJA0J9#overview
Description
The Amundi Prime All Country World UCITS ETF UCITS ETF Acc seeks to track the Solactive GBS Global Markets Large & Mid Cap index. The Solactive GBS Global Markets Large & Mid Cap index tracks large- and mid-cap stocks from developed and emerging markets worldwide.
Maar als ik verder kijk op dezelfde site zie ik dit ook staan:
Top 10 Holdings
Weight of top 10 holdings
out of 2,229
21.62%
Apple 4.32%
Microsoft Corp. 4.20%
NVIDIA Corp. 3.63%
Amazon.com, Inc. 2.38%
Meta Platforms 1.65%
Alphabet, Inc. A 1.26%
Alphabet, Inc. C 1.13%
Broadcom Inc. 1.04%
Eli Lilly & Co. 1.04%
Taiwan Semiconductor Manufacturing Co., Ltd. 0.97%
Countries
United States 60.44%
Japan 5.81%
United Kingdom 3.19%
Canada 2.61%
Switzerland 2.37%
China 2.29%
India 2.24%
France 2.02%
Taiwan 1.94%
Other 17.09%
Ik snap dat niet helemaal, is Amerika een DM/EM? Of gaat het meer om de index die gevolgd wordt?
Edit,
Ik snapte DM niet
Dat is een feature, niet een schimmigheid. IBKR is in ieder geval een reguliere broker wat betekent dat ze aan het wettelijke kader gebonden zijn rond handel. Ze mogen alleen jouw order letterlijk uitvoeren, geen fratsen die ze extra winst op zouden kunnen leveren. En je handelt dus altijd op een klassieke beurs inclusief de openbaarheid en regelgeving die daar weer geldt.mdlaat schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 15:23:
[...]
Goede vraag. En dat dat kan ik niet zo 1 2 3 gevonden krijgen. Er is wel een best execution policy. Tegelijkertijd meen ik me te herinneren dat IBKR daar ook niet altijd duidelijk in is. IBKR stuurt toch je order automatisch naar de gunstigste beurs?
Dat is de grote vraag dan, zoals het overkomt lijkt het met een schaduwbeurs te werken maar wellicht alleen buiten handelstijden. Ik zou dat in ieder geval eerst grondig uitzoeken, of simpelweg het avontuur niet aangaan en een normale broker nemen.Als ik het goed begrijp is bij Revolut kopen/verkopen buiten handelstijden mogelijk. Dan lijkt het me inderdaad wat schimmig te worden, maar dat specifiek punt is volgens mij te voorkomen door geen orders aan te maken buiten handelstijden.
Ik heb mijn vraag ook nu rustig terug gelezen, en ik heb Developed Market niet goed gelezen en dacht dat het iets was dat juist niet ontwikkelde landen waren. Dank voor je reactie! En voor de verlossing van deze onwetendheid.The Third Man schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 18:54:
@JANkerd__ ik snap je vraag niet echt, het lijkt me voor de hand liggend dat VS een developed market is. Een dergelijke index volgt aandelen van beiden groepen landen, en de relatieve market cap bepaalt het % in het totaal. VS bevat dus 60% van de market cap van al die landen bij elkaar. Met name door de grote jongens als big tech.
M.a.w. je bevestigt wat ik zeg. Je kan bij IBKR zelf kiezen wat er met je order gebeurt.Radiodurans schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 16:37:
[...]
Als je via de IBKR mobile app handelt en zoekt op ticker, bijv. JPGL, dan is er standaard een voorkeursbeurs, in dit geval de Borsa Italiana (BVME). Als je dan de ETF aanschaft gebeurt er op de achtergrond SMART routing naar de meest gunstige beurs van dat moment. Dat kan bijv. ook de Deutsche Börse (Xetra/IBIS2) zijn. Als je echt specifiek op een beurs als bijv. Xetra wil handelen moet je zoeken op ISIN (IE00BJRCLL96) en dan de IBIS2 versie favoriet maken. Dit ziet er zo uit in je watchlist:
Maar ik denk dat het belangrijkere verschil is dat IBKR op de grote, gevestigde beurzen handelt terwijl Revolut lijkt te handelen op schaduw beurzen ed. Dit zou mogelijk nadelige effecten kunnen hebben op executie.
Heb me er in verdiept via ChatGPT 1o en Claude.
Ik wil bij de ING blijven net als al mn andere bankzaken. Ik wil steady groei over 30 jaar looptijd.
Ik wil 5k inleggen en vanwege de kosten bij ING eens per kwartaal 150 inleggen.
Ik wil 3/4 ETFs. All World, Obligaties EU en Goud. Wellicht een klein deel AI.
Ik moet letten op lage fonds kosten, brede dekking en overlap tussen fondsen beperken.
Dividend accumulerend.
Verder met rust laten, hangmatbeleggen dus.
Wat is jullie mening? Vrij standaard en low risk gok ik met toch goede kans op leuk rendement over de hele looptijd als aanvulling op mn pensioen?
Je plan is solide: een goed gebalanceerde mix van aandelen, obligaties, goud en eventueel AI biedt lange termijn groei met lage kosten en weinig risico. Goede keuze als pensioenaanvulling.Lensent schreef op zondag 5 januari 2025 @ 09:45:
Wat is jullie mening?
Sinterklaas wil bier !
Hoi ChatGPT!ParaWM schreef op zondag 5 januari 2025 @ 10:16:
[...]
Je plan is solide: een goed gebalanceerde mix van aandelen, obligaties, goud en eventueel AI biedt lange termijn groei met lage kosten en weinig risico. Goede keuze als pensioenaanvulling.
Alleen is dat nu vooral een hype, maar het bestaat niet lang genoeg om er ook maar enigszins iets zinnigs over te zeggen of het meer dan een hype blijkt te zijn.
The devil is in the details.
Begin eens met de TS (en andere berichten in dit topic) door te lezenLensent schreef op zondag 5 januari 2025 @ 09:45:
Ik wil voor het eerst iets gaan doen met ETFs.
Ik wil bij de ING blijven net als al mn andere bankzaken. Ik wil steady groei over 30 jaar looptijd.
Beleggingsfondsen en indextrackers kun je bij ING zonder transactiekosten kopen. Kan dus ook gewoon (automatisch) per maand.Lensent schreef op zondag 5 januari 2025 @ 09:45:
Wat bedoel je met 'een klein deel AI'? AI is toch gewoon een sector waarin bedrijven actief kunnen zijn, net als iedere andere sector? Waarom benoem je die apart?Lensent schreef op zondag 5 januari 2025 @ 09:45:
Volgens mij heb je AI specifieke ETFs?Rubbergrover1 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 11:11:
[...]
Wat bedoel je met 'een klein deel AI'? AI is toch gewoon een sector waarin bedrijven actief kunnen zijn, net als iedere andere sector? Waarom benoem je die apart?
Ja, net als voor veel andere sectoren. Maar volgens mij is het idee van een goed gespreide index dat je "automatisch" al voor een klein deel in AI zit. Dus weinig reden om daar nog apart in te gaan zitten.
Zeker in het kader van passief hangmatbeleggen wat je tot je pensioen wil laten staan, zou ik niet snel handmatig gaan tweaken naar sectoren die op dit moment toevallig hot zijn.
Hoe oud ben je over 30 jaar? Als dat je pensioenleeftijd is, dan is een pensioenrekening misschien een goed idee. Je hebt dan uitgestelde belastingen en je voorkomt daarmee box3 belasting. Hier een voorbeeld en meer uitleg over zo’n product: https://www.meesman.nl/onze-rekeningen/pensioenrekening/Lensent schreef op zondag 5 januari 2025 @ 09:45:toon volledige bericht
Ik wil voor het eerst iets gaan doen met ETFs.
Ik moet letten op lage fonds kosten, brede dekking en overlap tussen fondsen beperken.
Dividend accumulerend.
Verder met rust laten, hangmatbeleggen dus.
Wat is jullie mening? Vrij standaard en low risk gok ik met toch goede kans op leuk rendement over de hele looptijd als aanvulling op mn pensioen?
Mn vrouw overtuigen is een tweede.
De stand is bijgewerkt zie ik. Je kunt de stand op 31-12-2024 zien.spaarcent schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 16:52:
Dag allemaal,
weet iemand wanneer de stand van 31-12-2024 bij Meesman bekend is? Ik wil graag de balans van 2024 opmaken en het preciese bedrag wetn
4r3 u 1337 3n0ugh 2 r34d 7h15?
Eigenlijk is het verschil dat IBKR (en bijvoorbeeld DeGiro of Saxo) daadwerkelijk brokers zijn. Revolut is dat namelijk niet. Die sturen hun orders via third-party brokers om uitgevoerd te worden.Pistachenootje schreef op zondag 5 januari 2025 @ 00:49:
Maar ik denk dat het belangrijkere verschil is dat IBKR op de grote, gevestigde beurzen handelt terwijl Revolut lijkt te handelen op schaduw beurzen ed. Dit zou mogelijk nadelige effecten kunnen hebben op executie.
Van de uitvoer voorwaarden:
Ze publiceren wel jaarlijks een overzicht van waar ze de orders heen sturen (ie welke “broker”). Dat was in 2023 het volgende (waar Revolut pas eind 2023 begon met Europese aandelen en daarvoor puur US deed):2.1. When we transmit your orders to a Third-Party Broker (“broker”), the broker executes the orders by itself or places them with another broker for execution. All orders we receive are transmitted promptly and fairly and each transmission indicates that it is a transmission of an order received from our clients.
2.2. The Broker is responsible for the execution of the received orders, and is obliged to execute them on the most favourable terms and in accordance with its respective Best Execution Policy. Where the broker does not have a Best Execution Policy or its Best Execution Policies standards would not meet the requirements set forth in LMFI, we are enforcing our Best Execution Standards through legal arrangements with the broker, having your best interest in mind.
Shares&DRs:
- DriveWealth LLC (99.34%)
- Upvest Securities GmbH (0.66%)
- Fidelity Institutional Liquidity Fund plc (100%)
- Upvest Securities GmbH (100%)
En Tradegate heeft ‘lange’ openingstijden: https://www.tradegate.de/handelskalender.php?lang=en
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Dat vind ik niet zo belangrijk. Dat je order op beurzen als Tradegate wordt afgehandeld wel.Qwerty-273 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 15:23:
[...]
Eigenlijk is het verschil dat IBKR (en bijvoorbeeld DeGiro of Saxo) daadwerkelijk brokers zijn. Revolut is dat namelijk niet.
Geld is in principe niet nodig en voor de lange termijn (20 jaar) bedoeld.
ETF kan ik prima zelf kiezen.
Ik heb echter nog een vraag; ik heb dus ook al jaren een account bij DeGiro, een zogenaamd custody-account. Nu hebben er in de afgelopen jaren vast ontwikkelingen plaatsgevonden, maar is er een belangrijk reden om over te stappen van soort account binnen DeGiro of zelfs naar een andere broker?
ETF zit in de kernselectie van DeGiro, belegd vermogen blijft onder de 100.000 euro.
Edit: wbt de kernselectie, let wel op dat je bij de juiste beurs koopt. IE00BK5BQT80 / VWCE is bijvoorbeeld alleen bij Xetra en TradeGate met de korting te koop.
[ Voor 21% gewijzigd door The Third Man op 05-01-2025 18:03 ]
Wat The Third Man zegt inderdaad. Custody heeft wat mij betreft de voorkeur, maar inderdaad zorgen voor accumulerende dus ipv VWRL dus VWCE pakken hetzelfde maar dan dus accumulerend..Pizzaman schreef op zondag 5 januari 2025 @ 16:56:
Ik heb de afgelopen jaren al een paar keer gedacht om in te stappen in ETF’s, maar elke keer dacht ik het beter weten dan de markt en nog even te wachten. Dat heb ik inmiddels afgeleerd, ik ga starten en ga maandelijks standaard een bedrag inleggen.
Ik heb echter nog een vraag; ik heb dus ook al jaren een account bij DeGiro, een zogenaamd custody-account. Nu hebben er in de afgelopen jaren vast ontwikkelingen plaatsgevonden, maar is er een belangrijk reden om over te stappen van soort account binnen DeGiro of zelfs naar een andere broker?
ETF zit in de kernselectie van DeGiro, belegd vermogen blijft onder de 100.000 euro.
Signature uploaded in 3. 2. connection interrupted. Try again.
Belegd vermogen is beschermd tot 20K.Pizzaman schreef op zondag 5 januari 2025 @ 16:56:
Ik heb de afgelopen jaren al een paar keer gedacht om in te stappen in ETF’s, maar elke keer dacht ik het beter weten dan de markt en nog even te wachten. Dat heb ik inmiddels afgeleerd, ik ga starten en ga maandelijks standaard een bedrag inleggen.
Het is geen spaargeld dat onder DGS tot 100K valt.
Even een check vraag aangezien je het ( specifieke) bedrag van 100.000 noemt: je hebt toch niet het idee dat je beleggingen bij degiro onder het Depositogarantie stelsel vallen?Pizzaman schreef op zondag 5 januari 2025 @ 16:56:
Dat is namelijk niet zo.
Edit: net te laat..
Bij veel banken heb je tegenwoordig ook dat beleggen in etf's en beleggingsfondsen zonder transactiekosten is. De kosten verschillen dan niet meer zo veel. Maar je kunt dan wel automatisch maandelijks storten, ook fracties van units. Terwijl je bij DeGiro volgens mij alleen hele units kunt kopen.Pizzaman schreef op zondag 5 januari 2025 @ 16:56:
Sorry helemaal gelijk, ik haalde twee zaken door elkaar.Roodey schreef op zondag 5 januari 2025 @ 17:42:
[...]
Belegd vermogen is beschermd tot 20K.
Het is geen spaargeld dat onder DGS tot 100K valt.
[ Voor 57% gewijzigd door Pizzaman op 05-01-2025 21:39 ]
Beleggingen vallen niet onder dat stelsel. Hoe kan dit invloed hebben op keuzes die je maakt? Het lijkt me gek om niet te gaan beleggen met als enige reden het feit dat het geld onder dit stelsel valt.helloitsme schreef op zondag 5 januari 2025 @ 17:44:
[...]
Even een check vraag aangezien je het ( specifieke) bedrag van 100.000 noemt: je hebt toch niet het idee dat je beleggingen bij degiro onder het Depositogarantie stelsel vallen?
Dat is namelijk niet zo.
Edit: net te laat..
Ik moet eerlijk zeggen dat ik hier nooit aan gedacht heb, maar het zou voor mij geen reden zijn om niet te gaan beleggen.
[ Voor 10% gewijzigd door walkthisworld op 06-01-2025 13:56 ]
Voor mij ook niet, maar het is dus van belang om bij betrouwbare brokers te beleggen.walkthisworld schreef op maandag 6 januari 2025 @ 13:55:
[...]
Beleggingen vallen niet onder dat stelsel. Hoe kan dit invloed hebben op keuzes die je maakt? Het lijkt me gek om niet te gaan beleggen met als enige reden het feit dat het geld onder dit stelsel valt.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik hier nooit aan gedacht heb, maar het zou voor mij geen reden zijn om niet te gaan beleggen.
[ Voor 86% gewijzigd door Zr40 op 06-01-2025 19:38 ]
Ik heb ze ook voorbij zien komen. Je ziet uiteraard de gebruikelijke verschillen, zoals verschillende indexen die gevolgd worden, de manier van replicatie en de lopende kosten. Maar ondanks die verschillen zou ik zeggen dat beide (SPYY en SPYI) prima in een passieve beleggingsstrategie aangezien ze een brede wereldindex volgen.Perzikvrucht schreef op maandag 6 januari 2025 @ 19:23:
Ik lees nu een tijdje mee maar lees best weinig over SPYY. Veel over WEBN, NT fondsen, VWCE/VWRL en Meesman. Is er voor jullie een specifieke reden om SPYY of SPYI niet te overwegen?
EDIT: Ik neem trouwens aan dat je deze bedoeld:
- SPYY: SPDR MSCI ACWI UCITS ETF, ISIN IE00B44Z5B48
- SPYI: SPDR MSCI ACWI IMI UCITS ETF USD Unhedged (Acc), ISIN IE00B3YLTY66
[ Voor 21% gewijzigd door Darses op 06-01-2025 19:36 ]
Ja die bedoel ik inderdaad. Staan ook op positie 3 van 'De beste ETFs 2025' van FOB.Darses schreef op maandag 6 januari 2025 @ 19:33:
[...]
Ik heb ze ook voorbij zien komen. Je ziet uiteraard de gebruikelijke verschillen, zoals verschillende indexen die gevolgd worden, de manier van replicatie en de lopende kosten. Maar ondanks die verschillen zou ik zeggen dat beide (SPYY en SPYI) prima in een passieve beleggingsstrategie aangezien ze een brede wereldindex volgen.
EDIT: Ik neem trouwens aan dat je deze bedoeld:
- SPYY: SPDR MSCI ACWI UCITS ETF, ISIN IE00B44Z5B48
- SPYI: SPDR MSCI ACWI IMI UCITS ETF USD Unhedged (Acc), ISIN IE00B3YLTY66
Ik vroeg het me af omdat ik hier dus niet zoveel over SPYY lees. Daarnaast zie ik ook dat ze per aandeel relatief duur zijn (~230 euro versus bijvoorbeeld ~10 euro WEBN of ~135 euro VWCE). Geeft dat nog iets specifieks aan? Via IBKR kan je ze in fracties kopen, dus dan maakt dat niets uit lijkt mij?
De koersprijs verschillen komen door het aantal stukken wat in omloop is, naast uiteraard de waarde van de onderliggende aandelen en de kosten van de uitgever.Perzikvrucht schreef op maandag 6 januari 2025 @ 20:01:
[...]
Ja die bedoel ik inderdaad. Staan ook op positie 3 van 'De beste ETFs 2025' van FOB.
Ik vroeg het me af omdat ik hier dus niet zoveel over SPYY lees. Daarnaast zie ik ook dat ze per aandeel relatief duur zijn (~230 euro versus bijvoorbeeld ~10 euro WEBN of ~135 euro VWCE). Geeft dat nog iets specifieks aan? Via IBKR kan je ze in fracties kopen, dus dan maakt dat niets uit lijkt mij?
Wat betreft fracties bij IBKR, let op dat je geen aandelen koopt maar een bewijsmiddel dat je recht hebt op 1/ zoveelste deel. Juridisch ook waterdicht maar feitelijk bezit je een recht en geen aandeel.
[ Voor 5% gewijzigd door Miki op 06-01-2025 20:23 ]
Doe je dat nog op een specifiek manier? Los van in GlobalTrader (of op de webpagina) de tickr intypen en op buy klikken, waarbij je aangeeft voor hoeveel euro of stuk je wilt kopen? Dit is voor mij nieuw en heb daar niet zo naar gekeken.Miki schreef op maandag 6 januari 2025 @ 20:21:
[...]
De koersprijs verschillen komen door het aantal stukken wat in omloop is, naast uiteraard de waarde van de onderliggende aandelen en de kosten van de uitgever.
Wat betreft fracties bij IBKR, let op dat je geen aandelen koopt maar een bewijsmiddel dat je recht hebt op 1/ zoveelste deel. Juridisch ook waterdicht maar feitelijk bezit je een recht en geen aandeel.
- SPYY: SPDR MSCI ACWI UCITS ETF, ISIN IE00B44Z5B48, developed+emerging, TER 0,12%
- SPPW: SPDR MSCI World UCITS ETF, ISIN IE00BFY0GT14, developed only, TER 0,12%
Zo zou je SPYY kunnen combineren met AVWS om de voordelen van small caps te hebben maar niet de nadelen.
Of, SPPW met AVEM en AVWS. Je hebt dan geen overlap met emerging countries (zoals Polen en Zuid Korea volgens mij) die je wel hebt als je een FTSE (Vanguard) ETF combineert met een fonds van Avantis.
/edit
Overigens niet meteen iets om je druk over maken te maken als beginner, het is een beetje fijnproeverij. Maar ik heb wel vandaag SPYY aanbevolen (goedkoper dan VWCE) aan iemand die capital gains belasting moet betalen en liever een ETF had die langer bestaat dan WEBN.
[ Voor 25% gewijzigd door Radiodurans op 06-01-2025 22:08 ]
Gewoon aangeven dat je een bepaald bedrag aan euro’s van de ETF wil kopen. Dan krijg je vervolgens de vraag of je het aankopen van ‘fractional shares’ wil aanzetten. Klik ja et voila.Perzikvrucht schreef op maandag 6 januari 2025 @ 20:25:
[...]
Doe je dat nog op een specifiek manier?
Nergens last van:Boerenlater schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 09:29:
Bij Fitvermogen lijken heel veel fondsen van de site verdwenen inclusief de twee bekende, ligt dat aan mij of heeft een van jullie dat ook?
- EM fonds (https://www.fitvermogen.n...ex-Sustainable-EM-Equity/)
- Wereld fonds (https://www.fitvermogen.n...Index-Sustainable-Equity/)
[ Voor 18% gewijzigd door Lightning89 op 07-01-2025 10:18 ]
Onderwerp Accumulating vs distributed
e.g. VUAA & VUSA
Beide zijn een etf waarbij VUAA de Acc versie is
Wat mijn begrip over het verschil is, is dat de distr dividend uitkeert waar je belasting over betaald en de acc wordt automatisch geherinvesteerd.
Nu is mijn vraag: waarin????
Punt is dat beide ETF's tot 24 december exact dezelfde verloop hadden qua rendement.
Als ik over 2024 kijk heeft de distr versie zelfs een hogere rendement (source: justetf)
De herverdeling mbt bedrijven is ook exact hetzelfde.
Stel dat ik 1000 VUSA's heb en ik krijg per etf 1 euro dividend dan zou ik 1000 euro krijgen (even de belasting buitenspel gelaten). Deze 1000 kan ik weer investeren in dezelfde ETF waardoor mijn mandje effectief groter wordt
Stel ik heb 1000 VUAA's, dan krijg ik geen dividend maar waar gaat dat geld dan heen? Mijn mandje wordt niet groter en de weging van de bedrijven in de ETF ook niet (die zijn tussen VUAA en VUSA exact hetzelfde)
JustETF neemt je bij de neus door het dividend voor de niet-ACC fondsen mee te nemen (stiekem):NewienM schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 16:32:toon volledige bericht
Ben ff helemaal confused en heb even guidance nodig mbt een noob vraag.
Onderwerp Accumulating vs distributed
e.g. VUAA & VUSA
Beide zijn een etf waarbij VUAA de Acc versie is
Wat mijn begrip over het verschil is, is dat de distr dividend uitkeert waar je belasting over betaald en de acc wordt automatisch geherinvesteerd.
Nu is mijn vraag: waarin????
Punt is dat beide ETF's tot 24 december exact dezelfde verloop hadden qua rendement.
Als ik over 2024 kijk heeft de distr versie zelfs een hogere rendement (source: justetf)
De herverdeling mbt bedrijven is ook exact hetzelfde.
Stel dat ik 1000 VUSA's heb en ik krijg per etf 1 euro dividend dan zou ik 1000 euro krijgen (even de belasting buitenspel gelaten). Deze 1000 kan ik weer investeren in dezelfde ETF waardoor mijn mandje effectief groter wordt
Stel ik heb 1000 VUAA's, dan krijg ik geen dividend maar waar gaat dat geld dan heen? Mijn mandje wordt niet groter en de weging van de bedrijven in de ETF ook niet (die zijn tussen VUAA en VUSA exact hetzelfde)
Qwerty-273 in "Passief beleggen met indexfondsen - Deel 1"
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
:strip_exif()/f/image/flQnWVj4nntvtDhgczhICT34.png?f=user_large)
Is vrij normaal hoor. Diverse sites doen hetzelfde, zie bijvoorbeeld Morningstar, Yahoo, portfolio visualizer etc.
Dit is toch juist logisch om te doen als je het rendement van een fonds wil vergelijken met andere fondsen?YakuzA schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 16:43:
[...]
JustETF neemt je bij de neus door het dividend voor de niet-ACC fondsen mee te nemen (stiekem):
Qwerty-273 in "Passief beleggen met indexfondsen - Deel 1"
Klopt, als je naar een individueel distributing fonds/etf kijkt zie je deze optie. Met het vergelijken van twee of meerdere fondsen, is die optie niet meer zichtbaar. Het gaat er dan blind vanuit dat dividenden die aan de belegger uitgekeerd worden direct weer belegd worden (zonder dat aan te geven rond de grafiek - het staat wel helemaal onder aan de pagina in de zin "By default, ETF returns include dividend payments (if applicable). ")The Third Man schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 22:17:
Zo erg verborgen is het ook niet eens:
[Afbeelding]
--edit
Het is logisch om het mee te nemen als je rendementen tussen fondsen wilt vergelijken. Het maakt het echter wel iets onduidelijker om het verschil tussen een distributing of accumulating fonds te zien als je "fris" hier komt kijken. Stel dat je de dividenden niet in hetzelfde fonds belegt, of dat je die juist gebruikt om te voorzien in je leefkosten dan is er wel een merkbaard verschil op termijn (of wanneer je belastingen moet betalen over uitgekeerde dividenden zoals in België en andere landen waardoor je minder herbelegt in hetzelfde fonds).
[ Voor 26% gewijzigd door Qwerty-273 op 08-01-2025 08:10 ]
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Wat jij na de uitbetaling met het dividend doet, dat kunnen zij niet weten, net als de specifieke belastingregels die er voor jou gelden. Het gaat er om dat je een goed beeld krijgt van het rendement van een fonds en dan is 5% dividend+5% koers stijging even veel als 10% koers stijging.Qwerty-273 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 08:02:
[...]
--edit
Het is logisch om het mee te nemen als je rendementen tussen fondsen wilt vergelijken. Het maakt het echter wel iets onduidelijker om het verschil tussen een distributing of accumulating fonds te zien als je "fris" hier komt kijken. Stel dat je de dividenden niet in hetzelfde fonds belegt, of dat je die juist gebruikt om te voorzien in je leefkosten dan is er wel een merkbaard verschil op termijn (of wanneer je belastingen moet betalen over uitgekeerde dividenden zoals in België en andere landen waardoor je minder herbelegt in hetzelfde fonds).
Als je dividend gebruikt om te voorzien in je leefkosten, dan moet je voor een eerlijke vergelijking ook rekening gaan houden met de verkoop van enkele van je acc fonds aandelen (met dezelfde waarde als het dividend) om in je leefkosten te voorzien. Tel je dan ook de transactiekosten van die verkopen mee?
Dit zijn ook persoonlijke keuzes of land specifieke regels die los staan van het rendement van het fonds
oftewel: ze vergelijken gewoon appels met appels in plaats van diverse persoonlijke/specifieke aspecten mee te nemen in hun rapportage.
Dat jij zelf wel moet nadenken over wat een verstandige keuze voor jou is gezien de belastingregels waar je mee te maken hebt en je specifieke behoeftes is logisch, maar dat staat los van het rendement van een specifiek fonds.
Ik beleg zelf bij degiro (ETF's) en bij rabo de variant zelf beleggen (fondsen). Bij rabo heb ik ook andere producten lopen, dus het lijkt mij het meest praktisch om daar het onder te brengen, ook omdat ik de kosten toch al heb.
Nou leg ik daar zelf maandelijks automatisch in bij NT Wereld en EM. Voor transparantie en overzicht wil ik voor mijn kinderen in een ander fonds beleggen, dus geen NT. Om aankoopkosten te beperken denk ik elk half jaar automatisch voor totaal € 500 in te leggen in 1 breed en goedkoop fonds.
Bij https://www.indexfondsenvergelijken.nl/ kan je helaas alleen maandelijkse inleg kiezen, maar ik ben zelf van plan dit in Cardano ESG Transition Enhanced Index Equity Global te doen (CARIW, NL0011309349). Duurzaamheid hierbij is een meevaller, maar geen dealbreaker. Is dit een gekke gedachte, of zijn er andere fondsen qua tips, bv dat ik net te weinig spreiding heb of lagere kosten bij andere fondsen?
Als het puur om de transparantie gaat dat je andere fondsen wil kiezen waar dan geen extra rekeningen? Ik neem aan dat dit bij de Rabo ook gewoon kan net als bij de ABN.Kluifjes schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 10:32:
Nou leg ik daar zelf maandelijks automatisch in bij NT Wereld en EM. Voor transparantie en overzicht wil ik voor mijn kinderen in een ander fonds beleggen, dus geen NT. Om aankoopkosten te beperken denk ik elk half jaar automatisch voor totaal € 500 in te leggen in 1 breed en goedkoop fonds.
Ik had hier al naar gezocht, maar via hun website en googlen zag ik geen mogelijkheid om een "subaccount" aan te maken zodat portfolio's met dezelfde fondsen gescheiden worden. Dus dat ik ook de NT fondsen voor kinderen ook op eigen rekening in aparte portfolio heb. Ik ga er geen echte aparte rekening bij rabo met bijbehorende kosten voor openen. Heb de vraag nog wel ook aan rabo gesteld naar aanleiding van jouw antwoord.One-eye864 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 10:46:
[...]
Als het puur om de transparantie gaat dat je andere fondsen wil kiezen waar dan geen extra rekeningen? Ik neem aan dat dit bij de Rabo ook gewoon kan net als bij de ABN.
Je kan toch apart in een Excel sheet bijhouden? Als je elke half jaar inlegt lijkt het mij niet zoveel werk om dat 2x per jaar bij te werken. Denk dat dat verstandiger is dan andere fondsen gaan zoeken.Kluifjes schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:30:
[...]
Ik had hier al naar gezocht, maar via hun website en googlen zag ik geen mogelijkheid om een "subaccount" aan te maken zodat portfolio's met dezelfde fondsen gescheiden worden. Dus dat ik ook de NT fondsen voor kinderen ook op eigen rekening in aparte portfolio heb. Ik ga er geen echte aparte rekening bij rabo met bijbehorende kosten voor openen. Heb de vraag nog wel ook aan rabo gesteld naar aanleiding van jouw antwoord.
Ik zou het zeker even navragen want bij de ABN zijn extra belegrekeningen gewoon gratis te openen/aan te houden.Kluifjes schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:30:
[...]
Ik had hier al naar gezocht, maar via hun website en googlen zag ik geen mogelijkheid om een "subaccount" aan te maken zodat portfolio's met dezelfde fondsen gescheiden worden. Dus dat ik ook de NT fondsen voor kinderen ook op eigen rekening in aparte portfolio heb. Ik ga er geen echte aparte rekening bij rabo met bijbehorende kosten voor openen. Heb de vraag nog wel ook aan rabo gesteld naar aanleiding van jouw antwoord.
Enige nadeel (in ieder geval bij de ABN) is dat de servicekosten per rekening berekend worden. Heb je dus op beide rekeningen 75k staan dan betaal je over alles 0.05% per kwartaal in plaats van 0.05% over 100.000 en 0.03% over de resterende 50k.
Om dit op te lossen heb ik de rekeningen samengevoegd en gebruik ik Performance Portfolio om inzichtelijk te houden hoeveel er per doel in op de rekening staat.
Extra rekening / potje maken kan bij sommige aanbieders, soms kostenloos.Kluifjes schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:30:
[...]
Bij Fitvermogen kun je ze zo aanmaken bijv. Je krijgt dan ook overzicht / rendement en inleg per rekening.
Bij rabo zullen ze je in eerste instantie verwijzen naar de kind-rekening beleggen, die ze (niet via de website, maar persoonlijk) voor je kunnen aanmaken. Heb me nooit verdiept of je onder je eigen account meerdere beleggingsrekeningen kunt aanmaken.
Ik leg zelf maandelijks in en bij kinderen wordt het dan halfjaarlijks. Om dat te scheiden zelf in excel is me wat teveel gedoe.
Bij jaarlijkse inleg van 1k gedurende 18 jaar betaal ik bij nieuwe rekening circa helft vd looptijd € 20 per jaar en dat stijgt door naar € 70. Alles afhankelijk van rendement vanaf hier.
- Totale kosten ongeveer € 650 voor 18 jaar totaal.
- Binnen eigen rekening zou dit 0,03% zijn, stijgen van € 1 per jaar naar ongeveer € 37. Totale kosten € 300.
Gedurende 18 jaar extra kosten van € 350, ongeveer 1,15% rendement op totaal verwachte omvang portfolio van ruim 30k na 18 jaar 1k inleggen en gemiddeld 6% rendement. Dan is de vraag of het me dat waard is om andere rekening te openen of ander fonds te kopen.
Zo doe ik het ook voor IBKR. Enige puntje van aandacht is dat dit vooral goed werkt bij accumulerende fondsen. Zodra je dividenduitkeringen krijgt (zoals bij de NT fondsen) wordt het natuurlijk wel ietsje ingewikkelder om dat ook goed bij te houden. (Nou ja, je moet de dividenduitkering opsplitsten per virtuele rekening. Dan is nog de vraag hoe je met je dividendbelastingaftrek omgaatOne-eye864 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:49:
[...]
Ik zou het zeker even navragen want bij de ABN zijn extra belegrekeningen gewoon gratis te openen/aan te houden.
Enige nadeel (in ieder geval bij de ABN) is dat de servicekosten per rekening berekend worden. Heb je dus op beide rekeningen 75k staan dan betaal je over alles 0.05% per kwartaal in plaats van 0.05% over 100.000 en 0.03% over de resterende 50k.
Om dit op te lossen heb ik de rekeningen samengevoegd en gebruik ik Performance Portfolio om inzichtelijk te houden hoeveel er per doel in op de rekening staat.
Maar theoretisch kan je gewoon een regelmatige aankooporder inschieten en de hele administratie eenmalig achteraf doen op basis van historische koersen en dividenduitkeringen.
[ Voor 15% gewijzigd door fsfikke op 08-01-2025 12:33 ]
Ik heb een vraagje. Mijn vrouw en ik willen een gezamenlijke rekening openen bij een beleggingsinstelling om samen voor onze kinderen te beleggen. Wij zitten bij de SNS en kunnen daarom geen gebruik maken van een van de grootbank beleggingsopties. Daarnaast hebben wij beide bij Fitvermogen een rekening en kunnen daardoor geen 3de gezamenlijke rekening bij Fitvermogen openen.
Welke aanbieder bevelen jullie aan om in een breed gespreid indexfonds te beleggen? Omdat we beleggen voor onze kinderen betalen we nu eenmalig een bedrag (ca €2.500,--) en mogelijk, maar niet structureel, per maand een bedragje wat overblijft van die maand.
Als ik zo kijk dan vallen de volgende brokers af:
Meesman -> We gaan geen gegarandeerde maandelijks inleg doen en zitten onder de 10k startkapitaal.
DeGiro -> Geen optie voor een gemeenschappelijke rekening.
FitVermogen -> Wij zitten hier beide privé al bij en kunnen daardoor geen 3de (gezamenlijke) rekening openen.
ING/ABN/RABO -> We hebben daar geen gemeenschappelijke rekening.
BrandNewDay lijkt een optie maar op de website doen niet alle pagina's het. Dat geeft geen lekkere indruk. Ik heb nog een Evi rekening die ik eigenlijk wil opzeggen vanwege de kosten maar misschien moet die het wel worden...?
Ik hoor het graag van jullie.
PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP
Meesman heeft een minimum inleg van 100 euro maar je bent niet verplicht dat iedere maand te doen. Brandnewday (zit ik bij) heeft volgens mij geen minimum inleg maar ook daar kun je flexibel inleggen. In beide gevallen via iDeal / eenmalige overboeking of maandelijks incasso.Impossibl3 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 14:20:toon volledige bericht
Hoi Allen,
Ik heb een vraagje. Mijn vrouw en ik willen een gezamenlijke rekening openen bij een beleggingsinstelling om samen voor onze kinderen te beleggen. Wij zitten bij de SNS en kunnen daarom geen gebruik maken van een van de grootbank beleggingsopties. Daarnaast hebben wij beide bij Fitvermogen een rekening en kunnen daardoor geen 3de gezamenlijke rekening bij Fitvermogen openen.
Welke aanbieder bevelen jullie aan om in een breed gespreid indexfonds te beleggen? Omdat we beleggen voor onze kinderen betalen we nu eenmalig een bedrag (ca €2.500,--) en mogelijk, maar niet structureel, per maand een bedragje wat overblijft van die maand.
Meesman -> We gaan geen gegarandeerde maandelijks inleg doen en zitten onder de 10k startkapitaal.
FitVermogen -> Wij zitten hier beide privé al bij en kunnen daardoor geen 3de (gezamenlijke) rekening openen.
BrandNewDay lijkt een optie maar op de website doen niet alle pagina's het. Dat geeft geen lekkere indruk. Ik heb nog een Evi rekening die ik eigenlijk wil opzeggen vanwege de kosten maar misschien moet die het wel worden...?
Je noemt 'vrouw' dus getrouwd in (beperkte) gemeenschap van goederen? Dan maakt het toch niet uit op wiens naam de rekening staat? Vraag ik mij af.
Volgens mij doet Meesman hier niet zo heel moeilijk over. Het is wel een aantrekkelijke plek voor set & forget. Je zou een maandelijkse inleg kunnen afspreken van 1250€ en dan na twee maanden stoppen.Impossibl3 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 14:20:
Gegarandeerd maandelijks hoeft niet, als het per jaar maar op dat minimum uit komt. En zelfs dat is geen harde eis. Ik zou zeggen, email of bel ze even en leg de situatie en jullie wensen voor, er is vast meer mogelijkImpossibl3 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 14:20:
Klopt wij zijn getrouwd in (beperkte) gemeenschap van goederen. Ondanks dat het fiscaal geen klap uitmaakt of we samen of individueel een rekening hebben voor de belastingdienst. Hebben wij wel afgesproken met elkaar dat het geld op onze privérekeningen van ons zelf is (ook zo vast laten leggen bij de notaris is het geval van een scheiding later). Daarom willen we een rekening hebben waar we beide bij kunnen zodat het later ook duidelijk is dat de helft van eenieder is mocht er ooit (hoop het niet) gezeik komen.Kalentum schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 14:38:
[...]
Je noemt 'vrouw' dus getrouwd in (beperkte) gemeenschap van goederen? Dan maakt het toch niet uit op wiens naam de rekening staat? Vraag ik mij af.
In ieder geval ik zal even contact opnemen met Meesman. We willen inderdaad een "set and forget" rekening hebben.
Ja die laatste mogelijkheid heb ik ook nog aan gedacht, maar dan wordt het wel een wirwar en bovendien wil ik het tussentijds ook makkelijk kunnen monitoren. En m'n vriendin waarschijnlijk ookfsfikke schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 12:29:
[...]
Zo doe ik het ook voor IBKR. Enige puntje van aandacht is dat dit vooral goed werkt bij accumulerende fondsen. Zodra je dividenduitkeringen krijgt (zoals bij de NT fondsen) wordt het natuurlijk wel ietsje ingewikkelder om dat ook goed bij te houden. (Nou ja, je moet de dividenduitkering opsplitsten per virtuele rekening. Dan is nog de vraag hoe je met je dividendbelastingaftrek omgaat)
Maar theoretisch kan je gewoon een regelmatige aankooporder inschieten en de hele administratie eenmalig achteraf doen op basis van historische koersen en dividenduitkeringen.
Dus blijft eigenlijk nog wel de vraag overeind bij 1 fonds voor m'n kinderen, is dan Cardano door middel van alleen kopen CARIW een geschikte optie? Ruim 1% rendement opgeven puur om NT fondsen te hebben lijkt me wat zonde van het geld en ook geen garantie dat die het beter doen dan die van Cardano.
Je hoeft je eigen maandelijkse inleg niet bij te houden. Als je ieder half jaar 1x in Excel bijhoudt voor welk bedrag en hoeveelheid je voor je kinderen hebt aangekocht kan je na X aantal jaar dat van je totale pot afhalen. Als je handig bent kan je zelfs de prijzen van de NT Fondsen geautomatiseerd inladen. En anders kan je ook kijken naar Portfolio Performance.Kluifjes schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 12:25:
Ik leg zelf maandelijks in en bij kinderen wordt het dan halfjaarlijks. Om dat te scheiden zelf in excel is me wat teveel gedoe.
Scheelt je kosten en een andere fonds zoeken.
Ik wil voor het eerst gaan beginnen met beleggen. Het doel is de kids, waarbij ik mik op +- 25 jaar iedere maand 100 euro en een eenmalige inleg van 2500 euro.
Sinds ik een nieuwkomer ben had ik mijn pijlers in eerste instantie op “het beheerd laten beleggen” door bv. een Perlasplan of Rabobank (omdat ik hier reeds klant ben). Echter, na een week leeswerk op tweakers / het www in het algemeen ben ik op het spoor gezet om het misschien toch “zelf” te gaan doen via een beleggingsfonds met brede spreiding (NT world + NT EM).
Het is mij echter een beetje onduidelijk wat de genoemde kosten praktisch en concreet betekenen bij zelf beleggen.
Heb ik bij iedere maandelijkse inleg transactiekosten?
Wat zijn de fondskosten precies?
Alvast bedankt voor de hulp. Ik wil een goede en overwogen keuze maken en wil eerst alles goed snappen, voordat ik begin aan beleggen. (Ik ben mij vanzelfsprekend heel goed bewust van de risico’s en investeer alleen wat ik nu ECHT kan missen)
https://www.financieelona.../beleggen-voor-beginners/
Kinderen, als in 2? Dan zou je toch ook elk een extra potje/rekening onder je eigen fitvermogen kunnen hangen? Gratis, Mooi verdeeld, en apart in administratie qua rekeningnummer. Enige is dat je er niet beide bij kunt, maar dan sla je toch de jaaropgaven van elk gezamenlijk op, is immers set en forget.Impossibl3 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 14:20:toon volledige bericht
Hoi Allen,
Euh, ja dat was 3 weken geleden in het nieuws.helloitsme schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 05:58:
Woord van het jaar in België: hangmatbeleggen![]()
https://woordvanhetjaar.vandale.be/nl
Ja bijna. Nr 2 komt in maart. Is opzich ook een idee. Even overleggen thuis.Get!em schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 22:10:
[...]
Kinderen, als in 2? Dan zou je toch ook elk een extra potje/rekening onder je eigen fitvermogen kunnen hangen? Gratis, Mooi verdeeld, en apart in administratie qua rekeningnummer. Enige is dat je er niet beide bij kunt, maar dan sla je toch de jaaropgaven van elk gezamenlijk op, is immers set en forget.
Vanuit fiscale redenen zou ik altijd een rekening op naam van het kind openen. Mocht het vermogen flink zijn toegenomen in de toekomst (of de fiscale regelgeving gewijzigd worden) dan loop je niet tegen schenkbelasting aan.Impossibl3 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 09:56:
[...]
Ja bijna. Nr 2 komt in maart. Is opzich ook een idee. Even overleggen thuis.
Tot kind 18 is kan je het altijd nog verplaatsen naar je eigen rekening. Vanaf 18 valt dat recht.flipjevandejam schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 12:08:
Vanuit pedagogische redenen zou ik nooit het op naam van het kind zetten. Alle andere redenen zijn hier in mijn ogen ondergeschikt aan 😎.
En tot het kind 18 is, geldt dit vermogen dus ook als jouw eigen vermogen.Joostje123 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 13:10:
[...]
Tot kind 18 is kan je het altijd nog verplaatsen naar je eigen rekening. Vanaf 18 valt dat recht.
Hoe zit dat eigenlijk? Kan ik als mijn kind 17 jaar en 364 dagen oud is unlimited geld op zijn rekening zetten wat dan de volgende dag officieel van hem wordt?
Qua schenkingsbelasting.
Ja dat kan want het kan ook de andere kant op bewandelen.Dtrierum schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 14:05:
[...]
En tot het kind 18 is, geldt dit vermogen dus ook als jouw eigen vermogen.
Hoe zit dat eigenlijk? Kan ik als mijn kind 17 jaar en 364 dagen oud is unlimited geld op zijn rekening zetten wat dan de volgende dag officieel van hem wordt?
Qua schenkingsbelasting.
Kan zo snel geen uitzondering daarop vinden bij de BelastingDienst voor vervallen van schenkbelasting van ouders aan hun eigen minderjarige kinderen.Dtrierum schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 14:05:
[...]
En tot het kind 18 is, geldt dit vermogen dus ook als jouw eigen vermogen.
Qua schenkingsbelasting.
Ook de voorbeeld reken tools die ik vind laten je gewoon schenkbelasting betalen boven de +/-6700
[ Voor 9% gewijzigd door YakuzA op 09-01-2025 14:24 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Nou... ik meen toch wel eens gelezen te hebben dat dat niet zo simpel is als je het nu stelt. Geld dat op een spaarrekening van je kind staat is daarmee effectief eigendom van je kind. Als je het geld eraf haalt heeft je kind nog altijd recht op dat bedrag en kan daar dus na de 18e verjaardag aanspraak op maken, desnoods via een juridische procedure. Als ouder beheer je het geld, en om redenen van goed beheer kun je het geld verplaatsen, bijvoorbeeld voor meer rente. Let op, ik ben geen deskundige, dit staat mij bij uit een artikel over dit onderwerp.Joostje123 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 13:10:
[...]
Tot kind 18 is kan je het altijd nog verplaatsen naar je eigen rekening. Vanaf 18 valt dat recht.
Ook hier: geen referrals! Ook is slowchat niet de bedoeling.