Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Joostje123 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 13:10:
[...]
Tot kind 18 is kan je het altijd nog verplaatsen naar je eigen rekening. Vanaf 18 valt dat recht.
Volgens o.a. https://www.santandercons...nten-sparen-voor-kinderen is dat juist niet het geval, elke storing naar de rekening op naam van je kind is al een schenking. Jij (ouder) mag er niet meer bij en het is niet jouw vermogen (meer), al staat men toe dat je het "mag gebruiken voor zaken die in het belang van het kind zijn". Dat het niet meer jouw vermogen is, is ook van belang bij zaken als faillissement en echtscheiding.Dtrierum schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 14:05:
[...]
En tot het kind 18 is, geldt dit vermogen dus ook als jouw eigen vermogen.
Hoe zit dat eigenlijk? Kan ik als mijn kind 17 jaar en 364 dagen oud is unlimited geld op zijn rekening zetten wat dan de volgende dag officieel van hem wordt?
Qua schenkingsbelasting.
[ Voor 19% gewijzigd door The Third Man op 09-01-2025 15:12 ]
Het is enkel voor de belasting (fiscaal) jouw vermogen. Het blijft eigendom van het kind, ook al is het minderjarig.Dtrierum schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 14:05:
[...]
En tot het kind 18 is, geldt dit vermogen dus ook als jouw eigen vermogen.
Schenkbelasting en de daarbij horende vrijstellingen gelden ook voor minderjarige kinderen. Daarom kan je beter vroeg beginnen met schenken als je belastingvriendelijk een groot bedrag aan je kinderen wil geven. Elk jaar een beetje zodat je onder de vrijstelling blijft.Hoe zit dat eigenlijk? Kan ik als mijn kind 17 jaar en 364 dagen oud is unlimited geld op zijn rekening zetten wat dan de volgende dag officieel van hem wordt?
Qua schenkingsbelasting.
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Maar hoe kan ik dan voorkomen als ik spaar op naam van kind en kind kan niet goed omgaan met geld?The Third Man schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 15:10:
[...]
[...]
Volgens o.a. https://www.santandercons...nten-sparen-voor-kinderen is dat juist niet het geval, elke storing naar de rekening op naam van je kind is al een schenking. Jij (ouder) mag er niet meer bij en het is niet jouw vermogen (meer), al staat men toe dat je het "mag gebruiken voor zaken die in het belang van het kind zijn". Dat het niet meer jouw vermogen is, is ook van belang bij zaken als faillissement en echtscheiding.
Heb ik dan pech? Of kan ik nog volgens wet regelgeving belastingvrij iets doen?
Of is terugschenken en schenkbelasting betalen dan enige manier (maar dat lijkt mij dan ook niet) want geld is van kind volgens jou.
DEGIRO heeft een pensioenrekening. Daar ben ik ooit weg gegaan voor regulier beleggen. Maar in het geval van een pensioenrekening rekent men bij het overboeken 5% van het vermogen. Dit is nodig om een lijfrente voorzienig aan te kunnen kopen die deze aanbieder zelf niet heeft.
Naam: Scalable MSCI AC World Xtrackers UCITS ETF 1C (SCWX)
Index: MSCI All Country World
TER: 0,17% (eerste jaar 0%)
Website: https://nl.scalable.capital/scalable-world-etf
Volgens mij de eerste UCITS ETF met “hybrid” replicatie. Voor USA en een stukje China worden swaps gebruikt en voor de rest van de wereld zoveel mogelijk fysiek. Dit om zoveel mogelijk belastingefficiënt te zijn maar wel binnen één fonds. Veel mooie claims die zich eerst maar eens moeten bewijzen. De TER is ook niet heel schokkend. Maar het concept is wel weer grappig gevonden vond ik en wie weet volgen er meer.
die 5% is wel gelimiteerd op max 500 euro meen ik.Radical1980 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 15:35:
Heeft er iemand ervaring met pensioenbeleggen en zelf instappen bij Northern Trust?
DEGIRO heeft een pensioenrekening. Daar ben ik ooit weg gegaan voor regulier beleggen. Maar in het geval van een pensioenrekening rekent men bij het overboeken 5% van het vermogen. Dit is nodig om een lijfrente voorzienig aan te kunnen kopen die deze aanbieder zelf niet heeft.
overboeken naar een andere pensioenrekening 150..
Signature uploaded in 3. 2. connection interrupted. Try again.
Klopt volgens mij. Dat het 500 euro kost voelt dan weer niet echt fijn.ColdStone schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 16:15:
[...]
die 5% is wel gelimiteerd op max 500 euro meen ik.
overboeken naar een andere pensioenrekening 150..
Door ze (financieel) op te voeden?Joostje123 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 15:35:
[...]
Maar hoe kan ik dan voorkomen als ik spaar op naam van kind en kind kan niet goed omgaan met geld?
Nee. Het is alsof je een fles drank geeft aan een alcoholist en dan vraagt hoe je kan zorgen dat die hem dicht laat..Heb ik dan pech? Of kan ik nog volgens wet regelgeving belastingvrij iets doen?
Inderdaad. Terugschenken kan, maar dan moet je kind dat wel zelf doen. Het is namelijk zijn/haar geld.Of is terugschenken en schenkbelasting betalen dan enige manier (maar dat lijkt mij dan ook niet) want geld is van kind volgens jou.
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Tuurlijk snap ik het opvoeden belangrijkste is en ik ga er ook vanuit dat dat lukt.RichieB schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 17:03:
[...]
Door ze (financieel) op te voeden?
[...]
Nee. Het is alsof je een fles drank geeft aan een alcoholist en dan vraagt hoe je kan zorgen dat die hem dicht laat..
[...]
Inderdaad. Terugschenken kan, maar dan moet je kind dat wel zelf doen. Het is namelijk zijn/haar geld.
Maar dat vraag ik niet ik vraag wat als scenario.
Zijn genoeg kinderen die ontsporen waar ouders prima voorbeeld zijn. Kinderen waar dochter ontspoort zoon goed gaat of vice versa, niet alles is opvoeding, zeker 90% wel maar niet alles.
Daarom vanaf 12-14 ze 10% oid te geven om zelf mee te beleggen (of speculeren).Wozmro schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 19:46:
Hoe sneller je ze de kans heeft om eens een stommiteit te doen met hun geld hoe goedkoper.
Ik vraag dit omdat verderop in het proces een nietszeggende foutmelding krijg en me afvraag of dat daarmee te maken heeft.
De rest is namelijk nogal basic invulwerk.
In mijn ervaring willen ze het watermark zien. Dus als het geen video is, maar als je een foto moet maken dan een foto waarbij het watermerk (voor een deel) zichtbaar is.Lensent schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 22:20:
Ik probeer een account aan te maken bij DeGiro maar moet ik bij het scannen van mijn ID op de vraag 'kantelen' de ID ook fysiek kantelen of onder een hoek de foto maken?
Ik vraag dit omdat verderop in het proces een nietszeggende foutmelding krijg en me afvraag of dat daarmee te maken heeft.
De rest is namelijk nogal basic invulwerk.
10 procent waarvan?Requiem19 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 20:28:
[...]
Daarom vanaf 12-14 ze 10% oid te geven om zelf mee te beleggen (of speculeren).
Van hun eigen opgebouwde vermogen op hun beleggingsrekening die je beheert tot hun 18e.
Ondanks goede opvoeding en goede school prestaties was het in mijn geval een slecht idee geweest om een groot bedrag te ontvangen op mijn 18e. Dat was hoogst waarschijnlijk opgegaan aan drank, drugs, gokken etc. En ik betwijfel dat ik daar veel van geleerd zou hebben. Persoonlijk zou ik mijn eventuele kinderen op hun 18e dus ook niet vrij laten beschikken over een grote som geld.Joostje123 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 19:25:
[...]
Tuurlijk snap ik het opvoeden belangrijkste is en ik ga er ook vanuit dat dat lukt.
[ Voor 5% gewijzigd door Pistachenootje op 10-01-2025 01:39 ]
Dat is simpelweg dus het risico van je kind geld geven. Dan krijgt het daar in principe met 18 jaar de beschikking over. Dat aftimmeren is lastig, dus kun je het beter voorkomen. Of hopen dat een moreel appel sterk genoeg is. (Bv dat het geld van opa en oma apart moet blijven omdat het voor rijlessen is of zo, ik noem maar wat.) Maar dat heeft nul garantie.Joostje123 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 19:25:
[...]
Tuurlijk snap ik het opvoeden belangrijkste is en ik ga er ook vanuit dat dat lukt.
Maar dat vraag ik niet ik vraag wat als scenario.
Zijn genoeg kinderen die ontsporen waar ouders prima voorbeeld zijn. Kinderen waar dochter ontspoort zoon goed gaat of vice versa, niet alles is opvoeding, zeker 90% wel maar niet alles.
Je zou altijd nog kunnen zeggen dat je hun inkomen tijdens studententijd verdubbelt als ze even loonstrookje of bankbijschrijving doorsturen.Pimirene schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 08:51:
Beste manier om goed met geld om te leren gaan is geld waar je zelf hard voor heb moeten werken.
Ik kan nog weinig discussie over deze ETF vinden, maar hij ziet er aantrekkelijk uit. Als ik het goed begrijp is bij het swap-gedeelte het dividendlekkage nihil, waardoor deze ETF qua kosten op nummer 2 zou komen in het lijstje van FOB. Weet iemand of het nog wat uitmaakt dat deze niet in Ierland maar in Luxemburg is gevestigd?thys schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 15:50:
Zag deze nieuwe ETF voorbij komen:
Volgens mij de eerste UCITS ETF met “hybrid” replicatie. Voor USA en een stukje China worden swaps gebruikt en voor de rest van de wereld zoveel mogelijk fysiek. Dit om zoveel mogelijk belastingefficiënt te zijn maar wel binnen één fonds. Veel mooie claims die zich eerst maar eens moeten bewijzen. De TER is ook niet heel schokkend. Maar het concept is wel weer grappig gevonden vond ik en wie weet volgen er meer.
Precies, daarom moet je ze er imp heel vroeg bij betrekken en ‘ownership’ geven. Dan voelt het veel eerder als hun eigen geld ipv een onverwacht cadeau.Pimirene schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 08:51:
Beste manier om goed met geld om te leren gaan is geld waar je zelf hard voor heb moeten werken.
Dus wat ik al zei, vanaf 12-14 ‘krijgen’ ze van mij 10%. Dat blijft op hun beleggingsrekening staan, maar ze mogen dan zelf kiezen hoé ze het beleggen. 100% Nvdia? Prima, doe maar en kijk wat er gebeurt. 100% indexfondsen as-is, ook goed. Alles mag, als het maar hun eigen bewuste keuze is.
En dan iedere maand, of 1x per kwartaal even precies laten zien wat het effect van die keuze was.
We voeden kinderen op allerlei vlakken op en financieel opvoeden - of er iig kennis mee laten maken - is daar imo onderdeel van.
Om ook even een ander perspectief te geven.Pistachenootje schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 01:30:
[...]
Ondanks goede opvoeding en goede school prestaties was het in mijn geval een slecht idee geweest om een groot bedrag te ontvangen op mijn 18e. Dat was hoogst waarschijnlijk opgegaan aan drank, drugs, gokken etc. En ik betwijfel dat ik daar veel van geleerd zou hebben. Persoonlijk zou ik mijn eventuele kinderen op hun 18e dus ook niet vrij laten beschikken over een grote som geld.
Ik lag rond die leeftijd in de clinch met mijn ouders, had nooit ergens geld voor en was ook flink aan het feesten. Ik kreeg op mijn 18de de beschikking over het geld wat mijn ouders voor mijn studeren hadden gespaard en heb dit ook elk jaar braaf gebruikt om mijn schoolgeld te betalen. Ik leende gewoon van ome DUO om domme financiële beslissingen te maken
Het lijkt mij vooral van belang om je kinderen de waarde van geld te leren.
Dat zou je wel verwachten ja, als de uitvoering goed is. Het eerste jaar wordt ook nog eens extra opletten omdat de fee op 0 wordt gezet. Over een jaar kunnen we eens kijken hoe deze in de praktijk gaat presteren.hexagonsun schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 10:07:
[...]
Ik kan nog weinig discussie over deze ETF vinden, maar hij ziet er aantrekkelijk uit. Als ik het goed begrijp is bij het swap-gedeelte het dividendlekkage nihil, waardoor deze ETF qua kosten op nummer 2 zou komen in het lijstje van FOB. Weet iemand of het nog wat uitmaakt dat deze niet in Ierland maar in Luxemburg is gevestigd?
Ierland is volgens mij voornamelijk interessant voor de WHT op de US stocks. Door met swaps te werken heb je daar geen last van. Je ziet ook dat veel andere swap based ETFs in LU geregistreerd staan, dus volgens mij niet nadelig in dit geval.
Hier een vergelijkbaar verhaal. Ik heb van een deel uiteindelijk mijn eerste auto van gekocht (pas na mijn studie) om op het werk te kunnen komen. En wat spullen toen we later ons eerste huis kochten. Verder heb ik het nooit voor onbenullige dingen gebruikt. Maar mijn ouders hebben vanaf jongs af aan verteld hoe ze spaarden, waarom en ook hoe het met de beleggingen ging. Ze hebben me ook verteld als je het op maakt, heb je niets daarna. Want dit is wat je krijgt. Mijn broer heeft het geld ook niet verbrast.Kim Jong-tuk schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 10:35:
[...]
Om ook even een ander perspectief te geven.
Ik lag rond die leeftijd in de clinch met mijn ouders, had nooit ergens geld voor en was ook flink aan het feesten. Ik kreeg op mijn 18de de beschikking over het geld wat mijn ouders voor mijn studeren hadden gespaard en heb dit ook ook elk jaar braaf gebruikt om mijn schoolgeld te betalen. Ik leende gewoon van ome DUO om domme financiële beslissingen te maken![]()
Het lijkt mij vooral van belang om je kinderen de waarde van geld te leren.
Ik beleg sinds 2021 via DEGIRO elke maand in de “standaard” VWRL. Ik zit ondertussen op zo’n 11.000 euro.
Ik heb te weinig verstand van beleggen om te denken dat ik weet wat ik doe. Om die reden heb ik dus voor een brede ETF gekozen om lang vast te houden en niet naar om te kijken.
Toch merk ik aan mezelf dat ik elke dag wel even op DEGIRO kijk naar de koers. Ik handel dan niet, maar toch. Ook moet ik elke maand zelf geld overmaken, dus blijf ik er “actief” mee bezig.
Om die reden heb ik naar Meesman zitten kijken, en dan met name hun “totale wereld” fonds. Hier kan je namelijk:
1. Automatisch inleggen.
2. Handelen (en koers update) gebeurt maar 1 keer per week, dus minder reden om in te loggen.
Dit trekt me wel aan. Het probleem is alleen dat ik niet goed kan vergelijken wat de langjarige opbrengst van dit fonds is in vergelijking met VWRL. Daarnaast lijken de kosten van Meesman relatief hoog (0,4 procent + 0,25 procent transactiekosten) maar VWRL via DEGIRO heeft weer een dividendlek wat ook afdoet aan het rendement.
Hoe kijken jullie hier tegenaan?
Niet druk om maken want bij passief beleggen gewoon niet naar de koers kijken. Je leest wel in de krant of ziet op het nieuws hoe het gaat met de economie.
/edit
Als je VRWL laat staan bij DeGiro moet je eens per jaar wat doen met het dividend.
[ Voor 11% gewijzigd door Radiodurans op 10-01-2025 12:22 ]
MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C
Ik zou gewoon via je huisbank beleggen. Volgens mij hebben de meeste banken dat beleggen in ETF's of beleggingsfondsen zonder transactiekosten is. En je kunt dan gewoon iedere maand automatisch bedrag X laten storten. Een keer uitzoeken en de periodieke opdracht instellen en verder niet meer naar kijken.FrankoNL schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 11:54:
Deze vraag is volgens mij al een “miljoen keer” voorbij gekomen, maar ik blijf helaas twijfelen.
Ik beleg sinds 2021 via DEGIRO elke maand in de “standaard” VWRL. Ik zit ondertussen op zo’n 11.000 euro.
Ik heb te weinig verstand van beleggen om te denken dat ik weet wat ik doe. Om die reden heb ik dus voor een brede ETF gekozen om lang vast te houden en niet naar om te kijken.
Toch merk ik aan mezelf dat ik elke dag wel even op DEGIRO kijk naar de koers. Ik handel dan niet, maar toch. Ook moet ik elke maand zelf geld overmaken, dus blijf ik er “actief” mee bezig.
Om die reden heb ik naar Meesman zitten kijken, en dan met name hun “totale wereld” fonds. Hier kan je namelijk:
1. Automatisch inleggen.
2. Handelen (en koers update) gebeurt maar 1 keer per week, dus minder reden om in te loggen.
Dit trekt me wel aan. Het probleem is alleen dat ik niet goed kan vergelijken wat de langjarige opbrengst van dit fonds is in vergelijking met VWRL. Daarnaast lijken de kosten van Meesman relatief hoog (0,4 procent + 0,25 procent transactiekosten) maar VWRL via DEGIRO heeft weer een dividendlek wat ook afdoet aan het rendement.
Ik heb nu juist gekozen het niet bij mijn huisbank te doenRubbergrover1 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 12:28:
[...]
Ik zou gewoon via je huisbank beleggen. Volgens mij hebben de meeste banken dat beleggen in ETF's of beleggingsfondsen zonder transactiekosten is. En je kunt dan gewoon iedere maand automatisch bedrag X laten storten. Een keer uitzoeken en de periodieke opdracht instellen en verder niet meer naar kijken.
Mijn beleggingen staat bij IBKR, Fitvermogen en nog een plukje bij degiro (maar die gaat eruit). Meesman heb ik ook nog voor mijn pensioen.
[ Voor 8% gewijzigd door Afas op 10-01-2025 12:42 ]
Dan kun je ook prima bij ABN AMRO gaan pensioenbeleggen. Die hebben nu een profiel van NT world 90% en NT EM 10% zonder afbouw.Radical1980 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 15:35:
Heeft er iemand ervaring met pensioenbeleggen en zelf instappen bij Northern Trust?
Welke bank is dit dan dat je je niet eenmalig kan afmelden voor al die mails?Afas schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 12:41:
[...]
Ik heb nu juist gekozen het niet bij mijn huisbank te doenEn dat is vooral omdat ik merk dat ik heel specifieke marketingmails van ze krijg op basis van mijn transacties waar ik helemaal niet om gevraagd heb. Ook heb ik mijn zakelijke rekening bij die bank dus wat spreiding van assets voelde voor mij goed. Niet dat ik zorgen heb over de betreffende bank.
Mijn beleggingen staat bij IBKR, Fitvermogen en nog een plukje bij degiro (maar die gaat eruit). Meesman heb ik ook nog voor mijn pensioen.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Rabobank en het lijkt met name gekoppeld te zijn aan mijn zakelijke rekening. Ik heb er verder geen moeite voor gedaan en gooi de mails gewoon weg, maar wel een reden om een beetje met mijn voeten te stemmenTsurany schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 13:01:
[...]
Welke bank is dit dan dat je je niet eenmalig kan afmelden voor al die mails?
Dit zou in theorie inderdaad een mooi fonds kunnen zijn. Of het echt gaat werken moet blijken. Ze gebruiken o.a. een EM swap fonds dat (nog?) geen voordeel heeft laten zien t.o.v. fysieke replicatie.thys schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 15:50:
Zag deze nieuwe ETF voorbij komen:
https://etf.dws.com/en-lu...d-xtrackers-ucits-etf-1c/
Ik ben beginner en heb het volgende uitgedacht:
Risicoprofiel: Neutraal tot licht agressief.
Horizon: Lange termijn (10 tot 15 jaar).
Startkapitaal: €5.000.
Periodieke stortingen: €150 per kwartaal.
Aantal ETF's: Maximaal 4, uitsluitend verhandeld in euro
Daar heb ik de volgende verdeling bij gevonden na veel lezen en uitzoeken:
iShares Core MSCI World UCITS ETF (Acc)
ISIN: IE00B4L5Y983
Ticker: IWDA
(65%)
Invesco QQQ Trust
ISIN: US46090E1038
Ticker: QQQ
(15%)
VanEck Semiconductor UCITS ETF
ISIN: IE00BMC38736
Ticker: VVSM
(10%)
iShares Physical Gold ETC (EUR Hedged)
ISIN: DE000A2T5DZ1
Ticker: IGES
(10%)
Als noob, wat is jullie mening hierover? Ik wil er zo min mogelijk werk aan hebben, het betere hangmatwerk.
Je hebt het over LU2675291913 toch? Bestaat ook pas kort natuurlijk, maar resultaat over 2024 ziet er wel veelbelovend uit. Best presterende fonds tegen de index zoals ik het zie.Pistachenootje schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 14:04:
[...]
Dit zou in theorie inderdaad een mooi fonds kunnen zijn. Of het echt gaat werken moet blijken. Ze gebruiken o.a. een EM swap fonds dat (nog?) geen voordeel heeft laten zien t.o.v. fysieke replicatie.
https://etf.dws.com/en-lu...d-xtrackers-ucits-etf-1c/
Tja Rabobank....Afas schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 13:12:
[...]
Rabobank en het lijkt met name gekoppeld te zijn aan mijn zakelijke rekening. Ik heb er verder geen moeite voor gedaan en gooi de mails gewoon weg, maar wel een reden om een beetje met mijn voeten te stemmen
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Als dat met je zakelijke rekening verband houdt, dan is dat voor een normale particulier geen reden om daar niet voor te kiezen natuurlijk.Afas schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 13:12:
[...]
Rabobank en het lijkt met name gekoppeld te zijn aan mijn zakelijke rekening. Ik heb er verder geen moeite voor gedaan en gooi de mails gewoon weg, maar wel een reden om een beetje met mijn voeten te stemmen
Die pagina laat een andere ISIN zien. Maar wat voor vergelijking heb je gemaakt op welke website?thys schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 14:34:
[...]
Je hebt het over LU2675291913 toch? Bestaat ook pas kort natuurlijk, maar resultaat over 2024 ziet er wel veelbelovend uit. Best presterende fonds tegen de index zoals ik het zie.
Wat is de reden dat je afwijkt van het standaard advies om NT world fondsen te kiezen?Lensent schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 14:24:
[…]
Als noob, wat is jullie mening hierover? Ik wil er zo min mogelijk werk aan hebben, het betere hangmatwerk.
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP
Waar vind ik die bij DeGiro of dacht ik het te begrijpen en moet ik terug naar de tekentafel..Krisp schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 15:12:
[...]
Wat is de reden dat je afwijkt van het standaard advies om NT world fondsen te kiezen?
Edit
Dan moet ik dus naar Meesman...
Ik vind het wel leuk om me de materie meer eigen te maken maar niet elke dag mee bezig zijn.
[ Voor 18% gewijzigd door Lensent op 10-01-2025 15:46 ]
Naar de tekentafelLensent schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 15:34:
[...]
Waar vind ik die bij DeGiro of dacht ik het te begrijpen en moet ik terug naar de tekentafel..
Tenzij je nu goed kan beargumenteren waarom je voor de combinatie van De Giro + deze portfolio hebt gekozen vs. andere "populaire" opties zoals grootbank + NT of iets anders.
Ik heb zowel Meesman als BND geprobeerd en ben uiteindelijk positiever over BND vanwegeFrankoNL schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 11:54:
1. Automatisch inleggen.
Dit trekt me wel aan.
- modernere en uitgebreidere app en web-interface
- opties voor portfoliokeuze, zowel modelportfolio (lijkt op Meesman) als zelf verhouding kiezen
- incasso herhaalt zich een paar keer als het niet lukt, bij Meesman is het gewoon boot gemist = zelf oplossen
- meerdere aan- en verkoopmomenten per week, dus niet gebonden aan Meesman's wekelijke interval en bijbehorend 'window'
Dit sluit allemaal wat beter aan bij wat ik van zo'n dienst verwacht. Nadeel wel de wat hogere kosten en ze hebben niet een 'wachtspoor' van het geldmarktfonds wat Meesman wel heeft. Stel je wil even geld uit de markt halen voor een huisaankoop of iets anders groots, dan krijg je bij BND nauwelijks rente op je cash. Bij het geldmarktfonds krijg je iets minder dan de ECB-rente, maar dat doet niet onder voor de hoogste spaarrekeningen, en die zijn wel meer gedoe en risico (zie maar het spaartopic met de probleempjes en zo) dan simpelweg in het geldmarktfonds schuiven.
Zie de prijsvergelijkers in de startpost, indexfondsenvergelijken en Mr FOB's beste ETF, hoe de totale kosten verschillen. Het is zeker met VWRL geen wereld van verschil doordat je daar het dividendlek heb.Het probleem is alleen dat ik niet goed kan vergelijken wat de langjarige opbrengst van dit fonds is in vergelijking met VWRL. Daarnaast lijken de kosten van Meesman relatief hoog (0,4 procent + 0,25 procent transactiekosten) maar VWRL via DEGIRO heeft weer een dividendlek wat ook afdoet aan het rendement.
Sectoren en specifieke goederen kiezen ben ik allesbehalve voorstander van, ik zou eerder voor het principe gaan van de wereldmarkt zo breed mogelijk volgen (zie ook de Boglehead Investment Philosohpy in de topicstart). Oftweheel geheel, 100% IWDA, of eventueel nog EM en/of SC erbij. Ik kan je ook aanraden Mr FOB's 'beste ETF' artikel te lezen voor een breder overzicht met argumentatie. Sowieso zou ik ook overwegen of het per se ETF's moet zijn en bij De Giro.Lensent schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 14:24:
Ik heb zojuist mijn DeGiro actief.
Ik ben beginner en heb het volgende uitgedacht:
Daar heb ik de volgende verdeling bij gevonden na veel lezen en uitzoeken:
iShares Core MSCI World UCITS ETF (Acc)
Invesco QQQ Trust
VanEck Semiconductor UCITS ETF
iShares Physical Gold ETC (EUR Hedged)
[ Voor 11% gewijzigd door The Third Man op 10-01-2025 15:53 ]
Op de site van DWS zelf staat het rendement over 2024 op 8 basispunten boven de TR index. Verder op justetf over 2024 komt ie ook als hoogste uit de lijst.Pistachenootje schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 15:11:
[...]
Die pagina laat een andere ISIN zien. Maar wat voor vergelijking heb je gemaakt op welke website?
Hoewel het verschil klein is (zou wel iets op mogen lopen nog naarmate het fonds groter wordt) lijkt het toch wel effectief.
Dit dus over de Xtrackers MSCI Emerging Markets Swap UCITS ETF 1D. Het langer bestaande 1C broertje wordt helaas onder gesneeuwd door de veel te hoge TER.
SPYM +16.94
XMCM +16.62
[ Voor 3% gewijzigd door Pistachenootje op 10-01-2025 16:35 ]
Ah ja, ik kijk zelf niet naar de periods omdat die net kunnen verschillen kwa nav. Dus ik kijk liever naar de vaste periode (years)Pistachenootje schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 16:35:
@thys volgens justetf, 1Y:
SPYM +16.94
XMCM +16.62
2024
SPYM +7,63%
XMCM +7,67%
Het zal elkaar wel niet zoveel ontlopen. Gezien de fund size doet XMCM het niet slecht denk ik. Maar het is ook nog niet doorslaggevend.
Gebaseerd op info van The Happy Investor en justetf.comRoD schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 15:46:
[...]
Naar de tekentafel
Tenzij je nu goed kan beargumenteren waarom je voor de combinatie van De Giro + deze portfolio hebt gekozen vs. andere "populaire" opties zoals grootbank + NT of iets anders.
DeGiro vanwege lage kosten.
Die NT Fondsen zijn wel laagdrempeliger te bereiken via de ING waar ik zal zit voor alle bankzaken en het voorziet in mijn behoefte van maandelijkse automatisch bijstorten.
The Happy Finfluencer is misschien beter op z'n plaats
Dank voor het kattebelletje.
Kijk ook even naar periodieke orders bij ING, dan ben je zo klaar en wordt er bijvoorbeeld maandelijks je order ingeschoten via je tegenrekening. Dan hou je tijd over voor andere dingenLensent schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 18:15:
Ik ga ING Zelf Op De Beurs activeren en dan ff rondsnuffelen.
Dank voor het kattebelletje.
Ja dit klinkt wel meer als muziek in de oren.Miki schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 18:18:
[...]
Kijk ook even naar periodieke orders bij ING, dan ben je zo klaar en wordt er bijvoorbeeld maandelijks je order ingeschoten via je tegenrekening. Dan hou je tijd over voor andere dingen
Misschien heb ik tijdens mn ontdekkingsreis wel tunnelvisie ontwikkelt.
Maar ik hoor eigenlijk niemand over het “beheerder laten beleggen” door een partij zoals de grote banken, een Perlasplan achtige opzet enzovoorts. Ik lees en hoor hier namelijk op zich ook wel “goede” verhalen over qua behaalde rendementen. Is er een reden dat ik in dit topic niks terugzie over het beheerd laten beleggen? Is het verwachte rendement tov zelf een indexfonds investeren nagenoeg gelijk? Of zijn de kosten zodanig hoger dan het zelf doen?
Dit vooral, en kosten zijn nog het enige onderscheidende. Het is tegenwoordig echt heel simpel om het zelf te doen, elke overhead is zonde.fissa schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 21:06:
Of zijn de kosten zodanig hoger dan het zelf doen?
Wat beter zoeken, komt regelmatig aan bod. In het kort:fissa schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 21:06:
Wat ik mij afvraag, iedereen handelt hier “zelf”, van beginner tot meer ervaren, in fondsen ETF’s enzovoorts.
Maar ik hoor eigenlijk niemand over het “beheerder laten beleggen” door een partij zoals de grote banken, een Perlasplan achtige opzet enzovoorts. Ik lees en hoor hier namelijk op zich ook wel “goede” verhalen over qua behaalde rendementen. Is er een reden dat ik in dit topic niks terugzie over het beheerd laten beleggen? Is het verwachte rendement tov zelf een indexfonds investeren nagenoeg gelijk? Of zijn de kosten zodanig hoger dan het zelf doen?
1 lange termijn zelden een beheerd fonds dat beter presteert dan de markt.
2 de schoorsteen moet roken. De beheerder maakt kosten (personeel, software, licensies, kantoor, etc). Iemand moet dat betalen. Daarom altijd hogere kosten dan een indexfonds dat simpelweg de markt volgt.
Kosten inderdaad.fissa schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 21:06:
Wat ik mij afvraag, iedereen handelt hier “zelf”, van beginner tot meer ervaren, in fondsen ETF’s enzovoorts.
En al je niet wilt nadenken kun je ook nog bij Brandnewday en Meesman enzo terecht. Kost ook geld maar die zitten niet rond de 1% kosten per jaar.
Ik zou grote vraagtekens zetten bij de media/bronnen die jou die indruk geven. 9 van de 10 keer marketing of 'wij van WC eend' die dat aanraden. Je gaat natuurlijk geen beheerd beleggen club vinden die claimt het niet of nauwelijks beter dan de markt te doen.fissa schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 21:06:
Maar ik hoor eigenlijk niemand over het “beheerder laten beleggen” door een partij zoals de grote banken, een Perlasplan achtige opzet enzovoorts. Ik lees en hoor hier namelijk op zich ook wel “goede” verhalen over qua behaalde rendementen.
Ik wil er niet teveel werk mee hebben dus ben begonnen met "de standaard" ETF's bij DEGIRO.
Wat is nu eigenlijk verstandig met kopen, ik heb daar een aantal opties.
1 = Limit Order
2 = Market Order
Het lijkt mij het handigste om gewoon een "Market order" in te zetten toch
Bij standaard etfs bij de giro kan dat idd geen kwaad. En als directe uitvoering voor jou belangrijk is.Grolsch schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 08:01:
Hier nog een nieuwkomer, ik ben ook begonnen met passief beleggen.
Ik wil er niet teveel werk mee hebben dus ben begonnen met "de standaard" ETF's bij DEGIRO.
Wat is nu eigenlijk verstandig met kopen, ik heb daar een aantal opties.
1 = Limit Order
2 = Market Order
Het lijkt mij het handigste om gewoon een "Market order" in te zetten tochOf mis ik iets
Ik doe zelf bij een andere broker toch liever limit order waarbij het limiet ergens tussen de bid en ask prijs inzit. Maar dan wordt de order niet altijd gelijk uitgevoerd.
In het kort: een limit order geeft je controle over de prijs waartegen je iets aankoopt omdat de prijs in de range moet liggen die je opgeeft wanneer je de order inlegt. De market order is een opdracht om te kopen tegen de markt prijs, ongeacht wat die prijs is. Dat heeft dus een kans dat je tegen hele hoge prijzen koopt als om wat voor reden dan ook de prijs omhoog schiet nadat je op de knop drukt.
Extreme prijsschommelingen zullen wel meevallen bij grote passieve etc zoals @oscar82 aangeeft.
Ik zou er voor kiezen om jezelf aan te leren met een limit order te kopen zodat die manier een gewoonte wordt.
[ Voor 18% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 11-01-2025 09:07 ]
Precies, het is een goede gewoonte om aan te leren altijd een limit order te doen. Ik noem het samen met ‘alleen handelen als de markt open is’ de twee gouden regels van handelen op de beurs. Vooral de neobrokers hebben de neiging om je te pushen richting market orders buiten openingstijden, dat doen ze niet uit altruïsmesjorsjuhmaniac schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 09:02:
@Grolsch
Ik zou er voor kiezen om jezelf aan te leren met een limit order te kopen zodat die manier een gewoonte wordt.
Maar loop je dan niet het risico dat je order überhaupt niet uitgevoerd wordt, omdat de koersen nooit meer op jouw ('te lage') niveau komen?Radiodurans schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 09:26:
[...]
Precies, het is een goede gewoonte om aan te leren altijd een limit order te doen.
Je zou natuurlijk altijd 10 minuten later de prijs wat hoger kunnen zetten. Desnoods boven de huidige prijzen. Dan betaal je evt wel wat teveel maar niet ineens veel teveel (doordat er maar 1 verkoper zou zijn die bv €10 per stuk duurder is dan wat het daarvoor was).Rubbergrover1 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 10:02:
[...]
Maar loop je dan niet het risico dat je order überhaupt niet uitgevoerd wordt, omdat de koersen nooit meer op jouw ('te lage') niveau komen?
yup dat kan. Ik stort regelmatig bij om noeuwe vwrl te kopen, ik zet bij degiro vaak een limit van 0.5€-1€ onder de huidige marktprijs en wacht een paar dagen. Meestal pak je dan wel in een schommeling een goede deal mee.Rubbergrover1 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 10:02:
[...]
Maar loop je dan niet het risico dat je order überhaupt niet uitgevoerd wordt, omdat de koersen nooit meer op jouw ('te lage') niveau komen?
Na 3 dagen ofzo ben ik het zat als er niets gebeurt en ga ik minder ver onder de prijs bieden. Het gaat echt om kwartjeswerk, maar voelt wel goed.
Als je handelt in fondsen of aandelen met een laag handelsvolume, kun je het beste een limietorder gebruiken.
Dat klinkt dan in mijn oren als het tegenovergestelde van passief beleggen, eerlijk gezegd. Koersen opzoeken, orderprijs bedenken, controleren of de order uitgevoerd is en eventueel een aangepaste order inleggen... dat is wel wat anders dan een keer een automatische opdracht bij de (huis-) bank aanmaken en er verder niet meer naar omkijken.Boudewijn schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 10:06:
[...]
yup dat kan. Ik stort regelmatig bij om noeuwe vwrl te kopen, ik zet bij degiro vaak een limit van 0.5€-1€ onder de huidige marktprijs en wacht een paar dagen. Meestal pak je dan wel in een schommeling een goede deal mee.
Na 3 dagen ofzo ben ik het zat als er niets gebeurt en ga ik minder ver onder de prijs bieden. Het gaat echt om kwartjeswerk, maar voelt wel goed.
eens. Als het na paar dagen niet lukt stel ik bij en wordt het dus wel echt passief.Rubbergrover1 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 10:14:
[...]
Dat klinkt dan in mijn oren als het tegenovergestelde van passief beleggen, eerlijk gezegd. Koersen opzoeken, orderprijs bedenken, controleren of de order uitgevoerd is en eventueel een aangepaste order inleggen... dat is wel wat anders dan een keer een automatische opdracht bij de (huis-) bank aanmaken en er verder niet meer naar omkijken.
Een paar pagina’s terug ging het over de risico’s van beleggen op naam van kinderen, namelijk dat ze alles verbrassen op hun 18e. Ik zit zelf in het kamp ‘goed opvoeden en hopen op het best’, maar snap natuurlijk wel de risico’s. In dat kader is bovenstaande interessant. Werd tussen neus en lippen door gezegd, maar niet op gereageerd. Wat denken jullie? Als je het gevoel hebt dat jouw kind er toch nog niet klaar voor is en je past dit toe, dan is toch goed uit te leggen dat dat valt binnen de regels van ‘wat het beste is voor je kind’? Iets vergelijkbaar zou je immers voor jezelf doen als je je opgebouwde vermogen aanspreekt.fsfikke schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 15:09:
[...]
Ach, als je 18 nog te jong vindt kan als het kind 17 jaar en 364 dagen oud is het geld wat op zijn/haar naam staat ook in een x-jaars deposito(ladder) vastzetten
[ Voor 4% gewijzigd door edozat1 op 11-01-2025 10:25 ]
En wat ga je doen als de koers blijft stijgen, koop je dan niet? Het kan misschien goed voelen maar als je er even van een afstandje naar kijkt zul je zien dat je strategie niet werkt of nauwelijks voordeel behaalt. Je zult namelijk ongeveer net zo vaak een gunstige deal afwisselen met een deal waar je achteraf gezien een niet zo goede deal had gesloten.Boudewijn schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 10:06:
[...]
yup dat kan. Ik stort regelmatig bij om noeuwe vwrl te kopen, ik zet bij degiro vaak een limit van 0.5€-1€ onder de huidige marktprijs en wacht een paar dagen. Meestal pak je dan wel in een schommeling een goede deal mee.
De koersschommelingen zijn niet te voorspelen en vergelijkbaar met de stappen van een dronkenlap. En ja.. daarover is echt een wetenschappelijk onderzoek naar gedaan mocht je je dat afvragen
Wikipedia: Random walk hypothesis
Ik snap dit argument nooit zo goed. Als dat een angst is, waarom zou je dan je kinderen überhaupt laten weten dat er een klein vermogen op ze wacht. Ik heb Zilvervloot-rekeningen voor mijn kinderen, maar die weten daar niets van. Dat geld kan rustig blijven staan als ze 18 geworden.edozat1 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 10:24:
[...]
Een paar pagina’s terug ging het over de risico’s van beleggen op naam van kinderen, namelijk dat ze alles verbrassen op hun 18e. Ik zit zelf in het kamp ‘goed opvoeden en hopen op het best’, maar snap natuurlijk wel de risico’s. In dat kader is bovenstaande interessant. Werd tussen neus en lippen door gezegd, maar niet op gereageerd. Wat denken jullie? Als je het gevoel hebt dat jouw kind er toch nog niet klaar voor is en je past dit toe, dan is toch goed uit te leggen dat dat valt binnen de regels van ‘wat het beste is voor je kind’? Iets vergelijkbaar zou je immers voor jezelf doen als je je opgebouwde vermogen aanspreekt.
Ik ben toch malle pietje niet!
Is dit daadwerkelijk mogelijk? We overwegen het ook maar hebben dezelfde twijfels namelijk, d.w.z. hoe weet je dat ze er op hun 18e verantwoord mee om gaan?fsfikke schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 15:09:
[...]
Ach, als je 18 nog te jong vindt kan als het kind 17 jaar en 364 dagen oud is het geld wat op zijn/haar naam staat ook in een x-jaars deposito(ladder) vastzetten
Het niet noemen van de rekening is uiteraard een optie maar het feit blijft dat ze er op hun 18e wel over beschikken. Mogelijk zullen ze erachter komen doordat er bijvoorbeeld post hun naam wordt verstuurd oid.
Iemand ervaring met "Schenken onder bewind"?
https://www.abnamro.nl/nl...chenken-onder-bewind.html
[ Voor 8% gewijzigd door Perzikvrucht op 11-01-2025 10:58 ]
Ik kies altijd de ‘mid’ price in IBKR, dat is precies tussen de bid and ask price. Dat schiet ik er in de ochtend in en laat het een dag staan. Gaat nagenoeg altijd goed, slechts in een zeldzaam geval moet ik de volgende ochtend hetzelfde weer doen omdat de order onverhoopt niet uitgevoerd is. Voor grote en liquide ETF’s zoals een VWCE of SPYY is een market order prima, het is meer een goede gewoonte om aan te leren als je ook belegt in kleinere en minder liquide ETFs.Rubbergrover1 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 10:02:
[...]
Meer vanuit de passieve gedachte is een automatische inleg die de gemiddelde prijs van die dag pakt, zoals IBKR dat voor veel ETFs aanbied.
En wat als ze op hun 18e aangifte inkomstenbelasting IB doen? Dan zie ze dat bedrag.The Legend schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 10:48:
[...]
Ik snap dit argument nooit zo goed. Als dat een angst is, waarom zou je dan je kinderen überhaupt laten weten dat er een klein vermogen op ze wacht. Ik heb Zilvervloot-rekeningen voor mijn kinderen, maar die weten daar niets van. Dat geld kan rustig blijven staan als ze 18 geworden.
Of als het niet op hun naam staat: veel plezier met de schenkbasting aftikken als het een groot bedrag is…
Precies. Ik neem aan dat ze op een gegeven moment post krijgen van de bank en het anders vanzelf zien bij hun belastingaangifte.Requiem19 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 11:09:
[...]
En wat als ze op hun 18e aangifte inkomstenbelasting IB doen? Dan zie ze dat bedrag.
Of als het niet op hun naam staat: veel plezier met de schenkbasting aftikken als het een groot bedrag is…
Maar goed, dat was mijn vraag niet
Hangt ook af hoe groot de order is. Als je in 1x 60k inleg kan je ook zomaar door het hele orderboek heen schietenR.van.M schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 10:09:
Samengevat: Voor fondsen met een hoog handelsvolume kun je prima een bestensorder gebruiken. Een limietorder zal weinig voordeel opleveren en je loopt het risico een prijsmoment te missen, waardoor je de limietprijs steeds moet verhogen.
Als je handelt in fondsen of aandelen met een laag handelsvolume, kun je het beste een limietorder gebruiken.
Niet waar genoeg volume inzit.AOC schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 13:37:
[...]
Hangt ook af hoe groot de order is. Als je in 1x 60k inleg kan je ook zomaar door het hele orderboek heen schieten
Maar inderdaad, daarom doe ik hetzelfde als @Radiodurans en doe ik midprice zodat, normaal gesproken, er geen hele gekke dingen gebeuren en de order wel uitgevoerd gaat worden.
Bestens zou ik altijd mee oppassen. Ook als het theoretisch altijd goed zou moeten gaan, waarom dan niet met een limiet van 5% of 10% boven de huidige prijs. Dit is als het ware een bestens order met een cap om in het geval van hele vreemde situaties het risico te beperken.
Kun je trouwens ook gedeeltes van etf,s kopen? Ik heb nu nog 100 euro te besteden.
Bij Degiro kan dat niet. Uit hun FAQ: "helaas is het niet mogelijk om te handelen in fractionele aandelen. Wij kunnen enkel handel in hele aandelen faciliteren."Grolsch schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 14:03:
Bedankt voor jullie uitleg.
Kun je trouwens ook gedeeltes van etf,s kopen? Ik heb nu nog 100 euro te besteden.
Om het echt passief te maken raad ik daarom zelf Meesman aan of beleggingsfondsen kopen via de huisbank. Bij Degiro zal je altijd zelf moeten inloggen, zelf een order aanmaken, iets doen met het dividend, je zit met restbedragen omdat je geen fractionele etf kan kopen, etc. Bij Meesman of de huisbank is het eenmalig een periodieke order instellen en je hoeft er eigenlijk jaren niet tot amper meer naar om te kijken.
[ Voor 16% gewijzigd door SvV_Ying op 11-01-2025 14:09 ]
Kun je 9x WEBN van kopen.Grolsch schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 14:03: Ik heb nu nog 100 euro te besteden.
https://www.boerse-frankf...cits-etf-acc?currency=EUR
Maar de vraag is of het lagere rendement van een paar jaar deposito's in plaats van aandelen dan wel opweegt tegen de schenkbelasting die je zou moeten betalen als je het gewoon op eigen van zou laten staan.edozat1 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 11:21:
[...]
Precies. Ik neem aan dat ze op een gegeven moment post krijgen van de bank en het anders vanzelf zien bij hun belastingaangifte.
Maar goed, dat was mijn vraag niet. Ik ben benieuwd of je het belegde vermogen van je kind op het laatste moment kunt omzetten in een depositoladder, waardoor het gespreid vrijkomt, zonder in fiscaal of juridisch gedoe terecht te komen. Lijkt mij namelijk een fijne gedachte om achter de hand te hebben.
Bedankt voor de tip. Zie het nu staan bij Zeer offensief https://www.abnamro.nl/nl...svormen.html#tcm-228551-4ELD schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 12:48:
[...]
Dan kun je ook prima bij ABN AMRO gaan pensioenbeleggen. Die hebben nu een profiel van NT world 90% en NT EM 10% zonder afbouw.
Zal de kosten op een rij zetten ten opzichte van alternatieven.
Zie nu:
Servicekosten (per jaar) ABN AMRO Pensioenbeleggen 0,45%
Modelportefeuille Zeer Offensief 0,15% met transactiekosten 0,03%
En € 49,- afsluitkosten
Bron: https://www.abnamro.nl/nl...nsioenbeleggen/index.html
Dat kan natuurlijk, tot hun 18de kan je dat als ouder doen. Het punt is wel, wat zijn de voorwaarden om een deposito voortijdig te sluiten? Als dat wel kan op basis van een "kleine" boete (of bijvoorbeeld geen rentevergoeding voor de al reeds verlopen tijd), heeft het nog weinig zin. Want dan kunnen ze als nog de rekening(en) leeg trekken.edozat1 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 11:21:
Ik ben benieuwd of je het belegde vermogen van je kind op het laatste moment kunt omzetten in een depositoladder, waardoor het gespreid vrijkomt, zonder in fiscaal of juridisch gedoe terecht te komen. Lijkt mij namelijk een fijne gedachte om achter de hand te hebben.
Opvoeden en de waarde van vermogen leren, lijken mij dan een beter uitgangspunt.
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Heb je zelf al de kosten pagina's van beide bekeken? Zo ja wat kwam daar uit?RikDTC schreef op zondag 12 januari 2025 @ 00:16:
Weet iemand of ik extra kosten heb wanneer ik zowel beleg bij BND als bij Meesman? Ik heb al een gezamenlijke beleggingsrekening bij BND en wil mijn DEGIRO beleggingen overzetten naar Meesman of ook naar BND. Nu neig ik meer naar Meesman. Maak ik dan echter niet meer kosten als ik ook al bij BND zit? Of zijn het altijd enkel variabele kosten over inleg/waarde beleggingen? Zijn er nog redenen om wel de rest ook bij BND te zetten op een nieuwe beleggingsrekening t.o.v. Meesman?
Dat is uiteraard sowieso belangrijk. Maar die intenties zijn absoluut geen garantie dat iemand met 18 jaar goed met geld om kan gaan. Dat is nu juist het grote probleem.Qwerty-273 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 01:30:
[...]
Opvoeden en de waarde van vermogen leren, lijken mij dan een beter uitgangspunt.
enkel variabel voor zover mij bekend. Maar kijk anders even op https://www.indexfondsenvergelijken.nl/RikDTC schreef op zondag 12 januari 2025 @ 00:16:
Weet iemand of ik extra kosten heb wanneer ik zowel beleg bij BND als bij Meesman? Ik heb al een gezamenlijke beleggingsrekening bij BND en wil mijn DEGIRO beleggingen overzetten naar Meesman of ook naar BND. Nu neig ik meer naar Meesman. Maak ik dan echter niet meer kosten als ik ook al bij BND zit? Of zijn het altijd enkel variabele kosten over inleg/waarde beleggingen? Zijn er nog redenen om wel de rest ook bij BND te zetten op een nieuwe beleggingsrekening t.o.v. Meesman?
Juist dit 'overzetten' kan je geld kosten (vanwege koersval, en brokerkosten) en moet je dus niet te vaak doen...
[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 12-01-2025 12:06 ]
Het is volgens mij ongeveer even duur bij de DeGiro als je ook het voordeel van geen dividendlek meeneemt.Radical1980 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 15:48:
[...]
Bedankt voor de tip. Zie het nu staan bij Zeer offensief https://www.abnamro.nl/nl...svormen.html#tcm-228551-4
Zal de kosten op een rij zetten ten opzichte van alternatieven.
Zie nu:
Servicekosten (per jaar) ABN AMRO Pensioenbeleggen 0,45%
Modelportefeuille Zeer Offensief 0,15% met transactiekosten 0,03%
En € 49,- afsluitkosten
Bron: https://www.abnamro.nl/nl...nsioenbeleggen/index.html
We leggen nu maandelijks €200 automatisch in bij de 3 bekende NT-fondsen van de ING.
Op de spaarrekening staat nu een bedrag wat we voldoende vinden en we niet verder willen laten oplopen, maar wat ook niet voor langere tijd onder dit bedrag mag komen. We gaan nu maandelijks alles wat overblijft extra storten in de NT-fondsen (plusminus €700-€900 per maand + af en toe een bonus en een deel 13e maand)
Nu zit ik met het volgende. Stel er moet een grote uitgave gedaan worden van zeg €10K. Wat zouden jullie dan doen. Dit van de spaarrekening halen en de extra inleg in de NT-fondsen stopzetten tot de spaarrekening weer op niveau is? Of dit opnemen van de beleggingsrekening?
Of is het verstandig om dit af te laten hangen van het rendement?
Op zich komt een uitgave van 10k toch niet uit de lucht vallen ?Ensch053 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 14:41:
Ik zit even met het volgende dilemma.
We leggen nu maandelijks €200 automatisch in bij de 3 bekende NT-fondsen van de ING.
Op de spaarrekening staat nu een bedrag wat we voldoende vinden en we niet verder willen laten oplopen, maar wat ook niet voor langere tijd onder dit bedrag mag komen. We gaan nu maandelijks alles wat overblijft extra storten in de NT-fondsen (plusminus €700-€900 per maand + af en toe een bonus)
Nu zit ik met het volgende. Stel er moet een grote uitgave gedaan worden van zeg €10K. Wat zouden jullie dan doen. Dit van de spaarrekening halen en de extra inleg in de NT-fondsen stopzetten tot de spaarrekening weer op niveau is? Of dit opnemen van de beleggingsrekening?
Dat weet je wel enkele maanden vooraf, dus kun je dit plannen lijkt me, een paar maanden niet (extra) storten in de NT-fondsen en je hebt al een gedeelte gespaard, daarna een deel van de spaar halen, en wachten met extra beleggen tot je (weer) aan je doel spaarsaldo zit.
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Opnemen van je beleggingsrekening zou ik alleen maar doen als je anders echt in nood komt.Ensch053 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 14:41:
Ik zit even met het volgende dilemma.
Op de spaarrekening staat nu een bedrag wat we voldoende vinden en we niet verder willen laten oplopen, maar wat ook niet voor langere tijd onder dit bedrag mag komen. We gaan nu maandelijks alles wat overblijft extra storten in de NT-fondsen (plusminus €700-€900 per maand + af en toe een bonus)
Verder hangt het er heel erg vanaf. Hopelijk weet je enige tijd van tevoren wel dat je 10k moet gaan uitgeven, dus dan kan je je daar op voorbereiden, door bijvoorbeeld een tijdje iets minder in te leggen (maar niet helemaal niks), om te sparen voor je grote uitgave.
Maar als het even kan heb je die 10k sowieso wel op je spaarrekening als buffer, juist voor dit soort situaties, en kan je na die grote uitgave weer opbouwen.
The devil is in the details.
Bedankt voor je reactie.Hahn schreef op zondag 12 januari 2025 @ 14:52:
[...]
Opnemen van je beleggingsrekening zou ik alleen maar doen als je anders echt in nood komt.
Verder hangt het er heel erg vanaf. Hopelijk weet je enige tijd van tevoren wel dat je 10k moet gaan uitgeven, dus dan kan je je daar op voorbereiden, door bijvoorbeeld een tijdje iets minder in te leggen (maar niet helemaal niks), om te sparen voor je grote uitgave.
Maar als het even kan heb je die 10k sowieso wel op je spaarrekening als buffer, juist voor dit soort situaties, en kan je na die grote uitgave weer opbouwen.
Er staat nu 20K op de spaarrekening, dus die 10K is het probleem niet. En die uitgave van 10K zie je natuurlijk aankomen, bijvoorbeeld een andere auto.
Mijn vrouw is wat sceptisch over beleggen, maar ziet nu ook dat het rendement toch behoorlijk kan schelen met de rente op een spaarrekening. Ze heeft wel als eis gesteld dat die 20K op de spaarrekening blijft.
Als die 20K op de beleggingsrekening had gestaan had dit afgelopen jaar een kleine €2000 gescheeld tegenover de opgebouwde rente op de spaarrekening. Dit is toch al 20% van die 10K. Vandaar mijn twijfels.
De maandelijkse inleg van €200 blijft sowieso doorlopen.
Zeker als het een voorbedachte aankoop is, zoals een auto, kan je er mooi op voorbereiden. Dus bijvoorbeeld een half jaar of jaar van tevoren er extra voor sparen, zodat je 20k buffer behouden blijft.Ensch053 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 15:03:
[...]
Bedankt voor je reactie.
Er staat nu 20K op de spaarrekening, dus die 10K is het probleem niet. En die uitgave van 10K zie je natuurlijk aankomen, bijvoorbeeld een andere auto.
Mijn vrouw is wat sceptisch over beleggen, maar ziet nu ook dat het rendement toch behoorlijk kan schelen met de rente op een spaarrekening. Ze heeft wel als eis gesteld dat die 20K op de spaarrekening blijft.
Alhoewel ik zelf eerder zou kiezen voor het achteraf weer aanvullen van je buffer. Want geld wat je nu investeert kan nu al renderen, geld wat je over een jaar pas investeert, begint dan pas te renderen
Als je 10 jaar geleden al je geld in beleggingen had gestopt, was je nu nog veel rijker geweest. Maar goed, dat heb je niet gedaan en kan je ook niks meer aan doenAls die 20K op de beleggingsrekening had gestaan had dit afgelopen jaar een kleine €2000 gescheeld tegenover de opgebouwde rente op de spaarrekening. Dit is toch al 20% van die 10K. Vandaar mijn twijfels.
Plus, misschien nog wel belangrijker: afgelopen jaar was een heel goed investeerjaar, maar daarmee moet je jezelf niet rijk gaan rekenen voor komend jaar. Het kan zomaar gebeuren dat je komend jaar investeert en je -10% behaalt, terwijl afgelopen jaar +25% deed. Je doet het voor de lange termijn.
The devil is in the details.

Die 20k is je verzekering tegen instortende beurzen. Ik zie het gemiste rendement als de verzekeringspremie.Ensch053 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 15:03:
[...]
Bedankt voor je reactie.
Als die 20K op de beleggingsrekening had gestaan had dit afgelopen jaar een kleine €2000 gescheeld tegenover de opgebouwde rente op de spaarrekening. Dit is toch al 20% van die 10K. Vandaar mijn twijfels.
De maandelijkse inleg van €200 blijft sowieso doorlopen.
Never mind, volgens mij bedoelen we hetzelfde.Kalentum schreef op zondag 12 januari 2025 @ 15:16:
Die 20k is je verzekering tegen instortende beurzen.
[ Voor 49% gewijzigd door Radiodurans op 12-01-2025 15:24 ]
Als het aan mij ligt gaat gaat er gelijk 10K van de spaarrekening naar de beleggingsrekening, maar ik respecteer de wens van mijn vrouw ook. Heb haar wel duidelijk gemaakt dat er ook zo 30% kan verdampen met een slechte periode. Die 20k geeft haar genoeg zekerheid om dit risico wel te nemen.Radiodurans schreef op zondag 12 januari 2025 @ 15:14:
Met een beetje plannen kun je je buffer echt tot een minimum beperken. Onderschat het corroderende effect van inflatie niet, die 20k€ heeft de afgelopen jaren echt lopen verpieteren
We zitten er toch voor de lange termijn in, nog minimaal 20 jaar.
Ik kan je garanderen dat niet iedereen hier dat heeft. Wat is je echte vraag?Perzikvrucht schreef op zondag 12 januari 2025 @ 16:44:
Hebben jullie hier eigenlijk allemaal ook een deel van het vermogen in obligaties of depositoladder?
https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf
Ik kies optie C: betalen vanuit de salarissen.Ensch053 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 14:41:
Nu zit ik met het volgende. Stel er moet een grote uitgave gedaan worden van zeg €10K. Wat zouden jullie dan doen. Dit van de spaarrekening halen en de extra inleg in de NT-fondsen stopzetten tot de spaarrekening weer op niveau is?
Meestal zie je dit namelijk aankomen en kun je op tijd wat apart zetten en ook even je beleggingsinleg stoppen.
Op deze manier heb je ook vrijwel geen buffer nodig.
Hier zit er 40k in een flink aantal verschillende deposito’s met verschillende looptijden variërend van aflopend volgende maand tot en met 2030. Gemiddeld tegen een rente hoog in de 3% per jaar.Perzikvrucht schreef op zondag 12 januari 2025 @ 16:44:
Hebben jullie hier eigenlijk allemaal ook een deel van het vermogen in obligaties of depositoladder?
Als deze aflopen ga ik het vrijgekomen geld investeren in NT-fondsen. Uiteindelijk wil ik alleen nog spaarbuffer + beleggersrekening voor NT-fondsen hebben in het kader van versimpelen en toch wel het vertrouwen/verwachting dat beleggen meer oplevert dan de deposito’s.
Achteraf gezien had ik deze 40k überhaupt niet in deposito’s willen hebben gezien de rendementen van mijn beleggingen de afgelopen jaren.. maar dat is met stijgende beurzen makkelijker praten.
Ook hier: geen referrals! Ook is slowchat niet de bedoeling.